1033

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1033 :: پنج شنبه 7 آذر 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

اعلام نتایج مسابقه اینترنتی شماره 3
(Jewel Quest)
"جستجوی جواهرات"


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1032) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • 50 تصوير فوق العاده زيبا از زمستان!
  • دوست دختر شما به اندازه چند شتر مي ارزه؟!
  • 20 ميليارد دلار وام بازپرداخت نشده
  • معرفي و دانلود فيلم : در وگاس چه اتفاقي افتاد‏‎‎‏
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : معجزه زندگي
  • دانلود انيميشن : Nahuala Legend
  • آلبوم جدید و بسيار زیبای ماهان بهرام خان به نام «من هنوز...»
  • آهنگ زیبای عطر گل سرخ باصداي بهرام حصيري
  • نرم افزار PC: Boot Screen Editor 9.9.2
  • بهترين رينگ تونهاي 2009
  • بازی تنیس سه بعدی Dream Match Tennis Pro v2.09 Portable
  • ده اندرز از اورت . دبلیو . لرد
  • تمرینات غیر هوازی چیست؟
  • بهترین روز زندگی
  • ناسا و اینترنت بین سیاره‌ای
  • آی آدمها که در ساحل نشسته شاد و خندانید!
  • دستور آشپزی هفته: سوپ قارچ
  • مطلبي راجع به تلويزيون فارسي بي بي سي
  • خضر و الیاس همان هوخشتره (کیخسرو) است
  • جديدترين شماره از ماهنامه Winding Road Magazine
  • تجهیزات جاسوسی در خدمت پزشکی
  • ایران، تيپولوژي روشنفكران‌
  • باد حافظانه
  • پايتخت بزرگ‌ترين دولت جهان
  • بازی رایانه ای چگونه ساخته می شود؟
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

50 تصوير فوق العاده زيبا از زمستان!
کانون گفتمان قرآن
مسابقه پرخورها 2008
دوست دختر شما به اندازه چند شتر مي ارزه؟!
موتور جستجويي ويژه مسائل پزشکي
امنیت ، ایمنی ، آرامش
طبیعت بکر کامچاتکا در روسیه
صحنه هایی برای تقویت معنوی روحانی مذكور اجرا كنید!
تصاوير بسيار زيبا از هنر نمائي حيوانات
تصاویری از شیرینکاریهای بوش!
10 وسيله نقليه رويايي
ويدئو: رئيس جمهور در جمع بازنشستگان

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

راکت کاوش 2 با موفقیت به فضا پرتاب شد

راکت کاوش 2 با موفقیت به فضا پرتاب شد و با انجام ماموریت خود با چتر مخصوص پس از دقایقی به زمین بازگشت.
درجهت تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه راهبردی فضایی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد بستر توسعه علمی و فناوری در حوزه فضا ، به همت متخصصین و کارشناسان پژوهشگاه هوافضا این راکت آزمایش شد.
پرتاب این راکت کاوش با اهداف ثبت و ارسال صحیح داده های محیطی، ارسال صحیح و به موقع فرامین، جدایش موتور و محموله و عملکرد صحیح سیستم بازیابی صورت پذیرفت که نتایج حاصله در طول مدت حضور در فضا با اهداف مورد نظر منطبق بود.
راکت کاوش 2 دارای سه بخش عمده شامل؛ مجموعه حامل، مجموعه آزمایشگاه فضایی و مجموعه بازیابی است.
جایگاه ویژه پروژه راکت های کاوش در میان پروژه ها و سیستم های فضایی کشورهای مختلف موجب شده هم اکنون نیز با گذشت حدود 50 سال از ساخت و پرتاب نخستین راکت کاوش، کشورهای صاحب تکنولوژی فضایی، هر ساله تعداد زیادی از این راکتها را به منظور توسعه علوم و فناوری به فضا پرتاب کنند.
دستیابی به مجموعه آزمایشگاه فضایی برای داده پردازی از فضای جو، تست زیر سیستم های فضایی و دستیابی به سیستم بازیابی، تجربه کار گروهی محققان دانشگاهی در یک پروژه علمی- فناوری از دستاوردهای پرتاب راکت کاوش 2 بشمار می رود.
باتوجه به مهمترین دستاورد این پروژه یعنی بازگشت محموله مورد نظر و فرود سالم آن بر روی زمین که نخستین بار در کشور صورت می پذیرد، موجب اعتماد به نفس و امید به آینده فضایی می شود.

براي مشاهده فيلم پرتاب راكت فضايي كاوش2 روي اين لينک کليک کنيد

غلامحسين الهام از مطالبات معوقه بانك‌ها مي‌گويد
20 ميليارد دلار وام بازپرداخت نشده

20هزار ميليارد تومان (معادل 20ميليارد دلار) حداقلي است كه غلامحسين الهام آن را به عنوان وام‌هاي بازپرداخت نشده بانك‌ها اعلام كرده است؛ رقمي كه پيش از اين هم اعلام شده بود. روز دوشنبه يازدهم شهريورماه محمود بهمني رييس فعلي بانك مركزي كه آن زمان در مقام دبيركل بانك مركزي مشغول خدمت بود، اعلام كرد كه رقم مطالبات معوق بانك‌ها از 13هزار ميليارد تومان در پايان خرداد 85 به 21هزار ميليارد تومان در پايان خرداد 86 و بالغ‌بر 40هزار ميليارد تومان تا شهريور 87 رسيده است. اگرچه رقم 40هزار ميليارد تومان با احتياط اعلام شد و حتي طهماسب مظاهري رييس وقت بانك مركزي هم به همگان گفت كه با اين رقم با احتياط برخورد كنيد، اما با اين وجود بهمني باز هم به رقم 40هزار ميليارد تومان تاكيد كرد تا اينكه ديروز غلامحسين الهام سخنگوي دولت، وزير دادگستري و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي رقم وام‌هاي پرداخت‌نشده بانك‌ها را 20هزار ميليارد تومان اعلام كرد. به گزارش مهر الهام تاكيد كرد، رقم‌ها در رابطه با ميزان وام‌هاي بازپراخت نشده مختلف است و مراجع رسمي رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان را به عنوان ميزان وام بازپرداخت‌نشده اعلام كرده‌اند، اما بخش‌هايي را ما دنبال كرده‌ايم و برآورد اين است كه ميزان اين وام‌ها بيشتر از اين رقم است.
وي افزود: ميزان وام‌هاي بازپرداخت‌نشده بانك‌ها بيش از 20هزار ميليارد تومان است.وي در پاسخ به اين سوال كه قرار بود در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گزارشي در رابطه با وام‌هاي بازپرداخت نشده بانك‌ها ارائه شود، درباره ميزان اين وام‌ها تاكيد كرد: رقم‌ها در رابطه با ميزان وام‌هاي بازپرداخت نشده مختلف است و مراجع رسمي رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان را به عنوان ميزان وام بازپرداخت نشده اعلام كرده‌اند، اما بخش‌هايي را ما دنبال كرده‌ايم و برآورد اين است كه ميزان اين وام‌ها بيشتر از اين رقم است. وزير دادگستري درخصوص اينكه گفته مي‌شود مدتي است جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي برگزار نشده، اظهار داشت: همين روز دوشنبه اين جلسه برگزار شد و مباحث مفصلي در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح شد.
البته اين تنها غلامحسين الهام نبود كه با خبرنگاران سخن مي‌گفت، بلكه ديروز درهاي حياط خلوت دولت پس از يك ماه بر روي خبرنگاران باز شد. روز گذشته بسيجيان مركز مقاومت بسيج نهاد رياست‌‌‌جمهوري و سازمان‌‌هاي تابعه آن مراسم هفته بسيج را در محوطه رياست‌‌‌‌جمهوري برگزار كردند. در اين حال پس از پايان جلسه هيات دولت رييس‌‌‌جمهور در جمع گردان عاشوراي مركز مقاومت بسيج نهاد رياست‌‌‌جمهوري حضور يافت و پس از سان ديدن از گردان با تبريك هفته بسيج اظهار كرد به واسطه وجود فرهنگ بسيج در كشورمان پشت همه مستكبرين عالم را به زمين خواهيم زد. احمدي‌‌‌نژاد كه تصميم داشت پس از حضور در جمع بسيجيان به اجتماع بازنشستگان بپيوندد، پس از سخنان كوتاهي محوطه رياست‌‌‌جمهوري را ترك كرد.
 

فتوای جنجالی بوسه دختران و پسران

فتوای جدید یک متفکر اسلامی به نام "جمال البنا" از کشور مصر در خصوص حلال بودن بوسه بین دختران و پسران جوان" در اماکن عمومی بحث و جدال گسترده ای را در بین مجامع علمی و دینی مصر ایجاد کرده است.یکی از بزرگان دانشگاه الازهر و رئیس سابق بخش فتوای این دانشگاه بوده است به شدت به البنا اعتراض کرده و گفت: این گفتار سبب نشر فحشا و مسائلی کنترل ناپذیری خواهد شد... .
به گزارش العربیه؛ "البنا" درباره جواز حلیت بوسه بین دختران و پسران جوان در شبکه ماهواره ای الساعه با بیان این دلیل فتوا داد که، (بوسه بین دختران و پسرانی که با یکدیگر ازدواج نکرده اند) از سستی بشر است. در اسلام این مسئله ضمن "اشتباهات" وارد شده است. این اشتباهات، گناهان کوچکی هستند که با کارهای نیک از بین می روند.
وی همچنین به با اشاره به فتوای خود به العربیه گفت: به ما واجب است که نسبت به واقعیتی امکان تجاهل به ان در این عصر فعلی نیست شناخت پیدا کنیم. در واقعیت این عصر کنونی، بسیاری از دختران پسران جوان توانایی ازدواج را ندارند. این درحالی است که آنان در شرایطی هستند که بسیاری از عوامل خارجی که باعث تحریک غریزه جنسی می شود بر ایشان سایه گسترانده است. غریزه جنسی ای که خداوند در انسان بنا نهاده است.
وی مدعی شد: ما نباید این مشکل را دست کم بگیریم و کوچک بدانیم. فلا یکلف الله نفسا إلا وسعها، و این فتوا به معنای دعوت به فساد نیست. البنا همچنین بالا رفتن سن ازدواج، زیاد شدن مشکلات آن و بیکاری را از مسائلی عنوان کرد که باعث این گناهان کوچک مثل بوسه زدن است، می شود.
برخی از علمای الازهر البنا را متهم به انتشار فحشا از طریق این فتوا کرده و خواستار برگشت وی از این نظر شده اند. جمال قطب که یکی از بزرگان دانشگاه الازهر و رئیس سابق بخش فتوای این دانشگاه بوده است به شدت به البنا اعتراض کرده و گفت: این گفتار سبب نشر فحشا و مسائلی کنترل ناپذیری خواهد شد.
گفتنی است صدور فتاوی جنجال برانگیز از سوی مرکز الازهر که عمدتا با قصد سازگاری بین دین و دنیای جدید صورت می گیرد، اخیرا افزایش خاصی پیدا کرده است، بطور مثال اخیرا دکتر عزت عطیه استاد و رئیس بخش حدیث در دانشگاه الازهر گفته بود که برای جلوگیری از خلوت یک زن و یک مرد نامحرم در محل کار، "زن می تواند به همکار مرد خود شیر بدهد تا آنها باهم محرم شوند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

در وگاس چه اتفاقي افتاد‏‎‎‏
What Happens in Vegas

کارگردان: تام وون. فيلمنامه: دنا فاکس. موسيقي: کريستف بک. مدير فيلمبرداري: متيو اف. لئونتي. تدوين: مت ‏فرايدمن. طراح صحنه: استوارت ورتزل. بازيگران: کامرون دياز[جوي مک نالي]، اشتون کاچر[جک فول]، کوئين ‏لطيفه[دکترتويچل]، راب کوردري[جفري "هيتر" لويس]، ليک بل[توني "تيپر" ساکسون]، تريت ويليامز[جک فولر ‏پدر]، ميشله کروسيک[چانگ]، دنيس ميلر[قاضي ووپر]، دنيس فارينا[ريچارد بنگر]، جيسون سوديکيس[ميسون]، ‏زيک گاليفياناکيس[ديو]. 99 دقيقه. محصول 2008 آمريکا. نام ديگر: ‏What Happens in Vegas‏. ‏
جوي مک نالي کارگزار موفق بورس در شبي که قصد برگزاري جشن تولد دوستش را دارد، از سوي او ترک ‏مي شود. همزمان جک فول جوان نيز که در کارگاه نجاري پدرش کار مي کند، به خاطر تنبلي و از زير کار در رفتن ‏اخراج مي شود. اين دو نفر براي رهايي از دست ناراحتي به دامان الکل پناه مي برند. آنها بعد از آشنايي تصادفي در ‏يک بار، براي فراموش کردن همه چيز به سوي لاس وگاس به راه مي افتند. اما فرداي آن روز که از خواب بيدار مي ‏شوند، خود را زن و شوهر مي يابند. با اين تفاوت که شب گذشته، در بازي با ماشين جک پات برنده 3 ميليون دلار شده ‏اند. بديهي اين زوج ناجور نمي توانند با هم کنار بياند و بلافاصله به فکر طلاق مي افتند. اما ازبد حادثه قاضي دادگاه که ‏مردي معتقد به اصول و از جوانان سر به هواي امروزي متنفر است، تنها راه تصاحب اين پول را شش ماه زندگي اين ‏زوج با يکديگر اعلام مي کند. در طول اين شش ماه نيز بايد مرتباً با دکتر تويچل در تماس باشند و اگر در ملاقات هاي ‏خود کوتاهي کنند، پولي در کار نخواهد بود. ‏
جوي که ناچار به آپارتمان جک نقل مکان کرده، خيلي زود رفتار سبکسرانه او را آزارنده يافته و در صدد يافتن راهي ‏براي خلاصي از دست او و تصاحب همه 3 ميليون دلار برمي آيد. جک نيز که قادر به تحمل شش ماه زندگي با جوي ‏منظم و تميز نيست، در فکر راه حلي مشابه است.... ‏

چرا بايد ديد؟‏
دومين فيلم هفته که در وگاس مي گذرد، بر خلاف فيلم قبلي و بر خلاف داستان کليشه اي اش مي تواند لحظاتي خنده ‏گذرا را بر لب هاي شما بنشاند. دو بازيگر جوان پسند هاليوود در کنار هم قرار گرفته اند تا جنگ ابدي ميان مردها و ‏زن ها را بار ديگر روي پرده نمايش دهند. مطابق معمول هم مرد شلخته و بي سر و سامان و زن منظم و موفق و مدير ‏است. پاداش اين دو نفر در اين مسابقه يک جايزه 3 ميليون دلاري است، اما در پايان مثل يک قصه پريان دوست ‏داشتني، دختر و پسر همديگر را و عشق ر اکشف مي کنند. دختر واقع بين تر مي شود و مرد سر و ساماني به زندگي ‏خود مي دهد و مسئوليت پذير مي شود. يک کهن الگوي هنوز موفق و محبوب که 20 ميليون دلاري نصيب سرمايه ‏گذران روي دومين فيلم بلند تام وون کرده است. ‏
تام وون اسکاتلندي تبار که با ساخت فيلم هاي کوتاه و سپس تلويزيوني وارد دنياي فيلمسازي شده، پس از کارگرداني ‏قسمت هايي از سريال موفق ‏Cold Feet‏ اولين فيلم بلند خود را با نام ‏Starter for 10‎‏ در سال 2006 ساخت. يک ‏کمدي عاشقانه که توانست موفقيت تجاري و هنري معقولي کسب کند. اما اين بار، وون که از دانشگاه بريستول در رشته ‏نمايش فارغ التحصيل شده و تجربه اي قابل اعتنا در شبکه 1 بي بي سي دارد، نتوانسته از آزمون منتقدان سخت گير ‏راحت بيرون بيايد. اکثراً آن را تقليدي و خالي از بداعت ارزيابي کرده اند که فقط طرفداران دياز و کاچر را به تماشاي ‏خود فرا خواهد خواند. ‏
غم انگيز است ديدن به هچل افتادن وون بعد از ‏Starter for 10‎‏ در يک کمدي عاشقانه معمولي هاليوودي که تنها لحظه ‏واقعاً کميکش-براي من- شنيدن ديالوگ هاي قاضي ووپر است. که آن هم به پاي ديالوگ هاي قاضي در فيلم تازه چه ‏خبر دکتر جون؟ نمي رسد!‏
ژانر: کمدي، عاشقانه.

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)

http://rapidshare.com/files/137263346/DoNE-WHIVegasDvd.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/137263233/DoNE-WHIVegasDvd.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/137262918/DoNE-WHIVegasDvd.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/137262929/DoNE-WHIVegasDvd.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/137262940/DoNE-WHIVegasDvd.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/137262979/DoNE-WHIVegasDvd.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/137263092/DoNE-WHIVegasDvd.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/137260641/DoNE-WHIVegasDvd.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

معجزه زندگي
The Miracle of Life

مستند «معجزه زندگي»
محصول PBS Nova

Each minute, all over the world, a baby is born. An everyday occurrence, yet each birth is the culmination of one of nature’s most complex, mysterious, and seemingly miraculous processes. A dramatic breakthrough in science and cinematography, the Peabody® award-winning The Miracle of Life takes you on an incredible voyage through the human body as a new life begins. World-renowned Swedish photographer Lennart Nilsson presents a spectacular look at a microscopic world


لينکهاي دانلود

رمز فايل: ندارد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Nahuala Legend


 

لينکهاي دانلود

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

من هنوز...
باصداي بهرام خان


آلبوم جدید و بسيار زیبای ماهان بهرام خان به نام «من هنوز...»

 

01 - Mahan Bahram Khan - Begoo Magoo دانلود
02 - Mahan Bahram Khan - Eshtebah دانلود
03 - Mahan Bahram Khan - Sahme Man دانلود
04 - Mahan Bahram Khan - Fanoos دانلود
05 - Mahan Bahram Khan - Khatereh دانلود
06 - Mahan Bahram Khan - Khakestari دانلود
07 - Mahan Bahram Khan - Mooryane Khorde دانلود
08 - Mahan Bahram Khan - Roshan O Tarik دانلود
09 - Mahan Bahram Khan - Khaterat دانلود

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

آهنگ زیبای عطر گل سرخ
باصداي بهرام حصيري

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Boot Screen Editor 9.9.2

Boot Screen Editor برنامه ای برای تغییر صفحه بوت ویندوز ایکس پی با قابلیت هایی مانند تغییر پالت پیش فرض بوت اسکرین و وضعیت progress bar . ویرایشگری برای ایجاد صفحات بوت ویندوز ایکس پی.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 5 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

بهترين رينگ تونهاي 2009
Best RingTones 2009

مجموعه اي از 67 آهنگ (رينگ تون) برتر 2009 مخصوص موبايل


لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود 27 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

بازی تنیس سه بعدی
Dream Match Tennis Pro v2.09 Portable

هرچه در زمان پیش رویم بیشتر در دنیای مجازی غرق خواهیم شد و امروز شاهد یکی از بهترین ورزش ها و تفریحات ارزشمند دنیای رایانه خواهید بود زیرا که سایت نرم افزاری دانلود رایگان یکی از واقعی ترین بازی های تنیس را به صورت سه بعدی تهیه دیده است.
Dream Match Tennis که به عنوان خیال همچون واقعیت ساخته شده یکی از واقعی ترین بازی های تنیس سه بعدی است که شما را به بازی در یک مسابقه واقعی بر روی کامپیوتر شخصی دعوت می کند. تنها کاری که باید انجام دهید کنترل توپ و بردن مسابقه است. مسابقه تنیس در 2 سبک مختلف بازی، 3 نمای ظاهری، 4 شخصیت بازیکن و امکان کنترل توسط کیبورد و دسته بازی و بازیکن در برابر بازیکن، بازیکن در برابر رایانه در 7 سطح سختی می باشد.
Dream Match Tennis که به عنوان بهترین بازی تنیس شبیه سازی شده است جاذبه خاصی دارد که شما را از بازی های مشابه دل زده می کند هچنین با نیاز های کمی که برای اجرا دارد انتخاب بسیار مناسبی برای بازی می باشد. تغییر زاویه دید با جا به جایی دوربین، تغییر دلخواه زمین چمن بازی، انتخاب بازیکن دلخواه، پیچیدگی خاص مراحل، بازی با کامپیوتر یا با دیگر بازیکن ها و بازی آنلاین از خصیصه های اصلی بازی می باشند و شما را از بازی با آن راضی نگه می دارد.


سیستم مورد نیاز برای بهترین اجرا:
ویندوز: 98/ME/2000/XP/Vista
پردازنده: 1 GHz
رم: 128 MB
آداپتور گرافیکی: DirectX 9.0c
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 58 مگابايت مي باشد)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

فضيلت جوان عابدي كه از آغاز جواني عبادت كند، بر پيري كه وقتي سنش زياد شد، عبادت كند، هم چون فضيلت پيامبران بر ساير مردم است.


(نهج الفصاحة، ح 2050)

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي در سالهاى 19-1918 بيماريي در جهان شيوع پيدا کرد که بنام بيمارى اسپانيايي معروف شد. اين بيمارى بين سي تا چهل ميليون قرباني بر جاى گذاشت.
  • آيا ميدانستي که 66 درصد از جمعيت جهان در موقع خواب به پهلو ميخوابند.
  • آيا ميدانستي که در طول 3500 سال تاريخ بشر فقط 250 سال جنگ نداشته ايم.
  • آيا ميدانستي که بيش از 40 ميليون در جهان مبتلا به بيمارى ايدز هستند.
  • آيا ميدانستي که بايرون وليزى نخستين کسي بود که خط ميخي را کشف کرد. بعد از او يک دبير آلماني بنام گروتفند چهار حرف منحني را خواند و راولن انگليسي در قرن نوزدهم تمام کتيبه هاى بيستون را خواند.

 

جديدترين پيامک ها و جوک ها
ali_laila_live@yahoo.com

هندونه
هندونه بده قاچ كنيم لوپتو بده ماچ كنيم!


دورت بگردم
دورت بگردم چیست؟ دایره ای فرضی ست که تا اطلاع ثانوی از فرد مورد نظر حمایت می کند!


اگه مایلید
اگر مایلید با یک انسان عقب افتاده ازدواج کنید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
...
...
...
خاک بر سرت! مگه مایلی؟


بزرگترین آرزوم
بزرگترین ارزوم اینه کوچکترین ارزوت باشم


مهم نیست قشنگ باشی
مهم نيست که قشنگ باشي، قشنگ اينه که مهم باشي حتي براي يه نفر...........

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

ياري شيعيان در اعمال حج

جريان زير را صديق بزرگوار جناب آقاي شيخ حسن شاكري مقدم براي مؤلف كتاب امدادهاي غيبي امام زمان(ع) نقل كرده اند: در سال1362 مطابق با سال 1403 قمري به عنوان روحاني كاروان به مديريت حاج مهدي تهراني ساكن تهران به مكۀ معظمه مشرف شدم و مسافرين همراه ما در آن سال، اهل كاشمر بودند.
در جمع مسافرين خانمي بود به نام فاطمه جالينوس از اهل خليل آباد كاشمر كه در موقع رمي جمره وسطي بر اثر ازدحام زياد جمعيت موفق به رمي جمره نشده بود و لذا مطلب را با من در ميان گذاشت و من به او گفتم به آقا امام زمان(عج) متوسل شود.
اين گذشت و او رفت و بعد از چند دقيقه كه برگشت به او گفتم موفق شدي؟ گفت: بله. و شروع به گريه كردن نمود و گفت: وقتي كه من متوسل به آقا امام زمان(ع) شدم، ديدم يك نفر در گوشۀ جمره قرار دارد و مثل اينكه مردم را كمك مي فرمايد، تا رسيدم به نزديك ايشان فرمود: فاطمه از اين طرف و با دست مباركش اشاره كرد و راه براي من باز شد به طوريكه خلوت شد و من رفتم به آساني رمي جمره كردم و برگشتم و از آن آقا تشكر نمودم.
فاطمه جالينوس مي گويد: سپس آن آقا فرمود: شما كه هر روز بعد از نماز صبح در كاروانتان روضه مي خوانيد فردا به آقاي شاكري بگو براي ما روضۀ ذوالجناح بخواند، من هم شركت خواهم نمود. آقاي شاكري مي گويد: خانم جالينوس بعد از نقل اين جريان به ما اطمينان دادند كه در روضۀ فردا صبح مسلما حضرت حجت(ع) شركت خواهند داشت.(1)

پي نوشت:
1ـ امدادهاي غيبي امام زمان(ع)، ص173 ؛ ديدار با امام زمان(عج) در مكه و مدينه، ص159

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

رستم:
بخش بزرگی از فرهنگ پهلوانی ایران با نام رستم و داستان های او پیوند دارد، چون: سیمرغ. البرزكوه. تیرگز. هفت خان. نوشدارو.
رستم با سوگنامه های سیاوش و سهراب و اسفندیارو افراسیاب در هم تنیده است.
رستم با كاوس و كیخسرو و دیگر شاهان نیز همزمان و همراه است.
رستم با نخستین عمل سزارین ، از بر مادر و با داروی بی هوشی و به یاری سیمرغ، زاده می شود. كودكی كه آمده است تا تاریخ و سرنوشت و فرهنگ و اخلاق ملتی را رقم زند.
رستم، تخم ازادگی است. رستم را هیچ قدرتی نمی تواند از میان بردارد، زیرا كه نماد روح ملت است و شگفتا كه سرانجام نیز، نه به دست دشمن، كه در چاه نابرادر ازپای درمی آید.
رستم از سیستان و از دیار سكاها در ده هزار سال پیش تا ایرلند و چین می تازد.
همه این عناصر در عرفان ایرانی سرریز است و سهرودی به آشكار اشاره می كند كه با نام پهلوانانی چون رستم و كیخسرو، دو پهلوان عرصه عشق و خرد، گوهرپاك عرفان پهلوانی بنیاد نهاده می شود.
رستم نمونه برجسته یك پهلوان عارف است. سربلند و با افتخار همه ی صحنه های نبرد با دشمنان را در می نوردد و سر در برابر هیچ قدرتی خم نمی كند و حتا در برابر فرستاده دین و دولت، اسفندیار رویین تن و بی مرگ، دست به بند نمی دهد و می خروشد كه:
كه گفتت: برو! دست رستم ببند!
نبندد مرا دست، چرخ بلند!
اسفندیار در حقیقت نماینده قدرت و دین آور و رسول است و رستم، نماینده آزادگی و عرفان و آیین كهن و متهم به الحاد و بت پرستی!
پس، شاه كه خود را دین آور می نامد، به فرمان زرتشت و برای نابودی آیین های كهن و آزاده، به مركز مخالفان كه سیستان باشد می تازد:
به زاولستان شد به پیغمبری
كه نفرین كند بر بت آذری

اسفندیار آمده است تا آن نظام دمكراتیك دودمانی و عرفانی را كه رستم نماینده آن است، در هم شكند و از نماینده دین نیز فتوا در دست دارد كه:
چو آن جا رسی، دست رستم ببند
بیارش به بازو فكنده كمند
این رستم، نماد پهلوانی و آزادگی است كه باید به بند كشیده شود.
او نجات دهنده دربندان و گرفتاران( بیژن ازچاه. كاوس از زنجیر و جادو و...)و رهاننده دانش و خرد از بند جادوان است.( در كوه مازندران و از دست اكوان و دیو سفید)
سیمرغ به او پیام می دهد كه اگر دست به بند ندهد و با اسفندیار بجنگد، به ضرورت تاریخ و سرنوشت، خود و خاندانش نابود خواهند شد. رستم آگاهانه، نابودی خود و خانواده را می پذیرد و آن فرستاده رویین تن را با تیری از پا می افكند، تا انسانیت و مردمی و آزادی سرفراز بماند و رستم در ادب و فرهنگ ایرانی به نماد آزادگی بدل گردد.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة الصافات آيات: 182 محل نزول: مکه
 
 
وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمْ الْبَاقِينَ 77 وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ 78 سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ 79 إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ 80 إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ 81 ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ 82 وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ 83 إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ 84 إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ 85 أَئِفْكًا آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِيدُونَ 86 فَمَا ظَنُّكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ 87 فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ 88 فَقَالَ إِنِّي سَقِيمٌ 89 فَتَوَلَّوْا عَنْهُ مُدْبِرِينَ 90 فَرَاغَ إِلَى آلِهَتِهِمْ فَقَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ 91 مَا لَكُمْ لَا تَنطِقُونَ 92 فَرَاغَ عَلَيْهِمْ ضَرْبًا بِالْيَمِينِ 93 فَأَقْبَلُوا إِلَيْهِ يَزِفُّونَ 94 قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ 95 وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ 96 قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْيَانًا فَأَلْقُوهُ فِي الْجَحِيمِ 97 فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِينَ 98 وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ 99 رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ 100 فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ 101 فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ 102

 

ترجمه فارسي مکارم

و فرزندانش را همان بازماندگان (روى زمين) قرار داديم، «77» و نام نيك او را در ميان امتهاى بعد باقى نهاديم «78» سلام بر نوح در ميان جهانيان باد! «79» ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏دهيم! «80» چرا كه او از بندگان باايمان ما بود! «81» سپس ديگران ( دشمنان او) را غرق كرديم! «82» و از پيروان او ابراهيم بود; «83» (به خاطر بياور) هنگامى را كه با قلب سليم به پيشگاه پروردگارش آمد; «84» هنگامى كه به پدر و قومش گفت: «اينها چيست كه مى‏پرستيد؟! «85» آيا غير از خدا به سراغ اين معبودان دروغين مى‏رويد؟! «86» شما درباره پروردگار عالميان چه گمان مى‏بريد؟! «87» (سپس) نگاهى به ستارگان افكند «88» و گفت: «من بيمارم (و با شما به مراسم جشن نمى‏آيم)!» «89» آنها از او روى برتافته و به او پشت كردند (و بسرعت دور شدند) «90» (او وارد بتخانه شد) مخفيانه نگاهى به معبودانشان كرد و از روى تمسخر گفت: «چرا (از اين غذاها) نمى‏خوريد؟! «91» (اصلا) چرا سخن نمى‏گوييد؟!» «92» سپس بسوى آنها رفت و ضربه‏اى محكم با دست راست بر پيكر آنها فرود آورد (و جز بت بزرگ، همه را درهم شكست) «93» آنها با سرعت به او روى آوردند «94» گفت: «آيا چيزى را مى‏پرستيد كه با دست خود مى‏تراشيد؟! «95» با اينكه خداوند هم شما را آفريده و هم بتهايى كه مى‏سازيد!» «96» (بت‏پرستان) گفتند: «بناى مرتفعى براى او بسازيد و او را در جهنمى از آتش بيفكنيد!» «97» آنها طرحى براى نابودى ابراهيم ريخته بودند، ولى ما آنان را پست و مغلوب ساختيم! «98» (او از اين مهلكه بسلامت بيرون آمد) و گفت: «من به سوى پروردگارم مى‏روم، او مرا هدايت خواهد كرد! «99» پروردگارا! به من از صالحان ( فرزندان صالح) ببخش!» «100» ما او ( ابراهيم) را به نوجوانى بردبار و صبور بشارت داديم! «101» هنگامى كه با او به مقام سعى و كوشش رسيد، گفت: «پسرم! من در خواب ديدم كه تو را ذبح مى‏كنم، نظر تو چيست؟» گفت‏«پدرم! هر چه دستور دارى اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى يافت!» «102»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

shantiya2005@yahoo.com

تولدت مبارک

همسر عزیزم علی جان روز 12 آذر تولدت مبارک هر چند هدیه ات رو که سفر کربلا بود گرفتی اما این هدیه کوچک همسرت را هم بپذیر..........از طرف فاطمه همسرت و دخترمان ثنا

 

 

ali_f315@yahoo.com

پاسخ به مسائل شرعي

با سلام و ادب خدمت دوستان عزیز و گرامیبه حول و قوه الهی در نظر داریم که از این به بعد یک مسئله شرعی در این قسمت قرار داده شود و سعی بر آن خواهد بود کهمسائلی ارائه گردد که در زندگی روزمره مردم بیشتر کاربرد داشته باشد و مورد اتفاق نظر مراجع عظام تقلید باشد و در صورتوجود اختلاف فتوای آن مرجع هم ذکر گردد.اگر عزیزی سئوال جداگانه شرعی داشت می تواند به آدرس ایمیل بنده ارسال فرمایدتا در اسرع وقت جواب سئوالش ارسال شود.برای دریافت سئوالات و نظرات شما پل ارتباطی بین مااین آدرس ایمیل می باشد: a_f_57@yahoo.com

انشاالله که با یادگیری هر چه بهتر مسائل شرعی و بهتر انجام دادن واجبات دینمان مورد تایید حضرت رب و ولی عصر (عج)قرار بگیریم.

 

 

azadi313@yahoo.com

باسمه تعالی
سلام مبین جان
مجله ات بسیار جالب است، کاملا از صمیم قلب و بدون تعارف میگویم
در شماره 1032 مطلب "جراحی پیوند عضو با استفاده از سلول های بنیادی جان بيمار مبتلا به بیماری سل را نجات داد" و مطلب "من خوشحال ترین پزشک جهان خواهم بود" را دیدم. با جستجویی که در سایتهای خبری انجام میدادم، متوجه خبر زیر شدم که با موضوعات فوق مرتبط است و بسی مایه تاسف برای غریبی و مظلومیت دانشمندان خودمان!!آ
حتما به لینک زیر مراجعه فرمایید و مطلب مربوطه را در اسرع وقت جهت جلوگیری از انحراف افکار و سرقت زحمات یک دانشمند ایرانی، در مجله پربارتان قراردهید.
http://www.jahanews.com/fa/pages/?cid=36471  

با تشکر و عرض ارادت
دوستدارت
آزادی

 

 

n3gah_3_sangi@yahoo.com

ده اندرز از اورت . دبلیو . لرد

خودت باش. صفات مطلوب را در خودت ایجاد کن.
هشیار باش. در هر فرصت، احساسات خود را بیان کن.
مثبت باش. هدف های خود و راه رسیدن به آن ها را مشخص کن.
منظم باش. قدم های خود را یکی یکی بردار.
پشتکار داشته باش. مسیر خود را از دست مده.
اهل علم باش. شغل خود را بیشتر بشناس.
منصف باش. با دیگران چنان رفتار کن که می خواهی با تو رفتار کنند.
معتدل باش. از افراط و تفریط بپرهیز.
اعتماد به نفس داشته باش. مطمئن باش که ضعیف نخواهی شد.
اهل عمل باش. مغز خود را بیش از جسم خود به کار بگیر.

 

 

hakkakmn@yahoo.com

صبا بيار ز ياران رفته ام پيغام
كه دركشاكش دوران چه گشت شان فرجام
مرامصاحب وهمدرد وهمسفربودند
به همرهان من آمد چه اندر اين ايام
ز طائران خوش آواز بزم ديروزم
خبر رسان كه نشستند بر كدامين بام
ز شهد خاطرشان كام من بود شيرين
كجا شدند و ز شهد كه اند شيرين كام
خبر زحال من خسته دل نمي گيرند
نمي برند چرا زين به ره فتاده نام؟
پريدگان ز قفس را ببر سلام از من
بگو كه ياد شمايم خوش است صبح و شام
خوشا شما كه ز قيدجهان شديد آزاد
گشوده خوش پر وبال ورها شديد از دام
دريده پرده مكررو رياي اين فرتوت
شكسته دام و كشيديد دامن از اوهام
هر آنكه از سر غفلت سپرد دل اينجا
همي بداند و گويم بود خيالي خام
از اين عروس بزك كرده كس نشد محفوظ
نخورده است كسي از خم وفايش جام
همان خوش است كه همچون شما كنم پرواز
رسيده نامه به حكاك هم ز بار عام

 

 

hamid2002h2000@yahoo.comm

تمرینات غیر هوازی چیست؟

تمرینات غیر هوازی (آنِروبیک ) جایگاه خودش را در سلامت دارد.تمرینات با وزنه ، رکن اصلی تمرینات غیرهوازی است ، که البته به جای حرکات دائمی و مداوم مصرف انرژی کمتری را طلب می کند.
عضلات در تمرینات غیر هوازی خیلی زیاد اکسیژن دریافت نمی کنند : عکس العمل آن ها بدین صورت است که بیشتر از آن که چربی بسوزانند گلیکوژن (قند حاصله از کربوهیدرات ها ) را می سوزانند .
مهم است که در کنار تمرینات ایروبیک (هوازی)، تمرینات غیرهوازی هم انجام شود. زیرا به ساختن بافت عضلانی و افزایش مقدارنیروی لازم جهت سوخت و ساز بدن شما کمک می کند و باعث سوزاندن بیشتر کالری بدن شما می شود حتی زمانی که در حالت استراحت هستید.
فایده اصلی تمرینات با وزنه و دیگر تمرینات کاهش وزن این است که نه تنها ماهیچه های شما را قوی می کند که این باعث می شودماهیچه ها کمترصدمه بخورند ، بلکه استخوان های شما را نیز قوی میکند که بسیار برای بزرگسالان مفید است .در حقیقت بسیاری از باشگاههای ورزشی (سلامتی) و سازمان های مربوط به بزرگسالان تمرینات با وزنه را به آن ها آموزش می دهند تا بدین وسیله به آن ها کمک کنند تا ماهیچه هایشان قوی و استخوان هایشان محکم شود که این کار باعث جلوگیری از بیماری پوکی استخوان می شود .

منبع: سايت باشگاه آيكيدو و ايروبيك تهران بهورز
www.tehranbehvarz.com

 

 

silasjasmin@yahoo.com

بهترین روز زندگی

عده­ای دوست در یک میهمانی شام گرد هم جمع شده بودند.. هر یک از آنها خاطراتی از گذشته تعریف می­کردند،
یک نفر پرسید: بهترین روز عمرتان کدام روز بوده است؟
زن و شوهری گفتند: بهترین روز عمر ما روزی بوده که ما با هم آشنا شدیم.
زنی گفت: بهترین روز زندگیم روزی بود که نخستین فرزندم به دنیا آمد.
مردی گفت: روزی که از کارم اخراج شدم بهترین و بدترین روز عمرم بوده است. آن روز، باعث شد که روی پای خودم بایستم و راه تازه­ای را شروع کنم و از آن روز از هر قسمت زندگیم راضی بودم.
این گفتگو ادامه داشت تا اینکه نوبت به زنی رسید که تا آن هنگام ساکت بود. از او پرسیدند: بهترین روز عمر تو چه روزی بوده است؟
زن گفت بهترین روز زندگی من امروز است. زیرا امروز روزی است که بیش از همه روزها برایم ارزشمندتر است. من نمی­توانم دیروز را بدست بیاورم و آینده هم مال من نیست. اما امروز مال من است.. تا آن را هر طوری که می­خواهم بگذرانم و از آنجا که امروز تازه است و من هم زنده هستم پس بهترین روز من است و خدا را برای این شکر می­کنم.

به نظر من خوش به حال این زن. در زندگی هر کدوم از ما روزهای خوب و بدی وجود داشته. شاید روزهایی رسیده که حتی حسرت خاطرات خوش گذشته رو خوردیم. ولی اگه به امروزمون دقت کنیم می­تونیم همون خاطرات رو تکرار کنیم. می­تونیم همون خاطرات خوش در کنار کنار کسی بودن، لحظه احساس غرور کردن و ... رو دوباره تجربه کنیم. یا می­تونیم همون روزمون رو تبدیل کنیم به روزی که گندترین روز زندگیمون بوده. البته بعضی وقتها دست خود ما نیست، مثلاً یک عزیزی عمرش رو از دست می­ده و از این دست مسائل. اما خیلی چیزها در اختیار ماست. ما می­تونیم مثل یک نقاش تابلوی زندگی خودمون رو نقاشی کنیم.
به خاطر داشته باشید که آینه­ی خودرو برای این نیست که رو به عقب رانندگی کنید. باید از گذشته درس بیاموزیم نه اینکه در گذشته­ها زندگی کنیم. آنتونی رابینز
دو روز در هفته است که نسبت به آن هرگز نگران نیستم. دو روز بدون دغدغه و رها از بیم و هراس. یکی از این روزها ((دیروز)) است و روز دیگر ((فردا)). رابرت بردت
سعدیا ((دی)) رفت و ((فردا)) همچنان موجود
نیست در میان این و آن، فرصت شمار امروز را
یه چیزی رو یادتون نره دوستان: امروز اولین روز از بقیه زندگی شماست. اگه تصمیم گرفتید می­تونید از همین لحظه دوباره شروع کنید.
دوستون دارم.. مراقب امروزتون باشید

منتظر نظراتتون در وبلاگم هستم
http://living-with-god.blogfa.com
با تشکر
سیلاس

 

.

alirezamajidi@gmail.com

ناسا و اینترنت بین سیاره‌ای

اگر تصور می‌کنید که بازی‌های آنلاین اینترنتی، فیدخوان‌های خوراک‌نواز و ویدئوهای جالب یوتیوب، چیزی هستند که فضانوردان می‌توانند از انها صرف‌نظر کنند، سخت در اشتباه هستید!
از مدت‌ها پیش ناسا در پی آن بود که یک پروتکل ارتباطی اینترنتی بین سیاره‌ای را ایجاد کند. هفته پیش این پروتکل با موفقیت آزمایش شد.جالب است بدانید که «وینت سرف» Vint Cerf، دانشمند مشهوری که لقب پدر اینترنت را دارد، از عوامل اصلی ایجاد این پروتکل جدید بوده است.
اینترنت زمینی ما با یک سری پروتکل‌های اینترنتی کار می‌کند، دو تا از مشهورترین آنها، پروتکل کنترل ارتباطی یا TCP و پروتکل اینترنتی یا IP هستند. در فواصل نزدیک این پروتکل‌ها به خوبی عمل می کند، ولی در فضا عوامل مزاحم زیادی وجود دارند، حرکت‌ فضاپیماها در مدار سیارات، طوفان‌های خورشیدی، سایه کردن سیارت بر سر رسیدن اطلاعات به فضاپیماها و همچنین فواصل بسیار طولانی، این پروتکل اینترنتی را ناکارآمد می‌کنند.
به همین خاطر ناسا یک پروتکل جدید به نام developed Disruption-Tolerant Networking یا DTN را راه انداخته است که برای غلبه از این مشکلات از «نود»های پراکنده برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.
DTN، پیش از این روی زمین آزمایش شده بود، اما ماه قبل ناسا از این پروتکل برای انتقال اطلاعات به یک کاوشگر فضایی به نام Deep Impact استفاده کرد که ۳۲/۴ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارند.
تا پیش از تکمیل این سیستم روند انتقال اطلاعات در فضا تا حد زیادی دستی بود، برای مثال برای انتقال اطلاعات از «اسپیریت» و «آپورچونیتی» -کاوشگرهای روی سطح مریخ- باید عوامل انسانی در مورد زمان انتقال اطلاعات به مدارگرد مریخ و سپس انتقال اطلاعات از مدارگرد به زمین تصمیم می‌گرفتند. اما پروتکل جدید نودهای زیادی تعریف می‌کند که هر یک اطلاعات را به صورت خودکار دریافت می‌کنند و زمانی که موفق به یافتن نود دیگر می‌شوند، اطلاعات را به صورت خودکار منتقل می‌کنند.

منبع: نیوساینتیست

 

 

tdejakam@yahoo.com

آی آدمها که در ساحل نشسته شاد و خندانید!

آفتاب

               برای من می تابد

باران

               برای من است که می گرید

و نسیم

     اگر برای آرامش من نمی وزید

               حتما طوفان می شد

در فضایی که بذرها را

              با باد برده اند

در هوایی که قلب ها

                               طپش سنگ ها را هم از یاد برده اند !

   
 
آنجا همه دارند اشک می ریزند ، توی سر و صورت خود می زنند ، هر روز کودکی را که در تاریکی و قحطی نور ، از گرسنگی و نبود دارو و محاصره ، جان داده است تشییع می کنند ، فریاد می کشند ، کمک می طلبند : یا للمسلمین ! نه  حتی مسلمین ، بلکه :ای انسانها که راحت در خانه های خود نشسته اید ، با بچه های خود پارک می روید ، پیتزا و پپرونی می خورید ، فیلم می بینید ، کنسرت می روید ، می خندید ، ما ماههاست که در اینجا برق را بر رویمان قطع کرده اند ، گذرگاه رفح را بسته اند ، هیچ دارویی نداریم ، هر روز چندین زن و کودک و پیر و جوانمان را از گرسنگی و بیماری و آوار خانه هایی که اسرائیلیها خرابترش کرده اند می میرند و شما ... نمی گوییم به ما برق و آب و غذا و دارو بفرستید ؛ نمی گوییم بیایید اینجا با صهیونیستهایی که الفبای انسانیت را هم نمی دانند بجنگید ؛ نمی گوییم بیماران و مجروحانمان را به بیمارستانهای کشورهای خودتان ببرید ، نه نه ! اصلا این انتظارها را از شما نداریم ! آنها را بگذارید به عهده خود ما و کودکان ما که هر چیز نداشته باشند ، سنگ ها را که دارند و می توانند به خودروهای تمام مکانیزه اسرائیلی پرتاب کنند ، ما از شما فقط یک انتظار داریم و بس . اگر هم می بینید این انتظار ما زیاد است ، باز هم بی خیالش شوید  و به کارتان ادامه دهید . انتظار ما خیلی ساده است : سکوت نکنید ! ما اینجا در غزه فکر نمی کنیم حداقل سخن گفتن و مصاحبه کردن درباره ما و مشکلات ما برای شما مشکلی ایجاد کند یا بودجه ای را از سرمایه های شما هدر دهد . کاری کنید که دنیا ما را ببیند . نمی دانیم چرا هیچ کس کاری به کار ما ندارد و انگار نه انگار که ما هم هستیم و آن هم این گونه ! نمی شود بخشی از روزنامه ها و مجلات و نشریاتتان را غیر از فحش دادن به دولتتان و گلایه از گرانی موز و کیوی به ما هم اختصاص دهید و عکسی از وضعیت ما چاپ کنید ؟ نمی شود صدا و سیمایتان بجز چند خط خبری که درباره غزه می خواند دو سه گزارش هم درباره ما تهیه کند ؟ نمی شود سخنرانان و شخصیتهای سیاسی چپ و راست شما در کنار حمله کردن به همدیگر ، چند کلمه هم راجع به ما حرف بزنند ؛ فقط حرف ! ما راضی نیستیم وقت شریفشان را بگیریم تا نکند از انتقاد به اصولگرایان و اصلاح طلبان باز بمانند و کشور عزیزتان به بلا مبتلا شود . نمی شود که وبلاگ نویسان شما ، در کنار شعرهای قشنگی که برای دوست پسر و دوست دخترشان می نویسند ، در کنار لینک آخرین موسیقی جذابی که فلان خواننده آمریکایی و اروپایی خوانده است ، در کنار مطالب بیشماری که درباره کردان و احمدی نژاد و خاتمی و کروبی و قالیباف و گلشیفته فراهانی و مایکل جکسون و ... می نویسند ، دو کلمه هم راجع به غزه و رفح و دخترکان غمدیده ما که سالهاست حتی یک لبخند کوچک هم بر روی لبانشان نیامده است بنویسند ؟ اگر این کارها هزینه ای هم برای شما دارد به خدا حاضریم این هزینه را هم بدهیم اما دنیا ما را ببیند ؛ فقط ببیند ؛ حتی هیچ کار دیگری نکند ؛ فقط ببیند تا د ر روزی که انسانها را به خاطر کارهای نکرده شان محاکمه می کنند ، ما هم حجتی برای اقامه دعوی داشته باشیم . برادران و خواهران ! ما از کشورهای عربی و اسلامی دیگر انتظاری نداریم ؛ اما از مردم مسلمان ایران همین یک انتظار کوچک را داریم : لطفا ما را ببینید .

   An injured Palestinian child at a hospital in Gaza city
 
پ . ن: شعر بالا را سالها پیش در جریان جنگ بی رحمانه  صربها در بوسنی و هرزه گوین و  پس از  جنایات تاریخی آنها در "گوراژده" و "سربرنیتسا" در ویژه نامه ای که در کیهان تهیه کردیم نوشتم . اصل این شعر را هر چه گشتم پیدا نکردم و فقط به اعتبار حافظه ام آن را در اینجا و به مناسبت بحران گسترده انسانی امروز در غزه آوردم . کار دیگری از دستم بر نیامد .

 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
سوپ قارچ

مواد لازم:
قارچ: 500 گرم
خامه: 100 گرم
آرد: 2 قاشق غذاخوري
شير: يك ليتر
آب مرغ: يك ليتر
کره: ۱۰۰ گرم
سينه مرغ: يک عدد
تره فرنگي خرد شده: يك پيمانه
ذرت پخته شده: يك پيمانه


طرز تهيه:
سينه مرغ را حبه ايي خرد كرده و با نمك و فلفل و آبليمو و زعفران تفت دهيد، کره را داخل قابلمه مي ريزيم تا داغ شود و سپس قارچ را خرد کرده و داخل آن مي ريزيم و تفت مي دهيم، آرد را به آن اضافه کرده و آن را هم كمي تفت مي دهيم. سپس آب مرغ را به آن اضافه مي کنيم تا کمي غلظت بگيرد، مرغ و تره فرنگي را نيز به آن افزوده و روي حرارت بگذاريد تا تره فرنگي ها هم بپزد. ذرت و شير را به آن اضافه مي کنيم و با نمک و فلفل مواد را مزه دار مي کنيم. به مدت سي دقيقه حرارت مي دهيم تا غليظ شود، بعد آن را از روي حرارت برمي داريم تا خنک شود. خامه را به آن اضافه کرده و مجدداً روي حرارت مي گذاريم تا سوپ گرم شود اما نبايد زياد بجوشد.
 

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 
 

mmm2186@yahoo.com

با درود فراوان به همه دوستان گروه
آیا تا به حال توجه کرده اید، که اکثر ما ایرانیان در مقابل پند و تجارب دیگران بخصوص بزرگترها واکنش نشان داده و به نحوی سعی میکنیم که در مقابل آن موضع گیری کنیم، حتی اگر در باطن آن را قبول داشته باشیم. نمیدونم، آیا ملل دیگر جهان هم چنین خصلتی را دارند. یا خیر.
اما منظور من از پیش کشیدن این موضوع اینکه، تا زمانی که ما ملت در مقابل هم میایستیم، چه در بحث ها، روابط اجتماعی و خیلی از جاهای دیگه، (حداقل من فکر میکنم،) تغییری در شرایط موجود ایجاد نمیشه، و درگیری ما ملت با خودمون تمام شدنی نیست. راستی چه کسی یا کسانی سود این کار را میبرند، به طور مثال: یک دسته ای درست شدند، که توی خیابونها کارشون شده گیر دادن به جونها و مردم، که چرا اینطوری لباس پوشیدی یا شکل و قیافت اینجوری، و از اون طرف دسته دوم برای مخالفت، قیافهایی درست میکنند، که باعث تعجب میشه، و با عرض پوزش گاهی وقتها خند دار، فکر نکنم، حتی در اون جایی که از فرهنگش تقلید میشه، به این گستردگی بشه این تیپ آدمها را دید.
آیا وقت آن نرسیده، که دست از این روش زندگی کردن برداریم، و به همدیگه با هر عقیده و تفکری احترام بگذاریم، آیا وقت اون نرسیده به جایی ور در روی هم کنار هم باشیم، تا در مقابل عقاید، تفکرات دیگران موضع مخالفت نگیریم، و انرژیمون را برای ساخت وطنمون خرج کنیم، و دیگه بازیچه دست سود جو ها قرار نباشیم. در مورد حرفهای دوست و دشمن عمیقتر فکر کنیم، آیا قرار ما همیشه برای یک شخص یا عقیده، اظهار نفرت کنیم و یا مانند مجنون و به قولی کورکورانه دست بزنیم و هورا بکشیم.
ترا به خدایی که میپرستید، دیگه بسه بازیچه دوست و دشمن بودن. دوتا دوست حرف همدیگر را بهتر گوش میکنند.
بیاید مثل کسی که صفحه شطرنج زندگی را از بالا نگاه میکنه، و غرق بازی خودش نیست، دشمن هامون را غافل گیر کنیم.
قرآن، پیامبر، امام زمان، سنی، شیعه، عرب، ترک، فارس، کرد، امریکا، فلسطین، اسرائیل و .................. جای خودش بیایید کنار هم زندگی کنیم.
(چند وقت پیش مصاحبه ای را در یکی از شبکه های برون مرزی میدیدم، که از یک دکتر ایرانی ساکن کانادا دعوت شده بود. یک نفر تماس گرفت و گفت "آقای دکتر من فکر میکنم، شما مسلمان نیستید وگرنه به شما اجازه نمیدادند به این موقعیت اجتماعی برسید." دکتر جواب داد، "اتفاقاً من مسلمان و شیعه هستم، ولی در کانادا اگه از کسی بپرسی، مذهبت چیه و چه ملیتی داری، جرمه و اون طرف میتونه از شما شکایت کنه.")
موفق و پاینده باشید.

 

 

alikhani60@yahoo.com

مطلبي راجع به تلويزيون فارسي بي بي سي

تلویزیون فارسی بی بی سی بنا بر اعلام مسئولین آن به زودی کار خود را شروع خواهد کرد، آنگونه که نایجل چاپمن مدیر سرویس جهانی بی بی سی نیز در مصاحبه رادیویی خود بیان کرد این طرح توسط مدیران ارشد بی بی سی طراحی شده و سپس به تایید هیات امنا و وزارت امور خارجه بریتانیا رسیده است.وی افزوده برنامه های تلويزيون فارسی شامل اخبار، تحليل، گفتگو، مناظره و برنامه های مستند و فرهنگی با کيفيت بالا خواهد بود و در ساعاتی پخش خواهد شد که مردم وقت بيشتری را صرف تماشای تلويزيون می کنند، اين شبکه تلويزيونی به صورت ماهواره ای و رايگان در اختيار قرار خواهد گرفت.
نیت دست اندرکاران بی بی سی از تاسیس تلویزیون فارسی را می توان از سابقه 68 ساله رادیو فارسی بی بی سی و کارنامه هفت ساله سایت اینترتنی فارسی آن تا اندازه ای حدس زد ولی اظهار نظردقیق را شاید بهتر باشد به آینده موکول کرد. اين جا چند نكته قابل توجه است .

1- نخست آنکه بودجه این تلویزیون که بالغ بر پانزده میلیون پوند در سال است مانند دیگر شبکه های رادیویی و تلویزیونی خارجی بی بی سی به طور مستقیم از طریق وزارت خارجه تامین می شود. یعنی مثل شبکه های داخلی تلویزیون بی بی سی از محل مالیات دریافتی ازمردم به عنوان مالیات بر تلویزیون[1] تامین نمی شود.

2- تلویزیون فارسی بی بی سی در صورت راه اندازی، دومین تلویزیون غیر انگلیسی آن پس از عربی خواهد بود. تلویزیون عربی با توجه به وجود 23 کشور عرب زبان و جمعیت بالای آنها و اقتصاد و بازار بزرگ آن تاحدی قابل درک است. اما در مورد زبان فارسی و جمعیت کمتر و جامعه مخاطب کوچکتر، برای چنین هزینه و جذب نیروی انسانی گسترده ای لابد باید توجیه منطقی دیگری داشته باشد.

3- ویژگی دیگرپروژه تلویزیون فارسی بی بی سی آن است که تنها یک کانال خبری نیست. بلکه برنامه های سرگرم کننده و غیر خبری بخش مهمی از زمان پخش برنامه را که از ساعت پنج بعد از ظهر تا یک نیمه شب ادامه خواهد داشت به خود اختصاص می دهد.

4- ویژگی دیگر این پروژه تاکید بسیار زیاد و هزینه بسیار بالای صرف شده برای آموزش کادر است.همزمان با اعلام رسمی این پروژه،بی بی سی آگهی استخدام و نیز برنامه های آموزشی خود را ازطرق مختلف و سبک های متفاوت شروع کرد.به گونه ای که تا کنون به تعداد زیادی از روزنامه نگاران و خبرپردازان جوان ایرانی و بسیار بیش از نیاز پرسنلی خود آموزش رایگان داده و می دهد. این آموزشها شامل دوره هایی است که در بریتانیا، ترکیه، دوبی و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برگزار می شود.

5- با این رویکرد بسیار گسترده نسبت به آموزش به نظر می رسد بی بی سی برنامه بسیار بلند مدتی نه فقط برای تلویزیون فارسی خود بلکه برای کل صنعت رسانه ای فارسي زبان در نظر دارد.

با توجه به نکات ذکر شده و دلایل و قرائن موجود، این نکته بسیارمهم را می توان دریافت که هدف بی بی سی تنها «رساندن پیام» به مخاطب ایرانی و فارسی زبان نیست. بلکه هدف مهم تر«تاثیر بر کل فضای رسانه ای ایران» است. در واقع فضای رسانه ای ایران چه از نظر محتوا و چه از نظر تکنیک پس از حضور بی بی سی نمی تواند به سبک و سیاق فعلی خود ادامه دهد و لاجرم تغییر خواهد کرد.پايان.


---------------------------------------------------
[1] در بریتانیا هرشخص یا خانواده که دارای تلویزیون باشند باید سالانه مبلغی در حدود یکصد و پنجاه یورومالیات بپردازند

 

 

mary_vp2006@yahoo.com

خضر و الیاس همان هوخشتره (کیخسرو) است
کی آخسارو (کسیسوتریوس)
در هیئات خضر و ایلیاس

نام خضر مأخوذ از جزء خشتره (شهریار) در نام هوخشتره (شهریار نیک) می باشد که نامش در کتاب تاریخ ارمنستان موسی خورنی به صورت کسیسوتریوس(به لغت ایرانی خشیه خشتریوس یعنی شهریار نیرومند و به آرامی یعنی موبد هنگام بلای عظیم) ذکر شده و پادشاه عهد طوفان بزرگ بین النهرین (ویرانی آشور توسط هوخشتره، کی آخسارو) به شمار آمده است که در واقع از طوفان بزرگ به آب بستن شهرهای بزرگ آشور یعنی نینوا و شهر آشورمنظور است. ایلیا لفظاً یعنی مرد خدا(= متوشائیل) ملقب به تشّبی (گرفتار سازنده)، اورتالیا (=خضر، دارای نورسبز، در اصل فرزند فرد دیندار)، بلیا (=یونس، ویرانگر) و الیشع (منجی) القاب دیگر وی بوده اند. این فرمانروای معروف ماد و فرمانروای قهرمان اوستا و شاهنامه به چندین اسم در تورات و قرآن یاد شده است. اگر جز این بود جای تعجب بود چه وی سایه امپراطوری وحشتناک آشور را از روی ملل دور و نزدیک آشور از جمله یهود برداشت و این امپراطوری برده داران جابر را برای همیشه به دیار عدم فرستاد. در شاهنامه از آشوریها به عنوان دیوان سمت دژ بهمن اردبیل (در اصل شهر نینوا در آن سوی اربیل) یاد شده که توسط کی خسرو (کی آخسارو، هوخشتره) برای ابد نابود شده اند. ايليا, قدرت مردي كه به وسيله روح خدا هدايت ميشد (بر گرفته از سایت مسیحیان) بررسي اجمالي عهد عتيق در بارهً ایلیای نبی:
"ايليا از معروفترين و مهيجترين انبياي اسرائيل بود, شخصيت پيچيده, مرد بيابانگردي كه رو در روي پادشاهان قرار ميگرفت. رسالت و مأموريت او اين بود كه پرستش بعل را از اسرائيل ريشه كن سازد. قاموس كتاب مقدس ( Holman ) به نقل از <نلسون پرايس> ( Nelson Price ) او را "باشكوهترين و رمانتيك ترين شخصيتي كه اسرائيل تاكنون پرورده" بود, توصيف ميكند او نمونهاي از شخصي قدرتمند است كه به وسيله روح خدا هدايت ميشود. او نبوت كرده به اخاب پادشاه گفت كه در اين سالها شبنم و باران جز به كلام او نخواهد باريد. در صرفه صيدون او پسر بيوه زني را زنده كرد (اول پادشاهان 17:17- 24). بر روي كوه كرمل به درخواست او آتش از آسمان نازل شد (اول پادشاهان 18: 16- 46). به علاوه دوم پادشاهان 2: 1- 12 نقل ميكند كه او با رداي خود به آب رودخانه اردن زد و آب از ميان شكافته شد, طوري كه او و اليشع بر خشكي عبور نمودند. سپس در حالي كه اليشع تماشا ميكرد او توسط ارابه آتشين به آسمان ربوده شد. خدا توسط ملاكي نبي وعده داد كه نبياي ديگر همچون ايليا براي اسرائيل ظهور خواهد نمود و او <دل پداران را به سوي پسران و دل پسران را به سوي پدران خواهد برگردانيد> (ملاكي 4: 5- 6). اين نبوت توسط يحيي تعميد دهنده پذيرفت. لوقا پيغام فرشته خداوند را به زكريا, پدر يحيي در مورد پسرش چنين نقل ميكند: <و او به روح و قوت الياس (ايليا) پيش روي وي خواهد خراميد, تا دلهاي پدران را به طرف پسران و نافرمانان را به حكمت عادلان بگرداند تا قومي مستعد براي خدا مهيا سازد> (لوقا1: 17). انجيل متي, مرقس و لوقا ظاهر شدن ايلياي نبي و موسي را به همراه عيسي بر روي كوه تبديل هيئت گزارش ميكنند. در ضمن, بنا به نظر بسياري از محققين كتاب مقدس يكي از دو شاهد مذكور در مكاشفه 11: 4-6 ممكن است ايلياي نبي باشد. علت اين تصور آن است كه < آنها قدرت به بستن آسمان دارند (همچون ايلياي نبي) تا در ايام نبوت ايشان باران نبارد....>. يقينا ايلياي نبي مردي بود كه توسط روح خدا هدايت ميشد. قدرت واقعي اين نبي به دليل معجزاتي كه ميكرد نبود. رمز تمام توانايي او در رابطه شخصي او با خدا نهفته بود. همان روح القدس كه به ايلياي نبي قدرت ميداد, امروزه در وجود همه فرزندان خدا ساكن است. عيسي مسيح وعده داد كه زماني كه روحالقدس بر ما نازل شود قوت مورد نياز را خواهيم يافت (اعمال1 :8) و اين قوت به ما توانايي خواهد داد تا زماني كه به تحقق فرمان بزرگ كمك ميكنيم شاهدان موثر و ثمربخشي براي مسيح باشيم. با اين كه ما هميشه آرزو ميكنيم تا معجزات شگفتانگيزي براي خداوندمان انجام دهيم ولي مهمترين امر اين است كه رابطه ما با خدا هميشه برقرار باشد. او تنها زماني ميتواند ما را به كارگيرد كه ما با تمام وجود خواهان اراده و هدف او براي زندگيمان باشيم."
قرآن و روایات اسلامی اطلاع زیادی از ایلیا (ایلیاس) به دست نمی دهند. در کتاب همراه با پیغمبران در باب ایلیاس قرآن چنین مطالبی بیان گردیده است: ‏پيامبرى الياس(ع):
قوم اِلياس، قبيله‏اى از بنى‏اسرائيل بودند و به شهرى كه امروزه «بَعلبَك» ناميده مى‏شود مهاجرت نمودند، اين قوم بتى را به نام «بَعْل» پرستش مى‏كردند. خداوند پيامبرش الياس را براى ارشاد و راهنمايى آنان فرستاد و وى آنها را به پرستش خداى يگانه دعوت كرد و بدان‏ها گفت: آيا نمى‏خواهيد با انجام دستورات الهى و دورى از معصيت وى، از عذاب و كيفر او برهيد؟ آيا شما پرستش خدايى كه جهان را در بهترين شكل آن آفريده است رها كرده و بت بَعْل را مورد پرستش قرار مى‏دهيد؟ خدايى كه سزاوار پرستيدن است، خدايى است كه پروردگار شما و پيشينيان شماست: «هُوَ اللَّهُ رَبَّكُمْ وَرَبَّ آبائِكُمُ الأَوَّلِينَ» ولى آن قوم دعوت آن حضرت را تكذيب كرده و نداى او را لبيك نگفتند و پاداش تكذيب آنها اين بود كه خداوند آنها را در دنيا و آخرت به عذاب خويش گرفتار سازد، مگر بندگان خالص او كه در اَمان هستند. خداوند ياد و نامِ نيك الياس(ع) را بر زبان كسانى كه پس از او آمدند جارى ساخت؛ زيرا الياس از بندگان مؤمن خدا بود و در كارهاى خود اخلاص داشت و خداوند از او اين گونه ياد فرموده است: وَإِنَّ إِلْياسَ لَمِنَ المُرْسَلِينَ * إِذ قالَ لِقَوْمِهِ أَلا تَتَّقُونَ * أَتَدْعُونَ بَعْلاً وَتَذَرُونَ أَحْسَنَ الخالِقِينَ * اللَّهَ رَبَّكُمْ وَرَبَّ آبائِكُمُ الأَوَّلِينَ * فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ * إِلّا عِبادَ اللَّهِ المُخْلَصِينَ * وَتَرَكْنا عَلَيْهِ فِى الآخِرِينَ * سَلامٌ عَلى‏ إِلْ ياسِينَ(1) * إِنّا كَذلِكَ نَجْزِى المُحْسِنِينَ * إِنَّهُ مِنْ عِبادِنا المُؤْمِنِينَ؛ 2 به راستى كه الياس از پيامبران بود، آن‏گاه كه به قوم خود گفت: آيا از خدا نمى‏ترسيد، بتى را مى‏پرستيد و از بهترين آفريدگار دست برداشته‏ايد. خداوند پروردگار شما و پيشينيان شماست، ولى او را تكذيب كردند و آنها براى عذاب احضار خواهند شد، مگر بندگان مخلص خدا، و براى الياس در ميان آيندگان نام نكو گذاشتيم. درود بر الياسين، و ما قطعاً به نيكوكاران اين چنين پاداش مى‏دهيم، او از بندگان با ايمان ما بود. 1- الياسين جمع الياس است و مقصود از الياسين افراد مخلص قوم الياس هستند، لذا اين جمع بر الياس و طرفداران او اطلاق شده است. 2- صافات (37) آيات 123 - 132."
ازغزلیات مولانا جلال الدین محمد بلخی که در آن ازخضر و ایلیاس (ایلیا) به طور جداگانه یاد شده و آنان افراد جداگانه ای پنداشته شده اند:
ز عشق آن رخ خوب تو ای اصول مرادهر آن که توبه کند توبه اش قبول مباد هزار شکر و هزاران سپاس یزدان راکه عشق تو به جهان پر و بال بازگشاد در آرزوی صباح جمال تو عمریجهان پیر همی خواند هر سحر اوراد برادری بنمودی شهنشهی کردیچه داد ماند که آن حسن و خوبی تو نداد شنیده ایم که یوسف نخفت شب ده سالبرادران را از حق بخواست آن شه زاد که ای خدای اگر عفوشان کنی کردیوگر نه درفکنم صد فغان در این بنیاد مگیر یا رب از ایشان که بس پشیماننداز آن گناه کز ایشان به ناگهان افتاد دو پای یوسف آماس کرد از شبخیزبه درد آمد چشمش ز گریه و فریاد غریو در ملکوت و فرشتگان افتادکه بهر لطف بجوشید و بندها بگشاد رسید چارده خلعت که هر چهارده تانپیمبرید و رسولید و سرور عباد چنین بود شب و روز اجتهاد پیران راکه خلق را برهانند از عذاب و فساد کنند کار کسی را تمام و برگذرندکه جز خدای نداند زهی کریم و جواد چو خضر سوی بحار ایلیاس در خشکیبرای گم شدگان می کنند استمداد دهند گنج روان و برند رنج رواندهند خلعت اطلس برون کنند لباد بس است باقی این را بگویمت فرداشب ار چه ماه بود نیست بی ظلام و سواد

bargerefteh az weblog farhang o andisheh :
 http://far-hang.blogspot.com/2007/09/blog-post_15.html

 

 

shahnazpayandeh@yahoo.com

دنيا در تسلط خداي متعال است و او حكومت بر ممالك دنيا را به هر كه اراده كند ميبخشد، حتي به پست ترين آدميان
1 وقتها و زمانها در دست اوست و اوست كه پادشاهان را عزل و نصب ميكند. اوست كه به حكيـمان، حكـمت و به دانـايان، دانايي ميبـخشد. 22 اوست كه اسرار عميق و نهان را آشكار ميسازد. او نور است و آنچه را كه در تاريكي مخفي است، ميداند
35 تمام مردم دنيا در برابر او هيچ شمرده ميشوند. او در ميان قدرتهاي آسماني و در بين آدميان خاكي آنچه ميخواهد ميكند. هيچكس نميتواند مانع او شود و يا او را مورد بازخواست قرار دهد.
ایاتی چند از کتاب مقدس که در ان خداوند تولد کورش کبیر را 150 سال قبل از تولدش به وسیله اشعیائ نبی در کتاب اشعیا که بیست وسومین کتاب تورات هست پیشگویی کرده:
24 خداوند كه‌ آفريننده‌ و حامي‌ اسرائيل‌ است‌ مي‌فرمايد: «من‌ خداوند هستم‌. همه‌ چيز را من‌ آفريده‌ام‌. من‌ به‌ تنهايي‌ آسمانها را گسترانيدم‌ و زمين‌ و تمام‌ موجودات‌ آن‌ را بوجود آوردم‌. 25 من‌ همان‌ كسي‌ هستم‌ كه‌ دروغ‌ جادوگران‌ را برملا مي‌سازم‌ و خلاف‌ پيشگويي‌ رمالان‌ عمل‌ مي‌كنم‌؛ سخنان‌ حكيمان‌ را تكذيب‌ كرده‌، حكمت‌ آنان‌ را به‌ حماقت‌ تبديل‌ مي‌كنم‌.
26 «اما سخنگويان‌ و رسولان‌ من‌ هر چه‌ بگويند، همان‌ را انجام‌ مي‌دهم‌. آنان‌ گفته‌اند كه‌ خرابه‌هاي‌ اورشليم‌ بازسازي‌ خواهد شد و شهرهاي‌ يهودا بار ديگر آباد خواهد شد. پس‌ بدانيد كه‌ مطابق‌ گفته‌ ايشان‌ انجام‌ خواهد شد. 27 وقتي‌ من‌ به‌ دريا مي‌گويم‌ خشك‌ شود، خشك‌ مي‌شود. 28 اكنون‌ نيز درباره‌ كوروش‌ مي‌گويم‌ كه‌ او رهبري‌ است‌ كه‌ من‌ برگزيده‌ام‌ و خواست‌ مرا انجام‌ خواهد داد. او اورشليم‌ را بازسازي‌ خواهد كرد و خانه‌ مرا دوباره‌ بنياد خواهد نهاد.»
خداوند كوروش‌ را برگزيده‌ و به‌ او توانايي‌ بخشيده‌ تا پادشاه‌ شود و سرزمينها را فتح‌ كند و پادشاهان‌ مقتدر را شكست‌ دهد. خداوند دروازه‌هاي‌ بابل‌ را بروي‌ او باز مي‌كند؛ ديگر آنها بروي‌ كوروش‌ بسته‌ نخواهند ماند. 2 خداوند مي‌فرمايد: «اي‌ كوروش‌، من‌ پيشاپيش‌ تو حركت‌ مي‌كنم‌، كوه‌ها را صاف‌ مي‌كنم‌، دروازه‌هاي‌ مفرغي‌ و پشت‌بندهاي‌ آهني‌ را مي‌شكنم‌. 3 گنجهاي‌ پنهان‌ شده‌ در تاريكي‌ و ثروتهاي‌ نهفته‌ را به‌ تو مي‌دهم‌. آنگاه‌ خواهي‌ فهميد كه‌ من‌ خداوند، خداي‌ اسرائيل‌ هستم‌ و تو را به‌ نام‌
خوانده‌ام‌. 4 من‌ تو را برگزيده‌ام‌ تا به‌ اسرائيل‌ كه‌ خدمتگزار من‌ و قوم‌ برگزيده‌ من‌ است‌ ياري‌ نمايي‌. هنگامي‌ كه‌ تو هنوز مرا نمي‌شناختي‌، من‌ تو را به‌ نام‌ خواندم‌. 5 من‌ خداوند هستم‌ و غير از من‌ خدايي‌ نيست‌. زماني‌ كه‌ مرا نمي‌شناختي‌، من‌ به‌ تو توانايي‌ بخشيدم‌، 6 تا مردم‌ سراسر جهان‌ بدانند كه‌ غير از من‌ خدايي‌ ديگر وجود ندارد و تنها من‌ خداوند هستم‌. 7 من‌ آفريننده‌ نور و تاريكي‌ هستم‌، من‌ پديد آورنده‌ رويدادهاي‌ خوب‌ و بد هستم‌. من‌ كه‌ خداوند هستم‌ همه‌ اين‌ چيزها را بوجود
مي‌آورم‌. 8 اي‌ آسمان‌، پيروزي‌ را بباران‌؛ و اي‌ زمين‌، از آن‌ سيراب‌ شو تا از تو آزادي‌ و عدالت‌ برويد. من‌ كه‌ خداوند هستم‌ اين‌ را انجام‌ خواهم‌ داد.»
9 واي‌ بر كسي‌ كه‌ با خالق‌ خود مي‌جنگد! آيا كوزه‌ با سازنده‌ خود مجادله‌ مي‌كند؟ آيا گل‌ به‌ كوزه‌گر مي‌گويد: «اين‌ چيست‌ كه‌ تو مي‌سازي‌؟» يا كوزه‌ سر او فرياد مي‌زند: «چقدر بي‌مهارت‌ هستي‌»؟ 10 واي‌ بر فرزندي‌ كه‌ به‌ پدر و مادرش‌ مي‌گويد: «چرا مرا به‌ اين‌ شكل‌ به‌ دنيا آورديد؟»
11 خداوند، خداي‌ مقدس‌ اسرائيل‌ كه‌ آينده‌ در دست‌ اوست‌، مي‌فرمايد: «شما حق‌ نداريد درباره‌ آنچه‌ بوجود آورده‌ام‌ از من‌ بازخواست‌ كنيد و يا به‌ من‌ بگوييد كه‌ چه‌ بايد بكنم‌. 12 من‌ زمين‌ را ساختم‌ و انسان‌ را بر روي‌ آن‌ خلق‌ كردم‌. با دست‌ خود آسمانها را گسترانيدم‌. ماه‌ و خورشيد و ستارگان‌ زير فرمان‌ من‌هستند. 13 اكنون‌ نيز كوروش‌ را برانگيخته‌ام‌ تا به‌ هدف‌ عادلانه‌ من‌ جامه‌ عمل‌ بپوشاند. من‌ تمام‌ راه‌هايش‌ را راست‌ خواهم‌ ساخت‌. او بي‌آنكه‌ انتظار پاداش‌ داشته‌ باشد، شهر من‌ اورشليم‌ را
بازسازي‌ خواهد كرد و قوم‌ اسير مرا آزاد خواهد ساخت‌.» اين‌ است‌ كلام‌ خداوند قادر متعال‌.
14 خداوند به‌ اسرائيل‌ مي‌فرمايد: «مصريها، حبشيها، و مردم‌ بلندقد سبا تابع‌ تو خواهند شد و تمام‌ كالاهاي‌ تجارتي‌ آنان‌ از آن‌ تو خواهد گرديد. آنان‌ در زنجيرهاي‌ اسارت‌ نزد تو خواهند آمد و در برابرت‌ زانو زده‌، خواهند گفت‌: «يك‌ خدا وجود دارد، آنهم‌ خداي‌ توست‌! 15 اي‌ خداي‌ نجات‌ دهنده‌ اسرائيل‌، براستي‌ كارهايت‌ شگفت‌انگيز است‌!»
16 تمام‌ پرستندگان‌ بتها مأيوس‌ و شرمسار خواهند شد. 17 اما اسرائيل‌ هرگز مأيوس‌ و شرمسار نخواهد شد، زيرا خداوند نجات‌ جاوداني‌ نصيب‌ او خواهد ساخت‌.
18 خداوند آسمانها و زمين‌ را آفريده‌ و آنها را استوار نموده‌ است‌. او جهان‌ را بيهوده‌ نيافريده‌، بلكه‌ براي‌ سكونت‌ و زندگي‌ آن‌ را ساخته‌ است‌. او مي‌فرمايد: «من‌ خداوند هستم‌ و ديگري‌ نيست‌! 19 من‌ وعده‌هايم‌ را واضح‌ و روشن‌ اعلام‌ مي‌كنم‌ و در نهان‌ سخن‌ نمي‌گويم‌ تا همه‌ مقصود مرا بفهمند. من‌ به‌ اسرائيل‌ گفته‌ام‌ كه‌ آنچه‌ را به‌ ايشان‌ وعده‌ داده‌ام‌ بي‌شك‌ بجا خواهم‌ آورد. من‌ كه‌ خداوند هستم‌ به‌ راستي‌ و صداقت‌ سخن‌ مي‌گويم‌.
20 «اي‌ قوم‌هايي‌ كه‌ از دست‌ كوروش‌ مي‌گريزيد، جمع‌ شويد و نزديك‌ آييد و به‌ سخنان‌ من‌ گوش‌ دهيد. چه‌ نادانند آناني‌ كه‌ بتهاي‌ چوبي‌ را با خود حمل‌ مي‌كنند و نزد خداياني‌ كه‌ نمي‌توانند نجاتشان‌ دهند، دعا مي‌كنند. 21 با هم‌ مشورت‌ كنيد، و اگر مي‌توانيد دليل‌ بياوريد و ثابت‌ كنيد كه‌ بت‌پرستي‌ عمل‌ درستي‌ است‌! غير از من‌ چه‌ كسي‌ گفته‌ كه‌ اين‌ چيزها در مورد كوروش‌ عملي‌ خواهد شد؟ غير از من‌ خدايي‌ نيست‌. من‌ خداي‌ عادل‌ و نجات‌ دهنده‌ هستم‌ و ديگري‌ نيست‌! تا حال‌ كدام‌ بت‌ به‌ شما گفته‌ است‌
كه‌ اين‌ وقايع‌ رخ‌ خواهد داد؟ 22 اي‌ تمام‌ ساكنان‌زمين‌ نزد من‌ آييد تا نجات‌ يابيد، زيرا من‌ خدا هستم‌ و خدايي‌ ديگر نيست‌. 23 به‌ ذات‌ خود قسم‌ خورده‌ام‌ و هرگز از قسم‌ خود برنمي‌گردم‌ كه‌ هر زانويي‌ در برابر من‌ خم‌ خواهد شد و هر زباني‌ به‌ من‌ سوگند وفاداري‌ ياد خواهد كرد.
24 «مردم‌ خواهند گفت‌: «عدالت‌ و قوت‌ ما از خداوند است‌.» و كساني‌ كه‌ از من‌ خشمناك‌ بودند، شرمنده‌ خواهند شد. 25 من‌ تمام‌ بني‌اسرائيل‌ را نجات‌ خواهم‌ داد و آنان‌ مرا ستايش‌ خواهند كرد.»
کتاب اشعیا باب 44 تا45
نبوت معروف کتاب مقدس در مورد ایران که در سال 580 قبل از میلاد مسیح بوسیله ارمیای نبی درکتاب ارمیا باب 49 ایات 34 تا 39 این پیشگویی امروز ایران را نشان میدهد:

كلام‌ خداوند درباره‌ عيلام‌
34و35 در آغاز سلطنت‌ صدقيا، پادشاه‌ يهودا، خداوند قـادر متعـال‌ پيامـي‌ برضد عيـلام‌ به‌ مـن‌ داد و فرمود: «من‌ سپاه‌ عيلام‌ را درهم‌ خواهم‌ كوبيـد. 36 مردم‌ عيلام‌ را به‌ هرسو پراكنده‌ خواهم‌ ساخت‌ طوري‌ كه‌ هيچ‌ سرزميني‌ نباشد كه‌ آوارگان‌ عيلام‌ در آن‌ يافت‌ نشوند. 37 من‌ با خشم‌ شديد خود، عيلام‌ را دچار بلا و مصيبت‌ خواهم‌ كرد و ايشان‌ را به‌ دست‌دشمنانشان‌ خواهم‌ سپرد تا بكلي‌ نابودشـان‌ كنند. 38 من‌ پادشاه‌ و بزرگان‌ عيلام‌ را از بين‌ خواهم‌ برد و تخت‌ سلطنت‌ خود را در آنجا برقرار خواهم‌ نمـود. 39
ولي‌ درآينده‌، عيلام‌ را دوباره‌ كامياب‌ خواهم‌ ساخت‌.»
( منظور از تخت سلطنت خود را در انجا برقرار خواهم کرد اینست که تخت خود را در قلوب انها خواهم نهاد .با ایمان به مسیح ما در قلب خود را به روی مسیح خواهیم گشود.خداوند در مکاشفه باب 3 ایه 20 مفرماید:
20 «اكنون‌ در مقابل‌ در ايستاده‌، در را مي‌كوبم‌. هر كه‌ صـداي‌ مرا بشنود و در را بگشايد، داخل‌ شده‌، با او دوستي‌ دائمـي‌ برقرار خواهم‌ كرد، و او نيز با من‌ )
خداوند مي‌فرمايد: «اي‌ همه‌ تشنگان‌، نزد آبها بياييد؛ اي‌ همه‌ شما كه‌ پول‌ نداريد، بياييد نان‌ بخريد و بخوريد! بياييد شير و شراب‌ را بدون‌ پول‌ بخريد و بنوشيد! 2 چرا پول‌ خود را خرج‌ چيزي‌ مي‌كنيد كه‌ خوردني‌ نيست‌؟ چرا دسترنج‌ خودرا صرف‌ چيزي‌ مي‌كنيد كه‌ سيرتان‌ نمي‌كند؟ به‌ من‌ گوش‌ دهيد و از من‌ اطاعت‌ كنيد تا بهترين‌ خوراك‌ را بخوريد و ازآن‌ لذت‌ ببريد.
3 «اي‌ قوم‌ من‌، با گوشهاي‌ باز و شنوا نزد من‌ بياييد تا زنده‌ بمانيد. من‌ با شما عهدي‌ جاوداني‌ مي‌بندم‌ و بركاتي‌ را كه‌ به‌ داود پادشاه‌ وعده‌ داده‌ام‌ به‌ شما مي‌دهم‌
خداوند را مادامي‌ كه‌ يافت‌ مي‌شود بطلبيد، و مادامي‌ كه‌ نزديك‌ است‌ او را بخوانيد. 7 اي‌ گناهكاران‌، از كارها و فكرهاي‌ فاسد خود دست‌ بكشيد و بسوي‌ خداوند بازگشت‌ كنيد، زيرا او بسيار بخشنده‌ است‌ و بر شما رحم‌ خواهد كرد.
8 خداوند مي‌فرمايد: «فكرهاي‌ من‌ فكرهاي‌ شما نيست‌، و راه‌هاي‌ من‌ هم‌ راه‌هاي‌ شما نيست‌. 9 به‌ همان‌ اندازه‌ كه‌ آسمان‌ بلندتر از زمين‌ است‌، راه‌هاي‌ من‌ نيز از راه‌هاي‌ شما و فكرهاي‌ من‌ از فكرهاي‌ شما بلندتر و برتر است‌.
10 «كلام‌ من‌ مانند برف‌ و باران‌ است‌. همانگونه‌ كه‌ برف‌ و باران‌ از آسمان‌ مي‌بارند و زمين‌ را سيراب‌ و بارور مي‌سازند و به‌ كشاورز بذر و به‌ گرسنه‌ نان‌ مي‌بخشند، 11 كلام‌ من‌ نيز هنگامـي‌ كه‌ از دهانم‌ بيـرون‌ مي‌آيد بي‌ثمر نمي‌مانـد، بلكه‌ مقصود مرا عملـي‌ مي‌سازد و آنچه‌ را اراده‌ كرده‌ام‌ انجـام‌ مي‌دهد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 آذر / 27 نوامبر/ 28 ذيقعده

Mobin_s2004@yahoo.com
7 آذر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پاسخ كريم خان زند، چهره برجسته تاريخ ايرانيان، به خواست روسيه

کريم خان

بيست و هفتم نوامبر سال 1770 ميلادي كريم خان زند، وكيل ايرانيان، در عمارتي در شيراز كه امروز «موزه پارس» ناميده مي شود، فرستاده روسيه را پذيرفت كه رنج سفر دو هزار و پانصد كيلومتري از سن پترزبورگ تا شيراز را بر خود هموار كرده بود تا پيام تزار روسيه را به فرمانرواي ايران برساند. سفير تزار خبر پيروزي روسيه بر عثماني را در جنگ دريايي به اطلاع خان رسانيد و تمايل تزار را به داشتن روابط دوستانه و اتحاد با وي اعلام داشت. فرستاده تزار انتظار داشت كه كريم خان كه دوبار باعثماني بر سر بصره جنگيده بود از شنيدن خبر شكست دريايي عثماني خرسند شود كه كريم خان ابرو در هم كشيد و خطاب به سفير تزار گفت كه شكست ملت ديگر ما را شاد نمي كند و سفير تزار (طبق نوشته هاي به جاي مانده از او، به قلم خودش) شوكه شد و بعدا به تزار گزارش داد كه اتحاد با كريم خان را برضد عثماني فراموش كند و اضافه كرده بود كه كريم خان با همه رهبراني كه ديده، درباره آنان شنيده و در كتب تاريخ خوانده است فرق دارد، زيرا كه خودش را يك تبعه عادي مانند ساير مردم مي داند، مردي است به غايت فروتن و بدون هرگونه افاده؛ رفتارش هم ديپلماتيك نيست و ديدار با او تشريفات ندارد.
     بايد دانست كه كريم خان در هر دو جنگ خود با عثماني بر سر بصره پيروز شده بود. وي علاوه بر دور ساختن عثماني از منطقه بصره، هلندي ها را هم از خارك و جزاير اطراف آن اخراج كرده بود.
     كريم خان كه از پذيرفتن عنوان شاهي و تاسيس سلسله اجتناب مي كرد نسبت به امنيت خليج فارس و خوزستان حساس بود.
     مورخان اروپايي كريم خان را مردي عادل و منصف و يك ايراني فوق العاده و شخصيتي منحصر به فرد در تاريخ توصيف كرده و درباره اش به نقل از ديپلماتهاي اروپايي و ميسيون هاي مسيحي نوشته اند: كريم خان كه از يك نژاد خالص ايراني (لر) بود از ديدن شادي مردم شاد مي شد و براي شاد كردن شيرازي ها از جيب خودش (نه از خزانه عمومي) به نوازندگان پول مي داد كه در ميدان هاي شهر ساز بزنند و اگر فرصتي به دست مي آورد درطباخي هاي عمومي در كنار مردم عادي غذا صرف مي كرد و با شنيدن گفتگوي آنان با يكديگر از دشواري ها آگاه مي شد و اين مسائل را حل مي كرد. به نوشته منشي كريم خان، به باور نماينده ايرانيان (كريم خان) مسائل كوچكند كه گاهي دفعتا چنان بزرگ مي شوند كه دودماني را منقرض مي كنند.
     كريم خان كه رييس طايفه زند از مردم «لُر ـ بختياري» و يكي از ژنرالهاي ارتش نادرشاه بود؛ پس از قتل نادر (دهم ژوئن 1747 در يك كودتاي نظامي در قوچان)، در سخت ترين شرايط تصميم گرفت مانع از هم گسيختگي ايران شود؛ زيرا كه پس از كودتا، هر ژنرال در يك منطقه از كشور پرچم خودمختاري برافراشته بود. از جمله ژنرال احمدخاني دراني در قندهار. در اين هرج و مرج، كريم خان با ده سال تلاش يكايك اين مدعيان را سركوب و يا غير فعال كرد، ولي پس از هر پيروزي، مغلوبين را مورد بخشودگي قرار داد و دشمنان مقتولش را با احترام و تشريفات مرسوم دفن كرد و با اين كه بناي كاخ گلستان را در تهران آغاز كرده بود، شهر شيراز را پايتخت كشور قرار داد تا بازگشتي به عهد باستان و در مجاورت تخت جمشيد باشد.
     وي با ايجاد يك نظام اداري ـ قضايي كارآمد آرامشي را به ايران بازگردانيد كه قرنها روي آن را به خود نديده بود.
     كريم خان در طول 30 سال زمامداري اش به عمران و آباداني فراوان دست زد. تجارت را تشويق و ماليات كارگران و كشاورزان را لغو كرد. درشيراز بناهاي متعدد از جمله مسجد و بازار وكيل را ساخت. حافظيه و آرامگاه سعدي از كارهاي اوست. وي در كرمان نيز دست به عمران زد و بازسازي مسجد جامع مظفريه از يادگارهاي اوست و به همين سبب كرماني ها لطفعلي خان نوه وي را در روزهاي سخت در پناه خود قرار دادند كه گرفتار شقاوت و بيرحمي دشمن او آغامحمدخان قاجار شدند و ....

 

روزي که رضا شاه پرونده نفت را در بخاري انداخت!

رضا شاه

ششم آذر ماه 1311 (27 نوامبر سال 1932) در پي به نتيجه نرسيدن مذاکرات ايران و انگلستان بر سر نفت، رضا شاه پرونده نفت را در بخاري افکند و سوزاند. اين پرونده مربوط به امتيازي بود که دولت قاجارها به «دارسي» داده بود. مردمي که از بازي هاي پشت پرده بي خبر بودند در پي انتشار خبر سوزانده شدن پرونده استعماري نفت به خيابانها ريختند و شادي کردند که به نوشته پاره اي از مورخان اين شادماني جزيي از برنامه اي بود که از پيش تنظيم شده بود تا انگليسي ها قرارداد «دارسي» را که تنها نيمي از زمان اعتبار آن باقي مانده بود تجديد کنند و منطقه قرارداد را وسعت دهند. در ميهندوستي رضا شاه كه از ميان مردم معمولي برخاسته بود و علاقه مندي اش به پيشرفت كشور ترديدي نيست ولي او احتمالا به دليل تحصيلات كم، با همان رجال عهد قاجارها و همان مهره هايي كه در دستش قرار داده بودند بازي مي كرد كه وابستگي داشتند و صداقتشان مورد ترديد است. اين وضعيت پس از جنگ جهاني دوم هم در وطن ما ادامه داشت!.
     چهار روز بعد وزير دارايي گزارش شکست مذاکرات را به مجلس داد و مجلس همان روز لغو قرارداد «دارسي» را تصويب کرد که دو روز بعد دولت انگلستان ضمن اعتراض به لغو قرارداد، درخواست تجديد نظر در اين اقدام را کرد که به نوشته بعضي از مورخان اجراي پرده دوم اين نمايشنامه بود كه به تمديد قرارداد انجاميد، همان قراردادي كه با قيامهاي ملي به رهبري دكتر مصدق در اواخر سال 1929 لغو و نفت ايران، ملي شد.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

07/09/58
دعوت مردم به شركت در همه‌پرسي قانون اساسي توسط امام امت.
07/09/59
سوسنگرد : اقدامات دشمن : تقويت نيرو ، جلوكشيدن خط تماس با خودي تا فاصله هزار متري و اجراي آتش مستقيم برروي سنگرهاي خط مقدم خودي براي تخليه آنها . وضعّيت خودي : اعلام نياز مدافعان شهر به خمپاره و تفنگ 106 .

آموزش افسران عراقي به ضدانقلابيون در اشنويه .

آخرين اوضاع پيرامون گروگانها در شرايط تحويل آنها توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام به دولت ايران : وزارت خارجه آمريكا : تحويل گروگانها به دولت گامي مفيد است امّا هنوز نميتوانيم آن را تأييد كنيم . راديو كلن : تا زماني كه ديپلماتهاي آمريكايي در اسارت ايران هستند ، دولت ايران قادر به جلب نظر سازمان هاي بينالمللي در تجاوز عراق نخواهد بود . راديو مسكو : دولت كارتر شرايط ايران را عليالاصول قبول كرده است امّا با طرح بهانه هاي حقوقي ، اجراي آن شرايط را به هيچ مبدل ساخت . آمريكا براي مسترد كردن سپردههاي هشت تا سيزده ميلياردي ايران عجلهاي ندارد و با طرح درخواستهاي مختلفي به ارزش بيش از هفت ميليارد دلار عليه ايران در دادگاه ، سعي دارد سپردههاي ايران را غارت كند .

07/09/60
آزاد سازي شهر بُستان در عمليات پيروزمندانه «طريقُ القُدس» با رمز «يا حسين(ع)» در غرب سوسنگرد و منطقه عمومي بستان

Mobin_s2004@yahoo.com
27 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
  • 1815:   منطقه «کراکو» خود را جمهوري آزاد لهستان اعلام کرد تا در جريان تقسيم تصرفات ناپلئون به روسيه داده نشود.

  • 1868:   سه سال پس از پايان جنگ داخلي، ارتش ايالات متحده (آمريكا) حملات خود به سرخپوستان قبيله «شيان» را كه پذيرفته بودند به اراضي محدود (رزرويشن ها) قانع شوند آغاز كرد!.

  • 1912:   کشور مراکش (مغرب) تحت الحمايه اسپانيا قرار گرفت.

  • 1916:   براي نخستين بار (در جريان جنگ اول جهاني) شهر لندن مورد حمله هوايي آلمان قرار گرفت.

  • 1983:   يك جمبو جت (بوئينگ 747 ) در نزديكي فرودگاه مادريد سرنگون شد و 183 سرنشين آن كشته شدند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    28 ذيقعده هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    درگذشت «ابن مديني» از پيشروان علم حديث

    28 ذي القعده 234 - «ابن مديني» از پيشروان علم حديث در بغداد درگذشت . ابن مديني علم آموزي را در زادگاهش شهر بصره آغاز كرد و ابتدا حديث آموخت و آنچنان در فراگيري حديث موفق بود كه استادان بعدي اش وي را برترين شاگرد خود ذكر كرده اند . برخي از استادان ابن مديني در پاره‎اي از موارد معترف بودند كه از ابن مديني بهره‎ها گرفته اند. بخاري روايات ابن مديني را در كتاب «صحيح» خود به فراواني نقل كرده و او را در زمره علماي موثّق و معتبر حديث ذكر كرده است. از تأليفات ابن مديني كه نزديك به 200 اثر است« عِلَلُ الحَديث؛ و مَعرفَةُالرِّجال» را مي توان نام برد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    8
    16

    اهواز

    13
    25

    تبريز

    2
    13

    شيراز

    3
    18

    مشهد

    5
    18

    بندرعباس

    15
    25

    کرمان

    2
    17

    اصفهان

    1
    16

    يزد

    7
    19

    کرمانشاه

    3
    16

    اراک

    2
    12

    رشت

    9
    17

    دبی

    21
    25


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1318 تومان
    1023 تومان
    1570 تومان
    1050 تومان
    275 تومان
    280 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    230000 تومان
    101000 تومان
    52000 تومان
    199000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 05:23
    طلوع خورشيد : 06:53
    اذان ظهر : 11:52
    غروب خورشيد : 16:51
    اذان مغرب : 17:13
    نيمه شب شرعي : 23:07
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Winding Road Magazine
    ماه ژانويه

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Winding Road Magazine

    تاریخ انتشار: نوامبر 2009
    تعداد صفحات مجله: 113
    حجم فایل: 28 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    پروژکتور جیبی 3M با مدل MPro 110 تا اواخر سپتامبر به بازار عرضه می شود

    فکر می کنید که هنوز جیبتان جایی برای یک گجت دیگر داشته باشد؟ اگر هنوز جا داشته باشد ترجیح می دهید چه چیزی در آن بگذراید؟ اگر گرفتار کنفرانس های روزانه هستید و برای انجام سخنرانی ها و پرزنت های خود با مشکل مواجه اید من یک پروژکتور جیبی پیشنهاد می کنم. چه طور است؟!
     امروز  کمپانی 3M اولین پروژکتور جیبی خود را با مدلMPRO110 به بازار معرفی کرد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید آنقدر کوچک است که همانند یک گوشی تلفن همراه در کف دستتان جای میگیرد. این شرکت وعده این پروژکتور جیبی را در CES2008 به مشتریان داده بود وامروز با کمی تاخیر از محصول خود پرده بر داری کرد. طراحان این شرکت به دنبال فرصتی مناسب برای یک گردهمایی فنی و تخصصی هستند تا بتوانند در آنجابه معرفی و بررسی قابلیت های محصول جدید خود بپردازند. اما از همین حالا می توانید سفارشات خود را ارائه دهید. البته قبلش 359$ آماده کنید!
    منبع  

    تجهیزات جاسوسی در خدمت پزشکی

    این هواپیمای کوچک جاسوسی که در تصویر ملاحظه میکنید در واقع جهت جاسوسی در جنگ ساخته شده است. اما هم اکنون یک کاربرد جدید برای آنها پیدا شده است و آن نجات جان انسان ها است.
    با کمی دستکاری در این گجت های کوچک آنها به ابزارهای مفیدی جهت حمل بارهای سبک وزن تبدیل شده اند.
    هدف این است: در مناطقی که امکان دسترسی زمینی وجود ندارد بتوان دارو های لازم را به مکان مورد نظر فرستاد.
    این هواپیما مجهز به سیستم ناوبری خودکار و دستی است و برای مکان یابی از GPS استفاده میکند. کافی است نقطه هدف را به هواپیما بدهید و آن را به پرواز در آورید. هواپیما خود را به نقطه مورد نظر می رساند و بار خود را تا حداکثر 500 گرم به هدف تحویل میدهد.
    کاربرد مهم دیگر کمک رسانی سریع در مواقع اورژانس است. تصورش را بکنید در میان جنگل توسط یک مار گزیده شوید. اگر GPS به همراه داشته باشید این هواپیما قادر است که ظرف چند دقیقه سرم ضد مار گزیدگی را به شما برساند و جان شما را نجات دهد.
    کار دیگری که برای این هواپیما پیش بینی شده، جمع آوری نمونه های آزمایشگاهی و نمونه خون از روستاهای دورافتاده است.
    فکرش را بکنید، شما پزشک یک روستای دورافتاده هستید. اگر یکی از این هواپیما ها را داشته باشید میتوانید نمونه های آزمایشگاه را در هواپیما قرار دهید و آنها را به آزمایشگاه برسانید.
    کاربرد پیش بینی شده جالب دیگر انتقال خون در مواقع اضطراری است. به طور کلی اگر کمی فکر کنید میبینید که چنین چیزی میتواند کاربرد های بسیار زیاد و فوق العاده ای داشته باشد.
    این پروژه هنوز در مرحله آزمایش های اولیه است و تاکنون مراحل آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. امیدوارم هر چه زودتر استفاده از آن عملی شود.
    برای من رویای جالبی است که تصور کنم پزشکان در مکان های دورافتاده به چنین گجتی مجهز باشند.

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    ایران، تيپولوژي روشنفكران‌
    نقش جريان‌هاي هويت‌ساز روشن‌فكري
    در توسعه‌ي حوزه عمومي ايراني


    نويسنده: سيده زهرا اجاق / حميد عبداللهيان

    معرفی کتاب:
    اين کتاب با استفاده از رويكرد هابرماس به حوزه عمومي و كاركرد روشن‌فكران در توسعه آن، و روش‌شناسي اسنادي – تاريخي، و هم‌چنين از طريق خوانش تحولات اجتماعي تاريخ 200 ساله‌ي ايران كه متاثر از نقش روشن‌فكران در اين تحولات بوده، كاركرد انتقادي روشن‌فكران و نقش آن‌ها در توسعه حوزه عمومي و تحول زيست‌جهان سنتي به مدرن را در ايران تحليل مي‌كند.
    اين تحليل اولاً براساس مطالعه‌ي تاريخ تحولات اجتماعي 200 سال گذشته‌ي ايران و با محوريت رخدادهايي انجام شده كه نتيجه‌ي فعاليت روشن‌فكران و يا پاسخ آن‌ها به رخداد تاريخي خاص بوده و ثانياً با استفاده از مصاحبه‌هاي عمقي براي تقويت تحليل تحولات اجتماعي صورت گرفته است. البته به دليل خودداري از طولاني شدن، از ارائه متن مصاحبه‌ها صرف‌نظر شده؛ اما تحليل‌هاي داخل متن نتيجه‌ي اين مصاحبه‌هاست.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مقدمه

    ● ملزومات نظري مطالعه‌ي روشن‌فكري در حوزه‌ي عمومي ايراني

    ● مطالعه جريان روشن‌فكري در ايران به عنوان يكي از ملزومات شكل‌گيري حوزه عمومي

    ● روشن‌فكران نسل اول (1182- 1285 ه.ش)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل اول
    گفتمان‌هاي روشن‌فكران نسل اول
    نقش روشن‌فكران نسل اول در شكل‌گيري حوزه‌ي عمومي ايراني

    · روشن‌فكران نسل دوم (1285- 1305 ه.ش)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل دوم
    انواع گفتمان‌هاي روشن‌فكران نسل دوم
    نتيجه و تاثير روشن‌فكران نسل دوم بر حوزه‌ي عمومي ايراني

    ● سلطنت رضاخان و شكل‌گيري نسل سوم روشن‌فكران (1305- 1320 ه.ش)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل سوم
    گفتمان‌هاي نسل سوم روشن‌فكران
    نتيجه‌ي فعاليت روشن‌فكران نسل سوم

    ● روشن‌فكران نسل چهارم (1320- 1332 ه.ش)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل چهارم
    گفتمان‌هاي نسل چهارم روشن‌فكران
    عقلانيت ارتباطي در پايان دوره روشن‌فكران نسل چهارم

    ● روشن‌فكران نسل پنجم (1332- 1357)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل پنجم
    گفتمان‌هاي روشن‌فكران نسل پنجم
    رشد مجادله در پايان دوره نسل پنجم روشن‌فكران

    ● روشن‌فكران نسل ششم (1357- 1385)
    ويژگي‌هاي روشن‌فكران نسل ششم
    گفتمان‌هاي نسل ششم روشن‌فكران
    دستاوردهاي نسل ششم روشن‌فكران براي حوزه عمومي ايراني

    ● نتيجه‌گيري

    ● منابع

    ● پاورقي‌ها


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    باد حافظانه

    امید مهدی نژاد

    نام كتاب: باد حافظانه
    مؤلف: فیروزه بواسحاقی
    ناشر: تخت جمشید
    شمارگان: 3000
    قیمت: 3000
    طیف مخاطب: ادبای فوق دانشگاهی، شاعران محفلی بازنشسته و كتاب ‌جمع‌كنانِ حرفه‌ای

    خانم فیروزه بواسحاقی، نویسنده، محقق، شاعر، مترجم، روان‌شناس، جریان شناس، حافظ پژوه و غیره، علی‌الخصوص و غیرۀ معاصر، دیوان خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی را از نقطه نظر «باد» مورد خوانش و پژوهش قرار داده است. ایشان در این كتاب ضمن برشمردن انواع باد و تبیین و توضیح معانی پنهان و آشكار برخی از آنها، علاقۀ حافظ به «باد» را مورد توجه جدی قرار داده است. طبق نظر خانم بواسحاقی، بادهایی نظیر «باد صبا»، «باد شمال»، «باد مخالف»، «باد نخوت»، «باد سحر» و بادهای گوناگون دیگر صد و هشتاد و نُه بار در دیوان حافظ وزیده و تكرار شده‌اند. ایشان پس از برشمردن بادهای یادشده، به این نتیجه می‌رسند كه حافظ از آوردن این‌همه باد در دیوان خود قطعاً منظوری داشته است. این محقق محترم پس از بررسی بادهای یاد شده از جوانب گوناگون هنری، ادبی، تاریخی،‌ جغرافیایی، هواشناسی، فیزیولوژیك و غیره، این پرسش بنیادین را مطرح می كند كه «واقعاً حافظ از آوردن این بادها چه منظوری داشته است؟».
    این اثر تحقیقی در ردۀ كتاب‌های حافظ‌شناسی و حافظ‌ پژوهی، جزو دستۀ حافظ‌ پژوهی علمی ـ تحقیقی قرار گرفته است. همچنین مؤلف محترم كتاب در نخستین جشنوارۀ كتاب حافظ‌پژوهی موفق شد جایزۀ «بادبزن برقی» را از آن خود كند. كتاب «باد حافظانه» در دویست صفحۀ گالینگور به همراه تذهیب استاد «مذهّب‌پرست» و مینیاتورهای استاد «جاودن‌یاد» منتشر شده است. در یكی از این مینیاتورها یك بانوی اساطیری را مشاهده می‌كنیم كه در جریان یك باد شمال قرار گرفته و گوشۀ دامنش اندكی به سمت بالا متمایل شده است؛ كه البته این تمایل در حد مجاز شرعی و قانونی بوده و مشكلی برای صدور مجوز برای انتشار كتاب ایجاد ننموده است.
    خانم فیروزه براسحاقی، در پایان كتاب این وعده را به خوانندگان داده است كه در آیندۀ نزدیك موضوع باد را در اشعار سعدی، باباطاهر، اثیرالدین اخسیتكی، پروین اعتصامی و نیز اشعار خودشان پی‌گیری كنند.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    ازدواج، تشريفات، پايتخت - 3
    حدود نيمي از مشاجرات شديد ابتداي زندگي
    درباره برگزاري مراسم عروسي است

    رواج ازدواج هاي گران و تجملاتي در شهرهاي بزرگ و به خصوص در پايتخت چندي است که به بالاترين ميزان خود رسيده است و بسياري از جوانان براي اينکه بهترين و زيباترين شب عروسي را براي خود رقم بزنند زير بار هزينه هاي گزاف و گاه کمر شکن اين مراسم ها مي روند. براي بسياري از جوانان امروزي خريد حلقه هاي 30 ميليون توماني، لباس عروس 10 ميليوني و تدارک سفره عقد 5 ميليون توماني گرفته تا جهيزيه هاي 100 ميليون توماني و... به رويايي تبديل شده است که گاه شب و روز را از آنها مي گيرد. اما به اعتقاد بسياري از کارشناسان و صاحب نظران حوزه روانشناسي و جامعه شناسي، تن دادن به چنين خرج هايي براي افرادي که توانايي پرداخت هزينه هاي آن را ندارند مي تواند در دراز مدت آسيب هاي جدي را بدنبال داشته باشد.


    تجملات سهم پولدارها، آسيب براي کم درآمدها
    دکتر مصطفي اقليما، رييس انجمن مددکاري ايران و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه جواني برنا در خصوص نتايج برگزاري مراسم هاي تجملاتي ازدواج مي گويد: هنگامي که بحث ازدواج هاي تجملاتي و پر زرق و برق پيش کشيده مي شود بايد به اين نکته توجه کرد که جوانان ازدواج نمي کنند بلکه اين خانواده هايشان هستند که چنين مراسم هايي را برگزار مي کنند.
    وي با تاکيد بر اينکه ميزان حقوق و درآمد در اکثر خانواده هاي ايراني اجازه برگزاري چنين مراسم هايي را نمي دهد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اين عروسي هاي تجملاتي که در جامعه مي بينيم بخاطر چشم و هم‌چشمي خود خانواده ها است نه جوانان. به عنوان مثال پدري که وضع مالي بسيار خوبي دارد براي اينکه جلوي دوستانش بگويد که چگونه براي پسرم عروسي گرفتم، عروسي بسيار مجللي برگزار مي کند؛ همان پدر در ادامه براي فرزندش خانه و ماشين هم خريداري مي کند. بنابراين اين نوع نگاه که در خانواده هاي سطح بالا در جريان است مشکلي را براي جوان آن خانواده ايجاد نمي کند چرا که خودش آن هزينه ها را متحمل نمي شود.
    اقليما با تاکيد بر اينکه بيشترين آسيب را از برگزاري مراسم هاي تجملاتي اقشار متوسط و کم درآمد جامعه مي بيند افزود: اکثر جوانان طبقات متوسط و کم درآمد جامعه حال چه تحصيل کرده باشد يا خير هنگامي که چنين مراسم هايي را مي بينند دلشان مي خواهد که چنين عروسي بگيرند و در اين هنگام است که مشکل ايجاد شود چرا که فرد مي خواهد به عملي دست بزند که در سطح و حد خانواده خودش نيست.
    بنا بر گزارش برنا، رييس انجمن مددکاري ايران معتقد است که بسياري از خانواده ها در حالي که وضع مالي متوسطي دارند و نمي تواند از پس هزينه هاي ازدواج هاي چند ميليوني برآيند براي حفظ آبروي خود اجازه نمي دهند که فرزندانشان بدون برگزاري مراسم ازدواج به خانه بخت بروند به عنوان مثال بسياري از خانواده ها براي اينکه حرف‌هاي نامناسبي درباره دخترشان شکل نگيرد براي اينکه جهيزيه دخترشان در حد کمال باشد زير بار قرضي مي روند که تا سالها بايد آن را پس بدهند و گاه مجبور مي شوند دختر دوم خانواده را بدليل نداشتن شرايط مساعد مالي بدليل زير قرض بودن تهيه جهيريه اول از ازدواج خواستگار را رد مي کنند.
    "اقليما" رواج چنين تفکري را منحصر به يک خانواده ندانست و خاطر نشان کرد: پدري که تصور مي کند هنگامي جهيزيه درست و حسابي براي دخترش تهيه نکند ارزش او در خانواده شوهر دخترش پايين مي آيد در مقابل در صورتي که خواستگار دخترش نتواند عروسي بگيرد ارزشش کاسته مي شود يک تعامل دوطرفه ذهني است که اگر پسري توان پرداخت هزينه هاي ازدواج را نداشته باشد منجر به بروز مشکلاتي مي شود که در ادامه مشاجرات خانوادگي و حتي طلاق را در پي خواهد داشت. متاسفانه در اين بين تنها چيزي که مورد توجه قرار نمي گيرد اين است که آيا تجملات در حد و توان من هست؟
    بر اساس تحقيقات صورت گرفته انجمن مددکاري، حدود 40 درصد آنهايي که دچار مشاجرات شديد در سالهاي اوليه ازدواج مي شوند بيشترين اختلافاتشان درباره مسائلي چون "تو براي من عروسي نگرفتي، تو هنگام عروسي اين را نخريدي، تو براي من خرج تراشيدي و..." خلاصه مي شود که عنوان کردن اين کمبود ها به مرور زمان مشاجرات بعدي را بدنبال خواهد داشت.


    مراسم عروسي اعتبار ازدواج است
    بنا بر گزارش برنا اقليما در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا مي توان قسمت هايي از اين مراسم هاي عقد و عروسي را حذف کرد به برنا گفت: برگزاري مراسم هاي ازدواج از قرن‌ها پيش بين ملل مختلف مرسوم بوده است بنابراين ما نمي توانيم اين مراسم ها را بطور کامل از بين ببريم چرا که اين مراسم ها به نوعي اعتبار بخشيدن به امر ازدواج است. به عنوان مثال کسي که از دانشگاه فارغ التحصيل مي شود و لباس فارغ التحصيلي به تن مي کند احساس گذر از مرحله اي به مرحله اي ديگر به او دست مي دهد اما در حال حاضر که بسياري از دانشگاهها اين مراسم ها را نمي گيرد دانشجو احساس نمي کند که فارغ التحصيل شده است.
    وي با اشاره به اينکه برگزاري مراسم هاي ازدواج بايد در حد توان خانواده باشد، خاطر نشان کرد: در دين اسلام آمده است وقتي که مي خواهيد ازدواج کنيد با شخصي ازدواج کنيد که در شان و در حد خانواده هاي هم باشيد. بنابراين جواني که مي بيند فردي عروسي 100ميليون توماني مي گيرد نبايد همان عروسي را بخواهد بلکه بايد در حد خودش مثلا 5 ميليون تومان عروسي برگزار کند.
    اقليما معتقد است که جوانان ما بيش از حد از خودشان توقع دارند و بيش از حد معمول تقاضاي مراسم هاي تجملاتي دارند مثلا نگاه مي کنند که دوستشان عروسي چند ميليون توماني گرفته است بعد با خود فکر مي کنند که چرا من نبايد چنين عروسي داشته باشم؟ در صورتي که به اين فکر نمي کنند که ممکن است پدر آن فرد ميلياردر باشد و پدر خودشان يک کارمند ساده. اينجا است که مي گوييم جوانان حد را نمي فهمند چون آموزش درست به آنها داده نشده است که تو جوان بايد به حد خانواده و جايگاه خودت انتظار داشته باشي.


    مي خواهم بهترين باشم بهانه تراشي است
    بسياري از افراد معتقدند جوانان امروزي هنگامي که تجريبات سخت و مشکلات زياد پدر و مادرهاي خود را هنگام ازدواج مي شنوند حاضر نمي شوند که يه يک ازدواج با حداقل امکانات راضي شوند و در پي آن هستند که هيچ چيز در مراسم ازدواج آنها کم نباشد و به نوعي آنها "بهترين" باشند.
    اما مصطفي اقليما در اين خصوص معتقد است که زماني که جوان مي گويد "مي خواهم بهترين مراسم ازدواج را داشته باشم" منظورش اين است که نمي خواهد ازدواج کند بنابراين بهانه تراشي مي کند. اين بهانه تراشي ها زماني شدت مي گيرد که دختر و پسر در يک شرايط رسمي آشنا شوند و يا چندان به هم علاقمند نباشند بنابراين براي به تعويق انداختن ازدواج، براي هم مي تراشند و شرط مي گذارند.

    اين گفتگو و گزارش ادامه دارد...
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    پايتخت بزرگ‌ترين دولت جهان

    سوال:
    بعد از  ظهور حضرت مهدي (عج) محل سکونت و حکومت ايشان کجا خواهد بود؟
     

    پاسخ:
    بنا بر گزارش‌هاي مشهور تاريخي شهر کوفه در سال هفدهم هجري با انتخاب سلمان و حذيفه ساخته شد ليکن بنا بر روايات متعدد اين منطقه قدمتي به عمر بشريت دارد و حتي بنا بر برخي روايات، مسجد جامع کوفه منزل پيامبراني چون حضرت آدم و نوح بوده است.
    پس از اسلام، پايتختي اين شهر در دورة اميرالمؤمنين(ع) جايگاهي ممتازتر از پيش يافت. پس از آن در دورة امام مجتبي(ع) و خصوصاً شهادت سيّدالشهداء(ع) در کانون توجهات قرار گرفت. در طول سال‌هاي پس از آن تا ظهور امام عصر(ع) همواره محلّ سکونت، اجتماع و توجه شيعيان بوده است.
    رسول‌ اكرم(ص) در حديثي طولاني‌ خطاب‌ به اميرمؤ‌منان(ع) فرمودند: «خداوند ولايت‌ تو را به‌ آسمان‌ها عرضه‌ نمود، آسمان‌ هفتم‌ سبقت‌ جست، پس‌ آن‌ را با عرش‌ زينت‌ بخشيد... آنگاه‌ كوفه‌ سبقت‌ جست، پس‌ آن‌ را با وجود تو زينت‌ بخشيد».1
    امير مؤ‌منان(ع) در مورد پيوند ناگسستني‌ خود با كوفه‌ مي‌فرمايد: «اينجا شهر ما، جايگاه‌ ما و اقامتگاه‌ شيعيان‌ ماست».2


    کوفه در آخرالزمان
    پايتخت‌ دولت‌ كريمه‌ مهدي موعود(ع)

    بنابرروايات متعدد، کوفه در آخرالزمان، پايتخت‌ دولت‌ كريمه‌ مهدي موعود خواهد شد و تمام مردم دنيا به اين شهر روي خواهند نمود. از امام‌ جعفر صادق(ع) پرسيدند: محلّ اقامت‌ حضرت‌ مهدي(عج) و محلّ اجتماع‌ مؤ‌منان‌ در هنگام‌ ظهور كجا خواهد بود؟ فرمودند:
    «مركز حكومتش‌ كوفه، مركز قضاوت‌ و دادرسي‌اش‌ مسجد اعظم‌ كوفه، ستاد بيت‌المال‌ و محل‌ تقسيم‌ غنايم‌ مسلمانان‌ مسجد سهله، محلّ‌ مناجات‌ و خلوتش‌ تپه‌هاي‌ سپيد غريّين‌ (نجف‌ اشرف) مي‌باشد».3
    امام‌ باقر(ع)‌ در اين‌ رابطه‌ مي‌فرمايد: «گويي‌ قائم(ع) را به‌ چشم‌ خود مي‌بينم‌ كه‌ با پنج هزار فرشته، از مكه‌ به‌ سوي‌ نجفِ كوفه‌ رفته، جبرئيل‌ در طرف‌ راست‌، ميكائيل‌ در طرف‌ چپ‌ و مؤ‌منان‌ در پيش‌ روي‌ آن‌ حضرت‌ قرار دارند. از آنجا سپاهيانش‌ را به‌ سوي‌ كشورها گسيل‌ مي‌دارد».4
    ايشان در حديث ديگري فرمودند: «در حالي كه سه پرچم در كوفه به شدّت‌ درگير است، او وارد كوفه مي‌شود. پس‌ كوفه‌ براي‌ او مسخّر مي‌شود. او وارد كوفه‌ شده‌، بر فراز منبرش‌ قرار گرفته، به‌ ايراد خطبه‌ مي‌پردازد مردم‌ آن‌قدر اشك شوق‌ مي‌ريزند كه‌ متوجّه‌ سخنان‌ او نمي‌شوند».5
    اميرمؤمنان‌ در ضمن‌ يك‌ حديث‌ طولاني‌ مي‌فرمايد: «آنگاه‌ به‌ سوي‌ كوفه‌ روي‌ مي‌آورد و اقامتگاهش‌ را در آنجا قرار مي‌دهد».6
    و در فراز ديگري‌ از اين‌ حديث‌ مي‌فرمايد: «او و اهل‌بيتش‌ در رُحبَه سكونت‌ مي‌كنند... رُحبه اقامتگاه‌ حضرت‌ نوح‌(ع) بود. آنجا سرزمين‌ پاكيزه‌اي‌ است‌ و هرگز هيچ‌يك‌ از آل‌ محمد(ع) جز در يك‌ سرزمين‌ مقدس‌ سكني‌ نمي‌كنند و جز در يك‌ سرزمين‌ پاك‌ و پاكيزه‌ به‌ شهادت‌ نمي‌رسند».7
    چند ماه بعد از حملة آمريکا به عراق، جمعي از دانشگاهيان عراقي براي بازديد و مذاکرات علمي به تهران آمده بودند. بعضي از استادان دانشگاهي که اشغالگران آمريکايي از آنان بازجويي کرده بودند، تعريف مي‌کردند: بخشي از سؤالات بازجوها با اين محتوا بوده که گفته شده کوفه و مسجد کوفه پايتخت امام زمان شماست؛ آيا الآن در آنجا دفتر و دستگاهي دارد، سامان‌دهي نيروهاي او در حال حاضر چگونه پيگيري مي‌شود و سؤالاتي از اين دست که از وجود اطلاعات جامع و دقيقي دربارة امام عصر(ع) نزد آنان حکايت مي‌کرد.


    گستره مكاني‌ كوفه‌ پس از ظهور
    هنگامي‌ كه‌ حضرت مهدي(ع) حكومت‌ واحد جهاني‌ را بر اساس‌ عدالت‌ و آزادي‌ بنياد نهاده، كوفه‌ را به‌ عنوان‌ پايتخت‌ دولت‌ كريمه‌ قرار دهد، قطر آن‌ به‌ 54 ميل‌ (در حدود 110 كيلومتر) خواهد رسيد.8
    امام‌ صادق(ع) در اين‌ رابطه‌ فرمودند: «چون‌ قائم‌ آل‌محمد(ع) قيام‌ كند، در پشت‌ كوفه‌ (نجف‌ اشرف) مسجدي‌ بنا مي‌نهد كه‌ داراي‌ هزار در‌ است و خانه‌هاي‌ اهل‌ كوفه‌ به‌ دو نهر كربلا متصل‌ مي‌شود».9
    وقتي‌ کوفه به‌ صورت‌ پايتخت‌ دولت‌ كريمه‌ درآيد، همة مؤ‌منان‌ در آن‌ گرد آيند؛ چنان‌كه‌ در احاديث‌ فراوان‌ به‌ آن‌ تصريح‌ شده‌ است:
    «براي‌ مردمان‌ روزي‌ فرا مي‌رسد كه‌ هيچ‌ مؤ‌مني‌ نباشد، جز اينكه‌ در كوفه‌ باشد و يا دلش‌ به‌ سوي‌ آن‌ پر كشد».10
    «قيامت‌ برپا نشود جز اينكه‌ همه مؤ‌منان‌ در كوفه‌ گرد آيند».11
    اين روايات با توجه‌ به‌ آمار انسان‌ها، طول‌ مدت‌ حكومت‌ حق‌ و گسترة حكومت‌ آن‌ حضرت‌ به‌ شرق‌ و غرب‌ جهان، گرد آمدن‌ همة مؤ‌منان‌ در پايتخت، از وسعت‌ شكوهمند بي‌نظير شهر كوفه‌ در عصر ظهور حكايت‌ مي‌كند.
    از روايات‌ رجعت‌ استفاده‌ مي‌شود كه‌ پايتخت‌ دولت‌ كريمه خاندان‌ وحي‌ در دوران‌ رجعت‌ نيز شهر كوفه‌ خواهد بود، مفضّل‌ در ضمن‌ يك‌ حديث‌ بسيار طولا‌ني‌ از امام‌ صادق(ع) در زمينة رجعت‌ سالار شهيدان‌ نقل‌ مي‌كند كه‌ فرمود:
    «امام‌ حسين(ع) با اين‌ علم‌ها و لشكرها حركت‌ نموده، وارد كوفه‌ مي‌شود. آن‌ روز بيشتر مردمان‌ در آنجا گرد آمده‌اند، پس‌ كوفه‌ را سور دفاعي‌ و مركز فرماندهي‌ خود قرار مي‌دهد.12
    در حديث‌ ديگري‌ از رجعت‌هاي‌ مختلف‌ امير مؤ‌منان، از جمله‌ در عهد فرمانروايي‌ امام‌ حسين(ع) و ديدارش‌ با اصحاب‌ صفين‌ در همان‌ محل‌ صفين، وحضور يكصد هزار نفر از اصحاب، كه‌ سي‌ هزار نفرشان‌ از كوفه‌ مي‌باشند، سخن‌ رفته‌ است.13 پايتخت‌ امير مؤ‌منان(ع) نيز در دوران‌ رجعت، نجف‌ اشرف‌ (ظهر كوفه) خواهد بود.14
    لازم به ذکر است پيامبران‌ فراواني‌ در نجف‌ و كوفه‌ مدفون‌ هستند، از جمله‌ حضرت‌ آدم‌ و حضرت‌ نوح، كه‌ در داخل‌ ضريح‌ مقدس‌ امير مؤ‌منان(ع) مدفون‌ مي‌باشند.15
    در پيشگويي‌هاي‌ پيشوايان‌ معصوم‌(ع) احاديث‌ فراواني‌ دربارة كوفه‌ در آستانة ظهور آمده‌ است‌؛ از آن جمله:
    ـ هنگامي‌ كه‌ شكافي‌ در فرات‌ پديد آيد و آب‌ فرات‌ به‌ كوچه‌هاي‌ كوفه‌ برسد، شيعيان‌ آمادة ظهور باشند.16
    ـ اي‌ جابر، چگونه‌ ممكن‌ است‌ ـ امر ظهور ـ واقع‌ شود، در حالي‌ كه‌ كشت‌ و كشتار فراوان‌ در ميان‌ حيره‌ و كوفه‌ رخ‌ نداده‌ است.17
    ـ هنگامي‌ كه‌ در حجازتان‌ آتش‌ پديد آمد و آب‌ در نجفتان‌ روان‌ گرديد، ظهور قائم(عج) خود را اميدوار باشيد.18
    ـ هنگامي‌ كه‌ اين‌ نجف‌ شما را سيل‌ و باران‌ فرا گيرد و در سنگ‌ها و سنگ‌ريزه‌ها آتش‌ پديدار گردد، ظهور قائم‌ خود را اميدوار باشيد.19
    سپاه‌ سفياني‌ وارد كوفه‌ مي‌شوند و احدي‌ را فروگذار نمي‌شوند جز اينكه‌ به‌ قتل‌ مي‌رسانند.20
    ـ صد و سي‌ هزار نفر به‌ سوي‌ كوفه‌ گسيل‌ مي‌دارد، كه‌ در رَوحاء و فاروُق‌ فرود مي‌آيند، شصت‌ هزار نفر از آنها وارد كوفه‌ شده، در نخيله‌ ـ در كنار قبر حضرت‌ هود ـ مستقر مي‌شوند و در روز عيد تهاجم‌ مي‌كنند.21
    سفياني‌ و همراهانش‌ خروج‌ كرده، هدفي‌ جز كشتن‌ آل‌ محمد و شيعيان‌ آنها را در سر نمي‌پرورانند. پس‌ لشكري‌ را به‌ سوي‌ كوفه‌ مي‌فرستد، پس‌ گروهي‌ از شيعيان‌ اهل‌بيت‌ را به‌ قتل‌ مي‌رسانند و به‌ دار مي‌آويزند.22


    ----------------------------------
    منبع:
    ماهنامه موعود شماره 93

    پي‌نوشت‌ها:
    1. بحارالانوار، ج 27، ص 262؛ ج 60، ص 212.
    2. تاريخ کوفه، ص 63.
    3. بحارالانوار، ج 53، ص 11؛ حليـ[الابرار، ج 5، ص 384.
    4. الارشاد، ج 2، ص 379.
    5. الارشاد، ج 2، ص 380؛ الغيبـ[ طوسي، ص 469.
    6. تفسير عياشي، ج 1، ص 165.
    7. تفسير عياشي، ج 1، ص 166.
    8. بحارالانوار، مجلسي، ج 53، ص 12.
    9. الارشاد، مفيد، ج 2، ص 380.
    10. رجال کشي، ص 24؛ خصائص الائمه شريف رضي، ص 36.
    11. الغيبـ[ طوسي، ص 451.
    12. مختصرالبصائر، ص 189؛ بحارالانوار، ج 53، ص 35.
    13. بحارالانوار، ج 53، ص 74.
    14. مختصر البصائر، ص 190.
    15. وسائل الشيعه، ج 14، ص 384؛ ستدرک الوسائل، ج 2، ص 314؛
    ج 10، ص 219.
    16. الصراط المستقيم، ج 2، ص 258.
    17. الارشاد، ج 2، ص 374؛ غيبت طوسي، ص 445؛ بحارالانوار، ج 52، ص 209.
    18. الصراط المستقيم، ج 2، ص 258.
    19. همان، ص 259.
    20. اليقين، ص 423؛ بحارالانوار، ج 52، ص 219.
    21. بحارالانوار، ج 52، ص 273؛ ج 53، ص 83.
    22. تفسير العياشي، ج 1، ص 163؛ بحارالانوار، ج 52، ص 222.
     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    بازی رایانه ای چگونه ساخته می شود؟

    برای بیشتر مردم، تجربه بازی های رایانه ای با خرید چند بازی از فروشگاه های رایانه ای شروع می شود و با جا گرفتن آن بازی ها در کمد اتاقشان به پایان می رسد. شاید فقط عده کمی بدانند که ساخت یک بازی به پیچیدگی ساخت یک فیلم پر هزینه هالیوودی است.
    ماه ها برنامه ریزی و آماده سازی، نوشتن داستان بازی، شخصیت پردازی، استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله عوامل مهم برای ساخت یک بازی است. برای این که نشان دهیم یک بازی به طور خلاصه چه مراحلی را تا عرضه طی می کند، نگاهی به مراحل ساخت بازی می اندازیم.


    ● پیش تولید
    برای طراحی بازی، به داستان نیاز است که این کار توسط یک نویسنده انجام می شود. در حال حاضر اکثر بازی ها بر اساس فیلم های پر طرفدار و معروف ساخته می شود. بعضی دیگر از بازی ها شبیه سازی شده و بر اساس حوادث و موضوعات طبیعی است. در مرحله اول طراحی بازی، نویسندگان روی زمینه داستانی و جزئیات آن کار می کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزئیات فنی مربوط به هر صحنه از بازی؛ طراحی بازی درست مانند یک فیلم، نمایش گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.یک طراح بازی دراین زمینه می گوید: داستان بازی از مهم ترین جنبه های بازی است و این که داستان بازی چگونه نوشته شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داستان بازی باید به صورت فنی در برنامه نویسی نوشته شود. به گفته حامدنیا هر چقدر زیبایی داستان بیشتر باشد، بر جذابیت بازی افزوده می شود.


    ● خلق شخصیت ها
    طرح کلی شخصیت ها ابتدا در رایانه اسکن می شود و سپس جزئیات شخصیت شامل کنترل و به حرکت درآوردن آن آغاز می شود. یکی از مهم ترین مسائل در طراحی شخصیت ها این است که آن ها به بهترین شکل طراحی شوند، زیرا شخصیت بازیگر تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.در طراحی بازی، بعد از ایجاد شخصیت، مرحله پویانمایی سازی آن آغاز می شود و شخصیت ها به شکل ۳ بعدی در می آید.
    سپس رنگ ها و تکسچر (Texture) طراحی می شود تا شخصیت واقعی به نظر برسد.
    مرحله طراحی حرکت
    بعد از ایجاد شخصیت طراحان بازی به یک جسم دیجیتالی جان می بخشند. با توجه به سبک بازی و نحوه حرکت مورد نظر از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. در بعضی از بازی ها حرکات یک بازیگر به وسیله یک لباس مخصوص و چند حسگر که به نقاط مختلف بدن وصل می شود، ضبط می شود و سپس آن را با یک شخصیت دیجیتالی تطبیق می دهند. بدین ترتیب حرکات شخصیت بازی بیش از پیش به حرکات یک انسان شباهت پیدا می کند.


    ● محیط بازی
    بدون شک امروزه یکی ازمهم ترین جنبه های بازی های مدرن، محیط بازی است. ایجاد جلوه های گرافیکی و طبیعی بودن محیط بازی تاثیر زیادی در بازی دارد.
    با توجه به افزایش روزافزون رایانه های خانگی، شرکت های بازی سازی می توانند محیط واقع گرایانه و پیچیده تری را طراحی کنند. سطحی از جزئیات که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، امروزه جزء تفکیک ناپذیر بازی های رایانه ای شده است.اکثر شکل های ۳ بعدی رایانه ای که در بازی ها استفاده می شود، از طرح های چند وجهی تشکیل می شود. یک چند وجهی، محیطی است که به وسیله خطوط تعریف می شود. هر چند وجهی از مجموعه راس ها تشکیل می شود که به طور کلی شکل پدیده مورد نظر را تعریف می کند. علاوه بر این در یک چند وجهی برای رسیدن به شکل و طرح نهایی به اطلاعات دیگری نیاز است. رایج ترین روش انتقال این اطلاعات Texture Mapping است که شبیه بسته بندی و کادو کردن یک هدیه است. هر گوشه از جعبه کادو که کادو پیچ می شود، یک چند وجهی توخالی است و کاغذ کادو مانند تصویری است که روی چند وجهی قرار می گیرد. بیشتر کنسول های بازی و رایانه ها از یک تراشه مخصوص و یک حافظه اختصاصی تشکیل می شود که می تواند تصویرهایی مخصوص برای Texture Mapping ذخیره کند و هر تصویر را با چند وجهی مربوط به آن هماهنگ کند. این فناوری امکان می دهد تا محیط بازی به جهان واقعی بسیار شباهت پیدا کند.


    ● کدینگ بازی و هوش مصنوعی
    کد گذاری مرحله ای است که تمامی اجزای تشکیل دهنده بازی را به یکدیگر پیوند می دهد، ولی خود در بازی دیده نمی شود و آن به صورت مجموعه ای از ساختارهای زبان برنامه نویسی می باشد که تمامی جنبه های بازی را کنترل می کند. بیشتر بازی ها با کد مخصوص به خود براساس زبان برنامه نویسی C نوشته می شود. جنبه مهم دیگر کدگذاری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی حکم منطق بازی را دارد و هم چنین فیزیک دنیای بازی را تشکیل می دهد.


    ● تولید بازی
    بعد از آن که ساخت بازی تمام شد، مرحله تولید بازی آغاز می شود. در این مرحله، بازی مورد نظر از جنبه های گوناگون آزمایش می شود و مورد نقد قرار می گیرد و به وجه بازاریابی آن توجه و در نهایت عرضه می شود. بعد از آزمایش بازی و بررسی اشکالات آن، اولین نسخه آزمایشی آن که آلفا نام دارد، در اختیار آزمایشگرها قرار می گیرد. با استفاده از این نسخه، ایرادهای کلی بازی شناسایی و برطرف می شود. بعد از ارائه این نسخه، نسخه دیگر که بتا نام دارد، عرضه می شود. این نسخه که نسخه عمومی است در اختیار عموم قرار می گیرد تا آزمایش شود.


    ● بازاریابی و فروش بازی
    تبلیغات و ایجاد یک جو مثبت برای یک بازی معمولا در مراحل طراحی و ساخت بازی شروع می شود. امروزه بازی رایانه ای به یک تجارت پر سود برای شرکت های تولید کننده بازی تبدیل شده است. با توجه به اعلام موسسه سرگرمی های نرم افزاری، ساخت یک بازی پرفروش مثل GTA: San Andreas حدود ۳ تا ۵ میلیون دلار هزینه دارد، ضمن این که هزینه ۱۰ میلیون دلاری تبلیغات و بازاریابی را هم باید به آن اضافه کرد.
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان