871124

حيات جانوري ، گياهي ، دانستنيها و سرگرمي در راز بقا

 

 

 

1058

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1058 :: سه شنبه 8 بهمن 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

دوستانتان را به خاطر یک همبرگر قربانی کنید!!

باسلام
ارزشی که در جامعه ما به مقوله دوستی‌ها داده می‌شود چیزی نیست که بعضي آمریکایی‌های شکم‌پرست بتوانند از آن سر در بیاورند و روز به روز رفیق‌های خود را به چیزهایی بس بی‌ارزش می‌فروشند.!
در این میان موسساتی هم هستند که از بی‌معرفتی اين آمریکایی ها استفاده کنند و جیب‌های خود را پرپول‌تر از پیش سازند. مجموعه رستوران‌های برگرکینگ مسلما یکی از این موسسات مروجی رفیق فروشی است!!
حتما با فیس‌بوک آشنا هستید. همان سرویسی که توانست در مراسم اسکار اینترنتی امسال، کرانچیز 2008 عنوان بهترین سرویس اینترنتی سال 2008 را مال خود کند.
در فیس‌بوک شما می‌توانید به وسیله ابزارهایی که به عنوان اپلیکیشن می‌شناسیمشان از امکانات جانبی جالبی در این شبکه اجتماعی بهره ببرند.
حالا این برگرکینگ چه کار کرده است؟ این شرکت اپلیکیشنی طراحی کرده است که به عنوان Whopper Sacrifice در فیس بوک شما نصب می‌شود و در ازای قربانی کردن دوستانتان به شما جایزه هم می‌دهد!!
برای این‌ کار شما باید این اپلیکشن را نصب و ده دوست خود را برای قربانی شدن به برگرکینگ معرفی کنید. شرکت هم به شما در عوض حذف کردن این 10 نفر از لیست دوستانتان یک کوپن همبرگر می‌دهد تا یک همبرگر ذغالی Whopper هدیه بگیرید.
اگر شما هم فکر می‌کنید که از این کار استقبال زیادی نمی‌شود باید عرض کنم تا این لحظه 184776 نفر قربانی شکم دوستی دوستانشان در فیس‌بوک شده ‌اند.
اما نکته جالب ماجرا این است که در اکانت شما نوشته می‌شود که شما کدام یکی از دوستانتان را به خاطر یک همبرگر از لیست دوستانتان حذف کرده‌اید و دیگران می‌توانند  مثلا در صفحه فعالیت‌های شما ببینید که نوشته است:

Mehran sacrificed Shervin for a free Whopper!

حقیقتش را بخواهید بنده به شخصه دلم نیامد دوستانم را قربانی یک همبرگر نمایم اما اگر شما در ایالات رسمی آمریکا یا منطقه کلمبیا هستید از اینجا اپلیکشن whopper sacrifice را نصب کنید و به قربانی کردن دوستانتان بپردازید. فقط قبلا فکرش را بکنید که دیگر نمی‌توانید آن دوست را در لیست دوستانتان ببینید!


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1057) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • آکواریوم رویایی
  • تحت تعقیب‌ترین جنایتکاران
  • بالاي بزرگترين آسمان خراشها بودن هم عالمي دارد
  • معرفي و دانلود فيلم : نابود شده به وسيله زن‏‎‎‏
  • دانلود فيلم مستند : ده روزي که بطور ناگهاني آمريکا را تغيير داد
  • دانلود انيميشن : Penguins Save the Planets
  • گلچيني از آهنگ هاي برتر تركي
  • دانلود بدون درد سر از رپیدشیر با RapidShare Plus v3.1
  • برنامه ی Leitner Box Persian برای آموزش زبان n73-n95-n82-n79-n85-n96
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: مزرعه چاي اميلي
  • مادام رکامیه،زیبای تبعیدی
  • فرضیه هایی در مورد پایان دنیا
  • موفقیت‌های خیره‌کننده توییتر و فرندفید
  • متروی لندن و متروی تهران در یک نگاه
  • شغل دوم ستارگان فوتبال!
  • جديدترين شماره از ماهنامه Play3
  • فلسفه قیام مختار
  • شارژر بادي خورشیدی
  • امنیت اقتصادی
  • واکنش سریع! به بیکاری امیرخانی
  • کلسترول همیشه هم بد نیست
  • چرا به شیطان مهلت داده شد؟!
  • ثروتمند ترین افراد جهان در سال 2008
  • و ...

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

آکواریوم رویایی
جمال آفتاب
يادنامه سيد جمال الدين گلپايگاني
تصاوير جالبي از ورزش پينگ پنگ
عروسکهای باراک اوباما در ژاپن
تحت تعقیب‌ترین جنایتکاران
البته از دید FBI!
بالاي بزرگترين آسمان خراشها بودن هم عالمي دارد
غسل تعمید در یخ و سرما
مجموعه اي از سرود ها و آهنگ های انقلابی
برترين ليموزين هاي روساي جمهور تاريخ آمريکا
تصاویر جالبی از مدرسه پلیس در روسیه
ساختمانی با طراحی دیدنی
نشریه مجازی هفت آسمون
آسموني براي ايرانيان!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

عيدي امسال كارگران حداقل 438
و حداكثر 657 هزار تومان تعيين شد

 وزيركار و امور اجتماعي گفت: حداقل عيدي كارگران در سال جاري به اندازه دوبرابر حداقل دستمزد( 438 هزار تومان) و حداكثر سه برابر آن(657 هزار تومان) تعيين شد.
سيد محمد جهرمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در مورد عيدي كارگران در سال 1387 گفت: بر اساس قانون كار عيدي امسال حداقل به اندازه دوبرابر حداقل دستمزد يعني 438 هزار تومان و حداكثر آن به اندازه سه برابر حداقل دستمزد يعني 657 هزار تومان تعيين شد.
وزيركار و امور اجتماعي افزود: عيدي كارگران قبل از پايان سال جاري به كارگران پرداخت خواهد شد.
جهرمي در مورد كارمندان گفت: عيدي كارمندان دولت 250 هزار تومان تعيين شده بود.
به گزارش فارس حداقل دستمزد كارگران براي سال جاري 219 هزار تومان بود كه در سال جاري توسط كارفرمايان كشور اجرا مي‌شود.
بر اساس اين گزارش عيدي سال گذشته كارگران حداقل 366 و حداكثر 549 هزار تومان تعيين شده بود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

نابود شده به وسيله زن‏‎‎‏
Tatt av kvinnen

کارگردان: پتر ناس. فيلمنامه: يوهان بوگيوس، پتر ناس بر اساس رماني از ارلند لو. موسيقي: آسلاک هارتبرگ. مدير ‏فيلمبرداري: ماريوس يوهانسن هانسن. تدوين: اينگه-ليز لانگفلت. بازيگران: تروند فاوسا آئورواگ[مرد]، ماريان ‏ساستاد اوتسن[ماريانه]، هنريک مستاد[تور]، آنا گوتو[نيدار برگنه]، استن ليونگرن[سرهنگ کاله]، ترز ‏بروناندر[ماريان]، تروده بيرکه استورم[لوليک]، لوئيز مونو[ميرليندا]، پيتر استورمر[گلن]. 90 دقيقه. محصول 2007 ‏نروژ. نام ديگر: ‏Gone with the Woman‏. برنده جايزه بهترين فيلم از جشنواره هاليوود. ‏
ناگهان سر و کله ماريانه زيبا در زندگي مردي جوان که در اسلو زندگي مي کند، پيدا مي شود. مرد هر چند مطمئن ‏نيست که به دوست دختر نياز دارد يا خير، اما رفت و آمدهاي مکرر ماريانه باعث مي شود که حضور دائمي او را در ‏آپارتمانش بپذيرد. ماريانه به آپارتمان او اثاث کشي مي کند. مرد جوان که به استخر عمومي مي رود در آنجا با مردي به ‏نام گلن آشنا شده و از راهنمايي هاي او در راه ايجاد رابطه با ماريانه استفاده مي کند. به زودي جوان و ماريانه تبديل به ‏عاشق و معشوق مي شوند، اما همواره ماريانه است که به جاي او تصميم مي گيرد. تا اينکه مرد از شغل خود اخراج ‏شده و ماريانه به او پيشنهاد مي کند تا به سفري دور اروپا بروند. در راه سفر به پاريس مي رسند و مرد مي فهمد که با ‏ماريانه تفاهم زيادي ندارد. ماريانه مي خواهد تا با دنبال کردن هوس هاي او از پاريس خارج شوند. مرد مي پذيرد و ‏زماني که در يک ايستگاه بين راه پياده مي شوند، خود را در منزل قديمي سرهنگي سوئدي به نام کاله مي يابند. ماريانه ‏با همسر سرهنگ ماريان رفيق شده و به تقاضاي مرد مبني بر همراهي با وي وقعي نمي گذارد. مرد به تنهايي به پاريس ‏باز مي گردد و در آنجا با دختري فرانسوي به نام ميرليندا آشنا مي شود. اما خود را به ماريانه وفادار مي دادند و در ‏نتيجه با ماريانه به اسلو باز مي گردد. ماريانه شغلي به عنوان معلم در خارج از اسلو يافته و به محل ماموريت خود مي ‏رود. اما مرد که مرتب به ديدار او مي رود، به زودي با بدقولي ماريانه مبني بر سفر به اسلو و بازگشت نزد وي روبرو ‏مي شود. از اين رو به آنجا رفته و مي فهمد که ماريانه با مردي به نام تور رابطه پيدا کرده است. سرخورده به شهر ‏بازمي گردد و خود را با کار سرگرم مي کند. مدتي بعد ماريانه به نزد وي بازمي گردد، اما وجود فرزندي از تور در ‏شکم او ادامه رابطه را غير ممکن کرده است. مرد ياد مي گيرد که خود را زير سلطه ماريانه رها و او را از خانه اش ‏بيرون کند. مدتي بعد به پاريس و به سراغ ميرليندا مي رود....‏

چرا بايد ديد؟
پتر ناس متولد 1960 اسلو، نروژ است. اولين فيلمش را در 1999 با نام خماري مطلق ساخت. خماري مطلق ‏کمدي[کمي سياه البته] بود و اين مسير در کارهاي بعدي او نيز پي گرفته شد و گاه رنگي از درام نيز به خود گرفت. ‏ناس سازنده دو قسمت از ماجراهاي مشهور الينگ[پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي نروژ] مخلوق اينگوار آمبيورنسن ‏است که اولين آنها در سال 2000 نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم خارجي نيز بود و سبب اشتهار ناس ميان آمريکايي ‏ها نيز شد. کوين اسپيسي حقوق نمايش الينگ را خريداري کرد و کمپاني فوکس نيز در سال 2003 قراردادي با او براي ‏کارگرداني 3 فيلم امضاء کرد که اولين آنها با نام موتزارت و وال با شرکت جاش هارتنت درسال 2005 به نمايش در ‏آمد. اما قبل از اين فيلم ناس قريحه خود را در ساخت فيلم براي کودکان نيز آزمود و با فقط بئا توانست در ميان منتقدان ‏وداوران جشنواره ها به مقبوليت بزرگي دست يابد. ‏
ناس بازيگر تئاتر و کارگردان نيز هست و کارنامه خود را ميان سينما و تئاتر به تساوي تقسيم کرده است. او يکي از ‏بزرگ ترين فيلمسازان تاريخ سينماي کشور کوچک نروژ با چهار و نيم ميليون جمعيت و صاحب دو فيلم از پنج فيلمي ‏تاريخ سينماي اين کشور است که به مراسم اسکار راه يافته و بديهي است با چنين پيشينه اي انتظار ديدن فيلمي خوب از ‏او بيهوده نباشد. ‏
نابود شده به وسيله زن [که اصلاً برگردان زيبايي براي نام اصلي و ترجمه انگليسي آن نيست که شوخي با نام فيلم برباد ‏رفته است] به تمامي اين توقع ها پاسخ مي دهد. فيلم با هزينه اي کمتر از 4 ميليون دلار ساخته شده، اما توانسته نماينده ‏سينماي نروژ در مراسم اسکار 2008 باشد. يک کمدي فوق العاده جذاب که هنگام تماشاي آن هرگز گذشت زمان را ‏حس نمي کنيد و به يک مشکل ابدي و ازلي تاريخ مي پردازد: زن ها!‏
موجوداتي که نه با آنها و نه بدون آنها نمي شود زندگي را سر کرد. موجوداتي که اغلب دوست دارند به جاي مردها نيز ‏فکر و آن را تصميم مشترک اعلام کنند.چيزي که براي قهرمان بي نام فيلم نيز اتفاق مي افتد و به نوعي نماينده همه ‏مردهاي دنياست. مردي که با در دست داشتن وسيله اي کوچک در صدد شکار چيزي بزرگ است. ساخته شدن چنين ‏فيلمي در اسکانديناوي که بيش از نيمي از جمعيت آن را زن ها تشکيل مي دهند، چيز عجيبي نيست و مدتي است تبديل ‏به موجي فراگير شده است[و کم و بيش اروپاي شمالي]. اين کار به نوعي گرفتن انتقام نيم قرني است که زن ها توانسته ‏اند مشاغل مهم و اغلب اداري را در اين نقطه از دنيا تصاحب و مردها را به سوي کارهاي يدي برانند. البته ماريانه اي ‏که در فيلم مي بينيد نمي تواند نماينده همه زنان اسکانديناوي باشد، ولي ترجيح مرد در پايان فيلم انتخاب زني از جاي ‏ديگر دنياست. يعني فرانسه که باز هم اروپا محسوب مي شود، اما زن پر حرارت فرانسوي کجا و قالب هاي يخ ‏اسکانديناوي کجا؟ اين يک معضل اجتماعي بزرگ است که باعث ازدواج مردهاي اين منطقه با زنان آسيايي مخصوصاً ‏ژاپني، چنيني و تايلندي شده، زن هايي که احترام به مرد هنوز در ميان آنها امري عادي است. ‏
ناس اين مشکل را با ظرافت و در قالب يک کمدي پر تحرک به تصوير مي کشد و باعث مي شود که نروژي ها و بقيه ‏مردم اسکانديناوي با آن به راحتي برخورد کنند. زندگي قهرمان مرد فيلم در بهترين حالت از سوي ماريانه مورد تجاوز ‏و بعدها سلطه قرار مي گيرد و در پايان مرد ياد مي گيرد که خود را از حضور نماينده اين سلطه-کمد لباسي زرد رنگ ‏که نامتجانس بودنش با محيط آپارتمان مرد از همان آغاز پيداست-برهاند. او سکس را نزد ماريانه پيدا مي کند، اما عشق ‏و درک متقابل تنها در ميان زني فرانسوي به نام ميرليندا که روحي همانند او دارد، مي يابد. مظهر اين تفاهم تابلويي ‏است که مرد خريداري مي کند و جز ميرليندا هيچ کس با او در مفهوم آن شريک نمي شود. ‏
نابود شده به وسيله زن يک کمدي رمانتيک فوق العاده از سينماي ناشناسي است که شايسته توجهي بيش از اينهاست.. ‏فيلمي سرخوشانه، سرگرم کننده و داراي قدرت تاثير گذاري بالا که مخاطبينش تنها مردها نيستند. هر چند قرباني و ‏قهرمان فيلم مي تواند هر مردي در هر جاي دنيا باشد! ‏
ژانر: کمدي، عاشقانه، درام.
 

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/129570347/Tatt.av.kvinnen.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/129572093/Tatt.av.kvinnen.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/129572509/Tatt.av.kvinnen.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/129572565/Tatt.av.kvinnen.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/129585956/Tatt.av.kvinnen.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/129585979/Tatt.av.kvinnen.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/129585988/Tatt.av.kvinnen.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/129578159/Tatt.av.kvinnen.part8.rar
 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

ده روزي که بطور ناگهاني آمريکا را تغيير داد
10 Days That Unexpectedly Changed America

مستند "ده روزي که بطور ناگهاني آمريکا را تغيير داد"

Offering a fresh perspective on the American experience, 10 acclaimed documentary filmmakers direct ten pivotal moments in United States history and the often unexpected changes they triggered.
These critical but unsung pieces of history include a local rebellion that inspired a national constitution, bullets fired in Buffalo, New York, and even a crooner from Memphis who couldn’t stand still. These are just a few of the fascinating subjects explored in 10 DAYS THAT UNEXPECTEDLY CHANGED AMERICA–10 riveting one-hour documentaries by 10 award-winning independent filmmakers. Together, the documentaries represent compelling stories about less well known events that serve as a lens with which to view the range of the American experience.
From the first massacre of Native Americans to the single bloodiest day in American history, from a courtroom battle of science vs. religion that still rages today to the racial murders that led to the Voting Rights Act, these are the events that tested America’s soul and forged her destiny.
 

لينکهاي دانلود


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Penguins Save the Planets


لينکهاي دانلود

moh-pstw.part1.rar
moh-pstw.part2.rar
moh-pstw.part3.rar
moh-pstw.part4.rar
moh-pstw.part5.rar
moh-pstw.part6.rar
moh-pstw.part7.rar
moh-pstw.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: ترکي

گلچيني از آهنگ هاي برتر تركي

گلچين فوق العاده زيبا و شنيدني مجموعه اي از آهنگ هاي برتر تركي
 


براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

آهنگ زیبای نغمه هاي شاد
باصداي محمد عبدالحسيني 

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

دانلود بدون درد سر از رپیدشیر با
RapidShare Plus v3.1

همانطور که اکثر کاربران در دنیای مجازی اینترنت می دانند سایت هایی هستند که با دارا بودن سرور های قدرتمند فایل ها را میان کاربران به اشتراک می گذارند. یکی از این سایت ها که امروز و از چند سال قبل محبوبیتی فوق العاده بالا داشته است رپیدشیر نام دارد. سایتی که مدت زیادی را برای محبوب شدن و به اوج رسیدن صرف نکرد. این سایت به دادن قابلیت های مهمی توانسته به معروف ترین سایت به اشتراک گذاری فایل ها تبدیل شود. اما به طبع محدودیت هایی را هم برای سرورها و فایل هایش در نظر گرفته است. کاربرانی که از این سایت اکانت پرمیوم خریداری نمایند بدون هیچ گونه مشکلی و با بالاترین سرعت ممکن می توانند فایل های مورد نظر را دریافت کنند. اما کاربرانی که قصد استفاده رایگان از رپیدشیر را دارند با مشکلاتی برای دانلود رو به رو خواهند بود. نبود قابلیت Resume ، یک دانلود در هر لحظه ، پائین بودن سرعت دانلود و مسدود شدن آی پی ها تنها نمونه ای از این مشکلات است.
امروزه رپیدشیر به اوج خود نزدیک شده است. همانطور که می بینیم تقریبا 90 درصد سایت ها برای به اشتراک گذاری فایل ها از این سایت استفاده می کنند. آسان دانلود هم برای لینک های کمکی از رپیدشیر بهره می برد. بسیاری از کاربران برای دانلود از رپیدشیر محدودیت هایی دارند. اولا شاید به صرفه نباشد برای دانلود در سطح چند کیلوبایت و یا نهایتا چند مگابایت اکانت خریداری شود و ثانیا همه کاربران همیشه که قصد دانلود از این سایت را ندارند.
گروه مبين این بار قصد دارد برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند از رپیدشیر به صورت رایگان استفاده کنند ابزاری با نام RapidShare Plus را معرفی نماید. نرم افزاری بسیار کم حجم که هیچ گونه نیازی به نصب ندارد و بدون درد سر لینک های رپیدشیر را دانلود می نماید. مهم ترین مشکلی که این نرم افزار دارد فعلا قابلیت Resume است. اما بقیه قابلیت های این ابزار این مشکل را می پوشاند. مسدود شدن آی پی ها ، دانلود همزمان و ... همگی در این ابزار برطرف شده است.

قابلیت های کلیدی نرم افزار RapidShare Plus v3.1:
- دانلود بدون درد سر از رپیدشیر و از بین رفتن بسیاری از محدودیت ها
- بالا بودن سرعت دانلود
- دانلود همزمان چندین فایل
- از بین رفتن محدودیت مسدود سازی آی پی ها
- قابلیت زمان بندی دانلود ها
- حجم بسیار اندک در حدود 40 کیلوبایت
- ابزاری بدون نیاز به هیج گونه نصب و به صورت پرتابل
- و ...

طريقه فعالسازي:
این برنامه برای اجرا نیازمند نسخه ۲ به بالای NET Framwork. است که می توانید آن را از سایت مایکروسافت دانلود کنید


لينک دانلود (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد و کرک فايل در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد
 

دنياي موبايل

برنامه ی Leitner Box Persian برای آموزش زبان n73-n95-n82-n79-n85-n96

نرم افزار کاربردی و آموزشی جعبه لایتنر فارسی برای یادگیری زبان انگلیسی در گوشیهای مجهز به سیمبین و حالا نسخه ای برای گوشی های نگارش سوم از سیمبین سری 60 که به درخواست کاربران عزیز در سایت قرار گرفته است .


لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

Delicious - Emilys Tea Garden
مزرعه چاي اميلي

شخصيت محبوب اميلي که حتما يادتون هست. بعد از بازي پرطرفدار Delicious 2 Deluxe حالا اميلي در فکر ايجاد يک مزرعه چاي هست. اما براي اينکار بايد اول دنبال پول باشه. شما در اين بازي بايد کمک کنيد تا اميلي به آرزوهاش برسد.

حداقل سيستم مورد نياز:
- Windows Vista/Windows XP
- 800 MHz
- 512MB RAM
- DirectX 9.0


لينک دانلود (حجم فايل حدود 25 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

 قيام در مقابل ظالم

أَبی عَبْدِاللهِ الْحُسَيْن(عليه السلام):
أَيُّهَا النّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلی الله عليه وآله وسلم) قالَ: مَنْ رَی سُلْطانًا جائِرًا مُسْتَحِلاًّ لِحُرَمِ اللّهِ ناكِثًا لِعَهْدِاللهِ مُخالِفًا لِسُنَّةِ رَسُولِ اللّهِ يَعْمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالاِْثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ يُغَيِّرْ عَلَيْهِ بِفِعْل وَ لا قَوْل كانَ حَقًّا عَلَی اللّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ


امام حسين(عليه السلام) فرمود:
هان ای مردم! پيامبر خدا فرموده است: كسی كه زمامداری ستمگر را ببيند كه حرام خدا را حلال می سازد و عهدش را می شكند و با سنّت پيامبر(صلی الله عليه وآله وسلم)مخالفت می ورزد و در ميان بندگان خدا بر اساس گناه و تجاوز عمل می كند، ولی در مقابل او با عمل يا گفتار، اظهار مخالفت ننمايد، بر خداوند است كه او را با همان ظالم در جهنّم اندازد.

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي که مريخ روزگاري اقيانوس و رودخانه داشت، درست مانند زمين، ولي سالها قبل اين سياره سرخ بطور کلي خشک شد.
  • آيا ميدانستي که نوشيدن چاي خطر امراض و سکته قلبي را کاهش ميدهد.
  • آيا ميدانستي که خرچنگهاى ماده پس از جفتگيرى، زوج خود را ميکشند و ميخورند .
  • آيا ميدانستي که خانم رندولف چرچيل مادر وينستون چرچيل نخست وزير معروف انگليس اصلا آمريکايي و از اهالي بروکلين نيويورک بود .
  • آيا ميدانستي که دوران بارداري در فيل 21 ماه است .
     

 

جديدترين پيامک ها
ali_laila_live@yahoo.com

ازدواج و دوست داشتن
اولي به دومي: آن دو نفر را مي‌بيني؟ ده سال است كه ازدواج كرده‌اند و به قدري يكديگر را دوست دارند كه آدم فكر مي‌كند اصلا ازدواجي بين‌شان صورت نگرفته است


پراید و فولکس
پرايده داشته از بغل فلكس قورباغه ايه رد ميشده، ازش ميپرسه: داداش، چشمات چرا زده از حدقه بيرون؟!
فلكسه ميگه: اگه موتور تورم درمياوردن ميچپوندن به ما تحتت، چشمات ميزد از حدقه بيرون!!!


اتل متل توتوله
وزارت ارشاد شعر "اتل،متل،توتوله" را به دلايل زير ممنوع كرد:
1.وجود كلمات توتوله، پستان و تحريك كودكان
2.استفاده از كشور هندوستان
3.زن كردي
4.ترويج فساد و بي حجابي...
شعر اصلاح شده: اتل متل زباله، گاو حسن باحاله، هم شير داره هم آستين، شيرشو بردن فلسطين، بگير يك زن راستين، اسمشوبذار حكيمه، كه چادرش ضخيمه!!!


مامان داری؟
يه روز مدير مهد كودك به يكي از بچه ها ميگه:
تو مامان داري؟ ميگه نه!
ميگه بابا داري؟ ميگه نه!
مرده ميگه پس چي داري؟ ميگه جيش دارم!!!!

 

Gajamoo
ehsan.itman@gmail.com

مادام رکامیه،زیبای تبعیدی

مادام رکامیه که زیبایی صورت و اندام و لباس های هوس انگیزش شهرت زیادی داشت،در زمان سلطنت ناپلئون برای مدتی از پاریس تبعید شد اما پس از برکناری ناپلئون رکامیه بار دیگر به پاریس برگشت و خانه او مقر هنرمندان و نویسندگان شد و بیشتر اوقات زیبا رویان و شیک پوشان آن زمان شب و روز در میهمانی های او شرکت می کردند. لباسهایی که در آن زمان مورد توجه خانمها قرار گرفته بود،تقریباً بدن نما بود و زیبایی سینه و باسن را بخوبی نشان می داد. در آن زمان موها را بطور طبیعی تری آرایش می کردند.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

* قطعه گمشده اي از پر پرواز كم است
يازده بار شمرديم و يكي باز كم است
اللهم عجل لوليك الفرج (9929***918)


* آقا جان: با اين دل شكسته ما را صبور كن
يا لااقل به خاطر زينب ظهور كن(8807***918)


* اي كاش ظرفيتي داشتم تا بتوانم او را بفهمم و از غفلت نجات يابم. آقا جان ادركني!
(7961***936)


* جان ما شيفتگان وصل شما مي طلبد
اين نه از بخت خود از لطف خدا مي طلبد
(8807***918)


* اگر حجاب ظهورت وجود پست من است
دعا بكن كه بميرم چرا نمي آيي؟ (4385***918)


* به چه مشعول كنم ديده دل را كه مدام
دل تو را مي طلبد، ديده تو را مي جويد(قاصدك)


* بيائيد با چشم هايي كه مي خواهد فردا مهدي موعود (عج) را ببيند گناه نكنيم. (9197***918)


* انتظار موعود
تمام خاك را گشتم به دنبال صداي تو
ببين باقي است روي لحظه هايم جاي پاي تو
تو را با تمام انتظارم جستجو كردم
كدامين جاده امشب مي گذارد سر به پاي تو
(4127***912)


* اي منتظر غمگين مباش قدري تحمل بايدت
پيش تر گردي به پا شد در افق گويي سواري مي رسد. (6496***919)


* روزهاي بي كسيمان كي به اتمام مي رسد؟
خورشيد بي تو بودنمان كي غروب مي كند
ما در انتظار فرج پير گشته ايم
چند سال در انتظار فرج راه مانده است
چشمان بي فروغ ما از خدا آرزو مي كند
دلهاي پر اميد ما تو را از خدا طلب مي كند
صلوات و التماس دعا (3678***918)

پيامك: (09183512499)

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة غافر آيات: 85 محل نزول: مکه
 
 
إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ 59 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ 60 اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ 61 ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ 62 كَذَلِكَ يُؤْفَكُ الَّذِينَ كَانُوا بِآيَاتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ 63 اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاء بِنَاء وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ 64 هُوَ الْحَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 65 قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَاءنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِن رَّبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ 66

 

ترجمه فارسي مکارم

روز قيامت به يقين آمدنى است، و شكى در آن نيست; ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند! «59» پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم! كسانى كه از عبادت من تكبر مى‏ورزند به زودى با ذلت وارد دوزخ مى‏شوند!» «60» خداوند كسى است كه شب را براى شما آفريد تا در آن بياساييد، و روز را روشنى‏بخش قرار داد; خداوند نسبت به مردم صاحب فضل و كرم است; ولى بيشتر مردم شكرگزارى نمى‏كنند! «61» اين است خداوند، پروردگار شما كه آفريننده همه چيز است; هيچ معبودى جز او نيست; با اين حال چگونه از راه حق منحرف مى‏شويد؟! «62» اينچنين كسانى كه آيات خدا را انكار مى‏كردند (از راه راست) منحرف مى‏شوند! «63» خداوند كسى است كه زمين را براى شما جايگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفى (بالاى سرتان); و شما را صورتگرى كرد، و صورتتان را نيكو آفريد; و از چيزهايى پاكيزه به شما روزى داد; اين است خداوند پروردگار شما! جاويد و پربركت است خداوندى كه پروردگار عالميان است! «64» زنده (واقعى) اوست; معبودى جز او نيست; پس او را بخوانيد در حالى كه دين خود را براى او خالص كرده‏ايد! ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است! «65» بگو: «من نهى شده‏ام از اينكه معبودهايى را كه شما غير از خدا مى‏خوانيد بپرستم، چون دلايل روشن از جانب پروردگارم براى من آمده است; و مامورم كه تنها در برابر پروردگار عالميان تسليم باشم!» «66»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

hadiajili@yahoo.com

با سلام
مطلبي در شماره قبلي شما از طرف دوست عزيزم،ن.ف نوشته شده كه اندكي تامل در آن لازم است.
اول اينكه نوشته بود فلسطينيها خون شيعه را پس فرستاده اند،من پيگيري كرده ام،اين متاسفانه شايعه اي بيشتر نيست كه برخي افرادي كه قصد تفرقه افكني دارند ابراز مي كنند،من از شما مي پرسم اگر شما يا عزيزتان در حال مرگ باشيد و منتظر خون آيا اصولا از كسي مي پرسيد كه اين خون از كجا آمده؟
دوم اينكه فرموديد ،اسرائيليها نسبت به داريوش ،پادشام ايران احترام مي كنند ،دوست عزيز اولا نسبت به كوروش چنين ، احساسي دارند آنهم نه بخاطر ايران و ايرانيان ،دوما بخاطر اينكه در يكي از جنگها، كوروش يهوديهاي اسير شده در بابل را آزاد مي كند،حتي برخي يهوديان ،كوروش را مسيح موعود مي دانند.بنابر اين بهتره كه به هر شايعه و حرفي گوش ندهيم و سطحي نگر نباشيم.ممنون.
دكنر آجيلي

 

 

a_f_57@yahoo.com

مساله روزانه

مساله:پرسش. آیا قضای روزه های مادرهم بر پسر بزرگتر واجب است؟
آیات عظام:امام،تبریزی،سیستانی و وحید:خیر واجب نیست
آیات عظام بهجت،صافی،فاضل، و نوری :بنابر احتیاط واجب باید به جا آورد
آیه الله مکارم: اگر از روی نافرمانی نبوده و توانایی بر قضا داشته،بر پسر بزرگتر واجب است آنها را به جا آورد،ولی اگر از روی نافرمانی بوده ، واجب نیست
آیه الله خامنه ای: آری واجب است
توضیح المسائل مراجع ، م 1390 ، 1712

دوستان عزیز سئوالات شرعی و نظرات خود را به آدرس ذیل ارسال فرمایند
a_f_57@yahoo.com
التماس دعا

 

 

hadi.bfd@gmail.com

عکسهای مربوط به برداشت گوجه فرنگی- روستای شهنیا-استان بوشهر

http://www.gigaimage.com/images/0o1tymbgzasfaut7wsz0.jpg
http://www.gigaimage.com/images/uwgnng0e2jx1n4xi4tw.jpg
http://www.gigaimage.com/images/nc47laagub4gg12duho.jpg
http://www.gigaimage.com/images/nqwxlximn8cjd58d8573.jpg
http://www.gigaimage.com/images/gg339ke28ewpakf3sgho.jpg
http://www.gigaimage.com/images/2jm2rqsbbyfql49tsxwl.jpg
http://www.gigaimage.com/images/swvpte5g74kuefk10i.jpg
http://www.gigaimage.com/images/p95fkc2dh61djkcqgwr.jpg
http://www.gigaimage.com/images/wr5mi3zv4pgchhtz7xwp.jpg
http://www.gigaimage.com/images/o3ritdiemcxk80va9u3.jpg
http://www.gigaimage.com/images/sgax1pr1gui2ns9twije.jpg
http://www.gigaimage.com/images/1l4q82csnl5bfkasylp7.jpg

 

 

orkide_83@yahoo.fr

۱. تمامی آقایون شدیدا گرفتار کار ومشکلات کاریخودشان هستند!
۲.در حالـی که شدیدا گرفتار کار و مشکلات کاری هستند، ولی در هر صورت همیشه وقت برای خانومها دارند !!!
۳.در حالـی که در هر صورت همیشه وقت برای خانومها دارند، ولی ادعا میکنند که آنها را به حساب نمیاورند !!!
۴.در حالی که ادعا میکنند که آنها را به حساب نمیاورند ، ولی همیشه یک نفر (بلکه چند نفر) تو دست و بالشان هست!!!
۵.در حالی که همیشه یک نفر (بلکه چند نفر) تو دست و بالشان هست، ولی باز هم شانس خودشان را روی تور کردن بقیه خانومها امتحان می کنند !!!

۶.در حالی که شانس خودشان را روی تور کردن بقیه خانومها امتحان می کنند، ولی وقتی زنی ترکشان می کند دستپاچه می شوند !!!
۷.در حالی که وقتی زنی ترکشان می کند دستپاچه می شوند، ولی باز هم درس عبرت نمی گیرند و هنوز هم می خواهند شانس خودشان را روی بقیه خانومها امتحان کنند اما نمی دانند که شانس فقط یک بار در خانه آدم را میزند ...!!!

 

 

aminfazlkazemi@yahoo.com

عيد ملت مستضعف، روزي است که مستکبرين دفن شوند.. 11/7/58 سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرين است؛ و تا اين سلطه طلبان بي فرهنگ در زمين هستند، مستضعفين به ارث خود که خداي تعالي که به آنها عنايت فرموده است نمي رسند.19/11/58 بايد اين نهضت در تمام عالم – نهضت مستضعف در مقابل مستکبر– در تمام عالم گسترده شود. ايران، مبدا، و نقطه اول و الگو براي همه ملت ها ي مستضعف (باشد). ملتهاي مستضعف ببينند که ايران با دست خالي و قدرت ايمان و با وحت کلمه تمسک به اسلام، در مقابل قدرت هاي بزرگ ايستاده و قدرت هاي بزرگ را شکست داد . 24/2/58 شما در اين مدتي که انقلاب کرديد و قيام کرديد خودتان باورتان آمد که به دولت هاي مستضعف و ملت هاي مستضعف هم باورانديد که مي شود در مقابل امريکاي جهان خوار و شوروي جهان خوار ايستادگي کرد . 31/1/60 جمهوري اسلامي ايران نبايد تحت هيچ شرايطي از اصول و آرمان هاي مقدس و الهي خود دست بردارد. ان شاءالله مردم سلحشور ايران کينه و خشم انقلابي و مقدس خويش را در سينه ها نگه داشته و شعله هاي ستم سوز ان را عليه شوروي جنايت کار و امريکاي جهان خوار و اذناب آنان به کار خواهند گرفت تا به لطف خداوند بزرگ پرچم اسلام ناب محمدي (ص) بر بام همه عالم قد برافرازد و مستضعفين و پابرهنگان و صالحان ، وارثان زمين گردند. 11/7/67

 

 

valialaee@yahoo.com

فرضیه هایی در مورد پایان دنیا

مجله «گرین دیلی» در مقاله ای با ارائه گزینه هایی به بررسی ۵ فرضیه ای پرداخته است که هر یک از آنها می توانند علت پایان دنیا باشند.

● ماشینها و هوش مصنوعی
این مقاله با بررسی فرضیه ای آغاز می شود که براساس آن ماشینها و هوش مصنوعی که امروزه دانشمندان نوروساینس با علاقه آن را دنبال می کنند، بر انسان برتری جویند و انسان و دنیا را به نابودی بکشانند.
دماسنج «گرین دیلی» در مورد احتمال وقوع این رویداد درجه یک به ۱۰ را نشان می دهد. در حقیقت احتمال بسیار کمی برای غلبه روباتها بر انسان در اثر فعل و انفعال بیشتر میان انسان و ماشین وجود دارد.

● سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر
دومین فرضیه نشان می دهد که زمین در اثر سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر، دچار یک حادثه بزرگ می شود و به این ترتیب همانگونه که دایناسورها با برخورد شهاب سنگ به زمین منقرض شدند، انسان نیز نابود می شود و دنیا پایان می یابد. دماسنج "گرین دیلی"، احتمال وقوع این پدیده را ۴ به ۱۰ نشان می دهد.

● بیماری فراگیر
سومین فرضیه پیشنهادی این سایت، احتمال خطر همه گیری یک بیماری کشنده را مطرح می کند که می تواند آنفولانزای پرندگان و یا ویروس جدیدی باشد که ممکن است از فردا به سرعت گسترش یابد و میلیونها نفر را در کوتاهترین زمان نابود کند. دماسنج رقم وقوع این پدیده را ۵ به ۱۰ نشان می دهد.

● تقاضای فراتر از عرضه نفت
فرضیه چهارم پیشنهاد می کند که وجود انسان می تواند به سبب پدیده «قله نفت» (Peak Oil) نابود شود. براساس این فرضیه تقاضای نفت سوختی از عرضه آن فراتر می رود. احتمال وقوع این پدیده ۶ به ۱۰ است.

● تغییرات آب و هوا
پنجمین فرضیه که از بالاترین رقم احتمال وقوع برخوردار است، برپایه تغییرات آب و هوایی استوار شده است. به طوری که دماسنج گرین دیلی در این مورد رقم ۸ به ۱۰ را نشان می دهد. براساس این فرضیه، گرم شدن بیش از حد زمین در آینده ای نه چندان دور می تواند خطرات بسیار جدی را به وجود آورد و انسان و تمام جانداران زمین را به ورطه نابودی بکشاند.

ولی علائی مراللو

 

 

sorkhpoosh@yahoo.com

باراک ؛ اوبا ماست ؟

وصله ناجور، اولین جمله ای است که دربار ه باراک حسین اوباما به ذهن خطور میکنند . یک سیاه بر راس حکمت کشوری که همیشه یک کشور سفید پوست نژاد پرست بوده و یک برده زاده رئیس جمهور نماد کاپتالیسم و سرمایه داری دنیا ، آیا به راستی اوباما با این شرایط میتوانندوارث خوبی برای حفظ ارزشهای امریکایها باشد !؟
جامعه آمریکا بعد از یک دوره رخوت و مشکلات سیاسی و اقتصادی احتیاج به یک هوای تازه ،جریان نوو یک نمایش شیک داشت که این شوالیه سیاه امریکا در روز تحلیف به خوبی از عهده این کار برآمد در قالب یه شومن نمایش خوبی داشت و به نظر تنها قابلیت قابل اعتناء اوباما همین شومنی او باشد .
دولت باراک به نظر دولتی مستعجل و شکننده است و همان طورکه در بالا گفته شد فقط برای انتقال یک دوره به دوره دیگر در حیات سیاسی امریکا شکل گرفته تا یکی از ناممکن های جامعه امریکا که شاید برای یک سری از طبقات فرودست جامعه آمریکا یک آرزو بود وهمانا داشتن یک رئیس جمهور سیاه به وقوع بپیوندد و بعد هم که نشان داده شد که این اتفاق آش دهان سوزی نبوده ،به بایگانی تاریخ سپرده شود، اتفاقی که برای جامعه نخبه و دانشگاهی آمریکا نیز قابل پیش بینی بود و تنها جمعیتی بودن که در انتخابات آرای بیشتری به صندوق رقیب انتخاباتی اوباما ، مک کین ریختند . عمر دولت اوباما ممکن است حتی به پایان دوره ریاست جمهوری نیز نرسد و او به سرنوشت کندی یا نیکسون دچار گرد .
اما در مورد سیاستهای که ممکن است اوباما در مورد ایران پیش بگیرد نیز خوش بینی خاصی وجود ندارد ، باراک حسین ؛ تنها سیاست مداری این روزها نام باراک را در نام و نشان خود به همراه دارد ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل و ازتندروترین یهودیان دولت اسرائیل است ورای 70 درصدی جامعه یهودی آمریکا به اوباما دمکرات، که به طور سنتی طرفدار حزب جمهوریخواه هستند در نوع خود جالب توجه است .
اما معروفترین زمام دار داری پسوند حسین ، صدام حسین رئیس جمهور مخلوع عراق بود که این وصله ناجور بودن باراک در اینجا نیزودر این ترکیب اسمی نیز نمود پیدا میکنند و در مجموع با همه این تفاسیر به نظر نمیاید که باراک نظر خوبی به ایران و سیاست های ایران داشته باشد و احتمال زیاد اوهم باما نیست!!؟

میلاد مصطفوی

 

.

alirezamajidi@gmail.com

موفقیت‌های خیره‌کننده توییتر و فرندفید

سال ۲۰۰۸، سال توییتر بود. بر اساس آمار comScore، تعداد بازدیدکننده‌های آمریکایی این سایت در ماه اکتبر به ۱/۴۵ میلیون نفر رسید. این در حالی بود که آمار بازدید جهانی این سایت در ماه سپتامبر، ۵/۶ میلیون نفر بود.
در سال ۲۰۰۸، تعداد بازدیدکنندگان سایت توییتر، ۱۶ برابر شد. توجه داشته باشید که این آمار صرفا مربوط به بازدید از خود سایت توییتر است و اگر آمار مربوط به توییت‌های درج شده در سایت‌ها و یا به عمل آماده با برنامه‌های دسکتاپ را در نظر بگیریم، به آمار بسیار بالاتری می‌رسیم. سال قبل تعداد توییت‌های انجام شده، از مرز یک میلیارد گذشت.
چند روز پیش اعلام شد که برای اولین بار تعداد بازدید از سایت توییتر از سایت دیگ هم پیشی گرفته است.
پس با توجه به چنین اعداد و آمار درخشانی بی‌جهت نیست که ارزش مادی توییتر بسیار بالا رفته باشد. گفته می‌شود که به تازگی فیس‌بوک، نیم میلیارد دلار برای خرید توییتر پیشنهاد کرده است.
در حال حاضر ارزش توییتر ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.
اما برادر توییتر یعنی فرندفید هم از چند مدت پیش، نشانه‌هایی از رشد مشابه توییتر را از خود بروز داده است. در حالی که در ژوئن ۲۰۰۸، ترافیک ماهانه این سایت، بیشتر از ۹۳ هزار نفر نبود، ترافیک ماه در دسامبر به ۹۵۰ هزار نفر رسید.
در این نمودار، رشد خیره‌کننده بازدیدکننده‌های فرندفید را می‌بینید:

منبع: techcrunch

 

 

helia_k48@yahoo.com

جملات فوق العاده زیبا

One song can spark a moment
يک آهنگ می تواند لحظه اي جديد را بسازد

One flower can wake the dream
يك گل ميتواند بهار را بياورد

One tree can start a forest
يك درخت می تواند آغاز يك جنگل باشد

One bird can herald spring
يك پرنده مي تواند نويد بخش بهار باشد

One smile begins a friendship
يك لبخند ميتواند سرآغاز يك دوستي باشد

One handclasp lifts a soul
يك دست دادن روح انسان را بزرگ ميكند

One star can guide a ship at sea
يك ستاره ميتواند كشتي را در دريا راهنمايي كند

One word can frame the goal
يك سخن می تواند چارچوب هدف را مشخص كند

One vote can change a nation
يك راي ميتواند سرنوشت يك ملت را عوض كنند

One sunbeam lights a room
يك پرتو كوچك آفتاب ميتواند اتاقي را روشن كند

One candle wipes out darkness
يك شمع ميتواند تاريكي را از ميان ببرد

One laugh will conquer gloom
يك خنده ميتواند افسردگي را محو كند

One hope will raise our spirits
يك اميد روحيه را بالا مي برد

One touch can show you care
يك دست دادن نگراني شما را مشخص ميكند

One voice can speak with wisdom
يك سخن ميتواند دانش شما را افزايش دهد

One heart can know what's true
يك قلب ميتواند حقيقت را تشخيص دهد

One life can make a difference
يك زندگي ميتواند متفاوت باشد

You see, it's up to you
شما ميبيني پس تصميم با شماست ( من آنچه شرط بلاغ است گفتم، تو خواه پند گير خواه ملال)
__________________
http://olinda.blogfa.com

 
 

niimaa@gmail.com

متروی لندن و متروی تهران در یک نگاه

چند وقته می‌خوام درباره سیستم متروی لندن بنویسم و وقت نمی‌شه. متروی لندن یا اون‌طور که این‌جایی‌ها بهش می‌گن آندرگراند، یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های حمل و نقل زیرزمینی در دنیاست و نزدیک به یک قرن و نیم قدمت داره. خط‌های متروی اینجا اون‌قدر زیاده که تقریباً می‌شه گفت به هر نقطه شهر دسترسی داریم. هر خط اسمی داره و توی نقشه با رنگ خاصی مشخص می‌شه. بعضی از این خطوط اهمیت استراتژیک دارن و منظم بودنشون خیلی مهمه. مثل خطی که از مرکز شهر می‌گذره و به همین علت به سنترال لاین معروفه و خطی که به سمت فرودگاه می‌ره. در واقع وقتی متروی اینجا رو با متروی تهران (نقشه) مقایسه می‌کنم، در اولین نگاه به نتیجه می‌رسم که اگه متروی تهران با این گستردگی در سطح شهر ساخته می‌شد، تهرونی‌ها هم مثل لندنی‌ها کمتر رغبت می‌کردن که ماشین خودشون رو ببرن بیرون. بعضی از ایستگاه‌های اینجا تقریباً هر یک دقیقه یک بار ترن دارن و البته بعضی‌هاشون که اهمیت کمتری دارن هر یک ربع یک بار یا بیشتر. اما بپردازیم به حواشی و چیزهای جالب‌تر.
- توی ایستگاه‌های پررفت‌وآمد قسمت‌هایی به شکل نیم‌دایره مشخص شده که توش نوازنده‌ای ساز خودش رو می‌زنه یا آواز خودش رو می‌خونه. (عکس)
- محاله توی ایستگاه‌های متروی اینجا بتونی سطل زباله پیدا کنی. از قرار معلوم بعد از بمب‌گذاری‌هایی که توی متروی اینجا شد، آشغالدونی‌ها رو برداشتن که کسی توشون چیزهای خطرناک نذاره.
- آگهی‌ها تبلیغاتی از در و دیوار ایستگاه‌ها بالا می‌رن. دیوار کنار پله‌برقی‌ها که تا قبل از این پر بود از آگهی‌های که تو کادر‌های مخصوص هستند، کم‌کم جای خودشون رو با نمایشگرهای دیجیتالی عوض می‌کنن که آگهی‌ها متحرک توشونه و وقتی روی پله در حال حرکتی و نمایشگرهای مختلف از جلوت حرکت می‌کنن، معمولاً هر نمایشگر داره ادامه داستان نمایشگر قبلی رو پخش می‌کنه که از داستان تبلیغاتی جا نمونی.
- خیلی از این آگهی‌ها بهترین مکان برای پیدا کردن برنامه نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، سینماها و تئاترها هستن و خیلی‌های دیگه‌شون یه جورهایی اثر هنری شمرده می‌شن.
- دو سه تا روزنامه رایگان توی مترو، یا جلوی ورودی مترو توزیع می‌شن که مهم‌ترینشون مترو، لایت و دِ لاندن پیپر هست.
- بیشتر مردم توی مترو در حال خوندن و مطالعه هستن. یه تعدادی از همین روزنامه‌های رایگان می‌خونن و بقیه‌شون هم یه کتاب دستشونه.
- ورود سگ، گربه، چمدون و دوچرخه‌های تاشو به متروی لندن ممنوع نیست. از این چیزها توی هر واگنی ممکنه ببینین.
- نقشه متروی لندن رو با نقشه متروی تهران مقایسه کنین. این نقشه از بس خط تو خطه که بعضی‌ها از توش کلی عکس حیوون و جک و جونور پیدا کردن.
- یکی از اماکن پرطرفدار برای خودکشی توی لندن، همین متروی لندنه. واسه همین هم این خودکشی‌ها کلی خبرساز می‌شن چون برای حمل‌ونقل ملت اختلال به وجود میاد.
- متروی لندن ایستگاه‌های متروک هم داره و البته ارواح مشهوری که ساکن این ایستگاه‌ها و ایستگاه‌های فعال هستن. خودتون بخونین.

 

 

jafar1350@yahoo.com

عجیب‌ترین نام‌های ایرانی كوششی است از خلاصه‌ی تحقیقات مركز آمار ایران در خصوص نام‌های نامتعارف و عجیب و غریب ایرانیان. آنچه كه در این نوشتار كوتاه بدان پرداخته می‌شود، نگاهی مصداقی دارد به تركیب نام‌های مرد/زن و بازتاب‌های جالب آن.

1- نام‌های در تضاد با جنسیت
تجزیه و تحلیل جنسیتی نام‌های نامتعارف نشان می‌دهد كه 70درصد نام‌هایی كه متناسب با زنان است برای مردان و 30درصد نام‌هایی كه متعلق به مردان است برای زنان به كار گرفته شده است.

مصادیق نام‌ها:
مهین‌رضا، زن، زاهدان
سینا، زن، آمل
پری‌تك، مرد، میناب
ولی‌بانو، مرد، تهران
پریا، مرد، زابل
یاسمین‌خان، مرد، میانه

2- نام‌های جغرافیایی
ساختار برخی دیگر از نام‌های نامتعارف نشان می‌دهد كه 70درصد از این نام‌ها متعلق به مردان بوده و برگرفته از مكان‌های جغرافیایی است.

مصادیق نام‌ها:
آمریكا، زن، آبادان
اروپا، مرد، همدان
دریاقلی، مرد، شهركرد
بغداد، مرد، بندرعباس
بوشهر، مرد، ممسنی
اهواز، مرد، اهر

3- نام‌های زمانی
در ساختار بسیاری از این نام‌ها، نشانه‌هایی از فصل، ماه، هفته، و روز دیده می‌شود. در این نمونه نیز باز هم مردها 82درصد این فراوانی را تشكیل می‌دهند.

مصادیق نام‌ها:
امروز، مرد، میانه
تیرماه، مرد، سراب
روزعلی، مرد، شهركرد
اذان وقت، مرد، اردبیل
فوری، زن، تهران
شب‌چراغ، زن، ایذه

4- نام‌های حیوانی
ساختار این نام‌ها برگرفته یا تلفیقی از نام‌های مركب یا مستقل حیوانات است. این نام‌ها 80درصد متعلق به مردان و 20درصد متعلق به زنان است. تجزیه و تحلیل این اسامی نشان می‌دهد كه 61درصد اسامی پستانداران، 30درصد پرندگان، 51درصد خزندگان است.

مصادیق نام‌ها:
پشه، مرد، سركان
تیله‌گرگ، مرد، یاسوج
سیدگرگ‌الله، مرد، ممسنی
ساس، مرد، شیراز
بزعلی، مرد، درگز
كلاغ، مرد، كهنوج

5- نام‌های نباتی
این‌گونه نام‌ها از پسوند یا پیشوند نباتی گرفته شده است.. در این بین سهم زنان بیشتر از موارد دیگر در حدود 40درصد است. تفكیك این نام‌ها برای مشخص شدن جنسیت بسیار مشكل است.

مصادیق نام‌ها:
انگور، مرد، ایرانشهر
تریاك، مرد، رامهرمز
زردآلو، مرد، خرم‌آباد
فلفل، مرد، ممسنی
گیلاس، زن، اردبیل
نخود، زن، میناب

6- نام‌های وصفی
این‌گونه نام‌ها از صفات مختف گرفته شده است. نسبت این‌گونه نام‌ها در میان مردان بیشتر از زنان است.

مصادیق نام‌ها:
روسپی، زن، مرودشت
قیمتی، زن، سنقر
سوخته، مرد، فارسان
فقیر، مرد، لنجان
فتنه، زن، سیرجان
قاچاق، مرد، الشتر

 

 

moshka22000@yahoo.com

لبخند

بسياري از مردم كتاب "شاهزاده كوچولو " اثر اگزوپري " را مي شناسند. اما شايد همه ندانند كه او خلبان جنگي بود و با نازيها جنگيد وكشته شد . قبل از شروع جنگ جهاني دوم اگزوپري در اسپانيا با ديكتاتوري فرانكو مي جنگيد . او تجربه هاي حيرت آو خود را در مجموعه ا ي به نام لبخند گرد آوري كرده است . در يكي از خاطراتش مي نويسد كه او را اسير كردند و به زندان انداختند او كه از روي رفتارهاي خشونت آميز نگهبانها حدس زده بود كه روز بعد اعدامش خواهند كرد مينويسد :" مطمئن بودم كه مرا اعدام خواهند كرد به همين دليل بشدت نگران بودم . جيبهايم را گشتم تا شايد سيگاري پيدا كنم كه از زير دست آنها كه حسابي لباسهايم را گشته بودند در رفته باشد يكي پيدا كردم وبا دست هاي لرزان آن را به لبهايم گذاشتم ولي كبريت نداشتم . از ميان نرده ها به زندانبانم نگاه كردم . او حتي نگاهي هم به من نينداخت درست مانند يك مجسمه آنجا ايستاده بود . فرياد زدم "هي رفيق كبريت داري؟ " به من نگاه كرد شانه هايش را بالا انداخت وبه طرفم آمد . نزديك تر كه آمد و كبريتش را روشن كرد بي اختيار نگاهش به نگاه من دوخته شد .لبخند زدم ونمي دانم چرا؟ شايد از شدت اضطراب، شايد به خاطر اين كه خيلي به او نزديك بودم و نمي توانستم لبخند نزنم . در هر حال لبخند زدم وانگار نوري فاصله بين دلهاي ما را پر كرد ميدانستم كه او به هيچ وجه چنين چيزي را نميخواهد ....ولي گرماي لبخند من از ميله ها گذشت وبه او رسيد و روي لبهاي او هم لبخند شكفت . سيگارم را روشن كرد ولي نرفت و همانجا ايستاد مستقيم در چشمهايم نگاه كرد و لبخند زد من حالا با علم به اينكه او نه يك نگهبان زندان كه يك انسان است به او لبخند زدم نگاه او حال و هواي ديگري پيدا كرده بود .
پرسيد: " بچه داري؟ " با دستهاي لرزان كيف پولم را بيرون آوردم وعكس اعضاي خانواده ام را به او نشان دادم وگفتم :" اره ايناهاش " او هم عكس بچه هايش را به من نشان داد ودرباره نقشه ها و آرزوهايي كه براي آنها داشت برايم صحبت كرد. اشك به چشمهايم هجوم آورد . گفتم كه مي ترسم ديگر هرگز خانواده ام را نبينم.. ديگر نبينم كه بچه هايم چطور بزرگ مي شوند . چشم هاي او هم پر از اشك شدند. ناگهان بي آنكه كه حرفي بزند . قفل در سلول مرا باز كرد ومرا بيرون برد. بعد هم مرا بيرون زندان و جاده پشتي آن كه به شهر منتهي مي شد هدايت كرد نزديك شهر كه رسيديم تنهايم گذاشت و برگشت بي آنكه كلمه اي حرف بزند.

يك لبخند زندگي مرا نجات داد
بله لبخند بدون برنامه ريزي بدون حسابگري لبخندي طبيعي زيباترين پل ارتباطي آدم هاست ما لايه هايي را براي حفاظت از خود مي سازيم . لايه مدارج علمي و مدارك دانشگاهي ، لايه موقعيت شغلي واين كه دوست داريم ما را آن گونه ببينند كه نيستيم . زير همه اين لايه ها من حقيقي وارزشمند نهفته است. من ترسي ندارم از اين كه آن را روح بنامم من ايمان دارم كه روح هاي انسان ها است كه با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند و اين روح ها با يكديگر هيچ خصومتي ندارد. متاسفانه روح ما در زير لايه هايي ساخته و پرداخته خود ما كه در ساخته شدنشان دقت هولناكي هم به خرج مي دهيم ما از يكديگر جدا مي سازند و بين ما فاصله هايي را پديد مي آورند وسبب تنهايي و انزوايي ما مي شوند."
داستان اگزوپري داستان لحظه جادويي پيوند دو روح است آدمي به هنگام عاشق شدن ونگاه كردن به يك نوزاد اين پيوند روحاني را احساس مي كند. وقتي كودكي را مي بينيم چرا لبخند مي زنيم؟ چون انسان را پيش روي خود مي بينيم كه هيچ يك از لايه هايي را كه نام برديم روي من طبيعي خود نكشيده است و با هم وجود خود و بي هيچ شائبه اي به ما لبخند مي زند و آن روح كودكانه درون ماست كه در واقع به لبخند او پاسخ مي‌دهد

 

 

shayan_dl1384@yahoo.com

شغل دوم ستارگان فوتبال!

۱- نکونام در راه واردات عطر و پوشاک جواد نکونام . خوش پوشي و خوش تيپي ، هم مي تواند براي آدم دردسر ساز شود و هم کارساز، فعلاً که براي جواد بدجوري کارساز و پولساز شده و جواد در امر واردات عطر و پوشاک فعاليت خوبي دارد. ضمناً آقا جواد به اتفاق چند تن از دوستانش يک شرکت توليد پوشاک و لوازم ورزشي تاسيس کرده است.
 2- نکيسا رستوران دارد! روح لطيف نيما نکيسا ، او را وارد عرصه هنر کرده و آنطور که شنيده ايم بزودي کاست سنگربان سابق تيم ملي روانه بازار موسيقي خواهد شد. البته فعاليت غير ورزشي نکيسا فقط به هنر و موسيقي ختم نمي شود . نيم خان با همکاري پدرش اداره يک رستوران سيک و مدرن را در خيابان فراهاني برعهده دارد. خوش تيپي نيما باعث شده کار و کاسبي اش بگيرد.
 3- گل محمدي صاحب يک آرايشگاه مجهز يحيي گل محمدي ، مدافع اسبق تیم صباباطری از آن دست فوتباليست هايي است که همواره دور حاشيه را خط کشيده و بي سر و صدا به زندگي و کار خود مشغول است . او به همين چند روزه شهرت و قدرت دلخوش نکرده و اداره يک آرايشگاه مجهز به نام هنر پرشيا را بر عهده دارد.. ضمن اينکه آقا يحيي در امور خيريه نيز پيشقدم است و آنطور که شنيده ايم هزينه يک موسسه خيريه را تامين مي کند.
4- باقري ، بازرگان فرش ! کريم باقري ، هافبک صاحب نام تيم پرسپوليس ، که زماني فوتبالش هم مثل فرش شهرش زبانزد عام و خاص بود در کنار شوت زدن و دويدن و پاس دادن در زمين چمن در امر صادرات فرش و ارز آوري براي کشور تجربه و تبحر بالايي دارد. کريم خان همراه پدر همسرش يکي از تجار معروف فرش ايران و به خصوص تبريز در دنياست!
 5- دين محمدي ، کاسب در ميلاد نور چندين سال حضور در استقلال و سابقه حضور دو ساله در فوتبال باشگاهي آلمان ، گذشته از تجربيات فني و حرفه اي فراوان براي سيروس خان ، از لحاظ مادي هم براي هافبک ريز نقش پگاهي ها سودآور بود. سيروس ، سرمايه اش را که هم ريالي است و هم ارزي در کار توليد پوشاک به کار انداخته و يک موسسه توليد پوشاک را اداره مي کند . البته يک باب مغازه در پاساژ ميلاد نور و در جوار هم قطاراني چون ميناوند ، پيرواني و دايي نيز از ديگر سرمايه گذاري هاي جناب سيروس خان است که در آن به عرضه پوشاک ورزشي مي پردازد
6- تجارت تهران در قبضه دايي علي دايي ، سر مربي تيم ملي همانطور که در زمين سبز عناوين و رکوردهاي ملي و بين المللي را تصاحب کرده ، در زمينه سودآور اقتصادي سرمايه گذاري هاي کلاني انجام داده است . مشارکت در ساخت يک شهرک توريستي در اطراف چالوس ، مالکيت چندين فروشگاه و گالري کفش و لباس در مراکز خريد يوسف آباد ، منيريه ، ميدان محسني و ميلاد نور و همچنين اداره موسسه توليدي پوشاک ورزشي دايي ، مشغله هايي است که بعد از فوتبال ذهن دايي را به خود مشغول کرده است.
 7- نيکبخت پوشاک توليد مي کند ! عليرضا نيکبخت واحدي ، مهاجم برسبوليس بيشتر از آنکه به فکر آينده اش باشد ، به تيپ و مد و ظاهرش مي رسد و فرصت چنداني براي پرداختن به امور تجاري ندارد . البته گويا به تازگي شم تجاري نيکي هم تقويت شده و شنيديم وي در يک موسسه توليد پوشاک مشارکت و سرمايه گذاري کرده است. البته حالا که او به ليگ امارات رفته و عضو تيم الوصل شده ، بيشتر از اينها مي تواند به فکر آينده اش باشد.
 8- خداداد مسلط در تجارت جهاني ! خداداد عزيزي ، مربي بيام همانطور که در زمين فوتبال تند و تيز است ، در عرصه تجارت نيز يد طولايي دارد و به قول معروف زير و بم کار را مي داند . خداداد علاوه بر مالکيت يک گالري طلافروشي در خيابان کريم خان زند ، صاحب يک شرکت توليد قطعات يدکي اتومبيل در سنگاپور نيز هست و در دبي هم سرمايه گذاري هاي خوبي انجام داده و فعلاً او تنها رقيب علي دايي است.
 9- خطيبي ورزشگاه مي سازد! رسول خطيبي ، مهاجم آذري تيم سپاهان اصفهان آنقدر به فوتبال و توپ و تور علاقه دارد که حتي سرمايه گذاري هايش هم يکجوري به فوتبال و ورزش ربط پيدا مي کند . مهاجم تبريزي سپاهان ، پروژه ساخت يک مجموعه ورزشي را در تبريز آغاز کرده و نظارت بر چگونگي انجام کار اين مجموعه و تامين هزينه هاي آن مهمترين مشغله خطيبي بعد از فوتبال است..
 10- پژمان در آستانه آپارتمان سازي ! پژمان نوري ، هافبک تيم پیروزی پسر ارشد خانواده اي است که املاک زيادي در شمال دارند اما پژمان علاقه اي به کشاورزي و زمين داري ندارد. از قرار معلوم پژمان هم نان را در ساخت و ساز مي بيند. او قصد دارد در قطعه زميني که در اختيارش است ، آپارتمان سازي کند البته در فصل بهار! در اين مدتي هم که بيکار بوده سرش با خواهرزاده اش و مراقبت و پرستاري از او گرم بوده ، مثل اينکه پژمان خان در رشته پرستاري استعداد بسيار خوبي دارد!
11- کعبي براي خودش ارباب است حسن کعبي ، هافبک ملي پوش تيم ملي هم سود و پول را در صنعت پر رونق خريد و فروش ملک و ساخت و ساز ديده است . آنطور که خود حسين مي گفت او چند باب مغازه و منزل دارد که با اجاره و رهن آنها کاسبي کوچکي براي خودش دست و پا کرده است.
12- سر و کار منصوريان با کامپيوتر ! عليرضا منصوريان ، هافبک اسبق استقلال ، دو سال حضور در آلمان و فوتبال ماشيني و حساب شده ژرمن ها ، حسابگري علي منصوريان را هم تقويت کرد ، به طوري که اين بازيکن مارک هايش را در بازار پر رونق کامپيوتر سرمايه گذاري کرد. اگر خريدار قطعات و لوازم کامپوتر هستيد ، حتماً سري به فروشگاه منصوريان واقع در چهار راه ولي عصر بزنيد.
13- جمشيدي گالري عطر و ادکلن دارد پژمان جمشيدي ، هافبک تيم پاس علاوه بر اينکه بعد از چندين سال تحصيل در رشته عمران هنوز موفق به اخذ مدرک نشده و دائماً به خاطر پاس کردن واحدهاي درسي دنبال اساتيد خود است ، بخشي از وقتش را هم در گالري عطر و ادکلن فروشي اش که در کرج واقع است ، مي گذراند.
14- هاشمي نسب در فکر افتتاح پيتزافروشي مهدي هاشمي نسب ، مدافع \يام خراسان و بازيکن پر شر و شور سالهاي گذشته استقلال و پرسپوليس حالا به يک بازيکن بي حاشيه و آرام تبديل شده و حسابي به فکر آينده خود است . واردات لوازم آرايشي و بهداشتي آقا مهدي را راضي نکرده و حالا او قصد دارد يک پيتزافروشي داير کند ، البته اينکه کجا و با کي هنوز معلوم نيست ، اما احتمالاً يکي از پر رونق ترين پيتزافروشي هاي تهران از آن گلزن ترين مدافع فوتبال ايران خواهد شد.
 15- پيتزافروشي برزگر غوغا مي کند محمد برزگر ، در عرصه کار و فعاليت غير ورزشي ، بسيار کوشاست . محمدآقا در خيابان گيشا يک پيتزا فروشي شيک و پررونق دارد
 16 – اکبري شغل نان و آب داري دارد به نظر مي رسد ، شم اقتصادي فوتباليست ها خيلي بالاست . چون يدا... اکبري هم مثل بعضي از همقطارانش ، سرمايه اش را در کار ساخت و ساز ساختمان که سود کلاني هم دارد ، به کار انداخته است. خدا کند معماري يدي هم مثل فوتبالش ظريف و خوب باشد.
 17- پيرواني سهامدار جورابان افشين پيرواني ، حتماً تاکنون پيراهن و پوشاک ورزشي با مارک جورابان را ديده ايد ! حتماً هم مي دانيد بخشي از سهام اين شرکت معتبر توليد پوشاک ورزشي متعلق به افشين خان است. البته مشارکت در توليدي جورابان يکي از مشغله هاي پيرواني است و مدافع شيرازي سرخپوشان يک گالري پوشاک و کفش ورزشي هم در ميدان محسني دارد.
 18- کاويانپور ، نمايشگاه دار اتومبيل حامد کاويانپور ، هافبک سابق ملي پوش تيم پرسپوليس بعد از بازگشت از امارات و حضور مجدد در پرسپوليس ، يک مدرسه فوتبال تاسيس کرد که همه امکانات و سهام آن متعلق به خودش است. در کنار آموزش فوتبال به نونهالان علاقمند ، آقا حامد ، در کار خريد و فروش اتومبيل هم فعال است و اتفاقاً اتومبيل هاي لوکس و گرانقيمتي هم در دست و بالش دارد.
 19- استيلي با پيرواني شريک است . حميد استيلي ، مربي سابق تيم پرسپوليس نيز مثل همبازي سابقش ( افشين پيرواني ) در بخشي از سهام شرکت توليدي جورابان شريک است اما اينکه چند درصد از سهام شرکت توليدي جورابان شريک است اما اينکه چند درصد از سهام متعلق به حميدخان است ما بي اطلاعيم . ضمن اينکه حميدخان در امر تجارت وادرات کالا هم کم و بيش فعاليت دارد
عليرضا نيکبخت واحدي ، مهاجم برسبوليس بيشتر از آنکه به فکر آينده اش باشد ، به تيپ و مد و ظاهرش مي رسد و فرصت چنداني براي پرداختن به امور تجاري ندارد . البته گويا به تازگي شم تجاري نيکي هم تقويت شده و شنيديم وي در يک موسسه توليد پوشاک مشارکت و سرمايه گذاري کرده است. البته حالا که او به ليگ امارات رفته و عضو تيم الوصل شده ، بيشتر از اينها مي تواند به فکر آينده اش باشد.

 

 

haj_hoseini@yahoo.com

به ياد شهدا
انسانهايي كه مردي را مردانه تفسير كردند
 

هوالمحبوب

يادمه سه سال پيش اين مطلب رو نوشتم اما هنوز هر صبح جمعه كه بهشت زهرا مي رم قصه ديدار من با دوستام و درد دلهام ادامه داره اين روزا وقتي سر مزار اين دوستام مي شينم بهشون اعتراض مي كنم يعني چي انگار نه انگار اينهمه التماس اينهمه دلتنگي چرا دعا نمي كنيد بيام  به خدا دلم براي همتون يه ذره شده .
ديگه وقتي توي بهشت زهرا بين مزار شهدا قدم مي زنم وقتي باد توي پرچمهاي قشنگ ايران و ياحسين (ع)و يا ابوالفضل (س)سر مزار اونها مي وزد و آنها را تكان مي دهد مي رم توي صف رزمنده ها توي جبهه ها انگار همه اونها پرچم بدست هنوز رو به خميني آن پير و مراد عاشقان فرياد مي زنند ما همه سرباز تو ايم خميني گوش به فرمان توايم خميني  باور كنيد عشق رو مي شه توي تك تك چهره هاي اين شهدا در بالاي مزارشان ديد

با سلام
سالهای عمرم داره سپری می شه رنگ سفيد بيشتر موهايم را گرفته بقول بعضی از دوستان ديگه افتادم تو سرازيری رفتن اما وقتی به گذشته نگاه می کنم دلم سخت می گيره برای کارهايی که انجام دادم و برای  کارهايی که بايد انجام ميدادم ولی انجام ندادم روزهای سختی را پشت سر گذاشتم چه از روزهای سخت اول انقلاب و چه روزهايی نخست پيروزی انقلاب و خبر شهادتهای دوستانم در کردستان ،عمرم چون برق و باد گذشت هفته گذشته مثل خيلی از جمعه های گذشته به عشق ديدار دوستانم به بهشت زهرا رفته بودم و طبق معمول قطعه ۲۴ پاتوق هميشگيم وبعدش قطعه ۵۳

شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادي وصولشان  عند ربهم يرزقونند (شهيدآويني)

اين هفته وقتی مثل هميشه اول  برای شکايت سر خاک يکی از دوستام رفته بودم که بنحوی سرنوشت من با شهادت او گره خورده بود تنها تونستم يک فاتحه بخوانم و نگاهی به صورت زيبايش بياندازم و بگويم دلم برات خيلی تنگ شده اونقدر تنگ که تحمل اين قفس رو ندارم و برای اومدن لحظه شماری می کنم تا اونجا برات بگم اينجا خيلی از آدما از دينداری تنها پوسته ای را دارند ديگه عشق معنای قشنگ اون روزا رو نداره تا برات بگم غيرت برای بعضی ها تنها يه شعار شده تا برات بگم شرف ديگه قصه ای شده برای آدمای تو قصه ها  آره اونم مثل هميشه با نگاه پر از محبتش منو نگاه می کرد و لبخند قشنگشو تحويل من می داد انگاری می گفت سيد باز کم آوردی  می دونيد بعضی موقعها هم زير نگاه سنگين اين شهيد خورد می شم بعضی موقعها احساس می کنم خيلی عقب افتادم خيلی اونقدر که ديگه با هيچی نمی تونم خودمو به اون برسونم وقتی هم که می خوام ازش خداحافظی کنم هميشه احساس شرم می کنم نمی دونم چرا  ، يواش يواش از کنار قبر اون که فاصله کمی با قبر شهيد چمران و بروجردی و رضا چراغی داره فاصله می گيرم و يواش يواش مثل هميشه رفتم سر قبر رفقايی که هرگز بودن در کنارشون از حافظه ام پاک نمی شه

رضا چراغی عزيز با اون چهره زيباش يادش بخير کنار دستش هم فرمانده عزيزم بروجرودی آرميده يادش بخير سال ۵۹ بود شهيد بروجردی اومده بود مريوان به عنوان سرکشی و پاتوقش هم مقر ما بود يک شب طبق معمول ساعت ۱۲ شب برای گشت شبانه به خيابون زده بودم ناگهان ديدم از کنار پياده رو يک نفر يواش يواش عبور می کند نزديکش که رسيدم ديدم شهيد بروجردی است سلام کردم خيلی دوستش داشتم ازش سوال کردم برادر بروجردی کجا بوديد سرشو که بالا گرفت مجذوب چشمهای مهربانش شدم و او با مهربانی گفت منزل دوستان پيشمرگ مسلمان کرد بودم گفتم برادر بروجردی مواظب خودتون باشيد چرا تنها و اون تنها خنده ای کرد و به سمت مقر رفت هنوزم سر قبرش که می رم اون خنده قشنگو می شه توصورت زيبايش و با اون ريشهای بورش ديد بروجردی برای من مفهوم عشق و داشت يادش بخير

شهيد عزيز بروجردي

و سه چها تا قبر اون طرفتر قبر شهيد عباس کريمی قرار دارد منو عباس با هم تو يک واحد بوديم و کلی با هم کر کری داشتيم ماها بچه تهرون بوديم واونا بچه کاشون روزی که وارد منطقه مريوان شديم واحد ما تشکيل شده بود از دو سه نفر من تازه ۱۶ سالم تمام شده بود و بعد از چند ماه عباس کريمی به واحد ما ملحق شده اون موقعها بحث بين طرفداران بنی صدر و مخالفينش گرم بود و ما هم تو جلسات خودمون معمولا کلی با هم بحث داشتيم يادش بخير و بعد از مدتها عباس به اتفاق برادر احمد به جنوب رفت و تیپ محمد رسول الله (ص) را تشکيل دادند هيچ وقت يادم نمی ره سر عمليات والفجر ۴ بود اگر اشتباه نکرده باشم لشگر حضرت رسول منطقه مريوان بود من با پيکان برای ماموريتی رفته بودم اروميه و موقع برگشتن از طريق بانه زدم به خط عمليات واز توی خط زير آتش دشمن به سمت مريوان رفتم از بعضی از بچه های لشگر سراغ عباس کريمی رو گرفتم گفتند فرمانده تیپ سلمان شده نزديک مريوان ونزديک پنجوين به مقر تیپ سلمان رفتم همونجا يکی از دوستانم رو که بعدا شهيد شد به نام شهيد نيکخواه را ديدم بعد از حال و احوالپرسی از اون پرسيدم از عباس کريمی خبری نداری و اون گفت اتفاقا عباس کريمی الان همينجا همين چادری هست که کنارش ايستاده ايم و داخل چادر است برو ببينش ظاهرا با من شوخی کرد و به من نگفت عباس کل فرمانده هان گردانهای تیپ رو جمع کرده و داره با اونا صحبت می کنه منم درب چادرو باز کردم و رفتم تو يک دفعه ديدم حاج عباس اونور چادر نشسته و اطرافش فرماندهان گردانها حلقه زده اند و کالک عمليات جلوشون پهنه و يک دفعه همه برگشتند منو نگاه کردند از خجالت سرخ شدم وفقط باسر سلامی کردم و از چادر خارج شدم بفاصله يک دقيقه حاج عباس از چادر اومد بيرون منو بغل کرد و بوسيد وگفت عليرضا اينجا چيکار می کنی وقتی قصه اومدنم رو با پيکان براش گفتم کلی خنديد و گفت تو هيچوقت نمی خواهی از ماجراجويی دست برداری و اون آخرين باری بود که من اونو ديدم و از اون خداحافظی کردم حالا هر وقت ميام بهشت زهرا وقتی بالا سرقبرش می رسم و عکس قشنگشو با  اون خنده هميشگی می بينم فقط نگاهش می کنم و بغضم می ترکه ومثل حالا گريه امونم نمی ده  فقط می گم  عباس جون منو يادت نره من هنوز همون عليرضام  

شهيد عباس كريمي

يادمه از زمانی که خودمو شناختم سرم تو کتاب بوده يه زمانی تو همون دوران ابتدايی تمام کتابهای تو رديف سنی خودمو تو کتابخونه پارک لاله خونده بودم بحدی که ديگه وقتی می رفتم کتابخانه تنها ميتوانستم کتابهايی رو امانت بگيرم که متعلق به سنينی بيش از من بود و خيلی رمان و داستان می خوندم و هميشه آرزو داشتم روزی بتونم نويسنده بشم من با قهرمانان داستانهای کتابهايی که می خوندم زندگی می کردم قبل از اينکه به سراغ کتابهای مذهبی در دوران راهنمايی برم تنها کتابهای داستان می خوندم ديگه همه فاميل منومی شناختند يعنی هر وقت من به جايی می رفتم و در آن خونه کتابی را که خوشم ميومد پيدا می کردم ديگه از همه جدا می شدم و همه می دونستند من ديگه نه غذا می خورم و نه صدای کسی را می شنوم چون من به دنيايی می رفتم که اون موضوع داستان بود و حالا بعد از گذشت چهل و اندی سال از عمرم می بينم زندگی خودم شبيه همون کتابهايی شده که سالهای گذشته اونها را خونده بودم و شايد بعضی مواقع داستان زندگی افرادی همچون من  بسيار هيجان آميزتر و رمانتيکتر و آميخته به يک تراژدی تلخ و شيرين است و شايد هرگز در قالب کتابی نوشته نشود اما هنوز ما هستيم در دنيايی که انگار به اين دنيا تعلقی نداريم و يا از اين زمان نيستيم  می دونيد اين روزها تنها زمانی کمی آروم می شم که می رم سر قبر دوستام و با ديدن صورتهای زيبای اونا باور می کنم ما هم بايد بريم شايد زودتر از اونی که فکر می کنيم  دعامون کنيد فقط هنگام رفتن روسياه نزد دوستامون نريم . منو ببخشيد

شهيد داود عجب گل

روزگاري من شدم او (شهيد داود عجب گل)

شهيد جلال آقا كثيري

دوست شهيدم جلال آقا كثيري

و به ياد همه دوستان و اقوام شهيدم  حاج سعيد افضلي فر (شوهر خواهر مهربانم)، محمد افضلي فر (خواهرزاده عزيزم)  غلامرضا مهدي سلطاني (پسر دايي گلم) و دوستان شهيدم ، رضا دستواره ،صادق سرابي نوبخت ، مهدي هدايتي ،اسماعيل حاج نوروزي ،حمدالله مرادي، همه و همه و به ياد معلم شهيدم مرتضي توپچي

و روزگاری بايد مقابل شهدا قرار بگيريم و نگاهشان را پاسخ گوييم براستی چه پاسخی داريم به نگاه پرسشگر آنها بدهیم؟
www.hajreza.ir

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2009  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

8 بهمن / 27 ژانويه / 30 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
8 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
شكست نهايي مروان از ابومسلم خراساني

در جنگ دو روزه ــ 26 و 27 ژانويه ــ سال 750 ميلادي كه در كنار رودخانه «زاب» ميان نيروهاي ابومسلم خراساني و لشكريان مروان ( آخرين حكمران امويان شرق) روي داد، مروان شكست خورد و به مصر گريخت و در آنجا كشته شد. ابومسلم (متولد اصفهان) كه بر ضد حكومت امويان بپاخاسته بود سال پيش از اين (749 ميلادي ــ 128 هجري خورشيدي) هم ارتش امويان را شكست داده بود و پس از اين پيروزي، مروان را از خلافت خلع و آن را به ابوالعباس سفاح منتقل كرده بود. بسياري از مورخان، اين سال را آغاز خلافت عباسيان و گسترش نفود ايرانيان در امور حكومت نوشته اند. طولي نكشيد كه مركز خلافت نيز از شهر دمشق به شهر تازه ساز بغداد واقع در 36 كيلومتري شمال مدائن (تيسفون) پايتخت پيشين ايران منتقل شد. نام« بغداد» كه در زمان ساسانيان يك روستا و درختستان بود تغيير داده نشده است كه «بغ» در فارسي ميانه به معناي «خدا» و «داد» از مصدر دادن است كه جمع دو كلمه معناي «هديه خدا» را مي رساند.

 

زادروز شاه عباس

شاه عباس با کلاهي که خود طرح تهيه آن را داده بود

بيست و هفتم ژانويه زاد روز شاه عباس است. تولد و وفات شاه عباس در ژانويه اتفاق افتاده است. وي در27 ژانويه 1556 به دنيا آمد و در 19 ژانويه سال 1629 فوت شد.
     مورخان متفق القول گفته اند كه سياستهاي داخلي و خارجي او مشابهت زياد به طرحهايي داشت كه هزار سال پيش از وي توسط خسرو انوشيروان (انوشيروان دادگر) به اجرا درآمده بود. شاه عباس كه از جانب پدر فرماندار خراسان بود و درشهر هرات حاكم نشين خراسان بسر مي برد پس از آن كه شنيد كه سران قزلباش پدر نابيناي او را آلت دست قرار داده و مادرش «مهدعليا» را كه مانع سوء استفاده هاي ايشان بود كشته اند با لشكر خراسان به قزوين رفت و برضد پدر كودتا كرد و شاه شد و دست قزلباش را به تدريج از كارها كوتاه كرد.

 

... و «برنو» تفنگ ارتش ايران شد

برنو بلند و كوتاه ساخت ايران

هفتم بهمن ماه 1309 (27 ژانويه 1930) درپي يك بررسي طولاني، شاه وقت كه فرمانده كل نيروهاي مسلح بود موافقت كرد كه «ماوزر Mauser» ساخت آلمان پس از يك دوره آزمايش چندساله، تفنگ رسمي ارتش ايران شود. اين آزمايش روي ماوزرهاي «وي. زي 24 ـ VZ » يعني ماوزر ساخت سال 1924 صورت گرفت و ستاد ارتش در سال 1934 (1313) به آن نمره قبولي داد. از آن پس ماوزر كه توليد انبوه آن از سال 1898 (110 سال پيش) در «اوبرنادورف» آلمان آغاز شده بود و در طول جنگ جهاني اول به عنوان دقيقترين و خوشدست ترين تفنگ سبك بكار رفته بود جاي تفنگهاي روسي (ناگانت = نوغان) و انگليسي و ... را در ارتش ايران گرفت. اين تفنگ توسط دو برادر آلماني به نام هاي «پتر پل» و «ويلهلم» ماوزر Mauser Brothers براي ارتش آلمان ساخته شده بود. كارخانه ماوزر بعدا شعبه خود را در شهر «برنو» واقع در ايالت موراوياي چك اسلواكي داير كرد و دولت ايران كه مشتري كمپاني «اشكودا» بود ترجيح داد كه تفنگهاي ماوزر ساخت شهر برنو Brno را خريداري كند و از آن پس در ايران نام «برنو» بر تفنگهاي ماوزر گذارده شد كه پنج تير و تك تير بودند. از دهه 1940، ايران خود دست به ساختن برنو زد و آن را در كارخانه هاي تسليحات (معروف به مسلسل سازي واقع در نزديكي دوشان تپه) و در دو نوع ساخت: برنو كوتاه و برنو معمولي. ميان دو جنگ اول و دوم جهاني بيش از يك ميليون ماوزر در آلمان و شهر برنو ساخته شد كه علاوه بر 11 لشكر پياده در ورماخت، ارتشهاي ژاپن و روماني هم به آن مجهز شده بودند. از اواخر دهه 1950 (سال 1957) به تدريج تفنگهاي نيمه خودكار آمريكايي «ام ـ 1» M_1 جاي برنو را در ارتش ايران گرفت. تفنگ «ام ـ1» كاليبر 30 در سال 1938 توسط مهندسي به نام «جان گارند John Garand» ساخته شده بود و ارتش آمريكا از آنها در جنگ جهاني دوم و جنگ كره استفاده كرده بود. ارتش آمريكا تا دهه 1960 به تدريج تفنگها «ام ـ 14» و بعدا «ام ـ 16» را در واحدهاي خود جانشين «ام ـ 1» كرده بود. از دهه 1970 ارتش ايران به وارد كردن تفنگHeckler&Koch G_3 هكلر و كخ (ژ ـ 3) و بعدا كالاشنيكوف Kalashnikov دست زد و .... اينك از برنو به علت زيبايي به عنوان تفنگ تشريفاتي استفاده مي شود. پس از خيانت شهريور 1320 (آگوست 1941) و مرخص شدن سربازان پادگانها، بسياري از برنوهاي ارتش به دست افراد ايل ها و عشاير و نيز راهزنان افتاد كه سالها باعث ناامني كشور بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس
در چنين روزي

08/11/58
انتخاب بني‌صدر به رئيس جمهوري

08/11/59


در طول مذاكرات هيئتهاي نمايندگي كشورهاي مسلمان نشين در طائف در يك جلسه خصوصي سعوديها براي مقابله با انقلاب اسلامي ايران و جلوگيري از نفوذ آثار به توصيه كيسينجر طرحي را پيشنهاد كردند كه اساس آن ايجاد اغتشاشي در نقاطي از ايران است كه بيشتر برادران اهل تسنن سكونت دارند.
حافظ اسد در سخنراني ديروز (8/11/59) در كنفرانس سران كشورهاي اسلامي بشدت به ايالات متحده امريكا و اسرائل، عراق و مصر حمله كرد و خواستار مبارزه عليه پايگاههاي نظامي امريكا شد و همچنين عراق را بخاطر شروع جنگ با ايران مورد سرزنش قرار داد.

 

پيام آيت الله خميني
درباره گفته ‎هاي بختيار

8 بهمن 1357 - حضرت امام خميني(ره)درباره گفته‎هاي بختيارپيامي فرستادند و اعلام كردند: آنچه كه ذكر شده است كه شاپور بختيار در سمت نخست وزير من مي پذيرم ؛ دروغ است، بلكه تا استعفا نكند او را نمي‎پذيرم چون اورا قانوني نمي‎دانم. امام راحل در بخش پاياني اين پيام افزودند كه من با بختيار تفاهمي نكردهام و آنچه كه سابق گفته است كه گفتگوي بين او ومن بوده دورغ محض است. ملت بايد موضع خود را حفظ كنند و مراقب توطئه ها باشند . ديگر حادثه مهم اين روز تحصن حدود چهل تن از روحانيون تهران براي اعتراض به جلوگيري از بازگشت امام خميني(ره) به ايران بود. آنان در مسجد دانشگاه تهران تحصني نامحدود كردند. در ميان اين روحانيون متحصن بزرگاني چون دكتر بهشتي و آيت الله مطهري حضور داشتند؛ و بتدريج شمار روحانيون متحصن بيش از 400 نفر شدند.

Mobin_s2004@yahoo.com
27 ژانويه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
پايان محاصره 30 ماهه لنينگراد و درس عبرت

27 ژانويه سال 1944 پس از 30 ماه و تحمل نزديك به يك ميليون تن تلفات، محاصره شهر لنينگراد (سن پترزبورگ كه ولاديمير پوتين از آنجاست شكسته شد. نيروهاي آلمان از دهم ژوئيه 1941 محاصره لنينگراد را با هدف تضعيف روحيه روسها آغاز كرده بودند. حمله به لنينگراد با 38 لشكر آلماني از طريق منطقه بالتيك آغاز شده بود. نيروهاي فنلاندي هم در اين حمله به آلماني ها كمك مي كردند. 83 روز طول كشيد تا نيروهاي آلماني از حومه شهر بگذرند و آن را از همه سوي محاصره كنند. تا نوامبر سال بعد 640 هزار و 803 تن از ساكنان شهر و عمدتا از گرسنگي و سرما جان سپرده بودند. در آن ماه (نوامبر1942) روسها با ايجاد يك جاده روي درياچه منجمد، موفق به رساندن خوراك و سوخت و نيروي تازه نفس به شهر شدند و 550 هزار تن از ساكنان غير نظامي را تخليه كردند. از اين شهر جمعا 517 هزار سرباز روس دفاع كردند و بسياري از آنان كشته شدند.
    سرانجام 27 ژانويه نيروهاي آلماني تحت فشار ارتش سرخ دست از محاصره لنينگراد برداشتند و كار عقب نشيني را آغاز كردند كه تا برلن ادامه يافت.
     در ژانويه سال 2004 برخي از مورخان به مناسبت شصتمين سال پايان محاصره سن پترزبورگ (لنينگراد) به پوتين توصيه كرده بودند كه اين رويداد را آويزه گوش خود كند تا تكرار نشود. نرمش هاي مسکو پس از فروپاشي شوروي در برابر غرب باعث شده بود كه در اين سال برخي از تحليلگران اين نظر انديشمندان را زنده و به آن استناد كنند كه درونگرايي و آماده سازش بودن، فرهنگ مردمي شده است كه در طول تاريخشان حكومت مغولها بر خود را تجربه كرده اند. روسها قرنها تحت سلطه مغولها بودند.
    در سال 2007 در سالروز شكسته شدن محاصره لنينگراد، گزارش هايي در رسانه ها انتشار يافته كه حكايت از افزايش احتمال پيوستن اوكراين به ناتو و نيز ديدار فرمانده كل نيروهاي مسلح آمريكا در خاورميانه از كشورهاي آسياي مركزي دارد. لازم است كه سران مسكو بدانند كه اگر نجنبند فردا برايشان خيلي دير خواهد بود.   

يك صحنه از ورود نيروهاي آلماني به حاشيه لنينگراد

 

پس از درگذشت مائو، همسرش را به اعدام محكوم كردند!

بانو چيانگ

در اين روز در ژانويه 1983 مجازات اعدام بانو چيانگ چينگ همسر سالخورده مائو تسه تونگ رهبر انقلاب و بنيادگذار جمهوري توده اي چين به حبس ابد تبديل شد. پس از درگذشت مائو ، همسر وي و سه تن ديگر از ياران سابق مائو متهم به سازمان دادن انقلاب فرهنگي چين شده بودند. هدف از انقلاب فرهنگي چين زدودن هر گونه تفكر و عادات غير سوسياليستي از جامعه اين كشور اعلام شده بود كه تلفاتي هم داشت. بانو چيانگ توسط همانهايي به اعدام محكوم شده بود كه اگر تلاش و زحمات مائو نبود به مقام نمي رسيدند!.

مائو پس از راهپيمايي 9هزار وششصد كيلومتري ازكيانگ سي در جنوب به ينان در شمال چين كه يك سال طول كشيد، در اكتبر 1935 با يك روزنامه نگار از مغرب زمين به مصاحبه نشسته است . چوته دستيار نظامي او و همسر مائو در عكس ديده مي شوند. همين راهپيمايي با همه سختي اش عامل شناخته شدن كمونيسم در چين و پيروزي مائو شد. در جريان راهپيمايي طولاني ،دو سوم ياران مائو بر اثر حملات نيروهاي دولتي و خستگي و كمبود خوراك و دارو در گذشته بودند.

برخي ديگر از رويدادهاي 27 ژانويه

  • 98:   ماريوس نروا امپراتور روم در 76 سالگي درگذشت و جانشين او تراژان پس ازكسب راي اعتماد سنا وعده مبارزه با فساد و نيز دادن وام كشاورزي با بهره 5 درصد داد تا كشاورزان مجبور نشوند از نزولخورها قرض بگيرند.

  • 1755:   پس از شمارش كشته شدگان زلزله شهر ليسبون پايتخت پرتغال كه روز پيش از اين ( 26 ژانويه ) رخ داده بود اعلام شد كه بيش از سي هزار تن جان باخته بودند. ليسبون كه بر هفت تپه بنا شده در طول تاريخ چندبار براثر زلزله ويران شده است .

  • 1756:   « موزارت » آهنگساز بلند آوازه اتريشي در سالزبورگ به دنيا آمد.

  • 1926:   ( 1304 )محمد رضا پهلوي از سوي پدرش رضا شاه به عنوان وليعهد اعلام شد.

  • 1943:   نيروي هوايي آمريكا شهر ويلهلمز هاون آلمان را با 50 بمب افكن سنگين بمباران كرد.

  • 1951:   آزمايشهاي اتمي آمريكا در صحراي نوادا با پرتاب بمب از هواپيما آغاز شد.

  • 1967:   60 كشور قرارداد منع آزمايشهاي هسته اي در هوا و فضا را امضاء كردند.

  • 1976:   ( 1354 خورشيدي ) بازگشت نيروهاي ايراني از ظفار آغاز شد.
        

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    30 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
    مناسبتي پيدا نشد!

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    3
    13

    اهواز

    9
    22

    تبريز

    -4
    6

    شيراز

    1
    16

    مشهد

    2
    13

    بندرعباس

    13
    24

    کرمان

    0
    17

    اصفهان

    -4
    13

    يزد

    2
    14

    کرمانشاه

    -2
    11

    اراک

    -3
    7

    رشت

    5
    12

    دبی

    15
    23


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1284 تومان
    988 تومان
    1400 تومان
    1100 تومان
    265 تومان
    272 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    220000 تومان
    104000 تومان
    53000 تومان
    202000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 06:00
    طلوع خورشيد : 07:31
    اذان ظهر : 12:36
    غروب خورشيد : 17:41
    اذان مغرب : 18:03
    نيمه شب شرعي : 23:50
     

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Play3
    ماه فوريه

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Play3

    تاریخ انتشار: فوريه 2009
    تعداد صفحات مجله: 10
    حجم فایل: 17 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãهمراه با کاروان اسرا

    eshge.mahdi@gmail.com

    فلسفه قیام مختار

    قسمت اول

    مختار كیست؟
    مختار بن ابى عبیدة بن مسعود بن عمرو بن عمیر بن عوف بن قسى بن هنبة بن بكر بن هوازن؛(1) از قبیله ثقیف؛ كـه قبیله مشهـور و گسترده‌اى از هـوازن، از اعراب منطقه طائف اسـت، می‌باشد.(2) كنیه‌اش ابواسحاق(3)؛‌ و لقـبش كـیـسـان بود كه فـرقـه كـیـسـانیه منسوب به او است. كیسان به معناى زیرك و تیزهوش است.(4)
    طبق روایتى، اصـبـغ بـن نـبـاتـه، از یـاران امـیـرالمـؤمـنین مى‌گوید: "لقب كیس را امیرالمؤمنین به مختار دادنـد."(5)
    پـدر مـخـتـار ابـوعـبـیـده ثـقـفـى است كه در اوایـل خـلافـت عـمـر از طـائف بـه مـدیـنـه آمـد و در آنجـا سـاكن شد.(6) وى یكى از سـرداران بـزرگ جـنـگ بـا ارتـش ‍ كـسـرى(ایـران) در زمـان عمر بود. (7) ماجراى رشـادت این دلیرمرد در واقعه یوم الجسر در جنگ با ارتش ایران در منطقه بصره معروف است.(8)
    مـادر مـخـتـار دومـه است كه از زنـان بـا شخصیت بـود و او را صـاحـب عقل و راى و بلاغت و فصاحت دانسته‌اند.(9)
    وى ادب و فضائل اخلاقى را از مكتب اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) آموخت،(10) و در آغاز جوانى، هـمراه با پدر و عموى خود براى شركت در جنگ با لشكر فُرس به عراق آمد و خاندان او همانند بسیارى از مسلمانان صدر اسلام، در عراق و كوفه ماندند. مختار در كنار امیرالمؤمنین(علیه السلام) بود و پـس از شهادت آن حضـرت، بـراى مدتى كوتاه به بصره آمد و در آنجـا سـاكـن شد.(11)
    علامه مجلسى(ره) مى‌فرماید:
    مـختار، فضایل اهل بیت پیامبر اكرم را بیان مى‌كرد و حتى مناقب امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) را براى مردم منتشر مى‌ساخت و معتقد بود كه خاندان پیامبر از هر كس براى امامت و حكومت پس از پیـامبـر سـزاوارتـرند و از مصـایـبى كـه بـر خـانـدان پیامبر وارد شده، ناخشنود بود.(12)
    خاندان مختـار از شیعیان مخلص و علاقه‌منـدان بـه اهل بیت رسالت(علیهم السلام) بودند.


    یارى رسانی به مسلم بن عقیل
    بر اساس گواهی تـاریـخ و تـصـریـح شـیـخ مـفـیـد و طـبـرى، پـس از آن كـه مـسـلم بـن عـقیل وارد كوفه شد، مستقیما به خانه مختار وارد شد، مختار او را گرامى داشت و رسما از او اعلام حمایت و پشتیبانى كرد.(13)
    بلاذرى مى‌نویسد: خانـه مختـار محل ورود مسلم بود.(14) اما با ورود مزوّرانه و غـیـرمـنتظره ابن زیاد به كوفه، ناگهان اوضاع به هم ریخت و مسلم صلاح دید از خانه مختار بـه خـانـه هـانـى بـن عـروه، كـه مرد مقتدر و با نفوذ شیـعـه در كوفه بـود، نقل مكان كند.
    مختار پس از ورود مسلم، آرام ننشست و پس از بیعت با مسلم، به منطقه خطرنیّه و اطراف كوفه براى جمع آورى افراد و گرفتن بیعت براى مسلم حركت كرد. اما با دگرگونى اوضاع كوفه و تسلیم مردم در مقابل ابن زیاد، دوباره به كوفه بازگشت.
    ابن زیـاد دسـتور داد كه دعوت كنندگان امام حسین(علیه السلام) و حامیان مختار با او بیعت كنند، وگرنه دستگیـر و اعدام مى‌شوند. ابن اثیر نوشته است: هنگام دستگیرى مسلم و هانى، مختار در كوفه نبود و او براى جذب نیرو به اطراف شهر رفته بود و وقتى خبر ناگوار دستگیرى مسلم را شـنـیـد، بـا جمعى از افراد و یارانش به كوفه آمد. هنگام ورود به شهر، با نیروهاى مسلح ابن زیاد بـرخـورد كـرد و در پـى یـك گـفت و گوى لفظى شدید، بین آنان و مختار و افرادش، درگیرى پـیـش آمـد و فـرمـانـده آن گـروه مـسـلح كـشته شد و افراد مختار متفرق شدند؛ زیرا مقاومت را به صـلاح نـدیـدنـد؛ مـخـتـار از آنـان خـواست محل را ترك گویند تا ببینند چه پیش خواهد آمد.(15)
    ابن زیاد پس از مسلط شدن بر اوضاع و شهادت مسلم و هانى، به شدت در جست و جوى مختار بـود و براى دستگیرى او جایزه‌اى معیّن كرد.(16)


    دستگیرى مختار توسط ابن زیاد
    یكى از دوستان مختار بـه نـام هانى بن جبّه، نزد عمرو بن حریث، نماینده ابن زیاد رفت و ماجراى مخفى شدن مختار را به عمرو اطلاع داد. عمرو به آن شخص گفت: به مختار بگوید مواظب خود باشد كه تحت تعقیب است و در خطر مى‌باشد.
    مختار به حمایت عمرو نزد ابن زیاد رفت. وقـتـى چـشـم ابـن زیاد به مختار افتاد، فریاد زد: "تو همانى كه به یارى پسر عقیل شتافتى؟ "مختار قسم یاد كرد كه من در شهر نبودم و شب را هم نزد عمرو بن حریث به سر بردم."(17)
    ابن زیاد كه عصبانى بود، عصاى خود را محكم به صورت مختار كوبید، به طورى كه از نـاحیه یك چشم صدمه دید. عمرو برخاست و از مختار دفاع كرد و شهادت داد كه او در ماجرا نبوده و بـه وى پناهنده شده است. ابن زیاد كمى آرام گرفت و گفت: "اگر شهادت عمرو نبود، گردنت را مى‌زدم." و دستور داد مختار را به زندان افكندند. همچنان در زندان بود تا امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسید.(18)


    آزادى مختار از زندان
    مختار، زائدة بن قدامه را محرمانه نزد شوهر خواهرش، عبدالله فرزند عمر بن خطّاب، به مدینه فرستاد و به او گفت: كه ماجرا را به عبدالله بگوید و او از یزید برایش تقاضاى عفو كند.
    عبدالله، شوهر صفیه - خواهر مختار - بود. یزیـد و دیگر اموى‌ها برایش احترام قائل بودند. او نامه‌اى براى یزید فرستاد و براى مختار، كه دامادش بود، تقاضاى بخشش كرد. یزید هم بلافاصله، نامه‌اى به ابن زیاد نوشت كه به محض رسیدن این نامه، مختار را از حبس آزاد كند.
    مختار، كه در یك قدمى مرگ بود، با نامه یزید نجات یافت و ابن زیاد او را خواست و به او گـوشـزد كـرد: اگر نامه امیرالمؤمنین(یزید)!! نبود، تو را مى‌كشتم. حالا برو و در كوفه نمان. مختار به ابن زیاد گفت: بسیار خوب، من براى انجام عمره به مكه مى‌روم و با این بهانه به نزد ابن زبیر آمد.
    مختار به ناچار به حجاز رفت؛ زیرا آنجا از سلطه بنى امیه آزاد بود و به عبدالله بن زبیر، كه خود را حاكم و خلیفه مى‌پنداشت، رفت.
    ابن غرق مى‌گوید: در بین راه عراق به طرف حجاز، مختار را دیدم كه یك چشمش ناقص شده بـود. عـلت را از او پـرسـیدم. گفت: "چیزى نیست، این زنازاده (ابن زیاد) با عصایش چشم مرا مـعـیـوب نمود." و تاكید كرد(خداوند مرا بكشد، اگر او را نكشم.) مختار همچنین به ابن غرق گفت: "هرگاه شنیدى كه من قیام كرده‌ام، بـه مردم بگو: مختار به خونخواهى شهید مظلوم و مقتـول سرزمین كربلا و فرزند پیامبر خدا - حسین بن على(علیهماالسلام) - قیام كرده است. به خدا قسم، همه قاتلان حسین را از دم شمشیر خواهم گذراند."(19)


    بازگشت مختار به كوفه
    همزمان با دعوت مختار و تهیه مقدمات قیام، عبدالله بن زبیر، سیاستمدار كاركشته‌اى به نام عبدالله بن مطیع، را كه سابقه دوستى با مختار داشت، به استاندارى كوفه منصوب نمود. تـاریـخ ورود اسـتـانـدار جدید بـه كـوفـه، پنج شنبه بیست و پنجم رمضان سال 65 ه ‍.ق بود.
    مختار پـس از بریدن از ابـن زبـیـر و تماس‌هایى كه با اهل بیت پیامبر(علیهم‌السلام) گرفت، مكه را به قصد عراق براى هدفى بزرگ ترك كرد؛ و به كوفه رفت.(20)
    بلاذرى نوشته است: مختار با قافله‌اش وارد كوفه شد و پیش از ورود به شهر، كنار رودخانه حیره رفت و غسل كرد، موهاى خود را روغن زد و خود را معطر كرد، لباسى مناسب پوشید و عـمامه‌اى بر سر نهاد، شمشیر را حمایل كرد و سوار بر اسب وارد شهر شد. در ابتداى ورود، بـه مـسـجـد سـكـون - مـركـز تجمع مردم در محله كنده - رسید. مردم از او استقبال گرمى كردند. مختار مرتب به مردم بشارت فتح و پیروزى مى‌داد.(21)
    مختار با رهبران شیعیان و یاران امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و كسانى كه در حادثه عاشورا دخالت نداشتند - كه آنان را (حسینیّون) مى‌گفتند - ملاقات نمود و آنان را به بیعت و قیام دعوت كرد.(22)
    مردم كوفه همگی به صورت نیمه مخفیانه با مختار بیعت كردند. اساس این بیعت و هدف از آن قیام، خونخواهى شهداى كربلا بود.(23) خبر ورود مختار به كوفه و گرایش عمومى مردم به او بـه گوش ابن مطیع رسید و قاتلان امام حسین(علیه السلام) همچون شمر بن ذى الجوشن و شبث بن ربعى و زید بن حارث، كه از معاونان استاندار ابن زبیر بودند، خطر مختار را به او گوشزد نمودند و پیشنهاد دستگیرى و حتى قتل مختار را به او دادند.
    سرانجام عمال ابن زبیر، مختار را دستگیر كردند و به زندان انداختند.(24) مختار بـراى دومـیـن بـار بـه زندان افتاد. گوینـد زندانى شدن مختار همزمان با قیام توّابین بود.(25)
    مجددا مختار از زندان براى شوهر خواهر خود، عبدالله بن عمر نامه‌اى نوشت و همانند گذشته، از زندان آزاد شد، اما با قید ضمانت.
    مختار پس از چند ماه زندانى شدن توسط عمال ابن زبیر، خلاصى یافت، و با یك حركت حساب شـده مشغول برنامه‌ریزى براى قیام شد و جمعى از سران شیعه و بقایاى توابین از طرف او مامور شدند تا از مردم بیعت بگیرند.


    فلسفه قیام مختار
    هـدف مـهـم و اصـلى مـخـتـار از قیامش غیر از خونخواهى امام حسین(علیه السلام) و شهداى كربلا و دفاع از اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) نبود. براى اثبات این مطلب و درك فلسفه قیام مختار، به طور خلاصه، ادلّه ذیل بیان مى‌شود:
    1- مختار در ملاقات با سران شیعه در كوفه، هدف دعوت و قیام خود را چنین بیان مى‌كرد:
    همانا (محمد حنفیّه) فرزند على، وصى و جانشین پیامبر، مرا به عنوان امین و وزیر و فرمانده بـه سـوى شما فرستاده و به من دستـور داده است تا كـسـانى كه ریختـن خون حسین را حـلال دانـسـتـنـد بـه قتل برسانم و به خـونخـواهـى اهـل بیتش و دفاع از ضعفا قیام كنم. پس شما نخستین گروهى باشید كه به نداى من پاسخ مثبت مى‌دهید.(26)
    2- در مـوضـعـى دیـگـر چـنـیـن گـفـت: "مـن بـراى اقـامـه شـعـار اهـل بـیـت و زنـده كـردن مـرام آنـان و گـرفـتـن انـتـقـام خـون شـهـیـدان بـه سـوى شـمـا آمـده‌ام."(27)
    3- هـنـگـامـى كـه در زنـدان بـود، مـى‌گـفـت: "بـه خـدا سـوگـند، هر ستمگرى را خواهم كشت و دل‌هاى مؤمنان را شاد خواهم كرد و انتقام خون(فرزندان)پیامبر(صلی الله علیه و آله) را خواهم گرفت و مرگ و زوال دنیا هم نمى‌تواند مانع من شود."(28)
    4- وى نـامـه‌اى مـحـرمـانـه از زنـدان بـراى تـوّابـیـن فـرسـتـاد و ضـمـن تـجـلیـل از حـركـت انقلابى آنان، بشارت داد كه "من به زودى به اذن خدا، از زندان آزاد خواهم شد و دشمنان شما را از دم تیغ خواهم گذراند و نابودشان خواهم كرد."(29)
    5- در ملاقات نمایندگان شیعیان عراق با محمد حنفیّه و امام سجاد(علیه السلام) در حجاز، آنان اظهار داشتند كه مختار ما را به خونخواهى شما دعوت كرده است. امام و محمد حنفیّه در پاسخ آنان، اظهار داشتند كه ما خواهان این كاریم و بر مردم واجب است او را یارى دهند.(30)
    6- در بـازگـشت سران شیعه از مدینه به كوفه، مختار در جمع آنان اعلام داشت: "مرا در جنگ با قاتلان اهل بیت و خونخواهى حسین(علیه السلام) یارى دهید."(31)
    7- مـخـتار به ابن غرق گفت: "به مردم بگو: هدف مختار و گروهى از مسلمانان، كه قیام كرده‌انـد، خـونخواهى شهید مظلوم و كشته شده كربلا، حسین سرور مسلمین و فرزند دختر پیامبر سیّد مرسلین مى‌باشد.(32)
    8- در دیـدار مـحـرمـانه سران شیعه با ابراهیم اشتر و دعوت از او براى یارى مختار، یزید بن انس اظهار داشت: "ما تو را به كتاب خدا و سنّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و خونخواهى اهل بیت او و دفاع از ضعفا و مظلومان دعوت مى‌كنیم."(33)
    9- در نـامـه ابـن حـنـفـیـّه بـه ابراهیم اشتر آمده است: مختار، امین و وزیر و منتخب من است و به او دسـتـور داده‌ام با دشمنانم وارد نبرد شود و به خونخواهى ما برخیزد، خود و طایفه و پیروانت او را یارى كنید.(34)
    10- مختار در مراسم بیعت مردم كوفه با او گفت: "بیعت مى‌كنید با من بر اساس كتاب خدا و سنّت پیامبرش و خونخواهى اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله)." (35)
    11- شعار قیام مختار "یا لثارات الحسین" بود.(36)

    ادامه دارد ....


    -------------------------
    1- تـاریخ طبرى، محمد بن جریر طبرى، ج 6، ص 7؛ تاریخ یعقوبى، احمد ب ابى یـعـقـوب، ج 2، ص 258؛ كـامـل فـى التـاریـخ، ابـن اثـیـر، ج 4، ص 163؛ بـحـار الانـوار، محمدباقر مجلسى ،ج 45، ص 350.
    2- مـعجم قبائل العرب، عمر رضا كحاله، ج 1، ص 148- 149؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید معتزلى، ج 8، ص 303.
    3- بحارالانوار، ج 45، ص 350؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 171.
    4- بـحـارالانـوار، ج 45، ص 345؛ قاموس، محمد بن یعقوب فیروز آبادى، ج 1، ص 257؛ وفیات الاعیان، ابن خلكان، ج 4، ص 172.
    5- بحارالانوار، ج 45، ص 344؛ رجال كشى، ص 127.
    6- مروج الذهب، ج 2، ص 315؛ انساب الاشراف، ج 6، ص 375.
    7- الغـارات، ابـراهـیـم بـن مـحـمـد ثـقـفـى، ج 2، ص 517؛ كامل ابن اثیر، ج 2، ص 433.
    8- انساب الاشراف، ج 6، ص 375؛ بحارالانوار، ج 45، ص 350.
    9- همان .
    10- مـقـتـل الحـسـیـن، عـبـدالرزاق موسوى مقرم، ص 167؛ حیاة الامام الحسین، باقر شریف القرشى، ج 3، ص ‍ 454.
    11- الاعلام، خیرالدین الزركلى، ج 8، ص 70.
    12- بحارالانوار، ج 45، ص 352.
    13- الارشاد، ص 205؛ تاریخ طبرى، ج 5، ص 355.
    14- انساب الاشراف، ج 6، ص 376.
    15- كامل ابن اثیر، ج 4، ص 169.
    16- تـاریـخ طـبـرى، ج 5، ص 381؛ كـامـل ابـن اثـیـر، ج 4، ص 36.
    17- مقتل الحسین(ع) ، ابى مخنف، ص 268-270.
    18- انـسـاب الاشـراف، ج 6، ص 376- 377؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 116؛ مقتل ابى مخنف، ص 271؛ البدایة والنهایة، ج 8، ص 249.
    19- كامل ابن اثیر، ج 4، ص 169-170.
    20- بحارالانوار، ج 45، ص 356.
    21- انساب الاشراف، ج 6، ص 379.
    22- مـروج الذهـب، ج 3، ص 74؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 172؛ تاریخ طبرى، ج 5، ص 579.
    23- تاریخ طبرى، ج 5، ص 580؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 172.
    24- تـاریـخ طـبـرى، ج 5، ص 581 و ج 5، ص 58؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 173.
    25- كامل ابن اثیر، ج 4، ص 173.
    26- تاریخ طبرى، ج 5، ص 580؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 172.
    27- البدایة و النهایة، ابن كثیر، ج 8، ص 270.
    28- كامل ابن اثیر، ج 4، ص 173.
    29- تاریخ طبرى، ج 6، ص 7؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 211.
    30- بحارالانوار، ج 45، ص 365.
    31- تاریخ طبرى، ج 6، ص 15؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 215.
    32- همان، ج 4، ص 170.
    33- تاریخ طبرى، ج 6، ص 15؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 215.
    34- انساب الاشراف، ج 6، ص 386؛ تاریخ طبرى، ج 6، ص 16؛ بحارالانوار، ج 45، ص 364- 365.
    35- تاریخ طبرى، ج 6، ص 32؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 226.
    36- تاریخ طبرى، ج 6، ص 20؛ كامل ابن اثیر، ج 4، ص 218-210.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    شارژر بادي خورشیدی

    شايد شما هم مثل با ديدن این تصوير دچار اشتباه شوید و فکر کنيد که داريد یک عدد فن ساده دستی را مشاهده مي کنید. اما این يک پنکه ساده نیست.
    Kinesis K2 شارژي است که می تواند تمام وسايل USB شما را شارژ کند. سازندگان این شارژر تلاش کرده اند که از نيروهاي طبيعت برای تامين انرژی لازم استفاده کنند. بنابراین برای شارژ Mp3Player خود می توانید از نیروی باد یا انرژی خورشیدی استفاده کنید. به نظر گجت مفیدی میاید. فقط برای من این سوال ایجاد شده که در خانه نیروی باد از کجا پیدا می شود؟ فکر می کنید برای شارژ آیفون تان چقدر باید فوت کنید؟ البته مشخص است که این وسیله برای استفاده در محیط باز طراحی شده و برای کسانی که به کوه و جنگل سر می زنند وسیله مفیدی خواهد بود.
    مي توانید با مراجعه به سایت انگجت یک ويديو کوتاه از این محصول را مشاهده کنید.
    منبع انگجت

    یک پنکه سقفی برای گوش دادن
    به موسیقی

    حتی اگر تمام کولر های گازی جدید را کنار هم بگذارید باز هم این پنکه سقفی نمی شود. چرا که درون این پنکه اسپیکر هایی تعبیه شده که موسیقی دلخواهتان را برایتان پخش می کند و لامپ آن هم نور لازم اتاق را تامین می کند.
    این پنکه دارای یک کنترل از راه دور است که با آن می توانید پنکه را خاموش و روشن کنید، صدای اسپیکر را کم و زیاد کنید و نور لامپ را تنظیم کنید.  
    بهترین گجت برای یک خواب راحت در گرمای تابستان.
    برای خرید آن باید 449 دلار ناقابل هزینه کنید.
    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    امنیت اقتصادی


    نويسنده: ناصر جهانيان

    معرفی کتاب:
    این كتاب، تلاش مي كند ضمن پرداختن به اهمیت «ایده امنیت اقتصادی »، تعریفی از آن ارائه دهد و سپس شاخص های امنیت اقتصادی را در ادبیات اقتصادی امروز بیان كند و وضعیت كلّی امنیت اقتصادی زمان حكومت علی (ع) را با توجه به شاخص های ارائه شده مورد ارزیابی قرار دهد.
    مشكلات ایجاد شده بعد از فوت رسول الله (ص)، امنیت اقتصادی جامعه اسلامی از جمله جامعه زمان علی (ع) را به شدت در معرض خطر قرار داد و علی رغم تلاش های فراوان علی (ع)، جامعه زمان حكومت آن حضرت (ع) وضعیت خوبی نداشت. ولی مجموعه رفتارهای اقتصادی آن حضرت و روایات و گفتار علی (ع) در عرصه اقتصاد می تواند رهنمودهای بسیار ارزنده ای جهت دستیابی به امنیت اقتصادی باشد. سرانجام در اين كتاب ابعاد امنیت اشتغال و درآمد با استفاده از رفتار و گفتار آن حضرت مورد بررسی قرار مي گيرد.
    فهرست مطالب مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مقدمه

    ● جايگاه امنيت اقتصادي

    ● روي كرد عدم پايبندي به اخلاق

    ● امنیت اقتصادی زمان حكومت امیرالمؤمنین (ع)

    ● امنیت اشتغال و درآمد از دیدگاه امام علی (ع)

    ● جمع بندی

    ● پي نوشت

    ● كتابنامه


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    واکنش سریع! به بیکاری امیرخانی

    در خبرها آمده بود که رضا امیرخانی، در گفتگویی کوتاه با فارس اعلام کرده است: "این روزها دنبال شغل دیگری به جز نوشتن است."
    همچنین او در اظهاراتی شگفت‌انگیز گفته است: "من به معنای حرفه‌ای کلمه نویسنده نیستم. هر کارم که تمام می‌شود؛ می‌گویم که کار بعدی و بهتر بگویم شغل بعدیم چه خواهد بود." وی سپس ادامه داده است: "یکی از تفریحات زیبا و خوبی که انقلاب به ما یاد داد؛ این بود که کتاب‌ها و مجلاتی که به دست‌مان می‌رسد؛ یا به ما هدیه می‌شود؛ یا خود از آن‌ها استفاده کرده‌‌ایم؛ را با ماشین به روستاهای کشور ببریم و بین جوانان پخش کنیم. این بهترین تفریحی است که من به همراه تعدادی از دوستان هر ساله از آن لذت فراوان می‌بریم."
    در همین حال؛ و با توجه به پخش قریب‌الوقوع و گسترده‌ی این اظهارات از رسانه‌های فراگیر ملی و فراملی؛  ذیلاً و  پیشاپیش! بازتاب احتمالی این خبر در میان اصحاب هنر، فرهنگ و سیاست؛ جهت تنویر افکار عمومی منتشر می‌گردد:


    دکتر لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او امیرخانی با این اظهارات قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد؛ گفت: اگر ایشان فکر می‌کنند می‌توانند چند کتابی که نوشته‌اند را به عنوان مدرک تحصیلی تلقی کنند و فضای ذهنی جامعه را دچار یک نوع از هم گسیختگی فلسفی کنند و تحت عنوان دکتر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؛ باید بدانند مجلس هوشمندانه و مقتدر جلوی این اقدامات خواهد "ایستاد".(همچون همیشه).


    محمد حسین صفار هرندی وزیر ارشاد هم گفت: این اتفاقات مربوط به "دولت قبل" است؛ شما آمار نویسندگان بیکار در این دولت را با تمام دولت‌های قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنید؛ پی به جایگاه رسانه‌های بیگانه در تخریب تلاش شبانه‌روزی دولت خواهید ‌برد.
    در همین باره محسن پرویز معاون فرهنگی ارشاد؛ ضمن اظهار خرسندی از این موضوع، از آمادگی فوری این وزارتخانه برای ایجاد یک "معاونت جدید" و استفاده از امیرخانی در یکی از پست‌های این معاونت خبر داد.

     

    یکی از بزرگان انجمن قلم نیز در مصاحبه‌‌ی غیابی با کتاب نیوز (ایشان اصولا با کتاب نیوز مصاحبه نمی‌کنند) گفت: هر چند خیلی دیر شده اما قابل تقدیر است. من از همان اول هم می‌دانستم این "جوان" این کاره نیست. بارها هم گفته بودم که دوستان روی حساب حسادت و این چیزها گذاشته بودند. البته من به این "جوان" حق می‌دهم که در آن هوای گرم انجمن قلم که تابستانها حتی یک کولر نداشت؛ توهم نویسندگی پیدا کند. تمام تلاش من هم برای نصب کولر در انجمن قلم همین بود که این توهمات برای هیچ "جوانی" ایجاد نشود. اما با این حال حاضرم این "جوان" را به شاگردی قبول کنم.

    شایان ذکر است که هزار و پانصد و سی و سومین جلسه‌ی هیات مدیره انجمن قلم که به این موضوع و موضوعات دیگر "جهان ادبیات فارسی" اختصاص داشت؛ باز هم به رسمیت نرسید.

     

     

    فرج الله سلحشور نیز ضمن اظهار تاسف از این موضوع گفت: قبل از اینکه امیرخانی این حرف را بزند؛ من خودم پیشنهاد نقش یوزارسیف را به او داده بودم. امیرخانی هم ریشش به یوزارسیف می‌خورد هم موهایش.

     

     

    فاطمه رجبی : من از همان اول دست شیطان را به وضوح در آثار این مفسد فی‌الارض می‌دیدم. کسی که در داستانهایش یک رزمنده را می‌برد آمریکا راننده‌ی آژانس می‌کند در هیچ جای جامعه‌ی مهدوی محمودی جای ندارد. شاید دوستانش در جناح افساد طلب بتوانند برایش کاری کنند. خلایق هر چه لایق!

     

     

    عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما: حیف که بلد نیست 90 قسمتی بنویسد؛ مردم کلی بخندند. اگر بلد بود می‌توانستم یک کاری برایش دست و پا کنم. البته آقای سلحشور یک صحبت‌هایی ضمنی در مورد سریال یوسف با من کرده که باید ببینیم نظر خود امیرخانی چیست!

     

     

    دکتر الهام سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و غیره: این هم یک توطئه‌ی دیگر از جناح مقابل برای القای وجود بیکاری در دولت نهم است. لابد می‌خواهند همین را توی بوق کنند بگویند یک نویسنده توی این مملکت کار ندارد؛ آن وقت فلانی چند تا شغل دارد و باید استعفا بدهد. زهی خیال باطل؛ ما کلا در دولت نهم چیزی به نام استعفا نداریم.

     

     

    سید محمد خاتمی: اگر شرایط مرا بپذیرد؛ حاضرم برای تفریح هم که شده، در یک رقابت انتخاباتی سالم با او وارد عرصه شوم.

     

     

    انجمن لیموزین داران منتهتن: امیرخانی هر وقت بخواهد ما اینجا برایش کار داریم.

     

     

    قاضی مرتضوی: (ما اصولاً غلط می‌کنیم از زبان قاضی مرتضوی شوخی شوخی حرف بزنیم!)

     

     

    احمدی مقدم فرمانده‌ی نیروی انتظامی: من از ایشون بابت معرفی "تفریحات سالم" ممنونم و از باقی هنرمندا خواهش می‌کنم برای تفریح هر مهمونی رو نرن. مراقب باشن کسی ازشون عکس و فیلم نگیره که فردا بلوتوث بشه دست همه بیفته!

     

     

    جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور: تا 3سال دیگر مشکل ادبیات داستانی را هم مثل مشکل سینما به طور کامل و به صورت ریشه‌ای حل می‌کنیم.

     

     

    اسفندیار رحیم مشائی معاون رئیس جمهور: ایشون به جای این تفریحات غیر توریستی، باید بیاد پیش من بشینه من سه چهار ساعت براش حرف بزنم لذت ببره. براش بگم سرمایه‌گذار‌ی‌های خداوند در این مملکت کیا بودن! براش بگم فرشته از کجا میاد!

     

     

    کروبی: من این جوان رو نمی‌شناسم؛ اما اگر بخواد "کاندید" بشه برای ریاست جمهوری؛ اولا من به کاندید شدن کسی کار ندارم و از طرف حزب اعتماد ملی خودم کاندید می‌شم. دوما هر چی بگه می‌ده من 50 تومان بالاترشو می‌دم. البته ایشون رقیب من به حساب نمی‌یان؛ رقیب من فقط احمدی نژاده.

     

     

    محمد باقر قالیباف شهردار تهران: حیف که درباره‌ی ترافیک تهران مدیریت واحد را به شهرداری نداده‌اند! اما در هر حال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، چیزی که زیاده کاره. البته ایشان می‌تونند طرح داستانی برای انیمیشن‌های آق پیشولی و آقای پاکی و قند عسل هم بنویسند.

     

     

    سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات: من که به شخصه ایشان را به جا نمی‌یارم!

     

     

    حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری: من خودم یک "مدیر فرهنگی" هستم و بارها هم به این نکته تاکید کردم. همین اواخر در جشنواره‌ی طنز مکتوب دو سه بار به این نکته اذعان کردم. تولید تفریحات سالم و کار فرهنگی کار هر کسی نیست و نیاز به مدیریت فرهنگی قوی و هوشمند و کارآمد دارد.

     

     

    و دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور نیز در نامه‌ای به مدیر کل ادبیات فارسی باراک اوباما نوشت: سفرهای استانی می‌تواند فرصت خوبی را به امثال امیرخانی‌ها بدهد تا دوباره خودشان را در این آخرالزمان پیدا کنند و به سوی حق و عدالت بازگردند.

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    کلسترول همیشه هم بد نیست

    ‌روزنامه ها همواره درباره زیان رژیم های غذایی که مملو از چربی هستند، می نویسند. رژیم های غذایی که مملو از چربی هستند، موجب افزایش کلسترول و در نهایت منجر به حمله های قلبی می شوند، از این رو بیشتر مردم از خوردن تخم مرغ و گوشت گاو پرهیز می کنند، اما کلسترول همواره مضر نیست. بدن ما به آن نیاز دارد تا از عصب ها محافظت کند و سلول ها و هورمون های جدید بسازد. فقط وقتی مشکل ساز می شود که ما از غذاهایی مانند پیتزا، همبرگر، بستنی، استیک و یا هر غذایی که جزو فرآورده های حیوانی هستند، استفاده می کنیم.
    کلسترول اضافه بر دیواره شریان رسوب می کند و موجب مسدود شدن آنها می شود و در نتیجه جریان خون را کند و محدود می کند.
    دردی که بر اثر انقباض شریان به وجود می آید، افزایش یافته و منجر به حمله قلبی می شود. کلسترول همچنین موجب ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.
    در مجموع دو نوع کلسترول وجود دارد، کلسترول سودمند یا HDL و کلسترول مضر یا LDL. LDL کلسترولی است که رگ ها را مسدود می کند و باید سطح آن پائین باشد.
    در حالی که HDL دیواره رگ ها را شست و شو داده و ضرر LDL را از بین می برد، لذا باید سطح آن بالا باشد.
    پزشکان برای کاهش و اجتناب از مصرف رژیم های غذایی پرچرب چون گوشت و تخم مرغ، فرآورده های لبنی را توصیه می کنند، اما شما می توانید از روش های خانگی برای درمان استفاده کنید:

    ▪ ویتامین E زیاد مصرف کنید
    ▪ حتماً صبحانه بخورید
    ▪ همواره وعده های غذایی سبک بخورید
    ▪ ویتامین C را به رژیم غذایی اضافه کنید
    ▪ مصرف سیر را افزایش دهید
    ▪ قهوه بدون کافئین را از وعده غذایی حذف کنید
    ▪ انگور را فراموش نکنید
    ▪ گریب فروت بخورید
    ▪ لوبیا را در رژیم غذایی خود قرار دهید
    ▪ از فواید هویج (زردک) بهره ببرید
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    چرا به شیطان مهلت داده شد؟!
     


     

    سوال:
    چرا با آن كه ابلیس صریحا اعلام كرد كه قصد فریب فرزندان آدم را دارد و خداوند نیز مى‏دانست كه چنین مى‏كند، به او مهلت داد و او را در همان آغاز نافرمانى به هلاكت نرسانید؟
     

    پاسخ:

    این پرسش، پرسشى بنیادین است كه براى هر اندیشمند مسلمانى، به گونه‏اى مطرح است و پاسخ به آن، در گرو كاویدن جنبه‏هاى مختلف آن مى‏باشد .
    در این پرسش سه موضوع؛ خداوند، انسان و شیطان مطرح است كه گرچه بعضى از مباحث آنها با هم تداخل دارد، اما در این جا جداگانه به بررسى آنها مى‏پردازیم .


    الف) خداوند

    1 . هدف خداوند از خلقت انسان، به كمال رساندن اوست؛ یعنى هدف به فعل خداوند مربوط مى‏شود و نه به فاعل؛ زیرا خداوند خود كامل على الاطلاق است و نمى‏توان غایت و هدفى براى ذات او تصور كرد .

    2 . تبلور كمال انسان، معرفت ‏خداوند است و معرفت در گرو عبادت اوست و از این روست كه خداوند فرمود: «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛ جن و انس را تنها براى عبادت خود آفریدم.‏» (1)
    با عبادت و معرفت آن كامل على الاطلاق (خداوند) است كه كمال انسان تحقق مى‏یابد .

    3 . انسان عبادت‏گر را تنها در صورتى مى‏توان متحرك به سوى كمال به حساب آورد كه خودآگاهانه و با اختیار، این مسیر را انتخاب نموده باشد؛ نه آن كه همانند فرشتگان به صورت تكوینى به عبادت بپردازد و قدرت بر عصیان و نافرمانى خداوند نداشته باشد؛ «بل عباد مكرمون لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون‏.» (2)
    خواجه شیراز در این باره چه زیبا سروده است:
    جلوه‏اى كرد رخش، دید ملك عشق نداشت غرق در غیرت شد و آتش به سراپرده آدم زد

    4 . و از این رو خداوند، انسان را موجودى مختار آفرید و انتخاب راه سعادت و شقاوت را در اختیار خودش قرار داد؛ چنان كه مى‏فرماید: «انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا؛ ما راه را به انسان نشان دادیم؛ خواه شاكر باشد یا ناسپاس‏.» (3)

    5 . و از این‏جاست كه مسئله امتحان به عنوان یكى از اهداف واسطه‏اى خلقت انسان مطرح مى‏شود؛ زیرا امتحان، تبلور اختیار انسان است و جاى تعجب ندارد كه در آیات فراوانى از قرآن كریم، مطرح شدن این مسئله را به گونه‏هاى مختلف مشاهده كنیم؛ «انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتلیه؛ ما انسان را از نطفه‏اى اخلاط آفریدیم تا او را بیازماییم.(4)» (5)

    6. برقرارى یك امتحان عادلانه، تنها در صورت قدرت بر انتخاب هر یك از دو طرف - خیر و شر - توسط انسان میسر مى‏باشد .
    خداوند انسان را گل سر سبد مخلوقات خود مى‏داند و تنها براى خلقت اوست كه به خود تبریك گفته است؛ فتبارك الله احسن الخالقین . (6)
    از این رو در جهت انتخاب مسیر كمال و خیر، امكانات فراوانى را در اختیار او گذاشته است كه از آن جمله مى‏توان به این موارد اشاره كرد:
    الف) آفرینش او بر اساس فطرت و گرایش ذاتى به خداوند «فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها»(7) مى‏باشد .
    ب) ورود خداوند به صحنه، براى كمك به هدایت انسان «قل الله یهدی للحق‏»(8) مى‏باشد .
    ج) الهام خوبى‏ها و بدى‏ها به انسان، به منظور گزینش آگاهانه او، «فالهمها فجورها و تقواها.» (9)
    د) محبوب قرار دادن ایمان به خداوند در نهاد انسان‏ها «حبب الیكم الایمان و زینة فی قلوبكم.‏»(10)
    ه) یارى رساندن ویژه به مؤمنان در مسیر زندگانى «اءنا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا»(11) و (12) .
    و) گشودن راه‏هاى هدایت ‏به تناسب تلاش انسان «جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین.‏» (13)

    7. حال با وجود این همه امكانات در جانب خیر، نیاز به وجود نیرویى در جانب شر بود تا مسئله محقق شود؛ نیروهایى وسوسه‏گر كه در مقابل الهامات خداوندى، انسان را به سوى شر وسوسه كنند تا انسان در میان دو راهى، خود مسیرى را انتخاب نماید .
    از این رو آفرینش چنین نیروهایى در كل نظام هستى به منظور تحقق هدف خداوند از خلقت انسان، ضرورى مى‏نمود تا امكان تشخیص خیر از شر، زیبا از زشت و خوب از بد وجود داشته باشد .
    به ویژه با توجه به آن كه خداوند از همان آغاز آفرینش، قصد داشت انسان را به زمین بفرستد؛ چنان كه خود قبل از آفرینش انسان، با ملائكه از قرار دادن جانشینى براى خود در زمین، سخن به میان مى‏آورد «و اذ قال ربك للملائكة انی جاعل فی الارض خلیفة.‏» (14)
    و از این جا معلوم مى‏شود كه سكونت در بهشت، از همان آغاز در نظر خداوند، امرى مقطعى و موقت ‏بوده است .

    8 . با نافرمانى ابلیس و رانده شدن او از درگاه خداوند و سپس تقاضایش براى مهلت داشتن، به منظور اغواى نوع انسانى و نیز با توجه به امكانات فراوانش در به گمراهى كشاندن انسان، خداوند او را بهترین گزینه براى انجام هدف خود دانست و با تقاضایش مبنى بر درخواست مهلت، به صورت اجمالى موافقت كرد تا در مقابل نیروهاى هدایتى الهى، شیطان وسوسه‏گر انسان به سمت ‏شرّ باشد و او را قادر بر فریب انسان كرد تا در راستاى هدف خود، مبنى بر امتحان انسان و شناخت مؤمنان از غیرمؤمنان عمل كند. «و ما كان له علیهم من سلطان الا لنعلم من یؤمن بالآخرة ممن هو منها فی شك‏.» (15)


    ب) انسان

    1 . انسان موجودى دو بعدى و تركیبى از جان و تن است كه به مقتضاى جان خود كه نفخه‏اى از روح الهى است «نفخت فیه من روحی‏» (16)، میل به سوى كمال و حركت ‏به سوى هدف آفرینش خود دارد كه قرآن را با آیه «یا ایها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقیه‏» (17)؛ اى انسان تو كوشنده به سوى پروردگارت هستى كه او را ملاقات خواهى كرد»؛ بیان كرده است و به مقتضاى تن خود كه از خاك و گل آفریده شده است، میل به عالم پایین و طبیعت مادى دارد؛ مولاى رومى گفته است:

    میل جان اندر ترقى و شرف میل تن، در كسب اسباب و علل

    2 . از آنچه گذشت، معلوم مى‏شود كه در نهاد انسان، دو نیرو وجود دارد؛ نیرویى كه او را به سمت ‏بالا مى‏كشاند و نیرویى كه او را به ورطه سقوط سوق مى‏دهد كه گاهى از آن با تعبیر نفس اماره (نفس امر كننده به بدى) یاد مى‏شود؛ قرآن مى‏فرماید: «ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی‏.» (18)

    با نافرمانى ابلیس و رانده شدن او از درگاه خداوند و سپس تقاضایش براى مهلت داشتن، به منظور اغواى نوع انسانى و نیز با توجه به امكانات فراوانش در به گمراهى كشاندن انسان، خداوند او را بهترین گزینه براى انجام هدف خود دانست و با تقاضایش مبنى بر درخواست مهلت، به صورت اجمالى موافقت كرد تا در مقابل نیروهاى هدایتى الهى، شیطان وسوسه‏گر انسان به سمت ‏شرّ باشد و او را قادر بر فریب انسان كرد تا در راستاى هدف خود، مبنى بر امتحان انسان و شناخت مؤمنان از غیرمؤمنان عمل كند.

    3 . و این دو نیرو، ذات انسانى را ذاتى مختار قرار مى‏دهد تا در بین دو گزینه خیر و شر، یكى را انتخاب كند و از این جاست كه مى‏توان مسئله امتحان را با تحلیل ذات انسانى به خوبى درك كرد .

    4 . نیروى درونى رهنمون به سوى خیر، از سوى نیروهاى بیرونى با امكانات فراوان حمایت مى‏شود كه در بخش قبلى به حمایت‏هاى ویژه خداوندى اشاره كردیم و در این جا به ذكر نمونه‏اى دیگر از این حمایت‏ها كه همانا حمایت و كمك ویژه فرشتگان الهى است، اشاره مى‏كنیم. این نیروها را خداوند به یارى استقامت‏گران در مسیر الهى مى‏فرستد؛ همان گونه كه مى‏فرماید: «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائكة.‏» (19)

    5 . در مقابل مى‏بایست نیروى درونى متمایل به شر، از سوى نیروى بیرونى حمایت مى‏شد كه همان طور گفته شد، شیطان بهترین گزینه براى این ماموریت تشخیص داده شد .

    6 . از آن چه گذشت روشن مى‏شود كه گرچه شیطان خود موجودى شر است، اما وجود آن در كل نظام هستى، امرى خیر محسوب مى‏شود؛ زیرا اوست كه باعث رسیدن انسان به كمال، در كشاكش جدال درونى او میان حق و باطل مى‏شود .


    ج) شیطان

    1. شیطان كه توصیف‌گر هر موجود متمردى است، تبلور اولیه‏اش در ابلیس بود كه به تصریح خداوند، از جنیان به شمار مى‏رفت. «كان من الجن ففسق عن امر ربه.‏» (20)

    2 . جن همانند انسان، موجودى مختار است كه هدف از آفرینش او، چون انسان، رسیدن به كمال از راه معرفت و عبادت مى‏باشد «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون.‏» (21)

    3 . ابلیس با اختیار خود مدت طولانى به عبادت خداوند پرداخت تا جایى كه خداوند او را در میان فرشتگان خود قرار داد .
    حضرت على علیه السلام این مدت را شش هزار سال مى‏داند كه معلوم نیست آیا از سال‏هاى دنیوى است‏ یا اخروى . (22) كه هر روز آن، برابر با هزار سال دنیوى است «فی یوم كان مقداره الف سنة مما تعدون.‏» (23)

    4 . شیطان با اختیار خود و به دنبال قیاسى باطل كه خداوند او را از آتش آفریده و انسان را از گل و آتش برتر از گل است و من برتر از اویم «قال انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین.‏» (24) تكبر ورزید و از فرمان خدا براى سجده بر آدم، سرپیچى كرد كه این فرمان، خود نوعى امتحان براى این موجود مختار بود و با اختیار مسیر شر، این موجود به ظاهر آسمانى، به ورطه سقوط كشانیده شد و از درگاه قدس الهى و همراهى با فرشتگان به پایین رانده شد تا به همگان نشان داده شود كه لازمه اختیار آن است كه مختار همیشه در حالت ‏بیم و امید به سر برد و هیچ گاه از خود مطمئن نباشد و همیشه از ذات الهى استمداد كند .

    5. خداوند عادل است و ذره‏اى ظلم روا نمى‏دارد و اجر عمل هر كس را حتى زیادتر از آن چه كه استحقاقش را دارد، مى‏دهد. ابلیس نافرمانى كرد و از در مقابله با خداوند در آمد و واضح است كه چنین موجودى نمى‏تواند در بهشت جاى گیرد؛ اما از سوى دیگر او مقدار زیادى عبادت كرد و خداوند به مقتضاى عدلش، باید پاداشى براى آن در نظر گیرد. و این پاداش طبیعتا پاداشى دنیوى است و چه عادلانه است كه این پاداش، خواسته خود شیطان باشد كه در راستاى بهره‏گیرى او در رسیدن به هدفش - كه همانا اغوا و فریب نوع آدم است - مورد نیاز او مى‏باشد. درخواست ‏باقى ماندن و طلب امكاناتى براى به گمراهى كشاندن انسان‏ها نیز از خواسته‏هاى او بود كه در روایات به آن اشاره شده است . (25)
    با اجابت ‏خواسته‏هاى شیطان از سوى خداوند بود كه او تهدیدهاى خود را بیان كرد و سخن از فریب نوع آدم و نشستن بر سر راه مستقیم خداوندى و كشاندن انسان‏ها به بیراهه از راه وعده و فریب و آرزوهاى طولانى و ... را داد و خداوند در مقابل تهدید كرد كه جهنم را از پیروان او پر خواهد كرد. و از شیطان خواست تا هر چه در توان دارد، به كار گیرد تا بندگان خالص خداوند از ناخالصان شناخته شوند و لغزش ده هر كس را كه توانى با آوازت و فریاد زدن بر ایشان با سواران و پیادگانت و در مال‏ها و فرزندان آنها شریك شو و به آنها وعده بده.‏

    6 . با اجابت ‏خواسته‏هاى شیطان از سوى خداوند بود كه او تهدیدهاى خود را بیان كرد و سخن از فریب نوع آدم و نشستن بر سر راه مستقیم خداوندى و كشاندن انسان‏ها به بیراهه از راه وعده و فریب و آرزوهاى طولانى و ... را داد (26) و خداوند در مقابل تهدید كرد كه جهنم را از پیروان او پر خواهد كرد. «لمن تبعك منهم لاملان جهنم منكم اجمعین‏» (27) و از شیطان خواست تا هر چه در توان دارد، به كار گیرد تا بندگان خالص خداوند از ناخالصان شناخته شوند «و استفزز من استطعت منهم بصوتك و اجلب علیهم بخیلك و رجلك و شاركهم فی الاموال و الاولاد وعدهم (28)؛ و لغزش ده هر كس را كه توانى با آوازت و فریاد زدن بر ایشان با سواران و پیادگانت و در مال‏ها و فرزندان آنها شریك شو و به آنها وعده بده.‏»

    7 . در پایان توجه به دو نكته لازم است:
    اول آن كه شیطان تنها قدرت فریب كسانى را دارد كه خود با اختیار ولایت او را بپذیرند و در تحت ‏سرپرستى او درآیند. «كتب علیه انه من تولاه فانه یضله و یهدیه الى عذاب السعیر» (29) و «انما سلطانه على الذین یتولونه و الذین هم به مشركون‏» (30) و به گفته خود، بر بندگان مخلص خداوند، هیچ تسلطى ندارد «الا عبادك منهم المخلصین.‏» (31)
    خداوند نیز در آیات متعدد این سخن را تایید كرد و بندگان خاص خود را از شمول وسوسه‏هاى شیطانى به دور دانسته است «ان عبادى لیس لك علیهم سلطان‏» (32) زیرا این بندگان با اختیار خود، مسیر الهى را انتخاب نمودند و با اتكا به وعده‏هاى الهى، خود را از وساوس و فریب‏ها و وعده‏هاى شیطانى به دور نگه داشته‏اند.
    نكته دوم: شیطان هیچ گونه تسلط تكوینى بر انسان ندارد؛ زیرا موجودى هم عرض انسان است و خداوند نیز به او قدرت تسلط تكوینى نداده است و طبق آیات قرآنى، قدرت او تنها در محدوده وسوسه است كه آن را از راه‏هایى همچون وعده‏هاى دروغین و وسوسه براى كشاندن انسان به فحشا «الشیطان یعدكم الفقر و یامركم بالفحشاء» (33) و زینت دادن كارهاى زشت «لازینن لهم فی الارض‏» (34)؛ انجام مى‏دهد .
    جالب آن است كه پس از آن كه انسان با وعده‏هاى او فریب خورد، شیطان از او بیزارى جسته او را به جاى خود رها مى‏كند «كمثل الشیطان اذ قال للانسان اكفر فلما كفر قال انی بری‏ء منك.‏» (35)
    مسئله جالب‏تر این كه در روز قیامت كه پیروان شیطان او را به سبب فریب خود مورد ملامت قرار مى‏دهند، او به صراحت اعلام مى‏دارد كه تنها كار من وعده‏هاى خلاف واقع بود كه شما آن را باور كردید و به وعده‏هاى الهى اطمینان نكردید؛ بنابراین شما حق ملامت مرا ندارید و باید خود را ملامت كنید و در اینجا نه من مى‏توانم فریادرس شما باشم و نه شما مى‏توانید كمكى به من بكنید. «و قال الشیطان لما قضی الامر ان الله وعدكم وعد الحق و وعدتكم فاخلفتكم و ما كان لی علیكم من سلطان الا ان دعوتكم فاستجبتم لی فلا تلومونی و لوموا انفسكم ما انا بمصرخكم و ما انتم بمصرخی‏.» (36)
    آرى به همین جهت است كه خداوند كید و مكر شیطان را در مقابل ریسمان‏هاى محكم الهى، ضعیف شمرده است «ان كید الشیطان كان ضعیفا.» (37)
    ولى انسان نیز موجودى ضعیف است. «و خلق الانسان ضعیفا» (38) و جز با اتكال به قدرت الهى، در انتخاب مسیر خیر و حركت در آن، راه به جایى نمى‏برد.
    نكته پایانى این كه وسوسه‏گرى شیطان پس از روى‏گردانى انسان از نداى فطرت و الهامات رحمانى است و چنین كسانى كه با اختیار و انتخاب خود، كفر ورزیدند؛ قابلیت محبت و همراهى با پاك‏ترین انسان‌هاى روى زمین را از دست داده‏اند سزاوار آن هستند كه به وسوسه‏هاى شیطانى گرفتار شوند. و این خود نوعى مجازات الهى نسبت ‏به آنان در همین دنیا مى‏باشد؛ «الم تر انا ارسلنا الشیاطین على الكافرین تؤزهم ازا؛ آیا ندانستى كه ما شیطان‏ها را بر كافران گماشته‏ایم تا آنان را شدیدا تحریك كنند.» (39)


    ---------------------------------------
    پى‏نوشت‌ها:
    1 . ذاریات (51): 56 .
    2 . انبیاء (21): 26 و 27 .
    3 . انسان (76): 3 .
    4 . انسان (76): 2 .
    5 . همچنین مراجعه شود به محمد (47): 31/انبیاء (21): 35/بقره (2): 155/كهف (18): 7/انعام (6): 165/هود (11): 7/ملك (67): 2، فجر (89): 15 و ... .
    6 . مؤمنون (23): 114 .
    7 . روم (30): 30 .
    8 . یونس (10): 35 .
    9 . شمس (91): 28 .
    10 . حجرات (49): 7 .
    11 . مؤمن (40): 56 .
    12 . با استفاده از المیزان، ج 12، ص 159 .
    13 . ابراهیم (14): 12 .
    14 . بقره (2): 30 .
    15 . سبا (34): 21 .
    16 . ص (38): 72 .
    17 . انشقاق (84): 6 .
    18 . یوسف (12): 54 .
    19 . سجده (32): 31 .
    20 . كهف (18): 50 .
    21 . ذاریات (51): 56 .
    22 . نهج‏البلاغه، خطبه 192 .
    23 . سجده (32): 5 .
    24 . ص (38): 76 .
    25 . المیزان، ج 8، ص 61، به نقل از تفسیر قمى از امام صادق علیه السلام.
    26 . اعراف (7): 16 و 17/سوره حجر (15): 40 .
    27 . اعراف (7): 18 .
    28 . اسراء (17): 67 .
    29 . حج (22): 3 .
    30 . نحل (16): 100 .
    31 . ص (38): 84 و سوره حجر (15): 39 .
    32 . حجر (15): 42 .
    33 . بقره (2): 272 .
    34 . حجر (15): 39 .
    35 . حشر (59): 16 .
    36 . ابراهیم (14): 27 و 28 .
    37 . نساء (4): 76 .
    38 . نساء (4): 28 .
    39 . مریم (19): 83 .

     

     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    ثروتمند ترین افراد جهان در سال 2008

    در تازه ترین رده بندی مجله فوربس سال 2008 ثروتمند ترین فرد جهان وارن بافت آمریکایی میباشد و مانند سالهای پیش بیل گیتس دیگر ثروتمند ترین فرد در جهان نمیباشد و در این رده بندی در رتبه سوم میباشد.در این رده بندی کارلوس اسلیم حلو مکزیکی نیز در جایگاه دوم میباشد و پس از آن بیل گیتس در جایگاه سوم میباشد.رتبه چهارم نیز متعلق به لاکشی میتال هندی و رتبه پنجم متعلق به موکشی آمبانی هندی میباشد.
    در زیر میتوانید لیست 25 نفر از ثروتمند ترین افراد جهان را ببیند.

    رتبه
    نام
    ملیت
    سن
    ثروت
    محل زندگی
    1
    وارن بافت
    آمریکا
    77
    62.0
    آمریکا
    2
    کارلوس اسلیم حلو و خانواده
    مکزیک
    68
    60.0
    مکزیک
    3
    بیل گیتس
    آمریکا
    52
    58.0
    آمریکا
    4
    لاکشمی میتال
    هند
    57
    45.0
    بریتانیا
    5
    موکش آمبانی
    هند
    50
    43.0
    هند
    6
    آنیل آمبانی
    هند
    48
    42.0
    هند
    7
    اینگوار کامپراد و خانواده
    سوئد
    81
    31.0
    سویس
    8
    کی پی سینگ
    هند
    76
    30.0
    هند
    9
    آلگ دریپاسکا
    روسیه
    40
    28.0
    روسیه
    10
    کارل البرت
    آلمان
    88
    27.0
    آلمان
    11
    لی کا شینگ
    هنگ کنگ
    79
    26.5
    هنگ کنگ
    12
    شلدون آدلسون
    آمریکا
    74
    26.0
    آمریکا
    13
    برنارد آرنالت
    فرانسه
    59
    25.5
    فرانسه
    14
    لاورنس الیسون
    آمریکا
    63
    25.0
    آمریکا
    15
    رومن ابراموویچ
    روسیه
    41
    23.5
    روسیه
    16
    تئو آلبرت
    آلمان
    85
    23.0
    آلمان
    17
    لیلین بتنکورت
    فرانسه
    85
    22.9
    فرانسه
    18
    آلکسی مارداشو
    روسیه
    42
    21.2
    روسیه
    19
    ولید بن طلال
    عربستان
    51
    21.0
    عربستان
    20
    میخاییل فرایدمن
    روسیه
    43
    20.8
    روسیه
    21
    ویلادیمیر لیسین
    روسیه
    51
    20.3
    روسیه
    22
    آمانیکو اورتگو
    اسپانیا
    72
    20.2
    اسپانیا
    23
    ریموند،توماس و والتر کوک
    هنگ کنگ
    NA
    19.9
    هنگ کنگ
    24
    میخاییل پروخورو
    روسیه
    42
    19.5
    روسیه
    25
    ویلادیر پوتین
    روسیه
    47
    19.3
    روسیه

    وارن بافت کیست؟
    وارن ادوارد بافِت (
    Warren Buffett)٬ که اغلب با لقب باهوش اوماها یا دانشمند اوماها نامیده می‌شود،یک آمریکایی سرمایه گذار، تاجر و یک انسان خیرخواه و بشردوست می‌باشد.
    او مدیر عامل و بیشترین سهام‌دار شرکت برکشایر هاتاوی می‌باشد.
    در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ ٬ او ۸۳٪ از دارایی خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. حجم دلاری اهدایی او ۳۰ میلیارد دلار است. اهدای دارایی در این سطح در تاریخ آمریکا بی‌نظیر بوده‌است. در آن زمان اعلام‌شد که این سطح کمک کافی است تا اندازه این بنیاد را به بیش از دو برابر افزایش داد.

    وارن بافت::Warren Buffett

    با وجود داشتن ثروت زیاد، او به داشتن زندگی و رفتار فروتنانه مشهور است. او کماکان در خانه خود در مرکز داندی در همسایگی اوماها، نبراسکا که در سال ۱۹۸۵ میلادی به ارزش ۳۱٬۵۰۰ دلار خریداری کرده‌است زندگی می‌کند. البته اوخانه‌ای گران‌تر در لاگونا بیچ، در ایالت کالیفرنیا دارد که در سال ۲۰۰۴ خریداری کرده‌است. ارزش خانه او در اوماها در سال ۲۰۰۸ میلادی ۷۰۰٬۰۰۰ دلار برآورد شده‌است.
    درآمد سالیانه او در سال ۲۰۰۶ میلادی حدود ۱۰۰٬۰۰۰ دلار بوده‌است که در مقایسه با استاندارد درآمد یک شخص با شغل مشابه (مدیر عامل) ناچیز است. در سال ۲۰۰۷ میلادی بافت در بین ۱۰۰ مرد برتر تاثیر‌گذار در دنیا توسط مجله تایم آورده‌شد.

    کارلوس اسلیم
    در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۴۰ میلادی در مکزیکو سیتی به دنیا‌آمد. او یک تاجر مکزیکی می‌باشد و بر اساس مجله فورچون و وال استریت ژورنال در اگوست سال ۲۰۰۷ میلادی به‌عنوان ثروتمند‌ترین مرد جهان شناخته شده‌است. اسلیم نقش عمده‌ای در صنایع ارتباطی در مکزیک و آمریکای لاتین دارد. او شرکتهای Teléfonos de México ٬ Telcel و América Móvil را اداره می کند.
    پدر او خولیان اسلیم حداد در سال ۱۹۰۲ در حالی که ۱۴ سال داشت جهت در امان ماندن از ارتش امپراتوری عثمانی از روستای جزین در جنوب لبنان به مکزیک مهاجرت کرد. خولیان در سال ۱۹۱۱ میلادی، یک مغازه خشکبار فروشی در مکزیکوسیتی به نام La Estrella del Oriente (لا اِستارلا دِ اُرینته) به معنی “ستاره شرق” گشود و خانه ای را در جنوب این شهر خریداری کرد. وی که در زمان خود تاجر برجسته‌ای بود در آگوست ۱۹۲۶ با لیندا اِلو دختر تاجر لبنانی موفق دیگری ازدواج کرد. این زوج صاحب شش فرزند شدند که پنجمین آن‌ها کارلوس نام گرفت.
    اسليم نام خانوادگی پدر کارلوس ، خولیان می‌باشد که قبل از آمدن به مکزیک یوسف سلیم حداد نامیده می‌شده‌است. بعد از ورود به مکزیک او نام کوچک خود را به خولیان و نام خانوادگی خود را به اسلیم تغییر داد. او بطور رسمی خولیان اسلیم حداد نامیده شد. اِلو که همان “حَلو” در زبان عربی به معنای “شیرین” است که به تلفظ اسپانیایی درآمده‌است، نام خانوادگی مادر او بود. این نام براساس قوانین نام‌گذاری زبان اسپانیایی گذاشته شده‌است.

    کارلوس اسلیم حلو::Carlos Slim Helú

    در روز هشتم ماه آگوست سال ۲۰۰۷ ، مجله فورچون گزارش داد که کارلوس اسلیم بیل گیتس ، ثروتمندترین مرد جهان را پشت سر گذاشت. تخمین مجله فورچون از دارایی‌های آقای اسلیم در پایان ماه جولای در حدود ۵۹ میلیارد دلار بوده‌است. دارایی‌های بنیانگذار مایکروسافت ، بیل گیتس ، در حدود ۵۸ میلیارد دلار توسط همین مجله تخمین زده شده‌است.
    در روز چهارم ماه آگوست سال ۲۰۰۷ ، وال استریت ژورنال در مقاله‌ای پیرامون اسلیم نوشت : درحالیکه ارزش سهام او در بازار بورس شرکتها هر لحظه امکان سقوط دارد ، درحال حاضر او از بیل گیتس ثروتمندتر است.
     

     

     

     

     

     

    Ãيادداشتهاي لبنان
    در خصوص ساخت مستند براي شاخه سازندگي «جهاد البناء» (حزب‌الله لبنان)

    sobhan13564@yahoo.com

     قسمت هفدهم

    مهدي شيرزادي

    بعله عزيزان من! بعداً اواخر مجلس كه چراغ‌ها را روشن كردند، تازه فهميديم كه بابا! اگر نمي‌آمديم، فقط جاي ما سه نفر خالي بود، از دربان گرفته تا خود ارباب و رعيت، در جلسه هستند. جاي شيرين قضيه اين بود كه بعد از اتمام سينه‌زني و دعا و مخلفات، خواستيم رفع زحمت كنيم كه ديديم سفره‌ي شام آوردند و خلاصه، بعد از چند روز توانستيم سر سفره‌ي ايراني بشينيم. با هم اين اوصاف، دلم خيلي مضطرب بود كه در رايزني گفته‌اند شب بايد زود برگرديد. در همين حال و هواها بودم كه آن سر سفره، چشمم به آقاي «خالدزاده» افتاد كه ديگر يقين كردم كه حضورمان در حسينيه، بي‌حكمت نبوده است. از آن وقت به بعد، با خيال راحت، غذاي سرو شده را خورديم. تا يادم نرفته، اين را هم اشاره كنم كه با «آقاي وحيدي» -رئيس حوزه علميه امام خميني(ره)سوريه- در همان جلسه هم آشنا شديم و تا ديد كه پسر خوبي هستيم، آدرس حوزه‌ي علميه و شماره همراهش را به ما داد تا حتماً در سوريه هم يك سري به ايشان بزنيم. در ضمن، دقيقاً در همين مراسم بود كه با برادرِ محمدجواد، «آقا مهدي سائلي» آشنا شديم و بعد از خوش و بش و شرح و توضيح مشكلاتمان در لبنان، از ايشان براي همراهي تيممان به عنوان مترجم دعوت كرديم كه به خاطر امتحانات آخر ترمشان قبول نكردند و در عوض، برادرشان –يعني آقا محمدجواد را- معرفي كردند. بعدها از اين محمدجواد آقاي گُل كه مترجم ما شدند، كلّي برايتان ماجرا تعريف خواهم كرد كه يكيش ماجراي بازداشت شدنش در يكي از ايستگاه‌هاي ايست و بازرسي ارتش بود كه شب سه‌شنبه‌ي اقامتمان رخ داد.
    خلاصه، آن شب را با بنز رايزني و همراه آقاي «خالدزاده» و خانواده‌شان به محل برگشتيم.
    فرداي آن روز، طبق قراري كه با «علي قصير» -يكي از بچه‌هاي حزب‌الله و از مجريان «المنار» داشتيم- قرا گذاشته بوديم تا وقت ملاقاتي برايمان از مدير «المنار»، هماهنگ كند كه آن روز، چشم و گوشمان به تلفن خشك شد و از «قصير» خبري نشد. بعدازظهرش، بعد از كلي تحليل و بررسي وضعيت لبنان، چون نه كار تصوير و نه كار مصاحبه، جور شده بود، تصميم گرفتيم به منطقه‌ي «روشه» در قسمت مسيحي‌نشين لبنان برويم –همان منطقه ساحلي، كه به دماغه‌ي لبنان معروف است-.
    خلاصه، ساختمان‌ها، اتومبيل‌ها و حتي آسفالت خيابان‌ها هم نشان دهنده‌ي توريستي بودن مكان بود، با وارد شدن به منطقه، ايستگاه‌هاي زياد ايست و بازرسي و وارسي‌هاي دقيق ماشين‌ها، خبر از اهميت يا مشكوك بودن و ضعيت مي‌داد.

    ادامه دارد ...
     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان