514

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 514 :: یکشنبه 22 مردادماه 1385

Mobin_s2004@yahoo.com


آموزش راست کلیک کردن سایت هایی که راست کلیک ممنوع است!

در بعضی از سایت ها برای اینکه کسی نتواند لینک آنها رو کپی کنه قفل راست کلیک میزارن بعضی از این قفل ها خطر ناک است و ممکن است بلایی سر سیستم شما بیاورند. پس حتی در سایت هایی که رایت کلیک ممنوع نیست رایت کلیک معمولی نکنید. با این روش رایت کلیک کنید:
سایت هایی که رایت کلیک ممنوع نیست: کلید چپ و  راست را نگه دارید و همزمان ول کنید.
سایت هایی که رایت کلیلک ممنوع است: کلید راست را نگه دارید پس از ظاهر شدن پیغام در حالی که راست کلیک رو نگه داشتید esc رو بزنید بعد از رفتن پیغام کلیک را ول کنید منو راست کلیلک ظاهر میشود.

دانلود مجلات خارجي

هفته نامه eWeek
(7 آگوست)

تاریخ انتشار: 7 آگوست 2006
تعداد صفحات مجله: 56
حجم فایل: 3 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com
برای دانلود اینجا را کلیک کنید


 

عناوين برخي از  مطالب اين شماره از مجله الکترونيکي «روزانه»

  • عکس هایی تاریخی!
  • معرفي فيلم: غرور و تعصب
  • دانلود فيلم: John Tucker Must Die
  • دانلود آلبوم: Guitara 2006
  • ویدئو ی جدید Dj Aligator به نام Countdown
  • ESET NOD32 AntiVirus 2.51 ضد ویروسی بسیار قدرتمند و سریع با توانایی شناسایی و آپدیت فوق العاده !
  • نرم افزار ضبط و پخش صدا برای سوني اريكسون
  • مانی
  • پايان يك تعصب
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

آدرس سایت یا وبلاگ خود را وارد کنید و نقاط قوت و ضعف آنرا ببینید
عکس هایی تاریخی!
يک مناظره داغ!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

گزارشي از درگيريهاي روز شنبه در لبنان
انهدام 19 تانك پيشرفته مركاوا

شبكه تلويزيوني الجزيره از گسترش دامنه درگيري‌هاي نيروهاي حزب‌الله لبنان با نيروهاي اسراييلي در مناطق مختلف جنوب لبنان و افزايش تلفات ارتش اسراييل به بيش از ‌٤٠ زخمي و كشته خبر داد.
خبرنگار اين شبكه خبري اظهار داشت: به رغم آنكه دولت اسراييل اعلام كرده است موافقت خود را با قطعنامه ‌١٧٠١ شوراي امنيت روز دوشنبه اعلام مي‌كند، اما دان حالوتس رييس ستاد مشترك ارتش اسراييل اعلام كرد: اين ارتش با استفاده از زمان باقي مانده تا تصويب قطعنامه ‌١٧٠١ شوراي امنيت توسط دولت اسراييل، هم چنان به عمليات زميني خود ادامه خواهد داد و تعداد نيروهاي خود را در جنوب لبنان به سه برابر تعداد موجود افزايش خواهد داد.
حالوتس تصريح كرد: ميان پذيرفتن قطعنامه شوراي امنيت و مرحله به تصويب رساندن آن فاصله زماني وجود دارد و مطمئنا ارتش اسراييل از اين فاصله زماني به نحو احسن استفاده خواهد كرد و به احتمال زياد اين عمليات زميني گسترده تا يك هفته ديگر هم چنان ادامه خواهد يافت.
وي اظهار داشت: پس از اعلام توقف جنگ، عمليات زميني اسراييل نيز متوقف خواهد شد و نيروهاي اسراييلي در هر منطقه‌اي كه مستقر هستند هم چنان مستقر خواهند ماند و پيشروي بيشتري به مناطق جنوبي لبنان انجام نخواهند داد. با اين تفاوت كه اگر حزب‌الله لبنان كوچكترين حمله‌ي هوايي يا زميني به نيروهاي اسراييلي مستقر در مناطق جنوبي لبنان انجام دهد اين نيروها طبق قطعنامه‌ي صريح سازمان ملل اجازه دارند پاسخ اين حملات و تجاوزات حزب‌الله لبنان را به نحوي كه خود مي‌خواهند بدهند.
هم‌چنين مقامات مسوول ارتش اسراييل اعلام كردند كه تاكنون تعداد تلفات اين ارتش در درگيري‌هاي پراكنده‌اي كه با نيروهاي حزب‌الله لبنان در مناطق مختلف جنوبي لبنان داشته است به پنج كشته و ‌٣٥ زخمي رسيده است كه حال برخي از زخميان بسيار وخيم گزارش داده شده است و احتمال افزايش تلفات كشته‌هاي اسراييلي در اين درگيري‌ها بسيار زياد است.
اين مقامات مسوول اذعان داشته‌اند: به رغم پيشروي نيروهاي اسراييلي در مناطق جنوبي لبنان كه به بيش از ‌١٤ كيلومتر نيز رسيده است، نيروهاي حزب‌الله لبنان هم چنان سرسختانه مقاومت مي‌كنند و نيروهاي اسراييلي در كمين‌هاي مختلف اين نيروهاي چريكي گرفتار مي‌شوند.
اين مقامات تاكيد داشتند: در حال حاضر درگيري‌هاي نيروهاي حزب‌الله و نيروهاي اسراييلي در مناطق قنطريه، طيبه،‌ عيتاشعب و بقاع هم چنان ادامه دارد و هلي كوپترهاي اسراييلي درصدد انتقال مجروحان اين درگيري‌ها به بيمارستان حيفا مي‌باشند.
اين مقامات مسوول اسراييلي هم چنين تاكيد داشتند: ارتش اسراييل مجبور شده است به دليل مناطق مين‌گذاري شده از سوي نيروهاي حزب‌الله لبنان، مناطق موازي با اين مناطق را براي پيشروي به سوي مناطق بالاتر انتخاب كند و همين امر منجر به پيشرفت كند نيروهاي اسراييلي در مناطق جنوبي شده است.
اين در حالي است كه ارتش اسراييل با صدور بيانيه‌اي ضمن تاييد اين خبر يعني وجود درگيري‌هاي گسترده در مناطق جنوبي لبنان و مقاومت سرسختانه نيروهاي مقاومت حزب‌الله لبنان اعلام كرد: تلفات ارتش اسراييل در اين درگيري‌هاي سخت تاكنون ‌٢٥ زخمي و دو كشته بوده است و تمام اين زخميان به بيمارستان حيفا منتقل شدند.
ارتش اسراييل هم چنين در اين بيانيه تاكيد داشته است: با توجه به دستور صريح فرماندهي ارتش و تاييد اين دستور از سوي دولت اسراييل، نيروهاي زميني ارتش ماموريت دارند كه با داشتن حداكثر سرعت بيشترين مناطق جنوبي لبنان و موازي با رودخانه ليطاني را به تصرف خود در آورند و اين مناطق را از نيروهاي حزب‌الله لبنان پاكسازي كنند.
اين در حالي است كه حزب‌الله لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد، در درگيري‌هاي صبح امروز تاكنون اين حزب‌ توانسته است ‌١٩ تانك از نوع مركاوا را در مناطق مختلف درگيري‌ منهدم كند و ميزان تلفات ارتش اسراييل نيز در اين درگيري‌ها به بيش از ‌٣٠ كشته و زخمي رسيده است.
اين در حالي است كه حزب‌الله لبنان به رغم وجود درگير‌ي‌هاي گسترده زميني هم چنان حملات موشكي خود به مناطق شمالي اسراييل را ادامه مي‌دهد و در تازه‌ترين حملات موشكي اين حزب مناطق صفد، كرمئيل، كريات شمونه و طبريه هدف قرار گرفتند كه بر اساس گزارشات اوليه تلفات اين حملات به بيش از ‌٣٠ تن زخمي و يك كشته رسيده است.
از سوي ديگر، مناطق جنوبي لبنان نيز هدف حملات موشكي گسترده جنگنده‌هاي اسراييلي قرار گرفته است و در اين حملات شهرهاي صور، صيدا، نبطيه، تفاح، مرجعيون و مناطق اطراف بقاع غربي هدف قرار گرفته شد.
حملات جنگنده‌هاي اسراييلي به مناطق جنوبي لبنان حتي بيش از روزهاي گذشته بود و احتمال افزايش آمار تلفات اين حملات در مناطق روستايي محاصره شده از سوي ارتش اسراييل بسيار زياد است.
اين در حالي است كه در تازه‌ترين نظرسنجي انجام شده توسط شبكه تلويزيوني الجزيره ‌٩/٧٣ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي معتقد بودند كه حزب‌الله لبنان و نيروهاي مقاومت اسلامي وابسته به اين حزب‌ براي حفظ مناطق جنوبي لبنان از تجاوز مستمر اسراييل بايد در اين مناطق باقي بمانند.
اين افراد معتقد بودند كه تنها راه‌حل بحران اسراييل و لبنان آن است كه حزب‌الله لبنان هم چنان در مناطق جنوبي لبنان مستقر بماند.
همچنين ‌٢/١٨ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي معتقد بودند كه تنها راه‌حل اين بحران استقرار نيروهاي ارتش لبنان در مناطق جنوبي است و تنها ‌٧/٦ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي معتقد بودند كه براي حل اين بحران استقرار نيروهاي ارتش لبنان به همراه نيروهاي بين‌المللي در مناطق جنوبي لبنان لازم است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

غرور و تعصب
Pride & Prejudice

 کارگردان: جو رايت. ٿيلمنامه: دبرا موگاچ، اما تامسون بر اساس داستاني از جين آستين. موسيقي:داريو مارينلي. مدير ٿيلمبرداري: رامون اوشين. تدوين: پل تاتيل. طراح صحنه: سارا گرين وود، کيت اسپنسر. بازيگران: کايرا نايتلي[اليزابت بنت]، تالولا رايدلي[مري بنت]، روزاموند پايک[جين بنت]، جين مالون[ليديا بنت]، کري ماليگان[کيتي بنت]، دانلد ساترلند[آقاي بنت]، برندا بلتين[خانم بنت]، کلوديا بليکلي[شارلوت لوکاس]، سيلوستر موراند[سر ويليام لوکاس]، سايمون وودز[اقاي بينگلي]، ماتيو مک ٿدين[آقاي دارسي]، تام هولاندر[آقاي کالينز]. ١٢٧ و ١٣٥ دقيقه. محصول ٢٠٠٥ ٿرانسه، انگلستان. نامزد اسکار بهترين طراحي صحنه، طراحي لباس، موسيقي و بازيگر زن نقش اصلي/کايرا نايتلي، برنده بهترين کار اول از انجمن منتقدان ٿيلم بوستون، برنده بهترين کارگردان و بازيگر نقش اول مرد نقش مکمل/تام هولاندر از انجمن منتقدان ٿيلم لندن، نامزد جوايز باٿتا براي بهترين ٿيلم، طراحي لباس، گريم، بازيگر زن نقش مکمل/برندا بلتين، ٿيلمنامه و جايزه کارل ٿورمن براي کارگردان تازه کار، نامزد جايزه گولدن گلوب براي بهترين ٿيلم و بهترين بازيگر زن نقش اول/ نايتلي و ...
سال ١٧٩٧، انگلستان. بعد از مرگ آقاي بنت، همسرش کوشيده تا پنج دخترش- جين، اليزابت، مري، ليديا و کيتي- را آماده ياٿتن شوهري مناسب نمايد. چون اين کار را تنها راه دستيابي يک زن به رٿاه و آسايش مي داند. زماني که سر و کله جوان ثروتمند و خوش سيمايي به نام بينگلي و دوستش آقاي دارسي در همسايگي آنها پيدا مي شود، هيجان بر خانه خانواده بنت مستولي مي شود. به زودي جين با آقاي بينگلي دوست مي شود و به نظر مي رسد که اليزابت نيز به آقاي دارسي نظر دارد. اما رٿتار آقاي دارسي مغرور چندان به مذاق اليزابت باهوش که در سايه تعاليم پدر ٿردي جسور و مستقل بار آمده، خوش نمي آيد از اين رو به زودي جنگ ميان مردها و زن ها آغاز مي شود.

چرا بايد ديد؟
رمان کلاسيک و محبوب جين آستين تا امروز چندين بار تبديل سريال هاي و ٿيلم هاي تلويزيوني شده [بهترين آنها در سال ١٩٩٥ توسط BBC توليد شده که جنيٿر ايلي و کالين ٿيرث نقش هاي اصلي آن را ايٿا مي کردند] و در سال ١٩٤٠ رابرت زد. لئونارد نيز نسخه اي سينمايي با شرکت سر لارنس اليوير و گرير گارسون از روي آن ساخته است. سه سال قبل نيز اندرو بلک نسخه اي مدرن و جوان پسند از آن ساخت که خيلي زود ٿراموش شد، اما اولين ٿيلم جو رايت در مقام کارگرداني ٿراتر از آن است که به راحتي ٿراموش شود. غرور و تعصب که به شکلي وٿادارانه توسط دبرا موگاچ- از نويسندگان تواناي انگلستان اقتباس شده- در سايه بازي هاي درخشان کايرا نايتلي و ماتيو مک ٿدين و بقيه هنرپيشگان ٿيلم تبديل به يکي از محصولات قابل اعتناي سينماي انگلستان در سال گذشته شده است. رمانتيسم قوام ياٿته ٿيلم در کنار موسيقي زيباي آن سبب شده تا در گيشه عوايد قابل ملاحظه اي کسب کند. از نامزدي سرکار خانم نايتلي براي درياٿت اسکار بهترين بازيگر نقش اصلي زن نيز غاٿل نباشيد، من شخصاً برايش دعا مي کنم!
از جو رايت چيز زيادي نمي دانيم غير از اين که والدين اش بنيان گذاران تماشاخانه ليتل آنجل – مخصوص نمايش هاي عروسکي- بوده اند. با اين حال اولين ساخته او اميد به ديدن ٿيلم هاي بهتر را در دل هر بيننده اي زنده مي کند. اگر با جين آستين آشنا هستيد و رمان غرور و تعصب يا بهتر بگويم شکار شوهر به روش انگليسي در قرن هجدهم را خوانده ايد، اگر نسخه رابرت زد. لئونارد را ديده ايد يا نخوانده و نديده ايد ٿرصتي از اين بهتر براي تماشاي يک درام دوره اي که در ضمن کمدي رمانتيک هم هست، پيدا نمي کنيد. البته ٿمينيست هاي عزيز هم ٿرصت را براي آشنايي با موقعيت زنان در انگلستان دوره جورج از دست نخواهند داد!


دانلود فيلم

John Tucker Must Die [2006, CAMRip]

لینک های دانلود فیلم:
http://rapidshare.de/files/28864928/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part1.rar.html
http://rapidshare.de/files/28864829/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part2.rar.html
http://rapidshare.de/files/28880797/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part3.rar.html
http://rapidshare.de/files/28880829/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part4.rar.html
http://rapidshare.de/files/28885850/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part5.rar.html
http://rapidshare.de/files/28886064/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part6.rar.html
http://rapidshare.de/files/28888489/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part7.rar.html
http://rapidshare.de/files/28893206/XLSC_Dgon_taker_dolghen_umeret.part8.rar.html

  لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد.

راهنمای دانلود: بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سایت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انتهای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید روی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر رسید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه ایرانیان عزیز خارج کشور !
باطلاع می رساند روزهای جمعه و ایام تعطیل فیلمهای ایرانی برای مشاهده و دانلود در این قسمت معرفی خواهد شد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Guitara 2006
گروه Guitara

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 


 

تک موزیک

ویدئو ی جدید Dj Aligator به نام Countdown

لینک دانلود آهنگ
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ESET NOD32 AntiVirus 2.51 ضد ویروسی بسیار قدرتمند و سریع با توانایی شناسایی و آپدیت فوق العاده !

NOD32 محصول بسیار قدرتمند کمپانی ESET یکی از جدیدترین و درعین حال محبوب ترین و قدرتمندترین ویروس کش های حال حاصر دنیاست که در همین چند سال اخیر عرضه ی خود به محبوبیت و کارایی بسیار فوق العاده ای دست یافته است . این ویروس کش قدرتمند با توانایی به روز رسانی فوق العاده ی خود قادر به شناسایی جدیدترین ویروس ها و مخرب ها، حقه ها و حملات رایانه ایست و محافظی بسیار امن برای هر سیستمی به شمار می رود .
با سود بری از فن آوری ThreatSense® Technology که امکان شناسایی ویروس های جدید را بدون معرفی قبلی به دیتابیس و شناسایی هر فایل مشکوکی برای جلوگیری از خطرات احتمالی را به نرم افزار می دهد از قدرت بالاتری در شناسایی خطرات در مقایسه با ویروس کشهای مشابه بر خوردار خواهد بود .
در ادامه به اختصار به برخی ویژگی های کلیدی نرم افزار قدرتمند و محبوب NOD32 اشاره می کنیم :
سودبری از تکنولوژی برتر ThreatSense که موتور ضد خطری بسیار قدرتمندیست و از هر نوع حرکت مشکوک ویروس، مخرب،تروجان، جاسوس و ... مانند جلوگیری به عمل می آورد .
مجهز به تکنولوژی Heuristic Analysis برای شناسایی ویروس های ناشناس جدید .

سرعت بسیار بالا در شناسایی و نابودی آلودگی های سیستم .
محافظت زنده از تمامی فایلها و پوشه ها و سیستم برای جلوگیری از ورود هر فایل آلوده ای به سیستم .
پشتیبانی از تمامی پورت هایی که احتمال ورود و خروج فایل یا اطلاعات مضر از آنها وجود دارد مانند HTTP, POP3, SMTP .
حذف ویروسها و آلودگی از فایلهایی که اجازه ی نوشته شدن در آنها وجود ندارد مانند DLL ها .
توانایی آپدیت وفق العاده بالا و منحصر به فرد که به طور ساعتی دیتابیس با آخرین تهدید های روز آشنا می شود !
سبک بودن فایلهای آپدیت روزانه که چیزی در حدود 50 کلیوبایت است که موجب به روز ماندن تمامی سیستم های مورد استفاده می شود .

و ........
جزییات کامل تر به زبان سایت سازنده ........

ویروس کش NOD32 مجهز به بخش مرکزی و کنترلی قدرتمندیست که شامل زیر مجموعه های اختصاصی قدرتمندیست که این بخش ها عبارتند از :

Antivirus MONitor یا (AMON) بخش مربوط به نظارت دقیق سیستم در قبال انواع خطرات ویروسی و فایلهای مشکوک در حال اجرا .

Internet MONitor یا (IMON) بخش مربوط به نظارت دقیق سیستم در قبال انواع خطرات اینترنتی .

E-mail MONitor یا (EMON) بخش مربوط به نظارت دقیق سیستم در قبال انواع خطرات مرتبط با Email و آلودگی های ناشی از آن .

Document MONitor یا (DMON) بخش مربوط به نظارت دقیق سیستم در قبال انواع خطرات ناشی از اسناد و فایل های اسنادی.

ESET NOD32 Antivirus System Administrator را می توانید از اینجا :

دانلود کنید نسخه ی 2.51.30 را با حجم 9.7 مگابایت

English Explanations

برای دریافت کرک نسخه ی v2.51.30 نرم افزار اینجا را کلیک کنید

برای کرک کردن نرم افزار, پس آنکه نرم افزار به طور کامل نصب شد قبل از آنکه سیستم را Restart نمایید چهار Patch موجود در پوشه ی کرک را در پوشه ی نصب شده ی نرم افزار کپی کرده و آنها را به ترتیب اجرا کنید فایلهای مورد نظر را توسط آنها Patch نمایید !
کرک تست شده و 100% کار می کند .



 

نرم افزار موبایل

نرم افزار ضبط و پخش صدا برای سوني اريكسون

 

با استفاده از این برنامه می تونید اقدام به ضبط صدا با فرمت های MP3 و Wav بکنید! همچنین قابلیت پخش صدا با فرمت های MP3 و Ogg و Wav رو هم داره. این برنامه امکانات فوق العاده ای رو در اختیار شما قرار میده.

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


ای سرو ناز حسن که خوش می​روی به ناز

ای سرو ناز حسن که خوش می​روی به ناز
فرخنده باد طلعت خوبت که در ازل
آن را که بوی عنبر زلف تو آرزوست
پروانه را ز شمع بود سوز دل ولی
صوفی که بی تو توبه ز می کرده بود دوش
از طعنه رقیب نگردد عیار من
دل کز طواف کعبه کویت وقوف یافت
هردم به خون دیده چه حاجت وضوچو نیست
چون باده باز بر سر خم رفت کف زنان

 

عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نیاز
ببریده​اند بر قد سروت قبای ناز
چون عود گو بر آتش سودا بسوز و ساز
بی شمع عارض تو دلم را بود گداز
بشکست عهد چون در میخانه دید باز
چون زر اگر برند مرا در دهان گاز
از شوق آن حریم ندارد سر حجاز
بی طاق ابروی تو نماز مرا جواز
حافظ که دوش از لب ساقی شنید راز

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

qqq0xyz@yahoo.com

يک راه حل!

salam , fekr konam midunid ke moshkel email ha be khatere nahve jadid ersal email tavasot yahoo ast va mishe dar ghesmate Edit Membership az safhe aval group dar ghesmate Message Preference, Traditional ra entekhab konid.
members should do this , omidvaram komak kone

 

 

sf_ze@yahoo.com

دوش چه خوردي اي بتا
راست بگو نهان مكن
چون خمشان بي گنه چشمبه اسمان مكن
دوش شراب ريختي وز بر ما گريختي
بار دگر گرفتمت بار دگر چنان مكن

 

 

sun1971_h@yahoo.com

تشکر

آقا حسین ( hussein_rfa@yahoo.com ) از متن بسیار زیبا و شیوا و مستدل شما در ایمیل مناظره داغ لذت بردم و استفاده کردم و به حق که آنچه را که شرط بلاغت بود به جا آوردید و اینکه خوانندگان پند گیرند یا ملال با خودشان است .راستش من قد و قواره ام به شهدا ، جانبازان ، و رزمندگان و بسیجیان واقعی و مخلص نمی رسه اما حداقل اینقدر انسانیت دارم که برای اینکه هم قد اونا بشم این بزرگواران رو پایین نکشم بلکه سعی کنم خودم رو بالا ببرم ... یا حق.

 

 

mary_blogger@yahoo.com

یک تقاضا!

سلام به همه دوستان گل و برو بچه های روزانه!
حقیقتش من باید به تحقیقی انجام بدم (یعنی موضوعش رو بهمون دادن و اجباریه!)
موضوع این تحقیق اینه که "چرا ایران و آمریکا با هم دشمن اند؟" (یعنی چرا روابط خوبی با هم ندارن!)
کلا یه سری اطلاعات راجع به تاریخ روابط آمریکا و جمهوری اسلامی ایران میخوام!
عزیزانی که می تونن به من در این باره کمک کنند لطفا به من میل بزنن!
باور کننین من خودم اصلا اهل سیاست و این جور حرفا نیستم (اصلا خوشم نمی یاد!) ولی این تحقیق خیلی خیلی واسم مهمه که خوب انجام بشه!
شاد و سربلند و سلامت باشید
دوستدار شما
مریم.ر

 

 
hiwa20062002@yahoo.com

احساس غریبی نکن عزیزم
به من بگو ،منو صدا بزن ،بگو عزیزم ،بگو.....
من با تمام وجودم به حرفهای دلت گوش می دم ،عزیزم بگو ....
تو مال منی ،تو تنها عشق منی ،تو تنها عشق آخرمنی.......
مگه نمی گی جز من کس دیگه ای نمی تونی تو قلبت جا بدی ؟؟؟
پس بگو عزیزم، بگو.....بگو
خیلی از من دوری ولی تو عشق منی ،زندگی منی ....نفس منی....
دنیا یک طرف تو یک طرف
چه زیباست ازتو شنیدن کلمه، دوستت دارم ........
احساس غریبی نکن عزیزم ، دنیا آتیش بگیره و از بین بره هم من با توام ، با تو به وجود اومدم و با صدایت زنده شدم و با محبتت عشق رو آموختم.....
چه زیباست تمام عشاق غرور رو کنار بگذارند....عشق بدون غرور....
تو زیباترین منی، تو بی غرورترین عشق منی، تو تو تو........
خیلی دوستت دارم

هيوا از كوردستان عراق

 

 

mitramrz@yahoo.com

دوست معمولي ، دوست واقعي

دوست معمولي هيچگاه نميتواند گريه تورا ببيند.
دوست واقعي شانه هايش از گريه تو تر خواهد بود.
دوست معمولي اسم کوچک والدين تو را نميداند.
دوست واقعي شايد تلفن آنها را جايي نوشته باشد.
دوست معمولي يک جعبه شکلات براي مهماني تو ميآورد.
دوست واقعي زودتر به کمک تو مي آيد و تا دير وقت براي تميز کردن ميماند.
دوست معمولي از دير تماس گرفتن تو دلگير و ناراحت ميشود.
دوست واقعي ميپرسد چرا نتوانستي زودتر تماس بگيري؟
دوست معمولي دوست دارد به مشکلات تو گوش کند.
دوست واقعي سعي در حل آنها ميکند.
دوست معمولي مانند يک مهمان عمل ميکندو منتظر ميماند تا از او پذيرايي کني.
دوست واقعي به سوي يخچال رفته و از خود پذيرايي ميکند.
دوست معمولي مي پندارد که دوستي شما بعد از يک مرافعه تمام مي شود.
دوست واقعي ميداند که بعد از يک مرافعه دوستي محکمتر ميشود.
دوست واقعي کسي است که وقتي همه تو را ترک کرده اند با تو مي ماند.

 

 

asheghe_shahadat_84@yahoo.com

نور چشم عزيزم

دخترم نور چشم عزيزم؛
زندگي زيباست، آري زيبا، با همه‌ي زشتيها و پستي و بلندي‌ها، زندگي زيباست. اگر آنرا درك كنيم و در آن هدف داشته باشيم هر قدمي كه بر مي‌داريم و به هر چه مي‌انديشيم و هر كاري كه مي‌كنيم بايد رضاي خاطر او باشد، او كه خالق است. او علام‌العيوب است و ارحم‌الراحمين، و بدينگونه است كه زندگي زيبا مي‌شود،
دخترم زندگي زيباست ولي زندگي را در راه او باختن زيباتر، زيرا به او رسيدن است.
دخترم ! اين را از پدرت بدان كه جوانيش را به پاسداري از دين و قرآن خدا مشغول بود و به اين دليل كمتر موفق به با تو بودن مي‌گرديد، البته به جاي آن، دلش با تو بود و اگر تو كمتر خودت را در آغوشش مي‌يافتي، در مقابل هميشه در قلبش بودي.
حالا تو نيز بايد انساني باشي كه جز به رضايت او نيانديشي و اگر چنين كردي براي بخشوده شدن گناهان پدرت دعا كني.

 

 

mr_gir20@yahoo.com

گير 3پيچ!
قسمت سوم

سلام سلام صدتا سلام . خان دائي جون خان دائي جون ( يادش بخير . اون موقع ها كلي با سلعت خوش حال مي كرديم )
اميدوارم كه حال همتون خوب باشه و آماده باشين تا گير بدم .
مبين جان . عزيزم . مي شه لطف كني و بفرماييد كه اين روازنه و خبرنامه چه وقتي ارسال مي شه ؟ يادمه يه بار روزانه رو شب خوندم .
يه بار هم ساعت چهار صبح .
خب . مي بينم كه بالاخره اين امداد و نجات ملت به مرحله ي عملي رسيد و قراره رفقا برن عملا دست و پاي همديگه رو بشكنن و
از فرداس كه رو خيابونا كلي دست و پا شكسته ببينيم .
آخه كلاس عملي بدون مورد مي شه ؟ فقط نمي دونم چطور مي خوان موراد سوختگي رو خفگي و گره خوردن و ( به علت مسائل اخلاقي اينا ساسور مي شه ) ....... رو ياد بدن .
آقا حتما توصيه مي كنم اين درده ي گرگها رو برين ببينين . يا اگه از جايي گير آوردين آخر شب با يه ظرف پر ذرت بو داده به همراه اطفال و كودكان نيگا كنين .
اين قدر توش خون و خونريزي داره كه آدم كلي حال مي كنه . مخصوصا براي اونايي كه سطح جنايت تو خونشون كمك شده قويا توصه مي شه . كودكان هم ببينين تا براي آينده ياد بگيرن . اين طور كه داره اوضاع دنيا پيش مي ره از فردا بايد يه شات گان با خودمون داشته باشيم و بريم سر خيابون دو كيلو سبزي بخريم ( من عمرا برم سبزي بخرم . مردي گفتن . )
آقا اين خانم maryam_neda_60 مثله اينكه تازه محمد اصفهاني رو كشفيده . هرزور مي شينه اين شعرا رو در مياره و به اسم خودش تو گروه منتشر مي كنه .
بابا بي خيال .
baharan_18 جون . دعا كن اين آخر دنيا رسيدن يه چند وقت ديگه اتفاق بيفته . همين الانشم خطهاي اينترنت كه پيشكش خط تلفن معموليمون هم قاطي كرده .
اون روز يه دستم گوشيم بود ( عمرا من حالا حالا به شما شماره بدم . ) با اون يكي دستم زنگ زدم گوشي خودم .
خانوم مهربونه گفت مي خوام مشترك مورد نظر سر به تنش نباشه . ( كلي تعجب كردم . من كه اينو نمي شناسم . اين از كجا منو مي شناسه )
viski_601 نازنيم . به پير به پيغمبر صدام رو كفن كردم بوش هم روش اين متن رو هزار بار تو هزار تا مجله و وبلاگ و سايت و روزنامه و انشاي بچه دبستاني و ...... خونده بودم .
( نمي دونم چرا هر وقت اين مطالب ويسكي جون رو مي خونم يه جوري مي شم . يه سكسكه ي خفيف مي گيرم و چشام تا به تا مي شه . خدا رحم كرد كه مطالبش كوتاهه وگرنه شلاقه رو مي خورديم ها )
آقا اين بلوك هاي سر خيابون چي شد .؟ من كه هر دفعه مي خواستم از ته اين ستون دور بزنم برم سر اون ستون نمي شد . مجبوري كل اين ستون رو تا اولش دنده عقب مي رفتم تا بتونم بر سر اون ستون .

 

 

sweetanim074@yahoo.com

نامه هایی برای تمام زنان جهان ... 72

لباسی ساده پوشیده یی
! و مائو می خوانی
زنگی به گردن
و گلی به گیسوانت
از انقلاب فرهنگی حرف می زنی
گام برمی داری با درفش آزادی
آزادی دانشجویان را می خواهی
..... و فرو ریختن دیوارها را

با خود گفتم تورا بدزدم
در میان شلیک تپانچه ها
و برق شمشیرها عروست کنم ؛
اما تو اسبم را کشتی
..... وقتی شمع را از انگشتان پایت می لیسید
و به همراهش کشتی
ناب ترین دقایق شعر
! ... در زندگی مرا

وقتی که عشق با دندان های آبی اش حمله می کند
.... تو می لرزی
عکس مائو بر زمین می افتد
و درفشی که به دست داشتی

گریان به آغوش مادربزرگ پناه می بری
به همان گونه که او عروس شد
عروس می شوی
با لباسی پراز ملیله
و گل یاسی بر گیسوانت ....

« نزار قبانی »

 

 

behzad_s1361@yahoo.com

حيات و مرگ معنوى قلب

متن حديث:
يا عَلى ثَلاثٌ مُجالَسَتُهُمْ تُميتُ الْقَلْبَ: مُجالَسَةُ الاَْنْذال وَ مُجالَسَةُ الاَغْنياء; وَالَحَديثُ مَعَ النِّساء

ترجمه:
اى على، همنشينى با سه گروه قلب را مى ميراند: همنشينى با انسانهاى پست، همنشينى با ثروتمندان، سخن گفتن با زنان.

شرح حديث:
نكته هايى كه از اين فقره از وصيّت نامه حضرت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) خطاب به اميرمؤمنان(عليه السلام) استفاده مى شود اين است كه:
1ـ از اين حديث مى توان استفاده مهمّى در مورد حيات و مرگ قلب كرد. قلب در اين جا كنايه از روح و جان آدمى است; يعنى، علاوه بر اين كه جسم آدمى حيات و ممات دارد، دل و روح آدمى نيز داراى حيات و مرگ است كه از آن به «حيات و مرگ معنوى» تعبير مى شود.
«مَسْكِنَتى وَ أَماتَ قَلْبى، عَظيمَ جَنايَتى; خدايا، خطاهايم بر من لباس خوارى پوشانده و دورى از تو، جامه بيچارگى به تنم كرده و جنايات و گناهان بزرگم، قلبم را ميرانده است».(1)
همين دعا، دلالت بر اين مطلب دارد كه قلب هم داراى مرگ و زندگى است. و اصلاً مناجات تائبين خود بيانگر عوامل مرگ و حيات قلب است. امام(عليه السلام) عرض مى كند: خدايا با توبه قلبم را زنده كن; بدين معنى كه، حيات با توبه و مرگ با گناهان صورت مى پذيرد.
بعضى از افراد هستند كه در كنار آنان هزاران درس عبرت صورت مى گيرد و يا هزاران آيه و روايت و مواعظ تكان دهنده در گوش آنها مى خوانند، امّا كوچكترين اثرى در آنها ندارد و هيچ تكان نمى خورد، چون قلبش مرده است.
حيات را مى توان با دو چيز به خوبى شناخت: حسّ و حركت، يعنى موجودى كه نه احساس دارد و نه حركت، مرده است، و همان طور كه قرآن در بحث مفصّل خود از حيات و مرگ معنوى گاهى مثلاً، بعضى ازمرده ها را در رديف زنده ها قرار مى دهد: «وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا فى سَبيلِ اللّهِ اَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ; مپندار كه كشته شدگان راه خدا مرده اند، بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند»(2)يا در جاى ديگر عدّه اى از زنده ها را در صف مرده ها قرار مى دهد: «انّك لا تَسْمَعُ الْمَوتى وَلا تَسْمَعُ مِنَ الصَمِّ الدُّعا(3) در جايى ديگر مى فرمايد: «لِيُنْذِرَ بِهِ مَنْ كانَ حَيّاً; تا به سبب آن كسى كه زنده است انذار داده شود (بدهد)»(4). قرآن وسيله انذار به آدمهاى زنده است.

«حيات و مرگ دلها»
انسانها داراى چند نوع حيات و مرگند!
نخست حيات و مرگ «نباتى»، كه مظهرش همان نمو و رشد و تغذيه و توليد مثل است و از اين نظر با تمام گياهان همگام مى باشد.
ديگر حيات و مرگ «حيوانى»، كه نشانه بارز آن «احساس» و «حركت» است و در اين دو ويژگى نيز با تمام حيوانات يكسان است.
امّا نوع سوّم از حيات مخصوص انسانهاست و آنان را از گياهان و حيوانات ديگر جدا مى كند كه آن حيات «انسانى و روحانى» است; اين همان چيزى است كه در روايات اسلامى از آن به عنوان «حياةُ القلوب» تعبير شده است كه منظور از «قلب» در اين جا، همان «روح»، «عقل» و «عواطف» انسان است. در سخنان اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه ها و كلمات قصار نهج البلاغه روى اين مسأله، بسيار تأكيد شده است، در خطبه 110 درباره قرآن مى گويد: «تَفَقَّهُوا فيهِ فَإِنَّهُ رَبيعُ الْقُلُوبِ; درباره قرآن بينديشيد كه بهار حيات بخش دلهاست». در خطبه 133 درباره حكمت و دانش مى فرمايد: «هِىَ حَياةٌ لِلْقَلْبِ الْمَيِّتِ; حكمت مايه حيات دلهاى مرده است». و گاهى بيمارى قلب را در برابر بيمارى بدن قرار داده و در كلمه قصار، شماره 388 مى فرمايد: «وَ اَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ; بدتر از بيمارى تن بيمارى دل است». در كلمه شماره 349 مى فرمايد: «مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُه; هر كس روح ورع در او كم شود قلبش مى ميرد». و تعبيرات فراوان ديگر.
از سوى ديگر، قرآن مجيد براى انسان نوع خاصّى از بينايى و شنوايى و درك و شعور، غير از بينايى و شنوايى و شعور ظاهر قايل شده چنان كه درباره كافران مى فرمايد: «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ; آنها كران و لالان و كورانند و به همين دليل چيزى نمى فهمند».(5)
در جاى ديگر، منافقان را بيمار دلانى مى نامد كه خداوند بر بيمارى آنها مى افزايد: «فى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهِ مَرَضاً»(6)
كسانى را كه ترس از خدا در وجودشان نيست سنگدلانى معرّفى كرده كه قلبشان از سنگ خارا نيز سخت تر است: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكمْ فَهىَ كَالْحِجارَةِ اَوْ اَشّد قسْوَة»(7) درباره گروهى از كافران تعبيرى دارد كه ضمن آن، آنان را به عنوان «ناپاكان» معرّفى مى كند، مى گويد: «أُولئِكَ الذِّينَ لَمْ يَرِدِ اللّه اَنْ يُطَهّرَ قُلُوبُهُمْ; آنان كسانى هستند كه خدا نمى خواهد دلهايشان را پاك سازد»(8).
در جاى ديگر مى فرمايد: دعوت تو را تنها زندگانى كه گوش شنوا دارند اجابت مى كنند نه مردگان «اِنَّما يَسْتجيبُ الذِّينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتى يَبْعَثَهمُ اللّهُ ثُمَّ اِلَيْه يُرْجَعوُنِ; تنها كسانى كه گوش شنوا دارند اجابت دعوت تو را مى كنند، امّا مردگان را خدا در قيامت بر مى انگيزد سپس به سوى او باز مى گردند»(9)
از مجموع اين تعبيرها و تعبيرهاى فراوان ديگرى كه مشابه آن است به خوبى روشن مى شود كه قرآن محور حيات و مرگ را همان محور انسانى و عقلانى مى شمرد، چرا كه تمام ارزش انسان نيز در همين قسمت نهفته شده است.
عوامل مرگ و حيات روحانى بسيار زياد است، ولى قدر مسلّم اين است كه «نفاق»، «كبر»، «عصبيّت»، «جهل» و گناهان بزرگ، قلب را مى ميراند، چنانكه در مناجات تائبين از مناجاتهاى پانزدهگانه امام زين العابدين، على بن الحسين(عليه السلام)مى خوانيم: «وَأماتَ قَلْبى عَظيمَ جَنايتى»(10)
حال رسول گرامى(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: همنشينى با سه دسته قلب را مى ميراند: همنشينى با انسانهاى آلوده و پست قلب را مى ميراند و انسان در اثر مجالست با اين گونه افراد به جاهايى سقوط مى كند كه چه بسا مايه عبرت همگان مى شود. («نذل» به معناى رذل و پست از نظر اخلاقى، دينى، فكرى و...) انسان از چند راه ـ كه عمدتاً چهار راه است ـ كسب شخصيّت مى كند:
الف) پدر و مادر كه در دامان آنها پرورش مى يابد;
ب) جامعه، كوچه و بازار و هر آنچه به عنوان عرف، عادت و محيط تعبيرمى كنند;
ج) معلّم و استاد;
د) دوست و همنشين، كه بخش عمده شخصيّت هر كسى، مولود همنشينى با دوستان است; يعنى، اگر آنان آلوده باشند او هم آلوده مى شود و اگر اينها پاك باشند، او هم پاك مى شود.
در انسان، حالتى روانى به نام «محاكات» (تقليد) وجود دارد كه هر چه را ببيند بى اختيار تقليد مى نمايد; مثلا، يك نفر خميازه مى كشد اكثر آنانى كه اطراف مجلس نشسته اند خميازه مى كشند. بسيارى از صفات و حالات در انسان همين گونه است كه با محاكات ناخودآگاه در انسان منعكس مى شود كه از جمله آنها، تأثير احوال و اخلاق دوست بر دوست است. فرموده اند: اگر افراد خويشتن دار و تودارى را ديديد كه نتوانستيد آنان را در بر خورد اوّل و دوّم تشخيص بدهيد، نگاه به دوستان و همنشينانش كنيد; «فَانْظُروُا اِلى خُلفائِهِ وَ جَلَسائِه;(11) به همنشينانش بنگريد».
اگر ديديد كه عدّه اى لااُبالى و ولگرد دور او جمع هستند، هر چه هم جانماز آب بكشد فريب او را نخوريد، چون «اِنَّ الْمَرْءَ عَلى دينِ خَليلِهِ وَ جَليلِهِ;(12) چون آدمى، بر دين دوست و همنشين خود است». بنابراين همنشينى با اراذل قلب را مى ميراند.(13)
2ـ همنشينى با اغنياست كه قلب انسان را مى ميراند، البتّه مراد از اغنيا در اين جا، نوع اغنياست. اين گونه نيست هر كسى غنى بود، بد باشد. چه بسا افراد ثروتمندى باشند كه همنشينى با آنها سعادت بيافريند; مانند حضرت ابراهيم(عليه السلام)كه ثروت زيادى داشت، امّا همين كه يك نفر ذكر «سُبُّوحٌ وَ قُدُّوسٌ» مى گويد، نصف اموالش را در راه خدا به او مى بخشد. و اين حساب ديگرى دارد. يعنى در اغنياى متديّن بحثى نيست، بلكه چون غالب و بيشتر اغنيا، آدمهاى مرّفه، بى درد، و از خود راضى، متكبّر و غرق در ناز و نعمتند و وقتى انسان با آنان مى نشيند، يا درباره درآمدها و يا درباره مخارج زندگى صحبت مى كنند از خدا و پيغمبر و معنويات يا اصلا صحبتى نمى كنند يا كم سخن مى گويند. اگر صحبت شود، مشاهده مى كنى كه شايد 60 نوع چلوخورشت را براى شما مى شمارد، علم و آگاهى و اطلاعات آنها در انواع غذاها، چرندگان و پرندگان، وسايل عيش و نوش،... بسيار زياد است، امّا همين كه يك بحث اخلاقى شود، همه ساكت و خاموش مى شوند گويا خاك قبرستان بر آنها پاشيده شده است و مجالست با اغنيايى با چنين اوصافى قلب را مى ميراند(14).
3ـ «اَلْحَديثُ مَعَ النِّساء» البته نه در مورد زنان با ايمان و ديندار; چون اكثر بحثهاى زنان، درباره تجمّلات است; مثلا، يا درباره جواهراتست و يا عيب و ايراد گرفتن ديگران. خلاصه در هر جايى كه سخن از دنيا و تجمّلات و زرق و برق و... باشد باعث مرگ قلب مى شود، چون حديث يعنى، گفتگو و اين لازمه مجالست است. قرآن درباره زنان تعبير جالبى دارد: «أَوَ مَنْ يُنْشِّىء فىِ الحِلْيَة وَ هُوَ فِى الْخِصالِ غَيْرُ مبين; چون اينان در زينت پرورش پيدا مى كنند; يعنى، بافت فكرى آنها، بافت تجمّلاتى است. مسأله مهمّ توجّه به اين نكته است كه عوامل حيات و مرگ قلب بسيار زياد است و انسان بايد مواظب باشد كه روح و جان خودش را به دست هر كس نسپارد.

1. مناجات تائبين.
2. سوره آل عمران(3)، آيه(169).
3. سوره نمل(27)، آيه (80).
4. سوره يس(36)، آيه (70).
5. بقره، آيه 171.
6. بقره(2)، آيه 10.
7. بقره،آيه 74.
8. مائده،آيه41.
9. انعام،آيه36.
10. تفسير نمونه، ج 18، ص 442 ـ 444
11. بحارالانوار، ج 74، ص 197
12. همان مدرك
13. بدون شك انسان بخش مهمّى از افكار و صفات اخلاقى خود را از طريق دوستانش مى گيرد، اين تأثير پذيرى از نظر منطق اسلام تا آن حد است كه در روايات اسلامى از پيامبر خدا حضرت سليمان(عليه السلام) چنين نقل شده: «لاتَحْكُمُوا عَلى رَجُل بَشَىء حَتّى تَنْظروُا اِلى مَنْ يُصاحِبَ; فَاِنَّما يَعْرَفُ الرَّجُل بِأَشْكالِهِ وَ أَقْرانِ، وَ يَنْسِبُ اِلى اَصْحابِهِ وَ أَخَذَنْه; درباره كسى قضاوت نكنيد تا به دوستانش نظر بيفكنيد، چرا كه انسان با دوستان وياران رفقايش شناخته مى شود».
امام اميرالمؤمنين على ابن ابى طالب(عليه السلام) در گفتار گوياى خود مى فرمايد: «وَ مَنْ اِشْتَبَهَ عَلَيْكُمْ أَمْرَه، وَ لَمْ تَعْرِفُوا دينَهُ، فَانْظُرُوا اِلى خُلاَفائِهِ; فَاِنْ كانُوا أَهْلَ دينِ اللهِ فَهُوَ عَلى دينِ اللهِ، وَ اِنْ كانُوا عَلى غَيْرِ دينِ اللهِ فَلاحَظَ لَهُ مِنْ دينِ الله; هر گاه وضع كسى بر شما مشتبه شد و دين او را نشناختيد به دوستانش نظر كنيد، اگر اهل دين و آيين خدا باشند او نيز پيرو آيين خداست و اگر بر آيين خدا نباشند او نيز بهره اى از آيين حق ندارد». به راستى گاه نقش دوست در خوشبختى و بدبختى انسان، از هر عاملى مهمتر است، گاه او را تا سر حد فنا و نيستى پيش مى بردو گاه او را به اوج افتخار مى رساند.
14. شايد يكى از دلايل اين كه همنشينى با اغنيا موجب مرگ معنوى مى شود اين باشد كه سر چشمه غالب مفاسد اجتماعى نيز ثروتمندان از خدا بى خبرى هستند كه در ناز و نعمت و عيش و هوس غرقند و هر نغمه اصلاحى و انسانى و اخلاقى در گوش آنان ناهنجار است; به همين دليل هميشه در صف اوّل، در مقابل پيامبران ايستاده بودند و هميشه دعوتشان را - كه به نفع عدل و داد و حمايت از مستضعفان بوده - بر ضد خود مى ديدند. (تفسير نمونه، ج12، ص60)

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

یکی باید خودش را میان شما منفجر کند

یکی باید خودش را میان شما منفجر کند
سطر سطر شهرکهای متروک را
خاکستری از شگفتی و سوال
بپاشد به بزرگراههای حیفا
یکی باید عطر اساطیری شب بوها
بوته بکارت و زیتون و نان را
با جزءجزء گیج گر گرفته اش
بپیچد به دور موشکی
از سواحل سیلی خورده
در جریان باد

CNN
از نام مرکاوا خوشش می آید
و از نام نیل که مبارک است
آه، سنت آگوستین قدیس!
انگشت های غسل تعمید ندیده ما
دینامیت های خدانشناسی هستند
که تالارهای پر نخوت شنبه را
شعله ور خواهند ساخت
موسا
با عمامه مشکی
دستش را از زیر عبا بیرون می آورد
و المنار منور می شود
عصا
به شمال شعبده بازان می افکند
و اتحادیه عرب شکاف بر می دارد
و CNN شکاف بر می دارد
و سازمان ملل ...

سید حسن!
هنه نا* ی تنها!
بوته شعله ور در بیابان طوی!
سنگفرش های خاکستری سرد را
با سرنوشت دندانهای خرد شده
با لخته های معظم خون
با اسامی حیران در باد پیچیده
آشنا کن
با سرنوشت عصرهای آرامشی که نیست
با شادمانه جیغ کودکانه ای
که در قانا ربوده شد
سید حسن!
ای ترکش مصمم پرسوال!
ای انفجار شریف باروت!


* هنه نا (آلبالوی کوهی) درختچه ای ست بسیار مقاوم که در مناطق صعب العبور دامنه البرز می روید جایی که هیچ گیاه دیگری یارای روییدن ندارد. و از همین رو همیشه تنهاست. هنه نا برای چوپانان بسیار مقدس و محترم است.

 

 

orkide_83@yahoo.fr

يک جوابيه

سلام آقای ebgh_80 بی ادب :
واقعاً برای مملکتی که شما کار فرهنگی آن را انجام می دهيد متاسف ام.
تا حالا تمام نقد و انتقادات شما و همچنين تهديدات شما به آقای مبين را دنبال کرده ام ، ولی امروز از لحن بی ادبانه شما نسبت به کسانی ( از جمله من ) که از ايشان درخواست کرديم فيلمهای مطرح سينمای ايران را برايمان ارسال کند، واقعاً متاسف و دلگير شدم.
قابل توجه شما بايد بگويم که ما نه تنها زبان فارسی يادمان نرفته بلکه لهجه و گويش شهرستانی خود را هم حفظ کرده ايم و به آن افتخار ميکنيم.
با کمال شرمندگی اين جمله شما لايق کسانی است که تا ۲ روز در تهران زندگی می کنند ( مخصوصاً اگر کار هنری هم بکنند) لهجه که هيچ ، اسمشان را هم عوض می کنند!
من واقعاً از آقا مبين تشکر ميکنم که به خواست و سليقه ما احترام می گذارد و اين فيلم آخری هم ، با توجه به زحمت زيادی که در به دست آوردن آن کشيده بودند جای تشکر و قدردانی مخصوص دارد.
شما هم سعی کنيد کمی متانت و مردم داری را از ايشان ياد بگيريد.

 

 

cetayesh_1351@yahoo.com

در مورد مناظره

salam
besyar kare jalebi bood ke har do name ra dar ye ja gozashti ta har do khande shavand va khanandegan khod gezavat konand
dar morede gesmate aval nevisande harfhaye zibayii zade bood harfe dele mardoom va doovomi ham khili az harfash vaghiyat bood
vali ma bayad yad begrim dar nazarate khod tondravi nakonim va har kdoom az ma say nakonim nazare khod ro tamim ya be digaran tahmil konim
man dar keshvare swed zendegi mikonam mardome in keshvar hargez dar kare ham dekhalat nemikonand va kar be din va nazare hamdige nadaran va hamin mardoom hastan ke be hame mohajeran ehteram mizaran va be harfat goosh midan vali esrari bar gaboole an nadaran
ba sepas va khoda negahdar

 

 

sheida77joojoo@yahoo.com

مولاي پرهيزگاران فرموده اند: در شرافت علم همين بس که کسي هم که لياقت آنرا ندارد، ادعاي داشتن علم مي‌کند و اگر علم به او نسبت داده شود خوشحال مي‌شود، و در زشتي و بي‌ارزشي جهل همين بس که حتي جاهلان نيز از جهل و ناداني برائت مي‌جويند و اگر جهل به آنان نسبت داده شود به خشم مي‌آيند ...

 

 

asheghe_shahadat_84@yahoo.com

خدايا سوختيم .آتش گرفتيم . خنديديم بر ايمانت
رقصيديم .خواستيم ولي نتوانستيم
بوييديم . آرزو كرديم . التماس كرديم
مانديم .ترانه خوانديم . دلخوش بوديم
شديم . آمديم به نوازش دستانت
آخر گمگشته اي بوديم پريشان احوال
كه مرگ را به نظاره نشسته ايم
و كبوتران را به شوق عبور از قفس نويد داديم
و خوانديم و خوانديم قصه بيهوده ات را با مستي او
و سرگذشت سلوك روحاني دلها را به نظاره نشسته ايم

 

 
mary_vp2006@yahoo.com

مسیر مرگ مرموز (فصل ششم)
قسمت دوم

the way to dusty death
نوشته: آلیستر مک لین
ترجمه: مریم واثقی پناه

تراشیا دستش را روی دست نوبایر گذاشت و گفت : شاید دیگر لازم نباشد ویلی. شاید ما یک جفت گوش پیدا کرده باشیم که دارد برای ما گوش می دهد. نگاه کن!
نوبایر نگاه کرد. کاملا" معلوم بود که راری مک آلپین مخفیانه و با مکاری قابل توجهی دارد خود را به محلی که دانت و هارلو نشسته بودند نزدیک می کند. یک نوشیدنی رنگی در دست داشت . و وقتی که نشست درست پشت به پشت هارلو داشت. فاصله شان بیشتر از یک قدم نبود. راری هم قیافه ای خیلی جدی به خود گرفته بود و هم پشت سرش را به بسختی به پارتیشن فشار می داد و کاملاٌ معلوم بود قصد گوش دادن دارد. چهره اش آدمی را نشان می داد که قصد دارد جاسوسی کند و یا مانند یک جاسوس دو جانبه عمل کند. بی شک راری این استعداد را نداشت که بتواند بدون اینکه دیده شود، ببیند و بشنود.
نوبایر گفت : فکر می کنی که مک آلپین جوان به چه کاری مشغول است ؟
-اینجا و الان ؟
تراشیا دستهایش را باز کرد و ادامه داد : هر کاری. چیزی که می توانی از آن مطمئن باشی این است که نظر خوبی نسبت به هارلو ندارد. گمان می کنم می خواهد هر چیزی که علیه هارلو باشد را جمع کند. هرچیزی. راری یک شیطان مصمم جوانی است که از هارلو متنفر است و باید بگویم من خودم اصلاٌ علاقه ای ندارم که در لیست سیاه اون باشم.
-پس ما یک راه کوچک داریم ، نیکی ، نه؟
-دلیلی نمی بینم که نداشته باشیم. بیا یک داستان قشنگ برایش سرهم کنیم.
بعد با دقت به آن طرف خیابان نگاه کرد و گفت : بنظر می رسد راری جوان زیاد از یک چیزی خوشحال نیست.
راری خوشحال نبود. صورتش ترکیبی بود از ناراحتی ، گیجی و نومیدی. چون بخاطر دیواره بلند بین نیمکتها و سرو صدای بالای دیگران در کافه فقط می توانست جسته گریخته مکالمات دانت و هارلو را بشنود. اوضاع به راری اصلاٌ کمک نمی کرد چون هارلو و دانت هم با صدایی بسیار آهسته و پایین داشتند صحبت می کردند. در نوشیدنی جلوی هردویشان یخ و لیمو دیده می شد . تنها در یکی از آنها جین بود. دانت با توجه خاصی به نوار فیلم کوچکی که کف دستش می غلطاند نگاه کرد و بعد آن را داخل یک جیب مخفی داخل کتش گذاشت و گفت : عکس از کد و رمز ؟ تو مطمئنی ؟
-مطمئنم. شاید به زبانهای خارجی باشد. متاسفم که در این زمینه متخصص نیستم.
-منهم همینطور. اما ما کسانی را داریم که در این امر متخصصند . در مورد ترانسپورتر کرونادو ، از این مورد مطمئنی ؟
-شک ندارم.
-پس ما در آستین خود یک افعی پرورش می دهیم. البته اگر این عبارت بتواند منظورم را بخوبی برساند.
-کمی ناراحت کننده است ، مگر نه ؟
-و مطمئنی که هنری هیچ نقشی در این ماجرا ندارد ؟
-هنری ؟ هارلو سرش را تکانی داد و گفت : مطمئنم. شرط می بندم.
-اگرچه بعنوان راننده تنها کسی است که همیشه در هر سفر همراه ترانسپورتر است؟
- اگرچه .
-و هنری باید برود ؟
-راه دیگری داریم ؟
-خوب پس هنری خارج می شود. بطور موقت اگرچه در این مورد چیزی نخواهد فهمید. سرکار قبلی اش بر می گردد. البته خیلی آزرده می شود. اما ناراحتی مختصر یک نفر در برابر نجات جان هزاران نفر دیگر مسئله ای نیست.
-ولی اگر قبول نکند ؟
دانت خیلی جدی گفت : آن وقت ترتیبی می دهیم که او را بدزدند. یا این که طور دیگری او را خارج می کنیم ، البته بدون درد ولی خوب هنری با ما راه می آید. . من همین الان هم از دکتر گواهی امضا شده دارم.
-پس تکلیف اخلاق پزشکی چه می شود ؟
-ترکیب 500 دلار و یک گواهی حقیقی دال بر ناراحتی قلبی کنونی، تمام سخت گیری های پزشکی را مانند یک تکه برف در دل رودخانه ناپدید می کند.
هردوی آنها نوشیدنی هایشان را تا آخر خوردند و از جایشان بلند شدند و رفتند.

و راری هم بعد از اینکه مطمئن شد کسی متوجه او نیست بلند شد. در کافه روبرو هم نوبایر و تراشیا با عجله بلند شده و به سرعت به طرف راری رفتند و در عرض کمتر از یک دقیقه به او رسیدند.
تراشیا شجاعانه پرسید : می خواهیم با تو صحبت کنیم راری. می توانی یک راز را نگهداری ؟

راری که شیفته شده بود نگاهی کرد اما یک احساس احتیاط ذاتی داشت که به ندرت جلودارش بود. جواب داد: و این راز در چه موردی است ؟
-تو جوان شکاکی هستی.
-این راز در چه موردی است ؟
-جانی هارلو.
-این فرق می کند ، البته که می توانم راز نگهدار باشم.
تراشیا توجه و همکاری فوری راری را جلب کرده بود.
نوبایر گفت : خوب پس حتی یک کلمه هم نمی گویی. حتی یک کلمه وگرنه همه چیز را خراب می کنی. می فهمی ؟
-البته. --- اما راری هیچ نمی فهمید نوبایر راجع به چی حرف می زند.
-در مورد جی.پی.دی.آ چیزی شنیدی ؟
-البته ، اتحادیه رانندگان مسابقات گراند پریکس.
-درسته. خوب این اتحادیه برای حفظ ایمنی همه ما ، یعنی هم رانندگان و هم تماشاگران و ناظران ، تصمیم بر خروج هارلو از صحنه مسابقات گرفته است. ما می خواهیم که او از تمام صحنه های مسابقات سراسر اروپا خارج شود. می دانی که او مشروب می خورد ؟
-کی نمی داند ؟
-به قدری در مشروب خوری افراط می کند که الان یکی از خطرناک ترین رانندگان اتومبیلرانی در اروپا شده است.
تن صدای نوبایر پایین و لحن آن متقاعد کننده و توطئه آمیز بود.
-همه رانندگان دیگر از اینکه با او در یک مسیر مسابقه باشند وحشت دارند. هیچکداممان نمی دانیم که کی ژتوی بعدی خواهیم بود.
-منظورت اینه که ...
-یعنی اون موقع مست بوده. به همین دلیل هم بود که یک مرد خوب جانش را از دست داد، راری. چون یک مرد دیگری نصف یک بطری اسکاچ را بالا رفته بود. آیا فکر می کنی فرق زیادی با یک قاتل دارد؟
-نه ، به خدا قسم ، نه.
-بخاطر همین اتحادیه از ویلی و من خواسته که مدرک جمع کنیم. منظورم در مورد مشروب خوردن اونست. بخصوص قبل از یک مسابقه بزرگ ، کمکمان می کنی؟
-باید از من بخواهید ؟
-بله. بله.
نوبایر سپس دست خود را روی شانه راری گذاشت و چهره ای به خود گرفت که در آن لحظه حاکی از درک و تسلی و دلداری بود .ادامه داد : مری دختر ما هم هست. تو الان دیدی که هارلو و آقای دانت در کافه نشسته بودند. آیا هارلو مشروب می خورد ؟
-من واقعاٌ آنها را ندیدم. من در غرفه کناری نشسته بودم. اما شنیدم که آقای دانت چیزی در مورد جین گفت و دیدم که پیشخدمت دو گیلاس بزرگ آورد که به نظر می رسید محتوی آن چیزی مانند آب باشد.
-آب ؟
تراشیا سرش را با ناراحتی تکان داد.
-در هر صورت مثل آب بود.
-اگر باور کنم که دانت هم. خوب کسی چه می داند. شنیدی که آنها در مورد مشروب صحبت کنند ؟
-آقای دانت ؟ آیا در مورد ایشان هم مشکلی وجود دارد ؟
تراشیا انگار که از جواب دادن طفره می کند و کاملاٌهم مطمئن بود این امن ترین راه برای برانگیختن علاقه راری است گفت : من چیزی در مورد آقای دانت نمی دانم. الان فقط در مورد مشروب.
-آنها خیلی آهسته صحبت می کردند من یک چیزهایی شنیدم . نه در مورد مشروب. تنها چیزی که من شنیدم در مورد عوض کردن حلقه فیلم یا یک چنین چیزی بود که هارلو به آقای دانت داده بود. در نظر من که بی معنی بود.
تراشیا گفت : خوب این اصلاٌَ مورد نظر ما نیست. اما در مورد بقیه اش بله ، چشمها و گوشهایت را باز نگهدار ، ممکن است ؟
راری که با دقت حس تازه احساس مهم بودن خود را پنهان می کرد برای هر دو مرد سر تکان داد. و از آنجا دور شد.   

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
hra62302@yahoo.com

یکشنبه: ادبی

ما بهم نمی رسیم

 آری
این رسم زمانه است
تا این طلوع هست جدایی بهانه است
قلب من و تو هیچگاه مال هم نبود
گرچه خطوط نگاهمان همیشه با هم بود
نگذار بفهمم چقدر عاشقم بودی؟
برای لحظه های من چگونه زندگی کردی
بگذار تا نگویم که عاشقت بودم
چه فرق میکند بدانی.... برای تو بودم؟
همیشه شب بوده و ستاره بوده ای
برای شعرهای من اخرین بهانه بوده ای
چه فرق می کند بدانم که عاشقم بودی؟
بیاد لحظه های من همیشه می ماندی
من و تو هیچگاه بهم نمیرسیم
این جدایی است
آری
این جا زمانه ی بی خدایی است

 


 
saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

22 مرداد
هدف این است که عشقت را بی قید و شرط نثار دیگران کنی و هر چه را که با عشق به سویت بر می گردد بپذیری، حتی اگر آنچه به سویت بر می گردد همان چیزی نباشد که منتظرش بودی.
وین دایر

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

22 مرداد / 13 آگوست / 18 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
22 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پايان حكومت غزنويان بر ايران خاوري

13اوت سال 1152 ميلادي علاء الدين غور با تصرف غزنه به عمر حكومت 155 ساله غزنويان بر ايران خاوري پايان داد. حد غربي حكومت غزنويان بر ايران، ايالت ري بود.

سلطان محمود

سلطان محمود

اوج حكومت غزنويان در زمان سلطان محمود بود كه در ربع اول قرن 12 ميلادي هندجنوب غربي را در چند حمله متصرف شد و تا ساحل اقيانوس هند پيش رفت و معبد مهم هندوان در شهر سومنات (ايالت گجرات) هند را غارت كرد و ويران ساخت. اگر اين حملات سلطان محمود غزنوي به هند صورت نگرفته بود، امروز كشوري به نام پاكستان مركب از مسلمانان هندوستان و تنها به دليل تفاوت دين وجود نداشت. پاكستان 14 اوت 1947( درست795 سال پس سقوط غزنه) به وجود آمد. سلطان محمود دليل حملات نظامي خود به هند را ترويج اسلام اعلام كرده بود، ولي بيشتر مورخان انگيزه اصلي او از اين حملات را كسب زر و عمدتا با غارت معابد هندوها نوشته اند. مهمترين كار سلطان محمود كه باعث بقاي شهرت او شده است؛ توجه به ادباء و دانشمندان بود كه با آنان جلسات ديدار منظم داشت و شعراء را تشويق و دلگرم به سرودن شعر فارسي مي كرد و ادبيات فارسي در زمان او رونق گرفت. فردوسي كه تنها به خاطر وطنش و عشق به ايرانيان و نه چشمداشت ديگري، شاهنامه (تاريخ منظوم ايران باستان) را سرود و در سال 1025 ميلادي فوت شد در زمان سلطان محمود مي زيست و در زادگاه خود، توس، زندگي مي كرد. به باور برخي از مورخان، جهاني شدن شهرت محمود غزنوي باعث شد كه در هر گوشه از جهان توجه پادشاهان و اميران به مولفان ؛ شاعران و هنرمندان، تنها به خاطر باقي ماندن نام خودشان از طريق كارهاي آنان افزايش يابد و از اين رهگذر ادبيات و هنر نيز رونق يافت كه در عصر حاضر از اين لحاظ، رسانه ها جاي شاعران و مولفان قديم را گرفته اند و مقامهاي تراز اول هر كشور مي كوشند كه هر چه بيشتر از مقاله نگاران و اصحاب قلم را در كنار خود داشته باشند و يا دست كم اسباب رنجش آنان را فراهم نكنند.
    

 

روزي كه چين با ايران همسايه شد

13 اوت سال 94 ميلادي، ارتش چين كار تصرف مناطق دره رود "تاريم Tarim" و اطراف آن از جمله (كاشغرستان و قره شهر امروز) را تكميل كرد و در شمالشرقي ماوراء النهر (به قول جغرافيون غرب؛ آسياي ميانه) با ايران همسايه ديوار به ديوار شد. مرزهاي شمالغربي چين اينك پس از گذشت اين همه سال همان است كه روز 13 اوت 94 ميلادي تعيين شده بود. در عمليات تصرف آن مناطق، ژنرال "بان چائو Banchao" نيروهاي چيني را فرماندهي مي كرد. بان چائو (در تاريخهاي قديمي ايران پنچو ذكرش است) سه سال بعد معاون خود را براي مذاكره درباره خطوط مرزي به ايران فرستاد. وي هنگام ديدار از شهر صد دروازه [دامغان] ابراز تمايل كرد كه يك معبد بودايي در آنجا داير شود كه مقامات دولت اشكاني درخواست را رد كردند.

 

وقايع جنگ هشت در چنين روزي

22/05/66
حركت ايذايي دشمن در منطقه عملياتي “ نصر7 “ و تعويق مواضع “ تيپ 29 نبياكرم “ با “ لشكر 31 عاشورا “ . تجديد نظر فرماندهان قرارگاه قدس در مورد ادامه عمليات در يال “ هيرو “ و تپه جنگلي . بمباران چند روستاي سردشت در حمله هواپيماهاي دشمن و سقوط يك فروند از اين هواپيما . حمله پيشمرگان مبارز كرد عراق به پايگاههاي دشمن در محور “ شقلاوه “ در روستاي “ مرگسور “ و “ خيروزك “ . فرمانده قرارگاه رمضان در گردهمآيي فرماندهان اين قرارگاه در قم اعلام كرد كه ضربه زدن به ماشين جنگي عراق و سركوب ضدانقلاب فراري ، دو هدف اساسي تشكيل قرارگاه رمضان است . اعلام آمادگي نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي مينروبي خليجفارس . اتهام پنتاگون به ايران مبنيبر مينگذاري در خليجفارس . هماهنگي اروپا و امريكا در مينروبي خليجفارس . آمار بيمه لويدز در مورد خسارات وارده بر كشتيها در خليجفارس از ابتداي جنگ تاكنون . بررسي “ نيوزويك “ از طرحهاي پنتاگون براي مقابله با ايران و ضعفهاي آن از نظر “ برژينسكي “ ، روزنامه سوئدي “ سونسكادا گبلادت “ و راديو بي . بي . سي . ادعاي سفير كويت در اردن مبنيبر ندادن تسهيلات نظامي به امريكا . تفسير راديو بي . بي . سي . از سياست شيخنشينهاي خليجفارس براي تأمين امنيت خود . پاسخ ايران به قطعنامه 598 را انگلستان رد كرد و مدعي شد كه اين پاسخ تلاشي جهت تغيير قطعنامه الزامآور شوراي امنيت . تأكيد رئيس كميسيون دفاع مجلس فرانسه به تداوم روابط كشورش با عراق . گزارش روزنامه “ وال استريت ژورنال “ از روابط ايران و امريكا . مقايسه توان مالي و ميزان بدهيهاي ايران و عراق در گزارش نشريه “ ميد “ . شناسايي و ضبط مقاديري كالاي احتكار شده در نخستين هفته از اجراي مرحله ارشادي طرح مبارزه با گرانفروشي و احتكار .
حركت ايذايي دشمن در منطقه عملياتي “ نصر7 “ و تعويق مواضع “ تيپ 29 نبي‌اكرم “ با “ لشكر 31 عاشورا “ .

تجديد نظر فرماندهان قرارگاه قدس در مورد ادامه عمليات در يال “ هيرو “ و تپه جنگلي .
بمباران چند روستاي سردشت در حمله هواپيماهاي دشمن و سقوط يك فروند از اين هواپيما .

حمله پيش‌مرگان مبارز كرد عراق به پايگاه‌هاي دشمن در محور “ شقلاوه “ در روستاي “ مرگسور “ و “ خيروزك “ .
فرمانده قرارگاه رمضان در گردهم‌آيي فرماندهان اين قرارگاه در قم اعلام كرد كه ضربه زدن به ماشين جنگي عراق و سركوب ضدانقلاب فراري ، دو هدف اساسي تشكيل قرارگاه رمضان است .

اعلام آمادگي نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي مين‌روبي خليج‌فارس .
اتهام پنتاگون به ايران مبني‌بر مين‌گذاري در خليج‌فارس . هماهنگي اروپا و امريكا در مين‌روبي خليج‌فارس .

آمار بيمه لويدز در مورد خسارات وارده بر كشتي‌ها در خليج‌فارس از ابتداي جنگ تاكنون .
بررسي “ نيوزويك “ از طرح‌هاي پنتاگون براي مقابله با ايران و ضعف‌هاي آن از نظر “ برژينسكي “ ، روزنامه سوئدي “ سونسكادا گبلادت “ و راديو بي . بي . سي .

ادعاي سفير كويت در اردن مبني‌بر ندادن تسهيلات نظامي به امريكا . تفسير راديو بي . بي . سي . از سياست شيخ‌نشين‌هاي خليج‌فارس براي تأمين امنيت خود .
پاسخ ايران به قطع‌نامه 598 را انگلستان رد كرد و مدعي شد كه اين پاسخ تلاشي جهت تغيير قطع‌نامه الزام‌آور شوراي امنيت . تأكيد رئيس كميسيون دفاع مجلس فرانسه به تداوم روابط كشورش با عراق .

گزارش روزنامه “ وال استريت ژورنال “ از روابط ايران و امريكا .
مقايسه توان مالي و ميزان بدهي‌هاي ايران و عراق در گزارش نشريه “ ميد “ .

شناسايي و ضبط مقاديري كالاي احتكار شده در نخستين هفته از اجراي مرحله ارشادي طرح مبارزه با گران‌فروشي و احتكار .
حوادث آخرين روز عمليات “ نصر7 “ : دو پاتك سنگين عراق و دست به دست شدن قله اصلي بلفت ؛ عقب كشيدن نيروهاي خودي از قله بلفت و تثبيت خط پدافندي . خلاصه‌اي از عمليات نصر7 و نتايج آن .

Mobin_s2004@yahoo.com
13 آگوست ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
پايان امپراتوري آزتك
تمدن باستاني درخشان آزتك : معبد ــ بقاياي عمارات ــ مجسمه سازي ــ صور فلكي ( زودياك ) و محاسبه تقويم
تمدن باستاني درخشان آزتك : معبد ــ بقاياي عمارات ــ مجسمه سازي ــ صور فلكي ( زودياك ) و محاسبه تقويم

هرناندو كورتز Hernando Cortez افسر اسپانيايي روز 13 اوت سال 1521 ميلادي با تصرف مجدد شهر تنوچتيتلان Tenochtitlan (مكزيكوسيتي امروز) به عمر امپراتوري متمدن آزتك Aztec در مكزيك كه در زمينه علم و هنر پيشرفت چشمگير داشت پايان داد. برتري اسپانيائي ها در جنگ با بوميان مكزيك، تنها اسلحه آتشين آنان بود.

 

آتا ترك

ژنرال مصطفي كمال پاشا 13 اوت سال 1923 به عنوان نخستين رئيس جمهوري تركيه انتخاب شد. تركيه نام باقيمانده از امپراتوري عثماني است. كمال پاشا به خاطر خدماتي كه به ملت تركيه كرد لقب "آتا ترك" گرفت.

 

تفتگداران آمريکا يي در پکن، نيکاراگوئه و در نجف

14 اوت 1900واحدهاي تفنگدار دريايي آمريكا به منظور قلع و قمع جنبش چينيان موسوم به مشت زنان ( زيرا اسلحه آتشين نداشتند كه مي دانيم باروت از اختراعات چين است) كه بر ضد سلطه ابر قدرتهاي وقت بپاخاسته بودند وارد شهر پكن شدند. 12 سال بعد ( 1912 )در همين روز تفنگداران آمريكايي وارد نيكاگوئه شدند تا از منافع آمريكاييان حفاظت كنند كه تا سال 1925 ( 13 سال ) در آنجا ماندند. همين تفنگداران اينك ( اوت 2004)در شهر نجف سرگرم عمليات هستند.

 

زادروز فيدل كاسترو

13اوت زادروز« فيدل كاسترو روز » است كه در سال 1927 به دنيا آمد و از سال 1959تاكنون رهبري كوبا را به دست دارد و در اين كشور نظام سوسياليستي برقرار كرده است. وي يكي از شخصيتهاي مهم معاصر درجهان است. در 45 سال گذشته تلاشهاي پي گير دولت آمريكا براي برانداختن نظام اجتماعي ـ اقتصادي كاسترو كه تهديد بزرگي براي كاپيتاليسم آمريكاست به جايي نرسيده است. كاسترو موفق شده است بهترين روش آموزش و پرورش و درمان رايگان و بازنشستگي عمومي درجهان را در كوبا پياده كند و يكي از مخالفتهاي آمريكا با او، در باطن همين نظام درمان رايگان است كه امر درمان در آمريكا مطلقا غير دولتي و گرانتر از همه كشورهاست. در هر حركت انتقادي از وضعيت گران درماني آمريكا، منتقدين، روش درمان در كوبا را به رخ مقامات آن كشور مي كشند.

 

دكتر كاسترو در دوران مبارزه مسلحانه . در عكس ، چه گوارا و دو همرزم ديگر كاسترو ديده مي شوند

دكتر كاسترو در دوران مبارزه مسلحانه . در عكس ، چه گوارا و دو همرزم ديگر كاسترو ديده مي شوند

 

نلسون ماندلا به بيمارستان منتقل شد

13 اوت سال1988 نلسون ماندلا كه به بيماري سل ناشي از تضعيف بدن بر اثر ماندن طولاني با شرايط بد در زندان و تحمل اعمال شاقه مبتلا شده بود ، اجبارا از زندان به بيمارستان منتقل شد ، زيرا خبر بيماري او به خارج درز كرده بود و دولت اقليت سفيد پوست آفريقاي جنوبي راهي جز موافقت با انتقال او به بيمارستان نداشت. ماندلا زنده ماند و پيروز شد و اين بار نوبت او بود كه دولت سفيد پوستان را مدفون سازد.

 

کناره گيري فرماندار همجنس باز نيوجرسي(آمريکا)

تيتر او عكس صفحه اول شماره جمعه 13 اوت 2004ز روزنامه هاي آمريكا كناره گيري فرماندار انتخابي و 47 ساله نيوجرسي از اين سمت بود. وي پنجشنبه بعد از ظهر در حالي كه همسرش « دينا » در كنارش ايستاده بود و دست در دست هم داشتند در يك مراسم رسمي و در برابر دوربين هاي تلويزيوني گفت كه او « همجنس باز و يك همجنس باز آمريكايي » است و چون نمي خواهد كه از اين بابت به امور ايالت آسيب برسد، و صحنه رسوايي و هياهوي سياسي قرار گيرد كناره گيري مي كند. وي گفت كه مي داند عمل او خلاف اخلاق و پذيرفتني براي بسياري از مردم نيست.
    جيمز مك گريوي كه از حزب دمكرات است تاريخ كناره گيري خود را 15 نوامبر2004( 13 روز پس از انتخابات ) قرار داده است تا بتواند در طول مبارزات، از «جان كري» نامزد آن حزب جانبداري كند. تعجب در اينجاست كه مك گريوي با داشتن آن عادت، دوبار ازدواج كرده و داراي دو فرزند است.

جيمز مک گريوي و همسرش

جيمز مک گريوي
و همسرش "دينا "
 

برخي ديگر از رويدادهاي 13 اوت

  • 1868:   در کشور پرو واقع در آمريکاي لاتين زلزله روي داد و بيش از 25 هزار تن را کشت.

  • 1899:   آلفرد هيچکاک سازنده انگليسي فيلم سينمايي متولد شد و 81 سال عمر کرد.

  • 1907:   نخستين تاکسي در تاريخ جهان در شهر نيويورک اغاز بکار کرد.

  • 1960:   سرزمين آفريقايي چاد که مستعمره فرانسه بود استقلال يافت.

  • 1960:   مکالمه دو طرفه تلفني از طريق ماهواره بالوني " ايکو - 1" عملي شد.

  • 1961:   ساختن ديوار برلين آغاز شد. دولت کمونيست آلمان شرقي که از تشويق غرب به فرار مردم به آلمان غربي و تبليغات منفي که به دنبال داشت خسته شده بود تصميم به کشيدن اين ديوار سيماني گرفت که27 سال پا برجا ماند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    18 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    درگذشت اِبن سَمح رياضيدان، منجم، اخترشناس و طبيب مسلمان

    [18 رجب 426] -  اِبن سَمح رياضيدان، منجم، اخترشناس و طبيب مسلمان آندلسي بدرود حيات گفت. او ازاهالي قُرطبه ازبلاد آندلس بود اما دوران شكل گيري انديشه و شخصيت وي درغَرناطه سپري شد. ابن سمح به سببب علاقه بسيار به علوم رياضي و نجوم دراين رشته ها مطالعات و تحقيقات جامعي انجام داد و بعدها دراين علوم و همچنين هندسه و طب دانش فراوان كسب كرد. او شاگردان بسياري تربيت كرد و كتابهاي ارزشمندي نيز تأليف كرد. «الكاملُ في الحِساب الهَوائي» درعلم رياضي و كتابُ التَّعريف» ازجمله آثارابن سَمح بشمارمي روند.

     

     ولادت حاج ملامحمد معروف به حجة الاسلام اَشرفي

    [18 رجب 1220] - حاج ملامحمد معروف به حجة الاسلام اَشرفي ازمفاخر بزرگ مكتب اسلام دراوايل قرن13هجري قمري دريكي از روستاهاي چهاردانگه مازندران بدنيا آمد. حجة الاسلام اشرفي بعد ازفراگيري علوم مقدماتي به نجف رفت و چند سال درحوزه علميه نجف تحصيل كرد و درعلوم حديث، تفسير، حكمت، كلام، فقه و اصول شهرت يافت. كلاس درس حجة الاسلام اشرفي مشتاقان بسيارداشت. ازاين عالم رباني كه درسال1315هجري قمري درپي عمري خدمت به اسلام و مسلمانان دارفاني را وداع گفت. كتابهايي همچون «اَسرارُ الشَّهاده و شَعائِرُ الاِسلام» باقيست. مندرجات اين كتابها برتسلط علمي مؤلف برعلوم مختلف بويژه فقه آل محمد(ص) دلالت دارد.

     

    درگذشت آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي

    [18 رجب 1337] -  آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي ازمراجع وعلماي برجسته قرن حاضر درنجف اشرف درگذشت و درصحن مطهراميرالمؤمنين علي(ع) به خاك سپرده شد. آيت الله طباطبايي دراصفهان و نجف تحصيلات علوم ديني را به پايان رساند و پس ازكسب درجه اجتهاد به مطالعه و تحقيق پرداخت. بعد ازرحلت آيت الله ميزرا محمد حسن شيرازي رياست ديني به آيت الله طباطبايي واگذارشد و ازآن زمان اين مرجع بزرگ علاوه بر تدريس علوم ديني درمبارزات سياسي و آزاديخواهانه نقش مؤثري ايفا كرد. آيت الله طباطبايي افزون برتأليف چندين اثرمراكزعلمي نيز تأسيس كرد. مدرسه علوم ديني نجف ازجمله اين مراكز علمي است. كتابهاي «عُروَةُ‌الوُثقي، بستان نياز و گلستان راز» ازآثار آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي بشمارمي روند.

     

     

     

     

     

    فارسي شکر است

    amirrousta52@yahoo.co.uk

    كاريكلماتور
    مرحوم پرويز شاپور

    فكرم را به جارختي آويختم.
     


    قند و نمك

    مرحوم جعفر شهري
    ضرب المثلهاي تهراني
    (به زبان محاوره)

    آسمون دلش پُره
    نظر به هواي ابري كه بر او احتمال باران مي دادند.
     

     

     

     

     

     

     

    معرفي آثار انديشمندان

    shamim_shadman@yahoo.com

    دکتر علي شريعتي
    پدر! مادر! ما متهميم (16)

    تلخیص: شمیم شادمان

    ...و بر اساس يك قياس منظقي ، حدس مي زني كه چون مذهب را در محيط روشنفكران بي مذهب طرح كرده ام و يا از تشيع با سلاح جامعه شناسي و ايدئولوژي مترقي و انساني امروزي ، كه هميشه با آن مي كوبندش ، دفاع مي كنم ، متوليان رسمي و مدافعان سنتي تشيع هم حامي من اند و مي بيني كه درست برعكس است . بنابراين آنچه مرا به مذهب و به تشيع مي كشد ، يك حقيقت عقلي و انساني است ، نه مصلحتي اجتماعي و شخصي ! به اعتراف " ارنست رنان " – متفكر بزرگي كه روحانيون مسيحي تكفيرش كردند – اسلام " دين انسان است " و من معتقدم كه تشيع يك فرقه مذهبي خاص در برابر فرقه هاي ديگر اسلامي نيست ( مثل كاتوليك و پروتستان و ارتدكس در مسيحيت ، يا سني ، اسماعيلي ، زيدي ، اشعري ، معتزلي ... و سني و شيعي ، به شكلي كه امروز در آمده است در اسلام ) ، مذهبي نيست كه اسلام باشد به اضافه چند چيز ديگر ، اصول دين جدا و اصول مذهب جدا ، اسلام سه اصل و شيعه دو اصل اضافي ! نه ، تشيع همان اسلام بوده است و ديگر هيچ ! تشيع يك نوع فهميدن اسلام بوده است . چگونه فهميدني ؟ فهميدن مترقي و ضد اشرافي و ضد نژادي و ضد طبقاتي و ضد حاكميتي اسلام است !‌ تشيع نهضتي بوده است از هم آغاز در برابر انحراف مسير اجتماعي و روح و جهت و بينش حقيقي مكتب اسلام ايستاد و از نفوذ آگاهانه و ناآگاهانه عناصر نژادي و طبقاتي و اشرافي و سياسي و فكري ضد اسلامي مانع شد و كوشيد تا سنت پيامبر را در برابر احياي سنتهاي جاهلي نگاه دارد و اين بود كه قدرتهاي هميشگي جامعه ، كه اسلام را به عنوان يك ايمان غيبي و دين ماوراء‌الطبيعي پذيرفته بودند ، نظام طبقاتي را در جامعه ها و رژيمم حاكميت را در سياست مسلمانان – آنچنانكه در تاريخ بود و همه جا رايج بود – استقرار بخشيدند و اين بود كه تشيع دو اصل " عدالت " و " امامت " را كه هدف اساسي اسلام و بعثت پيامبران ابراهيمي بود تكيه گاه خويش نمود ، به عنوان شعار نهضت خود تعيين كرد و اين است كه مي گويم : من ، نه به عنوان يك شيعه موروثي و متعصب مذهبي ، كه به عنوان يك انتلكتوئل مسوول و متعهد اجتماعي ، روشنفكري مثل تو و با احساسات انساني و آروزهاي مترقي ضد ارتجاعي و ضد طبقاتي كه تو داري ، معتقد شده ام و از راه تحقيق علمي و تاريخي و با شناخت مكتب اسلام و تاريخ اسلام و آشنايي با اديان گذشته و ايدئولوژيهاي جديد ، به اين واقعيت عيني رسيده ام كه تشيع ، از نظر اعتقادي مترقي ترين تلقي از " مكتب اسلام " و از نظر اجتماعي و سياسي ، مترقي ترين نهضت و مردمي ترين جناح در " تاريخ اسلام " بوده است .

    ادامه دارد ...
     

     

     

     

     

     

     

    کمکهای اولیه و امداد
    First Aid and Relief

    motlagh3d@yahoo.com


    جلسه چهل و سوم
    سوختگی (1)
     Burns

    سوختگی (Burns) :
    به آسیب های ناشی از مواجهه پوست و اندام های سطحی بدن با حرارت مستقیم یا غیر مستقیم ، سوختگی گفته می شود . پوست به عنوان یک سد در برابر نفوذ عوامل بیماری زا و اجسام خارجی عمل می کند و مانع از خارج شدن مایعات بدن می گردد ولی زمانی که سوختگی روی می دهد ، این اعمال به درستی انجام نگرفته و مشکلاتی به وجود می آید . آسیب های پوستی معمولاً در دمای کمتر از 43 درجه سانتی گراد ایجاد نمی شود .
    عوامل تعیین کننده اهمیت سوختگی :
    1- درجه سانتی گراد 2- در صد سوختگی ( وسعت ) 3- شدت سوختگی 4- سن مصدوم ( زیر 5 سال یا بالای 55 سال ) 5- محل سوختگی 6- همراهی سوختگی با عوامل زمینه
    درجه سوختگی :
    سوختگی درجه اول ( سطحی ) : این سوختگی تنها لایه خارجی پوست را متاثر می سازند و با قرمزی ، تورم خفیف ، حساس بودن و درد ، بدون وجود تاول ، مشخص می شود و با درمان مناسب ، ظرف دو تا پنج روز بدون بر جای ماندن اثر ( اسکار سوختگی ) بهبود می یابد .
    سوختگی درجه دوم ( قسمتی از عمق پوست ) : این سوختگی تمام لایه خارجی پوست را در بر می گیرد و به لایه داخلی پوست هم کشیده می شود . تشکیل تاول ، تورم ، ترشح مایع و درد شدید مشخصه سوختگی درجه ی 2 به شمار می آید . بهبودی سوختگی ، همراه با اثر ( اسکار ) کم بوده با درمان مناسب ، در عرض حدود 3 هفته التیام می یابد .
    سوختگی درجه سوم ( تمام عمق پوست ) : این سوختگی ، شدید بوده و با تمام لایه های پوست و به داخل چربی زیر پوست ، عضلات و استخوانها گسترش می یابند . تغییر رنگ (به رنگ زغالی ، سفید یا قرمز آلبالویی ) ، چرمی شدن ، سوختن پوست ظاهر خشک ، درد شدید یا عدم وجود درد ( به علت سوختن پایانه های حسی درد ) از مشخصات این نوع سوختگی به شمار می آید . بهبودی مناسب پوست و قسمت آسیب دیده نیازمند پیوند پوستی از مناطق سالم است . در این نوع سوختگی ، شوک و از دست رفتن مقادیر زیادی از مایعات بدن روی می دهد .
    نکته : سن مصدوم از جمله عوامل مهم در تعیین اهمیت سوختگی بوده به طوری که در سنین پائین تر از 5 سال و بالای 55 سال احتمال وقوع شوک و از دست رفتن سریع مایعات بدن به دنبال سوختگی وجود دارد . در افراد مسن ، اغلب سوختگی های بیش از 20 درصد بدن کشنده هستند .

     

    قابل توجه کلیه دوستان و علاقه مندان به مباحث امداد و کمکهای اولیه

    با توجه به برگزاری دوره تئوری این کلاس ها و نظر به گذراندن ساعات عملی این دروس لازم است به اطلاع دوستان برسانیم که شروع دوره عملی این کلاسها از 85/6/1 خواهد بود . لذا علاقه مندان لازم است فرم ثبت نام در این دوره ها را تکمیل و اعلام آمادگی خود را برای کلاسهای عملی و اردوهای مرتبط اعلام نمایند .
    لازم به یادآوری است که این کلاسها زیر نظر جمعیت هلال احمر برگزار می گردد.
    لطفا براي هماهنگي فقط با آدرس motlagh3d@yahoo.com  تماس بگيريد.

    نظرات و پیشنهادات
    >>>>>emdadgar_2109@yahoo.com<<<<<<<

     

     

     

     

     

     

     

     

    این قسمت
    مانی

    - می دانید تفاوت بین سپاهیان من و سپاهیان بهرام ساسانی در چیست؟
    هیچ کس جرات نداشت با پاسخی مانی را ترغیب به توضیح بیشتر کند گرچه نیازی به این کار نبود. مانی چند لحظه بعد جواب پرسش خود را می داد. پیکر مانی در غل و زنجیر اسیر بود. مانی نگاهش را به اطراف چرخاند و گفت: های آدمها که دور و بر من ایستاده اید... فرق پیروان من و لشگریان بهرام ساسانی را در لباس هایمان بجویید. لشگریان ساسانی با زره پوش و کلاه به جنگ دشمن می روند در حالیکه پیروان من با لباس های لطیفشان در پی یافتن همراهی زمین و زمان را زیر و رو می کنند تا او را به دین زیبایی ها رهنمون شوند. به سمت باغهای روشنائی... اینست تفاوت بین طریقه نبرد من و طریقه نبرد بهرام ساسانی...
    نگهبان با سلاح خویش به صورت مانی کوبید. پیامبرِ نقاش در حالیکه در حیاط قصر جندی شاپور به زنجیر کشیده شده بود از هوش رفت.

    - دین من آیین زیبائی هاست. من پیامبری نقاشم. من از بابِل آمده ام تا فریادم در سراسر جهان طنین افکن شود. من آنچه را می گویم که زرتشت می گفت، عیسی می گفت، بودا می گفت. نقاشی های من سخن از دوستی می گویند. من شما را به سمت باغهای روشنایی رهنمون می شوم. آنجاست که نیمه تاریک انسان از او جدا می شود و نیمه روشنایی او متبلور می گردد. ای مردم! تیرگی و پلشتی را از خود برهانید، به کیش همنوعانتان احترام بگذارید و آیین آنها را به ریشخند و جبر نگیرید. خدای آنها هم همان خدای باغهای روشنایی است...
    ***
    مانی در میان نخلستان راه می رفت. دجله، این رود وحشی در میان نخلستانها شاخه هایی پدید می آورد و درختان را آبیاری می کرد. پسرک سفید پوش در حالی که پای چپش کمی می لنگید از روی جوی کوچکی پرید و روی ماسه های آن طرف فرود آمد. کمی راه رفت و عاقبت در کنار جویباری نشست. پشت ابر های آسمان بین النهرین خورشیدی نهفته بود که حالا با پایان باران کم کم اشعه های نورانیش را بیرون می داد. گاهی گوشه ابری دریده می شد و اشعه نوری بیرون می زد. مانی به آسمان که خیره می شد احساسی از تجلی و عروج وجودش را فرا می گرفت. از برگ های درخت خرما قطرات آب به داخل جویبار می چکید. مانی بر ساقه گیاه کوتاه قامتی قطره آبی دید. یک چشمش را بست و سرش را چرخاند تا خورشید را از میان قطره آب ببیند. قطره ناگهان به میان جویبار افتاد و نگاه مانی هم همراهش به میان جویبار رفت. به چهره خودش دقت کرد. قطره دیگری افتاد و تصویرش کمی لرزید. لرزید و لبخند زد. لبش کمی جنبید و گفت: من همزاد تو ام مانی! وحی آسمانی را از دهان من بشنو! از این لباس سفید بیرون بیا! نقاشی کن! کتاب بخوان! طبابت کن! برای مردم حرف بزن! پیام آور زیبائی ها باش! از اینجا برو تا ذهن تو نیز مانند اعضای این فرقه نپوسیده است! برو...
    ...
    پیروان فرقه مغتسله روی میز های چوبی نشسته بودند تا نهار مختصرشان را بعد از کاری سخت در مزرعه صرف کنند. نور خورشیدِ بعد از ظهر مردمک چشم ها را تنگ کرده بود و اطاق تقریباً تاریک به نظر می رسید. فقط سفیدی لباس ها معلوم بود. سیتایی، رهبر فرقه می خواست اجازه خوردن بدهد که مانی از در وارد اطاق شد. نگاهها به سمت او برگشت. چشم ها که حالا به تاریکی عادت کرده بود آنچه را می دید باور نداشت. مانی روی لباسش گل های رنگارنگ نقاشی کرده بود و هر جای لباس را به زینتی آمیخته بود. دلها زیبائی را می ستود ولی چشم ها آنرا تکفیر می کرد. مانی که می دانست مجازات سنگینی پیش رو دارد از همان دری که وارد شده بود خارج شد. به انتظار نشست تا بعد از تحمل مجازاتش فرقه مغتسله را با آن آیین های خشک و بی مورد و نازیبا ترک کند.
    ***
    بیایید! بیایید! در این باغ بگردید! در این باغ بگردید! آنچه در این باغ هست... مظهر لطف خداست... مظهر لطف خداست... بیایید! بیائید! در این باغ بگردید!
    - آه تو چه موهای لطیفی داری دِناگ! بیا رو به روی من بنشین. می خواهم موهای تو را ببافم!
    دناگ نزدیک مانی شد و به او پشت کرد. موهای سیاهش را در اختیار مانی گذاشت. مانی موهای دناگ را می بافت و حرف می زد:
    - پدرم روزی تصمیم عجیبی گرفت. تصمیم گرفت از لذایذ دنیا چشم پوشی کند و به حقیقت برسد. او خانواده اش را ترک گفت. به میان فرقه سپید جامگانِ مغتسله رفت و من را همراه خویش برد. پدرم از آیین سپید جامگان یاد گرفت که گوشت نخورد، شراب ننوشد و هرگز زنی را لمس نکند تا به حقیقت برسد... حقیقت اما در میان موهای سیاه توست دناگ! هر جا زیبایی هست حقیقت همانجاست!
    ***
    مانی شب و روز راه می رود. از اینجا پیاده به آنجا می رود و آنجا را با کشتی به مقصد جایی دیگر ترک می کند. آن سوی اینجا ها و آنجا ها مانی به یک چیز می اندیشد: گسترش آیین خویش. مانی به هر شهری که می رسد پیروانی می یابد. چند روزی با ایشان دمساز می شود. زیر درختی می نشیند و از الهامات خویش، از آنچه همزادش بر او نازل می کند برای آنها سخن می گوید. آنگاه بر می خیزد تا به همراه یارانش به سمت جایی دیگر برود. بعد از مدت ها مانی به تیسفون می رسد. پایتخت امپراطوری ساسانی و محل سکونت شاپور، شاه شاهان.
    ***
    - گوش کن مانی! من شاه شاهان هستم و این گونه دوستانه کنارت نشسته ام تا با تو صحبت کنم. امپراطوری ساسانی گرچه از بیرون پر ابهت به نظر می رسد ولی از داخل در حال تهی شدن است. باید حقیقتی را به تو بگویم و آن اینکه حاکمان واقعی موبدان اند نه من! آنها دستورشان را در قالب تقاضا بیان می کنند و من ناچار محترمانه می پذیرم...
    مانی بدون اینکه به صورت شاپور نگاه کند گوش می داد. فقط هر از چند گاهی دستی به ریشش می کشید.
    - مانی! تو بسیار به من نزدیکی... کمک کن تا از نفوذ موبدان بکاهم.
    مانی حرفی برای گفتن نداشت.
    ***
    در دربار شاپور ساسانی حرف های زیادی از دهانها بیرون می آید. هر کدام به قصد و غرضی خاص. مانی ساکت نشسته است.
    شاپور: امپراطوری روم هیچ موقع این گونه ضعیف نبوده است. پس نباید به آنها فرصت بازسازی داد.
    کرتیر- موبد دربار- : جاویدان بماند شاه شاهان شاپور ساسانی! اعلی حضرت! نظر این جانب هم همین است. باید بر امپراطوری روم حمله برد و آیین کفرآمیز آنها را از میان برداشت. تنها یک آیین مورد قبول بزرگترین امپراطوری زمانه است و آن هم آیین زرتشت می باشد.
    نگاهها به سوی مانی برگشت. مانی چیزی نمی گفت و به زمین خیره شده بود.
    شاپور گویی که می خواست با حرفی مانی را به دفاع از خویش ترغیب کند گفت: ولی ما عهد و پیمانی با قیصر روم داریم. اوضاع افلاک و کواکب چگونه است کرتیر؟
    کرتیر: خوب است سرورم. اختر سعد مشاهده شده است. حمله ما با شکست دادن روم و اسارت قیصر همراه خواهد شد.
    شاپور: مانی! همزاد تو عقیده ای راجع به جنگ فردا ندارد؟
    مانی جواب داد: خیر سرورم! هیچ نمی گوید... من کمی می ترسم...
    ***
    روم فتح و قیصر کشته شد و مانی به سبب آنکه در شب حمله پیام آور شادی نبود از دربار طرد شد. پیامبر نقاش که اکنون سن را از مرز پنجاه گذرانده بود، ناگاه گویی متوجه گذر زمان شده باشد نگاهش را برگرداند تا روزها و سالهای گذشته را از نظر بگذراند. مانی بی آنکه خود بخواهد وسیله دست شاپور شده بود تا بواسطه آیین خویش نفوذ موبدان را کاهش دهد. سرانجام شاپور ساسانی درگذشت و بهرام به شاهی رسید. مانی اکنون دریافته بود که از هدف خویش بازمانده است. او به جای اینکه در دربار بماند می بایست سفر می کرد. به اینجا و آنجا. هر جا که امید یافتن پیروی برای دین زیبائی ها وجود داشته باشد. مانی کتاب ارژنگ را در دست گرفت تا سفر را آغاز کند. مانی برای جبران گذشته از دست رفته حرکت می کرد. ولی انگار رسالت مانی به انتها رسیده بود، هرچند نصفه و نیمه و ناتمام. مانی به دستور بهرام ساسانی اسیر شد. پیامبر نقاش را در حیاط قصر جندی شاپور به زنجیر کشیدند...
    ***
    مانی که با ضربه سلاح نگهبان از هوش رفته بود به هوش آمد. از بینی اش شیار خونی سرازیر شده بود. با صدایی ضعیف برای آنها که به تماشایش آمده بودند گفت: دین من آیین زیبائی هاست... بیایید در باغهای روشنایی بگردید!... بیایید!...
    نگهبان با ضربه ای دیگر صدای مانی را قطع کرد.
    ***
    روز بعد جسدی که از کاه پر شده بر دیوار قصر جندی شاپور تاب می خورد. به هنگام غروب مردمی که از مقابل قصر می گذشتند از خود می پرسیدند: مگر او چه کرده است؟
    هیچ کس نمی دانست مانی چه کرده است.
     

     

     

     

     

     

     

    راهبرد
    دشمن شناسي (فصل اول: نظامي)

    shahram_38@yahoo.com

    قسمت چهل و چهارم و پاياني

    رويكرد واقع گرايانه نسبت به برتري كيفي

    اسراييل و مصر پيمان صلحي در سال 1979 امضا كرده اند كه بيشتر به " صلح سرد "  با اندكي عادي ساز روابط تلقي شده است . در واقع ، تحريكات ضد اسراييلي و لحن سامي ستيزانه قومي ، در مطبوعات حكومتي مصر رايج است . افزون بر آن ، به موجب ضميمه 2 اين پيمان ، اسراييل و مصر موافقت كرده اند كه سفراي دايمي با يكديگر تبادل كنند . فراخواني سفير مصر ، محمد باسيوني ، از اسراييل در پاييز 2000 ، تخلف از پيمان صلح محسوب مي شود . مصر نه تنها در تداركات سفير دايمي خود در اسراييل عاجز مانده است ، بلكه اين كار با تعهد مصر مبني بر اجراي كامل تعهدات اين پيمان -  صرف نظر از اقدام يا عدم اقدام طرف ديگر (ماده 6 ) – مغايرت دارد . به عبارت ديگر ، مصر مجاز نيست كه اجراي اين پيمان را به مسايل ديگر ، مانند مساله فلسطيني مرتبط و مشروط سازد .

    اسراييل نمي تواند تنها بر نيات و مقاصد مصر در صدد است امنيت خود را در مقابل همسايه جنوبي حفظ كند ، ضروري است كه اسراييل توانايي هاي مصر را نيز به حساب آورد . دور جديدي از فروش تسليحات پيشرفته آمريكا به مصر ، با فروش جديد تسليحات به اسراييل جبران و متوازن مي گردد ؛ اما اين كار سبب بروز مسابقه تسليحاتي بين دو كشور مي شود .

    در مجموع ، مصر به چنين سطح بالايي از پيشرفت تكنولوژيكي براي مقابله با تهديدات ليبي يا سودان نياز ندارد . مصر از سوي دولت هاي شبه جزيره عرب به منظور فراهم ساختن چتر حمايتي براي امنيت شان دعوت نشده است . ايالات متحده در فروش تسليحات پيشرفته به مصر منافع خود را دنبال مي كند . به منظور محدود ساختن آثار بي ثابت سازنده احتمالي اين نقل و انتقالات تسليحاتي ، توجه به اين نكات در دستورالعمل روابط ايالات متحده و اسراييل ضروري است :

    تلاش مجددي لازم است تا به موجب پيمان صلح اسراييل – مصر در سال 1979 ، سفير فراخوانده شده مصر دوباره به اسراييل باز گردد . گذشته از اين ، ابتكار ديپلماتيك جديدي براي بهبود روابط مصر و اسراييل نياز است .

    آثار بي ثابت روابط دو كشور كه با فروش تسليحاتي ايالات متحده ، مانند "هارپون Block II " پديدار شده  بايد به گونه اي دقيق بررسي و بر طرف شود .

    اگر ايالات متحده ناگزير آخرين تسليحات خود را به مصر مي فروشد ، اسراييل نيز براي تحقيق و توسعه نظامي كشور ناگزير است – با تكيه بر كمك هاي نظامي آمريكا – صنايع نظامي خود را تقويت كند .

    بحث و تبادل نظر درباره آثار فروش تسليحات ايالات متحده به مصر ، نبايد در اسراييل به يك موضوعي ممنوع تبديل شود . اسراييلي ها مطمئن هستند كه در مصر دولت مبارك نمي خواهد روابط دو كشور را به وضعيت پيش از سال 1979 باز گرداند . حتي ايالات متحده و روسيه در دولت هاي بوش و پوتين ، قدرت هاي نسبي نيروهاي موشكي خود را (مانند سپر موشكي ) بازبيني كرده اند . برتري كيفي اسراييل ، مكمل هر گونه راهبرد براي حفظ روابط اسراييل با همسايگان خود است .

    "رژيم اسراييل اخيرا "اقدامات بسياري را براي مقابله با خطر جنگ شيميايي به اجرا گذاشته و به همين منظور بيمارستاني زير زميني در شمال اسراييل ساخته است ؛ هم چنين در حال توسعه تأسيسات زيرزميني ساير بيمارستان هاي خود است . گفته مي شود كه در پي گلوله باران اسراييل در جنگ دوم خليج فارس از سوي عراق ، اين رژيم ساخت بيمارستان هاي زيرزميني را آغاز كرده است ؛ زيرا بيم آن وجود داشت كه عراق موشك هاي داراي كلاهك هاي شيميايي و گاز خردل و گاز اعصاب به سوي اسراييل شليك كند . هم اكنون در شهر " نهاريه " در شمال تل آويو بزرگ ترين بيمارستان زير زميني ساخته شده است . لازم به يادآوري است كه بيمارستان مذكور 2000 متر مربع مساحت دارد و داراي 290 تخت است و در 11 كيلومتري مرز لبنان واقع شده است ."[1]

    " سيد حسن نصرالله ،دبير كل حزب الله لبنان ، در واكنش به اظهارات اخير شيمون پرز ، وزير خارجه اسراييل ، مبني بر اين كه ايران هزاران موشك در اختيار حزب الله گذاشته است گفت : " سياست ما در اين زمينه ، هم چون گذشته ، اين است كه چيزي نگوييم ." وي افزود : "ممكن است اين موشك ها را داشته باشيم و چه بسا نداشته باشيم ، زيرا يكي از ابزار قدرت اين است كه نگوييم چه چيزي در اختيار داريم ... چه كسي از 8000 و 000/10 موشك سخن به ميان مي آورد ؟ اسراييلي كه داراي زرادخانه هسته اي و دست كم 200 كلاهك اتمي در اختيار دارد ؛ اسراييلي كه چند روز پيش از آمريكا 50 جنگنده اف16 تحويل گرفت و سالانه ميلياردها دلار كمك نظامي از اين كشور دريافت مي كند ؛ اسراييلي كه داراي تسليحات كشتار جمعي و قوي ترين نيروي هوايي در منطقه است ... اينك مسؤلان چنين رژيمي – مي گويند كه حزب الله در جنوب لبنان 8000 در اختيار دارد . اين موضوع واقعا" مسخره است ."[2]

    " رژيم اسراييل در اطراف شهر حيفا در فاصله ، 20 كيلومتري مرز اسراييل با لبنان ، سكوهاي موشكي پاتريوت ، ضد موشك هاي بالستيك مستقر كرد . راديو تل آويو به نقل از روزنامه معاريو گفت : " چهار سكوي موشكي پاتريوت در تپه اي نزديك يك مركز آموزشي پليس در حومه شهرك " كريات آسا " نزديك حيفا نصب شده اند ." به نوشته معاريو "اين موشك ها رو به مرز لبنان استقرار يافته اند ."[3]

    لازم به ذكر است كه موشك هاي پاتريوت در جنگ نفت ، كارآيي مطلوبي نشان نداد و نتوانست موشك هاي اسكاد عراق را رهگيري كند كه به شهرهاي عربستان و اسراييل شليك مي شد .

    " براساس گزارش اتحاديه عرب ، 22 كشور عضو اين اتحاديه در سال 1374 مبلغ 69/156 ميليارد دلار براي خريد جنگ افزارهاي نظامي و هزينه هاي تسليحاتي صرف كرده اند كه اين رقم 61/25 در صد كل هزينه ها در بودجه اعضاي اين اتحاديه را تشكيل مي دهد . بر طبق آمار و مستندات موجود ، عربستان سعودي سالانه بيش از 13 ميليارد دلار به هزينه هاي نظامي اختصاص داده است كه به اين ترتيب ، كمترين هزينه دفاعي سرانه نسبت به توليد ناخالص ملي را در كل منطقه پس از يمن داشته است . در 21 سال گذشته ، كشورهاي عربي خليج فارس 600 ميليارد دلار صرف خريد تسليحات كرده اند . مجموع خريدهاي تسليحاتي كشورهاي اسلامي نيز در دو دهه گذشته از يك تريليون دلار تجاوز مي كند."[4]

    " به گفته يكي از مسؤلان بلند پايه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين ( حماس ) ، اين جنبش موشك هايي با برد حدود 10 كيلومتر مي سازد كه تا نزديكي بيت المقدس مي رسد . موسي ابومرزوق در گفتگو با شبكه تلويزيوني "سي بي اس " آمريكا گفت : " ما مي خواهيم با اين موشك ها در برابر اشغال گران مقاومت كنيم ." [5]

    در مرزهاي شمالي سوريه ، اسراييل در ژوئن 2001 ، از برخي موقعيت هاي داخل و پيرامون بيروت – مركز لبنان – عقب نشيني كرد . برآورد مي شود كه بيش از 30 هزار نيروي سوري خاك لبنان – عمدتا" در درة بقاع – وجود دارند . برخي گزارش ها حاكي از اين است كه حدودا" 5000 سرباز سوري به وطن خود بازگشته اند ؛ هرچند اين گزارش تاكنون تأييد نشده است . از زمان عقب نشيني اسراييل از جنوب لبنان در ژوئن 2000 ، حملات حزب الله در مجموع كاهش يافته است . ( البته گاهي حزب الله خمپاره ها و موشك هاي ضد تانك خود را به پايگاه هاي اسراييل در مزارع شبعا شليك كرده است .) ارتش اسراييل نيز با توپخانه و هلي كوپتر به اين حملات پاسخ داده است . تاكتيك هاي حزب الله از محبوبيت چنداني در لبنان برخوردار نيستند ؛ زيرا نه تنها عموم مردم از هدف اصلي اين گروه مسلح حمايت نمي كنند ( خروج نيروهاي اسراييل از مزارشبعا ؛ بلكه ، از پاسخ هاي اسراييل ، مانند بمباران سال 2000 كه برق نيمي از كشور را قطع كرد ، هراس دارند . نيروي هوايي اسراييل به حملات خود عليه رادارهاي ضد هوايي سوريه در لبنان ادامه داده است تا آزادي مانور خود را در فضاي در فضاي هوايي لبنان حفظ نمايد . قرار است ، نوسازي نيروهاي مسلح سوريه با تجهيزات روسيه صورت گيرد ؛ حال اطلاعات ‹كه از نظر بشار اسد ، رئيس جمهور سوريه ة هزينه نظامي براي اين كشور از اولويت نخست ، برخوردار نيستند[6] .

    "آريل شارون نخست وزير اسراييل  ع در گفتگويي با روزنامه معاريو ايران را مشكلي اصلي اسراييل قلمداد كرد . به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه الزمان ، شارون مدعي شد كه ايران گامهاي بزرگي در راه توليد سلاح هاي كشتار جمعي بر مي دارد . براساس اين گزارش  وي نداشتن سكوي پرتاب موشك را يكي از مشكلات ايران نام برد ؛ اما تصريح كرد موشك هاي شهاب 3 كه به طور اتوماتيك از  ابزار لازم براي شليك نمودن برخوردار است خطري براي اسراييل  به شمار مي آيند ."[7]


     

    [1] - خبر گزاري جمهوري اسلامي ، پايگاه اينترنتي روزنامه الشرق الاوسط، تهران ، 20/11/1380.

    [2] - خبر گزاري جمهوري اسلامي ، پايگاه اينترنتي روزنامه الشرق الاوسط، تهران ، 20/11/1380

    [3] - خبر گزاري جمهوري اسلامي ، بيروت،7/6/ 1380.

    [4] - خبر گزاري جمهوري اسلامي ،تهران ،21/3/1376.

    [5] - همان .

    [6] - Military Balance 2001-2002,p.120.

    [7] - خبر گزاري جمهوري اسلامي ، تهران ،24/11/1380.

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    پايان يك تعصب
    انصاريان حالا ديگر از ياغي ها محسوب مي شود. يكي از آن نام هايي كه دو پيراهن اسطوره اي را عوض مي كنند تا بروند توي تاريخ

    شايد انتقال فيگو از بارسلونا به رئال مادريد، توجيه اقتصادي داشت. پيوستن نيكبخت به پرسپوليس را هم شايد بتوان به مشكلات او با قلعه نويي ربط داد. اما در انتقال علي انصاريان به استقلال، هرقدر هم ريزبين باشيم، نمي توانيم توجيهي پيدا كنيم. او كسي است كه در اين مدت، نماد تعصب به پرسپوليس بوده و تعداد بخيه هايش در يك سال، از تعداد گل هاي زدة تيم در آن سال بيشتر مي شد. اما همين بازيكن، در يك حركت انتحاري، پيراهن قرمز را با پيراهن آبي عوض كرد. كسي كه هر وقت تماشاگران فشاري پرسپوليس در استاديوم بيكار مي شدند، او را تشويق مي كردند. در عوض، تماشاگران فشاري استقلال هم در وقت فراغت، او را از فحاشي خود بي نصيب نمي گذاشتند. اما حالا ماجرا فرق كرده. در كارگران به او بد مي گويند و سر تمرين استقلال، او را تشويق مي كنند.
    البته با افتضاح تيم ملي در جام جهاني، تب فوتبال بين مردم خوابيده، وگرنه اين انتقال، سر و صداي بيشتري به پا مي كرد. همان طور كه انتقال نيكبخت به پرسپوليس، چندان زخم عميقي به تماشاگران استقلال وارد نكرد.
    به هرحال، اين انتقال اتفاق افتاد. بعضي ها توجيه آن را رفاقت او با قلعه نويي مي دانند. گروهي هم دليلش را اشتهاي زياد او براي درآمد بيشتر به حساب مي آورند. تعدادي هم مطمئن هستند كه آري هان توي كارش گذاشته. با وجود اين، به ياد آوردن صحنه اي كه او در دربي پارسال استقلال ـ پرسپوليس، پس از به اوت فرستادن توپ، قلعه نويي را بغل كرد، به قدر كافي مي تواند ثابت كند از چه زماني به اين انتقال فكر مي كرده.

    چرا به استقلال رفتي؟
    من زير بار حرف زور نمي روم. اگر كسي بخواهد حقم را بخورد، نمي گذارم. آن ها مي خواستند حقم را بخورند. مبلغ پيشنهادي پرسپوليس براي تمديد قراردادم، نصف پولي بود كه استقلالي ها به ام دادند.
    پس تو به خاطر پول از پرسپوليس رفتي؟
    براي من تنها چيزي كه اهميت ندارد، پول است. اما حداقل حقم را به ام مي دادند. آن ها مي خواستند فصل بعد، من را نيمكت نشين كنند. در ضمن، هر روز مي گفتند كه به سيستم آري هان نمي خورم. انگِ ياغي را به من زدند. گفتند تو حرف هاي تيم را بيرون مي بري. اما اين طور نبود. آقاي انصاري فرد، بازيكنِ باتعصب تيمش را به بازيكني كه سال ها در استقلال بازي كرده ترجيح مي دهد.
    منظورت نيكبخت است؟
    بله. اين آقا تا ديروز عليه پرسپوليس مصاحبه مي كرد. حالا كه استقلالي ها نمي خواهند پول بدهند، سريع رنگش را عوض مي كند و مي گويد كه از بچگي پرسپوليسي بوده.
    شما دو نفر كه دوستان صميمي بوديد.
    الان هم هستيم. اما نيكبخت توي اين مدت، احترام من را زيرپا گذاشت و در روزنامه ها عليه من مصاحبه كرد. اين مسائل در فوتبال زياد رخ مي دهد. نبايد به آن ها توجهي كرد. ما بايد در زمين مسابقه، توانايي مان را نشان بدهيم.
    قبول نداري كه به خاطر رفاقت با پروين، از ليست آري هان خط خوردي؟
    اگر به اين خاطر اخراج شدم، افتخار مي كنم. حداقل افتخارم اين است كه با پروين رفاقت مي كنم. پروين، سلطان فوتبال ايران است. همه پرسپوليس را با نام پروين مي شناسند.
    جدايي ات از پرسپوليس به خاطر پروين بود؟
    نه.
    اما چندين بار به خاطر پروين از پرسپوليس رفتي.
    علي آقا به گردن من حق دارد. سالي كه علي آقا از پرسپوليس رفت، با من تماس گرفتند و گفتند كه بايد از پرسپوليس بروم. من هم رفتم سايپا.
    پس به پرسپوليس تعصب نداشتي؛ پرويني بودي.
    از بچگي، طرفدار پرسپوليس هستم. يك روز آرزو مي كردم اين پيراهن را به تنم كنم. اما حالا بازيكنان جوان هم مي توانند اين پيراهن را بپوشند و براي پرسپوليس بازي كنند. زمانه عوض شده.
    شايد فكر مي كنند كه ديگر به درد پرسپوليس نمي خوري.
    مگر من عملكرد بدي داشتم؟ سرم جاي سالم ندارد. آن قدر به خاطر موفقيت پرسپوليس سرم بخيه خورده كه به آدم بخيه اي معروف شده ام. من با جوانگرايي مخالف نيستم. اما اگر آري هان به فكر جوانگرايي است، پس چرا عذر كريم باقري را نمي خواهد.
    باقري، بازيكن بي حاشيه اي است. آري هان معتقد بود كه تو نظم تيم را به هم مي زني؟
    در فصل گذشته من بي حاشيه ترين بازيكن پرسپوليس بودم. در تمرينات هم كاري به كسي نداشتم. آري هان خودش هم خوب مي داند كه دليل اخراجم از پرسپوليس، اين نبود.
    خودت هم قبول داري كه اخراج شدي؟
    بله. قبلا هم گفته بودم كه اخراج شدم. اسمم در ليست اخراجي ها بود. آن ها من را از تيم بيرون كردند. خودم دوست نداشتم كه از پرسپوليس جدا شوم، اما مجبور شدم. به اين تيم عادت كرده بودم. آري هان نيامده من را اخراج كرد. البته ازش خواسته بودند كه من را از ليست خط بزند.
    بعد از اين كه اخراج شدي، چه كار مي كردي؟
    در خانه نشسته بودم و صبح تا شب، فكر و خيال مي كردم.
    پيشنهاد هم داشتي؟
    از چند تيم مختلف پيشنهاد داشتم. سايپا، استقلال، استقلال اهواز و پيكان.
    چرا از بين آن ها استقلال را انتخاب كردي؟
    استقلال هم مثل پرسپوليس، تيم محبوبي است. دوست داشتم فصل آينده با يك تيم محبوب در ميادين فوتبال حاضر شوم. اين بود كه استقلال را انتخاب كردم.
    پوشيدن اين پيراهن برايت سخت نبود؟
    چه كار مي كردم؟ مجبور بودم. وقتي از تيمي كه علاقه داري اخراجت كنند، مجبوري سراغ تيم ديگري بروي. نمي خواستم كه براي هميشه خانه نشين شوم. به هرحال بايد بازي مي كردم. حالا در استقلال يا تيم ديگري.
    اما عجيب بود كه انصاريان باتعصب به استقلال برود.
    چه تعصبي؟ تعصب در فوتبال مرده. كدام بازيكن را مي شناسي كه براي هميشه با يك پيراهن بازي كند؟ تعصب براي بازيكنان قديمي است نه ما. من باتعصب ترين بازيكن پرسپوليس بودم. ولي وقتي در آن جا حرمتم را مي شكنند و به راحتي رضايت نامه ام را مي دهند دستم، بايد چه كار مي كردم. هركس ديگري به جاي من بود، همين كار را مي كرد. كاري كه بايد زودتر از اين ها مي كردم.
    يعني بايد زودتر به استقلال مي رفتي؟
    آدم ها از فرداي خودشان خبر ندارند. اما اگر من مي دانستم كه با اين وضع بايد از پرسپوليس بروم، زودتر جدا مي شدم. اگر استقلال هم نمي رفتم، با تيم ديگري قرارداد مي بستم.
    چي شد كه به استقلال رفتي؟
    از بلاتكليفي خسته شده بودم. باور كنيد در آن مدت، بدترين دوران زندگي ام را ديدم. استقلالي ها آن قدر تماس گرفتند و پافشاري كردند كه بالاخره تسليم شدم و با اين تيم قرارداد بستم.
    بعضي ها مطمئن هستند كه رابطة نزديك تو با قلعه نويي باعث شد كه استقلالي شوي.
    اين ها همه دروغ است. اميرخان اصلا نقشي نداشت. البته من با اميرخان تلفني حرف مي زدم؛ حتي زماني كه در پرسپوليس بودم. من و او هميشه با هم در ارتباط بوديم و اين موضوع، در فوتبال معمولي است. هر بازيكني حق دارد كه با مربي ايده آل اش حرف بزند.
    يعني قلعه نويي مربي ايده آل تو است؟
    بله. ايشان يكي از مربياني است كه من به اش علاقه مند هستم.
    حتي بيشتر از پروين قبولش داري؟
    من چنين چيزي نگفتم. علي آقا استاد من است. من او را هيچ وقت فراموش نمي كنم. اين دو مربي را هميشه دوست داشتم و دارم.
    براي رفتن به استقلال با پروين هم مشورت كردي؟
    نه.
    چرا؟
    چون مي دانستم كه تصميم گيري را به خودم واگذار مي كند. البته فكر نمي كنم از رفتنم به استقلال، ناراحت شده باشد. چون او خودش هم قلعه نويي را دوست دارد. البته رفتاري كه پرسپوليس با من داشت، با علي آقا هم داشت. علي آقا من را درك مي كرد. به هرحال، آن ها روزي چوب اشتباه شان را مي خورند.
    انگار مي خواهي محمد پروين را هم ببري استقلال؟
    من چي كاره ام؟ خودش عقل دارد و مي تواند تصميم بگيرد. محمد را مثل برادرم دوست دارم. اگر به استقلال بيايد، خوشحال مي شوم. اگر هم نيايد، رفاقت مان پابرجاست. به هرحال، او فصل گذشته فرصت بازي پيدا نكرد. اگر به استقلال بيايد، مي تواند خودي نشان بدهد و راه پدرش را ادامه دهد. در كل، بازيكن بي حاشيه اي است كه حضورش در استقلال مي تواند كمكش كند.
    اما محمد، پسر علي پروين است و آمدنش به استقلال براي طرفداران پروين قابل تصور نيست.
    در حال حاضر، فوتبال، حرفه اي شده است. احتمال انتقال هر بازيكني كه مردم فكرش را هم نمي كنند، هست. درست است كه محمد پسر علي آقا است، اما حالا بزرگ شده و مي تواند تصميم بگيرد كه در چه تيمي بازي كند. اگر مشكلي بود، علي آقا زودتر از هر كسي جلوي كارش را مي گرفت. فكر نمي كنم حضور محمد در استقلال، از نظر مردم مشكلي داشته باشد. مگر هاشمي نسب نبود؟ در اوج فوتبالش از پرسپوليس جدا شد و پيراهن آبي پوشيد. كسي باورش نمي شد. اما از اين اتفاقات در فوتبال مي افتد. ما بايد كم كم به اين مسائل عادت كنيم.
    اولين باري كه با پيراهن آبي تمرين كردي، چه حسي داشتي؟
    حس خوبي نداشتم. حواسم سرجاي خودش نبود. اما رفته رفته بهتر شدم. حالا مشكلي ندارم و با اين قضيه كنار آمده ام.
    حالا خودت تصور مي كني كه بتواني در استقلال بهتر از دوران حضورت در پرسپوليس باشي؟
    در پرسپوليس كه نتوانستم به آن چيزهاي كه مي خواهم برسم. اميدوارم با پيراهن آبي به چيزهايي كه در پرسپوليس نرسيدم، برسم.
    يعني با همان تعصبي كه در پرسپوليس داشتي، بازي مي كني؟
    بله. آن زمان با پرسپوليسي ها قرارداد داشتم. حالا هم در استقلال هستم و بايد با همان قدرت بازي كنم. مطمئن باشيد كه از اين به بعد، به استقلال تعصب دارم چون يك بازيكن بايد به تيمي كه در آن بازي مي كند، تعصب داشته باشد، نه به اسم تيمي كه مديرانش هيچ ارزشي براي بازيكنانش قائل نمي شوند.
    پس كلا قيد پرسپوليس را زدي؟
    اگر مسؤولان پرسپوليس پشت گوششان را ديدند، من را هم در پرسپوليس مي بينند. تا عمر دارم، به اين تيم برنمي گردم. ببينيد با من چه كردند. يك روزي پرسپوليس براي من همه چيز بود. اما حالا بود و نبودش برايم فرقي نمي كند. بي حرمتي هايي را كه از اين تيم ديدم، هيچ وقت فراموش نمي كنم. البته هواداران پرسپوليس بايد بدانند كه من اخراج شدم.
    حتي اگر پروين به پرسپوليس برگردد؟
    علي آقا هم برنمي گردد. او هم مثل من قيد پرسپوليس را زده. حتي اگر ايشان هم برگردد، من نمي آيم. پرسپوليس برايم تمام شد. به استقلال فكر مي كنم.
    اما پروين هر باري كه از پرسپوليس جدا شده، پس از مدتي برگشته.
    اين بار با همة دفعات فرق مي كند. به هر حال، من تصميمم را گرفته ام.
    فكر مي كني تو را هم در كارگران فحش بدهند؟
    صد درصد. هواداران پرسپوليس به همه فحش داده اند. آن ها هر بازيكني كه از اين تيم جدا مي شود را فحش مي دهند. به عابدزاده هم رحم نكردند. با اين حرف ها شخصيت شان را مي رسانند. چون من خودم از تيم جدا نشدم. البته به آن ها هم بايد حق داد. چون به تيمشان تعصب دارند و بازيكني را كه از اين تيم جدا مي شود، ياغي به حساب مي آورند.
    پس تو هم ياغي هستي؟
    به چشم آن ها، بله.
    مبلغ قراردادت با استقلال چقدر است؟
    دوساله 300 ميليون.
    مصدوميت ات بهتر شده؟
    بله. بهتر شده ام. اين روزها، روزي دوبار فيزيوتراپي مي كنم تا به شرايط آمادگي برسم. البته هر روز هم در تمرينات شركت مي كنم تا از بقيه عقب نيفتم.

    مينيسك پايت پاره شده؟
    نه. همه اين فكر را مي كنند، اما رباط ام پاره شده. چيز مهمي نيست. به هرحال بازيكن مصدوم مي شود.
    كي خوب مي شوي؟
    يك هفتة ديگر خوب مي شوم. از دو هفتة ديگر، تمرينات فشرده را شروع مي كنم تا شرايط بدني خوبي را پيدا كنم.
    در تمرينات استقلال با چه بازيكني بيشتر رفيق هستي؟
    با همة آن ها رفيق ام.
    اين درست اما با كدامشان رابطة نزديك تري داري؟
    علي منصوريان. با علي چند سال است كه رفيق ام.
    فكر مي كني در استقلال، فيكس بازي كني؟
    آمدم كه فيكس بازي كنم. نيامدم استقلال كه ذخيره باشم. البته شرايط فرق كرده، اما تمام سعي ام را مي كنم تا در اين تيم، فيكس بازي كنم.
    چه شرايطي فرق كرده؟
    اميرخان رفته. البته آقاي مرفاوي هم دستيار اميرخان بودند. ايشان هم مرا خوب مي شناسند.
    اسامي تيم ملي اعلام شد، اما باز هم خبري از اسم تو نبود.
    من ديگر عادت كرده ام. هر كاري مي كنم، به تيم ملي دعوت نمي شوم. البته اين بار مصدوم بودم و فكر مي كنم به اين خاطر، دعوت نشدم. شما كي ديديد كه بازيكن مصدوم به تيم ملي دعوت شود؟
    اگر مصدوم نبودي، دعوت مي شدي؟
    نمي دانم. شايد دعوت مي شدم، شايد هم نه. به هرحال همه چيز دست سرمربي تيم ملي است. اميرخان كارش را خوب بلد است، اگر دعوتم نكرده حتما دليلي داشته.
    اما به غير از تو، همة دفاع هاي استقلال دعوت شدند؟
    حتما حقشان بوده كه به تيم ملي دعوت شوند. اميرخان بازيكنانش را خوب مي شناسد. شايد خواسته با اين كار حق آن ها را بدهد.
    در تمرينات استقلال با كسي مشكل نداري؟
    نه. مگر بايد مشكلي داشته باشم. من با همة آن ها رفيق هستم و هيچ مشكلي در اين تيم ندارم.
    تا چه حد قبول داري كه آمدن تو به استقلال، به نوعي جواب رفتن نيكبخت به پرسپوليس بوده؟
    نظري ندارم.
    اما در روزهاي گذشته، شما دو تا حسابي از خجالت همديگر درآمده ايد و مصاحبه هاي تندي عليه هم كرده ايد؟
    اين ها دروغ است. من مدتي است كه با هيچ روزنامه اي مصاحبه نكرده ام. قصد ندارم تا شروع ليگ هم با كسي حرفي بزنم.
    فكر مي كني پرسپوليس در فصل جديد بدون تو مي تواند به قهرماني برسد؟
    اميدوارم موفق شود

     

     

     گروه اینترنتی مشکان