سلام عرض شد
نمادهاي ماندگار دهه هاي شصت و هفتاد ميلادي از قرن بيستم، كلاه بره و لباس چريكي چگورا، چفيه اعراب فلسطيني و امثالهم كه نماد مبارزه و مقاومت بودند، سالها بعد به بخشي از پوشش مردم جهان تبديل شدند. چفيه در اين سمت دنيا به نوعي شناخته شده تر محسوب مي شود و با راه يافتن به جبهه هاي جنگ ايران و عراق ،بسياري آنرا بخشي از تاريخ و فرهنگ ايراني مي دانند و متاسفانه راهيافت پوشاندن هويت توسط چفيه ازآن نمادي براي تروريسم خاورميانه اي نيز ساخته است...
چفيه يا اسامي بيشتر مرسوم آن درجهان عرب (غترة،حطّة،مشدة،كوفية يا شماغ) در ناحيه وسيعي از كشورهاي عربي حوزه خاورميانه وشمال آفريقا بعنوان سربندي مردانه استفاده مي شود، كه عموماً از جنس نخ پشم و كتان يا تركيبي از آنها بافته شده و با توجه به ظرافت بافت به سرعت خشك مي شود و مي تواند در عين گرم نگاه داشتن سر در مواقع لزوم با خيساندن در آب نقش خنك كننده را نيز بازي كند!
اگرچه امروزه اعراب اماراتي و سعودي آن رابه همراه عگال بعنوان نماد و پوشش ملٌي استفاده مي كنند ولي در واقع اين طرح چفيه است كه اصالت و خواستگاه آن را نشان مي دهد، آنچه بعنوان چفيه با طرح خطوط سياه در زمينه سفيد مي شناسيم و در ايران نيزمرسوم شده در واقع اصالت سوري دارد و از همان جا نيز بعنوان نماد جنبشهاي فلسطيني در دهه 40ميلادي از قرن بيستم انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت، چفيه سفيد عموماً به شيوخ و اعراب خليج و سعودي و طرح خطوط قرمز در ميان اعراب اردن عموميت دارد.
يكي از معدود كارخانجات توليد چفيه در مناطق فلسطيني، الخليل متعلق به ياسر هرباوي 76 ساله، توليد كننده اصلي چفيه فلسطيني است كه اين روزها عليرغم مد چفيه پوشيدن در اروپا! و مشتريان هميشگي در خاورميانه، در قبال هجوم توليدات ارزانقيمت چيني آن در حال به زانو درآمدن است! (لينك)
عكس ليلا خالد مظهر زنان مبارز فلسطيني و چفيه نمادينش رادر جواني مي بينيد