543

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 543 :: پنجشنبه 13 مهرماه 1385

Mobin_s2004@yahoo.com


چگونه کلیپ‌های YouTube را
دانلود و تماشا کنید

سلام عرض شد!
حتماً شما هم بارها خواسته‌اید که کلیپ مورد علاقه‌ی خودتان را که در سایت معروف YouTube مشاهده کرده‌اید دانلود کنید، اما برای دانلود آن هیچ راه حلی پیدا نکرده‌اید! در این مطلب شما با استفاده از دو نرم‌افزار کم حجم و ساده می‌توانید به راحتی کلیپ مورد علاقه‌ی خود در YouTube را دانلود و تماشا کنید:
1- ابتدا برای دانلود کلیپ مورد نظرتان، باید از اینجا نرم‌افزار Youtube Grabber را دانلود کنید (حجم: 92 کیلوبایت). سپس مانند مثالی که در خود Youtube Grabber آمده است، تنها لینک کلیپ مورد نظرتان را در جعبه‌ی سفید وارد می‌کنید و سپس بر روی Grab! کلیک می‌کنید. در اینجا کلیپ شما شروع به دانلود شدن می‌کند.
2- فایلی که توسط نرم‌افزار Youtube Grabber دانلود می‌شود، یک فایل FLV است که با نرم‌افزارهای خاصی قابل مشاهده است. یکی از بهترین نرم‌افزارهای این دسته از فایل‌ها، FLV Player است که با داشتن محیطی ساده و راحت، بسیار کارآمد است، که شما می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید (حجم: 1.13 مگابایت). پس از نصب آن، به راحتی خواهید توانست تمام کلیپ‌هایی را که از سایت YouTube دانلود کرده‌اید، مشاهده کنید!
در ضمن هر دو نرم‌افزار معرفی شده رایگان بوده و نیاز به هیچ گونه کرک و... نیست.

 


 

عناوين برخي از  مطالب اين شماره از مجله الکترونيکي «روزانه»

  • گالری جالبی از ساعت هایی که می توانید در وبلاگ خودتان از آنها استفاده کنید
  • معرفي فيلم: خانم هندرسون تقديم مي کند
  • دانلود فيلم: آخرین گناه
  • دانلود آلبوم: انتظار با صداي امید
  • تیراژ پایانی زیر زمین با صدای احسان خواجه امیری
  • ايجاد ميزکاري پويا با نرم افزار کوچک و جالب Fresh Desktop 3.0
  • حال هر کی رو می خواهید بگیرید نصب کنید!  
  • مرا «اختر زغال» صدا كنيد!
  • چند مطلب مفید پزشکی
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

به اضافه شدن لیگ برتر ایران به بازی فیفا رای دهید
فصل ضيافت (ويژه نامه ماه مبارك رمضان)
گالری جالبی از ساعت هایی که می توانید در وبلاگ خودتان از آنها استفاده کنید

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

واكنش تلويحي احمدي نژاد به انتشار نامه ي آيت الله خميني
احمدي نژاد:
بي تعهدي خود را ثابت کردند / براي دشمن خود شيريني نكنيد!

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ديروز برای دومین بار پیاپی اقدام هاشمی رفسنجانی مبنی بر انتشار نامه امام برای پذیرش آتش بس را مورد انتقاد قرار داد. احمدی نژاد که بار نخست روز یکشنبه در جلسه هیات دولت نسبت به «شائبه سازی» درباره دفاع مقدس هشدار داده بود و به گفته سخنگوی دولت، اظهاراتش متوجه انتشار نامه بود، صبح سه شنبه و درمراسم تحلیف دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی اقدام اخیر را «خود شیرینی برای دشمن» ناميد.
احمدي نژاد در جلسه روز يکشنبه هئيت دولت گفته بود: " کساني که تصور مي‌کنند مي‌توانند با زير سوال بردن ارزشهاي والا در اراده مستحکم ملت بزرگ ايران براي پيشرفت و سازندگي خللي ايجاد کنند، بايد بدانند نه تنها دراين راستا موفق نخواهند شد بلکه فقدان هوشمندي، توانايي و تعهد خود را ثابت مي‌کنند." وي در اامه سخنان خود افزوده بود: "ملت ايران در مسير پرافتخاري که انتخاب کرده استوار و مستحکم است و با عزمي راسخ اين راه را ادامه خواهد داد و بازيهاي سياسي و جناحي تاثيري در ادامه اين راه نخواهد داشت."
و اما ديروز، احمدي‌نژاد در واکنش دوم خود به انتشار نامه آيت الله خميني، در مراسم اعطاي سردوشي و تحليف فارغ‌التحصيلان دانشكده علوم انتظامي ‌گفت: برخي خيال نكنند مي‌توانند با طرح مسائلي كه ارتباطي به مديريت امروز ندارد و به طور ناقص، گزينشي، خودخواهانه و به دور از تقوا مي‌خواهد افتخارات ملت و عظمت امام(ره) را با بازي‌هاي سياسي زير سوال ببرد، براي دشمن فرصت ايجاد و كام ملت را تلخ كنند.
احمدي نژاد افزود: امروز ملت بزرگ ايران يك ماموريت بزرگ بر عهده دارد و آن برپايي جامعه‌ي شاهد است؛ جامعه‌اي عادل، موحد و الگو در اين سرزمين و اين امر علاوه بر اين‌كه يك وظيفه‌ي اعتقادي است، مطالبه‌ي همه‌ي ملت‌هاست.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بعضي‌ها در داخل خيال نكنند براي خودشيريني و ايجاد فرصت براي تحرك و ابتكار عمل دشمن كارهايي كنند و كام ملت را تلخ كنند، هم‌چنين مسائلي را مطرح كنند كه ارتباطي به مديريت امروز ندارد؛ مسايلي كه به طور ناقص، گزينشي، خودخواهانه و بي‌تقوايانه بخواهد افتخارات ملت و عظمت امام را با بازي‌هاي سياسي زير سوال ببرد و براي دشمن فرصت ايجاد كند.
وي ادامه داد: آن ها از همين الان و قبل از اقداماتشان شكست خورده‌اند. هركس كه بدون تقوا براي غير خدا و بدون شناخت ملت ايران بخواهد حركتي انجام دهد، قبل، بعد و حين انجام آن حركت شكست خورده است.
احمدي‌نژاد اظهار داشت: امروز ملت ايران مقتدرتر از هميشه‌ي تاريخ، باهوش و بيدار ايستاده و در صحنه و آگاه است و هر ايراني در هر جاي دنيا يك سرباز پا به ركاب براي ايران است. صفوف ملت ايران خلل‌ناپذير و راه حركت به سمت قله‌هاي شرف و پيشرفت و برپايي جامعه‌ي الگو باز است، دشمنان چه در داخل و چه در خارج، آبروي خود را نبرند، اين ملت پرچم عدالت را تا فتح قله‌هاي بلند به دوش خواهد كشيد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

خانم هندرسون تقديم مي کند
Mrs. Henderson Presents

کارگردان: استيون فريرز. فيلمنامه: مارتين شرمن بر اساس ايده اي از ديويد و کتي رُز. موسيقي: جورج فنتون. مدير فيلمبرداري: اندرو دان. تدوين: لوچيا زوچه تي. طراح صحنه: هوگو لوچيک-وايهووسکي. بازيگران: جودي دنچ[لورا هندرسون]، باب هاسکينز[ويويان ون دام]، ويل يانگ[برتي]، کلي رايلي[مورين]، کريستوفر گست[لرد کرامر]، تلما بارلو[ليدي کانوي]. ١٠٣ دقيقه. محصول ٢٠٠٥ انگلستان. نامزد جايزه آنتوني اسکوئيت- بهترين طراحي لباس-بازيگر نقش اول زن- فيلمنامه اصيل از مراسم بافتا، نامزد بهترين بازيگر مرد و زن- بهترين فيلم مستقل بريتانيايي- کارگردان- فيلمنامه- بازيگر نقش مکمل زن/کلي رايلي- بهترين دستاورد فني و بازيگر تازه کار/تلما بارلو از مراسم فيلم هاي مستقل بريتانيايي، نامزد جايزه گلدن گلوب بهترين فيلم کمدي يا موزيکال- بهترين بازيگر زن- بهترين بازيگر مرد مکمل.
لورا هندرسون بعد از مرگ شوهرش تصميم مي گيرد وارد دنياي نمايش شود، از اين رو تماشاخانه ويندميل واقع در محله وست اند لندن را خريداري مي کند. اما سر رشته چنداني از کار نمايش ندارد و براي انجام اين کار ويوين ون دام را استخدام مي کند. ويوين و لورا ايده اي مبني بر نمايش بي وقفه در طول روز دارند، کاري بي سابقه که اجراي آن نياز به پول و هنر پيشگان فراوان دارد. لورا موفق مي شود از طريق دوستاني چون لرد چمبرلين وام بگيرد. ويوين و لورا تصميم ديگري نيز دارند و آن استفاده از زنان و دختران عريان در نمايش هاي خويش است. کاري که در جامعه لندن سر و صدايي به پا مي کند، اما به زودي با استقبال عامه راه براي ادامه کار هموار مي شود. با آغاز جنگ دوم جهاني و افزايش سربازان تماشاخانه ويندميل پر و پرتر مي شود. سربازان براي کسب روحيه به آنجا مي آيند، اما لرد چمبرلين و ديگران از اين موضوع راضي نيستند و خواستار تعطيل شدن ويندميل مي شوند. اما سخنراني لورا براي سربازان بعد از بمباران لندن و در نتيجه تخريب قسمتي از تماشاخانه جلوي اين کار را مي گيرد. لورا و ويوين از بازيگران مي خواهند در زير زمين تماشاخانه سکونت کرده و به کار خود حتي در زير بمباران دشمن ادامه دهند. تماشاخانه با قوت به کار خود ادامه مي دهد و اما قبل از پايان جنگ لورا وفات مي کند و در وصيت نامه اش ويندميل را به ويوين مي بخشد.

چرا بايد ديد؟
همين هفته گذشته بود که ملکه آخرين ساخته فريرز در جشنواره ونيز خوش درخشيد و جوايز ارزنده اي را نصيب سازندگانش کرد. اما عجالتاً تا زماني که ملکه به نمايش عمومي در نيامده از تماشاي خانم هندرسون تقديم مي کند، فيلم ماقبل آخر فريرز غافل نشويد. نگاهي گذرا به کارنامه استيون فريرز متولد ١٩٤١ و جوايز بيشماري که براي فيلم هايي چون ليام، سرزمين هاي –لو، وانت، قهرمان، حقه بازها و روابط خطرناک و. . . . گرفته به خودي خود کافي است تا با اطمينان به تماشاي خانم هندرسون تقديم مي کند، بنشينيم.
خانم هندرسون تقديم مي کند در اين وانفساي فيلم هاي موزيکال[مولن روژ را فراموش کنيد، حتي اگر ترجمه نام آن با ويندميل يکي باشد] يک اثر کاملاً مدرن و تماشايي است که مي تواند هنگاتم خروج از سالن احساس زيبايي را با شما همراه کند و اين دستاورد کمي براي يک کارگردان و بازيگرانش نيست. انبوه جوايزي که فيلم به دست آورده خود گوياي همه چيز است، اما نمي توان معرفي نامه اي درباره آن نوشت و از بازي هاي حيرت انگيز هاسکينز و دنچ يا تيتراژ معرکه آن سخني بر زبان نياورد. براي کساني که با نوشته هاي مقايسه برانگيز اخت شده اند بايد بگويم که با يک نسخه خيلي هوشمندانه و فمينيستي از کازابلانکا روبرو هستند که در ستايش عشق خويشتندارانه به سبک انگليسي ساخته شده است. عشق ميان هندرسون و وندام که تا پايان فيلم –جز با اشاره گستاخانه هندرسون هنگام رقص در پشت بام- هرگز بر زبان آورده نمي شود. اما به نظر مي رسد که قبل از هر چيز فيلم در ستايش نمايش و هدف ستودني[و مرد پسند] خانم هندرسون مبني بر نمايش بدن برهنه زنان است و آن را تا حد يک هنر و اوج زيبايي شناسي بالا مي برد. هر چه باشد هيچ شغلي بهتر از نمايش نيست، هست؟؟؟
ژانر: کمدي، درام. 


دانلود فيلم

آخرین گناه

سه قسمت از سریال جدید و زیبای آخرین گناه که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه ۲ تلویزیون ایران پخش میشه و از امروز ما همزمان براتون میزاریم

لینک های دانلود فیلم:

قسمت اول       سرور ۱       سرور ۲       سرور ۳

قسمت دوم       سرور ۱       سرور ۲      سرور ۳

قسمت سوم     سرور ۱       سرور ۲       سرور ۳ 

لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد.

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
در ايام ماه مبارک رمضان، سريالهاي تلويزيوني آخرین گناه، بوی خوش زندگی، صاحب دلان و زیر زمین که از تلويزيون ايران پخش مي گردد را مي توانيد در اين قسمت دانلود کنيد. (هر روز چند قسمت از يک سريال)

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

انتظار
با صداي امید


 

01 - Tarze Negaat [24Kps] [128Kps]

02 - Man Be To Na Nemigam [24Kps] [128Kps]

03 - Azizam [24Kps] [128Kps]

04 - Bahaar [24Kps] [128Kps]

05 - Entezaar [24Kps] [128Kps]

06 - Bot [24Kps] [128Kps]

07 - Shoorangiz [24Kps] [128Kps]

08 - Zire Baroon [24Kps] [128Kps]

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.


 

تک موزیک

تیراژ پایانی زیر زمین با صدای احسان خواجه امیری

لینک دانلود آهنگ
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ايجاد ميزکاري پويا با نرم افزار کوچک و جالب Fresh Desktop 3.0

Fresh Desktop ابزار کوچک و جالبیست که امکان مدیریت تعداد بیشماری Wallpaper و Screen Saver را بر روی میزکار سیستم عامل ویندوزتان به آسانی و با کمترین مصرف حافظه ی اصلی سیستم، می دهد .

قابلیت خلق اسلاید از تصاویر شما دیگر قابلیت این نرم افزار کوچک و مفید است که با دارا بودن بیش از 170 افکت مختلف برای تغییر تصاویر و همچنین امکان قرار دادن تقویم و روز و همچنین تعیین فواصل زمانی معیین برای تغییر تصاویر، کاربر به اسانی می تواند اسلاید های مورد علاقه ی خود را با چند کلیک ساده بسازد .

دیگر قابلیا خوب این نرم افزار بخش Picture Downloader رومیزی آن است که به اسانی با یک کلیک ساده تصاویری را که در محیط اینترنت مشابه مشخصات تعیین شده ی شما باشند را به طور خودکار پیدا و دانلود خواهد کرد.

ویژگی های کلی نرم افزار کوچک Fresh Desktop :

تغییر منظم و خودکار تصاویر بر اساس بازه های زمانی تعیین شده توسط شما !

ساخت اسلاید شو های آسان و  همراه با بیش از 170 افکت زیبا برای تغییر تصاویر در اسلاید .

دانلود خودکار تصاویر از اینترنت تنها با وارد کردن مشخصات تصویر مورد نظرتان !

نمایش یک تقویم کامل و انعطاف پذیر بر روی میز کار.

قابلیت قرار دادن فایلهای فلش به عنوان پس زمینه ی میز کار شما !

استفاده ی بسیار کم از حافظه ی اصلی سیستم .

جزییات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

Fresh Desktop را م توانید از اینجا :

دانلود کنید نسخه ی 3.0 را با حجم 1.3 مگابایت

تصویری از محیط نرم افزار

English Explanations

برای دریافت كرك نسخه ي 3.0 نرم افزار اینجا را کلیک کنید

 

فايل freshdesktop.exe پوشه ي کرک را در پوشه ي نصب شده ي نرم افزار به جاي فايل موجود كپي كنيد تا تمامي محدوديت هاي نرم افزار از بين برود. توجه داشته باشيد كه هنگام انجام مراحل كرك نرم افزار بايستي به طور كامل بسته باشد. كرك تست شده و 100% كار مي كند.


 

دنیای موبایل

حال هر کی رو می خواهید بگیرید نصب کنید!  

www.danlod20.tk

بااین نرم افزار جالب شما می تونید به هر شخصی که می خواهید SMS مورد نظر را بفرستيد تا بعد از ارسال sms خودش به صورت اتوماتيك روي موبايل شخص مورد نظر باز شود و بعد از خواندن آن باز هم خود به خود از روي موبايل آن شخص حذف شود .

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


کنار آب و پای بید و طبع شعر و یاری خوش

کنار آب و پای بید و طبع شعر و یاری خوش
الا ای دولتی طالع که قدر وقت می​دانی
هر آن کس ر اکه در خاطر ز عشق دلبری باریست
عروس طبع را زیور ز فکر بکر می​بندم
شب صحبت غنیمت دان و داد خوشدلی بستان
می​ای در کاسه چشم است ساقی را بنامیزد
به غفلت عمر شد حافظ بیا با ما به میخانه

 

معاشر دلبری شیرین و ساقی گلعذاری خوش
گوارا بادت این عشرت که داری روزگاری خوش
سپندی گو بر آتش نه که دارد کار و باری خوش
بود کز دست ایامم به دست افتد نگاری خوش
که مهتابی دل افروز است و طرف لاله زاری خوش
که مستی می​کند با عقل و می​بخشد خماری خوش
که شنگولان خوش باشت بیاموزند کاری خوش

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

zrd60@yahoo.com

ز هشیاران عالم هرکه را دیدم غمی دارد
دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد

 

 

shadow_1352@yahoo.com

از خدا خواستم ...

از خدا خواستم عادتهاي زشت را تركم بدهد.
خدا فرمود:خودت بايد آنها را رها كني.
از او درخواست كردم فرزند معلولم را شفا دهد.
فرمود: لازم نيست، روحش سالم است؛ جسم هم كه موقت است.
از او خواستم لااقل به من صبر عطا كند.
فرمود: صبر، حاصل سختي و رنج است. عطاكردني نيست، آموختني است.
گفتم: مرا خوشبخت كن.
فرمود: نعمت از من خوشبخت شدن از تو.
از او خواستم مرا گرفتار درد و عذاب نكند.
فرمود: رنج تو را از دلبستگي هاي دنيايي جدا و به من نزديکتر ميكند.
از خدا خواستم كاري كند كه از زندگي لذت كامل ببرم.
فرمود: براي اين كار من به تو زندگي داده ام.
از خدا خواستم كمكم كند همانقدر كه او مرا دوست دارد، من هم ديگران را دوست بدارم.
خدا فرمود: بالاخره اصل مطلب دستگيرت شد!

 

 

mahtabsahary@yahoo.com

يه خانومي وارد داروخانه ميشه و به دكتر داروساز ميگه كه به سيانور احتياج داره!
داروسازه ميگه واسه چي سيانور مي‌‌خواي؟
خانومه توضيح ميده كه لازمه شوهرش را مسموم كنه.
چشم‌هاي داروسازه چهارتا ميشه و ميگه: خدا رحم كنه، خانوم من نمي‌تونم به شما سيانور بدم كه بريد و شوهرتان را بكُشيد! اين بر خلاف قواننيه! من مجوز كارم را از دست خواهم داد... هردوي ما را زنداني خواهندكرد و ديگه بدتر از اين نميشه! نه خانوم، نـــه! شما حق نداريد سيانور داشته باشيد و حداقل من به شما سيانور نخواهم داد.
بعد از اين حرف خانومه دستش رو ميبره داخل كيفش و از اون يه عكس مياره بيرون؛ عكسي كه در اون شوهرش و زن داروسازه توي يه رستوران داشتند شام مي‌خوردند.
داروسازه به عكسه نيگاه ميكنه و ميگه: خُب، حالا.... چرا به من نگفته بوديد كه نسخه داريد؟؟!!

نتيجه‌ي اخلاقي: وقتي به داروخانه مي‌رويد، اول نسخه‌ي خود را نشان بدهيد!

 

 

shahi_rika_2000@yahoo.com

زمان

فاصله ميان تولد و مرگ
دم و باز دم
فاصله ميان شكست و پيروزي
. . .
زمان در گذر است
مي رسد آن روز
چه وقتي، چه روزي، چه سالي
براي هر كدام از ما يك زمان مشخص شده
براستي كداميك از ماها
اين زمان را بدرستي سپري كرده و خواهيم كرد

نويسنده: سيد علوي (خودم)
بر گرفته از وبلاگ آن روز فرا مي رسد...
http://2bornot2be.blogfa.com

 

 
akam_22@yahoo.com

ـ يك امروز، ارزشِ دو فردا را دارد. «بنجامين فرانكلين»
ـ آن‌كه «چرا»يي براي زيستن دارد، هر «چگونه»اي را مي‌‌تواند تحمّل كند. «نيچه»

ــ هيچ عشقي صادقانه‌تر از عشق به غذا نيست. «جرج برنارد شا»
ـ حاضر نيستم در راهِ اعتقاداتم كشته شَوَم، چون ممكن است برخطا باشم. «برتراند راسل»

ـ تمام حقايق بزرگ در آغاز كفر به‌نظر مي‌رسند. «جرج برنارد شا»
ـ هيچ‌كس آن‌قدر ثروتمند نيست كه بتواند گذشته‌ي خود را بخرد. «اسكار وايلد»

ـ كسي چه مي‌داند؛ شايد اين جهان جهنّم سيّاره‌اي ديگر باشد. «آلدس هالسكي»
ـ آن‌قدر جوان نيستم كه همه‌چيز را بدانم. «اسكار وايلد»

ـ آدم بايد هميشه عاشق باشد، به‌همين‌دليل نبايد هرگز ازدواج كرد. «اسكار وايلد»
ـ علم چيز جالبي است، به‌شرطِ آن‌كه آدم مجبور نباشد از راهِ آن امرارِمعاش كند. «اينشتين»

ـ تنها دو راه در زندگي پيشِ‌روي شماست: يكي آن‌كه به هيچ معجزه‌اي اعتقاد نداشته‌باشيد؛ ديگر آن‌كه همه‌چيز را معجزه بدانيد. «اينشتين»

ـ دنيا جاي خطرناكي است؛ نه به‌علّت وجود افراد شرور و پليد، بلكه به‌علّتِ وجود كساني‌كه هيچ كاري براي آن نمي‌كنند. «اينشتين»

ـ روشن‌فكران مشكلات را حل مي‌كنند؛ نوابغ از بروز آن‌ها جلوگيري مي‌كنند. «اينشتين»
ـ راز خلاقيت در اين است كه بدانيد چگونه مآخذ خود را پنهان كنيد. «اينشتين»

ـ در آخرين لحظه‌ي عمرم، جلوي آينه خودم را بين مرگ و زندگي ايستاده ديدم. «پرويز شاپور»
ـ بعضي‌ها مرگ را آن‌قدر برزگ مي‌كنند كه ديگر جايي براي زندگي باقي نمي‌مانَد. «پرويز شاپور»

ملايمت، نه مهرباني است و نه راحتي. زندگي خشن است. عشق خشن است. ملايمت خشن است. اگر ما تا اين اندازه دربرابر خشونتِ مرگ غافل‌گير مي‌شويم، شايد براي آن است كه زندگي‌هايمان را در مناطقي بيش‌ازحد معتدل، گرم، و تقريباً ساختگي قرار داده‌ايم.

«كريستين بوبن»

 

 

mfgp2003@yahoo.com

مغز زن‌ها از نظر بيولوژيكي با مغز مردها تفاوت دارد

براساس مطالعات يك پژوهشگر آمريكايي، مغز زن‌ها از نظر بيولوژيكي با مغز مردها تفاوت دارد و صدگرم نيز از مغز مردها سبك تر است.
زن‌ها براي صحبت كردن روزانه از ‪ ۲۰‬هزار كلمه‌استفاده مي‌كنند درحاليكه مردها تنها ‪ ۷‬هزار كلمه به كار مي‌برند.
روزنامه ايتاليايي " لاستمپا " در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از يك پژوهش انجام شده درباره تفاوت بين زن ومرد از نظر بيولوژيكي نوشت :
هنر زن‌ها پرحرفي است ، در حاليكه مردها ساكت تر هستند.
لاستمپا به نقل از روان شناس آمريكايي " لوئيس بريزندين " مي‌افزايد:
بر اساس تحقيقات به عمل آمده مغز زن و مرد از نظر بيولوژيكي از يكديگر متفاوت است و صحبت كردن هنر زنان است ، همانطور كه كودكان دخترازپسرهاي هم سن خود ، زودتر شروع به حرف زدن مي‌كنند.
اينكه گفته مي‌شود مردهااز مريخ و زن‌ها از ونوس مي‌آيند، صحت دارد.
مردها تاريخ‌هاي تولد را فراموش مي‌كنند و زن‌ها بسيار پرحرف هستند.
زن‌ها اغلب داراي حس جهت يابي نيستند ، البته برخي آنها با نقشه‌هاي خياباني آشنايي دارند ، اما مردها دراين موضوع به‌آنهااطمينان نمي‌كنند.
حتي وزن مغز زن‌ها ‪ ۱۰۰‬گرم از مردها كمتراست ، اما نه به‌اين معني كه زن هااز هوش كمتري برخوردار هستند، شمار سلول‌هاي مغز زن و مرد بايكديگر برابر است و فقط تراكم آن فرق مي‌كند.
از طريق نوار مغزي مي‌توان مشاهده كرد كه زن‌ها داراي يك بزرگراه ‪ ۸‬خياباني براي احساسات خود هستند،اما مردها فقط يك خيابان فرعي دارند.
درصد نرون‌ها در قسمت احساسات و خاطرات در زنان ‪ ۱۱‬درصد بيشتر است، به اين معني كه معمولا زن‌ها بهتر خاطرات را بياد مي‌آورند و احساسات را نيز بهتر درك مي‌كنند، همچنين زن‌ها بانگاه كردن به‌چهره درك مي‌كنند كه مشكلي وجود دارد، درحاليكه مردها تنها زماني متوجه مي‌شوند كه‌اشك ببينند.
صبر و كنترل ، اضطراب و استرس توسط بخش جلويي مغز تنظيم مي‌شوند كه اين بخش در زنان فعال تر است ، به‌اين معني كه مغز زن مشكلات كوچك را مثل يك فاجعه مي‌بيند،زيرا ترشح هورمون‌هاي استروژن، كورتيزول و دوپامين آن بيشتر است.
در مردها برعكس فقط يك مشكل فيزيكي باعث ايجاد يك واكنش اين چنيني مي‌شود. زن‌ها مضطرب و مردها عصباني مي‌شوند.
حس جهت يابي درقسمت راست مغز قرار دارد و در مردها فعال تراست ،اين حس مهارت‌هاي عيني و حركتي را تنظيم مي‌كند. درحاليكه قسمت چپ مغز زن ها فعال تر از مردها است.
زن‌ها از صحبت كردن لذت مي‌برند و زماني كه با دوستان خود صحبت مي كنند ، مراكز لذت در مغز آنها فعال مي‌شود .

 

 

iman_flash@yahoo.com

پاسخ به گير 3پيچ

سلام - من از ساري هستم
در پاسخ به دوست عزيزي كه گفته بودن افرادي وابسته به يهوديان در شمال ايران اقدام به خريد زمين هاي مرغوب كردند بايد عرض كنم بله اين خبر مربوط به چند وقت پيش هست اما صحت نداره و دليلش اين هست كه چند وقتي بود زمين هاي كشاورزي اين مناطق با قيمت هاي بالا توسط افراد سودجو خريداري ميشد و به صورت مسكوني يا تجاري تبديل مي‌شد.
و كشاورزان ساده دل اينجا هم كه همچين پولهايي نديده بودن به راحتي زمين ها رو ميفروختن.
اما اين خبر رو مسئولين اينجا براي راكت كردن خريد و فروش و جلوگيري از بالا رفتن قيمت بيرويه زمين ها پخش كردن كه بسيار موثر بود

 

 

ashege_shahadat_84@yahoo.com

خداوندا ! به حق ا ين ماه و به حق کسي که از ابتدا تا انتهاي آن، به بندگي تو پرداخته مثل فرشته اي که او را مقرب درگاهت ساخته اي و يا پيغمبري که به رسالت مبعوث نموده اي و يا بندة شايسته اي که از خواص، قرارش داده اي از تو درخواست مي کنم که بر محمد و اهلبيت او درود فرست و ما را اهل کرامتهايي قرار ده که در اين ماه به اوليائت داده اي و آنچه که در حق ساعيان در طاعت و بندگيت لازم کرده اي در حق ما نيز واجب گردان و ما را در زمرة کساني قرار ده که در پرتو رحمت تو شايستگي جايگاهي رفيع در نزد تو را به دست آورده اند........ .

منبع : صحيفه سجاديه

 

 

sweetanim074@yahoo.com

نامه هایی برای تمام زنان جهان ... 92

چه گمان می کنی ؟
عشق ما به بن بست رسیده؟
بازگشت در لغت نامهء من نیست
تنها به سوی تو آمدن و به تو رسیدن
رسیدن بی بازگشت
.... بلیطی یکسره

دوستت دارم خرج سفر نمی خواهد
عشق نامیراست
کمک کن تا در آتش تو بمیرم
! چون یک بودایی

گمان نکن که خواستار آرامشم درکنار تو
هنگامی که مردی مانند من ؛
عاشق زنی چون تو می شود
زمین پوست می دَرَد
! ... و قوطی کبریتی می شود در دست یک کودک

گمان نکن باتو تشنهء اطمینانم
! و آرزومند بازگشتن به بندری امن
تاریخ ِ خشکی را از یاد برده ام
از یاد برده ام تمام پیاده روها و درختها را
از یاد برده ام تمام چیزهایی را
.... که قادر به عوض کردن نام خود نیستند

دوستت دارم
و قرص مسکن نمی خواهم برای شوق شعله ورم
حالم خوب است
! در هذیان بهتر می شوم
از یاد می برم چهرهء تو
.... و مساحت اندامت را
نگاه کن ...
زیر خورشید سینه ات آب می شوم
! ... چون شهری از موم
چه گمان می کنی بانو.....؟

« نزار قبانی »

 

 

didar_bkh@yahoo.com

آخر بازي

عاشقان سرشكسته گذشتند
شرم سار ترانه هاي بي هنگام خويش
و كوچه ها
بي زمزمه ماند و صداي پا
سربازان
شكسته گذشتند خسته
بر اسبان تشريح
و لته هاي بي رنگ غروري نگون سار بر نيزه هاشان

تو را چه سود
فخر به فلك بر فروختن
هنگامي كه
هر غبار راه لعنت شده نفرين ات مي كند؟
تو را چه سود از باغ و درخت
كه با ياس ها به داس سخن گفته اي
آنجا كه قدم بر نهاده باشي
گياه
از رستن تن مي زند
چرا كه تو تقواي آب و خاك را هرگز باور نداشتي

فغان كه سرگذشت ما
سرود بي اعتقاد سربازان تو بود
كه از فتح قلعه ي روسبيان
باز مي آمدند
باش تا نفرين دوزخ از تو چه سازد
كه مادران سياه پوش
داغ داران زيباترين فرزندان آفتاب و باد _
هنوز از سجاده ها
سربرنگرفته اند

ا. بامداد

 

 

Shokrollahi@ppars.com

سخنان بزرگان
(قسمت دوم)

 • لبخند، حتی زمانيکه بر لبان يک مرده می نشيند ، بازهم زيباست .
کريستيان بوبن

• نامه ، خاص ترين ياد بودی است که شخص از خود بجا می گذارد .
ناشناس

• نيکی و سود خويش را در زيان ديگران مخواه .
زرتشت

• من آينده را دوست دارم چون بقيه عمرم را بايد در آن بگذرانم .
کترينگ

• برای آنکه عمر طولانی باشد ، بايد آهسته زندگی کنيم .
سيسرون

• به گونه ای زندگی کنيد که وقتی فرزندانتان به ياد عدالت ، صداقت و مهربانی می افتند ، شما در نظرشان تداعی شويد .
جکسون براون

• هرکس بايد روزانه يک آواز بشنود ، يک شعر خوب بخواند و در صورت امکان چند کلمه حرف منطقی بزند .
گوته

• تواضع بيجا آخرين حد تکبر است .
لابروير

• هيچکس بدبخت تراز کسی نيست که هميشه خوشبخت است .
هلندی

• آنها که غائب اند ، کمال مطلوب اند و حاضرين معمولی و پيش و پا افتاده اند .
گوته

• در دعوا اولين مشت را بزن و محکم هم بزن .
جکسون براون

• فقط به ندای کودک درون خويش گوش بسپار نه هيچ ......
کريستيان بوبن

• سعادت ديگران بخش مهمی از خوشيختی ماست .
رنان

• با مردمان نيک معاشرت کن تا خودت هم يکی از آنان به شمار روی .
ژرژهربرت

• با تقوی و خوبی ميتوان سعادت آفريد .
زنون

• برای شب پيری در روز جوانی چراغی بايد تهيه کرد .
پلوتارک

• هرگز فرصت گفتن « دوستت دارم » را از دست مده .
براون

• اميد با مرگ هم به گور نمی رود .
شيلر

• مرور زمان به خودی خود بسياری از نگرانی ها را از بين می برد .
ديل کارنگی

• هر چه نور بيشتر باشد ، سايه عميق تر است .
گوته

• همه زيبايی های بی پيرايه ازعشق سرچشمه می گيرند،اماعشق از چه چيز سرچشمه می گيرد؟ عشق از جنس چيست ؟ اين فرا طبيعی از کدامين طبيعت جاری شده است؟ زيبايی زاده ی عشق است. عشق زاده ی توجه و اعتناست ، توجه ای ساده به ساده ها . توجه ای متواضعانه به هر آنچه که متواضع و بی پيرايه است . توجه ای زنده به همه ی زندگی ها .
بوبن

 

 

mr_gir20@yahoo.com

گير 3پيچ

سلام به دست و روي نشسته ات ..
چطوري يا بهتري ..
آقا نمي دونم بعضي ها چي فكر مي كنن ..
طبيعت هم خونه ي خودشونه .. يا خونه خودشن طبيعته ؟ شايدم هر دو .. شايدم هيچكدام ..
( مبين ... جون صدام و بوش و اون كاندي سيا سوخته اين عكسا رو دقيق بذار ملت ببينن ... خودت بخون ببين حتما بايد با عكس باشه )
خلاصه .. عكس اول ....

آقا ما خير سرمون با بروبچ رفته بوديم بيرون خواستيم مثلا ارواح شيكممون تو دل طبيعت و اين حرفا باشيم .. آقا اين قدر آشغال و كيسه و .. ريخته بودن كه ... ببين عكسو خودت ديگه ..

اما عكس دوم ... چيزي كه شما مي بينين يه آقايي كه لباس سفيد پوشيده .. ايشون پشتش به دوربين عكساي بنده بودش و خبر نداشت كه من ازش عكس گرفتم ...
محل اين عكس جاده چالوسه .. اون طرف رودخونه .. ما اول صبح رفتيم تفريح و صفا و اين چيزا .. ( باز فكرش رفت طرف خلاف ....)
خلاصه ديديم يه چندتا اكيپ شب قبل اونجا اتراق كرده بودن .. ما هم اون نزديكا يه جايي بساطمون رو راه انداختيم .. من رووم رو كه كردم اونطرف ديدم بعله .. اين آقا داره ( چرا يه كلمه مودبانه نداريم براي اين حرفا ... ببخشيد ديگه ) پي پي مي كنه به طبيعت ..
ما هم شكار لحظه ها كرديم ..
بابا مرتيكه خجالت نمي كشي .. ديگه توي طبيعت همه چيز آزاده ؟
نكته : هر وقت كه خواستي كاري بكي دقيق به همه طرف نيگا كن تا يه فضولي مثل من اون طرفا نباشه
چي بگم ولله ..
قربون خودم تا بعد .

 

 

merlin_srk@yahoo.com

فرشته بیکار

مردي خواب عجيبي ديد . او در عالم رويا ديد كه نزد فرشتگان رفته و به كارهاي آنها نگاه مي كند هنگام ورود ، دسته بزرگي از فرشتگان را ديد كه سخت مشغول كارند و تند تند نامه هايي را كه توسط پيك ها از زمين مي رسند ، باز مي كنند و آنها را داخل جعبه هايي مي گذارند.
مرد از فرشته‌اي پرسيد : شما داريد چكار مي كنيد ؟
فرشته در حاليكه داشت نامه ي را باز مي كرد ، جواب داد : اينجا بخش دريافت است ، ما دعاها و تقاضاهاي مردم زمين را كه توسط فرشتگان به ملكوت مي رسد به خداوند تحويل مي دهيم.
مرد كمي جلوتر رفت . باز دسته بزرگ ديگري از فرشتگان را ديد كه كاغذهايي را داخل پاكت مي گذارند و آنها را توسط پيك هايي به زمين مي فرستند.
مرد پرسيد : شماها چكار مي كنيد ؟
يكي از فرشتگان با عجله گفت : اينجا بخش ارسال است، ما الطاف و رحمات خداوند را توسط فرشتگان به بندگان زمين مي فرستيم.
مرد كمي جلوتر رفت و يك فرشته را ديد كه بيكار نشسته!!
مرد با تعجب از فرشته پرسيد : شما اينجا چكار مي كني و چرا بيكاري ؟
فرشته جواب داد : اينجا بخش تصديق جواب است . مردمي كه دعاهايشان مستجاب شده، بايد جواب تصديق دعا بفرستند ولي تنها عده بسيار كمي جواب مي دهند .
مرد از فرشته پرسيد : مردم چگونه مي توانند جواب تصديق دعاهايشان را بفرستند ؟!
فرشته پاسخ داد : بسيار ساده است ، فقط كافيست بگويند :
خدايا متشكريم

 

 

salman_yavar@yahoo.com

از مصلحت نظام تا مصلحت شخصي

انتشار نامه محرمانه حضرت امام(س) توسط دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گوشه‌اي از پروژه مافياي قدرت و ثروت را نمايان ساخت. در اين ماجرا، ملت جداي از ساده‌انگاري‌ها، سطحي‌نگري‌ها و يا پندآموزي‌هاي قيم‌مآبانه، شاهد واقعه ديگري بود. نزاع كلامي ميان هاشمي و رضايي و .. نيازمند بحث نيست، چرا كه ملت به‌ خوبي مي‌داند كه اين افراد هم‌اكنون در مجمع تشخيص مصلحت نظام، تدوين كننده مسايل بسيار هستند؟! آيا همين افراد، سفر به آمريكاي خاتمي را توجيه نكردند، و به دنبال «معجزه دانستن دستاورد 16 سال گذشته» تلاش نداشتند؟!
اما از چند نكته نمي‌توان چشم پوشي كرد:

1- دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با رياست «محسن هاشمي»، نقش كليدي يافته است. اين دفتر سياست‌بازي‌هاي قدرت‌مدارانه و جريان سازي‌هاي تخريب‌گر را بي‌مهابا به وسيله ابزارهاي مختلف منتشر مي‌كند. اين دفتر از هر پاسخگويي و مسئوليتي مصونيت دارد و بي‌هيچ هزينه‌اي برنامه‌هايش را يك‌به‌يك دنبال مي‌نمايد! چرا؟ آيا «هاشمي رفسنجاني » بر دفتر مسلط است؟ در هر صورت اسناد محرمانه كشور و نظام در دستان رئيس دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام بازيچه شده است!

2- انتشار اين نامه مسأله كوچكي نيست. حيثيت نظام را بازيچه «قدرت و ثروت» قرار دادن، هزينه سنگيني دارد كه قطعاً بايد به‌وسيله عاملان آن پرداخت شود. آن‌روز كه گفته شد ايجاد كنندگان فضاي مسموم، با همدستي و همدلي قيم‌مآبان براي افرادي خاص «خط قرمز» ايجاد كرده‌اند؛ وقتي اظهارگرديد ماجراي 15 خرداد در قم و ضرب‌وشتم، دستگيري و مجازات سنگين براي چند طلبه به جرم درخواست پرسش از هاشمي، به معنای ايجاد «مصونيت الهي- سياسي» برای وی ی باشد، وقتي انتقاد به سفر فاجعه‌بار «خاتمي» به آمريكا، تخريبي گسترده به وسيله راست و چپ را به همراه آورد و ... اين همه، يعني «بقاي حريم امن و مصونيت‌ساز براي چند نفر خاص»... از اين روي منتشر شدن نامه محرمانه ، نباید مسأله‌اي غیر قابل انتظار باشد.

3- در هر كشور و حكومتي اسناد محرمانه بسيار وجود دارد كه ممكن است هرگز انتشار نيابد. تعويض دولت‌ها، جابجايي جناح‌ها و كارگزاران در اين امر ثابت كه به بنيان رژيم‌ها وابسته است، تأثيرگذار نيست. به‌ويژه كشورهايي كه با انقلاب و جنگ روياروي بوده‌اند. حال چگونه كساني كه «خردگرايي» را بارها براي «اصول و ارزش‌هاي مقدس» اولويت داده، و خود را مظهر خردمندي مي‌دانند، به اين آساني مرزهاي مصالح و منافع كشور و ملت، را در هم شكسته و مي شكنند؟

4- به‌گونه طبيعي و طبق رفتارهاي سياسي اصلاح طلبان، به‌ويژه محفل تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص، دستاوردهاي دولت نهم، ‌نه قابل تحمل‌ است و نه بايد به ثمر نشيند!! به همين جهت به نظر مي رسد، در انتشار اين نامه تحت‌الشعاع قراردادن دست آوردهاي ديپلماتيك سفر اخير رئيس‌جمهور هم مدنظر بوده است.

5- برخي از همان روزهاي اول مسئوليتشان در قوه مجريه در سال هاي ابتدايي دهه 70 درصدد «هراساندن ملت از جنگ» به منظور حاكم كردن فرهنگ سرمايه سالاري بودند. و از اين رو راهكارهاي گوناگون ‌اعم از ارزش‌زدايي از بسيج و فرهنگ بسيج، تحليل‌هاي به اصطلاح خردگرايانه نمونه‌هاي بارز آن است. هنوز از خاطره ها نرفته كه برخي به عنوان آخرين حربه تبليغاتي در انتخابات نهم، با طرح شبهه ايجاد جنگ، به زعم خود در ميان ملت دل‌نگراني كردند، تا شايد از احمدي نژاد روي‌گردان شده، و كانديدايي را كه طالب صلح و بيزار از رويارويي با سلطه‌گران است، برگزينند!! از اين روي، اين گمانه نزديك به صحت است كه با انتشار نامه مربوط به جنگ، درصدند با وحشت آفريني در جامعه اي كه به بركت ظهور سوم تير، بازگشت به افتخارات شهادت‌طلبي و رشادت خواهي را در نسل سوم تجربه مي‌كند، نادم و پشیمان سازند.

6- مسأله انرژي هسته‌اي و ايستادگي احمدي‌نژاد در برابر زورگويي‌ها و باج‌خواهي‌هاي غرب،‌ ذلت پذيري‌هاي تعليق سه‌ساله را بيش از گذشته نمایان ساخته است و اکنون تمام ملت نسبت به آن اظهار بيزاري مي‌کنند. بنابراين افشا يا انتشار يكي از اسناد كاملاً محرمانه نظام، پس از نزديك به دو دهه فاصله، راهكاري است كه در نظر اين تشخيص‌دهندگان مصلحت نظام!! مي‌تواند آب رفته را به جوي بازگرداند»!!

7- نامه منتشره از آنجا كه مربوط به حضرت روح‌الله (س) است، بي‌گمان بركات آن روح قدس را در كالبد جامعه منتشر كرد. به‌همين جهت عليرغم انگيزه و هدف عاملان انتشار آن، يك مسئله را ثابت كرد و آن اين كه، دفتر يا مركزي كه اين گونه چوب حراج به منافع و مصالح ملي مي زند،‌ صلاحيت نگهداشتن اسرار نظام را ندارد. و به نظر مي رسد بايد هرچه زودتر كليه اسناد طبقه بندي شده ملي را از دست كساني كه براي ثبات و بقاي «قدرت» هر عملي را خودسرانه انجام مي‌دهند، خارج كرد.

نوشته:
فاطمه رجبي

 

 

amizeinali@yahoo.com

يك مطلبي است كه يكي از همكاران نوشته و چون جالب بود ازش اجازه گرفتم تا براي شما بفرستم

باسمه تعالي
دوستان وهمكاران ارجمند هرچند بهتراست مطلبي را كه مي خواهم بنويسم به روش مقتضي به گوش مسؤولين مملكت برسد اما چون تجربه نشان داده است به علت گرفتاري و مشغله زياد آن عزيزان آنها يا وقت شنيدن يا خواندن اين جور مطالب را ندارند و يا بعلت آلودگي صوتي زياد .....
بي خيال برويم سر اصل مطلب :
سريال نرگس را حتماً مي بينيد حتماً هم خيلي غصه خورديد كه خانم پوپك گلدره از بين ما رفت ودرميانه سريال مارا تنها گذاشت بله مرحو م خانم گلدره هنرمند ارزشمند ومتعهدي براي كشور مابود و قصد من ناديده انگاشتن ارزشهاي آن هنرمند مغفور نيست، همانطور كه ديديد درشب آخرين حضور خانم گلدره درسريال نرگس بود كه برنامه هاي تلويزيون وتيترروزنامه ها وسايتهاي اينترنتي و .... بسيار به نيكي از ايشان ياد كردند كه خوب كاري هم كردند و بهتر بود زودترانجام ميداند زمانيكه كه زنده بود و دربين ما بود بازهم ديدم دربرنامه كوله پشتي دوشب پيش مجري محترم گفت جا دارد يادي از زنده ياد خانم پوپك گلدره بكنيم ! اين بود كه تصميم گرفتم اين مطلب را بنويسم . دوستان خانم گلدره دراثرتصادف از اين دنيا رفت مگر نه اينست كه هرسال دركشور ما كه اگر درهرموردي ازدنيا عقب است درآمار تصادف مقام اول را دارد هرسال حدود بيست و هفت هزارنفر بله درست خوانديد بيست وهفت هزارنفر دراثر سانحه رانندگي جان خودرا ازدست ميدهند يعني تقريباً روزي هفتاد وچهارنفر كه متاسفانه طبق آمار دربهترين سالهاي عمر خود هستند 40-25 سال و هزاران پوپك و نسرين و نرگس وبهروز واحسان و محمدرضاو.... از بين ميروند حالا بگوئيد كه اين هم اسم خودش را گذاشت كنار اسم شخصيت هاي سريال اشكالي ندارد بگذاريد منهم قياقه اي بگيرم و البته ممكن است منهم از بين شما بروم پس هواي من وهمديگر را داشته باشيم خداي ناكرده ( براي جمله قبلي ) خوب ! كجا بوديم بله هزاران خانواده بي سرپرست مي شوند و هزاران كودك يتيم وهزاران مرد و زن بيوه ويا بي فرزند وهزاران كارگر و مهندس وكارشناس و دكتر و.... از بين ما مي روند واما وقتي يك زلزله مي آيد با ده بيست نفرگشته و يا هواپيما سقوط مي كند با حدود 150 نفر كشته، ببينيد قضيه را به مجلس هم مي كشند تا مقصر را پيدا كنند كه خودجاي بحث دارد چون معمولاً پيدا نمي شود و هواپيماي بيچاره بعنوان مقصر اصلي معرفي مي شود .
حالا ... روزانه هزاران اتومبيل غيراستاندارد توليد مي كند موتورپرايد روي اتاق رنو = PK ، موتور زانتيا روي پرشيا = پرشيا ELX، موتور پژو روي اتاق پيكان = پيكان پژوئي ، موتورپيكان روي اتاق پژو = پژو آردي و ... واين قبيل اعمال جراحي و روز به روز توليد بيشتر وبيشتر ماشينهاي تندروتروجاده هاي قديمي والبته با سرعت خيلي خيلي كمترازماشينها درحال توسعه واصلاً به من چه كه ايران رفته درلبنان بيمارستان ساخته ويا در افغانستان جاده ساخته من كه اصلاً ‌اين حرفها به كلاسم
نمي خورد و به من هم ربطي ندارد نخواستم فضولي توي كار كسي بكنم اصلاً آقا جان ! خوب كاري كردند دستشان درد نكند و خلاصه جريمه هاي سنگين و سنگين تر وانشاءالله دور از جان شما خدا از زبانم نشنود كه سوخت سهميه بندي مي شود وگرانتر وديروز آقاي رئيس جمهوردركنفرانس خبري شان فرمودند: " بالاخره اجرايش مي كنيم " . پس غصه نخوريد! اول به خودم كه يكي از رانندگان بي احتياط اين مملكت هستم و دوم به شما همكار محترم مي گويم كه مواظب خودتان باشيد ، خداي ناكرده اگر حادثه اي برايتان پيش بيايد كسي ككش هم نمي گزد مثل خانم گلدره توي تلويزيون كه هيچي توي راديو كه هيچي توي اتوماسيون هم كه هيچي توي كوله پشتي كه هيچي توي هيچ بقچه اي از شما يادي . نمي كنند . تازه اگر شانس بياوريد و مثل آن مرحوم كسي باشد كه يك مقداري از هزينه كلان بيمارستان را پرداخت نمايد البته اگر شانس بياوريد و سرضرب خلاص شويد مگر خدا آنروز را نياورد كه سروكارتان به بيمارستان بيافتد ..... فقط مي خواستم بگويم كه مواظب خودتان باشيد همين ! اين دولت هركاري . مي كند خوب كاري مي كند دولتهاي قبلي هم هركاري كردند خوب كاري كردند دستشان هم درد نكند يك دنيا ممنون متشكر وسپاسگزار و.......
عزت زياد .. اگر داري بردار بيار!
محمدرضا زيدآبادي نژاد

 

 

kaveh_56@yahoo.com

جوابيه

جناب آقاي حسين
مطلب جنابعالي را در رابطه با آقاي رفسنجاني خواندم
بر خود واجب ديدم كه در چند زمينه توضيحاتي را به شما و ساير دوستان بدهم

1- محرمانه بودن نامه امام را چه كسي تعيين ميكند ؟ در كجا گفته شده كه اين نامه جنبه محرمانه دارد ؟؟
حميد انصاري قائم مقام "موسسه تنظيم و نشر آثار امام"، در پاسخ در خصوص محرمانه بودن نامه فوق الذكرگفته: "نامه منتشر شده بنيانگذار جمهوري اسلامي در مورد شرايط پذيرش قطعنامه 598 تنها در زمان جنگ محرمانه تلقي مي‌شده است." و درپاسخ به اين پرسش که آيا نامه داراي طبقه بندي بوده است يا نه تاکيد مي كند كه : "اصولا نامه‌هاي حضرت امام به آن صورتي كه در منطق مكاتبات اداري و نظامي مرسوم است، داراي طبقه‌بنديهاي رسمي كه مثلا نامه داراي مهر محرمانه و سري باشد نيستند."
وي همچنين گفت : "روال بر اين بود كه اگر حضرت امام (ره) مي‌خواستند نامه و نوشته‌ ايشان براي جمع محدود و يا فرد خاصي فرستاده شود و نظر به محرمانه بودن و يا عدم انتشار آن داشتند، شخصا بطور شفاهي و يا بعضا كتبي متذكر مي‌شدند. در مورد نامه منتشر شده اخير، يادگار حضرت امام ( احمد خميني ) طبق نظر امام نامه را در جلسه‌اي در جمع زيادي از مسئولين مختلف نظام در محل مجلس شوراي اسلامي عينا قرائت كردند. بنابر اين مدركي دال بر اعلام نظر شفاهي و يا كتبي امام در خصوص محرمانه وبدن نامه و نظر ايشان درباره نحوه‌ انتشار آن در آينده در دسترس نمي‌باشد ."
ايشان تاكيد مي نمايد كه اين نامه تنها در زمان جنگ محرمانه بوده است .
بايد گفت كه تعمد برخي ازافراد را براي محرمانه خواندن نامه ابزاري سياسي براي فشار برهاشمي است.

2- در تمام‌ دنيا نامه‌هاي‌ سري‌ و محرمانه‌ تعيين‌ كننده‌ را بعد از گذشت‌ سالهاي‌ طولاني‌ منتشر مي‌كنند.

3- جنابعالي با استناد به كدام نظر سنجي و بررسي علمي ادعا مي كنيد كه " همه منتقدان و حتي موافقان آقاي هاشمي بر نادرستي انتشار اين نامه متفق القولند " ؟ ؟ !
آيا شما روزمنامه ها را نمي خوانيد ؟ و يا شايد چشم خود را بر آراي مخالف ديد خود بسته ايد ؟؟ !

4– در مطلب خود نوشته ايد كه در متن نامه اشاره اي به نامه فرمانده سپاه به شخص امام نشده است !
الف ، شما در اين مقال به دنبال چه هستيد ؟ دفاع از آقاي رضايي و يا انتقاد و تخريب آقاي رفسنجاني ؟؟
ب ، در متني كه در تمام جرايد كشور منتشر گرديد نكته مورد نظر جنابعالي به چشم مي خورد . آيا واقعا متوجه نشديد ؟؟ !
تاكيد مي گردد كه عدم اشاره به تحريف نامه در اطلاعيه بنياد حفظ و نشر آثار امام ، دليلي محكم بر صحت متن نامه منتشره در جرايد است .

5- در بند 2 مطلب خود به اظهار نگراني در رابطه با وجود اسناد محرمانه در دست مقامات سابق پرداخته ايد . در اينجا چند مطلب را به شما يادآوري مي نمايم :
ااف ، درسترسي به اطلاعات محرمانه زماني نگران كننده است كه فرد مورد نظر نا محرم باشد !
ب ، آيا كسي به خود اجازه ميدهد كه آقاي هاشمي را از نا محرمان بدانيد ؟ !
ج ، به نظر شما در رده بندي هاي محرميت ، چه فرد يا گروهي بالا تر از هاشمي قرار مي گيرد ؟؟؟
به شما توصيه مي كنم كه در شناخت جايگاه ها دقت بيشتري داشته و فراموش نكنيد كه در بين مسئولين فعلي ، آقاي هاشمي در كنار رهبربيشترين دين را به گردن اين انقللاب دارند و نظامي كه از آن دم زده مي شود دست پرورده خود اينان است .

6 - در بند 5 مطلب خود به موقعيت حساس كنوني پرداختيد و اينكه مشكل اتمي داشت به آرامي حل مي شد ! !
در ابتدا بگويم كه در اينجا بحثي در رابطه با رد يا تاييد حقانيت خواست ايران در دستيابي به انزژي هسته اي نمي كنم چرا كه خود نياز به مقالي ديگر داشته و بحث را به انحراف مي كشد .

ميخواستم بدانم اين " به آرامي " چه معنايي دارد ؟
آيا شما سياستهاي سر سختانه و انعطاف ناپذير جناب احمدي نژاد در اين پرونده و موضع گيري هاي اخير ايشان مبني بر عدم تعليق غني سازي ( حتي به قيمت تحريم همه جانبه جهاني ) را "حل شدن مطلب در كمال آرامش" ميدانيد ؟
آيا اصولا گمان مي كنيد كه اين بحران در حال حل شدن است ؟
بد نيست نگاهي به اعلام موضع طرفهاي مذاكره در رابطه با سخنراني هاي ايشان داشته باشيد .

7- در بند 6 مطلب ارسالي از ايراد شبهه به " پيروزي در جنگ " و زير سئوال رفتن ارزشها اظهار نگراني كرده ايد .
از شما سئوالي داشتم ، به نظر شما در اين ميان چه چيز موجب از بين رفتن ارزشها مي شود ؟ نامه امام و يا پذيرش تصميم صلح كه بر مبناي واقع گرايي حضرت امام اتخاذ گرديد و متن نامه دليلي روشن بر اين مدعا است ؟
و سدوالي ديگر ، شما پيروزي در جنگ را از چه جنبه مي دانيد ؟ اگر صحبت از پيروزي ما در جنگ است صحبت از پيروزي ما در ارزشهاست و نه پيروزي نظامي . ما كه قصد فريب خود را نداريم ؟ ! آنچه مسلم است اين است كه كشور عراق به واسطه حمايتهاي جهاني شكستهايي را در اواخر جنگ به ما تحميل نمود و از نگاه نظامي ما پيروز ميدان نبوديم .
پس بهتر است در زاويه ديد خود را نسبت به پيروزي در جنگ تصحيح نموده و به ياد اشته باشيد كه اين پيروزي ، پيروزي ارزشها بوده و نه پيروزي نظامي . همچنين فراموش نكنيم كه در دراز مدت نمي توان با پنهانكاري باورهاي غلط را در اذهان عموم قرار داد .

8- به ياد داشته باشيد كه ذكاوت هاشمي در حدي هست كه در رابطه با انتشار يك نامه خود شخصا تصميم بگيرد. لذا توهين شما در بند 7 كه به ظاهر ( و يا به ناچار ) به سمت اطرافيان ايشان نشانه رفته است ، مستقيما به شخص خود ايشان بر مي گردد كه جاي تاصف بسيار دارد .

9- در بند 7 در پي كشف علت و انگيزه انتشار اين نامه از جانب آقاي هاشمي هستيد . من آن را به شما مي گويم :
در شرايطي که آقاي احمدي نژاد طي ماه هاي گذشته کوشيده است با تبديل مساله هسته اي به مساله ملي وبا مانورهاي نظامي گسترده ايران را آماده همه نوع شرايطي نشان دهد، عده اي معتقدند انتشار امام در چنين برهه اي اززمان مي تواند هشداري از سوي هاشمي وهوادرانش باشد که حکومت نبايد بار ديگر به راهي پاي بگذارد که هزينه هاي بي فايده زيادي را براي آن ايجاد کند. شايد به همين جهت است که احمدي نژاد پنداري که چنين نامه اي درخطاب به عملکرد او منتشر شده است مي گويد به راهش ادامه مي دهد و چنين هشدار هايي را به بهايي نخواهد گرفت .
نامه فوق در وراي تمام مباحث حاشيه اي نشان از ميزان واقع گرايي امام و توجه ايشان به شرايط زمان دارد . امام "آبروي خود را " با خدا معامله كرد تا مصلحت و منافع مملكت به خطر نيفتد . امام در حالي جام ذهر را نوشيد كه از همه جاي كشور نداي " جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان " به گوش مي رسيد . امام‌ در همان‌ نامه‌ كه اعلام‌ كردند كه‌ در موضوع‌ جنگ‌ مسائلي‌ هست‌ كه‌ بايد سر فرصت‌ به‌ آنها توجه‌ كرد.
در شرايط فعلي وضعيتي در شرف شكل گيري است كه دست كمي از آن زمان ندارد . هاشمي اين نامه را منتشر نمود تا شايد به خواب فرو رفتگان و خوش خيالان با ديدن روش و منش امام راحل به خود بيايند و مجموعه نظام و مملكت را درگير بازي هاي خطرناك و ماجراجويانه نكنند كه مصلحت و قوام مملكت در وراي هر هدف ديگر است .
انتشار اين‌ نامه‌ نشانه‌ آن‌ است‌ كه‌ آقاي‌هاشمي‌ رفسنجاني‌ به‌ عنوان‌ اداره‌ كننده‌ اصلي‌ جنگ‌ تحميلي‌ اين فرصت‌ را در اختيار مردم‌ ايران‌ قرار داده‌ است‌. "
هاشمي با دلسوزي هر چه تمام ، بار ديگر خود را فداي نظام نمود . هاشمي بار ديگر نا سزاي دوست و دشمن را به جان خريد .
شايد اين نامه آخرين تيري بود كه هاشمي براي نجات كشور در كيش داشت
.

 

 

infoazargoshnasp@yahoo.com

ریشه‌های ایران ستیزی پان ترکیست‌ها در ایران

قسمت اول

افسوس در این روزگار، نویسندگان سیاسی برای به كرسي نشاندن ايدئولژي هاي شخصي و فرقه اي خود، نشر ادعاهاي بی پایه و غیرمستند تاريخي و زبان شناختي را پيشه ي خود ساخته اند. مقاله ی اخیر جناب ماشالله رزمی نیز جزو چنین نوشتارهایی است که برای القاي فرضیه های نادرست سیاسی، اقدام به تحریف تاریخ و آمار و داده های زبانشناسی كرده است. (بنگرید به: ماشالله رزمی،ريشه‌های ترک‌ستيزی در ايران٬ ۱۲ تير٬ ۱۳۸۵٬ مندرج در پايگاه ايران-امروز)
در این پاسخ کوتاه، من تنها به بخش تاریخ و آمار و داده های زبانشناسی جناب رزمی متمركز خواهم شد و بر همه روشن است که کسي که استدلال هایش بر اسنادي جعل استوار باشد، ناچار نتیجه گيري ها و توصيه هاي سیاسی او نيز نمي تواند راهگشای مسائل روز ايران باشد.

برای نمونه آقای رزمی می نویسند:
"پان ایرانیست‌ها و ستایشگران زبان فارسی این امر را ناشی از برتری زبان فارسی بر زبان ترکی می‌دانند در صورتیکه از نظر زبان شناسی عکس قضیه صادق است. سازمان یونسکو موقعی که سال ١٩٩٩ را سال بزرگداشت « ده ده قورقود » اعلام کرد ، زبان ترکی را نیز سومین زبان با قاعده دنیا اعلام کرد که بیست و چهار هزار فعل دارد و همان زمان فارسی را سی و سومین لهجه عربی معرفی نمود."!!

حقیقت این است که یونسکو هرگز چنین ادعايي را درباره زبان هاي تركي و فارسي مطرح نكرده است و منشا اين خبر دروغين و وقيح، نشريه پان تركيسيتي اميد زنجان بوده است كه خيال بافانه و مغرضانه چنين ادعايي را نشر داده و در ميان پان ترك ها جا انداخته است.
بنگرید به : «اطلاعیۀ یونسکو در مورد درجه بندی زبانها»، کتاب هفته، تهران، مورخ 25 اردبیهشت 1381
و همچنین به مقاله زیر:
دروغ های بزرگ دربارۀ آذربایجان، دکتر جلال متینی
http://www.azargoshnasp.net/recent_history/atoor/dorooghhaayebozorgazarbaijan.pdf
 

اما درباره اطلاق عنوان دده قورقود به سالي خاص از جانب يونسكو بايد گفت كه هر سال هر كشوري يكي از ميراث هاي فرهنگي خود را به يونسكو معرفي مي‌كند. دولت جمهوري آذربايجان هم دده قورقود را بدين منظور معرفي كرد و ايران هم اگر درست يادم باشد در آن سال ناصر خسرو يا يک شاعر ديگري را. بدين مناسبت در كشور مربوط كنگره اي برپا مي گردد و درباره‌ي آن شخص يا كتاب، مقاله خوانده مي‌شود. همين! در ايران براي فردوسي و سعدي و ديگر بزرگان ملت ايران هم چنين جشن هايي گرفته شده است. نه اين كه – مثلا - ارمنستان يا فرانسه يا آلمان ٬ سالي را به مناسبت بوستان سعدي يا دده قورقود و غيره جشن گرفته باشند بلكه انها هم هر سال براي يكی از مشاهیر خود جشن مي گيرند. یونسکو هر سال از بسیاری از کشورها درخواست می کند که یکی از مشاهیر خود را معرفی کنند و یونسکو با حمایت آن کشور، جشن چنین شخصیت ها یا کتابی را می گیرد. برای نمونه تا کنون جشن سال های زردشت، فردوسی، ناصرخسرو، نصيرالدین طوسی با همت یونسکو برگزار شده اند. یونسکو جشن فردوسی را در سال 1990 گرفت و آن را به عنوان سال شاهنامه برگزید. همچنین ساله 2006 را یونسکو سال تمدن آریایی با درخواست کشور تاجیکستان ناميده است:
http://www.radiofarda.com/author.aspx?pageNumber=2&authorsid=349
بنابراین برخلاف نظر جناب ماشالله رزمی، یونسکو کاري استثنایی در این باره نکرده است. کشورهای گوناگونی براي بزرگداشت مشاهیر و کتابهای خود از یونسکو ياري می گيرند. درباره دده قورقود می توان به این نکته اشاره کرد که این کتاب را تا 200 سال پیش کسی نمی شناخته است و تنها دو نسخه از این کتاب در جهان موجود است. اما شاهنامه را شاهان تيموري و صفوی گرامي مي داشتند و نزدیک به هزار نسخه دستنويس از این کتاب از سراسر جهان پیدا می شود و خود این موضوع شاید بسنده ترین دليل براي ميزان تاثیرگذاري این دو اثر بر جامعه بشری باشد.

نکته سوم هم درباره شمار افعال فارسي است، و بر همه روشن است که داده هایی که جناب رزمی و پان ترکیستان به دروغ به یونسکو نسبت مي دهند، تمام پژوهشها را برنگرفته است. جناب رزمی در این باره نیز می نویسد:
«به نوشته دکتر خانلری در کتاب دستور زبان فارسی ، زبان فارسی تنها سیصد وچهارده فعل دارد»
اما درباره فعل. فارسي زباني است تركيبي و يك ريشه‌ي فعلي معين در تركيب با پيشوندها و پسوندها مبدل به انبوهي از افعال مختلف مي‌شود و لذا نيازي به فراوان بودن ريشه‌ي فعلي در زبان فارسي وجود ندارد. ولي به آساني مي توان واژگان زيادي را در فارسي فعل کرد. حتا واژگاني غيرفارسي را. براي نمونه در زبان فارسي از چند واژه تازي فعل ساخته شده است: فهميدن، رقصيدن، بلعيدن،..
گفتني است كه در کردي کرمانجی از واژگان تازي افعال بيش تري ساخته مي شود: کملاندين (کامل کردن)، الماندين (عالميدن يا عالم کردن يا ادب نمودن.)، فيکيرين (فکريدن يا همان فکر کردن ). دستور زبان کردی کرمانجی همانند فارسی است و بنابراین در فارسی هم می توان اگر نیازی باشد همین شیوه را به کار برد.
در ترکي نيز همين روش به كار رفته است و از واژگان اقتباسي فعل ساخته شده است:
آرزولاماق، بيزارلاماق، سازلاماق، تانشلاماق .. اين چهار واژه فارسي هستند:آرزو، بيزار، ساز، تانيش (که از دانش پارسی برگرفته شده است)
پس توانمندي يك زبان ربطي به تعداد ريشه هاي فعلي آن ندارد چه به آساني ميتوان واژگان زيادي را مبدل به فعل کرد. برای نمونه همين واژه آساني را مي توان به مصدر آساندن مبدل کرد و سپس گفت: مي آسانم، مي آسانند، می آسانیدند و ...
اما درباره شمار افعال در زبان فارسی در کتاب زیر حدود نزدیک به 2000 فعل از متون کهن آورده شده است:
راهنمای ریشه‌‌ی فعل‌های ایرانی؛ در زبان اوستا و فارسی باستان و فارسی کنونی، از دکتر محمد مقدم / فهرست فعل‌های فارسی با معناهای آن‌ها، محمد بشیر
http://www.parsi-l.com/weblog/archives/2005/04/uoeoeuoeuuauoeu.html

پس روشن است که جناب ماشالله رزمی برای به کرسی نشاندن حرفهای سیاسی اش، چگونه ادعاهاي دروغين نشريه امید زنجان را به عنوان سندي معتبر به کار برده و خوانندگان نوشته خود را فريب داده است و یا بدون پژوهش در زبانشناسی، نظر قطعی صادر میکنند.

(این مقاله ادامه دارد)

 

 

komeil_fa84@yahoo.com


دعاي روز یازدهم ماه مبارک رمضان

الّلهُمّ حَبِّب إلیّ فيه الإحسانَ
وَ کَرِّه إلیّ فيه الفُسوقَ و العِصيانَ
وَ حَرِّم عَلیّ فيه السَخَطَ و النّيرانَ
بعَونِک يا غياثَ المُستَغيثين

روزها را می شمارم؛ يک، دو، سه... اکنون از ده گذشته است، و من همچنان بر درگاه تو نشسته. نمی دانم از روزان و شبان پيش بهره ای اندوخته ام، و از صيام و قيام خويش جامه ای دوخته ام، يا مرا اگر به پايان رمضان هم رسانند، همان باشم که بوده ام و همان راهی را روم که پيشتر پيموده ام! اگر راز و نياز مرا بشنوی و بپذيری و دستان محتاج مرا بگيری، به سعادت دست يابم و رستگار شوم، و اگر مرا وا نهی ـ که چنين نمی کنی ـ افسوس خورِ نابرخورداری از اين رحمت سرشار شوم.
خدايا! آنان که در پيرامون ما می زيند، برادران مايند، اگر ما به دريای رحمت تو چشم داريم، آنان هم به دستان ما نظر می کنند، و اگر ما به باران محبت تو اميدواريم، آنان هم به مهرورزی های اندک ما نگاهی ديگر می کنند. امروز آنان به نيکی ما محتاجند و فردا ما به ياری آنان نيازمند، امروز دست ما را دهنده کن و ما را بخشنده!
گناه و نافرمانی مايه خشم و آتش تو بر بندگان است و کجروی و سرپيچی سبب فرود آمدن عذاب دردناک تو بر آفريدگان، سرکشی امروز ما پيش درآمد پشيمانی فردای ماست، و گامهای نادرستمان نشانه خطای ما و سبب خشم خدای ما! اگر امروز نافرمانی و سرکشی را در نزد ما ناروا سازی، و اگر گشتن بر گرد گناه را ناپسند دانيم، فردا رستاخيز ما را از خشم و آتش سوزان خويش رها سازی و تو را از خود خرسند دانيم و نعمت خويش بر ما تمام نمايی و شعله های دوزخ را بر ما حرام فرمايی.
آن که فرياد زند، و داد خواهد و از جايی ندايی نشنود، تويی که به فريادش رسی و احوالش پرسی و ياری اش رسانی؛ و آن که ياری طلبد و کمک خواهد و از هيچ زاويه ای صدايی نشنود، تويی که غبار اندوه از رخسارش برگيری و او را در آستان خويش بپذيری، مرا هم ياری رسان و فرياد رس!

--------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------

چهل حديث روزه

   روزه زكات بدن
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

  روزه سپر آتش
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود .

الكافى، ج 4 ص 162

--------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------

براي کاهش تشنگي، هنگام سحر ...

براي کاهش احساس تشنگي، هنگام سحر کمتر از مواد غذايي گوشتي و حبوبات استفاده کنيد
مواد گوشتي و حبوبات به دليل آنکه براي هضم و دفع، نيازمند جذب آب بدن هستند، احساس تشنگي بيشتري در افراد بوجود مي آورند.
دکتر "علي اصغر سهيلي" متخصص تغذيه با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، علوم پزشکي ايران افزود : گروه گوشتها و حبوبات به ويژه گوشت قرمز، لوبيا، نخود و عدس حاوي مقادير زيادي نشاسته و پروتئين هستند که ضمن جذب آب بدن با توليد مواد سمي همچون اسيد اوريک و اوره ، منجر به احساس تشنگي در افراد مي شوند.
وي ادامه داد : به روزه داران توصيه مي شود با يک برنامه غذايي متنوع حبوبات و گوشتها را بيشتر در وعده افطار صرف کنند و در وعده سحر براي تامين انرژي مورد نياز بدن از گروه مواد غذايي لبني، ميوه جات، سبزيجات، غلات و نيز از مواد حاوي قندهاي طبيعي مانند خرما و عسل بهره گيرند.

 

 

مشکان
hra62302@yahoo.com

پنجشنبه: کامپیوتر

رد پاهای به جا مانده از شما
در اینترنت را مدیریت کنید!

عبارت کوکی Cookie را در دنیای اینترنت امروزی به خاطر کاربرد زیادشان احتمالا شنیده اید. کار اصلی کوکی ها به زبان ساده ذخیره اطلاعات وارد شده توسط شما در سایت های مختلف است. به خاطر وظیفه حساسی که کوکی ها بر عهده دارند طبعأ مسئله امنیت برای آنها بسیار مهم است. در این ترفند قصد داریم تا شما را با نحوه مدیریت صحیح این کوکی ها و حفاظت اطلاعات شما در مرورگر اینترنت اکسپولرر که وظیفه فراخوانی این اطلاعات را دارد آشنا کنیم.

جهت تنظیم اولویت های Cookie , مراحل زیر را انجام دهید:
مرورگر Internet Explorer خود را باز نمایید و منوی Tools وارد Internet Option شوید. سپس در پنجره باز شده ، وارد تب Privacy شوید.
اکنون میتوانید با استفاده از Level موجود در این تب ، میزان پذیرش کوکی ها را تنظیم کنید. بدین شکل که:
- Block All Cookies - مسدود کردن تمامی کوکی ها
- High - مسدود کوکی ها با فیلتر بالا
- Medium High - مسدود کوکی ها در حد متوسط رو به بالا
- Medium - مسدود کوکی ها در حد متوسط
- Low - مسدود کردن کوکی ها با فیلتر کم
- Accept All Cookies - پذیرش تمامی کوکی ها
اگر سایتهایی فقط در صورت پذیرفتن Cookie های آنها اجازه وارد شدن به این سایتها را میدهند , میتوانید تنظیم های Privacy را ا به مقداری بجز Block All Cookies یا Accept All Cookies تغییر دهید و سپس دکمه Edit را کلیک کنید تا کادر مکالمه Per Site Privacy Actions بنمایش گذاشته شود .
در کادر متن (Address Of Web Site ) , نام سایت مورد نظر را وارد کنید و سپس دکمه Allow یا Block را کلیک کنید . اجازه دادن = Allow , باز داشتن = Block
جهت حذف یک سایت , سایت مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و سپس دکمه Remove را کلیک کنید .
در پایان تمامی پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.

 


 
saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

12 مهر
برنامه ریزی لزوما بد نیست اما عاشق شدن طبق برنامه دیوانگی محض است.
وین دایر

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

13 مهر / 5 اکتبر / 11 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
13 مهر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
آخرين پيروزي مهم ارتش ايران در زمان انوشيروان دادگر و نگاهي کوتاه به اصلاحات داخلي او

پنجم اكتبر در سال 579 ميلادي، ارتش ايران مركب از 40 هزار سوار و يكصد هزار پياده، سوريه را از دست روميها خارج كرد و نزديك به 20 هزار رومي را به اسارت گرفت.
    ژوستين دوم امپراتور روم كه دو بار از خسرو انوشيروان شكست نظامي خورده بود و از فرط اندوه خود را بازنشسته و خانه نشين كرده بود پيش از كناره گيري، ژنرال تيبريوس را جانشين خود ساخته بود تا بتواند از عهده ارتش ايران برآيد كه تيبريوس هم در جنگ اكتبر 579 شكست خورد، ولي ديگر ژوستين دوم زنده نبود تا خبر اين شكست را بشنود. او پنجم اكتبر سال 578 (درست يك سال پيش از شكست تيبريوس) در انزوا و در 58 سالگي در گذشته بود.
     پس از پيروزي اكتبر 579 ميلادي، طولي نكشيد كه انوشيروان ساساني، شاه وقت ايران، پس از 48 سال سلطنت درگذشت. وي نقشه اخراج روميها از سوريه را شخصا طرح كرده بود. در دوران حكومت انوشيروان دادگر مرزهاي ايران تقريبا به حدود مرزهاي ايران در دوران هخامنشيان رسيده بود. وي هونها را از منطقه تاجيكستان و شمالشرقي افغانستان امروز اخراج كرد، حكومت روم شرقي را خراجگزار ايران ساخت، امتيازهاي طبقاتي را كاهش داد، نظام قضايي را اصلاح و كدخدايان و دهداران را انتخابي و بيگاري ارباب از رعيت را لغو كرد. به دستور او مدارس فراوان تاسيس شد. وي تاليف و ترجمه كتاب از هندي و يوناني را تشويق كرد و براي اين منظور يک سازمان دولتي ويژه به وجود آورد که ترجمه کليله و دمنه از هندي يکي از کارهاي اين سازمان بوده است. خسرو انوشيروان عمارات تازه در كاخ تيسفون [طاق كسري] ساخت و در شهرها دفاتر ويژه داير كرد كه درد دل مردم را به وي اطلاع دهند. خود او هر چند روز يک بار ديدار عمومي ( اصطلاحا : بار عام ) داشت و در اين ديدار شخصا شکايات مردم را دريافت و به درد دلها و خواستهايشان توجه مي کرد. گهگاه که مردم براي اعلام شکايات و درخوستهاي خود در برابر کاخ تيسفون اجتماع مي کردند، شخصا در بالکن کاخ حضور مي يافت و اظهارات آنان را مي شنيد.
     مورخان قرون وسطا - قرنها پس از وي - با بررسي کارهاي خسرو انوشيروان، بر نام او صفت «دادگر» را اضافه کردند و در دهه دوم قردن چهاردهم هجري خورشيدي که زرتشتيان هند چند مدرسه در تهران ساختند و به آموزش و پرورش ايران هديه کردند، نام بزرگترين آنها را که در خيابان انقلاب قرار دارد «انوشيروان دادگر» گذاردند که دهها سال بهترين دبيرستان دختران پايتخت بود.
     در زمينه نظامي، به نوشته مورخان روم شرقي، خسرو انوشيروان بازگشت و فرار سرباز ايراني در جنگهاي دفاعي (نه تعرضي) را اکيدا ممنوع و براي آن مجازات سخت در نظر گرفته بود و چنين سربازي پيش از مجازات، از موهبت ايراني بودن خلع مي شد، زيرا سرباز ايراني نبايد در جنگهاي دفاعي به دشمني که چشم طمع به وطن او داشت، پشت مي کرد. به نوشته اين مورخان، سربازان ايراني هر روز دو بار در جمع خود ( به اصطلاح امروز صبحگاه و شامگاه ) با صداي بلند مي گفتند: ايستادگي براي حفط ميهن و هم ميهنان يا مرگ.

بقاياي تالاري كه خسرو انوشيروان در آن خواستها و درد دلهاي مردم و ازجمله عوام الناس را مي شنيد و به همين دليل، شعراء پارسي سرا در اشعار خود اين تالار را «بارگه داد» خوانده اند

بقاياي تالاري كه خسرو انوشيروان در آن خواستها و درد دلهاي مردم و ازجمله عوام الناس را مي شنيد و به همين دليل، شعراء پارسي سرا در اشعار خود اين تالار را «بارگه داد» خوانده اند

 

هجرت آیت الله خمینی از نجف به پاريس

[13 مهر 1357] - هجرت حآیت الله خمینی از نجف به پاريس.
عـصـر روز 14 مـهـر 1357 امـام و هـمـراهـان بـه بـغـداد مـنـتـقـل و شب را در هتلى در ا سلام به سر برده و روز بعد اين مهاجر الى الله با كاروان كوچك هـمـراهـش ، در راه خدا هجرتى تاريخى ، سرنوشت ساز را آغاز نمود در پاريس اين كاروان مورد اسـتـقـبـال چـند تن از مشتاقان از جمله آقاى دكتر حبيبى قرار گرفت . امام پس از چند روز اقامت در مـنـزلى در پـاريـس بـه عـلت آن كـه دولت فـرانـسه مصاحبه با خبرنگاران و نيز شركت در برنامه هاى نماز جماعت و اجتماعات سياسى را براى ايشان ممنوع اعلام كرده بود ضمن پذيرش مـوقـت شـرايـط و مـحـدوديـت هـاى دولت فـرانـسـه بـه مـكـانـى در حـومـه شـهـر پاريس به نام ((نوفل لوشاتو)) نقل مكان كرد.
دولت فـرانـسـه بـرخلاف ميلش نتوانست مانع مصاحبه ها و ملاقات هاى خبرنگاران و بطور كلى فـعـاليـت هاى ايشان بشود بدين ترتيب امام در طول چند ماه اقامت در پاريس ضمن انجام مصاحبه بـا خـبـرنـگـاران و ديـدار بـا شـخـصـيـت هاى مختلف فرانسوى ، ايرانى و ديگر ممالك دنيا به افشاگرى رژيم پهلوى و حامى اصيلش آمريكا پرداخته و نداى مظلوميت ملت ايران را به گوش ‍ جـهـانـيـان رسـانـدنـد عـلاوه بـر ايـن تـمـاس تـلفـنـى مـسـتـمـر بـا طـرفـدارانشان در ايران و ارسـال پـيام هاى كتبى ملت را براى انقلاب آماده ساختند. امام تكيه كلامشان اين بود ((شاه بايد برود)) و سرانجام در روز 26 دى ماه 1357 شاه از ايران خارج و به مصر رفت .
اقـامـت حـضـرت امـام در نـوفـل لوشـاتـو نـزديـك بـه 4 مـاه طول كشيد.
قسمتى از پيام امام هنگام عزيمت به پاريس :
... اكـنـون كـه مـن نـاچار بايد ترك جوار مولا اميرالمؤ منين عليه السلام را نمايم و در كشورهاى اسـلامـى دسـت خـود را براى خدمت به شما ملت محروم كه مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان بـه آنـان هـسـتـيد، باز نمى بينم و از ورود به كويت با داشتن اجازه ممانعت نموده اند به سوى فـرانـسـه پـرواز مـى كـنـم پـيـش مـن مـكـان مـعـيـنـى مـطـرح نـيـسـت عـمـل بـه تـكـليـف الهى مطرح است . مصالح عاليه اسلام و مسلمين مطرح است ما و شما، امروز كه نـهـضـت اسـلامـى بـه مـرتـبـه بـسـيـار حـسـاس رسـيـده اسـت مسئول هستيم اسلام از ما انتظار دارد. چشم جهانيان امروز به سوى شما ملت غيور دوخته شده .

 

آغاز هفته نيروى انتظامى

[13 مهر 1369] - آغاز هفته نيروى انتظامى  
پس از قبول قطعنامه 598 وبرقرارى آتش بس ميان ايران وعراق ،مـسـاءله ادغـام نـيـروهـاى انـتـظـامـى از طـرف وزارت كشور و مرزهاى جـمهورى اسلامى ، جلوگيرى از صرف هزينه هاى اضافى وهم چنين تـداخـل وظـايف ، مسئوليت ها وماءموريت هاى مشابه ، مطرح وبه طورجـدى دنـبـال وسـرانـجام پس از بحث و بررسى هاى فراوان قانون ادغـام نـيـروى انـتـظـامـى شـامـل 11 مـاده و10 تبصره در 27 تيرماه1369 از تصويب مجلس گذشت وبه تاءييد شوراى نگهبان رسيد.
پـس از گـذشت 6 ماه از تصويب اين قانون ، ادغام نيروهاى انتظامى سـابـق آغـاز شـد ونـيـروى انـتـظـامى جمهورى اسلامى ايران در 12فـرورديـن 1370 بـا تـاءيـيـد فـرمـانـدهـى مـعـظـم كل قوا به منصه ظهور رسيد.
بـر اسـاس مـاده 1 ايـن قانون وزارت كشور موظف گرديد، نيروهاى انتظامى موجود آن زمان (شهربانى ، كميته ، ژاندارمرى ) را حداكثرمـدت يـك سـال ادغـام نـمـايـد وسـازمانى تحت عنوان نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران تشكيل دهد.
ماده 2
نـيـروى انـتـظـامـى جـمـهـورى اسـلامى ايران سازمانى است مسلح درتـابـعيت فرماندهى كل قوا و وابسته به وزارت كشور كه فرمانده آن از طرف فرمانده كل قوا منصوب مى شود.
ماده 3
هـدف از تشكيل نيروى انتظامى ، استقرار نظم وامنيت ، تاءمين آسايش عـمـومـى وفـردى ، نـگـهـبـانـى و پـاسـدارى از دستاوردهاى انقلاب اسـلامـى در چـارچـوب ايـن قـانـون در قـلمرو كشور جمهورى اسلامى ايران است .
از سوى ديگر از هنگام تجاوز عراق تا پذيرش قطعنامه 598 جبهه هـاى نـبرد شاهد حضور يگان هاى متعدد از نيروهاى انتظامى بود كه عـلى رغـم شـرح وظـايـف سـازمـانـى مشخص خود در جبهه هاى جنگ بامـتجاوزان بعثى صحنه هايى از آثار وفداكارى را به منصه ظهور رساندند

Mobin_s2004@yahoo.com
5 اکتبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

سينما

56 سال عمر و 47 سال بازي در فيلمهاي سينمايي

Gloria Grahame

«گلوريا گراهم (هالوارد) » بازيگر فيلمهاي سينمايي آمريكا پنجم اكتبر سال 1981 در جريان ايفاء نقش در يك فيلم در دست توليد در گذشت . او به سرطان مبتلاء بود ولي گمان نمي رفت كه به اين سرعت از پاي در آيد.
    گلوريا از 9 سالگي وارد كار سينما شده بود ، زيرا كه مادرش هم بازيگر فيلم و نمايش بود. گلوريا به دليل داشتن آموزش كامل در هنرهاي دراماتيك و معلمان خوب در كار خود يك هنرمند كامل بود.

در قلمرو انديشه

زادروز «مبارز برجسته راه حقوق بشر»

Rene Cassin

پنجم اكتبر زاد روز«رنه كاسين» حقوقدان فرانسوي و مبارز برجسته تامين حقوق بشر و نويسنده اصلي اعلاميه جهاني حقوق بشر است كه بسال 1887 به دنيا آمد و بيستم فوريه 1976 در گذشت. وي كه سالها رئيس دادگاه اروپايي حقوق بشر بود در سال 1968 برنده جايزه صلح نوبل شد.
    رنه كاسين كه از يهوديان فرانسه بود عقيده داشت كه مشكل بزرگ بشر از پيدايش تاريخ در چهار هزار سال پيش از ميلاد تا كنون نقض حقوق مسلم و طبيعي او بوده و تا اين مسئله حل نشود ، بشرنيكبخت نخواهد شد و جنگ و جدال و قتل و جنايت به پايان نخواهد رسيد.
    اين حقوقدان و قاضي تكليف رديف اول سازمان ملل را نظارت بر اجراي حقوق انسانها در همه جواهع مي دانست و خواستار ايجاد «دادگاههاي بين المللي متعدد رسيدگي به نقض حقوق بشر» بود تا تبعه هر كشور بتواند برضد دولت متبوع به اين دادگاهها دادخواست بدهد و در طول رسيدگي و پس از آن از امنيت و مصونيت برخوردار باشد و تسهيلات لازم براي دسترسي او به چنين دادگاههايي فراهم شود و يك ضابطه بين المللي براي تضمين اجراي احكام اين دادگاهها تدوين گردد.
    دفاعيات او از پيشنويس اعلاميه جهاني حقوق بشر بود كه اين اعلاميه در سال 1948 (البته با اصلاحاتي كه در پيشنويس آن بعمل آمد!) به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد و بعدا پارلمانهاي دولتهاي عضو آن را تصويب كردند.
    مرور زمان بر درستي عقايد «رنه كاسين» صحه گذارده ولي هنوز گامي موثر براي نظارت بر رعايت حقوق بشر برداشته نشده و كميسيون بين المللي حقوق بشر اختيارات اجرايي ندارد و برخي از جمعيتهاي داوطلبان كمك به قربانيان نقض حقوق انساني هم عامل سياستهاي معيني هستند و همگان را پوشش نمي دهند و بدون اشاره قبلي به آنها! راسا اقدامي بعمل نمي آورند.

در قلمرو رسانه‌ها

ابتكار ژورناليستيك

مجري برنامه ملاقات با رسانه در شبكه تلويزيوني ان. بي. سي آمريكا

"نشست با رسانه هاMeet the Press" كه نخستين بار در پنجم اكتبر سال 1945 از راديو پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت و سپس به شبكه هاي تلويزيوني راه يافت از آغاز سده 21 دست كم هفته اي يك صفحه از روزنامه ها را به خود اختصاص داده و پر خواننده ترين مطلب آنها شده است. توجه به اين مطلب در روزنامه ها عمدتا به اين لحاظ است ، كه در تلويزيونها كه يكشنبه ها پخش مي شود ، سفارشي و دولتي شده است و دولتمردان براي دفاع از سياست هاي خود از شبكه ها مي خواهند كه آنان را به حضور در اين برنامه دعوت كنند و پس از بيان مطالبي طولاني به چند پرسش كه ظن قوي براين است كه پرسشگران هم از پيش آماده شده و يا تلفن ويژه شبكه را در كنترل گرفته اند پاسخ مي دهند.
    طرز كار از اين قرار است كه روزنامه يك موضوع و يا مساله روز را در نظر مي گيرد و از يك هفته پيش ضمن اعلام آن چند روزنامه نگار معروف را هم انتخاب مي كند، از شماري كارشناس و صاحبنظر مربوط دعوت به عمل مي آورد، مقام يا مقامات دولتي و پارلماني در ارتباط با مساله هم دعوت مي شوند و به تناسب گنجايش سالن يا اطاق، گروهي از مردم هم در روز تعيين شده به عنوان تماشاگر و پرسشگر حضور مي يابند. پرسشها مي تواند تلفني باشد كه پيش از جلسه ضبط و در جلسه پخش مي شوند. ميز بيضوي است كه روزنامه نگاران در يك طرف آن و مقامات و كارشناسان در سوي ديگر مي نشينند. معمولا سردبير كل و يا سردبير اجرايي(معاون اول او) رياست جلسه را بر عهده مي گيرد. هر پرسش وارده توسط يك روزنامه نگار حاضر در جلسه خوانده مي شود(ممكن است روزنامه نگار راسا خود سئوال كند) و پس از شنيدن پاسخ مقام و كارشناس بحث شروع مي شود. ممكن است كارشناس و يا مقام در خانه و يا دفترش پاسخ بگويد ولي پاسخ او به صورت زنده در جلسه پخش مي شود تا بشود درباره اش بحث كرد. شرح اين مذاكرات دو روز بعد در روزنامه چاپ مي شود و روزنامه سپس به درج اظهار نظرهاي وارده در باره آن مي پردازد و گاهي يك موضوع در چند جلسه مطرح مي شود. روابط عمومي هر روزنامه بلافاصله پس از جلسه، خلاصه مذاكرات را به رسانه هاي ديگر از جمله خبرگزاري ها مي دهد. بعضي اوقات تلويزيونهاي محلي به پخش مستقيم مذاكرات جلسه مي پردازند و خبرنگاران بعدا آن موضوع را مستقلا دنبال ميكنند و ... اين ابتكار تازه ترين كار ژورناليسم نوشتاري شده است كه اصول طرز كار در كتابهاي درسي تازه رشته روزنامه نگاري مندرج است

 

سالروز تاسيس شبكه تلويزيون عمومي آمريكا

شبكه تلويزيون عمومي آمريكا با لگو بالا كه در سال 2005 داراي 379 ايستگاه بوده است پنجم اكتبر 1970 تاسيس شد. اين شبكه قبلا، تنها يك فرستنده تلويزيوني آموزش و پرورشي بود.
پي بي اس (سرويس سخن پراكني عمومي) موسسه اي است غير انتفاعي كه هزينه هاي آن از محل اعانات مردم و موسسات و دارايي كساني كه وصيت مي كنند پس از مرگشان به اين موسسه داده شود تامين مي شود و آگهي تجاري نمي گيرد و تجاري نيست، ولي نام شركتهايي را كه اعانات كلان مي دهند با بر شمردن توليدات آنها ذكر مي كند. کسري هزينه آن را،اگر مجلس نمايندگان تصويب کند، دولت آمريکا به نام کمک به آموزش عمومي مي پردازد. اين شبكه كه دولتي نيست توسط هيات امناء اداره مي شود، مركز آن در الكساندريا (همسايه ديوار به ديوار شهر واشنگتن) است و گفته مي شود كه اخبار را کاملتر پخش مي كند. اين شبكه داراي ميز گردهاي متعدد براي بحث درباره موضوعهاي روز و مصاحبه با افراد است. هدف عمده « پي بي اس» آموزش عمومي (مردم) و ارتقاء سطح اطلاعات و معلومات آنان اعلام شده است كه مي كوشد به آن وفادار بماند و پي در پي از بينندگانش مي خواهد كه اگر انحرافي در اين هدف مي بينند اعلام دارند تا اصلاح كند.
    در سال 1994 (1373 خورشيدي) روزنامه دولتي ايران با همين هدف (آموزش عمومي و غير انتفاعي بودن) تاسيس شد، ولي ....

ساير ملل

روزي که رومي ها ابرقدرت غرب شدند

پنجم اكتبر سال 197 پيش از ميلاد (به حساب تقويم گريگوري)،ارتش روم در جنگ Cynoscephalae ارتش مقدونيه را شكست داد و پس از 140 سال سيادت مقدوني ها بر يونان، منطقه مديترانه و ايلري (يوگسلاوي) پايان يافت. . با اضمحلال حکومت جانشينان اسکندر بر يونان، روميها كتابهاي انديشمندان يوناني و آثار هنري اين كشور را با خود بردند و از دانشمندان آتني خواستند كه به شهر رم مهاجرت كنند و در آنجا به فعاليت ادامه دهند که هدف از اين اقدام، شکوفا شدن دانش و ادب در همه اروپا (غرب) بود.

 

عثماني آقاي مصر و نگاهي به سياست هاي سلطان سليم

سلطان سليم امپراتور عثماني پنجم اكتبر در سال 1517 در قاهره اعلام كرد كه از آن پس عثماني آقاي همه مصر است. سلطان سليم در پنجم ژوييه 1517 قاهره را تصرف كرده بود و سه ماه طول كشيده بود تا بقيه مصر را تسخير كند.
    سلطه عثماني بر مصر نزديك به چهار قرن طول كشيد. سليم سه سال پيش از تصرف مصر، در جنگ چالدران بر شاه اسماعيل صفوي که فاقد اسلحه آتشين (توپ و تفنگ) بود غلبه كرده بود. سليم در سال 1512 با كمك جان نثارها (گارد ويژه عثماني ها) دست به كودتا زده بود و برادران و عموزادگان خود و ساير مدعيان را كشته و در استانبول بر كرسي سلطنت نشسته بود. وي درست يك سال پس از برقراري يك حكومت مرکزي نيرومند در ايران كه از كابل تا بغداد را زير يك پرچم در آورده بود، روي كار آمده بود.
     شاه اسماعيل از سال 1501 ميلادي تا 1511 محمد خان شيباني (شيبك خان) سركرده ازبكان و متحد عثماني را از ميان برده بود و «بابر» را از جانب خود حاكم كابل كرده بود. همچنين ياغيان مازندران، گرگان، يزد و ديار بكر را به اطاعت در آورده بود و درسال 1508 نيز بغداد را متصرف شده بود و شيعه اثناي عشري را مذهب رسمي ايران قرارداده بود و در اين شرايط، عثماني كه قصد توسعه قلمرو خود را در غرب داشت و مدعي رهبري جهان اسلام را بود با رقيب قدرتمندي در شرق مرزهايش روبرو گرديد و مجبور شد متوجه ايران شود تا از پشت خنجر نخورد و اين معارضه و درگيري بيش از سه قرن طول كشيد.

 

تاسيس دانشگاه «کيل» آلمان

پنجم اكتبر سال 1665 دانشكاه «كيلKiel» در بندر كيل آلمان (ايالت شمالي شلسويك ـ هولشتاين) تاسيس شد كه امروز340 ساله مي شود. اين بندر كه بعدا بزرگترين پايگاه دريايي آلمان در درياي بالتيك شده بود در جريان جنگ جهاني دوم، توسط متفقين ويران شد و پس از جنگ، تلاش چشمگير براي بازسازي آن بعمل نيامد زيرا انگليسي ها در دو جنگ جهاني از ناوگان مستقر در اين بندر آسيب فراوان ديده بودند. با وجود اين، دانشگاه كيل نوسازي شد، اما در ساختمانهاي متعدد و به دور از يكديگر. جمعيت بندر كيل هنوز هم از 250 هزار تن تجاوز نكرده است!.
    

 

روزي كه سرخپوستان «ني مي پو» تسليم ژنرال آمريكايي شدند - کارهاي چيف جوزف

چيف جوزف

چيف جوزف

پنجم اكتبر 1877 چيف جوزف رئيس قبيله سرخپوستي «ني مي پو (Nee - Me - Poo (People » در آخرين جنگ خود در شمال غربي آمريكا و 40 كيلومتري مرز كانادا، هنگامي كه مشاهده كرد 200 تن از مردان او بر اثر شليك توپ كشته شدند دست از جنگ كشيد و با اين شرط تسليم ژنرال «نلسون ميلز» فرمانده آمريكايي شد كه به واشنگتن برود و شخصا با «هيزHayse» رئيس جمهور وقت آمريكا مذاكره كند. چيف جوزف كه مردي روشنفكر و صلح طلب بود و با هدف پيشگيري از جنگ با نظاميان آمريكايي، مسيحي شده و نام خود را از «هين ماتون يالاكتيتHinmaton Yalaktit» به جوزف تغيير داده بود، با هر تدبيري كه بكار برده بود نتوانسته بود از تصاحب اراضي قبيله توسط مهاجران اروپايي ممانعت كند. وي بالاخره تصميم به دفاع مسلحانه گرفت كه به علت نداشتن توپ، در آن موفق نبود. بوميان «ني مي پو» كه در ايالت هاي شمال غربي آمريكا (واشنگتن، آيداهو و اورگون) مي زيستند، آخرين دسته از مهاجرين «سيبريايي ـ مغول ـ چيني» بودند كه در طول هزاره قبل به قاره آمريكا مهاجرت كرده بودند و تمدني عالي داشتند. در مذاكرات چيف ژوزف با هيز، رئيس جمهوري آمريكا پذيرفت كه بوميان «ني مي پو» به اكلاهما اعزام نشوند ولي بايد از بسياري از اراضي خود دست بردارند. ني مي پو به معناي «مردم» است، فرانسويان اين قبيله را «نز پيرسNez Pierce» مي خواندند. چيف جوزف پس از مذاكره با رئيس جمهوري آمريكا، بقيه عمر را گوشه عزلت گزيد و به تدريج افكار سوسياليستي پيدا كرد و به انتقاد از سياست هاي دولت آمريكا پرداخت و يك بار گفت: روزي فرا خواهد رسيد كه در همه جهان عدالت و برابري همه انسانها تامين خواهد شد. اظهارات چيف جوزف كه در مصاحبه هايش با مطبوعات انتشار يافته بعدا در كتابي جمع آوري شده است. وي كه مورد تحسين سوسياليست هاي جهان است در سال 1904 درگذشت.

يكي از مردان قبيله ني مي پو در سال 1908

يكي از مردان قبيله ني مي پو در سال 1908

 

استقلال بلغارستان

پنجم اكتبر سال 1908 بلغارستان كه قرنها ضميمه عثماني بود از اين كشور جدا شد و اعلام استقلال كرد. اين اقدام باعث جنگ دو كشور و جنگهاي بالكان گرديد زيرا بلغارستان مستقل، مدعي اراضي ديگري هم بود و روسيه از اين ادعاي بلغارستان حمايت مي كرد.

 

تمدن بشر تهديد مي شود

پنجم اكتبر سال 1937، جامعه ملل اعلام كرد كه قانون شكني و بي اعتنايي به اصول وارزشها در جهان به صورت يك بيماري همه گير در آمده است و تمدن بشري را تهديد مي كند. در اين اعلاميه تاكيد شده بود كه قضات بايد دقت بيشتري در مبارزه با قانون شكنان كنند و قوه هاي قضايي و پليس و سازمانهاي بازرسي و تحقيق از اختيارات خود براي برقراري نظم و امنيت كمال استفاده را ببرند.

 

قتل موسس افراطي اتحاديه دفاعي يهود

پنجم اكتبر 1990 «ماير كاهان» روحاني يهودي و موسس اتحاديه دفاعي يهود به دست يك عرب به نام السعيد در نيويورك كشته شد. وي كه در آمريكا به دنيا آمده و در همينجا تحصيل كرده بود بعدا به اسرائيل رفته بود و در آنجا حزب افراظي و تند رو « كاچ » را تاسيس كرده بود. تندروي كاهان به حدي بود كه مقامات دولت اسرائيل هم او را هوادار تبعيض نژادي مي دانستند و يك بار زنداني كرده بودند. پس از قتل كاهان پسرش اداره امور حزب او را برعهده گرفت كه اونيز كشته شد.

برخي ديگر از رويدادهاي 5 اكتبر

  • 1713:   «ديدروDenis Diderot»فيلسوف، نويسنده و روشنفكر فرانسوي كه دايره المعارف را براي گسترش آگاهي هاي مردم تاليف كرد به دنيا آمد، 71 سال عمر كرد و پيروزي انقلاب فرانسه را كه در آرزويش بود به چشم ديد.

  • 1793:   انقلاب فرانسه آزادي مذهب را در اين كشور اعلام داشت و انحصار مذهبي (كاتوليك) پايان يافت.

  • 1864:   يك توفان دريايي شهر كلكته هند را ويران ساخت و 60 هزار تن را بي جان كرد.

  • 1944:   يك جت جنگنده آلماني از نوع «ام ـ اي 262» ساخت «مسراشميت» در جبهه فرانسه سرنگون شد. اين نخستين جنگنده جت است كه در طول تاريخ با آتش دشمن سرنگون شده است. در آن زمان آلمان (لوفت وافه) تنها كشور جهان بود كه جت جنگنده در اختيار داشت كه مهندسان آلماني آن را اختراع كرده بودند.

  • 1947:   تذكر ترومن به ملت آمريكا، نخستين اعلاميه يك رئيس كشور بود كه از زبان خود از تلويزيون پخش شد.

  • 2000:   سلوبودان ميلوشويچ از رهبري يوگوسلاوي كناره گيري كرد تا شايد دشمني آمريكا و غرب با او كاهش يابد و آرامش بگذارند كه ديديم چنين نشد و او را دزدانه گرفتند و به زندان لاهه بردند و اينك در آنجاست.

  • تاريخ جاري

    وكيل قضايي سابق جورج بوش قاضي ديوان عالي آمريكا!

    Harriet Miers

    Harriet Miers

    جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا بانو «Harriet Miersهريت مايرز» 60 ساله را كه در سابق وكيل قضايي شخص او در تكزاس بود به عنوان قاضي ديوان عالي آمريكا به سناي اين كشور معرفي كرد. اگر سنا پيشنهاد را تاييد كند، وي جاي بانو «ساندرا دي اوكانر» را خواهد گرفت كه چند ماه پيش باز نشسته شد.
         به نوشته برخي از رسانه ها، بوش با اين عمل خود را وارد جنجالي ديگر كرد. بانو مايرز سابقه كار قضاوت را ندارد و پس از فراغت از تحصيل در رشته حقوق، تنها مشاور و وكيل قضايي بوده است. پس از انتخاب شدن بوش به رياست جمهوري آمريكا، وي بانو مايرز را با خود به واشنگتن برد و كارمند دفتر كاخ سفيد كرد كه بعدا معاون دفتر و سپس مشاور قضايي كاخ (رئيس جمهوري) شد. تجربه قضاوت نداشتن بانو مايرز، يك ايراد و وسيله انتقاد تلقي شده است. بوش اين پيشنهاد را در حالي به سنا داده است كه دكتر «فريستFrist» رئيس اكثريت سنا (جمهوريخواه و دوستدار او) متهم به سوء استفاده در معاملات سهام شده، براي «تام ديليTom Delay» رئيس جمهوريخواه اكثريت مجلس نمايندگان و دوست ديگر او به اتهام دو مورد سوء استفاده از مقام قرار مجرميت صادر گرديده و به گزارش ايران تايمز، روزنامه دو زبانه چاپ واشنگتن( شماره1767)، از «ديويد حسين صفويان» مشاور ايراني كاخ سفيد بازپرسي قضائي شده است. طبق گزارش ايران تايمز، صفويان مشاور ارشد كاخ سفيد در امور خريدهاي دولتي (فدرال) است. بوش داراي سه مشاور ارشد ايراني است.

     

    ميكروب مرموز در واشنگتن

    كارشناسان وزارت امنيت ملي آمريكا كه بر حسب انتخاب خود، فيلترهاي هواكش ساختمانها را معاينه و بازرسي مي كنند در روزهاي 24 و 25 سپتامبر 2005 در شش فيلتر در نقاط مختلف شهر واشنگتن ميكروب «تولارمياTularemia» كشف كرده اند ولي هنوز اطمينان ندارند كه كار، جنبه تروريستي داشته باشد. اين ميكروب كه عامل نوعي آنفلوآنزا است، در آمريكا به ندرت ديده شده است. سال گذشته تنها 60 مورد از اين بيماري در اين كشور ثبت شده بود. به گزارش شبكه «اي بي سي»، بررسي در اين زمينه ادامه دارد.

    Mobin_s2004@yahoo.com
    11 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت امام برهان الدين ابراهيم كركي

    [11 رمضان 853] - امام برهان الدين ابراهيم كركي اديب، نحوي، محدث، مورخ و مفسر، فقيه، قاضي و عالم شافعي درگذشت. وي بيشتر دوران تحصيل خود را در جامع الازهر و شهرهاي خليل و قدس و قاهره گذراند. ابراهيم كركي افزون برتبحر درفقه و ادب درابواب قرائت قرآن كريمو دانشهاي مربوط به آن مهارتهاي كافي كسب كرد و به اين علم شهرت يافت. ازآثار وي مي توان به «اِعرابُ المُفَصَّل و مُختَصَرُ الرَّوضَه» اشاره كرد.

     

    واگذاري امتياز تأسيس بانك رهني استقراضي درايران به ژاك يوليالف

    [11 رمضان 1307] -  امتياز تأسيس بانك رهني استقراضي درايران به ژاك يوليالف روسي واگذارشد. اين بانك ابتدا بصورت يك شركت خصوصي تشكيل شد اما بعد ازمدتي دولت روسيه سهام آن را خريداري كرد و اداره آن را بدست گرفت. پس از انقلاب اكتبرروسيه عهدنامه اي در26فصل بين دولت ايران و دولت جديد مسكو منعقد شد كه به موجب آن فروض ايران كه متجاوز از40ميليون مناط ملغي و بانك استقراضي به ايران واگذارشد.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    حيله
    بن مزاحم به يك نصرانى گفت: اى كاش اسلام اختيار مى كردى، نصرانى گفت: من اسلام را دوست مى دارم ، جز اينكه به خمر و عرق و شراب علاقه زيادى دارم ، ضحاك گفت : مانعى ندارد تو اسلام بياور و شراب هم بخور، پس چون مسلمان شد، به او گفت : اكنون مسلمان شدى اگر عرق و شراب هم بخورى تو را حد مى زنيم ، و اگر از اسلام به دين خود برگردى مرتد مى شوى و تو را مى كشيم ، پس او عرق و شراب را ترك كرده و مسلمان خوبى شد

    لطيفه
    محدثى با يك مسيحى در كشتى نشسته بودند، آن مسيحى از شيشه اى كه همراهش بود شربتى ريخته و خورد، سپس شربتى را ريخته و به آن محدث داد، محدث هم از آن شيشه شربت تناول كرد، آن شخص ‍ مسيحى به او گفت : اين كه به تو دادم خوردى خمر و شراب بود محدث به او گفت : از كجا فهميدى خمر است ؟ مسيحى گفت : چون غلام من آن را از يك يهودى خريد، محدث با عجله و شتاب بقيه آن را هم خورد، و به آن مسيحى گفت : من از تو احمق تر نديدم ، چون ما اصحاب حديث در رواياتى مثل حديث سفيان بن عيينة و سعيدبن جبير تاءمل مى كنيم ، حالا بياييم قول يك مسيحى را از يهودى را تصديق كنيم ؟ به خدا قسم آن را نخوردم جز براى ضعف اسناد و سندهاى روايت .

     

     

     

     

     

     

     

    فارسي شکر است

    amirrousta52@yahoo.co.uk

    كاريكلماتور
    مرحوم پرويز شاپور

    ببراي اينكه از گرسنگي تلف نشوم با هفت تير به عمرم خاتمه دادم.
     

     

     

     

     

     

     

    داروخانه مبين

    motlagh3d@yahoo.com

    کاربامید پراکساید
    (CARBAMID PEROXIDE)
    نام تجاری : Murine

    گروه دارویی : ضد عفونی کننده ها

    گروه درمانی : ضد التهاب ، ضد عفونت

    شکل دارویی : محلول

    موارد مصرف : تسکین التهاب ، تحریکات وضایعات دهان ، زبان و پوست

    میزان مصرف : متفاوت

    موارد منع مصرف : برای کودکان و سالمندان تجویز نشود .

    عوارض جانبی مهم : مورد خاصی وجود ندارد .

    شرایط نگه داری : در دمای معمولی نگه داری شود .

    توصیه ها :

    1- به عنوان غرغره در دهان یا به صورت محلول برای نرم کردن واکس گوش استفاده می شود .

    2- طبق دستور پزشک عمل شود .

    دوستان عزیز آماده  پاسخگویی به سوالات داروئی
     شما هستیم
    motlagh3d@yahoo.com

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    مرا «اختر زغال» صدا كنيد!

     لطفا مرا اختر زغال صدا كنيد. عده اى به من زغال اخته - اخته زغال مى گويند. در كتب علمى به من زغال حب الشوم - زغال - قرن گفته اند. بغدادى مؤ لف كتاب ((مالايسع )) مرا با قره قات اشتباه كرده و مرا در رديف زرشك آورده است ، و اين اشتباه است.
    من براى مبتلايان به اسهال و زخم معده سودمند بوده و معده و روده ها را تقويت مى نمايم . عطش و التهاب معدى را فرو مى نشانم و از فشار و غليان خون و صفرا مى كاهم . ميوه نارس خشك شده من ، براى اورام و زخم هاى كهنه و مزمن مفيد است . پوست درخت من مانند پوست درخت گنه گنه تب بر و مقوى است و با آن مى توان تونيك بسيار اعلى درست كرد. پوست من داراى صمغ رزين تانن و اسيد گاليك است .
    زادگاه اوليه من اروپا و آسياى صغير مى باشد. در ايران بين قزوين و گيلان و ارسباران و حسن بگلو و على بلاغ به عمل مى آيم .
    در روسيه و قفقاز مصرف زيادى در صنعت شربت سازى و مرباسازى دارم . مردمان قفقاز مرا خشك كرده و در زمستان ميل مى نمايند، نوعى از من كه فوق العاده قرمز است ، به خونى معروف مى باشد. داراى روغنى است كه به مصرف خوراك و صنعت مى رسد.
    من سرشار از ويتامين هاى ((ث )) و ((ب )) مى باشم و مقدار زيادى آهن و كلسيم و منيزيم دارم . و به همين جهت درمان رقيق شدن خون و خونريزى مى باشم . من خون ترش را قليايى مى كنم و از قديم مرا براى تصفيه خون به كار مى بردند.
     

     

     

     

     

     

     

    تاريخ اجتماعى ايران
    از آغاز تا مشروطيت

    دكتر عزت الله نوذرى


    قسمت بیست و یکم
    ساسانيان
    (5)

    ماهيت اجتماعى رستاخيز مانى
    گرچه آيين مانى شكل و محتوى دينى داشت اما، تعليمات آن يك واكنش ‍ تند اعتراض آميز در برابر اشراف فئودال و ثروتمندى بود كه از هيچ گونه اعمال ضد انسانى خوددارى نمى كردند. افراط و دنيا پرستى ، رواج ستمگرى موجب تفريط اعراض در آيين مانى گرديد، مانى مطابق دستورات دينى خود ارزش دنيا را تا جايى تنزل داد كه دوستى آن را با دشمنى يا زندگى انسان اعلام و نخبگان بشريت را به ترك كامل دنيا دعوت كرد. (94)
    آيين مانى ، در شرايطى در ايران و جهان ظهور كرد كه جنگ و خونريزى ، در شرق و غرب بصورت يك بيمارى مزمن درآمده بود بنا به گفته مسعودى : پادشاه براى تحصيل ثروت جنگ مى كرد؛ چنان كه شاپور اول مقصود خود را از جنگ با پادشاه هند فقط تحصيل ثروت نوشته بود. (95)
    در داخل كشور، مردمان و خانواده هاى بسيارى به جرم داشتن عقيده مذهبى غير عقيده حاكم قتل عام مى شدند، هم چنين پيشوايان (96) دينى و خداوندان آتشكده ها و پرستشگاه ها، قرن هاى طولانى بود كه مردم را گوسفند وار - به سود طبقه ى حاكم و اشراف - در مراتع آسمانى مى چراندند، در حالى كه خود از محصولات مراتع و مزارع زمين و دسترنج روستاييان سرمست شده ، هم خود مى خوردند و هم حصار حصين منابع زمينداران بودند. آنان هم با قدرت قوام آمده و مستحكم خود، در بهره كشى از روستاييان هيچ حد و مرزى نمى شناختند.
    مردم هيچ اميدى نداشتند و چشم براه سوشيانت (نجات دهنده مقدسى كه به وعده كتاب اوستا، مى بايست براى استقرار عدالت اجتماعى ظهور كند) با بيچارگى دعا مى كردند، فشار انواع بردگى ، انواع ستم و خود كامگى را اختلاف شديد طبقاتى و فساد به اوج خود رسيده بود كه دين مانى با اعتراض تند به دنيا پرستى و براى رهايى از بندگى غرايز حيوانى انتشار يافت . مانى ، با صداى اعتراض آميز از خلقت ستمگونه انسان كه با قلاده بردگى نفس خود و با بردگى ديگران چشم به دنيا گشوده است ، در كتاب كنزالاحياء خود چنين نوشته است : (97)
    آدم گفت لعنت - لعنت بر اين قالب اهريمنى من باد، و بر زنجير كننده روح من
    لعنت بر آن نيروهاى اهريمنى كه مرا به غلامى انداخته اند.
    مانى ، تضاد شديد طبقاتى را در نوعى تضاد قاطع ، بين قلمرو نور و قلمرو تاريكى خلاصه مى كرد.
    او با تصوير دنياى ستمگران و خودكامان به عنوان مظهر قلمرو ظلمت كه به قلمرو نور و دنياى مردم پاك و زحمتكش تجاوز مى كنند، جنگ اين دو عنصر را نشان مى دهد.
    بدين ترتيب مانى ، پديده جهان را در رهايى انسان از روان نورانى و شب ظلمانى مى داند، و سراسر اخلاق مانوى در اطراف رهايى روان از تن دور مى زند. (98)
    در اين جنگ خداوند روشنايى شكست مى خورد، اما تسليم نمى شود و در خفا به تجهيز خود مى پردازد و از مادر حيات كمك مى گيرد. شاپور، تا مدتى تبليغ مذهب مانى را تحمل نمود، ولى با خصومتى كه نشان داد پس ‍ از آن او را از ايران تبعيد نمود، از آن زمان مانى ، قريب ده سال در ممالك آسياى مركزى سرگردان بود. (99)
    مانى ، بزرگ ترين سازمان دهنده دينى بود كه در آن زمان دنيا به خود مى ديد، او در زمان حياتش دين خود را از غرب امپراتورى روم تا هند و از مرزهاى چين تا عربستان گسترش داد. (100)
    شايد بتوان گفت كه مذهب مانى ، مخلوطى از مذاهب بودائى ، مسيحى ، زرتشتى ، گنوسى ، ماندائى و فلسفه يونان و مسلك ابن دنيان است چنان كه اصطلاحات آنان را در كتاب خود عمدا به كار برده است . (101)

    ادامه دارد ....

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    چند مطلب مفید پزشکی

    • عینک آفتابی ، چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب

    • کمبود خواب و فشار خون بالا

    • مکمل‌هایی برای درد زانو

    • برای داشتن یک قلب سالم به چه میزان ورزش نیاز داریم؟

    *****

    عینک آفتابی؛
    چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب

    یکی از دلایلی که باعث شده که به کار کردن با کارکنان گوگل علاقه داشته باشم این است که حرف‌هایم به صورت ظاهری درک و تفسیر نمی‌شوند. این مطلب به من کمک می‌کند که تلاش کنم هشیار باقی بمانم. حتی دوستانم در گوگل جای استراحتی برای من باقی نمی‌گذارند. داشتم با سیمون- یکی از دوستانم- زیر آفتاب داغ کالیفرنیا قدم می‌زدم ، که از سیمون پرسیدم چرا عینک آفتابی به چشم ندارد و از چشمانش در برابر کاتاراکت (آب مروارید) محافظت نمی‌کند. سیون به جای اینکه به سادگی حرفم را تأیید کند ، از من اطلاعاتی خواست.
    بنابراین در اینجا به اطلاعات توجه کنید. بر طبق اطلاعاتی که تشکیلات پیشگیری آمریکا می‌دهد ، با بالا رفتن سن ، شیوع کاتاراکت افزایش می‌یابد ، 33 درصد اشخاص 55 تا 64 ساله ، بر طبق مطالعه‌ای به نام Beaver Dam Eye ، کاتاراکت زودرس دارند و 6 درصد همین افراد کاتارکت دیررس دارند. در افراد بالای 75 سال شیوع کاتاراکت زودرس و دیررس به ترتیب ، 37 و 52 درصد است.
    بر اساس اطلاعات بنیاد ملی چشم ، پرتوهای فرابنفش خورشید ممکن است خطر ابتلا به کاتاراکت را افزایش دهند و به این مطلب اشاره شده که استفاده از عینک‌های آفتابی که جلوی نور فرابنفش را بگیرند و یا بر سر گذاشتن کلاه لبه‌دار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به کاتارکت کمک کند. دست‌کم ، سیمون کلاه بر سر می‌گذارد.

    *****

    کمبود خواب و فشار خون بالا

    آیا خواب کافی دارید؟ اگر اینطور نیست ، شما ممکن است احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در خودتان افزایش داده باشید. در مطالعه‌ای که به عنوان جزئی از نخستین "سنجش و ارزیابی تغذیه و سلامت ملی" انجام شد ، 4810 نفر طی 10 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. دراشخاصی که به طور معمول 5 ساعت یا کمتر می‌خوابیدند ، خطر ابتلا به فشار خون بالا دو برابر بود.
    در این تحقیق فاکتورهایی مثل چاقی و دیابت که فاکتورهای خطر دیگر ابتلا به فشار خون بالا هستند ، هم در نظر گرفته شدند و اینطور نتیجه‌گیری شد که افزایش فشار خون
    [به علت کم‌خوابی] ، مستقل از این عوامل است.
    به طور کلی توصیه می‌شود که 8 ساعت خواب شبانه داشته باشیم.

    *****

    مکمل‌هایی برای درد زانو

    گلوکزآمین و کندروئیتین ، دو مکمل محبوب مورد استفاده در استئوآرتریت و دردزانو هستند ، تخمین زده می‌شود ، فروش سالانه این مکمل‌ها نزدیک به 700 میلیون دلار باشد ، اما آیا این مکمل‌ها واقعا مفیدند؟
    شواهدی که در این مورد وجود دارد ، شامل مجموعه‌ای از نتایج مخلوط و درهم و برهم است. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از گلوکزآمین به مدت 3 سال ، پیشرفت استئوآرتریت را که در گرافی‌های اشعه ایکس دیده می‌شود ، کاهش داده است. مطالعه
    GAIT نشان داده که استفاده از این داروها در بیمارانی که درد ملایم دارند ، سودی نداشته است ، ولی شدت درد در بیمارانی که درد متوسط تا شدید داشته‌اند و از ترکیب گلوکزآمین به همراه  کندروئیتین استفاده کرده‌اند ،به میزان چشمگیری کاهش یافته است. ( بعد از اینکه نتایج این پژوهش اعلام شد ، از آنجا که در گزارش‌های خبری روشن نشده بود که بعضی بیماران واقعا از این مکمل‌ها سود می‌برند ، تماس‌های تلفنی زیادی داشته‌ام که در آنها بیماران می‌خواسته‌اند بدانند که می‌بایست به مصرف مکمل‌ها ادامه دهند یا نه.)
    بالاخره بر طبق تحقیقی تازه ، که در دهمین کنگره جهانی مطالعات پژوهشی استئوآرتریت ارائه شد ، به این مطلب اشاره شد که دوز روزانه 1500 میلی‌گرم گلوکزآمین نسبت به دوز روزانه 3000 میلی‌گرم استامینوفن (تایلنول) ، به میزان قابل توجهی شدت درد را بیشتر کاهش می‌دهد.
    سخن آخر در این مورد این است که از آنجا که پیش‌بینی اینکه کدام بیمار از این مکمل‌ها می‌تواند سود ببرد ، دشوار است و به خاطر آثار جانبی کم این مکمل‌ها ، منطقی است که به بیماران یک دوره آزمایشی 3 تا 6 ماهه مصرف ترکیبی این مکمل‌ها را به همراه ورزش و ورزش‌درمانی توصیه کنیم. اگر علایم بهتر ‌شدند ، می‌توانیم به مصرف مکمل‌ها ادامه دهیم ، در غیر اینصورت مصرف این مکمل‌ها مورد ندارد.

    *****

    برای داشتن یک قلب سالم به چه میزان ورزش نیاز داریم؟

    دائم می‌شنویم که برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته باید ورزش کنیم. ولی اگر هدفمان سود بردن از اثر پیشگیرانه ورزش از بیماری‌های قلبی باشد ، چقدر باید ورزش کنیم؟
    پاسخ کوتاه این است که اگر در هفته
    2.5 ساعت پیاده‌روی با سرعتی آهسته‌تر از 2 مایل در ساعت (3.2 کیلومتر در ساعت) داشته باشید ، می‌توانید از آثار پیشگیرانه ورزش بهره ببرید. البته بیشتر پزشکان 30 دقیقه پیاده‌روی تند و یا 15 دقیقه دویدن را توصیه می‌کنند.
    پاسخ مشروح این است که چندین تحقیق به منظور ارزیابی میزان ورزش مورد نیاز برای بهره بردن از آثار پیشگیرانه ورزش از بیماری‌های قلبی ، انجام شده است.
    - مطالعه موسوم به
    Women's Health Initiative Observational Study به این اشاره دارد که 2.5 ساعت پیاده‌روی هفتگی به میزان 30 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نسبت به کسانی که پیاده‌روی ندارند ، کاهش می‌دهد.
    - مطالعه
    Harvard Alumni Health به این اشاره دارد که پیاده‌روی بیشتر از 5 کیلومتر در هفته با کاهش خطر همراه است.
    - مطلعه
    Railroad نشان داده است که 15 دقیقه پیاده‌روی روزانه (که مصرف انرژی را 73 کیلوکالری نسبت به زندگی بدون تحرک افزایش می‌دهد) ، 16 درصد میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و 30 دقیقه پیاده‌روی تند روزانه (مصرف 150 کیلوکالری) ، 27 درصد میزان خطر را کاهش می‌دهد.

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان