660

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 660 :: شنبه 21 بهمن 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

101 Romantic Ideas

سلام عرض شد!
امروز يه کتاب خيلي باحال را براتون براي دانلود گذاشته ام. اسمش «101 ايده عاشقانه» است (به زبان انگليسي) که مي توانيد با کليک روي اين لينک دانلود کنيد. رمز فايل مثل هميشه www.mobin-group.com مي باشد.
راستي يه توصيه ايمني هم دارم! اين کتاب براي اعضا ذکور گروه مناسب هست چه مجرد و چه متاهل، که البته براي متاهلين اکيدا پيشنهاد مي گردد! و در عوض خوندن اين کتاب را به جامعه نسوان گروه توصيه نمي کنم! مخصوصا مجردها که يه وقت مي خونند و هوايي مي شوند!!

لينک دانلود کتاب
رمز: www.mobin-group.com

 

*****

توجه: تصميم گرفتم براي «روزانه» (مجله الکترونيکي حاضر) يه اسپانسر اختصاصي بگيرم، افراد حقيقي و حقوقي که مايل به همکاري هستند، لطفا با خود من تماس بگيرند: mobin_s2004@yahoo.com


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (659) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • اخبار فردا
  • معرفي و دانلود فيلم: علم خواب
  • دانلود آلبوم: Farkli Yorum باصداي Cansever
  • انتقال داده ها به فضاهای اینترنتی توسط FlashFXP v3.4.0.1145
  • 45 کاغذ ديواري از فيلم هاي روز جهان براي موبايل شما!
  • نکات مراقبتي از ناخن
  • نکته جالب برای سازمان میراث فرهنگی
  • متن درسهای حضرت آیت الله صادق لاریجانی فقیه و مجتهد ریاضی دان
  • ضرب المثل ها و اصطلاحات انگلیسی
  • راههای کسب آرامش
  • هنوز دست برنمیداری کلک ؟
  • و این بار «برنامه‌ای» که نام ترانه‌ها را به شما می‌گوید
  • آقاي هاشمي! «روحانيت اصيل» كدام است؟
  • داستان خركي
  • 5 نكته براي تقويت حافظه 
  • دیوار صوتی را بشکنید
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

اخبار فردا
زنی که چون کوه در برابر شکنجه ایستادگی کرد، مرضیه حدیده چی (دباغ)
5 هديه نوروزي ايرانسل

مجله الکترونيکي حسينيه سيدالشهدا-شماره 21-بيست ويک محرم


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اسرائيل تخريب مسجد مقدس براق
را آغاز كرد

رژيم اسرائيل، كار تخريب مسجد براق را كه سومين مكان مقدس در محدوده حرم شريف قدسي به شمار مي‌رود آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ده‌ها دستگاه بلدوزر و بيل مكانيكي به پشتيباني ده‌ها دستگاه خودروي نظامي و صدها نيروي نظامي و پليس رژيم اسرائيل، براي چهارمين روز متوالي، با سرعتي بيشتر از روزهاي قبل، تخريب باب‌المغاربه كه مهم‌ترين دروازه مسجدالاقصي به شمار مي‌رود و نيز تخريب مسجد مقدس براق را تشديد كرده و قصد دارند كنيسه‌اي يهودي به جاي آن بنا كنند.
"مسجد براق" كه نام آن برگرفته از مركب پيامبر اعظم(ص) در معراج است، سومين مسجد مقدس در محدوده حرم شريف قدسي است كه در فاصله‌اي اندك از مسجدالاقصي و اندكي پايين‌تر از قبله نخست مسلمانان قرار دارد.
طي روزهاي اخير، بخش‌هايي از ديوار غربي حرم شريف كه متصل به "حائط البراق" است به دست صهيونيست‌ها تخريب شده است.
به گزارش پايگاه خبري "دنياي‌وطن" كه پرمخاطب‌ترين رسانه اينترنتي فلسطين به شمار مي‌رود، صهيونيست‌ها تخريب مسجد براق و انهدام بخش‌هايي از كوه زيتون را با استفاده از بلدوزرهاي سنگين كه صداي آنها تمام صحن مسجد الاقصي را فراگرفته است تشديد كرده‌اند كه اين اقدام، به‌وسيله دوربين‌هاي شبكه‌هاي تلويزيوني قابل رؤيت است.
بر اساس اين گزارش، شيخ "رائ صلاح" رئيس جنبش اسلامي و رئيس هيأت امناي مؤسسه اقصي كه در اعتراضات به اقدامات تخريبي صهيونيست‌ها به همراه صدها تن از مسلمانان در 150 متري مسجدالاقصي اعلام كرد: يكي از مسؤولان اداره آثار رژيم اسرائيل در تماس با وي اعلام كرده است كه پس از پايان انهدام و حفريات در حال انجام در باب‌المغاربه و مسجد براق، كنيسه‌اي يهودي به جاي آن برپا خواهد شد.
از سوي ديگر، "خليل توفكجي" مديركل اداره بررسي‌ها و نقشه‌هاي جمعيت مطالعات عربي اعلام كرد: رژيم اسرائيل خاك‌ها و سنگ‌هاي باقي‌مانده از عمليات تخريب و انهدام بخش‌هايي از مسجد الاقصي را به منطقه‌اي در نزديكي دانشكده ابراهيمي در محله "الصوانه" قدس منتقل كرده است كه در آنجا عده‌اي از دانشمندان صهيونيست در حال بررسي خاك‌ها و سنگ‌ها براي كشف بقاياي هيكل سليمان هستند.
"هيكل سليمان" نام معبدي است كه به گفته صهيونيست‌ها حدود سه‌هزار سال پيش در قدس ساخته شده و پس از ساخت مسجد الاقصي، زير خاك رفته است.
صهيونيست‌هاي تندرو معتقدند كه بايد با تخريب مسجدالاقصي و كشف هيكل، ظهور حضرت عيسي مسيح(ع) را كه به ادعاي آنان، پس از ظهور از قوم يهود در برابر مسلمانان دفاع خواهد كرد، سرعت ببخشند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

علم خواب  
La Science des rêves

نويسنده و کارگردان: ميشل گوندري. موسيقي: ژان-ميشل برنار. مدير فيلمبرداري: ژان-لويي بون پوان. تدوين: ژوليت ولفرينگ. طراح صحنه: آن چاکراوارتي، پي ير پل، استفاني روزنبام. بازيگران: گائل گارسيا برنال[استفان ميرو]، شارلوت گينزبورگ[استفاني]، آلن شابات[گاي]، ميو ميو[کريستين ميرو]، پي ير ونه ک[آقاي پوشه]. ١٠٥ دقيقه.محصول ٢٠٠٦ فرانسه، ايتاليا. نام ديگر: The Science of Sleep
استفان ميرو جواني خجالتي، بعد از مرگ پدرش مکزيک را ترک کرده و در آپارتماني کوچک در پاريس ساکن مي شود. وقتي متوجه مي شود که اسير عشق همسايه اش استفاني شده، نمي تواند احساسات خود را کنترل کند. دنياي خيال او آن قدر گسترده و بي حد و مرز است که به زودي شروع به استفاده از حوادث خواب هايش در زندگي واقع مي کند. بعد از مدتي روياها و زندگي واقعي ان چنان در هم فرو مي روند که استفاني تحت فشار قرار گرفته و عشق او را رد مي کند. اما واقعاً استفاني عشق او را رد کرده يا همه چيز در رويا اتفاق افتاده؟

چرا بايد ديد؟
اين يک اصل مسلم روانشناسي است که بسياري از مردم به هنگام ناخشنودي از واقعيت ها به دامن رويا پناه مي برند، اما در اغلب اين موارد نتيجه حاصله بسيار تلخ است. ولي گوندري با تکيه بر اين اصل سوالي تازه مطرح مي کند: اگر روياها تبديل به حقيقت شوند، چه خواهد شد؟
گوندري متولد ١٩٦٣ ورساي فرانسه است. در جواني عاشق موسيقي پاپ بوده و مي خواسته مخترع و نقاش شود، اما با ورود به مدرسه هنري پاريس در دهه ١٩٨٠ و تحصيل در رشته گرافيک همه چيز برايش عوض شد. کار در زمينه موسيقي و ويديو کليپ[گروهIAM] باعث شد تا از اواخر اين دهه شروع به فيلمسازي کند. در ١٩٩٨ جايزه اول جشنواره اوبرهاوزن براي فيلم کوتاه نامه دريافت کرد و در در سال ٢٠٠١ با فيلم طبيعت انسان موفق شد توجه منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. اما شهرت واقعي در سال ٢٠٠٤ با فيلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind به سراغش آمد. فيلم که بر ا اساس سناريويي از چارلي کافمن ساخته شده بود، در جشنواره کن خوش درخشيد و جايزه کارگرداني جشنواره هايي چون تورنتو و واشنگتن نصيب گوندري ساخت. و اينک گوندري بعد از وقفه اي کوتاه و بدون حضور کافمن با فيلمي تازه بازگشته است. فيلمي که باز هم با تم حافظه و زيرساخت هاي ذهن آدمي سر و کار دارد البته اين بار به جاي اين که فيلم او وارد ذهن ما شود، از ما دعوت مي کند تا به درون ذهن او قدم بگذاريم.
علم خواب براي کساني با کارهاي گوندري آشنا هستند دو سال همانند مطرح مي کند: اين که او بدون کافمن تا چه حد موفق بوده؟ و اين که اگر کافمن فيلمنامه اين يکي را هم نوشته بود، حاصل کار چگونه فيلمي از آب در مي آمد؟
با اين حال علم خواب فيلم مستقلي است که با هزينه ٦ ميليون دلار ساخته شده و در جشنواره سندنس هم مورد استقبال خوبي هم قرار گرفته، پس يقيناً تماشاي آن خالي از لطف نخواهد بود. اما براي ترغيب شما که موسيقي را دوست داريد اضافه مي کنم: همه ما وقتي به يک ترانه گوش مي کنيم در ذهن خود ويديو کليپي را مي سازيم که تنها ببيننده آن به شمار مي رويم. اين ويديو کليپ با تصاويري که از دنياي پيرامون خود در ذهن ثبت کرده ايم ساخته مي شود و ترانه در پس زمينه آنها قرا رمي گيرد.شايد تا امروز به اين امر آگاهي نداشتيد، پس خودتان را به دست گوندري و فيلمش بسپاريد تا در اين زمينه به شما آگاهي لازم را بدهند. پشيمان نخواهيد شد!خواب ها هنوز يک معما به شمار مي روند و تازماني که با خواب هايتان کنار نياييد، نخواهيد توانست با واقعيت ها هم کنار بياييد!
ژانر: کمدي، درام، فانتزي، عاشقانه.

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: ترکي

Farkli Yorum
باصداي Cansever

01 - Aldanma Cocuksu [24Kps] [128Kps]

02 - Eller Aldi [24Kps] [128Kps]

03 - Zalim [24Kps] [128Kps]

04 - Sevmek [24Kps] [128Kps]

05 - Terketmek Ne Kadar Kolay [24Kps] [128Kps]

06 - Acilarin Kadini [24Kps] [128Kps]

07 - Canim Dediklerim [24Kps] [128Kps]

08 - Bu Sehirde Yasanmaz [24Kps] [128Kps]

09 - Agla Gozbebegim [24Kps] [128Kps]

10 - Sevgilim [24Kps] [128Kps]

 

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

 

نام موزیک خواننده

دانلود

بهار آزادي اسحاق انور دانلود
آئينه انقلاب حامي شريف دانلود
آبشكه بهار شاهرخ شيردوست دانلود
آزادليق سوغاتي ودود مؤذن زاده دانلود
آزادي گروه كر دانلود
آسمان بهمن محمد گلريز دانلود
آسماني پرويز طاهري دانلود
آغاز بهاران گروه كر دانلود
آفتاب پنهان بهرام گودرزي دانلود
آمد امام مؤمنين رشيد وطندوست و كر دانلود
آمد مه بهمن نامشخص و كر دانلود
آوار محسن آصف دانلود
آواي دليران گروه كر دانلود
آواي دليران گروه كر دانلود
احترام شقايقها پرويز طاهري دانلود
افسانه ما قدمي دانلود
الله اكبر ايران ايران غلامعلي- حسن زاده دانلود
امام عاشقان گروه كر دانلود
اولدوز (ستاره) فريبرز دانائي دانلود
اولدوز (ستاره) فريبرز دانائي دانلود
ايران رشيد وطندوست دانلود
ايران رشيد وطندوست دانلود
ايران ايران حميد غلامعلي دانلود
ايران سربلند جمشيد عزيزخاني دانلود

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

انتقال داده ها به فضاهای اینترنتی توسط FlashFXP v3.4.0.1145

 

 FlashFXP نام نرم افزاری می باشد که دارندگان وب سایت و یا طراحان وب می توانند از برای انتشار فایل های خود در اینترنت و بر روی سرورهای میزبان سایت ها استفاده کنند. این نرم افزار با برقراری ارتباط میان  client (که همان سیستم کاربر می باشد ) و سرور از طریق پروتکل FTP ، این توانایی را در اختیار کاربر قرار می دهد تا فایل های خود را بر روی وب قرار دهد.

 

این نرم افزار با ساخت ارتباط و رابط گرافیکی به راحتی این امکان را فراهم می کند تا هر کاربر ، حتی کاربران مبتدی نبیز در این زمینه مشکلی نداشته باشند. از امکانات این برنامه می توان به امنیت بالای آن نیز اشاره کرد. این نرم افزار با برقراری امنیت بر ارتباط شما و همچنین حفظ شناسه کاربری و رمز عبور شما برای مرتبط شدن به FTP از دستیابی دیگران به آنها جلوگیری می کند و شما از یک ارتباط ایمن جهت انتقال فایل ها و داده های خود استفاده می کنید. از قابلیت برتر این نرم افزار می توان از ارتباط بین 2 سایت از طریق پروتکل FTP اشاره نمود، به عنوان مثال برای انتقال یک فایل از یک سایت به وب سایتی دیگر ، کاربر دیگر نیازمند این نمی باشد تا فایل را ابتدا دانلود نموده و مجددا در سایت مورد نظر upload کند، به کمک این نرم افزار به راحتی با برقراری ارتباط بین 2 وب سایت در زمان انتقال صرفه جویی می کند.

 

از امکانات و ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ابزار کاملا گرافیکی و استفاده آسان

- انتقال فایل ها از کامپیوتر به اینترنت و بالعکس

- توانایی تنظیم نمودن برنامه تا برای انتقال داده ها از پروکسی استفاده کند.

- دارای ویژگی Drag & Drop به این صورت که با کشیدن و راه سازی فایل ها در قسمت های مربوطه برنامه شروع به انتقال داده ها می کند.

- دارای تنظیمات متعدد برای هرچه بیشتر سلیقه ای کردن برنامه در نحوه کار و انتقال فایل ها

- امنیت بالا در ارتباطات ، حفظ و نگهداری اطلاعات مهم

- برقراری ارتباط میان 2 وب سایت

- برقراری ارتباط میان کامپیوتر و فضاهای اینترنتی از طریق FTP

- و ... .

 

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

  دانلود کنید نسخه  3.4.0.1145 را با حجم تقریبی 4 مگابایت
  تصویری از محیط نرم افزار
  English Explanations

 

براي دريافت کرک اينجا و يا اينجا را کليک کنيد


 

دنیای موبایل

45 کاغذ ديواري از فيلم هاي روز جهان
براي موبايل شما!

 لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


شراب لعل کش و روی مه جبینان بین

شراب لعل کش و روی مه جبینان بین
به زیر دلق ملمع کمندها دارند
به خرمن دو جهان سر فرو نمی​آرند
بهای نیم کرشمه هزار جان طلبند
حقوق صحبت ما را به باد داد و برفت
اسیر عشق شدن چاره خلاص من است
کدورت از دل حافظ ببرد صحبت دوست

 

خلاف مذهب آنان جمال اینان بین
درازدستی این کوته آستینان بین
دماغ و کبر گدایان و خوشه چینان بین
نیاز اهل دل و ناز نازنینان بین
وفای صحبت یاران و همنشینان بین
ضمیر عاقبت اندیش پیش بینان بین
صفای همت پاکان و پاکدینان بین

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

جمله روزانه

21 بهمن
تا وقتی روی این کره خاکی هستی کاملا سرزنده باش؛ پس از رفتن از این دنیا تا ابد فرصت داری برعکس رفتار کنی.
وین دایر

فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com

**************

حكيمان ازآن جهت مال مي اندوزند كه محتاج لئيمان نشوند

فرستنده:
s_ir62@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

من حاول اَمرا بمعصیة الله كان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
كسی كه بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود.
امام حسين (ع)

 

 

نکات ريز خانه داري
mitramrz@yahoo.com

بخش دوم : نکاتی درباره ی نگهداری و استفاده از مواد غذایی

حفظ طعم گوجه فرنگی
هنگام طبخ گوجه فرنگی ، مقدار کمی شکر ( به اندازه ی یک قاشق چایخوری ) به آن اضافه کنید . طعم گوجه فرنگی حفظ خواهد شد

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

نکات مراقبتي از ناخن

1. بهترين موقع براي مانيکور کردن بعد از دوش گرفتن يا ظرف شستن مي باشد. چون اين فعاليت ها کثيفي را از زير ناخن پاک کرده و پوست اطراف ناخنها را نرم می نمايد.
2. لاک نازک کننده نيز مي تواند پس از لاکي که قبلا زده شده و بطور ناخواسته ضخيم شده استفاده شود. اين لاک لاک ضخيم قبلي را به ميزان دلخواه نازک مي کند. لاک را در يخچال نگهداري نماييد تا عمر طولاني تري داشته باشد.
3. سعي نماييد بيش از يکبار در هفته از پاک کننده هاي لاک (آستون) استفاده نکنيد زيرا ناخن ها را خشک مي کند و ناخن هاي خشک بيش از ناخن هاي نرم و مرطوب شده در معرض شکسته شدن هستند.
4. يک لايه و پوشش رويي بر روي لاک مانند لاک هاي براق کننده و بي رنگ بر روي لاک ناخن خود بزنيد. اين کار احتمال شکسته شدن ناخن ها را به حداقل مي رساند. روي ناخن هاي طبيعي بدون لاک نيز مي توانيد هر روز يک لايه از اين لاک هاي بي رنگ و براق کننده بزنيد تا رطوبت ناخن ها حفظ شود.
5. پس از شستن دست ها از کرم و لوسيون استفاده کرده و روي ناخن ها را نيز بزنيد. دست ها و ناخن ها پس از شستشو با صابون و پاک کننده هاي قويتر زود خشک مي شوند. سعي کنيد آنها را چرب و مرطوب نگهداريد. مي توانيد براي اينکار از مرطوب کننده ها و نرم کننده هايي مانند وازلين و غيره استفاده نماييد. هر شب قبل از خواب نيز حتما اين کار را انجام دهيد.
6. با استفاده از تکه چوب(خلال دندان) شما مي توانيد زير ناخن ها را تميز کنيد. محلولي با ترکيب 1 قسمت ماده سفيد کننده و 10 قسمت آب درست کرده و پنبه را به آن محلول آغشته کرده سپس به هر قسمت از ناخن که لک و کثيف شده بماليد تا جرم آن پاک شود.
زير ناخن ها را با يک تکه چوب خلال دندان يا مسواک و محلول صابون و ماده سفيد کننده بسابيد تا لکه ها برطرف شوند.
7. ويتاميني به نام بيوتين ناخن ها را در حيوانات محکم تر مي کند. دانشمندان در بعضي از تحقيقاتي که انجام شده به اين نتيجه رسيده اند که شايد اين ويتامين توانايي محکم کردن ناخن هاي انسان را داشته باشد. بيوتين در دراگ استورها موجود است.
8. در مورد ناخن هاي مصنوعي که بر روي ناخن هاي طبيعي اصطلاحا کاشته مي شوند مراقبت ها بايد جدي تر و دقيق تر باشد.
9. بايد پس از کاشت ناخن خيلي مراقب بود اولا که ناخن مصنوعي نبايد زياد بلند باشد تا هنگام برخورد محکم با جايي يا چيزي نشکند. از آستون نيز نبايد زياد استفاده کرد چون لايه مقاوم و محکم آن را به زور از بين برده و سريع مي شکند. پس از 4 الي 6 ماه که ناخن مصنوعي کم کم از روي ناخن طبيعي (به علت رشد ناخن) مي رود بايد توسط فرد متخصص چک شود

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

با بزرگمهر در شاهنامه
قسمت اولبزرگمهر و یا بزرجمهر ؛آموزگار هرمز چهارم ؛فرزند خسرو کواتان( انوشیروان) بود
بزرگمهر را بزرگ فرمدار می خواندند و بنا به گمان کریستین سن وی باید
همان برزویه طبیب مترجم کلیله و دمنه از هندی به فارسی باشد.
بزرگمهر به خواسته برزویه،
مقدمه شگفت انگیز و ارجمند کلیله و دمنه را نوشته است.
بزرگمهر بختگان یک شخصیت تاریخی است. نام پدرش
بختگ به معنی رهایی یافتن است.
بزرگمهر آثار ارجمندی از خود به یادگار نهاد: کتابی به نام ظفرنامه که
ابن سینا آن را برای سامانیان از پهلوی ترجمه کرد. این رساله پرسش و
پاسخ هایی بین شاه و بزرگمهر است.
کتابی به نامه پندنامه بزرگمهر بختگان به انوشیروان.
سخنان پراکنده و داستان ها و روایت ها.
دابشلیم در زمان خسرو؛ بازی شطرنج را از هند به ایران آورد و خواست
که دانایی راز بازی را کشف کند. بزرگمهر آن راز دریافت و در پاسخ
هندیان نرد را اختراع کرد.

بزرگمهر از فیلسوفان و اندیشمندان ایران است که در دوران
انوشیروان وزیر ایران می شود.

ادامه دارد ...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

سود و زيان بوسه (2)
مي گويند قديمي ترين كتابي كه در آن از بوسه سخن به ميان آمده است ، ( مهابراتا ) است كه بزرگترين اثر رزمي هنديان مي باشد . در اين كتاب نوشته شده كه بوسه از دو هزار سال پيش ميان ملت هند رواج داشته است . به اين جهت يكي از دانشمندان كه در اين زمينه تحقيق كرده مي گويد : بوسه در هندوستان متولد شد و از آنجا به چين ، ايران و يونان رفت و يونانيان اين كار هوس انگيز را به ساير مردم اروپا ياد دادند .
اما هرودت مورخ يوناني آنجا كه از تمدن ايران سخن مي گويد ، مي نويسد : ايرانيان بيش از ساير مردم به بوسيدن اهميت مي دهند و در رموز اين فن بسي ماهر و چيره دستند مخصوصا مردان ، وقتي به دوستي ميرسند كه مدتي از ديدار او محروم بوده اند. من هرگز نديده ام كه در ملا عام مردي زني را ببوسد .
خواستم از لعل او دو بوسه و گفتم تربيتي كن به آب لطف خسي را
گفت : يكي بس بود ، كه گر دو ستاني فتنه شـــود ، آزمود ه ايم بسي را
عمر دوباره است بوسه من و هرگز عمر دوبــاره نــداده اند كسي را ( فرخي سيستاني )

*********************************
سخني روز گـفتــه ام با وي
راه انــديشه شــبش زده ام
تا نگويد به هيچ كس اين راز
قفلي از بوسه بر لبش زده ام
(ناظرزاده كرماني)

 

 

مشکان
info@moshkan.com

شنبه: داستان راستان

وزنه برداران

جوانان مسلمان سرگرم زور آزمايی و مسابقه وزنه برداری بودند . سنگ‏ بزرگی آنجا بود كه مقياس قوت و مردانگی جوانان به شمار می‏رفت ، و هر كس آن را به قدر توانايی خود حركت می‏داد . در اين هنگام رسول اكرم رسيد و پرسيد :
" چه می‏كنيد ؟ " - " داريم زور آزمايی می‏كنيم . می‏خواهيم ببينيم كداميك از ما قويتر و زورمندتر است " .
- " ميل داريد كه من بگويم چه كسی از همه قويتر ونيرومندتر است ؟ "
- " البته ، چه از اين بهتر كه رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان‏ افتخار را او بدهد " . افراد جمعيت همه منتظر و نگران بودند ، كه رسول اكرم كداميك را به‏ عنوان قهرمان معرفی خواهد كرد ؟ عده‏ای بودند كه هر يك پيش خود فكر می‏كردند ، الان رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه‏ معرفی خواهد كرد .
رسول اكرم : " از همه قويتر و نيرومندتر آن كس است كه اگر از يك‏ چيزی خوشش آمد و مجذوب آن شد ، علاقه به آن چيز او را از مدار حق و انسانيت خارج نسازد و به زشتی آلوده نكند . و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پيدا شد ، تسلط برخويشتن را حفظ كند ، جز حقيقت‏ نگويد و كلمه‏ای دروغ يا دشنام برزبان نياورد . و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانعها و رادعها از جلويش برداشته شد ، زياده از ميزانی كه‏ استحقاق دارد دست درازی نكند " ( 1 ) .

پاورقی :
1ـ وسائل ، جلد 2 ، صفحه . 469

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

 سوره: سورة النساء آيات: 176 محل نزول: مدینه

وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاء قِرِينًا 38 وَمَاذَا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُواْ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقَهُمُ اللّهُ وَكَانَ اللّهُ بِهِم عَلِيمًا 39 إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا 40 فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَـؤُلاء شَهِيدًا 41 يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَعَصَوُاْ الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الأَرْضُ وَلاَ يَكْتُمُونَ اللّهَ حَدِيثًا 42 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مِّنكُم مِّن الْغَآئِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا 43 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَابِ يَشْتَرُونَ الضَّلاَلَةَ وَيُرِيدُونَ أَن تَضِلُّواْ السَّبِيلَ 44

 

ترجمه فارسي مکارم

و آنها كسانى هستند كه اموال خود را براى نشان‏دادن به مردم انفاق مى‏كنند، و ايمان به خدا و روز بازپسين ندارند; (چرا كه شيطان، رفيق و همنشين آنهاست;) و كسى كه شيطان قرين او باشد، بد همنشين و قرينى است «38» چه مى‏شد اگر آنها به خدا و روز بازپسين ايمان مى‏آوردند، و از آنچه خدا به آنان روزى داده، (در راه او) انفاق مى‏كردند؟! و خداوند از (اعمال و نيات) آنها آگاه است «39» خداوند (حتى) به اندازه سنگينى ذره‏اى ستم نمى‏كند; و اگر كار نيكى باشد، آن را دو چندان مى‏سازد; و از نزد خود، پاداش عظيمى (در برابر آن) مى‏دهد «40» حال آنها چگونه است آن روزى كه از هر امتى، شاهد و گواهى (بر اعمالشان) مى‏آوريم، و تو را نيز بر آنان گواه خواهيم آورد؟ «41» در آن روز، آنها كه كافر شدند و با پيامبر (ص) بمخالفت برخاستند، آرزو مى‏كنند كه اى كاش (خاك بودند، و) خاك آنها با زمينهاى اطراف يكسان مى‏شد (و بكلى محو و فراموش مى‏شدند) در آن روز، (با آن همه گواهان،) سخنى را نمى‏توانند از خدا پنهان كنند «42» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا بدانيد چه مى‏گوييد! و همچنين هنگامى كه جنب هستيد -مگر اينكه مسافر باشيد- تا غسل كنيد و اگر بيماريد، يا مسافر، و يا «قضاى حاجت‏» كرده‏ايد، و يا با زنان آميزش جنسى داشته‏ايد، و در اين حال، آب (براى وضو يا غسل) نيافتيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! (به اين طريق كه) صورتها و دستهايتان را با آن مسح نماييد خداوند، بخشنده و آمرزنده است «43» آيا نديدى كسانى را كه بهره‏اى از كتاب (خدا) به آنها داده شده بود، (به جاى اينكه از آن، براى هدايت خود و ديگران استفاده كنند، براى خويش) گمراهى مى‏خرند، و مى‏خواهند شما نيز گمراه شويد؟ «44»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

shirinsh44@yahoo.com

digaran ra bebakhshim na be khatere inke anha liaghate bakhshesh darand,be khatere inke ma liaghate aramesh darim....2-khodat ra koochak nakon ta dar ghalbi ja shavi ghalbi bozorg entekhab kon...3-residan be sadegi sadeh nist....

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

بسم الله الرحمن الرحيم
محضر اساتيد محترم و خوانندگان معزز «روزانه»
سلام عليکم و رحمة الله و برکاته
ديگر فجر انقلاب بر شما بزرگوران مبارک. ضمن تشکر از برادر بسيار عزيزم جناب آقاي مبين؛ معروض مي دارم : در احوال عالم جليل القدر حضرت آيت الله بها الديني نوشته اند : در اواخر عمر که ايِشان از ضعف بدني فراواني نيزبرخوردار بودند شرکت در راهپيمائي 22 بهمن را از اهم واجبات اجتماعي و حکومتي مي دانستنه و با ضعف شديد و کمک افراد خانواده به هر نحوي بود در راهپيمائي و لو به چندين قدم شرکت مي کردند اميد است حضور تک تک شما عزيزان در اين همايش ديني موجبات سرور حضرت ولي عصر را فراهم اورده و مشت محکمي بر دهان استکبار جهاني باشد. همصدا با يکديگر همراه با فرياد مرگ بر امريکا در روز 22 بهمن ماه .

 

 

nadja_mirghasemi@yahoo.se

Salam!
Omidvaram mano be yad dashte bashid.(Jone
madarzaneton) Ba yek entegade sadegane va birya,
nakhaste ashob bepa kardam. Asase entegade man na
tafakorate zansalari (feminast) bod va na chize digar.
eteraze sade va ba dalili bod bar payee yek ehterame
motaghabel, madarzan ham nadashtam vali khanandee
RooZane bodam. Be vaghe payee refah va refaghat haman
ehterame motaghabel hastesh. Agar mane noyi dar swed
ya Biafra zendegi mikonam dar mojodiyatam tafavoti
hasel nemikone. Hamintor mard basham ya zan ensan
bodanam ro tahte tasir gharar nemide. bad ya khob
bodanam mizane arzeshm ro tayin khahad kard. Tasavor
mikonam ke shoma va dastandarkarane RooZane manzore
mano kamel dark kardeh bodid va bar hamn asas in onvan
ro hazf kardid. In neshanee khobist bare demokrasie
bonyadi. Amali ke emtiyaze balayi be roznamee RooZane
midahad. Be omide rozi ke dostane digare khanande ham
be mosbat bodane tafakore man vaghef shavand va ba bad
bini mano morede entegad garar nadahand. Be in vasile
dorod va ehteram faravanam ro nesare hame ensanhaye
sharif aam az zan va mard mikonam. Bozorgtarin
sarmshghaye zendegie man bozorgmardani chon Pedar va
shoharam bodeand. Raheshan ostovar bad...
Ba samimane tarin drodha Nadja

 

 

raven_pourian@yahoo.com

نکته جالب برای سازمان میراث فرهنگی

درود بر شما دوست گرامی مبین جان ، امیدوارم که شاد باشی و سربلند این نوشته کوتاه رو برای یاد آوری مردمی نوشتم که در حاشیه هستند و نمیدونند چی داره به سر تاریخشون میاد ، چیزی که در دنیا یکی بوده و هست..
مدتی پیش در یکی از حفاری های یک شرکت خصوصی در کنار یکی از خیابان های اصلی شهر تنها قسمتی از یک دیوار که ماکزیمم 150 سال قدمت داشته برخورد کردند که مورد رو به وزارت وابسته گزارش دادند... وزارتخانه وابسته به تندی خیابان رو کامل بست و عملیات بررسی و کارهای دیگر رو آغاز کردند...
اون روز من به وزارت فرهنگ خودمون هر چه شایسته ایشان بود نسبت دادم
این کار رو هر روز که بیش از پیش بی لیاقتی آنها ثابت میشود ادامه میدهم و مانده ام که چکار میتوانم بکنم برای گذشته ام؟؟
مردم ایران که درگیر ویروس انرژی هسته ای هستند و ظاهرا تا اون رو نگیرند چیز دیگه ای تو سرشون پردازش نمیشه.. شاید هم براشون مهم نیست..شاید هم دنبال یه لقمه نون هستند... ولی تا کی؟؟؟

 

 
hamed.1360@yahoo.com

متن درسهای حضرت آیت الله صادق لاریجانی
فقیه و مجتهد ریاضی دان

برای نخستین بار متن کامل درسهای خارج اصول فقه حضرت آیت الله صادق لاریجانی زید عزّه عضو فقهای شورای نگهبان و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و برادر دکترعلی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی و دکتر محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضائیه و دکترفاضل لاریجانی رایزن فرهنگی سفارت ایران در کانادا بر روی شبکه اینترنت منتشر می‌شود لازم به ذکر است متن این درسهای به شکل چاپ شده موجود نیست و در اینترنت نیز برای اولین بار است که متن کامل این درسها منتشر می‌شود آیت الله صادق لاریجانی در مراحل دبستان و دبیرستان کمتر اتفاق می افتاد که رتبه اول را حائز نباشند از سال اول دبیرستان مسیر تحقیق ایشان از درسهای معمولی دبیرستان، بسیار فراتر رفت و کتابهای متعدد دانشگاهی در رشته ریاضی را خود بدون کمک استاد فرا گرفتند مثلPrecalculus نوشته Serge lang و دو مجلد Calculus نوشته Apostol . Tom و Mathematical Analysis نوشته Rudin و Measure theorg نوشته monro و همه اینها قبل از وارد شدن به سال چهارم دبیرستان بود هنگام‌ وارد شدن‌ به‌ سال‌ چهارم‌ دبيرستان‌ با فراهم‌ آمدن‌ بورس‌ تحصيلي‌ از دانشگاه‌ صنعتي‌ شريف‌ عازم‌ تحصيل‌ در يكي‌ از كشورهاي‌ غربي‌ بود كه‌ ناگهان‌ زندگي‌اش‌ دگرگون‌ شد و با تشويق‌ پدر به‌ دروس‌ ديني‌ رو آورد

بخشی از درس خارج اصول ایشان را می‌توانید ببینید بطور مثال: از ديگر مواردي‌كه‌اصوليين‌مطلبي‌را طرح‌كرده‌اند كه‌در منطق‌صوري‌هم‌بحث‌شده‌، نظريه‌”انماط‌منطقي‌” يا theory of type راسل‌مي‌باشد… منطق‌گرايي‌يا logistism يك‌پروژه‌معروفي‌است‌كه‌فرگه‌و راسل‌دنبال‌كرده‌و مقصودشان‌اين‌بوده‌كه‌منطق‌را به‌رياضيات‌و كل‌رياضيات‌را به‌حساب‌برگردانند. مراد از perensepia mathematica همين‌است‌… . ما زباني‌داريم‌راجع‌به‌اشياء object language ، و بعد مراحل‌بالاتري‌داريم‌، كه‌همينطور زبانها ناظر به‌يكديگر مي‌شوند

برای مطالعه زندگی‌نامه و همچنین درسهای خارج اصول فقه ایشان می‌توانید اینجا را کلیک کنید که در دو لینک جداگانه قرار دارندزندگینامه ایشان در این لینک و درسهای خارج اصول فقه ایشان در این لینک قرار دارد

 

 

feriyal_saee@yahoo.com

وصيتنامه

قبر مرا نيم متر كمتر عميق كنيد تا پنجاه
سانت به خدا نزديكتر باشم

بعد از مرگم، انگشت‌هاي مرا به رايگان در اختيار
اداره انگشت نگاری
قرار دهيد.
- به پزشك قانوني بگوييد روح مرا كالبدشكافي كند، من به آن مشكوكم!
ورثه حق دارند با طلبكاران من كتك‌كاري
- کنند
عبور هرگونه كابل برق، تلفن، لوله آب يا گ
از داخل گور اينجانب اكيدا ممنوع است.
- برقبر من پنجره بگذاريد تا هنگام دلتنگي، گورستان را تماشا كنم
كارت شناسايي مرا لاي كفنم بگذاريد، شايد آنجا هم نياز باشد!
- مواظب باشيد به تابوت من آگهي تبليغات ينچسبانند .
- روي تابوت و كفن من بنويسيد: اين عاقبت كسي است كه زگهوارهتا گور دانش بجست.
- دوست ندارم مردم قبرم را لگدمال كنند. در چمنزار
خاكم كنيد!

- كساني كه زير تابوت مرا مي‌گيرند، بايد هم قدباشند
- شماره تلفن گورستان و شماره قبر مرا به طلبكاران ندهيد.

گواهينامه رانندگيم را به يك آدم مستحق بدهيد، .
ثواب دارد -
درمجلس ختم من گاز اشك‌آور پخش كنيد تا همه به گريه بيفتند.

- از اينكه نمي‌توانم در مجلس ختم خودم حضوريابم قبلا پوزش مي‌طلبم.
- به مرده شوي بگوييد مرا با چوبك بشويد چون به صابون و پودر حساسيت دارم.
چون تمام آرزوهایم را بگور می برم سعی کنید قبرم را خیلی بزرگ و وسیع بسازید که جا برای جسدم باشد
قربون همه مارشالیزمها
 

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

سايتون سنگينه مولا
کجا رفته اون چشاتون
کوچه خيلی وقته مونده
چشم به راه قدماتون

سايتون سنگينه مولا
ما گلايه ای نداريم
هر جا باشيم شما رو
روی چشمامون ميذاريم

سايتون سنگينه مولا
غم نشسته تو صداتون
يه نگاه بندازين آخر
آقا جون به زير پاتون

اگه ما رو دوست نداريد
يه اشاره بسمونه
خودتون بگين که اين دل
بميره يا که بمونه

ما ديگه وقف شماييم
قلبمون از اين تباره
تا شما سرور ماييد
برده بودن افتخاره

وقتی چشماتون می تابه
اين ستاره ها سرابه
ما خراب اون چشماييم
آخه خمره شرابه

تا ما اهل انتظاريم
جمعمون سرد و کسل نيست
جمعه روز خوب عشقه
روز تعطيلی دل نيست

کی ميايين قبله عالم
تا دلامون بشه روشن
کی ميايين يوسف زهرا
خوشم به بوی پيرهن

توی عرش رو قله هاييد
خودتون بگيد کجاييد
توی اين شبا آقا جون
نجفيد يا کربلاييد

بی شما سينه عاشق
تپيدن رو کم مياره
بی شما باغ ستاره
ديگه روشنا نداره

بيشتر از هزارو صد سال
جاتون اينجا مونده خالی
بی حضورتون به والله
نداره زندگی حالی


اللهم عجل لوليک الفرج


براي شنيدن اين مداحي با صداي حاج عبدالرضا هلالي اينجا را کليک کنيد

 

.

helia_k48@yahoo.com

ضرب المثل ها و اصطلاحات انگلیسی

با سلام به دوستان سری دوم ضرب المثل ها و اصطلاحات انگلیسی رو خدمتتون مینویسم البته من سری دوم را بلافاصله بعد ا زسری اول ارسال کرده بودم ولی احتمالا از قلم افتاده وبنده مجددا این ایمیل رو خدمت اقا مبین فرستادم که تو روزانه قرار دهند و یک مورد رو دفعه قبل اشتباهی نوشته بودم که با عرض معذرت اصلاح میکنم

his bread is buttered on both sides. مبین ) نانش تو روغن است )

که در ایمیل قبلی به اشتباه زده بودم "کم بیا شیرین بیا" و

a constant guest is never welcom. کم بیا شیرین بیا(مثل میترا جون.)0

no thing un fortunate i hope. انشا الله که خیر است

any port in a storm. کفش کهنه در بیابان نعمت است

every thing comes to him who waits. گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

the grapes are sour. گربه دستش به گوشت نمی رسد00000

keep a civil tonge in your heads. حرف دهانت را بفهم

well,what do you know !well i never. به حق چیزهای نشنیده

dont provoke me to talk. دهنم را وا نکن

when there is smoke,there is fire. ( G3تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها (خطاب به

i feel pins and needle in my foot . پام خواب رفته


دوستان امیدوارم که استفاده کرده باشید اگه مفید بودند سری سوم هم ارسال کنم چون برای خود منم یه تمرینی میشه مخصوصا این سری که اگه بگم این پنجمین بار من اینارو تایپ میکنم شاید باورتون نشه چون سری قبل بعد 4 بار تکرار موفق به ارسال شدم بعدش هم که تو روزانه پخش نشد که اقلا اگه 5 نفر هم استفاده میکردند به زحمتش بیرزه برای همینم منم از رو نرفته مجددا ارسال کردم عوضش دیگه خودم حفظ کردم

خوش باشید

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

علل و عوامل انقلاب اسلامى - قسمت 8

علل و عوامل فرهنگي


کتاب: چارچوبی برای تحلیل و شناخت انقلاب اسلامی در ایران، ص 119
نویسنده: محمد باقر حشمت‏زاده

فرهنگ، معانی و تعاریف بسیار زیادی دارد.در اینجا مراد از این واژه عمدتا قالب‏های رفتاری و اعتقادی است که در بین اعضاء یک جامعه بصورت مشترک رواج دارد و بر آورنده‏نیازهای معنوی و کیفی آنان می‏باشد.بنا بر این، فرهنگ، محصول فرآیند دیر پای دینی، تاریخی و جغرافیائی یک جامعه می‏باشد.دگرگونی این قالب‏ها بصورت بنیادی زمینه‏ساز انقلاب است.

1. عوامل و عناصر فرهنگ ایران
مهمترین عناصر و عوامل فرهنگ ایران عبارتست از:
1- جغرافیای ساسی اجتماعی ایران (5000 سال)
2- تاریخ ایران (2500 سال)
3- دین اسلام (1400 سال)
4- زبان و ادبیات فارسی (1000 سال) فلات ایران با چهار چوب و حدود طبیعیش حداقل از ده هزار سال پیش آثار تمدن از خود بجای گذاشته است و از حدود 5 هزار سال پیش دولت عیلام در بخش وسیعی از آن تشکیل شده است و فرهنگ و تمدن یعنی، قالب‏های فکری و رفتاری معینی را ایجاد و رواج داده است اقوام مهاجر و آریائی در هزاره اول قبل از میلاد; یعنی، سه هزار سال پیش و در طی کوچهای چند هزار ساله بصورت جمعیتهائی مسلط در این فلات ظاهر شدند و دولت‏های بومیان را بتدریج در خود هضم کردند.
سرانجام، در حدود دو هزار و پانصد سال پیش، کورش هخامنشی که یک آریائی از قوم پارس است نخستین امپراطوری فراگیر ایران را پی می‏ریزد و به دنبال آن قالب‏های فکری و رفتاری تمدن پارسی و ایرانی متجلی می‏شود.
دین اسلام با قالب‏های اعتقادی و رفتارهای جامع در هزار و چهار صد سال پیش طلوع می‏کند و ایرانیان از جاذبه آن و دافعه نظام شاهنشاهی، سر در قدمش می‏گذارند.این تغییر و تحول، انقلابی تمام عیار بود و اسلام بصورت جوهر ایرانیت در آمد.پس از 400 سال با تدوین شاهنامه فردوسی، هویت ایرانی که با عنصر اسلامی عجین شده بود در قالب نوی متولد شد.از این به بعد بطور کلی اسلام، روح و مغز فرهنگ ایران است و آن سه عامل دیگر نیز در این عامل محصور و متجسم می‏شود.
این روح فرهنگی از آن به بعد در بستر تاریخ و جغرافیای ما جلو آمده و رشد کرده است و علیرغم تهاجماتی که طی دو قرن اخیر فرهنگ و تمدن غربی بر آن داشته و با وجود تاثیرات شدید، فرهنگ ایرانی با آن محتوائی که ذکر شد، هویت و استقلال خود را از دست نداده است.این فرهنگ اسلامی با تمام صفت‏ها و پیرایه‏ها و خرافاتی که از داخل بر آن عارض شده بود، همواره در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی عاملی بازدارنده بود.بنا بر این آنان برای هموار کردن زمینه نفوذ و سلطه‏شان، به انحاء مختلف در صدد حذف و یا تضعیف این فرهنگ بودند.
برای نمونه دیدیم که رضا شاه با پشت گرمی حامیانش خیلی گستاخانه و آشکار با اسلام و مظاهر روشن آن نظیر: حجاب، منابر و مجالس عزاداری برای امام حسین (ع) و روحانیت در افتاد و تلاش می‏کرد لباس‏های اروپائی را جایگزین لباسهای ملی کند.

2. عناصر فرهنگی
شاه محمد رضا شاه از سالهای 39 و 40 و با طرح لوایح ششگانه آمریکایی انقلاب سفید در 19 دی و برگزاری رفراندوم ششم بهمن سال 1341 در تایید آن و بمدد حامیان خارجیش بطور حسابشده‏تر و ظریفتری مبارزه را آغاز و به دنبال آن، تلاش کرد تا فرهنگ جدیدی هماهنگ و همساز با حکوما و سیاستش خلق کند.فرهنگ شاه ملقمه‏ای از دو عنصر بود.
1- فرهنگ غربی
2- فرهنگ ایران باستان.
جشن‏های دو هزار و پانصد ساله و جشن‏های تاجگذاری و نظائر آنها ابزارها و روشهائی برای جا انداختن فرهنگ ایران باستان بود و فیلمهای سینمائی و رمانهای غربی و جشن هنر شیراز و همانند آنها برای توسعه و ترویج فرهنگ غربی بود و از عناصر چهارگانه فرهنگ ایرانی، تحت عنوان میهن پرستی، به جغرافیای سیاسی و طبیعی ایران تکیه می‏شد.از تاریخ 2500 ساله، عمدتا به تاریخ ایران باستان و هخامنشیان و ساسانیان و دین زرتشتی تکیه می‏شد.
دین اسلام که عنصر اصلی فرهنگ ما بود آماج اصلی تهاجمات وی قرار گرفت.بزرگترین و آشکارترین تجاوز او به فرهنگ اسلامی مردم ایران تغییر مبدا هجری تاریخ و تبدیل آن به مبدا شاهنشاهی بود.
در ارتباط با اصلاح و تغییر و تحول در ادبیات فارسی موضع اسلامزدائی داشت و تلاش می‏کرد آثار و علائم دینی و مذهبی را از درون آن محو کند و با ابزارها و روش‏های گوناگون، فرهنگ واقعی و اصیل، را می‏کوبید و در عوض فرهنگ باستانی و وارداتی را تحمیل می‏کرد.
بنا بر این نارضایتی مردم به این خاطر روز به روز تشدید می‏شد مثلا حجاب که یک قالب رفتاری اساسی در اسلام و ایران می‏باشد، در زمان رضا شاه با زور سرنیزه برداشته شد و در زمان محمد رضا شاه از طریق پخش فیلمهای سینمائی فاسد، داستانهای عشقی، تاسیس انواع و اقسام مراکز فساد و فحشاء برنامه‏های تلویزیونی و رادیوئی و غیره بی‏حجابی را تشویق و ترویج و زمینه برای گسترش روابط بی‏بند و بار دختران و پسران فراهم می‏شد.
مدلهای لباس، الگوی مصرف، رواج اشیاء لوکس، ادبیات و موسیقی مبتذل و بسیاری از مسائل دیگری که ترویج می‏شد چیزهایی نبود که با روح فرهنگی اصیل ما سازگار باشد و علیرغم اینکه طی این دوران، ظاهرا افراد و جامعه بطور دلخواه استعمار و استبداد، مسخ شده بود، روح فرهنگی ما در عمق وجدانها متراکم بود و بغض کرده بود.
هنگامی که در جشن شیراز در آبان 56 زمان را برای آخرین حمله مناسب می‏دیدند و به عنوان اوج هنر، نمایش آمیزش زن و مرد را در ملاعام روی صحنه آوردند و یا رقاصان زن آفریقائی را نیمه عریان در تلویزیون ظاهر کردند، انرژی سرکوب شده و متمرکز روح فرهنگ دینی منفجر شد و مردم آزادی و شخصیت پایمال شده را طلب کردند.  

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


همه با هم فردا در راهپيمائي 22 بهمن شرکت مي کنيم

 

 

setayesh_new@yahoo.com

به سر آمد دگر دوران سختي
گذشت آن روزگار شوربختي
هميشه ما زبون و خوار بوديم
و جنس بُنجل بازار بوديم
ز سوي پرتقال و موز و كيوي
شديم تحقير تا حد عجيبي
بهاء و قدر ما چون بود پايين
شديم آماج تهمت‏هاي سنگين
ولي چندي‏ست از الطاف دولت
ولطف و ياري و اقبال ملّت
فزون گرديده قدر و قيمت ما
بهامان مي‏رود هر روز بالا
و بعد از سال‏ها چشم‏انتظاري
شده ايّاممان سبز و بهاري
منم آن كلّه سبز تيره جامه
بسه هرچه شدم خوار زمانه
عزيز دردانه شد قیمه بادمجان
خورشتم شد غذاي پولداران
ومن آن گوجه‏ی خوار و ذليلم
كه اكنون برتر از موز و شليلم
توريستي گر نيايد كشور ما
ولیکن گوجه آيد از فلان‏جا
وديگر موز كي بالد كه عالي‏ست؟
به صِرف اينكه او اهل سومالي‏ست
منم آلوزميني شاد و سرحال
چرا که صادراتم ول شد امسال
به جرم صادرات غير نفتي
ز من كندند پوستم را قلفتي
كجا بيمار خواهد خورد شلغم؟
به جايش هرسه وعده مي‏خورد غم
مگو شلغم بگو دُرّ گهربار
لبو گرديده نور چشم بازار
دگر خرگوش هم بيچاره گرديد
براي زردكي آواره گرديد
اگرچه ما زماضي دردمنديم
بــه ریـش مـیـوه‏ها حالا می‏خنديم
خداي قادر و ربّ توانا
بكن ?جاويد? خوشحالي ما را

منبع: انجمن طنز

 

 

s_ir62@yahoo.com

نوشته هاي اونجوري

با سلام خدمت گلهاي گروه دوست داشتني مبين
اول از همه تشكر ويژه اي دارم از صدف خانم كه حقيقت زندگيه ما انسانها رو در قالب يه داستان كوتاه در راديو روزانه بيان كرد" نبايد از مشكلات زندگي گله كنيم چون زندگي يه صحنه تئاتر و بازيگريه و كارگردان(خدا) هميشه نقش هاي سخت و حساس (مشكلات و سختيهاي زندگي) رو به بنده هاي لايقش ميده و اگه نقشمونو خوب ايفا كنيم، دستمزد خوب بازي كردنمون بهشته" خيلي زيبا بود نه؟؟؟
گير جان عزيز دوست داشتني پر تلاش من اول من هم به نوبه خودم نامزديتو تبريك ميگم(جشن عقد بعد محرم و صفر ديگه آره؟) ، به خدا من هم فقط شنيدم ولي منبع موثقي هنوز اين خبرو تائيد نكرده .
شما نمي خواد از خانوماي صدا قشنگ بخواهيد كه بيان راديو روزانه صحبت كنن فقط از خانومايي كه مطلب قشنگ دارن بگو بيان صحبت كنن مثل صدف خانوم .
راستي منم ميخوام صحبت كنم بايد چيكار كنم؟(صدام قابل تحمله)
راستي ميترا خانم پروتز ما تحت يعني چي؟؟؟و به نظر شما بهترين راه شوهر يابي براي دخترخانمهاي ترشيده و بهترين راه براي همسريابي ما جووناي عذب و ترشيده و فلك زده چيه؟
نيما جان( نيما 59) كلك رشتي ميزني؟؟ آخه چرا به نيكبخت واحدي و هديه تهراني و... تهمت مي زني؟؟(چه ربطي داشت) ولي شيوه خوبي بود،موش نخورتت كه اينقدر بلايي
راستي سروش عبداللهي عزيز الان يه پرس جوجه كباب گرونتره يا املت؟؟
خانم هليا(ك48) من هم به اون كلمه اي كه گفتيد خيلي اعتقاد دارم و هرروز هم اول دفتر كارم اينو مي نويسم( هوالرزاق)
مبين جان هنوز 1 ماه نشده تسليم مريم خانم شدي(حذف مادرزن)ولي بايد مواظب باشيم مادرزنو از زندگيمون حذف نكنيما (اين جمله بيخودي بود و چون فاقد مهر استاندارد بود هيچ ارزش قانوني نداره)
تا بعد...خدانگهدارتون
سعيد

 

 

gwmorteza@yahoo.com

راههای کسب آرامش

1- جلوی کریه خود را تگیرید و گهگاهی گریه کنید.
2- افراد آرام دائم به خود می گویند که برای تغییر گذشته کاری نمی توان انجام داد پس باید از ادامه زندگی لذت
برد.
3- حداقل روزی 15 دقیقه را در سکوت کامل بگذرانید و به آنچه که می خواهید در زندگی به دست آورید فکر کنید.
4- هنگامی که احساس می کنید ذهنتان پر از افکار گوناگون است و هیچ جای خالی در آن وجود ندارد با قدم زدن
سعی کنید ذهن خودتان را خالی کنید.
5- به کودکان نگاه کنید و ببینید چگونه از زندگی لذت می برند. زندگی با آرامش را از کودکان یاد بگیرید.
6- سعی کنید به داشته های خود قناعت کنیدو در این صورت احساس رضایت بیشتری از زندگی خواهید کرد.
7- اکسیژن باعث می شود مغز شما بهتر فعالیت کند. پس در محل زندگی و کار خود گیاه نگاه دارید.
8- این همه عجله برای چیست؟ به یاد داشته باشید سرعت حرکت شما با احساس شما رابطه مستقیمی داردو
پس سعی کنید عجول و شتابزده نباشید.
9- شوخی روش خوبی برای رسیدن به آرامش است . پس شوخی طبع باشید.
10- لحظات زیبای زندگیتان را بایگانی کنید. سعی کنید از این لحظات فیلم و عکس تهیه کنید و در لحظات ناراحتی
به آن نگاه کنید تا به یاد
بیاورید زندگی همیشه برای شما تلخ و دشوار نبوده است.
11- آرام سخن گفتن باعث می شود ظربان قلب و تنفس شما کم شود و این پایین آمدن ضربان قلب آرامش
بیشتری به شما می دهد.
12- شاد کردن دیگران باعث می شود احساس و انرژی مثبتی به شما منتقل شود.
15- هر چند وقت یک بار ساعتتان را باز کنید و اجاره بدهید از شر فشار زمان نجات پیدا کنید.
16- مسافرت به شما کمک خواهد کرد تا برای مدتی فکر شما آزاد باشد واثرات مسافرت پس از برگشت به
خوبی در زندگی روزمره شما نمایان خواهد شد.
17- دیگران را ببخشید. زیرا بخشش و شاد کردن دیگران یکی از مسائل زندگی بخش است.
18- سعی کنید در هنگام عصبانیت خود را به گونه ای تخلیه کنید . مثلا به بالای پشت بام بروید و فریاد بکشید
19- لباسهای راحت و گشاد باعث آرامش می شوند.
20- سعی کنید به موقع غذا بخورید و از غذا خوردن لذت ببرید. زیرا غذا خوردن باعث آرامش سیستم عصبی می شود.

 

 

daneshjou2001@yahoo.co.in

هنوز دست برنمیداری کلک ؟

با سلام
* جل الخالق ! آدم شاخ در میاره از دست این بشر ! یه بار شد صاف و پوست کنده جواب خود منو بدی و طفره نری ؟ از همه خوشمزه تر ( دیگه از کوپونت هم بیشتر مصرف کردی داداش ) این جمله عالمانست : « چرا فکر می کنی اگر دختری استادیوم برود یا مانتوی رنگی بپوشد هرزه است ؟ چرا فکر می کنی اگر با موی ژل زده بروی هیات ، گناه است ؟ چرا فکر می کنی اگر روزنامه شرق چاپ شود از فردا همه می خواهند بروند آمریکا ؟ » لازم شد اگه بیکار شدم یه دوره براتون شناخت مغالطات بذارم تا هر بار مجبور نشم از خودم برای امور واهی دفاع کنم . این یه فنه که هر کسی اونو بلد نیست و احسان ما هم خوب یاد گرفته از این فن استفاده کنه اما خوشبختانه من خواب نیستم . یه عنایتی بکنید : جمله این طوری شروع میشه : چرا فکر میکنی .... ؟ یعنی این فرض میشه که من این حرفا رو زدم بعد با توجه به غلط بودن مسلم اون حرفا راحت میشه طرف رو فیتیله پیچ کرد ! من که دیگه خسته شدم که این شگرد شما رو نقد کنم تو رو به اونی که میپرستی بی خیال دوز و کلک بشو اگه جواب داری که بسم الله اگه نداری بپرس ، پرسیدن عیب نیست ، ندانستن عیبه . نمیدونم در مورد من چی فکر میکنی اما من هم مثل خیلی از بچه های الان به اصطلاح سوسولم اما با یه ریزه تفاوت جزئی . مثلا همیشه ته ریش دارم و تا قبل از این که کچلی ( خیلی کم ، تازه خیلی خوش تیپ تر هم شدم !! ) بگیرم همیشه ژل میزدم . اداره که سهله با بسیجیا هم که کار داشتم با موی ژل زده میرفتم پایگاه . مانتوی رنگی ؟ دخترای فامیل ما تو مهمونی ها خوش لباس ترینن ( به گفته خواهرم ) اما تو خیابون .... هیچ وقت خودشونو نمیفروشن . من هرگز یه همچین حرفی نزدم اما گفتم که به عینه بی فرهنگی رو در جامعه میبینم اما برخورد ها اون طوری نیست که احسان میگه . داداش اگه جواب داری بگو چطور یه جوون جرات میکنه دربند ضبط دوبانده بیاره اما شما تو خیابون نمیتونی هدفون تو گوشت بذاری . ( اینو حتما جواب بده چون به احتمال زیاد خالی بستی یا این که تو یه دنیای دیگه زندگی میکنی بابا یه کلام بگو مبالغه کردم و خلاص دیگه این همه باملول بازی نداره نمیدونم چرا مجبورم میکنی اون طوری حرف بزنم که دوست ندارم برای همین میگم که اگه جواب ندی کم اوردی ) هر بار که جواب میدی از مسئله ای که محل اختلاف ما بوده دورتر میشی و نتیجه دلخواهتو میگیری . من تهمت نزدم که دوست داری بقیه از دریچه شما نگاه کنن این تو بودی که این خرفو به من زدی اما شما داری یه همچین کاری رو میکنی و به هیچ وجه جواب منو نمیدی .
یکی از ایراداتی که به عقیده شما میشه گرفت اینه که دین رو فردی میدونید . و جواب این مسئله بارها داده شده اما مثال سادش همون قایق و سوراخ کردن اونه مگر این که اعتقاد داشته باشی فروش هر محصول فرهنگی ! استعمال هر زهرماری ( عبارت مرسوم رسانه ملی ) ! و .... از حقوق فردی اشخاصه و کاری به دیگران نداره . من با این که تا هشت سالگی هندوستان بودم اما یه چیزائی رو خوب یادمه . مست کردن و عربده کشیدن یه عده معلوم الحال رو یادمه ، ترس خانواده ما از بعضی محله ها یادمه و این که امنیت جامعه مختل شده بود رو یادمه . هیچ کسی بدش نمیاد که آزاد باشه تا هر کاری رو بکنه اما اگه سر چراغ قرمز جلوتو نگیرن ، اگه برای آسایش جامعه از فروش محصولات مخرب جلوگیری نکنن دیگه ما چه شباهتی به آدمی زاد داریم . دوست عزیز حتما از اوضاع کشور هائی که آزادی دارن خبر داری ، من که نرفتم اما 70% خانواده ما تو دنیای خارج ( اکثرا خاور میانه و بعضا اروپا و آمریکا ) از ایران تشریف دارن و اخبار مرتب میرسه . این که اگه یه جوون هوس کنه و همکلاسیاشو بگیره به رگبار خیلی به نظر شما جالب میاد ؟ یکی از دوستان چند شماره پیش لطف داشتن و فرمودن ملت ایران که بدترن ! اگه به هر خانواده یه اسلحه بدیم میدونید چی میشه ؟ خوب شاید واقعا ما بی فرهنگ تر باشیم اما این واقعا عملکرد مثبت نیروی قهریه رو نیمرسونه که چیزای بد رو از دم دستتون جمع میکنه . باز هم تاکید میکنم یه تند روی هائی داشتنم اما من جنبه سیاست منقبضانه رو به منبسطانه ترجیح میدم ( بذارید به حساب خشونت طلبی ) من ترجیح میدم که ویترین مغازمو دست کاری کنن اما بچم در سنی که تشخیص درست و غلطش کمه راحت به هر چیزی دسترسی نداشته باشه . دوست عزیز میدونی که اجرای صد در صد صحیح امور کار راحتی نیست پس کمی از توقعاتت کم کن . هیچ جای دنیا آزادی کامل ندارن حتی آمریکا هم که مهد دموکراسی ( مثلا ) به حساب میاد برای خبر نگارای ایرانی ، برای ورزشکارا ، برای سیاست مدارا محدودیت قائل میشه ، یه عده دوست دارن خودشونو آزار بدن سرشونو بپوشونن اجازه نمیده و حقوق فردیشونو ضایع میکنه . البته اگه یادتون بیاد من توصیه کرده بودم از حق دفاع کنید و مقایسه نکنید اما مجبورم جواب مقایسه رو با نقد مقایسه شونده ( آمریکا ) بدم در غیر این صورت این کار رو نمیکردم .
* در مورد قطعنامه دوم و بعدها سوم و چهارم و ... به جمله امام عزیز اکتفا میکنم : برای من فقط عزت ایران مهم است و اگر همه دنیا و مردم و ... بر علیه آن اقدام کنند من خمینی به تنهائی در مقابل آنها میایستم . ( نقل به مضمون ) صدور قطعنامه دلیلی بر حقانیت آنها و اشتباه ما نیست و شما هم چاره ای جز قبول انچه که ایران پذیرفتند نداری .
* در نهایت ناراحت شدید خودم رو از اتهاماتی که به من وارد کردید اعلام میکنم ، من شما رو میبخشم امیدورام خدا هم شما رو ببخشه . شما به من این اتهام رو واری کردید که میلیون ها دختر ایرانی مانتو رنگی پوش رو هرزه میدونم ! چون کم اتهامی نیست مجبور شدم واکنش نشون بدم . دوست عزیز جواب دادن به همچون من ناقابلی که همه مجبورن چند بار متنامو بخونن تا متوجه بشن ( شما که به من و متن هام علاقه داری اما بقیه که بی کار نیستن یه متن بی ارزش رو چند بار بخونن ) اصلا نیاز به وارد ساختن اتهامات احساسی نداشت شما به راحتی با زبان منطق میتونستید جواب بدید اما متاسفانه بدترین حالت رو انتخاب کردید . شاید عقیده من غلط باشه که احتمالش هست بالاخره معصوم که نیستم اما با این کارتون این شائبه پیش میاد که از دادن جواب ساده به همچو منی هم عاجزید . روز خوش .
* راستی آقا میلاد هم قرار بود یه جواب سوال به من بدن هنوز بی صبرانه منتظریم .

 

 

alirezamajidi@gmail.com

و این بار «برنامه‌ای» که نام ترانه‌ها را به شما می‌گوید

در یکی از مطالب پیشین ، سایتی را معرفی کردم که می‌تواند آواز و زمزمه‌های شما را از یک ترانه آنالیز کند و نام ترانه و خواننده اصلی را حدس بزند. استقبال زیادی از این پست انجام شد ، اما خوانندگان وبلاگم در کامنت‌ها و میل‌هایی که ارسال کردند ، گفتند این سایت درصد خطای قابل توجهی دارد و گاهی حتی با پخش ترانه اصلی هم ، تشخیص غلطی می‌دهد.
راستش ، اگر این سایت صد در صد درست عمل می‌کرد ، این کار مترادف با محقق شدن یکی از آرزوهای دیرینه انسان‌ها بود ، در آن صورت می‌شد ماشین‌ها و برنامه‌هایی درست کرد که بدون اشتباه از فرمان‌های صوتی اطاعت کنند. هنوز باید کار زیادی روی سیستم‌های تحلیل صوت انجام شود.
اما هدف از نوشتن این پست این است که شما را با یک برنامه بسیار جالب با حجم بسیار کم ، آشنا کنم که کار ظاهرا مشابهی انجام می دهد :
تقریبا همه فایل‌های صوتی‌ای در هارد و یا سی‌دی‌های خود داریم که نام خواننده‌اش را نمی دانیم و یا اگر نام خواننده را بدانیم نام ترانه یا آلبومش بر ما معلوم نیست ، در این موارد چه کار می‌شود کرد؟
پرسیدن از دوستان همه وقت چواب نمی‌دهد ، جستجوی کلمات کلیدی ترانه در اینترنت هم کار بسیار دشواری است ، تازه گاهی یک ترانه را چند خواننده اجرا کرده‌اند ، سایت midomi را هم که تست کردید و دیدید چندان کارا نیست.
در این موارد است که برنامه جالب Tunatic به کمکتان می‌آید. یک فایل صوتی را در سیستمتان اجرا کنید ، برنامه با گذشت چند ثانیه نام خواننده و آلبوم را مشخص می کند و در انتها لینکی برای دانلود آن ترانه و آلبوم در سایت روسی all of mp3 می‌دهد!
شاید این برنامه برای ایرانی‌ها بیشتر از کاربران خارجی کاربردی باشد ، چون اغلب علاقمندان خارجی موسیقی سی‌دی اوریجینال می‌خرند که اطلاعات کامل هر آلبوم را داراست.
البته من قبلا هم این سایت را معرفی کرده بودم ، منتها در آن زمان شاید وبلاگم به اندازه امروز خواننده نداشت.
برنامه Tunatic ، حجم بسیار کمی دارد یعنی تنها 500 کیلوبایت. این برنامه رایگان را می توانید با رفتن به این صفحه دانلود کنید.
بعد از نصب برنامه ، دقت کنید که فایروال را طوری تنظیم کنید که دسترسی این برنامه را به اینترنت بلوک نکند.
برنامه دیتابیس خوبی دارد ، البته من الان روی هاردم فایل صوتی عجیب و غریب نداشتم تا توانایی برنامه را برای تشخیص فایل‌های کمتر مشهور هم آزمایش کنم. در مواردی که برنامه را تست کردم ، در همه موارد خوب و عالی جواب داد.
البته پیداست که این برنامه عملکرد کاملا متفاوتی با سایت midomi دارد و کار بسیار آسانتری انجام می‌دهد.

 

 

 

salman_yavar@yahoo.com

آقاي هاشمي! «روحانيت اصيل» كدام است؟

روزنامه كارگزاران (همان ليبرال‌هاي جديد) در تاريخ 17/11/85 تيتر مي‌زند كه «آيت‌الله هاشمي با مراجع تقليد ديدار مي‌كند.» در توضيح خبر مي‌نويسد: «هاشمي ضمن سخنراني در چند سمينار و همايش كه در اين استان برگزار مي‌شود، با مراجع عظام تقليد نيز ديدار و گفت‌وگو مي‌كند.»
اين خبر مهم و سرنوشت‌ساز براي ملك و ملت در نظر «كارگزاران هاشمي» يعني مسلمان‌هاي ليبرال‌شده، نه با محوريت «مراجع تقليد» و جايگاه عظيم‌الشأن آن‌ها بلكه با «بزرگ‌نمايي»، «مطرح كردن» و «اربابي مجدد هاشمي» بر ملت است. كاري كه 11 روز پيش روزنامه جمهوري اسلامي، ارگان هاشمي آن را انجام داد. واقعاً مسأله چيست؟ چند همايش و سمينار در قم كه در تمام آن‌ها هم هاشمي چندمنظوره‌گي را بايد دنبال نمايد، كدام نياز ملي را رفع مي‌كند؟ بالاتر از آن ديدار و گفت‌وگو با مراجع عظام، كه طبق تبليغ پي‌درپي «كارگزاران هاشمي»، گويي اين بزرگواران منتظر ورود «موكب رفسنجاني» هستند؟
بايد ديد «كدام انگيزه»، «سفر به قم» را با چند همايش و سمينار براي «رفسنجاني» طراحي مي‌كند، و «كدام هدف» اين‌گونه آن را گستره‌اي «بي‌معنا» اما «پر معما» مي‌دهد؟
در كنار اين مسأله، نكته ديگري وجود دارد و آن اين كه، «هاشمي رفسنجاني» به تازگي خبر از تيرهاي زهرآگيني داده است كه به سوي «روحانيت اصيل» شليك مي‌شود. مي‌پرسم: «تيرهاي زهرآگين» براي آقاي هاشمي رفسنجاني چه تعريفي دارند؟ آيا «دوم خرداد دين‌سوز» در 8 سال حاكميت، ساحت مطهر «روحانيت و مرجعيت» را در قلم و بيان و شعار، «تيرباران» نكرد؟ در آن وقت «رفسنجاني» در كدام «سير و سفر» بود؟ كه اين تيرباران را نه ديد و نه شنيد و نه دل‌نگران شد و نه دينداري و روحانيت‌دوستي‌اش گل كرد؟ بلكه با تمام جديت به حمايت آن پرداخت. وقتي دختر نازنينش «فائزه» كه پدرش او را «زني مسلمان و انقلابي و فداكار براي ورزش بانوان» مي‌داند، نخستين «بمباران فقه و روحانيت» را سردمدار شد، هاشمي به كدام سو نظر داشت؟ چرا اين پيش‌گويي‌ها و تحليل‌ها بي‌مبنا اما تامل‌برانگيز امروز را با واقعيت‌هاي عيني در درون خانواده خويش حمايت كرده و مي‌كند؟
چرا وقتي آقاي هاشمي به اجراي برنامه «توسعه» با بنيان و برنامه‌هاي امريكايي محض، اقتصاد سرمايه‌سالار و فرهنگ سلطه‌پذيري غرب مي‌پرداخت، به فكر روحانيت و مرجعيت نبود؟ آيا تيرهاي زهر‌آگين تهاجم فرهنگي در پرتو توسعه و به سردمداري خود وي و سپس اصلاحات، با حمايت ويژه او، به شكلي بي‌سابقه مرجعيت و روحانيت را هدف قرار نداد؟ چه شده است و با كدام نگاه «هاشمي» به «پيش‌گو»‌يي تبديل شده كه دلش تنها براي روحانيت اصيل مي‌طپد؟ در اين طپش‌ها، كدام «آهنگ» را مي‌توان شنيد؟ آيا منظور از سفر به قم «تفسير اين پيش‌گويي‌هاست»؟
تعريف «روحانيت اصيل» در نگاه هاشمي چيست؟ روحانيت يعني او و محمد خاتمي و حسن روحاني و كروبي و مجمع محققين و مدرسين و ... يعني هر آن كه دينمداري اصيل و عملي را «خرافه‌گرايي» مي‌داند و «عوام‌فريبي»، و «ساده‌زيستي» و «پرهيز از دستبرد به بيت‌المال» را «زهد فروشي» مي‌خواند، و «عدالت» را «گسترش فقر» تعريف مي‌كند و...
روشن‌تر بايد گفت هاشمي رفسنجاني پس از سه دهه پربار حاكميت نظام اسلامي، بايد بداند علاوه بر آن كه نسل اول و دوم با عملكرد شخص هاشمي، بسياري از مسايل را دريافته‌اند، «نسل سوم» هم آگاه‌تر، دينمدارتر و فهيم‌تر از آن‌ها به ميدان آمده است. نسلي كه به «روحانيت اصيل» اعتقاد كامل دارد و از اين روي با دارندگان لباس روحاني كه مشي روحاني‌ستيز دارند به معارضه برخاسته است. هاشمي بايد بداند مردم مؤمن و خداباور «روحانيت اصيل» را چنين تعريف مي‌كنند:
روحانيتي كه حرمت لباس پيامبر صلي‌الله عليه و آله و سلم را در شريعت‌مداري نظري و عملي، استوار و بالنده پاس مي‌دارد.
روحانيت اصيل، روحانيتي است كه به پست و مقام و مال و منال، به عنوان تماميت دنياطلبي دون، و قدرت‌خواهي بي‌بنياد، پشت پا مي‌زند، و آنگاه كه به ضرورت در «خدمتگزاري» وارد عرصه اجرايي مي‌شود نماد كامل روحاني بودن را به معرض قضاوت نسل‌ها مي‌گذارد.
روحانيت اصيل روحانيتي است كه دنيا گريزي در زندگي فردي، خانوادگي و عرصه سياست و اجتماع، ملكه وجودي اوست و آنچه از همه دنيا مي‌طلبد افتخارآفريني براي حوزه‌هاي علميه و جاودانگي فرهنگ عاشورا است و نه ديگر هيچ.
واقعا بايد ديد مخاطب حضرت آيت‌الله جوادي آملي، چه كسي مي‌تواند باشد، آنجا كه مي‌گويند: «آن كسي كه مي‌گويد چون من به اين سمت نرسيدم بايد نظام را به هم بزنم‌، بايد حسابش را رسيد، آنكس كه دورخيز گرفته براي بيت‌المال، بايد حسابش را رسيد. آن كسي كه قبل و بعد از سمت درآمدهايش فرق كرده است بايد حسابش را رسيد.» آيا از روحانيت اصيل مي‌توان كسي را در اين دايره يافت؟
روحانيت اصيل روحانيتي است كه اصالت را به فقه جعفري مي‌دهد، و تشيع را با هيچ «بها» و «بهانه» به مسلخ نمي‌برد. مثلا براي شكستن آراي رقيب در انتخابات از مخالفان تشيع با صرف هزينه‌گزاف «يارگيري» نمي‌كند. و يا با افشاي نامه محرمانه حضرت امام سلام‌الله، «خود را به صورت يك تهديد براي نظام اسلامي عرضه نمي‌دارد» ، تهديدي كه در راي اول آوردن او مؤثر مي‌شود.
روحانيت اصيل روحانيتي است كه دينداري در تواضع رفتار و گفتار، و آمادگي ايثار در مسير بالندگي اسلام و روحانيت و نظام اسلامي، يك «اصل ثابت و مانا» براي اوست. خانواده، ثروت، قدرت، هر روز به رنگي درآمدن، شبهه ديني ايجاد كردن، تفرقه در ميان ملت به وجود آوردن، و ده‌ها نماد ديگر از آلودگي‌هاي سياسي، در ساحت او راه ندارد.
روحانيت اصيل روحانيتي است كه «داشتن قدرت» را تنها «انجام وظيفه» مي‌داند، و به راحتي آن را كنار مي‌زند، و از ايجاد مافيا و حركت‌هايي كه اسلام و نظام اسلامي را در مخاطره مي‌افكند، نه تنها بيزار است، بلكه با «خون خود» با آن به مبارزه بر مي‌خيزد.
روحانيت اصيل روحانيتي است كه زن و فرزند و مال و جان خويش را مفتخرانه در راه منافع اسلام و تشيع علوي عليه‌السلام به قربانگاه مي‌برد، نه آنكه همه نظام اسلامي و مرجعيت و روحانيت را براي «حفظ قدرت» يا «بازگشت به قدرت» خود، فدا كند. آن هم با «هر وسيله» و هر «ميزان زيان‌دهي براي كشور و ملت اسلامي آن».
روحانيت اصيل روحانيتي است كه «انتظار فرج» را باور دارد و براي «موعود جهاني» منتظري واقعي است. به «انتظار» و «فرهنگ انتظار» مفتخرانه مي‌بالد. و با همه غرب‌زدگي‌ها و بيگانه‌پرستي‌ها و ذلت و تسليم در برابر سلطة فرهنگي و سياسي و اقتصادي دشمنان اسلام، به منظور «هموارسازي فرج منجي عالم(عجل الله تعالي فرجه الشريف)» در چالش است. آيا آنان كه از برافراشته شدن «پرچم انتظار» توسط دكتر احمدي‌نژاد در سازمان ملل برآشفتند، و كينه‌توزي مافيايي خود را به شكل‌هاي مختلف عليه او به نمايش گذاردند، در تقابل با «اساس روحانيت» نيستند؟!
روحانيت اصيل، روحانيتي است كه از منافع نظام اسلامي كه به اساس اسلام و روحانيت و مرجعيت شيعه گره خورده، عزتمندانه دفاع مي‌كند، سلم لمن‌سالمكم و حرب لمن حاربكم، شعار ولايي او، و پيوند عاشورايي وي است. نه آنكه براي «مدافع امروز عزت و شوكت جمهوري اسلامي»، «خيمه و خرگاه جنگ‌افروزي» برپا كند، و با تيرهاي زهرآگين تحليل و تفسير، راهگشا و ماية اميد بيگانگان شود.
روحانيت اصيل روحانيتي است كه به دليل وارستگي عملي و دنياگريزي، اصالت اعتقاد و ثبات و پايداري دين‌مدارانه‌اش در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و فرهنگي، مورد بغض آمريكا و انگليس و قلم به مزدان و اوباش دين‌ستيز اصلاح‌طلب باشد. يعني همان بزرگاني كه در دوران سياه اصلاح‌طلبي مورد يورش و تهاجم از «كاريكاتور» گرفته تا «سرنيزه قلم» و «بمباران بيان» واقع شدند. مگر نه آن كه حضرت امام خميني رحمت الله عليه در معرفي روحانيت اصيل فرمود: «بزرگترين فرق روحانيت و علماي اسلام با روحاني‌نماها در همين است كه علماي مبارز اسلام هميشه هدف تيرهاي زهرآكين جهان‌خواران بوده‌اند و اولين تيرهاي حادثه قلب آنان نشانه رفته است آيا امروز هاشمي و خاتمي و روحاني به دليل تقابل بينش و اعتقاد و گفتمان با احمدي‌نژاد مورد تمجيد جهان‌خواران نيستند.
حال بايد ديد جامعه مسلمان ايران با برداشت صحيح، مؤمنانه و باور ايماني خود از روحانيت اصيل هاشمي رفسنجاني را در «پيش‌گويي‌ها و فرضيه‌هاي خودساخته‌اش» چگونه به تحليل مي‌نشيند؟ آيا ملت،‌«روحانيت» را صنفي مي‌بيند كه «لباس» معرف آن است؟
خوب است هاشمي بداند، آنگاه كه فيلم تبليغاتي‌اش - كه خود نقش‌آفرين اول آن بود - پخش شد، ملت هر آنچه را كه ناديده گرفت، يك قلم را در ذهن و قلب و خود نگاه داشت و آن اين كه «هاشمي چه روحانيتي را مد نظر دارد؟» وقتي فرزندانش با حريم‌شكني‌هاي فرهنگي، سياسي، و اقتصادي به تركتازي پرداختند، و مورد حمايت پدر قرار مي‌گرفتند، زماني كه شخص هاشمي با تفسيرها و تأويل‌هاي ويژه، «ولايت‌فقيه» را به تقليد از «گنجي» و «سروش» و ... داراي مشروعيت زميني تعريف مي‌كند، و وقتي هدفمندانه به «شوراي رهبري» مي‌پردازد و آن هنگام كه براي اين «منظورها»، سفرها، ديدارها و گفت‌وگوهاي پرتبليغ و با بوق و كرنا راه مي‌اندازد، ملت فقط مي‌تواند «روحانيت او را در محدوده‌اي چون خاتمي، كروبي، حسن روحاني و...» ببيند؟
البته ملت «روحانيت اصيل» را با ساحت مقدس و مطهر مي‌نگرد، و اين تعداد را در آن جاي نداده و نخواهد داد
مهمترين مساله‌اي كه «مافياي قدرت و ثروت» آن را بهانه امروز خود قرار داده، مساله «انرژي‌هسته‌اي» و عزت‌مندي‌هاي افتخارآفرين احمدي‌نژاد در آن است. قطعا هاشمي در همايش‌ها و نمايش‌ها و گفت‌وگوهايش طبق روال هميشگي به «ارعاب و فضاسازي و تهديد» و البته «تحليل و تفسير كارشناسانه پيرامون آن خواهد پرداخت.» بي‌مناسبت نيست جملاتي از «صادق خرازي» سفير سابق ايران در پاريس و همراه دائمي خاتمي در سفرهاي دوره‌اي به امريكا و انگليس و ... توجه داشت. او مي‌گويد: «در مقابل هر قدم مثبتي كه ايران بر مي‌داشت اروپايي عقب‌تر مي‌رفتند، به طوري كه مي‌توان گفت زياده‌خواهي اروپايي‌ها كار دستشان داد. چون از اين غافل بودند كه موضوع هسته‌اي براي ايرانيان يك افتخار ملي است.
خداي را سپاس كه پرده‌ها يكي پس از پس ديگري مي‌افتد. آيا هاشمي، خاتمي و حسن روحاني، گردانندگان اصلي پرونده هسته‌اي در گذشته نبوده‌اند؟‌و آيا اين شاه‌كار مورد بحث «صادق خرازي» نتيجه كار آن‌ها نيست؟ در گفته «خرازي»، «قدم‌هاي مثبت ايران»، يعني «عقب‌نشيني‌هاي پي در پي و پذيرش شرايط خفت‌بار اروپا و امريكا». «عقب رفتن اروپايي‌ها و زياده‌خواهي آن‌ها، در بيان او، نيز به معناي «سلطه‌گري، زورگيري و باج‌گيري‌هاي بربرهاي ديروز يا اروپايي‌هاي امروز از سردمداران نظام اسلامي» مي‌باشد. جالب است كه در سخن «خرازي» آشكارا اعلام مي‌شود كه در دوره پيش اروپايي‌ها از اين كه «انرژي هسته‌اي افتخار ملي ايرانيان» است، غافل بوده‌اند. بايد به مجريان امر كه «هاشمي و خاتمي» در راس آن بوده‌اند، آفرين گفت كه اين چنين ملت را نزد بربرهاي وحشي ذليل معرفي كرده‌بودند. هم‌چنين بايد خداوند سبحان را شكرگزار بود كه احمدي‌نژاد را مايه خروج سلطه‌گران از اين غفلت نمود، و آن‌ها را نسبت به «افتخارات ايراني‌ها» هشدار و اخطار داد.
سخن پاياني آن كه بايد به هوش بود. نمي‌توان ديكته‌هايي كه از دل «كارگزاران» مافيا براي مردان و زنان گفته‌مي‌شود، و در روزنامه‌هايي كه به هيچ روي «اعتماد ملي» را جلب نمي‌كند، عرضه مي‌گردد، غافل بود. به ويژه آنجا كه پي در پي القا مي‌شود براي «حل مسائل كشور به ويژه انرژي هسته‌اي بايد به هاشمي، كروبي، روحاني و خاتمي روي آورد.»
آياقلم‌هاي زهرآگين و زبان‌هاي آلوده كه به كمتر از نابودي اسلام و مسلمين راضي نبوده و نيستند، و اين مهم را در نوشته‌ها و گفته‌هاي چند سال اخير بارها و بارها عيان كرده‌اند، مدافع «روحانيت اصيل» هستند؟ يا اين كه به دنبال طيفي از «روحانيون خاص» مي‌باشند، تا به وسيله آن‌ها، اهداف و اغراض‌شان را پياده كنند.

فاطمه رجبي

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

21 بهمن / 10 فوريه / 21 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
21 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
... و به اين سان آخرين خليفه عباسيان نمدمال شد

دهم فوريه سال 1258 (21 بهمن ) سپاهيان هلاكو خان نوه چنگيز و ايلخان مغول ايران بغداد را تصرف و المستعصم ــ اخرين خليفه عباسي را در نمد پيچيدند و كشتند و 17 روز طول كشيد تا بغداديان را قتل عام و اين شهر را ويران ساختند. علت نمد مال كردن خليفه اين بود كه شنيده بودند قتل يك مقام مذهبي با دست ، باعث خشم خدا مي شود. در آن زمان ، هنوز مغولان مستقر در ايران پيرو آيين نياكان خود بودند. بغداد هنگام تصرف به دست مغولان بيش از چهارصد هزار تن جمعيت داشت كه بيشتر آنان به دست مغولان كشته شدند. آمارهاي مختلف ــ از 80 تا 300 هزار تن ــ درباره شمار مقتولان بغداد داده شده است.
    هلاكو دوسال پيش از تصرف بغداد ، ايلخاني خود را بر مناطق متصرفه در ايران كه سهم او از فتوحات پدر بزرگش شده بود مستقر ساخته بود ولي امور اداري و كشور داري را از دست ايرانيان خارج نساخته بود.
    طبق بعضي روايات ، نزديكان ايراني هلاكو كه از عربان و آسيبي كه ايرانيان ازدو قرن حكومت آنان بر وطنشان ديده بودند دلخور بودند او را به بر انداختن بساط عباسيان تشويق كرده بودند؛ گرچه در آن زمان اقتدار خليفه عباسي محدود به شهر بغداد بود.

 

روزي كه داور خودكشي كرد

علي اكبر داور كه در نوسازي دستگاه قضايي ايران تلاش فراوان كرده بود در اين روز در سال 1315 خورشيدي خود كشي كرد . وي سالها نماينده مجلس و در دوران سلطنت رضا شاه وزير وزارتخانه هاي مختلف از جمله دادگستري و دارايي شده بود.

 

محمد مسعود به قتل رسيد

محمد مسعود ناشر روزنامه «مرد امروز» در اين روز در بهمن1326 (فوريه 1948) در تهران به قتل رسيد.
     مسعود هنگام خروج از چاپخانه محل چاپ روزنامه اش هدف گلوله قرار گرفته بود . با قتل محمد مسعود عمر روزنامه نگاري در خانواده او پايان نيافت؛ ابوالحسن كمالي خواهر زاده مسعود سالها مدير عامل خبر گزاري پارس بود.

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

21/11/57
ابزار ناتواني نيروهاي نظامي‌ و انتظامي ‌شاهنشاهي از مقابله با توزيع سلاح بين مردم در مساجد.
ادامه هجوم نيروهاي گارد به نيروي هوايي. سرازير شدن سيل جمعيت براي كمك به مدافعان پايگاه هوايي در فرح‌آباد. انهدام پنج دستگاه تانك و تصرف سه‌دستگاه ديگر به دست مردم و خلع‌سلاح افراد گارد.
انتشار اعلاميه شماره 40 فرمانداري نظامي‌ در تهران در ساعت 14 مبني بر افزايش ساعت منع رفت و آمد از ساعت 30 :16 تا 5 بامداد و بروز هيجان و التهاب در شهر.
انتشار اعلاميه امام‌خميني در ساعت 16 مبني بر غيرقانوني بودن اعلاميه فرمانداري نظامي‌تهران و دعوت از مردم به ناديده‌گرفتن آن. هجوم مردم به خيابانها و سنگربندي آنها به منظور مقابله با حكومت نظامي‌. همچنين صدور اعلاميه نخست‌وزير درباره پذيرفتني نبودن ممنوعيت اعلام شده از سوي فرماندار نظامي‌.
انتشار اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظامي‌تهران در ساعت 20 و افزايش ساعت منع رفت و آمد تا ساعت 12 ظهر روز 22 بهمن 1357.
هجوم مردم به مراكز نظامي‌ و انتظامي‌ و سقوط كلانتريهاي 10، نارمك، تهران‌نو. محاصره كلانتري 6، تسليحات ارتش در فرح‌آباد و پادگان لويزان در تهران. خلع سلاح پايگاه نوژه در همدان به دستور آيت‌الله مدني و مسدود شدن جاده همدان به تهران و جاده ساوه به تهران به دست مردم براي جلوگيري از حركت ستونهاي نظامي‌ به سوي پايتخت.

پيام آيت‌الله طالقاني خطاب به مردم و نيروهاي درگير در مركز آموزش دوشان‌تپه : واقعه پادگان نيروي هوايي توطئه‌اي از ناحيه بعضي از مسؤولين جزء در ارتش است ؛ ملت از مداخله‌جويي پرهيز نمايند.

آغاز در‌گيري مسلحانه در داخل ارتش شاه به طرفداران انقلاب در نيروي هوايي و نظاميان وفادار به رژيم گذشته در ساعت 22 ديشب (20/1/1357) به هنگام تماشاي مراسم استقبال امام از تلويزيون و ابراز احساسات پرسنل نيروي هوايي نسبت به‌‌ايشان. شرح چگونگي‌‌ اين ماجرا به نقل از مطبوعات و از زبان ارتشبد قره‌باغي (آخرين رئيس ستاد بزرگ ارتشتاران).
تشكيل جلسه شوراي امنيت ملي با شركت شاپور بختيار (نخست‌وزير)، ميرفندرسكي (وزير امور‌خارجه) و فرماندهان نيروهاي نظامي‌ و انتظامي‌در ساعت 18 پس از‌‌اينكه مردم به دستورهاي حكومت نظامي‌ عمل نكردند و تصميم‌‌اين شورا دربارة تشديد مقررات حكومت نظامي‌ و دستگيري رهبران انقلاب.

گزارش لحظه به لحظه روزنامه اطلاعات از مقر امام و واكنش عمومي‌ در مقابل اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظامي‌. پخش شايعه توطئه كودتاي نظامي‌در ساعت 22 و اعترافهاي سرهنگ كيخسرو نصرتي (آخرين رئيس ستاد پليس تهران) از چگونگي اجراي طرح كودتا.


21/11/58
ديدار شاه حسن از عربستان و عراق.

21/11/62
درگذشت آندروپوف صدر هيئت رئيسه اتحاد جماهير شوروي

21/11/64
تصميم عربستان به پرداخت وام 6 ميليارد دلاري در عرض 6 ماه آينده به عراق
21/11/65
اعزام سپاه يكصد هزار نفري حضرت مهدي (عج) به جبهه‌هاي نبرد.
21/11/66
عراق در هفته‌هاي اخير جنگ صادرات نفت را افزايش داده است.

 

 وفات عباس اقبال آشتياني از مورخان، اديبان و محققان برجسته ايران

[21 بهمن 1334] - عباس اقبال آشتياني از مورخان، اديبان و محققان برجسته ايران بدرود حيات گفت. عباس اقبال بعد از اتمام دوره تحصيلي در دارالفنون در مقام منشي هئيت نظامي ايران در سال 1304 شمسي به فرانسه سفر كرد. او در كنار اداي وظايف دولتي تحصيلاتش را تا اخذ درجه ليسانس ادامه داد اقبال آشتياني بعد از بازگشت به ايران در دانشگاه به تدريس پرداخت و به عضويت دائم فرهنگستان ايران در آمد. عباس اقبال بعد از مدتي مجله ادبي فرهنگي يادگار را منتشر كرد. او در تحقيقات خود از سبكي نو و در نويسندگي از نثري روان و ساده برخوردار بود. كتابهاي« تاريخ فعول، خاندان نوبختي، و مأموريت ژنرال گاردان به ايران» از آثار ارزشمند استاد عباس اقبال آشتياني بشمار مي روند.

 

شكسته شدن حكومت نظامى
به فرمان آيت الله خميني

[21 بهمن 1357] -  ميليونها تن از مردم كشورمان براي تأييد حكم آيت الله خميني فقيه انقلاب اسلامي در انتخاب اولين دولت نظام جمهوري اسلامي ايران راهپيمايي باشكوهي شركت كردند. در همين حال هزاران تن از كاركنان نيروي هوايي به مردم پيوستند و دولت بختيار اعلام كرد. « امروز حكومت نظامي از ساعت 16:30 بعد از ظهر تا پنج بامداد برقرار خواهد بود.» آيت الله خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي با صادركردن اعلاميه اي از مردم خواستند كه در خيابانها بمانند و به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. ايشان حكومت نظامي را خدعه و خلاف شرع دانستند . در همين روز لشكر گارد شاهنشاهي به پادگان نيروي هوايي حمله كرد و در پي آن مردم انقلابي از سراسر ايران به ياري انقلابيون داخل پادگان شتافتند. بدين ترتيب جنگ مسلحانه در تهران آغاز شد و مردم ضربه نهايي را بر پيكر نظام شاهنشاهي وارد آوردند.

Mobin_s2004@yahoo.com
10 فوريه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
شهر گمشده« مايا » و تمدن درخشان بوميان قاره آمريكا

هرم باستاني مايا در شهر گمشده موييل

هرم باستاني مايا در شهر گمشده موييل

دهم فوريه سال 1926 اعلام شد كه شهر باستاني « مايا » ها ( بوميان ــ سرخپوستان ــ قاره آمريكا كه عمدتا در آمريكاي مركزي و جنوب مكزيك امروز زندگي مي كردند) در جنگلهاي يوكاتان كشف شده است . باستانشناسان آمريكايي ضمن مطالعه آثار باستاني كشف شده درشمال مكزيك پي به وجود شهري به نام « موييل ××× » با تمدني درخشان برده بودند و چون آن را نمي يافتند ؛ شهر گمشده مي خواندند.
    در « موييل » يك بناي بزرگ هرمي شكل ، شش معبد و ساختمانهاي متعدد به دست آمد . وضعيت ساختمانها نشان مي داد كه اين شهر مركز معاملات تجاري و داد و ستد ميان جنوب و شمال قاره آمريكا بوده و مايا ها داراي تقويم و كتابت بوده و حسابداري مي دانسته اند. شهر « موييل » از ساحل درياي كاراييب فاصله چنداني ندارد.
    تمدن ماياها مشابه ساير تمدنهاي قاره آمريكا از جمله آزتك ، آندز و آمريكاي شمالي بوده است.

 

اعدام در اطاق گاز

اطاق گاز زندان «كارسون سيتي»
حاكم نشين ايالت نوادا

در اين روز در سال 1924 براي نخستين بار در آمريكا براي اعدام يك مجرم از اطاق گاز استفاده شد. اين مجرم ، « جاني جي » جنايتكار معروف بود كه در زندان شهر « كارسون سيتي» حاكم نشين ايالت نوادا در اطاق گاز قرار گرفت و پس از رها شدن گاز سمي ظرف شش دقيقه جان سپرد. مدتها بود كه اعدام با دار در جامعه آمريكا مورد انتقاد قرار گرفته بود . اين طريقه اعدام بعدا جاي خود را به صندلي برقي داد كه مرگ با آن سريعتر صورت مي گرفت . در دهه 1980 چون هنگام اعدام يك مجرم با صندلي الكتريك، از گوشهاي او خون بيرون زده بود ، اين طريقه هم ترك شد و اعدام در آمريكا اينك با تزريق داروي سمي صورت مي گيرد . اخيرا در چند ايالت آمريكا انتخاب نوع اعدام به اختيار خود محكوم واگذار شده است .در پاره اي از ايالات آمريكا بمانند اروپا ، مجازات اعدام وجود ندارد. آمار نشان داده است كه در دو ايالت تكزاس و ويرجينيا بيش از ساير ايالتهاي آمريكا اعدام صورت گرفته است.

 

مخلوق عجيب جنگ سرد ؛ 2 كشور با يك محدوده جغرافيايي!

فوريه 1950 ، جهان با دو كشور در يك محدوده جغرافيايي رو به رو شد كه اين وضعيت مخلوق جنگ سرد دو بلوك غرب و شرق بود. اين كشور، « ويتنام » بود كه تحت الحمايه فرانسه قرار داشت .
     «بائو داي» اين كشور را امپراتوري ويتنام و پايتخت آن را شهر باستاني « هوئه » اعلام كرده بود و پذيرفته بود كه تحت سرپرستي فرانسه باشد و دكتر هوشي مين آن را جمهوري دمكراتيك ويتنام و پايتختش را شهر هانوي معرفي كرده بود كه تابع دولت ديگري نيست و حاكميت ملي كامل دارد.
     نيروهاي فرانسه در هر دو پايتخت مستقر بودند . فرق اين دو حاكم اين بود كه بائوداي با حمايت فرانسه بر كرسي امپراتوري اش تكيه مي زد و دكتر هوشي مين از دست فرانسه در جنگلها پنهان بود .
    تا هفتم فوريه دولتهاي انگليسي زبان ــ آمريكا ، كانادا ، استراليا ، انگلستان و نيوزيلند ــ كشور بائوداي و دولتهاي هند ، روسيه ، لهستان ، چك اسلواكي ، روماني ، مجارستان ، آلباني ، كره شمالي و... كشور دكتر هوشي مين را برسميت شناخته بودند. نهرو نخست وزير هند بائوداي را دلقك و عمل او را خيمه شب بازي مي خواند . در عوض، دولت آمريكا به كشتي هاي نظامي اش اجازه داد كه از بندر سايگون ديدار دوستانه به عمل آورند. اين وضعيت نمونه اي از اوضاع جهان در اوايل جنگ سرد و پيش از فوت استالين بود.

 

آغاز عصر « مكارتييسم » در آمريكا

سناتور مككارتي فهرست كمونيست هاي وزارت خارجه آمريكا را نشان مي دهد

سناتور مككارتي فهرست كمونيست هاي وزارت خارجه آمريكا را نشان مي دهد

سناتور جمهوريخواه ايالت ويسكانسين آمريكا جوزف مككارتيMcCarthy هشتم فوريه 1950 با اين ادعا كه سازمانهاي دولتي آمريكا از جمله وزارت خارجه اين كشور لانه كمونيستها شده اند و كمونيستها به رسانه هاي گروهي از جمله استوديوهاي توليد فيلم سينمايي و بنگاههاي نشر كتاب رخنه كرده اند ، وضعيتي را در آن كشور به وجود آورد كه در تاريخ به « مكارتييسم » معروف شده است . در اين دوره هركس مي توانست به مخالف خود برچسب كمونيست بودن و يا حامي سرخها بزند و از ميدان خارج سازد . اين وضعيت كه تا فروپاشي شوروي سايه آن كم و بيش ديده مي شد ، امريكا را از مديران امور عمومي ، نويسندگان و پژوهشگران مهمي محروم كرد. بيشتر اين عده از ادامه خدمت مايوس شده و خانه نشيني اختيار كردند.
    مككارتي كه يك سناتور تازه كار بود دهم فوريه 1950 فهرستي حاوي نام و مقام 205 كارمند وزارت خارجه امريكارا كه در دست داشت در يك مصاحبه مطبوعاتي به روزنامه نگاران نشان داد و گفت كه اينان كه طراح و مجري سياست خارجي امريكا هستند ، خود كمونيست و در نتيجه جاسوس شوروي هستند و دين آچسن وزير خارجه اين را مي داند و به جاي بركنار ساختن آنان شلوار راه ــ راه ديپلماتيك مي پوشد و به لهجه بريتانيايي سخن مي گويد.
    سناي آمريكا تحت فشار افكار عمومي كه در آستانه بي اعتمادي نسبت به كارمندان دولت قرار گرفته بودند كميته اي را مامور رسيدگي به ادعاي مككارتي كرد و اين وضعيت كه هر روز گزارشهايش وسيعا در رسانه ها منعكس مي شد تا دوم دسامبر سال 1954 ادامه داشت .
    دمكراتهاي سنا در ژوئيه سال 1950 ، پنج ماه پس از اعلام ادعاي مككارتي ، پي به بزرگ جلوه داده شدن موضوع برده بودند و نظر خود را در سنا اعلام كرده بودند كه مككارتي آنان را تهديد به كشاندن به دادگاه كرد و به كار خود ادامه داد . در يك مورد حتي كنگره را مجبور به بررسي طرح قانوني كرد كه براي عضويت در حزب كمونيست امريكا جريمه و مجازات تعيين شده بود كه طرح به دليل مغايرت با اصل ازادي عقيده به تصويب نرسيد. مككارتي در اين مدت حتي محقق معروف « اوون لاتيمور » را هم كمونيست و جاسوس شوروي اعلام كرده بود. جمعا دو هزار تن از كاركنان دولت تصفيه شدند كه در جلسه 2 دسامبر سال 1954 سنا ، سناتورهاي حزب دمكرات كارها و ادعاهاي مككارتي را اغراق آميز و براي جامعه آمريكا زيان آور خواندند و براي محكوم كردن و تقبيح او راي گرفته شد و وي با 67 راي موافق در برابر 22 راي مخالف تقبيح و به « مكارتييسم » پايان داده شد.

برخي ديگر از رويدادهاي 10 فوريه

  • 1763:   فرانسه كه درجنگ بر سر كانادا از انگلستان شكست خورده بود كانادا را به اين كشور داد .

  • 1846:   انگليسي ها كه سرگرم تصرف همه هند بودند سيكهاي پنجاب را كه استقلال داشتند در جنگ شكست دادند و تابع خود ساختند.

  • 1933:   هيتلر اعلام كرد كه ماركسيسم جايي در آلمان ندارد، زيرا آلماني ها سوسياليسم ملي را پذيرفته و به آن راي داده اند.

  • 1933:   هيتلر اعلام كرد كه ماركسيسم جايي در آلمان ندارد، زيرا آلماني ها سوسياليسم ملي را پذيرفته و به آن راي داده اند.

  • 1951:   ( بهمن 1329 )شاه با ثريا اسفندياري بختياري ازدواج كرد . ثريا همسر دوم شاه بود.

  • 1954:   آيزنهاور رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرد كه به مصلحت اين كشور نيست كه خود را در مسئله ويتنام درگير كند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    21 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    درگذشت « ابو نعيم اصفهاني » حافظ قرآن مجيد و محدث برجسته

    [21 محرم 430] -  « ابو نعيم اصفهاني » حافظ قرآن مجيد و محدث برجسته در اصفهان در گذشت . اودر كودكي آموزش علوم قرآني را آغازكرد سپس به گرد آوري حديث پرداخت و از چهار صدو سي تن از علماي حديث اجازه روايت گرفت .از آثار متعدد ابو نعيم اصفهاني كه برخي از آنها در نوع خود كم نظيرند به « دلائل نبوّة، معرفَةُ الصَّحابه ، ذِكر اخبار اصفهان و معروفترين آنها حلية الَاَولياء» را مي توان اشاره كرد .

     

     درگذشت «علاّمه مطهّر حلّي» فقيه نابغه علم شيعه و مجتعهد گرانقدر جهان اسلام

    [21 محرم 726] - «علاّمه مطهّر حلّي» فقيه نابغه علم شيعه و مجتعهد گرانقدر جهان اسلام به ديار باقي شتافت . وي فراگيري علوم ديني را در زادگاهش آغاز كرد و ادبيات عرب و علوم مقدماتي را متداول زمان را در نزد پدرش و محقق حلي آموخت. آوازه فضل وهوش ونبوغ فوق العاده وي آينده بسيار درخشاني را نوبد مي داد. مكتب درس علامه حلّي همواره از رونق بسيار برخودار بود و دانشمندان را به اين محفل علمي – ديني فرا مي خواند .ايشان صرف نظر از تربيت شاگردان فاضل كتابهاي متعددي نيز نوشته است كه از تلاش و پشتكار وي در عرصه داتش و اشاعه مباتي اسلام حكايت مي كند . كتابهاي «تّذكِرَةُ الفُقَهاء در فقه استدلالي ، كشفُ المُراد ، اَلقَواعِد و تَعبيرَةُ المُتِعَلّمين في اَحكامِ الدّين» درباره امامت و ولايت از آثار ارزشمند علامه مطهّرحلّي است.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    نصيحت

    دل بدرياى غم و ورطه خون غوطه ور است
    ناخدا غايب و كشتى امان در خطر است
    تن ما تابع روح است به بيدارى دل
    خفته اى اى عجبا مركب ما در گذر است
    با سر آمد بزمين عاقبت آن خفته سوار
    كز خطرهاى گذرگاه جهان بى خبر است
    مى رود عمر تو در خواب و اجل در پيش است
    با چه سرعت بنگر چرخ زمان در گذر است
    تا بود فرصت و حالى و مجالى دارى
    كار نيكى بنماگر چه بسى مختصر است
    كين بود حاصل عمر تو در اين دار فنا
    ورنه اين آمدن و رفتن تو بى ثمر است

     

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    داستان خركي

    اين داستاني است از زبان يك خر كه عاشق يك گاو شد. اين داستان به هيچ وجه وجود خارجي نداشته و كليه شخصيتها خيالي هستند.
    تو محله ما هر كي واسه خودش يه لقب داره الا من بيچاره كه همه همون خر صدام مي‌كنن. آخه جريانايي داره واسه خودش، كه باعث شده به خاك سياه بشينم...
    كساي زيادي تو محله ما هستن مثلا يكي از اونا كه هميشه عاشقه بهش ميگن (خردل).
    دوتام هستن كه مثل كاردو پنير ميمونن آخه يكيشون خيلي خودخواهه و همش من من، ميكنه كه بهش ميگن (خرمن) و اون يكي هم كه همش باهاش دعوا ميكنه بهش ميگن (خرمنكوب).
    يكيشونم هست كه از صبح تا شب تو خيابونا ول مي‌گرده و همش به فكر عشقوصفاست (خر كيف) نام داره.
    يه خانوم و آقام هستن كه عاشق هم بودن و براي رسيدن به هم كلي سختي كشيدن و چون خيلي براي هم گريه كردن بهشون ميگن آقاي خراب و خانوم خرابه.
    يكيشونم هست كه هميشه حرفهاي مردم رو از رو فضولي گوش ميده، بهش ميگن (خرگوش).
    يه استاد موسيقي هم داريم كه چنگ ميزنه كه بهش ميگن (خرچنگ).
    تو اين ميون يه خانم خيلي خوب هست كه معمولا كار به كار كسي نداره و براي خودش زندگي آرومي‌داره كه چون موهاي اون بوره بهش ميگن (زنبور) و يك مگس هم داريم كه چون از وقتي بدنيا اومد به خاطر مرگ بابا و مامانش، خرها اون رو بزرگ كردن بهش ميگن (خرمگس ).
    حالا از همه اين حرفا بگذريم. من اشتباه بزرگي كردم كه عاشق شدم و الان مثل خر پشيمونم. يادم مياد باباي مرحومم مي‌گفت: مبادا يكي بياد و خرت كنه‌ها. منم تو دلم ميگفتم توي خر چه ميفهمي عشق چيه آخه. ولي حالا به حرفش رسيدم....
    يه روز داشتم راه ميرفتم و آواز مي‌خوندم كه يه هو يه خانم گاو مثل گاو اومد و بهم تنه زد. منم مثل خر يه لقد زدم بهش. بيچاره بيهوش شد و افتاد رو زمين. خيلي ترسيدم. نمي‌دونستم چي كار كنم. مثل خر تو گل مونده بودم. آخر زنگ زدم بيان و با آمبولانس ببرنش. من هم باهاش رفتم. براي اين كه زودتر خوب بشه و يه موقع گناهي به گردنم نيفته همه كار ميكردم. پول بيمارستان و دوا و دكتر و خلاصه همه چي....
    ولي خدا رو شكر كه حالش خوب شد و به خاطر كارهايي كه براش كرده بودم من رو بخشيد. ولي مثل اينكه عاشقم شده بود. ديگه ولم نميكرد. خلاصه اونقدر بهم بند كرد كه دوست دارم و عاشقتم كه بالاخره خرم كرد. وقتي به بابام گفتم كه ميخوام با خانم گاو ازدواج كنم بهم گفت: پسر مگه مغز خر خوردي؟ منم چه ميدونستم، جوون بودم و خريت ميكردم. بالاخره اونقدر اصرار كردم و در مقابل مخالفت مامان و بابام كله خر بازي در آوردم تا تونستم راضيشون كنم.
    بله ما با هم ازدواج كرديم و من فكر ميكردم كه با هم زندگي خوبي خواهيم داشت آخه بيش از اندازه بهش علاقمند شده بودم ولي همش اشتباه بود. بر عكس اون چيزي كه فكر ميكردم كه زنم خيلي فهميدست، خيلي هم كم عقل بود، درست مثل يه گاو.
    وقتي بچه‌دار شديم مونده بوديم اسمش رو چي بذاريم، آخه اصلا با هم تفاهم نداشتيم .براي همين هم رفتم از مردم سوال كردم: از خانوم سوسك و آقاي مار سوال كردم گفتن اسم بچشون رو گذاشتن (سوسمار).
    از آقاي مار و خانوم جوجه تيغي سوال كردم اونا اسم بچشون رو گذاشته بودن سيم خاردار.
    آقاي خروس و خانم گربه وحشي هم جواب دادن خروس جنگي.
    آقاي اسب و خانم ماهي هم گفتن اسب آبي.
    آقاي خر و خانم بز هم (خربزه ) گذاشته بودن.
    وقتي داشتم به خونه بر ميگشتم تو راه به يه بچه جوجه برخوردم كه داشت بازي ميكرد. ميخواستم برم سراغ بابا يا مامانش تا در مورد اينكه اسم بچشون رو چي گذاشتن و چي شد كه اين اسم رو انتخاب كردن، سوالاتي بكنم براي همين به بچه جوجه گفتم: پسرم مامان و بابات كجان؟ گفت: من مامان و بابا ندارم... گفتنم: اوه، اسمت چيه؟ گفت: جوجه ماشيني! منم يه بوسش كردم و رفتم.
    بالاخره اون شب با زنم كه مثل گاو سرشو انداخته بود پايين و به حرفام بي توجهي ميكرد (من خرو بگو كه هيچي بهش نميگفتم) به اين نتيجه رسيديم كه اسم بچمون رو بذاريم (گاو خر) از همه اين حرفا كه بگذريم، اونقدر زندگي با اين زن برام سخت شده بود كه آخر طلاقش دادم. بعد از اون هم هنوز نتونستم يه زندگي خوب و راحت براي خودم دست پا كنم و توبه كردم كه ديگه عاشق نشم و نذارم كسي خرم كنه.

     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    5 نكته براي تقويت حافظه 

    آیا تا به حال اتفاق افتاده است که نام کسی را که سابقاً ملاقات کرده بودید فراموش کنید؟ یا فلان وسیله را کجا گذاشته اید یا آیا در ماشین را قفل کردید یا نه؟ مطمئناً چنین اتفاقاتی برای شما هم افتاده است. اما اگر این از دست دادن حافظه مکرراً اتفاق بیفتد و شما توانایی تمرکزتان را از دست بدهید چه می شود؟
    متاسفانه، از دست رفتن حافظه و بالا رفتن سن رابطه ای مستقیم دارند. در اوایل 20 سالگی، مغز شروع به از دست دادن بعضی سلول های عصبی می کند و بدن کمتر مواد شیمیایی مورد نیاز مغز برای درست کار کردن را تولید می کند.
    خوشبختانه، شما کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا این جریان را کندتر کنید. در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که با رعایت آن می توانید حافظه تان را تقویت کنید.

    1- غذاهای سالم بخورید
    استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسمتان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی در امریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند مثل توتها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین تر بیاورد.
    تحقیق دیگری نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در ذغال اخته، کران بری و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین می آورد.
    به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مثل کارکامین و همچنین ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک نیز در این زمینه کمک کننده هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

    2- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید
    همه می دانند که نوشیدن مشروبات الکلی باعث از دست دادن حافظه به طور موقت می شود. اما محققین دریافته اند که می تواند عوارض طولانی مدت نیز داشته باشد و روی سلول های مغزی تاثیر می گذارد. تاثیر موقتی آن رابطه ای نزدیک با میزان مصرف نوشیدنی دارد. هرچه میزان بیشتری بنوشید، حافظه تان کندتر خواهد شد.

    3- جسمتان را ورزش دهید
    همه ی ما میدانیم که برای روی فرم نگاه داشتن هیکل و بدنمان باید ورزش کنیم. اما آیا می دانستید که ورزش کردن باعث تقویت حافظه تان نیز می شود؟
    ورزش های قلبی-عروقی مانع از دست رفتن حافظه می شود. پزشکان بر این عقیده اند که این به این دلیل است که ورزش گردش خون را در مغز بالا می برد و نمی گذارد که بافت های عصبی مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بین بروند.
    حتماً لازم نیست که دونده ی دوی ماراتن باشید تا حافظه تان تقویت شود. ورزش های جسمی-فکری نیز می تواند با از دست رفتن حافظه مقابله کند.

    4- فکرتان را ورزش دهید
    ورزش دادن به فکرتان به رشد مغزتان کمک می کند. با فعال نگاه داشتن مغزتان، سلول های عصبی مغزتان را ترغیب می کنید تا ارتباطات جدید ایجاد کنند که به آنها اجازه می دهد با هم در ارتباط باشند. این مسئله به جز بالا بردن قدرت یادآوری ظرفیت حافظه را هم بالا می برد و مانع از دست رفتن حافظه می شود.
    کارهای بسیاری می توانید برای ورزش دادن و فعال کردن مغزتان انجام دهیید. کارهای ساده ای مثل حل جدول، بازی شطرنج و مطالعه کردن از آن دسته هستند. گرفتن آموزش های جدید مثل یادگیری زبانی خارجی یا یک آلت موسیقی نیز می تواند مفید باشد.

    5- از مکمل های تقویت حافظه استفاده کنید
    علم خیلی وقت است که فایده ی بعضی مکمل های غذایی مثل روی و اسید فولیک را برای تقویت حافظه دریافته است. مکمل های دیگری نیز شناخته شده اند که می توانند به تقویت حافظه کمک کرده و مانع از دست رفتن حافظه با بالا رفتن سن شوند.

    ترکیبات این مکمل ها از این قرار است:
    آنتی اکسیدان ها که رادیکال های آزاد مخرب را از بین می برند و گیاهانی که سلول های عصبی را از آسیب محافظت می کنند.
    مواد مغذی که اکسیژن و گلوکز مغز را بالا می برند.
    گیاهانی که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند.
    مکمل های که باعث تقویت حافظه می شوند از این قبیل اند:
    گینکو بیلوبا
    نام گیاهی بسیار مشهور است که از سالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شده است. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری کند. همچنینی می تواند جریان خون در مغز را نیز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

    ویتامین های B
    از ویتامین های B در بسیاری از عملیات متابولیک بدن استفاده می شود و برای سلامتی عمومی بدن بسیار لازم هستند. در رابطه با مغز دو تا از این ویتامین ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند: ویتامین B12 و اسید فولیک. ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین، ماده ی سفید چربی که غلاف بعضی اعصاب را می پوشاند و باعث میشود که به درستی کار کنند.
    اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. اگر میزان اسید فولیک مغز کم شود، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

    اسیدهای آمینه
    اولین کار آمینو اسیدها این است که به عنوان سدی برای پروتئین ها عمل کند. اما انواع بخصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال تاورین L یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند. پیروگلوتامین L نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند و DMAE نیز مشاهده شده است که باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.

    همیشه هوشیار باشید...
    تقویت حافظه باید یکی از کارهای روزانه تان باشد. به یاد داشته باشید که ورزش در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما می کند. حواستان باشد که مکمل هایتان را هم حتماً استفاده کنید.
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    دیوار صوتی را بشکنید
     

    تاریخچه
    در اعصار آغازین دوران هوانوردی ابتدایی ، هواپیماها بیشتر با سرعتهای بسیار پایین نسبت به هواپیماهای امروزی پرواز می‌کردند که حتی به بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نمی‌رسید؛ در حالی که چنین سرعتی ، سرعت مطلوب برای تیک آف یا برخاست یک هواپیمای جنگنده امروزی است و رسیدن به چنین سرعتی ، ابداً مستلزم تلاش بسیار و فشار آوردن بیش از حد به موتور نمی‌باشد. اما رفته رفته ، سرعت هواپیماها حتی با موتورهای پیستونی گاها بالای ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و از آن زمان بود که دانشمندان علوم آیرودینامیک دریافتند که با افزایش سرعت ، به تدریج میزان پسا افزایش پیدا کرده و در سرعت معینی ، دیگر هواپیما قادر به سرعت گرفتن نبوده گاه نیز استال می‌شوند.
    در آن زمان ، علت این موضوع بدین گونه بیان شد که با افزایش سرعت ، به تدریج سرعت گردش انتها یا نوک پره‌های پروانه موتور ، به سرعت صوت نزدیک شده و سرانجام در حداکثر سرعت یک هواپیمای پیستونی که حدود ۹۵۰ کیلومتر می‌باشد، سرعت انتهای پره‌ها از سرعت صوت گذشته و پسا یا درگ بسیاری ایجاد می‌شود که خود مانع سرعت گرفتن بیشتر هواپیماست. در چنین سرعتهایی ، پروانه موتور هواپیماهای پیستونی ، نه تنها تراست یا نیروی کشش تولید نمی‌کند، بلکه در اثر سرعت بسیار زیاد ، تبدیل به یک دیسک یا دایره توپر چرخنده می‌شود که جز ایجاد درگ و پسا ، کار دیگری انجام نمی‌دهد.
    آیرودینامیستهای آن زمان این حد را یک محدوده سرعت یا همان دیوار صوتی در نظر گرفته و بسیاری از آنان نیز بر این عقیده بودند که گذشتن از دیوار صوتی و پشت سر گذاشتن آن ، کاری غیر ممکن است؛ اما با ورود به عصر جت و پیشرفت علم آیرودینامیک ، این کار برای جنگنده‌های امروزی کاری بس سهل و آسان است.
    اولین بار خلبانی آمریکایی به نام چاک ییگر ، با انجام اصلاحاتی بر روی یک بمب افکن قدیمی آن را به چهار موتور موشکی مجهز کرده و بر فراز بیایانی در آمریکا ، پس از جدا شدن از هواپیمای مادر، به پرواز در آورد. پس چند ثانیه پرواز هواپیمای پرتقالی رنگ ملقب به X-۱ به صورت گلاید، خلبان چهار موتور موشکی خود را روشن کرده و پس از چند لحظه صدایی رعد آسا در آسمان شنیده شد که همان نتیجه شکستن دیوار صوتی برای اولین بار در جهان بود. در این آزمایش ، این هواپیما به سرعت ۱۶/۱ ماخ دست یافت، و با ورود به عصر جت ، رویای شکستن دیوار صوتی و پا گذاشتن به سرعت صوت نیز به واقعیتی بسیار قابل لمس مبدل گشت.

    خصوصیات صوت و دیوار صوتی
    خصوصیات صوت و دیوار صوتی چیست و چرا گذر از آن نیازمند قدرت و کشش و توانایی زیادی است. صوت ، در شرایط عادی (دما ، فشار و … معمولی) در سطح دریا دارای سرعتی معادل ۳۳۲ متر بر ثانیه یا ۱,۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد که این سرعت ، با افزایش ارتفاع و کاهش فشار و تراکم هوا ، کاهش یافته و در ارتفاعات بالاتر ، صوت فواصل را با سرعت کمتری می‌پیماید. این مسئله بدین صورت است که صوت از طریق ضربات ملکولهای هوا به یکدیگر و انتقال انرژی آنها فضا را طی می‌کند و هر چه تعداد مولکولها در یک حجم معین بیشتر باشند، انتقال انرژی زودتر صورت پذیرفته و صوت با سرعت بیشتری انتقال می‌یابد؛ چنانکه سرعت صوت در مایعات بیشتر از هوا و در جامدات بسیار بیشتر از مایعات و هوا و معادل ۶۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
    پس در نتیجه افزایش ارتفاع ، تعداد ملکولها در یک حجم معین کاهش یافته و صوت با سرعت کمتری فضا را می‌پیماید. دیوار صوتی ، شیئی فیزیکی و قابل روئیت نیست؛ بلکه به دلیل اینکه گذشتن از سرعت صوت نیازمند توان بسیار بالای موتور و آیرودینامیک بسیار خوب می‌باشد، این حد را یک مانع برای رسیدن به سرعتهای بالاتر دانسته و از آن به نام دیوار صوتی یاد می‌کنند. عدد ماخ ، در حقیقت همان نسبت سرعت شیء پرنده یا همان هواپیما به سرعت صوت محیط است که به احترام دانشمندی آلمانی که برای اولین بار چنین مقیاسی را در نظر گرفت، آن را «ماخ» نام نهادند. پس عدد ماخ ، کمیتی متغیر است و بسته به خصوصیات هوا مانند دما و فشار ، تغییر کرده و کاهش یا افزایش می‌یابد.

    عامل ایجاد دیوار صوتی
    امواج ضربه‌ای یا Shockwaves در حقیقت همان عامل اصلی ایجاد دیوار صوتی هستند. امواج ضربه‌ای ، تغییری ناگهانی در فشار و دمای یک لایه از هواست که می‌تواند به لایه‌های دیگر منتقل شده و به صورت یک موج فضا را بپیماید. برای درک بهتر مطلب ، وقتی که سنگی در آب انداخته می‌شود، موجهایی در آب بوجود می‌آیند که به سمت خارج در حال حرکتند. این امواج ، نتیجه افزایش سرعت یا اعمال نیرو به لایه‌ای از ملکولهای آب است که قادر به انتقال به لایه‌های دیگر نیز می‌باشد، و امواج ضربه‌ای نیز ، همان امواج درون آب هستند، با این تفاوت که آنها در سیالی دیگر به جای آب به نام هوا ، تشکیل می‌شوند.
    در سرعتهای نزدیک سرعت صوت ، فرضیه غیر قابل تراکم بودن هوا رد شده و ضریب تراکم هوا به ۱۶% در می‌رسد، که مقداری غیر قابل چشم پوشی است. در این سرعتها هوای جلوی بال یا لبه حمله به شدت متراکم گشته و دما و فشار آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، همین مسأله ، یکی از عوامل ایجاد امواج ضربه‌ای است. هواپیما با حرکت خود در هوا ، نظم فشار هوای محیط را بر هم می‌زند و همانند قایقی که در آب در حال حرکت است، امواجی از آن ساطع شده و به دلیل اینکه این امواج با سرعت صوت حرکت می‌کنند و هواپیما زیر سرعت صوت در حال سیر است، از آن دور می‌شوند.
    اما کم کم ، با نزدیک شدن به سرعتهای ترانسونیک و حدود سرعت صوت ، این امواج فرصت دور شدن از هواپیما را نداشته و در جلوی بال متراکم می‌شوند. در مناطقی از بدنه هواپیما که سطوح ناموزونی نسبت به جهت حرکت هواپیما دارد، سرعت گذر هوا افزایش یافته و بر اساس اصل برنولی ، با افزایش سرعت سیال ، فشار آن کاهش می‌یابد. در چنین سرعتهایی ، هوای اطراف این سطوح به سرعت صوت می‌رسد، گر چه هواپیما هنوز به سرعت صوت نرسیده باشد. در نتیجه رسیدن بعضی سطوح به سرعت صوت ، امواج ضربه‌ای تولید شده و درگ یا پسای فراوانی را قبل از رسیدن به سرعت صوت تولید می‌کنند، که همین مسأله گذر از دیوار صوتی را مشکل می‌نماید.

    عدد ماخ بحرانی
    به سرعتی که در آن حداقل یکی از سطوح هواپیما به سرعت صوت رسیده باشد، گر چه این پدیده در مورد خود هواپیما صادق نباشد، عدد ماخ بحرانی یا Critical Mach Number می‌گویند. عدد ماخ بحرانی را می‌توان به سرعتی که نمودار پسا در مقابل سرعت سیر صعودی می‌گیرد، نیز تعریف نمود. در این سرعت ، فرامین هواپیما کم کم شروع به درست جواب ندادن کرده و حالتی شبیه به کوبیدن بر روی بال توسط امواج ضربه‌ای بوجود می‌آید که با گذر از دیوار صوتی ، فرامین هواپیما به حالت طبیعی خود باز می‌گردند.
    بنابراین ، در سرعتی که هواپیما به عدد ماخ بحرانی خویش می‌رسد، پسا به دلیل ایجاد امواج ضربه‌ای بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد، پس ، باید تلاش بر آن باشد تا عدد ماخ بحرانی هر چه بیشتر با بهبود ویژگیهای آیرودینامیکی افزایش یابد، چون اگر این اتفاق در سرعتهای پایین‌تر رخ دهد، هواپیما نیز باید از سرعت پایین‌تری جدال با افزایش پسا را شروع کند.

    چرا با تولید امواج ضربه‌ای ، پسا افزایش می‌یابد؟
    قانونی در مبحث دیوار صوتی بیان می‌کند که هر جریان هوایی که از یک موج ضربه‌ای بگذرد، موج ضربه‌ای انرژی جنشی سرعتی آن را گرفته و در خور تبدیل به گرما و افزایش فشار می‌کند، در نیتجه سرعت جریان هوای گذرنده از موج ضربه‌ای به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. با کاهش سرعت جریان هوا در جلوی بالها در سرعتهای نزدیک سرعت صوت ، تلاش پیشرانه یا موتورهای هواپیما باید چند برابر شود تا اثر کاهش سرعت در اثر موج ضربه‌ای را خنثی نماید. در صورتی که عدد ماخ بحرانی هواپیمایی پایین باشد، در سرعتهای پایین باید نیروی رانشی هواپیما چند برابر شود که مصرف سوخت فوق العاده‌ای را برای گذر از دیوار صوتی به دنبال خواهد داشت؛ اما، در صورت بالا بودن عدد ماخ بحرانی ، هواپیما فقط مدت کوتاهی نیازمند قدرت و کشش بسیار زیاد برای شکستن دیوار صوتی می‌باشد.
    با اعمال نیروی فراوان رانشی ، سرانجام هواپیما بر مشکل پسای زیاد فائق آمده و از دیوار صوتی می‌گذرد. در نتیجه این عمل ، امواج تولید شده توسط هواپیما از آن جا مانده و پشت سر هواپیما حرکت می‌کنند. در این حالت ، وضعیت به حالت عادی بازگشته و پسای ایجاد شده به وضعیت نرمال باز می‌گردد. بعضی از هواپیماها از تمام نیروی پس سوزشان یا ۱۰۰% قدرت موتور برای گذر از دیوار صوتی و یا سرعت ۱,۱۹۵ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کنند، در حالی که در سرعتهای بسیار بالاتر ، تنها از ۳۰% قدرت موتور برای رانش به جلو بهره می‌جویند. با دقت در این مثال ، می‌توان به خوبی افزایش درگ و پسا و قدرت فروان لازم برای غلبه بر آن در سرعتهای نزدیک به سرعت صوت را درک و تجزیه و تحلیل نمود.

    اثرات شکست دیوار صوتی
    امواج ضربه‌ای توسط هواپیما در سرعت صوت ، بسیار قدرتمند می‌باشند، چنانکه در صورت پرواز هواپیما نزدیک به زمین و گذر آن از دیوار صوتی ، امواج ضربه‌ای با منتهای قدرت به اجسام زمینی مانند شیشه‌های منازل و ساختمانها برخورد نموده و باعث شکستن آنها می‌شود، یا حتی اگر شخصی در معرض امواج ضربه‌ای بطور مستقیم قرار گیرد، احتمال از دست دادن شنوایی و پاره شدن پرده گوش بسیار است.
    از امواج ضربه‌ای ، در بمبها و تسلیحات دیگر نیز استفاده می‌شود. بمبها با یک افزایش دما و فشار ناگهانی در لایه‌هایی از هوا ، امواج ضربه‌ای بوجود آورده که از طریق هوا انتقال یافته و باعث شکستن شیشه‌ها و تخریب دیوارها نیز می‌شود. اگر شخصی در فاصله‌ای نسبتاً نزدیک در فضایی تهی از هوا و خلاء ، حتی نزدیک یک بمب ده تنی ایستاده باشد، بر فرض منفجر کردن بمب ، آسیبی به وی نخواهد رسید، چون هوایی برای انتقال امواج ضربه‌ای وجود ندارد.
    به دلیل تولید امواج ضربه‌ای در سرعتهای حدود سرعت صوت ، خلبانان سعی می‌کنند فقط مدت کوتاهی در چنین سرعتهایی ترانسونیک پرواز کرده و به زودی از دیوار صوتی گذر کنند، چون پرواز در این سرعتها نیروی بسیار زیاد موتور در نیتجه افزایش فوق العاده میزان مصرف سوخت را در پی دارد.

    صدای انفجار
    امواج حاصله از حرکت هواپیما یا صدای تولید شده در اثر حرکت ، هر بار در سرعتهای زیر سرعت صوت از هواپیما دور شده و به گوش شنونده می‌رسد. اما با رسیدن هواپیما به سرعت صوت، این صداها دیگر فرصت دور شدن از هواپیما را نداشته و کلاً در جلوی هواپیما جمع می‌شوند. با گذر از سرعت صوت ، صدایی چند ده برابر شده از حرکت هواپیما باهم به گوش شنونده می‌رسد که مانند یک انفجار شدید یا صدای رعد و برقی بسیار قدرتمند می‌باشد. شاید در تصاویر هواپیماهای در حال گذر از دیوار صوتی ، هاله‌ای سفید رنگ را در اطراف هواپیما مشاهده کرده باشید. در هنگام گذر از دیوار صوتی ، اگر هواپیما نزدیک به زمین و در محیطی مرطوب با درصد بخار آب زیاد باشد، بخار آب هوا در اثر امواج ضربه‌ای فشرده شده و ابر سفیدی را برای چند ثانیه پدید می‌آورند که همان هاله سفید رنگ قابل روئیت در تصاویر است. اما از امواج ضربه‌ای در موتورهای جت نیز استفاده می‌شود. بدین گونه که ، هوا ورودی در موتورهای جت ، حتی اگر هواپیما با سرعتهای بالای صوت پروزا نماید، باید زیر سرعت صوت باشد تا قابلیت احتراق را در موتور داشته باشد.

    طراحی هواپیما
    بنابراین ، اکثراً در ورودی موتورهای هواپیماهای جنگنده مخروطی را به شکل کامل یا نصف مانند هواپیماهای میگ ۲۱ یا اف ۱۰۴ ستارفایتر دیده می‌شود، که فلسفه ایجاد این مخروط تولید عمدی امواج ضربه‌ای است. در صورت تولید امواج ضربه‌ای ، هوای عبوری از میان آن با سرعت کاهش یافته یا زیر صوت وارد موتور می‌شود و فرآیند احتراق بطور کامل انجام می‌پذیرد. برای انجام پروازهای مافوق صوت ، اغلب هواپیماهای جنگنده از مقطع بالهای ویژه‌ای که عدد ماخ بحرانی را به حداکثر می‌رسانند، استفاده می‌نمایند و مقطع بالها معمولاً بسیار نازک و متقارن می‌باشد.
    به عقب برگشتگی بالهای هواپیماهای مدرن نیز در نتیجه تلاش برای افزایش عدد ماخ بحرانی بوده ، چرا که آزمایشهای تونل باد نشان داده که با به عقب برگشتگی بالها به میزان چند درجه عدد ماخ بحرانی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، تا جایی که هواپیماهای مسافربری سریع السیر مانند بوئینگ ۷۴۷ که در حدود سرعت صوت یا حدود ۹۸۰ کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کنند، نیز به بالهایی به عقب برگشته مجهزند.
    در برخی از هواپیماها ، مانند هواپیمای اف ۱۴ تامکت ، از سیستم بالهای متغیر استفاده شده که در این سیستم ، در سرعتهای پایین که از عدد ماخ بحرانی خبری نیست بالها گسترده می‌شوند و برای فراوانی تولید می‌کنند، ولی رفته رفته با نزدیک شدن به سرعت صوت ، کامپیوتر موجود در این سیستم خود زاویه لازم برای افزایش عدد ماخ بحرانی را محاسبه کرده و بال را متناسب با زوایه آن تغییر داده و به عقب بر می‌گرداند. این سیستم به دلیل هزینه‌های بالا و سنگینی بیش از حد آن ، دارای استفاده محدودی می‌باشد.

    دسته بندی هواپیماها
    هواپیماها کلاً از نظر سرعت نسبت به سرعت صوت به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

    هواپیماهای زیر سرعت صوت یا مادون صوت با محدوده سرعت ۳۵۰ تا ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت ، Subsonic
    هواپیماهای حدود سرعت صوت با محدوده سرعت ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ، Transonic
    هواپیماهای سرعت صوت با محدوده سرعت دقیقاً سرعت صوت نسبت به محیط ، Sonic
    هواپیماهای بالای سرعت صوت یا مافوق سرعت صوت با محدوده سرعت ۱ ماخ تا ۵ ماخ ، Supersonic
    هواپیماهای با سرعت بسیار بیشتر از سرعت صوت با محدوده سرعت ۵ ماخ و بالاتر ، Hypersonic

     

     

     

     

     

     

     

     

    ليگ مبين

    football@mobin-group.com 

    برنامۀ هفتۀ هفتم لیگ

    صبا باتری – سایپا
    فجر شهید سپاسی – استقلال تهران
    پرسپولیس – سپاهان اصفهان
    اشتوتگارت – وردربرمن
    کیه وو – اینتر میلان
    آ اس رم – پارما

    توضیح : بازی های لیگ ایران جمعه 20 بهمن، لیگ آلمان شنبه 21 بهمن، و لیگ ایتالیا یکشنبه 22 بهمن برگزار می شوند.
    مهلت ارسال پیش بینی ها تا ساعت یازده صبح جمعه بیستم بهمن خواهد بود.
     

    *****

    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

    *****

    براي مشاهده نتايج لیگ مبین تا پایان هفته ششم اینجا را کلیک کنید

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     گروه اینترنتی مشکان