790

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 790 :: سه شنبه 30 مرداد 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

عبدالمالک ریگی، رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران؟ تف به روت VOA!


باسلام به همه شما عزيزان
حتما در خبرها شنيديد که دو روز پيش باز هم در سيستان و بلوچستان عده اي شرور و جنايتکار اقدام به جنايت ديگري زدند و چندين ماشين را سوزانده و 13 نفر از هموطنانمان را ربودند (در خبرنامه ديروز مفصلا به اين موضوع پرداختيم).
از بي عرضگي برخي از ماموران امنيتي (که نمي توانند امنيت را در مرزهاي جنوب شرقي کشور برقرار کنند و اجازه مي دهند يه مشت تروريست جنايتکار هر غلطي مي خواهند انجام دهند) که بگذريم، مي خواستم امروز از يک بعد ديگر به اين مسئله بپردازم. اما جالب اينجاست که ديروز ايميلي از يکي از دوستان گروه (chehrzad332) دريافت کردم که دقيقا حاوي همون موضوعي بود که من مي خواستم در موردش بنويسم. لذا مطلب اين دوستمان را در اين قسمت قرار مي دهم:

دیشب که دیدم محسن سازگارا در برنامه صدای امریکا، چه جد و جهدی دارد که بازداشت 15 ملوان نظامی نیروی دریایی انگلیس در دهانه شطالعرب را با ماجرای گروگانگیری سفارت امریکا مقایسه کند؛ دل-دل می کردم که چیزکی درباره اینهمه حماقت و دیگران را احمق فرض کردن بنویسم یانه. بیشترین چیزی که منصرفم می کرد از این کار این بود که مبادا اختیارم را از دست بدهم و هرچه به دهانم و قلمم می آید نثار این کاسه لیس هایی کنم که چشمشان را به روی گروگانگیری دیپلومات های ایرانی در عراق به دست نظامی های امریکایی (متحد انگلیسی ها) می بندند و بعد با کمال بی شرمی، بازداشت یکعده نیروی «نظامی» را که وارد آبهای ایران شده بودند را با اشغال سفارت امریکا (که البته کار خودشان هم بود) مقایسه می کنند.
اما چند ساعت بعد، در بازپخش برنامه ها چیزی دیدم که دود از کله ام بلند شد. صدای امریکا با عبدالمالک ریگی مصاحبه همدلانه ای کرده بود و بیش از ده مرتبه، او را با عنوان «رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران» توسط زیرنویس معرفی کرد!
جدا مانده ام چه بگویم. خداراشکر نمردیم و در این چند ساله معنای دموکراسی، آزادی بیان، اخلاق رسانه ای و اینجور چیزهای خوب-خوب که قراراست امریکایی ها برایمان بیاورند را فهمیدیم.
دیشب چند ساعت از دیدن این صحنه خوابم نبرد. جدا تمام کارهای حسین شریعتمداری را اگر جمع کنیم، ده یک همین یک بی شرافتی حضرات صدای امریکا نمی شود. اینها که البته چندان چندان حرجی برشان نیست؛ مشتی آدم مفلوک و درمانده اند که برای لقمه نانی و چند صباح اقامتی، دم جنبان هرکسی می شوند و مدح و ذم هرچیزی را که قرار باشد می کنند؛ حمید شبخیزهای سیاسی اند، منتها بی وطن تر. دلم برای آنهایی می سوزد که عقل و فهمشان را دست اینها می دهند و از صبح تا شب جفنگیات امثال سازگارا و نوری زاده را که صدای امریکا و امثال آن به خوردشان می دهند را بلغور می کنند و هر کس که مخالفتی کند را "شستشوی مغزی شده" و "خوش باور" و "تحت تاثیر راستی ها" و نهایتا "مزدور" فرض می کنند.
هوارشان به آسمان بلند است که واانسانیتا که احمدی نژاد هولوکاست را زیر سوال برد و هرکس در آن جنایت شک کند را به زندان می فرستند، آنوقت جلوی چشم ما با یک جنایتکار که حتی منکر آدمکشی هایش هم نیست دل می دهند و قلوه می گیرند.
هرکسی را که ظن همفکری اش با القاعده باشد ماه ها و سال ها به گوانتانامو می فرستند، آنوقت به کسی که بمب می گذارد و سر می برد به نمایندگی از ما رهبریت جنبش مقاومت مردمی ایران را هبه می کنند.
الان که می خواهید دلبری کنید، اینقدر بی شرم و وقیحید، وای به آن روزی به بخواهید با چراغ قوه توی ماشین ها و خانه ها را بگردید.
جدا در مقابل این همه بی شرمی چه می توان گفت؟ شرمشان باد؟ کو شرم و شرافتی؟
فقط شاید از ته دل گفت تف به رویتان... تف به رویتان!
 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (789) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • کاخهای ریاست جمهوری در کشورهای مختلف جهان 
  • مجموعه ای از زیبا ترین خنجر ها
  • معرفي و دانلود فيلم : درو کردن
  • دانلود انيميشن : Scooby-Doo's Original Mysteries
  • آلبوم گروه Seneen به نام Hawadet We Hakawy
  • PicaLoader 1.52 ابزاری برای دریافت تمامی عکس های یک وب سایت
  • Shopper
  • گوگل ِ نویسنده
  • زنان مجازی دیجیتال ، بهتر از زنان واقعی!
  • خبری که بی بی سی سانسور کرد
  • آشنايي با سازمان مجاهدين (منافقين)
  • جديدترين شماره از هفته نامه The Economist
  • ساعت روز نما
  • حفظ فضاي رومانتيك در ازدواج
  • عهد گرگي، عهد قوچ
  • روزگار سربازان آهنين
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تصاویری از کاببن خلبان
کاخهای ریاست جمهوری در کشورهای مختلف جهان 
شبكه جهانى اطلاع رسانى امام المهدى (عج)
مجموعه ای از زیبا ترین خنجر ها
مجسمه های برفی بسیار دیدنی

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

گروگانهای محور چابهار - ایرانشهر آزاد شدند

جانشین‌ فرماندهی‌ قرارگاه‌ عملیاتی‌ رسول‌ اکرم‌ شرق‌ کشور از آزادی‌ گروگان‌ های‌ حادثه‌ صبح‌ روز یکشنبه محور نوبندیان‌ به‌ نگور در جنوب‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ خبر داد.
سردار سرتیپ‌ اسحاقی‌ گفت:‌ با پیگیری‌ های‌ معاون‌ وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران‌ با مقامات‌ پاکستانی‌ و ملاقات‌ های‌ مرزی‌، یک‌ سری‌ عملیات‌ توسط پلیس‌ پاکستان‌ از دیروز آغاز شد که‌ این‌ عملیات‌ ساعت‌ ‌10‌ و ‌45‌ دقیقه‌ صبح‌ امروز به‌ نتیجه‌ رسید.
وی‌ گفت:‌ در نتیجه‌ عملیات‌ غافلگیرانه‌ پلیس‌ پاکستان‌ بر ضد اشرار مسلح‌ ‌21‌ گروگان‌ ایرانی‌ آزاد، ‌15‌ نفر از اشرار مسلح‌ دستگیر و 2 نفر نیز از اشرار کشته‌ و یا زخمی‌ شدند.
جانشین‌ فرماندهی‌ قراگاه‌ عملیاتی‌ رسول‌ اکرم‌ گفت‌: اقدامات‌ دیپلماتیک‌ برای‌ انتقال‌ گروگانها به داخل‌ کشور ادامه‌ دارد.
وی‌ تصریح‌ کرد :گروگانهای‌ آزاد شده‌ علاوه‌ بر گروگانهای‌ حادثه‌ دیروز احتمال‌ دارد مربوط به‌ اقدامات‌ ادم‌ ربایی‌ قبلی‌ اشرار هم‌ باشند.
خبر دیگر اینکه تلویزیون‌ جیو پاکستان به‌ نقل‌ از منابع شبه‌ نظامیان‌ ارتش‌ پاکستان‌ اعلام‌ کرد‌ :افراد آزاد شده‌ ایرانی‌ فردا به‌ ایران‌ منتقل می شوند.
روز یکشنبه ساعت 5 صبح اشرار مسلح وابسته به گروهکهای تروریستی با بستن جاده چابهار به ایرانشهر چند خودروی عبوری را به آتش کشیدند و تعدادی را ربودند و به پاکستان بردند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

درو کردن
The Reaping



کارگردان: استيون هاپکينز. فيلمنامه: کري هيز، چاد هيز بر اساس داستاني از برايان روسو. موسيقي: جان فريزل. مدير فيلمبرداري: پيتر لوي. تدوين: کولبي پارکر جونيور. طراح صحنه: گراهام واکر. بازيگران: هيلاري سوانک[کاترين وينتر]، ديويد موريسي[داگ]، ادريس البا[بن]، آنا سوفيا راب[لورن مک کانل]، استفن رئا[پدر کاستيگان]، ويليام راگسديل[کلانتر کيد]، جان مک کانل[شهردار بروکز]، برجس جنکينز[ديويد وينتر]، استوارت گرير[گوردون]، لارا گريس[ايزابل]. ٩٩ و ٩٦ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
پروفسور کاترين وينتر سال ها قبل شوهر و دخترش را در سودان حين انجام ماموريتي مذهبي از دست داده و پشت به دين کرده است. او اينک براي يافتن توضيح وقايع غير عادي به جاي دعا از راه هاي علمي استفاده مي کند. يک روزتلفني از دوستي قديمي به نام پدر کاستيگان دريافت مي کند که علائمي هشدار دهنده از سوي خدا دريافت کرده و اعتقاد دارد که جان وي در خطر است. کاترين بي اعتنا به هشدارهاي کشيش تلفن را قطع مي کند. مدتي بعد درخواستي از سوي معلم دهکده اي کوچک در لوئيزيانا به نام داگ بلاکول دريافت مي کند. داگ از و مي خواهد تا براي روشن شدن منشاء وقايعي غير عادي-از جمله به رنگ خون در آمدن يک درياچه- به آنجا برود، چون اهالي يقين دارند که اين حوادث نشانه خشم خدا و دختر بچه اسرارآميزي به نام لورن مک دانل حامل اين خشم است. لورن به همراه بن- همکاري تقريباً مومن- عازم دهکده مي شود. پس از آزمايش هاي اوليه و نخستين رويارويي تصادفي کاترين و دختر بچه مرموز، کاترين با يادآوري ماجراي مرگ شوهر و دخترش بار ديگر خود را در آستانه ماجرايي پيچيده مي يابد. هر قدمي که براي رسيدن به سرچشمه اين اسرار برمي دارد، خود را با توطئه اي سهمگين که دنيا را غرق در تاريکي خواهد کرد، نزديک تر مي بيند. و هولناک تر از همه؛ نقشي است که ناخواسته در اين توطئه به او واگذار شده است...

چرا بايد ديد؟
استيون هاپکينز متولد ١٩٥٨ جامائيکا کارگردان توانايي است. در انگلستان و استراليا بزرگ شده و در ١٩٨٧ با ساختن بازي هاي خطرناک کار هنري خويش را آغاز کرده است. بازي هاي خطرناک فيلمي مهيج بود که در استراليا ساخته شده و نسبت به استانداردهاي سينماي آن کشور فيلمي خوب و قابل اعتنا بود. با همين فيلم توجه تهيه کنندگان آمريکايي به سوي وي جلب شد که حاصل آن کارگرداني قسمت پنجم کابوس در الم استريت و دنباله غارتگر[Predator]بود. توفيق نسبي هر دو فيلم سبب شد تا در ١٩٩٣ اکشن متفاوت شب داروي و سال بعد در هنگامه اوج گرفتن حرکت هاي تروريستي Blown Away را کارگرداني کند. همزمان با کارگرداني ٣ قسمت از سريال داستان هاي از گور به تلويزيون راه يافت. و چند سال بعد با کارگرداني قسمت هاي متعددي از فصل اول ٢٤ خود را به عنوان فيلمسازي خوش ذوق و نو آور معرفي کرد. شايد اگر کارگرداني غير از وي سکان هدايت اولين قسمت هاي تعيين کننده اين سريال را به دست نمي گرفت، ادامه آن در طول هفت سال گذشته غير ممکن بود. اما اين دستاوردها در فيلم هاي بلند وي نمود زيادي نداشت. روح و تاريکي[The Ghost and the Darkness] و سپس گمشده در فضا فيلم هايي بود که هر کارگردان استوديويي مي توانست بسازد. از سال ٢٠٠٠ و فيلم مظنون[با شرکت جين هکمن، مورگان فريمن و مونيکا بللوچي] بود که تفاوت ها رخ نمود و چهار سال بعد با زندگي و مرگ پيتر سلرز نشان داد که مي تواند حتي در قالب فيلمي تلويزيوني با تکيه بر روايت بديع و کار روي شخصيت پردازي اثري در خور تحسين بسازد. زندگي و مرگ پيتر سلرز نامزد نخل طلاي جشنواره کن و نامزد جايزه بهترين کارگرداني از اتحاديه کارگردان هاي امريکا شد و توانست جايزه امي[اسکار تلويزيوني] بهترين کارگرداني را به چنگ آورد. اما دو سه سالي از آن ماجرا گذشته و انتظارها با نمايش درو کردن به سر آمده است؛ ولي حاصل کار با وجود تم قدرتمند و پر رنگ علم در برابر ايمان آش دهن سوزي نيست!
در سال هاي اخير توليد فيلم هاي ترسناک و مهيجي با تم دين[اختصاصاً مسيحيت] و خانواده رشد زيادي يافته است. همين چند سال قبل بود که ام. نايت شيامالان فيلم نشانه ها را ساخت و در پايان فيلم بار ديگر رداي کشيشي را به تن گيبسون پوشاند. اين بار يک زن که به معجزات باور ندارد و ايمان به خدا را نيز گم کرده، محور فيلم قرار گرفته تا هم رد گم کرده و مثلاً تازگي به داستان ببخشند و هم دل جنس مخالف[که بيشتر هم به دين و معجزات عقيده مند هستند]را به دست آورده باشند!
داستان فيلم بر اساس انجيل و ده بلاي معروف آن- خونين شدن آب درياچه، حمله ملخ ها و...- شکل گرفته و ساختاري قابل قبول دارد. اما بر خلاف ميراث دوران مدرنيسم و دستاوردهاي قرن بيستم، درو کردن در خدمت تعقل نيست.
هيلاري سوانگ[از معدود بازيگران زني که دو اسکار در کارنامه خود دارند] سعي دارد تا سيمايي زنانه تر از فيلم هاي پيشين خود به نمايش گذاشته و در قالب فيلمي تجاري قابليت هاي خود را نيز به نمايش بگذارد. اين کوشش وي ندانسته در خدمت اهداف واپس گرايانه فيلمسازي قرار مي گيرد که او را زن امروزي و متکي به عقل را به نقش سنتي مادر بودن و بردگي احساسات و از همه بدتر خرافات ديني فرا مي خواند. هاپکينز نيز نهايت تلاش خود را مي کند تا با استفاده از کليشه اعصاب تماشاگر را در اين چرخح تحول[چه عرض کنم؟! پس رفت] به بازي بگيرد که از اين جهت درو کردن فيلمي پذيرفتني-از حيث ديداري/شنيداري- است. اما بر خلاف انتظار سازندگانش هنگامي که در سکانس پاياني عرصه را به سازندگان جلوه هاي ويژه مي سپارد، قافيه را مي بازد و کم اثر مي شود. سازندگان فيلم اصرار دارند که معجزه در زمانه ما هم مي تواند اتفاق بيفتد و بيهوده است اگر به دنبال دلايل علمي براي حوادث غير طبيعي باشيم. اين فيلم را دوست ندارم، اين ديدگاهي شخصي است. چون متاسفانه هنوز در جامعه ايراني کسان بيشماري ب مذهب و خرافه هاي ديني اعتقاد دارند و حتماً اين فيلم سر از برنامه هايي تلويزيوني معناگرا يا ماورايي در خواهد آورد و بسياري را شيفته خود خواهد کرد!
از حالا مي دانم که اين فيلم طرفداران زيادي در چنين جوامعي پيدا خواهد کرد، ولي من عقيده دارم سينما بايد نگاه عاقلانه تر و مثبت تري در برابر چنين پديده هاي اختيار کند. ولي نمونه فعلي و پيش رو به جاي عقل در خدمت کليشه هاست!
ژانر: ترسناک، مهيج. 
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part1.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part2.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part3.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part4.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part5.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part6.rar 
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part7.rar
The.Reaping.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE.part8.rar 

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Scooby-Doo's Original Mysteries


 


Parents Guide:Add content advisory for parents
Country:USA
Language:English
Color:Color
Certification:Australia:G


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/47246132/nutcrackernmouseking.part1.rar
http://rapidshare.com/files/47249307/nutcrackernmouseking.part2.rar
http://rapidshare.com/files/47249350/nutcrackernmouseking.part3.rar
http://rapidshare.com/files/47249370/nutcrackernmouseking.part4.rar
http://rapidshare.com/files/47249297/nutcrackernmouseking.part5.rar
http://rapidshare.com/files/47272714/nutcrackernmouseking.part6.rar
http://rapidshare.com/files/47274653/nutcrackernmouseking.part7.rar
http://rapidshare.com/files/47273744/nutcrackernmouseking.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: عربي

Hawadet We Hakawy
گروه Seneen

آلبوم گروه Seneen به نام Hawadet We Hakawy با 2 کیفیت متفاوت

 

01 - Ediha [24Kps] [128Kps]

02 - Alby M'aak [24Kps] [128Kps]

03 - Halftly [24Kps] [128Kps]

04 - Mansetsh [24Kps] [128Kps]

05 - Al Bent Al Shalbya [24Kps] [128Kps]

06 - Hawadet We Hakawy [24Kps] [128Kps]

07 - Agrhny [24Kps] [128Kps]

08 - Mara Kaman [24Kps] [128Kps]

09 - Alshan Enta Ghaly [24Kps] [128Kps]

10 - Yally Nassiny [24Kps] [128Kps]

 

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ سریال تلوزیونی وفا، با صدای محمد اصفهانی  

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

PicaLoader 1.52 ابزاری برای دریافت تمامی عکس های یک وب سایت

امروزه میلیون ها عکس در سراسر اینترنت و در وب سایت های گوناگون یافت می شود. شاید برای شما نیز با این نیاز دست پیدا کرده اید که قصد داشته باشید تا همه عکی های موجود در یک وب سایت را دانلود و ذخیره سازی نمایید. برای رفع چنین نیازی می توانید از نرم افزارهای دانلودر استفاده نمایید. شرکت های نرم افزاری امروزه برای رفع کوچکترین نیاز کاربران اقدام به ساخت نرم افزاهای مختلف می نمایند. برای این نیاز نیز چاره ای به کمک نرم افزارهای دانلود تصاویر اندیشیده اند.

در این مطلب شما را با نرم افزاری آشنا می سازیم که به وسیله آن قادر به دریافت و ذخیره سازی کامل تصاویر یک سایت خواهیم بود.

 

PicaLoader نام نرم افزاری می باشد که به کمک آن قادر خواهید بود تا همه تصاویر مورد نظر خود از یک وب سایت دریافت و بر روی هارد خود ذخیره سازی نمایید. روند کار این نرم افزار بدین گونه می باشد که با دریافت آدرس وب سایت مورد نظر با جستجو در تمامی صفحات وب سایت و لینک های موجود در آنها ، لینک های عکس را جدا سازی نموده و سپس اقدام به ذخیره سازی آنها می کند. این نرم افزار از ویژگی ها و ابزارهای مختلفی  بهره می برد که اختیارات زیادی را برای کاربران ایجاد می نماید. به عنوان مثال شما در این نرم افزار از قابلیت فیلتر نمودن تصاویر در هنگام دانلود و ذخیره سازی بهره مند می شوید. یعنی می توانید بر اساس اندازه ، حجم ، نوع عکس و ... عکس هایی که به آنها نیاز ندارید را مشخص نمایید تا از دانلود آنها جلوگیری شود.

 

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- قابلیت دانلود تمامی عکس های موجود در یک وب سایت و صفحات مختلف آن

- توانایی فیلتر گذاری بر روی عملیات ذخیره سازی تصاویر

- پشتیبانی از پراکسی سرورها در برنامه

- قابلیت مدیریت بر روی تصاویر دانلود شده

- توانایی قرار دادن رمز عبور بر روی تصاویر برای جلوگیری از دسترسی دیگران به عکس های ذخیره شده

- پیش نمایش کوچک از تصاویر ذخیره شده در برنامه

 و ... .

 

 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 2 مگابايت و فايل کرک در داخل فايل zip قرار داده شده است)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 

دنياي موبايل

Shopper


این برنامه به شما کمک می کند خریدهای روزانه خودرا فراموش نکنید.شما قبل از رفتن برای خرید فقط جلوی اجناس مورد نظرتان علامت می گذارید و در هنگام خرید از روی گوشیتان چک می کنید.


لينک دانلود

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد . لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید .

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یََرحَمُ الرَّجُلَ لَشُدَةِ حُبِّ لُوَلَدُه.
براستی که خداوند عزوجل رحم می نماید مرد را، به سبب شدت محبت او به فرزندش.
امام صادق (ع)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

داماد بر بالین مادر زن مریض خود نشسته بود . مادر زن پرسید : خوب منوچهر جان ، وقتی من مردم برایم چه کار می کنی ؟
منوچهر گفت : هفته ای یکبار به زیارت قبرت می آیم ویک جعبه از بهترین سیگارهایی را که دوست داری برایت آورده و روی قبرت می گذارم .
مادر زن گفت : کبریت هم می آوری ؟
منوچهر جواب داد : نه مادر زن عزیز ، به نظرم آنجائی که تشریف می آوری نیازی به کبریت نخواهی داشت . !!


زن همسایه از هوشنگ کوچولو پرسید : هوشی جان چرا بچه ای که مادرت تازه زائیده ، این قدر گریه می کند ؟
هوشنگ فکری کرده گفت : خوب . . . . . معلوم است . اگر دندانهای شما را بکشند و موهای شما را هم می کندند و دست و پاهاتون را هم توی قنداق می بستند ، جیغ و داد نمی کردید ؟ 

 

 

با جوان تا آسماني
zahra4066@yahoo.com

با جوان تا بهار [جوان و جستجو گرى]
»پسرك جوانم! بدان آنچه در بين سفارشات خود، بيش از همه به آن علاقه دارم و بر آن تأكيد مى‏كنم، سه چيز است: تقواى الهى، اكتفا بر وظايفى كه خدا برتو واجب كرده است و انتخاب مسيرى كه گذشتگان صالح خانواده‏ى تو برگزيده‏اند(4).
» امام على فرزندش را به سه چيز سفارش مى‏كند و در ضمن اين سه، جستجوگرى جوان را روشن و شرايطش را بيان مى‏نمايد.

شكوفه‏ هاى بهارى
تقوا را معمولاً به ترس از خدا ترجمه مى‏كنند.
با اين ترجمه ما از خدا بايد بترسيم چانچه از يك امر هولناك مى‏هراسيم! در كودكى از يك سر دوگوش و لولو، در نوجوانى از گودزيلا و اكنون و در جوانى از خدا!! در حالى‏كه هرگز تقوا، چنين معنا نمى‏شود.
تقوا توجه دايمى به اين است كه در ديد و منظر خدا هستيم، تقوا، حال عاشقى است كه در نگرانى نگاه نگران معشوق خود به سر مى‏برد.
خدا زيباترين و دوست داشتنى‏ترين معشوق و محبوب و معبود هستى است و عاشق، هميشه و هميشه، خود را در زير سنگينى نگاه او حس مى‏كند.
نگاهى كه نه تنها رفتار ظاهرى او را فرا مى‏گيرد كه فكر و دل و انديشه و دلواپسى‏هاى او را نيز در مى‏نوردد.
با اين حال و اين دريافت است كه اگر خلاف خواسته‏ى معشوق عمل كرده باشد، برخود مى‏لرزد و اگر به آنچه معشوق از او خواسته، مو به مو عمل كرده باشد، باز خود را نيازمند، عاجز و زار او مى‏بيند.
با اين ترجمه است كه دورى ازگناه و اطاعت از خدا، مصداق‏هاى تقوا قرار مى‏گيرد، گرچه تقوا مفهومى وسيع‏تر و والاتر از اين موارد است.

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

با آن که شاهنامه کتابی‌ در توصیف نبردها و سختی‌هاست، مفهوم عشق در سراسر شاهنامه نمود پیدا کرده است
برخلاف آثار دیگر ادب فارسی، عشق در شاهنامه، عشقی سالم، ملموس، دست‌یافتنی و به وصل‌رسنده است
صدسال پس از شاهنامه ما شاهد عشق «مجنون» هستیم که به عوالمی دیگر سر می‌زند
در شاهنامه اما، عشق زال و رودابه، رستم و تهمینه، بیژن و منیژه همگی جریان سالمی طی می‌کنند و به ثمر می‌رسند و جدایی و هجر و ناکامی کمتر وجود دارد
نمونه‌ ایی از ناکامی در عشق، داستان عشق میان سهراب ناکام و گردآفرید است که حالت ویژه‌ای دارد.
از این جهت که گردآفرید تنها به خاطر این که می ‌پندارد که سهراب تورانی‌ است و ایرانی‌ نیست به عشق سهراب پاسخ رد می‌دهد .

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة التوبة آيات: 129 محل نزول: مدینه

 
ِالتَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 112 مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِي قُرْبَى مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ 113 وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لأوَّاهٌ حَلِيمٌ 114 وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ إِنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 115 إِنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يُحْيِـي وَيُمِيتُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ 116 لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ 117

 

ترجمه فارسي مکارم

توبه‏كنندگان، عبادت كاران، سپاسگويان، سياحت كنندگان، ركوع كنندگان، سجده‏آوران، آمران به معروف، نهى كنندگان از منكر، و حافظان حدود (و مرزهاى)الهى، (مؤمنان حقيقى‏اند) ; و بشارت ده به (اينچنين) مؤمنان! «112» براى پيامبر و مؤمنان، شايسته نبود كه براى مشركان (از خداوند) طلب آمرزش كنند، هر چند از نزديكانشان باشند; (آن هم) پس از آنكه بر آنها روشن شد كه اين گروه، اهل دوزخند! «113» و استغفار ابراهيم براى پدرش ( عمويش آزر)، فقط بخاطر وعده‏اى بود كه به او داده بود (تا وى را بسوى ايمان جذب كند); اما هنگامى كه براى او روشن شد كه وى دشمن خداست، از او بيزارى جست; به يقين، ابراهيم مهربان و بردبار بود! «114» چنان نبود كه خداوند قومى را، پس از آن كه آنها را هدايت كرد (و ايمان آوردند) گمراه (و مجازات) كند; مگر آنكه امورى را كه بايد از آن بپرهيزند، براى آنان بيان نمايد (و آنها مخالفت كنند); زيرا خداوند به هر چيزى داناست! «115» حكومت آسمانها و زمين تنها از آن خداست; زنده مى‏كند و مى‏ميراند; و جز خدا، ولى و ياورى نداريد! «116» مسلما خداوند رحمت خود را شامل حال پيامبر و مهاجران و انصار، كه در زمان عسرت و شدت (در جنگ تبوك) از او پيروى كردند، نمود; بعد از آنكه نزديك بود دلهاى گروهى از آنها، از حق منحرف شود (و از ميدان جنگ بازگردند); سپس خدا توبه آنها را پذيرفت، كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است! «117»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

funny_girl_ad@yahoo.com

خدايا
اگر خطائی میکنیم از نادانی است و قصد جسارت به ساحت مقدست را نداریم ای الرحمالراحمین میدانیم که تو گناهان ما را بخاطر نادان بودنمان میبخشی مگر میشود زیباترین و توانا ترین وجود عالم مشتی انسان ضعیف و نا اگاه را مغضوب درگاهش کند.
کاش میتوانستم ببوسمت ولی بدان که همیشه عاشقت بوده و هستم و تا ابد عاشقت خواهم بود حتی اگر مرا در آتش بیاندازی میدانم از مهربانی مثل تو محال است که عاشقش را به آتش بکشد ولی آتشت را هم دوست دارم.الهی به جوانان خودت رحم کن و دنیایشان را به کامشان شیرین گردان.

 

 

behinamno@yahoo.com

به من بگو

مدت زيادي از تولد برادر ساكي كوچولو نگذشته بود . ساكي مدام اصرار مي كرد به پدر و مادرش كه با نوزاد جديد تنهايش بگذارند
پدر و مادر مي ترسيدند ساكي هم مثل بيشتر بچه هاي چهار پنج ساله به برادرش حسودي كند و بخواهد به او آسيبي برساند . اين بود كه جوابشان هميشه نه بود . اما در رفتار ساكي هيچ نشاني از حسادت ديده نمي شد ، با نوزاد مهربان بود و اصرارش هم براي تنها ماندن با او روز به روز بيشتر مي شد ،‌ بالاخره پدر و مادرش تصميم گرفتند موافقت كنند .
ساكي با خوشحالي به اتاق نوزاد رفت و در را پشت سرش بست . امالاي در باز مانده بود و پدر و مادر كنجكاوش مي توانستند مخفيانه نگاه كنند و بشنوند . آنها ساكي كوچولو را ديدند كه آهسته به طرف برادر كوچكترش رفت. صورتش را روي صورت او گذاشت و به آرامي گفت : ني ني كوچولو ، به من بگو خدا چه جوريه ؟ من داره يادم ميره !

آن ميلمن

 

 

helia_k48@yahoo.com

some joke(1)

Sardar declares:
.. . . I will never marry in my life&. . .
.. . . I'll give same advice to my children also. .. . . .
========================================
SARDAR talking on cell.
2ND SARDAR: kis se baat kar raho ho.
1ST: biwi se.....
2ND: itne... pyar se....?
1ST: tumhari hai. . .
========================================
A donkey kicked sardar & ran away
sardar ran to catch the donkey. He saw a zebra & started beating it &
said 'SALA Tracksuit pahan ke dhoka de raha hai'.
========================================
SLAM BOOK filled by Santa.
1.Strength:My wife,Jeeto.
2.Weakness:Banta' s wife,Preeto.
3.Oppurtunity: When Banta is on tour.
4.Threat:When I am on tour
========================================
sardar: Darling, years ago u had a figure like Coke bottle.
Jeeto: Yes darling I still do, only differnece is earlier it was 300ml
now it's 1.5 ltr.
========================================
On Jeeto's bday
Sardar had no money, so he sent a cheque of 100 kisses.
When he returns home Jeeto said: Thanks I got cheque cashed from bank
manager.
========================================
teacher: make a sentence in which 1 word repeated 4 times
sardar: lara dutta marries brian lara and she becomes lara lara
========================================
Teacher: is line ki english banao, usne apna kaam kiya or karta hi
gya.
Santa: He done his work and done dana dan done dana dan....
========================================
Santa went to mysore palace.
Tourist guide - santaji plz dont sit there, its Tipu sultan's chair
Santa - oye dont worry yaar i'll get up when he comes.!!..
======================================..

 

 

mhmazidi@gmail.com

گوگل ِ نویسنده

توقع نداشته باشيد گوگل را به عنوان يك «بورخس» يا «شكسپير» يا «تي‌اس‌اليوت» به شما معرفی كنم.بايد واقع‌بين بود و از گوگل انتظار توليد شاهكار ادبی نداشت، بلكه با شناخت واقعی امكانات گوگل، از آن انتظار منطقي داشت.
google story creator يا «گوگل توليدكننده داستان» را توصيه مي‌كنم با چيزی مثل سودوكو مقايسه كنيد.روش كار اين سرويس كوچك، ساده و جذاب است.شما كلمه يا عبارتی را در اينجا وارد مي‌كنيد؛ زبان مربوطه را انتخاب مي‌كنيد(فعلا انگليسي و آلمانی) و سپس دكمه creat story  را كليك مي‌كنيد.حالا اين سرويس با كمك موتور گوگل يك داستان كوتاه-يا يك قطعه را به شما تحويل مي‌دهد.اما نكته اصلي ماجرا اينجاست كه شما - و تمام كاربران اين سرويس- مي‌توانيد داستان توليد شده را حذف كنيد يا ان را به مخزن اين سايت يعني User-selected stories اضافه كنيد.تنها كافی است شما ابعاد اينترنت، تعداد كاربران ان، قدرت گوگل و خاصيت تجمعي اين موضوع را در نظر بگيريد!!
بازهم هشدار مي‌دهم كه از گوگل انتظار توليد شعر يا قطعه‌ای شاهكار نداشته باشيم.اين سرويس مي‌تواند يك سرگرمی جذاب باشد.

مرتبط: همين آقا يك سرويس برای قسمت گوگل ايميج ايجاد كرده بود كه آن را قبلا معرفی كرده بودم.Google Image Ripper .شما با وارد كردن يك عبارت (مثلا bird) و سپس انتخاب سايز عكسها از  icon تا xxlarge مي‌توانيد تمام عكسهایی را كه گوگل‌ايميج مي‌يابد در كنارهم -بدون هيچ اطلاعات اضافه و در سايز انتخابي-بدست آوريد.اكنون تغيير كوچكي كرده و قابليت  only faces گوگل به آن اضافه شده

 

 

gorgebiaban20062004@yahoo.com

مرگ یک دختر ۱۳ ساله مصری در عمل ختنه
 

یک دختر سیزده ساله مصری در حین انجام عمل غیر قانونی ختنه جان سپرده است. این دومین مورد مرگ بر اثر ختنه در مصر طی دو ماه گذشته به شمار می رود.
این دختر ۱۳ ساله که کریمه رحیم مسعود نام داشت، از استان غربیه، در شمال مصر بود.
مرگ این دختر بر اثر عمل ختنه زمانی آشکار شد که پدر وی خواهان صدور گواهی فوت برای کریمه به علت مرگ طبیعی شد.
گزارش ها حاکی از آن است که درمانگاهی که این دختر نوجوان در آن مورد عمل قرار گرفته بود، از سوی مقام های دولتی تعطیل شده و پزشک مسئول مورد بازخواست قرار گرفته است.
مرگ یک دختر نوجوان ۱۲ ساله در ماه ژوئن در حین عمل ختنه، موجب اعتراض های گسترده ای در این کشور شد و دولت رسما کلیه بیمارستان ها و مراکز پزشکی را از انجام عمل ختنه بر روی دختران، منع کرد.

سالانه تعداد زیادی دختر جوان در آفریقا و برخی از کشورهای جهان عرب ختنه می شوند.
با اینکه دولت مصر از سال ۱۹۹۷ میلادی این رویه را ممنوع اعلام کرد اما ختنه زنان کماکان در برخی نواحی این کشور ادامه دارد.
تا کنون بیش از میلیون ها زن در آفریقا و جهان عرب ختنه شده اند. در بسیاری از جوامع تصور می شود که ختنه زنان یک دستور مذهبی است و از این طریق پاکدامنی زنان محفوظ می ماند.
این در حالی است که مقام های روحانی ارشد مسلمان و مسیحی مصر بارها گفته اند که هیچ توجیه مذهبی برای این کار وجود ندارد.
دولت مصر اگر چه از سالها پیش، این رویه را منع کرده اما این سنت دیرینه، به نظر از ممنوعیت قانونی استوارتر است و بسیاری از زنان هنوز خواستار ختنه کردن دختر هایشان هستند.
یک گزارش یونیسف که در سال ۲۰۰۳ انتشار یافت، نشان داد که ۹۷ درصد زنان ازدواج کرده مصری، عمل ختنه را انجام داده اند. گزارش اخیر وزارت بهداشت و جمعیت مصر نیز خاطرنشان می کند که نیمی از دختران ده تا هجده سال مصری، ختنه شده اند.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

زنان مجازی دیجیتال ، بهتر از زنان واقعی!
 

همانطور که قبلا برایتان نوشته بودم ، سکند لایف یک سرزمین تخیلی دیجیتال با بیش از 8 ملیون عضو است. سکند لایف می‌کوشد از هر لحاظ زندگی واقعی را شبیه‌سازی کند ، ساکنان سکند لایف می‌توانند سر کار بروند ، پول دربیاورند و خرج کنند ، به کنسرت بروند و حتی همسر اختیار کنند.
روزنامه وال استریت ژرنال به تازگی مقاله جالبی منتشر کرده است در مورد مردی که روزانه 20 ساعت را صرف بازی در سایت زندگی مجازی «سکند لایف» Second Life می‌کند. آقای ریک هوگوسترات Ric Hoogestraat با 53 سال سن ، که یک معلم بازنشسته است ، از همسر آنلاین خود در سکند لایف بیشتر از همسر واقعی خود راضی است!
سه ماه پیش آقای هوگوسترات از «جنت اسپیلمن» 28 ساله تقاضا کرد که در سکند لایف همسرش شود. در عین حال همسر واقعی 58 ساله آقای هوگوسترات اصلا از این روابط خشنود نیست ، این زن عامل فروش یک شرکت حمل و نقل است.

 18689-6.image.jpg

تحقیقی که توسط یک فارغ‌التحصیل مرحله phd دانشگاه استانفورد روی 30 هزار گیمر انجام شده نشان می‌دهد که 40 درصد مردان و 53 درصد زنانی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند دوستان مجازی خود را هم ارز دوستان واقعی خود و یا حتی بهتر از آنها ارزیابی می‌کنند.
کارشناسان اخیرا مطالعات جدی‌ای را در مورد پویش‌شناسی اجتماعی دنیاهای مجازی شروع کرده‌اند. آنها از اینکه روابط مجازی تا حد زیادی منعکس‌کننده روابط واقعی افراد هستند ، متحیر شده‌اند.

 

 

ahmadak_110@yahoo.com

بمناسبت پيروزي حزب الله در جنگ ۳۳ روزه

حزب الله


يكسال از نبر شيرمردان حزب الله در مقابل پنجمين ارتش قدرتمند جهان ميگذره و شيريني اين پيروزي هنوز شيرين نگه داشته. ماه رمضان سال گذشته كه تازه چند ماهي از پيروزي دليرمردان حزب الله در نبرد 33 روزه گذشته بود دبير كل حزب الله " سيد حسن نصرالله" اين مجاهد في سبيل الله و فخر جهان عرب ميهمان ايران بودند. هر چند كه اصلا از اين سفر خبري در رسانه ها منتشر نشد ولي بسيار پر بار بود.
در يكي از ملاقاتهاي ايشون توفيق رفيقمون شد و من هم حضور پيدا كردم تا چهره نوراني اين سيد مجاهد رو براي سومين بار از نزديك زيارت كنم. سيد قائد (به قول بروبچ حزب الله) شروع به بازگو كردن خاطراتي از نبرد 33 روزه كرد و به معجزات الهي و ياريهاي حضرت حق در اين نبرد اشاره كرد.
يكي از اون خاطرات اين بود:
" توي يكي از كمينهايي كه 8-7 نفر از بچه هاي حزب الله در منطقه "بنت جبيل" داشتن در گيري سختي با يه گردان زرهي ارتش صهيون صورت گرفته بود.
با مقاومت اين چند نفر اون گردان تانكهاي ميركاوا كه افسانه شكست ناپذيريشون به دست اصحاب آخرالزماني رسول الله (ص) و فرزندان حضرت روح الله (ره) در هم شكسته بود مجبور به عقب نشيني ميشن اما در اين نبرد دشوار 3 نفر از بچه هاي حزب الله به شهادت ميرسن.                  
بچه ها شهدا رو به يه مكان امن ميبرن تا تويه فرصت مناسب به عقب انتقال بدن.
چند ساعتي نمي گذره كه دوباره سر و كله خوكهاي كثيف اسرائيلي در منطقه كمين پيدا ميشه. اما اين بار يه گردان پيساده در پناه گردان زرهي با پشتيبانيه جنگده هاي نيروي هوايي صهيونيست ها.
براي بچه هاي باقي مانده در كمين هنوز نيروي كمكي نيومده بود و اونها مجبورند خودشون مقابله كنند.
نبرد سختي شروع ميشه اما در حين نبرد بچه ها متوجه ميشن كه به تعدادشون اضافه شدهو وقتي دقت مكنن ميبينن كه همون بچه هايي كه چند ساعت قبل شهيد شدند در كنارشون دارن ميجنگن.
بعد از چند ساعت نبرد چاره اي براي نيروهاي اسرائيلي باقي نميمونه جز عقب نشيني.
بچه ها تازه فارغ  از آتيش معركه متوجه عدم حضور دوستان شهيدشون كه به كمكشون اومده بودن شدن. وقتي به محلي كه اونها رو مخفي كرده بودن ميرن متوجه ميشن كه شهدا در همون حالت قبل بدون هيچ تغييري هستند."
در اينجاي بحث بغضي كه در تمام طول خاطره گلوي سيد حسن نصرالله ميفشرد شكسته شد و با چهره اي كه با بارون اشك خيس شده بود گفت:" و اين يعني "رجعت". و اين يعني همون بازگشتي كه خدا وعده اش را به مومنان داده. و اين يعني "ان رجعتكم حق"."
ديگه اشك مجال نداد و گفت: " بابي انت و امي و نفسي يا اباعبد الله (ع) والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته"

 

 

sayeye_sepid@yahoo.com

طعم عشق - قسمت اول 


با سلام و خسته نباشید.یکی از داستان های کوتاهی رو که نوشتم براتون میفرستم. امیدوارم خوشتون بیاد
میشه گفت سرنوشت خودمه به روایت قلم


و خداوند عشق را آفرید:
تا بشر را در حسرت نداشته ها و در غم و اندوه از دست دادن داشته ها قرار دهد،و خداوند عشق را آفرید تا اشرف مخلوقاتش به امید به دست آوردن آسمان ها و به عشق صعود به قله های خوشبختی زندگی کند.
به عشق تلاش و کوشش برای حفظ خود در قله های افتخار!
و چه تلخ است حسرت کشیدن! آنقدر تلخ که بیان آن در نوشتار نگنجد، شاید از درک و فهم انسان خارج باشد، و ای وای به آن روزی که نتوانی زخمی را که حسرت بر دلت گذاشته به کسی نشان دهی تا برایش مداوا و نوش دارویی بیابد، به آن هنگام است که تلخی آن به حدی زیاد می شود که حتی زندگی را به کامت زهر می کند، زندگی را با آن همه زیبایی که دارد، زندگی را با آن همه شیرینی که دارد.
ولی همین زیبایی ها و شیرینی های دنیاست که حسرت را بر دل آدمی می نهد، گاهی اوقات درمانی برای دردت نمیتوانی یافت، درست مثل من!
کاش می توانستم به او بگویم وسعت دریاها، پهنای هفت آسمان، بلندای کوه ها،گرمای خورشید،شمارگان ستارگان و همه وهمه ی آفرینش در مقابل وسعت عشق من به او به مانند قطره ای از یک دریاست.
کاش می توانستم به او بگویم ای نزدیکتر از نفسم به من!بدون نفس هم می توان دقایقی چند زندگی کرد ولی بی تو حتی لحظه ای نمی توان زیست.
بی تو این زندگی پوچ وبی معناست.
کاش می توانستم بگویم در آتش عشقش میسوزم و میسازم، چه کنم! چاره ای دگر ندارم.
کاش می دانستم که چگونه باید با او سخن بگویم تا مقصودم را برسانم، چرا که او از جنس نور، زلال و آسمانی است ولی من موجودی خاکی هستم و تا دنیا پا بر جاست آسمان و زمین را به هم نتوان دوخت.
سخن در دلم بسیار است و نای گفتن نیست، نه نایی برای گفتن، نه پایی برای رفتن، و نه جایی برای ماندن!
قصد نداشتم کسی را با خودم در این حس غریب شریک کنم ولی چه کنم که دلم یارای تحمل این همه فشار را ندارد، این همه اندوه، این همه درد واین همه حسرت ...
نمی دانم آن چه بود که از چشمانش تا عمق وجودم جریان یافت و مرا اینگونه مسحور خود کرد. نه!مسحور کلمه در خوری نیست، مرا دیوانه وجود خود کرد.
کاش می دانستی زندگی در دیوانگی هم عالمی دارد. دیوانه ای که همه چیز را می داند ولی خود را به دیوانگی میزند تا بتواند طعم خوش زندگی را، طعم عشق را، طعم داشتن نداشته ها را بچشد و برای مدتی زندگی کند!
در اینجاست که باید به بشر آفرین گفت، به ذوق و هنرش، وبه استعدادش ایمان آورد که این چنین هنر مندانه در صحنه روزگار نقاب بر صورت نهاده و به زیبایی هر چه تمام تر نقش آفرینی می کند، به قدری طبیعی بازی می کند که گاهی از اوقات خودش هم به شک می افتد که آیا واقا دیوانه است یا برای چشیدن طعم عشق خود را به دیوانگی زده است!
ولی با تمام هنر و استعدادی که دارد بالاخره در آخرین سکانس زندگی اش به ناچار نقاب از صورت می کند و چهره واقعی خود را نشان می دهد، اما باز هم دیوانه است، چون بار حسرتی را به دل دارد که اگر بر پشت کوه قرار دهی آن را مانند پنبه حلاجی می کند، خرد می کند و در هوا میپراکند.
و خداوند عشق را آفرید...
تا بشر در آخرین لحظات زندگی اش با خودش رو راست باشد، و اگر عاشق عشقش باشد حتی درون سینه خاک هم از یادش بیرون نرود وحتی در خاک هم به یاد او باشد.
همه تپش های قلبش، مخصوصا آخرین تپش ها که از آنها صدای عشق به گوش می رسد نیز برای عشقش باشد و پس از خاموشی، آن سکوت کوچه تاریک و نمناک، خلوتی که در زیر خروارها خاک برای خود اختیار کرده نیز برای عشقش باشد.
ولی افسوس که چقدر اندک اند این چنین عشاقی!
نمیدانم دانستی یا نه، که نا امیدی در کلامم موج میزند، مثل موج های خروشان دریا!
آنقدر طوفانی که مرا در دریای مواج خیالم غرق می کند. نمی دانم چه می گویم، به هر طرف که مینگرم صورت زیبایش را میبینم که با آن چشم های زیبایش به سوی من خیره شده و مرا به تماشا نشسته است.
ولی مگر زندگی یک فرد شکسته تماشا دارد؟ با این همه همین که حسش، فکرش، خیالش با من است مرا بس است. ای کاش در یکی از دستانم دنیا را و در دیگری او را داشتم،من دنیا را انتخاب می کردم.
چون دوستش دارم و بدان وابسته ام، نیازمند او هستم، دنیایی بس بزرگ، همه دنیای من اوست!
دنیای هر کس در چیزی خلاصه میشود. طفل شیر خوار دنیای خود را فقط در پستان مادرش جستجو میکند، کمی که بزرگتر می شود دوران کودکی را به وادی فراموشی سپرده و دنیای خود را در زرق و برق های زندگی خلاصه میکند و دست آخر می بیند و لمس میکند که دنیایی که بدان دلبسته بود به او وفا نکرد
نه مادری برایش مانده و نه زرق و برق های دنیا...

ادامه دارد...

 

 

behinamno@yahoo.com

خبری که بی بی سی سانسور کرد


سایت بی بی سی روز 23 می خبری را دال بر حمایت آمریکا از گروه جندالله و اقدام برای بی ثباتی در ایران مخابره کرده بود که بعد از چند ساعت آن را سانسور کرده و از سایت بیرون آورد.

بی بی سی : عملیات محرمانه آمریکا برای بی ثباتی در ایران
منبع اصلی از ای بی سی
این خبر سانسور شده که حاوی مطالب مهمی است را می توانید در زير بخوانید.
آرتین

-------------

عملیات محرمانه آمریکا برای بی ثباتی در ایران
شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا از فرمان مخفیانه جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا به سازمان جاسوسی این کشور(سیا) برای بی ثباتی در ایران خبر داده است.
این شبکه ادعای خود را به استناد اظهارات مقام های سابق دولت آمریکا و ماموران اطلاعاتی که نامشان فاش نشده مطرح کرده است.
این منابع به ای بی سی نیوز گفته اند که رییس جمهوری آمریکا با امضا حکمی، برنامه سازمان جاسوسی آمریکا را مورد تائید قرار داده که گفته شده مطابق با آن عملیات تبلیغاتی و انتشار اطلاعات نادرست و جعلی علیه ایران، اختلال در واحد پول و قرارداد های مالی بین المللی این کشور به اجرا در خواهند آمد.
بروس ریدل، یک مقام ارشد سیا که اخیرا بازنشسته شده و مسئول امور ایران و سایر کشورهای منطقه بوده گفته است که نمی تواند وجود چنین برنامه هایی و صدور حکم از سوی رییس جمهوری آمریکا را تائید و یا رد کند.
وی در عین حال خاطرنشان ساخته که چنین اقداماتی با رویکرد کلی آمریکا در تحت فشار قرار دادن حکومت ایران سازگاری دارد.
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در واکنش به این گزارش شبکه تلویزیونی ای بی سی گفته است که کاخ سفید در مورد مسایل اطلاعاتی، نظر نمی دهد.
منابع شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا گفته اند که سازمان جاسوسی آمریکا، طی سال گذشته طرح مخفیانه ای را آماده کرده و تائیدیه آن را از مقامات کاخ سفید و جامعه اطلاعاتی آمریکا گرفته است.
مقامات رسمی می گویند که هدف از این طرح، فشار آوردن بر ایران برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم و پایان دادن به حمایت از شورشیان عراق است.
ایران از سوی آمریکا متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است، اتهامی که از سوی ایران رد شده و این کشور می گوید که تنها برای مقاصد صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کند.
کاخ سفید همچنین ایران را به گسترش نا آرامی ها در عراق متهم می کند و می گوید که ایران از شورشیان در عراق حمایت می کند. این اتهام ها از سوی ایران رد شده و این کشور می گوید که حضور نیروهای بیگانه در عراق، دلیل اصلی ادامه نا آرامی ها در عراق است.
ریچارد کلارک، یک مقام پیشین ضد تروریسم در کاخ سفید و مشاور فعلی ای بی سی نیوز گفته است که برخی در دولت ایالات متحده، ممکن است به دنبال اقداماتی از این دست باشند، بدون آنکه بخواهند دخالت خودشان را در این قضیه نشان دهند.
وی می گوید که از نظر حقوقی، دولت آمریکا اگر در حال انجام چنین اقداماتی است، باید ماجرا را به کنگره این کشور اطلاع دهد.
مقامات فعلی و پیشین اطلاعاتی آمریکا می گویند چنانچه طرح عملیات مخفیانه تائید شود، به معنای آن است که دولت بوش، در زمان حاضر تصمیم گرفته تا گزینه اقدام نظامی علیه ایران را دنبال نکند.
بروس ریدل، مقام پیشین سازمان جاسوسی آمریکا می گوید که دیک چنی، معاون جورج بوش، در دسته کسانی است که موافق اقدام نظامی علیه ایران هستند اما آنها به این نتیجه رسیده اند که ضرر یک اقدام نظامی، بیشتر از سود آن است.
گزارش ای بی سی نیوز خاطرنشان می کند که طرح جدید آمریکا در زمانی مطرح شده که دولت آمریکا تائید کرده که ایران به طرز چشمگیری، قابلیت خود برای تولید مواد لازم برای سلاح هسته ای را گسترش داده و می تواند ظرف دو سال، توانایی تولید بمب اتمی را پیدا کند.
بروس ریدل به ای بی سی نیوز گفته است که فشارهای اقتصادی بر ایران، ممکن است موثرترین ابزار برای سازمان جاسوسی آمریکا به خصوص در زمینه پیدا کردن حساب های مخفیانه ایران برای سرمایه گذاری در برنامه اتمی این کشور باشد.
آقای ریدل می گوید: "اقداماتی مانند آنچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می دهد، مانند خرید قطعات موشکی و هسته ای، به احتمال بسیار زیادی کاملا مخفیانه صورت می گیرند و برای پیگیری این دست اقدامات، باید فعالیت های زیادی صورت گیرند و این دقیقا کاری است که مرکز جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی سازمان جاسوسی آمریکا و مراکز وابسته آن، انجام خواهند داد."
طبق قانون، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) باید فرمان رسمی از رییس جمهوری این کشور برای اجرای این عملیات مخفیانه دریافت کند.
شبکه ای بی سی در گزارش خود می گوید که فرمان های ریاست جمهوری، محرمانه نگه داشته می شوند اما چنین احکامی به اطلاع کمیته اطلاعاتی سنا، کنگره و مقام های عالی رتبه کنگره رسانده می شود.
این در حالی است که کمیته اطلاعاتی کنگره در گزارشی گفته است که سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) اخیرا عملیات مخفیانه چشمگیری بدون اطلاع مجلس نمایندگان آمریکا انجام داده است.
این کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از اینکه طبق قانون، کنگره در مورد چنین عملیاتی باخبر نشده، ابراز نارضایتی شدید کرده است.
نوع فرمان ریاست جمهوری آمریکا به گونه ای است که سازمان جاسوسی آمریکا نمی تواند از نیروی نظامی در انجام عملیات مخفیانه خود در ایران استفاده کند.
با این وجود، هنوز برخی این هراس را دارند که این برنامه خطرات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.
ولی نصر، محقق مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا می گوید: "همه در خاورمیانه می دانند که جنگ غیر مستقیمی میان ایران و آمریکا از طریق حمایت آمریکا از عناصر ضد ایرانی در منطقه و گروه های مخالف داخل ایران در جریان است."
فرمان های پیشین رییس جمهوری آمریکا که مجوز عملیات نظامی را داشت، شامل عملیات علیه القاعده، تروریسم و گسترش سلاح های هسته ای می شد.
ای بی سی نیوز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا می گوید که استیو هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا و الیوت آبرامز، جانشین مشاور امنیت ملی آمریکا در امور دموکراسی در جهان، در جریان طرح قرار گرفته اند.
الیوت آبرامز در زمان ماجرای ایران کنترا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بود و تحت محاکمه قرار گرفت اما توسط جورج بوش پدر مورد عفو قرار گرفت.
مشارکت الیوت آبرامز در تلاش ها برای بی ثبات کردن دولت ساندنیست نیکاراگوئه، منجر به آن شد که وی در دادگاه به عنوان متهم حاضر شود.
یک منبع اطلاعاتی ای بی سی نیوز گفته است که کل طرح جدید مورد تائید الیوت آبرامز قرار گرفته است.
در ژوئن 2001، کاندولیزا رایس که در آن زمان سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را به عهده داشت، آقای الیوت را به سمت مسئول دفتر دموکراسی، حقوق بشر و عملیات بین المللی منصوب کرد.
در فوریه 2005، استیو هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا، آقای آبرامز را به عنوان دستیار خود در "استراتژی دموکراسی جهانی" منصوب کرد که این اقدام، الیوت آبرامز به یکی از ارشدترین مقام های امنیت ملی آمریکا تبدیل کرد.
ای بی سی نیوز پیش از این هم طی گزارشی گفته بود که آمریکا از گروه شبه نظامی جندالله حمایت می کند، گروهی که عملیات مرگباری در داخل مرزهای ایران انجام داده است.
گروه جندالله که عمدتا از بلوچ های سنی مذهب ايرانی تشکيل شده، هدف خود را مبارزه برای تامین حقوق اقليت بلوچ اعلام کرده اما مقامات ايرانی آن را از سويی به شبکه القاعده و از سوی ديگر به گروه های مسلح قاچاق موادمخدر در منطقه نسبت می دهند.
زاهدان و ديگر مناطق استان سيستان و بلوچستان طی يکی دو سال اخير صحنه موج تازه ای از حوادث و درگيری های مرگبار بوده اند که مسئوليت بخش عمده ای از آن را گروهی با نام جندالله پذيرفته است.
ای بی سی نیوز می گوید که آمریکا حمایت مستقیم از جندالله را رد کرده اما گفته است که رهبر این گروه تماس های منظمی با مقام های آمریکایی دارد.
مقام های اطلاعاتی آمریکا می گویند که گروه جندالله از طریق ارتش افغانستان و پاکستان و سرویس جاسوسی پاکستان سلاح و کمک مالی دریافت کرده است. پاکستان رسما هر نوع ارتباط با این گروه را رد کرده است.
گزارشی که اخیرا از تلویزیون ایران پخش شد حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی ایران ده مرد را که از مرز با پول نقدی معادل پانصد هزار دلار و نقشه نقاط حساس و تجهیزات مدرن جاسوسی رد شده بودند بازداشت کرده است.
یک مقام رسمی پاکستانی به ای بی سی نیوز گفته است که این ده نفر عضو گروه جندالله بودند.
طبق گفته مقام های پاکستانی، رهبر گروه جندالله، به جذب و استخدام صدها نفر برای ماموریت های نامشخص در مرز ایران با پاکستان و افغانستان پرداخته است.

 

 

vahid.enayati@yahoo.com

بیت ها و بایتها
قسمت دوم و پاياني

و اما بایتها :
بیت ها به ندرت به تنهائی در کامپیوتر دیده میشوند بیت ها همواره در دسته های 8 بیتی جمع میشوند و هر کدام از این دسته را یک بایت میخوانند .اما چرا در هر بایت 8 بیت وجود دارد ؟ یک پرسش مشابه این است که چرا در یک دو جین تخم مرغ 12 عدد تخم مرغ وجود دارد ؟بایت 8 بیتی چیزی قرار دادی است که در طول 50 سال گذشته با سعی و خطا های فراوان تثبیت شده است .
با وجود 8 بیت در یک بایت میتوانید 256 مقدار مختلف را از 0 تا 255 نمایش دهید به این صورت :
0=00000000
1=00000001
2=00000010
…..
254=11111110
255=11111111
از بایت ها اغلب برای نگه داری حرف الفبا در یک متن نوشتاری استفاده میشود .در جدول حروف الفبای کامپیوتر که به جدول حروف اسکی معروف است هر عدد باینری از 0 تا 127 معادل یک حرف مشخص الفبائی است (بیشتر کامپوتر ها از 256 حرف ابتدائی که میتوانند در یک بایت قرار بگیرند استفاده میکنند .128 حرف ابتدائی برای حروف الفبائی خاص زبان هائی غیر از انگلیسی به کار میروند مانند آ در زبان فارسی )
مثلا اگر یک فایل نوشتاری با جمله I love computer تشکیل دهید یک بایت به ازای هر حرف به کار خواهد رفت (از جمله 1 بایت به ازای هر فاصله ائی که بین کلمات میافتد چرا که فاصله نیز به عنوان یک حرف شناخته میشود )
وقتی میخواهید درمورد حجم بسیار زیادی از بایتها حرف بزنیم از پسوند هائی مثل کیلو مگا گیگا حرف خواهیم زد .

جمع و تفریق باینری:
چار عمل اصلی در دستگاه باینری درست مثل چهار عمل اصلی در دستگاه اعشاری است .به جز این که مقدار هر بیت فقط میتواند یکی از دو مقدار 0 یا 1 باشد .برای اینکه بیشتر با علم حساب در دستگاه باینری آشنا شوید یک جمع در دستگاه باینری خواهیم زد تا ببینیم چطور کار میکند .فرض کنید میخواهیم دو عدد 252و 151 را با هم جمع کنیم خوب خیلی ساده است و مطمئنا همه بلدیم :
252
+
151

403
دقت کنید وقتی 5 با 5 جمع شود میشود 10 و رفم صفر را میگذاریم و ده بر یک را به مرتبه بعدی انتقال میدهیم .
ولی جمع زدن در دستگاه باینری هم به همین صورت است
دقت کنید :
010
+
111
1001
از سمت راست شروع کنیم برای اولین رقم 1+0 میشود 1 .
برای رقم دوم 1+1 میشود 10 بنا بر این 0 را مینویسید و رقم نقلی 1 را به مرتبه بعدی انتقال میدهید .برای رقم سوم 0+1+1=10
بنا بر این جواب ما میشود 1001 .
جمع بندی:
●بیت ها ارقام باینری هستند .هر بیت میتواند یکی از دو مقدار 0و1 را داشته باشد
●هر بایت از 8 بیت تشکیل شده است
●چهار عمل اصلی باینری درست مانند چهار عمل اصلی اعشاری است منتها با در نظر گرفتن این مطلب که هر بیت فقط میتواند یکی از دو مقدار 0 یا 1 را داشته باشد .

از شهرستان قائمشهر

 

 

mamaam110@yahoo.com

آشنايي با سازمان مجاهدين (منافقين)

در جريان انقلاب اسلامي و دوران پس از پيروزي، برخي از واژه‌ها معنا و مفهومي دوباره يافتند. يكي از اين واژه‌ها «منافقين» مي‌باشد كه در انقلاب اسلامي علاوه بر معناي عام آن كه در آيات قرآني به عنوان دشمن دين و ياران شيطان معرفي شده است،‌ در معناي خاصي نيز كاربرد پيدا كرد. در حالي كه در جاي جاي قرآن به پرهيز از نفاق و نحوه‌ي برخورد با منافقين اشاره شده و حتي يكي از سوره‌هاي كتاب الهي به اين نام و به اين موضوع اختصاص يافته است، امام خميني نيز از واژه‌ي «منافقين» براي مشخص نمودن منحرفان از راه انقلاب و مخالفان مكتب اسلامي استفاده نمود.
بر اين اساس، سازمان مجاهدين خلق كه با توسل به ايدئولوژي التقاطي ماركسيسم اسلامي به خشونت، ترور و جلوگيري از بازسازي پرداخته بود و مانعي عمده بر سر راه مشاركت سياسي ـ اجتماعي تلقي مي‌شد، به عنوان مشخص‌ترين چهره‌ي نفاق در ايران شناخته شد. از اين رو در بحث حاضر ضمن ريشه‌يابي «نفاق» و «منافق» در آموزه‌هاي ديني و قرآني، چگونگي شكل‌گيري سازمان مجاهدين خلق (منافقين) و اعمال شيطاني آنها را در جريان پيروزي انقلاب اسلامي و دوران استقرار نظام جمهوري اسلامي مرور خواهيم كرد.

نفاق در آموزه‌هاي ديني مسلمانان
در طول تاريخ همواره دو اردوگاه توحيد و شرك، خداپرستي و هواپرستي و قطب‌هاي قابيل و هابيل، ابراهيم و نمرود، موسي و فرعون، محمد(ص) و ابولهب در مقابل هم قرار داشته و درگير بوده‌اند. از اين رو مفاهيمي همانند مؤمن، كافر، مشرك، منافق، مجاهد، صديق، شهيد، متقي و صالح كه در قرآن به كار رفته نيز بيانگر جهت‌گيري اعتقادي مي‌باشد.
نزد خداوند اهميت نفاق و چندپارگي‌هاي ناشي از آن آنچنان زياد است كه يكي از سو‌ره‌هاي كتاب الهي به اين نام و به اين موضوع اختصاص دارد. علاوه بر اين در جاي جاي قرآن به پرهيز از نفاق و نحوه‌ي برخورد با منافقين اشاره شده است. كلام‌الله، منافق را دشمن دين معرفي نموده و از نابخشودگي گناهان آنان به وسيله پروردگار سخن مي‌گويد.1
براساس آموزه‌هاي قرآني، كافران و منافقان، هر دو ياران شيطانند: «انا جعلنا الشياطين اولياءاللذين لايؤمنون».2 «فقاتلوا اولياءالشيطان».3 در آيات سوره احزاب، منافقاني كه ولايت كافران را مي‌پذيرند، «حزب الشيطان» ناميده شده‌اند، اما كافران چنين نامي نيافته‌اند. اين نكته بيانگر آن است كه علاقه و ارتباط منافقان با شيطان رابطه ويژه‌اي است كه به درجه «استحواذ» يعني سيطره‌ كامل بر رهبري آنها مي‌رسد: «استحوذ عليهم الشيطان». تعبير «استحواذ» تنها در اين آيه و آيه ديگري كه آن هم مربوط به منافقان است ذكر شده است: «و ان كان للكافرين نصيب قالوا الم نستحوذ عليكم و نمنعكم من المؤمنين».4 اين علاقه و رابطه ممتاز سبب مي‌شود كه منافقان نسبت به كافران، به عضويت در حزب شيطان سزاوارتر باشند.
افراد و گروه‌‌هايي نيز كه به دعوت اصلاحي پاسخ مثبت ندهند و با آن از در ستيز و نبرد مسلحانه برخيزند، از مفسدين هستند و با آنان نيز بايد برخورد قاطع و عملي كرد تا جامعه انسان‌ها از لوث وجود آنان پاك گردد. دستور جهاد با كفار و منافقان كه درصدد تخريب پايه‌هاي ايماني و عقيدتي صحيح در جامعه‌اند و با حكومت ديني پيامبر درگير مي‌شوند نيز در همين راستا ارائه شده است: «يا ايهاالنبي جاهد الكفار و المنافقين و اغلظ عليهم».5
در ميان احاديث نيز مي‌‌توان نمونه‌هاي بسياري را در باب نفاق و منافق يافت كرد. امام علي (ع) در يكي از بيانات خود درباره وصف مخالفين اسلام و منافقين اين چنين اشاره مي‌كند: «...وجعلوهم حكاماً علي رقاب الناس فاكلوا بهم الدنيا». «... و حكومتشان را بر مردم تحميل كردند و به وسيله آن به دنيا‌خوارگي پرداختند.» 6 در حالي كه در اسلام، حكومت وحكام تحميلي نيستند و منتخب مردم مي‌باشند.
امام صادق (ع) نيز در شرح منافق چنين مي‌فرمايد: «منافق عملهاي ظاهري ريائي را به صورت عمل شرعي مي‌كند،‌ و عملهاي شرعي كه از خدا و پيغمبر متلقي شده است و در غايت عزت و رفعت است بازيچه انگاشته به طريق استهزاء و سخريه با او سلوك مي‌نمايد. و در صورت عملي كه از سيرت عاري است، از او صادر مي‌شود و ظاهري كه از باطن خالي است از او به ظهور مي‌رسد. و از اين غافل است كه اين نحو سلوك، با شارع و شرع، موجب انهدام دين است و حرمان از رحمت و وصول به سجين.»
به طور كلي در آموزه‌هاي اسلامي به دو نوع نفاق اشاره شده است. نخستين نفاق اخلاقي است كه تنها فرد و برخي از اطرافيان وي را گرفتار انحراف مي‌كند. اين نوع نفاق در احاديث با نشانه‌هايي نظير دروغگويي، خلف وعده و خيانت در امانت مشخص شده است. دومين نوع نفاق سياسي است كه نتيجه و شكل تكامل يافته نفاق اخلاقي مي باشد. اين نوع نفاق كه در آيات قرآن مكرر از آن ياد شده بخش زيادي از جامعه را دچار انحراف مي‌كند. از اين رو امام خميني همواره بر ضرورت حفظ وحدت در مقابل تلاشهاي منافقين و مفسدين خارج و داخل براي ايجاد شكاف بين مردم تأكيد مي‌نمودند. امام در مورد نفاق سياسي و لزوم مقابله جدي با منافقين معتقد بودند كه «منافق‌ها هستند كه بدتر از كفارند، آني‌كه مي‌گويد مسلمان هستم و بر ضد اسلام عمل مي‌كند و مي‌‌خواهد به ضد اسلام عمل بكند، آن است كه در قرآن بيشتر از آنها تكذيب شده تا ديگران. ما سوره منافقين داريم، اما سوره كفار نداريم . سوره منافقين داريم كه براي منافقين از اول شروع مي‌كند اوصافشان را مي‌گويد.
اسلام هميشه گرفتار يك همچو جمعيت‌هايي بوده است. درصدر اسلام زياد جمله هست در زمان حكومت امير‌المؤمنين (ع) اينها زياد بودند. در زمان خود پيغمبر اكرم (ص) نيز زياد بودند و همينطور در طول تاريخ، اسلام گرفتار يك همچون مسائل بوده است و گرفتار اين كه اشخاص هم از خود مسلمان‌ها، مردم خوب، مردم اسلامي گول مي‌خوردند، ازاينها،‌ از اين اشخاص كه با صورت اسلامي مي‌آمدند وحي مي‌كردند، گول مي‌خوردند.»7
براساس همين «عقل سياسي» است كه امام مي‌فرمايد: «شما مي‌بينيد كه تمام سعي منافقين و مفسدين خارج و داخل بر اين است كه بين مردم شكاف ايجاد نمايند و اين خود، بهترين دليل است كه ما بايد وحدتمان را حفظ كنيم.»
در ايران پس از انقلاب اسلامي كلمه منافق علاوه بر معناي عام آن كه پيش‌تر شرح داده شد، در معناي خاصي نيز كاربرد پيدا كرد، در واقع يكي ازنتايج انقلاب، آشكار شدن ماهيت برخي گروه‌ها و جريان‌هاي مخالف بويژه منافقان بود كه پيش از انقلاب با بهره‌گيري از ايدئولوژي التقاطي اسلام و ماركسيسم و پس از انقلاب با گرايش به خشونت و ترور به ايجاد اغتشاش و شهادت بسياري از چهره‌هاي سياسي و مذهبي و مردم عادي دست زدند.

سازمان مجاهدين خلق
سازمان مجاهدين خلق در سال 1345 توسط شش تن از اعضاي پيشين نهضت آزادي و فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران (محمد حنيف‌نژاد، سعيد محسن، علي‌اصغر بديع‌زادگان، احمد رضايي، محمود عسكري‌زاده و رسول مشكين‌فام) تشكيل شد.
در وهله نخست، مفسران و نظريه‌پردازان سازمان به ويژه حنيف‌نژاد و رضايي، اسلام را مطابق با ديدگاه نهضت آزادي تفسير كردند اما به مرور زمان و با گسترش روز افزون فرهنگ ماركسيستي در ميان نيروهاي راديكال مخالف رژيم، مجاهدين نيز به سهم خود تحت تأثير اين نفوذ قرار گرفتند و سعي در تبيين و تلفيق برخي از آراي پرطرفدار ماركسيسم در قالب باورهاي اسلامي كردند. به نحوي كه صريحاً بيان داشتند: «... اين احساس در همه ما مشترك بود كه ... مذهب بدون آميختن ماركسيسم ـ لنينيسم در متن آن حتي يك سانتي‌متر نمي‌تواند ما را جلو ببرد.» 8
بدين ترتيب آن بخش از تعاليم و اعتقادات اسلامي كه يا بالصراحه و يا با تفسير و برداشت‌هاي رايج هم جهت با اصول و انديشه‌هاي ماركسيستي به نظر مي‌رسيدند، از سوي مجاهدين بيشتر مورد تأكيد و آموزش قرار گرفتند. در مقابل آن قسمت از اصول و احكام اسلامي كه با ادبيات ماركسيستي و انديشه‌هاي رايج انقلابي حاكم بر طيف مبارزين راديكال همخواني نداشتند و بعضاً رو در روي اين انديشه‌ها قرار مي‌گرفتنند، به حال خود رها شده و جائي در ايدئولوژي مجاهدين نمي‌يافتند.
در واقع دين‌شناسي سازمان مشتمل بر يك هسته و يك پوسته بود. هسته آن ماركسيستي و پوسته آن اسلامي بود و برخي از اعتقادات آنها با مباني فكري شيعه مغايرت داشت. به عنوان مثال آنها عصمت پيامبر و ائمه را نفي مي‌كردند و معتقد بودند كه آنها نيز از اشتباه مصون نيستند. آنها همچنين به مقوله معاد با استفاده از نظريات داروين جنبه مثالي مي‌دادند و مسأله تقليد از مجتهدان را نپذيرفتند. در واقع آنها تفسيري ارائه مي‌كردند كه سازمان در رهبري آن قرار مي‌گرفت. 9
به تدريج ردپاي نظريه‌هاي ماركسيسم در زمينه‌‌هاي تكامل اجتماعي، تضاد ديالكتيك، ماترياليزم تاريخي و برخي ديگراز مقولات در آثار و انديشه‌هاي مجاهدين پديدار و متداول گرديد. بالاخص در اقتصاد،‌ مجاهدين نزديكي زيادي با ماركسيسم پيدا نمودند. ايران را جامعه‌اي نيمه فئودالي‌ـ نيمه استعماري باحكومت بورژوازي كمپرادور و وابسته به امپرياليزم جهاني معرفي مي‌كردند. بدين ترتيب سازمان در بخش آموزش‌هاي سياسي و اجتماعي تحت تأثير ماركسيسم ـ لنينيسم قرار گرفت و در نهايت علمي بودن اصول ماركسيسم را تحت عنوان «علم مبارزه» و يا «علم تكامل اجتماعي» به رسميت شناختند و عملاً مرز بين اين جهان‌بيني و اسلام را محو نمودند.
عليرغم تمام اين تلاش‌ها كارگزاران سازمان به خوبي دريافته بودند كه براي به دست‌آوردن پايگاه مردمي و رخنه در دل توده‌ها پيش از هر كار بايد امام خميني را به پشتيباني از سازمان واداشت و از جايگاه امام در ميان ملت براي سازمان بهره‌برداري نمود. از اين رو نخست در پي ربودن هواپيماي تاكسي اير از دبي و بردن آن به بغداد، سازمان از راه غيرمستقيم فشارهايي بر امام آورد تا به پشتيباني از ربايندگان هواپيما و سازمان آنان برخيزد. اما اين نقشه به سبب ژرف‌نگري امام به بار ننشست و با شكست روبرو شد. سپس درخواست‌هاي متعددي براي ديدار با امام مطرح شد، ولي امام در برابر ديدارهاي اعضاي سازمان، ضمن مخالفت با مبارزه مسلحانه10 و تأكيد بر نابودي اين تشكيلات، اعلام نمودند: ‌«من از مجموع اظهارات و نوشته‌هايشان به اين نتيجه رسيدم كه اين جمعيت به اسلام اعتقاد ندارد، ‌ليكن چون مي‌داند كه در كشوري مانند ايران كه بيش از هزار سال است اسلام در رگ و پي اين ملت ريشه دوانيده است جز با نام اسلام نمي‌توان پيشرفت كرد، لذا اسلام را ملعبه كرده‌اند. بالاي نوشته خود نام خدا را مي‌گذارند ليكن ذيل آن همان حرف‌ها و بافته‌هاي ماركسيست‌‌ها و ماديون است. اين فكر در من فقط در حد يك گمان بود ليكن هر چه گذشت و نوشته‌‌هايشان بيشتر منتشر شد اين گمان در من بيشتر تقويت شد. البته من نمي‌خواهم بگويم همه آنهايي كه با اين جمعيت هستند اين جوري‌‌اند. ممكن است در ميان آنها افرادي باشند كه واقعاً به اسلام اعتقاد داشته باشند و چه بسا افرادي كه فريب آنها را خورده باشند ليكن اساس تشكيلات اين جمعيت روي اعتقاد به اسلام نيست.»11
ديري نگذشت كه پيش‌بيني و ژرف‌انديشي امام همگان را متحير نمود. 12 به تدريج سازمان مجاهدين پس از سال 1351 به ماركسيسم گرايش بيشتري پيدا كرد. در اواخر سال 1352 اعضاي سازمان به مطالعه گسترده‌اي درباره انقلابيون كوبا، ويتنام، چين و روسيه مشغول شدند. در اواسط سال 1353 اعضاي فعال خود را به كارخانه‌ها فرستادند و در اواخر همان سال برخي سران آن از ضرورت تركيب ماركسيسم و اسلام سخن گفتند.
اما سرانجام در ارديبهشت 1354 بيشتر رهبران سازمان كه هنوز آزاد بودند در بيانيه‌اي به تغيير ايدئولوژي و پذيرش ماركسيست ‌ـ لنينيست و كنار نهادن اسلام از سازمان رأي دادند. كادر رهبري سازمان در جزوه‌اي با عنوان بيانيه مواضع ايدئولوژيك اعلام كرد كه پس از ده سال زندگي مخفي، چهار سال مبارزه مسلحانه و دوسال باز‌انديشي ايدئولوژيكي گسترده، به اين نتيجه رسيده است كه نه اسلام، بلكه ماركسيسم فلسفه انقلابي راستين است.آنها نوشتند «ما هرچه پوستين هزار و چهارصد ساله اسلام را با توجيهات علمي وصله مي‌نموديم، بخش ديگري از آن دچار پارگي مي‌شد.» زيرا13 اسلام ايدئولوژي طبقه متوسط است ولي ماركسيسم ايدئولوژي «رستگاري و رهايي طبقه كارگر.»
با اين چرخش ايدئولوژيكي كامل، شكاف عميقي در سازمان مجاهدين پديد آ‌مد. در حالي كه برخي از اعضاي سازمان به ويژه در تهران از اين تغيير موضع پشتيباني مي‌كردند، اعضاي ديگر بويژه در استانها، اسلامي باقي ماندند. سازمان مجاهدين به دو جناح رقيب تقسيم شد كه هر يك نشريه، تشكيلات و فعاليتهاي ويژه خود را داشت و رقباي خود رابه طرح كودتا، كشتن سران و لو دادن يكديگر متهم مي‌نمود. جناح مجاهدين ماركسيست به فعاليت‌هاي كارگري خود شدت بخشيد، خواستار تشكيل يك حزب كارگري جديد شد،‌ نشريه قيام كارگر را منتشر كرد. اما عدم همكاري نيروهاي اسلامي با سازمان، اختلافات داخلي و حجم اطلاعات زيادي كه به دست ساواك رسيده بود باعث شد تا ساواك به سرعت سازمان را از هم فروپاشد.
ظرف چند ماه بقاياي نيروهاي سازمان اعم از ماركسيست و مسلمان به چنگ ساواك گرفتار شدند و از اواسط سال 1355 ديگر عملاً سازمان وجود خارجي نداشت.
در جريان پيروزي انقلاب، چند تن از كادرهاي قديمي آن از زندان آزاد شدند،‌به سرعت شروع به سازماندهي كردند و در روزهاي منتهي به پيروزي انقلاب به جمع‌آ‌وري ميزان زيادي اسلحه مبادرت ورزيدند. اين گروه از همان روزهاي اوج انقلاب به انحاء مختلف در مقابل نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايستادند و براي جذب جوانان و توده‌هاي مردم و انجام كارهاي سياسي، «جنبش ملي مجاهدين» را تأسيس كردند.

ادامه دارد ....

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

30 مرداد / 21 آگوست / 7 شعبان

Mobin_s2004@yahoo.com
30 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
انتقال پايتخت ايران به شهر نيشابور

21 اوت سال 441 ميلادي، يزدگرد دوم شاه وقت ايران از سلسله ساساني تصميم گرفت كه براي نزديك بودن به شمال خاوري كشور و جلوگيري از ورود باقيمانده هونها به ماوراءالنهر (آسياي ميانه ايران) موقتا پايتخت را از تيسفون (نزديك بغداد) به شهر نيشابور منتقل كند. وي كه 18 سال حكومت كرد در سال 438 ميلادي پس از مرگ پدرش، بهرام گور، شاه شده بود. همين هونهاي رانده شده به اروپا، كشور هونگري (هنگري – مجارستان) را به وجود آوردند كه "آتيلا" يكي از رهبرانشان بود.
    رنگ پوست و قيافه هون ها بر حسب دوري و نزديكي شان از سرزمين مغولها با هم تفاوت داشت و آن دسته كه به خزر نزديكتر بودند پوستي سفيدتر داشتند و ايرانيان ايشان را هون سفيد خطاب مي كردند. ايرانيان همه هونها را "بدقيافه ها" مي خواندند و اين براي هون ها عقده شده بود. به گونه اي كه پس از رسيدن به اروپا و فتوحات متعدد، بر هر نقطه اروپا، از جنوب روسيه و سواحل دانوب تا آلمان و فرانسه كه استيلا مي يافتند زنان زيبا را به ازدواج خود در مي آوردند تا فرزندانشان تغيير قيافه بدهند و زيبا شوند و زيبايي نسبي مردم مجارستان به همين سبب است. هون ها پس از همسايه شدن با ايرانيان شيفته حق و قانون و نظام قضايي شدند و به همين دليل در مناطق متصرفي خود، كمتر به كشتار مغلوبين و تسليم شدگان و تجاوز به عنف به زنان دست مي زدند. پريسكوس Priscus نوشته است هون ها به هر تدبير و نقشه جنگي كه دست زدند تا وارد قلمرو ايران شوند موفق نشدند. يك بار به مدت 15 روز از كوهها عبور كردند تا از حاشيه خزر وارد ايران شوند كه به محض سرازير شدن از كوه با سوار نظام ساساني كه در دنياي آن زمان نظير نداشت رو به رو شدند و همين وضعيت باعث شد كه روانه اروپا شوند و آنجا را مورد تاخت و تاز قرار دهند. از زماني كه هونها در ساحل دانوب استقرار يافتند، امپراتوري روم، ديگر روي آرامش نديد.
     امپراتوران رومي پس از شكست هايي كه در دوران اردشير و پسرش شاپور و نيز شاپور دوم از ايران خوردند به سياست تعرضي شان پايان دادند. اوگوستوس دكترين تازه اي ارايه داده بود و آن پايان يافتن سياست جهانگيري روميان و قناعت كردن به آن چه كه تا آن زمان داشتند بود و اين دكترين از زمان تيبريوس به صورت يك قانون نانوشته درآمد و از اين تاريخ، اين ايران بود كه روحيه تعرضي به خود گرفته بود به گونه اي كه رومي ها از ترس مجبور شدند، نخست يك پايتخت شرقي (قسطنطنيه) براي خود به وجود آورند و سپس به تجزيه امپراتوري تن دردهند و آن گاه در غرب تسليم مهاجران مهاجم شوند و از ميان بروند.
    برتري ايرانيان در عهد ساسانيان عمدتا اين بود كه از دست يافتن به سلاحهاي تازه و تاكتيك جنگي جديد باز نمي ايستادند. نظام اداري و قضايي پيشرفته و خوبي داشتند. تلاش براي بهسازي تسليحات و تقويت روحيه سربازان امري روزانه بود كه متوقف نمي شد. ساسانيان به سواره نظام توجه كامل داشتند. دست سرباز در مصرف تير باز بود و مانند رومي ها و هون ها به 30 "تير" محدود نبود. هر سوار دو اسب ذخيره و يك يدك داشت و ارتش ايران داراي يك نيروي ضربتي هميشه آماده بود و روميان پس از استقرار در قسطنطنيه ابتكار نظامي ايران را تقليد كردند.
     رومي ها پس از اين كه خود را زير فشار آتيلا ديدند او را هنگامي كه در ساحل درياي سياه سرگرم تاخت و تاز بود فريب دادند كه به قلمرو ايران وارد شد، ولي ايرانيان در مرز شمالي ارمنستان چنان گوشمالي به او دادند كه براي هميشه نام ايران را هم نبرد. تاخت و تاز هون ها در قلمرو روم با مرگ آتيلا در 453 ميلادي به تدريج پايان گرفت و سلطه ايشان تا مدتي محدود به قسمتي از مجارستان شد.

 

آتش سوزي مسجدالاقصي توسط صهيونيست

در سي ام مرداد 1348 ش مصادف با 21 آگوست1969مسجدالاقصي اولين قبله مسلمين و يکي از مقدس ترين معابد مورد احترام اديان آسماني، توسط اسرائيليها به آتش کشيده شد.
ستون هاي آتش و دود تا ارتفاع صدها متر به آسمان برخاست. در قسمت جنوب شرقي در حدود دويست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم گرديد و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنين يکي از آثار متبرک مسجد و يک منبر مخصوص که هشتصد سال سابقه داشت نيز کاملاً از بين رفت. اين جنايت دردناک، بازتاب تند و موج خروشاني در جهان اسلام به وجود آورد؛ آتش خشم مبارزان نهضت اسلامي ايران را برافروخته کرد و رژيم شاه که هميار اسرائيل بود، دچار بحران جدي نمود. تلاش روزنامه هاي ايران که دست ساواک را در پشت سر داشتند، به منظور فرو نشاندن خشم ملت مسلمان ايران بي نتيجه ماند. در نهايت محمدرضا پهلوي پس از اين حادثه ناگزير شد تا براي کاستن از خشم عمومي، مزوّرانه بيانه اي منتشر سازد و اظهار داغداري کند در حالي که وي پس از مدتي که در اجلاس سران کشورهاي اسلامي سخنراني مي کرد، از مسجدالاقصي نامي نبرد. حضرت امام خميني (ره)، آتش زدن مسجدالاقصي و کنفرانس اسلامي را به شدت محکوم کردند و کنفرانس را متهم نمودند که تلاش دارد جنايت صهيونيزم را در اين حادثه لوث کند.

Mobin_s2004@yahoo.com
21 آگوست ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زد و خورد هندوها و مسلمانان با 3 هزار كشته

21 اوت 1946، پس از سه روز زد و خورد ميان هندوها و مسلمانان هند در كلكته اعلام شد كه بيش از سه هزار تن كشته شده اند. نزاع براي اين بود كه انگلستان را متوجه كنند كه اگر درصدد دادن استقلال به هندوستان است وضع هر دو دسته را جدا از هم در نظر بگيرد.

 

ترور دولتي «بنينو اكينو» و پيامدهاي آن
 

 21 اوت 1983 سناتور فيليپيني بنينو اكينو از مخالفان سياسي ماركوس رئيس جمهوري اين كشور كه مدتي به حالت خود ـ تبعيدي در آمريكا بسر مي برد به دولت فيليپين اطلاع داد كه قصد باز گشت به وطن را دارد و متعاقب آن به فيليپين باز گشت، ولي در فرودگاه مانيل به دستور ماركوس ترور شد. اين عمل آن چنان واكنشي در جهان داشت كه در پي آن حكومت ماركوس ساقط شد و فيليپيني ها همسر اكينو را كه تجربه سياسي هم نداشت به رياست جمهوري خود برگزيدند و سپس افشاگري برضد ماركوس آغاز شد و.... عكس، جسد آكينو را بر كف فرودگاه نشان مي دهد و آمبولانس ارتش براي انتقال جسد در آنجا ديده مي شود.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 21 اوت

  • 1680:   قبيله بوميان آمريکايي پوئبلو pueblo که اسپانيايي هاي اشغالگر را در " سانتافه " شکست داده بودند تصرف اين شهر را تکميل کردند.

  • 1878:   انجمن وکلاي دادگستري آمريکا ( a.b.a.) تشکيل و در شهر نيويورک آغاز بکار کرد.

  • 1940:   تروتسکي که در مکزيک در يک توطئه ترور شديدا مجروح شده بود در بيمارستان در گذشت.

  • 1945:   انقضاي برنامه قرض و کرايه ( lend - lease program) که در جريان جنگ جهاني دوم به اجرا در آمده بود به تصميم هري ترومن رئيس جمهور وقت آمريکا اعلام شد.

  • 1956:  

    کيم کاترالKim Cattrall بازيگر انگليسي فيلمهاي سينمايي از جمله "جنگ ستارگان" در ليور پول يه دنيا آمد.

  • 1959:   مجمع الجزاير هاوايي واقع در اقيانوس آرام که هزاران کيلو متر از خاک اصلي آمريکا فاصله دارد ايالت پنجاهم آن کشور شد. براي ضميمه شدن هاوايي به آمريکا ،نزديک به يک قرن برنامه پشت برنامه اجرا شده بود که داستاني مفصل است.

  • 1963:   در ويتنام جنوبي حکومت نظامي بر قرار شد که تشديد زد و خوردها را که تا 12 سال بعد از آن طول کشيد به دنبال داشت.

  • 1991:   کودتاي نيم بند مسکو بر ضد گورباچف که به يک بازي شبيه بود پايان يافت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    7 شعبان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    تولد اَبوالفَرَج مُعافي نَهرَواني مشهوربه ابن طرارا

    7 رجب 305اَبوالفَرَج مُعافي نَهرَواني مشهوربه ابن طرارا محدث، اديب و فقيه عرب متولد شد. ابن طرارا درتمام عمرفقط يكبارازبغداد خارج شد و هميشه دراين شهر به تحصيل علم مشغول بود. معافي احاديث شيعي فراواني نقل كرده كه دركتب اهل سنت و شيعه آمده است. ابن طرارا آثارمتعددي درزمينه فقه تأليف كرده است كه ازآن ميان « اَلتّحريرُ و النَّقدُ وَ الحُدودُ وَ العُقود» را مي توان نام برد. او قريحه شاعري هم داشت و برخي ازسروده هايش درمنابع موجود است. مهمترين اثرادبي ابن طرارا «اَلجَليسُ الصّالحُ الكافي» است كه از100مجلس تشكيل شده و برخي از آنها با ذكريك حديث نَبَوي آغازشده است. اين كتاب منبعي تاريخي براي مطالعه عصراموي است.

     

     آغاز حکومت محمد ميرزا

    7 رجب 1250 - محمد ميرزا پسرعباس ميرزا درمقام سومين شاه سلسله قاجار حكومت خود را آغاز كرد. محمد ميرزا بلافاصله پس ازبدست گرفتن قدرت، ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني ازمردان بزرگ و با تدبير عرصه سياست ايران را ازميان برداشت و رشته امور به حاج ميرزا آغاسي مهره سرسپرده بيگانه سپرد. دوران سلطنت محمد شاه مقارن با آشكارشدن نتيج شوم عهدنامه هاي گلستان و تركمانچاي بود. دراين دوره همچنين عوارض جنگهاي نافرجام استعماري برسركسب نفوذ درايران شدت يافت و آشوب و هرج و مرج سراسرايران را فراگرفت. محمد شاه به اميد حمايت روسها به هرات لشكركشيد اما درنهايت روسها با او همكاري نكردند و از طرفي مأموران انگليسي نيزبرضد محمد شاه فعاليتهايي كردند و بدين ترتيب افغانستان ازايران جدا شد. بعد ازمرگ محمد شاه، فرزندش ناصرالدين ميرزا جاي اورا گرفت.

     

     انعقاد معاهده پاريس ميان فرخ خان امين الملك سفيركبير ايران و لرد كولي سفيرانگلستان

    7 رجب 1273 - معاهده پاريس ميان فرخ خان امين الملك سفيركبير ايران و لرد كولي سفيرانگلستان درپاريس منعقد شد. معاهده پاريس در15فصل به امضاء نمايندگان ايران و انگليس رسيد و نسخه هاي امضاء شده آن براي تصويب دو دولت به لندن و تهران فرستاده شد. گفتني است كه عهدنامه پاريس برپيكره استقلال سياسي و اقتصادي ايران ضربه شديدي وارد آورد. به موجب معاهده پاريس بود كه هرات به كلي ازايران جدا شد و افغانستان تحت عنوان استقلال كاملا ازحمايت ايران خارج شد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    25
    35

    اهواز

    29
    45

    تبريز

    20
    32

    شيراز

    22
    36

    مشهد

    18
    35

    بندرعباس

    31
    36

    کرمان

    19
    35

    اصفهان

    18
    36

    يزد

    26
    38

    کرمانشاه

    18
    36

    اراک

    18
    32

    رشت

    22
    28

    دبی

    33
    38


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1265 تومان
    934 تومان
    1865 تومان
    815 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    77200 تومان
    43000 تومان
    151800 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.08

    اذان مغرب : 19.06

    اذان صبح فردا : 3.57

    طلوع آفتاب فردا : 5.27

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    The Economist 
    18 آگوست 2007


    جديدترين شماره از هفته نامه
    The Economist

    تاریخ انتشار: 18 آگوست 2007
    تعداد صفحات مجله: 97
    حجم فایل: 3 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    ساعت روز نما
     

    این ساعت بر خلاف تمامی ساعت ها که اوقات روز را نشان می دهند این ساعت روز ها را نشان می دهد.این ساعت به هفت قسمت 24 ساعته(168 ساعت یا 7 روز یا 1 هفته) تقسیم شده. هر چه به روز بعدی نزدیک تر می شوید عقربه به روز بعدی نزدیک تر می شود. عقربه ها دقیقا در ساعت 12 بعد از ظهر وسط روز قرار دارند.
    سایت سازنده
     

    حافظه فلش به شکل کیف پول زنانه 
     

    یک طراح روسی این حافظه ای فلش را به شکل کیف پول زنانه طراحی کرده تا خانم ها بتوانند حافظه های فلش خود را هم مانند کیف پولشان گم بکنند! قبلا طرح های حافظه های فلش ساندویچی را از این طراح دیده بودیم. اطلاعات بیشتر راجع به این طراح.
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    مقدمه‌ای بر نظريه فيلم
     


    نويسنده: رابرت استم
    به كوشش: احسان نوروزی
    تعداد صفحات: 432
    قيمت: 2600 تومان
    شابک: 0 ـ 922 ـ 471 ـ 964
    نوبت چاپ: اول 1383
    شمارگان: 2200


    معرفی کتاب: كتاب حاضر مقدمه‌اي است بر نظريه فيلم كه آن را رابرت استم، نوشته و گروه مترجمان به سرپرستي احسان نوروزي در 432 صفحه و پيش‌گفتار و مقدمه دربارة كتاب و نظرية فيلم و كتاب‌شناسي به پايان برده است. در اين كتاب به بحثهايي نظير، پدران نظريه فيلم، ماهيت سينما، فرماليسم روسي و مكتب باختن، مكتب فرانكفورت، موج نگره مؤلف، مسئله زبان فيلم، ورود فمينيسم، زايش تماشاگر، بوطيقا و سياست پست‌مدرن و... پرداخته شده است.
    كتاب مقدمه‌اي بر نظريه فيلم، تاريخي تحليلي از نظريه فيلم در «سدة سينما» عرضه مي‌كند. كتاب حاضر از نظريه‌پردازان سينماي صامت، همچون ويچل ليندسي و هوگو مانستربرگ، شروع مي‌كند و تا آخر دگرگونيهاي نظرية فيلم و مطالعات فرهنگي (نظريه شناخت، دولوز، نظرية پسا استعماري و نظريه ديجيتال) پيش مي‌آيد. اين كتاب با نگاهي جهاني به بررسي تغيراتي مي‌پردازد كه در كشورهايي همچون فرانسه، آلمان، روسيه، ايتاليا، ايالات متحده، مكزيك، برزيل و آرژانتين انجام گرفته و مي‌كوشد بر اتصالهاي اين تغييرات تأكيد كند.
    كتاب حاضر، نظريه فيلم را درون بافت جريانهاي فلسفي و تاريخي و‌سيع‌تري قرار مي‌دهد. مقدمه‌اي بر نظريه فيلم كه با زباني فرهيخته اما قابل فهم نوشته شده، درآمدي درخشان منسجم بر عرصه‌اي غني و متنوع به حساب مي‌آيد، كه در حقيقت بخشي از كتابهاي سه‌گانة انتشارات «بلك ول» در مورد نظريه معاصر فيلم است. در اين كتاب چهره‌هاي برجستة اين عرصه، ضمن نظام‌بندي زمينه‌هاي فعاليت خود، به ترسيم چشم‌اندازي از توسعة آتي فيلم در زمينه‌هاي متفاوت مي‌پردازند.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    عشق از نگاه مردم  
     

    عشق از ديد حاج آقا: استغفرالله باز از اين حرفای بی ناموسی زدی؟!
    (جمله عاشقانه: خداوند همه جوانان رو به راه راست هدايت کنه)

    عشق از ديد يک رياضيدان: عشق يعنی دوست داشتن بدون فرمول!
    (جمله عاشقانه: آه عزيزم به اندازه سطح زير منحنی دوستت دارم)

    عشق از ديد رحيم گوشکوب بقال سر کوچه:
    والا زمان ما عشق مشق نبود. ننمون رفت اين فاطی اتوماتيک رو واسمون گرفت!
    (جمله عاشقانه : هوی فاطی شام چی داريم ؟)

    عشق از ديد مرتضي ايدزي (در زندان): اوچيكتيم عشقي!
    (جمله عاشقانه : خاك زير پاتيم ... نشاشي كه گل ميشيم)

    عشق از ديد ننه بزرگم:
    نزن ننه اين حرفارو! راستي اين دختر بتول خانوم خيلي دختر خوب و با كمالاتيه!
    (جمله عاشقانه : بريم خواستگاري ...)

    عشق از ديد دوست دخترم: عزيزم تو كه عاشقمي پس چرا هزينه جراحي دماغمو نميدي؟! واسه ناهار هم بريم سورنتو... ناديا و دوستشم ميان... دوست ناديا واسش يه ماتيز گرفته! تو حتي حاضر نيستي واسه من كه اينهمه دوستت دارم يه پرايد بخري؟!
    (جمله عاشقانه: عزيزم گوشي سوني ميخوام... راستي دوستت هم دارم!)

    عشق از ديد غلام شوفر: رادياتور عشق من از برايت جوش آمده! باور نداري بر آمپرم بنگر!
    (جمله عاشقانه: عزيزم دوست دارم! بووووو بوووووو بوووووغ)

    عشق از ديد دختراي ترشيده: خدا جون يعني ميشه بياد خواستگاريم؟!
    (جمله عاشقانه : يا شابدالعظيم ۱۰۰۰ تومن نذرت كه بياد خواستگاريم)

    عشق از ديد ارازل و اوباش (جوات): عشق مشق سرش گرده! خونه خالي نداري؟
    (جمله عاشانه : بوووق... آبجي مياي بريم كثافتكاري ؟)

    عشق از ديد بابام: آخه پسر عشق واست نون و آب ميشه؟! حالا بگو ببينم باباش چي كارست‌؟
    (جمله عاشقانه: برو دختر حاج آقارو بگير)

    عشق از نگاه ننم: وا مگه تو امسال كنكور نداري؟! عشق باشه واسه بعد!
    (جمله عاشقانه : اوا غذام سوخت)
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    حفظ فضاي رومانتيك در ازدواج
     

    بسیاری از خانم ها و آقایونی که مدتی از شروع زندگی مشترکشان می گذرد، وقتی به گذشته نگاه می کنند یاد دورانی می افتند که عاشق یکدیگر بودند و هیچ چیز نمیتوانست جلوی زندگی رمانتیکشان را بگیرد. اما وقتی با هم ازدواج می کنند و مدت زمانی از این ماجرا می گذرد، عشق از زندگی آنها رخت بر می بندد. آنها درگیر گرفتاریهای روزمره می شوند و سرشان آنقدر شلوغ می شود که زندگی مشترک برایشان یکنواخت شده و جذابیت خود را از دست می دهد. در این شرایط زمانی هم که تصمیم می گیرند به زندگی شان سر و سامانی داده و طراوت گذشته را به آن باز گردانند، سر در گم می شوند که از کجا باید شروع کنند. به راستی زندگی رمانتیک چگونه است؟

    زندگی رمانتیک چیست؟
    بر اساس کتاب "عشق، تصمیم گیری است" نوشته گری سمالی و جان ترنت: "زندگی رمانتیک در حفظ فضای عاشقانه و برقراری معاشقه پس از اولین روزهای ازدواج خلاصه می شود. به عبارت دیگر، زندگی رمانتیک نوعی ارتباط صمیمی است که هر کس چیزی جز عشق برای دیگری نمی خواهد."
    یک نوع ارتباط است. زندگی عاشقانه یک اتفاق نیست، بلکه یک ارتباط روزانه است. نباید به آن به عنوان نوعی پیش نوازی و ... نگاه کرد؛ بلکه یک رابطه دوستانه است که هر روز بیش از پیش رشد می کند. در مورد این است که از یکدیگر بپرسیم چگونه روز خود را سپری کردیم، سرگرمی هایمان چیست، و یا پروژه ها چگونه پیش می روند. در مورد در میان گذاشتن علایق روزمره است. باید از زمانی که در کنار هم هستید لذت ببرید و تصور کنید نزد دوست داشتنی ترین کس خود هستید.
    فرایند پیوند دادن است. بسیاری از زوج ها معمولا سعی می کنند فضای رمانتیک را با سوپرایز کردن طرف مقابل مثلا با رفتن به یک رستوران فوق العاده و یا برنامه ریزی یک مسافرت به زندگی خود بیاورند. اما زمانی که می بینند طرف مقابلشان چندان خوشحال نشده، خیلی ناراحت می شوند. این امر کاملا طبیعی است، چراکه ممکن است چیزهایی که برای شما جالب و سرگرم کننده هستند، برای همسرتان جذاب نباشند.
    از آنجایی که بیشتر افراد با تکنیک های ذهن خوانی آشنا نیستند! پس بهتر است از همسر خود سوال کنید چه چیزی دوست دارد. فقط کافی است بگویید: "تو، زندگی رمانتیک را در چه چیزهایی می بینی؟ عقیده تو در مورد یک ملاقات فوق العاده چیست؟ ( دوست داری کجا بری، چی بپوشی، کدام رستوران را انتخاب می کنی) برای مسافرت کدام شهر را انتخاب می کنی؟( چه موقع از سال، کدام هتل) انجام چه کارهایی تو را خوشحال می کند؟ " آیا همسرتان اهل هنر هست؟ خوب می توانید او را به موزه و یا نمایشگاههای مربوط ببرید. آیا شوهرتان اهل فعالیت های خارج از خانه هست؟ با هم به دوچرخه سواری بپردازید و یا به ماهیگیری بروید. علایق مشترک خود را پیدا کنید و بر روی آنها کار کنید.
    سورپریز کردن است. پرسیدن علایق همسر و سپس عمل بر طبق گفته های او به این معنا نیست که شما نمی توانید او را سورپریز کنید. حالا حتما که نباید یک مسافرت ترتیب بدهید. می توانید یک یادداشت ساده اما غافلگیر کننده را در کیفش قرار دهید، غذا و یا دسر مورد علاقه اش را درست کنید و او را به فیلمی که جدیداً اکران شده و او آرزوی دیدنش را دارد، ببرید.
    برقراری ثبات است. همانطور که قبلا هم اشاره شد، زندگی رمانتیک یک اتفاق نیست. این نیست که شما شب جمعه یک برنامه بیرون رفتن بریزید و همه چیز تمام شود. این امر ملزم تلاش های مداوم است. البته اگر شما خلاق نباشید شاید برایتان کمی مشکل باشد. پس باید راهی پیدا کنید که به شما کمک کند. بهتر است از سوال کردن از خود او شروع کنید؛ سپس یکی دو کتاب در مورد موضوعی که به شما پیشنهاد کرده، خریداری کنید. "سمالی و ترنت" چند کتاب مختلف را پیشنهاد می کنند: "400 روش مختلف برای ابراز عشق" نوشته الیس چپین، "ازدواج عاشقانه" نوشته نورم رایت و "آقایون، همسر خود را چقدر می شناسید؟" نوشته دن کارلینسکی. آنها همچنین روش های دیگری را هم برای ایجاد فضای رمانتیک پیشنهاد می کنند که بیشتر از 4-3 هزار تومان خرج بر نمی دارد: مثل خوردن بستنی و یا تماشای فیلم مورد علاقه او، همراه با هم.
    توجه کردن است. توجه خود را بر روی یکدیگر معطوف کنید نه بر روی اینکه در زمانی که با او هستید، چه کار دیگری هم می توانید انجام دهید. می خواهید با هم به پارک بروید؟ پس لطفا موبایل و کیفتان را با خود نبرید. می خواهید به همسرتان گل هدیه دهید؟ آنقدر صبر نکنید که بخواهید کاری برای شما انجام دهد، بعد به او گل بدهید. آیا همسرتان از شما تقاضا دارد تا دونفری به ساحل دریا بروید و به گردش بپردازید؟ چوب ماهیگیریتان را در خانه بگذارید. اموری را که ممکن است توجه شما را مخدوش کنند، کنار بگذارید و از وقتی که در کنار هم هستید، نهایت استفاده را ببرید.
    ایجاد فضای رمانتیک در زندگی زناشویی امری نیست که یک شبه و بدون تلاش و کوشش بدست بیاید، اما نتیجه نهایی ارزش تلاش کردن دارد. در زندگی مشترک همیشه باید رفاقت و دوستی وجود داشته باشد. برنامه هایی بریزید که علایق هر دو نفر را تطمیع کند، با به کارگیری رموز عاشقانه کوچک یکدیگر را سورپریز کنید و زمانی که با یکدیگر هستید تمام توجه خود را به او معطوف کنید.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    آشنایی با تکنولوژی و اصطلاحات صوتی و تصویری

    (قسمت چهارم)


    Contrast & Brightness
    کنتراست بصورت یه نسبت هستش و واحد نداره! مثلا میگن کنتراست این LCD برابر 700:1 هستش... یعنی وقتی این LCD داره سفید خالص رو نشون میده، (روشن ترین رنگ ممکن) این سفید، 700 برابر روشن تر از وقتیه که داره سیاه خالص رو نشون میده! (یعنی تاریک ترین رنگ)
    حالا این چه معنی میده؟ یعنی خب هرچی این عدد بزرگتر باشه، این نسبت عمیق تره و اختلاف بیشتره! در نیتجه سیاه تاریکتر و سفید درخشنده تری داریم! کلا میشه گفت اگه طیف رنگ رو در نظر بگیریم، با بزرگ شدن این عدد، این طیف کش میاد و بلند تر میشه... در نتیجه رنگها با طیف کاملتری بوجود میان و عملا تصویر واقعی تر میشه...

    کنتراست، در واقع بزرگترین ضعف LCD هستش... تلویزیون های CRT از قدیم بخاظر ظرز کارکردشون کنتراست بینهایت دارن! (یعنی دقیقا چیزی که ما با جشممون میبینیم! تاریک رو هیچی نمیبینیم (0) و خب سفید هم هرچقدر باشه، جواب بینهایته! ) تو صفحه های Plasma هم کنتراست خیلی خیلی عالی هستش... چیزی حدود 20,000:1 ! ولی تو LCD من بیشتر از 1300:1 یادم نمیاد دیده باشم... ولی همینم خیلی خوبه و کاملا راضی کننده هستش!
    این سامسونگ هم که میاد میگه مثلا من تلویزیون زدم با کنتراست 6000:1 ، عملا داره دروغ میگه و واقعیش حدود 1000:1 هستش... اون 6000:1 از راه دیگه ای بدست اومده که به Dynamic Contrast معروفه و اصلا ملاک درستی نیست...

    آخرین خبر کنتراستی (!!) رو هم بزارم که بحث کنتراست تکمیل شه:
    تو همین نمایشگاه CES 2007 که ماه پیش تو لاس وگاس آمریکا برگزار شد، Sony نسل جدید از تلویزیون های OLED رو نشون داد که کنتراستشون برابر 1,000,000:1 بود! اگه بتونن به تولید انبود برسن، میشه گفت Plasma برای همیشه به فراموشی سپرده میشه...

    خب... Brightness یا روشنایی عاملی هستش که باعث میشه تصویر دیده بشه! درواقع شما هر رنگی هم داشته باشین، تا وقتی نوری نباشه، فقط سیاهه! (باور نداری، برو یه جعبه مداد رنگی بردار برو تو اتاق تاریک، بگو چی میبینی!!! )
    حالا این Brightness بسته به تکنولوژی صفحه نمایش، به نحوی تولید میشه!
    تو CRT، تفنگ کاتدی با شلیک الکترون به صفحه روبرو که حساس به مواد شیمیایی هستش،  باعث تحریک ماده و پس دادن نور میشه! اینجا نور داره از خود صفحه متساعد میشه! پس بهش میگن Frontlight ! 
    توی LCD روشهاش مختلفی وجود داره! روش عامه که روش سنتی هستش، به این صورت هستش که پشت پیکسل ها صفحه متشکل از لامپهای فلورسنت وجو داره که همواره روشن هستن و نور 100% سفید تولید میکنن! این نور با عبور از رنگهایی که پیکسل ها میسازن، رنگ میگیرن و به چشم میرسن! و درواقع شما با کم و زیاد کردن Brightness دارین میزان نور اون فلورسنت ها رو تغییر میدین!
    روشهای دیگه ای هم برای نور دهی به LCD هستش... مثل Electro Luminescent Panel) DLP) یا Cold Cathode Fluorescent Lamp) CCFL) یا Hot Cathode Fluorescent Lamp) HCFL)
    یا.... ایناه همگی چون پشت تصویر هستن، به Backlight معروفن!
    اینا همه توی صفحه های رنگی استفاده میشن! توی باقی صفحه هات LCD که monochrome هستن مثل موبایل های قدیمی یا ساعت های دیجیتالی، میشه بجای Backlight از Sidelight استفاده کرد که میتونی چند تا دیود معمولی باشه... معمولی هم رنگهای سفید و سبز و آبی استفاده میشه...
    حالا این Brightness واحدهای مختلفی داره که مهمترینهاش (Candela / Square Meter (cd/m2) و Lumen هستش... هر 1cd/m2 برابر 1 لومن میشه! و وقتی میگیم Brightness این مانیتور 450cd/m2 هستش یعنی به ازای هر متر مربع از این صفحه، ما برابر 450 لومن نور داریم! (که البته خیلی زیاده! و البته کمتر پیش میاد که مانیتور شما 1متر مربع مساحت داشته باشه!!! )

    Brightness هرچی بیشتر باشه بهتر نیست... یعنی نه که نباشه! ولی اصولا کارایی نداره! چون کمتر پیش میاد که Brightness مانیتور رو روی حداکثر بزارین! (البته برای فیلم خیلی کیف میده! ولی همینجوری کار کردن چشم آدم رو در میاره!) در کل اینکه برای خرید مانتیور و TV و... بیشتر روی Contrast حساسیت داشته باشین! چون الان دیگه همه اونقدری Brightness دارن که کفایت کنه...

    پایان
     

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    عهد گرگي، عهد قوچ
     

    ده‌ها سال پيش از ميلاد حضرت صاحب‌الزمان(ع)، برخي صحابي والامقام ائمة معصومين(ع)، با بي‌قراري از فصل ظهور و قيام قائم آل‌محمد(ع)، مي‌پرسيدند و گاه آرزوي حضور در خيل ياران حضرتش را در دل پاس مي داشتند.
    اين پرسش و تمناي زود هنگام، محصول اهتمام و تذكر مداوم حضرات معصومين(ع)، دربارة موضوع «غيبت و ظهور» امام دوازدهم از سلالة پاك نبي‌گرامي اسلام بود چنان كه، حضرت ختمي مرتبت در خطبة غدير و پس از ايشان تمامي ائمه دين(ع)، به مناسبت‌هاي مختلف مسلمين را متوجه و متذكر دو امر مهم «غيبت و ظهور» مي ساختند.
    جملة اقوال و روايات رسيده در اين باره، مملو از حكمت، زيبايي و شنيدني‌اند، امّا، وقتي زراره، پرسشِ «حمران» از «زمان ظهور» و پاسخ امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع)، به او را روايت مي‌كند سئوال كننده و خوانندة فهيم درمي‌يابد كه امام ضمن بيان حكايتي تمثيلي نه تنها پرده از «شرايط لازم ظهور» برمي‌دارند بلكه تماميت فلسفه و حكمت تاريخ نزد شيعيان اهل‌بيت(ع)، را بيان مي‌كنند.
    امام محمد باقر(ع) مي‌فرمايند:
    «در زمان‌هاي قديم مرد دانشمندي پسري داشت كه علاقه‌اي به علم پدر نشان نمي‌داد، به عكسِ همسايه‌اي كه نزد دانشمند بهره‌ها مي برد. آن هنگام كه مرگ دانشمند رسيد، پسر را نصيحت كرد كه هر گاه پس از من در امري درماندي به سراغ همسايه برو و از او كمك بخواه.
    روزگاري چند گذشت. پادشاه را رؤيايي پيش آمد و به اميد كشف تعبير به سراغ پسر مرد دانشمند فرستاد. آن پسر كه از پدر علمي نياموخته بود، به اميد ياري، به سراغ همسايه رفت. همسايه به شرط تقسيم تحفه و صلة سلطان، تعبير خواب را گفت و به پسر سفارش كرد تا در پاسخ سؤال پادشاه بگويد: «اينك زمان گرگ است».
    پادشاه تعبير خوابش را دريافت كرد و پسر صله و انعام را، اما از روي طمع جملة صله را نزد خود نگه داشت و عهد با همسايه را رها كرد.
    با گذر روزگار، ديگر بار پادشاه را رؤيايي پيش‌آمد. به سراغ پسر مرد دانشمند فرستاد و مطالبة تعبير كرد. پسر ناگزير اما سرافكنده و خجلت زده ديگر بار به سراغ همسايه رفت و كمك خواست. همسايه ديگر بار به شرط حفظ عهد و تقسيم تحفه و صلة پادشاه تعبير خواب را گفت و به پسر سفارش كرد تا درجواب سؤال پادشاه بگويد:
    «اينك زمان قوچ است».
    در وقت بازگشت، پسر در ميانة ترديد و دودلي با خود جدال داشت. گاه بر آن مي‌شد تا وفاي به عهد كند و حق همسايه را بدهد و گاه پاي پس مي‌كشيد. تا آن كه بر خود فايق نيامد و جملة هداياي سلطاني را به خانه برد و به تنهايي بهره برد.
    چندي بگذشت. براي سومين بار پادشاه را سؤالي پيش آمد. پسر را براي پاسخ طالب شدند. پسر نادم و پشيمان از نقص عهد پيشين و از روي اضطرار، درب همسايه را كوبيد و كمك خواست اما، وعده كرد ضمن حفظ عهد و وفاداري، حق همسايه را بدهد. همسايه نيز پاسخ سؤال پادشاه را به پسر گفت و از او خواست تا به پادشاه بگويد: «اينك زمان ميزان است».
    پسر، جملة هداياي سلطاني را به در خانة همسايه برد و اختيار تقسيم را به او سپرد اما همسايه كه اهل دانش بود گفت مرا به اين هدايا نيازي نيست. زمان اول تو از گرگ‌ها بودي و زمان دوم چون قوچ در انجام تقسيم و اداي عهد در ترديد اما، زمان سوم زمان ميزان بود و تو وفادارانه بر عهد خود ماندي. جملة هدايا از آن تو1.
    حضرت در پاسخ به سؤال حمران، به سه مقطع تاريخي، سه دوره اشاره دارند. سه مرحله كه در هر يك حالي و عهدي بر جان مردم مستولي مي‌شود.
    • اول، عهد گرگي؛ دوران خودكامگي، درنده‌خويي، ظلم، ستيزه‌جويي و احساس استغناي از اهل حكمت و عصمت، دوران‌ دوري.
    اين دوره، هزاران هزار مرد را در سياه‌چال ظالم گرفتار و آوردگاه‌ها را از خون مردان مرد رنگين كرد. مجال تأسيس و تداوم دولت حق را براي قرن‌ها از بين برد، و در نقطه عطف‌هاي بسياري، زخم‌هايي جان كاه بر جسم و جان فرزندان آدمي فرود آورد چنان كه؛
    در شبان‌گاهي تيره و سخت، مظلومانه كوثر درخشان آل محمد(ص)، را مدفون در خاك تيره و مكان مجهول ساخت.
    در سحرگاهي نواي جانسوز «فزتُ و ربّ الكعبه» را تا به عرش بالا كشيد و در ظهري داغ و سوزان، نداي «هل من ناصر ينصرني» را بي‌پاسخ گذاشت. تا آن‌ جا كه گويي اين عهد و عصر را پاياني نبود.
    اين همه نتيجة عهد آدمي با «خوي گرگي» بود. همة تباهي، سياهي، ناكامي مردان و غلبة نامردماني كه فرزند خواندگان شيطان بودند و شبيه قبيلة سياهي.
    گريزي نيست. تا داد عهدي داده نشود به سر نمي‌آيد. سنتي است ثابت، حكمي ناگزير و كيفري براي بدعهدي با مردان قبيلة ايمان.
    • دوم، عهد قوچ؛ دورة ترديد و دودلي، دورخيز و عقب گردهاي لرزان و ترسان، چون فراز و فرود يك بيماري،گامي به جلو و گامي به عقب، وقتي ميان شب و روز، نه شب و نه روز، عهدي مملو از جهش‌هاي ناقص و حركت‌هايي بي‌تداوم، تولّايي بي‌تبرّا و تبرّايي بي تولّا، دستي كه دور مي‌سازد و پايي كه به پيش‌ مي‌كشد، ميلي براي تجربة روز و دلي بستة شب.
    چه بسيار مردان كه در مسلخ ترديد، به كام اهل ظلم غلتيدند و در قربانگاه بي‌همتي خود، شبيخون خصم بر اردوگاه را به تجربه نشستند.
    دستي كه شمشير انتقام را از نيام برمي‌كشد اما، ديگر بار در غلافش پنهان مي‌سازد، ناگزير به اين تجربه است. هر چه هست عهدي و دوره‌اي ديگرگون است در ميان ترديد در وفاي به عهد يا گسست آن.
    • سوم، عهد ميزان؛ دورة ترازو، رفتني تمام، چرخشي تمام در ميانة ميدان، تجربة صبحي طلوع كننده، پرشي بلند تا آستانة مهر و اعلام «نه» بر فرزند خواندگان سياهي و لبيك تمام به امام مبين. تولايي و تبرايي توأم و تمام. نيك‌بخت مردماني براي دهش بزرگ و پذيرش تامّ ولايت.
    نه عهد گرگ و نه خوي گرگي، هيچ كدام مستعدّ پذيرايي و پذيرش امام مبين نيستند، به همان سان كه در عهد قوچ، و خويي چون خوي قوچ، زمينة اين امر مقدس فراهم نمي‌شود. گويا اين ضربات تازيانة و آتش تجربة بلا و دوري است كه فرزند آدمي را متوجه و متذكر اين معني مي‌كند كه: «بي او رفتن محال است». اين تجربه، فرمان ناگزير و ارادة آسماني نبود. اين خوي گرگي و ناسپاسي بود كه آدمي را در ورطة هولناك افكند، ورنه به قول آن رسول گرامي اسلام(ص) اگر مردم بر محبت علي‌بن ابي‌طالب گرد مي‌آمدند خداوند جهنم را نمي‌آفريد.2 به همان سان كه حضرت مولانا صاحب‌الزمان(ع) فرمودند:
    «اگر شيعيان ما كه خداوند توفيق طاعتشان دهد، به عهدي كه با ما داشتند، وفا مي‌كردند فيض ديدار ما از آنان سلب نمي‌شد».
    عهد ميزان، عهد طلب و تمناي ميزان و تسليم بي‌چون و چرا و ترديد آدمي در برابر «ميزان حق» و «صراط مستقيم» است. چنان‌كه فرمودند: «عليٌ ميزان العمال».
    ورنه بهره‌جستن و برخوردن از خانه اهل بيت(ع)، در هر عصر و عهدي جاري بوده چنان كه امروز نيز هست.
    مراجعه و رخوردن بسان آن فرزند ناخلف دانشمند، متضمن هيچ رهايي، و ظهور و ديداري نيست. بررسي فراز و نشيب‌هاي گذشته در صحنةحيات انسان، برخوردهاي گوناگوني با ميزان حق را نشان مي‌دهد.
    1. جماعتي چنان بر آبشخور زندگي غنودند و بي‌خيال از پرسش و پاسخ به دم غنيمت داني مشغول شدند كه گويا هيچ ميزان و محكي براي سنجش، و هيچ چشمي براي مشاهده در ميانة هستي نيست.
    2. جماعتي با تجربة «خود ميزاني»، انانيت و خودكامگي را امام خويش ساختند و بر سرخود و همگنان آن آوردند كه ديده‌ايم و خوانده‌ايم.
    3. جماعتي ميزان و صراط حق را به مسخره گرفتند و بر طبل لامذهبي و شرك و ارتداد كوبيدند.
    4. و جماعتي اندك، در هواي خلاصي از عهد گرگي و خوي قوچي و ترديد، دست به آسمان برداشتند و در جان آرزوي تجربة ميزان حق و عدالت را پاس داشتند.
    جماعت آخر، خيل منتظرانند كه خود را تسليم ميزان حق ساخته‌اند تا شايد عهد دوري به سر رسد و «دوران طلايي تسليم» و «عدالت‌خواهي» برسد.
    اين «عهد جمعي» و تسليم عمومي مؤمنان است كه مجال حضور ميزان حق در عرصة تاريخ را ممكن مي‌سازد. اين «آمادگي براي پذيرش حق» است كه خوي گرگي را از انسان «غاصب» دور مي‌سازد و او را مستعد شهود و تجربة حقيقت ناب مي‌كند.
    وا اسفا از خوي ترديد و دو دلي قوچ، گاه براي گذار از جوي خودكامگي، و انانيت و فرعونيت چنان دورخيز مي‌كند گويي كه به يكباره بر سر همة ما سوي الله چهار تكبير زده و خود را مي‌رهاند. اما، در آخرين لحظه مي‌ايستد، به خود باز مي‌گردد، خودكامگي پيشه مي‌كند و رأي خود و كام خود را كافي و كامل فرض مي‌كند.
    «انتظار و آمادگي»، عين تجربة «عهد و عصر ميزان» است. عهد تسليم همه چيز به آستان امام حق و ميزان اعظم الهي؛ بي‌آن‌كه هجمة بلا و سيل خصم لحظه‌اي ترديد در تسليم ايجاد كند. شايد حسب همين پيش‌نياز است كه ما را متذكر استمرار در انعقاد عهد در هر صبح‌گاه ساخته‌اند.
    ظهور تمام قد عهد قلبي در «قول و فعل»، ميوة «تسليم محض» را به بار مي‌آورد. اين تسليم محض آدمي است كه ميدان فراخ و مجال ظهور «ولايت» امام مبين را سبب مي‌شود. اعمال ولايت به نحو تام و اتم، سبب انهدام ابنية شرك و نفاق، و باعث اضمحلال و سقوط همة مظاهر طاغوت از عرصة وساحت حيات مادي و فرهنگي انسان مي‌شود.
    واسپسن عذير، جفاي اشباح الرجال و نامردي آنان كه در صحنة فراخ غدير حاضر و ناظر «عهد با ولي» بودند همة مجال را براي اعمال ولايت امام معصوم(ع)، از بين برد و بر خلق عالم طي ده‌ها قرن آن آمد كه خوانده‌ايم و اينك نيز در پي آن در اقصا نقاط عالم شاهد و ناظريم اينك بايد از خود پرسيد بر كدامين عهد مؤمن و در كدامين خوي مسقريم؟ ما را تا «عهد ميزان» چند منزل فاصله است؟
    خدا بر آشكار و نهان جملة خلايق آگاه است.
    والسلام

    --------------------
    پي‌نوشت:
    1. كليني، محمدبن يعقوب، كافي، ج 8، ص 362؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 14، ص 497.
    2. مجلسي، همان، ج 39، ص 248.

     

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    روزگار سربازان آهنين



     

    50 سال پيش ايساف آسيموف در رمان كلاسيك خود به نام « من ربات هستم» نوشت كه ربات‌ها هرگز نبايد اجازه داشته باشند به انسان‌ها صدمه‌اي وارد كنند.
    اكنون اما ارتش آمريكا از اين ربات‌ها به عنوان نيروهاي جديدي استفاده مي‌كند كه قرار است هم به جاي سربازان آمريكايي دشمن را بكشند و هم به جاي آنها كشته شوند. اين تازه‌واردهاي ارتش آمريكا يك متر قد دارند و لباس‌خاكي استتار ارتش را مي‌پوشند.
    آنها به مسلسل ام 249 مسلح هستند، پوتين‌هاي كترپيلار سربازان را به پا مي‌‌كنند و به كمك 5 دوربيني كه به عنوان چشم به همراه دارند مي‌توانند حتي در شب هم ديد داشته باشند.
    اين جنگنده‌هاي نترس از 3 موتور رباتيك تشكيل شده‌اند كه بدون هيچ سر و صدا و جنجال خبري از نيمه ماه ژوئن گذشته براي شكار و مقابله با عوامل نا آرامي‌ها به عراق رفته‌اند.
    آنها گويي توسط دست‌هاي ناپيدايي هدايت مي‌شوند و با همين هدايت به اهدافشان شليك مي‌‌كنند. اين آينده جنگ در دنياست؛ آينده‌اي كه از همين حالا پيش روي ما قرار گرفته است.
    چارلز دين، مهندس شركت توليدكننده اين ربات‌ها در ماساچوست مي‌گويد، اين اولين ربات مسلح در تاريخ‌ جنگ‌هاي دنياست. دين به همراه 70 تن از كارمندان شركت مشتاق آن هستند تا دريابند كه اين سه ربات سرباز كه فعلا به عنوان اولين‌ نمونه‌هاي آزمايشي وارد ميدان جنگ شده‌اند، چگونه عمل خواهند كرد. اين سه ربات كه شمشير نام گرفته‌اند قرار است در يك ماموريت مخفي و كاملا محرمانه شركت كنند.
    پديدآورندگان آنها هنوز نمي‌دانند كه آيا اين ربات‌ها تا كنون دشمني را كشته‌اند يا نه. كامل شدن كار اين ربات‌ها و عملياتي شدن فعاليت‌ آنها فعلا زمان مي‌برد. ارتش آمريكا فعلا در حال آزمايش گلادياتور است.
    اين نام يك دستگاه متحركي است كه مهندسان موسسه رباتيك كارنگي ملون در پيتزبر آن را ساخته‌اند. گلادياتور بيش از يك تن وزن دارد و به لاستيك‌هاي پلاستيكي مجهز است كه او را قادر مي‌كند شيب‌هاي تا 60 درصد را با سرعت بالا طي كند.
    ارتش آمريكا همچنين در حال آزمايش يك دوربين هدف‌گيري و يك مسلسل كنترل از راه دور است. سرهنگ تري گريفين كه فرمانده برنامه و عمليات رباتيك ارتش است مي‌گويد، تا كنون تيراندازي بسياري با اين مسلسل آزمايشي انجام شده و خوب جواب داده است.
    اگر مراحل بعدي آزمايش هم خوب جواب دهد نمونه چهارچرخه گلادياتور سال آينده به عراق مي‌رود. اين البته به اين شرط است كه نيروهاي آمريكايي تا آن زمان هنوز در عراق باشند.
    به گفته گريفين، ربات جنگنده قادر است گروه‌هاي هدف را منحل كند. اين عمليات در واقع سه مرحله دارد. ابتدا گلادياتور از طريق بلندگوهايش اخطار صادر مي‌كند. سپس گلوله پلاستيكي پرتاب مي‌كند و در نهايت مسلسل خود را به كار مي‌اندازد.
    اين شمشيرها و گلادياتورها پيشروهاي جنگ‌هاي جديد هستند؛ جنگ‌هايي كه در آنها كشتن دشمن به ماشين‌ها سپرده مي‌شود.
    در يكي از اسناد داخلي ارتش آمريكا آمده است، ماشين‌هاي مسلح به زودي به ميدان‌هاي جنگ در جهان وارد مي‌شوند و در آينده نزديك به تعداد زياد توليد شده و مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
    در بودجه پنتاگون اكنون رقمي معادل 200 ميليارد دلار براي نوسازي اين برنامه جنگ رباتيك پيش‌بيني شده است. در اين برنامه پيش‌بيني شده كه تا سال 2015 ربات‌ها جايگزين يك سوم سربازان و تجهيزات جنگي ارتش بشوند.
    جنگ اتوماتيك و ماشيني در اسرائيل هم شروع شده است. ارتش اسرائيل در طول مرز 60كيلومتري غزه از ربات‌هايي استفاده مي‌كند كه به سيستم مشاهده و شليك مجهز هستند. اين سيستم را شركت رافائل كه يك توليد‌كننده سلاح در اسرائيل است ساخته است. برد شليك اين ربات‌ها 1500 متر است.
    از نظر نظامي دلايل زيادي براي حمايت از اين طرح رباتيك وجود دارد. ربات‌ها بدون درنگ آدم مي‌كشند و برخلاف سربازان انساني خسارت جاني هم ندارند. هزينه هر يك از اين ربات‌ها 150 هزار دلار است. اين در حالي است كه سياستمداران و ژنرال‌هاي جنگ ديگر نگران خشم مردم از ميزان خسارات و تلفات جنگ نخواهند بود. براي يك سرباز آهني كسي عزاداراي نمي‌كند. اما نكته مهم، دامنه و ميزان در كنترل بودن اين سربازان ماشيني است.
    پليس رباتي و ترميناتور را در فيلم‌هاي هاليوود نبايد از ياد برد. آنها ماشين‌هايي بودند كه از كنترل انسان خارج شدند. راه توسعه اين ربات‌ها هيچ پاياني ندارد. آركين يكي از كارشناسان ربات در آمريكاست كه در گوشه آزمايشگاه خود راه‌هاي جلوگيري از به وقوع پيوستن سناريوهايي را بررسي مي‌كند كه در فيلم‌هاي علمي تخيلي درباره ربات‌ها ساخته شده است.
    او درباره قوانين و چارچوب اخلاقي حاكم بر كار اين ماشين‌هاي جنگي تحقيق مي‌كند. براي اين كار آركين نرم‌افزاري را تدوين مي‌كند كه از آن براي برنامه‌ريزي قوانين اخلاقي حاكم بر كار ربات‌ها استفاده شود. اين نرم‌افزار در واقع قرار است به جاي وجدان سربازان آهنين عمل كند.
    يكي از ربات‌هاي جنگي به نام BigDog نمونه‌اي است كه نشان مي‌دهد چگونه علم رباتيك از نظر فني پيشرفت كرده است. اين ماشين بدون سر، مسيري را كه طي مي‌كند احساس مي‌كند. كامپيوتر درون اين ربات و حس‌گرهاي داخلي آن اين امكان را براي اين ماشين فراهم مي‌كند.
    كار اين ربات در ارتش نوعي حمل كننده وسايل است. چندي پيش در نمايشگاهي در پايگاه هوايي مريلند، ماشيني به نمايش گذاشته شد كه فقط 33 متر بعد دارد و مي‌تواند در هوا پرواز كرده و بر روي پاهايش روي زمين بنشيند.
    نيروهاي آمريكايي در عراق اكنون در حال آزمايش 20 دستگاه از اين ماشين‌هاي پرنده هستند. سربازان مي‌توانند با يك دسته خودكار اين وسيله را هدايت و يا آن را برنامه‌ريزي كنند. يكي ديگر از تجهيزات ماشيني شگفت‌انگيز در نمايشگاه مريلند هلي‌كوپتري هفت متري بود كه ملخ هم نداشت و با دو چشم بدون محافظش اهداف را شناسايي مي‌كرد.
    چشمان اين هلي‌كوپتر بدون سرنشين ليزري است. بعضي از اين سيستم‌هاي شناسايي هنوز مسلح نيستند اما قابليت اين را دارند كه مسلح به هر گونه سلاحي باشند. پيش از اين ارتش آمريكا از تجهيزات و هواپيماهاي بدون سرنشين براي شناسايي استفاده مي‌كرد اما اندازه و برد تجهيزات شناسايي جديد قابل مقايسه با تجهيزات قبلي نيست.
    نگراني‌اي كه اكنون فكر طراحان و پديدآورندگان اين ربات‌ها را به خود مشغول كرده اين است كه مبادا اين ماشين‌‌ها به طور ناگهاني از كنترل خارج شوند و سربازان خودي را هدف بگيرند.
    هر يك از ربات‌هايي كه اكنون براي جنگ به عراق رفته‌اند براي شليك كردن به اجازه دو كاربر انساني كه از راه دور آنها را كنترل مي‌كنند نياز دارند. همزمان يك سرباز ديگر بايد دو دكمه قرمز رنگ را فشار دهد تا مرحله نهايي شليك شروع شود. پنتاگون اما تاكيد دارد كه ربات‌ها اختيار بيشتري از خود داشته باشند و با آزادي بيشتر عمل كنند.
    اما نكته مثبتي كه درباره اين ربات‌ها وجود دارد اين است كه شايد با وارد شدن آنها به ميدان جنگ شكنجه‌ها و اعمال غير قانوني كه گاه سربازان جنگ به اختيار خود و با سوء‌استفاده از موقعيتشان انجام مي‌دهند كنترل شود.

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    gholamreza madina

    mmgh155

     

    31

    5

     

    هاني طوسي

    hanitoosi

    دبي ( امارات متحره عربي)

    1

    6

    1361

    احمد گلستان زاده

    Tenhaterin_tenha

    تهران

    2

    6

    1354

    ابراهیم سلیمانی

    ebrahim_soleimani

     

    2

    6

    1386

     

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    حميد نكوئي

    Hamid.Nekuie

    اصفهان

    27

    5

    1379

    سعيد تيرآور

    s_tiravar

    اصفهان

    28

    5

    1378

    kimia ziaeyfard

    kimia3267

    tehran

    28

    5

    1382

    مريم رزاقي

    pms_r200

    تهران

    2

    6

    1381

     

    pms_r200

     

    2

    6

    1381



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان