Text Link Ads

 

 

 

700

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 700 :: دوشنبه 13 فروردين 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

فرستادن پیام کوتاه به هر کشوری،
حتی ایران!

سلام!
روز طبيعت تان به خير و خوشي!
امروز هفتصدمين شماره از مجله الکترونيکي «روزانه» داره منتشر ميشه که به همشه شما خوانندگان گرامي روزانه تبريک مي گم ... ايشالا هفت هزارمين شماره را در کنار شما عزيزان جشن بگيريم!
SMS رایگان بفرستیدتا به حال چقدر دنبال سایت های مختلف گشتید تا بتوانید به صورت رایگان SMS (پیام کوتاه) برای دوستانتان بفرستید؟ شاید تو سایت های ایرانی با محدودیت بسیار کم مقدار متن و یا امکان فرستادن تعداد محدود یا در سایت های خارجی امکان فرستادن به کشور ایران نبوده باشد و … که همگی یک نوع محدودیت هستند که شما را بسیار ناراحت و دلزده می کنند مواجه شدید. امروز قصد دارم روشی را برای شما معرفی کنم که کاملا رایگان است و حتی می توانید به موبایل های داخل ایران هم پیام کوتاه بفرستید.(خیلی هم کلاس داره چون وقتی SMS می زنید، با یک شماره خارجی فرستاده می شه!)

شما عزیزان احتمالا برنامه جالب و معروف Yahoo! Widgets را می شناسید. (چیزی شبیه گوگل دسکتاپ) اگر این برنامه را ندارید حتما آن را دانلود کنید که حتما به دردتان می خورد و حدود ۴۰۰۰، Widgets را می توانید به راحتی برای خود به ارمغان بیاورید.

حال بریم سر اصل مطلب که فرستادن SMS رایگان است. شما بعد از نصب Yahoo! Widgets می توانید Widget مورد نظر که حجمی بسیار کم دارد را از اینجا دریافت کنید و بعد از نصب و پرسیدن چند سوال، از شما می خواهد شماره موبایل خود را وارد کنید که باید حتما کد کشور ایران را هم بدید (مثلا: ۹۱۲۲۲۲۲۲۲98+) توجه کنید بین کد کشور و کد شرکت ارائه دهنده خط موبایل (ارتباطات سیار ۰۹۱، ایرانسل ۰۹۳۵، تالیا ۰۹۳۲ و …) عدد صفر را مانند مثال وارد نکنید. توجه کنید حتما باید شماره واقعی را بدهید تا کد فعال سازی برای شما ارسال شود. (شماره موبایل شما برای طرف مقابل نمایش داده نمی شود این طور که من امتحان کردم) در قسمتی از برنامه عنوانی با نام PIN از شما می خواهد که باید به برنامه بگید گم کرده اید تا برای شما بفرستد. (این کار را در صورتی انجام بدهید که بعد از گذشتن صحیح از آن مرحله برای شما پیام کوتاهی فرستاده نشد و یا ایمیلی دریافت نکردید.)

بعد از تمام شدن تنظیمات صفحه ای مانند این تصویر برای شما به نمایش در می آید (که با دادن شماره موبایل و اسم و Carrier (حتما Other را انتخاب کنید) و حتما انتخاب گزینه International، نشان داده می شود) حال می توانید فرد مورد نظر را انتخب کنید و برای او پیام کوتاه به صورت رایگان بفرستید.

با تشکر از دوستان آي.تي آنلاين
باقي بقايتان!

 

دانلود مجلات و کتب خارجي


US News & World Report
شماره 9 آوريل 2007


 

تاریخ انتشار: 9 آوريل 2007
تعداد صفحات مجله: 86
حجم فایل: 17 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید



آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (699) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • فرستادن پیام کوتاه به هر کشوری، حتی ایران!
  • دانلود مجلات و کتب خارجي: US News & World Report شماره 9 آوريل 2007
  • ساختمان حبابی در چین! 
  • يک عاشق احمق در چت روم Paltalk خود را جلوی چشم بهت زده مردم دار زد
  • دانلود آلبوم: بوم عشق با صداي شهرام اميري
  • Cowon JetAudio v6.28 Plus VX
  • يک ديکشنري انگليسي به فارسي با فرمت جاوا
  • دروغ اول آپریل گوگل
  • وقتی بلر هیچ گهی نمی‌تواند بخورد!
  • هاليوود به جنگ با حجاب مي‌رود
  • دانشمندى در ميان نادانان
  • آزمایش یک واکسن جدید
  • از اشتباهات خود درس بگيريد
  • گفت وگو با مسعود ده‌نمكی كارگردان اخراجی‌ها
  • موبايل ايراني در سالي که گذشت
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

ساختمان حبابی در چین! 
این کلاغ های باهوش
تطابق حیرت انگیز کلاغ ها با زندگی شهری
يک عاشق احمق در چت روم Paltalk خود را جلوی چشم بهت زده مردم دار زد

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

ساندي تلگراف: انگليس يك افسر ارشد را به ايران اعزام مي كند

گزارش يك هفته‌نامه انگليسي حاكي است دولت لندن اميدوار است يكي از افسران ارشد نيروي دريايي خود را به ايران اعزام كند تا براي آزادي 15 نفر از ملوانان و تفنگداران خود با تهران مصالحه كند.
به گزارش فارس، بر اساس اين طرح كه در شماره اخير ساندي تلگراف به چاپ رسيده، دولت انگليس اين افسر نيروي دريايي را به تهران خواهد فرستاد تا اين قول را به تهران ارايه كند كه يگان دريايي سلطنتي اين كشور هرگز بدون اجازه دولت ايران وارد آب‌هاي اين كشور نشود.
به نوشته اين هفته‌نامه، اين طرح مصالحه در نشست روز گذشته كميته عاليرتبه بحران انگليس اتخاذ شده و با اعزام يك ناخداي نيروي دريايي و يك افسر ديگر رده فرماندهي همراه خواهد بود.
دولت لندن ادعا دارد كه نيروي دريايي ايران به اين گروه از سربازان انگليسي هنگامي كمين كرده كه آنها مشغول انجام عمليات مقابله با قاچاق كالا و اجراي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بودند.
به نوشته اين نشريه، مارگارت بكت، وزير امور خارجه و توني بلر، نخست‌وزير انگليس در محافل خصوصي ابراز نگراني كرده‌اند اين مسئله‌ به بن‌بست طولاني مدت بدل شود و مقامات نيز پيش‌بيني كرده‌اند بحران براي ماه‌ها ادامه پيدا كند.
بكت نيز گفته انگليس به نامه سفارت ايران در لندن پاسخ گفته و در اين نامه از لندن خواسته شده اعتراف و تاييد كند كه اين ملوانان به آب‌هاي ايران تجاوز كرده‌اند و اين اقدام تكرار نخواهد شد.
اين هفته‌نامه به نقل از يكي ديگر از مقامات خاطر نشان كرد كه اين طرح اميدها را در دل انگليسي‌ها زنده كرده است.
اين مقام كه نامش فاش نشده، تاكيد كرد: «ما براي ارايه تضمين به ايراني‌ها مبني بر اين كه امروز يا در آينده آگاهانه وارد آب‌هاي آنها بدون اجازه دولت تهران شويم، آماده‌ايم.»
اين مقام در عين حال تصريح كرد:‌ «ما عذرخواهي نمي‌كنيم. اعتراف نيز نمي‌كنيم كه ما به آب‌هاي آنها وارد شده‌ايم. اما اين طرح ممكن است راهي براي خروج از بحران بگشايد.»
اين روزنامه خاطر نشان كرد كه ژنرال "جوليان تامسون" فرماندهي ناوگان انگليس در جنگ جزاير فالكلند در 25 سال پيش از اين امر شاكي بوده چرا نيروهاي انگليسي بدون درگيري تسليم شده‌اند.


دانشجويان خواستار محاكمه متجاوزان و تعطيلي سفارت انگليس شدند

SMS رایگان بفرستیدتشكلهاي دانشجويي سراسر كشور در قطعنامه پاياني خود، خواستار محاكمه متجاوزان و تعطيلي سفارت انگليس شدند.
دانشجويان تجمع كننده مقابل سفارت انگلستان و معترض به سياستها و عملكردهاي اين كشور در پايان تجمع خود با صدور قطعنامه‌اي، در اعتراض به تجاوز نظاميان انگليسي به حريم آب‌هاي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند:
برگ برگ تاريخ ملت ايران شاهد خباثت ذاتي دولت مردان انگليس در عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي،‌اقتصادي و نظامي است. ردپاي كثيف اين جرثومه فريب بر صفحات تاريخ اين ملت سنگيني مي‌كند.
در اين قطعنامه تاكيد شد: امروز فرزندان 13 آبان به انقلابي سوم مي‌انديشند، تا در مقابل سكوت سوال برانگيز شوراي به اصطلاح امنيت در قبال حمله مزدوران وحشي انگليسي به كنسولگري ايران در بصره عراق و تجاوز مسلم جهان‌خواران آمريكايي، كه همان سگ زردي است برادر شغال، به كنسولگري ايران در اربيل و بغداد و به گروگان گرفتن ديپلمات‌هاي بي‌دفاع كشور ما، پاسخي قاطع به متجاوزان و غاصبان بلاد اسلامي بدهند.
دانشجويان تجمع كننده مقابل سفارت انگلستان با بيان اينكه جنبش دانشجويي مسلمان از دولت ايران مي‌خواهد بدون توجه به فشارهاي موجود جوامع بين‌المللي با متجاوزان سوم فروردين اروندرود بر اساس اصل «اسارت نظاميان متجاوز خارجي» عمل نموده و تنها اين متجاوزين در خاك پاك ايران مجازات شوند، تصريح كردند: ما خواستار اين هستيم كه دولت حتي از آزادسازي تنها نظامي زن انگليسي كه با نگاه مثبت ايرانيان طبق آموزه‌هاي اسلامي و به احترام شأن زن و جايگاه مادر متحمل مي‌باشد، بدليل ايجاد جنگ رواني و غوغاسالاري رسانه‌اي كه از طرف روباه پير انگليس به راه افتاده خودداري نمايد و اجازه هرگونه ملاقات مسوولان كنسولگري دولت متجاوز را با متجاوزين تا زماني كه دولت انگليس رسما از جمهوري اسلامي عذرخواهي نكرده، ندهند.
اين قطعنامه مي‌افزايد: ما دانشجويان ايراني ضمن سپاس و قدرداني از مرزبانان غيور دريايي كشور عزيزمان كه با حضور آگاهانه و هوشيارانه خود طعم اقتدار ملت ايران را به مذاق متجاوزان و همپيمانانشان چشاندند، به دولتمردان انگليس هشدار مي‌دهيم از هياهو و غوغاسالاري و انجام جنگ رواني جلوگيري نموده و آنها بايد در جامعه جهاني متعهد و متضمن شوند تا ديگر به حريم جمهوري اسلامي ايران تجاوز نكنند.
دانشجويان با طرح اين سوال از نهادهاي حقوقي و بين‌المللي كه چه اتفاقي در دنيا در حال رخ دادن مي‌باشد كه اين مجامع و نهادها فقط در مقابل منافع چند كشور خاص اعلام موضع مي‌كنند و حق ديگر ملت‌ها را زيرپا مي‌گذارند، افزودند: چرا زماني كه ديپلمات‌هاي ايراني گروگان گرفته مي‌شوند و هيچ صدايي از آنها در نمي آيد اما زماني كه نظاميان انگليس به حريم كشور ما تجاوز مي‌كنند، اقدام به صدور بيانيه مي‌كنند؟ لذا ما دانشجويان بيانيه اخير شوراي كذايي امنيت در خصوص تجاوز نظاميان انگليس به آب‌هاي كشورمان را سندي ديگر بر دست نشاندگي و ناكارآمد بودن اين شورا در قبال وظايف صريح در منشور ملل متحد دانسته و آن را دقيقا برخلاف روح اين منشور تلقي نموده و محكوم مي‌نماييم.
دانشجويان در پايان قطعنامه با استناد به دخالت‌ها و خيانت‌هاي تاريخي دولت خبيث انگليس و محرز بودن دخالت‌هاي اخير مزدوران انگليس در خرابكاري‌ها و انفجارات خوزستان، حمايت همه جانبه آنان از اشرار در اقصي نقاط ميهن بويژه سيستان و بلوچستان و همچنين سابقه سياه اين دولت در دشمني با جهان اسلام همچون نقش دولت انگليس در تشكيل غده سرطاني جهان، اسرائيل جنايتكار و پناه دادن به مرتد ملعوني همچون سلمان رشدي، تعطيلي جاسوسخانه جاسوس پير انگليس در خيابان استانبول تهران كه كسوت سفارت‌خانه بر تن خويش كرده است را كمترين خواسته جدي وارثان و نسل سوم انقلاب اسلامي دانستند.
اين قطعنامه از سوي بسيج دانشجويي دفتر تحكيم وحدت، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، جامعه اسلامي دانشجويان، جنبش عدالتخواه دانشجويي، اتحاديه تشكل‌هاي دانشجويان دانشگاه‌ آزاد اسلامي، سازمان دانشجويان ايران، مجمع دانشجويان دانشگاه آزاد و مجمع صنفي نشريات دانشجويي كه در اين تجمع حضور داشتند، صادر شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود سريالهاي نوروزي

ترش و شيرين

تهيه كننده: ايرج محمدي – مهران مهام
کارگردان: رضا عطاران

شرح مختصر: نصرت خانم زني متكي به نفس است كه پس از مرگ شوهرش كمر همت را بسته و از طريق ترشي فروشي چهار فرزند قد ونيم قدش را به سختي اما آبرومندانه از آب و گل در آورده است . داستان از جايي شروع مي شود كه مهلت خانه اجاره اي نصرت خانم به سر آمده واو مجبور است به خانه اي ديگر نقل مكان كند اما اين جابجايي باعث بروز ماجراهايي مي شود كه مسير زندگي نصرت خانم و خانواده اش را تغيير مي دهد.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1   سرور 2    سرور 3

قسمت 2    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 3    سرور 1   سرور 2    سرور 3   

قسمت 4    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 5    سرور 1   سرور 2    سرور 3     سرور 4

قسمت 6    سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 7    سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 8    سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 9    سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 10  سرور 1   سرور 2     سرور 3    سرور 4




 

روزگار خوش حبیب آقا

تهيه كننده: علي‌لدني
کارگردان: مهدي مظلومي
بازيگران : سيروس گرجستاني ، مهوش صبر كن ، سودابه گرجستاني ، محمود جعفري، سعيد آقاخاني، امير غفارمنش، مهناز فصاحتي، ناصر گيتي‌جاه، عباس جمشيدي‌فر

شرح مختصر: كارمندي به نام حبيب آقا كه زندگي شرافت‌مندانه‌اي دارد و برخلاف برخي از اطرافيان خود حاضر نيست از موقعيت خود براي كسب درآمد بيشتر سوء استفاده كند و به همين دليل دچار مشكلات و مسائلي مي‌شود.
سريال حبيب آقا يك سريال شخصيت محور است و ماجراها و رويدادهاي آن بر اساس محوريت يك شخصيت شكل مي‌گيرد. اين شخصيت همان حبيب آقاي كارمند است كه نقش او راهم سيروس گرجستاني ايفاء مي‌كند.
مظلومي تلاش كرده تا پايه سريال خود را بر طنز موقعيت قرار دهد و كمتر از طنز كلامي استفاده كند. البته اين مساله‌اي است كه بايد درباره ميزان درستي و نادرستي آن تا زمان نمايش سريال صبر كرد. اما درباره يك مساله از همين حالا مي‌توان اظهار نظر كرد و آن اينكه سريال در كنار لحظات شيريني كه دارد، لحظات تلخي هم دارد.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 2    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 3    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 4    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 5    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 6    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 7    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 8    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 9    سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

قسمت 10  سرور 1    سرور 2    سرور 3   سرور 4

 



 

بايرام

تهيه كننده: محمد صالحيان
کارگردان: مسعود نوابي
بازیگران فتحعلي اويسي و امير جعفري وهمچنين هنرمنداني چون غلامحسين لطفي، رضا ‌فيض‌نوروزي، زهره حميدي، رويا افشار ، يلدا قشقايي ، نفيسه روشن ، سهيل تاكي ، علي ترابي و ابراهيم آبادي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.

شرح مختصر: موضوع اين سريال در خصوص شخصي به نام بايرام است كه با شخصيت مثبتي كه دارد هركجا كه وارد مي‌شود اتفاق جديدي برايش رخ مي‌دهد و هر اتفاق يكي از داستانهاي اين مجموعه را رقم مي‌زند.

لينکهاي دانلود (هر روز آپديت مي شوند)

قسمت 1    سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 2     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 3     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 4     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 5     سرور 1    سرور 2     سرور 3    سرور 4

قسمت 6     سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

قسمت 7     سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

قسمت 8     سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

قسمت 9     سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

قسمت 10   سرور 1   سرور 2      سرور 3    سرور 4

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

 
دانلود آلبوم: فارسي

بوم عشق
با صداي شهرام اميري

آلبوم جدید و زیبای شهرام امیری به نام بوم عشق با دو کیفیت  

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک
نام موزیک خواننده

دانلود

جنگل كيوان سيادتي دانلود
جوانه ياور اقتداري دانلود
خبره اگير(خبر بگير) شاهرخ شيردوست دانلود
داغلار (كوهها)
 
احمد نايبي دانلود


 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Cowon JetAudio v6.28 Plus VX

Jet Audio اونقدر نرم افزار مشهوري هست که نيازي به معرفي من نيست. نسخه 6.28 Plus VX از اين نرم افزار را امروز براي دانلود گذاشته ام.

Features:
Supports All Major File Formats, Audio CD burning, Recording, Tag Editing, Multi-channel sound ouput, Crossfade, Skin, Subtitles, Internet CD Database, Convenient album management & Playlist, Utilities, Conversion, Audio CD Ripping, Internet Broadcasting, Various sound effects, Speed Control, Resume, Synchronized Lyric (Karaoke), Alarm & Timer, Equalizer, Superb Crystal-Clear Sound, Visualization powered by Sound2Vision. JetAudio is integrated multimedia software composed of a single compact rack. Not only does it play various music and video files, but it also has other features such as CD burning, recording, conversion to other file formats, and so on. In addition to these features, you have the ability to create your own Internet broadcasting by using JetCast, which is provided with JetAudio. Play all major file formats and discs, including WAV, MP3, MP3Pro, OGG, WMA, MPG, AVI, WMV, MIDI, RM, and video, and audio CD. Convert among audio file formats, and record analog audio to various formats. The program features Internet broadcasting with JetCast; visualization plug-ins, including Sound2Vision; tag editing for MP3, OGG, and WMA; various sound effects including wide, reverb, and x-bass; multichannel sound output; speed control of audio playback; crossfading for smooth transition between two songs; a skinnable user interface; synchronized lyrics display (karaoke) for MIDI and MP3 files; and subtitles.

 

لينک دانلود (حجم فايل در حدود 17 مگابايت)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 



 

دنیای موبایل

Dictionary En to Fa - Java

يک ديکشنري انگليسي به فارسي با فرمت جاوا

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


به جان او که گرم دسترس به جان بودی

به جان او که گرم دسترس به جان بودی
بگفتمی که بها چیست خاک پایش را
به بندگی قدش سرو معترف گشتی
به خواب نیز نمی​بینمش چه جای وصال
اگر دلم نشدی پایبند طره او
به رخ چو مهر فلک بی​نظیر آفاق است
درآمدی ز درم کاشکی چو لمعه نور
ز پرده ناله حافظ برون کی افتادی

 

کمینه پیشکش بندگانش آن بودی
اگر حیات گران مایه جاودان بودی
گرش چو سوسن آزاده ده زبان بودی
چو این نبود و ندیدیم باری آن بودی
کی اش قرار در این تیره خاکدان بودی
به دل دریغ که یک ذره مهربان بودی
که بر دو دیده ما حکم او روان بودی
اگر نه همدم مرغان صبح خوان بودی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

13 فروردین
برای معجزه،ما به دنبال هدفی مناسب هستیم.یعنی: بازگشت به آرامش درون.ما به جستجوی این نیستیم که چیزی درونمان تغییر کند بلکه به دنبال تغییر درون خود هستیم.
مری آن ویلیامس

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

أجملوا فی طلب الدنیا فإن كلا میسر لما خلق له
در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر كس هر چه قسمت اوست می رسد.
پیامبر اکرم (ص)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

علل ديگر مؤثر در آکنه 

رژيم غذايي اثر آن هنوز اثبات نشده است اما مصرف بيش از حد کربوهيدرات ها و مواد قندي در تشديد آن نشان داده شده است که در عين حال اثر رژيم هاي کم کالري نيز در جلوگيري از بروز آکنه مشخص شده است.
تعريق در بسياري از افراد باعث تشديد آکنه مي شود
اشعه ماوراءبنفش ؛ که باعث بهبود ضايعات آکنه مي گردد.
استرس هاي روحي ؛ که آن را بخصوص در خانم ها تشديد مي کند.
درمان اين جوش ها بسته به نوع جوش انجام مي گيرد. به طور کلي شستشوي مکرر نواحي جوش به ويژه با صابون هايي که اسيديته مي باشند و از خود بقايايي به جا نمي گذارند در جلوگيري از تشکيل جوش جـديد تا حـد زيادي مؤثر است و در درمان نيز کمک کـننده مي باشد. اين صابون ها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضدجوش معرفي مي شوند . در درمان جوش از داروهاي ضد باکتري ( ميکروبي ) نيز استفاده مي شود که بستگي به نوع جوش و گسترش آن دارد.
داروهاي ديگري نيز بسته به نوع جوش ، در درمان ، مصرف دارند که اختصاصي هستند و از حوصله اين بحث خارج است.
افرادي که داراي جـوش هستند بايد از مصـرف هرگـونه کـرم يا پـماد اجـتناب کنند، چون باعث بدتر شدن جوش ها مي شود.
از عارضــه هاي جــوش صـورت، باقـي ماندن لکه در آن ناحيه به علت التهاب و فــعال بودن سيسـتم دفـاعـي بدن در آنجا است. در محل جـوش هايي که بيشـتر دستـکاري شــوند احـتمال به وجود آمـدن لکه بيشتر است. ضمناً در افراد با رنگ پوست تيره تر، لکه ناشي از جوش بيشتر است .

افرادي هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز است و داخل اين منافذ به صورت سياه ديده مي شود. ترشح چـربي و در معرض هواي آزاد قرار گرفتن اين چـربي باعث اکسيد شدن آن مي گردد و به صورت سياه ديده مي شوند. براي از بين بردن آن مي توان از همان صابون هايي که گفته شد استفاده کرد.

ادامه دارد...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

زن و شوهری تا روزگار پیری نسبت به هم ابراز محبت می کردند . شبی زن پنجاه ساله به شوهــر شصت سالــه خود گفت : دیگر مرا مثل سابق دوست نداری . چون پیش از این اغلب سرت را روی شانه من می گذاشتی و حرفهای شیرین می زدی . شوهر سرش را روی شانه او گذاشت . زن گفت : بعد به سر و رویم دست می کشیدی . شوهر هم همین کار را کرد . زن گفت آنوقت به نشانه عشق و محبت تــن و بــد نــم را گــاز مــی گرفتــی ، به شنیــدن ایــن حــرف ، مرد بلند شــد تا از اتاق بیرون برود . زن پـــرسیـــد : کجـا می روی ؟ مـرد گـفـت : می روم آن اتــاق ، دنــدانـهای عــاریـه ام را بیــاورم

********************

در مجلس جشنی خانم زیبائی با لبخند شیطنت آمیزی از مردی پرسید : اگر الان فرشته ای این جا بیاید و بگوید سه آرزوی شما بر آورده خواهد شد . شما چه آرزوهائی خواهید کرد ؟ مرد فکری کرد و گفت : اولین آرزوی من این خواهد بود که با شما ازدواج کنم
زن گفت :خوب ، این اولین آرزو ، دوتای دیگر چیست ؟
مرد گفت : آنها را برای بعد نگاه خواهم داشت
زن پرسید : چرا برای بعد ؟ مرد گفت : چون آخر من هنوز شما را درست نمی شناسم  

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

همۀ بزرگان موبدان از ترس جانشان با ضحاک هم داستان شدند و بر دادگری او گواهی كردند.
در همين هنگام بانگی از بيرون به گوش ضحاك رسيد كه فرياد ميکرد - فرمان داد تا كسی را كه فرياد ميکند به نزدش ببرند - او كسی نبود جز كاوۀ آهنگر

كاوه فرياد زد كه فرزندان من همه برای ساختن خورش مارانت كشته شدند و هم اكنون آخرين فرزندم را نيز ميخواهند بكشند - ضحاك فرمان ميدهد تا فرزند او را آزاد كنند و از كاوه ميخواهد تا او نیز آن گواهی را مُهر كند.
كاوه نامه را پاره كرده و به زير پا می ندازد و بيرون می رود .

کاوه وقتی از بارگاه ضحاک بیرون می آید چرم آهنگریش را بر سر نیزه ای می زند و مردم را گرد خود گروه می کند و به سوی فریدون می روند.
این در جهان نخستین بار بود که پرچم به دست گرفته شد تا دوستان از دشمنان شناخته شوند.
چو كاوه برون شد ز درگاه شاه
برو انجمن گشت بازارگاه
همي برخروشيد و فريادخواند
جهان را سراسر سوی دادخواند

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلاَ يَهْتَدُونَ 104 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 105 يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَأَصَابَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لاَ نَشْتَرِي بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى وَلاَ نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللّهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الآثِمِينَ 106 فَإِنْ عُثِرَ عَلَى أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّا إِثْمًا فَآخَرَانِ يِقُومَانُ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الأَوْلَيَانِ فَيُقْسِمَانِ بِاللّهِ لَشَهَادَتُنَا أَحَقُّ مِن شَهَادَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَا إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ 107 ذَلِكَ أَدْنَى أَن يَأْتُواْ بِالشَّهَادَةِ عَلَى وَجْهِهَا أَوْ يَخَافُواْ أَن تُرَدَّ أَيْمَانٌ بَعْدَ أَيْمَانِهِمْ وَاتَّقُوا اللّهَ وَاسْمَعُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ 108

 

ترجمه فارسي مکارم

و هنگامى كه به آنها گفته شود: «به سوى آنچه خدا نازل كرده، و به سوى پيامبر بياييد!»، مى‏گويند: «آنچه از پدران خود يافته‏ايم، ما را بس است!»; آيا اگر پدران آنها چيزى نمى‏دانستند، و هدايت نيافته بودند (باز از آنها پيروى مى‏كنند)؟! «104» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! مراقب خود باشيد! اگر شما هدايت يافته‏ايد، گمراهى كسانى كه گمراه شده‏اند، به شما زيانى نمى‏رساند بازگشت همه شما به سوى خداست; و شما را از آنچه عمل مى‏كرديد، آگاه مى‏سازد «105» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد، در موقع وصيت بايد از ميان شما، دو نفر عادل را به شهادت بطلبد; يا اگر مسافرت كرديد، و مصيبت مرگ شما فرا رسيد، (و در آن جا مسلمانى نيافتيد،) دو نفر از غير خودتان را به گواهى بطلبيد، و اگر به هنگام اداى شهادت، در صدق آنها شك كرديد، آنها را بعد از نماز نگاه مى‏داريد تا سوگند ياد كنند كه: «ما حاضر نيستيم حق را به چيزى بفروشيم، هر چند در مورد خويشاوندان ما باشد! و شهادت الهى را كتمان نمى‏كنيم، كه از گناهكاران خواهيم بود!» «106» و اگر اطلاعى حاصل شود كه آن دو، مرتكب گناهى شده‏اند (و حق راكتمان كرده‏اند)، دو نفر از كسانى كه نسبت به ميت، اولى هستند، به جاى آنها قرار مى‏گيرند، و به خدا سوگند ياد مى‏كنند كه: «گواهى ما، از گواهى آن دو، به حق نزديكتر است! و ما تجاوزى نكرده‏ايم; كه اگر چنين كرده باشيم، از ظالمان خواهيم بود!» «107» اين كار، نزديكتر است به اينكه گواهى بحق دهند، (و از خدا بترسند،) و يا (از مردم) بترسند كه (دروغشان فاش گردد، و) سوگندهايى جاى سوگندهاى آنها را بگيرد از (مخالفت) خدا بپرهيزيد، و گوش فرا دهيد! و خداوند، جمعيت فاسقان را هدايت نمى‏كند «108»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

sogoli852000@yahoo.com

in shero taqdim mikonam be hameye zan zalilane ironi;

elahi be mardane dar khaneat
be an zan zalilane dar farzaneat
be anan ke dar bachedari takand
yalane avaz kardane poshakand
be anan ke ba zoqo shoqe tamam
be madar zane khod migoyand maman
be anan ke daman rofo mikonand
ze bade rofoyash oto mikonand
be on qorme sabzi pazane gadar
be an madarane be zaher pedar
elahi be ahe dele zan zalil
be an ashke cheshmane mamad sibil
ke ma ra bar in ahd kon ostovar
az in zan zalili makon barkenar

 

 

leila_kea@yahoo.com

آغوشم پر از نبودن توست..
دست هايم سر شار از بی مهری توست..
نگاهم نيز جای خالی تو را نشان می دهد..
اما.........
تو تسخير کرده ای قلب مرا
خستگی های روز مره زندگی می ارزه به اينکه تو يه شب
سرد زمستونی..يه مهربون شادت کنه
می خوام بدونی که تو سياره به اين بزرگی هميشه يه قلب منتظر
برای اومدنت می تپه
و دو تا چشم منتظر برای رسيدن چشم روشنی قشنگی از تو
از يه دست خط مهربون گرفته تا يه شاخه گل زنبق بنفش...
کاش می شد تشکر و نوشت ...کاش می شد شادی رو گفت

 

 

hiwa20062002@yahoo.com

دستانم تشنه ی دستان توست شانه هایت تکیه گاه خستگی هایم با تو می مانم بی آنکه دغدغه های فردا داشته باشم زیرا می دانم فردا بیش از امروز دوستت خواهم داشت
خندیدم ، خندید ... اشکهام را افتاد ، اونم شرشر گریه کرد !! دلم براش سوخت نازش کردم اما دستم سوخت !؟ آخه دلش گــر گرفته بود
یادگارهای سبز سالهای بهار افشان تیک تیک لحظه های دور از تو و عبور غریبانه ترین چکاوک های عاشق... مسافر! انتقام غریبی است رفتنت!!
كاش نبودي!
با اينکه نديدمت دلم هر روز برايت تنگ مي شود. بديش اين است که مي دانم تو هستي. کاش نبودي! مثل هزاران چيز ديگر که توي اين دنيا نيست ولي آدم ها باز الکي دنبالشان مي گردند، نمي دانم، شايد بشود اسمش را گذاشت دلخوشي. دلخوشي من هم اين است که ميدانم هستي.
عميق ترين درد زندگي مردن نيست بلكه نداشتن كسي ست كه الفباي دوست داشتن رو برايت تكرار كنه و تو از اون رسم محبت بياموزي ...

هيوا از سرزمينه سبز كوردستان عراق

 

 

ashege_shahadat_84@yahoo.com

خدايا ! آنها كه از كنار ما رفتند و به تو پيوستند، به آرزويشان رسيدند. ما را نيز لياقت رسيدن به مقامشان عنايت فرما.
خداوندا !
اي مقلّب و مدبّر شب و روز و اي دگرگون‌كننده ي احوال !
حال ما بندگان ضعيف را به بهترين حالت مبدّل ساز.
خدايا! يك سال از عمرمان گذشت و هم‌چنان در انتظار لقايت، ثانيه‌شماري مي‌كنيم.
منتظريم عيد واقعي‌مان فرا رسد، يعني روز لقاء معبود و ديدار يار.
خدايا!
چگونه تو را شكر گوييم و سپاس تو را به جاي آوريم؟ در اين روز آغاز سال جديد، سالي كه حوادثش بر ما پوشيده و بر تو آشكار است؛
سالي كه مشخص نيست تا آخرش در اين منزلگاه باشيم يا نه؛ آري در اين روز از تو مي‌خواهيم كه لطف فرمايي و ما را از گناهان باز داري، كه بي‌لطف تو ما هيچيم و فريب دنيا را مي‌خوريم.
خدايا !
سال را با جنگ با استكبار آغاز مي‌كنيم و انشاالله با پيروزي به پايان مي‌بريم. چه مراسم زيبا و پرشور و باصفايي ! هفت‌سيني مزيّن به عكس سرداران شهيد لشكر، شمع، گل، كلاه آهني ! لباس بسيجي، عمامه خونين و پارچه قرمز !
جاي شهيدانمان خالي و يادشان هميشه در دلمان زنده باد، كه آنها پيروزي آفريدند و با سرافرازي هجرت كردند و يه ديار معشوق رهسپار شدند.
شهيد سيداسماعيل رضوي نسب- 22 روز قبل از شهادت


منبع: مجله شاهد – شماره 263 صفحه 1 فروردين 1376

 

 
meherdad_kazemi@yahoo.com

دروغ اول آپریل گوگل

Gmailدروغ اول آپریل باز هم با جیمیل همراه شد. اگر امروز وارد صفحه جیمیل شوید ویژگی تازه ای را مشاهده می کنید.

این ویژگی که Gmail Paper نام دارد به تازگی و همین امروز به بازار ارائه شده است (عکس را ببینید)

بر طبق نوشته های این صفحه ، از این پس شما می توانید نسخه کاغذی ایمیل های رسیده تان را تنها با فشردن یک دکمه دریافت کنید. نامه های شما ظرف دو الی چهار روز کاری از طریق پست به دستتان خواهد رسید.

اطلاعات بیشتر در این باره را می توانید از اینجا بخوانید !

همچنین می توانید دروغ های سال های پیش گوگل را در اینجا ببینید

توجه:  بعضی از دوستان فکر مي کنند دروغ اول آپریل یعنی اینکه واقعیت نداره. نه این درست نیست چون این یک اصطلاح است و در این روز گوگل چندین بار از کارهای بزرگ خودش رو انجام داده است. حتی این اول آپریل به گوگل محدود نمی شود و خیلی از سایت ها، شرکت ها و … را نیز در بر می گیرد. البته ناگفته نماند که چه دروغ هایی هم در این روز پخش می شود و اصلا حقیقت ندارند.

 

.

chehrzad332@yahoo.com

وقتی بلر هیچ گهی نمی‌تواند بخورد!

من نمی‌دانم آیا تصمیم سپاه برای دستگیر کردن ۱۵ سرباز انگلیسی که ایران می‌گوید چندمین باری است که بطور غیرقانوین وارد آبهای ایران شده‌اند، در اثر یک توافق قبلی با اجزای دیگر حومت بوده است یا نه.
ولی این را می‌دانم که در این چند روز خیلی خوب ماجرا را جلو برده‌اند، بخصوص از نظر کار رسانه‌ای. دولت بلر الان اصلا در شرایطی نیست که هیچ گهی بتواند بخورد و هر روز که بگذرد خشم اولیه‌ی مردم انگلیس که در روزهای اول طبیعتا به سمت ایران جهت داشت، به شخص بلر برمی‌گردد. چون بعد از این خشم اولیه همه یادشان می‌افتد که اصلا سرباز انگلیسی آنجا چکار می‌کند و یادشان می‌افتد که مقصر اصلی ماجرا شخص بلر است که با دروغ‌هایی که در روز روشن گفت و با وجود این همه مخالفت مردم انگلیس و حزب خودش رفت و کاملا بطور غیرقانونی سربازان انگلیسی را به اشغال یک کشور دیگر وادار کرد و بعد هم آنها را در همان باتلاق نگه داشت.
ایران خیلی خوب دارد از همان روشی که بوش و بلر به دنیا آموزش دادند (یعنی استفاده از دروغ و رسانه‌هایی که این دروغ‌ها را پخش می‌کنند) بر ضد بلر استفاده می‌‌کند و ذره ذره با چند دقیقه ویدیو و چند خط نامه بلر را از هستی ساقط می‌کند و اختلافات داخلی در حزب حاکم انگلیس را دامن می‌زند.
انگلیس نه راه پس دارد نه راه پیش. نه آمریکا می‌تواند کمکی به او بکند، نه دنیای مسلمان و نه اروپا. هرکدام به دلیل منافع خودشان و تک‌روی‌های بلر در این پنج، شش سال اخیر ترجیح می‌دهند که در این ماجرا سکوت کنند. و برای همین هم هست که بلر این‌قدر عصبانی است. چون حتی معلوم شد که بدون زور آمریکا حتی شورای امنیت سازمان ملل هم نمی‌تواند کاری برای بلر بکند. نفت هم که هر روز بگذرد گران می‌شود و همه بلر را مقصر آن می‌دانند.
ایران خیلی محکم ایستاده است و بجز اینکه حواس رسانه‌ها را از ماجرای اتمی‌اش دور می‌کند (تا با خیال راحت در اواخر فرویدن اعلام کند که به توانایی غنی سازی در ابعاد صنعتی رسیده است و بنابراین آماده تعلیق غنی‌سازی دربرابر تعلیق تحریم است)، دارد تعادل آبرویی مذاکرات را که با اتهام‌های آمریکا درباره‌ی دخالت ایران در عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی در عراق به نفع آمریکا و انگلیس به هم خورده بود، به نفع خودش تغییر می‌دهد.
من تا شش ماه پیش اگر کسی می‌گفت اوضاع ایران این روزها به اوضاع زمان ملی شدن نفت شباهتی دارد می‌خندیدم. ولی هر چه نگاه می‌کنم می‌بینم که خیلی دارد شبیه می‌شود. ایران بدون اینکه خلافی بکند، تنها برای استفاده از حق بین‌المللی‌اش، در مقابل آمریکا و انگلیس قرار گرفته است. حتی وضع بدتر از زمان مصدق هم هست، چون آمریکا و انگلیس عملا شورای امنیت را با زورگویی و رشوه به اعضایش به بازوی ظاهرا موجه جهانی خود تبدیل کرده‌اند و هر وقت کم می‌آورند می‌روند سراغ شورای امنیت. زمان مصدق شورای امنیت این‌قدر مسخره‌ی آمریکا و انگلیس نبود که حالا هست. چین، شوروی و فرانسه خیلی مستقل‌تر از الان بودند.
در زمان مصدق هم کسانی بین ایرانی‌ها بودند که بخاطر شرم از ایرانی بودنشان دروغ‌های انگلیس را بیشتر از حرف‌های حق مصدق باور می‌کردند. الان هم هستند. آدم‌هایی که پوست و گوشت و خونشان ایرانی است، ولی مثل یک استعمارگر کثیف سفیدپوست انگلیسی درباره‌ی خودشان فکر می‌کنند.

 

 

labe.khamosh@yahoo.com

یاد آن پرتو سوزنده عشق
که ز چشمت به دل من تابید
باز در خلوت من دست خیال
صورت شاد تو را نقش نمود
بر لبانت هوس مستی ریخت
در نگاهت عطش طوفان بود
یاد آن شب که تو را دیدم و گفت
دل من با دلت افسانه عشق
چشم من دید در آن چشم سیاه
نگهی تشنه و دیوانه عشق
یاد آن بوسه که هنگام وداع
بر لبم شعله حسرت افروخت
رفتی و در دل من ماند بجای
عشق آلوده به نومیدی و درد
نگهی گمشده در پرده اشک
حسرتی یخ زده در خنده سرد
آه اگر باز بسویم آیی
دیگر از کف ندهم آسانت
ترسم این شعله سوزنده عشق
آخر آتش فکند بر جانت

A.D.2

 

 

viski_601@yahoo.com

امضا

1- کساني که به طرف عقربه هاي ساعت امضاء مي کنند ،انسانهاي منطقي هستند .
2- کساني که بر عکس عقربه هاي ساعت امضاء مي کنند ،دير منطق را قبول مي کنند و معمولاً غير منطقي هستند .
3- کساني که از خطوط عمودي استفاده مي کنند لجاجت و پافشاري در امور دارند .
4-کساني که از خطوط افقي استفاده مي کنند انسانهاي منظمي هستند .
5- کساني که با فشارامضاء مي کنند ، در کودکي سختي کشيده اند .
6- کساني که پيچيده امضاء مي کنند آدمهاي شکاکي هستند .
7- کساني که در امضاي خود اسم و فاميل مي نويسند خودشان را در فاميل برتر مي دانند.
8- کساني که در امضاي خود فاميل مي نويسند داراي منزلت هستند .
9- کساني که اسمشان را مي نويسند و روي اسمشان خط مي زننداحتمالاً شخصيت خود را نشناخته اند.
10-کساني که به حالت دايره و بيضي امضاء مي کنند ، کساني هستند که مي خواهند به قله برسند

 

 

ebgh_80@yahoo.com

یادداشت های همین جوری

به بهانه نوشته دوست عزیز کمیل
ابتدا به ساکن در مورد رسانه های اروپایی و آمریکایی مطلبی کوتاه بگویم و بعد بروم سر اصل مطلب . بر خلاف بقیه دوستانی که بی بی سی و سی ان ان و آی بی سی و آسویشتدپرس و نیوزویک و غیره را مشنگ و مزدور و غیره می دانند ، من از ایشان کمال تشکر را دارم . ابدا این احساس بهتان دست ندهد که من الان در یکی از لابی های هتل های درجه یک تل آویو نشسته ام و سان شاین می خورم ! بلکه بر عکس در همین تهران شلم شوربا نشسته ام و این مطلب را می نویسم . به نظر من زمانی ما می توانیم این خبرگزاری ها را متهم کنیم که خودمان یک خبرگزاری دوزاری داشته باشیم . وقتی شبکه محترم خبر با آنهمه تلق تلوق ، تصاویر انگلیسی هایی را که به خلیج فارس آمده اند را از شبکه الجزیره و المنار پخش می کند ، بهتر است در صدا و سیما و معاونت خبر را تخته کنیم . وقتی ما خبرهای داخل مملکت را از شبکه های خارجی کش می رویم و با زدن یک برچسب گل منگلی با لوگوی شبکه خبر ، به خورد مردم می دهیم ، حق انتقاد از آنوری ها را نداریم . به هر حال آقای ضرغامی تاسف ، تاسف ، تاسف . و ما مطلب اصلی ام ؛
نمی دانم دکتر بلخاری را می شناسید یا نه ؟ ولی واقعا ایشان یکی از اسطوره های مخ در کشور عزیزمان است ! چند وقت پیش ایشان را در تلویزیون وطنی به وفور نشان می دادند . در برنامه های خبری ، میزگرد ، سینمایی و کلا هر چیزی که ربطی به مهدویت داشت . ایشان هم با نبوغ بسیار زیادشان ، می توانستند از میکی موس تا پاپای ( همون ملوان زبل ) و هر چیز تصویری را جوری نقد و تحلیل کنند که انگار تمام عالم و آدم دست به دست هم داده اند که ما هفتاد میلیون نفر و مهدویت را زیر سوال ببرند . نوشته دوست عزیزم کمیل هم تقریبا بهمین شکل است . البته با بخش زیادی از نوشته اش موافقم ولی اینکه هر جنبنده ای در هر فیلم آنور آبی ، تیری است شلیک شده به مهدویت ، از آن حرفهاست . احتمالا دوستانی در همین گروه خودمان هستند که در کشور آلمان زندگی می کنند یا سفری به آنجا داشته اند . منطقه ای در آلمان وجود دارد که دادگاه نورنبرگ ، داخو ( محل آدم سوزی یهودیان ) و ... وجود دارد با هزاران اسکلت و جمجمه که روی هم انبار شده است . البته دوستان می توانند عکس هایش را در اینترنت ببینند . نمی دانم دولت فخیمه کنونی و دوستانی که در گروه خودمان هم عقیده با دولت هستند ، چه پافشاری و اصراری دارند که نسل کشی یهودیان را بگویند نبوده ؟ چیزی که خود آلمانی ها به آن اعتراف می کنند را ما از اینور دنیا می گوییم نبوده !!! برایم جالب است که دوست عزیز آقا کمیل ، از کجا فهمیده اند که چون مادر رابرت دنیرو یهودی بوده ، ایشان جزو فعالان لابی صهیونیست ها است ؟ اینکه در فرهنگ غرب موش جانور کثیفی لقب گرفته بود ، نه به خاطر داخو بود و نه یهودیان ! بلکه به این علت بود که طاعون و وبا در کشورهای اروپایی بعد از جنگ ، بیداد می کرد و عامل و ناقل این بیماری ها هم موش هایی بودند که در همه جای شهر پراکنده بودند . حالا چه اصراری بر این داریم که هلوکاست و هیتلر و مهدویت و اسراییل را همواره با هم معجون کنیم ، نمی دانم رمزش در چیست ؟
اولا تمامی ادیان دنیا در اعتقاداتشان به ظهور کسی بشارت داده اند و بسته به آن دین ، نام و نوع ظهور آن شخص متفاوت است . مثلا مسلمانان مهدی موعود عج ایشان را می خوانند . هندی ها ، قایم می خوانندش . زرتشتی ها ، سوشیانت . چینی ها ، کریشنا . برهمایی ها ، ویشنو و ... . و از امام زمان در کلیه کتب دینی اعم از قرآن ، تورات ، زبور ، انجیل و ... نام برده شده است . حالا چه اصراری ما داریم که امام زمان را برای خودمان نگه داریم و کم کم داریم ایشان را ایرانی می کنیم و بچه تهران ( استغفرالله ) ، از آن کارهایی است که در زمان صفویان بر سر دین آوردند و ما امروزه داریم همان بلا را سر امام زمان در می آوریم . کمی واقع بینانه تر با دنیا برخورد کنیم . همین .

 
 

komeil_fa84@yahoo.com

هاليوود به جنگ با حجاب مي‌رود


هاليوود در حال ساخت فيلم جديدي است که حجاب زنان مسلمان را هدف گرفته و از بي‌حجابي «قباحت‌زدايي» مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري فارسي فيلم «بي‌حجاب» به کارگرداني بيل بنومن و با بازي ماليکا شراوات، داستان زن مسلمان است که به فساد اخلاقي مبتلاست. ماليکا شراوات که نقش زن مسلمان را در فيلم بر عهده دارد مي‌گويد: نکته قابل توجه در اين فيلم آن است که شخصيت اصلي فيلم زني است که با سه مرد از سه کشور مختلف ارتباط دارد و در طول داستان تحت تأثير محيط، از يک زن مسلمان سنتي به يک زن غربي آزادي خواه !!! و امروزي تبديل مي‌شود.
اگرچه اسلام‌ستيزي در هاليوود مسئله چندان جديدي نيست ولي طي سال‌هاي اخير بالاخص پس از حادثه 11 سپتامبر، اين مسئله شدت يافته است، آنچنانكه امسال در فيلم‌هاي زيادي از جمله دو فيلم از نامزدهاي اسكار، «بابل» و «پرواز شماره 93»، شاهد چنين تصوير منفي از مسلمانان بوديم.
در فيلم «پرواز شماره 93»، پروازي با نام «يونايتد 93»، در تاريخ 11 سپتامبر، توسط عده‌اي از جوانان مسلمان به قصد منهدم نمودن كاخ سفيد دزيده مي‌شود ولي با تلاش مسافران، قبل از رسيدن به مقصد، در ميانه راه سقوط مي‌نمايد.
اين فيلم با صحنه‌اي آغاز مي‌شود كه اين جوانان با خواندن نماز و قرآن و مجهز نمودن خود به ابزاري چون خنجر و چاقو خود را براي چنين عمليات تروريستي آماده مي‌كنند و در سكانس ديگري در هواپيما شاهد آن هستيم كه يكي از اين جوانان در بدو اقدام به هواپيماربايي، بدون هيچ اخطاري، الله اكبر گويان چاقوي خود را در پهلوي مسافري بي‌گناه فرو مي‌برد.
كارگردان در اين فيلم سعي كرده تا مسلمانان را افرادي بسيار خشن و غيرمنطقي كه براحتي براي رسيدن به هدف خود هر فرد بي‌گناهي را قرباني مي‌كنند، نشان مي‌دهد.
فيلم «بابل» ديگر فيلم ضداسلامي سينماي امسال آمريكا، داستان‌ توريستي آمريكايي (كيت بلانشت) است كه به خاطر شيطنت دو كودك مسلمان و بازيگوش و بازي آنها با اسلحه زخمي شده و مجبور مي‌شود تا يك نصفه روز را در يك دهكده دور افتاده مسلمان نشين به همراه همسرش (برد پيت)، در اوضاعي بسيار ملالت‌بار و بدون دسترسي به هر گونه ابزار درماني سپري كند.
يوسف، كودك 10 ساله‌اي كه باعث اين اتقاق شده در اين فيلم نه بعنوان يك كودك بازيگوش كه بعنوان مسلماني كه از كودكي به شدت به اسلحه علاقمند است، معرفي مي‌شود. آرزو مرالي، يكي از نويسندگان گزارش «نقش بحران‌زاي فيلم‌هاي غربي در ترويج تصويري منفي از مسلمانان» كه اخيرا در چند مجله و روزنامه عربي و حتي اروپايي به چاپ رسيده است، مي‌نويسد: در اينگونه فيلم‌ها چيزي به اسم يك شخصيت خوب مسلمان وجود ندارد.
مرالي، در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رويترز‌ گفت: سينما چه در هاليوود و چه در انگلستان، همواره در جهت ارائه چهره‌اي پليد و شيطاني از مسلمانان گام برداشته‌ است. اين رسانه‌ها، مسلمانان را افرادي وحشي و عقب‌مانده معرفي مي‌كنند و همواره برخي احساسات نژادپرستانه و تعصب‌آميز را ترويج مي‌كنند كه اين مسئله پس از حادثه 11 سپتامبر شدت يافته است.
مرالي در گزارش خود آورده است: همواره در فيلم‌هاي غربي و هاليوود همواره شاهد ستيزه با مسلمانان هستيم، بعنوان مثال در فيلم «اينديانا جونز» با بازي «هريسون فورد» محصول سال 1981 اين مسئله كاملا واضح به مخاطب القاء مي‌شود، آنچنانكه در يكي از صحنه‌ها، زني محجبه را مي‌بينم كه با عجله از ميان بازار مي‌گذرد و در اين حين آهنگ مشهور مارگيري به گوش مي‌رسد.
مرالي در گزارش «نقش بحران‌زاي فيلم‌هاي غربي در ترويج تصويري منفي از مسلمانان» مي‌نويسد: فيلم «محاصره» با بازي «بروس ويلس» و «دنزل واشنگتن»، محصول سال 1998، يكي از مهمترين‌هاي اين مجموعه از فيلم‌هاست كه در آن مسلمانان/عرب‌ها/ فلسطينيان افردي بسيار خشن و وحشي معرفي مي‌شوند كه براي رسيدن به مقصود خود حتي براي جان خود ارزش قائل نيستند.
البته اينگونه تصورات جهت‌گيري شده كه به مخاطب القاء مي‌شود، تنها به فيلم‌ها محدود نشده، بلكه در انيميشن‌هاي جذاب و مشهوري چون «علاءالدين» محصول كمپاني بزرگ و صهيونيستي «والت ديزني» به چشم مي‌خورد. در اين كارتون زادگاه «علاءالدين»، بعنوان فردي عرب، يك كشور كاملا بي‌فرهنگ و عاري از هرگونه تمدن به تصوير كشيده مي‌شود.
البته با استناد به اين دو مطلب كه «هاليوود در تسخير يهود» است و به عبارتي ديگر «جاده صاف كن سياست‌هاي كاخ سفيد» است، اسلام ستيز بودن اين صنعت بزرگ آمريكايي چندان تعجب‌برانگيز نخواهد بود.
مقاله به چاپ رسيده در پايگاه «يهودشناسي» نيز خود مؤيد اين مطلب است كه گرداندگان اصلي هاليوود در واقع همان يهوديان (صهيونيست‌ها) هستند.
در اين مقاله آمده است، بيش از 1500 يهودي (اعم از بازيگر، كارگران، تهيه‌كننده و…) در هاليوود مشغول بكارند كه در اين ميان تعداد بسياري از مشاهير سينما هستند ، با اين حال بسيارند يهوديان گمنامي كه در هاليوود مشغول به كارند.

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

13 فروردين / 2 آوريل / 13 ربيع الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
13 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com

روز طبيعت

سيزده فروردين؛ روز طبيعت، روز پايان دوره جشن هاي نوروزي است. در اين روز مردم بنابر يک سنت فرهنگي از خانه ها بيرون و به دشت و صحرا و باغ مي روند تا آخرين روز عيد را در طبيعت و در کنار سبزه و گياه و آب روان چشمه ها و جويبارها به شادي و خوشي بگذرانند.

بيرون رفتن از خانه‎ درروز سيزدهم‎ فروردين‎‎ و آن روز را بـه‎ شـادي‎ و تفـريـح‎ گذراندن‎‎ از رسوم‎ ديـريـن ايـرانـي‎ اسـت.
در اساطير ايراني‎‎ عمر جهان‎ هستـي 12 هـزار سال‎ است‎ و عدد 12 كه‎‎‎ از بروج‎ دوازده گانـه گرفته‎‎‎ شده است‎ و پـس‎ از دوازده هـزار سـال‎ عمر جهان‎‎ بسته‎‎ مي‎‎ شود و انسان هايي كه در جهان‎‎ هستي‎ وظيفه‎ آنها جنگ‎ در برابر اهريمـن است، پس‎ از دوازده‎ هزار سال‎ بر اهريمـن‎ پيروز مي‎ شوند. از آن‎‎ پس‎ ديگر جهان مادي‎ وجود نخواهد داشت‎ و آدميان‎ به‎‎‎ جايگاه ابدي‎ خويش‎ بـه عـالـم‎ مينو باز مي‎ گردند.
با دانستن‎‎‎‎ اين موضوع مي‎ توان گفت‎ كه‎ اولين دوازده‎ روز جشن‎‎ زايش‎ انسان گويا تمثيـلـي‎ از 12 هزار سال‎ زندگي‎ انسـان‎ هـاسـت‎ و از روز سيزدهم‎‎ تمثيلي‎‎ از هزاره‎ سيـزدهـم مـي تواند باشد كه‎ آغاز رهايـش‎ از جهـان‎ مـادي‎ است‎ و از اين‎ رو روز سيزدهم‎ مي‎ توانـد روز بـازگشـت‎ ارواح‎ مـينـو و روز بـزرگ‎ رامـش‎ كيهاني‎ باشد.
روزهاي‎ ماه‎‎ در ايران‎ قديم‎ نامي‎ ويژه داشت‎ و هر يك‎ متعلق‎ به‎ ايزدي‎ بود و روز سيزدهـم‎ متعلق‎ به‎‎ ايزد تير يا "تيشتر" ي‎ بود كـه ايزد باران‎ است‎.
براي‎ اين‎‎ كه‎ اين ايزد پيروز باشد لازم‎ بود كه‎‎ همه مردمان‎ در نماز از او نام‎ برنـد و از او طلب‎ باران‎ كنند. همچنين‎‎ خـوردن غـذاي‎ روز در دشـت‎ و صحـرا نشانه‎‎‎ همين‎‎ فديه گوسفند بريان اسـت‎ كـه در اوستا آمده‎‎‎‎ و افكندن‎ سبزه هاي‎ تازه دميده نوروزي‎ به‎ آب‎ روان‎ جويبارها از كارهـايـي‎ است‎ كه‎ در اين‎ روز انجام‎ مي‎ دادند.
هم‎ اكنون‎‎ نيز در اين روز كه‎ روز طبيعــت‎ نام‎‎ گرفته‎ است‎‎، مردم بنا بر سنت فرهنگي‎ خود همراه‎‎ دوستان‎‎ و خـويشاوندانشان از خــانه خارج‎ مي‎‎ شوند و به‎ دشت‎‎ و طبيعت مي روند تا آخرين‎ روز عيـد را بــه‎ شــادي‎ و تفــريح‎ بگذرانند.
دراين‎ روز معمولا مردم‎ براي‎ ناهـار آش‎ مـي‎ پزند و معتقدند كه‎‎ بايد در خارج‎ از خانـه اين‎‎ غذا تهيه‎‎ شود و همراه آن نيز باقالاپلو، سبزي‎ پلو يا ماهي‎‎ مي خورند. همچنين‎‎‎ خوردن آجيل‎، كاهو با سركه‎ انگبيـن عصرانه‎ بيشتر مردم‎ است.
نزديك‎‎ غروب‎ نيز پيش‎ از ترك كـردن‎ طبـيعـت‎ هر خانواده‎‎‎ اي‎‎ سبزه اي را كه پيش‎ از نوروز سبز كرده‎‎‎ است‎‎ به نشانه بركات و فرواني‎ در آب‎ مي‎‎ اندازند و سپس‎ به‎‎ خانه باز ميگردند.

 

 آغاز قيام كلنل محمد تقي پسيان درمنطقه خراسان

[13 فروردين 1300] - كلنل محمد تقي پسيان قيام خود را درمنطقه خراسان آغازكرد. اين نهضت ازمهمترين حوادث دوره حكومت قوامُ‌السّلطنه محسوب مي شوند.پسيان درزمان مشيرالدّوله به فرماندهي ژاندرمري خراسان منصوب شد و درزمان قوام السّلطنه پرچم مخالفت با حكومت مركزي را برافراشت. قوام و رضاخان هم افراد زيادي ازنظاميان، عشايرو ايلهاي اطراف را برضدّ وي به شورش واداشتند و سرانجام كلنل محمد تقي خان پسيان دردرگيري اطراف قوچان به قتل رسيد و بيش ازصد تن ازياران وفادارش نيزكشته يا اسيرشدند.

 

 آغاز نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي كشورمان استاد عباس سحاب پيشكسوت

[13 فروردين 1358] - نخستين تجاوزهاي رژيم بعثي عراق به مرزهاي كشورمان آغازشد. رژيم بعثي 50 روزپيروزي انقلاب اسلامي درايران تجاوزهاي خود را بطور پراكنده به پايگاههاي مرزي ايران آغازكرد. اين حملات حدود 20ماه ادامه داشت تااينكه در اواخر شهريور1359شمسي ارتفاعات نوسود و پاسگاههاي مهران به طوررسمي به تصرف قواي بعثي عراق درآمد و جنگ تحميلي آغازشد.

 

Mobin_s2004@yahoo.com
2 آوريل ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
انقلاب فرهنگي چين آغاز مي شود - هدفهاي اين انقلاب

چوئن لاي نخست وزير وقت چين اول آوريل 1966 با ايراد نطقي آغاز انقلاب فرهنگي چين را اعلام داشت. وي با نقل جملاتي از يك نطق مائو كه سه دهه قبل از آن ايراد شده بود گفت: اوضاع و احوال نشان مي دهد كه هدفهاي انقلاب دارد فراموش مي شود و سلائق شخصي جاي آن را مي گيرد و ديري نخواهد پاييد كه چين به همان روال قديم (پيش از انقلاب) باز خواهد گشت. براي متوقف كردن اين روند بايد فرهنگ انقلاب را زنده سازيم و با هر فرهنگ و روش مغاير آن مبارزه كنيم. هدف اصلي انقلاب چين تامين برابري تمام عيار مردم بوده است. بنابراين بايد با فرهنگهايي كه مي خواهند طبقه اجتماعي به وجود آورند مبارزه شود. اين مبارزه بايد به صورت انقلابي صورت گيرد و مبارزان از ميان جوانان انتخاب شوند كه در عين حال در طول عمر پاسدار آن باشند. در اين انقلاب نبايد خون ريخته شود. بايد جنبه آموزشي داشته باشد. تنها بايد انقلابي عمل كرد يعني اين انقلاب را بالاتر از قانون و ضابطه بدانيم. با اين انقلاب بايد تصور اين كه ميان انسانها فرق است از اذهان زدوده شود.
    جملاتي كه از مائو نقل شد از اين قرار بود: انقلاب يعني تخريب نظامي كه ديگر كارايي ندارد و در يك جامعه، يك دسته كوچك را آقاي ديگران كرده و استثمار و تبعيض بيداد مي كند و از عدالت خبري نيست. انقلاب تفريح و مهماني رفتن نيست، انقلاب همه چيز را دگرگون بايد بكند و نظم تازه اي را برقرار سازد. بايد دانست كه فرصت طلبان در كمينگاه هستند تا از انقلاب سوء استفاده كنند، حال آن كه انقلاب براي ريشه كن ساختن هر گونه سوء استفاده به وجود مي آيد و مردمي كه از ظلم و هرگونه سوء استفاده خسته شده اند جان بر كف مي نهند و وارد آن مي شوند و در چار چوب آن مي رزمند.
    چوئن لاي ضمن تفسير اين جملات گفت كه انقلاب فرهنگي عمدتا براي ريشه كن ساختن همين فرصت طلبان به وجود مي آيد و راه درازي در پيش رو دارد.
    عکس، گروهي از جوانان فعال در انقلاب فرهنگي چين را در حال خواندن کتابچه حاوي اندرزها و نکات مهم مائو نشان مي دهد.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 2 آوريل

  • 1559:   پيمان "کاتو کامرزيس" ميان انگلستان و فرانسه امضا شد.

  • 1884:   زندان لندن ويژه بدهکاران براي هميشه تعطيل شد و از آن پس هيچ فردي صرفا به خاطر داشتن بدهي پولي به زندان نيافتاد.

  • 1905:   قطار قاهره - کيپ تاون که از شمال تا جنوب قاره آفريقا را طي مي کند آغاز بکار کرد.

  • 1917:   وودرو ويلسون رئيس جمهور وقت آمريکا از کنگره اين کشور خواست که به آلمان و متحدانش اعلان جنگ دهد و به اين ترتيب آمريکا سه سال پس از آغاز جنگ جهاني اول گام به آن نهاد.

  • 1944:   ارتش سرخ در جريان عقب راندن آلماني ها از اروپاي شرقي وارد خاک روماني متحد آلمان شد.

  • 1964:   گولارت رئيس جمهوري برزيل در يک کودتاي نظامي برکنار شد.

  • 1966:   لونا - 10 ماهواره شوروي در مدار ماه قرار گرفت و اولين ماهواره اي بود که به گرد قمر زمين مي چرخيد.

  • 1970:   قطر از انگلستان استقلال خود را گرفت.

  • 1982:   نيروهاي نظامي آرژانتين جزاير فالکلند واقع در اقيانوس اطلس جنوبي را تصرف کردند که جنگ انگلستان و آرژانتين را به دنبال داشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    13 ربيع الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
    نداريم!

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    دانشمندى در ميان نادانان

    گويند خطيب دانشمندى بعنوان ارشاد و تبليغ عازم سرزمينهاى عشاير نشين شد وقتيكه بر آنها وارد شد، مقدمش را گرامى داشتند وبا كمال احترام از او استقبال نمودند ولى خيلى نادان بودند، تا آنكه بدستور خطيب ، منبرى در مكانى گذاشته شد خطيب روى منبر رفت و گفت : بسم الله الرحمن الرحيم همه شنوندگان با هم گفتند بسم الله الرحمن الرحيم ، خطيب گفت : آنچه را من مى گويم نگوييد، آنان هم گفتند ((آنچه را من ميگويم نگوييد)) خطيب گفت : شما فقط مستمع هستيد گوش دهيد، آنان هم گفتند: شما فقط مستمع هستيد گوش دهيد خطيب بنظر تند بآنها نگاه كرد، آنها هم به نظر تند به خطيب نگاه كردند.
    در اين پشه اى به گردن خطيب نشست ، فورى با سرعت بوسيله دستش ‍ به گردنش زد تا پشه بلند شود، ديد مستمعين هم ، همين كار را كردند، خطيب ديد عجيب گرفتار شده ، سر افكنده شد و از منبر پائين آمد، ولى بى آنكه با آنان حرفى بزند رفت .

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    آزمایش یک واکسن جدید

    سازمان بهداشت جهانی برای آزمایش یک واکسن خطرناک وجدید
    احتیاج یه داوطلب داشت. از میان مراجعین فقط سه نفر
    واجد شرایط اعلام شدند:
    یک آلمانی ،یک فرانسوی و یک ایرانی
    قرار شد با تک تک آنان مصاحبه شود برای انتخاب نهایی
    مصاحبه از آلمانی پرسید: برای ایمکار چقدر پول میخواهید؟
    او گفت من صد هزار دلار، این را میدهم به زنم که اگر از این واکسن مردم
    یا فلج شدم، زنم بی پول نماند.
    مصاحبه گر او را مرخص کرد وهمین سوال را از فرانسوی نمود.
    او گفت من دویست هزار دلار میگیرم، صدهزار تا برای زنم و صد هزار تا برای معشوقه ام.
    وفتی او هم رفت، ایرانی گفت من سیصد هزار دلار می خواهم.
    صد هزار برای خودم
    صد هزار تا هم حق حساب شما
    صد هزار تاش هم میدیم به آلمانی که واکسن را بهش بزنیم !!!

     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    از اشتباهات خود درس بگيريد

    عـدم مـوفـقـیت و شـکسـت ها نشانگر این هستند که راه پـیـروزی راهـی دشـوار و پـیـچ در پـیـچ اسـت. آنـهــایی کـه مـی خواهـنـد از خـود اثـری مـانـدگار در دنیای تجارت باقی بـگـذارنـد، بـر سـر راه خـود نـاگـزیـر از رویـارویـــی با موانع و مشـکلات هسـتند. و هـر چـقـدر هـم کـه دانـش و کـفایـت داشته باشند، باز از این مسئله مستثنی نیستند.
    همه ما انسانها درطول زندگیمان مرتکب اشتباه میشویم. تـنها سوالی که پیش می آید این است که: آیا آنقدر عاقل هستید که از این اشتباهات درس بگیرید؟

    اشتباه کردن
    مشکل همه ی تاجران و کاسبان این است که از وقتی فارغ التحصیل می شوند به دنبال یک کسب و کار بی عیب و نقص اند. می خواهند معروف شوند و همه از آنها به عنوان فردی موفق و کار درست که دنیای تجارت را مثل کف دستش می شناسد اسم ببرند. به این خاطر از گرفتن تصمیمات پرخطر اجتناب می کنند تا از این قافله عقب نمانند.
    اما گروهی از سرمایه داران و تاجران بانفوذ و مهم عقیده دارند که اصل مهم در دنیای تجارت ریسک کردن است. آنها می گویند هیچ کس حتی یک ريال به دست نمی آورد که قبلش پولی از دست نداده باشد. و آنهایی که موفق می شوند کسانی هستند که از تجربیات و اشتباهات گذشته شان درس گرفته اند.

    آیا اشتباهاتتان خیلی بزرگ است؟
    خوشبختانه اکثر اشتباهاتی که مرتکب می شوید قابل اصلاح هستند. پولی که در یک معامله ی تجاری از دست می دهید را میتوانید دوباره به دست آورید، به شرط اینکه بفهمید دلیل از دست دادن آن چه بوده است.
    دونالد ترامپ، صاحب برج ترامپ نیویورک، هتل پلاتزا، و هتل بین المللی ترامپ، توانست پس از ارتکاب به یک اشتباه و از دست دادن پولش، با تکیه بر توانایی های خود از نو همه چیز را شروع کرده و در جای دیگری سرمایه گذاری کرد.
    او ثابت کرد که اشتباهات با صرف وقت و پشتکار قابل جبران هستند.

    جبران اشتباهات
    ترامپ یکی از سرمایه گذارانی بود که توانست از اشتباهاتش درس بگیرد و سرانجام جا پای خود را سفت کند. با درس گرفتن از اشتباهات گذشته و گذر زمان و پشتکار، قادر خواهید بود که اشتباهاتتان را جبران کنید.
    در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که شما را در این مسیر یاری می کنند.

    1- اشتباهات خود را بپذیرید
    اولین کاری که باید در وقوع چنین رویدادهایی انجام دهید این است که بپذیرید که مرتکب اشتباه شده اید و مسئولیت آن را قبول کنید. مقصر کردن همه به غیر از خودتان، به شما هیچ کمکی نخواهد کرد و باعث خواهد شد که حتی نتوانید دلیل پیش آمدن آن اشتباه را بفهمید.

    2- از تجربیاتتان درس بگیرید
    در انجام معاملات تجاری باید حواستان باشد، که اگر اتفاق ناگواری افتاد بتوانید به عقب برگردید و همه ی فاکتورها و عوامل غلط را بررسی کرده و بفهمید که کدام قسمت ها را باید تغییر دهید.
    از اشتباهاتتان استقبال کنید و آن را فرصتی برای اصلاح خود و آینده ی کاریتان بدانید. از این فرصت استفاده کنید تا بتوانید همه چیز را دوباره به حالت مثبت درآورید.

    3- از شکست های بزرگتر جلوگیری کنید
    همیشه به عواقب و نتایج کارهایتان فکر کنید. نگذارید که افکار بد در ذهنتان رشد کنند. ممکن است انجام کاری برایتان دشوار باشد، اما به این فکر کنید که اگر آن کار را انجام ندهید چه عواقب و شکست های بزرگتری در انتظارتان خواهد بود.

    4- به خودتان نگیرید
    فقط چون همه از ایده ها و عقاید شما خوششان نمی آید، دلیل بر این نیست که شما کاسب به دردنخوری باشید. مردم همیشه کارهایتان را نقد خواهند کرد، اما این به آن معنی نیست که شما را نقد می کنند. پس به خودتان نگیرید و دلسرد نشوید.

    5- شخصیتتان را اصلاح کنید
    نگذارید شکست ها شما را از نظر احساسی از پا درآورند. به جای آن سعی کنید به دنیا ثابت کنید که لیاقت موفقیت را دارید. به جای خوردن غصه ی آنچه از دست دادید، به آینده فکر کنید. ببینید کجای کار ایراد داشته است. بدانید که شما لیاقت آن را دارید و فقط با کمی تغییر همه چیز حتی بهتر از قبل خواهد شد. توانایی هایتان را بشناسید و اشکالاتتان را اصلاح کنید.

    دلسرد نشوید...
    اینکه برای گرفتن پاداش های بزرگ حتماً باید ریسک های بزرگ هم بکنید دیگر کلیشه شده است. این را همیشه به یاد داشته باشید كه موفق ترین ها، هیچوقت آنهایی نیستند که بی خطرترین و امن ترین راه ها را انتخاب می کنند. افراد موفق کسانی هستند که از اشتباهاتشان درس می گیرند .
     

     

     

     

     

     

     

    کتاب روزانه

    seringa80@yahoo.com 

    نايب کنسول

    مارگريت دوراس
    ترجمة قاسم روبين


    نايب كنسول دوراس داستان پيچيده ای دارد . دير ارتباط برقرار مي کند. شيوة روايتش کاملاً منحصر به فرد است: دانای کلي است که گاه محدود ميشود و گاه بي هرگونه محدوديتي است؛ گاه با يکي از شخصيتهای داستان يکي ميشود و گاه چيزي ميشود خارج از همة اين تقسيم بنديها.ابتدای داستان نيز، ماجرايش تا حدودی متفاوت است از ادامة داستان: گويي يک دفعه يک گسست پيش ميآيد. زبان داستان هم گاه بسيار ادبي و بازيگوش است و گاه شيوة ساده ای پيش ميگيرد: گزارش گونه و اخباری.فضای داستان هم، يکسر، رخوت است و خمودی و گرما و جذام و بي حوصلگي و ملال و اندوه و مرگ. از همان آغاز چنان با درد آميخته ميشوی که گويي درد ميشود تکه ای از وجودت و همين است که با وجود روايت نسبتاً پيچيده و گاهي کشدار وحتي گيج کنندة داستان، نميتواني کتاب را رها کني و کنار بگذاری. و اگر هم اين کار را بکني، چه بسا با کوچکترين واقعه ای باز بر سر آن بازگردی و پيگيرش شوی. ابتدا و انتهای داستان جذّايت وکشش بسيار مشهودتری دارد. ميانه ها گريزان است: هر لحظه ممکن است سير ماجرا را از دست بدهي و خسته و بي حوصله فراموش کني که چه ميخواندی و چرا ؟ دقّت زيادی ميطلبد آن ميانه ها. نويسنده هم گويي به عمد ميخواسته هر چه در توان داشته، به کار بگيرد تا شيوة نو و بديعي درافکند و حد توانايي خويش را به نمايش بگذارد – که انصافاً هم بايد گفت در اوج ممکن توانسته از پس اين مهم برآيد.داستان با رانده شدن دختری از خانه آغاز ميشود. دختر با مردی رابطه داشته، از او حامله شده و خانواده فهميده اند و او را بسان جرثومه ای پليد و ملعون از خانه و کاشانه اش ميرانند، دورش ميکنند و سرگردان کوچه ها و خيابان و دشتها. مادر به او، به اين دختر سرکش نافرمان و ماية ننگ، گفته که خيال بازگشتن را از سر بيرون کند، به پشت سرش هم حتی ديگر هرگز نگاه نکند:"پا پس نميگذارد، حرف مادرش را قبول دارد. راه ميرود، درمانده است: هنوز خيلي کوچکم، بر ميگردم. مادر گفته بود که اگر برگردی زهر توی برنجت ميريزم و ميکشمت."(ص 6)دختر راه ميافتد و راه کنار رودخانه را ميگيرد تا هم گم نشود و هم چه بسا بتواند چيزی خوردني در کنار رود بيابد.
    "به بيغوله ای متروک میرسد، داخل میشود. میخوابد. حومة پورسات است اينجا. در آستانة بيغوله چشمش به شيروانی بام میافتد. قبلاً يک بار از ذهنش گذشته بود که تقريباً دو ماه است که حرکت کرده است، حالا ولی نمیداند. در منطقة پورسات هزارها زنِ رانده شده هست، سالخورده ها، مردانِ بی خيالِ ياوه گو، با هم رو در رو میشوند، همه شان در پی قوت و غذا هستند، حرف با هم نمیزنند. طعام دِه، ای طبيعت، با ميوه هايي که هست، با لای و لجن، با صخره های رنگ به رنگ ." (ص 10-9) به هر رو، دختر به رفتن ادامه میدهد. هر دم بر سختیهايش افزوده میشود: از يک سو هر روز بنيه اش را بيشتر و بيشتر از دست میدهد و از ديگر سو شکمش هر روز بزرگتر میشود، بر ميآيد و بيشتر آزارش میدهد.
    "استفراغ میکند. زور میزند که بچه را بالا بياورد، ريشه کن کند از خودش، امّا فقط ترشاب انبه بالا میآورد. میخوابد، خيلی. موجود خوابزده ای شده است، باز افاقه نمیکند، بچّه شب و روز از درون میجودش. گوش میدهد، صدای جويدن توی شکمش را میشنود، بچّه ای که گوشت میجود. رانها، بازوها، گونه ها را جويده است؛ گوشتی بر گونه نمیبيند دختر..." (ص 13)
    درد، و فقط درد، آنقدر زياد میشود که خواننده نمیتواند ادامة داستان را بخواند: با منِ خواننده درد سخت عجين شده است. پيش رفتن چندان ميسّر نيست: جانکاه است: کشنده: گويي ذرّه ذرّه ات میکنند: پاره پاره .
    "مادر گفته است: لازم نيست برای ما قصه ببافی و بگويی که چهارده ساله ايد يا هفده ساله. ما هم اين سنين را گذرانده ايم، بهتر از شماها، خفه شويد، همه تان، ما از همه چيز با خبريم. مادر هر قدر هم که بگويد با اين سنين آشناست و میداند، باز دروغ میگويد. زيرآسمان اطراف پورسات میدانی گل و لای است و قابل خوردن."(ص 15)
    دختر اما گويی رنجش پايان ناپذير است: گويی مرتکب گناهی شده که میبايست از آن پس تا آن ساعت که در بند حيات است، رنج بکشد و تقاص پس بدهد. يک لذّت - به اجبار يا اختيار – و هزار عقوبت در هر لحظه و هر روز وباز بيشتر.خوب است که اين بخشهای نخستين داستان بالاخره به پايان میرسد و مسير داستان به گونه ای تغيير میکند ، والّا هيچ بعيد نيست که خواننده هم مثل دخترک استفراغ کند، کاهيده جان وتن شود و حتی از درد بی نهايت، بزايد و بيرون بريزد از خودش آنچه در درونش است.با همة اين اوصاف گويی نويسنده خواسته به خواننده اش نويدی هم بدهد که آری چه بسا آينده روشن باشد، چه بسا دخترک به سر و سامان برسد، برگردد و ...:
    "دختر جوان .... بعدها برخواهد گشت و به او، به آن کودنی که بيرونش کرد خواهد گفت: راندم از خاطرم تو را." (ص 16) .جالب است که رانده شدن دختر، و دليل آن، بسيار شبيه است به راتده شدن خود دوراس از جانب خانواده، از جانب مادر .صفحة 24 کتاب گويی نجات بخش است. با اين جمله آغاز میشود: "پيتر مورگان باز می ماند از نوشتن." گويی پيتر مورگان از نوشتن ماجرای دختر بازمیماند . از اين جا به بعد داستان در کلکته میگذرد. انگار پيتر مورگان نويسنده اي است که دارد اين داستان را که ما ميخوانيم، مينويسد. هر چند خودش هم دارد نوشته ميشود به دست يک نويسنده: دوراس ماجراي ازين به بعد، اندک اندک پيچيده تر و گاه ملال انگيزتر ميشود. نوعي فضاي رخوتناک بر داستان حاکم ميشود. آن فضاي مرگ و غذاب و رانده شدن تبديل ميگردد به فضايي گرفته، گرم و خفه کننده. و گرما و خفه کننده بودنش اندکي من را به ياد داستانهاي احمد محمود ميندازد مخصوصأ رمان داستان يک شهر؛ حال و هواي بندرهاي جنوبي ايران در فصول گرما .از اينجا به بعد داستان را که در ککلته و حوالي آنها ميگذرد و در حقيقت اصل ماجرا است مخصوصأ که دختر هم در سرگردانيها و پرسه زدنهايش بالاخره از اين جا سر در آورده، به خوانندۀ خوب نايب کنسول ميسپاريم. امّا تنها چند نکتة کوتاه و گذرا"- گويي خاک آن نواحي بسيار دامنگير است. هرکه به آنجا ميرود ديگر دل بازگشتن ندارد: زمين ميگيردش، به خود جذبش ميکند. سوداييش ميکند و عاشق آن آب و خاک وهواي نه چندان دلکش. و قطعاً "چيزي" آنجاست وراي اين آب و خاک.
    -- ماجراي اصلي داستانگويي بر محور عشق است و دلبستگي. کوچکترين چيزي ممکن است تو را به خود بکشد و نتواني از چنگ مهرش رها شوي: نغمة پرنده اي، صداي سازي، نگاه زني، يا خنکاي نسيمي.
    -- آنماري اشترتر عاشق کننده است؛ سود اگر است؛ شور و شيدايي عجيبي به جان مردان ميفکند: شوهر دارد ولي دلباختگانش فراوانند که از جملة آنها نايب کنسول فرانسه در لاهور است. او سخت دلباخته اش ميشود و هستيش را براي يک دم هم سخني با او حاضر است فدا کند؛ اين نايب کنسول که نام داستان هم از اوست، به نوعی محور اصلی داستان است. او به قول خودش هنوز پسر است. ازدواج نکرده و با هيچ زنی هم نبوده. يک نگاه، يک ديدن، کافی بوده تا او را به شيدايي بکشاند: او گرفتار عشق آنماری اشترتر می شود. "ماجرای نايب کنسول را در واقع بايد گذاشت به حساب عزوبتش، اميال سرکوب شده اش. ماجرای نايب کنسول، ماجرای عشق ناممکن است." (حقيقت و افسانه،99) چارلز روست به همين گونه و نيز عده اي ديگر.
    -- دختر، فرزندش را به دنيا ميآورد و آنرا به خانواده اي ميدهد، يا ميفروشد و خودش در حواشی شهر، در ميان جذا ميان ميلولد و امّا، مبتلا به جذام نميگردد؛ هر چند عفونت و چرک همة جانش را در ميگيرد. و تنها کلامی که گاه به گاه از دهانش خارج ميشود واژه اي است سه هجايي: باتام بانگ دختر گاه به کنار جزيره ميآيد. با خودش هم ظاهرأ حرف ميزند. آواز ميخواند.جرج کران میگويد: آواز میخواند، چيزهايي میگويد. در سکوت انگار با خودش جر و بحث ميکند، بی نتيجه. خودش را سرگرم میکند ، به سگ کنار کوچه لبخند میزند، شبها ول میگردد . من اگر میتوانستم با او حرف بزنم حتما وادارش میکردم به جای اين کارها کار ديگری بکند .پيتر مورگان میگويد: ولی او دست از اين کارهاش برنمیدارد .... من حتی تعقيبش هم کرده ام، میرود زير درخت ها، چيزی به سق میکشد، زمين را چنگ میزند، قهقه سر میدهد.پيتر مورگان در ادامه ، در توصيف دختر میگويد: "سر و وضع چرک آلوده ای دارد، عين طبيعت، آدم باورش نمیشود .... اَه، اصلاً حاضر نيستم اين وجه قضيه را ناديده بگيرم. چرک و کبره هاش جور وا جور است، کهنه. تا زير پوستش هم نفوذ کرده، اصلاً شده است پوست تنش. بدم نمیآيد که ذرّه ذرّه اين چرک ها را تجزيه کنم، تا بگويم که حاصل چه چيزهايي است، عرق تن، لجن، دل و جگر مانده، ته ماندة غذاهای مهمانیهای سفارتخانه .... حالتان به هم میخورد، دل و جگر مانده، بوی چربی و نفت، گرد و خاک، انبه، پوست و فلس ماهی، خلاصه همه چيز .... ( ص 167 ).به هر رو توصيف اين کتاب، نايب کنسول، چيزی است وخواندنش چيز ديگر و ای بسا بی ارتباط با يکديگر. ولی با همة آنچه گفته شد بايد در نهايت بگويم اين کتاب: "دوزخی است که گرفتارتان میکند و مدتی، گيرم کوتاه، آ زارتان میدهد." (ص 177)
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    موبايل ايراني در سالي که گذشت
     

    ارتباطات سيار        ايرانسل 

    تاليا        اسپادان


    نوشته: آرش کريم بيگی

    به جرات مي توان سال 1385 را "سال انقلاب در خدمات تلفن همراه ايران" دانست: در اين سال  تعداد مشترکان تلفن همراه به رقمی نزديک به 17 ميليون نفر رسيد و  بعد از مدتها جنجال، شبکه اپراتور دوم تلفن همراه با نام تجاري "ايرانسل" راه اندازي شد و مردم بالاخره قادر به تهيه      سيم کارت هاي ارزان شبکه اي فراگير و مدرن شدند. در اين سال براي اولين بار و توسط ايرانسل    سيم کارت ها به صورت بروز و بدون قرعه کشي عرضه شد و حتي امکان انتخاب شماره هم براي نخستين بار براي شهروندان ايراني ممکن شد. ايرانيان بعد از سال ها انتظار در روزهاي پاياني 85 توانستند با استفاده از خدمات رايگان GPRS ايرانسل طعم اينترنت موبايل را بچشند و چشمشان به جمال سرويس پيام هاي چند رسانه اي (MMS) روشن شد. اپراتور اول تلفن همراه هم در اين سال فعاليت چشمگيري داشت و توانست با 11 ماه واگذاري مدام تعداد مشترکانش را به حدود 15 ميليون نفر برساند. همچنين در اين سال طلسم عدم ارائه سيم کارت اعتباري توسط اپراتور اول شکسته شد.
    در اين گزارش با بررسي آخرين وضعيت شبکه هاي تلفن همراه اپراتور اول (MCI)، اپراتور دوم (ايرانسل)، سيم کارت اعتباري (تاليا)، اپراتور اعتباري اصفهان (اسپادان) و شبکه تلفن همراه کيش (TKC)، به آنچه در سال 85 بر موبايل ايراني گذشت مي پردازيم:

    شبکه تلفن همراه دولتي (MCI)
    شرکت ارتباطات سيار با نام‌هاي مختلفي شناخته مي‌شود: شبکه تلفن همراه دولتي، اپراتور اول، ارتباطات سيار، موبايل دولتي، MCI، TCI و حتي 091! شايد به علت همين کسرت اسم باشد که مديران اين شرکت تصميم به برگزاري مسابقه براي انتخاب "يک" نام تجاري براي مجموعه خويش گرفتند. در گير و دار تعيين برند شرکت ارتباطات سيار مديران MCI و شرکت مخابرات ايران به بزرگترين ريسک تجاري خود دست زدند: دور تازه ثبت‌نام سيم‌کارت دولتي!
    اين تصميم به بهانه تناقض با اصل 44، حمايت از بخش خصوصي و جلوگيري از بزرگ شدن دولت با واکنش‌هاي شديدي از سوي برخي نمايندگان مجلس، کارشناسان اقتصادي، فعالان حوزه مخابرات و حتي برخي مديران سابق مخابرات مواجه شد اما مديران مخابرات دولتي تصميم خود را با شعار مقتدرانه "ثبت‌نام مي‌کنيم" عملي ساختند: دور تازه ثبت‌نام سيم‌کارت‌هاي دولتي با امکان ثبت‌نام سيم‌کارت‌هاي دائمي و همچنين سيم‌کارت‌هاي اعتباري اپراتور اول تلفن همراه، از روز 12 بهمن ماه (پنجشنبه) در 3500 واحد پستي در هزار و 116 نقطه آغاز شد.
     
    از آغاز تا 85
    12 سال پيش بود که براي اولين بار در خيابانهاي تهران مردماني را ديديم که گوشي هاي زمخت و بزرگ نوکيا 1611 ، نوکيا 2110 را با فخر فروشي از دست و کمرشان آويزان کرده بودند يا با زاويه خاصي آن را به گوش خود چسبانده و مشغول فرياد کشيدن بودند!
    شبکه تلفن همراه دولتي کشور به وسيله شرکت مخابرات ايران در مردادماه سال 1373 و با نصب و راه اندازي 176 سلول فرستند و گيرنده (در قالب 24 ايستگاه BTS) براي تنها 9 هزار و 200 شهروند تهراني و مبتني بر فناوري نسل دوم شبکه هاي سلولي (GSM) (در باند فرکانس 900مگاهرتز) درست با 10 سال تاخير نسبت به کشورهاي ديگر درتهران راه اندازي شد.
    در آن زمان مديران و مشاوران سيد محمد غرضي - وزير اصفهاني وقت پست و تلگراف و تلفن دولت علي اکبر هاشمي رفسنجاني- فکر نمي کردند قيمت يک سيم کارت 500هزارتوماني که با يک گوشي 180 تا 240 هزارتوماني اجباري به متقاضيان تحويل مي دهند در بازار آزاد به 2ميليون و چهارصدهزار تومان برسد! اين قيمت نجومي نشان دهنده بازار پرعطش و نوپايي بود که حالا ما ديگر آن را به نام "بازار موبايل" ميشناسيم، بازاري که مثل باقي بازارهاي سنتي ايران براي خود "آداب و رسوم" و "فرهنگ" و حتي "مافيا" و "جنجال هاي گاه و بيگاه" دارد.

    مزيت هاي نسبي
    صرف نظر از مزيت‌هاي نسبي نظير پيش کسوتي، تعداد مشترکين و حتي پشتوانه دولتي MCI اين دوره از ثبت‌نام سيم‌کارت‌هاي شرکت ارتباطات سيار نسبت به دوره‌هاي گذشته که همواره با استقبال ميليوني مواجه مي‌شد، داراي مزيت‌هاي نسبي خاصي بود که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي‌شود:
    پوشش شبکه سراسري: شبکه تلفن همراه دولتي کشور (MCI) در ميان اپراتورهاي تلفن همراهي چون ايرانسل، تاليا، اسپادان و KTC گسترده‌ترين شبکه پوشش و سرويس دهي را دارا است. سيم‌کارت‌هاي دولتي در همه 1016 شهر کشور، بيش از 30 هزار کيلومتر از جاده‌هاي اصلي و فرعي کشور و هفتاد و چند کشور خارجي قابل استفاده هستند. اين درحالي است که بزرگترين رقيب اين اپراتور يعني ايرانسل وعده 300 شهر تا پايان تابستان آينده را به مشترکين خود داده است.
    کاهش قيمت و ثبت‌نام قسطي: شرکت ارتباطات سيار سال گذشته امکان ثبت‌نام اقساطي سيم‌کارت‌هايش را تنها براي فرهنگيان و پرستاران ممکن ساخته بود اما امسال همزمان با کاهش بهاي سيم‌کارت‌هاي دائمي‌اش به 288 هزار تومان امکان ثبت‌نام اقساطي اين گونه سيم‌کارت‌ها را براي تمامي شهروندان ممکن ساخته بود. به اين صورت که شهروندان در هنگام ثبت‌نام تنها 150هزار تومان مي‌پرداختند و باقي مانده بهاي سيم کارت، يعني 133 هزار تومان در هنگام تحويل پرداخت مي‌شد.
    ثبت‌نام سيم‌کارت اعتباري: شرکت ارتباطات سيار از معدود اپراتورهايي بود که سيم‌کارت اعتباري عرضه نمي‌کرد. اين طلسم بالاخره در اين دوره از ثبت‌نام شکسته شد و سيم‌کارت‌هاي اعتباري دولتي با بهاي تمام شده 34 هزار تومان ثبت‌نام شدند. بهاي اين سيم‌کارت‌ها شامل 20 هزارتومان بهاي سيم کارت، 10 هزار تومان شارژ اوليه و چهار هزار تومان ماليات بود که البته در هنگام ثبت‌نام تنها هزار تومان از متقاضيان دريافت مي‌شد و 33 هزار تومان باقي مانده در هنگام تحويل سيم‌کارت از متقاضي اخذ مي‌شود. باتوجه به پوشش شبکه MCI در همه 1016 شهر کشور و جاده‌هاي اصلي و فرعي، سيم‌کارت هاي اعتباري اين شرکت داراي گسترده‌ترين شبکه پوشش در ميان سيم‌کارت‌هاي اعتباري شبکه‌هاي رقيب يعني ايرانسل و تاليا هستند.
    تحويل سيم کارت در محل: شرکت ارتباطات سيار در اين دوره امکان تحويل سيم‌کارت در محل مورد نظر متقاضي به هنگام فرارسيدن نوبت واگذاري‌اش را فراهم ساخته بود. با اين سرويس ديگر نيازي به مراجعه مجدد متقاضي به ايستگاه محل ثبت‌نام خود نيست.
     
    خدمات ارزش افزوده:
    سرويس ارسال و دريافت پيام هاي کوتاه (SMS) از زمستان سال 81 به صورت محدود به متقاضيان عرضه شد تا آنکه در نوروز 84 و با افزايش تعداد و ظرفيت مراکز SMS Center   امکان استفاده از اين سرويس براي کليه مشترکين فراهم شد. در حال حاضر شش مرکز کوته پيام (SMS Center) شرکت ارتباطات سيار در شهرهاي تهران (2مرکز)، مشهد، اروميه، شهرکرد و شيراز با مجموع ظرفيتي حدود 13 ميليون مشترک راه اندازي و زير بار هستند. شماره اين مراکز عبارت اند از : +9891100500، 501، 502، 503، 504، 505 و 510
    همچنين طي مناقصه اي که نتايجش در تابستان سال گذشته اعلام شد سه شرکت رهياب، مرکز گسترش فناوري اطلاعات (مگفا) متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع وزارت صنايع و آتيه داده پرداز با تعهد ارسال ماهانه حداقل 5ميليون SMS بعنوان عرضه کننده خدمات ارزش افزوده مبتني بر SMS با استفاده از لينک SMPP به مرکز SMS شرکت ارتباطات سيار معرفي شدند که تا به امروز جز ارسال پيام هاي تبليغاتي کار چنداني نکرده اند.
    بر عکس SMS از سرويس صندوق پست صوتي (VMS) استقبال چنداني از سوي مشترکين بعمل نيامده است.
    شرکت ارتباطات سيار با نصب و راه اندازي شبکه هوشمند (IN) خود آمادگي عرضه سرويس هاي ارزش افزوده و پيشتازي نظير شبکه مجازي خصوصي (VPN)، تماس دوستان و مکالمه اعتباري را دارد که بنظر ميرسد بنا دارد آنها را در سال آينده به متقاضيان عرضه کند. همچنين اين شرکت در حال انجام مقدمات لازم براي آپگريد شبکه خود به نسل 2 و 75 صدم شبکه GSM براي عرضه خدمات پيشتازي از جمله GPRS، اينترنت همراه و MMS است.
     
    ثبت نام ميکنيم
    12 تا 30 بهمن 85 شرکت ارتباطات سيار در ميان موجي از مخالفت ها و با شعار "ثبت نام ميکنيم" که درواقع کنايه ای مقتدرانه به مخالفان ثبت نام بود، اقدام به برگزاري دور آخر ثبت نام سيم کارت هاي خود پيش از ورود به بورس کرد. در اين دوره از ثبت نام ها براي نخستين بار اين شرکت اقدام به ثبت نام سيم کارت هاي اعتباري با تعرفه اي مشابه تاليا و با پوشش سراسري نمود.
    اما اين دوره از ثبت نام سيم کارت های دولتی نيز با شگفتی همراه شد و اين بار علي رغم کاهش بهاي ثبت نام سيم کارت دائمي شرکت ارتباطات سيار به 150 هزار تومان و ثبت نام سيم کارت اعتباري اين شرکت تنها با پرداخت 1000 تومان استقبال چنداني  از ثبت نام نشد و تنها 2 ميليون و 400هزار سيم کارت پيش فروش شد که بخش اعظمي از آن را متقاضيان سيم کارت اعتباري تشکيل ميداد.
    پيش شماره سيم کارت هاي شرکت ارتباطات سيار 091x است که x رقم اول کد تلفن ثابت همان منطقه است.

    ايرانسل:
    پاييز 85 طلسم اپراتور دوم تلفن همراه کشور شکسته شد، با توزيع سيم کارت هاي دائمي ايرانسل در سه شهر تهران، تبريز و مشهد مقدس چشم شهروندان به جمال سيم کارت هاي 150 هزار توماني روشن شد!
    شرکت گسترش الکترونيک ايران  و ام تي ان اينترنشنال آفريقاي جنوبي (MTN International (Mauritius) Limited)، دو سهامدار ايرانسل هستند. شرکت گسترش الکترونيک ايران در حال حاضر دو سهامدار عمده دارد که شامل شرکت صنايع الکترونيک ايران (صا ايران) و بنياد مستضعفان است.
    زمستان 85 توزيع سيم کارت هاي ارزان پيش پرداخته ايرانسل با بهاي 29 هزار تومان به همراه 5 هزار تومان شارژ اوليه آغاز شد. اين سيم کارت ها برخلاف سيم کارت هاي اعتباري تاليا از همان ابتدا بدون محدوديت زماني معمول سيم کارت های اعتباري توزيع شدند.

    گستردگی پوشش:
    در زمان نگارش اين گزارش شبكه تلفن همراه ايرانسل در شهرهاي تهران، مشهد، تبريز، كرج، ساري، اروميه، مراغه، شيراز، قم، اردبيل، كرمانشاه، خرم آباد، مشكين شهر، گرمي، سراب و همدان قابل استفاده هستند و بنابر اعلام ايرانسل بناست تا پايان 85 تعداد اين شهر ها به حدود 70 شهر و در تابستان 86 به حدود 300 شهر برسد.

    خدمات ارزش افزوده:
    ايرانسل براي نخستين بار در کشور امکان استفاده از اينترنت همراه و سرويس پيام هاي چند رسانه اي (GPRS) را براي مشترکان خود فراهم ساخته است. اين سرويس از اول اسفندماه در اختيار مشترکين کليه سيم کارت هاي ايرانسل قرار گرفته و تا 15 فروردين سال آينده رايگان خواهد بود. بي شک عرضه خدمات مبتني بر شبکه GPRS در ايران آغاز جهشي در بازار پرعطش خدمات ارزش افزوده موبايل خواهد بود.
    طبق قرارداد اپراتور دوم، شبکه تلفن همراه ايرانسل بايد مبتني بر نسل 2 و هفتاد و پنج صدم شبکه هاي GSM موسوم به EDGE باشد که در سال 85 همه چيز در حد نسل 2.5 و GPRS باقی مانده است.
    تعرفه هاي استفاده از خدمات مبتني بر GPRS ايرانسل در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال بررسي است و بنظر ميرسد تعرفه هاي نهايي اين خدمات در فروردين آينده ابلاغ شود، البته استفاده از اين خدمات تا 15 فروردين آينده براي کليه مشترکين سيم کارت هاي پس و پيش پرداخته ايرانسل رايگان است.
    از ديگر خدمات ارزش افزوده ايرانسل ميتوان به سرويس پيام کوتاه، انتقال تماس، کنفرانس تلفني، سرويس نمايش شماره تماس گيرنده (CLIP)، سرويس مسدود نمودن تماس، سرويس استعلام موجود، خدمات مشترکين ايرانسل، صورت ريز مکالمات، E-care، جستجو در فهرست مشترکين، ثبت نام آنلاين و امکان انتخاب شماره دلخواه اشاره کرد.
     ايرانسل البته هنوز يک گام بزرگ تا انجام تعهدات اش دارد، آنهم ارتقا نسل شبکه به 2.75 است که طبق قرارداد اپراتور دوم بايد سرويس EDGE به کاربران خود عرضه کند، پيش بينی می شود خدمات مبتنی بر EDGE اين شبکه در سال 86 راه اندازی شود.
    پيش شماره سيم کارت هاي دائمي و اعتباري ايرانسل 0935 و 0936 است.

    سيم کارت اعتباري تاليا:
    شرکت تعاوني مجتمع صنعتي رفسنجان در فروردين ماه سال 82 بعنوان برنده مناقصه انتخاب پيمانکار شبکه سراسر تلفن همراه اعتباري کشور معرفي شد. قرارداد رسمي اين پروژه بعد از جنجالها و ابهامات مختلف در تاريخ 28 بهمن ماه همان سال ميان مجتمع صنعتي رفسنجان و شرکت مخابرات ايران (TCI) امضا شد و پيمانکار متعهد شد تا دوسال بعد يعني 28 بهمن 1384 دو ميليون سيم کارت پيش پرداخته تلفن همراه در 28 مرکز استان کشور توزيع کند. بيش از يکسال از پايان زمان مورد تعهد تاليا ميگذرد و اين شبکه  کمتر از يک ميليون سيم کارت توزيع کرده و بنا بر اعلام روابط عمومی آن، 20  شهر کشور را پوشش می دهد، البته ذکر اين نکته ضروری است که شرکت مخابرات ايران مجوز عرضه رسمي سيم کارت در اين تعداد شهر را صادر نکرده است.

    کيفيت:
    به منظور سنجش ميزان کيفيت و وضعيت خدمات شبکه تلفن همراه اعتباري تاليا در دوره هاي زماني مختلف کيفيت خدمات بر اساس شاخصه هاي KPI توسط تيم هاي بازرسي شرکت مخابرات ايران اندازه گيري و با موارد مورد تعهد در سند SLA  و KPI تطابق و در صورت ضعف موارد براي رفع به پيمانکار اعلام ميشود.

     به گفته سيد احمد علمايي –مدير کل دفتر مشارکت هاي غير دولتي شرکت مخابرات ايران- در آغاز دور اول واگذاري سيم کارت هاي تاليا زماني که تعداد مشترکان به عدد 100هزار رسيد کيفيت شبکه به شدت افت نمود و البته گام به گام توانست به سطح قابل قبولی برسد.
    طبق اعلام مجري شبکه تاليا اين شبکه در تهران براي سرويس دهي به نزديک به دوميليون مشترک طراحي شده است.
    تاليا در زمستان 85 مجوز افزايش مدت يک طرفه بودن خطوط بدون شارژ ريالي يا زماني را تا دو برابر از شرکت مخابرات ايران دريافت کرد و به اين ترتيب سيم کارت هاي تاليا تا يک ماه پس از پايان اعتبار ريالي يا زماني يک طرفه و پس از آن و با گذشت يک ماه ديگر معلق مي شوند.
    شرکت مخابرات ايران طرحي را در دست بررسي دارد که طبق آن تعرفه هاي مکالمه سيم کارت هاي اعتباري تاليا و سيم کارت هاي اعتباري اپراتور اول کاهش و محدوديت زماني آنها نيز برچيده ميشود.
     
    خدمات ويژه:
    سرويس هاي ويژه انتظار مکالمه (Call Waiting)، نمايشگر (Caller Line Identification)، انتقال مکالمه دريافتي به شخص ديگر(Call Diverting)، پيغام صوتي (VMS) و پيغام کوتاه(SMS) فهرست خدمات ويژه ارائه شده به مشترکان تاليا را تشکيل ميدهد.
    خدمات مبتني بر USSD براي مشاهده مانده اعتبار ريالي و زماني هم به مشترکان تاليا ارائه ميشود.
    از طرفي ديگر بر اساس تعهد مجري، تاليا تا واگذاري 2ميليون سيم کارت مورد تعهد خود بايد امکان استفاده از خدمات مبتني بر شبکه GPRS را براي دست کم 5درصد مشترکينش مهيا سازد.
    پيش شماره سيم کارت هاي اعتباري تاليا 0932 است.

    شبکه تلفن همراه اعتباري اصفهان:
    شركت مشاركتي مخابرات سيار اصفهان MTCE اولين شـركت مخـابرات غير دولـتي ايران است كه در زميـنه ارائه خدمات ارتـباطي تـلفن همراه استـاندارد GSM در محدوده استـان اصـفهان فعاليت ميکند.اين شركت با مشاركت شركت مخابرات استان اصفهان (TCE) ، شركت TMI مالزي و شركت صنايع مخابراتي راه دور ايران ، با هدف طراحي ، نصب ، راه اندازي ، توسـعه ، ارائـه خدمات و بهره برداري از شبكه اعتباري تلفن همراه وانجام كليه فـعاليتهاي مربوط تاسيس گرديده است. 
    پيرو توافقات انجام گرفته در جريان سفر هاشمي رفسنجاني –رئيس جمهور وقت- به مالزي در سال 73 و بر اساس قانون جذب و حمايت از سرمايه گذاري خارجي مجوز راه اندازي شبکه تلفن همراه اعتباري در استان اصفهان با ظرفيت اوليه 20هزار و قابليت افزايش به 35هزار مشترک در تاريخ 29 ارديبهشت ماه سال 1380 و براي 15 سال به شرکت سلکوم مالزي اعطا شد و شركت صنايع منابع فن آوري كشور مالزي مجوز استفاده از پهناي باند 12.24مگاهرتز شبكه تلفن سيار GSM در محدوده استان اصفهان را دريافت كرد. در سال 1377، تحت قوانين جديد ، با مشاركت شركت صنايع منابع فن آوري كشور مالزي، شركت مخابرات استان اصفهان و شركت صنايع مخابراتي راه دور ايران شركت مشاركتي مخابرات سيار اصفهان تاسيس شد و در سال 81 نخستين سري سيم کارت هاي اعتباري خود را توزيع کرد. شايان ذکر است که در سال 1384 ، سهام طرف مالزيايي از شركت صنايع منابع فن آوري كشور مالزي به شركت TM International انتقال يافت.
    مناطق تحت پوشش:
    شبکه تلفن همراه اعتباري اصفهان که با نام تجاري اسپادان عرضه ميشود درحال حاضر در شهرهاي اصفهان، مبارکه، فولادشهر، مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه ذوب آهن اصفهان، زرين شهر، فلاورجان، نجف آباد، خميني شهر، شاهين شهر، مورچه خورت، خوراسگان، درچه، سپاهان شهر، بهارستان و شهر کاشان به 19هزار و پانصد مشترک خود سرويس دهي ميکند.
    شبکه تلفن همراه اعتباري اسپادان بر مبناي تکنولوژي GSM نسل دوم و تجهيزات اريکسون طراحي شده و فاقد قرارداد رومينگ با ساير اپراتورهاي کشور (از جمله با شبکه تلفن همراه دولتي کشور) است و  تنها در شهرهاي تحت پوشش نامبرده شده قابليت دسترسي و استفاده دارد.
    تعداد فعلي مشتركين اين شركت‪ ۲۱هزارمشترك است و طبق اعلام اسپادان درحال تكميل ظرفيت‌سازي براي تهيه و ارايه ‪ ۳۵هزار سيم كارت اعتباري ديگر است.

    سرويس هاي ويژه و ارزش افزوده:
    اپراتور اسپادان سرويس هاي ويژه اي نظير ارسال کوته پيام (SMS)، انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، محدوديت تماس و نمايش شماره تماس گيرنده را به مشترکان خود عرضه ميکند و به زودي امکان استفاده از سرويس صندوق پيام هاي صوتي (VMS) را هم براي مشترکين خود فراهم خواهد کرد.
    شبکه تلفن همراه اعتباري اسپادان اصفهان تنها اپراتور تلفن همراه کشور است که چند سرويس ارزش افزوده مبتني بر SMS را به مشترکان خويش عرضه ميکند. اين سرويس ها عبارتند از: ديکشنري، قرآن همراه، Mobile2Email و فال حافظ
    مشترکان اسپادان قادر به ارسال SMS به مشترکان شبکه تلفن همراه دولتي کشور ميباشند اما طبق شنيده ها مشترکان اين شبکه به موبايل هاي با پيش شماره 09122 ، 09123 و 09126 نميتوانند پيامي ارسال کنند!
    همچنين چندي پيش مديرعامل اين شرکت اعلام کرد در صورت ارايه مجوز از سازمان تنظيم مقررات ، اپراتور اعتباري اصفهان توانايي ارائه سيم كارت تلفن همراه با قابليت نسل 3 را دارد.
    وي ، با بيان اين كه در حال حاضر سوئيچ شبكه اعتباري اسپادان قابليت ارسال EMAIL را دارد، تصريح كرد: درخواست دريافت مجوز براي ارائه اين سرويس را به سازمان تنظيم مقررات ارائه داده‌‏ايم.
    او اظهار اميدواری کرده است که با پذيرش درخواست اسپادان از سوي سازمان تنظيم مقررات، 3 تا 4 ميليون سيم كارت اعتباري را در استان هاي ديگر ارائه کند. 
    پيش شماره سيم کارت هاي اعتباري اسپادان 0931 است.

    شبکه تلفن همراه کيش:
    شبکه مستقل تلفن همراه کيش متعلق به شرکت TKC  (Telecommunication Kish Company) است. اين شرکت در دسامبر سال 2000 در کيش ثبت شده و پيرو قرارداد BOT عقد شده ميان اين شرکت و سازمان منطقه آزاد کيش مسئوليت راه اندازي شبکه تلفن همراه جزيره کيش را با مشارکت اپراتور لبناني Libancell برعهده گرفت.
    شبکه مستقل تلفن همراه جزيره کيش از بهمن 81 فعاليت تجاري خود را آغاز کرده و در حال حاضر بوسيله 44 کارشناس، با مراکز مستقل MSC، HLR،BSC و دستکم 12 ايستگاه آنتن BTS تنها 9 هزار و 425 سيم کارت توزيع کرده و 8هزار و 680 مشترک فعال دارد. اين شبکه بر تکنولوژي GSM 900 مگاهرتزي زيمنس بنا نهاده شده است و درحال حاضر سرويس هاي ويژه اي نظير انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، نمايشگر شماره تماس گيرنده، کنفرانس سه نفره، امکان تبادل فکس و ديتا، محدوديت مکالمه و SMS  داخلي و بين الملل را داراست و بر اساس اعلام علي نادي پور –معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- براساس شاخصه هاي شبکه از کيفيت مطلوبي برخوردار است.
    شبکه تلفن همراه KTC از ماه اول راه اندازي سرويس رومينگ بين الملل را به مشترکان خود ارائه داد و درحال با 32 کشور جهان سرويس رومينگ برقرار کرده است. از طرفي ديگر مشترکان اين شبکه قادرند به مشترکان 150اپراتور جهان پيام کوتاه (SMS) ارسال نمايند.
    پروانه شبکه تلفن همراه کيش که تا سال 94 شمسی تمديد شده، ظاهرا نوعي انحصار به اين شرکت براي عرضه سيم کارت تلفن همراه داده است. به طوري که در آخرين دوره ثبت نام سيم کارت شبکه تلفن همراه دولتي کشور در بهمن ماه سال گذشته وقتي شرکت ارتباطات سيار در اطلاعيه اي از متقاضيان سيم کارتهايش در کيش خواست تا فرم تقاضا و مدارک خود را به يک نشاني صندوق پستي در تهران ارسال کنند روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد کيش طي اطلاعيه اي که در رسانه ها منتشر شد اين حرکت شرکت ارتباطات سيار را غيرقانوني خواند و اعلام کرد "ثبت نام سيم كارت براي متقاضيان تلفن همراه در منطقه آزاد كيش مغاير مقررات جاري و مصوبات هيئت دولت است".
    پس از روي کار آمدن دولت نهم هم چندين بار وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و برخي از معاونان و مديران ارشد اين وزارتخانه نسبت به پروانه و انحصاري که به مجري شبکه داده شده بود انتقاد کردند و برخي با تصريح بر اين نکته که اين پروانه سود و درآمد خاصي براي دولت ندارد انحصار بوجود آمده را با قرارداد "ترکمن چاي" مقايسه کرده بودن!
    در تابستان 85 و همزمان با برگزاري نهمين حشنواره تابستاني كيش ، قيمت سيم كارت تلفن همراه در كيش كاهش يافت. شركت " تله كاميونكيشن " از ‪ ۱۵تيرماه تا ۱۵شهريورماه ، سيم كارت تلفن همراه را با نرخ ‪ ۳۲۰هزارتومان دراختيار متقاضيان قرار مي‌دهد. قبلا سيم كارت به قيمت ‪ ۳۶۰هزارتومان واگذار مي‌شد. مدت تحويل سيم كارت در حزيره كيش از زمان درخواست متقاضيان تنها ‪۱۵ دقيقه طول مي‌كشد.
    پيش شماره سيم کارت هاي شبکه مستقل تلفن همراه کيش 0934 است.

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    گفت وگو با مسعود ده‌نمكی كارگردان اخراجی‌ها
    هیچ کس جلوی پایم فرش قرمز پهن نکرد

    سيمرغ فيلم برگزيده تماشاگران در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به دو فيلم اختصاص يافت. انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران توسط خانه سينما كه يكي از انجمن هاي خانه هنرمندان ايران است، صورت مي گيرد. از اين رو با اكران اخراجی‌ها در نوروز 86 با كارگردان اين فيلم گفت وگويي ترتيب داديم.



     

    طي گفت وگو تلاش كرديم تنها پيرامون اخراجی‌ها با مسعود ده نمکی گفت وگو كنيم، اما به گفته ده نمكي پيشه وي در حوزه سياست و مطبوعات گاهي موضوع را به حاشيه مي راند .
    پيش از اينكه براي انجام اين گفت وگو به دفتر ده نمكي برويم، باور نمي كرديم كه او با فراغتي مثال زدني به اغلب سوالاتمان پاسخ دهد.

    در نشست مطبوعاتي فیلم اخراجی‌ها گفتید، اگر فیلمسازان دیگر اين سوژه را می‌ساختند شاید هیچ وقت سراغ این موضوع نمی‌رفتم. اما اخراجی‌ها دغدغه‌ی شخصی تان است و نگاه مسعود ده نمکی به جنگ است.

    قبل از اینکه خودم قصد ساختن اخراجی‌ها را داشته باشم، فیلمنامه برای یکی از کارگردانانی که دوست داشتم، او این فیلم را بسازد ، فرستادم. واقعا اگر ایشان این کار را انجام می داد اصراری نداشتم، حداقل فیلم داستانی جنگی بسازم..
    این نگاه ، نگاه خود من است، ممکن است کسی این نگاه را نداشته باشد و نپسندد. فیلم در خصوص فحشا کم ساخته نشده و بهتر از من هم ساخته‌اند، با ساختار قوی و بطور رسمی که در جشنواره‌های داخلی و خارجی هم جایزه گرفته است. در سینمای داستانی ما «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «سالاد فصل» به نوعی مضمونش مرتبط با این مسایل است؛ اما چرا «فقر و فحشا» میلیون ها مخاطب جذب می کند. به نظر من تفاوت درنگاه است. تلویزیون صحنه‌های مستند ورزشی بسیار پخش می‌کند اما چه می‌شود که برای تماشای مستند «کدام استقلال کدام پیروزی» سه میلیون بار دانلود اینترنتی صورت می‌گیرد.
    در اخراجی‌ها هم فکر کردم داستان باید توسط خودم با نگاهي متفاوتی، روایت شود تا مخاطب عام بتواند با آن همذات پنداری کند ، همین اتفاق هم افتاد. در جشنواره امسال فیلم‌های بودند که نگاهشان به جنگ متفاوت باشد، بعضی ها داشته ایدئولوژی زدایی می‌کردند، البته نگاهشان است و من نقدشان نمی‌کنم. اما این استقبال عمومی و واکنش های مخاطب حرفه‌ای، نه فنی سینما نشان داد که همانند دو فیلم اول این ارتباط برقرار شده است. نگاه ویژه‌ی مسعود ده نمکی توانسته با مخاطب عام که دیگر نمی‌توان در غالب چپ، راست و مذهبی دسته بندی‌اش کرد، همذات پنداری کند.

    پیش از ساختن «فقر و فحشا» به صورت آدکادمیک دوره‌ی سینمایی گذرانده بودید؟

    من سه بخش را برای خودم در نظر گرفتم. حقیقت این است که وقتی می‌خواهی وارد حوزه‌ای شوی، باید اول آن را بشناسی و بدانی وارد چی میدانی شده‌ای . شناخت این حوزه به سه چهار بخش تقسیم شده است.
    شناخت حکمت سینما،اولین قدم است اگر کسی ماهیت و فلسفه‌ی وجودی سینما واقعا را نداند حتی اگر تکنیک را هم بلد باشد به نظر در سیاهی و تاریکی مطلق قدم می‌زند.در واقع با چراغ قوه‌ای که در دست دارد ، تنها مقابلش را می بیند و همه فضا دستش نمی آید. شناخت حکمت سینما کمتر در جامعه‌ی ما کار شده است.
    به هر حال من سعی کردم با حداقل امکانات موجود با حکمت سینما آشنا شوم و بعد با فرم و تکنیک سینما. قواعد و قوانین سینما را باید مثل آیین نامه رانندگی یاد می‌گرفتم. متاسفانه به علت چهره سیاسی که داشتیم، نمی توانستم سر کلاس بروم. سعی کردم آنها را تئوریک یاد بگیرم و تجربه‌هایم را بصورت مستند بیابم. یک فیلم نیمه بلند 40 دقیقه ای به نام «ضربه‌ی آخر» ساختم.
    به توصیه یکی از کارگردانان خوب سینما فیلم دیدن؛ خوب فیلم دیدن را از این منظر آموزش سینما نه به عنوان سرگرمی شروع کردم. و این موضوع خیلی کمکم کرد.
    البته فکر می‌کنم آدم هایی که در تئاتر کار کرده‌اند، راحت می توانند در سینما جا باز کنند. چون سه چهار سال ابتدای انقلاب کار تئاتر می‌کردم. در خصوص ارتباط با بازیگران و بازیگردانی راحت‌تر بودم.

    همه یافته‌های شما از سینما در این سه پروژه حاصل شده، استفاده از ابزار حرفه‌ای که در اخراجی ها داشتید، سبب شد تا فیلمسازی را یاد بگیرد. اما این فیلم شما نیست که نقد می‌شود بلکه پیکان نقد منتقدان سوی شخص شما است و سبقه‌ی سیاسی‌تان.

    متاسفانه پیشنیه سیاسی‌ام باعث شد که مشاور کارگردان هم نداشته باشیم. حتی خیلی‌ها از مضمون فیلم می‌ترسیدند، چون لبه تیغ بود. می‌گفتند شاید فیلم خوب از آب در نیاید و اعتبار یک کارگردان حرفه‌ای سینما به عنوان مشاور خراب شود. اما من فکر می‌کنم تجربه‌ی عملی از تجربه‌ی تئوری خیلی مهمتر است، به خصوص اینکه ما زیر ذره بین بودیم و نمی توانستیم خراب کنیم و یاد بگیریم.
    مثلا اگر دو تا سکانس را خراب می‌کردم، دیگر بازیگران حرفه‌ای سینما اطمینانشان نسبت به کارگردان از دست می دادند و میدان از دستم در می‌رفت. یعنی شما باید قدم نخست را محکم بردارم.
    این تجربه را در سینمای جهان دیده‌ام، خیلی حساب عمل می‌کنند، همه چیز مشخص است. این طور نیست که مثل بعضی از فیلم‌ها و سریال‌های خودمان سر صحنه فیلمنامه بنویسند. حرفه ای بودن در ایران عکس است، کسی که بی برنامه باشد حرفه‌ای تر است.
    ما یک سوم ابتدای فیلم را به صورت دکوپاژ شده آماده داشتیم و همین سبب شد تا 40 دقیقه‌ی ابتدای فیلم ریتم تندی داشته باشد. اما بعد وارد حاشیه‌ی سینما شدیم. جاهایی که قرار بود با ما هماهنگ شوند، نشدند. لوکشین‌ها تغییر پیدا کرد. تعدد بازیگر برای ما شرایط خاصی ایجاد کرد که عملا به طور دلخواه در اختیار ما نبودند، این ما بودیم که در اختیار بازیگران قرار داشتیم، چون در چند کار حضور داشتند طبق برنامه‌ی آنها پیش می‌رفتیم.
    محدودیت کار همین است و تمام این سختی‌ها و دشواری‌ها باعث شد تا تجربه‌ی 10 فیلم را در اخراجی ها به دست آورم.

    حتما نقد‌هایی را که درباره‌ی فیلم مسعود ده‌نمکی منتشر شده خوانده‌اید، بویژه نقد ناصر صفاریان. بعضی‌ها معتقدند؛ شما از امکاناتی بهره‌مند بودید،که دیگران از داشتن آن محروم بودند.

    در یک کلام بگویم؛ برای ورود به سینما هیچ کس جلوی پایم فرش قرمز پهن نکرد که بفرمائید این امکانات و مجوز در اختیار شما است، لطفاً بیایید یک فیلم جنگی بسازید. منتها من آدمی نیستم که بخواهم آه و ناله کنم. شاید اصلا برای ما خوب نباشد که بگوییم امکاناتی نداشتیم. بگذارید، همه فکر کنند داشتیم، این طوری آدم بیشتر احساس قدرت می‌کند تا همه فکر کنند همه از ترسشان همه چیز بهشان داده‌اند. این نقدها بیشتر مغرضانه است تا منصفانه و بیشتر جنبه سیاسی دارد تا هنری، برای همین جواب هم نمی‌دهم.
    من نمی‌دانم آقای صفاریان آن کارگردانان خوب سینمای ما را که با هشتصد میلیون، چهارصد پانصد حلقه نگاتیو و شش هفت ماه فیلمبرداری فیلم می سازند، نمی بیند. در ثانی این فیلم اول من است، اگر کسی میخواهد کار مرا با کار اول همه کارگردانان بزرگ سینما مقایسه کند،خب این کار را انجام دهد.
    نوشته‌اند برای ما میدان قرق کرده‌اند. این هنر من است که ساعت 1 نیمه شب طوری فیلم گرفتم که همه فکر کنند، میدان پر آدم است، در صورتی که کسی در خیابان نبود. بمباران هواپیماها . همه از کامپیوتری استفاده کردیم. یا آن کامیون‌هایی که شما می بینید، دو سه تایش بیشتر راه نمی رفت، من دوربین را رویشان پن کردم.
    حقیقت این است که رقبای جدی این فیلم، هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند تا این فیلم ساخته نشود. ما از هفت خان رستم رد شویم. اینها مهم نیست برای من مهم این بود که باید این فیلم ساخته می‌شد .

    البته 600 یا 700 هزار دلار سرمایه برای تولید یک فیلم خارج از مرزهای ایران یک شوخی است و شاید این نقدها به دلیل کمبود امکانات برای سایر فیلمسازان جوان مطرح می‌شود.

    ما عادت نکردیم، فیلم جنگی بسازیم بعد توقع داشته باشیم مخاطب هم جذب کند. برای فیلمنامه من حداقل چهار تهیه کننده بخش خصوصی حاضر بودند، سرمایه گذاری کنند. این به نفع سینما است، چرا نگاه می کنید، ده نمکی این کار را کرده است. این باعث افتخار من بود که مردم تا چهار صبح جلوی در سینما صف بایستند. چرا آقای صفارهرندی به عنوان وزیر ارشاد نباید از پشت صحنه‌ی فیلمی که 30 تا بازیگر حرفه‌ای را یک جا جمع کرده است،ديدن كند!؟ خب اگر پشت صحنه‌ی این فیلم نیاید ، کجا برود. بعد اگر بیاید اینجا با سختی ها ومشقت های سینما آشنا شود، خوب این به نفع سینما است. در ماهنامه فیلم هم گفتم وزیر توسط تهیه کننده دعوت شده بود و ایشان هم آمد. اما در عمل همه دیدند به ضرر ما تمام شد.

    تقريباً همه به اتفاق معتقدند كه اگر شما به داوري ها اعتراض نمي كرديد، ديگر آن حاشيه طولاني به وجود نمي آمد و همه چيز به خير و خوشي تمام مي شد.

    مدعوین اختتامیه مرا دعوت نکردند، دعوت کننده خود جشنواره بود. هر وقت می‌آمدند اسم نامزدی را اعلام کنند، مردم می‌گفتند اخراجی ها. می خواستند آرای مردمی اخراجی ها را هم بشکنند، وقتی عنوان شد دو فیلم برگزیده‌ی مردم شدند، همه گفتند دروغه. این مردم چه کسانی هستند؟ اینها مخاطبان حرفه‌ای سینما هستند. آدم هایی که ساعت‌ها صف می ایستند و انتخاب می‌کنند.
    همین مردم با تشویق های زیاد مرا دعوت کردند، تا روی سن بروم، اما من اصلا نمی‌خواستم بروم.
    این صحنه‌ها را چرا کسی نمی‌بیند. بالاخره آنجا دیدم که همه شوکه شدند، توقع نداشتند مردم اخراجی ها را همراهی کنند.
    به هرحال مشکلی که وجود داشت، این بود، من فضا را جدی گرفته بودم، ایراد به خودم بر می‌گردد. من فکر می‌کردم رقابت و داوری کارشناسانه‌ای در کار است. اما این را نباید جدی گرفت و من اشتباه کردم که آن را جدی گرفتم.

    اینکه داوری ها با ظن و گمان همراهند، اجتناب ناپذیر است.

    شکل داوری «اخراجی‌ها» مصداق گفته شماست. داورها اگر فیلم را بدون تیتراژ می‌دیدند شاید جور دیگری نظر می‌دادند. آن چه در جشنواره اتفاق افتاد، بیشتر نقد من از منظر سیاسی بود، نه نقد فیلم. یعنی جای این که ببیند فیلم چه می‌گوید دنبال تحلیل شخصیت «مسعود ده‌نمکی» بودند.
    آقای گرشاسبی صراحتا گفته بود شما از فاشیستی که وارد سینما شده، حمایت می کنید. داور باید بی طرف باشد به فرض که من فاشیست باشم؛ با من مشکل دارید چرا فیلم را از منظر یک اثر سینمایی نگاه نمی‌کنید.

    اين درست است؛ مردم ملاک انتخاب هستند. اما سلیقه مردم می‌تواند چندگانه باشد ؟

    اخراجی‌ها در سینمای ما فیلمی بدون کنایه است. قبلا می گفتند فیلم هایی که مسايل كلان كشور کنایه ميزند مورد استقبال مردم قرار می گيرد. اما اين فيلم گذشته از اينكه کنایه نداشت، حرف جنگ، شهدا و انقلاب را زده بود . این هم یک ویژگی است. فيلمي با اين ويژگي ها مخاطب جذب مي كند و مي تواند موفق عمل كند. كاش با اين ديد به فيلم نگاه مي شد.

    فكر مي كنيد، چرا اين اتفاق نيافتاد؟

    مهم نیست ، دیگر گذشته. خوشامد گویی ندیدم . سینمای ما عین سیاست ما است سیاست هم مثل سینما . نسل اولی ها انحصار طلبي کردند و اجازه پيشرفت به نیرویهای جدید را در كنار خودشان ندادند. در صورتی که تجربه نسل اول می توانست در اختیار نسل جدید قرار بگیرد. بررسی مسایل پشده سينما خودش يك فيلم بلند است. تحصیلکرده هاي سینما، براي گرفتن مجوز کارگردانی از خانه سینما بايد روحيه مقاومي داشته باشند. به این راحتی ها اجازه نمی دهند نسل جدید وارد سینما شود و تجربه کند.
    با تمام پیشینه اي كه داشتم با من این طور برخورد کردند، ببینید با ديگران چگونه برخورد می شود؟ ما اگر مي خواهيم سینمایمان متحول گردد، باید از نیروهای جدید استقبال کنیم. من فکر می کردم می آیند دست مرا می گیرند و حضور يك نیروی جدید مطبوعاتي در سینما را خوشامد مي گویند. اما عملا فکر کردند یک هوو وارد سينما شده است.

    قدري شخصي نگاه نمي كنيد؟

    در مورد خودم مهم نیست، چه خوششان بیاید و چه نیاید، به مسیرم ادامه می دهم. باید دست نسل جوان را گرفت، همه آنها توقع سیمرغ ندارند. اما توقع دارند که با روی خوش از آنها استقبال شود.
    فلسفه جشنواره این است که به دو قشر انگیزه بدهد؛ دسته اول کارکشته‌های سینما که کارهای ویژه انجام می دهند. و دسته دوم جوانانی که احتیاج به انگیزه دارند. من بین اینها نه کارکشته هستیم و نه جوان، پیر شده‌ام.
    اگر تنگ نظری نباشد. هفت نفر هم نامزد شوند، حتي جايزه هم نگيرند لااقل دیده مي شوند. جشنواره ما آکادمی اسکار نیست که بگوییم مثلا اساتید بررسی کردند. می دانیم که بعضی داورها کارهایشان متفاوت است و بعضی ها نه.
    مثلا بعضی سالها فیلم نساخته اند و عضو هیات داوران هستند، اینها چه چيزي را مي خواهند قضاوت کنند.

    خیلی ها حاشیه هاي شب اختتاميه را از چشم شما می بینند؟

    بهرام رادان و مریلا زارعی هم اعتراض كردند. این بار حسنش این بود که به جای اینکه اعتراض ها خاله زنکی و درگوشی باشد، خيلي رو بود.
    نه اعتراضي به سنتوری دارم نه به روز سوم. من درباره اخراجی ها حرف زدم. درباره خودم و به نمایندگی از 20 بازیگر سینما، فیلمبردار و باقي كساني كه زحمت کشیده بودند. برايم مهم نبود در بخش مسابقه باشم یا نه .

    تقابل اخراجی ها با طيف گسترده مخاطبانش قدري عجيب به نظر مي رسد ؟

    به تعبیر فرمانده نیروی انتظامی هم بدحجاب ها می خندند و گریه میکردند و هم خانواده های خودمان. هم چپ سیاسی؛ ابطحی و تاج زاده و هم راست سنتي محسن رضایی و عماد افروغ از فيلم استقبال مي كنند.
    این یک اتفاق است. آشتی سیاستمداران با سینما است. نگاه کنید مضمون فیلم هم همین بود. با وجود تمام اختلاف سلیقه ها یک نقطه نظر مشترک هم داریم و آن مشترکات منافع ملی ما است، فطرت انسانی ما است که همه ما آن را دوست داریم. نباید این را یک جریان فکری به نفع خودش مصادره کند. حتی خود جنگ را نباید به گونه ای تعریف کرد که اسطوره‌هایش دست نیافتنی شوند.
    .
    مخاطبان فيلم شما همان هايي هستند كه در روزنامه هايتان و مستندهايتان زير سوال مي روند؟

    بعد از فقر و فحشا يكي از کارگردانان سینما گفت: «بچه ها می گویند ناشيانه از اين قشر دفاع كرده اي؟» درست فکر کرده بودند.من خواستم از نقد ملت به نقد دولت تغير جهت بدهم. نه به دولت خاتمی يا هاشمی؛ بلكه مجرياني كه عدالت را باید در جامعه پیاده کنند.
    اساسا «کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟» خط کشی ها را به سخره می کشد. یعنی ما می بینیم که چپ و راست سیاسی رقابت دارند، مسابقه دارند، دوره‌ای جا به جا می شود اما مردم فکر می کنند اینها با همدیگر جنگ دارند. در حالي كه آنها بازی شان را می کنند و بعد مثل رفقاي خوب هتل مي روند، دور هم جمع مي شوند.

    بهر حال اخراجي ها محصول تفكر شماست و نمي توان آن را بدون در نظر گرفتن سبقه سياسي شما تماشا كرد؟

    این بر می گردد به همان فرمايش حضرت علی (ع)؛ «ببینيم چه میگويد، نبينيم که می گويد.»
    زماني كه فیلم «خانه‌ای روی آب» ساخته شد، نشریات ما ضد فيلم بودند و من تنها کسی بودم که از فيلم دفاع کردم.در نشریه‌ خودم گفتم شما نگاه نکنید چه كسي فيلم را ساخته؛ ببينيد چه ساخته است. مضمون فيلم دینی است، چه كسي گفته، یک عرق خور با يك حافظ قرآن يك روز باهم به یک نقطه نمي رسند؟ مگر حر تا ساعتي پیش در لشکر یزید نبود!. به فرض اینکه بپذیریم این آدم مقابل مردم بوده، باز دلیل نمی شود که حرف متفاوتی نزند . حرف هایی که 15 سال من مي زدم، تازه دارد مطرح مي شود. آن زمان مي گفتند من تند روي مي كنم كه مي گويم هر كسي به قدرت مي رسد خودش را پشت سر مردم پنهان مي كند.

    برخي معتقدند شما همان راهي را مي رويد كه محسن مخلباف رفت.

    خیلی ها دوست دارند این اتفاق بیافتد. خیلی از فرط حسادت این حرفها را بزنند . وقتي در حوزه مطبوعات فعاليت مي كردم، گفتند آخر و عاقبش مثل طبرزدي مي شود. مخلباف از توبه نصوح شروع كرد و رسيد به «جنسيت و فلسفه»، ما كه با فقر و فحشا شروع كرديم؛ خداوند آخر و عاقبتمان را بخير كند.

    اخراجي ها و شخصيت هايش از كجا آمدند و چگونه شكل گرفتند؟

    سال 1367، گردان سلمان، لشكر 27 حضرت رسول و منطقه شاخ شميران. من مجيد سوزكي فيلم را از نزديك مي شناختم اما براي باقي شخصيت ها قصه پردازي شده است. به طور كلي تمام شخصيت هاي اخراجي ها ما به اذاي بيروني دارند، آنها نماینده آدم هایی بودند که در طول جنگ می شناختم.
    من بايد سراغ آدم‌هايي مي‌رفتيم كه قصه را مي ساختند، بنابراين فيلمنامه «اخراجي‌ها» ده بار بازنويسي شد.

    شما با شخصيت هاي اخراجي ها مشکل نداشتید؟

    رفيق هايم بودند. البته اينها را نمي خواستم مطرح كنم، اما چون عده اي اصل ماجراي فيلم را نفي مي كنند و زير سوال مي برند، مجبور شدم. اين را بگويم.

    اخراجي ها و فيلم هايي نظير آن مي توانند نماينده اي حقيقي براي پاره اي از هشت سال دفاع مقدس باشند. چراكه به نظر مي رسد نسل جنگ ارتباط بيشتري با آنها برقرار مي كنند؟

    من معتقدم بايد ترس را كنار شجاعت و پیروزی را کنار شکست، نشان داد. نباید به جنگ یک بعدی نگاه کرد. خیلی از کسانی كه به این فیلم اعتراض می کنند، خودشان اصلاً جبهه نرفتند.
    بطور مثال يكي از بازيگران فيلم هاي دفاع مقدس اعتراض کرده بود؛ چرا پیشانی بند از سر رزمنده ها باز می کنید و جايش دستمال یزدی می بنديد؟ خب چه كسي به پيشاني بند و دستمال يزدي ارزش داده است. همان رزمنده آن را مقدس كرده است و يا از همين چفيه ما در جنگ به جاي حوله ولنگ استفاده مي كرديم و اما امروز از برايمان از ارزش ويژه اي برخوردار است. شرف به مکان نیست به آدم هایی است که در آن دزندگی کردند. مثلا ما گردان ميثم را داشتيم كه همه دستمال يزدي دست مي گرفتند. به جاي اين حرفها از خودمان بپرسيم؛ شهيد اصغر ارسنجاني، شهيد مهدي خندان فرمانده گردان مقداد و يا شهيد عباس دوران چطور آدم هايي بودند؟
    يا بزرگترين آنها همين شهيد آوینی خودمان است، آويني جوني اش را كرده، رشنفكري را طي كرده و بعد به كمال رسيده است.

    ببينيد شما داريد از شهيد سيد مرتضي آويني حرف مي زنيد در صورتي كه به جاي اينكه رسالت فكري او در كل جامعه بسط داده مي شد، آويني در جريان فكري خاصي خلاصه مي شود.....

    اين سلوك آويني بوده..... ما شهيد آويني را در روایت فتح و پوسترهاش خلاصه كرديم. درباره فيلم هاي آويني هم هم اتفاق افتاده، او در ابتدا «خان گزيده ها» جنگ و فقر را مي سازد و بعد به خاطر شرايطي كه آن زمان بوجود مي آيد، سر از جبهه و جنگ در مي آورد.

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads