1084
 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1084:: چهارشنبه 16 ارديبهشت 1388

www.mobin-group.com

با Open With فایل‌های ناشناخته را باز کنید

باسلام
یکی از مشکلاتی که شاید بیشتر کاربران رایانه با آن مواجه می‌شوند، فایل‌های ناشناخته‌ای است که پسوند خاصی ندارند، بنابراین برای استفاده از آن باید وقت زیادی را صرف کرده تا بتوانید آن را با برنامه مخصوص به خود باز کنید. فرض کنید شما فایل PDF دارید و نمی‌دانید که PDF است،‌ حال شاید برای بازکردن آن با برنامه‌های متعددی شانس خود را آزمایش می‌کنید ولی هیچگاه به نتیجه‌ای نرسید! OpenWith نام نرم‌افزار ساده و بسیار کاربردی می‌باشد که مشکل شما را می‌تواند به راحتی حل کند.

مراحل کار این نرم‌افزار به این صورت است که:
۱- ابتدا این برنامه را از اینجا دانلود می‌کنید.

۲- پس از دانلود، شما می‌بایست آن را نصب کنید (برای نصب این برنامه شما احتیاج به dot NET Framework 2.0 دارید).

۳- پس از نصب، شما می‌توانید بر روی هر فایلی که نمی‌شناسید کلیک راست کرده و گزینه OpenWith.org - How do I Open This را انتخاب کنید.

clip_image0012

۴- در مرحله بعد پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که حاوی دو پیغام است:

untitled3

الف- شما نرم افزار مورد نیاز برای باز کردن آن فایل را دارید. در این صورت شما به راحتی می‌توانید با زدن دکمه Open فایل مورد نظر خود را باز کنید.

ب- شما نرم‌افزار مورد نیاز برای باز کردن آن فایل را ندارید. در این صورت برنامه به شما پیشنهاد جالبی می‌دهد و به شما سبک‌ترین نوع باز‌کننده آن فایل را جهت دانلود ارائه می‌کند. شما می‌توانید آن را از طریق Openwith دانلود و نصب کرده، سپس از فایل خود استفاده نمائید.

untitled21

در ضمن به کمک این نرم‌افزار شما می‌توانید از آخرین پسوندهای اضافه شده به آن نیز آگاهی پیدا کرده و بازکننده آن را نیز به صورت مستقل دانلود نمائید.


 
  u فهرست روزانه


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • دانلود ویندوز 7 نسخه RC1 از سایت مایکروسافت (رايگان!)
  • ما و حيوانات!
  • فتوکاتور: جومونگ کم آورد!
  • بهترین رسانه های آنلاین دنیا معرفی شدند
  • خودكشي يك جوان بخاطر عشق به سوسانو (هنرپيشه افسانه جومونگ)!
  • رونق گرفتن پديده "تعويض همسر" در ايتاليا
  • معرفي و دانلود فيلم : مسابقه مرگ
  • دانلود فيلم مستند : درسهاي طبيعت
  • دانلود انيميشن : The SpongeBob SquarePants Movie
  • دانلود اجرای زنده و بسیار زیبای محسن یگانه در کنسرت برج میلاد
  • آهنگ جدید و بسیار زیبای محسن چاوشی به نام مجبور
  • دریافت رسانه های آنلاین با RealPlayer v11.1.1 Build 6.0.14.94
  • نرم افزار واژگان انگلیسی گاج
  • با Hollywood Mogul 3 فيلم سازي را هم تجربه کنيد!
  • آژی دهاگ (آستیاگ) آخرین فرمانروای دودمان مادها
  • تا کی اهانت به ملت؟
  • حساب بانکی انرژی جنسی...
  • فرهنگ و فوتبال در عصر ما...
  • ماسک توخالی: توهم بینایی که فقط اسیکزوفرن‌ها را فریب نمی‌دهد!
  • چرا برخی مردم بی وقفه در زندگی "شانس" می آورند؟
  • خدایا به جامعه ام بیاموز که تنها راه به سوی تو؛ از زمین میگذرد.
  • آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم
  • كشتي هوايي آتش گرفت
  • جديدترين شماره از دوماهنامه Living
  • استخدام بز به جای استفاده از ماشین چمن زنی توسط گوگل
  • موضوع انشا: «انتقادپذیری را توصیف كنید»
  • چگونه از کار اداری خود لذت ببریم‌
  • ۷ نکته درباره تشک‌های خوش‌خواب
  • بخور دادن پوست و انواع آن
  • نگاهي به هر دو روي سكه روغن ماهي
  • ترفندهای تربیتی برای مادران جوان
  • نکاتی برای انتخاب چاپگر
  • در مورد بيت العدل و تشکيلات بهائيان در ايران
  • نکاتی برای انتخاب چاپگر
  • چرا ژاپن به توسعه تكنولوژي دست يافته است
  • و ....

 

 


 

 

www.mobin-group.com


 



 

 


www.mobin-group.com

دانلود ویندوز 7 نسخه RC1 از سایت مایکروسافت (رايگان!)
گزارش تصویری مراسم افتتاح موزه حرم حضرت عباس(ع)
راهنماي باکلاس بودن در Facebook
عكس هاي ديدني ورزشي
ما و حيوانات!
قير سياه است ، آسفالت سياه است، ايزوگام سياه است و
هيچ يك ماندگار نيست عايق سفيد است و ماندگار و قابل ترمي
متن کامل هفت افسانه‌ی هوسنامه از کتاب بهرامنامه
موسوم به هفت‌پیکر، سروده‌‌ی حکیم نظامی گنجوی
فتوکاتور: جومونگ کم آورد!
تصاوير زيبايي از مسابقات اسب دواني
شبکه هواداران مهندس ميرحسين موسوي
شعر طنز قرائت شده در همايش دانشجويی حمایت از احمدی نژاد
فايل mp3

 

 

www.mobin-group.com

بهترین رسانه های آنلاین دنیا معرفی شدند

جشنواره "وبی" (Webby) که به اسکار وب شهرت دارد بهترین رسانه های آنلاین سال را انتخاب کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در جشنواره Webby امسال روزنامه های آمریکایی نیویورک تایمز و بوستون گلاب و روزنامه انگلیسی گاردین به عنوان بهترینهای آنلاین در دنیای رسانه ها انتخاب شدند.
همچنین اسکار وب از هفته نامه اکونومیست، رادیو دولتی ملی، شبکه بی بی سی و سایت خبری هافینگتون پست تقدیر کرد.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سایت Nytimes.com جایزه بهترین مقالات را به خود اختصاص داد و روزنامه گاردین جایزه بهترین سایت را دریافت کرد.
بوستون گلاب و نیویورک تایمز جوایزی را در بخش عکسهای آنلاین دریافت کردند و وبلاگ "دمکراسی در آمریکا" که روی سایت هفته نامه اکونومیست منتشر می شود نخل بهترین وبلاگ سیاسی را دریافت کرد.
از میان برندگان دیگر می توان به سایت اشتراک گذاری عکس "فلیکر"، سایت Mint.com برای خدمات مالی و سایت Digg برای شبکه های اجتماعی اشاره کرد.
همچنین سرویس میکرو وبلاگ "توییتر" به عنوان "پدیده سال" معرفی شد.
این اسکار وب همه ساله توسط آکادمی بین المللی هنرهای دیجیتال در واشنگتن برگزار می شود.

خودكشي يك جوان بخاطر
عشق به سوسانو (هنرپيشه افسانه جومونگ)!

به گزارش كلمه به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دنانيوز، اين جوان كه پس از تماشاي سريال جومونگ بشدت به سوسانو علاقه‌مند شده بود و قصد ازدواج با او را داشت، هنگامي كه خانواده‌اش را از اين تصميم مطلع كرد، با مخالفت آنها روبه‌رو شد.
جوان ياسوجي از پدرش خواست تا با فروش گوسفندانش هزينه سفر وي به كشور كره و يافتن سوسانو را تامين كند و زماني كه متوجه شد خانواده‌اش حاضر به فروش گوسفندان نيستند، با خوردن قرص اقدام به خودكشي كرد.
به دنبال اين ماجرا، والدين جوان عاشق پيشه او را به بيمارستان منتقل كردند و با تلاش پزشكان، او از مرگ حتمي نجات يافت.
پدر اين جوان در ارتباط با اين موضوع گفت: پسرم تصور مي‌كرد براحتي مي‌تواند به كشور كره سفر و با هنرپيشه زن اين سريال ازدواج كند و زماني كه به وي گفتم مبلغ فروش كل گوسفندان كه تمام دارايي من است كمتر از يك ميليون تومان است، او نيز در اقدامي عجيب دست به خودكشي زد و اگر كمي دير به بيمارستان مي‌رسيد،‌ به طور حتم جان خود را از دست مي‌داد. آخرين خبرها از وضعيت جسماني جوان ياسوجي حاكي است كه حال وي رو به بهبود است و از مرگ حتمي نجات يافته است.
 

رونق گرفتن پديده "تعويض همسر" در ايتاليا

روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس در يكي از شماره‌هاي دو هفته پيش خود طي گزارشي به پديده "تعويض همسر" در ايتاليا پرداخت و از رونق گرفتن چنين پديده‌اي در كشورهاي مختلف اروپايي به ويژه ايتاليا خبر داد.
ایندیپندنت در اين گزارش خود به نقل از روزنامه پرتیراژ "لاستامبا" چاپ ایتالیا نوشت: بسیاری از زنان و مردان ایتالیایی که برای گذراندن تعطیلات تابستانی در منطقه زیبای "توسکانا" در مرکز شهر رم پایتخت ایتالیا دعوتنامه دریافت می‌کنند، ممکن است پیش از پذیرفتن و قبول این دعوت خوب به آن فکر کنند. علت این مسأله آنست که شاید این زن و شوهرها مجبور شوند در مقابل پذیرفتن این دعوت همسر خود را با همسر دیگری عوض کنند. "لاستامبا" اين گزارش را "عريانها در وقت ناهار" ناميد.
در گزارش "لاستامبا" آمده: در هر دوره تعطیلات تابستانی حدود پانصد هزار زن و شوهر در دویست کلوپ شبانه که در سراسر ایتالیا وجود دارد همسران خود را برای برقراری رابطه نامشروع با یکدیگر عوض می‌کنند. هزار تعویض همسر نیز در اماکنی غیر کلوپ‌ها مانند گاراژهای خودرو، سواحل دریایی ویژه و حتی برخی از قبرستان‌ها صورت می‌گیرد.
در همین راستا یکی از کارکنان یکی از کلوپ‌های شبانه که مخصوص "تعویض همسر" است در این باره گفت: انواع آدم‌ها به این کلوپ‌ها مراجعه می‌کنند، مانند حسابدار، پزشک، بازیکن فوتبال، سیاستمدار و غیره.
در ادامه گزارش این روزنامه ایتالیایی آمده است: این آمار و ارقام توسط مؤسسه "فیدر " بدست آمده و آمار اعلام شده حدود پانصد هزار است در حالیکه حقیقت بیشتر از این عدد است و گمان می‌شود حدود دو میلیون باشد.
این مؤسسه می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد معدل سن بیشتر مردانی که تبادل همسر می‌کنند حدود 43 سال و زنان 35 سال است و عمل تبادل همسر فقط در شب صورت نمی‌گیرد بلکه گاهی اوقات در روز روشن و به ویژه پس از وقت ناهار صورت می‌گیرد.

حتی برلوسکنی!
نکته تعجب برانگيز اینست که این روزنامه ایتالیایی در گزارش خود اعلام کرده "سیلویو برلوسکنی" نخست وزیر ایتالیا نیز چندی پیش خواستار تعویض همسر خود "فرونیکا" با همتای دانمارکی خود "آندریاس فوج راسموسن" شده بود.
این روزنامه در ادامه نوشته است: "برلوسکنی" در حضور همگان گفت، می‌خواهم همسرم را به "راسموسن" بدهم زیرا از دیگران خندان تر و شاداب تر است.
ایندیپندنت در ادامه گزارش خود آورده است: پیش بینی می‌شود این گزارش خشم کشیشان ایتالیایی را برانگیزد و از این کار در موعظه‌های خود در کلیساها انتقاد کنند.
در پایان گفتنی است "تعویض همسر" که به آن "رابطه دسته جمعی" نیز گفته می‌شود کاری است که در اروپا و آمریکا به ویژه در جشن‌های مخصوص به شدت گسترش یافته است.

 



 


 

www.mobin-group.com

معرفي و دانلود فيلم

مسابقه مرگ
Death Race

کارگردان: پل دابليو. اس. اندرسون. فيلمنامه: پل دابليو. اس. اندرسون بر اساس فيلمنامه 1975 رابرت تام، چارلز بي. ‏گريفيث و کتاب مسابقه مرگ در سال 2000 نوشته ايب ملکيور. موسيقي: پل هسلينگر. مدير فيلمبرداري: اسکات کوان. ‏تدوين: نيون هووي. طراح صحنه: پل دنهام اوستربري. بازيگران: جيسون استيتهم[جنسن ايمز]، جوآن آلن[هنسي]، ايان ‏مک شين[مربي]، تايريس گيبسون[جو مسلسلي]، ناتالي مارتينز[کيس]، مکس رايان[پاچنکو]، جيسون ‏کلارک[اولريش]، فردريک کوهلر[ليستز]، جيکاب وارگاس[گانر]، جاستين مدر[تراويس کولت]، رابرت ‏لاساردو[گريم]. 89 دقيقه. محصول 2008 آمريکا. نام ديگر: ‏Death Race 3000‎‏. ‏
سال 2012. اقتصاد ايالات متحده از هم فروپاشيده و زمدگي براي همه سخت شده است. جنسن ايمز قهرمان سابق ‏اتومبيلراني، در پي کشته شدن زنش سوزي و توطئه چيني براي قاتل جلوه دادن وي، دستگير و زنداني مي شود. جنسن ‏در حالي که نگران فرزند تازه به دنيا آمده خويش است، به زندان ترمينال آيلند فرستاده مي شود که به خشونت و بدي ‏شهرت دارد و توسط زندانبان مونثي به اسم هنسي اداره مي شود. هنسي مسابقه اي ورزشي ابداع کرده که اينک از ‏محبوب ترين مسابقات کشور به شمار مي رود. در اين مسابقه اتومبيلراني يا بايد کشت و يا کشته شد. اما برنده نهايي پس ‏از 5 مسابقه، مي تواند آزادي اش را به عنوان جايزه به دست آورد. هنسي که به تازگي برنده چهار دور مسابقه مشهور ‏به فرانکشتين را از دست داده، جنسن را تحت فشار مي گذارد تا نقاب فرانکشتين را بر چهره کشيده و پشت رل قرار ‏گيرد. با اين شرط که اگر برنده شده، آزادي را به وي هديه خواهد کرد. جنسن که در ميان مسابقه دهندگان ردي از قاتل ‏واقعي همسرش را يافته، مي پذيرد. در دور اول مسابقه همراه زيبارويي به نام کيس همراه او مي شود. زن محکومي که ‏خيلي زود مشخص مي شود دست نشانده هنسي است. اما جنسن با وجود توطئه هاي هنسي براي از دور خارج کردنش، ‏تصميم دارد تا به هر قيمتي که شده خود را به فرزندش برساند...‏

چرا بايد ديد؟
دوستداران اکشن هاي آينده نگرانه بايد به خاطر داشته باشند که چند سالي پيش از انقلاب فيلمي به اسم مسابقه مرگ در ‏سال 2000 در سينماهاي تهران به نمايش در آمد. فيلمي که بعدها به خاطر بازي سيلوستراستالونه آن زمان ناشناس ميان ‏طرفدارانش نيز جاي خاصي پيدا کرد. همان طور که از نام فيلم برمي آمد سال 2000 که زماني دور و دست نيافتني به ‏نظر مي رسيد، زمانه اي پر از شگفتي بود. اما پل بارتل کارگردان فيلم و فيلمنامه نويس اش تنها ايده مسابقه در ‏آمريکاي تبديل شده به پادآرمان شهري زير نظر پليسي فاشيست را از داستان کوتاه ايب ملکيور به نام مسابقه دهنده را ‏گرفته و فيلمي خشونت بار از آن ساخته بودند که مي شود آن را نياي خيلي از بازي هاي رايانه اي بعدي ناميد. البته ايب ‏ملکيور(متولد 1917) که خود نويسنده و کارگردان تعدادي از فيلم هاي علمي تخيلي درجه دو بود، نويسنده چندان مهمي ‏به شمار نمي آمد. اما رمان هاي پرهيجانش درباره جنگ دوم جهاني خواننده و طرفدار بسيار داشت و بعدها يکي ازآنها ‏با نام ماموريتي بالاتر از خطر نيزبه فارسي برگردانده شد. ‏
مسابقه مرگ در سال 2000 با وجود برخود صد در صد منفي منتقدان، عشاق سينه چاک فراوان پيدا کرد و ماندگار شد. ‏قصه هاي مصوري در ادامه ماجرا نوشته شد و شايد تنها همين امر باعث شده تا فيلمي با چنين هويت مشکوک هنري ‏بعد از سال ها مورد دوباره سازي قرار گيرد. سازنده چنين محصولي نيز بايد آدمي قابل اطمينان براي اين پروژه ها ‏باشد که قرعه به اسم اندرسون جوان خورده است. ‏
پل ويليام اسکات اندرسون متولد 1965 نيوکسل، انگلستان است. کارهايش اغلب در مايه علمي تخيلي و برگردان ‏سينمايي بازي هاي رايانه اي هستند. جوان ترين فارغ التحصيل دانشگاه وارويک بوده و شهرت منفي حسابي براي ‏خشونت زياد اولين فيلمش خريد در انگلستان به دست آورد. شهرت جهاني با دومين فيلمش ‏Mortal Kombat‏ در ‏‏1995 به سراغش آمد و به سرعت جذب سيستم توليد فيلم هاي اکشن، پر ماجرا، پر خرج آمريکايي شد که افق حادثه، ‏سرباز، اهريمن مقيم، بيگانه عليه نابودگر و همين مسابقه مرگ در اين رده جاي مي گيرند. پس مي بينيد که نقطه ‏درخشاني-غير از لحضاني در سرباز- در کارنامه جناب شان وجود ندارد تا به آن دل خوش کنيم. ‏
ولي مسابقه مرگ در لباس جديدش چه دارد؟ تقريبا هيچ چيز جز رئيس زنداني ساديست و مونث که جوآن آلن به راحتي ‏در اين نقش جا مي افتد. باقي همه کليشه است و خشونت و مثلاً هيجان که بايد نوجوان ها را از سالن راضي به خانه ‏بفرستد که اين بار گويا يخ شان خيلي هم نگرفته است. فيلم يکه قرار بود چند سال قبل در کمپاني کروز و واگنر توليد ‏شود و خوشبختانه با انصراف شان سبب شدند کارنامه شان بيش از اين آلوده نشود. اگر دوستدار بازي هاي رايانه اي ‏هستند، عجله نکيند که بازي رايانه اي همين يکي هم در راه است. ولي اگر به دنبال هيجان کاذب هستيد ودل خوشي از ‏زن ها نداريد، بشتابيد تا مسابقه شروع نشده!‏
ژانر: اکشن، ماجرايي، علمي تخيلي، مهيج. ‏

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال باکيفيت DVDRip)

Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part1.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part2.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part3.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part4.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part5.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part6.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part7.rar 
Death.Race_2008__Unrated.Edition_DvDrip-aXXo.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

درسهاي طبيعت
NatureTech

مستند "درسهاي طبيعت"
محصول کانال نشنال جئوگرافيک

NatureTech, a multi-award-winning series, explores “biomimetics” - the science of looking to nature for answers to modern problems.
Why are blossoms never dirty and can we also make our cars that way? Why can geckos walk on the ceiling and can we use their tricks to create better adhesives? Why is the spider’s web tougher than steel? Exciting new developments in computer technology, chemistry and physics are now enabling us to understand Nature’s designs better than ever before. Scientists are not simply trying to copy nature – they are taking hints, extracting principles and applying winning designs of evolution in a new, human context.
Visually, this series is an attractive, fast-paced mix of stunning natural history shots, computer-assisted design and CGI graphics of futuristic inventions, ultra-modern, spacy architecture and high tech as well as scenes of the world’s leading designers and engineers at work, all created by the team that made “Limits of Perception”.
 

لينکهاي دانلود

NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.001
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.002
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.003
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.004
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.005
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.006
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.007
NatureTech.1of3.Magic.of.Motion.avi.008

NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.001
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.002
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.003
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.004
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.005
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.006
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.007
NatureTech.2of3.The.Material.World.avi.008

NatureTech.3of3.Lifepower.avi.001
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.002
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.003
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.004
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.005
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.006
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.007
NatureTech.3of3.Lifepower.avi.008
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

The SpongeBob SquarePants Movie


لينکهاي دانلود (با کيفيت DVD-Rip)

alli-spongebob-xvid.part1.rar
alli-spongebob-xvid.part2.rar
alli-spongebob-xvid.part3.rar
alli-spongebob-xvid.part4.rar
alli-spongebob-xvid.part5.rar
alli-spongebob-xvid.part6.rar
alli-spongebob-xvid.part7.rar
alli-spongebob-xvid.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

www.mobin-group.com

دانلود آلبوم: فارسي

کنسرت محسن يگانه

اجرای زنده و بسیار زیبای محسن یگانه در کنسرت برج میلاد
 

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ جدید و بسیار زیبای محسن چاوشی
به نام مجبور

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

www.mobin-group.com

نرم افزار PC

دریافت رسانه های آنلاین با
RealPlayer v11.1.1 Build 6.0.14.94


real player یک نرم افزار همه منظوره پخش انواع فورمت های دیجیتال میباشد که به شما این امکان را میدهد آنجه را که میخواهید پیدا کنید و پخش کنید. امروزه با گسترش اینترنت و افزایش کاربران و بالا رفتن سرعت ارباطات اینترنتی شبکه های تصویری و صوتی تحت وب رفته رفته جای خود را در میان رسانه باز کرده اند. real player یکی از قدیمیترین نرم افزار های پخش آنلاین تلویزیون و رادیو اینترنتی است. این نرم افزار قادر به پخش بیش از 3200 ایستگاه رادیو است. نسخه جدید شامل قابلیت های جدیدی در قسمت اکولایزر صوت و تصویر و همچنین اضافه شده یک Radio Tuner هست همچنین در هنگام نصب به شما امکان نصب نوار ابزار real player بر روی اینترنت اکسپلورر داده خواهد شد. با کمک real player میتوانید ویدئو ها و موزیک های مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنید و در صورت امکان آن ها را خریداری کنید که البته این قابلیت در ایران زیاد کاربرد ندارد. گذشته از قابلیت های آنلاین این نرم افزار قادر به پخش انواع فورمت های رایج صوتی و تصویری است و به جای نرم افزار های Winamp و jet Audio شما از این نرم افزار نیز میتوانید استفاده کنید. احتمالاً با فایل های فورمت ra. و یا ram. برخورد کرده اید این دو فورمت از اصلی ترین فورت های مورد پشتیبانی این نرم افزار هستند.

برخی از قابلیت های کلیدی نرم افزار RealPlayer v11.1.1 Build 6.0.14.94:
- کیفیت بالای صوت و تصویر
- پخش CD & DVD و سایر مدیا ها
- امکان خرید از فروشگاه آنلاین
- دانلود موزیک های برگزیده
- رادیو آنلاین با دریافت بیش از 3200 ایستگاه رادیویی
- بهبود کیفیت صدا و اکولایزر تصویری برای بهبود کیفیت تصاویر
- قابلیت رایت بر روی سی دی و همچنین تغییر فورمت سی دی های صوتی به Mp3
- توانایی پخش اکثر فورمت های رایج صوتی و تصویری شامل Quicktime MPEG-4, Windows Media, DVDs, & more
- توانایی ضبط فایل های صوتی و تصویری Streaming (زنده) بر روی اینترنت فقط با یک کلیک
RealPlayer فقط می تواند ویدیوهایی که با سیستم DRM (Digital Rights Management) محافظت نشده اند را ضبط یا دانلود نماید.
- بهتر شدن و سریع تر شدن برنامه
- سازگاری کامل با مرورگرهای Microsoft Internet Explorer و Mozilla Firefox
- سازگار با ویندوز ویستا
- و ...


لينک دانلود
(حجم فايل حدود 11 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد
 

دنياي موبايل

نرم افزار واژگان انگلیسی گاج

نرم افزار واژگان انگلیسی گاج برای دوره های دبیرستان و پیش دانشگاهی برای کلیه گوشی های موبایل در دسترس است. این نرم افزار به علت جاوا بودن بر روی اکثریت گوشی های موبایل قابل نصب است.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

با Hollywood Mogul 3
فيلم سازي را هم تجربه کنيد!

همیشه تمام دنیا به هالیوود نگاه کرده است، اکنون تمام دنیا دارد به شما نگاه می کند! در اين بازي شما صاحب يک استوديو هستيد و بايد فيلم سازي کنيد و گيشه هاي سينماهاي جهان را تسخير نمائيد!
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 64 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: claudI4

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

www.mobin-group.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام حسین(ع) می فرمایند:
اَللّهُمَّ لا تَستَدرِجنى بِالاِحسانِ وَ لا تُؤَدِّبنى بِالبَلاءِ

خدايا! با غرق كردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خويش مَكشان و با بلايا (گرفتارى ‏ها) ادبم مكن.

الدُّرًّةُ البَاهرة من الأصدَاف الطّاهِرة

 

جديدترين پيامک ها
ali_laila_live@yahoo.com

سخن یه دوست خوب
آدما مثل کتاب می مونن، تا وقتی تموم نشدن جذابن!
پس سعی کن خودتو جلوی دیگران ورق نزنی تا زود تموم نشی!
چون وقتی تموم بشی میرن سراغ یکی دیگه .


خرابتم
اگه بگم خرابتم قول میدی تعمیرم کنی ؟


بدون لبخند
کوتاه ترین فاصله برای دوست داشتن ، فقط یک لبخنده!
ولی تو نیشتو ببند !
چون من بدون لبخند هم دوست دارم !


بدون راه
سلام خوبی ؟
امروز رفتم دکتر ، گفت رگهای قلبت بسته شده !
شرمنده دیگه راهی برای بیرون اومدنت نیست !!!


آتیش پاره
امروز روز اختراع کبریته ، روزت مبارک آتیش پاره

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

زندگی حضرت عیسی(ع) بعد از نزول چه مقدار است؟

از برخی روایات استفاده می شودف حضرت عیسی(ع) بعد از نزول به زمین چهل سال عمر می کند و در این مدت ازدواج کرده، بعد از رحلت مسلمانان بر او نماز می گزارند:
1ـ ابوهریره در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل کرده که فرمود:« ... او ـ مسیح(ع)ـ چهل سال در روی زمین مکث خواهد کرد و بعد از وفاتش مسلمانان بر او نماز می گزارند»(1)
2- عبدا... بن عمر از رسول خدا(ص) نقل کرده که فرمود: عیسی بن مریم به زمین فرود می آید و ازدواج می کند و فرزند دار می شود»(2)

معرفی منابع برای مطالعه ی بیشتر:
1ـ مسند أحمد، جلد 2، صفحه ی 406
2- فرهنگ نامه ی مهدویت، خدامراد سلیمیان، صفحه ی 40
3- چشم اندازی به حکومت مهدی(عج)، طبسی، صفحه ی 93

پی نوشت:
1ـ مسند أحمد، ج2، ص406؛ سنن ابی داوود، ج2، ص319 //// 2- المنتظم، ج2، ص39

 

 

داستانهایی از تاریخ ایران
yasamin-atashi.persianblog.ir

آژی دهاگ (آستیاگ)
آخرین فرمانروای دودمان مادها

رایزن نخست آژی دهاگ ( آستیاگ ) آخرین فرمانروای دودمان مادها و پدر بزرگ کورش بزرگ در صبح روز جشن مهرگان سال 540 پیش از میلاد به فرمانروای ایران گفت بهتر آنست گزارشی از کارکردهای دربار ایران به بزرگان و ریش سفیدان مردم داده شود . آژی دهاگ گفت ماه پیش هم همین حرف را زدی و من مواردی را گفتم اما آنچه از یاد برده ایی این است که مردم از من گزارش نمی خواهند آن ها کارهای ما را باید به چشم خویش و در شهرها و روستاها ببینند نه آنکه سخنرانی های ما را بشنوند و کاری نبینند. این سخن آژی دهاگ همانند این سخن ارد بزرگ اندیشمند والامرتبه ایران که می گوید : مردم به دنبال گزارش روزانه فرمانروایان نیستند! آنان دگرگونی و بهروزی زندگی خویش را خواستارند!!
تاریخ مردان پر مدعای کم کار بسیار داشته است و مردان اهل کار که سبب دگرگونی شده اند بسیار اندک .

یاسمین آتشی

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة الجاثية آيات: 37 محل نزول: مکه
 
سورة الجاثية

 
حم 1 تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ 2 إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ 3 وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِن دَابَّةٍ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ 4 وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاء مِن رِّزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 5 تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ 6 وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ 7 يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ 8 وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ 9 مِن وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ وَلَا يُغْنِي عَنْهُم مَّا كَسَبُوا شَيْئًا وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ 10 هَذَا هُدًى وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مَّن رِّجْزٍ أَلِيمٌ 11 اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 12 وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 13

 

ترجمه فارسي مکارم

به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
حم «1» اين كتاب از سوى خداوند عزيز و حكيم نازل شده است! «2» بى‏شك در آسمانها و زمين نشانه‏هاى (فراوانى) براى مؤمنان وجود دارد; «3» و نيز در آفرينش شما و جنبندگانى كه (در سراسر زمين) پراكنده ساخته، نشانه‏هايى است براى جمعيتى كه اهل يقينند «4» و نيز در آمد و شد شب و روز، و رزق (و بارانى) كه خداوند از آسمان نازل كرده و بوسيله آن زمين را بعد از مردنش حيات بخشيده و همچنين در وزش بادها، نشانه‏هاى روشنى است براى گروهى كه اهل تفكرند! «5» اينها آيات خداوند است كه ما آن را بحق بر تو تلاوت مى‏كنيم; اگر آنها به اين آيات ايمان نياورند، به كدام سخن بعد از سخن خدا و آياتش ايمان مى‏آورند؟! «6» واى بر هر دروغگوى گنهكار «7» كه پيوسته آيات خدا را مى‏شنود كه بر او تلاوت مى‏شود، اما از روى تكبر اصرار بر مخالفت دارد; گويى اصلا آن را هيچ نشنيده است; چنين كسى را به عذابى دردناك بشارت ده! «8» و هرگاه از بعضى آيات ما آگاه شود، آن را به باد استهزا مى‏گيرد; براى آنان عذاب خواركننده‏اى است! «9» و پشت سرشان دوزخ است; و هرگز آنچه رابه دست آورده‏اند آنها را (از عذاب الهى) رهايى نمى‏بخشد، و نه اوليايى كه غير از خدا براى خود برگزيدند (مايه نجاتشان خواهند بود); و عذاب بزرگى براى آنهاست! «10» اين (قرآن) مايه هدايت است، و كسانى كه به آيات پروردگارشان كافر شدند، عذابى سخت و دردناك دارند! «11» خداوند همان كسى است كه دريا را مسخر شما كرد تا كشتيها بفرمانش در آن حركت كنند و بتوانند از فضل او بهره گيريد، و شايد شكر نعمتهايش را بجا آوريد! «12» او آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همه را از سوى خودش مسخر شما ساخته; در اين نشانه‏هاى (مهمى) است براى كسانى كه انديشه مى‏كنند! «13»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالي

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

aliuwa76

واسه آدمای غم زده و غریب و تنها
واسه این همه توهین و تشر و فحش و دعوا
واسه تحمیل و خود فروشی و تو سری
واسه خدمت و جبر و توفیق زوری
واسه تجاوزای جنسی‌ و بهره کشی
واسه فرار و فشنگ و فرصت خود کشی
واسه رشوه و پول زور زیر میزی
واسه خواب شب و جماع و نوک تیزی
واسه ترس تیر و خطر خشم شب
خبردار و پرچم و فحش‌های زیر لب
واسه ستاره ی سرهنگای پاپتی
سخنرانی سرلشکرا ی در پیتی
توی صدای پای رژه‌های درهم
بوی عرق و شعارای گنگ و مبهم
تمثیل عقده ‌ها و خشم و خشونت
شلاق و بوی ادرار و زخم و عفونت
زندون و بند و دندونای خرد و شکنجه
مذهب و حزب کذب محض و حفظ تو گنجه
خنجر و خنج و خطبه و خاخامای بیمار
جمعه و جنگ و جبهه و جنازه ی بر دار
واسه من واسه تو این همه آوار
زندگی‌ یعنی وسطه این همه مردار
آره این منم این من یه دلقک غمگین
نپرس اسم و رسم و ببین این هاله ی ننگین
آره من خرم نمیفهمم هیچی‌ رو
تو دست و بچرخون ادامه بده این بازی رو

شاهين نجفى

 

 

mmm2186

تا کی اهانت به ملت؟

مبین عزیز با سپاس فراوان لطفاً در مجله درج نمائید.
تا کی اهانت به ملت؟
جناب آقای احمدی نژاد و جناب آقای کروبی، شاید عده کمی آز مردم از اینکه شما به آنها وعده پول نقد میدهید. خوشحال شده و فریب حرفهای شما را بخورند. ولی لطفاً به شعور تمام ملت ایران اهانت نکنید، و برای به قدرت رسیدن، پول ملت را خرج خودشان نفرمائید. حداقل کمی فکر کرده، و بجای تبلیغات کذب، حال که شما سوارید، برنامه های عملی ارائه دهید. فکر نکنم، که با رویا بشود مملکت را از این بحران نجات داد، هر چند شما منکر بحران هستید. اگر هم نمیتوانید، حداقل از اهل فن کمک بگیرید، فکر نکنم در مقابل پولهای مفتی که به این و آن میدهید، آنها پول زیادی از شما طلب
کنند.
به خواست ملت احترام بگذارید. تو را به خدایی که میپرستید. (البته اگر خدایی را میپرستید.) در روز به جای این همه فعالیت و کار برای مردم زمانی هم برای فکر کردن صرف کنید، و به اعمال خود بنگرید.
جناب آقای احمدی نژاد، اگر عده قلیلی از مردم میتوانند، شما را در سفرهای استانیان ببینند، و یکی از هزاران مشکل خود را مطرح کرده، و شما آن را حل نمایید. لطفاً میشود به دو سوال بنده جواب دهید.
1- آنها که نمیتوانند، شما را ببینند، چه باید بکنند؟
2- اگر شما قرار است، خود به تمام مشکلات مردم به این صورت رسیدگی نمائید، این همه وزیر و مدیر و شاتر و وردست که پول این مردم بدبخت را شما به عناوین مختلف به حلقوم آنها میریزید. چه کاره اند؟
آین دوتا از دها سئوال من است............

 

 

nirvana.818

خدا

به: شما
تاريخ : امروز
از: خالق
موضوع : خودتمن خدا هستم. امروز من همه مشكلاتت را اداره ميكنم .

لطفا به خاطر داشته باش كه من به كمك تو نياز ندارم. اگر در زندگي وضعيتي برايت پيش آيد كه قادر به اداره كردن آن نيستي، براي رفع كردن آن تلاش نكن .
آنرا در صندوق( براي خدا تا انجام دهد) بگذار . همه چيز انجام خواهد شد ولي در زمان مورد نظر من ، نه تو !
وقتي كه مطلبي را در صندوق من گذاشتي ، همواره با اضطراب دنبال(پيگيري) نكن .
در عوض روي تمام چيزهاي عالي و شگفت انگيزي كه الان در زندگي ات وجود دارد تمركز کن .
نااميد نشو ، توي دنيا مردمي هستند كه رانندگي براي آنها يك امتياز بزرگ است.
شايد يك روز بد در محل كارت داشته باشي : به مردي فكر كن كه سالهاست بیکار است و شغلی ندارد.
ممكنه غصه زودگذر بودن تعطيلات آخر هفته را بخوري: به زني فكر كن كه با تنگدستي وحشتناكي روزي دوازده ساعت ، هفت روز هفته را كار ميكند تا فقط شكم فرزندانش را سير كند.
وقتي كه روابط تو رو به تيرگي و بدي ميگذارد و دچار ياس ميشوي : به انساني فكر كن كه هرگز طعم دوست داشتن و مورد محبت واقع شدن را نچشيده...
وقتي ماشينت خراب ميشود و تو مجبوري براي يافتن كمك مايلها پياده بروي : به معلولي فكر كن كه دوست دارد يكبار فرصت راه رفتن داشته باشد.
ممكنه احساس بيهودگي كني و فكر كني كه اصلا براي چي زندگي ميكني و بپرسي هدف من چيه ؟
شكر گزار باش .
در اينجا كساني هستند كه عمرشان آنقدر كوتاه بوده كه فرصت كافي براي زندگي كردن نداشتند.
وقتي متوجه موهات كه تازه خاكستري شده در آينه ميشي :
به بيمار سرطاني فكر كن كه آرزو دارد كاش مويي داشت تا به آن رسيدگي كند.
ممكنه تصميم بگيري اين مطلب رو براي يك دوست بفرستي : متشكرم از شما ، ممكنه در مسير زندگي آنها تاثيري بگذاري كه خودت هرگز نميدانستي!

 

 

m.asadikheirabad

جای علامت سوال چه عددی می‌گذارید؟ 5 = 1
25 = 2
125 = 3
625 = 4
? = 5
.
.
.
.
.
.
.
برای مشاهده جواب پائين برويد ...
ولی قبل از آن که جواب را ببینید، دوباره فکر کنید ...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
جای علامت سوال باید عدد 1 را قرار داد.
اگر قبول ندارید خط اول را به یاد بیاورید: 5=1

نتیجه‌گیری اخلاقی
مسائل ساده زندگی را بیخود پیچیده نکنید!

 

 

hoseinbadpa

پدرم همیشه می‌گوید "این خارجی‌ها که الکی خارجی نشده‌اند، خیلی کارشان درست بوده که توی خارج راهشان داده‌اند" البته من هم می‌خواهم درسم رابخوانم؛ پیشرفت کنم؛ سیکلم را بگیرم و بعد به خارج بروم. ایران با خارج خیلی فرغ دارد. خارج خیلی بزرگتر است. من خیلی چیزها راجب به خارج می‌دانم.
تازه دایی دختر عمه‌ی پسر همسایه‌مان در آمریکا زندگی می‌کند. برای همین هم پسر همسایه‌مان آمریکا را مثل کف دستش می‌شناسد. او می‌گوید "در خارج آدم‌های قوی کشور را اداره می‌کنند"
مثلن همین "آرنولد" که رعیس کالیفرنیا شده است. ما خودمان در یک فیلم دیدیم که چطوری یک نفره زد چند نفر را لت و پار کرد و بعد... البته آن قسمت‌های بی‌تربیتی فیلم را ندیدیم اما دیدیم که چقدر زورش زیاد است، بازو دارد این هوا. اما در ایران هر آدم لاغر مردنی را می گذارند مدیر بشود. خارجی‌ها خیلی پر زور هستند و همه‌شان بادی میل دینگ کار می‌کنند. همین برج‌هایی که دارند نشان می‌دهد که کارگرهایشان چقدر قوی هستند و آجر را تا کجا پرت کرده‌اند.
ما اصلن ماهواره نداریم. اگر هم داشته باشیم؛ فقط برنامه‌های علمی آن را نگاه می‌کنیم. تازه من کانال‌های ناجورش را قلف کرده‌ام تا والدینم خدای نکرده از راه به در نشوند. این آمریکایی‌ها بر خلاف ما آدم‌های خیلی مهربانی هستند و دائم همدیگر را بقل می‌کنند و بوس می‌کنند. اما در فیلم‌های ایرانی حتا زن و شوهرها با سه متر فاصله کنار هم می‌نشینند. همین کارها باعث شده که آمار تلاغ روز به روز بالاتر بشود.
در اینجا اصلن استعداد ما کفش نمی‌شود و نخبه‌های علمی کشور مجبور می‌شوند فرار مغزها کنند. اما در خارج کفش می‌شوند. مثلاً این "بیل گیتس" با اینکه اسم کوچکش نشان می‌دهد که از یک خانواده‌ی کارگری بوده، اما تا می‌فهمند که نخبه است به او خیلی بودجه می‌دهند و او هم برق را اختراع می‌کند. پسر همسایه‌مان می‌گوید اگر او آن موقع برق را اختراع نکرده بود؛ شاید ما الان مجبور بودیم شب‌ها توی تاریکی تلویزیون تماشا کنیم.
از نظر فرهنگی ما ایرانی‌ها خیلی بی‌جمبه هستیم. ما خیلی تمبل و تن‌پرور هستیم و حتی هفته‌ای یک روز را هم کلاً تعطیل کرده‌ایم. شاید شما ندانید اما من خودم دیشب از پسر همسایه‌مان شنیدم که در خارج جمعه‌ها تعطیل نیست. وقتی شنیدم نزدیک بود از تعجب شاخدار شوم. اما حرف‌های پسر همسایه‌مان از بی بی سی هم مهمتر است.
ما ایرانی‌ها ضاتن آی کیون پایینی داریم. مثلن پدرم همیشه به من می‌گوید "تو به خر گفته‌ای زکی". ولی خارجی‌ها تیز هوشان هستند. پسر همسایه‌مان می‌گفت در آمریکا همه بلدند انگلیسی صحبت کنند، حتا بچه کوچولوها هم انگلیسی بلدند. ولی اینجا متعسفانه مردم کلی کلاس زبان می‌روند و آخرش هم بلد نیستند یک جمله‌ی ساده مثل I lav u بنویسند. واقعن جای تعسف دارد.

این بود انشای من

 

 

saidy1339

حساب بانکی انرژی جنسی...

تصور کنید که هر زن و مردی یک حساب بانکی دارند که در آن میزان انرژی جنسی آنها که تشکیل شده از مقادیری انرژی احساسی و ر مانتیک ؛ شهوت ؛شور و حرارت ،عشق ،نیاز جنسی و...ثبت شده است.در ست همانگونه که آزاد هستید و حق انتخاب دارید که با موجودی حساب بانکی مالی خود هر کاری بکنید. مثلا همه را خرج کنید ،سر مایه گذاری کنید ،ببخشید یا دور بریزید. می توانید انتخاب کنید که با موجودی انرژی جنسی خود هر کاری کنید. هنگامی که مجرد هستید ،مقدار کمی از این انرژی جنسی را بر روی یک رابطه ی رمانتیک به خصوص سرمایه گذاری می کنید و سپس منتظر می مانید تا ببینید که آیا بهره وری یا سودآوری لازم و کافی را دارد یا خیر.هنگامی که رابطه ای موفق نیست ،مایه گذاشتن از انرژی جنسی ،عاطفی و رمانتیک خود را متوقف می کنید.سپس این انرژی ها را پس می گیرید و مجددا در حساب سپرده خود پس انداز می کنید و منتظر فرصت بعدی می مانید. هنگامی که عاشق می شوید ،به طرز جدی با کسی درگیر می شوید ،نامزد می شوید یا با کسی ازدواج می کنید ،گویی فرصتی را که همیشه می خواستید روی آن سرمایه گذاری کنید،پیدا کرده اید ، سپس تعهد می دهید که خود را به طرزی انحصاری چه به لحاظ عاطفی و چه به لحاظ جنسی صرفا روی آن شخص سرمایه گذاری کنید.به طوری که هیچ گونه سر مایه گاری جانبی یاپروژه کوتاه مدت دیگر را جایز نمی دانید!روزبه روز ماه به ماه و سال به سال نیز موجودی های بیشتری را مرتبابه حساب خود واریز می کنید.این موجودیها از چه چیزهایی تشکیل شده اند؟صمیمیت ؛ارتباط ؛محبت؛علاقه و عشق. مردان عزیز :حال تصور کنید که متاهل هستید و با خوشبختی با همسرتان زندگی می کنید.مهندس معماری هستید و در شرکت بزرگی مشغول به کار هستید.زن زیبایی با شما همکار است که کمی بیش از حد طبیعی با شما خوش رو ؛ اجتماعی و خون گرم است.احساس می کنید کمی به او جذب شده اید.چرا که بالاخره او زنی زیباست و همواره احساس خوبی به شما می دهد ،زیرا مدام از شما تعریف می کند و به شما لبخند می زند.لذا شما خود را متقاعد می سازید که هیچ گونه اشکال یا ضرری ندارد با او بیشتر صحبت کنید به رغم حسن نیت شما مراوده با این زن به هیچ وجه بی ضررنیست.چرا که هر بار با او صحبت می کنید؛ به او توجه ویژه می کنید و با او مراوده می کنید ؛ در واقع مقادیری از موجودی حساب بانکی جنسی مشترک خود و همسرتان را برداشت می کنید و به حساب آن زن واریز می کنید!این به آن معنا است که عملا موجودی و سرمایه ای را که منحصرا به رابطه صمیمی خود و حفظ و ارتقای آن ختصاص داده بودید ، از حساب مشترک خود برداشت می کنید و به حساب زنی می ریزید که حتی او را خوب نمی شناسید. خطر این کار در چیست؟ این کار به آن معنا است که از حساب همسرتان می دزدید و به حساب زن دیگری می ریزید. ممکن است در ابتدا متوجه تاثیرات آن نباشید اما هنگامی که بخش هایی از خود را برای زن دیگری صرف می کنید ؛به تدریج انرژی هایی را از حساب جنسی خود هرز می دهید و طولی نمی کشد که متوجه آثار و پیامدهای مخرب آن خواهیدشد. بدین معنا که همسرتان از جذابیت کمتری برایتان برخوردار خواهد بود ؛ احساس ارتباط و مرتب بودن کمتری با او خواهید کرد ؛و احساس محدودیت بیشتری. چنانچه کار و تجارتی داشتید و می خواستید فرد موفقی باشید و این موفقیت و اعتبار را برای همیشه برای خود حفظ کنید ؛آیا سرمایه های خود را در جای دیگری به خطر می انداختید؟ البته که نه .پس چرا باید موجودی انرژی جنسی و عاطفی خود را از مهم ترین حساب شخصی خود که رابطه و ازدواج با زن زندگی تان است برداشت کنید و آن را در جای دیگری سرمایه گذاری کنید؟

باربارا دی آنجلیس

 

 

sooshyanet_1982

فرهنگ و فوتبال در عصر ما...

چندي قبل يكي از دوستان در نظرات خصوصي وبلاگم نوشته بود كه چرا در مورد فرهنگ چيزي نمي‌نويسي؟؟!!!
خب بيراه هم نمي‌گفت،اما دوست من فرهنگ ما هم مثل فوتبال ماست...همه چيزمان را گم كرده‌ايم، وقتي ابرمردمون جومونگ باشه و مادر قصه‌هامون اشين حتما فرزند الگومونم سوباساست ...ديگه فرهنگي .برامون باقي نمي‌مونه كه بنويسيم.
دوست من، فقط دم از فرهنگ و تمدن مي زنيم اما در عمل مي شه همون اتفاق ورزشگاهها.!!
حاجي مايلي، از كوتوله ها و لمپن ها ناراحت بود. اما بايد بگم كه نه تنها در فوتبال، بلكه در فرهنگمونم اين لمپن‌ها الگو شدند، حاجي از نوه دل بندش گفته بود و شعر يه توپ دارم رو نوشته بود اما انگار نمي دونه؟، كه بچه هاي اين دوروزمونه ديگه به جاي اين شعرها، شعرهاي رپ گوش مي‌دن و مي‌خونند ، اون وقت چه توقعي داري كه تو ورزشگاه ها نگن شير سماور...
حاجي بچه‌هاي نسل ما با شما خيلي فاصله دارند، يا شماها در دوران خودتون گير كردين ويا كسي فكر نسل جديد نبود!
تو ناراحت بودي كه جلو نعيم بهت مي گفتند توپ، تانك، فش، فشه ..... اما بدون وقتي كه شوخي‌هاي نسل ما فحشهاي ناموسيه !!،ديگه چه توقعي داري كه به شخص سوم اين حرفها رو نزنند.
راست مي‌گفت مرحوم حاتمي كه همه چيزمون بايد به همه چيزمون بياد ..
تا به حال كجا و چه كسي رو براي اين نسل الگو كردند كه حالا جونها به يكسري لمپن و كوتوله دلخوش نباشند و دل نبندند!!؟؟؟؟؟؟
به الگوهامون نگاه مي‌كنيم كه دلخوش اين لمپن‌ها مي‌شيم ....به همان فدراسيوني كه جلو شما از باكري‌ها حرف مي‌زنه و به قول خودت جلو قطبي از اوباما!! يا به همون مجلسي كه محكم از شما دفاع مي‌كنه و با آومدنت كلي بساط به پا مي كنه اما به يكباره حكم عزلت را مي ده دستت! ديگه توقعي از ما كوچكترها نيست ، ما هم ارزشها و الگوهامون اينها هستند!!
وقتيكه حتي امير حاج‌رضايي هم معتقده كه در برابر هجمه فحش هاي ناموسي بايد خويشتن دار بود ،!! يا تو رو بي غيرت پنداشتند كه البته نيستي يا بايستي براي ديوار ترك خورده فرهنگ فاتحه‌اي خوند....
اگر يه ذره فرهنگ هم از جبهه و انسانهاي فرهنگي برامون باقي مونده بود كه اونم جديدا به سخره گرفتند و همه به به و چه چه مي كنند...
نه حاجي تو نبايد از ما ناراحت باشي،؟ بايد از آنها ناراحت باشيم...
خدا كنه روزي تو فرهنگ ما هم يه حاجي مثل تو پيدا بشه و الا وقتي بيدار مي شيم كه فرهنگ با اصالت و تمدن قدمت دارمون برامون بيگانه خواهد بود .
آره حاجي مي دونم كه تو هم مي دوني كه خيلي زود دير مي شه....

 

 

alirezamajidi

ماسک توخالی: توهم بینایی
که فقط اسیکزوفرن‌ها را فریب نمی‌دهد!

آیا تا به حال از این واقعیت آگاه بودید که آنچه را که تصور می‌کنید می‌بینید، ممکن است دقیقا آن چیزی نباشد که واقعا وجود دارد! آیا می‌دانستید که مناطقی در مغز شما وجود دارد که پیام‌های عصبی بینایی را مورد پردازش قرار می‌دهند و حاصل کار این مناطق ممکن است تصویری ذهنی در مغز شما ایجاد کنند که تفاوت قابل ملاحظه‌ای با پیام‌های خام عصبی دارند؟
شاید تا به حال در کتاب‌های و صفحات اینترنتی به توهمات بینایی جالبی برخورده باشید و با این واقعیت آشنا شده باشید.
یک مثال ساده:
>———————————–<
<———————————–>
خط بالایی مقداری بلندتر از خط پایینی به نظر می‌رسد، در صورتی که هر دو خط طول یکسانی دارند!
در مورد خطاهای بینایی می‌شود، انواع و اقسام مثال‌ها را آورد، اما در این پست می‌خواهم در مورد خطای حسی‌ای بنویسم که افراد سالم را درگیر می‌کند و بیماران مبتلا به روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی را نه!
یک توهم یا خطای حسی مشهور، توهم ماسک توخالی نام دارد. در این توهم، قسمت داخلی مقعر یک ماسک صورت به بیننده‌ها نشان داده می‌شود ولی در کمال تعجب تصویرسازی ذهنی از این تصویر چیز دیگری از آب درمی‌آید و بیننده‌ها تصور می‌کنند که قسمت بیرونی یا محدب ماسک به آنها نشان داده شده است!

ولی یک ذهن اسکیزوفرن، چنین پردازشی را تصویر انجام نمی‌دهد و همان چیزی را درک می‌کند که می‌بیند و در این مورد خاص، برخلاف افراد سالم درک صحیح‌تری نسبت به واقعیت دارد!!
بیماری اسکیزوفرنی را می‌توان مختصر و مفید به صورت جدا شدن و گسیختگی تفکرات یک فرد از واقعیت تعریف کرد. این بیماری با هذیان‌ها و توهمات و تفکرات غیرمنطقی که با توضیح و استدلال اصلاح نمی‌شوند، مشخص می‌شود.
در توهم ماسک توخالی شدت، شدت توهم به اندازه‌ای قوی است که حتی وقتی در موردش آگاه هم می‌شویم، نمی‌توانیم تصویر واقعی را درک کنیم. مثل این می‌ماند که ذهن ما ماسک را در دست گرفته و آن را برگردانده است.
توصیه می‌کنم حتما این ویدئوی کوتاه جالب را در یوتیوب ببینید، تا عملا این خطای حسی جالب را آزمایش کرده باشید. این ویدئوی کوتاه بیش از یک میلیون و دویست هزار بار تا به حال تماشا شده است!
اما نکته جالب این است که مشابه این توهم در مورد اشیای دیگر به وجود نمی‌آید، یعنی اگر ذهن ما سطح مقعر اشیایی دیگر را محدب‌سازی ذهنی نمی‌کند. بسیاری از دانشمندان علوم اعصاب بر این باورند که در مغز مناطق مخصوص پردازش چهره وجود دارد و اگر این مناطق آسیب ببینند با وجود سالم ماندن خاطرات و اعمال دیداری دیگر، فرد بیمار از تشخیص چهره‌ها عاجز می‌شود.
دو دانشمند دانشگاه لندن به نام‌های دیما و جاناتان رویزر تصمیم گرفتند که عملا این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که چرا اسکیزوفرن‌ها در این مورد خاص کلک نمی‌خورند! آنها ۱۳ بیمار اسکیزوفرن و ۱۶ شخص سالم را پای دستگاه
MRI عملکردی یا fMRI نشاندند و بعد تصاویر سه‌بعدی از چهره‌های محدب و قعر را به آنها نشان دادند. همان طور که انتظار می‌رفت همه اسکیزوفرن‌ها گفتند که چهره‌های مقعر دیده‌اند، در جالی که افراد سالم گفتند که چهره‌های محدب مشاهده کرده‌اند.
این دو دانشمند، سپس اطلاعات
MRI عملکردی را تحلیل کردند. آنها در این تحلیل از شیوه جدید استفاده کردند که می توانست نشان بدهد کدام مناطق مغز در حین انجام یک عمل خاص درگیر می‌شود. یافته آنها جالب بود:
وقتی به افراد سالم، تصاویری از چهره‌های مقعر نشان داده می‌شود، ارتباطات عصبی بین قشر پیشانی-گیجگاهی مغز و قسمتی از قشر پس سری مغز که مسئول حس پیام‌های دیداری است شکل می‌گیرد. اما در اسکیزوفرن‌ها چنین ارتباطات عصبی مشاهده نمی‌شود.
البته اسکیزوفرن‌ها تنها کسانی نیستند که چهره‌ها را به صورت مقعر درک می‌کنند، افراد مست و یا تحت تأثیر داروهای خاص هم ممکن است، چهره‌های مقعر را مقعر ببینند.

منبع

 

 

Karami.Amir

چرا برخی مردم بی وقفه در زندگی "شانس" می آورند درحالی که سايرين هميشه "بدشانس" هستند؟

ريچارد وايزمن
روانشناس دانشگاه هارتفوردشاير

مطالعه برای بررسی چيزی که مردم آن را "شانس" می خوانند، ده سال قبل شروع شد.
می خواستم بدانم چرا بخت و اقبال هميشه در خانه بعضی ها را می زند، اما سايرين از آن محروم می مانند. به عبارت ديگر چرا بعضی از مردم "خوش شانس" و عده ديگر "بدشانس" هستند؟
آگهی هايی در روزنامه های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می کنند خوش شانس يا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگيرند.
صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال های گذشته با آنها مصاحبه کردم، زندگی شان را زير نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمايش های من شرکت کنند.
نتايج نشان داد که هرچند اين افراد به کلی از اين موضوع غافلند، کليد خوش شانسی يا بدشانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است.
برای مثال، فرصت های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگيريد. افراد خوش شانس مرتبا با چنين فرصت هايی برخورد می کنند، درحالی که افراد بدشانس نه.

با ترتيب دادن يک آزمايش ساده سعی کردم بفهم آيا اين مساله ناشی از توانايی آنها در شناسايی چنين فرصت هايی است يا نه.
به هر دو گروه افراد "خوش شانس" و "بدشانس" روزنامه ای دادم و از آنها خواستم آن را ورق بزنند و بگويند چند عکس در آن هست.
به طور مخفيانه يک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می گفت: "اگر به سرپرست اين مطالعه بگوييد که اين آگهی را ديده ايد 250 پوند پاداش خواهيد گرفت."
اين آگهی نيمی از صفحه را پر کرده بود و به حروف بسيار درشت چاپ شده بود.
با اين که اين آگهی کاملا خيره کننده بود، افرادی که احساس بدشانسی می کردند عمدتا آن را نديدند، درحالی که اغلب افراد خوش شانس متوجه آن شدند.
مطالعه من نشان داد که افراد بدشانس عموما عصبی تر از افراد خوش شانس هستند و اين فشار عصبی توانايی آنها در توجه به فرصت های غيرمنتظره را مختل می کند.
در نتيجه، آنها فرصت های غيرمنتظره را به خاطر تمرکز بيش از حد بر ساير امور از دست می دهند.
برای مثال وقتی به مهمانی می روند چنان غرق يافتن جفت بی نقصی هستند که فرصت های عالی برای يافتن دوستان خوب را از دست می دهند.
آنها به قصد يافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می زنند و از ديدن ساير فرصت های شغلی بازمی مانند.
افراد خوش شانس آدم های راحت تر و بازتری هستند، در نتيجه آنچه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جستجوی آنها هستند می بينند.
تحقيقات من در مجموع نشان داد که آدم های خوش اقبال براساس چهار اصل، برای خود فرصت ايجاد می کنند..
اولا آنها در ايجاد و يافتن فرصت های مناسب مهارت دارند،
ثانيا به قوه شهود گوش می سپارند و براساس آن تصميم های مثبت می گيرند.
ثالثا به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاقی نيکی برای آنها رضايت بخش است،
و رابعا نگرش انعطاف پذير آنها، بدبياری را به خوش اقبالی بدل می کند.
در مراحل نهايی مطالعه، از خود پرسيدم آيا می توان از اين اصول برای خوش شانس کردن مردم استفاده کرد.
از گروهی از داوطلبان خواستم يک ماه وقت خود را صرف انجام تمرين هايی کنند که برای ايجاد روحيه و رفتار يک آدم خوش شانس در آنها طراحی شده بود.
اين تمرين ها به آنها کمک کرد فرصت های مناسب را دريابند، به قوه شهود تکيه کنند، انتظار داشته باشند بخت به آنها رو کند و در مقابل بدبياری انعطاف نشان دهند.
يک ماه بعد، داوطلبان بازگشته و تجارب خود را تشريح کردند. نتايج حيرت انگيز بود: 80 درصد آنها گفتند آدم های شادتری شده اند، از زندگی رضايت بيشتری دارند و شايد مهم تر از هر چيز خوش شانس تر هستند.
و بالاخره اين که من "عامل شانس" را کشف کردم.
چهار نکته برای کسانی که می خواهند خوش اقبال شوند
به غريزه باطنی خود گوش کنيد، چنين کاری اغلب نتيجه مثبت دارد.
با گشادگی خاطر با تجارب تازه روبرو شويد و عادات روزمره را بشکنيد.
هر روز چند دقيقه ای را صرف مرور حوادث مثبت زندگی کنيد.

 

 

silasjasmin

از دست دادن ...

روزی در یک پارک زنی با یک مرد روی نیمکت نشسته بودند و به کودکانی که در حال بازی بودند نگاه می­کردند که در حال بازی بودند.
زن رو به مرد کرد و گفت پسری که لباس ورزشی قرمز دارد و از سرسره بالا می­رود پسر من است.
مرد در جواب گفت : چه پسر زیبایی و در ادامه گفت او هم پسر من است و به پسری که تاب بازی می­کرد اشاره کرد.
مرد نگاهی به ساعتش انداخت و پسرش را صدا زد: تامی وقت رفتن است.
تامی که دلش نمی­آمد از تاب پایین بیاید با خواهش گفت بابا جان فط 5 دقیقه. باشه؟
مرد سرش را تکان داد و قبول کرد. مرد و زن باز به صحبت ادامه دادند. دقایقی گذشت و پدر دوباره فرزندش را صدا زد: تامی دیر می­شود برویم. ولی تامی باز خواهش کرد 5 دقیقه این دفعه قول می­دهم.
مرد لبخند زد و باز قبول کرد. زن رو به مرد کرد و گفت: شما آدم خونسردی هستید ولی فکر نمی­کنید پسرتان با این کارها لوس بشود؟
مرد جواب داد دو سال پیش یک راننده مست پسر بزرگم را در حال دوچرخه­سواری زیر گرفت و کشت. من هیچ­گاه برای سام وقت کافی نگذاشته بودم. و همیشه به خاطر این موضوع غصه می­خورم. ولی حالا تصمیم گرفتم این اشتباه را در مورد تامی تکرار نکنم. تامی فکر می­کند که 5 دقیقه بیش­تر برای بازی کردن وقت دارد ولی حقیقت آن است که من 5 دقیقه بیشتر وقت می­دهم تا بازی کردن و شادی او را ببینم. 5 دقیقه­ای که دیگر هرگز نمی­توانم بودن در کنار سامِ از دست رفته­ام را تجربه کنم.
بعضی وقتها آدم قدر داشته­ها رو خیلی دیر متوجه می­شه. 5 دقیقه، 10 دقیقه، و حتی یک روز در کنار عزیزان و خانواده، می­تونه به خاطره­ای فراموش نشدنی تبدیل بشه. ما گاهی آنقدر خودمون رو درگیر مسائل روزمره می­کنیم که واقعاً وقت، انرژی، فکر و حتی حوصله برای خانواده و عزیزانمون نداریم. روزها و لحظاتی رو که ممکنه دیگه امکان بازگردوندنش رو نداریم. این مسئله در میان جوانترها زیاد به چشم می­خوره. ضرر نمی­کنید اگر برای یک روز شده دست مادر و پدرتون رو بگیرید و به تفریح ببرید. یک روز در کنار خانواده، یک وعده غذا خوردن در طبیعت، خوردن چای که روی آتیش درست شده باشه و هزار و یک کار لذت بخش دیگه.
قدر عزیزانتون رو بدونید. این روزها که به ایام عید نزدیکه و می­تونید توی تعطیلات عید کمی هم در کنار خانواده­هاتون وقت بگذرونید. همیشه می­شه دوست پیدا کرد و با اونها خوش گذروند، اما همیشه نعمت بزرگ یعنی پدر و مادر و خواهر و برادر در کنار ما نیست. ممکنه روزی سایه عزیزانمون توی زندگی ما نباشه.
پیشاپیش سال جدید، نوروز فرخنده رو خدمت همه ایرانیان و دوستان عزیزم تبریک عرض می­کنم. براتون آرزوی بهترین­ها رو در سال جدید دارم. خوب و خوش خرم باشید. تا سال بعد خداوند یار و نگهدار همه ما باشه.

دوستون دارم
با یه نظر به من عیدی بدیدن
http://living-with-god.blogfa.com
سیلاس

 

 

alireza.shamsnia

شرف الشمس

اصولا انگشتر شرف شمس غلط مصطلح است زیرا فقط نقش آن مهم است. چون باید بر سطح زردرنگ نقش گردد از عقیق زرد استفاده میشود و اگر طبیعت ها را که قبلا توضیح دادم در نظر بگیریم میتوان آن را روی کاغذ زرد یا پارچه زرد هم نقش کرد.
فلسفه آن جای بحث بسیار دارد اما تا جایی که من میدانم شامل 5 اسم اعظم خداوند است. که به شکل های مختلفی دیده شده اند. و حتی گاهی 5 نام خداوند را بجای اشکال قرار میدهند که در ادامه خواهم نوشت.
مسئله چنین است که چون در سال فقط یکبار شرایط مهیا میشود تا موکلین خورشید به زمین بیایند لذا امکان انجام این عمل در سال فقط یکبار است. آنهم فقط در شرف خورشید که خورشید در آن زمان نسبت به سایر کواکب روی زمین قدرت بیشتری دارد.
نکته اینجاست که این عمل یکبار مصرف نیز هست یعنی در واقع با کاهش اثر خورشید کمرنگ میشود.
اما چون در مدت زمانی که کارایی دارد پرقدرت است به زحمتش می ارزد.
زمان انجام عمل:
روز 19 فروردین ماه روز انجام عمل است اما ساعات مختلفی برای آن ذکر شده که دو تای آنها اقوی است و ارائه میگردد.
1-ازطلوع خورشید به مدت دو ساعت که 19 فروردین در هر روزی باشد
2-برای ساعت 11 تا 12 صبح نیز ساعت شمس است لذا انجام آن درین ساعت نیز میسر است.
نقش شرف شمس شامل پنج اسم اعظم خداوند است که آنها را کلمات مبارکه الله جمیل رحمن مومن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.
نقش های مختلفی برای این عمل دیده شده که معروفترین آنها آخرین نقش است.
نکاتی که در هنگام نوشتن باید رعایت شود:
1-هیچ خطی دوبار کشیده نشود
2-سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود
3-خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند
4-اندازه الف ها یکسان باشد
5-واو آخر روی تمام نقش کشیده شود
6-اگر روی کاغذ نوشته میشوند با گلاب و زعفران نوشته شوند
جدول 4*4 شرف شمس نیز بدین شکل است که خواص یکسانی با نقش دارد.
دو نکته مهم دیگر درباره شرف شمس
1- اگر از نگین استفاده میکنید سعی کنید هر سال در ساعت ذکر شده و با آداب کامل بوسیله یک سوزن روی نقش کنده شده را دوباره خراش دهید.
2- اگر روی کاغذ نوشتید آنرا باز نکنید و به کسی نشان ندهید و در آخرین چهارشنبه سال به آب روان بسپارید.

 

 

motevaledemahe_mehr

خدایا به جامعه ام بیاموز که تنها راه به سوی تو؛ از زمین میگذرد.

نسل من و هم نسلان من از وقتی خود را شناختند دو موضوع و دو اتفاق بر گوششان خوانده شد. یکی قیام خونین امام حسین (ع) بود و دیگری هشت سال دفاع مقدس بود.یکی نماد دینمان بود و دیگری نماد مملکتمان. به همه ما گفته شده که این دو واقعه هدفشان یکی بوده است و رزمندگان پاک فطرت اصلا به یاد قیام عاشورا جان خود را در کف نهادند و به جبهه ای رفتند که تمامی کفر در برابر تمامی حق قرار داشت. به جبهه ای رفتند که چهل و شش کشور قدرتمند و بیقدرت در یک طرف و در طرف دیگر کشوری قرار داشت که گویی به تازگی متولد شده بود.انقلابی بس عظیم در ان شکل گرفته بودوهنوز به کل خود را نشناخته بود.کودکی بود نوخواسته. کودکی که اگر قلدر نبود مخلص بود.اما ان طرف چه خبر بود؟ قدرت بود و صلاح ، پول بودو زر بودو خبرگی . نتیجه مشخص بود.در تمام تاریخ هرگاه پول و قدرت و ثروت و کثرت به اخلاص و معصومیت و وحدت رسیده بودند شکست خورده بود. اری این فرمولی بود که نظام هستی در تک تک اعضای وجودش به ان معترف بوده و ان را تا به حال فریاد زده است. فرمولی که همیشه صاحبان قدرت از ان میترسیدند و همیشه منافعشان در خطر به تحقق پیوستن این فرمول بود.چاره چه بود؟ در نظم و نظام هستی که نمیتوانستند دست ببرند،اما میشد کاری کرد که مردم جهان این فرمول را فراموش کنند.کدام فرمول؟ همان فرمولی که هروقت در هرکجای جهان مردمی به ان دست یافتند با دست خالی پوزه ی قدرت های بزرگ نا مشروع و منافع طلب را به خاک مالیدند.همان فرمولی که پدران و مادران ما ان را کشف کردند و به کار بستند.همان فرمولی که نظام پهلوی را ساقط کرد و توانست در برابر قدرت چهل و شش کشور و یکی از بزرگترین قدرت های نظامی وقت و ان هم ارتش بعث بایستد.
اما نسل من و هم نسلان من علی رقم انکه از ان ابتدا به گوشش خوانده بودند ؛ حقیقت را اگر ندیده بود روایتش را که شنیده بود، این موضوع را نادیده گرفت و یا شاید نفهمید. نفهمیدن که چه عرض کنم نخواست که بفهمد.اما گناه نسل قبل بیشتر بود.چرا؟ چون خود این مسایل را دیده بود ،خود به ان معترف بود،با گوشت و خونش درک کرده بود و حتی خود قطره ای از ان دریا بود. اما و اما ان را فراموش کرده بود و از یاد برده بود. تمام کسانی که در ان دوره خود به عمل میپرداختند و علی وار و حسین وار و پیامبر گونه جهاد میکردند و ترسی به دل راه نمیدادند؛یا به پست و مقام خود غره شدند یا گذشته را از یاد بردند و دچار روزمرگی شدند ویا بر عکس هضم شرایط جدید برایشان سخت بود و به کنج عزلت روانه شدند.اما باز هم عده ای بودند که خاری باشند بر چشم و دست و پای کسانی که میخواهند بد باشند وپیرو بدی.اما فقط تعداد معدودی بودند و بقیه شدند همان ها که گفتم.
اما رسم مردانگی بر این نیست که تمام تقصیر را بر گردن انها بیندازیم.منظورم از انها هم نسلان خودمان و نسل پدران و مادرانمان است. دلیل دیگری در این فراموشی ها داخل بود.دیو هایی سر بر اوردند از متن همان مردم.دیوهایی که کارشان تولید مستقیم بدی یا نابود کردن مستقیم خوبی نبود.دیو هایی که در خبرگی بیمانند بودند.کارشان استفاده بد از خوبی ها بود.اه باز هم همان کیمیای خاکستری شیطانی خودمان.حال چه کردند؟ از جهاد خونین پدران ما برای تایید شکم بارگی و فساد و منافع طلبی خودشان استفاده کردند.چگونه؟ هر کجا لب باز کردیم و فریاد زدیم که اخر این چه بی عدالتی است؟ این چه رسم حکومت اسلامیست؟ گفتند ای نمک نشناس ها،مگر نخوانده و نشنیده ای که خون ها ریخته شده و بدن ها نابود شده و جان ها فدا شده است که این باشدو ما باشیم؟ مگر نمیدانی فلان شهید جانش را و فلان جانباز بدنش را فدا کرد که ما باشیم و حکومت کنیم و هیچ کس جلودارمان نباشد؟ اصلا مگر تو اردوی راهیان نور نرفته ای که این حرفها را میزنی؟
شهیدان و جبهه و جنگ شد تاییدی بر بی عدالتی ها و فساد ها و بدی ها و بدبختی ها .هر کدام از این دیو ها با چنگ انداختن به این سه اصل برای خود دلیلی درست کردند برای حفظ منافعشان وادامه دادن راه ضالینشان.
به راستی ان مواد مایع سرخ رنگ که ریخته شد خون بود یا اب البالو و انار ؟ شاید هم خون حجامت مردم بود؟ که این دیو های ضالین بدون انکه کسی بر زدشان قیام کند به راحتی کردند دلیلی بر بقایشان و مهری بر لب مخالفینشان. جالب است بدانید که اولین کسی که سنگ شهدا و جنگ و جبهه را به سینه میزند و در ترویج و تبلیغ ان میکوشد همین دیو ها هستند.((بعضی از انها که خون نوشیده اند ارث جنگ عشق را پوشیده اند)).
اگر خواننده این مطلب افق دید خود را تا سالها قبل و به تاریخ گذشته ایران خودمان گسترش دهد به خاطر می اورد که این همان کاری است که صفویه با مذهب تشیع و قیام خونین امام حسین(ع) کرد. خودش حسینیه دسته عزاداری دسته جمعی را راه می انداخت و از همین موضوع برای بقای خودش و حفظ منافع خودش استفاده میکرد.تاریخ باز هم تکرار شده است و باز هم تکرار میشود.
البته نا گفته نماند دیو های حاضر نه تنها به هشت سال دفاع مقدس چنگ زده اند بلکه از مواردی هم که پدرانشان در صفویه به ان چنگ زده بودند یعنی قیام عاشورا و مذهب تشیع هم بهره بردند و به صورت چند جانبه پای خود را محکم کردند.
محمدرضا شاه پهلوی دیو سالهای قبل سالی یک بار به زیارت امام رضا میرفت و با این کار به هاله ای قدسی رضایت میداد و اینگونه خود را چهره ای دوستدار مذهب نشان میداد.اما دیوهای حاضر برای خود پروژکتری قدسی درست کردند که چشم ها و دید همه را کور کرده است و همه باید از روزنه انها به دین و مذهب نگاه کنند.باز هم تاریخ تکرار شده است و ان هم حاکمیت کلیسا بر مردم قبل از دوره رنسانس اروپا و تفتیش عقاید و تکفیر و ارتداد و اعدام.
چاره من و شما چیست؟ چاره مشخص است ؛ اگر این دیوهای داخلی و خارجی قدرت دارند،پول دارند،زندان و تفتیش و تکفیر دارند ما هم باید بدنبال چیزی باشیم که با ان ها بتوانیم مقابله کنیم. و ان همان معصومیت و اخلاص و وحدت است و ان در حق فانی شدن و جز حق چیزی نگفتن و کاری نکردن و سود جامعه را به سود شخصی ترجیح دادن است. اگر پدران و مادرانمان این موضوع را یادشان رفته ما با زنده کردنش دوباره به یادشان بیاوریم. حتی اگر یک ریگ کوچک هم به سوی غولی اهنین پرتاب کنی و کشته شوی بهتر از ان است که هیچکاری نکنی و زنده باشی؛ زیرا تو خود فکر میکنی که زنده ای و از صد مرده هم مرده تر و بی مصرف تری... .

ادامه دارد... .
نظرات خود را در بلاگ شخصیم بگذارید:
http://otaghekoochakeman.blogfa.com

 

 

babakn_naseri10

آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم

مورخ این یادداشت را دروازه ی ورود به بدیع ترین و در عین حال عجیب ترین مباحث مربوط به شرق میانه می شناسد که عرضه آن، با برداشتن آخرین پرده های به عمد پهن شده بر سرنوشت مردم ممتاز این خطه، که اینک مسلمان اند، برابر است. بدون شک اگر در باطن آشکار و پنهان کسی هنوز اعتماد به صحت و ضرورت بررسی تاریخ باستان و کهن این حوزه و بل جهان، بر اساس ملاحظات قتل عام پوریم، به کمال جای نگرفته باشد، شاید یادداشت های بعد او را به سرخورده ی عصبی بی کنترلی بدل کند که تمام امکانات عوام فریبی را از دست رفته و دکان و مکان داد و ستد تاریخ به شیوه اورشلیمی را تعطیل و تخریب شده می یابد.
از نزدیک ترین حوزه به جغرافیای پوریم آغاز کنم، که در چند قرن اخیر ترکیه نامیده اند. سرزمینی از نظر تاریخی بی پشتوانه، که فارغ از نام گذاری هایی لفاظانه ای نظیر تراکیا یا یونیا، پیش از ورود رومیان گریخته به شرق و تشکیل سرزمین رم شرقی، کم ترین ردی از تجمع انسانی در آن دیده نشده است. در واقع قدیم ترین نام ترکیه ی امروز همان امپراتوری بیزانس است که در پایان قرن چهارم میلادی، به دنبال ورود عقبه ی هلنیست های از کلیسا شکست خورده و مقهور قبایل شمالی شده، از صورت سرزمینی بدون حیات انسانی خارج شد. مورخ به شکل حیرت آوری عکس العمل و عواقب دو فروپاشی در منطقه ی تمدن اروپا، یعنی فروپاشی یونان و رم را، به یکدیگر شبیه می بیند: بقایای جان به در برده ی اشراف و صنعتگران و کاهنان و نظامیان و سیاسیون و حاکمان و صاحبان فرهنگ یونان، که برای حفظ یادگارهای تمدنی خود به ایران تهی از انسان، پس از پوریم کوچیدند و در فضای آزاد و بدون معارض آن تا فراهم شدن شرایط بازگشت به آتن، بیش از چهار قرن زیستند، چنان که تاریخ همین راه را در پیش پای بقایای از شکست گریخته ی هلنیست ها و سازمان دهندگان و نظامیان و اشراف و صنعتگران و کاهنان رم کهن نیز باز گذارد و آن ها را برای برقراری امکان ادامه ی حیات و تمدن خویش، به آسیای صغیر فرستاد، که باز هم از سکنه تهی بود. آیا باید ترکیه را نیز همچون ایران و حوزه ی شرقی بین النهرین، به علت وقوع پوریم خالی از سکنه پنداشت؟ مورخ چنین گمانه ای ندارد و برای نخستین بار با دلایلی که بر می شمارد، صحنه ای را می گشاید که تفکر و تفحص در آن، نزد خردمند بسیار گرامی خواهد بود.
در ترکیه نیز همانند ایران، ورود مهاجران رومی با هیچ مقاومت بومی مواجه نبوده و هیچ مورخی از قوم معینی یاد نکرده است که برابر کوچ جمعی و در حقیقت مهاجرت وسیع رومیان گریخته به شرق ایستاده و برای دفاع از سرزمین کهن خویش منازعه و مقاومتی به راه انداخته باشند. این فقدان تجمع انسانی در ترکیه ی ماقبل بیزانسیان با آیتم های دیگری از مبانی تاریخ تایید می شود: هیچ ردی از حضور یک قدرت سیاسی و یا حتی تظاهرات فرهنگی و فنی، از قبیل دست ساخته و خط نوشته و ابنیه ی کهن و باستانی، در سراسر ترکیه ی پیش از میلاد نیافته ایم که بتوان به قوم و ملت معینی نسبت داد. در واقع گرچه در محیط های پوریم زده ی ایران و شرق بین النهرین، همه گونه نشانه های تولید بسیار پیش رفته و بقایای ابنیه و معابد و انبوهی آثار حضور سیاسی صاحبان قدرت از ماقبل پوریم به جاست، اما در ترکیه نخستین آثار تمدن پیشرفته، با حضور رومیان مقارن است. خالی بودن منطقه ای که امروز ترکیه می شناسیم و نام کهنی برای آن نداریم، از زاویه ی دیگری نیز قابل دیدار و بررسی است. قریب دوازده قرن حضور رومیان در ترکیه و علی رغم انبوهی از آثار و علائم هستی متمدنانه، از قبیل کلیساهای عظیم و ورزشگاه ها و بقایای ساختمان های اشرافی در شهرها و ییلاقات ترکیه، هنگام خروج آنان از آسیای صغیر، حتی یک کلنی بومی به جای نگذارده است که زبان و خط رومن ها را برای خویش نگاه داشته باشد و آن توانایی و فرهنگ و تکنیک نخبه و ممتاز، به سبب فقدان آموزندگان و پذیرندگان بومی، درست مانند بقایای آثار یونانیان در ایران، ناگهان و یکسره مقطوع و بدون صاحب مانده است!!!
باستان شناسان در ترکیه ی امروز کوچک ترین دست ساخته ی بشری نیافته اند که بتوان محصولی متمدنانه از تجمع انسان ماقبل مسیح در ان محدوده معرفی کرد. باستان شناسان در حفاری حوزه هایی از مرکز و جنوب ترکیه، در حاجی لار، چاتال هویوک، بیجه سلطان و ‌دمیرجی هویوک و غیره، تنها به آثاری از سفال متعلق به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح رسیده اند. دو نکته در این حفاری ها، از منظر این مبحث، بسیار قابل اعتنا و پر اهمیت است: نخست این که چنین یافته هایی لایه های مختلف و متاخر ندارد و در همان دوران ماقبل کهن متوقف است و از آن هم مهم تر این که سایت های ماقبل تاریخ ترکیه، در عمقی بسیار غیر معمول است و بر روی هر یک از آن ها گاه ده ها متر لایه ی رسوبات در میزانی غیر عادی و حتی باور نکردنی قرار دارد. بدین ترتیب ترکیه ی امروز فاقد تاریخ ماقبل مسیح است و نشانی از مردمی در آن نیست که هستی بومیان چاتال هیوک و بیجه سلطان را امتداد داده باشند…(ادامه دارد)
ناصر پورپيرار www.naria.ir

 

 

haj_hoseini

دولت جهادي

هوالمحبوب

با سلام

نمي توانم نگويم نمي توانم از حق دفاع نکنم در تمام دوران اين انقلاب در تمام عرصه هايش فعاليت داشته ام حساس و فعال همه دولتهاي بعد از انقلاب را ديده ام دولت موقت ،دولت بني صدر ،دولت شهيد رجايي ، دولت مقام معظم رهبري با نخست وزيري مير حسين موسوي ، دولت هاشمي ، دولت خاتمي و اين چهار سال دولت اصولگرا و جهادي دکتر احمدي نژاد ، از همه دولتهاي که نام بردم تقريبا دولتهاي شهيد رجايي و دولت مير حسين موسوي نگاهي ارزشي و انقلابي به مقوله مديريت کشوري داشتند عمر دولت شهيد رجايي بسيار کوتاه بود اما ثمراتش براي هميشه در تاريخ اين کشور خواهد ماند اما دولت مير حسين موسوي مدت زمان زيادي را در عرصه مديريت کشوري و دفاع مقدس در اين کشور حضور داشت و حقيقتا دولت مير حسين موسوي با دفاع مقدس عجين شده است اما در همان زمان در دوراني که مديرت کلان کشور در اختيار بنيان گذار انقلاب اسلامي بود اشکالات زيادي هم وجود داشت و سخنراني هاي آتشين امام در مقوله نامحرمان ، مرفهين بي درد و صدهها مورد ديگر مويد اين منظور است.
لازمه فعاليت در عرصه مديريت اجرايي کشوري که در حال نبرد با ابرجنايتکاراني که مي خواستند انقلاب را به نابودي بکشند نگاهي جهادي داشتن به مقوله مديريت بود و ما شهادت مي دهيم در دوران ميرحسين موسوي با توجه به اين شرايط اين نگاه وجود داشت، البته استعفاي ميرحسين و ناهماهنگيهاي ايشان با مقام معظم رهبري که در آن زمان مسئوليت رياست جمهوري را داشتند از لکه هاي سياه دوران مديريت ايشان به شمار مي رود اما بعد از مير حسين در هيچ برهه اي در 16 سال مديريت هاشمي و خاتمي به مديريت کشوري چون ايران که بنيان گذار انقلاب اسلامي در جهان معاصر بود با نگاهي جهادي مديريت نشد حتي در اين 16 سال بواقع شاهد افول ارزشهاي انقلابيي بوديم که بنيان گذار انقلاب امام خميني (ره) در وصيتنامه الهيش و در عمر مبارزاتي خودش براي همه ترسيم کرده بود، کشوري که طلائيه دار مبارزه با امپرياليسم جهاني و کمونيسم جهاني از نگاهي ديني بود به سمتي قدم برمي داشت که انگار تمام هم و غم مديران آن مديريت کردن و در کرسي قدرت ماندن است و البته براي ماندن در قدرت کارهايي هم انجام مي گرفت اما نگاه ارزشي به مهمترين طرحهاي اقتصادي و حتي فرهنگي در کشور وجود نداشت و تنها حقيقت روشن در سرزمين ما که چون خورشيدي فروزان مي درخشيد و تمام تلاشش تنظيم کردن نگاه مديريتي بدون ارزش مديران در کشور با ارزشهاي ديني و انقلابي بود مقام معظم رهبري بودند و اگر نبود وجود با برکت مقام معظم رهبري در مقام ولايت فقيه در اين کشور شک ندارم که امروز ما کشوري حداقل در سطح کشوري چون الجزاير بوديم که با دادن يک ميليون شهيد و پيروزي بر استعمار فرانسه اما هنوز وابسته به کشورهاي استعماري باقي مانده و به هيچ وجه در معادلات جهاني تاثير گذار نيست ،

و احمدي نژاد آمد
تا اينکه از دل همه تشويشها و نگرانيها براي انقلاب و ارزشهاي انقلابي و باقي ماندن بر اصول مردي ريز اندام با نگاهي جهادي و با کلام الهم عجل لوليک الفرج پا به عرصه مديريت اجرايي کشور گذاشت بيش از دشمن بيروني و استکبار جهاني دشمنان داخلي بر او تاختند طلحه و زيبرهايي که اموال بيت المال را به کابين زنانشان برده بودند گستاخانه و با نهايت بي ادبي او را لايق رياست جمهوري ندانستند کساني که سالها بر اريکه قدرت اين کشور تکيه زده بودند و جان ومال مردم و متاسفانه ناموس مردم در حياط خلوت خانه فرزندانشان بود از انتخاب مردم رو ترش کردند، فرزندانشان که در هراس از دست دادن قدرت پدرانشان بر خود لرزيده بودند از همه ثروتهاي نامشروعي که بواسطه ارتباط با مرکز قدرت بدست آورده بودند براي زمين زدن مردي که مدعي بودند لياقت رياست جمهوري ندارد استفاده کردند ، چه تهديدهايي که نکردند!!
اما اين مرد سوار بر بال آرزوهاي مردمي پاک طينت و انقلابي که عاشق انقلابشان بودند بر اريکه قدرت رياست جمهوري تکيه زد.

شهادت مي دهم
شهادت مي دهم به خدايي که بر همه امور قادر مطلق است که اين مرد نگاه جهادي بر مقوله خدمت در عرصه مديريت در کشور را نهادينه کرد در زمان خدمت اين مرد جهاد زنده شد ارزشهاي انقلابي رشد و نمويي دوباره پيدا کرد زن ارزش انساني خود را بازيافت و شب در بستر خويش از جهاد اين مرد سر در خود فرو برد شهادت مي دهم دولت او از همه دولتهاي گذشته جهادي تر عمل کرد چون دوران او دوراني عجيب بود دين داري در خيلي جاها مخصوصا در عرصه قدرت و شوکت مانند نگه داشتن آتشي بر کف دست بود وقتي حاکمان قبلي با رياست کردن عشق مي کردند او با خدمت کردن عشق بازي مي کرد اگر سواحل کيش و ويلاهاي اشرافي در اقصي نقاط کشور محل استراحت حاکماني در لباس شاهي بود او محل استراحتش در آغوش کلبه هاي محقر در دورترين روستاهاي استانهاي مختلف بود و وقتي آنها در درياي عشق با حوريان زميني نرد بازي مي کردند او درس جهاد را نزد چهره سوخته جوان سيستاني و زابلي و نوجوان کردستاني و پيرمرد شمالي و اهوازي و صدهها شهر وروستاي اين کشور پس مي داد و من در اين 30 سال آموختم ديکته نانوشته هرگز غلط ندارد و هر چقدر متن ديکته بيشتر باشد غلط هم بيشتر اما اثراتش بيشتر است کسي که پنجاه و چند سفر استاني را در 4 سال در کارنامه دولتش دارد ، کسي که کارهاي عمرانيش نزديک به هفتاد درصد بيش از 8 سال فقط رياست جمهوري خاتمي است و به تنهايي همه دنيا را در تاثير حضور انقلابي خود قرار داده و نام انقلاب ايران را در اقص نقاط دنيا شناسانده ، کسي که افسانه دروغين هلوکاست را که براي تثبيت و دادن رنگ حقيقت به آن ميلياردها دلار هزينه شده بود بر ملا کرد، کسي که فرياد عدالتخواهي و الهم عجل لوليک الفرج را در کاخ قدرتمندان جهان بلند آوازه کرد بايد بعضي مواقع غلط هم داشته باشد چون او ديکته اي سخت و طولاني را نوشته است و بايد او را درک کرد و او را ياري داد

ما هنوز نيازمند او هستيم
ما هنوز نيازمند اين مرد هستيم که همچون همتها و باکريها و حاج احمد متوسليانها نگاهي جهادي به مقوله خدمت دارد انقلاب ما نيازمند نگاه جهادي و فعاليتي جهادي مي باشد يعني بايد در مقوله خدمت زمان معنايي نداشته باشد در مقوله خدمت و پيشرفت نبايد کسي خستگي را بشناسد همه مردان حکومت بايد بدانند ايران بايد به بلندترين قلل افتخار در تمام زمينه ها برسد، انرژي هسته اي و فرستادن ماهواره به فضا و هزاران نوآوري ديگر در مديريت جهادي اين کشور يک نقطه شروع است ماراتون سختي در راه است و اين تنها آغاز راه است پس هرکس در اين مقام درآمد ، استراحت و تفريح و کاخ نشيني و استراحتگاههاي کيش و شمال و لواسان و افجه و .... بر او حرام مي شود، فرزندانشان بايد بدانند تنها بايد به بدست آوردن نان حلال فکر کنند و پدرانشان را در اين راه ياري دهند و بدانند عرصه خدمت عرصه جهاد الهي است و اين عرصه نبايد خالي از مردان و زنان جهادي شود .
پس اين مرقومه مرا که در حکم شهادتنامه است به يادداشته باشيد که شهادت دادم احمدي نژاد دولتي را مديريت کرد که به حق مي توان دولت او را دولتي جهادي ناميد .

www.hajreza.ir

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضويت در گروه روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2009  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

16 ارديبهشت / 6 مي / 11 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
 16 ارديبهشت ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
شكست نيروهاي دولتي از سالارالدوله
و كشته شدن يپرم حان

سالارالدوله

شانزدهم ارديبهشت سال ۱۲۹۱ هجري خورشيدي در زد و خورد نيروهاي دولتي با افراد مسلح سالارالدوله پسر مظفرالدين شاه كه ادعاي سلطنت داشت در نزديكي همدان، نيروهاي دولتي شكست خوردند و با برجاي گذاردن مقدار زيادي اسلحه و مهمات فراركردند.
     در پي اين شكست، از تهران يپرم خان رئيس نظميه (پليس) كه از مجاهدان مشروطيت بود و در شكست دادن محمدعلي شاه مشاركت فعال كرده بود، با افرادش عازم جنگ با مدعيان سلطنت شد.
پيرم 29 ارديبهشت در نبرد با هواداران مسلح سالارالدوله كشته شد. سالارالدوله سال ها در مناطق غرب ايران با نيروهاي دولتي زد و خورد مي كرد و تا شهر ساوه هم پيشروي كرده بود كه بالاخره شكست خورد. يپرم از ارامنه بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

16/02/58
شوراي انقلاب تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به طور رسمي از مطبوعات اعلام كرد .

گزارش روزنامه اطلاعات از تعداد پرسنل ، اهداف و ماموريتهاي سپاه پاسداران انقلاب ؛ اطلاعيه ستاد سپاه پاسداران درباره جايگاه ، اهداف و وظايف اين نهاد ؛ تعيين قطعي تكليف سپاه و غلبه نظريه انقلابي " تاسيس ارتش بين الملل اسلام " بر نظريه " تاسيس گارد ملي " ؛ تاثير و جايگاه سپاه در موازنه قدرت ، مراحل حاكميت و نيز در موازنه قوا بين انقلاب و ضدانقلاب ؛ بازتاب خارجي و …

اعلام آمادگي پرسنل نيروي هوايي جمهوري اسلامي به جانبازي در راه اهداف انقلاب اسلامي و انتقاد اويسي از وضع موجود در رسانه ها كه با قشرهاي مختلف نيروي هوايي به گونه اي متفاوت برخورد مي كنند ؛ في المثل با همافران و … تشريح وضعيت نيروهاي مسلح از لحاظ نيروي انساني و گزارش ميزان بازگشت به كار پرسنل نيروهاي مسلح از زبان امير انتظام ( سخنگوي دولت ) : بجز تعدادي بسيار كم تقريباً تمام پرسنل به كار بازگشته اند .

بيانات امام در جمع پاسداران انقلاب اسلامي كميته مسجد حاج ابوالفتح تهران و تأكيد ايشان بر ضرورت مجاهده با نفس و پاسداري از خود براي پاسداران.

نامه سرگشاده جنبش راديكال ايران ( گروه مقدم مراغه اي استاندار آذربايجان شرقي ) به دولت موقت و درخواست افشاي اسامي كليه اعضاي شوراي انقلاب و اعمال نظارت دولت بر دادگاههاي انقلاب كه تصميمهاي آن با اصول بين المللي و قوانين حقوق بشر انطباق ندارد .

نقل تهديد گروه فرقان مبني بر اينكه ابراهيم يزدي ، مهدي هادوي ، صادق قطب زاده ، عباس امير انتظام و همة اعضاي شوراي انقلاب در ليست ترور اين سازمان هستند .

گزارشي از برگزاري دو مراسم جداگانه براي بزرگداشت شهادت مجيد شريف واقفي در دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتي شريف از دو ديدگاه متفاوت .

اطلاعيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درباره شهادت شريف واقفي و تاكيد بر ضرورت مجازات قاتلان ( برخلاف تاكيدهاي مجاهدين خلق و پيكار ) .

16/02/67
اعتراف عراق به استفاده از سلاح شيميايي. طارق عزيز، عراق وظيفه خود مي‌داند با بكارگيري همه امكانات موجود و از جمله سلاح‌هاي شيميايي هرگونه تغرضي را دفع نمايد.

Mobin_s2004@yahoo.com
 6 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
دموستينز بر ضد قدرت مركزي ، چرا؟

دموستينز

به نوشته مولف دائرة المعارف دمكراسي، ششم ماه مه سال ۳۳۵ پيش از ميلاد اسكندر مقدوني كه سرگرم انحلال «كشور - شهرها»ي يونان و تأسيس يك حكومت مركزي بود «دموستينز» حقوقدان يوناني را متهم به طرح توطئه نسبت به جان خود كرد و از صحنه خارج ساخت.
     «دموستينز» معتقد به ادامه استقلال كشور ـ شهرهاي يوناني و نيز كنفدراسيون بود و شعار مي داد: يك دولت مركزي که اختيارات وسيع داشته باشد، پس از اندك مدتي، تبديل به يك ماشين بوروكراتيك و چاهي ويل براي بلعيدن و اتلاف پول عمومي و وسيله اي براي تضييع حقوق مردم خواهد شد و با نطق هايش اسكندر را درمانده و كلافه كرده بود.

 

غارت ده روزه شهر رم آغاز شد

ششم ماه مه 1527شهر رم به تصرف مرسنرهاي آلماني درآمد و اينان به مدت ده روز (تا 16 ماه مه) شهر را غارت كردند. مرسنرها كه 15 هزار تن بودند از سوي شارل پنجم به ايتاليا فرستاده شده بودند زيرا كه پاپ وقت با دشمنان آن پادشاه سازش كرده بود. با اين كه به خواست پاپ، شارل (چارلز) به مرسنرها كه لوتران مذهب (پروتستان) بودند دستور بازگشت داده بود، آنان گوش نكردند و نه تنها رم را غارت كردند بلكه به گارد واتيكان نيز تلفات وارد ساختند و در آنجا اسب بستند. با غارت رم، رنسانس ايتاليا عملا متوقف شد.
 

كشف ميكروب سل به دست
«رابرت كخ» آلماني

Koch

«رابرت كخ Koch» زيست شناس آلماني ششم ماه مه سال 1882 كشف خود، ميكروب سل (توبركل باسيلوسTubercle Bacillus ـ باسيل دو كخ) را اعلام داشت. وي 24 مارس (دو هفته پيش از آن) اين ميكروب را كه در طول تاريخ بيش از يك ميليارد انسان را كوته عمر كرده است، كشف كرده بود. پروفسور كخ بعدا راه ايزوله كردن اين ميكروب را به دست آورد كه در برابر داروها مقاومت مي كرد و مي توانست سالها درگوشه اي كمين كند و درفرصت مناسب (ضعيف شدن بدن براثر بيماري هاي ديگر و يا قحطي، بدغذايي و زحمت زياد) دست به فعاليت بزند. پروفسور «كخ» علاوه بركشف عامل بيماري سل، با مسافرت به مصر و هند، ميكروب كلرا (وبا) را نيز كشف كرد و همچنين در سال 1906، آتوكسيلAtoxyl را برضد مالاريا ساخت كه مشابه «كنينQuinine» است. «كخ» كه در 27 ماه مه 1910 درگذشت در سال 1905 برنده جايزه نوبل شد. او در 11 دسامبر 1843 در بادن بادن آلمان به دنيا امده بود.
بيماري سل تا كشف «استرپتوماسينStreptomycin» در سال 1943 توسط دكتر شاميوئل واكسمن اوكرايني Shamuel Waksman درمان نداشت، تنها بيماران را در آسايشگاهها، تقويت جسماني مي كردند و استراحت مي دادند تا مرگشان را به تاخير اندازند. براي تكميل درمان بيماري سل، در سال 1946 داراي پارا آمينو سالسيليك اسيد، در سال 1952 ايزونيازيدIsoniazid، درسال 1967 رفامپيسينRefampicin و در سال 1972 پيرازياميدPyrazinamide ساخته شده است. همچنانكه بر تكامل داروهاي درمان سل افزوده مي شود، مقاومت باسيل دو كخ هم سخت تر مي شود، لذا افراد بايد بموقع واكسن بزنند و از محيط پراكندگي اين ميكروب هوابرد دوري جويند تا درامان بمانند.

 

كشتي هوايي آتش گرفت

ششم ماه مه 1937 يك كشتي هوايي آلماني (بالن ـ دريجيبل - زپلين) به نام هيندنبورگ در آسمان ايالت نيوجرسي آمريكا آتش گرفت و 35 سرنشين آن كشته شدند. اين كشتي هوايي قبلا ده بار ميان اروپا و آمريكا پرواز كرده بود. علت آتش گرفتن آن هنگام فرود، انفجار مخزن گاز هيدروژن تشخيص داده شد. پس از رسيدن اين بالن به آسمان نيوجرسي، در اينجا رعد و برق بود و الكتريسته ناشي از اين رعد و برق به مخزن هيدروژن اصابت و آن را آتش زده بود. هيدروژن به علت سبكي، كشتي هوايي را به آسمان مي برد و در آنجا به حالت معلق حفظ مي كرد.

 

خلبان آرژانتيني انتقام گرفت

شفيلد پس ازاصابت موشك

يك جت جنگنده آرژانتيني چهارم ماه مه 1982 به انتقام غرق شدن نبردناو ژنرال بلگرانو، ناوشكن انگليسي شفيلد (عكس بالا) را با پرتاب موشك اكزوست ساخت فرانسه غرق كرد. در اين رويداد 20 تن كشته و 24 نفر ديگر مجروح شدند. بلگرانو توسط يك زيردريايي انگليسي در آبهاي فالكلند غرق شده بود. خلبان جنگنده آرژانتيني داطلب انتقامگيري شده بود كه قهرمان وطن شده است.
     هواپيماهاي آرژانتيني از نوع ميراژ پنج كشتي ديگر انگليسي را غرق كرده بودند. كشتي هاي غرقشده انگليسي عبارتند از: ناوشكن كاونتري، فريگيت آردنت، فريگيت آنتلوپ و دو كشتي حمل و نقل سنگين. جنگ برسر جزاير فالكلند بيستم ژوئن 1982 پايان يافت. ناوشكن كاونتري همان ناوي است كه انگليسيها درجريان گروگانگيري آمريكاييان در تهران به آبهاي خليج فارس فرستاده بودند تا در صورت لزوم به ناوگان آمريكا كمك كند.

برخي ديگر از رويدادهاي 6 مي

  • 1536:   هنري هشتم پادشاه انگلستان دستور داد كه انجيل به زبان انگليسي ترجمه و در كليساهاي آن كشور قرارداده شود. تا آن زمان رسم بر اين بود كه انجيل به زبان لاتين باشد.

  • 1684:   لويي 14 پادشاه وقت فرانسه كاخ سلطنتي و دفتر اختصاصي خود را به ورساي انتقال داد.

  • 1882:   لايحه اخراج چينيان از ايالات متحده كه در پي ايجاد جنبش هاي ضد زرد در ايالات غربي آن كشور تنظيم شده بود از تصويب مجلسين آمريكا گذشت و براي امضاء به كاخ سفيد ارسال شد.

  • 1994:   تونل مانش (ميان فرانسه و انگلستان) توسط سران دو كشور رسما گشايش يافت. اين تونل، دو كشور را از زير دريا به هم متصل مي كند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
     11 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
    نداريم!

     

     

     

     

     
      u اطلاعات روزانه
     

    آب و هوا

    تهران

    18
    26

    اهواز

    28
    41

    تبريز

    10
    23

    شيراز

    18
    32

    مشهد

    16
    28

    بندرعباس

    25
    35

    کرمان

    17
    29

    اصفهان

    16
    28

    يزد

    21
    33

    کرمانشاه

    11
    24

    اراک

    13
    24

    رشت

    15
    19

    دبی

    28
    37

     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1315 تومان
    994 تومان
    1485 تومان
    1000 تومان
    268 تومان
    271 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    217000 تومان
    112000 تومان
    57000 تومان
    214000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:

     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:30
    طلوع خورشيد : 06:07
    اذان ظهر : 13:00
    غروب خورشيد : 19:54
    اذان مغرب : 20:16
    نيمه شب شرعي : 00:12
     

     

     

     

     

     

     
      u دانلود مجلات و کتب خارجي


    Living
    ماه هاي مي-آوريل

    جديدترين شماره از دوماهنامه
    Living

    تاريخ انتشار: ماه مي/آوريل 2009
    تعداد صفحات مجله: 229
    حجم فایل: 54 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     
      u تازه هاي تکنولوژي


    آمازون کیندل جدیدش را با صفحه نمایش بزرگتر تا 2 روز دیگر رونمايي می کند

    درست است که کیندل 2 تنها چند ماه سن دارد، اما مثل اینکه آمازون قصد دارد نسخه جدیدی از کتاب خوان الکترونیکش را ارائه کند. نیویورک تایمز گزارش کرده است که آمازون قصد دارد reader صفحه بزرگ جدیدش را که برای خواندن روزنامه و مجله بهینه سازی شده است، روز چهارشنبه 6 می رونمایی کند.
    البته فکر کتاب خوان های بزرگتر قبلا هم مطرح شده بود. شرکت مجله Hearst هم در ماه فوریه اعلام کرده بود که قصد دارد reader های اختصاصی خود را با ابعاد 22 در 28 سانتیمتر تولید کند. البته این تبدیل این ایده به محصول اولیه احتمالا تا پایان سال ممکن نخواهد بود و پس از ارائه تنها برای مطالعه نشریات همین شرکت قابل استفاده خواهد بود.
    درست است که صفحه کیندل موجود کمی کوچک است، اما ابعاد آن چنان مناسب است که می توانید آن را به راحتی در کیف یا کولی تان بگذارید؛ چون وزنش چیزی در حد یک مجله یا کتاب کوچک است. اما احتمالا حمل یک کتاب خوان بزرگ تر، همراه با کمی دردسر خواهد بود. ولی خوب است این نکته را از یاد نبریم که در صورت موفقیت پروژه های اینچنینی؛ انتشار نشریات و کتب الکترونیک زیادتر، به معنی نجات تعداد بیشتری از درختان است.
    منبع  

    استخدام بز به جای استفاده از
    ماشین چمن زنی توسط گوگل  

    بیشتر به نظر می رسد که با یک شوخی بامزه طرف هستیم، اما گوگل دیروز طی پستی در وبلاگش اعلام کرد به جای ماشین های چمن زن، برای کوتاه کردن علف های اطراف دفتر مرکزی خود، یک گله بز اجاره کرده است. این را هم می توان بخشی از خط مشی «کربن کمتر» گوگل دانست. گوگل این بزها را از شرکتی به نام «چراگاه کالیفرنیا» اجاره کرده است. ظاهرا قرار است گله دارها حدود 200 بز را به محوطه دفتر مرکزی گوگل بیاورند و برای یک هفته بزها را در آنجا بچرانند. این کار نه تنها باعث کوتاه شدن چمن ها می شود، بلکه باعث کود دهی و باروری زمین هم می گردد.
    گوگل ادعا می کند که اجاره بزها، تقریبا به اندازه استفاده از ماشین های چمن زن برایشان هزینه دارد. مثل اینکه قرار است یک سگ گله اسکاتلندی به نام جین هم به لیست حقوق بگیران گوگل اضافه شود، تا گله داران را در این کار همراهی کند. البته خبری در مورد عکس العمل کارگرانی که با بزها جایگزین شده اند و کارشان را از دست داده اند منتشر نشده است!
    انجمن حمایت از حقوق حیوانات (پتا) هم اعلام کرده است که از نظر آنها در صورت حفظ آسایش و حقوق بزها، این کار ایرادی ندارد. نماینده گوگل هم گفته است تا زمانی که این بزها در استخدام این شرکت هستند، خود را در قبال آنها مسئول می داند و سعی می کند امکانات مورد نیازشان را فراهم آورد!

    منبع
    نظرات انجمن پتا و سخنان نماینده گوگل
    این هم سایت چوپانی که بزها را اجاره داده است.
     

     

     

     

     

     

     
      u طنز روزانه


    موضوع انشا:
    «انتقادپذیری را توصیف كنید»

    ارژنگ حاتمی

    خانم معلم یك ساعت در مورد انتقادپذیری صحبت كرد و سپس به مدل موهای اكبر، لباس های اصغر، طرز صحبت كردن حسن و همچنین به دماغ من گیر داد، و گفت این گیر دادن معنایش انتقاد است، و از ما خواست جنبه ی انتقادپذیری خود را بالا ببریم. اما نمی دانم چرا وقتی كامبیز از دست خط خانم معلم تعریف كرد و گفت دست خط اش مثل دكترها است خانم معلم گوشش را كشید و او را از كلاس درس اخراج كرد. در توجیه كارش هم گفت كه حرف كامبیز تعریف نبوده و انتقاد است. آنهم انتقاد از نوع مخرب و انتقاد مخرب بد است. خانم معلم برایمان توضیح داد كه انتقادهای خودش سازنده بوده است. البته من نفهمیدم انتقادهای خانم معلم كجای ما ها را می خواست بسازد؟!
    از نكات مهمی كه من امروز در كلاس درس یاد گرفتم این بود كه تفاوت انتقاد سازنده و مخرب را فهمیدم. انتقاد سازنده به آن دسته از گیرهایی گفته می شود كه آدم بزرگ ها به آدم كوچولوها می دهند. در صورتی كه اگر همین گیرها را كوچولو ها به آدم بزرگ ها بدهندف معنایش انتقاد مخرب است! و شاید به همین خاطر است كه همواره در مهمانی ها به ما كوچیك ترها هی می گویند: «هیس!!» ، احتمالا آدم بزرگ ها می ترسند خدایی نكرده از زبانمان انتقاد مخرب بیرون بیاید!
    این توضیحات را در سر سفره به مامانی می گویم و از او برای نوشتن انشا در مورد «انتقادپذیری» كمك می خواهم. مامانی می گوید: «این خانم معلم شما هم حالش خوش نیست، فكر می كند در مورد هر چیزی می توان انشا نوشت؟!، آخه این هم شد موضوع انشا؟!، همین فردا می آیم مدرسه تا باهاش گفتمان كنم و بهش بفهمونم چنین موضوع های انشایی برای بچه های كلاس دوم ابتدایی مناسب نیست!»
    البته خانم معلم شما نگران نباشید. من به مامانم گفتم كه یك بار مامان اكبر به مدرسه آمد تا با شما گفتمان كند و به شما بفهماند كه «قسطنطنیه» و امثالهم كلمات مناسبی برای دیكته گفتند نیستند، و نتیجه ی گفتمان آن روزتان گرد و خاك، پلیس 110، مقداری موی كنده شده و ایضا تجدید شدن اكبر از درس دیكته، ورزش و هنر شد!
    مامانی پس از شنیدن صحبت های من، در بشقابم برنج و خورشت ریخت و جلویم گذاشت و گفت: «این خانم معلم شما اصلا روحیه ی انتقادپذیری ندارد.» یك قاشق از غذا خوردم. باز هم مامان غذا رو شور كرده بود. سریع دویدم به سمت یخچال و یك لیوان آب خوردم. مامان با صدای بلند گفت: «بچه! چند بار بگم؟ تا غذات رو تموم نكردی نباید از جلوی سفره پاشی.» من هم در جواب مامانی گفتم: «خب همیشه تقصیر غذاهای شماست، یا آنقدر شور است كه باید بروم آب بیاورم سر سفره، و یا آنقدر بی نمك است كه باید بروم نمك بیاورم!»
    پس از گفتن این جملات احساس دردی در سرم كردم. یك عدد دمپایی هم كنارم افتاده بود. این روزها آنقدر قدرت مامانی در پرتاب دمپایی بالا رفته است كه اصلا با چشم غیرمسلح نمی توان دمپایی را در حالی كه مسیر رسیدن به كله ی را طی می كند دید و مهارتش آنقدر بالا رفته است كه حتی بابایی هم نمی تواند برای عدم اصابت دمپایی با سرش جاخالی بدهد. باز خدا را شكر كه بابایی چند روز پیش برای مامانی از این دمپایی های ابری كادو گرفت. اگر از آن دمپایی پلاستیك فشرده ای ها بود كه الان سرم چند وجبی باد می كرد!
    ما از این انشا نتیجه می گیریم كه قبل از انتقاد كردن از طرف مقابل بایستی به دور و بر او نگاه كنیم. اگر دم دستش ملاقه، در قندون و ایضا خود قندون، دمپایی از نوع پلاستیك فشرده، كفش پاشه دار و ... بود اصلا هیچی نگوییم، اما اگه مواردی همچون بالشت و دمپایی ابری بود، می شود با رعایت فاصله قانونی انتقاد كرد!
     

     

     

     

     

     
      u تکنيکهاي موفقيت


    چگونه از کار اداری خود لذت ببریم‌

    کار اداری و انسان دو جزء اصلی و تفکیک ناپذیر هستند که باید به گونه‌ای متناسب با یکدیگر برنامه‌ریزی شوند.
    نبود تطابق و تناسب میان توانائیهای انسان و نوع کار اداری که انجام می‌دهد یا مسئولیتی که به عهده وی می‌‌باشد، مشکلاتی نظیر خستگی، تشویش، بدخلقی و بی علاقگی را بوجود می‌آورد.
    اولین تصوری که در مورد توانایی انسان وجود دارد این است که او همیشه توانایی خود را با وظایف محوله هماهنگ می کند در صورتی که ممکن است توانایی او حتی بیش از محدوده کاریش نیز باشد.
    اصولاً انسان هماهنگ با وظیفه کاری اداری خود، توانائیش را تعدیل می‌کند و همیشه این تصور می‌رود که او همگام با محدوده وظیفه کاری‌اش توانایی دارد ولی در عمل حتی ممکن است عکس این حالت نیز باشد.
    اگر انسان کار اداری خود را دوست داشته باشد و آن را مثل ورزش مفرح کند و با طیب خاطر انجام دهد قادر خواهد بود که حداکثر توانایی و مهارت خود را به کار گیرد و بدین ترتیب شاهد موفقیت‌های بسیار زیادی نیز خواهد بود.
    یک ورزشکار در طول مسابقه از عمق توان و تلاش خود استفاده می کند ولی در پایان، رضایت حاصل از انجام فعالیت ورزشی خستگی او را مرتفع می کند.
    حداکثر توان کاری انسان به طور طبیعی در هر لحظه قابل عرضه کردن نیست. چرا که فعالیت انسان در طول روز یکنواخت نیست.
    توانایی انسان وابسته به عواملی چون تامین نیازهای انسان، زمان، خستگی، تمرین و غیره می‌باشد.
    توانایی انسان بسته به حالت جسمی و روانی وی در طول روز متغیر است.
    به این ترتیب که در ساعات قبل از ظهر به حداکثر توان خود می‌رسد، حدود ظهر افت می‌کند و در ساعات بعد از ظهر بسوی حداکثر جهش می‌کند. به طور کلی آهنگ کار اداری روزانه و وجود خستگی‌های گوناگون، آمادگی انسان را برای کار به حداقل می‌رساند.
    توانایی کاری انسان با تکرار مداوم یک عمل بالا می‌رود، ولی اگر همین سیر صعودی توان کاری، هیچ‌گونه جذابیت و کششی را بوجود نیاورد بر اثر خستگی، دچار افت سریع مهارتها و تواناییهای انسان می‌گردد که بازگشت مجدد آن لازمه صرف مدت زمان زیادی است که این جز با از دست دادن این مدت به جای به عرصه رساندن مهارتها و تواناییهای وی همراه نیست چرا که داشتن مهارت و توانایی کاری به تنهایی موجب انجام فعالیت و دستیابی به حاصل کار نمی‌شود بلکه بایستی مهارتها در رابطه با انگیزه‌های درونی و در راستای وظایف کاری موثر واقع شوند.‌
     

     

     

     

     

     
      u خانه و خانه داري


    ۷ نکته درباره تشک‌های خوش‌خواب

    ۱) مهم‌ترین نکته در انتخاب تشک تخت‌خواب، بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی شماست. تشکی را انتخاب کنید که به هنگام خوابیدن روی آن، عضلات شما دچار گرفتگی نشوند. انواع تشک‌های طبی موجود در بازار که سطحی سفت و انعطاف‌ناپذیر دارند، برای سلامت بدن و به‌خصوص جلوگیری از گودی کمر و فاصله میان مهره‌های آن بسیار مفید هستند، ضمن اینکه مانع از بروز کمردرد زودرس می‌شوند.

    ۲) انواع تشک‌های فنری با قابلیت مواج بیشتر برای تخت‌های یک‌نفره کاربرد دارد و تشک‌های بدون این قابلیت، برای تخت‌های دو نفره مناسب‌تر است.

    ۳) زمانی که صبح‌ها به هنگام بیدار شدن، با رخوت و درد عضلانی مواجه می‌شوید، چنانچه از خواب ناآرام رنج می‌برید و احساس خستگی می‌کنید، بدانید که این علایم نشان‌دهنده فرسوده بودن تشک تخت‌خواب شماست و زمان تعویض آن فرا رسیده است. بر اساس تحقیقات، عمر مفید یک تشک بین ۷ تا ۱۰ سال است و پس از گذشت این مدت باید تعویض شود.

    ۴) تشک‌هایی که حاشیه آنها دارای کوک‌های متنوع هستند، دیرتر از شکل می‌افتند اما سعی کنید تشک‌ها را هر ماه یک بار پشت و رو کنید.

    ۵) تشک‌هایی که از فوم ساخته شده‌اند گرمای زیادی را در خود نگه می‌دارند بنابراین اگر به گرما حساسیت دارید، باید تشک‌هایی را خریداری کنید که به خوبی هوا را تهویه کنند و از الیاف خنک ساخته شده ‌باشند.

    ۶) در مورد تخت‌های دو نفره باید توجه داشته باشید، چنانچه تفاوت وزن ۱۸ کیلوگرم یا بیشتر است، باید به جای یک تشک دو نفره از دو تشک تک‌نفره متناسب با وزن هریک در کنار هم استفاده شود.

    ۷) تشک‌های روکش‌دار دارای سطح لطیف‌تری هستند ولی تشک‌هایی که به وسیله برچسب‌ها و موادی خاص در برابر فرسوده شدن مقاوم می‌شوند، برای افرادی که دارای حساسیت هستند توصیه نمی‌شود.

     

     

     

     

     
      u آرايشي بهداشتي


    بخور دادن پوست و انواع آن

    يکي از راه هاي پاک کردن پوست ، بخور دادن آن است که به وسيله آن منافذ پوست باز شده و آماده تغذيه از ماسک هاي مورد نظر مي گردد. بعد از عمل بخور مي توان دانه هاي سرسياه و جوش هاي صورت را فشار داد. اين کار بايد در نهايت دقت و با دستمال کاغذي انجام گيرد و نبايد براي اين کار از ناخن ها استفاده کرد.
    جوش هاي صورت را تا حد امکان با دست لمس نکنيد و در مورد انواع عفوني آن اجازه دهيد تا جوش ها خشک شوند و سپس آنها را فشار دهيد.

    بخور دادن پوست به يکي از روش هاي زير صورت مي گيرد :


    ªبخور بخار آب
    اين بخور را مي توان هميشه و در همه جا انجام داد. بدين صورت که پوست را در معرض بخار آب قرار داده، ولي مواظب باشيد که بخار، پوست شما را نسوزاند، با اين کار آلودگي ها و چربي ها و سلول هاي شاخي از سطح پوست تميز شده و پوست شما مرطوب مي گردد و اين مرطوب بودن مانع ايجاد چين و چروک ها مي شود.


    ªبخور گل ختمي و بابونه
    اين بخور علاوه بر اين که باعث تميزي و مرطوب شدن پوست مي گردد باعث ضد عفوني و روشن شدن و شادابي پوست نيز ميشود. بهترين کاري که مي توان بعد از اين بخور، علاوه بر استفاد از انواع ماسک ها انجام داد، استفاده از روغن زيتون و در صورت داشتن جوش در روي صورت، از آّب ليموترش مي باشد که بايد با کمک پنبه، مخلوط روغن زيتون و آبليمو ترش را روي پوست ماليده و پس از 30 دقيقه صورت را با آب ولرم شست.


    ªبخور رامسن (زنجبيل شامي)
    اين بخور علاوه بر اين که باعث تميزي و شادابي پوست مي شود براي دستگاه تنفسي نيز بسيار مفيد مي باشد. براي اين منظور جوشانده غليظ و بسيار گرم آن استفاده مي شود که با انداختن پارچه يا لحاف بر سر، بخار آن را استشناق کرده و در همان حال پوست صورت را ماساژ مي دهيد و سپس با يک حوله تميز پوست را تميز مي کنيد. (مقدار لازم از اين گياه دو مشت کامل از ريشه آن در يک ليتر آب توصيه شده است.)
    طريقه استفاده از بخور : مقداري گل ختمي و گل بابونه را در ظرف آب جوش مي ريزيم و سپس در ظرف را به مدت 10 دقيقه قرار داده تا دم بکشد و سپس در ظرف را برداشته و يک پارچه کلفت روي سر خود و ظرف انداخته و همين طور که صورتمان بالاي ظرف و در معرض بخارها قرار دارد و با کمک دو انگشت دستمان پوست صورت را ماساژ داده ، اين عمل را چندين بار تکرار مي کنيم.

    نکته 1: براي بخور دادن پوست مي توانيد از گياهان زير نيز به صورت بالا استفاده نماييد. اين گياهان عبارتند از : بابون، آويشن، اسطوخدوس، گزنه سفيد، رازيانه، زيرفون، بومادران، اکليل کوهي، نعناع صحرايي، صمغ عربي، کافور.

    نکته 2: پس از بخور دادن مي توانيد با کمک نوک انگشتان و يک دستمال ، جوش هاي سرسفيد و سرسياه خود را با فشار خالي نماييد ولي نکته مهم در اين مورد آن است که پس از عمل بخور چون منافذ پوست باز مي شوند و سر جوش ها نيز باز خواهد شد، بهتر است که براي تنگ کردن اين منافذ پس از اتمام کار، از خيار رنده شده يا ليموترش تازه و يا اگر پوست چربي داريد از آب سرد يا يخ کمک بگيريد و آن ها را به صورت ماسک بر روي پوست قرار دهيد.
     

     

     

     

     

     

     
      u تغذيه و سلامتي


    نگاهي به هر دو روي سكه روغن ماهي

    اين روزها مردم به وضعيت تغذيه‌شان بيشتر اهميت مي‌دهند، اما همين موضوع، سلامت آنها را به مخاطره نيز انداخته است.‌ مي‌پرسيدچطور؟ خيلي‌ها تصور مي‌كنند، خوردن مكمل غذايي رنگارنگ، مي‌تواند موجب تقويت سلامتشان شود، در حالي كه سخت در اشتباهند. مصرف اين قرص‌ها در مواقعي كه نيازي به مصرفشان نيست، مي‌تواند به جاي سود، زيان‌هايي را به همراه داشته باشد.


    vروغن ماهي،سرشار ازامگا 3
    اين روزها نام امگا 3 را زياد مي‌شنويد اما تا چه اندازه با آن آشنايي داريد؟ امگا 3 نوعي اسيد چرب است كه به عنوان واحدهاي تشكيل ‌دهنده چربي‌ها از آن ياد مي‌شود. از آنجايي كه چربي‌ها به دو دسته اشباع و غيراشباع تقسيم مي‌شوند، اسيدهاي چرب امگا 3، در دسته چربي‌هاي غيراشباع جاي مي‌گيرند. در ميان اسيدهاي چرب امگا 3 اسيد چربي به نام اسيد لينولنيك وجود دارد كه در بدن نيز ساخته نمي‌شود و بايد از طريق مواد غذايي به بدن برسد. مطالعات نشان داده‌اند كه اين اسيد چرب در كنار ساير اسيدهاي چرب ضروري در ساخت تركيباتي كه در تنظيم فشار خون، فعاليت پلاكت‌ها، انتقال تحريكات عصبي و پاسخ‌هاي ايمني دخالت دارند، شركت مي‌كند. از بهترين مواد غذايي كه از منابع غني امگا‌3 محسوب مي‌شوند، مي‌توان به روغن ماهي اشاره كرد. اين چربي در روغن ماهي تن، قزل‌آلا، كپور و شاه ماهي وجود دارد و با خوردن آنها اين اسيد چرب در مقادير بالايي به بدن مي‌رسد.


    vروغن ماهي، دشمن سرطان
    مطالعات نشان داده‌اند كه، دريافت منظم اين ماده مغذي در مردان از ابتلا و پيشرفت سرطان پروستات جلوگيري مي‌كند. محققان دريافته‌اند كه تعادل ميان اسيد هاي چرب امگا 3 و امگا 6 از بروز سرطان در پروستات جلوگيري كرده و در حفظ سلامت مردان در برابر اين بيماري كمك مي‌كند. مطالعات ديگر نشان داده‌اند كه اين اسيد چرب در روغن ماهي از بروز بيماري‌هاي قلبي نيز جلوگيري مي‌كند و از آنجايي كه اسيدهاي چرب امگا‌6 نيز در روغن‌هاي مايع گياهي وجود دارد، توصيه مي‌شود در تهيه ماهي‌هاي سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 جهت طبخ (البته به مقدار اندك) از اين روغن‌هاي گياهي استفاده شود.
    دانشمندان در تحقيقات خود دريافته‌اند، امگا‌3 از پيشرفت تومورهاي سرطاني در مغز استخوان نيز جلوگيري كرده و مصرف آن براي مردان مستعد به اين بيماري توصيه مي‌شود.


    vباهوش‌تر و موفق‌تر
    مطالعات بر روي 9هزار مادر و كودك‌هايشان نشان داده است، مادراني كه امگا 3 كمتري دريافت كرده‌اند، فرزندانشان از ضريب هوشي پايين‌تري برخوردارند. اين مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگي بين چشم‌ها، دست‌ها و مهارت‌ اجتماعي در اين كودكان بهتر بوده است و سرعت عمل بالا‌تري دارند. محققان مي‌افزايند،ضريب هوشي اين كودكان 6 مرتبه از حالت عادي كمتر است. به علاوه، اين كودكان در فعاليت‌هاي اجتماعي خود (مانند دوستيابي) ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاري در بزرگسالي روبه‌رو خواهند بود.آنها در ادامه مي‌افزايند،60 درصد ‌از ‌مغز ‌را‌ چربي‌ها ‌تشكيل مي‌دهند كه‌30‌درصد از آن اسيدهاي چرب ضروري و اسيد چرب امگا‌3 است كه اغلب از طريق امگا 3 اي كه مادر در دوران بارداري مصرف مي كند، به نوزاد مي‌رسد. به اين دليل مصرف روغن ماهي به صورت ماهي‌هايي كه روغن بالاتري دارند، در دوران بارداري توصيه مي‌شود.حتي در مطالعه‌اي ديگر ديده شده است كه مي‌توان با دادن مكمل روغن ماهي به بچه‌هاي دبستاني تا حدودي در رفتارهاي بد آنها تغييراتي ايجاد كرد.
    محققان در اين مطالعه به اين نتيجه دست يافته‌اند كه كمبود امگا 3 در بچه‌ها‌و حتي در دانش آموزان بزرگ تر10(تا16‌ساله) نيز موجب بروز مشكلات رفتاري مي‌شود كه با دريافت روغن ماهي مي‌توان به ميزان قابل توجهي از مشكلات روحي، رفتاري و اجتماعي آنها كاست.


    vبچه‌هاي سالم تر با روغن ماهي
    جالب است بدانيد كه اين روغن در دوران بارداري نه تنها بر ضريب هوشي نوزادان اثر دارد، بلكه داراي فوايد ديگري نيز هست. به تازگي مطالعات نشان داده‌اند، مادراني كه در دوران بارداري از اين روغن استفاده كرده‌اند به احتمال كمتر كودكاني با وزن كم را به دنيا خواهند آورد. از آنجايي كه كمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت رابطه مستقيمي دارد، از اين رو جلوگيري از بروز اين بيماري‌ها در حفظ سلامت كودك حتي در بزرگسالي نيز اهميت بالايي دارد. به علاوه چون ماهي‌ها سرشار از امگا‌3 هستند، داشتن يك بارداري سالم مي‌تواند با مصرف اين ماده غذايي ميسر شود. از اين رو دانشمندان ماهي را به عنوان جزء مهمي از رژيم غذايي انسان‌ها خصوصاً در اين دوران به حساب مي‌آورند. محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهي در دوران بارداري عقيده دارند كه دريافت مناسب امگا‌3 مي‌تواند از بروز بيماري فشار خون و ساير مشكلات ناشي از آن در ميانسالي بكاهد و به اين دليل است كه به مادران باردار توصيه مي‌شود حداقل دوبار در هفته از ماهي استفاده كنند.


    vآن روي سكه
    با وجود تمامي فوايدي كه روغن ماهي دارد، نبايد آن ‌را بي مورد و بدون حساب و كتاب مصرف كرد.
    گاهي مصرف زياد اين ماده كمبود ويتامين e را به همراه دارد كه افراد را با كم خوني مواجه مي‌سازد. گاهي نيز مصرف بي‌رويه اين روغن‌ها موجب بروز خونروي شده كه بر اثر ضربه، عمل جراحي و يا اعمال دندانپزشكي آشكار مي‌شود. پس خودسرانه از روغن ماهي به ميزان بالا استفاده نكنيد.
    به علاوه ، به ياد داشته باشيد كه اين روغن نيز مانند روغن‌هاي ديگر داراي كالري بالايي است كه مصرف بي‌رويه آن مي‌تواند انرژي مازادي را به بدن رسانده و موجب چاقي شود.
     

     

     

     

     

     
      u ازدواج و خانوده


    ترفندهای تربیتی برای مادران جوان

    کمتر مادری است که شیطنت های فرزندش را در رستوران، میهمانی ها و یا حتی جمع های صمیمی و خودمانی تجربه نکرده باشد و شاید از همین روست که آموختن رفتار درست اجتماعی و رعایت ادب و نزاکت یکی از اولویت های مهم تربیتی برای هر پدر و مادری است.
    از سوی دیگر دلیل دیگری نیز برای قراردادن آن در صدر اولویت های تربیتی وجود دارد.
    برای آن که فرزندتان در آینده زندگی اجتماعی سالم و فعالی داشته باشد باید از هم اکنون پایه های ادب و رفتار مناسب اجتماعی را در او پی ریزی کنید.
    هر بار که بشقاب غذا را جلوی پسر دوساله ام می گذارم با صدای بلند داد می زند: «حالم از این غذا به هم می خورد!» این رفتار او را دوست ندارم و می ترسم این کار را در میهمانی ها هم انجام دهد. چه کار کنم
    اگر چه هیچ کس دوست ندارد دستپختش مورد انتقاد قرار گیرد- بخصوص آنهایی که سر میز شام هستند- سعی کنید در اینگونه مواقع در برابر واکنش فرزندتان جبهه گیری نکنید.
    برای یک کودک دو ساله هیچ چیز هیجان انگیز تر از این نیست که بداند برای کاری که کرده یا حرفی که زده آشوب به پا کرده و عده ای را کلافه کرده است.
    با این حال این بدان معنا نیست که این رفتار بد او را نادیده بگیرید و او را با آداب غذاخوردن یا رفتار درست سر میز غذا آشنا نکنید. بهتر است با کودک با زبان خودش همدردی کنید و بگویید: «وقتی می گویی دستپخت ام خوشمزه نیست ناراحت می شوم پس مامانت را ناراحت نکن.»
    همچنین می توانید به او یاد دهید که اگر غذاهای خاصی را دوست ندارد می تواند به سادگی با گفتن: «نه، میل ندارم» آن را ابراز کند.
    از آنجایی که بد غذایی در میان کودکان نو پا امری طبیعی و فراگیر است ممکن است بخواهید در مورد نوع برخورد هنگام غذاخوردن تجدید نظر کنید.
    بدغذایی عمدتاً ریشه در نیاز یک کودک نوپا به استقلال دارد بنابراین سعی نکنید بر سر غذا خوردن یا نخوردن همیشه با او بحث کنید.
    اگر کودک غذایی را نمی خورد، نگران نباشید چون بچه های سالم هیچ وقت به خود گرسنگی نمی دهند همچنین بد نیست به غذایی که به کودک می دهید، توجه کنید.
    بچه ها به شکل ظاهری غذا اهمیت می دهند و تنوع رنگ و شکل را دوست دارند.
    همچنین آنها ممکن است در برابر غذاهای تند یا استفاده از ادویه ای خاص مثل کاری، زیره و ‎.‎.‎. واکنش نشان دهند. آموزش آداب غذاخوردن به بچه ها و دقت در رفتار، هنگام خوردن غذا تا حد زیادی جلوی رفتارهای نامناسب را می گیرد.
     

     

     

     

     

     

     
      u علم و فناوري


    نکاتی برای انتخاب چاپگر

    میزان استفاده از دستگاه‌های چاپگر چه به‌ صورت منفرد و چه در قالب دستگاه‌های چندکاره چند صباحی است که رونق یافته. افزایش تنوع در انواع مدل‌های جوهرافشان و لیزری و کاهش قیمت این دستگاه‌ها و مواد مصرفی آن‌ها مزید بر علت بوده است. در این بخش سعی داریم به صورت مختصر و مفید درباره خرید چاپگر صحبت کنیم.‏


    ● قدم اول؛ شناسایی نیاز
    اولین مرحله از تهیه چاپگر، شناسایی نیاز نام دارد. دراین گام باید بدانید که برای انجام چه کاری به چاپگرها نیاز پیدا کرده‌اید. پس از اینکه تکلیف خود را با نیاز کنونی مشخص کردید، قدری درباره فعالیت‌های احتمالی آینده تفکر کنید،‌ زیرا تغییر نوع فعالیت‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند حجم نیاز شما را تغییر دهد و در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. خدا نکند چاپگری را خریداری کرده و مجبور باشید پس از مدت‌کوتاهی دست به دامان نوع دیگری شوید.
    چاپگرها در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. بد نیست پیش از آغاز هر اقدام عملی برای خرید، با انواع تکنولوژی چاپگرها مانند جوهرافشان و لیزری، اندازه آن‌ها، قابلیت‌های فنی و امکاناتی که عرضه می‌کنند، برندها، قیمت‌ها و شرکت‌های پشتیبان آن‌ها آشنایی بیشتری کسب کنید. توجه داشته باشید که دستگاه‌های چندکاره و موضوع وزن،‌ ابعاد، ‌مصرف انرژی و هزینه مواد مصرفی و غیره را نیز مورد توجه قرار دهید.


    ● قدم دوم؛ تصمیم اولیه
    در گام دوم باید بین دو تکنولوژی جوهرافشان و لیزری دست به انتخاب بزنید. در این‌باره می‌توانید تحقیقات وسیعی انجام دهید. چاپگرهای جوهرافشان همگی رنگی هستند، اما سرعت چاپ محدودی نسبت به لیزری‌ها دارند. قیمت دستگاه‌های جورافشان به ‌طور معمول ارزان است و حداقل قیمت آن از حوالی ۴۰ هزار تومان آغاز می‌شود. این در حالی است که حداقل قیمت چاپگرهای لیزری تک‌رنگ از ۱۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.
    برخلاف قیمت پایین چاپگر جوهرافشان، هزینه چاپ اسناد با این چاپگرها قدری بالاست. جوهرافشان‌ها از رنگی استفاده می‌کنند که در مخازنی به نام کارتریج عرضه می‌شوند و در حالت عادی برای چاپ ۳۰۰ صفحه با کیفیت معمولی مناسب هستند. در کیفیت‌های بالا که رنگ بیشتری مصرف می‌شود تعداد صفحه‌ها تا ۱۰۰ صفحه کاهش خواهد یافت. اگر قدری از حجم رنگ مورد استفاده بکاهید و آن را در وضعیت اقتصادی (‏Eco‏) تنظیم کنید شاید تا ۶۰۰ صفحه را پاسخ‌گو باشد. چاپگرهای لیزری در نقطه مقابل قرار دارند. قیمت تونر آن‌ها که نقشی مشابه جوهر دارد در وهله اول بالاتر از کارتریج‌هاست، اما متوسط هزینه برای چاپ هر سند بسیار کمتر است. برای مثال، یک مخزن تونر کامل می‌تواند ۲۰۰۰ صفحه را با کیفیت معمولی چاپ کند که در کیفیت‌های بالا تا ۱۲۰۰ صفحه کاهش خواهد یافت. در حالی که در وضعیت اقتصادی (‏Eco‏) به سهولت ۳۵۰۰ صفحه را چاپ خواهد کرد!
    به‌ طور خلاصه می‌توان گفت که قیمت دستگاه‌های جوهرافشان ارزان‌تر است، اما مواد مصرفی آن نسبت به چاپگرهای لیزری هزینه بالاتری دارد.
    امکان چاپ رنگی در چاپگرهای لیزری نیز مدت‌هاست که فراهم شده و قیمت آن‌ها نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. حداقل قیمت چاپگر لیزری رنگی در حدود ۱۸۰ هزار تومان است.
    اگر کیفیت رنگ‌ها اهمیت غیرقابل انکاری برای شما دارد ناگزیر به انتخاب تکنولوژی جوهرافشان هستید. اگر هم سر و کار شما با متن و رسم دیاگرام‌های ساده است و البته سرعت چاپ را هم امری ضروری می‌دانید از تکنولوژی لیزری استفاده کنید!


    ● قدم سوم؛ انتخاب برند!
    بازار داخلی ایران در کنف اختیار چهار برند بزرگ ‏Canon، ‏Epson، ‏HP‏ و ‏Samsung‏ است. در بازارهای جهانی نام‌های معتبر دیگری مانند ‏Brother، ‏Lexmark‏ و ‏Dell‏ نیز روانه بازار‌ها می‌شوند که در ایران به سختی قابل ابتیاع هستند. تکنولوژی چاپ در جوهرافشان‌های ‏Canon‏ و ‏HP‏ مشابه است و درست در نقطه مقابل آن‌ها ‏Epson‏ با تکنولوژی انحصاری خود قرار گرفته.‏
    در زمینه چاپگرهای جوهرافشان ویژه عکس، برند ‏Sony‏ نیز وارد عرصه می‌شود. شرکت‌های ‏Canon، ‏Epson‏ و ‏Sony‏ فعالان اصلی بازار این نوع چاپگرها هستند.
    در بازار چندکاره‌های جوهرافشان نیز ‏Canon‏ طلایه‌دار است و ‏HP‏ و ‏Epson‏ در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.
    اما حکایت بازار چاپگرهای لیزری قدری متفاوت است. به‌ طور سنتی، بازار چاپگرهای لیزری در بازار ایران در اختیار ‏HP‏ است و ‏Canon‏ و ‏Samsung‏ برای کسب رتبه‌های بعدی رقابت می‌کنند.
    در زمینه لیزری‌های رنگی نیز سهم ‏Samsung‏ فراتر از ‏Canon‏ است. این را از خاطر بردم که بگویم ‏Samsung‏ فقط در بازار لیزری‌ها و به‌ خصوص لیزری‌های رنگی فعالیت جدی دارد.
    علاوه بر انتخاب نام برند، لازم است درباره شرکت ارایه‌کننده خدمات پشتیبانی فنی نیز تحقیق مفصلی انجام دهید. اگر دستگاه شما خدای نکرده دچار مشکل شود، ‌بسیاری از شرکت‌های ناشناخته به‌ سهولت از ارایه خدمات فنی پشتیبانی گردن خالی می‌کنند. در این‌باره کمی حساس باشید!


    ● قدم چهارم؛ موضوع سازگاری
    دوستانی که از دستگاه‌های قدیمی و سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده می‌کنند به امر سازگاری چاپگر موردنظر با مشخصات فنی دستگاه خود دقت ویژه داشته باشند. برای مثال، برخی از چاپگرها با سیستم‌عامل ‏Linux‏ سازگاری ندارند، یا آنهایی که از لپ‌تاپ‌های ‏Apple‏ استفاده می‌کنند ممکن است هنگام استفاده از برخی مدل‌ها با مشکلاتی مواجه شوند. استفاده از رابط پرسرعت ‏USB ۲.۰ ‎‏ نیز توسط برخی دستگاه‌ها پشتیبانی نمی‌شود. همچنین برخی از امکانات در مدل‌های منتخب ارایه می‌شوند. در این‌باره می‌توانید به وب‌سایت سازنده مراجعه کنید. این‌ها را گفتم تا ضرری متوجه شما نشود!


    ● و آخر اینکه
    هر یک از تکنولوژی‌های جوهرافشان یا لیزری را که انتخاب کنید، باید مسائلی را رعایت کنید،‌ در این‌باره در فرصتی بهتر صحبت خواهم کرد. به‌ تصورم همین نکات می‌تواند در هنگام خرید چاپگرها مفید واقع شود!

     

     

     

     

     

     

     
     u پاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com


    در مورد بيت العدل
    و تشکيلات بهائيان در ايران

    .: سوال:

    لطفا در مورد تحرکات جديد بهائيان در ايران (بيت العدل) و بيانه جديدشان توضيحاتي را بدهيد.

     

    .: پاسخ:

    حرکات اخیر تشکیلات بهائیت و در راس آن بیت العدل نامشروع را باید دنباله برنامه های شیطانی این فرقه محسوب نمود .
    بیت العدل نامشروع مایوس از اقدامات پیشین ، موافقت حود را با تعطیلی فعالیت محفل ملی ایران (یاران ایران) طی بیانیه های پی در پی در اواخر اسفندماه 87 و اوایل فروردین 88 اعلام می دارد. طی این مدت سایت های وابسته به این فرقه با تاسی جستن از بیت العدل نامشروع در یک چرخش آشکار ادبیات نوشتاری خود را تغییر داده و بمانند گرگی زخم خورده مقامات جمهوری اسلامی و روحانیون را آماج توهین خود قرار داده اند.هرچند باید منتظر بود تا با آشکار شدن سایر رفتار های بیت العدل درمانده از حل مسائل بهائیان ایران نشست وآنگاه به جمع بندی کاملی از اقدامات این فرقه پرداخت ،اما در عین حال تشریح و نقد فعالیت های بیت العدل نامشروع در این برهه زمانی خالی ازفایده نیست.

    1-مطمئناً مدیریت و سازماندهی بهائیان ایران کاری نیست که بتوان با یک بیانیه از سوی بیت العدل نامشروع هدایت و انجام شود لذا بایستی نیازمند حرکت جدید و در قالبی متفاوت با فعالیت محفل ملی ایران(یاران ایران) باشد. بیت العدل پس از دستگیری اعضای یاران ایران و واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات غیرقانونی آنان درایران از روی ناچاری تن به تعطیلی تاکتیکی فعالیت های آشکار یاران ایران داد اما کماکان شاهد فعالیت های گسترده تبلیغی در قالب خانواده های روحانی بوده و بعضاً بصورت شبکه های زیرزمینی و مخفیانه دستورالعمل های مربوطه توسط خادمین محلی ودر شکل جلسات روحی وضیافات 19 روزه به بهائیان انتقال می یابد. لذا تعطیلی فعالیت یاران ایران را باید یک تاکتیک سیاسی بیت العدل برای برون رفت از فشار های وارده از سوی جامعه انقلابی مردم ایران دانست.

    2- ساده لوحانه است که بپذیریم با عدم فعالیت چند نفر"" تجت عنوان یاران ایران ""این فرقه باچنین تشکیلات پیچیده ای از فعالبت اصلی و اساسی خود که همانا تبلیغ و گسترش بهائی گری در بین جوامع اسلامی و شیعی و به انحراف کشاندن آنها است دست بردارد.دربیانیه26مارس2009 بیت العدل دقیقاً هرنوع دستور واطاعت از حکومت ایران را بر نمی تابد و رعایت دستورات حکومتی توسط بهائیان ایران را به منزله تجاوز به حریم اندیشه انسانی تلقی نموده و عدم تبعیت و اطاعت وزیر پاگذاشتن آنرا به بهائیان ایران القا میکند .براستی آیا اینست نشانه تبعیت از حکومت که در احکام بهائی بر آن صحه می گذارند.آیا این بیانیه نوعی دهن کجی و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی و مردم شیعه ایران نیست؟ آیا معنای واقعی تبعیت از حکومت تنها باید در اسرائیل غاصب رعایت گردد و سایر کشورهاو ازجمله ایران از شمول این قاعده باید خارج شوند؟براستی اینهمه تاکیدات بها الله و عبدالبها بر رعایت و اطاعت از قوانین و مقررات مدنی و عدم دخالت در سیاست و اطاعت از حکومت ( هر حکومتی ) کجا رفت ؟؟!!

    3- چگونه است که بیت العدل نامشروع با صدور چنین بیانیه ای مرگ حقوق شهروندی بهائیان را رقم می زند .با چنین نقطه نظراتی آنهم از سوی مرکزیت جهانی بهائیان دیگر نمی توان بهائیان ایران را شهروند ایرانی محسوب نمود چرا که حقوق شهروندی امری دوطرفه است یک طرف آن مردم و طرف دیگر حکومت. .آنان یا باید به استناد احکام بهائی در تبعیت از حکومت تن در دهند یا بایستی حقوق شهروندی خود را با چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران متناسب سازند در غیر اینصورت آنان نه بهائیند و نه شهروند ایرانی . در بیانیه فوق الاشاره بیت العدل نامشروع عملاًوعلناً بهائیان ایران را به مقاومت در برابر احکام دولتی و حکومتی تحریک می تماید و لذا به همین دلیل حقوقی روشن می توان هر بهائی را که از حکومت تبعیت ننماید تحت پیگرد قانونی قرار داد.
     

     

     

     

     

     

     
      u مقاله روزانه


    چرا ژاپن به توسعه تكنولوژي
    دست يافته است

    يه قلم «سيد مرتضي آويني»
    «راز سرزمين آفتاب»

    از ميان كشورهاي اين سوي كره زمين، ژاپن تنها كشوري است كه توانسته در تقدير تاريخي دنياي جديد شريك شود و به توسعه تكنولوژي كه تنها نشانه اين امر است دست يابد و حتي در رقابت با آمريكا تا آنجا پيش رود كه بتواند خود را همچون طلايه دار تاريخ فردا ببيند .

    از ميان كشورهاي اين سوي كره زمين، ژاپن تنها كشوري است كه توانسته در تقدير تاريخي دنياي جديد شريك شود و به توسعه تكنولوژي كه تنها نشانه اين امر است دست يابد و حتي در رقابت با آمريكا تا آنجا پيش رود كه بتواند خود را همچون طلايه دار تاريخ فردا ببيند و مظهر تمدن شرق، كه تاريخ فردا تاريخ تمدن شرق است.
    شبي ديگر بر تاريخ اين سياره گذشته و اكنون نوبت آن است كه خورشيد يك بار ديگر سر از مشرق زمين بر آورد. در اين مدار كه مي گويم، يك شبانه روز هزار و چهارصد سال به طول مي انجامد و آنان كه اين سخنان را به جنون نويسنده اش حواله نمي دهند، شايد كه تسليم حيرت خويش نشوند و در اين سخنان غور كنند.
    در اينكه سپيده تمدن شرق سر زده است ترديدي نيست و چه بسيارند از ميان غربيان نيز كساني كه اين حقيقت را، همچون جانوراني كه وقوع زلزله را پيشاپيش احساس مي كنند، دريافته اند و به فروپاشي ايمان آورده اند و حتي طلوع ستاره تقدير را در ناصيه شرق ديده اند...
    و اما درباره ژاپن – چه آن گونه باشد و چه نباشد – در جواب به اين سؤال نخستين كه در ميان ممالك اين سوي سياره زمين چرا فقط اوست كه ملحق به تاريخ تمدن غرب شده است چه بايد گفت؟ وضع كنوني كشورهاي ديگري چون كره و هنگ كنگ و تايوان و تايلند... از لحاظ توسعه اقتصادي، در كنار واقعيت ژاپن، مي تواند ما را به اين نتيجه برساند كه خصوصيات روحي نژاد زرد در اين ميان نمي تواند خالي از تأثير باشد. اما آيا همه واقعيت همين است؟
    پژوهشگران و نويسندگاني كه درباره ژاپن نوشته اند غالباً اذعان دارند كه ژاپن با حفظ هويت سنتي خويش توانسته است به توسعه تكنولوژي و سرمايه داري دست يابد و اين اگر چه مطلق واقعيت نيست، اما با آن بيگانه هم نيست. با صرف نظر از اين بحث كه آيا جمع سنت و تجدد ممكن است يا خير، روي ديگر اين سخن آن است كه در ژاپن، مقاومت هاي سنتي و مذهبي در برابر تجدد به مراتب از همه كشورهاي ديگر مشرق زمين كمتر است و به اعتقاد من راز سرزمين آفتاب در همين جاست و راز هماره در همان جا نهفته است كه كمتر به جست و جوي آن بر مي آيند.
    به تعبير روشن تر، جمع سنت و تجدد ممكن نيست و اگر در سرزمين آفتاب اين جمع امكان يافته، از آن روي است كه از يك سو مقاومت سنت ژاپني در برابر تمدن غرب و توسعه سرمايه داري از همه جاي ديگر كم تر است و از سوي ديگر، در بطن سنت ژاپني صفات و خصايصي وجود دارند كه مي توانند با توسعه تكنولوژي و تمدن سرمايه داري هم سويي و هم جهتي داشته باشند. ميان خصوصيات روحي نژاد زرد و سنت هاي آنان نيز نسبتي خاص وجود دارد كه علي رغم اهميت بسيار، ناگزيريم از آن در گذريم.
    رويكرد تاريخي اقوام و امم به توسعه تكنولوژي بلا استثنا با مقاومت بسيار جدي و سازش ناپذير سنت و دين روبه رو شده است و علت عدم موفقيت كشورهايي را نيز كه مادرِ تكنولوژي نبوده اند، در همپايي با تمدن غرب، بايد در همين جا جست و جو كرد، تا آنجا كه بايد گفت با وجود اين تعارض، حتي اگر ساير شرايط تاريخي نيز فراهم آيند، توسعه تكنولوژي محقق نخواهد شد و مراد از رويكرد تاريخي نيز توجهي است كه لازمه اش انصراف از ساير جهات است، و اگر نه، در سراسر دنياي امروز شايد جايي نباشد كه حيات مردمان بي نياز و مستقل از محصولات تكنولوژي مدرن باقي مانده باشد. استفاده از اتومبيل و يخچال و جاروبرقي و ماشين لباس شويي و حتي تلويزيون و كامپيوتر مي تواند تحت شرايطي خاص با سنت و دينداري جمع شود، اما رويكرد تامّ تاريخي به تمدن غرب – يعني آنچه كه در ژاپن امروز روي داده است – نمي تواند بدون انصراف از دين وسنت محقق شود، مگر آنكه در بطن دين و سنتِ يك قوم آمادگي لازم براي هم سويي با آن موجود باشد، و نگارنده، اگر چه بسزا نمي داند كه در تأييد مدعاي خويش شاهد مثال از ميان غربيان برگزيند، اما ناگزير است كه در اين مقام به ماكس وبر و تحقيقات گران قدر او در جامعه شناسي تطبيقي اديان و مذاهب اشاره كند. او با درك اين حقيقت كه واقعيت هاي تاريخي و اجتماعي را نمي توان در قالب هاي انتزاعي قوانين علمي محصور كرد، در انتقاد به ماترياليسم تاريخي اظهار مي داشت كه در تحولات تاريخي جوامع نبايد در جست و جوي علتي مشترك و ايجابي برآمد. نسبتي را كه او بين تمدن سرمايه داري و پوريتانيسم يافته بود مي توان صورتي ديگر از همين رابطه اي دانست كه در اين مقاله بين سنت ژاپني شينتو و توسعه تكنولوژي در ژاپن برقرار مي شود.
    پوريتانيسم كه صورت دنيازده مسيحيت است ماهيتي منطقي و ضدّ سنت دارد و به همين لحاظ، نه تنها در برابر رويكرد اروپاي شرقي به سرمايه داري و انقلاب تكنولوژيك ممانعتي ندارد، بل با اين اعتبار كه در ميان همه فِرَقِ پروتستان ها مقبول است و حيات دنيايي انسان ها را عين تكليف الهي شان مي انگارد، به آن مدد مي رساند. چه اين گونه فرض كنيم كه ظهور پروتستانتيسم – يا پوريتانيسم - ناشي از رويكرد غرب به تفكر منطقي، ضدّ سنت و علم زده است و چه آن گونه كه وجود پروتستانتيسم را آماده گر بسط حاكميت سرمايه داري و توسعه تكنولوژي بدانيم، مسلّم آن است كه تمدن صنعتي، بالتّمام، تنها در جامعه اي بنيان مي گيرد كه در آن ممانعت هاي سنتي و مذهبي در برابر روح سودانِگارانه سرمايه داري و حاكميت تكنيك و اخلاق ملازم با آن وجود نداشته باشد. در جامعه آمريكا اكنون اقوامي چون « آميش » ها – در پنسيلوانيا – وجود دارند كه با اتكا به تفسير خاصي كه از مذهب كاتوليك دارند با تمدن جديد مخالفت مي ورزند و حتي ظاهر جامعه خويش را از لحاظ معماري و شهرسازي و معيشت به صورت قرون وسطا حفظ كرده اند. در آمريكا اين مقاومت ها آن قدر جدي است كه حتي در هواپيما، هنگام عبور از آسمان اُتاوا، سرو مشروبات الكلي قدغن مي شود!
    توانايي ژاپن را در الحاق به تاريخ غرب بايد در آنجا جست و جو كرد كه در دين شينتو صفاتي آماده گر براي رويكرد تام به نظام سرمايه داري وجود دارد. دين شينتو ( شينتائو ) تفسير خاصّ ژاپني ها از تائوئيسم است و بايد دانست كه اگر تائوئيسم ژاپني نسخه اي مكرر از همان صورت چيني آن مي بود، بدون ترديد در ژاپن نيز مقاومت سنتي در برابر روح سرمايه داري و تعلق به تكنيك، آن همه بود كه اين توجه تاريخي به تمدن غرب روي نمي نمود.
    تمدن صنعتي ماهيتاً امكان قبول صورت هاي متعدد قومي ندارد و در هيچ جاي ديگر از دنيا جز با همان صورتي كه در غرب به خود گرفته است موجود نمي شود. تمدن تكنولوژيك ماهيتاً با هيچ شريعت ديگري نيز جمع نمي شود، چرا كه خود در صورت يك شريعت ظهور يافته است، شريعتي كه با آداب و سنن و نظام اخلاقي خاصّ خويش همراه است.
    « شريعت » صورتِ عملي و مجموعه آدابي است كه به حقيقت دين امكان ظهور مي بخشد و بنابراين، اگر حقيقت دين را « صامت و فاقد جهتِ وجودي » فرض كنيم، شرايع مختلفي مي توانند متناسب با تفسيرهاي مختلف از يك حقيقت ثابت موجود شوند؛ اما چگونه ممكن است كه يك حقيقت جهتِ وجودي نداشته باشد؟ حقيقت تكنولوژي يك صورتِ وجودي بيش ندارد و آن همين صورتي است كه در غرب ظهور يافته است و هيچ ديني جز با انكار خويش نمي تواند روي به اين حقيقت بياورد، مگر آنكه آن رويكرد از حدّ ظاهر فراتر نرود – يعني آنچه كه در غالب ممالك جهان سوم روي داده است – و يا در ذات آن دين، همان طور كه گذشت، آمادگي براي توجه ماهوي به تكنولوژي موجود باشد – يعني آنچه كه در ژاپن روي داده است.
    تفسير چيني آيين كنفوسيوس متكي بر رهبانيت و تزكيه فردي است، اما تفسير ژاپني آن – شينتوييسم – چنين نيست. دين شينتو نه پيامبر دارد، نه كتاب مقدس و نه نظام تشريعي. نام شينتو نيز كه در زبان چيني به معناي « راه خدايان است » است، شايد نخست بر اسطوره هايي اطلاق مي شده كه متضمن نسبت خاصّ اين قوم با عالم آفرينش و طبيعت خاصّ ژاپن بوده است. دور نيست كه مذهب شينتو، بي آنكه بنيانگذاري داشته باشد، صورتِ همين اسطوره ها باشد كه رفته رفته جمع آمده اند، چرا كه اسطوره ها، در حقيقتِ امر، صور نوعي و يا مثال هاي آسماني حيات اقوام در طول تاريخ و عرصه معيشت آنان هستند.
    در ادامه اين مقاله سعي شده است كه سنت خاصّ ژاپني از آن لحاظ كه مي تواند قابل شريعت صنعتي دنياي جديد باشد مورد بحث واقع شود.
    بسياري از خصائل ژاپني ها كه آنان را آماده قبول تمدن غرب ساخته منشأ گرفته از اين اعتقاد است كه آنان جزاير ژاپن را اولين مخلوق الهي مي شمارند و نخستين ميكادو را فرستاده اي از نسل الهه خورشيد به ژاپن:
    هنگامي كه خلقت زمين و آسمان آغاز شد
    خدايان در يك مجمع عالي گرد آمدند.
    هزاران هزار خدا
    به ربّ النوع آفتاب
    حكومت عرش را بخشدند
    و به فرزند او نيز تحويل دادند
    اين سرزمين بهترين خوشه هاي گندم را.
    او كه سلطنتش همچون خدا خواهد بود،
    به بلنداي آسمان و زمين دوام خواهد يافت.
    پرستش ميكادو به مثابه فرزند و فرستاده آماتراسو – يكتا درخشنده آسمان – همواره در تمام طول تاريخ ژاپن حافظ وحدتي بوده كه علي رغم وجود حكومت هاي متخاصم قبيله اي اجازه نداده است تا كشور واحد ژاپن از هم بپاشد. اگر امپراتور به مثابه مظهر وحدت ملي وجود نداشت، بازگشت امپـــراتور ميجي – 1868 ميـــلادي – بعد از هفت قــرن حكومت شوگـون ها امكان نمي يافت. « شوگون » لقبي است كه سابقه تاريخي آن به جنگ هاي كهن با نژاد آينو مي رسد كه پيش از ژاپني ها، قرن ها بر شمال مجمع الجزاير ژاپن حاكميت داشته اند. ژاپني ها از نژاد مغولي هستند، اما آينو از نژاد قفقازي و صاحب پوستي سفيد و ريشي سفيد و ريشي انبوه. اكنون از اين نژاد جز گروهي اندك كه در هوكايدو زندگي مي كنند باقي نمانده اند. لقب شوگون را امپراتور به يكي از سرداران خويش بخشيده بود، اما يوريموتو كه از اواخر قرن دوازدهم ميلادي بر اساس ژاپن حاكميت يافت اين لقب را ميراث خانوادگي خويش گرفت تا خود و بازماندگانش به نام امپراتور بر ژاپن حكمراني كنند. حكومت او و فرزندانش در تاريخ ژاپن به نام باكوفو مشهور شد كه مفهوم تحت اللفظي آن « حكومت خيمه » يا « حكومت سپهسالاري » است. و در اين هفت قرن، اگر چه عملاً شگون ها بر ژاپن حكم مي راندند، اما ولايت امپراتوران، چون سلسله مقدس و مُطاعي كه از ازل بر ژاپن حكم مي رانده اند، هرگز مورد انكار قرار نگرفت. امپراتوران از جانب آسمان قيمومت زمين را بر عهده داشته اند و به اين معنا، « كهانت ديني » و « سلطنت زميني » چون دو وجه از يك امر واحد در وجود آنان به اتحاد مي رسيده اند. در زبان ژاپني واژه « ماتسوريگوتو» هم به معناي « امور ديني » است و هم به معناي « حكومت »، و در كتاب مقدس « نيهون جي »، امپراتور ژاپن چون « خداي مجسّم » مورد خطاب قرار گرفته است:
    بنابراين، من... با كمال خضوع، عالي جناب اعلي حضرت امپراتور ژاپن را كه اكنون بر سرزمين هشت جزيره به عنوان خداي مجسّم حكم مي راند طرف خطاب مي گيرم...
    اين تعليم ديني موجود در متون مقدس دين شينتو تا سال 1946 ميلادي در قانون اساسي حكومت ژاپن وجود داشت و هنوز هم اگر چه امپراتور از مقام مختفي خويش در عرش امپراتوري به ميان مردم نزول كرده، اما اين اعتقاد، با تغيير صورت، خود را در دل ژاپني ها زنده نگه داشته است. در پانزدهم اوت 1945، نُه روز پس از بمباران اتمي هيروشيما و شش روز پس از بمباران اتمي ناگازاكي، مردم ژاپن براي تخستين بار صداي امپراتور را از راديو شنيدند كه مي گفت امپراتور ديگر خدا نيست و بشري است همچون ديگران. انتحار دسته جمعي گروه هايي از مردمان دربرابر كاخ امپراتوري پس از شنيدن سخنان او نشان مي دهد كه اعتقاد به الوهيت امپراتور و سلطنت ازلي و ابدي ميكادوها بر سرزمين آفتاب تابان و خوشه هاي پربار برنج، تا كجا در قلوب و ارواح مردمان ريشه دار بوده است.
    وحدت و اطاعتي را كه از لوازم اين رويكرد كلي تاريخي به غرب و تمدن آن است، پرستش ميكادو به مثابه خداي مجسّم ضمانت كرده است؛ پرستش ژاپن به مثابه اولين مخلوق الهي و وفاداري متعبدانه نسبت به مافوق نيز دو صورت متعين ديگر از همين روح تعبد هستند، ملازم با استحاله ذاتي فرد انساني در مذهب شينتو.
    توسعه تكنولوژيك در مقياس كلي و تاريخي به انسان هايي نياز دارد كه بتوانند از يك نظم انتزاعي كه به سوي مطلق شدن ميل مي كند تبعيت كنند و فرديت خود را در جمعي با غايات مشترك مستحيل سازند. جامعه اي چنين، با مدينه حشرات اجتماعي، مورچگان و موريانه ها ئ زنبوران عسل قابل قياس است و بر اين قياس، داعيه فردگراي در غرب تزويري بيش نيست. فرديت انسان در تمدن غرب فرديت حقيقي نيست؛ فرديت او فرديت مورچه اي است كه رشته جبر غرايز خويش را بر گردن دارد و از اين روي، خود مي انگترد كه آزاد و مختار است، حال آنكه جبر صورتِ همان سپهري را يافته است كه او در آن مي زيد. فرديتِ آن كس كه مجبور است فرديت حقيقي نيست، چرا كه حقيقت فرديت در اختيار كامل فعليت ميابد. مفهوم وحدت نيز هنگامي محقق مي شود كه افراد با غايات مشتركي اجتماع پيدا كنند و بنابراين، از جانب ديگر، وحدت نه چنان است كه هماره ملازم به اجبار و ترك فرديت باشد.
    وفاداري ژاپني ها نسبت به امپراتوري تا آنجاست كه اين مقام از همان آغاز – پيش از ميلاد مسيح – تا كنون در اختيار خانواده « ياماتو » بوده است. يعني امپراتوري ميراث ابدي خانواده ياماتو است كه آنان را از نسل خداي آفتاب مي انگارد. امپراتورمنشأ همه درخشندگي ها و مدلول همان آفتاب تابان و يا دايره سرخي است كه برپرچم ژاپن نقش بسته است.
    بوشيدو نيز، كه به صورتي راز آميز و مطلق گرا ژاپني ها را مسخّر خويش داشته است، با وفاداري و حق شناسي مطلق نسبت به مهتران و بالادستان ظهور مي يابد فرمانبرداري سامورايي ها نسبت به سرور و فرمانده خويش فراتر از همه تعهدات ديگر آنان قرار مي گرفته، تا آنجا كه حتي ارزش ذاتي فرد و حرمت خون نيز در عرض اين وفاداري مطلق اعتباري نداشته است. از اينجاست كه در اين طريقت، انتحار – با شيوه خاصي كه آن را هاراكيري مي نامند – مظهر شرف وآزادمنشي است و جنگاور دليرتر آن كسي است كه براي جبران شكست، يا اثبات وفاداري خويش، در فرو بردن خنجر به درون سينه اش كم تر ترديد كند. سامرايي دلير هماره دو شمشير با خويش داشته است؛ شمشيري بلند براي پيكار با دشمن و شمشيري كوتاه تر براي انتحار.
    اين خصوصيت شگفت انگيز كه در ميان هيچ قوم ديگري وجود ندارد نشانه بي بديل آن استكه وطن پرستي و ميكادوئيسم و صورت ديگري از همين روح كه در وفاداري مطلق نسبت به مافوق ظهور يافته، در نزد ژاپني ها حتي از حبّ نفس و حرمت خون نيز به فراتر نشسته است. آيين بوشيدو در هشت خصلت اخلاقي ظهور دارد: وفاداري، حق شناسي، جرأت، عدالت، صداقت، ادب، خويشتن داري و شرف. وفاداري و حق شناسي نسبت به سروران، امپراتور و وطن، جرأت در طريق فداكاري بي دريغ و جانبازي براي وطن و امپراتور، عدالت را ترك خود خواهي و عُجب كه مانع انجام دادن وظيفه جنگاوري است... و شرف و آزادمنشي در انتخاب مرگ. نظام بوروكراتيك كنوني نيز بر مبناي تسليم محض و وفاداري بي قيد و شرط نسبت به مافوق شكل گرفته كه صورتي تازه از يك سنت كهن است. در نظامي چنين، فرد انساني داراي اعتبار ذاتي نيست و خود اجازه نمي دهد كه چيزي معارض با غايات مشترك جمعي بخواهد و به راحتي مي تواند در طريق اين غايات از خود درگذرد. در سنت بوروكراتيك ژاپني – نظام رينگي – همكاري كاركنان در جهت منافع شركت فقط با تسليم محض و سر سپردن به يك سلسله مراتب طولي ممكن است؛ يعني استحاله فرد در جمع و تعبد و اطاعتي فارغ از هرگونه عصيان و حتي تعقل.
    در اساطير شينتو، پرستش ژاپن و ميكادو – امپراتور – به صورتي متلازم، هر يك مؤيد ديگري هستند. در گزارشي مندرج در نشريه (Biblical World (1919 معتقدات ژاپني ها بعد از پيروزي در جنگ جهاني اول چنين توصيف شده است:
    ژاپني ها مردم منتخب خدا هستند و ظهور خداوندي اختصاصاً در وجود امپراتور ژاپن تجلي يافته است. سرنوشت منطقي شينتواين است كه يك دين جهاني و فرهنگ نجات بخش براي همه افراد بشر بوده باشد. وظيفه مردم و امپراتور ژاپن اين است كه اين دين و فرهنگ را گسترش دهند تا جايي كه امپراتور ژاپن فرمانرواي روحاني و مادي سراسر عالم باشد. اين فتح عالم بايداز طريق صلح طلبانه صورت گيرد، اما به نظر منطقي مي آيد كه اگر راه هاي مسالمت جويانه به نتيجه نرسيد از قدرت عظيم امپراتوري استفاده شود.
    پس وطن پرستي ژاپني ها صورتي ديني و اساطيري دارد و از اين لحاظ با ناسيوناليسم، به مفهوم امروزيون آن يكي نيست. وجود ژاپني ها مسخّر اين روح وطن پرستي است و اين صفت، از آن حيث كه فرديت را انكار مي كند و فرد انساني را به تسليم در برابر غايات اجتماعي و نظامات مربوط به آن وامي دارد، آماده گر قبول نظام سرمايه داري و توسعه تكنولوژي است. وطن پرستي ژاپني ها در واقع در مقابل ناسيوناليسم قرار دارد، چرا كه ناسيوناليسم ملازم با معناي «حاكميت ملي » است و به صرف وجود تمايلات مشترك قومي محقق نمي شود. اقوام و امم هماره وجود داشته اند، اما « ناسيون » ـ ملت ـ يك مفهوم جديد است متعلق به عرف سياسي دنياي جديد كه ضرورتاً حاكميت را از آن ملت مي بيند و لاغير. در اين معنا، حتي اگر دين مشترك را لازمه تحقق مفهوم « ملت » بگيريم – چنان كه جمهوري اسلامي پاكستان با اين انگار به استقلال از هند رسيده است – بازهم دين به تبع ضرورت حاكميت ملتي كه بر آن دين مستجمع شده اند به حكومت اضافه مي شود و نه چون امري كه خود مستقلاً بتواند حكومت داشته باشد.
    شينتوييسم يك « دين اساطيري » است و بنابراين، نسبتِ پيروانش با معتقدات خويش نه از عقل متعارف منشأ گرفته است و نه از وحي. سخت كوشي مردمان ژاپن در مسير طلب و وفاداري شان به معتقدات خويش اگر چه مي تواند به صفات نژادي شان رجوع داشته باشد، اما ناشي از اين خصوصيت نيز هست كه ايمان اساطيري فارغ از تعلق است. دانش پژوهان ژاپني در جريان رويكرد تاريخي اين قوم به غرب هرگز اشتياقي براي فلسفه و علوم نظري نداشته اند و تلاش پيشروان اقتباس از دنياي جديد يكسره وقف علوم عملي بوده است. پزشكان ژاپني در قرن هجدهم وقتي با دشواري فراوان به منابع هلندي علم آناتومي دست يافتند، جسد يك جنايتكار محكوم به مرگ را با استفاده از كتاب ها تشريح كردند و با تحمل مشقت بسيار دست به ترجمه كتاب ها زدند، در حالي كه نهايتِ تلاش آنان نمي توانست روزانه به ترجمه بيش از ده سطر منتهي شود.
    تعقل لاجرم همراه با شك است و شك، هم گذرگاه يقين است و هم پرتگاه شيطان. ايمان اساطيري فارغ از تعقل است، اما ايمان ديني – در اديان مبتني بر وحي – اگر چه في حدّ كماله فراتر از تعقل است، لكن خود را در تعقل و تفكر تاريخي باز مي يابد و كمال مي بخشد، تا آنجا كه در آخرالزّمان به كامل ترين صورتِ تحقق خويش واصل مي شود و حكومتي جهاني برپا مي دارد. جامعه ايماني اساطيري با انكار معتقدات خويش مي تواند عرصه تعقل محض واقع شود، چنان كه در يونان باستان اتفاق افتاد. سرّ آنكه يونان مولد فلسفه است در همين جاست كه عقل فلسفي صورتِ انكاري ايمان اساطيري است – و البته در اين سخن مسامحه اي بسيار وجود دارد. به اين معنا، مكتب اصالت عقل در مقابل مكتب اصالت ايمان نيز قرار مي گيرد. راسيوناليست ها هيچ حكمي را، مگر از طريق عقل و منطق متعارف، نمي پذيرند و « راز » را انكار مي كنند. عقل متعارف رو به پايين دارد عالم بالا را انكار مي كند؛ زميني است و درجست وجوي سادگي از راز مي گريزد و در نظرش آنچه منطقي نيست وجود ندارد؛ از مطلق گرايي فرار مي كند، اگر چه خود بر اصالت منطق تا حدّ اطلاق اصرار مي ورزد.
    شينتوييسم اگر چه مبنايي راسيوناليستي ندارد، اما از آنجا كه متكي بر نحوي وحدت وجود اساطيري است كه در صورتي انتزاعي و بسيار ساده اجمال پيدا مي كند، به سهولت با راسيوناليسم كنار مي آيد. در اساطير شينتو عالم بالا نمونه انتزاعي همين زندگي زميني است و بنابراين، تقرب به عالم بالا مستلزم انكار حيات دنيايي نيست:
    در كتـاب كوجيكي مسطور است كه چون اين خداي نرينه، يعني ايــزاناگي، در بحـر حيط غوطه زد و به رسمي كه هنوز نزد مردم ژاپن معمول است مــــراسم غسل را به جاي آورد و بدن را از آلايش عالم سفلي پاك و مطهر ساخت، از گوشه چشم چپ او بزرگترين و مهمترين الاهه به وجود آمد كه او را آماتراسو، الاهه ي شمس، گويند... پس چون بار ديگر غسل كرد خداي ديگري از گوشه چشم راست او بـــه نام تسوكي يومي يا الاهه قمر به ظهور رسيد و از منخرين او خداي طوفان به نـام سوساـ نوـ وو خلق شد، و اين خدايان هر يك در قبه آسمان بــر مسنــد جلال خود آرام گرفتنـد.
    چون چند سالي بر آمد روزي الاهه آفتاب، آماتراسو، از فراز فلك بر عرصه خاك نظر افكند و مشاهده نمود كه بر روي جزاير، در مد نظر او،آشفتگي بسيار و اختلال فراوان موجود است و يكي از فرزندان خداي طوفان بـر آن خاك حكومت مي كنــد.
    از اين رهگذر دلگير و غمگين شد، پس به نبيره خود كه ني ني جي نـام داشت امـــر فرمود كه از آسمان به زمين فرود آمده به آن جزاير [ جزاير ژاپن ] برود و از جانب وي در آنجا حكمفـــرمايي كند. كلماتي كه الاهه آفتاب بـــه نبيره خود گفته جزو ادعيه
    مقدس مردم ژاپن است و هنـوز هر طفل خردسال آن را از بر داشته، تكرار مي كند.
    در آنجا مي گويد:
    « در اين سرزمين بارور و سبز، و در آن مزارع برنجهاي تازه، بايد فرود آيي و كار آنجا را به سامان آوري.» ني ني جي فرمان مادر بزرگ خود را اطاعت كرد و نخست به جزيره كيوشو فرود آمد و در آنجا روزگاري بزيست. فرزندزاده او، ژيموتنو، اولين خدايي است كه در پيكــر آدميان مجسم گشتــه، صورت امپـراتوري ژاپني گرفت و از جزيره كيوشو به قلب جزاير ژاپن تاخت و جزيره هوندو را مسخر كرد و تختگاه خود را در آنجا قرار داد. امپراتور ژاپن صورت مجسّم نَبيره خداي خورشيد است و اين اسطوره نشان مي دهد كه وحدت وجود اساطيري ژاپن مبتني بر تجسم دنيايي خداياني است كه وجودشان متناظر با وقايع عالم طبيعت است: خداي خورشيد، خداي قمر و حتي خداي طوفان ( سوسا – نو – وو ) كه داراي طبيعت فاسدي است، منشأ بسياري از پليدي ها. شرارت هايي كه در اساطير به خداي طوفان منتسب شده صورت انتزاعي ويراني هايي است كه طوفان واقعي به بار مي آورد؛ و بر همين قياس، خدايان بسيار ديگري كه در عالمي متناظر با عالم طبيعت متولد مي شوند، ازدواج مي كنند، صاحب فرزند مي شوند، استحمام مي كنند، بيمار مي شوند، خشم و حسادت مي ورزند، گريه مي كنند، ناسزا مي گويند، يكديگر را به قتل مي رسانند،... و مي ميرند. خدايان اساطيري ژاپن ارواحي هستند كه از طبيعت انتزاع شده اند: بادها، آتش، رعد و برق، زلزله، آتشفشان، امراض، ستارگان، درياها، كوه ها، رودخانه ها، درختان، سنگ ها، خوردني ها، نوشيدني ها و همه آنچه كه هست، يا مفاهيمي چون « باروري » و « فراواني » كه باز هم از عالم طبيعت انتزاع مي شوند. خداي آتش، كاگو – تسوچي، منشأ خشكي و قحط سالي است كه مادر خود خداي زمين را به هلاكت مي رساند. خداي آسمان، ايزاناگي، او را به ضربه شمشير از پاي مي اندازد و خدايان رعد و برق و طوفان و باران پديد مي آيند و از كاگو – تسوچي انتقام مي گيرند.
    لفظ « كامي – نو – ميچي » در زبان ژاپني مترادف شينتو يا شين تائو است كه در زبان چيني به معناي « راه خدايان » است. « كامي » ـ كه مفهوم تحت اللفظي آن « بالاتر » است ـ به همه ذوات طبيعي كه مستحقّ احترام و تحسين يا ترس هستند اطلاق مي شود: گياهان و درختان، حيوانات ، كوه ها و درياها، افراد بشر و حتي موجودات شرور و موهوم. به نظر مي رسد كه اسطوره هاي كامي – نو – ميچي بيان كننده روابطي هستند كه بين ذوات موجودات طبيعت، در آينه « ضمير جمعي » اين قوم وجود دارد.
    احساس پيروان شينتو در برابر كامي، احساس بيم كودكي است كه پس از طيّ طريق در جنگلي روشن، به ناگاه خود را در برابر غاري تاريك و پوشيده از درختان كاج بيابد. آنان اموات و نياكان خويش را نيز با چنين احساسي مي پرستند. الهه گان – آنان كه در بالا هستند – نه تنها واجد انفاسي قدسي و ارواحي متعالي نيستند، بلكه خصائل آنان صورتي انتزاعي از همين خصائل سخيف دنيايي است. تلاش اسطوره هاي كامي – نو – ميچي عموماً متوجه توجيه وقايع طبيعي و ظاهري است و هرگز به وقايع باطني نمي پردازند:
    الهه خورشيد كه از اعمال زشت برادرش سوسا – نو – وو، فرمانرواي مذكر تندخو، الهه طوفان، رنجيده بود در غاري گوشه گرفت ( كسوف ). سعي مردمان و الهه گان ديگر براي بيرون كشاندن او از غار بر عبث بود. سرانجام يكي از الهگان برهنه شد و هرزه وار بر طشتي واژگونه دست افشاند و پاي كوفت ( آيين باروري ) چنان كه همه ساكنان آسمان را به خنده انداخت. الهه خورشيد از سر كنجكاوي زنانه سر از غار بيرون كرد تا بر آنچه مي گذرد آگاهي يابد. آيينه اي كنجكاوي اش را بيش تر برانگيخت؛ او را گرفتند و از غار بيرون كشيدند و بار ديگر زمين از روشنايي خورشيد بهره مند شد ( رفع كسوف ).
    دين بودايي ژاپني نيز كه وابسته به شاخه ماهايانا ( ارابه بزرگ ) است، خلاف ديگر كشورهاي آسياي شرقي، بيش تر رستگاري براي همه ابناي بشر را تبليغ مي كند تا تعالي نفس را. برتري الهگان در تقدس و طهارت و يا فضائل آنان نيست و بنابراين، اطاعت مردمان از فرمانروايانشان نيز مشروط به وجود تقدس و طهارت و تقوا و فضيلت در آنان نيست. صحنه اي از عبور موكب دايميوها ( ملاكان بزرگ ) در قرن هفدهم مي تواند پرده از باطن تعبدي بردارد كه پيروان دين شينتو را نسبت به امپراتوران و فرمانروايان قوم، به صورتي غير مشروط ملتزم مي داشته است:
    مردماني كه در توكائيدو ( راه شرقي دريا ) ميان پايتخت قديم و جديد در حركت بودند، هر گاه كه به موكب سروري بزرگ بر مي خورند پراكنده مي شدند و در هر دو سوي جاده زانو مي زدند و سجده مي بردند تا آن موكب عبور كند. پيشاپيش، جنگاوران سامورايي مي آمدند با شمشيرهايي دراز و دشنه هايي كوتاه. آنگاه يكي از وابستگان برجسته مالك بزرگ كه خود بر پالَكي نشسته بود همراه با پاسبانانش از راه مي رسيدند. از آن پس آنان خدمتكاران مي آمدند با زنبيل ها و صندقچه هايي پر از آذوقه راه و اشياي گرانبها و سپس گروهي ديگر از سامورايي ها با درفش و پس از ايشان خود دايميو كه در تخت رواني آرميده بود، همراه با گروهي بزرگ از سامورايي ها و خدمتكاران كه عقبدار كاروان به شمار مي آمدند. عدد كاروانيان اين موكب از صد تن و گاه از هزار تن مي گذشت؛ و اگر كسي از مردمان،احترام و اعتناي لازم را روا نمي داشت او را مثله مي كردند و مي گذشتند. و اين حقّ قانوني سامورايي بود.
    اطاعتي چنين، فارغ از تعقل است، و اراده انساني، اختيار و استقلال او، و اعتبار ذاتي فرد را انكار مي كند و تا بشر از خود حقيقي خويش كه مظهر اسم « مختار » است و امانتدار ازلي حقيقت، بيگانه نشود نمي تواند تسليم اراده ديگري شود. آيين ها كه صورت ظاهري مُجملي از فرهنگ قومي و معتقدات مذهبي هستند، هر چند از يك جانب مردمان را توسط اعمال و اورادي كه صورتِ مبدل همان فرهنگ هستند بر آن معتقدات نگاه مي دارند، اما از جانب ديگر، با اصالت دادن به عمل ظاهر، باطن آن فرهنگ را انكار مي كنند. عادت ويرانگر ايمان است، چرا كه ميان عمل ظاهر و حكمت باطني آن عمل فاصله مي اندازد و اعمال و اذكار و اوراد را از روح تهي مي سازد. از همين روي، اعتناي اديان باطن گرا به اعمال ظاهري به كم ترين حدّ خويش مي رسد و در مجامع نظامي كه عمل گروهي بايد از سر تسليم محض و با انكار انگيزش هاي فردي صورت گيرد، نظم ظاهري تا حدّ اطلاق محكم و دقيق مي شود. در همه ارتش ها معمول است كه فرد را تا آنجا به اطاعت محض عادت مي دهند كه در هنگام عمل به فرمان، فرصت تعقل و ترديد پيدا نكند و اراده اش در اراده سلسله اي از مراتب طولي فرماندهي مستحيل شود.
    تمدن غرب آدابي نظام يافته و مرتبت بر تفكر و فرهنگ خويش دارد و به عبارتي ديگر، شريعتي متناسب با ماهيت خويش كه با هيچ شريعت ديگر جمع نمي شود، مگر آنكه آن را قابل و پذيراي خويش بيابد. شريعت صورتِ ظاهر حقيقتِ دين است و مهم ترين خصوصيتي كه ژاپن را آماده قبول نظام سرمايه داري و توسعه تكنولوژي ساخته اين است كه آيين شينتو فاقد يك نظام معين اخلاقي است كه بر آن اطلاق شريعت روا باشد. اگر چه ابزار محصول تكنولوژي غربي، به اعتبار صور ماهوي شان، كم و بيش محمل فرهنگ غرب هستند، اما هرگز به اعتبار استفاده از اين محصولات – و حتي پيشرفته ترينشان – نمي توان در تقدير تاريخي غرب سهيم شد و به آنجا رسيد كه ژاپن امروز رسيده است. ( با صرف نظر از مقدمات اين بحث، كه به چون و چرا كردن در ضرورت دستيابي به توسعه تكنولوژي مي پردازد. )
    سنت و شريعت هماره در برابر رويكرد تام و تمام به تمدن جديد مقاومت مي ورزند، اگر چه غالباً در برابر مقتضيات زمانه، يعني ضرورت استعمال ابراز تكنولوژيك، تسليم مي شوند. امم سنتي و ديني در برابر جاذبه ابزار اتوماتيك و آداب تمدن جديد ناگزير مي شوند كه تن به يك تسليم مشروط بسپارند، با اين انگار كه امكان گزينش در ره آوردهاي تمدن غرب وجود دارد؛ آنها تكنولوژي غرب را مي خواهند، اما فرهنگ آن را نمي خواهند.
    ژاپني ها چنين اشتباهي را مرتكب نشدند و از همان آغاز، تجدد را همچون « فرايندي غير قابل تجزيه » يافتند. سران حكومت، در اوان بازگشت امپراتور ميجي و آغاز دورات تجدد، بر خود لازم ديدند كه لباس شب بر تن كنند و هر يكشنبه شب را در باشگاه دولتي روكوميكان با والس و رقص هاي جمعي اروپايي بگذرانند و امپراتور ناگزير شد كه براي مبارزه با معتقدات بودايي مردم، گوشت گاو بخورد. آنها تكنولوژي جديد را چون يك سيستم به هم پيوسته يافتند كه وجود هر يك از اجزاي آن مستلزم وجود همه اجزاي ديگر است و اما با اين دريافت نيز اگر چه شرط لازم توجه تام و تمام به تجدد فراهم مي آيد، ولي كار به اتمام نمي رسد؛ شرط كافي آن است كه امكان پذيرش شريعت جديد تمدن صنعتي براي يك قوم وجود داشته باشد.
    اين شرط نيز در ژاپن محقق بود. در كتاب هايي كه به تاريخ ژاپن پرداخته اند مي توان يافت كه بعد از بازگشت امپراتور ميجي و تشكيل حكومت مركزي، مخالفت قلمروهاي ملوك الطوايفي در برابر دگرگوني هاي ناگهاني و انكار ميراث هاي كهن سنتي چندان ناچيز بود كه شگفت مي نمايد. قلمروهاي ملوك الطوايفي، علي رغم روح جنگاوري سامورايي، به سهولت رام حكومت جديد شدند و از همه امتيازات خويش در گذشتند و اين امر اگر چه از يك جانب به سيطره سنتِ پرستش امپراتور بر روح و جان مردمان باز مي گردد، اما از ديگر سو به اين حقيقت رجوع دارد كه شينتوييسم صورت تشريعي مستحكم و نظام يافته اي ندارد.
    آيين هاي مقدس شينتو، همچون آيين هاي قبايل غير متمدن ساكن آفريقا و يا استراليا، آيين هاي اساطيري است و صورتِ تشريعي ندارد. لفظ « تسومي » كه به مفهوم « گناه » يا « جنايت» است با آنچه كه در اين اديان الهي به اين مفهوم وجود دارد كاملاً مغاير است. « تسومي » با آيين هاي مربوط به پليدي زدايي پيوند دارد، نه با احساس گناه مذهبي؛ و پليدي ( كه گا ) به خون، مرگ، قاعدگي، مقاربت جنسي و زايمان رجوع دارد. در شينتو تصوري از بهشتي كه با تعالي نفس حاصل آيد و جهنمي كه تجسم اعمال گناه آلوده باشد وجود ندارد.
    ترجمه لفظ اومانيسم به « آداب داني » حاكي از اين حقيقت است كه قدماي ما در توجه به غرب، خواسته يا ناخواسته، دريافته بودند كه اين رويكرد ماهيتاً فرهنگي است و براي تحقق آن ضرورتاً آداب متجدد بايد جانشين شريعت شود. كشف حجاب و ايجاد ممانعت قانوني در برابر روضه خواني و عزاداري محرم نتيجه و معلول چنين دريافتي است. قصد انكار اين واقعيت در ميان نيست كه صورت سنتي شريعت از حقيقت دين فاصله داشته است، اما بايد ديد كه آيا اين معارضه با سنن، به قصد رجعت به حقيقت دين انجام مي گرفته و يا با نيّتِ رفع موانعي كه در سر راه تجدد در جامعه سنتي ايران وجود داشته است. با اين همه، غرب گرايي تاريخي اين امت جز از حدود ظواهر فراتر نرفته است و نه اين امت، كه علي العموم هيچ يك از اقوام مسلمان آسيايي يا آفريقايي نتوانسته اند در تقدير تاريخي غرب سهيم شوند و به تجدد و توسعه تكنولوژيك دست يابند.
    « قانون مدني و آداب اجتماعي » شريعتِ اين دنياي جديد است و علم پرستي ( سيانتيسم ) حقيقت آن؛ و به ناگزير مفهوم حقوقي « جرم » جانشين معناي ديني « گناه » شده و تجدد مستلزم تسليم در برابر اين شريعت جديد است. در نظام اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي غرب، نظام ظاهري در همسويي با غرايز سطحي بشر تا آنجا اصالت، اطلاق و گسترش يافته است كه امكان رجوع به حقيقت وجود و فرديت حقيقي بشر و تأمل و تعمق در باطن آداب ظاهري ديگر وجود ندارد.
    يك نظم ظاهري وقتي به سوي مطلق شدن ميل كند، منافي اختيار و استقلال ذاتي فرد انساني است و بنابراين، فرد در يك نظام ماشيني وظيفه اي جز آنچه آن نظام از او مي خواهد بر عهده ندارد و اين صورتي از بردگي است. پس همان سان كه گذشت، فرديت انسان در تمدن غرب فرديت حقيقي نيست و چون « فرد حقيقي » موجود نباشد، از اجتماع اين افراد نيز «جمع حقيقي » موجود نباشد، از اجتماع اين افراد نيز « جمع حقيقي » صورت نمي بندد. در غرب نه فردگرايي حقيقي وجود دارد، نه جمع گرايي حقيقي، و آنچه هست دعوت به صورتي از نفس بشري است كه در برزخ «نه انسان و نه حيوان » در وضعي حقيقتاً ناپايدار و غير قابل دوام معلق است.
    « صورت نوعي كارگر » را تكنولوژي و كارفرما قالب گرفته اند و نظام كارخانه اي همه كارگران را بر همين مقياس و مكيال قالب مي گيرد و فرديتِ آنان را انكار مي كند و وادارشان مي سازد تا خصائل و صفاتي را كه به تشخص و فرديت آنان باز مي گردد كنار بگذارند تا بتوانند در اين قالبِ « مفهوم نوعي كارگر » جاي گيرند. جامعه شناسي مفهومي ماكس وبر نيز بر مبناي همين « صور نوعي مفهومي » صورت پذيرفته است. نمونه اي از ايــن صور نوعي را، آن سان كه خود او بيان كرده است، مي توان در تصور « انسان اقتصادي » كه در حوزه متداول علم اقتصاد مبناي همه فرضيات واقع مي شود، پيدا كرد. انسان اقتصادي، بر حسب تعريف، كسي است در جست و جوي سود بيش تر با حدّاقل كار، و نيز كارگر كسي است كهخصايصي فردي اش در يك نظام انتزاعي ماشيني، متناسب با وظيفه اي كه در مجموعه آن نظام از او خواسته شده، استحاله يافته است.
    صور نوعي مفهومي نه كاملاً واقعي هستند و نه كاملاً فرضي و تخيلي. اگر يك صورت كلي مثالي از زندگي بشر امروز انتزاع كنيم، اين تعاريف در آن صورتِ مثالي واقعيت خواهند يافت. چه بسا در جامعه اقتصادي مغرب زمين هنوز هم باشند كساني كه انسان اقتصادي را متعهد نسبت به اخلاق ديني مي خواهند، اما در صورت مفهومي منتزع از حيات بشر امروز، انسان اقتصادي همان سان تعريف مي شود كه گذشت: « كسي كه در جست و جوي سود بيشتر با حدّاقل كار است »، و اين تعريف فارغ از تعهدات اخلاقي است و بنابراين، كسي كه نخواهد اخلاقي را قرباني سود بيش تر همراه با كار كمتر بكند از اين صورتِ غالب اجتماعي عدول كرده است و چه بسا كه در عرف جامعه اقتصادي غرب، انسان ابلهي باشد.
    در ژاپن، تحقق اين مفهوم – انسان اقتصادي – در همسويي با صورت مثالي جامعه امكان يافته است، اما در جوامع ديني اين امكان وجود ندارد، چرا كه با اخلاق حاكم در تعارضي غير قابل حل واقع مي شود. مسئله تعارض ميان دين و رفتارهاي اجتماعي ديگر، مسئله اي است كه ماكس وبر را بيش از ديگر مسائل به خود جلب كرده است. او بحق دريافته است كه اين تعارض خاصّ ادياني است كه از اعتقادات قلبي به سوي احكام عملي ميل كرده اند و در عين حال، در جست و جوي فلاح و رستگاري در ناكجا آبادي بيرون از اين جهان هستند، و اگر نه، در ادياني كه صرفاً از مجموعه احكام اخلاق عملي در جهت سازگاري با دنيا تشكيل شده اند چنين تعارضي وجود ندارد. ادياني كه فلاح اخروي مطلوب آنهاست با وضع موجود و رفتارهاي اقتصادي و سياسي با آن به معارضه برمي خيزند. ماكس وبر صورت هاي گوناگون اين تعارض را برشمرده است: مخالفت با ربا، تقديس صدقه و قناعت،... وتعارض پنهاني كه ميان اصل نوع دوستي و راسيوناليزاسيون اقتصاد جديد وجود دارد. اقتصاد جديد چيزي جز رقابت منافع نيست و حدّ عقل اقتصادي جديد را نيز اعتبارات و معايير مبتني بر اين رقابت بي رحمانه و سودانگارانه تعيين مي كند. اين صورتِ مفهومي از عقل هر آنچه را كه با محاسبات منفعت پرستانه انسان اقتصادي سازگار باشد عقلاني مي شمارد و غير آن را – هر چه باشد – عين بلاهت و جنون مي داند.
    ماكس وبر، آيين كنفوسيوس چيني و يهوديت تلمودي را از ادياني مي داند كه اصالت را صرفاً در مناسك و شرايع مي جويند. تمايزي كه او ميان اين اديان و اديان اعتقادي معطوف به فلاح اخروي قائل مي شود بسيار دقيق است. در اينجا قدرت و حضور سنت تا حدي است كه رفتار اخلاقي در ميان ديوارهاي احكام عملي محض و مناسكي كه رابطه خود را با حكمتِ تشريع خويش بريده اند محبوس مي شود و سود انگاري متشرعانه – كه در جست و جوي اجرِ بيش تر به ظاهر اعمال چسبيده است – راه را بر عبادت حقيقي و عرفان مي بندد. و اما در اين معطوف به فلاح اخروي، حيات دنيايي به خودي خود معنايي ندارد و به تبع معنايي كه حكمت معنوي دين براي آن قائل مي شود معنا مي گيرد. وبر به غلط مي پندارد چنين ادياني از آرامش دروني برخوردار نيستند، چرا كه همواره در درون خود گرفتار يك تعارض حل ناشدني اند. او از معاني « طمأنينه » و « سكينه » غافل است، چرا كه «سرچشمه طلب حقيقي » را در درون انسان، آنجا كه طالب و مطلوب يكديگر را ملاقات مي كنند، نمي شناسد.
    ماكس وبر عمده ترين مسئله توسعه سرمايه داري را « بسط روح سرمايه داري » مي داند. او در جواب به اين پرسش بزرگ كه چرا نطفه هاي سرمايه داري، كه در ديگر تمدن ها نيز موجود بوده است، فقط و فقط در مغرب زمين در جهت تحولي چنين عظيم و نظام يافته انعقاد يافته اند به خلقيات بورژواها توجه پيدا كرده است و مي گويد آنچه را كه ديگر تمدن ها كم داشته اند بايد در همين جا جُست: آمادگي اخلاقي براي بسط روح سرمايه داري. وبعد به مؤانستي كه ميان اخلاق پروتستاني و روح سرمايه داري وجود دارد اشاره مي كند. اگر چه سرشت فعاليت تُجّار، كه بيش تر با امور دنيوي مُجانسَت دارد تا با امور روحاني، امري منحصر به تاريخ و جغرافياي مغرب زمين نيست، اما وقتي كه اين سرشت در عرصه آماده اي كه با پوريتانيسم و پروتستانتيسم در جامعه غرب فراهم آمده است به صورت خُلقيات نخستين كارفرمايان سرمايه داري اروپا تظاهر مي يابد، روح سرمايه داري به صورتي كه در غرب اتفاق افتاد بسط پيدا مي كند و تمدن جديدي را بنيان مي گذارد. مراد وبر از « عقلاني كردن اقتصاد » كه آن را خصوصيت منحصر به فرد تمدن غرب مي داند همين است، چرا كه مؤمن پوريتان نه تنها لازمه دينداري را مخالفت با وضع موعود نمي بيند، بلكه خواست خداوند را متناظر با كارآيي، ثمر بخشي و توفيق اجتماعي خويش مي داند.
    در ژاپن نيز، همان طور كه گذشت، در جست و جوي عرصه آماده اي كه روح سرمايه داري در آن بسط يافته است بايد متوجه خلقيات پيروان شينتو و خصوصيات اين دين اساطيري بشويم و البته در كنار آنچه مذكور افتاد، شايد اين نكته چندان اهميت پيدا نكند كه توسعه اقتصادي ژاپن بيشتر بر همكاري جمعي متكي بوده است تا رقابت منافع – آن سان كه در اقتصاد ليبرال معمول است – و در جايي كه رقابت آزاد منافع در غرب به نفي ضرورت اقتصادي وجود دولت انجاميده است، در ژاپن اين دولت است كه به نظام توليد جهت و وحدت مي بخشد.

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان