به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1023 :: شنبه 4 آبان 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

حل آنلاین مسائل ریاضی با توضیح قدم به قدم


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1022) اينجا را کليک کنيد


  • جزایر هاوایی، بهشتی زمینی‌
  • ساقي صادق
  • سرعت واکنش خود را تست کنيد
  • معرفي و دانلود فيلم : وقايع نامه اسپايدرويک
  • دانلود فيلم مستند : راز امپراطوريهاي گمشده
  • کارتون جديد و ديدني "Speed Racer: The Next Generation"
  • اخبار کوتاه موسیقی ایران
  • دانلود کتاب 11 جلدی تاریخ تمدن - نگارش2.01
  • Pro Evolution Soccer 2009 جذابترين و پرطرفدارترين بازي فوتبال
  • لا لبیک!
  • فراموشی ابدی خاطرات تلخ
  • دریچه باز ذهن شما
  • چند جمله با خدا
  • دوماهنامه AEC Magazine
  • اسپیکر مسافرتی نوکیا 
  • معرفت پيشيني
  • 14 راه برای لذیذ نمودن موادغذایی مفید‌
  • جريان شهادت امام صادق(ع)
  • پرونده‌اي در باب «متلك‌پراني» به زنان
  • و ...

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

جزایر هاوایی، بهشتی زمینی‌
ساقي صادق
ويژه نامه شهادت امام صادق عليه السلام
کول دیسک با هنر سوشی
 بزرگترین نمایشگاه بازیهای کامپیوتری در جهان
مینی ماشین
سرعت واکنش خود را تست کنيد
مناظره امام صادق (ع) با منكر خدا
مجسمه های زیبایی در کنار دریا در سیدنی
تصاوير ديدني از خورشيد در حالات مختلف
آسمانخراشي به شکل هرم شيشه اي در پاريس!
البته بعد از 30 سال!
40 طراحي ابتکاري و جالب لامپ
هنرمندی با کاغذ

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

کاهش 1.5 میلیون بشکه ای سقف تولید اوپک
سهم ایران از کاهش تولید اوپک

با تصویب وزرای نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک)، سقف تولید روزانه این سازمان از 28 میلیون و 800 هزار بشکه به 27 میلیون و 300 هزار بشکه از اول نوامبر کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، وزیران نفت 13 کشور عضو اوپک در یکصد و پنجاهمین نشست خود در وین و با هدف یافتن راههایی برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت که ازجولای گذشته تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یافته است، بر سر کاهش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت این سازمان توافق کردند.
برهمین اساس، سقف تولید روزانه اوپک از 28 میلیون و 800 هزار بشکه به 27 میلیون و 300 هزار بشکه در روز از اول نوامبر کاهش می یابد.
این در حالی است که در همین نشست برخی از اعضای اوپک خواستار کاهش 2 تا 4 میلیون بشکه ای از تولید نفت اوپک شده بودند. پیشنهاد ایران در این خصوص کاهش 2 میلیون بشکه ای سقف تولید اوپک بود.
بالاترین سهم از کاهش سقف تولید روزانه اوپک به عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت است اختصاص دارد به نحوی که مقرر شد سقف تولید نفت این کشور 466 هزار بشکه در روز کاهش یابد. همچنین سهم ایران از این کاهش روزانه 199 هزار بشکه در روز خواهد بود.
شکیب خلیل رئیس اوپک در گفتگو با خبرنگاران این کاهش تولید را بر بحران مالی جهان و افزایش تورم تاثیرگذار ندانست. وی از احتمال تشکیل یک جلسه اضراری دیگر در صورت تداوم کاهش قیمت نفت خبر داد.
در همین حال، غلامحسین نوذری وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفن: امیدوارم با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش 1.5 میلیون بشکه ای سقف تولید این سازمان موجب تعادل در بازارهای جهانی نفت شود.
وی با بیان اینکه اعضای اوپک به دنبال مدیریت بازارهای جهانی نفت می باشند، تاکید کرد: قیمت نفت باید میان مصرف کننده و عرضه کننده تعادل داشته باشد. براساس این گزارش ، نشست بعدی اوپک در ماه دسامبر در الجزایر برگزار خواهد شد.
گفتنی است، گوردون براون نخست وزیر انگلیس پیش از شروع اجلاس اوپک کاهش تولید نفت این سازمان را نگران کننده اعلام کرده بود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

وقايع نامه اسپايدرويک
The Spiderwick Chronicles

کارگردان: مارک واترز. فيلمنامه: کاري کيرک پاتريک، ديويد برنبائوم، جان سيلز بر اساس کتابي از توني دي ترليزي و هالي بليک. موسيقي: جيمز هورنر. مدير فيلمبرداري: کاليب دشانل. تدوين: مايکل کان. طراح صحنه: جيمز دي. بيزل. بازيگران: فردي هايمور[جرد/سايمون]، مري لوئيز پارکر[هلن]، نيک نولتي[مولگارت]، سارا بالجر[مالوري]، اندرو مک کارتي[ريچارد]، جوآن پلورايت[عمه لوسيندا]، ديويد استراتيرن[آرتور اسپايدرويک]، هاگسکوئل[ست روگن]، تيمبلتاک[مارتين شورت]. 107 و 97 دقيقه. محصول 2008 آمريکا. نام ديگر: The Spiderwick Chronicles: The IMAX Experience.
هلن گريس که به تازگي از شوهرش جدا شده، به همراه پسران دوقلويش جرد و سايمون و دختر بزرگش مالوري به خانه اي قديمي در املاک اسپايدرويک- متعلق به عمه لوسيندا- اثاث کشي مي کنند. در شب اول اقامت شان در خانه جديد، مالوري پشت ديواري کاذب يک آسانسور کوچک و يک کليد عجيب پيدا مي کند. جرد با استفاده از آسانسور و کلي به اتاقي مخفي راه پيدا مي کند که متعلق به صاحب قديمي خانه آرتور اسپايدرويک است. جرد با استفاده از کليد صندوقي را باز کرده و نوشته هاي آسپايدرويک را مي يابد. کتابچه اي که حاوي اسرار سرزمين پريان است و اسپايدرويک طي ياداشتي از يابنده خواسته تا محتويات خطرناک کتاب را نخواند. اما جرد اخطار را ناديده گرفته و مهر از کتاب برمي گيرد. مدتي بعد جرد با موجود کوتوله اي به نام تيمبلتاک برخورد مي کند که از موجوداتي کوچک و معمولاً نامرئي با وي سخن مي گويد و اينکه موجودي پليد به نام مولگارت در صدد دستيابي به کتابچه اسپايدرويک است تا بر تمامي سرزمين پريان حکمراني کند. اسپايدرويک سال ها قبل ناپديد شده، اما قبل از رفتن حصاري جادويي پيرامون خانه براي حفاظت از دخترش تعبيه کرده است. جرد موضوع را با برادر و خواهرش در ميان مي گذارد، اما آنها حرف هاي جرد را جدي نمي گيرند. تا اينکه سيمون توسط گابلين هاي شرور مولگارت دزديده و به اسارت گرفته مي شود. همزمان جرد با گابليني خوش قلب و دشمن مولگارت به نام هاگسکوئل آشنا مي شنود. مولگارت سايمون را رها م يکند تا کتابچه را براي وي بياورد. اما جرد و مالوري او را از کار برحذر مي کنند و در نتيجه با حمله گسترده گابلين ها به خانه روبرو مي شوند. به نظر مي رسد تنها کسي که مي تواند به آنها کمک کند وارث خانه، يعني لوسيندا دختر سالخورده اسپايدرويک است. اما عمه لوسيندا به آنها مي گويد تنها راه نجات آنها يافتن آرتور اسپايدرويک است...

چرا بايد ديد؟
مارک استفن واترز متولد 1964 کليولند، اوهايو آمريکاست. از سال 1997 با نوشتن و کارگرداني فيلم خانه تفاهم شروع به کار کرد. خانه تفاهم در جشنواره سندنس با نامزدي جايزه داوران و بعدها در جشنواره هاي شيکاگو و ديوويل خوش درخشيد. اما دو فيلم بعدي او کمدي درام هاي معمولي بودند که توجه کسي را جلب نکردند. تا اينکه در سال 2004 واترز با ساختن دختران شرور توانست آب رفته را به جوي بازگرداند و اولين جوايزش را نيز دريافت کند. دختران شرور نيز يک کمدي درام به شدت زنانه بود که هفت جايزه از جشنواره هاي آمريکايي مانند انتخاب نوجوان ها و MTV Movie Awards به دست آورد و موقعيت او را در ميان تهيه کنندگان تثبيت کرد. فيلم بعدي وي که در همين صفحات معرفي شد همچون بهشت نام داشت که يک کمدي عاشقانه ٥٨ ميليون دلاري با مايه هاي ماوراء الطبيعه و شباهت هاي فراوان با روح- ديويد زوکر- بود. فيلم جدا از فروش معقول توانست ستايش منتقدان را به خاطر بازي هنرپيشگانش، مخصوصاً مارک روفالو، کسب کند. وقايع نامه اسپايدرويک ششمين فيلم بلند واترز است که با بودجه اي سنگين در حدود 90 ميليون دلار ساخته شده و در طول مدت کوتاهي که از نمايش آن مي گذرد 70 ميليون دلار در سينماهاي آمريکا به دست آورده است.
فيلم بر اساس مجموعه پنج جلدي کتاب هاي محبوب نوجوان به همين نام نوشته توني دي ترليزي و هالي بليک ساخته شده است. اولين جلد اين مجموعه در سال 2003 منتشر شد و چهار جلد ديگر در همين سال و سال بعد راهي بازار شدند. در سال 2007 و 2008 نيز دو جلد تازه تحت عنوان فراسوي روزنگار اسپايدرويک به چاپ رسيد. فيلم هر چند تفاوت هايي اندک با اين مجموعه دارد و بيشتر روي حوادث جلد چهارم آن متمرکز شده، تا امروز نقد هاي خوبي از سوي منتقدان آمريکايي دريافت کرده است.
با اين حال فيلم از سه گانه ارباب حلقه ها يا قطب نماي زرين و حال و هواي حماسي آنها-حتي هري پاتر- دور است و در نتيجه بر خلاف آنها چندان جايي در ذهن ها اشغال نخواهد کرد. با اين واترز ماجراهايي قابل حدس را به شيوه اي هوشمندانه پشت سر هم روايت کرده و تماشاگر را مجذوب فيلم يم سازد. شخصاً فيلم را يک سرگرمي زيبا و آبرومندانه براي نوجوانان ارزيابي مي کنم که جلوه هاي ويژه رايانه اي قابل قبولي نيز دارد، اما جادوي آن مقداري اندک است. ستاره اصلي فيلم بي تعارف فردي هايمور است که قبلاً او را در فيلم هاي چارلي و کارخانه شکلات سازي و آرتور و آدم کوچولوها ديده بوديم. بازي او در نقش دو برادر دوقلو بسيار باور پذير است. فيلم تا اين لحظه فروش جهاني 150 ميليون دلار را نيز پشت سر گذاشته و بدون شک يکي از موفق ترين فيلم هاي نوجوان در سال 2008 خواهد بود.
ژانر: ماجرايي، خانوادگي، فانتزي، مهيج.

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part1.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part2.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part3.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part4.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part5.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part6.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part7.rar 
TSC__2008__DVDRip_-_DiAMOND_By_Mentoly.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

راز امپراطوريهاي گمشده
Secrets of Lost Empires

مستند «راز امپراطوريهاي گمشده»
محصول PBS Nova

Uncover the secrets of ancient civilizations as NOVA journeys to five archaeological sites where teams of experts use traditional techniques to test their hypotheses.

1. Stonehenge watches a band of experts move, raise and cap a structure like the mysterious Stonehenge armed with Stone Age tools.
2. Inca explores magnificent mountainside citadels and marvels as villagers create a 150-foot suspension bridge using nothing but grass.
3. Obelisk faces the challenge of quarrying, chiseling, hauling and mounting an obelisk using stones, ropes, logs and dirt.
4. Colosseum tries out two possible designs for the canopy that once covered the Colosseum one of them borrowed from ancient ships.
5. Pyramid joins the race to erect an 18-foot stone pyramid in three weeks while testing out some clever construction theories.


لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/154694851/CD1-Colosseum.part1.rar
http://rapidshare.com/files/154694776/CD1-Colosseum.part2.rar
http://rapidshare.com/files/154694914/CD1-Colosseum.part3.rar
http://rapidshare.com/files/154694811/CD1-Colosseum.part4.rar
http://rapidshare.com/files/154694862/CD1-Colosseum.part5.rar
http://rapidshare.com/files/154728601/CD1-Colosseum.part6.rar
http://rapidshare.com/files/154728806/CD1-Colosseum.part7.rar
http://rapidshare.com/files/154728897/CD1-Colosseum.part8.rar

http://rapidshare.com/files/154728921/CD2-Inca.part1.rar
http://rapidshare.com/files/154729050/CD2-Inca.part2.rar
http://rapidshare.com/files/154731173/CD2-Inca.part3.rar
http://rapidshare.com/files/154749043/CD2-Inca.part4.rar
http://rapidshare.com/files/154750850/CD2-Inca.part5.rar
http://rapidshare.com/files/154758665/CD2-Inca.part6.rar
http://rapidshare.com/files/155034819/CD2-Inca.part7.rar
http://rapidshare.com/files/155038375/CD2-Inca.part8.rar

http://rapidshare.com/files/155038400/CD3-Obelisk.part1.rar
http://rapidshare.com/files/155039965/CD3-Obelisk.part2.rar
http://rapidshare.com/files/155051089/CD3-Obelisk.part3.rar
http://rapidshare.com/files/155056797/CD3-Obelisk.part4.rar
http://rapidshare.com/files/155006838/CD3-Obelisk.part5.rar
http://rapidshare.com/files/155006661/CD3-Obelisk.part6.rar
http://rapidshare.com/files/155006859/CD3-Obelisk.part7.rar
http://rapidshare.com/files/155006845/CD3-Obelisk.part8.rar

http://rapidshare.com/files/155684836/CD4-Pyramid.part1.rar
http://rapidshare.com/files/155309503/CD4-Pyramid.part2.rar
http://rapidshare.com/files/155309388/CD4-Pyramid.part3.rar
http://rapidshare.com/files/155684812/CD4-Pyramid.part4.rar
http://rapidshare.com/files/155309550/CD4-Pyramid.part5.rar
http://rapidshare.com/files/155309542/CD4-Pyramid.part6.rar
http://rapidshare.com/files/155330411/CD4-Pyramid.part7.rar
http://rapidshare.com/files/155344120/CD4-Pyramid.part8.rar

http://rapidshare.com/files/155344221/CD5-Stonehenge.part1.rar
http://rapidshare.com/files/155344430/CD5-Stonehenge.part2.rar
http://rapidshare.com/files/155344772/CD5-Stonehenge.part3.rar
http://rapidshare.com/files/155346412/CD5-Stonehenge.part4.rar
http://rapidshare.com/files/155361056/CD5-Stonehenge.part5.rar
http://rapidshare.com/files/155361536/CD5-Stonehenge.part6.rar
http://rapidshare.com/files/155371480/CD5-Stonehenge.part7.rar
http://rapidshare.com/files/155371905/CD5-Stonehenge.part8.rar

رمز فايل: ندارد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Speed Racer: The Next Generation

کارتون جديد و ديدني "Speed Racer: The Next Generation"
 

لينکهاي دانلود
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part1.rar 
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part2.rar 
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part3.rar 
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part4.rar 
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part5.rar 
Speed.Racer.The.Next.Generation.DVDRip.Xvid.TFE.part6.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

اخبار کوتاه موسیقی ایران

«شهران ناظري» به همراه گروه مولوي، 30 شهريورماه در فستيوال تونس به اجراي برنامه پرداختند. سياوش ناظري و نوازنده دف گروه مي‌‌گويد: در تونس تنها يك شب برنامه اجرا كرديم و تصنيف شيدا شدم، قفل زندان و... اجرا شد.
پس از اجرا در تونس، گروه تور موسيقيايي خود را در شهرهاي ايران از جمله شيراز، يزد، اصفهان، كرمان و كرمانشاه ادامه خواهد داد. سياوش ناظري در مورد كنسرت‌هاي خارج از كشور گفت: استاد تصميم گرفته كه در خارج از كشور به طور مجزا كنسرت اجرا نكند و در فستيوال‌هاي موسيقي كه دعوت مي‌شود، كنسرت‌هاي خود را برگزار كند.


به يـاد ناصـر
«اسحاق احمدي» دوست صميمي و همشهري ناصر عبداللهي آلبومي با 8 قطعه را به زودي روانه بازار مي‌‌كند كه نامش «به ياد ناصر» است. تنظيم‌هاي اين 8 ترانه برعهده اسحاق احمدي، عباس لطفي، دكتر چراغعلي، فرزاد فرومند و نيما نورمحمدي است كه چند قطعه از آن، درباره ناصر عبداللهي ساخته شده است، اما يكي از ترانه‌هاي اين آلبوم، با صداي ناصر عبداللهي است كه تاكنون كسي آن را نشنيده و از ترانه‌هايي بود كه ناصر خودش آن را خوانده بود، اما فرصت انتشار آن را نداشت، اين ترانه ساخته دكتر چراغعلي است كه بسيار شنيدني مي‌‌باشد... به ياد ناصر، همين روزها روانه بازار خواهد شد.

شوك آماده است
همان طور كه برايتان در شماره‌هاي گذشته نوشتيم، فرزاد فرزين خواننده خوبي كه با آلبوم «شراره»، مطرح شد، مجوز انتشار آلبوم شوك را گرفت كه اين آلبوم به زودي روانه بازار خواهد شد. اين آلبوم ده قطعه دارد كه دو قطعه آن ريميكس «شوك» و ديگري ريميكس «من و تو» از آلبوم شراره هستند. در اين آلبوم فرزاد فرزين، بابك صحرايي، داريوش شهرياري، مهتاب رخصتي، فوژان و محمد فراهاني اشعار را سرودند، ضمن اينك آهنگسازي 90 درصد كار با خود فرزاد است و بقيه كار را محسن چاووشي و امير قنادي انجام دادند، تنظيم كار هم برعهده فرزين، فرزاد فتاحي، آرش قنادي و شهاب اكبري مي‌باشد، كاري كه يك سال و نيم براي آن زحمت كشيده شد.

استقبال از نيستـي تو
«بهنام علمشاهي» خواننده جوان و پاپ كشورمان چندي پيش سومين آلبوم خود را روانه بازار كرده بود كه نامش «نيستي تو» بود. آلبومي با 10 ترانه سروده «ميلاد آزادفر» و آهنگسازي و تنظيم سعيد حسين كه با فروش بسيار خوبي در بازار نه چندان خوب موسيقي روبه‌رو شد. بهنام علمشاهي مي‌‌گويد: «سبك و سياق اين آلبوم جوان‌پسند بود، خوشحالم كه اين آلبوم مجوزدار توانست با موسيقي زيرزميني مقابله كند و در اين رقابت سخت از سوي جوانان مورد استقبال قرار گرفت». علمشاهي در ادامه مي‌‌گويد:« از مسئولين وزارت ارشاد تشكر مي‌‌كنم كه به اين آلبوم مجوز دادند و اين نشان مي‌‌دهد كه اگر موسيقي پاپ در چارچوب قانوني باشد، وزارت ارشاد به آن مجوز مي‌‌دهد، اين كه مي‌‌بينم، آلبوم من با استقبال جوانان روبه‌رو شده و خوب فروخت، باعث خوشحالي و افتخار من است كه توانستم در اين رقابت سربلند بيرون بيايم، به ويژه قطعه پنجم اين آلبوم با نام «نمي‌‌خواستم» كه مخاطبان بسياري را جذب كرد».

بي‌خوابي آماده است
شايد حالا كه اين نشريه جلوي شماست، آلبوم جديد «سعيد شهروز» با نام «بي‌‌خوابي» هم روانه بازار شده باشد، شهروز پس از دو سال وقفه آلبوم جديد خود را روانه بازار كرده است، آلبومي شامل ده ترانه از سروده‌هاي روزبه بماني، افشين سياهپوش، ترانه مكرم و زهرا امير تيموري و يك قطعه لري كاري از غلامرضا سبزعلي كه به مانند آلبوم‌هاي گذشته شهروز در آن به چشم مي‌‌خورد. اما آهنگسازي و تنظيم اين ده قطعه كاري مشترك از بهروز صفاريان و مهدي يراحي است كه زحمات زيادي را براي اين آلبوم شنيدني، كشيده‌اند. «بي‌خوابي» را گوش دهيد، پشيمان نمي‌‌شويد.

من هنــوز...
«من هنوز...» كاري از شركت فرهنگي هنري آواي نكيسا (علمشاهي) است. اين آلبوم شامل 9 قطعه مي‌‌باشد كه ترانه‌سرايان آن، رضا راد، عاطفه ابراهيم‌تبار، سجاد تاجداران و پيمان نويدي هستند، خواننده، آهنگساز و تنظيم‌كننده تمامي اين ترانه‌ها «ماهان بهرام‌خان» هنرمند جواني است كه به همراه گروه «0111» اين آلبوم را روانه بازار كرده است.

ديگه قيد مو بزن
«ديگه قيد مو بزن» تازه‌ترين اثر شركت فرهنگي هنري آواي نكيسا(علمشاهي) روانه بازار شده است. خواننده اين‌ آلبوم جوان هنرمندي است به نام «رامين بي‌باك» كه به جز خوانندگي در اين اثر گيتار اسپانيش و الكتريك، پيانو، كيبورد و ويلن سلو را نواخته و چند ترانه را هم خودش آهنگسازي و تنظيم كرده است. اين آلبوم شامل ده ترانه با اشعار علي بحريني، سارا مزاري، امين بامشاد، نعيم مهياري و محمد فتاحي است. همچنين ميلاد ترابي، محمد فتاحي و شهاب رمضاني در آهنگسازي و تنظيم ديگر قطعات، بي‌باك را در اين آلبوم شنيدني ياري ساخته‌اند.

آلبوم دوم بابك جهانبخش
«بابك جهانبخش» پس از اينكه آلبوم اولش با موفقيت چشمگيري روبه‌رو شد، آلبوم دومش با نام «بدون اسم» (NO Name) را به زودي روانه بازار خواهد كرد.
آهنگسازي و تنظيم آلبوم دوم جهانبخش كه شامل 11 قطعه است برعهده پوريا حيدري مي‌‌باشد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

کتاب 11 جلدی تاریخ تمدن - نگارش2.01



مجموعه11 جلدی تاريخ تمدن اثر ويل دورانت به صورت نرم افزار(e-book) و در قالب يك عدد سي دي مي باشد.
اين نرم افزار بر اساس كليه صفحات كتاب ها و با امكانات جستجو ، چاپ ، يادداشت ، گالري تصاوير ،موسيقي و تغيير جلد و تغيير صفحات ، تغيير فونت و.....و نيز تعريف واژه ها در پانوشت ها مي باشد.
جلد اول : مشرق زميد گهواره تمدن ، 990صفحه
جلد دوم : يونان باستان ، 741 صفحه
جلد سوم : قيصر و مسيح ، 782 صفحه
جلد چهارم : عصر ايمان ، 1454 صفحه
جلد پنجم : رنسانس ، 761 صفحه
جلد ششم : اصلاح ديني ، 1116 صفحه
جلد هفتم : آغاز عصر خرد ، 756 صفحه
جلد هشتم : عصر لويي چهاردهم ، 810 صفحه
جلد نهم : عصر ولتر ، 871 صفحه
جلد دهم : روسو و انقلاب ، 1307 صفحه
جلد يازدهم : عصر ناپلئون ، با 1059 صفحه
این سی.دی تنها با خرید مجموعه کتاب 11 جلدی با قیمتی بیش از 70 هزارتومان بفروش می رسد که ما برای شما این سی.دی رو آماده کرده ایم.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 35 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

بازی جذاب فوتبال
 Pro Evolution Soccer 2009

نسخه جديد بازي Pro Evolution Soccer 2009 كه به تازگي توسط كمپاني Konami ارائه شده است. كه داراي گرافيكي بسيار بالا نسبت به نسخه هاي قبلي اين بازي ميباشد .اين بازي تحت فرمت جاوا ميباشد و ويژگی های بسيار مهم اين بازی می توان به قابليت 2 نفره بازی کردن توسط بلوتوث اشاره كرد كه در ميان طرفداران بازيهاي فوتبال از محبوبيت خاصي برخوردار ميباشد.

قابل نصب بر روی گوشی های:
نوکیا : 5700,5320Xpress Music ، 6110, 6120, 6121, 6210Navigator, 6220, 6290، N71, N73, N75, N81, N81 8GB, N82، N92, N93, N93I, N95, N95 8GB،E50, E51, E65, E66, E71
سامسونگ : SGH-i520, SGH-i450, SGH-i550, SGH-i560
ال جی : KS10
زیمنس : SX1
Lenovo: P930


لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

Pro Evolution Soccer 2009
جذابترين و پرطرفدارترين بازي فوتبال

ماهها انتظار علاقمندان به بازی های رایانه ای به ویژه بازی فوتبال با انتشار نسخه جدید بازی طبیعی و زیبای فوتبال Pro Evolution Soccer که بی شک همگان را طی سالهای اخیر با عرضه بازیهای فوتبال فوق واقع گرایانه عاشق خود کرده است به پایان رسید و نسخه 2009 این بازی گرافیکی تر و واقع گرایانه تر از همیشه منتشر شد !
نسخه 2009 گفته سازندگانش پیشرفته ترین، طبیعی ترین و راضی کننده ترین بازی فوتبال در سری بازی های محبوب PES است که تا به امروز ساخته شده است .این بازی سعی در آن داشته تا آنجا که می تواند فاصله میان فوتبال شبیه سازی رایانه ای با واقعیت را به حداقل برساند . Game Play جدید بازی پس از ایراد هایی که به نسخه 2008 گرفته شد از یک سو و گرافیک زیبا و غیر قابل انکار این نسخه همه و همه دست به دست هم داده اند تا شما طعم یک فوتبال حقیقی را بیشتر حس کنید .
حرکات جدید، ویژگی های کنترلی نو آورانه و منحصر به فرد این نسخه،Gameplay فوق العاده و جدید این نسخه که نسل بهبود یافته ای از نسخه پیشین است، بهره مندی از فن آوری جدید Teamvision به صورت کاملا بهبود یافته در قیاس با نسخه پیشین، خرید امتیاز بیشترین تعداد تیم باشگاهی و ملی در تاریخ سری بازی های Pro Evolution Soccer ،بهره مندی از جام باشگاههای اروپا UEFA Champions League، هوش مصنوعی پیشرفته و حرکات تاکتیکی و تیمی هوشمندانه، کنترل خوب هوایی توپ ، تاثیر زمین بازی در کیفیت آن و بهره مندی از حالت جدید بازی با نام Be A Legend که در سری بازی های فیفا بسیار سرو صدا کرده بود !

ویژگی های بازی Pro Evolution Soccer 2009:
- گرافیک بسیار عالی و زیبای این نسخه که به واقعیت بسیار نزدیک شده است .
- هوش مصنوعی فوق العاده پیشرفته بازی که در آن هم تیمی های شما بسیار هوشمندانه جاگیری و حرکت می کنند و حتی پس از جایگری مناسب دخواست توپ از شما می کنند !
- زوایا و حالت جدید دوربین در این نسخه که بسیار واقعی تر و مسلط تر بر بازیست .
- بازیکنان، تیم ها و استادیم های جدید و کاملا Licensed شده .
- ویژگی منحصر به فرد لیگ قهرمانان اروپا .
- حالت جدید و بسیار Become A Legend که بازیکنان خود را طراحی و می سازید و او را در راه تبدیل شدن به یک قهرمان و پیشرفت فوتبال حرفه ای همراهی می کنید .
- قابلیت وارد کردن چهره شما در محیط بازی و ساخت شما به عنوان بازیکنان با استفاده از دوربین دیجیتال !
- پیشرفت های قابل توجه در کنترل توپ، پاس دادن و حرکات تیمی و عکس العمل های هم تیمی های شما!
و ....

تیم هایی که در این نسخه امتیازشان به طور کامل خریداری شده است:
- لیگ های Ligue 1 Orange فرانسه، Eredivisie هلند و Series A ایتالیا امتیازشان به طور کامل با تیم های باشگاهیشان خریداری شده است .
- دو لیگ Premier League کشور انگلستان و اسپانیا La Liga اسپانیا به ترتیب دارای 2 کلوپ و 7 کلوپ کاملا Licensed شده اند.
- در مجموع 45 تیم باشگاهی به صورت کاملا Licensed در این نسخه می باشند به علاوه حق امتیاز UEFA Champions League !
- 21 تیم ملی مطرح دنیا نیز به طور کامل همراه با تمامی بازیکنانشان در این نسخه Licensed شده اند !
- این نسخه دارای 19 ورزشگاه می باشند 15 عدد آنها از جمله ویمبلی کاملا حقیقی و واقعی طراحی شده اند و 4 عدد نیز غیر واقعی اند.

سيستم مورد نياز براي اجراي بازي Pro Evolution Soccer 2009:
حداقل سیستم مورد نیاز :
OS: Windows XP SP2, Vista*
CPU: Intel Pentium 4 1.4 GHz*
RAM: 1 GB RAM*
HARD DRIVE: 6 GB hard disk space*
VIDEO: GeForce FX or Radeon 9700th Pixel / Vertex Shader 2.0 and 128 MB VRAM*
Resolution: 800 x 600 display resolution*

سیستم توصیه شده :
OS: Windows XP SP2, Vista*
CPU: Intel Pentium 4 3.0 GHz*
RAM: 2 GB RAM*
HARD DRIVE: 8 GB hard disk*
VIDEO: GeForce 6800 GT / GS, Radeon X1600 or higher. Pixel / Vertex Shader 3.0 and 256 MB VRAM*
Resolution: 1,280 x 720 display resolution
 

لينکهاي دانلود

part01.rar 
part02.rar 
part03.rar 
part04.rar 
part05.rar 
part06.rar 
part07.rar 
part08.rar 
part09.rar 
part10.rar 
part11.rar 
part12.rar 
part13.rar 
part14.rar 
part15.rar 
part16.rar

رمز فايل: ندارد


لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

 امام صادق(ع) فرمودند:

صاحِبُ النِّيَّةِ الصّادِقَةِ صاحِبُ القَلبِ السَّليمِ...

كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد...

غررالحكم جلد2 ، صفحه451

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي که اگر داستگاهي بتواند بارى به وزن هفتاده و پنج کيلوگرم را در مدت يک ثانيه به اندازه يک متر بالا ببرد ، قدرت آن يک اسب بخار است.
  • آيا ميدانستي که در هر شبانه روز تقريبا هيجده هزار ليتر خون در بدن به جريان انداخته ميشود و اين کار عظيم را قلب به تنهايي عهده دار است.
  • آيا ميدانستي که طول روده کوچک در يک انسان بالغ به بيش از شش متر و به قطر دو و نيم سانتيمتر ميرسد و در مقابل طول روده بزرگ به صد و هشتاد سانتيمتر وبه قطر شش و نيم سانتيمتر ميرسد .
  • آيا ميدانستي که نام قديمي ترکستان ، ماوراءنهر بوده است .
  • آيا ميدانستي که بهترين رساناى برق نقره ميباشد ، ولي در صنعت به علت گراني نقره از مس استفاده ميشود .

 

جديدترين پيامک ها و جوک ها
ali_laila_live@yahoo.com

همه لحظات
لحظات شادی خدا را ستایش کن، لحظات سختی خدا را جستجو کن، لحظات آرامش خدا را مناجات کن، لحظات درد آور به خدا اعتماد کن و در تمام لحظات خداوند را شکر کن.

بوسه از لبت گرفتم
لیوان ز لبت بوسه گرفت من ز لیوان
دیدی ز لبت بوسه گرفتم به چه عنوان

همه می پرسند
همه ميپرسند
چيست در زمزمه مبهم آب
چيست در همهمه دلكش برگ
چيست در بازي آن ابر سپيد
روي اين آبي آرام بلند...

دلم رو چه کنم
اگه چشمم تو رو خواست قول میدم چشممو ببندم، اگه زبونم تو رو خواست قول میدم گازش بگیرم ، اما اگه دلم تو رو خواست چه کار کنم.؟؟

دل یک پیچک تنها
سفری باید کرد .......
تا به عمق دل یک پیچک تنها
که چرا اینچنین سخت به خود می پیچد
شاید از راز درونش بشود کشفی کرد
شاید او هم به کسی دل بسته ست

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

سلمان

در روایات خوانده ام؛ که یاران مهدی موعود(عج) باید مانند سلمان باشند. آری مانند سلمان فارسی. همان سلمانی که باعث فخر و مباهات ما ایرانی هاست. همان سلمانی که پیامبر اکرم(ص)، او را از خود خواند و فرمود:«سلمان از ما اهل بیت است.» و حال ما از اینکه سلمان، از ما ایرانی هاست به خود مفتخریم؛ بدون اینکه بدانیم، سلمان که بود؟! و به راستی چه چیز باعث می شود که یک انسان معمولی به مقامی برسد که جزء اهل بیت عترت محسوب شود.
گذشته از ساده زیستی و سبک زندگی سلمان که کاملا شبیه به زندگی ائمه و بدون آلایش بود؛ امام صادق(ع) بارزترین خصوصیت سلمان را، مقدم داشتن خواستۀ امیرالمؤمنین(ع)؛ یعنی امام زمانش، بر خواستۀ خود می دانست.»
ما نیز ایرانی هستیم، اما ما کجا و سلمان کجا. می خواهم بپرسم ماهایی که اینقدر به سلمان افتخار می کنیم؛ چقدر به سلمان شباهت داریم؟! در کدامیک از کارهایمان رضایت امام زمانمان را مد نظر قرار داده ایم؟!
اصلا به این فکر می کنیم که دیدگانی خسته از جور و جفا ناظر بر اعمال ما ست؟! اصلا به این فکر کرده ایم که آقایی غریب به سلمان شدن ما فکر می کند و حتی برای هدایت ما تلاش می کند، نشانه ها بر سر راهمان می گذارد، دلیل ها برایمان آشکار می کند؛ تا شاید ما راه سلمان را بیابیم، تا شاید ما غربتش را درک کرده و دلش را نشکنیم.
لحظه ای تأمل کنیم، ببینیم تا به حال برای کدامیک از کارهایمان از آقا اجازه گرفته ایم؟!
اگر نیتمان را خالص کنیم؛ مطمئنا حضور لحظه به لحظه اش را درک خواهیم کرد. و اگر درک کردیم این حضور را، اگر شناختیم مولایمان را ، آنگاه خواستۀ اماممان که همانا ظهور حق می باشد را بر خواسته های خود مقدم داشته و برای تحققش تلاش می کنیم. اگر در این راه قدم برداریم، بعید نیست که ما هم روزی سلمان شویم.

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

پهلوانان شاهنامه فرهنگی با خود دارند و آن را نمایش می دهند كه ریشه در كهن ترین آیین های عرفانی دارد. آنان در دستگاه دولت، نقش میانجی و پاسدار حقوق مردم را دارند. این
پهلوانان که در دوران گله داری و رمه گردانی، خود کدخدا و فرمانروایی دودمانی بوده اند، سپس نقش رابط بین مردم و دستگاه قدرت را در دفاع از مردم بر عهده می گیرند و چون دین و دولت، بر مردم می تازد، دستگاه پهلوانی برمی خیزد، تا آن آیین و اندیشه كهن را در برابر اتحاد شاه و دین نگه دارد.( رستم در برابر زرتشت و اسفندیار و گشتاسب) و چون سرانجام، به ضرورت تاریخ، از پای در می آید، گشتاسب و زرتشت قدرت می گیرندو شاهی و دین به یكدیگر اندر می شوند. به بند کشیدن رستم به دست اسفندیار، نماد رویارویی منش پهلوانی یا آیین کهن ایران با دین جدید است.
زبان این پهلوانی، سرود بوده است. سرودهای بزمی و رزمی و پهلوانی شاهنامه، گوشه هایی از آن را به یاد می آورد. در كنار سرود، چامه نیز بوده است. چامه، سراسر ستایش پهلوان است و با ساز و آواز اجرا می شده است. دستگاه های این سرودهای پهلوانی در شاهنامه عبارتند از: خروش مغان. دادآفرید. پیكارگرد. سبز در سبز.
این سرودها بسی كهن تر از شاهنامه اند و بخشی از سرودهای كهن آفرینش اند كه خنیاگران عاشق بر گرد جهان می پراكنده اند. در بخشی از شاهنامه نیز باربد بر فراز درخت، سه سرود می خواند:
پهلوانی سرود در دستگاه دادآفرید. بربط او را آلت ننگ و نبرد خوانده اند. سرودهای دوم و سوم سرودهای غنایی بوده اند. آخرین فرد از نسل این خنیاگران سرود خوان دوره گرد پس از نكیسا و باربد، رودكی بود كه خود گرد جهان گوسانی(کولی گردی) می كرده و از عارفان نامدار ایران است:
تو رودكی را ای ماهرو همی بینی
بدان زمانه ندیدی كه این چنینان بود
بدان زمانه ندیدی كه در جهان رفتی
سرود گویان، گویی هزاردستان بود
در باره گوسانی کردن در منظومه ویس و رامین گرگانی آمده است:
نشسته گرد رامینش برابر
به پیش رام، گوسان نواگر
سرودی گفت گوسان نوایی
در و پوشیده حال ویس و رامین
نام یكی از سرایندگان شاهنامه به گفته فردوسی بلبل بوده است. و بلبل نماد همین خنیاگران دوره گرد و آواز خوانی بوده است. بنگریم كه همین بلبل در مرگ اسفندیار و درماندگی رستم و مرگ سیاوش چگونه می خروشد و شگفت نیست كه آواز بلبل در ادبیات ایران به زبان پهلوی و زبان كهن ایرانی مانند شده است:
نگه كن سحرگاه تا بشنوی
ز بلبل سخن گفتن پهلوی
و زبان بلبل و زبان پهلوی و پهلوانی یكی شمرده شده است:
بلبل به زبان پهلوی با گل زرد
فریاد همی كند كه می باید خورد

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة فاطر آيات: 45 محل نزول: مکه
 
 
هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ فَمَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًا وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا 39 قُلْ أَرَأَيْتُمْ شُرَكَاءكُمُ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ أَمْ آتَيْنَاهُمْ كِتَابًا فَهُمْ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّنْهُ بَلْ إِن يَعِدُ الظَّالِمُونَ بَعْضُهُم بَعْضًا إِلَّا غُرُورًا 40 إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا 41 وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِن جَاءهُمْ نَذِيرٌ لَّيَكُونُنَّ أَهْدَى مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ فَلَمَّا جَاءهُمْ نَذِيرٌ مَّا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا 42 اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا 43 أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَكَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِن شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ عَلِيمًا قَدِيرًا 44

 

ترجمه فارسي مکارم

اوست كه شما را جانشينانى در زمين قرار داد; هر كس كافر شود، كفر او به زيان خودش خواهد بود، و كافران را كفرشان جز خشم و غضب در نزد پروردگار چيزى نمى‏افزايد، و (نيز) كفرشان جز زيان و خسران چيزى بر آنها اضافه نمى‏كند! «39» بگو: «اين معبودانى را كه جز خدا مى‏خوانيد به من نشان دهيد چه چيزى از زمين را آفريده‏اند، يا اينكه شركتى در (آفرينش و مالكيت) آسمانها دارند؟! يا به آنان كتابى (آسمانى) داده‏ايم و دليلى از آن براى (شرك) خود دارند؟!» نه هيچ يك از اينها نيست، ظالمان فقط وعده‏هاى دروغين به يكديگر مى‏دهند! «40» خداوند آسمانها و زمين را نگاه مى‏دارد تا از نظام خود منحرف نشوند; و هرگاه منحرف گردند، كسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است! «41» آنان با نهايت تاكيد به خدا سوگند خوردند كه اگر پيامبرى انذاركننده به سراغشان آيد، هدايت يافته‏ترين امتها خواهند بود; اما چون پيامبرى براى آنان آمد، جز فرار و فاصله‏گرفتن از (حق) چيزى بر آنها نيفزود! «42» اينها همه بخاطر استكبار در زمين و نيرنگهاى بدشان بود; اما اين نيرنگها تنها دامان صاحبانش را مى‏گيرد; آيا آنها چيزى جز سنت پيشينيان و (عذابهاى دردناك آنان) را انتظار دارند؟! هرگز براى سنت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنت الهى تغييرى نمى‏يابى! «43» آيا آنان در زمين نگشتند تا ببينند عاقبت كسانى كه پيش از آنها بودند چگونه بود؟! همانها كه از اينان قويتر (و نيرومندتر) بودند; نه چيزى در آسمانها و نه چيزى در زمين از حوزه قدرت او بيرون نخواهد رفت; او دانا و تواناست! «44»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

shabnamzende@yahoo.com

سلام مبين گرامي
به تازگي دو وبلاگ را پيدا كردم كه شعر « شمارش معكوس » مرا به نام خود ارائه داده اند و كلي افراد هم از آنها بدون اطلاع از شعر دزدي اين افراد تقدير كرده اند من مي خواهم اين را افشا كنم و اگر امكان دارد اين مورد را در شماره بعدي روزنه عنوان نماييد تا كسي به خودش اجازه كپي رايت و بي انصافي ندهد و افرادي چون من با امنيت و اعتماد بيشتري شعر هايشان و مطالبشان را ارائه دهند . من پس از اطلاع دهي به اين افراد نامشان را افشا مي نمايم
با تشكر از لطف شما

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

مراسم شب شهادت حضرت امام صادق (ع)
هيئت رايت العباس- حاج محمود کريمي

 

 

akbarzeyton@yahoo.com

با سلام و سپاس مجدد ازنشریه بسیارخوب وزین تان...منم بسهم خودم با نظرات و پیشنهاد علی افا مطهری به جناب کردان موافقم...راست میگویند دیگر بالاخره ثابت شد جناب کردان فریب خوردن کردائی...! روی مین رفتن داوطبانه خودشان بهتراز استیضاح نمایندگان وظیفه شناس است . هرچند شاید از نظرجناب کردان وسایرهواداران و یارانشان اتفاق مهمی رخ نداده باشد وکارمثلا ...دارد بخوبی پیش میرود اما خوب واقعا اینطورنیست با حیثیت ملی درداخل کشور دارد بازی میشود ودرمیان مسئولان طی سالهای اخیر بسیاربازی شد ! هرروز برنگی وهران به ننگی...! بسه دیگه واقعا شورش رادراورد ید .یه روزتغیرساعت بانک ها وفرداروز برگشتن به همان جا...! امسال طرح وبحث اجرائی کردن مالیات برارزش افزوده وبعد تعلیق 2 ماهه ان و حالا پیشنهاد مسکوت ماندن ان ...تعویض 3 رئیس کل با نک مرکزی طی 3 سال و اندی به اصطلاح ریاست جمهوری شما ووو...دیگرپنهان و اشکارشما متاسفانه همه هم بنام اصولگرائی ودفاع ازارزشها معلوم شد برما ... اقا کجا اصولگرا ؟! این کارها وتصمیمات شما بیشتر به سوسولگرائی میمانند تا اصولگرا ضد ارزش ها را که بنام ارزش ها بخورد مردمی
عوام دادن که هنرنشد...برودید برای خودتان فکر دیگری بکنید دست ازسرمان بردارید ! خوب اگه هوسم بود یکباربسه دیگه
کشدید ما را بخدا..........................................
تهران _ اکبر درویش

 

 

mjs_band@yahoo.com

وقتي مجنون ديگه ميلي
نداره براي ليلي
وقتي ليلي جاي مجنون
پيش فرهاد ميره خيلي
وقتي فرهاد جاي شيرين
به جاي اون عشقه ديرين
ميره جاي ويس رامين
من ميگم نفرين به اين عشق
شماها هم بگين آمين

سروده:مجتبی صحی

 

 

farzin_samaee@yahoo.com

نمايي از عصيان طبيعت برپاست، تهاجم همه جانبه براي برچيدن زيبايي ها و خلق گونه اي جديد از زيبايي، تجلي رنگ هاي بديع.
اين فصل، گاه تولد مرگ است و چه زيبا تولدي است. چشم مفتون تنوع رنگ ها در اين فصل مي شود، شاهكار خالق هستي در تنوع رنگ ها.
زيبايي اعجاز آميزي كه در پاييز مي توان ديد، در هيچ فصل ديگري قابل رويت نيست: گريه بي صداي برگ ها، باد عصيانگر كه كمك بي منتي براي بدرقه برگ هاي خشك مي نمايد، باران سركش كه گاه و بي گاه مي بارد، همان باراني كه در بهار طراوت و تازگي را به ارمغان مي آورد در اين فصل مي ميراند-به ظاهر- و در باطن متولد مي كند، تولدي كه در آينده به وقوع خواهد پيوست.
پاييز حرف هاي بسياري با انسان ها دارد: كه زندگي گذراست، درختي كه روزي سبز و با هيبت به طبيعت فخر مي فروخت امروز در تهاجم پاييز سراسر نياز است. آنچه امروز از او مانده و بايد از ياد آن مسرور باشد روزهايي است كه سايه اي گسترانده براي كمك و ياري، ميوه اي به يتيمي رسانده و...

و اما پس از اين مرگ، تولدي در پيش است.....
http://roshanimangolaab.blogfa.com

 

 

mastoor_313@yahoo.com

لا لبیک!

به نقل از مالک بن انس:
امام صادق را در مدینه معلم می شناختند و زاهدی خدا ترس. تا آن روز هزاران شاگرد در مکتب خود پرورانده بود و ستون های ترک خورده ی اسلام را دوباره ترمیم کرده بود.
یک سال با امام به مکه رفتیم. جمعیت موج می زد و کعبه تمام قد در برابرمان قد علم کرده بود. از شکوه این خانه ی سنگی و صاحب خانه نفس در سینه ها حبس می شد.


همه می خواندند:
« لبیک، اللهم لبیک...»
دیدم صدای مولا نمی آید.
نگاهش کردم دیدم آنچنان می لرزد که نزدیک است از مرکب به زمین بیفتد.
« آقا جان! لبیک بگو»
سکوت.
« آقا جان شما آخر باید لبیک بگویی»
اشک از چشمان ماه جاری شد.
« چگونه بگویم لبیک در حالی که بیم دارم خدایم در پاسخ بگوید: لا لبیک، لا سعدیک 1...»2

***

به نقل از ابن خنیس:

شبی بارانی بود از محله ای رد می شدم. باران زمین را خیس کرده بود. روی زمین انگار کسی را دیدم... چشم تنگ کردم... آه! امام صادق (ع) روی زمین نشسته بود و با دست دنبال چیزی می گشت.
ناگاه صدایم زد.
« ابن خنیس بیا و در یافتن چیزی به من کمک کن»
زانو زدم.
« دنبال چه می گردی قربانت گردم؟»
-تکه نانی بر زمین افتاده است.
- برای که می بردید؟
-ظله ی بنی ساعده.
می دانستم مولایم هر شب قرص نانی زیر بالش هر کدام می گذاشت. دلم راضی نبود.
-آخر مولا جان آنها از شیعیان شما نیستند...

نگاهی به من انداخت که تا عمق وجودم لرزید. دهان به سخن باز کرد و چنین گفت:
« اگر از شیعیان ما بودند، بیش از این می کردیم...»3


1. درود بر تو نباشد. خوش نیامدی.
2. بحار الانوار/ ج27
3. بحار الانوار/ ج 47

 

 

dfarzad@rocketmail.com

ماهي
من فکر مي کنم
هرگز نبوده قلب من
اين گونه
گرم و سرخ: احساس مي کنم
در بدترين دقايق اين شام مرگزاي
چندين هزار چشمه خورشيد
در دلم
مي جوشد از يقين؛
احساس مي کنم
در هر کنار و گوشه اين شوره زار ياس
چندين هزار جنگل شاداب
ناگهان
مي رويد از زمين.
***
آه اي يقين گمشده، اي ماهي گريز
در برکه هاي اينه لغزيده تو به تو!
من آبگير صافيم، اينک! به سحر عشق؛
از برکه هاي اينه راهي به من بجو!
***
من فکر مي کنم
هرگز نبوده
دست من
اين سان بزرگ و شاد:
احساس مي کنم
در چشم من
به آبشر اشک سرخگون
خورشيد بي غروب سرودي کشد نفس؛ احساس مي کنم
در هر رگم
به تپش قلب من
کنون
بيدار باش قافله ئي مي زند جرس.
***
آمد شبي برهنه ام از در
چو روح آب
در سينه اش دو ماهي و در دستش اينه
گيسوي خيس او خزه بو، چون خزه به هم. من بانگ بر گشيدم از آستان ياس:
(( - آه اي يقين يافته، بازت نمي نهم! ))

احمد شاملو

 

.

alirezamajidi@gmail.com

فراموشی ابدی خاطرات تلخ

فرایند حافظه و خاطره از دیرباز منشأ بحث فیلسوف‌ها، فیزیولوژیست‌ها، پزشکان و نویسندگان بوده است. خاطراتی که ما در ذهن داریم و تأثیراتی که از آنها پذیرفته‌ایم و نیز، خاطرات دیگران از عملکرد ما، شخصیت و واقعیت وجودی‌مان را می‌سازند.
گابریل گارسیا مارکز در کتاب «زنده‌ام تا روایت کنم»، می‌گوید:
«
زندگی آنچه که زیستهایم نیست، بلکه یکسره آن چیزی ا‌ست که به خاطر می‌آوریم تا بازگوییم.»
اما همه خاطراتی که ما در ذهن داریم، خوشایند نیستند، یک خاطره بد می‌تواند شخصیت یک فرد را تغییر دهد و یا زندگی او را برای همه عمر، ‌تحت تأثیر قرار دهد.
در فیلم شاهکاری به نام «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، به شکل ستایش‌آمیزی سودای پاک کردن خاطرات، به تصویر کشیده شده است. در این فیلم که به کارگردانی «مایکل گوندری» در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، قهرمانان داستان جول (با بازی جیم کری) و کلمنتاین (با بازی کیت وینسلت)، با مراجعه به شرکتی به نام «لاکونا»، همه خاطراتی را که از هم دارند، پاک می‌کنند.

البته داستان فیلم بسیار پیچیده‌تر از این مختصر است، اما فیلم در عین طرح مسئله غامض پاک کردن انتخابی خاطرات، پیچیدگی‌های فلسفی و اخلاقی این کار را هر مورد بحث قرار می‌دهد.
اما چیزی که باعث شد من این پست را بنویسم و برای آن مقدمه‌چینی کنم، خواندن خلاصه خبری از ژورنال نورون بود:
تصور کنید که بتوانید با خوردن یک قرص، خاطرات بد خود را فراموش کنید
! پژوهش اخیر دانشمندان نورولوژیست دانشگاه جورجیا، در تیمی به رهبری دکتر «جو تسین» Joe Z. Tsien چنین امکانی را بیش از هر زمان دیگری، قابل دستیابی نشان می‌دهد.

تسین و تیمش روی آنزیمی به نام CaMKII کار می‌کنند که نقش زیادی در فرایند یادگیری و حافظه دارد. آنها قصد دارند با چنین پژوهشی، درمان تازه‌ای برای بیماران مبتلا به PTSD پیدا کنند.
PTSD یا Posttraumatic stress disorder یک اختلال روانپزشکی است که در دسته اختلالات اضطرابی دسته بندی می‌شود.افرادی که تجربه‌های بسیار ناخوشایندی مثل حضور در صحنه‌های هراس‌آور جنگ و زلزله دارند، ممکن است مبتلا به PTSD شوند. به این صورت که بعد از گذشت مدت‌ها از حادثه، به صورت متناوب و مکرر حادثه را به یاد می‌آورند و کابوس‌هایی در مورد آن می‌بینند و در این حین دچار اضطراب بسیار شدیدی می‌شوند، اضطرابی که ممکن است است کل زندگی آنها را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد.
این اختلال همان اختلالاتی است که متأسفانه در اصطلاح عامه در کشور ما، «موجی بودن» نام گرفته است و کمتر کسی در رسانه‌ها و نشریات سعی کرده است این اختلال روانپزشکی را توضیح دهد.
اما به دنبال جنگ‌های اخیر در خاورمیانه و افزایش بیماران مبتلا به PTSD ، امروزه در غرب توجه علمی زیادی به این بیماری معطوف شده است و پژوهشگران سعی می‌کنند علاوه بر درمان‌های شناخته‌شدهای مثل درمان‌های دارویی معمول یا شیوه‌هایی مثل شناخت‌درمانی از شیوه‌های نوینی مثل «واقعیت مجازی» هم استفاده کنند.
تحقیق دکتر تسین و تیمش هم یکی از همین پژوهش‌هاست و در صورتی که به نتیجه برسد، تحولی در درمان PTSD ایجاد خواهد کرد. عنوان تحقیق آنها «پاک کردن القایی و انتخابی حافظه در مغز موش‌ها با دستکاری شیمیایی-ژنتکی» است.
آنها در تحقیقشان همزمان با پخش کردن یک صدا، به موش‌ها شوک الکتریکی می‌دادند. مسلما موش‌ها شرطی می‌شدند و در صورتی که همان صدا را دوباره می‌شنیدند، دچار علایم ترس می‌شدند. اما وقتی، قبلی از پخش صدا، به آنها CaMKII داده شد، در هنگام پخش صدا، دیگر در آنها علایم ترس نمایان نمی‌شد. به عبارت دیگر اگر به صورت موقت و در هنگام به یادآوری تجربه‌های تلخ، فعالیت آنزیم CaMKII بالا برده شود، این خاطرات پاک می‌شوند.
تسین عقیده دارد که این CaMKII به صورت موقت این خاطرات را پاک نمی‌کند، بلکه این پاک شدن دائمی است. به علاوه فقط خاطراتی که هنگام وقوع تجربه‌های ناخوشایند، در مغز ضبط می‌شوند، پاک می‌شوند و خاطرات دیگر تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.
CaMKII یا به طور کامل، calcium/calmodulin-dependent protein kinase II آنزیمی است که نقش مهمی در حافظ بلندمدت دارد.
اطلاعات بیشتر در مورد
CaMKII : + و +

 

 

n3gah3_sangi@yahoo.com

دریچه باز ذهن شما

هر دو تحصیل کرده و هر دو دارای تفکری یگانه. دیدگاهی متفاوت و زاویه دیدی که باعث می شود مساله ای کوچک به جنجالی بزرگ ختم شود. جدال این طور شروع می شود، زن به خاطر این که مرد بیشتر از دست او ناراحت نشود، از اتاق بیرون می رود و این مساله به گمان وی تنها راه برای تمام شدن این برخورد است. از طرف دیگر این کار باعث آزردگی خاطر مرد شده چرا که اولین عمل زن را نوعی اهانت و بی احترامی تلقی می کند.
یکی از مواردی که جامعه پیچیده اما ساده انگارانه ایالات متحده را فرا گرفته، جنجال های کوچک زناشویی است. جنجال هایی که به مساله بزرگی چون طلاق می انجامد اما در کالبد شکافی این روند به نتیجه می رسیم که مورد پیش آمده نه تنها مهم نیست بلکه جایی برای پرداختن هم ندارد. یک بار دیگر مثال ابتدای مطلب را دوباره بازخوانی کنید. زن و شوهری در یک اتاق تنها بر سر مساله ای کوچک با یکدیگر جدال می کنند. زن به خاطر احترام به همسرش تصمیم می گیرد از اتاق خارج شود و همسرش این کار او را نوعی توهین و بی احترامی قلمداد می کند.
آرتورمیلر روان شناس نامی و استاد دانشگاه " آیوا " در این باره می گوید: " این موارد، ارتباطی به سن کم و یا زیاد زوجین ندارد. امکان دارد زوجی در نظر داشته باشند بعد از شناخت کلی از یکدیگر، ازدواج کنند و شاید به این نتیجه برسند که مدتی را صرف شناخت یکدیگر کنند. در این صورت هم نمی توان این گونه استنباط کرد که جوانی یا پختگی طرفین، عاملی است برای حصول یک زندگی ایده آل. بنابراین قدم به قدم این مسایل را بررسی می کنیم. سعی کنید در وهله اول ذهنیت خود را محدود به مسایل خاص نکنید. مثالی می زنم: اگر دامنه اعداد شما، فقط اعدادی 3 رقمی را بشناسد نمی توانید به اعداد چهار رقمی و بیشتر فکر کنید و نهایت ذهنیت شما رقم 999 است. در صورتی که هزار می تواند دریچه دیگری را رو به ذهن شما باز کند. پس یادتان باشد هر دریچه ای را که امکان تفکر بهتری به شما می دهد در هر شرایطی جست و جو کنید.
" مونیکا شرون " که برای اولین بار به مطب آرتور میلر رفته است می گوید: " او روی در مطب خود نوشته است، با یک دریچه تازه به این جا بیایید." این جمله چنان روی ذهنیت مراجعین تاثیر گذار است که بیشتر آن ها ملاک صحبت خود را این جمله قرار داده و با میلر صحبت و یا گفت و گویی کارساز انجام می دهند.

دریچه تازه چیست و کارآیی آن کجا به چشم می آید؟
دریچه تازه در علم امروز روان شناسی چیزی نیست جز همان نگرش نو. امکان دارد شما قبلا به این نتیجه رسیده باشید که زندگی در پایین ترین محله شهر می تواند سرماخوردگی زیادی را موجب شود. اما حالا به خاطر کار خود به این نتیجه رسیده اید که شاید گذر از محله هایی که فقرا در آن هستند، بتواند دید شما را ارتقا دهد.
این ارتقای نگرش را در مسایل زندگی و بین خود و همسرتان باور کنید. شما اختلافی به لحاظ اصول زندگی با همسرتان ندارید اما این دریچه های کوچک ذهن شماست که انسداد ایجاد می کند، پس آن ها را باز کنید باید بدانید ابتدا کارآیی این دریچه ها کجاست. جای خاصی را برایتان نمی گوییم و اصلا بر این باوریم که زندگی امروز در جوامع بشری نیازمند چنین روابطی نیست که اگر باشد زندگی قانون مندتری را می توانیم جست و جو کنیم. پس سراسر صحنه زندگی می تواند جایگاه استفاده از دریچه های ذهنی باشد به شرط آن که بتوانیم این دریچه ها را رو به آن افقی باز کنیم که در زبان ها و فرهنگ ها ی مختلف، موفقیت و پیشرفت نام دارد.

ترجمه: علیرضا کیوانی نژاد
منبع: نیوز آودورلد

 

 

extolex@yahoo.com

چند جمله با خدا

گفتم: چقدر احساس تنهایی می‌کنم …
گفتی: فانی قریب
.:: من که نزدیکم (بقره/۱۸۶) ::.

گفتم: تو همیشه نزدیکی؛ من دورم… کاش می‌شد بهت نزدیک شم …
گفتی: و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفة و دون الجهر من القول بالغدو و الأصال
.:: هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت، با خوف و تضرع، و با صدای آهسته یاد کن (اعراف/۲۰۵)::.

گفتم: این هم توفیق می‌خواهد!
گفتی: ألا تحبون ان یغفرالله لکم
.:: دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/۲۲) ::.

گفتم: معلومه که دوست دارم منو ببخشی …
گفتی: و استغفروا ربکم ثم توبوا الیه
.::پس از خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه کنید (هود/۹۰)::.-

گفتم: با این همه گناه… آخه چیکار می‌تونم بکنم؟
گفتی: الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده
.::مگه نمی‌دونید خداست که توبه رو از بنده‌هاش قبول می‌کنه؟! (توبه/۱۰۴) ::.

گفتم: دیگه روی توبه ندارم ...
گفتی: الله العزیز العلیم غافر الذنب و قابل التوب
.:: (ولی) خدا عزیزه و دانا، او آمرزنده‌ی گناه هست و پذیرنده‌ی توبه (غافر/۲-۳ ) ::.

گفتم: با این همه گناه، برای کدوم گناهم توبه کنم؟
گفتی: ان الله یغفر الذنوب جمیعا
.:: خدا همه‌ی گناه‌ها رو می‌بخشه (زمر/۵۳)::.

گفتم: یعنی بازم بیام؟ بازم منو می‌بخشی؟
گفتی: و من یغفر الذنوب الا الله
.::به جز خدا کیه که گناهان رو ببخشه؟ (آل عمران/۱۳۵)::.

گفتم: نمی‌دونم چرا همیشه در مقابل این کلامت کم میارم! آتیشم می‌زنه؛ ذوبم می‌کنه؛ عاشق می‌شم! … توبه می‌کنم
گفتی: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین
.::خدا هم توبه‌کننده‌ها و هم اونایی که پاک هستند رو دوست داره (بقره/۲۲۲) ::.

ناخواسته گفتم: الهی و ربی من لی غیرک
گفتی: الیس الله بکاف عبده
.::خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟ (زمر/۳۶) ::.

گفتم: در برابر این همه مهربونیت چیکار می‌تونم بکنم؟
گفتی:یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمت الی النور و کان بالمؤمنین رحیما
.::ای مؤمنین! خدا رو زیاد یاد کنید و صبح و شب تسبیحش کنید. او کسی هست که خودش و فرشته‌هاشبر شما درود و رحمت می‌فرستن تا شما رو از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیرون بیارن .خدا نسبت به مؤمنین مهربونه (احزاب/۴۱-۴۳)::

 

 

mtymeta@gmail.com

چند لينک

بسم الله

سلام

- عدالتخانه به نمایندگی از عدالت‌خواهان شلاق می‌خورد!
گفته بود: «من معذرت خواهی می‌کنم اما به شرطی که آقای موسویان از ملت ایران عذرخواهی کند»...
کیهان نیز این اخبار را منتشر کرد. اما موسویان خوب می‌داند کجا را مورد حمله قرار دهد! می‌داند که اگر با شریعتمداری مواجه شود، چیزهایی رو خواهد شد...
قوه‌ی محترم قضاییه در برخورد با عدالتخواهان چه سریع پرونده را بررسی و به نتیجه می‌رساند. حال آنکه پرونده‌ی یک مفسد اقتصادی کوچک سالها به طول می‌انجامد تا حکمش صادر شود...


- طومار اینترنتی حمایت از مدیر عدالتخانه

- دروغ پردازی حامیان کردان
(در همین رابطه:)

  • دبیر جنبش عدالتخواه در نشستي با عنوان "ديروز،‌ امروز و فرداي عدالت‌خواهي در جنبش دانشجويي" که از سوي بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد: "برخي از سايت‌هاي دسته چندمي بيانيه كذبي را از سوي تشكل جنبش عدالت خواه دانشجويي به طرفداري از آقاي كردان صادر كردند و شب همان روز مدير مسوول و سردبير يكي از اين سايت‌ها با تماس با من پيشنهاد ديدار با كردان را مطرح كرد و اعلام كرد كه در صورت پيگيري روندي ديگر از جنبش عدالتخواه دانشجويي، كردان از مدير مسوول سايت عدالتخانه حمايت مي‌كند و هنگامي كه با اين موضوع مخالفت كردم و از روند قضايي پيگيري اين مساله نام بردم، آن‌ها عنوان كردند كه پشتوانه آن‌ها در قوه قضاييه بيشتر است!".

  • نامه به رئیس جمهور

- زلف های گره خورده - یادداشت روز حسین شریعتمداری

- آقای نجف زاده! نگران نباش، مردم می فهمند

- احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها

- ویژه نامه جشن های 2500ساله شاهنشاهی - سایت مرکز اسناد

- رجبي: ديپلماسي شفاف دولت نهم در مقابل ديپلماسي پنهان دولتهاي قبل

- پیش فروش بازی عملیات انهدام

- عکس زیر را چون جالب بود، قبل از این که خبر اعتراض خانواده شهدا به طرح ساماندهي قطعه شهدا + را ببینم، گذاشته بودم. اما چه ارتباط جالبی دارند! "روی قبرم مثل قبر برادر فتحعلیزاده گلی باشد...". دیروز یکی از دوستان عکس هایی از نتایج این طرح ساماندهی -که با هزینه ی گزاف در حال انجام است- را آورده بود. شاید دیگر به جای قبرهایی ساده و صمیمی مانند عکس زیر که با سلایق مختلف، از سر صمیمیت، و از همه مهم تر به طور مردمی و خودجوش درست شده اند، قبرهای یکدست و تر و تمیز و بی روح و حکومتی را ببینیم، خیلی باکلاس! مثل برخی قبرستان های مردگان جنگ جهانی دوم!
قرار است تجمعی برای جلوگیری از اجرای این طرح، ساعت 12 روز یکشنبه 5 آبان جلوی شهرداری تهران (خیابان بهشت) صورت گیرد.


توضیحات بیشتر عکس بالا، اینجا: شهدا آدمهای ترسناکی بودند!

 

فکر ها علیل، ذکرها عبث
اوج ها به قدر سقف یک قفس.
پای ما مسافر است
جاده ها ولی
به مقصدی حقیر ختم می‌شوند.
ما کلاف پیچ‌پیچ کوچه‌ها
شما؛
در زلال مغز آسمان رها
فکر می‌کنید حجم این قفس ملول‌مان نمی‌کند؟
چرا، ولی چه فایده؟
آسمان قبول‌مان نمی‌کند.
حال ما دچار عادت زمانه‌ایم
شانه می‌کنیم!، سرمه می‌کشیم!، عشوه می‌کنیم!
مردهای بعد از قطعنامه‌ایم!

(آرش شفاعی)

 
 

Funous@funous.com

نیازمندان گمنام
برگرفته از نامه چارلی چاپلین به دخترش

... نيمه‌شب هنگامی كه از سالن پرشكوه تئاتر بيرون می‌‌آيی، آن ستايشگران ثروتمند را فراموش كن و حال آن راننده تاكسی را بپرس كه تو را به منزل می‌رساند، حال زنش را بپرس و اگر پولی برای خريد لباس بچه نداشت، مبلغی پنهان در جيبش بگذار...... دخترم، هر وقت خواستی دو دلار خرج كنی، با خود بگو، سومين دلار از آن من نيست بلكه متعلق به مرد فقيری است كه امشب به يك دلار احتياج دارد، جستجو لازم نيست، اين نيازمندان گمنام را، اگر بخواهی، همه جا خواهی يافت. مقبره بزرگان ژوزف اديســون وقتی به مقبره بزرگان می نگرم هر گونه احساس رشك در من می ميرد، وقتی كه اندوه پدران و مادران را بر مزار فرزندانشان می بينم دلم از شفقت آب می شود، وقتی به مقبره پدران و مادران می نگرم بيهودگی اندوه بر رفتگانی را می بينم كه چندی ديگر خودمان نیز بايد از پی آنها برويم، وقتی پادشاهان را در كنار آنان كه معزولشان كردند خفته می بينم، يا رهبرانی كه با ستيزه ها و جدالهايشان جهان را دچار تفرقـــه نموده اند، با اندوه و حيرت به رقابتها، نفاقها و مشاجره های حقير آدمی پی می برم، وقتی به تاريخ مقـابر می نگرم چه آنها كه ديروز مردند و چه آنهايی كه ششصد سال پيش، به روز عظيــمی می انديشم كه همه ما معاصرانی خواهيم بود كه به پا خواهيم خواست.

نوع‌دوستی
آلبرت انيشتين وجود ما جزئی از يك كل شگفت‌انگيز است كه «عالم هستی» نام نهاده‌ايم، حال آنكه اغلب خود، افكار و احساساتمان را چيزی جدا و متمايز از ديگران تلقی می‌كنيم و اين خيال باطل بر ايمان در حكم يك زندان است و ما را به ارضای خواهشهای فردی و در نهايت رفع مسائل اطرافيانمان محدود می‌كند، حال آنكه به حكم وظيفه انسانی خويش بايد فضای شفقت و نوعدوستی خود را هر چه بيشتر گسترده كنيم تا بدانجا كه اين گستردگی، مخلوقات زنده و همچنين طبيعت را با تمامی زيباييهايش در بر گيرد.

خدمت و ايثار
مهاتما گاندی هر يك از ما به طور ارادی و يا غير ارادی خدماتی انجام می‌دهد، اگر اين عادت را در خود توسعه دهيم كه از روی تأمل و انديشه خدمت كنيم، گرايش خدمت و ايثار ما نسبت به زندگی بيشتر و نيرومندتر شده و اين وضعيت نه تنها موجب مسرت و انبساط خاطر ما خواهد شد بلكه در شبكه جهانی بخشش و بارش قرار گرفته و همگان را بهره‌مند می‌سازد. اندیشه های سرنوشت سازامانوئل سودنبرگ ، دانشمند، فیلسوف و عارف سوئدی هر اندیشه انسان زاده مغز اوست، آن از مغز به اعضای بدن منتقل می شود و سرانجام به صورت کار ظاهر می گردد.هر فکری که از مغز وارد اعضای بدن شود، با اعضای بدن هماهنگ است، به این شکل انسان زندگی خود را در میان وجود مادیش ترتیب می دهد، یعنی خود او شرح حال خود را تهیه می کند، و باز به این صورت است که فرشتگان به ساختمان بدنی هر انسان نگاه می کنند و سرنوشت او را تعیین می نمایند. فرمانروایان قلبهادکتر علی شریعتی پیامبران ، فرمانروایان بی رقیب قلبها، بر مرکب وحشی و سرکش تاریخ سوار و زمام آن را در دست دارند، و با شلاق ناپیدایی که طنین ضربه هایش هنوز در زیر این آسمان می پیچد و به گوش می رسد، کاروانهای عظیم بشری را در پی خویش پیش می برند، تاریخ حکایت می کند که هرگاه کاروانی راه گم کرده و یا از رفتن باز ایستاده است، یکی از این سواران، ناگاه از گوشه نامعلومی ظاهر شده و قوم را به حرکت آورده و یا راهی تازه در پیش پایشان گشوده است. تکامل بشردكتر دونوی هر يك از ما يك نقش فردی داريم كه بايد اجرا نمایيم، اما تنها زمانی می‌توانيم اين نقش را خوب ايفا کنیم كه همواره در تلاش باشيم از خودمان فراتر رويم، با اين تلاش است كه می‌توانيم شخصاً در وظيفه خود در جهت تكامل مشاركت داشته باشيم، اگر ما دارای فرزند هستيم تا اندازه‌ای و به لحاظ آماری در هدف خلقت مشاركت داشته‌ايم، اما مادامی كه شخصيت خود را گسترش ندهيم هيچگونه اثری در تكامل حقيقی بشریت به جای نگذاشته‌ايم. مهـــرجبران خلیل جبران به شما می گويم كه زندگی براستی تاريك است مگر آنكه شوقی باشد،و شوق هميشه كور است مگر آنكه دانشی باشد،و دانش هميشه بيهوده است مگر آنكه كاری باشد،و كار هميشه تهی است مگر آنكه مهری باشد،و اگر با مهر كار كنيد خود را به خويشتن خويش می بنديد و به يكديگر و به خداونـــد خود.

فرداهای درخشان
دكتر مارتين لوتركينگ، رهبر نهضت مبارزه با تبعيض نژادی سياهپوستان آمريكا گاهی پيش می‌آيد كه ابرهای سياه روزهای ما را تاريك كرده و شبهايمان را در ظلمات ژرفی فرو برند، در چنين لحظاتی به ياد آوريم كه در جهان قدرت بزرگ و مهربانی وجود دارد كه پروردگار ناميده می‌شود، او می‌تواند در موقع لزوم راه ما را روشن و امروزهای تاريك را به فرداهای درخشان بدل كند، اين تنها اميدی است كه بتوانيم مردان بهتری بوده و جهان زيباتری بنا نماييم.

 

 

fariba_yoo@yahoo.co.uk

مقابله با زلزله

اين ايميل توسط گروه EcoTourLeader ارسال شده بود. به نظرم مطلب جالبي بود. بعضي قسمت‌هاش کاملا متفاوت با آموزش‌هايي هستش که تا حالا براي مقابله با زلزله ديديم. لطفا بخونيد و براي دوستانتون هم ارسال کنيد...

نام من doug copp و رئيس گروه نجات و مدير تيم آمريكائي نجات بين المللي (ARTI) American Rescue Team International هستم.
اين تيم از مجربترين گروه هاي نجات مي باشد . نوشته هاي متن زير مي تواند جان افراد زيادي را در هنگام وقوع زلزله از مرگ نجات دهد. من به درون 875 ساختمان فرو ريخته ناشي از زلزله خزيدم و با گروه هاي نجات 60 كشور كار كرده و در تعداد زيادي ازكشورهاي جهان گروههاي نجات را سازماندهي نمودم و عضو گروه نجات خيلي از اين كشورها هستم . همچنين به مدت دو سال به عنوان كارشناس سازمان ملل در زمينه تخفيف فاجعه (UNX051-UNIENET) بودم و از سال 1985 به بعد در صحنه بلاياي طبيعي عمده جهان بجز مواردي كه فاجعه آني بوده ، شركت داشتم .
در سال 1996 ما يك فيلم مستند ساختيم كه صحت متدولوژي ارائه شده توسط بنده را تاييد مي كرد. دولت مركزي تركيه و مقامات محلي و دانشگاه شهر استانبول در تهيه و فيلم برداري از اين آزمايش علمي و عملي با تيم ARTI همكاري داشتند. ما يك مدرسه و يك خانه را با 20 مانكن در داخل آن فرو ريختيم، 10 مانكن را بصورت (Duck And Cover) (خميده و پنهان شده ) و 10 مانكن ديگر را به روش بقاي خودم تحت نام ((Triangle Of Life )مثلث حيات) استفاده كرديم. پس از فرو ريختن ناشي از زلزله مصنوعي ، ما به درون آوارها خزيديم و وارد ساختمانها شديم تا نتايج آزمايش را فيلمبرداري و مستند كنيم در اين فيلم كه فنون زنده ماندن خود را تحت نظارت مستقيم و شرايط علمي مرتبط با ريزش آوار تمرين نموديم به روشني نشان مي داد آنهائي را كه از روش (Duck And Cover) ( خميده و پنهان شده ) استفاده كردند، شانس زنده ماندن آنها صفر درصد و براي آنهائي كه از روش ما )مثلث حيات) استفاده كردند، 100 درصد بود. اين فيلم در تركيه و كشورهاي اروپائي توسط ميليونها تماشاچي ديده شد و در ايالات متحده و كانادا و آمريكاي لاتين هم از طريق تلويزيون به نمايش گذاشته شد.
اولين ساختماني كه بداخل آن خزيدم، مدرسه اي در شهر مكزيكوسيتي و درجريان زلزله سال 1985 بود همه بچه ها در زير ميزهايشان بودند و همگي تا ضخامت استخوانهايشان در هم كوبيده شده بودند. آنها مي توانستند زنده بمانند اگر در كنار ميزهايشان و در راهروي بين ميزها دراز مي كشيدند. كاري كه انجام داده بودند غير معقول و غير ضروري بود و در تعجب بودم كه چرا آنها در راهروها نبودند. من آن موقع نمي دانستم كه به آنها گفته شده بود كه خود را زير چيزي پنهان سازند.
بسادگي مي توان دريافت، هنگاميكه ساختمانها تخريب مي شوند وزن سقف كه بر روي اشياء و مبلمان فرود مي آيد، آنها را درهم مي كوبد و فضاي خالي اي را در كنار آنها ايجاد مي نمايد اين فضا همان چيزي است كه من به آن مثلث حيات ((Triangle Of Life مي گويم هر اندازه اشياء بزرگتر و محكم تر باشند كمتر فشرده مي شوند و هر اندازه كمتر فشرده شوند فضاي خالي كه احتمال زنده ماندن افرادي را كه به آن پناه مي برند بيشتر مي شود. يك بار ديگر مي توانيد ساختمان فرو ريخته را در تلويزيون نگاه كنيد مثلث هايي را كه شكل گرفته اند را شمارش كنيد آنها در اكثر نقاط وجود دارند و از معمول ترين اشكالي هستند كه در داخل آوارها به راحتي مي توانيد مشاهده نماييد.
من كاركنان سازمان آتش نشاني شهر ((Trujillo تروجيلو (با جمعيتي 750،000 نفري) را براي چگونه زنده ماندن و محافظت و نجات خانواده هايشان در هنگام وقوع زلزله آموزش دادم. رئيس آتش نشاني شهر ((Trujillo تروجيلو كه خود استاد دانشگاه اين شهر هم مي باشد همواره مرا همراهي مي كرد و خود گواه حوادث اتفاق افتاده بود. مطلب ذيل گفته او مي باشد
"نام من روبرتو روزالس است هنگاميكه 11 ساله بودم در اثر بروز زلزله سال 1972كه بيش از 70.000 نفرتلفات داشته است ، در داخل ساختمان فروريخته بدام افتادم و آنچه باعث نجاتم گرديد مثلث حياتي بود كه در كنار موتورسيكلت برادرم بوجود آمده بود. كليه دوستانم كه در زير ميز يا تخت رفته بودند در زير آنها له شده و جانشان را از دست داده بودند. من مثال زنده اي از ((Triangle Of Life ( مثلث حيات ) هستم و دوستانم مثالي از (Duck And Cover) ( خميده و پنهان شده ) كه همگي جانشان را از دست دادند."


نكات و توصيه هاب مهم آقاي doug copp

1- در هنگام بروز زلزله و فرو ريختن ساختمان هر كسي كه از روش (Duck And Cover) ( خميده و پنهان شده ) استفاده كند بدون استثناء و همواره محكوم به مرگ است . افرادي كه زير اشيائي نظير ميزها و اتومبيلها مي روند در همانجا له مي شوند.

2- سگها و گربه ها و بچه ها همگي آنها اغلب بصورت طبيعي در وضعيت جنيني كه در رحم قرار دارند ، خم مي شوند و شما هم بايد همين طور عمل كنيد. اين غريزه طبيعي ايمني و اصل بقاء است . شما مي توانيد با همين شيوه در فضاي خالي كوچكتري زنده بمانيد. پس در زمان بروز زلزله سريع خود را كنار اشياء بزرگ ، مانند كاناپه بزرگ و يا اجسام محكمي كه در مقابل ضربه كمتر فشرده مي شوند و فضاي خالي در مجاور خود باقي مي گذارند ، قرار دهيد.

3- ساختمان هاي چوبي از ايمن ترين نوع ساختمانها محسوب مي شوند كه مي توانيد در هنگام وقوع زلزله در داخل آنها باشيد، دليل آن ساده است چونكه چوب قابل انعطاف بوده و با نيروي زلزله به راحتي حركت مي كند. اگر ساختمان چوبي فرو ريزد فضاهاي خالي بزرگي ايجاد مي شود . همچنين ساختمانهاي چوبي داراي وزن متمركز شده و خردكنندگي كمتري هستند. ساختمانهاي آجري مي توانند در حد قطعات آجر متلاشي شوند و آجرها منجر به بروز صدمات زيادي مي شوند البته اجساد له شده ناشي از فرو ريختن آنها از صدمات حاصل از فرو ريختن قطعات بتني بزرگ كمتر مي باشد.

4- اگر زلزله در هنگام شب و زماني كه شما در رختخواب خود هستيد اتفاق بيفتد كافي است از روي تخت به پايين بغلتيد ، يك فضاي ايمن و مناسب در اطراف تخت وجود دارد.. هتلها مي توانند نرخ زنده ماندن ساكنان خود را در هنگام وقوع زلزله ، با نصب تابلوي راهنما در پشت درب اتاقها و اطلاع رساني به ساكنان مبني بر اينكه " در هنگام وقوع زلزله روي زمين كنار تختخواب دراز بكشيد" افزايش دهند.

5- اگر شما هنگام وقوع زلزله در حال تماشاي تلويزيون هستيد و فرار از در يا پنجره برايتان بسادگي امكانپذير نيست، در وضعيت جنيني در كنار كاناپه يا صندلي بزرگ خم شويد.

6- هر كسي كه در زمان وقوع زلزله در زير درب قرار گيرد محكوم به مرگ است. چونكه اگر در هنگامي كه زير درب قرار دارد، چهار چوب اطراف درب به سمت جلو و عقب بيافتد ، زير مصالح ساختماني بالاي چهار چوب درب له خواهد شد و اگر ستونها به طرفين بيفتند در اين حالت توسط آنها به دو نيم خواهد شد لذا در هر دو صورت جان خود را از دست خواهد داد .

7- هرگز در هنگام وقوع زلزله بر روي پله ها نرويد چونكه پله ها داراي گشتاور فركانسي متفاوتي هستند و لذا مجزا از تنه اصلي ساختمان نوسان مي كنند. به عبارتي پله ها و بقيه ساختمان با همديگر برخورد مي كنند تا اينكه شكست سازه اي در پله رخ دهد و كساني كه روي پله هستند قبل از اينكه پله خراب شود توسط گامهاي پله گرفتار شده و بصورت وحشتناكي قطع عضو خواهند شد. در هنگام زلزله حتي اگر ساختمان فرو نريزد باز هم از پله ها دور بمانيد چونكه پله ها از مناطقي هستند كه احتمال تخريب بيشتري دارند حتي اگر پله ها توسط زلزله فرو نريزد ممكن است در اثر وزن ازدحام زياد افرادي كه فرياد كشان از روي آن در حال فرار هستند فرو بريزد. پله ها بايد پس از وقوع زلزله هر چند كه ساختمان آسيب نديده باشد از نظر ايمني مورد آزمايش قرار گيرند .

8- به ديوارهاي محيطي ساختمان نزديك شويد و يا در صورت امكان به بيرون از آنها برويد. هرچه داخل تر و دور تر از ديوارهاي محيطي ساختمان باشيد احتمال اينكه راه گريز شما مسدود شود بيشتر خواهد بود.

9- كساني كه در هنگام وقوع زلزله در خيابانها داخل خودروي خويش مي مانند وقتي كه خيابان طبقه فوقاني روي آنها خراب مي شود ( در اتوبانهاي دو طبقه )، جان خود را از دست مي دهند. اين دقيقا" همان چيزي است كه در آزادراه نيميتز (Nimitz Freeway) رخ داد و قربانيان زلزله سانفرانسيسكو همگي در داخل خودروي خود به هنگام زلزله باقي ماندند و همگي كشته شدند . آنها مي توانستند زنده بمانند اگر از خودرو خارج شده و در كنارآن نشسته و يا دراز كشيده بودند.كليه خودرو هاي له شده بجز خودروهائي كه ستونهاي پل مستقيمآ روي آنها سقوط كرده بود، داراي فضاي خالي اي به ارتفاع 90 سانتي متر در اطراف خود بودند.

10 - از خزيدن در داخل خرابه هاي دفاتر روزنامه ها و يا اداراتي كه كاغذهاي انباشته زيادي در آنها وجود داشته است، دريافتم كه كاغذ داراي خاصيت ارتجاعي بوده و چندان فشرده نمي شوند لذا فضاهاي خالي زيادي در اطراف بسته هاي كاغذ بوجود مي آيد كه مي تواند در زمان زلزله مورد استفاده قرار گيرد.

 

 

yazynh@yahoo.com

چند نكته

باز هم پي‌نوشت‌هاي جامانده
باز هم پي‌نوشت‌هاي مقاله قبلي در مورد صوفيان جا ماند و لذا بنده مجددا براي جناب مبين فرستادم.

(1) سفينه البحار، ج 2، واژه صوف
(2) شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 5، ص 35
(3) رك سيد محسن محمودي، مسائل جديد، ج 1، ص 20 و ج 3، ص 101 و 103
(4) يکي از اصحاب امام رضا (ع)
(5) الرد علي الصوفيه و الغاليه
(6) رك سيد محسن امين، اعيان الشيعه، ج2، ص 48 و سيد محمد صدر، تاريخ الغيبة الصغري، ص 532
(7) رك قطب راوندي، منهاج البراعه، ج 13
(8) رك شيخ مفيد، الرد علي اصحاب الحلاج
(9) رك شيخ طوسي، الغيبه، ص 262
(10) ك شيخ طبرسي، احتجاج، ج 2، ص 289 و 290
(11) رك ابن نديم، الفهرست، ص 284
(12) رك علامه حلي، نهج الحق و كشف الصدق، ص 29 و 58
(13) رك ملاصدرا، كسر الاصنام الجاهليه
(14) رك احمد مقدس اردبيلي، حديقة الشيعه، ص 559 به بعد
(15) رك شيخ حر عاملي، الاثني عشرية في الرد علي الصوفية
(16) رك شهيد اول، مجاميع في رد الصوفي و غيره
(17) رك شهيد دوم، رساله في رد الصوفيه
(18) رك نور الله شوشتري، احقاق الحق و ازهاق الباطل
(19) رك شيخ بهائي، موش و گربه
(20) رك علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 32 و عين الحياه
(21) رك محمد صالح مازنداراني، كلمه في التصوّف،
(22) رك فيض كاشاني، رساله انصافيه و رساله المشواق چاپ سال 48، ص 9 به بعد، تصحيح مصطفي فيض
(23) رك علي دواني، استاد كل وحيد بهبهاني، فصل 20
(24) رك محمد مهدي نراقي، جامع السعادات
(25) رك احمد نراقي، معراج السعاده، ص 59
(26) رك بحراني، کشکول، ج 3، ص 228 و الصوفيه
(27) رك ميرزاي قمي، جامع الشتات، ج 2، ص 772
(28) رك جواد تهراني، عارف و صوفي چه مي‌گويند
(29) رك محمد طاهر قمي، الفوائد الدينية في الرد علي الحکماء و الصوفية: ايشان استاد علامه مجلسي بوده است.
(30) رك نعمت‌الله جزائري، الانوار النعمانية، ج 4، صص 54-60
(31) رك سلطان الواعظين شيرازي، فضايح الصوفيه
(32) رك محمد تقي جعفري، عرفان اسلامي
(33) رك مرتضي مطهري، داستان راستان، ج 1، صص 36-40
(34) ابن عربي، فتوحات مكيه، ج 4، ص 94
(35) براي نمونه رك ابن عربي، فتوحات مكيه، ج 2، ص 370 رساله الشيخ الي الامام الرازي، صص 4 و 7
(36) گفتن جملات كفرآميز نسبت به خداوند جل شانه، مانند انا الحق حلاج (العياذ بالله)
(37) اين عربي، رساله روح القدس في محاسبه النفس، بحث سماع
(38) رساله شاهد، ص 4
(39) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك محمد قنبري، چلچراغ سالكان؛ محمدجواد نورمحمدي، فرزانه قبيله عشق و بنياد نهج البلاغه، طريقت ناب
(40) محمد قنبري، چلچراغ سالكان، ص 59: در اين زمينه علامه طباطبايي فرمود روش ما همان روش عرفاني آخوند است.
(41) همان، ص 107
(42) همان، ص 33
(43) همان، ص 110 و 111
(44) همان، ص 34
(45) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك صادق حسن‌زاده، طبيب دل‌ها و احمد لقماني، ميرزا جواد آقا مردي از ملكوت
(46) صادق حسن‌زاده، طبيب دل‌ها، ص 14
(47) جواد بن شفيع ملكي تبريزي، المراقبات، ص 531 و 532
(48) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك صادق حسن‌زاده، اسوه عارفان؛ حسين روحاني‌نژاد، بحر خروشان؛ هادي هاشميان، درياي عرفان؛ محمدحسن قاضي، صفحات من تاريخ الاعلام في النجف الاشرف (آيت الحق)؛ موسسه شمس‌الشموس، عطش؛ موسسه شمس‌الشموس، صلح كل
(49) موسسه شمس‌الشموس، عطش، ص 335
(50) همان، ص 386
(51) همان، ص 332
(52) همان، ص 386
(53) همان، ص 317
(54) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك مرتضي نظري، آن مرد آسماني؛ آيت‌الله مصباح يزدي، تماشاي فرزانگي و فروزندگي؛ غلامرضا گلي زواره، جرعه‌هاي جان‌بخش؛ حميد نگارش، رمز موفقيت علامه طباطبايي؛ احمد لقماني، علامه طباطبايي؛ بوستان كتاب، مرزبان وحي و خرد؛ علامه حسيني طهراني، مهر تابان؛ حبيبه جعفريان، زندگي سيدمحمدحسين طباطبايي؛ مسعود اميد، نظري به زندگي و برخي آراي علامه طباطبايي؛ حسن حسيني، ميزان حکمت؛ سيد علي تهراني، ز مهر افروخته؛ يعقوب قاسملو، طبيب عاشقان؛ اداره کل امور اجتماعي ايرانيان خارج از کشور، علامه طباطبايي؛ مرادعلي شمس، سيري در سيره علمي و عملي علامه طباطبايي از نگاه فرزانگان؛ مجيد محبوبي، روح اخلاص؛ انتشارات مجلسي، ابعاد شخصيتي و رفتاري و علمي فيلسوف مشرق زمين
(55) سيد محمد حسين طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج 5، ص 458
(56) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك صادق حسن‌زاده، اسوه سالكان
(57) صادق حسن‌زاده، اسوه سالكان، ص 88
(58) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك حسين صبوري، تشرفات مرعشيه، حسين صبوري، شهريار ما؛
(59) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك كتاب‌خانه آيت‌الله مرعشي، فرازهايي از وصيت‌نامه الهي- اخلاقي آيت‌الله مرعشي نجفي، صص 45-56 و حسين صبوري، تشرفات مرعشيه و كتاب‌خانه آيت‌الله مرعشي، فرازهايي از وصيت‌نامه آيت‌الله مرعشي نجفي
(60) كتاب‌خانه آيت‌الله مرعشي، فرازهايي از وصيت‌نامه آيت‌الله مرعشي نجفي، ص 6
(61) مرعشي نجفي، تعليق بر كتاب احقاق الحق و ازهاق الباطل
(62) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك علويه همايوني، زندگاني بانوي ايراني و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان، كنگره بانوي اصفهاني
(63) علويه همايوني، زندگاني بانوي ايراني، صص 283-286
(64) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان، كنگره بانوي اصفهاني، ص 440
(65) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك موسسه شمس‌الشموس، سوخته و مصطفي كرمي‌نژاد، در كوي بي‌نشان‌ها
(66) موسسه شمس‌الشموس، سوخته، ص 28
(67) رك مصطفي كرمي‌نژاد، در كوي بي‌نشان‌ها، صص 57 و 60-63 و موسسه شمس‌الشموس، سوخته، صص 302، 304، 311، 313 و 329
(68) براي آشنايي با احوالات و مقامات اين عارف بالله رك اميرحسين فردي، چلچراغ؛ عليرضا دهقاني، 40 نكته از سيره عملي امام خميني؛ ابراهيم رستمي، حديث نور؛ محمدرضا اكبري، خورشيد شرق؛ هادي قطبي، در پرتو آفتاب؛ رسول سعادتمند، درس‌هايي از امام؛ سيدمحمدكاظم سجادي، سيرت مهدي؛ محمدرضا اكبري، سيماي امام خميني و اسماعيل محمدي، كرامات امام خميني
(69) موسسه شمس‌الشموس، سوخته، صص 327 و 328 و مصطفي كرمي‌نژاد، در كوي بي‌نشان‌ها، ص
(70) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان، كنگره بانوي اصفهاني، ص 164
(71) صادق حسن‌زاده، اسوه سالكان، صص 55، 56، 70 و 71
(72) امام خميني، شرح دعاي سحر، پيش‌گفتار، ص ب
(73) امام خميني، ديوان اشعار، ص 217
(74) امام خميني، سرالصلوه، ص 13
(75) رضا باقي‌زاده، بهجت عارفان؛ رضا باقي‌زاده، رضا باقي‌زاده؛ دفتر انتشارات انصاري، فريادگر توحيد؛ رضا باقي‌زاده نكته‌هاي ناب
(76) اشاره به فرمايش حضرت علي (ع) است كه فرمود هرگز خدايي را كه نبينم نمي‌پرستم. يعني اين قدر حضور خدا را حس مي‌كنم كه گويي او را مي‌بينم. آيت‌الله بهجت مي‌فرمايد حتي حضرت علي (ع) كه سيد العارفين است با عمل به دستورات شرع به اين مقام رسيده است.
(77) سيد محسن محمودي، مسائل جديد، ج 3، ص 193
(78) رضا باقي‌زاده، برگي از دفتر آفتاب، صص 194 و 195
(79) سيد محسن محمودي، مسائل جديد، ج 3، ص 101
 

خدمات صوفيه!
دوستي ايميل زده بود و مي‌گفت لطفا از خدمات صوفيه در دوران صفويه در بازسازي ايران نيز بگوييد و فقط عيوبش را نگوييد! در پاسخ بايد گفت كه دوست عزيز! يك سوال از شما مي‌كنم؟ اگر كسي در زمان پيامبر (ص) به دين خدا كمك كند، اما پس از پيامبر (ص) به صورت دختر حضرت سيلي بزند و فرزند او را سقط كند و خانه او را آتش بزند و توصيه پيامبر (ص) در جانشيني را ناديده بگيرد و در دين بدعت بگذارد و به پيامبر (ص) در پايان عمر العياذ بالله نسبت هذيان‌گويي بدهد، آيا جايي براي تشكر از وي باقي مي‌گذارد؟! خوب است بدانيد آقا محمدخان قاجار كه جنايت‌كار بود، خدمات زيادي هم كرد. مثلا توسعه اصلي حرم امام حسين (ع) را او داد. فتحعلي‌شاه نيز همين طور. پس از حمله فرقه فاسق وهابيت به عراق دوباره همه احرام را بازسازي كرد. ناصرالدين شاه و كلا قاجاريه نيز ارادت زيادي به امام حسين (ع) داشتند و حتي در صحن حرم مقبره خانوادگي دارند! اما آيا به خاطر اين خدمات بايد جنايات و ظلم‌ها و عياشي‌هاي آنان را نيز فراموش كرد؟! وقتي كسي به قدري ظلم مي‌كند كه ديگر تاثير خوبي‌هايش را از بين مي‌برد، نيازي به يادآوري خوبي‌هاي او نيست، چرا كه اين يادآوري عده‌اي را گمراه خواهد كرد! صوفيه نيز به قدري در دين بدعت‌گذار بوده‌اند، كه خدماتشان به ايران نمي‌تواند صدماتشان به اسلام را جبران كند و اصلا به حساب نمي‌آيد!

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

4 آبان / 25 اکتبر/ 25 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
4 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پيمان ايران و اتحاديه يونانيان، نتايج آن و تكرار تاريخ

پلوتارک

25 اكتبرسال 449 پيش از ميلاد درشهر شوش ميان دولت ايران و رئيس هيات اعزامي اتحاديه يونانيان معاهده اي امضاء شد كه به موجب آن اين اتحاديه حاكميت ايران برقبرس را به رسميت شناخت و قول به انحلال اتحاديه «دلوس» داد و در عوض دولت ايران پذيرفت كه به شهرهاي يوناني زبان آسياي صغير (شهرهاي ساحلي غربي تركيه امروز، و در آن زمان معروف به ايوني) استقلال داخلي بدهد به اين شرط كه ماليات مقرر را بپردارند و در صورت نياز براي ايران كشتي بسازند و برحسب جمعيت خود سرباز بدهند. مورخان اروپايي اين عهدنامه را به نام رئيس هيات نمايندگي يونانيان «عهدنامه كالياس» نامگذاري كرده اند.
     شاه وقت، اردشير، از دودمان هخامنشي كه پلوتارك اورا «اردشير درازدست» نوشته است دستور اجراي اين معاهده را داد و شهرهاي يوناني زبان آسياي صغير (ايوني) به شوراهاي انتخابي اين شهرها سپرده شدند، ولي اتحاديه «دلوس» مركب از كشور ــ شهرهاي يونان، به تحريك آتن حاضر به انحالال خود نشد و نقض عهد كرد كه دولت ايران مجبور شد چند سال بعد پس از آغاز جنگ ميان آتن و اسپارت معروف به«جنگ پلوپونز»، محرمانه به اسپارت كمك برساند و آتن نابود شود.
     2438 سال پس از عهدنامه «كالياس»، توافق مشابهي در جهان ميان دو بلوك شرق و غرب حاصل شد كه بر پايه آن اگر بلوك شرق (پيمان ورشو) خود را منحل كند، اتحاديه اتلانتيك شمالي (ناتو) هم دست كم از صورت نظامي خارج خواهد شد كه ديديم پس از انحلال پيمان ورشو چنين نشد و ناتو دست به توسعه خود در قلمرو سابق پيمان ورشو هم زده و حتي وارد خاك شوروي سابق شده است و ....

 

ارشك (اشك يكم) كوشش خودرا براي نجات ايران آغاز مي كند

مورخاني كه روي تاريخ ايران باستان كار كرده اند در اين كه ارشك (اشك يكم) حكمران خراسان كوشش پي گير خود را از اكتبرسال 256 پيش از ميلاد براي نجات ايران آغاز كرده است متفق القولند و دو مورخ آمريكايي ــ ساندرسون و لامبرتون ــ در سال 1900 ميلادي آغاز اين تلاش را 25 اكتبر آن سال اعلام داشتند.
     اسكندر مقدوني پس از فتح ايران، هر شهر ميهن ما را به يك حكمران محلي سپرده بود و سياستي را به اجرا گذارده بود كه هيچكدام از اين حاكمان نتوانند با هم برسر تاسيس دولت واحدي در ايران كنار آيند.
     سلوكيها، جانشينان اسكندر در ايران در انتاكيه و سلوكيه مي نشستند و نظارت دقيقي بر همه ايران به ويژه خراسان نمي توانستند داشته باشند. به علاوه، از آغاز دهه 260 پيش از ميلاد ميان آنان و جانشينان اسكندر در مصر دشمني و رقابت شديد پديد آمده بود. جانشينان اسكندر در خاك اصلي يونان هم با بپاخيزي هاي محلي روبه رو بودند. از سوي ديگر رومي ها هم قدرت مي گرفتند، ولي توجه رومي ها در آن زمان معطوف به كارتاژي ها (شمال افريقا) بود كه از قدرت دريايي چشمگير برخوردار بودند و شبه جزيره ايتاليا را تهديد مي كردند و در اين وضعيت، ارشك از طايفه ايراني پارت ــ يكي از سه طايفه تشكيل دهنده قبيله واحد آرين هاي جنوبي كه به فلات ايران مهاجرت كرده بودند ــ كه در خراسان (از شرق درياي مازندران يا درياي گرگان به سمت شرق از جمله منطقه دامغان) مي زيستند تصميم به نجات و احياء دولت واحد ايران گرفت و با حكمرانان مناطق مجاور ازجمله سغديا (تاجيكستان امروز) تماس گرفت و آنان را همفكر خود ساخت و در زماني كوتاه همه خراسان را تحت يك پرچم متحد ساخت و روابط اين منطقه را با سلوكي ها كه درگير استقلال طلبي شهرهاي آسياي صغير بودند قطع كرد و شهر «نسا» را ساخت كه به نام او « اشك آباد (معلوم نيست كه چرا در ايران «عشق آباد» تلفظ ميشود) » خوانده مي شود. وي سپس گرگان، مازندران و نواحي اطراف را آزاد كرد و در جنگ سال 250 پيش از ميلاد بر سلوكيها پيروز شد و شهر صد دروازه (دامغان) را نامزد پايتختي ايران كرد.
     پس از وي برادرش «تير داد» كه مورخان عنوان اشك دوم بر وي نهاده اند در همين شهر در مراسمي كه بر پا شده بود برجاي او نشست و افتخار احياء دولت مستقل و واحد ايران را با شكست دادن سلوكيها نصيب خود ساخت و از اين زمان به بعد، مورخان اين دودمان را« اشكانيان » خوانده اند كه شيفته فلسفه يونان و دمكراسي بودند و مطالعه افكار فلاسفه يوناني كه از زمان اسكندر در ايران رواج يافته بود توسط فرزندان ذكور بزرگان اشكاني و فراگرفتن دست كم مقدمات خواندن و نوشتن زبان يوناني تا مدتي اجباري بود. دولت اين دودمان داراي پارلمان بود و نصب و عزل ژنرالهاي ارشد در دست شاه نبود كه خود منتخب سناي ايران (مهستان) بود. گاهي مهستان نظر به شايستگي، شخص شاه را ژنرال ارشد اعلام مي كرد كه در اين صورت بايد با ارتش به جنگ مي رفت. به خاطر اين كه سكه هاي اشكاني بين المللي باشد يك سوي سكه را به يوناني ضرب مي كردند كه زبان علمي آن زمان بود. براي نزديك بودن به قلمرو روم، اشكانيان بعدا شهر تيسفون را در كنار دجله ساختند و پايتخت را به اين شهر منتقل كردند كه تا قرن هفتم ميلادي پايتخت ايران بود.

 

نام امير كبير برسد كرج

امير کبير

بالاخره سوم آبان سال 1340 (25 اكتبر 1961) نام دولتمرد بزرگ و ايراندوست، امير كبير (ميرزا تقي خان)، بر سد كرج گذارده شد.
     يكي از برنامه هاي امير كبير، انتقال آب رودخانه كرج به تهران بود كه با ساختن اين سد تحقق يافته است. امير كبير 154 سال پيش از اين تاريخ (سال 1851 ميلادي مطابق 1230 خورشيدي) ناجوانمردانه به دستور ناصرالدين شاه مقتول شده بود. وي آرزوهاي فراوان براي ايران داشت، دارالفنون را بنا نهاد و نخستين روزنامه منظم الانتشار ايران ــ وقايع اتفاقيه ــ را در سال 1850 ميلادي داير كرد و ....

 

 اعتراض حضرت امام نسبت به احياء قانون كاپيتولاسيون

4 آبان 1343 - حضرت امام خميني)ره( ضمن ايراد سخنراني، اعتراض خود را نسبت به احياء قانون كاپيتولاسيون يا اعطاي مصونيت سياسي به مستشاران خارجي توسط رژيم شاه اعلام داشتند. دربخشي ازاين نطق تاريخي حضرت امام فرمودند: «نظامي‎هاي آمريكا و مستشاران نظامي آمريكا براي شما چه نفعي دارد؟ اگراين مستشارها نوكرشما هستند پس چرا ازارباب‎ها بالاترشان مي‎كنيد؟». متعاقب اين نطق تاريخي، امام راحل توسط رژيم منفور پهلوي به عراق انتقال يافتند و سرانجام در سال1357هجري شمسي پيروزمندانه به سرزمين اسلامي ايران بازگشتند.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

04/8/59
اشغال خرمشهر توسط قواي متجاوز بعثي عراق ، تجاوز ارتش عراق به ايران با استمداد 48 يگان سازماندهي شده ،وبا برخورداري از پشتيباني 800 قبضه توپ ، 5400 دستگاه تانک و نفربر ، 400 قبضه توپ ضدهوايي ، 366 فروند هواپيما و 400 فروند بالگرد انجام پذيرفت .

04/8/62
محاصره شهر پنجوين توسط رزمنگان اسلام

04/8/63
ادامه عمليات شناسايي براي آمادگي عمليات آتي؛ خشكشدن آب مناطقي از هورالعظيم و در نتيجه سهولت نفوذ دشمن به مواضع خودي تعويض لشكر 19 فجر با لشكر 31 عاشورا جهت تقويت موقعيت پدافندي خودي در جزاير مجنون، در پي تحركات مداوم دشمن گزارش فرماندهي تيپ مستقل 114 اميرالمومنين از حملات هوايي هفته گذشته دشمن به منطقه مهران، صلاح آباد و ميمك

تحركات و نقل و انتقالات دشمن در منطقه عملياتي شرق بصره و حوالي سيدصادق ادامه سياستهاي ايجاد جو رعب از طرف گروههاي محارب در مناطق كردنشين و نيز ساير تحركات ايذايي و خرابكارانه آنان؛ ادامه روند تسليميها همراه با پناهنده شدن هشت عراقي.

گزارش معاونت حفاظت ستاد مركزي سپاه به سپاه فرودگاه از برنامهريزي عوامل عراقي براي ربودن هواپماهاي ايران در بمبئي؛ انجام دو مورد ترور توسط منافقين سخنان آيتالله موسوي اردبيلي در نمازجمعه تهران و اشاره به تلاشهاي صلح و شرايط و خواسته هاي ايران

موج تبليغاتي درباره عليه ايران با محوريت مسئله اسرا و تأكيد بر حوادث چندي پيش اردوگاه گرگان و نقش سازمان صليب سرخ كه در اين ماجراي تبليغاتي متحد جدي رژيم عراق است.

امضاي قرارداد وامي به ارزش 200 ميليون پوند بين عراق و انگليس

04/8/65
در جلسه قرارگاه خاتم الانبيا اقدامات آماده سازي منطقه عمليات بزرگ آتي، اوضاع جوّي منطقه و عوارض آن و همچنين طرح مانور يگانها، وضعيت نيرو، آموزش، اقدامات شناسايي و مهندسي و مشكلات آن مورد بررسي قرارگرفت.

اقدامات دشمن براي پي بردن به منطقه عمليات آتي، اقدامات مهندسي دشمن براي تحكيم خطوط پدافندي به خصوص در جنوب.

اجراي عمليات ايذايي فتح2 در عمق خاك عراق، خسارت به نيروگاه دوكان و انهدام چند مركز نظامي و اداري دشمن در دوكان.

مجاهدين مسلمان عراقي بخشهايي از تأسيسات سدّ داميرقاپو در شرق كركوك را منهدم كردند.

تجاوز هواپيماهاي دشمن به فضاي باختران و اعلام وضعيت قرمز در كرمان، بندرعباس و زاهدان. معاون اول نخستوزير عراق از كشورهاي غربي درخواست كرد كه براي جلوگيري از حملات ايران به تأسيسات عراق، اقدام كنند.

گزارش فعاليتهاي جهاد دانشگاهي در زمينه پشتيباني جبهه ها، از جمله اعزام تيمهاي پزشكي و دانشجويي و اختصاص طرحهاي تحقيقاتي دانشگاه به مسائل مورد نياز جبهه، ساخت وسايل و قطعات جنگي و آمپولهاي ضد گازهاي شيميايي.

رئيسشوراي عالي دفاع در جمع بسيجيان: اگر ما كار جنگ را يكسره كنيم، هم به اسلام آبرو دادهايم و هم به ملتها اميد بخشيدهايم و هم از حضور ابرقدرتها در منطقه مانع شدهايم و امنيت را براي خود فراهم كرده ايم.
 

 
Mobin_s2004@yahoo.com
25 اکتبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
قطع پيشروي ارتش مسلمانان در اروپاي غربي

شارل مارتل

به نوشته «ريچارد گريدانوس» مولف «تاريخ اسپانيا»، 25 اكتبر سال 732 ميلادي ارتش مسلمانان كه تا پواتيه در فرانسه پيش رفته بود در جنگ منطقه «تور» از سپاه شارل مارتل رئيس فرانكها شكست خورد و به اسپانيا (اندلس ـ اندلوس ـ اندلوسيا) بازگشت و از آن پس، مسلمانان در صدد گسترش قلمرو خود در آن سوي شبه جزيره ايبريا (اسپانيا و پرتغال) برنيامدند. علت شكست «تور» را، كشته شدن عبدالرحمن (ابن عبدالله) حكمران اندلس نوشته اند كه نيروهاي مسلمان با از دست دادن فرمانده خود دست به عقب نشيني ناگهاني زدند. عبدالرحمن براي گرفتن فرانسه و پيشروي به سوي شمال و غرب آن يك ارتش 80 هزار نفري را مجهز كرده بود كه در ميان آن واحدهايي از شام (سوريه، لبنان، اردن و فلسطين) و يمن وجود داشت. اين حمله وسيع با تصويب هشام ابن عبدالملك حكمران اموي وقت (دمشق) صورت گرفته بود. عبدالرحمن خود از مردم يمن بود كه قبلا به عنوان افسر ارتش به اندلس فرستاده شده بود. هدف او تصرف همه گل (گاليا ـ گالاتيا مركب از فرانسه، سويس، بلژيك و قسمت كوچكي از جنوب آلمان و هلند امروز) بود. با اين پيروزي، شارل مارتل امپراتوري بزرگي را تشكيل داد كه شارلماني وارث آن شد.
    (ساير مورخان با کمي اختلاف، سالروز جنگ تور را به دست داده اند که در جاي خود در اين سايت آمده است)

 

پوزش خواهي از پدر ملت، پس از هفت سال!

اگر روزنامه هاي دهه 1950 تا 1964 را مرور كنيد پر از شرح مبارزات دكتر « كنت كائوندا» است كه براي كسب استقلال وطن خود زامبيا از استعمار انگلستان تلاش مي كرد. مبارزات دكتر كائوندا المثناي مبارزات گاندي در هند بود و رنگ خشونت نداشت. انگلستان زامبيا را رودزياي جنوبي مي ناميد. بالاخره اين كشور در روزي چون پريروز در سال 1964 استقلال يافت و زامبيايي ها كائوندا را پدر ملت خواندند و به سمت رئيس كشور برگزيدند و او از « صفر » شروع كرد و سازمانهاي دولتي را به وجود آورد و قوانين و ضوابط را پيشنويس كرد و ....
    كائوندا پس از كنار رفتن از امور دولتي هم مراقب اوضاع بود تا طفلي را كه به وجود آورده پيش از رسيدن به سن بلوغ از دست نرود و در اين راستا در سال 1997 به رئيس جمهوري وقت هشدار داد كه زير ذره بين اوست و از دستگاه او بوي اختلاس به مشام مي رسد كه رئيس جمهوري وقت با استفاده از يك جلسه گردهمايي او را متهم به طرح توطئه كودتا كرد و به زندان افكند. كائوندا كه انتظار اين را نداشت دست به اعتصاب غذا زد، در پي آن برخي از زامبيايي ها رئيس جمهور را تهديد كردند و زندان كائوندا به حبس خانگي تبديل شد و پس از تغيير رئيس جمهور، دادستان تازه از كائوندا رفع اتهام كرد ولي به خاطر زندان و حبس خانگي از او عذرخواهي نشد ؛ تا اين كه پس از گذشت هفت سال، 23 اكتبر 2004 كه رئيس جمهوري زامبيا به مناسبت چهل ساله شدن استقلال كشور از پدر ملت كه اينك 80 ساله است پوزش خواست و قول داد كه تعقيب قضايي رئيس جمهوري سابق به اتهام يك ميليون دلار اختلاس را دنبال كند .
    

برخي ديگر از رويدادهاي 25 اكتبر

  • 0:   سال 2137 پيش از ميلاد ماه گرفتگي روي داد و چيني ها آن را در تاريخ ثبت كردند. اين نخستين بار بود كه يك ماه گرفتگي ثبت شده است.

  • 1662:   چارلز دوم پادشاه وقت انگلستان با دريافت پول از دولت فرانسه، بندر دونكرك را كه از سالها پيش در اشغال نظامي آن كشور بود تخليه كرد.

  • 1868:   شهر « ادو» در ژاپن به « توكيو» تغيير نام داد.

  • 1881:   پابلو پيكاسو نقاش معروف اسپانيايي به دنيا آمد.

  • 1911:   نخستين پرواز اكتشافي (نظامي) در تاريخ انجام گرفت و ايتاليايي ها محل استقرار نيروهاي طرف مقابل در ليبي را با فرستادن هواپيما كشف كردند.

  • 1945:   نيروهاي ژاپن جزيره تايوان را پس از سالها تصرف، تخليه كردند

  • 1954:   ماشين حساب (كلكوليتور) تمام ترانزيستوري ساخته شد.

  • 1971:   چين توده اي 22 سال پس از تاسيس، بالاخره كرسي و مقام خود در سازمان ملل را به دست آورد.

  • 2001:   ويندوز «اكس پي» وارد بازار شد.

  • 2005:   از دوشنبه 24 اكتبر 2005، سلفونهاي يک كمپاني مخابراني آمريکا با بکار بردن يک تلنولوژي تازه صاحبان خود را به اي ميل هايشان دسترسي دادند که اين کار بزودي جهاني خواهد شد. سلفون ها (تلفن هاي موبايل) قبلا مورد استفاده در عكسبرداري، فيلمبرداري دريافت خبر و .... قرار گرفته اند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    25 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    شهادت «حضرت امام جعفرصادق (ع)» ششمين ستاره درخشان سپهرولايت و امامت بدستورمنصورخليفه عباسي

    25 شوال 148 -  «حضرت امام جعفرصادق (ع)» ششمين ستاره درخشان سپهرولايت و امامت بدستورمنصورخليفه عباسي به شهادت رسيدند. امام صادق (ع) دردامان مادري پرهيزكار بنام «اُمِّ فَروَه» دخت« قاسم بن محمد»؛ و درسايه پدربزرگوارشان امام محمد باقر(ع) پرورش يافتند. ايشان در31سالگي پس ازشهادت امام باقر(ع) عهده‎دارمقام امامت شدند. دردوران امامت امام صادق (ع) امويان و عباسيان برسرخلافت درگيريهاي شديد داشتند و همين امرزمينه مناسبي براي امام)ع( فراهم آورد تا به گسترش علوم اسلامي و تربيت شاگردان مكتب خود بپردازند. ازاين رهگذرامام صادق(ع) هزاران فقيه، متكلم و دانشمند براي جامعه اسلامي تربيت كردند و بدين ترتيب مذهب شيعه و فقه جعفري را ازمجموعه ارزشمند احاديث و روايتهاي بشمارخود غني‎ترساختند. عباسيان دراين ميانه‎ همانند امويان ازآزارو شكنجه‎ امام صادق(ع) فروگذار نكردند و ازارتباط مردم با آن حضرت جلوگيري كردند. سرانجام امام صادق(ع) اين چشمه جوشان دانش و معرفت اسلامي در65سالگي بدستورمنصورعباسي مسموم و شهيد شدند. پيكرمطهرامام صادق(ع) درگورستان بقيع بخاك سپرده شده است.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    17
    24

    اهواز

    22
    35

    تبريز

    9
    16

    شيراز

    11
    28

    مشهد

    8
    22

    بندرعباس

    22
    33

    کرمان

    9
    28

    اصفهان

    6
    26

    يزد

    14
    29

    کرمانشاه

    12
    26

    اراک

    11
    24

    رشت

    17
    19

    دبی

    27


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1310 تومان
    1003 تومان
    1720 تومان
    985 تومان
    265 تومان
    275 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    230000 تومان
    101000 تومان
    51000 تومان
    195000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:55
    طلوع خورشيد : 06:20
    اذان ظهر : 11:48
    غروب خورشيد : 17:15
    اذان مغرب : 17:36
    نيمه شب شرعي : 23:05
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    AEC Magazine
    شماره 36

    دوماهنامه
    AEC Magazine

    تاریخ انتشار: مارس/آوريل 2008
    تعداد صفحات مجله: 36
    حجم فایل: 10 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    با TU FiN روی آب راه بروید 

    هم اکنون با این قایق 8 متری که مجهز به یک دستگاه تمرین پیاده روی است، می توانید بر روی آب راه بروید!
    TU FiN توسط یکی از دانشجویانی که با گروهی از طراحان آلمانی همکاری می کردند خلق شده است. اندازه این قایق به گونه ای است که شما توانایی حمل یک همراه را دارید و می توانید با سرعت 12 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید. این قایق به گونه ای طراحی شده است که در روی آن یک دستگاه تمرین پیاده روی(دو درجا) دارید که به پدال هایی در زیر قایق متصل است و باعث حرکت آن می گردد. با داشتن این قایق، حالا دیگر می توانید این ادعا را داشته باشید که می توانید بر روی آب راه بروید!؟
    منبع

    اسپیکر مسافرتی نوکیا 

    مسافران همیشه عاشق سخت افزارها و گجت های قابل حمل (Portable) هستند. زیرا به راحتی قابل حمل هستند و جای زیادی از کوله پشتی را اشغال نمی کنند. اگر شما خودتان را در این سفر به یک دستگاه پخش موسیقی پرتابل مجهز کرده اید، شاید بهتر باشد این اسپیکر کوچک نوکیا را هم امتحان کنید. اگر تصمیم دارید از این اسپیکر استفاده کنید، فقط آن را به طرف بیرون تا کنید و و کابل صوتی آن را به دستگاه مورد نظر وصل کنید. حال آهنگ های مورد علاقه تان را بدون نیاز به هدفون و با کیفیت استریو بشنوید. کابل همراه این اسپیکر 78 دلاری تقریبا 76 سانتی متر طول دارد و برای 27 ساعت استفاده از این اسپیکر به 4 باطری AAA نیاز دارید.
    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    معرفت پيشيني


    نويسنده: متياس - استيوپ
    مترجم: پيروز - فطورچي

    معرفی کتاب:
    اين نوشتار به مفهوم پيشيني (apriority)؛ تمايز ميان گزاره‏هاي تحليلي و تركيبي؛ و شك‏گرايي دربارة «معرفت پيشيني» مي‏پردازد. با توجه به ارتباط تنگاتنگي كه «معرفت پيشيني» با مفهوم «توجيه پيشيني» دارد تعريف و تحليل‌هاي اساسي متوجه «توجيه پيشيني» خواهد بود. از آنجا كه «استقلال از تجربه»، مؤلفة اصلي در توجيه پيشيني به شمار مي‌آيد مفهوم «تجربه» و منظور از «استقلال از تجربه» به دقت بررسي مي‌شود. برخي معتقدند به دليل پيوند نزديك ميان مفهوم «ضرورت» و مفهوم «استقلال از تجربه» مي‌توانيم «پيشيني‌بودن» را براساس و با معيار «ضرورت» بسنجيم. تحليل اين ديدگاه و بررسي چالش‌هايي كه با آن مواجه است يكي از محورهاي اين نوشتار را تشكيل مي‌دهد. در همين راستا، ارتباط «خطاپذيري» با «توجيه پيشيني» مدّنظر قرار مي‌گيرد. تجربه‌گرايي و عقل‌گرايي، هر يك رويكردي متفاوت را در اين مبحث ارائه مي‌كنند كه عمدتاً در چارچوب تمايز «تحليلي تركيبي»، قابل بررسي است. در اين نوشتار، همچنين شيوه‌هاي مختلف براي تبيين مفهوم «تحليلي‌بودن» مورد بررسي قرار مي‌گيرد. سرانجام، استدلال‌هاي شك‌گرايانه در قبال «معرفت پيشيني» و توانمندي يا ناتواني آن در رد امكان «معرفت پيشيني» ارزيابي و تحليل خواهد شد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● معرفت پيشيني و پسینی

    ● تجربة حسي و غير‏‏حسي

    ● توجيه پيشيني و يادگيري مفاهيم

    ● پيشيني بودن و ضرورت

    ● توجيه پسيني براي حقايق ضروري

    ● ارزش صدق و موقعيت گزاره‏ها از حيث جهت

    ● خطاپذيريِ توجيه پيشيني

    ● شيوه‏‏ سوم براي تعريف «پيشيني‌بودن»

    ● شيوه چهارم براي تعريف «پيشيني‌بودن»

    ● تمايز تحليلي ـ تركيبي

    ● تعريف كانت براي «تحليلي بودن»

    ● تعريف تحليلي بودن براساس ديدگاه فرگه

    ● دو اعتراض بر تعريف مبتني بر ديدگاه فرگه

    ● تعريف زباني براي «تحليلي بودن»

    ● شك‌گرايي دربارة «پيشيني‌بودن» و ماهيت «ارائة استدلال»

    ● استدلال براي وجود معرفت پيشيني


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    14 راه برای لذیذ نمودن موادغذایی مفید‌

    می دانیم که بعضی از موادغذایی برای سلامتی ما خیلی خوب است، اما اگر ندانیم با آنها چطور غذا درست کنیم، چه؟ یا حتی بدتر از این، اگر از مزه آنها خوشمان نیاید چه؟ کلاه و پیشبند آشپزیتان را ببندید و چاقو چنگال هایتان را هم آماده کنید. وقتی یکبار این روش های آشپزی را برای خوشمزه کردن موادغذایی مفید امتحان کنید دیگر راه برگشت ندارید.


    سبزیجات با برگ های سبز تیره
    کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناچ و سایر سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند حاوی مواد گیاشیمی مهمی هستند که طبق گفته های دکتر الیزابت جانسون، متخصص آزمایشگاه تغذیه معدی-روده ای در تافتز (Tufts) می تواند از کوری ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کند. این نوع سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین A و C، فیبر، فولات و منیزیم هم می باشند.


    نکات آشپزی زیر را برای پخت این نوع سبزیجات امتحان کنید:
    برای شیرین کردن مزه از کلم بروکسل های کوچک و روشن تر استفاده کنید. کمی هم ساقه کرفس به غذا اضافه کنید تا بوی کلم گرفته شود.
    برای بهتر کردن مزه کلم بروکسل یا کلم پیچ می توانید کمی چاشنی لیمو-فلفل یا پنیر پارمسان رنده شده به آن اضافه کنید.
    ساقه های سفت کلم پیچ را جدا کنید و فقط برگ های نرم آنرا بخورید. خیلی راحت می توانید کلم پیچ را همراه با سایر سبزیجات در سالاد استفاده کنید یا کمی کلم پیچ خردشده به سوپ مورد علاقه تان اضافه کنید.
    سبزیجات نرمی مثل برگ چغندر یا اسفناچ وقتی پژمرده تر باشند، خوشمزه تر می شوند. آنها را با آب سرد خوب بشویید، بعد همه را در یک قابلمه بزرگ ریخته و 3 تا 5 دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. بعد آب آن را کامل گرفته و خرد کنید. سپس به همراه سیر خردشده، پنیر پارمسان، زنجبیل تازه یا پیاز خرد شده سرخ کنید.
    سبزیجات تلخ تر مثل کلم پیچ یا سبزیجات خردل مزه قوی تری دارند. پس به جای دور ریختن این نوع سبزیجات، آنها را 8 تا 12 دقیقه بپزید تا مزه دلپذیرتری پیدا کنند. برای آنها می توانید از چاشنی ابلیمو، سیر، فلفل قرمز، یا سس گوجه فرنگی و سرکه استفاده کنید.
    سبزیجات تازه را جایگزین سبزیجات خردشده فریزری کنید و آنها را به سوپ و سالاد اضافه کنید.


    سویا
    به نظر می رسد که این روزها همه جای دنیا تبلیغات در جهت فواید غذایی سویا شایع است. انجمن قلب در امریکا، اخیراً به مصرف 25 گرم پروتئین سویا در روز توصیه کرده است و عقیده دارد برای کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، این ماده غذایی را باید بخشی از رژیم غذایی خود درآورید. نکات زیر را برای استفاده از این ماده غذایی مفید در غذاهای هر روزتان به کار گیرید.
    در همبرگر، کوفته، سس اسپاگتی و ماکارونی یا لازانیا، نیمی از گوشت مصرفیتان را با پروتئین سویا جایگزین کنید. ابتدا پروتئین سویا را با مایعی تشکیل شده از سوس گوجه فرنگی و شیر مخلوط کنید که مزه بهتری پیدا کند و بعد آنرا با مابقی گوشتتان مخلوط کنید. مطمئن باشید هیچکس تفاوت آن را نخواهد فهمید.
    به جای شیرهای معمولی، یکبار هم شیر سویا را امتحان کنید. میوه یا آبمیوه مورد علاقه خود را به همراه کمی عسل یا شیره افرا برای شیرین تر کردن آن به شیرسویا اضافه کنید و خواهید دید که در کمتر از یک دقیقه نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و سالم خواهید داشت.
    برای تنقلات از آجیل سویا مه شبیه به بادام زمینی است استفاده کنید. می توانید این آجیل را به میکس آجیل خود، سیریال صبحانه تان یا حتی چوب شور یا شکلات خود اضافه کنید.


    حبوبات
    حبوبات که شامل عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی می شود، منبع بسیار عالی از فیبر هستند و می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کمک کند. اگر خوراک لوبیا چندان راضیتان نمی کند، از ایده های زیر استفاده کنید:
    برای بالا بردن سرعت و تسهیل استفاده می توانید از کنسرو این حبوبات استفاده کنید. فقط کایف است آن را زیر آب سرد بگیرید و قبل از اضافه کردن به غذا آن را آبگیری کنید.
    آش و سوپ هایی انتخاب کنید که حاوی حبوبات باشد. سوپ عدس، آش رشته یا سوپ لوبیا و ماکارونی انتخاب های بسیار خوبی هستند.
    لوبیا پخته را با کمی سس تورتیلا، مرغ، سبزیجات، سالسا و پنیر مخلوط کنید و غذایی فوق العاده خوشمزه خواهید داشت. برای خوشمزه تر کردن لوبیا چشم بلبلی هم می توانید موقع استفاده کمی سس سالسا تند به آن اضافه کنید.
    به غذاهایی که معمولاً می خورید، حبوبات اضافه کنید. عدس پلو، اضافه کردن نخود به سالاد و لوبیا قرمز به سس ماکارونی انتخاب های بسیار خوبی است.
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    جريان شهادت امام صادق(ع)


     

    سوال:
    لطفاً جريان شهادت امام صادق ـ عليه السّلام ـ را به طور مفصّل توضيح دهيد؟
     

    پاسخ:
    وقتي منصور دوانقي در سال 136 هجري به خلافت رسيد و حكومت خود را تثبيت كرد، دوران اختناق شديد بر شيعيان شروع شد وي قصد داشت كه همه شخصيت‎هاي برجسته خاندان علي ـ عليه السّلام ـ را از سر راه خود بردارد به همين خاطر، بارها امام صادق ـ عليه السّلام ـ را بحضور طلبيده و او را مورد بازجوئي قرار داد. تا اين‎كه بالاخره در سال 148 هـ ق بوسيله عامل خود در مدينه آن امام را مسموم و به شهادت رسانيد.
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در سال 114 به امامت رسيد. دوران امامت آن حضرت مصادف بود با اواخر حكومت امويان كه در سال 132 به عمر آن پايان داده شد و اوايل حكومت عباسيان كه از اين تاريخ شروع شد.
    در ميان ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ عصر امام صادق ـ عليه السّلام ـ منحصر بفرد بوده. زيرا آن دوره از نظر سياسي، دوران ضعف حكومت بني‎اميه و قدرت بني‎عباس بوده است با قدرت گرفتن بني‎عباس، آنها از وجود مبارك امام صادق ـ عليه السّلام ـ بيمناك بودند و در صدد شهادت آن حضرت برآمدند. هنگامي كه ابوالعباس (اولين خليفه عباسي) از دنيا رفت برادرش منصور دوانقي كه مردي ستمگر و خونريز بود به مقام خلافت رسيد. وي پس از اين‎كه به مقام خلافت رسيد از كثرت شيعيان و پيروان امام صادق ـ عليه السّلام ـ اطلاع يافت. منصور بخوبي مي‎دانست كه پيشواي ششم شيعيان، مركز ثقل مبارزات اسلامي، به شمار مي‎روند، لذا چندين مرتبه تصميم به قتل آن حضرت مي‎گيرد ولي هربار بنابه عللي از قتل آن حضرت منصرف مي‎شود. وي همواره از فعاليت امام صادق ـ عليه السّلام ـ سخت نگران بود. محبوبيت عمومي و عظمت علمي امام ـ عليه السّلام ـ بر اين بيم و نگراني مي‎افزود.[1] بعلاوه منصور شيعيان را نيز در مدينه به شدّت تحت كنترل و مراقبت قرار داده بود به طوري كه در مدينه جاسوساني داشت كه گزارش آنها را به او مي‎دادند و كساني را كه با امام صادق ـ عليه السّلام ـ رفت و آمد داشتند، گردن مي‎زدند».[2] امام ـ عليه السّلام ـ نيز ياران خود را از همكاري با دربار خلافت منع مي‎كرد تا كمكي به ستمگران نشود. لذا مي‎فرمود: «من دوست ندارم كه براي آنها (بني‎عباس) گرهي بزنم يا درِ مشكي را ببندم، هر چند در برابر آن پول بسياري بدهند. زيرا كساني كه به ستمگران كمك كنند در روز قيامت در سراپرده‎‎اي از آتش قرار داده مي‎شوند تا خدا ميان بندگان خود حكم كند.»[3] «روزي منصور دوانقي به امام صادق ـ عليه السّلام ـ نوشت: چرا مانند ديگران نزد ما نمي‎آيي؟ امام در پاسخ نوشت: ما (از لحاظ دنيوي) چيزي نداريم كه براي آن از تو بيمناك باشيم و تو نيز از جهات اُخروي چيزي نداري كه به خاطر آن به تو اميدوار گرديم و... منصور نوشت: بياييد ما را نصيحت كنيد. امام پاسخ داد: اگر كسي اهل دنيا باشد تو را نصيحت نمي‎كند واگر هم اهل آخرت باشد نزد تو نمي‎آيد».[4]
    به همين علّت، منصور دوانقي به تكريم و احترام ديگران پرداخت تا امام را تحقير كند. «سخنگوي بني‎عباس در شهر مدينه اعلام كرد كه: جز مالك بن انس و ابن ابي ذئب كسي حق ندارد در مسائل اسلامي فتوا بدهد».[5] بدنبال اين جريان حكومت وقت با تمام امكانات خود به طرفداري از مالك و ترويج و تبليغ وي پرداخت تا از اين رهگذر، مردم را از مكتب امام صادق ـ عليه السّلام ـ دور كند. روزي منصور به مالك گفت: اگر زنده بمانم فتاواي تو را مثل قرآن نوشته به تمام شهرها خواهم فرستاد و مردم را وادار خواهم كرد به آنها عمل كنند».[6] مي‎توانيم بگوييم كه دوران منصور يكي از پر اختناق‎ترين دوره‎هاي تاريخ اسلام بود و امام صادق ـ عليه السّلام ـ ده سال از اواخر عمر خود را در چنين دوراني سپري ساخت، منصور بعد از اين‎كه متوجه شد كه نمي‎تواند از نظر علمي و شخصيتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ را مغلوب سازد به فكر حذف و شهادت آن حضرت افتاد، تا اين‎كه بعد از چندين مرتبه كه شبانه به منزل آن حضرت يورش بردند و در دل شب از منزل بيرون كشيدند و به تبعيد مجبور ساختند، بالاخره در سال 148 (بيست و پنجم شوال) بوسيله سمّ آن امام بزرگوار را مسموم و به شهادت رسانيدند».[7]
    مرحوم مطفر در كتاب الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ بعد از بيان شهادت آن حضرت در سال 148 هـ ق مي‎گويد: «تمام نويسندگان شيعه بر اين عقيده مي‎باشند كه منصور توسط عامل خود در مدينه بوسيله سمّ آن حضرت را به شهادت رسانيد و علاوه برتمام موّرخين، و نويسندگان شيعه عدّه‎اي از بزرگان اهل سنت نيز شهادت آن حضرت را بوسيله سمّ مي‎دانند از جمله آنها صاحب كتاب «نورالابصار»[8] «تذكرة الخواص» و «الصواعق المحرقه» و... را مي‎توان نام برد».[9] (بعلاوه مسعودي در مروج الذهب جلد 2، ص 212، ابن الصباغ مالكي در الفصول المهمه ص 120 و... به موضوع مسموم شدن امام صادق ـ عليه السّلام ـ اشاره كرده‎اند).


    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي.
    2. دور نمايي از زندگاني امام جعفر صادق(ع)، عقيقي بخشايشي.
    3. منتهي الامال، شيخ عباس قمي.
    4. الارشاد، شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي.


    ------------------------------------------
    [1] . مجلسي در بحارالانوار، فصل مستقلي را به برخوردهاي ميان امام صادق ـ عليه السّلام ـ و منصور اختصاص داده است. ر.ك: ج47، ص162ـ212.
    [2] . طوسي، اختيار معرفة الرجال (معروف به رجال)، تحقيق، حسن مصطفوي، مشهد، دانشگاه مشهد، ص 282.
    [3] . حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج12، ص129.
    [4] . مجلسي، بحارالانوار، ج47، ص184.
    [5] . ابن خلكان. وفيات الاعيان، تحقيق: دكتر احسان عباس، قم، منشورات الرضي، چاپ 2، ج4، ص135.
    [6] . ذهبي، شمس‎الدين محمد، تذكرة الحفاظ، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج1، ص212.
    [7] . عقيقي بخشايشي، دورنمائي از زندگاني امام جعفر صادق ـ عليه السّلام ـ ، انتشارات نسل جوان، ص 309.
    [8] . نورالابصار، شبلنجي، ص 144، ابن حجر هيثمي مكي در الصواعق المحرقه، ص 120.
    [9] . مطفري، محمدحسين، الامام صادق ـ عليه السّلام ـ النجف، انتشارات حيدريه، ج2، ص112.
    [11] عبدالرحمن انصاري، در انتظار خورشيد ولايت، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، سال 1373، ص 322 با كمي تغييرات.
     

     

     

     

     

     

    Ãگزارش روزانه

    پرونده‌اي در باب «متلك‌پراني» به زنان

    lچرا بررسي پديده «متلک گويي» اهميت دارد

    روانشناسي امروز هر کلام آزار دهنده يي را به رفتار خشونت آميز تعبير مي کند و در تعريف و تفسير خشونت جنسيتي هر رفتار خشن يا حتي غيرخشن وابسته به جنسيت را که با احتمال آسيب جسمي، روحي، رواني يا هرگونه رنج زنان همراه باشد با عنوان کلي «خشونت عليه زنان» مي شناسد. اما اگر بخواهيم به اين دسته بندي دقيق و اين قالب خدشه ناپذير صد درصد پايبند باشيم، شايد از زندگي در جامعه يي که هر روز در کوچه و خيابان هايش انواع و اقسام متلک ها را مي شنويم نااميد شويم و ناگهان احساس کنيم در تمام طول زندگي خود به چالش با خشونتي مادام العمر مشغول بوده ايم چرا که - چه بخواهيم و چه نخواهيم- دنياي امروز و جامعه مدني که براي «مهندسي» آن مي کوشيم «شنيدن متلک» و «سخنان وقيحانه» آن هم به صورت مداوم و هميشگي را گونه يي از خشونت رواني و احساسي و رفتاري همراه با سوءاستفاده لفظي، اذيت و آزار و توهين به زن تلقي مي کند و گاه حتي رفتارهاي کلامي از اين دست را در زمره «سوءاستفاده جنسي غيرتماسي» مي آورد. نيازي به جدول هاي آمارگيري نيست. گشت و گذاري در پياده روهاي نه چندان مناسب براي پياده روي شهر کافي است تا به عنوان يک ناظر بيروني دريابيد بسياري از زنان در رفت وآمدهاي عادي خود در سطح شهر با معضلي به نام «متلک پراني» مردان مواجهند. حدس شما را آمار غيررسمي هم تاييد مي کند. شهر ما در پيوند با «فرهنگ مردانه» سنگربندي شده و اگرچه به تظاهر نماي باز گسترده يي از «هم کناري» عناصر زنانه و مردانه را به نمايش مي گذارد اما در عمل با رفتار نابهنجاري مانند «متلک پراني» عناصر زنانه را به حاشيه مي راند و از زنان مي خواهد تا به خلوت احتمالاً امن خانه هايشان بازگردند تا از تاثيرات سوء «شهر مردانه» در امان بمانند. عواقب رواني متلک گويي به زنان اغلب پنهان تر و دروني تر از آن هستند که در بررسي هاي اوليه به چشم بيايند اما افسردگي، ترس از حضور در جامعه، اضطراب، خودضعيف بيني، انزوا، نارسايي هاي ارتباطي، خدشه دار شدن آزادي هاي فردي و حتي استرس مي تواند از عوارض جانبي همين متلک پراني هاي عادي شده در شهر باشد. گسترش خشونت هايي از اين دست همچنين مي تواند اثر نامطلوبي بر سلامت کل جامعه و ارتباطات اجتماعي هم داشته باشد و شايد به همين دليل است که سازمان ملل متحد 25 نوامبر هر سال را روز جهاني رفع خشونت عليه زنان اعلام کرده است و دولت ها هم مي کوشند با تصويب قوانين حمايتي و ضمانت اجراي مناسب و تضمين قابليت اجرا براي اين قوانين و البته با فرهنگ سازي در جوامع شهري، راهي به سوي به حداقل رساندن تمام انواع خشونت عليه زنان از جمله خشونت هاي کلامي بگشايند و امکان بروز آزارهاي جنسي در سطوح مختلف را کاهش دهند. اين اقدام دولت ها و ناظران اجتماعي مزاياي عمومي تري هم دارد از جمله اينکه از آمار نزاع و درگيري و قتل در جوامع شهري هم مي کاهد. بارها در اخبار حوادث روزنامه ها خوانده ايم که متلک گويي باعث نزاع خونين ميان شهروندان شده و نتايج تاسف باري را به بار آورده است. شايد همين اخبار و اقدام جهاني براي ساماندهي رفتار شهروندان از منظر جنسيتي، زنگ خطر را براي ما هم به صدا درآورد تا زنان را «قرباني» خشونت هاي کلامي جنسي از جمله متلک پراني بدانيم نه «مسبب» آن و در نتيجه آماده بررسي مجدد اين پديده باشيم.

    lگزارشي درباره متلک پرانان و پديده متلک پراني در سطح شهر
    پله پله تا خشونت

    - خانم، شوهر «خانه دار» نمي خواين؟
    - سکوت.
    - زبونتونو موش خورده؟
    به حرف هاي مرد جواني که از بد حادثه هم مسيرم شده، توجهي ندارم. راه خودم را مي روم و تا از دور دوستانم را مي بينم که سر کوچه منتظر ايستاده اند، قدم تند مي کنم و انگار که تازه دل و جرات پيدا کرده باشم، بي آنکه همراه مزاحمم را نگاه کنم، مي پرسم؛
    - آقاي نامحترم، شما کار و زندگي نداري؟
    مرد کم نمي آورد؛
    - نه والله... ما رو که مي بينين علاف شماييم، دربست.
    ديگر حرفي نمي زنم. اصلاً جواب سوالم را خودم از اول مي دانستم. حالا دارم با دوستانم احوالپرسي مي کنم. دست مي دهيم و با سر و صدا و خنده و شيطنت سوار ماتيز يکي از همراهان مي شويم. هنوز راه نيفتاده ايم که مرد جوان با اعتماد به نفس جلو مي آيد و اشاره مي کند که شيشه را پايين بکشيم. ما هم حالا که جمع مان جمع است بدمان نمي آيد ضرب شستي به يکي از نمايندگان «اجناس برتر» نشان دهيم. شيشه را پايين مي کشم.
    - فرمايش؟
    - هيچي،...
    دوستم گاز مي دهد و آقاي علاف را در غبار گرد و خاک تنها مي گذارد. فرصت نمي شود به او بگويم اين روزها درگير نوشتن گزارشي درباره «متلک پراني» آقايان در خيابان هاي شهر هستم. فرصت نمي شود بپرسم آيا حاضر است درباره اين رفتار خود «گفت وگو» کند يا نه؟ و فرصت نمي شود حتي چيزي از چهره و سن و سالش در يادم بماند اما «حاضرجوابي» و «طنزپردازي زودبازدهش» به عنوان مشخصه ثابت اغلب جواناني که دستي در کار توليد و مصرف بي رويه متلک دارند در خاطرم مي ماند و از خودم مي پرسم اگر مردان توليد و مصرف کننده هستند، ما زنان چه هستيم؟ شکارهاي گذري که گاه و بيگاه در خياباني خلوت يا حتي شلوغ يا در کوچه و راه مدرسه، حتي در دانشگاه و محل کار ناگزير مي شويم نقش شنوندگان اين متلک ها را بازي کنيم؟ نمي دانم. شايد در اين فرآيند بيمار، ما بيش از هر چيز ديگر نقش «توزيع» را برعهده داشته باشيم.
    از ديدگاه جامعه شناسي، متلک رفتاري ارتباطي است و در موقعيتي مي تواند شکل بگيرد که طرف ديگري وجود داشته باشد. بنابراين بدون وجود طرف ديگري که مخاطب متلک است، متلک تحقق پيدا نمي کند و از اين ديدگاه شايد تنها با حذف زنان براي هميشه، پديده متلک پراني هم مطلقاً از بين برود. با اين حال کارشناسان امر - منظور متلک سازان و متلک پرانان نيستند البته - برخلاف ضابطان نيروي انتظامي، حذف «متلک شنوندگان» را راهکار مناسبي براي حل اين معضل نمي دانند و تاکيد دارند متلک پراني را بايد از جنبه هاي مختلف اجتماعي، روان شناختي و حتي زيست شناختي بررسي کرد.
    آقا، شما سرتان به جايي نخورده
    «متلک پراني ممکن است ريشه هاي رواني، اجتماعي يا زيست شناختي داشته باشد. افرادي که دچار ضايعه مغزي، به ويژه در قسمت پيشاني شده اند يا مثلاً ضربه يي به سرشان خورده است، بيش از سايرين مستعد بروز چنين رفتاري هستند چرا که در اين افراد اغلب،کنترل مغز روي رفتارهاي غريزي بسيار کم مي شود و در نتيجه فرد خواسته هاي غريزي خود را بدون مهار بيان مي کند و در بيان و بروز خشم و انگيزه هاي جنسي کنترلي به خرج نمي دهد. بنابراين حتي بيماري هاي مغزي يا زيست شناختي هم در بررسي علل متلک گويي افراد قابل بررسي و درخور تامل است.» دکتر فربد فدايي روانشناس با اين اظهار نظر توجه ما را به اهميت بررسي علمي و همه بعدي پديده متلک گويي و پرهيز از ارزش داوري درباره آن جلب مي کند. بنابراين توجه داشته باشيد شايد واقعاً آقاياني که در کوچه و خيابان دنبال شما راه مي افتند و عبارات و الفاظ و القاب شايسته و ناشايست نثارتان مي کنند، سرشان به جايي خورده يا از ضايعه يي در منطقه «مخ» رنج مي برند. با در نظر گرفتن اين شرايط است که شما به جاي برافروخته شدن و عصبانيت ممکن است حتي براي اين گروه از شهروندان دلسوزي هم بکنيد و با تاسي از اينکه بالاخره هر چه نباشد «بني آدم اعضاي يکديگرند» هدايت شان کنيد به نزديک ترين درمانگاه ممکن. اما خب هميشه هم همه چيز با اين مناسبات «بشردوستانه» پيش نمي رود. مساله اين است که گاه واقعاً سر متلک گويان به هيچ جا نخورده و در کمال صحت و سلامت عقل اقدام به اين رفتارهاي رذيلانه مي کنند. سيامک جوان 33ساله مجردي که بر خلاف اکثر دوستانش - البته اين طور که خودش مي گويد - متلک گويي هيچ گونه جذابيتي برايش ندارد، شاهد اين مدعاست. او متلک گويي را کار «چيپ» و «بي کلاسي» مي داند و مي گويد؛ «اين يک توحش اخلاقي است که در دوران مدرن شکل گرفته.»
    -حالا خودمانيم، خودت تا به حال متلک گفته يي؟
    (مي خندد) من که نه بابا...
    -اگر راستش را بگويي ممکن است از بار گناهانت کم شود.
    (با خنده و خجالت) اي بابا... نه به جان خودم من فقط يک بار در عمرم متلک گفتم. تازه آن هم من خودم چيزي نگفتم اما در جمعي بودم که متلک مي گفتند.
    -به هر حال براي مباشرت و معاونت هم، موارد قانوني در نظر گرفته شده. حالا همان اولين بار چندساله بودي؟
    بيست و سه، چهار ساله بودم. موضوع مال خيلي وقت پيش است.
    -چه متلکي گفتيد؟
    با ماشين دوستم بوديم. پشت چراغ قرمز مانديم و ماشين کناري مان هم خب چند تا دخترخانم بودند. پشت چراغ بود ديگر. گفتيم شوخي کنيم. دوستم اشاره کرد شيشه را بکشند پايين. آنها هم دخترهاي شادابي بودند. دوستم خيلي جدي پرسيد؛ «ببخشيد، دورتون بگردم از کدوم طرفه؟» آنها هم اول متوجه نشدند ما چه مي گوييم اما بعدش زدند زير خنده و ما هم خنديديم. همين.
    -خب شايد بتوان اين شيطنت را در مقايسه با متلک هاي ناراحت کننده يي که در سطح شهر نثار زنان مي شود به کلي ناديده گرفت اما فکر مي کني چرا و با چه اهدافي مردان متلک مي گويند؟
    به نظر من اين مساله ريشه فرهنگي و سابقه تاريخي دارد. شما در رمان هاي قديمي ايراني هم مي بينيد که اين مساله وجود دارد مثلاً بزرگ علوي در «چشم هايش» به متلک گويي اشاره مي کند. اين کار به نظر من در ميان همه مردم ايراني مشترک است، حالا هر کدام به نوعي ممکن است آن را انجام بدهند مثلاً شايد پدربزرگ من هم آن را تجربه کرده باشد. اما من بحث شيطنت را از توحش مردانه جدا مي کنم. اينکه چند تا جوان در راه مدرسه به دخترها چيزي مي گويند و مي خندند الزاماً توحش و بي حرمتي نيست.
    -درباره اين مرزبندي کمي بيشتر توضيح بده. چون به نظر خيلي شخصي و خودساخته مي آيد.
    ببينيد مرد ايراني هميشه اين اجازه را داشته که درباره همه چيز و از جمله زن ايراني شوخي کند. 2500 سال است که مرد ايراني اين اجازه را دارد و ديگر برايش عادي و حل شده است که چه در خانه و چه در خيابان و چه به شوخي يا حتي جدي به زن بي احترامي کند و او را به عنوان يک انسان ناديده بگيرد. متاسفانه اين در ناخودآگاه مرد ايراني وارد شده و بدتر اينکه اغلب زن ايراني هم اين مساله را پذيرفته و چندان شکايتي بابت آن ندارد. مرزي که من مي کشم دقيقاً همين جاست. از اين نوع تفکر نسبت به زنان است که خيلي بدم مي آيد.

    جامعه بسته و رفتارهاي واکنشي
    در بررسي تحليلي پديده متلک گويي، «جامعه بسته» شايد متهم رديف اول باشد؛ جامعه اي که به واسطه وجود انواع محدوديت ها نتوانسته به زندگي اجتماعي شهروندانش شکلي طبيعي بدهد، نسبت به «جوامع باز» بستر مستعدتري را براي رشد و رواج متلک گويي فراهم خواهد کرد.
    دکتر فربد فدايي روان شناس در اين باره به هيجانات ارضانشده يي اشاره مي کند که در وجود شهروندان «جامعه بسته» باقي مانده و زندگي مي کند. اين روان شناس مي گويد؛ «از نظر جامعه شناختي زماني که احساس خشم يا احساس تمايل جنسي ارضا نشده در فرد به صورت تلنبارشده باقي مانده باشد و جامعه نيز فرصتي براي ارضاي اين نيازها به شکل سازنده در اختيار فرد قرار ندهد، اين امکان وجود دارد که تظاهر اين کمبود را به صورت متلک گويي به زنان در خيابان هاي شهر ببينيم.» از نظر دکتر فدايي احساس خشم سرخورده يا محروميت گاه به صورت انحرافي و به شکل رفتارهاي آزارنده خود را نشان مي دهد. فدايي معتقد است چنين تظاهراتي در مردان بيش از زنان قابل پيگيري است؛ «مردان معمولاً مشکلات رواني و اجتماعي خود را با رفتارهايشان ظاهر مي کنند و واکنش هايشان در اين زمينه به اصطلاح برون ريز است و خشم و محروميت خود را به بيرون منتقل مي کنند اما زنان دقيقاً برعکس عمل مي کنند و خشم و محروميت شان در بسياري از موارد به صورت افسردگي و گوشه گيري تظاهر پيدا مي کند.» اين روان شناس البته در بررسي رفتارهاي واکنشي زنان و مردان آموزه هاي اجتماعي را نيز ناديده نمي گيرد و معتقد است جامعه به مردان ياد مي دهد که به دليل مذکر بودن مي توانند هنگام خشم يا ناراحتي عصباني شوند، فرياد بزنند يا رفتارهاي برونگراي ديگري از خود نشان دهند اما همين جامعه از زنان مي خواهد اگر احساس محروميت يا خشم دارند، گوشه خانه بنشينند و اشک بريزند. فدايي ادامه مي دهد؛ «اين ويژگي البته مختص جامعه ايران نيست و در تمام جوامعي که زن و مرد در آن برابر نيستند و نگاه به زن نگاه به ابزار ارضاي جنسي است نه انساني از جنس ديگر، چنين معضلاتي وجود دارد. حتي در اروپا هم در کشورهايي مانند ايتاليا و يونان يا به طور کلي در جنوب اروپا و کشورهايي که هنوز از نظر روابط انساني و اجتماعي به حد اروپاي شمالي و غربي نرسيده اند، وضعيت به همين منوال است.»

    متلک گويي و رابطه سلطه
    نه خانم. اين روش هاي جواد تو مرام ما نيست. من تا به حال نه توي خيابان نه به کسي شماره تلفن داده ام و نه متلک گفته ام. من از روش هاي ديگري براي آشنايي استفاده مي کنم. کساني که بعد از چند ماه آشنايي و رفت و آمد و همکاري با آنها دوست شديم و فکر مي کرديم آدم حسابي هستند، توزرد از آب درآمدند.
    -خب اين «مکان امني» که تو براي آشنا شدن داري، کجاست؟
    من در مهماني ها يا با قرارهاي وبلاگي دوست پيدا مي کنم نه با متلک پراني توي کوچه و خيابان و فکر هم مي کنم به دليل محدوديت هاي اجتماعي است که جوانان به اين کارها رو مي آورند. اگر جامعه سالم باشد خودش فضاي عادي و منطقي را در اختيار آدم ها قرار مي دهد تا با هم رابطه برقرار کنند. اما به نظرم تو يک مساله را در نظر نمي گيري و آن هم اينکه خيلي از آقاياني که متلک مي گويند اصلاً قصد برقراري رابطه ندارند. همين طوري يک چيزي مي گويند که دهان شان مدت طولاني بسته نمانده باشد. خب اينها اغلب بيمارند. اين کاري که شما مي گوييد ناشي از عقده هاي فروخورده است. البته اين آدم ها هم گناهي ندارند چون در جامعه ما روابط با جنس مخالف غيرطبيعي و غيرعادي است. بنابراين عده زيادي از مردم که با جنس مقابل شان روابط عادي ندارند به هر حال بايد اين کمبود را يک جوري جبران کنند. بنابراين متلک مي گويند و خيلي کارهاي ديگر هم مي کنند که ما نمي دانيم و شما هم نمي دانيد. اميد متولد سال 1359 است و ظاهراً اين طور که خودش مي گويد او هم مثل بقيه آقايان اصلاً اهل متلک گويي نيست - نمي دانم پس اين همه متلک را چه کساني مي گويند؟ - اميد تجربه سفر به چند کشور را هم دارد و مي گويد؛ «مثلاً در سوئيس من ديده ام که پسرها و دخترها در خيابان گاهي شوخي هايي با هم مي کنند که اصلاً هم ناراحت کننده نبود. به نظرم در حد شوخي هاي مختصر، اين کار بد نيست اما به زبان آوردن حرف هاي نامربوط را نمي پسندم.»
    -مثلاً چه چيزي را نمي پسندي؟
    معمولي ترين چيزي که بتوانم به شما بگويم و شما هم بتوانيد چاپش کنيد، اين متلک زشت و جواد «جيگر تو» است. البته بگويم گاهي خانم ها خوب جواب هايي مي دهند.
    -مثلاً؟
    مثلاً يک موردي را که دوستم تعريف مي کرد به يک خانمي گفته بود؛ «جيگر تو بخورم» و او هم در جواب آمده بود؛ «با نون بخور سير بشي». کاوه دوست اميد و متولد سال 1361 است اما تجربه متفاوتي دارد. او هم مثل همه آقايان محترم ديگر اهل متلک گويي نيست. اما خاطره دوردستي را به ياد مي آورد؛ «کلاس سوم راهنمايي بودم. هر روز از مدرسه که بيرون مي آمديم، دوستانم به دختر مدرسه يي ها متلک مي گفتند. در آن جمع هم طوري بود که وقتي تو چيزي نمي گفتي يک جورهايي برايت بد بود. بالاخره يک روز من هم به دختري که داشت از کنارم رد مي شد و حتي قيافه اش را هم درست نديدم يک چيز خيلي بي مزه يي گفتم در اين مايه ها که «خانم کجا مي ري؟» و از اين حرف ها. خب همان موقع خوب بود اما از دو سه روز بعدش خيلي از خودم بدم آمده بود و براي آن دختر دلم مي سوخت. همان جا بود که به ذهنم رسيد متلک گفتن به خانم ها يک جور رابطه سلطه است. يک رابطه يک طرفه است که تو از زور يا روي بيشتر خودت استفاده مي کني و آن را به طرف ديگر تحميل مي کني. چند وقت پيش هم دو مامور مترو را ديدم که در يک ايستگاه، دختري را گير آورده بودند و پشت هم به او چرت و پرت مي گفتند و باز احساس نفرتم تجديد شد. آن دو نفر داشتند دختر را له مي کردند. او را تحقير مي کردند و او هم طفلکي چيزي نمي گفت.
    -البته تو در زمان خودت خيلي پيشرو بودي ظاهراً.حتي افلاطون هم در سوم راهنمايي به رابطه سلطه پي نبرده بود.
    (مي خندد). شايد شما باور نکنيد و حق هم داريد چون اغلب مردان ثابت کرده اند که نبايد هم باورتان شود اما من به زن ها هم يک نقد جدي دارم، به خصوص زن هاي ايراني.
    -بفرماييد.
    ببينيد در جامعه همه چيز و همه ذهنيت ها جنسي است و زنان هم استثنا نيستند. مثلاً ممکن است مردي بدون هيچ گونه غرض اضافي و صرفاً با ديدن يک خانم زيبا بخواهد به او بگويد که چقدر زيبايي. او را تحسين مي کند اما کمتر زني است که ظرفيت شنيدن چنين حرف صادقانه و بي غرضي را داشته باشد و آن را به هزار چيز ديگر نسبت ندهد. مثلاً من خودم يک بار دلم مي خواست به خانمي که در نهايت سادگي و زيبايي در خيابان از کنارم گذشت اين را بگويم. ممکن بود صد سال ديگر هم هرگز آن خانم را دوباره نبينم، هيچ قصدي هم نداشتم اما جرات نکردم حرفي بزنم چون مطمئن بودم يک سيلي خواهم خورد.
    تنها يک پله تا رفتارخشونت آميز
    اما آيا متلک پراني مطلقاً و هميشه رفتاري «ناهنجار» است؟ شايد نتوان به اين پرسش هم مثل بسياري از پرسش هاي ديگر پاسخي قطعي و کامل داد اما آنچه مسلم است تقريباً در تمام موارد فردي که متلک مي شنود با اخلالي در سطح عادي تعاملات خود با ديگران و با محيط اطراف رو به رو مي شود و از اين منظر، حريم و فضاي شخصي خود را از دست مي دهد. در همين حال دکتر فدايي نيز «متلک گويي» را مستلزم يک آسيب شناسي عميق مي داند و معتقد است؛ «فرد متلک پران اگر فرصت پيدا کند آمادگي آن را دارد که تمايل خود را که در حال حاضر به صورت کلامي بروز مي دهد، حتي به صورت تجاوز جنسي هم آشکار کند.»
    اين روانشناس تاکيد مي کند؛ «رفتار يک متلک پران تنها يک پله با رفتار خشونت آميز ديگر، يعني تجاوز جنسي فاصله دارد و به همين دليل مي تواند در دل خود آسيب هاي مهم تر و اساسي تري را هم به صورت نهفته حمل کند.» فدايي با تاکيد بر اينکه در روزگار قديم شايد يکي از دلايل آنکه زنان چندان تمايلي براي خروج از خانه نداشتند، همين موضوع متلک پراني و عواقب آن بود، ادامه مي دهد؛ «زنان در آن روزگار چندان تلاشي براي خروج از خانه نمي کردند و اگر هم از خانه بيرون مي آمدند، اغلب به همراه محافظ يا با پوششي بسيار سفت و سخت در جامعه حاضر مي شدند.»
    در اين ميان برخي متلک پرانان هم هستند که براي متلک پراني خود کارکردهايي مي تراشند. تنها متلک گويي که با پذيرش صادقانه متلک گويي خود باري از دوش ما برمي دارد، حسين مردي متاهل و پدر دو پسر است. او مي گويد؛ «از وقتي يادم مي آيد، از 16 سالگي شايد... بله از همان موقع ها متلک مي گفتم.»
    -چرا متلک مي گفتيد؟
    خب جوان بوديم ديگر.
    -اما فقط جوان ها نيستند که اين کار را مي کنند. برعکس الان ديگر دود از کنده بلند مي شود.
    خب بله... اما ما خيلي با جوان هاي الان فرق داشتيم. روزگار ما هم فرق داشت. آن موقع اصلاً دوره، دوره متلک بود. زمان ما که مثل دوره شما روابط آزاد و آشکار نبود. همه دنبال اين بودند که چيزي به يک خانم جواني بگويند، حالا مي گرفت يا نمي گرفت. متلک آن زمان اين طور بود و کارکرد هم داشت.
    -يعني اگر الان در همان سن و سال بوديد، ديگر نيازي به متلک گويي در خودتان احساس نمي کرديد؟
    خانم الان که بچه هاي ما دارند پادشاهي مي کنند. دوره ما هر روز کارمان اين بود که کيف و کتاب مان را برداريم و برويم سر کوچه بايستيم تا با چند تا کلمه باب آشنايي را باز کنيم. الان وضعيت فرق کرده است. آن موقع دوران جاهليت ما بود ديگر... ما که دبيرستاني بوديم اصلاً شانس اين را نداشتيم که دختري را در خيابان ببينيم. دخترها فقط راه مدرسه و خانه را داشتند. تلفن هم که در خانه ها نبود. الان را نبينيد که در همه خانه ها اينترنت و کامپيوتر و از اين جور امکانات هست. دخترها آن موقع اصلاً از خانه بيرون نمي آمدند. وقتي هم که به بهانه خريد مدادي، تراشي، چيزي مي آمدند سر کوچه ديگر نمي شد از ما توقع داشت که يک متلک خشک و خالي هم نگوييم. به هر حال قديم ها متلک ها هدف داشتند نه مثل حالا که آقايان فقط باعث اذيت خانم ها هستند.
    -کدام يک از متلک هايتان را در طول اين سال ها به ياد داريد؟
    اي بابا.... مال خيلي وقت پيش است.
    -براي همين خطري برايتان ندارد.
    خب ما هيچ وقت متلک ناجور خداي ناکرده به ناموس مردم نمي گفتيم که... اما خاطرم هست يک بار در همين فضاي سبز سر قائم مقام خانمي را ديديم که خيلي زيبا و برازنده بود. با دوستم بوديم. جلو رفتيم و من گفتم؛ «خانم اجازه بديد، من جلوتون سجده کنم.»
    -خب حالا گرفت يا نه؟ کارکرد داشت؟
    نخير... عمل نکرد.
    والايش، تنها راه تغيير شرايط
    «جداسازي بيش از حد و غيرضروري مرد و زن در جامعه معمولاً نتايج غيراخلاقي و دلسردکننده يي به بار مي آورد. براي پرهيز از رسيدن به چنين بن بست هايي در جوامع لازم است تمايزها و جداسازي هاي احتمالي در حد سنن هر جامعه يي و در ميان مردم باقي بماند چرا که اگر جنبه اغراق اميز پيدا کند دقيقاً نتيجه معکوس خواهد داشت.»
    دکتر فربد فدايي با اعلام اين موضع پيشنهادهاي مشخصي براي تغيير شرايط موجود دارد؛ «يکي از راه هاي عملي و مفيد که با تجربه ها و شرايط جامعه ما نيز همخواني دارد، فراهم کردن فرصت براي ازدواج جوانان در زمان مناسب است اما راه هاي ديگري هم وجود دارند. به طور مثال کشش جنسي يا احساس خشم را مي توان از طريق پرداختن به ورزش يا هنر مهار کرد که به اين روش اصطلاحاً «والايش» مي گويند اما متاسفانه در جامعه خودمان شاهد آن هستيم که مسوولان به جاي آنکه به فکر گسترش ورزش در ميان مردم باشند، روي قهرمان پروري سرمايه گذاري مي کنند که تازه به روان جامعه هم آسيب وارد مي کند.»
    در همين حال اين روانشناس آموزش هاي خانوادگي و اخلاقي را نيز در کنترل شخصي روي خواسته ها و کمبودهاي خود موثر مي داند و معتقد است اين آموزش ها سبب مي شود شخص مهارت بيشتري در کنترل خود به دست بياورد.
    فدايي با برشمردن زمينه هاي بزه مي گويد؛ «معمولاً در مورد رفتارهاي ضداجتماعي يا بزهکاري سه عامل را موثر مي دانند؛ عامل اول بزهکار، عامل دوم بزه و عامل سوم زمينه اتفاق و محيط شکل گيري بزه است. متاسفانه در جامعه ما حتي محيط مثبت هم براي بروز اين رفتار به وفور يافت مي شود. فضاهاي خلوت و تاريک در شهر بسيار زياد است و اين فضاها معمولاً باعث تشديد ارتکاب به بزه - از جمله متلک پراني - مي شود و براي برطرف کردن نسبي اين مساله بايد تمام اين عوامل در کنار هم بررسي شوند.

    فهيمه خضرحيدري

    lشيوه مدرن نيويورکي ها براي مبارزه با متلک گويي
    به زنان


    متلک پراني و رفتار توام با خشونت جنسيتي تنها مختص جامعه ما نيست. امريکايي ها و خيلي از ساکنان کلانشهرهاي ديگر جهان هم با اين مساله اجتماعي درگيرند. اما روش رويارويي با اين پديده در همه جا به يک شکل نيست. شايد جالب ترين راه مبارزه با متلک گويان راهي باشد که شهروندان نيويورکي انتخاب کرده اند. نيويورکي ها روش هاي جالب و تازه يي براي جلوگيري از متلک پراني به زنان به کار گرفته اند. .به گزارش «گاردين»، زناني که در خيابان هاي نيويورک، مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند، سايتي را تشکيل داده اند تا به اين وسيله متلک گويان را رسوا کنند. چندي پيش در يکي از کشورهاي اروپايي عکسي از يک مرد در يکي از همين سايت هاي اينترنتي منتشر شد که او را در حال انجام حرکتي غيرمعقول و غيراخلاقي در ايستگاه مترو نشان مي داد. رفتار او در واقع رفتاري توام با خشونت جنسيتي عليه يک شهروند زن بود. انتشار اين عکس باعث ايجاد يک موج اينترنتي يا بهتر است بگوييم يک توفان اينترنتي شد و گروه هاي مختلفي از مردم اعتراض خود را نسبت به «متلک پراني» او نشان دادند. اين عکس به عکس صفحه اول اکثر روزنامه ها تبديل شد و مرد 43 ساله به عنوان يک سابقه دار در زمينه هاي غيراخلاقي شناسايي و سپس محکوم به انجام حرکات غيراخلاقي در انظار عموم شد. اين گونه استفاده از تکنولوژي باعث شد «لاون اسپيز» و شش نفر از دوستانش، سايتي را ايجاد کنند. اين سايت از افرادي که تحت آزارهاي خياباني، به ويژه در زمينه هاي جنسي قرار گرفته اند، دعوت مي کند از شخص آزاردهنده عکس گرفته و به سايت بفرستند تا به اين وسيله او را رسوا و شرمزده کنند. افزايش محبوبيت روزافزون اين سايت که در حال حاضر به طور متوسط 1500 بيننده در روز دارد، باعث ايجاد بحث هاي زيادي از اين قبيل شده که آيا اصولاً متلک گويي هم آزار مردم است؟ طي هشت ماه حدود صد عکس از تلفن هاي همراه دريافت شده بود که حاوي متن ها و نوشته هايي از ماجراي رخ داده نيز بودند. ماه بعد در انگليس و اروپا نيز سايت هايي با اين شعار به وجود آمد که «اگر نمي توانيد آنان را متوقف کنيد، از آنان عکس بگيريد». به گفته مسوولان سايت بيشتر موارد کوچک و غيرجدي، آنچنان که بايد و شايد، گزارش نشده و پنهان مي مانند و تنها موارد بزرگ و شديد گزارش مي شود؛ بنابراين اين گونه آزاررساني ها بسيار بيشتر از موارد منتشرشده است. مثلاً در مواردي که مردي زني را جذاب خطاب مي کند، عده يي متلک هايي را مانند «سلام خانم خوشگله» را آزاردهنده نمي دانند و عده يي نيز مي دانند. به خاطر داشته باشيد آزارها معمولاً تنها به صورت شفاهي نبوده و گاه با حرکاتي غيراخلاقي نيز همراه مي شود که بيشتر موارد گزارش شده نيز جزء همين دسته است.

    lاي کاش انتخاب با ما بود

    وحشت زده بوديم. حق داشتيم که باشيم. همه سال هاي پيش را منع شده بوديم، به خاطر حضور مرداني که آنجا بودند؛ مرداني که هر لحظه منتظر بوديم چيزي بگويند، دست درازي،حرفي که غرورمان را خدشه دار يا حرکتي که ما را براي همه عمر پشيمان مان کند. ترسيده بوديم، همه مان. صد هزار مرد و ما چند زن. پاهايمان مي لرزيد و ناي اينکه سرمان را بالا بگيريم نداشتيم. شايد جرات نمي کرديم. اما اين نگاه ها بود که روي همه تن مان سنگيني مي کرد. حق داشتند. مثل ما تجربه اول شان بود. حضورمان برايشان تازگي داشت. شايد هم طلبکار بودند. ما به حريم خصوصي آنها ورود کرده بوديم. «زن و استاديوم» ترکيب نامانوسي در ادبيات آنها بود. حداقل براي آنهايي که جلوي در با چشمان پرسشگرشان به استقبال مان آمده بودند. اما خيلي زود به هم عادت کرديم. لبخندي به لب هايشان نشست و ما هم در جواب به اين خوشامدگويي نفس راحتي کشيديم. و خيلي زمان نياز نبود که سکوت بين ما شکسته شود. اول يک سوال؛ « مگه مي ذارن خانم ها هم بياين تو» بود. با شنيدن پاسخ انگار که تازه خودشان را پيدا کرده باشند، بازگشت به اصل شان. و انگار همان مرداني بودند که براي گذشتن از کنارشان از سر هر چهارراهي و ميداني اکراه داشته يي. « آبجي کجا؟» بهترين چيزي بود که مي توانستي از زبان شان بشنوي. قدم ها تندتر شده بود. براي رهايي از دست شان راه ديگري نبود. اينها جمعيت جلوي در استاديوم بودند.
    آنهايي که بليت، پرچم و ساندويچ مي فروختند يا صورت رنگ مي کردند. حرف هايشان را به دل نگرفتيم. ما که از جنس اين مردان در همه خيابان هاي تهران زياد ديده بوديم. هنوز تا رسيدن روي سکوها فاصله زياد بود. سرهايي که از سر کنجکاوي به عقب برگشته بود ما را تا جايگاه ويژه همراهي کردند. با لبخندها و نگاه هايشان. باهم نشستيم، آنها چند رديف پايين تر. ما که تجربه جلوي در را داشتيم هر لحظه منتظر واکنش ديگري بوديم. منتظر شعارها و دشنام هاي رکيک آنها. اما انگار دل شان نمي خواست چيزي بگويند. حتي پچ پچ هاي در گوشي شان و نگاه شان که فرياد مي زد مي خواهند دليل حضورمان را بدانند، خيلي دوام نياورد. با سوت داور، غرق در بازي شدند. ما را فراموش کردند. شايد حتي خودشان را. فرياد مي زدند، شعار مي دادند اما باز خبري از فحاشي هايي که ما را از آنها برحذر داشته بودند، نبود. فاصله زود بين ما شکست. فراموش کرده بوديم که از يک جنس نيستيم. 90 دقيقه بازي اگر يک بار ديگر هم تکرار مي شد، باز ما در کنار آنها مي مانديم. با خيالي راحت و آرامشي که هيچ وقت انتظارش را نداشتيم. 90 دقيقه تمام شد و باز نگاه هايي که به طرف ما دوخته شده بود. اما اين بار نگران. فکرش را هم نمي کرديم اما آنها نگران خروج ما از ورزشگاه بودند؛ «صبر کنيد ديرتر برويد. جلوي در اذيت تان مي کنند. » آنها با هم از در بيرون رفتند؛ همه مردان خوب و بد. همه مرداني که هر روز و هر جا کنارمان هستند؛ خيابان، تاکسي و محل کار و... با همين خصوصيات اخلاقي و با همين بدي ها و خوبي ها. و اين بار ما بوديم که نگاه مان را بدرقه راه آنها کرده بوديم و هنوز در فکر پاسخ به اين سوال که واقعاً آنها وحشت انگيز بودند، و براي در امان ماندن از دست شان از براي هميشه در بزرگ آزادي را بايد به رويمان بسته مي ديديم؟ اي کاش انتخاب با ما بود.

    ليلي خرسند

    در پايان اين هم يک کاميک استريپ در مورد متلک پراني


     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان