Text Link Ads

 

 

 

687

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 687 :: دوشنبه 21 اسفند 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود بخشهايي از فيلم + ايميلهايي از يونان و آمريکا

مطالب جديدي در مورد فيلم «300»
 

سلام عرض شد!
امروز ميخوام بطور مفصل به فيلم «300» بپردازم، البته در اين روزها مطالب زيادي در اين رابطه گفته شده، اما من نمي خوام حرفهاي تکراري بزنم، و مطمئنا بعد از خوندن اين مطلب به نکات تازه اي دست خواهيد يافت.
حدود سه، چهار هفته پيش بود که براي اولين بار در «سخن مبين» مطلبي را از قول دوست عزيزم مهندس «روان پوريان» که در سوئد هستند نوشته بودم که هشداري بود در رابطه با فيلم "The 300" که به جرات مي تونم بگم يکي از اولين رسانه هاي فارسي زبان بوديم که به اين مسئله پرداختيم.
هفته پيش روز سه شنبه در شماره 683 روزانه هم در قسمت ستون آزاد در مطلبي با عنوان «يوناني هاي خوش تيپ، ايراني هاي وحشي» بطور مفصل به اين موضوع پرداخته شد. در شماره پيشين روزانه (686) در قسمت سخن مبين هم لينکي را گذاشته بودم که با مراجعه به اون مي تونيد طومار اعتراضي را امضا کنيد.
در شماره امروز هم در قسمت «مطالب ارسالي اعضا»، نوشته اي از دکتر مجيدي هست که مي تونيد با خوندن اين مطالب با جزئيات مسئله بيشتر آشنا بشيد.
و اما مطالبي که امروز مي خوام بگم: از نظر تاريخي اونجوري که من در مطالعاتم فهميدم، در سالهاي حدود 480 قبل از ميلاد، ایران به یونان حمله می کند و یونانیان برای به دست آوردن فرصت بیشتر برای ساخت یک نیروی دریایی بزرگ، سپاهی را به تنگه ترموفیل می فرستند تا سپاه بزرگ خشایارشاه را معطل کند. سپاه خشایار شاه پس از صرف وقت برای شکست دادن آن سپاه در کنار جزیره سالامیس به جنگ یونانیان می رود اما در جنگ دریایی سالامیس شکست سختی از یونانیان میخورد.  موضوع فيلم «300» تقريبا در اين رابطه است. و اما اون چيزي که باعث شده ايرانيان در سراسر جهان به آن اعتراض کنند، نوع به تصوير کشيدن سپاهيان ايران و شخص خشايارشاه مي باشد.

مثلا همين تصوير بالا را که مي بينيد مربوط ميشه به «خشايارشاه»! پادشاه ايران تقريبا لخت و شبيه انسانهاي اوليه نمايش داده مي شود. اما سربازان يوناني بسيار متمدن و با فرهنگ! جالب اينجاست که تصاوير زيادي در تخت جمشيد از تمدن دوران هخامنشيان بجا مانده که نشان ميده سربازان ايراني بسيار متمدن بوده اند چه برسد به پادشاه! همچنين در اين فيلم سپاه امپراطوري ايران را افراد بسيار زشت، وحشي و بعضا حيوانات درنده تشکيل مي دهند و موارد بسيار ديگر ...
اين فيلم الان سه روز هست داره در دنيا اکران ميشه، تريلر اين فيلم (گزيده هاي تبليغاتي از فيلم) هم در سايتهاي مختلفي قرار داره که در اغلب موارد بايد بصورت انلاين تماشا کنيد. براي سهولت در کار من اين تريلر را براتون روي سايت گروه گذاشته ام که مي تونيد به راحتي دانلود و تماشا کنيد.

لينک دانلود مستقيم بخشهايي از فيلم «300» (با حجم 20 مگابايت)
رمز فايل: www.mobin-group.com

در رابطه با اين فيلم ديروز دو ايميل يکي از يونان و ديگر از آمريکا دريافت کرده بودم که حاوي مطالب بسيار جالبي بود. دوست عزيزي که از يونان ايميل زده در مورد بازخورد اين فيلم در کشور يونان مطالبي را عنوان کرده اند. دوست ديگرمون هم در آمريکا که اين فيلم را ديده، برداشت خودش از فيلم را برامون فرستاده که بسيار جالب و قابل تامل مي باشد. اين دو ايميل را عينا در زير قرار داده ام و توصيه مي کنم حتما بخونيد.

مطلبي بعدي اينکه، مجموعه تلویزیونی "مهندسی یک امپراتوری" یا "Engineering an Empire" اسم مجموعه تلویزیونی است که توسط کانال "History Channel" پخش می شود و در هر سری به فراز و فرودهای یکی از امپراتوریهای بزرگ مانند مصر، چین، یونان و... می پردازد. در یکی از این مجموعه ها مهندسی امپراتوری پارس به تصویر کشیده شده است. من فکر میکنم این مجموعه علمی می تونه پاسخ مناسبی به فیلم سیصد باشه. قسمتهای مختلف اون را میتونین در اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا ببینید.
در رابطه با اعتراض به اين فيلم، علاوه بر امضاي طومار که در شماره پيشين روزانه لينکش را گذاشته بودم (اگر تا حالا امضا نکرديد مي تونيد از اينجا بريد و امضا کنيد) يک سايتي هم در اين رابطه ايجاد شده که براي بمباران گوگلي مي باشد، اين هم لينکش: 300themovie 
در رابطه با اعتراض به اين فيلم بعضا مشاهده مي شه برخي از ايرانيان رفتارهاي احساسي را در پيش گرفته اند. از قبيل ويرايش احساسي و غيرمنصفانه مربوط به اين فيلم در سايت WikiPedia که البته انگار اين سايت هم ويرايش اين بخش را بر روي اعضا جديد بسته!
نکته آخر اينکه به شخصه معتقدم اين گونه جمع کردن طومارها، بمباران گوگلي و .... فايده آنچناني نخواهد داشت، کما اينکه در مورد تحريف نام خليج فارس شاهد بوديم که اعتراضات گسترده ما نتيجه چنداني نداشد. همانطور که در شماره 684 روزانه در همين قسمت سخن مبين گفتم، هر چقدر ما دادوبيداد کنيم که تمدن ما چند هزار ساله هست، وآي ما خيلي متمدن و با فرهنگ بوديم، فايده اي به اونصورت نخواهد داشت. دنيا حال فعلي ما و شما را مي بينه و قضاوت مي کنه! براي اينکه بتونيد بخوبي در مرود فيلم «300» به قضاوت بنشينيد، پيشنهاد مي کنم دو روزي صبر کنيد و ببينيد در شب چهارشنبه سوري چه وحشيگريهايي که با نام سنت و آئين باستاني در همين ايران صورت نمي گيره!

 

خب حالا توجه شما را به ايميل دوست و همگروهي عزيزمان آقا سپهر از يونان جلب مي کنم:

age mishe in khabare mano pakhsh konid man yoonan zendegi mikonam ye 1 mahi hast ke ozv in group gastam
man madreseye yoonani miram dirooz bahse in filme 300 dar mion bood ke bacheha barashon kheyli jaleb bood ke in film ghodrate yoonaniharo be jahanian neshon mishe
vali in ye sare majarast chon ina bache hastand va az vagheiyat chizi nemidonand
vali moalema ke dashtand bahs mikardand goftan ke in film arzeshe didan nadare chon filmie ke amrikaeha dorost kardand va hichish az osole vaghiyat nist va goftand ke hamchin chizi sehat nadashte ke khashayar shal mesle doregarda 100 ta dastbando gardanbnd behesh avizoon bashe bad moaleme tarikhemon ye matni ovord be zabane yoonani ke tosh darbareye karaye khashayar shah tozih dade bood ke ham az khobihash va ham az badihash gofte bood va hamchenin az tarze lebas poshidane khashayar ke ziba va araste bood ke tozih dade bood ke bishtare falasefeye yoonani to ketabashon az arastegie iraniha gofte ....
badesh moalemon goft ke kheyli az yoonaniha ham az filme alexandre (eskandar) na razi bodand ve eteraz karadand
vali badesh baraye bacheha tozih dad ke in moshkelie ke amrika ba hame dare age ba keshvari moshkel dashte bashe say mikone az tarighe tablighat on keshvaro zaief jelve bede

 

اين هم ايميل دوست ديگرمون از آمريکا که بعد از ديدن اين فيلم برامون فرستاده اند:

همین الان از تماشای اولین سانس نمایش عمومی 300 برگشتم. این‌ها نکته‌هایی هستند که در نگاه اول به نظرم رسیدند. البته این‌ها مواردی هستند که ارتباط زیادی با روایت تاریخی فیلم و چیزهایی که این روزها راجع به فیلم مطرح می‌شوند ندارند. اما به هر حال در مورد چنین چیزهایی هم تا به حال کسی چیزی ننوشته:
1- اصلا دیدن فیلم را به هیچ کسی توصیه نمی‌کنم. اگر فکر می‌کنید با وجود همه‌ی اشتباهات وحشتناک در روایت صحیح تاریخ بازهم با یک فیلم خوش ساخت و خوب طرف خواهید بود، کاملا در اشتباهید. اصلا انتظار شاهکاری مثل Sin City را نداشته‌باشید. ته تهش با نسخه‌ی دست دوم گلادیاتور طرف خواهید بود. خیلی از صحنه‌های فیلم عملا شبیه به صحنه‌های گلادیاتور بودند. داستان فیلم هم چیز زیاد دندان‌گیری ندارد.
2- چیزی که بیشتر از نادرستی روایت تاریخی فیلم آزارتان خواهد داد، تاکید احمقانه‌ و کلیشه‌ای فیلم روی مفاهیمی مثل آزادی و دموکراسی و این جور‌چیزها خواهد بود. تمام مدت فیلم یونانی‌های آزاد اندیش آزادی دوست دموکرات منش باحال و با صفا در باره‌ی ضرورت حضور چنین چیزهایی و و نابودی چیز‌های بد و بی‌خودی مثل برده‌داری و ظلم و تاریکی که طبیعتا متعلق به ایرانی‌هاست صحبت می‌کنند.
3- شاه لئونیداس، که یک جورهایی قهرمان داستان و نقش اول و این جور چیزهاست و اصولا طبق روال چنین فیلمی خوش تیپ و شجاع چشم آبی و باحال با صفاست، و بر و بچه‌های با معرفت ارتش اسپارتا همه‌شان هیکلی در مایه‌هایی بدن‌کارها (که نسخه‌ی پیچیده‌تر و جواد‌تر بدن‌ساز است) و کشتی‌کچ کارها دارند. اصولا جمع دو متغیر عقل (و سایر عواملی مثل قدرت استدلال و این جور‌چیزها) و هیکل برای همه انسان‌ها یک عدد ثابت است. بنابراین همنانطوری که تصور حضور یک بدن‌کار در میادین علمی کار خیلی خیلی سخت و عجیبی است، شنیدن کلماتی مثل آزادی و این جور چیزها (که حداقل به پنج دقیقه فکر کردن نیاز دارند) از نره‌خرهایی مثل شاه لثونیداس و بر‌بچه‌های با صفا و ورزشکار اسپارتی کمی عجیب است.
4- شاه لئونیداس و سپاه فداکار و جان بر کفش با وجود تمام آزادی‌خواهیشان هیچ رحم و مروتی ندارند و اصولا از انسانیت فقط همین آزادی‌اش را چسبیده‌اند و ول کن معامله هم نیستند. در خیلی از صحنه‌های فیلم شاه لئونیداس و بقیه‌ی ارتش 300 نفره با آزادی و دوکراسی تمام مشغول جرواجر کردن سربازهای پلید و نکبت ارتش خشایارشاه هستند. در یک صحنه از فیلم هم ارتش جان بر کف اسپارت با لذت تمام مجروح‌ها و زخمی‌های ارتش ایران را می‌کشند، شاه لینونیداس هم بالای سرشان سیب گاز می‌زند.
5- یک بابای گوژپشتی هست که نه چشم آبی دارد نه قد بلند نه شکم شیش تیکه و نه قیافه‌ی خوب و اصولا همه‌ی آتش‌ها از گور این بابا بلند می‌شود. یک جایی از فیلم که این از حضور در ارتش باحال اسپارت سرخورده شده راهش را کج می‌کند و زرتی می‌رود پیش خشایار‌شاه که توی حرمسرایش منتظر این بابا نشسته، که به لئونیداس خیانت بکند. خشایار‌شاه هم برای این‌که دل این بابا را به دست بیاورد بهش وعده‌ی مال دنیا و دخترهای خوشگل و این چیزها می‌دهد. تصویری که از دخترهای خوشگل مورد نظر خشایار شاه می‌بینید زیاد چیز جالبی نیست. بیشتر با یک مشت بازیگر فیلم مستهجن (هر کلمه‌ای که دوست داشتید جایگزین این کلمه کنید) طرف هستید. بعد از آن طرف درست در صحنه‌ی بعدی زن زیبا و با کمالات شاه لئونیداس را می‌بینید که در غیاب شوهرش به هر دری می‌زند که بقیه ارتش را هم بفرستد به کمک 300 دلاور شجاع. این تفاوت بین تصویری که از زن در دوطرف ماجرا نشان داده شده و همین‌طور ترتیب این صحنه‌ها خیلی توی چشم می‌زند.
6- در همان صحنه بالا، وسط همه‌ی این ماجراها یک قلیان هم می‌بینید. باز صد رحمت به معرفت کارگردان که هوای خشایار‌شاه را داشته و با وجود این‌که قلیان در آن زمان‌ها اختراع نشده بوده برایش یک قلیان چاق کرده.
7- لهجه‌ی عربی سرباز‌های ارتش خشایار‌شاه هم خیلی توی چشم می‌زند. واقع سازندگان فیلم خیلی زحمت کشیده باشند که از بین نوشته‌های کامیک لهجه‌ی یک نفر را هم مشخص کنند.
8- آخر فیلم آن جایی که شاه لئونیداس با ارتشش دراز به دراز روی زمین افتاده‌اند اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که شرت‌هایشان خیلی شبیه به شرت‌های امروزی‌است. طوری که حتی دوخت‌‌های ریز روی شرتشان هم شبیه به مدل شرت‌های امروزی است.

 

اين هم چندتا لينک در مورد اين فيلم:

سايت رسمي:
http://300themovie.warnerbros.com

عکسهايي از فيلم:
http://www.imdb.com/title/tt0416449/photogallery-ss-0

پوسترهاي فيلم:


باقي بقايتان!
 


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (686) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دانلود بخشهايي از فيلم 300 + ايميلهايي از يونان و آمريکا
  • تصاویر طبیعت انتاریو کانادا در چهار فصل سال 
  • کانالهاي تلويزيوني سراسر جهان را آنلاين ببينيد!
  • معرفي و دانلود فيلم: بعد از عروسي
  • آلبوم جدید و بسیار زیبای نوید و امید به نام فریاد
  • آهنگ جدید علی لهراسبی با نام گلاب و بارون
  • برقراری کامل امنیت سیستم شما توسط Norton 360 محصول جدید شرکت symantec
  • يک اديتور زنگ حرفه اي را در موبايل خود داشته باشيد  
  • امام سجاد (ع) و قیام مختار
  • آفسايد
  • حرفهای یک دل
  • تشريفات در تفكر ما رسوخ كرده است
  • Let's bomb 300!
  • سه نفر ايراني
  • كششهاي ميان فردي
  • انفجار بزرگ
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

برو بیرون!
تصاویر جالبي از اعتراض گسترده مردم برزیل به حضور بوش در این کشور
تصاویر طبیعت انتاریو کانادا در چهار فصل سال 
کانالهاي تلويزيوني سراسر جهان را آنلاين ببينيد!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

شمار تلفات جاني انفجارهاي بغداد به 41 نفر رسيد

شمار تلفات جاني انفجارهاي بغداد به 41 كشته و 28 زخمي افزايش يافت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، مقامات امنيتي عراق اعلام كردند،انفجار خودرو در منطقه "الكراده " بغداد در مسير زائران كربلا به مرگ 31 زائر و زخمي شدن 20 نفر ديگر انجاميد.
منابع امنيتي عراق پيش از اين از كشته شدن 19 نفر و زخمي شدن20 نفر ديگر در اين انفجار خبر داده بودند.
يك مقام پزشكي در بيمارستان "ابن‌النفيس" واقع در نزديك محل انفجار گفت: نيروهاي اورژانس جسد 18 كشته از جمله دو زن و 25 مجروح را دريافت كرد‌ه‌اند كه حال پنج نفر از مجروحان وخيم است.
اين زائران پس از برگزاري مراسم اربعين امام حسين (ع) و يارانش از كربلاي معلي به خانه‌هاي خويش باز مي‌گشتند.
ميليون‌ها زائر شيعه عراق روز گذشته بي‌توجه به تهديدات تروريستي در مقابل حرم امام حسين(ع) و حضرت عباس (ع) جمع شدند به عزاداري اربعين شهادت مولايشان پرداختند.
از سوي ديگر حمله فردي مهاجم كه به خود مواد منفجره وصل كرده بود به يك ميني‌بوس در مقابل دانشگاه "المستنصريه" در شرق بغداد به مرگ 10 مسافر و زخمي شدن 8 نفر ديگر منجر شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

بعد از عروسي
Efter brylluppet/After the Wedding
 

نويسنده و کارگردان: سوزانا بير. موسيقي: يوهان سودرکوويست. مدير فيلمبرداري: استين هين، اوله کراگ ياکوبسون، مورتن سيوبرگ، اوتو استنوف. تدوين: پرنيلا بک کريستينسن، مورتن هيوبيرگ. طراح صحنه: سورن اسکاير. بازيگران: مدس ميکلسن[ياکوب]، سيدس بابت کنودسن[هلنه]، رولف لاسه گارد[يورگن]، استين فيشر کريستينسن[آنا]، مونا مالم[فارمور]، کريستين تافدروپ[کريستين]، نيلس آندرس تورن[کشيش]. ١٢ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ دانمارک، سوئد. نامزد اسکار بهترين فيلم خارجي، نامزد بهترين بازيگر مرد/مدس ميکلسن و بهترين کارگرداني از مراسم فيلم اروپايي، برنده جايزه تماشاگران از جشنواره Film by the Sea و نامزد ١١ جايزه از جشنواره رابرت.
ياکوب پيترسون زندگي خود را وقف کمک به کودکان خياباني هندوستان کرده است. زماني که يتيمخانه تحت سرپرستي او در خطر تعطيلي قرار مي گيرد، پيشنهادي نامعمول دريافت مي کند. تاجري دانمارکي به نام يورگن وصيت کرده تا ٤ ميليون دلار به او براي مقاصد خيريه از سوي بازماندگانش پرداخت شود، و البته دريافت اين مبلغ شرط و شروطي به دنبال خواهد داشت. ياکوب نه تنها بايد به دانمارک رفته و با اين آدم خير ملاقات کند، بلکه بايستي در جشن عروسي آنا، دختر يورگن حاضر شود. يورگن با زني به اسم هلنه ازوداج کرده و دخترشان آنا خيلي زود تصميم به ازدواج گرفته است. در مجلس عروسي مشخص مي شود که ياکوب و هلنه همديگر را در گذشته مي شناخته اند و اين دعوت مرموز با گذشته و آينده ياکوب ارتباط دارد و او را به با معمايي احساسي و پيچيده در زندگي اش روبرو مي کند.

چرا بايد ديد؟
سوزانا بير متولد ١٩٦٠ کپنهاگ، بازيگر، نويسنده و تهيه کننده دانمارکي از ١٩٨٩ با ساختن فيلم ويديويي Songlines شروع به کارگرداني کرد. با اولين فيلم بلند خود فرويد خانه را ترک مي کند در ١٩٩١توانست جايزه تماشاگران جشنواره اروپايي انگرز، جايزه بزرگ جشنوار بين المللي زنان فيلمساز و جايزه ويژه فيلم اول از جشنواره مونترال را دريافت کند. بعد از ساخت فيلم کوتاه نامه به يوناس در ١٩٩٢ و فيلم ويديويي Luischen در ١٩٩٤ با مسئله خانوادگي توانست دو جايزه اصلي جشنواره فيلم هاي نورديک را از آن خود کند. فيلم هاي بعدي او انگار هرگز نبوده[١٩٩٥]، مرام[١٩٩٧]، يکه و تنها[١٩٩٩]، يک بار در زندگي[٢٠٠٠] و برادران[٢٠٠٢] نيز همگي موفق به کسب جوايز متعددي از جشنواره هاي معتبر بين المللي شدند. بعد از عروسي آخرين فيلم بير است که آن را بر اساس داستاني از آندرس توماس ينسن[متولد ١٩٧٢] از شناخته شده ترين نويسندگان و کارگردان هاي دانمارک ساخته است که در زمينه ژانر ملودرام از تبحر خاصي برخوردار است. اين اتفاق شايد در ميان فيلمسازان امروز اسکانديناوي يخ زده يک پديده شگفت آور باشد، کساني که از گرماي روابط انساني در آثارشان چندان خبري نيست. سوزانا بير هم که در فيلم هاي قبلي اش ناخنکي به اين ژانر زده بود، موفق شده تا با استفاده از کليشه هاي اين گونه روند معرفي و تحول شخصيت هايش را به خوبي تصوير کند. به جرات مي توان صحنه هاي هم آغوشي خلق شده توسط بير در فيلم را در نوع خود از آزارنده ترين ها اعلام کرد که اغلب در نماهاي درشت فيلمبرداري شده است. موسيقي عجيب و غريب و گاه چندش آور آهنگساز سوئدي فيلم نيز در کنار برش هاي سريع و اينسرت هاي گل و درخت و آسمان بر اين حس مي افزايد. نقطه شاخص فيلم بازي مدس ميکلسن است که در فيلم قبلي بير Open Hearts نيز حضور داشت و تماشاگران جهان بعد از حضور وي در کازينو رويال به خوبي با نام و چهره وي آشنا شدند. تصويري که او از ياکوب سرگردان ميان تنهايي فعلي و گذشته ناشاد خود ترسيم مي کند به شکل قانع کننده اي پذيرفتني است. لاسه گارد نيز در نقش يورگن مي درخشد. بعد از عروسي به عنوان يک درام و بهتر بگويم ملودرامي درباره از هم پاشيدن روابط انسان ها و انتخاب هاي متفاوت شان است که بر خلاف ديگر فيلم هاي اسکانديناوي پر از احساساتي گرايي ساخته شده و گاه به شکلي باورنکردني و طاقت فرسا کليشه اي مي شود، نمونه بسيار خوبي براي آشنايي با سينماي امروز دانمارک نيست. اما بدون شک از محصولات مهم سينماي اروپاي شمالي است که فيلمنامه اي محکم، کارگرداني دقيق و بازيگراني فوق العاده دارد و در کشور خود موفق شده هم تماشاگر و هم منتقد سخت گير را راضي کند. هر چند که در رقابت با فيلم خوش ساخت تر زندگي ديگران در مراسم اسکار شکست خورد و دست خالي به خانه بازگشت.
ژانر: درام.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

فرياد
باصداي نوید و امید

آلبوم جدید و بسیار زیبای نوید و امید به نام فریاد

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ جدید علی لهراسبی با نام گلاب و بارون

لينک دانلود
لينک دانلود غيرمستقيم مي باشد
(با تشکر از آقا مهدي)

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

برقراری کامل امنیت سیستم شما توسط Norton 360 محصول جدید شرکت symantec

 

امروزه حفاظت و نگهداری از سیستم ها در مقابل مشکلات مختلفی همچون ویروس ها ، حملات هکر ها و از این قبیل مسائل یکی از مهمترین امور برای افرادی به شما می روند که در دسته کاربران همیشگی اینترنت می باشند . معمولا اگر یک کاربر بخواهد تمامی موارد امنیتی را رعیت کند باید اقدام به نصب تعداد زیادی نرم افزار نماید. به عنوان مثال فرظ کنید که شما قصد دارید تا سیستم خود را در مقابل حملات هکر ها ، ویروس ها ، برنامه های جاسوسی و ... ایمن نماید. برای همین سه مورد اشاره شده شما نیاز به نصب سه برنامه Antivirus , Firewall و AntiSpyware دارید. همان طور که مطلع می باشید نرم افزار های این چنین باید به صورت همیشگی بر روی سیستم نظارت کنند تا در صورت مشاهده فایل های و موارد مشکوک آن ها را بررسی و در صورت نیاز با آنها مقابله نمایند . حال شما تصور کنید که در همین سه مورد اشاره شده سه نرم افزار مختلف می بایست بر روی سیستم نظارت کرده و این امر مستلزم کارایی بیشتر سیستم و اشغال فضای زیادی از حافظه می باشد که موجب کاهش سرعت می شود.

در این مطلب نرم افزاری را به شما معرفی می کنیم که برای حل چنین مشکلی طراحی شده و تمامی نیازهای امنیتی را در یک برنامه جمع آوری کرده است.

 

Norton 360 محصول جدید کمپانی Symantec می باشد که در زمینه نرم افزارهای  امنیتی و ضد ویروس فعالیت می کند. از معروفترین محصولات این شرکت می توان به نرم افزار ضد ویروس Norton اشاره نمود. این نرم افزار در واقع یک پک امنیتی کامل می باشد که دارای توانمندیهای زیادی برای برقراری امنیت سیستم با کمک ابزار های مختلف و گونگون جمع آوری شده در این مجموعه می باشد.

این نرم افزار با کمک ابزار های مختلف در زمینه حفاظت سیستم از ویروس ها ، مقابله در مقابل برنامه های جاسوسی ، حفاظت سیستم و هویت شما به صورت Online و حمایت از شما در مقابل دزدی هویت در اینترنت که امروزه به یکی از مهمترین مشکلات اینترنت تبدیل شده ، چک نمودن وب سایت ها برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ، دارای دیواره آتش قدرتمند برای مقابله با نفوذ هکرها به سیستم شما ، قابلیت ذخیره سازی اطلاعات آنلاین و ...

 

از ویژگی های این نرم افزار که توسط ابزار های مختلف آن انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- دفاع از سیستم در مقابل ویروس های کامپیوتری توسط ابزار Antivirus و نابودی آنها

- پاکسازی سیستم از Spyware ها و جلوگیری از اجرای این گونه برنامه های مخرب

- نگهداری و حفظ هویت به صورت آنلاین و جلوگیری از ربوده شدن اطلاعت مهم توسط ابزار Antiphishing

- قابلیت تهیه فایل های پشتیبان ( Backup ) از اطلاعات و فایل های مهم به صورت خودکار و بازگردانی آن ها در صورت نیاز

- توانایی ذخیره سازی اطلاعات مهم به صورت آنلاین تا حجم 2 گیگابایت

- دارای دیواره آتش ( Firewall ) قدرتمند برای جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم شما

- بهینه سازی سیستم به وسیله ابزار کنترل تنظیمات موجود در برنامه

 و ده ها امکان دیگر که همگی در یک نرم افزار برای شما فراهم شده است...

 

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ...
  تصویری از محیط نرم افزار
  English Explanations

 

لينک دانلود
لينک دانلود غيرمستقيم مي باشد
(از سايت رپيدشر)

 


 

دنیای موبایل

Ringtone Editor 

يک اديتور زنگ حرفه اي را در موبايل خود داشته باشيد  

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: reza-2006

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می

به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می
ذخیره​ای بنه از رنگ و بوی فصل بهار
چو گل نقاب برافکند و مرغ زد هوهو
شکوه سلطنت و حسن کی ثباتی داد
خزینه داری میراث خوارگان کفر است
زمانه هیچ نبخشد که بازنستاند
نوشته​اند بر ایوان جنه الماوی
سخانماند سخن طی کنم شراب کجاست
بخیل بوی خدا نشنود بیا حافظ

 

علاج کی کنمت آخرالدواء الکی
که می​رسند ز پی رهزنان بهمن و دی
منه ز دست پیاله چه می​کنی هی هی
ز تخت جم سخنی مانده است و افسر کی
به قول مطرب و ساقی به فتوی دف و نی
مجو ز سفله مروت که شیئه لا شی
که هر که عشوه دنیی خرید وای به وی
بده به شادی روح و روان حاتم طی
پیاله گیر و کرم ورز و الضمان علی

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

ان من اعظم الناس حسره یوم القیامه، من وصف عدلا ثم خالفه الى غیره.
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، كسى است كه براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد
امام صادق (ع)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

رنگ قرمز درست براي شما

براي بهترين هماهنگي، رژ قرمزي را استفاده کنيد که با تناليته پوستتان هماهنگ باشد.
برعکس چيزي که اکثر خانمها فکر ميکنند، هر کسي ميتواند رژ قرمز بزند. کليد اين کار اين است که طيف درست اين رنگ را انتخاب کنيد که با باقي آرايش شما هماهنگي داشته باشد. به مطالب زير توجه کنيد:
اگر پوستتان روشن است و زمينه صورتي دارد:
از رنگ قرمز روشن با ته زمينه صورتي يا آبي و يا قرمز خالص استفاده کنيد.
اگر پوستتان زمينه زرد دارد:
از قرمز گرم با ته زمينه نارنجي استفاده کنيد. از قرمزهايي که ته زمينه آبي دارند پرهيز کنيد.
اگر پوستتن زمينه زيتوني دارد:
از قرمز خالص يا قرمزي که ته زمينه قهوه اي در خود دارد استفاده کنيد. از قرمزهايي که صورتي يا نارنجي زياد دارند بپرهيزيد.
اگر پوست تيره با زمينه صورتي داريد:
از رژ قرمز با ته زمينه آبي يا صورتي استفاده کنيد. از استفاده از قرمزي که ته زمينه نارنچي يا هلويي دارد بپرهيزيد.
اگر پوست تيره با زمينه زرد داريد:
از قرمز گرم با ته زمينه نارنجي استفاده کنيد. از قرمز با ته زميه آبي پرهيز کنيد.
براي هر رنگ پوستي:
براي نتيجه بهتر از قرمزي استفاه کنيد که زمينه قهوه اي داشته باشد. چون قهوه اي يک سايه خنثي است، قرمزي که زمينه قهوه اي داشته باشد با هر پوستي سازگار است

ادامه دارد...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

در اثنای جنگ جهانی دوم ، روزی به مـارشــال مونتگمــری اطلاع دادنـــد کــه یکـی از ژنرالهــای پیــر آمــریکــائی کـه در جبهــه شمــال می جنگــید بــه تـازگی با دختر جوانی زنا شوئی کرده است . مونتگمری کمی مکث کرده و سپس پــاسخ داد : بیچــاره از امروز بــاید در دو جبهــه بجنگــد

*************

یعقوب لیث ، پیش از آنکه پادشــاه شـود ، روزی بـا جــوانان قبیــله در جــائی نشستــه بـود و پیری از اقربای وی بدانجــا رسیــد . گفت : ای یعقــوب ، تــو جــوانــی خــوبـروی و رشـیـد و رسیــده ای . دســت پیمــان لایــقی سامـان کــن ( یعنی : سـرمـایـه کافـی فراهـم آور . ) تــا عروســی جمیــله از اعیــان قبیلــه برای تــو خواستگــاری کنــم
یعقــوب گفـت : ای پــدر آن عــروســی کــه مــن می خواهـــم ، دســت پیمــان او مهیــا کــرده ام . دســت پیمــان او ایــن شمشیــر آبــدار و ایــن تیـغ جــوشــن گذارســت

عروس ملک کسی در کنار گیرد تنگ کـه بوسـه بـر لب شمشیــر آبــدار دهــد

و زبــان حا لـش بــد یـن مقـال متــرنـم بــــود کــــه

دریا و کوه را بگذاریم و بگذریم سیمرغ وار زیر پر آریم خشک و تر
یا بر مراد بر سر گردون نهیم پای یا مرد وار در سر همت نهیم سر
لطائف الطوائف
    

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

اهریمن چون بی بیم (مطمئن) شد گفت:« چرا باید تا چون تو جوانی هست پدر پیرت پادشاهی کند؟ چرا سستی می کنی؟ پدرت را از میان بردار و خود پادشاه شو. همه کاخ و گنج و سپاه از آن تو خواهد شد.» ضحاک که جوانی تهی مغز بود دلش از راه به در رفت و در کشتن پدر با اهریمن یار شد.

سر مرد تازی به دام آورید
چنان شد که فرمان او برگزید
فرومایه ضحاک بیدادگر
بدین چاره بگرفت جای پدر
به سر برنهاد افسر تازیان
بریشان ببخشید سود و زیان

اما نمی دانست چگونه پدر را نابود کند. اهریمن گفت:« اندوهگین مباش چاره این کار با من است.» مرداس باغی دلکش داشت. هر روز بامداد از خواب برمی خواست و پیش از دمیدن آفتاب در آن به نیایش می پرداخت. اهریمن بر سر راه او چاهی کند و روی آن را با شاخ و برگ پوشانید. روز دیگر مرداس نگون بخت که برای نیایش می رفت در چاه افتاد و کشته شد و ضحاک ناسپاس بر تخت شاهی نشست.

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
info@moshkan.com

شنبه: سخن هفته

آنچه لذت می بخشد الزاما نیک نیست و نیز آنچه ناخوشایند است یا دردناک، همیشه بد نیست. نه این را بطلب و نه از آن دیگری روی گردان. از هر آنچه خداوند پیش می آورد خرسند باش. هر آنچه برای ما بخواهد، بیماری یا سختی، فقر یا درد، بدنامی یا فلاکت همه برای ما بهترین است.
جی.پی.وسوانی

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

قَالُواْ يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ 24 قَالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاَّ نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ 25 قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ 26 وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ 27 لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لَأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ 28 إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاء الظَّالِمِينَ 29 فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ 30 فَبَعَثَ اللّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَـذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ 31

 

ترجمه فارسي مکارم

(بنى اسرائيل) گفتند: «اى موسى! تا آنها در آنجا هستند، ما هرگز وارد نخواهيم شد! تو و پروردگارت برويد و (با آنان) بجنگيد، ما همينجا نشسته‏ايم‏»! «24» (موسى) گفت: «پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيت گنهكار، جدايى بيفكن!» «25» خداوند (به موسى) فرمود: «اين سرزمين (مقدس)، تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد); پيوسته در زمين (در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود; و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار، غمگين مباش!» «26» و داستان دو فرزند آدم را بحق بر آنها بخوان: هنگامى كه هر كدام، كارى براى تقرب (به پروردگار) انجام دادند; اما از يكى پذيرفته شد، و از ديگرى پذيرفته نشد; (برادرى كه عملش مردود شده بود، به برادر ديگر) گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم كشت!»(برادر ديگر) گفت: س‏خ‏للّه(من چه گناهى دارم؟ زيرا) خدا، تنها از پرهيزگاران مى‏پذيرد! «27» اگر تو براى كشتن من، دست دراز كنى، من هرگز به قتل تو دست نمى‏گشايم، چون از پروردگار جهانيان مى‏ترسم! «28» من مى‏خواهم تو با گناه من و خودت (از اين عمل) بازگردى (و بار هر دو گناه را به دوش كشى); و از دوزخيان گردى و همين است سزاى ستمكاران! «29» نفس سركش، كم كم او را به كشتن برادرش ترغيب كرد; (سرانجام) او را كشت; و از زيانكاران شد «30» سپس خداوند زاغى را فرستاد كه در زمين، جستجو (و كندوكاو) مى‏كرد; تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن كند او گفت: «واى بر من! آيا من نتوانستم مثل اين زاغ باشم و جسد برادرم را دفن كنم؟!» و سرانجام (از ترس رسوايى، و بر اثر فشار وجدان، از كار خود) پشيمان شد «31»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

sf_ze@yahoo.com

چرا وقتيكه راه زندگي دشوار ميگردد
بشر تغيير حالت ميدهد خونخوار ميگردد

به وقت عيش و نوش ميزند كوس بي ديني
به وقت تنگ دستي مومن و ديندار ميگردد

 

 

setayesh_new@yahoo.com

There are 4 things that you can't recover ... - The stone ... After shot ! - The word
... After it's said ! - The occasion ... After it ends ! - The time ... After it passes

 

 

h.moteshafi@gmail.com

زيبايي به سيما و صورت نيست به نوري ست كه در دل مي تابد...
هر انساني به واقع دو انسان است يكي آنكه در تاريكي بيدار است و ديگري آنكه در روشنايي همچنان خواب است...
مراقب افكارت باش كه به گفتار تبديل مي شود .مراقب گفتارت باش كه به كردار تبديل مي شود.مراقب كردارت باش كه به عادت تبديل مي شود. مراقب عادتت باش كه به شخصيت تبديل مي شود.مراقب شخصيت خود باش كه آن سرنوشت تو خواهد بود...

 

 

lazgee@yahoo.com

رها شدیم

رها شدیم رها مثل روح بی جسدی
نه با توایم و نه بی تو چه روزگار بدی

رها شدیم در آیینه های تو در تو
چه ازدحام عجیبی چه شهر بی عددی

رها شدیم در این کوچه های سر گردان
نه آستانه ی عشقی نه خانه ی خردی

مرا به حاشیه ی سرد زندگی آورد
امید رو به زوالی دلیل نا بلدی

ستاره ای شدم و در خودم درخشیدم
ولی چه سود که چشمی نمی کند رصدی

مگر به سایه نام تو رو کنم پس از این
که در پناه تو امن است یا علی مددی

كاكايي

 

 
guita982@yahoo.com

يک ايميل دريافتي

با سلام
من يك مطلب ديروز در مجله شما خواندم كه آقاي گيرسه پيچ اونو نوشته بودن .ميخواستم بگم من هم نمونه هاي زيادي دارم بهتون بگم در مورد پسرهايي كه با قلب وجسم دخترهاي فريب خورده خودشون چه بازيها كه نكردن . ايشون دلشون از دخترها مثل اينكه خيلي پر است ولي بگذارين بگم من تو فاميل خودمون دخترهاي خيلي خوب و نجيب هستن ولي بخاطر نبودن پسر مناسب ودر شان (منظورم اصلا بعد مادي نيست)
ازدواج نكردن خواهر خود من يك دختر تحصيلكرده كارمند بانك و ظاهر معقول ودر ضمن اهل برنامه هاي غير متعارف يكسري از جوانهاي اين دوره زمونه اصلا نيست سر كار ميره مياد خونه و خلاصه نه به خاطر اينكه خواهر منه نه يك دختر خوب است ودر مقايسه با يكسري كه آدم تو خيابون ميبينه بايد تو دامن اينا نماز خواند خواستگارهاي زيادي هم داره ولي باور كنيد پيدا كردن پسر خوب هم خيلي خيلي سخته . پسرها فكرميكنن چون پسرهستند پس خيلي كارها براشون عيب نيست وخيلي هاشون تا قبل از ازدواج هركاري كردن اشكال نداره باور كنيد من نمونه زياد دارم از پسرهايي كه خيلي شر هستند اهل هر كاري هم بگين هستند مخصوصا اينكه مشكل مادي نداشته باشن انوقت وقتي ميخوان ازدواج كنن دنبال يك دختر فرشته ميگردن كه چشم وگوش بسته داشته باشه تا بعد از ازدواج هم اگه پا بده به كارهاي قبلشون ادامه بدن حالا همين پسرها چند تا دختر را با ترفند ازدواج بدبخت كرده باشن خدا ميدونه . خلاصه كلام اينكه اگه دقت كنيد سن ازدواج دخترها هم مثل پسرها داره بالا ميره نه براي اينكه دختر زياد است وپسر كم نه براي اينكه پيدا كردن پسر خوب هم خيلي سخت است. دوستيهاي بين دخترها وپسرها بخصوص در دانشگاه يك شان ديگه داشت و خيلي كم بودن اونهايي كه به ازدواج منجر نميشد و اصلا يك جواني كه پاش به دانشگاه باز شده بود براي خودش واقعا يك شخصيت بزرگ قائل بود كه حاضر نميشد با اين شخصيت نه با كسي بازي كنه و نه كسي بازيش بده و نه با هركسي باب مراوده را باز كنه ولي الان متاسفانه دانشگاه شده يك پارتي بزرگ كه تويش همه كار ميشه الا شخصيت دادن به جوان وآگاه كردنش از اينكه اومده براي چي .

نامه بالا در جواب آقاي گير سه پيچ بود كه معلوم با دل ايشون يك دختر بي منطق و بي احساس بازي كرده و ايشون بدونند اين خانم چوب اين كارش رو حتما ميخوره من 35 سال سن دارم و در طول اين مدت خيلي چيزها ديدم و از همه مهمتر عدالت خدا را كه من واقعا از توضيح در موردش زبانم كوتاه است. بهر حال من اصراري رو گذاشتن اين مطلب در مجله ندارم ولي لطفا اگه ميخواهيد بگذاريد اولا آدر س ميل را ننويسيد و ثانيا اسمم را هم بعنوان ناشناس بنويسيد. با تشكر از شما

 

 

mamani_1385@yahoo.com

بدو بدولیگ داریم به شرط چاقو
(این چاقو نه اون چاقو)3 

سلام خوبین ؟منم خوبم (به لطف شما).
می بینم که طر فدارای پرسپولیس بد جوری صداشون دراومده(قابل توجه سجاد خان)
این سجاد خان بد جوری حرصش دراومده داره غوغا می کنه . از اون دو اتیشه های غیرتیه ناقلا!!!
راستش سجاد خان این استقلال و پرسپولیس هستن که صدای فوتبالی ها رو در می ارن سایپا رو هم به خاطر اینکه اول جدوله قاطی ماجرا کردم و گرنه به نظر شما چند نفر از بچه های روزانه طرفدار تیم های اخر جدولی هستن ؟ اگه شما تونستین اسم و ای دی 10 نفر ازاین ها رو به من بدین من دیگه در مورد پرسپولیس حرف نمی زنم.
ولی خدایی این علی علیزاده چه پیشرفتی کرده ها؟!!!(تعجب می کنیم)نه به اون موقع ها که هر وقت توپ رو می دید تموم تنش به لرزه می افتاد نه به حالا که تو هر بازی هم گل می زنه هم پرتاب گل می ده(اوا برم اسفند دود کنم بچم الان چشم می خوره)
اکبر پور رو هم که دیگه نگووووو از ترس اینکه دوباره اخراجش نکنن سر از پا خطا نمیکنه(سر به را شده اخه )
نمی دونم سایپا این همه شانس رو از کجا اورده؟شاید یه چیزی مثل سنگ شانس "گل چهار برگی یا یاقوت پنیری پیدا کرده بلاَ
(اوه اره فسیل شانس)ای بابا عجب خنگم ها!!!!!!
راستی این چه وضعیه؟باز که علی دایی پولاشو صرف رشوه دادن کرده مگه نفهمیدی محرومیتشو از 4 جلسه به1 جلسه روندن . والله کاشکی ما هم از این پولا داشتیم.
از دیشب تا حالا با خودم فکر می کنم این چه ماجرایی داره پرسپولیس رفته چهارم تازه فهمی دم از صدقی سر سه تیم محترم بالاییه اخ اگه اونا نبودن اونوقت می دیدی پرسپولیس چه اتیشی به پا می کرد(هنر کرده)
می گن عروس تعریفی ..... این معدنچی و بادامکی رو اینقدر ازشون تعریف کردیم که نمی دونم چه بلایی سرشون امده تموم توپاشون مدار کره ی زمینه.
باقری رو هم که دیگه نگو با اون شوتایی که اون می زنه خسارت تور و تیرکارو اخر رو دست انصاری فر نذاره خوبه...
این محمد محمدی هم حرص منو در اورده تا تو پرسپولیس بود بلا نسبت یه چیزی تو در دار بود حالا هم که رفته صبا باطری واسه ما شده واکاشی زئوما...!

 

 

zahra4066@yahoo.com

امام سجاد (ع) و قیام مختار

کتاب: زندگانی علی بن الحسین (ع)، ص 92
نویسنده: سید جعفر شهیدی

درباره مختار و انگیزه او در این قیام قضاوت‏های گوناگون شده است.تا آنجا که بعضی دانشمندان طبقه اول و دوم از شیعه در باره او نظر مساعدی ندارند.اما متأخران او را به نیکویی ستوده‏اند .مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد (رئیس پشیمانان) شیعیان را فراهم ساخت.او میدانست اگر بخواهد جنبش شیعه به نتیجه برسد، باید یکی از خاندان پیغمبر آنرا رهبری کند یا لا اقل جنبش به نام او آغاز شود.چه کسی برای این کار مناسب است؟ علی بن الحسین ـ (ع) فرزند شهید آل محمد ـ و اگر او نپذیرد؟ محمد فرزند علی بن ابی طالب عموی علی بن الحسین (ع) .
مختار بهر دو تن نامه نوشت.امام علی بن الحسین (ع) که بی وفائی عراقیان و رنگ پذیری آنان را دیده بود و می‏دانست بگفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آنجا می‏خواهند که زندگانی خود را بدان سرو سامان دهند و هنگام آزمایش پای پس می‏نهند» به مختار پاسخ مساعد نداد و تنها تا آنجا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط می‏شد کردار او را تصویب فرمود، چنانکه چون مختار سر عبید الله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد امام به سجده رفت و گفت:
الحمد لله الذی ادرک لی ثاری من أعدائی و جزی الله المختار خیرا (1) .یعقوبی نویسد: مختار سر عبید الله بن زیاد را نزد علی بن الحسین (ع) به مدینه فرستاد و فرستاده خود را گفت: بر در خانه او بنشین، همینکه دیدی در خانه گشوده شد و مردم بدرون رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن اوست، تو هم بدرون خانه برو!
فرستاده چنان کرد، و چون داخل خانه شد بانگ برداشت: ای خانواده نبوت و معدن رسالت و فرود آمد نگاه فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابو عبیده هستم و این سر پسر زیاد است، برای شما آورده‏ام.با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی هاشم برخاست و چون امام سر عبید الله را دید، گفت دوزخ جای او باد! بعضی گفته‏اند علی بن الحسین (ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند. (2)
و ابن عبدریه نوشته است: سر عبید الله را هنگامی نزد علی بن الحسین (ع) آوردند که نیم روز بود و او ناهار می‏خورد.چون سر را دید گفت: سبحان الله، کسی فریفته دنیا نمی‏شود مگر آنکه حق نعمت خدا در گردنش نباشد وقتی سر پدرم را نزد ابن زیاد آوردند غذا میخورد . (3)
اما مسعودی نوشته است مختار نامه‏ای به علی بن الحسین (ع) السجاد نوشت.در آن نامه او را امام دانست و خواست تا با آن حضرت بیعت کند و از او رخصت خواست تا دعوت خویش را آشکار سازد.مالی فراوان هم با نامه فرستاد.علی بن الحسین (ع) مال را نپذیرفت و نامه او را پاسخ نداد و در مسجد پیغمبر او را ناسزا گفت. (4) ممکن است قسمت اخیر را ناخشنودان از مختار افزوده باشند، ولی آنچه مسلم است امام در مورد دعوت برای رهبری شیعیان، روی خوش به مختار نشان نداده است. (5)
در روایتی که از منهال بن عمرو است گوید: سالی به حج رفتم و علی بن الحسین (ع) را دیدم .پرسید:
ـ حرملة بن کاهل چگونه به سر می‏برد؟
ـ او را در کوفه زنده دیدم.امام دستهای خود را بالا برد و گفت:
خدایا گرمی آهن را بدو بچشان! خدایا گرمی آتش را بدو بچشان! چون بکوفه‏رسیدم حرمله را نزد مختار آوردند.وی فرمود تا دست و پای او را بریدند، سپس او را بآتش سوزاندند. اگه نه همينو بذار

 

.

roozitalab@gmail.com

آفسايد

«...تصميم گرفته شد مهلتي به دولت داده شود و در اين خصوص ملاحظه‌‏اي داشته باشيم تا دولت بتواند به وعده‌‏هايي كه داده عمل كند. به همين دليل تا حالا به تذكر اكتفا كرديم. اما در حال حاضر دوره آزمايشي دولت تمام شده و نظارت مجمع بايد به صورت جدي‌‏تر وارد ميدان شود.»
این جمله ای بود که هاشمی رفسنجانی در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود گفت.
وی در این مصاحبه که با حضور خبرنگارانی از چند خبرگزاری و یک سایت وابسته به مجمع تشخیص برگزار شد، با بیان ادعاهای جالبی در خصوص مسائل اقتصادی به زمینه سازی برای تحركاتي پرداخت که به گفته خود می خواهد در دو سال و نیم باقی مانده از عمر دولت نهم بخشي از آنها را تدارک ببیند.
این در حالیست که پس از شکست سنگین هاشمي رفسنجانی از احمدی نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، وی تا کنون سعی کرده بود لا اقل در صحنه علنی، از اظهار نظرهای دوپهلو استفاده كند تا وی را در افکار عمومی رودر روی دولت و شخص رئیس جمهور (به عنوان دومین مقام رسمی کشور) قرار ندهد.
اما رفسنجانی اکنون پس از 20 ماه ، به نظر می رسد می خواهد و دوست دارد که از سایه بیرون آید و جریان گرسنه دشمنان داخلی دولت نهم را شخصا خوراک دهد.
در اولین گام و به عنوان طلیعه این اقدامات، هاشمی رفسنجانی از نگرانیهای خود درباره بودجه تنظیمی دولت سخن گفت.
« بودجه سال 86بدتر از بودجه‌‏هاي دو سال گذشته و بيشتر به نفت متكي است...طبق سند چشم انداز در هر سال بايد 10 درصد از اتكا كشور به نفت كاهش يابد ، اما در دو سال گذشته اين روند برعكس شده و اتكاي بودجه به نفت بيشتر از گذشته شده است.»
این سخنان رفسنجانی که با عنوان « دغدغه اجرایی نشدن اهداف چشم انداز» مطرح می شد البته در تضاد کامل با آنچه کارشناسان دولتی و اغلب نمایندگان اقتصاددان بیان می کردند، بود.
آنان با بیان این واقعیت که قیمت 33 دلار در نظرگرفته شده برای فروش هر بشکه نفت، هم اتکای بودجه کشور به نفت را کاهش می دهد و هم یک بودجه واقع بینانه برای برآورد تحریمهای احتمالی است، از این اقدام دولت حمایت کردند.
با این حال درک این واقعیت که آیا بودجه امسال چقدر به درآمدهای نفتی وابسته است خیلی سخت نبوده و تیم کارشناسان مشاور رئیس مجمع تشخیص قادر بودند حتی با مراجعه به روزنامه های پرشمار وابسته به خود رقم درنظرگرفته شده برای فروش هربشکه نفت را در نظرگرفته وآن را با سالیان گذشته تنها «مقایسه» کنند.
آنچنانکه صندوق جهاني پول که یک نهاد پولی بین المللی است این مقایسه را انجام داده و در گزارش خود از «اوضاع اقتصادی کشور ایران» اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر به وضوح در جهت کاهش اتکای بودجه خود به درآمدهای نفتی گام برداشته است.
از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم از چهره های اقتصادی مجلس هفتم که سابقه انتقادات تند علیه سیاستهای اقتصادی دولت نهم را نيز دارد در مصاحبه ای تأكيد كردبرخلاف آنچه آقای رفسنجانی ادعا کرده است اتفاقاً در بودجه 86 بیش از از بودجه سالیان گذشته از درآمدهای دلفریب نفتی صرفنظر شده است.
این در حالیست که روند افزایش قیمت نفت همچنان ادامه دارد و به پیش بینی کارشناسان قیمت هربشکه نفت تا ماههای آینده تا مرز 65 دلار هم افزایش خواهد یافت.
این سخنان مصباحی مقدم را می توان مقدمه ای دانست برای موضعگیری همه جانبه سایر نمایندگان مطرح اصولگرا در مجلس که وجه اشتراکشان به هنگام کسب رای از مردم در سال 82 انتقادهای تند وتیز از حاکمیت 13 ساله تفکر اقتصادی لیبرال بر کشور، حمایتهای سازماندهی شده از مفاسد اقتصادی و نتایج ویرانگر سیاستهای اقتصادی اتخاذ شده همچون تورم بی سابقه 50 درصدی در سالهای 73 و74 بوده است، دانست.
در هر صورت آنچه امروز و در فاصله کمتر از 48 ساعت از مصاحبه آقای رفسنجانی مشخص شده آن است که وی در اولین تاكتيك تهاجمي و حمله علنی خود به دولت نهم، ده ها متر در آفساید قرار داشته است.
آفسایدی که علاوه بر نمایندگان مجلس، حتی داوران نه چندان منصف و خوش سابقه بین المللی هم به راحتی آن را تشخیص داده و برای آن اصطلاحاً «پرچم زدند».

 

 

helia_k48@yahoo.com

لغات و اصطلاحات انگلیسی(5)

سلام دوستان انشا الله که خوب و خوش هستید .
سری 5 لغات و اصطلاحات انگلیسی را حضورتان تقدیم می کنم.

truth حقیقت
trust اعتماد
trash آشغال
thrush برفک دهان
trust in GOd توکل به خدا

tranck بدنه


how ever اما

or else! والا


concave کاو
convex کو...(تست هوش چرا ناقص؟چون اون حرفو می زنم "پ"می شه منم که مدل مو نمی خوام بگم که!!!)


in that=beacouse=as=for=since چون

flexion خم کردن
friction اصطکا ک

9 month in gone 9 ماهش است(ما ما یی)


rear عقب
roar غریدن
road جاده

at all به هیچ وجه
not at all قابل شما را ندارد
it is not at all اصلا خوب نیست

be over =finish تمام شدن

slipper دمپا یی

safety-pin سنجا ق قفلی

thigh ران
tie بستن-کراوات (اونها ئیکه می شناسند به اونها ئیکه نمی شناسند بگند)

قربان همگی :میترا !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ادامه دارد......

 

 

sweetanim074@yahoo.com

حرفهای یک دل

کتاب " حرفهای یک دل " تالیف بانوی اندیشمند ومحترم سرکار خانم « معصومه علویان قوانینی » از بانوان فاضله و معاصر کشورمان است
خانم « علویان قوانینی » نویسنده ... شاعر ... ناشر و ادیبی توانمند است که از ابتدای جوانی تا کنون قدم های استوار و پر متانتی در عرصهء شعر و ادب برداشته و هرگز از بی رحمی ها و کاستی های این رشته نهراسید و پا پس نکشیده است
ایشان متولد سال 1324 هجری شمسی در شهرستان بروجرد ، بازنشسته آموزش و پرورش ساکن تهران و در حال حاضر ناشریست موفق و برجسته ....ا
هفتهء گذشته نیز مراسم بزرگداشتی از زحمات و تلاشهای مستمر و قدردانی از سالهایی که این بانو در راه رشد و اعتلای فرهنگی وطن انجام داده در یکی از فرهنگسراهای تهران با حضور اساتید بزرگ ِ کشور برگزار شد
جا دارد ما نیز جهت بزگداشتی کوچک از این پیش کسوت گرانقدر ، چند قطعه از آثارش رادر معرض دید عزیزان گروه قرار داده و برای سلامت و دل زندگی این بانوی نازنین دعا کنیم


« نشان تو »

..... من به آسمان می اندیشم
و به تو که آسمان صفایی
به تو که تجلی نوری در دل تاریک من ؛

.... من به باران می اندیشم
و به تو که لطافت بارانی
به تو که آواز خیس بال پرندگانی .. در خلوت من

.... من به کوه می اندیشم
به تو که استواری کوه را در خویشتن داری
و به عطر خُنک گلزارهای بنفش کوهی ؛

من به دریاها ، به کوهها ، به چشمه ها ، به آسمان ، به باران
.... به همه ی زیبایی هایی می اندیشم
که نشانی از تو دارند
... نشانی از تو

« معصومه علویان قوانینی »

 

 

msa425378@yahoo.com

ظهر عاشورا

با درود
( اين يك داستان نيست )
بازهم يك محرم و صفر ديگه اومد و رفت
از بچگي تا حالا هميشه نسبت به محرم و صفر بك حس بخصوصي داشتم
با اينكه آدم خيلي مذهبي نيستم ولي نسبت به عاشورا و اتفاقاتش نميتونم بيتفاوت باشم
ولي اون سالي كه بعلت عوض شدن منزلم در محله جديد اين ايام رو گذروندم تازه فهميدم
كه چه چيزي منوبه اين ايام دلبسته نگه ميداشت.
از همون بچگي علاقه اي به زنجير زدن و توخيابونا گشتن نداشتم هميشه دلم ميخواست توي يك مجلس
صحبتهاي خوب و جديد بشنوم
اما توي اين ايام هرجا كه بودم ظهر عاشورا يه چيزي منو بسمت خونه ميكشوند
ظهر عاشورا اوقات سختي است هميشه درست سر ظهر انگار همه چيز از كار مي افته انگار زمان مي ايسته
سكوتش وهم آوره اما توي محله قديمي ما ظهر عاشورادرست وقتيكه نمازها خونده شده بود و همه فارغ
از امام حسين و ياقي ماجرا مشغول خوردن قيمه امام حسين بودند ,يه صدائي توي كوچه هاي محله ما مي اومد
يك صداي آشنا , يه صدائي كه از دوره بچگي انگاربهش عادت كرده بودم
اون سال آخر بود كه تازه فهميدم مادرم هم درست مثل من عاشق اين صداست و از چندروز مونده به عاشورا
انگار همش بيتابي ميكرد براي اين لحظات بعد از زمان ظهر عاشورا
تمام سالهائي كه من بخاطر دارم هميشه بعد از ظهر عاشورا پيرمردي شيپور بدست توي
كوچه هاي محله ما ميگشت و با صداي شيپورش عزاداري ميكرد
درست همون زمان كه همه عزادارهاي امام حسين مشغول بخوربخور بودند اين پيرمرد
با ناله شيپورش منو مادرم رو سحر ميكرد
هرسال وقتي صداش مي اومد انگار يه چيزي توي مغزم فرمان ايست ميداد
انگار ميخكوب ميشدم بزمين و تمام وجودم تبديل ميشد به وسيله اي براي شنيدن مرثيه سرائي
يك پيرمردي كه هرگز نشناختمش
نتهاي موسيقي كه از دهانه شيپور ساده پيرمرد در مي اومد انگار قلبم رو آتش ميزد
در هيچ مجلسي ودر منبر هيچ مداحي هرگز من اشك نريخته ام
اما موج صداي شيپور پيرمرد باعث ميشد اشكهام خجالت نكشندو با ولع از چشمهام بيرون بريزند
سادگي موسيقي و رواني صداها باعث ميشد كه يك ارتباط مابين من و اون پيرمرد كه فقط يك بار
ديدمش ايجاد بشه
بداهه نوازي ميكرد اما توي بداه نوازيش انگار يك تم بخصوص هي مرتب تكرار ميشد
هردفعه به يك فرم وقتي صداي موزيك بالا ميرفت انگار قلبم ميخواست از جا كنده بشه
سكوت هائي بين نواها ايجاد ميكرد كه فرصت ميداد تا من هم به اون برسم مثل يك پدر كه انگار
مي ايسته تا فرزندش كه قدم هاش كوتاهترة به اون برسه
يكبار توي يكي از همين سكوتهاش بودكه خودمو بدرب خونه رسوندم و فقط همون يكبار بود كه من
تونستم اون پيرمرد رو ببينم
كنار يك درخت ايستاده بود و با يك دستمال يزدي داشت اشكهاشو پاك ميكرد
چشمش كه به من افتادنفس تازه كرد و سازش رو به لب برد و اون لحظه بود كه من
زمان و مكان رو از دست دادم
انگار توي خلسه بودم صداي سم اسب و ضربات فولاد بر فولاد در شيون زنها و بچه هاانگار از
شيپور پيرمرد خارج مبشد و من تا اون لحظه هيچ وقت تصويري به اين واضحي و روشن از عاشورا نديده بودم
نتها مرتب از ساز پيرمرد خارج ميشد و در حاليكه چشمش توچشم هم بوديم او ميگفت و من اشك ميريختم
نميدانم چقدر گذشت وقتي بخودم اومدم كه پيرمرد داشت دور ميشد و من هنوز در خلسه
داستاني كه با شيپورش براي من نواخته بود بودم
ايكاش 0 0 0 0 0 0 0 0
ايكاش ميتونستم يكبار ديگر فقط يكبار ديگر اون صداهاي ناب رو از نزديك بشنوم و ببينم
بعد از اين همه سال هر عاشورا من و مادر انگار منتظر يك صداي آشنا هستيم

با احترام
msa425378

 

 

ebgh_80@yahoo.com

یادداشت های همین جوری

در نسخ قدیمه و جدیده در باب ایران شهر ، وصوفی ( جمع وصفه ! ) به کلان آمده است که مهم ترین و مستندترین و موثق ترین و کلا هلوترین آنها به قلم شیخ احسان الدین سیاح می باشد که چند خطی از کتاب ایشان به نام " دو تا دستام مرکبی ، تموم شعرام خط خطی " را برایتان در ذیل منقوش می نمایم .
در حدود دو هزار و پانصد سال پیش ایران شهر پدیدار شد . شاهای اون موقع اولین منشور حقوق بشر را روی گل نوشتند ( دقت کنید کجا نوشتند ! ) و دموکراسی پدیدار شد و کلا همه چیز توپ بود . بعد از این خوب ها ، سلوکیان یا همون اسکندریا اومدند و ایران را گل گرفتند . بعد ساسانی ها اومدند و گل گرفتند . بعد مغولا گل گرفتند و بعد کلا هر کی اومد یا کشت یا سوزوند یا گل گرفت تا رسید عصر الان . الانی ها با خودشون گفتند چرا همش دولت ها از این کارا بکنند ، مگه خودمون چلاقیم ؟ پس خودمان گل می گیریم . پس شروع کردن ریشه هر چی درخته زدن که برج بسازند . بعد نمایشگاه کتاب زدند تا توی صف های توالتش بایستند . بعد بنزین هر کی می زد ، دو لیتر تا ده لیتر هم روی زمین می ریخت که هی دولت بره از اینور و اونور خرج آبادانی مملکتو بده تا بنزین بیاره . بعد هر کی یک نون می خواست ، چهل تا از نونوایی خرید که سی و نه تاشو بریزه دور . بعد هر کی هوس سیب کرد رفت از باغات یک جعبه خرید تا یکدونه بخوره و بقیشو بریزه جلوی گوسفنداش . بعد هیچکس هیچ موزه ای نرفت . بعد همه توی مترو اتوبوس همدیگر رو هی هل دادند تا در هر خطی یکی کمپوت شود . بعد به هم از صبح تا شب دروغ گفتند . بعد هی گفتن ما میریم زیر علم قسط و آنجا سینه می زنیم . بعد همگی گفتند بیایید بریم از یکی صد تومن بگیریم جاش دویست تومن بدیم که یارو بشه نزول خور . بعد همه گفتن از این به بعد اصلاح نمی کنیم که بشیم خوش تیپ . مثل عمله ها می چرخیم و بو می دیم که زنمون هی غر بزنه . بعد هی با منشی هامون میریزیم رو هم تا زنمون دق بکنه . بعد می ریم هی قتل می کنیم و تجاوز می کنیم و سی دی پر می کنیم و پخش می کنیم . بعد می ریم رشوه می گیریم تا کار راه بیاندازیم . بعد اگر دیدیم یک پیرزن داره آروم از جلوی اتومبیلمون رد می شه چون واریس داره ، دستمونو می زاریم رو بوق که واریسش خوب شه . بعد شبا ساعت سه نصفه شب بلند بلند تو کوچه خداحافظی می کنیم و هی بوق می زنیم که مرسی از غذاتون . بعد اگر دیدیم هر کی کنار خیابون وایساده از ده ساله تا صد و ده ساله جلو پاش ترمز می کنیم و می گیم : چند ؟ اصلا هم کاری نداریم یارو این کارست یا نه . بعد می ریم به یکی می گیم عاشقتم و یارو تا وابسته شد ، می پریم بغل یکی دیگه جلوی چشماش . بعد .......... دولت که دید اینجوری هم می شه ، گفت دمتون گرم که راهشو به ما هم یاد دادین . از این به بعد هوا ، کنار جوب ، طرح ، پلاک ، قیر ، دستمال توالت و هر چی که بی قیمته رو ما می فروشیم . بعد شروع کرد به تولید انبوه پراید و سمند و گفت بیایید ببرید ماهی پنجاه تومن گند بزنید تو خیابونا . بعد بیایید شصت تومن بدید گواهینامه بدیم برید همدیگرو بکشید . بعد نفری شونصد تومن بدید قانون بخرید . بعد گفت یک چیزی هست توش فوت می کنند بیایید یک میلیون بخرید و بعد کردش سیصد هزار تومن و هیچ جا آنتن نداد . بعد گفت میوه رو هم از این به بعد کیلویی هزار به بالا بخرید . بعد اون یکی گفت : اصلا بیایید هی گفتگو کنیم . اون یکی دیگه گفت : بابا بیایید هی سد بسازیم و راه شوسه . یکی دیگه اومد گفت : من همه جا رو سنگ میبد می کنم و جوبا رو هم می سازم و خلاصه هر کی اومد گل گرفت . مردم دیدند اینجوری که نمی شه ، پس قید همه چیزو زدند و از دولت سبقت گرفتند توی گل گرفتن و عاقبت یکروز .........
نتیجه گیری اخلاقی ؛ باید همون اول به جای خشت گلی روی کاغذ می نوشتند .
نتیجه گیری فرهنگی ؛ بیایید نمایشگاه ها را محل جمع آوری نایلون های آرم دار و توالت کنیم .
نتیجه گیری اقتصادی ؛ هر چقدر دلمون خواست توی این شهر هرت ، روی قیمت ها می کشیم تا ببینیم این صد و سی و هفت راستکیه یا نه !
نتیجه گیری هرت ؛ ایران سرای من است .
نتیجه گیری روزانه ای ؛ بیایید به جای گفتن این حرفها ، هی قدم برداریم و قدم بزنیم .
نتیجه گیری شاسکولی ؛ می فروشمش میرم دوبی .
نتیجه گیری الکی خوشی ؛ آمریکا یک موشک می زنه ، هخا میاد حل می شه .
نتیجه گیری اصولیسم ؛ بزار این اورانیومو غنی کنیم ، همه اینا درست می شه . فعلا می خواهیم به روسها پول بدیم ، لطفا گوجه زیاد بخرید . امگا سه داره . مچکریم .
نتیجه گیری سوسولیسم ؛ هی گفتگو می کنیم . باز هی گفتگو می کنیم . بعد اگر نشد یه چیزی می نویسیم روزنامه مونو ببندن ، بعد گریه میکنیم .
نتیجه گیری سازندگیسم ؛ انقدر سد می سازیم و آبشو می دیم اینور و اونور که ایام هفته برای خودمون جیره بندی شه و افغانی ها هیرمند رو بردارن .
نتیجه گیری تبلیغاتی ؛ به وبلاگ من سر بزنید ! سه تا دبلیو . پاستا . پرشین بلاگ . کام!
نتیجه گیری دیگه ای نداریم . لطفا گل بگیرید و هر کی ازتون پرسید شما هم گل می گیرید ، بگید ما ؟؟؟؟؟؟؟؟ مرتیکه مستهجن ، خود فروخته ، اصلاح طلب ، مگه خودت خار مادر نداری ، ای خموده ی ، بی فرهنگ ، گستاخ ، خود کم بین و ... . همین .

 
 

salman_yavar@yahoo.com

گفتاري از حاج سيد احمد خميني
تشريفات در تفكر ما رسوخ كرده است

با شروع جنگ كشورمان يكپارچه شور و احساس شد. شعارها قوت بيشتري گرفت. مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر شوروي، جنگ با صدام، مبارزه با متحجرين خليج فارس مبارزه با سرمايه داران زالو صفت، همه و همه موجب مي شد كه مردم شور و حال بيشتري در استمرار راه خود پيدا كنند. امام (ره) راه را مشخص كرده بودند: «يا رهايي و يا شهادت».
فشار، سختي، شهادت و ايثار، ازبين رفتن اموال وانفس براي مردم توجيه بسيار منطقي داشت. مردم همه مشكلات را پذيرفتند و راه سخت مبارزه را انتخاب كردند فقر بر رفاه برتري پيدا كرد، چرا كه امام فرموده بود يك موي كوخ نشين ها بر همه كاخ نشين ها برتري دارد. بودند افراد بسياري كه فرزندان خود را به رزمگاه بردند و براي شهادت ساير فرزندان خود از امام طلب دعا داشتند چه بسيار نوجوانان پر شوري كه سن شناسنامه اي خود را زياد كرده تا بتوانند در جبهه هاي نبرد با دشمن حاضر شوند. روحانيان مجاهد بعداز پيروزي انقلاب جذب نظام شدند و هر كدام در گوشه اي جذب نظام شدند و هر كدام در گوشه اي مشغول كار شدند و زحمات زيادي كشيدند و مي كشند.
ضد انقلاب با كمك استكبار دست به ترور روحانيون بزرگوار زد. انفجار حزب جمهوري اسلامي، نخست وزيري و ترور شخصيت هاي سياسي و مذهبي و ترور ائمه جمعه از موارد قابل اشاره است. ناچار روحانيون مسئول به محافظ پناه بردند و حفاظت خود را به آنها سپردند نطفه جدايي از مردم بسته شد. ديگر محافظين اجازه نمي دادند شخصيتهاي روحاني ميان مردم بروند.
بزرگترين ضرر ترورهاجدا كردن مسئولين روحاني از مردم بود. اين جدايي كم كم كار خود را انجام داد و مسئولين روحاني براحتي نمي توانستند حرف دل مردم را بشنوند. از طرف ديگر پاسدار و حفاظت داشتن از خود ژستي شد و تشريفات خلق و خوي خلقي بودن روحانيان مبارز را تغيير داد. ديگر روحانيون مسئول مانند مردم جنوب شهر در صف اتوبوس نمي ايستند. منازلشان با منازل پا برهنه ها همخواني ندارد. خورد و خوراك آنها مثل مردم نيست. مسافرت ها، وضع زن و بچه بكلي تغيير كرده است و بالاخره تجمل جاي درويشي را گرفت. فرياد امام و رهبر انقلاب بلند شد. بعضي ها ظاهر قضيه را كمي تغيير مي دهند تا آب از آسياب بيفتد. خيال مي كنند تشريفات فقط ماشين بنز است كه در آن مي نشيند در حالي كه تشريفات تنها اين نيست. تشريفات در تفكر ما رسوخ كرده است.
اگر برخي از روحانياني كه قبل از انقلاب در غم و شادي مردم شريك بودند، همانها كه سخنگوي انقلاب بودند، اگر زود به فكر علاج نيفتند خطري كه احساس مي شود ممكن است جدي گردد. اين كه روحاني وقتي حرف از مستضعف مي زند، مي گويند شعار مي دهي، به علت اين است خود عمل نمي كند، و الا اگر كه خود عمل مي كرد او شعار بي محتوي نمي دانست اگز چه به حرف او گوش ندهند.
به نظر من يكي از علل دلسردي حزب الله عزيز در مقابل مفاسد اجتماعي همين است. اين مسئله در غير روحاني هم هست ولي چون يك طلبه هستم قسمت روحاني اش را گفتم و يك غير روحاني وكيل ياوزير قسمت هاي ديگرش را بگويد. اين اساس است ديروز سختي هاي مبارزه با مردم تقسيم مي شد و مردم گرم مبارزه بي امان مي شدند ولي امروز امتيازهاي حكومت با مردم تقسيم نمي شود. لذا حزب الله حساسيت و دلگرمي سابق را ندارد البته بحث بر سر حزب اللهي اي كه اعتقادش محكم نيست كه او با خدايش و امامش پيمان بسته است كه تا هميشه در مقابل سختي ها و فريب ها بايستد و هرگز قدمي كوتاه نيايد.
از طرف ديگر حرفهاي ملايم بعضي از مسئولين نظام در برابر غرب بخصوص آمريكا و سرمايه داران زالوصفت زمينه را براي مؤمنيني كه در فراز و نشيب انقلاب دنبال امام و نظام بودند مهيا مي سازد تا مورد طمع دشمن قرار گيرند. راديو هاي بيگانه با بزرگ كردن ملايمت ها جو حاكم بر نظام را به گونه اي ترسيم مي كنند كه گويي نظام و فرزندان امام از خط و روش امام جدا شده اند و راه ديگري را مي پيمايند. پرخاش روزنامه هابه يكديگر، افشا گري بدون تحقيق، حمله به مسئولين مورد اعتماد مردم به جو عدم اعتماد مردم دامن مي زند.
اعمال برخي از مسئولين از قبيل نشستن با سرمايه داران فراري درآمريكا كه با اين سخن امام كه روحانيت متعهد به خون سرمايه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنها سر آشتي نداشته و نخواهد داشت و دفاع تبليغي سراسري از اين حركت نادرست از حمله چيزهايي است كه حزب اللهي را دلسرد مي كند. عدم هماهنگي با بعضي از مواضع رهبري كه در زمان امام هم اتفاق مي افتاد و عدم مبارزه تبليغي سراسري و يا حتي موردي موجب مي شود كه عده اي از فرزندان انقلاب در حوزه ها و دانشگاهها و محافل سياسي معتقد شوند كه اين عدم هماهنگي خود سياست مورد قبولي است كه به امام در زمان امام صدمه مي زد و به رهبري معظم در اين زمان. اينها همه و همه مورد سؤال حزب الله است و اين كم خطري نيست.
اثرهاي اين موضع گيري ها و رفت و آمد هاي بي حساب در دانشگاهها و حوزه ها كارخانه ها و كوچه و بازار بخصوص محافل سياسي بازتاب گسترده اي دارد كه ممكن است در دراز مدت زيانهاي غير قابل جبران به دنبال داشته باشد. بايد كاملاً توجه داشت كه براي رسيدن به رفاه اقتصادي شكست سياسي و اعتقادي نخوريم كه در مقايسه با آن رفاه، در ساير زمينه ها ضرر بيشتري عايدمان شود .من صرفاً به يكي دو مورد روشن اشاره كردم و خواستم بگويم همه چيز را به گردن آمريكا انداختن و همه ضعف ها را به پاي فاكتور خارجي نوشتن و درزير چتر اين اين شعارها از عيوب خود غافل بودن ساده لوحانه است.
امروز همه ما موظفيم سياستهاي اقتصادي دولت را پشتيباني بكنيم و دفاع از دولت وظيفه اصلي شرعي همه است ولي صرف اين كه طرحي از طرف چند اقتصاددان تهيه شده و تني چند از كساني كه مسائل اقتصادي را مي فهمند آنرا تأييد كرده اند، نبايد موجب شود تا آخر بر آن پافشاري كنيم. ما بايد از جنگ و طرح هاي كارشناسان جنگي و نتيجه جنگ اين تجربه و درس را بياموزيم كه بايد كارشناسان دولت حتماً براي طرح هاي خود زمان درنظر بگيرند و با شجاعت و صراحت با مردم حرف بزنند و بگويند كه تا فلان زمان نتيجه اين سياست اقتصادي چيست كه در صورت عدم موفقيت فوراً فكر اصلاحي كرد والا كار به جايي مي رسد كه يك مرتبه متوجه مي شويم كه هيچ راهي جز تسليم در برابر مشكلات نداريم. نتيجه اين كه با وضع اقتصادي مردم و تجمل گرايي روحانيان مبارزه و عدم كار فرهنگي درست و موضع گيري هاي بعضي از مسئولين ملايمت هاي بي مورد ديگر نبايد توقع داشته باشيم همان شور و حال اول انقلاب باقي باشد و مردم درمقابل تنش هاي سياسي و فرهنگي سر از پا نشناسند و وارد عرصه كار زار مبارزه با مفاسد اجتماعي و ميادين مبارزاتي شوند.

گفتاري از حاج سيد احمد خميني در جمع كاركنان وزارت اطلاعات، پاييز 73

 

 

alirezamajidi@gmail.com

Let's bomb 300!

باز هم غوغایی دیگر به راه افتاده است ، و این بار موضوع بر سر فیلم 300 است ، فیلمی که گویا از فردا - 9 مارس 2007-  در سینماها اکران خواهد شد. داستان فیلم درباره نبرد سپاه خشایارشاه در ترموپیل و مقاومت یک لشگر 300 نفره در برابر سپاه ایران است. اما چیزی که باعث برانگیخته شدن احساسات ایرانیان بعد از دیدن این فیلم خواهد شد ، چهره زشت و غلطی است که از ایرانیان ارائه می‌شود ، چه در بعد ظاهری و چه از لحاظ منش و شیوه رفتار آنها.

نمی‌خواهم نوشته ام را از سر تعصب بنویسم ، ولی واقعا شما فکر می‌کنید ، چنین تصویرسازی‌ای از خشایارشاه درست است؟!

 

 

 آیا محققین این فیلم در مورد لباس ایرانیان در عهد باستان تحقیق علمی کرده‌اند ، به گواه همگان لباس ایرانیان باستان از لحاظ آراستگی و زیبایی در دنیای قدیم همتایی نداشته است ، چنانکه لباس ایرانی هدیه‌ای بسیار با ارزش در آن زمان محسوب می‌شد.

لباس ایرانیان باستان:
بطور كلي لباس ایرانیان باستان عبارت بود از يك بالا پوش شبيه شنل و يك دامن پرچين ، كه بالا پوش و دامن در محل كمر داراي يك كمربند چرمي بوده است. بالا پوش پوششي مانند شنل بوده است در بعضي جلوي آن باز و در بعضي بسته بوده است. بلندي بالا پوش به اندازه بالا تنه است.در قسمت كمر به شكل ليفه تمام چينهاي پشت بالا پوش جلو باز روي چال گردن بوسيله دكمهاي به هم وصل مي شود. دامن ایرانیان بر دو نوع است: نوع اول يك راسته چين و دومي داراي دوراسته چين.
ایرانیان لباس خودرا ازپارچه هاي نقش و نگاردار با رنگهاي گيرا و پرشكوه تهيه ميكردهاند. كلاه ایرانی از جنس نَمد بوده است.(مگر كلاه هاي جنگي كه از آهن و مُفرُغ ساخته مي شده است.)

 
خشایارشا ، به لباس توجه کنید.

اطلاعات کامل درباره فیلم 300:
300 محصول سال 2007 و اقتباسی از رمان تصویری 300 است. این رمان تصویری به وسیله فرانک میلر نوشته است ، رمان درباره نبرد ترموپیل است.

 

فرانک میلر کیست؟
فرانک میلر متولد سال 1957 ، یک نویسنده ، بازیگر و کارگردان آمریکایی است و بیشتر به واسطه کمیک‌استریپ‌هایش شناخته شده است. یکی از معروف‌ترین کمیک‌استریپ‌های وی «شهر گناه» یا
sin city است که بعدها فیلم مشهور شهر گناه از روی آن ساخته شد.

آیا 300 تنها فیلمی است که درباره نبرد ترموپیل ساخته شده است؟
خیر ، پیش از این در سال 1962 ، فیلم دیگری درباره نبرد ترموپیل ساخته شده است ، عنوان این فیلم 300 اسپارتی یا The 300 Spartans است ، کارگردان این فیلم رودولف میت بود. جالب است بدانید همین فیلم الهام‌بخش میلر در نوشتن و طراحی کمیک‌استریپ‌اش بوده است.

کارگردان فیلم کیست؟
کارگردان فیلم زاک اسنایدر Zack Snyder نام دارد ، وی 40 سال بیشتر سن ندارد و در کارنامه‌اش فیلم چندان مهمی دیده نمی‌شود.

خلاصه داستان فیلم:
300 به صورت ناقص و شاید بهتر باشد بگوییم بی‌ربط نبرد ترمویپل را روایت می‌کند : شاه لئونیداس بهمراه 300 اسپارتی ، در برابر ارتش میلیونی خشایارشاه ایستادگی می‌کند ، وگرچه نهایتا کشته می‌شود ولی پیکارش باعث اتحاد یونانی‌ها در برابر ایرانیان می‌شود.

داستان تولید فیلم 300 :
در می 2003 تولید فیلم 300 با تهیه پیش‌نویس 121 صفحه‌ای آن آغاز شد ، در ژوئن 2004 ، زاک اسنایدر برای کارگردانی فیلم استخدام شد و سپس فرانک میلر به عنوان مشاور به تیم دست‌اندر کار پروژه پیوست.
مانند فیلم «شهر گناه» ، فیلم 300 ، اقتباسی کامل و صحنه به صحنه از کمیک استریپ فرانک میلر است. البته این موضوع استثنائاتی هم دارد ، برای افزودن به جذابیت‌های فیلم ، اسنایدر شخصیت ملکه «گورگو» را به فیلم اضافه کرد ، کاراکتر زنی که از شوهرش ، شاه لئونیداس حمایت می‌کند. مورد دیگر اضافه شدن نریشن به فیلم است.
دو ماه طول کشید تا نیزه‌ها ، سپرها و لباس‌ها و شمشیرهای مورد نیاز ساخته شود ، البته در مواردی از وسایل فیلم‌های تروی و الکساندر ، هم استفاده شد. در همین دو ماه تیم انیمیشن فیلم ، سرگرم ساختن یک گرگ و 13 اسب دیجیتال شدند.
در 17 اکتبر 2005 ، فیلم وارد مرحله تولید فعال خود در مونترال شد ، فیلم‌برداری فیلم 60 روز طول کشید. بودجه 60 میلیون دلاری فیلم را کمپانی برادران وارنر تأمین کرد.

جالب است بدانید تقریبا تمام صحنه‌های این فیلم در داخل استودیو و به وسیله تکنیکی به نام digital backlot فیلم‌برداری شد ، یعنی در تمام مدت بازیگران در برابر پرده‌های آبی نقش بازی می‌کردند و بعد صحنه‌های پشت زمینه اضافه می‌شد:

بعد از فیلم برداری ، فیلم مورد ویرایش دیجیتالی قرار گرفت و تقریبا 250 جلوه ویژه به آن اضافه شد ، 70 هنرمند انیماتور در این مرحله با پروژه فیلم همکاری می‌کردند.

تاریخ یا افسانه؟
داریوش بزرگ پس از 36 سال سلطنت در دی ماه 486 پیش از مبلاد درگذشت و جایش را به پسر 35 ساله‌اش خشایارشا یا خشیارشا (خشئی ارشه) داد که مادرش آتوسا ، دختر کوروش بزرگ بود. خشایارشا شاهزاده‌ای تحصیل‌کرده ، خوش‌اندام و زیباروی بود. ابهتی که کوروش و داریوش برای دستگاه سلطنت ایران به وجود آورده بودند ، خشایارشا را نیز در نظر ایرانیان و اقوام زیر سلطه در همان شکوه کوروش و داریوش قرار داد.
دوران داریوش و خشایارشا ، دوران آغازین شکوفایی تمدن یونان بود و یونانیان نیز می‌رفتند که جایگاه خودشان را در تمدن جهانی مشخص سازند. شماری از نویسندگان یونانی در دهه‌های بعد از داریوش و خشایارشا در جستجوی راهی برای ایجاد یک هویت ویژه برای اقوام یونانی داستان‌های حماسی مقاومت یونان در برابر ایران عهد داریوش و خشایارشا را ساختند و نشر دادند ، این نوشته‌ها بعدها برای یونانیان ماند تا گواه عظمتی برای آتن و و یونان آن روزگار باشد و یونانیان و غربیان بتوانند بگویند که اگر ایران «بوده است» ، ما هم «بوده ایم».

داستان‌هایی که یونانیان آن زمان درباره بودن خودشان ساختند ، هر چه بود ، شنیدنش برای یونانی‌ها دلکش بود. نویسندگان غربی نیز که مثل یونانیان آن روزگاران علاقه دارند ، که یونان را محور تمدن بشری معرفی کنند ، این داستان‌ها را با شاخ و بال بسیار زیادی در کتاب‌های تاریخی می نویسند و برای اثبات آنها دلیل و شاهد عقلی می‌تراشند.

نکته جالبی که در بسیاری از نوشته‌های این مورخان غربی به چشم می‌خورد این است که گویا با استواری آتن در برابر ایران تمدن غربی نجات یافت. مانند اینکه دولت دولت هخامنشی با تمدن بشری در ستیز بود و چون نتوانست با آتن کاری بکند ، تمدن آتنی از تخریب رهید تا برای بشریت باقی بماند. و از این جالبتر آنکه می‌بینیم عموم مورخین غربی قرن ما دولت هخامنشی را می‌ستایند و اعتراف دارند که دولت ایران از تمدن بشری پاسداری کرد و فرهنگ خاورمیانه‌ای در دوران هخامنشی متحول گردید و به اوج ارتقا رسید ، ولی وقتی به یاد یونان می‌افتند به یکباره سخنانشان عوض می‌شود. این دولت پاسدار تمدن بشری ، چه خطری برای تمدن یونانی داشت ، موضوعی است که باید از این خودشیفتگان پرسید و پاسخش را نزد خود آنها یافت.

در سال 480 پیش از میلاد ، خشایارشا به یونان لشکر کشید ، داستان لشکرکشی خشایارشا را داستان‌پردازان یونانی چنان پرداخته‌اند که گویا خشایارشا تمام آسیا را بر ضد شهر آتن بسیج کرده بوده است. هرودوت برای انکه بنمایاند که آتن خیلی اهمیت و ابهت داسته ، این داستان را در کتاب هفتم تاریخش به تفصیل شگفت‌آور و دل‌انگیزی به رشته نتحریر درآورده است. او بندهای 305 و 310 کتابش را به آمار سپاهیان ایران اختصاص داده و می‌نویسد که شمار ناوهای خشایارشا در این جنگ افزون بر 5200 فروند بوده و افراد نیروی دریایی‌اش از 517 هزار نفر بیشتر بودند ، کل تعداد جنگندگان خشایارشا از نیروی زمینی و دریایی که در داستان دلکش هرودوت به جنگ آتن بسیج شده بودند بالغ بر 2 میلیون و 317 هزار نفر بود ، که یک میلیون و هفتصد هزار نفرشان افراد پیاده‌نظام بودند.

هرودوت آنقدر در فکر بزرگ جلوه دادن لشکرکشی خشایارشا و اهمیت تراشیدن برای نیروی آتن بوده که با وجود آنکه مردی با تجربه و دقیق بوده ، فراموش کرده بوده که فکر کند چنین انبوهی از انسان‌ها چگونه قادر بوده خواربار مورد نیازش را در سرزمین کوچکی چون کرانه‌های دریای ایژه و غرب آسیای صغیر تأمین کند.

نبرد ترموپیل و تصرف آتن
به ابتکار خشایارشا پلی از قایق بر روی بغاز داردانل ساختند که نیروی زمینی ایران توانست از روی آن عبور کرده و وارد خاک یونان شود. در ابتدا خشایارشاه با پادشاه کارتاژ(Carthage)صلح کرد تا وی یونانیان را همراهی نکند. علاوه بر این، تعداد زیادی از یونانیان به ارتش خشایارشاه پیوستند از جمله مردم منطقه تسالی(Thessaly) اما در همین هنگام طوفانی سهمگین وزید و به کشتی‌های ایران خسارت وارد کرد. سرانجام در دریای آرتمزیوم(Artemisium) بین کشتی‌های دو سپاه جنگ درگرفت و یونان شکست خوردند. نبرد دیگر در تنگه ترموپیل(Thermopylae) در گرفت که به علت تنگی جا نیروی ایران با مقاومت آتنی‌ها و اسپارتی‌ها که برای نخستین بار باهم متحد شده بودند مواجه شد. سرانجام یک یونانی به ایرانیان که در آستانه شکست بودند راهی را معرفی کرد که به پشت تنگه می‌رفت. یونانیان با آگاهی از این خیانت گریختند و فقط لئونیداس(Leonidas)(حاکم اسپارت) بهمراه سیصد اسپارتی برجای ماندند و همگی کشته شدند. سپاه ایران بعد از این جنگ آتن را به تصرف درآورد و کاخ آکروپولیس در زمان جنگ نابود شد ولی معبد آکروپولیس و خانه های شهر به دستور خشایارشاه به سربازانش سالم ماند.

آنچه 300 و فیلم‌های مشابه نمی‌گویند و یا نمی‌خواهند که بگویند:
- وضعیت ظاهر و خوی منش ایرانیان
- قدرت فرماندهی و راهبری نظامی فرماندهان
- صلح‌طلب بودن ایرانیان و پرهیز انها از غارت و تخریب و کشتار در سرزمین‌های تحت سلطه

با فیلم 300 چه می‌توانیم بکنیم؟
به گمان من سینما از چنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند خواسته یا ناخواسته روی افکار عمومی اثر بگذارد ، فیلم 300 هم از این قاعده مستثنی نیست و خوش‌خیالی است اگر گمام کنیم چنین فیلم پرهزینه و دراماتیکی با انبوه جلوه‌های ویژه‌اش نتواند ، نظر غربیان را درباره پیشینه ما عوض کند.

مادامی که به صورت فعال و گاه عامدانه از خود چهره‌ای سیاه برای رسانه‌های غربی درست می‌کنیم ، و تا زمانی که از گذشته خود غافل هستیم ، نباید بهتر از این را انتظار داشته باشیم. بارها نوشته‌ام که فرهنگ هم دیجیتالی شده است ، وقتی برای نوشتن این پست نبرد ترموپیل و خشایارشا را در در گوگل جستجو می کردم ، متوجه شدم ، حتی یک سایت خوب درباره تاریخ باستان نداریم. هرچه بود تلاش‌های پراکنده افرادی معدود و پست‌های پراکنده وبلاگ‌نویس‌ها بود.

از ساختن فیلم و گیم هم نگویید که نه توان ساختن آنها را داریم و نه اراده‌ای برای تجلیل از گذشته خود.

اگر هرودوت با اغراق 300 نفر را در برابر سپاهی میلیونی قرار داد باید اعتراف کنم که در حال حاضر ، دقیقا شرایط برعکس شده است ، اکنون ما وبلاگ‌نویس‌ها هستیم و انبوهی از رسانه‌ها و استودیوهای غربی با بودجه‌های میلیون دلاری! نمی دانم شمار وبلاگ‌هایی که برای مقابله در برابر 300 ، همکاری خواهند کرد به 300 وبلاگ می‌رسد یا نه!

راهکارهای مقابله:
- بمباران گوگلی :
ساده‌ترین و آسان‌ترین کار است ، من و گوگل به هم سازیم و بنیادش براندازیم!
- ویرایش منصفانه ویکی‌پدیا : به ویکی‌پدیا بروید و مبحث فیلم 300 را منصفانه ویرایش کنید ، درباره اشتباهات فاحش این فیلم بنویسید. 
- دادن نمره پایین به این فیلم در سایت‌های معرفی فیلم  و نوشتن شرح بر این فیلم در آنها.
- کمک به برپا و پربار شدن سایت 300themovie.info

اما برای همه کارهای بالا نیاز به سازماندهی و تقسیم کار وجود دارد ، با وجود اینکه از نبودن روح همکاری و کار گروهی مطمئنم ولی امیدورام این بار ، بتوانیم در این مورد همدیگر را تحمل کنیم. در مرحله اول باید اطلاعات خام از کتاب‌هایی که در اختیار داریم استخراج شود و در مرحله بعد برای درج در ویکی‌پدیا و سایت 300themovie.info به انگلیسی ترجمه شود. در مورد بمیاران گوگلی هم باید همه با لینک دادن به سایت 300themovie.info در این کار شرکت کنند.

چگونه بمباران گوگلی کنیم؟
برای بمباران گوگلی باید عده زیادی از وبلاگ‌نویس‌ها به سایت 300themovie.info لینک بدهد ،‌آن هم دقیقا با این کلمات: 300 the movie.

این هم بمب این جانب!: 
300 the movie  

منابع: سایت imdb ، سایت ویکی‌پدیا ، سایت تاریخ ایران

دکتر عليرضا مجيدي

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

21 اسفند / 12 مارس / 22 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
21 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
گفت و شنود قابل ملاحظه نخستين سفير ايران در حبشه با امپراتور اين كشور

مصريان يوناني تبار و مورخان يهود عهد باستان روايات حبشي ها را در باره گفت و شنود نخستين سفير ايران با امپراتور حبشه كه در مارس 524 پيش از ميلاد( نزديك به نوروز ايرانيان ) صورت گرفته اين چنين بيان داشته كه بعدا در كتب روميان نقل شده است:
    امپراتور حبشه كه برگزيده بزرگان اين كشور بود از سفير كامبيز (كامبوزيا ، كمبوجيه ، كبوجيا Cabudjia ) كه از مصر به حبشه ( اتيوپي ) فرستاده شده بود مي پرسد كه ايرانيان در چه سني مي ميرند ، غذاي اصلي آنان چيست و آدابشان كدام است ؟. سفير پاسخ مي دهد كه عمدتا تا هشتاد سالگي عمر مي كنند و غذاي اصلي ايشان عبارتست از نان گندم ، گوشت و ميوه . آب ، زمين و آتش را هم آلوده نمي سازند. اهورا مزدا را كه خداي دانا ، توانا و يگانه است پرستش مي كنند؛ دروغ نمي گويند ، كار بد نمي كنند و نيت بد داشتن را گناه مي دانند و با پوشش كامل و پاپوش ( كفش ) از خانه خارج مي شوند، اسپ را دوست دارند و مانند ملل ديگر در مزرعه و باركشي مورد استفاده قرار نمي دهند و نسبت به سالخوردگان خود نهايت احترام را رعايت مي كنند و از آنان به خاطر خدماتشان سپاسگزارند و هنگام ديدار با بوسيدن دستشان اداي احترام مي كنند.
    امپراتور حبشه كه هداياي كامبيز پسر كوروش بزرگ را مقابل خود گذارده بود تا حاضران در مجلس مشاهده كنند سپس از سفير ايران علت تصرف مصر را مي پرسد كه سفير پاسخ مي دهد به اين علت كه فراعنه به غير مصري ها ( به نوشته مورخان يهود ، نسبت به يهوديان ساكن مصر ) ظلم مي كردند. امپراتور سئوال مي كند كه چرا بايد در كشور شما ( ايران ) سلطنت موروثي باشد ، اگر پسر شاه ديوانه و يا افليج باشد بازهم بايد جانشين پدر شود؟ ، آيا اين كار خطرناك نيست ؟ . سفير پاسخ مي دهد كه بزرگان پارس حق دارند كه بيشتر وظايف چنين شاهي را به دست گيرند .
     كبوجيه نامي است كه در كتيبه داريوش ذكر شده است . يونانيان « كامبوزيا » و روميان و به نقل از آنان اروپاييان امروز « كامبيز » مي خوانند. وي پس از تصرف مصر به عنوان سر سلسله بيست و هفتم اين كشور شناخته شده است.

 

اخطار تاريخي اردشير سوم به پادشاه مقدونيه مبني بر دفاع ايران از كشورهاي ضعيف

آن دسته از «كشور ــ شهر » هاي يوناني كه از سوي فيليپ دوم پادشاه مقدونيه تهديد مي شدند در مارس 342پيش از ميلاد ( 2346 سال پيش) براي رفع خطر از خود به اردشير سوم شاه ايران ار دودمان هخامنشي متوسل شدند و اردشير در اين زمينه به پادشاه مقدونيه اخطار داد و ضمن آن تهديد كرد كه اگر به اين شهرهاي كوچك كه خطري براي او ندارند و حاكميت و استقلال دارند حمله نظامي برد ، در اين جنگ نابرابر ، ايران به دفاع از اين شهرها كه حق دارند راه خود را بروند خواهد پرداخت . اين تهديد موثر واقع شد و فيليپ دوم تا اردشير سوم در قيد حيات بود از تصرف بقيه اين
    « كشور ــ شهرها » خود داري كرد. فيليپ دوم ( پدر اسكندر ) قبل از مارس 342 پيش از ميلاد چند شهر يوناني را متصرف شده بود.
    

 

مسكو اقدام شاه به لغو دو اصل از معاهده 1921 را بي اثر اعلام داشت

دور ديگر جنگ سياسي ــ تبليغاتي مسكو برضد شاه كه از نيمه اسفند 1337 ( مارس1959 ) آغاز شده بود از بيست و چهارم اين ماه به اوج خود رسيد و در اين روز خروشچف رهبر وقت شوروي شاه را زير انتقاد كشيد و گفت:
     شاه به مردم ايران تحميل شده است و از ايرانيان مي هراسد و به خاطر ماندن بر اريكه قدرت ، خود را به آغوش آمريكاييان افكنده و با گذشتن از منافع ملت ايران ، مشروعيت خود را از دست داده است و ....
    دولت وقت ايران ده روز پيش از اين تاريخ و سه روز قبل از امضاي معاهده نظامي دوجانبه با آمريكا در چارچوب « سنتو » ، اصول پنجم و ششم قرارداد سال 1921 ايران و روسيه را يكجانبه ملغي ساخته بود كه دولت مسكو اين اقدام يكجانبه را بلا اثر اعلام كرده بود. طبق اين دواصل اگر نظاميان دولت خصم روسيه وارد ايران شوند آن دولت حق خواهد داشت سرباز وارد ايران سازد.

 

 لغو پيمان سنتو

21 اسفند 1357 - لغو پيمان سنتو

 

دستگيري 47تن ازدانشجويان ايراني مشغول تحصيل دراِمريكا

21 اسفند 1358 - پس ازپيروزي انقلاب اسلامي درايران، مردم و دولت ايران با اقدامات كينه توزانه دولت اِمريكا روبرو شدند. ازجمله اين اقدامات دستگيري 47تن ازدانشجويان ايراني مشغول تحصيل دراِمريكا بود كه درچنين روزي صورت گرفت.

 

 درگذشت دكترهوشنگ طاهري ازاستادان برجسته دانشگاه، مترجم و منتقد صاحب نام درعرصه هنر

21 اسفند 1369 - دكترهوشنگ طاهري ازاستادان برجسته دانشگاه، مترجم و منتقد صاحب نام درعرصه هنردرگذشت. دكترطاهري علاوه برتدريس دردانشكده هنرهاي دراماتيك و صداو سيما با مطبوعات همكاري مي‎كرد. وي ازپيشگامان ترجمه فيلم نامه‎هاي آثارمدرن سينمايي درايران محسوب مي‎شود. تاريخ سينماي هنري و هنراسلامي ازجلمه آثاردكترهوشنگ طاهري بشمارمي‎روند.

 

 وفات حاج شيخ محمّد طيّب علايي نژاد

21 اسفند 1373 - حاج شيخ محمّد طيّب علايي نژاد روحاني متعهد و مبارز ايراني درزادگاهش اصفهان بدرود حيات گفت. وي با برگزاركردن جلسات تبليغ و ارشاد به وظايف شرعي خويش عمل كرد. علايي نژاد با آگاه كردن مردم درمتن مبارزه ملت مسلمان با رژيم طاغوت قرارگرفت. حاج شيخ محمد طيّب علايي نژاد درسال1352بدست عوامل ساواك دستگيرو زنداني شد اما درزندان نيزبه مبارزه ادامه داد.

Mobin_s2004@yahoo.com
12 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در دنياي داستان نويسي

مرگ نويسنده داستان " ... و ما هنوز انسان هستيم "

12 مارس 2004 « فين كارلينگ » داستان نگار بلند آوازه نروژي در 78 سالگي درگذشت. وي كار داستان نگاري را 55 سال پيش با انتشار ناول « پل » و نمايشنامه « توپ كريستال » آغاز كرد و آخرين ناول او كه چند ماه پيش منتشر شد « مدد رسانان
    كوچك » عنوان دارد. معروفترين داستانهاي كارلينگ « ... و ما هنوز انسان هستيم » است كه به چندين زبان ترجمه شده است. اين داستان نگار سالها به نوعي بيماري صرع دچار بود و وضعيت خود را در اتو بيوگرافي اش به بهترين وجهي منعكس كرده است.

در قلمرو رسانه‌ها

آخرين جنايت در كرملين ، آيااستالين را مسموم كردند ؟

«آخرين جنايت در كرملين » كتابي است 402 صفحه اي كه در پنجاهمين سال درگذشت استالين به چاپ داده شده است كه « تاريخدان روس ولاديمير نائوموف» و « جاناتان برنت » پژوهشگر دانشگاه ييل آمريكا آن را بر پايه يافته هاي خود از مطالعه اسناد دهه 1950 شوروي كه از طبقه بندي خارج شده اند برنگاشته اند . اسناد ارائه شده در اين كتاب كه در پايان مارس 2003 به توزيع داده خواهد شد فرضيه قتل استالين را تقويت كرده است .استالين پنجم مارس 1953 پس ازچهار روز اغماء درنيتجه خونريزي مغزي در گذشت.
    اسناد ارائه شده در اين كتاب حكايت از اين دارد كه استالين با « وار فارين» كه ماده اي بي رنگ و بي طعم و بي بو است مسموم شده بود . مولفان مدعي شده اند كه در ضيافت شام اول مارس 1953در كرملين ، اين ماده را به خورد استالين داده بودند كه نتيجه اش خونريزي مغزي او بود كه چهار روز بعد در گذشت. وارفارين كه در عين حال يك نوع مرگ موش است خون را سريعا و شديدا رقيق مي كند. در آن ضيافت « بريا » رئيس امنيت شوروي ، مالنكوف ، خروشچف و بولگانين اعضاي دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي حضور داشتند .پس از مرگ استالين ؛ مالنكوف و بولگانين و خروشچف يكي پس از ديگري برجاي او نشستند و خروشچف نخستين مقامي بود كه به انتقاد علني از استالين دست زد ، او را تقبيح كرد و جنازه اش را كه در محفظه شيشه اي در آرامگاه لنين بود در كنار ديوار كرملين به خاك سپرد. مولفان نوشته اند كه اگر همان دم استالين را كه به خونريزي مغزي دچار شده بود به بيمارستان رسانيده بودند نجات يافته بود ،ولي كسي اين كار را نكرد .
    به حدس مولفان از ميان اين چهار تن « بريا» دست به اين كار زده بود زيرا كه او از طرح محرمانه استالين مبني حمله اتمي غافلگيرانه به آمريكا اطلاع داشت و نگران نتايج آن بود. براي اين كه در حمله اتمي متقابل آمريكا بيش از نيمي از نفوس شوروي نابود مي شدند. هيچ كس جز « بريا » نمي دانست كه حمله اتمي به آمريكا نزديك است .بريا مي دانست كه خيال متلاشي شدن شوروي به دست آمريكا لحظه اي استالين را آرام نمي گذارد. استالين بارها گفته بود كه تا كاپيتاليسم آمريكا باقي باشد سوسياليسم پيشرفت واقعي نخواهد داشت و مردم جهان در بدبختي ابدي غوطه ور خواهند بود. به نظراستالين ، سران كاپيتاليسم آمريكا كمر به انشعاب و تضعيف شوروي بسته بودند زيرا كه تا شوروي وجود مي داشت كاپيتاليسم نمي توانست درجهان فراكير شود.
    مولفان اين كتاب مدعي شده اند كه « بريا » نزد مولوتف اعتراف به قتل استالين كرده بود وگفته بود كه اگر اين كار را نمي كرد ، استالين زود يا دير همه اطرافيانش را نيست و نابود مي ساخت.
    اين كتاب حاوي 20 صفحه گزارش پزشگي فوت استالين است. مولفان ابراز تعجب كرده اند كه چرا گزارش پزشكان در چهار روزي كه استالين در اغماء بود سه ماه بعد ( در ژوئن ) تنظيم و به بايگاني داده شد و چرا وي پس از خونريزي مغزي دچار خونريزي معده هم شده بود كه ارتباطي باهم ندارند.
    مطالعه اين كتاب ماجراي قتل نادر شاه را در ذهن تداعي مي كند . زيرا كه تني چند از ژنرالهاي او از ترس جان خود شبانه به خوابگاهش ريختند و او را كشتند.
    بايد دانست كه به مرگ پي در پي دو رهبر ديگر شوروي ، آندروپوف و چرننكو ، پس از برژنف نيز ترديد هايي وارد آمده است.

ساير ملل

مبارزه منفي گاندي بر ضد ماليات نمك

گاندي مبارزه منفي( اصطلاحا: نافرماني مدني ـ بي اعتنايي آرام و بدون خشونت نسبت به تصميم مقامات ) خود را برضد ماليات نمك كه از سوي حكومت انگليسي هند وضع شده بود از اين روز در مارس 1930 آغاز كرد و پيشاپيش هزاران تن از هنديان از منطقه احمد آباد پياده عازم ساحل دريا در « دندي » شد تا دست به جمع آوري نمك از دريا بزنند و آنرا با ماليات خريداري نكنند . اين پياده روي 480 كيلو متري 25
     روز طول كشيد و اين جمعيت از ششم آوريل سرگرم جمع آوري نمك طعام از دريا شد كه پليس انگليسي هند بسياري از آنان از جمله « رام داس » پسر گاندي را دستگير كرد و به زندان افكند.
    حكومت انگليسي هند بر هر 40 كيلو گرم نمك طعام يك روپيه ماليات وضع كرده بود كه وضع ماليات بر اين كالا در هند سابقه نداشت و گاندي مبارزه منفي خود را بر ضد آن به آزمايش گذارد . اين راهپيمايي نسبتا طولاني كه در سر راه مردم به آن مي پيوستند در عين حال كمك بزرگي به بيدار شدن ناسيوناليسم هندي از خواب طولاني خود بود.
    

 

اعلام دكترين ترومن و آغاز مبارزه 50 ساله آمريكا با كمونيسم

در چنين روزي در سال 1947 هري ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا با پيشنهاد تازه خود به كنگره اين كشور سياست خارجي آمريكا را در جهت تازه اي قرار داد كه در تاريخ به « دكترين ترومن » معروف شده است. او در جلسه كنگره بدون ذكر نام شوروي گفت كه اين وظيفه آمريكا بايد بشود كه به كمك مللي كه از خارج و يا توسط اقليت مسلح داخلي در معرض سلطه كمونيسم قرار دارند بشتابد.
    ترومن گفت كه يونان در زير حملات كمونيستهاي مسلح اين كشور كه از خارج كمك مي شوند قرار دارد . تا پايان ماه قرار است نيروهاي انگليسي يونان را ترك گويند و اگر ما به كمك دولت اين كشور نشتابيم ، يونان به دست كمونيستها خواهد افتاد ، و به همين گونه هم تركيه ، و چنانچه اين دو كشور به دست كمونيستها افتند همه مديترانه و خاورميانه با منابع خود از دست خواهند رفت.
    ترومن سپس در خواست تصويب يك كمك 400 ميليون دلاري براي يونان وتركيه كرد.
    انعكاس سخنراني ترومن چنان ترسي ميان امريكاييان ايجاد كرد كه تا 40 سال مخالفتي با مبارزات پر هزينه اين دولت با شوروي و كمونيسم معروف به جنگ سرد نكردند.
    «تاريخ » اعلام دكترين ترومن در 12 مارس 1947 را سر آغاز مرحله شديد مبارزه با كمونيسم و دوران ايجاد اتحاديه هاي نظامي در جهان ذكر كرده است كه با انحلال بلوك شرق و فروپاشي شوروي رو به كاهش گذارده است.
    چند سال پس از فروپاشي شوروي، آمريكا سياست مبارزه با تروريسم و گسترش سلاحهاي كشتارجمعي را عملا جانشين دكترين ترومن كرده است.

 

احتمال از سرگيري توليد سلاحهاي اتمي كوچك

پس از يك دهه وقفه ، دولت آمريكا دهم مارس 2003 رسما پيشنهاد لغو محدوديت ساخت سلاحهاي كوچك اتمي را اعلام داشت كه مفسران، آن را عامل ديگري براي از سرگيري مسابقات تسليحاتي مي دانند.طبق گزارش رسانه ها ، دولت بوش تصميم گرفته است كه از سال آينده ميلادي دست به توليد مجدد « ميني نيوك » بزند و اين نام به آن دسته از سلاحهاي هسته اي اطلاق مي شود كه قدرت انفجاري آنها زير 5 هزارتن «تي ان تي» است . بمبي كه در اوت 1945 بر هيروشيماي ژاپن فرو افكنده شد نزديك به 20 هزار تن« تي ان تي» قدرت داشت .

برخي ديگر از رويدادهاي 12 مارس

  • 1949:   محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.

  • 1925:   دكتر سون يات سن بنياد گذار نظام جمهوري در چين در 58 سالگي در گذشت.

  • 1926:   ايرج ميرزا شاعر خوش ذوق و طنز سرا كه در عين حال يك شاهزاده قاجار بود در اين روز بسال 1304در تهران در 54 سالگي درگذشت و مرگ او سكته اعلام شد.

  • 1938:   شوشنيگ از صدر اعظمي اتريش كناره گيري كرد تا مانعي بر سر راه وحدت دو سرزمين آلماني نژاد باقي نباشد.

  • 1941:   قانون عاريه و كرايه اسلحه از جانب آمريكا به كشورهايي كه با آلمان و ايتاليا در جنگ بودند به تصويب كنگره اين كشور رسيد. هنوز آمريكا وارد جنگ جهاني دوم نشده بود.

  • 1942:   ژنرال مك آرتور بر اثر فشار نيروهاي ژاپني ، فيليپين را ترك وبه استراليا رفت.

  • 1957:   اعلام شد كه 22 لشكر شوروي در آلمان شرقي مستقر هستند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    22 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت ابو احمد، محمد بن متوكل ، معروف به (الموفق باللّه ) عباسى .

    [22 صفر 278] - درگذشت ابو احمد، محمد بن متوكل ، معروف به ((الموفق باللّه )) عباسى .

     

    درگذشت « ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال درشهربغداد

    [22 صفر 629] -  «ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال درشهربغداد درگذشت. وي ازكودكي به حديث علاقه داشت و براي استماع حديث مسافرتهاي بسياركرد. ابن نقطه بدين منظوربه خراسان، شام و مصرعزيمت كرد و ضمن گردآوري حديث، شاگردان بسياري هم تربيت كرد كه ازاستاد خود احاديث معتبرفراواني روايت كرده اند. ازآثارابن نقطه «كتب اَلاِستِدراك، ذيلي بركتب رجال و راويان صحاح سِتّه و اَلاَنساب» را مي توان نام برد.

     

     تولد سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف

    [22 صفر 1230] - سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف درخانواده اي اهل علم بدنيا آمد. نسَب وي با 30واسطه به امام زين العابدين(ع) مي رسد. طالقاني در10سالگي قرائت و كتابت را آموخت؛ سپس مقدمات علوم صرف و نحو، منطق و بلاغت را نزد پدر و ديگراستادان فراگرفت و سرانجام با فراگيري فقه و اصول به درجه اجتهاد رسيد. ازسيد موسي طالقاني يك ديوان شعربجاي مانده است.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    اين هم حرف ملوك خانم

    ملوك خانم چنين گفت
    با فاطمه درازه
    آخ چه كنم عروسم
    زشت و بى جهازه
    شبانه روز تو خونه
    بباد و فيس و نازه
    همره خود ز جازى
    يك جانماز نداره
    عروسى كه جاز نداره
    اين همه ناز نداره
    هر چه ميگم عروس جان
    ناز عروس به جازه
    حياى گربه چون شد
    كه درب ديزى بازه
    عقل نداره اصلا
    چونكه دراز نداره
    عروسى كه جازه نداره
    اين همه ناز نداره
    با ناخن بلندش
    پنجه بمن كشيده
    بسكه مرا كتك زد
    پير هنم دريده
    ترس نداره از كس
    دختر ورپريده
    ناخن دراز او را
    گرگ و گراز نداره
    عروسى كه جاز نداره
    اين همه ناز نداره
    تمام شب خوراكش
    مرغ و چلو فسنجان
    خوراك هر شب او
    بود برنج لنجان
    مار دو سر عروس
    به گفته بگم جان
    جاريه همره خود
    قد دو ناز نداره
    عروسى كه جاز نداره
    اين هم ناز نداره
    هر چه كه بود تو خانه
    همراه خود تو بردى
    بردى زخانه من
    جاى دگر سپردى
    كاشكى كه حالا ديگر
    ميلى به ساز ميمردى
    خارسو (159) زدست تو زن
    ميلى به ساز ندار
    عروسى كه جاز نداره
    اين همه ناز نداره

     

     

     

     

     

     

     

    کتاب روزانه

    seringa80@yahoo.com 

    از طرف او

    آلبا دسس پدس
    ترجمه بهمن فرزانه

    رمان " از طرف او" دومين رماني است كه از آلبا دسس پدس در اينجا معرفي مي شود قبلا رمان د فترچه ممنوعه از اين نويسنده معرفي شده بود." از طرف او" بيان تجربه هاي آلساندراي ، قهرمان داستان در مواجههبا مردان و عشق است كه همسرش را كشته و در زندان گذشته خود را مرور مي كند. اولين در گيري خونين او با جنس مذكر در مدرسه اتفاق مي افتد.وقتي كه مي فهمد يكي از پسران همشاگرديش با جعل نامه هايي به نام معشوق –دختري عاشق را به سخره گرفته است.آلساندرا در حضور مسئولان مدرسه ، كلامي در دفاع از خود يا توجيه عمل خويش بر زبان نمي آورد.مادرش در پي عشقي پر جاذبه اما نافرجام –كه آن را با دخترخود در ميان گذاشته – خودكشي مي كند و او را با تصويري از عشق، نفرت از پدر و بد گماني نسبت به مردان ، تنها مي گذارد
    پس از مرگ مادر،آلساندرا به خانه مادربزرگ پدريش كوچ مي كند وپس ازجرو بحثي با پسر عمه اش بر سر فسق و فجور مادر ، خروس زيباي مادر بزرگ را خفه مي كند . با همه پرس و جوها، نه خودش مي تواند دليل كارش را توضيح دهد و نه كسي به راز اين عمل پي مي برد. با نابينا شدن پدر ، به خانه پدري برميگردد ، در دانشگاه پذيرفته و عاشق فرانچسكو مي شود.فرانچسكو، استاد دانشگاه و از مبارزان ضد فاشيسم است(اوايل دهه چهل ميلادي است و جنگ ، تمام اروپا را درگير كرده است) .آنها ازدواج مي كنند اما چيزي نگذشته كه فرانچسكو، اجبارا مخفي و پس از متي دستگير مي شود.آلساندرا به شيوه خودش از عشقش پاسداري مي كند و با آزادي فرانچسكومنتظر توجه كامل اوست.دوران پرتلاطمي است و فرانچسكو نه مي خواهدونه-حتا اگر بخواهد –مي تواند تماما به آلساندرا بپردازد.آلساندرا تصوير آرماني خود از عشق را از دست رفته مي بيند و چند بار مي كوشد كه فرانچسو را متوجه تنش هاي رواني و ذهني خود كند. فرانچسكو نمي تواند بحران رواني آلساندرا را درك كند و با كم عقل خواندن مادر او-ناخواسته-به نفرت آلساندرا دامن مي زند.بين اين برخورد و قتل فرانچسكو فاصله اي نيست.
    رمان از طرف او در واقع نمودي ازيك ذهنيت دو جنسي در يك كالبد زنانه است. آلساندرا داراي ذهني محدود اما پر تلاطم است. او پس از مرگ برادري متولد مي شود كه سخت مورد توجه پدر و مادرش بوده است وآنها مي خواهند كه او جاي برادر مرده اش را پر كند."آلساندرو براي من چيزي بود كه براي دختران همسن و سالم شيطان يه حساب مي آمد.او است كه دارد فرمان مي دهد. خيال مي كردم مي تواند مرا هم مثل آن ميز سه پايه تكان بدهد"(از متن كتاب)
    عنوان رمان ، از طرف او ، اشاره اي به رابطه ميان آلساندرا و برادر مرده اش است:روح آلساندروي سه ساله غرق شده در رودخانه ، اولين حلقه از زنجيره مرداني است كه به زندگي آلساندرا شكل مي دهد.با توصيف آلساندرو و رابطه اش با آلساندرا، نويسنده مي كوشد بر پيش زمينه هاي دو جنسي بودن قهرمان رمان تاكيد كند.اين دو جنسي بودن است كه عشق ورزي هاي مردانه را براي آلساندرا عذاب آور مي كند.آلساندرا نفرت خود از جوليانو، پسر عمه اش را با خفه كردن خروس خانه مادربزرگش نشان ميدهد. جوليانو كاري مي كند كه از نظر آلساندرا گناه كبيره است.توهين و تحقير الئونورا ،مادرش! در تمام رمان هر كس مي خواهد به آلساندرا نزديك شود فقط كافيست به مارش توجه نشان دهد و بر عكس، هر كه در حقانيت او شك يا تحقيش كند،نفرت الساندرا را خريده است.چون الئونورا ، با خودكشي اش، به مهم ترين معيار آلساندرا در زندگي تبديل مي شود و از آن به بعد عشق همراه هميشگي و برترين چيز براي آلساندرا است.دختر نوجواني كه عاشق مادرش است و به همين دليل به پدرش حسادت مي كند و از او متنفر مي شود.اين عشق، تنها اصل راهنما و معناي زندگي آلساندرا است.مادر و دختر هر دو يك راه را مي روند و اگر چه الئونورا خود را مي كشد و آلساندرا به شيوه اي مردانه ،همسرش را ، هر دو از در پيش گرفتن زندگي يي با مفاهيمي بر آمده از ذهن و مستقل از مردان ناتوانند. "از طرف اوترسيم مي كند كه الئونورا با حمله به خود به جاي در گير شدن با دنياي اطراف ، نقش زنانه خود را مي پذيرد و آلساندرا ، در طغيان هاي روح مذكر خود، به اطرافيانش حمله ميكند..
    از طرف او با ترسيم موقعيت ذهني – رواني قهرمان دو جنسي خود ، ميكوشد پيچيدگي هاي روابط زن و مرد را آشكار كند آلساندرا مي خواهد جايگاهي به جز جايگاهي داشته باشد كه جامعه مردانه برايش در نظر گرفته است.اما رمان در نهايت – به ناتواني زنان از ساختن دنياي مختص به خويش و مستقل گواهي مي دهد و همين ، مرز بين رمان از طرف او وادبيات فمينيستي است.
     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    سه نفر ايراني


    فرضيه: سه نفر ايراني در موقعيت‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند. آنها در اين موقعيت‌ها چه خواهند کرد؟

    - در يک کوپه قطار در فاصله وين تا فرانکفورت، روي سه صندلي کنار هم:
    هر کدام يک کتاب يا مجله فرنگي دست‌شان مي گيرند که معلوم نشوند ايراني‌اند و براي احتياط موبايل‌هاي خود را هم خاموش مي‌کنند. و در صورت امکان جاي‌شان را عوض مي‌کنند و توي دلشان مي‌گويند: خاک بر سر! نمي‌خواست بفهمم که ايرانيه.

    - در هنگام سوار شدن به هواپيما از ايران به پاريس:
    بلافاصله با هم دوست مي‌شوند و مي‌خواهند ببينند کدامشان زبان فرانسه را خوب مي‌داند و مي‌تواند کمک کند تا خودشان را در پاريس به مقصد برسانند.

    - در هنگام سوار شدن به هواپيما از پاريس به تهران:
    به تدريج با همديگر دوست مي‌شوند و مي‌خواهند بفهمند کدام‌شان عنصر حکومتي است و آيا در فرودگاه مهرآباد براي‌شان دردسري درست مي شود يا نه .

    - در هنگام سوار شدن در يک تاکسي در تهران:
    اول در مورد افزايش قيمت ماشين و خانه بحث مي‌کنند و بعد کم‌کم بحث به درگيري‌هاي دانشجويي مي‌رسد و بعد پشت سر خاتمي حرف مي‌زنند و آخرين خبرهاي بي‌بي‌سي را به هم مي‌گويند و بعد معلوم مي‌شود که يکي‌شان بعد از سالها از آمريکا به ايران برگشته است و دو‌تاشان بعد از سالها قصد دارند از ايران به آمريکا مهاجرت کنند.

    - در هنگام ورود به يک پارتي شبانه:
    اول در مورد سياست حرف مي‌زنند، بعد از مدتي همه با هم به اين نتيجه مي‌رسند که سياست چيز مزخرفي است و يکي از آنها يک قطعه باخ مي‌گذارد و بعد در مورد پينک فلويد بحث مي‌کنند و موزيک راک مي‌گذارند، بعد سرشان گرم مي‌شود و يواش يواش رپ گوش مي‌کنند و کم‌کم نوبت جلال‌همتي مي‌شود و بعد کساني که به‌هوش هستند کساني را که بي‌هوش شده‌اند به خانه مي‌رسانند.

    - در يک تشکيلات سياسي چپ:
    اول دو نفري که به هم نزديک‌ترند، به نفر سوم اتهام مي‌زنند که سکتاريست است، او هم آنان را عامل رژيم و سازشکار مي‌خواند. بعد يک جناح اقليت تشکيل مي‌شود و يک جناح اکثريت. جناح اکثريت بعد از مدتي به دو جناح اکثريت چپ و جناح اکثريت تبديل مي‌شود . و بعد از مدتي جناح اقليت ليبرال مي‌شود و اکثريت را تندرو مي‌خواند و اکثريت هم تصميم به انحلال مي‌گيرند. بعد سه نفري يک شرکت صادرات لوازم يدکي تراکتور راه مي‌اندازند.

    - در يک گروه روشنفکران:
    اول براي همديگر اشعار و داستانهايشان را مي‌خوانند و ازآثار همديگر تعريف مي کنند تا حوصله‌شان سر برود، بعد يکي از آنها مي رود. آنوقت دو نفر ديگر پشت سر کسي که رفته است حرف مي‌زنند و از خودشان تعريف مي‌کنند و بعد نفر دوم هم مي‌رود و نفر سوم عليه آن دو نفر يک نقد درست و حسابي مي‌نويسد و با اسم مستعار در مجله چاپ مي‌کند.

    - در هنگام ورود به سالن سخنراني:
    اول به هم تعارف مي‌کنند که ديگري زودتر وارد شود، اما قبول نمي‌کنند. قرار مي‌شود که اول کسي که بزرگتر است اول برود، اما استدلال مي‌کنند که بزرگي به عقل است، و هر سه اعتراف مي‌کنند که عقل شان از ديگري کمتر است. بعد قرار مي‌شود که از سمت راست وارد شوند، اما هر سه جوري مي‌ايستند که کسي سمت راست نباشد، در همين مدت سخنراني تمام مي شود و قرار مي‌شود از همديگر خداحافظي کنند. بعد از يک ساعت خداحافظي هر سه اصرار مي‌کنند که دونفر ديگر را به خانه برسانند، اما چون هر سه ماشين دارند اين اتفاق نمي‌افتد.

    - در هنگام ورود به استاديوم فوتبال:
    همان سه نفري که براي سخنراني رفته بودند براي تماشاي فوتبال مي‌روند و در هنگام ورود به سالن فوتبال به دليل اينکه 15 نفر همزمان مي‌خواهند از دري که فقط براي دو نفر امکان ورود دارد وارد شوند همه‌شان زخمي شده و به بيمارستان منتقل مي‌شوند.

    - در يک سلول زندان:
    اول سه نفري به هم شک مي‌کنند که مبادا طرف آدم فروش باشد. بعد بدون اينکه يقين کنند طرف آدم‌فروش نيست تمام اسرارشان را مي‌گويند، بعد هر سه محکوم به زندان‌هاي طولاني مي‌شوند.

    - در يک جزيره تنها:
    يک فرض: هر سه نفر مرد باشند
    اول يکي‌شان چلوکبابي ايراني راه مي‌اندازد، دومي راننده تاکسي مي‌شود و سومي چون براي برگشتن به ايران دچار دپرسيون شده در حال شنا به سوي ايران در آب غرق مي‌شود.

    فرض ديگر: يکي از اين سه نفر در جزيره زن باشد.
    در اين حالت هر دو مرد عاشق او مي‌شوند، بعد به خاطر اينکه به رفيق‌شان نامردي نکرده باشند هردوشان به زن بي اعتنايي مي‌کنند، سالها مي‌گذرد تا اينکه يک شب در حال مستي يکي از ديگري مي‌خواهد با زن ازدواج کند، سر همين موضوع دعوا مي شود و همديگر را لت و پار مي‌کنند.

    فرض ديگر: دو نفر از سه نفر زن باشند
    مرد عاشق هر دو زن مي‌شود و يکي از زنها از مرد خوشش مي‌آيد، اما مرد کلاس مي‌گذارد و به آنها بي‌محلي مي‌کند. در نتيجه زنها هم يک انجمن فمينيستي راه مي‌اندازند و پدر او را در مي‌آورند.

    فرض سوم: هر سه نفر زن باشند
    تمام جزيره را مي‌گردند و با چيزهايي که پيدا مي کنند يک قايق درست مي کنند و خودشان را نجات مي‌دهند.
     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    كششهاي ميان فردي

    عوامل و انگيزش هايي كه سبب گرايش و نزديكي افراد به يكديگر ميگردند را ميتوان از منظر روانشناختي مورد بررسي قرار داد.

    كششهاي آغازين

    1- قرابت و نزديكي: ما بيشتر تمايل داريم با افرادي باشيم كه در كنار و نزديك ما زندگي و يا كار ميكنند. افرادي كه بيشتر ملاقاتشان ميكنيم (ديدن صرف) و يا با آنها مانوس بوده و از پيش آشنايي داريم. "از دل برود هر آنچه از ديده رود"

    2- جذابيتهاي فيزيكي: بيشتر جذب افرادي ميگرديم كه از لحاظ ظاهر و فيزيك زيبا و جذاب باشند. (به فاكتورهاي جذابيت رجوع كنيد)

    3- همساني و تشابهات: بيشتر به افرادي علاقه منديم كه به ما شباهت داشته باشند. شباهت در عقايد، نگرشها، شخصيت، اخلاقيات، پوشش، هوش، نژاد، سن، تحصيلات، مذهب، ارزشها. اين باور كه تضادها يكديگر را جذب خود ميكند مقطعي بوده و مصداق ندارد و ضرب المثل "كبوتر با كبوتر باز با باز، كند همجنس با همجنس پرواز" كاملا عينيت دارد.

    4- علاقه دو سويه: ما كساني را دوست داريم كه آنها نيز متقابلا ما را دوست داشته باشند و به ما احترام گذاشته و تاييد مان ميكنند.

    5- نظريه پاداش: ما به افرادي علاقه منديم كه سودشان بيش از زيان و هزينه هايشان باشد. (بهروابط از منظر اقتصاد رجوع كنيد)

    6- نظريه همتايابي: افراد جذب كساني ميگردند كه از لحاظ جذابيت و زيبايي ظاهر و فيزيكي در سطح يكساني قرار داشته باشند.

    7- عوامل محيطي و شرايط روحي: هنگامي كه در فضاي گرم و مرطوب قرار داريم، سرو صداهاي ناخوشايند و گوش خراشي به گوش ميرسد، اندوهگين هستيم، استرس داريم، خشمگين هستيم، بي حوصله و يا خسته ميباشيم در اين حالات ديگران را كمتر جذاب مي يابيم و جذابيت افراد كمتر به چشممان مي آيد.

    8- پيش زمينه هاي ذهني ، خاطرات گذشته و پيشينه فرهنگي نقش بسزايي در جاذبه هاي ميان فردي ايفا ميكنند.

    9- جذابيتهاي شخصيتي، اخلاقي و مهارتهاي اجتماعي و فردي نيز در گرايش هاي ميان فردي دخيل ميباشند.

    10- جايگاه اجتماعي اكتسابي: خانمي كه با يك مرد وكيل و يا جراح ازدواج ميكند شان و افتخارات اجتماعي شوهر را به خود نسبت داده و حس بهتري از خود پيدا ميكند.

    * هنگامي كه با فرد زيبا و جذابي هستيد، شما نيز زيباتر و جذابتر بنظر خواهيد رسيد.

    * عامل اعتماد بنفس بالا ميتواند فراتر از هر گونه زيبايي ظاهري به جذابيت هر دو جنس بيفزايد.
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    انفجار بزرگ

    احتمالا شما هم بارها شنیده اید که می گویند زمین از به وقوع پیوستن انفجار بزرگ شکل گرفته است... شاید بارها از خود پرسیده اید انفجار بزرگ چگونه بوده است یا... با خواندن این مطلب شاید اطلاعات کلی در مورد این واقعه دستگیرتان شود... امیدوارم لذت ببرید...!
    نظریه انفجار بزرگ در حال حاضر تنها توضیح ارائه شده درباره منشأ جهان می‌باشد که بطور گسترده پذیرفته شده است. انفجار بزرگ ، بسیار پر انرژی و پر حرارات بود و در ثانیه‌های اولیه پس از انفجار فقط تشعشع و ذرات زیر اتمی گوناگون در جهان وجود داشتند. تشعشعات باقیمانده از این انفجار هنوز به صورت امواج ضعبف مایکروویو در آسمان وجود داشته ، از زمین قابل ردیابی هستند. به این امواج تشعشع مایکروویو زمینه کیهان گفته می‌شود.
    در اواخر دهه 1920،ادوين هابل؛ ستاره شناس آمریکایی به بررسی نور دریافتی از ستارگان كهكشانهاي دور دست پرداخت. او متوجه شد که طول موجهای این نور بلندتر از میزان مورد انتظار است. این پدیده که قرمز گرایی نام دارد، نشان داد که کهکشانها با سرعت زیادی در حال دور شدن از زمین هستند.

    سرانجام جهان
    ستاره شناسان سه نظریه در مورد نحوه پایان جهان ارائه کرده‌اند
    جهان برای همیشه گسترش خواهد یافت؛
    هنگامی که جهان به اندازه معینی رسید، انبساط آن متوقف شده و در همان حال ثابت می ماند
    جهان سرانجام از انبساط باز می‌ایستد و انقباض (فروپاشی درونی) آن اغاز می‌گردد. بعضیها این پدیده را فروپاشی (تلاشی) بزرگ (big chrunch) نامیده‌اند.
    شواهدی در اثبات انفجار بزرگ تشعشع مایکروویو زمینه کیهانی بهترین دلیل اثبات نظریه انفجار بزرگ می باشد. این تشعشع بسیار ضعیف بوده و طول موج بسیار بلندی دارد. این مشخصات، کشف هابل، ستاره شناس آمریکایی ، را که گفته بود جهان در حال انبساط است، تأیید می‌کند. این تشعشع همچنین نظریه جورج گاموف، فیزیکدان آمریکایی اوکراینی تبار را تأیید می‌کند.
    او پیش بینی کرده بود که در صورت وجود آغازی برای جهان ، تشعشعاتی که به ما می‌رسند بایستی از دورترین نقاط آن که با سرعتی زیاد در حال دور شدن هستند، باشند. چنین تشعشعاتی به شدت مستعد قرمز گرایی بوده و بنابراین انتظار می‌رود که دارای طول موجهای بلند باشند.
    با مطالعه کهکشانهای دور شواهد بیشتری در اثبات نظریه انفجار بزرگ بدست آمده است. بعضی از این کهکشانها 13 میلیلاردسال نوری با ما فاصله دارند، یعنی 13 میلیارد سال طول می‌کشد تا ما نور آنها را ببینیم. حال ما این کهکشانها را به همان شکلی که 2 میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ بوده‌اند، مشاهده می‌کنیم. این واقعیت که آنها فشرده‌تر از کهکشانهای نزدیکتر به نظر می‌رسند نشان می‌دهد که حجم جهان زمانی کوچکتر و متراکمتر بوده و حال با گذشت زمان این حجم در حال افزایش است.
    دانشمندان با امید به کشف منشأ جهان ، تلاش می‌کنند تا شرایطی را که بلافاصله بعد از انفجار بزرگ وجود داشت، باز سازی کنند. برای اینکار ، آنها دو اشعه از ذرات بنیادی را در جهات متضاد ، حول دستگاهی به نام شتاب دهنده(دستگاهی برای آشکار ساختن ذرات( می‌فرستند؛ این دو اشعه وقتی به سرعت نور می‌رسند، به هم برخورد می‌کنند که از انرژی حاصل از این برخورد، ذرات جدیدی بوجود می‌آیند. این ذرات ردی از برخورد ، ذرات جدیدی بوجود می‌آیند.
    این ذرات ردی از خود در محفظه حباب (وسیله‌ای که در آن ذرات بنیادی از میان هیدروژن مایع عبور و باعث جوشیدن آن شده و ردی از حباب از خود بر جای می‌گذارند) باقی می‌گذارند و دانشمندان می‌توانند انها را ببینند. نتایج این آزمایش حقایق بسیاری راجع به آغاز جهان در اختیار ما می‌گذارد، زیرا انرژی آزاد شده از تصادم ذرات بنیادی شبیه به انرژی ذراتی است که در لحظات اولیه انفجار بزرگ حاصل شده است.
    شما در این مورد چه فکر می کنید؟!

     

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads