Text Link Ads

 

 

 

710

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 710 :: دوشنبه 27 فروردين 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

ديوارآبي ساحل مخصوص بانوان
+ لينکهاي فيلم تاکسيدرمي
+ نمونه سوالات آزمون فنی و حرفه ای در خصوص 7 مهارت ICDL

سلام!
در شماره ديروز «روزانه» (709) در قسمت معرفي و دانلود فيلم، «تاکسيدرمي» را گذاشته بودم که به علت اينکه نتونستم لينکهاي دانلود فيلم را نهائي کنم، لذا لينکهاي دانلود را در شماره ديروز نذاشته بودم. اما خوشبختانه امروز فيلم آماده دانلود شد و مي تونيد از طريق لينکهاي زير دانلود کنيد.

http://rapidshare.com/files/6236727/Taxidermia.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/6244300/Taxidermia.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/6250530/Taxidermia.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/6256484/Taxidermia.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/6262355/Taxidermia.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/6267173/Taxidermia.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/6270946/Taxidermia.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/6271806/Taxidermia.part8.rar 
رمز فايل: zsola400


مطلب بعدي اينکه بخاطر درخواستهاي مکرر اعضا نمونه سوالات آزمون فنی و حرفه ای در خصوص هفت مهارت ICDL را آماده کرده ايم که از امروز در هفت قسمت در قسمت ستون آزاد نوشته خواهد شد.
و اما نکته آخر و اينکه ديروز در بين اخبار، به خبر جالبي برخوردم،‌ توجه بفرمائيد:

ديوارآبي ، ساحل مخصوص بانوان را محفوظ مي‌كند
همزمان با آزادسازي سواحل خزر، در قسمت‌هايي از ساحل طرح‌هايي مدرن به وجود آوردن حايل براي استفاده راحت‌تر بانوان از دريا اجرا مي‌شود.
خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گردشگري ـ براي نخستين بار در دنيا طرح حجاب مكانيزه در دريا براي استفاده بانوان از آب دريا در ساحل خزر انجام مي‌شود.
عباس‌نژاد، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران در گفت‌و‌گو با ميراث خبر با بيان اين مطلب گفت: «همزمان با اجراي طرح آزادسازي سواحل خزر، در قسمت‌هايي از ساحل طرح‌هايي مدرن را براي به وجود آوردن حايل و حجاب براي استفاده راحت‌تر بانوان از دريا اجرا مي‌كنيم.»
اين طرح‌ها به صورت پايلوت در سه نقطه بابلسر، فرح‌آباد و رامسر و تنكابن به صورت مشترك اجرا مي‌شود.
بر اساس اين طرح دو سازه يكي در خشكي و ديگري در آب قرار مي‌گيرد. سازه داخل آب، پالت‌هايي است از جنس فايبر گلاس كه داخل آب قرار مي‌گيرد و به صورت الكتريكي تا فاصله 60 تا 70 متر مانع ديد ايجاد مي‌كند. اين مانع طوري است كه از داخل محدوده آن مي‌توان بيرون را ديد ولي از بيرون نمي‌توان اين محدوده را ديد. در جلو اين دو بخش هم لوله‌اي تعبيه مي‌شود كه از طريق ايجاد فواره موجب مي‌شود قايق‌هايي كه در دريا هستند به محل شناي بانوان ديد نداشته باشند.
به گفته عباس‌نژاد، محاسبات فني و تئوريك اين كار انجام شده است و پيش‌بيني مي‌شود اين طرح در فاصله 31 ارديبهشت تا 15 خرداد افتتاح مي‌شود.
اعتبار مورد نياز براي اجراي هر يك از اين سه طرح، 35 تا 40 ميليون تومان است كه از طريق اعتبارات استاني تامين مي‌شود.
همچنين قرار است براي ساماندهي و زيباسازي هر چه بيشتر ساحل خزر، در امتداد 20 متر جنوبي از 60 متر آزاد شده، يك لاين براي استقرار آلاچيق‌هايي براي نشستن و نيز فروش مواد غذايي و نيز آمفي‌تاترهاي روباز در نظر گرفته شود.
 

دانلود مجلات و کتب خارجي


Games for Windows
ماه مي

شماره ماه مي مجله «Games for Windows» تخصصي ترين مجله در مورد بازيهاي کامپيوتري براي ويندوز
 

تاریخ انتشار: مي 2007
تعداد صفحات مجله: 100
حجم فایل: 12 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید



----------------------------------------------------------------

The New York Times
14 آوريل 2007

نسخه چاپي روزنامه معتبر نيويورک تايمز (شنبه 14 آوريل)
 

لينک دانلود
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare)
اينجا را کليک کنيد
 

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (709) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • شماره ماه مي مجله «Games for Windows»
  • نسخه چاپي روزنامه معتبر نيويورک تايمز (شنبه 14 آوريل)
  • تصاوير بسيار زيبا از ايتاليا
  • شلواركوتاه ،لباس هاي چسبان و شال هاي باريك از مصاديق بدحجابي اعلام شد
  • معرفي فيلم : مي ترسم مادر
  • دانلود آلبوم: Sunset To Sunrise (Remix) باصداي سياوش قميشي
  • آهنگ جدید دی جی نگار و سپهر به نام بچه های ایرونی
  • تبدیل فیلم های دی وی دی چند گیگابایتی به فیلم های با کیفیت AVI چند صد مگی در زمانی بسیار کوتاه با نرم افزار Sothink DVD Ripper 1.3
  • جايگزين بسيار مناسب براي دفترچه تلفن موبايل با امکانات بسيار جالب
  • از خدا خواستم...
  • این شیخ و این سازمان
  • حقيقت بسم الله
  • انصاف هم خوب چيزيه!
  • روز آنلاينی ها را بهتر بشناسيم
  • اسطوره‌های یونانی و دنیای اینترنت و فن‌آوری
  • تاريخ حجاب
  • شعر برای کنکوری ها
  • بيماري آسم (راههاي پيشگيري و درمان)
  • مونه سوالات آزمون فنی و حرفه ای در خصوص هفت مهارت ICDL
  • جنون طراحی در دبی
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


آبشار آسياب
(جلفا-ايران)

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تصاوير بسيار زيبا از ايتاليا
نظرسنجي در مورد برخورد نيروي انتظامي با بدحجابي
یک لیست جالب از جاهایی که در گوگل مپ ، محو شده اند

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

شلواركوتاه ،لباس هاي چسبان و شال هاي باريك از مصاديق بدحجابي اعلام شد
 

مدير کل مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي گفت: پوشش هاي نامناسب در جامعه ناامني ايجاد مي کند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس ،سردار روز بهاني، مدير کل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا افزود:اجراي طرح مبارزه با بد حجابي از اول ارديبهشت سال جاري اجرا مي شود.
مدير کل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا در پاسخ به سوالي در رابطه با نحوه اجراي طرح گفت:برخورد با بدحجابي از وظايف ذاتي پليس مي باشد ولي اجراي اين طرح با شروع فصل گرما و تعطيلي مدارس شدت بيشتري به خود مي گيرد.
سردار روز بهاني در ادامه افزود :در اين فصل طراحان و مدل سازان لباس فعالتر شده و برخي از آنها مدلهاي جديد و غير متعارف را به بازار ارايه مي دهند و اين موضوع در فصول ديگر کمتر به چشم مي خورد.
روزبهاني با تاکيد بر اين که اقدام پليس در برخورد با بد حجابي را نمي توان فصلي ناميد، اضافه کرد: اقدامات نيروي انتظامي با توجه به شرايط زماني از شدت بيشتري برخوردار مي شودبه همين منظور اين طرح تعطيل بردار نيست و از ماموريت هاي ذاتي پليس است .
وي در ارتباط با مصداق هاي برخورد نيروي انتظامي با بدحجابي گفت: پوشيدن شلوارهاي کوتاه، استفاده از شال هاي کوچک که مو را نمي پوشاند و استفاده از مانتوهاي تنگ يا چسبان و يا بدن نما در خانمها از موارد برخورد نيروي انتظامي با اين افراد است و شيوه برخورد با افراد بد حجاب در سه مرحله ارشادي، انتظامي و قضايي صورت مي گيرد.
روزبهاني اظهار داشت: در اين طرح افراد بدحجاب در صورت امکان در محل، مورد ارشاد واقع مي شوند و در صورتي که در محل مورد اصلاح قرارنگيرند دستگير و به مقر انتظامي هدايت مي شوند.
مدير کل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا در ادامه افزود: با بررسي و رجوع اجمالي به آمارمزاحمت براي نواميس در سال 85، مي بينيم بيشتر مزاحمت ها، براي خانم هايي اتفاق افتاده که نوع پوششان خارج از حد متعارف جامعه بوده است و درصدي از آدم ربايي و تجاوز به عنف نيز اختصاص به همين افراد داشته است .
وي با اشاره به برخورد با بدحجابي زنان گفت:برخورد با بد حجابي امسال مختص زنان نيست بلکه با آقاياني که با نوع پوشش غير متعارف و با آرايش خاص در جامعه ظاهر شوند نيز حتما برخورد خواهد شد.
روزبهاني اظهار داشت:بطور کلي پوشش هاي نامناسب براي جامعه ناامني بوجود مي آورد و بيشترين تعرضات نيز به افراد بد حجاب بر مي گرددو اين تعرض ممکن است يک متلک باشد يا آدم ربايي و تجاوز به عنف.
وي مسوليت برخورد با بد حجابي را صرفا از وظايف پليس دانست و تاکيد کرد: نيروي مقاومت بسيج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز آمادگي دارند که هر گاه درخواست کنيم، با ما همکاري کنند.

فرمانده انتظامي تهران: مرحله دوم طرح برخورد با بد حجابي آقايان است
فرمانده انتظامي تهران نيز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: افرادي که در محل مورد اصلاح قرار نمي گيرند دستگير و به مرکز انتظامي براي انجام مشاوره توسط مشاوران زن هدايت شده تا پس از از آن موضوع با خانواده آنها در ميان گذاشته شود.
وي همچنين در ارتباط با برخورد قضايي نيز گفت : در مواردي که فرد داراي رفتار هاي ناهنجار و يا غير قابل اصلاح است به مرجع قضايي معرفي مي شود.
رادان با اشاره به جلسه هاي تشکيل شده در سال گذشته با صنف هاي توليد و پخش لباس در خصوص اين طرح گفت: اميدواريم که وضعيت توليد لباس و پوشيدن آن به گونه اي باشد که برگزاري اين طرح از روند بد حجابي کاسته وکنترل شود و در نهايت به توقف آن منجر شود.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ، پايان زمان اين طرح را موقعي اعلام کرد که به سرانجام برسد و مظاهر بدحجابي از سطح جامعه جمع شود .
او تصريح کرد: در مرحله دوم اين طرح برخورد با بد حجابي آقايان نيز قرار دارد، که درهنگام اجراي اين قسمت از طرح مصداق هاي آن نيز گفته خواهد شد.
رادان در پاسخ به پرسشي مبني بر اعلام مرجع تعيين مصداق هاي بد حجابي در بانوان گفت: اين مصاديق از نظر هاي عموم گرفته شده و مصداق هايي است که مراجع انتظامي و قضايي مورد تشخيص قرار مي دهند.
رادان اظهار داشت: علاوه بر30 گشت انتظامي و ارشاد تعدادي گشت هاي نامحسوس و 15 دستگاه گشت تجمعي شامل" فولکس وهايس" نيز در طرح همکاري مي کنند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

مي ترسم مادر
Korkuyorum anne

 کارگردان: رها اردم. فيلمنامه: نيلوفر گون گورموش، رها اردم. مدير فيلمبرداري: فلورنت هري. تدوين: ناتالي له گاي، رها اردم. طراح صحنه: مهتاپ ئون کانيبلي. بازيگران: علي دوشن کالکار[علي]، ايشيل يوجه سوي[نريمان]، کوکسال انگور[راسيح]، شناي گورلر[ايپک]، آرزو بازمان[اوميت]، تورگاي آيدين[کتن]، آي دوغان اوفلو[آيتکين]، بولنت امين يارار[قصاب]، اوزان اويگون[چتين]، اسرا بزان بيلگين[سلوي]. ١٢٨ دقيقه. محصول ٢٠٠٤-٢٠٠٦ ترکيه. برنده جايزه فيپرشي از جشنواره فيلم استانبول، برنده جايزه بهترين کارگرداني، جايزه اونات کوتلار براي بهترين فيلمنامه، هترين بازيگر زن نقش مکمل/يوجه سوي، بهترين بازيگر مرد نقش مکمل/انگور، بازيگر خوش آتيه/اوزان اويگون از جشنواره فيلم آنکارا، بهترين بازيگر مرد/علي دوشن کالکار از جشنواره ترک/آلمان نورنبرگ، برنده جايزه هيئت داوران، بهترين فيلمنامه، بهترين بازيگر زن نقش مکمل/يوجه سوي از جشنواره پيله طلايي، برنده جايزه ويژه، بهترين فيلمنامه، بهترين طراحي صحنه، طراحي لباس و تدوين از جشنواره آنتاليا.
علي راننده تاکسي بر اثر ضربه اي که بر سرش خورده، حافظه خود را از دست داده و قادر با ياد آوري خيلي چيزها نيست. از جمله پدرش که بعد از مرگ مادر او را با دقت بزرگ کرده است. همزمان با حادثه اي که براي علي افتاده، يک طلافروشي سرقت شده و تاکسي علي نيز در ان حوالي بوده، همين مسئله زمينه ساز شگ پليس و همسايگان و دوستان علي به وي شده است. علي رفتاري کم و بيش کودکانه يافته، و همه ساکنان مجتمع مسکوني شان مي کوشند تا وي حافظه اش را باز يابد. اما همگي اين آدم ها نيز به نوبه خود دچار معضلاتي هستند. ايپک از سوي دوست پسرش در حالي که آبستن است، ترک شده و پسر خانم نريمان که عشقي بر زبان نيامده نسبت به او دارد، خواهان ازدواج با او نگه داشتن فرزند وي است. از طرفي ايپک براي تنها نبودن هم اتاقي مونث و زيبايي به اسم اوميت را قبول کرده، که خيلي زود مورد توجه علي قرار مي گيرد. خانم نريمان نيز دچار آلرژي است و قصاب محل مشکل را در وجود سگ محبوب وي مي داند. اما خانم نريمان حاضر به جدايي از سگ دست آموز چندين و چند ساله اش نيست و همه اين آدم ها، خيلي زود با انگشتري ايپک که براي فروش آن را نزد طلافروش به امانت گذاشته، به گونه اي ناخواسته مرتبط مي شوند...

چرا بايد ديد؟
سومين فيلم بلند رها اردم که سرانجام بعد از دو سال تاخير و تغيير نام[قبلاً انسان مگر چيست؟ نام داشت] به نمايش عمومي در آمد، پاسخي جانانه به همين سوال است. راستي انسان چيست؟
رها اردم در اين فيلم طبيعت آدمي و طرز زندگي اش را زير ذره بين گذاشته و قصه اي با شخصيت هاي متعدد خلق کرده که هر کسي مي تواند بازتاب خود در ميان آنها به راحتي پيدا کند. فيلمي گرم و صميمي درباره انسان هايي که شانه به شانه، پشت به پشت، چشم در چشم، لب بر لب و دست در دست همديگر در کوچه هاي ساحلي استانبول که از فرياد مرغان دريايي آکنده است، زندگي مي کنند. با هراس هاي شان، شادي ها و غم هاي شان... علي و پدرش راسيح...خانم نريمان خياط و پسرش کتن... ايپک و فرزندي که در شکم دارد... رضاي سرايدار و همسرش سلوي و پسرشان چتين که در خانه همه جا دارد و از ختنه شدن مي ترسد... چاکير سگ نريمان....هم اتاقي زيبا رو و ورزشکار ايپک به نام اوميت که اميد را براي بسياري به ارمغان مي آورد، اما خود شکست ها وتلخي هاي کوچکي ار تجربه مي کند...آقا کمال قصاب محله...آي تکين مشت زن سابق و دوستش زنبق و و و...
همه اين آدم ها نگاهي خاص از دريچه کوچک زندگي و کارشان به دنياي اطرف دارند و صاحب فلسفه و جهان بيني ساده اي هستند که پر بيراه هم نيست. اين آدم ها را به رهم ريختن ذهن علي به هم پيوند مي دهد. اما اين آشفتگي ذهني مگر جزو اتفاق هاي عادي و روزانه پيرامون ما نيست؟ اين آشفتگي که حيات نام دارد؟
شخصيت هاي فيلم اردم با تعريفي که نسبت به بدن آدمي به دست مي دهند، فلسفه خود را به نمايش مي گذارند. بديهي است که خانم نريمان به خاطر خياط بودنش و سر و کار داشتن با اندام بسيار، در اين زمينه صاحب کرسي باشد.
اردم در پايان با بازگشت حافظه علي و همگامي اش با کتن از روي ترس[هر دو در بالاي سنگي مرتفعه به دام افتاده و فرياد مي زنند: مي ترسم مادر!] به ما م يگويد زندگي حافظه اي انباشته از ترس ها، شکست ها و پيروزي هاي کوچک، آرزوها و حسرت هاست و اندامي شکننده متشکل از خون و گوشت و استخوان و عصب!
در پايان فيلم ما هم همراه علي که حافظه اش را بازيافته، در مي يابيم که انسان چيست؟
بايد از عمر آتاي تهيه کننده ثابت و همکار اردم سپاسگذاري کرد که فرصت ساخته شدن چنين فيلم هايي را با به خطر انداخته سرمايه خويش، فراهم کرده است. در يک کلام شاهکاري که در ديدنش نبايد غفلت کرد.
ژانر: درام، کمدي.


----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Sunset To Sunrise (Remix)
باصداي سياوش قميشي

01 - Farangis [24Kps] [128Kps]

02 - Khabeh Baroon [24Kps] [128Kps]

03 - Faseleh [24Kps] [128Kps]

04 - Tolou [24Kps] [128Kps]

05 - Baroon [24Kps] [128Kps]

06 - Ghoroub [24Kps] [128Kps]

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ جدید دی جی نگار و سپهر
به نام بچه های ایرونی

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

تبدیل فیلم های دی وی دی چند گیگابایتی به فیلم های با کیفیت AVI چند صد مگی در زمانی بسیار کوتاه با نرم افزار Sothink DVD Ripper 1.3

 

با گسترش روز افزون تکنولوژی، روز به روز شاهد گسترش علوم کامپیوتری و تحقق غیر ممکن ها هستیم. روزگاری کسی فکر ذخیره صدا یا تصویر  را بر روی قطعه ای مغناطیسی یا الکترونیک را نیز نمی توانست به ذهنش خطور دهد . با پیدایش و همه گیر شدن نوار های کاست صوتی و سپس ویدیویی تفکرات غیر ممکن ها تا حدی ممکن شد و سپس با پیدایش انواع لوح های فشرده مانند CD و DVD دیگر برای مردم چیزی به نام غیرممکن در دنیای الکترونیک وجود نداشت . بزودی نیز Blue-Ray ها یا HD-DVD ها با قابلیت ذخیره ده ها گیگابایت حافظه بر روی خود نسل جدید این حافظه های جانبی پرطرفدار و همه گیر خواهند بود .

روزگاری تمامی فیلم ها بر روی VHS منتشر می شد و سپس بر روی سی دی، ولی اکنون کمتر فیلم جدیدالعرضه ای بر روی لوحی غیر از DVD عرضه می شود. یکی از مشکلاتی که کاربران با فیلم های دی وی دی برای نگه داری آنها دارند، حجم بالای آنها به دلیل کیفیت بسیار بالا و رزولوشن بالای تصویری آن است که امکان ذخیره تعداد زیاد آن را برای روی دیسک سخت دشوار می کند . برای حل این مشکل نرم افزارهای کاربردی بسیار قدرتمند تحت عنوان Ripper های DVD عرضه شده اند که با تبدیل فرمت دی وی دی در زمانی کم حجم آن را بسیار کاهش داده و در مقابل در کیفیت تغییر محسوسی نمی گیرد.

Sothink DVD Ripper نام یکی از مبدل های دی وی دی است که به خوبی و با سرعت بسیار بالا قادر به تغییر فرمت دی وی دی شما در مدت زمان بسیار کمی به فرمت AVI و با کیفیت بالاست که تا حجم کمتر از یک دهم دی وی دی اصلی را به خود داراست ! بلی بنابراین شما به آسانی می توانید یک فیلم دی وی دی باکیفیت 4 گیگابایتی را با حجمی کمتر از 700 مگابایت بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید و یا 7-10 عدد از این فیلم های اورجینا و با کیفیت را بر روی تنها یک دی وی دی رایت کنید !

فرمت AVI خروجی نرم افزار Sothink DVD Ripper با تمامی سیستم عامل ها به خوبی و بدون نیاز به نصب هیچ کودک اضافی سازگار است و حتی بر روی بیش از 90 درصد MP4 پلیر ها و Pocket PC ها نیز قابل اجرا و خواندن است !

برخی از ویژگی های برتر نرم افزار Sothink DVD Ripper  :

- سرعت بسیار بالای تبدیل فرمت که به ادعای سایت سازنده نرم افزار حداقل دو برابر سرعت تبدیل فرمت بسیاری از نرم افزارهای مشابه است !

- کیفیت بسیار بالای ویدیوی اثر خروجی حاصل که تغییرات کیفیت آنچنان محسوسی در قیاس با کیفیت اورجینال و میزان حجم کم شده ندارد .

- کوچکی نرم افزار، محیط بسیار ساده و دوستانه آن .

- قابلیت پشتیبانی فشرده سازی بسیار بالای فایل ویدیویی با استفاده از کودک های مختلف درونی و کاهش بیشتر سایز حاصل !

- سازگاری کامل فرمتهای خروجی نرم افزار با اکثر ویدیو پلیر های همراه رایج حتی سیستم عامل Symbian گوشی های همراه !

- قابلیت انتخاب و حذف زیر نویس،  صدا و سرتیتر های فیلم .

- قابلیت خوب تنظیم صدای فایل ویدیویی حاصل پیش از تبدیل .

و ...

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده .....

Sothink DVD Ripper را می توانید از اینجا :

دانلود کنید نسخه ی 1.3 را با حجم حدود 4 مگابایت

تصاویری از محیط نرم افزار

English Explanations

شماره سريال مورد نياز رجيستر كردن نسخه 1.3 نرم افزار :

Name :
BKT/BRD

Serial:
000016-83WFG8-ZPK51M-P5FNYX-K9Q9DW-WXAHX1-RVC45M-9NZGUE-WUJUA5-NK44RR




 

دنیای موبایل

Vito Technology QuickContact v1.00

جايگزين بسيار مناسب براي دفترچه تلفن موبايل با امکانات بسيار جالب

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


خوش کرد یاوری فلکت روز داوری

خوش کرد یاوری فلکت روز داوری
آن کس که اوفتاد خدایش گرفت دست
در کوی عشق شوکت شاهی نمی​خرند
ساقی به مژدگانی عیش از درم درآی
در شاهراه جاه و بزرگی خطر بسیست
سلطان و فکر لشکر و سودای تاج و گنج
یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است
نیل مراد بر حسب فکر و همت است
حافظ غبار فقر و قناعت ز رخ مشوی

 

تا شکر چون کنی و چه شکرانه آوری
گو بر تو باد تا غم افتادگان خوری
اقرار بندگی کن و اظهار چاکری
تا یک دم از دلم غم دنیا به دربری
آن به کز این گریوه سبکبار بگذری
درویش و امن خاطر و کنج قلندری
ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری
از شاه نذر خیر و ز توفیق یاوری
کاین خاک بهتر از عمل کیمیاگری

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

27 فروردین
از وسواس به کمالگرایی دست بردار.روند زندگی دایم در تغییر و تحول است.طلب کمال گرایی موجب قید و بند کاینات می شود.
کریستین نورثروپ

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام حسین علیه السلام فرمودند:
من طلب رضی الناس بسخط الله وكله الله إلی الناس .
كسی كه برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد.
(بحارالانوار،ج78،ص126) 

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

کودک بی تربیت
شخصی کودکی را دید که باری سنگین بر دوش دارد ، و به زحمت آن را حمل می کند ، نزدیک وی آمد و در حمل آن بار به کودک یاری نمود ، و در ضمن گفت : کدام بی انصاف باری به این سنگینی را بر دوش تو گذاشته است ؟
کودک گفت : منم همین را به پدرم گفتم ، ولی او گفت : آخر یک احمقی پیدا می شود که به تو در راه کمک نماید

*****************

کودک بی ادب
روزی مردی مسافر وارد روستائی شــد و به کودکی که در جلوی خانه ای ایستاده بود ، گفت : تشنه هستم ، ممکنه یک لیوان آب برایم بیاوری تا بخورم ؟
بچه به طرف خانه دوید و کاسه ای از دوغ آورد و به مرد خسته و تشنه داد
او هم دوغ را سر کشید ، پسرک گفت : می خواهی کاسه ای دیگر نیز بیاورم ؟
مرد گفت : دلم می خواهد ولی بیش از این مزاحم نمی شوم
پسرک گفت : مزاحمتی ندارد ، چون این دوغ به درد ما نمی خورد ، زیرا یک موش در میان آن افتاده بود !!! مرد غریب عصبانی شد ه و کاسه را بر زمین کوبید . پسرک بر سر مرد فریاد کشیده و گفت : ما در آن کاسه برای سگمان غذا می ریختیم ، چرا شکستی ؟

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

خواب دیدن ضحاک
ضحاک سالیان دراز به ستم و بی داد پادشاهی کرد و گروه بسیاری از مردم بی گناه را برای خوراک ماران به کشتن داد. کینه او در دلها نشست و خشم مردم بالا گرفت.
یک شب که ضحاک در کاخ شاهی خفته بود در خواب دید که ناگهان سه مرد جنگی پیدا شدند و بسوی اوروی آوردند. از آن میان آنکه کوچکتر بود و پهلوانی دلاور بود بر وی تاخت و گرز گران خود را بر سر او کوفت. آن گاه دست و پای او را با بند چرمی بست و کشان کشان بطرف کوه دماوند کشید ، در حالی که گروه بسیاری از مردم در پی او روان بودند.
در ایوان شاهی شبی دیر یاز
به خواب اندرون بود با ارنواز
یکی بانگ برزد بخواب اندرون
که لرزان شد آن خانه صدستون

ضحاک به خود پیچید و ناگهان از خواب بیدار شد و چنان فریادی برآورد که ستونهای کاخ به لرزه افتادند. ارنواز دختر جمشید که در کنار او بود حیرت کرد و سبب این آشفتگی را جویا شد. چون دانست ضحاک چنین خوابی دیده است گفت باید خردمندان و دانشوران را از هر گوشه ای بخوانی و از آنها بخواهی تا خواب تو را بگزارند تعبیر کنند

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنعام آيات: 165 محل نزول: مکه

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 60 وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُم حَفَظَةً حَتَّىَ إِذَا جَاء أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لاَ يُفَرِّطُونَ 61 ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ أَلاَ لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ 62 قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ 63 قُلِ اللّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ 64 قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ 65 وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَّسْتُ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ 66 لِّكُلِّ نَبَإٍ مُّسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 67 وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 68

 

ترجمه فارسي مکارم

او كسى است كه (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) مى‏گيرد; و از آنچه در روز كرده‏ايد، با خبر است; سپس در روز شما را (از خواب) برمى‏انگيزد; و (اين وضع همچنان ادامه مى‏يابد) تا سرآمد معينى فرا رسد; سپس بازگشت شما به سوى اوست; و سپس شما را از آنچه عمل مى‏كرديد، با خبر مى‏سازد «60» او بر بندگان خود تسلط كامل دارد; و مراقبانى بر شما مى‏گمارد; تا زمانى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد; (در اين موقع،) فرستادگان ما جان او را مى‏گيرند; و آنها (در نگاهدارى حساب عمر و اعمال بندگان،) كوتاهى نمى‏كنند «61» سپس (تمام بندگان) به سوى خدا، كه مولاى حقيقى آنهاست، بازمى‏گردند بدانيد كه حكم و داورى، مخصوص اوست; و او، سريعترين حسابگران است! «62» بگو: «چه كسى شما را از تاريكيهاى خشكى و دريا رهايى مى‏بخشد؟ در حالى كه او را با حالت تضرع (و آشكارا) و در پنهانى مى‏خوانيد; (و مى‏گوييد:) اگر از اين (خطرات و ظلمتها) ما را رهايى مى‏بخشد، از شكرگزاران خواهيم بود» «63» بگو: «خداوند شما را از اينها، و از هر مشكل و ناراحتى، نجات مى‏دهد; باز هم شما براى او شريك قرار مى‏دهيد! (و راه كفر مى‏پوييد)» «64» بگو: «او قادر است كه از بالا يا از زير پاى شما، عذابى بر شما بفرستد; يا بصورت دسته‏هاى پراكنده شما را با هم بياميزد; و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر يك از شما بوسيله ديگرى بچشاند» ببين چگونه آيات گوناگون را (براى آنها) بازگو مى‏كنيم! شايد بفهمند (و بازگردند)! «65» قوم و جمعيت تو، آن (آيات الهى) را تكذيب و انكار كردند، در حالى كه حق است! (به آنها) بگو: «من مسؤول (ايمان‏آوردن) شما نيستم! (وظيفه من، تنها ابلاغ رسالت است، نه اجبار شما بر ايمان)» «66» هر خيرى (كه خداوند به شما داده،) سرانجام قرارگاهى دارد، (و در موعد خود انجام ميگيرد) و بزودى خواهيد دانست! «67» هرگاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از يادآمدن با اين جمعيت ستمگر منشين! «68»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

gladiator_h777@yahoo.com

اللهي!همچون بيد مي لرزم که مبادا به هيچ نيرزم
خواجه عبدلله انصاري

 

 

shahab.ehsan@gmail.com

تا به کی باید رفت
از دیاری به دیاری دیگر
نتوانم نتوانم جستن
هر زمان عشقی و یاری دیگر
کاش ما آن دو پرستو بودیم
که سفر می کردیم
از بهاری به بهاری دیگر !

( فروغ فرخزاد )

 

 

lazgee@yahoo.com

A man lost one of his arms in an accident. He became very depressed because he had loved to play guitar and a lot of things that took two arms.
One day he could not stand it anymore. He decided to commit suicide. He got on an elevator and went to the top of a tall building to jump off.
He was standing on the ledge looking down and saw this man on the sidewalk below skipping along whistling and kicking up his heels. He looked closer and noticed this man didn't have any arms at all.
He started thinking, what am I doing up here feeling sorry for myself, I still have one good arm to do things with. There goes a man with no arms skipping down the sidewalk happy and going on with his life.
He hurried down and caught the man with no arms. He told him how glad he was to see him because he had lost one of his arms and felt ugly, useless and was going to kill himself. He thanked him again for saving his life and he now knew he could make it with one arm if that guy could do it with no arms.
The man with no arms began dancing and whistling and kicking up his heels again. He asked "Why are you so happy anyway ?
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
He said "I'm NOT happy; my ass itches."

 

 

masoud_ghobeishavi@yahoo.com

از خدا خواستم...

از خدا خواستم تا دردهايم را از من بگيرد
خدا گفت: نه
رها کردن کار توست. تو بايد از آنها دست بکش.
از خدا خواستم تا شکيبايي ام بخشد
خدا گفت: نه
شکيبايي زاده رنج و سختي است.
شکيبايي بخشيدني نيست، به دست آوردني است.
از خدا خواستم تا خوشي و سعادتم بخشد
خدا گفت: نه
من به تو نعمت و برکت دادم، حال با توست که سعادت را فراچنگ آوري
از خدا خواستم تا از رنج هايم بکاهد
خدا گفت: نه
رنج و سختي ، تو را از دنيا دورتر و دورتر، و به من نزديکتر و نزديکتر مي کند.
از خدا خواستم تا روحم را تعالي بخشد
خدا گفت: نه
بايسته آن است که تو خود سر برآوري و ببالي اما من تو را هرس خواهم کرد تا سودمند و پر ثمر شوي
من هر چيزي را که به گمانم در زندگي لذت مي آفريند از خدا خواستم
و باز گفت: نه
من به تو زندگي خواهم داد، تا تو خود از هر چيزي لذتي به کف آري.
از خدا خواستم ياري ام دهد تا ديگران را دوست
بدارم، همانگونه که آنها مرا دوست دارند
و خدا گفت: آه، سرانجام چيزي خواستي تا من اجابت کنم

 

 
bidari57@yahoo.com

این شیخ و این سازمان

۱- سازمان مجاهدین انقلاب بیانیه ای صادر نموده در خصوص سال اتحاد ملی و در آن نظام و مسئولین را تهدید کرده که اگر چنین و چنان نکنید ، اتحاد ملی بر باد هواست. لب کلام بیانیه سازمان فولکس واگن این است که اگر ما نباشیم (یا ما همه کاره نباشیم) اتحاد بی اتحاد! آقا اگر کسی نخواهد با باند بهزاد خان اتحاد ملی داشته باشد کی را باید ببیند؟! اصلا" با سازمانی که رسما" خائن است می شود اتحاد ملی کرد؟! کوچک و بزرگ این کشور دستگیری ۱۵ تفنگدار انگلیسی متجاوز را تایید کردند و حتی خیلی ها از آزادی آنها ناراحت شدند آن وقت سخنگوی سازمان فولکس واگن با قیافه حق به جانب تشر می زند که چرا دستگیرشان کردید؟ به جان خودم سفیر انگلیس هم چنین اظهار نظری نکرده بود که چرا دستگیرشان کردید!

۲- چند روزی است روزنامه کیهان گیر سه پیچ داده است به روزنامه اعتماد ملی و دسته گل هایی که هر روز به آب می دهد. خوشمزه اینکه از شیخ مهدی کروبی می خواهد که به خاطر خط امام هم که شده بیاید و جلوی این بدمستی های اعتماد ملی را بگیرد!

آقای حاج حسین شریعتمداری عزیز!!! آب از سرچشمه گل آلود است! این قبری که سرش گریه می کنی جنازه ندارد! خط امام کجا بود؟! شیخ کروبی سال هاست امام و خط امام را قاب گرفته و گذاشته بالای سرش و فقط نانش را می خورد و لاغیر!شیخ کروبی اگر ذره ای اعتقاد به خط امام داشت آن صدها میلیون پول را از شهرام جزایری نمی گرفت و نمی خورد و آبی هم روش! اصلا" نمی دانم چرا هر مکلا و معممی که مسئله دار می شود(چه مالی و چه اخلاقی و چه راست باشد و چه چپ) به سرعتی باور نکردنی جذب شیخ کروبی می شود. انگار کهربای فساد است این بشر! کسر الله امثاله!

 

 

mr_gir3pich@yahoo.com

گير3پيچ

زندگي با آدم چه بازي هايي داره .
به چهره هاي مردم تو خيابون و تاكسي و مترو نيگاه مي كنم .. همه دنبال يه گمشده اي هستن .. اون گمشته شايد به زبون خودشون خيلي باهم فرق داشته باشه و رنگارنگ باشه ... اين مردم چرا اين قدر خسته شدن ؟ مگه اين همه رفاه و امكانات كمه .. اين همه سريال و فيلم .. آهنگ .. تا دورترين نقاط قابل ديدن كهكشان رو به جستجوي اون رفت .. به اعماق جنگلها و درياها و اقيانوس ها رفت ... ولي بازم مردم آرامش ندارن .. با سرعت الكترون ها اخبار رو مرور مي كنن .. تلويزيون نيگا مي كنن ... توي مساجد و كليساها و دير و معبد بسط مي شينن .. آدم مي كشن ... چت مي كنن .... وبلاگ مي نويسن .. دوست دختر و دوست پسر پيدا مي كنن ... دانشگاه مي رن .. خبرنگار مي شن .. موزيسين .... بمب اتم درست مي كنن و مردم رو چند نسل جزغاله مي كنن ... توي انتخابات شركت مي كنن و به نماينده شون راي مي دن .. كسوف رو تماشا مي كنن ... خودكشي مي كنن .. توي زندگي مردم سرك مي كشن .... براي همديگه جمله هاي فلسفي و عرفاني اس ام اس مي كنن ...
از دختر همسايه جواب رد مي شنون با اسيد صورتش رو مي سوزونن .. سايت هك مي كنن ... گواهينامه مي گيرن و توي اتوبان ها تيك آف مي كنن .. براي شخصيت ها جك مي سازن .. پاي ماهواره مي شينن ... پلي استيشن بازي مي كنن ... توي يه بيت شعر غرق مي شن .. براي يه آيه ي قرآن تفسير در حد كتاب مي نويسن .. قايبل مي شن و برادرشون رو مي كشن - فيزيكي يا معنوي - شايعه درست مي كنن و هنرمند مشهور رو به گند مي كشن .. توي گروه هاي اينترنتي مطلب مي نويسن و به ملت گير مي دن .. ساعت چهار صبح بلند مي شن و نماز شب مي خونن .. تو خيابون به چهره ي ملت ميخ مي شن ... چهارساعت توي صف بانك گير مي كنن .. پارتي مي گيرن و توي باربي كيو جوجه مي پزن و به دوستاشون شامپاين مي دن .. پارك ژوراسيك درست مي كنن ... عاشق مي شن .. شبا با كدئين مي خوابن و صبحا به زور چايي و قهوه و نسكافه بيدار مي شن .. توي اداره زير آب مي زنن ...پاي كامپيوتر مي شينن و برنامه مي نويسن ... شريعتي مي خونن .. اعتصاب راه مي اندازن ... مي رن بوفه ي دانشگاه و راجع به اساتيد حرف مي زنن .. از پشت به دوستشون خنجر مي زنن ... مريض مي شن و دوا مي خورن .....توي سازمان ملل حق مشروع خيلي ها رو وتو مي كن .. فيلم مي بينن و خودشون رو جاي هنرپيشه مي ذارن .. بازارياب مي شن ..... مدرك تحصيلي مي گيرن ....مثه آب خوردن قلب دوستاشون رو مي شكنن .... ازدواج مي كنن ... دوستاي قديم رو به باد فنا و فراموشي مي دن .. بلوتوس بازي مي كنن ... توي گوشي فحش بار همديگه مي كنن ...دست طرف رو مي گيرن و زير بارون قدم مي زنن ... هزاران كيلومتر جاده رو طي مي كنن .. توي ترافيك گير مي كنن ... روابطشون رو عمق دار مي كنن و وقتي كه طرف رفت اساسي پنچر مي شن ... و هزارتا كار ديگه ..
ولي هيچكس نمي دونه كه واقعا چي مي خواد .. مثل همون هيزم شكنه معروف .... كه آخرش هم نفهميد چي مي خواد .. چند نفر مي دونه واقعا از اين زندگي كه مثل سيريش بهش چسبيدن چي مي خوان . كجا وايسادن و كجا مي خوان برن ؟ براي چي مي خوان اين راه رو برن ...
آخرش مي فهميم كه آره داداش هممون ول معطليم .

 

.

ahmadak_110@yahoo.com

حقيقت بسم الله

از حضرت امير عليه السلام نقل شده است که هر جا بسم الله بگويند و صلوات بفرستند- يعنی بگويند بسم الله الرحمن الرحيم و صلی الله علی محمد و آل محمد-خداوند ملکی می فرستد که درآن مجلس غيبت نمی شود.
من به اين حديث احتياج داشتم که خدا آن را رساند،‌ زيرا در اکثر مجالس،‌ روضه ها و مساجد وقتی نگاه می کنيد می بينيد غيبت وجود دارد . غيبت چند جور است. يک وقت غيبت از برادر ايمانی است. يک وقت هم هست که گوينده از امامش غائب است و حرف ميزند. اين هم غيبت است. تو که امامت را نديده ای چرا حرف ميزني؟ غيبت خواص اين است. غيبت عوام اين است که پشت سر مردم حرفی بزنند که خوششان نيايد. وقتی امام آدم غائب است چه؟ آيا اين غيبت نيست که حرف بزند؟ اين هم يک نوع غيبت است که دهان و زبان خواص را می بندد.وقتی اين معنا پياده شود ديگر کسی حرف نمی زند. برای خاصها غيبت اين جوراست. علما و روحانيون که روز و شبشان را در دين خدا زحمت ميکشند خواص ملتند. راهنمايند به سوی خدا و حجت و عزيز خدا و به سوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف. اينها هم نبايد غيبت کنند. غيبت اينها مال خودشان است. حسابشان هم باخودشان است. با من وشما نيست. خواستم بگويم غيبت چند قسم است.
کسی هست که اورا ملاقات کرده است. برای اوديگر غيبت نيست،‌ هرچه بگويد،‌ هرجا برود ،‌هرچه بکند و هرحرفی بزند. مگر امامان ما عليهم السلام هم غيبت ميکنند؟ آنها هرکاری بکنند زيبا از آب در می آيد. جوانی مادرش کولش بود و ميرفت. پيامبر صلی الله عليه و آله فرمود چرا نمی گذاری خودش راه برود؟ گفت نمی تواند. به هيچ کار نمی رسم. خسته شده ام،‌به نمازم نمی رسم. حضرت فرمود شوهرش بده.
گفت: چی ! اورا شوهر بدهم؟ زن خوشش آمد. گفت تو بهتر ميدانی يا پيامبر صلی الله عليه و آله. منظور اين است که بزرگان وقتی حرفی ميزنند آن درست است و قشنگ از آب در می آيد.
خداوند انشاءالله مارا از غيبت نجات دهد،‌ چه در دنيا و چه درآخرت. چه در امور اخروی و چه در امور دنيا و طبيعت. طبيعت مال مردم معمولی است. امور اخروی مربوط پيامبر صلی الله عليه وآله وامام عليه السلام است. کلمات مال آنهاست. ما اهل آن نيستيم.مگر آنکه يا غافل باشيم و حاليمان نشود و لبمان در اختيار آنها باشد که حرف بزنند، يا اينکه به سلامتي،‌ خودشان تشريف بياورند.
در واقع هم تا آنها هستند ما نبايد حرف بزنيم. برای همين اس که بسم الله ميگويند.
يعنی آقا شما بفرمائيد. بسم الله در هر امری يعنی آقا شما جلو باشيد. آيا نديده ای هر وقت بسم الله ميگويی آن کار خوش عاقبت ميشود؟ با بسم الله به صاحب عمل ميگويی بفرمائيد،‌ لذا آن کار خوب از آب در می آيد.
آيا حقيقت بسم الله را گرفتي؟ هيچ کاری بدون بسم الله انجام نمی گیرد.اگر هم انجام بگيرد دم بريده است، ناقص است، نصفش نيست، خراب است ،‌ فاسد است. البته اگر انجام بگيرد، بلکه انجام نمی گيرد. بسم الله است که درست ميکند.
بسم الله معنای حقيقی اش اين است که آقا شما بفرمائيد. آيا بعضی اوقات چنين نمی گوييم؟ حالا اين را به خدا ميگويی يا به پيامبر صلی الله عليه و آله ميگويی ، نمی دانم!‌ آنها خودشان می دانند، بينشان دعوا نيست. هر کدام نيتت بود،‌ قلبت و روحت متوجه بود يا اينکه اصلاً توجه نداشت- آنها خودشان می دانند چه کسی بايد جلو برود.
پس بسم الله در هرکاری يک خاصيتش اين است که شما ديگر نيستی. کمک از خداست،‌و کار تا آخر خوب از آب در می آيد.

به وبلاگ احمدک هم سری بزنید

 

 

h_had2003@yahoo.com

شايد كه عمل كنيم

تفاوت كشورهاي ثروتمند و فقير، تفاوت قدمت آنها نيست
براي مثال كشور مصر بيش از 3000 سال تاريخ مكتوب دارد و فقير است!
اما كشورهاي جديدي مانند كانادا، نيوزيلند، استراليا كه 150 سال پيش وضعيت قابل توجهي نداشتند، اكنون كشورهايي توسعه‌يافته و ثروتمند هستند.
تفاوت كشورهاي فقير و ثروتمند در ميزان منابع طبيعي قابل استحصال آنها هم نيست.
ژاپن كشوري است كه سرزمين بسيار محدودي دارد كه 80 درصد آن كوه‌هايي است كه مناسب كشاورزي و دامداري نيست اما دومين اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمريكا را دارد. اين كشور مانند يك كارخانه پهناور و شناوري مي‌باشد كه مواد خام را از همه جهان وارد كرده و به صورت محصولات پيشرفته صادر مي‌كند.
مثال بعدي سويس است.
كشوري كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نمي‌آيد اما بهترين شكلات‌هاي جهان را توليد و صادر مي‌كند. در سرزمين كوچك و سرد سويس كه تنها در چهار ماه سال مي‌توان كشاورزي و دامداري انجام داد، بهترين لبنيات (پنير) دنيا توليد مي‌شود.
سويس كشوري است كه به امنيت، نظم و سختكوشي مشهور است و به همين خاطر به گاوصندوق دنيا مشهور شده‌است (بانك‌هاي سويس).
افراد تحصیل‌کرده‌اي كه از كشورهاي ثروتمند با همتايان خود در كشورهاي فقير برخورد دارند براي ما مشخص مي‌كنند كه سطح هوش و فهم نيز تفاوت قابل توجهي در اين ميان ندارد.
نژاد و رنگ پوست نيز مهم نيستند. زيرا مهاجراني كه در كشور خود برچسب تنبلي مي‌گيرند، در كشورهاي اروپايي به نيروهاي مولد تبديل مي‌شوند.
پس تفاوت در چيست؟
تفاوت در رفتارهاي است كه در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.
وقتي كه رفتارهاي مردم كشورهاي پيشرفته و ثروتمند را تحليل مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه اكثريت غالب آنها از اصول زير در زندگي خود پيروي مي‌كنند:
1. اخلاق به عنوان اصل پايه
2. وحدت
3. مسئوليت پذيري
4. احترام به قانون و مقررات
5. احترام به حقوق شهروندان ديگر
6. عشق به كار
7. تحمل سختي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري روي آينده
8. ميل به ارائه كارهاي برتر و فوق‌العاده
9. نظم‌پذيري
اما در كشورهاي فقير تنها عده قليلي از مردم از اين اصول پيروي مي‌كنند.
ما ايرانيان فقير هستيم نه به اين خاطر كه منابع طبيعي نداريم يا اينكه طبيعت نسبت به ما بيرحم بوده‌است.
ما فقير هستيم براي اينكه رفتارمان چنين سبب شده‌است.
ما برای آموختن و رعايت اصول فوق كه (توسط كشورهاي پيشرفته شناسايي شده است) فاقد اهتمام لازم هستيم.
اگر شما اين نامه را براي ديگران نفرستيد:
اتفاقي براي شما نمي‌افتد،
گربه شما نمي‌ميرد،
از محل كارتان اخراج نمي‌شويد،
هفت سال بدبختي بر سرتان آوار نمي‌شود
و مريض هم نخواهيد شد.
اما اگر ميهن خود را دوست داريد،
اين پيغام را به گردش بياندازيد تا شايد تعداد بيشتري از هموطنانمان مانند شما آن را بفهمند، تغيير كرده و عمل كنند .

 

 

hra62302@yahoo.com

انصاف هم خوب چيزيه!

ديگه همه مي دونند كه انتقاد كردن و آسمون و ريسمون بافتن خيلي آسونه! يعني خيلي راحت ميشه با دلايل خنده دار و آبكي در حالي كه اصلاً عين خيالتون نيست (يا حسابي دارين حرص مي خورين!) يه نفر رو به راحتي محكوم كرد.
مثلاً: به قيافه يك شخص نگاه كنيم و بگيم: (چون من دماغ عقابي دوست ندارم) اين يارو چقدر بي ريخته با اون دماغ عقابيش!!! يا چون من از موي سر (مثلاً) ... (ببخشيد زياد از مدل هاي مو اطلاع ندارم) بدم مياد تا ديدم يه نفر اين نوع مدل مو رو زده سريعاً عكس العمل نشون بديم و بگيم: واي ... آسمون به زمين آومد.
نوشته هاي احسان خان غفاري هم در روزانه شماره 709 اينطوري بود.
اما:
اول: جنابعالي مشخص نيست به چه علت مواضع عزتمندانه دولت را در ماجراي ملوانان انگليسي به «سر كج كردن» تعبير كرده ايد؟! در حاليكه خود رسانه هاي انگليسي و آمريكايي هم به مواضع محكم ايران و قدرت كشورمان اعتراف كرده اند و سياست ايران را در اين ماجرا بسيار قوي دانسته اند. به نظر شما اين نوعي هم نوايي با مخالفان نظام بيشتر آنور آبي ـ و البته بعضي اينوري ها ـ شبيه نيست!!!
دوم: بهتر است به جاي محكم ايستادن بر روي نظرات خود و قبول نكردن هيچ نظر ديگري، ديدگاه هاي طرف مقابل را هم بررسي كنيد شايد كمي! منطقي باشد. اولا در مورد تغيير ساعت و 300 ميليارد تومان آمار مجلس (فكر كنم مركز پژوهش ها) است. اما آمار دولت چيز ديگري است كه حدود 180 درجه با اين آمار تفاوت مي كند. ( اگر به آن استناد مي شد آسمان به زمين مي آمد)
سوم: جناب آقاي غفاري عزيز! من قبلا هم اين موضوع را نوشته ام كه اگر ايران به حزب الله و فلسطين از لحاظ مالي كمك مي كند به نفع خودش هم هست تا همان گرسنه ها لااقل بمب روي سرشان نيايد. يادمان نرود بمب هاي قانا مي توانست در ايران هم فرود بيايد. البته يادمان نرود كه نبايد با جان و مال و ناموس هفتاد ميليون نفر بازي كرد! سياست بازي هاي فراواني دارد كه من و تو (يا لااقل من) از آن كمتر مطلعيم. شما به راحتي تمامي اطلاعات و اخباري را كه به رئيس جمهور و رهبر مي رسد را كناري مي گذاريد و مصالحي كه آنان بيشتر از تو به آن مي انديشند را پشت گوش مي اندازي و فقط روي نظر خودت محكم! ايستاده اي و مرغ هم كه يك پا دارد.
چهارم: من لفظ رئيس جمهور را در استفاده از لغت « كاغذ پاره» خيلي پسنديدم. قطعنامه اي كه فقط در جهت منافع 5 كشور است چه ارزشي دارد؟! يك قطعنامه پيدا كنيد كه در آن حق به مخالفان اين 5 كشور داده شده باشد. قطعنامه اي كه با زور يك كشور معلوم الحال تصويب شود و البته ارزشي هم نداشته باشد جاي ترس ندارد. اگر شما مي ترسيد لطفاً فقط از جانب خودتان بگوئيد و هفتاد ميليون ديگر را (كه من هم جزئي از آنم) با خودتان همراه نكنيد. در مورد حمله آمريكا به ايران هم بگويم كه اگر آمريكا مي توانست به ايران حمله كند اينقدر دست دست نمي كرد، حتما به جاي حرف زدن و كاغذ پاره صادر كردن عمل مي كرد.
پنجم: موضوع خنده دار و تاسف آور مساله خليج عربي و شاهنامه قفقازي و ... است. به نظر شما اينها هم تقصير رئيس جمهور است. من پيشنهاد مي كنم در اعتراض به اين اعمال ننگين با كشورهاي امارات و بقيه وارد جنگ شويم تا سزاي اين عمل زشتشان باشد!!! يا اينكه رئيس جمهور را بركنار كنيم تا رئيس جمهور بعدي بيايد تا اين سر و صدا بخوابد!! كمي واقع بين باش عزيز من و البته از روي كينه حرف نزن.
ششم و : باز هم در مورد مطالب ديگر احسان عزيز مطالبي هست كه راستش اول همه من حوصله تايپ كردن ندارم و وقتي من حوصله تايپ ندارم شما هم حوصله خوندن نداريد!!‌ فقط در مورد زنان و ميدان هفت تير چون جزئياتش يادم رفته، در مورد معلمان و نزديكان رئيس جمهور چون دقيقا اطلاعي ندارم و در مورد باتوم و ... چيزي نخوانده ام، در مورد وزير بي سواد چون نام وزير را نمي دانم، در مورد هلوكاست چون ديگه همه حتي خود رئيس جمهور هم خسته شده و در مورد لباس و سر و وضع رئيس جمهور چون واقعا خنده داره!!! (به ظاهر مردم هم گير ميدين)، در مورد سفرهاي استاني هم به علت اينكه قبلا به احسان جواب داده شده و در مورد نامه هاي رئيس جمهور هم چون حوصله توضيح دادن ندارم مطالبي ننوشتم . راستش رو بخواهيد انتقاد كردن خيلي راحته. (متن احسان رو بخوانيد، از متن من خيلي كوتاهتره) اما جواب دادن سخت تر و توضيحات بيشتري هم نياز داره مطلب من طولاني شد.
هفتم: هيچ كس منكر مشكلات و نقايصي كه در دولت وجود داره (و در همه دولت ها هم بوده و هست چه داخلي و خارجي) نيست ولي بيائيد توي نوشته هامون كمي انصاف رو رعايت كنيم.
حرف آخر: من اين حرفها رو نوشتم اما متاسفانه احسان جان اصلا انگار نه انگار، باز هم مي بيني فردا يه مثال ديگه مي زنه و خر بيار و باقالي بار كن! و دوباره جوابيه بنويس. پس اين مطلب به عنوان اولين و آخرين مطلب من به احسان هست و چون نرود ميخ آهنين بر سنگ اميدوارم كه احسان به جاي خوندن فقط مطالبي كه خودش با اونا موافقه كمي مطالبي رو كه به مزاجش خوش نمياد رو هم بخونه.
موفق باشيد

 

 

aboozar.mr@gmail.com

روز آنلاينی ها را بهتر بشناسيم


درپي افشاگري پيرامون ارتزاق مادي و سياسي وب سايت ها و نهادهاي شبه مدني مدعي اصلاح طلبي از بودجه پانزده ميليون يورويي دولت هلند، كه براساس پيشنهاد پارلمان اين كشور، تحت عنوان «پلوراليزم رسانه اي در ايران» تصويب شده است، موسسه هلندي «هيفوس» كه مهم ترين منبع پشتيباني مالي موسساتي چون «راهي» (متعلق به شادي صدر)، «كارورزي سازمان هاي جامعه مدني» (متعلق به محبوبه عباسقلي زاده)، «كنشگران داوطلب» (متعلق به سهراب رزاقي)، «ايران گويا» (به مديرعاملي «حسين باستاني»، عضو ارشد حزب مشاركت ايران)، «مركز فرهنگي زنان»، «كانون زنان ايران» و روزنامه اينترنتي «روزآنلاين» و... محسوب مي شود در اقدامي شگفت انگيز صفحه برخي از اين موسسات تحت حمايت خود را از روي وب سايتش حذف و به عبارتي سانسور كرد!
شايان ذكر است بيشترين كمك موسسه «هيفوس» به موسسه ايران گويا (داراي وب سايت اينترنتي روز آن لاين) بوده است كه بالغ بر 730هزار يورو مي باشد و موسسات فعال در حوزه زنان كه «كمپين يك ميليون امضاء» را راه اندازي كرده اند، برحسب برآوردهاي رسمي، مجموعا تا يك ميليون يورو از بودجه براندازي نرم دولت هلند بهره مند شده اند.
افشاي كمك مالي دولت هلند از طريق موسسات واسطي چون «هيفوس»، «بنياد دخترك»، «فريدوم هاوس»، «پرس ناو» و... به مدعيان اصلاح طلبي در داخل كشور در حالي صورت گرفت كه اين رسوايي و تناقضات گفتاري آنها پيرامون استقلال چنين موسساتي سرگشتگي فكري هواداران اندك آنها را سبب شده و اعتراضات درون گروهي را پديد آورده است.
«حسين باستاني»، عضو ارشد حزب مشاركت و از دبيران بولتن محرمانه دفتر رياست جمهوري در دوران آقاي خاتمي، پس از خروج از ايران به سبب مديريت «موسسه ايران گويا» (كه در فرانسه به ثبت رسيده) مبلغ 730 هزار يورو- معادل 876 ميليون تومان- از بودجه دولت هلند براي اجراي سياست «پلوراليزم رسانه اي در ايران» دريافت كرده و عليرغم اين باز هم در سايت «روز آن لاين» از مخاطبان خود درخواست كمك مي كند و پيشنهاد داده مردم! كمك هاي خود را براي پيشبرد امور اين روزنامه الكترونيك به شماره حسابي در بانك SOCIETE GENERAL فرانسه واريز كنند.
گفتني است در سال 83 به پيشنهاد فرح كريمي نماينده ايراني‌تبار پارلمان هلند كه عضو حزب سبزها است، الحاقيه اي بر بودجه سال 2005 وزارت خارجه اين كشور تصويب شد كه طي آن دولت هلند موظف مي شد تا با از حمايت برخي روزنامه نگاران مقيم اروپا، تاسيس يك شبكه تلوزيوني ماهواره اي فارسي زبان، را در دستور كار خود قرار دهد. اما وزارت خارجه هلند پس از فشار ديپلماتيك جمهوري اسلامي، با ارائه تفسيري متفاوت، حاضر به برنامه ريزي جهت تاسيس اين شبكه ماهواره اي نشد. اما در عوض اين مبلغ كلان را به سوي راديو زمانه و سايت هاي اينترنتي و برخي سازمان هاي غير دولتي داخل كشور كانال كشي كرد.
فرح كريمي، نماينده ايراني تبار مجلس هلند، عضو حزب سبزهاست، كه اين حزب آشكارا به صهيونيست‌ها تمايل دارد و هيچ‌كس نمي‌تواند بدون ابراز وفاداري به صهيونيست‌ها به اين حزب راه يابد. در اروپا به حرب سبزها، حزب صهيونيست‌ها نيز گفته مي‌شود. وي در اوايل انقلاب از كارهاي اصلي و رده بالاي سازمان منافقين بود كه پس از 30 خرداد سال 60 به فعاليت‌هاي مخفي و عليه جمهوري اسلامي روي آورد و در خانه هاي تيمي منافقين مستقر شد. او بيشتر مدت همكاري‌اش با منافقين در واحد تبليغات بوده و از مقاله‌نويسان نشريه مجاهد بوده است.
درباره فرح كريمي گفته مي‌شود، وي در سال هاي 60 و 61 در بخش نظامي منافقين نيز همكاري داشته است.فرح كريمي در اوايل سال 62 به طرز مخفيانه و غيرقانوني از طريق مرز كردستان از ايران خارج شد و به اروپا رفت. او پس از اقامت در اروپا، به دليل بروز مسائلي از سازمان منافقين خارج شد و يك سازمان غير دولتي براي كمك به ديگر پناهندگاني كه از منافقين جدا مي شدند، تاسيس كرد.گفته مي شود، فرح كريمي در اين دوره كمك‌هاي مالي از سفارت جمهوري اسلامي در آمستردام دريافت كرده است.
فرح كريمي در سال هاي پاياني دهه 90 به حزب سبزها پيوست و سپس در انتخابات پارلماني هلند با كمك اين حزب به پارلمان هلند راه يافت.
گفتني است كشور هلند در ميان كشورهاي اروپايي، به پايتخت اروپايي اسرائيل معروف شده است و صهيونيست‌ها نفوذ فوق العاده در اين كشور دارند.
فرح كريمي تاكنون چندين بار به ايران سفر كرده است، كه چند بار آن به دعوت كمسيون امنيت مجلس ششم به رياست محسن ميردامادي بوده است. فرح كريمي آخرين بار در ارديبهشت 84 به دعوت ستاد انتخاباتي مصطفي معين به ايران سفر كرد و در تهران با معين، ميردامادي، الهه كولايي و تعدادي از روزنامه نگاران ليبرال ديدار كرد. وي به دليل اظهارات و اقدامات ضد امنيتي، هنگام بازگشت در فرودگاه مهرآباد توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد و تحت بازجويي قرار گرفت.

 

 

alirezamajidi@gmail.com

اسطوره‌های یونانی و دنیای اینترنت و فن‌آوری

اسطوره نماد زندگی دوران پیش از دانش و صفت و نشان مشخص روزگاران باستان است. تحول اساطیر هر قوم، معرف تحول شکل زندگی، دگرگونی ساختارهای اجتماعی و تحول اندیشه و دانش است. در واقع، اسطوره، نشانگر یک دگرگونی بنیادی در پویش بالا روندهٔ ذهن بشری است. اساطیر، روایاتی است که از طبیعت و ذهن انسان بدوی ریشه می‌گیرد و برآمده از رابطهٔ دوسویه این دو است.

آپولو پروژه جدید شرکت ادوبی است. اگر بخواهم جزئیات این پروژه جالب را اینجا بنویسم ، از بحث اصلی خارج می‌شوم. ولی به طور خلاصه باید بگویم آپولو ابزاری است که اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی دسک‌تاپ اینترنتی را بدون نیاز به مرورگر نوشت و اجرا کرد. این برنامه اجازه می‌دهد تا نویسندگان این برنامه‌ها با مهارت و دانش کمتری در زمینه‌هایی مانند Flash, Flex, HTML JavaScript, Ajax بتوانند این کارها را انجام دهند. (توضیحات بیشتر در پست‌های آینده)

Apollo

اما وجه تسمیه آپولو چیست؟ شرکت ادوبی تلویحا گفته منظورش اشاره به مأموریت‌های متعدد فضایی ناسا بوده که سرانجام منجر به پیاده شدن انسان در کره ماه شده است.
ولی آپولو در اسطوره‌شناسی یونانی ، خدای روشنایی (خورشید)، هنرها و پیشگویی در یونان باستان بود. وی پسر زئوس و لتو و برادر دوقلوی آرتمیس بود. محل تولّدش جزیرهٔ دلوس است. وی در دلفی (دلفس) معبدی داشت که یونانیان باستان، پیشگوی آن را روشن‌بین می‌دانستند.

 Free Image Hosting at allyoucanupload.com

آپولو اژدهایی به نام پیتون را کشت و در جای وی (دامنهٔ کوه هلیکون) با موزها (دختران زئوس و تمیس، ایزدبانوان هنرهای نه گانه) که ملازمانش بودند مسکن گرفت. او چنگ را که اختراع هرمس بود، ساز مخصوص خود کرد و خدای موسیقی و آوازهای خوش گشت. او پدر اسکلپیوس (ایزد پزشکی) و محافظ شهر تروا بود.

آژاکس : آژاکس Ajax را مختصر شده و حاصل ترکیب Asynchronous JavaScript و XML می‌دانند. آژاکس تکنیکی است برای ایجاد برنامه‌های کاربردی تحت وب تعاملی. به صورت ساده اگر بخواهم آژاکس را توضیح دهم باید بگویم هدف از آژاکس ، ایجاد صفحات وبی است که نسبت به رفتار و کلیک‌های کاربر بیشتر پاسخ‌ده باشند و بدون اینکه نیاز به بارگزاری یک صفحه وب جدید باشد ، فقط قسمت اندکی از اطلاعات مورد نیاز از سرور لود شود.
در اسطوره‌شناسی یونان ، آژاکس یک قهرمان ، پسر تلامون و شاه تالامیس بود. وی نقش زیادی در ایلیلد هومر بازی می‌کند. کلا وی مظهر استقامت به شمار می‌رورد.

اما شرکت مایکروسافت ، نام پلت‌فرم آژاکسی‌اش را ، اطلس نامیده است. اطلس یکی از تیتان‌ها، نوه‌ اورانوس و برادر  «پرومته» و «اپی‌مته» بود. او نخست نگهبان ستون‌هایی بود که آسمان را نگه می‌داشت. اطلس در جنگ تیتان‌ها، حضور داشت و بعد از این‌که تیتان‌ها در جنگ مغلوب شدند و به دست «زئوس» در دوزخ محبوس شدند، «اطلس» نیز مجازات شد ولی مجازات او فرق می‌کرد؛ «زئوس» او را مجبور کرد که آسمان را به تنهایی نگه دارد.

دیاناسئوس  Dionysus نام یک پلت‌فرم کدباز تحت وب و دسک‌تاپ است. در اساطیر یونان دیاناسئوس حدای شراب و نشاط و مستی است.

 Free Image Hosting at allyoucanupload.com

و دست آخر نام رمز ابزار ارئه مطالب مایکروسافت Windows Presentation Foundation ، آوالون است. در اسطوره‌شناسی ، آوالون نام یک جزیره افسانه ای است که شمشیر شاه آرتور در آنجا جعل شد و شاه آرتور در همانجا دفن شد.

مطلب اصلی را در اینجا دیدم. به جای ترجمه ، دوباره‌نویسی‌اش کردم. در تهیه مطلب از ویکی‌پدیای فارسی و انگلیسی بیشتر استفاده کردم.

شاید اگر ما هم در دنیای فن‌آوری جاگاهی شایسته‌ای داشتیم نام بسیاری از برنامه‌های کاربردی و پلت‌فرم‌ها و سرویسِ‌های اینترنتی را با الهام از اسطوره غنی ایرانی انتخاب می‌کردیم : رستم ، گردآفرید ، جمشید ، ضحاک ، فریدون!!

چه کارش می‌شود کرد ، فرهنگ‌ها و ملت‌های غالب ، فرهنگ‌های ضعیف را به همین سادگی تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند. تا وارد بحث گفتگو و تقابل تمدن ها نشده‌ام ، نوشته ام را تمام می‌کنم.

دکتر عليرضا مجيدي

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

تاريخ حجاب

قسمت اول

مقدمه
مقاله مذكور به تاريخ حجاب در مكانها و زمانهاي مختلف مي پردازد . در اين قسمت به حجاب در سرزمين بين النهرين و يونان مي پردازيم و در مقاله هاي آتي به تاريخ حجاب در ميان روميان و شبه جزيره عربستان خواهيم پرداخت .

تاريخ حجاب به چه زماني بر مي گردد ؟
چه كسي نخستين بار از روبنده استفاده كرد ؟ پاسخ دادن به اين سوالات ممكن نيست زيرا پوشش و حجاب در اشكال گوناگون قدمتي دارد و دست يابي به اطلاعاتي درخصوص آن دشوار است . با اين حال آنچه از منابع در دسترس بر مي آيد . بالاپوش و لفافي كه تمام بدن را بپوشند قديمي ترين شكل حجاب است.
با آنكه لفافي با عنوان حجاب ، اساساً پارچه اي چهار گوش يا سه گوش است كه پوشش ظاهري بدن را تشكيل مي دهد اما شكل هاي گوناگوني دارد چنانچه مي بينيم شكل استفاده از حجاب در سواحل شرقي مديترانه با آنچه در آفريقاي شمالي وجود دارد متفاوت است .

بين النهرين
استفاده از پوشش و لباسي كه نيمي از بدن يا تمام آن را بپوشاند قدمتي طولاني دارد به خصوص در سواحل مديترانه و خاور ميانه . در منطقه بين النهرين قدمت اين سنت به دومين هزاره  قبل از ميلاد و شايد قبل از آن باز مي گردد .
دلايل بسيار ضعيفي موجوداست كه زنان پيش از هزاره دوم قبل از ميلاد نيز پوشش داشتند اما نقوشي بسيار كمي از اين زنان باقي مانده كه آنها را در اندروني خانه يا قصر نشان ميدهد .
تنها يك نمونه از نقش زني در عراق راجع به هزاره چهارم قبل از ميلاد پيدا شده كه با تكه پارچه كوچكي سرش را پوشانده است . نقش اين الهه يا ملكه بر روي گلداني از مرمر سفيد كنده شده است .
به نظر مي رسد كه او پارچه كوتاهي را از زير تاج بر سرگذاشته اما معمولاً نقشهايي كه از اين دوره زماني از زنان به جاي مانده آنها را بدون پوشش و يا با نواري ساده و باريك بر سر نشان مي دهد تقريباً از سال 1800 قبل از ميلاد  شواهدي وجود دارد كه در اين منطقه زنان به روش هاي گوناگوني خود را مي پوشاندند .زنان قابل احترام همسران واهل حرمسرا حجاب داشتند . در حالي كه زنان برده موهاي خود را نمي پوشاندند .
اين اطلاعات از مجموعه نامه هاي سلطنتي در سال هاي بين 1745 تا 1790 قبل از ميلاد از منطقه اي كه اكنون سر حد عراق و سوريه به شمار مي آيد به دست آمده است . در يكي ازنامه هاي به دست آمده از اين منطقه  پادشاه زيمري ليم به يكي  از همسران خود در باره سرنوشت برخي از اسيران مونث مي نويسد :
از بين 30 زن اسير ، آنهايي را كه مفتون كننده ترند انتخاب كن آنهايي كه از نوك انگشت پا تا موي سرشان هيچ نقصي نداشته باشد آنها را به جامه دار بسپار تا آنان را حجاب بپوشاند .
در نامه بعدي به همسرش مي نويسد :
از بين اين غنايم ، دختراني با حجاب را بر مي گزينم و به سوي تو مي فرستم .

در زمان آشوريان زنان شوهر دار ، زنان دربار آشوري و اساساً زنان بزرگ دربار از همان بدو تولد پوشش داشتند . اهل حرمسرا و نديمان نيز به هنگام همراهي بانوان خود ، موظف به داشتن پوشش بودند.
 از سوي ديگر ، پوشش و حجاب براي زنان بدكاره و يازنان برده گناهي قابل مجازات بود . اگر زنان بدكاره چنين گناهي را مرتكب مي شدند و لباسي پوشيده  چون زنان اصيل به تن مي كردند ، پنجاه ضربه شلاق مي خوردند و قير به سرو رويشان مي پاشيدند . بردگان نيز شلاق مي خوردند اما به جاي اينكه قير به سرو رويشان بپاشند لباس  از تنشان مي كندند و گوش هايشان را مي بريدند .
آنچه از قانون آشوريان به دست آمده به شرح زير است :
هر كس كه بدكاره اي را در حجاب ببيند ،‌بايد او را دستگير كند واو را به ماموران تحويل دهد كسي حق ندارد زيور آلاتش را بگيرد اما مردي كه او را توقيف كرده بايد البسه اش را از تنش خارج كند بايد پنجاه ضربه شلاق بخورد و بر سرش نيز قير  پاشيده شود چنانچه مردي زن بدكاره با حجابي را ببيند و او را تحويل ندهد خود بايد مجازات شود و پنجاه ضربه شلاق بخورد بايد گوش هايش را سوراخ و طنابي از آنها رد كنند و در پشتش گره بزنند ويك ماه او را وادار كنند براي ديگري كار كند.
همه زنان در صورت تاهل در خيابان ها و در مجامع عام بايد موهايشان را بپوشانند بانوان دربار از هنگام تولد به داشتن حجاب ملزم هستند و كنيزكان آنها به هنگام همراهي بانوان  بايد حفظ حجاب كنند .
اگر مردي كنيزش را به ازدواج خود درآورد . آن كنيز از زنان شوهر دار محسوب مي شود و بايد حفظ حجاب كند .
كسي كه ازدواج نكرده باشد حتماً بايد بي حجاب در ميان مردم حاضر شود .

اگر مردي بخواهدحق حجاب  به كنيزش بدهد بايد پنج يا شش تن از همسايگانش را فراخواند و قبل از آمدن آنها كنيز بايد خود را بپوشاند . سپس مرد در جمع همسايگان بايد بگويد او همسر من است بنابر اين او همسرش خواهدشد .
در كتيبه هاي قديمي نيز مطلبي در باره زنان بلند مرتبه بابلي وجود دارد كه به نيمه اول هزاره قبل از ميلاد مسيح بر مي گردد . در اين كتيبه ها فرمانهايي است كه براي انتقام از بابليان صادر شده است . زنان بابلي ملزم به اجراي كارهاي پست هستند بايد حجابشان را از سر بدارند و پاهايشان را برهنه كنند .
اي دختر باكره بابل فرود آي وبر خاك نشين . بي هيچ تخت و سريري
اي دختر كلده
ديگر تو را نازك و لطيف نمي خوانند . سنگ هاي سنگين را بر شانه بگذار حجابت را از تن در آر ردايت رابركن پاهايت را برهنه كن .
نوع پوشش در آن زمان  را مي توان بر دو نقش برجسته به دست آمده از بين النهرين مشاهده كرد اين دو نقش برجسته اكنون در موزه بريتانياي لندن موجود است .
يكي از اين نقشها گروهي از زنان و دختران را درحال ترك شهر مصيبت زده لاچيش  نشان مي دهد كتيبه دوم گروهي كاز زنان رامشخص ميكند كه با هم صحبت مي كنند . اين كتيبه ها از سال هاي 681 – 704 قبل از ميلاد به دست آمده است .
در نقش برجسته ها زنان بالاپوش هايي بلند بر تن دارند و پوششي نرم و آزاد بر سر و پيشانيشان ديده مي شود . در بالاپوش هايي كه بر تن زنان گروه دوم است . حاشيه اي به چشم مي خورد كه از استفاده نوعي دستمال گردن حكايت مي كند .

قرن چهارم قبل از ميلاد – اگزنوفون  ظاهر همسر ابراداتوس سوزا را هنگامي كه سيروس شاه هخامنشي او را اسير كرد توصيف مي كند .
و زماني كه ما طبق دستور مافوقمان به خيمه آنها رفتيم در ابتدا نمي توانستيم او را از ديگران تشخيص دهيم او بر صدر مجلس نشسته بود و كنيزانش بر گردش حلقه زده بودند و لباسي مانندخدمتكارانش پوشيده بود هنگاميكه به آنهانظر دوختيم همه آرزو داشتيم بدانيم كه بانوي مجلس كيست . درهمان نگاه اول شناخت بانو در بين ديگران بسيار واضح بود زيرا حجاب داشت و بر زمين سجده كرده بود .
او هم به سبب مقام و منزلت هم به موجب نجابت و لطف در ميان آنان مي درخشيد علاوه بر اين بسيار متواضع و فروتن بود .
يونانيان حجاب زنان را با واژه كالوما توصيف كرده اند . كه هم به معناي پوشش سر است وهم به طور كلي معناي حجاب را تداعي مي كند . اين توضيحات مبهم هستند اما مي توان اين چنين تفسير كردكه در البسه ملكه بالاپوش و روبنده وجود داشته است . چنانچه اگزنوفون نوشته است وقتي ملكه را نزد سيروس بردند . او البسه ظاهري خود را از سر تا پا  بركند و با صداي بلند گريست . خدمتكارانش نيز به صدايي بلند گريستند و سپس ما چهره آنان ، گردن و بازوانشان را ديديم .
و با بردگان يا مردان آزاد اما بدون منزلت ازدواج كرده اند  در اين ميان خواهراني پرهيزگار كه از اصالت خانوادگي برخوردار بودند  مصمم شدند – چون مردي از خاندانشان باقي نمانده بود به عقد كسي در نيايند آنها وقتي به اجبار با دادرسان و يا ساير دولتمندان روبه رو مي شدند جامه اي در بر مي كردند كه صورت و بدنشان راكاملاً مي پوشاند ساير زناني كه ازدواج كرده بودند . از اين سنت پيروي كردند و اين موضوع از توصيف پلوتارش مشخص مي شود زيرا او از پوشاندن بخشي از صورت به عنوان يك سنت بين تمام زنان سخن گفته است .
يكي از قديمي ترين نقشهاي  به دست آمده از اين زنان كه كاملاً خود را پوشانده اند . مي توان بر روي يك كوزه باقيمانده از قرن پنجم قبل از ميلاد مشاهده كرد نقش گروهي شش نفره از زنان  بر روي اين كوزه قرار دارد كه پنج نفر  آنها در حال رقص هستند و ششمين نفرشان فلوت مي نوازد همه رقاصان پارچه اي به دور خود پيچيده اند به طوري كه تمام بدن سرو صورتشان را پوشانده است و تنها چشم و پيشاني آنها قابل رويت است .
مجسمه اي كوچك از بوئتيا در خاك يونان به دست آمده كه او نيز تمام بدنش را پوشانده به طوري كه تنها چشم و بخشي كوچكي از بيني اش مشخص است . نوع پوشش اين مجسمه به توصيف هراكليد نويسنده  يوناني در سال 250 قبل از ميلاد شباهت بسيار دارد او مي نويسد :
جامه آنها به گونه اي است كه  سرشان را نيز مي پوشاند و تمام صورتشان را مانند  نقابي در  بر مي گيرد . تنها چشمهايشان در اين ميان مي درخشد .  ديگر قسمتهاي صورت به وسيله ردايي پوشيده شده است . همه آنها جامه هايي كاملاً سفيد مي پوشند  . موهايشان زرد است و آنها را بر بالاي سرشان مي بندند .

ادامه دارد ...

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

27 فروردين / 16 آوريل / 27 ربيع الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
27 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
اعلام تخت جمشيد به عنوان پايتخت اول

16 آوريل سال 465 پيش از ميلاد رسما اعلام شد كه پرسپوليس ( تخت جمشيد ) پايتخت اول ايران خواهد بود. ساختن شهر ، كاخ شاه و تالارهاي پذيرايي آن 51 سال طول كشيده بود. نوروز سال 465 پيش از ميلاد در تخت جمشيد برگزار شده بود ، ولي در اين روز ( 27 روز پس از نوروز ) مراسم پايتخت شدن تخت جمشيد برگزار شده بود ، زيرا اهميت روز ملي ايرانيان چنان بوده است كه نبايد حتي با پايتخت اعلام شدن يك شهر مخلوط مي شد. طرح ساختن تخت جمشيد از داريوش بزرگ است. در همين روز اعلام شد كه شوش همچنان پايتخت اداري ايران و محل ادارات دولتي خواهد بود كه در فصل گرما كارمندان مي توانند به همدان بروند و در آنجا انجام وظيفه كنند. ممكن است شاه نيز زمستان را در آنجا باشد. به همين سبب مورخان يوناني ، ايران را داراي سه پايتخت نوشته اند. ساختمان تخت جمشيد كه توسط اسكندر مقدوني به آتش كشيده شد از نظر وسعت و هنر معماري و فن مهندسي مهمترين عمارت پيش از ميلاد و نماد تمدن بشر عهد باستان و نشانه عظمت ايران و ايراني است و هويت ملي ما بشمار مي رود.

 

قرارداد صلح ايران و عثماني

در اين روز در سال 1613 ميلادي در اصفهان مذاكرات صلح ايران و عثماني با امضاي يك قرارداد به پايان رسيد . طبق اين قرارداد كه در پي يك رشته جنگهاي سه ساله امضاء شد دولت عثماني از همه دعاوي خود در قفقاز دست كشيد. ايروان ، قارص و منطقه وان صحنه اين جنگها بود كه در آن براي نخستين بار ارتش غير عشايري ( غير قزلباش ) و نوين ايران كه افراد آن از ميان همه مردم بر حسب ضوابطي انتخاب مي شدند شركت كردند و در همه جا پيروز شدند.

 

بازي زمانه

با خواندن دو رويداد سال465 پيش از ميلاد وسال 1613 ميلادي درهمين صفحه، اينك بازي زمانه را ببينيد كه در همين روز ( 16 آوريل ) در سال1908 (1287 هجري خورشيدي) وطن ما به دليل عدم لياقت دولت وقت و ضعف وطندوستي و غرور ملي تا آن حد ذليل شده بود كه دولت روسيه به خاطر بازداشت موقت دو قفقازي تبعه آن دولت كه متهم به مشاركت در بمب اندازي به سوي كالسكه محمدعلي شاه قاجار شده بودند از ايران مطالبه غرامت و عذر خواهي رسمي كرده بود!.
    

 

گرمابه گنجعلي خان كرمان

گنجعلي خان كه ازجانب شاه عباس حكمران كرمان شده بود دربازار اين شهر باني گرمابه عمومي بزرگ و جالبي شد كه 16 آوريل سال 1598 ميلادي گشايش يافت . اين گرمابه پس از قرنها فعاليت به صورت حمام عمومي ، از دهه هفتم قرن 20 به صورت يك موزه در آمده كه با بازديد از آن مي توان طرز كار گرمابه هاي سنتي ايران از جمله كيسه كشي ، مشت و مال و نيز رخت كن و ... را مجسم كرد . در قديم رخت كن گرمابه هاي عمومي ايران در عين حال محلي براي ملاقات اتفاقي دوستان و گپ زدن و نوشيدن چاي و كشيدن غليان بود.

 

 شهادت رضا چراغي فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله

[27 فروردين 1362] - شهادت رضا چراغي فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله

 

آغازعمليات نصر يک

[27 فروردين 1366] -  عمليات نصريك با رمزيا صاحب الزّمان )عج( ادركني اجرا شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نصريك را درغرب بانه و درداخل خاك عراق با موفقيت به پايان رساندند و ارتفاعات مهمي ازجمله كوخ نم نم را ازوجود دشمن پاك كردند.

 

شهادت ابوجهاد ازپايه گذاران سازمان آزاديبخش فلسطين

[27 فروردين 1367] -  ابوجهاد ازپايه گذاران سازمان آزاديبخش فلسطين بدست نيروهاي رژيم اشغالگرقدس به شهادت رسيد. ابوجهاد ازفرزندان مسلمان و مظلوم فلسطين بود كه با درك ضرورت مبارزه مسلحانه به اتفاق و همفكرانش درقاهره سازماني مسلح با خط مشي چريكي بنام جنبش آزاديبخش فلسطين پايه گذاري كرد. ابوجهاد سرانجام دراثناي مبارزات پيگيرخود مورد اصابت گلوله يك گروه مسلح صهيونيست قرارگرفت و به شهادت رسيد.

Mobin_s2004@yahoo.com
16 آوريل ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو ادب

زادروز آناتول فرانس و كورتيوس و سلگرد خودكشي كاواباتا

كاواباتا -----------آناتول فرانس ------------ كورتيوس

كاواباتا -----------آناتول فرانس ------------ كورتيوس

كورتيوس Georg Curtius زبانشناس آلماني كه در زمينه زبانهاي كلاسيك و ريشه زبانهاي اروپايي و واژه هايي كه از يوناني و لاتين گرفته اند بررسي فراوان كرده و نتيجه كار خود را به صورت چند كتاب و رساله منتشر ساخته است 16 آوريل 1820 به دنيا آمد ودر 1885 درگذشت.
     امروز ــ 16 آوريل زادروز آناتول فرانس نويسنده معروف فرانسوي است كه در سال 1844 متولد و بسال 1924 فوت شد. وي برنده جايزه نوبل ادبيات سال 1921 است . ياسوناري كاواباتا داستان نويس بلند آوازه ژاپني كه بيش از يكصد داستان نوشته است 16 آوريل 1972 در 73 سالگي خودكشي كرد .وي دو سال پس از نوشتن داستان يك خودكشي ، بدون اين كه يادداشتي در اين زمينه بر جاي گذارد انتحار كرد . كاواباتا كه برنده جايزه نوبل ادبيات سال 1968 شده بود نخستين ژاپني است كه چنين جايزه اي را به دست آورده بود. به سبب يتيم شدنش در كودكي و از دست دادن والدين ، تاثير تنهايي و متكي به خود بودن در همه آثار كاواباتا آشگار است. سبك داستان نويسي او شباهت فراوان به نوشتن خبر حادثه براي رسانه ها دارد ؛ ساده ، بدون لفاظي و بازي با قلم ، و قرار دادن سريع خواننده در نتيجه داستان (درباره كارهاي اين سه تن، به دفعات و در زمان خود مطالب بيشتري نوشته شده است).

 

ساير ملل

بازگشت لنين از تبعيد و ورود انقلاب روسيه به دوره نهايي خود

16 آوريل 1917 ولاديمير ايليچ ( لنين ) پس از يازده سال كه به حالت تبعيد در اتريش و سويس بسر برد و از آنجا جنبش سوسياليستي را رهبري مي كرد با كمك آلماني ها كه مي خواستند دولت روسيه را گرفتار دشواري هاي داخلي كنند و از جنگ جهاني اول خارج سازند به وطن باز گشت. روايت است كه آلماني ها لنين را در يك واگن قطار راه آهن قرار دادند و آن را قفل كردند و از ميان جبهه هاي جنگ عبور دادند و به روسيه رسانيدند .
    لنين در نخستين روز بازگشت به روسيه كاپيتاليسم و رقابت بر سر استثمار ملل را عامل شعله ور شدن آتش جنگ بزرگ اعلام داشت. وي تاكيد كرده بود كه تا اين دوعامل وجود داشته باشد جنگ هاي استعماري نيز ادامه خواهد داشت.
    لنين كه در آن سال 47 ساله بود در 28 ماه مه خواهان ايجاد يك جمهوري دمكراتيك فدرال در روسيه شد. وي در دوم ژوئن راهپيمايي بزرگي ترتيب داد كه قبلا نظير آن در روسيه ديده نشده بود. لنين در شانزدهم ژوئن طرح خود در زمينه شورايي كردن كشور را اعلام و نخستي شورا ( ساويت ) را تشكيل داد . وي ماه بعد از آن تمهيدات دولت موقت روسيه از جمله ايجاد مجلس ( دوما ) را كارهايي عبث خواند كه به منظور خريد وقت و تاخير وقوع يك انقلاب راستين انجام مي شود و گفت: در كشور روسيه كه مردم با انتخابات آشنا نيستند و آن گروه هم كه آشنايي دارند درستي مراحل كار و نتايج آن را باور ندارند نمي توان از الگوي كشورهايي كه قرنها اين نوع انتخابات را تمرين و تجربه كرده اند استفاده كرد ؛ انتخابات بايد در سطوح پايين انجام شود تا واقعيت دمكراتيك داشته باشد.
     مبارزات لنين از اين دست تا اكتبر همين سال ــ ماه هفتم پس ازبازگشت از تبعيد ــ به انقلاب بلشويكي و تغيير نظام روسيه انجاميد.
    

 

خمر روژ بر كامبوج مسلط شد

خمرها به اين صورت 16 و 17 آوريل سال 1975 وارد شهر پنوم پن شدند. بسياري از افراد مسلح خمر را نوجوانان تشكيل مي دادند

خمرها به اين صورت 16 و 17 آوريل سال 1975 وارد شهر پنوم پن شدند. بسياري از افراد مسلح خمر را نوجوانان تشكيل مي دادند

خمر روژ پس از پنج سال جنگ ، 16 و 17 آوريل سال 1975 بر كامبوج مسلط شد. تصرف شهر پنوم پن پايتخت كامبوج 17 آوريل تكميل شد. لون نول رئيس دولت كامبوج كه از سوي آمريكا حمايت مي شد قبلا فرار كرده بود. خود وي نيز با كودتا برسر كار آمده بود.
    خمر سرخ كه يك جنبش كمونيستي بود در طول جنگ از كمك نظامي ويتنام شمالي و كمونيستهاي لائوس برخوردار بود. اين جنبش كه چند كمونيست بسيار افراطي از جمله پل پوت Pol Pot رهبري آن را بر عهده داشتند پس از پيروزي و اصلاح نام كامبوج به كامپوچيه در اين كشور يك نظام كمونيستي مطلق برقرار كرد ؛ حال آن كه كامبوج آمادگي سوسيال دمكراسي را هم نداشت . اين رژيم از همان آغاز كار ارزش طلا و هرگونه پول را لغو كرد و شهر نشينان و كساني را كه به كارهاي خدماتي مي پرداختند مفتخور اعلام داشت و براي كشاورزي روانه روستاها كرد كه ظرفيت كافي براي پذيرش اين جمعيت را نداشتند و امكاناتشان بسيار محدود بود ؛ به همين سبب بسياري جان سپردند.
     نظام خمر سرخ با همه انتقادي كه از آن مي شد تا 1979 و تا روزي كه ويتنام از آن حمايت مي كرد دوام يافت ، ولي از روزي كه نسبت به ويتنام ادعاي ارضي كرد كار را برخود دشوار ساخت و به همان گونه كه با كمك ويتنام پيروز شده بود به دست ويتنام نيز شكست خورد؛ نخست پنوم پن و سالها بعد همه قلمرو خود را از دست داد( رويدادهاي مربوط در زمان خود در طول سال آمده است).

 

اخراج عربان از مناطق كرد نشين عراق

« سي . جي. چيورز » 15 آوريل 2003 از عراق به نيويورك تايمز گزارش داده بود كه در منطقه كركوك ، كردها به بيرون راندن عرب ها از آن منطقه دست زده و خانه و مساكن آنان را اشغال مي كنند و گفته اند كه عربها بايد مناطق كردنشين را ترك گويند . اين روزنامه نگار كه با طرفين دعوا ( كردها و عربها ) گفت و شنود كرده نوشته بود كردهايي كه عربها را بيرون مي كنند مدعي هستند كه دولت آمريكا با اين عمل آنان موافقت دارد . نيويورك تايمز نوشته بود كه با هر مقامي كه در واشنگتن تماس گرفته گفته است كه چنين توافقي صورت نگرفته و چنين چراغ سبزي داده نشده است .
    

برخي ديگر از رويدادهاي 16 آوريل

  • 1529:   « لوئي دو بركوين » فرانسوي كه گناهش تنها اين بود كه قسمتي از عقايد لوتر باني مذهب پروتستان را از زبان آلماني به فرانسه ترجمه كرده بود به جرم ارتداد به اعدام محكوم و آتش زده شد.
        

  • 1850:   « هربرت باكستر آدامز» تاريخدان آمريكايي و موسس انجمن آمريكايي تاريخ به دنيا آمد.

  • 1818:   سناي امريكا طرح غيرمسلح بودن مرزهاي كانادا و ايالات متحده را كه به قانون « راش ــ بيگوت » معروف است از تصويب گذراند.

  • 1922:   دولت آلمان برغم مخالفت انگلستان و فرانسه نظام كمونيستي روسيه را برسميت شناخت.دوكشور پيمان كاملة الوداد امضاء كردند و از دعاوي مالي نسبت به يكديگر صرف نظر كردند.

  • 1938:   دولت انگلستان ضميمه شدن اتيوپي به ايتاليا را پذيرفت.

  • 1945:   حمله زميني ارتش شوروي به شهر برلين پايتخت رايش سوم آغاز شد و دوهفته بعد آن را به تصرف خود در آورد.

  • 1946:   آمريكا نخستين موشك « وي ــ 2 » را كه از آلمان به دست آورده بود در منطقه « وايت سند»آزمايش كرد.

  • 1948:   سازمان همكاري هاي اقتصادي اروپا ( اي. اي . سي ) تشكيل شد.

  • 1962:   دولت برزيل برخي از موسسات بازرگاني و مالي آمريكايي را در آن كشور ملي كرد.

  • 1992:   دكتر نجيب الله از رياست دولت افغانستان كناره گيري كرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    27 ربيع الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     تولد «ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب

    [27 ربيع الاول 365] - «ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب كه در دهكده اي نزديك حلب در خانواده اي با فضيلت بدنيا آمد . وي سه ساله بود كه بدليل ابتلاء به مرض آبله از بينايي محروم گشت . اما به صورت انديشه و قدرت احساس او آنچنان شگفت آور بود كه اين ضعف جسماني كمبودي در زندگي او ايجاد نكرد . معري پس از كسب دانش در زادگاهش مدتها در طرابلس ، انطاكيه و بغداد اقامت گزيد و علوم مختلف را تحصيل كرد . بعد از مدتي در شهر حلب مدرسه اي تأسيس نمود كه به تدريج مبدل به مركز اجتماع دانشمندان و اديبان آن عصر گرديد . اين شاعر تواناي عرب طي عمر خود به خلق اشعاري گرانمايه و تأليف كتب متعدد پرداخت . اشعار ابوالعلاء منسجم و غزلياتش آكنده از زيباترين جلوه هاي حيات است . از اين رو وي را مي توان يكي از نامدارترين شاعران عرب بعد از اسلام دانست .

     

     آغاز نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك»

    [27 ربيع الاول 699] - نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» ميان سپاه غازان ، ايلخان مغول و الملك الناصر آغاز شد . دراين نبرد الملك الناصر و امراي او با لشكر خود به جانب دمشق حركت كردند و اين شعر را مقر سپاه خود قرار دادند . درآن هنگام كليه امور لشكري و كشوري الملك الناصر به عهده دو تن از كارآموزترين امراي لشكر او بود اما آن دو به دليل كارشكني هاي زيردستان موفق نشدند و الملك الناصر پس از شكست به قاهره عقب نشيني كرد و سپاه ايلخاني هم دمشق ، بيت المقدس و غزوه ر تصرف نمود .

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    احكام وصيت

    وصيت آنسكه انسان سفارش كند بعد از مرگش برايش كارهائى انجام دهند، يا بگويد بعد از مرگش مقدارى از مال او ملك كسى باشد، يا براى اولاد خود و كسانى كه اختيار آنان با او است ، قيم و سرپرست معين كند و كسى را كه به او وصيت مى كنند، وصى مى گويند.
    كسى كه نمى تواند حرف بزند، اگر به اشاره مقصود خود را بفهماند، براى هر كارى مى تواند وصيت كند.
    كسى كه از روى عمد مثلا زخمى به خود زده ياسمى خورده است ، كه بواسطه آن ، يقين يا گمان به مردن او پيدا مى شود، اگر وصيت كند كه مقدارى از مال او را به مصرفى برسانند صحيح نيست .
    اگر انسان وصيت كند كه چيزى يا مالى به كسى بدهند، در صورتى آن كس چيز را مالك مى شود كه بعد از مردن وصيت كننده آن را قبول كند.
    وقتى انسان نشانه هاى مرگ را در خود ديد، بايد فورا امانتهاى مردم را به صاحبانش برگرداند و بدهكارى هاى خود را به ديگران بپردازد.
    كسى كه نشانه هاى مرگ را در خود مى بيند، اگر زكات و خمس و مظالم بدهكار است ، بايد فورا آنها را بپردازد و اگر نمى تواند بايد وصيت كند تا ورثه اش بپردازند.
    و همچنين است اگر حج بر او واجب شده باشد و اگر نماز و روزه قضا دارد بايد وصيت كند كه از مال خود براى آنهااجير بگيرند، بلكه اگر مال نداشته باشد ولى احتمال بدهد كسى بدون آنكه چيزى بگيرد، آنها را انجام مى دهد باز هم واجب است وصيت نمايد، و اگر قضاى نماز و روزه او بر پسر بزرگترش واجب باشد، بايد به او اطلاع بدهد، يا وصيت كند، كه براى او بجا آورند.
    كسى كه نشانه هاى مرگ را در خود مى بيند، اگر مالى پيش كسى دارد، يا در جائى پنهان كرده است ، كه ورثه نمى دانند، چنانچه بواسطه ندانستن ، حقشان از بين برود، بايد به آنان اطلاع دهد لازم نيست براى بچه هاى صغير خود قيم و سرپرست معين كند، ولى در صورتيكه بدون قيم مالشان ار بين مى رود يا خودشان ضايع مى شوند، بايد براى آنان قيم امينى معين نمايد.
     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    شعر برای کنکوری ها

    نخستین بار گفتش از کجایی
    بگفت از پشت سد آشنایی
    بگفت آنجا صنعت در چه کوشند
    بگفت نکته خرند و تست فروشند
    بگفتا تست فروشی در ادب نیست
    بگفت از درس خوانان این عجب نیست
    بگفت از دل شدی عاشق به کنکور
    بگفت از دل تو گویی و من از زور
    بگفتا عشق کنکور بر تو چون است
    بگفت از جان شیرینم فزون است
    بگفتا گر کند مغز تو را ریش
    بگفت مغزم بود این گونه از پیش
    بگفت ار من بیارم رتبه ای ناب
    بگفتا وه چه می بینی تو در خواب 

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    بيماري آسم
    (راههاي پيشگيري و درمان)


    فـرض کـنید کـه بـا سـرعـت زیادی در حال دویدن هستید و یـکـدفـعه نفس کشیدن برایتان دشوار می شود. احساس می کنید که قفسه ی سینه تان تنگ شده است و شروع به سـرفـه مـی کـــنید. جریان هوا در بدنتان بسیار محدود مـی شــود. برای نفس کشیدن به خس خس می افتید و در ریه تان احساس خلط میکنید. دویدن را متوقف میکنيد. بـه زور نـفـس مـی کشـیـد و احسـاس مـی کنید شاید به مـداوای پــزشکی نیاز پیدا کرده باشید. و خیلی زود علائم بیماریتان بروز می کنند.
    ایـن فـقـط شـرح کـوتـاهی از یک حمله ی آسم ملایم بود. هرچند اکثر افراد در بعضی مواقع در زندگی به خاطر سرما خـوردگـی یـا آلـرژی هـای مـخـتـلف احســاس تنگی نفس مـی کـنـنـد، علائـم بـیـماری آســـم ممکن است تا سالها شـناختـه نشـده در شـما بـماند تا اینکه وضع بیماری حاد شود.
    تاثیرات و علائم بیماری آسم گاهی اوقات به طور ناگهانی بروز می کنند. از این رو خوب است که آگاهی های لازم در مورد این بیماری کسب کنید.

    آسم چیست؟
    آسم یک بیماری ریوی است که در آن جریان هوا در داخل و خارج از ریه به خاطر التهاب و آماس محصور می شود. جزء بیماری های بسیار خطرناک به حساب می آید که 17 میلیون امریکایی را مبتلا کرده است. بنابر آماری که در سال 2002 انجام گرفت، سالانه 500000 امریکایی به واسطه ی این بیماری بستری شده و بیش از 5000 نفر جان خود را از دست می دهند.
    احتمال مرگ و میر و بستری شدن زن ها به خاطر این بیماری بیش از مردان است. و زنان کلاً بیش از مردان در معرض ابتلا هستند. در سال 1999 تعداد مردهای مبتلا به آسم 4.3 میلیون بود در مقایسه با زن ها که 6.2 میلیون نفر بوده است. همچنین از جنبه ی نژادی افریقایی-امریکایی ها سه یا چهار برابر امریکایی ها به این بیماری مبتلا می شوند. و افریقایی-امریکایی ها شش برابر سفیدپوستان به این بیماری مبتلا میشوند.

    زودگذر یا دیرینه؟
    آسم می تواند هر فردی را در هر موقعیتی مبتلا کند. اما معمولاً ابتلا به آن از اوایل زندگی به خاطر عوامل ژنتیکی و محیطی آغاز می شود. اگرچه این بیماری گاهاً در بچه ها هم دیده می شود، اما اگر زود تشخیص داده شود می توانند تا آخر عمرشان با این بیماری کنار بیایند. حتی دیده شده است که در بعضی از این بچه با رسیدن به دوران بلوغ علائم بیماری به کل ناپدید می شود.
    سن ابتلا بنابر عوامل محیطی مثل کشیدن تنباکو، سابقه ی خانوادگی، آلودگی زیاد محیط و عوامل ژنتیکی متغیر است.
    در بعضی موارد ممکن است آسم خفیف در بچه ها تا دوران بلوغ و بزرگسالی ناشناخته بماند یا اینکه فردی به خاطر کشیدن سیگار یا ابتلا به بیماری های برونشیت یا ذات الریه در دوران میانسالی به آسم مبتلا شود.

    علائم
    زمانی که فردی دچار حمله ی آسم می شود، دیواره ی ریه حساس و ملتهب میشود. موارد زیر جزء علائم این بیماری شمرده می شوند:
    تنگی نفس
    تنگی قفسه سینه قبل و بعد از انجام حرکات ورزشی
    سرفه مکرر برای صاف کردن سینه
    تولید زیاد خلط در ریه
    تنگی نفس که همراه با انقباض عضلات جدار قصبه الریه می باشد
    کاهش حجم ریه
    قطع شدن نفس که نیازمند درمان های پزشکی و استفاده از اسپری هوا می باشد
    بازماندن از ادامه ی فعالیت به خاطر افتادن از نفس
    اگر شما این علائم را در خود مشاهده می کنید، حتماً بلافاصله نزد پزشک متخصص بروید. در موارد نادری بعضی از بیماری های قلبی با علائمی مشابه با آسم دوران میانسالی دیده می شود. هرچند که با انجام آزمایشاتی ساده و بررسی تاریخچه ی پزشکی شما، پزشک می تواند به راحتی بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را انجام دهد.

    آلرژی ها
    آسم رابطه ی نزدیکی با آلرژی ها و واکنش فیزیولوژیکی نسبت به مواد آلرژی زا دارد. زمانی که افراد آلرژیک در یک محیط آلرژی زا تنفس کنند، سیستم دفاعی فعالیت میکند و مولکولی به نام گلوبولین ایمنی E (IgE) می سازد.
    پادتن IgE ماست سل (یاخته ی شخاخواه) که نوعی سلول دفاعی است ایجاد میکند تا مواد شیمیایی مخالف درمسیرهای جریان هوا آزاد کند. این پادتن ها جدار ریه را اذیت م یکنند و بعد مسیرهای جریان هوا ملتهب و حساس می شوند و باعث سرفه کردن، خس خس و سختی تنفس می شود.
    آلرژی های آسمی در افراد مختلف متفاوت است، اما در اینجا به چند نوع متداول آنها اشاره می کنیم:
    ورزش شدید
    هوای سرد و تغییرات هوایی
    مواد آلرژی زا مثل گرده، پرز و پشم حیوانات، گرد و خاک، کپک و دود تنباکو
    بعضی داروها
    بعضی غذاها مثل حلزون صدف دار
    بعضی از انواع بیماری های ویروسی
    البته شایان ذکر است که همه ی افراد مبتلا به آلرژی به آسم مبتلا نمی شوند و همه مبتلایان آسم، آلرژی ندارند.

    راه های پیشگیری
    مثل سایر بیماری های مزمن، حفظ وزن مناسب و رژیم غذایی سالم و پرهیز از استعمال تنباکو می تواند تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کند.
    هرچند اگر در معرض ابتلا به آسم هستید یا در کودکی تجربه ی آن را داشته اید، بهترین راه جلوگیری از ابتلای آن در آینده، انجام دستورالعمل های پزشک و انجام مداواهای مربوط به آلرژی می باشد.

    راه های درمان
    اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که تشخیص داده شده مبتلا به آسم هستید، نگران نباشید، چون راه های زیادی برای درمان و غیر فعال کردن بیماریتان وجود دارد.
    به خاطر اینکه آسم در افراد مختلف متفاوت است، درمان های ویژه نیز باید برای هر فرد انجام گیرد. اگر پزشک خانوادگیتان هم می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند اما بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان های اساسی برایتان انجام دهد. در اینجا به چند نوع از درمان های آسم اشاره می کنیم:

    تزریقات آلرژی
    این درمان می تواند بسیاری از آلرژی های مربوط به آسم را از بین ببرد. اما این درمان بسیار پر هزینه و وقت گیر است.
    همه ی پزشکان نیز به مفید بودن این نوع درمان معتقد نیستند چون همه ی بیماران ممکن است نسبت به آن آلرژی ها حساسیت نداشته باشند. استفاده از این نوع درمان برای مبتلایان به بیماری های قلبی منع می شود.

    تجویز دارو
    استفاده ی به موقع داروهای تجویز شده آسم را کاملاً غیر فعال می کند.
    داروهای تجویز شده برای این منظور معمولاً با التهابات ایجاد شده مقابله می کند. تعداد و شدت حمله های آسم را کاهش می دهد. بعضی از این داروها را باید هر روزه استفاده کرد. دو نوع متداول این داروها عبارتند از:
    برونکودیلاتور: این متداول ترین نوع دارو برای درمان این بیماری به حساب می آید. که اسپری های مخصوص برای استنشاق هوا است. استفاده از این وسیله می تواند حمله ی آسم را متوقف کند و همچنین استفاده ی آن 15 تا 30 دقیقه قبل از انجام فعالیت های شدید از آغاز حمله پیشگیری می کند.
    داروهای ضد التهاب: از این داروها برای پیشگیری استفاده می شود و شدت و تکرار حمله های آسم را کاهش می دهد.

    اجتناب از مواد آلرژی زا
    یکی از بهترین راه های جلوگیری از حملات آسم اجتناب از محیط هایی است که در آم مواد آلرژی زاای تحریک کننده ی آسم وجود دارد. البته ممکن است این درمان کافی نباشد اما پزشکان معمولاً آن را توصیه می کنند.

    اجتناب از فعالیت شدید
    فعالیت های مخصوصی مثل اسکی روی یخ، ورزش های زمستانی، پیاده روی تند در هوای سرد می تواند احتمال حملات آسم را بیشتر کند. اما فعالیت های که داخل ساختمان انجام می گیرد مثل شنا کردن اشکالی ایجاد نمی کند.

    نفسی عمیق بکشید...
    آسم بیماری است که می تواند کنترل شود، اما معالجه نمی شود. داشتن آگاهی در این زمینه می تواند بسیار به شما برای پیشگیری یا کنترل این بیماری به شما کمک کند. با مشاهده ی علائم این بیماری در خودتان فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید.
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    نمونه سوالات آزمون فنی و حرفه ای در خصوص هفت مهارت ICDL - قسمت اول

    مهارت اول: مفاهیم پایه فناوری اطلاعات

    حافظه RAM را تعریف کنید .
    حافظه با دستیابی مستقیم یا دستیابی تصادفی ، محلی است که دستورالعمل ها و داده های برنامه در آن ذخیره می شوند .
    Ram حافظه ای است که با قطع برق اطلاعات آن از بین خواهد رفت .
    موارد الف و ب صحیح است .
    هیچکدام

    سیستم عامل DOS چند کاربره است ؟
    تک کاربره
    دو کاربره
    سه کاربره
    هیچ کدام

    حافظه های اصلی کامپیوتر را نام ببرید .
    EROM – EPROM
    ROM – RAM
    EROM – RAM
    موارد الف و ب

    موارد مهم كنترل كننده حافظه كدامند؟
    اعلام خبر شارژ يك سلول
    مشخص نمودن نوع سرعت ، ميزان حافظه و بررسي خطا
    مشخص نمودن سطر و ستون ، نگهداري وضعيت ، بازخواني و بازنويسي داده ها
    خواندن و برگرداندن سيگنال از يك سل

    حافظه ROM را تعریف کنید .
    Rom یک حافظه فقط خواندنی است که با قطع برق اطلاعات آن از بین نمی رود .
    Rom حافظه ای بر پایه نیمه هادی است که به دستورالعمل ها یا داده های قابل خواندن یا غیر قابل خواندن تغییری را در خود جای می دهد .
    موارد الف و ب
    هیچ کدام

    مودم چیست ؟
    وسیله ای است که داده ها را از قالب رقمی به قالب تلفیقی تبدیل می نماید .
    مودم برای اتصال کامپیوتر به اینترنت استفاده می شود .
    برای اتصال تلفن به کامپیوتر از مودم استفاده می شود .
    هیچکدام

    در واژه مخفف CPU حرف C دلالت بر کدام گزینه دارد ؟
    واژه Central
    واژه Computer
    واژه Complex
    واژه Computing

    مانیتور جزء وسایل ورودی است یا خروجی ؟
    ورودی
    ورودی – خروجی
    خروجی
    هیچکدام

    مفهوم بیت چیست ؟
    به کوچکترین واحد حافظه بیت می گویند .
    به مجموع صفر و یکهای درون کامپیوتر بیت می گویند .
    بیت فقط مقدار صفر یا یک در مبنای دودویی می باشد .
    موارد الف و ج


    حرف R در واژه مخفف ROM دلالت بر کدام گزینه دارد ؟

    واژه Random
    واژه Read
    واژه Regular
    واژه Right

    وسایل جانبی کدامند ؟
    وسایلی هستند که بودن یا نبودن آنها خللی در استفاده از کامپیوتر ایجاد نمی کند .
    هر وسیله ای که خارج از واحد سیستم (Case ) قرار داشته باشد وسیله جانبی نامیده می شود .
    موارد الف و ب
    هیچ کدام

    موارد استفاده حافظه هاي Sram و Dram در كجاست ؟
    از حافظه هاي Sram بمنظور افزايش سرعت پردازنده و از حافظه هاي Dram براي فضاي حافظه Ram در كامپيوتر استفاده مي گردد
    از حافظه هاي Sram براي فضاي حافظه Ram و از حافظه Dram براي افزايش سرعت پردازنده استفاده مي شود
    هر دو نوع اين حافظه ها از رده خارج شده اند
    موارد استفاده هر دو نوع اين حافظه در كامپيوترهاي Apple مي باشد

    چاپگر را تعریف کنید .
    متن یا تصویر ایجاد شده بوسیله کامپیوتر را بر روی کاغذ پیاده می کند .
    چاپگر یکی از ابزارهای خروجی کامپیوتر است .
    موارد الف و ب
    هیچکدام

    سیستم عامل چیست ؟
    سیستم عامل باعث افزایش سرعت کامپیوتر می گردد .
    واسط بین RAM و ROM است .
    کنترل کننده رابطه RAM و ROM است .
    نرم افزاری است که مسئول کنترل و بکارگیری منابع سخت افزاری مانند حافظه ، واحد پردازش مرکزی (CPU) ، فضای ذخیره سازی دیسک و تجهیزات جانبی می باشد .

    روشهاي اندازه گيري ميزان كارآيي يك هارد ديسك كدامند ؟
    ميزان قابليت ذخيره داده ، تعداد سكتور
    تعداد سكتور و تعداد شيار در آن هارد ديسك
    ميزان داده ، زمان جستجو
    هيچكدام

    آنچه كه باعث جدا بودن كامپوتر از ديگر ماشينهاي محاسبه گرديده است چيست ؟
    قابليت ذخيره اطلاعات
    دارا بودن سرعت بسيار براي محاسبه
    دارا بودن سرعت ، دقت و اطمينان بالا در انجام كارها
    قابليت جابجايي اطلاعات

    تفاوت ساختاري تراشه هاي Ram و Rom در چيست ؟
    حافظه Ram از ترانزيستور به منظور فعال و غير فعال كردن دستيابي به يك خازن در نقاط برخورد سطر و ستون استفاده مي كند در صورتيكه تراشه هاي Rom از يك ديود استفاده مي نمايند
    حافظه Ram از يك ديود استفاده مي نمايد اما حافظه Rom از ترانزيستور استفاده مي كند
    Rom فقط خواندني و Ram فقط نوشتني است
    Rom فقط نوشتني و Ram فقط خواندني است

    ظرفيت يك فايل بر مبناي .............. تعيين مي گردد .
    بيت
    بايت
    مگابايت
    كيلو بايت

    کیبورد جزء اجزاء خروجی محسوب می شود یا ورودی؟
    خروجی
    ورودی
    ورودی – خروجی
    هیچکدام

    ماوس را تعریف کنید .
    ابزاری ورودی که به کاربر اجازه می دهد به اقلام موجود بر روی صفحه تصویر اشاره و آنها را انتخاب کند .
    ماوس یک وسیله ورودی در کامپیوتر می باشد .
    موارد الف و ب
    هیچکدام

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    جنون طراحی در دبی


    ساختمان های دبی لوبيای سحر آميز را به ياد می آورند و به طور ناگهانی و با سرعت در آسمان سبز می شوند.
    ساختمان سازان اين شهر که هر روز کلنگ يک آسمان خراش جديد را به زمين می زنند اين بار تصميم گرفته اند بزرگترين ساختمان بتونی و شيشه ای دنيا را که قرار است به شکل يک مرد عرب با کندوره «لباس عربی» باشد بسازند.
    اين ساختمان «۱۴۰متری که برج العربی نام دارد ۵۰۰ميليون درهم هزينه در بر خواهد داشت و در کنار جزيره ای به شکل ipod وجزيره ای به شکل نقشه جهان و بزرگترين هتل زيردريائی دنيا وهمچنين بلندترين برج دنيا ((برج دبی)) مجموعه ای شگفت انگيز را در امارات متحده عربی به وجود خواهد آورد.
    کشوری که تا ۳۰سال پيش چيزی به جز شنزار نبود اينبار به گفته شيخ محمد حاکم دبی «در پی ساختن تاريخی پر افتخار برای آيندگانش است». اما خيلی ها بر اين باورند که ساختمان های دبی دارای شخصيت لازم نيستند و اينجا ويترينی بزرگ است که کلکسيونی از بهترين های هرچيز را از سراسر جهان در آن گردآورده اند و آن را به نمايش گذاشته اند.
    البته رشد بی سابقه دبی در چند سال اخير و تبديل بيابان بی آب و علف به اين ويترين زيبا هم کار کمی نيست و بايد قبول کرد که مديريت صحيح در پشت صحنه وجود داشته است . اما در ادامه بايد ديد و نتيجه گيری کرد که اين روند به کجا ختم می شود در شهری که هر کاری برای مهندسان و معماران امکان پذير است بايد ديد پروژه بعدی چه خواهد بود و قرار است است آخرت چه چيزی را بسازند خدا می داند.
    جيمز ترافورد دستيار معمار برج العربی در سخنرانی خود در موزه «خط سوم» می گويد : «در جريان الگوبرداری از نمونه‌های غربی و در فرايند رشد شتابان شهر‌دبی ارزش‌های معماری رنگ باحته است. امکان خلق آثار معماری در اين شهر واقعا زياد است. با توجه به حمايتهای مالی دولت و همچنين فضای کافی و زمين های خالی فقط کافی است که طرح مناسبی به شهرداری ارائه شود تا جواز ساخت بگيرد» .
    او می افزايد :« بی‌توجهی به طراحی فضاهای شهری با کيفيت معمارانه نه تنها شهر‌ را به مجموعه‌ای از ساختمان‌های عجيب تبديل کرده، بلکه انگيزه‌های لازم برای توجه معماران به اصول معماری درست را برای طراحی فضاهای شهر به شدت تنزل داده است».
    انواع طرح ها و مدل های غربی در کنار نمادهای شرقی سر به آسمان می کشند و هيچ چيز هم جلودار آنها نيست. حمايت دولت با پرداخت وام های سنگين از يک سو و رشد بی سابقه جمعيتی که دبی را برای زنگی و کار انتخاب می کنند از سوی ديگربستر مناسبی را برای مجريان طرح های ساختمان سازی به وجود آورده است . هيچ کنترلی هم بر روند ابزايش جمعيت دبی وجود ندارد» .
    حاکميت الگوهای کپی‌برداری شده غربی در اصول شهرسازی و معماری به گفته ديگر کارشناسان ناشی از ضعف شناخت کارشناسی نسبت به اصول معماری عربی و اسلامی است.
    جيمز ترافورد می گويد :«شيخ محمد نخست وزير امارات که به معمار اصلی دبی مشهوراست وشم بالای تجاری دارد توانسته است با اعمال قوانين ويژه ای موجب جذب سرمايه های بسياری شود. اکثر اين سرمايه ها نيز به پروژه های ساختمانی و عمرانی دبی راه يافته است.»
    آقای ترافورد اضافه می کند:«شيخ محمد از طراحان غربی دعوت به کار می کند آنها هم با ورود به بازار کار کپی برداری‌های ناشيانه از الگوهای معماری غربی را بر معماری شرقی ترجيح می‌دهند و از آنجا که ورود الگوهای معماری غربی به طور ناقص و بدون تلفيق يا حتی شناخت ارزش‌های معماری متناسب با محل صورت می‌گيرد، جز افزايش بی‌هويتی سهم ديگری در طراحی فضاهای شهری از خود برجای نمی‌گذارد. »
    جيمز ترافورد همچنين تجاری شدن هنر معماری را از بزرگ‌ترين آفت‌های دوران حاضر در دنيا می داند و می افزايد: «وجوه هنر معماری به شدت تحت تاثير سودای سرمايه و تجارت قرار گرفته است و اين بزرگترين خسارتی است که نسل امروز در سايه غفلت مسئولان به معماری و حمايت از آن می‌پردازند. او در پايان می افزايد دبی به اين دليل بی‌هويت است که نطفه آن در تصميمی ‌که توسط قدرت و سرمايه ابلاغ می‌شود، بسته شده و خلاقيت و رعايت اصول شهرسازی در فضاسازی شهر‌، جايی ندارد».

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    روز تولدتان مبارک!

    نام  و ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    ajdar amir sina
    amirsina_ajdari@yahoo.com

    sweden

    25

    1

    tehranredstar@yahoo.com

     

    25

    1

    پرستو احمدي
    arakia_102_1980@yahoo.com

    تهران

    26

    1

    aida ghadrdani
    carbonf56@yahoo.com

    mashad

    26

    1

    مهدی عابدیان
    mehdi_deeda@yahoo.com

    تهران

    26

    1

    Raha Biniaz
    rahab_hh@yahoo.de

     

    31

    1

     

    ***************

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads