732

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 732 :: يکشنبه 30 ارديبهشت 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

در مورد قوم هزاره

با سلام
در شماره 727 روزانه در قسمت دنياي هنر و تصوير، به معرفي فيلم «کابل اکسپرس» (Kabul Express) پرداخته بوديم و در بخشي از اين معرفي، مطالبي در مورد «قوم هزاره» نوشته شده بود.
ديروز يکي از دوستان افغاني گروه به نام آقاي «عنايت الله جاني» که البته الان در کشور اتريش ساکن هستند، توضيحاتي را براي من ارسال کرده بودند که عينا در زير مي آيد.
راستي جا داره از دقت نظر اين دوست عزيز افغاني گروه تشکر و قدرداني داشته باشم.

Dear Mobin,
Hope you do well.
This is just a reminder for the information that your Magazine have about Kabul Express (Indian Movie) as it mentioned in that about "Hazara Nation" it is not the fourt big nation in Afghanistan it is the third big nation in the country hope you make correction for that.
This is really important to be accurate as much as possible espicially in the gobal village.
Hope you not mind it.
Inayat...

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (731) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • مواظب باشید از اینگونه فلش درایوها نخرید
  • معرفي و دانلود فيلم : اس اس ١١٧- قاهره، لانه جاسوسان
  • دانلود انيميشن : Rocket Girls
  • آلبوم جدید و زیبای X-Elementz به نام Now OR Never
  • آهنگ زيباي آي ايرانيم باصداي احمد نايبي
  • Cyberlink PowerDVD Ultra 7.3  جديدترين نسخه از اين نرم افزار برتر با قابليت پخش Blue-Ray و HD-DVD
  • Underground Street Soccer
  • تمرین انتقادپذیری و دموکراسی
  • قصه ي جدايي ِ ما آدم ها
  • بکش ، ولی خوشگلم کن!
  • شِرک3
  • جديدترين شماره از هفته نامهThe Economist
  • جایزه پا در دهان!
  • اصطلاحات نگهداري و افزودنيهاي مواد غذايي
  • مهار و تعامل؛ «راهبرد جدید آمریکا در مسأله هسته ای ایران»
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

مواظب باشید از اینگونه فلش درایوها نخرید
راي گيري براي بازي Fifa 08 که در راه است
گزارش تصويري از كوچ بهاره عشاير بختياري و قشقايي

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

فرمانده انتظامي تهران بزرگ: برخورد قاطع تا دستگيري آخرين اوباش‌گر ادامه دارد
دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران: برخورد با اراذل و اوباش با حكم قضايي صورت گرفته است
 

فرماندهي انتظامي تهران بزرگ گفت: برخورد قاطع نيروي انتظامي تا آخرين فرد اراذل و اوباش در تهران ادامه خواهد داشت.
احمدرضا رادان در گفت‌وگوي ويژه شنبه‌شب شبكه 2 سيما، افزود: طرح ارتقاي امنيت اجتماعي از يك ماه پيش با برخورد با بدپوششي، اراذل، مزاحمان نواميس، معتادان پرخطر و توزيع‌كنندگان موادمخدر آغاز گرديده و اراذل و اوباش در 3 گروه خطرناك، نوچه‌ها و افراد تحت تأثير آنها شناسايي و با آنها برخورد قاطع مي‌شود.
رادان تصريح كرد: نزديك به 100 نفر از اراذل در گروه 1 تاكنون دستگير و 20 تا 30 نفر ديگر در اين گروه وجود دارند و در گروه 2 نيز حدود 300 نفر دستگير و در گروه 3 هم تاكنون 700 نفر دستگير شده‌اند.
وي گفت: بعضي از اين اراذل آثار 10 تا 99 ضربه چاقو و قمه و خالكوبي‌ بر روي بدنشان براي ترساندن مردم وجود داشت.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ در مورد گردش كار شناسايي و دستگيري اراذل و اوباش گفت: براي برخورد با بعضي از جرائم مشهود نيروي انتظامي رأساً اقدام مي‌كرد و بعضي هم براساس مأموريت پنهاني نيروي اطلاعاتي و با هماهنگي مقامات قضايي در ستاد جرائم خاص پيگيري و با آنان برخورد شده است.
رادان از همكاري نيروهاي اطلاعاتي، پليس امنيت، بسيج محل، دادسراي انقلاب اسلامي و گزارش مردمي در طرح برخورد با اراذل و اوباش تشكر كرد و گفت: پليس آگاهي، پليس مبارزه با مواد مخدر، يگان ويژه و سركلانترها در اين طرح مشاركت داشتند.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با توجه به قرار گرفتن 3 گروه از اراذل در كنار هم كار آنها را شبكه‌اي خواند و گفت: اقدامات برخي از آنها محدود به محله است، برخي منطقه‌اي و گروه‌هايي با هماهنگي ساير شبكه‌ها اقدام به اعمال مجرمانه در سطح شهر تهران مي‌كردند.
رادان از خوشحالي و پشتيباني مردم از اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي خبر داد و گفت: تا زماني كه رضايت مردم و پشتوانه قضايي و قانوني در اين طرح وجود دارد، برخورد قاطع تداوم مي‌يابد.
وي گفت: برخورد نيروي انتظامي به قدري اثرگذار بود كه يكي از ارذال مشهور از ترس دستگيري و جمع‌آوري خود، اعلاميه مجلس ترحيمش را پخش كرده و مخفي شده بود كه مأموران وي را در مخفيگاهش دستگير و اعلاميه فوتش را به دستش دادند.
رادان در ادامه تصريح كرد: اين طرح تا زماني كه رديف‌هاي 2 و 3 اراذل وجود دارند نيز ادامه دارد و اشرار يا بايد فرار كنند يا خود را تسليم نمايند و در غير اين صورت آرامش زماني به زندگي‌ آنان باز مي‌گردد كه اعمال خلاف خود را كنار بگذارند.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران گفت: برخورد با اراذل و اوباش با حكم قضايي صورت گرفته است.
سعيد مرتضوي در گفت‌وگوي ويژه شنبه‌شب شبكه 2 سيما اظهار داشت: ستاد پيشگيري و مبارزه با جرايم خاص، جلساتي ويژه‌اي با نيروي انتظامي داشته و در آن برخورد با اراذل و اوباش مصوب شد.
وي گفت: برخورد با اراذل و اوباش در 6 محور تظاهر و قدرت‌نمايي با چاقو و قمه، سلب آسايش مردم و آدم‌ربايي، زورگيري و اخاذي، تجاوز به نواميس و داير كردن مراكز فساد و شرب خمر علني انجام مي‌شود.
دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران گفت: شوراي عالي امنيت ملي مصوبه ستاد پيش‌گيري از جرائم خاص را تأييد و تصويب كرد كه اين ستاد در همه جاي كشور تشكيل مي‌شود.
مرتضوي برخورد با اراذل و اوباش را در راستاي اجراي ارتقاي طرح امنيت اجتماعي و با دستور قضايي دادستاني تهران عملي دانست و گفت:‌ دستور قضايي براساس گزارش پليس امنيت صادر شده است.
وي گرداندن اراذل و اوباش در محله را به خاطر تشهير ندانست و گفت: اين اقدام براي شكستن هيمنه پوشالي اين افراد بوده تا ترس مردم از آنها ريخته و از اراذل و اوباش اعلام شكايت شود.
مرتضوي اظهار داشت: براي شناسايي و دستگيري اين افراد علاوه بر گزارشهاي مردمي كار اطلاعاتي سنگيني انجام شده است.
دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران در ادامه اظهار داشت: مأموران نيروي انتظامي و قضات بدون كوچكترين هراسي با اراذل و اوباش برخورد كنند تا خرده فرهنگ اوباش‌گري در تهران از ميان برود.
مرتضوي تصريح كرد: برخورد نيروي انتظامي و قوه قضاييه با اوباش‌گري بايد بگونه‌اي باشد كه اگر كسي خواست دست به قمه ببرد، دستش بلرزد و از ترس قانون قمه از دستش بيافتد.
وي ضمن تذكر به برخي از رسانه‌ها كه با طرح ارتقاي امنيت اجتماعي مخالفت مي‌كنند، گفت: ما براساس قانون عمل مي‌كنيم و گوشمان به اين حرفهاي ناحسابي بدهكار نيست و در صورت صلاحديدي با چنين رسانه‌هايي برخورد مي‌كنيم.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

اس اس ١١٧- قاهره، لانه جاسوسان
OSS 117 Le Caire nid d'espions
 

Photo of Sublime,

کارگردان: ميشل هازاناويشس. فيلمنامه: ژان فرانسوا هالن، ميشل هازاناويشس بر اساس شخصيت خلق شده توسط ژان بروس. موسيقي: لودويس بورسه، کامل الشيخ. مدير فيلمبرداري: گيوم شيفمان. تدوين: رينولد برتران. طراح صحنه: معمر الشيخ. بازيگران: ژان دژاردان[اوبر بونيسور د لا بات/ اُ اس اس ١١٧]، برنيس بژو[لارمينا الخمار بتوش]، آئوره آتيکا[شاهزاده الطارق]، فيليپ له فوره[جک جفرسون]، کنستانتين الکساندروف[ستينه]، سعيد آماديس[وزير مصري]، يوسف حميد[امام]، عبدالله موندي[سليمان]، ريشار سامل[مولر]، اريک پرات[پلانتو]، ميشل هوفلاند[فون اومپرلينگ]. ٩٩ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ فرانسه. برنده جايزه بهترين طراحي صحنه و نامزد جوايز سزار بهترين فيلمبرداري-طراحي لباس-فيلمنامه و بهترني بازيگر نقش اول مرد، برنده جايزه بزرگ جشنواره توکيو.
سال ١٩٤٥، برلين. مامور مخفي متفقين اوبر بونيسور معروف به اُ اس اس ١١٧ موفق به يافتن نقشه آخرين عمليات نازي ها مي شود. ده سال بعد، دوست نزديک و همکار او جيم جفرسون طي ماموريتي در قاهره کشته مي شودو اوبر ماموريت مي يابد تا قاتلين او بيابد. اوبر به قاهره مي رود و شغل پوششي دوستش جيم، يعني مديريت يک مرغداري را بر عهده مي گيرد. اوضاع در قاهره به خاطر درگيري دولت جمال عبدالناصر بر سر کانال سوئز بحراني است و قاهره تبديل به لانه جاسوس هايي از کشورهاي مختلف شده است. از طرف ديگر بنيادگرايان مسلمان نيز که از حضور مامورين دولت هاي بيگانه و مقاصد استعماري آنها به خشم آمده اند، قصد مسلح شدن و مقابله با آنان را دارند. در چنين موقعيتي اوبر بايد بدون اتکا به هيچ کس راه خود را باز کرده و با همه طرف ها مبارزه کند، غافل از اين که در پشت همه ماجراها دست يک دوست قرار دارد...

چرا بايد ديد؟
نسل امروز تماشاگر ايراني نام ميشل هازاناويشس را نشنيده است. اما نسل پيشين اُ اس اس ١١٧ را بايد خوب به خاطر داشته باشد. مامور مخفي فرانسوي و مخلوق ژان بروس که اولين بار در سال ١٩٤٩[چهار سال قبل از ظهور جيمز باند] معرفي شد و تا امروز در ٢٦٥ داستان ظاهر شده است. اُ اس اس ١١٧ در فاصله سال هاي ١٩٥٦ تا ١٩٧٠ در هفت فيلم توسط گروهي از هنرپيشگان معروف و يا کمتر شناخته شده مانند ايوان دسني، کروين ماتيوز و فردريک استافورد تجسد يافت. اما غيبت بيش از سه دهه او در فيلم ها باعث نشد تا همسر و دختر ژان بروس بعد از مرگ وي به نوشتن ماجراهاي او ادامه ندهند. نوشتن داستان هاي پر از حادثه و خنده اُ اس اس ١١٧ تبديل به کاري موروثي در خانواده بروس شد و تا امروز نيز با موفقيت ادامه پيدا کرده است. اما چه چيز باعث شده تا اين مامور شوخ و شنگ فرانسوي بعد از غيبتي چنين طولاني به صحنه بازگردد؟
نياز سينماي فرانسه به توليد محصولات پر خرج اکشن و پر در آمد در جهت مقابله با فيلم هاي آمريکايي در سال هاي اخير زمينه ساز توليد فيلم هايي چون آرسن لوپن و جوخه هاي ببر شده که قرار است نقش احيا کننده وضعيت مادي سينماي فرانسه را بازي کنند. در چنين موقعيتي بازگشت اُ اس اس ١١٧ چندان دور از انتظار نبود و بديهي است که اشاره به حوادث روز نيز گريز ناپذير است. حوادث فيلم هر چند در دهه ١٩٥٠ مي گذرد، اما به ظهور مجدد نازيسم[نژادپرستي] و قدرت گرفتن خشونت طلبان بنيادگرا اشاره دارد. در پايان فيلم نيز بعد از موفقيت در سرکوب بنيادگران مسلمان مصر، اُ اس اس ١١٧ ماموريت پيدا مي کند تا به ايران برود. البته اشاره شخصيت ها به علاقه ايراني ها به زندگي غربي و رابطه با دنياي غرب را نبايد ناديده گرفت. اما بياييد از اشاره هاي سياسي فيلم لحظه اي دور شده و به روند حوادث بپردازيم. ماجراهيا اوبر بونيسور در کشور مسلمان ها به خودي خود خنده دار هست، از درگيري او با موذن و جلوگيري از گفتن اذان صبح تا نابودي رهبر بنيادگرايان مسلمان که در فيلم امام[همان رهبر يا پيشنماز خودمان] خوانده مي شود.
اُ اس اس ١١٧- قاهره، لانه جاسوسان با بودجه اي ١٤ ميليون يورويي، از محصولات گران قيمت سينماي فرانسه است که توفيق تجاري خوبي نيز نصيب اش شده است. اما با وجود بهره گيري از بودجه اي مکفي از جلوه هاي ويژه رايانه کمتر نشاني در فيلم ديده مي شود. ميشل هازاناويشس فيلمساز موفق تلويزيون که کارش را با دريک عليه سوپرمن در ١٩٩٢ آغاز کرد و در ١٩٩٧ با ساختن Echec au capital وارد سينما شد. او ويژگي فيلم هاي تلويزيوني خود[هجو فيلم ها يا قهرمان هاي شناخته شده] را با خود به سينما آورد و در سومي فيلمش اُ اس اس ١١٧ نيز کوشيده تا با دستمايه اش رفتاري همچون مل بروکس[زين هاي شعله ور، توپ هاي فضايي، ترس از ارتفاع] يا برادران زوکر[The Naked Gun] داشته باشد. اگر فيلم را جدي بگيريد، به خود خواهيد گفت که با محصولي کهنه و نخ نما طرف هستيد. در حالي که کارگردان کوشيده تا استفاده از بک پروجکشن و شيوه هاي نمايشي دهه ١٩٦٠ و شخصيت هاي عياش و حادثه ساز و شوخ و شنگي که ژان پل بلموندو متخصص ايفاي آنها بود، هجويه اي گرانقدر از سينماي چند دهه گذشته سرزمين اش بسازد. شخصاً با ديدن فيلم خاطره خوش فيلم کاراگاه جسور [با نام اصلي Le Magnifique به کارگرداني فيليپ دوبروکا] افتادم. البته نسل جديد او را با آستين پاورز مقايسه خواهد کرد که چندان پر بيراه هم نيست. پس براي دو ساعت خنده و تفريح-مخصوصاً براي ايراني ها و مسلمان ها اگر آن را موهن! نيابند- فرصت تماشاي اين فيلم را از دست ندهيد!
ژانر: ماجرايي، کمدي.


لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان فرانسه):
http://rapidshare.com/files/4333445/oss.117.xvid-lrd.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/4331626/oss.117.xvid-lrd.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/4329859/oss.117.xvid-lrd.part8.rar 
http://rapidshare.com/files/4329779/oss.117.xvid-lrd.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/4327450/oss.117.xvid-lrd.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/4324822/oss.117.xvid-lrd.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/4321651/oss.117.xvid-lrd.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/4318268/oss.117.xvid-lrd.part3.rar 

رمز فايل: areg@www.ForumW.org
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Rocket Girls

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال، به زبان ژاپني اما زيرنويس انگليسي):

قسمت اول:
http://rapidshare.com/files/31354915/rg01.part1.rar  
http://rapidshare.com/files/31354888/rg01.part2.rar

قسمت دوم:
http://rapidshare.com/files/31355680/rg02.part1.rar  
http://rapidshare.com/files/31355665/rg02.part2.rar

  لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

X-Elementz - Now OR Never
 

آلبوم جدید و زیبای X-Elementz به نام Now OR Never

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي آي ايرانيم
باصداي احمد نايبي

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Cyberlink PowerDVD Ultra 7.3
جديدترين نسخه از اين نرم افزار برتر با قابليت پخش Blue-Ray و HD-DVD

 

یکی از برترین و محبوبترین نرم افزار های پخش مالتی مدیا به خصوصی رسانه های ویدیویی در سیستم عامل ویندوز، نرم افزار قدرتمند و حرفه ای کمپانی تحت عنوان PowerDVD است که سالهاست در صدر قدرتمندترین نرم افزار های پخش حرفه ای و با کیفیت رسانه های ویدیویی، جای گرفته است. این محصول شماره یک دینا در پخش فایل های ویدیویی همواره بلافاصله با پیشرفته های تکنولوژی در زمینه پخش هرچه با کیفیت تر صدا و تصویر پیش می رفت و لیسانس معتبر تمامی شرکت های معتبر سازنده فن آوری های مدرن پخش صدا و تصویر را خریداری و از آن نرم افزار قدرتمند خود می نمود. Cyberlink با پیشرفت و گسترش فن آوری های DVD چه در زمینه سینماهای خانگی و کار حرفه ای همواره با عرضه نسخه جدیدی از نرم افزار مطرح PowerDVD خود به عنوان یکی از پیشگامان نرم افزاری برای پخش با استفاده از این فن آوری های تازه عرضه بازار نرم افزاری کمپانی های بزرگ را از آن خود می نمود .

در سال 2007 نیز کمپانی Cyberlink و محصول برتر PowerDVD این شرکت با گسترش فن آوری نوین و برتر High-Definition-Video یا HD-DVD ها و لوح های فشرده Blue-ray نسخه ای جدید و منحصر به فرد تحت عنوان CyberLink PowerDVD Ultra را عرضه کرد تا به عنوان یکی از نخستین و برترین نرم افزارهای پخش این فرمت جدید و فوق العاده با کیفیت روز دنیا باشد . PowerDVD Ultra که با قیمتی 99 دلاری و بسیار گران تر از قدرتمندترین نسخه عرضه شده تا پیش از یعنی PowerDVD 7 Deluxe روانه بازار شده است، سینمایی با کیفیت فوق عالی را برای شما شبیه سازی می کند.

پخش عالی نسل جدید فیلم ها بر روی HD-DVD یا Blue-Ray ها، بهره گیری از فن آوری های نوین صوتی در سینمای خانگی و کیفیت فوق عالی صوتی Dolby Digital Plus و DTS-HD ! پخش عالی تصاویر و دستیابی به منو های Interactive از جمله قابلیت های برتر نسخه Ultra از نرم افزار قدرتمند PowerDVD است .

پخش ویدیو های فوق کیفیت و روز دنیا

- سازگاری کامل با HD DVD ها و لوح های Blu-ray .

- پشتیبانی کامل از فرمتهای High-Definition و بسیار با کیفیت  H.264, HD MPEG-2, و WMV-HD .

- صفحه نمایش پیشرفته با امکانات بسیار مدرن پخش تصاویر .

- سازگاری کامل با سخت افزار گرافیکی شما که با تمامی پردازنده های گرایفکی مطرح دنیا از کمپانی های  Intel, NVIDIA و ATI سازگاری کامل دارد .

پخش حرفه ای ، زیبا و نوین فیلم ها

- بهره گیری از فن آوری های  BD-J و iHD برای ساخت و پخش منو های بسیار Interactive و با قابلیت های بسیار .

- نسل جدید مدیریت لوح فشردهاز طریق منو ها و امکانات متعدد و نوینی که نرم افزار در اختیار شما برای کنترل لوح فرده می گذارد .

- نمایش تصویر در تصویر و بسیاری از جلوه های ویژه ی مدیریتی لوح های فشرده HD

صدای فوق العاده با کیفیت و منحصر سینمای خانگی

- بهره گیری از فن آوری های نوین و بی همتای پخش صوتی دنیا همچون Dolby Digital Plus, TrueHD, DTS-HD .

- صدای فراگیر 8 کاناله !

- افکت های صوتی پیشفرته و حرفه ای .

ابزار های جانبی و کنترلی هوشمند نرم افزار

- ویژگی منحصر به فرد Say-It-Again برای تکرار کلماتی که متوجه نشدید !

- ویژگی منحصر به فرد Read-It-Clearly برای خواندن زیر نویس فیلم !

- ویژگی های کنترلی مختلف، پوسته های زیبا برای تغییر ظاه نرم افزار و ...

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ...

English Explanations

 

لينک دانلود (حجم فايل در حدود 90 مگابايت مي باشد. كرك برنامه در لینک دانلود گنجانده شده است)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

Underground Street Soccer

نظرتون در مورد بازی فوتبال خیابانی چیه؟
همون که توش بازیکنها حرکات تکنیکی فوق العاده انجام میدن؟
این بازی هم از شاهکارهای gameloft هست

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی

وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی
کام بخشی گردون عمر در عوض دارد
باغبان چو من زین جا بگذرم حرامت باد
زاهد پشیمان را ذوق باده خواهد کشت
محتسب نمی​داند این قدر که صوفی را
با دعای شبخیزان ای شکردهان مستیز
پند عاشقان بشنو و از در طرب بازآ
یوسف عزیزم رفت ای برادران رحمی
پیش زاهد از رندی دم مزن که نتوان گفت
می​روی و مژگانت خون خلق می​ریزد
دل ز ناوک چشمت گوش داشتم لیکن
جمع کن به احسانی حافظ پریشان را
گر تو فارغی از ما ای نگار سنگین دل

 

حاصل ازحیات ای جان این دم است تا دانی
جهد کن که از دولت داد عیش بستانی
گر به جای من سروی غیر دوست بنشانی
عاقلا مکن کاری کآورد پشیمانی
جنس خانگی باشد همچو لعل رمانی
در پناه یک اسم است خاتم سلیمانی
کاین همه نمی​ارزد شغل عالم فانی
کز غمش عجب بینم حال پیر کنعانی
با طبیب نامحرم حال درد پنهانی
تیز می​روی جانا ترسمت فرومانی
ابروی کماندارت می​برد به پیشانی
ای شکنج گیسویت مجمع پریشانی
حال خود بخواهم گفت پیش آصف ثانی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

30 ارديبهشت
به اهانت ها جنبه شخصی نده. خود را از انرژی منفی کنار بکش. به دنبال نکات مثبت دیگران باش. با استفاده از این نکات، هر چند که متفاوت با معیارهای تو باشد، می توانی نقطه نظرات و دید خود را گسترش دهی.
استفن کاوی

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمودند:
إنّ إبليسَ رَضِىَ مِنكُم بالمُحَقَّراتِ .
همانا ابليس به گناهان محقّر شما خشنود است.
(البحار : 73 / 363 / 93)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

دختر کریم خان زند همسر یک قاطر چی شد

آغا محمد خان قاجار دو خواهر داشت که یکی از آنها (( جهان بی بی خانم )) نامیده میشد .
هنگامی که سلطنت بر کریم خان زند قرار گرفت دستور داد که (( جهان بی بی خانم )) را از قزوین به شیراز آوردند تا به عقد محمد رحیم خان پسرش در آورد .
اما دختر کریم خان موافقت نکرد و گفت : این دختر در خور یک نفر قاطر چی است نه شایسته برادر من .
به این جهت ناچار (( جهان بی بی خانم )) را به قزوین باز گرداندند که بعد ها علیمردان خان زند او را به زنی گرفت .
وقتی که آغا محمد خان قاجار پادشاهی یافت به کیفراین سخن ، دختر کریم خان زند را به (( بابا فاضل )) قاطر چی بخشید .
این شاهزاده خانم سالها در تهران با بابا فاضل زندگی می کرد تا در خانه او وفات یافت .

مشاطه و دلاله به خواستگاری رفته بودند و پس از بازگشت دختری را معرفی کردند .
جوان گفت : این دختر را من دیده ام ، به نظرم یک چشمش معیوب است ..! دلاله گفت : چه بهتر با این ترتیب مردان دیگر به او طمع نخواهند کرد . جوان گفت :
از قراری که شنیده ام لکنت زبان هم دارد
دلاله گفت : دیگه بهتر !! کمتر حرف می زند
جوان گفت : آخر قدش هم خیلی کوتاه است .
دلاله گفت : چه بهتر ! اینها که همه امتیاز است ، لباسهای خانم پارچه کمتر می برد و ارزانتر تمام می شود .
جوان گفت : از همه اینها گذشته ، گویا عقلش هم پاره سنگ می برد .
دلاله گفت : ای آقاجان ، پس می خواستی این یک عیب کوچک را هم نداشته باشد ؟
      

ادامه دارد ...

 

 
 

آرايشي-بهداشتي
amoozesh_v_sh@yahoo.com

كدام رنگ براي موي شما مناسب‌تر است؟
رنگ كردن مو از گذشته‌هاي دور متداول بوده است. يونانيان باستان از صابون‌هاي زبر و بي‌رنگ‌كننده و حنا براي تغيير رنگ موهاي خود استفاده مي‌كردند. چنين اقدامي در ميان آنان نشانة شجاعت و شهامت تلقي مي‌شد. روميان رنگ‌هاي تيره را بيشتر مي‌پسنديدند. آنها رنگ تيره را با جوشاندن پوست گردو و تره‌فرنگي به دست مي‌آوردند.
در دنياي مدرن نيز بازار رنگ‌مو همچنان داغ است. بر اساس آمار، 75 درصد از زنان امريكايي از رنگ‌مو استفاده مي‌كنند. در سال 1950، تنها 7 درصد از زنان اين كشور موهاي خود را رنگ مي‌كردند كه آن هم براي پوشاندن موهاي سفيد بود.
در چند دهة پيش، عامة مردم از رنگ‌مو استفاده نمي‌كردند و زنانِ با موهاي رنگ‌شده اسباب تمسخر سايرين بودند. اين روزها مردان هم به تبعيت از زنان براي پوشاندن موهاي سفيد خود از رنگ‌مو استفاده مي‌كنند. اما انتخاب نوع رنگ‌مو و فن استفاده از آن به موضوعي گيج‌كننده بدل شده است.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

به آئين آن روزگاران، کسی که خود را بی گناه می دانست بايد از آتش به سلامت بگذرد.سياوش در حضور پدر و بزرگان دربار از گذر باريکی ميان دو تل عظيم آتش سواره بگذشت و پاکدامنی خود را ثابت کرد.

به صد کاروان اشتر سرخ موی
همی هیزم آورد پرخاشجوی

نهادند هیزم دو کوه بلند
شمارش گذر کرد بر چون و چند

وزان پس به موبد بفرمود شاه
که بر چوب ریزند نفط سیاه

چو پیش پدر شد سیاووش پاک
نه دود و نه آتش نه گرد و نه خاک

فرود آمد از اسپ کاووس شاه
پیاده سپهبد پیاده سپاه

سیاووش را تنگ در برگرفت
ز کردار بد پوزش اندر گرفت

سیاوش برای گریز از زشتکاریهای سودابه، از پدر می خواهد که او را در
پایگاه فرماندهی به جنگ با تورانیان بفرستد که به مرزهای ایران دستیازی کرده بودند،
در کوتاه زمان سپاه توران بدست ایرانیان که از فرماندهی سیاوش و کاردانی رستم بهره مند بودند در هم شکسته می شود

ادامه دارد ...

 

 
 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

donya_lotfabadi@yahoo.com

انسان هاي بزرگ دو دل دارند : دلي که درد مي کشد و پنهان است !
دلي که مي خندد و اشکار است

 

 

helia_k48@yahoo.com

TRUST is a very important factor for all relationships. When trust is broken, it is the end of the relationship. Lack of trust leads to suspicion, suspicion generates anger, anger causes enmity and enmity may result in separation.

A telephone operator told me that one day she received a phone call. She answered, "Public Utilities Board." There was silence. She repeated, "PUB." There was still no answer. When she was going to cut off the line, she Heard a lady's voice, "Oh, so this is PUB. Sorry, I got the number from my Husband's pocket but I do not know whose number it is."

Without mutual trust, just imagine what will happen to the couple if the telephone operator answered with just "hello" instead of "PUB".

 

 

n_entez400@yahoo.com

عکس از روستای شلی ازتوابع بخش مهدی شهر شهرستان سمنان
فرستنده ع. انتظاری

http://img.photoamp.com/i/V3zMsY.jpg

 

 

motevaledemahe_mehr@yahoo.com

يک ايميل دريافتي

سلام
در چند شماره قبل روزانه مطلبي رو فرستاده بودم كه در مورد اكتشافات و اختراعات ايراني هاي قديم و در مورد فرهنگ غني كشورمون بود.
خوشحالم از اين كه اين نوشته تاثير خودشو روي مخاطبين گذاشت و ايميل جالبي دريافت كردم.نميدونستم اين طور ادم ها هم توي ايران زندگي ميكنن.
خدا رو شكر طبق اين ايميل از استنادات تاريخي مطلع شدم كه ممكنه براي شما هم جالب باشه.فقط نميدونم اين ايميل لحنش خوب بوده يا بد،چون اول ايميل از حرفهاي من به عنوان چرت و پرت ياد كرده ودر اخرش گفته موفق باشيد.قضاوت در مورد حرف هاي اين عزيز به عهده خودتان.اين ايميل رو بابك ناصري براي من فرستاده:

ba salam va mazerat
nmidunam vaghti in cherto perthayi ke dar morede tavanayi iraniane ghadim mineveshti( bara roozane), aslan be maghzet ye kam feshar avordi va khodet fekr kardi?
toro khoda ina chie minevisin? ye kam be khodetoon biayin fekretoon masmoom shode. baraye ye mellat in badtar az fajee ast ke tarikhesho digaran barashoon benevisan ( yani yahoodiha). ma dar zamane ghadim age chizi boodim ghabl az hojoome hakhamanshiane vahshi be iran bood. bad az hamle va koshtare anha digar tamaddoni baramoon namoond. ino asnade tarikhi neshoon mide. say konin ye kam vagheiathara bbinin bad khoob fekr konin sepas harf bezanin vadar akhar agar salah dunestin benvisin.
movaffagh bashin

واقعا جالب بود
http://www.otaghekoochakeman.blogfa.com

 

 

nobodyman1978@yahoo.com

تمرین انتقادپذیری و دموکراسی

چند وقتی است که در روزانه مطالبی منتشر می شود که در پشت بیشتر آنها فکر عمیقی دیده نمی شود و صرفا حمایت با چشم بسته از دولت آقای احمدی نژاد می باشد. حمایت از دولت منتخب مردم بسیار امر پسندیده ای است. ادبیات دمکراسی اینگونه است که حتی اگر تو با رای اکثریت مخالف باشی باید به آرای آنها احترام بگذاری و از دولت منتخب حمایت کنی. در طرف مقابل حمایت بی چون و چرا طرفداران دولت نیز راه را برای اصلاح و ارتقا دولت می بندد. در این مدت اخیر هر اتفاقی که در دولت افتاده است برخی از دوستان در موفقیت ها، بسیار بزرگنمایی کردند (که در برخی موارد حتی لازم است) و در مقابل اتفاقات مشکل دار شیوه توجیه گری را انتخاب نموده اند و همه چیز را گردن این و آن انداخنه اند. و در برابر هر انتقادی که از دولت می شود، همه چیز آن فرد یا رسانه را زیر سوال می برند فقط به این دلیل که انتقاد کرده اند!
اما چیزی که نظر من را جلب کرد مطلبی بود که به انتقاد شدید و کمی توهین آمیز به یکی از روزنامه هایی می پرداخت که در زمان انتخابات از رییس جمهور فعلی به صورت تلویحی و گاهی آشکار حمایت می کرد(با اینکه یک روزنامه دولتی است و متعلق به بیت المال) و حالا با نوشتن یک انتقاد آماج حملات و بی احترامی ها این دوستان قرار گرفته است. بعد از خواندن این مقاله یاد جرج بوش و آن جمله معروفش افتادم که "کشورها یا با ما هستند یا با تروریسم" می شود این تعبیر را با کمی تغییر در این موارد هم به کار برد که " همه یا با ما هستند یا شایسته توهین و افترا"
دوستان عزیز بیاییم دنیا را سیاه و سفید نبینیم بیاییم همیشه به حق قضاوت کنیم. فارق از اینکه طرف مقابل ما دوست است یا دشمن. بیاییم کمی تمرین انتقاد پذیری کنیم. کمی دمکراسی را تمرین کنیم. اگر قرار باشد هر انتقادی را با پرخاشگری پاسخ دهیم به هیچ وجه در راهی که در آن قدم بر می داریم به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.
دوستانی که امروز مخالف را تحمل نمی کنند به خاطر داشته باشند که این دولت نیز روزی عمرش به سر خواهد آمد و شاید دولت بعدی همراه و هم فکر این عزیزان نباشد در آن روز ایشان منتقد و مخالف خواهند بود و مطمئنا برخوردهایی را خودشان در حال حاضر با منتقدین می کنند را تاب نخواهند آورد

 

.

mr_gir3pich@yahoo.com

گير3پيچ

سلام عليكم ( .... )
خوبين
خوشين
خب اگه يادتون باشه توي قسمت قبلي به همدان يه كم گير داديم حالا بريم سر گير بعديش .
من هميشه چيزي كه خيلي دوست دارم در موردش فضولي كنم و سه پيچ بشم وضعيت فرهنگيه . حالا وضعيت فرهنگي شخص ، منطقه ، كشور ، شهر و غيره و غيره .
هر جاي جديد هم كه مي رم سعي مي كنم در اين مورد خيلي دقيق بشم .
اينجا هم كه خب مثل هميشه .
راستش فرهنگ همدان يه جوريه . ( حالا به همداني ها بر نخوره ولي خب مشاهداته ديگه )
فرهنگ اين شهر مدتي خيلي بسته بود و تعصب و اين چيزا موج مي زد . ولي خب هيچ سيستمي نمي تونه در مقابل تغييرات محيطي بدون فيدبك باشه و دچار يه سري تغييرات مي شه . از اين عوامل مي شه به گسترش فرهنگ شهرهاي بزرگ كشور مخصوصا تهران ، ورود دانشجويان با فرهنگ هاي مختلف به دانشگاه هاي سراسري و آزاد و مسائل ديگه اشاره كرد .
اما الان يه جوري شده كه من بهش انفجار فرهنگي مي گم . يه جوري كه كاملا مي شه دو قطب فرهنگي رو در شهر ديد . يه قطب فرهنگ سنتي و يه قطب فرهنگ مخالفش ( هر چي سلول هاي خاكستري محترم رو چلونيدم اسم جالبي نيافتيم )
البته من قصدم نه گير و نه سركوب و تاييد موارد موجوده فقط دارم اون چيزايي رو كه مي بينيم مي گم . از معايب هر قطب به وفور مي شه در شهر ديد . براي مثال اينجا اگه خواهر و برادري دست هم رو بگيرن و برن بيرون مردم چنان نيگا مي كنن كه انگار گناه كبيره داري انجام مي دي . يه جوري ديد سنتي توي اين قطب مي شه ديد .
از اون طرف اون يكي فرهنگ لجام گسيخته طوري داره هنجار شكني مي كنه كه من كه اين همه هنجار شكني تو پايتخت ديدم اينجا نديدم . يك قيافه هاي اينجا مي بينم كه مثل گربه موهام سيخ مي شه . تيريپ خانوم ها كه هيچ آقايون داره تخته گاز مي تازن .
البته كوچيكتر از اون هستم كه بخوام در حضور اساتيد جامعه شناسي و رشته هاي مربوطه اظهار نظر كنم ولي فكر كنم اين روند طي مدتي به يه تعامل كلي مي رسه و خب بعدش يه جور فرهنگ متعادل رو شاهد هستم ( نمي دونم چرا اين يه تيكه رو كه دوباره خوندم فكر كردم دارم اخبار هواشناسي رو مي گم پس : خوانندگان گرامي ما امروز يه كم بارون داريم اون بالاي مجله هم يه كم برف مي ياد چون در ارتفاعات هستش .. اوضاع يه كم پايينتر در قسمت مبين اينا ابري همراه با بارش پراكنده مي باشه . در قسمت ستون اعضاي ثابت يه كم باد شديد همراه با گرد و خاك داريم اما در قسمت باقي اعضا به علت وجود شخص شخيص بنده بهشت برين رو شاهد هستيم . اون پايين مايين ها ، نزديكاي يه خورده توجه و خدا بيامرز جمله ي " جون مادر زنتون " هيچ پديده ي خاصي رو نداريم و ساحل امن و امانه . ) خب . پس دقت كنين اگه مي خواين اون بالا ها رو بخونين لباس گرم بپوشين . اما قسمت ما خواستين بياين راحت باشين .
تا بعد .

 

 

iman.roshangar@gmail.com

قصه ي جدايي ِ ما آدم ها

من و تو را جدا كردند
من و تو در دو دنياي متفاوت زندگي مي كنيم
با عادت ها،سنت ها،پيش فرض ها و واژه ها،
با اخلاق و ارزش ها؛
ما را جدا كردند.
با عادت ها خشم و نفرت بيشتري آفريدند و ما جداتر شديم،
تكرار، تكرار شد؛
ما جدا تر شديم، نفرت و جدايي بيشتر شد.
ما انسان ها مي توانستيم همديگر را در آغوش بگيريم،
ولي ماها را جدا كردند،
به لحظه هاي زندگي ترس تزريق كردند تا هيچ لحظه اي آزاد نباشد،
ما را از درون غافل كردند،اسيرمان كردند،
اسير دنياي بيرون،
اسير حرص و آز،ارزش و اخلاق،خشم و نفرت،ضعف و قدرت،مقايسه و قضاوت،تاييد و تكذيب،ترس و
تعصب،تكرار و تكرار و تكرار!
اسير بيرون شديم تا درون را فراموش كنيم؛
اسير شديم تا آزادي را فراموش كنيم.
در ماها خشم و نفرت بسياري آفريدند،
و با اين خشم و نفرت جدايي ماندگارتر شد.
ما به عادت ها عادت كرديم تا اسير بمانيم
به ما دادند تا خود خلق نكنيم
به ما دادند تا وابسته بمانيم.
ما انسان ها مي توانستيم همديگر را در آغوش بگيريم،
مي توانستيم بخنديم،آزاد باشيم،
مي توانستيم زنده باشيم و به زندگي لبخند بزنيم،
مي توانستيم عاشق زندگي باشيم،
ولي پر شديم از خشم و نفرت و حرص و آز و ترس و تعصب.
مي توانستيم عاشق آزادي باشيم و در آزادي ناداني ها را فراموش كنيم،
مي توانستيم هر روز آزادي را در آغوش بگيريم،
مي توانستيم هميشه عشق را احساس كنيم و اشك بريزيم،
ولي دربند مانديم
سلسله ي ناداني ها ادامه دارد،
عادت و تكرار مي چرخند،سنت معناي زندگي ست. و رنج، انگيزه ي زندگي!
شايد هم زندگي همين باشد!!!

ايمان روشنگر
http://im.blogfa.com

 

 

alirezamajidi@gmail.com

بکش ، ولی خوشگلم کن!

ریچارد فلمینگ Richard W. Fleming و توبی مایر Toby G. Mayer ، دو جراح پلاستیک ماهر مقیم لوس آنجلس هستند که بسیاری از اعمال زیبایی مشاهیر را انجام داده‌اند ، آنها هر سال از مشتریان خود می‌خواهند که زیباترین‌های هالیوود را از جهات مختلف ، انتخاب کنند. نتایج هر سال در گزارشی با عنوان Hollywood’s Hottest Looks منتشر می‌شود ، نتایج امسال به شرح زیر است:

زیباترین هنرپیشه‌های زن:
بینی : جنیفر کانلی
گونه : کیرا نایتلی
چشم : پنولوپه کروز
لب : کیت وینسلت
چانه و فک : شارون استون
پوست : ریز ویترسپون
Reese Witherspoon
اندام : بیونسه
مو : جسیکا سیمپسون

زیباترین هنرپیشه‌های مرد:
بینی : جود لاو
گونه : جورج کلونی
چشم : جاستین تیمبرلیک
لب : آشتون کوچر
Ashton Kutcher
چانه و فک : مت دیمن
پوست : رایان سیکرست
Ryan Seacrest

اندام : مارک والبرگ Mark Wahlberg
اندام : آدریان گرنیر

تاریخچه جراحی پلاستیک:
اصطلاح پلاستیک از کلمه یونانی «پلاستیکوس» plastikos‎ مشتق شده است که به معنی شکل دادن است.  تاریخدانان زمان به وجود آمدن جراحی پلاستیک ابتدایی را به توجه به پاپیروس‌های مصر باستان و متون سانسکریت هند باستان ، بسیار قدیمی ارزیابی می‌کنند.

در یک پاپیروس مصری به نام پاپیروس «ادوین اسمیت» که قدمتش به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد ، نوشته‌هایی در مورد چگونگی مداوای آسیب‌های صورت یافت شده است. این نوشته‌ها در مورد معالجه شکستگی بینی و استخوان فک هستند.

اما نخستین شواهد جراحی «بازسازی» پلاستیک در متون سانسکریت 2600 سال قبل یافت شده‌اند. در هند باستان بسیاری از تبهکاران اعضای بدن قربانیان خود را قطع می‌کردند ، همچنین سیستم قضایی در آن زمان برای مجازات مجرمان و یا خیانت‌کاران ، دستور به قطع اعضای بدن آنها از جمله بینی ، می‌داد. بنابراین طبیعی است که نیاز زیادی به جراحی ترمیمی در ان زمان وجود داشت ، نیازی که منجر به ایجاد اشکال ابتدایی جراحی پلاستیک شد.

در نوشته های به جا مانده از یک نویسنده هندی به نام Sushruta‎ ، شرح داده شده است که چگونه می‌توان لاله گوش صدمه دیده و یا بینی را با استفاده از پیوند ترمیم کرد.

جراحی پلاستیک در طی قرن‌ها پیشرفت زیادی پیدا کرده است ، اما هدف اصلی آن برگرداندن شکل و عملکرد طبیعی اعضا است.

اعمال جراحی زیبایی
هالیوود و صنعت مدسازی تعریف‌های تازه‌ای از زیبایی و حتی طبیعی بودن در ذهن  مردان و زنان جهان ایجاد کرده‌اند. در حالی که شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی در غری لیپوساکشن است ، شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی در ایران رینوپلاستی است ، شبکه
CBS  مدتی پیش ، در یک گزارش جالب با عنوان «ایران ، پایتخت جراحی بینی جهان» ، تصویر جالبی از رینوپلاستی در ایران ارائه داد.

در حالی که موافقان مطلق چنین اعمالی زیبا کردن را نوعی هنر و ابزاری برای کم کردن رنج مردم و افزایش اعتماد به نفس آنها می‌دانند ، مخالفان رواج بی‌رویه اعمال جراحی زیبایی اعتقاد دارند که مردم با خطرات چنین اعمالی به اندازه کافی آشنا نیستند و عنوان می‌کنند که جای خالی مشاوره روانپزشکی در مورد مشتاقان این اعمال جراحی به شدت احساس می‌شود.

مشاهیر و جراحی‌های زیبایی
سایت Awful Plastic Surgery ، سایت جالبی است. این سایت سعی دارد بازدیدکنندگانش را با مشاهیری که اعمال جراحی زیبایی کرده‌اند و در این کار موفق یا ناموفق بوده‌اند ، آشنا کند.

دکتر عليرضا مجيدي

 

 

jenaze64@yahoo.com

با درود

خانم فاطمه ..... آقای حسین .... آقای شریعت .. و... من واقعا به شما حسودیم میشود واقعا شما ها انسانهای خوشبختی هستید شما ها واقعا طعم ازادی را میتوانید بچشیدو حتما از زندگیتان بسیار لذت میبرید واقعا به شما حسودی میکنم
میدانید چرا؟
چون . . .
نمیدانم برایتان بگویم یا نه ولی بهرحال اگر حالا از من این حرفها را نشنویدحتما جای دیگر و در زمان دیگری و از شخصی دیگر خواهید شنید و مـــن میترسم که وای بحالشـــان شود
ولی بعنوان یک ایرانی که به شما بچشـــــــم مهمـــــان نگاه میکنم میخواهم کمی اختلاط کنم
مهمان میدانم شما را چون رفتار شما نشان دهنده این است که اعتقادی به فردای این مملکت ندارید و فردای این مملکت اصلا برایتان مهم نیست وانگار که مثل ما ماندنی نیستید
من بشما حسودی میکنم چون شما علیرغم این که در کشــــــور من مهمان هستید ولی میتوانید هرچه به ذهننتان میرسد و یا هرچه دلتان میخواهد به ما بگوئید روزی یکی را تبدیل به میراث خوار استبداد و آن دیگری را جاسوس استکبار و روزی دیگر این یکی را ملعون و خود فروخته و آن دیگری را . . . . .
با این که میهمان هستید ولی صاحبخانه را برگبار توهین و فحش و افترا میگیرد ولی هیچکس به شما حتی نمیگوید که بالای چشمتان ابروست
واقعا خوشا بحالتان
رسم میهمان و مهمان نوازی در وطن ما احترام به میهمان و تهیه وسائل آسایش او میباشد که ما در این میان کم نگذاشتیم
ولی شما در حین نمک خوردن نمکدان میشکنید
آن آقائی که میگوید سلام من مسعود هستم شما چطورید اوغور بخیر زندگی بکام شما شیرن تر از همیشه است نه چرا؟ خوب برای اینکه صبح زود از خواب برمیخیزید و میل هایتان را چک میکنید و کلی من و دیگر صاحبخانه هایتان را چوبکاری میفرمائید و بعد هم کلی خط و نشان و و کمی هم تحریک حس غیرتمندی جوانان صاحبخانه و تشویق به رقص بعد هم حتما در راه دانشگاه کلی بریش من ومای بدبخت میخندید
آن دوست دیگر که سنگ تمام میگذارد و همه ماها را تبدیل میکند به ایادی دشمن وخلاصه کنم هرچه میخواهید بار ما میکنید
واقعا خوش بحالتان است چون هیچکس به شما نخواهد گفت ببخشید چی فرمودین
و یا در آینده دور و نزدیک جائی که گیر کردید کسی به فخر و مباهات نخواهد گفت که بله شما همان آقا و یا خانمی هستید که فلان تاریـــــــخ فلان حرف را زدیده اید و بعد هم درب خروج را نشانتان دهند
بله جونم واقعا خوش بحالتان است
ولی این وسط ما یه خورده زیادی بد بحالمـــــــــان است چرا که نه تنها اعتراضمـــان به جائی نمیرسد که بیشتر حرفهایمان را حتی جرات نداریم بر زبـــــان بیاوریم چه برسد به انکه جائی بنویسیم و بامبول علم کنیم
واقعا مدینه فاضله که هی چوبش را در مخ ما فرومیکنید همین است تکه بزرگ کیـــــــک را برای خودتان بر میدارید و نوبت که به ما میرسدما میشویم بوق استکبار
در این میان ما کجا حرف هایمان بگوئیم چطور نظرمان را اعلام کنیم و منتظر نقد آن بمانیم باز خدا رفتگان این مبین خان مارا قرین رحمت بفرماید که دریچه ای هست تا لااقل بتوانیم به شما مهمانان گران سنگ بگوئیم اقا جون خانومجون بابا بی خیال
حرفهاتون صد من یه غازم پیش ما نمی ارزه
اما . . . . .
اما اگر راهی بود که جوانان این مملکت بتوانند حرف دلشان را بدون قالب طنز و بدون نیاز به تشبیه و تمثیل و سایر راه های گفتن حرفهای نگو لخت و عور صاف صاف بی غل و غش بگویند و بنویسند و منتظر نقد ان یمانند چه میشد ؟ واقعا اگر میشد چه میشد.
بعنوان مثال در نظر بگیرید اگر زبانم لال زبانم لال بازهم زبانم لال کسی پیداشود که به سکولاریته اعتقاد داشته باشد باید چه کند کجا میتواند عقیده اش را عنوان و حتی برای رسیدن به آن تلاش کند
اگر قرار بود که همه انسانها همانطور که شما میفرمائید فکر کنند و زندگی کنند و سیاست پیشه نمایند که دیگر خدای رحمان و رحیم همه را یک شکل و همقد و کپی ازخود شما می افرید
شما از جواب دادن به من یا دیگران خوف نکنید . بترسید که جواب خالق یکتایمان را چه خواهید داد مگر اینکه اعتقادی نداشته باشید که آن امری است جدا
نمیخواهم بحث را بیشتر بازکنم وخودم و مبین خان و این آب باریک جریان اندیشه را دچار زحمت کنم
ولی آرزو میکنم خداوند به همه ما توفیق تحمل مخالف و قدرت شنیدن نظرات مقابل اندیشه هایمان را عطا فرماید
و نیز این قدرت را بما بدهد که اگر روزی برنامه هایمان جوابگوی جامعه نبود کنار برویم و دوباره برای اثبات اندیشه و افکارمان از صفر شروع کنیم
به امید روزگار خوش بر ما و شما
فعلا
تابعد

با احترام
Jenaze64@yahoo.com
Avare86@gmail.com

 

 

ashoora63_ht@yahoo.com

اعتماد رهبری به دولت نهم برای تفهیم اتهام به آمریکا

فرزندان معنوي حضرت روح الله و دلسوزان واقعي انقلاب اسلامي در روزهای گذشته پس از موافقت دولت با پیشنهاد امریکا مبنی بر مذاکره، با چشماني نگران به تحولات مي نگریستند اما سخنان روز چهارشنبه رهبر حکیم انقلاب در مشهد، فصل الخطاب بود.
این سخنان،دو طیف مهم را مورد اشاره مستقیم خود قرار دادند. یک طیف کسانی بودند که با دستمایه قرار دادن موافقت دولت نهم با مذاکره آمریکا، می گفتند دولت نهم از ارزشهای انقلاب و امام راحل دور شده است و دومین طیف کسانی بودند که از شنیدن مذاکره با آمریکا ابراز خوشحالی می کردند.
اما مهمترین نکته این بیانات مهم، اعتماد رهبر انقلاب به رئیس جمهور و دولت نهم و تایید راهی است که این دولت در موضوع چند روز اخیر یعنی مذاکره با آمریکا در پیش گرفته است.
از نوع حمایت و لحن سخنان و شفافیت جملات رهبری در سخنرانی اخیر و همچنین جملات گذشته ایشان درباره سیاست خارجی دولت نهم، به وضوح می توان به این اصل یقین پیدا کرد که احمدی نژاد را در عرصه دفاع از آرمانهای انقلاب و امام خمینی (ره) نمی توان با هیچ کدام از روسای قبلی دولت در طول سال های بعد از جنگ تحمیلی مقایسه کرد.
اگر در سالهای پیش از روی کار آمدن دولت اسلامی در سوم تیر ۸۴ ، برخی ها در دولت اصلاحات یا سازندگی به دنبال برقراری ارتباط پنهانی یا فشارهای مزورانه برای مذاکره و ارتباط با آمریکا بدور از چشم رهبری بودند، دولت اسلامی هرگز اینگونه نیست، بلکه سیاست خارجی احمدی نژاد و دولتش همواره هم جهت و حتی در موارد مهم مورد نظارت خاص رهبر انقلاب بوده و همین امر نیز دلیل سخنان شفاف رهبری در مقاطع مختلف در حمایت از سیاست خارجی این دولت بوده است.
شاهد مثال برقراری ارتباط پنهانی یا فشارهای مزورانه برای مذاکره و ارتباط با آمریکا بدور از چشم رهبری در دولتهای گذشته، جمله ای است که ایشان ۲۱ آبان ۸۵ در جمع مردم سبزوار بیان داشتند. ایشان فرمودند:
"چند سال قبل از اين، عده‏اى از سياسيون امريكايى به طور محرمانه و مخفيانه - ما مطلع نشديم، بعد كه برگشتند مطلع شديم - به ايران آمده بودند و با بعضى از محافل نامساعد با نظام نشست و برخاست كرده بودند؛ وقتى رفتند گفتند در ايران كسانى هستند كه منتظر يك اشاره‏ى ما هستند تا عليه نظام شليك كنند"
این دلیل و دهها دلیل روشن دیگر - که در اینجا مجال طرح آن اقدامات خائنانه نیست - ثابت می کند که برای نشستن مقتدارنه بر میز گفتگو با آمریکا آنهم برای تفهیم اتهام به شیطان، به دولتمردان گذشته به هیچ وجه نمی شد اطمینان کرد، اما احمدی نژاد و دستگاه دیپلماسی اش از آن زمره نیستند بلکه عزت و سازش ناپذیری جزء لاینفک سیاست خارجی دولت نهم است.
به همین علت نیز رهبر انقلاب این مسئولیت مهم را بعد از ۲۸ سال، بر دوش دولت نهم گذاشته اند تا در عراق به مصاف آمریکایی ها بروند و آنان را تفهیم اتهام کرده و اتمام حجت کنند.
بخشی از سخنان اخیر رهبری در مشهد که دیروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۸۶) درباره موضوع مذاکره با آمریکا مطرح شد، بدین شرح است :
"حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آماج سنگين دشمني‌ها با ارزش‌هاي امام و انقلاب در طول 27 سال گذشته فرمودند: عليرغم همه اين دشمني‌ها، امروز ارزش‌هاي انقلاب و امام راحل (ره) سخن اول و حرف رايج در جامعه است و دولت نيز صريحاً و علناً به اين ارزش‌ها افتخار مي‌كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي علت خوشحالي برخي محافل داخلي از طرح بحث مذاكره با آمريكا را به دليل تصور آنها مبني بر فاصله گرفتن از ارزش‌هاي امام خميني (ره) و انقلاب دانستند و تصريح كردند: كساني كه تصور مي‌كنند جمهوري اسلامي ايران سياست مستحكم، منطقي و صد در صد قابل دفاع خود را در نفي مذاكره و ارتباط با آمريكا، تغيير مي‌دهد، سخت در اشتباه هستند.
ايشان افزودند: چگونه مي‌توان با دولت مستكبر، زورگو، توسعه طلب و استثمارگر آمريكا آن هم در دوره دولتمردان گستاخ، بي‌ادب و مدعي فعلي گفت و گو كرد.
رهبر حکیم انقلاب با اشاره به بحث هاي مربوط به مذاكره نمايندگان ايران و امريكا در خصوص عراق خاطرنشان كردند: به دليل اين كه آمريكا به عنوان دولت اشغالگر به وظايف خود در برقراري امنيت در عراق عمل نمي‌كند و دست دولت اين كشور را بسته و براي سرنگوني آن، تلاش و از تروريست‌ها نيز حمايت مي‌كند، وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصميم گرفت در يك گفت و گوي رو در رو با امريكايي‌ها، مسئوليت و وظايف آنان را در قبال امنيت عراق يادآوري و با آنها اتمام حجت كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين گفت و گو در واقع همان گفت و گويي است كه قرار بود اوايل سال گذشته انجام شود، ولي آمريكايي‌ها بد ادايي كردند، اما اين بار براي اين گفت و گو درخواست كتبي داده‌اند.
ایشان خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها مي‌گويند به غير از موضوع عراق، در مورد مسئله ديگري مذاكره نخواهد شد، اما ما به آنها مي‌گوييم حتي موضوع عراق هم به شما ربطي ندارد و گفت و گو فقط در مورد وظيفه اشغالگران در قبال امنيت عراق است.
مقام معظم رهبری تصريح كردند: سياست جمهوري اسلامي ايران در عدم مذاكره و ارتباط با آمريكا تا هنگامي كه سياست‌هاي اين دولت استكباري تغيير نكند، به قوت خود باقي است."

 
 

azaltaabad2000@yahoo.com

بررسي کامل تمامي دلايلي که باعث کاهش سرعت کامپيوتر ميشوند

قسمت چهارم

مسائل مربوط به سيستم فايل
برخي از سيستم فايل ها داراي عملكردي قابل قبول تر در زمان كار با پارتيشن هاي بزرگ نسبت به ساير سيستم فايل ها مي باشند . در ويندوز به منظور افزايش كارآئي سيستم توصيه شده است كه از سيستم فايل NTFS استفاده گردد . كارآئي سيستم فايل ، با اندازه و تعداد كلاستر موجود در يك ديسك ارتباط مستقيم دارد . در صورتي كه از سيستم فايل NTFS در ارتباط با يك هارد 60 گيگابايتي كه اندازه كلاستر آن 512 بايت در نظر گرفته شده است ،‌استفاده شده باشد كارآئي آن كاهش پيدا خواهد كرد چراكه در چنين مواردي تعداد بسيار زيادي كلاستر بر روي ديسك ايجاد خواهد شد كه سيستم فايل مي بايست آنها را مديريت نمايد ( اختصاص ، آزادسازي ، رديابي ، جستجو ) . مديريت كلاسترهاي موجود بر روي ديسك در صورت تكه تكه شدن فضاي ذخيره سازي مشكلات مضاعفي را ايجاد مي نمايد .
به منظور حل مسائل فوق مي توان از روش هاي متعددي استفاده نمود . استفاده از كلاسترهائي با ظرفيت بيشتر يك نمونه در اين زمنيه است . بدين ترتيب ، ذخيره و بازيابي يك فايل با سرعتي بيشتر انجام خواهد شد . با اين كه استفاده از كلاسترهائي با ظرفيت بالا ، تعداد كلاسترهاي موجود بر روي رسانه ذخيره سازي را كاهش خواهد داد ولي با توجه به ابن كه معيار اختصاص فضاء به فايل ها بر اساس كلاستر مي باشد ،‌همواره اين احتمال وجود خواهد داشت كه درصد زيادي از فضاي ذخيره سازي بلااستفاده باقي بماند، خصوصا" در مواردي كه فايل هائ‍ي با ظرفيت اندك ايجاد شده باشد .
بررسي و تجديد نظر در برخي مقادير ريجستري مي تواند در كيفيت ارائه خدمات سيستم فايل تاثير مستقيمي را به دنبال باشد .

پيكربندي و تنظيمات
NtfsDisable8dot3Nam eCreation
: اطلاعات مربوطه در كليد ريجستري زير ذخيره شده است و زماني كه مقدار آن صفر در نظر گرفته شود، سيستم فايل از توليد اسامي فايل تابع قانون 3 . 8 به منظور سازگاري با نسخه هاي پيشين ، پيشگيري مي نمايد . در صورت عدم ضرورت استفاده از اسامي فايل قديمي ، مي توان با پيشگيري از ايجاد آنها كارآئي سيستم فايل NTFS را بهبود بخشيد .
HKEY_LOCAL_MACHINE/ SYSTEM/CurrentCo ntrolSet/ Control/Filesyst em
پيكربندي و تنظيمات NtfsDisableLastAcce ss : اطلاعات مربوطه در كليد ريجستري زير ذخيره شده است و زماني كه مقدار اين ريجستري كه يك REG_DWORD است ، يك در نظر گرفته شود ، سيستم فايل NTFS پس از مشاهده فايل ها و دايركتوري ها ، تاريخ و زمان آنها را بهنگام نخواهد كرد . در صورت باز كردن و اعمال تغييرات در يك فايل از سياست فوق تبعيت نخواهد شد و زمان و تاريخ دستيابي به فايل بهنگام مي گردد .
HKEY_LOCAL_MACHINE/ SYSTEM/CurrentCo ntrolSet/ Control/Filesyst em
در صورتي كه از سيستم فايل NTFS استفاده نمي گردد، مي توان با انتقال فايل ها و يا فولدرها به خارج از فهرست ريشه ، وضعيت سيستم را بهبود بخشيد . كاربران معمولا" دايركتورهاي ريشه را به عنوان مكان پيش فرض براي ذخيره فايل ها در نظر مي گيرند. حتي المقدور مي بايست فايل ها و يا فولدرها را در مكاني غير از فهرست ريشه ذخيره نمود . بدين ترتيب كارآئي سيستم بطرز محسوسي بهبود پيدا مي نمايد .

چطور بود ؟؟؟؟؟؟
تا بعد ...
مسعود

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

30 ارديبهشت / 20 مي / 3 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
30 ارديبهشت ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي که «پوراندخت» شاه ايران شد

تصوير پوراندخت بر سکه اش (موزه سن پترزبورگ - روسيه)

تصوير پوراندخت بر سکه اش (موزه سن پترزبورگ - روسيه)

رويدادنگاران كليسايي قسطنطنيه 21 مه سال 630 ميلادي را روزي نوشته اند که در دوران زوال حكومت ساسانيان، پوراندخت دختر خسرو پرويز، شاه ايران شد. حال آنکه ساير مورخان نوشته اند که پوراندخت در سال 630 و چند هفته پس از قتل سپهبد شهربراز بر تخت شاهي ايران تکيه زده بود. شهربراز نهم ژوئن سال 630 ميلادي در تيسفون به قتل رسيده بود. دوران سلطنت پوراندخت بيش از 16 ماه طول نكشيد.
    پس از بركناري خسرو پرويز، ظرف چند سال ده پادشاه بر ايران حكومت كردند كه ششمين آنان، آذرميدخت دختر ديگر خسرو پرويز بود. با قتل يزدگرد سوم دهمين شاه اين دوران بحراني، حكومت دودمان ساساني و همچنين عمر امپراتوري ايران باستان که در معرض حملات نظامي اعراب مسلمان قرار گرفته بود به پايان رسيد. بحراني كه به پايان امپراتوري ايران در سده هفتم ميلادي انجاميد، نتيجه نابخردي هاي خسرو پرويز بود كه ژنرالها، سياستمداران و مردان فكر ايران را كشت، فراري داد و يا رنجانيد و خانه نشين ساخت و دست به يك رشته جنگها و كشورگشايي هاي غير ضروري و بي حاصل زد، و با اين كار ارتش را فرسوده و خزانه را تهي كرد و با اشتباهات داخلي باعث زورگويي هرچه بيشتر ارباب به كشاورز شد و فاصله طبقاتي افزايش يافت و بر نارضايي هاي مردم افزود.
    پوراندخت كه بانويي لايق و با تدبير بود، با اين كه ديگر خيلي دير شده بود سياست خارجي و داخلي تازه اي در پيش گرفته بود تا امپراتوري ايران را نجات دهد. وي در دسامبر سال 631 ميلادي با دولت روم شرقي قرارداد صلح امضاء كرد تا فرصت يابد دست به اصلاحات داخلي بزند. پوراندخت مي دانست كه ايرانيان از جامعه طبقاتي كه به آنان تحميل شده بود شديدا ناراضي هستند، قضات از عدالت و انصاف دور شده اند و سران ايالات براي خود اختيارات تازه اي خلق كرده و حتي سكه ضرب كرده اند. براي حل اين مسائل بود كه پوراندخت با روم (بيزانس) قرارداد صلح امضاء كرد و دستور رعايت عدالت، بخشودن ماليات عقب افتاده، لغو برتري هاي طبقاتي و اختيارات اضافي فرمانداران را داده و سكه ملي واحد ضرب كرده بود. پوراندخت حمله اعراب مسلمان از عربستان را به قلمرو ايران پيش بيني كرده و به فرماندهان ارتش اندرز داده بود كه اختلافات خود و جنگ قدرت را كنار بگذارند و آماده مقابله باشند. مسلمانان تا آن زمان بر سراسر جزيرة العرب مسلط شده بودند. با وجود تصميمات اصلاحي متعدد، حكومت پوراندخت هم، مانند ساير جانشينان خسرو پرويز دولتي مستعجل بود و اختلافات داخلي و نزاع بر سر قدرت در تيسفون ادامه يافت و ....

 

تكرار وضعيت پس از 55 سال

در چنين روزهايي در ماه مه سال1951 (1330 خورشيدي) جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان به اوج خود رسيده بود، درست مشابه وضعيتي كه از آغاز سال 2006 ميان ايران و آمريكا وجود داشته است. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ايران در ملي كردن صنعت نفت خودرا خلاف موازين بين المللي اعلام مي كردند. در برابر آنان، دكترمصدق ضمن تفسير عبارت حقوقي «حاكميت ملي» تأكيد مي كرد كه عمل ايران در اين چارچوب بوده و از اختيارات دولت ايران است كه مكلف است خواست ملت ـ ملتي كه آن را برگزيده به اجرا درآورد و از تحريم و محاصره اقتصادي هم باك ندارد زيرا ملت آماده تحمل آن است. اين جنگ سرد كه از بهار سال 1330 آغاز شده بود تا زمان براندازي 28 مرداد1332 ادامه داشت.

 

مسئله جمعيت تهران

قبلا نوشتيم که طبق اعلاميه رسمي وزارت كشوركه ارديبهشت ۱۳۱۸ انتشار يافت، جمعيت شهر تهران بر پايه سرشماري اوايل همان ماه، ۵۳۱ هزار تن بود. مقايسه اين آمار با آخرين سرشماري دهه 1370 نشان مي دهد كه در اين فاصله جمعيت تهران بيش از 15برابر شده بود. تهران در دامنه كوه و روي كمربند زمين لرزه قرار گرفته است. در دهه 1340 طرح محدوده تهران به اجراء گذارده شده بود كه در جريان انقلاب و پس از آن ناديده گرفته شد.
     پيش از شهريور 1320 و اشغال نظامي ايران، مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك به شهرها بزرگ، طبق ضوابطي محدود شده بود.

 

Mobin_s2004@yahoo.com
20 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

زادروز بالزاک

بالزاك روزنامه نگار و داستان نگار شهير فرانسوي و يكي از مبتكران رئاليسم در ادبيات بيستم مه 1799به دنيا آمد و بسال 1850 درگذشت.

ساير ملل

دو زمين لرزه مرگبار در دو گوشه آسيا

بيستم ماه مه، به فاصله 767 سال از هم، كره زمين دو زمين لرزه مرگبار را تحمل كرد. نخستين زلزله در اين روز در سال 526 ميلادي در انتاكيه شام ( سوريه آن زمان) روي داد و بيش از 250 هزار تن را كشت. اين منطقه اينك در جمهوري تركيه قرار گرفته است. زمين لرزه ديگر اين روز در سال 1293 ميلادي « كاماكورا » ي ژاپن را تكانهاي سخت داد و بيش از 30 هزار انسان را نابود ساخت.

 

استعمار غرب در آسيا امروز 509 ساله شد

Vasco da Gama

Vasco da Gama

وسكو دا گاما Vasco da Gama دريانورد پرتغالي بيستم ماه مه سال 1498 وارد «كاليكتCalicut» در جنوب غربي هند شد و با خود استعمار غرب را هم وارد قاره آسيا كرد كه 509 سال است با چند بار تغيير لباس دادن هنوز ماندگار است. دا گاما هشتم ژوئيه سال 1497 پرتغال را با چهار كشتي به مقصد هند ترك كرده بود. وي پس از عبور از دماغه جنوب آفريقا (اميد نيك!) و اندك توقف در موزامبيك عازم هند شده بود. او فاصله ساحل شرقي آفريقا تا ساحل غربي هند را ظرف 23 روز طي كرده بود. حاكم هندي منطقه برخورد بدي با او نداشت زيرا به نيات وي پي نبرده بود. دا گاما پس از يك بررسي، عزم بازگشت كرد و نهم سپتامبر سال 1499 به ليسبون رسيد و عنوان دريا سالاري گرفت. دولت پرتغال برپايه اطلاعاتي كه داگاما به دست آورده بود هيات ديگري را به هند فرستاد كه حكمران محل به اين هيات روي خوش نشان نداد. اين خبر كه به داگاما رسيد، خود با 20 كشتي و عمدتا توپدار و صدها تفنگدار عازم هند شد و به ايجاد قرارگاه و مستعمره دست زد. داگاما بازهم به هند سفر كرد و 24 دسامبر سال 1524 در همانجا درگذشت.

 

سالگشت درگذشت كريستف كلمب

کلمب

بيستم ماه مه 1506كريستف كلمب (كريستوفر كلمبوس) كه راه استيلاي اروپائيان بر قاره آمريكا را باز كرد در ۵۵ سالگي در اسپانيا درگذشت. وي كه در سال ۱۴۹۲ در چارچوب رقابت اسپانيا و پرتغال در يافتن راههاي دريايي، در جهت غرب عازم هند بود به قاره ناشناخته آمريكا رسيد و جزيره اي را كه امروز نيمي از آن جمهوري دومينيكن را تشكيل مي دهد و نيم ديگر هائيتي، «هيسپانيولا» ناميد و مقر حكومت اسپانيايي ها قرار داد و مقدمات بناي شهر «سانتو دومينگو» را در آن جزيره فراهم ساخت. برخي مورخان نوشته اند: كلمب كه بعدا مورد بي مهري پادشاه اسپانيا قرار گرفته بود در تنگدستي و انزوا از اين دنيا رفت. وي در ايتاليا به دنيا آمده بود.

 

تصرف سكوتره و آغاز استعمار آسيا

در مه سال 1506 در سوي ديگر كره زمين، دريانورد پرتغالي آلفونسو دوآلبوكرك «سكوتره» را در درياي عرب تصرف كرد و سال بعد (۵۰۷) به تصرف جزيره ايراني هرمز در مدخل خليج فارس دست زد تا ناظربر راههاي دريايي اقيانوس هند باشد. برخي از مورخان، تصرف سكوتره را آغاز استعمار آسيا نوشته اند.
    
    
    

 

نخستين پرواز بدون توقف ميان دو قاره آمريكا و اروپا

بيستم ماه مه سال 1927 «چارلز ليندبرگ» هوانورد آمريكايي در ميان استقبال بيش از يكصد هزار تن، پس از 27 ساعت پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس در پاريس فرود آمد. وي 19 مه با يك هواپيماي يك موتوره به تنهايي از فرودگاهي در لانگ آيلند
     ( ايالت نيويورك ) به پرواز در آمده بود و بدون توقف، هزاران مايل فاصله دو قاره را پرواز كرده بود. اين نخستين پرواز بدون توقف ميان آمريكا و اروپا بود.
    

 

انگلستان بالاخره حاكميت ابن سعود را به رسميت شناخت

عبدالعزيز ابن سعود

دولت انگلستان طبق قرارداد جده، بيستم ماه مه 1927حاكميت ابن سعود (عبدالعزيز) را بر نجد و حجاز برسميت شناخت كه بعدا از ادغام آنها كشور سعودي به وجود آمد. كشور سعودي تنها مملكتي در جهان است كه به اسم فرد ناميده شده است. به موجب توافق ماه مه 1916 انگلستان و فرانسه بر سر تقسيم سرزمين هاي عربي ميان خود در صورت شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول، جز سوريه و لبنان كه سهم فرانسه قرار گرفت، قرار شده بود كه مابقي از جمله حجاز در اختيار انگلستان قرار گيرد.
     سرهنگ تي. اي. (لورنس لورنس عربستان) كه 19 ماه مه 1935 در پي يك تصادف موتوسيكلت درگذشت درجريان جنگ جهاني اول در شبه جزيره عربستان، با توسل به روشي تازه، اعراب را به قيام برضد سلطه طولاني عثماني برانگيخته و موفق شده بود. در مارس 1921 در زماني كه چرچيل وزير مستعمرات انگلستان بود با حضور لورنس ، پرسي كاكس، آرنولد ويلسون و ... ترتيب تقسيم سرزمين هاي عربي سهم انگلستان هم داده شد و پادشاهان دست نشانده اردن و عراق تعيين و و همان وقت در باره آينده حجاز و نجد هم توافق شده بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 20 مي

  • 1310:   ساخت کفش براي پاي چپ و پاي راست ، جداگانه ، متداول شد. پيش از آن ، کفش هاي هردو پا مشابه هم و به صورت مستقيم ساخته مي شد ، به گونه اي که هرلنگه را مي شد براي هر دو پا استفاده کرد.

  • 1892:   اتحاد مثلث مرکب از آلمان، اتريش و ايتاليا تشکيل شد و اروپا يک گام به جنگ نزديک گرديد.

  • 1900:   دومين مسابقه هاي ورزشي المپيک در عصر جديد، در پاريس آغاز شد.

  • 1902:   خروج نيروهاي آمريکايي که در جريان جنگ آمريکا و اسپانيا، کوبا را اشغال کرده بودند از اين جزيره آغاز شد.

  • 1992:   هند نخستين ماهواره خود را بدون کمک کشوري ديگر ( با موشکي که ساخته بود ) در مدار زمين قرار داد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    3 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
     

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    18
    25

    اهواز

    27
    40

    تبريز

    12
    23

    شيراز

    17
    31

    مشهد

    12
    23

    بندرعباس

    26
    38

    کرمان

    13
    27

    اصفهان

    13
    27

    يزد

    18
    31

    کرمانشاه

    12
    29

    اراک

    14
    24

    رشت

    16
    19

    دبی

    27
    37


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1259 تومان
    928 تومان
    1837 تومان
    767 تومان
    250 تومان
    254 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    77000 تومان
    39500 تومان
    149700 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.01

    اذان مغرب : 19.26

    اذان صبح فردا : 3.16

    طلوع آفتاب فردا : 4.56

     

     

     

     

     

     Ãهديه روزانه

     
    شِرک3
     
     
     

    اين هم از قسمت سوم کارتون زيباي شرک3 که اين روزها داره در آمريکا اکران ميشه.

    لينکهاي دانلود:
    part1.rar
    part2.rar
    part3.rar
    part4.rar
    part5.rar 
    part6.rar 
    part7.rar

      لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

     

     
     
     
    دانلود مجلات و کتب خارجي

    The Economist
    19 مي

    جديدترين شماره از هفته نامه
    The Economist

    تاریخ انتشار: 19 مي 2007
    تعداد صفحات مجله: 144
    حجم فایل: 3 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    از این به بعد ربات Figla در جارو زدن منزل به شما کمک خواهد

    کدامیک از کارهای منزل شما را بیشتر خسته می کند؟ امروزه با به بازار آمدن محصولات متنوع در زمینه ربات های شوینده و تمیز کننده این خستگی ها تا حدی مرتفع می شوند. Figla. که نام ا ربات با لا ست می تواند شما را در جارو زدن منزل یاری سازد. این ربات که ساخت ژاپن است هم اکنون در بازار مو جود است و شما می توانید سراغ آن را در مغازه های خیابانOsaka ژاپن بگیرید. نکته جالب تو جه در مورد این ربات توانایی صحبت کردن آن در ضمن کار است. این مسئله از دید برخی از سازندگان به عنوان یک حسن و برخی دیگر به عنوان یک عیب تلقی می شود. کنترل این ربات توسط یک Remote Controller و یا حتی به کمک کامپیوتر شخصی خود شما امکانپذیر است. نکته جالب دیگر در مورد این ربات توانایی یاد گیری حقه هایی کو چک برای تمیز کردن منزل است. این حقه ها در چگو نگی باز شدن بازوان و عضلات در امر تمیز کردن است. برای مثال می تواند به طرق مختلف مبلمان چوبی شما را برس کشیده و براق سازد. کمپانی سازنده این محصول مدعی ست که این ربات تا بهار 2008 می تواند در منازلمان حکم یکی از اعضا را در امر تمیز کردن ایفا کند.   



     

    به کمک عضلات مصنوعی شما نیز در فضا معلق شوید

    یک تیم محقق در لابراتوار SWISS FEDERAL بعد از تست کردن مواد مختلف نهایتا مو فق شدند با استفاده از گاز هلیم یک بالون هوایی بسازند که می تواند شما را همانند ماهی در آب در فضا شناور سازد. NEW SCIENTIST گزارش داده است که این محصول با استفاده از عضلات مصنوعی که دارای قابلیت گسترش و ارتجاع یافتن در برابر یک شک الکتریسیته هستند ساخته شده است . همین شرایط ارتجاع پذیری آن را قادر می سازد که در هوا به حالت معلق باقی بماند. از آنجایی که این بالون هوا می تواند به مدت 20 دقیقه شناور باقی بماند تیم سازنده تصور می کردند که می توانند از این محصول برای فرستادن هوانوردان در محیط آتمسفر از روی یک سکو به صورت ارتباط بی سیم نیز استفاده کنند. اما تا کنون تنها به دید یک اسباب بازی به محصول نگاه می شود البته اگر آسیبی جدی وارد نسازد.    
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    پنجاه و هفت سال اسارت
     


    نویسنده: علی محمد بشارتی
    تعداد صفحات: 318
    قيمت: 3850 تومان
    شابک: 4 ـ 276 ـ 506 ـ 964
    نوبت چاپ: اول:1385
    شمارگان: 2200



    معرفی کتاب: كتاب حاضر، جلد چهارم از سري بررسي تاريخ تحليلي ايران بعد از اسلام كه به تجزيه و تحليل دوران پهلوي تحت عنوان پنجاه و هفت سال اسارت توسط علي محمد بشارتي نوشته شده است. كتاب مذكور به دوران حاكميت پهلوي ـ از قيام 15 خرداد تا تبعيد امام خميني (ره) اختصاص دارد. نگاه اين جلد به مجموعه برنامه‌هاي فاجعه‌باري است كه آمريكا تحت عنوان انقلاب سفيد براي اسارت مردم ايران به محمدرضا تحميل كرد. بحران ناشي از دخالتهاي آمريكا به همين جا ختم نمي‌شود. آمريكا در جهت اهداف شوم خود در تاراج منابع ملي ايران طرح استعماري كاپيتولاسيون را نيز در دو مجلس ايران به تصويب مي‌رساند تا براي برنامه‌هاي دراز مدت خود در ايران با هيچ گونه مقاومتي مواجه نشود و حضرت امام را كه مانع اصلي است تبعيد كرد.
    آيا با تبعيد حضرت امام، مشكل آمريكا و شاه حل شد؟ تحولات در هر جنگ و مبارزه اهميت چنداني ندارد بلكه نتيجه و حاصل مبارزه مهم است كه بشارتي آن را در كتاب به خوبي نشان داده است.
    نويسنده در آغاز كتاب تحولات قبل از انقلاب و‌ آغاز انقلاب اسلامي را به عنوان جرقه و اميد مردمي از 15 خرداد آغاز مي‌كند و باور دارد كه 15 خرداد فاجعه بود كه باعث دوئل اجتناب‌ناپذير مردم با شاه شد. شاه با فاجعة 15 خرداد باعث تضعيف خود و واكنش سريع مردمي شد كه حركت توفنده و ترس و وحشت شديد دربار را به دنبال داشت. در نتيجه شاه به بازداشت امام خميني(ره) و بازداشت گسترده علما دست زد كه بحران فزاينده در كشور را باعث شد. در چنين شرايطي شاه مجبور به‌ آزادي امام خميني(ره) و طرح تبعيد آن بزرگمرد را ريخت كه به تثبيت رهبري روحانيت و آسيب‌پذيري شاه منجر گشت. امام پس از آزادي به تداوم مبارزات ادامه داد و مردم از رژيم فاصله گرفتند. در اين دوره آمريكا نفوذش در ايران را بيشتر كرد و امام را به حكم رژيم به خارج از كشور تبعيد كرد. امام در خارج از كشور به افشاگري رژيم پرداخت و زمينه سقوط را فراهم كرد كه طلوع انقلاب اسلامي را به دنبال داشت. كتاب حاضر براي پژوهشگران و دانشجويان تاريخ و علاقمندان به تاريخ و تحولات انقلاب اسلامي، بسي سودمند خواهد بود.
     

     

     

     

     

     Ãطنز روزانه


    جایزه پا در دهان!
    (Foot in mouth)

    اهدای این جایزه که اولین بار در سال 93 آغاز شد و هر سال به گیج کننده ترین حرف تعلق می گیرد که امسال برنده آن وزیر دفاع ایالات متحده دونالد رامسفلد بود.
    متن سخنان رامسفلد:
    "گزارشگرانی که می گویند چیزی اتفاق نیفتاده همیشه برای من جالب بوده اند. زیرا تا آنجا که ما می دانیم چیزهای شناخته شده شناخته شده هستند. ماچیز هایی که می دانیم، می دانیم. ما همچنین می دانیم چیزهای ناشناخته ای وجود دارند که شناخته شده هستند یعنی اینکه ما می دانیم چیزهایی هستند که ما نمی دانیم. اما همچنان چیز های ناشناخته، ناشناخته مانده اند. آنهایی که ما نمی دانیم نمی دانیم."

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    اصطلاحات نگهداري
    و افزودنيهاي مواد غذايي

    1- پاستوريزه سازي(PASTEURIZATION): روشي براي كشتن اغلب ميكروارگانيسمهاي بيماريزا (كاهش تعداد آنها تا حدي كه ايجاد بيماري نكنند) و غير فعال ساختن آنزيمهاي موجود در مواد غذايي بمنظور به تعويق انداختن فساد در مواد غذايي اطلاق ميگردد.

    * (LTLT): حرارت دادن مواد غذايي تا 62.8 سانتي گراد به مدت نيم ساعت.

    * (HTST): حرارت دادن مواد غذايي تا 72.8 سانتي گراد به مدت 15 ثانيه.

    * (UHT)=(ULTRA-PASTEURIZED): حرارت دادن مواد غذايي تا 140-150 در جه سانتي گراد به مدت 1 تا 2 ثانيه. در اين روش بيشتر ميكروارگانيسمهاي بيماريزا نابود ميگردند و در صورتي كه مواد غذايي پس از پاستوريزه شدن با اين شيوه بسته بندي مناسبي داشته باشند ميتوان آنها را به مدت 3 ماه بيرون از يخچال نگهداري كرد. (البته تا وقتي كه بسته بندي آنها باز نشده باشد)

    2- استرليزه سازي و يا سترون سازي(STERLIZATION): در اين روش تا حدودي تمام پاتوژنها (عوامل بيماريزا) موجود در مواد غذايي كشته ميشوند. در اين روش مواد غذايي در دماي 110درجه سانتي گراد به مدت 20 تا 30 دقيقه حرارت داده ميشوند. مواد غذايي استرليزه شده را ميتوان تا 4 ماه بيرون از يخچال نگهداري كرد (البته تا زماني كه بسته بندي آنها باز نشده باشد)

    3- هموژنيزاسيون و يا همگن سازي(HOMOGENIZATION): به يكنواخت كردن بافت و تركيبات مواد غذايي اطلاق ميگردد. براي مثال هنگامي كه شير تازه را درون يخچال قرار دهيد پس از چند ساعت چربي شير جدا گشته و به سطح شير مي آيد و خامه تشكيل ميگردد. براي جلوگيري از اين فرايند شير داغ را با فشار زياد از منافذ بسيار ريزي عبور ميدهند تا گويچه هاي چربي به اجزاي ريزي شكسته شوند و بطور يكنواخت در شير معلق باقي بمانند.

    4- نگهداري در يخچال(REFRIGERATION): دماي پايين رشد و تكثير ميكروبها و ساير ميكروارگانيسمها را به تعويق مي اندازد.

    5- فريز كردن و يا منجمد كردن(FREEZING): در دماي خيلي پايين تكثير ميكرو ارگانيسمها بطور كامل متوقف ميگردد.

    6- خشك كردن(DRYING): با كاهش فعاليت آب، تكثير ميكروبها را متوقف و يا به تاخير مي اندازد. با اين روش اغلب ميوه ها را نگهداري ميكنند (DRIED FOOD). ميوه هاي خشك مدت زمان بيشتري بيرون از يخچال و فريزر سالم ميمانند و تاريخ مصرف بالاتري دارند. ميوه هاي خشك از آنجايي كه بيشتر آب خود را از دست داده اند طعم قوي تري نسبت به ميوه هاي تازه داشته اما بيشتر ويتامين C خود را ازدست داده اند. برخي ميوه هاي خشك داراي SULUR DIOXIDE ميباشند كه موجب تحريك بيماري آسم ميگردند.

    7- بسته بندي وكيوم(VACUUM PACKING):محيط خلاء و فاقد اكسيژن باكتريهاي هوازي را غير فعال ميسازد.

    8- كنسرو كردن(CANNING):به پختن ميوه، سبزيجات و مواد غذايي ديگر و قرار دادن آنها درون قوطي و يا ظروف شيشه اي كاملا در بسته و جوشاندن ظروف بمنظور انهدام و يا كاهش تعداد باكتريها اطلاق ميگردد. كنسرو كردن طعم و كيفيت مواد غذايي را تغيير ميدهد.

    9- ترشي و شور انداختن(PICKLING): عمل آوري غذا با قرار دادن و يا پختن در آب نمك و سركه (و يا در موارد نادر دراتانول، روغنهاي نباتي و يا سديم هيدروكسايد )بمنظور انهدام و يا كاهش ميكروارگانيسمهاي بيماريزا اطلاق ميگردد.

    10- خشك كردن انجمادي(FREEZE-DRYING): ابتدا مواد غذايي منجمد گشته و سپس آب آنها با تصعيد برداشته ميشود. مواد غذايي منجمد شده را در محيط خلاء و كم فشار قرار ميدهند تا آب منجمد مواد غذايي بطور مستقيم از فاز جامد به گاز تبديل گردد. در اين روش مواد غذايي خشك شده كمتر چروك خورده و افت حجمي پيدا ميكنند و همچنين طعم و بوي آنها نيز بدون تغيير باقي مي ماند. در اين روش گلها را نيز خشك ميكنند. مواد غذايي خشك شده با اين روش را ميتوان در محيط اتاق و بيرون از يخچال نگهداري كرد.

    11- نمك سود كردن(SALTING): ميكروارگانيزمها در يك محيط پر نمك قادر به ادامه حيات نميباشند. روشي براي نگهداري مواد غذايي.

    12- كارامليزه كردن(CARAMELIZATION): به حرارت دادن مواد غذايي حاوي شكر زياد اطلاق ميگردد. حرارت دادن شكر در دماي 120 درجه سانتي گراد موجب اكسيداسيون شكر شده و توليد ماده قهوه اي رنگي بنام كارامل ميكند.

    13- گاز دار كردن(CARBONATIOIN): به انحلال دي اكسيد كربن با فشار زياد در آب و يا مايعات ديگر اطلاق ميگردد. اين انحلال توليد محلول رقيق اسيد كربنيك را ميكند. برخلاف تصور عام طعم گاز دار بودن و يا همان احساس سوزش ملايم هنگام نوشيدن نوشابه هاي گاز دار بخاطر تشكيل حباب نيست بلكه همين اسيد كربنيك رقيق است كه چنين احساسي را پديد مي آورد. حذف اكسيژن در نوشابه هاي گاز دار تكثير باكتريها را متوقف ميسازد.

    14- دود دادن(SMOKING): دود آلود كردن سطح مواد غذايي بمنظور طعم دادن، پختن و يا نگهداري آنها. در اين روش مواد غذايي را در معرض دود حاصل از سوختن چوب قرار ميدهند. دود يك آنتي باكتريال و آنتي اكسيدان محسوب ميگردد اما از آنحايي كه در اين روش تنها سطح خارجي مواد غذايي با دود پوشيده ميگردد و دود به عمق مواد غذايي نفوذ نميكند نميتواند روشي مناسبي براي نگهداري مواد غذايي باشد.

    15- پرتو دهي(IRRADIATION):اين روش به پاستوريزه كردن سرد و يا الكترونيكي نيز معروف است.(COLD/ELECTRONIC PASTEURIZIATION) در اين روش مواد غذايي را در معرض پرتوهاي يونيزه كننده اي مانند اشعه ايكس، اشعه گاما و پرتو الكترون قرار ميدهند تا ميكروارگانيزمهاي مواد غذايي كشته شود. اين روش كيفيت مواد غذايي را كاهش نميدهد. از اين روش براي نگهداري گوشت، ادويه جات و برخي ميوه ها استفاده ميشود.

    16-CURING: در اين روش با فرايند اسمز رطوبت گوشت گرفته ميشود. در اين روش از نمك، شكر، نيتراتها و نيتريتها استفاده ميگردد.

    17- تخمير كردن(FERMENTATION): با اين روش مواد غذايي توسط ميكروارگانيزمها فرآوري ميشوند. تاثير ميكروارگانيسمها بروي كربوهيدراتهاي محصول و توليد الكل و يا اسيد كه تكثير ميكروبها را به حداقل ميرساند. تخمير اتانول (تجزيه شكر به اتانول و دي اكسيد كربن) در تهيه نان و مشروبات الكلي و تخمير لاكتيك اسيد (تجزيه شكر به اسيد لاكتيك) در عضلات و تهيه ماست كاربرد دارند.

    18- كافئين زدايي(DECAFFEINATION):به حذف كافئين از نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند چاي و قهوه اطلاق ميگردد.

    19- شيرين كننده ها(SWEETENERS): هر نوع شيرين كننده به غير از شكر كه بمنظور كاهش كالري غذاها و كنترل چاقي، كنترل ديابت و جلوگيري از پوسيدگي دندانها به مواد غذايي افزوده ميشوند. مانند: سوربيتول، ماليتول، ساخارين، آسپارتام، گليسرول، مانيتول، گزيليتول و استويا.

    20- نگهدارنده ها(PRESERVATIVE): مواد شيميايي طبيعي و يا مصنوعي كه بمنظور به تعويق انداختن فساد مواد غذايي استفاده ميگردند. مانند: نيترات سديم، نيتريت سديم، دي اكسيد سولفور، نمك، شكر و يا سركه.

    21- عامل شلات و يا كلات كننده(CHELATING AGENT): اين مواد به يونهاي فلزي سمي مانند آرسنيك، سرب و جيوه چسبيده و آنها را به تركيبات كمتر سمي و قابل دفع تبديل ميسازند.عامل كلات ساز با بدام انداختن اتمهاي فلزي از بي رنگ شدن و يا ترشيده شدن مواد غذايي نيز جلوگيري ميكند.

    22- جادب رطوبت(HUMECTANT):موادي هستند كه بمنظور جلوگيري از خشك شدن مواد غذايي مورد استفاده قرار ميگيرند.

    23- طعم دهنده ها(FLAVOURES):اين مواد طعم و بوي خاصي به مواد غذايي ميبخشند.

    24- تثبيت كننده ها(STABALIZERS): اين مواد قوام و استحكام بافت مواد غذايي را افزايش ميدهند. مانند آگار و پكتين.

    25- غليظ كننده ها(THICKENERS): اين افزودنيها با جذب آب موجود در مواد غذايي، ويسكوزيته(گرانروي) مواد غذايي را افزايش ميدهند. مانند: نشاسته، كلاژن، زرده تخم مرغ، آگار، ژلاتين و پكتين.

    26- رنگ دهنده غذا(FOOD COLORING): اين مواد بمنظور جبران رنگ از دست رفته طي فرآوري محصولات و يا براي جذاب ساختن مواد عذايي كاربرد دارند. كارامل و زعفران دو رنگ دهنده طبيعي ميباشند.

    27- امولسيون كننده ها (EMULSIFIERS): امولسيون به مخلوط دو ماده (مايع) امتزاج ناپذيراطلاق ميگردد مانند مخلوط روغن در آب. مواد امولسيون كننده مخلوط هاي امولسيون را پايدار نگه ميدارند تا دو ماده از يكديگر جدا نشوند.

    28- آنتي اكسيدانها(ANTIOXIDANTS): آنتي اكسيدانها بعنوان نگهدارنده (با جلوگيري از تاثير اكسيژن بر غذا) و يا بعنوان مواد مفيد براي سلامتي به فراورده هاي غذايي افزوده ميگردند. آنتي اكسيدانها از اكسيد شدن چربيها و روغنهاي غير اشباع، رنگها و طعم دهنده ها جلوگيري ميكنند. مانند ويتامين C.

    29- حجم دهنده ها(BULKING AGENTS): اين مواد حجم مواد غذايي را افزايش ميدهند. مانند نشاسته.

    30- عامل ضد كلوخه ساز(ANTICAKING AGEN):اين مواد از بهم فشرده شدن و تشكيل كلوخه مواد پودري شكل همچون نمك و يا شير خشك جلوگيري ميكنند.

    31- مواد كف زدا(ANTIFOAMING AGENT):اين مواد تشكيل كف و يا گاز در مواد غذايي را كاهش داده و يا حذف ميكنند.

    32- عامل كنترل كننده اسيديته(PH CONTROL AGENT=ACIDITY REGULATOR):اين مواد براي تغيير و يا كنترل خصلت اسيدي و يا قليايي مواد غذايي استفاده ميگردند.

    33- اسيدها (ACIDS):نوعي افزودني كه بعنوان طعم دهنده،آنتي اكسيدان و يا نگهدارنده از آنها استفاده ميشود. مانند: اسيد ماليك، اسيد تارتاريك، اسيد لاكتيك، اسيد فرماريك، اسيد سيتريك و سركه .

     

     

     

     

     

     Ãداستانک روزانه

    ebgh_80@yahoo.com 


    افتخار

    صبح كه از خواب بيدار شدم ، متوجه شدم باز قاطی كردم . اصلا چند وقته اينجوريم . يه بار مثل آدم بلند می شم ، يه بار هم مثل امروز قاطی . روزايی كه قاطی هستم ، از كله سحر نمیشه طرفم اومد . دوست دارم همه كس و همه چيزو جر بدم . حوصله حرف ، صحبت ، بوق ماشين ، پری دريايی و هزار تا چيز مزخرف ديگه رو ندارم . كافيه يكی بياد جلوم و يه چيزی بگه ، اول سرم داغ می شه ، خيلی هم داغ می شه ، انقدر كه فكر می كنم داره توی سرم يخ می زنه . بعد هر چی كه به زبونم مياد ، نثار طرف می كنم . البته از يه جهاتی اين قاطی بودن به من كمك هم كرده . مثلا خيلی از حرفايی كه تو روزای معمولی نمی تونم بزنم ، توی روزای قاطی بودن به راحتی می زنم . شب هايی كه ، صبحاش قاطی بلند می شوم ، سخت می گذره . خوابم نمی بره و كلی بايد توی تختم وول بخورم و جفتك بندازم . گه گاه بلند می شم و هر چی دم دستم باشه ، شوت می كنم تو ديوار و ميز و صندلی و قاب های مثلا هنرمندانه يه سری خل و چل كه فكر می كنند خيلی هنرمندند . تا حالا شيشۀ خيلی از اين قاب های مثلا هنری رو عوض كردم تا اينكه يك روز فهميدم اين كار ديگه فايده ای نداره و به جز ضرر اقتصادی ، چيزی عايدم نمی شه.
    اول ها كمتر خل بودم ولی جديدا متوجه شدم كه حتی روزهايی كه سالم از خواب بيدار می شم ، می تونم در طول روز قاطی بشم و اين برام خيلی دردناكه . احساس می كنم دارم از دست می رم و كسی منو نمی فهمه . درست مثل صادق ، كامو ، كافكا ، كوبريك و بونويل و هزار تا خل و چل ديگه . اونا هم مثل من فكر می كردند که از زمان خودشون جلو تر هستند . اول ها به حرفاشون و عقايدشون می خنديدم و ديوونه می دونستمشون ولی الان درست برعکس فكر می كنم . الان خودم هم نسبت به زمان جلوترم . گاها اتفاقاتی رو كه قراره بعدا بيافته رو میبینم اين مساله هم از يك جهاتی خوبه و از يك جهاتی بد . مثلا همين ديروز ، داخل يك سری آدم منتظر بوديم چراغ سبز شه تا از خط عابر رد شيم . به بغلی ام گفتم : لطفا شما اين بار رد نشين و بزاريد دفعه بعد . يارو زل زد تو چشام و با حالت دلسوزی سری برام تكان داد يعنی خلی ! چراغ عابر كه سبز شد ، همه راه افتاديم . يك موتور با سرعت هر چه تمام تر آمد و زد به اونی كه قبلا بهتون گفتم . يارو دم به دم مرد . به همين راحتی . تقصير خودش بود . بعضی وقت ها آدم بايد به ديوونه ها هم اعتماد كنه .
    روانشناس : خب ، ظاهرتون كه چيزي نشون نمیده ...
    من : باطنم داره تعطيل می شه ...
    روانشناس : می تونی بیشتر برام توصیح بدی ؟
    من گفتم : فكر می كنم از زمان خودم و مردم كشورم جلو ترم .
    روانشناسه زد زير خنده . اول برام مهم نبود ولی یک مرتبه ياد پيرمرد خنزر پنزريه بوف كور افتادم . بعد احساس كردم مثل مسخ ، دارم سوسك می شم . بعد مثل سگ آندلسی ، چشممو يكی با تيغ در اورد و بعد مثل جكی توی تلالو ، با تبر افتادم به جون روانشناسه . كارم كه تموم شد ، فقط دور و برم رو خون گرفته بود . همه جا قرمز شده بود . موقع بيرون رفتن از مطبش ، پام روی چيزی رفت و تعادلم بهم خورد . چشم روانشناسه زير پام له شده بود . با لگد شوتش كردم زير ميزش تا هر وقت زنده شد ، پيداش كنه و بزاره سر جاش .
    الان چند وقته منو اوردن اينجا . جاي بدی نيست و همه شبيه هم هستيم . من و تمام كسايی كه اينجان ، همگی از زمان خودمون جلو تريم و اين باعث افتخار هستش كه در يك مملكت ، هزاران آدم جلوتر از زمان خودشون وجود دارند . همین .  

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    دوستاي گلم سلام
    اميدوارم كه حالتون خوب باشه

    591- کاش کسی تو دلمون پا نميذاشت...کاش اگه پا ميذاشت دلمونو تنها نميذاشت...کاش اگه تنها ميذاشت رد پاشو رو دلمون جا نميذاشت...(9176-0912)

    592- شب بود،شمع بود،من بودم وتنهایی،شب رفت،شمع سوخت،من ماندم وتنهایی. (9176-0912)

    593- به يكي میگن:ازقفل فرمونت راضی هستی؟میگه:آره فقط سرپیچ اذیت میكنه!!(9176-0912)

    594- خدايا به هر که دوست ميداری بياموز که اس ام اس 15 تومان بيشتر نيست و به هر که بيشتر دوست ميداری بياموز که ارزش يک دوست بيش از 15 تومان است....(5940-0912)

    595- سلام.آخرين خبری رو که چند لحظه پيش فهميدم به اطلاعتون ميرسونم: عجيب دوست دارم (6834-0911)

    596- يه بغل گله رز با يه دنيا احساس، با يه سبد ستاره،.......ميدم بهت ببر سره چهارراه بفروش، سودش نصف نصف! (9176-0912)

    597- يارو لباس مشکيه پاره پوشيده بود. ميگن چی شده؟ ميگه بابام مرده! ميگن چرا پاره پوره پوشيدی؟ميگه: خدا بيامرز، نميذاشت خاکش کنيم!! (6834-0911)

    598- بهترين لحظه زمانيست که فکر ميکنی فراموشت کردم امّا ناگهان اس ام اسي از طرفه من ميرسه که ميگه:ميميرم برات (2520-0916)

    599- برنده بازنده ای است که هيچ وقت دست از تلاش بر نميداره !(1469-0912)

    600- دوستاي گلم اجازه بدين اين اس ام اس رو خودم بگم .. روز اولي كه اين ستون راه افتاد اصلا فكرش رو نمي كردم كه به شماره ي ششصد هم برسم ... حالا به اون شماره هم كه رسيديم هيچ حدود چند صد تا مسيج ديگه هم تو صف براي انتشار هستن ..

    مي خوام از تك تكتون تشكر كنم كه وقت و هزينه مي ذارين براي اين ستون .. يا در واقع براي ستون خودتون ... از دوستاي خوبي كه پيدا كردم و خب اين قدر زياد هستن كه يه ستون رو بايد به معرفي اونا اختصاص بدم .. فقط مي تونم بگم متشكرم و هميشه شاد باشين و خندون .. با احترام : اميد (8059-0912)

    شماره براي ارسال مسيج (09125698059)

     

     

     

     Ãستون آزاد


    مهار و تعامل
    «راهبرد جدید آمریکا در مسأله هسته ای ایران»
     

    مرکز پژوهشی آمریکن پروگرس
    مارس 2007؛ فروردین 86
    به قلم : جوزف سیرین سیون و آندرو گروتو



     

    مقدمه:

    یکی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا موسوم به "آمریکن پروگرس" در گزارش مفصل ضمن تحلیل وضعیت پرونده هسته ای ایران به بررسی گزینه های پیش روی جامعه بین المللی در این خصوص از منظری تازه پرداخت و توصیه هایی را مطرح کرد که به گفتة تنظیم کنندگان این گزارش پژوهش بدیع است و می تواند به حل مناقشة هسته ای ایران کمک کند. این گزارش با عنوان «مهار و تعامل، راهبرد جدید برای حل و فصل بحران هسته ای ایران» تنظیم شده است. مرکز آمریکن پروگرس به گفته مسئولانش یک مؤسسه تحقیقاتی و آموزشی غیرحزبی در آمریکا است که هدفش ترویج آمریکایی آزاد و قدرتمند و عدالت مداراست که برای همه آمریکایی ها فرصت سازی کند. به گفته مدیران این مرکز، این نهاد پژوهشی تلاش می کند راه حل‌هایی عملگرایانه و مترقی برای مشکلات مهم داخل آمریکا معضلات بین المللی بیابد و پیشنهادهایی عرضه کند که در جهت تقویت حکومت دموکراسی مبتنی بر مردم‌سالاری باشد. دفتر اصلی این مرکز در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا قرار دارد.

    دولتمردان آمریکایی از دیرباز سیاست های مختلفی را در خصوص ایران اتخاذ کرده اند که هر یک از آنها در تب و تاب تحولات گوناگون با بازخوردها و پیامدهایی همراه بوده است. در شرایطی که جناح تندروی حاکم بر کاخ سفید موسوم به نومحافظه کاران بر رویکرد نظامی بر ضد ایران به خاطر اجرای برنامه های هسته ای تهران تأکید دارند ‌بسیاری از مقامات و مردم آمریکا و جهان این گزینه را زیر سؤال برده اند و ضمن هشدار دربارة پیامدهای جدی آن خواستار اتخاذ تدابیر دیگری از سوی واشنگتن در این خصوص شده اند.

    رویکرد تعامل با ایران و مهار آن نیز در تلاش است تا با تأکید بر اقداماتی از قبیل تعامل اقتصادی با ایران که هدفمند باشد و همچنین اجرای طرح هایی برای جلوگیری از تکثیر هسته ای به دولتمردان آمریکا راهکاری عرضه کنند که ضمن خروج از بن بست موجود در عرصه هسته ای ایران هدف های جامع‌تری محقق شود. نکته های گنجانده شده در این رویکرد حاوی توصیه های عملی به مقامات آمریکایی است که بی تردید مورد توجه آنها واقع خواهد شد و از این رو بسیار حائز اهمیت است.

    رویکرد تعامل و راهبرد با تبیین نقشه ای جامع در خصوص این دو اقدام در تلاش است با رویکردی دو وجهی که حاوی زیرشاخه های متعددی است چشم انداز بلند مدتی را از آینده مناسبات ایران و آمریکا و همچنین آینده جمهوری اسلامی ایران تبیین کند و در ضمن به واشنگتن نشان بدهد که چگونه می‌تواند به اهداف اساسی خود در تغییر رفتار ایران یا تغییر حکومت آن نایل شود.


     

    معرفی نویسندگان این گزارش:

    ·        جوزف سیرین سیونی:

    وی از کارشناسان برجسته و مدیر امور سیاست های هسته ای در مرکز آمریکن پروگرس است که در واشنگتن واقع است. وی اخیراً کتابی با عنوان "هراس بمب: تاریخچه و آینده جنگ افزارهای هسته‌ای‌" به رشته تحریر در آورده که انتشارات دانشگاه کلمبیای آمریکا به چاپ رسانده است. وی که از صاحبنظران در مسائل هسته ای است در دانشگاه جورج تاون آمریکا تدریس می کند. سیرین سیونی از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا است که از کانون های اندیشه مهم در آمریکا به شمار می رود. وی هشت سال مدیر بخش جلوگیری از تکثیر هسته ای در مؤسسه تحقیقاتی کارنگی آمریکا بوده است. این کارشناس آمریکایی بیش از نه سال به عنوان کارشناس در کمیته نیروهای مسلح و کمیته اقدامات دولتی مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت داشته است. وی بیش از دویست مقاله در خصوص مسائل بین‌المللی و هسته ای به رشته تحریر درآورده است. سیرین سیونی با عنوان کارشناس با رسانه های مکتوب و رادیو و تلویزیون جهان به دفعات مصاحبه می کند.

    وی از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه بوستون است. سیرین سیونی سمت هایی را در مرکز ال استیمسون، سازمان اطلاع رسانی آمریکا و مرکز مطالعات راهبردی بین المللی نیز داشته است.

    ·        آندرو جی گروتو:

    وی از تحلیلگران برجسته مسائل امنیت ملی در مؤسسه آمریکن پروگرس است که زمینه تخصصی کارش بررسی راهبردهای سیاست گذاری آمریکا و تکثیر جنگ افزارهای هسته ای و میکروبی است. وی در دانشگاه جورج تاون تدریس داشته است. وی که از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد است مقالات و کتاب های متعددی را به رشته تحریر درآورده است. کتاب "احیای قدرت نظامی آمریکا " که در آن به ارزیابی جامع راهبردهای نظامی آمریکا پرداخته شده است از جدیدترین کتاب های این کارشناس آمریکایی است. وی علاوه بر شرکت در مصاحبه های رادیو و تلویزیون متعدد با رسانه های مختلف بین‌المللی مقالات فراوانی نیز در واشنگتن پست ، فایننشال تایمز، لس آنجلس تایمز، گاردین ، بالتیمورسان و چندین ژورنال پژوهشی و علمی به چاپ رسانده است. وی هم اکنون سرگرم نگارش کتابی ‌دربارة رژیم منع تکثیر هسته ای است که قرار است دانشگاه آکسفورد آن را به چاپ برساند.


     

     خلاصه:

    در شش سال گذشته آمریکا به دلیل برنامه هسته ای ایران به صورت ناکارآمدی روردروی این کشور قرار گرفته است. مقامات دولت بوش فرصت های متعددی برای مهار کردن و شاید حتی پایان دادن به برنامه‌هایی داشتند که می تواند در نهایت ایران را به قابلیت ساخت جنگ افزارهای هسته ای برساند اما آنها مذاکره با ایران را رد کردند و به جای آن تلاش هایی برای تغییر رژیم روحانی حاکم بر ایران صورت دادند که این تلاش ها به شکست منجر شد.

    هم اکنون ایران بر این باور است که قوی تر می شود در حالی که آمریکا ضعیف تر می شود. گرفتار شدن آمریکا در عراق ، اعتیاد جهانی به نفت و دشواری های موجود در مسیر به وجود آوردن و حفظ کردن ائتلاف دیپلماتیک پایا  برضد برنامه هسته ای نوپای ایران تهران را جسورتر کرده و سبب شده است عزم این کشور در مسیر ادامه تلاش های خود برای غنی سازی اورانیوم استوارتر شود که این روند می تواند نه تنها برای رئاکتورها بلکه برای ساخت بمب های اتمی سوخت تولید کند.

    حکومت ایران از جنگ عراق و مناقشه بین المللی در خصوص تلاش های هسته ای تهران بهره برداری کرده است تا میان آمریکا و شرکای امنیتی اصلی آن شکاف ایجاد کند.

    رژیم روحانی ایران در این روند ، نفوذ منطقه ایش را گسترش داده و به انحای مختلف قدرتش را در داخل کشور تقویت کرده است. دولت بوش عمدتاً با تشدید فشارهای مالی و نظامی به این وضعیت پاسخ داده اما نتوانسته است خط مشی ایران را تغییر بدهد.

    لفاظی ها و اقدامات اخیر دولت آمریکا ترسیم کنندة تصویر نگران کننده ای از آماده شدن رئیس جمهور آمریکا برای جنگ با ایران است. آمریکا کاملاً حق دارد از نیروهای خود در عراق و منطقه محافظت کند. اما اقدامات نظامی آمریکا که از این اهداف محدود فراتر رود می تواند به سخت تر شدن بلند پروازی‌های هسته ای ایران بینجامد و مواضع افرادی را در درون رژیم ایران تشدید کند که می گویند داشتن توانایی جنگ افزارهای هسته ای تنها راه پاسداری از ایران است.

    دلیل چندانی برای آمریکایی ها وجود ندارد که به راهبرد شکست خورده دولت بوش در تعامل با ایران اعتماد داشته باشند. استراتژی های دولت بوش در مقابله با تکثیر هسته ای و ترویج دموکراسی که طلیعه تغییر بنیادی از سیاست های دهه های گذشته است فاجعه بار بوده است. برنامة هسته ای ایران در شش سال گذشته تسریع شده است حال آن که مشکلات مربوط به تکثیر هسته ای وخیم تر شده است.

    به شدت به رویکرد کارآمدتری نیاز است این گزارش مسیر تازه ای در حرکت به سمت جلو عرضه می‌کند. به نظر ما پنج گزینه در مسیر سیاست گذاری آمریکا برای تعامل با برنامه هسته ای ایران وجود دارد. البته هیچ یک از این گزینه ها راه های مطمئنی برای موفقیت نیستند.

    این گزینه ها عبارتند از :

    1 – حفظ وضع موجود "افتضاح"

    2 – تلاش های غیرنظامی برای تغییر رژیم کنونی ایران

    3 – حملات نظامی به مراکز هسته ای شناخته شده ایران

    4 – یک معامله بزرگ

    5 – دیپلماسی قاطع برای به عقب بازگرداند برنامه های هسته ای ایران

    هیچ راه حل ساده ای برای حل و فصل مشکل ایران وجود ندارد. با به کنار گذاشتن گزینه هایی که بی‌تردید شکست خورده اند و ارزیابی هوشمندانه گزینه های موجود بهترین گزینه ای که باقی می ماند عبارت است از : دیپلماسی قاطع برای مهار و تعامل با ایران.

    این گزینه به خود می بالد که چند پیشنهاد غیرمرتبط در عرصة سیاست گذاری دارد که به نظر ما می‌تواند به هدف اصلی مان یعنی پایان دادن به برنامه غنی سازی هسته ای ایران از طریق مذاکره در 12 تا 18 ماه آینده نائل شود. راهبرد مهار و تعامل بهترین فرصت را برای آزمودن علاقه ایران به معاملة توان ساختن جنگ افزارهای هسته ای آتی در مقابل امتیازهای اقتصادی و امنیتی کنونی را نشان می دهند که برای اکثریت چشمگیر مردم ایران مفید است.

    این راهبرد در عین حال زمینه را برای مهار ایران در صورتی که نخبگان حاکم متفرق این کشور باز هم بر برنامه غنی سازی هسته ای تأکید داشته باشند فراهم می کند. علاوه بر این ، این راهبرد کمک می کند تا به مردم ایران و جهانیان نشان داده شود که آمریکا تلاش خود را برای حل مناقشه با روحانیون ایران صورت داد.

    اما در ابتدا این پرسش مطرح است که 4 گزینه دیگر چه مشکلی دارند. در این گزارش همه پنج گزینه به صورت مفصل بررسی خواهند شد و به صورت خلاصه تبیین خواهد شد که چرا ما در نهایت 4 گزینه نخست را رد می کنیم.

    گزینه اول اغلب گزینه متعارف در خط مشی امنیت ملی کشورها است به ویژه زمانی که اختلاف نظر شدیدی درون دولت وجود داشته باشد. این خط مشی هیچ نگرش راهبردی روشنی درباره چگونگی بهره برداری از ابزارهای قدرت آمریکا اعم از سیاسی ، اقتصادی و نظامی به منظور نیل به هدف مشترک ندارد. متأسفانه این گزینه رویکرد کنونی دولت بوش است. اختلافات موجود در درون دولت بوش سبب شده است اشتباهات راهبردی اصلی در خط مشی آمریکا در قبال ایران صورت پذیرد که این مسئله سبب وخیم تر شدن بحران هسته ای ایران و گسترش یافتن نفوذ آن در عراق و افغانستان شود که وضع به ضرر آمریکا بوده است. بعید است که تدابیر نسبی اعم از اینکه منفی باشند از قبیل تحریم های تحمیلی وزارت خزانه داری آمریکا یا این که مثبت باشند از قبیل حمایت از مشوق های اقتصادی پیشنهادی اتحادیه اروپا ، ایران را به دست کشیدن از غنی سازی اورانیوم متقاعد کند.

    در خصوص گزینه دوم یعنی تلاش برای تغییر رژیم ایران از طریق ترویج دموکراسی و دیگر ابزارهای غیرنظامی نیز باید گفت بعید است که این سیاست بتواند به صورت اساسی ماهیت حکومت روحانی ایران را براساس قانون اساسی این کشور تغییر بدهد. کمک مستقیم آمریکا به گروه های مخالف حکومت ایران یا حمایت مالی مستقیم آمریکا از این گروه ها می تواند به صورت مرگباری به اعتبار این گروه های لطمه بزند و گروه های بومی داخل ایران که برای اصلاحات تلاش می کنند تضعیف کند و ایجاد تغییر واقعی در این رژیم را به تعویق بیندازد. حتی اگر قرار باشد چنین تغییری اتفاق بیفتد هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت به قدرت رسیدن حکومتی که به مردم ایران پاسخگو باشد برنامه های هسته ای این کشور را تقبیح کند.

    در خصوص گزینه سوم یعنی حملات نظامی به تأسیسات هسته ای شناخته شده ایران نیز باید گفت این گزینه کمترین شانس را برای نیل به مقاصد مورد نظر درجهت منافع ملی آمریکا دارد. آمریکا نباید تصور کند که حملات هوایی می تواند بغیر از به تأخیر انداختن چند ساله برنامه غنی سازی هسته ای ایران به هدف دیگری نایل شود. بعید است که آمریکا و شرکایش بتوانند از این تأخیر برای پایان دادن به برنامه هسته ای ایران استفاده کنند. احتمالاً حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران سبب تحکیم حمایت از حکومتی می شود که در صورت نبود حمله، مطلوب مردم ایران نیست. این اقدام نظامی می تواند سبب بروز چندین پاسخ نامتناسب ایران شود که می تواند به جنگی طولانی با ایران تبدیل شود و عواقب اقتصادی و سیاسی جهان داشته باشد که برای منافع ملی آمریکا در جهان به شدت مضر باشد. این گزینه بهترین گزینه ممکن است.

    در خصوص گزینه چهارم یعنی مذاکره برای "معامله بزرگ" با ایران نیز باید گفت این کار عملی نیست. این کار مستلزم حل و فصل هم زمان بسیاری از دیگر مناقشه های موجود میان ایران و آمریکا به منظور نیل به مهمترین هدف یعنی پایان یافتن برنامه غنی سازی هسته ای ایران از طریق مذاکره است. ما با ایدة معامله بزرگ که فلینت لورت کارشناس مسائل خاورمیانه و از مقامات سابق دولت بوش مطرح کرده است موافقیم. به نظر وی حل و فصل مسئله هسته ای مستلزم "وجود چهارچوبی جامع است که براساس آن اختلافات دو جانبه حل نشده در قالب یک بسته حل و فصل شود." نه دولت بوش و نه ائتلاف حاکم در ایران قادر است تغییرات شدید مورد نیاز در این راهبرد را در آینده نزدیک محقق کند. علاوه بر این می توان و باید مسائلی همچون مداخله ایران در عراق ، حمایت ایران از حزب ا... و حماس، خصومتش با اسرائیل و عملکرد آن در زمینه حقوق بشر در مسیرهایی مستقل از مسئله هسته ای ایران بررسی کرد.

    برنامه غنی سازی هسته ای ایران تقریباً فوری ترین مسئله است و خودش به تنهایی در کانون شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد. منوط دانستن این مسئله به حل و فصل همه مسائل سبب می شود راهبرد معامله بزرگ با خطر ناکامی در حل و فصل هر یک از مسائل مطرح در این قالب بزرگ مواجه شود. به همین دلیل به نظر ما گزینه آخر یعنی مهار و تعامل با ایران به صورت همزمان بهترین گزینه برای نیل به توافق گسترده تر همراه با اقدامات عینی و دوجانبه براساس اصلی است که پایه و اساس هرگونه معامله بزرگ است. این اصل عبارتست از این که آمریکا باید به نگرانی هایی امنیتی ایران بپردازد و در مقابل نیز ایران به نگرانی هایی امنیتی آمریکا بپردازد.

    راهبرد مهار و تعامل بیشترین امیدها را برای کند کردن اقدامات هسته ای ایران و آزمودن تمایل این کشور برای دست کشیدن از حرکت برای رسیدن به قابلیت ساخت جنگ افزارهای هسته ای در مقابل به وجود آمدن مناسباتی کاملاً متفاوت با آمریکا به همراه دارد و در مقابل شکست تلاش های دیپلماتیک از ما محافظت می کند.  هدف اصلی این خط مشی پایان دادن به برنامه غنی سازی اورانیوم ایران است. راهکار مهار و تعامل فشارهای حاصل از تحریم ها و دیپلماسی اجباری را با سازش های عملی و تضمین های امنیتی محقق شدنی همراه می کند تا این شانس را به حداکثر برساند که ایران از بلندپروازی‌های هسته ای اش دست بردارد.

    این راهکار بدین نکته اذعان دارد که پیشرفت در مسیر هدف پایان دادن به غنی سازی اورانیوم ایران بدون پیشرفت در مسیر مناسبات کلی آمریکا و ایران، تنظیم تمهیدات امنیتی منطقه ای و ایجاد ساز و کاز تضمین تأمین مستمر سوخت هسته ای برای ایران و کشورهای دیگر بعید است. با وجود این راهکار فرق راهبردی جامعه و بلندمدت برای حل و فصل همه مسائلی نیست که آمریکا و ایران را از یکدیگر جدا می کند بلکه این راهکار بر چالش کوتاه مدت مهار کردن برنامه هسته ای متمرکز است تا این که بتوان خطرناکترین جنبه از این برنامه یعنی غنی سازی اورانیوم مهار شود. علت این امر آن است که اگر برنامه غنی سازی ایران در 2 سال آینده به تأخیر نیفتد ممکن است مهندسان هسته ای این کشور به سطحی از خودکفایی برسند که آنها را قادر سازد فعالیتهایشان را به صورت بسیار مؤثرتری از بازرسان بین المللی و سازمان های اطلاعاتی ملی مخفی کنند. این وضعیت می تواند توازن قدرت را در این منطقه بر هم بزند و پویایی رژیم جهانی منع تکثیر هسته ای را تضعیف کند. در نقطه مقابل باید به این مسئله توجه داشت که مهار کردن برنامه هسته ای ایران زمان لازم را برای تلاش در جهت حل و فصل طیف وسیع تری از مسائل مطرح در خصوص ایران و هماهنگ ساختن و تجمیع کردن تلاش های جهانی برای جلوگیری از گسترش جنگ افزارهای هسته ای به وجود می آورد. بنابراین باید در خط مشی آمریکا به صورت دادن یک سری از اقدامات توجه شود که برنامه هسته ای ایران را مهار کند و قدرت منطقه ای این کشور را به حداقل برساند. باید این تلاش ها را برای مهار هسته ای ایران با باز شدن کافی فضای دیپلماتیک به منظور تعامل با اعضای عملگرای نخبگان حاکم بر ایران و مقبول توده های گسترده مردم این کشور شدن تکمیل کرد تا اینکه بتوان بدین طریق عناصر انقلابی رادیکال ایران را که محمود احمدی‌نژاد نمایندة آنها است منزوی و تضعیف  کرد. عناصر کلیدی این خط مشی عبارتند از :

    1-   منزوی کردن تا زمانی که فعالیت های غنی سازی هسته ای اش را ادامه می دهد.

    2-   حفظ وحدت در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای درگیر در مذاکرات با ایران در خصوص برنامه هسته ای این کشور.

    3-   تداوم تحریم های بین المللی و ملی ، هر چند محدود ، به خاطر فشاری که این تحریم ها بر اقتصاد ایران وارد می کنند.

    4-    محدودکردن دسترسی ایران به فناوری های هسته ای و موشکی.

    5-    شکستن بن بست دیپلماتیک به وجود آمده به خاطر سرپیجی ایران از خواسته های شورای امنیت برای به تعلیق درآوردن غنی سازی و صورت دادن اقداماتی در این زمینه از جمله مذاکره مستقیم با ایران.

    6-   سرمایه گذاری در زیرساخت های دیپلماتیک جدید در سراسر خاورمیانه که به مسائل امنیتی و منع تکثیر هسته ای مرتبط باشند به منظور تعامل با ایران و مهار کردن آن تا بدین ترتیب به متحدان اصلی آمریکا اطمینان خاطر داده شود که آمریکا خود را به تضمین آنها ملزم و متعهد می‌داند.

    7-   آماده ساختن گزینه های نظامی هوشمندانه به منظور بی اثر کردن فعالیت های نظامی ‌تهاجمی ایران.

    8-   تعامل اقتصادی با ایران که با بخش پالایش بنزین آغاز شود.

    9-   ایجاد کنسرسیوم بانک سوخت هسته ای منطقه ای تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی.

    10 - فراهم کردن زمینه دیپلماتیک برای تدوین راهبرد بلند مدت مهار ایران در صورت قطع شدن مذاکرات.

    خلاصه کلام اینکه ، جامعه بین المللی باید همواره مزایای بالقوه و همچنین هزینه تداوم و تشدید سرپیچی  تهران از تعهدات خود را در قبال منع تکثیر هسته ای به این کشور یادآور شود. راهکار مهار و تعامل با ایران به جای پیگیری این امید ضعیف که سازمان دهی تدابیر جبری ایران را به تسلیم وادار خواهد کرد فشارهای ناشی از تحریم ها ، انزوای دیپلماتیک و بلوک کردن سرمایه ها را با سازش های عملی و تضمین های امنیتی محقق شدنی همراه می کند تا ایران را تشویق کند تا مسیری بغیر از تسلیحات هسته ای را در پیش بگیرد که این وضعیت نیز قابل راستی آزمایی باشد.

    همان طور که در این گزارش تبیین شده است ارزیابی فنی برنامه پیشرفت های هسته ای ایران به همراه درک اساسی وضعیت سیاسی پیچیده داخل ایران ، بی تردید به رویکرد پیشنهادی ما به عنوان بهترین گزینه موجود برای امنیت ملی آمریکا اشاره دارد. هیچ تضمینی برای موفقیت این راهکار وجود ندارد اما اگر تلاش صورت نپذیرد بی تردید با شکست مواجه خواهیم شد.

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    روز تولدتان مبارک!

     

    نام    و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    محسن دانادیمان

     

    کرج

    29

    2

    1361

    شمیم شادمان

    Shamim_Shadman

    شیراز

    30

    2

    1355

     سيد مهدي سيد حجازي

    SMS.Hejazi

    تهران

    30

    2

    1363

    فرزانه طربي

    ftarabi@yahoo. com

     

    31

    2

    1357

     

    sepehr_darya_del

     

    1

    3

    1347

    محبوبه مخبری

    monir57b

    شیراز

    1

    3

    1357

    mehdi rezaiei

    shervin_8060

    tehran

    1

    3

    1360

       

    محمدرضا مرادپور

    tanhatarin662 

     

    1

    3

    1362

    هومن خسروی

     

     

    2

    3

    1384

    oscurita_2004

     

    3

    3

    1362

    سولماز عبادی

    so_ebadi@yahoo.com

    تهران

    4

    3

    1360

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    شبنم دوستدار

    shabnam_today

     تهران

    31

    2

    1383

      نیکو تقی زاد

    nikoo_taghizad

     تهران

    31

    2

    1383

    farhad karami

    apadana_834

     

    4

    3

    1384

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان