1169
 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه:: شماره 1169:: پنجشنبه 1 اردیبهشت ماه 1390

www.mobin-group.com

توضیحاتی مهم در مورد سرورهای اشتراک گذاری فایل

کدام سرور اشتراک گذاری فایل بهتر از بقیه است؟

با عرض سلام به همه شما دوستان عزیزم
سخن مبین شماره این هفته روزانه را می خوام اختصاص بدم به توضیحاتی مهمی در مورد سرورهای اشتراک گذاری فایل.
همانطور که می دونید اکثر فایلهایی که در روزانه برای دانلود قرار می دهم (مخصوصا فیلمها) بر روی سرورهای اشتراک گذاری فایل یا به اصطلاح وبسایت های هاستینگ مختلفی قرار دارند. شاید بعضی ها سوال کنند چرا اصلا سرورهای اشتراک گذاری فایل؟ و اینکه چرا همه فایلها را روی سرور خود مبین قرار نمی دهم؟
باید در جواب عرض کنم، چون حجم فیلمها خیلی بالا هست و طبیعتا دانلود این فیلمها با این حجم بسیار بالای مخاطب، پهنای باند بسیار بسیار زیادی می خواهد که خیلی گرون تمام می شود. لذا من (و تقریبا اکثر مدیران سایتها) فایلهای سنگین را بر روی سرورهای اشتراک گذاری فایل قرار می دهم.

:: کدام سرور اشتراک گذاری فایل بهتر است؟
تقریبا از اولین روزهایی که قسمت دانلود فیلم در روزانه راه اندازی شد، من فایلها را روی سرور رپیدشر (Rapidshare) قرار می دادم. رپیدشر یک سرور اشتراک گذاری فایل بزرگ آلمانی هست که از سوئیس اداره می شود. رپیدشر اکنون با میزبانی ۱۰ پتابایت و سه میلیون کاربر یکی از بزرگترین سرورهای اشتراک گذاری فایل دنیاست.
رپیدشر در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۶ رسما آغاز بکار نمود و با امتیازات و ویژگیهای بسیار خوبی که داشت، خیلی سریع گسترش یافت و در سالهای 2008 و 2009 به اوج قدرت خود رسید. در اون زمان اکثر کاربران اینترنت از این سرور استفاده می کردند. محبوبیت رپیدشر تا اونجا رسید که خیلی از کارشناسان رپیدشر را جزو 10 سایت متحول کننده اینترنت در دنیا می شناختند.
رپیدشر اون زمان در ایران هم بسیار محبوب بود و حتی یادم هست اون زمان طبق آمار الکسا رپیدشر در رتبه 6 سایتهای پربازدید کاربران ایرانی قرار داشت که یک آمار بسیار درخشان در نوع خودش می باشد. در اون زمان مهم ترین رقیب رپیدشر، مگاآپلود (Megaupload) بود که از هنگ کنگ اداره می شود و بیشتر کاربرانش از همون جنوب شرق آسیا بوده و هستند.
اما متاسفانه روند روبه رشد رپیدشر با سیاست های غلط مدیران آن متوقف شد. مسئولین این سرور اون زمان تصمیم گرفتند تغییراتی عظیم در سیستم راه بری و امتیار دهی کاربران اعمال کنند که این تغییرات به هیج وجه به مزاق کاربران خوش نیامد و حتی باعث شد مسئولین  رپیدشر از مواضع خود عقب نشینی کنند و در سایت خودشان اعتراف کردند که تصمیماتشان اشتباه بوده و ناچارا اصلاحاتی را در تغییرات جدیدشان اعمال کردند. اما در عالم اینترنت با این روند بسیار شدید رقابت در آن، کوچکترین اشتباه مساوی است با مرگ!
رقیبان رپیدشر از این فرصت پیش آمده، نهایت استفاده را کردند و مشتریان ناراضی را ربودند. سرورهای اشتراک گذاری فایلی مثل: HotFile, Depositfiles, Letitbit, Mediafire, Fileserve, Vip-File, Filefactory, Filesonic, Turbobit, Megashares, 4shared, Bitshare, Netload, Easy-Share, Uploaded, Uploading, Oron.
در بین اینها اما هات فایل (Hotfile) که از پاناما مدیریت می شود توانست با ویژگیهایی که داشت بیشترین کاربران ناراضی رپیدشر را جذب خود کند و به سریع رشدترین سرور اشتراک گذاری دنیا تبدیل شود و کم کم داشت جای رپیدشر را می گرفت، اما اصطلاحا حبابش ترکید و زمین خورد. دلیل شکست هات فایل را من شخصا در این مورد می دانم که: از طرفی بخاطر سیاستهای غلط مدیرانش و از سوی دیگر بخاطر فشارهای جهانی به جهت رعایت مسائل کپی رایت، مجبور شد بسیاری از فایلهای موجود بر روی سرورها و همچنین اکانتهای کاربران بعضا فعالش را پاک نماید و همین باعث شد هات فایل هم از چشم ها بیفتد.
الان اما نمیشه گفت کدوم سرور اشتراک گذاری فایل قدرت بلامنازع را دارد و کاربران اینترنت بصورت متناوب از همه اون سرورهایی که در بالا عرض کردم استفاده می نمایند. Rapidshare و Hotfile اگر چه بسیاری از کاربران خود را از دست داده اند اما همچنان طرفداران متعصب خودشان را دارند. از طرفی این روزها اقبال عمومی به دو سرور Fileserve و Filesonic بیش از گذشته است (بخاطر مزایا و ویژگیهایی که دارند). Megaupload هم از سرورهای اشتراک گذاری قدیمی هست و اکثر کاربران جنوب شرق آسیا را جذب خود کرده است (مخصوصا با دو پروژه خواهر بنام های Megavideo و Megaporn). در سایتهایی مثل 4shared و یا Mediafire هم بیشتر کاربرانی عضو هستند که فایلهای نسبتا کم حجم را به اشتراک می گذارند.
اما در مورد کاربران ایرانی وضعیت کمی متفاوت و البته پیچیده است. بعد از اون اتفاقی که برای رپیدشر افتاد، برخی از کاربران ایرانی همچنان به رپیدشر وفادار ماندند و بقیه هم در بین دیگر سرورهای اشتراک گذاری پخش شدند. مشکلی بزرگی که برای کاربران ایرانی وجود داشت و البته الان هم ادامه دارد، تقریبا همه سرورهای اشتراک گذاری معتبر به جز رپیدشر در ایران فیلتر بوده و هست. از سال گذشته با رایزنی شرکت شبکه رسانه مهر (نماینده رسمی هات فایل در ایران)، هات فایل در ایران رفع فیلتر شد اما متاسفانه همانطور که در بالا هم عرض کردم با پاک شدن بسیاری از فایلها و اکانتها از روی این سرور که موجب ناراضی شدن کاربران گردید، طبیعتا کاربران ایرانی هم تصمیم به انتخاب سرورهای اشتراک گذاری فایل دیگر نمودند. اما همانطور که بیان شد، سرورهای اشتراک گذاری فایل پرطرفدار کنونی مثل Megaupload, Fileserve و Filesonic همچنان در ایران فیلتر هست و این مسئله تبدیل به یک گره کور برای کاربران ایرانی شده!
در روزانه هم من موندم فایلها را روی کدوم سرور آپلود کنم؟ به همین دلیل بطور متناوب فایلها را روی سرورهای Rapidshare, HotFile, Megaupload, Fileserve, Filesonic قرار می دهم. طبیعتا اکانت Premium یا همون اکانت پولی این 5 سرور را هم خریداری کرده ام!

:: روشهای دانلود
خب حالا که صحبت از اکانت Premium یا همون اکانت پولی شد باید عرض کنم (البته خطاب به اون دوستانی که تازه کار هستند): وقتی شما می خواهید فایلی را که بر روی یکی از این سرورهای اشتراک گذاری فایل قرار دارد دانلود نمائید در حالت کلی دو روش وجود دارد. یا اینکه شما مثل اکثر کاربران به عنوان کاربر آزاد و رایگان وارد سایت می شوید و فایل را دانلود می کنید که در این صورت با محدودیتهای مختلفی روبرو هستید (اصطلاحا به این روش «دانلود غیرمستقیم» گفته می شود). در حالت دوم شما مبلغی را پرداخت می کنید و اصطلاحا اکانت Premium اون سروری که فایلها روی آن قرار دارد را در اختیار دارید، در این حالت شما به راحتی و با سرعت بالا می توانید فایلهای مورد نظر خود را دانلود نمائید (اصطلاحا به این روش «دانلود مستقیم» گفته می شود). الان هم خوشبختانه اکثر سرورهای اشتراک گذاری فایل معروف در ایران نمایندگی رسمی دارند و براحتی می توانید اکانت آنها را در داخل ایران خریداری کنید.

:: یک نکته مهم!
شاید این سوال براتون پیش بیاد که با توجه به گستردگی و تنوع سرورهای اشتراک گذاری فایل، برای اکثر کاربران شاید این امکان وجود نداشته باشد که اکانت چندین سرور را خریداری نمایند. اما از طرفی هم برخی کاربران مایل هستند بدون محدودیت و مانند کاربران Premium اقدام به دانلود نمایند. در چند وقت اخیر سایتها و سرویسهایی در اینترنت بوجود آمده اند که به این نیاز های کاربران پاسخ داده اند که سایت downloadnow.net یکی از آنهاست. سرویسی که این سایتها ارائه می دهند بدین صورت هست که شما دیگر نیاز ندارید اکانت چندین سرور را بخرید، بلکه با خرید اکانت این سایت می توانید از طریق این سایت از چندین سروری که این سایت از آنها پشتیبانی می کنند، بصورت مستقیم دانلود نمائید. مثلا همین سایت downloadnow از 12 سرور پشتیبانی می کند. به عبارت ساده تر با خرید اکانت این سایت می توانید مانند کاربران Premium از 12 سرور بصورت مستقیم دانلود نمائید.

خب اینها توضیحاتی بود که بر اساس تجربیات چند ساله ام در مورد وبسایتهای هاستینگ بیان نمودم که امیدوارم مفید واقع شده باشد. اگر هم سوالی داشتید در حد توانم در خدمتم (mobin_s2004).

باقی بقایتان
مبین

مبین در فیس بوک:
facebook.com/mobin.s2004


 



 

  u فهرست روزانه


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • توضیحاتی مهم در مورد سرورهای اشتراک گذاری فایل
  • عکسهای منحصر به فرد از نشنال جئوگرافیک
  • تصاویری دیدنی ازمسابقات موتورسواری Red Bull X-Fighters دبی
  • تصاویری از نمایشگاه میلیونرها!
  • پسر 'جهانگیرشاه' کار دست قهوه تلخ داد!
  • بروز موارد تکان‌دهنده در شرکت‌های هرمی
  • معرفي و دانلود فيلم : The Eagle
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : WikiLeaks: the Secret Story
  • دانلود انيميشن : Firebreather
  • دانلود سریال : سریال پایتخت
  • با 1 تیر رایگان، 41 نشان بزنید!
  • مبدل واحدها برای موبایل
  • دانلود بازی: The Sims House Party
  • مرسدس بنز و موتور گازی
  • فواید تعجب آور لیمو!
  • در مورد اسپایدرکم Spidercam
  • بشریت در انتظار اینترنت پاک!
  • 10 سوال از سرمایه دار افسانه ای کشور
  • یک خاطره، یک سرگذشت از مردی موفق و یک نتیجه گیری
  • در اردوگاه اشرف تلفن، اینترنت و ازدواج ممنوع است!
  • جديدترين شماره از ماهنامه Today's Parent - والدین امروز
  • نامه عمر بن الخطاب به معاویه در مورد حمله به خانه حضرت فاطمه(س) و باقی قضایا
  • اسمارتفونی برای مدیران
  • بلندترین ساختمان دنیا با ۱۶۰۰ متر ارتفاع در عربستان
  • دانلود کتاب: کشتی پهلو گرفته
  • وقت گذرانی، ممنوع!
  • نکات جالب درباره سالن پذیرایی
  • پنج سال جوان تر با ۵ دقیقه آرایش به شیوه هالیوودی
  • دور اين 12 لباس خط بکشيد
  • به این 7 دلیل نوشابه نخورید!
  • خواص شیرین بیان
  • براي بهار چه لباسي بخریم؟
  • تحمل ندارم ببینم نامزدم با کسی صمیمی شده!
  • چگونگی کنترل سلامت هارد دیسک
  • اين که مي گويند: «آب ها مهريه حضرت زهرا(س) است» يعني چه؟ چه مستندي دارد؟
  • گزارشی از تصویب تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی
  • گزارش: حباب‌شكني در بازار سكه
  • و ...

 


 

 

www.mobin-group.com


 



 

 


www.mobin-group.com

عکسهای منحصر به فرد از نشنال جئوگرافیک
بهشت بی نشان
ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها)
تصاویری دیدنی ازمسابقات موتورسواری Red Bull X-Fighters دبی
اینفوگراف: برندگان و بازندگان شبکه های اجتماعی
تصاویری از داخل نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن
اینترنت اکسپلورر ۱۰ را آزمایش کنید!
تصاوير غير رسمي از سيد حسن نصرالله و خانواده اش
تصاویری از پارک دیزنی در کالیفرنیا
اخبار، موسیقی، فیلم، عکس
تصاویری از نمایشگاه میلیونرها!
تصاویر: کوچکترین کتابخانه دنیا با کتابهای کوچک
چکمه های افراد مشهور (سلبریتی)
ساعت نوری و نورپردازی زیبا
تصاویر زیبایی از بهار و طبیعت
پخش اتوماتيک اذان با توجه به افق محل زندگي شما
سايتي بسيار مفيد براي دوستان خارج از کشور

 

 

www.mobin-group.com

متن کامل نامه رهبر انقلاب خطاب به وزیر اطلاعات

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات فرمودند: «از شما مي خواهم بيش از پيش در انجام مأموريت های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهيد.»
متن كامل و تصویر نامه که پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجة‌الاسلام جناب آقای مصلحی دام توفیقه
وزیر محترم اطلاعات
استحكام و انسجام و روزآمد بودن دستگاه اطلاعاتی كشور یكی از پایه‌های مهم اقتدار نظام اسلامی است، لذا از شما می خواهم بیش از پیش در انجام مأموریت های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمایه‌ی عظیمی كه آن وزارتخانه از نیروی انسانی توانمند و انقلابی و متدین و فن‌آوری های روز برخوردار است و با حمایت دولت خدمتگزار و همكاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید كوچكترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید.
برای شما و معاونان و مدیران محترم و همه‌ فرزندان عزیز انقلابی‌ام در وزارت اطلاعات دعا میكنم. موفق و مؤید باشد.
سیدعلی خامنه‌ای
30/فروردین/1390

پرسپولیس در آزادی تحقیر شد

تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با نتیجه 3 بر یک برابر بنیادکار ازبکستان شکست خورد.
به گزارش فارس، پرسپولیس در چهارمین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 17:30 دیروز در ورزشگاه آزادی و در حضور بیش از 30 هزار تماشاگر برابر بنیادکار ازبکستان به میدان رفت و 3 بر یک شکست خورد.
انور رجبوف در دقیقه 60، کریموف در دقیقه 72 از روی نقطه پنالتی و ویکتور کارپنکوف در دقیقه 90+5 برای بنیادکار گلزنی کردند. آرفی در دقیقه 87 تک گل پرسپولیس را به ثمر رساند.
به این ترتیب پرسپولیس در ورزشگاه آزادی و در حضور هوادارانش شکست تحقیر آمیز 3 بر یک را متحمل شد و امیدهایش برای صعود به مرحله حذفی کمرنگ‌ شد.
پرسپولیس در نیمه دوم بازی بسیار ضعیفی به نمایش گذاشت و انتظارات را برآورده نکرد.
با این شکست پرسپولیس دو امتیازی باقی‌ماند و به رده آخر جدول سقوط کرد و بنیادکار هم با 5 امتیاز در رده دوم باقی‌ماند.
الاتحاد عربستان 9 امتیازی صدرنشین گروه است و الوحده امارات هم با 2 امتیاز و تفاضل گل بهتر به رده سوم صعود کرد.
دیگر دیدار این گروه بین الاتحاد عربستان و الوحده از ساعتی دیگر آغاز می‌شود.
عبدالله بلوشی داور قطری مسابقه به جوریف، تریفوناویچ و کاریموف از بنیادکار و مجتبی زارع از پرسپولیس کارت زرد نشان داد.
داور در دقیقه 70 علیرضا محمد با دریافت کارت قرمز از میدان مسابقه اخراج شد. محمد در دقیقه 65 به جای حسین بادامکی به میدان آمده بود.

ترکیب پرسپولیس:
علیرضا حقیقی، علیرضا نورمحمدی، سپهر حیدری، حمید علی‌عسگر، مازیار زارع، حسین بادامکی( از دقیقه 65 علیرضا محمد)، محمد نوری، سامان آقازمانی( از دقیقه 74 مجتبی زارع)، امیر حسین فشنگچی( از دقیقه 59 اشپتیم آرفی)، هادی نوروزی و وحید هاشمیان

پسر 'جهانگیرشاه' کار دست قهوه تلخ داد!

پس از آنکه مهران مدیری اعلام کرد سری بیستم قهوه تلخ بعد از تعطیلات نوروز توزیع خواهد شد و پس از تعطیلات خبری از توزیع این مجموعه نشد، گمانه زنی های مختلفی درباره این تاخیر در رسانه ها مطرح شد.
پیگیری های خبرنگار سیاسی مشرق حاکیست مجموعه بیستم قهوه تلخ مورد بازبینی و اصلاح توسط وزارت ارشاد قرار گرفت و به همین دلیل مهران مدیری مجبور به حذف یکی از شخصیت های داستان خود شده است.
به اعتقاد وزارت ارشاد، شخصیت پردازی امیرحسین رستمی که در مجموعه نوزدهم قهوه تلخ به عنوان پسر جهانگیرشاه وارد داستان قهوه تلخ شده بود شباهت زیادی با یکی از مقامات ارشد دولت دارد و به همین دلیل وزارت ارشاد اصلاحات زیادی در مجموعه بیستم این سریال اعمال کرد.
این در حالی است که وزارت ارشاد و دفتر رئیس جمهور از حامیان این مجموعه بوده اند و حتی وزیر ارشاد سی دی های این سریال خانگی طنز را در همایش ائمه جمعه سراسر کشور توزیع کرد.
قیچی های وزارت ارشاد مهران مدیری را بر آن داشت که به طور کل در قسمت های جدیدی که قرار است وارد بازار شود، نقش پسر جهانگیرشاه را از داستان خارج کند.
به همین دلیل تدوین جدید قسمت های آینده قهوه تلخ زمان بیشتری را طلبیده و عرضه این مجموعه را با تاخیر مواجه کرده است.
گفته می شود فروش قهوه تلخ در چند مجموعه اخیر با رکود شدید مواجه شده بود و طبیعتا این تاخیر و خبر پردازیهای پیرامون آن کمک جدیدی به درآمد تهیه کنندگان این مجموعه خواهد کرد.

یارانه نان ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت

ستاد هدفمندی یارانه ها در اطلاعیه ای اعلام کرد: از اردیبهشت ماه، یارانه ماهانه نان از ۴ به ۵ هزار تومان برای هر نفر افزایش می یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، متن اطلاعیه شماره ۸ ستاد هدفمندی یارانه ها به این شرح است:
"اکنون که پس از ۴ ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم و اقتصاد کشور هستیم به استحضار می رساند که ادامه اصلاحات و تحولات در سال ۱۳۹۰ که از جانب مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامیده شده است با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.
بدیهی است هدف نهایی اجرای این قانون همانا عدالت و پیشرفت است که سرلوحه تمامی تحولات اقتصادی کشور خواهد بود.
به همین منظور و جهت تکمیل فرآیند اصلاحی در نظام تولید و مصرف گندم، آرد و نان کشور از اردیبهشت امسال با تک نرخی کردن گندم در کشور و پرداخت معادل یارانه آن به مردم شریف ایران براساس هر نفر هزار تومان در هر ماه اقدام می شود.
از اردیبهشت این مبلغ به سقف یارانه قبلی نان خانوارها اضافه و واریز می شود و یارانه نان از ۴۰۰۰۰ ریال در ماه برای هر نفر به ۵۰،۰۰۰ ریال افزایش می یابد.
بدیهی است این اقدام به منظور بهبود کیفیت و کمیت این محصول در اقتصاد کشور صورت می پذیرد تا انشاءالله شاهد شکوفایی و پیشرفت در بازار آرد، نان و گندم کشور باشیم.
مشارکت، همدلی و همکاری شما ملت بزرگوار همانند گذشته، پشتوانه اجرای کامل بزرگترین طرح اقتصادی کشور خواهد بود."
مهر پیش از این با انتشار گزارشی با اشاره به احتمال افزایش قیمت گندم و انواع نان از افزایش احتمالی ۱۰۰۰ تومانی مبلغ یارانه نان خبر داده بود که برخی رسانه ها و روابط عمومی برخی دستگاه ها اقدام به تکذیب آن کرده بودند.

بروز موارد تکان‌دهنده در شرکت‌های هرمی

در چندین عملیات گسترده‌ای که در روزهای اخیر برای انهدام شرکت‌های هرمی انجام شده، در مجموع، چهل ملک و دفتر شرکت هرمی پلمپ و بیش از 440 نفر دستگیر شده‌‌اند که در این میان، موارد تکان‌دهنده‌ای دیده شده است که لزوم توجه بیشتر به گسترش حاشیه‌های این شرکت‌ها را ضروری نشان می‌دهد.
به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، یکی از روش‌های جدید لیدرهای هرمی، عضوگیری زن و شوهر با هم است، چرا که در موارد بسیار گوناگون و به اعتراف بسیاری از دستیگرشدگان، بارها با تنها ماندن زن در میان مردان حاضر در دفاتر هرمی، زمینه فجایعی را فراهم آورده است.
بنا بر این گزارش، از میان دستگیر شدگان، چهل نفر که همگی سرشاخه‌ها و افراد اصلی شرکت‌های هرمی بوده‌اند، با صدور قرارهای سنگین در اوین هستند و دیگر افراد نیز که همگی مالباخته بودند، با تشکیل پرونده در وزارت اطلاعات آزاد شده‌اند که در صورت تکرار فعالیت هرمی، با آنها نیز برخوردهای شدید قانونی خواهد شد.
این گزارش می افزاید: «م. اسراری»، یکی از لیدرهای شرکت‌های هرمی است که پس از عملیات دوازدهم اردیبهشت سال گذشته مخفی شده، ولی از مدتی پیش، بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده بود که با انهدام همه دفاترش، به ویژه در تبریز، بار دیگر متواری شده و اقدامات برای دستگیری وی در حال انجام است.
یکی دیگر از روش‌های تازه سران شرکت‌های هرمی، استفاده و فریب مردم از راه جذابیت‌های جنسی است. لیدرها با گذاردن یک دختر جوان در سمت مدیر دفاتر، فریب‌خوردگان شهرستانی را ـ که عمدتا از مشهد و شیراز و تبعه افغان بوده‌اند ـ ترغیب کرده و همین به انگیزه این ساده‌لوحان برای عضوگیری در شرکت‌های هرمی می‌افزاید.
اطلاعات دریافتی حاکی است، علاوه بر «پ. علی‌یار» که در ایام نوروز دستگیر شده، «آ. سامانی»، «م. الهیاری» و «الف. سامانی» از لیدرها و سرشبکه‌های اصلی شرکت‌های هرمی در ایران و چند روز گذشته نیز دستگیر شده‌اند.
یک مقام آگاه به خبرنگار «تابناک اجتماعی» گفت: اکنون منطقه شهر غرب و سعادت آباد تهران، کاملا از وجود دفاتر شرکت‌هی هرمی پاکسازی و دیگر دفاتر منهدم شده که برای مدت طولانی پلمپ بوده و با ساکنان و بنگاه‌های املاک نیز برخورد شایسته‌ای صورت خواهد گرفت، در منطقه پونک، شهران و رسالت تهران بوده‌اند.
گفتنی است، استفاده از مسائل غیر اخلاقی و بی‌بندوباری، یکی از ترفندهای مورد تأکید بیشتر دفاتر شرکت‌های هرمی غیر قانونی بوده که به تازگی به صورت بسیار زیاد و با حاشیه‌های تأسفباری نمود پیدا کرده است.

 



 


 

www.mobin-group.com

 معرفي و دانلود فيلم

The Eagle (2011)

ژانر: ماجرایی, درام

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱

کارگردان: Kevin Macdonald

ستارگان: Channing Tatum, Jamie Bell and Donald Sutherland


خلاصه داستان:
فیلم درباره 2 انسان شجاع است. یکی در نقش ارباب و دیگری در نقش برده که قدم در دنیایی ناشناخته و وحشی برای کشف راز ناپدید شدن یک لشکر از سربازان رم می گذارند …
 

- براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک نمائيد


لينک دانلود مستقیم


لينکهاي دانلود غیرمستقیم (نسخه اورجینال با کیفیت  DVDR5)

T_E_2011_DVDR5_450MB_BigBang24.org.part1.rar 
T_E_2011_DVDR5_450MB_BigBang24.org.part2.rar 
T_E_2011_DVDR5_450MB_BigBang24.org.part3.rar  
 

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود، غيرمستقيم و از سايت رپیدشر مي باشند
.

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

 دانلود فيلم مستند و ورزشي

WikiLeaks: the Secret Story (2011)

ویکی‌لیکس سازمانی ناسودبر و بین‌المللی است که به ارسال و افشای اسناد از سوی منابع ناشناس می‌پردازد. وب‌گاه ویکی‌لیکس که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد، توسط انتشارات سان‌شاین اداره می‌شود. در طول یک‌سال از آغاز فعالیت، وب‌گاه ادعا کرد که بیش از ۱.۲ میلیون مدرک و سند در اختیار دارد. این سازمان بنابه گفته خودش، توسط مخالف‌هایی از چین همراه با روزنامه‌نگار‌ها، ریاضی‌دان‌ها و فناوری‌هایی شروعی از ایالات متحدهٔ آمریکا، تایوان، اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی پایه‌گذاری شده‌است. گاردین، جولین آسانژ که یک فعال اینترنتی استرالیایی است را به عنوان رئیس آن خوانده‌است.
ویکی‌لیکس تاکنون چندین جایزه برنده‌شده است که شامل جایزه ۲۰۰۸ رسانه‌های جدید از طرف مجله اکونومیست می‌باشد. در ژوئن ۲۰۰۹، ویکی‌لیکس و جولین آسانژ جایزه رسانه‌های بریتانیا را از عفو بین‌الملل در ردهٔ رسانه‌های نو برای نشر سال ۲۰۰۶ «کنیا: گریهٔ خون – قتل‌های قضایی اضافی و ناپدیدشدن‌ها» که گزارشی از سوی کمیسیون ملی حقوق بشر کنیا در مورد کشتارهای پلیس در کنیا بود، به‌دست آورد. در ماه مه ۲۰۱۰، نیویورک دیلی نیوز، ویکی‌لیکس را در فهرست «وب‌گاه‌هایی که می‌توانند کاملاً اخبار دنیا را تغییر دهند» در رتبهٔ اول قرار داد.
در آوریل ۲۰۱۰، ویکی‌لیکس ویدئویی را از حادثهٔ حملات هوایی ۲۰۰۷ عراق منتشر کرد که در آن افراد غیرنظامی عراقی و خبرنگاران توسط نیروهای آمریکایی کشته می‌شوند. در جولای همان سال، ویکی‌لیکس اسناد محرمانه جنگ افغانستان را که حاوی بیش از ۷۶،۹۰۰ سند در مورد جنگ افغانستان بود را منتشر کرد. در ماه اکتبر، گروه ویکی‌لیکس بسته‌ای حاوی ۴۰۰،۰۰۰ سند محرمانهٔ دیگر که گفته می‌شد مربوط به جنگ عراق می‌باشد را با هماهنگی با چندین انتشارات بزرگ، منتشر کرد. در نوامبر ۲۰۱۰، ویکی‌لیکس به پخش اسناد سری و محرمانه سیاست‌های خارجی ایالات متحدهٔ آمریکا در قالب افشای اسناد دیپلماتیک ایالات متحده آغاز کرد.
ویکی‌لیکس به صورت اصلی و در آغاز همانند هر وب‌گاه ویکی دیگر با قابلیت ویرایش برای خوانندگان آن پدید آمد، اما بعد از آن بیشتر به صورت یک وب‌گاه انتشاراتی درآمد و نه اجازه ویرایش نه نظریه را به کاربران می‌دهد. این وب‌گاه بعد از حمله‌های عدم سرویس‌دهی و ردکردن آی‌اس‌پی‌ها نام‌های دامنه متفاوتی را در سروهای مختلف اختیار کرد که به صفحه‌ای مشخص در سروری مجزا تغییر مسیر داده می‌شود.

تاریخچه
اولین بار که ویکی‌لیکس در دسامبر سال ۲۰۰۶ در اینترنت قرار گرفت، باعث برانگیختن دیدگاه‌هایی متفاوت شد. بعضی ضمن تمجید از عملکرد این پایگاه از آن به عنوان پدیده‌ای در عرصه روزنامه‌نگاری تحقیقاتی یاد کردند، این در حالی است که گروهی دیگر عملکرد این پایگاه را خطری در زمینه روزنامه‌نگاری دانستند.
ویکی‌لیکس سازمانی متشکل از گروه‌هایی با هدف واحد در سراسر جهان است که توسط جولین آسانژ، یکی از طرفداران آزادی اطلاعات که زمانی هکر بوده، بنیانگذاری شده‌است. او و همکارانش که اغلب وکیل هستند برای حفظ هویت افشاکنندگان از راهنمایی کارشناسانی مانند بن لوری که از پیشگامان تعریف پروتکل امنیتی اس‌اس‌ال «لایه سوکت‌های امن» برای انتقال امن اطلاعات از طریق اینترنت است، بهره می‌برند.

افشاگری‌ها
افشای بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان خشم مقامات واشینگتن را برانگیخت. اسنادی که بخش‌هایی از آن به «نقش ایران در بی‌ثباتی افغانستان» پرداخته بود. مدیران وب‌گاه ویکی‌لیکس که اخبار پشت پرده را افشا می‌کنند، این اسناد را از طریق روزنامه‌های نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان در اختیار عموم قرار دادند. اسناد منتشر شده حاوی جزئیات دقیق جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ و از جمله نقش ایران در بی‌ثباتی این کشور بود.
با این حال در حالی که وزارت دفاع آمریکا، ارزیابی خسارت‌های ناشی از انتشار هزاران سند سری درباره جنگ افغانستان توسط وب‌گاه ویکی‌لیکس به هفته‌ها زمان نیاز دارد، ویکی‌لیکس مدعی شد که هنوز ۱۵ هزار سند محرمانه دیگر در اختیار دارد. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا انتشار این اسناد توسط وب‌گاه «ویکی‌لیکس» را برای جان سربازان آمریکایی، متحدان و طرفداران این کشور در افغانستان بطور بالقوه خطرناک دانسته و هشدار داده‌است که به اعتبار ایالات متحده در جهان لطمه خواهد زد. مقام‌های آمریکایی از وب‌گاه ویکی‌لیکس خواسته‌اند پانزده هزار سند محرمانه دیگر را که در مورد جنگ افغانستان در اختیار دارند، منتشر نکند. این اسناد غیر از هفتاد و پنج هزار سندی است که هفته گذشته از طریق سایت ویکی لیکس به رسانه‌ها درز کرد.

افشای اسناد محرمانه وزارت‌خارجه آمریکا
ویکی‌لیکس در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ میلادی (۷ آذر ۱۳۸۹) بخش‌هایی از اسناد و گزارش‌های طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا را که بالغ بر ۲۵۰ هزار سند محرمانه از وابسته‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در همه نقاط جهان می‌شود را منتشر کرد.
در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰، سرور وب‌گاه ویکی‌لیکس، یک ساعت قبل از افشای اسناد محرمانه وزارت‌خارجه آمریکا مورد حمله عدم سرویس‌دهی قرار گرفت. اما با این وجود پنج نشریه معتبر بین‌المللی از جمله نیویورک تایمز، گاردین، اشپیگل، ال پایس و لوموند به صورت هم‌زمان، بخش‌هایی از این اسناد محرمانه را منتشر کردند.

محل نگهداری فایل ها
فایل های ویکی لیکس درون سروهایی در یک پناهگاه اتمی در شهر استکهلم در سوئد نگهداری می شوند.برای ثابت نگه داشتن دما دراین پناهگاه از توربین های زیردریایی ها استفاده می شود.

منتقدان
طی افشای ۲۵۱۰۰۰ سند دیگر در نوامبر ۲۰۱۰، اعضای کنگره آمریکا واکنش شدیدی نشان دادند و خواهان تعیین ویکی لیکس به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» شدند.
ولادمیر پوتین در این باره معتقد است : اسناد ویکی لیکس احتمالا هدف‌های سیاسی را دنبال می‌کنند. به نظر کارشناسان عده‌ای قصد دارند اهمیت این سایت را بالا ببرند تا از آن برای منافع سیاسی بهره بگیرند. اگر هم این طور نباشد، من فکر می‌کنم سرویس‌های دیپلماتیک باید توجه بیشتر به اسناد خود داشته باشند. حفره‌های امنیتی پیش تر هم وجود داشته اند؛ با این حال از دید من با انتشار این اسناد فاجعه‌ای رخ نداده‌است.

حملات سایبری
در ۳ دسامبر ۲۰۱۰ پس از آن‌که EveryDNS سرور آمریکایی وب‌گاه ویکی‌لیکس خدمات خود به آن را قطع و wikileaks.org را از دسترس خارج کرد. ویکی‌لیکس به دامین سوئیسی wikileaks.ch نقل مکان کرد. EveryDNS دلیل این اقدام را چنین ذکر کرده بود که هکر جدید تهدید به اختلال در کل این شبکه کرده است. وب‌گاه ویکی‌لیکس بارها پیش از آن با حملات عدم سرویس‌دهی مواجه شده بود. ویکی‌لیکس مسئولت این حملات را با مأموران امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر می‌دانست. ویکی‌لیکس اعلام کرد که از طریق دامنه‌های wikileaks.de‏، wikileaks.fi و wikileaks.nl هم در دسترس است.


لينکهاي دانلود غیرمستقیم (نسخه اورجینال)

WikiLeaks.The.Secret.Story.MVGroup.part1.rar 
WikiLeaks.The.Secret.Story.MVGroup.part2.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم، از سايت «فایل سرو» مي باشند
.

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


 دانلود انيميشن

Firebreather

دونکان پسربچه ای هست که دوست داره نرمال باشه و زندگی نرمال و عادی داشته باشه ولی طی یه اتفاق اون میفهمه که همچین هم نرمال نیست و خیلی از عادی بودن به دوره …
 

لينکهاي دانلود (غیرمستقیم)

http://rapidshare.com/files/454206368/fico-firebreethr.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/454206081/fico-firebreethr.part2.rar
 

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت «رپیدشر» مي باشند.

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

 دانلود سریال

سریال پایتخت

تعداد قسمت ها: 13 قسمت
پخش شده از: شبکه 1
کارگردان: سیروس مقدم
بازیگران: محسن تنابنده، علیرضا خمسه،پوریا پورسرخ، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، سمیرا حسن پور، سارا و نیکا فوقانی‌اصل، خسرو احمدی، رضا بنفشه خواه، کیانوش گرامی، فرهاد بشارتی، حسین توشه، نعیمه نظام‌دوست، افشین سنگ‌چاپ، آرش نوذری و… بازی می کنند.

خلاصه ی داستان:
 خانواده‌ای پیش از زمان تحویل سال نو، تصمیم می‌گیرند از گرگان به تهران مهاجرت کنند. آنان هنگام ورود به پایتخت با مشکلاتی و اتفاقات مختلفی مواجه می‌شوند و باعث میشود اتفاقات عجیبی در این مجموعه رخ دهد و اينكه آنها چه زماني به منزل روياييشان ميرسند ……


 

لينکهاي دانلود (غیرمستقیم)

http://rapidshare.com/files/453379159/paitakht_p1.wmv
http://rapidshare.com/files/453608505/paitakht_p2.wmv
http://rapidshare.com/files/453728712/paitakht_p3.wmv
http://rapidshare.com/files/453902141/paitakht_p4.wmv
http://rapidshare.com/files/454038230/paitakht_p5.wmv
http://rapidshare.com/files/454211845/paitakht_p6.wmv
http://rapidshare.com/files/454384087/paitakht_p7.wmv
http://rapidshare.com/files/454594139/paitakht_p8.wmv
http://rapidshare.com/files/454714718/paitakht_p9.wmv
http://rapidshare.com/files/454840980/paitakht_p10.wmv
http://rapidshare.com/files/455022863/paitakht_p11.wmv
http://rapidshare.com/files/455183398/paitakht_p12.wmv
http://rapidshare.com/files/455321344/paitakht_p13.wmv
http://rapidshare.com/files/455467379/paitakht_p14.wmv
http://rapidshare.com/files/455608023/paitakht_pLast.wmv
 

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت «رپیدشر» مي باشند.

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

www.mobin-group.com

آلبوم «بی‌واژه» با صدای محمد اصفهانی
 نیمه اول اردیبهشت منتشر می شود

تازه‌ترین اثر محمد اصفهانی خواننده موسیقی پاپ با نام «بی‌واژه» نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۰ منتشر می‌شود. صدرالدین حسین‌خانی مدیر شرکت ایران گام و تهیه کننده این آلبوم در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان با اعلام این خبر، درباره تاریخ انتشار این اثر گفت: «آلبوم «بی‌واژه» قرار بود اسفند ماه سال ۸۹ وارد بازار موسیقی شود که به دلیل مشکلات طراحی و چاپ، انتشار آن به تاخیر افتاد و حال با توجه به اینکه همه کارهای مربوط به آلبوم انجام شده برنامه ریزی کرده‌ایم تا «بی‌واژه» نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری وارد بازار موسیقی شود.»
وی همچنین درباره جزئیات این آلبوم به خبرنگار ما افزود: «کار آهنگسازی این آلبوم بر عهده پدرام کشتکار، پوریا حیدری، علیرضا کهن دیری، تهی جان آتابای، آریا عظیمی‌نژاد و پویا نیک‌پور بوده است که ترانه‌ها نیز توسط اهورا ایمان، ترانه مکرم، مرجان محمدی، عبدالجبار کاکائی، رویا میرفخرایی و علی معلم سروده شده است.»

 

 

 

 

 

www.mobin-group.com

نرم افزار PC

با 1 تیر رایگان، 41 نشان بزنید!

چند سالی هست که برخی از کاربران کامپیوتر سعی دارند تا یه سری از نرم افزارهای مورد استفاده شان را که رایگان نیستند با موارد مشابه رایگان جایگزین نمایند. از تجربه های موفق هم می توان از استفاده از آنتی ویروس های رایگان از جمله AVG، نرم افزار مشابه آفیس مایکروسافت با نام OpenOffice و سیستم عامل Ubuntu یاد کرد که در کنار رشد فرهنگ صحیح استفاده از نرم افزارها و رعایت حقوق مولفین، آزادی استفاده رو هم برای من ما ارمغان آورده.
البته من به هیچ وجه توصیه نمی کنم که شتاب زده اقدام به یافتن نرم افزارهای رایگان جایگزین کنید، بلکه توصیه می کنم با توجه به عادت های بد ما در استفاده بی رویه از نرم افزار ها و شرایط کار و بازار، با طمانینه و دقت نظر بیشتری این کار رو صورت بدید. در کنار این مطلب توجه داشته باشید که همیشه رایگان بودن به معنای بهتر بودن نیست و بلعکس. در یک کلام جو گیر نشین و حالا چون همه رو به سیستم عامل اوبونتو میارن شما هم سراسیمه همه چیز رو تغییر ندید. بهتره که سعی کنید نیازگرا و واقع بین باشید.
بر همین اساس یکی از نیازهای همیشگی و روزمره ما در اختیار داشتن ابزارهایی برای تبدیل فرمت های مختلف صوتی و تصویری و تولید و ویرایش اون هاست. تعدد ابزارهای این چنینی، سردرگمی کاربران و نیاز مبرمی که افراد به در اختیار داشتن چنین ابزارهایی احساس می کنن باعث شد تا خود من مدتی رو صرف پیدا کردن یک مجموعه کارا و قابل اتکا کنم تا تمام نیازهای من از جمله تبدیل و تهیه و ویرایش اقلام چند رسانه ای رو به خوبی و با اطمینان انجام بده. از همه مهمتر به دنبال این بودم که آیا چنین ابزاری به صورت رایگان وجود داره یا نه؟
خوشبختانه پاسخ سوال بالا مثبت بود و من تونستم ابزاری رایگان با نام Free Studio رو پیدا کنم و به استفاده و ارزیابی اون بپردازم. هر چی بیشتر میگذشت من بیشتر متقاعد می شدم که انتخاب درستی انجام دادم و هیچ نیازی نیست که این نرم افزار برای من پوشش نداده باشه. اونجا بود که به ذهنم رسید که با یک تیر دارم 41 نشون رو می زنم! و خب با خودم گفتم که این شادیم رو هم با شما تقسیم کنم!
اما چطوری؟ اینطور که این نرم افزار می تونه با 41 ابزاری که در دل خودش داره کارهای زیر رو به خوبی انجام بده:

- دریافت ویدئو از سایت های اشتراک گذاری ویدئو همچون YouTube
- تبدیل فایل ها از سایت های به اشتراک گذاری به فرمت های معروف دیگه
- تبدیل فایل های ویدئو به فرمت قابل استفاده تمامی دستگاهی پرتابل مشهور از گوشی موبایل تا XBox
- تبدیل ویدئو به فرمت های معروف صوتی و تصویری
- تهیه و تولید DVD و CD های صوتی و تصویری
- ابزار مبدل فرمت های مختلف عکس به یکدیگر و ابزار تغییر اندازه عکس ها
- ابزار تصویربرداری ( Screen Capture) از صفحه نمایش
- ابزار تهیه آلبوم عکس و ویدئو
– ابزار تولید فیلم ها و عکس های سه بعدی
- ابزار تبدیل دیسک های صوتی و تصویری به فرمت های دیگر و ذخیره بر روی هارد
- ابزار تبدیل فرمت های چند رسانه ای به فرمت مخصوص محصولات شرکت Apple
– و ده ها ابزار رایگان دیگه که در انتظار شماست…

نرم افزار رایگان Free Studio حائز جوایز بسیاری از سایت های دانلود مشهور شده که با بازدید از سایتش می تونید به صحت این ادعا پی ببرید. اما بیش از این منتظر نمونید و خودتون این نرم افزار محبوب و رایگان رو دانلود کنید و مورد ارزیابی قرار بدید.
 


دنياي موبايل

مبدل واحدها

واحد های شتاب، مساحت، ارز، بار الکتریکی، انرژی، نیرو، طول، حجم، توان، فشار، سرعت، دما، زمان، غلظت و حجم را می توانید در این نرم افزار به یکدیگر تغییر دهید.


لينک دانلود (حجمفايل حدود 4 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

روی لینک فوق کليک سمت راست کرده و سپس گزينه Save Target As را انتخاب نمائید.

نکته: فايل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip ميباشد. لذا بعد از دريافت فيل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث يا کابل و يا دستگاه کارت ريدر برروي گوشي موبايل خود Install نماييد.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

 The Sims House Party

جدیدترین نسخه از بازی sims با نام The Sims House Party
که فقط چند روز پیش منتشر شده


لينکهای دانلود (حجم فايل حدود 500 مگابايت مي باشد)

http://hotfile.com/dl/37198624/503980f/dreamstar_128_.part1.rar.html  
http://hotfile.com/dl/37198780/34cd85e/dreamstar_128_.part2.rar.html  
http://hotfile.com/dl/37198963/1010868/dreamstar_128_.part3.rar.html  
http://hotfile.com/dl/37199129/f875147/dreamstar_128_.part4.rar.html  
http://hotfile.com/dl/37199288/add29ca/dreamstar_128_.part5.rar.html  
http://hotfile.com/dl/37199386/a1b367d/dreamstar_128_.part6.rar.html  

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت «هات فایل» مي باشند.

 

 
 

 

 

www.mobin-group.com

بخش اول

مطالب ارسالي نويسندگان ثابت «روزانه»
 

کاریکاتور
alimerikhi@yahoo.com

جوانفكر (مدیر مسئول ایرنا) اخبار مهم برخي رسانه‌ها را جعلي خواند!

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء - سلام الله عليها - : مَنْ أصْعَدَ إلي اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
«تنبيه الخواطر، ص 108»

حضرت فاطمه زهرا - سلام الله عليها - فرمود: هركس عبادات و كارهاي خود را خالصانه براي خدا انجام دهد، خداوند بهترين مصلحت ها و بركات خود را براي او تقدير مي نمايد.
 
 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

آیه ای از قرآن در مورد ظهور

«یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ»؛ «آنان که به آن ساعت ایمان ندارند، [از روی تمسخر] تقاضای تعجیل در ظهور آن می‌کنند، ولی آنان که ایمان دارند از آن روز سخت ترسانند و می‌دانند که آن روز بر حق است».1

در روایتی آمده است که مفضل بن عمر می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: از مفضل اهل عراق این آیه را چگونه می‌خوانند؟ عرضه داشتم: ای آقای من کدام آیه را؟ فرمود: این قول خدای تعالی: آنان که به آن ساعت ایمان ندارند، [از روی تمسخر] تقاضای تعجیل در ظهور آن می‌کنند، ولی آنان که ایمان دارند از آن روز سخت ترسانند و می‌دانند که آن روز بر حق است. عرض کردم: ای آقای من این طور می‌خوانند و آیه را خواندم. حضرت فرمود: وای برتو! می‌دانی که معنی این چیست؟ عرض کردم: خدا و رسول و فرزند او بهتر می‌دانند.
امام فرمود: «به خدا سوگند جز قیام قائم نیست. پس چگونه کسی که به آن ایمان ندارد، عجله می‌کند. به خدا سوگند جز مؤمنان نسبت به آن عجله نکنند، ولی این را از روی حسد نسبت به شما، تحریف کردند؛ پس این را بدانی مفضل».2

---------------------------
3. شوری: 18.
4. دلائل الامامه، ص 238.

 

 

 

داستان هايي از تاريخ ايران
yasamin-atashi.persianblog.ir

مادرم مرا فرستاده!

شاه تهماسب یکم فرزند ارشد شاه اسماعیل یکم و دومین پادشاه از دودمان صفویه برای دیدار حکیم و دانشمند تبریزی از اسب فرود آمد. حکیم به خاطرنداشتن امکانات پذیرایی مناسب پوزش خواست و گفت گاهی با خود می گویم کاش به جای حکمت سراغ بازار رفته بودم و خندید در همان حال صدایی کودکی به گوش می رسید که می گفت مادرم مرا فرستاده و می خواهم این ظرف آش را به حکیم بدهم دو سرباز مقابل در به آن کودک می گفتند برو پادشاه ایران اینجاست... اما کودک پافشاری می کرد و می گفت من به پادشاه کاری ندارم، مادرم مرا فرستاده و گفته حتما این را به حکیم بده...
شاه تهماسب خنده اش گرفت و با صدای بلند به سربازان گفت بگذارید آشش را بیاورد ما نیز گرسنه ایم !!! و با صدای بلند خندید.
ساعتی بعد پادشاه وقتی با حکیم آش را می خورد به حکیم گفت کاش من هم همانند شما چنین منزلتی داشتم و مادر کودک کاسه دیگری از این آش خوشمزه برای ما نیز می فرستاند پادشاه چنان خندید که اشک در چشمانش جمع شد.
ارد بزرگ می گوید : خوش نامی بزرگترین فر و افتخار هر آدمی است.
هنوز آش خوردن شاه تهماسب و حکیم به پایان نرسیده بود که صدای کودک را باز شنیدند که به سربازان می گفت مادرم مرا فرستاده بیایم و کاسه خالی آشی را که آورده بودم را پس بگیرم. شاه تهماسب که از خنده به حد انفجار رسیده بود بلند گفت : کودک جان کاسه آشی دیگر بیاور تا این کاسه خالی را به تو دهیم اما کودک مسلسل وار می گفت مادرم مرا فرستاده گفته کاسه خالی آش را بگیر... پادشاه هنگام رفتن با خنده به حکیم گفت در دربار هم چنین غذای گوارا و شادی نخورده بودم و سوار بر اسب شد.

ياسمين آتشي

 

پلاک
epelak.blogfa.com

 
 


شیطنت حاجی گل کرده بود

بچه ها کسل بودند و بی حوصله. حاجی سر در گوش یکی برده بود و زیر چشمی بقیه را می پایید.
انگار شیطنتش گل کرده بود.
عراقی آمد توو حاجی پشت سرش.
بچه ها دویدند دور آن ها.حاجی عراقی را سپرد به بچه ها و خودش رفت کنار.
آنها هم انگار دلشان می خواست عقده هاشان را سر یک نفر خالی کنند، ریختند سر عراقی و شروع کردند به مشت و لگد زدن به او.
حاجی هم هیچی نمی گفت.
فقط نگاه می کرد. یکی رفت تفنگش را آورد و گذاشت کنار سر عراقی.
عراقی رنگش پرید و زبان باز کرد که:" بابا، نکشید! من از خودتونم."
و شروع کرد تند تند، لباسهایی را که کش رفته بود کندن و غر زدن که: " حاجی جون، تو هم با این نقشه هات. نزدیک بود ما رو به کشتن بدی. حالا شبیه عراقی هاییم دلیل نمی شه که..."
بچه ها می خندیدند. حاجی هم می خندید.

epelak.blogfa.com

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

براي شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد
 و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة المرسلات آيات: 50 محل نزول: مکه

 
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 19 أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ 20 فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ 21 إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُومٍ 22 فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ 23 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 24 أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا 25 أَحْيَاء وَأَمْوَاتًا 26 وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُم مَّاء فُرَاتًا 27 وَيْلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 28 انطَلِقُوا إِلَى مَا كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ 29 انطَلِقُوا إِلَى ظِلٍّ ذِي ثَلَاثِ شُعَبٍ 30 لَا ظَلِيلٍ وَلَا يُغْنِي مِنَ اللَّهَبِ 31 إِنَّهَا تَرْمِي بِشَرَرٍ كَالْقَصْرِ 32 كَأَنَّهُ جِمَالَتٌ صُفْرٌ 33 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 34 هَذَا يَوْمُ لَا يَنطِقُونَ 35 وَلَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ 36 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 37 هَذَا يَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْنَاكُمْ وَالْأَوَّلِينَ 38 فَإِن كَانَ لَكُمْ كَيْدٌ فَكِيدُونِ 39 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 40 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي ظِلَالٍ وَعُيُونٍ 41 وَفَوَاكِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ 42 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 43 إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ 44 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 45 كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُم مُّجْرِمُونَ 46 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 47 وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ 48 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ 49 فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ 50

 

ترجمه فارسي مکارم

واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «19» آيا شما را از آبى پست و ناچيز نيافريديم، «20» سپس آن را در قرارگاهى محفوظ و آماده قرار داديم، «21» تا مدتى معين؟! «22» ما قدرت بر اين كار داشتيم، پس ما قدرتمند خوبى هستيم (و امر معاد براى ما آسان است)! «23» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «24» آيا زمين را مركز اجتماع انسانها قرار نداديم، «25» هم در حال حياتشان و هم مرگشان؟! «26» و در آن كوه‏هاى استوار و بلندى قرار داديم، و آبى گوارا به شما نوشانديم! «27» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «28» (در آن روز به آنها گفته مى‏شود:) بى‏درنگ، به سوى همان چيزى كه پيوسته آن را تكذيب مى‏كرديد برويد! «29» برويد به سوى سايه سه شاخه (دودهاى خفقان‏بار و آتش‏زا)! «30» سايه‏اى كه نه آرامبخش است و نه از شعله‏هاى آتش جلوگيرى مى‏كند! «31» شراره‏هايى از خود پرتاب مى‏كند مانند يك كاخ! «32» گويى (در سرعت و كثرت) همچون شتران زردرنگى هستند (كه به هر سو پراكنده مى‏شوند)! «33» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «34» امروز روزى است كه سخن نمى‏گويند (و قادر بر دفاع از خويشتن نيستند)، «35» و به آنها اجازه داده نمى‏شود كه عذرخواهى كنند! «36» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «37» (و به آنها گفته مى‏شود:) امروز همان روز جدايى (حق از باطل) است كه شما و پيشينيان را در آن جمع كرده‏ايم! «38» اگر چاره‏اى در برابر من (براى فرار از چنگال مجازات) داريد انجام دهيد! «39» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «40» (در آن روز) پرهيزگاران در سايه‏هاى (درختان بهشتى) و در ميان چشمه‏ها قرار دارند، «41» و ميوه‏هايى از آنچه مايل باشند! «42» بخوريد و بنوشيد گوارا، اينها در برابر اعمالى است كه انجام مى‏داديد! «43» ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏دهيم! «44» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «45» (و به مجرمان بگو:) بخوريد و بهره گيريد در اين مدت كم (از زندگى دنيا، ولى بدانيد عذاب الهى در انتظار شماست) چرا كه شما مجرميد! «46» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «47» و هنگامى كه به آنها گفته شود ركوع كنيد ركوع نمى‏كنند! «48» واى در آن روز بر تكذيب‏كنندگان! «49» (و اگر آنها به اين قرآن ايمان نمى‏آورند) پس به كدام سخن بعد از آن ايمان مى‏آورند؟! «50»

آيات امروز را مي توانيد از طريق اين لينک هم مطالعه کنيد


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پيمان خداست بر خلق او و براي شخص مسلمان شايسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آيه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالي

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون درج شود.

 
goleroz_red

مرسدس بنز و موتور گازی

يارو نشسته بوده پشت بنز آخرين سيستم، داشته صد و هشتاد تا تو اتوبان ميرفته، يهو ميبينه يك موتور گازي ازش جلو زد! خيلي شاكي ميشه، پا رو ميگذاره رو گاز، با سرعت دويست از بغل موتوره رد ميشه. يك مدت واسه خودش خوش و خرم ميره، يهو ميبينه متور گازيه غيييييژ ازش جلو زد! ديگه پاك قاط ميزنه، پا رو تا ته ميگذاره رو گاز، با دويست و چهل تا از موتوره جلو ميزنه. همينجور داشته با آخرين سرعت ميرفته، يهو ميبينه، موتور گازيه مثل تير از بغلش رد شد!! طرف كم مياره، راهنما ميزنه كنار به موتوريه هم علامت ميده بزنه كنار.
خلاصه دوتايي واميستن كنار اتوبان، يارو پياده ميشه، ميره جلو موتوريه، ميگه: آقا تو خدايي! من مخلصتم، فقط بگو چطور با اين موتور گازي كل مارو خوابوندي؟!
موتوريه با رنگ پريده، نفس زنان ميگه: والله... داداش.... خدا پدرت رو بيامرزه واستادي... آخه... كش شلوارم گير كرده به آينه بغلت

نتیجه اخلاقی:
اگه می بینید بعضی ها در کمال بی استعدادی پیشرفت های قابل ملاحظه ایی دارند ببینید کش شلوارشان به کجا گیر کرده!
 

 
rsaba_baby

داستاني از کتاب کوچه - احمد شاملو

مسافری در شهر بلخ جماعتی را دید که مردی زنده را در تابوت انداخته و به سوی گورستان می‌برند و آن بیچاره مرتب داد و فریاد می‌زند و خدا و پیغمبر را به شهادت می‌گیرد که « والله، بالله من زنده‌ام! چطور می‌خواهید مرا به خاک بسپارید؟ اما چند ملا که پشت سر تابوت هستند، بی توجه به حال و احوال او رو به مردم کرده ومی‌گویند: « پدرسوخته ی ملعون دروغ می‌‌گوید. مُرده.مسافر حیرت زده حکایت را پرسید. گفتند: «این مرد فاسق و تاجری ثروتمند و بدون وارث است. چند مدت پیش که به سفر رفته بود، چهار شاهد عادل خداشناس در محضر قاضی بلخ شهادت دادند که ُمرده و قاضی نیز به مرگ او گواهی داد. پس یکی از مقدسین شهر زنش را گرفت و یکی دیگر اموالش را تصاحب کرد. حالا بعد از مرگ برگشته و ادعای حیات می کند. حال آنکه ادعای مردی فاسق در برابر گواهی چهار عادل خداشناس مسموع و مقبول نمی‌افتد. این است که به حکم قاضی به قبرستانش می‌بریم، زیرا که دفن میّت واجب است و معطل نهادن جنازه شرعا جایز نیست.

کتاب کوچه /ب2/ص1463 -احمد شاملو
 

 
sadeghi3456

تبليغات با حراج آبرو؟!

در بدو راه اندازي اينترنت بخصوص در ايران،‌ كاربران و بخصوص والدين با مشكلي به نام سايتهاي غير اخلاقي مواجه بوده اند و در كشورهاي مختلف تدابير مختلفي به كار گرفته شده تا كاربران با سنين پايين و بخصوص نوجوانان با اين گونه سايتها مواجه نشوند. در ايران نيز در حال حاضر سازماني به نام كميته تعيين مصاديق اين وظيفه را به عهده داشته و اصطلاحا امر فيلترينگ را انجام ميدهند.
تمامي اين سايتها در زمره سايتهاي خارجي قراردارند و هميشه نيز نوك پيكان حملات متوجه آنها و كشورهاي متبوع بوده است. ولي همين سايتها و كشورهاي به زعم ما فاسد و از خدا بيخبر در سر در ورودي سايت به شما هشدار ميدهند كه كاربر گرامي اينجا براي بالاي هجده سال است و محتواي آن چنين است و چنان و اگر بخواهيم قدري تخصصي تر بررسي كنيم در متا تگ هاي اين سايتها كه معرف محتواي سايت هست كلمات كليدي به كار برده شده است كه در صورت لزوم كاربران عادي نيز قادر به فيلترينگ آنها از طريق همين قابليت هاي ويندوز معمولي مي باشند. ولي متاسفانه كافي است در هر سايت جستجوگر يك كلمه مقدس مثل خدا، خانواده، شرف، آبرو و اخلاق را با زبان فارسي جستجو كنيد. حتما كاربران محترم روزنامه وزين مبين برخورد كرده اند. به محض جستجو در اولين سايتهاي پيشنهادي با هجوم تبليغات مختلف روبرو ميشويد. كدام يك‌ ؟‌ اينها :‌ كرم تنگ كننده قبر پدرشان، قرص افزايش ميل به جهنم جد و‌آبادشان، افزايش طول و عرض بي آبرويي و بي عفتي و و و...... كافي است يك نوجوان از همه جا بي خبر براي درس مدرسه يك تحقيق فيزيك انجام دهد. امتحان كنيد. ببينيد با چه كلمات و تبليغاتي روبرو ميشود. شما شرف نداريد؟ آبرو نداريد؟ آخر تبليغات به چه قيمتي ؟ شما خودتان دختر و پسر نوجوان چشم و گوش بسته نداريد؟ نكند آنها را هم فداي همين كسب حلال و آبرومندانه خودتان مي كنيد؟‌ چه سوالي است.. واله به خدا خيلي از مشاغل جامعه ما كه اسمشان بد در رفته شرف دارد به اين نوع كاسبي.
بنده به محصول كاري ندارم. به نوع و روش ارائه آن كار دارم. حتما اگر كميته محترم تعيين مصاديق مانع اين گونه تبليغات نشوند قرار است فردا روش مصرف اين محصولات به صورت عملي و به صورت تيزرهاي تبليغاتي نمايش شوند. آره؟؟؟؟ بعيد هم نيست. شنيده ايد كه مي خواهند موتورهاي جستجو گر فارسي راه اندازي كنند. توي اينها ديگه حتما تمامي نتايج جستجو به اين سايتها ختم ميشه. نه؟؟؟؟ جالب كه كلمه جستجو شده در نود درصد نتايج موجود نيست. قرار است كدام كلمه را فيلتر كنيم ؟؟‌ سكس يا شرف يا آبرو؟ با اين روش كه ديگه بايد همه كلمات را فيلتر كنيم. جالب تر اينكه تمامي اينها با ارائه نام، آدرس و شماره تلفن فروشنده همراه است يعني گمنام و بي محتوا نيستند. حتما آن طنز معروف را شنيده ايد كه تيم برزيل براي بازي به ايران مي آيد و بازيكن خودي گل ميزده. آقايان محترم كميته تعيين مصادق عزيز، رونالدو رو ولش كنيد اون كه گل نميزنه بچسبيد مراقب همين سايتهاي محترم با پسوند دامنه جمهوري اسلامي باشيد كه صد برابر بيشتر از سايتهاي مستهجن خارجي گل مي كارند.

والسلام
صادقي
 

 
saghiwonderland

فواید تعجب آور لیمو!

موسسه علوم بهداشت، 819 N. L.L.C. چارلز بالتیمور خیابان، دکتر 1201.
این آخرین دست آورد در طب موثر برای سرطان است!
با دقت بخوانید و خودتان قضاوت کنید.
لیمو (مرکبات) محصولی معجزه آسا برای کشتن سلول های سرطان است؛ که 10000 بار قوی تر از شیمی درمانی است.
چرا ما در مورد آن نمی دانیم؟ چون آزمایشگاه ها(شرکت های دارو سازی) با ساخت مشابه مصنوعی آن سود زیادی میبرند. شما هم اکنون می توانید به یک دوست کمک کنید تا از آنها بی نیاز شود / بداند که آب لیمو در پیشگیری از بیماری مفید است.
طعم آن شیرین و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناک شیمی درمانی است.
چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت های بزرگ مولتی ملیونر را به خطر بیفتاد؟
همانطور که می دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می توانید از این میوه به روش های مختلف مصرف کنید :
شما می توانیدآنرا به صورت استفاده از گوشت، افشره، نوشابه های آماده، شربت، شیرینی، غذا و غیره، مصرف کنید.
لیمو بسیاری از خواص را داراست، اما جالب ترین اثر آن در کیست و تومورهاست.
خاصیت این گیاه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است. برخی می گویند که در تمامی انواع سرطان بسیار مفید است.
همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت های باکتریایی و قارچ، و مقابل انگلهای داخلی و کرم ها موثر است. و همچنین تنظیم کننده فشار خون بیش از حد بالا و ضد افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.
منبع این اطلاعات جالب است : این اطلاعات از یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در جهان می آید، که می گوید تست های آزمایشگاهی بیش از 20 سال از سال 1970، نشان داد که عصاره لیمو در
تخریب سلول های بدخیم در 12 سرطان، از جمله روده بزرگ، پستان، پروستات، ریه و لوزالمعده... تاثیر دارد.
ترکیبات این میوه 10،000 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارویی که به طور معمول در شیمی درمانی در جهان استفاده می شود، کاهش رشد سلولهای سرطانی را نشان داد. و چه شگفت آور است، و شگفت آور تر اینکه؛ این نوع از درمان با عصاره لیمو تنها سلول های سرطانی بدخیم را از بین میبرد و بر روی سلول های سالم تاثیر نمی گذارد.

منبع: موسسه علوم بهداشت، 819 N. L.L.C. خیابان کیوز بالتیمور، MD1201
 

 
ali15470
با سلام
بنده علیرضا خدایی از اصفهان هستم
تشکرمیکنم از مجله زیباتون
یه شعر از فریدون مشیری فرستادم که بسیار زیباست
امیدوارم چاپ بشه

من امشب تا سحر خوابم نخواهد برد
همه اندیشه ام اندیشه فرداست
وجودم از تمنای تو سرشار است
زمان در بستر شب خواب و بیدار است
هوا آرام شب خاموش راه آسمان ها باز
خیالم چون کبوترهای وحشی می کند پرواز
رود آنجا که می یافتند کولی های جادو گیسوی شب را
همان جا ها که شب ها در رواق کهکشان ها خود می سوزند
همان جاها که اختر ها به بام قصر ها مشعل می افروزند
همان جاها که رهبانان معبدهای ظلمت نیل می سایند
همان جا ها که پشت پرده شب دختر خورشید فردا را می آرایند
همین فردای افسون ریز رویایی
همین فردا که راه خواب من بسته است
همین فردا که روی پرده پندار من پیداست
همین فردا که ما را روز دیدار است
همین فردا که ما را روز آغوش و نوازش هاست
همین فردا همین فردا
من امشب تا سحر خوابم نخواهد برد
زمان در بستر شب خواب و بیدار است
سیاهی تار می بندد
چراغ ماه لرزان از نسیم سرد پاییز است
دل بی تاب و بی آرام من از شوق لبریز است
به هر سو چشم من رو میکند فرداست
سحر از ماورای ظلمت شب می زند لبخند
قناری ها سرود صبح می خوانند
من آنجا چشم در راه توام ناگاه
ترا از دور می بینم که می آیی
ترا از دور می بینم که می خندی و می آیی
نگاهم باز حیران تو خواهد ماند
سراپا چشم خواهم شد
ترا در بازوان خویش خواهم دید
سرشک اشتیاقم شبنم گلبرگ رخسار تو خواهد شد
تنم را از شراب شعر چشمان تو خواهم سوخت
برایت شعر خواهم خواند
برایم شعر خواهی خواند
تبسم های شیرین ترا با بوسه خواهم چید
و گر بختم کند یاری
در آغوش تو
ای افسوس
سیاهی تار می بندد
چراغ ماه لرزان از نسیم سرد پاییز است
هوا آرام شب خاموش راه آسمان ها باز
زمان در بستر شب خواب و بیدار است

(فریدون مشیری)
 
 

alirezamajidi

در مورد اسپایدرکم Spidercam

این روزها وقتی مسابقات فوتبال داخلی و خارجی را نگاه می‌کنیم و تصاویر گرفته شده با اسپادرکم Spidercam را در تلویزیون خودمان با تصاویر رویدادهای ورزشی خارجی، مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت کیفیت عمده‌ای می‌شویم! در حالی که استفاده از تصاویر اسپایدرکم در پخش فوتبال‌های اروپایی بسیارسنجیده و هنرمندانه صورت می‌گیرد، تصاویر اسپایدرکمی ما معمولا نابجا استفاده می‌شوند و معمولا از شکار صحنه‌های حساس و هیجان‌انگیز عاجز هستند. مثل خیلی از فناوری‌های تازه‌ای که وارد ایران می‌شوند، ما معمولا عادت داریم که نخست خود فناری را بدون توجه به وجه کاربری آن وارد کنیم.
اما باید بدانید که لفظ اسپایدرکم از آنجا که یک نام تجاری است، شاید برای اشاره به فناوری ثبت تصاویر ویدئویی با استفاده از دوربین‌های آویخته شده به کابل‌ها، چندان درست نباشد. اسپادرکم، نام تجاری سامانه‌ای است که یک شرکت اتریشی در سال ۲۰۰۰ ثبت کرد ولی خود فناوری، نخستین بار توسط یک شرکت آمریکایی در سال ۱۹۸۴ معرفی شد. اولین نام تجاری این فناوری اسکای‌کم Skycam بود.
تا سال‌های میانی دهه ۹۰ استفاده از این وسیله گسترش پیدا نکرد که عمدتا به خاطر محدودیت‌های فناوری کامپیوتری و موتورهای کشنده کابل‌ها بود. اسکای‌کم البته برای فیلمبرداری از هر رویدادی در فضای باز یا بسته که میدان پوشش آن وسعت زیادی داشته باشد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و اختصاص به رویدادهای ورزشی ندارد، مثلا در شوها و کنسرت‌ها هم می‌توان این فناوری استفاده کرد. در مورد رویدادهای ورزشی، نخستین بار این شبکه NBC ‌بود که برای پوشش تلویزیونی یک مسابقه پیش‌فصل NFL، در سال ۲۰۰۱ از اسکای‌کم استفاده کرد. شبکه‌های ESPN و ABC هم به دنبال آن برای پخش مسابقات ورزشی از اسکای‌کم استفاده کردند.

من در ادامه این نوشته، برای راحتی کار از همان اصطلاح جا افتاده‌تر این روزها یعنی اسپایدر کم استفاده می‌کنم.
یک اسپایدر کم، اساس ساده‌ای دارد، کافی است دوربینی را به چهار کابل متصل کنید و بیاویزید و بعد طول کابل‌ها را کم و زیاد کنید، این طوری دوربین می‌تواند در سه جهت طول و عرض و ارنفاع حرکت کند. به این ترتیب بدون محدودیت و برخورد با موانع زمینی، می‌توان تصاویری گرفت که دوربین‌های معمول از گرفتن آنها، ناتوان هستند.
حرکت دوربین اسپایدرکم به کمک موتورهایی صورت می‌گیرد که کابل‌ها را می‌کشند، یک اسپایدرکم می‌تواند با سرعت نه متر در ثانیه، معادل ۳۲ کیلومتر در ساعت، حرکت کند.
محاسبه طول کابل‌ها با کمک الگوریتمی صورت می‌گیرد که در قالب یک برنامه تحت ویندوز اجرا می‌شود.

ایمنی، در فناوری اسپایدرکم اهمیت زیادی دارد، چون گاهی دوربین‌های اسپایدرکم در فاصله چندمتری بالای سر تماشاگران حرکت می‌کنند. اگر یکی از کابل‌ها قطع شود، سیستم به طور خودکار خاموش می‌شود و وزن دوربین توسط سهک ابل دیگر تحمل می‌شود و از نوسان‌های آن پیشگیری می‌شود.
انتقال اطلاعات از طریق کابل‌های نوری صورت می‌گیرد که در کابل‌های چهارگانه بافته شده‌اند. این کابل‌ها بدون افت کیفیت، تصاویر را انتقال می‌دهند.
برای کنترل اسپایدرکم، فقط دو نفر لازم است، یکی باید موقعیت اسپایدرکم را تغییر بدهد و دیگری هم مسئول دوربین است. می‌توان با استفاده از جوی استیک و به مانند یک گیم کامپیوتری به آسانی، اسپایدرکم را حرکت داد.
با اینکه اسپایدرکم امکانات زیادی به شبکه‌های پخش‌کننده رویدادهای ورزشی می‌دهد، اما استفاده از تصاویر آن باید با دقت صورت بگیرد، چرا که استفاده افراطی از آن، قطع کردن ناگهانی تصاویر معمول و سپس نمایش تصاویر اسپادرکمی با زوایا و فوکوس‌های متغیر، حتی می‌تواند سبب آزار تماشاگران شود. در سال ۲۰۱۰ در جریان یک مسابقه مهم شش جانبه راگبی، بی‌بی‌سی که ۲۵ هزار دلار صرف خرید اسپایدرکم کرده بود، با شکایات متعدی از سوی بینندگان مواجه شد، آنها بعد از پخش تصاویر احساس گیجی و سرگیجه می‌کردند، در مجموع ۱۷۰ شکایت دریافت شد!
در سوی دیگر، داشتن اسپایدرکم و غافل شدن از استفاده از آن در ثبت تصاویر لحظه‌های حساس و نمایش دادن صحنه‌های زیبا هم، دلپسند تماشاگران نیست!


لینک‌های مرتبط:
– ورزشگاه آزادی به اسپایدرکم مجهز شد
- نصیرزاده: اسپایدرکم نصب شده در ورزشگاه آزادی می تواند به پیشرفت داوری کمک کند
- پایه دوربین عنکبوتی شکسته/ ۴میلیارد تومان هزینه برای تنها ۲ بازی بی دردسر

منابع: + و + و + و +

 

 
shirazi

بشریت در انتظار اینترنت پاک!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته های اولیه ایده "اینترنت پاک" در کشور خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می گیرد.»
آی تی ایران به نقل از خبرگزاری مهر - اسفند 1389

«علي حكيم جوادی (معاون وزیر ارتباطات) افزود: اين نوع اينترنت شامل حذف محتويات ناسالم اخلاقي، محتويات مشوق كفرو الحاد، محتويات مشوق جرم و جنايت، تفرقه برانگيز، نااميدكننده و غيره است. »
فناوران اطلاعات به نقل ایسنا -اسفند 1389

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود در مورد وضعیت پروژه اینترنت پاک گفت: اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان، متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارايه کنند.»
فناوران اطلاعات به نقل خبرگزاری مهر - فروردین 1390

اینترنت پاک آخرین دستاورد مسئولین ارتباطات و فن آوری کشور است که همانند بسیاری از دستاوردهای دیگر بخصوص اینترنت ملی فعلا در حد همان واژه و حرف باقی مانده است. اما دو نکته جالب در مورد اینترنت پاک وجود دارد همانطور که از سخنان وزیر ارتباطات مشخص است اینترنت پاک فعلا در حد یک ایده است و باید دیگران تعریف و راهکاری برای رسیدن به آن را ارائه کنند! به زبان ساده تر هنوز مشخص نیست اینترنت پاک چیست و قرار است چگونه اجرا شود اما نکته جالب دیگر اینکه به قول معروف در حالی که نه به داره و به نه بباره قرار است آنرا در اختیار تمام بشریت هم قرار دهیم.
مسئولین اشاره کرده اند که اینترنت پاک با فیلترینگ متفاوت است و از آنجایی که از لحاظ فنی وقتی در مورد اینترنت و پالایش محتوا صحبت میکنیم یا باید سایتهای نامناسب را فیلتر کنیم (فهرست سیاه ) یا باید فقط به برخی سایتها (یا حتی پروتکلهای انتقال اطلاعات) اجازه عبور دهیم ( فهرست سفید) اینترنت پاک نمیتواند چیزی جز تهیه فهرست سفید از سایتهای مجاز باشد که صرفا اجازه دسترسی به سایتهای موجود در فهرست سفید به کاربران را میدهد.
تکلیف معیارها برای اینترنت پاک نیز مشخص شده است و اگرچه هنوز معیار سایتهای مجاز مشخص نیست اما با استناد به رفتار نظام فیلترینگ و سایتهای فیلتر شده مشخص است که سایتهای فیلتر شده امروزی دیگر جزو اینترنت پاک نخواهند بود حال از آنجایی که قرار است اینترنت پاک در اختیار تمام بشریت قرار گیرد میتوان این نوید را به تمام بشریت داد که:
"اینترنت پاک اینترنتی است که در آن خبری از فیس بوک،یوتیوب،فلیکر و اکثر سایتهای آپلود عکس و فیلم،دیگ،اورکات و مای اسپیس و تقریبا تمام شبکه های اجتماعی دیگر، گوگل ریدر،بلاگر و وردپرس،فرندفید،تویتر و خلاصه هرچی سایت خلاقانه و پرترافیک دیگر نخواهد بود! "

 
 
mansourian1345

10 سوال از سرمایه دار افسانه ای کشور
 

محمدرضا زنوزی سرمایه دار افسانه ای غرب کشور که فعالیت های اقتصادی خود را از دلالی در بازار آهن شروع کرده و با مساعد شدن بازار، سرمایه گذاری درصنعت فولاد را تجربه کرد در میانه راه هوای خودرو ساز شدن به سرش زد.
به گزارش مشرق، محمدرضا زنوزی در ادامه بلندپروازی های خود سرمایه گذاری در صنعت هوایی را خالی از لطف ندید و اخیرا هم سهامدار عمده دو بانک خصوصی کشور شده است.
مشرق که برای اولین بار گزارشی از فعالیت های اقتصادی وی منتشر کرده بود، برای شفاف شدن وضعیت فعالیت های وی سوالات زیر را مطرح می کند، امید که بتوان فضایی برای جواب گرفتن آنها پیدا کرد:

1- حجم بدهی های معوق نامبرده به سیستم بانکی کشور چقدر است؟ برخی خبرها میزان این بدهی های را بالای هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند.

2- وضعیت سهام وی در دو بانک خصوصی کشور که اتفاقا یکی از آنها اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده و تبلیغات گسترده ای نیز در ایام نوروز در صدا و سیما داشت،چگونه است؟

3- چگونه می توان جزو ابر بدهکاران سیستم بانکی کشور بود و در عین حال سهامدار عمده دو بانک خصوصی شد؟

4- آیا درست است که ماشین رییس جمهور توسط ایشان خریداری شده است؟

5- گفته می شود در سه سال اخیر سرمایه وی به صورت جهشی چند برابر شده است،رمز موفقیت ایشان برای افزایش سرمایه ها به صورت چهشی آن هم در مدت بسیار کوتاه چیست و اصولا چگونه می توان از دلالی در بازار آهن به سرمایه های افسانه ای دست یافت؟

6- ایشان از جمله سهامداران یک شرکت خودروسازی است،میزان سهام و سودی که از این مسیر در سه سال گذشته برده است چقدر است؟

7- در حالی که معادن کشور جزو انفال است اخیرا برای ایشان مجوزی صادر شده که بخش مهمی از یکی از معادن سنگ آهن کشور به ایشان تعلق بگیرد.نحوه حضور در این معدن و حجم سرمایه گذاری در آن چگونه است؟

8- آیا درست است که سال گذشته به دلیل بدهی های کلان بانکی حکم جلب ایشان صادر شده است؟

9- وی که سهامدار بانک تخصصی کشور در عرصه گردشگری می باشد تا کنون چه فعالیتهایی در خصوص گردشگری انجام داده است؟

10- اخیرا تبلیغات گسترده تلویزیونی با هنرنمایی سرمایه دار افسانه ای از صدا و سیما پخش شده که ساعتها در آن به بیان فعالیت های خود پرداخته است دلیل این همه اصرار برای خودنمایی در عرصه عمومی جامعه چیست؟

 

 
green90

در اردوگاه اشرف تلفن، اینترنت و ازدواج
 ممنوع است!

گزارشها از شرایط سخت اردوگاه اشرف، مکانی که مجاهیدن خلق (منافقین) در آن حضور دارند حکایت می کند. ناوی پیلای روز جمعه گفته بود نباید گذاشت که ساکنان اردوگاه اشرف «بپوسند».
در همین زمینه در گفت وگویی با عبدالطیف شادوری، که می‌گوید دو ماه پیش با فرار از اردوگاه اشرف را به نیروهای عراقی معرفی کرده است، پرسش‌های درباره وضعیت این اردوگاه مطرح کردیم. (منبع: رادیو فردا)

-* ابتدا کمی درباره خودتان و چگونگی محلق شدن به سازمان مجاهدین توضیح بدهید؟
من عبدالطیف شادوری و بچه بلوچستان هستم. مدت ۲۵ سال است که در این سازمان فعالیت کرده ام. از طریق پاکستان و از سوی یکی از دوستانم که الان کشته شده است، با سازمان آشنا شده، وارد سازمان شدم. ۲۵ سال در سازمان بودم ودر طول این ۲۵ سال بعد از فشارهای روزمره ایی که به من وارد شد، تصمیم گرفتم که خودم را به نیروهای عراقی معرفی کنم.
در طول این ۲۵ سال من هیچ گونه تماسی با خانواده ام نداشتم. خانواده ام از من هیچ خبری نداشتند چرا که هیچ امکان تماسی وجود نداشت. اساساً استفاده از تلفن، موبایل و اینترنت و حتی گوش دادن به رادیو و هر گونه وسایل ارتباط جمعی در سازمان ممنوع است.
در نهایت تصمیم گرفتم به علت فشارهای روزمره ایی که تحمل می کردم، خودم را به نیروهای عراقی تسلیم کنم.
دو ماه پیش دست به این کار زدم و الآن در یک هتل اقامت کرده ام و با نیروهای سازمان ملل و صلیب سرخ و همچنین با نماینده دولت عراق نیز صحبت کرده ام که شاید بتوانم به کشور دیگری بروم.

- معلوم هست که در نهایت به کدام کشور منتقل می شوید؟ وضعیتتان چه خواهد شد؟
بله. قرار است در این مورد با نیروهای صلیب سرخ و سازمان ملل صحبت کنم.
نکته ایی که وجود دارد این است که هر کسی که بخواهد از قرارگاه اشرف فرار کند، همان طور که رجوی بارها اعلام کرده است، مجازاتش اعدام و مرگ است.
نه تنها من بلکه بسیاری از دوستان من در اشرف هستند که اساسا امکان خارج شدن از آنجا را ندارند و تنها راهی که می توانند از آنجا خارج شوند، فرار از قرارگاه اشرف است.
البته فرار کردن از آنجا هم نیازمند دو تا سه ماه کار است. اینکه چطور باید فرار کنی که دستگیر نشوی و اگر در حین فرار دستگیر شوی تو را می گذارند در یک اتاق و تا سه چهار سال نگهت می دارند و دیگر به نیروهای عراقی تحویلت نمی دهند.
من خیلی روی این مسئله فکر کرده و روی طرح فرارم کار کردم تا توانستم از آنجا فرار کنم.
دوستان زیادی در آنجا دارم که همین مشکل مرا دارند. تحت فشارهای شدیدی به سر می برند و در این مدت هشت یا نه ساله نیز هیچ سازمان بین المللی در قرارگاه حاضر نشده است که با تک تک افراد وارد صحبت شود تا شاید بتواند آنها را از این وضعیت خارج کند.
همیشه به ما می گویند که شما به هیچ کشوری نمی توانید وارد شوید و تنها جایی که برای ماندگاری دارید همین اردوگاه اشرف است.

- پس شما معتقدید که بسیاری الان در آن اردوگاه تحت فشارند و مایلند که خارج شوند ولی به آنها اجازه خروج داده نمی شود و به زور در آنجا نگهداری می شوند؟
بله. الان خیلی ها در آنجا تحت فشارهای شدید هستند. اگر یک مصاحبه از سوی سازمان ملل و یا صلیب سرخ انجام شود و با تک تک نفرات اردوگاه اشرف صحبت کند، خیلی از نفرات می توانند از آنجا خارج شوند.
خیلی ها از آینده شان می ترسند. نمی دانند که چه عاقبتی دارند.

- چرا فکر می کنید که سازمان مجاهدین خلق مایل است که بیش از سه هزار نفر را در اردوگاه اشرف نگه دارد؟ چرا اجازه خروج آنها را از آنجا نمی دهد؟ فکر می کنید علتش چیست؟
معلوم است. وقتی آن نفرات از آنجا خارج شوند دیگر آن تشکیلات از هم می پاشد. دیگر تشکیلاتی وجود نخواهد داشت و سازمان مجاهدین خلق از هم پاشیده خواهد شد.

- شما در این مدت حضور در اردوگاه ازدواج کرده اید؟
نه خیر. من ۱۵ سالم بود که به این سازمان آمدم و الان چهل ساله ام. ۲۵ سال در سازمان مجاهدین خلق بودم و هنوز هم ازدواج نکرده ام. هیچ تماسی هم با خانواده ام نداشتم. به همین دلیل هم خانواده ام فکر می کردند که من مرده ام.

- چرا در این مدت ازدواج نکردید؟ اجازه ازدواج به شما نمی دادند یا اینکه خودتان مایل نبودید؟
نه. ازدواج کردن در کمپ اشرف ممنوع است. نه تنها ازدواج که کلاً صحبت کردن با خانمها ممنوع است. اصلا نمی توانید حرف بزنید. سلام و احوالپرسی اگر بکنید می گویند چرا سلام و احوالپرسی کردید؟
این ناشی از سیاست های غلط آقای رجوی است که آنقدر اصرار می کند که افراد را در کمپ اشرف نگه دارد. دولت عراق رسماً التیماتوم داده است که مجاهدین نمی توانند در این کشور بمانند. کشوری که مایل نیست این سازمان در آن باقی بماند، برای چه باید نفرات آن سازمان و جوانانش کشته شوند؟
من از سازمان های بین المللی و صلیب سرخ جهانی درخواست می کنم که با تک تک نفرات کمپ اشرف صحبت کنند. این موضوع را حل و فصل کنند تا هر روز افراد آنجا کشته نشوند، و اینهمه خونریزی نشود.

- آقای شادوری، همان طور که می دانید هفته گذشته بر اساس آماری که سازمان ملل ارائه داده است، ۳۴ نفر در یک حمله یی که ظاهراً از سوی نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف رخ داد، در کمپ اشرف کشته شدند. گرچه به روشنی مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده است. اما نیروهای عراقی می گویند که بر اساس مدارک و شواهدی که دارند، این افراد توسط خود نیروهای مجاهدین کشته شده اند. شما در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟ فکر می کنید اساسا چنین چیزی ممکن است که خود مجاهدین، دست به خودزنی زده باشند؟
راستش را بخواهید من در این مورد زیاد اطلاعی ندارم و این موضوع را از طریق اینترنت فهمیدم.
من متاثر و متاسفم برای دوستانم که در این میان کشته شده اند ولی این واقعیت است که یکی از سیاست های اشتباه رجوی این است که افراد را تحت فشار نگهداری می کند. این در صورتی است که رجوی می توانست در طول این هشت ساله تمام افراد را از آنجا بیرون کند تا آنها بتوانند پناهندگی بگیرند.
مدتها بود که دولت عراق را تحریک می کرد. شعارش هم این است که «دولت عراق باید سرنگون شود». این یک حرکت تحریک آمیز رجوی است که روزانه ادامه دارد.

- شما از این افراد کشته شده کسی را شخصا می شناختید؟
بله می شناختم. نفرات زیادی بودند که می شناختمشان. از این بابت خیلی متاسف و ناراحتم.

آیا این کسانی که کشته شدند کسانی بودند که مثل شما از وضعیت کمپ اشرف ناراضی بودند؟ ممکن است در این مورد توضیح دهید؟
راستش را بخواهید من زیاد در جریان نبودم. می دانید که در قرارگاه اشرف کسی حق صحبت کردن با نفر بغل دستی اش را ندارد و صحبت کردن دو نفر با همدیگر ممنوع است.
به همین دلیل است که من زیاد اطلاعی ازاینها ندارم ولی خیلی از نفرات را می شناسم که در آنجا مشکل دارند. الان هم نمی توانم اسامی شان را بگویم ولی این نفراتی را که جزو کشته شدگانند زیاد نمی شناسم.


-------------------------------------------------------
در همین رابطه:
فرار 3 تن از فرماندهان منافقین از اردوگاه اشرف + تصاویر

 

 
amir.hnd

یک خاطره، یک سرگذشت از مردی موفق
 و یک نتیجه گیری

نویسنده : سید امیر رضا حسینی نژاد
کارشناس ارشد جغرافیا - برنامه ریزی توریسم

امسال در حالی که می خواستم خاطرات نوروزی خود را از سفرم به شمال کشور بنویسم واقعه ای مسیر نگارش این خاطرات را تغییر داد و آن سرگذشت یکی از میلیاردهای ایران بود که اتفاقا به نوعی و در نقطه ای کوچک در سفرم وجه مشترکی داشت که در این مجال برای شما می آورم.
درست اواخر سال 1389 بود که در چند روز آخر سال که تعطیل بودم شروع به مطالعه کردم و طبق رسم هر سال معمولا به خواندن ویژه نامه های نوروزی روزنامه های مختلف پرداختم که در این حین چشمم به مطلب بسیار جالبی در یکی از این ویژه نامه ها خورد که شرح مختصری را در مورد چهار میلیاردر بزرگ ایران نوشته بود و اتفاقا شرگذشت یکی از آنان بسیار توجه مرا به خود جلب کرد و وقتی برای خانواده و سایر افراد نیز آن را خواندم واقعا تاثیر گذار بود.
اما اینکه چرا داستان زندگی این فرد که کسی جز "احد عظیم زاده" بزرگترین صادر کننده فرش ایران نبود برای من مهم بود و چه ربطی به سفر نوروزی من داشت ؟ عجله نکنید و ادامه مطلب را بخوانید.
دوست دارم ابتدا چکیده ای از آن مطلبی که مربوط به این فرد موفق است را برایتان بنویسم و سپس به نتیجه گیری بپردازم و مطمئنم که این شرح مختصر برای همه به خصوص جوانان جویای نام و ثروت جالب خواهد بود.
"احد عظیم زاده" کسی است که در سال 1336 در روستای اسفنجان متولد می شود. هفت ساله بوده که پدر را از دست می دهد و آنقدر امکانات مالی اش کم بوده که نمی تواند به راحتی به تحصیل بپردازد. پس از رفتن به کلاس اول کار خود را آغاز می کند و پشت دار قالی می نشیند !
تا 13 سالگی روزها قالی می بافد و شبها درس می خواند، به گفته خودش "چاره ای نبود باید خاک می خوردم و زحمت بسیار می کشیدم." به این مطلب توجه کنید وی می گوید در سال 2 بار بیشتر نمی توانستیم برنج بخوریم. یک بار روز 21 ماه رمضان و بار دوم چهارشنبه سوری. واقعا توجه می کنید 2 بار در سال !!
به هر حال زندگی او ادامه می یابد و از 2 هزار تومان و سرمایه های اندک در راه فروش قالی می تواند در 18 سالگی 20 هزار تومان پس انداز کند. در این سن فشار مالی و یتیمی سنگینی کار و تلاش را بر دوشهای نحیفش چند برابر می کند تا اینکه مجبور به ترک تحصیل می شود. "عظیمی زاده" می گوید :" همواره درد محبت را احساس می کردم و همیشه انتظار کسی را می کشیدم که دستی بر سرم بکشد..."
اما امید و عشق به هدف او را از کار نمی اندازد. او همواره به فکر رشد و ترقی و افزایش سرمایه بوده، لذا سراغ یکی از اقوام خود می رود و با یک وام بانکی سرمایه خود را به یکصد هزار تومان می رساند. "احد" تصمیم می گیرد تا کار خود را با صادرات آغاز کند لذا به آلمان که مهد خرید و فروش فرش است، می رود و از تجار می شنود ثروتمندان برای خرید فرش به سوییس می روند. لذا بار سفر را می بنند و به آن کشور سفر می کند.
در هتل با تاجری آشنا می شود و او ایده اصلی را به احد می دهد : "فرش گرد بباف".
در آن دوران فرش گرد در ایران بافته نمی شد لذا او به ایران برگشت و اولین فرش گرد خود را بافت و در همان زمان با آمدن یکی دو تا از فرشهای گرد به بازار، سرو کله تاجران آلمانی پیدا شد. آنان به روستای او رفتند و در اولین معامله 5/6 میلیون تومان پول نقد به او دادند.
حالا آن سرمایه 100 هزار تومانی که 80 هزار تومانش قرض بود در کارخانه ای اجاره اینچنین پولی نصیب او کرده بود. کسب و کارش رونق می گیرد و صادرات خود را به دیگر کشورهای اروپایی نیز ادامه می دهد. کمی بعد با سر زدن به کشورهای مختلف و بازدید از هتلهای معروف جهان تصمیم به ساخت هتلی بزرگ و منحصر به فرد در ایران می کند.
همینجاست که ربط سفر من با زندگی این فرد بزرگ دیده می شود چراکه وقتی به سمت تنکابن پیش می رفتم ساختمانی بزرگ در طبقات بسیار را در سلمانشهر دیدم که چشم هر فردی را در جاده خیره می کرد. به همسرم گفتم که پشت چنین ساختمانی سرمایه ای عظیم خوابیده است که حتما متعلق به یک میلیاردر بزرگ یا پروژه ای دولتی است.
نزدیک تر که شدیم چشمانمان خیره شد بله روی بیل بوردی که برای معرفی این پروژه غول پیکر نصب شده بود، نوشته شده بود : "کارفرما احد عظیم زاده." چون سرنوشت او را خوانده بودیم خیلی برایمان جالب بود این همان هتلی است که "احد" در سرگذشت خود گفته بود.
"احد عظیم زاده" از ساخت هتلش می گوید که تا کنون 180 میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری کرده است. تمام مصالحش خارجی و بهترین است. سنگ برزیل، شیشه بلژیک، دستگیره درها انگلیسی و تاسیسات آلمانی. کابین چهار آسانسور از طلای 18 عیار. 340 واحد مسکونی در 25 طبقه، طبقه همکف سالن ورزشی، 34 طبقه هتل، 7 رستوران روی دریاچه، 10 هزار متر شهر آبی، 70 هزار متر زمین آمفی تاتر، 90 هزار متر زمین گلف و 2 باند هلی کوپتر. فقط قراداد نورپردازی این پروژه با فرانسوی ها 9 میلیارد تومان است.
اما دیگر پول او را ارضا نمی کند. برنده تندیس الماس بزرگترین بیزینس من جهان و بزرگترین صادر کننده فرش کشور از یتیم نوازی، کمک به فقرا و مستمندان راضی می شود و این هدف نهایی اوست. او هم اکنون خیر نمونه کشور و جزو 100 کارآفرین برتر کشور است.
او معتقد است خدا او را وسیله برای کمک به مستمندان قرار داده. 1070 بچه یتیم را تحت پوشش دارد و با خود پیمان بسته هر سال 100 بچه به آنها بیافزاید.
بله او برای ایتام سفره می اندازد، به آنها نگاه می کند و گریه می کند. گریه ای که هر دانه اشکش یک مروارید ذی قیمت است.
"احد" در یکی از خاطرات خود می گوید : "در یک مراسمی بچه ها دورم جمع شده بودند و هر کس چیزی می خواست. در این میان دختر بچه ای به من نزدیک شد و به جای آن که چیزی بخواهد فقط خواست دستم را ببوسد. مهرش بدجور به دلم نشست. خواستم فردا بیاید دفتر. آن دخت الان دخت خوانده من است. من به هر دخترم 50 میلیون جهیزیه دادم و مقرر کردم به این یکی 100 میلیون تومان جهاز بدهند."
این سرگذشت را گفتم تا به چند نکته که خود به آن رسیدم، اشاره کنم :
جوان عزیز....
1- اکثر افرادی که به درجات بزرگ علمی، مادی و معنوی دست یافته اند با ممارست بسیار و نه یک شبه بلکه با سالها سختی و مشقت به این مهم دست یافته اند.
2- همه این افراد که همواره موفق مانده اند توکل بر خدا را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
3- همگی خالصانه دستی در کار های خیر بزرگ داشته اند و اینگونه بوده که خدا دست خود را از آستین اینان بیرون آورده و او می خواهد که آنها موفق بمانند تا باعث خیر و برکت در زندگی مردم شوند.
4- زندگی سالم، معنوی و بدور از لجن زارهای مادی در زندگی این افراد موج می زند وگرنه مانند بسیاری دیگر که ثروتهایی را بدست آوردند و بخشی یا همه آنرا به اعمال غیر اخلاقی مصرف کردند، در ورطه هلاک و ورشکستگی می افتادند.
5- ریسک پذیری عاقلانه از دیگر رازهای موفقیت این افراد بوده است.
6- گرفتن نکات کلیدی موفقیت، قبل از دیگران از مهمترین نکات قابل تامل در زندگی این افراد است.

به هر حال این چند مجال را گفتم تا یکی از خاطرات خوبم در ایام نوروز را با شما شریک باشم. امیدورایم مورد قبول حق و شما خوانندگان محترم قرار گرفته باشد.

منبع : ویژه نامه روزنامه جام جم
 

 
mahdishahr_3tir

نامه عمر بن الخطاب به معاویه
در مورد حمله به خانه حضرت فاطمه(س) و باقی قضایا

مرحوم علامه مجلسی در كتاب شریف بحار الأنوار می‌نویسد كه عبد الله بن عمر بن الخطاب ،‌ بعد از شهادت سید الشهداء علیه السلام به دیدار یزید رفت و به او اعتراض كرد و گفت: بساطت را جمع كن تا مردم كسی را كه لیاقت خلافت را داشته باشد، انتخاب كنند.
یزید جلو آمد و او را آرام كرد، بعد به او گفت : ای أبا محمد ! آیا فكر می‌كنی كه پدرت (عمر) هدایت شده و یاور رسول خدا بود ؟...
سپس یزید دست عبد الله را گرفت و او را به یكی از اتاق‌هایش برد و نامه‌ای را از صندوقی بیرون آورد و آن را به عبد الله نشان داد كه عمر بن الخطاب به معاویة بن أبی سفیان نوشته بود.

در این نامه عمر بن الخطاب حقیقت‌های بسیاری را روشن و به جنایات بسیاری اعتراف می كند كه ما اصل نامه را در اختیار دوستان قرار می‌دهیم :

بسم الله الرحمن الرحيم
همانا آن كسى كه ما را با شمشیر وادار كرد كه به او اعتراف نماییم، اقرار كردیم ولى به خاطر ناخشنودى از آن دعوت، سینه‏ها از خشم و غضب، خروشان و جانها آشفته و مشوّش و فكرها و دیدگان دچار شكّ و تردید بود، بدان جهت از او اطاعت كردیم كه شمشیر زور قوم و قبیله یمنى خود را از بالاى سرمان بردارد و آن كسانى از قریش كه دست از دین اجدادى خود برداشته بودند مزاحم ما نشوند. به بت «هبل» و به دیگر بتان و «لات» و «عزّى» سوگند كه من از آن روز كه آنها را پرستیدم، دست از آنها برنداشتم، پروردگار كعبه را نپرستیده و گفتارى از محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را تصدیق ننموده ام و جز از راه نیرنگ و فریب ادّعاى مسلمانى ننموده‏ام و جز از راه نیرنگ و فریب ادعاى مسلمانى ننموده‏ام و خواسته‏ام او را بفریبم. چون جادوى بزرگى برایمان آورد و در سحر و جادوگرى بر سحر بنى اسرائیل با موسى و هارون و داود و سلیمان و پسر مادرش عیسى افزود و سحر و جادوى همه آنان را او یك تنه آورد و بر آنان این نكته را افزود كه اگر او را باور داشته باشند، باید بر این مطلب كه او سالار ساحران است اقرار داشته باشند.
اى پسر ابوسفیان! تو آیین پدرت را بگیر و از ملّت خود پیروى كن و به آنچه كه پیشینیان تو گفته‏اند و این خانه را - كه مى‏گویند پروردگارشان به آنان دستور داده به سوى آن آمده پیرامونش بچرخند و طواف كنند و قبله خود قرار دهند - انكار كرده‏اند وفادار باش! و به نماز و حجّشان كه در ركن دین خود قرار داده مى‏پندارند كه از آن خداست اعتنایى نداشته باش! از جمله كسانى كه محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را یارى كرده، همین شخص ایرانى الكن، روزبه است و مى‏گویند به او (محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)) وحى شده است: (إنَّ أوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدىً لِلْعَالَمِینَ) و مى‏گویند خداوند(. آل عمران / 96. )
گفته است، (قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى‏السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ المَسْجِدِ الحَرَامِ وَحَیْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ) آنان نماز خود را براى سنگها قرار داده‏اند، اگر نبود سِحر او(. بقره / 144. )
چه چیز باعث مى‏شد كه ما از پرستش بتان دست برداریم با این‏كه آنها هم از سنگ و چوب و مس و نقره و طلاست، نه به لات و عزّى قسم كه دلیلى براى دست برداشتن از اعتقادات دیرین خود نداریم هر چند كه سِحر كنند و ما را به اشتباه بیندازند. تو با چشم بینا بنگر و با گوش شنوا بشنو! با قلب و عقلت وضع آنها را بیندیش و از لات و عزّى سپاسگزار باش! و از این‏كه آقاى خردمندى همچون عتیق بن عبدالعزّى بر امّت محمّد حكمفرما شده، و بر اموال و خون و آیین و جان و حلال و حرام ایشان و مالیاتى كه به خاطر خدایشان جمع‏آورى مى‏كنند تا به اعوان و انصار خود دهند حاكم است خشنود باش! وى به سختى و درستى زندگى كرد، در ظاهر خضوع و خشوع مى‏كرد و در پنهان سرسختى و نافرمانى داشت و غیر از همراهى با مردم چاره‏اى نمى‏دید.
من بر ستاره درخشان و نشان پرفروغ و پرچم پیروز و توانمند بنى هاشم كه «حیدر» نامیده مى‏شد و داماد محمّد شده و با همان دخترى كه بانوى زنان جهانیان قرار داده و «فاطمه»اش نامیده‏اند ازدواج كرده بود، حمله بردم تا آنجا كه بر در خانه على و فاطمه و فرزندانشان حسن و حسین و دخترانشان زینب وام كلثوم و كنیزى به نام فضّه به همراه خالدبن ولید و قنفذ غلام ابوبكر و دیگر یاران ویژه خود رفتم. به سختى حلقه در را گرفته و كوبیدم. كنیز آن خانه پرسید: كیست؟ به او گفتم: به على بگو، كارهاى بیهوده را رها كن و خود را به طمع خلافت نینداز! اختیار امور به دست تو نیست. كار دست كسى است كه مسلمانان او را برگزیده و بر او اجماع كرده‏اند. به خداى لات و عزّى سوگند كه اگر كار به ابوبكر واگذار مى‏شد هیچگاه به آنچه كه مى‏خواست نمى‏رسید و به جانشینى ابن ابى كبشه (حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)) دست نمى‏یافت. لكن من چهره خود را برایش گشوده دیدگانم را باز كردم. ابتدا به قبیله نزار و قحطان گفتم: خلافت جز در قریش نمى‏تواند باشد، تا وقتى كه از خداوند اطاعت مى‏كنند از آنان اطاعت كنید! و این سخن را بدان جهت گفتم كه دیدم پسر ابوطالب خواهان خلافت شده و به خونهایى كه در جنگ‏ها و غزوات محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) از كفار و مشركان ریخته استناد مى‏كند و قرضهاى او را كه هشتاد هزار درهم بود ادا كرده و به وعده‏هاى او جامه عمل پوشیده و قرآن را جمع‏آورى نموده و بر ظاهر و باطنش حكم مى‏كند، و همچنین به سبب گفتار مهاجرین و انصار كه وقتى به آنان گفتم: امامت در قریش خواهد بود گفتند: همین انسان اصلع و بطین امیرالمؤمنین على بن ابیطالب است كه رسول خدا(. اصلع: كسى است كه موهاى جلو سرش كم شده و بطین: به كسى مى‏گویند كه شكم او چاق است. )
براى او از تمامى امّت بیعت گرفت و ما در چهار موضع با او به عنوان امیرالمؤمنین سلام كردیم. اى گروه قریش! اگر شما فراموش كرده‏اید ما از یاد نبرده‏ایم، بیعت و امامت و خلافت و وصیّت حقّى معین و امرى صحیح بوده، بیهوده و ادعایى نیست...
ما آنان را تكذیب كرده و من چهل نفر را وادار كردم كه شهادت دهند كه محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) گفته: امامت با انتخاب و اختیار مردم است. در این هنگام انصار گفتند: ما از قریش سزاوارتریم، زیرا ما به آنان پناه دادیم و یاریشان كردیم، و مردم به سوى ما هجرت كردند. اگر قرار است كسى كه این مقام مربوط به اوست كنار گذاشته شود ما از دیگران سزاوارتریم. گروه دیگرى پیشنهاد كردند: امیرى از ما و امیرى از شما باشد.
به آنان گفتیم: چهل نفر گواهى دادند كه امامان از قریش مى‏باشند. عده‏اى پذیرفتند و جمعى نپذیرفتند و با یكدیگر به نزاع پرداختند. من - در حالى كه همه مى‏شنیدند - گفتم: فقط به كسى میرسد كه از همه بزرگسال‏تر و نرم و ملایم‏تر باشد. گفتند: چه كسى را مى‏گویى؟ گفتم: ابوبكر را كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) او را در نماز بر دیگران مقدّم داشت و در روز بدر در زیر سایبانى با او به مشورت نشست و رأى او را پسندید، یار غار او بود و دخترش عایشه را به همسرى رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) درآورد و او را امّ المؤمنین نامید. بنى هاشم با عصبانیّت و خشم جلو آمدند. زبیر از آنان پشتیبانى كرده در حالى كه شمشیرش را از نیام درآورده بود گفت: جز با على‏ (علیه السلام) نباید بیعت شود وگرنه شمشیر من گردنى را راست نخواهد گذاشت. گفتم: اى زبیر! انتساب به بنى هاشم تو را به فریاد درآورده است، مادرت صفیّه دختر عبدالمطلب است. گفت: این یك شرافت والا و یك امتیاز ویژه است، اى پسر خصم و اى پسر صهّاك، ساكت باش! اى بى‏مادر! و سخنى گفت؛ چهل نفر از حاضران در سقیفه بنى‏ساعده از جا جسته و بر او حمله ور شدند. به خدا سوگند نتوانستیم شمشیرش را از دستش بگیریم مگر وقتى كه او را بر زمین افكندیم با این‏كه هیچ كس به یارى و كمك او نیامده بود. من به سرعت خود را به ابوبكر رسانده با او دست داده بیعت كردم و به دنبال من عثمان بن عفان و دیگر حاضران در سقیفه غیر از زبیر چنین كردند. به او گفتیم: بیعت كن وگرنه تو را خواهیم كشت! بعد مردم را از او دور ساخته گفتم: مهلتش دهید! او از روى خودخواهى و نخوت نسبت به بنى هاشم به خشم درآمده است. دست ابوبكر را در حالى كه از ترس مى‏لرزید گرفته سرپا نگه داشتم و او را كه عقلش مخلوط گشته و نمى‏دانست چه مى‏كند، بر روى منبر محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) نشانیدم. به من گفت: اى ابوحفص! من از قیام و خروش على(علیه السلام) مى‏ترسم. به او گفتم: على(علیه السلام) كارى به تو ندارد و سرگرم كار دیگرى است. ابوعبیدة جراح در این كار به من كمك كرده دست او را بر روى منبر مى‏كشید و من از پشت سرش او را مانند بز نرى كه بخواهند بر بز ماده‏اى بجهانند بر روى منبر گذاشتم.
گیج و سرگردان بر روى منبر ایستاد. به او گفتم: سخنرانى كن و خطابه بخوان! زبانش بند آمده به وحشت افتاده و از سخن باز ایستاده بود. من دست خود را از شدّت عصبانیت به دندان مى‏گرفتم، و به او مى‏گفتم: تو را چه شده؟ چرا گیجى؟ و او هیچ كارى نمى‏كرد و سخنى نمى‏گفت. مى‏خواستم او را از منبر به زیر آورم و خود جاى او را بگیرم. ترسیدم مردم از سخنانى كه خودم درباره او گفته بودم تكذیبم كنند. عده‏اى پرسیدند: پس آن فضائلى كه درباره او گفتى و برشمردى كجاست؟ تو از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره او چه شنیده بودى؟ گفتم: من از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره او فضائلى شنیده بودم كه دوست مى‏داشتم و آرزو مى‏كردم اى كاش مویى بر بدن او مى‏بودم، و من داستانى از او دارم. به او گفتم: سخنى بگو وگرنه از منبر پایین آى!... خدا مى‏داند كه اگر از منبر پایین آمده بود من بالا مى‏رفتم و سخن مى‏گفتم كه به گفتار او منجر نشود. وى با صدایى ضعیف و نارسا و ناتوان گفت: من ولى و سرپرست شما شده‏ام اما بهترین نفرات شما نیستم با این‏كه على(علیه السلام) در بین شماست. بدانید كه مرا شیطانى است كه بر من مسلط شده و مرا وسوسه مى‏كند و خیر مرا در نظر ندارد پس هرگاه لغزیدم، شما مرا بر پاى داشته راست كنید. كه من در پوست و موى شما وارد نشوم. براى خودش استغفار مى‏كنم.
از منبر پایین آمد و در حالیكه مردم به او خیره شده بودند دستش را گرفته فشار داده او را نشانیدم. مردم براى بیعت با او جلو آمدند، من در كنارش نشستم تا هم او را و هم كسانى را كه بخواهند از بیعتش سرباز زنند بترسانم. او گفت: على چه كرد؟ گفتم: وى خلافت را از گردن خود برداشت و به خاطر این‏كه مسلمانان كمتر اختلاف داشته باشند به اختیار آنان گذاشت و خود خانه نشین شده است. مردم با اكراه بیعت كردند.
وقتى بیعت او فراگیر شد، فهمیدم كه على(علیه السلام)، فاطمه‏(سلام الله علیها) و حسنین(علیهما السلام) را به در خانه مهاجران وانصار مى‏برد و بیعت ما را با خود در چهار موضع یادآور شده آنان را تحریك مى‏كند. مردم شبانه به او نوید یارى مى‏دهند ولى صبحگاهان كسى به كمك او نمى‏رود. بر در خانه‏اش حاضر شده از او خواستم كه از خانه بیرون آید. به كنیزش فضّه گفتم: به على(علیه السلام) بگو براى بیعت با ابوبكر بیرون آید چون مسلمانان با او بیعت كرده‏اند! پاسخ داد: على(علیه السلام) مشغول است. گفتم: بهانه نیاور و به او بگو خارج شود وگرنه وارد شده به زور بیرونش مى‏بریم!
فاطمه‏(سلام الله علیها) از اتاق بیرون آمده پشت در ایستاد و گفت: اى گمراهان دروغگوى! چه مى‏گویید؟ و چه مى‏خواهید؟ گفتم: اى فاطمه! گفت: عمر چه مى‏خواهى! گفتم: چرا پسرعمویت تو را براى پاسخگویى فرستاده و خود در پس پرده نشسته است؟ گفت: اى بدبخت! طغیان و سركشى تو، مرإ؛ح‏ح از خانه به در آورده است، و حجّت خدا را بر تو و بر همه گمراه كنندگان تمام كرده است. گفتم: این یاوه‏ها و حرفهاى زنانه را كنار گذاشته به على(علیه السلام) بگو: بیرون آى! دوستى و احترامى در بین نیست. گفت: اى عمر! آیا مرا از حزب شیطان مى‏ترسانى با این‏كه حزب شیطان كوچك است؟ گفتم: اگر بیرون نیاید هیزم فراوانى آورده بر روى ساكنان این خانه آتش مى‏افروزم و تمام كسانى را كه در این خانه باشند خواهم سوزاند مگر این‏كه على(علیه السلام) را براى بیعت بیرون كشانده، همراه ببریم و تازیانه قنفذ را گرفته بر او زدم و به خالدبن ولید گفتم: بروید و هیزم بیاورید و گفتم: آن را برمى افروزم [فاطمه‏] گفت: اى دشمن خدا و دشمن رسول او و دشمن امیرالمؤمنین!
فاطمه‏(سلام الله علیها) دستهایش را جلو در خانه گرفته نمى‏گذاشت در باز شود. او را به یك سوى افكندم؛ سر راه من را گرفت، با تازیانه بر دستهایش زدم، از شدت درد ناله و فریادش بلند شد. تصمیم گرفتم قدرى نرم شوم و از در خانه برگردم. در این هنگام به یاد دشمنى على(علیه السلام) و حرص و ولع او در ریختن خون بزرگان عرب و نیرنگ محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و سحرش افتادم، لگدى بر در زدم وى كه محكم بر در چسبیده بود تا باز نشود، فریادى زد كه پنداشتم مدینه زیرورو شد و صدا زد:
اى پدر! اى رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)! با حبیبه تو و دخترت بدین گونه رفتار مى‏شود. آه‏اى فضّه مرا بگیر! به خدا سوگند فرزندى كه در شكم داشتم كشته شد. صداى آه و ناله او را به خاطر درد زایمان در حالى كه به دیوار تكیه داده بود شنیدم. در را باز كرده وارد خانه شدم. با چهره‏اى با من روبه‏رو شد كه دیدگانم را فرو بست. از روى مقعنه به گونه‏اى بر دو روى صورتش نواختم كه گوشواره از گوشش به در آمد و زمین افتاد.

على(علیه السلام) از خانه بیرون آمد. همین كه چشمم به او افتاد با شتاب از خانه بیرون رفته به خالد و قنفذ و همراهانش گفتم: از گرفتارى عجیبى رها شدم (و در روایت دیگرى آمده: جنایت بزرگى مرتكب شدم كه بر خود ایمن نیستم، این على(علیه السلام) است كه از خانه بیرون آمده من و همه شما توان مقاومت در برابر او را نداریم). على(علیه السلام) خارج شد در حالى كه فاطمه‏(سلام الله علیها) دست بر جلو سر گرفته مى‏خواست چادر از سر بردارد و به پیشگاه خداوند از آنچه بر سرش آمده شِكوه نموده از او كمك بگیرد. على(علیه السلام) چادر بر سر او انداخته، به او گفت: اى دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)! خداوند پدرت را به عنوان رحمت براى جهانیان مبعوث كرد، به خدا سوگند اگر چادر از سر بردارى و از پروردگارت بخواهى كه این مردم را نابود سازد، دعایت به اجابت خواهد رسید به طورى كه در روى زمین از اینان هیچ انسانى باقى نخواهد ماند. زیرا مقام تو و پدرت در پیشگاه خداوند بزرگتر است از نوح كه خداوند به خاطر او تمام ساكنان روى زمین و كسانى را كه در زیر آسمان به سر مى‏بردند به جز همان چند نفرى كه در كشتى بودند نابود ساخت و نیز قوم هود را به خاطر این‏كه او را تكذیب كرده بودند و قوم عاد را به وسیله تندباد سهمگین از بین برد. تو و پدرت از هود برترید، ثمود را كه دوازده هزار نفر بودند به خاطر آن ناقه و بچه‏اش عذاب كرد. تو اى بانوى زنان بر این خلق نگون بخت رحمت باش و موجب عذاب و نابودى آنان مباش!
درد زایمان سخت او را گرفته بود؛ به بیرون خانه رفت و جنینش را كه على(علیه السلام) او را محسن(علیه السلام) نامیده بود سقط كرد. جمعیت فراوانى را در آنجا گرد آوردم، اما نه بدان جهت كه از كثرت آنان در مقابل على(علیه السلام) كارى ساخته باشد، بلكه براى دلگرمى خودم او را در حالى كه كاملاً در محاصره بود به زور از خانه‏اش بیرون آورده براى أخذ بیعت به جلو راندم و به درستى مى‏دانستم كه اگر من و تمامى ساكنان روى زمین كوشش مى‏كردیم كه بر او پیروز شویم، زورمان به او نمى‏رسید اما مطالبى را در نظر داشت كه من به خوبى مى‏دانستم و هم اكنون نمى‏شود كه بگویم.
هنگامى كه به سقیفه بنى ساعده رسیدم، ابوبكر و اطرافیانش از جا حركت كرده على(علیه السلام) را مسخره كردند. على(علیه السلام) گفت: اى عمر! مى‏خواهى در آنچه كه فعلاً به تأخیر انداخته‏ام شتاب كنم و كارى كه از آن خوشت نمى‏آید انجام دهم؟ گفتم: نه یاامیرالمؤمنین!!!
به خدا سوگند كه خالد سخنان مرا شنید به شتاب نزد ابوبكر رفته سه مرتبه به او گفت: مرا چه كار با عمر؟ و مردم این سخنان را شنیدند. هنگامى كه على(علیه السلام) به سقیفه رسید ابوبكر كودكانه به او نگریست و وى را مسخره كرد.
به او گفتم: تو اى ابوالحسن بیعت كردى برگرد! ولى خود گواهم بر این‏كه بیعت ننموده و دستش را به سوى ابوبكر دراز نكرد و من ترسیدم كه در آنچه كه مى‏خواست انجام دهد و به تأخیر انداخته بود عجله كند. از این رو چندان اصرار نكردم كه باید حتماً بیعت كند. ابوبكر از ناراحتى و ترسى كه از او داشت، اصلاً نمى‏خواست كه على را در آنجا ببیند. على(علیه السلام) از سقیفه برگشت. پرسیدم كجا رفت؟ گفتند: به كنار قبر محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) رفته در آنجا نشسته است. من و ابوبكر از جا حركت كرده، دوان دوان به مسجد رفتیم. ابوبكر مى‏گفت: واى بر تو این چه كارى بود كه با فاطمه‏(سلام الله علیها) انجام دادى؟ به خدا سوگند این كار زیانى آشكار است. گفتم: بزرگترین كارى كه نسبت به تو انجام داده، همین است كه با ما بیعت نكرد و چندان مطمئن نیستم كه مسلمانان اطرافش را نگیرند. گفت: چه مى‏كنى؟ گفتم: چنین وانمود مى‏كنم كه او در كنار قبر محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) با تو بیعت كرده است. خود را به او رسانیده در حالى كه قبر را پیش روى خود قرار داده دستهایش را روى خاك قبر گذاشته بود و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفة بن یمان اطرافش را گرفته بودند، در كنارش نشستیم. به ابوبكر گفتم كه او هم به مانند على(علیه السلام) دستش را روى قبر نزدیك دست على(علیه السلام) بگذارد او دستش را گذاشت و من دست او را گرفته تا به دست على(علیه السلام) بكشم و بگویم على(علیه السلام) بیعت كرده است ولى على(علیه السلام) دستش را كشید. با ابوبكر از جا حركت كرده، پشت به آنان نموده مى‏گفتم: خداوند به على(علیه السلام) خیر عنایت كند! وقتى به كنار قبر رسول اللَّه‏ (صلی الله علیه وآله وسلم) حاضر شدى، از بیعت با تو خوددارى نكرد. ابوذر غفارى از بین مردم از جا جسته فریاد مى‏زد و مى‏گفت: به خدا سوگند اى دشمن خدا، على(علیه السلام) هیچ گاه با یك برده آزاد شده بیعت نكرد. ما به راه خود ادامه داده به هر كس كه مى‏رسیدیم مى‏گفتیم: على(علیه السلام) با ما بیعت كرده است. و ابوذر تكذیب حرف ما را مى‏كرد. به خدا سوگند كه وى نه در دوران خلافت ابوبكر و نه در زمان حكومت من با من بیعت نكرد و نه با كسى كه پس از من خواهد بود. دوازده نفر از اصحاب و یاران او نیز با ابوبكر و من بیعت نكردند.
اى معاویه! چه كسى كارهاى مرا انجام داده و چه كسى انتقام گذشتگان را غیر از من از او گرفته است؟ اما تو و پدرت ابوسفیان و برادرت عقبه، كارهایى كه در تكذیب محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) نمودید و نیرنگهایى كه با او كردید به درستى مى‏دانم و كاملاً از حركتهایى كه در مكه انجام مى‏دادید و در كوه حرا مى‏خواستید او را بكشید آگاهم، جمعیت را علیه او راه انداختید و احزاب را تشكیل دادید، پدرت بر شتر سوار شد و آنان را رهبرى كرد و گفته محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره او كه: خداوند سواره و زمامدار و راننده را لعنت كند، كه پدرت سواره و برادرت زمامدار و تو راننده بودى. مادرت هند را از خاطر نبرده‏ام كه چقدر به وحشى بخشید تا این‏كه خود را از دیدگان حمزه پنهان كرد و او را كه در سرزمینش «شیر خدا» مى‏نامیدند با نیزه زد و سپس دلش را شكافت و جگرش را بیرون كشیده نزد مادرت آورد و محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) با سحرش پنداشت كه وقتى جگر حمزه به دهان هند برسد و بخواهد آن را بجود، سنگ سختى خواهد شد. او جگر را از دهان بیرون انداخت و محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و یارانش او را هند جگرخوار نامیدند و نیز سخنان او را در اشعارش براى دشمنى با محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و سربازانش فراموش نكرده‏ام كه چنین سرود:
نحن بناتُ طارقِ‏
نمشى على النّمارقِ‏
كالدُّر فى المخانقِ‏
والمِسكِ فى المغارقِ‏
إن یَقبَلوا نُعانِقُ‏
أو یَدبَروا نُفارِقُ‏
فراقَ غیرَ وامقِ‏

یعنى: «ما دختران طارقیم كه بر روى فرش‏هاى گرانبها راه مى‏رویم. به مانند درّ در صدف و یإ؛خ‏خ مِشكِ در مِشكدان مى‏باشیم. اگر مردان روى آورند در آغوششان مى‏گیریم و اگر پشت كنند بدون ناراحتى از آنها جدا مى‏شویم.»
زنان قبیله او در جامه‏هاى زردِ پر رنگ چهره‏ها را گشوده، دست و سرهاشان را برهنه و آشكار نموده مردم را بر جنگ و پیكار با محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) تحریك مى‏كردند. شما به دلخواه خود مسلمان نشدید، بلكه در روز فتح مكه با اكراه و زور تسلیم شدید، محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) شما را آزاد شده و زید برادر من و عقیل برادر على بن ابیطالب(علیهما السلام) و عمویشان عباس را مثل آنان قرار داد. ولى از پدرت چندان دل خوش نداشت هنگامى كه به او گفت: به خدا سوگند اى پسر ابى كبشه مدینه را پر از مردان جنگى و پیاده و سواره خواهم كرد و بین تو و این دشمنان جدایى افكنده نمى‏گذارم زیانى به تو برسانند. محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) - در حالى كه به مردم فهمانید كه باطن او را مى‏داند - به او گفت: اى ابوسفیان! خداوند مرا از شر تو نگه دارد! و او (محمّد) (صلی الله علیه وآله وسلم) به مردم گفته بود: بر این منبر كسى غیر از من و على(علیه السلام) و پیروانش از افراد خانواده‏اش نباید بالا برود. سِحرش باطل و تلاشش بى‏نتیجه ماند و ابوبكر بر منبر بالا رفت و پس از او من بالا رفتم. واى بنى امیّه! امیدوارم كه شما چوبه‏هاى طناب این خیمه را برافراشته باشید! بدین جهت، ولایت شام را به تو سپرده هرگونه تصرّف مالكانه را در آن سرزمین به تو واگذار كرده تو را به مردم شناساندم تا با گفتار او درباره شما مخالفت كرده باشم از این‏كه او در شعر و نثر گفته بود: جبرئیل از سوى پروردگارم به من وحى كرده و گفته است: (وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِى الْقُرْآنِ) و پنداشته كه مقصود از شجره‏(. اسراء / 60. )
ملعونه شمایید، باكى ندارم. او دشمنى خود را با شما به هنگامى كه به حكومت رسید، آشكار كرد همان طور كه هاشم و پسرانش همیشه دشمنان عبد شمس بودند.
اى معاویه! من با این یادآورى‏ها و شرح و بسطى كه از جریانات به تو كردم، خیرخواه و ناصح و دلسوز تو مى‏باشم و از كم حوصلگى، بى‏ظرفیتى، نداشتن شرح صدر و كمى بردبارى‏ات ترس آن را دارم كه در آنچه كه به تو سفارش كرده اختیار شریعت و امّت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) را به دست تو دادم، شتاب كرده و بخواهى از او انتقام بگیرى و بیم آن دارم كه مرده او را نكوهش كرده و یا آنچه را آورده رد كنى و یا كوچك بشمارى و در آن صورت تو، به هلاكت خواهى رسید و آن وقت هر آنچه كه برافراشته‏ام فرود آمده و آنچه كه ساخته‏ام ویران مى‏شود.
به هنگامى كه مى‏خواهى به مسجد و منبر محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) وارد شوى كاملاً بر حذر باش و احتیاط را از دست مده و در ظاهر تمام مطالبى را كه محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) آورده تصدیق كن! با رعیّت خود درگیر مشو و اظهار دلسوزى و دفاع از آنها را بنما، حلم و بردبارى نشان داده و نسیم عطا و بخشش خود را نسبت به همگان بگستر! حدود را در بین آنان اقامه كن و به آنان چنین نشان نده كه حقّى از حقوق را واگذار مى‏كنى، واجبى را ناقص نگذار و سنّت محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) را تغییر نده كه نتیجه‏اش آن مى‏شود كه امّت بر ما بشورند و تباه گردند، بلكه آنها را از همان محل، آرامش و امنیتشان بگیر و به دست خودشان آنان را بكش و با شمشیر خودشان نابودشان ساز! با آنان مسامحه و سهل‏انگارى داشته باش و برخورد نكن؛ نرم خو باش و غرامت مگیر! در مجلس خود برایشان جاى باز كن و به هنگام نشستن در كنارت احترامشان بگذار، آنان را به دست رئیس خودشان بُكش، خوشرو و بشاش باش، خشمت را فرو ده و از آنان بگذر! در این صورت دوستت خواهند داشت و از تو اطاعت خواهند كرد. از این‏كه على(علیه السلام) و فرزندانش حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) بر ما و تو بشورند خاطر جمع نیستم، اگر به همراهى و كمك گروهى از امت توانستى با آنان پیكار كنى، انجام ده و به كارهاى كوچك قانع مباش و تصمیم به كارهاى بزرگ بگیر! وصیّت و سفارشى را كه به تو كردم حفظ كن! آن را پنهان نموده آشكار مساز! دستوراتم را امتثال كرده گوش به فرمانم باش! و مبادا به فكر مخالفت با من باشي.

بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج 30 - ص 288 – 294.
 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  • براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضويت در گروه روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کنيد براي اعضا گروه جالب باشد را مي توانيد به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستيد تا با نام خودتون در  بخش «مطالب ارسالي اعضا» نوشته شود.

  • از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  • منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده(!) انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  • دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، ممنونم! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2011  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

1 اردیبهشت ماه / 21 آوریل / 17 جمادی الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
 1 اردیبهشت هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
كوروش بزرگ: در پاسارگاد؛ نخست كودكستان و بعد تالار پذيرايي

Friedrich W. A. Frobel

«فردريك فروبل» آموزشگر بلندآوازه آلماني و موسس كودكستانهاي تازه (كيندرگارتن Kindergarten) در جهان 21 آوريل 1782 به دنيا آمد و در تاليف خود «تاريخ عمومي آموزش و پرورش» نوشت كه ايرانيان در قرن ششم پيش از ميلاد مبتكر ايجاد كودكستان و دبستان براي كودكان و نوجوانان پسر بودند.
به نوشته فروبل، در مدارس ايران باستان به كار «پرورش» توجهي بيشتر مي شد و از جمله راستگويي، نّيت خوب داشتن و كار خوب انجام دادن، احترام به سالخوردگان، دفاع از وطن، تيراندازي، سواري، شنا و كوهنوردي. در كودكستانها و دبستانهاي ايران باستان به نوباوگان تاكيد مي شد خدا انسان را نيافريده كه نسبت به انسان ديگر ظلم و تعدي و بدگويي كند. شادي جاويدان نتيجه نيكوكاري، خدمت و درستكاري است.
فروبل ايرانيان باستان را همانند ساير آرين ها، تنها انسانهاي روي زمين نوشته است كه بت پرست نبودند و بت پرستان و معتقدان به خدايان متعدد را انسان هوشمند و كامل نمي پنداشتند حتي يونانيان را كه خدايان زنانه و مردانه هم داشتند و صحرانشينان كه از سنگ و چوب براي خودشان بت مي ساختند و اين بتان دست سازشان را پرستش مي كردند! و....
فروبل نوشته است: كوروش بزرگ پيش از ساختن تالار پذيرايي در پاسارگاد، خواسته بود كه در اين شهر (پايتختش)، نخست و ترجيحا به حد كافي كودكستان و دبستان بسازند. (پارسيان باستان اين شهر را «پاتراگاد» تلفظ مي كردند و «پاسارگاد» تلفظ يوناني آن است كه جهاني شده است)

باقيمانده تالار پذيرايي پاسارگاد که کوروش تاسيس کودکستان را بر آن مقدم مي دانست

 

افشارتوس رئيس شهرباني دكتر مصدق ربوده شد

افشارتوس

يكم ارديبشهت 1332 در تهران رسما اعلام شد؛ سرتيپ افشارتوس رئيس شهرباني ايران (پليس) ربوده شده و ناپديد است. دكتر مصدق افشارتوس را سي ام بهمن 1331 به رياست شهرباني منصوب كرده بود. در آستانه ناپديد شدن افشارتوس، هندرسون سفير آمريكا در تهران به طور غير منتظره به واشنگتن رفته بود و ابوالقاسم بختيار دست به ياغيگري زده بود. مقامات دولت وقت، ربودن افشارتوس را كار ژنرالهايي كه به تصميم دكتر مصدق بازنشسته شده بودند ازجمله مزيني و زاهدي و نيز چند سياستمدار مخالف از جمله دكتر مظفر بقايي نماينده مجلس اعلام كرده بودند و مدعي شده بودند كه هدف از اين كار، تضعيف دولت و گسترش نگراني مردم بوده است. اين مقامات باور نمي كردند كه افشارتوس كشته شود كه ششم ارديبهشت جسد او در غار تلو (ارتفاعات لشكرك) به دست آمد و دستور بازداشت همه ژنرالهاي بازنشسته و سياستمداراني كه نسبت به آنان سوء ظن وجود داشت صادر گرديد و وزير دادگستري شخصا از مجلس خواست كه از دكتر بقايي سلب مصونيت كند تا بشود او را بازداشت كرد. در پي به دست آمدن جسد افشارتوس، دكتر مصدق ژنرال بهارمست را از رياست ستاد ارتش بركنار و سرتيپ تقي رياحي (وزير دفاع دولت موقت انقلاب به نخست وزيري مهدي بازرگان)، افسر ملي گرا را به جاي او منصوب كرد و سرتيپ مدبر نيز رئيس شهرباني شد.
پرونده ربايندگان افشارتوس با اين كه برخي از آنان اعتراف هايي كرده بودند پس از كودتاي 28 مرداد بسته و براي متهمان قرار منع تعقيب صادر شد!.

Mobin_s2004@yahoo.com
 21 آوریل ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زادروز شهر «رم» و زيربناي دمکراسي رومي

21 آوريل زادروز شهر رم پايتخت ايتالياست. «پلوتارك» و «ليوي» داستان ايجاد شهر رم را در تاليفات خود، برپايه «شنيده ها» تاييد كرده اند. طبق افسانه ها، شهر رم توسط دو برادر دوقلو به نام هاي رموسRemus و رمولوسRomulus ساخته شده و بناي آن 21 آوريل سال 753 پيش از ميلاد به اتمام رسيده بود. همين افسانه ها حكايت دارد كه رمولوس در همان روز اتمام كار ساختن رم (21 آوريل 753 پيش از ميلاد) برادرش رموس را كشت (تا رقيب نداشته باشد) و دو روز بعد خود را حكمران شهر اعلام داشت. شهر رم در منطقه مسكوني لاتيوم Latium ساخته شد و نخستين ساكنان آن لاتين ها بودند ولي رمولوس كه تا سال 717 پيش از ميلاد زنده بود و 36 سال بر رم حكومت كرد به مهاجران يوناني كه در جنوب و جنوب شرقي شبه جزيره ايتاليا سكونت داشتند اجازه داد كه به رم مهاجرت كنند. وي بعدا اصول دمكراسي را از يوناني هاي مهاجر فرا گرفت و براي اداره شهر رم، يك شوراي انتخابي به وجود آورد كه بعدا كه رم با تسخير ساير مناطق به صورت كشوري بزرگ در آمد اين شورا «سناي رم» نام گرفت.
گفته شده است كه پدر رموس و رمولوس از شهري به نام آمستردام به كنار رود تيبر در لاتيوم (محلي كه بعدا شهر رم در آنجا ساخته شد) مهاجرت كرده بود. ولي روشن نيست كه اين آمستردام در كجا واقع بود.

 

روزي كه استعمار پرتغال، انقلابي بزرگ برزيل را قطعه قطعه كرد

Tiradentes

«21 اپریل» سالروز اعدام تيرادنتسTiradentes (خوزه دا سيلوا خاويرJoaquim Jose da Silva Xavier, also known as Tiradentes) قهرمان ملي برزيل و روز ملي اين كشور است. وي كه برضد سلطه پرتغال بر برزيل قيام مسلحانه كرده بود پس از دستگير شدن، 21اپریل 1792 اعدام شد. به دستور حكمران پرتغالي برزيل، تيرادنتس را قطعه قطعه كردند و هر قطعه اش را به يك شهر فرستادند تا مردم ببينند و انديشه انقلاب و استقلال را از سر بيرون كنند. با اين كه استقلال برزيل در هفتم سپتامبر 1822 به تحقق پيوست، معذلك 21 آوريل براي برزيلي ها روزي است بزرگ. تيرادنتس يك روشنفكر انقلابي بود و تحت تاثير افكار «ژان ژاك روسو» و ساير انديشمندان دوران روشنگري اروپا قرار گرفته بود. قيام او، همزمان با انقلابهاي فرانسه و امريكاي شمالي (ايالات متحده) بود. برزيل هشت ميليون و پانصد هزار كيلومتر مربع وسعت و اينك 189 ميليون تن جمعيت دارد.

 

جمهوری تکزاس مکزیک را شکست داد و ژنرال مکزیکی اسیر شد

Sam Houston

22 اپریل 1836 ژنرال مکزیکی «سانتا آنا Lopez de Santa Anna» به اسارت ژنرال سام هوستون Sam Houston فرمانده نیروهای مسلح جمهوری تکزاس درآمد و مجبور شد که از اراضی متعلق به مکزیک در تکزاس صرف نظر کند. نیروهای او 21 اپریل شکست خورده بودند. ژنرال هوستون (هیوستون) دو بار به ریاست جمهوری تکزاس مستقل انتخاب شد. شهر بزرگ هوستون به نام اوست. بعدا جمهوری تکزاس به فدراسیون آمریکای شمالی پیوست و ایالت تکزاس آمریکا شد.

 

معروفترين خلبان جنگنده سه باله

Red Baron

«مانفرد فن ريكتوفنManfred Von Richthofen» معروفترين خلبان جنگنده در جنگ جهاني اول 21 آوريل سال 1918 در جبهه سم (به ضم س) در فرانسه جان خود را از دست داد. هواپيماي سه باله اين خلبان آلماني هدف گلوله قرار گرفته بود. وي كه 26 ساله و فرمانده اسكادران بود قبلا در 80 ماموريت جنگي پيروز شده بود. نيروهاي متخاصم آلمان، او را «رد بارون (امير زاده سرخ)» لقب داده بودند زيرا كه هواپيمايش را رنگ سرخ مي زد. «مانفرد» قبلا افسر سوار بود كه هواپيما به صورت جنگ افزار درآمد. در جريان جنگ جهاني اول بود كه براي نخستين بار از تانك و هواپيما استفاده شد.

يكي از هواپيماهايي كه مانفرد با آن پرواز كرده و جنگيده بود، در موزه

 

معاهده محدود ساختن تولید جنگ افزار دریایی، ولی...

22 اپریل 1930 و با تجربه از جنگ جهانی اول، دولتهای انگلستان، ایالات متحده و ژاپن معاهده محدود ساختن تولید کشتی جنگی و زیردریایی را امضا کردند تا از یک جنگ تخریبی دیگر جلوگیری شود. برای این کار تبلیغ فراوان شده بود درست بمانند دهه های آخر قرن بیستم و دهه یکم قرن 21 در مورد سلاحهای اتمی. مرور زمان نشان داد که معاهده از همان سال نخست امضای آن نقض شد و هر سه کشور و به رقابت با آنها، دیگران با شتاب تمام به ساختن زیردریایی و ناو جنگی پرداخت بودند و....

 

ارتش سرخ برلين را محاصره، و «فيلد مارشال مدل» خودكشي كرد

Otto Moritz Walter Model

بيست و يكم آوريل 1945 واحدهاي ارتش شوروي شهر برلين را از فاصله چهار كيلومتري محاصره و زير آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشكر پياده و کماندو روس مامور رخنه به شهر شدند كه تا آخر وقت این روز به قرارگاههاي سرفرماندهي ارتش آلمان رسيدند و حمله به اين قرارگاهها آغاز شد. 9 روز بعد برلن به دست روسها افتاد و هيتلر خودكشي كرد. فيلد مارشال «اوتو موريتس والتر مدل» از فرماندهان نيروهاي مسلح آلمان 21 آوریل خودكشي كرد. وي گفته بود كه به این اصل که يك فيلد مارشال آلماني نبايد به اسارت درآيد وفادار خواهد ماند. فیلد مارشال مدل بود كه آخرين تعرض زرهي آلمان به نام نبرد «بالژ» را مديريت كرده بود كه به علت نداشتن سوخت كافي و مهمات نتيجه نداشت
21آوريل در بخش ديگري از آلمان نيروهاي متفقين غربي آزمايشگاههاي اتمي آلمان را تصرف و اشياء، اسناد و کارکنان آنها و ازجمله چند دانشمند اتمي ـ موشکی را به دست آوردند که بعدا به آمريکا منتقل شدند و....
در روزهاي آخر، نوجوانان آلماني و مردان سالخورده از برلين دفاع مي كردند و مقاومت و دفاع پسران 12 تا 15 ساله به شهادت سربازان روس، بهتر از پدرانشان و نظاميان حرفه اي بود. فيلد مارشال مدل با فرستادن نوجوانان به مقابل ارتش سرخ مخالف بود ولي راهي جز اطاعت از پيشوا (هيتلر) نداشت.

 

 

640 سال زندان براي «آدولفو سيلينگو» - سيلينگو مخالفان دولت نظاميان آرژانتين را از هواپيما به دريا مي افکند!

آدولفو

يك دادگاه جنايي اسپانيا20 آوريل 2005 «آدولفو سيلينگو» افسر نيروي دريايي سابق آرژانتين را به جرم ارعاب، شكنجه و قتل مخالفان دولت وقت (آرژانتين) با فرو انداختن آنان از هواپيما به داخل دريا و رودخانه به تحمل 640 سال زندان محكوم كرد. در اسپانيا مجازات اعدام لغو شده و رعايت تخفيف براي او به اين جهت بوده است كه خود را به آن دولت معرفي و اعتراف به اعمال شكنجه و قتل كرده بود. محاكمه او در مادريد به اين علت بود كه چند تبعه اسپانيا هم از او شاكي بودند. وي در زمان محاکمه 58 ساله بود. جرائم سيلينگو مربوط به سالهاي 1976 تا 1983 و دوران حكومت نظاميها بوده است که در آن دوران 30 هزار مخالف دولت مقتول شده بودند. در جريان محاکمه سيلينگو، روزنامه ها در سراسر جهان عكس و اظهارات او را در صفحات اول خود قرار داده و اظهار اميدواري كرده بودند ساير كساني كه در گذشته همين اعمال را انجام داده اند تحت فشار نيروي وجدان قرار گيرند و خود را تسليم كنند تا عمل و اظهاراتشان درس عبرت قرار گيرد و ارعاب، شكنجه و قتل از جهان رخت بر بندد.

برخي ديگر از رويدادهاي 21 آوريل

  • 1898: در پی آزاد شدن استقرار مهاجران اروپایی ایالات متحده در اکلاهما (بعدا یک ایالت فدراسیون آمریکا) و تصاحب اراضی این منطقه ( معروف به هجوم برای تصرف زمینLand Rush )، در این روز و ظرف چند ساعت اراضی ناحیه ای که اکلاهماسیتی در آن واقع است به تصرف بیش از ده هزار مهاجر درآمد و تا ظهر آن روز تاسیس «اکلاهما سیتی» اعلام شد. قبلا این اراضی به بومیان منتقل شده از شرق آمریکا اختصاص داده شده بود که به این ترتیب اینجا را هم از دست دادند. این بومیان (اصطلاحا؛ سرخپوستان) و ازجمله چروکی ها از ایالت های کارولینای شمالی و جنوبی و جورجیا با پای پیاده به اکلاهما منتقل شده بودند و اراضی پیشین آنان میان مهاجران قسمت شده بود.

  • 1912: «پراودا» با عنوان صدای بولشویکهای روسیه (کمونیست ها) در سن پترزبورگ انتشار یافت.
     

  • 1946: در شرق آلمان نظام سوسياليستي برقرار شد که 43 سال دوام داشت.

  • 1954: گرگوري مالنكوف نخست وزير شوروي شد.

  • 1961: نظاميان فرانسوي در الجزاير بر ضد سياست پاريس سر به شورش برداشتند.

  • 1967: يك كودتاي نظامي در يونان دولت منتخب را بركنار كرد.

  • Ansel Adams
  • 1984: انسل آدامسAnsel Adams عکاس معروف و مبتکر آمریکایی که ضمن گرفتن عکس، فن عکاسی را نیز تکمیل کرد و قواعد فنی ـ هنری متعدد برای این کار بوجود آورد و کتابها و مقالات متعدد در این زمینه نوشت در 82 سالگی درگذشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
     17 جمادی الاول
    Mobin_s2004@yahoo.com
     

     

     

     

     

     
      u اطلاعات روزانه
     

    آب و هوا

    تهران

    19
    28

    اهواز

    25
    38

    تبريز

    11
    22

    شيراز

    16
    28

    مشهد

    17
    34

    بندرعباس

    25
    36

    کرمان

    14
    31

    اصفهان

    12
    27

    يزد

    19
    32

    کرمانشاه

    10
    21

    اراک

    11
    22

    رشت

    13
    16

    دبی

    26
    34

     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1605 تومان
    1125 تومان
    1830 تومان
    1340 تومان
    303 تومان
    306 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    430000 تومان
    220000 تومان
    130000 تومان
    465000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح قديم:

     

    اوقات شرعي (به افق تهران)

    اذان صبح : 5:04
    طلوع آفتاب : 6:32
     اذان ظهر : 13:05
    اذان مغرب : 19:55

     

     

     

     

     

     

     
      u دانلود مجلات و کتب خارجي


    Today's Parent 
    مال می

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Today's Parent
    - والدین امروز

    تاريخ انتشار: می 2011
    تعداد صفحات مجله: 181
    حجم فايل: 63 مگابايت

    لينک دانلود (ار سرور رپیدشر)

    رمز فايل: ندارد

    لينکهاي دانلود غيرمستقيم ميباشند.


     

     

     

     

     

     

     
      u تازه هاي تکنولوژي


    اسمارتفونی برای مدیران

    نوکیا X7 تلفنی است که از جدید ترین آپدیت سیمبیان یعنی anna بهره می برد و تمرکز آن بیشتر بر روی سرگرمی است. اما نوکیا کاربران تجاری خود را نیز فراموش نکرده و برای آن ها هم محصولی جدید آماده کرده است. مدل E6، تلفنی است که نمایشگری با رزولوشن VGA و سایز 2.46 اینچ را به کاربر ارائه می دهد. نمایشگری که تراکم پیکسلی برابر 326 پیکسل در هر اینچ دارد. این نمایشگر لمسی است اما در عین حال کیبرد QWERTY نیز برروی E7 قرار گرفته است. این ها ویژگی های اصلی این تلفن بودند. اما بگذارید نگاهی هم به مشخصات دیگر این گوشی بیاندازیم.
    8 گیگابایت حافظه داخلی، 256 مگابایت RAM و یک گیگابایت ROM ؛ امکاناتی هستند که شاید برای یک گوشی تجاری بد به نظر نرسند. طبعا امکانات ارتباطی جدید هم در این گوشی فراموش نشده اند. شبکه 3G این تلفن در حالت HSDPA، 10.2 مگابیت بر ثانیه و در حالت HSUPA، دومگابیت بر ثانیه؛ سرعت دارد. وجود GPS هم که بدیهی است.
    از طرف دیگر می بینیم که E6 امکانات ارتباطی را با امکانات جذابی در هم آمیخته است. در این گوشی شاهد یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فلش LED خواهید بود. اما نکته منفی، فکوس ثابت این دوربین است که ممکن است مخصوصا در عکسبرداری از فواصل نزدیک برایتان مشکل ساز شود. این دوربین همچنین قابلیت فیلم برداری با کیفیت 720P و با سرعت 25 فریم در ثانیه را با پردازشگر 680 مگاهرتزی اش دارد.

    پشتیبانی از انواع فرمت های رایج صوتی و تصویری هم در این اسمارتفون وجود دارد. اما طیف این فرمت ها به گستردگی مدلX7 نخواهد بود. نکته دیگر این که در کنار قابلیت نمایش فایل های آفیس، امکان ویرایش آن ها هم وجود دارد که این بی شک نکته ای مثبت منظور خواهد شد. باتری این گوشی هم 1500 میلی آمپری می باشد. پس می توانید روی دوام آوردن این باتری برای 14 ساعت و 40 دقیقه در مکالمه روی شبکه 3G حساب کنید.
     

    بلندترین ساختمان دنیا
    با ۱۶۰۰ متر ارتفاع در عربستان

    عربستان هم با شروع ساخت «برج پادشاهی» به کلوب کشورهای دارنده بلندترین آسمانخراش ها وارد شد. این برج که قرار است در شهر ساحلی جده ساخته شود، برای دولت عربستان بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. قرار است بخش های مختلف این برج به عنوان دفاتر تجاری، منازل مسکونی و هتل مورد استفاده قرار گیرد.
    برج پادشاهی قرار است بلندترین ساختمان دنیا باشد. آنچنان بزرگ است که برج خلیفه دبی با ۸۲۸ متر ارتفاع در کنار آن یک کوتوله خواهد بود.
    لطفا هنگام تماشای این آسمانخراش ۱۶۰۰ متری مواظب کلاه تان باشید!


     

     

     

     

     

     

     
      u کتاب روزانه


    کشتی پهلو گرفته

    نویسنده:
    سید مهدی شجاعی

    معرفی:
    کشتی پهلو گرفته، اثر جاودان سید مهدی شجاعی، نویسنده توانای معاصر است که به شیوه شرح حال از زبان اهل بیت در سوگ عالم‌سوز حضرت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) با قلمی شیوا، رسا و از دل برآمده بر کاغذ تصویر شده است.

    بخشی از مقدمه این کتاب ارزشمند:
    هیچکس آیا توانسته است غم فاطمه را (سلام الله علیها) در سوگ پدر به تصویر بکشد، جز ناله هاى بیت الاحزان فاطمه؟ در اندوه جگر سوز على (سلام الله علیه) در مواجهه با فاطمة میان در و دیوار و گاه شستن صورت نیلى و بازوى کبود فاطمه، هیچ هنرمند عارفى توانسته است مرثیه بسراید آنچنانکه از عمق رنج آدمى در چروکهاى پیشانى على خبر دهد و وسعت غمهاى خلقت را در پهناى اشک على بشناسد و بشناساند جز بار اشک پنهانى على؟ هیچکس را یاراى آن بوده است که آلام محض زینب را به هنگام دیدار سر برادر بر بام نیزهها بیان کند، جز خون جارى از سر مبارک زینب؟


    دانلود کتاب:

    لينک دانلود  (حجم حدود یک مگابايت)


    براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

    دانلود کتاب صوتی

    کتاب صوتی «کشتی پهلو گرفته» را هم می توانید در پنج بخش صوتی و با حجم تقریبی 4 مگابایت از طریق لینکهای زیر دانلود نمائید:

    دانلود کشتی پهلو گرفته (قسمت 1)

    دانلود کشتی پهلو گرفته (قسمت 2)

    دانلود کشتی پهلو گرفته (قسمت 3)

    دانلود کشتی پهلو گرفته (قسمت 4)

    دانلود کشتی پهلو گرفته (قسمت 5)

    براي دانلود، روي هر یک از لينکهای بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

     


     

     

     

     

     

     

     

     
      u تکنيکهاي موفقيت


    وقت گذرانی، ممنوع!

    وقت گذرانی مانع اصلی برای رسیدن به موفقیت است. اکثر ما زمان بسیار زیادی را برای طفره رفتن از وظایف دشوار و ناخوشایند هدر داده و خود را در معرض شکست قرار می دهیم.
    یکی از دلایل اصلی وقت گذرانی ترس و نگرانی است. ترس از شکست، ترس از انتقاد، ترس از اشتباه کردن و ترس از مردود شدن.
    تلاش کنید تا با روش های گوناگون کمتر وقت گذرانی کنید. به راه های متفاوتی بیندیشید و روش های زیر را هم امتحان کنید:
    ابتدا وظایف ناخوشایند را انجام دهید و آن ها را از سرخود باز کنید.
    وظایف دشوار را بپذیرید و آن ها را به قسمت های کوچک تر تفکیک کنید و بعد به موقع آن ها را انجام دهید.
    از فردی کمک بگیرید، هیچ قانونی وجود ندارد که شما باید هر کاری را خودتان به تنهایی انجام دهید.
    ابتدا آسان ترین بخش کار را انجام دهید، بدین ترتیب بقیه کار به نظرتان آسان تر خواهد آمد.
    به ارزش کاری که به تعویق افتاده است توجه کنید. چه اتفاقی روی می دهد اگر ترک کردن سیگار و یا برنامه کم کردن وزن خود را به تعویق بیندازید؟ چه چیزی ممکن است پیش آید اگر مراجعه به پزشک را برای رفع یک درد به تعویق بیندازید؟ اجرا نکردن به موقع یک پروژه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟ تنظیم یک برنامه، همواره آسان تر از تنظیم گرفتاری است.
    نگرانی و ترس خود را کنترل کنید، روش های زیادی برای رسیدن به آرامش و کنترل استرس وجود دارد. اجازه ندهید این احساسات شما را از موفقیت دور کنند. برای این که به آرامش برسید، بنشینید و یا دراز بکشید، راحت باشید، چشم هایتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید، طوری که عمل بازدم را انجام می دهید، بگذارید هیجان از شما خارج شود. در مرحله بعدی تصور کنید، در انتهای هر کدام از انگشتان تان شیر آب کوچکی وجود دارد و شیر آب ها باز هستند و تمامی اضطراب ها و تنش ها از بدن شما دور می شوند، در این حالت بگذارید بد نتان رها شود و کاملا آرام باشید.
    نگرش خود را نسبت به کار تغییر دهید. در ذهنتان کار را به صورت بازی درآورید تا سریع تر و آسان تر انجام شود.
    وظیفه دشوار خود را آغاز کنید و از خود بپرسید، نفس من آیا در حال حاظر کاری هست که انجام نداده باشم؟ هر کاری که قادر به انجامش هستید را بیابید و آن را اجرا کنید.
    اگر شما از روی ترس وقت گذرانی می کنید، می توانید با این روش به ترس خود پایان دهید. باید اطلاعات مربوط به کار را جمع آوری کنید. وقتی دانسته های شما نسبت به یک کار زیاد باشد، ترس کاهش می یابد.
    پذیرفتن خطر را بیاموزید. هیچ فردی همواره کارش را به نحو احسن انجام نمی دهد و همواره با خطرات کوچک و بزرگی روبه رو خواهد شد. تمام اطلاعات را جمع آوری کنید و نتایج مختلف آن را بسنجید، سپس یکی از آن ها را انتخاب کرده و انجام دهید. اگر به اتلاف وقت ادامه دهید، بیشتر نگران خواهید شد.
    از جملات تاکیدی برای بالا رفتن انگیزه خود استفاده کنید. مثلا :" اکنون باید این کار را انجام دهم، من شایستگی انجام این کار را دارم، من موفق هستم و......." این موارد در تمامی اوقات باعث تقویت انگیزه می شود.
    شاید وقت گذرانی شما به خاطر ترس از انجام نشدن کاری باشد. لیستی از کارهایی را که لازم است انجام شود تهیه کنید و تا جایی که می توانید خلاق باشید. حال دور هر چیزی که به نظرتان نادرست می آید، خط بکشید. گهگاهی لیستی که تهیه کرده اید را بخوانید و زمانی که وقت اضافی دارید به انجام امور بپردازید. به این امر توجه کنید که بیشتر مواردی که شما را نگران می کند، اغلب اتفاق نمی افتند.
    نسبت به اهدافتان مسوول باشید. بیشتر وقت ها به این دلیل وقت گذرانی می کنیم که نسبت به هدفی که انتخاب کرده ایم، مطمئن نیستیم.
     

     

     

     

     

     

     
      u شير تو شير


    چرا بحرین برای ما مهم است


    ميلاد مصطفوي
    sorkhpoosh@yahoo.com

    شاید در نگاه اول به نظر آید اصرار ایران برای پیگیری وقایع اخیر بحرین به خاطر مسایل ایدئولوژیک و اکثریت شیعه بحرین باشد که اتفاقاً پرچمدار مبارزات اخیر در بحرین همین شیعیان میباشند که در سالهای اخیر به جد مورد تبیعض حکومت آل خلیفه واقع شده اند .
    این دیدگاه حتی میتواند یکی از دلایل عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای ورود به بحرین برای جلوگیری از تئوری هلال شیعه و به قدرت رسیدن شیعیان در بحرین در یک کشور عربی دیگر بعد عراق باشد .

    اما در درجه اول اهمیت در مورد قضییه بحرین برای ایران مسله امنیت ملی و بازیگری ایران در منطقه خلیج فارس است. این نکته را نباید از یاد برد تا حدود۴۰ سال قبل بحرین جز از خاک ایران و یکی استان های ما بود که با موافقت شاه سابق (که یکی از اشتباهات او میتوان برشمرد) و انجام یک رفراندم فرمالیته بحرین استقلال یافت و به دامان اعراب رفت .
    ایران به بحرین مانند فرزند سابق نگاه میکند که نمی خواهد توسط غیر و کشوری دیگر تصرف شود و و اگر در مورد بحرین بی تفاوت باشد بی شک قافیه بازی را به عربستان در منطقه خلیج فارس باخته است وعربستان جسارت دخالت بیشتر در امور کشورهای دیگر خلیج فارس پیدا میکند و از طرفی دیگر دوستان منطقه ای هم از ما به عنوان یک قدرت منطقه ای نا امید میشوند و سعی در پیدا کردن شرکای جدید می آیند .
    میلاد مصطفوی

    آدرس من در فیسبوک :
    http://www.facebook.com/milad.mostafavi
     

     

     

     

     

     

     

     
      u خانه و خانه داري


    نکات جالب درباره سالن پذیرایی

    1) درهم و برهم نباشید و اشیا را روی سر هم سوار نکنید؛ اوضاع را خلوت کنید و سر و سامان دهید.

    ۲) اگر مبلغ پول محدودی دارید و میان خرید فرش و رنگ کردن دیوار مردد مانده‌اید، به این نکته توجه کنید که قالی دستباف سرمایه‌گذاری خوبی است ولی رنگ کردن خانه روح با طراوت و شادی به خانه می‌دهد. لازم نیست سالن پذیرایی را سفید کنید تا بزرگ به نظر بیاید. بنفش یاسی، صورتی روشن، سبزتیره و روشن «پتینه»، نارنجی هلویی، هم اتاق را بزرگ می‌کنند و هم شاد. درنگ نکنید و شادی را برای مهمان‌‌ها به سالن بیاورید.

    ۳) مبل و میز ناهارخوری شما احتیاج به مراقبت دارد. اگر فقط از برق وجلای اول افتاده است، از واکس چوب استفاده کنید و اگر این دو را ندارید، روغن مایع ولرم یا پارافین مذاب را با پنبه به قسمت‌های چوبی بکشید.

    ۴) اگر از صندلی‌های نشیمن و میز ناهارخوری در این سالن زیاد استفاده می‌کنید، ماهی یک بار آنها را با شامپو فرش و در صورت امکان بخار شور بشویید و یا با اتوی بخار به آنها خواب مرتبی بدهید.

    ۵) این طرز فکر که مبلمان هر چه بزرگ‌تر و کنده‌کاری شده‌تر باشد قشنگ‌تر و چشم‌گیرتر است غلط است. به اندازه سالن و سلیقه و بودجه‌تان توجه کنید. این حسن سلیقه شماست که سالن پذیرایی را زیباتر می‌کند نه یک گل پیچ پر نیم‌تر روی مبل.

    ۶) نورپردازی کنید. لامپ‌های کم‌مصرف صورتی‌ و نارنجی‌های روح‌بخش و آبی‌ها خاصیت آرامش‌بخش دارند. پشت سقف کاذب‌ها یا بالای کانتر آشپزخانه از این لامپ‌ها استفاده کنید، افتادن نور صورتی شکوفه‌ای روی پرده سالن و یا نارنجی هلویی روی میز ناهارخوری هم فضا را تفکیک می‌کند و هم چشم‌گیر است.

    ۷) برای مهمانی شب از نور جانبی یعنی آباژورها و در مهمانی‌ روز از نور طبیعی با کنار زدن پرده استفاده کنید. اگر خانه شما شمالی است و در روز هم با کمبود نور مواجه هستید، در مهمانی روز از نور مستقیم لوسترها استفاده کنید.
     

     

     

     

     

     
      u آرايشي و زيبايي


    پنج سال جوان تر
    با ۵ دقیقه آرایش به شیوه هالیوودی

    این بیشتر شبیه یک معجزه کوچک است. مدرسان علم زیبایی معتقدند این کار به راحتى امکان پذیر است. و ابزار این معجزه دز کیف‌هاى شماست. پس منتظر چه هستید؟
    این بیشتر شبیه یک معجزه کوچک است. مدرسان علم زیبایی معتقدند این کار به راحتى امکان پذیر است. و ابزار این معجزه دز کیف‌هاى شماست. پس منتظر چه هستید؟ به مدلهای هالیوودی که در اینجا برای شما به عنوان مثال آورده ایم نگاه کنید…

    .:. چشم‌هایی جوان تر:
    برای چشم‌هایی که کبودى در اطراف دارند و پلک‌هایی که افتادگی دارند، وقتی شما سایه‌های تیره و مداد چشم مشکی استفاده کنید خستگى چشمان شما کمتر به چشم‌ می‌آید و نور جوانی در چهره تان هویدا‌ می‌شود. بجای پوشاندن تمام چشم با سایه، از حفره درونى چشم آغاز کنید و یک سایه هلویی رنگ به زیر حدقه چشم بزنید تا کبودى‌های زیر چشمتان را برطرف کند. این سایه مخفی کننده کبودی را به گوشه چشم نمالید چرا که بر چین و چروک دور چشمتان تاکید‌ می‌کند.
    پتی دوبورف‌ می‌گویید من با استفاده از مدادهای متناسب تنالیته پوست چین وشکن‌های پوست را محو‌ می‌کنم و البته باید مراقب بود که همچون لکه روی پوست دیده نشود.

    .:. لبان برجسته :
    برای داشتن لبان برجسته نیاز به رنگهای متناسب با تنالیته پوستتان و کمی براق دارید. این رنگها به خوبی لبا ن شما را برجسته نشان مى دهد.
    برای این کار‌ می‌توانید از رژ معمولی یا مدادی استفاده کنید و بهتر است که سر آن پهن باشد تا تمام سطح لبتان را بگیرد و سپس با انگشتتان رنگ را روی تمام لب پخش کنید تا شید رنگ روی لب پخش شود.

    .:. روشن کردن:
    به گوشه‌های لب یک سایه ملایم و هماهنگ با تنالیته پوست و البته کمی روشن تر بما لید. این کار خنده شما را زیباتز و نمایان تر‌ می‌کند.صورتى‌های تیره فام و رنگ‌های کاراملی و تافی رنگ برای این آرایش مناسب است.

    .:. گونه‌های برجسته:
    ممکن است شما گونه نداشته باشید جای نگرانی نیست با استفاده از حقه سایه‌ها‌ می‌توانید گونه‌هایی زیبا را در آرایش خود پدیدار کنید. سعی کنید رنگ رژ گونه تان با رنگ پو ستان هماهنگی داشته باشد ولی این هماهنگی الزاما همرنگی نیست.
    ابتدا یک لایه نازک از کرم مرطوب کننده روی گونه بمالید و بگذارید به خورد پوست رود سپس رژ گونه ملایمی را با فرچه از پایین گودی گونه تا با لای بنا گوش بمالید. از این شید رژ گونه کمی هم در چشم‌ها استفده کنید.سعی کنید از دو شید رژگونه استفاده کنید در این نمونه از دو شید برنزه و قرمز رزی کمرنگ استفاده شده است.

    .:. پوستی روشن و شفاف:
    برای پوست در سنین بالاتر که پوست تیره و کدر‌ می‌شود نمی توان فقط از پودر استفاده کرد چرا که در چینو شکن‌های پوست درست نمی نشیند و منظره ای بد پیدا‌ می‌کند.برای روشن نشان دادن پوست باید از روشن کننده‌ها روی گونه‌ها و پیشانی و استخون بینی استفاده کرد. برای کناره‌های صورت و به منظور جیغ نشدن این سفیدی‌ها باید از کرم‌هایی به رنگ برنزه و یا زیتونی، و یا هررنگی که از سفید کننده تان یک درجه تیره تر است استفاده کنید.
    در انتها با یک برس آغشته به مقدار کمی از پودر تمام صورت را فرچه بکشید تا یکنواخت شود. کمی هم از این مایه رنگ روی پوست گردن بمالید تا خیلی متفاوت نباشد.
    آیا فکر‌ می‌کنید آرایشتان مناسب سنتان هست؟

    .:. این موارد را در نظر داشته باشید:
    ۱) رژ لب‌های مات و مسی رنگ و دارای ناخالصی از لحاظ شید رنگ خطوط چروک خورده را تشدید‌ می‌کند.
    ۲) از برنزه کننده‌های مایل به زرد زیاد استفاده نکنید چرا که پوست را رنگ پریده و مریض‌ می‌کند. بهتر است رنگهایی با شید هلویی یا طلایی که کمی هم نارنجی دارند استفاده کنید.
    ۳) کرم پودر‌ها و یا رژ گونه‌هایی که قرمز تند دارند استفاده نکنید چرا که قرمزی گونه‌ها در جوانی دیگر باز نمی گردد و فقط با بکار بردن آنها شما نازیبا‌ می‌شوید.
    ۴) ریمل را به ردیف مژه‌های پایین نزنید.
    ۵) خط چشم کلفت را کمتر بکار ببرید اما هنگامی که میخواهید جوان تر به نظر برسید استفاده از خط چشم باریک و ملایم بسیار کمک‌ می‌کند.
     

     

     

     

     

     
      u مد و لباس


    دور اين 12 لباس خط بکشيد

    ويترين مغازه‌ها را نگاه مي‌کنيد تا لباس‌هايي پيدا کنيد که با پوشيدن آنها خوش‌لباس‌تر شويد ولي هيچ مي‌دانستيد که بعضي از لباس‌ها براي نپوشيدن است! اينها لباس‌هايي است که شما اصلا نبايد به فکر خريدشان باشيد چون حسابي شما را بدتيپ مي‌کنند. اگر دوست داريد بدانيد دور کدام لباس‌ها را بايد خط بکشيد، مقاله‌ ما را بخوانيد...

    • رنگ‌هايي را که به شما نمي‌آيد، نپوشيد: ممکن است شما از يک حراجي يک ژاکت آبي فوق‌العاده خوش رنگ و عالي پيدا کنيد که بتوانيد آن را به يک سوم قيمت اصلي‌اش بخريد ولي زماني که آن را مقابل آينه جلوي خودتان مي‌گيريد اصلا به شما نيايد اين از همان لباس‌هايي است که اصلا نبايد به فکر خريد آن باشيد. چون بهترين لباس براي شما رنگي دارد که به رنگ پوست شما، رنگ چشم شما و حتي رنگ موهايتان مي‌آيد. صرفا خوش‌ رنگ بودن لباس کافي نيست که شما آن لباس را براي پوشيدن انتخاب کنيد.

    • اعتياد به خريد را کنار بگذاريد: بعضي از خانم‌ها فقط 20 درصد لباس‌هاي داخل کمدشان را مي‌پوشند، مي‌دانيد چرا؟ چون خيلي از آن لباس‌ها را براي نپوشيدن خريده‌اند! اين 80 درصد بقيه يا رنگ دلخواهشان را ندارند و يا در آنها راحت نيستند و يا خيلي تنگ هستند. اگر شما هم يکي از اين بانواني هستيد که فقط براي پر کردن کمد لباس‌تان به خريد مي‌رويد، حتما مي‌دانيد که لباس‌هاي زيادي براي نپوشيدن داريد. بنابراين اين عادت را کنار بگذاريد و فقط به دنبال خريد لباس‌هايي باشيد که دقيقا از نظر اندازه، رنگ، جنس و مدل موردپسند شما هستند.

    • کفش‌هاي نپوشيدني را نخريد: وقتي براي خريد کفش به بازار مي‌رويد پيش از آن دقيقا تعيين کنيد که اين کفش را براي چه مکاني قصد داريد استفاده کنيد. محل کار، مهماني، مدرسه و دانشگاه؟ وگرنه کفش‌هاي زيادي در جاکفشي‌تان سردرمي‌آورند که اصلا براي پوشيدن مناسب نيستند يا خيلي براقند و يا خيلي پاشنه بلند و يا حتي مدل آنها را نمي‌توانيد با لباس‌هايتان ست کنيد.

    • پارچه‌هايي را که به هم نمي‌آيند، با هم ست نکنيد: پارچه‌هاي لباس‌هاي پاييزي و زمستاني به‌‌طور‌معمول سنگين‌تر، زبرتر و خشن‌تر هستند در حالي که پارچه‌هاي لباس‌هاي بهاري و تابستاني، سبک، رها و خنک هستند و از الياف طبيعي ساخته شده‌اند. بنابراين شما نبايد پارچه‌ها و لباس‌هايي را که اصلا با يکديگر هماهنگ نيستند، بپوشيد. براي مثال پوشيدن يک روپوش پشمي با يک روسري حرير چندان زيبا به نظر نمي‌رسد و شما بايد دور پوشيدن اين لباس‌ها را خط بکشيد در عوض مي‌توانيد روپوش پشمي‌تان را با يک روسري ضخيم‌تر ست کنيد.

    • لباس‌هاي خيلي براق نپوشيد: براي يک مهماني عصر و يا صبح پوشيدن لباس‌هايي با پارچه‌هاي خيلي براق چندان زيبا نيست چون لباس شما را خيلي سنگين نشان مي‌دهد. پارچه‌هاي ساتن و براق و حتي سنگ‌دوزي شده براي لباس‌هاي شب مناسب‌ترند و نه لباس‌هاي روز.

    • زيور‌آلات زيادي به خودتان آويزان نکنيد: زيورآلات خيلي زياد هم از آن دسته وسايلي است که بايد از خودتان دور کنيد. اين روزها استفاده از زيورآلات زياد چندان مد نيست و اگر شما در يک مهماني زنانه از زيورآلات خيلي زيادي استفاده کنيد، ممکن است خيلي شلوغ و نامرتب به نظر برسيد. به جاي آن به سراغ خريد يک سرويس ساده‌تر از گردن‌بند، انگشتر و گوشواره و دست‌بند، حتي مي‌توانيد فقط از چند عدد از اين زيورآلات استفاده کنيد براي مثال گردن‌بند و انگشتر به اين ترتيب ساده‌تر و شيک‌تر به نظر مي‌رسيد.

    • لباس را فقط به اميد لاغرتر شدن نخريد: شايد براي شما هم پيش آمده باشد که يک دامن و يا شلوار و يا حتي مانتو را در يک فروشگاه ديده باشيد که سايز 36 داشته باشند ولي سايز شما 40 باشد، مي‌دانستيد که اين لباس 2 سايز از شما کوچک‌تر است ولي آنقدر آن لباس به دل‌تان نشسته باشد که آن را بخريد و با خودتان عهد کنيد که چند سايز کم مي‌کنيد که اندازه آن لباس شويد ولي به‌‌طور‌معمول چنين لباس‌هايي را هيچ‌وقت نخواهيد پوشيد و از خير سايز کم کردن هم مي‌گذريد. بهترين کار هنگام خريد لباس اين است که لباسي را بخريد که در همان لحظه دقيقا اندازه شما باشد تا بتوانيد با خيال آسوده آن را بپوشيد.

    • لباس‌هاي رسمي و غيررسمي را با هم نپوشيد: پوشيدن لباس‌هاي رسمي و غيررسمي با هم يکي از همان‌ دست لباس‌هايي است که شما بايد پوشيدن آن را از سرتان بيرون کنيد. پوشيدن کفش‌ کتاني با کت و شلوار و حتي کفش‌هاي عروسکي و رنگي زنانه با يک مانتو شلوار برش‌دار و رسمي محل کار چندان زيبا نيست. اگر قرار است امروز با تيپ رسمي از منزل بيرون برويد تمام لباس‌هايتان را در اين مدل هماهنگ کنيد و اگر قرار است با تيپ اسپرت منزل را ترک کنيد، لباس‌ها و کفش‌هايتان را همه اسپرت انتخاب کنيد.

    • لباس‌هاي خيلي تنگ يا خيلي گشاد نپوشيد: حتما شما هم دوست نداريد يک پيراهن خيلي تنگ را در يک مهماني زنانه بپوشيد که همه بگويند که خيلي چاق هستيد؟ پيش از انتخاب لباس به اندام‌تان و نقص‌هاي احتمالي آن دقت کنيد. اگر شما پايين تنه بزرگي داريد، کمرتان چندان باريک نيست نبايد به سراغ خريدن لباس‌هايي برويد که کمر و پايين تنه تنگ و چسبان دارند در عوض مي‌توانيد به سراغ خريدن مدل‌هايي برويد که دامن‌هاي تور دارد ژپون‌دار بزرگي دارند که بلافاصله از روي کمر شما شروع مي‌شوند در اين صورت پايين‌تنه شما را مي‌پوشانند و اگر بالا تنه متناسبي داشته باشيد در اين لباس فوق‌العاده خوش اندام به نظر مي‌رسيد.

    • شلوار جين را با کفش رسمي مردانه نپوشيد: خيلي از آقايان اين اشتباه را هنگام لباس پوشيدن انجام مي‌دهند. در حالي که شلوار جين اصلا با کفش ورني براق مردانه جور در نمي‌آيد. به جاي آن بهتر است اگر مي‌خواهيد که شلوار جين‌تان را بپوشيد يک‌‌ کفش کتاني و يا حتي کفش‌هاي مردانه اسپرت را با آن ست کنيد. در اين صورت شما هم از فهرست آقايان بدتيپ خارج مي‌شويد.

    • کفش‌هاي خاکي و واکس نخورده‌ را نپوشيد: پيش از اينکه منزل را ترک کنيد نگاهي به کفش‌هايتان بيندازيد اگر خاکي و واکس نخورده‌اند، دستي به سر و گوش‌شان بکشيد. بسياري از افراد، آدم‌هاي خوش لباس را از کفش و جوراب‌شان مي‌شناسند. داشتن کفش‌هايي واکس خورده و مرتب و جوراب‌هايي که با آن هماهنگ است از شما يک آدم خوش‌تيپ مي‌سازد.

    • اگر چاق هستيد، پارچه‌هاي طرح‌دار نپوشيد: اگر شما خانمي هستيد که کمي اضافه وزن داريد به سراغ خريد پارچه‌هاي طرح‌دار و يا تورهاي با گل‌هاي درشت براي دوختن لباس‌هاي مهماني‌تان نرويد چون اين لباس‌ها شما را چاق‌تر و پهن‌تر نشان مي‌دهند و به جاي لباس‌هاي سر تا پا يک رنگ و با طرح‌هاي هندسي عمودي را انتخاب کنيد.
     

     

     

     

     

     
      u سلامتي و تناسب اندام


    به این 7 دلیل نوشابه نخورید!

    1- نوشابه عامل افزایش فشار خون است
    فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشار خون او 5/13 بر 5/8 است دو برابر کسی است که فشار خون او 5/11 بر 5/7 است.
    بررسی‌ های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می ‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می ‌رود.
    داده ‌های مربوط به بیش از 2هزار و 500 نفر نشان می ‌دهد که نوشیدن بیش از 355 میلی لیتر آب میوه ی شکردار یا نوشابه ی گازدار در روز می ‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند.
    دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌ های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازی می‌ گویند که محصولات آن ها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید که نباید هفته ‌ای بیش از 3 قوطی 355 میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.
    در این مطالعه در 4 مورد از داوطلبان 40 تا 59 ساله از انگلیس و آمریکا خواسته شد تا آن چه را در 24 ساعت قبل نوشیده بودند، ثبت کنند. همچنین نمونه ادرار آن ها گرفته و فشارخون شان اندازه‌ گیری شد. به ازای مصرف هر یک قوطی اضافه نوشابه شکردار در روز، فشار بیشینه داوطلبان 6/1 میلی متر جیوه و فشار کمینه آن ها 8 دهم میلی‌ متر جیوه بیشتر بود.
    در مجموع به‌ نظر می ‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کردند، رژیم‌ های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.


    2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند
    دکتر فریده شیشه‌ بر در این باره می گوید: تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.
    افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می ‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.
    این متخصص تغذیه با اشاره به این که غذاهای چرب دیرهضم هستند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.
    مصرف آب، شربت‌ های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی ‌شود.
    مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.


    3- نوشابه خطر سکته را افزایش می ‌دهد
    مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می ‌دهد. پژوهشگران دانشگاه میامی میلر با تحقیق بر روی بیش از دو هزار و 500 نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از 9 سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا 61 درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می ‌گیرند.

    4- نوشابه ‌های گازدار موجب پوکی استخوان می شوند
    دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می گوید: نوشابه ‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کند و نهایتا مصرف مداوم نوشابه ‌های گازدار کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان را به دنبال دارد. پوکی استخوان موجب شکستگی ‌های خود به خود استخوان می‌ شود.
    دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون(اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند.
    در واقع اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث کنده شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد. طبق نتایج جدیدترین تحقیقات علمی، افرادی که به میزان زیاد نوشابه مصرف می کنند، احتمال شکستگی استخوان در آن ها 3 تا 4 برابر کسانی است که نوشابه مصرف نمی کنند. به عنوان مثال خانمی که هر روز یک لیوان نوشابه مصرف می کند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد و اگر این زن ورزشکار باشد، میزان این خطر5 برابر افزایش می یابد. به گفته ی دکتر صفوی در حال حاضر سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران کاهش یافته و به 35 سال رسیده است.


    5- نوشابه ‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند
    دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده ی بی ‌رویه ی نوجوانان و جوانان از نوشابه‌ های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ ها می‌ شود.
    نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.
    بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ می‌ باشد که در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندان ها است بلکه باعث تامین کلسیم مورد نیاز بدن نیز می ‌شود.


    6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود
    محققان می ‌گویند مصرف نوشابه‌ های قندی بیش از دو بار در هفته می ‌تواند احتمال افزایش به سرطان لوزالمعده را افزایش می ‌دهد. به گزارش روییترز، مطالعه‌ ای بر روی 60 هزار نفر در سنگاپور نشان می دهد که افرادی که بیشتر به جای نوشابه‌ های قندی آب میوه می‌ نوشند کمتر در معرض این سرطان قرار می ‌گیرند.
    مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می ‌کرده ‌است می ‌گوید شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌ های قندی می‌ نوشند به بیماری ‌های دیگری نیز مبتلا می ‌شوند.
    وی می‌ گوید: "میزان بالای شکر این نوشیدنی‌ ها میزان انسولین را افزایش می‌ دهد و همین امر می ‌تواند سلول ‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد."
    این تیم تحقیقاتی بر روی 60524 مرد و زن سنگاپوری - چینی برای 14 سال مطالعه انجام دادند. در این بین 140 نفر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده ‌اند و آن‌ ها که در هفته بیشتر از دو نوشابه ی قندی می ‌نوشند 87 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان بودند. محققان معتقدند این نتایج قابل تعمیم به ساکنان کشورهای دیگر نیز هست.


    7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی
    بالا رفتن میزان اسید فسفریک در خون بر عملکرد کلیه ها تاُثیر منفی داشته، از آن جایی که کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند باعث وارد آمدن فشار مضاعف به کلیه ها می شود. همچنین مصرف نوشابه های گاز دار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها خارج شده و درون خون جریان یابد که این امر به نوبه ی خود موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به تشکیل سنگ ‌های کلسیمی در کلیه ها می شود.
    و در آخر جالب است بدانید محققان ثابت كرده‌ اند که اگر یک تکه ناخن، 72 ساعت در نوشابه ی حاوی اسید فسفریک باقی بماند به طور کامل حل خواهد شد.
     

     

     

     

     

     

     
      u خواص خوراکی ها


    خواص شیرین بیان

    شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر مورد کشت قرار می‌گیرد. برگ های آن مرکب است و از 4 تا 7 زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل 5 تا 6 دانه مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.
     

    >> ترکیبات شیرین بیان
    قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که 50 برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد.
    ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید هستند. همچنین خاصیت ضدمیکروبی داند، بنابراین می‌توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضدپوسیدگی در محلول‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها استفاده کرد.


    >> خواص شیرین بیان
    * مهم ترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است، درمان زخم معده و سرطان معده است.
    * این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.
    * زخم‌ها و تاول‌های پوست را با دم کرده شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شوند.
    * گیاه شیرین بیان ملین است و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.
    * برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان می توان ریشه شیرین بیان را مکید.
    * این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند و تنگی نفس را تسکین می‌دهد.
    * این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند. برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید. سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.
    * اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید، برای لاغری موثر است.
    * برای درمان موخوره، دم کرده شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.
    * در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود.
    * امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه است.
    * شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) است و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی استفاده کرد.


    >> مضرات مصرف زیاد شیرین بیان
    - مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده‌های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می‌گردد. در صورت مصرف بیش از 20 گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.
    - استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است.
    - برخی از افراد با مصرف زیاد شیرین‌بیان دچار درد عضله و عده‌ای دیگر دچار کرختی دست و پا می‌شوند.
    - مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن نیز می‌شود.

    >> چه کسانی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟
    در صورت بالا بودن فشار خون یا داشتن ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کرد.
    مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن برای زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی‌اند، ممنوع ‌است.


    >> تهیه دم کرده شیرین بیان
    محمد امیر راشکی، مسؤول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان می گوید:
    برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد.
    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.


    >> عصاره شیرین بیان
    با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده‌ای سیاه‌ رنگ (مایل به قهوه‌ای) به دست می‌آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می‌گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.
    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده‌های غذایی است، چون 50 برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.


    >> فرآورده های شیرین بیان
    در اروپا آب‌نبات هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می شود که طرفدار زیادی هم دارد. البته باید گفت که طعم اغلب این گونه تنقلات با روغن تخم انیسون (بادیان رومی) تامین می‌شود و مقدار واقعی شیرین‌بیان در آنها بسیار کم است.
    از چاشنی شیرین بیان در تهیه نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود.
    مردم ایتالیا دوست دارند که شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده کنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند.
    در آشپزی چینی، شیرین بیان مانند چاشنی های دیگر در پخت غذاها استفاده می‌شود و اغلب برای خوش‌طعم کردن سوپ ها به کار می‌رود.
    شیرین بیان در سوریه نیز خواهان زیادی دارد و به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می‌شود.
     

     

     

     

     

     

     

     
      u راهنماي خريد


    براي بهار چه لباسي بخریم؟

    فصل بهار که مي‌شود، وقتش است که لباس‌هاي پشمي را توي چمدان بگذاريد، چند قرص نفتالين لابه‌لاي لباس‌ها بگذاريد و آنها را روانه‌ انباري کنيد. در اين وقت‌ها است که ويترين رنگارنگ لباس‌فروشي‌ها شما را وسوسه مي‌کند که به خريد لباس‌ بهاري برويد. اما قبل از اينکه براي خريد لباس بهاره راهي پاساژ و مراکز خريد شويد حتما اين 12 نکته را به خاطر بسپاريد...

    براي کودکان لباس‌هاي چسبان نخريد: اگر دنبال خريد لباس بهاره براي کوچولوها هستيد، يک قانون اصلي را بايد رعايت کنيد. آن هم اين است که لباس‌هايي را براي فصل بهار بچه‌ها بخريد که خيلي تنگ و چسبان نباشند. لباس‌هاي تنگ و چسبان ناراحت هستند و بچه‌ها در آن احساس راحتي نخواهند کرد.

    بچه‌ها را همراه‌تان به خريد ببريد: توصيه دوم ما اين است که انتخاب لباس‌ بهاره را به عهده خود بچه‌ها بگذاريد. اگر برايشان انتخاب کمي دشوار است دست کم چند لباس مناسب با رنگ‌‌هاي شاد و مورد توجه کودکان را انتخاب کنيد و از او بخواهيد از ميان آن لباس‌ها، لباس موردنظرش را برگزيند البته خريد رفتن با کودکان هم اصول خاص خودش را دارد. مهم‌تر از همه اينکه کودک شما قبل از خريد بهاره بايد خوب تغذيه کرده باشد و سير باشد. بچه‌ها وقتي گرسنه‌اند در هنگام خريد بهانه مي‌گيرند وگريه راه مي‌اندازند.

    به کاتالوگ‌ها و وب‌سايت‌ها نگاهي بيندازيد: قبل از اينکه براي خريد لباس‌ بهاره به مراکز خريد برويد، پيش خودتان تعيين کنيد که چه مدل لباسي، چه طرحي و چه رنگي را مي‌خواهيد. اين کار باعث مي‌شود که خريد شما هدفمند شود. حداقل از سر درگمي در ميان انواع لباس‌ها نجات پيدا مي‌کنيد.شما حتي مي‌توانيد به کاتالوگ‌ها و وب‌سايت‌ها هم نگاه کنيد و از ميان مدل‌هاي موجود که در اين فصل بهار، مد شده است، مدل دلخواه‌تان را انتخاب کنيد.

    جنس‌هاي خنک را برگزينيد: به خصوص اگر دنبال خريد لباس بهاره براي کوچولوها هستيد، توصيه ما اين است که به جنس لباس توجه ويژه‌اي داشته باشيد. جنس لباس در راحتي شما و احساس خنکي شما موثر است. بهترين جنس پارچه براي لباس بهاره، پارچه‌هاي نخي، کتان، پنبه‌اي و حتي ساتن است.

    به رنگ‌ها دقت کنيد: فصل بهار، فصل تازگي طبيعت است و همه جا پر از گل و گياه مي‌شود بنابراين شما مي‌توانيد در انتخاب رنگ لباس‌تان هم از رنگ‌هايي که در طبيعت در اين فصل زياد هستند، الهام بگيريد. براي پسربچه‌ها مي‌توانيد يک شلوار خاکي با بلوز سفيد ست کنيد. اين ست لباس را آقايان با سنين بالاتر هم مي‌توانند انتخاب کنند. براي دختر بچه‌ها هم رنگ‌هاي آبي تيره و سبز عالي است.

    به جنس پارچه توجه کنيد: براي خريد لباس بهاره، بايد به جنس و دوخت پارچه لباس توجه ويژه‌اي داشته باشيد. پارچه خوب، پارچه‌اي است که کيفيت آن در هر دو سوي آن يکسان باشد. به دنبال خريد پارچه‌هايي باشيد که جنس نرمي داشته باشند و در عين حال مقاوم هم باشند. بهتر است براي خريد لباس بهاري دنبال پارچه‌هاي پلاستيکي نباشيد چون هم در آنها احساس گرما خواهيد کرد و هم به دليل اينکه مواد مصنوعي با پوست سازگاري مناسبي ندارد، ممکن است دچار خارش شويد به خصوص اگر براي خريد لباس براي بچه‌ها مي‌رويد، حتما به اين نکته توجه کنيد.

    مانتوهاي بهاره بخريد: وقت آن رسيده است که پالتوها و ژاکت‌هاي زمستاني را جمع کنيد و دنبال خريد مانتوهايي مناسب براي خريد فصل تابستان باشيد. براي فصل بهار سراغ خريد مانتوهاي رنگ روشن مثل سفيد، کرم و خاکي برويد حتي مي‌توانيد براي مهماني‌هاي خودماني‌تر، مانتوهاي بنفش روشن، صورتي روشن، سبز روشن و مغز پسته‌اي را بپوشيد. سعي کنيد مانتوهايي را که انتخاب مي‌کنيد پارچه‌هاي نازک و سبکي داشته باشند و بدون چين و لايه باشند.

    کفش بهاره بخريد: در فصل بهار، چکمه و نيم چکمه تعطيل است بنابراين سري به کفش‌هاي روباز بهاري و صندل‌ها بزنيد. کفش‌هاي تخت عروسکي گزينه خوبي براي بانوان هستند که حتي مي‌توانيد آن را با جوراب‌هاي نازک زنانه ست کنيد. براي آقايان هم صندل‌هايي که با بندهايي روي پا محکم مي‌شوند براي موقعيت‌هاي غيررسمي بهاري مناسب‌اند. اگر علاقه‌اي به پوشيدن صندل نداريد، حداقل براي بهارتان، يک جفت کفش پارچه‌اي خنک بخريد.

    يک ژاکت سبک بخريد: چند سالي است که ژاکت‌هاي سبک با پيراهن‌هاي نخي زيرشان روانه فروشگاه‌ها در فصل بهار شده است. اين ژاکت‌ها در رنگ‌هاي مليح و زنانه با بلوز سفيد زيرين، انتخاب مناسبي براي مهماني‌هاي خودماني و ساده در فصل بهار است که احساس راحتي و آسايش بهار را در شما دوچندان مي‌کند.

    زيرپيراهن را فراموش نکنيد: شايد به نظر شما خيلي پيش پا افتاده و ساده باشد ولي پوشيدن يک زير پيراهن مناسب و نخي از اين فصل به بعد ضروري است. پوشيدن يک زير پيراهن مناسب باعث مي‌شود که در ظهرهاي بهاري که هوا گرم مي‌شود، بوي بدي نگيريد. زير پيراهن نخي به خصوص براي آقاياني که در روزهاي گرم بهاري در هواي آزاد کار مي‌کنند بسيار ضروري است که کمک مي‌کند هر روز نياز به تعويض لباسشان نداشته باشند.

    شال‌ها و روسري‌هاي بهاري بخريد: شال‌ها و روسري‌ها در فصل بهار با رنگ‌هاي شاد مناسب‌ترند.در عين حال دنبال شال‌ها و روسري‌هايي باشيد که بافت شلي داشته باشند که به جريان هوا در آن کمک کنند و احساس خنکي داشته باشيد.

    يک باراني دم دست بگذاريد: فصل بهار فصل باران‌هاي ناگهاني است بنابراين دم دست داشتن يک باراني شاد به شما کمک مي‌کند که در هواي باراني خيس نشويد.
     

     

     

     

     

     
      u ازدواج و خانواده


    تحمل ندارم ببینم نامزدم
     با کسی صمیمی شده! 

    من حدود یک سال است که نامزد کردم. روزای اول به خوبی اوقاتمون رو میگذروندیم ولی حدود دو سه ماهی است که خیلی حساس شدم واضح تر بگویم حسود شده ام تحمل ندارم ببینم نامزدم با کسی صمیمی شده در صورتی که من اصلا دختر حسودی نبودم(مخصوصا دخترای فامیل حتی خواهر ومادرش) دلم میخواد فقط با من باشد.میترسم این حسادتم زندگیمو نابود کنه خود من هم از این همه حساسیت خسته شدم ولی نمی تونم جلوی حسادتم رو بگیرم.

    احساس می کنم ترس از دست دادن همسرت،نگرانی و ناراحتی آزار دهنده ای را برایت ایجاد کرده است
    و این نگرانی درونی،نسبت به شرایط بیرونی حساست کرده است و باعث شده است به طور دائم نگران روابط همسرت باشی تا مبادا این روابط او را از تو دور کند.
    می توان فهمید شرایط سخت و نگرانی آزاد دهنده ای است. همراه من نوشته بودی اوایل چنین نگرانی ای نداشتی و به تازگی این مسئله پیش آمده است. برایم این سوال مطرح است که آیا اتفاق خاصی در این مدت پیش آمده که زمینه سازشروع این نگرانی بوده است؟
    من فکر می کنم این احساسی که اسمش راحسادت گذاشتی در واقع نمادی از احساسات دیگر درشما است شاید احساس می کنی شایستگی کمتری از دیگران داری و یا شایستگی ات برای داشتن همسرت کم است شاید احساس می کنی هر چیز خوبی موقتی است و هر لحظه ممکن است از تو گرفته شود و یا این احساس که توانایی کافی برای نگه داشتن موقعیت های خوب را نداری
    همراه من ممکن است از دست دادن یک موقعیت یا ارتباط خوب و یا بطور کلی یک موضوع دوستداشتنی در گذشته این نگرانی ها را در شما ایجاد کرده است و با کوچکترین نشانه ای از بیرون، فعال می شود
    بعنوان مثال ممکن است در یک میهمانی دیده باشی همسرت بیشتر از تو با خواهرش صحبت می کند، این نشانه کافی است که این افکار در ذهنت فعال شود که " حتما خواهرش دوست داشتنی تر از من است " " جذابیت من برای همسرم کم است " " من توانایی کافی برای نگه داشتن همسرم را ندارم " و… و این افکار باعث می شود احساس بدی به روابط دیگر همسرت داشته باشی چرا که افکار منفی را در ذهنت فعال می کند.

    همراه من، در این مثال همسرت کاری غیر عادی انجام نداده و ارتباط او با خواهرش منافاتی با دوست داشتن شما و جذابیت تو ندارد ولی اعتماد کمی که شما به خودت داری باعث فعال شدن چنین افکاری می شود و باعث می شود که در این شرایط دیگر نتوانی به نشانه های مثبت فکر کنی بعنوان مثال به توجهی که همسرت به تو دارد یا به ارتباط خوبش با تو شاید این افکاربه تصاویر ذهنی ای که از دوران کودکی برایت ایجاد شده است بر می گردد، تصاویری نظیر اینکه "شایستگی کافی نداری و یا دیگران چندان قابل اعتماد نیستند و ممکن است رهایم کنند (که البته همین بی اعتمادی به دیگران نیز گاه ناشی از بی اعتمادی به خود است)"و.. و پیوند این تصاویر با یکدیگر باعث نگرانی تو در چنین شرایطی می شود.
    شاید این افکار باعث تغییراتی در روابطت شود که در نهایت همین افکار را تقویت کند. بعنوان مثال نگرانی های تو باعث می شود همسرت را بیشتر کنترل کنی و یا سعی کنی مانع روابطش به دیگران بشوی و این موضوع منجر به ناراحتی در ایشان شود و ناراحتی او در نهایت این تصور را در شما ایجاد کند که "پس درست بود او مرا کمتر دوست دارد " در حالیکه ناراحتی او به دلیل از دست دادن خودمختاری اش است که داشتن آن نیز لازم و منطقی است.
    همراه عزیز ناراحتی های شما تحت تاثیر افکار و تصاویر ذهنی خودت است که از اعتماد کم به خودت ناشی می شود و بنابراین ربطی به دیگران ندارد، بنابراین آنچه می تواند به شما کمک کند توجه بیشتر به نشانه های مثبت و شایستگی های خودت و مقایسه نکردن خود با دیگران است.
    همراه من سعی کن بیشتربه نشانه های مثبت وحاکی ازتوجه همسرت توجه کنی واگر زمانی مشاهده کردی این نشانه ها کمرنگ شده است که در زندگی مشترک طبیعی است ( بعنوان مثال ممکن است زمانی خسته باشد و کمتر توجه کند) سعی کن با افکار و قضاوت های منفی که در آن شرایط در ذهنت فعال می شود مبارزه کنی
    بعنوان مثال ممکن است در چنین شرایطی این فکر در ذهنت ایجاد شود که " او مرا زیاد دوست ندارد یا برایش جذاب نیستم که اینگونه برخورد می کند " در حالیکه در این شرایط بهتر است سعی کنی بیشتر خودت را جای همسرت بگذاری و با او همدلی کنی و جنبه های دیگر را نیز در نظر بگیری همدلی بیشتر با همسرو ربط ندادن منفی به خودت مطمئنا احساس بهتری در شما خواهد داد.
     

     

     

     

     

     
      u دانش و فناوري


    چگونگی کنترل سلامت هارد دیسک

    گاهی اوقات سیستم هنگ می کند و دلیل آن را نمی دانید. برخی موارد هم پیش می آید که کامپیوتر را روشن می کنید اما بالا نمی آید. پیغام Hard disk failure هم که شاید یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای کامپیوتر یا لپ تاپ شما اتفاق بیافتد. و متاسفانه اکثر اوقات بدون هیچ اخطار و پیش زمینه ای به وقوع می پیوندد. حال شما می مانید و یک سیستم از کار افتاده و حجم بسیار زیادی از اطلاعات که بدون وجود همیچ نسخه پشتیبانی از بین رفته اند. راه حل مقابله با این مشکلات چیست؟
    پیشنهاد ما این است که همین الان یک سری تست پیشگیرانه بر روی کامپیوترتان انجام دهید تا شرایط فعلی هارد دیسک تان را بسنجید. این کار کمک خوبی برای تصمیم گیری فوری در خصوص نیاز یا عدم نیاز به تهیه یک هارد جایگزین است. لطفا این کار را تبدیل به یک عادت دوره ای مشخص کنید تا هیچ گاه توسط هارد دیسک تان غافلگیر نشوید.
     

    قدم اول: هارد دیسک را تست کرده و ایرادات و خطاهای آن را بیابید
    همه نسخه های ویندوز برنامه کمکی به نام Chkdsk.exe دارند که می تواند هارد دیسک را کنترل کرده و سکتورهای خراب (Bad Sector) آن را مشخص می کند.
    شما برای استفاده از این برنامه دو راه دارید. یکی اینکه آن را از طریق خط فرمان یا Command line راه اندازی کنید. یا اینکه My Computer را باز کرده، بر روی درایوی که می خواهید آن را تست کنید راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید. حال به تب Tools رفته و در باکس Error checking روی دکمه “Check Now” کلیک کنید. اکنون برای تست کامل درایو مورد نظر گزینه “Scan for and attempt recovery of bad sectors” را انتخاب کنید.
     

    قدم دوم: صداهای هارد دیسک تان را بشناسید
    گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی از درون سیستم تان می شنوید؟ خب، اگر این صداها مربوط به هارد دیسک تان باشند، نشانه خطر جدی به شمار می روند. بهترین کار این است که سریعا کامپیوترتان را خاموش کنید تا هارد دیسک آسیب جدی نبیند.
     

    اما چگونه بین صداهای هارد و نویز ایجاد شده توسط فن و دیگر قطعات تفاوت قایل شویم؟
    در این صفحه می توانید به صدای برند های مختلف هارد دیسک که آسیب دیده اند گوش کنید و با این صداها آشنا شوید. اگر هارد شما هم اینگونه صدا می دهد، یعنی اینکه خطر جدی اطلاعات تان را تهدید می کند و باید سریعا به دنبال هارد جایگزین باشید.

    قدم سوم: ایراد ها را قبل از وقوع شان بیابید
    برنامه Disk Checkup یک نرم افزار رایگان مانیتور و کنترل هارد دیسک است که مقادیر بسیار زیادی اطلاعات تشخیصی از هاردتان را در اختیارتان می گذارد. البته جزئیات و اطلاعات فنی که این برنامه در اختیارتان می گذارد می تواند یک کاربر حرفه ای و متخصص را هم دچار سر در گمی کند. پس کاری به آنها نداشته باشید و تنها به برنامه اجازه دهید که در پس زمینه ویندوزتان در حال اجرا باشد.
    برنامه دائما دمای هارد دیسک، خطاهای خواندن/نوشتن اطلاعات و دیگر موارد را کنترل می کند. و هنگامی که مشکلات هر بخش و کارکرد از هارد به سطح خطر نزدیک شوند، به شما اخطار می دهد. این اخطار می تواند نشانه ای از از کار افتادن قریب الوقوع هارد دیسک تان باشد. خودتان را برای بک آپ گیری و جایگزینی هاردتان آماده کنید.
     

    قدم چهارم: هارد دیسک تان را تست کنید.
    SeaTools برنامه تشخیصی رایگانی است که هارددیسک را به صورت کامل و صرف نظر از نوع سیستم عامل نصب شده بر روی آن تست می کند. این برنامه را شرکت Seagate تولید کرده است، اما تقریبا با همه انواع و برندهای هارد کار می کند.
    برای شروع کار ابتدا باید فایل ISO این برنامه را دانلود کرده و با رایت آن یک سی دی بوت بسازید. حال سیستم تان را از روی این سی دی بوت کنید. با شرایط استفاده موافقت کرده و تست طولانی (full scan) را انتخاب کنید. اگر نقص یا ایرادی در هارد مشاهده شود، برنامه بعد از اتمام کار آنها را لیست می کند.
    البته شما می توانید در سایت مربوط به شرکت سازنده هارد دیسک تان برنامه های تست و کنترل ویژه هاردهای همان شرکت را بیابید. این کنترل دوره ای کمک می کند که علاج واقعه قبل وقوع کنید. با دیدن اولین نشانه های خرابی، خودتان را آماده مهاجرت به هارد جدید کنید.
    البته توجه داشته باشید که هیچ یک از این موارد جایگزینی برای پشتیبان گیری دوره ای و مطمئن اطلاعات تان نیستند. پس همین الان اولین نسخه بک آپ تان را آماده و در جای امنی ذخیره کنید.

     

     

     

     

     
     u پاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com


    اين که مي گويند: «آب ها مهريه
     حضرت زهرا(س) است» يعني چه؟
     چه مستندي دارد؟

    .: سوال:
    اين که مي گويند: «آب ها مهريه حضرت زهرا(س) است» يعني چه؟ چه مستندي دارد؟ آيا منظور همه آبهاي زمين است؟
     

    .: پاسخ:
    پاسخ از آيت الله العظمي مظاهري دامت برکاته:
    در رواياتي که مربوط به عقد سمائي (بحار ج 8 ص 120) حضرت زهرا (س) وارد شده است، مطالبي هم در مورد مهريه عرشي آن حضرت آمده که قسمتهايي از دنيا يا آبها و نهرهايي جزء مهريه آن حضرت قرار داده شده (بحار ج 93 ص 191). حتي در برخي از کتب اهل سنت هم شبيه به اين مضمون وارد است؛ در هر صورت حکمت و معناي اين مطلب آن است که چون اين بزرگوار علت غايي براي ماسوي الله هستند لذا آبها که مايه حيات است به عنوان مهريه عرشي آن حضرت در عقد سمائي با اميرالمؤمنين (ع) مقرر گرديده.
    و جعلنا من الماء کل شيء حي (انبياء 30)
    [و هر چيز زنده اي را از آب پديد آورده ايم]
    و البته اين فضيلت در مقابل فضايل ديگر ايشان همانند قطره اي در مقابل درياست.
     

    ---------------------------------------------------------
    منبع: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دختری از آسمان، آقا شریفیان و احمدیان

     

     

     

     

     

     

     
      u گزارش روزانه


    گزارشی از تصویب تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی

    تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی در دولت نهایی شد که مطابق با این تعرفه متوسط قیمت گاز در بخش خانگی افزایش یافته است اما این افزایش با توجه به کاهش مصارف منجر به یک شوک قیمتی نخواهد شد.
    مطابق با فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی 12 ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.
    از 28 آذر ماه سال گذشته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و 12 دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.
    با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در 363 شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.
    بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید از 15 فروردین ماه سالجاری جزئیات قیمت گذاری و نحوه محاسبه گازبهای بخش خانگی را اعلام می کرد که مطابق با گفته مسئولان شرکت ملی گاز جزئیات تعرفه جدید فردا یک اردیبهشت ماه به طور رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.


    .:. اقلیم بندی ها حذف شد
    مصطفی کشکولی معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز اخیرا درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای محاسبه تعرفه گازبهای بخش خانگی در هفت ماهه نخست امسال به مهر گفته بود: در این مدت برای محاسبه گازبهای مشترکان خانگی اقلیم بندی شهرها لحاظ نخواهد شد.
    وی با تاکید بر اینکه با حذف اقلیم بندی در هفته ماهه نخست سالجاری تعیین گازبهای مشترکان خانگی به صورت یکسان محاسبه می شود، اظهار کرده است: با وجود آنکه در محاسبه گازبها برای فصول گرم سال اقلیم بندی در نظر گرفته نمی شود به منظور کمک به ساکنان مناطق سردسیر (اقلیمهای یک و دو) یک ماه بیشتر از سایر مناطق محاسبه گازبهای آنها به روش اقلیمی انجام خواهد شد.
    بر این اساس محاسبه گازبهای مشترکان خانگی اقلیمهای یک و دو از 15 آبان تا 15 فروردین در نظر گرفته می شود به طوری که از ابتدای آبان تا پایان فروردین محاسبه تعرفه گاز این دسته از مشترکان مطابق با اقلیم بندی انجام می شود.


    .:. افزایش 2 برابری گازبهای دستگاههای دولتی
    جواد اوجی معاون وزیر نفت هم اخیرا با اشاره به تثبیت گازبهای صنایع، سی.ان.جی و افزایش 2 برابری گاز دستگاههای دولتی، اعلام کرده بود: به زودی جزئیات تعرفه گازبهای بخش خانگی اعلام می شود.
    از سوی دیگر برای هفت ماهه نخست امسال قیمت برق دولتی به ازای هر متر مکعب از 100 تومان فصل زمستان سال گذشته به 200 تومان برای هفت ماهه اول امسال افزایش یافته است، ضمن آنکه گاز صنایع نیز به ازای هر متر مکعب 70 تومان برای هفت ماهه اول امسال تعیین شد که نسبت به فصل زمستان سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد.
    همچنین در این مدت محاسبه گازبهای مشترکان خانگی به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد و مسئولان شرکت ملی گاز تعیین قیمت گاز خانگی به صورت تصاعدی را به طور کامل رد می کنند.


    .:. افزایش تعرفه گازبهای خانگی در 7 ماهه نخست سال
    به گزارش مهر، با برگزاری نشستها و جلسات کارشناسی متعدد از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در نهایت تعرفه جدید گازبهای مشترکان خانگی در دولت نهایی شده است که پیش بینی می شود این تعرفه در ساعات پایانی امشب و یا فردا یک اردیبهشت ماه به طور رسمی اعلام شود.
    پیگیریهای خبرنگار مهر نشان می دهد که تعرفه گازبهای خانگی در 7 ماهه نخست امسال افزایش یافته است اما به نظر می رسد با توجه به کاهش قابل توجه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در فصول گرم سال حجم بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی را شوک زده نخواهد کرد.
    مطابق با اعلام شرکت ملی گاز ایران تعرفه جدید مشترکان خانگی از 15 فروردین ماه سالجاری محاسبه می شود ضمن آنکه برنامه ریز یهای گسترده ای برای صدور قبوض گاز به صورت یک ماهه در سطح وزارت نفت آغاز شده است.
    در پنج ماهه نخست سال گذشته متوسط قیمت گاز طبیعی در بخش خانگی حدود 700 ریال به ازای هر متر مکعب تعیین شد که عدم رعایت الگوهای مصرف منجر به افزایش گازبهای تعدادی از مشترکان شده بود.
    در همین حال شرکت ملی گاز ایران فروردین ماه امسال با انتشار گزارشهایی اعلام کرده بود: تا پایان اسفند ماه سال گذشته حجم بار مالی قبوض 75 درصد از مشترکان خانگی ماهانه کمتر از 30 هزار تومان بوده است ضمن آنکه در این مدت بار مالی قبض گاز نزدیک به 90 درصد مشترکان ماهانه کمتر از 50 هزار تومان محاسبه شده است.
    مطابق با این گزارش رسمی در سه ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تنها کمتر از یک درصد مشترکان گاز خانگی با رویت قبض‌های نجومی و چند میلیون تومانی شوکه شده اند که این دسته مشترکان با مصرف ماهانه بیش از 750 تا 800 متر مکعب الگوهای تعیین شده را رعایت نکرده اند.
    بر اساس جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.
    همچنین آن دسته ازمشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف کنندگان افزایش قابل توجه ای نسبت به گذشته پیدا می کند.

    نوع مصرف

    قیمت 5 ماهه پایانی سال(ریال) قیمت قبل از هدفمندی یارانه ها(ریال)
    معدل خانگی 700 100 تا 130
    نیروگاه 800 49.3
    صنعتی (عمده و غیر عمده) 700 158.5
    CNG 3000 400
    دولتی 1000 700
    کسب و خدمات 1000 250
    سایر 600 250
    کشاورزی و دامپروری 600 158.5

     

     

     

     

     
      u اقتصاد روزانه


    حباب‌شكني در بازار سكه

    حباب قیمت سکه با ورود جدی بانک مرکزی به بازار سکه شکسته شد. دیروز همزمان با انتشار اولین اخطارهای رییس کل بانک مرکزی در مورد حباب قیمت سکه پس از بازگشت از اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، قیمت انواع سکه در بازار به سرعت کاهش یافت.
    همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، ربع سکه با بیشترین افت قیمت همراه شد و با 33 هزار تومان کاهش به نرخ 130 هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی نیز 15 هزار تومان از حباب خود را از دست داد و به نرخ 430 هزار تومان افت کرد. در جریان کاهش شدید قیمت‌ها، نیم سکه 4000 تومان ارزان شد و 220 هزارتومان عرضه شد. در این میان قیمت سکه طرح قدیم اگرچه 10 هزارتومان کاهش داشته، اما بازهم رقم دقیقی برای آن اعلام نشده است. این سکه در بازار دیروز که اغلب فروشنده سکه بوده و خریداری در آن به چشم نمی‌خورد، با نرخ 465 هزار تومان در برخی تابلو‌ها خودنمایی می‌کرد.
    افت قیمت سکه با میانداری بانک مرکزی در حالی در جریان است که یک کارشناس اقتصادی ضمن متهم کردن بانک مرکزی به گران فروشی سکه، عامل اصلی حباب قیمت سکه را تلاش این بانک برای تجمیع منابع ریالی دولت و سیاست‌های پولی آن دانسته است. در عین حال رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي تابع نوسانات جهاني بوده و زماني كه اين قيمت‌ها به دليل بحران‌ها و مسائل جهاني بالا مي‌رود به طور حتم قيمت‌هاي داخلي نيز بالا خواهد رفت، گفته است که قیمت‌ها را کنترل خواهد کرد.
    اين در حالي است كه در بازار‌های جهانی، قیمت طلا با عبور از مرز1500 دلار روز گذشته تا ساعت 30/18 به وقت تهران با بیش از 7 دلار افزایش به نرخ 1501 دلار رسید. افت ارزش دلار آمریکا و کاهش رتبه اعتباری آن از سطح AAA مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در دو روز گذشته بوده است.

    عرضه شمش‌ طلا و سكه از روز شنبه
    رييس كل بانك مركزي با اشاره به عرضه شمش‌هاي 5/12 كيلوگرمي در بانك كارگشايي گفت: از شنبه هفته آينده اكثر واحدهاي بانكي به توزيع سكه و شمش براي شكست حباب قيمتي در بازار سكه اقدام خواهند كرد.
    محمود بهمني سه‏شنبه شب طي سخناني پس از بازگشت از اجلاس بهاره صندوق بين‌المللي پول در واشنگتن در جمع خبرنگاران به ارائه اخباري براي كاهش التهاب در بازار سكه پرداخت و اظهار کرد: از روز شنبه به ميزان كافي و تعداد قابل توجهي در واحدهاي بانكي، سكه و شمش بين مردم توزيع خواهد شد.
    وي ادامه داد: ‌كساني كه دنبال خريد طلا هستند شمش‌هاي 5/12 كيلوگرمي را از واحدهاي بانكي خريداري كنند.
    رييس كل بانك مركزي با تاكيد بر اينكه از روز جاري (سه‌شنبه) به بانك كارگشايي اعلام شد شمش‌هاي 5/12 كيلوگرمي در اختيار متقاضيان قرار گيرد، تصريح كرد: مردم به قيمت‌هاي واقعي و جهاني سكه توجه داشته باشند و بدون لحاظ اين نرخ‌ها از بازار آزاد طلا نخرند.
    بهمني ادامه داد: زماني كه قيمت ربع بهار 160 هزار تومان اعلام شود به معناي رسيدن نيم ‌بهار به 320 هزار تومان و يك بهار 640 هزار تومان است، اما بايد ديد آيا واقعا در سكه‌هاي يك بهار به ميزان 640 هزار تومان طلا به كار رفته است.
    وي ضمن تاكيد بر اينكه به طور حتم قيمت‌هاي مذكور اشتباه و كاذب است، ادامه داد: به طور حتم قيمت يك بهار كمي بالاتر از 400 هزار تومان است.
    به گفته بهمني سكه بهار آزادي قيمت ضرب دارد كه اين نرخ مي‌تواند به قيمت سكه اضافه شود، اما باز هم قيمت اين سكه به رقم فعلي كه در بازار اعلام مي‌شود، نمي‌رسد.
    رييس كل بانك مركزي به تجار و متقاضيان طلا توصيه كرد: اگر دنبال خريد طلا هستند حتما شمش بخرند.
    وي خطاب به مردم و متقاضيان اين روزهاي خريد سكه تاكيد كرد: چرا اين افراد سكه مي‌خرند كه در آينده در ضرب و فروش متحمل ضرر و زيان شوند.
    بهمني با اشاره به اينكه پيش‌بيني اين وضعيت از 2 سال قبل در بانك مركزي صورت گرفته بود، تصريح كرد: پيش از اين نيز اعلام كرده بودم كه به ميزان چندصد تن طلا خريداري كرده‌ايم و اگر نياز باشد به بازار عرضه مي‌كنيم.
    رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: كنترل قيمت براي كساني كه از بازار و واسطه‌ها سكه مي‌خرند از بانك مركزي خارج است؛ اين امر به طور كلي اشتباه است.

    قيمت‌ها را فردا واقعي مي‌كنيم
    بهمني در پاسخ به اين سوال كه افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟ تصريح كرد: افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي تابع نوسانات جهاني بوده و زماني كه اين قيمت‌ها به دليل بحران‌ها و مسائل جهاني بالا مي‌رود به طور حتم قيمت‌هاي داخلي نيز بالا خواهد رفت.
    به گفته اين مقام مسوول در نظام بانكي ورود دلالان به بازار طلا و فروش سكه با قيمت‌هاي بالاتر از بانك مركزي به هيچ وجه توجيه علمي و اقتصادي ندارد. وي افزود: حباب قيمت‌هاي سكه در بازار شكسته مي‌شود.
    رييس كل بانك مركزي همچنين در اين سخنان خود با تاكيد بر عرضه سكه و شمش در واحدهاي بانكي گفت:‌ اين اقدام مانع از سفته‌بازي و بورس‌بازي در بازار خواهد شد.
    وي همچنين با اشاره به گزارش پولشويي در جلسات اجلاس بهاره افزود: هرسال اجلاس اطلاعيه‌هايي را به بانك مركزي مي‌داد، اما امسال با گزارش‌هاي كارشناسي هيات ايراني مسوولان بانك جهاني و صندوق‌ بين‌المللي پول متقاعد شدند اتهامات پولشويي عليه ايران اصلا صحت ندارد.

    گران‌فروشي سكه با اراده بانك مركزي
    در همين رابطه يك كارشناس اقتصادي دليل اصلي حباب بازار سكه در روزهاي اخير را ناشي از سياست‌هاي عمدي بانك مركزي دانست و گفت: اگر دشمن بخواهد به ايران ضربه بزند در بازار ارز يا سكه التهاب ايجاد مي‌كند.
    محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با فارس، ضمن اينكه خروج سپرده‌ها از بانك‌ها و ورود آنها به بازار طلا را پديده نامطلوبي عنوان كرد، گفت: تغيير سياست‌هاي اعتباري بانك مركزي نبايد به گونه‌اي باشد كه موجب نااطميناني در بازار شود.
    اين كارشناس اقتصادي كاهش نرخ سود سپرده‌ها را موجب خروج سرمايه‌ها از شبكه بانكي و جذب آنها در بازارهاي ديگر سرمايه‌گذاري از جمله اوراق مشاركت، سرمايه و طلا دانست و افزود: بانك مركزي بايد بتواند اين سپرده‌ها را مديريت كند و نبايد اجازه افزايش التهاب در بازارهاي اقتصادي را بدهد.
    وي ادامه داد: طبق اقتصاد امنيتي، بازارهاي ارز، سكه و طلا از جمله بازارهايي است كه مورد هدف دشمنان قرار دارد؛ اگر دشمن بخواهد به ايران ضربه بزند در بازار ارز يا سكه التهاب ايجاد مي‌كند.
    خوش‌چهره با تاكيد بر حساس بودن و شكنندگي نرخ ارز و سكه در بازار داخلي تصريح كرد: اگر بورس و ساير بازارها مشابه اوراق مشاركت دچار التهاب شود به اندازه التهابات بازار طلا و ارز خطر ندارد.

    چه كساني از التهاب بازار طلا منتفع مي‌شوند؟
    اين استاد دانشگاه ضمن اشاره به لزوم اهميت شناخت منتفعين در نوسانات اخير بازار سكه گفت: نوسانات چند دهه اخير بازار طلا نشان مي‌دهد كه در برخي مواقع منتفع اصلي دولت بوده كه سعي مي‌كرده با اجراي سياست‌ها و روش‌هاي خاصي به بازارهايي مانند طلا و ارز التهاب ببخشد.
    وي اضافه كرد: به دليل اينكه دولت‌ها عرضه كننده اصلي طلا و ارز است براي اينكه به منابع ريالي بيشتري دسترسي پيدا كند اقدامات مشابه فوق را انجام مي‌دهد. اين سياست درحالي صورت مي‌گيرد كه آثار تورمي در درجه اول به ضرر دولت مي‌شود.
    اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه التهابات اخير بازار سكه نيز مي‌تواند يكي از سياست‌هاي دولت باشد، تصريح كرد: بنابراين دولت (بانك مركزي) خود به افزايش قيمت‌ها در بازار سكه دامن مي‌زند و بعد با ورود به بازار تحت عنوان مداخله در قيمت‌ها حدود چند درصد نرخ‌ها را كاهش مي‌دهد.
    خوش‌چهره ضمن اشاره به قيمت‌هاي اعلام شده درباره فروش سكه‌هاي بهار آزادي در بازار داخلي بيان كرد: قيمتي كه الان بانك مركزي براي عرضه سكه اعلام مي‌كند، حدود 400 هزار تومان است اين قيمت نيز با قيمت واقعي فاصله بسيار زيادي دارد.
    اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: از بعد اقتصاد امنيتي، نوسانات اخير بازار سكه به اراده بانك مركزي است به دليل اينكه در اين ايام براي انجام سياست‌هاي خود به ريال زيادي احتياج دارند؛ در اين شرايط هرچه سكه گران‌تر فروخته شود به نفع بانك مركزي خواهد بود.
    خوش‌چهره درباره حباب سكه در بازار و وضعيت حراج در بانك كارگشايي تصريح كرد: وضعيت موجود بازار و حراج نشان مي‌دهد كه رشد حبابي براي دولت مهم نيست، بلكه افزايش قيمت پايه سكه و رساندن آن به 400 هزار تومان براي مقامات حائز اهميت است.
    وي به اهميت افزايش قيمت پايه سكه يك بهار طي چند ماه اخير تاكيد و اضافه كرد: قيمت طلا در ايران اگر هم‌راستا با قيمت‌هاي جهاني افزايش پيدا مي كرد الان بايد رشد قيمت‌ها مطابق بازار بين‌المللي باشد؛ اما الان رشد قيمت‌ها در اقتصاد ايران بيش از 30 درصد است.

    دخالت عمدي دولت در افزايش قيمت‌ها
    اين استاد اقتصاد گفت: بزرگ‌ترين اشتباه استراتژيك اين است كه دولت‌ها به خاطر محدوديت منابعي كه با آن مواجه مي‌شوند به قلمروهاي در انحصار خود (بازار طلا و ارز) با ضعف كنترل در بازار و ساير ابزارها ورود پيدا كرده و اجازه افزايش قيمت‌هاي كاذب را بدهند.
    خوش‌چهره به سال‌هاي دهه 70 اشاره و تصريح كرد: در آن سال‌ها اراده‌اي در مديريت‌هاي ارزي بود كه موجب استفاده نامناسب از ارز، افزايش قيمت ارز، كاهش قدرت خريد مردم، بالا رفتن نرخ تورم و بحران بدهي‌ها در آن دوره شد. سرانجام اين ماجرا با تدابير به موقع مقام معظم رهبري برطرف شد؛ چراكه مي‌توانست به بحران قوي اقتصاد ملي منجر شود.
    وي با تاكيد براينكه سياست‌هاي مذكور افزايش جهشي تورم و بي‌ثباتي در بازارهاي ديگر را ايجاد مي‌كند، افزود: اين رويه خلاف وظيفه قانوني بانك مركزي و دولت بوده؛ چرا كه حفظ ارزش پول ملي جزء وظيفه‌هاي اين بانك است؛ افزايش جهشي قيمت ارز موجب تورم و كاهش ارزش قدرت خريد مردم مي‌شود.
    به گفته اين كارشناس اقتصادي، بايد از اين اقدامات سهوي و تعمدي در مديريت كلان اقتصادي و بخش‌هاي مختلف آن خودداري كرد.

    گران‌فروشي بانك مركزي اشتباه است
    خوش‌چهره تاكيد كرد: نگراني اين است كه دولت در مقطعي اقدام به محدويت منابع براي انجام تعهدات خود از جمله هدفمندي يارانه‌ها و رها كردن نرخ ارز و سكه روي بياورد؛ در اين شرايط قيمت‌ها به شدت بالا مي‌رود.
    اين اقتصاددان از دستگاه‌هاي نظارتي خواست كه در اين موارد هشدار باشند و به موقع تذكر خود را درباره بورس‌بازي‌ها و سفته بازي‌ها مطرح كنند. وي درباره توجيه بانك مركزي براي دير اقدام كردن به منظور كنترل بازار سكه به خاطر سفر رييس كل اين بانك بيان كرد: خروج رييس كل بانك مركزي از كشور به معناي نفي مسووليت‌هاي وي نيست؛ امروزه ارتباطات و تماس‌ها به شدت در محافل جهاني برقرار است. از همين رو هيچ دليل و بهانه‌اي براي عدم كنترل بازار وجود ندارد.
    خوش‌چهره ادامه داد: اين بهانه‌ها هم مي‌تواند دليلي باشد بر اراده دولت به ايجاد التهاب در بازار طلا و سكه. گران فروختن كالا براي كسب پول بيشتر با توجيه جمع‌آوري پول اصلا درست نيست؛ چراكه دولت بايد براي جمع‌آوري نقدينگي بازارهاي ديگري را انتخاب كند.