Text Link Ads

 

 

 

690

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 690 :: شنبه 26 اسفند 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

«جمشيد و خورشيد» عليه فيلم «300»
به نمايش در مي‌آيد


سلام!
ديروز در لابلاي اخبار، به خبر جالبي در ارتباط با فيلم «300» برخورد کردم که لازم ديدم در ادامه بحثهايي که در روزهاي گذشته در «روزانه» در مورد فيلم «300» شده بود، اين خبر را در اين قسمت قرار دهم. توجه بفرمائيد:

با صداي پرويز پرستويي، ترانه عليدوستي و ثريا قاسمي، انيميشن «جمشيد و خورشيد» عليه فيلم «300» به نمايش در مي‌آيد
فيلم انيميشن«جمشيد و خورشيد» پس از 3 سال كار و هزينه‌اي بيش از 500 ميليون تومان آماده نمايش شده است. اين فيلم باهدف توليد و نمايش آثار برگرفته از واقعيت‌ها و فرهنگ كهن ايراني ساخته شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، تهيه‌كننده فيلم انيميشن سينمايي «جمشيد و خورشيد»امروز در نشستي به مناسبت آماده شدن اين فيلم گفت: هاليوود همواره تلاش كرده است قهرمان‌هاي دروغين خود را از طريق آثار سينمايي و انيميشن به دنيا صادر كند.
نادر يغمائيان گفت: فيلم «300»،‌اسكندر و آثاري با اين مضامين براي تخريب واقعيت‌هاي تاريخي و فرهنگي ملت صلح دوست ايراني ساخته مي‌شوند و تلاش دارند در راستاي تبليغات دروغين عليه ما افكار عمومي را مورد تاثير قرار دهند.
ويادامه داد: توليد و نمايش فيلم «300» محصول فعاليت دولت‌هايي است كه با نظام جمهوري اسلامي ايران مشكل دارند و تلاش مي‌كنند با استفاده از قدرت رسانه‌اي اهداف خودشان را شكل بدهند.
تهيه‌كننده «جمشيد و خورشيد» تاكيد كرد:‌ يكي از راه‌هاي مقابله با تحريف واقعيت‌هاي فرهنگي ما توليد و نمايش آثار برگرفته از واقعيت‌ها و فرهنگ كهن ايراني است، فيلم «جمشيد و خورشيد» نيز با همين هدف ساخته شده و امروز آماده نمايش در داخل و خارج كشور است.
يغمائيان گفت: امروز شخصيت‌هاي انيميشن آمريكا، ژاپن و چند كشور ديگر سال‌هاست در تلويزيون و ويدئوهاي خانه‌هاي ما نمايش داده مي‌شود و بايد با توليد و نمايش آثار ايراني تاثير اين قهرمان‌هاي غيرواقعي را در ميان مخاطبان از ميان برد.
بهروز يغمائيان كارگردان فيلم «جمشيد و خورشيد» نيز گفت: توليدفيلم‌هاي اينميشن يا آثاري كه از تكنيك‌هاي كامپيوتري بهره‌ مي‌برند، هزينه كمتري نسبت به آثار رئال ندارد، اما هاليوود با توجه به تاثير اين گونه آثار كه مخاطبان زيادي دارند، سعي در تخريب فرهنگ و تاريخ ملت بزرگ ما دارد.
وي كه پيش از اين فيلم انيميشن سينمايي «خورشيد مصر» را ساخته است، افزود: نمايش فيلم «300» قطعا بي‌هدف نيست، چرا كه اين گونه فيلم‌ها فرصت مناسبي براي تهاجم عليه تاريخ و فرهنگ كهن ما به شمار مي‌آيد و از آنجا كه آثار سينمايي مخاطبان بسياري در سراسر دنيا دارد هنرمندان ما نيز بايد با آثار ارزشمند خود به مقابله با اين تهاجم برخيزند.
بهروز يغمائيان تاكيد كرد: وجود لوح كوروش يا شعر سعدي در سردر سازمان ملل فرهنگ و صلح طلبي ملت ايران را به نمايش مي‌گذارد، اما مخالفان تلاش مي‌كنند با نمايش فيلم‌هايي نظير 300 تصوير خشن و جنگجو و غيرواقعي از ايرانيان ارائه دهند.
در اين نشست همچنين فريدون فرهودي فيلم‌نامه نويس و مشاور فيلم‌نامه فيلم «جمشيد و خورشيد» در همين‌باره گفت: در سينماي هاليوود همواره تلاش شده است كه با خلق و نمايش قهرمان‌هاي مختلف واقعيت را به نفع خودشان جلوه بدهند. در آثار مختلف از تارزان گرفته تا فيلم‌هايي مثل 300 آنها با استفاده از شيوه‌هاي روايتي و ساختاري تحريف‌هاي خود را به رنگ واقعيت درآوردند.
وي افزود: خارجي‌ها حتي در نمايش آثار ايراني و حضور فيلم‌هاي ما در جشنواره‌ها نيز آثاري را گزينش مي‌كنند كه نگاهي منتقدانه به مسايل داخلي داشته باشد، به همين دليل آثار دفاع مقدس را مورد بي‌توجهي قرار مي‌دهند و فيلم‌هاي داستاني ما بي‌توجه‌اند.
فرهودي گفت: نمايش فيلم‌هايي مثل جمشيد و خورشيد گام كوچكي براي باورپذيري و ارايه چهره انساني، صلح دوست و با فرهنگ ايرانيان است.
گفتني است، فيلم «جمشيد و خورشيد» پس از 3 سال كار و هزينه‌اي بيش از 500 ميليون تومان آماده نمايش شده است. در اين فيلم پرويز پرستويي، ترانه عليدوستي و چنگيز جليلوند،‌ رامبد جوان،‌ ثريا قاسمي و ... به جاي شخصيت‌هاي فيلم حرف زده‌اند.

 

دانلود مجلات خارجي

Popular Science
ماه آوريل

شماره آوريل مجله معتبر علمي "Popular Science" در اين شماره از مجله، روش کار 8 ماشين پيچيده توضيح داده شده، مثل اون جت جنگنده که تصويرش در روي جلد مجله مشاهده ميشه

تاریخ انتشار: آوريل 2007
تعداد صفحات مجله: 118
حجم فایل: 33 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (689) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دانلود مجلات خارجي:  Popular Science ماه آوريل
  • كعبه در محاصره آب ، سال 1941
  • معرفي و دانلود فيلم: ونوس
  • آلبوم جدید و  زیبای ایمان سیاهپوشان به نام تاپ توپ
  • تیتراژ سریال سلام با صدای حامی
  • قفل گذاری روی فایل ها و شاخه ها با  WinGuard Pro 2007 Premium
  • مناظره من و قلبم
  • بشارت ظهور حضرت مهدی(ع) در کتاب بوئیل نبی
  • مروری بر شیوه‌های مختلف دانلود ویدئو از سایت ‌های اشتراک ویدئو و معرفی Orbit Downloader
  • دستور آشپزی هفته
  • پوپولیسم علوی
  • نگاهی به رمان "سایه ها"
  • فراخوان سلامتي: 6 نكته براي مراقبت از بدن
  •  پر پرواز منو ازم نگير!
  • ايرانيان نخستين شهر نشينان جهان بوده اند
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

85 به روايت فارس
كعبه در محاصره آب ، سال 1941
mytoons ، سایتی برای اشتراک انیمیشن

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

احمدي نژاد: اجماع 1+5 مانع سفر به نيويورك نمي‌شود
مك كورمك: آمريكا براي احمدي‌نژاد رواديد صادر مي‌كند

رئيس جمهور تاكيد كرد: اجماع گروه 1+5 مانع سفرم به نيويورك نمي‌شود و حتما براي دفاع از حق ملت ايران در نشست شوراي امنيت شركت مي‌كنم.
محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران در حاشيه مصاحبه پاياني سفر خود به استان يزد در گفت و گويي اختصاصي با خبرنگار فارس در يزد تاكيد كرد: در صورت صدور ويزا از طرف دولت امريكا حتما در نشست شوراي امنيت شركت و از حقوق هسته‌اي ايران دفاع خواهم كرد.
وي گفت: اجماع احتمالي گروه 1+5 را مانعي براي اين سفر نمي‌دانم و بر لزوم حضور خود در شوراي امنيت تاكيد دارم.

مك كورمك: آمريكا براي احمدي‌نژاد رواديد صادر مي‌كند
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد: واشنگتن براي "محمود احمدي‌نژاد" رئيس‌جمهوري ايران جهت حضور در نشست شوراي امنيت سازمان‌ملل‌متحد رواديد صادر مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس،‌ "شون مك‌كورمك" در نشست خبري روز جمعه خود با اعلام اين خبر گفت:‌ واشنگتن پيش از اين نيز بر اساس تعهدات خود نسبت به ميهمانان سازمان‌ملل‌متحد با درخواست رئيس‌جمهوري ايران براي صدور رواديد موافقت كرده بود.
وي افزود: تصميم‌گيري درباره درخواست صدور رواديد بر عهده شوراي امنيت است اما مشكل ما اين است كه زمان احتمالي اين سفر را نمي‌دانيم زيرا رئيس‌جمهوري ايران اعلام كرده كه هر وقت قرار شد درباره برنامه هسته‌اي ايران در شوراي‌امنيت تصميم‌گيري شود به آمريكا خواهد آمد و ما نمي‌دانيم كه اين نشست چه زماني برگزار خواهد شد.
مك‌كورمك ادامه داد: هنگامي كه ما براي صرف غذا مي‌رفتيم توافق كرديم كه چهارشنبه آينده جلسه داشته باشيم اما ممكن است اين زمان تغيير كند.
از سوي ديگر، نمايندگي آمريكا در سازمان‌ملل‌متحد نيز اعلام كرده است: هيأتي از سوي رياست‌جمهوري ايران براي ورود به خاك آمريكا درخواست صدور رواديد كرده بود تا بتواند در مقر سازمان‌ملل‌متحد حضور يابد و اين در حالي است كه تعداد رواديد درخواستي و تاريخي كه بايد اين رواديدها صادر شود در اين درخواست ذكر نشده بود.
"دوميساني كومالو" رئيس دوره‌اي شوراي‌امنيت از آفريقاي جنوبي نيز نسخه‌اي از درخواست احمدي‌نژاد را در ميان اعضاي اين شورا توزيع كرد.
اين در حالي است كه محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان گفت:شوراي امنيت جز براي تضييع حقوق ملت‌ها و جنايت برخي قدرت‌هاي بزرگ و حمايت از سياست استكبار هيچ نقشي ندارد.
وي ادامه داد: شوراي امنيت اگر مي‌تواند كارنامه‌ خود را به طور آشكار براي ملتها منتشر كند تا مشخص شود در كجا حق ملتي را به آنها برگردانده چرا كه هر جا وارد شدند براي دفاع از منافع قدرتهاي بزرگ بوده است.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: امروز ملت ايران چرخه سوخت هسته‌اي را به طور كامل در اختيار دارد و شما اگر همه با هم جمع شويد قادر نيستيد جلو حركت ملت ايران را بگيريد.
وي با تاكيد بر اين كه امروز ملت ايران بيدار شده است و استفاده از چرخه سوخت هسته‌اي قانوناً حق ملت ايران است اظهار داشت: مي‌گويند مي‌خواهيم شما را تحريم كنيم. اما ما كي از شما چيزي خواسته‌ايم مگر شما تا به امروز به ما كمكي كرده‌ايد و بدانيد ما هرگز كمك شما را نخواهيم خواست.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين كه ايران در 27 سال گذشته تحريم اقتصادي بوده است،گفت: شما ما را تحريم كرده‌ايد و ما هسته‌اي شده‌ايم حال تحريم كنيد تا پله‌هاي بعدي پيشرفت ملت ايران را ببينيد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

ونوس 
Venus

کارگردان: راجر ميچل. فيلمنامه: حنيف قريشي. موسيقي: ديويد آرنولد، کورين بيلي رئا. مدير فيلمبرداري: هريس زامبارلوکوس. تدوين: نيکلاس گستر. طراح صحنه: جان پل کلي. بازيگران: پيتر اوتول[موريس]، جودي ويتاکر[جسي]، ونسا ردگريو[والري]، لزلي فيليپس[ايان]، ريچارد گريفيث[دانلد]. ٩٥ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ انگلستان. نامزد اسکار بهترين بازيگر مرد/پيتر اوتول، نامزد جايزه بافتا براي بهترين بازيگر مرد/پيتر اوتول و بهترين بازيگر نقش مکمل/لزلي فيليپس، برنده جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل/فيليپس و نامزد ٤ جايزه ديگر از مراسم فيلم هاي مستقل بريتانيايي، نامزد گلدن گلاب بهترين بازيگر مرد/اوتول و...
موريس و ايان دو هنرپيشه موفق، اما سالخورده و دوستاني نزديک هستند که تنها سرگرمي شان صحبت درباره نقاط ضعف نمايش هاست. ايان که به شدت از مرگ وحشت دارد، مي پذيرد خواهرزاده اش جسي به آپارتمان وي نقل مکان کرده و از وي مراقبت کند. جسي دختري شهرستاني و بيست و چند ساله است که به زودي با ايان دچار مشکل مي شود، چون ايان او را دحتري احمق، الکلي و بي تربيت مي داند. ولي موريس در جسي چيزي ديگر کشف کرده است: يک پتانسيل انساني که مي تواند در سايه راهنمايي هاي مهربانانه وي شکوفا شود. اما به زودي چيز ديگري نيز شکوفا مي شود و آن عشق موريس به جسي است که ٥٠ سال با وي اختلاف سني دارد...

چرا بايد ديد؟
بزرگ ترين نقش آفريني پيتر اوتول در دو دهه گذشته که ثابت مي کند هنوز دود از کنده بلند مي شود! اين ثمره سومين همکاري راجر ميچل و حنيف قريشي بعد از مادر و بوداي حومه شهر است که تا اين لحظه نقدهاي بسيار مثبتي دريافت کرده و مورد توجه تماشاگران ميان سال نيز قرار گرفته است.
راجر ميچل متولد ١٩٥٦ افريقاي جنوبي در ١٩٩٢ با ساختن ميني سريال مرکز شهر لاگوس وارد دنياي فيلمسازي شد. بعد از ساخت ميني سريال بوداي حومه شهر و فيلم تلويزيوني وقتي حاضر شديد آقاي پاتل، در سال ١٩٩٥ با کارگرداني Persuasion قدم به دنياي سينما گذاشت. هر چند اين تجربه نخست به دريافت جايزه بافتا انجاميد، اما شهرت چند سال بعد با فيلم ناتينگ هيل به سراغش آمد. ميچل که در سوريه و چکسلواکي بزرگ شده و سرانجام به انگلستان مهاجرت کرده بود، خيلي زود توانست جاي پاي مجکمي در سينماي بريتانيا براي خود دست پا کند. ساخت تريلر Titanic Town راه را براي کارگرداني Changing Lanes در آمريکا -با شرکت بن افلک و ساموئل جکسون- باز کرد. اما ميچل نشان داد که در دل حوادث اين تريلر پر خرج[که فروش موفقي هم داشت] باز هم بيشتر به دنبال پرداختن به درام فردي شخصيت هايش بود. ميچل دو سال قبل با فيلم عشق ماندگار به اوج موفقيت رسيد و از چندين جشنواره معتبر نامزد دريافت جايزه شد و آخرين ساخته اش ونوس با وجود اقبال اندک تجاري[لابد به خاطر هنرپيشگان مسن اش و موضوع عشق پيري!] توانست به مراسم گلدن گلاب و اسکار راه يابد. البته از صدقه سر همان نقطه ضعف هايي که باعث رماندن تماشاگر جوان شد!!!
شخصاً از بازي لزلي فيليپس کهن سال و بازمانده سري کمدي Carry On در نقش پيرمردي غرغرو لذت بردم. البته طنز خفيفي که در سرتاسر فيلم ريشه دوانده نيز مي تواند باعث انبساط خاطر بسياري شود، پس فرصت براي ديدار با يکي از اسطوره هاي بازيگري چند دهه گذشته از دست ندهيد، چون بعيد است اوتول بتواند چنين نقشي را در سال هاي آتي به چنگ بياورد!
ژانر: کمدي، درام.

لينکهاي دانلود فيلم:

براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

تاپ توپ
باصداي ايمان

آلبوم جدید و  زیبای ایمان سیاهپوشان به نام تاپ توپ

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

تیتراژ سریال سلام با صدای حامی

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

قفل گذاری روی فایل ها و شاخه ها با
 WinGuard Pro 2007 Premium

WinGuard Pro 2007 نرم افزار امنيتي معروف و قدرتمندي است كه با قفل گذاری بر  فایل ها و پوشه ها امنيت اطلاعات شخصي شما را تامين مي نمايد. این نرم افزار با پسورد گذاری بروی انواع نرم افزارهای کاربردی، فایل های اجرایی، درایوهای هارد ديسك و پوشه ها، امنيت اطلاعات شمارا افزاريش داده  و از نفوذ ديگران به آن ها جلوگيري مينمايد. علاوه بر آن قادر است با ایجاد محدودیت های متنوع همچون جلوگیری از نصب نرم افزارهاي مختلف، غیر فعال سازی Task Manager و ... بسیاری از بخش های مختلف ويندوز را محافظت نموده و از دسترسي افراد غير مجاز جلوگيري ميكند.

قابليت هاي كليدی این نرم افزار عبارتند از:
- قابليت قفل گذاری بر روی انواع نرم افزارهای کاربردی، فایلهای اجرایی و پوشه هاي شخصي كاربران
- قابليت قفل گذاری بر سيستم در حالت بوت!
- قابليت غیر فعال کردن کلید بوت یا F8
- قابليت  قفل گذاری بر روی Windows Explorer ويندوز
- محافظت و قفل گذاري بروي مرورگر های مختلف وب مانند:  اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس و ...
- جلوگیری از نصب هرگونه نرم افزار بر روی سیستم
- غیر فعال ساختن امکان دانلود فایل از اینترنت جهت جلوگيري از مشكلات احتمالي
- جلوگیری از قابلیت باز کردن فایل های فشرده
- قابليت تعيين زمان انقضاء يا تایمر گذاری برای بخش های محافظت شده
- و ... (حجم فايل 500 کيلوبايت)

  قیمت: 19.95 دلار آمریکا
تصویر محیط نرم افزار
سایت سازنده

لينک دانلود (حجم فايل: بسيار کم، در حدود 500 کيلوبايت)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 


 

دنیای موبایل

DivxPlayer

پخش کننده محشر- فايلهاي تصويري فشرده کامپوتر را در موبايل خودتان تجربه کنيد

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: reza-2006

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی

ای که بر ماه از خط مشکین نقاب انداختی
تا چه خواهد کرد با ما آب و رنگ عارضت
گوی خوبی بردی از خوبان خلخ شاد باش
هرکسی باشمع رخسارت به وجهی عشق باخت
گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما
زینهار از آب آن عارض که شیران را از آن
خواب بیداران ببستی وان گه از نقش خیال
پرده از رخ برفکندی یک نظر در جلوه گاه
باده نوش از جام عالم بین که بر اورنگ جم
از فریب نرگس مخمور و لعل می پرست
و از برای صید دل در گردنم زنجیر زلف
داور دارا شکوه​ای آن که تاج آفتاب
نصره الدین شاه یحیی آن که خصم ملک را

 

لطف کردی سایه​ای بر آفتاب انداختی
حالیا نیرنگ نقشی خوش بر آب انداختی
جام کیخسرو طلب کافراسیاب انداختی
زان میان پروانه را در اضطراب انداختی
سایه دولت بر این کنج خراب انداختی
تشنه لب کردی و گردان را در آب انداختی
تهمتی بر شب روان خیل خواب انداختی
و از حیا حور و پری را در حجاب انداختی
شاهد مقصود را از رخ نقاب انداختی
حافظ خلوت نشین را در شراب انداختی
چون کمند خسرو مالک رقاب انداختی
از سر تعظیم بر خاک جناب انداختی
از دم شمشیر چون آتش در آب انداختی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
امام علی (ع)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

انتخاب رنگ لب

رژ لب و عطرهايتان را در يخچال نگهداريد تا دوام بيشتري داشته باشند.
هرگز تستر را روي لبتان آ زمايش نکنيد چون غيربهداشتي است.
رژ لب را روي نوک انگشت تست کنيد نه روي پشت دست. چون رنگ و بافت پوست نوک انگشت به پوست لب نزديکتر است.
براي پاک کردن لکه رژ لب کمي گليسيرين روي لکه رژ بزنيد و بعد آن را مانند باقي لباسهايتان بشوريد.
اگر ميخواهيد دوام رژتان بيشتر شود ابتدا از مداد لب يا LS20 به عنوان پايه استفاده کنيد. خط لبتان را بزنيد و لبانتان را با همان مداد لب رنگ کنيد و بعد رژ بزنيد.
اگر از مداد لب استفاده نکنيد فرم لبتان زياد نمايان نميشود.
اضافه رنگ را به همان ترتيبي که در ابتدا گفتيم از روي لبتان برداريد (با انگشت)
اگر احساس ميکنيد که رژ لبتان از آنچه که ميخواهيد روشنتر به نظر ميرسد. قبل از زدن رژ لبانتان را با مداد لبي چند درجه تيره تر رنگ کنيد. يا اينکه از برق لب تيره تري بر روي رژتان استفاده کنيد

ادامه دارد...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

در ستایش زناشوئــــــی
راستش را بخواهید از روزی که شروع به نوشتن ستون یک لبخند نموده ام ، زنم به کار من بی توجه بوده و نمی دانست چه می کنم ، ولی گویا یکی از خوانندگان که از قضا از بستگان همسرم نیز می باشد ، لاپورت مرا داده و زندگی ام در خطر قرار گرفته است ، پس برای اینکه من نیز به سرنوشت سعید امامی دچار نشوم اجازه بدهید از شماره بعد قدری نیز پاچه خواری نموده و نان را به نرخ روز تناول فرمائیم . البته گاهی نیز زیر آبی خواهم رفت . با تشکر زن زلیل قرن 21

***************

تشخیص بیماری
مردی نزد دکتر جراحی رفت و گفت : گلوی من خیلی درد می کند ، باید آنرا عمل کنید
دکتر پس از معاینه از او پرسید : شما زیاد سیگار می کشید ؟
مرد گفت : ابدا ! تا کنون حتی یکبار هم سیگار نکشیده ام
دکتر پرسید : حتما زیا د مشروب می خورید ؟
مرد : در عمرم به یک قطره مشروب هم لب نزده ام
دکتر : شاید بیش از حد با زنان معاشرت می کنید ؟
مرد : بر عکس جز با مادرم با هیچ زن دیگری آشنا نیستم . زن هم نگرفته ام
دکتر گفت : با این ترتیب پس باید مغزتان را عمل کنم نه گلویتان را

*****************

نعمت خدا
یکی از وکلای دادگستری در دادگاه از موکله خود که متهم بود به اینکه پس از ریختن بنزین به سر و روی شوهرش او را زنده زنده سوزانده است ، دفاع می کرد
دو دختر مسن و ترشیده هم در دادگاه حضور داشتند . در آن هنگام یکی رو به دیگری کرده گفت : چه حیف ! با اینهمه قحطی شوهر باز عده ای هستند که اینطور نعمت خدا را حرام می کنند

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

و بدین سان روزگار فرمانروایی او هزار سال به درازا می کشد تا این که آهنگری به نام

کاوه به پا می خیزد، چرم پاره ی آهنگری اش ( درفش کاویانی ) را بر می افرازد و مردم را به پشتیبانی فریدون و جنگ با ضحاک می خواند. فریدون ضحاک را در البرز کوه
( دماوند ) به بند می کشد.

چنان بد که هر شب دو مرد جوان
چه کهتر چه از تخمه پهلوان
چنان بد که هر شب دو مرد جوان
چه کهتر چه از تخمه پهلوان
بکشتی و مغزش بپرداختی
مران اژدها را خورش ساختی

دوران ضحاک هزارسال بود. رفته رفته خردمندی و راستی نهان گشت و خرافات و گزند آشکارا..

چو ضحاک شد بر جهان شهریار
برو سالیان انجمن شد هزار
که جمشید را هر دو دختر بدند
سر بانوان را چو افسر بدند
ز پوشیده رویان یکی شهرناز
دگر پاکدامن به نام ارنواز

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآؤُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ 42 وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِندَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَمَا أُوْلَـئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ 43 إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلاً وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ 44 وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 45

 

ترجمه فارسي مکارم

آنها بسيار به سخنان تو گوش مى‏دهند تا آن را تكذيب كنند; مال حرام فراوان مى خورند; پس اگر نزد تو آمدند، در ميان آنان داورى كن، يا (اگر صلاح دانستى) آنها را به حال خود واگذار! و اگر از آنان صرف‏نظر كنى، به تو هيچ زيانى نمى‏رسانند; و اگر ميان آنها داورى كنى، با عدالت داورى كن، كه خدا عادلان را دوست دارد! «42» چگونه تو را به داورى مى‏طلبند؟! در حالى كه تورات نزد ايشان است; و در آن، حكم خدا هست (وانگهى) پس از داورى‏خواستن از حكم تو، (چرا) روى مى گردانند؟! آنها مؤمن نيستند «43» ما تورات را نازل كرديم در حالى كه در آن، هدايت و نور بود; و پيامبران، كه در برابر فرمان خدا تسليم بودند، با آن براى يهود حكم مى‏كردند; و (همچنين) علما و دانشمندان به اين كتاب كه به آنها سپرده شده و بر آن گواه بودند، داورى مى‏نمودند بنابر اين، (بخاطر داورى بر طبق آيات الهى،) از مردم نهراسيد! و از من بترسيد! و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد! و آنها كه به احكامى كه خدا نازل كرده حكم نمى‏كنند، كافرند «44» و بر آنها ( بنى اسرائيل) در آن ( تورات)، مقرر داشتيم كه جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بينى در برابر بينى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان مى‏باشد; و هر زخمى، قصاص دارد; و اگر كسى آن را ببخشد (و از قصاص، صرف‏نظر كند)، كفاره (گناهان) او محسوب مى‏شود; و هر كس به احكامى كه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمگر است «45»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mostafa313@gmail.com

با سلام به همه اعضا روزانه
پيشاپيش سالروز شهادت پيامبر اعظم اسلام حضرت محمد (ص)، دومين امام مظلوم شيعيان حضرت امام حسن مجتبي (ع) و نيز سالروز شهادت ولي نعمت ما ايرانيان، حضرت امام رضا (ع) را تسليت عرض مي کنم.
امسال لياقتش را نداشتم 28 صفر مشهد باشم، از همه دوستاني که اين روزها عازم مشهد الرضا هستند التماس دعا دارم .... تو رو خدا ما را فراموش نکنيد.

 

 

hiwa20062002@yahoo.com

عاشق تنها

تو را گم کرده ام امروز
و حالا لحظه های من
گرفتار سکوتی سرد و سنگینند
و چشمانم

نمی دانی چه غمگینند
چراغ روشن شب بود
برایم چشمهای تو
نمی دانم چه خواهد شد
پرازدلشوره ام
بی تاب و دلگیرم
کجا ماندی ؟
که من بی تو هزار بار در هر
لحظه می میرم ...

هيوا از كوردستان عراق

 

 

arezo_mrsh@yahoo.com

وقتی که من مردم .مرا با پارچه سیاهی بپوشانید تا مردم بفهمند که روزگاری سیاه را گذراندم .وقتی که من مردم .دستهایم را از تابوت بیرون بگذارید تا مردم بفهمند که به آرزوهایم نرسیده ام .چشمهایم را باز بگذارید.تا مردم بفهمند تا آخرین لحظه منتظرش بودم و اگر بعد از صد سال قبر مرا بشکافید چیزی جز جسم بی جانم نمی بینید و قلبم را بشکافید که روی آن نوشته شده :

نوشته شده توسط محمد. التماس دعا
انتظار.............انتظار.......................انتظار

 

 

setayesh_new@yahoo.com

شركت Digital Cyclone، نرم‌افزار جعبه كمك‌هاي اوليه را براي نشان دادن اطلاعات سلامت ويژه تلفن همراه طراحي كرده است.
به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از خبرگزاری سلام، چندي پيش نرم‌افزار بهداشت بي‌سيم با همكاري كلينيك Mayo طراحي شده بود و قرار است از اواخر اين ماه اين نرم‌افزار توسط اپراتورهاي Sprint و Alltel wireless بر روي گوشي‌هاي تلفن همراه نصب شود.
كريگ برفيند (Craig Buclone) مي‌گويد: برنامه Mayo Clinic InTouch به كاربران تلفن همراه امكان استفاده از متخصصان كلينيك Mayo را مي‌دهد. اين دسترسي در هر زماني و در هر مكاني براي كاربران ممكن است.
با استفاده از برنامه InTouch، مشتركان تلفن بي‌سيم به صورت مستقيم امكان دسترسي به منابع سلامت را دارند.
از جمله امكانات اين نرم‌افزار مي‌توان به گام‌‌هاي قدم‌به‌قدم كمك‌هاي اوليه،‌ چك‌كننده نشانه‌هاي بيماري براي ارايه راهكار، كمك‌هاي اضطراري براي بيش از 45 نشانه بيماري،‌ بيش از 100 خبر ويديويي كوتاه در مورد سلامت زنگ هشدار خوردن دارو اشاره كرد. به علاوه، مشتركان مي‌توانند با وارد كردن نام شهر يا كدپستي، نزديك‌ترين مركز اورژانس را پيدا كنند و اگر تلفن همراه به سيستم GPS مجهز باشد، نزديك‌ترين بيمارستان يا مركز اورژانس بدون تايپ كردن شهر يا كدپستي به دست مي‌آيد.
مشتركان مي‌توانند با پرداخت ماهيانه 99/2 دلار مشترك اين برنامه شوند.
 

 

 
mamani_1385@yahoo.com

مناظره من و قلبم

شبی خوابیده بودم زار و تنها
دلم پر بود از غم های دنیا
به ناگه داد قلب من درامد
شبانه کاسه صبرش سر امد
بنا بگذاشت بر ناساز گاری
شروع بنمود قلیم بی قراری
بگفتا او که من دیگر بریدم
به یکدم رنگ ارامش ندیدم
تو می وابی ریلکس و شاد شنگول
به فکر من نئی ای مرد گاگول
ولی من مثل یک حیوان حمال
همیشه زنده و پر کار و فعال
هم اینک می کنم تعطیل کارم
گذارم بر زمین این کار و بارم
نمی خواهم که دیگر هی کنم کار
تو هم دست از سر این قلب بردار
به سیگار و نمک کردیم نابود
ندانستی حیات از کار من بود
تو با من می کنی رفتار سگ را
منم گیرم هم اینک راه رگ را
بگفتم که گناه من چه بوده
همه ازدست حرص وغصه بوده
گرانی و تورم هوش من برد
قبوض مختلف روح من افسرد
زبس که من شنیدم حرف یا مفت
اجل بر حال من افسوس می گفت
به دل دارم فغان و داد و فریاد
رفیقانم مرا بردند از یاد
ز وقتی دوستان حالم بدیدند
به یک ان جملگی از من پریدند
من از تهدید تو هرگز نترسم
چو بیدم که از این طوفان نلرزم
کنون من در جهان کاری ندارم
به زنده بودن اصراری ندارم
تو هم دیگر نزن ای قلب فانی
مرا راحت کن از این زندگانی.......

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

بشارت ظهور حضرت مهدی(ع) در کتاب بوئیل نبی

ای همه امت ها! بشتابید و بیایید و از همه طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. امت ها برانگیخته شوند. به وادی( یهو شافاظ) برآیند؛ زیرا که من در آن جا خواهم نشست تا بر همه امت هایی که به اطراف آن هستند داوری نمایم."
در كتاب بوئیل نبی كه از پیامبران پیرو تورات است، از بشارت ظهور حضرت مهدی(ع)و نزول حضرت عیسی(ع)و محاکمه اسرائیل سخن گفته شده است.
"آن گاه جمیع امت ها را جمع کرده به وادی (یهو شافاظ) (1) فرود خواهم آورد و در آن جا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش، اسرائیل را محاکمه خواهم نمود، زیرا که ایشان را در میان امت ها پراکنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته اند تا بنوشند."(2)
در جای دیگری از همین کتاب چنین آمده است: "ای همه امت ها! بشتابید و بیایید و از همه طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. امت ها برانگیخته شوند. به وادی( یهو شافاظ) برآیند؛ زیرا که من در آن جا خواهم نشست تا بر همه امت هایی که به اطراف آن هستند داوری نمایم."(3)
و در همین زمینه در کتاب"عاموس نبی" آمده است که می گوید: "بنابراین، ای اسرائیل! به این طور با تو عمل خواهم نمود، و چون که به این طور با تو عمل خواهم نمود پس ای اسرائیل! خویشتن را مهیا ساز تا با خدای خود ملاقات نمایی."(4)
این فرازها- همچنان که ملاحظه می شود- از نزول حضرت عیسی(ع) و داوری آن حضرت در"یوم الله ظهور" خبر می دهند و در همین رابطه، در کتاب "هوشیع نبی" در مورد بازگشت حضرت عیسی(ع) خطاب به قوم یهود آمده است:
"و من برای افرایم(5) مثل شیر و برای خاندان یهودا(6) مانند شیر ژیان خواهم بود.من خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهم بود. من روانه شده به مکان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید."(7)
از آنجایی که در روایات اسلامی به صورت گسترده ای از نزول حضرت عیسی(ع) گفتگو شده است و برخی از آیات قرآنی نیز بر این معنا دلالت دارد و همه طوایف اسلامی اعتقاد قاطع دارند که حضرت عیسی(ع) به روی زمین باز می گردد و پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می گزارد و حضرتش را تایید می نماید و در ردیف یکی از معاونان آن حضرت قرار می گیرد ما نیز به پیروی از قرآن و پیشوایان معصوم(ع) فرازهای مزبور را از کتاب تورات نقل نمودیم، و توضیح آنها نیز پس از نقل بشارات انجیل بر همگان روشن خواهد شد.

خبرگزاري شبستان

پي نوشت:
1-وادی یهو شافاظ، نام صحرایی در نزدیکی بیت المقدس است که اکنون وادی« قدرون» نامیدهمی شود.(لغت نامه دهخدا، حرف قاف، قدرون، ص177).
2-کتاب مقدس، کتاب بوئیل نبی، ص1327، باب3، بندهای 2و3.
3-کتاب مقدس، کتاب بوئیل نبی، ص1328، باب3، بندهای12و13
4-کتاب مقدس، کتاب عاموس نبی، ص1333، باب4، بندهای12و13
5-افرایم: نام پسر دوم حضرت یوسف(ع) است.
یهودا: نام پسر یعقوب و برادر بزرگ یوسف از مادر دیگر به نام لیا- لایالیا- است، که حضرت داوود و ملوک بنی اسرائیل و حضرت عیسی(ع) از نسل اومی باشند.( لغت نامه دهخدا، حرف یاء، یهودا).
7-تورات، کتاب هوشع نبی، ص 1314، باب5، بندهای 14و15

 

 

sweetanim074@yahoo.com

حرفهای یک دل (4)

« پر ستاره ترین شبها »

.... حالا که
لب بر جام پر ارزش وجود تو نهاده ام
.... حالا که
پیشانی رنگ پریده خود را
در میان دستهای پر مهر تو می بینم
.... حالا که
عطر دل انگیزت را از فاصله ها می بویم
.... حالا که
به یاد دستان تو هستم که گیسوانم را نوازش می کرد
.... حالا که
گاه می گریم و گاه می خندم
.... حالا که
خانهء دلم را فروغ تو روشن کرده
و هزاران ستاره بر شبم نور می پاشد
.... حالا که
گلی از گلبن وجود تو در رود زندگیم افتاده

.... حالا دیگر
با شجاعت به همه سالهای عمر می گویم بگذرید
باز هم بگذرید ؛
زیرا دیگر مرا از مرگ و پیری هراسی نیست
بگذرید
و گلهای ناپایدار خویش را برای خود نگه دارید

زیرا من ...ا
در کشتزار روح خود
گلی دارم
که هیچ کس را
..... یارای چیدن آن نیست

« معصومه علویان قوانینی »
( آوا )

 

.

vl_mahdavi@yahoo.com

چرا 300 ؟
 

اين روزها بحث فيلم ضد ايراني 300 آن قدر داغ شده كه همه دارند درباره‎ي آن اظهار نظر مي‎كنند، از مورخان و جامعه شناسان گرفته تا كارگردانان و سناريو نويسان. بگذريم، هر قدر در وب سايت هاي فارسي و انگليسي گشتم تا ببينم آيا كسي متوجه نكته‎ي ظريفي كه در طراحي لوگوي اين فيلم به كار رفته، شده است يا خير؟ ديدم كه هيچ كس حتا به اين لوگو توجه هم نكرده، چه برسد به آنكه بخواهد در مورد آن فكر هم بكند.
اگر نگاهي به لوگوي فيلم 300 بياندازيد عدد 3 را مشابه حرف Z انگليسي نوشته اند و دو عدد صفر را دقيقاً به اندازه‎ي يك دوم طول كاراكتر Z يا همان عدد 3 رسم كرده‏اند. در زبان انگليسي اعداد با يك طول مساوي كنار هم نوشته مي شوند. يعني وقتي مي‎خواهيم بنويسيم سيصد، در انگليسي اين گونه نوشته مي‎شود: 300 . به بيان ساده تر اين كه شما هيچ اختلافي ميان طول اين سه رقم پيدا نمي‎كنيد.
باز در همين زبان انگليسي وقتي مي‎ خواهيم نام يك فرد يا يك شيء را بنويسيم، حرف اول آن را به صورت بزرگ يا اصطلاحاً Capital مي‎نويسيم. لوگوي فيلم 300 بيشتر از آن كه نشان دهنده يك عدد باشد، نشانگر يك اسم است.
شما اگر دو عدد صفر انگليسي را به صورت كوچك بنويسيد، به حرف o (اُ) تبديل مي‎شود. حالا خودتان قضاوت كنيد كه آيا اين لوگو تداعي كننده عدد 300 انگليسي است يا نشان دهنده‎ي كلمه‎ي Zoo به معني (وحش) يا (باغ وحش) است.
هنگامي كه در يك ديكشنري ريشه شناسي مثلاً فرهنگ ريشه شناسي انتشارات Routledge به ريشه‎ي Zoo مراجعه كنيد، اولين معادلي كه در اختيار شما قرار مي‎دهد، كلمه ي Wild به معني وحشي يا جنگلي است.
غرض از همه ي اين حرف ها فقط يادآوري اين نكته بود كه بدانيد روزي چند نفر موضوع اين فيلم را كه در ارتباط با لشكركشي خشايار شاه به يونان مي‎باشد، مترادف با كلمه‎ي Zoo مي بينند.
يك نكته را فراموش نكنيد آن هم اين كه زبان انگليسي براي ما به عنوان زبان بيگانه يا دوم مطرح است. براي كساني كه زبان انگليسي زبان مادري آنهاست، بيشتر از آن كه مانند ما روي شنيدن و خواندن تاكيد داشته باشند، ادراكات بصري زبان براي آنها مهم است، چون از ابتداي تولد به اين زبان شنيده اند و گفته اند و دريافت هاي چشمي براي آنها موثر تر از ساير دريافت هاست.
به نظر شما آيا طراحي اين لوگو اتفاقي بوده است يا با انديشه و تعمق صورت گرفته است؟ مطمئناً كلمه‎ي 300 مرتبط با يكي از تم هاي مطرح در فيلم مي‎باشد و بيشتر از آن كه كاربرد گرافيكي داشته باشد، كاربرد روايتي و داستاني دارد، اما شيطنت طراحان پوستر اين فيلم نيز در به كار بردن رنگ قرمز و نوع چيدن كاراكترهاي عدد 300 نبايد ناديده گرفته شود.

 

 

alirezamajidi@gmail.com

مروری بر شیوه‌های مختلف دانلود ویدئو از سایت ‌های اشتراک ویدئو و معرفی Orbit Downloader
 

در سایت‌های اشتراک ویدئو می‌توان ویدئوهایی بسیار جالبی پیدا کرد ، به جرأت می‌شود گفت اگر این سایت‌ها نبودند ، ما هیچگاه موفق نمی‌شدیم آنها را ببینیم ، فکر می‌کنید اگر این سایت‌ها نبودند ما می توانستیم رقص جورج بوش و عیال و خانم رایس را تماشا کنیم! ، کتک خوردن آن جوان ایرانی در یکی از کتابخانه‌های آمریکا را ببینیم و یا با شیوه دوبله پاکیزه سیما آشنا شویم؟!! این پسربچه را هم که ادای خشایار را در می‌آورد نمی‌دیدیم و اگر در آن ساعت خاص پای تلویزیون نبودیم ، نمی‌دیدم که چگونه حال سیروس گرجستانی در هنگام پخش مستقیم به سختی گرفته می‌شد!!

اما یکی از دشواری‌های ما برای کار با این سایت‌ها صرف‌نظر از سرعت پایین اینترنت ، دانلود و ذخیره کردن ویدئوها است.
تا به حال در این وبلاگ راه‌های مختلفی برای دانلود ویدئو از سایت‌های اشتراک ویدئویی همچون یوتیوب ، گوگل ویدئو و ودیلی موشن را شرح داده‌ام:
ویدئودزدی! (این اولین پست من در این زمینه بود و شاید یکی از اولین پست‌های وبلاگستان در زمینه آموزش روش دانلود!)
معرفی اکستنشن VideoDownloader برای دانلود ویدئو از سایتهای مختلف
پستی درباره ویرایش ویدئوهای
flv

اکستنشن Ook? Video Ook!
جستجو و دانلود آسان ویدئو

شما اگر همین پست‌ها را بخوانید ، آشنایی کافی برای دانلود ویدئو پیدا خواهید کرد. ولی همه این روش‌ها یک نقطه ضعف بزرگ دارند:
در همه سایت‌های اشتراک ویدئو ، جواب نمی‌دهند. اگر اخبار آی‌تی را به طور مستمر دنبال میکنید ،  حتما هر روز خبر راه افتادن یک سایت اشتراک ویدئو را می‌شنوید. مثلا همین دیروز سایت
My toons راه افتاد ، که پر از انیمیشن‌های جالب است و فقط برای اشتراک ویدئو ساخته شده است ، چندی پیش خبر دادم که عرب‌ها هم سایت اشتراک ویدئویی به نام ikbis تأسیس کرده‌اند که در این سایت‌ هم شما می‌توانید تکه‌های جالب ویدئویی ببینید که در هیچ سایت اشتراک ویدئوی دیگری پیدا نمی‌شود ، البته ما هم بعد از مدتی دست به کار شدیم و سایت Farsitube را درست کردیم ، این سایت هم به نوبه خود جالب است.

 

البته این فقط 3 مثال در این زمینه بود و آمار سایت‌های اشتراک ویدئو از دست همه در رفته است ، شما در اینجا می‌توانید لیست 62 سایت اشتراک ویدئو را ببنید ، تازه این لیست فقط سایت‌های معروف‌تر را معرفی می‌کند.

چه خوب بود اگر می توانستیم ویدئوها را از هر سایت اشتراک ویدئویی دانلود کنیم و به علاوه هیچ نگرانی‌ای در مورد سایت‌های اشتراک ویدئویی که در آینده راه خواهند افتاد نداشته باشیم.

همان طور که می دانید ، همه این ویدئوها پسوند FLV دارند ، FLV یعنی Flash Video ، در واقع FLV  یک فایل موقت است که از طریق Adobe Flash Player به نمایش در می‌آید.

سخن را کوتاه می‌کنم و به معرفی برنامه Orbit Downloader می‌پردازم ، برنامه‌ای که مشکل دانلود از سایت‌های اشتراک ویدئو کمتر معروف را هم کاملا حل می‌کند.

 

برنامه Orbit Downloader ، مثل برنامه های معروف download acclerator و یا FlashGet برنامه‌ای است که سرعت دانلود فایل‌ها را افزایش می‌ ، منتها به سبب حجم بسیار کم (تنها 1.66 مگابایت!) و ویژگی‌های خوبش جدیدا مورد توجه قرار گرفته است. اما برنامه Orbit Downloader فقط برای دانلود ویدئو نیست و ویژگی‌های خوب دیگری هم دارد مانند دانلود دیگر فایل‌های جاری streaming  و کمک به دانلود پرسرعت از رپیدشیر ، به علاوه می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که همه دانلودهای مرورگر فایرفاکس را این برنامه به صورت خودکار انجام دهد.

یکی از ویژگی‌های این برنامه این است که می تواند به آسانی فایل‌های ویدئویی سایت‌های اشتراک ویدئو را دانلود کند.
مراحل کار را اینجا توضیح می دهم:
- به اینجا بروید و برنامه را دانلود کنید.(پی‌نوشت : لینک دانلود را متأسفانه اشتباه گذاشته بودم ، اصلاح شد ، پوزش از خوانندگان عزیز)
- برنامه را نصب کنید ، حین نصب گزینه سازگاری‌اش را با فایرفاکس تیک بزنید تا در داخل برنامه محبوب فایرفاکس هم قابل استفاده باشد.
- حالا به هر سایت اشتراک ویدئویی که دوست دارید بروید! ، موس خودتان را روی ویدئو ببرید و  ویدئو را دانلود کنيد. ( پی‌نوشت :در مرورگر فایرفاکس ، وقتی موس را روی ویدئو می‌برید ، لینک دانلود به صورت محو در کنار ویدئو دیده می‌شود. برنامه با فایرفاکس کاملا سازگار است.)

دکتر عليرضا مجيدي

 

 

ashoora63_ht@yahoo.com

تضعیف پایگاه مردمی احمدی نژاد؛ هدف مشترک دشمنان خارجی و داخلی

اگر خوب به فضای سیاسی جامعه نگاه کنید، دقیقا به این نکته خواهید رسید که عده ای در داخل کشور، با انگیزه های شخصی برای مخالفت با رئیس جمهور و دولت نهم، دقیقا همان کارهایی را انجام می دهند که دشمنان قسم خورده خارجی می خواهند.
انتقاد با دشمنی فرق می کند. اگر به لحن و چگونگی حرکت و صحبت برخی ها در داخل توجه کنید، به وضوح این نکته را درمی یابید که عده ای بدون آگاهی و عده ای هم با آرزوی نابود کردن دولت نهم، دقیقا با اهداف و حرکت های دشمنان خارجی نظام اسلامی همسو شده اند تا نگذارند هیچ یک از برنامه های مردمی این دولت به نتیجه برسد.
به اذعان همگان،پایگاه مردمی دکتر احمدی نژاد از جمله مهمترین نقاط قوت دولت نهم است و رهبری نیز همواره بر این نکته تاکید کرده است که این محبوبیت پیامدهای بسیار خوبی برای کشور دارد. پس قاعدتا ضربه زدن به پایگاه مردمی رئیس جمهور، ضربه زدن به منافع کشور محسوب می شود.
معاون ریچارد هالبروک، از مقامات ارشد در موسسه امنیت و صلح آمریکا چندی پیش در مصاحبه ای به غربی ها توصیه کرد که پایگاه مردمی احمدی نژاد را تضعیف کنند و گفت: " در لحن تبلیغات خود، میان احمدی نژاد و ایران فرق بگذارید. اگر هدف ما این است که احمدی نژاد را از پایگاه مردمی آن محروم کنیم، این خط کشی و جدا کردن حتماً باید انجام شود.
اقداماتی که احمدی نژاد را تضعیف می کند را افزایش دهید. علائمی که از ایران می رسد نشان می دهد که تحریم های ضعیفی که تا کنون بر علیه ایران اعمال شده است، برروی مردم ایران اثر منفی گذاشته و به محبوبیت احمدی نژاد ضربه زده است . این نکته به ما این این انگیزه را می دهد که فراتر از آنچه تا کنون انجام داده ایم نیز برویم و اقدامات بیشتری انجام دهیم.
ارتباط خود را با سایر مقامات ایران افزایش دهید. اگر ایرانیان معتدل بیشتری قانع شوند که واشنگتن مصمم به راه اندازی جنگ با ایران است، آنها ممکن است انگیزه بیشتری برای حمایت از سران معتدل تر سیستم پیدا کنند .
اگر بر اساس نشانه های رسیده، این درست باشد که مردم ایران فکر می کنند اظهارات رییس جمهور در مورد هولوکاست به اعتبار کشورشان در دنیا ضربه زده است، از این می توانیم استفاده کنیم و محکومیت بین المللی شدید تری را در مورد این اظهارات انجام دهیم .
باید دقت کرد که تلاش های آشکار برای بی اعتبار کردن احمدی نژاد یا فشار برای ایرانیان برای دور شدن از او نتیجه معکوس به بار خواهد آورد."
حالا خوب دقت کنید و ببینید چه کسانی در ایران در حال انجام دقیق این دستورات هستند. از طریق به خوبی می توان دوست و دشمن را شناخت.

 

 

nadja_mirghasemi@yahoo.sem

Bazam salam!
az faraze faseleha va ba deli nazdik "Norooz" ro be shoma azizane hamdel tabrik gofte va baraye be tasvir keshidane in hamdeli sheri ro ke dar bahare 1995 sorodam tagdimeton mikonam. hejf ke nemitonam be farsi benevisam. Onvane in sher "Bar bale bad" hastesh

ya rab enayati benama ta sahargahi
bar bale badha man az inja safar konam
ba nalehaye bad daramizam ahe khish
az darde hejr khoftedelan ra khabar konam

Dasti kesham be damane "alborze" sarboland
dar abhaye pake "khazar" jame tar konam
az khake an diyar zanam sormeha be cheshm
az eshtiyage vasl dahan por shekar konam

Dar pich o tabe jade "chalos" kom shavam
bar bale bad dar kham o tabash khatar konam
bar doshe mojhaye khoroshane rodhash
chon zareyi shavam ke be har ja gozar konam

az damane shomal be "shiraz" par kesham
dar "Hafeziye" jamee erfan be bar konam
Dar "Esfehan" be paye sotonhaye "Chelsoton"
divanevar sejde be dargahe hagh konam.

az "Zahedan" be "Khash" kesham damane omid
ba mardome "baloch" rafigane sar konam
zan pas be doshe bad be "Kerman" o "Sirjan"
az "Ardekan" o "Yazd" be shadi gozar konam

Az bandare gadimiye "Abbas" ta be "khark"
dar bandare "Gonave" shabi ra sahar konam
ashegtar az hamishe be "Boshehr" sar zanam
ta "Shoshtar" be yade javani safar konam

az "Shadgan"o"Ramhormoz"o"Ahvaz" ta be "Shosh"
bar kocheha o koy o gozarash nazar konam
dar "Shahrekord" o "Sanghar"o"Ilam"o"Kohdasht"
az eltehabe didane yaran ajab konam

Az "Oramiye" be "Jolfa" o ta "Ahar"
Az "Rasht" o "Nor"o "Torkamamestan" gozar konam
dar har diyar ba deli az eshg atashin
ba hamdelan neshaste o samg o basar konam

Ba karvane eshg resam ta "Kavire lot"
zan pas labane teshne be "Arvand" tar konam
bar bale bad, khoram o khorsand o shademan
dar konje shahre khish "Karaj" omr sar konam

NOroozeton piroz bad. Nadia

 

 

neda5908@yahoo.com

دستور آشپزی هفته

با سلام خدمت همه دوستان عزیز
و تبریک سال نو و نوروز باستانی
امروز که دارم این پیام رو براتون می نویسم پنج روز مونده به سال نو اما آخرین پیام آشپزباشی در سال جاری هست؛ پیام بعدی آشپزی در سال 1386 به دستون خواهد رسید؛ سر سفره هفت سین دم سال تحویل همون موقعه که چشم دوختید به ماهی قرمز کوچولوی تنگ بلور سر سفره، به یاد این آشپزباشی هم باشید و از ته ته ته اون دلهای مهربونتون براش دعا کنید :)
و اما پیام این دفعه
دید و بازدید نوروزی و پذیرایی های تکراری؛ یه مقداری ممکنه ذائقه مهمون ها را آزار بده ؛ مخصوصا سرو چای که یکی از سنتهای ما ایرانی ها در پذیرایی هامون هست؛ صرف نظر از مارک چای و استفاده از چای سبز و سیاه می توانید تنوع های ابتکاری به چای بدهیم که مهمون های نوروزی با خاطره خوش از رایحه خوش چای شما منزلتون رو ترک کنند

چای سیاه و شکلات
چای سیاه را مطابق معمول که دم می کنید؛ دم کرده و بعد از دم کشیدن چای تفاله آن را جدا کنید؛ شکلات تلخ را به چای اضافه کرده و هم بزنید تا در چای حل شود؛ برای یک پیمانه چای که در چهار فنجان آب دم کشیده از 25 گرم شکلات استفاده کنید؛ بعد از حل شدن شکلات یک قاشق چایخوری دارچین به چای اضافه کنید و چای را گرم کرده و با نبات سرو کنید
این چای بسیار خوش عطر و خوش طعم و دلنشین است در ضمن دارچین و شکلات بر ای کسانی که طبع سردی دارند و معمولا در بهار با مشکل مواجه هستند بسیار مفید است

چای سبز و سیب لیمو
چای سبز را در صافی های مخصوص دم کردن چای بریزید ( اگر صافی ندارید می توانید چای را در تنظیف های کوچکی ریخته و دور آن را نخ ببندید )؛ پوست لیمو ترش را کمی رنده کرده به چای اضافه کنید؛ سیب هایی را که لکی شده و نمی توانید در ظرف میوه از آنها استفاده کنید به صورت ورقه های بسیار نازک بریده و در فر که قبلا داغ شده خشک کنید؛ آب لیمو ترش تازه را به آب در حال جوش اضافه کنید اما دقت داشته باشید که زود از روی حرارت بردارید هدف فقط گرم شدن آب هست و آب لیمو نباید زیاد بجوشد
پوست لیمو و چای سبز را در قوری آب جوش قرار دهید و دو دقیقه مهلت دهید تا چای دم بکشد؛ برای آنکه چای سرد نشود می توانید از حرارت غیر مستقیم استفاده کنید
هنگام سرو چای داخل فنجان ها دو تا سه برگه از سیبهای خشک شده انداخته و چای را در فنجان بریزید می توانید برای تزئین فنجان چای از برشهای نازک لیمو هم استفاده کنید
این چای علاوه بر عطر و طعم فوق العاده ایی که دارد دارای خواص بسیاری بوده و نشاط بخش نیز می باشد
در صورتی که به چای سبز نیز دسترسی ندارید می توانید از چای سیاه هم استفاده کنید

چای رزماری ( اکلیل کوهی )
برگها و سرشاخه های گل دار رزماری ( اکلیل کوهی ) را در آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید؛ چای را نیز در قوری دیگری دم کنید؛ هنگام سرو چند برگ نعناع تازه در فنجان قرار داده و به مقدار مساوی از هر دو دم کرده در فنجان بریزید
این چای یک آرامبخش فوق العاده است و خستگی های فرط را نیز از بین می برد در ضمن جهت درمان سردردها و آرام کردن سرفه نیز بسیار موثر است
البته استفاده از رزماری در مقادیر بالا ایجاد سرگیجه می کند بنابراین مصرف این چای بیش از سه تا چهار فنجان در روز توصیه نمی شود

شیرچایی
شیرچایی را به دو صورت گرم و سرد می توانید سرو کنید؛ بعد از دم کشیدن چای تفاله آن را جدا کنید و به شیر اضافه کنید برای سرو شیرچایی گرم؛ باید شیر هم گرم باشد؛ شیر گرم را در فنجان ریخته و چای را به آن اضافه کنید
این نوشیدنی برای عصرانه و یا به عنوان یک میان وعده بسیار مناسب است

چای گاز دار
چای را دم کرده، تفاله آن را جدا کنید؛ به میزانی که می خواهید چای کمرنگ شود سودا( آب گاز دار) به چای اضافه کنید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا گرم شود؛ البته چای گازدار را به صورت سرد و به همراه تکه های یخ نیز می توانید سرو کنید

چای وانیلی
افزودن مقداری وانیل به چای نیز طعم گرم ودلنشین و جدیدی به چای شما می بخشد؛ اثرات وانیل بر سیستم عصبی و فشار خون بسیار مشابه به آثار کافئین است

شما می توانید بنا بر سلیقه و ابتکار خود با افزودنی های مشابه مانند زعفران و یا استفاده از سبزی ها مثل پونه و یا برگه های خشک شده میوه مثل کیوی؛ طعم و عطری جدید به چای؛ این نوشیدنی تکراری ببخشید

نوروزی خوش برای همگی شما آرزومندم
هروزتان نوروز
نوروزتان پیروز
(nk2) 

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 

 

roozitalab@gmail.com

پوپولیسم علوی

هر جامعه ای از گروهها و طبقات متعددی تشکیل شده است که منافع متضاد و متفاوتی دارند. از جمع مهمترین کارویژه های هر دولتی مدیریت این منافع و جهت دهی آنها به سمت و سویی است که به عدالت نزدیکتر باشد. به طور کلی هر جامعه ای از دو گروه عمده تشکیل شده است: اول نخبگان و خواص جامعه که بیشترین تأثیرگذاری در سیاست های دولت را دارند و دوم عوام و توده های مردم.
دولت در مدیریت توزیع منافع میان خواص و عوام کدام سو را باید در نظر بگیرد؟ خواسته های خواص و نخبگان ارجحیت دارند و یا منافع و رضایت توده های مردم؟ خشنودی خواص مهم تر است یا رضایت توده های مردم؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات، مکاتب فکری و تئوری های سیاسی متعددی به وجود آمده اند و گزینه های متعددی را پیش روی دولتمردان قرار داده اند. بدیهی است که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران برای سیاست گزاری های سیاسی دولت به ا صول و مبانی دینی مراجعه کنند. یکی از مهمترین دستورالعمل های سیاسی و اداری در اسلام، نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر است که طولانی ترین نامه نهج البلاغه می باشد(نامه 53). امام علی (ع) اصول و فروعی را که یک زمامدار اسلامی برای اداره و سیاست جامعه نیاز دارد به تفصیل بیان کرده اند. از جمله مسائلی که امام علی به آن توجه فرموده اند مراجعه زمامدار اسلامی به عوام و خواص جامعه است. امام علی (ع) جلب رضایت عوام مردم را حتی در صورت در پی داشتن خشم خواص، توصیه می کنند.امام علی ابتدا مالک اشتر را به خوشرفتاری و محبت با مردم تشویق می فرمایند: «واشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم...»
«مهربانی با مردم را پوشش دل خود قرار ده و با آنان دوست و مهربان باش»
سپس امام علی در مورد رابطه دولت با عوام و خواص می فرمایند:
«و لیکن أحب الامور الیک أوسطها فی الحق و أعمها فی العدل و أجمعها لرضی الرعیه فان سخط العامه یجحف برضی الخاصه و ان السخط الخاصه یغتفر مع رضی العامه و لیس أحد من الرعیه أثقل علی الوالی مؤونه فی الرخاء و أقل معونه له فی البلاء و اکره الانصاف و أسأل بالالحاف و أقل شکراً عند الاعطاء و ابطأ عذراً عند المنع و أضعف صبراً عند ملمات الدهر من أهل الخاصه و انما عماد الدین و جماع المسلمین و العده للاعداء العامه من الامه فلیکن صفوک لهم و میلک معهم.»
«دوست داشتنی ترین چیزها در نزد تو آنی باشد که در حق، میانه تر و در عدل، فراگیرتر و در جلب رضایت مردم، گسترده تر است که همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بین می برد اما خشم خواص را خشنودی مردم بی اثر می سازد. خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند زیرا در روزگار سختی یاری شان کمتر، در اجرای عدالت و انصاف از همه ناراضی تر، در خواسته هایشان پافشارتر و در عطا و بخشش ها کم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دیرعذرپذیرتر و در برابر مشکلات، کم استقامت تر می باشند. در صورتی که عموم مردم ستون های استوار دین، اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهای ذخیره دفاعی می باشند. پس به عوام مردم گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.»
امام علی علیه السلام بعد از این مقایسه دقیق و زیبا میان عوام و خواص و توصیه مالک اشتر به گرایش و تمایل به عوام مردم، راه های جلب رضایت مردم را توضیح می دهند:
«واعلم أنه لیس شیء بأدعی الی حسن ظن داع برعیته من احسانه الیهم و تخفیفه المؤونات علیهم و ترک استکراهه ایاهم علی ما لیس له قبلهم. فلیکن منک فی ذلک امر یجتمع لک به حسن الظن برعیتک فان حسن الظن یقطع عنک نصباً طویلاً»
«بدان ای مالک! هیچ وسیله ای برای جلب اعتماد والی به مردم بهتر از نیکوکاری به مردم، تخفیف مالیات و عدم اجبار مردم به کاری که دوست ندارند نمی باشد. پس در این راه آنقدر بکوش تا به وفاداری مردم، خوشبین شوی که این خوش بینی، رنج طولانی مشکلات را از تو برمی دارد.»
همچنین امام علی علیه السلام بر ضرورت برگزاری جلسات و دیدارهای عمومی (مجلساً عاماً) که در آن، مسؤولان به درد دلهای مردم، بی پرده و بدون حضور محافظ گوش فرا دهند تأکید می نمایند:
«واجعل لذوی الحاجات منک قسماً تفرغ لهم فیه شخصک و تجلس لهم مجلساً عاماً فتتواضع فیه لله الذی خلقک و تقعد عنهم جندک و أعوانک من أحراسک و شر ملک حتی یکلمک متکلمهم غیر متتعتع فانی سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول فی غیر موطن: «لن تقدس امه لایؤخذ للضعیف فیما حقه من القوی غیر متتعتع.»
«بخشی از وقت خود را به کسانی اختصاص ده که به تو نیاز دارند تا شخصاً به امور آنها رسیدگی کنی و در مجلس عمومی با آنان بنشین و در برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو کند. که من بارها از رسول خدا شنیدم که می فرمود: «امتی که حق ناتوانان را از زورمندان بی اضطراب و بهانه ای بازنستانند، رستگار نخواهند شد.»
دیدارهای حضوری با مردم به قدری اهمیت دارد که مجدداً امام علی در بخش دیگری از نامه شان به مالک اشتر به آن اشاره می فرمایند:
«فلاتطولن احتجابک عن رعیتک فان احتجاب الولاه عن الرعیه شعبه من الضیق و قله علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم ما احتجبوا دونه»
«هیچ گاه فراوان خود را از مردم پنهان مدار و در پرده مباش که پنهان بودن رهبران سبب تنگ خویی و کم اطلاعی از امور جامعه است. نهان شدن از مردم، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز می دارد.»

 
 

ebgh_80@yahoo.com

یادداشت های همین جوری

ابتدا به ساکن و متحرک در مورد بحث بسیار آی تی و انفورماتیک و رایانه ای فیلترینگ ، کمی صحبت می کنیم .
در لغتنامه اندی و کدخدا ، جلد هفتادم آمده است که فیلترینگ ، چیزی است که فیلتر می کند . آن چیز بسیار خوب می باشد و انرژی صوتی و بینایی و جنسی را به جدیت مشت و مال می دهد و از ریشه خشکانده و انسان را به راه راست هدایت می نماید .
در چاپ بیست ونهم کتاب چه کسی ویکتوریا بکهام را دوست ندارد ؟ نوشته فیلسوف فقید شیخ اکبر عبدی و شرکا آمده است که با دقت و تفحص در شهر سوخته ، اولین نشانه های فیلترینگ که آن زمان گرز بر سر نام داشت ، در قبیله ای بنام وزارت مخابرات و آموزش عالی کشف و این قبیله اولین بار در تاریخ ، این چیز را اختراع کرده و به قبایل دیگر یا همان آی اس پی های کنونی صادر نمود .
در کتاب دیگری که از مستندات علمی و باستان شناسی است ، نوشته عالم فقید ، میرزا هوشنگ خوش مرام ، به نام گوشی رو بردار سنتوری نیز آمده است که فیلترینگ ، چیز بسیار خوبی است که جوانان را به کار تشویق و مانع از خمودگی بیش از حد می شود .
به هر حال سایت های بسیاری در بازار در دسترس همگان است که می توانید برای مطالعه و اطلاعات بیشتر به سایت پلی بوی دات کام مراجعه نمایید تا از نزدیک ، آنرا مشاهده نمایید .
اما کاربرد فیلترینگ چیست ؟
سایت های دوست یابی ؛ این گونه سایت ها مانند قارچ رو به افزایش است و از آنجایی که پسران و دختران ایرانی همگی آرزوی تشکیل خانواده از طریق سایبر و ترمینالیزاسیون و کانکسیون دارند ، این سایت ها فیلتر می شود . دلایل بسیاری برای این کار است که مهم ترین آن این است : چه دلیلی داره کسی با کسی دوست بشه ؟ حسن این فیلترینگ در این است که سن ازدواج به صد و بیست سال می رسد و کلا همه یاد می گیرند که جنس مخالفی وجود ندارد . برای مطالعه بیشتر می توان به سایتهای اورکات ، زبو ، رینگو ، آسیان فریند فایندر و های فایو و غیره سر زد .
سایت های عکس ؛ به هر حال هیچ فرقی نمی کند که شما دانشجوی عکاسی تهران مرکز باشید یا به دنبال عکس پاریس هیلتون با معشوقه اش در تخت خواب . کلا واژه ی مستهجن فوتو ، جزو حرامات تلقی و شما می توانید برای دیدن عکس به نگارخانه سوره واقع در حوزه هنری مراجعه نمایید و سالیان سال ، عکوس ( جمع عکس ! ) عکاسان عاشورایی و انقلابی را ببینید .
سایت های پزشکی ؛ این نوع هم مانند بالایی است . یعنی تفاوتی میان کسی که بخواهد در مورد بواسیرش بداند و یا در مورد درمان ایدز یا فرضا دوره خاص فیزیکی بانوان و یا بارداری وجود ندارد و کلا پزشکی تعطیل است . چون امکان دارد شما بدنبال انگلرمنت جاییتان بروید و کار دست خودتان بدهید ! به هر حال نیت هر چه که هست خیر است و برای خود ما مفید است . اگر کلا آدم کم رویی هستید و مثلا مشکل جنسی دارید بهتر است خجالت را کنار گذاشته و از مادر بزرگتان بپرسید تا اینکه سری به این سایت ها بزنید و چشم و گوشتان باز شود . به هر حال برای رفع مریضی های مقاربتی و یا امور جنسی ، کمی افشره گیاهان دارویی ماند گل ختمی ، خر زهره و غیره مفید تر از علم پزشکی می باشد .
سایت های سیاسی و خبری ؛ به جز رجا نیوز همه سایت های خبری دنیا باید فیلتر شود مبادا چشم و گوش باز شده و از فردا هر کسی با یک لاستیک برای آتش زدن در صف آشوب گران بایستد ! کلا هر خبری که بخواهید بدانید یک راه بیشتر ندارد ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران . حالا شما خودتو بکش که مثلا در مورد قندهار یا نارگیل چینی در موزامبیک بخواهی خبر کسب کنی . همینی که هست .
سایت های ورزشی ؛ فقط و فقط شما می توانید وارد بخش مردانه این سایت ها شده و کلا باید از تصور و ورود به بخش های خانوم ها در سایت ها ، پرهیز نمایید . فکر می کنیم شما بانویی هستید که می خواهید در مسابقات شطرنج کوالالامپور شرکت کنید . می توانید وارد بخش مسابقات اسب سواری مردان شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید و صد البته که اصلا چه دلیلی داره جنس مونث بخواد بره قرتی بازی ؟
سایت های سینمایی ؛ از آنجاییکه کلا سایت های سینمایی در تمام دنیا مکان عشق بازی و عکوس لختی هنر پیشه گان است ، باید فیلتر شود . حسن فیلترینگ هوشمند این است که شما اگر بخواهید مثلا مدل سیبیل عمر شریف را در فیلمی بدانید ، از آنجاییکه احتمال دارد از پوشش زیرین آنجیلانا جولی سر در بیاورید ! فیلترینگ هوشمند نیت شما را اصلاح کرده و دسترسی را طبق قوانین جمهوری اسلامی بر شما مسدود می سازد . چون می داند مطمینا شمایی که دنبال مدل سیبیل کسی می روید ، حتما دنبال مدل مایوی جنیفر لوپز هم می روید . به هر حال نیت ، خیر است و استخاره واجب نیست .
سایت های انیمیشن ؛ از آنجاییکه عده ای انسان نما در فلات چشم بادامی ها ، انیمشن های مستهجن تولید می کنند ، اگر بخواهید مثلا در مورد پلنگ صورتی چیزی بدانید ، با لوگوی ورود ممنوع فیلترینگ برخورد خواهید کرد . از آنجاییکه کلا هر کی دنبال انیمشن می رود و کارش سه بعدی سازی با نرم افزارهای موهون و خانه خراب کن مایا یا سافت ایمیج یا تری دی استودیو و در بدبخاته ترین شرایط فلش و ماکرومدیا می باشد ، نیتش فقط دانلود انیمیشن های سکسی است ، لذا فیلترینگ به کمک انیماتور آمده و او را به راه راست هدایت می کند مبادا چشمش بجنبد و خدای ناکرده الهامی از انیمشنی بگیرد و از فردا جلوی توپخونه سی دی انیمشن سکسی وطنی بفروشند .
نمونه بسیار است و کاغذ کم ، اما بد نیست به بحث استعاره در فیلترینگ هم بپردازیم .
از جسن های فیلترینگ هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد .
چاقی ؛ شما فردی چاق هستید که می خواهید لاغر شوید . وقتی از واژه فت ( اف ای تی ) در اینترنت استفاده می کنید ، جلوی شما گرفته می شود .
لاغری ؛ به لطف فشن ها و مدل ها و پاریس هیلتون ، این گزینه هم فیلتر می باشد . مبادا که شما برای لاغری ، عکس معاشقه مدلی را با بوی فرندش ببینید .
قرص سرماخوردگی ؛ واژه ادولت کولد به علت داشتن واژه مستهجن ادولت ، فیلتر است . پس بی خودی دنبال قرص سرماخوردگی نروید که فیلترینگ خوب می داند منظور شما از ادولت چیست . ای شیطونها !
تی شرت ؛ فرضا شما می خواهید بدانید که در سنگاپور تی شرت ایکس ایکس لارژ از مارکی موجود هست یا خیر ؟ ولی خر خودتونید و ما می دانیم که منظور شما از ایکس ایکس ال ، ایکس ایکس لارژ نیست و منظور ایکس ایکس ایکس به معنای سکس است . بنابراین چنان با علامت ورود ممنوع ، توی چشمتان می کوبیم که دیگر از این کلک ها به اینترنت نزنید .
و موارد مشابه دیگر که انگشتمان واریس گرفت از بس تایپ کردیم . فعلا همین .

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

26 اسفند / 17 مارس / 27 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
26 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
درباره مراسم نوروز سال 401 پيش از ميلاد

دربار هخامنشي ايران در مارس 401 پيش از ميلاد ، يك هفته مانده به نوروز تصميم گرفت كه به دليل قرار داشتن كشور در لبه پرتگاه جنگ داخلي ناشي از مخالفت كوروش كوچك با شاه شدن برادرش اردشير دوم ، مراسم نوروز آن سال به طور خصوصي برگزار شود و مراتب به بزرگان پارس اطلاع داده شود كه مراسم عمومي در دربار برگزار نخواهد شد. ساختمان تخت جمشيد هنوز تكميل نشده بود و دربار در گوشه اي از آن جاي داشت. كوروش كوچك( عنواني است در برابر كوروش بزرگ ) فرمانرواي آسياي صغير كه خود را شايسته تر از برادر مي دانست كه به پادشاهي انتخاب شده بود در همين سال با سپاهي از جمله ده هزار سرباز اجير يوناني عازم جنگ بابرادر شد كه در كاناكسا ( عراق جنوب غربي ) شكست خورد و جان باخت . گزنفون ژنرال يوناني كه سربازان خود را از اين جنگ از راه كردستان ( عراق ) به وطن باز گردانيد كتابي در اين زمينه نوشته كه عنوان آن را « عقب نشيني ده هزارنفري » گذارده اند.
    عكس بالا ، تالار پذيرايي عمومي تخت جمشيد را در وضعيت موجود نشان مي دهد. اين تالار قبل از سال 401 پيش از ميلاد ساخته شده بود.اعضاي خاندان هخامنشي هر كجاي كشور كه بودند نوروز و بهار را در تخت جمشيد بسر مي بردند.

 

بوي ضديت با ايران

17 مارس سال 568 ميلادي ، امپراتور ژوستين دوم (جانشين ژوستي نيان كه در سال 565 درگذشته بود) برغم مفاد عهدنامه سال 561 دو امپراتوري ايران و روم (شرقي ) با سركرده طوايف شبه زرد آسياي ميانه معاهده دوستي و كمك متقابل امضاء كرد كه بوي ضديت با ايران از آن به مشام مي رسيد.
    عهدنامه سال 561 ، دولت روم شرقي را خراجگزار ايران كرده بود و حق هم پيمان شدن با طرف ثالث بر ضد ايران را از آن دولت سلب كرده بود. ارتش ايران در سال 566 طوايف شبه زرد را از قلمرو ايران در آسياي ميانه بيرون رانده بود و خسرو انوشيروان شاه وقت ايران پيشنهاد سركرده اين طوايف براي عقد قرارداد را رد كرده و اعلام داشته بود كه ايران تنها بادولتها معاهده امضاء مي كند نه طوايف . سركرده اين طوايف پس از دريافت اين پاسخ ، متوجه ژوستين دوم شده بود. خسرو انوشيروان بسال 579 در گذشت.

 

تاسيس كلانتري پليس در تهران

براي پايان يافتن نا امني در تهران كه در سه ماه آخر سال 1291 هجري خورشيدي به چشم مي خورد و از واحد كمكي 380 نفري ژاندارم هم كاري بر نيامده بود ، دولت وقت براي رفع نگراني ساكنان پايتخت و برگزاري آيين هاي نوروزي بدون دلواپسي ، در اين روز ــ 27 اسفند ــ اعلام داشت كه از فردا نظميه به سبك اروپا ( پليس ) تهران با هشت كلانتري ( كميسيري ) آغاز بكار خواهد كرد و روز بعد مقامات دولت در مراسم گشايش كلانتري هاي بهارستان و بازار حضور يافتند. سازمان پليس تهران توسط يك افسر سابق پليس شهر استكهلم سوئد تنظيم و كار پياده كردن اين سازمان هم به او واگذار شده بود . پليس تهران در نخستين روز گشايش داراي 479 پاسبان ( در آن زمان « آژان » خوانده مي شدند ) بود كه قرار شده بود مقرري ماهانه آنان به صورت پول نقد باشد. در آن زمان رسم بود كه اگر در خزانه دولت براي پرداخت مستمري كارمندان پول كافي موجود نبود معادل آن حواله جنس از جمله آجر داده مي شد.

 

روسها اصفهان را اشغال نظامي كردند

نيروهاي روسيه كه به بهانه بيرون راندن آلماني ها و عثماني ها، با نقض بي طرفي ايران در قبال دولتهاي متحارب در جنگ جهاني اول وارد ايران شده بودند 27 اسفند 1294 هجري خورشيدي ( 18 مارس 1916 ) شهر مركزي اصفهان را متصرف و آن را به اشغال خود در آوردند. اصفهان در منطقه نفوذ روسيه واقع شد.
    

آغاز عمليات امام مهدي(عج)

[26 اسفند 1359] - عمليات امام مهدي(عج) به همّت جان بركفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و پشتيباني توپخانه ارتش جمهوري اسلامي ايران آغازشد. عمليات امام مهدي(عج) درمنطقه غرب سوسنگرد اجراشد و با موفقيت دلاورمردان سپاه اسلام به پايان رسيد.

Mobin_s2004@yahoo.com
17 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو ادب

نخستين نويسنده آلماني برنده جايزه ادبي نوبل و مبتكر داستان كوتاه غيرخيالي

امروز زادروز « پل لودويگ فن هيس » داستان نويس شهير آلمان است كه در 1830 به دنيا آمد و در 1914 در گذشت . وي نخستين نويسنده آلمان است كه برنده جايزه نوبل در ادبيات شد . اين جايزه در سال 1910 به خاطر داستانهاي كوتاهش به اوداده شد. ابتكار تاسيس انجمن نويسندگان آلمان را به نام او در تاريخ ادبيات ثبت كرده اند كه به رياست دوره اول آن انتخاب شد.
    فن هيس در نوشتن داستان كوتاه روشي بكار برد كه هنوز دنبال مي شود . به نقل از او در كتاب راهنماي نگارش داستان كوتاه چنين آمده است : داستان كوتاه لزوما خيالي نيست . تاكيد بر اين است كه داستانهاي كوتاه زمينه واقعي داشته باشند . داستان نويس دنبال تلاش روزنامه نگار را مي گيرد كه طبيعت كار او عجله كردن و به موقع رسانيدن مطلب است . روزنامه نگار به اين دو مورد؛ « شخصيت فرد به جود آورنده ماجرا و چرا آن را به وجود آورده است » با همان چشم مي نكرد كه به موارد ديگر ، بنابراين توضيحات او در باره اين دو مورد ( دوعنصر خبر به زبان امروز روزنامه نگاري ) كوتاه و مختصر است و نويسنده داستان كوتاه همين دو مورد را بايد كشف كند و بشكافد كه اساس كار در همين دو مورد است...

ساير ملل

محاصره قسطنطنيه

منظره استانبول كه ميان آسيا و اروپا واقع شده است

منظره استانبول كه ميان آسيا و اروپا واقع شده است

17 مارس سال 717 ميلادي محاصره قسطنطنيه ( استانبول ) توسط يك سپاه اسلامي مركب از هشتاد هزار سرباز آغاز شد ، ولي به علت نداشتن قدرت دريايي موفق به گرفتن شهر نشدند. اين شهر در سال 1453 به دست مسلمانان افتاد كه به اسلامبول تغيير نام داده شد.

 

تجديد نظر در اساسنامه اتحاديه جمهوري هاي شوروي

17 مارس 1991 مجلس نمايندگان جمهوري هاي 15 گانه اتحاد شوروي اساسنامه اين اتحاديه را اصلاح كرد تا اين جمهوري ها مخصوصا در زمينه امورخارجي اختيارات بيشتري داشته باشند. پارلمان شوروي در عين حال به گورباچف اختياراتي را كه درخواست كرده بود داد .
     با وجود تجديد نظر پارلمان در اساسنامه اتحاديه ، يلتسين و سران جمهوري هاي اوكراين و بلاروس در دسامبر همين سال در يك استراحتگاه زمستاني ، در يك جلسه خصوصي اتحاد شوروي را بدون حضور پارلمان و يا رفراندم عمومي منحل كردند كه اين تصميم كه پشتيباني خارجي داشت سريعا به اجرا در آمد و تا به امروزهم كسي اين سه تن را باز خواست نكرده است.
    در 13 مارس 1990 پارلمان شوروي راي داده بود كه قدرت اين كشور پس از 72 سال از انحصار حزب كمونيست خارج شود ــ حزبي كه نمايندگان اين پارلمان را تعيين كرده بود!.

برخي ديگر از رويدادهاي 17 مارس

  • 180:   ماركوس وروس امپراتور روم در گذشت.

  • 1373:   اسدپهلوان حاكم كرمان بر آل مظفر ياغي شد و تا زنده بود دست از استقلال برنداشت كه داستاني مفصل است. وي سرانجام به دست سربازان خود كشته شد.

  • 1787:   « ژرژ سيمون اهم» فيزيكداني كه قانون اهم را نوشت به دنيا آمد.

  • 1917:   نيكلاي دوم تزار روسيه كه بامخالفت مردم رو به رو شده بود با هدف برقراري مجدد آرامش ، اختيارات خود را به يك دولت موقت واگذار كرد كه اين دارو هم اثر نداشت و هفت ماه بعد ، نظام روسيه با انقلاب بلشويكي تغيير يافت.

  • 1931:   استالين « كروپسكايا لنين » را از كميته مركزي حزب كمونيست شوروي بيرون كرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    27 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     كشته شدن ((اسود عنس )) مدعى پيامبرى در زمان پيامبر اسلام

    [27 صفر 11] - كشته شدن ((اسود عنس )) مدعى پيامبرى در زمان پيامبر اسلام به تدبير فرماندار يمن .

     

     ماءموريت ((اسامة بن زيد)) از سوى پيامبر اسلام

    [27 صفر 11] - ماءموريت ((اسامة بن زيد)) از سوى پيامبر اسلام براى تجهيز سپاه اسلام جهت نبرد با روميان .

     

    تولد « ابن ماجه»ازمحدثان مشهورمسلمان درشهرقروين

    [27 صفر 209] -  « ابن ماجه»ازمحدثان مشهورمسلمان درشهرقروين متولد شد. وي به بغداد، بصره، كوفه، شام، مكه، مصرو ري سفركرد و دراين مسافرتها به گردآوري حديث ازمحدثان مشهورآن دوران مشغول شد. كتاب «السُّنَن» ابن ماجه يكي ازصحاح سِتّه است كه بسيار مشهورو ارزنده است. اين محدث مسلمان درتاريخ و علم تفسيرنيزدانش و مهارتي درخورتوجه داشت و ازاو كتابي درباب تاريخ قزوين بجاي مانده است كه درباره اين شهراطلاعات گرانبهايي به محقق مي دهد.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    غزل

    سرو چمن اى ماه من در محفلم شو
    محزون دل ديوانه ام در محفلم شو
    آخر تو رحمى بر من بيچاره بنما
    اى مونس ديراينه ام در محفلم شو
    شب تا سحر چشمم بود در انتظارت
    اى همدم تنهائيم در محفلم شو
    بس بى وفائى كرده اى جانم ربودى
    بهر خدا كن تو وفا در محفلم شو
    شب همچو بومى در غمم در لانه خود
    روزم چو بلبل در قفس در محفلم شو
    كى از من عاشق جفائى تو بديدى
    اى شمع روشنزاى من در محفلم شو
    گفتم دگر با لبرى عهدى نبندم
    اما توئى مه پيكرم در محفلم شو
    اى احمدى بگذر زياد گلرخان تو
    تاكى بگوئى دلبرم در محفلم شو
     

     

     

     

     

     

     

    کتاب روزانه

    seringa80@yahoo.com 

    نگاهی به رمان "سایه ها"

    نوشته ی محمود فلکی

    مدتها بود رمانی را دو بار نخوانده بودم. خواندنی که هر بارش برایم غافلگیر کننده و لطیف باشد و مرا درگیر حوادث و ماجراهایی بکند که مثل قهرمان داستان، سرگردان آینده ی نامعلوم باشم و از لابلای سطور و صفحات کتاب سرک بکشم و دنیای مخاطره آمیز و پر راز و رمز را که به خیال می ماند نظاره کنم." سایه ها" به خواننده اين فرصت را به مي دهد که آن حال و هوای دست نیافتنی را که فقط با خواندن یک رمان لطیف به انسان دست می دهد ، چند ين بارتجربه کند و زندگی را از دریچه ای که دوست دارد، تماشا کند.
    رمانی که بعد از خواندنش می مانی که کی بوده ای و کجا هستی و شک می کنی که " نکنه من همان قهرمان داستان هستم! " و بخواهی او را در خودت ادامه بدهی و در خیالت برایش آینده و ماجراهایی بسازی.
    رمانی که بعد از خواندنش می مانی که هوای مه آلود اندکی عوض بشود و آفتاب بتابد تا سایه ها را روشن تر ببینی ولی بعدا می فهمی که ابر و مه رقیقی که در فضا موج می زند، فقط در درون تو بوده و قرار نیست چیزی روشن بشود و بعدتر به این می رسی که زندگی پر راز و رمز و هوای مه آلود درون ، زیباتر از هر چیزیست و خوشحال می شوی که می توانی دنیا را و انسان را قدری پیچیده تر ببینی. و آخر سراینکه نمی دانی بالاخره این حال و هوای واقعی توست و یا وهم و خیالی ست که از رمان به تو سرایت کرده . و همینطور میمانی و چایی ات سرد می شود.
    مطمئن هستی که شعر نخوانده ای و کتابی که پیش رویت است ، رمانی ست بسیار ساده و بی تکلف و قابل فهم، ولی حس میکنی فضا از بوی شعرآکنده است و همه چیز فراتر از آن که باید باشد، خود را نشان می دهد. کلمات و جملات ساده در تو نفوذ می کنند و تو را به بازی می گیرند و نرم نرمک مثل موسیقی در گوش و ذهنت روان می شوند و وادارت می کنند که برخیزی و با " سایه ها" راه بروی و بدنبال خودت بگردی تا نقش خودت را درفضای داستان پیدا کنی. با سهراب دوازده ساله همسفر می شوی تا از تنهایی شبانه در کوهستان وهمناک نترسد. با اره و هر آنچه دم دست داری به جان درختها می افتی تا جاده ی خیالی ساخته شود. یا اصلا درختی می شوی و این سوال در ذهنت شکل می گیرد که چرا شاخ و برگ ات را می زنند و قطعه قطعه ات می کنند؟
    یا داس بر می داری و همراه " جواردهی ها " به جنگ مردان ده همسایه می روی و صدای تیرتفنگ عمو می ترساندت. به صدیقه می گویی که " اصغر شیرازی " دیگر نخواهد آمد تا شب ها در کنارت بخوابد و تکانت بدهد و...
    گمان می کردی دیگر دوران طنز باشکوه " اینیاتسیوسیلونه " در رمان " فونتامارا" به پایان رسیده و دیگر چیزی نخواهی خواند که گریه و خنده را همزمان در چهره ات بنشاند. ولی روزی کتابی دستت می رسد در قد و قواره ای که اول با تردید فقط ورق می زنی و می خواهی قبل از خواب مقدمه اش را بخوانی تا یک فرصتی گیرت بیاید واگر " کشیدی " بخوانی اش. و همین نگاه مختصر جادویت می کند و می کشاندت تا یکهو می بینی به آخرهای کتاب رسیده ای و ناخودآگاه دنبال ادامه اش هستی. و با خودت می گویی کاش ادامه ای در کار بود. بعد ساعت بالای سرت را نگاه می کنی که شش صبح را نشان می دهد و تو هنوز بیدارتر از همیشه بجای نویسنده ی کتاب داری با عکس رنگ و رو رفته ی قهرمان داستان صحبت می کنی و می خواهی برایت بگوید که آن غروب که خود را در پشت درخت مخفی کرده بود، سایه چگونه ظاهر شد و چگونه به دنبال عمو به اطاق رفت و عمو وقتی کارد سینه اش را می شکافت چند بار زوزه کشید و سایه که با کارد خونی از اطاق خارج می شد، به کدام سمت رفت. بعد بپرسی که آخر چگونه توانستی از جلد خودت خارج بشوی و به چنین کاری دست بزنی ؟ نکند انتقام می گرفتی؟ انتقام همخوابگی عمو با مادرت! همان روز که ناخودآگاه مادرت را در آغوش عمو دیده بودی و غرورت شکسته بود. شاید هم انتقام خودت را از ملای ده می گرفتی که در سیزده سالگی در خلوت کلاس می خواست بند شلوارت را باز کند و تو فرار کرده بودی و در مه غلیظ جنگل گم شده بودی و آخر سر گاو نجاتت داده بود!
    نویسنده ی در مقدمه ی کتاب می گوید: پیشاپیش بگویم که در نوشتن این داستان جابجا تحت تاثیر آن شیوه ای که به رئالیسم جادویی معروف شده ، یعنی درهم آمیزی رویا و واقعیت بوده ام. "
    "سایه ها" با زبان و لحن خاص خود در خدمت بیان این ناهمگونی اجتماعی و فرهنگی و باورهای توده ای در عرصه و سبک دیگر است. سبکی که با رئالیسم ناب رمان " فونتامارا" پهلو می زند. با اینهمه نویسنده در مواردی هم که به کلام جادو متوسل می شود تا درهم آمیزی واقعیت و خیال را در ارواح پریشان به تصویر بکشد ، بخوبی از عهده ی آن بر آمده است :
    "... در گرد و غباری از نور آمدند. راه که می رفتند، از روی زمین خاکه ی نور بلند می شد. به نزدیکی ما که رسیدند همه جا مثل روز روشن شده بود. تا آنجا که جا داشت خودم را به دیواره ی حفره ی زیر صخره چسباندم. یک زن و مرد پیشاپیش بقیه در سازی مثل سرنا می دمیدند که آهنگ عجیبی داشت. همه برهنه بودند." ص 72
    " سایه ها " داستان مردیست که با عکس های دوران کودکی اش حرف می زند. او عکس ها را به حرف می آورد تا نقاط تاریک و مبهم گذشته اش را برایش بازگو کنند. و عکس ها از روستای " جورده " می گویند. از روابط خانوادگی ، از عشق های بی سرانجام ، از ناتوانی روستائیان در مقابل زمینداران ، از دلهره ی عشق های سوزان چهارده سالگی، از زندگی نوکران خانه زاد و از اجنه هایی که تمام سوراخ سنبه ی خانه های روستائیان را پر کرده اند. از باورهای پوسیده ای می گوید که انسان را گاه تا حد موجودات پست به نمایش می گذارند.
    تولد " سایه ها " بی گمان کسانی را که به ادبیات داستانی خارج کشور نگاه نامهربانی دارند ، به فکر خواهد برد و نشان خواهد داد که ادبیات جدی جغرافیا نمی شناسد. زیرا که هر جا که انسان هست ، عشق و درد و زیبایی و به تبع آن آفرینش هنری در بستر مناسب خود پیش خواهد رفت.
     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    خديجه

    اصغرآقا را همه مردها دوست داشتند. چون زنش خوشگل بود! گمان مي‌كنم اين جمله قدري به نظرتان زننده آمده ولي حقيقت اين است مردي كه زن زيبا دارد چه بخواهد و چه نخواهد خودش هم مثل زنش محبوب مردها و مخصوصا جوانهاست ولي البته همه در اين قسمت سوء نظر ندارند.
    يك عده مثل من و شما خلقت زيبا را تحسين مي‌كنند و در دل به صاحب و صاحب اختيارش تبارك‌الله ‌احسن الخالقين مي‌گويند و يك عده هم با چشمان پليد و ناپاكشان مي‌خواهند طرف را ببلعند و طالبان زيبايي از اين دو دسته كه عرض كردم خارج نيستند و هر كس هم گفت از روي زيبا بدش مي‌آيد يا دماغش علتي دارد يا دروغگوي بي‌شرمي است!
    ولي ضمنا بايد متوجه باشيد امروز اغلب نظربازان متاسفانه از دسته دوم هستند و گفتن جمله تبارك‌الله احسن الخالقين مال موقعي بود كه زنها بدنشان از نظر حقير و حضرتعالي مستور بود و ما مجبور بوديم از ديدن يك دماغ قلمي و يا يك جفت چشم بادامي كه گاه‌گاه بي‌هوا از زير چادر بيرون مي‌افتاد زيبايي صاحبش را حدس بزنيم و بعد از روي سوز دل يك جمله تبارك الله هم چاشني كنيم يعني كار ديگري از دستمان بر نمي‌آمد! ولي زنهاي امروزه طوري با همه مردها بيريا! و جمع‌المال! هستند كه نمي‌گذارند آدم به جمله تبارك الله قناعت كند و فرشته را هم ميلغزاند. معذرت مي‌خواهم ولي گفتني‌ها را بايد گفت. به قول رفيق شوخ ما: ...آن قسمت از بدن زنها كه در ده بيست سال قبل حتي از نظر شوهرانشان هم مخفي بود امروز با متنهاي سخاوت! و نظر بلندي در نظربازي و چشم‌اندازي ديگران است! تمدن از اين بالاتر!...
    اغلب آنها كه به نجابت معروفند ديدن صورتشان كفاره مي‌خواهد و خوشگل‌ها هم با نجابت ميانه خوبي ندارند! خلاصه مقصودم اينست كه اين روزها هيچكس بدون علت نجيب نمي‌شود. به صورتش نگاه كنيد علت نجابتش معلوم مي‌شود به همين جهت هميشه زن زيبا و در عين حال نجيب مورد اعجاب و احترام مرد است.
    به هر حال صحبت سر اين بود كه خديجه زن اصغرآقا هم خوشگل بود و هم نجيب و اصولا خوشگلي و
    نجابت خيلي بسختي در يك جا جمع مي‌شوند.
    يك بعدازظهر اصغرآقا در تجارتخانه پشت ميز تحرير لم داده قهوه مي‌خورد و روزنامه مي‌خواند و لپ‌هاي خود را مي‌مكيد و به خيال خودش لذت بوسه‌هاي شب گذشته را نشخوار مي‌كرد، خوشي زير دلش زده بود و به فكرش رسيد با تلفن قدري سربه‌سر خديجه بگذارد.
    گوشي تلفن را برداشت و شماره خانه خودش را گرفت و لحظه‌اي بعد حس كرد گوشي را از آن طرف برداشتند فورا صدايش را نازك كرد و گفت: جوني اصغر... تويي... عزيزيم...!
    البته خوانندگان عزيز متوجه شديد اصغر با اين وسيله مي‌خواست زنش خديجه را مشكوك كند و شب وقتي به منزل رفت از عصبانيت و داد و بيداد و قهر و آشتي شب خانم!!! لذت ببرد ولي تصديق مي‌فرماييد اين كار شوخي بي‌مزه و خطرناكي بود. باري در عين اينكه با صداي نازك و زنانه‌اي جمله فوق را مي‌گفت از آن طرف صداي مردانه و دورگه و كلفتي گفت: بله...؟ بفرماييد...؟ و بلافاصله صداي سرفه خشكي بلند شد و متعاقب آن فرياد زني به گوش رسيد!
    اصغر به خوبي صداي زنش را شنيد و شناخت و گوشي از دستش افتاد و رنگش مثل ماست شد. يعني چه...؟ صداي مردي كه از پشت تلفن به گوش رسيد مال كي بود؟ چرا خديجه جيغ زد؟
    در خانه كه غير از دايه پير و شاگرد خانه كسي نيست... اصغر با خودش حرف مي‌زد: عجب! پس در حاليكه من گوساله مي‌خواهم به طور شوخي از پشت تلفن براي خودم رفيقه و محبوبه بتراشم خديجه راستي راستي فاسق گرفته است!
    پشت اصغرآقا از تصوير خيانت زنش به لرزه درآمد. دنيا به چشمش سياه شد و بغض سنگيني گلويش را فشرد و با دستي لرزان به اميد اينكه اشتباه كرده باشد مجددا شماره خانه‌اش را گرفت. ولي آن طرف كسي جواب نمي‌داد و اصغر حتم كرد خديجه و فاسقش از ترس رسوايي گوشي را بر نمي‌دارند شايد از خانه گريخته باشند.
    خون در عروقش به جوش آمد و ديوانه‌وار از تجارتخانه بيرون دويد و خود را در تاكسي انداخت و نشاني خانه‌اش را داد.
    حقير در اينجا موظفم شما را از نگراني بيرون بياورم و عرض كنم صداي مردانه و دورگه‌اي كه از آن طرف تلفن به گوش اصغر خوردو و همچنين صداي جيغ بعدي هر دو تا صداي خود خديجه بود. منتهي خانم مشغول خوردن انار بود و هنگامي كه گوشي را برداشت و خواست جواب بدهد، آب انار به گلويش پريد و صداي دورگه و مردانه‌اي از حلقومش خارج شد و بلافاصله وقتي شنيد زني از آن طرف مي‌گويد: جوني اصغر... و... از شدت غضب و تصور اينكه شوهرش كسي را دارد، آن جيغ كذايي را زد و از خانه بيرون دويد. ولي اصغرآقا سگ كي بود كه بتواند تصور كند هر دو صدا از خديجه است!
    چند دقيقه بعد تاكسي مقابل منزل اصغرآقا ايستاد و آقا مجنونانه بيرون دويد. پله‌ها را سه تا يكي طي كرده خود را به داخل خانه رسانيد. احمد، شاگرد خانه در آشپزخانه نشسته بود و سيب‌زميني پوست مي‌كند و اصغر با صداي تهديدآميز فرياد زد: خانم كجاست؟
    احمد كه از ديدن چشمان سرخ شده و موهاي پريشان ارباب به كلي خود را باخته بود زبانش بند آمد و با انگشت اتاق مجاور را نشان داد و اصغر با يك خيز خود را به درون اتاق انداخت ولي خديجه آنجا نبود.
    روي فرش يك انار تركيده و دانه‌هايش به اطراف پراكنده شده بود.
    اصغر با خشم و غضب پا به زمين مي‌كوبيد و ناسزا مي‌گفت. از آن طرف خديجه كه از خانه بيرون دويد يك راست به تجارتخانه شوهرش رفت ولي كارمندان گفتند آقا همين الان با حال عصبانيت سوار ماشين شده و به مقصد نامعلومي حركت كرد.
    خديجه حتم كرد آقا به سراغ في‌في عزيزش رفته است و با خشم و غضب فراواني به خانه برگشت و توي راهرو سينه به سينه اصغر برخورد.
    دو صدا در آن واحد از گلوي زن و شوهر خارج شد: فاسقت كو؟ رفيقت كو؟
    اصغر كه به زحمت خشم خود را فرو مي‌خورد فرياد زد: بدبخت. آنكه پشت تلفن صدايش را نازك كرد خود من بودم. ميخواستم با تو شوخي كنم. چشمان خديجه از تعجب گشاد شد. چي گفتي...؟ چي گفتي...؟ گفتم: جوني اصغر... تويي... عزيزيم...!
    ولي صداي مرد... (با بغض) من... من داشتم انار مي‌خوردم كه تلفن زنگ زد. خواستم جواب بدهم كه آب انار به گلويم ريخت و صدايم عوض شد.. بعد هم خيال كردم تو رفيق گرفته‌اي و جيغ زدم.
    لحظه‌اي به سكوت گذشت و اصغر بازوان خود را گشود و خديجه را در آغوش گرفت. صداي بوسه شيريني به گوش رسيد و خديجه مثل همه زنها از خوشحالي شروع به گريه كرد...
     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    فراخوان سلامتي:
     6 نكته براي مراقبت از بدن


    نمی توان کلیه امور مربوط به سلامتی را به عهده پزشکان گذاشت. اکثر درمان های پزشکی به منظور رفع ناراحتی های موجود در بدن است، اما نباید چیزهایی را که سبب ایجاد راحتی و آرامش می شود را فراموش کرد. آداب غذایی و نحوه مراقبت از بدن به راحتی می توانند سلامت عمومی بدن را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. هر چه بدن قوی تر باشد، راحت تر می تواند در مقابل بیماری های مختلف مقاومت کند.
    بهتر است فرایند بهبود پیش از اینکه بیماری خودش را نشان دهد، انجام پذیرد. اگر بدن به وضعیت وخیمی دچار شود، بهبودی آن دشوار ر خواهد بود و بدن های سالم خیلی راحت تر می توانند با بیماری های گوناگون مقابله کنند. گاهی اوقات تا زمانیکه افراد شخصاً مبتلا به یک بیماری حاد نشوند نمی توانند اهمیت این مطلب را درک کنند. به هر حال حتی اگر چنین اتفاقی هم روی دهد، باز هم باید بدانید که هیچ گاه برای مراقبت از بدن دیر نیست. از همین حالا تصمیم بگیرید که عاقلانه زندگی کنید.
    مسئله مراقبت از بدن حتی در کتاب های آسمانی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. " از بدن خود مراقبت کنید و با تلاش به مراقبت از وجود خود بپردازید." سلامت روحی و فیزیکی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. سلامت جسمانی میزان سلامت روحی و ذهنی را افزایش می دهد. از سوی دیگر سلامتی روحی و هدفمندی در زندگی، شما را ملزم می کند تا در هر حال تندرستی خود را حفظ کنید.
    گاهی اوقات برای بدست آوردن مزایای دراز مدت باید از خوشی های موقتی گذشت. باید به غذاهای مورد علاقه تان که خوب نیستند یک "نه" بزرگ بگویید حتی اگر در جلوی چشمانتان باشند. باید تناسب اندام خود در هر شرایطی حفظ کنید، حتی اگر هیچ علاقه ای به انجام چنین کاری نداشته باشید.
    باید دلیل حفظ سلامت جسمانی را برای ذهن خود روشن کنید: برخورداری از بهترین زندگی؛ هر چقدر پایبندی بیشتری به اهداف و آرزوهای خود داشته باشید، با انگیزه بیشتری برنامه مراقبت از بدن خود را دنبال خواهید کرد.

    عجایب بدن
    گاهی اوقات آنقدر غرق روزمرگی های زندگی می شویم که احساس می کنیم سلامت جسمانی به طور تضمینی برای همیشه با ماست. چه چیزی جالب تر از عملکرد بدن است؟ جسم ما هر ثانیه، هر دقیقه، هر روز برای 70 یا 80 و یا حتی 100 سال و بیشتر در حال: رشد، تجدید، ترمیم، تنفس، گردش دادن خون، هضم غذا، دفع ضایعات، دیدن، شنیدن، بوییدن، چشیدن، لمس کردن، حرکت، هماهنگی و، و، و.....می باشد.
    برای چند لحظه به پیچیدگی و ظرافت بدن خود فکر کنید. پيروان برخي مذاهب معمولاً برای سلامت جسمانی خود خدا را شکر می کنند: "شکر خدای را که فنا ناپذیر است، قدرتمند است و پروردگار جهانیان است، او به انسان حکمت عطا کرد و درون جسم او اعضاي بسیاری جای داد. اگر یکی از این اعضا مختل شود، آنوقت او دیگر برای یک لحظه هم نمی تواند در پیشگاه خدایش بایستد. ای پروردگار تو را شکرگذار هستیم که تمام بیماری ها را شفا بخش هستی و شگرف و فوق العاده عمل می کنی!"

    رژیم غذایی
    علیرغم مصرف هر گونه دارو، باید به خاطر داشته باشید: از مهمترین داروهایی که هر روز مصرف می کنید، غذای روزانه تان است. این همان چیزی است که سبب می شود شما بتوانید به زندگی کردن ادامه دهید. غذایی که مصرف می کنید سلامت بدن را تعیین می کند و انرژی لازم برای انجام کارهای متفاوت را به او می دهد. از این گذشته همین غذا ها بر روی ساختمان فکری، حالات و وضعیت ذهنی و روحی شما نیز تاثیر می گذارند.
    همه افراد به خوبی می دانند که عدم پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای بدن مضر است. اما به ندرت افرادی پیدا می شوند که از مضرات رژیم غذایی ناسالم بر روی سلامت ذهنی، عاطفی، و روحی آگاه باشند. غذاهای بد و یا حتی غذاهای خوبی که به درستی مصرف نشوند، می توانند باعث تغییر حالت، اضطراب، منفی گرایی، خستگی و افسردگی شوند.
    از جمله مواد نامناسب غذایی می توان به مصرف بیش از اندازه کافئین، شکر، چربی، پروتئین، افزودنی ها، فراورده های شیمیایی و تصفیه نشده اشاره کرد. فقط چیزی که می خورید مهم نیست. فواصل زمانی میان وعده های مختلف غذایی، و ترکیب غذاهای متفاوت با یکدیگر هم بر روی میزان انرژی و نحوه تفکر و احساس شما تاثیر می گذارند.
    باید طوری غذا بخورید که ذهن، قلب، و روحتان نیز همزمان با جسمتان تغذیه شوند. سعی کنید تنها از غذاهای تازه، خالص، و مقوی استفاده کنید، چرا که منجر به بهبود جسمی و روحی شما می شوند.
    همانطور که برخی از غذاها برای سلامت جسمانی خوب و برخی دیگر بد محسوب می شوند، می توان اظهار داشت که بعضی از آنها برای سلامت روحی خوب و برخی دیگر بد هستند. این امر اساس تغذیه برخی از ادیان به شمار می رود. به عنوان مثال در دین اسلام خوردن گوشت حیوانات ناپاک حرام شمرده میشود.

    چگونگی صرف غذا
    تغذیه مناسب فقط به جویدن و بلعیدن محدود نمی شود و این نیست که شما بعد از اینکه غذا را فرو بردید، فراموش کنید چه چیزی خورده اید. نحوه غذا خوردن شما، هم بر روی رضایت شما از خوردن تاثیر می گذارد و هم بر روی میزان انرژی و شادابی دریافتی.
    سعی کنید در اکثر مواقع هنگام غذا خوردن بنشینید و بدن و ذهن خود را در وضعیت ریلکسی قرار دهید. پیش از شروع، دمای بدن خود را پایین آورده و دست هایتان را بشویید.
    هنگام خوردن، فقط غذا را به دهان نگذارید و بجوید، برای چند لحظه صبر کنید، به فرایند تهیه غذا فکر کنید، به انرژی که به بدن و به نیروی فکری و احساسی شما میدهند نیز دقیق شوید.
    از خداوند و از کسی که غذا را برای شما آماده کرده تشکر کنید. شکرگزاری پیش از شروع صرف غذا کانال هایی را در ذهن باز می کنند که شما به وسیله آنها بهتر میتوانید انرژی ذهنی و احساسی را دریافت کنید.
    همیشه غذا را به دقت بجوید. جویدن اولین مرحله عمل گوارش محسوب می شود. این امر به جذب مواد مغذی توسط بدن کمک می کند. تمرکز بر روی جویدن، احساس رضایت از غذا خوردن را افزایش داده و غلبه بر عادات بد غذایی را آسانتر می کند. هنگامیکه در حال جویدن غذا هستید به انرژی که غذا به روحتان می دهد فکر کنید و تجسم کنید که چطور انرژی آن در جسم و روحتان منتشر می شود.
    بیشتر افراد به محض بلعيدن، فراموش می کنند چه چیزی خورده اند. این در حالی است که بدن از آن لحظه به بعد شروع می کند به تجزیه مواد غذایی، سپس مواد مغذی آنرا گرفته و به طور مقتضی آنرا در میان قسمت های مختلف بدن تقسیم میکند.
    در طی فرایند "هضم" و "جذب" انرژی داخل غذا آزاد شده و بر روی حالات روحی، وضعیت ذهنی، افکار و احساسات، گفتار و حرکات شما تاثیر می گذارد.
    زمانیکه خوردن غذا به اتمام می رسد، تازه این کارها شروع می شوند. زمانیکه غذا به اتمام رسید، برای اینکه فرصتی به انجام این امور داده باشید، می توانید اندکی بر سرجای خود باقی بمانید و خداوند را به خاطر اینکه از شما مراقبت می کند و تمام نیازهایتان را براورده می سازد، تشکر کنید.

    ورزش
    افرادی که دچار بیماری هستند، باید در انتخاب نوع ورزش احتیاط زیادی به خرج دهند. کسی که دچار بیماری است باید در دوران نقاهت و هنگام بهبودی تحت نظر متخصصین ورزش کند. حتی بهتر است که افراد سالم نیز برای برخورداری از مناسب ترین گزینه ورزشی، به نزدیک متخصص مراجعه کنند. زمانیکه برنامه مناسب در اختیارتان قرار گرفت، باید با دقت تمام آنرا رعایت کنید. بدن انسان بسیار ظریف و حساس است و باید با بالاترین دقت و احترام از آن مراقبت بعمل آورد. صدمات ناگهانی ورزشی میتوانند خطرات زیادی را به همراه داشته باشند.
    از سوی دیگر ورزش صحیح یکی از مهمترین فاکتورهای ایجاد تندرستی است. ورزش سبب بالارفتن جریان خون می شود، اکسیژن بیشتری به سلول ها می رساند، متابولیسم تند تر می شود، عملکرد غدد و ارگانهای داخلی ارتقا می یابد، عمل هضم بهبود پیدا می کند، دفع تسریع می شود، ریسک ابتلا به بیماری ها کاهش پیدا می کند، مفاصل انعطاف پذیری بیشتری پیدا می کنند، عضلات نیرومند شده، هماهنگی و تعادل افزایش می یابد، واکنش پذیری بدن بالا می رود، استرس کم می شود، خوابی آرامتر می شود، انرژی زیاد می شود، بدن آرام شده و ذهن تخلیه می شود.
    اگر در طول روز بدن شما فعالیت داشته باشد، دیگر نیازی نیست که برای ورزش کردن بیش از حد تلاش کنید و تنها چند نرمش ساده برایتان کافی است. اگر بیشتر مدت روز را در حالت نشسته می گذرانید، باید حداقل سه یا چهار روز در هفته به طور مکرر ورزش کنید.
    نوع ورزش بستگی به میزان سلامت، تناسب اندام و سایر فاکتورهای فردی دارد. اگر برای یک مدت طولانی ورزش نکرده اید، باید به آرامی تمرینات سبکی را شروع کنید تا ماهیچه ها و مفاصل سخت شده به تدریج انعطاف پذیر شده و آمادگی اولیه خود را بدست آورند. اغلب افراد برای رسیدن به تناسب اندام بدن خود را تحت فشار قرار داده و ورزش های سختی می کنند، اما این امر سبب بروز درد و جراحت می شود. در این صورت مجبور می شوید تا برای مدتی ورزش را به طور کلی کنار بگذارید.
    یک برنامه مناسب ورزشی باید شامل نرمش هایی برای ارتقای انعطاف پذیری مفاصل، و مقاوت ماهیچه ها باشد. افزودن فعالیت های ایروبیک به ورزش های روزانه نیز مناسب است. تمرین های ایروبیک به نرمش های پی در پی، و بدون توقف اطلاق می شود که ضربان قلب را بدون اینکه فشار زیادی به سیستم قلب عروقی وارد اورند، بالا می برند. از نمونه های خوب آن می توان به پیاده روی (که قدیمی ترین و رایج ترین ورزش هاست و تقریباً کلیه عضلات را به کار می اندازد)، دویدن (به ویژه در زمین چمن یا خاکی چراکه میزان فشار به استخوانها و عضلات و ارگانهای داخلی کاهش می یابد) شنا، و دوچرخه سواری اشاره کرد.
    یکی از بهترین نرمش ها، رقص است که تمام قسمت های بدن با آرامش و اشتیاق به حرکت در می آیند. می توانید این کار را با آهنگ های ملايم نیز انجام دهید و به واسطه آن احساسات و افکار درونی خود را در حرکات انعکاس داده و تخلیه کنید.

    تنفس فراموش نشود!
    تنفس بر روی سلامت، قوت، انرژی، آرامش جسم و روشنی و راحتی ذهن تاثیر میگذارد. کلیه فعالیت های زندگی به این فرایند اساسی بستگی دارند و از طریق آن اکسیژن، که برای سلول های بدن حیاتی است، وارد بدن می شود و دی اکسید کربن از آن خارج می شود.
    سعی کنید بر روی نحوه تنفس خود دقیق شوید. بد نیست با جنبه های متفاوت نفس کشیدن آشنا باشید. ببنید عادات بدی که در تنفس دارید چگونه است و سپس تلاش کنید تا آنها را با عادت های بهتر جایگزین کنید. ( افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند، باید تنفس را تحت نظر یک کارشناس تنفس انجام دهند)
    هیچ گونه الگوی مشخصی وجود ندارد که بتوان از آن در تمام مواقع و برای تمام افراد استفاده کرد. کاملاً واضح است که بدن در هنگام ورزش نسبت به مواقعی که نشسته اید و هیچ کاری انجام نمی دهید و یا در حال استراحت هستید، نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. باید تنفس خود را بر اساس نیازهایتان منطبق کنید. در هر حال هدف شما باید این باشد که عیب های تنفسی خود را با کاهش تنش و اصلاح عادات بدی که منجر به مسدود شدن ریه ها می شود، اصلاح کنید.
    در زمان بازدم اجازه دهید تا هوای داخل ریه ها به طور کامل خارج شود. میان بازدم و دم بعدی یک وقفه کوتاه وجود دارد. در این موقع باید شکم خود را آزاد کنید و اجازه دهید هوا به راحتی در آن جریان پیدا کند. در حین انجام عمل دم، منطقه شکمی قدری بالا می آید. در این حالت پرده دیافراگم پایین آمده و هوا به نقطه انتهایی شش ها می رسد. قفسه سینه باز می شود، و قسمت میانی شش ها نیز از هوا پر می شود. نهایتاً استخوان های گلو برآمده شده و اجازه می دهند تا شش ها تا جایی که فضا دارند از هوا پر شوند.
    شما می توانید تنفس درست را در هر حالتی تمرین کنید: در خانه، محل کار، هنگام استراحت، ایستگاه اتوبوس، در سفر و غیره. 10 نفس عمیق در صبح موقع بیدار شدن، خواب آلودگی را از میان می برد و شما را برای شروع فعالیت های روزانه آماده تر می کند. گاهاً در طول روز چند نفس عمیق بکشید تا انرژی از دست رفته به بدنتان بازگردد. نفس عمیق پیش از خواب شبانه نیز بدن را آرام می کند و شما را آماده یک خواب نیرو بخش و راحت می کند.
    اگر هنگام نفس های عمیق احساس سرگیجه می کنید، دچار بیماری تند دمی هستید. در این حالت فروبردن اکسیژن بیشتر باید با انجام حرکات متفاوت همراه باشد. اگر احساس کردید که حالت سرگیجه همچنان ادامه دارد، برای مدتی این کار را انجام ندهید.
    تمرکز بر روی تنفس یکی از راههای سودمند رسیدن به آرامش عمقی است. صاف بنشینید، سرتان را در امتداد گردن قرار داشته باشد، چشم هایتان را ببندید، و از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید تا تمام استرس از بدنتان دور شود؛ حالا تمام حواس خود را بر روی نفس کشیدنتان منعطف کنید. به دقت بر روی تک تک مراحل نفس کشیدن توجه کنید: دم آرام و عمیق، وقفه، برآمدگی شکم... هوای خنکی که از بینی شما عبور می کند و تا انتهای شش هایتان می رود را با تمام وجود احساس کنید.
    هر بازدم در حقیقت نوعی مرگ است. مرگ لحظه ای که سپری شد! اما این مرگ نوعی آمادگی برای تولد مجدد است: تولد لحظه ای جدید. زمانیکه بازدم می کنید سعی کنید تمام هوای کثیف و مانده را از بدن خود خارج نمایید. کلیه تنش ها و احساسات منفی را به دور بریزید. زمانیکه مجددا عمل دم را انجام می دهید توجه کنید که چه هوای تازه، خالص و مطبوعی را فرو می برید و زندگی جدید را به وجود خود هدیه می کنید.

    مراقبت های کلی
    چه شما بیمار باشید یا سلامت، اكنون موقع مناسبی است که یاد بگیرید بدن خود را دوست داشته باشید و با آن طوری رفتار کنید که برای روحتان مامن سالمی محسوب شود. از خود به بهترین نحو مراقبت کنید. خوب بخورید. مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید. به بهداشت و تمیزی اهمیت بیشتری دهید. بدن خود را با کرم های مراقبت از پوست مورد علاقه چرب نگه دارید.
    به دنبال یافته های جدید در مورد تندرستی باشید. شما این کار را به خودتان و به عزیزانتان بدهکارید. اگر بیماری دارید آنرا به چشم نوعی خودآگاهی برای رسیدن به درک بهتر از بدنتان به حساب آورید و سعی کنید از این پس به طور کامل از آن مراقبت نمایید. به دنبال مناسب ترین روش های درمانی بیماری باشید و اگر احساس می کنید که روش خوبی به شما پیشنهاد نشده سعی کنید از نفر دومی اظهار نظر بخواهید.
    هر کاری که از دستتان بر می آید برای حفظ سلامت خود انجام دهید و به یاد داشته باشید: مابقی با خداست.
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

     پر پرواز منو ازم نگير!
     

    خودتان که ديگر خوب مي دانيد اينها خبرهايي هستند که هفته پيش تحت الشعاع قرار گرفتند. سقوط يک بالگرد در منطقه آذربايجان، پخش خطبه هاي نمازجمعه آلمان از شبکهZDF ، پايين آمدن ميانگين سن اعتياد در کشور، ترک مراسم ضيافت ديپلماتيک در ترکيه توسط يک ديپلمات ايراني به دليل انجام رقص ناگهاني و سرزده توسط يک رقاص ترک، اعلام حضور تيم هاي ملي برزيل و پرتغال و زين الدين زيدان در ايران در خرداد ماه 86 از سوي گلپايگاني مديرعامل باشگاه پيروزي خمين، اعلام وصول طرح قانون نظارت شرعي بر ذبح و صيد از سوي مجلس، درخواست نماينده بوئين زهرا از مجلس جهت اتخاذ اقداماتي براي جلوگيري از تشديد سرقت هاي مسلحانه در بازار قزوين، افتتاح مرکز تحقيقات آسانسور، آغاز جشنواره ليمو و پرتقال فرانسه، موفقيت يک بودايي نپالي در شکستن 50 کاشي گداخته با ضربه سر، ازدواج گروهي سگ هاي بي سرپرست در تايلند، عذرخواهي رئيس فيلا از مردم ايران بابت مقام پنجم تيم ملي کشتي فرنگي و اعتراف سفير تونس در ايران به تحول کشاورزي ايران ظرف يک سال اخير در ديدار با وزير جهاد کشاورزي (و احتمالا هنگام صرف يک عدد خيار بوته اي قلمي) و اعتراض رئيس سازمان ميراث فرهنگي فارس به ادعاي اصفهاني ها مبني بر اصفهاني بودن سلمان فارسي.

    پر پرواز منو ازم نگير
    «مبناي پرواز انسان، عشق معنوي است. اگر مرا گرفتند به خاطر اين بود که اولا به هيچ جا وصل نبودم و ثانيا از اين که من آدم دست و دلبازي بودم و راه پولدار شدن را به بقيه نشان مي دادم مي ترسيدند. هرچند که پولدار شدن در ايران کار راحتي است.» بله اين فرمايشات، قسمتي از بيانات شهرام جزايري در دادگاه آخرش است که حتي اگر چلچراغي اصيل هم باشيد، احتمالا بايد در جريان فرارش قرار گرفته باشيد.
    به روايت ماموران محافظ
    در طول مسير، جزايري با ما صحبت کرد و متقاعدمان کرد که در ميانه راه به او اجازه بدهيم سري به خانه اش بزند و ما هم تنها به دلايل عاطفي اين تقاضا را پذيرفتيم، اما پس از اين که شهرام به داخل خانه رفت غيبش زد.
    به روايت کارگردان فيلم «اخراجي ها»
    به گزارش آفتاب، مسعود ده نمکي در رابطه با فرار شهرام جزايري اظهار کرد: «شهرام جزايري هم رفت تا تبديل به يکي از اسرار مگوي سيستم قضايي کشور شود تا شايد آيندگان به بازي هاي روزگار ما بخندند. بازي با افکار عمومي بد است و اين شائبه که شهرام جزايري با گذشت 28 سال از عمر نظام و دستگاه امنيتي و قضايي، تنها مهره اي براي آلوده کردن نام مسئولان کشور بوده از انحراف در اصل مبارزه با مفاسد اقتصادي خطرناک تر است.»
    به روايت برخي منابع نزديک
    روزنامه جمهوري اسلامي در ستون «جهت اطلاع» شماره 7 اسفند خود نوشت: «محافل نزديک به پرونده شهرام جزايري خبر مي دهند وي بعد از پايان دور جديد محاکمه اش با اين تصور که به زودي آزاد خواهد شد، مدتي بود که هر روز به محل تجارتخانه خود در يک ساختمان شش طبقه به رتق و فتق امور شرکت هاي خود مي پرداخت و هنگام عصر به زندان برمي گشت. البته زندان نيز براي شهرام جزايري در حکم استراحتگاه مرفهي بود که دست کمي از منزل شخصي او نداشت. او در دوران زندان از همسر اول خود جدا شد و با دختر جواني ازدواج کرد که از او پسري به نام ايليا دارد. اين فرزند محصول همين دوره زندان است. (که همين نشان مي دهد زندان مي تواند به بعضي ها چقدر فشار بياورد.)
    به رو يت نمايندگان مجلس
    عماد افروغ در مصاحبه با حيات نو اعلام کرد: شهرام جزايري چندان هم سمبل فساد اقتصادي نبود، چون ما ريشه فساد را بايد در قدرت دولت جست وجو کنيم. يعني ثروتمنداني که يک شبه از ثروت هاي نهفته در مسير قدرت دولت استفاده مي کنند.
    محمد قمي عضو کميسيون انرژي نيز در گفت وگو با عصر ايران اعلام کرد: در فرار شهرام جزايري زد و بند خاصي صورت گرفته و فرار وي تباني شده است و ممکن نيست کسي مانند شهرام جزايري که تمام رسانه ها از او صحبت مي کنند، بتواند به راحتي فرار کند.
    به روايت رسانه ملي
    صحنه پاياني قسمت آخر سريال 52 قسمتي «بازنده در بن بست» به کارگرداني سيروس مقدم (فرزاد حسني يا پوريا پورسرخ در نقش «مهرام رذايلي» تک و تنها و محزون در وسط يک خانه مجلل خارج از کشور ايستاده و مشغول اداي اين تک گويي است): چه اشتباه بزرگي کردم که به مردم و کشورم خيانت کردم... چرا بايد گول مي خوردم... تمام اون پول هايي که در نتيجه فساد اقتصادي به دست آوردم و توسطش به تنهايي به اقتصاد کشور ضربه زدم به چه دردم خورد؟... همسرم منو ترک کرد، دخترم از خونه فراري شد، پسرم تو يه مهموني اکس پارتي کله پا شد، همه هموطنانم از من بدشون مياد، خودم هم که ايدز گرفتم ضمن اين که معتاد هستم و باد فتق و رماتيسم و قند خون هم دارم، سقف کاخم هم داره چکه مي کنه، جديدا ارواح شيطاني هم که مي بينم، ضمن اين که يه گروه مافيايي هم در راهن که منو به قتل برسونن... تازه اين تمام مصيبت نيست... شوفاژ هم خرابه و چاه آشپزخونه هم گرفته. الان هم که قراره منفجر بشم (با صداي مهيبي منفجر مي شود و روي قطعات منفجر شده اش خواننده مي خواند: گاهي وقتا توي قصر هم که باشي دلت از غصه مي لرزه مگه نه؟)
    به روايت قاضي
    قاضي پرونده شهرام جزايري ضمن تاکيد بر اين که او در هنگام مرخصي متواري نشده است، اشاره نمود يکي از قضات نيز در گذشته به شهرام جزايري براي بازديد از خانواده اش مرخصي ساعتي داده بود. او همچنين اضافه کرد به جزايري دستور مرخصي روزانه دادم، اما گفتم اجرا نشود.
    به روايت وکيل مدافع
    وکيل شهرام جزايري اعلام کرد: به محض اطلاع از فرار شهرام جزايري از اين اقدام موکلم بسيار متاسف و متعجب شدم. به نظرم بهتر بود که شهرام شکيبا مي شد و فرار نمي کرد (که البته فکر مي کنيم اگر شهرام شکيبا مي شد مجبور مي شد در تلويزيون جام جم مدام بادکنک براي بچه ها باد کند و قربان صدقه مخاطب برود) به نظر مي رسيد حکم شهرام جزايري اين بار سبک تر از گذشته مي شد و شايد معادل همين مقدار (حدود 5 سال زندان) که در حبس بود زندان براي او قائل مي شدند. همچنين احتمالا مقامات مسئول خسارت معنوي و مادي را که بنا به ادعاي وکيل (در طول جلسات دادگاه) ظرف پنج سال اخير به موکلش وارد شده بود قصد داشتند پرداخت کنند که احتمالا حالا آنها صرف هزينه عمليات تجسس شهرام جزايري کرده اند.
    به روايت ماموران عمليات تجسس
    طبق گزارش ايسنا، تحقيقات گسترده پليس در تهران براي شناسايي مخفيگاه و محل هاي احتمالي تردد شهرام جزايري از پنج شنبه هفته گذشته آغاز شده است.
    و... در بعد از ظهر دوشنبه الياس محمودي حکم جديد شهرام جزايري را اعلام نمود: 14 سال زندان و بازپرداخت 61 ميليون دلار و خرده اي مال نامشروع و پرداخت 122 ميليون دلار و خرده اي جريمه.
    به روايت باليوود
    سکانس پاياني فيلم هندي «قانون، فساد را به سيخ خواهد کشيد هاهه» (که طبعا هيچ ربطي به وقايع اخير داخلي ندارد) روز. داخلي. دادگاه
    رئيس دادگاه: مامول خان، شاپول خان شما متهم هستيد که در مراقبت از شاهرخ خان که يکي از دشمنان بزرگ برقراري انصاف و قانون در شهر دهلي يه کوتاهي کردين. به عنوان آخرين دفاع چي دارين بگين؟
    مامول خان (با لحن بغض کرده با همراهي موسيقي سوزناک هندي به روايت سيتار): هيچ چيزي تو دنيا به اندازه قانون واسه من و شاپول خان مهم نيست... اما وسطاي راه فهميديم که من و شاپول خان و شاهرخ خان در بچگي با هم همبازي بوديم و بعد تو بزرگي ما پليس شديم و اون مفسد اقتصادي، (ترانه «يه دو سيتي» فيلم شعله) بعدش فهميديم که مادر شاهرخ خان مريضه و نامزدش «سيتا» هم پاي يه درخت چنار منتظرشه تا اون بياد و با چرخيدن و آواز خوندن دور درخت علاقه شو ثابت کنه. ما تحت تاثير اين دلايل محکم عاطفي گذاشتيم بره.
    رئيس دادگاه (با صداي لرزان): من مي دونم که شما چقدر به قانون پايبند هستيد و از شدت دلايل عاطفي تون هم خبر دارم، اما مجبورم که به خاطر...
    صبر کنيد!
    (در دادگاه همراه با موسيقي کوبنده سه بار از سه زاويه مختلف چهارتاق باز مي شود در آستانه در کسي نيست جز شاهرخ خان با عينک دودي، شال گردن زرد، کاپشن چرمي و شلوار استرچ)
    شاهرخ خان: اون دو نفر بيگناهن... من رفتم پدر اصلي ام رو پيدا کردم، به زندگي مادرم سر و سامون داد، جبارسينگ رو مجازات کردم، از سيتا قول گرفتم که تا آخر فيلم منتظرم بمونه و برگشتم تا خودم رو تسليم قانون کنم و نشون بدم که عشق معنوي چطور مي تونه مبناي پرواز انسان باشه.
    رئيس دادگاه (با نشاط): خدا رو شکر که قانون به آرزوش رسيد و انصاف همچنان حرف اول شهر دهلي رو مي زنه. (چکش را روي ميز مي کوبد) شاهرخ خان به پاس اين قانون شناسي، شما ضمن تبرئه در اين دادگاه به سمت رئيس کلانتري محل انتخاب مي شين. شاپول خان و مامول خان هم ضمن ارتقا به درجه سرهنگي وردست شما مي شن. (موسيقي طرب انگيز هندي- تيتراژ پاياني فيلم)

    منبع: چلچراغ

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    ايرانيان نخستين شهر نشينان جهان بوده اند

    ناصر مشهدي زاده

    شهر نشيني در ايران را قبل از ظهور دوره ي جديد مي توان در دو دوره ي تاريخي بررسي كرد . يكي دوران باستان و ديگري دوره ي بعد از اسلام .ميان اين دو دوره ، عليرغم وجودد تشابهاتي در شيوه ي شهر نشيني به خاطر تاثير ويژگي هاي شكل گرفته در دوره ي ساساني اختلافاتي به چشم مي خورد كه ناشي از معيارها و خصوصيات جديدي است كه با ورود اسلام بر شهرهاي ايران حاكم شد .
    براي آگاهي از اين روند ، ابتدا نگاهي به سير شهر نشيني در دوره باستان خواهد شد و پس از بررسي و تشريح شهر نشيني در دوره اسلامي در قسمتهاي بعدي ، شهر نشيني دوره ي جديد به طور مشروح تر دنبال مي شود . مشروح تر بدان خاطر كه از همين دوره است كه تاثيرات شيوه زندگي شهري غربي بر شهرهاي ايران به وضوح نمايان مي شود . مطالعه ي تاثير اين الگوها يكي از اهداف سلسله مقالات حاضر است .
    1. شهر نشيني در عصر باستان
    شهر نشيني در ايران ـ البته نه به معناي امروز آن ـ داراي قدمتي ديرينه است . تمدنهاي قديمي مانند ايلام ، شوش ، سيلك كاشان و شهر سوخته نمونه هايي از تجمع شهر ي اوليه هستند . اما آنچه كه شايد بتوان به عنوان شهر نشينيي در دوره باستان مطرح شود . با آغاز اولين حكومتها مانند پادشاهي ماد و پس از ان هخامنشيان شكل مي گيرد و به تدريج تكامل مي پذيرد .
    احمد اشرف معتقد است شهر نشيني در دوره باستان از سه مرحله پيوسته گذر كرده است : “ يكم دوره ي پيدايش شهر ها و رشد آرام شهر نشيني درامپراطوري ماد و هخامنشي ، دوم ، دوره ي تجربه ي بزرگ تاريخي و بنيان گذاري شهر هاي خود فرمان به سبك شهر هاي يوناني ، بدست فرمانروايان سلوكي و رشد شتابان شهر نشيني درعهد سلوكيان و پارتيان ، سوم دوره ي درآوردن شهر هاي يوناني وار بزير فرمان دولت مركزي در دوره ي ساساني . ” 1
    بر اساس همين تقسيم بندي ، به شرح كوتاهي در مورد هر يك از اين دوره ها مي پردازيم :
    الف ـ پيدايش و رشد آرام شهر نشيني در دوره يي ماد و هخامنشيان
    امپراطوري ماد از تكامل نظام اجتماعي قبايل و طوايف آزاد دامدار و كشاورزي و تبديل آنها به يك اتحاديه بزرگ زير فرمانروايي ، فرمانروايان مستبد پديد آمد . هگمتانه در اين دوره پايه گذاري مي شود ، كه نخستين شهر مادها و به عنوان محل تجمع مظهر يگانگي آنها بوده است ، البته بايد به وجود ده ـ دژهايي قبل از احداث هگمتانه اشاره كرد كه به عنوان نقاط تمركز ثروت و مراكز سياسي و اجتماعي مادها ، هسته هايي براي ايجاد شهر هايي چون هگمتانه مي شوند . شهر هايي ديگري نيز مانند ري در اين دوره احداث مي شوند ولي هيچ يك نخستين خود مي ماند . 2 و اين بدان سبب است كه شهرهايي كه در دوره مادها احداث شدند ، بيشتر جنبه ي اداري ـ سياسي داشتند . در آن هنگام نه توانايي و بنيان اقتصادي كشور در حدي بود كه بازرگاني و توليد صنايع دستي راتا آن حد رونق بخشد كه منجر بهاحداث شهر هايي نوين شود . قدرت نظامي مادها بگونه اي بود كه پهنه وسيعي را در بر مي گرفت و امكان مبادلات اقتصادي بين شهرهاي كهن و بازرگاني سرزمينهاي مجاور را با مراكز تجمع و سكوتنگاههاي ايران ، در راههايي امن ممكن مي ساخت .3
    پيدايش امپراتوري هخامنشي و ايجاد نظام شهپدري متمركز ، دو سازمان شهري ناهمسان را در قلمروي واحد گرد آورد . يكي سازمان شهري كم رشد سرزمينهاي ايراني و ديگري سازمان شهري كم رشد سرزمينهاي ايراني وديگري سازمان شهري رشد يافته در سرزمينهاي فتح شده . متكي بودن امپراتوري هخامنشي به مالياتهاي گرفته شده از شهر ها و بازرگانان شهري باعث گسترش شبكه هاي ارتباطي و بازرگاني بين المللي در قلمرو امپراتوري بود كه براي دوام سازمان سياسي آن زمان ضروري مي نمود . روابط بازرگاني و رفت و آمد ميان شهر هاي امپراتوري تااندازه اي به رشد شهر نشيني در سرزمينهاي ايراني نشين مدد كرد ، ولي دگر گونيهاي زيادي پديد نياورد .4
    سيماي شهر هاي هخامنشي از وجود جامعه اي حكايت مي كند كه در شهر ها و روستاها وديگر مراكز سكونتي به اعمال و گوش به فرمان شاه داشته اند . از اين رو شهر به عنوان مقر پادشاه و وابستگان او ، مظهر عظمت و قدرت امپراتوري و مكان صدور فرمان و ابلاغ آن بديگر نقاط بوده است . در مورد شهر نشيني آنچه از آثار بجا مانده استنباط مي شود اين است كه در شهر ها و
    كاخهاي هخامنشي شاه و يا مانده او و وابستگان قدرت . بعنوان قشر ممتاز جامعه به همراه مؤبدان زردتشتي ومقامات ديني سكني مي گزيده اند . امنيت شاه و وابستگان او و آرامش ساكنين مرفه شهر ها در گرو وجود ارتشي بود كه با توجه به شكور گشائيهاي آن زمان طبعا نيروي انساني عظيمي را به خود اختصاص مي داده است . همانطور كه آثار سرباز خانه ها در شهرهائي چون پرسپوليس نشان مي دهند ، بخش عظيمي از اين نيرو در شهر ها متمركز بوده و سربازان قشر وسيعي از جامعه ي شهري مركب از افراد ديگري نيز بودهاست كه عمدتا از سوي مقامات عاليتر اداري ومذهبي به شهرها فراخوانده مي شدند و زندگي شهر ي با وجود آنان رونق مي يافت و به علاوه توره هاي وسيعي از كارگزاران ساختماني كه وظيفه ي ساختن قصرها و تامين مسكن مورد نياز وابستگان دربار ، كارمندان ، سربازان و دييگر ساكنين شهر ها را به عهده داشتند به طور موقت در شهر ياحاشيه ي آن زندگي مي كردند . 5
    در دوره ي هخامنشيان ، همانند دوره هاي بعدي كه تقسيم كار ميان كشاورزي ، صنعت و تجارت در اجتماعات شهري و روستايي پديد نمي آمد ، اين امر صورت نگرفت ودر نتيجه تمايز وكشاكش نيز ميان شهر وده به وجود نيامد .
    ب ـ رشد سريع شهر نشيني وپيدايش شهر هايي خودفرمان در عهد سلوكيه و پارتها
    باتصرف امپراتوري هخامنشي توسط اسكندر ، مرحلة تغيير در نظام و شكل شهر نشيني درايران آغاز مي شود . چرا كه ويي سعي در اشاعه فرهنگ يوناني در مناطق وسيع تحت نفوذش داشت و مي دانست كه انجام اين امر از طريق تمركز جمعيتهاي پراكنده در تجمعات بزرگ ، آسانتر امكان پذير است . پس دست به ايجاد شه رهاي متعدد و توسسعه شهر نشينيي كه بخشي از اقدامات او را شامل مي شوند ، مي زند . بنابراين در اين دوره شاهد احداث يوناني هستيم كه همزمان است با آميختگي نظام اداري شاهنشاهي با سازمان دولتشهر يوناني .
    سلوكيها سرزمينهاي حاصلخيز ودر عين حال داراي اهميت نظامي و سوق الجيشي را براي ايجاد شهر هاي جديد انتخاب مي كردند تا كشاورزي رارونق داده و با ايجاد امنيت در راههاي تجاري ، به گسترش تجارت و بازرگاني بپردازند و علاوه بر آن از اين طريق امنيت كشور را در مقابل دفاع از شورشيان احتمالي تضمين كرده باشند . جمعيت بسياري از شهرها به صورت مختلط از ملل مهاجر اروپايي جنوب شرقي وايرانيها تامين گشته و شورشيان را نيز در بعضي از اين شهر ها جاي مي دادند.
    دراين دوره تحولات اقتصادي چشمگيري به وقوع پيوست كاربرد روشهاي جديد در كشاورزي و باغداري ، توزيع زمينهاي آماده براي كشت بين عده اي از شهروندان و روستائيان و انتظامها ومقرراتي كه كما بيش به نفع بخشي از روستائيان بود موجب پيشرفت كشاورزي شد . 6
    اگرچه اين تغييرات بهبودي در وضع مردمايجاد نمي كند و با سقوط هخامنشيان ،بهره كشي ماهرانه تري جايگزين نوع پيشين مي شود امابر اثر سياست يونانيان مبني بر تغيير فرهنگ ملتهاي تحت سلطه از طريق زندگي شهري تغييراتي در زمينه شهر سازي و توسعه ي شهر نشيني درايران ايجاد مي شود كه بعدها پارتيان آن را دنبال مي كنند . 7
    احمد اشرف دوره ي سلوكي را دوره ي تجربه ي بزرگ و تاريخي و بنيانگذاري شهر هاي خود فرمان به سبك شهر هاي يوناني و رشد شتابان شهر نشيني در ايران مي داند . 8 اين شهر هاي خود فرمان به چند شكل ديده مي شوند :يكي شهر هايي بودند كه قبلا وجود داشته و يونانيها به توسعه و ترقي دادن آنها پرداختند و به آنها پرداختند وبه آنها زندگي دوباري شهري بخشيدند . دوم اينكه سلوكيها به پيروي از اسكندر شهرهاي جديدي نيز كه مراكز اقامت مهاجرين بود بنا كردند. اين شهرها نمونه به دست بوميان مي داد تا ساختمانهاي به سبك يوناني بنا كنند. از اين رو در تاريخ به موازات اسكندريه هايي كه به دست اسكندر ساخته شده بود ،در سراسر امپراتوري به شهرهايي به نام سلوكيه ، لائورسيه و انطاكيه بر مي خوريم . علاوه بر آن ، سلوكيها روستاهايي را كه مستعد براي شهر شدن تشخيص مي دادند ، و يا شهرهاي كوچك را نيز توسعه دادند و اطراف آن حصاري مي كشيدند و به مركز واهالي شهر حقوق پوليس ( دولت شهر ) داده مي شد . نوع چهارم برخي كلني هاي نظامي بودند كه از حقوق و مزاياي پوليس برخوردار شده و منزلت شهري مي يابند . بدين ترتيب سكونتگاههاي شهري در اين دوره ، را به چهار گروه ميتوان تقسيم كرد :
    1. شهر هاي نوساز ايجاد شده توسط يونانيها ؛ 2. شهرهاي ايراني تغيير يافته ؛ 3. روستاها و شهركهاي تبديل به شهر شده ؛ 4. كلني هاي نظامي كه با ترقي عنوان پوليس مي گرفتند .

    ايرانيان نخستين شهر نشينان جهان بوده اند
    بنابراين شهر سازي و شهر نشيني در اين دوره تحت تاثير دو عامل عمده نخست ضرورت حفظ سرزمينهاي پهناور تحت سلطه و نحوه ي انتظام و اراده ي امور كشوري ولشكري و دوم ، توسعه
    ي بازرگاني و صنعت ، از توسعه و رشد زيادي برخوردارر شدند . رونق شهر نشيني و تجارت و بهبود وضع اقتصادي كشور در زندگي همه مردم كشور به طور يكسان تاثير نگذاست و بيش از همهه ، يونانيان و لايه هاي مرفه نشين از پي آمدهاي تحولات مذكور برخوردار شدند ، زيرا همزمان با گسترش تشكيلات اداري و افزايش هزينه ها ، بر مقدار مالياتي كه از شهروندان عادي و روستايياني كه در سرزمينهاي زراعي ، به ويژهدر حومه ي شهرها كار مي كردند ، افزوده مي شد . به اين ترتيب ، علاوه بر در آمد سالانه ارضي ، مالياتهايي تحت عنوان “ ماليتهاي شاهي ” كه از جمله ي آنها ماليات سرانه ، ماليات بر درآمد ، عوارض گمركي و ساير مالياتها و عوارض معمول از توده هاي مردم گرفته مي شد . 9 بنابراين روز به روز فاصله ميان طبقات كم در آمد ساكن در روستاها و شهر كها كه فشار سنگيني مالياتها را تحمل مي كردند و طبقه ي مرفه نشين كه اكثرا يوناني بودند شدت گرفت و كشمكشهايي بين دوجامعه ي شهري و روستايي و طبقات اجتماعي شهري به وجود آمد كه وحدت بين ناراضيان حكومتي را ميسر ميسازد و نتيجتا باعث سقوط حكومت مي شود. ولي آثار اين تغيير و تحولات ايجاد شده توسط سلوكيها به ويژه آنچه كه در شهر سازي و شهر نشيني صورت گرفته ، همچنان باقي ماند و تا مدتها اثر خود را حفظ كرد .
    پس از به قدرت رسيدن پارتيان ، تحولات اقتصادي و اجتماعي كشور نسبت به عهد سلوكيان ، از اهنگي آهسته و تدريجي برخوردار شد . بنيان اقتصادي كشور نخست بر كشاورزي و سپس بر بازرگاني استوار بود . 10 پيشه وران و بازرگانان در اثر رونق تجارت و اهميت شهرها از اعتبار اجتماعي قابل ملاحظه اي نسبت به دوره هاي پيشين برخوردار شدند و به طور كلي شهر هاي پارتي نيز همانند شهرهاي سلوكي توانستند در امور داخلي خود به يك استقلال نسبي برسند. علاوه بر آن تاسيسات اجتماعي مربوطه را نيز داشتند . پارتها نمي توانستند ونمي خواستند شهرهاي سلوكي را از بين ببرند . زيرا همان منافعي را كه شهرها براي سلوكيان تامين ميكردند ، پارتها نيز از آن سود مي جستند . بنابراين شهرها با شدت گرفتن روابط تجاري بيشتر وگسترده تر
    با همسايگان از حالت نمايشي قدرت و عظمت فرمانروايان خارج شدند و طبقاتي را در خود جاي دادند كه جداي از روستائيان و كشاورزان اطراف شهر ها تنها به امور تجاري و بازرگاني كه به عنوان وظيفه اي به شهرها محول شده بود اشتغال داشتند از طرفي شهرها شديدا به مازاد كشاورزي روستا وابسته شدند . چرا كه تغيير شكل و نقش انان لزوماستفاده از توليدات زراعي ودامپروري را ايجاد ميكرد . پس گسترش شهر ها و توسعه ي شهر نشيني ادامه يافت و به دنبال عدم توانايي شهرهاي قديم در مقابل رشد روز افزون جمعيت كه در پي رونق تجارت ، صنعت و كشاورزي حاصل آمده بود ، شهرهاي جديدي نيز به وجود آمد ولي برده داري از بين نرفت . از بردگان در شهرها و امور صنعتي و خانگي ودر روستاهاي اطراف شهرها از آنان در امور كشاورزي استفاده مي شد . با تمام اين محسنات ، شهرها خصوصياتي رادر خود داشتند كه رفته رفته به سقوط دولت پارتها انجاميد و آن خود فرماني شهرها و عدم تمركز ناشي از حكومتهاي ملوك الطوايفي بود . در زمينه نحوه اداره شهرها ، خودفرماني آنها به عنوان ميراثي از گذشته يك از وجوه تشابه دو دوره ي پارتي و سلوكي را نشان مي دهد .
    اگر چه خود مختاري شهرهاي اشكاني با دولت شهرهاي يوناني تفاوت داشته است اما باتوجه به اوضاع كشور در زماني شارتها و عدم توانايي آنان در ايجاد يكپارچگي ميان حكومتهاي پراكنده ، وجود اين نوعع تشكيلات شهري ، در نهايت موجب ضعف قدرت ميگرديد ، و دراين ميان شهرهاي يوناني نشين كه از نيازهاي بيشتري بر خوردار بودند به عدم يكپارچگي موجود مي افزودند 11

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    1. اشرف ، احمد : شهر نشيني درايران از ديدگاه جامعه شناسي تاريخي ،گروه شهر سازي دانشگاه علم و صنعت ايران ، جزو پلوكپي ، 1357 ، صفحه 5.
    2. ديا كونف ، ا.م : تاريخ ماد ، ترجمه كريم كشاورز ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر كتاب ، 1345.
    3. سلطانزاده ، حسين : مقدمه اي بر تاريخ شهر و شهر نشيني در ايران ، نشر آبي ، بهار 1365 ، صفحه 11.
    4.اشرف ، احمد : پيشين.
    5.تقوي نژاد ديلمي :معماري ، شهرسازي و شهر نشيني ايران در گذر زمان ، تهران ، فرهنگسراي يساولي ، 1366 ،چاپ دوم .
    4. سلطانزاده ، حسين : پيشين.
    5. تقوي نژاد ديلمي : پيشين.
    6. اشرف ، احمد : “ ويژگيهاي تاريخي شهر نشيني در ايران ” ، در نامه ي علوم اجتماعي ، دورره 1 ، شماره ي 4 ،تير ماه 1353.
    7. ساطانزاده ، حسين : پيشين ، صفحة 11.
    8. ديا كونف ، ا.م : اشكانيان ، ترجمة كريم كشاورز ، تهران ، پيام ، 1351 ، صفحة 72 .
    9. تقوي نژاد ديلمي ، پيشين .
    تمدنهاي قديمي مانند ايلام ، شوش ، سيلك كاشان و شهر سوخته نمونه هايي ازتجمع شهري اوليه هستند

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads