1117

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1117 :: شنبه 18 مهرماه 1388

www.mobin-group.com

همه چيز در مورد پروژه عظيم و تازه افتتاح شده
«مترو دبي»

با سلام!
دقيقا يک ماه پيش (10 سپتامبر) 10 ایستگاه از 29 ایستگاه خط اول متروی دوبی از سوی امیر دوبی، شیخ محمدبن راشد آل مکتوم " افتتاح شد.
يک ماه بود که مي خواستم در اين رابطه مطلبي را در روزانه بنويسم، اما بخاطر اينکه در اين روزها، روزانه نامنظم منتشر ميشه و از طرفي ترافيک مطالب و موضوعات زياد هست، نشد! تا اينکه در شماره امروز روزانه که تقريبا ماهگرد افتتاح مترو دبي هست، فرصت دست داد تا در اين باره مطالبي را عرض کنم.
متروی دوبی که یکی از پروژه های مهم و ملی برای این امیرنشین کوچک و ثروتمند عربی حاشیه خلیج فارس شناخته می شود در عرض مدتی حدود 4 سال افتتاح شد و نشان داد که اگر سرمایه گذاری مناسب، مدیریت صحیح و تکنولوژی روز، دست در دست هم دهند می توان هر نا ممکنی را ممکن کرد .
افتتاح 49 ماهه 10 ایستگاه از 29 ایستگاه خط اول متروی دوبی با توجه به اینکه اساسا خاک این امیر نشین حالت شن و ماسه داشته و کار بر روی آن سخت تر از جاهای دیگر است، نشان داد که با تکنولوژی روزو برخورداری از مشاوره برترین شرکت های جهانی می توان از عمر پروژه های در دست ساخت دولتی کاست و از فرسایشی شدن پروژه های عمرانی جلوگیری کرد.
امیر دوبی یکی از ایستگاه های خط جدید مترو را که در یکی از بزرگ ترین مراکز تجاری دوبی قرار گرفته، برای مراسم افتتاح انتخاب کرد.
شیخ راشد گفت: "افتتاح مترو اتفاق مهمی است که برای من با نخستین پرواز هواپیمای امارات و یا افتتاح نخستین بنادر دوبی قابل مقایسه است".
او ابراز امیدواری کرد که در آینده، مردم کمتر از اتومبیل های شخصی خود استفاده کنند. این در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان حمل و نقل می گویند اهالی دوبی سخت به اتوموبیل های شخصی خود وابسته اند و احتمال می دهند که حداقل در آغاز، استقبال چندانی از وسیله جدید رفت و آمد نکنند.
امیر دوبی همچنین گفت شبکه متروی دوبی باید در آینده به شبکه ابوظبی که هنوز ساخته نشده، متصل گردد.
نخستین خط متروی دوبی مجموعاً ٢٩ ایستگاه و ٥٢ کیلومتر طول دارد اما در مرحلۀ اول فقط ده ایستگاه به کار خواهد افتاد. بنا به گزارش روزنامه البیان چاپ امارات ایستگاه چهارم این خط بزرگترین ایستگاه جهان است که زیر دریا است. قرار است خط اول (که خط قرمز نام دارد) تا پایان سال ٢٠١٠ به بهره برداری کامل برسد.
هزینۀ خط مترو در آغاز ٤٫٤میلیارد دلار برآورد شده بود اما تاکنون به ٧٫٦ میلیارد دلار رسیده است.


تصوير يکي از ايستگاههاي متروي دبي

ایستگاه ها و قطارهای خطوط متروی دوبی بسیار مجلل بوده و علاوه بر جنبه حمل و نقل عمومی آن سعی شده تا جاذبه های توریستی آن هم در نظر گرفته شود و به قول معروف " با یک تیر دو نشان زده شود " . مجموعۀ پروژه و شرکت هایی که در اجرای خط متروی دوبی دخیل هستند ، تحت نظر شاخۀ صنایع سنگین شرکت ژاپنی میتسوبیشی قرار داشته اند.
کل پروژه متروی دوبی دو خط مترو بطول حدود 70 کیلومتر و با حداقل 40 ایستگاه است .
دو خط اول مترو دبی -خط قرمز و سبز – تا سال 2010 تکمیل و راه اندازی می شود.
پال آبوش مدیر مترو دبی می گوید: “کجا دیگر می توانید نمونه این را پیدا کنید که دو خط مترو بطول حدود 70 کیلومتر و با حداقل 40 ایستگاه همزمان ساخته شود؟ در کشورهای دیگر این پروژه به فازهای مختلف تقسیم می شود و پشت سر هم اجرا شده و به بهره برداری می رسد. "
مترو به صورت زیرزمینی در مرکز شهر و در اطراف بر روی پلهای بتنی روی زمین در حال ساخت است. کارفرمای پروژه اداره راه و حمل و نقل دبی(RTA) می باشد. و توسط کنسرسیوم ارتباط سریع دبی (Dubai rapid Link) که کنسرسیومی از شرکتهای صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن ، میتسوبیشی ، اوبایاشی ، کاجیما و شرکت ترکیه‌ای یاپی مرکزی (Yapi Merkezi) اجرا می شود .
این مترو به عنوان طولانی‌ترین خط تمام اتوماتیک دنیا خواهد بود. خط قرمز دارای 35 ایستگاه از بندر "جبل علی" شروع شده و تا فرودگاه منطقه آزاد ادامه خواهد داشت. خط سبز با 22 ایستگاه از شهر فستیوان دبی (Dubai Festival City) شروع شده و تا فرودگاه بین‌المللی دوبی ترمینال های 1 و 3 ادامه خواهد یافت.
برآورد های جاری نشان می دهد دو خط فوق 355 میلیون مسافر در سال یا 1.2 میلیون مسافر در روز را سرویس خواهد داد.
فاز بعدی خط آبی خواهد بود که در طول جاده امارات خواهد بود،‌ خط ارغوانی در طول جاده " الخیل " خواهد بود و به عنوان مسیر اکسپرس بین فرودگاه بین الملی دوبی و فرودگاه جدید بین المللی دوبی (JXB) تردد خواهد نمود.
روزنامه گلف نیوز چاپ دوبی روز در گزارشی درباره افتتاح متروی دوبی نوشت: بالاخره خط اول قطار آرزوهای دوبی با کار جمعی 30 هزار نفر و با صرف 28 میلیارد نفر ساعت کار و در عرض مدتی 49 ماهه افتتاح می شود ".

در همين رابطه:

- تصاويري از اولين مسافران مترو دبي
- تصاويري از مراحل ساخت تونلهاي مترو دبي
- تصاويري از ترن مترو دبي
- اطلاعات بيشتر در مورد مترو دبي


-----------------------------------

پي نوشت: بد نيست اين خبر را هم در مورد دبي بخوانيد:

بزرگ ترین فرودگاه جهان در دوبی در حال ساخت است

فرودگاه JXB بزرگترین فرودگاه در حال ساخت جهان می باشد. و به صورت رسمی به عنوان فرودگاه بین المللی آل‌مکتوم (حاکم سابق دبی ) نام گذاری شده است.
این خط در هسته مرکزی مرکز جهانی دبی (DWC) که به مساحت 140 کیلومتر مربع می باشد اجرا خواهد شد.
فعالیتها و دورنمای پشت این فرودگاه 8.1 میلیارد دلاری حتی با استانداردهای دبی کمی رویایی است. ظرفیت این فرودگاه سالانه 150 میلیون مسافر و 12 میلیون تن حمل کالا خواهد بود.
داری6 باند پروازی 4.5 کیلومتری که فاصله حداقل آنها از هم 800 متر است می باشد. ارتفاع برج کنترل 92 متر که بلند ترین برج کنترل خاورمیانه می باشد. و دارای پارکنیگی به ظرفیت 100.000 خودرو خواهد بود.
توان نشستن ایرباس A380 را دارد .
باند اول آن امسال راه اندازی خواهد شد و کل پروژه پیش بینی می شود تا سال 2017 به صورت کامل راه اندازی شود.



 



 

 
  u فهرست روزانه


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • همه چيز در مورد پروژه عظيم و تازه افتتاح شده «مترو دبي»
  • 30 تبليغات متفاوت و حس بر انگيز
  • 40 کاغذ ديواري زيبا
  • در مسجد الاقصي چه مي گذرد؟
  • بانوی برگزیده سال 88
  • معرفي و دانلود فيلم : آ. ر. و. گ
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي: The Incredible Journey of the Butterflies
  • دانلود انيميشن : 9
  • آلبوم جدید و فوق العاده زیبای Tiesto با نام Kaleidoscope
  • آهنگ جدید و بسیار زیبای Usher با نام Papers
  • تبدیل فرمت های موبایل با Xilisoft 3GP Video Converter v5.1.26.0925
  • نرم افزار همراه اطلاع رسانی لیگ برتر فوتبال آترین
  • يک سوپرايز بزرگ : براي اولين بار در کامپيوتر واليبال بازي کنيد!
  • ماهی های نوروز
  • گرانبهاترین داشته ها!
  • دغدغه ی طلایی: یکتا از زبان دردانه
  • در چشم باد
  • چه کسی پاسخگوست؟!
  • رازهایی از هدیه دادن گل
  • مانتوهایی که هر روز آب می روند!
  • جديدترين شماره از فصلنامه Professional Woman's
  • بازهم ساعت، اینبار با متر خیاطی
  • عاشقانه‌های یك شاعر پیشۀ سمج
  • چگونه رویاهایمان را به واقعیت نزدیک کنیم ...
  • چگونه اتاق نشیمن قدیمی خود را دگرگون کنیم؟
  • روش صحیح استفاده از اتوی موی سر
  • چه گوشواره‌ای برای ما مناسب است؟
  • دلایل پایین بودن فشارخون
  • نکات مهم و حیاتی پیرامون رابطه جنسی زن و شوهر
  • پدیده ای به نام فیس بوک
  • پيشينه موعود‌گرايي در ايران زمين
  • و....

 


 

 

www.mobin-group.com


 



 

 


www.mobin-group.com

30 تبليغات متفاوت و حس بر انگيز
ويژه نامه اي بياد سهراب سپهري
راهنماي تصويري: در ملاقات ها چگون رفتار کنيم!
گزارش تصويري تايم از سرنوشت استاديوم هاي المپيک
حيواناتي که وارد زمين گلف شدند!
تاتو روي دست به سبک عربي!
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد 
"مغزشان آکبند نماند،پدر و مادرمان را میگویم"
شب ها و چراغها
تصاوير ماهواره اي از 5 قاره در شب
40 کاغذ ديواري زيبا
مناسب براي توسعه دهندگان نرم افزار و گيک ها!
35 تصوير ديدني از آتش بازي
ويژه نامه ازدواج موقت

 

 

www.mobin-group.com

حفر کانال در زير قبله اول مسلمين؛
در مسجد الاقصي چه مي گذرد؟

حفر کانال در زير مسجد الاقصي، تخريب کامل منازل در قسمت غربي مسجد و توسعه شهرک سازي از اقدامات صهيونيست ها براي اجرايي کردن تقسيم محوطه مقابل مسجد الاقصي ميان مسلمانان و يهوديان است.
به گزارش گروه بين الملل «شبکه خبر دانشجو» اقدام روزهاي اخير نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي در بستن درهاي ورودي به مسجد الاقصي و حمايت از گردهمايي گروههاي افراطي يهودي در نزديکي باب مغاربه که انديشه حمله به مسجد الاقصي را در سر مي پرورانند، از حلقه هاي خطرناک اقدامات رژيم صهيونيستي در جدايي اماکن مقدسه قدس از يکديگر و محو هويت اسلامي و تثبيت موجوديت فرهنگي و ديني يهودي در آن است.
بنا به اخبار واصله پس از چندين توطئه به اجرا گذارده شده از جانب دولت هاي سابق و فعلي رژيم صهيونيستي از جمله حفر کانال در زير مسجد الاقصي ، تخريب کامل منازل در قسمت پشتي (غرب) مسجد و توسعه شهرک سازي در داخل سرزمينهاي اشغالي به ويژه در داخل و اطراف شهر بيت المقدس ، در حال حاضر به نظر مي رسد رژيم اشغالگر در صدد است تا توطئه بي سابقه و خطرناکتري را که عبارت از تقسيم محوطه مقابل مسجد الاقصي ميان مسلمانان و يهوديان است به مورد اجرا بگذارد و در اين صورت مسلمانان براي هميشه از دسترسي به بناي مسجد الاقصي و اقامه نماز در آن محروم خواهند شد.
نظير اين توطئه قبلاً در شهر الخليل آزمايش شده و به علت سکوت جوامع اسلامي، طرح مورد نظر صهيونيستها در تقسيم مسجدي که مدفن پيامبران بزرگ الهي از جمله حضرت ابراهيم (ع) و ... بوده و همواره به مسلمانان تعلق داشته با موفقيت اجرا شده است، متاسفانه اين مسجد امروز به دو قسمت تقسيم شده و هر يک از مسلمانان و يهوديان از وروديهاي مخصوص داخل اين مکان مقدس مي شوند.
رژيم صهيونيستي در نظر دارد چنين طرحي را براي محوطه مسجدالاقصي نيز پياده کند. آنچه که امروزه در رسانه هاي تصويري از ضرب و شتم شهروندان مسلمان و بي دفاع ازجانب مأموران رژيم صهيونيستي مشاهده مي شود در حقيقت تلاش براي مقابله با اين توطئه است که چنانچه با سکوت و بي طرفي مسلمانان توأم شود قطعاً در آينده نزديک اين طرح نيز به مورد اجرا درخواهد آمد.
رژيم صهيونيستي در صدد است به بهانه تعلق مکان مقدس محوطه مسجدالاقصي به يهوديان و مسلمانان به طور علي السويه، براي جداسازي ميان اين دو ديوار حائلي را ميان مسجدالاقصي (داراي گنبد خاکستري مايل به سياه) با مسجد قبه الصخره (داراي گنبد زرد رنگ که در دوران حکومت امويان و در مقابل مسجدالاقصي ساخته شده) احداث کند.
اين رژيم مي خواهد جانب شرقي را که مسجد قبه الصخره در آن واقع است به مکان عبادي مسلمانان تبديل کرده و مسجدالاقصي را همراه با سمت غربي اين محوطه به يهوديان واگذار کند و به اين ترتيب مسجدالاقصي براي هميشه از تسلط مسلمانان خارج خواهد شد.
امکان وقوع اين حادثه زماني به يقين نزديکتر مي شود که بدانيم صهيونيست ها هم اکنون براي عبادت دقيقاً در جانب غربي مسجدالاقصي (چسبيده به پشت مسجد) تجمع مي کنند.
اين محله اي از شهر قدس است که فلسطيني ها به صورت کاملاً سيستماتيک و به تدريج از آنجا رانده شده و پس از تخريب منازل اين محله که به المغاربه معروف است، اين مکان به تصرف يهوديان درآمده و تعداد منازل يهودي در آن رو به افزايش است.
با توجه به ابعاد خطرناک اين توطئه پيشنهاد مي شود انديشمندان و شخصيت هاي مؤثر ديني به روشنگري و تبيين توطئه هاي خطرناک رژيم صهيونيستي در مورد مسجدالاقصي و اماکن مقدس قدس اقدام عاجل کنند.

حکم اعدام برای 3 متهم حوادث پس از انتخابات

مدیر روابط عمومی دادگستری استان تهران گفت:‌ سه نفر از متهمان اغتشاشات بعد از انتخابات به اعدام محکوم شدند.
بشیری راد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: (م. ز) و (الف. پ) به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران و (ن . ع) به اتهام ارتباط با منافقین محکوم به اعدام شده‌اند، این احکام غیر قطعی بوده و قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور است.
وی در ادامه گفت: احکام صادره برابر مقررات قانونی به وکلای محکوم علیهم ابلاغ شده تا در صورت اعتراض تشریفات قانونی مربوطه را طی کنند.
بشیری راد افزود: لوایح اعتراضی 18 نفر از متهمان اغتشاشات اخیر که منجر به محکومیت آنها شده، واصل شده است و به زودی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال می‌شود.

ادامه سير نزولي نرخ تورم

سیر نزولی نرخ تورم ادامه دارد. به گزارش "الف"، به دنبال سیاست‌های انقباضی پولی و مالی بانک‌ها و دولت، نرخ تورم در آستانه ورود به زیر مرز بیست درصد قرار گرفته است.
بنابراین گزارش، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به فروردین 88 نسبت به 12 ماهه منتهی به فروردین 87، 24.5 درصد بوده است. این نرخ برای اردیبهشت 23.6 درصد، برای خرداد 22.5 درصد، برای تیر 21.5 درصد و برای مرداد 20.2 درصد بوده است.
به نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم عمدتا به دلیل سیاست‌های شدیدا انقباضی سیستم بانکی و نیز سیاست مالی انقباضی دولت در تخصیص بودجه اعتبارات جاری و عمرانی باشد.
در پنج ماهه اول امسال، 81 درصد از بودجه اعتبارات هزینه‌ای (جاری) پنج ماهه اول، تخصیص داده شده است. این رقم برای اعتباران تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) 59 درصد بوده است. به این ترتیب نزدیک به یک پنجم از اعتبارات جاری و دو پنجم از اعتبارات عمرانی تخصیص داده نشده است که در نیمه دوم سال تخصیص داده خواهد شد.
بنابراین گزارش، از آنجاییکه فعالیت‌های عمرانی کشور معمولا در نیمه اول سال شتاب بیشتری دارد، به نظر می‌رسد اقدام دولت در عدم تخصیص این اعتبارات چندان مناسب نبوده است.
انقباض شدید پولی و مالی هرچند به رکود وارداتی جهانی دامن می‌زند و این مساله را تشدید می‌کند، اما به طور طبیعی کاهش نرخ تورم را درپی دارد.

بانوی برگزیده سال 88

هلن سپاهی دارنده نشان طلای كاراته آسیا در رقابت های قهرمانی جهانی، حاضر به برداشتن حجاب خود نشد و به همین حالت از دور رقابت ها كنار رفت.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری كشورمان از هلن سپاهی عضو تیم ملی كاراته بانوان قدردانی و او را به عنوان بانوی برگزیده سال 88 معرفی كرد.
به گزارش شبكه خبر، دكتر محمود احمدی نژاد در نامه ای خطاب به این ملی پوش كشورمان كه از برداشتن حجاب اسلامی خود در رقابت های آسیایی خودداری كرد، آمده است: فرهیخته گرامی؛ سركار خانم هلن سپاهی، نخبه برگزیده سال 1388ایران؛ اكنون كه روای علم و دانش را زینت بخش وجودتان كرده اید و فضیلت علم عالمانه را تصویر شرافت انسانی خود گردانیده اید، كسب عنوان نخبه برگزیده زنان در سال 1388 را برازنده شما دانسته و امیدوارم كوله بار دانش و خردورزی شما مایه تقرب به حق، خدمت خالصانه به خلق و رشد وتعالی روز افزون سركار عالی شود.
هلن سپاهی دارنده نشان طلای كاراته آسیا در رقابت های قهرمانی جهانی، حاضر به برداشتن حجاب خود نشد و به همین حالت از دور رقابت ها كنار رفت.

نحوه پخش خبر در شبکه یک سیما
به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، نحوه پخش خبر در شبکه یک سیما به زودی دستخوش تغییراتی خواهد شد؛ این تغییرات در دو بخش شکلی و محتوایی خواهد بود.
بر اساس این گزارش در بخش شکلی، تغییراتی در دکور، نورپردازی، رنگ، گرافیک و سایر عوامل مرتبط با بحث زیبایی شناسی خبر بوجود آمده است.
در بخش محتوایی قرار است نحوه پخش خبر به کلی تغییر کند؛ این تغییرات شامل پردازش و تنظیم خبر و نگاه پرونده ای به چند خبر اصلی است که در این نگاه جدید، استفاده از ارتباط های مستقیم تلویزیونی و گفتگو با کارشناسان و مسئولان مربوطه افزایش چشمگیری خواهد یافت.
در کنار سرعت و نگاه پرونده ای به خبر، تلاش خواهد شد تا صراحت در خبر نیز افزایش یابد و آن چه را که مخاطب می خواهد بداند به اطلاع وی رسانده شود و مخاطب احساس اقناع کند.
در نحوه استفاده از گویندگان نیز در شکل جدید خبر تغییرات زیادی روی داده است؛ این تغییرات ابتدا در بخش خبری 21 رخ می دهد و ظرف یک ماه دیگر بخش های خبری شبکه یک سیما از جمله خبر 14 تغییر خواهند کرد.

 



 


 

www.mobin-group.com

معرفي و دانلود فيلم

آ. ر. و. گ
A.R.O.G


 

کارگردان: علي تانر بالتاجي، جم يلماز. فيلمنامه: جم يلماز. موسيقي: عمر آهونباي، هاکان ئوزر، بولنت اولوداغ. مدير ‏فيلمبرداري: سويکوت توران. تدوين: ارهان آجار. طراح صحنه: هاکان يارکين. بازيگران: جم يلماز[عارف، کايا، ‏لوگار، کوبار، انيگما]، اوزان گوون[تاشو]، ئوزکان ئوعور[ديمي]، نيل کاراايبراهيمگيل[ميمي]، ئوزگه ‏ئوزبرک[جکو]، ظفرآلگوز[کارگا، کومو، دکتر]، حسن کاچان[جوهارا]، محي الديت کورکماز[بيدي]، متين ‏کچيجي[متو]، جان يلماز[مدير مدرسه]. 127 دقيقه. محصول 2008 ترکيه. نام ديگر:‏‎ A.R.O.G: Bir Yontmataş ‎Filmi‏.‏
عارف پس از ازدواج با شاهزاده جکو از سياره گورا(‏G.O.R.A.‎‏) به زمين بازگشته و هر دو در انتظار تولد اولين ‏فرزندشان هستند. اما فرمانده لوگار که پس از شکست از عارف زنداني شده بود، گريخته و براي انتقام گرفتن به زمين ‏مي آيد. لوگار پس از فريب عارف وي را درون ماشين زمان انداخته و به يک ميليون سال قبل مي فرستد. همزمان با ‏تغيير چهره سعي مي کند جاي عارف را نزد جکو بگيرد. عارف که به يک ميليون سال قبل پرتاب شده، بايد هر چه ‏سريع تر راهي براي بازگشت به زمان حال يافته و جان خود را به همراه زندگي زناشويي اش نجات دهد...‏

چرا بايد ديد؟
همين چهار سال قبل بود که هجويه ترکي فيلم هاي علمي تخيلي با نام گورا به نمايش در آمد و تمامي رکوردهاي فروش ‏را که متعلق به فيلم ويزون تله بود شکست. موفقيت عظيم جدا از مضمون بديع آن در سينماي ترکيه، بيشتر مديون ‏حضور موثر و شوخي هاي جم يلماز بزرگ ترين کمدين ترکيه امروز بود. استقبال عظيمي که از فيلم صورت گرفت ‏بلافاصله سبب بروز شايعاتي در زمينه ساخت دنباله اي بر فيلم شد و اينک در کمتر از 4 سال و با صرف 9 ميليون ‏دلار به تحقق پيوسته است. ‏
همه چيز به تبعيت از کليشه ها شکل گرفته از نام و قصه فيلم که بر خلاف قبلي که در فضا و آينده مي گذشت و اين بار ‏در دوران سنگ و گذشته دور رخ مي دهد، تا شوخي ها که به اقتضاي زمان و جغرافيا شکل گرفته و کمتر تماشاگر ‏غاير ترکي متوجه آنها خواهد شد. البته براي تضمين فروش خواننده سکسي و محبوب نسل جوان-نيل کاراايبراهيمگيل- ‏نيز براي اولين بار در برابر دوربين سازندگان آروگ قرار گرفته است. ‏
جم يلماز که در کنار علي تانر بالتاجي بعد از شعبده باز براي دومين بار روي صندلي کارگرداني نشسته، متولد 1973 ‏استانبول است. جم در دوران تحصيل در دانشگاه بوغازايچي-رشته توريسم و هتلداري- شروع به انتشار ‏کاريکاتورهايش در مجله فکاهي لمان کرد. اولين نمايشگاه آثارش را در 1992 در مرکز فرهنگي لمان به راه انداخت ‏وزماني که با استقبال مردم روبرو شد آن را در مرکز فرهنگي بشيکتاش ادامه داد. در همين زمان با افراد بسياري آشنا ‏شد و شروع به اجراي نمايش هاي کمدي تک نفره کرد. استقبال از اين نمايش ها به حدي بود که در 7 ‍‏CD‏ به بازار ‏عرضه شدند. جم در سال 1997 با نوشتن فيلمنامه همه چيز روبراه خواهد شد و بازي در نقش اول آن به سينما راه پيدا ‏کرد. بازي در نقش کوتاهي در فيلم ويزون تله او را بيشتر به ادامه کار در سينما ترغيب نمود که حاصل آن نوشتن ‏فيلمنامه گورا و بازي در نقش اول آن بود. پس از بازي در فيلم کارهاي سازمان يافته، به همراه علي تانر بالتاجي اولين ‏تجربه کارگرداني اش را تحت نام شعبده باز به معرض تماشاي عموم گذاشت که به رغم شکست تجاري در جشنواره ‏هاي بروکسل و استانبول مورد توجه قرار گرفت. شهرت جم سبب شده تا در فيلم هاي تبليغاتي مختلفي نيز تهيه و بازي ‏کند که همگي از طنز قابل توجهي برخوردارند. ‏
جم يلماز مانند گورا در فيلم فعلي نيز در 4 نقش ظاهر شده و به لطايف الحيل با ويژگي هاي ترک ها شوخي کرده و ‏ابعادي تاريخي به عادات خوش و ناخوش ترک ها مي دهد. البته همه اينها در سايه دست انداختن فيلم هاي مشهور گونه ‏علمي تخيلي مانند 2001 يک اديسه فضايي، بيگانه ها، ماتريکس ها، پارک ژوراسيک و... يا گونه اکشن مواجهه(تغيير ‏چهره) و... صورت مي گيرد که به شکلي منطقي با قالب هاي بومي سازگار شده اند. ايده جهان هاي موازي نيز به کار ‏گرفته شده تا عارف بکوشد انسان هاي غارنشين اوليه را به سرعت با مظاهر تمدن آشنا کرده و راهي براي بازگشت به ‏آينده باز کند. ‏
عارف: يالا بچه ها، مي دونم از عهده اين کار برمي آييد. قول مي دهم در عرض يک هفته به قرون وسطي، دو هفته ‏عصر جديد و قسم مي خورم تا يک ماه به انقلاب فرانسه برسيم. ‏
خوب، مي شود فيلم را يک نمايش ديگر از جم يلماز خواند که به جاي ويديو روي سلولوئيد ثبت شده و اگر بتواند رونقي ‏غير عادي به سينماي ترکيه بدهد، بديهي است که هيچ کس آن را تقبيح نخواهد کرد. حتي مي شود ساخته شدن آن را ‏گريزناپذير خواند، آن هم بعد از توفيق باورنکردني گورا...‏
مهم ترين نکته جذاب فيلم جلوه هاي ويژه بصري آن است که بيشترين مقدار از بودجه فيلم صرف آن شده و لقب گران ‏ترين فيلم تاريخ سينماي ترکيه را نيز از آن خود کرده است. فيلمنامه پر از ريزه کاري ها و گروه بازيگران با توجه به ‏پس زمينه آشنايي تماشاگر ترک داراي کشش خاصي است. حتي براي نقش هاي کوچک فرعي چون فوتباليست هاي تيم ‏حريف از ورزشکاران شناخته شده خارجي استفاده شده، ولي بايد بگويم که همين سکانس بازي فوتبال در انتهاي فيلم ‏اندکي طولاني است و جا دارد که کوتاه شود. ‏
برجسته ترين صحنه هاي فيلم حضور عارف در کنار ميمون هاست که تمامي بار کميک فيلم روي رفتار او است و ‏نشان مي دهد که جم يلماز به تنهايي براي سرگرم کردن تماشاگر کافي است. البته خيلي ها هم بازي او در 4 نقش را ‏اندکي خودخواهي نام مي نهند، ولي مگر پيتر سلرز نيز در چندين فيلم نقش هاي متعدد بازي نکرده بود. ديوانه وارترين ‏شوخي فيلم نيز در همين سکانس شکل مي گيرد: ساختن آباژور با جريان ادرار يخ بسته!(بايد ببينيد تا باور کنيد)‏
فيلم به سبک و سياق اغلب محصولات اخير سينماي ترکيه، حاميان مالي خارج از صنعت سينما نيز دارد. حاميان مالي ‏فيلم جدا از ‏‎ Avea‎‏ اپراتور مشهور تلفن هاي همراه که در تهيه قسمت قبلي نيز مشارکت داشت، ترک تله کوم-شرکت ‏مخابرات ترکيه- و ‏TTNET‏ اينترنت هستند. تماشاي اين فيلم را براي کساني که حتي اندکي با فرهنگ و زبان ترکي ‏آشنايي دارند، گريز ناپذير است. شما هم سعي کنيد با با شوخي هاي عام تر آن کنار بياييد تا دو ساعت تمام خنده را ‏تجربه کنيد!‏
ژانر: کمدي، فانتزي.
 

لينکهاي دانلود

A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part1.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part2.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part3.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part4.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part5.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part6.rar 
A.R.O.G.2008.DVDSCR.aRGuVaN.part7.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

The Incredible Journey of the Butterflies

مستند ديدني در مورد پرندگان
محصول  PBS NOVA

 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال باکيفيت HDTV)

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

9

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال باکيفيت DVD-S)

devise-9r5.part1.rar
devise-9r5.part2.rar
devise-9r5.part3.rar
devise-9r5.part4.rar
devise-9r5.part5.rar
devise-9r5.part6.rar
devise-9r5.part7.rar
devise-9r5.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

www.mobin-group.com

دانلود آلبوم: فارسي

Kaleidoscope
کاري از Tiesto

آلبوم جدید و فوق العاده زیبای Tiesto با نام Kaleidoscope
 

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

آهنگ جدید و بسیار زیبای Usher با نام Papers

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

www.mobin-group.com

نرم افزار PC

تبدیل فرمت های موبایل با
Xilisoft 3GP Video Converter v5.1.26.0925

همانطور که همه ما می دانیم گوشی های موبایلی که امروزه با انواع طرح ها در بازارها یافت می شوند تنها قادرند فرمت های خاصی را برای پخش ویدئو ها پشتیبانی کنند و قادر نیستند تا هر فرمتی را اجرا کنند. این در حالی است که گوشی ها همچنین برای ضبط فیلم هم قادرند تا با فرمتی خاص کار ذخیره سازی را انجام دهند ؛ برای مثال اکثر گوشی ها از فرمت 3GP استفاده می کنند و نمونه هایی هم از فرمت MP4 که این دو به صورت عادی قابل اجرا در اکثر گوشی ها نیز می باشند. حال اینجا نکته ای پیش خواهد آمد و آن هم گاهی لازم است فیلمی از سیستم رایانه به گوشی موبایل منتقل شود ، می بایست این فایل تصویری حتما به یکی از دو فرمت 3GP یا MP4 باشد. چاره ی کار این است که فایل اصلی را با تبدیل به یکی از این دو به فایل قابل اجرا در گوشی موبایل تبدیل کنیم.
یکی از نرم افزارهایی که هم قابلیت پشتیبانی از اکثر فرمت های رایج را داراست و هم این که از قابلیت های نسبتا کاملی بهره می برد ، Xilisoft 3GP Video Converter نام گرفته است. این نرم افزار قدرتمند قادر است تا در سریع ترین زمان ممکن و بسته به حجم و فایل های ورودی و خروجی کار تبدیل را انجام دهد. همچنین امکان اعمال تنظیماتی از قبیل اندازه تصاویر و کیفیت فایل خروجی ، امکان تبدیل فایل تصویری به صوتی و یا همان استخراج صوت از تصویر و همچنین قابلیت Stop چندباره از جمله قابلیت های این نرم افزار محسوب می شود.
Xilisoft 3GP Video Converter قابلیت نمایش به صورت مستقیم فایل ورودی و خروجی را نیز دارد و لازم نیست که با نرم افزار جداگانه پیش نمایش به حرکت درآید.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Xilisoft 3GP Video Converter v5.1.26.0925 :
- پشتیبانی از تقریبا تمامی فرمت های تصویری
- امکان اعمال تنظمیاتی از نظر کیفیت و اندازه تصاویر
- امکان تبدیل فیلم 3GP به فرمت های صوتی رایج
- پلیر داخلی نرم افزار
- امکان Pause زدن چندباره در طول تبدیل
- پشتیبانی از تمامی فرمت های موجود و پشتیبانی شده از سوی گوشی های موبایل
- امکان تبدیل دسته ای فایل ها
- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز ویستا و ویندوز محبوب 7
- و ...

طريقه فعالسازي : پس از نصب نرم افزار ، فایل های موجود در پوشه کرک را در محل نصب نرم افزار کپی کرده و سپس فایل Serial.reg را اجرا کنید تا نرم افزار به طور کامل کرک شود.


لينک دانلود
(حجم فايل حدود 15 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد
 

دنياي موبايل

نرم افزار همراه اطلاع رسانی لیگ برتر فوتبال آترین

نرم افزار همراه فوتبال آترین سامانه اطلاع رسانی مسابقات فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران می باشد.
این نرم افزار موبایل با قابلیت بروز رسانی از طریق اس ام اس , جدول کامل بازی ها و برنامه دقیق برگزاری آن ها را همراه با تاریخ و ساعت برگزاری در اختیار کاربران گوشی های موبایل قرار می دهد.

ویژگی های خاص این نرم افزار عبارت است از:
- نمایش اطلاعات جدول لیگ برتر ایران بر اساس آخرین رده بندی
- نمایش اطلاعات بازی های هفتگی لیگ برتر ایران
- دریافت داغ ترین و بروزترین اخبار و رخدادهای فوتبال
- قابلیت بروز رسانی اطلاعات از طریق SMS
- قابل اجرا در اکثر تلفنهای همراه
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

تا حالا بازيهاي ورزشي مختلفي در کامپيوتر بازي کرده ايم، فوتبال، بسکتبال، تنيس، ماشين سواري، موتورسواري و ... از اين جمله اند.
اما تا حالا  کمتر پيش اومده در کامپيوتر، واليبال بازي کنيم. البته چند نسخه بازي واليبال ساحلي منتشر شده است، اما واليبال سالني نه!
من چون خودم به واليبال بازي  کردن علاقه مندم (البته در کامپيوتر!)، خيلي دنبال اين بودم که يک بازي واليبال سالني خوب پيدا کنم که بالاخره موفق شدم.
International Volleyball 2009 تقريبا همون چيزي بود که دنبالش بود. راهبري بازي در واليبال که شش نفر بازيکن را بايد تقريبا همزمان اداره کني کار سختيه، اما سازندگان بازي International Volleyball 2009 توانسته اند از عهده اين مسئله به خوبي بر آيند.
توصيه مي کنم اين بازي را که حجمش هم خيلي زياد نيست، دانلود کرده و از بازي اش لذت ببريد.
راستي اين را هم يادم رفت بگم که اين بازي در رده تيم هاي ملي و در دو حالت مردان و زنان مي باشد. ضمنا تيم ملي ايران هم در اين بازي وجود دارد.
 

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/289999341/International.Volleyball.2009.part1.rar
http://rapidshare.com/files/290013793/International.Volleyball.2009.part2.rar

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

www.mobin-group.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com


کارتونی از هیکابی دمیرچی
برنده جایزه دوم مسابقه بین المللی کارتون بورسا، ترکیه 2009

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حيا

من مواعظ النبي صلى الله عليه وآله وسلّم:
الحياءُ حياءان، حياءُ عقلٍ وحياء حُمْقٍ، وحياء العقل العلم وحياءُ الحُمقِ الجهل.
(تحف العقول صفحه 45)

حياءِ عقل آن است كه انسان از روى عقل احساس حياء كند، مثل حياء در هنگام ارتكاب گناه، و يا حياء در مقابل كسانى كه احترامشان لازم است و اين حياء، علم است يعنى رفتارى عالمانه مى‏باشد.
و حياء جهل آن است كه از پرسيدن و يادگرفتن يا از عبادت‏كردن و امثال آن، حياء كند (مثل كسانى كه در بعضى محيطها، از نماز خواندن، خجالت مى‏كشند) و اين حياء، رفتارى جاهلانه است.

 

 

 اس.ام.اس روزانه
roozane.sms@gmail.com

1981- با بديها بسازبه خوبيها نبازبا استعدادهات بتاز (4435-0935)

1982- اينگونه زندگي كن:شاد، اما دلسوز.ساده،اما زيبا.مصمم،اما بي خيال. مهربان، اما جدي.سبز،اما بي ريا.عاشق،اما عاقل. (2447-0936)

1983- ايکاش فريادآنقدر شهامت داشت که حرمت سکوت رانمی شکست.... (8878-0912)

1984- اى آينه ى خدا نشان ادركنى، كوى تو پناه بىكسان ادركنى، درد از من دردمند و درمان از تو، يا مهدى صاحب الزمان(ع) ادركنى. (4435-0935)

1985- آنانكه علي راخداي ميدانند،كفرش به كنار،عجب خدايي دارند.(7314-0915)

1986- آنان كه زما دور،ولي دردل وجانند/بسيارگرامي تر از آنند كه خود مي دانند (7610-0918)

1987- امیدوارم باک دلت هرگزازبنزین عشق خالی نشه،حتی اگه محبت سهمیه بندی بشه! (8878-0912)

1988- آقاى جمعه هاى غريبى ظهور كن دل را پر از طراوت عطر حضور كن، يك گوشه از جمال تو يعنى تمام عشق يك دم فقط بيا و از اينجا عبور كن (4435-0935)

1989- آرزو می کنم با افتادن هر برگ پاییزی از درخت یکی از غمهای دلت پاک بشه.آنقدر که دیگر هیچ غمی نداشته باشی (4435-0935)(7314-0915)(8755-0937)

1990- آدمى براى شك كردن آفريده نشده،براى پرسيدن آفريده شده(يانگ) (4435-0935)

1991- آدما اشتباه مىكنن دنبال خوشبختى مىگردن،خوشبختى پيدا شدنى نيست، ساختنيه. (4435-0935)

1992- يادت باشه يه جوری ورقاي کتابه زندگيتو سياه کنی ک وقتی ده سال دیگه برگشتی و ورقهايه اين کتابو عقب زدی احساس غرور کنی نه احساسه ترس و تهی (7314-0915)

1993- تا حالا به معنی قشنگ A.B.C.D.E.F.G دقت کردی ؟ A Boy Can Do Everything For Girl حالا برعکسش رو ببین G.F.E.D.C.B.A که می شه Girl Forget Everything Done & Catch a new Boy Again (3933-0913)

1994- تقديری سراسر خير،برکت،خورسندی،سلامت،خوشبختی و سعادت دنيا و آخرت را برایتان آرزومندم (7314-0915)

1995- روشن بينی حقیقی برايه انسان همانند آفتاب است برايه خاک. (7610-0918)

1996- Morning or nightyou are light..Big or smallyou are all..Young or oldyou are gold..Far or nearyou are dear..(9704-0912)

1997- ميدونه رمز عاشق بودن هر کس فقط اينه:ساده بودن،ساده ديدن و ساده پذيرفتن.پس ساده ميگم،ساده باور کن:خوشبختيت آرزومه. (7314-0915)

1998- من در سرزمينی زندگی ميکنم که دويدن حق کسانيست که نميرسند و رسيدن حق کسانيست که نميدوند.*دکتر.علی شريعتی* (8755-0937)

1999- من به خود ميبالم،که در اين عصر يخی،و در اين ظلمات باروت و فساد...دوستی دارم چون آب ظلال،که دلش آيينه خورشيد است. (8755-0937)

2000- قشنگترين احساس وقتيه که بدونی يکی هرگز تو را فراموش نميکند (4435-0935)


شماره برای ارسال مسیج: 09125698059

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

چهل چهارشنبه و دیدار

سید جلیل، آقا سید جعفر قزوینی(ره) می گوید:
با پدرم ـ مرحوم آقای سید باقر قزوینی ـ به مسجد سهله می رفتم. وقتی نزدیک مسجد رسیدیم به او گفتم: این حرفهایی که از مردم می شنوم، یعنی هر کس چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله بیاید حضرت مهدی(ع) را می بیند، پایه و اساسی ندارد.
پدرم غضبناک متوجه من شد و گفت: چرا اساسی نداشته باشد؟ فقط به این خاطر که تو ندیده ای؟ آیا هر چیزی که تو ندیده ای اصل ندارد؟ و خیلی مرا سرزنش کرد، طوری که از گفته ی خود پشیمان شدم.
داخل مسجد شدیم، هیچ کس در آنجا نبود. وقتی پدرم در وسط مسجد، برای خواندن دو رکعت «نماز استجاره»(1) ایستاد، شخصی از طرف مقام حضرت حجت(ع) متوجه او شد و از کنارش عبور کرد. به او سلام کرد و با ایشان مصاحفه نمود.
در اینجا پدرم به من توجه کرد و پرسید: این آقا کیست؟
گفتم: آیا او حضرت مهدی(ع) است؟
فرمود: پس کیست؟
من به دنبال آن حضرت دویدم؛ ولی احدی را نه در مسجد و نه در خارج آن ندیدم.(2)

پی نوشت:
1ـ نمازی که در این مکان مقدس خوانده می شود.
 2- برکات حضرت ولی عصر(ع)، حکایات عبقری الحسان فی أحوال مولانا صاحب الزمان، ص64

 

 

داستانهایی از تاریخ ایران
yasamin-atashi.persianblog.ir

ماهی های نوروز

پریزاد بیوه جنگاوری بود که سالها پیش در جنگهای ایران و دشمنان کشته شده بود پریزاد دو دختر نوجوان داشت آنها مستمند و بینوا بودند و در هنگام عید تنها شیرینی آنها آب بود . صدای شیپوری که مژده بهار میداد لبخند در چهره غم گرفته آنها باز آورد ، دو فرزند پیاله آب را به پریزاد دادند تا نخست مادر کمی آب بنوشد چشمان پریزاد از این همه غم پر از اشک بود هنگامی می نوشید دو قطره اشک از چشمانش در آن پیاله افتاد .
دختران پریزاد هنگامی که پیاله را گرفتند شگفت زده دیدند در آب ، دو ماهی سرخ بسیار زیبا بازی می کنند .
هر سه با خنده و هیجان به آن ماهی ها نگاه می کردند . صدای در برخواست ! چه کسی می توانست باشد ؟
در پشت در اُخُس ( اردشیر سوم پادشاه هخامنشی ) بود او گفت برای من از رنج شما سخن ها گفته اند دیروز به نزدیکان گفتم روز نخست نوروز را در خانه شما خواهم بود و آمدم که شادی را به شما هدیه کنم اما از پشت در صدای خنده های شما را می شنیدم !
پریزاد و دختران داستان ماهی ها را گفتند اخس بسیار گریست و گفت وقتی فرزندان ایران اینچنین گرفتار غم و تنهایی باشند پادشاهی را ارزشی نیست .
دستور داد یکی از باغهای پادشاهی ایران را به آنها بدهند و برای شادی آنها هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد .
زندگی شاد آنها نتیجه رنج هایی بود کشیده بودند همانگونه که ارد بزرگ اندیشمند فرهیخته کشورمان می گوید : روزهای سخت بهایی ست که باید برای سرافرازی پرداخت .
از آن زمان بر سفره هفت سین ایرانیان ماهی سرخ میهمان شد و تا کنون هر سال همراه نوروز زیبای ماست.

یاسمین آتشی

 

پلاک
epelak.blogfa.com

 

 

تو هنوز بدنت گرم است

يكي از رزمنده ها مي‌گفت: «در يكي از عمليات‌ها، برادري مجروح شد و به حالت اغما فرو رفت و راننده‌ي آمبولانس كه شهداي منطقه را جمع‌آوري مي‌كرد، او را با بقيه‌ي شهدا داخل ماشين گذاشت و گاز آن را گرفت و رفت.»
راننده در آن جنگ و گريز، تلاش مي‌كرده كه خودش را از تيررس دشمن دور كند، و از طرفي مرتب ويراژ مي‌داده، تا توي چاله‌چوله‌هاي ناشي از انفجار نيفتد.
كه اين بنده‌ي خدا بر اثر جابه‌جايي و فشار به هوش مي‌آيد و يك‌دفعه خودش را در جمع شهدا مي‌يابد. اول تصور مي‌كند ماشين حمل مجروحين است،‌ اما خوب كه دقت مي‌كند، مي‌بيند نه، انگار همه‌ي برادران شهيد شده‌اند و هراسان بلند شده، مي‌نشيند وسط ماشين و با صداي بلند بنا مي‌كند به داد و فرياد كردن كه برادر! برادر! منو كجا مي‌بريد؟ من شهيد نيستم، نگهدار مي‌خوام پياده بشم، منو اشتباهي سوار كرديد...
راننده از توي آينه زير چشمي نگاهي به او انداخته و با لحن داش‌مشتي اش مي‌گويد: «تو هنوز بدنت گرمه، حاليت نيست، تو شهيد شدي، دراز بكش،‌ دراز بكش، بگذار به كارمون برسيم. و او هم كه قضيه را جدي گرفته، دوباره شروع به قسم و آيه مي‌كند كه من چيزيم نيست. خودت نگاه كن، ببين، و باز راننده مي‌گويد: بعد معلوم مي‌شود.
خودش وقتي برگشته بود، مي‌گفت: «اين عبارات را گريه مي‌كردم و مي‌گفتم. اصلاً حواسم نبود كه بابا! حالا نهايتاً تا آخر هم بروي، تو را كه زنده‌به‌گور نمي‌كنند. ولي راننده هم آن حرف‌ها را آن‌قدر جدي مي‌گفت كه باورم شده بود شهيد شده‌ام.»

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة القمر آيات: 55 محل نزول: مکه
 
وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ 50 وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ 51 وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ 52 وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ 53 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ 54 فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ 55
سورة الرحمن

 
الرَّحْمَنُ 1 عَلَّمَ الْقُرْآنَ 2 خَلَقَ الْإِنسَانَ 3 عَلَّمَهُ الْبَيَانَ 4 الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ 5 وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ 6 وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ 7 أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ 8 وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ 9 وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ 10 فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ 11 وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ 12 فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 13 خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ 14 وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ 15 فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 16

 

ترجمه فارسي مکارم

و فرمان ما يك امر بيش نيست، همچون يك چشم بر هم زدن! «50» ما كسانى را كه در گذشته شبيه شما بودند هلاك كرديم; آيا كسى هست كه پند گيرد؟! «51» و هر كارى را انجام دادند در نامه‏هاى اعمالشان ثبت است، «52» و هر كار كوچك و بزرگى نوشته شده است «53» يقينا پرهيزگاران در باغها و نهرهاى بهشتى جاى دارند، «54» در جايگاه صدق نزد خداوند مالك مقتدر! «55»

سورة الرحمن
 
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
خداوند رحمان، «1» قرآن را تعليم فرمود، «2» انسان را آفريد، «3» و به او «بيان‏» را آموخت «4» خورشيد و ماه با حساب منظمى مى‏گردند، «5» و گياه و درخت براى او سجده مى‏كنند! «6» و آسمان را برافراشت، و ميزان و قانون (در آن) گذاشت، «7» تا در ميزان طغيان نكنيد (و از مسير عدالت منحرف نشويد)، «8» و وزن را بر اساس عدل برپا داريد و ميزان را كم نگذاريد! «9» زمين را براى خلايق آفريد، «10» كه در آن ميوه‏ها و نخلهاى پرشكوفه است، «11» و دانه‏هايى كه همراه با ساقه و برگى است كه بصورت كاه درمى‏آيد، و گياهان خوشبو! «12» پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را تكذيب مى‏كنيد (شما اى گروه جن و انس)؟! «13» انسان را از گل خشكيده‏اى همچون سفال آفريد، «14» و جن را از شعله‏هاى مختلط و متحرك آتش خلق كرد! «15» پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟! «16»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالي

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 
do5tare_aryaei 

Very Good Morning !!!

Night is longer 4 those who Dream...
...........And Day is longer 4 those who make their Dreams come true...!!!.
Have a Nice Day... !!!

 

 

elaheh_lady

گرانبهاترین داشته ها!

شیوانا از راهی می گذشت. متوجه شد جمعیتی دور مجروحی جمع شده اند و با خوشحالی به او نگاه می کنند و هیچ کمکی به او نمی کنند. شیوانا با تعجب خود را از لابلای جمعیت به مجروح رساند و دید او مردی است میانسال و درشت هیکل که از اسب بر زمین سقوط کرده و آسیب سختی دیده است. شیوانا با تعجب از مردم پرسید:" چرا به او کمک نمی کنید و او را به طبیب نمی رسانید؟"
یکی از بین جمعیت با خوشحالی گفت:" استاد! شما نمی دانید این آدم چقدر پست و رذل است. او باج گیری است که به همه مردم این دیار ظلم روا داشته و هیچ کس از شر اذیت های او در امان نبوده است. او چون دوست کدخدا و افسرامپراتور است هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد و هیچ کس هم جرات نمی کند اعتراض کند. الان هم از بس به اسب بیچاره شلاق زد اسب رم کرد و او را این چنین بر زمین کوبید. ما از این بابت بسیار خوشحالیم و امیدواریم که اسب برگردد و باز هم او را بزند!"
شیوانا سرش را به علامت تاسف تکان داد و گفت:" من اعمال این مرد را تائیدنمی کنم. او اگر سالم بود شاید لایق مجازاتی بسیار بدتر می بود. اما الان آنچه مقابل شماست انسانی است زخمی که عذاب می کشد. اگر به او کمک نکنید در مقابل وجدان و ندای درونی خودتان همیشه سرافکنده خواهید بود که چرا یک انسان را در حال ناتوانی و زجر کشیدن به تماشا نشسته اید و ارزش انسانی خود را زیر سوال برده اید. اگر شما راست بگوئید و او واقعا آدم نادرستی باشد بدانید در این لحظات با جمع کردن شما دور خودش و وادار سازی شما به کمک نکردنش باعث شده است که آخرین و گرانبهاترین داشته های شما یعنی ارزش های انسانی و اخلاقی را هم از شما بگیرد و آخرین ضربه را به روح شما وارد سازد. پیشنهاد می کنم او را به درمانگاه برسانید و درمان کنید و بعد به حامیانش خبر دهید که برای بردنش بیایند. با اینکار شما انسان باقی می مانید و او تا آخر عمر شرمنده این اخلاق و انسانیت شما خواهد بود. "
تعدادی از مردم متوجه اشتباه خود شدند بلافاصله قدم پیش گذاشتند و با کمک شیوانا مرد زخمی را سوار تختی روان کردند و نزد طبیب بردند. از قضا آن مرد توانست از زخم جان سالم بدربرد و بعد از چند ماه مجددا سالم و سرحال سوار اسب شود. می گویند از آن به بعد جاده های آن منطقه از راهزن خالی شد و امنیت کامل بر آن دیار حاکم شد. همه می گفتند مرد درشت هیکل به طور شبانه روزی از آن جاده نگهبانی می کرد تا آسیبی به مردم آن دیار نرسد.

 

 

mastoor_313

دغدغه ی طلایی: یکتا از زبان دردانه

فتح بن یزید جرجانی می گوید: شنیدم ابوالحسن، امام رضا (ع) می فرمایند:
" خداوند، لطیف، آگاه، شنوا، بینا، یگانه، یکتا و بی نیاز است. نزاده و زاده نشده و هیچ کس همتای او نیست، اشیا را ایجاد کرد و به اجسام جسمیت داد و نقش ها را صورت و شکل بخشید.
اگر چنان باشد که می گویند نه خالق از مخلوق شناخته می شود و نه آفریننده از آفریده، ولی اوست آفریننده.
میان او و کسی که جسم و صورتش داده، ایجادش کرده، فرق است، زیرا چیزی مانند او نیست و او مانند چیزی نباشد."
پرسیدم:
"یکتایی خدا را توضیح دهید. آیا مانند یکتایی انسان است؟"
امام فرمود:
"همانا تشبیه نسبت به معانی است، اما نسبت به اسمها یکی است و آنها بر صاحب نام دلالت کنند. این که گفته می شود انسان یکی است یعنی انسان یک پیکر است و دو پیکر نیست. ولی خود انسان یکی نیست زیرا اعضا و رنگهایش مختلف است، اجزایش قابل تقسیم است و یکنواخت نیست.
خونش غیر گوشتش است و عصبش غیر رگهایش و مویش غیر پوستش و سیاهی اش غیر سفیدی اش. هم چنین است مخلوقات دیگر. پس انسان اسمش یکی است و معنایش یکی نیست. اما خداوند جلّ جلالُه یکتاست. یکتایی جز او وجود ندارد. در او اختلاف و تفاوت و زیادی و کمی نیست.
انسان مخلوق و مصنوع است از اجزاء مختلف، و مواد گوناگون ترکیب شده است و در حالِ جمع، اجزای یک چیز است."

 

 

sevenebooke

کسپرسکی برنده جايزه بهترين نرم افزار امنيتي 2009 شد

آزمایشگاه کسپرسکی، شرکت پیشرو در ارائه دهنده راه حل‌های مدیریت امنیت محتوا، اعلام كرد كه نرم‌افزار Kaspersky Open Space Security به عنوان بهترين نرم‌افزار امنيتي سال 2009 از جانب ماهنامه معتبر SC Magazine برگزيده شده است.
به گزارش ديده‌بان آي‌تي، روابط عمومي كسپرسكي در ايران، نرم‌افزار Kaspersky Open Space Security كه ويژه شركت‌ها و سازمان‌ها طراحي شده است، در گروه بهترين راه حل‌هاي مبارزه با بدافزارها توسط مجله SC Magazine در لندن به عنوان نرم‌افزار برتر2009 معرفي شده است.
در ادامه گزارش تصريح شده است كه كسب اين جايزه سالانه به عنوان يكي از معتبرترين جوايز در حوزه نرم‌افزارهاي امنيتي باعث افتخار لابراتوار كسپرسكي بوده است به نحوي كه يوجين كسپرسكي، مديرعامل شركت، خود جايزه را دريافت نموده است.
يوجين كسپرسكي در مراسم اهداي جايزه گفت: «من با افتخار اين جايزه را به نمايندگي از لابراتوار كسپرسكي دريافت مي‌كنم. اين جايزه براي قدرداني از نوآوري و توليد محصولات عالي در صنعت امنيت فناوري اطلاعات طراحي شده و گروه ما همه اين موارد را در طراحي Kaspersky Open Space Security مدنظر داشته است. ما از سازمان‌ها دعوت مي‌كنيم كه با استفاده از نرم‌افزارهاي ما در همه سطوح با جرائم و خرابكاري‌هاي سايبري مبارزه كنند.»
برنامه Kaspersky Open Space Security مجموعه امنيتي يكپارچه‌اي است كه براي محافظت سازمان‌ها از خطرات موجود در فضاي سايبر طراحي شده است.
مبارزه با ويروس‌ها، هرزنامه‌ها، جاسوس افزارها، روت‌كيت‌ها، بات‌نت‌ها، كلاهبرداري‌هاي اينترنتي، برنامه‌هاي سرقت هويت و ساير بدافزارها از جمله قابليت‌هاي اين مجموعه امنيتي است.
گفتنی است برنامه Kaspersky Open Space Security قابليت اجرا روي سيستم‌هاي عامل محتلف، قابليت هماهنگ‌سازي با خواسته‌هاي سازمان و قابليت برنامه‌ريزي و مديريت متمركز را دارد.

 

 

ashkan_dmc 

جهنم

ميگن جواب يک دانشجوی دانشگاه واشينگتن به يک سؤال امتحان شيمی آنچنان جامع و کامل بوده که توسط پروفسورش در شبکه جهانی اينترنت پخش شده و دست به دست ميگرده و خوندنش سرگرم‌کننده است...
پرسش: آيا جهنم اگزوترم (دفع‌کنندهء گرما) است يا اندوترم (جذب‌کنندهء گرما)؟
اکثر دانشجويان برای ارائهء پاسخ خود به قانون بويل-ماريوت متوسل شده بودند که می‌گويد حجم مقدار معينی از هر گاز در دمای ثابت، به طور معکوس با فشاری که بر آن گاز وارد می‌شود متناسب است. يا به عبارت ساده‌تر در يک سيستم بسته، حجم و فشار گازها با هم رابطهء مستقيم دارند.

اما يکی از آنها چنين نوشت:
اول بايد بفهميم که حجم جهنم چگونه در اثر گذشت زمان تغيير می‌کند. برای اين کار احتياج به تعداد ارواحی داريم که به جهنم فرستاده می‌شوند. گمان کنم همه قبول داشته باشيم که يک روح وقتی وارد جهنم شد، آن را دوباره ترک نمی‌کند.
پس روشن است که تعداد ارواحی که جهنم را ترک می‌کنند برابر است با صفر.
برای مشخص کردن تعداد ارواحی که به جهنم فرستاده می‌شوند، نگاهی به انواع و اقسام اديان رايج در جهان می‌کنيم. بعضی از اين اديان می‌گويند اگر کسی از پيروان آنها نباشد، به جهنم می‌رود. از آن جايی که بيشتر از يک مذهب چنين عقيده‌ای را ترويج می‌کند، و هيچکس به بيشتر از يک مذهب باور ندارد، می‌توان استنباط کرد که همهء ارواح به جهنم فرستاده می‌شوند.
با در نظر گرفتن آمار تولد نوزادان و مرگ و مير مردم در جهان متوجه می‌شويم که تعداد ارواح در جهنم مرتب بيشتر می‌شود. حالا می‌توانيم تغيير حجم در جهنم را بررسی کنيم: طبق قانون بويل-ماريوت بايد تحت فشار و دمای ثابت با ورود هر روح به جهنم حجم آن افزايش بيابد. اينجا دو موقعيت ممکن وجود دارد:
۱) اگر جهنم آهسته‌تر از ورود ارواح به آن منبسط شود، دما و فشار به تدريج بالا خواهند رفت تا جهنم منفجر شود.
۲) اگر جهنم سريعتر از ورود ارواح به آن منبسط شود، دما و فشار به تدريج پايين خواهند آمد تا جهنم يخ بزند.
اما راه‌حل نهايی را می‌توان در گفتهء همکلاسی من ترزا يافت که می‌گويد: «مگه جهنم يخ بزنه که با تو ازدواج كنم!» از آن جايی که تا امروز اين افتخار نصيب من نشده است (و احتمالاً هرگز نخواهد شد)، نظريهء شمارهء ۲ اشتباه است: جهنم هرگز يخ نخواهد زد و اگزوترم است.
تنها جوابی که نمرهء کامل را دريافت کرد، همين بود.

 

 

alirezamajidi

در چشم باد

فرانک مجیدی: لیلا، ۵ یا ۶ سال داشت که مادرش به او کاسه‌ای آرد برنج می‌دهد که به خانه‌ی خاله‌اش ببرد. با کلی سفارش مراقبت و سریع بازگشتن. بعد از نیم ساعت گذر از جاده‌های جنگلی با عبور تک و توک مردان همسایه و گاری‌هایشان، وقتی جاده خلوت بود، لیلا صدای پای چندین اسب می‌شنود. سواری که گویا رئیس جمع است صدایش می‌زند و می‌گوید: «دختر جان! تی اَمْرَ آب بَوَرْدِه دَری؟ من و می رفیقانَه تشنه ایسَه!» (یعنی همراهت آب داری؟ من و رفقایم تشنه‌ایم!) لیلا فکر کرد آدم‌های بدی نمی‌توانند باشند، گفت در مسجد منتظر بمانند تا برایشان آب بیاورد. دوان‌دوان به خانه برگشت. به پدرش گفت چند مرد تشنه دیده که غریبه‌اند، ریش و موی انبوه دارند، تفنگ دارند و قطار فشنگی به دور کمر بسته‌اند! پدر فهمید که میرزاست، با عجله در خانه‌ی همسایه‌ها رفت و به زنش گفت غذایی آماده کند و در سینی بگذارد تا به مسجد ببرد. به مسجد که رسیدند میرزا و مردانش به نماز ایستاده‌بودند. روستایی‌ها نشستند. نماز میرزا که تمام شد، پدر لیلا غذا و آب را جلوی میرزا گذاشت و گفت میرزا! نصیحتی… حرفی برای ما نداری؟ میرزا ساکت ماند، لحظاتی بعد خواند: «مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو/ یادم از کشته‌ی خویش آمد و هنگام درو/ گفتم ای بخت بخفتیدی و خورشید دمید/ گفت با این‌همه از سابقه نومید مشو…» پدر لیلا می‌گفت به اینجا که رسید چشم‌های میرزا خیس شد، دیگر چیزی نگفت. لقمه‌ای خورد و آب را با سلام به لب تشنه‌ی حسین نوشید و با مردانش رفت. میرزا، دیگر برنگشت. هرگز.
این، معنای میرزا کوچک خان است برای کسی که راز جنگل‌های شمال را می‌داند، شاید مانند معنایی که ستار خان و باقر خان برای یک آذربایجانی دارند یا معنایی که رئیس‌علی دلواری برای یک بوشهری می‌دهد. مقدمه طولانی شد، چون آغاز داستان «در چشم باد» مرا به یاد این داستان قدیمی می‌اندازد. چون بخش کودکی «بیژن ایرانی» دیگر تمام شده و برای این سریال، شایسته است که نوشت و خوب هم نوشت. چون می‌تواند در زمره‌ی بهترین سریال‌های ۳۰ سال اخیر، در کنار هزاردستان، سر به داران و روزگار دکتر قریب قرارش داد. گیرم که در زمان و زمانه‌ای نامناسب پخشش شروع شد ولی باید پذیرفت، راز ۱۱ ساله‌ی «مسعود جعفری جوزانی» بسیار ارزشمند است.
آنها که بیننده بوده‌اند، می‌دانند داستان از چه قرار است. بیژن و نادر، فرزندان خردسال حسن آقا هستند که با دوست تاجیک خود، آقا حسام، در خدمت میرزاست. بیژن عاشق لیلی، دختر آقا حسام، است که در همسایگیشان زندگی می‌کندو عموی بیژن و نادر، عباس، عاشق رعناست و در تدارک خانه برای ازدواجشان. در روز عروسی، خبر می‌رسد اوضاع بر میرزا تنگ آمده و داماد و حسن آقا و آقا حسام به جنگ می‌شتابند. حسن آقا و آقا حسام موفق به فرار می‌شوند اما عمو عباس به طرز تراژیکی اعدام می‌شود و میرزا را سر می‌برند. حسن آقا و دوستش با عجله به تهران می‌روند و در راه، پسر کوچک حسن آقا، اسد، متولد می‌شود. در تهران، آقا حسام به عنوان همرزم میرزا شناسایی می‌شود و با تحمل زندان و شکنجه بالاخره با نقشه‌ی دوستانش فرار می‌کند و به شوروی باز می‌گردد.

این بخش اول سریالی است که قرار است تمام حوادث تاریخی از میرزا کوچک تا آزادسازی خرمشهر را در بر بگیرد. بالاخره، جمعه‌شب‌های شبکه‌ی یک صاحب سریالی شد که بشود به دیدنش سر بلند کرد! جعفری جوزانی، این سریال را وصیت‌نامه‌ی خود می‌داند و با جزئیاتی ظریف و پر از نور و رنگ آن را به قالب تصویر در آورده‌است. گویا قرار است از روی این سریال، سه فیلم سینمایی به نمایش درآیند. جعفری جوزانی جزو معدود کسانی است که از به تصویر کشیدن عشق و رنگ و خون نمی‌هراسد. دیالوگ‌های عاشقانه‌ی زیبا، تصویربرداری استادانه، بازی‌های طبیعی و خوب و داستانی پرکشش برگ‌های برنده‌ی این سریال‌اند. تیم بزرگی از بازیگران سرشناس، بر اعتبار این سریال می‌افزاید. البته باید بر حضور پرمعنای «استاد حسین علیزاده» نیز تاکید کرد. برای عاشقان موسیقی اصیل، این نام پر از حضور و خاطره است و خود قبول آهنگسازی سریال از سوی ایشان، وزنه‌ای برای این سریال به شمار می‌رود.
جعفری جوزانی کارگردان تحصیل‌کرده‌ای است، می‌داند که چطور باید از پس کار برآید. آن سکانس به‌یاد ماندنی گیر افتادن دلیجان در برف‌های استخوان‌سوز منجیل در محاصره‌ی گرگ‌ها را به یاد دارید؟ درست مثل یک مستند بود! دیگر بازی و کارگردانی دیده‌ نمی‌شد و بیننده همراه تقلای حسن آقا برای خلاصی خانواده‌ش از سرما می‌شد. دیالوگ‌نویسی جوزانی بسیار عالی از آب در آمده. به باورم در سریال‌های تلویزیونی، تنها جزو یکی دو نفری است که دیالوگ را می‌شناسد. مثل بعضی ادای ادبیات‌دانی در نمی‌آورد که «هر آینه (؟؟؟!!!) پدر او را بر ما ترجیح می‌دهد» یا «وقتی من و دستام ۶ سالمون بود (!!!)». نماهای بیهوده‌ی بسته از چشم و ابروی بازیگرانش نمی‌گیرد و داستانش را به بهترین شکل روایت می‌کند. یکی از حسن‌های کار جوزانی، روایت درست تاریخی سریال است. او به خود اجازه نمی‌دهد حقایق را آن‌جوری که بعضی دوست دارند روایت کند، و چنان نیز روایتگر ماجرا نیست که احساس کنیم بازیگران از ۶۰ سال بعد آمده‌اند و انگار ۵تایی هم عصا قورت داده‌باشند و کتاب‌های «خسرو معتضد» را برای بینندگان بیچاره روخوانی کنند! حقیقت آن است که آن‌چه –به روایت اسامی تیتراژ- خانواده‌ی جوزانی خلق کرده‌اند، بازگشتی به سال‌های آغازین ۱۳۰۰ است. جوزانی به زیبایی عشق را در میان خون و گلوله روایت می‌کند و استفاده‌ی زیبایی از ادبیات، مثل‌ها و شعرهای فولکوریک می‌برد.

حالا دوره‌ی دوم زندگی بیژن شروع شده با بازی زیبای پارسا پیروزفر. اگر تا حال مشتری سریال نبوده‌اید، پی‌گیری از این به بعد آن را به شما توصیه می‌کنم. باید از آقای کارگردان تشکر ویژه‌ای بکنم. بعد از مرحوم علی حاتمی، من دیگر برای هیچ کاری ایرانی اشک نریخته‌بودم. سریال‌های زیادی درباره‌ی میرزا دیده‌بودم، ولی هیچکدام به آن اندازه که در عروسی یکی از هم‌سنگرها به حسن آقا می‌گوید :رشت سقوط کرد، و صحنه‌ای که قزاق‌های رقصان سرش را در بازار می‌گرداندند رویم اثر نگذاشت، آن سکانس اعدام عباس، پیرمرد بسته به تیر چوبی که می‌گوید یا حسین، رعنا که به سمت عباس می‌رود، قزاق که با قنداق به پیشانیش می‌کوبد و عباس که ضجه می‌زند:«نزنش سگ‌مذهب!»، پدربزرگ که روبروی عباس تیر خورد و تیرها که روی سینه‌ی عباس می‌نشیند… دیدار آقا حسام با زن و فرزندش در زندان، حسام زندانی سیاسی است، لیلی پدرش را اینقدر خونین و شکسته است نمی‌شناسد… خداحافظی بیژن و لیلی، بیژن که می‌دوید پشت ماشین لیلی و بچه‌ها دست به سوی هم دراز کرده‌بودند و بیژن داد می‌زد:«گریه نکن لیلی!»… هنوز هم یادآوریشان اشک به چشمم می‌آورد. من می‌دانم که اگر مرحوم حاتمی امروز بود از ساخت این شاهکارتان خوشحال می‌شد و حالا هم روحش شاد است! می‌خواهم بگویم ما چشم به فیلمی که در آمریکا، برای مشروطه می‌سازید داریم، پس از وصیت و رفتن نگویید! می‌خواهم بگویم به احترام شما، تمام قد می‌ایستم و سپاسگزارم.
به شعر حافظی فکر می‌کنم که میرزا خواند. باید تا قیامت صبر کنم، و آن‌روز پی حافظ بگردم و منظورش را از این شعر بپرسم. چرا آن بیت دوم را در آن‌جا آورد؟ منظورش از این سئوال و جواب چه بود؟ این «سابقه»ای که نباید نومید بود از او را چه تعریف می‌کند؟ این پرسش‌ها، میراث زنان خانواده‌ی من است. آخر، لیلا مادر مادربزرگ من بود!

 

 

behrooztavakkoli28

گم کرده

این فقط انسان ها هستند که همیشه چیزی را گم می کنند .مثل من که فکر می کنم چیزی را گم کرده بودم و سال هاست که بدنبال چیزی هستم که گم کرده ام اما نمی دانستم آن چه بود؟ هر وقت از خانه بیرون می رفتم همیشه نگاهم به کف پیاده رو یا خیابان بود و دنبال آن چیز گم کرده می گشتم، بدون این که بدانم چه چیز را گم کرده ام، بله سال ها دنبال چیزی می گشتم در خیابان ها توی سطل آشغال توی جوی آب،تا امروز صبح. آره درسته امروز . این یک توهم نیست آخه عشق که توهم نیست، یک واقعیته که باید باور کرد، شاید فراموشش کنی اما باز هم روزی بیاد خواهی آورد . صندلی را گذاشته بودم مقابل پنجره صبح که بیدار شدم نشستم روی صندلی و نگاهی به حیاط و به گنجشک ها انداختم،یاکریم ها هم همراه گنجشک ها بدتبال دانه می گشتند، باید برایشان چیزی بگیرم اگر بیادم بماند... آره پرنده ها مرا برد به سال های پیش . یادم اومد داشتم می رفتم به کجا؟ یادم نیامد به کوچه ای رسیدم نگاه کردم بن بست نبود انتهای کوچه باز بود در رو داشت،رفتم داخل کوچه . یه درخت وسط کوچه بود با گنجشک های زیادی که جیک جیک می کردند درست مقابل درب خونه ای . آره داشت یادم میومد نزدیک در که رسیدم... در باصدای جیر جیری باز شد . و تو بودی، آره توبودی با چادری سرمه ای با گل های ریز قرمز . نیم تنه ات را اوردی بیرون چادرت را با دست راستت جوری روی صورتت کشیده بودی که فقط چشم ها و ابروهایت معلوم بود... آره حتما یادت هست مگه نه؟ یهو حس کردم چیزی توی سینه ام افتاد پایین ... عامیانه بگم یه چیزی تو سینه ام تلپی افتاد پایین . یادم اومد که حواسم پرت شد یعنی راستش رو بخوای حواسم پرت چشم و ابروی تو شد و مراقبت نکردم و یه چیزی از توی سینه ام تلپی افتاد پایین، یادت هست چادرت رو زدی کنار و خندیدی . آی بی معرفت فهمیده بودی مگه نه؟ حتما کار هر روزت بوده؟ چند قدم که رفتم جلو تازه فهمیدم چی شده . یه چیزی را گم کردم همون روز توی همون کوچه که باز بود و در رو داشت، مقابل خونه شما . برگشتم ببینم چی گم کردم که خودت رو کشیدی تو و در رو بستی نزدیک شدم چادرت لای در گیر کرده بود حتما صدای پای من رو شنیده بودی که چادرت رو کشیدی و دیگه ندیدمت جلوی خونه را نگاه کردم توی جوب را هم نگاه کردم اما می فهمیدم که چیزی را گم کردم اما نمی فهمیدم چی رو... خجالت کشیدم در بزنم بپرسم که شما چیزی را که من گم کردم ندیدید؟
الان بعد از سال ها جستجو بخاطر اوردم که کجا یه چیزی گم کردم و باعث گم کردن اون چیز هم چشم و ابروی تو بود که حواسم را پرت کرد... اما هنوز
نمی دونم اون چیزی که از توی سینه ام تلپی افتاد پایین چی بوده؟ . حالا مشکل دو تا شد هم باید پیدا کنم که اون چیز چی بوده . یعنی مثل تموم این سال ها . هم مثل این که باید سال های دیگری هم دنبال تو بگردم . چون تو می دونی اون چی بود . شاید خودت برداشتیش یعنی تو خودت دزدیدی چیزی رو که مال من بود .فقط دلم می خواد پیدات کنم بگی چی شد اون روز چی بود که از توی سینه من تلپی افتاد پایین، حتما افتاد جلوی درب خونه شما و تو هم اون را برداشتی خدا کنه گمش نکرده باشی چون فکر کنم یه چیز با ارزش بوده که من این همه سال تمام خیابون ها و کوچه هارو دنبالش می گشتم .
توکلی

 

 

hamid

چه کسی پاسخگوست؟!

متاسفانه، امروز تعداد زیادی از رزمندگان بسیجی، ارتشی، جهاد سازندگی و بخصوص کادر پزشکی دکترها و پرستاران هستند که در ایام 8 ساله جنگ، دچار مسمومیت های شیمیائی گازهائی شدند که عراق در برابر چشمان مجامع جهانی و بخصوص سازمان ملل، و به تشویق و مساعدت آمریکا، فرانسه، آلمان و اتریش، به صورت شدیدا گسترده برای مقابله با تهاجم نیروهای ایرانی استفاده می کرد.
تامین فیلترهای مقابله با گازهای شیمیائی، یکی از مشکلات دست اندرکاران تهیه‌ی تجهیزات جنگ بود. ظاهرا امکانات مقابله با گازهای شیمیائی، همچون " لباس مخصوص"، "فیلتر ماسک"، آمپول های "امیل نیتریت" و "آتروپین" همه و همه از همان کشورهای تولید کننده‌ی گازهای سمی که در طول جنگ به طور گسترده به عراق گاز صادر می کردند، تامین می شد. جالب تر این که همین کشورها مثل آلمان و اتریش، جزو اولین کشورهایی بودند که مصدومین شیمیائی ما را مثلا برای مداوا می پذیرفتند ولی به خوبی معلوم بود که نیت سازندگان سلاح شیمیائی، از این کار به هیچ وجه خیر نبوده بلکه ادامه‌ی تحقیقات خود برای دریافتن تاثیرات گازهای خودساخته شان بر روی انسان ها بود و بس.
به راستی چند مصدوم شیمیائی ایرانی، که برای مداوا به خارج از کشور اعزام شدند، کاملا درمان شدند و امروز در سلامت کامل بسر می برند؟ و چندین نفر نیز با وجود اعزام به آن کشورها، به شهادت رسیدند؟!
نکته‌ی مهم این جاست که بسیاری از کسانی که در مناطق جنگی شیمیائی شده اند - بخصوص آنان که کمتر مورد مسمومیت قرار گرفته اند – امروز به دلیل نداشتن برگه‌ی اعزام مجروح و یا پرونده بالینی، دچار مشکل بزرگ اثبات مصدومیت خود هستند و از هر گونه امکانات درمانی محرومند و این در حالی است که مسئولین امر، به خوبی واقفند که تاثیر گازهای شیمیائی، نه فقط آنی و لحظه ای، که ادامه دار است و حتی با گذشت ده ها سال نیز می تواند فرد مسموم را از پای در آورد. ظاهرا بر همین اساس بود که مسئولین بهداشت، طی نامه ای که چند سال پیش به صورت محرمانه صادر گردید، اعلام کردند:
"هر فردی که زمان جنگ، دست کم یک ماه در مناطق جنگی جنوب حضور داشته، مصدوم شیمیائی حساب می شود"
و این در حالی بود که در عملیات مهمی همچون "والفجر8"، "کربلای 5" و "حلبچه"، عراق وحشیانه و دیوانه وار ساعت به ساعت منطقه را با انواع گاز شیمیائی و بخصوص ترکیب گازهای مختلف برای ناکارا سازی پدافند مقابله با حملات شیمیائی، بمباران می کرد.
"فیلتر ماسک ضد گاز" یکی از موارد مهمی بود که در این جا، با ذکر خاطره ای شخصی، تنها یه گوشه ای از ظلم و جنایت کسانی اشاره خواهم کرد که صدام را برای شکست انقلاب اسلامی اجیر کرده بودند:

اسفند ماه 1364
ادامه‌ی عملیات والفجر 8
گردان حمزه از لشکر 27 محمد رسول الله (ص)
یکی از روزها فیلترهای نوی ماسک که هر کدام در جعبه‌ای مخصوص بسته ‌بندی شده بود، برای‌مان آوردند. آن طور که آموزش داده بودند، فیلترهایی که داخل آن زرد رنگ بود، جنگی و آنهایی که آبی رنگ بود، آموزشی بودند. داخل همه‌ی فیلترها زرد رنگ بود یعنی که جنگی و آماده‌ی استفاده در مواقع اضطراری و بمباران شیمیائی هستند.
میثم (مسئول آموزش ش.م.ر) گفت که برای آشنائی بیشتر با موقعیت، بهتر است به اتاق گاز برویم. ماسک ها را به صورت زدیم، بادگیرها را پوشیدیم و داخل اتاق یکی از خانه‌های روستایی جمع شدیم. میثم نارنجک اشک‌ آوری داخل اتاق انداخت. خوب گاز پخش شد. از این‌که فیلترم سالم است، مطمئن بودم؛ نه من، که هم با خیال راحت شاهد پرتاب گاز اشک آور بودیم. گاهی برای اذیت، آستین بادگیر را جلوی دهانه‌ی فیلتر نفر بغل دستی می‌بردم که با دم و بازدم او، بادگیر که پلاستیکی بود جلوی دهانه را می‌گرفت، نفسش بند می‌آمد و مجبور می‌شد ماسک را از صورت بردارد. خوبی اش آن بود که ماسک به صورت داشتیم، اتاق تاریک بود و هیچ کس نمی‌توانست چهره‌ی بغل دستی را تشخیص دهد و بشناسد!
با اطمینان، نفس عمیقی کشیدم که ناگهان گاز اشک آور همچون آب در گلویم جاری شد. حالم به هم خورد و به سرفه افتادم. همه حال مرا داشتند. خودم را به جلوی در رساندم. میثم دست هایش را به ستون های در تکیه داده بود و مانع خروج افراد می‌شد. با عصبانیت لگد محکمی به پشتش زدم و خارج شدم. ماسک ها را از صورت برداشتیم و بر زمین ولو شدیم. فرماندهان خیلی تعجب کردند. فیلترها را که امتحان کردند، گفتند:
- ظاهر فیلترها نشان می داد جنگی هستند، ولی آنها قلابی بودند.
شانسی که آوردیم این بود که با آنها به خط نرفتیم.
روز بعد فیلترها را جمع کردند و فیلترهای جدید آوردند.
خدا می داند چند تا از آن فیلترها طی یک ماه و نیم عملیات، تحویل رزمنده ها شده و آنها استفاده کرده اند!؟
یکی از نکات بسیار مهم در مقابله با بمباران شیمیایی، این بود که در آموزش به ما گفته می شد هر فیلتر ماسک ضد گاز، در برابر گاز خون و سیانور فقط یک بار، و در برابر گاز اعصاب فقط دو بار دوام دارد؛ یعنی اگر الان گاز خون زدند و ما از فیلتر نوی ماسک استفاده کردیم، ساعت بعد که مجددا گاز می زنند، این فیلتر به هیچ وجه کارائی ندارد و فقط دل خوش کنک است و بس. جالب تر این بود که روز اول ورود به منطقه، همراه با تجهیزات نظامی و اسلحه، ماسک و فیلتر تحویل داده می شد و در آخر ماموریت که چه بسا یکی دو ماه طول می کشید و در عملیات نیز دشمن ساعت به ساعت از انواع گاز شیمیائی استفاده می کرد، باید از همان یک فیلتر تحویلی استفاده می کردیم و تازه، در آخر ماموریت نیز باید همان فیلتر را تحویل تدارکات می دادیم!

حمید داودآبادی
http://davodabadi.persianblog.ir

 

 
abtin.kian 

رازهایی از هدیه دادن گل

گل علاوه بر سمبل زیبایی، یکی از هدایایی است که نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است. هدیه دادن گل برای هدیه گیرنده احساس خوشایندی را به وجود می آورد که معمولا نشانه علاقه و صمیمیت هدیه دهنده محسوب می گردد و باعث زینت و شادابی محفل نیز می شود. بهترین استفاده ای که می توان از این هدیه شادی بخش نمودآن است که گل های مختلف را در معانی متفاوت به عزیزانمان و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. این کار موجب می شود تا موجی از شادمانی و احساس صمیمیت و رضایت در وجود آن ها به حرکت درآید و غم و اندوه و مشکلات را مورد هجوم قرار دهد، علاقه افزایش می یابد و محبت ها پایدارتر می شود.
گل لطیف است و احساس لطافت را در روح انسان ها دوچندان می کند و رایحه خوش آن تمام وجود فرد را دگرگون می سازد. اهدای گل نیاز به مناسبت ندارد و بد نیست بعضی وقت ها شاخه ای گل به همسر، مادر، پدر، خواهر، برادر، فرزند و همکار و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. با اهدای گل عواطف و احساسات خود را بیان کنیم و دیگران را شگفت زده نماییم. دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای سلام و احوالپرسی روزمره و تکراری مارا خواهد گرفت و در وجود طرف مقابل غوغایی شگفت انگیز به پا خواهد شد.

کاربرد گل در کشورهای مختلف
در اغلب کشورهای اروپایی مرسوم است کسانی که به میهمانی شام دعوت می شوند برای تشکر از خانم میزبان چند شاخه گل به او هدیه دهند. در ژاپن هر گل معنای مختلفی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می کنند. آن ها به پرورش گل علاقه زیادی دارند و در گل آرایی از استادان توانمند و برجسته ای برخوردارند. ژاپنی ها هرسال جشن گل برگزار می کنند و اغلب عشاق آن کشور باتوجه به این که هر گل معنا و مفهوم خاصی دارد احساس خود را با آن بیان می کنند و بانوان آن سرزمین هم برای نشان دادن درخواست و نظرات خود از گل هایی که به همان معنا هستند بهره می برند. در این کشور گل داودی نشانه طول عمر است و در مراسم بازنشستگی افراد یکدسته گل داودی به آن ها هدیه می دهند و به این ترتیب برای او زندگی طولانی آرزو می کنند. اهدای شکوفه گیلاس یادآور آن است که زندگی زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.
البته یونانی ها اولین ملتی بودند که برای گل های مختلف معانی مشخصی تعریف کردند و در زندگی خصوصی و اجتماعی از آن استفاده نمودند. بعد از آن رومی ها از این روش استقبال کردند و سایر مردم جهان کم و بیش آن را پذیرفتند.
در کشور ما هم گل ها کاربدهای مختلفی دارند و هر گل به عنوان نوعی نماد و نشان مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. ایرانی ها معمولا از گل برای ابراز علاقه به جنس مخالف، جشن و میهمانی ها، تبریک به عروس و داماد، عیادت مریض، کسی که خانه جدید خریده است یا فرزندی به دنیا آورده استفاده می کنند.
گل لاله در کشور ما طرفداران زیادی دارد و در رنگ های مختلف پرورش می یابد. جشنواره گل لاله پایان بهار هرسال باحضور اغلب طرفداران داخلی و خارجی برگزار می شود و عرضه آن در سطح کشور گسترش می یابد که با استقبال بی نظیر ایرانیان مواجه می شود.

معنای گل ها
معنای گل ها در ادوار مختلف متفاوت بوده است. مثلا گل رز که مورد علاقه اغلب افراد بوده است در دوره رنسانس سمبل شهادت و عشق آسمانی و بعد از آن نشانه آرامش، نعمت و صلح بوده است. این گل در مصر باستان نشانه تقوی و پاکدامنی و در عهد یونانی ها نشانی مقدس بوده و رومی ها آن را به عنوان سمبل فتح و پیروزی می شناخته اند. اما گل رز امروزه همه جا معنای عشق و زیبایی دارد.
در اغلب کشورها گل ها از معانی یکسانی برخوردار شده اند که دانستن آن ها استفاده به موقع از معانی آن می تواند در بهبود ارتباط نقش موثری داشته باشد.
گل بنفشه به معنی نجابت و کم رویی، اندیشه ناگفته ، پاکدامنی ، فروتنی
گل شقایق: اختلاف
گل سرخ: عشق و زیبایی
رز سیاه : مرگ و تسلیت
رز سفید : عشق مبارک و فرخنده
رز کاملاً شکفته : تعهد و دوست داشتن
دسته گل رز : قدردانی
ترکیبی از گل رز سفید و سرخ : سازش، اتحاد
سوسن: ملاحت و زیبایی
سوسن سفید: دوشیزگی و پاکیدامنی
خشخاش: تنبلی و سستی
شکوفه پرتقال: علاقه به ازدواج
سنبل: اندوه و تاسف
شب بو: عشق در حال سیه روزی و بدبختی
زنبق سفید: عفت و پاکدامنی
کاملیای سفید : قابل ستایش و پرستیدنی
کاملیای صورتی: در آرزوی رسیدن به یکدیگر
کاملیای قرمز : عشق آتشین
نیلوفر آبی : حقیقت
آنتوریوم: عشق ، علاقه و محبت
داوودی : تو دوست فوق العاده من هستی
آفتابگردان : ستایش ، غرور و پرستش
نرگس : غرور و خودبینی
نرگس زرد : احترام
اقاقیا : عشق پاک
کاکتوس: پایداری و استقامت
لاله : عاشق واقعی
مریم : لذت بردن
میخک : جواب مثبت به درخواست عشق
قاصدک : وفاداری ، خوشبختی و صداقت
نسترن : احساس همدلی و تقاضای دوست داشتن
پامچال : بدون تو ادامه زندگی را نمی خواهم.
یاسمن : شادی و دلپذیری
رزماری : یادآوری خاطرات گذشته

البته تعداد شاخه های دسته گل اهدایی هم معنای مختلفی دارد:
یک شاخه گل: توجه
سه شاخه گل: احترام
پنج شاخه گل: علاقه و محبت
هفت شاخه گل: عشق
10 شاخه گل لاله نشانه یک عشق بی نظیر و ماندگار می باشد.

علاقه و توجه به گل تا اندازه ای اهمیت دارد که برخی ملت ها از گل به عنوان علامت کشور خود استفاده کرده اند.
بلژیک: گل آزالیا
انگلستان: رز
رومانی: رز
هلند: لاله
کانادا: برگ افرا
یونان: بنفشه
چین: نرگس
مصر: نیلوفرآبی
ایران: گل سرخ
مکزیک : کاکتوس
لیتوانی: رو
ژاپن: داودی
هندوستان: نیلوفر
اسپانیا: درخت انار
لهستان: گل گندم
پاراگوئه: شکوفه پرتقال

 

 
m.asadikheirabad

مانتوهایی که هر روز آب می روند!

قصه، قصه تکراری و سوژه سوژه نخ نمای لباس های نامناسب، آب رفتن لحظه به لحظه مانتوهای برخی علیامخدرات جامعه ایرانی است.
کار به جایی رسیده که استفاده از هیچ نخ و الیافی دیگر قادر نیست جلوی آب رفت این مانتوهای خزنده و پرنده را که هر لحظه بالاتر می جهند بگیرد. گفته می شود،البته برخی هم با چشم خود دیده اند و گروهی نیز با چشم مسلح و از طریق صفحه های تلویزیونی که مستظهر به ماهواره های فضایی و غیرفضایی هستند، دیده اند که معمولا آن طرف مرزهای ما مکان ها و سالن هایی وجود دارد که علاقه مندان و شیفتگان «مد» به تماشای انواع و اقسام مدهای جدید با فیگورهای آن چنانی می نشینند و هرکه هر «مدی» دارد آن جا به جمع تقدیم می کند و تماشاکنندگان نیز هریک به فراخور حال خویش بهره لازم را می برند، و «مد» و «مدلی» را که دوست دارند انتخاب می کنند، تا مرحله بعد که نمایش دیگری آغاز شود و ... می گویند سال های سال است که این قطار سریع السیر مد همچنان شتابناک بر ریل بی تابی می تازد و عده ای را به دنبال خود یدک می کشد، اما هرچه هست بالاخره این کورس و نمایش در مکان های مشخص و با حضور افرادی که نشستن و بهره جستن از این نوع نمایش ها را انتخاب کرده اند ، برگزار می شود.
اما گویی به خاطر مشغول شدن بیش از حد برخی آقایان و حضرات مسئول در کشور و نگاه روبنایی به مسائل فرهنگی ،امروز بسیاری از کوچه ها و خیابان های برخی از شهرهای کشور به سالن نمایش مد و مدپراکنی تبدیل شده است.
القصه ماجرای آب رفت مانتوها از طول و عرض و ارتفاع گویی تمامی ندارد.
مانتوها از روی کفش به ساق پا از آن جا به محدوده زانوها و بالاتر و بالاتر و خلاصه تا امروز که به حدود منطقه کمر برخی مخدرات عقب نشینی کرده، که دیگر به این ها مانتو گفته نمی شود و قصه، قصه کت های مخصوص است که خود ماجراها دارد، حالا البته با توجه به اقدامات و برنامه های غنی فرهنگی و پاسخ های علمی به پرسش های مطرح و غلبه سیاست زدگی بر اذهان برخی مسئولان و به خواب زدگی عده ای دیگر و سرعت مافوق صوت مدزدگی شاید تا برچیده شدن پیش و پس و هر دو آستین این کت ها نیز فاصله چندانی نداشته باشیم!
تازه همین روزها دیگر مانتوی کوتاه و کت و امثال آن موجبات دلزدگی برخی را ایجاد کرده است و پوشیدن مانتو های آستین کوتاه و بیآستین ،پیراهن های مردانه و تی شرت ها را جایگزین کرده اند.
القصه، اما اگر قرار نیست برای این وضعیت چاره ای اندیشیده شود و یا اساسا این ها مسئله و معضل و ناهنجاری برای عده ای محسوب نمی شود که قرار باشد برای آن چاره اندیشی شود! آیا از ترویج آن هم نباید پیشگیری کرد؟
آیا سیمای جمهوری اسلامی با مجوزهای خاص یا مطالعه و آسیب شناسی درباره این مسائل، در برخی برنامه ها و سریال های تلویزیونی چهره های بزک کرده با پوشش ها و رفتارهای نه چندان مناسب را به نمایش می گذارد؟
آیا برخی کارمندان بعضی دوایر حتی دولتی با مجوز خاص با لباس نامناسب و صورت های نصفه نیمه نقاشی شده سر کار خود حاضر می شوند؟
خوب بگذریم، قصه پوشش اسلامی که خیلی وقت است برای عده ای فراموش شده، اما انتظار این بود که لااقل با توجه به دیرینه فرهنگی و ارزشی که در فرهنگ ایرانی برای پوشش مناسب وجود دارد لااقل آن عده که چندان میانه ای با آموزه های دینی و حجاب اسلامی ندارند و یا به دلایلی شناخت لازم از این مقوله را ندارند، به اتکای ارزش های ملی، لباس و هنجاری متناسب با شان ملی و ایرانی خود برگزینند، ولی واقعیت ها و نشانه های موجود در جامعه از چیزهای دیگر حکایت می کند! و اساسا از قرار معلوم قصه، قصه دیگری است!
اما سر و صدای بحث «لباس ملی» و متن و حواشی این مسئله نیز مدتی است که به فراموشی سپرده شده هم از سوی طراحان، هم از سوی نمایندگان مجلس و هم از سوی بخش فرهنگی دولت که این نیز ماجراها دارد!
القصه چشم و ذهن مبارک خوانندگان را خسته نکنیم . قصه کوتاه و ختم کنیم به این نکته که ظریفی می گفت: عزیزجان گذشت آن زمان که بر دیوارها این جمله علامه شهید مطهری را می نوشتند: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد.
عزیز پنجاه و هفتی من امروز برخی خیابان های شهرهای ما جولانگاه مانکن های مانتو جهنده، با صورت های هم چون بوم نقاشی بزک کرده است، کار به جایی رسیده که این ها شده اند طلبکاران جامعه و دیگران شده اند بدهکار، مگر می شود خدای ناکرده به این ها گفت بالای چشم شما ابرویی هم وجود دارد، تازه می گویند در برخی جاها کارهای اداری این جور آدم ها زودتر راه می افتد. کجایی عزیز من برخی حتی می گویند این ها «های کلاس» اند و در کلاس A جا می گیرند، خلاصه می گفت این گونه حرف ها امروز مشتری چندانی ندارد، آن ظریف ادامه می داد، فقط خیال ما را راحت کنند و بگویند اگر قرار است همین گونه کم کم و زیاد و زیاد به سمت حذف حجاب و بی تفاوتی چنین آشکار درباره این مسئله و چیزهایی مانند آن که برای خیل کثیری از مردم هنوز که هنوز است بسیار اهمیت دارد حرکت کنند، لااقل یک جوری این قصه را یواشکی اعلام کنند، تا خیال عده ای هنجار شکن حسابی از این که هست تخت تر شود!

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضويت در گروه روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2009  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

18 مهر / 10 اکتبر / 21 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
 18 مهر هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
استقرار نظامي انگلستان در ايران طبق قرارداد سن پترزبورگ، و دنباله اين سياست

در اين روز در سال 1290هجري خورشيدي (10 اكتبر 1911) در تهران خبري انتشار يافته بود به اين مضمون كه در اجراي پيمان نامه سال 1907 انگلستان و روسيه مبني بر تقسيم وطن ما، اصطلاحا به دو منطقه نفوذ، دولت انگلستان در بوشهر و سپس مناطقي پيرامون مناطق نفتخيز (خوزستان) نيروي نظامي مستقر خواهد كرد.
     اين نيرو كه هند را با كشتي ترك كرده بود 12 روز بعد بوشهر را عملا اشغال نظامي كرد و در آنجا باقي ماند و بعدا به همين ترتيب شهر آبادان و ... تحت كنترل نظامي انگلستان در آمدند. انگلستان هيچگاه از نقاط حساس و نفتدار خاور ميانه چشم برنگرفته است و استقرار آن در منطقه بصره از 2003 به همين دليل بوده است كه به اصرار، از آمريكا خواست كه تمشيت امنيت در جنوب عراق را به نيروهاي انگليسي بسپارد. همكاري لندن با دولت واشنگتن از نخستين روز عمليات نظامي افغانستان در اكتبر 2001 نيز به همين دليل بوده است. همين دولت لندن بود كه در اكتبر 2008 (ماه جاري) دشواري پيروزي نظامي در افغانستان را مطرح ساخت كه دولت آمريكا بعدا به تكرار آن پرداخته است و اصحاب نظر مي گويند كه «ناتو» را درافغانستان سياست دگر آمده و احتمالا مي خواهد از اينجا (افغانستان) به كشورهاي همسايه آن در شمال و غرب فشار وارد سازد و اين فشار درحقيقت ايستادگي در برابر روسيه است كه كمر به اخراج غرب از اطراف خود بسته است.

 

مورگان شوستر: بدون گرفتن ماليات، هيچ مسئله اي در ايران حل نمي شود - فرار ايرانيان از پرداخت ماليات، مشكل بزرگ دولت ايران

مورگان شوستر

دهم اكتبر 1911 «مورگان شوستر» آمريكايي كه خزانه دار كل ايران بود در پي اعلام اين حقيقت كه تا مسئله «ماليات گيري دقيق و در سر موعد مقرر» در ايران حل نشود و در اين مورد سختگيري و دقت لازم بعمل نيايد هيچيك از مشكلات اين كشور برطرف نخواهد شد دستور داد كه اموال شعاع السلطنه تا تسويه بدهي مالياتي اش توقيف شود. در پي اين اقدام، دولت روسيه كه طبق پيمان تقسيم ايران (قرارداد آگوست 1907 سن پترزبورگ)، در وطن ما قزاق مستقر ساخته بود براي جلوگيري از اجراي تصميم شوستر، به بهانه متوسل شد و در اطراف املاك شعاع السلطنه نيروي نظامي مستقر ساخت!. در آن زمان دولت آمريکا بي طرف بود و در مسائل بين المللي دخالت نداشت و لذا؛ استخدام مستشار ماليه از آن کشور براي ايران، از نظر انگلستان و روسيه بلامانع بود.
     شوستر بعدا در بازگشت به آمريكا كتابي در زمينه خاطرات خود در طول اقامت در ايران نوشت و ضمن آن مسائل وقت ايران را برشمرد كه در صدر آنها، فرار ايرانيان از پرداخت ماليات به دولت و به اين لحاظ، تضعيف دولت بود كه بايد از تماميت ارضي كشور، حاكميت خود، دارايي و جان و امنيت و حيثيت اتباع حفاظت كند. شوستر نوشته است كه فرار ايرانيان از پرداخت ماليات، براي آنان بصورت يك عادت درآمده است و مجبورساختنشان به ترك اين عادت آسان نخواهد بود.
    پس از شوستر ساير مستشاران خارجي امور امور مالي ايران هم همين نظر اراز كرده بودند. ميلسپو مستشار ديگر، سه دهه بعد از شوستر گفته بود كه ايرانيان به دادن ماليات عادت نكرده اند، حال آن كه ثروت خود را بايد مرهون وجود دولت، امنيت و فرصت هاي برقرار شده توسط دولت بدانند و سهم خود را بپردازند.
    97 سال بعد در نهم اكتبر، رئيس جمهور ايران در يادداشتي خطاب به وزير دارايي كابينه خود اجراي قانون مصوب «ماليات بر ارزش افزوده» را تا زمان تهيه و ابلاغ دستور عمل هاي لازم و تمهيد شرايط مناسب، عملا به حالت تعليق درآورد. قبلا از اين قانون به عنوان يك ضابطه انقلابي در تنظيم درآمد دولت نام برده شده بود. دريافت همين نوع ماليات دولتهاي صنعتي و بويژه دولت ايالات متحده آمريكا را قدرتمند ساخته است. اين دولت درآمدي جز دريافت ماليات ندارد، آن هم بدون مامور وصول!.
    راديو دولتي انگلستان (بي بي سي) در بولتن آنلاين مورخ دهم اكتبر 2008 خود مدعي شده است كه اعتراض بازاريان ايران موجب تعليق اجراي اين قانون شده است.

 

Mobin_s2004@yahoo.com
 10 اکتبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
تابلوي تصوير الفباي کره اي ها

کشور کره طبق ساعت خود (وقت خاور دور) دهم اکتبر سال 1446 ميلادي بکار بردن الفباي ويژه خود را که کار طرح ريزي آن پايان يافته بود آغاز کرد، زيرا الفباي چيني براي اداي همه صداها در زبان کره اي کافي نبود. اين اقدام به تصميم «سجونيSejony » پادشاه اين کشور از دودمان چوسون Choson انجام گرفته بود که خود شخصا به تکميل آن کمک کرده بود . اين دودمان از 1393 تا اوايل قرن 20 ، با اين که چين در بيشتر زمان بر کره مسلط بود ، در اين کشور سلطنت داشتند . الفباي کره (هان گول Han - Gul ) الفبايي بسيار کامل توصيف شده است.
تصوير تابلوي حاوي الفباي کره اي ها در زير آمده است.

 

... و به اين سان انگلستان سرزمين هاي دور دست را مي بلعيد

جهانگيرشاه

دهم اكتبر سال 1615 ميلادي «توماس رو» نماينده پارلمان انگلستان كه ازجانب جيمز پادشاه وقت آن كشور مامور مذاكره با جهانگير شاه گوركاني امپراتور هند شده بود در پايان سفر دريايي شش ماهه خود پاي بر خاك هند گذاشت. وي در عين حال ماموريت داشت كه اطلاعاتي جامع از اوضاع سياسي، نظامي، اجتماعي و اقتصادي هند و ميزان هوش و ذكاوت و توان تصميم گيري (اراده) جهانگير شاه و وليعهد او به دست آورد. انگليسي ها در آن زمان براي سلطه بر سرزمين هاي ديگر از ابزاري به نام « كمپاني ... » استفاده مي كردند و اين كمپاني هاي در ظاهر خصوصي از قبيل كمپاني ويرجينيا ، كمپاني هند شرقي و ...بايد جاي پاي خود را در سرزمين مورد نظر محكم مي كردند و سپس دولت، كمپاني را با تراشيدن بهانه اي مصادره مي كرد و راسا به استعمار و بالا كشيدن آن سرزمين دست مي زد. بايد دانست كه انگليسي ها هشت سال پيش از ورود «رو» به هند، در آمريكاي شمالي در منطقه اي كه به نام ملكه باكره آنان «ويرجينيا» نامگذاري شده است مستقر شده بودند كه اينك ايالات متحده آمريكاست.

 

تصرف پراگ به دست ساکسوني ها

دهم اكتبر سال 1630 ساكسون هاي آلمان شهر پراگ را تصرف كردند. اين ساكسون ها عمدتا در ايالت ساكسوني به پايتختي «درسدنresden» زندگي مي كنند. در عهد باستان، محل سكونت آنان (پس از مهاجرت از اورازيا) شمالغربي آلمان و گوشه اي از هلند بود كه بعدا دسته اي از آنان هم به انگلستان رفتند و مقيم اين جزاير شدند. گفته شده است كه ساكسون ها (ساك سكاSakska) از تبار سكاهايي هستند كه دسته اي از آنان هم به سيستان (عمدتا جنوب افغانستان امروز) مهاجرت كردند و سيستان در قديم سكستان به تلفظ درمي آمد. ساكسون ها نيز بمانند ساير آلماني ها، آريايي هستند.

 

اندرز تاريخي و هميشه تازه هو شي مين در روزي که استعمار فرانسه بر ويتنام پايان يافت

دهم اكتبر سال 1954«هوشي مين» رهبر جبهه واحد استقلال طلبان، ملي گرايان و كمونيستهاي ويتنام همزمان با پايين كشيده شدن پرچم فرانسه پس از 70سال در شهر هانوي، بدون كوچكترين تشريفاتي و اين كه اجازه دهد از او استقبال شود وارد اين شهر شد و ضمن نطقي از مردم خواست كه ضمن ادامه مبارزه، سازندگي را هم فراموش نكنند و تنها توليدات ويتنام است كه مي تواند پشتوانه مبارزات باشد. وي گفت كه دولتهاي بزرگ به منظور حفظ برتري خود نمي خواهند كشورهاي ديگر از نظر اقتصاد داخلي خودكفا و نيز داراي سلاحهاي پيشرفته باشند و ويتنامي ها بايد اين دو نكته را از نظر دور ندارند. كشور خودكفا در امور اقتصادي و دفاع براي خود يك قدرت است و كسي در صدد در آويختن با يك قدرت بر نمي ايد و بر اين دو مورد بايد ابزار هاي بالا بردن سطح آگاهي ها را اضافه كنيم كه عبارتند از نشر كتاب، رسانه ها و مدارس كه گردانندگان اين سه ابزار گرانبها، آموزگاران جامعه بشمار مي آيند كه بايد تشويق شوند، دلگرم باشند و رعايت احوال آنان لازم است. انسان آگاه را نمي توان اسثتمار كرد و تحت ستم قرارداد و به او زور گفت.
     احتمالا همين اظهارات هوشي مين، ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري وقت امريكا را برانگيخت كه به دولت ويتنام جنوبي كمك برساند و نخستين كمك نقدي آمريكا 22 اكتبر سال 1954 (ده روز بعد) به دولت سايگون (ويتنام جنوبي) داده شد و متعاقب آن كمك نظامي و اعزام مستشار و سرانجام، جنگ، جنگي كه آمريكا همانند فرانسه در آن موفق نبود و ....
    ويتنام امروز، در پرتو همين اندرزها به يك كشور نيرومند از لحاظ حاكميت ملي و اقتصاد تبديل شده است و بازارهاي آمريكا و اروپا پر از پوشاك ويتنامي است كه اخيرا عنوان بهترين توليد كننده پوشاك صادراتي در جهان را به دست آورده است. بهترين پوشاك در فروشگاههاي آمريكا ساخت ويتنام است.

 

سالروز استقلال فيجي

دهم اكتبر سال 1970 كشور فيجي واقع در اقيانوس آرام استقلال خود را به دست آورد. اين مجمع الجزاير بيش از يك قرن از مستملكات انگلستان بود!. در طول استعمار، انگليسي ها بيش از نفوس بومي، مهاجر هندي به آن كشور فرستادند و مشكلات سياسي فعلي فيجي به همين دليل است.

 

معماي همزماني هاي زلزله ها و سيلها

در پي زلزله نهم اکتبر 2005 آسياي جنوبي،ساکنان ساختمانهاي نيمه ويران جرات ورود به خانه هاي خود را ندارند و در اطراف ساختمانها جمع شده اند

در پي وقوع زلزله نهم اكتبر 2005 در آسياي جنوبي كه يك منطقه وسيع به عرض 1100 كيلومتر را لرزانيد و دهها هزار تن را بي جان ساخت و همزمان با آن، توفان و سيل در آمريكاي مركزي صدها تن را نابود کرد، زمين شناسان و كارشناسان تغييرات آب و هوا به مطالعه درباره اين همزماني و مناطق و زمان و مكان رويدادهاي مشابه ديگر پرداخته و گفته بودند نهم اكتبر سال 1986 ( 19 سال پيشتر و در همان روزي كه زلزله آسياي جنوبي روي داد) در آمريكاي مركزي زمين لرزه اي به همين شدت (6/7 ريشتر) به وقوع پيوست كه تنها در كشور السالوادور 1500 را كشت، و درست در همين روز در سال 1780 يك توفان دريايي در كارائيب 30 هزار نفر را بي جان ساخت و باز در همين روز در سال 1737 يك زلزله شهر كلكته را در هند ويران ساخت و 300 هزار نفر را كشت. اين كارشناسان مي گويند كه بايد ديد كه ارتباط دو منطقه و اين همزمان بودن ها به چه دليل است.

برخي ديگر از رويدادهاي 10 اكتبر

  • 1575:   جنگ مذهبي فرانسويان، به شكست پروتستانها انجاميد و «دوك دو گيز» حكمران كاتوليك ها برنده شد.

  • 1780:   يک توفات دريايي در منطقه کاراييب نزديک به سي هزار تن را کشت و ويراني بسيار به بار آورد.
        

  • 1868:   كارلوس مانوئلCarlos Manuel Cespedes انقلابي قرن نوزدهم كوبا، در اين روز در اين كشور (مستعمره و مهاجر نشين قديمي اسپانيا) اعلام استقلال كرد ولي استقلال كوبا تا قرن بيستم تحقق نيافت.
        

  • 1933:   در اين روز، نخستين خرابكاري در تاريخ هواپيمايي غير نظامي صورت گرفت و يك هواپيماي مسافربر شركت آمريكايي «يونايتد» كه از شهر كليولند عازم شهر شيكاگو بود بر اثر خرابكاري (سابوتاژ) منفجر شد.

  • 1938:   کار ضميمه شدن منطقه آلماني تبار «سودتنلند» به آلمان تکميل شد كه در تاريخ، يك پيروزي هيتلر خوانده شده است.

  • 1981:   در مراسم تدفين انور سادات نيکسون، فورد و کارتر، سه رئيس جمهور پيشين آمريکا شرکت کرده بودند که پيش از آن سابقه نداشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
     21 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     « ابوحاتم محمّدبن جبّان » مشهور به اِبنِ جَبّان محدّث، فقيه، مورخ و لغت شناس مشهورقرن چهارم هجري وفات يافت.

    21 شوال 354 - « ابوحاتم محمّدبن جبّان » مشهور به اِبنِ جَبّان محدّث، فقيه، مورخ و لغت شناس مشهورقرن چهارم هجري وفات يافت. او مقدمات علوم را درزادگاه خود آموخت. سپس به نيشابور رفت و به ادامه تحصيل پرداخت. ابن جَبّان نزد علما و بزرگان، عالمي مورد وثوق و آگاه به فنون مختلف شناخته مي‎شد و مدتها درسمرقند و نيشابور به تحصيل اشتغال داشت. ابن جبّان ازصاحبنظران علم حديث و رجال بشمارمي‎رفت و دراين زمينه‎ها آراء ويژه‎اي بيان كرده است.

     

    شيخ حسين بن ابراهيم معروف به شيخ آل عصفور ازعلماي اماميه درگذشت.

    21 شوال 1216 - شيخ حسين بن ابراهيم معروف به شيخ آل عصفور ازعلماي اماميه درگذشت. او برادرزاده شيخ يوسف مؤلف حَدائِق بود. شيخ حسين فقيهي توانا، محدثي صاحبنظرو دانشمندي متفكربود. او به سبب استعداد و حافظه قوي خود بعد از مدتي كوتاه دررديف علماي گرانقدر بحرين قرارگرفت و عده‎اي ازفضلا ازمحضروي به مقام اجتهاد رسيدند. ازآثارشيخ آل عصفور«باهِرَةُ العُقول في نَسَبِ الرَّسول» را مي‎توان نام برد.

     

     

     

     

     
      u اطلاعات روزانه
     

    آب و هوا

    تهران

    16
    26

    اهواز

    24
    39

    تبريز

    12
    23

    شيراز

    14
    30

    مشهد

    7
    23

    بندرعباس

    24
    37

    کرمان

    9
    27

    اصفهان

    11
    27

    يزد

    16
    28

    کرمانشاه

    9
    27

    اراک

    12
    24

    رشت

    18
    23

    دبی

    28
    36

     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1463 تومان
    993 تومان
    1600 تومان
    1115 تومان
    264 تومان
    272 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    250000 تومان
    126000 تومان
    64500 تومان
    249000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:

     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:42
    طلوع خورشيد : 06:06
    اذان ظهر : 11:51
    غروب خورشيد : 17:35
    اذان مغرب : 17:55
    نيمه شب شرعي : 23:09
     

     

     

     

     

     

     
      u دانلود مجلات و کتب خارجي


    Professional Woman's
    پائيز 2009

    جديدترين شماره از فصلنامه
    Professional Woman's

    تاريخ انتشار: سپتامبر/اکتبر 2009
    تعداد صفحات مجله: 356
    حجم فایل: 39 مگابايت


    لينک دانلود

    رمز فايل: ندارد

    لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد



     

     

     

     

     

     
      u تازه هاي تکنولوژي


    بازهم ساعت، اینبار با متر خیاطی

     

    ساعت همیشه یکی از سوژه‌های مورد علاقه طراحان و گجت‌سازان بوده. این بار هم طراح گیک، الکساندروس ستاسنوپولوس تصمیم گرفته تا ساعت رو با طرحی مشابه متر خیاطی ترکیب کنه.
    این ساعت هنوز در حد یک طرح است و نمونه کاربردی اون ساخته نشده، اما اگر به شکل دیواری ساخته بشه، احتمالا طرفداران زیادی خواهد داشت. نمونه‌ای که در بالا می بینید، ساعت هفت و شانزده دقیقه جمعه رو نشون می‌ده.
    منبع

    دوشيزه Murata آپگريد شد

    با دوشيزه، Murata آشنا شويد. نام تجاری این ربات Seiko-chan است که تيمی از طراحان ژاپنی، قصد دارند وی را در نمایشگاه CEATEC 2009 ژاپن که در ماه اکتبر برگزار می شود معرفی کنند.
    این ربات قادر است بر روی يک چرخ، با سرعت 15 سانتیمتر در ثانیه حرکت کند. این مقدار، سه برابر سرعت دوشیزه موراتای سال 2008 است. در ساخت این ربات از سنسور هایی استفاده شده، که به تعادل ربات درحال حرکت کمک می کند.
    یک دوربين بسیار کوچک نیز بر روی سر این ربات تعبیه شده، تا مسير یابی خود را از طریق دنبال کردن يک شعاع نوری بسیار باريک انجام دهد. سرپرست تيم، از تلاش 6 ماهه و هزينه چندین ميليون ینی برای ساخت اين ربات سخن می گويد.
    منبع
     

     

     

     

     

     
      u طنز روزانه


    عاشقانه‌های یك شاعر پیشۀ سمج

    فاضل تركمن

    «حتی نوك قله!»
    یا یك دل تكه‌پاره من می‌آیم
    هر جا بروی، دوباره من می‌آیم
    دریا و زمین و آسمان... هر جا شد
    حتی نوك قله؟! آره! من می‌آیم

    «مانند ته خیار، شور و تلخی!»
    از گرمی آغوش تنم دور مشو!
    تلخی مكن و برای من شور مشو!
    وقتی كه من انقدر تو را می‌خواهم
    یك ذره فقط مرا ببین! كور مشو!

    «بعضیا كالشو دوس دارن!»
    گفتی كه: «برو! برو! نیا دنبالم
    بیهوده نگو از لب و خط و خالم»
    گفتی كه:‌«هنوز بچه‌ام!» خب، باشی...
    من عاشق میو‌ه‌های خیلی كالم!
     
    «چیز قشنگ بد عنق!»
    از جیغ بنفش اگرچه لبریزی تو!
    یك عالمه بیشتر ولی چیزی تو!
    ای چیز قشنگ بد عنق! باوركن؛
    قلب منو مثل چیز می‌ریزی تو!
     
    «زنبور حسود!» 
    با هرچه قشنگ است در آمیخته‌ای
    انگار مرا به دارت آویخته‌ای
    زنبور عسل حسودیش خواهد شد،
    در كاسۀ چشمانت عسل ریخته‌ای!
     
    «غلام‌الشعرا!» 
    باید همۀ جهان به نامت باشد
    شیرینی زندگی به كامت باشد
    باید كه شما اجازه صادر بكنی،
    یك شاعر بی‌نوا غلامت باشد!
     
    «من آدم بشو نیستم؛ داداش!»
    فرمود خدا: «روتو پسر جان!‌ كم كن!
    یك خورده به سمت ما خودت را خم كن!»
    گفتم: «به خدا نمی شود بی او بود،
    این شاعر عاشقو شما آدم كن!»
     

     

     

     

     

     
      u تکنيکهاي موفقيت


    چگونه رویاهایمان را به واقعیت
    نزدیک کنیم ...

     

    بسیاری از مردم راجع به رویاهای‌شان، بی‌تفاوت هستند. اگر شما می‌خواهید که به رویاهای‌تان دست یابید، در اینجا روش کوتاه و جامعی جهت دست‌یابی به آن مطرح می‌شود.
    اهداف، رویاها و خواسته‌های‌تان را بنویسید. اجازه ندهید که هیچ چیزی تصورتان شما را محدود نماید. فقط تمام رویاهای‌تان را صرف نظر از این که واقعی هستند یا نه، بنویسید.
    موارد را با گذاشتن حروفی مانند A ،B یا C بر اساس اهمیت رویاهای‌تان معین کنید. برای مثال؛ A واقعا" برای شما مهم است. B مطلوب شما است اما خیلی واجب نیست تا شما را خوشحال کند. C خیلی اهمیت ندارد.
    مواردی را که به عنوان A معین کرده‌اید، آن‌ها را با شماره‌های ۱، ۲ یا ۳ الویت‌بندی کنید.
    از آن‌هایی که با شماره‌ی ۱ معین کرده‌اید یا خیلی برای‌تان مهم هستند، ۳ مورد را برگزینید.
    بنویسید که چرا این ۳ مورد را انتخاب کرده‌اید و در مورد این که به آن‌ها دست می‌یابید یا نه، اصلا " نگران نباشید. تنها با خودتان صادق باشید که چرا این ۳ مورد را می‌خواهید که به دست آورید.
    کنار این ۳ مورد تاریخی را یادداشت کنید. این تاریخ باید بین ۱ تا ۵ سال آتی باشد.
    فورا" شروع کنید بر روی این ۳ مورد کار کنید و آن‌ها را به عنوان الویت‌های زندگی‌تان قرار دهید.
    نکات اصلی این روش این است که:
    ۱) مطمئن می‌شوید که چه مواردی واقعا" برای‌تان مهم است.
    ۲) متوجه می‌شوید که چرا چنین مواردی از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است.
    ۳) وقتی به آن هدف دست یافتید، تاریخ به دست آوردن آن را در کنارش بنویسید، احساس‌تان را از به دست آوردن آن و فعالیت‌هایی را که برای رسیدن به آن انجام داده‌اید را لیست کنید.
    ۴) نگران نباشید که چه‌قدر به دست آوردن این اهداف ممکن است سخت باشد. اگر سخت نبودند که ارزش به دست آوردن، نداشتند.
    این روش مانند دیگر روش‌ها، روش سختی نیست. شروع کنید و ببینید که رویاهای‌تان به واقعیت می‌رسند.
     

     

     

     

     

     
      u خانه و خانه داري


    چگونه اتاق نشیمن قدیمی خود را دگرگون کنیم؟

    تنها با تغییر مکان اثاثیه خانه احساس جدیدی نسبت به خانه پیدا کنید بدون اینکه پولی خرج شود . آیا اتاقتان به نظر کهنه می آید؟ گاهی وقتها راه حلش تنها تغییر منظره آنجاست. شاید تنها با تغییر مکان اثاثیه خانه مثلا بردن مبل به زیر پنجره یا جابجایی دو صندلی که همیشه آن گوشه اتاق بودند، احساس جدیدی نسبت به خانه پیدا کنید بدون اینکه پولی خرج شود. در اینجا نکات ساده ای را که می تواند اتاق نشیمن را کمی هیجان انگیز تر کند، با هم مرور می کنیم.

    ۱) آیا از تماشای اثر هنری قدیمی کنار همان میز و صندلی همیشگی خسته شده اید؟ جابجایش کنید! آیا آن تابلو ۶ سال است که کنار مبل است؟ آن را روی دیوار دیگری آویزان کنید. یک صندلی یا نیمکت کوچک از اتاق دیگر به این اتاق بیاورید. در عرض چند دقیقه می توانید شکل جدیدی به اتاق بدهید.

    ۲) دیوار مرکزی اتاق: برای مثال دیواری که تلویزیون جلوی آن است را کاغذ دیواری کنید و قیمت چندان زیادی نخواهد داشت، سپس خواهید دید چقدر علاقه بیشتری به ان قسمت دارید. اگر کاغذ دیواری نمی خواهید، مثلاً یک خط رنگی افقی به روی دیوار بکشید. با استفاده از قلم مو و یک چوب بلند و مداد می توانید یک خط افقی به ضخامت ۸ تا ۱۰ اینچ روی دیوار بکشید تا فضای جدیدی ایجاد کند.

    ۳) سقف را فراموش نکنید، برای سقف می توانید از قالب های آماده معماری استفاده کنید و با استفاده از چسب و میخ آن را به سقف متصل کنید و به رنگ دلخواهتان درآورید. این قالبها قیمت زیادی ندارند ولی تنوع زیادی به سقف می بخشند.

    ۴) اجزای الکترونیکی: آیا اطراف تلویزیون شما مثل یک مرکز کنترل است؟ یعنی تبدیل به یک مرکز بازی پر از سیم و جعبه پریز و کابل شده است؟ این شکل مناسبی برای اتاق نشیمن است. از جعبه های الکترونیکی که کار چندین کابل و پریز را با هم انجام می دهد استفاده کنید تا از تعداد سیم ها و درهم و برهمی اطراف تلویزیون یا حتی رایانه شما کاسته شود و شکل منظمی به خود بگیرد.

    ۵) یکی از قسمتهای مهم اتاق نشیمن مبل است، اگر مبلتان شکل کهنه ای به خود گرفته و به نظر تکراری می آید، روکش جدید و نرم زیبایی تهیه کنید و به سلیقه خودتان روی مبل بکشید. چند کوسن و بالش کوچک نیز تهیه کرده و روی مبل بچینید، انگار یک دست مبل جدید برای اتاقتان خریداری کرده اید!

    ۶) آیا از آن آباژورهای قدیمی که کلاهکش شکل زنگ است در اتاق نشیمن دارید؟ تنها با هزینه کمی می توان کلاهک آباژور را تغییر داد و شکل جدیدی خریداری کرد و سپس با اضافه کردن یه نوار ابریشمی زیبا شکل جدیدی به آباژور قدیمی بخشید.

    ۷) اضافه کردن یک قطعه قدیمی جدید!! شاید این عبارت عجیب به نظر برسد، اما شما می توانید با اضافه کردن یک آینه کوچک با قابی که نگارگری قدیمی دارد، همراه با میز کوچکی در زیرش و برای مثال یک صندلی عثمانی، جلوه ویژه ای به اتاق خود بدهید. همینطور استفاده از قطعات کوچک تزیینی که چوبی اند یا طرح چوب دارند، برای ایجاد یک حس تازه در اتاق نشیمن، بسیار مناسبند.

     

     

     

     

     
      u آرايشي و زيبايي


    روش صحیح استفاده از اتوی موی سر

    برخلاف سال ها پیش که موهای فر مد بود، چند سالی است که هر چقدر موهای صاف تر و یک دست تری داشته باشید، برای رفتن به یک مهمانی زنانه مشکل کمتری دارید. ولی بسیاری از محصولات جدید، کار خانم هایی را که موهای فر و مجعد دارند، راحت کرده است.
    دو نمونه از محصولاتی که می توان با آن ها در خانه موهایی صاف را برای خود فراهم کرد:
    اتوی مو و سشوار است. اگر شما هم از گروه خانم هایی هستید که هر روز اتوی مو دست تان است، یک لحظه صبر کنید، دست نگه دارید و توصیه های مهم را درباره ی استفاده ی صحیح از اتوی مو بخوانید.

    ۱- موهای تمیز را اتو کنید:
    بهتر است هنگامی که موهایتان را به تازگی شسته‌اید و تمیز کرده‌اید، از اتوی مو برای حالت دادن و صاف کردن موهایتان استفاده کنید. وقتی موهایتان چرب است و چند روزی است حمام نرفته‌اید، اگر از اتوی مو استفاده کنید، این چربی‌ها و آلودگی با حرارت اتو به خورد موهایتان می‌روند و موهایتان آسیب می‌بینند.

    ۲- سشوار بکشید:
    پس از صاف و یک دست کردن موهایتان با اتوی مو، روی آن ها سشوار بکشید. ولی به جای استفاده از باد داغ سشوار، از باد سرد آن استفاده کنید. این کار موهای شما را براق‌تر می‌کند و در عین حال چون از باد گرم سشوار استفاده نکرده‌اید، باز هم به نفع سلامت موهایتان کار کرده‌اید.

    ۳- پیش از‌ آن شانه کنید:
    برای این که حرارت اتوی مو کمتر روی موهایتان باقی بماند، پیش از اتو کردن موهایتان، آن ها را شانه کنید. حتما قبول دارید که اتو کردن و صاف کردن موهای شانه شده بسیار راحت‌تر از موهای نامرتب و درهم است. شما در این صورت می‌توانید دفعات کمتری اتوی مو را روی موهایتان بکشید.

    ۴- شب بهتر از صبح:
    بهتر است شب به حمام بروید و موهایتان را بشویید و تمیز کنید و سپس آنها را با اتو صاف کنید و به رختخواب بروید، چون این کار موجب می‌شود صبح موهای مرتب تر و زیباتری داشته باشید. اگر با موهای خیس و نامرتب بخوابید، صبح روز بعد باید مدت بیشتری را برای صاف کردن موهایتان با اتوی مو صرف کنید و به طور مسلم، موهایتان حرارت بیشتری خواهند دید.

    ۵- از ژل استفاده کنید:
    برای این که موهایتان بهتر حالت بگیرند، هر بخشی از آن را که می‌خواهید اتو بکشید، ژل بزنید، این کار موجب می‌شود موهایتان بهتر حالت بگیرند و زیبا و براق نیز به نظر بیایند.


    ¿روش صحیح استفاده از اتوی مو
    اگر شما از این روش‌ برای اتو کردن موهایتان استفاده کنید، علاوه بر این که موهایی صاف و براق خواهید داشت، موهایتان سالم نیز می‌مانند:
    ۱- پس از شستن موهایتان و خارج شدن از حمام، موهایتان را با حوله‌ای خوب خشک کنید.
    ۲- سپس با یک شانه و با کمک دستان‌تان موهایتان را شانه کنید و آن ها را صاف کرده و یا به صورت حلقه‌‌حلقه شکل دهید.
    ۳- از اتوی مو برای صاف کردن موهایتان استفاده کنید. فراموش نکنید شما نباید بیش از پنج دقیقه اتوی مو را روی موهایتان نگه دارید.
     

     

     

     

     

     
      u مد و لباس


    چه گوشواره‌ای برای ما مناسب است؟

    گوشواره‌ یکی از اکسسوری‌های مهم است که بسیاری از خانم‌ها علاقه ویژه‌ای به آن دارند. ما اکثرا فکر می‌کنیم در انتخاب جواهر فقط مدل آن مهم است و چیزی را که در نگاه اول خوشمان بیاید می‌خریم و می پوشیم غافل از اینکه یک انتخاب غلط می‌تواند چهره و ظاهر ما را نامتناسب نشان دهد.
    در مرود گوشواره شکل و ترکیب صورت، اندازه گردن و وجود چین های روی گردن که بر اثر سن یا افزایش وزن وجود دارد بسیار مهم است. ما در اینجا نکات مهم را در انتخاب گوشواره برایتان شرح می‌دهیم:

    1- اگر صورتی کشیده دارید می‌توانید از گوشواره‌های چلچراغی و حلقه‌های بزرگی که آویز دارند استفاده کنند همچنین گوشواره های دکمه‌ای یا میخی را نیز می‌توانید بپوشید.

    2- گوشواره های گرد و آویز صورت را چاق‌تر و چین‌های روی گردن را بیشتر نشان می‌دهند پس اگر صورتی گرد و چاق دارید از مدل‌های بزرگ و گرد بپرهیزید.

    3- اگر صورتی گرد با چین‌ها و غبغب آویزان دارید از مدل‌های گوشواره دگمه‌ای یا حلقه‌ای کوچک دوری کنید.

    4- اگر گردن کوتاهی دارید از مدل‌ گوشواره‌های آویز بلند هرگز انتخاب نکنید چون گردن شما را کوتاهتر نشان می‌دهد.

    5- گوشواره های حلقه‌ای ساده به اندازه متوسط برای هر شخص مناسب است.

    6- اگر می‌خواهید در موقعیتی جدی و تخصصی باشید هرگز گوشواره‌های بزرگ و شلوغ را بر گوشتان آویزان نکنید. بهتر است به جای گوشواره، از گردنبند، دستبند یا سنجاق سینه کمک بگیرید.
     

     

     

     

     

     
      u تغذيه، سلامتي و تناسب اندام


    دلایل پایین بودن فشارخون

    وضعیت هایی که حجم خون را کم می کند، بازده قلبی (میزان خونی که توسط قلب پمپاژ می شود) را کاهش می دهند و برخی داروها، ازجمله دلایل اصلی پایین بودن فشارخون هستند.

    · کم آب شدن بدن در میان بیماران با حالت تهوع و استفراغ و اسهال طولانی مدت متداول است. میزان قابل توجهی آب در مواقع اسهال و استفراغ از بین می رود، مخصوصاً اگر بیمار برای جایگزین کردن آب از دست رفته، به میزان کافی از مایعات استفاده نکند.

    سایر علل کم آب شدن بدن عبارتند از: ورزش، عرق کردن، تب، و خستگی ناشی از گرما. افراد مبتلا به کم آبی خفیف فقط دچار تشنگی و خشکی دهان می شوند. کم آبی متوسط تا شدید ممکن است موجب فشارخون بسیار پایین شود (که با سرگیجه یا ضعف هنگام بلند شدن از جا همراه است). کم آبی شدید نیز ممکن است منجر به شوک، نارسایی کلیه، پریشانی، اسیدوز (وجود اسید زیاد در خون)، کما، و حتی مرگ شود.

    · خونریزی متوسط تا شدید می تواند به سرعت خون فرد را تخلیه کرده و منجر به فشارخون پایین شود. خونریزی می تواند ناشی از زخم، مشکلات جراحی، یا ناهنجاری های معدی روده ای مثل زخم، تومر یا دیورتیکولوز باشد. گاهاً خونریزی می تواند بسیار شدید و سریع باشد (مثلاً خونریزی ناشی از پاره شدن عروق) که سریعاً موجب شوک و مرگ می شود.

    · التهاب جدی اندام های درون بدن مثل پانکره آتیت (التهاب لوزالمعده) نیز می تواند منجر به فشارخون پایین شود. در پانکره آتیت شدید، مایعات رگ های خونی را برای وارد شدن به بافت های ملتهب دور لوزالمعده و همچنین حفره شکمی ترک می کنند و حجم خون پایین می آید.


    »علل فشارخون ناشی از بیماری های قلبی

    · ضعیف شدن عضلات قلبی می تواند منجر به نارسایی قلب شده و میزان خون پمپاژ شدن توسط آن را کاهش دهد. یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن عضلات قلب، مرگ تعداد زیادی از عضلات قلب به خاطر یک حمله قلبی شدید یا تکرار حملات قلبی خفیف است. سایر دلایل ضعیف شدن عضلات قلبی عبارتند از داروهایی که برای قلب سمی باشند، عفونت های عضلات قلب توسط ویروس ها و بیماری های دریچه های قلبی مثل تنگی آئورت.

    · پریکاردیت التهاب پریکارد یا آبشامه قلب است (کیسه ای که اطراف قلب را فراگرفته است). پریکاردیت می تواند باعث شود که مایعات درون پریکارد جمع شوند و قلب فشرده شود و توانایی آنرا برای پمپاژ خون کاهش دهد.

    · انسداد خون ریوی وضعیتی است که در آن یک لخته خون در رگ قطع شده و به سمت قلب حرکت می کند و در آخر به ریه ها می رسد. یک لخته بزرگ خون می تواند جریان خون را از ریه ها به سمت بطن چپ مسدود کرده و به طور جدی خونی که برای پمپاژ به سمت قلب برمی گردد را کاهش دهد. انسداد خون ریوی یک وضعیت اورژانسی بسیار خطرناک به حساب می آید.

    · کندی ضربان قلب می تواند مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب را کاهش دهد. ضربان قلب زمان استراحت برای افراد بزرگسال بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه می باشد. کندی ضربان قلب (یعنی ضربان قلب استراحت کمتر از 60) همیشه منجر به فشارخون پایین نمی شود. درواقع، برخی از ورزشکاران حرفه ای می تواند ضربان قلب استراحتی بین 40 تا 50 ضربه در دقیقه داشته باشند بدون اینکه علامتی مشاهده کنند. اما در بسیاری از بیماران کندی ضربان قلب می تواند منجر به پایین آمدن فشارخون، سرگیجه و حتی غش شود.


    برخی از دلایل کندی ضربان قلب عبارتند از:
    1) سندرم سینوس بیمار، 2) انسداد قلبی، و 3) مسمومیت دارویی. بسیاری از این مشکلات در افراد سالخورده اتفاق می افتد.

    1. سندرم سینوس بیمار: زمانی اتفاق می افتد که سیستم الکتریکی بیمار قلب نتواند پیام ها را با سرعت کافی برای حفط ضربان قلب عادی تولید کند.

    2. انسداد قلبی: زمانی اتفاق می افتد که بافت های ویژه که جریان الکتریکی را در قلب منتقل می کنند با حملات قلبی، تصلب شریان، و داروها آسیب می بینند. انسداد قلبی جلوی برخی از پیام ها را گرفته و اجازه رسیدن آنها به قلب را نمی دهد و این مسئله باعث می شود قلب با سرعت کافی منقبض شود.

    3. مسمومیت دارویی: داروهایی مثل دیگوکسین (لانوکسین) یا بتابلاکرها مخصوص فشارخون بالا می تواند انتقال الکتریکی درون قلب را از لحاظ شیمیایی کند کرده و منجر به کند شدن ضربان قلب و فشارخون شود.

    · ضربان قلب بسیار بالا نیز منجر به پایین آمدن فشارخون می شود. متداولترین نمونه این وضعیت که منجر به پایین آمدن فشارخون می شود فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. فیبریلاسیون دهلیزی اختلال قلبی است که با ترشحات الکتریکی سریع و نامنظم از عله قلب شناخته می شود که موجب می شود بطن های قلب به طور نامنظم و سریعی منقبض شوند. بطن هایی که به طور نامنظم و سریع منقبض می شوند زمان کافی برای پر کردن کامل خون را قبل از هر انقباض ندارند و باوجود ضربان قلب بالاتر، مقدار خون پمپاژ شده کاهش می یابد. سایر ریتم های نامنظم قلبی هم می توانند منجر به پایین آمدن فشارخون شوند.


    »داروهایی که منجر به پایین آمدن فشارخون می شوند

    · داروهای مثل بلاکرهای شبکه کلسیم، بتابلاکرها و دیگوکسین (لانوکسین) می تواند سرعت انقباض قلب را پایین بیاورند. برخی از افراد سالخورده شدیداً به این داروها حساسیت دارند چون احتمال بیماری قلبی در آنها بیشتر است. در برخی افراد، ضربان قلب می تواند حتی با مصرف مقدار بسیار کمی از این داروها به طرز خطرناکی کند شود.

    · داروهایی که برای فشارخون بالا مصرف می شود (مثل بازدارنده های ASC، آبلاکرهای گیرنده نژیوتنسین، بتابلاکرها، بلاکرهای شبکه کلسیم، و آلفا بلاکرها) هم می توانند فشارخون را به طرز شدیدی پایین آورده و منجر به فشارخون پایین به ویژه در بین افراد سالخورده شود.

    · قرص های ادرارآور مثل فروسمید (لاسیکس) می توانند با ایجاد ادرار بیش از حد، حجم خون را پایین بیاورند.

    · داروهایی مثل آمیتریپتیلین (الاویل) که برای درمان افسردگی، داروهایی مثل لوودوپا-کاریدوپا (سینمت) که برای درمان بیماری پارکینسیون استفاده می شوند، داروهایی مثل سیلدنافیل (ویاگرا)، واردنافیل (لویترا) و تادالافیل (سیالیس) که برای بدکاری نعوظ (ناتوانی جنسی) مصرف می شوند وقتی همراه با نیتروگلیسیرین استفاده شوند موجب پایین آمدن فشارخون می شوند.

    · موادمخدر و الکل نیز می توانند منجر به پایین بودن فشارخون شوند.


    »سایر عوامل ایجادکننده فشارخون پایین

    · واکنش عصب واگ وضعیتی بسیار متداول است که در آن فردی سالم به طور موقت دچار فشارخون پایین، ضربان قلب پایین و گاهاً غش می شود. این واکنش معمولاً با احساساتی مثل ترس یا درد مثل شروع تزریق درون رگی یا ناراحتی معدی روده ای. واکنش های عصب واگ با فعالیت سیستم عصبی غیرارادی به ویژه عصب واگ ایجاد می شود که هورمون هایی ترشح می کند که قلب را کند کرده و رگ های خونی را گشاد می کند. عصب واگ ضربان قلب را کنترل می کند (آنرا کند می کند). همچنین عملکرد دستگاه گوارش را کنترل می کند. به همین دلیل خیلی افراد با فشار ناشی از حالت تهوع و استفراغ دچار واکنش عصب واگ می شوند.

    · فشارخون پایین ناشی از وضعیت قرارگیری بدن، افت ناگهانی فشارخون است که زمانی اتفاق می افتد که فرد از حالت نشسته، چمباتمه یا خوابیده می ایستد. وقتی فرد می ایستد، نیروی جادبه باعث می شود خون وارد رگ های پا شود به همین دلیل خون کمتری برای پمپاژ وارد قلب می شود و درنتیجه فشارخون پایین می آید. بدن با بالا بردن ضربان قلب و باریک کردن رگ ها برای برگرداندن خون بیشتر به قلب، اتوماتیک وار به افت فشار واکنش می دهد. در بیمارانی که مبتلا به این نوع افت فشار هستند، این واکنش جبران کننده اتفاق نمی افتد و باعث بروز فشارخون پایین می شود. این نوع افت فشار برای همه سنین اتفاق می افتد اما درمیان افراد سالخورده متداولتر است مخصوصاً آنها که از داروهای مخصوص فشارخون بالا یا داروهای ادرارآور استفاده می کنند. سایر عوامل این نوع فشارخون پایین عبارتند از: کم آب شدن بدن، نارسایی غده فوق کلیوی، دیابتی که موجب آسیب رسیدن به اعصاب غیرارادی می شود، مصرف الکل که به اعصاب غیرارادی آسیب بزند، و برخی سندرم های عصبی نادر که به اعصاب غیرارادی صدمه بزند.

    · نوع دیگر فشارخون پایین ناشی از وضعیت بدن معمولاً در افراد جوان سالم اتفاق می افتد. بعد از ایستادن های طولانی مدت، ضربان قلب و فشارخون فرد افت می کند و موجب سرگیجه، حالت تهوع و گاهاً غش می شود. در این افراد، سیستم عصبی غیرارادی به طور اشتباه با هدایت قلب به کندتر شدن و رگ ها به گشادتر شدن، به ایستادن های طولانی واکنش می دهد.

    · سنکوپ ادراری افت موقتی فشار و از دست دادن هوشیاری است که با ادرار کردن اتفاق می افتد. این وضعیت معمولاً در افراد سالخورده رخ می دهد و می تواند به خاطر ترشحات هورمون ها توسط اعصاب غیرارادی باشد که فشارخون را پایین می آورد.

    · نارسایی غده آدرنال، مثلاً به خاطر بیماری آدیسون، می تواند فشارخون را پایین بیاورد. بیماری آدیسون اختلالی است که در آن غدد آدرنال تخریب می شوند. این غدد تخریب شده دیگر قادر به تولید هورمون های آدرنال کافی نیستند (مخصوصا کورتیزول) که برای حفظ عملکردهای طبیعی بدن لازم است. کورتیزول عملکردهای زیادی دارد که یکی از آنها حفظ فشارخون و عملکرد قلب است. بیماری آدیسون با کاهش وزن، ضعف عضلانی، خستگی، فشارخون پایین و گاهی اوقات تیره شدن پوست همراه است.

    · سپتی سمی (عفونت خون بوسیله ارگانیسم های چرکی) عفونت بسیار جدی است که در آن باکتری ها (یا سایر ارگانیسم های عفونی مثل قارچ ها) وارد خون می شوند. این عفونت معمولاً از ریه ها، مثانه، یا در شکم به خاطر دیورتیکولیت یا سنگ صفرا آغاز می شود. بعد باکتری وارد خون شده که در آنجا سمومی ترشح می کند و موجب پایین آمدن فشارخون به طرز وحشت آور و خطرناکی می شود که معمولاً به چند عضو بدن صدمه می زند.

    · آنافیلاکسی یک شوک کشنده حساسیتی به داروهایی مثل پنیسیلین، ید درون وریدی که در برخی مطالعات رادیولوژی ساتفاده می شود، غذاهایی مثل بادام زمینی یا نیش زنبور می باشد. علاوه بر افت شدید فشار افراد دچار کهیر، خس خس در تنفس، و متورم شدن گلو و تنگی نفس می شوند. این شوک با بزرگ شدن رگ های خونی حاوی خون و فرار آب از خون به سمت بافت ها اتفاق می افتد.
     

     

     

     

     

     
      u راهنماي خريد


    راهنمای خرید لپ تاپ:
    یک انتخاب بی نظیر

    -- قسمت سوم و پاياني --

    ج- رده قیمتی تا یک میلیون تومان.

    ح-1 خرید دانشجوئی تا یک میلیون تومان:
    -Dell Vostro 1520: مشخصات این مدل در حد ستاره های گرانقیمت سایر برندها و حتی خود Dell در کلاس های دیگر است. پردازنده این مدل از نوع C2D P8700 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز با 3 مگابایت حافظه L2 بوده و از 4 گیگابایت حافظه RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS صفحه نمایش 15.4 اینچی بهره می برد. قیمت این مدل در حدود 980 هزار تومان است.
    -HP Pavilion Dv6-1103 این مدل خوش قیمت دارای پردازنده AMD Turion با فرکانس 2.3 گیگاهرتز است که 3 گیگابایت RAM، هارد 250 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4530، صفحه نمایش 15.6، وزن 2.9 کیلوگرمی و قیمتی در حدود 980 هزار تومان دارد. البته برای کسانی که به پردازنده های AMD علاقه ای ندارند می توان 1105 را با تغییراتی اندک از جمله پردازنده 2 گیگاهرتزی C2D T6400 و قیمت 950 هزار تومانی پیشنهاد داد.

    ج-2 بهینه ترین تا یک میلیون تومان:
    -Sony Vaio VGN-NW130J/S: مشخصات این مدل عبارت است از پردازنده 2.1 گیگاهرتزی C2D T6500 با 2 مگابایت حافظه L2، همراه با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4570 با صفحه نمایش 15.5 اینچی و قیمتی در حدود 980 هزار تومان.
    -HP Pavilion DV6-1205: این مدل دارای پردازنده 2.16 گیگاهرتزی C2D با 3 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4530 با صفحه نمایش 15.6 اینچی و قیمتی در حدود 980 هزار تومان.

    ج-3 کاربر خانگی با کاربری غیر گرافیکی تا یک میلیون تومان:
    -Sony Vaio VGN-FW248J(B/H): این مدل با اینکه در حضور سری 3 و 4 رده FW اندکی قدیمی به نظر می رسد اما از لحاظ مشخصاتسخت افزاری کاملا مناسب و قوی و در عین حال بسیار خوش قیمت است. پردازنده این مدل C2D P8400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز و 3 مگابایت حافظه L2 است. حافظه 4 گیگابایتی RAM، هارد 250 گیگابایتی، با صفحه نمایش واید 16.4 اینچی و در عدم حضور کارت گرافیک جداگانه دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند.، قیمت این مدل در حدود یک 1.040 میلیون تومان است.
    -Dell Studio 1537: این چینش 1537 با رده قیمتی خود در جایگاه مطلوبی برای بسیاری از کاربران قرار دارد. پردازنده این مدل C2D T6400 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و 2 گیگابایت RAM، هارد 250 گیگابایتی، صفحه نمایش 15.4 اینچی و کارت گرافیکی ATI HD3450 دیگر مشخصات آن را تشکیل می دهند. قیمت این مدل در حدود 960 هزار تومان است.

    ج-4 کاربران گرافیکی تا یک میلیون تومان:
    -Sony Vaio VGN-NW130J/S: این مدل که قبلا معرفی شده با کارت گرافیک ATI HD4570 خود تقریبا در رده یک میلیون تومان بی رقیب است. دیگر مشخصات این مدل شامل پردازنده 2 گیگاهرتزی C2D T6500 با 2 مگابایت حافظه L2، همراه با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، صفحه نمایش 15.5 اینچی و قیمتی در حدود 980 هزار تومان است.
    -HP Pavilion DV6-1105: این مدل که پیش نیز آن را معرفی کردیم با کارت گرافیک ATI HD4530 و صفحه نمایش 15.6 اینچی در کنار پردازنده 2 گیگاهرتزی C2D و سه گیگابایت RAM از مدل های موفق به حساب می آید.

    ج-5 کاربران حرفه ای سه بعدی تا یک میلیون تومان.
    -Dell Latitude E5500 این نوت بوک علیرغم نداشتن کارت گرافیک جداگانه اما بسیاری از مشخصات مدل های برتر این کلاس همچون بدنه مستحکم، پورتهای ورودی و خروجی فراوان و گارانتی سه ساله را داراست. این نوت بوک دارای پردازنده C2D P8600 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 3 مگابایت حافظه L2 ست و به 4 گیگابایت RAM، هارد 250 گیگابایتی، صفحه نمایش 15.4 اینچی مجهز شده است وزن این مدل 2.8 کیوگرم و قیمت آن 1.040 هزار تومان است.
    -Asus X85SE: این مدل دارای پردازنده C2D T6500 با فرکانس 2.1 گیگاهرتز و 2 مگابایت حافظه L2 است. RAM چهار گیگابایتی، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4570، صفحه نمایش 14 اینچی و وزن 2.39 کیلوگرمی دیگر مشخصات این نوت بوک 1.030 میلیون تومانی را تشکیل می دهد.

    ج-6 کاربران فیلم با بودجه ای حوالی یک میلیون تومان.
    -Sony Vaio VGN-FW350J/H این مدل دارای پردازنده C2D T6400 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز با 4 گیگابایت RAM هارد 320 گیگابابتی، بدون کارت گرافیک جداگانه و با صفحه نمایش 16.4 اینچی است. قیمت این مدل در حدود 1.040 هزار تومان است.
    -Sony Vaio VGN-FW390J/B: کلیه مشخصات مدل پیشین از جمله پردازنده، RAM و سایز صفحه نمایش در این مدل تکرار شده است. تنها تفاوت در اینجا کاهش هارد به 250 گیگابایت و کاهش قیمت به 1.020 میلیون تومان است.


    د- رده قیمتی تا 1.300 میلیون تومان.

    د-1: خرید دانشجوئی تا 1.300: با بالا رفتن تدریجی قیمت شاخصه های خرید دانشجوئی از قیمت پائین به قابلیت های سخت افزاری مناسب و قابلیت های جابجائی بالا متمایل می گردد. بهترین مدل های این رده از دید من عبارتند از:
    -Dell Studio XPS 1340: این مدل پر فروش دارای پردازنده C2D P8600 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز همراه با 4 گیگابایت RAM از نوع DDR3 1066، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9500GS و صفحه نمایش 13.3 اینچی ست. قیمت این مدل در حدود 1.280 میلیون تومان است.
    -Dell Vostro 1520: این چینش دارای مشخصاتی شامل پردازنده C2D T9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز، 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS و صفحه نمایش 15.4 اینچی دارد و قیمت آن معادل 1.180 میلیون تومان است.
    -Sony Vaio VGN-CS290NFB این مدل دارای پردازنده C2D P8600 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز همراه با 3 گیگابایت RAM از نوع DDR2 800، هارد 250 گیگابایتی، بدون کارت گرافیک جداگانه با صفحه نمایش 14.1 اینچی با وزن 2.580 کیلوگرم بوده و قیمتی معادل 1.220 میلیون تومان دارد.

    د-2: بهینه ترین مشخصات تا 1.300:
    -Asus N50VC: این مدل دارای پردازنده C2D P8600 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، همراه با 3 گیگابایت حافظه RAM است. هارد 250 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS، صفحه نمایش 15.4 اینچی با ارائه خروجی های HDMI، IEEE 1394 و eSATA دیگر موارد مهم در ارتباط با این مدل را تشکیل می دهند. قیمت این مدل در حدود 1.250 میلیون تومان است.
    -Dell Studio 1537: این چیشن که بالاترین چینش این کلاس نیز محسوب می شود دارای پردازنده C2D T9400 با فرکانس 2.66 با 4 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD3400 با صفحه نمایش 15.4 اینچی با قیمتی در حدود 1.290 میلیون تومان است.
    -Juniper SW8-X7: این مدل پر افتخار دارای پردازنده C2D با فرکانس 2.53 گیگاهرتز و با 6 مگابایت حافظه کش L2 ست. حافظه RAM این مدل 4 گیگابایت از نوع DDR2 800 و هارد آن 320 گیگابایتی ست. کارت گرافیک این مدل به مانند دیگر جونیپرها GF 9300GS است و صفحه نمایش آن نیز همچون همیشه 14.1 اینچی ست خروجی های HDMI، eSATA و PCMCIA (!) از دیگر موارد قابل اشاره در رابطه با این نوت بوک 2.3 کیلوگرمی و 1.190 میلیون تومانی ست.

    د-3 کاربر خانگی با کاربری غیر گرافیکی:
    -Sony Vaio VGN-FW390JKH: این مدل دارای پردازنده 2.4 گیگاهرتری P8600 با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD3650 با مونیتور 16.4 اینچی با قیمت 1.250 میلیون تومان.
    -Toshiba Tecra A10: این مدل دارای پردازنده P8700 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز به همراه 3 گیگابایت RAM، هارد 250 گیگ، کارت گرافیک Quadro NVS150 با صفحه نمایش 15.4 اینچی و قیمتی در حدود 1.260 میلیون تومان است.

    د-4 کاربر گرافیکی تا 1.300 میلیون تومان:
    -Sony Vaio VGN-FW490JCB: این مدل دارای پردازنده C2D P8700 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز همراه با 3 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 16.4 اینچی و قیمتی در حدود 1.350 میلیون تومان است.
    -HP HDX 16-1140 پردازنده این مدل 2.4 گیگاهرتزی و از نوع C2D P8600 است، 4 گیگ RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9600GT، صفحه نمایش 16 اینچی و خروجی HDMI مشخصات این مدل 1.300 میلیون تومانی را تکمیل می کند.

    د-5 کاربر حرفه ای سه بعدی:
    -Dell latitude E6500: این مدل هم همچون دیگر مدل های Dell از چینش های مختلفی با همین نام بهره می برد اما منظور ما در اینجا یک نمونه خاص است. پردازنده این مدل P8400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز با 2 گیگابایت RAM است اما نکته مهم در حافظه سخت آن نهفته است جائیکه این بار بجای هارد دیسک از درایو جامد SSD با ظرفیت 64 گیگابایت استفاده شده و در آن هیچ قطعه گردنده ای نبوده و از تکنولوژی فلش برای ساخت آن بهره گرفته شده است. این درایوها بسیار گرانقیمت و مدرن می باشند و نه تنها از وزن و سر و صدای هاردهای معمول بطرز چشمگیری می کاهند بلکه یکی از اصلی ترین مشکلات نوت بوک از لحظه تولد تاکنون یعنی ضربه پذیر بودن هارد دیسک را نیز کاملا به فراموشی سپرده اند. دیگر مشخصات این مدل شامل کارت گرافیک Quadro NVS160، صفحه نمایش 15.4 و قیمت 1.220 میلیون تومانی ست.
    -Dell Latitude E6400 این مدل دارای پردازنده C2D P9400 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز، RAM چهار گیگابایتی، هارد 160 گیگابایتی، کارت گرافیک Quadro NVS160، صفحه نمایش 14.1 اینچی با قیمتی در حدود 1.350 میلیون تومان است.
    -Apple MacBook 13.3": این مدل دارای پردازنده 2.13 مگاهرتزی C2D با 3 مگابایت حافظه L2 ست و 2 گیگابایت RAM، هارد 160 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9400GS و صفحه نمایشی 13.3 اینچی داشته و با وزن 2.0 کیلوگرمی خود قیمتی در حدود 1.270 میلیون تومان دارد.

    د-6 کاربر فیلم تا 1.300 میلون تومان
    -Sony Vaio VGN-AW220: این مدل 18.4 اینچی دارای پردازنده C2D T6400 با فرکانس 2 گیگاهرتز است و میزان RAM آن نیز 4 گیگابایت در نظر گرفته شده است، هارد 400 گیگابایتی و درایو Blu-ray از جمله مواردی ست که برای کاربران این رده از اهمیت فراوانی برخوردار است. کارت گرافیک این دستگاه GF 9300GS است و صفحه نمابش آن نیز همانطور که گفته شد 18.4 اینچی ست. قیمت این مدل 3.1 کیلوگرمی در حدود 1.315 میلون تومان می باشد.
    -Sony Vaio VGN-AR850: این مدل دارای پردازنده P8300 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 گیگابایت RAM است. هارد دستگاه 400 گیگابایت و کارت گرافیک آن GF 8400GS است. صفحه نمایش این مدل 17.1 اینچی ست و قیمت آن 1.150 میلیون تومان است.


    ه- رده قیمتی تا 1.500 میلون تومان:

    ه-1 خرید دانشجوئی تا 1.500 میلون تومان. این آخرین نقطه ای ست که از این رده صحبت به میان می آید چون مدل های بالاتر از این قیمت مطمئنا در سبد خرید دانشجوئی جائی ندارند.
    -Juniper SW8-X8: این نوت بوک دارای پردازنده قوی C2D با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 6 مگابایت حافظه L2 می باشند حافظه RAM این مدل 4 گیگابایت و هارد دیسک آن 500 گیگابایت است. کارت گرافیک GF 9300GS بوده و صفحه نمایش آن 14.1 اینچی می باشد. دیگر مشخصات این دستگاه با دیگر جونیپرها مشابه است. قیمت این مدل 1.480 میلون تومان است.
    -HP Pavilion DV5-1299: این دارای پردازنده C2D P9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز همراه با 4 گیگابایت RAM هارد 320 گیگابایت پردازنده گرافیکی GF 9600GT با صفحه نمایش 15.4 اینچی و قیمتی در حدود 1.480 میلیون تومان.

    ه-2 بهینه ترین مشخصات تا 1.500 میلیون تومان:
    -Sony Vaio VGN-FW390JFB: این مدل دارای پردازنده 2.4 گیگاهرتزی P8400 با 6 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD3650 با صفحه نمایش 16.4 اینچی با ویندوز 64 بیتی بوده و قیمتی در حدود 1.360 میلیون تومان دارد.
    -Dell XPS m1530: این مدل با اینکه اندکی قدیمی شده است اما هنوز از مشخصات بالائی برخوردار است. پردازنده 2.5 گیگاهرتزی T9300 همراه با 4 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 8600GT با صفحه نمایش 15.4 اینچی و قیمتی در حدود 1.410 میلیون تومان.

    ه-3 و ه-4 کاربر خانگی گرافیکی و غیر گرافیکی:
    -Dell Studio XPS1640: این مدل فوق العاده دارای پردازنده C2D T9400 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز، 4 گیگابایت حافظه RAM، هارد 500 گیگابایتی، صفحه نمایش 16.4 اینچی و کارت گرافیک ATI HD3670 بوده و قیمتی در حدود 1.520میلیون تومان دارد.
    -HP Pavilion DV6-1199: این مدل دارای پردازنده C2D T9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز با 4 گیگابایت حافظه RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 15.6 اینچی و قیمتی در حدود 1.480 میلیون تومان است.
    -Sony Vaio VGN-FW490DDB: این مدل دارای پردازنده P8700 با فرکانس 2.53 با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 16.4 اینچی و قیمتی در حدود 1.350 میلیون تومان است.
    -HP Pavilion DV6-1225ee: این مدل زیبا دارای پردازنده C2D T9600 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز با 4 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 15.6 اینچی، درایو Blu-ray با وزن 2.9 کیلوگرم بوده و قیمتی معادل 1.550 میلیون تومان دارد.

    ه-5 کاربر حرفه ای سه بعدی تا 1.500 میلیون تومان:
    -Dell Latitude E6500 با پردازنده P9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز، همراه با 4 گیگ RAM، هارد 250 گیگابایتی، گرافیک Quadro NVS160 با صفحه نمایش 15.4 اینچی، قیمتی در حدود 1.490 میلیون تومان دارد.
    -Asus F6VE با پردازنده T9400 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز با 3 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایت، کارت گرافیک ATI HD4570، صفحه نمایش 13.3 اینچی و با قیمتی در حدود 1.400 میلیون تومان
    -HP Pavilion DV3655: این مدل پر طرفدار دارای پردازنده T9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS با صفحه نمایش 13.3 اینچی با قیمتی در حدود 1.480 میلیون تومان.

    ه-6 کاربر فیلم تا 1.500 میلیون تومان:
    - Vaio VGN-FW490JDB: این مدل دارای پردازنده P8700 با فرکانس 2.53 گیگاهرتز همراه با 6 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 16.4 اینچی بوده و قیمتی در حدود 1.500 میلیون تومان دارد.
    -Vaio VGN-AW110JH این مدل 18.4 اینچی دارای پردازنده P8400 با فرکانس 2.26 گیگاهرتز با 4 گیگابایت RAM هارد 320 گیگابایتی و کارت گرافیکی GF 9600GT است قیمت این مدل 1.380 میلیون تومان است.


    و- رده قیمتی تا 1.800 میلیون تومان.

    و-1: بهینه ترین مشخصات:
    -HP Pavilion DV6-1225 : این مدل دارای پردازنده C2D T9600 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، 4 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4650، صفحه نمایش 15.6 اینچی و قیمتی در حدود 1.600 میلیون تومان است.
    -Vaio VGN-SR490DEB : مشخصات این مدل شامل پردازنده P8800 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز، 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک ATI HD4570 و صفحه نمایش 13.3 اینچی ست قیمت این دستگاه 1.580 میلیون تومان است.
    -Juniper SW8-X9: این مدل یکی از تنها نوت بوک های بازار داخلی ست که به پردازنده C2D Extreme با فرکانس 3.06 گیگاهرتز با FSB معادل 1066 مگاهرتز و 6 مگابایت حافظه کش L2 مجهز می باشد. حافظه RAM دستگاه 4 گیگابایت و هارد آن 320 گیگابایتی ست. کارت گرافیک GF 9300GS و صفحه نمایش 14.1 اینچی از نکات مشترک نوت بوک های جونیپر است که در این مدل نیز تکرار شده است. قیمت این مدل 1.790 میلیون تومان است که برای دستگاهی با این مشخصات کاملا ایده آل و منصفانه به نظر می رسد.

    و-2: کاربر خانگی گرافیکی و غیر گرافیکی:
    -HP HDX X16-1155: این مدل دارای پردازنده P8600 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز با 4 گیگابایت حافظه RAM، هارد 320 گیگابایتی، درایو Blu-ray، کارت گرافیک GF 9600GT با صفحه نمایش 16 اینچی از نوع Full HD با وزن 5.100 کیلوگرم و قیمتی در حدود 1.700 میلیون تومان.
    -Vaio VGN-Z21MNB: این مدل کوچک دارای پردازنده 2.4 گیگاهرتزی P8600 همراه با 4 گیگابایت RAM DDR3، هارد 200 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS با صفحه نمایش 13.3 اینچی وزن 1.8 کیلوگرمی، و قیمتی در 1.680 میلون تومان.

    و-3: کاربر گرافیک سه بعدی:
    -Dell Latitude D830 این مدل دارای پردازنده 2.5 گیگاهرتزی T9300 با شش مگابایت حافظه L2 و 4 گیگابایت RAM، هارد 200 گیگابایتی، کارت گرافیک NVS160 با صفحه نمایش 15.4 اینچی ست. قیمت این مدل در حدود 1.600 میلیون تومان می باشد.
    -AsusM60VP: این مدل دارای پردازنده C2D T9550 با فرکانس 2.66 گیگاهرتز با FSB معادل 1066 مگاهرتز و 6 مگابایت حافظه L2، در کنار 3 گیگابایت حافظه RAM است، هارد 500 گیگابابتی، درایو Blu-ray، کارت گرافیک ATI HD4650 با صفحه نمایش 16 اینچی با وزنی در حدود 3.250 کیلوگرم دیگر مشخصات این مدل را تشکیل می دهند. قیمت این مدل معادل 1.800 میلیون تومان است.
    و-4: کاربر فیلم با بودجه 1.800 میلیون تومان:
    -Vaio VGN-AW390JCH: این مدل دارای پردازنده 2.66 گیگاهرتزی P8800 با 4 گیگابایت RAM، هارد 320 گیگابایتی با سرعت 7200RPM، کارت گرافیک GF 9600GT با صفحه نمایش 18.4 اینچی Full HD با درایو Blu-ray، ویندوز 64 بیتی ویستا Home Premium Edition و وزنی در حدود 3.700 کیلوگرم و قیمتی معادل 1.800 میلیون تومان است.
    -HP Touch Smart IQ500: این مدل دارای پردازنده C2D T5850 با فرکانس 2.16 گیگاهرتز با 4 گیگابایت RAM، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9600GS با صفحه نمایش 22 اینچی و تیونر TV است و قیمتی در حدود 1.700 میلیون تومان دارد.
    ز- رده قیمتی 2 میلیون و بالاتر:
    در این رده نمونه های فراوانی در بازار داخلی موجود نیست و عمده مواردی که در این کلاس قیمتی باعث بالا رفتن قیمت می گردند بجز نمونه های اصطلاحا Desktop Replacement (که از پردازنده های چهار هسته ای و یا دو کارت گرافیک بهره می برند و اصولا از دایره نوت بوک خارج می شوند) مواردی ست که ارتباط چندانی با سخت افزار نداشته و بیشتر به بدنه دستگاه و طراحی مدرن آن باز می گردد. در این رده نیز به مانند رده اول نمی توان دسته بندی های شش گانه مورد نظر فوق را اعمال نموده و به همین خاطر بهتر است در این قسمت نیز تنها به چند نمونه از بهترین نمونه ها بسنده کنیم.

    -Apple MacBook Pro 15": این مدل فوق العاده دارای سه چینش با قطعات سخت افزاری مختلف است. پردازنده این مدل از میان سه گزینه با سرعت های 2.53، 2.66 و 2.8 گیگاهرتز قابل انتخاب است و حافظه RAM آن نیز 4 گیگابایت است، هارد دستگاه در سه حالت 250، 320 و 500 گیگابایتی در نظر گرفته شده و کارت گرافیک آن هم در نمونه ارزان تر GF 9300GS و در دو نمونه بالاتر GF 9600GT است. صفحه نمایش 15.4 اینچی، بدنه آلومینیومی و سیستم عامل فوق العاده Mac OS که به زودی به ورژن هیجان انگیز Snow Leopard نیز ارتقا پیدا می کند دیگر مواردی هستند که این دستگاه را از تمامی نمونه ها متمایز می کند. قیمت این مدل بدلیل نبود یک توزیع کننده مشترک کاملا متغیر است و حداقل از 1.800 میلیون تومان در پائین ترین چینش آغاز می شود.
    -Apple MacBook Pro 17": این مدل نیز یکی از رویائی ترین انتخاب ها در این رده است این مدل دارای پردازنده 2.8 گیگاهرتزی، RAM چهارگیگابایتی، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9600GT، صفحه نمایش 17.0 اینچی Full HD، بدنه آلومینیومی و وزنی نزدیک به 3.0 کیلوگرم است. قیمت این مدل نیز متغیر بوده و در بهترین حالت بالای 2.100 میلیون تومان است.
    -Vaio VGN-Z750NB: این مدل که از ماده سبک و مقاوم فیبر کربن در بدنه آن استفاده شده است دارای پردازنده 2.6 مگاهرتزی C2D با 4 گیگابایت RAM از نوع DDR3، هارد 320 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS، صفحه نمایش 13.1 اینچی با وزنی تنها معادل 1.8 کیلوگرم بوده و قیمتی نزدیک به 2.170 میلیون تومان دارد. این مدل ساخت ژاپن است
    -Vaio VGN-Z790DHB: این مدل دارای پردازنده 2.53 گیگاهرتزی، 4 گیگابایت RAM از نوع DDR3، هارد 500 گیگابایتی، کارت گرافیک GF 9300GS، صفحه نمایش 13.1 اینچی و وزنی معادل 1.8 کیلوگرم بوده و قیمتی در حدود 1.950 میلیون تومان دارد. این مدل ساخت آمریکاست.
    مدل های معرفی شده در این راهنما البته به هیچ عنوان همگی عناوین مناسب و مطلوب موجود در بازار به حساب نیامده و تنها تلاش دارد بخشی از بازار بشدت متنوع و پر محصول نوت بوک را به نمایش بگذارد. امید آن است که با بهره گیری از نظرات سازنده شما دوستان بتوانیم گام کوچکی در جهت آشنائی کاربران با این بازار کاملا حرفه ای برداشته باشیم.
     

     

     

     

     

     
      u ازدواج و خانواده


    نکات مهم و حیاتی پیرامون
    رابطه جنسی زن و شوهر

    نکات رابطه جنسی اهمیت زیادی برای آقایان دارد چون به آنها کمک می کند بتوانند فعالیت جنسی را به مدت زیادتری ادامه دهند. مردها معمولاً حین رابطه جنسی بیش از اندازه تحریک می شوند که باعث می شود خیلی زود ارضاء شوند و طرف مقابلشان نتواند به اندازه کافی از سکس لذت ببرد. همه آقایون دوست دارند که بتوانند رابطه جنسی را بیشتر طول بدهند اما به خاطر نداشتن اطلاعات و تجربه کافی نمی توانند طرفشان را به خوبی ارضاء کنند. تفاوت بسیار زیادی بین جنسیت خانم ها و آقایون وجود دارد. مردها به سکس فقط به چشم یک فعالیت جسمی نگاه می کنند درحالیکه خانم ها آن را یک فعالیت احساسی می دانند که از طریق آن می توانند به طرف مقابلشان نزدیک تر شوند. شریک زندگی مثل معمایی می ماند که فقط زمانی می توانید آن را حل کنید که نکات و کلیدهای آن را بدانید. بنابراین، برای کمک به آن دسته از مردهایی که با مشکل ارضاء کردن معشوقشان روبه رو هستند در این مقاله نکات مفیدی ارائه می کنیم.

    1. پیش نوازی
    این بخش مهمترین بخش برای لذت بخش تر کردن سکس است. و اهمیت زیادی دارد چون به هر دو طرف کمک میکند قبل از شروع سکس به خوبی تحریک شوند. یادتان باشد آقایان در تقریباً 2 دقیقه به ارگاسم می رسند درحالیکه این زمان برای خانم ها حداقل 10 دقیقه است. به همین علت پیش نوازی راه خیلی خوبی برای آقایون برای طولانی تر کردن سکسشان است. مردها باید به خانم ها اجازه دهند که در پیش نوازی به درجه ارگاسم برسند و بعد سکس را شروع کنند تا هر دو نفر با هم ارضاء شوند.

    2. ارتباط کلامی
    ارتباط نکته بسیار مهمی است که باید جدی بگیرید. باید در طول فعالیت جنسی با طرفتان حرف بزنید در غیر اینصورت زنها احساس خواهند کرد که فقط به یک چیز اهمیت می دهید و آن هم سکس است. یادتان باشد که خانم ها با حرف زدن بیشتر تحریک می شوند و برای جلب نظر آنها لازم نیست حتماً لمسشان کنید، می توانید به طور کلامی اینکار را بکنید.

    3. درک علایق و عدم علایق
    مردها در طول سکس فقط کاری که خودشان دوست دارند را انجام می دهند اما درک علاقه ها و عدم علاقه های طرف مقابل در لذت بخش تر کردن سکس برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارد. تصور کنید که هر کاری که خودتان دوست دارید و طرفتان دوست ندارد را انجام دهید، مطمئناً ایجاد مشکل خواهد کرد و آنوقت طرفتان دیگر راغب به سکس با شما نخواهد بود. درک متقابل اولین قدم در سکس است. آقایون باید از شریک جنسی خود بپرسند که آیا حرکت خاصی را دوست دارند یا نه و اگر دوست نداشتند سعی کنند در طول سکس از آن حرکات دوری کنند.

    4. توجه به کل بدن طرف مقابل
    خانم ها دوست ندارند که مردها فقط به اندام تناسلی آنها توجه داشته باشند. آقایون باید بدانند به جز اندام تناسلی، بدن خانم ها قسمت های دیگری هم دارد که باید به آن توجه کنند. مثل سینه ها، باسن، گردن، ران ها، گوش ها و لب ها و سایر نقاطی که درکنار ناحیه تناسلی باید به آنها توجه شود. شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که خانم ها می توانند با تحریک سینه ها هم به ارگاسم برسند پس لطفاً به آنها هم توجه خاص داشته باشید. یادتان باشد با بدن او سخت و خشن برخورد نکنید، نوازش ملایم هم او را تحریک خواهد کرد.

    5. تحسین کردن
    تحسین کردن نکته دیگری برای آقایون است که نقش بسیار مهمی در عشق بازی ایفا می کند. از قدیم گفته اند که خانم ها از تعریف و تمجید خوششان می آید و وقتی اینکار را می کنید او واقعاً آنرا احساس می کند. لطفاً دقت کنید که این تحسین ها باید واقعی باشند در غیر اینصورت نتیجه ای که می خواهید عایدتان نمی شود. با گفتن اینکه به او بیشتر از هر چیز دیگری در دنیا نیاز دارید و هر کاری برایش انجام می دهید، تحسینش کنید. می توانید خیلی ساده بگویید که بدنش را دوست دارید و خیلی عالی سکس می کند. این لذت خودتان را هم علاوه بر سرمستی او از آن تعریف و تمجیدها زیادتر می کند. تحسین کردن باعث می شود بتوانید بیشتر طرفتان را تحریک کنید.

    6. خودداری از سکس زودهنگام
    رابطه جنسی آخرین مرحله عشق بازی است که فقط زمانی باید زمانی انجام دهید که می خواهید لذت را به اوج خود برسانید. انجام زودهنگام سکس تناسلی تحریک خانم ها را کم می کند. همچنین می تواند برایشان دردناک باشد. یادتان باشد که باید قبل از شروع عمل جنسی اندام تناسلی خانم ها حسابی خیس شده باشد، و این مسئله فقط زمانی اتفاق می افتد که تحریک شده باشند. پس سعی کنید تحریکش کنید و به همه قسمت های بدنش لذت بدهید و وقتی در آخر آمادگی پیدا کرد خودش از شما خواهد خواست که عمل جنسی را آغاز کنید. پس یادتان باشد که عمل جنسی باشد آخرین عمل شما باشد و زمانی انجام شود که زن آمادگی آن را پیدا کرده باشد.

    7. عاشقانه و احساساتی نگه داشتن فضا
    یکی از مهمترین نکات درمورد سکس آقایان این است که عاشقانه و احساساتی سکس کنند. سکس عملی بسیار احساسی است اما به خاطر طبیعت و ذات مردان خیلی وقت ها این عمل برایشان به عملی فیزیکی و مکانیکی تبدیل می شود. سعی کنید حرکاتتان کند و همراه با عشق باشد و مطمئن باشید این احساسی به خانم ها می دهد که همیشه آرزویش را داشته اند. عشق و احساس بخش لازم و ضروری سکس است پس سعی کنید احساسی تر رفتار کنید. فقط به خاطر عمل جنسی سکس نکنید، آن را راهی بدانید برای بالا بردن احساستان.

    8. شوخ طبعی
    خانم ها عاشق شوخ طبعی مردان هستند. سعی کنید سکس را به عملی خنده آور و شادی بخش تبدیل کنید و ببینید که چقدر طرفتان دوست خواهد داشت. به خودتان بخندید و اینکار باعث می شود فضا عاشقانه تر شود. خانم ها اینکه آقایون سعی می کنند به خنده بیاندازندشان را خیلی دوست دارند. جوک گفتن مخصوصاً جوک های سکسی را هم می توانید امتحان کنید اما دقت کنید که شوخ طبعیتان به مسخره کردن طرف مقابل منتهی نشود.

    9. نظافت
    خانم ها عاشق مردهای مرتب و تمیز هستند. منظورمان از تمیز بودن این نیست که موهای اندام تناسلیتان را بتراشید، اما بهتر است که آنها را کوتاه کنید. بدنتان را تمیز نگه دارید و اگر بدنتان بو می دهد حتماً از پودر یا اسپری استفاده کنید. قبل از سکس یک دوش سریع بگیرید و هم بدنتان را خوب تمیز کنید. تمیزی بدن برای خانم اهمیت زیادی دارد و اگر بدنتان اینطور نباشد حتی ممکن است از سکس کردن با شما خودداری کنند.

    10. هیجان و لذت
    تجربه کردن با سکس خیلی مهم است چون عادات همیشگی باعث یکنواخت و خسته کننده شدن آن می شود. می توانید حرکات مختلف را امتحان کنید تا آن یکنواختی از بین برود. اما دقت کنید که طرفتان با آن حرکات راحت باشد. همچنین سکس کردن در محیط های مختلف باعث از بین بردن یکنواختی آن می شود و هیجان بیشتری به رابطه می دهد. سکس ایستاده یا جلوی آینه یا روی صندلی واقعاً برایتان پر از هیجان خواهد بود.

    پس اگر می خواهید که رابطه جنسی لذت بخش و فوق العاده ای داشته باشید، لطفاً نکاتی که در این مقاله ذکر شد را به نحو احسن رعایت کنید. این نکات به شما کمک می کند سکسی طولانی تر و دلنشین تر داشته باشید.


    Ùنکات مهم رابطه جنسی مخصوص خانم ها
    در طول این سالها من یک الگوی خاصی را بین خانم ها مشاهده کرده ام که به نظر می رسد از نظر فیزیکی و جنسی احساس عدم اطمینان و امنیت می کنند. همین مسئله باعث می شود که تصمیمات زیان بخشی درمورد رابطه شان بگیرند. خانم ها باید خودشان را قوی تر کنند. بدنتان را دوست داشته باشید (این تنها چیزی است که متعلق به شماست)، ببینید در سکس چه دوست دارید و چه دوست ندارید و یاد بگیرید که سکس برای لذت بردن است. خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید ارتباط کلید اصلی هر رابطه خوب است و رابطه جنسی هم از آن مستثنی نیست. همه آدم ها سستیهایی دارند اما نباید آنها را در یک رابطه سالم دخالت دهند. درمورد این مشکلات خود با طرفتان حرف بزنید، برای از بین بردن آن تلاش کنید یا حداقل آن را به یک حد قابل کنترل برسانید.
    در زیر به چند نکته اشاره می کنید که به شما برای داشتن رابطه جنسی بهتر کمک میکند:
    1. بدانید که شما یک پرنسس هستید. اعتماد به نفستان را نشان دهید. آقایان از دیدن اطمینانی که به خودتان و رابطه جنسیتان دارید خیلی خوشحال می شوند. مردها خیلی دوست دارند که زنها به خودشان مطمئن باشند. اگر هنوز باور ندارید که یک پرنسس هستید، سعی کنید لباسهایی بپوشید که اعتماد به نفستان را بالا می برد و سکسی تر نشانتان می دهد. مرتب آرایشگاه بروید، ناخن هایتان را درست کنید و مدام این جمله را با خودتان تکرار کنید که یک پرنسس جذاب هستید تا زمانیکه شکل واقعیت برایتان بگیرد. فقط یادتان باشد که کارهایی بکنید که احساسی خوب به شما بدهد و اعتماد به نفستان را بالاتر ببرد. یک سرگرمی برای خودتان داشته باشید. اینکار باعث می شود اعتماد به نفستان تقویت شود. همینطور به مردها نشان می دهد که به جز رابطه علایق دیگری هم دارید.

    2. دست از سوال کردن درمورد همسر و روابط جنسی قبلی آقایان بردارید. هیچ نیازی به دانستن آن ندارید و مطمئناً مردتان هم علاقه ای به صحبت کردن درمورد آن ندارد. اینکار فقط به حس حسادت ختم می شود که در یک رابطه سالم جایی ندارد. درمورد خودتان هم همینطور است. به هیچ وجه درمورد شوهر قبلی و کارهایی که آنها در سکس برایتان می کرده اند با طرفتان صحبت نکنید. مردها دوست ندارند فکر کنند که شما آنها را با کس دیگری مقایسه می کنید. پس این مسائل را فراموش کنید و بدانید که لابد مشکلی بین آنها بوده که از هم جدا شده اند. آنچه مهم است این است که الان او با شماست پس گذشته ها را به گدشته واگذار کنید.

    3. هیچوقت از تلاشهای طرفتان در رابطه جنسی انتقاد نکنید. با انتقاد کردن به آنها می گویید که آنچه را که باید برای شما انجام نمی دهند. این طرفتان را ناراحت می کند و جلوی تحریک شدنشان را می گیرد و خیلی وقت ها به خشم منتهی می شود. شاید درست باشد که آن نتیجه ای که می خواهید را در رابطه جنسیتان نمی گیرید اما انتقاد کردن راه اصلاح آن نیست. پس به جای آن رک و راست باشید و با او در این باره حرف بزنید. این گناه او نیست، چون نمی داند که شما چه دوست دارید و قبلاً هم به او نگفته اید. پس به او بگویید که چه سکسی دوست دارید و مطمئن باشید که او هم برای برآوردن نیازهای شما تلاش خواهد کرد.

    یادتان باشد زیاد به خودتان سخت نگیرید، از بدنتان لذت ببرید، زندگیتان را دوست داشته باشید، سعی نکنید کسی باشید که نیستید و از اینها گذشته سعی کنید شاد باشید و از همه چیز لذت ببرید.
     

     

     

     

     

     
      u دانش و فناوري


    پدیده ای به نام فیس بوک

    تکنولوژی ارتباطات آنقدر پیچیده و قدرتمند است که قادر است هر زمان به شکلی متفاوت و متنوع، مخاطبانی را سرگرم خویش سازد. به این ترتیب پدیده ای که تا دیروز، شمار اندکی آن را می شناختند، امروز آنچنان شناخته شده که عده زیادی در مورد آن سخن می گویند. البته پر واضح است که موقعیت های اجتماعی در همه گیر شدن یک پدیده، تاثیر بسزایی دارند.
    اما پدیده ای که مورد نظر این نوشتار است، فیس بوک است. فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی آن لاین در دنیاست. موسس و بنیانگذار رسمی سایت فیس بوک، فردی به نام مارك زوكربرگ ( Mark Zuckerberg )، متولد 1984 میلادی که در شهر نیویورك آمریكا است. وی، یهودی‌ مذهب است كه به گفته خود ملحد ( Atheist ) می باشد، نسخه نرم‌افزاری فیس بوك را درسال 2004 میلادی، در دوران دانشجویی در دانشگاه هاروارد به نام خود ثبت نمود اما مدتی بعد از این اقدام، سه همكلاسی زوكربرگ از او شكایت كردند كه او در واقع نرم‌افزار( ConnectU ) را از آنها ربوده و در نهایت پس ازسه سال تلاش در سال 2008 میلادی با قرار دادگاه، زوكربرگ مجبور به پرداخت غرامتی معادل 65 میلیون دلار به آنها شد.
    آنچه مشخص است اینکه این سایت در حال حاضر به بزرگترین سایت اجتماعی با تعداد بسیار زیادی از کاربران تبدیل شده که این حاکی از قدرت گردانندگان این سایت در ایجاد فضایی برای جذب مخاطب بوده است. اما در کنار موفقیت های به دست امده توسط این سایت، رسوایی هایی هم وجود داشته است.
    فیس بوك در طول عمر نه چندان بلند خود شاهد چندین رسوایی بزرگ بوده كه شامل جریانات مربوط به مزاحمت‌های الكترونیكی ناشی از سرویس خوراك خبری ( News Feed ) در سال 2006 میلادی و حفره‌های امنیتی ناشی از نرم‌افزار برج مراقبت فیس بوك ( Facebook Beacon ) در سال 2007 می باشد.
    در كنار این رسوایی ها، معرفی سكوی فیس بوك ( Facebook Platform ) در سال 2007 میلادی به عنوان پایه‌ای برای ساخت نرم‌افزارهای جانبی سبب جذب تعداد زیادی برنامه نویس شد و تا به امروز بیش از چهارصد هزار برنامه نویس در دنیا حداقل یكبار برای سكوی فیس بوك اقدام به تولید برنامه جانبی نموده اند.
    هر چند اینگونه به نظر می‌رسد كه این موفقیت نمی تواند با كمك 240 میلیون دلاری مایكروسافت، بی ارتباط باشد که در سال 2007 به ازای دریافت سهم ناچیز 1.6 درصد از سهام شركت فیس بوك، این مبلغ پرداخت شد. همچنین مایكروسافت متعهد شد كه به فروش تبلیغات برای فیس بوك دست بزند.
    فیس بوك از سال 2007 به بعد شاهد تغییرات جدی شد و در سال 2008 به همراه سی‌ان‌ان و تویتر به عنوان بنگاه سخن پراكنی، نقش عمده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا بازی كرد.
    گزارش‌های نیویورك تایمز، ام‌اس ان‌بی‌سی، استارتریبون و بسیاری از بنگاه‌های اطلاع رسانی غربی حاكی از استفاده جدی اوباما و همراهانش از این سایت‌های اینترنتی برای جذب و هدایت آراء مردم آمریكا بود و به طور جدی از طریق بانك اطلاعاتی تویتر برای ارتباط گیری با افراد بهره برداری شد. پس اینطور به نظر می رسد که فیس بوک می تواند به عنوان یک عامل فعال سیاسی عملکرد موثری داشته باشد.
    اما چنانچه بخواهیم به تمامی ابعاد فیس بوک توجه کنیم، میزان اثرگذاری این سایت، محدوده های بسیار وسیعی در سرتاسر دنیا را شامل می شود و این محبوبیت همگانی به دلیل شرایط و امکاناتی است که این سایت از آن برخوردار است.
    فیس بوک به تمامی افراد این امکان را می دهد تا از داشتن یک صفحه شخصی بهره برند و به تاسیس گروه های اینترنتی بپردازند. با هر کس که دوست دارند ارتباط برقرار کنند و برای خویش آلبوم عکس بسازند، بدون اینکه محدودیتی در این زمینه داشته باشند.
    نکته جالب توجه این است که فیس بوک در ابتدای محبوبیت و شناختی که بین کاربران ایرانی پیدا کرد، به عنوان سایتی اجتماعی و سرگرم کننده معرفی شد که به واسطه این سایت، بسیاری از کاربران ایرانی از یافتن دوستان قدیمی خود شادمان بودند و به این ترتیب، هر روز به کاربران این سایت افزوده شد.
    به گفته "فیس بوك"، هر روز 200 هزار كاربر جدید در این سایت ثبت نام می كنند و این شبكه عظیم انسانی، میلیون ها عضو دارد. محبوبیت روز افزون این سایت با جمعیت به نسبت جوانش، چشم اندازهای تجاری قابل توجهی را برای بازیگران بزرگ عرصه اینترنت بوجود آورده كه به نظر می آید هر كدام اینك سعی می كنند، كنترل بخشی از آن را به دست گیرند. از طرفی این محبوبیت در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های سیاسی و اجتماعی نیز، عملکردهای محسوسی را داشته است.
    این مساله در ایام انتخابات در ایران کاملا مشهود بود. به طوریکه در هفته‌های منتهی به انتخابات و جریان‌های بعدی، ایران شاهد هجمه تبلیغاتی و جنگ روانی بود كه توسط سایت‌های ارتباطات اجتماعی مانند فیس بوك و تویتر صورت گرفت.
    آنچه مشخص است اینکه در دنیای کنونی ایجاد جنگ روانی در حوزه سایبرنتیک، از مهم ترین و موثرترین روش هایی است که می توان از آن بهره برد. چرا که این حوزه دارای قابلیتهایی است که آنرا با سایر رسانه ها متمایز می سازد و موقعیتی منحصر به فرد بدان می بخشد.
    سایت های ارتباطات اجتماعی در ظاهر به منظور ایجاد فضایی برای حضور الكترونیكی افراد در جوامع، برای بیان دیدگاه‌ها، پیدا كردن دوست، ارتباط با دوستان و فرستادن پیام‌های گروهی عمل می كنند اما در باطن اغلب این وبگاه‌ها در خدمت بنگاه های خبری و اطلاعاتی قرار دارد.
    هرچند عضویت در این سایت‌ها مجانی است ولی هیچ چیزی واقعاً مجانی نیست و در ازای استفاده مجانی از سرویس‌های الكترونیكی این وبگاه‌ها، افراد بخش عمده اسرار زندگی خود را به راحتی در اختیار آنها قرار می دهند. و از همه مهمتر اینکه این سایت ها را محرم خویش می دانند و هر آنچه در سر دارند، در اختیار این صفحات الکترونیکی قرار می دهند.
    كاركرد دیگر این وبگاه‌ها، خبر رسانی از نوع شایعه است. از آنجا كه خبر رسانی از نوع شایعه و غوغا سالارانه اگر ابتدا از یك بنگاه خبری بزرگ صورت بگیرد، پس از معلوم شدن عدم صحت، سبب تخریب شدید وجهه آن خبرگزاری می شود، استفاده از شخصیت‌های حقیقی ساختگی بر روی اینگونه سایت‌ها تا حدود زیادی از هزینه شایعه پراكنی برای بنگاه‌های پروپاگاندا می كاهد.
    هرچند سخن در این رابطه بسیار است اما آنچه مهم است اینکه ما به عنوان یک کاربر تا چه حد از این توانایی برخورداریم که تعاملی آگاهانه با این چنین سایت هایی را داشته باشیم.
    آنچه مسلم است اینکه خوب یا بد، امروزه سرویس یا خدمات جدید و تازه از راه رسیده ای در اینترنت یافت نمی شود که ایرانی ها آن را نشناخته باشند یا مشغول استفاده از آن نباشند. مگر آن که دسترسی به سرویسی برای کاربران کشورهایی همچون ایران از طرف ارائه کننده ممنوع شده باشد، مانند بسیاری از خدمات شرکت گوگل. فیس بوک هم در کنار انواع و اقسام خدمات اینترنتی، تبی جدید در کاربران ایرانی ایجاد کرده که موجب شده سیل عظیمی از کاربران ایرانی به سمت وب سایتی به نام فیس بوک سرازیر شوند. اگرچه هجوم به این وب سایت و استفاده از خدمات آن تنها مختص کاربران ایرانی نیست، اما مهم این است که این شبکه تا چه حد در میان ایرانیان نفوذ پیدا کرده و محرم اسرار و مامن افکار شده است.
    آنچه مشخص است اینکه این نوشتار به دنبال سرپوش نهادن بر قدرت و قابلیت های مهم، سایتی همچون فیس بوک نیست و قرار نیست به مخاطبان گوشزد کند که از مواجهه با آن پرهیز کنند. نکته مهم اینجاست که بدانیم و باور کنیم که جماعت یهودیانی که در آن سوی کره زمین ساکن هستند، دلسوزان ایران و تفکر و تمدن ایرانی نیستند. باور کنیم که هیچ حادثه ای بی دلیل و ناگهانی رخ نمی دهد و بهتر است در جستجوی رمز گشایی از متونی باشیم که با رمزگزاری های زیرکانه برای ما طراحی شده اند.
     

     

     

     

     

     

     
     u پاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com


    پيشينه موعود‌گرايي در ايران زمين

    .: سوال:

    لطفا در مورد جايگاه موعود و انديشه موعودگرايي در ميان اديان ايراني، به ويژه دين زردشتي توضيح دهيد.

     

    .: پاسخ:

    اميد بشر به ظهور نجات بخشي يگانه و در هم کوبندة تمام آثار ظلم و نفاق در جهان، چنان در ميان اديان گوناگون در اقصي نقاط جهان پررنگ و هويداست که بي‌شک مي‌توان انديشة موعودگرايي را وجه اشتراک عمده اي براي اديان اصيل و ريشه دار کلّ تاريخ برشمرد. اصولاً حضور انديشة ظهور منجي در ساختار کلّي اديان نشانگر نوعي پختگي و اصالت در آنهاست، چه دستورات آن دين علاوه بر ارائة دستورات و شرايعي براي پايبندي متديّنان بدان، آغاز و انجام جهان را نيز به خوبي به تصوير کشيده و با قرار دادن جايگاهي براي ظهور منجي تاريخ، حيات بشر را با بازگشت به اصالت‌هاي نيک سرشت و پاک‌ترين پديده‌هاي زندگي بشري، به انجام مي‌رساند.
    در پاسخ به پرسش شما دوست گرامي، در اين مقاله به تبيين و واکاوي جايگاه موعود و انديشه موعودگرايي در ميان اديان ايراني، به ويژه دين زردشتي و به تبع آن دين مانوي و مزدکي مي پردازيم. شرح مبسوطي از تمام آنچه در ميان متون کهن اين اديان و نيز پژوهش‌هاي نويني که سعي در بازشناسي مباني اساسي و انديشه‌اي آنها داشته اند، پيش از اين در مقاله‌اي در همين نشريه در اختيار علاقمندان قرار گرفته است، ليکن در اين سطور به ارائة شمّه‌اي کلان و کلّي‌نگر به چرايي، چگونگي و فلسفة حضور موضوع ظهور منجي در اين اديان خواهيم پرداخت.

    vسوشيانس، موعود زرتشت
    در متون اصيل زردشتي، به ويژه اوستا، منجي دين زردشت «سوشيانس» ناميده شده است، اين عبارت ترکيبي از ريشة کلمة پهلوي «سو»، به معناي سود و منفعت است.3 شايد بتوان در ميان متون کهن پهلوي ـ اوستايي معاني ديگري را نيز براي اين گزاره يافت، ليکن آنچه در اين ميان از اهميت بيشتري برخوردار است موارد اطلاق اين مفهوم و نحوة بهره‌برداري متون شرعي و مذهبي دين زردشتي از آن است. به درستي نمي‌توان موارد متعدّد اطلاق سوشيانس را در متون زردشتي احصاء نمود، براي نمونه در جايي از اوستا سوشيانس‌ها سه تن انگاشته شده‌اند که بنا بر جهان‌بيني دين زردشت که زمان کلّي عالم را به چهار بخش عمده سه هزارساله تقسيم مي‌کند و هريک از سوشيانس‌ها در نقاط عطف انتقال و تبديل اين بخش‌ها به يکديگر به وظيفة خويش عمل مي‌کنند.4 از سويي ديگر گاه سوشيانس به امري مفرد و واحد اطلاق شده که در اين صورت منظور «سوشيانس سوم» خواهد بود.5
    شروح و تفاسير متعدد و بعضاً متبايني در ميان متون زردشتي که سابقه‌اي بالغ بر 6 قرن پرفراز و نشيب را برخود ديده است، يافت مي‌شود. چنان‌که آمد، بدويت آيين و ابتدايي بودن تعاليم آن باعث شده که تفاسير او‌ليه از سوشيانس با آنچه در کتب پهلوي دين زردشت در آستانة ظهور اسلام به رشتة تحرير در آمده است در ماهيّت و نه ذات تفاوت داشته باشد. گاهي اكثر روايات با مضامين اسطوره‌اي دور از ذهني ممزوج و عجين شده‌اند، ليکن به طور کلّي مي‌توان به موارد اتّفاق قاطبة روايات به شرح ذيل اشاره کرد:
    نهادهاي پاک سيرت سه سوشيانت که از نسل زردشت در درياچه‌اي اسطوره‌اي به نام «کيانسه» پنهان شده‌اند، در زمان‌هاي مقتضي و از طريق ساز و کاري اسطوره‌اي پاي به عرصه وجود و اصلاح جهان مي‌نهند.6 بنابر گمانه‌زني‌هاي دراز دامن درباب مکان کنوني درياچة ياد شده در بالا، به احتمال بسيار زياد اين درياچه، همان درياچة هامون کنوني است.7
    دورة حضور سوشيانس که 57 سال به طول مي‌انجامد، قرين با سعادت و نيک بختي بشر است؛ همة ديوان نابود مي‌شوند، بيماري و پيري و مرگ از جهان رخت برمي‌بندد. جهان از دروغ و نيرنگ پاک مي‌شود. اهريمن نابکار و متعلّقات او به کلي محو مي‌گردند و جهان به مرحلة فرشکرد يا تصفيه و تجديد خواهد رسيد.
    رسالت سوشيانس تازه و خرّم نمودن جهان، و پاک کردن آن از وجود شياطين و اهريمنان است. سه‌گانگي موعود هاي دين زردشت بي‌شک بيانگر نوعي استمرار و تداوم در نهاد بشر براي فرارسيدن روزي که جهان عاري از هرگونه عيب و کژي خواهد بود، تعبيه شده است.
    در اسطوره‌هاي متأخّر مزدايي، ابعاد انگاره‌هاي موعود شناختي مزدايي گسترده‌تر از پيش و نام موعود‌ها تکثر قابل ملاحظه‌اي مي‌يابند. بدون شک فزوني تعداد منجيان مزدايي در روايات اين دوره، فارغ از تأکيد بر جايگاه ويژه موعودگرايي در مباني ساختاري اين دين که در راستاي تکامل يافتگي بيشتر، رنگ و جايگاه والاتري يافته بود، حاصل اعمال فشارها و عسرت‌هايي ست که در اثناي حملات و تهاجمات هر از چندگاهي که متوجه متدينان زردشتي در ايران مي‌شد.

    vموعود دين ماني
    دين مانوي يکي از غوامض مباحث تاريخ اديان جهان است، ديني جهان شمول و حائز تأثيرات گسترده که در طول حيات درازدامن خود هميشه با سخت گيري‌ها و طرد و لعن اصحاب قدرت در گوشه گوشة جهان مواجه بوده است.8 تأثيراتي که ماني در تدوين آموزه‌هاي خويش از زردشت و مسيح(ع) گرفت، بسيار بيشتر از تأثيراتي است که از ديگر اديان به خود پذيرفته است. درباب مسئلة موعودگرايي در اين دين به دليل فشارها و سختي‌هاي فراواني که چه در طول حيات ماني و چه در زمان‌هاي پس از آن گريبان‌گير پيروان اين دين بود، پرداخت و توجّه ويژه‌اي نشده است. با اين وصف، ماني پايان جهان را با نبرد بزرگي قرين مي‌داند که برآيندي از تمام منازعات تاريکي‌ها و ظلمات فراگرفته در جهان است. در اين زمان عيسي دوباره ظهور مي‌کند و عدل و دادِ از يادها رفته را دوباره احيا مي‌کند. چنانکه آشکارست انگارة موعودگرايي در دين مانوي تفاوت چنداني با تعاليم مسيحي دراين باب ندارد، البته لازم به ذکرست که ماني در تفاسير خود از شخصيت عيسي، از سه نوع عيسي نام مي‌برد:
    الف ـ عيساي درخشان يا خداي نجات بخش؛
    ب ـ عيساي رنجبر؛ که در مانويت غربي به روح دردکشنده در ماده اطلاق مي‌شود، روحي که چونان عيساي بر دار شده، خود بر دار کشيده شده است.
    ج ـ عيسي مسيح؛ پيامبر و پسر خدا که در قامت بشر ظاهر شده و همگان برآنند که بر دار شده و از دنيا رفته است، ليکن ماني بر اين نظر نيست و معتقد است او در حقيقت بردار نشده است.
    گاهي در انديشة مانوي اين مفاهيم در هم آميخته شده ، به مفاهيمي غير قابل تفکيک و مغشوش تبديل مي‌شوند

    vموعود مزدک و مزدکيان
    از آيين نوپديدي که شخصي به نام «زرتشت خرگان» ادّعاي پديد آوردن آن را نمود، اطّلاعات مستند و متقني در دست نيست امّا از استنتاجاتي که به نقل از منابع عموماً مخالف پيروان مزدک مي‌توان دريافت، به کارگيري لفظ «آيين» بيش از «دين» با واقعيت مقارنت پيدا مي‌کند. با توجه به اين مقدّمة مختصر به سختي مي‌توان مفهوم مشخّص و منحصر به فردي را که به انديشة موعودگرايي در آيين مزدکي اشاره داشته باشد، يافت. با اين حال در منابع تاريخي به گسترة وسيعي از نحله هاي بدعت‌گذار از ميانة دورة ساساني تا قرون اوّلية خلافت عبّاسي عنوان «مزدکي» اطلاق شده است، که با توجّه به عدم رعايت بي‌طرفي و نگرش نقّادانه علمي در هيچ يک از اين منابع، نمي‌توان به گزاره‌هاي به ندرت متناسبي که با انگاره‌هاي موعودگرايي در انديشه‌هاي مزدکي بيان شده، اعتماد چنداني مبذول داشت. براي نمونه در يکي از مستندترين و قابل اتّکاترين منابع تاريخي در بررسي آموزه‌هاي اديان و آيين‌هاي گوناگون يعني «ملل و نحل» شهرستاني، سطوري به شرح ذيل در تبيين آراي مزدکيان آمده که مي‌توان آن را با انديشه‌هاي موعودگرايي متناسب دانست: «ارواح از طريق ستارگان، ماه و خورشيد به نجات نهايي دست مي‌يافتند. احتمال دارد جدايي ياد شده به نحوي اتّفاقي، مربوط به رهايي ارواح از بند ماده باشد که بستگي به وقايع و مسير زندگي فرد دارد و تابع قانون مشخصي نيست. اگر ثواب کردي، به بهشت مي‌روي و اگر خطا ورزيدي به اسارت روح خود در اين جهان مادي گرفتار خواهي شد».


    --------------------------------------------
    پي‌نوشت‌ها:
    1. دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه امام خمینی(ره).
    2. بررسی نگرش ادیان ایرانی به اندیشه موعودگرایی و ظهور منجی، محمّد حسین رفیعی، نشریه موعود، سال دوازدهم، شماره 82 و 83؛ صص 18-21 و 34-37.
    3. اوستا، فروردین یشت، 11/129، البته قرائت های دیگری نیز از این ریشه در منابع درج شده است: «ی سو تومندی پروژ کو» به معنای رهاننده و نجات دهنده.
    4. برای اطلاعات جامع در این باب بنگرید به بررسی نگرش ادیان ایرانی به موعود،ص19.
    5. فی المثل بنگرید به اوستا، فروردین یشت، 11/128؛ و نیز همان، یسن ها،34،46و48.
    6. زردشت سه بار با زن خود هوو(Hvov) نزدیکی کرد و نطفه او به زمین افتاد. نریوسنگ نطفه ها را برگرفت و برای محافظت از آنها 99999 فروهر پاک به پاسبانی گمارد. بنا بر نص بندهشن این سه نطفه در قعر دریاچه کیانسه محفوظ مانده‌اند.
    7. بنگرید به اوستا، وندیداد، فرگرد19، فقرة پنجم و نیز زامیاد یشت، فقره 66؛ بندهشن فقره13،16؛ و نیز بررسی نگرش ادیان ایرانی به موعود، صص20-21. مخصوصا روایات افسانه‌ای از گرگ بزرگی که پهنایش415 گام و درازایش 433 گام است و یا جادوگری بدطینت به نام ملکوس و یا ماری عظیم الجثه و نیز شخصیت دژخیم شاهنامه فردوسی، ضحاک که همگی موانعی را برای ظهور موعود زردشتی فراهم می‌آورند.
    8. برای اطّلاعات بیشتر درباره تاریخ مانویت و تأثیر و تأثرات آن از ادیان دیگر بنگرید به: مانی شناسی، سید حسن تقی‌زاده، به کوشش ایرج افشار، نشر توس، چ اول،1383؛ کشاکش‌های مانوی- مزدکی در ایران عهد ساسانی، به کوشش محمّد کریمی زنجانی اصل، نشر اختران،چ اول،1384؛ مانی و سنت مانوی، فرانسوا دکره، ترجمه عباس باقری، مجموعه گفت‌وگوی تمد‌ن‌ها، 1384

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان