Text Link Ads

 

 

 

706

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 706 :: سه شنبه 21 فروردين 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود فيلم «اخراجيها»


 سلام !
در شماره ديروز «روزانه» چند وعده داده بودم و براي اينکه نشون بدم مرد عمل هستم (البته از اون «عمل»ها که ترک مي کنند نه!) امروز مي خوام به اولين قولي که ديروز داده بودم جامعه عمل بپوشانم.
اگر بياد داشته باشيد، ديروز در همين قسمت سخن مبين گفتم که در روزهاي اينده يک فيلم جذاب و پرطرفدار را براي دانلود خواهم گذاشت. و اما اون فيلمي نيست جز «اخراجيها» که بدون تعارف شاهکار مسعود ده نمکي مي باشد.
«اخراجيها» که اکران آن از ابتداي نوروز  امسال شروع شد، رکورد فروش در تاريخ سينماي ايران را شکست. در اولين روزهاي اکران بخاطر استقبال بي نظير مردم، در سينما آفريقا سکانسهاي ويژه 2 و  4 شب گذاشته بودند! طبق آمار منتشره فقط در يک روز در سينما افريقا 7 ميليون فروش داشته!
تا به امروز هم «اخراجی» در تهران 850 ميليون تومان و در 25 شهرستان كشور 450 ميليون تومان فروش داشته‌است.  بنا به گفته «علی سرتيپی» مسؤول دفتر پخش اين فيلم، با اكران اين فيلم تا مرداد ماه جاری، ركورد 5 ميليارد برای فروش اين فيلم پيش بينی می‌شود. در اين فيلم بازيگرانی از جمله اكبر عبدی، امين حيايی، كامبيز دير‌باز، علی‌رضا اوسيوند، محمد‌رضا شريفی‌نيا، سيد‌جواد هاشمی، عبد‌ارضا اكبری، ارژنگ امير‌فضلی و... هنرنمايی می‌كنند.
من خودم دو بار در سينما اين فيلم را ديده ام، بعدا هم که اين نسخه اي که براي دانلود گذاشته ام را يکي دو بار تماشا کرده ام، اما هيچ وقت  از ديدنش خسته نشدم و هر بار برام تازگي داشت و داره.
خب و اما حيفم اومد اين فيلم جذاب، ديدني  و پرمحتوا را دوستان عزيز خارج از کشور نبينند، لذا تصميم گرفتم فايلهاي دانلودش را در شماره امروز «روزانه» قرار دهم تا عزيزان خارج نشين هم بي نصيب نمانند. البته  همين دو روز پيش «اخراجيها» در مسکو اکران شد، اما تا بخواد اين فيلم در کشورهاي مختلف اروپايي، آمريکايي و آسيايي اکران بشه، شايد زمان زيادي طول بکشه.
دوستان عزيزم ايرانيان خارج از کشور، مي تونند از طريق لينکهاي زير اين فيلم را دانلود و تماشا کنند. سي.دي اول اين فيلم را در دو قسمت و سي.دي دوم را در يک فايل قرار داده هم. حجم اولي حدود 160 مگابايت و حجم قسمت دوم فيلم در حدود 90 مگابايت است. دانلود کنيد و حالشو ببريد!
(راستي ديشب در برنامه «عبور شيشه اي» که از کانال پنج (تهران) پخش ميشد، مسعود ده نمکي حرفهاي خيلي جالبي زد، اگر نگاه نکرديد حتما تکرار اش را نگاه کنيد)
 

لينکهاي دانلود فيلم:

 سي.دي يک قسمت اول | سي.دي اول قسمت دوم

سي.دي دوم

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد



*****
 

اينم چند عکس از «اخراجيها»
 

 

لينکهاي دانلود فيلم (همون لينکهاي بالايي هستند که مجددا اينجا هم گذاشتم):

http://rapidshare.com/files/25044061/Ekhrajiha.CD1.part1.rar
http://rapidshare.com/files/25051338/Ekhrajiha.CD1.part2.rar
http://rapidshare.com/files/25082697/Ekhrajiha.CD2.rar


باقي بقايتان!
 

دانلود مجلات و کتب خارجي


CG Arena Magazine 
ماه آوريل

جديدترين شماره از مجله معتبر CG Arena
د
ر زمينه هنرهاي ديجيتال
 

تاریخ انتشار: آوريل 2007
تعداد صفحات مجله: 42
حجم فایل: 6 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید



آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (705) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دانلود فيلم «اخراجيها»
  • دانلود مجلات و کتب خارجي CG Arena Magazine ماه آوريل
  • عکس های دیدنی از نمایشگاه اتوموبیل نیویورک
  • بی نظیرترین نقشه از تمام ستارگان آسمان
  • حاشيه‌هايي از آيين اعلام خبر خوش هسته‌اي
  • معرفي و دانلود فيلم : ظهور هانيبال
  • دانلود آلبوم: زشت با صداي هومن
  • آهنگ جدید و بسیار زیبای بی باک به نام 300  (در اعتراض به فیلم 300)
  • آنتی ویروس قدرتمند McAfee VirusScan Enterprise 8.5i  + AntiSpyware
  • برنامه آفیس جهت موبایل
  • چين و چروك صورت
  • ديالوگهاي كاخ سفيد در فيلم 300
  • سرویس خوبی برای تهیه اسلاید شو
  • ديوار سرخ گرگان دومين ديوار تاريخي جهان
  • معرفي چند کتابخانه اينترنتي شیعه
  • 8 روش براي كسب حقوق بيشتر هنگام استخدام
  • خداحافظ گاري کوپر
  • همه چيز درباره BIOS
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

ویکی قرآن - دانشنامه اینترنتی قرآن کریم
عکس های دیدنی از نمایشگاه اتوموبیل نیویورک
بی نظیرترین نقشه از تمام ستارگان آسمان
کاری بی نظیر و بسیارسخت تر از گوگل مپ که گوگل نتوانست انجام دهد
 و بالاخره ویکی اسکای اخیرا توانست انجامش دهد!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

احمدي‌نژاد خبر خوش هسته‌اي را اعلام كرد
ايران وارد گروه كشورهاي توليد كننده صنعتي سوخت هسته‌اي شد


رئيس جمهور از ورود ايران به جرگه كشورهاي توليد كننده صنعتي سوخت هسته‌اي خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري عصر ديروز دوشنبه در آيين بزرگداشت روز ملي فناوري هسته‌اي در تاسيسات هسته‌اي نطنز گفت: امروز 20 فروردين روز ملي فناوري هسته‌اي در ايران است و سال گذشته در اين روز پس از فعاليت دانشمندان و جوانان خلاق و با استعداد اين كشور، ايران به توليد سوخت هسته‌اي دست يافت و در اين مدت به مرحله توليد صنعتي برسد.
وي ادامه داد: امروز در سالگرد اين رويداد مبارك اعلام مي‌كنم كه از امروز كشور عزيز ايران در زمره كشورهاي توليد كننده سوخت هسته‌اي قرار مي‌گيرد.
رئيس جمهوري اين موفقيت را به مقام معظم رهبري، ملت ايران و همه ملت‌هاي آزاده جهان تبريك گفت.
احمدي نژاد ملت ايران را ملتي دانست كه معنويت و عدالت را از اركان اصلي صلح، آرامش و ثبات در جهان مي‌داند و در اين مسير پيشتاز است و از حقوق خود دفاع و حفاظت خواهد كرد.
پيش از اين ايران توانسته بود با تكميل 2 حلقه 164تايي سانتريفوژ به غني سازي اورانيوم و توليد سوخت بپردازد و با پيشرفتهاي كنوني به دانش ايجاد چرخه كامل سوخت هسته‌ايي رسيده‌ است.
در اين آيين ويژه كه با حضور رييس جمهور، مقام‌هاي عالي كشور، جمعي از نمايندگان مردم در مجلس و بيشتر از 45 سفير و نماينده كشورهاي خارجي مقيم ايران و نمايندگان تروييكاي‌ كشورهاي عدم تعهد برگزار گرديد، ‌ابعاد پيشرفت مهم هسته‌اي ايران از سوي رئيس‌ سازمان انرژي اتمي تشريح شد.
ناظران سياسي و بين‌المللي ورود ايران به مرحله توليد صنعتي سوخت هسته‌اي را « مرحله‌اي بدون بازگشت» عنوان مي‌كنند كه هسته‌اي شدن جمهوري اسلامي ايران را بيش از پيش در دنيا تثبيت مي‌نمايد.
تحليلگران همچنين پيشرفت‌هاي پياپي هسته‌اي و تكنولوژيك ايران در يكسال اخير را حاكي از «بي‌تاثير بودن تهديدات چند كشور غربي و قطعنامنه‌هاي شوراي امنيت» مي‌دانند و بر حل و فصل پرونده‌ هسته‌اي كشورمان از طريق «مذاكرات سازنده» تاكيد مي‌كنند.
اين در حالي است كه به رغم همه فشارها ايران، فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود را زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه مي‌دهد.

 

حاشيه‌هايي از آيين اعلام خبر خوش هسته‌اي

آيين اعلام خبر خوش هسته‌اي كه ديروز در نطنز برگزار شد حاشيه ‌هايي نيز داشت.
تعداد زيادي از شخصيت‌هاي دولتي و كشوري در مراسم اعلام خبر خوش هسته اي در روز ملي فن آوري هسته‌اي حضور داشتند از جمله اين افراد مي‌توان به محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي، پرويز داودي معاون اول رئيس جمهور، احمد جنتي دبير شوراي نگهبان، غلامحسين الهام وزير دادگستري، مصطفي محمد نجار وزير دفاع، محسني اژه‌اي وزير اطلاعات، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، صفار هرندي وزير ارشاد، محمد علي حسيني سخنگوي وزارت خارجه، علاالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت و سياست خارجي مجلس آيت الله امين عضو مجلس خبرگان رهبري و تعداد زيادي از نمايندگان مجلس اشاره كرد.
*از لحظه اول حضور شخصيت‌هاي كشوري در سالن اين آيين ابتدا ZDF آلمان و رويترز به پوشش تصويري خوش و بش نزديك مسئولان نظام كه رديف‌هاي اول سالن مستقر شده بودند پرداختند، اما سپس اين حركت آنان باعث جلب توجه ساير رسانه‌هاي خارجي شد و آنها هم از اين لحظه تصوير برداري كردند.
*تعداد بسيار زياد خبرنگاران داخلي و خارجي كه براي پوشش اين مراسم به سايت هسته‌اي نطنز دعوت شده بودند، باعث شد كه حفظ نظم جلسه اندكي مختل شود، اما به هر حال به هر نحوي كه بود خبرنگاران داخلي و خارجي به پوشش خبري و تصويري اين رويداد مهم پرداختند.
*فريدون بيگدلي از خوانندگان كشورمان سرودي را درباره عزت و سرافرازي ايران در سالن برگزاري مراسم به اجرا در آورد يكي از بيت‌هاي اين سرود اين بود «روزي كه آرش مرزهاي ايران را نشان داد، گويا علي بر بازوان او توان داد» در لحظات خوانده شدن اين سرود و خصوصاً هنگام رسيدن به اين بيت اشك از چشمان رئيس جمهور سرازير شد. اين صحنه كه توسط دوربين‌هاي حاضر در مراسم بر روي مانتيورهاي سالن به نمايش در آمده بود باعث جلب توجه خبرنگاران خارجي شد.
بيگدلي پس از آن كه با اجراي سرود خود درباره ايران تشويق حضار را بر انگيخت از نظام اسلامي، مجري مراسم خواست كه اعلام كند حاضران در مراسم براي دانشمندان هسته‌اي ايران دست بزنند.
*گروه اركستر سمفونيك دانشكده صدا و سيما سرودي را با اشعار بني آدم اعضاي يكديگر» را به اجرا در آوردند، اين ابيات از شعر سعدي در ابتداي اين سرود توسط يكي از اعضاي اين گروه به انگليسي قرائت شد كه اين موضوع نيز توجه خبرنگاران خارجي را به ميزان قابل توجهي به خود جلب كرد.
* نمايش فيلم مستند از فعاليت‌هاي مجتمع غني سازي اورانيوم نطنز از جمله مواردي بود كه توجه بسياري از حضار را برانگيخت و سكوت بي‌نظيري را در سالن برگزاري مراسم حاكم كرد.
*سخنراني رئيس جمهور كه به نمايندگي از ملت ايران مواضع مقتدرانه جمهوري اسلامي ايران را به جهانيان اعلام كرد بارها با تكبير حضار مورد تاييد قرار گرفت.
*نظام اسلامي مجري اين مراسم در هنگامي كه مي‌خواست از محمود احمدي نژاد رئيس جمهور براي سخنراني دعوت كند، وي را «نماينده شجاع ملت ايران» ناميد.
*غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در بخشي از سخنان و ضمن تقدير از دولت‌هاي گذشته براي حركت در مسير هسته‌اي تاكيد كرد: بي گمان اراده سياسي و مقاومت بي‌نظير رياست محترم جمهوري در يكسال و نيم گذشته زمينه بسيار مساعدي جهت تحقق اهداف برنامه هسته‌اي كشورمان فراهم نمود.
*لحظاتي پيش از آنكه مراسم اعلام خبر خوش هسته‌اي آغاز شود توسط دستگاههاي مخصوص آنتن دهي كل موبايل‌ها قطع شد و همين كار مانع از ارسال خبر لحظه به لحظه توسط خبرنگاران داخلي و رسانه‌هاي خارجي شد و تنها خبرنگاراني امكان ارسال خبر لحظه به لحظه به رسانه‌هاي خود را يافتند كه موبايل ماهواره اي در اختيار داشتند كه از آن جمله مي‌توان به رويترز و فرانس پرس اشاره كرد.
*با پايان يافتن سخنراني رئيس جمهور، مجري مراسم از حضار و كل كساني كه از طريق ارتباط زنده در جريان اين مراسم قرار داشتند خواست كه دانشمندان هسته اي و مسئولان كشورمان را تشويق كنند در هنگام تشويق ممتد حضار سرود «وطن» از عليرضا عصار در سالن برگزاري مراسم طنين انداز شد.
*در هنگام خارج شدن مسئولان از سالن برگزاري همايش خبرنگاران به سمت مسئولان عاليرتبه از جمله علي لاريجاني و غلامرضا آقازاده هجوم آوردند و با سؤالات پياپي نظر آنان را درباره جزئيات پيشرفت هسته‌اي كشورمان جويا مي‌شدند. از جمله سؤالاتي كه به صورت ويژه در دستور كار خبرنگاران داخلي و خارجي قرار داشت موضوع تزريق گاز به 3 هزار دستگاه سانتريفيوژ بود كه علي لاريجاني گفت: تعداد اين دستگاه‌ها را از آقاي آقازاده بپرسيد.
*تلاش خبرنگاران خارجي پس از پايان مراسم براي طرح سؤالاتي در راستاي انحراف افكار عمومي دنيا از موضوع اصلي يعني پيشرفت ايران بسيار قابل توجه بود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

ظهور هانيبال
Hanibal Rising

کارگردان: پيتر وبر. فيلمنامه: تامس هريس بر اساس داستاني از خودش. موسيقي: ايلن اشکري، شيگرو اومه باياشي. مدير فيلمبرداري: بن ديويس. تدوين: والريو بونللي، پيترو اسکاليا. طراح صحنه: الن استارسکي. بازيگران: گاسپار اولييل[هانيبال لکتر]، گونگ لي[بانو موراساکي]، رايس ايفانس[گروتاس]، دومينيک وست[بازرس پوپيل]، کوين مک کيد[پتراس کولناس]، ريچارد برک[انريکاس دورتليش]، استيون والترز[ژيگماسميلکو]، ايوان مارويچ[برونياس گرنتز]، شارل ماکوينيون[پل موموند/قصاب]. ١١٧ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ فرانسه، انگلستان، آمريکا. نام هاي ديگر: هانيبال ٤، داستان هانيبال لکتر جوان، تغييرات لکتر، هانيبال جوان، هانيبال جوان: پشت نقاب.
سال ١٩٤٤، لتوني. هانيبال و خواهر کوچکش ميشا به شدت به همديگر علاقه دارند. با رسيدن ارتش نازي، پدر و مادر آن دو تصميم به ترک قلعه موروثي و پناه گرفتن در ويلاي جنگي خود مي گيرند. اما نيروهاي نازي و روس همزمان به ويلاي آنها رسيده و بعد از نبردي که به کشته شدن پدر و مادر آنها ختم مي شود، ميشا و هانيبال به چنگ روس ها مي افتند. با درک اين موضوع که آذوقه اي تا فرا رسيدن نيروهاي کمکي روس در کار نيست، سربازان روس ميشا را در برابر چشمان هانيبال کشته و مي خورند. هانيبال تصادفا از چنگ آنها نجات يافته و بعد از جنگ تحت نظر افسران کمونيست در قلعه موروثي خود که به تصرف کمونيست ها در آمده، آموزش مي بيند. اما کابوس قتل خواهر و اروزي انتقام گرفتن از مسببين اين واقعه لحظه اي او را راحت نمي گذارد. يک شب هانيبال بعد از درگيري در مدرسه شبانه روزي مي گريزد و نزد زن عمويش بانو موراساکي پناه مي گيرد. قتل ماهيگيري که به موراساکي اهانت کرده، بازرس پليس را به هانيبال مشکوک مي کند. اما موراساکي که هانيبال را دوست دارد، موجبات خلاصي وي را فراهم مي کند. آن دو بعدها به پاريس مي روند وهانيبال تحصيل در رشته طب را اغاز مي کند. اما هانيبال با يافتن سر نخي از محل زندگي قاتلين خواهرش دست به کار شده و اولين قرباني خويش را باز بدون بر جاي ردپايي شکار مي کند. اما بازرس پليس که کم و بيش به نقش هانيبال در وقوع قتل ها ايمان دارد، دست از تعقيب وي برنمي دارد. هانيبال نيز براي کشتن يکي ديگر از قربانيانش به شوروي رفته و بعد از حذف يکي ديگر از قاتلان به پاريس بازمي گردد. اما غافل از اين که رقبا نيز به وجود او پي برده اند و با دزديدن بانو موراساکي قصد دارند به وي دست يافته و براي هميشه از آتش انتقام وي رهايي يابند....

چرا بايد ديد؟
چهارمين قسمت از ماجراهاي هانيبال لکتر آدمخوار که اين بار نه در زمان حال، بلکه در گذشته رخ مي دهد و قرار است پيشينه پزشکي قابل قبولي براي آدمکشي و آدمخواري اين نابغه جنايت فراهم کند. فيلم همچون ديگر قسمت هاي اين مجموعه بر اساس کتابي به همين نام از تامس هريس[درباره سه مقطع از زندگي هانيبال لکتر از کودکي در لتوني تا نوجواني در انگلستان و جواني در فرانسه و بديهي است قبل از دستگيري توسط ويل گراهام مامور FBI در اژدهاي سرخ] و اين بار با فيلمنامه خود او و بودجه اي ٥٠ ميليون دلاري ساخته شده است.
ظهور هانيبال که تا نيمه ماه مارچ نزديک ٢٨ ميليون دلار عايدي داشته، دومين فيلم بلند يک عاشق سينماست که با اولين فيلم خود- دختري با گوشواره هاي مرواريد- توانست جايزه تماشاگران و هيچکاک طلايي جشنواره دينارد و جايزه C.I.C.A.E. جشنواره سن سباستين را از آن خود کرده و در چندين جشنواره بين المللي ديگر نامزد دريافت جوايز ارزنده اي ديگر شود. دختري با گوشاره مرواريد درامي عاشقانه و بيوگرافيک بود که توانست براي کارگردان و بازيگر نقش اول زن فيلم- اسکارلت جوهانسون- شهرتي بسزا کسب کند. اما به نظر نمي رسد زندگينامه تخيلي لکتر جوان به مثابه يک خونخوار نازنين و قابل عفو براي وبر يا گروه بازيگرانش اعتباري به دنبال داشته باشد. جستجو در ميان ويرانه هاي حکومت اتحاد جماهير شوروي براي يافتن دليلي بر خونخواري لکتر و نوعي انتقام از دشمن ايدئولوژيک سابق نوعي چوب به مرده زدن و قرار دادن فرصت در دستان نويسنده و کارگرداني است که همچون شخصيت اصلي قصه دق دلي خود را خالي کنند. اطمينان دارم که کنجکاوي علاقمندان به سرنوشت اين دکتر خونخوار، که با ساختار خوب سکوت بره ها به شهرت رسيد، دليل اصلي گسب همين مقدار عايدي در گيشه بوده.
يکي از دلايل اصلي عدم توفيق فيلم انتخاب بازيگري به شدت دافعه برانگيز براي بازي در نقش جواني دکتر لکتر است که با يک من سريشم نيز نمي توان آن را به سيماي آنتوني هاپکينز وصل کرد. چال صورت، رفتار عصبي و صورت دراز و کشيده گاسپار اولييل تمامي جذابيت هاي گونگ لي و بازي او را نيز بي رنگ کرده و ادامه اين مجموعه با وي امکان پذير به نظر نمي رسد. از طرف ديگر با وجود اين همه آدمخوار واقعي در زمانه ما-عيدي امين حالا موجود شريفي است- چه به کسي به اين آدمخواران روان پريش و قابل ترحم زاده تخيل نياز دارد؟
با اين حال اگر کنجکاوي امان تان را بريده و مي خواهيد از زندگينامه لکتر مطلع شويد، يا دل تان براي ديدن گونگ لي در محصولي هاليوودي تنگ شده، فرصت را از دست ندهيد. من آن شرط بلاغ بود گفتم!
ژانر: درام، ترسناک، مهيج. 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي):
part1.rar 
part2.rar 
part3.rar 
part4.rar 
part5.rar 
part6.rar 
part7.rar 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

زشت
با صداي هومن

آلبوم جدید و زیبای هومن سزاوار به نام زشت
 

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ جدید و بسیار زیبای بی باک به نام 300
(در اعتراض به فیلم 300)

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

آنتی ویروس قدرتمند
 
McAfee VirusScan Enterprise 8.5i
+ AntiSpyware
 

بسیاری از کاربران در انتخاب یک آنتی ویروس مناسب برای سیستم خود از میان نرم افزار های متنوع همواره دچار تردید هستند، نرم افزار آنتی ویروسی که ما بر حسب تجربه کاری خود به شما پیشنهاد میکنیم McAfee VirusScan Enterprise میباشد ، توجه داشته باشید این نسخه ی Enterprise هست و نباید با McAfee VirusScan اشتباه گرفته شود. متاسفانه این آنتی ویروس بسیار قدرتمند و گرانقیمت در میان کاربران ایرانی شناخته شده نیست و به همین علت کاربران چندانی ندارد.
نرم افزار ضد ویروس McAfee VirusScan Enterprise براي ايستگاه کاري و سرويس دهنده در محيط Windows میباشد. VirusScan Enterprise محافظت کامل در برابر ويروسها، کرم ها (Worm)، اسب هاي تروا (Trojan) و ديگر برنامه هاي مخرب در محيط Windows بر روي ايستگاههاي کاري (Workstation) و سرويس دهنده ها (Server) فراهم مي کند.
VirusScan Enterpris براي نيازهاي امروزي طراحي شده و قادر است خود را با شبکه هايي در هر وسعت و گستردگي و با هر نوع ساختار مطابقت دهد.

شناسائي ويروس در حافظه
ويروسها و ديگر برنامه ها ي مزاحم لزوماً نبايد اثري از خود بر روي ديسک بجا بگذارند و يا فايلي ايجاد کنند تا بتوانند عمليات مخرب خود را انجام دهند.امکانات شناسائي نرم افزار VirusScan Enterprise تا به آن حد افزايش يافته و تقويت شده که قادر مي باشد هر گونه ويروس و برنامه مخربي را در حافظه کامپيوتر شناسائي کرده و آنرا از حافظه برداشته و پاك کند. بدين ترتيب ويروسهايي مانند SQL Slammer و Code Red که فقط در حافظه جايگزين مي شوند، براحتي توسط VirusScan Enterprise قابل شناسائي و پاکسازي هستند.

حجم کم نرم افزار
همچنين حجم فايلهاي اطلاعاتي که براي نرم افزار VirusScan Enterprise داراي حجم بسيار کمي در مقايسه با ديگر نرم افزارهاي مشابه است. بروز رساني اين نرم افزار مورد نياز هستند، بسيار کم مي باشد. بدين ترتيب، توزيع و نصب اوليه و پس از آن، بروز رساني نرم افزار در شبکه بسيار سريع بوده و تاثيري بر روي ترافيک شبکه نخواهد داشت.

سرعت عمل نرم افزار
تاکنون افزايش منابع سخت افزاري ( مانند حافظه بيشتر، پردازنده سريعتر، حجم ديسک بيشتر) نقاط ضعف و کاستي هاي نرم افزارهاي ضد ويروس را پوشانده و مانع از آشکار شدن عملکرد ضعيف و کند اين نرم افزارها شده اند. با طراحي مجدد نرم افزار VirusScan Enterprise و بکارگيري فن آوري هاي نوين در آن، نرم افزار به خودي خود سريعتر شده است. همچنين با استفاده از روش Scan Caching ديگر لزومي به کنترل چند باره فايلهاي سالم نيست. تنها فايلهايي کنترل مي شوند که جديداً ايجاد شده اند و يا به تازگي مورد استفاده قرار گرفته اند و يا تغييراتي در آنها صورت گرفته است.
بعلاوه با درجه بندي فايلها، مي توان فايلهايي را که خطر بيشتري آنها را تهديد مي کند، (مانند فايلهاي Office) با دقت بيشتري کنترل کرد و فايلهايي را که امکان آلودگي کمتري دارند (مانند فايلهاي بايگاني) بطور عادي کنترل نمود.

بروز رساني نرم افزار
نرم افزار VirusScan Enterprise داراي ابزار Auto Update است که امکانات و روش هاي متعددي براي بروز رساني نرم افزار فراهم ميکند. از جمله بروز رساني سريع و خودکار نرم افزار از طريق Mpped Drive, Local Drive, UNC share, ftp, http عمل بروز رساني مي تواند زمان بندي شود، در صورت توقف از نقطه اي که متوقف شده مجدداً ادامه پيدا کند و نوع بروز رساني ( مانند: Service pack, Hot Fix,Engine و ... ) نيز معين شود.

سازگاري با جديدترين فن آوريها
نرم افزار VirusScan Enterprise بر روي سيستم عامل Windows Server 2003 قابل نصب و استفاده بوده و سازگاري کامل با امکانات اين سيستم عامل مانند: Clustering Service , Active Directory و Terminal Service دارد.

ديگر امتيازات ابن نرم افزار قدرتمند عبارتند از:
- کنترل محتواي پيام هاي الکترونيکي
- کنترل فايلهاي پيوست (attachment) پيامهاي الکترونيک قبل از دسترس کاربر
- خارج کردن بعضي از امکانات و تنظيمات از دسترس کاربر عادي
- امکان کنترل انواع بسيار زيادي از فايلهاي فشرده و آرشيو
- امکان بروز رساني از طريق چندين دستگاه سرويس دهنده موجود در سطح شبکه
- نصب نرم افزار توسط برنامه نصب مايکروسافت (MSI)
- سازگاری با ویندوز ویستا

McAfee AntiSpyware Enterprise یک مکملی برای McAfee VirusScan Enterprise میباشد که به عنوان یک ماژول بر روی این نرم افزار نصب میشود و شناسایی و نابود سازی برنامه های مخرب ، جاسوس افزار ها و حذف تبلیغات ناخواسته را بر عهده دارد.

لينک دانلود (حجم فايل در حدود 22 مگابايت)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد




 

دنیای موبایل

Mobile Office v1.00

برنامه آفیس جهت موبایل

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


بیا با ما مورز این کینه داری

بیا با ما مورز این کینه داری
نصیحت گوش کن کاین در بسی به
ولیکن کی نمایی رخ به رندان
بد رندان مگو ای شیخ و هش دار
نمی​ترسی ز آه آتشینم
به فریاد خمار مفلسان رس
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ

 

که حق صحبت دیرینه داری
از آن گوهر که در گنجینه داری
تو کز خورشید و مه آیینه داری
که با حکم خدایی کینه داری
تو دانی خرقه پشمینه داری
خدا را گر می​دوشینه داری
به قرآنی که اندر سینه داری

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

21 فروردین
حرف دلت را بزن از بکار بردن کلماتی علیه خودت و یا شایعه پراکنی دست بردار از قدرت کلامت در مسیر حقیقت و عشق استفاده کن.
دان میگل روییز

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

اتَّقوا اللّهَ و صُونو دینَکُم بِالوَرَع
همانا سخت ترین عبادت باز ایستادن از گناه است.
امام محمد باقر (ع)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

چين و چروك صورت

چين و چروك صورت در بعضي موارد خيلي زود پيدا مي شود ولي به طور طبيعي همان طور كه عضلات جمع مي شود پوست هم دچار چين و چروك مي شود . البته عواملي مثل تابش مستقيم نور آفتاب در بروز اين مشكل تأثير دارد براي رفع چين و چروك پوست در گذشته از عصاره برخي گياهان استفاده مي شد امروزه كرم هاي مختلفي در بازار عرضه مي شود كه موجب ترميم پوست و تقويت و شادابي آن مي شود .
آكنه يا جوش يک اختلال پوستی ميباشد که در سنين نوجوانی شروع وتا آخر جوانی همراه افراد درگير ميباشد درمان بيشتر جنبه كنترل جوش صورت به منظور بهبودي موقتي تا ما داماي كه تحت درمان دارويي قرار دارندو به منظور جلوگيري ااز بوجود آمدن جوشگاهاي عميق مي باشد
اول از همه بايد ديد که ضايعات واقعاً جوش هستند. چون خيلی از ضايعات پوستی شبيه جوش بروز ميکنند. جوش بيشتر در نواحی سبوره ( نواحی از بدن که دارای غدد چربی فراوان ميباشد) ديده ميشود.
غدد چربی بطور طبيعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئو ل چرب نگه داشتن سطح پوست ميباشند. همچنين به علت دارا بودن بعضي مواد دارای خاصيت ضد ميکروبی و قارچی هستند. اين غدد در کف دست و پا و لـب وجود ندارند و بيشترين تراکم آنها در صورت ؛ سر ؛ سينه و قسمت بالای پست ميباشد.
جوش بيشتر در صورت ديده ميشود و بصورت انواع شکلها از قبيل: کومدون ( جوشهای ريزی که بصورت سر سياه و سر سفيد ديده ميشوند )؛ پاپول (جوشهای برجسته و قرمز رنگ)؛ پاسچول (جوشهای چرکی ) و بالاخره ناجول و کيست (جوشهای بزرگ و دارای عمق و مواد داخل آنها).
از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی بعلتهای گوناگون جوش بوجود ميايد. علتهای بسته شدن اين دهانه ها شامل:
۱) توليـد و ترشح زيادی چربی در اين غدد که خود اين ميتواند بعلت ارثی بودن يا عدم تنظيم هورمونی باشد. البته گاهی سطح هورمون در سطح طبيعی ميباشد ولی پوست به اين مقدار طبيعی نيز حساس است.
۲) رشد ميکروب در دهانه غدد که باعث التهاب و بسته شدن اين غدد ميشوند.
۳) اختلال در کراتيني شدن ( در تشکيل کراتين دهانه اختلال وجود دارد مثل افرادی که سوء تغـذيه يا رژيم غـذائي دارند که اسيدهای چرب ضروری در بدن آنها کـم ميباشد و يا بعـلتهای ديگری اين اختلال وجود دارد).
جوشهای صورت را نميتوان بطور کامل از بين برد ولی ميتوان آنها را تحت کنترل در آورد.
درمان اين جوشها بستگی به نوع جوش انجام ميگيرد. در کل شستشوی مکرر نواحی جوش بويژه با صابونهائی که اسيديته ميباشند و از خود بقايايي به جا نميگذارند از تشکيل جوش جـديد تا حـد زيادی مـوثر هسـتند و در درمان نيز کـمک کـننده ميباشند.
اين صابونها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضد جوش معرفی ميشوند. در درمان جوش از داروهای ضد باکتری ( ميکروبي ) نيز استفاده ميشود. که بستگي به نوع جوش و گسترش آن دارد.
داروهای ديگری نيز بسته به نوع جوش در درمان مصرف دارند که اختصاصي ميباشند و از حوصله اين بحث خارج هستند.
افرادی که دارای جـوش ميباشـند بايد از مصـرف هر گـونه کـرم يا پـماد اجـتناب کنند: چون باعث بدتر شدن جوشها ميگردند.
افرادی هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز ميباشد و در داخل اين منافذ بصورت سياه ديده ميشود. ترشح چـربی و در معرض هوای آزاد قرار گرفتن اين چـربي باعث اکسيد شدن آن ميگردد و به صورت سياه ديده ميشوند. برای از بين بردن آن ميتوان از همان صابونهايي که گفته شد استفاده کرد و همچنين از اسکراب صورت نيز ميتوان کمک گرفت.
يکـــی از عارضـــه های جــــــوش صــــــورت باقـــی ماندن لکه در آن ناحيه بعلت التهاب
و فــعال بودن سيسـتم دفـاعـی بدن در آنجا ميباشد. جـوشـهايی که بيشـتر دستـــکاری شــوند احـتمال بوجـود آمـدن لکه بيشتر است .
در ضمن افراد با رنگ پوست تيره تر لکه ناشی از جوش در آنها بيشتر است .
درمان اين عارضه در حقــيقـت درمــان جـوش ميباشد . يعـنــی با درمان جوش بعلت کم شدن التهاب احتمال بوجود آمدن لکه کم ميشود . درمان قاطـعی برای از بين بردن اين نوع لکه وجود ندارد و در طـول زمان بسته به نوع پوست اين لــکه ها از بين ميروند .
البته بعضــی از داروهای موضعی اين طول زمان را کاهش ميدهند که از آن جمله ميتوان از ژل های حاوی AHA نام برد اين ژل حاوی اسيدهای ميوه ميباشد و باعث تسهيل در پوسته ريزی طبيعی پوست ميشوند و به اين خاطر پوست جوان و شاداب ميماند .
داروهای موضــعی ديگر کـه کـمک کننده ميــباشند : کرم و ژلــهای حاوی ويتامين ث و مشتقات ويتامين آ ( کرم و ژل تره تينوئن ) .
از نظر علمي و آنچه در کتب علمي - پزشکي موجود است هيچ نوع غذا و خوراکي در ايجاد
و تشـديد جــوش صورت دخـيل نيسـتند ؛ ولي بر اساس طـب قـديـم و گـفته افرادي کـه جــوش صورت دارند بعضـي از خوراکيـها در بدتر کردن جـوش صورت دخيل ميـباشند و پرهـيز از اين خوراکيها باعث بهبودي در جوش ميشود .
از جمله غذا و خوراکيهايي که باعث اين علت ميشوند شامل : غذاهای چرب ، تنقلات ، خرما، کشمش ، محصولات دريايي ( ماهي و ميگو ) ، بعضي از ميوه جات ( موز ، کيوي ، خرمالو ) و غيـره . بهـترين راهکار پرهـيز از مواد غذايي و خوراکيهايي است که فرد اظهار ميکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر ميشود.
طبق مطالعات و بررسی های انجام شـده افرادی که جـوش صورت دارند کمتر دچار سرطان پوسـت از نوع بازال سـل ميشوند. البته اين به آن معـنا نيسـت که برای درمـان جـوش پيگـير نباشند.

ادامه دارد...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مردی سه متر پارچه خرید و به مغازه خیاطی برد که از آن پارچه برایش کت و شلواری بدوزد ، خیاط پس از اندازه گیری گفت : سه ماه دیگر برای امتحان و شش ماه دیگر برای گرفتن لباس تشریف بیاورید . مشتری فریاد زد : شما برای دوختن یک کت و شلوار نه ماه وقت می خواهید ، در صورتی که خداوند همه عالم را در شش روز ایجاد و خلق کرده است ، خیاط گفت : به همین جهت است که دنیا این قدر بی قواره از آب در آمد

****************
در کره مریخ
گویند ریگان رئیس جمهور اسبق امریکا و تاچر نخست وزیر سابق انگلیس و شاه حسین و شاه فهد ، در مجلسی کنار هم نشسته بودند و سر گرم صحبت بودند . سخن بدینجا رسید که اگر در کره مریخ شرایط زندگی و آثار حیات باشد ، ما باید نسبت به مردم آنجا چه نقشی بازی کنیم ؟ ریگان گفت : ما ناوگانهای خود را به آن جا می فرستیم ، تا از منافع ما حفاظت کنند ! ! تاچر گفت : ما دست و پا می کنیم یک یا چند دولت دست نشانده در آن جا سر پا کنیم . شاه حسین و شاه فهد و شاه حسن گفتند : ما اگر دست مان به دامن سران آن ها رسید ، آنان را به ضیافت پر زرق و برق و پرخرجی دعوت می کنیم . و اگر نپذیرفتند با هر کدام یک عکس یادگاری می گیریم

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

چون ضحاک پادشاه شد ، اهریمن خود را به صورت جوانی خردمند و سخنگو آراست و نزد ضحاک رفت و گفت:« من مردی هنرمندم و هنرم ساختن خورشها و غذاهای شاهانه است.»
ضحاک ساختن غذا و آراستن سفره را به او واگذاشت. اهریمن سفره بسیار رنگینی با خورشهای گوناگون و گوارا از پرندگان و چهارپایان، آماده کرد. ضحاک خشنود شد. روز دیگرسفره رنگین تری فراهم کرد و همچنین هر روز غذای بهتری می ساخت.

روز چهارم ضحاک شکم پرور چنان شاد شد که رو به جوان کرد و گفت:« هر چه آرزو داری از من بخواه.» اهریمن که جویای این زمان بود گفت:« شاها، دل من از مهر تو لبریز است و جز شادی تو چیزی نمی خواهم. تنها یک آرزو دارم و آن اینکه اجازه دهی دو کتف تو را از راه بندگی ببوسم.» ضحاک اجازه داد. اهریمن لب بر دو کتف شاه نهاد و ناگاه از روی زمین ناپدید شد.

همی بوسه داد از بر سفت او
دو مار سیه از دو کتفش برست
عمی گشت و از هر سویی چاره جست
سرانجام ببرید هر دو ز کفت
سزد گر بمانی بدین در شگفت
چو شاخ درخت آن دو مار سیاه
 

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنعام آيات: 165 محل نزول: مکه

بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ 28 وَقَالُواْ إِنْ هِيَ إِلاَّ حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ 29 وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُواْ عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ العَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ 30 قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ حَتَّى إِذَا جَاءتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ يَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ 31 وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ 32 قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ 33 وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِكَ فَصَبَرُواْ عَلَى مَا كُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا وَلاَ مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِ اللّهِ وَلَقدْ جَاءكَ مِن نَّبَإِ الْمُرْسَلِينَ 34 وَإِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاء فَتَأْتِيَهُم بِآيَةٍ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ 35

 

ترجمه فارسي مکارم

(آنها در واقع پشيمان نيستند،) بلكه اعمال و نياتى را كه قبلا پنهان مى‏كردند، در برابر آنها آشكار شده (و به وحشت افتاده‏اند) و اگر بازگردند، به همان اعمالى كه از آن نهى شده بودند بازمى‏گردند; آنها دروغگويانند «28» آنها گفتند: «چيزى جز اين زندگى دنياى ما نيست; و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد!» «29» اگر آنها را به هنگامى كه در پيشگاه پروردگارشان ايستاده‏اند، ببينى! (به آنها) مى‏گويد: «آيا اين حق نيست؟» مى‏گويند: «آرى، قسم به پروردگارمان (حق است!)» مى‏گويد: «پس مجازات را بچشيد به سزاى آنچه انكار مى‏كرديد!» «30» آنها كه لقاى پروردگار را تكذيب كردند، مسلما زيان ديدند; (و اين تكذيب، ادامه مى يابد) تا هنگامى كه ناگهان قيامت به سراغشان بيايد; مى‏گويند: «اى افسوس بر ما كه درباره آن، كوتاهى كرديم!» و آنها (بار سنگين) گناهانشان را بر دوش مى‏كشند; چه بد بارى بر دوش خواهند داشت! «31» زندگى دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى نيست! و سراى آخرت، براى آنها كه پرهيزگارند، بهتر است! آيا نمى‏انديشيد؟! «32» ما مى‏دانيم كه گفتار آنها، تو را غمگين مى‏كند; ولى (غم مخور! و بدان كه) آنها تو را تكذيب نمى‏كنند; بلكه ظالمان، آيات خدا را انكار مى‏نمايند «33» پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند; و در برابر تكذيبها، صبر و استقامت كردند; و (در اين راه،) آزار ديدند، تا هنگامى كه يارى ما به آنها رسيد (تو نيز چنين باش! و اين، يكى از سنتهاى الهى است;) و هيچ چيز نمى‏تواند سنن خدا را تغيير دهد; و اخبار پيامبران به تو رسيده است «34» و اگر اعراض آنها بر تو سنگين است، چنانچه بتوانى نقبى در زمين بزنى، يا نردبانى به آسمان بگذارى (و اعماق زمين و آسمانها را جستجو كنى، چنين كن) تا آيه (و نشانه ديگرى) براى آنها بياورى! (ولى بدان كه اين لجوجان، ايمان نمى‏آورند!) اما اگر خدا بخواهد، آنها را (به اجبار) بر هدايت جمع خواهد كرد (ولى هدايت اجبارى، چه سودى دارد؟) پس هرگز از جاهلان مباش! «35»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mamaam110@yahoo.com

نصیحت
 

 

 

vl_mahdavi@yahoo.com

ديالوگهاي كاخ سفيد در فيلم 300

·   همسر نمونه پادشاه لئونيداس پادشاه يونان مي گويد : " آزادي رايگان نيست."

· لئونيداس تصميم به جنگ با ايرانيها ميگيرد بدون آنكه از پشتيباني شوراي قانونگذاري برخوردار باشد.

· البته در طي اين جنگ اين اسطوره كه با حسن نيت و شرافتمندانه اقدام به حمله عليه پارسها كرده بود دچار شرايط بسيار بحراني مي شود

· در اين گير و دار در بين طرفداران حامي حمله به پارسيها گروهي سياستمدار مفسد پيدا مي شوند كه مخالف اعزام نيروهاي بيشتر براي مقابله با پارسيها هستند.

 

 

hiwa20062002@yahoo.com




تو را براي تو دوست دارم و زندگي را براي نفس هاي تو
اي کاش مي توانستم باران باشم تا تمام غمهاي دلت را بشويم
اي کاش مي توانستم ابر باشم تا سايه باني از محبت برويت مي گسترانيدم
اي کاش مي توانستم اشک باشم تا هر گاه که آسمان چشمش ابري مي شد باريدن مي گرفت
اي کاش مي توانستم خنده باشم تا روي لبانت بنشينم و غنچه بسته لبانت را بگشايم
اي کاش مي توانستم يک پرنده باشم و پر مي گشودم و تا دور دست ها در کنار تو پرواز مي کردم
و اي کاش سايه بودم تا نزديک ترين کس به تو مي شدم...
آري اي کاش سايه بودم تا هميشه و همه جا همراه و همقدم با تو بودم




مرگ از زندگي پرسيد:
آن چيست که باعث مي شود تو شيرين و من تلخ باشم؟
زندگي پاسخ داد:
دروغهايي که در من نهفته و حقيقتي که در وجود توست!!!روغهايي که در من نهفته و حقيقتي که در وجود توست!!!

تقديم به همه جوانها وعاشقاى هاى عزيز
هيوا از كوردستان عراق

 

 

eshgh_256@yahoo.com

ایران 10 درصد سهام بزرگترین تاسیسات هسته‌ای جهان را داراست

یك هفته‌نامه اسكاتلندی نوشت: دولت‌های غربی پس از آنكه مشخص شد ایران 10 درصد از سهام بزرگترین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در فرانسه را دارا است، به «تزویر تكان‌دهنده‌ای» متهم شدند.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه «ساندی‌هرالد»، در حالی كه انگلیس، فرانسه و آمریكا در حال فشار بر دولت ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیومش بودند، جمهوری اسلامی چندین میلیون پوند درآمد، از سهام خود در «یورودیف»، نیروگاه غنی‌سازی بین‌المللی در جنوب فرانسه بدست می‌آورد.
وجود سهام ایران در یورودیف در گزارشی آمده كه توسط یكی از كارشناسان هسته‌ای فرانسه و عضو سبزها و اتحادیه آزاد اروپا در پارلمان اروپا نوشته شد و مدارك مربوط به آن از سوی ساندی‌ هرالد نیز مشاهده شده است.
این مدارك نشان می‌دهد غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سال 2006 نمایندگان این كشور در مدیریت «سوفیدیف»، شركت مشترك بین ایران و فرانسه را كه سهام زیادی در یورودیف دارد، تغییر داد.
دیگر اوراق نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری سوفیدیف در یورودیف در سال 2005 حدود 12 میلیون پوند عاید این شركت كرد.
یورودیف از سوی كشورهای فرانسه، بلژیك و اسپانیا در دهه 1970 ایجاد شد و برای 100 رآكتور در فرانسه و جهان اورانیوم غنی‌ می‌كند.
«مایكل شنیدر»، كارشناس هسته‌ای در پاریس گفت: «مشاركت عمیق و مداوم ایران در بزرگ ترین مركز غنی‌سازی اورانیوم چندملیتی در فرانسه نشان‌دهنده سطح تكان‌دهنده‌ای از تزویر در رفتار آنها نسبت به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است

 

 
alirezamajidi@gmail.com

سرویس خوبی برای تهیه اسلاید شو

حتما دیده‌اید که سایت‌های بعضی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ، مجموعه عکس‌های مربوط به یک موضوع را به صورت یک اسلاید شوی فلش به نمایش می‌گذارند.
اگر شما هم می‌خواهید در پستی تعداد زیادی عکس به نمایش بگذارید ، اسلاید شو ، یک گزینه خوب است.

سایت slidez می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:



- نخست ثبت نام کنید.
- سایت محیطی تقریبا نرم افزارگونه دارد.
- نامی برای اسلاید شوی خودتان انتخاب کنید.
- عکس‌ها را می‌توانید به صورت گروهی انتخاب کنید و یک جا آپلود کنید.
- دست آخر کدی به شما داده می‌شود که می‌توانید در وبلاگتان بگذارید.

من این سرویس را تست کردم و گالری مارتین اسکورسیزی و اسکار را درست کردم

فکر کنم در چند ماه بعد شاهد سایت‌های دیگری هم در این زمینه خواهیم بود. به نظر من بهتر است این سرویس‌ها به کاربران اجازه دهند زیرنویس و نریشن هم به عکس‌ها اضافه کنند. اینطوری کار شکل بهتری به خود می‌گیرد. در همین زمینه اخیرا سایت Slideroll هم به راه افتاده. برای این کار با این سایت باید نخست یک برنامه 4.6 مگابایتی را دانلود کنید و بعد به صورت آفلاین عکس‌های خود را اضافه کنید. این برنامه اجازه می‌دهد زیرنویس هم به عکس اضافه شود ولی با فارسی اصلا سازگار نیست.
به علاوه می‌شود برچسپ صوتی کوتاه هم برای هر عکس گذاشت ولی نمی‌شود مثلا یک موسیقی زمینه از هارد به اسلاید شو اضافه کرد. بعد از تکمیل گالری می‌توانید ، آن را در هارد سیو کنید و یا در خود
Slideroll
و یا دومین اختصاصی خودتان آپلود کنید.

دکتر عليرضا مجيدي

 

.

nadja_mirghasemi@yahoo.se

از دلنوشته ها


Ba name dost va salami dobare!
sorode zir ro be hame kodakane emroz va "AZADEGANE"
farda va hamchenin be hame pedar o madarhaye khob
tagdim mikonam. Omide an daram ke dar resalatetan
piroz va sarafraz bashid.
"AZADEGAN"
Golha che zibast
Golhaye rangi, chon farshe dibast
Golhaye kochak, golhaye porpar
ba khar, bi khar, ziba moatar
bazi khzide, bar roye divar
bazi neshaste, bar damane yar
anja banafshe, lab baz karde
sad nagme bolbol, aghaz karde
yek shakhee gol, anja shekaste
yek gonche parpar, bar gel neshaste
Didam ke tofan, bidad karde
sad shakhe gol ra, bar bad karde
didam tagargi, bi vaqhfe barid
tofane vahshi, shorid o shorid
zolm o jehalat, sabre mara bord
baqhi ke khoshgid, ya baqheban mord
In baqhe por gol, namash zamin ast
khahi nakhahi, inja chenin ast
golhaye in baqh, ma godakanim
shadab o khoram, "AZADEGANIM".
98/12/06 Kalmar
Ba baharitarin dorodha Nadia

 

 

wwwparsfootballcom@yahoo.com

ديوار سرخ گرگان دومين ديوار تاريخي جهان

قزل آلان يا مار سرخ (ديوار بزرگ گرگان) طولاني‌ترين اثر معماري ايران باستان و پس از ديوار چين دومين ديوار تاريخي تاريخي قاره آسيا با 200 كيلومتر طول ، در دشت گرگان و تركمن صحرا قرار دارد. اين ديوار از شرق درياي خزر در خواجه نفس شروع و از شمال آق‌قلعه و گمشيان گذشته پس از پيمودن شمال گنبد به طرف شمال غرب رفته و در كوه‌هاي پيش‌كمر محو مي‌شود. در نوشته‌هاي تاريخي ، ديوار بزرگ گرگان را كه مانعي در برابر بيابان‌گردان آسياي ميانه بوده به نامهاي سد سكندر ، سد انوشيروان ، سد فيروز ، ديوار دفاعي و … ناميده‌اند و مطالب گوناگوني در مورد آن بيان داشته‌اند.
نخستين پژوهشهاي باستان‌شناسي اين ديوار توسط ژاك دمرگان فرانسوي درست در 100 سال پيش صورت گرفت كه بخشي ار مسير ديوار را از روي نقشه ترسيم نمود. بعد از او باستان‌شناس فرانسوي (آرن) در سال 1312 خورشيدي بخشي از ديوار گرگان را به صورت پيمايشي، شناسايي و معرفي كرد. در سال 1316 خورشيدي اريك اشميت آمريكايي با پرواز بر فراز منطقه ، خط قرمز رنگي را بر روي زمين مشاهده كرد كه با پيچ و تاب از دريا به سمت كوه‌‌هاي پيش‌كمر در شرق استان ادامه يافته است. او با ديدن اين منظره عجيب اين پرواز را بار ديگر تكرار كرد و با تهيه عكسهاي هوايي گام مهمي در شناسايي ديوار برداشت. بعد از ان دكتر محمد يوسف كياني در سال 1350 با پرواز مجدد بر روي ديوار موفق به برداشتن عكسهاي جالب توجهي از ديوار شد و طول ديوار را 175 كيلومتر با 32 قطعه وابسته شناسايي كرد.
در سال 1378 با شروع ساخت سد گلستان بخشي از مسير ديوار در و محدوده كانال آبياري و زهكشي سد قرارگرفت و بنابر ضرورت حفظ ديوار آب سد از طريق دو كانال از زير ديوار هدايت شد. بعد از آن در سال 1381 ، ديوار در شش فصل كاوش شد كه اطلاعات فراواني از آن به دست آمد. به طوري كه هم اكنون باستان‌شناسان طول ديوار را 200 كيلومتر مي‌دانند. از آنجايي كه در برخي از نوشته‌هاي اين ديوار تا مرو ادامه داشته ، باستان‌شناسان احتمال مي‌دهند طول ديوار بيشتر از 200 كيلومتر باشد كه در كاوش‌هاي آينده به جواب آن خواهند رسيد. همچنين تا قبل از تخمين زده مي‌شد اما بر طيق آخرين نمونه‌هاي آزمايش شده در آزمايشگاه‌هاي معتبر اين ديوار مربوط به دوره ساساني است.
ديوار گرگان در مناطق كوهستاني 2و در دشت 10 متر عرض داشته و آجرهاي بزرگ آن ابعاد 41 در 41 و قطر 10 سانتيمتر در دهها كوره آجرپزي پخت مي‌شده است. بسته به خاك منطقه‌اي كه آجر پخته مي‌شد رنگ آن از نخودي تا قرمز فرق مي‌كند. خندقي 30 متري هم در جلوي ديوار كنده شده كه آب از طريق آن به دشتها و كوره‌هاي مسير مي رسيد. از ارتفاعات پيشكمر تا روستاي زاو در پارك ملي گلستان كه 35 كيلومتر است بخشهايي از ديوار سالم‌تر باقي مانده و با حفاري در چندين نقطه خوشبختانه بقايايي ديوار از زير خاك بيرون آمده است.
در كاوش‌هايي كه تا كنون انجام شده‌است 2 هزار متر مربع از ديوار حفاري گرديده‌است كه درپي‌آن يك آتشگاه و استراحتگاه سربازان كه فضا وابسته به ديوار بوده كشف شده‌است. همچنين دو قلعه از حدود 38 دژ تخمين زده در طول ديوار كاوش شده كه به نظر محل سكونت سربازان بوده است. قلعه‌ها از اندازه‌هاي 120 در 120 متر شروع و بزرگترين آن به 240 در 300 متر مي‌رسيد. اكنون براي حفاظت ديوار در قسمت‌هايي از آن در دو طرف ديوار ميله گذاري انجام شده تا حريم ديوار حفظ و از خرابي آن جلوگيري شود. راندن خودروها بر روي آجرهاي ريخته از ديوار موجب شكستن و از بين آنها مي‌شود و بعضي از اهالي از آجرهاي ديوار براي ساختمان‌سازي خود استفاده كرد‌ه‌اند. همچنين رعايت نكردن حريم ديوار از سوي سازمانهاي دولتي خسارتها‌ي فراواني را به ديوار زده است.
بر طبق گزارشات مردمي نمونه‌هايي از آجرهاي ديوار نزديك ساحل درياي خزر و در داخل خليج گرگان ديده است. در فصل آينده كاوش باستان شناسان قصد دارند باستان‌شناسي زير آب درياي را با كمك غواصان انجام دهند تا آثار معماري احتمالي مدفون شده ديوار گرگان را در زير آب بدست آورند. گفتني است ديوار تميشه ديوار ديگري در جنوب ديوار بزرگ گرگان است كه بخش شمالي آن در خليج گرگان وجود دارد و احتمال اينكه ديوار بزرگ گرگان و تميشه زماني يك ديوار بوده است.

 

 

ebgh_80@yahoo.com

یادداشت های همین جوری

اگر دقت کرده باشین در تلویزیون وطنی مان چند روزی است که تبلیغ می کنند " خبر خوشی در راه است ! " خب ما به عینه این خبر خوش را دیدیم . امروز برادران محترم نیروی انتظامی ( همانجایی که باجناق آقای احمدی نژاد مدیرش است ) به محل و ساختمان ما تشریف آوردند و ماهواره ها را جمع کردند . ما و اهالی محل کلی سورپرایز شدیم از این خبر خوش ولی این موضوع باعث شد که یادی از نوجوانی بکنم .
سال ها پیش خیلی چیزها ممنوع بود که امروز نیست . خیلی چیزها توقیف می شد که امروز با پخش آنها هیچ انقلابی در مملکت روی نداد .
اول ویدیو حرام بود و هر کس که داشت ، برادران کمیته ای چنان چپقی با شلاق ازش چاق می کردند ( اگر یادتان باشد فیلم ها را متر می کردند و بر اساس متراژ فیلم شلاق می زدند ! ) که دیگر طرف این وسیله استکبار جهانی و خونریزی نرود . تخته نرد حرام بود که امروز حلال است و در چهار راه استانبول فت و فراوون می فروشند . شطرنج حرام بود و حکم زنا را داشت که امروز به لطف حلال شدنش دو استاد بزرگ شطرنج جهان ( آتوسا پور کاشیان و احسان قایم مقامی ) از ایران هستند . کراوات حرام بود و هر که داشت را می بردند وزرا و شلاق که باز امروز آزاد است و در گوشه خیابان ها هم انواع و اقسام مدل هایش را می فروشند . سونا ، بیلیارد ، گلف ، رالی ، موتور سواری و ... این ها هم مجازات های سختی داشت که امروزه ندارد . یادم هست وقتی در خانه ای بیلیارد پیدا می کردند به جرم طاغوتی بودن ، طرف را تا اعدام هم می بردند ( خدا بیامرزه آقای خلخالی رو ، روحش شاد ! ) و خانه طرف توقیف می شد و مصادره . بعد فیلم هایی مانند دیدار و آدم برفی و مارمولک هم توقیفی بود که امروزه بارها از تلویزیون ملی مان پخش می شود ( همان نهادی که رهبری روی آن نظارت دارد ) و هیچ جنبنده ای هم با دیدن این فیلم ها ، لاستیک برای آتش زدن به خیابان ها نمی آورد و انقلابی نمی کند ! چیزهای مسخره تری هم بود مانند نوار کاست ! عینک آفتابی برای زنان ، آستین کوتاه برای مردان ، موی بلند برای مردان ، ریش مدل دار و چیزهایی که شاید امروز خیلی خنده دار باشد ولی آنروزها چند شب وزرا خوابیدن و شلاق داشت و دادسرا . نمی دانم کدامین نهاد تشخیص می دهد که اول این ها حرام و مستلزم عقوبت های فیزیکی از نوع شلاق و کتک خوردن و فحش های رکیک است ولی بعدا نیست ؟ شاید نصف بیشتر از کسانی که امروزه در سوید و دانمارک پناهنده هستند ، به لطف همین برادران نیروی انتظامی یا کمیته سابق است که به خاطر خوردن شلاق توانسته اند پناهنده شوند ، فقط به خاطر داشتن یک نوار کاست شهرام شب پره در ماشینشان ! نمی دانم قرار است کی ماهواره آزاد شود و مثلا تیزر های تبلیغاتی آن از تلویزیون پخش شود ! مثلا ماهواره سامسونگ فقط با ضمانت سام سرویس یا همون ماهواره ها ، بر قله زیبایی ها یا حمیییییید ، اسم دیش مون چی بود ؟ حمید هم بگه تبرک ! ولی تکلیف کسانی که این وسط به حریم شخصی شان وارد شده اند و احتمالا تا چند روزی تن و بدنشان لرزیده است چه می شود ؟ کدامین نهاد بعدا از این آدمها عذر خواهی می کند ؟ کدامین دولتمردی ، مردانه می گوید اشتباه می کردیم ؟ و کدامین نهاد اصلا به گردن میگیرد ؟ زمانیکه من این یادداشت را می نوشتم ، تقریبا نیمی از ساکنین مجتمع ما ، دوباره ماهواره خریده و مشغول نصب هستند . به نظر شما به جای زور و اسلحه و نامه از طرف قوه قضاییه و حکم بازرسی , نمی شود با فرهنگ سازی و ساخت برنامه خوب تلویزیونی ، انجام داد ؟ ای کاش در مملکتی زندگی می کردیم که رافت اسلامی اش نه برای مزدوران انگلیسی و انتحار طلبان لبنانی و فلسطینی ، بلکه برای زنان و بچه هایی بود که امروز در مقابل نیروی انتظامی می ترسیدند و می لرزیدند ، اجرا می شد . ای کاش و ای کاش . همین .

 

 

salman_yavar@yahoo.com

معرفي چند کتابخانه اينترنتي شیعه

از همان زمانی که اینترنت همه گیر شد تلاش های زیادی برای درست کردن کتابخانه های دیجیتال شکل گرفت. یکی از مهمترین دلایل آن ارزان بودن نشر اطلاعات در اینترنت و نیز قرار دادن اطلاعات کتاب ها در اختیار همه مردم دنیا بود.
در زبان فارس ی و از طرف موسسات مذهبی هم تلاش های زیادی شده است که حاصل آن کتابخانه های عمومی و تخصصی درباره شیعه است.
البته کتابخانه های زیادی در اینترنت هست که به زبان های مختلف کتاب دارند و ما فقط تعدادی از کتابخانه های فارسی را در اینجا معرفی میکنیم.

چند نمونه از این کتابخانه ها در زیر معرفی شده اند:

  • كتابخانه انديشه قم
وابسته به: مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه
موضوع: كلام، حقوق، سياست، قرآن، اخلاق، تربيت، جوانان، تاريخ و … .
آدرس
 
  • كتابخانه آيت الله مكارم شيرازي
وابسته به: دفتر حضرت آيت ا... مكارم شيرازي
موضوع : مجموعه كامل 27 جلدي تفسير نمونه، اخلاق در قرآن، عقايد، برگزيده تفسير نمونه و ... .
آدرس
 
  • كتابخانه بلاغ
وابسته به : دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
موضوع : تفسير و علوم قرآن، حديث، كلام، فلسفه، عرفان، دعا، فقه، اخلاق، تعليم و تربيت، تاريخ، سياست، حقوق، ادبيات و ... .
آدرس
 
  • كتابخانه حوزه نت
وابسته به : مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي
موضوع : قرآن، اهل بيت(ع)، تاريخ اسلام، اخلاق، مسايل اجتماعي و فرهنگي، فلسفه، آثار شهيد مطهري، فقه، ‌ادبيات، تراجم و سرگذشت‌ها
آدرس
 
  • كتابخانه آل البيت(ع)-الشيعه
وابسته به : مركز جهاني اطلاع‌رساني آل البيت(ع)
موضوع : قرآن و علوم قرآني، اهلبيت(ع)، حديث و علوم حديثي، فقه، رسالة عمليه تعدادي از مراجع تقليد، فلسفه و كلام، تراجم، تاريخ و سيره، جوانان، بانوان، اخلاق و تعليم و تربيت، فرهنگ و تمدن اسلامي و ... .
آدرس
 
  • كتابخانه امام علي(ع)
وابسته به : مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي
موضوع : امام شناسي، امام علي(ع)، نهج البلاغه شناسي و معارف آن، ترجمه و شروح نهج البلاغه، اهلبيت(ع)، حديث، ولايت فقيه و... .
آدرس
 
  • كتابخانه تبيان
وابسته به : مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان وابسته به سازمان تبليغات اسلامي
موضوع : قرآن، اهلبيت(ع)، احكام، داستانها، اخلاق و تربيت، جوانان، بانوان، كتب شهيد مطهري، علوم و فنون و ... .
آدرس
 
  • كتابخانه امام خميني (ره)
 وابسته به : موسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)
موضوع : مجموعه كامل صحيفه نور (سخرانيها، پيام‌ها، نامه‌ها و... امام خميني(ره))، زندگي‌نامه حضرت امام، معرفي تأليفات حضرت امام(ره)
آدرس
 
  • كتابخانه غدير
وابسته به : موسسه غدير
موضوع : تفسير، علوم و معارف قرآني، پيامبر(ص) و اهلبيت(ع)، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه، دعا، اخلاق، تاريخ اسلام، فقه و احكام، مسايل اجتماعي و فرهنگي، سياست، ورزش، انقلاب اسلامي و ... .
آدرس 
 
  • كتابخانه حديث نت
وابسته به : دارالحديث
موضوع : حديث و علوم حديثي، قرآن، پيامبر(ص) و اهلبيت(ع) و ... .
آدرس
 
  • کتابخانه مهدویت
وابسته به : موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (عج)
موضوع : 155 کتاب با موضوع مهدویت و انتظار
آدرس
 
  • كتابخانه اديان و مذاهب
وابسته به : مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب
موضوع : شناخت اديان آسماني، مذاهب اسلامي.
آدرس
 
  • كتابخانه مذاهب
وابسته به : مركز مطالعات مذاهب اسلامي
موضوع : قرآن، اهلبيت(ع)، شيعه، پاسخ به شبهات و ... .
آدرس

شایان ذکر است که کتابخانه های شیعه در اینترنت به موارد ذکر شده محدود نیست.

 

 

aroosak_1977@yahoo.com

Paradox of Our Times
مغايرتهای زمان ما

 

Today we have bigger houses and smaller families; more conveniences, but less time
ما امروزه خانه های بزرگتر اما خانواده های کوچکتر داريم؛ راحتی بيشتر اما زمان کمتر

we have more degrees, but less common sense; more knowledge, but less judgment
مدارک تحصيلی بالاتر اما درک عمومی پايين تر ؛ آگاهی بيشتر اما قدرت تشخيص کمتر داريم

We have more experts, but more problems; more medicine, but less wellness
متخصصان بيشتر اما مشکلات نيز بيشتر؛ داروهای بيشتر اما سلامتی کمتر

We spend too recklessly, laugh too little, drive too fast, get to angry too quickly, stay up too late, get up too tired, read too little, watch TV too often, and pray too seldom
بدون ملاحظه ايام را می گذرانيم، خيلی کم می خنديم، خيلی تند رانندگی می کنيم، خيلی زود عصبانی می شويم، تا ديروقت بيدار می مانيم، خيلی خسته از خواب برمی خيزيم، خيلی کم مطالعه می کنيم، اغلب اوقات تلويزيون نگاه می کنيم و خيلی بندرت دعا می کنيم

We have multiplied our possessions, but reduced our values. We talk too much, love too little and lie too often
چندين برابر مايملک داريم اما ارزشهايمان کمتر شده است. خيلی زياد صحبت مي کنيم، به اندازه کافی دوست نمي داريم و خيلی زياد دروغ می گوييم

We‘ve learned how to make a living, but not a life; we’ve added years to life, not life to years
زندگی ساختن را ياد گرفته ايم اما نه زندگی کردن را ؛ تنها به زندگی سالهای عمر را افزوده ايم و نه زندگی را به سالهای عمرمان

We have taller buildings, but shorter tempers; wider freeways, but narrower viewpoints
ما ساختمانهای بلندتر داريم اما طبع کوتاه تر، بزرگراه های پهن تر اما ديدگاه های باريکتر

We spend more, but have less; we buy more, but enjoy it less
بيشتر خرید می کنيم اما کمتر داريم، بيشتر می خريم اما کمتر لذت می بريم

We've been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet the new neighbor
ما تا ماه رفته و برگشته ايم اما قادر نيستيم برای ملاقات همسايه جديدمان از يک سوی خيابان به آن سو برويم

We've conquered outer space, but not inner space. We've split the atom, but not our prejudice
فضا بيرون را فتح کرده ايم اما نه فضا درون را، ما اتم را شکافته ايم اما نه تعصب خود را

we write more, but learn less; plan more, but accomplish less
بيشتر مي نويسيم اما کمتر ياد مي گيريم، بيشتر برنامه مي ريزيم اما کمتر به انجام مي رسانيم

We've learned to rush, but not to wait; we have higher incomes, but lower morals
عجله کردن را آموخته ايم و نه صبر کردن، درآمدهای بالاتری داريم اما اصول اخلاقی پايين تر

We build more computers to hold more information, to produce more copies, but have less communication. We are long on quantity, but short on quality
کامپيوترهای بيشتری مي سازيم تا اطلاعات بيشتری نگهداری کنيم، تا رونوشت های بيشتری توليد کنيم، اما ارتباطات کمتری داريم. ما کميت بيشتر اما کيفيت کمتری داريم

These are the times of fast foods and slow digestion; tall men and short character; steep profits and shallow relationships
اکنون زمان غذاهای آماده اما دير هضم است، مردان بلند قامت اما شخصيت های پست، سودهای کلان اما روابط سطحی

More leisure and less fun; more kinds of food, but less nutrition; two incomes, but more divorce; fancier houses, but broken homes
فرصت بيشتر اما تفريح کمتر، تنوع غذای بيشتر اما تغذيه ناسالم تر؛ درآمد بيشتر اما طلاق بيشتر؛ منازل رويايی اما خانواده های از هم پاشيده

That’s why I propose, that as of today, you do not keep anything for a special occasion, because every day that you live is a special occasion
بدين دليل است که پيشنهاد مي کنم از امروز شما هيچ چيز را برای موقعيتهای خاص نگذاريد، زيرا هر روز زندگی يک موقعيت خاص است

Search for knowledge, read more, sit on your front porch and admire the view without paying attention to your needs
در جستجوی دانش باشيد، بيشتر بخوانيد، در ايوان بنشينيد و منظره را تحسين کنيد بدون آنکه توجهی به نيازهايتان داشته باشيد

Spend more time with your family and friends, eat your favorite foods, and visit the places you love
زمان بيشتری را با خانواده و دوستانتان بگذرانيد، غذای مورد علاقه تان را بخوريد و جاهايی را که دوست داريد ببينيد

Life is a chain of moment of enjoyment, not only about survival
زندگی فقط حفظ بقاء نيست، بلکه زنجيره ای ازلحظه های لذتبخش است

Use your crystal goblets. Do not save your best perfume, and use it every time you feel you want it
از جام کريستال خود استفاده کنيد، بهترين عطرتان را برای روز مبادا نگه نداريد و هر لحظه که دوست داريد از آن استفاده کنيد

Remove from your vocabulary phrases like “one of these days” and “someday”. Let’s write that letter we thought of writing “one of these days”
عباراتی مانند ”يکی از اين روزها“ و ”روزی“ را از فرهنگ لغت خود خارج کنيد. بياييد نامه ای را که قصد داشتيم ”يکی از اين روزها“ بنويسيم همين امروز بنويسيم

Let’s tell our families and friends how much we love them. Do not delay anything that adds laughter and joy to your life
بياييد به خانواده و دوستانمان بگوييم که چقدر آنها را دوست داريم. هيچ چيزی را که مي تواند به خنده و شادی شما بيفزايد به تاُخير نيندازيد

Every day, every hour, and every minute is special. And you don’t know if it will be your last
هر روز، هر ساعت و هر دقيقه خاص است و شما نميدانيد که شايد آن مي تواند آخرين لحظه باشد

If you’re too busy to take the time to send this message to someone you love, and you tell yourself you will send it “one of these days “. Just think…”One of these days “, you may not be here to send it !
اگر شما آنقدر گرفتاريد که وقت نداريد اين پيغام را برای کسانيکه دوست داريد بفرستيد، و به خودتان مي گوييد که ”يکی از اين روزها“ آنرا خواهم فرستاد، فقط فکر کنيد ... ”يکی از اين روزها“ ممکن است شما اينجا نباشيد که آنرا بفرستيد!
 

 

 

masoud_ghobeishavi@yahoo.com

داستان اصحاب كهف
قسمت پنجم

مولف : اين روايت از روشن ترين روايات اين داستان است كه علاوه بر روشنى متن آن تشويش و اضطرابى هم در آن نيست . با اين وصف ، اين نكته را هم متضمن است كه مردمى كه در عدد آنها اختلاف كردند و يكى گفت سه نفر و يكى گفت پنج نفر و ديگرى گفت هفت نفر، همان اهل شهر بوده اند كه در غار اجتماع كرده بودند، و اين خلاف ظاهر آيه است . و نيز متضمن اين نكته است كه اصحاب كهف براى بار دوم نيز به خواب رفتند و نمردند و نيز سگشان هنوز هم در غار دستهايش را گسترده و اصحاب كهف در هر سال دو نوبت اين پهلو، آن پهلو مى شوند، و هنوز هم به همان هيات سابق خود هستند، و حال آنكه بشر تاكنون در روى زمين به غارى كه در آن عده اى به خواب رفته باشند بر نخورده است .
بعلاوه در ذيل اين روايت عبارتى است كه ما آن را نقل نكرديم ، چون احتمال داديم جزو روايت نباشد بلكه كلام خود قمى و يا روايت ديگرى باشد، و آن اين است كه جمله ((و لبثوا فى كهفهم ثلاث مائه سنين و ازدادوا تسعا)) جزو كلام اهل كتاب است ، و جمله ((قل اللّه اعلم بما لبثوا)) رد آن است ، و حال آنكه در بيان سابق ما اين معنا از نظر خواننده گذشت كه سياق آيات با اين حرف مخالف است و نظم بليغ قرآنى آن را نمى پذيرد.
در بيان داستان اصحاب كهف از طريق شيعه و سنى روايات بسيارى وجود دارد و ليكن خيلى با هم اختلاف دارند، به طورى كه در ميان همه آنها حتى دو روايت ديده نمى شود كه از هر جهت مثل هم باشند. مثلا يك اختلافى كه در آنها هست اين است كه در بعضى از آنها مانند روايت بالا آمده كه پرسش هاى قريش از آن جناب چهار تا بوده : يكى اصحاب كهف دوم داستان موسى و عالم و سوم قصه ذوالقرنين چهارم قيام قيامت . و در بعضى ديگر آمده كه پرسش از سه چيز بوده : اصحاب كهف و ذوالقرنين و روح . در اين روايات آمده كه علامت صدق دعوى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) اين است كه از اصحاب كهف و ذو القرنين جواب بگويد، و از آخرى يعنى روح جواب ندهد، و آن جناب از آن دو جواب داد و در پاسخ از روح آيه آمد: ((قل الروح من امر ربى ...)) و از آن جواب نداد. و شما خواننده محترم در بيان آيه مذكور متوجه شديد كه آيه در مقام جواب ندادن نبود و نخواسته از جواب دادن طفره برود بلكه حقيقت و واقع روح را بيان مى كند پس نبايد گفت كه آن جناب از سؤ ال درباره روح جواب نداد.
و از جمله اختلافاتى كه در بيشتر روايات هست اين است كه اصحاب كهف و اصحاب رقيم يك جماعت بوده اند. و در بعضى ديگر آمده كه اصحاب رقيم طايفه ديگرى بوده اند كه خداى تعالى نامشان را با اصحاب كهف آورده . ولى از توضيح داستان اصحاب رقيم اعراض نموده . آنگاه روايت مزبور قصه اصحاب رقيم را چنين آورده كه سه نفر بودند از خانه بيرون شدند تا براى خانواده هاى خود رزقى تهيه كنند، در بيابان به رگبار باران برخوردند، ناچار به غارى پناهنده شدند، و اتفاقا در اثر ريزش باران سنگ بسيار بزرگى از كوه حركت كرده درست جلو غار آمد و آن را بست و اين چند نفر را در غار حبس كرد.
يكى از ايشان گفت : بياييد هر كس كار نيكى دارد خداى را به آن سوگند دهد تا اين بلا را از ما دفع كند. يكى كار نيكى كه داشت بيان كرد و خداى رابه آن قسم داد سنگ قدرى كنار رفت به طورى كه روشنايى داخل غار شد. دومى كار نيك خود را گفت و خداى را به آن سوگند داد سنگ كنار رفت ، به قدرى كه يك ديگر را مى ديدند. سومى كه اين كار را كرد سنگ به كلى كنار رفت و بيرون آمدند. اين روايت را الدر المنثور از نعمان بن بشير نقل كرده كه او بدون سند از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) روايت كرده است .
ليكن آنچه از قرآن كريم ماءنوس و معهود است اين است كه هيچ وقت اشاره به داستانى نمى كند مگر آنكه آن را توضيح مى دهد ومعهود نيست كه اسم داستانى را ببرد و اصلا درباره آن سخنى نگويد، و يا اسم دو داستان را ببرد و آن وقت يكى را بيان نموده دومى را به كلى فراموش كند.
و از جمله اختلافات اين است كه در پاره اى روايات دارد: پادشاه مزبور كه اصحاب كهف از شر او فرار كردند اسمش دقيانوس (ديوكليس 285 م - 5.3 م ) پادشاه روم بوده . و در بعضى ديگر آمده كه او ادعاى الوهيت مى كرده . و در بعضى آمده كه وى دقيوس (دسيوس 249 م - 251 م ) پادشاه روم بوده ، و بين اين دو پادشاه ده سال فاصله است ، و آن پادشاه اهل توحيد را مى كشته و مردم را به پرستش بتها دعوت مى كرده . و در بعضى از روايات آمده كه مردى مجوسى بوده كه مردم را به دين مجوس ‍ مى خوانده در حالى كه تاريخ نشان نمى دهد كه مجوسيت در بلاد روم شيوع يافته باشد. و در بعضى روايات آمده كه اصحاب كهف قبل از مسيح (عليه السلام ) بوده اند.
و از جمله اختلافات اين است كه در بعضى از روايات دارد: رقيم اسم شهرى بوده كه اصحاب كهف از آنجا بيرون شدند. و در بعضى ديگر آمده اسم بيابانى است . و در بعضى ديگر آمده اسم كوهى است كه غار مزبور در آن قرار گرفته . و در بعضى ديگر آمده كه اسم سگ ايشان است . و در بعضى آمده كه اسم لوحى است از سنگ . و در بعضى ديگر گفته شده از قلع و در بعضى ديگر از مس و در بعضى ديگر آمده كه از طلا بوده و اسامى اصحاب كهف در آن حك شده و همچنين اسم پدرانشان و داستانشان ، و اين نوشته را دم در كهف نصب كرده اند. بعضى ديگر از روايات مى گويد در داخل كهف بوده و در بعضى ديگرآمده كه بر سر در شهر آويزان بوده ، و در بعضى ديگر آمده كه در خزانه بعضى از ملوك يافت شده ، و در بعضى آن را دو لوح دانسته است .
اختلاف ديگرى كه در روايات آمده درباره وضع جوانان است ، در بعضى از روايات آمده كه ايشان شاهزاده بوده اند در بعضى ديگر آمده كه از اولاد اشراف بوده اند. و در بعضى ديگر آمده كه از فرزندان علماء بوده اند. و در بعضى ديگر آمده كه خودشان شش نفر بوده و هفتمى ايشان چوپانى بوده كه گوسفند مى چرانده كه سگش هم بااو آمده . و در حديث وهب بن منبه كه هم الدر المنثور آن را آورده و هم ابن اثير در كامل نقل كرده مى گويد كه : اصحاب كهف حمامى بوده اند كه در بعضى از حمامهاى شهر كار مى كرده اند، وقتى شنيدند كه سلطان مردم را به بت پرستى وادار مى كند از شهر بيرون شدند. و در بعضى ديگر از روايات آمده كه ايشان از وزراء پادشاه آن عصر بوده اند كه همواره در امور و مهمات مورد شور او قرار مى گرفته اند.
يكى ديگر از اختلافات اين است كه : در بعضى از روايات آمده كه اصحاب كهف قبل از بيرون آمدن از شهر مخالفت خود را علنى كرده بودند، و شاه هم فهميده بود. و در بعضى ديگر دارد كه شاه ملتفت نشد تا بعد از آنكه از شهر بيرون رفتند. و در بعضى ديگر آمده كه اين عده با هم توطئه كردند براى بيرون آمدن . و در بعضى ديگر آمده كه نفر هفتمى آنان چوپانى بوده كه به ايشان پيوسته است ، و در بعضى ديگر آمده كه تنها سگ آن چوپان ايشان را همراهى كرد.
باز از موارد اختلاف يكى اين است كه بعد از آنكه فرار كردند، و پادشاه فهميد در جستجوى ايشان برآمد ولى اثرى از ايشان نيافت . و در بعضى روايات ديگر آمده كه پس از جستجو ايشان را در غار پيدا كرد كه خوابيده بودند، دستور داد در غار را تيغه كنند تا در آنجا از گرسنگى و تشنگى بميرند، و زنده به گور شوند تا كيفر نافرمانى خود را دريابند. اين بود تا روزگارى كه خدا مى خواست بيدارشان كند، چوپانى را فرستاد تا آن بنيان را خراب كرده تا زاغه اى براى گوسفندان خود درست كند، در اين موقع خداى تعالى ايشان را بيدار كرد، و سرگذشتشان از اينجا شروع مى شود.
مورد اختلاف ديگر اين است كه : در بعضى از روايات آمده كه دوباره به خوابشان كرد و تا روز قيامت بيدار نمى شوند، و در هر سال دو نوبت از اين پهلو به آن پهلويشان مى كند.
يكى ديگر اختلافى است كه در مدت خوابشان شده . در بيشتر روايات آمده همان سيصد و نه سال كه قرآن كريم فرموده ، است . و در بعضى ديگر آمده كه سيصد و نه سال حكايت قول اهل كتاب است و جمله ((قل الله اعلم بما لبثوا)) رد آن است . و در بعضى ديگر آمده كه سيصد سال بوده و نه سال را اهل كتاب اضافه كرده اند.
و از اين قبيل اختلافات كه در روايات آمده بسيار است ، و بيشتر آنچه كه از طرق عامه روايت شده در كتاب الدرالمنثور و بيشتر آنچه از طرق شيعه نقل شده در كتاب بحار و تفسير برهان و نور الثقلين جمع آورى شده ، اگر كسى بخواهد به همه آنها دست يابد بايد به اين كتابها مراجعه كند. تنها مطلبى كه مى توان گفت اين روايات در آن اتفاق دارنداين است كه اصحاب كهف مردمى موحد بودند، و از ترس پادشاهى جبار كه مردم را مجبور به شرك مى كرده گريخته اند و به غارى پناه برده در آنجا به خواب رفته اند - تا آخر آنچه كه قرآن از داستان ايشان آورده .
و در تفسير عياشى از سليمان بن جعفر همدانى روايت كرده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) به من فرمود: اى سليمان مقصود از ((فتى )) كيست ؟ عرض كردم فدايت شوم نزد ما جوان را ((فتى )) گويند، فرمود: مگر نمى دانى كه اصحاب كهف همگيشان كامل مردانى بودند و مع ذلك خداى تعالى ايشان را فتى ناميده . اى سليمان فتى كسى است كه به خدا ايمان بياورد و پرهيزكارى كند.
مؤ لف : در معناى اين روايت مرحوم كلينى در كافى از قمى روايت مرفوعه اى از امام صادق (عليه السلام ) آورده ، ليكن از ابن عباس روايت شده كه او گفته اصحاب كهف جوانانى بودند.
و در الدر المنثور است كه ابن ابى حاتم از ابى جعفر روايت كرده كه گفت : اصحاب كهف همه صراف بودند.

ادامه دارد ...

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

21 فروردين / 10 آوريل / 21 ربيع الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
21 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
«نوروز » به پايان جنگ سال 336 ايران و روم انجاميد

تصوير شاپور دوم در حال شكار بربشقاب باقيمانده از همان زمان

كنستانتين امپراتور روم دهم آوريل سال336 ميلادي به بهانه شركت در مراسم سي امين سال حكومت خود آتش بس دوهفته اي با ارتش ايران را كه 22 روز طول كشيده بود به صورت نا محدود تمديد كرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشيد و جنگ دو امپراتوري كه سال بعد از سر گرفته شد و 26 سال متناوبا طول كشيد بدون اخذ نتيجه پايان يافت.
فرماندهي ارتش ايران يك روز مانده به نوروز به احترام ايام عيد ملي ، دو هفته اتش بس داده بود و كنستانتين كه واحدهايش به دليل تلفات سنگين نياز به تجديد سازمان داشتند با اين آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن ، محاربه تا كنستانتين زنده بود تجديد نشد. كنستانتين 22 ماه مه 337 در قسطنطنيه در گذشت و جنگهاي شاپور دوم ( ذوالاكتاف ) با كنستانتين دوم جانشين او از همين سال آغاز شد . تا سال 336 ، دو ابر قدرت وقت در رعايت پيمان صلح منعقده در سال 297 كه نرسي شاه ايران و ديوكلسين (ديوكلتيان ) امپراتور روم آن را امضاء كرده بودند مي كوشيدند و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله نبرد سال 326 جنگ چشمگيري صورت نگرفته بود.
    

 

قتل مرموز دو افسر ژاندارم و افزايش بدگماني ايرانيان نسبت به انگليسي ها

21 فروردين 1295(10 اپريل 1916) دو افسر ژاندارم ــ يك سرگرد و يك ستوان ــ در شيراز به طرز مرموزي كشته شدند. چون ژاندارمري تنها نيروي مسلح ايران در برابر «اس. پي. آر.» انگلستان بود در قتل اين دو افسر، انگليسي ها مورد سوء ظن قرار گرفتند و شيرازي تا زمان لغو موافقتنامه اوت 1907 سن پترزبورگ مبني بر تقسيم ايران(به دستور لنين در سال 1917)، كينه انگليسي ها را از دل بيرون نكردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد داشتند و تلفات وارد ساختند. انگليسي ها هيچگاه در فارس آرامش نداشتند.
    

 

تير اندازي به سوي شاه در كاخ مرمر

شمس آبادي

شمس آبادي

21 فروردين 1344 (10 اپريل 1965) در كاخ مرمر، سرباز وظيفه رضا شمس آبادي به سوي شاه كه پس از پياده شدن از اتومبيل، رهسپار دفتر كار خود بود آتش گشود. گلوله ها به شاه اصابت نكرد ولي دو درجه دار گارد و رضا كشته شدند.
در پي اين تيراندازي عده اي ازجمله چند فارغ التحصيل چپگراي دانشگاههاي خارج كه به وطن باز گشته بودند دستگير و بعدا محاكمه و محكوم شدند.

 

زلزله شديد در فارس با هزاران کشته

دهم آوريل 1972 (21فروردين 1351) در فارس زلزله اي به شدت 7 ريشتر روي داد كه ضمن آن بيش از چهار هزار تن از هموطنان كشته شدند. كانون زلزله منطقه قير بود كه تا شيراز همه جا را تكان داد. در منطقه جهرم، تلفات بيش از نقاط ديگر بود.
    

 

بلوچستان: اتهام و پاسخ

روزنامه اطلاعات در صفحه اول شماره مورخ دهم آوريل 1979 خود(21 فروردين 1358 و 27 سال پيش) اطلاعيه دولت موقت انقلاب را مبني بر دستگيري چند عامل بيگانه در بلوچستان چاپ كرده بود. اين اطلاعيه حكايت داشت كه برخي عوامل بيگانه در بلوچستان تحريك به تجزيه طلبي مي كنند. در پاسخ به اين اطلاعيه، مخالفان دولت در بلوچستان اعلام كردند كه تجزيه طلب نيستند بلكه با تغيير نظام حكومتي در ايران (ازسلطنتي به جمهوري اسلامي) مخالفند.

 

 درگذشت «سيد ابوالحسن طباطبايي اصفهاني»معروف به ميرزا ابوالحسن جلوه

[21 فروردين 1276] - «سيد ابوالحسن طباطبايي اصفهاني»معروف به ميرزا ابوالحسن جلوه و متخلص به حكيم جلوه ازبزرگان فلسفه اسلامي درتهران بدرود حيات گفت. حكيم جلوه ازدانشوران و فيلسوفان شيعي بود كه ازوي به نام« سيِّدُ الحُكَما» ياد شده است. درحوزه درس حكيم جلوه مدرسان، حكما و دانشمندان بزرگي چون« فَخرُ الفُقَها» به تحصيل مي پرداختند. ديوان مثنوي معنوي و حاشيه برشِفاي ابن سينا ازآثاراين دانشمند شيعي بشمارمي روند.

 

 شهادت سرباز وظيفه رضا شمس آبادي

[21 فروردين 1343] - سرباز وظيفه رضا شمس آبادي درپي اقدام انقلابي خويش براي ترور شاه به شهادت رسيد. شمس آبادي فرزند قيام 1342شمسي بود و اعتقاد داشت كه تنها مرجع ديني است كه مي تواند ستمديده ايران را نجات دهد. شمس آبادي با اين انديشه قصد كرد كه دركاخ مرمر، شاه را ترور كند اما همچون مولايش علي(ع) خود به استقبال مرگ رفت و به شهادت رسيد.

 

 تاءسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامى

[21 فروردين 1358] - در 21 فـرورديـن 1358، اوليـن نـهـاد سـازنـدگـى را بـراى رفـع مـشكل مسكن و تهيه سر پناه براى محرومان با صدور يك فرمان تاريخى آيت الله خميني پايه گذارى كردند. ايـشـان درايـن پـيـام از ظـلم و سـتمى كه در دستگاه رژيم پهلوى بر مردم محروم واقع شده بود اظهار تاءسف كردند و فرمودند:
((نـظـام اسـلامـى چـنـيـن ظـلم و تـبـعـيـضـى را تـحـمـل نـخـواهـد كـرد و ايـن از حـداقـل حـقـوق هـر فـرد اسـت كـه بايد مسكن داشته باشد همه محرومان بايد خانه داشته باشند هيچكس در هيچ گوشه مملكت نبايد از داشتن خانه محروم باشد بر دولت اسلامى است كه براى اين مساءله مهم چاره اى بيانديشد و بر همه مردم است كه در اين مورد همكارى كنند)).

 

 تشويق آيت الله خميني مردم را به محو استضعاف مالي درجامعه

[21 فروردين 1358] - آيت الله خميني رهبرفقيد انقلاب اسلامي مردم را به محو استضعاف مالي درجامعه تشويق و بسيج فرمودند. آيت الله خميني همچنين حسابي به شماره صد دركليه بانكها افتتاح كردند تا مردم خيّر كمكهاي نقدي خود را به اين حساب واريزكنند.

 

 شهادت «سپهبد علي صياد شيرازي»

[21 فروردين 1378] - «سپهبد علي صياد شيرازي» بدست عوامل منافق به شهادت رسيد.اين اميرسرافرازارتش اسلام درمقام هاي مختلف به اين مرزو بوم خدمت خالصانه كرده بود. شهيد صياد شيرازي سالها درمقام استاد درمركزآموزش توپخانه اصفهان تدريس مي كرد. درسال1360هجري شمسي با حكم حضرت امام خميني(ره) فرماندهي نيروي زميني ارتش را به عهده گرفت و درسال1365نماينده حضرت امام (ره) درشوراي عالي دفاع شد. آخرين مسئوليت شهيد صياد شيرازي جانشيني رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بود و چندي قبل ازشهادت مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي درجه سرلشگري به ايشان اعطا كرده بود.

Mobin_s2004@yahoo.com
10 آوريل ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
استقرار هلندي ها در دماغه اميد نيك

منظره دماغه اميد

منظره دماغه اميد

90 هلندي به رياست « وان ري بك » دهم آوريل سال 1652 تصميم گرفتند در منتهي اليه قاره آفريقا ، جايي كه دو اقيانوس هند و اطلس به هم مي پيوندند ، مستقر شوند و شهري را بر دامنه و فراز تپه هاي آنجا كه مسطح بود بنا نهند كه همين
     « كيپ تاون Cape Town» امروز از شهرهاي بزرگ و يكي از سه پايتخت جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي است.
     آنان دو روز پيش از اين با كشتي وارد اين منطقه شده بودند تا در نيمراه هلند به اندونزي ( هند هلند ) ايستگاهي رابط ايجاد كنند . عبور از دماغه اميد كه قبلا نخست دريانوردان پرتغالي به آنجا رسيده و اين نام را بر آن نهاده بودند به علت تلاطم دائمي وتوفان دشوار بود و كشتي ها مجبور به حركت زيگزاگ بودند .
    چهار سال پيش از استقرار گروه « ري بك » ، در همين منطقه يك كشتي هلندي غرق شده بود و سرنشينان آن در منطقه با كشت سبزيجات كه بذر آنها را باخود داشتند زنده مانده بودند و درباره حاصلخيزي اراضي و استعداد آنها براي پرورش گاو وگوسفند داستانها گفته بودند.
    90 هلندي كه در سال 1652 در دماغه اميد مستقر شدند نخستين مهاجرنشين هلندي را به وجود آوردند و اينك به نام « افريكانر» سفيدپوستان فدراسيون افريقاي جنوبي را تشكيل مي دهند كه تا دهه 1990 با ناديده گرفتن حقوق اكثريت سياهپوست منطقه ، با تشكيل يك دولت تبعيض نژادي بر همه كشور حكومت مي كردند. اين هلندي در سالهاي پاياني قرن 19 به نام بوئرها در برابر سلطه انگلستان ايستادگي چشمگير از خود نشان داده بودند.

 

ملكه روشنفكر سوئد تصميم به كناره گيري گرفت

ملكه كريستينا

ملكه كريستينا

دهم آوريل 1654 كريستينا ملكه روشنفكر و دانشمند سوئد به ملت اين كشور اعلام كرد كه تصميم به كناره گيري گرفته و به سياستمداران سوئد دو ماه مهلت داد كه پادشاه ديگري براي كشور بيابند و تاكيد كرد كه 16 ژوئن از كاخ سلطنتي اثاثه كشي خواهد كرد .
    وي كه برجاي پدرش آدولفوس نشسته بود هنوز 25 ساله نشده بود كه تصميم به كناره گيري گرفت. آدولفوس داراي فرزند ذكور نبود . سوئد از دير زمان توسط نخست وزير اداره مي شد و پادشاه نقش عمده نداشت.
     كريستينا كه پس از او «چارلز گوستاو» پسر عمويش را برجايش نشانيدند داراي تحصيلات عالي و بانويي روشنفكر بود كه بيشتر وقت خود را صرف بحثهاي علمي و فلسفي مي كرد و « دكارت » فيلسوف بلند آوازه فرانسوي و نويسنده تعريف
     « جامعه » در جلسات بحث كه وي حضور داشت شركت مي كرد. كريستينا بزرگترين حامي و مشوق « دكارت » بود.
     كريستينا در طول سلطنت خود نخست همه املاك موروثي خاندان سلطنت را به دولت واگذار كرد و سپس از دولت خواست كه آنها به مردم بفروشد. وي بيش از پيش اختيارات پادشاه را محدود كرد و كارها را به نخست وزير سپرد.
     كريستينا در استعفا نامه اش نوشت كه ذات او با اين همه تشريفات غير لازم سازگار نيست و او نشستن در كتابخانه و خواندن كتاب و گفتگوي با دانشمندان را ترجيح مي دهد.
    

 

روسيه حامي صربها ، ولي ...

نهم آوريل سال 1826 تزار وقت روسيه به دولت عثماني در مورد سرزمين هاي اسلاو نشين منطقه دانوب از جمله صربستان التيماتوم داد و از اين دولت خواست كه از اين مناطق خارج و بيش از اين متعرض اسلاوها نشود . روسيه به خاطر صربستان سه بار با عثماني جنگيد ، به حمايت از صربها وارد جنگ جهاني اول شد و در جريان جنگ جهاني دوم آلمانها را از صربستان بيرون راند ، اما در دهه 1990 به دليل ضعف رهبري موفق نشد از حمله نظامي ناتو به صربستان جلوگيري كند. روسها و صربها همنژادند.

 

قتل زاپاتا

اميليانو زاپاتا انقلابي معروف مكزيك دهم آوريل 1919 در 39 سالگي در دامي كه براي قتل او طراحي كرده بودند افتاد و كشته شد. وي كه عضو انتخابي انجمن يك ده بود وقتي كه ديد دولت به پيشنهادهاي انجمن اعتنا نمي كند دست به مبارزه مسلحانه زد و اعلام داشت كه مبارزه مسلحانه با دولتي كه به واقعيات و حقوق اتباع توجه ندارد امري مشروع ومنطقي است . با اين فلسفه ، در اندك زمان بسياري از كشاورزان مكزيك از پيروان او شدند و دولت را وادار به غير قانوني كردن فروش اراضي كشاورزي به بيگانگان ، استرداد اراضي مصادره شده ، تعديل بهره مالكانه ، داير كردن آموزشگاه رايگان براي بي سوادان ، درمان عمومي و بازنشستگي براي روستا نشينان كردند و ....
    راديكال شدن روز افزون زاپاتا و ترس از فراگير شدن افكار او و وقوع انقلابي نظير انقلاب بلشويكي روسيه در قاره آمريكا باعث شد كه نقشه توطئه قتل او طرح شود .طبق اين نقشه يكي از ژنرالهاي مكزيك ابراز تمايل كرده بود كه به زاپاتا به پيوندد . سپس زاپاتا را دعوت كردند كه با اين ژنرال مذاكره كند و از شرايط او آگاه شود كه هنگام نزديك شدن زاپاتا به محل مذاكره او را به گلوله بستند و چنين مرد بزرگي را كه جان بركف نهاده بود تا از رنج زحمتكشان و ستمديدگان بكاهد كشتند.

 

قتل رهبر حزب كمونيست جمهوري آفريقاي جنوبي ، چرا؟

پوستر بزرگداشت هاني با عكس او

در اين روز در سال 1993« كريس هاني» رهبر وقت حزب كمونيست فدراسيون آفريقاي جنوبي در 50 سالگي در يوهانسبورگ به دست يك آواره ( پناهنده ) ضدكمونيست لهستاني كشته شد و قاتل بعدا اعتراف كرد كه افراطيون سفيد پوست او را براي ارتكاب اين قتل اجير كرده بودند. هاني كه بيشتر عمر خود را در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از اين كشور به آن كشورگذرانده بود پس از فروپاشي شوروي به نوسازي سوسياليسم افريقايي همت گمارد و موفق شد كه اعضاي حزب كمونيست را به جاي ريزش افزايش دهد و همين امر باعث شد كه دشمنان بين المللي پيدا كند و ....
    حزب كمونيست افريقاي جنوبي در چارچوب كنگره ملي آفريقا به رهبري نلسون ماندلا عمل مي كرد.

Mobin_s2004@yahoo.com
21 ربيع الاول هجري قمري
Mobin_s2004@yahoo.com

 وفات « ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي

[21 ربيع الاول 628] - «ابوبكرمحيي الدين محمّد» مشهور به ابن عربي از علماء و دانشمندان صوفيه دردمشق بدرود حيات گفت . وي در آندلس متولد شد و پس از تحصيل علوم متداول و رسمي آن روزگار به تزكيه نفس و سير و سلوك پرداخت . ابن عربي سفرهاي بسياري به تونس ، مكه ، بغداد ، حلب و آسياي صغير كرد و همه جا مورد احترام و تكريم قرارگرفت . اين عالم فاضل قائل به حديث وجود بود و از پيروان طريقه ظاهريه بشمار مي رفت . او از ابن عربي آثاري چون« فتوحات مكيه؛ و فُصُوصُ الحِكم» به جاي مانده است .

 

 شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس

[21 ربيع الاول 1243] - شهر ايروان در جريان دومين جنگ ايران و روس به تصرف قواي روسيه درآمد . اين شهر در زمان فتحعليشاه قاجار سقوط كرد و به روس ها واگذار شد . نتيجه اين شكست ، انعقاد عهدنامه تركمانچاي بود كه به موجب اين عهدنامه و بدليل بي تدبيري هاي شاه قاجار بخش وسيعي از اراضي شمالي آذربايجان و قفقاز از خاك ايران جدا و ضميمه روسيه شد .

 

 

 

 

 

 

کشکول ممتاز

از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

وصيت از نظر قرآن
خداوند متعال در قرآن در سوره بقره آيه 179 درباره وصيت مى فرمايد:
(( كتب عليكم اذا حضر احدكم الموت ان ترك خيرا الوصية للو الدين و الاقربين بالمعروف حقا على المتقين .))
بر شما مقرر شد كه چون يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر مال و ثروتى از خود به جاى گذاشته ، براى پدر و مادر و خويشاوندان به اقتضاى عدالت كه شايسته پرهيزكاران است وصيت كند.
(( فمن بدله بعد ماسمعه فانما اثمه على الذين يبدلونه ان الله سميع عليم .))
و هر كسى بعد از اين كه وصيت را از (وصيت كننده ) شنيده باشد عوض ‍ كند و تغيير دهد گناه آن فقط به عهده كسى است كه (وصيت را) عوض ‍ كرد و تغيير داده و خدا شنوا و دانا است (و اگر ديگران نمى فهمند او كه بايد بداند مى داند)
(( فمن خاف من موص جنفا او اثما فاصلح بينهم فلااثم عليه ان الله غفور رحيم .))
و هر كسى بترسد كه از وصيت كننده خطا يا ناروائى سرزند و اصلاحشان دهد، گناهى مرتكب نشده ، خداوند بخشنده و مهربان است .

وصيت از نظر روايات
(( قال رسول الله صلى الله عليه و آله : الوصية حق على كل مسلم . ))
حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: وصيت بر هر مسلمانى حق است (و هر مسلمانى بايد وصيت كند) و نيز آن حضرت فرمود:
(( ماينبغى لامرء مسلم ان يبيت ليلة الا و وصيتة تحت راءسه .))
سزاوار نيست براين انسان مسلمان كه شبى را بيتوته كند، مگر اينكه (حتما) وصيتنامه اش (بايد) زير سرش باشد.(192)
و نيز آن حضرت فرمود:
(( من مات بغير وصية مات ميتة جاهلية .))
كسى كه بدون وصيت از دنيا برود به مرگ جاهليت مرده است .(
 

 

 

 

 

 

 

 

طنزانه
طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

گفتم غم تو دارم !   

گفتم غم تو دارم
گفتا چشت درآيد!
گفتم که ماه من شو
گفتا دلم نخواهد!
گفتم خوشا هوايي کزباد صبح خيزد
گفتا هواي گرميست! اَه اَه! عرق درآمد!
گفتم دل رحيمت کي عزم صلح دارد
گفتا برو به سويي، تا گلّ ني درآيد!
گفتم زمان عشرت ديدي که چون سرآمد
گفتا که اي واي ديرشد! داد مامان درآمد

 

 

 

 

 

 

 

مسائل زندگي
کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

مردمان

8 روش براي كسب حقوق بيشتر
هنگام استخدام


مصاحبه را انجام داده و همه را تحت تاثیر مهارت ها، اشتیاق و مدارک تحصیلی خود قرار داده اید، و اکنون برای مرحله ی دوم مصاحبه دعوت شده اید. میدانید که قصد استخدامتان را دارند.
مشکل اینجاست که شما حقوقی بیش از آنچه آنها خود پیشنهاد داده اند می خواهید. اما آیا می دانید که چطور تصمیم گیرنده ها را برای تخصیص حقوق بیشتر برای شما بدون منصرف کردنشان از استخدامتان متقاعد کنید؟
همه چیز بستگی به آمادگی قبلی، رفتار و عملکردتان دارد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند.

1- تحقیقات لازم را انجام دهید
تا می توانید درمورد میزان پرداختی های شرکت مورد نظر اطلاعات جمع آوری کنید. هر چند تا مدرک دانشگاهی و گواهینامه های مختلف هم داشته باشید، اتحادیه ها و كمپاني هاي شراکتی معمولاً در تغییر میزان حقوق انعطاف پذیری کمتری دارند.
در قسمتی از تحقیقاتتان باید حداقل حقوق درخواستی خودتان را تعیین کنید. اگر میبینید که حقوق پیشنهادی آنها از حداقل حقوق شما هم پایین تر است، بهتر است که وقت خود را تلف نکنید. دلیلی ندارد که وقت خود را صرف مصاحبه های شرکت ها و کارخانه هایی بکنید که نمی توانند دستمزد و حقوق دلخواه شما را برآورده کنند.

2- پیشنهاد اول را شما ندهید
قسمت حقوق پیشنهادی را در فرم استخدام خالی بگذارید و هیچ حقوق مشخصی را تعین نکنید. اگر از همان ابتدا حقوق بالایی را پیشنهاد دهید، روی نظر مسئولان برای استخدام شما تاثیر خواهد گذاشت. شاید هم مبلغی کمتر از آنچه رئیس برایتان در نظر گرفته بوده بنویسید و با این کار حقوقتان کمتر شود.

3- ارزشهایتان را بشناسید
ببینید آیا در موضع قدرت هستید. اگر شرکت ها و جاهای دیگر به دنبال شما هستند، می توانید از آن برای اعمال قدرت و نفوذ استفاده کنید. اما حواستان باشد که خیلی هم روی این مسئله تاکید نکنید. بیش از حد مطمئن و دلگرم بودن هم ممکن است برایتان مشکل ساز شود.

4- بگذارید اول آنها مسئله ی حقوق را مطرح کنند
نباید شما خودتان مسئله ی حقوق را به میان آورید. و وقتی از شما حقوق پیشنهادیتان را سوال کردند، حدود قیمتتان را بدهید، اما بگویید که این قیمت باز جای بحث دارد و دیگر ساکت شوید و بحث راه نیاندازید.

5- فواید مهارتهایتان را مطرح کنید
وقتی درمورد شغل گذشته تان صحبت می کنید، دستاوردها و پیشرفت هایتان را توضیح دهید. تمام موفقیت هایی را که برای شرکت قبلی به دست آورده اید را برای آنها بازگو کنید. حتی اگر پاداشی هم در این زمینه دریافت کرده اید، آن را هم مطرح کنید. با این کار آنها شما را به عنوان فردی فعال و باکفایت خواهند دید.

6- متعجب نگاه نکنید
وقتی مصاحبه کننده، حقوق پیشنهادی شرکت را برایتان مطرح کرد، فقط سرتان را تکان دهید، گویی که در حال بررسی هستید، اما ساکت بمانید. اما اگر قیمت پیشنهادیشان خیلی کمتر از توقع شما باشد، کمی تعجب کردن کاملاً لازم است.

7- عاقلانه رفتار کنید
با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید، می دانید که حقوق پیشنهادیشان خیلی پایین است. نیازی به بحث و دعوا نیست. اینجا باید ریسک کنید. بلند شوید و به آنها بگوید که این میزان حقوق برایتان کافی نمی باشد. دو احتمال وجود دارد، یکی اینکه همان موقع فايل استحدام شما را بسته و فراموشتان می کنند، یا اینکه اگر به نظرشان قابلیت های خوبی داشته باشید، روی مسئله ی حقوق تجدید نظر می کنند.

8- انعطاف نشان دهید
اگر واقعاً این کار را می خواهید، پس لازم است که کمی هم شما از خودتان انعطاف نشان دهید. البته پول مهم است، اما گاهی اوقات مسائل مهمتری هم در یک کار وجود دارد. پس اگر آنها انعام ها و پاداش های ویژه ای برایتان در نظر گرفتند، شما هم کمی کوتاه بیایید.

خودتان را باور داشته باشید
اگر خودتان و مهارتها و قابلیت هایتان را باور داشته باشید، با اعتماد به نفس بیشتر جلو خواهید رفت، و حتماً موفق خواهید شد که آنها را متقاعد به دادن حقوق دلخواهتان کنید.
با آمادگی قبلی، کمی روانشناسی، و استفاده از مهارت های اجتماعیتان، با تکیه بر قابلیت هایتان، می توانید به هدفتان دست یابید .
 

 

 

 

 

 

کتاب روزانه

seringa80@yahoo.com 

خداحافظ گاري کوپر

نوشته رومن گاري

رومن گاري «خداحافظ گاري کوپر» را در سال ۱۹۶۹ نوشت؛ رماني که در ايران هم به نسبت با اقبال خوبي روبه رو شده و شش بار تجديد چاپ شده است. «سروش حبيبي» اين کتاب را در سال ۱۳۵۱ و درست چهار سال بعد از انتشار کتاب در فرانسه به فارسي ترجمه کرده است. همين موضوع خود گوياي خوش اقبالي زودهنگام آثار «رومن گاري» در ايران است. رومن گاري «خداحافظ گاري کوپر» را ابتدا به انگليسي نوشت و کتاب با نام «ولگرد اسکي باز» منتشر شد. «خداحافظ گاري کوپر» داستان جواني است امريکايي به نام «لني» که به خاطر فرار از شرکت کردن در جنگ عليه «ويتنام» به طور غيرقانوني به کوهستان هاي آلپ در سوئيس فرار کرده و در خانه کوهستاني «باگ» به همراه چندين ولگرد اسکي باز اطراق کرده است. «باگ»، که مالک کلبه و از همه ثروتمندتر است، ميزبان همه ساله گروه هاي اين چنيني است. ولگردهاي بي پولي که چيزي جز اسکي کردن برايشان مهم نيست. هم هزينه هايشان را مي دهد و هم مسکن شان را تامين مي کند. هر وقت هم که به پول نياز داشته باشند، از کلبه برمي گردند پايين و مي روند به شهر تا پول دربياورند. به کسي اسکي ياد مي دهند، قاچاق مي کنند و ... «لني» خود جزء همين گروه اسکي بازان ولگرد بود تا اين که با دختري به نام «جس» آشنا مي شود و عشق او را از جمع مفت خورها خارج مي کند.
توصيف هاي راوي از «لني» و دوستانش در ابتداي داستان اين را به ذهن مي آورد که «لني» رفتار و منش آنارشيستي دارد، حال آن که با پيشرفت داستان و آشنايي با ديدگاه هاي او مي فهميم که او بيشتر درويش مآبانه رفتار مي کند تا آنارشيستي. برخورد «لني» با حوادث و نوع نگاه و ذهنيتش در رويارويي با اتفاقاتي که برايش مي افتد مهمترين قسمت رمان را تشکيل مي دهد. «لني» جوان و صادق است و با تناقض هاي زيادي روبه رو مي شود و هيچ وقت هم فکرش را نمي کند که عاشق شود. برعکس، هميشه فکر مي کرد عشق همان چيزي است که هر کدام از دوستانش، که گرفتارش شده، کارش حسابي ساخته شده و از پا درآمده. خود او وقتي با عشق روبه رو مي شود، ابتدا آن را نمي پذيرد و خيال مي کند که در رويا و توهم است تا آن که دوري از «جس» و روبه رو شدن با فردي که او را در شناخت بهتر احساساتش راهنمايي مي کند، او را به اين امر واقف مي کند که؛ آري، عاشق شده است.
«خداحافظ گاري کوپر» را داناي کل روايت مي کند و از منظر روايت شباهت هايي هم با «ناطور دشت» «سالينجر» دارد. نوع نگاه راوي و طنز خاصي که در روايتش به کار رفته و ظرافت هاي رفتاري که بيان مي شود تا حدودي روايت اين دو کتاب را به هم شبيه مي سازد. همان اوايل کتاب آمده؛ «لني اول با اين جوان غعزيف، که يک کلمه هم انگليسي نمي دانست رفيق شده بود. به همين دليل روابط شان با هم بسيار خوب بود. اما سه ماه نگذشته بود که عزي شروع کرد مثل بلبل انگليسي حرف زدن و فاتحه دوستي شان خوانده شد. فوراً ديوار زبان بالا رفته بود. ديوار زبان وقتي کشيده مي شود که دو نفر به يک زبان حرف مي زنند. آن وقت ديگر مطلقاً نمي توانند حرف هم را بفهمند.»
«رومن گاري» بي شک براي نوشتن «خداحافظ گاري کوپر» از تجربيات و وقايع زندگي شخصي اش الهام گرفته. پدر «جس» ديپلماتي است امريکايي در سوئيس و برايش ماجراهايي پيش مي آيد که از تجربه «گاري» در دهه پنجاه به عنوان ديپلماتي فرانسوي و فعاليت هاي سياسي اش حکايت دارد. «گاري کوپر» ستاره سينماي امريکا است و «خداحافظ گاري کوپر» با توجه به شروع جنگ ويتنام و زمان نوشته شدن کتاب، گويي هم نوعي خداحافظي از گذشته پرصلابت و آرام امريکا است و هم خداحافظي با گذشته خود «لني» و شروع زندگي جديد و تازه. «لني» با عشق به تولدي ديگر مي رسد و با گذشته سرگردان و بي هدفش خداحافظي مي کند.
 

 

 

 

 

 

 

اس.ام.اس روزانه

roozane_sms@yahoo.com
روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد

دوستاي عزيز سلام .
اميدوارم كه حالتون خوب باشه .

491- اين اس ام اس رو با احساس بخون: آتش زدی برخرمنم وای خرمنم وای خر منم وای خر منم وای خر منم.... خيلی خوب همينجور ادامه بده (6094-0915)

492- يارو پياده ميره کاروش،ازش ميپرسن:ماشينت کو؟ميگه:راه نزديک بود،پياده اومدم.!! (9176-0912)

493- دوست دارم روي يه سنگ حک کنم:دلم برات تنگ شده، و اونو بکوبونم تو فرق سرت،تا بفهمی فراموش کردن من چقدر دردناكه (9176-0912)

494- دوست ندارم به اندازه ی اوقيانوس چون يه روز تموم ميشه دوست ندارم به اندازي خورشيد چون يه روز غروب ميکنه دوست دارم اندازي روت که کم نميشه. (1469-0912)

495- نه ، نرو ، صبر کن قرارمون اين نبود،بايد سکه بندازيم،اگه شير اومد ترديد نکن که دوست دارم،اگه خط اومد مطمئن باش که دوست دارم،صبر کن سکه بندازيم اگه دوست نداشتم...اون وقت برو. (9176-0912)

496- اگه يه روز توپت افتاد خونه همسايه و پارش کردن اصلاً ناراحت نشو..!چون يه دوستی داری که حاضره قلبشو بندازه زيره پات (3057-0914)

497- چند راه براي شاد بودن: 1- داشتن يه دوست خوب . 2- داشتن يه دوست مثله من. 3- فقط داشتن من . 4- داشتن من. 5- من من من من من من (6834-0911)

498- ΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ\Ω/ΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ اينها همه تورو دوست دارن منم اونجام ببين دستمو برات بلند کردم (6094-0915)

499- هروقت حس کردی همه درها به روت بسته شده و دلت پر از غم، دستتو تا جايی که ميتونی رو به آسمون بلند کن و با همه توانت بزن تو سرت! (9176-0912)

500- يارو ميره کله پاچه فروشی بهش ميگن چشم بزارم؟ ميگه پس صبر کن تا قايم بشم (6834-0911)

خب دوستان اين قسمت هم تموم شد .
تا قسمت بعدي
شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
 

 

 

 

 

 

 

ستون آزاد

همه چيز درباره BIOS



تهیه کننده : ديويد يدقار

BOIS تنها کلمه اي است که مي تواند تمام درايورهايي را که در يک سيستم به عنوان واسط سخت افزار و سيستم عامل کار مي کنند ، را شرح دهد.
BOIS در حقيقت نرم افزار را به سخت افزار متصل مي نمايد . قسمتي از بايوس بر روي چيپست ROM مادربرد و قسمتي ديگر بر روي چيپست کارتهاي وفق دهنده قرار دارد که FIRE WARE (يعني ميانه افزار يا سفت افزار) ناميده ميشود .
يک PC مي تواند شامل لايه هايي (بعضي نرم افزاري و بعضي سخت افزاري ) باشد که واسط بين يکديگرند. در اکثر اوقات شما مي توانيد يک کامپيوتر را به چهار لا يه تقسيم کنيد که هر کدام از لايه ها به زير مجموعه هايي کوچکتر تقسيم کنيم . هدف از اين نوع طراحي اين است که سيستم عامل ها و نرم افزار هاي مختلف بر روي سخت افزار هاي مختلف اجرا شوند (حالت مستقل از سخت افزار ) . بدين طريق دو ماشين با دو پردازنده مختلف، رسانه هاي ذخيره سازي متفاوت و دو نوع واحد گرافيکي و غيره مي توانند يک نرم افزار را اجرا کنند .
در معماري اين لايه ها برنامه هاي کاربردي با سيستم عامل از طريق API (Application Program Interface)ارتباط برقرار مي کنند .
API بر اساس سيستم عاملي که مورد استفاده قرار مي گيرد و مجموعه توابع و دستورالعملهايي که براي يک بسته نرم افزاري ارائه مي دهد ، متغير مي باشد . به طور مثال يک بسته نرم افزاري مي تواند از سيستم عامل براي ذخيره و بازيابي اطلاعات استفاده کند و خود نرم افزار مجبور نيست که اين کارها را انجام دهد.
نرم افزارها طوري طراحي شده اند که ما مي توانيم آنرا بر روي سيستمهاي ديگر نصب و اجرا نمائيم و اين به دليل مجزا شدن سخت افزار از نرم افزار است و نرم افزار از سيستم عامل براي دستيابي به سخت اقزار سيستم استفاده مي کند . سپس سيستم عامل از طريق واسط ها به لايه هاي بايوس دستيابي پيدا مي کند .بايوس شامل نرم افزارهاي گرداننده اي است که بين سخت افزار و سيستم عامل ارتباط برقرار مي کند . به خودي خود سيستم عامل هيچگاه نمي تواند مستقيما به سخت افزار دستيابي پيدا کند ، در عوض مجبور است از طريق برنامه هاي گرداننده اي که به اين کار تخصيص يافته اند عمل کند .
يکي از وظايف توليد کنندگان قطعات سخت افزاري آن است که گرداننده اي براي قطعات توليدي خود ارائه دهند ، و چون گرداننده ها بايد بين سخت افزار و نرم افزار عمل نمايند ، بايد گرداننده هاي هر سيستم عامل مجزا توليد شوند . بنابراين کارخانه سازنده قطعات بايد گرداننده هاي مختلفي ارائه دهد تا قطعه مورد نظر بتواند بر روي سيستم عاملهاي مرسوم کار کند .

چون لايه هاي بايوس همانند يک سيستم عامل به نظر مي رسند ، مهم نيست که با چه سخت افزاري کار مي کند ، و ما مي توانيم سيستم عاملها را بر روي هر کامپيوتري و با هر نوع مشخصات سخت افزاري نصب و استفاده نمائيم .
براي مثال شما مي توانيد Windows 98 را بر روي دو سيستم متفاوت با پردازنده ، هارد ديسک و کارت گرافيکي و . . . که متفاوت از يکديگرند نصب و اجرا کنيد ، اما بر روي هر دو سيستم همان کارائي خود را داراست، زيرا که گرداننده ها همان عملکرد پايه را انجام مي دهند و مهم نيست که بر روي چه سخت افزاري کار مي کنند .

معماري سخت افزار و نرم افزار بايوس
البته بايوس ، نرم افزاري است که شامل گرداننده هاي مختلفي است که که رابط بين سخت افزار و سيستم عامل هستند يعني بايوس نرم افزاري است که همه آن از روي ديسک بارگذاري نمي شود بلکه قسمتي از آن ، قبلا بر روي چيپهاي موجود در سيستم يا برروي کارتهاي وفق دهنده نصب شده اند.


بايوس در سيستم به سه صورت وجود دارد :
1-ROM BIOS نصب شده بر روي مادر برد.
2- بايوس نصب شده بر روي کارتهاي وفق دهنده (همانند کارت ويدئويي)
3- بارگذاري شده از ديسک(گرداننده ها)

چون بايوس مادربرد مقدمات لازم را براي گردادننده ها و نرم افزارها ي مورد نياز فراهم ميکند ، اکثراً به صورت سخت افزاري که شامل يک چيپ ROM مي باشد موجود است.
سالهاي پيش هنگامي که سيستم عامل DOS بر روي سيستم اجرا ميشد خود به تنهائي کافي بود و گرداننده اي (Driver) مورد نياز نداشت . بايوس مادربرد به طور عادي شامل گرداننده هايي است که براي يک سيستم پايه همانند صفحه کليد، فلاپي درايو، هارد ديسک ، پورتهاي سريال و موازي و غيره ... است.
به جاي اينکه براي دستگاههاي جديد لازم باشد که بايوس مادربرد را ارتقاء دهيد، يک نسخه از گرداننده آن را بر روي سيستم عامل خود نصب مي نمائيد تا سيستم عامل پيکربندي لازم را در هنگام بوت شدن سيستم را براي استفاده ار آن دستگاه انجام دهد ،
براي مثال مي توانيم CD ROM،Scanner،Printer و گرداننده هاي PC CARD را نام برد.چون اين دستکاهها لازم نيستند که در هنگام راه اندازي سيستم فعال باشند ، سيستم ابتدا از هارد ديسک راه اندازي مي شود وسپس گرداننده هاي آنرا بار گذاري مي نمايد.
البته بعضي از دستگاهها لازم است که در طول راه اندازي سيستم عامل فعال باشند ، اما اين امر چگونه امکان پذير است مثلا قبل از آنکه گرداننده کارت ويدئويي از ROM BIOS و يا از روي هارد ديسک فراخواني شود شما چگونه مي توانيد اطلاعات را بر روي مانيتور ببينيد ..
يک جواب اين است که در ROM تمام گرداننده هاي کارت گرافيکي وحود داشته باشد اما اين کار غير ممکن نيست زيرا کارتهاي بسيار متنوعي وجو دارد که هر کدام گرداننده مربوط به خود را داراست که اين خود باعث مي شود صدها نوع ROM مادربرد به وجود آيد که هر کدام مربوط به يک کارت گرافيکي مي باشد.
اما هنگامي که IBM , PC هاي اوليه خود را اختراع نمود راه حل بهتري ارائه داد . او ROM مادربرد را طوري طراحي کرد که شکاف (Slot)کارت گرافيکي را براي پيدا کردن ROM نصب شده روي کارت گرافيکي را جستجو کند .
و اگر ROM روي کارت را مي توانست پيدا مي کرد ، مرحله اوليه راه اندازي را قبل از اينکه سيستم عامل از روي ديسک فراخواني (Load) شود ،اجرا مي نمود. بدين وسيله از تعويض ROM قرار داده شده بر روي مادربرد براي استفاده و فعال کردن دستگاه مورد نظر،ممانعت مي کند.

کارتهاي مختلفي که تقريبا بر روي همه آنها ROM وجود دارد ، شامل موارد زير هستند :
کارتهاي ويدئويي که هميشه داراي BIOS مي باشند.
وفق دهنده هاي SCSI که امکان استفاده از دستگاههاي با اتصالات SCSI را فراهم مي آورد .
کارتهاي شبکه که امکان راه اندازي سيستم با استفاده از فايل سرور که معمولا Boot Rom يا IPL(Initial Program Load) ROM ناميده مي شوند، را فراهم مي آورد ..
استفاده از دستگاههاي IDE
بردهاي Y2K که براي کامل کردن CMOS RAM هستند .

BIOS و CMOS RAM
اکثر افراد BIOS رابا CMOS RAM اشتباه مي گيرند ، اين از آنجا سرچشمه مي گيرد که برنامه Setup براي پيکربندي BIOS و ذخيره آن در CMOS RAM مي شود استفاده مي شود.
در حقيقت BIOS و CMOS RAM دو چيز متفاوت از هم مي باشند. بايوس مادربرد در يک چيپ ROM به طور ثابت ذخيره شده است.
همچنين بر روي مادربرد يک چيپ است که RTC/NVRAM ناميده مي شود ، که زمان سيستم را نگهداري مي کند و يک حافظه فرار و ثابت است که اولين بار در چيپ MC146818 ساخت شرکت موتورلا استفاده شده است، و ظرفيت آن 64 بايت است که 10 بايت آن مربوط به توابع ساعت است ..
اگرچه اين چيپ غير فرار ناميده مي شود اما با قطع برق ، ساعت و تاريخ تنظيم شده در آن و داده هاي درون RAM پاک مي شود .
در حقيقت غير فرار ناميده مي شود چون با استفاده از تکنولوژي) CMOS(Complementarry Metal-Oxide Semicondector ساخته شده است ، در نتيجه با يک جريان بسيار کم که بوسيله باطري سيستم تامين مي گردد ، پايدار باقي مي ماند که اکثر مردم به اين چيپ ،CMOS RAM مي گويند .
هنگامي که وارد BIOS Setup مي شويد و پارامترهاي خود راتنظيم و ذخيره مي نماييد ، اين تنظيمات در ناحيه اي از چيپ RTC/NVRAM ذخيره مي شوند(که همچنين CMOS RAM نيز ناميده مي شود).
و در هر موقع که سيستم خود را راه اندازي مي کنيد پارامترها از CMOS RAM خوانده مي شوند و تعيين مي کنند که سيستم چگونه پيگربندي شده است.
BOIS مادربرد :
همه مادربردها شامل يک چيپ مخصوص هستند که بر روي آن نرم افزاري قرار دارد که BIOS يا ROM BIOS ناميده مي شود . اين چيپ ROM شامل برنامه هاي راه اندازي و گرداننده هايي است که که در هنگام راه اندازي سيستم مورد نياز است و يک واسطه به سخت افزار پايه سيستم است .
اغلب به CMOS RAM (حافظه پاک نشدني NVRAM(Non-Volatile نيز مي گويند ، چون با 1 ميلينيوم آمپر فعال مي شود و تا هنگامي که باطري ليتيوم فعال باشد ، داده ها باقي مي مانند.
BIOS مجموعه اي از برنامه هايي است که در يک يا چند چيپ ذخيره شده است ، که در طول راه اندازي سيستم اين مجموعه از برنامه ها قبل از هر برنامه اي حتي سيستم عامل بارگذاري مي شوند .
BIOS در اکثر سيستمهاي PC ها شامل چهار تابع است:
POST(Power Self On) Test: اين برنامه پردازنده، حافظه ،چيپستها ،وفق دهنده ويدوئويي ، ديسک کنترلر ،گرداننده هاي ديسکي ،صفحه کليد ،و مدارات ديگر را تست مي کند.
BIOS Setup: برنامه اي است که در طول اجراي برنامه POST بافشار دادن کليد خاصي فعال مي شود و به شما اجازه مي دهد مادربرد را پيکربندي کنيد و تنظيم پارامترهايي همانند ساعت و تاريخ و پسورد و ... را انجام دهيد. در سيستمهاي 286 و 386 برنامه Setup در ROM آنها وجود ندارد و لازم است که شما سيستم را توسط ديسک مخصوص Setup راه اندازي نمائيد.
بارگذارکننده يا لودر BootStrap :روالي است که سيستم ار براي پيدا کردن سکتور Boot جستجو مي کند .
BIOS: که مجموعه اي از گرداننده هايي است که واسط بين سخت افزار و سيستم عامل است.

سخت افزار ROM:
ROM نوعي از حافظه است که که داده ها را به طور دائم يا غير دائم نگهداري مي کند .به آن فقط خواندني مي گويند زيرا يک بار بر روي آن مي نويسند و بارها آنرا مي خوانند و اگر دوباره قابل نوشتن باشد بسيار دشوار است ..
ROM به حافظه غير فرار نيز معروف است ، زيرا هر داده اي که در آن ذخيره شود با قطع برق سيستم پاک نمي شود . توجه داشته باشيد که RAM و ROM تناقضي با يکديگر ندارند .
در حقيقت تکنولوژي ROM زير مجموعه اي از سيستم RAM مي باشد به طور خلاصه قسمتي از فضاي حافظه RAM به يک يا چند چيپ اشاره مي کنند.
به طور مثال هنگامي که کامپيوتر را روشن مي کنيم پردازنده به طور خودکار به آدرس FFFF0h پرش مي کند.که در اين آدرس دستوراتي است که به پردازنده مي گويند چه کاري انجام دهد .

اين محل 16 بايتي درست در انتهاي اولين مگابايت RAM و همچنين در پايان حافظه ROM قرار گرفته است.معمولا سيستم ROM از آدرس F0000h شروع ميشود که 64 کيلو بايت قبل از انتهاي اولين مگابايت مي باشد ، و معمولا چون اندازه ROM 64 کيلو بايت است 64 کيلو بايت آخر اولين مگابايت را اشغال مي کند و در آدرس FFF0h دستورات راه اندازي سيستم قرار دارد .

افراد بسياري تعجب مي کنند که يک PC با اجراي دستورات 16 بايت از حافظه ROM مي تواند راه اندازي شود ، اما اين طراحي کاملا حساب شده است.
اين طراحي بدين گونه است که در 16 بايت آخر ROM يک دستور JMP به اول ROM است و کنترل برنامه را به ابتداي ROM مي برد ، پس به اين طريق مي توانيم اندازه ROM را به هر قدر که بخواهيم افزايش دهيم . ROM BIOS اصلي که برروي مادربرد است شامل يک چيپ ROM است.چون قسمت اصلي BIOS در ROM است ، ما اغلب آنرا ROM BIOS مي ناميم .
کارت هاي وفق دهنده اي که در طول راه اندازي سيستم مورد نياز هستند داراي يک ROM بر روي بردشان مي باشند . که از اين کارتها مي توان کارت ويدئو ،اکثر Small Small Cmputer System Interface) SCSI( ها ، کارت کنترلر IDE توسعه يافته، برخي از کارتهاي شبکه (براي راه اندازي توسط Server) .

ROMهايي که بر روي کارتهاي وفق دهنده هستند توسط برنامه POST در طول راه اندازي سيستم اسکن و خوانده مي شوند. ROM مادربرد قسمت خاصي ازRAM (از آدرس C00000h-DFFFFh) را رزرو مي کند و سپس دوبايت از آدرس 55AAh را مي خواند که در آن آدرس شروع ROM قرار دارد .
سومين بايت اندازه ROM را در واحد 512 بايت(که Paragraphناميده مي شود) نشان مي دهد و چهارمين بايت شروع برنامه راه انداز ميباشد. يکبايت نيز به منظور تست کردن توسط ROM مادربرد استفاده مي شود.

ROM Shadowing:
چيپهاي RAM طبيعتا در مقابل چيپهاي DRAMها کند مي باشند ، زيرا زمان دستيابي به ROM 150 نانوثانيه است، اما زمان دستيابي DRAM ها 50 نانوثانيه مي باشد .
به همين دليل در بسياري از سيستمها ROM ها به صورت پنهان (Shadowing) هستند، بدين معني که ROMها در ابتداي راه اندازي يسيتم در چيپهاي DRAM کپي مي شوند که اين باعث دسترسي و اجراي سريعتر عمليات مي شود .
زيربرنامه ها و روالهايي که به روالهاي پنهاني (Shoadowing Procedure) محتويات ROM را در RAM کپي مي کنند و آدرس آن را به عنوان ROM معرفي مي کنند و ROM واقعي ار غير فعال مي کنند ،که اين باعث مي شود که به نظر برسد که سيستم با سرعت 60 نانوثانيه کار مي کند.
استفاده از اين روش هنگامي مفيد است که از يک سيستم عامل 16 بيتي مانند ِDOS و يا WIN3.1 لستفاده مي کنيم ..و اگر از سيستم عامل 32 بيتي مانند WIN 98,WIN95,WIN NT استفاده مي کنيد ، اين روش تقريبا بي حاصل است زيرا اين سيستم عاملها هنگامي که بر روي سيستم اجرا مي شوند از کد 16 بيتي ROM استفاده نمي کنند.
اما در عوض از گرداننده هاي 32 بيتي که در طول راه اندازي سيستم عامل در حافظه RAM بارگذاري مي کنند ، استفاده مينمايند.

چهار نوع چيپ ROM وجود دارد :
* ROM
* PROM
*EPROM
EEPROM * که نيز Flash ROM نيز مي نامند.

PROM:
اين چيپها که از نوع ROM مي باشند در ابتداي ساخت خالي مي باشند و بايد با داده هايي که مي خواهيد برنامه ريزي کنيد. اين نوع حافظه ها در اواخر سال 1970 به وسيله شرکت Tenas Instruments ساخته شد ودر اندازه هاي مختلف 1 کيلو بايت تا 2 مگابايت و بيشتر هستند که شماره شناسايي آنها 27nnnn مي باشد كه عدد 27 شماره شناسايي چيپهاي PROM مي باشد و nnnn اندازه اين چيپ بر حسب بايت مي باشد.
اگر چه مي گوييم اين حافظه ها در ابتداي ساخت خالي هستند اما به طور تکنيکي داراي مقدار 1 مي باشند . بنابراين يک PROM خالي مي تواند برنامه ريزي شده باشد و ما مي توانيم بر روي آن بنويسيم . براي نوشتن به دستگاه مخصوص که ROM Programer يا سوزاننده (Burner) نام دارد ، نياز داريم .
برخي اوقات شنيده ايد که به چيپ هاي ROM نيز Burning (يعني سوزان) مي گويند ، زيرا هر بيت باينري يک فيوز است که سالم بودن آن نشانگر يک و در غيراين صورت صفر مي باشد ..
بهتر است که بدانيد اکثر چيپ ها با 5 ولت جريان فعال مي شوند و هنگامي که ما برنامه اي را بر روي چيپ هاي PROM مي نويسيم يا اصطلاحا Program مي نمائيم جرياني بيشتر از 5 ولت که معمولا 12 ولت است اعمال مي کنيم که اين باعث سوختن فيوزهاي آدرسهايي مي شود که ما مي خواهيم . بايد توجه داشته باشيد که ما مي توانيم يک را صفر تبديل کنيم ولي برعکس آن ممکن نيست .
به اين چيپ ها OTP (One Time Programmable) نيز مي گويند در شکل 2-1 تصوير يک Programmer چند سوکته را مشاهده مي کنيد که به آن (Gang Programmer) يا برنامه ريز گروهي نيز مي گويند. و مي تواند چندين چيپ را در هر بار برنامه ريزي کند.
EPROM:
نيز يک نوع عمومي از PROM مي باشد که قابليت پاک شدن و دوباره برنامه ريزي را داراست . بر روي اين چيپها يک بلور کوارتز قرار دارد که مستقيما بر روي die قرار دارد. اين چيپها با شماره 27xxxx شناسايي مي شوند و به وسيله برنامه يا به طور فيزيکي مي توان آنها را پاک کرد.(شکل 5-3)
هدف از قرار دادن بلور کوارتز اين است که اشعه فرا بنفش به die برسد ، زيرا چيپ EPROM با تابش اشعه فرا بنفش پاک مي شود. اشعه فرا بنفش باعث ايجاد يک واکنش شيميايي مي شود که که فيوزها را پشت سر هم ذوب مي کند ، بنابراين تمام صفرها به يک تبديل مي شوند و چيپ به حالت اوليه خود باز مي گردد. براي اين کار بايد ، اشعه فرا بنفش را در طول موج 2537 انگستروم و با شدت يکنواخت 12000 uv/cm2 و در مدت 5 تا 15 دقيقه باشد.
يک دستگاه پاک کننده EPROM ، يک توليد کننده امواج فرا بنفش است که داراي يک فضاي بسته است که داراي يک کشو مي باشد و در بالاي کشو توليد کننده امواج فرا بنفش مي باشد و چيپها درون کشو قرار مي گيرند.

EPROM/Flash ROM :
يک نوع ديگر از چيپهاي ROM ، چيپهاي EPROM که Flash ROM نيز ناميده مي شوند و از خصوصيات مهم آنها اين است که قابل پاک شدن و برنامه ريزي توسط مدارهايي هستند که بر روي آنها نصب مي شوند و وسايل و ابزار خاصي نياز ندارند.
اين چيپ ها به وسيله شماره هاي 29xxxx و 28xxxx شناخته مي شوند . هم اکنون در مادربردهاي کامپيوتر از چيپهاي EEPROM استفاده ميشود. اين بدان معني است که BIOS مادربرد خود را مي توانيد به وسيله دريافت نسخه به روز درآمده از شرکت سازنده ، به روز رساني نمائيد.

توليد کننده هاي ROM BIOS:
تعداد بسياري از توليد کننده هاي امروزه اکثر مادربردها را پشتيباني مي کنند و چندين کمپاني در زمينه توليد محصولات ROM BIOS ، به طور تخصصي فعاليت دارند.
سه کمپاني بزرگ که در زمينه نرم افزار ROM BIOS فعاليت دارند عبارتند از :
Phonix SoftWare , American Magatrends ..Inc (AMI) , Award SoftWare

به روز رساني BIOS :
سيستم عاملها تقريبا بر روي هر سيستم کامپيوتري با سخت افزارهاي مختلف سازگاري دارند و اين به دليل وجودBIOS است، چون اين BIOS است که با سخت افزار سيستم ارتباط برقرار مي کند.
اغلب در سيستمهاي قديمي براي بهره گيري از برخي دستگاههاي جديد همانند گرداننده هاي IDE ديسک سختو يا گرداننده هاي فلاپي هاي LS-120 و يا در سيستمهايي که استفاده از ديسک بيش از 8GB را پشتيباني نمي کنند ،بايد BIOS را به روز رساني نمود.

ليست زير مجموعه اي از دلايلي است که بايد BIOS را به روز رساني نمود:
* استفاده از فلاپي درايوهاي LS-120 که به سوپر درايو نيز معروفند.
* استفاده از هارد ديسک هاي بيش از 8GB
* استفاده از داريور هاردديسک Ultra DMA IDE
* استفاده از بوت کردن سيتم با درايو CD-ROM
* تصحيح خطاي سال 2000 و سال کبيسه
* تصحيح خطاهاي سازگاري با سخت افزار يا نرم افزار
* استفاده از پردازنده هاي جديد
اگر شما يک سخت افزار جديد نصب کرده ايد و حتي دستورات نصب را به درستي انجام داده ايد ، اما نمي توانيد با آن کار کنيد ، اين خطا ممکن است از BIOS باشد و لازم است آن را به روزرساني کنيد. اين موضوع به ويژه در سيستم عاملهاي جدبد صدق مي کند . بسياري از سيستم هاي قديمي نياز به روزرساني BIOS دارند تا به طور کامل از ويژگي هاي Plug-And-Play در ويندوزهاي 95 و98 و 2000 استفاده کنند.
اين مسائل از يک مادربرد به مادربرد ديگر متغير است ، اما ارزش آن را دارد که BIOS سيستم را به روزرساني کنيد براي بروزرساني BIOS يک مادربرد بايد چند نکته را بدانيد:
سازنده و مدل مادربرد
نسخه فعلي BIOS مادربرد
نوع CPU(مثلاPentium II , Pentium mmx )
نسخه برداري از تنظيمات فعلي CMOS:
بروزرساني نسخه BIOS ممولا تنظيمات فعلي SETUP را به هم مي ريزد ، بنابراين بهتر است آن نسخه برداري کنيد ، برخي برنامه ها مانند نورتون يوتيليتي مي توانند تنظيمات CMOS را ذخيره کنند ، اما اين نرم افزارها اکثرا در بازگرداندن تنظيمات SETUP ناموفق هستند. بهترين راه اين است مه خودتان از تنطيمات SETUP نسخه برداري کنيد و همچنين مي توانيد با اتصال چاپگر از تنظيمات SETUP يک کپي تهيه کنيد (با فشار دادن کليدهاي Shift+PRN SCR)
چيپهاي کنترلر صفحه کليد:
علاوه بر ROM اصلي سيستم ، در کامپيوترهاي 286 و پائينتر همچنين يک کنترلر صفحه کليد يا ROM صفحه کليد وجود دارد ، که ميکروپروسسور صفحه کليد در ROM صفحه کليد جاسازي شده است . اين ROM را اغلب مي توانيد در Super I/O يا در چيپ South Bridge در مادر بردهاي جديد پيداکنيد. کنترلر صفحه کليد در اصل يک ميکروکنترلر 8042 است که با آن يک ميکروپروسسور ، ROM ، RAM و پورتهاي I/O نيز ملحق کرده اند .در مادر بردهاي جديد چيپ 8042 در داخل چيپ Super I/O يا South Bridge تعبيه شده است بنابراين شما چيپ 8042 را نخواهيد ديد.
در بسياري از سيستم هاي قديمي ، يکي از پورتهايي که استفاده نشده است براي انتخاب سرعت ساعت CPU استفاده مي شود و اين در سيستم هاي قديمي هنگامي که سيستم عامل را به 95/98/2000 ارتقاء مي دهيد با کنترلر صفحه کليد مشکلاتي پيدا مي کند که بعدها اين مشکل نيز بر طرف شد.
به کار بردن Flash BIOS :
تقريبا تمام کامپيورترهاي از سال 1996 به بعد داراي يک Flash ROM براي ذخيره کردن BIOS هستند .. Flash ROM نوعي از EEPROM است که مي توانيد بر روي آن عمليات پاک کردن و برنامه نويسي را انجام دهيد . Flash ROM به کاربران اين امکان را مي دهد که نسخه به روزرساني شده BIOS خود را بدون برداشتن و جايگزيني چيپ جديد ، بر روي مادربرد خود نصب کنند. اما در بعضي سيستم ها ممکن است در حالت حفاظت شده قرار گرفته شده باشد و شما بايد قبل از بروز رساني حفاظت آن را غير فعال کنيد ، که معمولا براي اين کار يک جامپر يا يک سوئيچ بر روي مادربرد شده است . مقصود ازحفاظت بايوس اين است که بضي ويروسها ممکن است کد خودشان را بر روي BIOS کپي کنند. حتي بدون استفاده از قفل فيزيکي ، Flash ROM هاي مدرن داراي يک الگوريتم حفاظتي براي جلوگيري از تغييرات بدون مجوز هستند.
بايد توجه داشته بايد هنگامي که در حال بروزرساني BIOS هستيد ، کامپيوتر را خامش نکنيد و وقفه اي در کار سيستم رخ ندهد و گرنه BIOS سيستم خود را از دست خواهيد داد و اين بدين معني است که شما قادر به راه اندازي مجد دسيستم نخواهيد بود و يا حداقل به راحتي قادر به بازيابي BIOS سيستم نخواهيد بود . در مادربردهاي جديد يک برنامه مخصوص بازيابي BIOS وجود دارد که مربوط به قسمتي از Flash ROM است که نيز قابل پاک شدن مي باشد .
سيستم BIOS و پارتيشن IML :
شرکت هاي IBM و Compaq از يک روش شبيه به Flash ROM استفاده مي کنند که "بارگذاري ميکرو کد آغازين IML" نام دارد که در برخي سيستم هاي Pentium و 486 به کار برده شده است.
IML تکنيکي است که کد BIOS بر روي يک پارتيشن سيستمي و مخفي بر روي هارد ديسک نصب مي شود و هر گاه که سيستم روشن ميشود ، بارگذاري مي شود البته در اين سيستم ها هنوز BIOS اصلي وجود دارد ، اما تمام عمليات از BIOS ذخيره شده در هارد ديسک انجام ميشود.
اين تکنيک اجازه مي دهد تا يک BIOS توزيع شده بر روي هارد ديسک داشته باشيم . همراه با کد BIOS يک کپي کامل از SETUP و مشخصات و مراجع ديسک در اين پارتيشن ذخيره مي شود.
يکي از معايب اين سيستم اين است که بر روي هارد ديسک نصب شده و سيستم بدون تنظيمات ذخيره شده بر روي هارد ديسک کاملا راه اندازي نمي شود و شما نمي توانيد سيستم را به وسيله فلاپي ديسک راه اندازي کنيد.
آدرسهاي CMOS RAM مادربرد :
در سيستم هاي AT يک چيپ 146818 موتورلا به عنوان يک
RTC (Real-Time Clock)و ) (Complementarry Metal-Oxide Semicondector CMOS RAM استفاده شده است . اين يک چيپ مخصوص ساده است که داراي يک ساعت ديجيتالي ساده است که 10 بايت از آدرس حافظه براي ساعت و 54 بايت اضافي براي ذخيره هر چيزي که بخواهيد . IBM AT 5 بايت اضافي براي ذخيره پيکربندي سيستم استفاده مي کنند . اما در سيستمهاي جديد از اين چيپ موتورلا استفاده نشده است ، در عوض عمليات اين چيپ به چيپ Super I/O يا South Bridge ضميمه شده است يا از يک باتري مخصوص و يک NVRAM استفاده مي کنند .
توجه داشته باشيد که در سيستمهاي جديد بيشتر از 64 بايت CMOS RAM وجود دارد . در حقيقت بسياري از سيستم ها ممکن است 2 يا 4 کيلو بايت داشته باشند ، که اين حافظه اضافي براي ذخيره سازي جزئيات اطلاعات Plug-and-Play کارتهاي وفق دهنده و ديگر انتخابات سيستم مي باشد.
نرم افزارهاي پشتيباني و يوتيليتي ها در محدوده اطلاعات عمومي CMOS RAM هستند و از اين طريق مي توانند در ذخيره سازي و بازگرداندن پيکربندي سيستم موثر واقع شوند ، اما متاسفانه اين برنامه ها براي BIOS هاي خاص نوشته شده اند و فقط بر روي همان BIOS کار مي کنند.
Plug-and-Play BIOS :
عموما نصب و پيکر بندي دستگاهها بر روي يک PC کار مشکلي است ، در طول نصب کاربر با مساله جديدي روبه رو است،اين که بايد پورت I/O و کانال DMA را انتخاب کند . در گذشته کاربران مجبور بودند که جامپرها و سوئيج هاي برروي کارت را براي کنترل تنظيمات تغيير دهند ، که لازمه اين کار شناخت منابع استفاده شده بر روي سيستم است ، و سپس تنظيم کردن منابعي که با دستگاههاي موجود بر روي سيستم تضاد و ناسازگاري نداشته باشند.
تکنولوژي PnP براي جلوگيري از اين مشگلات و فراهم ساختن توانائيهايي براي کاربران در توسعه PC هاي آنان مي باشد ..با استفاده از اين تکنولوژي کاربران کارت مورد نظر را در سيستم جا مي زنند و سيستم به طور اتوماتيک بهترين پيکر بندي را انجام مي دهد .
PnP از سه جزء مهم تشکيل شده است :
Plug-and-Play BIOS
سيستم توسعه يافته پيکر بندي داده ها (ESCD)
سيستم عامل Plug-and-Play
بايوس PnP شروع به پيکر بندي کارت PnP در طول پردازش راه اندازي سيستم مي کند . اگر کارت قبلا نصب شده باشد بايوس اطلاعات را از ESCD مي خواند و کارت را مقدار دهي اوليه مي کند و سيستم را راه اندازي مي نمايد ..در طول نصب يک کارت PnP جديد ، بايوس براي تععين اينکه کدام منابع استفاده نشده اند و براي اضافه کردن کارت لازم هستند به ESCD مراجعه مي نمايد ..اگر بايوس بتواند منابع لازم را پيدا کند ، کارت را پيکر بندي مي کند و در غير اين صورت روالهاي Plug-and-Play در سيستم عامل کار پيکربندي را کامل مي کنند . در طول روال پيکر بندي رجيسترهاي Flash BIOS بر روي کارت و همچنين ESCD توسط داده هاي جديد پيکر بندي به روز رساني مي شوند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 گروه اینترنتی مشکان

Text Link Ads