770  

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 770 :: چهارشنبه 3 مرداد 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

ایمیل های حجیم بفرستید

سلام!
شاید یکی از مشکلات کسانی که با ایمیل زیاد کار می کنند و نیاز به فرستادن ایمیل های حجیم دارند این باشد که با کنترل حجم میل ها توسط شرکت ارائه دهنده ایمیل (بیشتر رایگان ها که بیشتر از 99% ما ایرانی ها از آن استفاده می کنیم نظیر جیمیل، یاهو، هاتمیل (لایو) و …) این امکان را از شما می گیرند که فایل هایی حجیم برای دوستانتان بفرستید.
در حال حاضر برای مثال جیمیل حداکثر 20 مگابایت فایل را به شما اجازه می دهد که به ایمیل خود الحاق کنید و این مقدار بسیار کم است برای خیلی ها که ایمیل های حجیم می فرستند و آنها را مجبور می کند که فایل های خود را بر روی فضایی آپلود کنند سپس لینک آن را برای شخص مقابل بفرستند که می تواند بسیار خطرناک باشد مخصوصا در مواردی که این فایل ها بسیار مهم و شخصی هستند. پس این راه خطرناک و مشکل ساز است ولی یک راه آسان مخصوصا برای کسانی که از برنامه های مدیریت ایمیل نظیر Outlook Express ،Thunderbird و … استفاده می کنند وجود دارد که با استفاده از ترفندی ساده عملی است. اینجا ما اساس کار را با برنامه Outlook Express می گذاریم چون برنامه پیش فرض ویندوز است و محبوبیت بیشتری دارد.
این ترفند به این شکل عمل می کند که شما هنگامی که یک فایل را که حجمی بالاتر از آن مقدار تعیین شده از طرف شرکت ارائه دهنده ایمیل را داراست می خواهید بفرستید ابتدا آن را به صورت خاصی به تیکه های کوچکتر تقسیم کرده و سپس آن را به طور کامل می فرستد و وقتی شخص مقابل آنها را با برنامه خودش دریافت می کند آنها را به صورت سرهم شده می بیند و دریافت می کند.
برای اجرای این ترفند ابتدا از منوی Tools گزینه Accounts را انتخاب کنید و سپس به سربرگ Mail بروید و در لیست باز شده ایمیلی که می خواهید این خصوصیت بر روی آن اعمال شود را انتخاب و گزینه Properties را انتخاب کرده و در پنجره جدید به سربرگ Advanced رفته و در قسمت Sending گزینه Massage larger than…KB Break apart را می بینید (این عکس را مشاهده کنید) که با زدن تیک در کنار آن و با انتخاب عددی، موجب می شوید که از آن پس ایمیل هایی که از آن مقدار (این عدد بستگی دارد از چه ایمیلی استفاده می کنید که برای جیمیل توصیه می شود عدد 18000 را انتخاب کنید) بیشتر هستند به به صورت تیکه تیکه در بیاورد و در اندازه کوچکتر در بیاورد تا بتوانید ایمیل خود را به راحتی بفرستید.

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (769) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دو شاخه ها و سه شاخه های محافظ بسیار زیبا
  • تصاویر بسیار زیبای نجومی 
  • معرفي و دانلود فيلم : 1408
  • دانلود انيميشن : Who Killed Who
  • آلبوم جدید و زیبای مصطفی یگانه به نام مجسمه
  • آهنگ زيباي محسن حسن زاده بمناسبت ميلاد امام جواد(ع)
  • CDMenuPro 6.03.01  برنامه ای برای ساخت autorun به صورت حرفه ای
  • دنياي موبايل: DVD Player
  • داستان زيبايي از پائولوكوئيلو
  • یک پیرزن سوئدی سریع‌ترین سرعت دسترسی به اینترنت را در دنیا دارد
  • درباره جورج سوروس چه می دانیم؟
  • زندگي، نوشيدن قهوه استمولودى پر خير و بركت
  • جديدترين شماره از هفته نامه: eWeek
  • پختن نان در خانه با نان پز ناسیونال
  • چگونه روشنفکر شويم؟!
  • وقتي زني مادر مي شود
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

اين مرد هرچه بگوييد انجام مي دهد
دو شاخه ها و سه شاخه های محافظ بسیار زیبا
تصاویر بسیار زیبای نجومی 
تمام محصولات Apple از سال 1976 تا 2007 (گزارش تصویری)
ويژه نامه الکترونيکي ميلاد امام جواد (ع)

پايگاه اطلاع رساني جوادالائمه (ع)


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

حزب مشاركت:
با رجانيوز و خبرگزاري فارس مصاحبه نمي كنيم

اعضاء حزب مشاركت از ارائه هرگونه توضيح تكميلي پيرامون موضع دفتير سياسي اين حزب كه پخش اعترافات اسفندياري، تاجبخش و جهانبگلو را داراي مصرف داخلي و انتخاباتي خوانده بود، خودداري كردند.
احمد شيرزاد، عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با اشاره به اينكه به دليل مشغله كاري، موفق به ديدن اين برنامه نشده است، درخصوص نظر شخصي خود، تأكيد كرد: نظر خاصی ندارم و شما می توانید از سخنگوی حزب سئوالاتتان را بپرسید.
همچنين آذر منصوري، معاون سياسي دبيركل حزب مشاركت نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار رجانيوز پيرامون چرايي مخالفت اين حزب با پخش اعترافات عوامل براندازي نرم، تصريح كرد: من با رجانیوز مصاحبه نمی کنم. نه تنها من بلکه دوستان دیگر من هم مصاحبه نمی کنند . این تصمیم تشکیلاتی است. ما فعلاً با برخی سایت ها و خبرگزاری ها مصاحبه نمی کنیم. این تصمیم مصوبه است که البته قرار است در آینده تغییراتی در این مصوبه ایجاد شود.
وی در پاسخ به سئوالي درباره ساير سایت ها و خبرگزاری هایی که اعضاء حزب حق مصاحبه با آنها را ندارند، اظهار داشت: این موضوع را از كميته اطلاع رسانی حزب، آقای شریعتی بپرسید.
سعيد شريعتي، عضو كميته اطلاع رساني حزب مشاركت با اشاره به مصوبه اين حزب در خصوص عدم مصاحبه با برخي سايتها و خبرگزاريها، اين تصميم را به دليل عمليات رواني اين رسانه ها عليه اصلاح طلبان و دراختيار نداشتن رسانه كافي براي پاسخگويي دانست و افزود: ترجیح دادیم «سری که درد نمی کند را دستمال نبندیم.»
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت در پاسخ به سؤالي درخصوص ساير رسانه هايي كه اعضاء حزب مشاركت حق مصاحبه با آنها را ندارند به خبرگزاري فارس و باشگاه خبرنگاران و در رسانه هاي بيگانه به راديو فردا و راديو امريكا اشاره كرد.
وي همچنين مدعي شد: سایت رجانیوز در یکسال گذشته در جهت نفی و تخریب اصلاح طلبان حركت كرده است.
شريعتي در پاسخ به این مطلب که مصاحبه، مانند گزارش و خبر نیست و تنها بازتاب دهنده سخنان مصاحبه شونده است، گفت: نظر حزب ما همین مواضعی است که اعلام شده است.
وی در پاسخ به اين سئوال که "ابهاماتی که در خصوص مواضع شما وجود دارد که می خواهیم به آن بپردازیم"، گفت: به آن ابهامات بايد در جاهای دیگر پرداخته می شود! اجازه دهید ما مصوبه خودمان را داشته باشیم.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت در پاسخ سئوالي مبني بر اينکه "آیا شما این حق را برای دولت و یا اصولگرایان نيز قائل هستید که با منتقدان خود مصاحبه نکنند"، اظهار داشت: به هرحال این نظر حزب است که حاصل خرد جمعی ماست و از نظر ما معقول است، ولی شاید از نظر شما معقول نباشد.
وي در ادامه در پاسخ به خبرنگار رجانيوز درخصوص اينكه آيا تا به حال سایت رجانیوز درباره شما دروغگویی و يا تحریفي انجام داده است"، تأكيد كرد: من کی گفتم دروغ می گوید؟
شريعتي همچنين در واكنش به اين ابهام كه "اگر شما فقط با موافقان خود مصاحبه کنید و با منتقدان گفتگو نکنید، مواضع شما به روشنی آشکار نخواهد شد"، خاطرنشان ساخت: با منتقدین خود هم گفت و گو می کنیم. به عنوان مثال با صدا و سیما که مهمترین منتقد ماست مصاحبه می کنیم.
وي در ادامه افزود: به هرحال من عذرخواهی می کنم. امیدوارم شرایط به گونه ای شود که یک مقدار این شکاف ها و نزاع ها کمتر شود تا ما بتوانیم در آینده با شما صحبت کنیم. به هرحال در هر تصمیمي احتمال تجدید نظر هست. ان شاءالله با هم خوب می شویم، ما از شما حمایت می کنیم، شما از ما حمایت می کنید و درست می شود!
رئيس كميته اطلاع رساني حزب مشاركت BBC را جزء پايگاههاي خبري كه اين حزب از مصاحبه با آنها خودداري مي كند، ندانست و در توجيه اين مطلب افزود: BBC در ايران، نماینده رسمی دارد و جمهوری اسلامی فعالیتش را به رسمیت شناخته است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه جمهوری اسلامی، خبرگزاري فارس، باشگاه خبرنگاران و رجانيوز را هم به رسمت شناخته است، گفت: به هرحال شما علیه خود ما کار می کنید.
شريعتي در واكنش به اين ابهام كه آيا "BBC علیه شما کار نمی کند؟"، اظهار داشت: BBC بالاخره یک رسانه ای است که با شما كه يك سايت هستيد، تفاوت دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه "از اين لحاظ، BBC چه فرقي با خبرگزاری فارس دارد"، گفت: شما دارید از من بازجویی می کنید. ما یک خرد جمعی، مصالح، منافع، و دیدگاه هایی داریم. یک کسانی را می بینیم که تعامل با آنها منفعت هایی دارد و يا یک سری مضراتی دارد كه به هرحال براساس آنها تصمیم می گیریم.
اين عضو شوراي مركزي مشاركت در پاسخ به اين سؤال كه آيا مردم نباید دلایل اين رفتار گزينشي را بدانند"، گفت: شما که مردم نیستید. شما سایت رجا نیوز هستید.
وي همچنين در واكنش به اينكه در مقام يك شهروند به اين سؤال پاسخ دهيد، اظهار داشت: اگر شما به عنوان یک شهروند تماس گرفتید من از موضع یک شهروند پاسخ می دهم.
رئيس كميته اطلاع رساني حزب مشاركت در پايان از پاسخ به اين پرسش كه "آيا نهايتاً ما جواب نمی دهید كه چرا با فارس مصاحبه نمی کنید ولی با BBC گفتگو می کنید؟"، گفت: من به هیچ سئوال شما جواب ندادم.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

1408



کارگردان: ميکائيل هافستروم. فيلمنامه: مت گرينبرگ، اسکات الکساندر، لري کاراچوسکي بر اساس داستاني از استيون کينگ. موسيقي: گابريل يارد. مدير فيلمبرداري: بنوآ دلوم. تدوين: پيتر بويل. طراح صحنه: اندرو لاوز. بازيگران: جان کيوزاک[مايک انسلين]، مري مک کورمک[ليلي انسلين]، جاسمين جسيکا آنتوني[کيتي]، ساموئل ال. جکسون[جرالد اولين]، توني شلهوب[سام فارل]. ٩٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
مايک انسلين، محقق و نويسنده موفق کتاب هايي درباره حوادث فراطبيعي است. آخرين کتابي که سرگرم نگارش آن است به حوادث فراطبيعي رخ داده شده در هتل ها اختصاص دارد. انسلين در طول تحقيقات خود نامه اي دريافت مي کند که او را براي رفتن به هتل دلفين و اقامت در اتاق ١٤٠٨ ترغيب مي کند. مايک پس از تحقيقات اوليه در مي يابد که تاريخچه آن اتاق آکنده از حوادث و مرگ هاي غير طبيعي است. بنابر اين سعي مي کند تا آن اتاق را توسط تلفن رزرو کند. اما متصديان هتل از اين کار خود داري مي کنند. انسلين عازم هتل شده و براي گرفتن اتاق شماره ١٤٠٨ اصرار مي کند. مدير هتل جرالد اولين با دادن پرونده اي حاوي مدارکي هراس انگيز از مرگ هاي رخ داده شده در اتاق ١٤٠٨ سعي مي کند تا وي را از اقامت در آن اتاق منصرف کند. اما انسلين قبول نکرده و مسئوليت تمامي حوادث آتي را بر عهده مي گيرد. اما ساعتي پس از ورود با حوادثي روبرو مي شود که به خطرناک بودن اتاق ايمان مي آورد. مايک هراسان تصميم مي گيرد تا از اتاق خارج شود، اما اين کار غير ممکن است. تمامي راه هاي خروجي اتاق به نحوي اسرار آميز مسدود شده و راه به جايي ندارند. انسلين سعي مي کند تا از طريق تلفن و اينترنت با خارج از اتاق، مخصوصاً همسرش که دور از وي زندگي مي کند، تماس برقرار کند. اما نيرويي که در اتاق وجود دارد، مانع از اين کار شده و او را وادار مي کند تا با حقايق تلخ و ترسناکي که در گذشته اش وجود دارد رو در رو کند. کاري که انسلين را به سوي خودکشي سوق مي دهد....

چرا بايد ديد؟
يان ميکائيل هافستروم متولد ١٩٦٠ اسکان لان سوئد از اواخر دهه ١٩٨٠ با ساختن فيلم تلويزيوني Terrorns finger شروع به کارگرداني کرد. دوازده سال بعد اولين فيلم سينمايي خود به نام روزهايي مثل اين را در سوئد ساخت که در جشنواره گلدباگ نامزد جايزه بهترين کارگرداني و برنده جايزه بهترين فيلمنامه شد. دومين فيلمش شيطان[٢٠٠٣] جايزه فيپرشي جشنواره ويارجيو را به دست آورد. هافستروم بعد ساختن Drowning Ghost راهي آمريکا شد و اولين فيلم سينمايي انگليسي زبان خود را به نام خارج شده از ريل[با شرکت کلايو اوئن، جنيفر آنيستون و ونسان کسل] کارگرداني کرد. موفقيت اين فيلم مهيج و سابقه وي در ساختن فيلم هاي ترسناک راه را براي ساختن فيلم ٢٥ ميليون دلاري ١٤٠٨ هموار کرد.
١٤٠٨ بر اساس داستان کوتاهي از استيون کينگ به همين نام ساخته شده است. قصه اي که کينگ آن را بسيار دوست دارد و آن را بر اساس خبري درباره اتاق بدنامي در هتل دل کورنادوي کاليفرنيا و محقق حوادث فراطبيعي به نام کريستوفر شاکون نوشته است. پيرنگ فيلم سرشار از نمادها و کنايه ها به اعداد مخصوصاً عدد ١٣ سيزده است. جمع ١٤٠٨ برابر با ١٣ است. هتل طبقه سيزدهم ندارد، ولي عملاً بعد از طبقه دوازدهم طبقه سيزدهم قرار مي گيرد. اولين مرگ در اين اتاق به سال ١٩١٢ رخ داده، که جمع اعداد آن نيز با ١٣ برابر است و يکي از قربانيان اوليه اتاث گريدي نام دارد، نام يکي از شخصيت هاي داستان Shining نوشته کينگ که کوبريک آن را به فيلم برگردانده است و..
اما آن چه ١٤٠٨ را ديدني مي کند کارگرداني هافستروم است که از همان دقايق اوليه ورود انسلين آن را تبديل به مکاني مخوف مي کند. ميزانسن هاي دقيق او در کنار جلوه هاي ويژه خوب فيلم، به اتاق ١٤٠٨ فضايي به شدت کلاستروفوبيک مي دهد که هر تماشاگري را مي تواند از اقامت در اتاق هاي هتل ها منصرف کند. ١٤٠٨ مطمئناً به عنوان يکي از بهترين اقتباس هاي سينمايي از آثار کينگ بايد ديده شود. فيلمي که از طنز و طعنه کينگ به سرشت آدمي تهي نشده و به او يادآور مي شود که هر لحظه مي شود از امکان رستگاري استفاده کرد. ١٤٠٨ با انتخاب دلايل هراسي قابل باور از توهين به شعور تماشاگر[بر خلاف بسياري از آثار اين گونه که به مدد قدرت خيال پردازي نويسندگانش فارغ از واقع گرايي پيش مي رود] پرهيز مي کند. اتفاقي که باعث جدي انگاشته شدن فيلم و سازنده اش مي شود. يافته شدن چنين فيلم هايي در زمانه ما که سيل فيلم هاي ترسناک در آن روان است، غنيمتي است!
ژانر: ترسناک، مهيج.


براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد


لينکهاي دانلود: (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/39060977/1408.part01.rar
http://rapidshare.com/files/39061117/1408.part02.rar
http://rapidshare.com/files/39061144/1408.part03.rar
http://rapidshare.com/files/39061217/1408.part04.rar
http://rapidshare.com/files/39061248/1408.part05.rar
http://rapidshare.com/files/39061332/1408.part06.rar
http://rapidshare.com/files/39061468/1408.part07.rar
http://rapidshare.com/files/39061505/1408.part09.rar
http://rapidshare.com/files/39061513/1408.part10.rar
http://rapidshare.com/files/39061517/1408.part08.rar
http://rapidshare.com/files/39061548/1408.part11.rar
http://rapidshare.com/files/39061550/1408.part12.rar
http://rapidshare.com/files/39061563/1408.part13.rar
http://rapidshare.com/files/39062585/1408.part14.rar

 رمز فايل: www.wickedfriends.org

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


 

دانلود انيميشن

Tex Avery
Who Killed Who


 
 

لينکهاي دانلود (حجم فايل در حدود 100 مگابايت و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/23144165/TA0105.part1.rar
http://rapidshare.com/files/23146456/TA0105.part2.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

مجسمه
باصداي مصطفي يگانه
 

آلبوم جدید و زیبای مصطفی یگانه به نام مجسمه با دو کیفیت
 

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي محسن حسن زاده
بمناسبت ميلاد امام جواد(ع)

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

CDMenuPro 6.03.01
برنامه ای برای ساخت autorun به صورت حرفه ای

 

مطمئنا شما نیز با CD هایی که با قرار دادن در درایو cd به صورت خودکار اقدام به باز نمودن پنجره ای برای کاربر می کنند روبه رو شده اید. به این عمل و برنامه هایی که بدین شکل می باشند Autorun می گویند. طراحی و ساخت atuorun ها به منظور راحتی بیشتر کاربران با cd ها می باشد. به عنوان مثال در بسته نرم افزاری که شامل چندین cd می باشد و در هریک از آنها تعداد زیادی از نرم از افزارها قرار گرفته است توسط autorun ها این برنام ها لیست می شوند و اسامی هریک از آنها به خود نرم افزار لینک شده تا کاربر به راحتی برنامه مورد نظر خود را یافته و آن را در کوتاه ترین زمان ممکن نصب کند. همچنین از autorun ها می توان در ساخت cd های آموزشی نیز بهره برد. قرار دادن تصاویر و فیلم های آموزشی به همراه آموزش ها به شکل چند رسانه ای در جذب مخاطب و همچنین یادگیری آسان تر مطالب برای کاربر تاثیر گذار می باشد. برای ساخت autorun ها از نرم افزارهای مختلفی می توان استفاده نمود که توسط تولید کنندگان دنیای نرم افزاری برای کاربران ساخته شده است.

در این مطلب با نرم افزاری در این زمینه آشنا خواهید شد.

 

CDMenuPro نام نرم افزاری از شرکت Klaus Schwenk Software می باشد که یک شرکت آلمانی در زمینه ساخت نرم افزارهای چند رسانه ای است. به کمک این نرم افزار کاربران قادر خواهند بود تا autorun های مورد نظر را با سلیقه خود طراحی کنند. از دیگر استفاده های Autorun می توان به مثالی دیگر اشاره نمود. فرض کنید که قصد دارید تا در سیستم یکی از دوستان خود فایلی را به صورت مخفیانه اجرا کنید. به عنوان مثال قصد دارید فایل سرور یک تروجان را بر روی سیستم دوست خود اجرا کنید تا به کامپیوتر آن نفوذ کنید. با ساخت یک autorun ساده و قرار دادن فایل مربوطه در آن و قرار دادن آن در Cd به راحتی فایل مورد نظر را به صورت مخفیانه در سیستم قربانی خود اجرا کنید. تنها کافیست تا CD را در درایو  cd قرار داده و منتظر بمانید که autorun شما به همراه فایل مربوطه اجرا شود.

 

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- قابلیت ساخت autorun برای CD, DVD و همچنین حافظه های جانبی فلش ( USB Flash Drive )

- اجرای نرم افزار ها به صورت خودکار

- قرار دادن سند های متنی در برنامه autorun

- قابلیت قرار دادن ابزار Html-Viewer در autorun به منظور باز نمودن صفحات اینترنتی

- توانایی Browse نمودن فایل ها

- قابلیت قرار دادن ابزار مشاهده عکس

- توانایی قرار دادن برنامه پخش کننده فایل های تصویری AVI

- قابلیت قرار دادن آهنگ و فایل های صوتی بر روی autorun

 و ... .

 

 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 10 مگابايت و فايل کرک در داخل فايل zip قرار داده شده است)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

DVD Player

برنامه پخش فایلهای تصویری با کیفیت بالا (در حد DVD) که دارای امکانات مختلف از جمله نمایش تمام صفحه می باشد.

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد . لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید .

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام جواد (عليه السلام) فرمودند:
عِزُّ الْمُؤمِنِ غِناهُ عَنِ النَّاسِ.
عزّت مؤمن در بى‏نیازى او از مردم است.
(بحارالأنوار،ج75،ص 109،ح‏12)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مدیر یک بنگاه به دختر زیبائی که می خواست به عنوان ماشین نویس استخدام شود گفت : تصدیقی که امضای مدیر محل سابق کارتان زیر آن است ، شما را ماشین نویس درجه اول و بسیار پر ارزشی معرفی می کند . ولی نمی دانم با این وضع چرا شما را بیش از یکماه در بنگاه خود نگاه نداشته است ؟
دختر خانم جواب داد : علت آن خیلی ساده است ، همان مشکل همیشگی !! تصدیق را خود مدیر بنگاه نوشته است ولی مرا زنش بیرون کرده است .


نقاش سوئدی تابلوی زیبائی به نام (( بهار )) کشیده بود . این تابلو دختر جوان و زیبائی را نشان میداد که لباسش فقط از برگهای درختان بود . در حالی که داشت شاهکار خود را تماشا میکرد ، زنش وارد کارگاه گردید و با عصبانیت به او گفت : دیگر منتظر چه هستی ؟ لابد در انتظار پائیز هستی که این برگها هم بریزد و بهتر تماشا کنی ؟


یکی از فروشگاههای استکهلم به علت اعلان حراج ، پر از مشتری شده بود . در آن میان مردی سرآسیمه به مدیر فروشگاه مراجعه کرده و گفت : آقا من نتوانستم زنم را در میان این همه جمعیت پیدا کنم ، تکلیفم چیست ؟ چه کنم ؟
صاحب فروشگاه لبخند زنان جواب داد : این که خیلی ساده است قربان ، سعی کنید باب مکالمه را با یکی از خانم های فروشنده باز کنید ، هر چه خانم انتخاب شده برای مکالمه زیباتر باشد ، خانم شما سریع تر پیدایش میشود !!!

 

 

شادى، نشاط، جوانى، اسلام‏
zahra4066@yahoo.com

توصيه‏ هاى مهم‏‏
1) شادى؛ مهربان بودن با ديگران و تمرين مهربان‏تر شدن است.
2) شادى؛ قدرشناسى از كسانى است كه براى ديگران كارى انجام مى‏دهند.
3) شادى؛ رعايت حقوق ديگران است.
4) شاد بودن و شاد زيستن هنر است، بسته شدن يكى از درهاى شادى باگشوده شدن درى دگير به سوى شادى همراه است. بايد در گشوده شده راديد.
5) آنچه مسلم است اينكه ظرفيت عظيم معنوى و مادى مى‏تواند بذرشادى را در سراسر جهان بپاشد و پرورش دهنده شادى باشد. مى‏توان انسان‏6) آفريننده و پرورش دهنده شادى در مقياس جهانى با شعار زيباى شادى‏براى همگان همراه است.
7) انسان مى‏تواند شادى را فتح كند، اگر بتواند خود را فتح كند.
8) مهم علاقه به كار خود و قانع و راضى بودن در مقابل وضعيت زندگى‏است؛ يعنى برنامه ريزى براى استفاده از لحظات حال و آينده. انسانى كه‏برنامه ريزى دارد بايد:
- براى هر روز خود هدفى را در نظر بگيرد.
- هرگز و هرگز زندگى را طلاق ندهيد.
- براى رسيدن به موفقيت و پيروزى هدف داشته باشد.
- هميشه موفقيت و پيروزى را باور و به خود تلقين كند.
- فكر ناكامى را از سر بيرون كند.
- به توانايى خود شك نكند، به موانعى فكر كند كه ديگران بر آن چيره شده‏اند.
- از اشتباهات و شكست خود و ديگران درس بگيرد و از مشكلات نهراسد.
- به جاى استفاده از نقشه شادى براى امروز، آينده را شاد ترسيم كند.
9) رابطه خوب با همسر و خانواده و ديگران، اساس انتظارات واقعى است.
10) بايد توجه داشت كه اميال جنسى بايد باقى بمانند و با عواطف عالى‏آميخته شوند تا ارتباط زوجين با توفيق همراه باشد.
11) در حركت به سمت اعتماد به نفس، ملايمت و انعطاف پذيرى،شادمانى و عشق ورزى با ديگران، بايد از الگوهاى مناسب استفاده شود.
12) به دست آوردن انرژى بالاتر از مواد غذايى، انرژى ذهنى و روحى است.
13) نبايد نيروى انسان را با عمق آب چاه اندازه گرفت، اندازه درياى بى‏انتها از ابرهاى بى پايان نشأت مى‏گيرد.
14) از حيوانات درس شاد زيستن بايد آموخت. حركات آنها در زمستان،15) انسان نيازمند كاركردن با عشق است تا از نفس كارها لذت ببرد و دچاريأس نگردد.
16) ميكلانژ، نقاش و مجسمه ساز معروف مى‏گويد: »اگر مردم‏مى‏دانستند كه مهارت من از چه تلاش‏هاى طاقت فرسايى به دست آمده‏است، اين مهارت هرگز آن‏ها را به شگفتى وا نمى‏داشت.«
17) لازمه كسب موفقيت، خود باورى و توانايى در عمل است كه خود رادست كم نگيريم.
18) شاد بودن آسان نيست، بلكه از بزرگ‏ترين مبارزات ما در صحنه‏زندگى است.
19) لازمه شاد زيستن جستجوى زيبايى‏ها و خوبى‏ها است.
20) شادى را از كودكان بياموزيم؛ زيرا چهره‏هاى صميمى و صادق وچشم‏هاى نافذشان به ما مى‏گويند: »دوستم داشته باشد.«
21) خوشبختى در خانه‏اى است كه مهر و محبت در آن وجود داشته باشد.
22) خوشبختى دست يافتن به عدالت و آرزوهاست. هر چه آرزوهاساده‏تر و سهل‏تر باشد، اميد رسيدن به آنها بيشتر است.
23) آنچه براى خوشبختى و شادمانى نياز است آبى باريك است و آنچه‏براى گرفتارى و رنج محتاج آنيم، يك درياست.  

ادامه دارد ...

 

 

آرايشي-بهداشتي
amoozesh_v_sh@yahoo.com

ساخت چند نوع كرم پاك كننده و گياهي :
۱ _ كرم پاك كننده: ۱ قاشق غذاخوري سر صاف كره كاكائو، ۱ قاشق غذاخوري لانولين و نصف فنجان روغن بادام شيرين.
كره كاكائو و لانولين را در ظرفي روي بخار آب حرارت بدهيد سپس روغن بادام را به آن افزوده و هم بزنيد و از روي حرارت برداريد. مايع به دست آمده را در مخلوط كن ريخته و كاملاً مخلوط كنيد. پس از سرد شدن در يك ظرف غيرفلزي بريزيد. براي پوست هاي خشك به ازاي هر سه قاشق از اين كرم ۱ قاشق آب اضافه كنيد تا رطوبت پوست تامين شود.
۲- پاك كننده گياهي: مقداري گل خشك رازيانه را در آب جوش بريزيد و بگذاريد چند ساعت بماند. حاصل كار پاك كننده بسيار خوبي است كه در تنگ كردن منافذ پوست خيلي موثر است.
۳- دو قاشق مغز تخمه آفتابگردان بوداده را كوبيده با يك قاشق چايخوري آب مقطر و يك چهارم قاشق چايخوري عسل و يك چهارم قاشق چايخوري روغن آفتابگردان مخلوط كنيد كه علاوه بر تميز كردن پوست به واسطه داشتن ويتامين E، آن را تغذيه مي كند.
۴- بلغور جو دوسر و سبوس گندم را با آب به حالت خمير درآورده و پوست را به آرامي با آن ماساژ داده و با آب نيم گرم بشوييد.
۵- اگر پوست چربي داريد مي توانيد آب سيب زميني خام را گرفته و پوست را با آن تميز كنيد.
۶- اگر پوست خشكي داريد مي توانيد از روغن بادام به همراه صابون هاي گليسيرينه استفاده كنيد.
در مباحث بعدي ساخت انواع كرم هاي گياهي براي چين و چروك، درمان جوش ها، كك و مك، آفتاب سوختگي، رفع كبودي زير چشم و... را دنبال خواهيم كرد.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

گردآوری داستانهای ملی و تدوین شاهنامه در عصر انوشیروان ؛ به نیت همبستگی ملی و رفع پراکنده اند یشیهای درونی کشور و تقویت نیروی ملی در برابر خطر هجوم هپتالیان از شمال و رومیان از غرب بود
در عصر فردوسی ؛ ایران از یک سو دستخوش ستم و تاراج تازیان بود و از دگر سوی اقوام بیانگرد تازه نفسی از شمال شرق به ایران می تاختند و شاهنامه پیامی به ایران برای برانگیختن روح پایداری در برابر این خطرها بود
این پیام در سراسر شاهنامه از آغاز تا انجام آن به گوش می رسد . وقتی کاووس در هاماوران گرفتار گردید , افراسیاب لشکر به ایران کشید و از آن سوی تازیان به ایران تاختند
زترکان و از دشت نیزه وران
زهر سو بیامد سپاهی گران
سپاه اندر ایران پراکنده شد
زن و مرد و کودک همه بنده شد

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنفال آيات: 75 محل نزول: مدینه

 
وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللّهُ هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ 62 وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 63 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 64 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ 65 الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُواْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ 66 مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 67 لَّوْلاَ كِتَابٌ مِّنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ 68 فَكُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 69

 

ترجمه فارسي مکارم

و اگر بخواهند تو را فريب دهند، خدا براى تو كافى است; او همان كسى است كه تو را، با يارى خود و مؤمنان، تقويت كرد «62» و دلهاى آنها را با هم، الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمين است صرف مى‏كردى كه ميان دلهاى آنان الفت دهى، نمى‏توانستى! ولى خداوند در ميان آنها الفت ايجاد كرد! او توانا و حكيم است! «63» اى پيامبر! خداوند و مؤمنانى كه از تو پيروى مى‏كنند، براى حمايت تو كافى است (;فقط بر آنها تكيه كن)! «64» اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشويق كن! هرگاه بيست نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر غلبه مى‏كنند; و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى‏گردند; چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى‏فهمند! «65» هم اكنون خداوند به شما تخفيف داد، و دانست كه در شما ضعفى است; بنابراين، هرگاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند، بر دويست نفر پيروز مى‏شوند; و اگر يكهزار نفر باشند، بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد! و خدا با صابران است! «66» هيچ پيامبرى حق ندارد اسيرانى (از دشمن) بگيرد تا كاملا بر آنها پيروز گردد (;و جاى پاى خود را در زمين محكم كند)! شما متاع ناپايدار دنيا را مى‏خواهيد; (و مايليد اسيران بيشترى بگيريد، و در برابر گرفتن فديه آزاد كنيد; ولى خداوند، سراى ديگر را (براى شما) مى‏خواهد; و خداوند قادر و حكيم است! «67» اگر فرمان سابق خدانبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امتى را كيفر ندهد)، بخاطر چيزى ( اسيرانى) كه گرفتيد، مجازات بزرگى به شما مى‏رسيد «68» از آنچه به غنيمت گرفته‏ايد، حلال و پاكيزه بخوريد; و از خدا بپرهيزيد; خداوند آمرزنده و مهربان است! «69»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

nazanin_shahi83@yahoo.com

خود را دوست بداريد

اوليور وندل هولمز روزي در جلسه اي شرکت کرد که در آن جمع از همه کوتاهتر بود.دوستي با کنايه گفت:"دکتر هولمز به نظرم شما در ميان ما افراد بلند قد احساس کوچک بودن مي کنيد." هولمز پاسخ داد : "همينطور است .من احساس مي کنم که يک دايم هستم در برابر پني ها!"

دايم: سکه اي کوچکتر از پني که ده برابر آن ارزش دارد.

 

 

delneveshtehaye_man@yahoo.com

اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه صخره یخی روی آب باشم , مثل تو , اونوقت با هم به هر جا خواستیم فرار می کنیم
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه باد سرکش باشم , از جنس تو . اونوقت نگاهم به نگاهت محرم بود
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه گل تنها باشم , شبیه تو . اونوقت شاید تنها دوستهای هم بودیم
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه راز باشم , عین تو . اونوقت شاید جفتمون تو یک سینه کنار هم جا می گرفتیم
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه محبت باشم از تو . برای تو . تا بشینم تو دلی که شکوندیش و چشمت رو روش بستی
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه تصویر باشم , جلوی چشمهای تو . تا ببینی که چطور عشقم رو خرج تصویر شدنم کردم
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم یه سوال باشم , تا تو همیشه پاسخ من باشی
اگه میشد دوباره به دنیا بیام , می خواستم اشک تو باشم
تا درون چشمهات متولد بشم
روی گونه هات زندگی کنم
و روی لبهات بمیرم
 

 

 

mrastegar50@yahoo.com

داستان زيبايي از پائولوكوئيلو

هوالحی
يكي بود يكي نبود مردي بود كه زندگي اش را با عشق و محبت پشت سر گذاشته بود .وقتي مرد همه مي گفتند به بهشت رفته است .آدم مهرباني مثل او حتما به بهشت مي رفت.
در آن زمان بهشت هنوز به مرحله ي كيفيت فرا گير نرسيده بود.استقبال از او با تشريفات مناسب انجام نشد.دختري كه بايد او را راه مي داد نگاه سريعي به ليست انداخت و وقتي نام او را نيافت او را به دوزخ فرستاد.
در دوزخ هيچ كس از آدم دعوت نامه يا كارت شناسايي نمي خواهد هر كس به آنجا برسد مي تواند وارد شود .مرد وارد شد و آنجا ماند.
چند روز بعد ابليس با خشم به دروازه بهشت رفت و يقه ي پطرس قديس را گرفت:
اين كار شما تروريسم خالص است!
پطرس كه نمي دانست ماجرا از چه قرار است پرسيد چه شده؟ابليس كه از خشم قرمز شده بود گفت:آن مرد را به دوزخ فرستاده ايد و آمده و كار و زندگي ما را به هم زده.
از وقتي كه رسيده نشسته و به حرفهاي ديگران گوش مي دهد...در چشم هايشان نگاه مي كند...به درد و دلشان مي رسد.حالا همه دارند در دوزخ با هم گفت و گو مي كنند...هم را در آغوش مي كشند و مي بوسند.دوزخ جاي اين كارها نيست!! لطفا اين مرد را پس بگيريد!!
وقتي رامش قصه اش را تمام كرد با مهرباني به من نگريست و گفت:
((با چنان عشقي زندگي كن كه حتي اگر بنا به تصادف به دوزخ افتادي... خود شيطان تو را به بهشت باز گرداند))
پائولو كوئلیو

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

رهبري: چرا انسانهای بی ارزش را با پول مردم
در صدا و سیما چهره پردازی می کنید؟!

 

شاید بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيما‏ در‏ ۱۱ آذر ۸۳ از یاد آقای ضرغامی و مدیران این سازمان رفته باشد. اما به یاد ما هست. و آن را مو به مو از رسانه ملی که به فرموده حضرت امام قرار بود دانشگاه عمومی باشد مطالبه میکنیم.

مقام معظم رهبری ۱۱ آذر ۸۳ فرموده بودند:
"بشدت توجه كنيد كه چهره‏پردازى‏هاى منفى و ناصالح در صدا و سيما انجام نگيرد. من گاهى ديده‏ام انسانهايى كه هيچ ارزش علمى و هنرى ندارند، در صدا و سيما با پول مردم چهره‏پردازى مى‏شوند؛ چرا؟
البته من نمى‏خواهم خيلى مطلب را باز كنم؛ اما مى‏بينم كسى‏كه در رشته‏ى خودش اين‏قدر ارزشمند نيست و انسان متوسطى است، او را مى‏آورند و يكى دو ساعت از وقت تلويزيون را به زندگى او، به خانواده‏ى او و به گذشته‏ى سرتا پا كم‏ارزش او مصروف مى‏كنند؛ چرا؟
به ‏نظر من علاوه بر اين‏كه اين «چرا» وجود دارد، «منفى» هم هست. اين كار، الگوسازى است؛ ما چه كسى را مى‏خواهيم الگوى جوانها قرار دهيم؟ اين‏طور آدمهايى را؟! "

 

 

mhmazidi@gmail.com

معتادان ویدیو

اين مطلب تنها برای عاشقان ويديو و كساني كه به  ADSL دسترسي دارند توصيه مي‌شود! اگر شما يكي از معتادين ويديوهای اينترنتی هستيد حتما بزرگترين مشكلتان جستجو در بين اينهمه سايت و پيدا كردن ويديوهای مطلوبتان و سپس دانلود ان است.
تاكنون ناگزير بوديد كه از يك سايت برای جستجو و از يك نرم‌افزار يا سايتي برای دانلود ويديو استفاده كنيد.اگر هم مي‌خواستيد ويديوها را پيگيری كنيد نياز به فيد ريدر داشتيد.تصور كنيد همه اين كارها در يكجا جمع شود!!
MIRO نام جديد پليری است كه قبلا با نام « دموكراسي پلير» شناخته مي‌شد.اين پلير قوی، اپن‌سورس است.شما مي‌توانيد ان را از اينجا و با حجمي بيش از 20 مگابايت دانلود كنيد.پس از دانلود و نصب ان به اينترنت متصل شويد.در سايتهایی مثل يوتيوب، گوگل‌ويديو، ديلي‌موشن،بليپ و … به جستجوی ويديو بپردازيد.اگر با كانالی اشنا شديد كه ويديوهای جذاب داشت مي‌توانيد فيد ان را به ميرو بدهيد.ميرو مي‌تواند در هر نوبت چك كرده و به صورت خودكار ويديوهای جديد را شناسايي و دانلود كند.چهار قسمت اصلي در ميرو: search-library-new-download است كه در زير انها فيد ريدر ويديویی قرار دارد.
پس ميرو تمام ويديوهای وب را برای شما چك مي‌كند و هركدام كه محبوب شما بود پيدا كرده، دانلود مي‌كند و در همانجا مي‌توانيد انها را با فرمت flv ببينيد.
من چون به خطوط پرسرعت دسترسي ندارم، نتوانستم ان را كامل تست كنم.اما كار با ان جالب است و مي‌تواند كارهای ويديويي ما را بسيار اسان كند.هرچند در مورد كيفيت نمايش ويديوها، بنظر من، هنوز با پلير قدرتمندی مثل  GOM player فاصله دارد.اما برخلاف گوم، تنها يك پلير نيست!! از طرفي اپن‌سورس بودنش اين نويد را مي‌دهد كه در ويرايشهای بعدی بازهم قويتر شود

 

 

hamed.1360@yahoo.com

اميد


بسمه تعالي

آدمی همیشه با امید به آینده­ای بهتر زندگی می کند. این امید که روزی جهان شاهد هیچ ظلم و ستمی نباشد و همه جا را عدل و عدالت فرا گیرد، از دغدغه­های اصیل ما انسان هاست. از این رو مسأله­ ی ظهور منجی در طول تاریخ دغدغه ی ذهنی انسان­های زیادی بوده است.
وقتی به سیره­ ی ائمه ­ی طاهرین (علیهم السلام) نیز می نگریم، بارها و بارها با این موضوع مواجه می­شویم. یاران و اصحاب آن بزرگواران در شرایط گوناگون با پرسش گری نسبت به مسأله منجی این دغدغه ی ذهنی خود را مطرح می کردند. ائمه (علیهم السلام) هم بنا به ظرفیت افراد این موضوع را شکافده و به بررسی آن می پرداختند و به توصیف شرایط ظهور و مشخصات دوران طلایی آن می پرداختند. نمونه­ ی زیر یکی از این پرسش گری ها در زمان امام جواد (علیه السلام) می­باشد که حضرت به بررسی و پاسخ آن پرداخته­اند:
عبدالعظیم حسنی از شاگردان و یاران برجسته ی امام جواد (علیه السلام) خدمت آن حضرت رسید و عرضه داشت: آرزوی دیدار قائم آل محمد (عجل الله فرجه الشریف) را دارم. همان کسی که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، پس از آن که پر از ظلم و جور شده باشد.
امام جواد (علیه السلام) فرمود: ما امامان، همگی قائم به امر پروردگار و هدایت گر به دین حق هستیم؛ اما آن قائمی که خداوند زمین را توسط او از اهل کفر پاکیزه خواهد کرد و عدالت را در سطح گیتی می­گستراند، آن کسی است که ولادتش مخفی است و از نظرها پنهان است. او همنام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می­باشد.
خداوند زمین را برایش آماده و هر مشکلی را برایش آسان خواهد کرد. از اطراف عالم به تعداد یاران جنگ بدر یعنی 313 نفر به او ملحق می­شوند و این همان کلام خداست که می­فرماید: "هر کجا باشید خدواند شما را جمع خواهد کرد و خداوند بر همه چیز قادر است. "(1)
سپس امام جواد (علیه السلام) فرمود: هنگامی که این عده از اهل اخلاص تجمع کردند، خداوند فرمان ظهورش را صادر می­کند...
حال ما در زمانه­ ی غیبت امام دوازدهم (علیه السلام) به سر می­بریم و منجی الهی، پرده نشین این دوران می­باشد. اما شکی نیست که لحظه به لحظه به زمان فرج نزدیکتر می­شویم. با توجه به این شرایط، دغدغه ­ی ذهنی ظهور منجی که در طول دوران­ها مطرح بوده است، چه میزان از فکر ما را به خود مشغول کرده است؟ واقعا چه مقدار از وقت زندگیمان را صرف تأمل در آن و آماده سازی خود و دیگران می­کنیم؟ باشد که بیاندیشیم...
(برگرفته از کتاب "سیره­ی عملی اهل بیت (علیهم السلام)، جلد 11"، تألیف حجة السلام سید کاظم ارفع)


10 رجب سال روز ولادت
نهمین حجت برگزیده­ی خدا، جواد الائمه
حضرت امام محمد تقی (عليه السلام)
را به شما دوست گرامی تبریک و تهنیت می گوییم.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

یک پیرزن سوئدی سریع‌ترین سرعت دسترسی به اینترنت را در دنیا دارد

آنقدر با این اینترنت ذغالی کار کرده‌ایم و خون دل خورده‌ایم که جدا من گاهی فکر می‌کنم  همه حرف‌ها و داستان‌هایی که در مورد سرعت اینترنت در غرب می‌شنوم و می خوانم ، خواب و خیالی بیشتر نیست. مثلا جدا شما باور می‌کنید ، جایی باشد که در ان کاربران بتوانند با یک کلیک روی یک ویدئوی یوتیوب ، بدون قطع و وصل و زمان زیاد برای بافرینگ و این حرف‌ها ، آن را ببینند؟! باور کردنش دشوار است.
اما گویا جدا آدم‌هایی هستند که این حقیقت مسلم را که اینترنت بیشتر از
128kbs ، عملا به درد نمی‌خورد و بی‌مصرف می‌ماند را باور ندارند. بیایید مروری بر دو خبر داشته باشید که من تازه در سایت‌های اینترنتی خوانده‌ام:

یک پیرزن سوئدی سریع‌ترین سرعت دسترسی به اینترنت را در دنیا دارد
استکهلم ، سوئد : سیگبریت لوثبرگ Sigbritt Lothberg یک تازه‌وارد به  دنیای اینترنت است ولی این پیرزن 75 ساله سریع‌ترین سرعت دسترسی به اینترنت را در دنیا دارد. وی می‌تواند از طریق فیبر نوری با سرعت 40 گیگابیت در ثانیه به اینترنت متصل شود. مقامات شهر Karlstad که وی در آن زندگی می‌کند ، این موضوع را تأیید کرده‌اند.
وی می‌تواند در کمتر از 2 ثانیه یک فیلم کامل را دانلود کند که هزاران بار سریع‌تر از سرعت کاربران عادی اینترنت است.
او این سرعت دسترسی را مدیون پسر خود است. پسر این پیرزن -پیتر- با همکاری یکی از دوست اندر کاران شبکه مخابراتی شهر کارل‌استاد ، یک تکنیک مدولاسیون ابداع کرده‌اند که به یاری آن می‌شود بدون هیچگونه دستگاه گیرنده واسطه‌ای ، اطلاعات را بین دو روتور با فاصله 1240 مایل از هم ، انتقال داد.
پیتر لوثبرگ که یک متخصص شبکه است در این مورد می‌گوید:
«ما می‌خواستیم نشان بدهیم که هیچ محدودیتی در سرعت اینترنت وجود ندارد.»
جالب است بدانید که این پیرزن پیش از این کامپیوتری نداشت و در حال حاضر فقط برای خواندن روزنامه‌ها به اینترنت متصل می‌شود.
سرعت دسترسی بالای این پیرزن بازتاب زیادی در سایت‌های خبری داشته است و مطالب جالبی در مورد وی نوشته شده است ، مثلا «گرگوری سالیوان» نویسنده یک سایت آی‌تی در پستی با عنوان «سیگبریت لوثبرگ ، با من عروسی می‌کنی؟» ، از این پیرزن 75 ساله تقاضای ازدواج کرده است و از او خواسته علیرغم همه موانع عرفی و فاصله فیزیکی که از هم دارند ، با هم ازدواج کنند.
قطعا این پیرزن اگر بتواند از دست خواستگاران غربی‌اش خلاص شود ، نمی‌تواند مانع خواستگاران جوان آی‌تی‌دوست ایرانی شود!
اما خبر دوم در مورد هزینه اتصال به اینترنت با پهنای باند بالا است:

در آمریکا اینترنت پهن باند ، واقعا گران است
اگر هزینه اشتراک ماهانه را معیار در نظر بگیریم ، در سوئد بایستی 10.47 دلار بابت دسترسی به اینترنت با سرعت بالا بپردازید ، ولی در آمریکا برای همین کار باید 15.93 دلار بپردازید ، تازه این ارزان‌ترین اشتراک اینترنتی پهن باند در آمریکا است.
ولی اگر ما شاخص دقیق‌تری یعنی شاخص مگابیت در ماه را معیار بررسی مقایسه‌مان قرار بدهیم ، به نتایج جالب‌تری می‌رسیم ، در ژاپن کاربران برای هر «مگابیت در ماه» مبلغ 22 سنت می‌پردازند ، در حالی که در آمریکا باید
3.18‌ دلار برای هر «مگابیت» در ماه پرداخت کرد. به این ترتیب با این معیار دقیق‌تر متوجه می‌شویم که هزینه اتصال در آمریکا در واقع 15 بار گران‌تر از ژاپن است و آمریکا از این لحاظ در مقام سیزدهم قرار می‌گیرد.
در ژاپن شرکت NTT بابت اتصالی با سرعت 100 مگابیت دانلود و آپلود ماهانه از شما 49 دلار دریافت می‌کند در حالی که Verizon FiOS در آمریکا بابت اتصال با سرعت 30 مگابیت در ثانیه دانلود و 5 مگابیت آپلود ،
191.2 دلار درخواست می‌کند.
حالا شما ایران را در نظر بگیرید ، البته در هیچ جای دنیا سرعت
128kbs را اینترنت سرعت بالا نمی‌دانند و اگر این حرف را به کسی بزنید ، بی‌شک مایه تفریح همگان خواهید شد.
من دقیقا میانگین هزینه اشتراک ماهانه
ADSL یا وایرلس شرکت‌ها را الان ندارم ولی «فرض کنید» ، شما بابت اتصال 128kbs
که حداکثر «مجاز» اتصال کاربران خانگی به اینترنت است ، ماهانه 20 تومان پرداخت کنید ، به این ترتیب با یک تناسب و ضرب و تقسیم مشخص می‌شود که ما در بهترین حالت و اگر قطع شدن‌های گاه و بیگاه و کاهش سرعت را در نظر نگیریم ، بابت هر «مگابیت در ثانیه» ، بیش از 160 دلار در ماه پرداخت می‌کنیم.
به این ترتیب در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ، ما 50 برابر بیشتر از یک کاربر آمریکایی پول بابت دسترسی به اینترنت پرداخت می‌کنیم. آن هم در شرایطی که گفته می‌شود ، هزینه اتصال به اینترنت پهن باند در آمریکا بالا است.

منابع : لینک‌ها را دنبال کنید.

 

 

mohammadtehranipp@yahoo.com

درباره جورج سوروس چه می دانیم؟
 

به دنبال پخش اعترافات تامل برانگیز هاله اسفندیاری، رامین جهانبگلو و کیان تاجبخش که حرکتی ناتمام اما ارزشمند از صدا و سیما بود(1)، جای این سوال باقی است که واقعا فردی که مکرر از او نام برده می شد یعنی جورج سوروس (2) کیست و چه می کند؟ موسسات ذیل نظر او چه فعالیت هایی انجام داده اند و...
از آنجا که منابع فارسی در این خصوص ناچیز است در این نوشتار مختصرا به این موضوع خواهیم پرداخت. بخشی از آنچه طرح می شود با استناد به سایت رسمی موسسه جامعه باز (open society institute) خواهد بود و منعکس کننده مطالب مندرج در این سایت که تحت عنوان معرفی نامه جورج سوروس در صفحه About OSI موجود است. (3) بقیه منابع و مدارک و نیز اصطلاحات به کار رفته به نوبه خود در پی نوشت ها مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
جورج سوروس یک یهودی مجارستانی است که نامش این روزها برای اغلب سیاستمداران و خصوصا دولتمردان نا آشنا نیست. کسی که ذیل پرچم کمک های بشر دوستانه، بسط دموکراسی و آزادی بیان زمینه های ایجاد انقلاب های مخملی و نیز تغییرات یا چالش هایی در ساختار دولت ها ایجاد می کند. سوروس در کودکی با دشواری هایی روبرو می شود که شخصیتش را آماده گام های بلند می کند. با اندیشه های کارل پوپر انس می گیرد و تلفیقی از تفکراتش را با اندیشه های او به عنوان یک تئوری عملیاتی در دستور کار قرار می دهد. در واقع او هم یک مغز فعال است و هم یک مجری ماهر که البته در راه مقاصد خویش گام برمی دارد.
جورج سوروس موسس و مدیر شبکه ای از موسسات به اصطلاح خیریه و بشر دوستانه، پدید آورنده ایده جامعه باز(4) دموکراتیک با محوریت قانون، اقتصاد بازار(5)، حکومت پاسخگو، آزادی مطبوعات و حامی حقوق بشر است.
سوروس در آگوست 1930 در شهری با نام بوداپست(6) در مجارستان متولد می شود. پدرش جزو اسرای جنگ جهانی اول است که سرانجام به روسیه می گریزد تا بتواند بار دیگر خانواده اش را در مجارستان ملاقات کند. سوروس 13 سال دارد که ارتش آلمان نازی مجارستان را تصرف می کند و یهودیان را تبعید می نماید. تجارت ارز در بازار سیاه منبع درآمدی او در این دوره است. جورج جوان در سال 1946 می تواند با شرکت در همایش بین المللی زبان اسپرانیو که در کشور سوئیس برگزار می شد، فرار کند. در سال 1947 به انگلستان مهاجرت می کند و با کار در راه آهن به عنوان باربر و نیز در رستوران به عنوان خدمتکار تلاش می نماید تا هزینه های مالی خویش را فراهم آورد. جورج سوروس در سال 1952 از دانشگاه اقتصاد لندن فارغ التحصیل می شود.
سوروس در دانشگاه اقتصاد لندن بود که آشنایی نسبی با کارهای کارل پوپر فیلسوف مشهور به دست آورد و تفکر جامعه باز پوپر توانست تاثیر به سزایی در نوع نگرش و تفکر او بگذارد. در واقع تجربه سوروس از نازیسم و کمونیسم او را مجذوب نقدهای پوپر نسبت به نوع اداره کشور با حکومت های مقتدر مرکزی(8) کرد. جامعه باز تنها در صورتی می توانست رونق بگیرد که حکومت های دموکراتیک بنا نهاده شده باشند، آزادی بیان وجود داشته باشد، عقیده های گوناگون امکان بروز و ظهور داشته باشند و حقوق فردی مراعات شده باشد و او هم در همین راستا گام برداشت.
در سال 1956 سوروس به آمریکا مهاجرت کرد و تا سال 1963 در نقش یک تحلیلگر و تاجر فعالیت کرد. در طول این دوره ایده های پوپر را با تئوری های خویش وفق داد و قاعده ای برای توصیف نسبت بایدها و واقعیات طراحی کرد. قاعده ای که بتواند برای پیشگویی روند آتی مورد استفاده قرار گیرد. تئوری های عملیاتی سوروس وی را به این نتیجه رساند که توانایی بیشتری در تجارت و بازرگانی دارد تا فلسفه. او از طریق صندوق سرمایه گذاری بین المللی که خود تاسیس کرده بود توانست از نظر مالی موفقیت های چشمگیری کسب کند. در سال 1967 یک سازمان را بنا نهاد و در سال 1973 شرکتی خصوصی ایجاد کرد که مکمل بخش قبل بود.
بعدها جورج با خرید و فروش ارز پول هنگفتی به دست آورد؛ به گونه ای که در 16 سپتامبر 1992 که از آن به عنوان چهارشنبه سیاه (8) یاد می شود توانست با فروش پوند بریتانیا و خرید مارک آلمان یک میلیارد دلار سود کند. به همین خاطر است که او را به عنوان مردی که توانست بانک های انگلیس را به زانو درآورد می شناسند. (9) در سال 1997 هم ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی سوروس را متهم کرد که بر آن است تا پول مالزی را بی ارزش کند. (10)
سوروس موسسه جامعه باز (11) را در سال 1979 در نیویورک ایجاد کرد. امروزه او شبکه ای از این قبیل موسسات را در سرتاسر اروپای مرکزی و شرقی، شوروی سابق و اوراسیای مرکزی و همچنین آفریقای جنوبی، گواتمالا و ایالات متحده و... دارد. (12) او همچنین کتاب هایی نیز در زمینه های مختلف سیاسی اقتصادی چاپ و منتشر کرده است. او همچنین موسساتی چون بنیاد ملی برای دموکراسی (13) و موسسه خانه آزادی(14) را نیز زیر نظر دارد.

--------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:
1- ای کاش اعترافات کامل نمایش داده می شد تا هم نسبت برخی عناصر داخلی با خارج از کشور شفاف شود و هم ابعاد دیگر ماجرا
2- George Soros
3- http://www.wtfman.info
4- Open Society
5- Market Economises
6- Budapest
7- Totalitarianism
8- Black Wenesday
9- http://en.allexperts.com/e/g/ge/george_soros.htm
10- کتاب جورج سوروس و انقلاب های مخملین – چاپ انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران – ص11
11- Open Society Institute
12- کتاب جورج سوروس و انقلاب های مخملین – چاپ انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران – ص11
13- National Endowment for Democracy
14- Freedom House – آدرس اینترنتی: http://www.freehaleh.org

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

کاش زن نبودم

تمام کشو های آشپزخونه رو به هم ریخ . جون می کنه تا یه چاقو پیدا کنه . تیز ه . دیروز باهاش گوشت خرد کرده بودم خیلی مسخره اس دیروز گوشت امروز .... ! بد بخت بیچاره سر100 تومن این کارو کرد ! نرخش همین بود ! خود کثافتش می دونس اگه به زنش بگم بد بخت می شه ! دیگه ماکسمایی نداش که با هاش تو خیابون بگازه و ویراژ بده ! کثافت آشغال سیر مونی ام نداش . هر شب هر روز ! زنشو چه جوری فر می داد خدا می دونه ! آی چه گهی می خوری ! همه ی خونه رو به کثافت کشیدی ! انگار می خواد چه غلطی بکنه ! همشون همین جوری بودن . نمی دونم بد کرد یا در حقم لطف کرد ! خسته شده بودم . نگا های همسایه ها واسم سخت بود . انگار خودشون هیچ وق از این غلط ها نمی کنن ! فقط فرقش این بود که اون ها واسه ی یه النگو و گردن بند این گه و می خورن من واسه پول نقد ! به خدازندگی خرج داره . هنوز واسه خرج عمل مامان به همین کثافت بدهکارم . عمل قلب باز ! نداشتم . مجبور شدم . وقتی پول عمل رو جور کردم مامان تف کرد تو صورتم . نمی دونم از کجا فهمید . خیلی سعی کردم درس راه برم تا چیزی نفهمه ! نشد . شد . نمی دونم . واسه من که فرقی نمی کرد. اونی که بچگی باید می فهمید الان فهمید . خونه نبود وقتی عباس آقا شوهر ننه ام رو می گم اومد سراغم . هنوز ده سالم نشده بود . فکرش رو که می کنم حالم از مامان هم به هم می خوره . باید می فهمید . تا چن روز مدرسه نرفتم . فکر کرد حالم خوب نیس . دیگه واسه عباس آقا ام چایی نمی بردم . مامان هی چی نفهمید. چی کار می کردم ؟! خودم که روم نمی شد بهش بگم . می گفتم چی ؟!؟ که عباس آقا .... ! هنوز ام خجالت می کشم . خیلی کثافت بود . همشون این جوری ان ! چی کار می کنی لعنتی ؟!؟ دردم گرف . یعنی چی ؟!؟ من که نباید دردم بگیره !!!! وای نه !!! این جوری دوس ندارم ! به جهنم ! بذار هر گهی که دلش می خواد بخوره ! این جوری و اون جوریش مگه مهمه ؟!؟
نمی دونم چرا دارم اینا را واسه تو می گم ! تا حالا سفره ی دلم رو واسه هیچکی وا نکردم . هر روز تیپ می زنم و می رم بیرون و شب بر می گردم . البته اولا این جوری بود . الان دیگه خوونه می مونم اونا میآن . دیگه کارم گرفته . همه می شناسنم . این کاره هاشو می گم ! این کثافت ام پاکارمون بود ! زندگی سگیه دیگه ! مهم نیس . حالا که مامان فهمیده دیگه هیچکی برام مهم نیس. به خدا نمی خواستم . وقتی رفتم شرکت اون یارو مرتیکه چی بود اسمش ؟!؟ اون گفت 3 روز کار این جا 3 روز تو خوونه . پیشنهاد خوبی بود . من ام که ار 10 سالگی برام مهم نبود . این جوری می توونستم از اون سولاخ موش ام فرار کنم . کار سختی ام نبود . تازه کلی ام صفا داش ! وقتی زنش فهمید اخراجم کرد . به همین راحتی ! کاری بلد نبودم . نه تو رو خدا لای این فرش نه !! حیفه ! کثیف می شه ! کثافت ! حداقل یه جا خالی بذار یه بی پدر مادری جنازه ام رو پیدا کنه !
وضع قلب مامان خیلی داغون بود . خرج عملش می شد 10 تا ! نداشتم . خودش ام نداش. عباس آقا ام که براش مهم نبود ! مامانم بود . خب چی کار می کردم !!! نه به خدا خودم و راضی نمی کنم ! واسه چی واسه کی ؟!؟ ولی به خدا راه دیگه ای نداشتم . جوابم ولی تف نبود . حداقل گریه بود . این کار رو هم نکرد . صبح که این کثافت دستش رو کرده بود لای موهام و بو می کرد با خودم گفتم کاش هیچ وق به دنیا نمی اومدم . حالا که اومدم کاش زن نبودم . نمی دونم از خودم بدم اومد . بهونه گرفتم . وگرنه این کثافت این کارو نمی کرد . گفتم به زنت می گم . گفتم باید پولم رو کامل بده ! بهش بدهکار بودم ولی ازش آتو داشتم . می توونستم بتیغمش ! بهش فحش دادم . نباید فحش می دادم . عصبانیش کردم . نباید اون مجسمه سنگیه رو می ذاشتم کنار تخت . زد توی سرم . دیگه باقیش رو که خودت دیدی ! راستی اسمت رو یادم رف . نکیر بودی یا منکر ؟!؟

فرنوش زنگوئی
تیر 86

 

 

aaspour@yahoo.com

زندگي، نوشيدن قهوه است

گروهي از فارغ التحصيلان، پس از گذشت چند سال و تشكيل زندگي و رسيدن به موقعيت هاي خوب كاري و اجتماعي، طبق قرار قبلي به ديدن يكي از اساتيد مجرب دانشگاه خود رفتند. بحث جمعي آن ها خيلي زود به گله و شكايت از استرس هاي ناشي از كار و زندگي كشيده شد.
استاد براي پذيرايي از ميهمانان به آشپزخانه رفت و با يك قوري قهوه و تعدادي از انواع قهوه خوري هاي سراميكي، پلاستيكي و كريستال كه برخي ساده و برخي گران قيمت بودند بازگشت. سيني را روي ميز گذاشت و از ميهمانان خواست تا از خود پذيرايي كنند.
پس از آنكه همه براي خود قهوه ريختند، استاد گفت: اگر دقت كرده باشيد حتما متوجه شده ايد كه همگي، قهوه خوري هاي گران قيمت و زيبا را برداشته ايد و آنها كه ساده و ارزان قيمت بوده اند در سيني باقي مانده اند. البته اين امر براي شما طبيعي و بديهي است.
سرچشمه همه مشكلات و استرس هاي شما هم همين است. شما فقط بهترين ها را براي خود مي خواهيد. قصد اصلي همه شما نوشيدن قهوه بود اما آگاهانه قهوه خوري هاي بهتر را انتخاب كرديد و البته در اين حين به آن چه ديگران برمي داشتند نيز توجه داشتيد.
به اين ترتيب اگر زندگي قهوه باشد، شغل، پول، موقعيت اجتماعي و ... همان قهوه خوري هاي متعدد هستند. آنها فقط ابزاري براي حفظ و نگهداري زندگي اند، اما كيفيت زندگي در آنها فرق نخواهد داشت.
گاهي، آن قدر حواس ما متوجه قهوه خوري هاست كه اصلا طعم و مزه قهوه موجود در آن را نمي فهميم. پس دوستان من، حواستان به فنجان ها پرت نشود... به جاي آن از نوشيدن قهوه خود لذت ببريد

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

مولودى پر خير و بركت


در خانواده امام رضا-عليه السلام-و در محافل شيعه، از حضرت جواد-عليه السلام-به عنوان مولودى پرخير و بركت‏ياد مى‏شد. چنانكه «ابو يحياى صنعانى‏» مى‏گويد: روزى در محضر امام رضا-عليه السلام-بودم، فرزندش ابو جعفر را كه خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «اين مولودى است كه براى شيعيان ما، با بركت‏تر از او زاده نشده است‏» (1) .
گويا امام، به مناسبتهاى مختلف، از فرزند ارجمند خود با اين عنوان ياد مى‏كرده و اين موضوع در ميان شيعيان و ياران امام رضا-عليه السلام-معروف بوده است، به گواه اينكه دو تن از شيعيان بنام «ابن اسباط‏» و «عباد بن اسماعيل‏» مى‏گويند: در محضر امام رضا-عليه السلام-بوديم كه ابو جعفر را آوردند، عرض كرديم: اين همان مولود پرخير و بركت است؟ حضرت فرمود: «آرى، اين همان مولودى است كه‏در اسلام با بركت‏تر از او زاده نشده است‏» (2) .
باز «ابو يحياى صنعانى‏» مى‏گويد: در مكه به حضور امام رضا-عليه السلام-شرفياب شدم، ديدم حضرت موز را پوست مى‏كند و به فرزندش ابو جعفر مى‏دهد. عرض كردم: اين همان مولود پرخير و بركت است؟ فرمود: «آرى، اين مولودى است كه در اسلام مانند او، و براى شيعيان ما، بابركت‏تر از او زاده نشده است‏» (3) .
شايد در بدو نظر تصور شود كه مقصود از اين حديث اين است كه امام جواد از همه امامان قبلى براى شيعيان، با بركت‏تر بوده است، در حالى كه چنين مطلبى قابل قبول نيست، بلكه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان مى‏دهد كه ظاهرا مقصود از اين حديث اين است كه تولد حضرت جواد در شرائطى صورت گرفت كه خير و بركت‏خاصى براى شيعيان به ارمغان آورد، بدين معنا كه عصر امام رضا-عليه السلام-عصر ويژه‏اى بوده و حضرت در تعيين جانشين خود و معرفى امام بعدى، با مشكلاتى روبرو بوده كه در عصر امامان قبلى، بى سابقه بوده است، زيرا از يك سو پس از شهادت امام كاظم-عليه السلام-گروهى كه به «واقفيه‏» معروف شدند، بر اساس انگيزه‏هاى مادى، امامت‏حضرت رضا-عليه السلام-را انكار كردند و از سوى ديگر امام رضا-عليه السلام-تا حدود چهل و هفت‏سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احاديث رسيده از پيامبر حاكى بود كه امامان دوازده نفرند كه نه نفر آنان از نسل امام حسين خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا-عليه السلام-، هم امامت‏خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زير سؤال مى‏برد و واقفيه اين موضوع را دستاويز قرار داده امامت‏حضرت رضا-عليه السلام-را انكار مى‏كردند.
گواه اين معنا، اعتراض «حسين بن قياما واسطى‏» به امام هشتم در اين‏مورد، و پاسخ آن حضرت است. «ابن قياما» كه از سران «واقفيه‏» بوده است (4) ، طى نامه‏اى به امام رضا-عليه السلام-او را متهم به عقيمى كرد و نوشت: چگونه ممكن است امام باشى در صورتى كه فرزندى ندارى؟ !
امام در پاسخ نوشت: از كجا مى‏دانى كه من داراى فرزندى نخواهم بود، سوگند به خدا، بيش از چند روز نمى‏گذرد كه خداوند پسرى به من عطا مى‏كند كه حق را از باطل جدا مى‏كند (5) .
اين شگرد تبليغى از طرف «حسين بن قياما» (و ديگر پيروان واقفيه) منحصر به اين مورد نبوده است، بلكه اين معنا به مناسبتهاى مختلف و در موارد گوناگون تكرار مى‏شده و امام رضا-عليه السلام-همواره سخنان و دلائل آنان را رد مى‏كرده است (6) ، تا آنكه تولد حضرت جواد به اين سمپاشيها خاتمه داد و موضع امام و شيعيان كه از اين نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقويت گرديد و اعتبار و وجهه تشيع بالا رفت (7) .
وسوسه‏هاى واقفيه و دشمنان خاندان امامت در اين مورد، به حدى بود كه حتى پس از ولادت حضرت جواد كه واقفيه را خلع سلاح كرد، گروهى از خويشان امام رضا-عليه السلام-طبعا بر اساس حسد ورزيها و تنگ نظريها-گستاخى را به جايى‏رساندند كه ادعا كردند كه حضرت جواد، فرزند على بن موسى نيست! !
آنان در اين تهمت ناجوانمردانه و دور از اسلام، براى مطرح كردن انديشه‏هاى پنهانى خويش، جز شبهه عوامفريبانه عدم شباهت ميان پدر و فرزند از نظر رنگ چهره! چيزى نيافتند و گندمگونى صورت حضرت جواد را بهانه قرار داده گفتند: در ميان ما، امامى كه گندمگون باشد وجود نداشته است! امام هشتم فرمود: او فرزند من است. آنان گفتند: پيامبر اسلام (ص) با قيافه شناسى داورى كرده است (8) ، بايد بين ما و تو قيافه شناسان داورى كنند. حضرت (ناگزير) فرمود: شما در پى آنان بفرستيد ولى من اين كار را نمى‏كنم، اما به آنان نگوييد براى چه دعوتشان كرده‏ايد...
يك روز بر اساس قرار قبلى، عموها، برادران و خواهران حضرت رضا-عليه السلام-در باغى نشستند و آن حضرت، در حالى كه جامه‏اى گشاده و پشمين بر تن و كلاهى بر سر و بيلى بر دوش داشت، در ميان باغ به بيل زدن مشغول شد;گويى كه باغبان است و ارتباطى با حاضران ندارد.
آنگاه حضرت جواد-عليه السلام-را حاضر كردند و از قيافه شناسان درخواست‏نمودند كه پدر وى را از ميان آن جمع شناسايى كنند. آنان به اتفاق گفتند: پدر اين كودك در اين جمع حضور ندارد;اما اين شخص، عموى پدرش، و اين، عموى خود او، و اين هم عمه اوست، اگر پدرش نيز در اينجا باشد بايد آن شخص باشد كه در ميان باغ بيل بر دوش گذارده است، زيرا ساق پاهاى اين دو، به يك گونه است! در اين هنگام امام رضا-عليه السلام-به آنان پيوست. قيافه شناسان به اتفاق گفتند: پدر او، اين است!
در اين هنگام على بن جعفر، عموى حضرت رضا، از جا برخاست و بوسه بر لبهاى حضرت جواد زد و عرض كرد: گواهى مى‏دهم كه تو در پيشگاه خدا امام من هستى (9) . بدين ترتيب يكبار ديگر توطئه و دسيسه مخالفان امامت‏براى خاموش ساختن نور خدا، با شكست روبرو شد و خداوند آنان را رسوا ساخت.

--------------------------
پى‏نوشتها:
1) شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبة بصيرتى، ص 319-طبرسي، اعلام الورى، الطبعة الثالثة، المكتبة الاسلامية، ص 347-فتال نيشابورى، روضة الواعظين، الطبعة الاولى، بيروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، 1406 ه. ق، ص 261-كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 321-على بن عيسى الاربلى، كشف الغمة، تبريز، مكتبة بنى هاشمى، 1381 ه. ق، ج 3، ص 143.
2) مجلسى، بحار الانوار، الطبعة الثانية، تهران، المكتبة الاسلامية، 1395 ه. ق، ج 50، ص 20.
3) كلينى، فروع كافى، الطبعة الثانية، تهران، دار الكتب الاسلامية، 1362 ه. ش، ج 6، ص 361-قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد الى اللحد، الطبعة الاولى، بيروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق، ص 337.
4) شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبة بصيرتي، ص 318-على بن عيسى الاربلى، كشف الغمة، تبريز، مكتبة بنى هاشمى، 1381 ه. ق، ج 3، ص 142-تسترى، محمد تقى، قاموس الرجال، تهران، مركز نشر الكتاب، ج 3، ص 37.
5) كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 320-طبرسى، اعلام الورى، الطبعة الثالثة، المكتبة الاسلامية، ص 346-على بن عيسى الاربلى، همان كتاب، ص 142-شيخ مفيد، همان كتاب، ص 318.
6) على بن عيسى الاربلي، همان كتاب، ص 142-تسترى، همان كتاب، ص 316-كلينى، همان كتاب، ص 321-طوسى، اختيار معرفة الرجال (معروف به رجال كشى) ، تصحيح و تعليق: حسن المصطفوى، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348 ه. ق، ص 553، حديث‏شماره 1045.
7) قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد الى اللحد، الطبعة الاولى، بيروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق، ص 337.
8) معتبر شناخته شدن قيافه شناسى از طرف پيامبر اسلام (ص) ادعائى بود كه صرفا از طرف آنان مطرح شد، و هرگز به معناى تاييد آن از طرف امام رضا-عليه السلام-نبود، و اگر حضرت به اين پيشنهاد تن درداد، يا از روى ناگزيرى و يا به اين دليل بود كه مى‏دانست اين كار در نهايت، به روشن شدن واقعيت، و اثبات پوچى ادعاى آنان تمام مى‏شود.
قيافه شناسان كسانى بودند كه از روى شباهت اندام، نسب اشخاص را تعيين مى‏كردند. قيافه شناسى نزد اعراب جايگاه مهمى داشت. علماى اماميه تعليم و تعلم و گرفتن مزد در قبال انجام دادن اين عمل را حرام مى‏دانند. برخى از علماى اماميه اين عمل را مطلقا حرام شمرده‏اند و برخى در صورتى آن را حرام مى‏دانند كه موجب فعل حرام يا منجر به اظهار نظر قطعى گردد. هر كس كه از فقه اسلامى آگاهى داشته باشد، عدم جواز اين عمل و استفاده از آن را مسلم مى‏داند، چه رسد به اين كه به استناد آن، مسائل مربوط به ارث و نكاح و امثال اينها حل گردد! (ر. ك به: مقرم، سيد عبد الرزاق، نگاهى گذرا بر زندگانى امام جواد-عليه السلام-، ترجمه دكتر پرويز لولاور، مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1370 ه. ش، ص 35) .
9) كلينى، اصول كافى، تهران، مكتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 322-مقرم، سيد عبد الرزاق، نگاهى گذرا بر زندگانى امام جواد-عليه السلام-، ترجمه دكتر پرويز لولاور، مشهد، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، 1370 ه. ش. ص 36. به همين هت‏بود كه امام رضا-عليه السلام-خود را به رسول خدا، و فرزندش جواد را به ابراهيم فرزند پيامبر تشبيه مى‏كرد، زيرا پس از تولد ابراهيم از ماريه قبطيه برخى از همسران رسول خدا از روى حسد، چنين تهمتى به وى زدند و گفتند: اين نوزاد از «جريح‏» خادم رسول اكرم است! ! ولى پس از تحقيق و كاوش روشن شد كه اصولا «جريح‏» فاقد عضو تناسلى است! و به اين ترتيب خداوند دروغ آنان را آشكار ساخت و ماريه را از اين تهمت تبرئه كرد (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، قم، المطبعة العلمية، ج 4، ص 387-الطبرى، محمد بن جرير بن رستم، دلائل الامامة، الطبعة الثالثة، قم، منشورات الرضي، 1363 ه. ق، ص 201-204) .

 

 

afagh_m51@yahoo.com

هو

ایلیاتی

با خش خش پولک و خلخال
خرامان ، خرامان
از راه چشمه باز می آیی در زیر باران
با مشک کوچکی از پوست آهو
با آن نگاه دلکش کوتاه
!نگین کمان حیرت و جادو
!ن با اشاره آشنا نیستم بانو
!غزال دامن دالاهو
این گونه آهوانه نگاه وحشیت را در نگاه مات من مدوز
.ن یک دهاتی ساده ام هنوز
این حجب ناگزیر که در چشم من موج می زند
.یراث دیرباز و اساطیری من است
!بالابلند
!معشوق باستانی من
!پوشیده از حریری از جنس چمن
وقتی از آنسوی تپه ماهور
دهقان خسته ای اندوه خویش را
:در نای گرم نی لبکی می دمد
« عشقت نه سر سریست که از سر به در شود »
و بانگ گرم حنجره ای دیگر
:از روبروی غار حلاجان
« مهرت نه عارض است که جای دگر شود »
در شُر شُر دمادم اشک
:کوه از طنین بانگ من آکنده می شود
عشق تو در وجودم و مهر تو در دلم »
« با شیر اندرون شد و با جان به در شود
این آغل
این مراتع تر
این چادر
این کپر
این نغمه های شادِ رها
این گیوه
این عصا
همه ارث منند
حتی گلهای سرخ پیرهن تو
.خمهای کهنه ی منند که تازه مانده اند
جایی هنوز از رد پایت بر برفهای دامنه کوه باقی مانده است
تا من به رهنمایی جای قدمهات از صخره های ستگی بانکول
تا چشمه های روشن مانشت
پیاده بیایم
بی آنکه در تهاجم باد
.و یا در ازدحام درخت گم شوم
!ای سایه روشن نامرئی دور
!ای بازی همیشه ابر و نور
پلک می بندم و طلوع می کنی
نگاه می کنم و راز می شوی
پا می شوم و گمت می کنم
.به خواب می روم و آغاز می شوی
!ای خلاصه ی باران و آفتاب
من تشنه مانده ام بر من ببار
.من یخ زده ام بر من بتاب
!ای سرنوشت مبهم و موهومی
!ای داستانی
اهل کدام قرن تاریخی؟
اهل کدام قریه باستانی
که در حراج عصمت این عصر
اینگونه بکر و اصیل مانده ای؟
!شهزاده ی ستاره و الماس پوش من
آیا دوباره به خوابم می آیی
با سبزه زار همان پیراهن؟
و باز هم ظریف و خرامان خرامان
با خش خش پولک و خلخال
به آستان دهکده می رسی در زیر باران؟
و از فراز تپه پاشا
در التهاب گرم تماشا
مردمک های من ذوب می شوند

از بهروز یاسمی

 

 

mamaam110@yahoo.com

بلاهاى طبيعى، زيان‏هاى روحى و آزمايش الهى
(بخش اول)


بلاهاى طبيعى، عذاب يا امتحان؟

آنچه فلاسفه به نام قوانين تكوين و نظام اسباب و علل خوانده‏اند در فرهنگ اسلامى، سنّت الهى ناميده مى‏شود. سنّت‏هاى خداوند از شئون ربوبيّت پروردگار عالم و تدبير خالق هستى براى موجودات است. يكى از متداول‏ترين سنن الهى، آزمايش و امتحان است كه نه مربوط به قشر خاصى است و نه در زمان و مكان مشخصى صورت مى‏گيرد. امتحان هر كس بر حسب درك و معرفت، موقعيت فردى و اجتماعى، شخصيت روحى و معنوى، ميزان اعتقاد، ايمان و باور، متفاوت است. برترين انسان‏ها كسانى هستند كه از امتحان خداوند سرافراز بيرون آيند. امام صادق(ع) فرمود:
«مؤمن همچون كفه ترازو است، هر اندازه ايمانش رو به فزونى رود، امتحانى سخت‏تر دارد.»(1)
خداوند در قرآن كريم موارد متعددى از بلاهايى را كه متوجه پيامبران بوده است، نقل مى‏فرمايد كه دقّت و تفكر در آنها ذهن را بيشتر به اهميّت موضوع متوجه مى‏سازد.
گاه امتحان الهى در قالب سختى‏ها، محروميت‏ها و مصايب ظاهر مى‏گردد. رنج و شدايد امورى هستند كه انسان در زندگى خود ناگزير از رويارويى با آنهاست. وظيفه آدمى در قبال مقدّرات و خواست الهى مقاومت، پايدارى، استقامت و پرهيز از جزع و فزع است (ناشكيبايى) چنان كه قرآن مى‏فرمايد:
«وَ لَنبلُوَنّكُم بِشى‏ءٍ مِنَ الخَوفِ و الجُوعِ و نقصٍ مِن الأَموالِ و الأَنفُسِ و الثَّمراتِ و بَشِّرِ الصَّابرين؛(2) و البته شما را به سختى‏هايى چون ترس، گرسنگى، كاستى در اموال و جان‏ها، آفت زراعت و نقصان در منافع بيازماييم و مژده باد بر آنان كه صبر پيشه مى‏كنند.»
بعد از آنكه پيامبرى ميان امّتى ظهور مى‏كرد چنانچه حكمت الهى اقتضا مى‏نمود، مردم به رنج‏ها و دشوارى‏هايى دچار مى‏شدند تا زمينه مساعدترى جهت رشد و گسترش هدايت در بين آنان پديد آيد.(3) مصايب و بلايا اين مقدمات را فراهم مى‏كند كه انسان متوجه نيازمندى خود گشته، خضوع قلبى خويش را افزايش دهد. احساس نياز توجه بنده را به درگاه حق جلب مى‏كند و آمادگى روانى وى را براى پذيرش كلام حق فراهم مى‏سازد امّا انسان‏هايى كه پس از رسيدن بلا، اهل تضرع و زارى به پيشگاه حق نباشند، دل‏هايى با قساوت دارند و شيطان اعمال زشت آنان را در نظرشان زيبا جلوه داده است.(4)
غوطه‏ور گرديدن در رفاه و لذات دنيوى دل‏هارا به غفلت سوق مى‏دهد و مقدمات عصيان و رويگردانى از فرايض و واجبات پروردگار را مهيّا مى‏سازد و بدين ترتيب جامعه گام به گام به سوى سرنوشت زيانبار و تاريك پيش مى‏رود. زمانى كه فساد و انحراف بر جامعه چيرگى يافت عذاب الهى نازل مى‏گردد و به مكافات سرپيچى و ناسپاسى خود دچار مى‏شوند. اين هم نمونه‏اى ديگر از سنت الهى است كه گاهى توسط عذاب آسمانى صورت مى‏گيرد و در مواقعى با اكثر حوادث طبيعى كه مخرّب هستند انجام مى‏پذيرد. در مواردى هم عذاب توسط اقوام و گروههاى ديگر بر جامعه فرو مى‏بارد. اين گونه سختى‏ها و گرفتارى‏ها مى‏تواند تربيت‏كننده افراد و بيداركننده ملت‏ها باشد. آيت‏اللَّه شهيد مرتضى مطهرى مى‏نويسد:
«شدايد همچون صيقلى كه به آهن و فولاد مى‏دهند. هر چه بيشتر با روان آدمى تماس گيرد او را مصمّم‏تر، فعال‏تر و برّنده‏تر مى‏كند زيرا خاصيت حيات اين است كه در برابر سختى مقاومت كند و به طور خودآگاه و يا ناخودآگاه آماده مقابله با آن گردد.»(5)
بنابراين، مصيبت، سنّت قطعى و مسلّم خداوند مى‏باشد و شكيبايى در اين فضاى ناگوار ضرورتى اجتناب‏ناپذير است.
سيل، زلزله، طوفان، رانش زمين، صاعقه و آتش‏فشان، همگى عوارض طبيعى هستند كه امكان دارد باعث بروز فجايع و تهديد زندگى انسان‏ها شوند اما هر چه در مقابل اين حوادث به كمك علوم و فنون وآموزش‏هاى لازم خود را مجهز كنند قطعاً ميزان خسارات مالى و جانى كاهش مى‏يابد.
يكى از غير قابل پيش‏بينى‏ترين سوانح، زلزله است كه دانش زمين‏شناسى عقيده دارد با خالى شدن انرژى زمين در گسل‏ها و فعل و انفعلات صفحات كره زمين اين حادثه رخ مى‏دهد.
آنچه كه به زلزله سيماى خوفناك بخشيده، اين واقعيت مى‏باشد كه تكان چند ثانيه‏اى پوسته زمين موجب خرابى خانه‏ها، آتش‏سوزى‏هاى خطرناك و در نتيجه تلفات جانى و مالى مى‏شود. زمين‏لرزه با همه چهره وحشتى كه دارد حاوى اين مزيت است كه با ساختن بناهاى مقاوم تا اندازه‏اى مى‏توان از نتايج شوم آن اجتناب كرد، در صورتى كه در مقابل آتشفشان، تنها كار عاقلانه ترك محل حادثه است.(6)
در هر حال زلزله منجر به نابودى بخش مهمى از امكانات و دارايى‏هاى انسان گرديده و مجروحان و كشته‏هاى زيادى به بار مى‏آورد و پاگر چه ريشه‏اى علمى دارد امّا خارج از قلمرو و اراده بشرى است كه مى‏تواند عذابى الهى و امتحانى آسمانى باشد.
زلزله‏اى كه در پنجم دى‏ماه 1382، در شهرستان بم اتفاق افتاد، علاوه بر خسارات فراوان جانى و مالى، از لحاظ روانى، زيان‏هاى زيادى بر جاى گذاشت كه عوارضى به مراتب ناگوارتر از زيان‏هاى فيزيكى دارد كه تا مدت‏ها خانواده‏ها و بازماندگان را در بحران‏هاى روحى و رفتارى و عاطفى قرار مى‏دهد. يك انسان سانحه‏ديده نه تنها عزيز و بستگان خود را از دست داده بلكه، در لحظاتى بسيار كوتاه و ظرف چند دقيقه آنچه را به آن تعلّق عاطفى و زيستى داشته از دست داده است. فرد دچار فشار روانى شديد است كه با دشوارى، مى‏توان به التيام دردها و زخم‏هاى روحى او مبادرت كرد. در اين ميان، آنان كه دچار نقص عضو و معلوليت‏هاى بدنى مى‏گردند وضعى ناگوارتر دارند زيرا علاوه بر تحمّل رنج روحى ناشى از حادثه، با معضل ديگرى دست و پنجه نرم مى‏كنند. بازماندگان به دليل ضايعات روحى و جسمى بايد مورد توجه قرار گيرند و مشاوران روان‏شناسى به آنان كمك كنند كه در حد توان با مشكلات كنار آيند و خود را با اوضاع جديد وفق دهند.

واكنش‏هاى رفتارى در برابر زلزله‏
حادثه وحشتناكى چون زلزله علاوه بر اينكه عده زيادى را زير آوارهاى ناشى از تخريب ساختمان‏ها مدفون مى‏كند، عده‏اى را كه باقى مانده‏اند در خرابه‏هاى ناحيه‏اى ويران سرگردان مى‏كند كه از داشتن كمترين امكانات محرومند و نمى‏دانند با سرماى شديد يا گرماى طاقت‏فرسا چه كنند، به علاوه شوك روانى ناشى از حادثه‏اى مرگبار و وحشتناك، كاركردهاى عادى و طبيعى افراد را دچار اختلال مى‏كند و چنين اشخاصى كنترل رفتارى خود را در برخورد با ديگران و محيط اطراف از دست مى‏دهند. به همين دليل برخى از بازماندگان دچار بهت‏زدگى مى‏شوند و نسبت به محرك‏هاى بيرونى يا واكنش نشان نمى‏دهند يا به كندى و توأم با اختلالات رفتارى عكس‏العمل نشان مى‏دهند. بى‏قرارى و هيجان ناگهانى موجب مى‏شود اشخاص مدام جزع و فزع كنند، داد و فرياد بكشند و با اضطراب، تشويش و بدون هدف به اين سوى و آن سوى بروند. اگر بخواهند بخوابند، در اين حالت دچار رؤياهاى نگران‏كننده و كابوس‏هاى خوفناك مى‏گردند و وحشت‏زده و سراسيمه از جايى كه خوابيده‏اند، برمى‏خيزند. از دست دادن محيط امن عاطفى كه فرد با آن خو گرفته، كه ارتباط او را با معناى زندگى و تمامى آنچه را كه در ذهنش متصوّر است قطع مى‏كند و چون بر اثر اين ضايعه همه چيز را نيست و نابود شده تلقى مى‏كند، تصوّرش نسبت به آينده توأم با خوف، رعب و هراس مى‏باشد. غالباً اشخاص آسيب‏ديده، چنين وقايع دهشتناكى را نمى‏توانند در مسير زندگى طبيعى خود، در ذهن و فكر خويش ثبت كنند و بدان معنا دهند.(7) با توجه به اينكه حسّ جمع‏گرايى در اين زمان در قوى‏ترين حالت خود قرار دارد و گرايش به خانواده مى‏تواند توجيه‏كننده بسيارى از اتفاق‏ها باشد اگر اعضاى خانواده، حضور نداشته باشند، وحشت و برانگيختگى شديدى ايجاد مى‏شود، زيرا فرد وقتى مشاهده كند، نزديكان وجود ندارند، فجايع و مشكلات را شديدتر و عميق‏تر درك مى‏كند و فشار ناشى از اين احساس بسيار قوى‏تر خواهد بود، به همين دليل نبايد آنان را از صحنه حادثه دور كرد؛ چرا كه مشاهده وقايع، به تطابق فرد در آينده كمك فراوانى مى‏كند، زيرا همجوارى با ديگر اعضاى خانواده به دليل وجود تجربه دردناك مشترك تأثير درمانى بسزايى دارد. حس سردرگمى و كاهش كنترل بر زندگى، دردناك‏ترين حالات روحى بازماندگان است و از اين جهت اگر در مورد تغيير مكان آنان بررسى كافى و همه‏جانبه صورت نگيرد اين عارضه موجب تشديد وضع روانى آنها مى‏گردد.
بارزترين و در عين حال ناگوارترين بخش پيامد زلزله، تخريب خانواده است. براى پدر و مادرى كه فرزند خود را از دست داده‏اند، اين مصيبت دشوار و غير قابل تحمل است؛ البته اگر والدين جوان باشند و فرزند ديگرى را به دنيا آورند در اين صورت چنين فاجعه‏اى تا حدودى فراموش مى‏شود اگر چه دردناك مى‏باشد. بالا بودن سطح فرهنگ، ارتباط با يكديگر و مساعدت‏هاى اجتماعى و اقتصادى مى‏تواند زمينه ترميم خانواده را فراهم كند و راه را براى رسيدن به يك زندگى عارى از هراس و اندوه هموار سازد. بنابراين لازم است همراه با بازسازى چه در اسكان موقت و چه در اسكان دايم كه صرفاً فيزيكى است به بازسازى خانواده نيز پرداخته شود.(8)

ادامه دارد ....

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

3 تير / 25 جولاي / 10 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
3 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
قيام ايرانيان بر ضد حكومت اعراب

در اين روز در سال 645 ميلادي، چند ماه پس از آغاز خلافت عثمان، مردم « ري » كه به تصرف اعراب مسلمان درآمده بود بر ضد حاكم عرب شهر قيام كردند كه اين بپاخيزي آنان بعدا به دست سربازان اعزامي «سعد بن ابي وقاص» سركوب شد. در آن زمان هنوز يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني ايران در خاور كشور(خراسان بزرگتر ) مقاومت مي كرد.
     در همين سال مردم شمال غرب ايران (آذربايجان) نيز بر ضد اعراب مسلمان قيام كردند كه آنان نيز به دست نيروهاي «وليد عقبه» سركوب شدند .
     چندي بعد استخر (شيراز) نيز كه اعراب را موقتا اخراج كرده بود دوباره به دست نيروهاي عرب به فرماندهي «عثمان ابن عاص» افتاد. شهر باستاني استخر بارها بر ضد اعراب مسلمان قيام كرده بود.
     در اين سال نيروهاي عرب باز هم موفق به تصرف مازندران نشدند. سه سال بعد مازندراني ها كه بعداً بسياري از آنان به هند مهاجرت كردند و پارسيان (زرتشتيان) هند فرزندانشان هستند حمله ديگر اعراب را در هم شكستند. مردم شمال ايران سالها بعد خودشان داوطلبانه و به تدريج به اسلام گرويدند و پيرو مذهب شيعه شدند تا بازهم زير بار حكومت مركزي اعراب نروند. در زمان ساسانيان بيشتر افسران ارتش ايران از ميان مردان مازندراني انتخاب مي شدند و از ميان آنان ، خانواده اسپهبدان مازندران بيشترين افسران را تسليم ارتش مي كرد. بسياري از قهرمانان استقلال ايران از جمله مرداويز و ديلميان از شمال ايران برخاستند و موفق شدند. 

 

انگلستان در صدد اشغال نظامي ايران

طبق اسنادي که در دهه 1970 انتشار يافت ، سفير ايران در مسكو در چنين روزي در مرداد 1320(يك ماه پيش از حمله نظامي به ايران )در باره اولتيماتوم مورخ 28 تيرماه دولتين انگلستان و شوروي يك گزارش شفاهي توسط پيكي ويژه به تهران فرستاده و در آن خبر داده بود دولت شوروي كه به دليل پيشروي سريع آلمان در خاك آن كشور به دولت انگلستان احساس نياز مي كند به خواست اين دولت، اولتيماتوم مشترك را امضاء كرده و اولتيماتوم اخراج آلماني ها از ايران بهانه است ؛ انگلستان مي خواهد به ايران لشكر بكشد و از شوروي خواسته است كه كمك كند زيرا كه گمان مي كند كه ميان سران ايران و آلمان قول و قرار هايي براي تصرف مشترك خاورميانه گذاشته شده است. دكتر ديويد اروين تاريخدان انگليسي در يك سخنراني گفته است كه طبق يك توافق ضمني و محرمانه با رضا شاه كه از سال 1935 ( 1314 هجري ) خود را از سلطه و نفوذ انگلستان خارج ساخته بود، هيتلر با كمك ارتش ايران قصد تصرف خاور ميانه و خارج ساختن هند از دست انگلستان و دادن افغانستان و اراضي ديگري در شمال و غرب را به ايران داشت تا امپراتوري پارسي ها احياء شود و به همين منظور به شوروي حمله نظامي برد و رومل ؛ بهترين افسر آلمان را به شمال آفريقا فرستاد. به اظهار دكتر اروين، قرار بود ارتشهاي آلماني از طريق قفقاز و مصر خود را به منطقه نفتخيز خاور ميانه برسانند.
    در زماني كه گزارش محرمانه سفير ايران در مسكو ارسال شده بود، انگلستان سرگرم اقدامات ديگري هم براي اشغال نظامي ايران بود ( و اين اقدامات چيزي جز تطميع برخي مقامات نظامي و دولتي تهران نمي توانست باشد ) . توطئه مرخص کردن سربازان پادگانها و ... احتمالا از نتايج همين اقدامات بود.

از زمان انتشار اين عكس در ژوئن 1937 در مطبوعات اروپا كه هيتلر را در حال مذاكرات دوستانه با نوري اسفندياري رئيس پارلمان ايران نشان مي داد كه به برلن رفته بود ، انگلستان نگران مناسبات آينده ايران با آلمان شده بود. در اين ديدار، مقامات آلماني از نوري اسفندياري پذيرائي شايان كرده بودند و وعده كمك اقتصادي و فروش هواپيماي نظامي و اسلحه داده بودند ــ موضوعي كه سران دولت انگلستان حتي مايل به شنيدن آن هم نبودند ، زيرا انتظارش را نداشتند

از زمان انتشار اين عكس در ژوئن 1937 در مطبوعات اروپا كه هيتلر را در حال مذاكرات دوستانه با نوري اسفندياري رئيس پارلمان ايران نشان مي داد كه به برلن رفته بود ، انگلستان نگران مناسبات آينده ايران با آلمان شده بود. در اين ديدار، مقامات آلماني از نوري اسفندياري پذيرائي شايان كرده بودند و وعده كمك اقتصادي و فروش هواپيماي نظامي و اسلحه داده بودند ــ موضوعي كه سران دولت انگلستان حتي مايل به شنيدن آن هم نبودند ، زيرا انتظارش را نداشتند

 

دستور سري چرچيل به ژنرال "ويول " درباره حمله نظامي به ايران

25 ژوئيه 1941 (1320) چرچيل نخست وزير وقت انگلستان با ارسال يك تلگرام سري به ژنرال « وي ول » فرمانده نيروهاي انگليسي در هند به او اطلاع داد كه حمله نظامي به ايران قطعي است و واحدهاي لشكر 9 هند بايد تا ده روز ديگر به بصره برسند. به كشتي هاي حامل آنان دستور دهيد كه با آخرين سرعت برانند . ما بايد براي خنثي ساختن ناوگان ايران روشي در پيش گيريم كه برايمان گران تمام نشود؛ نگراني من از كشتي هاي توپدار ايران از همان زماني است كه برخلاف سياست ما، موسوليني به ايجاد اين ناوگان براي ايران كمك كرد(تاريخ نشان داد كه انگليسي هاي مقيم آبادان افسران كشتي هاي جنگي ايران را با طرح نيرنگ به يك مهماني دعوت كردند و كشتي هاي بدون افسر و فرمانده را غرق و يا تصرف كردند) .
    

 

چهار روز پس از پيروزي تاريخي ايرانيان

25 ژوئيه 1952 (سوم مرداد 1331)، چهار روز پس از پيروزي سياسي بزرگ و تاريخي ايرانيان و پس از گمانه زني بسيار تقريباً مسلم شده بود كه در روزهاي آتي؛ دكتر مصدق درخواست اختيارات ويژه از مجلس خواهد كرد، انتصابات تازه اي انجام خواهد شد، بسياري از بستگان و نزديكان شاه به ويژه خواهر او اشرف تبعيد خواهند شد، بر ضد قوام سلطنه اقدامات قانوني و قضايي انجام خواهد گرفت، حكومت نظامي در تهران لغو و خليل طهماسبي كه سپهبد رزم آرا را ترور كرده بود آزاد خواهد شد.
    روزنامه هاي اروپا و آمريکا همچنان به تفسير کار بزرگي که مردم ايران انجام داده بودند مي پرداختند و آن را نشانه آشنائي ايرانيان به حقوق خود و در نتيجه دفاع از آن مي دانستند. روزنامه هاي پاريس نوشته بودند که چرچيل نخست وزير وقت انگلستان از شکست قوام نگران و خشمگين شده و مشاورات فوري با همکاران خود بعمل آورده است.

 

وقايع ابتدای انقلاب و جنگ 8ساله در چنين روزي

03/05/58
محكوميت ضدانقلاب و ارتباط آنها با رژيم عراق بادعاي حزب توده.
03/05/60
انتخاب رياست جمهوري و مياندوره‌اي مجلس.
03/05/64
احتمال درخواست عراق از شوروي جهت دريافت موشكهاي دوربرد اس-اس-12
ورود اولين بخش از محموله 48 فروند هلي‌كوپتر ديل 21 امريكايي به بغداد

03/05/66
74 شهادت 22 تن از نيروهاي خودي به‌ دست حزب دمكرات در ارتفاعات كلاشين اشنويه .
30 سفر دكتر ولايتي به آلمان غربي و موضوعات مورد مذاكره با مقام‌هاي اين كشور .

41 احضار جورج شولتز وزير خارجه امريكا به كنگره و اداي شهادت وي در مورد ماجراي سفر مك فارلين به ايران .
43 بمباران خوشه‌اي روستاي “ دره تقي “ و “ كاني‌سامان “ در مريوان در حمله هواپيماهاي عراقي .

44 چند عمليات نفوذي گروه‌هاي معارض عراقي و نيروهاي قرارگاه رمضان در خاك عراق در مناطق سنگاو ، چوارته و دربنديخان .
46 درگيري حزب دمكرات با پاسگاه “ بيساران “ و كشته شدن دو تن از عناصر رده‌بالاي حزب .

49 جزئيات برخورد نفت‌كش كويتي تحت محافظت امريكا به مين در گزارش راديو امريكا ، خبرگزاري آسوشيتدپرس و رويتر .
67 تلاش مشترك عراق و امريكا براي تحميل قطع‌نامه 598 به ايران .

نفتكش آسيبديده كويتي ( بريجتون ) در حفاظت ناوهاي امريكا به سواحل كويت رسيد . اعزام ناو ميسوري امريكا به منطقه . مشكلات امريكا در مبارزه با مين و تلاش اين كشور براي جلب همكاري كويت و عربستان . افزايش كشتيهاي منتظر ورود به خليجفارس در سواحل شرقي امارات متحده عربي . گـردهمآيي وزيـران خارجه كشـورهاي همكاري خليجفارس و حمـايت آنها از عــراق در بـرابـر ايران . حملــه شـديد “ معمـر قذافي “ و روزنامـه “ گازته “ تـركيه به دخالت نظامي امريـكا در خليجفـارس . تهديد وزير خارجه فرانسه مبنيبر انجام دادن اقدامات تلافيجويانه عليه ايران . تفسير و تحليل بي . بي . سي ، آسوشيتدپرس ، سي . ان . ان ، راديو امريكا و نيويورك از درگيري ايران و امريكا در خليجفارس و تواناييها و مشكلات هر كدام در اين رويارويي . تلاش مشترك عراق و امريكا براي تحميل قطعنامه 598 به ايران . سخنان “ آندره ئوتي “ وزير خارجه ايتاليا و قائممقام وزارت خارجه شوروي در خصوص لزوم پايان جنگ و خروج نيروهاي امريكايي از خليجفارس . مصاحبه دكتر ولايتي با نشريه “ ديولت “ آلمان در مورد روابط ايران و فرانسه و سخنان وزير خارجه فرانسه در پارلمان اين كشور مبنيبر به بنبست رسيدن مذاكرات و آماده شدن هر دو طرف براي يك درگيري طولاني . گزارش مقايسهاي “ مؤسسه بينالمللي تحقيقات صلح استكهلم “ در خريدهاي تسليحاتي ايران و عراق . تمايل ايران و شركتهاي نفتي ژاپن به افزايش ميزان خريدوفروش نفت . گسترش روابط اقتصادي عراق و امريكا و لغو برخي ممنوعيتهاي تجاري ، سرمايهگذاري و مسافرتي ميان دو كشور . تصرف تپه شهدا در خاك عراق ؛ هليبرن ناموفق دشمن در قسمت جنوبي ارتفاعات ميمك و بمباران منطقه عملياتي سومار . شهادت 22 تن از نيروهاي خودي به دست حزب دمكرات در ارتفاعات كلاشين اشنويه . گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از شيوهها ، اقدامات و برخوردهاي گروههاي محارب كرد با جمهوري اسلامي و تحول آن در طي شش سال گذشته . اعزام نيروهاي رزمي تخصصي از تهران و اصفهان در قالب كاروان “ مدافعان خليجفارس “ . آغاز سمينار سهروزه فرماندهان نيروي زميني سپاه در ستاد مركزي سپاه پاسداران .
نفت‌كش آسيب‌ديده كويتي ( بريجتون ) در حفاظت ناوهاي امريكا به سواحل كويت رسيد . اعزام ناو ميسوري امريكا به منطقه .

مشكلات امريكا در مبارزه با مين و تلاش اين كشور براي جلب همكاري كويت و عربستان .
افزايش كشتي‌هاي منتظر ورود به خليج‌فارس در سواحل شرقي امارات متحده عربي .

گـردهم‌آيي وزيـران خارجه كشـورهاي همكاري خليج‌فارس و حمـايت آنها از عــراق در بـرابـر ايران .
حملــه شـديد “ معمـر قذافي “ و روزنامـه “ گازته “ تـركيه به دخالت نظامي امريـكا در خليج‌فـارس .

تهديد وزير خارجه فرانسه مبني‌بر انجام دادن اقدامات تلافي‌جويانه عليه ايران .
تفسير و تحليل بي . بي . سي ، آسوشيتدپرس ، سي . ان . ان ، راديو امريكا و نيويورك از درگيري ايران و امريكا در خليج‌فارس و توانايي‌ها و مشكلات هر كدام در اين رويارويي .

تلاش مشترك عراق و امريكا براي تحميل قطع‌نامه 598 به ايران .
سخنان “ آندره ئوتي “ وزير خارجه ايتاليا و قائم‌مقام وزارت خارجه شوروي در خصوص لزوم پايان جنگ و خروج نيروهاي امريكايي از خليج‌فارس .

مصاحبه دكتر ولايتي با نشريه “ دي‌ولت “ آلمان در مورد روابط ايران و فرانسه و سخنان وزير خارجه ‌فرانسه در پارلمان اين كشور مبني‌بر به بن‌بست رسيدن مذاكرات و آماده شدن هر دو طرف براي يك درگيري طولاني .
گزارش مقايسه‌اي “ مؤسسه بين‌المللي تحقيقات صلح استكهلم “ در خريدهاي تسليحاتي ايران و عراق .

تمايل ايران و شركت‌هاي نفتي ژاپن به افزايش ميزان خريدوفروش نفت .
گسترش روابط اقتصادي عراق و امريكا و لغو برخي ممنوعيت‌هاي تجاري ، سرمايه‌گذاري و مسافرتي ميان دو كشور .

تصرف تپه شهدا در خاك عراق ؛ هلي‌برن ناموفق دشمن در قسمت جنوبي ارتفاعات ميمك و بمباران منطقه عملياتي سومار .
شهادت 22 تن از نيروهاي خودي به‌ دست حزب دمكرات در ارتفاعات كلاشين اشنويه .

گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از شيوه‌ها ، اقدامات و برخوردهاي گروه‌هاي محارب كرد با جمهوري اسلامي و تحول آن در طي شش سال گذشته .
اعزام نيروهاي رزمي تخصصي از تهران و اصفهان در قالب كاروان “ مدافعان خليج‌فارس “ .

آغاز سمينار سه‌روزه فرماندهان نيروي زميني سپاه در ستاد مركزي سپاه پاسداران .
كارگزاري مين در منطقه خليج فارس توسط ايران

03/05/67
بازپس‌گيري شهر گيلانغرب

 

درگذشت دكتر حميد عنايت نويسنده و مترجم تواناي ايراني

3 مرداد 1361- دكتر حميد عنايت نويسنده و مترجم تواناي ايراني با زندگي وداع كرد . ايشان پس از اخذ درجه كارشناسي در ايران براي ادامه تحصيل به انگلستان سفر كرد و بعد از دريافت دكتري در رشته اقتصاد و علوم سياسي از دانشگاه لندن به وطن بازگشت . دكتر عنايت از آن پس به تدريس و تحقيق در دانشگاه تهران مشغول شد و در مدت عمر كوتاه خود كتابها و مقاله‏هاي متعدد در زمينه فلسفه و انديشه سياسي تأليف و ترجمه كرد . از اين استاد فرزانه آثار ارزشمندي چون سيري در انديشه سياسي غرب ؛ تاريخ طبيعي دين ؛ واسلام و سوسياليزم باقيمانده است .

 

 درگذشت استاد سيف اللهي يزداني هنر خوشنويسي بويژه خط نستعليق

3 مرداد 1362- استاد سيف اللهي يزداني هنر خوشنويسي بويژه خط نستعليق بدرود حيات گفت . استاد يزداني در زادگاهش دامغان و سپس به تهران به هنر آموزي پرداخت و سالها نزد استاد عل ياكبر كاوه شاگردي كرد . از جمله آثار استاد سيف الله يزداني كتابت قرآني زيبا و نفيس به خط نستعليق و كتابت آثار چون شمع ، جمع ، ديوان حافظ . شاهنامه بايسنقري و ترجيح بند هاتف را مي توان نام برد .

Mobin_s2004@yahoo.com
25 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
تاسيس شهر ديترويت آمريکا توسط يک نظامي فرانسوي

در سال 1701 (24 ژوئيه) شهر ديترويت (تلفظ فرانسوي:دتروا) مركز صنايع خودروسازي آمريكا و يازدهمين شهر پرجمعيت اين كشور توسط يك سروان فرانسوي به نام «آنتوان دو كاديلاك» بنا نهاده شد كه نخست يك اردوگاه نظامي فرانسوي بود كه بعدا يك ايستگاه مبادله كالا هم بر آن اضافه شد. دو قرن بعد هنري فورد كارخانه اتومبيلسازي خود را در خيابان «ماك» ديترويت تاسيس كرد كه بعدا برادران داج (دوج) كارخانه خودروسازي ديگري در آنجا ساختند و آنگاه لوئيس شورلت كارخانه شورلت (جنرال موتورز امروز) را در آن شهر بنا نهاد.

 

روزي كه آلمان نخستين جنگنده جت را وارد ميدان جنگ ساخت

جت جنگده آلماني « ام . اي  ــ 262 » كه در 1944 ساخته شد

جت جنگده آلماني « ام . اي ــ 262 » كه در 1944
ساخته شد

25 ژوئيه سال 1944 نيروي هوايي آلمان نخستين دسته جت هاي جنگنده خود از نوع ام . اي ــ 262 ( MI262 ) را وارد ميدان جنگ كرد و خلبابان متفقين با جنگنده هايي رو به رو شدند كه 540 مايل در ساعت سرعت داشتند و مي توانستند تا ارتفاع 40 هزار پايي بالا بروند و مجهز به توپ 30 ميليمتري و راكت بودند. كارخانه مسر اشميت آلمان براي ساختن اين هواپيما ها شش سال تلاش كرده بود . هيتلر مايل بود كه جت بمب افكن داشته باشد كه مسر اشميت موفق به ساختن جنگنده كه تنها مي توانست در آسمان از جنگنده هاي متفقين كه بمب افكن هاي خود را بدرقه مي كردند رهگيري كند و با آنها در گير شود. اين جنگنده ها داراي موتور توربوجت بودند . بهره برداري از اين جنگنده ها كه هيتلر از 12 ماه پيش از آغاز جنگ دوم به آنها چشم اميد بسته بود تنها 9 ماه پيش از پايان جنگ و به صورت محدود ( آزمايشي ) صورت گرفت.

 

نخستين کودک نخستين کودک " لوله آزمايشي " جهان در منچستر به دنيا آمد

لوئيس پس از تولد

نخستين كودك لوله آزمايشي جهان 25 ژوئيه سال 1978 در بيمارستان عمومي اولد هام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارين به دنيا آمد و او كه يك دختر است و به زندگاني ادامه مي دهد «لوئيس جوي براون louise joy brown » نام دارد.
    اين نوزاد نتيجه پژوهش ها و تجربه هاي 9 ساله دکتر پاتريک ستپ تو patrick steptoe و دکتر رابرت ادواردز robert edwaards بود که تخمک مادر نازا را با اسپرم پدر پس از تکثير سلول در لوله آزمايش , در رحم مادر - بانو لسلي lesly - قرار داده بودند.
     گزارشهاي مربوط به تولد لوئيس مدتها خبر اول رسانه هاي جهان بود و سبب شد که راه براي تکرار آن که به تدريج به صورت عادي در آمده است هموار شود.
    طبق آماري که سال 1999 انتشار يافت, تا اين سال در سراسر جهان اندکي بيش از پانصد هزار کودک لوله آزمايشي به دنيا آمده بود. بيست و نه هزار تن از اين کودکان در انگلستان متولد شده بودند.
    لوئيس نخستين فردي که به اين صورت به دنيا آمده است اينک زني است جوان که در سال 2002 در بريستول انگلستان مشغول کار بوده و مادر او يک دختر ديگر نيز به همين طريق به دنيا آورده است که ناتالي نام دارد , ازدواج کرده , مشکل مادر را نداشته و داراي فرزند هم شده است.
    

لوئيس در 24 سالگي اين عكس را با دكتر ادواردز گرفت . دكتر« ستپ تو » فوت شده است

لوئيس در 24 سالگي اين عكس را با دكتر ادواردز گرفت . دكتر« ستپ تو » فوت شده است

 

برخي ديگر از رويدادهاي 25 جولای

  • 306:   ارتش روم کنستانتين (کبير) را به عنوان امپراتور تازه اعلام کرد.

  • 1261:   دولت روم شرقي قسطنطنيه را از صليبون چهارم پس گرفت و قلمرو خود تا درياي آدريانتيک را تثبيت کرد.

  • 1759:   در جريان جنگهاي انگلستان و فرانسه بر سر تصاحب آمريكاي شمالي نيروهاي انگليسي فرانسويان را از منطقه نياگارا بيرون كردند و در همين روز در سال 1814 نيروهاي ايالات متحده انگليسي ها را هم در اين منطقه شكست دادند و از آنجا بيرون انداختند.

  • 1799:   ارتش ناپلئون كه وارد مصر شده بود كه در آسيا و آفريقا پيشروي كند تا اين دو قاره و به ويژه هند را از دست انگليسي ها خارج سازد در منطقه ابوقير (نزديك اسكندريه) نيروي ده هزار نفري عثماني به فرماندهي مصطفي پاشا را شكست داد و راه تصرف مصر را براي فرانسه هموار ساخت. تصرف مصر به دست فرانسه باعث كشف آثار تاريخي اين سرزمين و خواندن خط هيروگليف شد.

  • 1861:   کنگره آمريکا ضمن تصويب قطعنامه اي تصريح کرد که جنگ بر ضد ايالتهاي شورشي (جنوبي ها) به خاطر آزاد شدن بردگان نيست، جهت حفظ فدراسيون (اتحاديه) از فروپاشي است.

  • 1898:   ارتش ايالات متحده درجريان جنگ با اسپانيا، به پورتو ريکو حمله برد و آنجا را تصرف کرد. در همين روز در سال 1952 (54 سال بعد) ايالات متحده به پورتوريکو اختيار خودگرداني داد.

  • 1907:   شبه جزيره کره تحت الحمايه ژاپن شد.

  • 1912:   دولت فرانسه جزاير كمور را مستعمره خود اعلام كرد!.

  • 1943:   (24 ژوئيه) هواپيماهاي نظامي آمريكا، انگلستان و كانادا بمباران هامبورك آلمان را كه 17 روز طول كشيد آغاز كردند كه ضمن آن 30 هزار تن كشته و 480 هزار ساختمان ويران شد و شمار مجروحين ناشي از اين حملات از يكصد هزار تن متجاوز بود.

  • 1943:   شوراي عالي حزب حاکم ايتاليا (حزب فاشيست) خواست که موسوليني از رياست دولت كناره گيري کند که قبول کرد و "پيترو باد دو گليو " از هواداران همان حزب جانشين او شد و به متفقين پيشنهاد صلح داد.

  • 1954:   دولت كامبوج با قرار داد ترك مخاصمه ويتنام به اين سبب كه ضمن آن ادامه حكومت كمونيستها بر دو ايالت لائوس تأييد شده بود اعلام مخالفت كرد. قرارداد ترك مخاصمه ويتنام كه به جنگ پيروان هوشي مين معروف به «ويت مين» با فرانسه پايان داد چهار روز پيش از آن در 21 ژوئيه 1954 امضا شده بود كه به موجب آن كشور ويتنام موقتا دو قسمت مي شد كه مدار 17 درجه عرض جغرافيايي خط تقسيم بود. بائوداي Bao-Dai بر قسمت جنوبي و هوشي مين بر قسمت شمالي حكومتي مي كرد و وحدت ويتنام, از طريق رفراندم بايد تأمين مي گرديد و فرانسه به استعمار خود بر ويتنام كامبوج و لائوس پايان مي داد و ...

  • 1946:   آمريكا به يك آزمايش اتمي زير دريايي در نزديكي جزاير« بيكيني» دست زد كه پنجمين انفجار اتمي به شمار مي آيد.

  • 1962:   ماهواره مخابراتي تلستار براي نخستين بار در تاريخ، پخش برنامه هاي تلويزيوني را جهاني ساخت.

  • 1969:   ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا «دكترين» خود را اعلام داشت كه به موجب آن كشورهاي واقع در قاره آسيا بايد دفاع نظامي از تماميت و حاكميت خود را به دست گيرند و دولتهايي كه درصدد دفاع از خود برنيايند نبايد انتظار كمك نظامي از آمريكا داشته باشند زيرا كه آمريكا از آن پس تنها به دولتهايي كمك نظامي مي كند كه در حال دفاع كامل از خود باشند.

  • 1990:   در جريان اختلاف عراق و كويت بر سر نفت منطقه مرزي دوكشور و تهديد عراق به تصرف اين منطقه ، سفير وقت آمريكا در بغداد به صدام حسين اطمينان داد كه آن دولت در جريان اختلاف عراق و كويت جانب هيچكدام را نمي گيرد. عراقي ها بعدا مدعي شدند كه همين اطمينان كه شايد يك فريب بود باعث شد كه صدام تصميم به تصرف كويت بگيرد و....

  • 1994:   اسرائيل و اردن با امضاي اعلاميه واشنگتن به حالت جنگ ميان خود که از سال 1948 وجود داشت پايان دادند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    10 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     ولادت «حضرت امام محمد تقي(ع)» نهمين ستاره درخشان آسمان ولايت

    10 رجب 195 - «حضرت امام محمد تقي(ع)» نهمين ستاره درخشان آسمان ولايت و امامت درمدينه قدم به عرصه حيات نهادند. محمّدبن عليّ بن موسي بن جعفرُمكَنّي به ابوجعفرثاني ؛ و مشهوربه ابن الرضا و جوادالائمه بودند. بنابرروايات مشهورو معتبر، امام محمدتقي(ع) در3سالگي درعلم و فضيلت؛ وعقل و درايت به مقام والايي دست يافتند. دوران امامت امام جواد(ع) مقارن بااوج قدرت دستگاه مامون عباسي و معتصم عباسي بود ازاين رو آن حضرت باجديت كامل و تحمل سختيها به تعليم و تربيت عمومي همت ورزيدند. امام جواد(ع) بادقت و موشكافي فراوان به حل مشكلات مردم و بيان مسائل فقهي اسلام ميپرداختند. حضرت امام محمدتقي(ع) نهمين پيشواي شيعيان جهان 10سال امامت كردندودراين مدت به افشاي مفاسد حكومت عباسيان پرداختند؛ وهمچون چراغي روشنگر راه مسلمانان و مومنان بودند.

     

     تولد « ابوالفتح محمّدبن عبيدالله» مشهوربه« ِسبطِ ابن تعاويزي»

    10 رجب 519 - «ابوالفتح محمّدبن عبيدالله» مشهوربه« ِسبطِ ابن تعاويزي» شاعربزرگ بغدادي بدنيا آمد. ابن تعاويزي به هنگام وزارت عضدالدين ازخاندان بني مظفر به مقام كاتبي ديوان اقطاع بغداددست يافت. اماس ازاينكه بينايي خودراازدست داد درسال 579هجري قمري ازكارديواني كناره گرفت . وي اشعاري راكه بعدازنابينايي سروده؛ زيادات ناميده است. نويسندگان شيعي به حق اوراپيرومذهب تشيع دانسته اند و قصيده بسيارمفصل او درمدح و رثاي امام حسين (ع) ترديدي دراين موضوع باقي نميگذارد. ابن تعاويزي هم چنين شاعري نوپرداز بود زيرا او سبك شاعران پيشين رارها كرد وباسبكي نسبتا نو معاني تازه و متناسب با زمان راجايگزين آنهاكرد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    24
    34

    اهواز

    31
    54

    تبريز

    20
    32

    شيراز

    23
    37

    مشهد

    21
    35

    بندرعباس

    31
    35

    کرمان

    21
    37

    اصفهان

    20
    37

    يزد

    26
    40

    کرمانشاه

    20
    37

    اراک

    21
    32

    رشت

    20
    27

    دبی

    31
    38


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1292 تومان
    933 تومان
    1917 تومان
    760 تومان
    250 تومان
    255 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    170000 تومان
    78500 تومان
    43000 تومان
    153000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.11

    اذان مغرب : 19.36

    اذان صبح فردا : 3.26

    طلوع آفتاب فردا : 5.06

     

     

     

     

     

     Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    eWeek
    23 جولاي

    جديدترين شماره از هفته نامه
    eWeek

    تاریخ انتشار: 23 جولاي 2007
    تعداد صفحات مجله: 128
    حجم فایل: 10 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    Creative Xmod
    سیستم صوتی بی سیم   
     

    شرکت Creative هم اکنون محصولات صوتی X-Fi خود را فراتر از مرز کامپیوتر برده است و محصولات متنوعی از جمله وسایل جانبی برای iPod به بازار عرضه نموده. و اکنون با سیستم صوتی بی سیم Xmod جدید خود پای خود را فراتر میگذارد.
    این سیستم از یک فرستنده که به کامپیوتر شما متصل میشود و یک گیرنده که شما میتوانید آن را در برد 100 فوتی فرستنده قرار دهید تشکیل شده است. از قابلیت های این سیستم صوتی این است که شما با استفاده از کنترلی که همراه آن است میتوانید آهنگ مورد نظر خود را در محل فرستنده و یا حتی گیرنده انتخاب نمایید. قیمت این دستگاه که همراه با یک گیرنده است 200$ میباشد با این حال فرستنده آن تا 4 گیرنده را پشتیبانی میکند که قیمت هر گیرنده اضافی 100$ میباشد.
     منبع  


    پختن نان در خانه با نان پز ناسیونال


    معمولا عادت داریم که نان خود را از نانوایی ها بخریم. اما اگر علاقمند باشید که در زمینه پختن نان به خودکفایی برسید و از وابستگی به نانوایی ها که معلوم نیست چه موادی را با آرد مخلوط میکنند رها شوید می توانید این دستگاه نان پز را بخرید. البته این دستگاه به جز نان قادر به پختن غذاهای دیگر مانند پاستا و ... نیز هست.
    صفحه دستگاه    
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    اشراق هنر
     


    تعداد صفحات: 181
    شابک: 5 ـ 141 ـ 506 ـ 964
    نوبت چاپ: اول 1384
    شمارگان: 1100


    معرفی کتاب: كتاب حاضر، مجموعه مقالات همايش حكمت معنوي و فلسفه هنر در تبيين انديشه‌هاي دكتر مددپور است كه برگزاركنندگان آن پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزة هنري و دانشكده هنر شاهد بودند. مرحوم مددپور، نويسنده، پژوهشگر هنري معاصر و استاد دانشگاه بيش از 20 سال عمر خود را صرف مطالعه، تحقيق و تدريس در زمينه مباحث مختلف هنر ديني، اسلامي و فلسفه كرد. وي همچنين مديريت گروه مطالعات ديني هنر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري را بر عهده داشت و ضمن تدريس در دانشگاههاي كشور عضو هيئت علمي دانشكده هنر دانشگاه شاهد بود. دهها جلد كتاب و مقالات علمي و هنري و همچنين سخنرانيهاي متعدد در حوزه‌هاي حكمت و فلسفه هنر اسلامي، مدرنيته و مباحث گوناگون اجتماعي و فرهنگي از جمله فعاليتهاي آن مرحوم بود. اين دربردارنده مجموعه مقالات است در تبيين انديشه‌ها و فعاليتهاي در حوزه هنر و فلسفه اسلامي در هنر ديني، كه با مقدمه‌اي از مرتضي گودرزي ديباج به عنوان غربت انديشه (يادماني به مناسبت درگذشت دكتر مددپور) كه به آراء و انديشه‌هاي گوناگون مددپور در حوزه‌هاي متفاوت پرداخته است. مقالات اين مجموعه عبارت است از غربزدگي و استحاله‌هاي فرهنگي، تأملي بر ظهور حقيقت در موسيقي غربي و شرقي. برجستگيهاي ممتاز هنر اسرارآميز نگارگري ايراني (در دورة اسلامي) بررسي تطبيقي «مفهوم غرب‌زدگي، عوارض و پيامدهاي آن» در ساحت انديشه متفكران زنده ياد جلال آل احمد و مددپور. ياد كرد وارستگي و رهاشدني و... كه در بيشتر آنها به تبيين انديشه‌ها و نوشته‌هاي مددپور به صورت علمي پرداخته شده است. پايان كتاب مصاحبه‌هاي چاپ‌نشده‌اي از مددپور آورده شده است. به طور نمونه تأسيس فلسفه هنر بر مبناي حكمت معنوي و... در حقيقت كتاب يادواره از رهاشدني وارستگي دكتر مددپور و بازانديشي انديشه‌هاي كه به حق او درسهايي نهفته از هنر ديني و اسلامي براي نسل امروز را به جا گذاشته است. وي معتقد بود كه هنر اسلامي و هنر شرقي دين‌مدار، تنها آفرينندة زيبايي نيست. بلكه زبان لطيفه‌اي نهاني است كه در آن فلسفه اشراقي با زبان زيبايي به هم آميخته‌اند و از هنر يك زبان عيني ساخته‌اند. او به دنبال نه تنها اطلاق در هنر كه به دنبال نسيم يقين در حقيقت هنر اسلامي و شرقي بود.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    چگونه روشنفکر شويم؟!
     

    مواد لازم: شافی کاپ، پيپ، موسيقی کلاسيک، قهوه کلمبیا، کتاب شعر (حتما به زبان فرانسوی)، محاسن (به مقدار کافی)

    روش کار: اين روش خيلی روش خوبيه به اين دليل که تقريباً همه دخترا خيلی از پسرای تيريپ روشنفکر خوششون مياد! روشنفکر شدنم خيلی کارسخـتی نيست، کافيه چند تا اسم نويسنده و کارگردانی رو که تا حالا کسی اسمشونو نشنيده حفظ کنين و تو هر جمله ای که ميگين، يه دو سه تاشو بندازين.

    در ضمن لازمه بزارين يه کم محاسنتون بلند شه‌‌! هم نشونه روشنفکريه، هم مي تونين دستاتونو باهاش خشک کنين!

    سعی کنين کارايی رو بکنين که بقيه نمي کنن! مثلا بد نيست حداقل روزی ۲ بار بيفتين تو جوب! يا تو در و ديوار بخورين! در هنگام راه رفتن شيلنگ تخته بندازين! اينا خيلی جواب ميده و نشون ميده شما خيلی کارتون درسته!

    لباس پوشيدنم خيلی مهمه! سعی کنين يه جور لباس بپوشين که همه بگيرن اين قضيه رو که شما روشنفکرين! لباسای گشاد، گيوه و کش موی بنفش خيلی به کارتون مياد!

    اما روش صحبت کردن: بايد خيلی آروم و نامفهوم صحبت کنين جوری که طرف هيچی از حرفای شما نفهمه و فکر کنه شما خيلی اين کاره ايد! هر چـــی بتونين بيشتر چرت و پرت سر هم کنين راحت تر کارتون انجام ميشه.

    بقيه رو حساب نکنيد و فکر کـنيد هيشکی بيـشتر از شما نميدونه!

    به هر گدايی که سر راهتون مي بينين حداقل ۵۰۰ تومن کمک کنيد.

    سعی کنين حموم نريد! خيلی مهمه اين قضيه! هر چی شيپيش تر باشيد روشنفکرتر به نظر مي رسيد!

    بايد حتما موسيقی کلاسيک گـوش بدين. ‌البته وقتی تو يه جمع روشنفکری هستين! بعد که رفتين خونه مي تونين با همون داوود بهبودی حال کنين!

    هر رشته ای که تو دانشگاه خوندين رو بايد بي خيال شين و به همه بگين که فلسفه خوندين! البته واسه اينکه گندش در نياد بگين تو يکی از دانشگاه های خارجی!
    طنز
    مثله گاو غذا بخورين! اينم يکی ديگه از کارايی که روشنفکرا مي کنن!

    خواهرتون رو تو خونه اذیت کنين و هی بهش گير بدين ولی وقـتی تيريپ روشنفکريه کاری به کارش نداشته باشـين‌‌!

    اين روشا خيلی جواب ميده! من تاحالا خودم چند بار با همين روشا روشـنفکر شدم!

    آره داداش من! لپ لپ و آب هندونه رو از برنامه غذاييت حذف کن... تو هم مي تونی!
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    وقتي زني مادر مي شود
     

    وقتـي بـراي اولـيـن بـار مــادر شــدم، 22 سالم بود. خرداد امسـال کـه دخـتـر 22 سـالـه ام بـچه دار شـد، مـادر بـزرگ خواهم شد. به عنوان زني جوان، بـچـه دار شـدن و مـــادر شـدن در شـکل گـيري هويت من نقش موثري داشت. کار کردن و در عين حال بـچـه داري و مــراقبت از يک کودک، به من در پيدا کردن خودِ وجوديم کمک زيــادي کرد. با گذشت سالها قدرت بيشتري بدست آوردم، اما در طـي اين دوران زخم هايي هم خوردم.
    هـمــچنين با مسئوليت فرهنگي-اجتماعي که مادر شدن مـتـضمن بـود روبـرو شـدم. مــادر شــدن از ديدگاه اجتماع انـتــظارات و مسئوليت هاي بيشتري نسبت به پدر شدن بـــراي رشد عاطفي کودک به همراه داشت. اين احساس مسئوليت، بيـشــتر احساس مـي شد. اگر اتفاق بدي در زندگي کودک رخ دهد، نقش مادر بايد اين باشد که نه تنها به طور طبيعي با کودک خود همدلي کند، بلکه تقصير کار را نيز بر عهده گرفته و سرزنش هاي جامعه را پذيرا شود.
    همينطور که سالها مي گذشتند و دو بچه ي من پا به بزرگسالي گذاشتند، توانسته بودم توازني بين نيازهاي خودم و آنها، رابطه ام با شوهرم و کارم ايجاد کنم و چيزهايي درمورد نگاه ديگران به يک مادر و انتظارات ناخودآگاه از زناني که مادر شده اند براي پرستاري از ساير اعضاء خانواده و احترام گذاشتن به نيازهاي ديگران و گذشت از نيازهاي خودشان چيزهاي ياد گرفته بودم. بخشي از هويت من با تشخيص ناخودآگاه اينکه چه زماني چه کسي نياز به پرستاري و مراقبت من دارد خلاصه مي شد. بيشتر اين نکات را از خانواده ام نگرفتم، از يکي از همکاران آموختم. بعد از آن مي دانستم چه زماني و چطور بايد فرزندانم را تربيت کنم و چه وقت نبايد. با اين آگاهي توانستم خودِ وجوديم را نيز حفظ کنم و از قدرت اراده و اختيار خود لذت ببرم.
    با کوچکترين اطلاعاتي که پيدا مي کردم، آن را با خانواده مطرح کرده و با آنها به گفتگو مي نشستم. وقتي از 7 روز هفته، فقط 4 روز مي توانستم شام درست کنم، شوهر خوب و دوستاشتنيم گاهي به شوخي سرزنشم مي کرد. فرزندانم که به سن نوجواني رسيده بودند هرکدام يک شب مسئوليت آماده کردن غذا را بر عهده داشتند و يک شب نيز با شوهرم بود. فکر مي کنم دليل مقايسه کردن و سرزنش کردن شوهرم اين بوده که خود قبل از ازدواج از کودکي هر 7 روز هفته دستپخت مادرش را مي خورده است، و حالا از اين مسئله تعجب مي کند. درصورتي که من بيرون از منزل نيز کار ميکردم و قسمتي از درآمد خانواده را تامين مي کردم، درحاليکه مادر او چنين مسئوليتي بر عهده اش نبود، به همين خاطر کار او به نظرم ناعادلانه مي آمد. خوشبختانه پسر 15 ساله ام که اين مطالب را در مدرسه در کلاس زندگي اجتماعيشان آموزش مي ديد به دفاع از من برمي خاست.
    ماري پيفر در کتاب "تجديد حيات افيليا" مي نويسد:
    "تمدن غربي تاريخچه اي از انتظارات نامعقول از مادران دارد. آنها مسئول خوشبختي فرزندانشان و سلامتي احساسي و اجتماعي خانواده شان هستند. مادران را هميشه در داستان هاي پريان و رمان هاي مدرن امريکايي، به صورت ايده آل و خيالي تصوير مي کنند.
    همه ي آدم ها رابطه اي محکم و خاص با مادرانشان دارند. همه ي ما طوري بزرگ ميشويم که نمي توانيم مادرمان را هم مثل همه آدم هاي معمولي تصور کنيم.
    زنان بايد اين احساس را داشته باشند که چه بيرون از خانه کار کنند چه نکنند، چه قسمتي از درآمد خانه را بر دوش بکشند چه نه، بايد در تصميم گيري هايشان قدرتي يکسان با ساير افراد خانواده داشته باشند. موقعيتشان نبايد به خاطر انتظارات خودشان يا ديگران به خطر بيفتد. گفتگوها و رابطه ي بين همسران بايد به گونه اي باشد، که وقتي اولويت دادن به کارهاي بيرون از خانه پيش مي آيد، براي هر دو برخوردي يکسان در خانه ايجاد شده و قدرداني و حسن نيت بين طريفين حکمفرما باشد. با اين کار صميميت بيشتري بين آنها حاصل خواهد شد. قدرداني و حسن نيت براي حفظ و بقاي سلامت خانواده ضروري هستند.
    ما مي توانيم فرزندانمان و مادر بودنمان را دوست داشته باشيم. بدانيد که برآورده شدنآرزوها، اميال و استعدادهايتان با بچه دار شدن از بين نخواهد رفت. فقط بايد خودتان را علاوه بر يک مادر، يک انسان هم به حساب بياوريد. اين باعث خواهد شد که قدرداني فرزندانتان هم از شما بيشتر شود. حس قدرداني در يک خانواده ايجاد گرمي و حسن نيت مي کند. حرمت در يک خانواده وقتي بالا مي رود که از مادر، پدر و فرزندان همه به طور يکسان به خاطر وجودشان به عنوان يک انسان علاوه بر نقشي که در خانواده ايفا مي کنند قدرداني شود.
    اخيراً يکي از دوستان و همکارانم که متخصص درماني و مادر يك فرزند است تصميم گرفت که انجمني در رابطه با هويت زنان برگزار کند. مي خواستيم اين انجمن از گروهي زن تشکيل شود که مادر هم بودند و روي هويت زنان به عنوان يک انسان و نه فقط يک مادر بررسي هايي انجام دهيم. اسم آن "انجمن زناني که مادر هم هستند" نامگذاري شد. تعريف فرهنگ از يک زن وقتي مادر مي شود ابراز مي کرد که انتظارات يا نقش يک مادر بايد قبل از نقش او به عنوان يک زن يا يک انسان در نظر گرفته شود.

    چه مي توانيد بکنيد؟
    درميان گذاشتن احساستان با زن هاي ديگر که مادر هستند، فايده هاي زيادي در حمايت و تقويت شما خواهد داشت. نکات زير تفکراتي است که اين انجمن بررسي کرده اند. اين تفکرات بر اين نظر استوار است که مادران با بودن مثل انسانها مي توانند بهترين مراقبت و پرستاري را از فرزندانشان بکنند و با درميان گذاشتن آسيب پذيري ها و شکستگي هايشان با ساير اعضاء خانواده، باعث مي شود که کودکان نيز بتوانند مادرانشان را مثل بقيه انسانها دانسته که نيازها و محروميت هايي دارند و با اين حال از آنها مراقبت کرده و آنها را دوست مي دارند. وقتي از مادري قدرداني شود، منفعت اصلي به فرزندان مي رسد. وقتي او احساس کند که کسي هست که کارهاي او را ديده و به حرفهايش گوش دهد، بااينکه کاري که براي فرزندانش انجام مي دهد، بي حاصل است، اما منفعتش را فرزندان مي برند. اعتماد و احترام به نفس با شناختن نيازهايمان ايجاد مي شود. بچه معمولاً خوشحال مي شوند که براي کسي کاري انجام دهند، چه برسد که آن فرد مادرشان باشد که هميشه در خدمتشان بوده است.

    1- با فرزندانتان خوش بگذرانيد
    وقتي در انجمن اين سوال مطرح شد که "دوست داريد کدام جنبه ي شخصيتيتان به عنوان يک انسان را کودکانتان بدانند؟" يکي از زناني که بسيار با فراست ولي درعين حال باتوجه به نظر دوستانش بسيار شوخ و بذله گو بود گفت که اين قسمت از شخصيت او، به خاطر احساس مسئوليت و وظيفه هيچوقت مورد توجه فرزندانش قرار نگرفته است. و اين يکي از مهمترين قسمتهاي هويت اين زن بود که دوست داشت کودکانش از آن با اطلاع شوند. همين مسئله باعث مي شود که ما مادران در ايجاد رابطه با فرزندانمان خودِ وجوديمان را بيشتر نشان دهيم. با اين کار رابطه ي ما با فرزندانمان هم هيچگاه کليشه اي و يکنواخت نخواهد شد.

    2- اهداف شخصيتان را حفظ کنيد
    زنان بسياري در انجمن از اين مسئله شکايت داشتند که وقت کافي براي رسيدگي و حفظ دوستي هاي خودشان، ورزش کردن يا ساير اهداف شخصيشان ندارند. وقتي شما مادر مي شويد، وقتتان کمتر مي شود. و خيلي راحت ممکن است آنقدر درگير کارهاي روزانه تان شويد که ديگر هدف ها و زندگي شخصي خودتان را فراموش کرده و کنار بگذاريد. اما رعايت حد تعادل در اينجا مهم است. لازم نيست که خود را کاملاً قرباني کنيد، گرچه سازش يکي از مهمترين شرايط پدر يا مادر بودن است. درست است، ممکن است نتوانيد همان برنامه ورزشي که قبل از مادرشدن انجام مي داديد را پيش گيريد، اما با پايين آوردن انتظاراتتان و واقع بين بودن مي توانيد هنوز هم ورزش کنيد. اينکه ديگر نمي توانيد برنامه هاي سابقتان را انجام دهيد نبايد شما را وادار و مجبور کند که خودتان را کنار بگذاريد و فراموش کنيد. علاوه بر رسيدگي و توجه به کودکانتان، بايد به خودتان هم برسيد و توجه کنيد. و هرچه سن فرزندانتان بالاتر ميرود، وقت بيشتري براي رسيدگي و توجه ب ه علايق و هدف هاي خودتان خواهيد داشت.

    3- احساساتتان را بيان کنيد
    مادر ديگري در انجمن بيان مي کرد که مي تواند جلوي پسر چهار ساله ي خود گريه کند و از مشکلاتش براي او بگويد، و احساساتش را تمام و کمال براي او بيان کند، و به او بگويد که با تمام اين مشکلات هنوز مي تواند از او پرستاري و مراقبت کند. اين توانايي در بيان احساس براي فرزندان، بدون خدشه دار کردن احساس امنيت، باعث مي شود که فرزندان مادران خود را نيز مثل ساير انسانها بدانند، با همان مشکلات و همان احساسات. اين باعث خواهد شد که مادران نيز کمتر گرفتار افسردگي شوند.
    زنان بايد اول از شناختن مادران خود به عنوان يک انسان شروع کنند. مادر بودن فرصتي عالي بود و کمک زيادي به کامل شدن من کرد. جايي در زندگي ام، اين توانايي را يافتم که بتوانم علاوه بر افتخار کردن به مادر بودنم به انسان بودنم هم افتخار کنم. براي حس مراقبت و پرستاري از فرزندانم ارزش زيادي قائل شدم، برخلاف جامعه که آن را کاري بي ارزش و نامهم مي پندارد. همه ما بايد توازني بين مادر بودن و انسان بودنمان ايجاد کنيد تا بتوانيم هم مادر خوبي براي فرزندان و هم انسان کاملي براي اجتماعمان باشيم. 
     

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

     tehranredstar

     

    30

    4

    1346

    mehrdad Abdarbashi

    mehrdad_sky2002

     

    31

    4

    1359

    شبنم دوستدار

    shabnam_today

    تهران

    31

    4

    1360

    اسدي

    angeleyes666mf

    تهران

    31

    4

    1360

    شبنم

    shabnam_today

    تهران

    31

    4

    1360

    رامین ستایش

    tehranredstar

    تهران

    31

    4

     

    حسن عظیمی

    azimi_hassan

    تهران

    1

    5

    1351

    سید هادی نیکوور

    nikovar

    کیش

    1

    5

    1354

    EHSAN  JALALI

    HOSAYN7

    SHIRAZ

    1

    5

    1359

    علي مخلصي

    alimokhlesi1366

    تهران

    1

    5

    1366

    تورج موسوی

    t59_moosavi

    تهران

    3

    5

    1358

    aida harati

    fidder2003

    tehran

    3

    5

    1360

    معصومه كمال كندزي

    masi8531

    تهران

    5

    5

    1358

    Elham Mirzaei Fard

    emf_6078

     

    5

    5

    1360

    محمد علي خادم الفقرا

    mosafere_qazwsxedc

    كاشان

    5

    5

    1367

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    لیلا باقری

    bagherieh2003

    تهران

    29

    4

    1385

    نسرین زمانی راد

    n_zamanirad

     تهران

    1

    5

    1379

    Dn  الهام

    dn_e65

    مشهد

    5

    5

    1384



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     گروه اینترنتی مشکان