Text Link Ads

 

 

 

695

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 695 :: چهارشنبه 8 فروردين 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

يک روش جديد براي از بين بردن فاصله زماني
 بين هر دانلود در سايت رپيدشر

سلام به همه شما دوستان عزيز
امروز مي خوام آخرين يافته علماي هک، در رابطه با سايت رپيدشر را باطلاع شما عزيزان برسانم!
اگر از اينترنت ADSL استفاده مي کنيد مي تونيد به راحتي فاصله زماني بين هر دانلود را از بين ببريد. بدين صورت که بعد از هر دانلود، مودم ADSL خود را يکبار خاموش و روشن کنيد و سپس فايل بعدي را دانلود کنيد. خواهيد ديد به همين راحتي فاصله زماني بين هر دانلود از بين ميره!

باقي بقايتان!
مبين
 

دانلود مجلات و کتب خارجي

Winding Road
شماره 20

جديدترين شماره مجله مشهور Winding Road که يکي از معتبرترين مجلات در زمينه خودرو مي باشد.

تاریخ انتشار: مارس 2007
تعداد صفحات مجله: 105
حجم فایل: 18 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید



آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (694) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • يک روش جديد براي از بين بردن فاصله زماني بين هر دانلود در سايت رپيدشر
  • دانلود مجلات و کتب خارجي: Winding Road شماره 20
  • کوچکترین سایت جهان
  • Ringtone نوکیا ، اجرا شده با سازهای ایرانی
  • فارابي نواقص موسيقي يونان را اصلاح كرد
  • ساخت بازی های رایانه ای دو بعدی و سه بعدی ساده با نرم افزار Game Maker 7.0
  • يک قرآن کامل با ترجمه انگليسي با تمام 114 سوره مبارکه قرآن مجيد براي موبايل
  • عشق را امتحان كن
  • فرازي ازسخنان احمد شاملو
  • خبرها و لینک‌های پراکنده
  • سال جدید با قطعنامه و آقا شهرام و آقا مهدیشون!
  • گزارش اختصاصي از لس آنجلس
  • تغيير چهره مقدس‌ترين شهر جهان اسلام
  • تبعيد در حصار دژخيمان
  • Ajax چیست ؟
  • هم تجهیزات و هم نفرات انگلیسی ،‌معترف به تجاوز و تخلف !
  • کسب اعتبار در زندگي
  • نگهداری از ماهی قرمز کوچک
  • درگذشتگان 85
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

کوچکترین سایت جهان
عترت امام حسن عسگري (ع)
Ringtone نوکیا ، اجرا شده با سازهای ایرانی
(سایت رسمی نوکیا خاورمیانه)

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

تصميمات مهم دولت براي جلوگيري از ساخت اسكله‌هاي غيرمجاز

دولت در مصوبه‌اي كه به صورت لايحه به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده، براي جلوگيري ازساخت اسكله‌هاي غيرمجاز درسراسر كشور،تصميماتي مهم و جديد اتخاذ كرد.
به‌گزارش روزدوشنبه دبيرخانه شوراي‌اطلاع‌رساني دولت،دكتر"محموداحمدي‌نژاد" رئيس جمهوري اسلامي ايران طي نامه‌اي به " غلامعلي حدادعادل "رييس مجلس لايحه الحاق يك تبصره به بند (‪ (۲۲‬ماده (‪ (۳‬آيين نامه سازمان بنادر و كشتيراني را براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد.
براساس ماده واحده اين لايحه كه بنا به پيشنهاد وزارت راه و ترابري به تصويب هيات وزيران رسيد،ساخت وساز بدون مجوز يا خارج‌از مجوز سازمان بنادر وكشتيراني ممنوع است واين سازمان درصورت اطلاع ازطريق گارد بندر و يا ساير ضابطين دادگستري از ادامه عمليات ساخت و ساز و يا بهره برداري از تاسيسات و تجهيزات فاقد مجوز و يا خارج‌ازمجوز جلوگيري وبلافاصله موضوع را به عنوان شاكي به مرجع قضايي محل اعلام مي‌نمايد.
اين تبصره درصورت تصويب نهايي در مجلس ، مرجع قضايي را مكلف مي‌كند به پرونده امر خارج از نوبت رسيدگي و در صورت احراز تخلف حسب مورد حكم به‌قلع بنا و يا توقف عمليات و يا اصلاح آن مطابق مجوز صادر كند.
برپايه اين گزارش ، نبود ضمانت اجراي صريح در بند (‪ (۲۲‬ماده سوم آيين نامه سازمان بنادر و كشتيراني- مصوب ‪ - ۱۳۴۸‬در خصوص برخورد با سازندگان اسكله‌ها و تاسيسات فاقد مجوز ساخت و يا بهره‌برداري كه سبب شده تا مراجع قضايي در خصوص رسيدگي به تخلفات مزبور از رويه واحدي تبعيت نكنندواين امر كه سبب بروز مشكلاتي در نظارت و اعمال حاكميت دولت توسط سازمان بنادر و كشتيراني شده، دليل تقديم اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي بوده است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود سريالهاي نوروزي

ترش و شيرين

تهيه كننده: ايرج محمدي – مهران مهام
کارگردان: رضا عطاران

شرح مختصر: نصرت خانم زني متكي به نفس است كه پس از مرگ شوهرش كمر همت را بسته و از طريق ترشي فروشي چهار فرزند قد ونيم قدش را به سختي اما آبرومندانه از آب و گل در آورده است . داستان از جايي شروع مي شود كه مهلت خانه اجاره اي نصرت خانم به سر آمده واو مجبور است به خانه اي ديگر نقل مكان كند اما اين جابجايي باعث بروز ماجراهايي مي شود كه مسير زندگي نصرت خانم و خانواده اش را تغيير مي دهد.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1   سرور 2    سرور 3

قسمت 2    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 3    سرور 1   سرور 2    سرور 3   

قسمت 4    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 5    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 6    سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4

 



 

روزگار خوش حبیب آقا

تهيه كننده: علي‌لدني
کارگردان: مهدي مظلومي
بازيگران : سيروس گرجستاني ، مهوش صبر كن ، سودابه گرجستاني ، محمود جعفري، سعيد آقاخاني، امير غفارمنش، مهناز فصاحتي، ناصر گيتي‌جاه، عباس جمشيدي‌فر

شرح مختصر: كارمندي به نام حبيب آقا كه زندگي شرافت‌مندانه‌اي دارد و برخلاف برخي از اطرافيان خود حاضر نيست از موقعيت خود براي كسب درآمد بيشتر سوء استفاده كند و به همين دليل دچار مشكلات و مسائلي مي‌شود.
سريال حبيب آقا يك سريال شخصيت محور است و ماجراها و رويدادهاي آن بر اساس محوريت يك شخصيت شكل مي‌گيرد. اين شخصيت همان حبيب آقاي كارمند است كه نقش او راهم سيروس گرجستاني ايفاء مي‌كند.
مظلومي تلاش كرده تا پايه سريال خود را بر طنز موقعيت قرار دهد و كمتر از طنز كلامي استفاده كند. البته اين مساله‌اي است كه بايد درباره ميزان درستي و نادرستي آن تا زمان نمايش سريال صبر كرد. اما درباره يك مساله از همين حالا مي‌توان اظهار نظر كرد و آن اينكه سريال در كنار لحظات شيريني كه دارد، لحظات تلخي هم دارد.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 2    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 3    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 4    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 5    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 6    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4



 

بايرام

تهيه كننده: محمد صالحيان
کارگردان: مسعود نوابي
بازیگران فتحعلي اويسي و امير جعفري وهمچنين هنرمنداني چون غلامحسين لطفي، رضا ‌فيض‌نوروزي، زهره حميدي، رويا افشار ، يلدا قشقايي ، نفيسه روشن ، سهيل تاكي ، علي ترابي و ابراهيم آبادي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.

شرح مختصر: موضوع اين سريال در خصوص شخصي به نام بايرام است كه با شخصيت مثبتي كه دارد هركجا كه وارد مي‌شود اتفاق جديدي برايش رخ مي‌دهد و هر اتفاق يكي از داستانهاي اين مجموعه را رقم مي‌زند.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 2     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 3     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 4     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 5     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 6     سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

فارابي نواقص موسيقي يونان را اصلاح كرد

" من در اظهارات عموم علماي شعب مختلف علوم نظري يونان نقصهايي مشاهده مي كنم ".
اين جمله در مقدمه كتاب ارزشمند فارابي به نام " موسيقي كبير " به چشم مي خورد.
فارابي خود گفته است كتاب موسيقي كبير را براي روشن و آشكار ساختن مسائل مجهول يونانيان نوشته است .
همگان مي دانيم كه فارابي از دانشمندان بزرگ ايراني است كه اولين كتاب در باره موسيقي را با استفاده از نسبتهاي رياضي و قوانين فيزيكي صوت به نگارش درآورده است .
وي علاوه بر اينكه درعلوم نظري دانشمندي كامل بود، در موسيقي عملي نيز استادي توانا بوده كه به قولي نوازنده زبر دست قانون نيز بوده است .
فارابي در موسيقي كبير از مباحثي از موسيقي سخن مي راند كه بيانگر وجود علم تئوري در موسيقي ايراني از قرنهاي قبل بوده واينكه بحث صداشناسي ، ايقاع يا وزن ، ضربهاي پيچيده و ساده در موسيقي وجود داشته است.
در زمينه پياده سازي مباحث تئوريك بر روي سازها نيز ، فارابي به تفصيل سخن گفته و در اين خصوص بر روي سازهاي بادي چون سرناي ، دوناي و سازهاي كوبه اي مثل ، طبل و سنج و همچنين عود و شاهرود مطالعاتي داشته كه منجر به مشخص شدن دامنه صوتي هر كدام از اين سازها بوده است .
با مطالعه كتاب موسيقي كبير فارابي خواهيم دانست كه هارموني و موسيقي چند صدايي يا توافق صداها در موسيقي ايراني وجود داشته كه ابوعلي سينا نيز آنرا به بحث گذاشته و صفي الدين هم به آن پرداخته است .
دكتر مهدي بركشلي در كتاب ايرانشهر مي نويسد : " در زمان فارابي هنر موسيقي در مشرق رو به توسعه و تكامل رفته و در فواصلي كه به نام فيثاغورث معروف بوده تصرفاتي كرده و از زمان اين دانشمند و فيلسوف بزرگ به بعد ، موسيقي ايران و عرب از لحاظ پرده بندي بر يك « گام » استوار شده كه از سنن قديمي موسيقي ايران سرچشمه مي گرفته و بر اساس درجه بندي طنبور ( تنبور) خراساني پس از سه قرن به وسيله صفي الدين ارموي تثبيت گرديده است ".
كتاب موسيقي كبير فارابي قرنها به عنوان منبع تحقيق و بزرگترين ماخذ علمي و عملي موسيقي مورد توجه بوده و جرياني را در مباحث نظري موسيقي بوجود آورد كه فلاسفه و محققان به نوشته هاي او استناد كرده و مطالعات زيادي را روي آن انجام داده اند.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ساخت بازی های رایانه ای دو بعدی و سه بعدی ساده با نرم افزار Game Maker 7.0

 

ایا شما نیز از آن دسته افراد علاقمند به ساخت بازی های رایانه ای بدون صرف ساعت ها وقت برای یادگیری زبان های برنامه نویسی و اصول ساخت بازی های رایانه ای هستید؟
شرکت
Yoyo Games نرم افزار جالبی تحت عنوان Game Maker داراست که  طی نسخه های متعدد به پیشرفت های قابل قبولی در زمینه ساخت آسان بازی های رایانه ای دست یافته است . توسط این نرم افزار شما تمامی مراحل ساخت بازی های ساده دو بعدی و حتی سه بعدی رایانه ای اعم از بازی های فکری یا بازی های مرحله ای و شخصیتی و اکشن و شلیکی و .... را در محیطی تمام بصری و Visual بدون حتی یک خط برنامه نویسی را خواهید ساخت . تمامی آیتم های بازی اعم از شخصیت ها، تصاویر متحرک، پس زمینه، موسیقی متن، افکت های به کاربرده شده و ابعاد گرافیکی محیط بازی به اسانی و تنها با کلیک های ساده موس توسط شما خلق و ساخته می شوند .
آخرین ویرایش ارائه شده از شرکت
Yoyo Games برای این نرم افزار مفید Game Maker 7.0
است که نکته جالب در مورد آن استفاده رایگانیست که شرکت سازنده در اختیار علاقمندان به آن قرار داده است و تنها کسانی که مایل به استفاده از تمامی ویرایش های حرفه ای این نرم افزار هستند می تواند آن را خریداری و رجیستر کنند.

برای مشاهده نمونه بازی های ساخته شده توسط این نرم افزار کوچک و بسیار قدرتمند می توانید به این صفحه از سایت سازنده مراجعه نمایید .

ضمنا Game Maker به کاربرانی که با زبان برنامه نویسی اشنایی دارند امکانات و انعطاف های بسیاری را پیش رویشان قرار می دهد تا از قابلیت های این نرم افزار حداکثر استفاده را ببرند .

Game Maker 7.0 سازگاری کامل با ویندوز های Windows 2000, XP Pro, XP Media Center , ,ویندوز Vista را دارد .

Game Maker 7.0  را می توانید از اینجا :

Pre-order SystemSuite 7 Professional Today! دانلود کنید نسخه ی 7.0.5.0 را با حجم حدود 7.5 مگابایت

Pre-order SystemSuite 7 Professional Today! تصویری از محیط نرم افزار

Pre-order SystemSuite 7 Professional Today! English Explanations

براي دريافت كرك نسخه 7.0.5.0 نرم افزار  اينجا را کليک کنيد
 



 

دنیای موبایل

Digital Quran Audio Translation

يک قرآن کامل با ترجمه انگليسي با تمام 114 سوره مبارکه قرآن مجيد

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: reza-2006

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


ای قصه بهشت ز کویت حکایتی

ای قصه بهشت ز کویت حکایتی
انفاس عیسی از لب لعلت لطیفه​ای
هر پاره از دل من و از غصه قصه​ای
کی عطرسای مجلس روحانیان شدی
در آرزوی خاک در یار سوختیم
ای دل به هرزه دانش و عمرت به باد رفت
بوی دل کباب من آفاق را گرفت
در آتش ار خیال رخش دست می​دهد
دانی مراد حافظ از این درد و غصه چیست

 

شرح جمال حور ز رویت روایتی
آب خضر ز نوش لبانت کنایتی
هر سطری از خصال تو و از رحمت آیتی
گل را اگر نه بوی تو کردی رعایتی
یاد آور ای صبا که نکردی حمایتی
صد مایه داشتی و نکردی کفایتی
این آتش درون بکند هم سرایتی
ساقی بیا که نیست ز دوزخ شکایتی
از تو کرشمه​ای و ز خسرو عنایتی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

انَّ العَملَ القَلیل الدّائم غلی الیقینِ اَفْضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الكثیر علی غَیرِ یقین
عمل اندك و بادوام كه بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد كه بدون یقین باشد برتر است.
امام صادق (ع)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

*آکنه معمولاً در چه سني ديده مي‌شود و آيا ژنتيک در آن مؤثر است؟
معمولاً اين جوش‌ها در حوالي سن بلوغ و ميانسالي ديده مي‌شوند. ممکن است يکسري از آن‌ها خود به خود بهبود يابند و نياز به درمان خاصي نداشته باشند. عوامل ژنتيکي به تنهايي علت مؤثري در ايجاد آکنه نمي‌باشند، ولي عوامل مختلف به نوعي زمينه ساز ايجاد عامل ژنتيک مي‌تواند باشد.
*تشخيص جوش صورت چگونه است؟
تشخيص معمولاً بر اساس نماي باليني مي‌باشد. تنها با مشاهده مي‌توان اين ضايعات را از ساير ضايعات پوستي تشخيص داد. جوش‌ها خود را به صورت دانه‌هاي قرمزپوستي، لکه‌هاي سرسفيد پوستي، ضايعات چرکي در صورت و گاها در پشت و اندام‌ها نشان مي‌دهند.
*براي تشخيص جوش‌هاي صورت و بدن در چه مواردي نياز به آزمايشات پاراکلينيک مي‌باشد؟
در اکثر موارد نياز به آزمايشات پاراکلينيک نمي‌باشد. يکسري اختلالات سيستم هورموني مي‌توانند با بروز جوش ارتباط داشته باشند. اين بيماري‌ها علاوه بر ايجاد جوش باعث رشد موهاي زايد در بدن يا باعث اختلالاتي در پريود خانم‌ها نيز مي‌شوند که در اين صورت بررسي‌هاي پاراکلينيکي و آزمايشگاهي لازم مي‌باشد. ولي به طور کلي معمولاً در بيشتر موارد نياز به آزمايشات پاراکلينيکي وجود ندارد و فقط زماني که پزشک قصد دارد داروهاي خاصي را تجويز کند، انجام بعضي آزمايش‌هاي مربوطه را براي بيمار تجويز مي کند.

ادامه دارد...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

گرفتار شدن جمشید
در همین روزگار بود که جمشید را خود بینی فرا گرفت و فره ایزدی از او دور شد. ضحاک زمان را دریافت و به ایران تاخت.
بسیاری از ایرانیان که در جستجو ی پادشاهی نو بودند به او روی آوردند و بی خبر از بیداد و ستمگری ضحاک او را بر خود پادشاه کردند.
ضحاک سپاهی فراوانی آماده کرد و به دستگیری جمشید فرستاد . جمشید تا صد سال خود را از دیده ها نهان می داشت.
اما سر انجام در کنار دریای چین بدام افتاد. ضحاک فرمان داد تا او را با ارّه به دو نیم کردند و خود تخت و تاج و گنج و کاخ او را به دست گرفت .
جمشید سراسر هفتصد سال زیست و هرچند به فره وشکوه او پادشاهی نبود سر انجام به تیره بختی از جهان رفت.
جمشید دو دختر خوب رو داشت : یکی شهر نواز و دیگری ارنواز . این دو نیز در دست ضحاک ستمگر اسیر شدند و از ترس به فرمان او در آمدند . ضحاک هر دو را به کاخ خود برد و آنان را به همراهی دو تن دیگر ( ارمايل و گرمايل ) به پرستاری و خورشگری ماران گماشت.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

وَحَسِبُواْ أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُواْ وَصَمُّواْ ثُمَّ تَابَ اللّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُواْ وَصَمُّواْ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ 71 لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ 72 لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَـهٍ إِلاَّ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ 73 أَفَلاَ يَتُوبُونَ إِلَى اللّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 74 مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلاَنِ الطَّعَامَ انظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الآيَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ 75 قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلاَ نَفْعًا وَاللّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ 76

 

ترجمه فارسي مکارم

گمان كردند مجازاتى در كار نخواهد بود! از اين‏رو (از ديدن حقايق و شنيدن سخنان حق،) نابينا و كر شدند; سپس (بيدار گشتند، و) خداوند توبه آنها را پذيرفت، ديگربار (در خواب غفلت فرو رفتند، و) بسيارى از آنها كور و كر شدند; و خداوند، به آنچه انجام مى‏دهند، بيناست «71» آنها كه گفتند: «خداوند همان مسيح بن مريم است‏»، بيقين كافر شدند، (با اينكه خود) مسيح گفت: اى بنى اسرائيل! خداوند يگانه را، كه پروردگار من و شماست، پرستش كنيد! زيرا هر كس شريكى براى خدا قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام كرده است; و جايگاه او دوزخ است; و ستمكاران، يار و ياورى ندارند «72» آنها كه گفتند: «خداوند، يكى از سه خداست‏» (نيز) بيقين كافر شدند; معبودى جز معبود يگانه نيست; و اگر از آنچه مى‏گويند دست بر ندارند، عذاب دردناكى به كافران آنها (كه روى اين عقيده ايستادگى كنند،) خواهد رسيد «73» يا به سوى خدا بازنمى‏گردند، و از او طلب آمرزش نمى‏كنند؟ (در حالى كه) خداوند آمرزنده مهربان است «74» مسيح فرزند مريم، فقط فرستاده (خدا) بود; پيش از وى نيز، فرستادگان ديگرى بودند، مادرش، زن بسيار راستگويى بود; هر دو، غذا مى‏خوردند; (با اين حال، چگونه دعوى الوهيت مسيح و پرستش مريم را داريد؟!) بنگر چگونه نشانه را براى آنها آشكار مى‏سازيم! سپس بنگر چگونه از حق بازگردانده مى‏شوند! «75» بگو: «آيا جز خدا چيزى را مى‏پرستيد كه مالك سود و زيان شما نيست؟! و خداوند، شنوا و داناست» «76»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

donya_lotfabadi@yahoo.com

يه روز دل تصميم مي گيره سنگ شه تا ديگه عاشق نشه ميره و سنگ مي شه و ميره قاطي سنگ ها اما اونجاهم عاشق يه سنگي مي‌شه

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

مولاي غريب

يابن‌الحسن (عج)، مولاي غريب شيعه؛ امروز براي عرض تسليت به پيشگاهت آمده‌ايم.
آقا ! گرچه گرفتار دنيا هستيم و سخت در معاصي غرق شده، اما هنوز هم درگوشه دلمان چراغ عشق به اهل‌بيت پيامبر (ص) روشن است.
يابن‌الحسن (عج) آيا مي‌شود روزي ما را در جرگه لشكريان خويش بپذيري تا انتقام صدها سال مظلوميت آل‌طه را بگيريم، تا درگوش جهان فرياد زنيم منتقم آل‌محمد (ص) روزي ظهور خواهد كرد و ريشه كفر و ستم را خواهد سوزاند.
مولاي من ! ما را در غم خويش شريك بدان.

*****

آسمان ماتم گرفته از جفا يابن الحسن
سر كشيده ساقی آن جام بلا يابن الحسن

ميكده خاموش و جام ارغوان پر شده زخون
صد شكوفه گشته پرپر از جفا يابن الحسن

بر دل ياران غمی ناگفتنی بنشسته است
غرق ماتم گشته شهر سامرا يابن الحسن

سامرا همچون قفس بگشوده درب خويش را
پر كشد محبوب او سوی خدا يابن الحسن

دائم از داغ پدر گريان و سوزانی چو شمع
در كنار قبر او داری نوا يابن الحسن

ای اميد آخرين ای روشنی بخش دلم
ای كه می باشی كنون صاحب عزا يابن الحسن

در عـزای باب خود صاحب عـزای مجلسی
بر عـزاداران خوش آمـد گو؛ بيا يابن الحسن

 

 

moon.6185@yahoo.com

من نکاتی از زندگی برداشت کرده ام که آنها را در اينجا می آورم: آسمان هرگز هم تراز هيچ جای ديگری نيست و هيچ گاه هيچ حسی مثل حس فضای خارج از کابين خلبان نيست.
و اين همان احساس عجيب است که من دارم. «يازده اينچ به سمت راست، يازده اينچ به سمت چپ». اين دقيقا جايی است که هيچ بشری توانايی زندگی کردن در آنجا را ندارد. جايی است که هيچ بشری نمی تواند طولانی مدت در آن بماند. ما کرانی از آن بیکران هستيم. همانند آهوی کوهی ترسيده ای که طول چمنزار وسيعی را طی می کند و می داند که ايستادن به منزله‌ی مرگش است.

هديه پرواز / ريچارد باخ

 

 

ali@alivaram.com

عشق را امتحان كن

این يك داستان واقعي است.
سالها پيش ' در كشور آلمان ' زن و شوهري زندگي مي كردند.آنها هيچ گاه صاحب فرزندي نمي شدند.
يك روز كه براي تفريح به اتفاق هم از شهر خارج شده و به جنگل رفته بودند ' ببر كوچكي در جنگل ' نظر آنها را به خود جلب كرد.
مرد معتقد بود : نبايد به آن بچه ببر نزديك شد.
به نظر او ببرمادر جايي در همان حوالي فرزندش را زير نظر داشت.پس اگر احساس خطر مي كرد به هر دوي آنها حمله مي كرد و صدمه مي زد.
اما زن انگار هيچ يك از جملات همسرش را نمي شنيد ' خيلي سريع به سمت ببر رفت و بچه ببر را زير پالتوي خود به آغوش كشيد ' دست همسرش را گرفت و گفت :
عجله كن!ما بايد همين الآن سوار اتومبيلمان شويم و از اينجا برويم.
آنها به آپارتمان خود باز گشتند و به اين ترتيب ببر كوچك ' عضوي از ا عضاي اين خانواده ي كوچك شد و آن دو با يك دنيا عشق و علاقه به ببر رسيدگي مي كردند.
سالها از پي هم گذشت و ببر كوچك در سايه ي مراقبت و محبت هاي آن زن و شوهر حالا تبديل به ببر بالغي شده بود كه با آن خانواده بسيار مانوس بود.
در گذر ايام ' مرد درگذشت و مدت زمان كوتاهي پس از اين اتفاق ' دعوتنامه ي كاري براي يك ماموريت شش ماهه در مجارستان به دست آن خانم رسيد.
زن ' با همه دلبستگي بي اندازه اي كه به ببري داشت كه مانند فرزند خود با او مانوس شده بود ' ناچار شده بود شش ماه كشور را ترك كند و از دلبستگي اش دور شود.
پس تصميم گرفت : ببر را براي اين مدت به باغ وحش بسپارد.در اين مورد با مسوولان باغ وحش صحبت كرد و با تقبل كل هزينه هاي شش ماهه ' ببر را با يك دنيا دلتنگي به باغ وحش سپرد و كارتي از مسوولان باغ وحش دريافت كرد تا هر زمان كه مايل بود ' بدون ممانعت و بدون اخذ بليت به ديدار ببرش بيايد.
دوري از ببر' برايش بسيار دشوار بود.
روزهاي آخر قبل از مسافرت ' مرتب به ديدار ببرش مي رفت و ساعت ها كنارش مي ماند و از دلتنگي اش با ببر حرف مي زد.
سر انجام زمان سفر فرا رسيد و زن با يك دنيا غم دوري ' با ببرش وداع كرد.
بعد از شش ماه كه ماموريت به پايان رسيد ' وقتي زن ' بي تاب و بي قرار به سرعت خودش را به باغ وحش رساند ' در حالي كه از شوق ديدن ببرش فرياد مي زد :
عزيزم ' عشق من ' من بر گشتم ' اين شش ماه دلم برايت يك ذره شده بود ' چقدر دوريت سخت بود ' اما حالا من برگشتم ' و در حين ابراز اين جملات مهر آميز ' به سرعت در قفس را گشود : آغوش را باز كرد و ببر را با يك دنيا عشق و محبت و احساس در آغوش كشيد.
ناگهان ' صداي فريادهاي نگهبان قفس ' فضا را پر كرد:
نه ' بيا بيرون ' بيا بيرون : اين ببر تو نيست.ببر تو بعد از اينكه اينجا رو ترك كردي ' بعد از شش روز از غصه دق كرد و مرد.اين يك ببر وحشي گرسنه است.
اما ديگر براي هر تذكري دير شده بود.ببر وحشي با همه عظمت و خوي درندگي ' ميان آغوش پر محبت زن ' مثل يك بچه گربه ' رام و آرام بود.

نویسنده: leili.a

 

 
sosflove@yahoo.com

فرازي ازسخنان احمد شاملو
(مجموعةكاشفان فروتن شوكران)

... آه اسفنديار مغموم تو را آن به كه چشم فرو پوشيده باشي!

آيا نه، يكي نه بسنده بود كه سرنوشت مرا بسازد! من تنها فرياد زدم نه! من از فرو رفتن تن زدم، صدايي بودم من، شكلي ميان اشكال، و معنايي يافتم. من بودم و شدم! نه زان گونه كه غنچه اي، گلي، يا ريشه اي كه جوانه اي يا يكي دانه كه جنگلي، راست بدان گونه كه عامي مردي، شهيدي، تا آسمان بر او نماز برد!.
من بينوا بنده اكي (بنده كوچك) سر براه نبودم! و راه بهشت مينوي من بز رو طوع و خاكساري نبود!!!
مرا ديگرگونه خدايي مي بايست! شايسته آفرينه اي كه نواله ناگزير را گردن كج نمي كند!
و خدايي ديگرگونه آفريدم!!!

دريغا، شيرآهن كوه مردا كه تو بودي، كوه وار پيش از آن كه به خاك افتي، نستوه و استوار مرده بودي!
اما نه خدا و نه شيطان، سرنوشت تو را بتي رقم زد كه ديگران مي پرستيدند! بتي كه ديگرانش مي پرستيدند!

... اينچنين سرخ و لبند بر خار بوته خون شكفتن، وين چنين گردن فراز بر تازيانه زار تحقير گذشتن، و راه را تا غايت نفرت بريدن، آه از كه سخن مي گويم، ما بي چرا زندگانيم! آنان به چرا مرگ خود آگاهانند!!!

... هرگز از مرگ نهراسيده ام! اگر چه دستانش از ابتذال شكسته تر بود. هراس من باري همه از مردن در سرزمينيست كه مزد گوركن از آزادي آدمي افزون باشد!
جستن، يافتن، و آنگاه برگزيدن، و از خويشتن خويش بارويي پي افكندن. اگر مرگ را از اين همه ارزشي بيشتر باشد، هاشا، هاشا، كه هرگز از مرگ هراسيده باشم!

كساني در سوت كوچه از ديوار كوتاهي بروي بام جسته اند، كساني در نيم شب در گور هاي تازه دندان طلاي مردگان را مي شكستند، من اما هيچ كس را در شبي تاريك و طوفاني نكشته ام، من اما راه بر مرد ربا خواري نبسته ام، من اما نيمه هاي شب زبامي بر سر بامي نجسته ام!...

... در اين زنجيريان (داخل زندان) هستند مرداني كه مردار زنان را دوست مي دارند! در اين زنجيريان هستند مرداني كه در رؤيايشان هر شب زني در وحشت مرگ از جگر بر مي كشد فرياد! من اما در زنان چيزي نمي يابم گر آن همزاد را روزي نيابم نا گهان خاموش. من اما در دل كوهسار رؤياهاي خود جز انعكاس سرد آهنگ صبور اين علفهاي بياباني، كه مي رويند و مي پوسند و مي خشكند و مي ريزند با چيزي ندارم گوش! مرا گر خود نبود اين بند شايد بامدادي همچو يادي دور و لغزان مي گذشتم از فراز خاك سرد پست! جرم اينست! جرم اينست!...
احمد شاملو ( برگفته از اثر كاشفان فروتن شوكران)
تايپيست: مهدي علي پور
(دانشجوي سابق جغرافياي شهري دانشكدة علوم زمين ورودي سال78)
لطفاً در صورت علاقه به ادامة اين گفتار مرا از نظرات و انتقادات خود
بهره مند سازيد.
با تشكر

 

 

alirezamajidi@gmail.com

خبرها و لینک‌های پراکنده

تعداد کاربران فلیکستر به ده میلیون نفر رسید : سایت فلیکستر  یک شبکه اجتماعی برای فیلم‌دوست‌ها است ، به تازگی اعلام شده است که تعداد کاربران این سایت به ده میلیون نفر رسیده است ، این تعداد کاربر در زمانه ای که هر روز چندین سرویس وب 2‌ای و شبکه‌ اجتماعی جالب راه می‌افتد ، واقعا خیره کننده است. کاربران این سایت هر روز به دو میلیون فیلم نمره می‌دهند.

مسابقه انتخاب بهترین ویدئوهای یوتیوب : سال 2006 ، سال شاخصی در زمینه اشتراک ویدئو بود ، سمبل سرویس‌های اشتراک ویدئو مطمئنا یوتیوب است. یوتیوب هم تصمیم گرفته است ، بهترین ویدئوهایش را در زمینه‌های مختلف به کمک کاربرانش انتخاب کند.

سایت بسیار جالب sorry about our president! : این نام سایتی است که به تازگی آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند ،‌ تا حالا 247 نفر دلایل عدم علاقه خود را به رئیس جمهور شدن جورج بوش ابراز کرده‌اند.

برای فایرفاکس پست‌کارت بفرستید و از خاطرات خود با این مرورگر بنویسید : این پروژه‌ در سایت spreadfirefox در سال 2004 اجرا شده بود ولی مدتی متوقف شده بود ، به تازگی دوباره این پروژه فعال شده است.

سایت اشتراک ویدئوی Godtube هم شروع به کار کرد : سایتی که ظاهرا ویدئوهای مذهبی را می‌توان در آن به اشتراک گذاشت.

دکتر عليرضا مجيدي

 

.

bidari57@yahoo.com

سال جدید با قطعنامه و آقا شهرام و آقا مهدیشون!

۱- آغاز سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» بر همه دوستان مبارک باد. امید که در این سال قدم های جدی تری در راه حقیقت و عدالت برداریم.

۲- کاغذ پاره دوم «شورای مخل امنیت» هم علیه ایران صادر شد. مبارک باشد. اگر غیر از این بود به حقانیت خودمان باید شک می کردیم. نیش عقرب نه از ره کین است...

۳- شهرام جزایری را که مسئولان ضد فساد (!) قضایی در این سوی مرز فرارانده بودند ، بروبچ وزارت اطلاعات در آن سوی مرز بازداشت کردند و به ایران برگرداندند. دمشان گرم و سرشان خوش باد که خوب حالی به قوه پرمدعا دادند. البته آقای شاهرودی ظاهرا" خیلی ناراحت است که چرا رسانه ها در بحث فرار شهرام ، قوه قضائیه را تخریب کرده اند. لابد حضرت اوشان انتظار داشتند به مناسبت فرار شهرام ، رسانه ها پیشنهاد کنند جایزه صلح نوبل به جنابشان تعلق گیرد. آخر این فرار خیلی انسان دوستانه بود و در راستای حفظ صلح و حقوق بشر! ناسلامتی شهرام هم بشر است دیگر!

۴- کیفمان به سور و سات نوروز کوک بود که باز هم از ناحیه بیت معظم «حضرت استوانه» چیزی صادر شد که حالمان را گرفت. از سوی دستگاه قضایی فرانسه «آقا مهدی هاشمی بهرمانی» به دریافت رشوه از یک شرکت نفتی متهم شد. دفعه قبل استات اویل ، این دفعه توتال! بی معرفت ها نمی گذارند آب خوش از گلوی این جوان برومند(یعنی آقا مهدی) پایین برود. بابا دست بردارید. حیا کنید! چکار دارید با این جوان نورسته!
آقاجان! اصلا" از دستگاه قضایی ایران یاد بگیرید که چقدر متناسب با حقوق بشر رفتار می کند. جوانی مثل شهرام جزایری را حیفش می آید در زندان نگه دارد و استعدادش هدر برود. رهایش می کند برود آن طرف آب برای ما ارز آوری کند! (اگرچه این وزارت اطلاعاتی های ناآگاه و خشن دوباره او را برگرداندند) شما فرانسوی ها هم یاد بگیرید. آدم باشید . این قدر به پروپای آقا مهدی نپیچید. گیرم یک چند میلیون دلاری هم شیرینی گرفته. بد کاری کرده کار شما را راه انداخته؟چقدر نمک نشناسید؟!

۵- در راستای پیشرفت علم و فناوری و توسعه و اقتصاد و چیزهایی از این قبیل ، آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی(!) و مهدی هاشمی فرزند برومند ایشان به عنوان مسئول دبیرخانه هیات موسس دانشگاه مذکور انتخاب شدند. مبارک باد و صدها سال به این سال های خوب!!!خوشم آمد . این ور آب زدند برجک احمدی نژاد را پایین آوردند. البته اگر آن ور آب پرونده استات اویل و توتال بگذارد. چه گیر سه پیچی هستند این پدر سوخته ها!!!

 

 

tupol_love@yahoo.com

گزارش اختصاصي از لس آنجلس

EMROZ BARNAMEYE VIJEYE NOUROOZI DAR LOS ANGELES DAR KHIYABONE WESTWOOD BARGHARA BOD (MOTMAENAM AZ TAPESH TV LIVE DIDIN YA SHAYAD EMROZ DARID TEKRARESHO MIBINID).
IN BARNAME BE HEMATE IRANIAN MOVAFAGH VA BE KHOSOS PERSIAN JEWISH BE TORE MAJANI BA HOZORE KHANADEGHANI MESLE HELEN VA MORTEZA VA 2 KHANANDE TAJIK ...... .
VALI JALEB TARIN BAKHSHESH HOZORE SHAHRDARE LOS ANGELES "ANTONIO VILLARAIGOSA " DAR SEN BOD VA TAGHDIR AZ IRANIAN VA DADAN LOHI AZ TARAFE SHAHRDARI LOS ANGELES BE ONVAN TABRIK NOROOZ VA HAMCHENIN GHARDADAN NOROOZ DAR TAGHVIM CITY OF L.A .
AXE IN LOHE VA CHAND TASFIRE AZ HAVASHI IN JASHNO KE KHODAM GEREFTAM (KAMELAN GHIRE HERFEI )MIFRESTAM OMIDVARAM KHOSHETON BIYAD.
DARZEMN YE AXE VIJE HAM HAST KE BILBORDYE KE TARAHE MODE MAROF AGHAYE AMIR NASB KARDE DAR SANTA MONICA BLVD ,DAR NOEE KHODESH JALEBE .....

http://tinypic.com/2dj1bp2.jpg

http://tinypic.com/40eskfa.jpg

http://tinypic.com/300bfur.jpg

http://tinypic.com/2ytppfs.jpg

http://tinypic.com/3y6t0ds.jpg

http://tinypic.com/4d2brep.jpg

http://tinypic.com/34ik0ec.jpg

http://tinypic.com/4h04l0x.jpg

http://tinypic.com/2w30saq.jpg

http://tinypic.com/2gy15zc.jpg

http://tinypic.com/44aps1u.jpg

http://tinypic.com/2d14t95.jpg

 

 

azadeh_rad57@yahoo.com

آيا ميدانستيد؟

1. آيا ميدانستيد حس بويايي انسان قادر به دريافت وتشخيص ده هزار بوي متفاوت است .
2. آيا ميدانستيد يك قطره آب داراي يك‌صد ميليارد اتم است .
3. آيا ميدانستيد که تعداد افرادي كه سالانه از نيش زنبور ميميرند بيشتر از كساني است كه سالانه از نيش مار ميميرند .
4. آيا ميدانستيد که خورشيد روزانه معادل صد و بيست و شش هزار ميليارد اسب بخار ،انرژي به زمين مي‌فرستد.
5. آيا ميدانستيد که گرده گل هرگز فاسد نمي شود و از محدود مواد طبيعي است که تا زمان نا محدودي باقي مي ماند
6. آيا ميدانستيد که حس بويايي خرس تقريبا صد برابر قوي تر از انسان است
7. آيا ميدانستيد که تا قرن پنجم ميلادي متوسط عمر مردم اروپا از سي سال فراتر نمي‌رفت
8. آيا ميدانستيد مغز فيزيكدان نابغه، آلبرت اينشتين پانزده درصد از حجم مغز انسان عادي بزرگتر بود
9. آيا ميدانستيد تنها چيزي كه در اسيد حل نمي‌شود الماس است و فقط خيلي زياد آن را از بين مي‌برد
10. آيا ميدانستيد که هنگام صحبت براي بيا ن هر كلمه هفتاد و دو ماهيچه به كار گرفته مي‌شود
11. آيا ميدانستيد که اگر تكثير باكتري تا بيست و چهار ساعت ادامه يابد ، توده دو تني از يك باكتري بوجود مي آيد
12. آيا ميدانستيد يك ميليون سياره به اندازه زمين در خورشيد جاي مي گيرد
13. آيا ميدانستيد که خرسها موجوداتي چپ دست هستند
14. آيا ميدانستيد که هر يك ليتر بنزين معادل بيســــــــت و سه و نيم تــــــــن گياهان مدفون شده در قرنها پيش است
15. آيا ميدانستيد که آلباتوس که يک نوع مرغ دريايي ست بلندترين بالها را دارد فاصله دو نوک بالهاي او تا دو متر ميرسد و درضمن آنها مي توانند در حال پرواز بخوابند
16. آيا ميدانستيد کوه قره قوروم در هند بعد از کوه هيماليا با تفاضل دويست و سه و هفت متر بلندترين کوه دنيا ميباشد
17. آيا ميدانستيد هر ساله حدود پانصد شهاب‌سنگ نسبتا" بزرگ به زمين برخورد مي‌كند
18. آيا ميدانستيد 17 هزار نوع زنبور در جهان شناسايي شده است
19. آيا ميدانستيد که بلندي شترمرغ به دو متر و نيم و وزنش به 90 کيلو ميرسد
20. آيا ميدانستيد که لاکپشت در بين جانوران جهان، طولاني ترين عمر را دارد و ممکن است تا150سال عمر کند

 

 

setayesh_new@yahoo.com

تغيير چهره مقدس‌ترين شهر جهان اسلام

پنج بار در روز همه مسلمانان جهان رو به جايي نماز مي‌خوانند كه معتقدند ابراهيم آن را براي عبادت خداوند ساخته بوده است؛ بناي مكعبي شكل به نام «كعبه»، مركز جهان اسلام است كه البته امروزه، زايران مي‌توانند در كنار آن، بناهاي چشمگير ديگري را نيز مشاهده كنند.
به نقل از «نيويورك‌تايمز»، مركز خريد «ابرج البيت»، كه بزرگ‌ترين مركز خريد عربستان است، با مانيتورهاي تخت بسيار بزرگ، تابلوهاي تبليغاتي رنگارنگ، رستوران و... درست در كنار مقدس‌ترين مكان اسلامي ساخته شده است.
«علي الاحمد»، مدير انستيتو امور خليج در واشنگتن، كه يك سازمان تحقيقاتي مخالف آل سعود است، مي‌گويد: «مكه در حال تبديل شدن به لاس‌وگاس بوده و اين يك فاجعه است. اين مسئله، تأثيري فاجعه‌بار در دنياي اسلام خواهد داشت، چراكه ديگر رفتن به مكه، احساسي براي زايران نخواهد داشت و جذابيتي ندارد. هرچه مي‌بينيد، سيمان و شيشه است».
اين مركز خريد كه يك هفته پيش از آغاز مراسم حج بازگشايي شد، نخستين فاز مجموعه سيزده ميليارد دلاري است كه مكه؛ شهري كه تنها مسلمانان اجازه ورود به آن را دارند، متحول مي‌كند.
مجموعه هتل و اسكان «ابرج البيت» كه با مساحتي برابر 5/1 ميليون يارد مربع، شامل يك هتل برج نيز هست، به فضاي آسماني اين شهر جلوه ديگري مي‌دهد.
زماني كه اين پروژه در سال 2009 تكميل شود، به هفتمين ساختمان بلند جهان تبديل مي‌شود كه مهندس آن در اين زمينه مي‌گويد: شامل يك بيمارستان، هتل و نمازخانه است.
در منطقه «جبل عمر»، يك كوهستان نصفه نيمه در حال صاف شدن است تا هتلي بزرگ و مجموعه‌اي بلند در آنجا ساخته شود. در مناطق ديگر نيز تقريبا حدود 130 طرح براي ساختن برج وجود دارد.
دكتر «عرفان احمد» از لندن مي‌گويد: «اين پايان مكه است». او بنيادي را به نام «بنياد ميراث اسلامي» تأسيس كرده تا به نگهداري از تاريخ اسلامي مكه، مدينه و ديگر مناطق مذهبي مهم عربستان بپردازد.
وي مي‌گويد: «پيش از اين و حتي در زمان عثماني‌ها، هيچ‌كدام از بناهاي ساخته شده در مكه، بلندتر از خانه خدا نبوده اند. اما هم‌اكنون ساختمان‌هاي بسيار بلندتري هستند كه حرمت‌ها را از بين برده‌اند.
بي‌شك، پول يكي از انگيزه‌هاي اين ساختمان‌سازي‌هاست، به گونه‌اي كه هر ساله، حدود چهار ميليون نفر براي مراسم حج به اين شهر مي‌آيند، در حالي كه اين جريان با حجمي كمتر در سال نيز جريان دارد و هر نفر به طور ميانگين، دو تا سه هزار دلار را براي اقامت، خوراك و خريد، هزينه مي‌كند.
تبليغاتي كه در مسير مكه نصب شده است، اين پيام را به سرمايه‌گذاران مي‌دهد كه سود بالقوه آنان از مالكيت يك آپارتمان در مكه، حدود 25 درصد سرمايه آنها خواهد بود. تبليغات در تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي عرب هم به بينندگان مي‌گويد كه آنان نيز شانس استفاده از اين موقعيت را دارند.
يك آپارتمان سه‌خوابه در اين شهر، حدود سه ميليون دلار قيمت دارد كه در صورت داشتن منظره زيبا از خانه كعبه، قيمت آن به پنج ميليون دلار هم مي‌رسد.
مخالفان اين روند بر اين باورند كه نتيجه اين كار، جدايي بين جوامع و دسته‌هاي خاص است كه در نتيجه نقض روح حج و تساوي همگان در برابر خداوند است.
«سامي انگاوي»، از مهندسان سعودي و طرفدار حفظ ميراث مكه،‌ مي‌گويد: «اين بي‌احترامي به كعبه و خانه خداست. شما در اين شهر حتي حق بريدن يك درخت را هم نداريد، چه رسد به نابودي كوه. قوانين اسلام، نقض شده است».
به هر حال، مخالفت‌هاي زيادي با اين روند شده است، به گونه‌اي كه مقامات سعودي گفته‌اند كه براي حفظ بازمانده‌هاي دوران اسلام تلاش كرده و در مكه، دو موزه را راه‌اندازي كرده‌اند كه به طور كلي، نوزده ميليارد دلار صرف حفظ ميراث اسلامي كشور آنان شده است.

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

تبعيد در حصار دژخيمان
 

امامت شطى است جارى در بستر زمان كه از زلال وحى مى رسد و امام ، پاك مردى است كه در خانه هدايت رشد يافته است و از هر گونه رجس تطهير شده است و مايه حيات و لطف محض خداوند است . از زمره اين پاكان ، امام هما ابو محمد حسن بن على عليه السلام يازدهمين اختر آسمان ولايت و سيزدهمين گوهر درياى امامت است . وى در سال 231 هجرى در مدينه ديده بر جهان گشود و در سال 254 پس از شهادت پدر بزرگوارش امام هادى (على ) به مقام شامخ امامت و پيشوايى شيعه برگزيده شد و روشنايى بخش جاده هدايت گشت .
از نامهاى ان امام گرامى سراج ، ز كى و خالص است ، و همچون پدر و جدش به خاطر ياد كرد و زنده نگه داشتن عظمت بدست آمده شيعه در زمان امام هشتم به ابن الرضا شهرت يافته است .
حضرتش به عظمت نفس و علو مقام معروف بودند در بين عباسيان رو علويان مورد احترام خاص قرار مى گرفتند. در شكوه و منقبت امام حسن عسگرى چيزى بالاتر از اين نيست كه ، امام مهدى موعود (عج )، درهم كوبنده ستمگران و عدالت گستر جهان فرزند اوست .
علامه مجلسى روايت كرده است كه عباسيان به مامور زندان امام سفارش كرده بودند تا بر ان حضرت سخت بگيرد. مامور زندان گفت دو تن از شريرترين افراد را براى اين كار گماشته است ولى آنان با ديدن امام حسن عسگرى تحول يافته و رو به عبادت و نماز آورده اند وقتى علت ان تغيير حالت را از آنان پرسيدم ، گفتند: از فيض ديدار امام به اين سعادت رسيديم . وى تمام روزها را روزه مى گيرد و تمام شب را به نماز مى پردازد. مهابت او تا اندازه اى است كه چون به ما نگاه مى كند به لرزه مى افتيم .
با نگاهى به تاريخ شيعه در مى يابيم كه با نزديك شدن به عصر غيبت ، عرصه زندگانى بر شيعيان تنگ تر مى شود و رسالت امامان در برنامه هدايت الهى ، سنگين تر، به ويژه عصر امام حسن عسگرى عليه السلام از دوران بسيار سخت و پر ابتلاء است ، عصرى كه اكنده بود از بدعت ، اختناق ، فساد، و ظلم و جور تمام زواياى اجتماع را فرا گرفته بود.
مدت امامت ان حضرت شش سال به طول انجاميد كه اين مدت كوتاه با حكومت سه خليفه جابر عباسى به نامهاى معتز، مهتدى و معتمد هم زمان بود. بنى عباس ، امام هادى و امام حسن عسگرى را به اين بهانه كه مى خواهند رهبر شيعيان در مركز حكومت باشند از مدينه به سامرا آورده ند علت انتقال امام به سامرا، مراقبت و كنترل دقيق امام و سر كوبى حركتهاى احتمالى عليه حكومت بود. از زمان وليعهدى امام رضا عليه السلام كه شيعه از حاشيه اجتماع تا پايگاه قدرت پيشروى كرده بود، وحشت و ترس بنى عباس فزونى يافته بود و در زمانهاى بعد نيز شيعيان وظيفه خود مى دانستند كه كاسته شدن قدرت حق را بر نتابند اين عامل ترس كابوسى براى خلفاء عباسى بود. لذا آنان چاره اى جز پيش ‍ گرفتن سياست خانه نشين كردن ، مراقبت شديد، زندان و ازار نمى ديدند.
در ان عصر جنبشهاى مكتبى زيادى نيز بر پا شد بطورى كه نهضتهاى علوى روز بروز گسترش مى يافت . ولى بسيارى از اين نهضتها به وسيله حكومت كشف مى شد و اعمال آنان بر ملا مى گرديد.
ياران امام در شهرهاى مختلف پراكنده بودند و امكان تمركز براى آنان وجود نداشت و از ديگر سو فشارى كه دستگاه خلافت معمول مى داشت عرصه را چنان تنگ كرده بود كه امكان هر حركتى را نا ممكن مى ساخت . علامه مجلس از يكى از ياران حضرت عسكرى عليه السلام روايت كرده كه . ما در عسكر اجتماع كرده بوديم و منتظر ورود ابى محمد عليه السلام بوديم كه مى خواست به ديدار معتمد برود. در اين هنگام نامه اى از امام به دستمان رسيد كه در ان نوشته شده بود: الا الا يسلمن على احدولا يشبر الى بيده و لا يومى فانكم لا تومنون على انفسكم يعنى مراقب باشيد احدى از شما بر من سلام نكند و با دستش مرا نشان ندهد و اشاره هم نكند كه در غير اين صورت جانش ‍ در خطر خواهد بود. از اين روايت اشكار فهميده مى شود كه تا چه اندازه امام تحت مراقبت و فشار دستگاه خلافت بوده است و بهمين سبب روآيات بسيارى از ائمه رسيده كه در ان شيعيان را به تقيه امر كرده اند.
دو چيز عامل اين نوع برخورد و موضعگيرى خلفا عليه امام مى باشند.
مورد اول : چون از طريق روايات و بشارتى كه امامان پيشين داده بودند، مى دانستند از امام حسن عسكرى ع فرزندى بدنيا خواهد آمد كه به ستم آنان پايان خواهد داد. بهمين منظور سياست فرعونى را پيشه خود ساختند و گاه و بيگاه به منزل امام هجوم مى اورند و به جستجو مى پرداختند.
مورد دوم : احترام و سيادتى كه امام بواسطه تقوا و مقام امامت داشت و نفوذ و احترامى كه در بين علويان و عباسيان دارا بود خلفا را وادار مى كرد تا مانع انتشار اين نور شوند.
امام حسن عسگرى عليه السلام در مدت عمر كوتاه 29 ساله خود كه شش سال آن منصب امامت را عهده دار بود رسالتى بس گران و الهى را تحت مراقبتهاى شديد و تنگناهاى دستگاه خلافت به انجام رساند و با برخوردارى از مقام امامت ، شيعه را از شديديرين مهلكه ها و بحرانهاى تاريخى حفظ كرد.
با وجود تمام اين محدوديتها ان حضرت از نشر احكام اسلام و تقويت بنيه علمى شيعه و رسيدگى به امور شيعيان دريغ نمى ورزيد و در اگاهى بخشيدن ، روشنگرى ، ارشاد مردم و برحذر داشتن آنان از نيرنگ هاى حكومت جائر انى درنگ نمى كرد.
از جمله مسائل روزگار امام ، سپردن اموال و اوقات شيعه بدست مخالفين شيعه بود تا اينكه بنيه مالى شيعيان تقويت نشود. و در مقابل ، حضرت اهتمام بسيار به حفظ اموال مسلمين داشت و همواره در صدد تقويت بنيه مالى شيعيان بود و به همين جهت از جانب خويش براى اخذ وجوه شرعيه مردم و صرف آنها براى مستحقين نائبانى تعيين كرده بود.
از كارهاى ديگر امام اين بود كه خانه اى را كه امن مى دانست معين مى كرد و در برخى شبها شيعيان و اصحاب را به آنجا فرا مى خواند و آنان مسائل و مشكلات خود را عرضه مى كردند.
از ان سخنان و نيز مراسلات و مكاتبات هدايتگرى فرا راه پيروانش موجود است . تاليف تفسير قرآن نيز به ان حضرت منسوبت كه بسيارى از علماى شيعه صحت انتساب اين تفسير را تاييد كرده اند. همچنين از انحضرت ماثوراتى در فقه و اعتقاد وجود دارد.
دستگاه بنى عباس پيوسته از وجود امام در زحمت بود تا آنكه سرانجام معتمد خليفه جائر عباسى ان حضرت را در سال 260 هجرى بطور پنهانى مسموم كرد و به شهادت رساند.
از آنجا كه هيچ عاملى نمى تواند از مشيت الهى جلوگيرى كند، پس از شهادت امام حسن عليه السلام فرزندى مهدى عليه السلام عموى خويش جعفر كذاب را كه بر جنازه امام مى خواست نماز بگزارد كنار زد و خود بر وى نماز گزارد و رسالت امامت را از جانب خداوند بر دوش كشيد. و از ان پس بخاطر مصالحى ، نوع ارتباط شيعه با امامشان تغيير كرد و حضرتش كه آخرين حجت الهى و بقيه السلف از فرزندان پيامبر است و از سويى مامورين معتمد در پى به شهادت رساندن ان حضرت بودند با خواست خدا در پرده غيبت بسر بردند و تا مدتى ارتباط مردم با وى از طريق چهار نايب تعيين شده از طرف ايشان بود و بعد از ان مرحله غيبت كبرى آغاز گشت كه تا اين لحظه ديدگان اشكبار دوستدارانش در انتظار طلوع خورشيد وجود اويند.

 

 

meherdad_kazemi@yahoo.com

Ajax چیست ؟

هنگام بازدید از یک سایت هنگامی که از یک صفحه سایت به صفحه دیگری می روید اگر توجه کنید بسیاری از قسمت های سایت ثابت و یکسان است يعني بالای سایت در تمام صفحات تکرار شده و شما به صورت عادی اگر بخواهید هر صفحه ای از سایت را که باز می کنید اگر کل صفحه دوباره برای شما لود شود کلی از پهنای باند اینترنت شما گرفته میشه و سرعت لود شدن صفحات نیز کم میشه حالا اگرما اگر کاری انجام بدیم که در باز شدن صفحات مختلف یک سایت قسمت های که مشترک هست لازم نباشد تا دوباره لود شود به این فناوری Ajax می گویند .

پديده‌ انقلابي Ajax
اگر برنامه نويس وب هستيد، لابد خبر داريد كه اين روزها همه درباره Ajax صحبت مي‌كنند. بعضي معتقدند Ajax يكي از اركان فني موج جديدي است كه به Web ۲.۰ معروف شده است و انجمن‌ها و تريبون‌هاي آنلاين مملو از مقالات و اظهارنظرهاي مربوط بهAjax است اگر برنامه نويس وب هستيد،
بعضي از سايت‌هاي بزرگ مانند ياهو و گوگل هم‌اكنون Ajax را به خدمت گرفته‌اند، انجمن‌ها و تريبون‌هاي آنلاين مملو از مقالات و اظهارنظرهاي مربوط بهAjax است و همزمان تلاش‌هاي وسيعي در جريان است تا اين فناوري جديد همچنان به صورت اپن سورس باقي بماند و انحصاري نشود. Ajax چيست؟ واژه Ajax با تلفظ <اي‌جكس> يا <اي‌ژاكس> سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML و به معني <تركيب نامتقارن جاوا اسكريپت و>XML است. ماهيت صفحات وب و پروتكل HTTP به گونه‌اي است كه به طور معمول وقتي درحال وب‌گردي هستيم، به ازاي هر كنش و واكنش ميان ما و سايتي كه در حال كار با آن هستيم، كل يك صفحه وب از نو بارگذاري و تازه‌سازي (refresh) مي‌شود.
اي‌جكس فناوري جديدي است كه تغيير محسوسي را در اين سناريو به وجود مي‌آورد؛ به اين ترتيب كه به جاي بارگذاري مجدد كل صفحه، فقط قسمتي تغيير مي‌كند كه قرار است اطلاعات جديد را به نمايش درآورد و كليه عمليات ارسال اطلاعات و دريافت نتايج در پشت صحنه انجام مي‌شود. در نتيجه هيچ‌گاه صفحه سفيد و خالي وب در فواصل كنش و واكنش‌هاي هنگام كار با مرورگر ديده نمي‌شود و احساسي مشابه تجربه كار با يك نرم‌افزار دسكتاپ به كاربر دست مي‌دهد. جادوي اي‌جاكس چيزي نيست جز يك فكر بكر و آن هم تركيب كردن جاوا اسكريپت و XML در قالب يك موجود ‌نرم‌افزاري جديد. اصطلاح Ajax را اولين بار كارشناسي از شركت Adaptive Path به نام جسي جيمزگرت در مقاله‌اي با عنوان <اي‌جكس؛ رهيافت جديدي در برنامه‌هاي تحت وب> مطرح كرد و خيلي سريع مورد استقبال گسترده برنامه نويسان وب در سراسر جهان قرارگرفت. اعتقاد عمومي اين است كه تاريخچه به‌كارگيري تكنيك مذكور به پيدايش نرم‌افزار Outlook WebAccess و استفاده از فرمان XMLHttpRequest كه مايكروسافت ابداع كرده و در نرم‌افزار اينترنت اكسپلور به‌كار رفته است، برمي‌گردد. اما امروزه اغلب مرورگرهاي مهم و شناخته‌شده (از جمله فايرفاكس) از آن پشتيباني مي‌كنند و ديگر يك فناوري محدود به اينترنت اكسپلورر نيست. چرا Ajax اين قدر اهميت‌دارد؟ فناوري اي‌جكس جديد است و شگفت‌انگيز به‌نظر مي‌رسد. ولي در حقيقت كل اين شعبده بر اساس فناوري‌هايي بنا شده است كه هم‌اكنون موجودند: جاوا اسكريپت و XML.
هر دوي اين فناوري‌ها تا حد زيادي باز هستند و منحصر به شركت خاصي نيستند. به همين دليل اين روزها تمام محافل دنياي برنامه نويسي مملو از مقالات و تحليل‌هايي درباره Ajax است. به عنوان نمونه مي‌توانيد صفحه نخست سايت موسوم به <كانال شبكه برنامه نويسان سان> را بازكنيد. بيشتر اين صفحه (در زمان نگارش اين يادداشت) به مقالات و مطالب متنوعي درباره Ajax اختصاص يافته است. مجلات برنامه‌نويسي نيز مقالات متعددي در اين زمينه منتشر كرده‌اند و سايت‌هاي معروفي مانند O’ Reilly و xml.com نيز در اين باره مطلب دارند. بنابراين ظرفيت بالايي براي تبديل اي‌جكس به يك استاندارد جهاني وجود دارد. از اين رو قرار است در تاريخ سيزدهم مارس سمينار مهمي در زمينه Ajax برگزار شود. اگر همين الان به سايت ajaxseminar.com مراجعه كنيد، متوجه مي‌شويد كه علاوه بر طراح اين تكنيك، چندين برنامه‌نويس شاخص از شركت‌هاي بزرگي همچون ياهو در آن شركت خواهند داشت.
اين فناوري از يك جنبه ديگر نيز اهميت دارد. به‌دليل عدم نياز به بارگذاري مجدد كل يك صفحه وب، مقدار داده‌هايي كه لازم است براي تكميل يك Interaction ميان كاربر و سايت مبادله شود، به شدت كاهش مي‌يابد و اين به معني افزايش محسوس سرعت نرم‌افزارهاي تحت وب، سهولت به‌كارگيري اينترفيس‌هاي مبتني بر اي‌جكس و كاربرپسندترشدن آن‌ها مي‌شود. به همين دليل اين روزها اكثر پورتال‌هاي بزرگ (مانند ياهو) مشغول طراحي اينترفيس‌هاي مبتني بر Ajax هستند. با اين همه مزاياي اي‌جكس‌ به همين‌ موارد ختم نمي‌شود. تصور كنيد وقتي در طول شبانه روز ميلياردها بار فرآيند بارگذاري مجدد صفحات وب تعاملي در شبكه اينترنت تكرار مي‌شود، استفاده از اي‌جكس چگونه موجب آزاد شدن پهناي‌باند اينترنت و در نتيجه ميلياردها دلار صرفه‌جويي اقتصادي در اين زمينه مي‌شود و اين به نوبه خود انقلابي در عرصه وب و فضاي سايبر به شمار مي‌رود. اين تحول در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه همزمان فناوري‌هاي اينترنت پرسرعت همچون ADSL به شدت در حال رشد هستند. حال تصور كنيد اگر فناوري اي‌جكس در مقياس گسترده‌اي مورد استفاده نرم‌افزارهاي تحت وب قرارگيرد.
آنگاه افزايش سرعت كار با اينترنت چند برابر خواهد شد. چنين تحولي مي‌تواند اينترنت را به كامپيوتر دوم كاربران تبديل كند. به گونه‌اي كه براي آن‌ها اجراي يك نرم‌افزار از روي وب تفاوت محسوسي با اجراي آن از روي كامپيوتر دسكتاپ نداشته باشد. در اين صورت ممكن است واقعا بخش مهمي از توان پردازشي نرم‌افزارها، چه از نوع دسكتاپ و چه از نوع تحت وب به سيستم‌هاي موسوم به Web Service واگذار شود. از اين رو كساني كه مبتكر و مشوق ايده وب سرويس بوده‌اند، اين روزها انگيزه تازه‌اي براي سرعت بخشيدن به اين فناوري پيدا كرده‌اند و تلاش مي‌كنند دو فناوري اي‌جكس و وب سرويس‌ را به‌يكديگر پيوند دهند و راهكارهاي تازه‌اي بيافرينند. كدام سايت‌ها از اي‌جكس استفاده كرده‌اند؟ دنياي برنامه‌نويسي وب هنوز درگير هيجانات مربوط به آشنايي با اين پديده است و در حال بررسي مشكلات تكنيكي و هضم و جذب آن در بافت برنامه‌هاي تحت وب مي‌باشد. به همين دليل ميزان استفاده عملي از آن چندان گسترده نيست. اما چون كارايي اي‌جكس ديگر براي همه ثابت شده است، حركت‌هاي بزرگي در سراسر اينترنت به سمت استفاده از اين فناوري در جريان است. از جمله اينترفيس نسخه دوم Yahoo Mail كه به نسخه بتا معروف است و فعلا در دسترس كاربران سرويس غير رايگان ياهو قراردارد، از همين فناوري استفاده مي‌كند كه به زودي اينترفيس جديد در دسترس عموم قرار مي‌گيرد. سرويس Gmail و Google Map نيز از اين فناوري استفاده مي‌كنند

 

 

aboozar.mr@gmail.com

هم تجهیزات و هم نفرات انگلیسی ،‌معترف به تجاوز و تخلف !

متجاوزان ، به نقض حریم دریایی ایران معترفند.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح از وجود مدارك مستدل در خصوص علت دستگيري نيروهاي انگليسي در آبهاي ايران خبر داد. به گزارش فارس به نقل از ستاد كل نيروهاي مسلح، سردار عليرضا افشار معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح طي گفت‌وگوئي، خبر دستگيري 15 نفر از نيروهاي انگليسي توسط نيروهاي دريايي سپاه در محدوده آبهاي ايران در روز جمعه سوم فروردين را تائيد كرد و افزود: افراد فوق تحت بازجوئي هستند و به تجاوز به آبهاي جمهوري اسلامي ايران اعتراف كردند.
وي با تاكيد بر هوشياري مرزداران جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: حادثه دستگيري نيروهاي متجاوز انگليسي در آبهاي ايران نشان داد نيروهاي مسلح كشورمان در همه ايام از آمادگي كامل براي دفاع از كشور برخوردارند.
سردار افشار تهديدات مكرر دشمنان را موجب رشد و ارتقاي توانمنديهاي دفاعي كشور دانست و افزود: آمريكا و هم پيمانان او مي‌دانند كه اگر در محاسبه و تهاجم به ايران اسلامي اشتباه كنند، قادر به كنترل ابعاد آن و محدود نمودن زمان جنگ نخواهند بود. آمريكا در حمايت از رژيم صدام اميد داشت جنگ تحميلي طي 6 روز به انجام برسد اما 8 سال طول كشيد و نهايتا با وجود حمايتهاي همه جانبه‌اي كه به عمل آورد كمترين موفقيت هم برايشان حاصل نشد و با مقاومت ملت ايران صدام ناكام ماند و شكست خورد.

تجهیزات متجاوزان ، ورود آنان به آبهای ایران را نشان می دهد.
نظاميان انگليسي كه هم اكنون در اختيار ايران هستند كاملا به حضور خود در آب هاي ايران واقف بودند و اطلاعات دستگاههاي ثبت جغرافيايي شناورهاي انگليسي نيز اين مسئله را تاييد مي‌كند. يك مقام آگاه در گفت و گو با فارس با اشاره به ورود غيرقانوني 15 نفر از نيروهاي نظامي انگليسي به آب‌هاي سرزميني ايران در روز جمعه اظهار داشت: اين افراد در منطقه شمال غرب خليج فارس اقدام به بازرسي از شناورها مي كردند و كاملا در آب هاي سرزميني ايران قرار داشتند كه به خاطر عدم توجه به مرزهاي كشورمان و ورود غيرقانوني، توسط مرزبانان جمهوري اسلامي ايران دستگير و براي ارائه توضيحات پيرامون اين اقدام متجاوزانه خود، به ساحل منتقل مي‌شوند.
وي با رد برخي اظهارات مبني بر اينكه نظاميان انگليسي شامل 8 ملوان و 7 تفنگدار دريايي موسوم به نيروهاي «رويال مارينز»، تجاوزي به آب‌هاي ايران نداشتند، گفت: علاوه بر توضيحات نظاميان انگليسي، نمايشگرها و دستگاههاي ثبت كننده اطلاعات جغرافيايي كه بر روي شناورهاي توقيف شده موجود است، نشان مي‌دهد كه آنها با اطلاع از اينكه وارد آب‌هاي سرزميني ايران شده‌اند، در اين محدوده باقي ماندند و مرزبانان ايراني به وظيفه خود در قبال اين تجاوز عمل كردند.
اين مقام آگاه در پايان از مسئولان انگليسي خواست به جاي آنكه دائما بر بيگناهي نظاميان متجاوز انگليسي تاكيد كنند، به آنها اهميت احترام به مرزهاي بين‌المللي و نيز توجه كافي به اطلاعات دستگاههاي جغرافيايي را يادآوري كنند تا هيچگاه مجبور به توجيه اين اقدامات غيرقانوني نشوند.
به گزارش فارس، پيش از اين نيز 8 تفنگدار دريايي انگليسي در تيرماه سال 84 ، به خاطر عدم توجه به مرزهاي بين‌المللي و حضور غيرقانوني در آب‌هاي كشورمان، به دست نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران دستگير و پس از عذرخواهي كشور انگليس و تقاضاي مكرر اين كشور، مورد بخشش قرار گرفتند.

تجمع دانشجویی در حمایت از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
بيش از 500 دانشجو با تجمع در مقابل اروندكنار، خواستار برخورد محكم و مقتدرانه مسئولان كشورمان با نظاميان متجاوز انگليسي شدند. به گزارش فارس، جمع كثيري از دانشجويان دانشگاههاي مختلف كشور همچون آذربايجان شرقي، تهران، فارس و گلستان به همراه تعدادي از زائران سرزمين‌هاي نور، ظهر امروز در اعتراض به تجاوز نيروهاي انگليسي به آب‌هاي سرزميني ايران در مقابل اروندكنار تجمعي خودجوش برگزار كردند.
اين دانشجويان پس از آنكه يكي از اعضاي كاروانهاي راهيان نور به ذكر چگونگي تجاوز اين 15 نظامي انگليسي به آب‌هاي ايران پرداخت، با سردادن شعارهايي چون "مرگ بر انگليس" و "مرگ بر آمريكا" خواستار برخورد محكم و مقتدرانه مسئولان كشورمان با اين افراد شدند و تاكيد كردند كه در زمان دستگيري 8 نظامي انگليسي در سال 84 نيز، نيروهاي ارزشي كشور موافق آزادي بدين نحو نبودند چون اطمينان داشتند كه خوي تجاوزكارانه انگليسي‌ها، اقداماتي مثل ورود غيرقانوني روز گذشته نظاميان انگليسي را رقم خواهد زد.
دانشجويان همچنين از تلاش‌ها و مراقبت شبانه روزي مرزبانان كشورمان در حراست از آب‌هاي ايران تقدير كردند و خواستار تشويق عاملان دستگيري متجاوزين انگليسي شدند.
همچنين جمعي ديگر از كاروانهاي راهيان نور نيز در حين تردد در آب‌هاي اروندكنار، اقدام به سردادن فريادهاي الله اكبر و شعار مرگ بر انگليس از روي عرشه كشتي كردند.

بیانیه دانشجویی در حمایت از محاکمه متجاوزان
برخي تشکل‌هاي دانشجويي درمورد دستگيري متجاوزين انگليسي بيانيه‌اي صادر كردند. به گزارش ايسنا در اين بيانيه آمده است:
متجاوزان آمريکايي و انگليسي دفعات متعدد به آب‌هاي کشور تجاوز کرده‌اند و قصد اخلال در امنيت کشور داشته‌اند و در موارد مشابه اقدام به جاسوسي نيز نموده‌اند. لذا متجاوزان بايد سريعا به مراجع قضايي تحويل شده و محاکمه شوند. هرگونه گفت‌وگو در مورد آزادسازي آن‌ها پس از محاکمه و اجراي حکم صورت بپذيرد.
بار ديگر رژيم سفاک انگليس اقدام به تجاوز به حريم آبي ايران نمود و تلاش کرد تا حريم آب‌هاي جمهوري اسلامي را ناامن کند. اين بار غيورمردان مرزبان اقدام به مرزباني از حريم کشور کرده و متجاوزين را دستگير نمودند. بار ديگر هيمنه‌ي نيروهاي استکبار شکست و به تمام جهان ثابت شد تبليغات شکست ناپذيري نيروهاي اشغال گران طبل تو خالي‌اي بيش نيست.
اين واقعه در زماني رخ مي‌دهد که چند ماه است ديپلمات‌هاي ايراني در اربيل و معاون سابق وزارت دفاع در ترکيه به دست نيروهاي نظامي و امنيتي اشغال‌گران ربوده شده‌اند و از سوي آمريکا و انگليس و فرانسه قصد شيطنت در پرونده‌ي هسته‌يي صلح‌آميز کشور دارند.
اما عمل دلاورانه‌ي مرزبانان بار ديگر نشان داد که انقلاب تسليم فشارهاي جهاني نمي‌شود.
لذا جنبش دانشجويي انقلاب اسلامي صريحا از مسوولان مي‌خواهد:
1- متجاوزان آمريکايي و انگليسي دفعات متعدد به آب‌هاي کشور تجاوز کرده‌اند و قصد اخلال در امنيت کشور داشته‌اند و در موارد مشابه اقدام به جاسوسي نيز نموده‌اند. لذا متجاوزان بايد سريعا به مراجع قضايي تحويل شده و محاکمه شوند.
2- هرگونه گفت‌وگو در مورد آزادسازي آن‌ها پس از محاکمه و اجراي حکم صورت بپذيرد.
3- هرگونه گفت‌وگو و مذاکره در مورد آزادسازي آن‌ها بايد منوط به تحقق اين سه شرط باشد: الف) آزادي ديپلمات‌هاي اسير شده در اربيل، ب) آزادسازي معاون سابق وزارت دفاع، ج) خارج شدن پيش نويس قطعنامه از دستور کار شوراي امنيت
طبيعي است جنبش دانشجويي انقلاب اسلامي ، صريحا اين خواسته‌ها پيگيري مي‌نمايد و اقدام بعدي خود را پي خواهد گرفت.
بسيج دانشجويي دانشکده داروسازي دانشگاه تهران
بسيج دانشجويي دانشکده ادبيات دانشگاه تهران
بسيج دانشجويي دانشکده فني دانشگاه تهران
مجمع دانشجويان حزب الله دانشگاه علم و صنعت ايران
بسيج دانشجويي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

انتقال متجاوزان به تهران
نيروهاي انگليسي متجاوز به آب‌هاي سرزميني ايران به تهران منتقل شدند. به گزارش فارس، 15 نظامي انگليسي كه روز گذشته به خاطر عدم توجه به مرزهاي بين المللي و ورود غيرقانوني به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران، توسط مرزبانان كشورمان در محدوده شمال غربي دستگير شده بودند، ظهر امروز براي ارائه توضيحات نسبت به اين اقدام متجاوزانه خود به تهران منتقل شدند.
نظاميان ياد شده شامل 8 ملوان و 7 نفر از نيروهاي موسوم به "رويال مارينز" و از نيروهاي زيرمجموعه‌ ناو كورناوال هستند كه با تجهيزات كامل نظامي و دستگاههاي پيشرفته جغرافيايي، دستگير شدند كه در ميان اين نظاميان انگليسي، ناوي‌ زن نيز ديده مي‌شود.

** قابل توجه کسانی که علیه بقیه مسلمانها در خصوص موضوع خلیج فارس اقامه دعوا کردند و مرتکب اصلی را فراموش کردند ! سایت بی.بی.سی الان محل دستگیری - اما به قول خودش دزدیده شدن و ربایش ! - این حضرات را خلیج نامیده و نام خلیج فارس را حذف کرده ! برای اینکه عکس را خوب ببینید ، ذخیره کنید و دوباره ببینید . اینها خیلی بی شرف هستند. ممکن است سریع مت نرابردارند. ولی مثل اینکه خیلی به حقارت دچار شده اند که اینگونه عقده گشایی می کنند !

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

8 فروردين / 28 مارس / 8 ربيع الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
8 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
تفسير وزير امور خارجه ايران از قانون ملي شدن نفت

در اين روز در سال 1333 انتظام وزير امور خارجه وقت در گزارشي كه براي طرح در پارلمان ايران تهيه شده بود استدلال كرد كه بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهاي ايران با قانون ملي شدن نفت مغايرت ندارد و اين قانون مربوط به كنترل بهره برداري در داخل كشور است!. به اين ترتيب هرگونه راه بر كنسرسيوم نفت هموار شد. كنسرسيوم شركتهاي هشت گانه خارجي مربوط به نفت ايران از 22 فروردين 1333 رسما كار خود را آغاز كرد و نمايندگان آن به تهران وارد شدند و مذاكرات آنان با مقامات ايران از 25 فروردين همين سال در كاخ سعدآباد آغاز شد و سه روز ادامه داشت.

 

آدنائر در تهران

آدنائر

كنراد آدنائر صدر اعظم آلمان غربي هشتم فروردين 1336 براي مذاكره با مقامات ايران به ويژه در زمينه هاي اقتصادي وارد تهران شد و اقامت او پنج روز طول كشيد.
    وي نخستين صدراعظم آلمان پس از جنگ جهاني دوم بود كه از ايران ديدن كرد. در آن زمان بر خاك آلمان كه نيروهاي دول فاتح جنگ در آنجا مستقر بودند دو دولت حكومت مي كرد و اين سرزمين به دو قسمت شرقي و غربي تقسيم شده بود . آدنائر در طول سفر در تهران سعي كرد كه ايرانيان را از گسترش داد و ستد تجاري با آلمان شرقي ( كمونيست ) دلسرد كند و از نزديك شدن به آن برحذر دارد.
     هنگام سفر آدنائر به تهران، آلماني ها سرگرم اجراي چند پروژه در ايران بودند از جمله ايجاد فروشگاه فردوسي ( واقع در خيابان فردوسي تهران ) كه انواع كالا را عرضه مي داشت.
    

 

موافقتنامه ايران و امريكا در مورد راه سازي

هشتم فروردين 1339 موافقتنامه تازه ايران و آمريكا كه تنظيم و امضاء شده بود مبادله شد. طبق اين قرار داد دولت ايران موافقت كرده بود كه شركتهاي راه سازي آمريكا هم بتوانند در مناقصه هاي مربوط شركت كنند. مقام دولتي كه مبادله اين موافقنامه را اعلام داشت گفت كه سعي خواهد شد راههاي فرعي به آمريكاييان واگذار شود.
 

 

 روز وقف

8 فروردين - روز وقف
بايد گفت وقف از مختصات نظام حقوقي و اقتصادي اسلام است. وقف در اسلام داراي ويژگيهايي است. وقف عملي است صالح و باقي، و مصداق روشني است از تعاون و تعاضد، و انفاقي است عاري از منت، و احساني است ‏خالي از اذيت و بدور از تحقير شخصيت ديگران، و تصدقي است دايمي و مستمر و بدون ريا، و وامي است ‏بدون اضطراب و تكاثر (سوره مبارکه تكاثر، آيات 1 و2) و بروز اختلافات فاحش طبقاتي به صورتي معقول مبارزه مي ‏شود، و برگ سبزي است که براي انسان ذخيره ميشود. (سوره مبارکه مزمل، آيه 20) و سرانجام عاملي است كه نام واقف را نيز جاودان مي ‏سازد و وي را به نوعي خلود و بقا مي ‏رساند.
وقف عبارت است از حبس کردن مال ، تصرف نکردن در آن و بخشيدن منفعت هاي حق استفاده از آن در راه خير. به عبارتي وقف به معني نگاه داشتن دايمي اصل مال و بهره برداري از منافع آن براي خيرات است.
اين عمل نيک، با 14 قرن سابقه در اسلام، ابتدا با توجه به حديثي از پيامبر (ص) صدقه جاريه نام داشته است: «بهترين يادگار و ميراثي که انسان از خود بر جاي مي گذارد 3 چيز است: صدقه جاريه (وقف) که اجر و مزدش به او مي رسد، دانشي که پس از او مورد استفاده واقع شود و فرزند شايسته اي که خيري در بر داشته باشد.»
در هر صورت نقش وقف در فعاليت هاي نيک و خير و ارائه خدمات به اشخاص و موسسه ها، سرپرستي ايتام ، ضعفا، فقرا و مراقبت و توجه بر اوضاع و احوال آنان انکارناپذير است.
علاوه بر اين وقف در عرصه هاي تاسيس و مديريت مساجد، مدارس ، آموزشگاه ها، دانشگاه ها، کتابخانه ها، درمانگاه ها و حتي آرامگاه ها نيز شرکت مي کند. حتي وقف کنندگان به آسايش مسافران نيز توجه داشته اند و استراحتگاه هايي به اين منظور در برخي راههاي اصلي مي ساختند.
به هر حال از آنجا که هيچ محدوديتي براي وقف کننده در نظر گرفته نمي شود، البته تا زماني که وقف مستلزم گناه و معصيت نباشد، عرصه وقف همچنان رو به گسترش است. در هر حال با وجود اين که وقف در طول تاريخ توسط حکومت هاي مختلف، دوران پر از فراز و نشيبي را گذرانده، اما حکومت هايي هم بوده اند که در عصر آنها، وقف دوران طلايي رشد خود را طي کرده است، مانند دوران عباسيان که توجه شاياني در آن به عمل وقف صورت گرفت، به طوري که درآمد موقوفات سالانه بالغ بر صدها هزار دينار طلا مي گرديد و نظاميه هاي بغداد و نيشابور از اين طريق اداره مي شدند.
در اين عصر تشکيلاتي به نام ديوان اوقاف نيز براي رسيدگي به امور وقفي وجود داشت. وقف از قرن چهارم تا هفتم هجري نيز رونقي بسزا داشت، تا جايي که در قرن ششم به دليل استقبال مردم، سنت حسنه موقوفات به منظور تاسيس مدارس، بيمارستان، کتابخانه و مصارف عامه گسترش فراوان يافت و ضرورت رعايت ضوابط شرعي ايجاب کرد تصدي امور موقوفات بر عهده دانشمندان و علماي دين واگذار شود.
در دوران صفويه نيز به دليل تنوع فراوان موقوفات و انجام امور ثبت در دفاتر ويژه و مصرف عوايد گوناگون آنها براساس مفاد وقف نامه ها، تشکيلاتي مانند وزارت اوقاف براي اولين بار در کشور تاسيس شد. در هر صورت، وقف يکي از عوامل تاثيرگذار در شکوفايي تمدن اسلامي بوده است.

 

 

 بيانيه (ابو جهاد ) نماينده جنبش فلسطين در ايران

[8 فروردين 1383] -  "ابوجهاد" نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در ايران با اشاره به اوجگيرى جنايت صهيونيستها در خاک فلسطين ، از رهبران و ملل اسلامي خواست تا موضع خود را در مورد ترور شيخ احمد ياسين مشخص کنند

Mobin_s2004@yahoo.com
28 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
امپراتور روم چون دست افسران گارد خود را از سوء استفاده كوتاه كرده بود ترور شد

پرتيناکس

پرتيناکس

پابليوس هلويوس پرتيناكس Pulius Helvius Pertinax امپراتور 67 ساله روم 28 مارس 193 در كاخ خود به دست سربازان رومي ترور شد.
    وي كه زماني ژنرال بود و در سوريه با ارتش ايران جنگيده بود، پس از برگزيده شدن به سمت امپراتور، مبارزه سختي را با فساد اداري و اعمال نفوذ آغاز كرده بود و از جمله دست افسران گارد امپراتوري را از هرگونه سوء استفاده كوتاه كرده بود. به همين سبب در فاصله 87 روز دو بار بر ضد او كودتا شد و سرانجام 28 مارس، سيصد سرباز كه بر ضد او تحريك شده بودند ، بدون اين كه گارد محافظ كاخ امپراتوري مقاومت كند به داخل كاخ هجوم بردند و پرتيناكس را كشتند.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 28 مارس

  • 1738:   پارلمان انگلستان به دولت اسپانيا اعلان جنگ داد.

  • 1794:   موزه لوور louvre فرانسه که از اوت 1794 به روي مردم باز شد در 28 مارس عمومي اعلام گرديد. اين موزه در رديف موزه واتيکان در نوع خود از مهمترين موزه هاي جهان بشمار مي رود.

  • 1797:   ناتانيل بريگز nathaniel briggs در نيو همشاير آمريکا نخستين ماشين لباسشويي را که ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

  • 1866:   نخستين آمبولانس جهان که با اسب کشيده مي شد آغاز بکار کرد.

  • 1854:   در جريان جنگهاي کريمه، انگلستان و فرانسه به دولت روسيه اعلان جنگ دادند و در اين جبهه عليه اين کشور وارد جنگ شدند. اين جنگه بر سر قدرت و رقابت هاي استعماري اروپاييان بود.

  • 1868:  

    ماکسيم گورکي ( الکسي پشيکوف ) نويسنده تواناي روس و حامي ستمديدگان و استثمار شدگان به دنيا آمد.

  • 1910:   نخستين هواپيما از روي آب به پرواز در آمد. اين کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپيماهايي که به جاي فرودگاه زميني از دريا براي فرود آمدن و بلند شدن استفاده مي کردند رايج شد.

  • 1917:   دولت عثماني که بر فلسطين حکومت مي کرد دستور داد که يهوديان از تل اويو و جافا تبعيد شوند.

  • 1033:   استفاده از مايکرو فيلم در کتابخانه ها آغاز شد.

  • 1930:   جمهوري ترکيه نام اسلامبول را به استانبول و نام آنقوره را به آنکارا تغيير داد.

  • 1939:   جنگ داخلي 3 ساله و خونين اسپانيا با پيروزي راستگرايان به رياست ژنرال فرانکو پايان يافت. در جريان اين جنگ، چپگرايان کشورهاي مختلف و دولت شوروي از چپ ها( جمهوريخواهان ) و دولتهاي ايتاليا و آلمان از راستگرايان حمايت مي کردند و به آنان اسلحه و پول مي رسانيدند.

  • 1941:   بانو " ويرجينيا وولف " داستان نگار بلند آوازه و مقاله نويس انگليسي در 59 سالگي با غرق کردن، خودکشي کرد.

  • 1962:   با يک کودتاي نظامي،دولت سوريه تغيير يافت.

  • 1969:   ژنرال دوايت آيزنهاور سي و چهارمين رئيس جمهوري آمريکا در 78 سالگي در واشنگتن در گذشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    8 ربيع الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    شهادت «حضرت امام حسن عسگري (ع)» يازدهمين پيشواي مسلمانان


    [8 ربيع الاول 260] -  «حضرت امام حسن عسگري (ع)» يازدهمين پيشواي مسلمانان جهان درشهرسامرا به شهادت رسيدند. آن امام همام درسال244هجري قمري بدستورمتوكل خليفه عباسي به سامرا منتقل شدند و مدت 16سال تحت نظرشديد عباسيان قرارگرفتند. امام حسن عسكري(ع) تا23سالگي همراه پدرشان بودند و بعد ازشهادت پدر6سال درسامرا ولايت امورمسلمانان را به عهده گرفتند. امام يازدهم دردوران كوتاه امامتشان با سه خليفه خودكامه يعني مُعتَزّ، مُهتدي و مُعتمد معاصربودند و دراين دوران وجود فرزند گرامي ايشان حضرت ولي عصر(عج) بزرگترين و جدي ترين خطربراي عباسيان محسوب مي شد. اقدامهاي خلفاي عباسي براي جلوگيري ازقيامهاي مردمي و تصنيف آنها ازسپردن اموال و اوقاف تاشهيد كردن آن حضرت ادامه يافت. سرانجام امام حسن عسكري(ع) در28سالگي درحاليكه شكنجه هاي فراوان را تحمل كرده و بشدت بيمارشده بودند به منزلشان انتقال يافتند. اما مأموران خليفه محل زندگي ايشان را نيزمحاصره كردند و مانع ارتباط امام با امت مسلمان شدند و عاقبت به دستور معتمد خليفه عباسي با زهرمسموم و شهيد شدند.

     

     وفات « ابوجعفراحمد بن ثقفي» ملقّب به«ابن زُبَير»

    [8 ربيع الاول 708] - « ابوجعفراحمد بن ثقفي» ملقّب به«ابن زُبَير» محدّث و قاري مشهوربدرود حيات گفت. مترجمان احول، وي را محدث آندلس خوانده اند. ابن زبيركتابهاي متعددي نوشته كه «مِلاكُ التَّأويل، ردُّ الجاهل و صِلةُ‌ الصِّلَة» ازآن جمله اند.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى

    تا تو اين صورت و اين سيرت زيبادارى
    در دل و ديده صاحب نظران جا دارى
    بس كه اى دختر چهره ظريفى و قشنگ
    يك جهان عاشق دل خسته و شيدا دارى
    من زلعل تو يكى بوسه تمنا دارم
    بگو اى شوخ تو از من چه تمنا دارى
    خوب رويان جهان پيش رخت منفعلند
    بس كه رخسار دل آرا و فريبا دارى
    چه بگويم زكمال تو و زيبائى تو
    آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    کسب اعتبار در زندگي
    اعتبارتان را خودتان ميسازيد!

    آیا کسی از شما هست که فردی را سراغ داشته باشد که همه از او به خوبی یاد میکنند و وقتی صحبت از او به میان می آید می گویید: "آدم خوبی است"؟ حتماً سراغ دارید. این فرد همان شخصی است که به میهمانی ها دعوتش می کنید، دوست دارید دامادتان شود، و همه ی این ها به این دلیل است که او فرد خوشنامی است. بله، داشتن آبرو و اعتبار نیک همه ی کارها را ساده تر می کند.

    جمع کردن آبرو زمان می برد
    بله، شهرت و اعتبار خوب داشتن نیازمند زمان است. آبرو چیزی نیست که یک شبه به دست آید. پایه و اساس خوش نامی عمل کردن است. افراد زیادی همه وقت خود را صرف حرف زدن بیهوده می کنند. اما اگر دهانمان را ببندیم و بیشتر عمل کنیم موفق تر خواهیم بود. شهرت و نیکنامی وقتی به دست می آید که درست و بجا حرف بزنیم و به حرف هایمان عمل کنیم.
    حال ممکن است بپرسید چه اعمالی برایتان آبرو و اعتبار می آورد. شما باید کارهایی را انجام دهید که تاثیر مثبت روی دیگران بگذارد. از کمک کردن به بردن بارهای پیرزن همسایه در زمان کودکی تا ماندن پیش دوست بیمارتان و پرستاری از او در بزرگسالی. البته لازم نیست که حتماً کارهایی بزرگ انجام دهید، انجام پیوسته ی کارهای خوب هرچند هم کوچک به شما در این زمینه کمک می کند.

    بدنامی آسان به دست می آید
    فرض کنید شما فردی هستید که خیلی وقت است برای به دست آوردن آبرو و اعتبار زحمت می کشید. کار می کنید و 20 سال بهترین قیمت ها را به مشتریانتان داده اید. همه چیز عالی پیش می رود. در واقع شما به داشتن بهترین بخش تولیدی در کل ناحیه زبانزد هستید. تا زمانی که همه ی عمده فروشان را مجبور می کنید که قیمت بهتری ارائه دهند درحالیکه محصولتان هم دیگر به خوبی گذشته نیست.
    اما سودتان بالا است و شما خوشحال هستید. مشتریان پیوسته شکایت دارند، اما شما گوش نمی دهید. تنها چیزی که متوجه می شوید این است که در تجارت غرق شده اید و چهره های آشنای سابق را دیگر نمی بینید. چه اتفاقی افتاده است؟ شما دیگر آن فرد سابق نیستید. به عبارت دیگر از مسیر اصلیتان منحرف شده اید. و چند وقتی می شود که دیگر اعتبار و خوشنامی سابق را از دست داده اید.

    بدنامی چطور به دست می آید؟
    آبرو و اعتبار به آسانی از دست می رود. با چند نفر تا بحال برخورد کرده اید که پس از سالها آبروداری، یکدفعه با یک اشتباه همه را به باد داده باشد؟ حرف من این است، ممکن است یک عمر طول بکشد تا بتوان آبرو جمع کرد، اما فقط یک اشتباه کافی است تا آن ابرو و خوشنامی را نابود کند.

    مردم به شما بر چسب می زنند
    چیزی که باید در مورد اعتبار و آبرو بدانید این است که وقتی شروع به جمع کردن اعتبار و آبرو می کنید، چه خوش نام باشید و چه بدنام دیگران به شما نمره می دهند. اگر فرد خوشنامی باشید، می توانید با انجام کارهای بد، آن را به آسانی از دست بدهید. مردم ممکن است فکر کنند که از مسیرتان منحرف شده یا اشتباه کرده اید و تصور خواهند کرد که موقتی بوده است.
    اما مشکل زمانی است که این اشتباه یا کار بد زود اتفاق بیفتد. و بعد از آن اشتباه هر چقدر هم که کارهای خوب بکنید دیگر کسی نظر خوبی در موردتان نخواهد داشت.

    اعتبار بد، تجارت بد
    آبرو و اعتبار بد نه تنها روی زندگی خصوصی شما تاثیر منفی می گذارد، بلکه کار و کسب شما را نیز خراب می کند. مردم معمولاً با کسانی وارد تجارت و کار می شوند که اعتبار و نامی نیک داشته باشند. فرقی نمی کند که شغلتان چه باشد، هر چه که باشد برای رابطه با افراد نیازمند داشتن اعتبار هستید.

    اخبار زود منتقل می شوند
    یادتان باشد، بدنامی خیلی زود همه جا پخش می شود. مردم خیلی زود بعد از شنیدن یک خبر به دیگران برچسب می زنند. پس خودتان را گول نزنید و تصور نکنید که اشتباهات و خطاهایتان را کسی نخواهد فهمید چون ماه هیچوقت پشت ابر نمی ماند و همه چیز خیلی زود برملا خواهد شد.

    آزمایش ضمانت
    راهی آسان برای اندازه گرفتن میزان اعتبار و آبروی افراد، آزمایش ضمانت است. به این صورت است که: اگر باید کسی را ضمانت کنید، آیا این کار را بدون بررسی و بی احتیاط انجام می دهید؟ برای مثال، دوستان نزدیکمان کسانی هستند که ما بلافاصله به آنها رای اعتماد و درستی داده و تضمینشان می کنیم. اگر شما نمی توانید کسی را تضمین کنید، به این معنا است که زیاد به او اعتماد و اطمینان ندارید. و این به این معنی است که اعتبار او به نظر شما کمی مشکل دار است.

    خط آخر
    سعی کنید از جوانی در پی جمع کردن اعتبار و آبرو باشید. اگر خطایی مرتکب شدید، تاجایی که می توانید آن را از دیگران پوشیده نگاه دارید. هرچه مردم کمتر درمورد آن بدانند، کمتر در آینده اذیت خواهید شد .

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    نگهداری از ماهی قرمز کوچک


    از معمول ترین ماهی هایی است که در منزل می توان از آنها نگهداری کرد. این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.اما متاسفانه بخاطر قیمت ارزان آن اغلب بهای لازم به آن داده نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند. باید دانست که قیمت ارزان این ماهی های زیبا نباید با ارزان بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آنها مواردی را رعایت کنیم.

    ظرف نگهداری:
    اولین موضوعی که می تواند بعنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته میشود اغلب کوچک می باشد و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هرچه سطح مقطع بالای تنگ کوچکتر باشد اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.

    آب :
    از آنجایی که ماهی در تمام طول عمر خود در آب می باشد لذا لازم است آبی که برای زندگی آن انتخاب می کنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد. معمولا” استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی کند. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یک دقیقه آب از شیر بیرون برود این باعث می شود برخی مواد شیمایی که احتمالا” در لوله رسوب کرده اند بیرون روند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، بگذارید که آب بمدت یک شبانه روز در ظرف بماند. همچنین این عمل باعث می شود که آب دمای محیط را گرفته و تغییر آن برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.هرگز نباید اجازه دهید که آب ظرف ماهی ها کثیف شود، اینکار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب برداشته شده از ظرف را با آبی که از روز قبل نگه داشته اید جایگزین کنید. در هر صورت باید سعی کنید که کمترین استرس را به ماهی های کوچک منتقل کنید. شما باید در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی ها را به اینصورت عوض کنید.

    غذا :
    ماهی های قرمز کوچک حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان، شیرینی و … به مقدار کم بعنوان غذا به آنها بدهید. اما اگر در نگهداری آنها مبتدی هستید به شما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آنها که ارزان قیمت هم می باشد تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که غذایی را که می خرید مربوط به Goldfish می باشد. ماهی های نیز مانند انسان به پروتئین، ویتامین و … برای رشد و زندگی نیاز دارند.در ارتباط با غذا دادن باید دقت کنید که دادن زیاد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی به همراه خواهد داشت. سعی کنید به مقدار بسیار بسیار کم در سه نوبت غذایی همانند خودتان به آنها غذا دهید، مقدار آن باید بگونه ای باشد که اضافه غذا در آب نماند.

    دمای محیط:
    بهترین دما برای زندگی این ماهی ها از حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید دفعتا” تغییر کند، تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آنها قابل تحمل می باشد.

    نور:
    ماهی های قرمز کوچک نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند. محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید.

    سایر شرایط :
    ریختن شن یا ماسه کف ظرف می تواند حس بودن در منزل را برای این ماهی ها بیشتر کند. دقت کنید که بیش از دو یا سه سانتیمر ارتفاع ماسه کف ظرف نباشد چرا که در غیر اینصورت می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و باکتری ها باشد. همچنین باید از ماسه ایی استفاده کنید که لبه های تیز نداشته باشد تا باعث زخمی شدن ماهی ها نشود. در این رابطه هرگز از ماسه های رنگ شده استفاده نکنید.

    بررسی رفتار:
    حداقل روزی دو نوبت یک دقیقه ای به رفتار ماهی های خود توجه کنید. به این ترتیب می توانید حرکت های غیر معمول آنها تشخیص دهید، در صورت بروز مشکل در رفتار آنها اگر علاقمند باشید می توانید از متخصصین نگهداری ماهی برای درمان آنها مشورت بگیرید. اما مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت کنید مشکل خاصی برای آنها پیش نخواهد آمد.

     

     

     

     

     

     

     

    مناسبت روز

    ابومحمد حسن بن علي، امام يازدهم از ائمه عشر (ع) و سيزدهمين معصوم از چهارده معصوم (ع)، پدر بزرگوارش امام هادي (ع) هنگام تولد فرزند، شانزده سال و چند ماه بيشتر نداشت، مادرش بانويي صالحه و عارفه به نام سوسن يا حديثه يا سليل بود. تولدش با اختلاف روايات در ماه ربيع الاول يا ربيع الاخر سال 231 يا 232 ق و بنا به اكثر روايات در مدينه اتفاق افتاده است.
    مدت كوتاه حيات امام به سه دوره تقسيم مي گردد: تا چهار سال و چند ماهگي امام (و به قولي تا 13 سالگي) از عمر شريفش در مدينه سر برده، تا 23 سالگي به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا مي زيسته (او پدر بزرگوارش امام هادي (ع) در محله عسگر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي كردند و به عسگري لقب يافتند) و تا 29 سالگي يعني شش سال و اندي پس از رحلت امام دهم (ع) در سامرا ولايت بر امور و پيشوايي بر ستون را بر عهده داشته است.

    موضع علمي و آموزشي امام:
    ـ مواضع علمي او (ع) در پاسخهاي قاطع و استوار در مورد شبهه ها و افكار كفر آميز و بيان كردن حق، باورشان مناظره و گفتگوهاي موضوعي و مناقشه ها و بحثهاي علمي، و همزمان با آن فعاليتها،‌ كوششهاي ديگر از قبيل صادركردن بيانيه هاي علمي و ... (بوده است)....
    ـ كندي (ابويوسف يعقوب بن اسحاق) فيلسوف عراقي در زمان امام (ع) پيرامون متناقضات قرآن،‌كتابي تدوين كرد بوسيله بعضي از منسوبان به حوزه علمي او، ‌با او تماس گرفت و كوشش او را با شكست روبرو كرد وكندي را قانع فرمود كه در اشتباه بوده است. كندي توبه كرد اوراق خود را سوزانيد.

    موضع نظارت بر پايگاههاي مردمي:
    ـ موضع امام (ع) در اين زمينه، نظارت بر پايگاههاي مردي خود و پشتيباني از آن پايگاهها و بالابردن درجه آگاهي آنها و مجهز كردن آن با همه اسلوبها و روشهاي پايداري و بالابردن به سطح پشتازان متعهد بود. امام غالباً آنان را هشدار مي داد تا در دام عباسيان نيفتد ودر مصائب روزگار از نظر اقتصادي و اجتماعي به علت بدبختيها و رفتار بيرحمانه حكام كه با آن روبرو مي شدند، به آنان كمك مي رسانيد.....
    ـ براي امام از مناطق گوناگون اسلامي كه پايگاههاي توده اي او آنجا بود، بوسيله نمايندگان او كه در آن مناطق پراكنده بودند اموال بسيار مي بردند و امام با دقت بسيار و با روشهاي گوناگون مي كوشيدند تا آن امر را كاملاً از چشم دولتيان بپوشاند و به نحوي پنهاني عمل كند....
    ـ دولت عباسيان در برابر ياران امام (ع) و در پايگاههايي كه پشتيبان ا بودند، قاطعانه و بيرحمانه ايستادگي مي كرد و براي از ميان برداشتن خط مشي و برنامه امام و پراكندن و اداره كردن ياران او كوششهاي فراوان بعمل آورد....
    موضع امام درمقابل آن كوششها، پندگويي بود كه به ياران دلداري مي داد و مي فرمود: (تهيدست و با ما بودن، بهتر كه توانگر بودن و با غير ما بودن. كشته شدن با ما، بهتر كه زنده بودن با دشمن! ما براي هر كس كه به ما پناه آورد،‌ پناهگاهيم و براي آن كس كه بخواهد به وسيله ما ببيند، نوريم، و آن كس را كه به ما پناه آورده، عصميتم و هر كس كه ما را دوست بدارد بحقيقت در بزرگي و مقام با ما است و هر كس كه از ما منحرف گردد، جاي او در آتش است)

    موضع چهارم آماده كردن مسئله غيبت:
    ـ امام حسن عسكري (ع) به وضوح مي ديد كه اراده الهي براي ايجاد دولت الله بر روي زمين و در برگرفتن همه جهان انسانيت و گرفتن دست مستضعفان در زمين، بر اين تعلق گرفته است كه فرزندش غيبت كند تا خوف آنان به امنيت خاطر تبديل گردد و خداي را عبادت كنند و هيچ چيز را شريك او نگيرند.
    ـ فعاليت امام حسن عسكري (ع) و برنامه ريزي او در تحقق بخشيدن هدف مزبور به دو كار مقدماتي نياز داشت:
    1- مخفي كردن مهدي (عج) از چشم مردن و نشان دادن وي فقط به بعضي از خواص.
    2- آنكه به هر ترتيب، فكر غيبت را در اذهان و افكار رسوخ دهد و به مردم بفهماند كه اين مسئوليت اسلامي را بايد تحمل كنند و مردم را به اين انديشه و متفرعات آن عادت دهند....
    بيانيه امام حسن عسكري (ع) سه شكل داشت:
    الف) ...... بيانيه هاي كلي و عمومي درباره صفات مهدي (ع) از قبيل: «وقتي قيام كند، در ميان مردم با علم خود داوري خواهدكرد مانند داوري داود كه از بينه و دليل پرسشي نمي كرد».
    ب‌) توجيه و نقد سياسي در مورد اوضاع موجود، و مقرون كردن آن به انديشه وجود مهدي (ع) و ضرورت ايجاد دگرگونيها از سوي او و از اين قبيل است: «وقتي قائم خروج كند به ويران كردن منابر و جايگاههاي خصوصي در مساجد فرمان خواهد داد اين جايگاهها به منظور امنيت و محافظت خليفه از تعدي، و براي افزودن هيبت او در دل ديگران بنا شده است.»
    ج‌) اعلاميه هاي كلي براي پايگاهها و اصحابش كه در آن، ابعاد انديشه غيبت براي آنان و ضرورت آمادگي و عمل به آن از ناحيه رواني و اجتماعي توضيح داده شده بود، تا غيبت امام (ع) و جدايي او را از آنان بپذيرند. امام به ابن بابويه نامه اي نوشت و در آن فرمود: «بر تو باد بردباري و انتظار گشايش، پيمبر فرمود: برترين عمل امت من انتظار كشيدن گشايش است و شيعه ما پيوسته در اندوه است تا فرزندم ظهوركند........»
    3- راه ديگري كه امام براي آمادگي غيبت دراذهان مردم انجام داد پنهان نمودن خود و برقراري رابطه با دوستان و طرفداران ازطريق مكاتبه و مراسله بوده است. همچنين نظام و روش وكالتي و وساطتي كه امام حسن عسكري (ع) با پايگاههاي مردمي خود برگزيد، روشي ديگر از روشهاي بود كه براي فهماندن مسئله غيبت آماده شده بود............

    شهادت امام (ع)
    از ابو الاديان نقل كرده اند كه گفت: من خادم امام عسكري بودم و رسائل او را به شهرهاي ديگر مي بردم و جواب مي آوردم،‌ در بيماري منتهي به رحلت وي هم نزد او رفتم نامه هايي را كه نوشته بود به من داد و فرمود به مداين ببرم من رفتم و پس از پانزده روز برگشتم اما ديدم بانگ زاري و شيون از خانه امام بلند است و جعفر بن علي بر در خانه ايستاده به تعزيت شيعيان پاسخ مي دهد. با خود گفتم اگر اين مرد امام شد باشد كار امامت دگرگون خواهد شد. در اين آن خادمي بيامد و به جعفر گفت كار تكفين تمام شد بيا بر جنازه برادرت نماز بگزار جعفر و همه حاضران به داخل خانه رفتند من هم رفتم و امام را كفن شده ديدم. جعفر پيش رفت تا در نماز امامت كند وقتي خواست تكبير بگويد ناگهان كودكي با چهرة گندمگون و موئي كوتاه و مجعد و دندانهايي كه بينشان گشادگي بود پيش آمد ورداي جعفر را كشيده گفت: اي عم عقب برو من براي نماز بر پدرم از تو شايسته ترم جعفر در حاليكه رنگش از خشم تيره شد عقب رفت و آن كودك بر جنازه امام نماز گزارد او مهدي موعود امام دوازدهم (عج) بود.

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    درگذشتگان 85


    رسول ملاقلي پور
    كاش سركارمان گذاشته بود

     كارگردان هميشه عصباني كه در روزهاي اول اسفند ماه، سر نوشتن فيلم‌نامة آخرين كارش سكته مغزي كرد و براي هميشه رفت.

    فوت رسول اين‌قدر ناگهاني و شوكه‌كننده بود كه در همان ساعات اولية پخش خبر، همه از طريق sms و اي‌ميل و تلفن، يكديگر را در جريان اين اتفاق ناگوار قرار مي‌دادند.

    فرداي آن روز هم همة روزنامه‌ها و نشريات، خبر فوت او را تيتر يك كردند. و بعد نوبت همكاران و نزديكان آقاي كارگردان بود كه در گفت‌وگوهايشان از او بگويند. ميزان محبوبيت ملاقلي‌پور اما صبح روز هفدهم اسفند، مشخص شد؛ وقتي كه تالار پر شد از هنرمندان، مسؤولان و مردمي كه براي تشييع پيكر او دور هم جمع شده بودند.

    و خب مثل همة مراسم‌هاي اين تيپي، هر كدام از كساني كه به نوعي با آقا رسول كار كرده بودند، حرف‌هايي براي گفتن داشتند. اول از همه، مجيد مجيدي بود كه از ملاقلي‌پور به عنوان يك هنرمند تأثيرگذار در سينماي دفاع مقدس ياد كرد.

    بعد از او هم مديرعامل انجمن سينماي دفاع مقدس سخنراني كرد. به هر حال، همه رسول را به عنوان فيلمساز دفاع مقدس مي‌شناسند. تهيه‌كنندة كارهاي ملاقلي‌پور و بازيگراني كه در كار آخر او «م مثل مادر» در كنارش بودند هم در ادامه مراسم از خلقيات كارگردان دوست‌داشتني‌شان گفتند.

    وزير ارشاد و فرزندان ملاقلي‌پور هم براي حاضرين در تالار حرف زدند. اما شايد جالب‌ترين حرف را كمال تبريزي دربارة او زد. تبريزي با لحن افسرده‌كننده‌اي گفت: «هنوز منتظرم رسول زنگ بزند و بگويد همه‌تان را سركار گذاشته‌ام.»

    به غير از حاضرين در مراسم، شخصيت‌هاي بزرگي به مناسبت فوت ملاقلي‌پور پيام فرستادند. مقام معظم رهبري درگذشت او را براي جامعه هنري تأسف‌بار خواندند و از او به عنوان يكي از كساني كه با انگيزه انقلابي پا به عرصه هنر گذاشته، ياد كردند.

    پس از پايان مراسم تشييع پيكر ملاقلي‌پور در تالار وحدت، جمعيت به سوي بهشت‌زهرا حركت كردند تا او را در كنار مادرش به خاك بسپارند. و بعد، كارگردان 53 ساله سينماي ايران در قطعه 244 بهشت‌زهرا آرام گرفت!
     

    عمران صلاحي
    شوخي آخر

    «عمران صلاحي مرد.» همين خبر چند كلمه‌اي  خيلي‌ها را تكان داد. نويسنده طنزپرداز به علت ايست قلبي درگذشته بود. خبر به شوخي مي‌مانست، اما انگار اتفاق افتاده بود.

     خود صلاحي در يادداشتي در مرگ كيومرث صابري (گل‌آقا) نوشته بود: «اين شوخي آخرت، اصلا بامزه نبود.» و حالا خبرگزاري‌ها تيتر زده بودند: «عمران صلاحي به گل آقا برگشت.»

    عمران صلاحي، نويسنده سبيلوي طنازي كه اخم‌هايش و شعرهاي تلخش هم نمي‌توانست بدون رگه‌اي از لبخند بماند، نويسنده ثابت نشريه‌هاي طنزي مثل توفيق و گل‌آقا بود و سال‌ها در ستون ثابت طنزش، «حالا حكايت ماست» (كه كتاب هم شد) همه را خنداند.

    مهم‌ترين نكتة طنزهاي صلاحي اين بود كه او طنز سياسي نمي‌نوشت. از همان زمان كه در توفيق بود و بعد كه در گل‌آقا مي‌نوشت و حتي در آثار مستقل‌اش و كتاب‌هايش اين موضوع را رعايت كرد.طنزهاي صلاحي، اجتماعي و آرام بودند و به خاطر همين تاريخ‌مصرف ندارند.

    عمران هم به اسم‌هاي ماندگار هم‌دوره‌اش پيوست. به حسين منزوي، كيومرث صابري و پرويز شاپور. فكرش را بكنيد اگر اين چهار نفر آن دنيا بخواهند يك مجلة ادبي با صفحه‌هاي ويژة طنز راه‌بيندازند عجب چيز خواندني‌اي از كار درخواهند آورد؟!
     

    بابک بیات
    مرگ در غربت

    1 - از بچگی دوست داشت بابک صدایش بزنند. اسمش هنری‌تر بود. «بابک بیات» آهنگین‌تر بود، ملودیک‌تر بود. اصلا ژن ملودی در وجود بابک بیات بود. غلیان می‌کرد. شعر را که می‌خواند، ملودی‌ها متولد می‌شدند.

    چه ترانه‌هایی که جاودانه نکرد. چه آهنگ‌هایی که به خاطره‌ها نسپرد. چه صداهایی را که به من و تو هدیه نکرد. خیلی‌ها آرزو داشتند یک آهنگ برایشان بسازد. خیلی‌ها دوست داشتند یک عکس مشترک با او داشته باشند تا بعدها بتوانند در وبلاگشان پز دوستی با استاد را بدهند.

    اما وقتی از کانادا بازگشت، کسی خبری از او نگرفت. وقتی بر تخت بیمارستان افتاد، شاگردی بر بالین‌اش حاضر نشد. همه مشغول زندگی بودند. وقت‌ها پر بود. وقتی به کما رفت، ناگهان دوستان پیدایشان شد.

    «اگر نباشیم که نمی‌شود.» و وقتی رفت، وقت‌ها هم خالی شد. زندگی چند روزی تعطیل. در هر مراسمی حاضر می‌شدند تا پوشش رسانه‌ای را از دست ندهند. عجب روزگاری است!

    2 - خیلی‌ها بودند که پس از مرگ استاد، لباس تیره بر تن کردند و این‌ور و آن‌ور جلوی دوربین‌ها گریه دروغین تحویل عدسی دوربین دادند و روی دوربین که برمی‌گشت با بغل‌دستی، ادامه شوخی را پی می‌گرفتند.

    آن یکی که پسر بابک بیات می‌گفت از خستگی مادرش استفاده کرده و در زمان کوتاه استراحت او، عکاسان را خبر کرده تا از سرم‌های وصل شده به بابک بیات در حال کما عکس بگیرند و در بک‌گراند هم، جناب شاعر را از یاد نبرند.

    آن یکی شاگرد محبوبش که به همراه محبوبه‌اش به سالن بزرگداشت استاد آمده بود و چند آهنگ هم اجرا کرده بود، وقت امضا دادن به هوادارانش، درباره خط خوشش شوخی‌ها می‌ساخت و جماعتی را حیران می‌کرد. آن بالا یک‌جور؛ پایین که می‌آمد جور دیگر.
     

    ناصر عبداللهی
    دلش به دريا زد و رفت

    1ـ شب عید غدیر سال79 بود، شبکه5 . در میان بخار و دودی که به روی سن می‌آمد تا فضای خواندن آهنگ را شکل دهد، خواننده‌‌اي با مو و ریش نسبتا بلند بر صحنه ظاهر شد که دستانش را در هم گره کرده بود و به سبک خوانندگان اسپانیش زیر آواز می‌زد.

    موزیک بر پایه گیتار بود و شعر هم به زبانی که تا آن زمان نشنیده بودیم: للا للا لالا لا... ناصر عبداللهی با صدایی که تقلید از صدای هیچ‌کدام از خوانندگان لس‌آنجلسی نبود، یک شبه ره صد ساله رفت.

    عجب آهنگی بود. تلفن‌ها شروع شد. «آهنگ شبکه5 رو شنیدی؟ این کی بود؟» این ناصر عبداللهی بود که قبلا ترانه رستم و سهراب را به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده بود.

    ناصر عبداللهی یک آلبوم به بازار داده بود اما کسی او را نمی‌شناخت. حالا با این ترانه، او را خیلی‌ها می‌شناختند. پخش آهنگ چند بار تکرار شد و خبر رسید که آلبوم «دوستت دارم» که ترانه ناصریا را به عنوان اولین آهنگ در خود می‌دید، به بازار آمده.

    یک نکته دیگر هم داشت این آلبوم. نام محمدعلی بهمنی با ترانه خرچنگ‌های مردابی بیش از پیش بین جوان‌ها مطرح شده بود. او ترانه‌سرای این آلبوم بود و در کنار او نام پرویز پرستویی هم بر آلبوم دیده می‌شد. او در بعضی آهنگ‌ها شعرهای بهمنی را دکلمه می‌کرد و بودن نام او در کنار سایر اعضا به آلبوم تشخص می‌داد. ناصریا آن‌قدر گل کرد که ناصر عبداللهی اسم خودش و اسم گروهش را ناصریا گذاشت.

    2ـ ناصر عبداللهی پس از چند هفته «زند‌گی» در حال کما از دنيا رفت... هنوز دو هفته از مرگ ناصریا نگذشته بود که کمپانی محترم طرف قرارداد با ناصر عبداللهی، آلبوم ماندگار را از او منتشر کرد؛ از ناصر عبداللهی چند وقتی بود که خبری شنیده نمی‌شد.

    طبیعتا کمپانی هم منتظر یک فرصت مناسب بود تا آلبوم را به بازار بفرستد و خب فرصتی بهتر از مرگ ناصر هم نبود. دستگاه‌های تکثیر شروع به کار کردند و آلبومی که قرار بود معجزه نام بگیرد، با نام دیگری منتشر شد، با عکس‌هایی خاص و با تبلیغاتی متفاوت.

    اما آلبوم فروش چنداني نكرد. تحلیل‌ها این بود که پس از مرگ عبداللهی، حتی آلبوم دوستت دارم هم فروش خوبی خواهد کرد.

    اما حتی ترانه‌های جدید ناصر هم نتوانستند صدای او را به ضبط ماشین‌ها ببرند. شاید برای شنوندگانش صدای حزن‌انگیز او یادآور مرگ تلخش بود.
     

    سيد ذاكر
    انگار نه انگار

    سيد محمد جواد ذاكر طباطبايي، از آن دسته آدم‌هايي بود كه نمي‌شود نسبت به‌شان بي‌تفاوت بود. سن زيادي هم نداشت؛ متولد 55 يا 57 (هر دوي اين تاريخ‌ها را توي يك وبلاگ پيدا كرديم.) در «خوي» بود. چند سالي هم در مدرسه رضويه قم دروس حوزوي خوانده بود، اما به دلايلي مجبور شده بود آن‌جا را ترك كند.

    سيد ذاكر - كه پدرش هم مداح بود - جزء طيف جديد مداحان بود و يكي از صاحب‌سبك‌ها و مشهورترين‌هايشان. همين موضوع كافي بود كه تركش انتقاد‌هايي كه به اين طيف مي‌شود، دامن او را هم بگيرد.

    مي‌گويند خودش راضي به انتشار فيلم‌هاي مراسمش نبود، اما اين كار انجام شد و سبك وسياق خاص او و بعضي كارها و حرف‌هايي كه مي‌كرد و مي‌زد (و ظاهرا اين اواخر بعضي‌هايش را پس گرفته‌ بود)، قضيه را براي او نسبت به ديگران حادتر كرد.

    اين وسط يك دفعه سر و كله سرطان حنجره پيدا شد و او را اسير كرد. مدتي شيمي‌درماني شد، اما بيماري‌اش خيلي سريع پيشروي كرد؛ اوايل خرداد85 به كما رفت و بعد از حدود چهل روز، در شانزدهم تير 85 از دنيا رفت.

    سيد ذاكر در قم و در كنار قبر «رسول ترك» خاك شد. با اين‌كه تشييع جنازه نسبتا پر جمعيتي در قم داشت، منابع رسمي هيچ خبري از بيماري و درگذشت او منتشر نكردند و همين، هوادارانش را شاكي‌تر كرده بود.

    دو جبهه افراطي حتي بعد از مرگ او هم كوتاه نيامدند. مخالفان، سرطان «حنجره» را سزاي «حرف‌»هاي او مي‌خواندند و مريدان، برايش احترام ويژه‌اي قائل مي‌شدند.

    م.ا. به‌آذين
    خداحافظ جان شيفته

    نام محمود اعتمادزاده يا همان «م. ا. به‌آذين»  شايد ياد‌آور خاطرات نوجواني خيلي از ماها باشد؛ مترجم پركاري كه با نثر خاصش، ترجمه‌هاي بي‌نظيري از آثار كلاسيك جهان را در دهه‌هاي چهل و پنجاه ارايه كرد كه هنوز هم در ليست پرفروش‌ها قرار دارند: دُن آرام، جان شيفته، بابا گوريو، ژان كريستف و...

    تأثير «به‌آذين» در دنياي ترجمه فقط به واسطه  ترجمه‌هايش نبود. هنوز خوانندگان آن موقع‌هاي كتاب هفته، دعواهاي او و شاملو و ترجمه‌هاي متعدد از يك اثر، به‌خاطر رقابت اين دو را به ياد دارند.

    به علاوه اعتمادزاده همراه با جلال‌آل‌احمد از بانيان كانون نويسندگان ايران در سال 1347 بود و كسي بود كه نخستين بيانيه كانون را نوشت و در آن هرچه توانست از خفقان، سانسور و تجاوز حكومت شاهي گفت و اعتراض كرد.

    به‌آذين، خردادماه  85 در 93سالگي و در تنهايي درگذشت.
     

    پرويز ياحقي
    اميد دل كجايي؟

    اگرچه منزل آن‌ها محل آمد و شد بسياري از بزرگان موسيقي مثل استاداني چون محجوبي، حسين تهراني، صبا، ني داود، عبادي و دايي او، مرحوم حسين ياحقي بود، اما پدر با موسيقي‌دان‌شدن او بسيار مخالف بود تا جايي كه به بهانه يك مأموريت اداري او را به بيروت برد، اما چيزي نگذشت كه اين كودك عاشق، بيمار شد و علت بيماري او تنها دوري از ساز و موسيقي و آن اساتيد بود. پدر اما همچنان لجاحت مي‌كرد.

    «مادرم در نامه‌اي خطاب به پدرم نوشت كه تو مي‌خواهي پرويز را بكشي تا حرف خودت را به كرسي بنشاني. سه يا چهار سال آن‌جا با سختي گذشت تا اين كه در آستانه ده سالگي با پول توجيبي‌اي كه جمع كرده بودم، از خانه پدرم فرار كردم و به ايران باز گشتم... من در ايران ماندم و نزد استاد حسين ياحقي تعليم موسيقي را به صورت جدي ادامه دادم... براي اولين بار در سن پانزده سالگي به راديو راه پيدا كردم و يك قطعه ساز تنها اجرا كردم.

    اما پدرم اجازه نداد كه از نام فاميل صديق پارسي استفاده كنم. به همين دليل دايي گفت كه تو از اين به بعد از نام فاميل (ياحقي) استفاده كن.»

    از نخستين آهنگ‌های پرويز ياحقی می‌توان به تصنيف «اميد دل من کجايی» اشاره کرد که با صدای زنده ياد غلامحسين بنان اجرا شد و ارکستر نوازندگان اين تصنيف نيز برخی از چهره‌های نامی موسيقی ايران بودند. اعتبار بخشيدن به ويولن و صدادهی خاصی که از آن به عنون ويولن ايرانی ياد می‌شود، در کار او به اوج خود رسيد. 

    او درکی عميق از شعر و تلفيق آن با موسيقی داشت و همکاری مشترکش با شاعرانی چون رهی معيری، تورج نگهبان، اسماعيل نواب‌صفا و معينی کرمانشاهی و مؤانست افزون‌تر از همه با بيژن ترقی (بيش از ۵۰ سال)، آثار ماندگاری را برای موسيقی ايرانی به جای گذاشت. بيداد زمان، می زده شب (ماهور)، سراب آرزو (افشاری)، غزالان رميده (در مايه شوشتری و همايون) و آن که دلم را برده از جمله کارهای ماندگار اين موسيقي‌دان ايرانی است.

    پرويز ياحقی در پانزدهم بهمن ماه سال جاري، درحالی بدرود حيات گفت که آخرين اثرش به نام «مهر و مهتاب» را آماده و به بازار موسيقی عرضه کرده بود. روحش شاد.
     

    آيت‌الله حسين جمال‌الحق
    گريه  كرديم

    پانزده خرداد85، يك خبر غيرمنتظره، تجريش تهران به را هم ريخت و چيزي نگذشت كه همه آن‌هايي كه آيت‌الله جمال‌الحق را مي‌شناختند، خودشان را از همه‌جا رساندند به مسجد سيدالشهداي بازار تجريش تا ببينند خبر راست است يا دروغ؟ آيت‌الله حاج حسين جمال‌الحق به رحمت خدا رفته بود، درست در روز پانزده خرداد، همزمان با شهادت حضرت زهرا و ايام فاطميه.

    بعدتر اما اطرافيان حاج آقا متوجه شدند كه اربعين ايشان  كه در عرف، مفهوم خروج از عزا را دارد، با تولد حضرت زهرا مصادف شده بود. حاج آقا، امام جماعت مسجد كوچكي در بازار تجريش بودند و هميشه مي‌گفتند: «امام جماعت بايد بتواند حاجات شرعي مردم را از محراب بگيرد». و خيلي‌ها شاهد اين بودند كه تا آخرين لحظات زندگي پر بركتشان، كار خودشان همين بود؛ طوري كه مردم از دورترين شهرستان‌ها براي ياري گرفتن در امورشان پيش ايشان مي‌آمدند.

    حاج آقا جمال‌الحق در اول فروردين 1315، در خانواده‌اي اهل علم به دنيا آمدند. بعد از تحصيلات در حوزة علميه قم، در مدرسه حكيم نظامي، رياضيات و زبان فرانسه تدريس مي‌كردند.

    در جواني‌شان با شهيد نواب صفوي و هم‌رزمانش به خاطر فشارهاي سياسي موجود آن زمان به نجف اشرف هجرت كردند و در آن‌جا در محضر علمايي مثل آيت‌الله صدر و آيت‌الله كوه كمره‌اي كسب فيض كردند. بعد از برگشتن به قم مدتي طولاني، شاگردي نزد آيت‌الله مجتهدزاده اردبيلي (رضوان‌الله عليه) – كه از اوتاد و داراي مقام ابدال بودند – را درك كردند.

    (در ضمن آيت‌الله مرعشي و آيت‌الله گلپايگاني از اساتيد ديگر ايشان بودند.) آيت‌الله جمال‌الحق حدود سي سال پيش، نگارش رسالة علميه خود را شروع كردند. اما مدت‌ها بعد به دليل سير در عرفان – مخصوصا معارف حضرت زهرا - و علاقه زياد ايشان به رودررويي با مردم و حل مشكلات‌شان، نوشتن رساله را متوقف كردند و بعدها هر كس از ايشان راجع به ادامه رساله مي‌پرسيد، به گفتن تنها يك جمله بسنده مي‌كردند: «محدود مي‌شوم». هنوز كه هنوز است بسياري از مردم، به مزار حاج آقا در قبرستان شيخان قم (جوار مرقد حضرت معصومه(ع)) مي‌روند تا واسطه گرفتن حاجات‌شان باشند.

    در سال 85 آيت‌الله آقاميرزا جوادآقا ملكي تبريزي نيز درگذشت. تشييع پيكر او از پرازدحام‌ترين مراسم اين نوع بود. او در دوران حيات، وظيفة خود مي‌دانست كه در مراسم همة شهدا شركت كند. خانوادة آن‌ها در تشييع او در قم غوغا به‌پا كردند.

    شهر يك‌سر عزا شد. امسال از علما،‌افراد ديگري هم بودند كه رفتند. آقاي دواني، پدر رجبي‌ها كه زن و مردشان معروف هستند. پيرمرد سال‌ها در حوزة تاريخ و به‌خصوص تاريخ تشيع  كار كرد و آثار مهمي از خودش به‌جا گذاشت.

    منبع: همشهري

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads