بخش اول |
مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه» |
|
20 بهمن
کیفیت بر کمیت ارجح است...اصول اخلاقی بر قوانین ارجح است... معرفت بر موفقیت ارجح است... انسجام بر استیلا ارجح است...آرامش بر تملک ارجح است...
وین دایر فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com ************** پول خوشبختي نمي آورد ولي نبودنش بدبختي مي آوردفرستنده:
s_ir62@yahoo.com |
|
حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com |
|
التواضع نعمة لایحسد علیها
تواضع و فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند
امام حسن عسگری (ع
|
|
نکات ريز خانه داري
mitramrz@yahoo.com |
|
بخش دوم : نکاتی درباره ی نگهداری و استفاده از مواد غذایی
خواص پیاز
سردرد عامل غیر قابل تحمل شدن بسیاری از روزهای شما در طی سال است . برای رهایی از آن ، کمی آب پیاز را روی پیشانی و شقیقه ها بمالید و ماساژ دهید .
یک قاشق آب پیاز را با شیر یا عسل مخلوط کنید و میل نمایید تا بی خوابی شبانه شما بر طرف شود .
برای رهایی از دست پشه ها ، یک پیاز را نصف کرده از حباب چراغ آویزان کنید تا پشه ها ناپدید شوند .
حتی می توانید از پیاز برای درمان ریزش مو استفاده کنید . آب پیاز را به سر بمالید و پس از مدتی موها را آب کشی نمایید.
|
|
آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com |
|
مانيکور
يک مانيکور خوب و عالي با نگهداري خوب از ناخن شروع و با اسفاده از يک محصول مراقبت از ناخن خوب پايان مي يابد.
براي داشتن ناخن هاي محکم و جذاب اين مراحل ساده بايد دنبال شود :
لاک هاي قبلي روي ناخن را کاملا پاک کنيد. براي اينکار از آستون مي توانيد استفاده نماييد.
ناخن ها را سوهان کنيد با يک حرکت از طرفين به سمت مرکز ناخن (نه به طور رفت و برگشتي) .
براي پديکور کردن ممکن است لازم باشد که ناخن را کوتاه تر کنيد. هميشه ناخن خود را صاف بگيريد زيرا گرفتن ناخن به شکل گرد باعث رشد ناخن هاي زائد از بغل ناخن اصلي مي شود.
ناخن هاي خود را در آب گرم فرو کرده و قبل از لاک زدن نيز دستان خود را بشوييد تا لاک بر روي ناخن شما خوب بنشيند.
يک لايه نازک از لاک بر روي ناخن خود بزنيد تا رنگ ناخن شما زيباتر بنظر برسد.
اگر ناخن هاي شما شکننده هستند و هميشه در معرض شکسته شدن هستند ناخن هاي خود را کوتاه نگه داشته و لايه زيرين لاک را دوبار بر روي ناخن بزنيد.
لاک را با سه حرکت بر روي ناخن بزنيد. يکي در مرکز ناخن وسط به سمت پايين و دو حرکت از طرفين ناخن به سمت پايين .
5 دقيقه صبر کنيد تا لاک بر روي ناخن شما خشک شود. (زمان خشک شدن لاک ها بستگي به دماي محيط نيز دارد).
پس از اينکه لاک خشک شد لايه دوم لاک را روي ناخن بزنيد. بهترين روش لاک زدن زدن دو لايه نازک لاک به فاصله چند دقيقه بر روي ناخن است.
پس از خشک شدن لايه دوم مي توانيد از برق ناخن يا لاک بي رنگ استفاده کنيد تا رنگ لاک و ناخن شما بهتر بماند.
|
|
فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no |
|
پهلوانان پس از تازش اعراب، نیز در زیرزمین ها و مخفی گاهها و زورخانه ها به تمرین نبرد می پردازند و جنبش های عیاران ادامۀ راه و مرام آن هاست.
جوانمردان و اهل فتوت نیز از راهیان همین راه و اندیشه بودند، كه تاریخ و داستان آنان را می توان در فتوت نامه ها و داستان های مردمی چون سمك عیار و امیر حمزه و حسین كرد و امیر ارسلان و پوریای ولی و دیگران یافت.
به هنگامۀ مغول، پهلوانان خراسان و كرمان ، جنبش بزرك و تاریخی سربداران را در ایران سامان می دهند.
پهلوانان ایرانی حتی به روزگار صفویان در تبریز شوریدند و حكومتی مستقل ایجاد كردند.
پهلوانی یك منش و روش زندگی و سرشار از روح جوانمردی و وفاداری و سربلندی است.
مردمان نه به قهرمانان و پهلوانان، بلكه در روزگار ما، به روح و منش پهلوانی نیاز دارند.
گوهر و مایه و خمیرۀ پهلوانی در نهادو جان همه هست.
بر ماست كه ارزش های درون خویش را كشف كنیم. ارزش هایی كه سده ها ست از ما گم شده است، خوار و لگد مال شده است. برخیزیم و ارزش های والای خویش را از خاك بر گیریم و غبار از چهره ی مهربانش بزداییم وبر پیشانی تاریخ بگذاریم.
ادامه دارد ...
|
|
يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com |
|
سود و زيان بوسه
جوناتان سويفت هجانويس معروف ايرلندي در نيمه اول قرن هجدهم و نويسنده سفرنامه گاليور در باره بوسه مي گويد : اي خدا ، نمي دانم كدام احمقي براي نخستين بار بوسه را اختراع كرد ! !! بطور قطع معلوم نيست چه كسي بوسه را اختراع كرده اما هر كه ابداع كرده يقينا احمق نبوده زيرا بوسه بيش از انكه زيان داشته باشد ، سود دارد . مثل بوسه اي كه پدري بر روي فرزند خود مي زند يا بوسه اي كه ميان زن و شوهر رد و بدل ميشود يا بوسه اي كه ما بر سر و روي مرد بزرگواري مي زنيم . البته بوسه هاي نا مشروعي هم هست كه موجب تباهي و لغزش مي شود . به همين جهت است كه استاندال مي گويد : در محبت فاصله بين پاكي و خطا فقط يك بوسه است . كه در همين معني من ساخته ام
گفت : آيا براي بوسيد ن آدمــــــــي را ضرورتي باشد ؟
گفتمش : اي رفيق ، بايد ديد تا كه اين در چه صورتي باشد
*****************************
پزشكي راجع به بوسه صحبت مي كرد و مي گفت : بوسه باعث رواج بيماريها و ايجاد خطرات زيادي مي شود
زني كه حاضر بود گفت : آقاي دكتر ممكنست يكي از بيماريهاي خطرناكي را كه از بوسه حاصل مي شود نام ببريد ؟
دكتر خنده اي كرد و گفت : ازدواج .... خانم ، ازدواج ..... بلي ازدواج
|
|
|
جمعه: ترفند 3 ترفند بسیار کاربردی در نرم افزار Excel مطمئنأ شما نیز پس از نصب بسته نرم افزاری آفیس ، با نرم افزار Microsoft Office Excel برخورد داشته اید. اکسل نرم افزاری قدرتمند براي محاسبه ، مديريت و تحليل داده ها مي باشد. بسیاری از کاربران عملیات آماری و اعدادی خود را با این نرم افزار انجام میدهند. اکنون قصد داریم به معرفی 3 ترفند بسیار کاربردی در اکسل بپردازیم. این ترفندها عبارتند از "کشیدن چارت در چند ثانیه" ، "کپی کردن Chart Formats" و "لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول". یقینأ استفاده از این ترفند میتواند کار با اکسل را برای شما آسان تر و بهینه تر نماید.
كشيدن چارت در اكسل در چند ثانیه
در واقع در دو مرحله بسيار ساده شما ميتوانيد به سرعت يك چارت در اكسل بكشيد:
1- يك سلول را در ميان جدولي كه ميخواهيد اطلاعات آن به شكل چارت رسم شود انتخاب كنيد.
2- كليد F11 را فشار دهيد.
چارت شما آماده است ! اكسل چارت شما را در يك Chart Sheet جديد ايجاد ميكند. شما ميتوانيد ساير تنظيمات را طبق روش معمول انجام دهيد.
كپي كردن Chart Formats در اكسل
همانگونه كه ميدانيد تنظيمات مربوط به فرمت چارتها در اكسل بسيار وقت گير و گاه كسل كننده است. آيا تا به حال چارتي را در اكسل ايجاد كرده ايد كه به نظرتان فرمت مناسب و ايده آلي داشته باشد و دوست داشته باشيد ساير چارتهايي كه ايجاد ميكنيد يا قبلا كشيده ايد همين فرمت را داشته باشند؟ در اين ترفند روش بسيار ساده اي را براي كپي كردن Chart Formats حتي بين فايلهاي مختلف معرفی خواهیم کرد.
1- چارتي كه فرمت دلخواهتان را دارد انتخاب (select) كنيد.
2- با فشردن دو كليد ctrl+C چارت را كپي كنيد.
3- چارت مقصد كه ميخواهيد فرمت آن را تغيير دهيد را انتخاب (select) كنيد.
4- از منوي edit بالاي صفحه گزينه Paste Special را انتخاب كنيد.
5- در پنجره ظاهر شده گزينه Formats را انتخاب كرده و Ok كنيد. به همين سادگي كليه فرمتهاي چارت شما كپي شد.
لینک کردن Autoshape و Textbox با اطلاعات داخل سلول در اکسل
آيا تا به حال به مرتبط كردن يك text box يا يك AutoShape به يك سلول نياز پيدا كرده ايد؟ با اين ترفند شما مي توانيد اطلاعات يك سلول را به يك text box يا يك AutoShape بصورت لينك منتقل كنيد.
1- اولا يك text box يا يك AutoShape رسم كنيد.
2- حالا text box يا AutoShape ايجاد شده را انتخاب (select) كنيد.
3- روي formula bar (نوار بالاي صفحه كه فرمولها در آن نمايش داده ميشوند) كليك كنيد و علامت = را تايپ كنيد.
4- حال بر روي سلول مورد نظرتان كليك كنيد و كليد enter را فشار دهيد. همانطور كه مشاهده مي كنيد اطلاعات سلول مور نظرتان به text box يا AutoShape بصورت لينك منتقل شده است. حالا ميتوانيد از روشهاي معمول format دلخواهتان را به text box يا AutoShape بدهيد. |
|
مصحف
hamed.1360@yahoo.com |
|
هر روز چند آيه قرآن بخوانيم
« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »
سوره:
سورة النساء
آيات:
176
محل نزول:
مدینه |
|
|
|
آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید
توضيح: هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا
|
|
بخش دوم |
مطالب ارسالی ديگر اعضا |
اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.
|
روز عشق
سلام به همگی ملت ایران
بیست و نهم بهمن روز سپندار مذگان ایرانی را جشن بگیریم
نه بیست و پنج بهمن روز والنتاین غربی
|
|
|
پس ، از تمام لحظات زندگيت لذت ببر......کافيست در انتظار بودن براي اتمام تحصيلات يا شروع آن.به دست آوردن پول يا خرج کردن آن ،براي کاري را شروع کردن،براي ازدواج،براي يک روز تعطيل،خريد ماشين جديد،دادن قرضها،براي بهار،تابستان،پاييز و زمستان،براي اول ماه،پانزدهم ماه،براي آهنگي که قراره از راديو پخش بشه،براي مردن ،براي دوباره زنده شدن.......قبل از اينکه تصميم بگيري شاد باشي .
|
|
|
یک ویدئوی دیدنی در یوتیوب
توضیح جامع و مانع دادن درباره وب 2 ، آن هم تنها در چهار دقیقه و نیم کاری است که از عهده هر کسی برنمیآید ، البته به جز «مایکل وش» ، استاد انسانشناسی اجتماعی ، دانشگاه کانزاس. ایشان یک ویدئوی کوتاه تهیه کردهاند و در آن به نحو تحسینبرانگیزی روند تغییر و تحولات را از «متن» تا «وب 2» توضیح دادهاند.
من هم این ویدئو را تقدیم میکنم به همه فید دوستان ، عاشقان سینهچاک وب 2 ، ویکیپروران و دوستداران «دیگهای خوشمزه» :
لینک این ویدئو در یوتیوب |
|
|
من آهسته ميگريم!
دلم آغشته از نفرين تنهايي است.
ميان كوچههاي سرد رسوايي،
سراب جوي را از ماه ميجويم به دنبال محبت از پي آن رهگذر،
آن سايه تاريك براي ديدن خورشيد خوشبختي
براي با تو بودن تلاقي نگاهت را چشيدن
براي با تو بودن با تو بودن |
|
|
شرلوک هلمز، کارآگاه معروف، و معاونش واتسون رفته بودند صحرانوردی و شب هم چادری زدند و زیر آن خوابیدند. نیمه های شب هلمز بیدار شد و آسمان را نگریست. بعد واتسون را بیدار کرد و گفت: "نگاهی به بالا بینداز و به من بگو چه می بینی؟" واتسون گفت:"میلیون ها ستاره می بینم".هلمز گفت: "چه نتیجه ای می گیری؟". واتسون گفت: "از لحاظ روحانی نتیجه می گیرم که خداوند بزرگ است و ما چقدر در این دنیا حقیریم. از لحاظ ستاره شناسی نتیجه می گیرم که زهره در برج مشتری ست، پس باید اوایل تابستان باشد. از لحاظ فیزیکی نتیجه می گیرم که مریخ در محاذات قطب است، پس باید ساعت حدود سه نیمه شب باشد". شرلوک هلمز قدری فکر کرد و گفت: "واتسون! تو احمقی بیش نیستی! نتیجه ی اول و مهمی که باید بگیری این است که چادر ما را دزدیده اند |
|
|
چند پیشنهاد جهت ارتباط موثر و محبوبیت در بین دیگران ب1- یک پیشنهاد تکراری!! شنونده خوبی باشید . شاید بگویید گوش کردن که کاری ندارد, بله گوش کردن ساده
است اما اگر شنونده فن گوش کردن را نتواند به درستی به کار ببندد , رابطه سالم و موثری پدید نمی آید. برای
آنکه محبوب دیگران شوید باید حس گوش کردن را یاد بگیرید, تمرین کنید و بسیار به کار ببندید. هماهنگی لازم
بین اینکه شما ژست بگیرید, توی چشم طرف مقابلتان زل بزنید و مرتبا سرتان را تکان بدهید
اما حواستان پیش معامله خانه تان یا هر چیز دیگری باشد, هر کسی را متوجه این موضوع که شما فن گوش کردن
را بلد نیستید می کند فن گوش کردن مغایر با خمیازه کشیدن , به ساعت مگاه کردن وتند تند آدامس جویدن
است.
2- صادق باشید, بدون ابهام و با صراحت و صداقت صحبت کنید. روابطی که این اصل راندارند بی شک قطع
خواهند شد.
3- همدلی کنید نه همدردی! هیچ کس درد هیچ کسی را به طور واقعی نمی فهمد, پس ما همدردی نمی توانیم
کنیم اما همدلی فرایندی است که در طی ان خودمان را جای طرف مقابل می گذاریم و دنیا را از دریچه چشم او
می نگریم. در همدلی قضاوت ممنوع است و ما حق نداریم درباره دیگران قضاوت کنیم مگر اینکه قاضی یا
حقوقدان باشیم؟!
4- حرف خود را مزه مزه کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید و اگر گفته هایتان تلخ نبود به زبان بیاورید.
5- نصیحت نکنید هیچ یک از ما از نصیحت خوشمان نمی اید بیهوده خود را خسته نکنید و به جای نصیحت پیشنهاد
بدهید.
6- سرزنش نکنید هیچ کس بی عیب نیست و هیچ گلی بی خار نمی باشد. پس دیگر جایی برای سرزنش باقی
نمی ماند.سرزنش کردن بهداشت روانی دیگران را به خطر می اندازد.
7- افراد را همان گونه که هستند بپذیرید اگر قصد محبوبیت دارید بهتر است افراد را با تمام بدی ها و خوبی
هایشان بپذیرید. پذیرش بی قید و شرط را فراموش نکنید.
8- احترام دیگران را نگه دارید تا وقتی به دیگران احترام نگذارید به شما احترام نمی گذارند و اصولا مردم جواب
هدیه را با هدیه و جواب کتک را با لگد!!
9- به شیوه مناسب کخالفت کنید به جای بلند کردن صدا, بحث و جدل مخرب و ...... ازروش خلع سلاح استفاده
کنید. در این روش سعی می کنیم در حرفهای طرف مقابل حقیقتی را بیابیم. حتی اگر با کل سخن مخالف
هستیم. این روش تسکین دهنده و آرام بخش اعصاب است. |
|
|
انتظار انتظار: کلمه ای ژرف و معنای ژرف تر
انتظار: باوری شور آور و شوری در باور
انتظار: امید به نوید و نویدی به امید
انتظار: فجری در حماسه و حماسه ای در فجر
انتظار: آفاقی در تحرک و تحرکی در آفاق
انتظار: فلسفه ی بزرگ و عقیده ی سترگ
انتظار: ایمانی به مقاومت و مقاومتی در ایمان
انتظار: تواضعی در برابر حق و تکبری در برابر باطل
انتظار: نفی ارزش های راهی و تحقیر شوکت های پوچ
انتظار: نقض حکم ها و حکومت ها و ابطال سلطه ها و حاکمیت ها
انتظار: سرکشی در برابر ستم و بیداد و راهگشایی برای حکومت عدل
انتظار: دست رد به سینه ی هر چه باطل و داغ باطله بر سینه ی هر چه ظلم
انتظار: شعار پایداری و درفش عصیان و بیداری
انتظار: خط بطلان بر همه ی کف رها و نفاق ها و ظلم ها و تطاول ها
انتظار: تغییری بر خون فجر و شفق و دستی به سوی فلق
انتظار: آتش فشانی در اعصار و غریو در آفاق
انتظار: خونی در رگ زندگی و قلبی در سینه ی تاریخ
انتظار: تبر ابراهیم، عصای موسی، شمشیر داود و فریاد محمد
انتظار: خروش علی، خون عاشورا و جاری امامت
انتظار: خط خونین حماسه ها، در جام زرین خورشید
انتظار: صلابت . . . در درون تاریکی ها و سردی ها، به دمیدن سپیده دمان چشم داشتن و به امید طلوع خورشید زیستن. در تراکم هوای کشنده ی اختناق ها، به وزیدن نسیم های حیاتبخش رهایی امید بستن و آرزوی پدیدار گشتن، روزهای طلایی ارزش های جاوید، زنده ماندن.
در غروب های تاریک گون نومیدی بار غرق بودن، و نوید طلوع فجر شکافنده ی آفاق را در دل پروردن، در شبستان ستم های تیرگی آفرین جهان گستر، گرفتار آمدن و جان را به مژده ی فرارسیدن روزهای روز مستان تابنده ساختن.
در حضور حکومت های جبار و خونخوار زندگی کردن و لحظه ای سر تسلیم فرو نیاوردن.
در زیر سیل خروشان تباهی و فساد قرار گرفتن و آنی قد خم نکردن.
در سیاهی های دوران ظلم و ظلمت و گناه گرفتار آمدن و همواره منتظر طلوع خورشید خونین رهایی بودن و آری ها را خوار شمردن و نه گفتن و نه گفتن . . . .
شمشیرها و شهادت را پذیرا شدن و خط های شهامت ها را پاس داشتن.
این است انتظار، شعار شور آور منتظران، مقاومان، پایداران، صلابت پیشگان، شیعیان، مهدی طلبان تاریخ.
این است انتظار |
|
.
|
>>دستور آشپزی هفته<<
پای چوپان
مواد لازم:
گوشت گوساله چرخ کرده: 750 گرم
کره: 25 گرم
پیاز: 2 عدد خلال شده
خردل: 1 قاشق چایخوری
نعناء تازه خرد شده: 2 قاشق سوپخوری
جعفری تازه خرد شده: 2 قاشق سوپخوری
سس گوجه فرنگی: 2 قاشق سوپخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
قارچ: 25 گرم
پودر آویشن: به میزان لازم
فلفل دلمه ایی در دو رنگ: از هرکدام یک عدد کوچک
مواد لازم برای مایه سیب زمینی:
سیب زمینی درشت: 6 عدد
سیر پوره شده: 2 حبه
شیر: نصف فنجان
کره: 25 گرم
نمک و فلفل: به میزان لازم
زرده تخم مرغ: 1 عدد
طرز تهیه:
سیب زمینی را وقتی هنوز گرم است له کنید؛ کره؛ شیر؛زرده تخم مرغ؛ نمک و فلفل و پوره سیر رابه آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا صاف و کرم مانند شود اگر سفت شد و لازم بود شیر بیشتری به آن اضافه کنید. مایه بدست آمده را دو قسمت کنید؛ ظرف پیرکس و یا سرامیک ( ظرف نسوز) را که برای سرو در نظر دارید با کره نرم شده چرب کنید و یک قسمت از مایه سیب زمینی را در کف ظرف پهن کنید؛ سپس آن را در طبقه پایین فر قرار بدهید و بیست دقیقه به آن فرصت بدهید تا طلایی شود.
پیاز را در کره تفت دهید تا طلایی شود سپس گوشت را به آن اضافه کنید؛می توانید کمی روغن جامد نیز اضافه کنید اما استفاده از روغن مایع در این غذا مجاز نیست؛ وقتی گوشت خوب سرخ شده قارچ و فلفل دلمه ای ها را نیز که ریز کرده و جداگانه سرخ کرده اید به گوشت اضافه کنید؛ سس گوجه فرنگی؛ نعنا؛ جعفری و نمک و فلفل و آویشن را اضافه کنید؛ به غذا مهلت بدهید تا آب آن جذب مواد شود و مایه خشک و بی آبی بشود؛ دقت داشته باشید که آب داشتن و یا چربی بیش از حد این مایه غذا را خراب می کند؛ سپس خردل را به مایه اضافه کنید؛ به یاد داشته باشید که همیشه خردل را در آخرین مراحل پخت اضافه کنید؛ حرارت طولانی موجب تلخ شدن خردل می شود.
مایه گوشت و سبزیجات را روی لایه اول سیب زمینی ریخته و روی آن را با قسمت دوم مایه سیب زمینی بپوشانید و مجددا در فر قرار بدهید تا رویه سیب زمینی هم طلایی شود؛ برای خوش رنگ تر شدن رویه می توانید با برس نرم کمی زرده تخم مرغ روی آن بمالید.
کسانی که به پنیر و غذاهای کشدار هم علاقمند هستند :-) می توانند زمانی که مایه گوشت را روی لایه زیرین سیب زمینی می ریزند ازانواع پنیرها نیز استفاده کنند
شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com
|
|
|
علل و عوامل انقلاب اسلامى - قسمت 7
علل و عوامل سیاسی
کتاب: چارچوبی برای تحلیل و شناخت انقلاب اسلامی در ایران، ص 119
نویسنده: محمد باقر حشمتزاده
پس از سقوط رضاخان و در زیر چکمه های متفقین اشغالگر، در صحنه سیاسی ایران بصورت ظاهر یکدوره آزادی و دموکراسی بروز میکند که پس از دوازده سال با کودتای 28مرداد سال 32 این آزادی هم محو میشود.شاه در دوره اول حکومتش محلی از اعراب نداشت و تصمیمگیری در واقع با دیگران بود اما حکومت واقعی او در دوره دوم، یعنی، پس از کودتا شروع میشود که بساط دیکتاتوری را پهن میکند.قوه مقننه دست نشانده قوه مجریه و خود قوه مجریه و نیز با نخست وزیرانی مطیع، آلت دستشاه میشود و قوه قضاییه هم در آن رژیم معمولا محلی از اعراب نداشت.
این دوره نیز با بحرانهای 43- 39 دستخوش تزلزل میشود.با سرکوب قیام 15 خرداد 42 و تبعید حضرت امام در آبان 43 دوره واقعی حکومت و دیکتاتوری مطلقه شاه مجددا آغاز میشود.تمام نهادها و ابزارهای دموکراسی و آزادی همانند: مطبوعات، انجمنها، احزاب صنفی و سیاسی، رادیو و تلویزیون، کتب و مجالس تعطیل، کانالیزه یا آلت دست میشوند.ارکان و منابع قدرت شاه، یعنی حمایتخارجی، پول نفت، توسعه و تجهیز ارتش و ساواک روز به روز بیشتر میشود پایگاههای قدرت مخالفان همچون حوزه و دانشگاه به شکلهای مختلف سرکوب و آزادیهای فردی و اجتماعی مانند آزادی بیان و عقیده و...از مردم گرفته میشود.
در سیاستخارجی نیز، شاه به هم پیمان تمام عیار آمریکا تبدیل شده و عملا حامی اسراییل بوده و عاملی برای تضعیف و تشتت اعراب میباشد.
با آغاز دهه پنجاه روند دیکتاتوری شاه تشدید شده و در برابر سازمانهای مسلح و گروههای سیاسی مخالف، به شدیدترین وجه عکس العمل نشان داده میشود.با این اعمال و رفتار، نارضایتی مردم و روشنفکران از سیاست رژیم اوج میگیرد، اما بدلایلی نشانهها و شاخصهای آن چندان ظاهر نیست، زیرا از یکطرف به مدد درآمدهای روز افزون نفت و علیرغم تمام سوء استفادهها، میزان واردات و تولید کالاهای مونتاژ داخلی رو به تزاید و قدرت خرید مردم بالاست.این مسائل چشم و زبان خیلیها را میبست، یعنی بمدد دلارهای نفتی و یک اقتصاد وابسته و مصرفی که در دراز مدت سقوطش محرز بود، در کوتاه مدت یک رضامندی اقتصادی و مصرفی وجود داشت و این عاملی برای جلوگیری از بروز و ظهور گسترده نارضایتیهای سیاسی بود.از طرف دیگر شاه بمدد نیروهای سرکوبگرش روزبروز اقدامات انتقامجویانه خود را وسعت و عمق میبخشید و هر گونه ابراز نارضایتی از سوی ملت را با وضع فجیعتر و وحشیانهتری پاسخ میداد.
در نتیجه این برخورد، نمود نارضایتی هر روز دامنهاش محدودتر میگردید و به قشرهای پیشاهنگ و پیشتاز و از جان گذشتهای از روشنفکران، دانشجویان، بازاریان و روحانیون اختصاص مییافت.تشکیل حزب فراگیر رستاخیز در اوائل سال 54 اوج دیکتاتوری و اختناق شاه بود که برای عضو گیری و وادار کردن مردم به شرکت در آن از تحقیر و توهین و تکبر به هیچ قشری فروگذار نکرد.
شاه در این مسیر حتی از اطرافیان و دست نشاندههای خود نیز حاضر نبود هیچ انتقادی را درباره کوچکترین و پیش پا افتادهترین برنامههایش بشنود و علیرغم وجود دستگاههای برنامهریزی، سیاستگذاری و اجرائی که بظاهر طرحی را با چارچوبهائی آماری و تحقیقی ارائه میدادند، درباره همه چیز دستور میداد. (27) شاه که راه سلطنتخود و پسرش را بسیار هموار میدید در سال 55 جشنهای پنجاه سال سلطنت پهلوی را برگذار کرد و حرفهای مالیخولیائی زیادی زد. (28) در این سال مقاومتهای مسلحانه، تقریبا ریشه کن شده بود و اکثر مخالفان سرشناس اعم از روحانی و بازاری و دانشگاهی و...در زندان بودند و به خیال حکومت، اکثریت مردم نیز در حزب فراگیر رستاخیز عضو شده بودند.در اوج این خواب و خیالها بود که از اوایل سال 56 نشانههای بسیار قوی از نارضایتی سیاسی و آزادی خواهی در گوشه و کنار ایران بروز کرد که سرانجام، در قم و پشتسر روحانیت و حضرت امام جمع شد و انرژی عظیمی برای انفجار و بر اندازی فراهم کرد و انقلاب را به پیروزی رساند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
|
|
|
یادداشت های همین جوری
نمی دانم چرا دوست عزیزم سروش خان هر وقت بی مطلب می ماند سری به شغل من می زند و
طنازی اش روشن می شود ولی برایش آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم همیشه قلمش موجب تفریح دوستان بشود . حرف دوست دیگرم دانشجو را هم درک می کنم ، جامعه احتیاج به اکسیژن دارد و نباید فضای نا امیدی در آن رواج داد ولی ؛
دوست عزیز دانشجو ، زمانی که تو داشتی مطلبت را برای جوابیه من آماده می کردی ؛ ایران دومین قطعنامه را هم دریافت کرد و این بار حقوق بشر در ایران نشانه رفته بود .
دوست عزیز ، من هم دوست دارم اکسیژن خالص به روحم برسد ولی نمی دانم چرا هر وقت پنجره را باز می کنم فضا آنقدر تهوع آور است که هر چقدر بخواهی اکسیژن از خودت رها کنی ، تبدیل به گازهای گلخانه ای می شود و بوی کود می گیرد . دوست عزیزم ، من حقوق فردی ام را می خواهم ، برایم هم فرقی نمی کند که بنی صدر باید بدهد ، یا خاتمی و احمدی نژاد . حقوق فردی و اجتماعی من را دولت باید تامین کند ، وابستگی به جناح چپ و راستش هم برایم فرق نمی کند . هردولتی در این مملکت با شعار نوکری ملت آمد و از همان روز اول شد صاحب اختیار ملت . امیدوارم نمونه هایی که برایت می نویسم ، توسط مبین سانسور نشود ( دموکراسی !!! ) .
می دانی چرا آنقدر این فضا برای من مسموم است ؟ زیرا وضعیت فرهنگی کشورم زیر صفر است . وضعیت اقتصادی در بدترین شرایط ممکن است . وضعیت اجتماعی و حقوق فردی زیر صفر است . حقوق اجتماعی مردم بدترین حالت را دارد . وضعیت روانی و فشارروحی روی مردم در حد سرسام آوری است و ... . دوست عزیزم ، نتیجه سفرهای استانی را که هیچکدامتان در این یکساله نتوانستید بگید ولی من برایت می گویم . این سفرها یک نتیجه داشت و آنهم این بود که در هر سفر وعده های بی شمار به مردمی داده شد که صداقتشان اجازه نمی داد که بفهمند مسخره دست دولت شده اند . دوست دانشجو ، مردم سد و نیروگاه اتمی نمی خواهند ، مردم آرامش اقتصادی و اجتماعی می خواهند . به هیات دولت نگاه کن ، کدام وزیر این دولت جایگاهش این جاییست که الان هست ؟ منصفانه قضاوت کن . اصلا این ها در حد و اندازه مقامی که بهشان داده اند هستند ؟ مثلا هیچ آدم فرهنگی تری از صفار هرندی نبود که وزارت ارشاد را دستش بدهند ؟ یا هیچ پزشکی دیگر در این مملکت نبود که وزارت بهداشت را دستش بدهند ؟ می دانی درد چیست ؟ اینجاست که این وزیران ، محبورند برای اینکه ضایع نشوند ، مدیریت و پست های پایین تر را به کسانی بدهند که شعور و فهمشان پایین تر باشد . بعد اوضاع جامعه می شود همین که میبینی . دوست عزیزم ، انرژی هسته ای حق مسلم تو نیست ، حق مسلم تو حقوق فردی ات است . مدینه فاضله جایی نیست که در آن بتوانی به راحتی بستنی بخوری ! درکه بروی و در دربند لواشک میک بزنی . حقوق فردی تو یعنی اینکه هر اسمی دوست داری روی بچه ات بگذاری ، نه اینکه کارمندان ثبت احوال بر آن دخیل باشند . حقوق فردی یعنی اینکه مدل ریش و مویت را خودت تعیین کنی نه دولت ( منظورم خیابان نیست ، با موی ژل زده یک بار برو یک اداره ) . حقوق فردی یعنی اینکه اماکن ، دکور دفتر کار و مغازه ات را به تو الگو نکند . حقوق فردی یعنی اینکه بتوانی در خانه ات مهمانی بگیری و نیروی انتظامی به تو گیر ندهد . رنگ پوششت را خودت انتخاب کنی . یعنی روزنامه ای بسته نشود . یعنی کتاب مورد علاقه ات را بخوانی . یعنی موسیقی در سبک مورد علاقه ات را در بازار بخری . یعنی اینکه جلوی ماشینت را یک مشت آدم کاپشن پوش نگیرند . یعنی کسی دهانت را بو نکند . یعنی هر شعری دوست داری بگی . اینها به خدا هرج و مرج نیست . چرا فکر می کنی اگر دختری استادیوم برود یا مانتوی رنگی بپوشد هرزه است ؟ چرا فکر می کنی اگر با موی ژل زده بروی هیات ، گناه است ؟ چرا فکر می کنی اگر روزنامه شرق چاپ شود از فردا همه می خواهند بروند آمریکا ؟ چرا باید در دانشگاه که محل تحصیل است ، شهید دفن کنند ؟ راستی اگر کاپشن پوشیدن نشانه از عدالت دارد ، چرا پیغمبر هیچگاه گونی تنش نکرد ؟ به خدا این ها به جز بردن آبرو و ریا ، هیچ چیز دیگر نیست . بگذریم ولی من اصلا احساس اکسیژن نمی کنم ، به رنگ فردا هم نمی اندیشم . فقط تو رو بخدا همین رنگ خاکستری و قهوه ای را از ما نگیرید . همین .
|
|
|
افراطی گری کور صهیونیستی
در قبال مسجد الاقصی
یـهـودیـان افـراطی بـه شدت اصرار می ورزند که تخریب مسجد الاقصی صورت گیرد زیرا طبق یک روایـت مـذهـب یـهـود با آغاز قرن بیست و یکم تاریخ ساخت شهر بـیـت الـمـقـدس به سه هزار سال خواهد رسید و در این هنگام بر یـهـودیـان واجـب است مسجد الاقصی را ویران کنند یهودیان این تـاریخ را سالگرد تشکیل مملکت اولیه یهود می دانند و طبق باور آنـهـا دوران جـدیـدی آغاز خواهد شد که یهودیان بر تمام جهان مـسـلـط خـواهند شد.
درخواست کمک امروز "شیخ التمیمی" قاضی القضات فلسطین از مسلمانان و سازمان های جهانی به منظور مقابله با توطئه صهیونیستی در قبال مسجد الاقصی نشان از خطرناک بودن آرمان افراطی اهل"عبور" در رژیم صهیونیستی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در بـحـبـوحـه سـخـن پیرامون طرحهای تقسیم بیت المقدس و تشکیل پـایـتـخـتـی برای دولت خودگردان فلسطینی در منطقه ابودیس در حـومـه شهر بیت المقدس (بعد از این که آن را ضمیمه شهر بکنند) ظاهـرا مـطالـبی هست که از آنچه که درظاهر اعلام شده، مهمتر است.
درخواست امروز علمای اسلام بیانگر این واقعیت تلخ است که گـروهـهـای مذهبی افراط گرای یهودی در آغاز هزاره جدید فـعـالیتهای خود را افزایش داده اند. این گروهها تبلیغات برای یـک عـقـیـده مـذهـبی یهودی جدید را از چند دهه قبل آغاز کردند که می گفت : سـاخـتمان مسجدالاقصی باید قبل از آغاز قرن بیست و یکم تخریب و هیکل سلیمان (معبد یهودیان) بر ویرانه های مسجد ساخته شـود.
براساس گزارشها در حال حاضر 125 گروه یهودی افراط گرا در اراضـی اعـراب مشغول فعالیت هستند که از بین آنها 25 گروه متخصص تخریب مسجد و ساختن معبد جدید بر ویرانه های آن هستند.
خطرناکترین این گروهها مجموعه موسوم بـه "رابـطه الـقـدس" و "امنای هیکل" هستند .
برای نمونه رابـطه الـقـدس دو زیرمجموعه دیگری را در بـرمـی گـیـرد کـه همان دو زیرمجموعه، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیـر اسبق اسرائیل را به آسانی ترغیب کردند در سال 1966 دستور دهد تـونـلـی را در زیر مسجدالاقصی بکنند و بعد خود نتانیاهو این تـونـل را افـتـتـاح نـمود.
این حادثه موجب زد و خورد شدیدی بین مـسـلـمانان و یهودیان شد که در آن 1200 فلسطینی کشته یا زخـمی شدند. این مسلمانان برای دفاع از مسجد الاقصی و مخالفت بـا افـراط گـریـهـای مـذهـبـی و برملا ساختن خشونت و افراط گری اسـرائیل به پا خواسته بودند ولی صدای آنها به گوش کسی نرسید و نتوانستند از ادامه کار صهیونیستها جلوگیری کنند.
از سـال 1967 تـا 1990 یهودیان بیش از چهل عملیات خرابکارانه بـرای ویـران سـازی مسجد الاقصی انجام دادند. ولی این اقدامات خـصـمانه به خصوص بعد از توافقنامه اسلو اوج فزاینده ای گرفت.
طبـق آمـاری کـه ارائه شده از 13/9/1993 تـا اواسـط 1998 حـدود 72 عـملیات خرابکاری با هدف ویـران سازی مسجد الاقصی انجام گرفت و مدارک به دست آمده نشان مـی دهـد که این افراط گرایان در انجام مقاصد خود جدی هستند به طوری کـه تـعـداد آنها به 75 گروه رسیده که به طور فعال و به شـکـلـهـای مـخـتـلف برای ایجاد زمینه لازم جهت ویرانسازی تلاش میکنند.
یـهـودیـان افـراطی بـه شدت اصرار می ورزند که تخریب مسجد الاقصی صورت گیرد زیرا طبق یک روایـت مـذهـب یـهـود با آغاز قرن بیست و یکم تاریخ ساخت شهر بـیـت الـمـقـدس به سه هزار سال خواهد رسید و در این هنگام بر یـهـودیـان واجـب است مسجد الاقصی را ویران کنند یهودیان این تـاریخ را سالگرد تشکیل مملکت اولیه یهود می دانند و طبق باور آنـهـا دوران جـدیـدی آغاز خواهد شد که یهودیان بر تمام جهان مـسـلـط خـواهند شد.
یهودیان معتقدند منجی موعود آنها در این تـاریـخ ظهور خواهد کرد و این منجی دعوت خود را برای جهانیان از مـعـبـد "هیکل سلیمان" که بر ویرانههای مسجد الاقصی ساخته شـده، خـواهـد فـرسـتاد. لذا مسجد الاقصی باید ویران گردد تا هرچه زودتر بازسازی هیکل آغاز شود.
گرچه موارد فوق وجود یک تعصب افراطی گری را در بین گروههای مذهبی نشان می دهد اما امروزه نماد مسجدالاقصی نمادی بسیار مستحکم و باطل کننده ادعاهای بی اساس تاریخی است و به همین سبب این بنای مقدس از دستور کار برنامه های "تخریبی سیستماتیک" نیز خارج نشده است.
اقدامی که امروزه در کنار این مسجد صورت می گیرد در واقع آشتی بین این تعصب کور و مصلحت صهیونیستی برای از بین بردن قبله اول مسلمانان تلقی می شود.
در همین رابطه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در شـمـاره مورخ اول سپتامبر خود در سال 2000 در گزارشی نوشت : "هیئت دولت در یک جلسه فـوقالـعـاده خـیـلـی فـوری اطلاعـات بـه دست آمده درباره طرح ویـران سـازی مـسجد الاقصی را که یهودیان افراطی تهیه کرده اند مـورد بـررسی قرار داد و تصمیم گرفت اجرای این طرح تا بعد از آمـاده سـازی بـهـانـه هـای لازم مسکوت بماند. هیئت دولت همچنین سـناریوهای تبلیغاتی این گروهها را برای اجرای این طرح بررسی کرد".
این اظهارات نشان از این واقعیت بغرنج دارد که علیرغم ادعاهای مقامهای اسرائیلی در خصوص صلح و آرامش در خاورمیانه جدید و مدرن و عبور از صهیونیسم، همچنان اصول اولیه برای تقویت ادعای یهودیان افراطی در مورد ویران کردن مسجد الاقصی باقیست.
|
|
gorgebiaban20062004@yahoo.com |
|
معامله لباس و ايدز:
روسپی ها در لباس فروشيهای تهران
روزنامه گاردين در شماره روز چهارشنبه03 ژانويه خود، گزارشی دارد از تهران در مورد نگرانی برخی از فعالان بهداشت عمومی ايران از گسترش بيماری ايدز و ويروس اچ آی وی در نتيجه مراودات و داد و ستدهايی که "ميان روسپی ها و برخی از فروشندگان لباس" صورت می گيرد.
رابرت تت خبرنگار گاردين در اين گزارش از قول يکی از اعضای گروه داوطلبی که برای آموزش خطرات ايدز و آگاهی دادن درباره نحوه انتقال ويروس اچ آی وی به پيشه وران و ديگر مردم تشکيل شده، نوشته است که روابط جنسی ميان روسپی ها و فروشندگان لباس که معمولا در ازای دريافت لباس انجام می شود، کوششهايی را که برای مبارزه با ايدز در ايران انجام می شود به مخاطره انداخته است.
يکی از اين آموزش دهندگان به خبرنگار گاردين گفته است که در يک فروشگاه لباس، فروشنده ای که ادعا می کرد برای شنيدن توصيه های آموزشی فرصت ندارد، در واقع سرگرم مذاکره و معامله با چهار روسپی بود.
به نوشته گاردين، اين آموزش دهندگان بهداشت نيز مانند مسئولان امور بهداشتی بر اين عقيده اند که اعتقاد به پرهيز از هرج و مرج جنسی در ميان جمعيت عمدتا جوان ايران رو به کاهش است.
'تخفيف خوب'
در اين گزارش آمده است که به طور مثال در بازارچه ای در منطقه تجريش تهران، که تعداد زيادی فروشگاه البسه زنانه دارد، چندين مغازه دار گفته اند که روسپی ها به آنها پيشنهاد رابطه جنسی در برابر دريافت لباس داده اند.
آرش، يکی از اين فروشندگان که ۲۳ سال دارد به خبرنگار گاردين گفته است که تا به حال ۴۰ تا ۵۰ بار چنين پيشنهادهايی دريافت کرده است.
احمدرضا، فروشنده ۲۳ ساله ديگری گفته است که دو زن به او گفته اند که اگر تحفيف خوبی به آنها بدهد و شماره تلفنش را هم به آنها بدهد، آنها "در خدمت او خواهند بود" و احمد رضا می گويد که اين پيشنهاد را پذيرفته است.
روزنامه گاردين می نويسد که پليس ايران با اعزام ماموران در لباس شخصی سعی کرده است که جلو اينگونه مراودات را بگيرد. در همين حال، گروههای آموزش دهنده داوطلب نيز با مغازه داران درباره خطرات ايدز صحبت می کنند.
آگاهی يک طرفه
با اين حال، خبرنگار گاردين از قول متخصصان نوشته است که اشکال کار اين است که اين آگاهی ها به روسپی ها منتقل نمی شود.
اين روزنامه نظر اميررضا مرادی مدير گروه "زندگی مثبت ايران" را که خود در اثر انتقال خون به ويروس اچ آی وی آلوده شده نقل کرده که گفته است که با آنکه مردم درباره اچ آی وی اطلاعاتی دارند، از اين اطلاعات عملا به هنگام برقراری رابطه جنسی استفاده نمی کنند.
گزارش گاردين می افزايد که مقامات بهداشتی کشور برنامه ای را برای گسترش آگاهی در باره نحوه انتقال و جلوگيری از گسترش اين بيماری آغاز کرده اند. با آن حال، متخصصان از کمبود اطلاعات در اين زمينه شکايت دارند.
گاردين می نويسد در حاليکه آخرين آمار رسمی تعداد بيماران ثبت شده، ۱۳۷۰۴ نفر است، مقامات بهداشتی ايران و همچنين سازمان بهداشت جهانی، تعداد موارد ابتلا به ايدز در ايران را بين ۷۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن می دانند.
در قسمت پايانی اين گزارش، آماری ارائه شده که به موجب آن تعداد روسپی ها در ايران، ۳۰۰ هزار نفر و سن متوسط آنها بيست سال برآورد شده است.
|
|
|
. عشق والاترین هدیۀ خداوند است
.کسی که پُر از عشق است پُر از خود خداست
هیچ شگفتی جادویی تر از شگفتی محبوب بودن نیست
.انگشت خداست بر شانۀ کسی که دوستش دارند
.کسی که مهربان نیست، خدا را نمی شناسد، زیرا خدا مهر است
.دوست داشتن یک نفر یعنی نگاه کردن به چهرۀ خداوند
خدا مرا دوست ندارد که دوست داشتنی هستم
.من دوست داشتنی شدم چون خداوند کمی از عشق خودش را در من ریخت
ای عشق همه بهانه از توست
من خامُشم این ترانه از توست
سلام دوستان ، نیاز به گفتن دربارۀ عشق و دوستی نیست که همین چند جملۀ بالا کفایت می کند و
.گواه لزوم آن در این دنیای رو به ناکجا آباد می باشد
.آمدن بهمن ماه بهانه ای شد که کمی از فرهنگ ایران زمین بنویسم
. فرهنگ غنی و فراموش شدۀ ایران باستان
چرا بهمن؟
همه می دانیم که در اواخر این ماه در فرهنگ غرب روزی به نام ولنتاین هست که روز عشق است و عشاق در این روز به یکدیگر هدیه و گل می دهند
شاید علت نامگذاری این روز را هم شنیده باشید که می گویند پادشاهی رومی معتقد بود که اگر سربازان و ارتشش دارای همسر و بدون عشق باشند
بهتر می توانند مبارزه و نبرد کنند و ازدواج را قدغن می کند و کشیشی به نام ولنتاین کسانی را که یکدیگر را دوست داشتند مخفیانه به عقد هم در می آورد
که بعدا به این جرم به دار آویخته می شود و بعدها ظاهرا روز اعدام ایشان روز عشق شد که تقریبا جهانی هم شده است
حال اشکال کار کجاست؟ مگر جهانی بودن روزی به نام عشق ایراد دارد؟
دریغ و صد افسوس که ما نیز چنین روزی را جشن می گیریم در حالی که در فرهنگ باستانی خود در اوایل بهمن ماه روزی را به نام
سپندار مذگان داشته ایم که روز دوستی و عشق بوده است و فرهنگ غنی خود را رها نمودیم و خلاء خود را در جای دیگر جستجو می کنیم
:آیا می دانید که
ایرانیان اولین کسانی بودند که روز تولد را جشن می گرفتند؟
از نقاشیهای حجاری شده در بناهای باستانی ما پیداست که
ایرانیان اولین کسانی بودند که وقتی به دیدار یکدیگر می رفتند گل می بردند؟
آیا می دانید ایرانیان قدیم در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقره ای و طلایی می آراستند بعدها مسیحیان درخت کاج را به تقلید
از مهرپرستان و ایراینان تزئین کردند؟
آیا می دانید که رومیان سالهای بسیار تولد مهر و شب چله را جشن می گرفتند و آن را آغاز سال می دانستند و پس از گسترش دین مسیحیت
کشیشان نتوانستند از گرفتن این جشنها جلوگیری کنند و به ناچار مجبور شدند تولد حضرت عیسی را بهانه این جشنها کنند؟
.مهر از دوشیزه باکره ای به نام آناهیتا در درون غاری زاده شد که بعدهای مسیحیان عیسی را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا قرار دادند
یکی دیگر از وام گیری های مسیحیان از مهرپرستان روز مقدس مسیحی یعنی یکشنبه است
سان دی به معنی روز خورشید یا مهر است که روز مقدس مهرپرستان بود
:ارنست رنان دربارۀ آیین مهرپرستی گفته است
اگر عیسویت به هنگام گسترش خود بر اثر مرگ ماری باز می ایستاد سراسر جهان به آیین مهر می گروید
لازم به ذکر است که هدف از گفتن این مطالب بحث در مورد ادیان نیست چرا که همه ادیان محترمند و هدف همۀ آنها
پاک نمودن درون و خدمت به همنوع و نزدیکی به خالق یگانه است
غرض از این عرایض فقط تذکری است بر داشته های بر بادرفته
:در پایان هر یازده جلد کتاب تاریخ تمدن نوشتۀ ویل و آریل دورانت نوشته شده است
تمدن هم اشتراک مساعی است و هم رقابت، بنابراین چه بهتر که هر ملتی دارای
.فرهنگ، دولت، اقتصاد، لباس و آوازهای مخصوص خود باشد
به نظر شما تا چه حد می توانیم فرهنگ، جشنها، آیین، و مراسم زیبا و با معنای باستانیمان را احیا کنیم؟
،دوستان و همسفرانِ من
.دریغ بر ملتی که سرشار از اعتقادات و خالی از دین است
دریغ بر ملتی که لباسی بر تن می کند که خود نمی سازد، نانی را می خورد که خود درو نکرده، و باده ای می نوشد که از تاک های او جاری نیست
دریغ بر ملتی که زورگو را قهرمان می داند و فاتح پر جلال را سخاوت مند
دریغ بر ملتی که در خواب شهوت را منفور می داند، و اما در بیداری تسلیم اش می شود
دریغ بر ملتی که صدا بر نمی آورد، مگر به هنگام تشییع جنازه، و لاف نمی زند مگر آنگاه که گردنش زیر تیغ باشد
دریغ بر ملتی که سیاست مدارش روباه، فیلسوفش تردست، و هنرش، هنر وصله و پینه و تقلید باشد
دریغ بر ملتی که حاکم جدیدش را با بوق و کرنا خوشآمد می گوید، و با قهقهه و غوغا وداعش می گوید، تا با بوق و کرنا دیگری را خوشآمد گوید
دریغ بر ملتی که فرزانگانش از پیری خرف شده اند و مردان نیرومندش هنوز در گهواره اند
دریغ بر ملتی که تکه تکه شده و هر تکه اش خود را ملتی می داند
این قسمت از کتاب باغ پیامبر و سرگردان
نوشتۀ جبران خلیل جبران |
|
|
چرا شهر مقدس قم؟
«19 بهمن، قم ميزبان هاشمي رفسنجاني»؛ اين خبري همراه با عكس در صفحه اول روزنامه جمهوري اسلامي «ارگان هاشمي رفسنجاني در تاريخ 8/11/85 است!؟ توضيح خبر هم اين است كه؛ «هاشمي براي سخنراني در همايش پژوهش برتر حكومت اسلامي و ديدار با مراجع عظام به قم ميرود. شايان ذكر است كه آيت الله هاشمي 21 دي ماه قرار بود با سفر به قم در همايش مبلغان ويژه محرم به سخنراني بپردازد و با مراجع عظام تقليد گفتوگو كند، ولي اين سفر به دليل بيماري سرماخوردگي وي لغو شد!!»
اين كه تعداد سفرهاي پربار و البته مسأله ساز هاشمي رفسنجاني به شهر مقدس قم، پس از رياست جمهوري دكتر احمدينژاد افزوني چشم گير يافته، امري در خور تأمل است، هرچند كه هاشمي، خاتمي، حدادعادل و ... در اين اين مدت با مردمدوستي زياد، اصولاً خيلي به سفرهاي استاني و دورهگرديهاي خارجي و ... روي آوردهاند!
واقعاً آيا هاشمي در 16 سال حاكميت سازندگي و اصلاح طلبي كه فرهنگ سوخت و دين ستيزي آشكارا به انجام رسيد، مرجعيت و روحانيت آماج يورش حراميان اصلاحطلب واقع شد، آمران به معروف و ناهيان از منكر با دشنه و قمه اصلاح طلبان به شهادت رسيدند و خونشان در پرتو سازندگي و اصلاحات پايمال گرديد، و كمر اكثريت ملت در اقتصاد «اختصاصي ساز» دو رئيس جمهور خردگرا، شكسته شد و اقليت سرمايه خوار، حلقه مافيا را ايجاد كردند، و سياست خارجي ميدان تركتازي اجانب را تا «پلمپ شدن داوطلبانه؟» تحقيقات هستهاي پيش آورد، و خيمه و خرگاه آمريكا و انگليس را در اطراف ايران برپا كرد و ... به اندازه اين يك سال و اندي به شهر مقدس قم مسافرت داشته است؟ آيا اين ديدارهاي پي در پي با مراجع عظام را در آن آتش سوزنده دين و دنياي مردم در كمتر از اين حد مورد نياز ديده است؟ آيا اين سخنراني هاي غرا و پژوهشگرانه با دلنگرانيهاي خطدهنده يا خط گيرنده براي ديپلماسي خارجي، اقتصاد داخلي، حزب سالاري و گروهگرايي در پرونده او چقدر ثبت شده و چه ميزان از آن در شهر قم ايراد گرديده است؟ آيا...
بر همگان اعم از مخالف يا موافق احمدينژاد، از نوجوان گرفته تا كهنسال روشن است كه «هاشمي رفسنجاني» چرا و به چه علت اين همه «دغدغه» دارد و پژوهشها و برنامه هاي پرثمر گذشته اش با «ثمربخشي هاي بيشمار» در ديپلماسي خارجي و مشكلات داخلي با رفت و آمد به قم و ديدارها و گفتگوها يادآوري مي نمايد. اگر اعتراضي به اين ادعا هست. به ميان مردم بايد رفت و از آنها اين سؤال را پرسيد! البته اين مسأله روي پرده است و آشكاريها است. در پنهان چه مي گذرد!؟ يكي از بارزترين مصاديق را مي توان در تحليلهاي هاشمي رفسنجاني پيرامون مسأله هستهاي، حمله آمريكا به ايران و ... ديد كه در واقع مجموعهاي از تهديدها، ارعابها و جو سازي عليه تصميمگيريهاي عزتمند احمدينژاد در ديپلماسي خارجي است. متاسفانه خطبههاي جمعه او نيز حجم زيادي از اين مسايل را در بر ميگيرد. آيا ملاقات با مراجع خالي از اين مساله است يا اين كه دغدغههاي ديني و شريعتخواهي هاشمي به آن اضافه خواهد شد؟!
اما در مورد سفر اخير، طبق خبر درج شده در روزنامه هاشمي رفسنجاني، او به قم مقدس مي رود تا در همايش «پژوهش برتر حكومت اسلامي» سخن براند. واقعاً كدام «برتريهاي حكومت اسلامي را بايد در سخنان هاشمي، ديد.». «نبود منشأ الهي براي ولايت فقيه، و مشروعيت مردمي آن؟!!» يا شوراييشدن رهبري و مدتگذاري براي آن؟ يا «سرمايهسالاري اقتصادي مورد مدح و ثناي اين حكومت در ديدگاه هاشمي؟» يا خانوادهگرايي و مديريتهاي قومي، قبيلهاي، يا تعديل احكام شريعت و تعظيم و پذيرش سياستهاي بيگانگان و اجازه تعرض و دخالت به آمريكا و انگليس به بهانههاي مختلف در همه شؤون كشور و حكومت؟ يا اين كه شيون براي «اختصاصيسازي» به جاي «خصوصيسازي» را بايد شنيد و از اين كه در دولت اسلامي احمدينژاد، دست غارتگران كوتاه شد و «خصوصيسازي» ميرود تا در واقعيت امر، امور اقتصادي را به مردم واقعي واگذار كند، و نه خويشاوندان و نورچشميها و ... «آيا در اين سخنراني» برتريهاي حكومت اسلامي بررسي مباني حضرت امام خميني سلام الله عليه به بحث گذاشته ميشود كه هاشمي پي در پي به آن تعريض ميزند، يا نمونه بيبديل حكومت اميرمؤمنان عليهالسلام كه شريعت علوي عليهالسلام را براي خويشاوندان بيش از ديگران با جباريت الهي به اجراء گذارد؟ آيا اين «پژوهش برتر حكومت اسلامي» در بيان هاشمي رفسنجاني به كدام مقوله تئوري يا عملي خواوهد پرداخت؟ از دورهگرديهاي «محمدخاتمي» يار و برادر و حمايت شونده «هاشمي» به آمريكا و انگليس و سوئيس، و دستاوردهاي پربار آن براي اسلام و روحانيت سخن گفته خواهد شد؟ مثلاً اين كه در آمريكا «اسلام متفاوتي را تعريف كرد؟!! و «هولوكاست را واقعيتي تاريخي خواند»، و «رژيم غاصب و جنايتكار اسرائيل را در آغوش پرمهرش قرار داد» و در انگليس با «عمامه و عبا» براي گرفتن «شال قرمز دكتراي افتخاري از كفار» سر تعظيم فرود آورد و اينك در سوئيس نامزد رياست جمهوري آمريكا را چون «جان جانان» به همسخني نشسته، و خبر از مصاحبهي او با روزنامه اسرائيلي ميآيد كه به وسيله ابطحي كاتب او تكذيب ميشود ؟! ولي عكس خاتمي در كنار خبرنگار اسرائيلي ميتواند ناگفتههايي را بگويد و خدا ميداند كه در اين ميهمانيها چه ميگذرد؟ و البته «خاتمي» منصوب هاشمي رفسنجاني در مثلث تحقيقات استراتژيك مصلحت نظام است، پس از پيروزي دكتر احمدينژادى!!
يك احتمال هم وجود دارد كه هاشمي رفسنجاني برتريهاي حكومت اسلامي را در «حجاب، ورزش و اقامت در انگليس، همكاري با مسعود بهنود در نوشتن كتاب زنان قهرمان توسط دخترش، و شركت فرزندانش در قراردادهاي نفتي و اسكلهسازي و نبوغ ذاتي آنها در جمعآوري اقتصاد كشور كه يك مورد كوچك 15 ميليون دلاري آن از سوي «مهدي هاشمي» جهان خارج را شگفتزده كرد و تلاش فاطمه و فائزه در رأي اول آوردن «پدر» در انتخابات اخير كه با «گرفتن هزاران كارت نظارت» به انجام رسيد و ... اشاره داشته باشد. از سوي ديگر بايد ديد، اشتياق به اين ملاقاتها و گفتوگوهاي مكرر با مراجع عظيمالشأن از سوي هاشمي رفسنجاني چه انگيزه و هدفي دارد؟ واقعا ًوقتي هاشمي، سازنده فيلم «مارمولك» را «مأمور تهيه فيلم تبليغاتيش» در انتخابات نهم كرد، و خود شخصاً نقش اول آن فيلم را در گفتار و رفتار خلاف شرع عهدهدار شد، و عزم يكپارچه ملي را عليه خويش به عنوان «دارنده لباس روحاني حريمشكن» موجب گرديد، به مراجع عظام و نظرات آنان كمترين توجهي داشت؟ همينگونه است 16 سال بيدادي كه ازسوي او و همپالكياش خاتمي بر كشور امام زمان(عج) در اقتصاد و سياست و فرهنگ رفت. آيا هاشمي ميپندارد ساحت مقدس مراجع عظام فجايع انجام گرفته توسط او را به فراموشي خواهد سپرد؟ آيا هاشمي مرجعيت را چون احزاب و سايتها و مطبوعات پنداشته كه «شاگرد اولي» تصنعي او را در مجلس خبرگان با هدفمندي خاص وي دنبال كند هاشمي بايد بداند مرجعيت شيعه آگاهترين و مقدسترين جايگاهي است آلودگيهاي سياسي آن را در دام خود گرفتار نخواهد كرد.
نكات حائز اهميت در سفر هاشمي به قم را از خبر روزنامه «جمهوري» ميتوان دريافت كه اين سفر بايد در تاريخ 21 ديماه انجام ميگرفته ولي به دليل «سرماخوردگي» هاشمي به 19 بهمن تغيير يافته است.
نكته اول: آيا اين همايش بسته به سخنراني «هاشمي» است كه با امر مهم سرماخوردگي او تغيير تاريخ ميدهد و يا «برتري حكومت اسلامي» نياز به «وجود هاشمي» دارد؟ كداميك؟
نكته دوم: گفته ميشود در تاريخ پيشين هاشمي در همايش يا نمايش مجمع محققين و مدرسين قم – گروه دوم خرداي – سخنراني داشته است. يا براي مبلغان در جلسه ديگر قرار سخنراني داشته است. در اين راستا ميتوان گفت: اولا هاشمي در تقابل با احمدينژاد آشكارتر دوم خردادي شده است، آن هم از نوع مجمع پربار محققين و مدرسين! ديگر آن كه به هر حال هاشمي «بايد به قم برود.» بهانه آن به هر صورت و با هر بهايي بايد مهيا شود.
سومين نكته به «بيماري سرماخوردگي هاشمي» ارتباط دارد. اين بيماري سهمگين!! كه تاريخ سفر به شهر مقدس قم را از 21 ديماه تا 19 بهمنماه به تعويق مياندازد؟ بديهي است براي هاشمي و همطرازان او كه بيش از دو دهه در رفاهي فوق تصور به سربردهاند، «كمتر از سرماخوردگي هم نيازمند بگير و ببند و درمان و دارو و قشونكشي و تعطيل و تغيير و غيره» باشد. اما اين «مردمگرايي عاشقانه»اي كه پس از روي كارآمدن دكتر احمدينژاد، هاشمي و همطرازان سياسياش را اينگونه رنجور كرده، چه معنايي دارد؟ به درستي ميتوان انتخاب 19 بهمن را، يك شگرد سياسي با هدفمندي ويژه ارزيابي نمود، كه بالأخره ملت فهيم و زيرك آن را درخواهند يافت.
اما چرا «شهر مقدس قم» جولانگاه اهداف و اغراض سياسي گرديده است؟ آيا ماجراي 15 خرداد 85 كافي نيست تا بزرگان قم پشت پردهها را دريابند؟ به هرحال هاشمي براي رسيدن به هدف، امروز «قم» را وسيله قرارداده است، هرچند كه كريمه اهل بيت سلام الله عليها نخواهد گذارد سياسيكاران با ابزارسازي از «قم» به اهدافشان برسند. اما توصيههايي كه ضروري است پيش از ورود «هاشمي» به قم مورد توجه واقع شود:
1. طلاب حوزه امام صادق عليهالسلام به منظور در امان ماندن از ضرب و شتم، دستگيري و زندان و محكوميت به شلاق و تبعيد و ... در مسير هاشمي قرار نگيرند.
2. هيچكس و هيچكس، هيچ پرسش، درخواست پرسش يا تقاضايي كتبي و شفاهي از هاشمي نداشته باشد. چه در امور اقتصادي و فرهنگي او و خانوادهاش، چه در مورد برنامهها و راهكارهايي ويرانگر 16 سال گذشته، چه در ارتباط با نحوههاي پنهان و آشكار تقابل يا تعامل!! با دكتر احمدينژاد و دولت اسلامي او!
3. گروه ضربت حامي هاشمي رفسنجاني حتماً در آمادهباش هستند، رهگذران، درخواستكنندگان پرسش، علاقمندان به احمدينژاد، و ضربتخوردگان از فقر و فساد و تبعيض برآمده از دوران سازندگي و آگاهان به ريشه فتنهها، تحريكات، تهديدها و تخريبگريهاي كنوني عليه احمدينژاد مراقب خود باشند.
4. شعار «هاشمي پاينده باد» يا «هاشمي خبره اول ايران» يا... از پيش آماده باشد تا مبادا «هاشمي رفسنجاني» از كمرنگي استقبال «قميهاي مقدس و آگاه» رنجور شود.
5. شبنامههاي با امضاء!!؟ مانند آنچه در تقدير، ستايش و تقديس هاشمي از سوي «جمعي از فضلاي حوزه علميه» صادر شد و در روزنامه «جمهوري» به چاپ رسيد، به تعداد زياد توزيع شود و يك راهپيمايي پرشور با هر وسيله و هر هزينه حتي با آوردن افرادي به قم در استقبال از «هاشمي» انجام گيرد.
6. شاگردان امام صادق عليهالسلام، و افراد و گروههاي مؤمني كه «هاشمي» را درگذشته و حال به لحاظ تئوري و عملي به خوبي شناختهاند، و بيش از «تحركات سياسي عليه دولت جديد» از ديدگاههاي مغاير او با «ولايت فقيه و اساس نظام اسلامي» عصباني و نگرانند، در خانه بمانند، تا هم سلامت جسميشان محفوظ باشد، و هم از تهمت و افترا و تبعيد و اخراج و ... مصونيت يابند.
7. نكته پاياني آن كه با توجه به اعلان خبر اين سفر 11 روز پيش از وقوع آن، حتماً بايد قم در دهه دوم محرم نيز با آذين بندي و كارناوال و وغيره، طبق راهكار انتخاباتي «هاشمي» در تهران به استقبال بيايد. «اين امر قطعاً از سوي سازمانهاي دولتي نبايد به اجرا در بيايد» اما دفاتر احزاب دوم خردادي، گردانندگان سايت انتخاب، مجريان ستادهاي انتخاباتي معين، هاشمي، كروبي، قاليباف در قم و افرادي از اين دست ميتوانند برنامههاي خوبي را تدارك ببينند.
فاطمه رجبي
|
|
|
آپانديس چيست؟
زايــده كرمي شكليست كه از نخستين بخش از روده بزرگ بـنـام سكوم منشاء مي گـيـرد. طـول آپـانـديــس از 2 تا 20 سانتي متر متغير ميباشد. قطر آن نيز 8-7 ميلي متر است. آپـانديـس در نــاحيه تحـتاني شكم و در سمت راست واقع مي باشد.
وظيفه آپانديس در بدن چيست؟
آپانديس هيچگونه عملكرد شناخته شده اي در بدن ندارد.
امـــا از آنجايي كه آپانديس مملو از سلولهاي لنفاوي ست
بخشي از سيستم ايمني بدن بشمار آمده و پادتن هايي را به درون روده ترشح ميكند. اما برداشتن آپانديس تاكنون عوارضي را در پي نداشته است. نظريه اي ديگري حاكي از آن دارد كه آپانديس در نيكان گياهخوار ما وظيفه هضم و تجزيه سلولز را بعهده داشته است اما با تغيير عادات غذايي انسانها اين عضو كارايي خود را از دست داده است و با برداشتن آن تغييري در عملكرد گوارشي بدن پديد نمي آيد.
آپانديسيت چيست؟
به التهاب و تورم آپانديس، آپانديسيت ميگويند.
ميزان شيوع آپانديسيت چه ميزان است؟
به ازاي هر 100 نفر 6 نفر در طول زندگي خود به آن مبتلا ميگردند. ميزان شيوع آن در سنين 30-10 سالگي بيشتر مي باشد.
دلايل ايجاد آپانديسيت چيست؟
1- انسداد آپانديس.(تجمع و سفت شدن مدفوع كه به آن فكاليت ميگويند و يا تورم بافت لنفاوي درون و بيرون آپانديس و يا تومورها باعث انسداد ميگردند)
2- ايجاد زخم در مخاط آپانديس.
3- حمله باكتريها و ويروسها.
در شرايط فوق باكتريها تكثير يافته و آپانديس متورم و پر از چرك ميگردد. همچنين انسداد موجب مختل شدن جريان خون و التهاب آپانديس ميگردد. آپانديسيت يك اورژانس پزشكي محسوب گرديده و عدم درمان فوري آن عوارض مرگبار زير را در پي خواهد داشت:
1- پارگي آپانديس و انتشار عفونت به محفظه شكم كه به آن پريتونيت ميگويند و عفونت خطرناك پوشش داخلي شكم (صفاق) را در پي خواهد داشت.
2- راه يابي عفونت به جريان خون كه بسيار مهلك است.
3-ايجاد آبسه در پي پارگي آپانديس .
علايم آپانديسيت به قرار زير ميباشد:
1-درد در ناحيه شكم كه از اطراف ناف آغاز شده و به تدريج به نواحي تحتاني و راست شكم امتداد مي يابد. درد معمولا پس از 12 تا 24 ساعت تشديد شده و از يك درد مبهم به يك درد مشخص تر و موضعي تر تبديل ميگردد. درد حين حركت دادن بدن، تنفس عميق، سرفه و عطسه تشديد ميگردد.
2- بي اشتهايي.
3- تهوع و استفراغ.
4- ناتواني در دفع گاز.
5- تب خفيف كه بدنبال علايم ديگر روي ميدهد.
6- تورم شكم (در مراحل انتهايي)
7- افزايش تعداد گلبولهاي سفيد خون.
8- تكرار ادرار.
9-اسهال و يا يبوست.
نكته: هرگاه دچار علايم مذكور شديد به هيچ عنوان از داروهاي ملين، مسهل و تنقيه براي برطرف كردن يبوست استفاده نكنيد زيرا احتمال پارگي آپانديس را افزايش ميدهد. همچنين از قرصهاي ضد درد نيز استفاده نكنيد چرا كه تشخيص آپانديسيت شما توسط پزشك مشكل خواهد شد. تا پيش از تشخيص آپانديسيت نيز چيزي نخوريد و نياشاميد.
نكته: در مواردي كه محل قرارگيري آپانديس در بدن طبيعي خود نباشد ممكن است ناحيه درد متفاوت از آنچه گفته شد باشد.
روشهاي تشخيص آپانديسيت
1- معاينات باليني توسط پزشك. درد وحساسيت به لمس ناحيه شكم بيمار بررسي ميگردد.
2- عكسبرداري با سي تي اسكن و سونوگرافي براي تاييد بيماري.
3- آزمايش ادرار براي رد عفونتهاي ادراري كه ميتواند علايمي مشابه درد آپانديسيت ايجاد كند.
4- آزمايش خون.
روش درمان آپانديسيت:
عمل جراحي و برداشتن آپانديس (آپاندكتومي) به طرق زير:
1- روش عادي: ايجاد برش كوچك در ناحيه تحتاني راست شكم.
2- روش لاپاروسكوپي: ايجاد 3 تا 4 برش ريز .
پس از عمل جراحي معمولا بيمار پس از 1 تا 3 روز از بيمارستان ترخيص ميشود. دوره بهبودي و نقاهت نيز يك هفته بطول مي انجامد كه در اين مدت بيمار ميبايست حركات بدني خود را محدود كرده و ابتدا از رژيم مايعات و بتدريج ار رژيم غذايي جامد استفاده كند.
نكته:در صورتي كه آپانديس پاره شده باشد بيمار تا يك هفته بايد در بيمارستان بستري و با آنتي بيوتيك تحت درمان قرار گيرد.
نكته:در صورتي كه اطراف آپانديس آبسه تشكيل شده باشد ابتدا با عمل جراحي محتويات آبسه را تخليه كرده و برداشتن آپانديس براي چند روز به تعويق مي افتد.
چگونه از بروز آپانديسيت پيشيگيري كنيم؟
آپانديسيت قابل پيشگيري نيست اما رژيم غذايي غني از فيبر، سبزيجات و ميوه جات از بروز آن ميكاهد.
|
|