603

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 603 :: چهارشنبه 15 آذر 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

سه نکته در مورد «روزانه»

با سلام به همه شما دوستان خوبم
با اجازه بزرگترا، 3 نکته را در مورد روزانه می خواستم بگم:

1- باز هم يک بخش جديد داريم! (برخي از دوستان ازم ايراد مي گيرند: کشتي ما رو با اين «يک بخش جديد» گفتنت! يه چيز ديگه بگو خب!) آخه چي بگم؟ بخش جديد داريم ديگه!! .... برخي از دوستان بخاطر مشغله هاي فروان شايد نتونند زياد تلوبزيون نگاه کنند و در نتيجه از برنامه هاي تلويزيون شايد بي خبر باشند. به همين دليل تصميم گرفتيم که بخش جديدي را به روزانه اضافه کنيم و در آن برنامه پخش کانالهاي مختلف تلويزيوني را بنويسيم. البته چون تعداد کانالهاي تلويزيوني بسيار زياد و متنوع هست و نيز امکان نوشتن همه کنداکتورهاي هر روزه کانالها ممکن نيست تصميم گرفتيم فقط زمان پخش برنامه هاي زنده و نيز برنامه هاي پرطرفدار کانلهاي تلويزيوني را بنويسم. براي شروع فعلا از برنامه زنده ورزشي مي کنيم و بطور آزمايشي فقط به کانال سوم تلويزيون دولتي ايران خواهيم پرداخت. به مرور هم تنوع برنامه ها را افزايش خواهم داد و هم تنوع کانالهاي تلويزيوني را. در مورد مکان اين بخش جديد هم بايد بگم فعلا در همين سخن مبين خواهم نوشت.

2- از پریروز (دوشنبه) پخش مجموعه طنز باغ مظفر (کار جدید مهران مدیری) از کانال 3 ايران شروع شده. همانطور که قبلا قول داده بودم که این سریال را برای دانلود در روزانه خواهم گذشت، ار امروز ایرانیان عزیز خارج از کشور می تونند با حداقل زمان تاخير ممکن نسبت به پخش در داخل ایران، این مجموعه طنز را دانلود کرده و تماشا کنند (در قسمت دنیای هنر و تصویر).

3- يکي از انتقادات دوستان در اين مدت اين بوده که از موسيقي سنتي کمتر استفاده ميشه. البته در اين مدت آلبومهاي موسيقي سنتي مختلفي معرفي شده اما دوستان طرفدار موسيقي را راضي نکرده. به همين دليل سعي خواهم کرد از اين پس بيشتر به موسيقي سنتي ايراني بپردازم، همچنين به موسيقي سنتي اقوام مختلف ايراني.
و اما براي امروز در قسمت «تک موزيک» يک آواز زيبايي دشتي را گذاشته ام.

باقي بقايتان!

پخش زنده

 

23:15

مسابقات فوتبال جام باشگاههای اروپا
منچستریونایتد_بنفیکا

85/9/15

کانال3

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (602) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • برج العرب؛ هتل 7 ستاره در دبی
  • معرفي و دانلود فيلم: من، تو و دوپره
  • دانلود مجموعه طنز باغ مظفر - قسمت اول
  •  ۴ موزیک جدید از محسن چاوشی
  • آواز زیبای دشتي باصدای علي اصغر شاه زيدي
  • Clone CD نرم افزاري ايده آل, پيشرفته و قدرتمند جهت رايت و تكثير
  • بازي FiFA WorldCup 2006 برای سونی اریکسون
  • بزرگترين سوتي سال
  • حکايت آن درخت
  • CIA
  • !تو چقدر باحالی
  • مادرم مثل گل ياس پر از عاطفه است
  • ساتيار امامي: جيره خوار اين و آن نيستم
  • بازسازي دنيا ...
  • اسم من «پسته» است !
  • فلسفه و فيلسوف
  • 4 فاكتور موفقيت شغلي
  • سرعت انتشار شایعه
  • و ....
 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

برج العرب؛ هتل 7 ستاره در دبی
Pretty Boy
یه فایل فلش عاشقانه، اینبار در مورد گل پسرا، قند عسلها !
سایت رسمی اینترپل (پلیس بین الملل)
ICPO - International Criminal Police Organization

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

ثمره هاشمي: تاکنون 96 در صد داوطلبان انتخابات شوراها تائيد صلاحيت شده اند

رئيس ستاد انتخابات كشور گفت : تاکنون حدود 96 درصد داوطلبان نمايندگي سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي کشور تائيد صلاحيت شده اند .
سيدمجتبي ثمره هاشمي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار واحد مركزي خبر افزود : براي رقابت در انتخابات شوراهاي سراسرکشور حدود 248 هزار نفرنامنويسي کردند که حدود 240 هزار نفر انان تائيد صلاحيت شدند. وي با بيان اينکه شمار داوطلبان اين دوره انتخابات شوراها حدود چهل هزار نفر بيش از دوره قبل است گفت:انتخابات 24 اذر در هزار و پانزده شهر و 35 هزار روستا برگزار خواهد شد. معاون سياسي وزير کشور با اشاره به همزماني انتخابات/ چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري / سومين دوره شوراها ي اسلامي و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه کشور گفت : براي برگزاري هرچه بهتر انتخابات پيش رو حدود يك ميليون و 300 هزار نفر از عوامل اجرايي / نظارت / بازرسي و انتظامي مشارکت دارند. ثمره هاشمي مجموع شعب راي گيري در سراسر کشور را 63 هزار و 386 شعبه اعلام کرد و افزود:براي جمع اوري اراي انتخابات مجلس خبرگان 63 هزارو 319 صندوق / براي انتخابات سومين دوره شوراها 59 هزارو 421 صندوق و براي انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي پنج هزارو 46 صندوق تدارک ديده شده است . ثمره هاشمي افزود: روستاهايي كه کمتر از بيست خانوار جمعيت داشته باشندبراساس قانون / شورا نخواهند داشت. معاون سياسي وزارت كشور در ادامه با تاكيد بر امادگي كامل وزارت كشور براي برگزاري انتخابات پرشور در 24 اذر گفت: هيئت هاي اجرايي با هيئت هاي نظارت و شوراي نگهبان و نيز با هفتاد هزاربازرس هماهنگي كامل دارند و اين ميزان هماهنگي در هيچ دوره اي وجود نداشته است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

من، تو و دوپره
You, Me and Dupree

کارگردان: آنتوني و جو روسو. فيلمنامه: مايک له سيور. موسيقي: تيودور شاپيرو. مدير فيلمبرداري: چارلز مينسکي. تدوين: پيتر بي. اليس. طراح صحنه: بري رابينسون. بازيگران: اوئن ويلسون[رندي دوپره]، کين هادسن[مالي پيترسون]، مت ديلن[کارل پيترسون]، مايکل داگلاس[آقاي تامسون]،. ١٠٨ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا.
کارل و مالي تازه ازدواج کرده اند و ناگهان سر و کله دوپره وارد زندگي آنها مي شود.. او که در مراسم ازدواج کارل و مالي ساقدوش بوده و از خانه خود بيرون انداخته شده، ادعا مي کند چند روزي براي سر و سامان دادن به زندگي خود نياز دارد و از آنها مي خواهد تا چند روزي ميهمان شان باشد. اما اين ميهماني بر خلاف انتظار زوج بيش از اندازه طولاني مي شود و به نظر مي رسد جناب دوپره قصد رفتن ندارد!

چرا بايد ديد؟
اوئن ويلسون که در سال هاي اخير به عنوان کمدين تازه هاليوود شهرتي به هم زده، تمام انرژي خود را مصروف دوپره کرده و شخصيتي خلق کرده که داراي سادگي کودکانه، خوش نيت اما بي آن که بخواهد دردسر ساز و خطرناک است. بازي او به همراه مت ديلن و کيت هادست توجه همه منتقدان را جلب کرده و آنها را به شدت موفق ارزيابي کرده اند.
برادران روسو که از نيمه دوم دهه ١٩٩٠ شروع به فيلمسازي کرده اند، عمده شهرت خود را مديون سريال Arrested Development هستند که جايزه امي کارگرداني را براي ان دريافت کرده اند[ پخش آن هنوز در برخي کشورها ادامه دارد]. من، تو و دوپره با سرمايه ٥٤ ميليون دلار ساخته شده و بيش از ٧٥ ميليون دلار تا اين لحظه در گيشه درآمد داشته که هر لحظه بر مقدار آن نيز افزوده مي شود.اگر دنبال دو ساعت خنده و تفريح هستيد، اگر از اوئن ويلسون خوش تان مي آيد، اجازه بدهيد دوپره سري به خانه شما هم بزند!
ژانر: کمدي.

دانلود فیلم
این فیلم را می تونید از آدرسهای زیر دانلود کنید:
سرور يک:
http://rapidshare.de/files/27411869/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part1.rar
http://rapidshare.de/files/27429970/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part2.rar
http://rapidshare.de/files/27429928/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part3.rar
http://rapidshare.de/files/27429972/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part4.rar
http://rapidshare.de/files/27429992/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part5.rar
http://rapidshare.de/files/27430015/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part6.rar
http://rapidshare.de/files/27429981/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part7.rar
http://rapidshare.de/files/27429791/On.ja.i.ego.druzja.XviD.STAR-VIDEO.part8.rar

راهنمای دانلود
بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سایت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انتهای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید روی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر رسید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

دانلود مجموعه طنز

باغ مظفر - قسمت اول

سریال جدید و  زیبای باغ مظفر کاری از مهران مدیری؛
این سریال هر شب از شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران پخش میشه، ما هم سعی میکنیم همزمان برای دانلود براتون بزاریم.

 این قسمت از سریال را می توانید از طریق لینکهای زیر دانلود کنید:

سرور ۱     سرور ۲      سرور ۳

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسی

 ۴ موزیک جدید از محسن چاوشی
این هم ۴ تا موزیک جدید و بسیار زیبا کاری متفاوت از محسن چاوشی

صفا

خود فریبی

رفیق خوب

نمیتونم

 

برای دانلود روی هر یک از آهنگهای بالا کلیک سمت راست کرده و Save Target As را بزنید.
 


 

تک موزیک

آواز زیبای دشتي باصدای علي اصغر شاه زيدي

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Clone CD نرم افزاري ايده آل, پيشرفته و قدرتمند جهت رايت و تكثير

Clone CD نرم افزاري ايده آل,پيشرفته و قدرتمنديست كه جهت رايت و تكثير انواع مختلفي از سي دي ها بكار ميرود.
 امروزه بيشتر محصولات شركت هاي معروف و معتبر به گونه هاي مختلف قفل گذاري و محافظت شده اند كه اين عمل آنها پشتيبان گيري از سي دي هاي ارجينال را از كاربران سلب نموده و كار آنها را در نگهداري از اين سي دي ها مشكل نموده است. توجه شما را به چند نمونه از اين شركت ها جلب ميكنم :
 SafeDisc (from c-dilla), SecuROM (from Sony), LaserLock, regarding PC world, and LibCrypt (from Sony) regarding )(Console world (essentially found on playstation CD for now
clone cd يك Replicator سي دي است كه قادر به تهيه پشتيبان از اكثر اين سي دي ها بوده كه مشكل بك آپ گيري و كپي اين نوع سي دي ها را تا حدودي كمرنگ كرده است.  كلون سي دي با ايجاد درايو مجازي CDRAM در MyComputer كاربر و به كمك فرآيند ايميج گيري,شما را از شراخطار كسل كننده قرار دادن سي دي در سي دي درايو راحت ميكند. و از آنجا كه در حالت Raw رايت ميكند , كاربر كنترل كاملي بروي خروجي خواهد داشت.
  اين نرم افزار قدرتمند با ظاهر زيبا و ساده خود كاربر را تنها با چند كليك به هدف خود ميرساند. قبل از آغاز عمليات شما اختيار تعيين سرعت عمليات را خواهيد داشت.كه در صورت رجيستر نكردن اين نرم افزار شما به آهسته ترين سرعت رايت محدود (محكوم!) هستيد.

  قابليت هاي كليدي اين نرم افزار:
- قابليت رايت از روي درايو مجازي و ايمجهاي موجود در هارد و سي دي هاي موجود در درايو مربوطه.
- ايجاد درايو مجازي در ويندوز جهت استفاده از بازي ها و برنامه هاي مختلف بي نياز به سي دي !
- تهيه پشتيبان , كپي و تكثيراز انواع CD بدون توجه به قفل و خش CD با استفاده از فرآيند image گيري.
- پشتيباني از36 زبان زنده دنيا به همراه زبان فارسي!( استفاده از زبان فارسي در اين نرم افزار فقط در ويندوزهاي فارسي بخصوص ويندوزهاي ايكس پي و 2000 ميسر ميشود)

 ديگر زبان ها:
 Brazilian Bulgarian Catalan Chinese Simplified Chinese Traditional Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French French Canada German Greek Hebrew Hungarian Italian Korean Croatian Lithuanian Macedonian Malaysian Bahasa Norwegian Persian Farsi Polish Portuguese Russian Serbian Slovakian Slovenian Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

پشتيباني از انواع رايتها:
- پشتيباني از قابليت RAW-Mode جهت كپي CD.
- كپي مستقيم CD هاي CD-Rs and CD-RWs بر روي يك ديسك ديگر.
- پشتيباني از CD-ROMs, CD-Rs , CD-RWs.
- رايت CD هاي صوتي با كيفيت فوق العاده.
- انجام فعاليت هاي رايت بدون نياز به ASPI driver !!! و...

 آشنايي با محيط CloneCd:
 پس اجراي اين برنامه شاهد 4 شمايل گرافيكي ميباشيد كه با قرار دادن اشاره گر موس, بروي هر يك آز آنها در پنجره اي كوچك نحوه عملكرد هر يك از اين كليدها نمايان ميشود.اين 4 قسمت عبارتند از:
1- Read To Image File: read from a sourse CD
- ايميج گرفتن از سي دي مورد نظرجهت استفاده ازبرنامه مورد نظر بدون استفاده از سي دي آن و يا كپي آن بروي سي دي ديگر.
2- Create an image file Write Button: copy from image file to CD-Reader
- در اين مرحله ايميج گرفته شده در مرحله قبل را به برنامه معرفي كرده تا رايت آن بروي سي دي ديگر انجام ميگيرد.(جهت رفع مشكل سي دي هاي خش دار و قفلدار)
3- Copy Button: copy from CD-Reader to CD-Writer
- رايت از سي رام بروي سي دي رايتر بدون نياز به ايميج گيري
4- (CD TO CD)  Erase Button: Erase a CD-RW Media -
- پاك كردن كليه اطلاعات موجود در سيدي(مخصوص سي دي هاي چند بار مصرف بنام ري رايتر)

 نكته:  پس از نصب كلون سي دي يك درايو مجازي به عنوان CDRAM در MyComputer شما ايجاد ميشود كه جهت استفاده از ايميج هاي گرفته شده در قسمت Read To Image File , بكار ميرود. (بروي اين درايو راست كليك نموده و از منوي باز شده ابتدا گزينه Virtual CloneDrive و سپس بروي Mount  كليك نموده وآدرس ايميج مورد نظر خود را فرا خواني كنيد)

 لینک دانلود نرم افزار
لینک
دانلود غیرمستقیم می باشد


 

دنیای موبایل

بازي FiFA WorldCup 2006 برای سونی اریکسون

 لینک دانلود
بعد از کليک روي لينک بالا صفحه جديدي باز مي شود که در اين صفحه جديد کافي است دکمه Download  را بزنيد.
اگر برای باز کردن فایل از شما رمز خواست، reza-2006 را وارد کنید.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم

صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم
دل دیوانه از آن شد که نصیحت شنود
آن چه در مدت هجر تو کشیدم هیهات
با سر زلف تو مجموع پریشانی خود
آن زمان کآرزوی دیدن جانم باشد
گر بدانم که وصال تو بدین دست دهد
دور شو از برم ای واعظ و بیهوده مگوی
نیست امید صلاحی ز فساد حافظ

 

تا به کی در غم تو ناله شبگیر کنم
مگرش هم ز سر زلف تو زنجیر کنم
در یکی نامه محال است که تحریر کنم
کو مجالی که سراسر همه تقریر کنم
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
دین و دل را همه دربازم و توفیر کنم
من نه آنم که دگر گوش به تزویر کنم
چون که تقدیر چنین است چه تدبیر کنم

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

جمله روزانه

15 آذر
تو یکی از تکه های پازلی به نام بشریت هستی و اگر در پازل نباشی، کامل نباشی یا سازگار نباشی، تمام بشریت را ناکامل می کنی.
وین دایر

فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com

**************

"كسي كه همه راهها را مي جويد، همه را از دست مي دهد"
انسان بايد به خواسته دروني خود گوش فرا دهد و دل به هدفي مشخص بسپارد و دنبال كارهاي متفاوت نباشدو تمام نيروي رواني و بدني خود را صرف يك كار بخصوص با توجه به علايق ،امكانات و قابليتهايش بنمايد.

فرستنده:
s_ir62@yahoo.com

 

 

arash_new2001@yahoo.com

حديث روزانه

بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار.
پیامبر اکرم (ص)

 

 

mitramrz@yahoo.com

نکات ريز خانه داري

لکه زنگ زدگی
اثر زنگ فلزات ، بخصوص رگه های فلزی روی لباس را می توان توسط لیمو ترش از بین برد . به این شکل که لیمو را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و روی محل لک زنگ زدگی بچکانید . سپس یک لایه نازک نمک روی آن بریزید و لباس را در مقابل آفتاب آویزان نمایید.

 

 

فردوسي
baran432002@yahoo.no

این سخن بر شاهزادۀ جوان گران آمد و چنین گفت

چو بشنید گردنکش اسفندیار بدو گفت کای رستم نامدار

تو خواهی که هرکس که این بشنود بدین خوب گفتار تو بگرود

مرا پاک خوانند ناپاک رای ترا مرد هشیار نیکی فزای

باشنیدن این سخن قهرمان آزاده بسیار آشفته گشت و چاره ایی جز نبرد ندید
سپهبد ز گفتار او سر بتافت
ازان پس که جز جنگ کاری نیافت
همی خواهش او همه خوار داشت
زبانی پر از تلخ گفتار داشت
 

 

 

مشکان
info@moshkan.com

چهارشنبه: پیامبر اعظم

120 درس زندگی از پیامبر گرامی اسلام
در سال پیامبر اعظم (ص)

81ـ عفو
در كتاب تحف العقول است كه : رسول خدا صلى الله عليه و آله روزى از خانه بيرون رفتند و گروهى را ديدار كردند سنگى را مى غلتاندند. فرمودند: قهرمان ترين شما كسى است كه به هنگام خشم ، خويشت دارى كند، و بردبارترين تان آن كس باشد كه در حين داشتن قدرت ، عفو نمايد.

82ـ عفو و گذشت
با اينكه قريش با رسول اكرم صلى الله عليه و آله و يارانش ، آن همه دشمنى كردند، آنان را شكنجه دادند؛ چه در آغاز دعوت و چه از هجرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و همچنين على رغم آن همه توطئه ، جنگ و لشكركشى در برابر پيامبر اكرم ، آن حضرت بعد از فتح مكه ، بر در كعبه ايستاد و خطاب به قريش فرمود:
هان ! قريشيان ! چه مى گوييد؟ فكر مى كنيد با شما چه خواهم كرد؟
قريشيان يكصدا فرياد زدند: نيكى ... تو برادرى بزرگوار و فرزند برادرى كريم و بزرگوارى.
حضرت فرمود: حرف برادرم يوسف عليه السلام را تكرار مى كنم : امروز متاءثر و شرمسار مى باشيد. من شما را عفو كردم ، خدا هم گناه شما را ببخشد كه مهربانترين مهربانان است . برويد، شما آزاد هستيد.

83ـ غذاى حرام
رسول الله صلى الله عليه و آله در سن هفت سالكى بودند كه يهوديان گفتند ما در كتابهاى خود خوانده ايم كه پيامبر اسلام از غذاى حرام و شبهه دار استفاده نمى كند و آنها را حرام مى داند، خوب است او را امتحان كنيم . مرغى را سرقت كردند و براى ابوطالب فرستادند. همه از آن خوردند، چون نمى دانستند، ولى حضرت رسول صلى الله عليه و آله به آن دست نزد. وقتى علت آن را پرسيدند، فرمود: چون حرام بود و خداوند مرا از حرام حفظ مى فرمايد.
سپس مرغ همسايه را گرفته و فرستادند، به خيال آنكه بعد پولش را بدهند. آن حضرت باز هم ميل نكرد و فرمود: و ما اراها من شبهة يصوننى ربى عنها عليه السلام : آنها متوجه نبودند كه اين غذا شبه دارد، ولى مرا پروردگارم حفظ فرمود. آنگاه يهوديان گفتند: لهذا شان عظيم : اين طفل داراى شاءن و مقام عالى است .

84ـ غذا دادن به كودكان
سلمان فرمود: وارد خانه رسول خدا صلى الله عليه و آله شدم . حسن و حسين عليه السلام نزد وى غذا مى خوردند. آن حضرت گاهى لقمه اى در دهان حسن عليه السلام و گاهى در دهان حسين عليه السلام مى نهاد. پس از آن كه خوردن غذا به پايان رسيد، آن حضرت ، حسين عليه السلام را بر دوش خود و حسين عليه السلام را روى زانوى خود نهاد. آنگاه رو به من كرد و فرمود: اى سلمان ! آيا آنان را دوست دارى ؟ گفتم : اى رسول خدا صلى الله عليه و آله چگونه آنان را دوست نداشته باشم ، در حالى كه مى بينم چه اندازه نزد شما مقام و ارزش دارند؟!

85ـ غش در معامله
رسول اكرم صلى الله عليه و آله از كنار مردى گذشت كه گندم مى فروخت . از او پرسيد: چگونه مى فروشى ؟ او چگونگى را به عرض رسانيد. خداى تعالى وحى فرستاد كه دست در گندم ببر. حضرت دست مباركش را به گندم فرو برد. درون آن گندم را مرطوب و نمناك يافت . پس فرمود: كسى كه در معامله غش و فريب به كار برد، از ما نيست .

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة البقرة آيات: 286 محل نزول: مدینه

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ 191 فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 192 وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ 193 الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ 194 وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ 195 وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضاً أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 196

 

ترجمه فارسي مکارم

و آنها را ( بت پرستانى كه از هيچ گونه جنايتى ابا ندارند) هر كجا يافتيد، به قتل برسانيد! و از آن جا كه شما را بيرون ساختند ( مكه)، آنها را بيرون كنيد! و فتنه (و بت پرستى) از كشتار هم بدتر است! و با آنها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نكنيد! مگر اينكه در آن جا با شما بجنگند پس اگر (در آن جا) با شما پيكار كردند، آنها را به قتل برسانيد! چنين است جزاى كافران! «191» و اگر خوددارى كردند، خداوند آمرزنده و مهربان است «192» و با آنها پيكار كنيد! تا فتنه (و بت پرستى، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند; و دين، مخصوص خدا گردد پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشويد! زيرا) تعدى جز بر ستمكاران روا نيست «193» ماه حرام، در برابر ماه حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد) و تمام حرامها، (قابل) قصاص است و (به طور كلى) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدى كنيد! و از خدا بپرهيزيد (و زياده روى ننماييد)! و بدانيد خدا با پرهيزكاران است! «194» و در راه خدا، انفاق كنيد! و (با ترك انفاق،) خود را به دست خود، به هلاكت نيفكنيد! و نيكى كنيد! كه خداوند، نيكوكاران را دوست مى‏دارد «195» و حج و عمره را براى خدا به اتمام برسانيد! و اگر محصور شديد، (و مانعى مانند ترس از دشمن يا بيمارى، اجازه نداد كه پس از احرام‏بستن، وارد مكه شويد،) آنچه از قربانى فراهم شود (ذبح كنيد، و از احرام خارج شويد)! و سرهاى خود را نتراشيد، تا قربانى به محلش برسد (و در قربانگاه ذبح شود)! و اگر كسى از شما بيمار بود، و يا ناراحتى در سر داشت، (و ناچار بود سر خود را بتراشد،) بايد فديه و كفاره‏اى از قبيل روزه يا صدقه يا گوسفندى بدهد! و هنگامى كه (از بيمارى و دشمن) در امان بوديد، هر كس با ختم عمره، حج را آغاز كند، آنچه از قربانى براى او ميسر است (ذبح كند)! و هر كه نيافت، سه روز در ايام حج، و هفت‏روز هنگامى كه باز مى‏گرديد، روزه بدارد! اين، ده روز كامل است (البته) اين براى كسى است كه خانواده او، نزد مسجد الحرام نباشد ( اهل مكه و اطراف آن نباشد) و از خدا بپرهيزيد! و بدانيد كه او، سخت‏كيفر است! «196»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید

 


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

bita_0012002@yahoo.com

ز پس پنجره هاي مه گرفته و باران خورده
بلند قامتي ديده مي شود
اوكه دلم هميشه به ياد اوست
آنكه دلم باراني و مه گرفته ي اوست .
وقتي باران ببارد مي ميرم كه
شايد آسمان هم براي او مي گريد و آفتاب اميد ديدنش را در دلم زنده مي كند .

 

 

shadow_1352@yahoo.com

اوشو:
زندگی ابدا اسرارامیز نیست
بر هر برگ درخت،
بر هر ریگ ساحل،
زندگی را میخوانیم،
این زندگی است که در هر پرتو افتاب می رقصد
هر آنچه میبینی، خود زندگی است با تمام زیبائی

 

 

viski_601@yahoo.com

نابينا به ماه گفت : دوستت دارم . ــ ماه گفت : چه طوري ؟ تو که نمي بيني . ــ نابينا گفت : چون نمي بينمت دوستت دارم . ــ ماه گفت : چرا ؟ ــ نابينا گفت : اگر مي ديدمت عاشق زيباييت مي شدم ولي حالا که نمي بينمت عاشق خودت هستم

 

 

a_zarei2003@yahoo.com

بزرگترين سوتي سال

salam
band chahar govahi namehai yek sale, bozorgtarin soti sale.
yadak keshidan sayere vasayel naghlyeh digar.

 

 
amir.armita@yahoo.com

بد نیست بدانیم که :

*در بین پیامبران فقط دو نفر آنان تا آخر عمر ازدواج نکردند یکی حضرت یحیی (ع) و دیگری حضرت عیسی (ع)

*منفورترین کار حلال نزد خداوند طلاق می باشد.

*بهترین نوشیدنی که در قرآن به ان اشاره شده شیر ، و بهترین خوردنی از نظر قرآن عسل می باشد.

*تا کنون فقط دو نفر شش ماهه متولد شدند و زنده مانده اند .یکی حضرت یحیی (ع) و دیگری امام حسین (ع)

 

 

ufhsfhrvd@yahoo.com

دیشب اندیشه ام رابه دریای پرتلاطم محبت سپردم وفانوس خیالم رابه پرستوی مهاجردادم تاآن رادرگذرافق به گوش توبرساندکه ای معشوق من دوستت دارم
«عباس محمد باقری»

 

 

navid_nazeh@yahoo.com

اگه معلم جغرافي بودم اسمتو رو بلند ترين قله ي دنيا مي نوشتم اگه معلم ادبيات بودم اسمتو تو تمام شعرام مي آوردم اگه معلم شيمي بودم اسمتو در گروه حلال ترين محلول ها قرار مي دادم اگر معلم زيست بودم قلبت رو از مهربون ترين قلبها مي نوشتم

سعي كن به خاطر كسي كه دوستش داري غرورت رو از دست بدي ولي مواظب باش به خاطر غرورت كسي رو كه دوست داري از دست ندي

فردا و دیروز باهم دست به یکی کردند. ذیروز با خاطراتش مرا فریب داد. فردا با وعده هایش مرا خواب کرد: وقتی چشم گشودم امروز گذشته بود.

خدايا اگر تو درد عاشقي را مي كشيدي تو هم زهر جدايي را به تلخي مي چشيدي اگر چون من به مرگ ارزو ها مي رسيدي پشيمان ميشدي از اينكه عشق را افريدي
دستت بياموز كه هرگل ارزش چيدن ندارد به چشمانت بياموز که هر کس ارزش ديدن ندارد به انگشتت بياموز که هر مو ارزش نازش ندارد

میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جانم به قربانت ولی حالا چرا عاقل کند کاری که باز آید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خواستن توانستن است

دوستی با هر که کردم خصم مادر زاد شد آشیان هر جا گزیدم لانه صیاد شد ...

دوستي با هر كه كردم زد به قلبم خنجري آشيان هر جا گرفتم شد نصيب ديگري...

خدايا من ازاين دنيا يکبار گذر خواهم کردپس بگذار هر محبت و هر کار خوبي که مي توانم انجام دهمخدايا کمک کن تا از هم اکنون شروع کنمو اجازه نده که از آن غفلت و دوري کنمچون من ديگر از اين راه گذر نخواهم کرد

 

.

alin_evil@yahoo.com

عشق طرح ساده لبخند ماست
معنی لبخند ما پيوند ماست
عشق را با دست های مهربان
هر که قسمت می کند مانند ماست
عشق يعنی اينکه ما باور کنيم
ارادتمندماست يک دل ديگر
دوستی همسايه نزديک ماست
مهربانی نيز خويشاوند ماست
شرح مبسوط زيان و سود عشق
چشم غمگين و دل خرسند ماست
گرچه ما خود را نصيحت می کنيم
عشق اما بی خيال پند ماست
دست خوبت را به دست من بده
دستهای ما پل پيوند ماست
در همه قاموسهای معتبر
عشق تنها واژه پيوند ماست
کيست عريان تر زما در متن عشق
ارتفاعات غزل الوند ماست

www.cloob.com/club.php?id=30026

 

 

h.moteshafi@gmail.com

حکايت آن درخت

در ميان بني اسرائيل عابدي بود. وي را گفتند:« فلان جا درختي است و قومي آن را مي پرستند» عابد خشمگين شد، برخاست و تبر بر دوش نهاد تا آن درخت را برکند. ابليس به صورت پيري ظاهر الصلاح، بر مسير او مجسم شد، و گفت:« اي عابد، برگرد و به عبادت خود مشغول باش!» عابد گفت:« نه، بريدن درخت اولويت دارد» مشاجره بالا گرفت و درگير شدند.
عابد بر ابليس غالب آمد و وي را بر زمين کوفت و بر سينه اش نشست. ابليس در اين ميان گفت:«دست بدار تا سخني بگويم، تو که پيامبر نيستي و خدا بر اين کار تو را مامور ننموده است، به خانه برگرد، تا هر روز دو دينار زير بالش تو نهم؛ با يکي معاش کن و ديگري را انفاق نما و اين بهتر و صوابتر از کندن آن درخت است»؛ عابد با خود گفت :« راست مي گويد، يکي از آن به صدقه دهم و آن ديگر هم به معاش صرف کنم» و برگشت.
بامداد ديگر روز، دو دينار ديد و بر گرفت. روز دوم دو دينار ديد و برگرفت. روز سوم هيچ نبود. خشمگين شد و تبر برگرفت. باز در همان نقطه، ابليس پيش آمد و گفت:«کجا؟» عابد گفت:«تا آن درخت برکنم»؛ گفت«دروغ است، به خدا هرگز نتواني کند» در جنگ آمدند. ابليس عابد را بيفکند چون گنجشکي در دست! عابد گفت: « دست بدار تا برگردم. اما بگو چرا بار اول بر تو پيروز آمدم و اينک، در چنگ تو حقير شدم؟»
ابليس گفت:« آن وقت تو براي خدا خشمگين بودي و خدا مرا مسخر تو کرد، که هرکس کار براي خدا کند، مرا بر او غلبه نباشد؛ ولي اين بار براي دنيا و دينار خشمگين شدي، پس مغلوب من گشتي»

منبع:کيمياي سعادت، ص 757

 

 

metemadi1351@yahoo.com

CIA

حدود چند ماه قبل CIA شروع به گزينش فرد مناسبي براي انجام كارهاي تروريستي كرد. اين كار بسيار محرمانه و در عين حال مشكل بود؛ به طوريكه تستهاي بيشماري از افراد گرفته شد و سوابق تمام افراد حتي قبل از آنكه تصميم به شركت كردن در دوره ها بگيرند، چك شد.
پس از برسي موقعيت خانوادگي و آموزش ها و تستهاي لازم، دو مرد و يك زن ازميان تمام شركت كنندگان مناسب اين كار تشخيص داده شدند. در روز تست نهايي تنها يك نفر از ميان آنها براي اين پست انتخاب مي گرديد. در روز مقرر، مامور CIA يكي از شركت كنندگان را به دري بزرگ نزديك كرد و در حاليكه اسلحه اي را به او مي داد گفت :
"- ما بايد بدانيم كه تو همه دستورات ما را تحت هرگونه شرايطي اطاعت مي كني، وارد اين اتاق شو و همسرت را كه بر روي صندلي نشسته است بكش!"
مرد نگاهي وحشت زده به او كرد و گفت :
" – حتما شوخي مي كنيد، من هرگز نمي توانم به همسرم شليك كنم."
مامور CIA نگاهي كرد و گفت : " مسلما شما فرد مناسبي براي اين كار نيستيد."
بنا براين آنها مرد دوم را مقابل همان در بردند و در حاليكه اسحه اي را به او مي دادند گفتند:
"- ما بايد بدانيم كه تو همه دستورات ما را تحت هر شرايطي اطاعت مي كني. همسرت درون اتاق نشسته است اين اسلحه را بگير و او بكش "
مرد دوم كمي بهت زده به آنها نگاه كرد اما اسلحه را گرفت و داخل اتاق شد. براي مدتي همه جا سكوت برقرار شد و پس از 5 دقيقه او با چشماني اشك آلود از اتاق خارج شد و گفت:
" – من سعي كردم به او شليك كنم، اما نتوانستم ماشه را بكشم و به همسرم شليك كنم. حدس مي زنم كه من فرد مناسبي براي اين كار نباشم،"
كارمند CIA پاسخ داد:
"- نه! همسرت را بردار و به خانه برو."
حالا نها خانم شركت كننده باقي مانده بود. آنها او را به سمت همان در و همان اتاق بردند و همان اسلحه را به او دادند:
" – ما بايد مطمئن باشيم كه تو تمام دستورات ما را تحت هر شرايطي اطاعت مي كني. اين تست نهايي است. داخل اتاق همسرت بر روي صندلي نشسته است . اين اسلحه را بگير و او را بكش."
او اسلحه را گرفت و وارد اتاق شد. حتي قبل از آنگه در اتاق بسته شود آنها صداي شليك 12 گلوله را يكي پس از ديگري شنيدند. بعد از آن سر و صداي وحشتناكي در اتاق راه افتاد، آنها صداي جيغ، كوبيده شدن به در و ديوار و ... را شنيدند. اين سرو صداها براي چند دقيقه اي ادامه داشت. سپس همه جا ساكت شد و در اتاق خيلي آهسته باز شد و خانم مورد نظر را كه كنار در ايستاده بود ديدند. او در حاليكه عرق را از پشاني اش پاك مي كرد گفت:
"- شما بايد مي گفتيد كه گلوله ها مشقی است است. من مجبور شدم مرتيكه را آنقدر با صندلي بزنم تا بميرد

 

 

talabeh3@yahoo.com

!تو چقدر باحالی

بعضي آدم‌ها اشتباهاتي رو كه از بقیه مي‌بينن اصلا نمي‌بينن! متوجه‌اي؟ يعني اهل تساهل و تسامحن وحشتناک! اونا ميگن آدم نباید در برابر خطاهای بقیه خودشو ناراحت کنه، آدم بايد رله باشه، اُپـن باشه، لارج باشه ...
اما دسته دوم اصلا تو مرامشون نیست که بخوان در مقابل اشتباه کسی نرمشی نشون بدن، مثلا دوستش يه بار توي عمرش دير اومده سر قرار (هر دوتاشون پسرن‌ها!)، آقا همچين هوار مي‌كشه كه: مگه تو سر ساعت نباس بياي؟ مگه تو قانون نوفهمي؟ مگه تو ...
اين خط و مرزش كجاس؟ كجاها بايد ريلكس باشيم و بي‌خيالي طي كنيم و كجاها بايد حساس باشيم؟ اصلا مرزی هست اين وسط يا نه «هويجوري» و لنگ در هواس؟ رفتار بزرگان چه جوري بوده؟ اگه مثلا پيامبر اعظم ـ ص ـ‌ جاي ما بودن چه رفتاری داشتن؟

«اينكه عرض مي‌كنيم پيغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ملايم بود، مقصود اين است كه پيغمبر در مسايل فردي و شخصي نرم و ملايم بود، نه در مسايل اصولي، درآنجا پيامبر صد در صد صلابت داشت و انعطاف‌ناپذير بود. يك وقت كسي رفتار بدي راجع به شخص پيغمبر مي‌كرد، مثلا به شخص پيغمبر اهانت مي‌كرد، اين مساله‌اي بود مربوط به شخص خودش و يك وقت كسي قانون اسلام را نقض مي‌كرد، آيا پيغمبر مي‌گفت مهم نيست؟ ابدا ... پيغمبر در سلوك فردي و در امور شخصي نرم و ملايم بود، ولي در مسايل اصولي هرگز نرمش نشان نمي‌داد.» (شهید مطهری، سیره نبوی، ص 206)

در حلال و حرام خدا بايد قاطع بود

استادی می‌گفت:
ببین قاعده كليش اينه: «انعطاف در مسايل شخصي‌مون و قاطعيت در حلال و حرام خدا» ... يه بار مثلا يه كسي حرفي پشت سرمون زده، بعد اومده عذرخواهي، خب اينجا آدم بايد بگه اشكال نداره، خواهش مي‌كنم؛ اما يه بار مي‌بيني يه كسي اون‌قدر حقير و بدبخته كه داره صاف صاف علنا گناه مي‌كنه و از «خدا»، «خودش» و «بقيـه» هم خجالت نمي‌كشه، اينجا ديگه نمي‌شه بگيم:«خب عزيز دل برادر، تو چقدر باحالي ... اشكال نداره كه ...» نه اينجا ديگه بايد اعتراض كنيم.
بذار يه مثال بزنم، استاد «صفايي حائري» (عین صاد) فوق‌العاده خوش‌برخورد و صميمي بود، اون‌قدر كه يه بار كه آخر شب داشت از خيابون مي‌گذشت، توی راه يه جوون موتوري و دوستش ميگن بريم چند تا تيكه بار حاج اقا كنيم و حالشو ببريم! ... اما بعد از جسارت، اين‌قدر حاج آقا با مهربوني باهاشون رفتار مي‌كنه كه جفتشون توبه مي‌كنن و مسیر زندگی‌شون تغيير مي‌كنه، يكي‌شون مياد «طلبه» می‌شه و اون يكي هم ميره جبهه «شهيد» ميشه! اما همين آقاي صفايي يه بار توي يه جلسه‌اي داشت صحبت می‌کرد كه خانوم‌ها بودن، متوجه ميشه بعضي خانوم‌ها حجابشون كامل نيست، يه دفعه به شدت عصباني ميشه، رنگش عوض ميشه و با ناراحتي و سوز ميگه: «این چه حجابی است که بعضی‌ها دارند، خودتان را جمع كنيد، حجابتان را درست کنيد.»

 

 

daneshjou2001@yahoo.co.in

آقای غفاری سلام
قبلا هم عرض کردم کمک 120 ملیون دلاری جا برای بحث زیاد داره ولی خلاصه خدمت شما عرض کنم که اگر الان به دولت لبنان و عراق و دیگر کشور های حتی مثلا اسلامی کمک نکنیم اصلا مسلمون نیستسم
در این مورد میشه دو نوع تفکر داشت مادی و معنوی اگه دوست داری مادی فکر کن و محکوم کن حق با توه و اگه دوست داری معنوی فکر کن و تائید این دیگه مشکل من نیست که ادعای اسلام داریم و یه سوزن بهمون بزنن تا دو روز باد خالی میکنیم اگه وقتی عصبانی نباشیم گذشت داشته باشیم چه فایده ای داره اگه وقتی پول داریم کمک کنیم که هنر نکردیم پولی رو که دیگه جا نداریم خرج کنیم ببخشیم که هنر نیست انفاق وقتی معنی پیدا میکنه که خودمون بهش محتاج تر باشیم
دوست گرامی ما هممون احتیاج داریم به این که یه ذره بزرگ تر شیم بزرگ تر فکر کنیم
من کمک 120 ملیون دلاری رو تائید کردم نه اعمال احمدی نژاد رو که واسم قصه فلاکت قشر مستضعف رو مینویسی برای من مهم نیست که احمدی نژاد در هنگام کمک کردن به دولت فلسطین در گرانی تخم مرغ دست داشت و یا خیر یا این که وقتی به سفر استانی میرود چلو کباب میخورد یا نون و پنیر من مدافع احمدی نژاد نیستم که ایمیل من رو با اعمال احمدی نژاد و یا تصورات خودت از اعمال احمدی نژاد جواب میدی من از دوستان خواستم یه کم بزرگواری داشته باشن که بزرگواری در مقابل آدم های بی جنبه هم توصیه شده و بعید میدانم همه اعمال احمدی نژاد رو در جهت فلاکت ایران بدانی و اگر این طوره دوست گرامی برو و کمی فکر کن و باز هم فکر کن ، گمان میکنم خود شما بودی که دوستان رو به یک دقیقه فکر در مورد ایران دعوت کرده بودی و من شما رو ابتدا به هفتاد ساعت فکر در مورد خودت دعوت میکنم که اگر خودمون رو اصلاح نکینم هفتصد ساعت فکر هم فایده ای نداره
اگه بحث قصه تعریف کردنه بیا واست قصه تعریف میکنم که تا صبح خوابت نبره قصه تعریف کردن که ملاک نیست خود شما دوست دلسوز جامعه چه قدمی در راه ترقی اقتصادی جامعه برداشتی ؟ اصلا علاقه ندارم که برام باز هم قصه تعریف کنی میخوام این قضیه واسه خودت روشن شه که من خودم اهل عملم و بعد انتقاد میکنم یا فقط دهنمو باز میکنم و انتقاد میکنم
حالا که دوباره متن خودمو میخونم میبینم که زیادی تند رفتم و از من بعیده که بخوام تو صحبتام این قدر بد دهن باشم اما میبینم که نه چه اشکالی داره بعد از چندین ماه مطالعه ایمیل های شما و دادن جواب های مسامحه آمیز یک بار باب میل خودم جواب بدم
دوست عزیز اگه شما خود رئیس جمهور این کشور بودی چه میکردی ؟ واقعا تا حالا به این فکر کردی که کشور داری کار ساده ای نیست مخصوصا کشور داری در کشوری مثل ایران که عده زیادی هر وقت بی کار میشوند انتقاد میکنند بدون این که یک قدم در راه اصلاح جامعه کمک کنند احمدی نژاد که سهل است تمام دولتمردان گذشته و آینده دست به دست هم دهند قادر به اصلاح امور نیستند چرا که کمتر کسی در این کشور حاضر است گذشت داشته باشد اکثرا در درجه اول برای خودشان نگرانند و بعد اگر رمقی باشد برای جامعه هم تلاش میکنند
وای بر من و جامعه من که چشم دیدن کمک 120 ملیون دلاری را هم به همنوعان خود ندارند
دوست گرامی به جای گرفتن اشکال از کمک صد و بیست میلیارد ریالی بهتر است به وام صد و سی و دو هزار ملیاردریالی به مفسد اقتصادی گرامی آقای رستمی گیر بدهید که اولی حد اقل در حجیب یک عده مستضعف رفته اما دومی را حتی نمیدانم چطور میشود خرج کرد
دوست گرامی به جای گیر دادن به کمک به لبنان به اختلاس های میلیاردی که صورت میگیرد گیر بدهیم حال مقصر احمدی نژآد است یا دیگری مقصر را پیدا کنیم
کمک که به خودی خود بد نیست اگر بعضی ها بگذارند
چه خوب است زودتر بزرگ شویم ان شاالله

محمد علي پوردارا دانشجوي سال آخر مهندسي صنايع
به فكر رنگ سبز فردا باش
حق نگه دارتون

 

 

dejkameh@mapnaturbine.com

مادرم مثل گل ياس پر از عاطفه است

مادرم خود گل ياس است و سپيد
مثل گلبرگ شقايق پر احساس و اميد
همچو باران بهاري پر و لبريز از عشق
چون پرستوي مهاجر همه شادي و نويد

مادرم بلبل گلزار صفا و ناز است
مادرم آينه عشق و حريم راز است
مادرم چشمه جوشان صميميت و انس
مادرم با دل پژمرده من دمساز است

مثل رؤياي شب وصل ...
شب راز و نياز
مثل آغوش پر از عاطفه و نغمه ساز
مثل درياي محبت كه خداي پاكي است
مادرم جمله فداكاري و ايمان و خلوص است و نياز

گفتم اي لاله خونين جگر سوخته دل
خود بگو از شب بيداري مادر چه خبر داري؟ .... هان ؟
گفت: آن گرمي پيشاني تبدار تو بود ...
كه ز چشمش همه شب تا به سحر خواب ربود

مادرم جلوه حور است و تماشاي جنان
مادرم ساقي عشق است و خداوند جهان
گر خداوند به هنگامه خلقت گل مادر نسرشت و....
به تنش روح خدايي ندميد ....
كي ز اميد شكوفايي گل
زادن و بودن به جهان ...
اثري بود ؟ نبود ....

مادرم همچو گل نرگس شهلا است پر از لطف و صفا
مادرم چون گل مريم... همه دلدادگي و عطر بهاران ...
همه اميد و شكوفايي است در فصل خزان

مادرم شبنم صبح است به روي گل سرخ
مادرم خود گل سرخ است به گلزار صفا
مادرم باغ و گل و بلبل و شيدايي و زيبايي و مستي است
مادرم خالق هستي است

مادرم مظهر ايثار و فداكاري و دلدادگي و عشق به من
مادرم نغمه پر شور هزاران ... به چمن
مادرم زمزمه چشمه جوشان اميد
مادرم فلسفه بودن و اسطوره خلقت
مادرم جان جهان ...
فخر خدا است در پس گل واژه خلقت
نام او آيه رحمت


من به گل واژه هستي
به شراب و مي و مستي
به صفاي چمن و باغ و گلستان
به سرود و غزل بلبل دستان
به اميد دل عشاق ..
و بر آينه خلقت عالم ...
همه آنچه كه از روز ازل تا به ابد ...
خلق شده ......
به همه خواهم گفت
با همه خواهم خواند :
مادرم مثل گل ياس پر از عاطفه است
1377
ليك ياران .....
گل من
گل ما
مايه شادي و سر سبزي باغ
زده بر قلب من و ما...... دگر داغ فراق
مادر خوب و قشنگم كه همه عاطفه بود ....
چون گل ياس ....
دست در دست خدا
مست از باده وصل
روشني بخش و صفا بخش بهشت است كنون
و همانطور كه گفتم در آغاز سخن :
مادرم خود گل ياس است و سپيد
مثل گلبرگ شقايق پر احساس و اميد
و دگر ................
و دگر هر چه كه هست....
نور خدايي و ..... نويد .
همين

سليماني مقدم
1383

 

 

ashoora63@yahoo.com

ساتيار امامي: جيره خوار اين و آن نيستم


بعد از سفري كه رئيس جمهور جمعه گذشته به قطر انجام داد، سايت بازتاب حرف و حديث هايي را مطرح كرد مبني بر اين كه در مراسم افتتاحيه بازي هاي آسيايي در دوحه، زنان عزب رقاصي كرده اند و احمدي نژاد هم به تماشا نشسته است.
اما ساتيار امامي عكاس خبرگزاري فارس كه همراه رئيس جمهور بوده، در مطلبي كه در سايت شخصي اش نوشت، دورغگويي بازتابي ها را برملا كرد كه مي توانيد توضيحات مفصلش را اينجا بخوانيد.
ساتيار گفته بود كه من اصلا اين صحنه هايي را كه مي گويند احمدي نژاد در زمان اجراي آن در استاديوم قطر بوده نديده ام و اصلا در زمان اجراي آن صحنه ها احمدي نژاد در محل برنامه نبوده است.
اما متاسفانه بازتاب نه تنها از دروغپراكني اش كوتاه نيامد بلكه فيلمي را منتشر كرد كه تكه تكه است و ادعا مي كند احمدي نژاد در تماشاي آن صحنه ها حضور داشته و از طرفي ديگر ساتيار را تلويحا متهم به جيره خواري كرده و اينگونه القا كرده كه پاسخ هاي مستند اين عكاس دروغ است.
به همين علت به سراغ ساتيار امامي فتوژورناليست شناخته شده ايراني رفتم تا نظرش را جويا شوم.
آنچه مي خوانيد مصاحبه من با ساتيار در مورد اين جريان است :

- خبرنگار مسلمان : نظرت در مورد فيلمي كه بازتاب از اون صحنه ها منتشر كرده و مدعيه كه احمدي نژاد هم در موقع اجراي اون صحنه ها در استاديوم بوده، چيه؟
* ساتيار : موقعي مي توان به فيلم استناد كرد كه دوربين بدون كات از روي صحنه هاي رقص برود و صورت احمدي نژاد رو نشون بده در حالي كه در فيلم چنين چيزي نيست.

خبرنگار : حالا واقعا اون صحنه ها رو خودت ديدي يا نه؟
* ساتيار : من خودم همزمان با احمدي نژاد وارد ورزشگاه شدم و همزمان هم خارج شدم. من هيچ كدام از اين صحنه ها را نديدم. در حالي كه اگر واقعا چنين چيزهايي بود، كساني كه با روحيات من آشنا هستند مي دانند كه من حتي يك لحظه را هم از دست نمي دهم. چه بخواهم عكس آن را منتشر كنم و چه بخواهم در آرشيو خودم نگه دارم.
اينها شيطنت تصويري بازتابي هاست كه اگه قرار بر شيطنت باشه ما هم از اين كارها بلديم و مي دونيم مسئولان اون سايت دارن چكار مي كنن ولي آدم بايد صادق باشه.

- خبرنگار مسلمان : نظرت در مورد اين كار سايت بازتاب چيه؟ به نظرت هدف اونا از اين كار چي بود؟
* ساتيار : سايت بازتاب به جاي انعكاس واقعيات، با دروغپراكني به دنبال بالا بردن آمار بازديدكننده هاي خودش است در حالي كه ما انتظار داشتيم حتي سايت هايي كه مثلا مخالف رئيس جمهور هستند، اگر به ايراني بودن خودشان مي بالند، بايد مقابل تفكرات جاهلانه اعراب و دروغپراكني هاي آنان در مصادره كردن دانشمندان ايراني به نام خودشان واكنش نشان دهند.

- خبرنگار مسلمان : ساتيار ! بازتاب گفته كه تو يك عكاس اصلاح طلب هستي كه با هزينه رياست جمهوري به اين سفر رفتي و تلويحا خواسته اينجوري القا كنه كه تو چون با هزينه رياست جمهوري رفتي به اين سفر، داري كوركورانه از احمدي نژاد دفاع مي كني. چي داري كه بگي؟
* ساتيار : آيا يك اصلاح طلب حتما بايد زير چتر حمايتي يك حزب يا ارگان رسمي اصلاح طلبانه باشه؟ هر ايراني مي تونه يك اصلاح طلب باشه اما اگر من زير چتر حمايتي اين اصلاح طلب ها بودم، پس چرا هيچ كدوم از سايت هاي اونا حتي يك لينك هم به سايت من نداده اند؟
اين نشان ميده كه من مستقل هستم و سعي مي كنم واقعيات را نشان بدهم.
شخصا شايد نسبت به شخص احمدي نژاد علاقه خاصي نداشته باشم اما به عنوان رئيس جمهور برايش احترام قائلم ولي باز هم اين دليل نمي شود كه من را جيره خوار اين و آن بدانند.

خبرنگار مسلمان : ميگن تو كوركورانه داري از احمدي نژاد حمايت مي كني ...
*ساتيار : من يك آدم سياسي نيستم بلكه يك عكاس هستم كه نگاهي مستقل دارم و از عكس هاي من هم خيلي جاها استفاده مي كنند.
در حقيقت هويت هر عكسي اينه كه مي شود از آن برداشت هاي متفاوت داشت ولي من يك نكته رو تاكيد دارم كه اگر من هم در اين مراسم در دوحه حضور نداشتم و هر عكاس ديگري از هر رسانه اي در آنجا بود نبايد نسبت به دروغپراكني اين سايت سكوت مي كرد چون اگر ساكت مي ماند بهتر بود كه حرفه و رسالت خود را كنار مي گذاشت.

 

 

gwmorteza@yahoo.com

بازسازي دنيا ...

پدر روزنامه مي‌خواند اما پسر كوچكش مدام مزاحمش مي‌شود. حوصله پدر سر رفت و صفحه‌اي از روزنامه را كه نقشه جهان را نمايش مي‌داد جدا و قطعه قطعه كرد و به پسرش داد.
«بيا! كاري برايت دارم. يك نقشه دنيا به تو مي‌دهم، ببينم مي‌تواني آن را دقيقاً همان طور كه هست بچيني؟»
و دوباره سراغ روزنامه اش رفت. مي‌دانست پسرش تمام روز گرفتار اين كار است. اما يك ربع ساعت بعد، پسرك با نقشه كامل برگشت.
پدر با تعجب پرسيد: «مادرت به تو جغرافي ياد داده؟»
پسر جواب داد: «جغرافي ديگر چيست؟ پشت اين صفحه تصويري از يك آدم بود. وقتي توانستم آن آدم را دوباره بسازم، دنيا را هم دوباره ساختم.»
سه روز فرصت براي ديدن ...
هلن كلر كه از كودكي نابينا و ناشنوا شد در پاسخ به اين سوال گفته است : اغلب فكر مي كنم كه چند روز نابينايي و ناشنوايي مي تواند موهبتي به حساب بيايد . تاريكي مطلق آدمي را وامی دارد كه به حس بينايي خود ارج نهد و سكوت محض به او يادآور مي شود كه از وجود صداهاي گوناگون لذت ببرد .
من هميشه دوستان بينای خود را آزموده ام تا پي ببرم چه چيزهايي را مي بينند . اخيراً از يكي از دوستانم كه تازه از پياده روي يك ساعته در پارك بازگشته بود پرسيدم : » چه خبر ؟ چه ديدي ؟ « و او جواب داد : » هيچي ، چيز خاصي نديدم . « بعد از خودم پرسيدم چطور امكان دارد كه در پياده روي يك ساعته در پارك هيچ چيز با ارزشي براي دیدن وجود نداشته باشد ! چشم هاي من جايي را نمي بيند ولي هزاران چيز در دور و اطراف من وجود دارد كه برايم جالب هستند و آنها را تنها از راه لامسه حس كرده ام . من تقارن ظريف برگ را حس مي كنم ، عاشقانه روي پوست نرم درختان غان يا پوست زبر و زمخت درخت كاج دست مي كشم . در بهار درست بعد از زماني كه طبيعت از خواب زمستاني اش بيدار مي شود شاخه هاي درختان را به اميد اينكه شكوفه اي روي آنها پيدا كنم لمس مي كنم و تمام اينها را بدون اينكه ديده باشم مي توانم شرح دهم . گاهي اوقات اگر شانس بياورم دستم را آرام روي نهال كوچكي مي گذارم و لرزش شادي بخش صداي آواز پرندگان را حس مي كنم.
هر از گاهي قلبم در اشتياق ديدن اين چيزها فرياد مي زند . با خود مي گويم اگر تنها از طريق لمس كردن تا اين حد مسرور مي شوم، پس اگر «ببينم» چه حالي به من دست مي دهد ؟ حال به شما مي گويم كه اگر سه روز به من فرصت ديدن مي دادند چه مي كردم . اين مدت را به سه قسمت تقسيم مي كردم . روز اول را به ملاقات افرادي كه مهرباني ها و محبت هايشان به زندگيم معنا بخشيد، اختصاص مي دادم . اگر چه هم اكنون نمي دانم و نمي توانم از پنجره روح – چشمانم – آنچه را كه در درون قلب آنها مي گذرد ببينم، اما با نوك انگشتانم مي توانم صورت آنها را لمس كنم و پي به احساس دروني آنها ببرم. من خنده، غم و بسياري از اين احساسات بارز را تشخيص مي دهم و دوستانم را با حس كردن چهره هايشان مي شناسم. چقدر فهم همه چيز آسانتر و زيباتر است براي شما كه مي توانيد با نگاه كردن به ظرافت چهره اشخاص، به لرزش ماهيچه هاي كوچك آنها و يا حتي به حركت دستشان در كوتاه ترين زمان ممكن پي به جزيي ترين احساسات آنها ببريم.

اما آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده است كه با چشمهايتان طبيعت درون دوستانتان را ببينيد؟ چند نفر از شما افرادي را مي شناسيد كه مي توانند ظاهر اشخاصي را كه پيوسته با آنها در ارتباطند شرح دهند؟ براي مثال آيا خود شما مي توانيد صورت پنج نفر از دوستان نزديكتان را به طور دقيق شرح دهيد؟ من تجربه اي در اين زمينه كسب كرده ام. از چند نفر در مورد رنگ چشمهاي همسرشان سوال كردم و اغلب آنها از اينكه جواب اين سوال را نمي دانستند شوكه شدند. و اما چيزهايي كه دوست دارم ببينم :
روز اول، روز پر مشغله اي خواهد بود. ابتدا مدتی مدید به چهره معلم مهربانم خیره خواهم شد تا ظاهر و باطن زیبای آن را براي هميشه در ذهنم حك كنم . اگر در اين بين چشمانم خسته شد با تماشاي صورت كودكان به آنها استراحت مي دهم و بعد از آن مي توانم به ذهنيتي از اشتياق و زيبايي معصومانه كه نشان دهنده آگاهي فرد از تضادهاي پيشرفت زندگي است دست يابم . دوست دارم كتابهايي را كه برايم خوانده شده، ببينم. كتاب هايي كه عميق ترين راه هاي زندگي بشر را برايم آشكار ساختند . بعد از ظهر در يكي از پارك ها پياده روي طولانی خواهم داشت و در آن هنگام بي شك چشمانم از زيبايي هاي بي حد و مرز طبيعت از خود بي خود خواهند شد . براي ديدن شكوه و عظمت غروب رنگين شكر گزار خواهم بود . فكر مي كنم كه در شب اول خواب به سراغم نيايد.
روز بعد، قبل از طلوع خورشيد بيدار مي شوم تا معجزه شورانگيز جايگزيني روز و شب را ببينم. با ترس و احترام به منظره باعظمت نور خورشيد كه زمين خواب آلود را بيدار مي كند، نگاه خواهم كرد. در اين روز به گذشته و حال كه زمان با سرعت از آنها فاصله مي گيرد، وفادار خواهم ماند، دلم مي خواهد كه پيشرفت باشكوه بشر را ببينم پس به موزه مي روم. در آنجا چشمانم خلاصه اي از تاريخ زمين از حيوانات گرفته تا نژادهاي مختلف انسان و اسكلت هاي غول پيكر دايناسورهايي كه سالها پيش از انسان در زمين پرسه مي زدند را خواهم ديد. بنابراين در روز دوم انسان را از طريق ساخته دستش كشف مي كنم. چيزهايي كه از طريق لمس كردن به آنها رسيده ام هم اكنون از طريق چشم مي توانم ببينم و چقدر اين لحظات باشكوه خواهند بود. بعد نوبت به جهان بي نظير نقاشي مي رسد، حتي اگر شده باشد بتوانم برداشتي سطحي از اين هنر به دست آورم. هنرمندان مي گويند براي قدرداني عميق و حقيقي از هنر بايد چشمها را پرورش داد و تربيت كرد. بايد بتوان از طريق تجربيات پي به ارزش خطوط برد. اگر بينا بودم مسلماً از مبادرت به يادگيري چنين فن شگفت انگيزي در پوست خود نمي گنجيدم.

بعد از ظهر روز دوم را به تئاتر يا سينما مي روم تنها خدا مي داند كه چقدر دوست دارم يكي از تئاترهاي اصيل و شگفت آور را ببينم. من از زيبايي ريتم حركات جز با گستره محدود لمس دستانم بهره نبرده ام و نمي برم و موسيقي را آنگونه حس مي كنم كه ضرب هايي زمين را بلرزاند .
روز بعد دوباره به طلوع خورشيد خوش آمد خواهم گفت و از كشف اين مايه نشاط و پرده برداري جديد از زيبايي هاي جهان هيجان زده خواهم شد. امروز، يعني روز سوم، را مثل روزهاي عادي در ميان كساني كه مشغول كار خود هستند سپري خواهم كرد. امروز مقصدم شهر است.
ابتدا در گوشه اي شلوغ و پرهياهو خواهم ايستاد و فقط مردم را تماشا خواهم كرد. سعي مي كنم با تماشاي آنها چيزي از زندگي روزمره اشان بفهمم. لبخندها را كه مي بينم خوشحال مي شوم. عزم راسخ افراد موجب غرور در من مي شود و با ديدن رنج آنها حس همدردي در من بيدار خواهد شد. سپس در يكي از خيابان ها به راه افتاده، سعي مي كنم چشمانم را روي يك نقطه يا يك نفر متمركز نكنم. در اين حال هيچ شي يا شخص خاصي را جز انبوهي از رنگهاي شهر فرنگ نخواهم ديد. مطمئنم كه رنگ لباس خانم ها كه در جمعيت نمايان است منظره فوق العاده اي به وجود مي آورد كه هرگز از ديدن آن خسته نخواهم شد. اما بايد بگويم كه اگر من هم بينا بودم شايد مثل آنها لباس هاي رنگارنگ انتخاب مي كردم. بعد تور يك روزه اي در شهر مي گذاردم. به محله هاي فقيرنشين، كارخانه ها، پارك هايي كه بچه ها در آن بازي مي كنند، به محله هايي كه مليت هاي مختلف در آنجا سكونت دارند، مي روم. هميشه چشمانم براي ديدن خوشي و بدبختي بينا است و به همين دليل است كه عميقا در مورد اين مسائل به بررسي مي پردازم و به دانسته هايم نسبت به اينكه مردم چگونه زندگي و كار مي كنند مي افزايم.
روز سوم نيز رو به اتمام است. شايد بسياري چيزهاي مهم باقي مانده باشد كه ساعت هاي پاياني را بايد صرف آنها كنم ولي دلم مي خواهد كه بعد از ظهر آخرين روز را به تماشاي يك تئاتر كمدي بنشينم. چرا كه مي توانم از طريق آثار كمدي به روح آدمي ارج نهم. در طول شب، تاريكي هميشگي دوباره به سراغم مي آيد. طبيعتاً در اين سه روز كوتاه نمي توانم تمام چيزهايي را كه دوست دارم ببينم و زماني كه تاريكي دوباره بازمي گردد مي فهمم چه چيزهايي را هنوز نديده ام. شايد اگر بدانيد كه دوباره براي هميشه نابينا خواهيد شد اين برنامه كوتاه مدت اصلاً شما را راضي نكند هرچند كه من به همين مدت كوتاه هم راضي هستم. مطمئناً اگر مي دانستيد كه چنين سرنوشتي در انتظارتان است از چشمهايتان طوري استفاده مي كرديد كه قبلاً فكرش را هم نمي كرديد. هر چيزی را كه مي ديديد برايتان عزيز مي شد. چشمانتان چنان مي ديد كه گويي همه چيز را دربر مي گيرد و در آخر به درجه اي مي رسد كه حس مي كرديد واقعاً مي بينيد و يك جهان زيبا و جديد در مقابل چشمانتان نمايان مي شد.
من نابينا هستم و به شما و تمام كساني كه قادر به ديدن هستيد توصيه مي كنم آنچنان از چشمانتان استفاده كنيد كه گويي فردا نابيناي مطلق مي شويد و همين روش را براي ديگر اعضاي خود به كار بنديد. به صداها خوب گوش كنيد. آواز پرندگان را با لذت گوش كنيد، گويي فردا ناشنوا خواهيد شد. همه چيز را آنگونه لمس كنيد كه گويي فردا حس لامسه خود را از دست خواهيد داد. عطر گلها را ببوئيد، با اشتياق هر چيز را بچشيد بهترين استفاده را از حواس پنجگانه اتان بكنيد و اين حس كه مي توانيد به تمام جنبه هاي نشاط و زيبايي موجود در جهان مقابلشان را بفهميد افتخار كنيد. اما اجازه دهيد كه بگويم سواي تمام اين حواس، بينايي فوق العاده ترين آنها است و من شكي در آن ندارم .

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

15 آذر / 6 دسامبر / 14 ذی القعده

Mobin_s2004@yahoo.com
15 آذر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
افتادن بغداد به دست عثماني

سلطان سليمان

سلطان سليمان

سلطان سليمان امپراتور عثماني در اين روز در دسامبر 1534 تصرف بغداد را تکميل کرد . نيروهاي عثمامي دو روز پيش از اين وارد حصار بغداد شده بودند که برخي از مورخان آن روز را زمان تصرف بغداد ذکر کرده اند. دولت صفويه ايران بعدا بغداد را از عثماني ها پس گرفت و در آنجا يك پايگاه ثابت به وجود آورد و يك واحد نظامي نيرومند مستقر ساخت . جنگ متناوب ايران و عثماني بر سر بغداد دو قرن طول كشيد و در زمان نادر شاه مصالحه صورت گرفت؛ ايران از دعاوي خود بر بغداد دست كشيد و عثماني حاكميت ايران بر ايروان و همه قفقاز جنوبي را برسميت شناخت. در زمان شاه عباس هم عثماني ها همين نظر را داشتند و شاه عباس موقتا و تا رسيدن به هدفهاي مقدم خود آن را رد نكرده بود.
 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

15/09/59
تبادل آتش در جبهه هاي جنوبي و مياني . درگيري هوايي خودي و دشمن و خسارت متقابل .

گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد دربارة آخرين وضعيت جبهههاي جنگ . دبير و سخنگوي شوراي عالي دفاع : در جنگ عنصر اصلي نيروي انساني است و اين درست نقطة قوت ما و نقطة ضعف عراق است . نقش مردم و مسؤلان مردمي در استقلال كشور و حل مشكلات ، از ديدگاه امام خميني .

اعلام مواضع ايران در بيان رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) مبني براينكه نه تنها قبول شرايط ايران بلكه اجراي آن شرايط باعث آزادي گروگانها خواهد شد ـ اعلام مواضع آمريكا توسط واسطههاي الجزايري مبني براينكه اگر ايران قبل از تحويل زمامداري به ريگان مسألة گروگانها را حل نكند وضعيت مشكلتري پديد خواهد آمد .

اظهارات رئيس جمهور ( بنيصدر ) در مورد تحرك گروههاي ضدانقلاب در پوشش حمايت از وي و محكومكردن آن در مصاحبه با روزنامه انقلاب اسلامي و حمله مجدد به جريان مقابل در سرمقاله همين روزنامه . شركت رئيس جمهور ، نخست وزير و رئيس مجلس در جلسه حل اختلاف برپاشده توسط جامعه روحانيت مبارز تهران و تصميمات مربوطه .

كارشناسان مسائل ايران در لندن : نزديكترين پيوند ارتش با بنيصدر است نه رهبران مذهبي ، امّا روابط ارتش و بنيصدر هم توسعه نيافته است ، چون ارتش وي را يك رهبر قوي و نمونه نميداند . پيشبيني يك مركز تحقيقاتي در آمريكا : جنگ ايران و عراق يك جنگ طولاني بدون پيروز خواهد بود .

15/09/65
حمله 10 فروند هواپيماي دشمن به اهواز و بمباران نقاط مسكوني و صنعتي شهر.

 

 

توقيف كليه ذخاير ارزي ايران دربانكهاي انگليس

[15 آبان 1358] -  كليه ذخاير ارزي ايران دربانكهاي انگليسي با اقدام دولت اين كشور توقيف شد. اين اقدام درادامه سياستهاي استعمارگرانه امريكا در مورد ايران انجام گرفت. دولت انگليس به منظور تحت فشار قراردادن نظام جمهوري اسلامي و آزاد سازي گروگانهاي جاسوس امريكايي درايران، مبادرت به توقيف ذخاير ارزي ايران كرد.

 

شهادت سرتيپ خلبان احمد کشوري

[15 آبان 1359] - شهادت سرتيپ خلبان احمد کشوري 
در تـيـر مـاه 1332 در خـانـواده اى مـتـوسـط در خـطـه سـرسـبـز شـمـال بـه دنـيـا آمـد و تـا پـايـان تـحـصـيـلات مـتـوسـطـه دربـابـل بـود. پدرش فردى شجاع و ظلم ستيز بود و عليرغم تصدى پست ژاندارمرى منطقه به مـبـارزه بـا سـردمـداران زر و زور مـى پـرداخـت و در نهايت مجبور به استعفا شد و به كشاورزى مشغول شد.
احـمـد كـشـورى در سـال 1351 وارد ارتـش (هـوانـيـروز) شـد و درطـول آمـوزش ، بـا اسـتـادان خـارجى به گونه اى رفتار مى كرد كه آن ها را تحت تاءثير خودقرار مى داد.
بـه خـاطـر هـوش سـرشـار و اسـتعداد فوق العاده اى كه داشت توانست دوره هاى آموزش خلبانى هـليـكوپترهاى ((كبرى )) و ((جت رنجر)) را با موفقيت به پايان رساند. او در تمام صحنه هاى انقلاب حضور داشت و هميشه مددكار فقرا و نيازمندان بود.
در دوران نخست وزيرى بختيار با چند تن از دوستانش طرح كودتايى را تنظيم كرد و آن را نزد آيـت الله پـسنديده برادر امام برد و قرار شد در صورت موافقت حضرت امام (ره ) اجرا شود. اماخـوشـبـختانه با هوشيارى حضرت امام (ره ) و فداكارى امت انقلابى كشورمان انقلاب اسلامى در22 بهمن به پيروزى رسيد و نيازى به اجراى طرح مذكور نبود.
با شروع غائله كردستان سر از پا نمى شناخت .
شهيد تيمسار فلاحى مى گفت : من شبى براى ماءموريت سختى در كردستان داوطلب خواستم هنوز سخنم تمام نشده بود كه يكى از صف بيرون آمد و گفت آماده ام و ديدم خلبان كشورى است .
در جـنـگ از خـويش لياقت و شجاعت فراوانى نشان داد و يك بار كه به شدت مجروح شده بود وبـه هـليـكـوپـتـرش آسـيـب كـلى وارد شـده بـود تـوانـسـت بـا هوشيارى و مهارت آن را به مقصد برساند.
شهيد شيرودى درباره او مى گويد:
((احـمـد اسـتـاد مـن بـود زمـانـى كه صدام آمريكايى به ايران يورش آورد احمد در انتظار آخرين عمل جراحى براى خارج نمودن تركش از سينه اش بود اما روز بعد از شنيدن خبر تجاوز صدام ،عـازم سـفر شد به او گفته بودند بماند تا جراحى شود او جواب داده بود: وقتى كه اسلام درخطر است . من اين سينه را نمى خواهم .
با جسمى مجروح به جبهه رفت و شجاعانه با دشمن بعثى جنگيد تا بيابان هاى غرب كشور رابه گورستانى از تانك ها و نفرات دشمن تبديل نمود.
شهيد فلاحى مى گويد:
احمد فرشته اى بود در قالب انسان
سرانجام روز 15 آذر 1359 در حالى كه از يك ماءموريت سخت ، اما پيروز بازمى گشت در ايلام(مـنطقه ميمك ـ دره بينا) مورد حمله مزدوران بعثى قرار گرفت و در حالى كه هليكوپترش در اثر اصابت راكت هاى دو فروند ميگ عراقى به شدت مى سوخت ، آن را تا مواضع خودى هدايت كرد وآنـگاه در خاك وطن سقوط كرد و به آرزوى ديرينه اش رسيد و شربت شهادت را مردانه نوشيد.پـيـكـر پاك او را به تهران انتقال دادند و در مزار شهيدان (بهشت زهرا) ميعادگاه عاشقان الله ،به خاك سپردند.

 

 تخريب مسجد بابري هند به دست هندوهاي افراطي

[15 آبان 1371] - تخريب مسجد بابري هند به دست هندوهاي افراطي

Mobin_s2004@yahoo.com
6 دسامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

روزي كه ماندلاي بزرگ و دوست مردم بازداشت شد

نلسون رالي هلا هلا ماندلا كه از او به عنوان يك « داور جهاني » نام برده مي شود ، بزرگ مردي كه توانست بدون خونريزي به تبعيض نژادي و حكومت اقليت سفيد پوست مهاجر هلندي بر وطن خود پايان دهد و كسي هم آسيب نديد و حتي مجازات نشد ششم دسامبر سال 1956 با 156 تن ديگر از رهبران جنبش حقوق مدني سياهپوستان شد. ششم دسامبر ياد آور تغيير زندان او در سال 1988 است كه در اين روز به يك زندان « كيپ تاون » منتقل شد.
    ماندلا كه تنها به دليل مبارزه براي رفع تبعيض و احقاق حقوق هموطنانش 27 سال از عمر خود را در زندان با اعمال شاقه از دست داد در دادگاهي كه او را محاكمه مي كرد گفت :
     من بر ضد تبعيض گام برداشته ام ، خواه اين تبعيض از سوي سياه و خواه از طرف سفيد اعمال شود . من براي ايجاد جامعه اي تلاش كرده ام كه در آن آزادي و دمكراسي وجود داشته و هرفرد در آن از حقوق يكسان و فرصت هاي برابر برخوردار باشد و مردم در كنار هم با هماهنگي و مسالمت زندگاني كنند .
    هنگامي كه به او گفتند كه اگر قول دهد از مبارزه دست بردارد مجازات حبس ابد اورا به زندان كوتاه مدت تبديل خواهند كرد نپذيرفت و در زير پرونده مربوط نوشت كه سازش بر سر حقوق مردم را نخواهد پذيرفت .ا ودر زندان جزيره« روبن » از بام تا شام چكش بر سنگ زد كه به بيماري سل و آسيب ديدگي چشم دچار شد و سر انجام فشار همان مردمي كه وي به آنان خيانت نكرد باعث رهايي او از زندان شد كه پس از آن از طريق مسالمت آميز به رژيم معروف به « آپارتيد» پايان داد ، حاكميت را به اكثريت سپرد و آنان هم اورا به رياست كشور برگزيدند و بيش از يك دوره هم اين مقام را نپذيرفت .
     وي با اين كه افكار سوسياليستي دارد اجازه مصادره اموال كسي را نداد و با اجراي طرح « اعتراف كن ، پوزش بخواه و عفو شو » اجازه نداد كه كسي هم مجازات شود و با اعمال يك سياست مدبرانه اينك سياه و سفيد در فدراسيون آفريقاي جنوبي در كنار هم در آرامش زندگي مي كنند . اگر اين وضعيت امروز آفريقاي جنوبي را با اوضاع زيمبابوه مقايسه كنيم مي بينيم كه ماندلا چه هنر بزرگي كرده است و بي جهت نيست او را پدر افريقاييان و برادر مردم ساير قاره ها مي خوانند.
     ماندلا كه در 18 ژوئيه 1918 در يك شهرك كوچك فدراسيون آفريقاي جنوبي به دنيا آمده است اينك در همين شهرك دوران بازنشستگي خود را مي گذراند و مي گويد كه از تماشاي غروب آفتاب همراه با آهنگ چايكوفسكي لذت مي برد .
     وي مي گويد كه سوسياليسم كه تنها راه سعادت بشر است هنوز در مرحله آرزو است . بازنشسته بودن ماندلا دليل آن نشده است كه به ستمگري پرخاش نكند و از شركت در نشستهاي به خاطر صلح اجتناب جويد و نامه هاي پر از شكوه و شكايت مردم از سراسر جهان را نخواند . وي در سالهاي 2001 و 2002 بارها نگراني خود را از برهم خوردن نظم جهاني اعلام داشت . وي از هواداران موازنه قدرت در جهان است .

ساير ملل

براي نجات خود ، معاونش را به ميان مردم خشمگين افكند تا او را بكشند!

كومودوس

ششم دسامبر سال 189 ميلادي كومودوس امپراتور وقت روم كه با اعتراض شديد مردم شهر « رم » و شورش ايشان به خاطر كمبود گندم و گران شدن نان رو به رو شده بود براي جلب نظر مردم نسبت به خود و به علاوه راحت شدن از دست معاونش كه از سوي سناي روم به او تحميل شده بود هنگامي كه شنيد رمي هاي خشمگين پشت ديوار كاخ او اجتماع كرده و تظاهرات مي كنند به اتفاق معاونش « كلياندر » به بالكن كاخ رفت و خطاب به مردم حق را به جانب آنان داد و گفت كه عامل كمبود گندم را تا چند لحظه ديگر به شما مي سپارم و سپس به محافظانش دستور دادكه «كلياندر» را از بالكن به ميان مردم افكنند و مردم هم اورا قطعه ــ قطعه كردند.
    كومودوس معاون قبلي خودرا هم به جرم خيانت اعدام كرده بود و اجازه نداد كه سنا براي او معاوني ديگر انتخاب كند . علت تعيين معاون براي امپراتور كه در روم سابقه نداشت اين بود كه كومودوس بيشتر وقت خود را صرف خوشگذراني و تماشاي كارهاي گلادياتورها مي كرد و به امور كشور نمي رسيد و فساد اداري كه نمونه اش گراني نان بود نتيجه همين بي اعتنايي او به خدمات عمومي بود . كومودوس در به جان هم انداختن گلادياتورها كه اسيران جنگ ها بودند و كشته شدن آنان به دست يكديگر به قدري افراط مي كرد كه گاهي هم خود او با ارابه به ميان گلادياتورهامي رفت و آنان را مي كشت .
     وي بعدا نام خود را هم بر شهر قديمي رم نهاد و اين شهر را « كوموديانا » ناميد . همين كارها سبب شد كه در31 دسامبر سال 192 ميلادي يك افسر گارد وارد گرمابه كومودوس شود و اورا كه سر گرم استحمام بود بكشد. شانس رومي ها در زمان كومودوس اين بود كه شاه وقت ايران بلاش سوم مردي صلح طلب بود و خود را سرگرم جمع آوري قطعات « اوستا » در يك كتاب كرده بود .

برخي ديگر از رويدادهاي 6 دسامبر

  • 1240:   23 سال پس از مرگ چنگيز خان ، باتو خان مغول شهر « كي اف » در اوكراين را تصرف و ويران ساخت.

  • 1862:   به دستور آبراهام لينكلن رئيس جمهوري وقت آمريكا 39 سرخپوست( بوميان و مالکان اصلي آمريکا ) از قبيله « سو » به دار آويخته شدند. شهرت لينکلن به خاطر صدور اعلاميه لغو بردگي سياهپوستان است.
        

  • 1877:   1877 : واشنگتن پست نخستين شماره خودرا منتشر كرد .
        

  • 1917:   فنلاند از روسيه جدا و اعلام استقلال كرد كه اين روز درعين حال روزملي فنلانديي ها است .

  • 1923:   کلوين كوليج رئيس جمهوري وقت آمريكا نخستين رئيس يك كشور بود كه ار راديو نطق كرد .

  • 1954:   شاه ايران براي ديدار از آمريكا وارد واشنگتن شد. پنج روز پيش از اين سفر جورج آلن معاون وزير خارجه آمريكا به تهران آمده بود و با شاه مداكره كرده بود.
     

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    14 ذی القعده هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    درگذشت «ابن سَمعُون» واعظ و خطيب حنبلي

    [14 ذي القعده 387] -  «ابن سَمعُون» واعظ و خطيب حنبلي در 87 سالگي در بغداد درگذشت براي گرد آوري حديث و فراگيري علوم ديني سفرهاي متعددي كرداما فقط از يك سفرش به مكه و مدينه گزارش مستند و مكتوب موجود است . ابن سمعون در موعظه هاي خود چندان تابع ملاحظات سياسي نبود از اين رو وقتي كه عَضَدُالدّوله دِيلمي براي پايان دادن به درگيري‎هاي فرقه‎اي در بغداد، واعظان و داستانسرايان را از رفتن بر منبر منع كرد ابن سمعون بدون توجه به اين فرمان طبق معمول هر جمعه بر منبر مي رفت و به وعظ مي پرداخت . از آثار ابن سمعون «اَلآمالي و جزء فيه مَساَلةُ مِن كَلام» را نام برد.

     

     تولد آيت الله حاج ميرزا رضي ذوالنور

    [14 ذي القعده 1294] - آيت الله حاج ميرزا رضي ذوالنور از علما و استادان مكتب تشيع در تبريز متولد شد . وي در دوران كودكي و جواني را به تحصيل علوم ديني و ادبيات عرب در زادگاهش گذراند؛ و پس از اتمام علوم مقدماتي و سطوح فقه و اصول رهسپار نجف اشرف شد. مرحوم ذوالنّوري آثاري چون« قَضا و شَهادت ؛ شَرح نِجاةالعِباد؛ و شَرحي بر عُروَة الوثقي» را از خود به يادگار گذاشت.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    معما يا چيستان به نام محمد
    خم چو نگون گشت يكى قطره ريخت
    هوش زمدهوش محبت گريخت
    توضيح : نگون شدن لفظ خم يعنى آن را بر عكس كنيم كه مى شود (مخ ) و قطره اش بريزد يعنى نقطه آن را بر داريم مى شود (مح ) و لفظ (هوش ) كه از كلمه (مدهوش ) برداريم مى شود (مد) وقتى (مح ) را به (مد) اضافه كنيم محمد مى شود.

    معما به اسم على
    خواهى ار نام مقتداى من
    چشم مفتوح كن براى من .
    توضيح : چشم به عربى عين مى شود و مفتوح آن (ع ) مى شود و براى من به عربى (لى ) مى شود وقتى (ع ) را به (لى ) اضافه كنيم على مى شود.

    معما به نام يوسف
    ايوب يتيم را بگير و بنشان
    در نزد مسافرى كه بيمار بود.
    توضيح : ايوب بدون اب مى شود ((يو)) و مسافر بى مار ((سف )) مى شود كه كنار بگذاريم يوسف مى شود.

    معماى ديگر به نام يوسف
    ز يعقوب اگر بشكنى پاشنه
    بجايش نهى به ولى پاش نه .
    توضيح : پاشنه از كلمه يعقوب يعنى (عقب ) كه وقتى عقب را از يعقوب جدا كنيم مى ماند (يو) و به جاى عقب كه برداشتيم (به ) كه عربى آن (سفر جل ) است بگذاريم البته پايش را نه ، كه پا به عربى رجل مى شود پس رجل را كه از سفر جل برداريم مى ماند (سف ) كه با (يو) مى شوند يوسف .

    معما به اسم قاسم
    يك بانك كلاغ و نيم كنجد
    نام بت من در او بگنجد.
    توضيح : بانگ و آواز كلاغ ((قا)) است و كنجد يعنى ((سمسم )) كه نيم آن ((سم )) مى باشد پهلوى هم كه بگذاريم مى شود ((قاسم )).

    معما به نام مريم
    يك نيمه سنگ و نام دريا
    نام بت من در او مهيا.
    توضيح : نيم سنگ مرمر ((مر)) مى شود و اسم دريا به عربى ((يم )) مى باشد هنگامى كه كنار هم گذاشته شوند مريم مى شود.(76)

    معما به اسم كمال
    نام بت من اگر بخواهى
    آبى است ميان گل چكيده .
    توضيح : آب به عربى يعنى ماء كه اگر (ما) را ميان حرف (ك ) و حرف (ل ) بچكانيم و بگذاريم مى شود كمال .

    معما به نام خسرو
    نام بت من چنانچه خواهى
    سى بيست نهاده بر سر سرو.
    توضيح : اگر سى را در بيست ضرب كنيم (600) مى شود كه ششصد به حروف ابجد (خ ) است وقتى (خ ) را بر سر (سرو) گذاريم خسرو مى شود.
     

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    اسم من «پسته» است !

    فارسى من پسته است . اعراب آنرا معرب كرده ((فستق )) گويند و فرنگى ها به من ((پستاش )) خطاب مى كنند. زادگاه اوليه من شمال خراسان - افغانستان و كرمان - آذربايجان - قزوين - اردستان و رفسنجان مرا به مقدار زياد كاشته و محصولى مرغوب مى دهم ، مخصوصا اگر مرا به درخت بنه پيوند نمايند. درخت من مانند درخت خرما دو پايه مى باشد. يعنى گل نر و ماده ى من در دو شاخه ى مختلف قرار دارند. قسمت هاى پايه ى نر من داراى هورمون مردانه بوده و مقوى شهوت مردان است . چنانچه در ميوه من جفت گيرى بعمل نيايد آن ميوه پوك و بى مغز مى شود و به اين پسته پوك در كتب قديم بزغنج و بزغند گفته اند. خواص اين پسته ى تلقيح نشده با پوست پسته ى مغزدار فرق بسيار دارد. و بعلت داشتن مواد مازويى شكم را بند مى آورد و در دباغى مورد مصرف دارد و نوشيدن آب جوشانده ى آن نشاطآور است . مغز ميوه زيادكننده و مقوى شهوت است و جهت تقويت ذهن و حافظه تجويز مى شود. درمان سرفه - مقوى قلب و ضد خفقان است ، برعكس ساير آجيل ها در معده توليد تخامه نمى كند، بلكه از پيچش معده جلوگيرى كرده ، و سردى كبد را معالجه مى كند، گرفتگى كبد و كيسه ى صفرا را باز مى كند و در حقيقت كبد را زهكشى مى نمايد و درد آنرا تسكين مى دهد و با اينكه غذاييت زيادى ندارد اشخاص لاغر و ضعيف را چاق مى كند، ولى هرگز باعث چاقى مفرط و بى تناسب نمى شود. اگر مرا با پوست نازك الوانى كه روى مغز من است بخورند يرقان را درمان مى كنم و ورم طحال را از بين ميبرم و پادزهر سموم مخصوصا نيش حشرات مى باشم . جويدن مغز من مقوى دندان و لثه و خوشبو كننده ى دهان و درمان جوشهايى است كه معمولا در دهان مى زند. مغز من شكم روش را بند مى آورد و پوست معده را زبر مى نمايد، و روده ها را جارو و زهكشى مى كند. از قى و سكسكه جلوگيرى مى كند. اسهال و تشنگى را برطرف مى كند، اگر پوست سفيد و سخت مرا در آب جوشانده و در آب آن بنشينند، نشستنگاه را كه بيرون آمده باشد فرو مى برد. چكاندن پوست درخت و برگ من جهت بند آوردن ترشحات موى سر با آن از ريزش ‍ جلوگيرى مى كند. روغن پسته در عطر سازى مصرف فراوان دارد. ماليدن مخلوط آن با مشك جهت درمان لقوه و تقويت حافظه توصيه شده است و چكاندن آن در دماغ آنرا پاك مى كند. مخلوط روغن پسته با عنبر جهت درمان وسواس تجويز شده است .

     

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    فلسفه و فيلسوف

    دلم واسه فلسفه و فيلسوفها مي سوزه، مي‌دوني چرا؟ بيچاره‌ها مي‌شينن ساليان سال فکر مي‌کنن بعد مثلا بحثشون رو ميذارن رو اينکه زمان مطلقه و همه چي مطلقه و چي و چي.
    بعد يهو نتيجه مي گيرن که روح وجود داره (حالا چه جوري نتيجه ميگيرن رو والا من هنوزم درست نمي فهمم)، بعد يهو اينشتين مياد دست به آب ميره رو کاسه کوزه‌شون، ميان ميگن همه‌چي قطعيت داره و قابل پيش‌بينيه و هدف داره و خدا ميدونه داره چيکار ميکنه و چي‌چي.
    يه دفعه هايزنبرگ مياد دست به آب ميره به هيکل همه‌شون، ميان واسه خودشون ميشينن فکر ميکنن سبک ميسازن و اسمشم اگزيستانسياليسم ميذارن و ميگن آدم مختاره هر تصميمي بگيره و خودش مبناي اخلاقياتش رو مختارانه تعيين کنه و بنابراين احساس مسووليت بايد داشته باشه بعد يهو ژنتيک هم دست به آب ميره بهشون.
    يا مياد ميگه آدم از دنيا جداست بعد کوانتوم...، بيچاره‌ها هي ضايع مي‌شن، خوب آدم از رو ...ش حرف بزنه بهتر از اين هم نميشه. فلسفه! خدايي علم چرت‌تر از فلسفه نيست! علم حرف زدن از رو ...!
    يه زماني همه علمها تو فلسفه بود، اصلا از خود لغت PhD معلومه چه خبر بوده ديگه! يواش يواش هي علمها پايه و قانون پيدا کردن و ازش جدا شدن گفتن ما گروه خونيمون به چرت و پرت گفتن نمي‌خوره.
    فيزيک، نجوم، شيمي، روانشناسي، تنها علمي که هنوز هيچ پايه و اساس علمي براي خودش نداره همين فلسفه است که عين يه آدم که همه چيزش رو کندن يه شورت براش باقي مونده که اونم روش نميشه بيخيال بشه، جمع کن برو پي‌کارت بابا، يه مشت ديوونه که مخشون علم واقعي رو نميتونه تجزيه و تحليل کنه ميرن فيلسوف ميشن!
     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    4 فاكتور موفقيت شغلي

    بـرای داشـتن شرکتی موفق باید استعداد، طرز برخـورد، و اهـداف مخـتــلف در نظر گرفته شود. بیشتر افراد معمولا از مـقـوله تـبـلیغـات چــشم پوشی می کنند، در حالیکه این مــورد بخصوص خود یکی از عوامل مهم بموفقیت رساندن بسیاری از بزرگان امر تجارت می باشد.
    برای رسیدن بـموفقیت باید خود را با تمام وسایل موفقیت افـراد حـرفه ای مـــجهز کنید. البته منظور ما این نیست که تمام درها و دیوارهای دفترکار خود را با مدارک دانشگاهی و افـتخارات تحصیلی و آموزشگاهی پر کنید. داشتن دیپلم های جور واجور چیز خوبی است، اما به شما هیچ کمکی نمی کنند که بتوانید بازده کاری را بالا ببرید و فرد کارآمدی جلوه کنید.
    شما نیاز به چیزهای بیشتری دارید؛ در جهانی که ظواهر همه جا را احاطه کرده اند، لوازم جانبی و طریقه استفاده از آنهاست که موفقیت و شکست شما را نمایان می سازد. چنین امکاناتی به اندازه تحصیلات مهم هستند.

    به حساب آوردن مسائل جزئی
    موکلین پر توان، کارفرما، مشتری، رؤسا به دنبال فرد فعالی هستند که توانایی عمل کردن را داشته باشد. این توانایی به منزله نقطه عطفی در زندگی به شمار میرود و باعث ایجاد تمایز بین شما و سایرین شده در آخر نیز برایتان شهرت و شکوه را به ارمغان می آورد. من نام این قبیل نکات را "کیت موفقیت شغلی" گذاشته ام. شما نباید هیچ گاه منزل خود را بدون آنها به مقصد کار ترک نمایید.
    شاید هزینه تهیه برخی از آنها از سایرین کمی بیشتر باشد؛ اما این موارد جزء سرمایه گذاریهایی هستند که به هیچ وجه نمی توان از آنها صرف نظر کرد. برای اینکه شبکه ارتباطی شما به درستی پی ریزی شود، باید تمام تجهیزات لازم برای برقراری ارتباط را به همراه خود داشته باشید.


    4 وسیله مورد نیاز یک تاجر
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    به خاطر داشته باشید که 4 وسیله ذکر شده در این بخش نقش مهمی را در موفقیت شغلی فرد ایفا می کند. سعی کنید همیشه یک دست کت شلوار شیک بپوشید، کفش های واکس زده به پا کنید و یک کیف سامسونت به دست گیرید. البته این موارد جزء اولویت های مقدماتی هستند و بعد از آن نیز موارد زیر را که به نام "4 شگفت انگیز" مشهور هستند، رعایت کنید.

    کارت ویزیت
    کارت های ویزیت برگ برنده هر موسسه بزرگ بازرگانی به شمار می روند. آنها به عنوان شناسنامه و برگ تعیین هویت و اصالت کارخانه ها هستند. و از آنجایی که چهره شغلی باید کمی محافظه کارانه باشد به همراه داشتن کارت انتخاب زیرکانه ای است. به عبارت دیگر : آنرا جدی بگیرید.

    به نکات اساسی توجه کنید (مثل نام، عنوان، نام شرکت، و شماره تلفن و آدرس و پست الکترونیک) در حالی که رویدادهای ناخواسته را نیز کنترل می کنید. (مثلا کارت شما نباید تا شود و یا لکه های چربی بر روی آن ریخته شده باشد.) در انتخاب نوع کاغذ نیز دقت کنید و از خود خساست به خرج ندهید. به خاطر داشته باشید که چون کارتها می توانند ساختمان شغلی شما را پا بر جا نگه دارند به همین دلیل باید یک کاغذ با کیفیت انتخاب کنید، مثل کتان. این یک اجبار است. همچنین مطمئن شوید که جنس آن طوری است که به راحتی می توان روی آن نوشت.
    اجازه دهید که دیگران از شما درخواست ارائه کارت کنند و همینطوری یکدفعه کارت های خود را به آنها ارائه نکنید. کارت های خود را باید درون یک جعبه درجه یک قرار دهید و کارت هایی را که دیگران به شما می دهند هم درون همان جعبه بگذارید. با این کار نه تنها آنها را گم و گور نمی کنید، بلکه افرادی که شما از آنها کار دریافت کرده اید، احساس می کنند که شما برایشان اهمیت خاصی قائل هستید.

    کار پیرا (اُرگنایزر)
    چه همان صورت جلسه های سنتی را ترجیح دهید چه یک ارگانایزر دیجیتالی، به هر حال هر کسی نیاز به چیزی دارد تا از آن طریق بتواند اطلاعات مهم را نگهداری کرده و قرارهای ملاقات مهم آینده را نیز در آن ذخیره کند. هر چند استفاده از تکنولوزی جدید فواید خاص خود را داراست: به راحتی می توانید اطلاعات ضروری را دانلود کنید، و اگر دستگاه شما دچار اشکالی شود به راحتی قابل تعمیر و یا جایگزینی است. به شما اجاره می دهد که به راحتی اطلاعات مربوط به یک فرد خاص را به روز (آپدیت) کنید. جستجو در آن به راحتی انجام می پذیرد و شما می توانید دسترسی آسان به تمام اطلاعات داشته باشید.
    به یاد داشته باشید که حتما به اندازه کافی حافظه جانبی خریداری کنید؛ یک شارژر در دسترس داشته باشید. یک نشان ثابت برای گروه بندی افراد مختلف انتخاب کنید. (مثلا نام/نام خانوادگی، نام شرکت و غیره.) اگر نگوییم تمام ارگانایزرها اما تعداد زیادی از آنها دارای ساعت هشداردهنده نیز می باشند، که شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. در آ خر باید برنامه خود در آغاز هر صبح نگاه کوتاهی کنید و برنامه خود را مطابق با آن تنظیم نمایید.

    موبایل
    جزء جدا نشدنی هر فرد حرفه ای تلفن همراه می باشد. این وسیله به شما امکان می دهد که در هر ساعت از روز و در هر کجا توانایی دسترسی به مشترکین خود را پیدا کنید. و نه تنها شما همیشه در دسترس خواهید بود، بلکه تلفن وسیله مناسبی است تا بتوانید شماره های ضروری خود را در حافظه آن ذخیره کنید. برخی مدل های جدید گوشی های تلفن همراه امکانات بیشتری از یک تلفن معمولی را به شما ارائه می دهند.
    از شارژ موبایل خود اطمینان خاطر پیدا کنید تا خدای نکرده تلفن های ضروری را از دست ندهید. برای تلفن هایی که مکررا از آنها استفاده می کنید از حافظه صوتی استفاده کنید تا با ذکر نام افراد عمل شماره گیری انجام شود. و لطفا چند هزار تومان ماهیانه را پرداخت کنید تا تلفن شما به سیستم voice mail نیز مجهز گردد. شاید وقتی رئیستان به شما احتیاج پیدا می کند شما در حال رانندگی در داخل یک تونل باشید در اینجا تنها چیزی که به داد شما می رسد تلفن همراه است.

    خودکار با کلاس
    خودکار شاید فقط یک خودکار باشد اما چه احساسی به شما دست می دهد اگر وکیل و یا یک حسابدار برگه های شما را با یک خودکار 200 تومانی امضاء کنند؟ اصلا نیازی به گفتن نیست چرا که شما جذب فرد مورد نظر نمی شوید. خودکار شما به منزله امضای شماست و به همین دلیل شما باید این کار را با ظرافت کامل انجام دهید. برای مثال خودکار مونتبلانش یک انتخاب عالی است و جوهر آن نیز بر روی کاغذ پخش نمی گردد. هر وقت هم که جوهر آن تمام شد فقط کافی است مغزی را تعویض نمایید.

    راهنمای خرید خودکار ساده است:
    مدل های ظریفتر را خریداری کنید
    از آن در محل خنک نگهداری کنید (تا جوهر آن از بین نرود و پس ندهد)
    مطمئن باشید که می نویسد
    خودکار شما همانند تلفن همراه زمانی که به آنها نیاز پیدا کنید، حرف اول را می زند. اضافه کردن یک امضای ظریف هنر دیگری است که شما را از سایرین متمایز می نماید. حتی اگر برای خرید لوازم تحریر مناسب مجبور هستید یک کیلومتر راه بروید این کار را انجام دهید چراکه ارزشش را دارد.

    آماده باشید
    ـــــــــــــــــ

    "کیت موفقیت شغلی" به شما کمک می کند که همیشه در دسترس باشید و ارزش بیشتری به شما می بخشد و باعث می شود تا در نظر تمام مشترکین خود محترم تر جلوه کنید.
    در این جا باید ذکر کنم که تمام موارد بالا را باید به عنوان ضروریات کار خود در نظر بگیرید و نه به عنوان وسایل حاشیه ای که می توانید توسط آنها تاثیر گذارتر و با نفوذتر جلوه کنید. هر کسی می تواند یک گوشی همراه مدل بالا و خودکار خوبی خریداری کند اما اینکه چگونه می تواند از آنها به درستی استفاده کند تا از آن طریق از پله های نردبان موفقیت شغلی بالا رود، بحث دیگری است.
     

     

     

     

     

     

     

     

    مجله فرهنگي

    ebgh_80@yahoo.com
    مجله فرهنگی، روزهای زوج منتشر می شود

    شماره يازدهم


    آشنایی با شخصیت ها
    ( جبران خلیل جبران و عقده اودیپ – نویسنده ، وفیق عزیزی )
    حمید صدر - " نقش مادر در زندگی جبران خلیل جبران "

    كريستو نجم‌ در كتابش‌ «زن‌ در زندگي‌ جبران» مي‌نويسد : « پرورش ‌جبران‌ در آن‌ وضع‌ فقيرانه‌ موجب‌ شد كه‌ هميشه‌ از ناكامي‌ و شوربختي‌ رنج ‌ببرد. آن‌چه‌ از پدر خود مي‌ديد ، مانع‌ از آن‌ مي‌شد كه‌ به‌ او به‌ مثابه‌ « پدرقهرمان » نگاه‌ كند . از اين‌ رو به‌ مادر خود رو آورد و او را سرمشق‌ قرار داد ، تا آن‌ جا كه‌ شخصيت‌ رقيقي‌ ، به‌ ضرر جنبه‌هاي‌ رجوليت‌ در او پرورش‌ يافت‌ ــ جنبه‌هايي‌ كه‌ معمولا بر اثر سرمشق‌ قرار دادن‌ پدر در كودكان‌ رشد مي‌كند . جبران‌ كه‌ در درون‌ خود دچار حب‌ و بغض‌ شديدي‌ نسبت‌ به‌ پدر خود بود ، با عقده‌ اوديپ‌ آشنا شد و همين‌ عقده‌ او را به‌ مادر خود نزديك‌ كرد .

    عشق‌ به‌ مادر، يا عقده‌ اوديپ‌ در اساطير يونان‌ ، « رذيلتي‌ است‌ كه‌ سلامت‌ جنسي‌ و عقلي‌ ما را به‌ طور كامل‌ تهديد مي‌كند. » و چنانكه‌ د. ه.لارنس‌ مي‌گويد : « بايد عنان‌ آگاهي‌ عالي‌ را رها كرد و رشته‌ عشق‌ قديم‌ را گسست‌ و بند ناف‌ را پاره‌ كرد.» و اين از آن روست كه دوستي‌ مادر " جهاني‌ از اعتماد گرداگرد طفل‌ منتشر مي‌كند و چونان‌ قلمرو روشني‌ او را از منطقه‌ تاريك‌ و مبهم‌ ذهن‌ نجات‌ مي‌دهد " . د. ه. لارنس‌ در كتاب‌ « پسران‌ و عشاق » از موردي‌ شبيه‌ جبران‌ ياد مي‌كند و آن‌ قهرمانش‌ پل‌ مورل‌ است‌ . مي‌گويد : « مادري‌ كه‌ از دست‌ داد ، ستون‌ زندگي‌اش‌ بود. پل‌ او را دوست‌ مي‌داشت‌ ، زيرا آن‌ها با هم‌ با زندگي ‌روبرو شده‌ بودند. او اكنون‌ مرده‌ ، ولي‌ شكافي‌ پشت‌ سرش‌ گذاشته‌ كه‌ تا ابد در زندگي‌ پسرش‌ خواهد ماند و باعث‌ خواهد شد كه‌ زندگي‌اش‌ از آن‌ پس‌ بدون‌ انگيزه‌ پيش‌ برود ، انگار نيروي‌ غلبه ‌ناپذيري‌ او را به‌ جانب‌ مرگ ‌مي‌كشاند و چيزي‌ جلودار آن‌ نيست‌ . او نياز به‌ انسان‌ ديگري‌ دارد كه‌ به‌ ميل‌ خود كمكش‌ كند و در هنگام‌ احتياج‌ به‌ دادش‌ برسد. از ترسي‌ كه‌ از آن‌ امر بزرگ‌ ، خزش‌ به‌ سوي‌ مرگ‌ پس‌ از مرگ‌ محبوب‌ داشت‌، همه چيزهاي‌ كم‌اهميت‌ را وانهاد و از اين‌جا مي‌توان‌ دريافت‌ كه‌ كودك‌ گرفتار عقده‌ اوديپي‌ ، عشق‌ به‌ مادر را پنهان‌ مي‌سازد ، خود را جاي‌ او مي‌گذارد و از طريق‌ او عرضه‌ مي‌كند. و به‌ واسطه‌ مشابهتي‌ كه‌ در گزينش‌ عشق‌ خود بدان‌ راه‌ مي‌برد ، از مادر خود الگويي‌ مي‌سازد. و به‌ اين‌ شكل‌ عملا از زناني‌ كه‌ ممكن‌ بود او را به‌ خيانت‌ به‌ مادر وادارند فاصله‌ مي‌گيرد و جبران‌ چنين‌ بود . ادامه دارد .  ‌

     
    قطعه
    ( پارالیپومنا * - فرانتس کافکا )

    چاهی عمیق ، سال ها طول می کشد تا دلو به بالا برسد و به یک آن فرو می افتد . سریع تر از آنکه بتوانی سر خم کنی . به گمان خود هنوز آنرا میان دست ها گرفته ای که صدای برخوردش را از اعماق می شنوی . نه ، حتی این را هم نمی شنوی .

    گنگی از ویژگی های کمال است .
     
    * واژه ای یونانی به معنای ضمایم و حواشی .
     
    شعر
    ( شعری از خانم دیدار ابراهیمی از اعضای محترم روزانه )
    مهتابي ترين شامگاه راه جنوب
    همين امشب است پدر
    اما جاي تو خالي ست
    در خواب ني و هفت بند سربدار
    جاي تو خالي ست
    در عطر آب و عطسه هاي انار
    جاي تو خالي ست
    در گوشه ي حياط خانه صندلي خاطره
    پس آن همه پسين پونه نشين را
    ني زني كجاست
    تا از گذرگاه ماه و گريه و آهو بگذرد؟
    بافه ها
    زنان كمر بسته در باد و
    خرمن ها
    مردان زانو بريده به درگاه گريه اند
    پس تو كجايي پدر؟
    تو كجايي؟
    امشب منم
    اولاد خوابگذار بابونه و خيزران
    كه هق هق پنهانم
    از پشته ي يكي شبتاب مرده
    به هر هفت آسمان بلند خدا رسيده است
    هي آرميده ي چشم به راه من
    بي تو
    هيچ پروانه اي از غروب
    مست نخواهد شد
    برايت عصا و آينه آورده ام پدر
    واي پدر
    ديگر به چنگ بريده نمي آيد اين بغض بي قرار
    ديگر به شرح سينه نمي زند اين هفت بند سر بدار
    ديگر به عطر آب نمي آيد اين عطسه ي انار
    ديگر به خواب شكسته نمي آيد اين... حالا
    حالا
    پي جوي جايي از آن خلوت خسته ي توام
    تا غيبت باران هاي بعد از تو را
    پياله اي ... كه درياش مگر
    هي آرميده ي هزار خيال خاكستر من
    يادت هست
    آن هنگام كه به مادر گفتي : برو
    از آن روز ميهن تو
    به قامت همه ي گندم زارها گريست
    دنباله ي دلتنگ ترين مويه هاي مرا
    هق هق هزار پاييز تشنه نيز تحمل نخواهد كرد
    مهتابي ترين شامگاه راه جنوب
    همين امشب است
    پدر
    س ع ص
     
    شعر خارجی
    ( افا اشتریت ماتر – ترجمه رامین رحیمی )
    حمید صدر - ز شعرهايم سوخته يي تاكنون ؟
    آري ؟
    در باورم نيست، هرگز
    اما نسل من  ژرمن
    ديرگاهي ست ،
    در شرم تاريخي مي سوزد
    فاتحان كج انديش ،
    با چكمه هايي دهان باز كرده
    درعمق خاك بيغوله كرده‌اند
    ومن
    فاتحانه خنديده‌ام ،
    چه بسيار به آنان .
     
    موسیقی
    ( گاه و بی گاه – علیرضا مرتضوی )

    از دیگر محصولات موسسه هرمس می توان به آلبوم گاه و بی گاه اثر علیرضا مرتضوی اشاره کرد . گاه و بی گاه همنشینی دو برادر هنرمند است که با واژه های خاص خود به گفتگویی بداهه نشسته اند . واژه هایی که به مفهوم تغییر ، اصلاح یا انکار واژه های قدیم نیست . علیرضا مرتضوی و برادرش محمد رضا ، در کنار هم فضاهای متفاوت و جدیدی را با دو ساز سنتور و تنبک خلق کرده اند .

    معرفی کتاب
    ( دین در تاریخ تمدن - نویسنده ویل و آریل دورانت )

    دیدار ابراهیمی - دین از آن جهت که مفهومی به دیرینگی مفهوم بشر است بسیار در خور توجه می نماید . به جرات می توان گفت که هیچ مفهومی در طول تاریخ اینچنین پابه پای انسان پیش نیامده است .پیشرفت ها و پسرفت های نوع  بشر افت و خیزهای تمدن بشری و سرد و گرم های جوامع بشری به گواهی تاریخ به نوعی گاه انگیزه های دینی داشته اند و گاه به تحول هایی در نگرش های دینی منجر شده اند بدین ترتیب نگاهی به تاریخ دینی بشر یا تاریخ بشری دین نه تنها خالی از لطف نیست بلکه به نظر بسیار ضروری می رسد . آنچه در این کتاب می آید هر چند ناکامل تلاشی است برای معرفی صرف روابط تاثیر ها و تاثرهای نیاکان بشریمان با مشغول کننده ترین مفهوم تاریخ یعنی دین در تدوین این مجموعه هر چند که منابع دیگری هم مد نظر بوده اند اما اصلی ترین محل رجوع تاریخ تمدن اثر بزرگ ویل و آریل دورانت بوده است . هدف خاص واصلی از تدوین و انتشار این کتاب آگاه ساختن خوانندگان به ماجرای تاریخی دین در مجالی اندک و هدف عام علاقه مند کردن آنها به مطالعه در مورد تاریخ و تمدن بشری بوده است . این کتاب توسط انتشارات آوند اندیشه منتشر شده و تدوین و گردآوری آن بر عهده علی فتحی لقمانی بوده است .  

     
     
    برنامه های هنری
    تئاترهای روی صحنه
    * جولیوس سزار به کارگردانی مسعود دلخواه – تالار مولوی – ساعت شروع 19
    * اکبر آقا آکتور تیاتر به کارگردانی اکبر عبدی – تالار سنگلج – ساعت شروع 20:30
    * طوطی پر به کارگردانی زهرا صبری – تاتر شهر – ساعت شروع 18:30
    * درام های زندگی به کارگردانی بابک محمدی – فرهنگسرای هنر – ساعت شروع 18
    * قصه تلخ طلا به کارگردانی بهروز غریب پور – تالار چهارسو – ساعت شروع 19
    * بدون خداحافظی به کارگردانی کتایون فیض مرندی – تالار سایه – ساعت شروع 19:30
     
    معرفی سایت
    سایت خبرگزاری میراث فرهنگی                www.chn.ir
           سایت مربوط به اخبار تاتر          www.theater.ir
    سایت هنری    www.qoqnoos.com
     
    درس نویسندگی
    ( 4 قانون طلایی برای نوشتن کتاب پر فروش )

    قانون سوم ؛ بیش از اندازه حسابگر نباشید . همه نویسندگان کتابهای پر فروش به ستاره و قهرمان داستان خود ایمان دارند . تمامی واژه ها و جملات یک نویسنده موفق بر بستری از آتش نگاشته می شود .  

     
    نقل قول های سینمایی
    ( مل بروکس – کارگردان برتر سینمای طنز )
    ما خیلی فقیر بودیم . مادرم استطاعت به دنیا آوردنم را نداشت . خانم همسایه مرا زایید .  
     
    یک جمله
    وقتی پیرمردی می میرد ، گویی کتابخانه ای نابود می شود .
     
    ***

    نظرات ، انتقادات ، پیشنهادات و آثار خود را با من در میان و ارسال بفرمایید .

    با احترام ، احسان بهرام غفاری
    ebgh_80@yahoo.com

     

     

     

     

     

     

     

     

    ليگ مبين

    football@mobin-group.com 

    اطلاعيه مهم در مورد هفته اول ليگ

    با عرض سلام خدمت تمامی دوستان.
    برای این هفته سه تا بازی از لیگ قهرمانان اروپا و دو تا بازی از لیگ برتر ایران رو انتخاب کردیم. تمام افرادی که اسمشون توی جدول ها ثبت شده می تونن توی پیش بینی های این هفته شرکت کنن. البته افرادی هم هستن که ثبت نام کردن، ولی تا حالا اسمشون توی جدول ها ثبت نشده. این افراد هم نباید نگران باشن. به محض اینکه تعداد ثبت نام کننده ها به 18 نفر برسه، این افراد هم می تونن توی پیش بینی ها شرکت کنن.
    دوستانی هم که تا حالا ثبت نام نکردن، می تونن از طریق ارسال میل به همین آدرس و نوشتن آدرس ایمیل خودشون در قسمت سابجکت، توی لیگ ثبت نام کنن.
    طریقۀ ارسال پیش بینی ها رو هم که حتماً می دونین. پیش بینی هاتونو با یه ایمیل برای من می فرستین. فقط دقت کنین که توی قسمت سابجکت ایمیلتون فقط و فقط کد شناساییتونو بنویسین. نه بیشتر و نه کمتر. (کد شناسایی برای همۀ اعضای لیگ ارسال شده، ولی اونایی که احیاناً این کد به دستشون نرسیده، می تونن به آدرس خصوصی من اطلاع بدن تا من کد شناساییشونو براشون بفرستم).
    درضمن همون طور که می بینید، تمام جدول ها در آخر همین ستون وجود دارن که می تونین اونا رو دانلود کنین.
    خب...، فکر می کنم که دیگه توضیح دادن کافی باشه. بهتره که برنامه رو اعلام کنم. البته اینو هم بگم که مهلت ارسال پیش بینی ها تا ساعت 18 ( شش بعد از ظهر) روز سه شنبه 14 آذر ( 2006-12-5 ) در نظر گرفته شده. لازم به ذکره که بازی های لیگ قهرمانان سه شنبه و چهارشنبه، و بازی های لیگ ایران جمعه برگزار می شن.
    بیشتر از این دیگه صحبت نمی کنم. این شما و این هم برنامۀ هفتۀ اول لیگ :
    ========

    بارسلونا - وردربرمن
    بایرن مونیخ - اینتر میلان
    پورتو - آرسنال
    پرسپولیس - صبا باتری
    استقلال اهواز - استقلال تهران

    ( مهلت ارسال : شش بعد از ظهر سه شنبه 14 آذر )

    ========
    در پایان باز هم می گم که اگه سوال یا پیشنهادی دارین، فقط بوسیلۀ ایمیل خصوصی من باخبرم کنین. آدرس ها رو یه بار دیگه براتون می نویسم.
    با آرزوی موفقیت شما عزیزان

    میلاد – مسئول لیگ پیش بینی مسابقات فوتبال

    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

    *****

    ثبت نام کنندگان در ليگ، تا بحال در 10 جدول
     18 نفري قرار داده شده اند

    براي مشاهده جدولها اينجا را کليک کنيد


    براي مشاهده جدول مربوط به کدهاي شناسايي اينجا را کليک کنيد

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    سرعت انتشار شایعه

    منبع: ریاضیات زنده
    ترجمه ی: پرویز شهریاری

    شگفتی آور است که خبر و شایعه با چه سرعتی در شهر منتشر می شود!گاهی از زمانی که تنها چند نفر از یک خبر اطلاع داشته اند حتی دو ساعت هم نمی گذرد که دیگر تمام شهر از آن مطلع شده اند همه آن را شنیده اند.
    سرعت غیر عادی این انتشار عجیب به نظر می رسد مثل یک معما. ولی اگر وارد محاسبه شویم روشن می شود که هیچ معمایی در این جا وجود ندارد همه چیز مربوط به ویژگی های عدد است و هیچ جنبه ی رمز آمیزی در خود شایعه خبر وجود ندارد.
    ساعت ۸صبح ، یکی از اهالی پایتخت به یک شهر ۵۰ هزار نفری وارد می شود او حامل یک خبر جدید است در منزلی که او وارد می شود فقط سه نفر از مردم شهر ساکن هستند و او این خبر را برای آن ها بازگو می کند فرض می کنیم این کار یک ربع ساعت طول بکشد.
    به این ترتیب در ساعت هشت و ربع صبح ۴ نفر از مردم شهر از خبر جدید آگاه شده اند یکی مسافر و سه نفر هم ساکنان منزل.
    هر یک از سه نفری که خبر جدید را شنیده اند به نوبه ی خود برای سه نفر دیگر از هم شهری هایشان بازگو می کنند و این هم یک ربع ساعت طول می کشد بنابراین نیم ساعت بعد از ورود خبر جدید به شهر تعداد ۱۳=(۳×۳)+۴ نفر از آن اطلاع دارند.
    هر یک از این ۹ نفری که تازه از خبر اطلاع پیدا کرده اند در یک ربع ساعت بعد ، با سه نفر دیگر از هم شهری هایشان صحبت می کنند و به این ترتیب در ساعت هشت و سه ربع صبح تعداد کسانی که از این خبر با اطلاع اند چنین است

    ۴۰=(۹×۳)+۱۳
    اگر انتشار خبر را به همین طریق دنبال کنیم یعنی فرد جدیدی که خبر را می شنود در عرض یک ربع ساعت به سه نفر دیگر اطلاع دهد تعداد افرادی از شهر که در ساعت های مختلف خبر را شنیده اند به ترتیب زیر خواهد بود:
    نفر۱۲۱=(۲۷×۳)+۴۰ در ساعت ۹ صبح
    نفر۳۶۴ =(۸۱×۳)+۱۲۱در ساعت ۹ و ربع
    نفر۱۰۹۳=(۲۴۳×۳)+۳۶۴در ساعت ۹ و نیم

    همان طور که می بینیم بعد از گذشت یک ساعت و نیم از آغاز پخش خبر تنها نزدیک ۱۱۰۰ نفر از اهالی آن را شنیده اند و این در مقابل جمعیت ۵۰ هزار نفری شهر رقم جالب توجهی نیست ممکن است این طور به نظر برسد که به این زودی ها همه ی مردم شهر با خبر از جریان نخواهند شد ولی به همین ترتیب انتشار خبر را دنبال می کنیم:
    نفر۳۲۸۰=(۷۲۹×۳)+۱۰۹۳در ساعت ۹ و چهل و پنج دقیقه
    نفر۹۸۴۱=(۲۱۸۷×۳)+۳۲۸۰در ساعت ۱۰صبح

    و بعد از یک ربع ساعت دیگر بیشتر از نصف مردم شهراز خبر جدید آگاه شده اند:
    ۲۹۵۲۴=(۶۵۶۱×۳)+۹۸۴۱

    و این به معنای آن است که در حدود ساعت ده و نیم دیگر همه ی مردم شهر بزرگ ، خبری را که ساعت ۸ صبح تنها یک نفر از آن با اطلاع بود می دانند.
    حالا ببینیم محاسبه ی گذشته را چگونه انجام دادیم . در حقیقت عددهای زیر را با هم جمع کردیم:
    ….+(۳×۳×۳×۳)+(۳×۳×۳)+(۳×۳)+۳+۱

    آیا نمی توان این مجموع را مثل مجموع عدد های ….+۸+۴+۲+۱به روش ساده ای معین کرد؟به شرطی که ویژگی این عددها را به شکلی که در زیر مشخص کرده ایم در نظر بگیریم می توان روش محاسبه ی ساده را پیدا کرد:
    ۱=۱
    ۱+۲×۱=۳
    ۱+۲×(۳+۱)=۹
    ۱+۲×(۹+۳+۱)=۲۷
    ۱+۲×(۲۷+۹+۳+۱)=۸۱
    به زبان دیگر هر عدد از این رشته اعداد برابر است با دو برابر مجموع تمام عدد های قبلی به اضافه ی یک .
    از این جا نتیجه می شود که اگر بخواهیم مجموع همه ی عددهای این رشته را تا هر عدد دلخواه به دست آوریم کافی است به این عدد نصف خودش را اضافه کنیم (به شرطی که قبلا یک واحد از آن کم کرده باشیم)
    مثلا مجموع عددهای ۷۲۹+۲۴۳+۸۱+۲۷+۹+۳+۱برابر است با مجموع ۷۲۹ با نصف ۷۲۸ یعنی
    ۱۰۹۳=۳۶۴+۷۲۹
    در مثالی که آوردیم هر کسی که از خبر جدید آگاهی پیدا می کرد آن را تنها با سه نفر از هم شهری های خود در میان می گذاشت ولی اگر ساکنین را پر حرف تر فرض کنیم به طوری که هر یک از آن ها به جای سه نفر با ۵ نفر یا حتی ۱۰ نفر دیگر از خبر جدید صحبت می کرد البته شایعه با سرعت بسیار بیشتری پراکنده می شد.
    اگر فرض را بر این بگیریم که هر نفر با ۵ نفر دیگر شایعه را در میان بگذارد وضع پخش خبر بین اهالی شهر در ساعت های مختلف خواهد بود:
    نفر۱=در ساعت ۸ صبح
    نفر۶=۵+۱در ساعت ۸:۱۵
    نفر۳۱=(۵×۵)+۶در ساعت ۸:۳۰
    نفر ۱۵۶=(۵×۲۵)+۳۱در ساعت ۸:۴۵
    نفر۷۸۱=(۵×۱۲۵)+۱۵۶در ساعت ۹
    نفر۳۹۰۶=(۵×۶۲۵)+۷۸۱در ساعت ۹:۱۵
    نفر ۱۹۵۳=(۵×۳۱۵)+۳۹۰۶در ساعت ۹:۳۰
    و قبل از این که ساعت به ۹:۴۵ برسد همه ی اهالی شهر از خبر جدید اطلاع داشتند.البته اگر هر کسی خبر جدیدی را که می شنود با ۱۰ نفر در میان بگذارد شایعه با سرعت باز هم بیشتری پخش خواهد شد در این حالت یک اتفاق جالبی هم برای اعداد می افتد
    نفر۱=در ساعت ۸ صبح
    نفر۱۱=۱۰+۱در ساعت ۸:۱۵
    نفر۱۱۱=۱۰۰+۱۱در ساعت ۸:۳۰
    نفر۱۱۱۱=۱۰۰۰+۱۱۱در ساعت ۸:۴۵
    نفر۱۱۱۱۱=۱۰۰۰۰+۱۱۱۱در ساعت ۹ صبح
    روشن است که عدد بعدی این رشته اعداد، ۱۱۱۱۱۱می باشد و این به معنای آن است که در آستانه ی شروع ساعت ۱۰ صبح همه ی اهالی شهر از خبر جدید اطلاع خواهند داشت و شایعه در طول نزدیک یک ساعت همه جا را فرا می گیرد.
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان