به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 802 :: جمعه 23 شهريور 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

eBuddy از گوگل تالک پشتیبانی می کند



سلام
پیام رسان فوری تحت وب موسوم به eBuddy امکان تازه ای را به سایتش اضافه کرد. از این به بعد شما قادر خواهید بود تا با استفاده از این سایت با دوستان خود در گوگل تالک نیز گفتگو کنید.
البته این امکان خارق العاده ای نیست و سایت مشابه و به شدت محبوب Meebo از مدتها پیش آن را در اختیار کاربرانش قرار داده بود اما بدون شک خبر خوبی برای کسانی است که برای گفتگو با دوستان خود از این سایت استفاده می کنند.
همچنین سایت eBuddy اقدام به راه اندازی نسخه ویژه موبایل خود در آدرس m.ebuddy.com کرده است که امکان گفتگو با دوستانتان در سرویس های Yahoo،MSN،AOL،GoogleTalk و MySpace را بواسطه موبایل فراهم می کند.
در مورد گوگل تالک همچنان Google Talk Gadget را پیشنهاد می کنم.

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (801) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • ۱۰ عکس هنری که کاملا به موقع گرفته شده اند
  • عجايب هفتگانه زير آب
  • معرفي و دانلود فيلم : احياء: جوينده خون
  • دانلود انيميشن : Tigger Movie
  • آلبوم جدید و زیبای میلاد بیک به نام برات متاسفم
  • آهنگ زيباي روز وصل باصداي چنگيز حبيبيان
  • ويرايش حرفه اي تصاوير با ACDSee Pro 2.0.219 Final
  • احکام همراه
  • هم آغوشى مرگ و زندگى در خلوت دل
  • مایكروسافت بیدار می‌شود
  • ما به ميهماني آمده‌ايم...
  • سایتی برای ساخت پرزنتیشن چندرسانه‌ای
  • وقتی پروژه‌ی جنگ اقتصادی علیه ایران رسما شکست بخورد
  • به یاد شهریور 1347 روز در گذشت صمد بهرنگ
  • جديدترين شماره از هفته نامه معتبر علمي: Science
  • اتومبیل با نیروی بخار 
  • مناجات خواجه عبدالله رایانه ای (1)
  • 7 درس از فرهنگ تجارت ژاپني ها
  • پشت پرده جديد تيم پروين: باشگاه ۵/۷ ميليارد توماني
  • حوادث رمضان پيش از ظهور
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

۱۰ عکس هنری که کاملا به موقع گرفته شده اند
زیباییهای جهان از نگاه دوربین دو جهانگرد ایرانی
ويدئويي جالب در مورد احمدي نژاد
شش سال پس از 11 سپتامبر (کاريکاتور)
عجايب هفتگانه زير آب
اقامتگاه سلطنتي كلئوپاترا مدفون در آبهاي اسكندري، شهر 9500 ساله باستاني در آبهاي هند، معبد 500 ساله تايلندي، اهرام مدفون در نزديكي ژاپن و ...

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

سازمان حسابرسی در 27 سال گذشته به وظیفه خود عمل نکرده است

خبر تغيير هوشنگ نادريان رئيس سازمان حسابرسي كل كشور و انتصاب كاظم نجفي علمي، در حالي منتشر شد كه عملكرد اين سازمان طي سالهاي گذشته با نقاط مبهم فراواني همراه بوده است. عدم عمل به انجام وظايف مصرح قانوني و تعطيلي امر نظارت مهم ترين انتقاد منتقدان اين سازمانبوده است.
در همين زمينه سردبير روزنامه رسالت گفت: سازمان حسابرسی در طول 27 سال گذشته به وظیفه قانونی خود در خصوص بازرسی عمومی از مراکز اقتصادی و اطلاع رسانی به مجامع عمومی عمل نکرده است.
کاظم انبارلویی كه طي سالهاي اخير طي مقالات متعددي به تعطيلي امر نظارت در اين سازمان اعتراض كرده است، در گفتگويي، نيز به تخلف سازمان حسابرسی با عدم اجرای ماده 151 قانون تجارت اشاره و در ادامه تصریح کرد: سازمان حسابرسی در طول 27 سال گذشته هرگز به وظیفه قانونی و کلیدی خود عمل نکرده است.
وی در ادامه سه عنوان مقبول، مشروط و مردود را نتیجه کار بازرسی عمومی صورت گرفته توسط سازمان حسابرسی از بنگاه های اقتصادی خواند و در توضیح این مطلب افزود: پس از بازرسی اگر نتیجه مقبول بود، یعنی آن سازما ن یا بنگاه اقتصادی هیچ مشکلی ندارد. اگر مشروط بود یعنی بعضی اسناد و مدارک دارای یکسری ابهامات یا اشکال است و اگر مردود بود یعنی تخلف یا فساد اقتصادی آن بنگاه اقتصادی را در بر گرفته و بیت المال در آنجا حیف ومیل می شود.
سردبير روزنامه رسالت با تأكيد بر عمده ترین تخلف سازمان حسابرسی در مورد سوم از موارد بالا، اظهار داشت: در مرحله اول که هیچ اشکالی نیست و در مرحله دوم نیز با گذراندن یکسری قوانین قابل حل است ولی نتیجه بخش سوم یعنی مردود که حاکی از تخلفات سنگین اقتصادی است باید به مجمع عمومی اطلاع رسانی شده و به قوه قضائیه شکایت برده شود که طی این 27 سال با وجود تخلفات فراوان، این سازمان از ارائه گزارش امتناع کرده است.
انبارلویی با بیان اینکه سازمان حسابرسی اولین سازمان ناظر بر بنگاههای اقتصادی است، بیان داشت: انبوهی از پرونده های مفاسد اقتصادی در دست نظام است که همگی توسط عوامل دیگر گزارش شده است و هیچ کدام توسط این سازمان اطلاع رسانی نشده است. البته این عدم گزارش از طرف کمیسیون اصل 90 تخطی در قانون اساسی محسوب می شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

احياء: جوينده خون
Rise: Blood Hunter



نويسنده و کارگردان: سباستين گوتيه رز. موسيقي: ناتان بار. مدير فيلمبرداري: جاني تال. تدوين: ليزا برامول، راب ساليوان. طراح صحنه: جري فلمينگ. بازيگران: لوسي ليو[سدي بليک]، رابرت فارستر[لويد]، کامرون ريچاردسون[کولت]، آلن ريچ[هريسون]، سامانتا شلتون[ سردبير LA Weekly]، کوين ويتلي[اتان ميلز]، جيمز دآرسي[بيشاپ]، مايکل چيکليس[کلايد راولينز]، مارگو هارشمن[تريشيا راولينز] کامرون گودمن[کايتلين]، کارلا گوينو[ايو]. ٩٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا، نيو زيلند. نام ديگر: Rise.
سدي بليک خبرنگار جستجوگر LA Weekly به دنبال تحقيق درباره گمشدن دختران جوان و سپس يافته شدن اجساد تکه تکه شده آنها، به وجود گروهي با باورهاي فرا طبيعي شک مي کند. اما بعد از کشته شدن يکي از همکاران خود، زماني که به آپارتمان وي رفته به چنگ يکي از اعضاي اين گروه مي افتد. مدتي بعد، وقتي چشم باز مي کند خود را در سردخانه پزشکي قانوني مي بيند. سدي که پس از مورد حمله قرار گرفتن، تبديل به خون آشام شده، به زندگي بازگشته و قصد دارد تا انتقام بگيرد. کارآگاه راولينز که دخترش تريشيا نيز قرباني همين گروه شده، در تعقيب پرونده و يافتن ردي از اين گروه است. او که قسم خورده تا انتقام خود را از ربايندگان تنها دخترش بگيرد، به زودي با سدي برخورد مي کند. سدي که با کشتن يکي دو نفر از اعضاي اين گروه در صدد دسترسي به رهبرشان بيشاب است، با راولينز همراه مي شود. تنها تقاضاي وي از راولينز در ازاي کمک به وي و رسيدن به بيشاب يک چيز است: مرگ در پايان کار!

چرا بايد ديد؟
مدت زمان زيادي از شنيده شدن نام گوتيه رز براي اولين بار نمي گذرد. در سال ١٩٩٨ بود که با فيلم جنايي خوش ساخت بوسه يهودا[با بازي کارلا گوگينو و آلن ريکمن و برنده جايزه منتقدان جشنواره فيلم هاي پليسي کنياک] او را شناختم. اما گوتيه رز تا امسال و نمايش احياء ترجيح داد تا دوباره روي صندلي کارگرداني ننشيند. در عوض فيلمنامه هايي چون Gothika و مار در هواپيما نوشت که توفيق تجاري نيز براي وي به دنبال داشت و شهرتي در زمينه نگارش سناريوي هاي ترسناک و مهيج کسب کرد. انتخاب او براي نگارش نسخه هاليوودي فيلم چشم[برادران پنگ] نيز که سال آينده به نمايش در خواهد آمد، از همين شهرت ناشي شد. کساني مثل من که قبل از ديدن فيلم در جريان ساخت احياء بودند با توجه به سابقه نيک گوتيه رز و حرف هاي خود او انتظار يک فيلم متفاوت در ژانر ترسناک با تم خون آشام ها را مي کشيدند. از طرف ديگر پنداشته مي شد که پس از برخورد سخت منتقدان با Gothika در چهار سال قبل گوتيه رز با حزم و احتياط بيشتري به سراغ پروژه جديد برود. اين احتياط در ظاهر فيلم رعايت شده و از کليشه هاي اين نوع مثل دندان هاي تيز، استفاده از سير و صليب دوري گزيده است. حال و هواي قصه و پيچ پاياني آن نيز وامدار ژانر نوآر است. اما احياء در باطن محصولي از يک دوستدار فيلم هاي خون آشامي است که بايد به بسياري از کليشه ها وفادار مي مانده و همين وفاداري مايه احتضارش را فراهم کرده است. البته نبايد از کوشش هاي کارگردان براي برخورد با دستمايه اسطوره اي خود به عنوان يک افسانه صرف و دادن موقعيتي قابل باور به پرسوناژها-مانند فلج بودن هريسون- در کنار سبک بصري اش چشم پوشيد.
با اين وجود فيلم سرشار از دست اندازي هاي نويسنده و به کارگردان به فيلم هاي مطرحي چون بليد و نقطه گسست است که گاه به شکلي نه چندان ظرافتمندانه در کنار هم چيده و گاه به گاف هايي نيز ختم شده اند. مي توان احياء را تلاش هاي خون آشام هاي اشراف زاده براي خيزشي مجدد و دست و پا زدن هاي گوتيه رز براي تزريق خون تازه اي به رگ هاي اين ژانر ارزيابي کرد، که مانند هر تلاشي مي تواند به ناکامي نيز منجر گردد. از طرف ديگر مي توان اين فيلم را يک محصول کم هزينه و بي ادعا بر اساس اسطوره هاي غربي دانست. در هر دو حال فيلم يک کار متوسط رو به پايين با فيلمنامه اي متوسط است که بايد گوتيه رز خود را از شر آن رها کند. مي ماند حيرت من از حضور فيلمبرداري چون جان تال [برنده دو جايزه اسکار] در چنين پروژه اي که تنها نکته قابل توجه فيلم نيز کار اوست.
از نکات جالب توجه فرعي فيلم حضور مرلين منسون[خواننده] در نقش کوتاه يک بارمن، البته بدون گريم اغراق آميز هميشگي است!
ژانر: ترسناک، مهيج. 
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/51619789/quidam-rbh.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/51619890/quidam-rbh.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/51619991/quidam-rbh.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/51620145/quidam-rbh.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/51620263/quidam-rbh.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/51620358/quidam-rbh.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/51620622/quidam-rbh.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/51620625/quidam-rbh.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Tigger Movie


 


Also Known As:Tigger: The Movie
Parents Guide:Add content advisory for parents
Runtime:77 min
Country:USA / Japan
Language:English
Color:Color (Technicolor)
Aspect Ratio:1.85 : 1 more
Sound Mix:DTS / Dolby Digital / SDDS
Certification:Iceland:L / Argentina:Atp / Chile:TE / Denmark:A / Finland:S / France:U / Germany:o.Al. / Hong Kong:I / New Zealand:G / Spain:T / Sweden:Btl / Switzerland:0 (canton of Geneva) / Switzerland:7 (canton of Vaud) / UK:U / USA:G / Australia:G / Singapore:G / Philippines:G
MOVIEmeter: 14% since last week why?
Company:SimEx Digital Studios
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/29824000/d-ttm.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/29823842/d-ttm.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/29823767/d-ttm.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/29824090/d-ttm.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/29824231/d-ttm.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/29823781/d-ttm.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/29823304/d-ttm.part7.rar 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

برات متاسفم
باصداي ميلاد
 

آلبوم جدید و زیبای میلاد بیک به نام برات متاسفم
 

نام آهنگ

سرور 1

سرور 2

Nazaninam

دانلود

دانلود

Barat Moteasefam

دانلود

دانلود

Halgheh

دانلود

دانلود

Daste Khodet Nist

دانلود

دانلود

Midoonestam

دانلود

دانلود

Naro

دانلود

دانلود

Man Nemikham Nefrin Konam

دانلود

دانلود

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

تک موزیک

آهنگ زيباي روز وصل باصداي چنگيز حبيبيان


لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ويرايش حرفه اي تصاوير با
ACDSee Pro 2.0.219 Final



 

تقريبا تمامي علاقمندان به كامپيوتر و نرم افزارهاي كاربردي نام نرم افزار محبوب و بسيار قدرتمند ACDSee را شنيده اند و ديگر كمتر سيستمي است كه يكي از نسخه هاي محصول قدرتمند اين شركت يعني ACDSee در آن نصب نباشد . ابزاري فوق العاده قدرتمند و سريع در مديريت، تنظيم، نمايش و سازماندهي تمامي فرمتهاي تصويري و در نسخه هاي اخير اكثر فرمتهاي مالتي مديا ! قابليت هاي ويرايشي تصاوير نسخه هاي اخير و همچنين قابليت هاي تبديل قرمت بسيار فراگير اين نرم افزار محبوب قدرتمند را از قبل قدرتمندتر ساخته و به قطب برتر نرم افزارهاي مرور تصاوير ديجيتالي درون هارد يا همان Photo Browser ها تبديل نموده است . به تازگي شركت ACD Systems نسخه ي جديدي از اين محصول پرطرفدار با نام ACDSee Pro 2.0.219 Final عرضه نموده است كه علاوه بر قابليت هاي خوب نسخه هاي قبل از توانايي هاي جديد و مفيدي نيز بهره مند شده است.
اين نرم افزار جديد به شما امكان مي دهد كه به صورت حرفه اي بر روي عكسهايتان كار كنيد ، به شما به صورت خلاقانه پيشنهاد براي بهبود كيفيت عكس و .. مي دهد. با اضافه كردن تجهيزات نوري به نرم افزار اين توانائي را دارد كه عكسهاي خانوادگي شما را در صورت تاري و مات بودن تصاوير به تصاوير روشن و درخشان تبديل كند.
خلاقيت شما را شكوفا مي كند و به شما مي آموزد كه چگونه در كوتاه ترين زمان ممكن به بهترين نتيجه برسيد.
شما مي توانيد با اين نرم افزار به درست كردن كارت،آلبوم ها،و.. بپردازيد.
شما مي توانيد عيب قرمزي چشمها را در تصاويرتان را به سادگي برطرف كنيد. همچنين شما مي توانيد عكس هاي خود را به صورت كاملا حرفه اي ويرايش كنيد و برطرف كردن لكه در عكس ، قرمزي چشمان ، و لكه هاي زايد عكس و... را برطرف سازيد.
ويژگي هاي اين نرم افزار :
- دسته بندي اتوماتيک تصاوير دريافتي از دوربين هاي ديجيتال يا ديگر وسيله ها ( ذخيره عکس ها براساس : سايز، تاريخ گرفته شدن عکس و ...)
- قابليت حفاظت از عکس هاي شخصي و محرمانه شما در پوشه اي مخصوص
- قابليت Print عکس با بهترين کيفيت ممکن.
- رايت تصاوير و فايل هاي Multimedia بر روي CD/DVD
- داراي ابزارجدیدی به نام Shadow/Highlight براي رفع سريع تيرگي يا روشني بيش از حد در تصاوير
- قايليت نمايش عکس ها در حالت Slide Show
- قابليت نمايش سريع عکس ها با قابليت Quick View
- داراي ابزارهاي کامل Edit کردن عکس از جمله : ابزار برش دادن تصاوير، اضافه کردن Filter هاي مختلف به تصاوير، افزايش وضوح تصاوير، مات کردن و ...
- قابليت رفع قرمزي چشم در برخي از تصاوير تنها با 1 کليک
- داراي ابزار هاي مديريت عکس ها (با قابليت انجام بر روي چند عکس مختلف به صورت همزمان) مانند : تبديل عکس ها از Format ي به Format ديگر، تغيير سايز، تغيير نام، چرخش تصاوير و ...
- ظاهر جديد نرم افزار با قابليت سفارشي کردن تمام قسمت ها براي دسترسي سريعتر به تنظيمات نرم افزار
- ايجاد آلبوم هاي تصاوير براي عکس هاي انتخابي شما
- کاملا سازگار با ويندوز Vista
و ...
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 32 مگابايت مي باشد و فايل کرک در داخل فايل Zip قرار دارد)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

راهنماي نصب:
1- ابتدا از پوشه «Mount The Image And Install Prog» فايل Image را روي سي.دي رايت کنيد.
2- حال برنامه ميرعماد را از روي سي.دي که رايت کرده ايد، نصب نمائيد.
3- سپس از پوشه «Run The Update» برنامه آپديت را اجرا و نصب نمائيد.
4- در آخر از پوشه «Use Crack» فايل کرک را در مسيري که برنامه نصب شده کپي و اجرا نمائيد.
 

دنياي موبايل

احکام همراه
 

برنامه احكام همراه با فرمت جاوا که شامل رساله 9 تن از مراجع مي باشد.

اسامی مراجع همانطور که در نرم افزار آمده:
1- امام خمینی
2- آیت الله خامنه ای
3- آیت الله تبریزی
4- آیت الله مکارم شیرازی
5- آیت الله صانعی
6- آیت الله صافی گلپایگانی
7- آیت الله اردبیلی
8- آیت الله سیستانی
9-آیت الله فاضل لنکرانی

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: ندارد
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد . لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید .

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبرصلى الله عليه وآله:
إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ولا تُغلَقُ إلى‏ آخِرِ لَيلَةٍ مِنهُ؛
درهاى آسمان در شب اوّل ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب اين ماه بسته نمى‏شود.
النوادر، ص 246

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

بچه شیر خوار عذرا خانم داشت دندان در می آورد و به همین علت گریه اش قطع نمی شد . یکی از دوستان عذرا خانم به او گفت : قدری لالائی بگو ، شاید خوابش ببرد .
اصغر آقا ، شوهر عذرا خانم ، که این حرف را شنید ، گفت : نه ، خانم ، روز اول این کار را کرد . اما صدای همسایه ها در آمد . گفتند : باز صد رحمت به همان صدای ونگ ونگ بچه !!


کشاورز با چهارده فرزند خود در مزرعه کار می کرد . چند چتر باز از آسمان به سوی مزرعه فرود می آمدند . پسر کوچک کشاورز نگاهی به آسمان کرد و گفت : بابا جان مامان می گفت : هر وقت به بیمارستان می رود حاجی لک لک برایش یک بچه از آسمان می آورد اما این بار هنوز مامانم به بیمارستان نرفته ، دسته دسته از آسمان می ریزند .


پسر کوچولو پرسید : بچه های شیر خوار از کجا می آیند ؟ به او گفتند : تخمی کاشته می شود و پس از مدتی تبدیل به بچه می گردد . روز بعد ، بچه یک تخم پرتقال در باغ کاشت و یک گلدان هم رویش دمر کرد .
هفته بعد همین که گلدان را بلند کرد دید یک بچه قورباغه در زیر آن است . خیره خیره نگاهی به آن کرد و گفت : حیف که پدرت هستم و گرنه همین الان ترا می کشتم .

 

 

با جوان تا آسماني
zahra4066@yahoo.com

هم آغوشى مرگ و زندگى در خلوت دل

هم آغوشى مرگ و زندگى در خلوت دل »گويا زمانى نمى‏گذرد كه تو هم يكى از آنانى، پس جايگاهت را آباد كن آخرتت را به دنيا مفروش، سخن درباره‏ى آنچه نمى‏شناسى ترك كن و آنچه برايت ضرورى نيست بر زبان نياور(27)».
نكته‏ى مهمى كه در مطالعه‏ى احوال گذشتگان وجود دارد، اين است كه همه‏ى آنها در پايان راه به سوى آخرت پر گشوده‏اند و سفرى قطعى را آغاز نموده‏اند و در اين پرواز و سفر، آنچه از دنياست، در دنيا نهاده‏اند و با خويش هيچ نبرده‏اند.
بر فتم سوى قبرستان از اين پيش بديدم قبر دولتمند و درويش نه درويشى در آنجا بى كفن بود نه دولتمند برد از يك كفن بيش از آن‏جا كه اين پرواز براى همه‏ى ما هست و اين سفر پس از زمانى كوتاه رخ خواهد نمود، امام مى‏فرمايد: خود را آماده‏ى اين سفر كن، اسير دنيا نباش، درباره‏ى آنچه نمى‏دانى، سخن مران و در مورد آن اظهار نظر نكن و چيزى را كه وظيفه‏ى تو نيست، ابراز ننما.
يكى از مشكلات ما و روزگار ما اين است كه در همه چيز خود را صاحب نظر مى‏دانيم و درباره‏اش سخنانى مى‏گوييم كه در وظيفه‏ى ما نيست و از اين روست كه بسيارى از مطالب ما پشتوانه‏ى علمى ندارد و باعث آشفتگى‏هايى در سطح خانواده، اجتماع و گاهى كشور مى‏شود.
افرادى نسنجيده و نفهميده با اضافه و كم كردن مطالبى، آنها را براى ديگران نقل مى‏كنند و اين رشته همچنان توسط ديگران ادامه مى‏يابد.
ناگهان با انبوهى از اطلاعات نادرست و غير واقعى روبرو مى‏شويم كه كشف حقيقت از بين آنها بسيار مشكل و گاه محال مى‏شود.
على به جوان مى‏گويد: آخرتت را نفروش، حرف بى پايه نزن و اضافه بر وظيفه و تكليفت اظهارنظر نكن.
»از راهى كه مى‏ترسى مسير گمراهى باشد دورى گزين چرا كه خويشتن دارى در هنگام حيرت و هنگامه‏ى ضلالت، بهتر از سقوط در پرتگاه تباهى و خطرهاست(28)».
آخرين سخن امام در اين بخش، كنترل كنجكاوى جوان است، جوان سرى پر شور و دلى خطرپذير دارد.
اين شور و خطرپذيرى بايد كنترل گردد و حسابگرانه و سنجيده از آن بهره برده شود.
چه بسا انسان بر اثر همين كنجكاوى و حركت‏هاى بدون تأمل، در مسيرى قرار بگيرد كه بازگشت از آن ممكن نباشد و چه بسيار جوانانى كه بخاطر آزمون چيزهايى كه فقط بر اثر تحريك حس كنجكاوى آنان صورت گرفته، در دام‏هاى غيرقابل رهايى افتاده‏اند.
مگر اكثر جوانانى كه به اعتياد كشيده مى‏شوند، منشأى غير از كنجكاوى آنان را وادار به ورود به اين وادى هولناك كرده است؟! - چيست؟ چه طعمى دارد؟ چه حالى مى‏دهد؟! و... چرا جوان قبل از اينكه گرفتار شود در حال خود و پايان مسير تأمل نكند.
چرا عاقبت انديش نباشد و نگاه دورنگر خود را به انتهاى جاده و افق وادى گسترده‏اى كه مى‏خواهد وارد آن شود، نيندازد.
كه اگر چنين كرد به سفارش امامش عمل كرده و براى هميشه از سرگردانى و رنج نجات يافته است.
 

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

الگوهای قهرمانی و پهلوانی حماسه ‌های ایلیاد هومر و به طور کلی اساطیر باستانی یونانی را حتّی در دنیای مدرن امروز تمدن غربی می‌توان ردیابی کرد. بدین سان مفاهیمی ثابت در طی دوران‌های متمادی از صافی زمان گذشته و به دوران حال رسیده است
همین ماندگار بودن این آثار آن‌ها را حائز توجه می‌کند
به نظر می‌رسد که فردوسی احساس می‌کرده که این کتاب شگون و تقدس
خواهد داشت و سرنوشت ایران را تعیین خواهد کرد
رخدادهای آینده ؛ درستی این احساس فردوسی را تایید کرد
به این معنی که کتاب شاهنامه به صورت نمادی از یگانگی قوم ایرانی نقش به سزایی در تثبیت و ترویج فرهنگ آن داشته و دارد و آن را در برابر حوادث و دشواری‌های فراوان حفظ کرد
شاهنامه ؛ حافظۀ ایرانی را تا دور دست در گذشته پیش برد. به دورانی که ایرانی سرفراز و فاتح نبردهای زندگی بود. نبردی دائمی بین نیکی و بدی که به صورت جنگ بین ایران و توران و یا مثلا نبرد کاوه و ضحاک در شاهنامه نمود پیدا کرده است و تاثیر ماندگاری در فرهنگ ایران داشته است.
از این طریق شاهنامه کتاب نگهبان فرهنگ ایران به شمار می‌آید. به این معنی که در حماسه‌های آن، به ارزش‌هایی تاکید شده که انسان ایرانی به طور عمیق به آن باور داشته است.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة يونس آيات: 109 محل نزول: مکه

 
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللّهِ فَعَلَى اللّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَكُمْ وَشُرَكَاءكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَيَّ وَلاَ تُنظِرُونِ 71 فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللّهِ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ 72 فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلاَئِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِينَ 73 ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلاً إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ 74 ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى وَهَارُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ بِآيَاتِنَا فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ 75 فَلَمَّا جَاءهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ إِنَّ هَـذَا لَسِحْرٌ مُّبِينٌ 76 قَالَ مُوسَى أَتقُولُونَ لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءكُمْ أَسِحْرٌ هَـذَا وَلاَ يُفْلِحُ السَّاحِرُونَ 77 قَالُواْ أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا وَتَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِيَاء فِي الأَرْضِ وَمَا نَحْنُ لَكُمَا بِمُؤْمِنِينَ 78

 

ترجمه فارسي مکارم

سرگذشت نوح را بر آنها بخوان! در آن هنگام كه به قوم خود گفت: «اى قوم من! اگر تذكرات من نسبت به آيات الهى، بر شما سنگين (و غير قابل تحمل) است، (هر كار از دستتان ساخته است بكنيد) من بر خدا توكل كرده‏ام! فكر خود، و قدرت معبودهايتان را جمع كنيد; سپس هيچ چيز بر شما پوشيده نماند; (تمام جوانب كارتان را بنگريد;) سپس به حيات من پايان دهيد، و (لحظه‏اى) مهلتم ندهيد! (اما توانايى نداريد!) «71» و اگر از قبول دعوتم روى بگردانيد، (كار نادرستى كرده‏ايد; چه اينكه) من از شما مزدى نمى‏خواهم; مزد من، تنها بر خداست! و من مامورم كه از مسلمين ( تسليم شدگان در برابر فرمان خدا) باشم!» «72» اما آنها او را تكذيب كردند! و ما، او و كسانى را كه با او در كشتى بودند، نجات داديم; و آنان را جانشين (و وارث كافران) قرار داديم; و كسانى را كه آيات ما را تكذيب كردند، غرق نموديم! پس ببين عاقبت كار كسانى كه انذار شدند (و به انذار الهى اهميت ندادند)، چگونه بود! «73» سپس بعد از نوح، رسولانى به سوى قومشان فرستاديم; آنان دلايل روشن برايشان آوردند; اما آنها، به چيزى كه پيش از آن تكذيب كرده بودند، ايمان نياوردند! اينچنين بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى‏نهيم (تا چيزى را درك نكنند)! «74» بعد از آنها، موسى و هارون را با آيات خود به سوى فرعون و اطرافيانش فرستاديم; اما آنها تكبر كردند (و زير بار حق نرفتند; چرا كه) آنها گروهى مجرم بودند! «75» و هنگامى كه حق از نزد ما بسراغ آنها آمد، گفتند: «اين، سحرى است آشكار !» «76» موسى گفت: «آيا درباره حق، هنگامى كه به سوى شما آمد، (چنين) مى‏گوييد؟! آيا اين سحر است؟! در حالى كه ساحران (هرگز) رستگار (و پيروز) نمى‏شوند! «77» گفتند: «آيا آمده‏اى كه ما را، از آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، منصرف سازى; و بزرگى (و رياست) در روى زمين، از آن شما دو تن باشد؟! ما (هرگز) به شما ايمان نمى‏آوريم!» «78»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

camoos90@yahoo.com

- اگر داروك بخونده گنه وارش انه
اگر قورباغه سبز روي درخت بخواند مي گويند باران مي آيد.
- پنج شنبه نون و خرما در كامبي تا امه مرده جه برسه
پنجشنبه نان و خرما بيرون مي دهيم تا ثوابش به مرده ما برسد.
- چايي دله دار دره مهمان قد بلند انه
روي چايي ساقه اش قرار گرفته مهمان قد بلند مي آيد.
- خوي بد بدي صدقه درها كن تا بدي اون خو بر طرف بوشه
خواب بد ديدي صدقه بده تا بدي آن خواب بر طرف شود.
- سگ سر انشند ته دست گند موك زنده
روي سگ آب نريز دستت زگيل مي زند
- شو بي وقتي نونه جارو بزوئن فرشته ملائكه ره از شه سره بيرون كاندي
شب بي موقع نبايد جارو بزني چون فرشته و ملائكه را از خانه خود بيرون مي كني
- گرم تندير سره دپوشي ته وشته حادثه پيش انه
سر تنور گرم را بپوشاني براي تو حادثه پيش مي آيد.
- نمك ره نشند بنه به خاطر اين كه آب چشم حضرت زهرا هسته
نمك را زمين نريز به خاطر اين كه آب چشم حضرت زهرا (س ) است

 

 

aftabemehr@gmail.com

ماه رمضان براى مؤمن سود
و براى منافق خسران است

حضرت سلمان فرمود: در روز آخر شعبان پيامبر(صلى الله عليه و آله) براى ما خطبه‏اى در فضيلت ماه رمضان قرائت فرمود و در خطاب خويش به ما فرمود:
«اى مردم براستى سايه افكنده بر سر شما ماه بزرگ مباركى، ماهى كه در او شبى است كه از هزار ماه بهتر است، كه خداوند روزه‏اش را فرض و واجب نموده، و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، كسى كه تقرب بجويد به خداوند،به انجام نافله خيرى، مثل آن است كه در غير ماه رمضان فريضه‏اى انجام داده باشد، و اين ماه ماه صبر است، و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است. و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، و ماهى است، كه رزق مؤمن در او زياد مى‏گردد، و ماهى است كه اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، و آخرش آزادى از آتش جهنم است، و اين ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، و براى منافق خسارت و ضرر.»

---------------------
پى‏نوشت‏:
1- مستدرك الوسائل مرحوم نورى نقل از وقايع الايام، ص 436.

 

 

afagh_m51@yahoo.com

گل گلدون من شکسته در باد
تو بیا تا دلم نکرده فریاد
گل شب بو دیگه شب بو نمی ده
کی گل شب بو رو از شاخه چیده
گوشه آسمون شده رنگین کمون
من مثل تاریکی تو مثل مهتاب
اگه باد از سر گل تو نگذره
من می رم گم می شم تو جنگل خواب
گل گلدون من، ماه ایوون من
از تو تنها شدم، چو ماهی از آب
گل هر آرزو، رفته از رنگ و بو
من شدم رودخونه، دلم یه مرداب
آسمون آبی می شه اما گل خورشید
رو شاخه های بید دلش می گیره
دره مهتابی می شه اما گل مهتاب
از برکه های آب بالا نمی ره

تو که دست تکون می دی
به ستاره جون می دی
می شکفه گل از گل باغ

وقتی چشمات هم میاد
دو ستاره کم میاد
می سوزه شقایق از داغ

گل گلدون من، ماه ایوون من
گل هر آرزو، رفته از رنگ و بو

من شدم رودخونه، دلم یه مرداب
از تو تنها شدم، چو ماهی از آب

 

 

mhmazidi@gmail.com

مایكروسافت بیدار می‌شود
 

از همان زمانی كه آقای « ری اوزی » وارد مايكروسافت شد، همگان منتظر تحولات زيادی در نگرش مايكروسافت بخصوص به وب و اينترنت بودند.در اين مدت نمونه‌های پراكنده‌ای از تلاشهای نامنسجم مايكروسافت را ديده‌ايم.
اما اكنون احساس مي‌كنم كه شرايط بگونه‌ای است كه بتوان به دسته‌بنديهای اين وبلاگ يك دسته جديد تحت عنوان  live.com اضافه كرد.تحركات اخيرا مايكروسافت نشانگر اين است كه بايد منتظر رقابتهای جالبي در آينده و بخصوص در سال 2008 باشيم.بنظر مي‌ايد مايكروسافت دارد درك درستي از جايگاه گوگل پيدا مي‌كند.هرچند از نظر search  بسيار با گوگل فاصله دارد اما اقدامات اين شركت - به خصوص اخيرا- نشان دهنده اين است كه راه درست برای رقابت با گوگل را پيدا كرده است.
متاسفانه مايكروسافت -لااقل در بين وبلاگ‌نويسان آی‌تی جهانی- تاكنون چندان محبوب نبوده است.اقدامات اخير او مي‌تواند تا حدودي به ترميم اين ديدگاه كمك كند.ارائه پك جديد ويندوز لايو - كه يادآور گوگل پك مي‌باشد- تحت نام ويندوز لايو اينستالر در چند روز قبل و همچنين راه‌اندازی سرويس مترجم لايو در روزهای اخير به همراه اقدامات قبلي نشان دهنده تكاپوی جديد مايكروسافت است.
هرچند هنوز محصولات وب مايكروسافت تا حدودی در مقابل محصولات گوگل ضعيف بنظر مي‌رسند؛ اما خزانه غني غول ردموند - هم پول و هم افراد خلاق- مي‌تواند پتانسيلي برای‌ شروع يك رقابت جذاب باشد. نويسنده اين وبلاگ با توجه به اين امر، زين پس سعي مي‌كند اخبار اين قسمت از وب را نيز با دقت دنبال كند و اگر چيز جالبي يافت در وبلاگش انعكاس دهد.برای شروع منبع اصلي او اين وبلاگ خواهد بود.

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

ما به ميهماني آمده‌ايم...

ماه رمضان هم از راه رسيد و همه آفريده‌هاي خدا را به ضيافت عشق و عشقبازي با معبود دعوت كرد.
سفره‌اي كه به وسعت بخشندگي خداست پهن شده و من تو اگه لايق باشيم، دعوت صاحبخانه را لبيك ميگيم و ريزه‌خوار اين خان پر نعمت الهي ميشيم.
ميگن ميهمان حبيب خداست و چه لذتي بيش از اين كه دوست و همنشين خالقت باشي، معبودي كه عاشق بنده‌هاش ِ و نعمتهاشو براشون تمام و كمال سر سفره مياره.
تا كه باشيم و چه باشيم... و " گر گدا كاهل بوَد ، تقصير صاحبخانه چيست"
رمضان يك تحولِ ، تحولي از خويش به او ، از منيّت به آدميت ، از بي‌قيدي به مسئوليت، مسئوليت انسان شدن، خدايي شدن، آسماني شدن ، پيدا كردن گمشده‌هاي درون، گمشده‌هايي كه اگر بشناسيمشان و پيدايشان كنيم واژه اشرف مخلوقات را درك كرديم و فهميديم.
به مرحمت خدا در روزها و شبهاي رمضان، وزنه هاي سربي معصيت و دنياخواهي كه زمينگيرمان كرده و حس پرواز در ملكوت خدا را از ما گرفته باز ميشه، ولي مشكل اينجاست كه بعضي از ما پرواز كردن را فراموش كرده‌ايم، ولي نبايد نا اميد بود، چون خودش گفته هر كه هستي و هرچه هستي منم كه از مادر بهت نزديكترم و مادر هرچه هم كه فرزندش اذيتش كنه محبتش نسبت بهش كم نميشه...
وقتي در ازل به نداي " أَلَسْتَ " ، " قَالُواْ بَلَى" (1) گفتيم و قبول كرديم پا در اين دنياي خاكي بگذاريم شايد فكرش را هم نمي‌كرديم كه راه را گم كنيم و سرگردان دنيا شويم، ولي خداي رحمان رمضان را به ما داد و از سرگرداني و پريشاني رهايي‌مان بخشيد.
و خدايا: " لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ " (2)
بارالها ، دل هاي ما را به باطل ميل مده پس از آنكه به حق هدايت فرمودي ، و به ما از لطف خويش اجر كامل عطا فرما كه همانا تويي بخشنده بي عوض و منت.

---------------------------------
پي‌نوشت:
1- سوره اعراف آيه172
2- سوره آل عمران آيه 8

 

.

alirezamajidi@gmail.com

vcasmo ، سایتی برای ساخت پرزنتیشن چندرسانه‌ای


بی‌اغراق باید گفت  با سپری شدن هر روز اشتراک مطالب در اینترنت آن هم به صورت چندرسانه‌ای و با استفاده از سرویس‌های آنلاین آسان‌تر و آسان‌تر می‌شود.
تا چند سال قبل با ایمیل‌های با ظرفیت چند مگابایت خوابش را نمی‌دیدیم که بتوانیم همه چیز را با هر فرمتی آپلود کنیم و در شبکه‌هایی به اشتراک بگذاریم : عکس ، ویدئو ، پرزنتیشن ، فایل‌های
PDF.
سایت ژاپنی vcasmo ، سایتی است که به کمک آن می‌توان فایل‌های
PDF
، عکس ، صدا و فایل‌های پاورپوینت را آپلود کرد و از ترکیب آنها یک نوع پرزنتیشن خاص ساخت.

برای مثال شما به کمک این سایت می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی را همراه با عکس‌های آن و متن سخنرانی آپلود کنید و یک پرزنتیشن چندرسانه‌ای تمام‌عیار درست کنید.
اجازه بدهید من برای این سایت و یا سایت های مشابهی که فکر بکر این سایت را دنبال کنند ، آینده بسیار خوبی پیش‌بینی کنم.
کار با این سایت بسیار ساده است:
- ثبت‌نام می‌کنید.
- فایل‌های خودتان را آپلود می کنید.
- سایت آنها را در کنار هم قرار می‌دهد و ترکیب می‌کند.
- کدی هم به شما می‌دهد که می‌توانید با قرار دادن آن در وبلاگ ، پرزنتیشن را به صورت توکار در وبلاگ داشته باشید.
مثلا شما می‌توانید چندین عکس آپلود کنید و بعد موسیقی مورد علاقه‌تان را به عنوان صدای زمینه آنها بگذارید و از ترکیب آنها یک فلش جالب درست کنید.

 

 

chehrzad332@yahoo.com

وقتی پروژه‌ی جنگ اقتصادی علیه ایران
رسما شکست بخورد
 

جنگ آمریکا علیه ایران الان جنگ اقتصادی است، از راه تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل و نیز بطور یک‌جانبه و سرخود و با فشار به شرکت‌های اروپایی اعمال می‌کند. ولی شرایط دنیا در این ده سال اخیر عوض شده و چین و روسیه و هند و آمریکای جنوبی تبدیل به رقبایی بزرگ برای اقتصاد آمریکا شده‌اند.
ولی با وجود تمام فشارهای افزاینده‌ی اخیر برای منزوی کردن ایران از نظر مالی و تحریم بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت‌های گوناگون ایرانی، خود آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتراف می‌کنند که این تحریم‌ها نتیجه‌ی دلخواه آنها را نداشه است.
اگر سرمایه‌گذاران و بانک‌های آلمانی و انگلیسی و فرانسوی رفته‌اند، جایشان را موسسات و بانک‌‌های رقبای اقتصادی آمریکای از چین و روسیه و هند و آمریکای جنوبی گرفته‌اند. درواقع ایران باز هم به آن انزوای مالی مورد نظر آمریکا و انگلیس (و از این به بعد هم «سرکولند» یا فرانسه‌ی سابق) نرسیده است و در نتیجه فشاری که می‌‌خواستند از طرف جامعه‌ی بازار و صعنت ایران و در نهایت از طرف مردم کوچه و بازار روی حکومت بیاورند و آن را در حمایت از برنامه‌اتمی دوشقه کنند، اتفاق نیفتاده است.
این واقعیتی است که رسانه‌های دنیا و همینطور روزنامه‌های داخل ایران (که متاسفانه تقریبا همه طرفدار اقتصاد نئولیبرال هستند) نمی‌خواهند گزارش کنند، همان‌طور که مثلا توافقات تازه‌ی ایران و آزانس اتمی را هم دوست ندارند زیاد پوشش بدهند.
ولی گهگاه گزارش‌هایی از دست‌شان درمی‌ورد و برای مثال گزارش فایننشال تایمز از تهران که چند وقت پیش با این مضمون -- که تحریم‌ها اثری روی کوچه و بازار ایران نگذاشته است -- چاپ شد، را می‌شود ذکر کرد.
این گزارش کوتاه بسیار خوب نشان می‌دهد که دنیا از آن حالت تک قطبی دهه‌ی ۹۰ درآمده است و دیگر نمی‌توان به سادگی کشوری را کاملا از نظر اقتصادی منزوی کرد و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در شدیدترین حالت هم نمی‌توان ایران را به زانو درآورد. (عجیب است که این گزارش در داخل ایران بازتاب چندانی نداشته است.)
این شکست به زودی در سیاست رسمی آمریکا در قبال ایران تغییر اساسی خواهد داد که به زودی راجع به تبعات آن بخصوص بر روی اپوزیسیون سه‌گانه‌ی ایرانی (پهلویسم، رجویسم، و رفسنجانیسم) خواهم نوشت.

 

 

helia_k48@yahoo.com

T he B e st Mo m e nt s I n L ife

1. Falling in love.
2. Laughing till your stomach hurts.
3. Enjoying a ride down the country side.
4. Listening to your favorite song on the radio.
5. Going to sleep listening to the rain pouring outside.
6. Getting out of the shower and wrapping yourself with a warm, fuzzy towel.
7. Passing your final exams with good grades.
8. Being part of an interesting conversation.
9. Finding some money in some old pants.
10. Laughing at yourself.
11. Sharing a wonderful dinner with all your friends.
12. Laughing without a reason.
13. "Accidentally" hearing someone say somthing good about you.
14. Watching the sunset.
15. Listening to a song that reminds you of an important person in your life.
16. Receiving or giving your first kiss.
17. Feeling this movement in your body when seeing this "special" someone.
18. Having a great time with your friends.
19. Seeing the one you love happy.
20. Wearing the shirt of a person you love and smelling his/her perfume.
21. Visiting an old friend of yours and remembering great memories.
22. Hearing someone telling you "I LOVE YOU"

 

 

mf_std@yahoo.com

ردای پدر علم جهان

یك نمونه دیگر از ارزشهای ایرانی كه خود ما آنرا نمی شناسیم رداي فارغ التحصيلي است. لابد تا به حال شما هم دیده اید وقتی یك دانشجو در دانشگاههای خارج می خواهد مدرك دكترای خود را بگیرد، یك لباس بلند مشكی به تن او می كنند و یك كلاه چهارگوش كه از یك گوشه آن یك منگوله آویزان است بر سر او می گذارند و بعد او لوح فارغ التحصیلی را می خواند. هنگامي كه از ما سوال مي شود كه این لباس و كلاه چیست؟ پاسخ مي دهیم این لباس شیطونك است كه اینها تنشان می كنند! اما هنگامي كه از يك اروپایی یا ژاپنی و یا حتی آمریكایی سوال شود این لباس چیست كه شما تن فارغ التحصیلانتان می كنید؟ می گویند ما به احترام «آوی سنت» (پور سینا) پدر علم جهان این لباس را به صورت نمادین می پوشیم. آنها به احترام «آوی سنت» كه همان «ابن سینا»ی ماست كه لباس بلند رداگونه می پوشیده، این لباس را تن دانشمندان خود می كنند. آن كلاه هم نشانه همان دستار است (کمی فانتزی شده) و منگوله آن نمادی از گوشه دستار خراسانی كه ما ایرانی ها در قدیم از گوشه دستار آویزان می كردیم و به دوش می انداختیم. در اروپا و آمریكا علامت یك آدم برجسته و دانش آموخته را لباس و كلاه ابن سینا می گذارند، ولی ما خودمان نمی دانیم. باورتان می شود؟!

 

 

ulduz_tabrizli@yahoo.com

به یاد شهریور 1347 روز در گذشت صمد بهرنگ

واپسین ماه فصل تابستان , ماه یادهاست.ماه زیباترین فرزندان آفتاب و باد است و ماه صمد.سی و نه سال،درست سی و نه سال از پیوستن صمد به آراز(رودخانه ارس ) گذشت.ببین صمد! که را ه تو، راه هر رودخانه شد. و هر موج آراز از خون تو پیغام ها آورد. پیشاهنگ رفتن شدی در شب سرد زمانه و خون گرمت، جاری و ساری آراز . گل داده است تازگی ها.ندیده ای؟! ماهیان جویباران هنوز می شناسندت به نام. و کلام تو هنوز و همچنان می رود خانه به خانه. قصه هایت راه زندگیست. بازتاب رنج وانعکاس کار.

که بود صمد؟
صمد بهرنگی نویسنده کودکان و فعال سیاسی شهره،در یک هزار و سیصد و هجده خورشیدی در محله چرنداب تبریز،کوچه"اسکولیلر" بر خشت این جهان افتاد. در کوچه "حمال آباد" روئید و بالید. فقر و نداشتنهای مکرر از همان نخست روز با روح و جان صمد عجین شده بود. پدربزرگ او،کارگری فصلی بوده که خرجش همواره بر دخلش می چربیده. گفته اند که گاهی مشک آب را به دوش می گرفته و در ایستگاه"وازان" به رومی ها و عثمانی ها آب شرب می فروخته. درد ورنج کار پدربزرگ را وا می دارد تا با فوج فوج بیکاران راهی قفقاز شود. رفتنی که دیگر آمدنی در کارش نیست. مرتب به پدر صمد و فرزندان دیگرش توصیه می کرده که « درس بخوانید تا مثل من کارگر،آواره نشوید.سعی کنید حقوق بگیرید،هر چقدر کم باشد باز بهتر است. چون خاطرتان جمع است که آخر ماه پولی می گیرید.» سالها بعد این نوه پدر بزرگ است که به دل دورافتاده ترین روستاهای ایران می زند. هجده سال بیشتر ندارد که دانشسرای مقدماتی را به پایان برده و به عنوان معلم راهی روستاهای آذربایجان می شود. قلم و زبان و هر چه دارد و ندارد را به کار می بنند برای آموزاندن کودکان محروم ترین نقاط کشور.
نخستین نوشته صمد،"تلخون" نام دارد. برداشتی از افسانه های محلی آذربایجان. به گواه صاحب نظران، محتوای همگی آثار صمد،حول محور زندگی توده ساده و عامی ایران است.پیام آثار صمد در لابلای اشکال شکیل و پرطمطراق مورد استعمال برخی روشنفکران بیان نمی شود که در قالب واژگانی ساده و موثر روایت می شوند. درست همانند زندگی معلم خستگی ناپذیر روستاهای میهن ما.

*عموبهرنگ بچه های اعماق
گفته اند که "بهرنگ" بسیاری از قصه ها و ترانه های خود را از زبان روستائیان می شنیده و بلافاصله یادداشت می کرده. به گفته اهل فن،ناهمگن بودن نحوه آموزش و پرورش در نظام سلطنتی با شرایط زندگی روستائیان به طور اعم و روستائیان آذربایجان به طور اخص،صمد را به نوشتن سلسله مقالات مذکور واداشته است. خود درباره این فصل از زندگانی اش می گوید، « از دانشسرا که درآمدم و به روستا رفتم یکباره دریافتم که تمام تعلیمات مربیان دانشسرا کشک بوده است و همه اش را به باد فراموشی سپردم و فهمیدم که باید خودم برای خودم فوت و فن معلمی را پیدا کنم و چنین نیز کردم.» این کتاب صمد ،چون دیگر کتبی که اساسا در رژیم های آزادی کش مجال انتشار نمی یابند،توقیف شده و به بایگانی سپرده می شود. صمد در این دوره،همزمان با تدریس در روستاها کلاس ششم متوسطه را نیز به پایان می برد و وارد دانشکده ادبیات در رشته زبان انگلیسی می شود. صمد را اما تاب ماندن در شهر نیست. بار دیگر به روستا زده و تکاپویی دوباره را کلید می زند. درس می دهد.نقد می نویسد.مقاله می نویسد.فولکلورهای خطه آذربایجان را جمع آوری می کند. برای زبان ترکی آذربایجانی دستور زبان
می نویسد. و کتاب الفبایی به همت او منتشر می شود که روشی تازه را پی گرفته جهت آموزش زبان فارسی به کودکان روستایی آذربایجان. آنگونه که اهالی فن اذعان می کنند، قصه های صمد از منظر محتوا،ضمن بهره گیری از تمثیل و استعاره از زبانی ساده و روان برخوردارند.شخصیت های اصلی او،همگی ریشه در طبقه زحمتکش جامعه دارند و تنفر صمد از نظام طبقاتی در سطر سطر این آثار به وضوح دیده می شود. عموبهرنگ بچه های اعماق در نامه ای به رفیقش،نسیم خاکسار می نویسد، «بچه های دبستانی و روستایی همیشه مشغله ذهنی من بوده اند.می دانی،من یازده سال در دهات آذربایجان الفبای فارسی گفته ام.همیشه فکر می کردم که روزی این ها هم باید ادبیات خاص خودشان را داشته باشند و خلاصه کردن کلیله و دمنه و ساده کردن شمسه وقهقهه و مرزبان نامه و امثالش یا ترجمه "یاوه بازار" و"قصر اژدها" ونظایرش برای اینها ادبیات نمی شود. من با ترس و باور کن خجالت این کار را شروع کرده ام.چون خیال نمی کردم بتوانم کاری بکنم. تا آن روز قصه برای بزرگان خیلی نوشته بودم که البته مزخرف بودند.( و حالا دیگر چیزی از این قماش ندارم،همه را دور ریختم.) و خیال می کردم باز هم مزخرف خواهم نوشت. اما بچه های صمیمی و مهربان و لخت و پاپتی روستا و کارخانه های قاالیبافی مرا به راه دیگری کشاندند ، راهی که تازه شروع کرده ام و خود آگاهم... » .
صمد در پیمودن راهی که برگزید،همواره حرکت تاریخی و یا نقش تاریخی بر جنبش و یا هر انسانی را مهمتر می دانست تا حرکت یا نقش تقویمی بر جنبش یا هر انسانی را.یارانی که از نزدیک با صمد در خور بوده اند گفته اند که وقتی او به تهران می آمده درد و رنج را تا مغز و استخوانش حس می کرده و سقوط رویاهای زیبای خویش را در پارادوکس های عیان زندگی شهر و روستا می دیده است.صمد،نا امید از هر آنچه در اطراف او می گذشت،در آغاز "بیست و چهار ساعت خواب و بیداری" خطاب به مخاطبان کودک و نوجوانش می نویسد، « قصه خواب و بیداری را برای این ننوشته ام که برای تو سرمشقی باشد.قصدم این است که بچه های هموطن خود را بهتر بشناسی و فکر کنی که چاره درد آنها چیست...» صمد، چاره این درد تاریخی را پس از بیست و چهار ساعت خواب و بیداری، در ساز وکارهای معیوب و سیکل خردکننده نظام سرمایه می یابد و ضرورت تعقییر و تحول در نظمی که "انسان" را هدف ندارد... « دستهایم از ماشین کنده شد و به رو افتادم روی اسفالت خیابان.سرم را بلند کردم و آخرین دفعه شترم را دیدم که گریه می کرد و زنگ گردنش را با عصبانیت به صدا در می آورد.صورتم افتاد روی خونی که از بینی ام زمین ریخته بود.پاهایم را به زمین می زدم و هق هق گریه می کردم.دلم می خواست مسلسل پشت شیشه مال من بود!»

*صمد به روایت یاران
حرف و سخن پیرامون صمد بهرنگی تا به امروز مرزهای بسیار را درنوردیده،در اینجا صمد را روایت می کنیم با نگاهی پرشتاب به یاد یاران از او. جلال آل احمد،او را برادر کوچک خطاب کرده. احمد شاملو ،صمد را "غول و هیولای تعهد" دانسته و دکتر غلامحسین ساعدی، برای او تاریخ تولد و تاریخ مرگی نمی شناسد. ساعدی بر نکته قابل تاملی انگشت گذارده و می گوید، « صمد خوب می دانست کسی را که باید زد فلانی و بهمانی نیست بلکه ریشه این شجره خبیثه است که باید با کاری ترین ضربت ها،به خاک مذلتش انداخت و از شرش راحت شد...» درست همه آنچه ساعدی درباره خصائل صمد بر می شمرد، "بیژن نیک طبع" شکنجه گر مشهور ساواک را واداشته که صمد را اینگونه معرفی کند، « تمام این آتش ها از گور صمد بلند شده. این فتنه ها را آن [...] بر پا کرده. اگر ارس دهنش را نبسته بود،ما اینجا مثل بهروز [ بهروز دهقانی،از پیشگامان "سازمان چریکهای فدایی خلق ایران" که زیر شکنجه ساواک جان باخت.] زیر عملیات خردش می کردیم...» . اسد بهرنگی،برادر صمد،می گوید که او بیشتر در نامه ها دوست خطابش می کرده و عقیده داشته که رشته دوستی محکمتر از برادریست.. اسد می گوید که در نامه های صمد،اثری از دردهای خانوادگی و شکایت ها و سلام ها یافت نمی شد.....دیگر یار به خون خفته اش، خسرو گلسرخی، معتقد است که صمد بهرنگی با عشق به مردم و آتشی که از این عشق در سینه اش گر می گرفت،چشم انداز محرومیت های جامعه را با درنگ در تضادهایی که خواستگاه این حرمان هاست، در آثارش تصویر کرد. جانمایه اش را از بچه های محروم گرفت و به آنها بخشید. صمد در قصه هایش دو رویه زندگی را می نمایاند،همچنان که دوستی در برابر دوست و همراهی رواست،دشمنی در برابر دشمن و ناهمراه ضرورت دارد....» . صمد در "کندوکاو..." خود بر یکی از آفتهای جریان روشنفکری ایران انگشت می گذارد و خاطر نشان می کند که تا محیطی را از نزدیک نبینیم،در آن زندگی نکنیم،با مردمش نجوشیم،صدایشان را نشنویم و خواسته هایشان را ندانیم،بی جاست که برای آن محیط و مردمش دلسوزی کنیم و برای آنها حتی داستان بنویسیم! ساعدی خوب به یاد می آورد روزی را که صمد در خانه جلال آل احمد یقه "مردک خود فروخته ای" را که عنوان "استاد دانشگاه" را به قول او همیشه "مثل جارو به دمش می بست و از هر سوراخی برخلاف تمام موش ها ظاهر می شد،گرفت و بیچاره اش کرد!". « بله، یک مرتبه صمد فروتن از جا پرید و خرخره کاظم ودیعی را چسبید و چنان بیچاره اش کرد که همگان متحیر شدند،متحیر که چنان خشم صاعقه واری را از جوان آرام و فروافتاده ای انتظار نداشتند. حاضران آن مجلس به رای العین دیدند که خاکی بودن و تواضع صمدبهرنگی،تنها و تنها در مقابل مردم عادی و توده های محروم و ستم کشیده است و در مقابل سرسپردگان قدرت حاکم،اصلا و ابدا!...» ساعدی به درستی عنصری را که از یک معلم دهکده های غرق در فلاکت،انسان بزرگی می سازد، بجا و برحق، محبوب تمام توده های رنجدیده و زحمتکش، در یک واژه کلیدی بیان می کند:" معجزه آگاهی!"
جلال آل احمد، ،نیز یار و همنشین صمد بود. جلال ،اردیبهشت ماه 1346 را یه یاد می آورد. سفر به تبریز. « با ساعدی،صمد بود،بهروز بود، آن یکی بهروز، کاظم بود و آن شبها و آن شور بیاتها و آن عاشقی خواندن های بهروز و آن صبحانه های قهوه خانه "قله" و آن گپ ها که کشید به "طرح تبریز". صمد در برگشت به چه حوصله ای نشسته بود و از لغات مشترک فارسی و ترکی که فرمایش کرده بگویید آذری یک کتاب اول اپتدایی نوشته بود،تا بچه های آذربایجانی مجبور نباشند "سو" و "چرک" را با آب و نان بنویسند و نفهمند چرا!...» علی اشرف درویشیان،نویسنده شهیر و دیگر رفیق نزدیک صمد، می گوید که او دلش برای زندگی آزاد و فضایی که بتوان در آن به اظهار عقیده پرداخت پرپر می زد.« آزادی آرمان تمام قهرمانهای داستان های اوست زیرا می داند که تنها در محیط آزاد به معنای واقعی است که استعدادها می شکفد و او خود در کلاس بارها این مطلب را آزموده است...»
منوچهر هزارخانی،نویسنده شهیر غربت نشینمان نیز درباره مرگ صمد می گوید،
« وقتی صمد بهرنگی، در گوشه ای دور افتاده از شمال مرد،مرگش از طرف "هنر "اطو کشیده و "رسمی" که در جنوب مشغول رقص شتری بود،با بی اعتنایی تمام زیر سبیلی رد شد و چه بهتر!... » و بامداد، بر این باور است که تجلی چهره صمد به عنوان روشنفکر آزاده ای که مجموعه آثارش از هفت،هشت قصه کوتاه و بلند برای کودکان،چند مقاله دراز و کوتاه در زمینه مسائل تربیتی و چند یادداشت درباره فولکلور آذربایجان نمی گذرد،باید برای جامعه روشنفکری ما همچون کلاه بوقی بلندی تلقی شود که در مکتبخانه های قدیم بر سر بچه های تنبل می گذاشتند. «می پرسید چرا؟ می گویم برای اینکه شعشعه چهره یکی چون صمد،پیش از آنکه به خاطر والایی ارزش های انکارناپذیر شخص او باشد،معلول بی نوری و خاموشی "جامعه روشنفکری ما" است.می بینیم که چون وجود ارزنده و مغتنمی نظیر صمد بهرنگی از دست می رود،نخی از یک طناب نمی برد و حلقه ای از یک زنجیر نمی گسلد و مبارزی از خیل مبارزان به خاک نمی افتد. بلکه ( به زعم کانون نویسندگان ایران) "فقدان او خلایی جبران ناپذیر برای ما به وجود می آورد و خسرانی است برای جامعه ما." و هم بدین سبب باید افزود که این اوج رسوایی است برای جامعه ما که نمی تواند خلا صمد را با صمد دیگر پر کند. اما همچنان از "جامعه ما" دم می زند...».
احمد شاملو در اظهاراتی که در سال 1351 درباره صمد ابراز داشته، به روشنی این مطلب را بیان داشت!

1318 : دوم تير ماه ، تولد در محله چرنداب تبريز،كوچه ي اسكويي لر.
1325 : ورود به دبستان 21 آذر.
1328 : انتقال به دبستان جاويد (تحصيل سال چهارم،پنجم،ششم).
1331 : مهر ماه ورود به دبيرستان تربيت تبريز.
1332 : احضار پدر وتذكر در مورد فعاليت هاي او،وحرفهاي كه در مورد مسايل روز مطرح مي كند .
1334 : مهر ماه ورود به دانشسرا.
1335 : انتشار روزنامه فكاهي «خنده» با همكاري بهروز دهقاني.
1336 : خردادماه، پايان دانشسرا وعزيمت به روستاهاي آذربايجان.
1339 : تحصيل در رشته زبان همزمان با تدريس .
1339 : اخطار اداره فرهنگ در مورد تحصيل همزمان با تدريس.
1340 : ششم ارديبهشت نوشتن « تلخـــــون »و قصه آه با امضا ي ص.قارانقوش .
1341 : 17 آذر ،اخراج از دبيرستان وانتقال به دبستان و دريافت گواهي نامه ي پايان تحصيلات از دانشگاه تبريز .
1342 : چاپ كتاب « پاره پاره » وترجمه «خرابكار،كلاغ سياهه»
1342 : نوشتن « الدوز و كلاغها ، كندوكاو در مسايل تربيتي ايران ».
1342 : نوشتن كتاب الفباي آذري براي مدارس آذربايجان (چاپ نشده) .
1343 : تحت تعقيب قرار گرفتن به خاطر چاپ كتاب «پاره پاره»وحكم تعليق از خدمت به مدت 6 ماه .
1343 : ونوشتن كتاب «انشاء ساده»وتبرئه در دادگاه تجديد نظر .
1344 : انتشار « مهد آزادي »وآشناي مناف فلكي كه جوان قاليباف بود او به كمك صمد به تحصيلات تا دانشگاه ادامه داد .
1345 : جلد دوم « بولماجالار وقوشماجالار » و « الدوزو كلاغها » .
1346 : انتشار « كچل كفتر باز » ، « افسانه محبت » و « پسرك لبو فروش » .
1347 : انتشار « يك هلـو هزار هلو » ، « 24 ساعت در خواب وبيداري »، « كور اوغلو وكچل حمزه » .
1347 : و انتشار « ماهــي سياه كوچولو » .
ونهم شهريور 1347 پيوستن به ابديت به وسيله موجهاي رود ارس.

 

 

shahrooz_sate@yahoo.com

افيون من در من
(قسمت اول)

فردين دخترش را بوسيد و به اتاق كارش رفت .
ساعت كه دوازده و بيست دقيقه شد تمام اتاق پر از دود سيگار بود .
ميتونم تصور كنم كه بار قبل هيچي نبوده ، واقعاً چقدر همه چيز مزخرفه ....................
-- : هيچ چيز حقيقي نيست . ماييم كه هستي را در اشكال به وجود مي آوريم اما هستي قبل از آن ديدن و يا بو كردن را به ما آموخته است . خيلي چرند است . اگر هيچ چيز حقيقي نيست پس توهم همه چيز است. خود خداست .
اما من وجود دارم و امروز ديدم كه چطور خانومه ور دل شوهرش به آقاي فروشنده عشوه تحويل داد .......
-- : هر نياز غريزي كه بي پاسخ بماند به شكلي خود نمايي مي كند . از جمع كردن آلبوم تمبر تا خانه لوكسي كه خانوم خانه به برق گلدان نقره اش دل مي بندد .
همه چيز پوچ و توخاليه ، همه چيز همينه؛ ترشح و بعد تولد ، ترشح ، بالش ، ترشح ، رقابت ، ترشح و بعد آميزش و خانه ، كار و ماشين لباسشويي مدي كه خشك كن هم باشه ......................
-- : اينها غم انگيز تر مي شوند وقتي كه به آنها اضطراب از دست دادن را هم ضميمه كنيم . آيا ليلا فقط به تو تعلق دارد ؟
كاش امروز اون صحنه رو نمي ديدم . چقدر غم انگيزه كه فرم انحناي لب فروشنده تا مغز استخونت رو بلرزونه . چرا كه يه زن كه شريكت هم شده همراهته .................
-- : هستي براي معني دار بودن به تعقلت نياز دارد . تو نباشي هيچ چيز نيست .
واقعيت چيه پس ؟ ما تفاله هايي كه اختيار شاشيدن رو هم نداريم؟ من ؟ گربه ؟ اون واكسي كثيف سر كوچه ؟ يا فقط يه دسته امواج و سطوحي از انرژي ....................
-- : من خود واقعيت هستم. اين جا همه چيز تا انتهاي درك تو لمس مي شود وآرزوها مثل يك سيب سرخ قابل چيدن هستند .
صداي به هم ريختن لوازم دخترك را به اتاق پدر مي كشاند .
دخترك آشفته از حالت نا متعادل پدر، او را صدا مي زند؛
بابا، بابا، با....با
باباجون نمي خوام اين كارو بكنم . كمكم كن بابا جون ، به خاطر تو نمي كنم .............
حس مي كند مادر تنها كسي است كه مي تواند شرايط را آرام كند، صدايش مي زند؛
مامان، ما....مان،بابا دوباره حالش خيلي بده .
-- : آن چه مي شنوي خواسته زيادي زندگي مزخرفي بوده كه اسير در اميالت ساختي، حالا به من گوش كن . صدايي كه مي شنوي يكي از هزاران صدايي هست كه آرامش را از تو مي دزدد .
مادر با صداي دخترك وارد مي شود و همه چيز را آشفته مي بيند .
فردين، فردين دوباره چي شده !؟ فردين تو رو خدا ، تو رو به قرآن ، فردين خواهش مي كنم خودتو كنترل كن .
من هيچيم نيست ، يه كم سر گيجه دارم فقط ، اه لعنتي ......................
-- : اشتباه مي كني ، تو فقط يك بزدل در مقابل قوانين اجتماع هستي كه بايد به زنت جواب پس بدهي . مجبور به كاري نيستي ، من بخشي از تو هستم و بيش از همه به تو نزديكم .
دخترك به عروسكش چسبيده ودست مادر را نيز به آغوش كشيده است .
من حالم خوب خوبه ، هيچيم نيست . اين لعنتي ولم نمي كنه، مثل خوره درونم رو مي جوء . ليلا يه ليوان آب بده ، تو رو خدا زودتر، داره خفم مي كنه .............
فردين تو رو خدا يه جا بشين ، بيا بغلم كن . يادته به من چي مي گفتي ، مي گفتي تو بغلم معني آرامش رو مي فهمي ، پس بيا بغلم
-- : آدم ها بايد ضعف را ببينند تا شفقت انساني شايد بيدار شود . يادت هست پنج سالي كه بچه دار نشده بوديد اين آغوش آن قدر هم آرامش بخش نبود .
ولم كن لعنتي ، بذار راحت باشم . فكر كردي دوست دارم زن زيادي ، من مجبور شدم ..............
خفقان شديدي اشكهاي ليلا را سرازير كرد . سرش را ميان دستهايش گرفت . شقيقه هايش تير مي كشيدند. نمي خواست حديث كهنه زندگيش مرور شود . با اين كه او عاشق فردين شده بود اما هميشه به توانمندي عشقش اميد داشت .
وقتي كه دوست خواهرش بود فهميد كه فردين براي امتحان كارشناسي ارشد انگيزه اي ندارد .
همان وقت بود كه با تلفن زدن به او با همه مسايلي كه ممكن بود پيش آيد ، انگيزه موفقييتش شد . وقتي كه جلوي در دانشگاه از فردين سيلي خورد اما فرم شركت در آزمون دكترا را بر خلاف ميل قلبي فردين به او داد ، گامي ديگر در تحول زندگي فردين برداشته بود .
-- : زن فهيم بايد بفهمد كه براي يك مرد همه چيز نيست . بايد بداند كه مرد جزييات را مي داند . بايد بداند كه مرد در تصميم گيري هايش ، حتي به اشتباه ، قدرتمند عمل مي كند .
ليلا حالم خيلي بده ، نمي دونم چمه ، انگار دوتا شدم ، يكي خودم... و يكي ديگه ، ليلا خودم دارم خودمو مي خورم ....................
-- : من تنها تجلي چيزهايي هستم كه به خود تو تعلق دارد و تو به سادگي از كنار آنها گذشتي . به من اعتماد كن .
فردين دارم نابود ميشم . چرا باهام اين كار رو مي كني . مي خواي زنگ بزنم يه دكتر بياد ، يا داداشم . فردين يه جا بشين جون ليلا ، داري له مي كني منو، تو رو خدا .... اي خدا
نه ليلا تو كمكم كن . بذار باهات حرف بزنه ، حرفاشو از زبون من گوش كن . اون درون منه ، خود لعنتيم بيدارش مي كنم .....................
چطور آخه ، چيكار كنم من فردين ؟
هيچ چي ، فقط با من حرف بزن ، همين يه بار قد خودم باش لعنتي .................
-- : تو فقط يك تكيه گاه مي خواستي . اگر فردين نبود حتمأ مردي ديگر شايد در ايستگاه اتوبوس ، قاپ قلبت را مي دزديد .
باشه فردين ، حالا كه اين طور مي خواي باشه . باهات حرف مي زنم . نمي دونم چي بگم اما تا پاي جون حرف مي زنم ، حتي اگه منو با حرفات له كني .
-- : تو حتي املاي كلمات را بلد نيستي . حتي نفهميدي فردين به خاطر ارضاي جنسي تو شروع كرد . من همان ميل جنسي هستم كه حالا براي من شدي هيچ چي ، من لحظه هاي غفلت تو و واقعيت دروني فردين هستم كه مدت ها از سركوب شدن آن مي گذرد .

ادامه دارد ....

 

 

hamed.1360@yahoo.com

براي شنيدن دعاي روز دوم ماه مبارک رمضان اينجا را کليک کنيد

الّلهم قرّبنی فيه إلی مَرضاتِک
وَ جنّبنی فيه مِن سَخَطِک و نَقماتِک
وَ وفّقنی فيه لِقرائة آياتِک
برحمتِک يا أرحم الرّاحِمين!

خدايا! من تو را معشوقی می دانم که به عشقت دل بسته ام، و خود به شيفته ای می مانم که به کاروان عاشقانت پيوسته ام؛ من از رسم عاشقان آموخته ام که خرسندی ات را پيشه کنم و چشم به اين دوخته ام که از خشمت انديشه کنم. اگر تو وسيله اش را بسازی، من بهتر عشق می بازم، و اگر تو خود بخواهی، من از ترس و هراسم می کاهم. ايزدا! پس در دومين روز از اين ماه، مرا به اين دو خواسته ام برسان: از خشنودی ات مرا بهره ای ده، و از خشم و انتقام خويش رهايی ام بخش.
خدايا! رمضان است و بهار قرآن، روزان و شبانی دارد همه نورباران؛ به هر کويی که روانه شويم، از آهنگ دل انگيز آيه آيه کتابت مستانه شويم. رمضان است و همه جا عشق باريده است، و شيفتگان را به زمزمه آيات تو کشيده است. بهار آفرينا! مرا نيز در سفره عشقت مهمان کن و به توفيقی که عطايم می کنی قرآن خوان کن.
از هر آن کس که به لطف و مهربانی شهره است تو مهربان ترينی، پس اميد آن دارم که غبار اندوه از چهره من نيز برچينی!
 



 

آداب روزه داری

روزه فقط امساك از اكل و شرب نيست، بلكه شرائطى ديگر هم همراه آن است، تعهد و مسؤوليتهاى انسان در برابر روزه، اين فريضه الهى زياد است.

روزه چهار گروه مقبول نيست
حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: لا صيام لمن عصى الامام، و لا صيام لعبد آبق حتى يرجع، و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب، و لا صيام لولد عاق حتى يبر، (1) روزه نيست‏براى كسى كه امام و پيشواى خود را نافرمانى كند و از او اطاعت ننمايد، و صحيح نيست روزه عبد فرارى، تا مراجعت كند و به خدمت‏باز نگردد، و روزه زن ناشزه درست نمى‏باشد تا توبه كند و در اختيار همسرش قرار گيرد و همچنين روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا خوب نشود و اصلاح نگردد، مورد قبول قرار نمى‏گيرد، و روزه به حساب نمى‏آيد بلى يكى از ابعاد سياسى اين حديث‏شريف، اطاعت و فرمانبرى پيروان و رهروان مسلمان از راهبر و پيشواى مذهبى است. فاطمه (سلام الله عليها) در آداب صائم سخن مى‏گويد
حضرت فاطمه (عليها السلام) سيده نسوان عالم در آداب روزه‏دار مى‏فرمايد: عن جعفر بن محمد عن آبائه عن فاطمه (عليهم السلام): «انها قالت: ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه‏» (2) .
جعفر بن محمد (عليهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلى الله عليهم اجمعين) روايت مى‏نمايد: كه حضرت زهرا (عليها السلام) فرمود: صائم با روزه خويش كارى نكرده (يعنى حق روزه را ادا نكرده) هرگاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه كه بر آنها حرام است) حفظ نكرده باشد.
يعنى روزه يك مسماى واقعى از حفظ شكم از كل خوردنيها و نوشيدنيها و مبطلات ديگر و خلاصه‏اى از اجتناب از گناهان و معصيت‏خداوند مى‏باشد، زيرا روزه‏دار بدون پرهيز از تمامى محرمات روزه واقعى را در خويش تحقق نبخشيده است.

پنج ‏خصلت موجب افطار روزه و بطلان وضوء مى‏شود.
اگرچه امروز فقهاى عالى مقام اين موارد را مبطل روزه و وضوء نمى‏دانند زيرا كمتر كسى است در زمان ما و فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از اين اوصاف رذيله بپرهيزد، آن خصال پنج گانه از بيان پيامبر گرامى اسلام چنين است: «خمس خصال يفطرن الصائم، و ينقضن الوضوء الكذب، و الغيبة و النميمة، و النظر بشهوة، و اليمين الكاذبة‏» (3)
پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را مى‏شكند، دروغ و غيبت و سخن چينى و نظر شهوت انگيز، و قسم دروغ.
اين اوصاف ذميمه براستى اثر معنوى و روحانى روزه و وضوء كه يك عبادت است در اسلام خنثى مى‏كند، و اجر و ثواب روزه و وضوء را نابود مى‏نمايد.

كيفيت روزه دارى از صحف ادريس عليه السلام
درصحف ادريس (عليه السلام) است: «اذا دخلتم فى الصيام فطهروا نفوسكم من كل دنس و نجس و صوموا لله بقلوب خالصة صافية منزهة عن الافكار السيئة و الهواجس المنكرة فان الله سيحبس القلوب اللطخة و النيات المدخولة و مع صيام افواهكم من الماكل، فلتصم جوارحكم من الماثم فان الله لا يرضى منكم ان تصوموا من المطاعم فقط لكن من المناكير كلها و الفواحش باسرها» (4) حضرت ادريس پيامبر (عليه السلام) در صحف خويش فرمود: هرگاه وارد ماه صيام شديد، پس خويشتن را از هر پليدى و ناپاكى پاك سازيد، (درون خود را براى پذيرش عبادت ويژه خداوند پاكسازى نمائيد) و روزه بگيريد براى خداوند با قلبى خالص و نورانى و پاك از فكرهاى بد، و صداهاى نامفهوم و بى معنى و زشت، زيرا خداوند حبس مى‏نمايد دلهاى ناپاك و نيتهاى غير خالص شما را و دهنهاى شما نبايد فقط با امساك از خوردنيها صائم و روزه‏دار باشد. بلكه بايد جوارح شما از گناهان نيز روزه باشد (يعنى اعضاء شما هم بايد از معصيت‏خدا امساك نمايد) و همانا خداوند راضى نمى‏گردد و خشنود نمى‏شود از شما به اينكه فقط از خوردنيها پرهيز كنيد، بلكه از كل منكرات و زشتيها بايد پرهيز نمائيد تا آنجا كه تغيير حالت پيدا كنيد.

اثرات منفى غيبت و نمامى در روزه
امام رضا عليه السلام فرمود: «اجتنبوا الغيبة غيبة المؤمن، و احذرو النميمة، فانهما يفطران الصائم و لا غيبة الفاجر و شارب الخمر و اللاعب بالشطرنج و القمار» (5)
از غيبت مؤمن اجتناب كنيد، و از نمامى بپرهيزيد، براستى كه غيبت و نمامى روزه صائم را باطل مى‏نمايد، (و اثرات و ثواب روزه را زايل مى‏گرداند)، ولى از فاجر و شارب الخمر و شطرنج‏باز و قمار باز غيبتى نيست، (يعنى آنان از خود هتك حرمت نموده‏اند،و آبرو از خويش برده‏اند).

روزه حجاب زبان و گوش و چشم از گناه است
از فقه الرضا (عليه السلام) روايت‏شده كه حضرت رضا (عليه السلام) در رابطه با شرائط روزه و روزه‏دارى چنين فرمود: «و اعلم يرحمك الله ان الصوم حجاب ضربه الله عزوجل على الالسن و الاسماع و الابصار و سائر الجوارح لما له فى عادة من شره و طهارة تلك الحقيقة حتى يستر به من النار، و قد جعل الله على كل جارحة حقا للصيام فمن ادى حقها كان صائما و من ترك شيئا منها نقص من فضل صومه بحسب ما ترك منها» (6) .
بدان (اى روزه‏دار) خداى رحمتت كند، كه براستى روزه ستر و حجابى است، كه خداوند او را بر زبانها و گوشها و چشمها و سائر جوارح زده است، هرگاه معتاد بر زشتيها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و ساير جوارح هرگاه تحت كنترل دقيق ايمان و دين شخص باشند، از شر آنان كاملا در امان مى‏باشد) كه طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غيره، او را از آتش جهنم مى‏پوشاند و حجابى محكم از آتش براى او خواهند شد. به تحقيق خداوند بر هر «آدم‏» خسته‏اى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء كند (و به خوبى حق روزه‏دارى را به جاى آورد) هرآينه صائم و روزه‏دار است، (يعنى به جاى آورده حق روزه را) و هر كس بعضى از آن شرايط را ترك نموده، از فضيلت و ثواب روزه‏اش به قدر و بحسب آنچه ترك كرده كاسته است.

------------------------------------------
پى ‏نوشت‏ها:
1- وقايع الايام خيابانى، ص 432.
2- بحار الانوار، ج 96، ص 295.
3- نهج الفصاحه، حديث 1459.
4- نقل از وقايع الايام خيابانى، ص 431.
5- فقه الرضا (عليه السلام).
6- مستدرك الوسائل، نقل از وقايع الايام خيابانى، ص 432.
روزه، درمان بيماريهاى روح و جسم ص 72.

 



 

ويژه نامه هاي الکترونيکي ماه مبارک رمضان


 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

23 شهريور / 14 سپتامبر / 2 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
23 شهريور ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
ضرب سكه «داريك» در ايران

داريوش بزرگ

داريوش بزرگ

طبق نوشته بيشتر مورخان، 14 سپتامبر سال 488 پيش از ميلاد، داريوش بزرگ شاه وقت ايران دستور ضرب سكه را كه واحد پول ايران قرار گيرد صادر كرد كه مورخان يوناني در كتابهاي خود آن را «داريك (منتسب به داريوش)» نوشته اند. تا زمان رواج داريك، معاملات تجاري به صورت مبادله اجناس صورت مي گرفت كه كاري پيچيده بود و بازار هميشه نوسان داشت. داريوش همزمان دستور ايجاد پستخانه را در ايران صادر كرد كه تاريخنگاران وي را مبتكر «پست» و ارتباط پستي در تاريخ جهان معرفي كرده اند.
    داريوش بزرگ در سپتامبر 488 پيش از ميلاد همچنين ايجاد يك ارتش دائمي را براي ايران صادر كرده بود كه مورخان معاصر از آن به نام سپاه جاويدان نام برده اند. به اين ترتيب، ايرانيان نخستين ملت جهان بودند كه به اهميت وجود يك ارتش دائمي پي برده و آن را به وجود آورده بودند. پيش از آن، هنگام جنگ، دست به جمع آوري نيرو زده مي شد و يک ارتش دائمي وجود نداشت. بعدا اسكندر و سپس روميان اين ابتكار داريوش را اقتباس كردند.
    داريوش در همين سال ساختن تالار صد ستون را در تخت جمشيد داده بود كه محل اجتماع و ديد و بازديد هاي عمومي باشد و نيز ساختن راه طولاني شوش به سارد (ساحل مديترانه) را.
     وي كه سال پيش از آن دستور تقسيم ايران به استان هاي متعدد (ساتراپي) را داده بود دو سال پس از ضرب سكه داريك و قرار دادن آن به عنوان وسيله معاملات درگذشت. داريوش واژه ساتراپ را از آن جهت انتخاب كرد كه «استاندار» بداند نگهبان ايالت خود است نه سرور مردم.

 

درگذشت مشکوک نخستين رئيس الوزرا پس از مشروطيت

ميرزانصرالله مشيرالدوله

در چنين روزي در سال 1286 در تهران اعلام شد که ميرزا نصرالله مشير الدوله 21 شهريور (دو روز پيش از آن) درگذشته است. مرگ ميرزا نصرالله خان که به درستي معلوم نشده که هوادار استبداد بود يا مشروطه، ناگهاني و مشکوک اعلام و وعده رسيدگي در اين زمينه داده شده بود.
    ميرزا نصرالله خان نخستين رئيس الوزرا پس از مشروطيت ايران بود. وي قبل از مشروطيت هم به سمت رئيس الوزرايي دست يافته بود. پس از وي، ميرزا علي اصغرخان اتابک به سمت رئيس الوزرايي تعيين شده بود

 

 راهپيمايي عظيم به ياد شهداي17شهريور بنا به دعوت علماي كشور

23 شهريور 1357 - بنا به دعوت علماي كشوربه منظور بزرگداشت ياد شهداي17شهريورراهپيمايي عظيمي آغازشد و خيل جمعيت به طرف بهشت زهرا حركت كرد. مردخم درآنجا برسرمزارشهيدان، گردآمدند. مأموران رژيم شاه قصد داشتند كه ازورود مردم به بهشت زهرا جلوگيري كنند اما مسلمانان مبارز با شعارايران كشورماست خميني رهبرماست به بهشت زهرا وارد شدند. پس ازاجتماع آنان برسرمزار شهدا اعلاميه حضرت امام خميني(ره) قرائت شد. امام ازنظاميان خواسته بودند كه دركنار روحانيان و مردم برضدّ رژيم شاه تظاهرات كنند. همچنين درهمين روز 80 دانشجوي ايراني دررم اعتصاب غذا كردند. آنان خواهان برچيده شدن حكومت نظامي درايران بودند.

Mobin_s2004@yahoo.com
14 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
نيروهاي ژنرال اسكات در مكزيكو سيتي

ژنرال اسكات

واحدهاي ارتش آمريكا 14 سپتامبر سال 1847 به فرماندهي ژنرال اسكات مكزيكو سيتي پايتخت كشور مكزيك را كاملا به تصرف خود در آوردند تا اين دولت مجبور شود از دعاوي خود نسبت به ايالات از دست داده واقع در شمال « ريو گرانده » و نيز كاليفرنيا دست بردارد. نيروهاي آمريكايي در دو ستون جداگانه وارد مكزيك شده وضمن چند زد و خورد واحدهاي ارتش مكزيك را شكست داده بودند.

 

لونيک- 2 نخستين ماهواره اي که برماه فرود آمد

لونيک ـ 2 ماهواره شوروي كه بر قمر زمين فرود آمد

14 سپتامبر سال 1959 دانشمندان شوروي نخستين ماهواره ساخت دست بشر به نام Lunik-2 را در كره ماه فرود آوردند. اين ماهواره دو سال پس قرار گرفتن نخستين انسان (گارگارين - سرگرد شوروي )در مدار زمين ، در ماه نشست. شوروي همچنين نخستين کشوري بود که موشک قاره پيما ساخت ، ولي پس از فروپاشي اين اتحاديه ديگر نامي از اين همه پيشرفت علمي - نظامي نيست و صدايي از مسکو که روزگاري ابرقدرت بود بر نمي آيد ؛ همه در اين سرزمين خاموش شده اند - چرا؟!.
    

 

رفراندم در ليبي براي خروج از اتحاديه عرب

معمر قذافي كه از ديرباز ازكم كاري و ضعف اتحاديه عرب (مرکب از 22 عضو) خسته شده بود با استفاده از فرصتي كه مصوبه تازه اين اتحاديه برايش فراهم آورده 13 سپتامبر 2003 اعلام داشت كه مردم ليبي بايد در يك رفراندم در زمينه خروج از اين اتحاديه نظر دهند. وي از 14 سپتامبر سرگرم تبليغ براي جلب نظر ليبيايي ها شد. هفته پيش از اين ، اتحاديه عرب موافقت کرده بود که کرسي عراق در اين اتحاديه به شوراي حکومتي موقت عراق که از سوي آمريکا منصوب شده است اعطا شود که حمايت چشمگير از اشغال نظامي عراق بشمار آمده است.

برخي ديگر از رويدادهاي 14 سپتامبر

  • 908:   اعراب مسلمان تصرف سرزمين سومالي در آفريقا را تكميل كردند. سومالي به معناي سرزمين شير است.

  • 1521:   در اين روز اعلام شد كه دولت پرتغال با يافتن راههاي دريايي و تصرف سرزمين دوردست و دست يافتن بر طلاي گينه و صدور شكر و ادويه و ساير كالاي شرق به اروپا ثروتمندترين كشور اين قاره شده است.

  • 1752:   انگلستان تقويم پاپ گريگوري را پذيرفت و دوم سپتامبر را به چهاردهم اين ماه تبديل كرد.

  • 1812:   نيروهاي ناپلئون بناپارت وارد مسكو شدند كه از سوي ساكنان آن و ارتش روسيه آتش زده شده بود. با وجود اين ناپلئون تا ماه بعد در مسكو ماند. مسكو دو روز پيش از ورود ناپلئون آتش زده شده بود تا نظاميان وي دچار مشكلات آذوقه و عليق شوند.

  • 1901:   در پي ترور «ويليام مك كينلي» رئيس جمهور وقت آمريكا، معاون او تئودور روزولت برجايش نشست كه روزنامه ها او را «هارون الروزولت ( مشابه هارون الرشيد)» لقب داده بودند و سياست خارجي او بود كه امپرياليسم آمريكا را خلق كرد .

  • 1917:   برجستگان روسيه با هدف پيشگيري از يك انقلاب بزرگ توده ها (بلشويكي)، نظام حكومتي آن كشور را «جمهوري» كردند، ولي اين عمل مانع از وقوع انقلاب نشد.

  • 203:   سوئدي در يك رفراندم، يورو را به عنوان پول ملي خود رد كردند و با اين عمل، احترام به تاريخ خود و وفاداري به گذشته را ثابت كردند.

  • 2005:   در ايران بهاي سكه طلا (بهار آزادي طرح جديد) به رغم افزايش درآمد ايران از نفت در چند روز اخير به افزايش گذارده و ميزان افزايش، باوجود اين كه نه ايام عيد در پيش است و نه مراسم ديگر، چشمگير است، با وجود اين هيچيک از روزنامه هاي تهران در اين زمينه تفسير و خبر مشروح با ذکر دليل ننوشته بود،چرا؟.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    2 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     فتح مکه به دست پيامبر اسلام (ص)

    2 رمضان 8 - فتح مکه به دست پيامبر اسلام (ص)

    تلاوت يک آيه از قرآن در ماه رمضان برابر با تلاوت همه قرآن است.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    23
    33

    اهواز

    27
    44

    تبريز

    20
    33

    شيراز

    18
    33

    مشهد

    15
    32

    بندرعباس

    29
    34

    کرمان

    12
    32

    اصفهان

    14
    33

    يزد

    17
    34

    کرمانشاه

    16
    36

    اراک

    17
    31

    رشت

    22
    28

    دبی

    31
    36


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1295 تومان
    937 تومان
    1905 تومان
    820 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    167000 تومان
    80500 تومان
    42500 تومان
    159700 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.00

    اذان مغرب : 18.34

    اذان صبح فردا : 4.20

    طلوع آفتاب فردا : 5.45

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Science
    7 سپتامبر


    جديدترين شماره از هفته نامه معتبر علمي
    Science
     

    تاریخ انتشار: 7 سپتامبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 118
    حجم فایل: 45 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    اتومبیل با نیروی بخار 



     

    تا به حال ماشین های زیادی اختراع شده اند که با نیروی مختلف کار می کنند. این اتومبیل که نیروی خود را توسط 4 دیگ بخار تامین می کند وارد مسابقات British Steam car شده است. حداکثر سرعت این اتومبیل 200MPH است اما از مقرون به صرفه بودن آن جهت مصرف انرژی اطلاعاتی نداریم.از این خودرو در فیلم Batman استفاده شده است.
    منبع

     

    قاب عکس دیجیتال Tekbright 7
    از توشیبا
     


     

    و اکنون شرکت تو شیبا قاب عکس 7 اینچی دیجیتال خود را معرفی نموده است. کارایی این قاب عکس تقریبا مثل قاب عکس Digital Picture Frame از شرکت Mediastreet است ولی  بسیار زیبا تر طراحی شده است. کیفیت تصویر این محصول 800 * 400 پیکسل است. از کارایی این قاب عکس می توان به قابلیت اتصال کارت های حافظه مختلف و USB و همچنین داشتن 16 MB حافظه داخلی نام برد. اما WiFi را پشتیبانی نمی کند و Wireless Remote هم ندارد. قیمت این قاب دیجیتال 186$ است.
     منبع

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    روايات گهربار
     


    نویسنده: بهروز ثروتیان
    تعداد صفحات: 377
    شابک: X ـ 847 ـ 471 ـ 964
    نوبت چاپ: اول 1383
    شمارگان: 2200


    معرفی کتاب: روايات گهربار، مجموعه‌اي از حكايت و اخبار و احاديث مربوط به رسول اكرم (ص) و ائمه اطهار(ع) و اولياء و عارفان جهان اسلام است كه از تفسير گرانقدر ابوالفضل ميبدي گزيده شده است. ابوالفضل ميبدي مؤلف تفسير (كشف‌الاسرار و عدة‌الابرار) كه خود از برادران اهل سنت است، اين تفسير را در شرح و گزارش تفسير عارف بزرگ خواجه عبدالله انصاري به سال 520 ه‍ . ق نوشته است و در نوبت سوم تفسير خود كه نظر عارفانه به آيات مقدس قرآني دارد اغلب شرح خود را به حكايات مربوط به اولياء و عارفان صدر اسلام اختصاص داده است. در اين مجموعه برخي از حكايات و رواياتي انتخاب شده كه اغلب در بزرگداشت مقام معنوي اميرالمؤمنين(ع) و ياران و پيروان او ذكر شده است و به خاطر آساني و سادگي و زيبايي متن مورد عنايت جوانان و... پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است. نظر به اينكه گزيدة كشف‌الاسرار خود سرفصل دانشگاهي است، چاپ نخستين آن در مدت بسيار كم و كوتاه و شايد در زماني كمتر از يكي دو ماه ناياب شده است. كوتاهي و زيبايي روايات بر شيريني آن مي‌افزايد و اغلب حكايات آن در محافل اخلاقي و ادبي سينه به سينه نقل مي‌شود و اندوخته علمي و اخلاقي به شمار مي‌آيد. در اينجا به چند كلمات قصار در اين مقال بسنده مي‌كنيم. بزرگي را پرسيدند راه از كدام جانب است؟ گفت از جانب تو نيست چون از تو گذشت از همه جانبهاست. اي شما كه ايمان آورده‌ايد و پيغام‌رسان را به راست داشتيد و پيغام مرا به جان و دل داشتيد ـ دشمن ما و دشمن خود را دوست مگيريد.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    مناجات خواجه عبدالله رایانه ای (1)


    اي خدا hard دلم format نما
     از فريب ناکسان راحت نما

    جمله ويروسند مردمان دون
     استغيرالله مما يفترون

    فايل عشقت را کپي کن در دلم
     deltree کن شاخه هاي باطلم

    jumper روح خلائق set نما
     گام هاشان در رهت ثابت نما

    گر ز انفاست دلي scan شود
     از شرور ديد و دذ ايمن شود

    بهر روي زرد سيمين تن فرست
     بهر دم‌هاي پر آستر fan فرست

    اي خدا file عذابت run مکن
     با ضعيفان هيچ جز احسان مکن

    از همان صبحي که اول گل دميد
     بي نياز از cod خدايش آفريد

    کارگاه آفرينش cod نداشت
     ram نبود و mouse آن همpad نداشت

    عشق گل حق در دل بلبل نهاد
     بر شقايق داغ چون lable نهاد

    system عشقش بري از هرerror
     گوهر مهرش در سينه همچو دُر

    عشق نرم افزار راه انداز ماست
     عشق password و وصال کبرياست

    خالي از عشق و محبت دل مباد
    بي صفا چون عاصي intel مباد

    بهتر آن باشد سرودن ول کنم
    زين تن خاکي دَمي dos shell کنم
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    7 درس از فرهنگ تجارت ژاپني ها


    گرچه اکثر فرهنگ های تجارت کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است، اما به نظر می رسد که فرهنگ ژاپني دست نخورده تر باقی مانده است.
    اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی ها احساسی ناجور و نامتجانس خواهند داشت، اما معمولاً بیشتر آنها بعد از چند مدت این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می گیرند.
    این کشور می تواند درس های زیادی در مورد برخوردهای تجاری و کاری به ما بیاموزد. در این مقاله لیستی از 7 درس مهم که می توانیم از ژاپنی ها بگیریم را برای شما تهیه کرده ایم.

    1. معاملات بر پایه ی رابطه های شخصی بنا می شود
    در فرهنگ تجارت ژاپنی، غیر معمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه های خصوصی و خانوادگی بنا شود. یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشناییت داشته و همدیگر را خوب بشناسند. به معنای دیگر، قراردادها از روی احترام و آشناییت متقابل انجام میگیرد. تجارت به طریقی انجام می گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد.
    درس عبرت: در ژاپن ایجاد رابطه های خوب خصوصی به شما اعتباری می دهد که برای تجارت های بعدی شما بسیار ضروری است. و وقتی توانستید با یک شرکت ژاپنی رابطه ای خوب برقرار کنید، دیگران نیز گرایش بیشتری برای معامله با شما پیدا خواهند کرد.
    طریقه ی وفق یافتن: با راستی و درستی وارد معامله شوید. تا میتوانید سعی کنید تا اطمینان آنها را به خود جلب کرده و با آنها طرح دوستی بریزید.

    2. گروه گرا باشید و به تصمیمات گروه احترام بگذارید
    ژاپن کشوری است که واژه ی "ما" به جای "من" در آن ارزش بسیار بالاتری دارد. آنها قبل از به مرحله ی عمل آوردن هر تصمیم مهمی، آن را به بحث می گذارند. گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد. شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله ی عمل درآورید، باید عضو گروه شوید.
    درس عبرت: موفقیت کاری گروهی است. هیچ کس به تنهایی موفق نخواهد شد. ژاپنی ها این نکته را دریافته اند و برای همه ی آنها این ضرورت وجود دارد تا به همراه دیگران کار کنند. البته ممکن است روند تصمیم گیری کندتر شود، اما در آخر کار همه تصمیمات خود را ارائه کرده اند، و صدای همه در تصمیم گرفته شده منعکس خواهد شد.
    طریقه ی وفق یافتن: یکی از راه های اصلی در سیاست این است که صدای دیگران را نیز بشنویم. در تجارت غربی معمولاً کار به این شیوه است که همه ی تصمیمات توسط یک رئیس گرفته می شود و به این نکته توجه نمی شود که آن رئیس برای تصمیم گیری نیاز به مشورت و کمک مدیران زیر دست خود دارد. ژاپنی ها این مسئله را فهمیده اند. برای آنها کار گروهی در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. شما هم تا زمانی که نخواهید در کار تک روی کنید و فقط تصمیمات خود را به اجرا بگذارید نزد آنها احترام دارید. تا جایی که می توانید باید بتوانید با قوانین گروهی آنها خود را سازگار کنید، فقط در اینصورت است که در تجارت با آنها موفق خواهید شد.

    3. رک گو نباشید
    برخلاف آمریکایی ها که بسیار رک گو و رو راست هستند، ژاپنی ها ترجیح می دهند که همه ی مسائل را رک و رو راست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید. همه ی تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد.
    درس عبرت: در فرهنگ تجارت ژاپنی اهمیت زیادی به ادب و احترام داده می شود. آنها تلاش می کنند تا همکاران خودر ا آزرده خاطر نکنند و احترام متقابل را حفظ کنند.
    طریقه ی وفق یافتن: برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را در دهان خود مزه مزه کنید. برای جواب دادن به کسی عجله نکنید و مطلب را خوب بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید.

    4. وقت شناسی نشانه ی احترام است
    هرچیز که باعث از بین رفتن غرور، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی ها بسیار مضر است. برای این منظور شما باید همه ی توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود. یکی از بهترین راه هایی که نشان می دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید.
    درس عبرت: ژاپنی ها اگر ببینند برای وقت آنها ارزش قائل نیستید، آن را بی احترمی تلقی خواهند کرد. این نیز یکی دیگر از خصایصی است که شرقی ها برخلاف غربی ها بر آن استوارند.
    طریقه ی وفق یافتن: وقت شناسی خصیصه ای است که همه ی ما باید دیر یا زود به آن عادت کنیم. از اینرو، بهتر است تا زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر قرار ملاقات های مهم خود به موقع برسید.

    5. ارائه ی خدمات به مشتری در اولویت است
    اگر به ژاپن سفر کنید، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه ی کارمندان و مسئولان همه ادارات، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود. احتمالاً از این مسئله بسیار تعجب خواهید کرد. ژاپنی ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه ی امور است.
    درس عبرت: برخورد خوب با ارباب رجوع، تعهدی است که همه ی ژاپنی ها عمیقاً در قلب خود احساس می کنند. با اینکار باعث جلب مشتری می شوند و آنها را همیشه از خود راضی نگه میدارند.
    طریقه ی وفق یافتن: برای این منظور بهتر است کمی در برخوردهای ژاپنی ها با مشتریان خود دقت و توجه کنید. از رفتار آنها کپی کنید تا بتوانید مثل آنها موفق شوید.

    6. ارتباط تلفی مرتب داشته باشید
    در ژاپن ترجیح داده می شود که به جای فرستادن نامه، فکس یا ایمیل، مستقیقاً تماس گرفته شود. این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد.
    درس عبرت: با برقراری تماس مداوم خواهید توانست رابطه ی بسیار بهتری با آنها برقرار کنید و اطمینان و احترام آنها را نیز به خود جلب کنید.
    طریقه ی وفق یافتن: اکثر ما برای تلفن زدن به هم کمی تنبلی می کنیم. این ممکن است به خاطر ضعف ارتباطات کاری ما باشد. شما هم باید بتوانید درست مثل ژاپنی ها ارتباطات تلفنی خود را بیشتر کنید. این مکالمات را کمی خصوصی تر کنید تا علاقه ی خود را برای برقراری ارتباط با طرف مقابل نشان دهید.

    7. مهمان نواز باشید
    ژاپن هم مثل اکثر کشورهای آسیایی خصیصه ی هدیه دادن را حفظ کرده است. برای میهمانان خود هدیه تهیه کنید تا بتوانید از این طریق حس مهمان نوازی و علاقه ی خود را به آنها نشان دهید. برای پرداخت صورتحساب تعارف کنید که اینکار نشانه ی احترام است.
    درس عبرت: مهمان نوازی در تجارت ژاپنی به این معناست که ارتباطات خصوصی مهمتر از رابطه های کاری است.
    طریقه ی وفق یافتن: با مشتری خود بیش از منبعی برای تجارت رفتار کنید. اول روی رابطه تمرکز کنید، و با اینکار تجارت نیز به موفقیت انجام خواهد شد.

    از فرهنگ های تجارت آگاه شوید
    در این دنیای چند فرهنگی، شناختن فرهنگ تجارت کشورهای دیگر باعث می شود تا در محل کار خود ارزش بیشتری پیدا کنید. تا می توانید با فرهنگ های تجارتی مختلف آگاهی پیدا کنید تا موفقیت شما در معامله با آنها تضمین شود.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    پشت پرده جديد تيم پروين
    باشگاه ۵/۷ ميليارد توماني



     

    نام استيل آذين تا شش ماه پيش حداكثر يادآور يك شركت واردكنندهء استيل از كشور آلمان و ايتاليا بود اما از تيرماه گذشته استيل آذين يكي از نام‌هاي بسيار مورد اشاره در حيطهء ورزش است و نامي است كه هر روز در صفحات ورزشي تكرار مي‌شود، حالا ديگر اين نام فقط نام يك شركت نيست، بلكه نام يك باشگاه مطرح است كه شايد باعث شود قطب‌هاي فوتبال ايران به يك مثلث بدل شوند.
    مسوولان اين شركت براي به وجود آوردن چنين شرايطي پول‌هاي هنگفتي خرج كردند و با بسياري از بزرگان فوتبال ايران نشست و برخاست كردند تا توانستند نام اين باشگاه را بر سر زبان بيندازند.هدايتي، رييس شركت استيل آذين در اولين قدم يك باشگاه را در دستهء دوم تهران به قيمت 50 ميليون تومان خريداري كرد و پس از قهرماني در دستهء دوم و اول تهران، اين رقم را به زير گروه ليگ آورد، اما مسوولان اين باشگاه حوصلهء سه سال صبر كردن تا رسيدن به دستهء يك را نداشتند، براي همين باشگاه قديمي اكباتان را با رقم 800 ميليون تومان خريداري كرد. جالب اين‌كه در آن زمان خريد يك باشگاه در دستهء دوم ليگ آزادگان حدود 150 تا 250 ميليون تومان هزينه داشت اما اتفاق مهم در اين مقطع افتاد.
    هدايتي در اولين قدم، دوست قديمي و نام آشناي خود يعني علي پروين را به اين تيم دعوت كرد. در گام بعدي مديران جديد تمام بدهي باشگاه اكباتان با بازيكنان و كادر فني را تسويه‌حساب كردند، كه چيزي حدود 50 ميليون تومان براي آن‌ها هزينه داشت.علي پروين براي حضور در باشگاه دو پيش‌شرط گذاشت; يكي اختيارات كامل و ديگري بودجهء مناسب (چيزهايي كه در باشگاه‌هاي ايران كم‌تر وجود دارد) پروين كه به عنوان قائم‌مقام باشگاه مشغول به كار شد، يونگ مربي هلندي سابق پرسپوليس و استقلال را به عنوان سرمربي تيم معرفي كرد و براي استخدام او و دستيار و مربي بدنساز هلندي وي حدود 600 ميليون تومان خرج كرد. البته علي پروين براي مربي دروازه‌بان‌ها از وحيد قليچ شاگرد و يار قديمش استفاده كرد و او را با يك قرارداد 40 ميليوني به اين تيم آورد.
    وقتي فصل نقل و انتقالات آغاز شد بسياري از كساني كه از سال‌هاي دور شاگرد پروين بودند به اين تيم آمدند، اما نه فقط _به خاطر شخص علي‌پروين، بلكه به خاطر قراردادهاي نجومي كه در اين تيم بسته مي‌شد. حامد كاويانپور براي يك فصل حضور در اين تيم 120 ميليون، ميرزاپور 150 ميليون (جالب اين‌كه اين دروازه‌بان مصدوم است و هنوز معلوم نيست كه كي به زمين بازمي‌گردد) و علي انصاريان هم 200 ميليون تومان از باشگاه استيل آذين گرفتند. البته همهء بازيكنان يك نوع قرارداد نبستند بلكه بازيكنان تيم به سه درجه تقسيم شدند.بازيكنان درجه يك مانند انصاريان، كاويانپور، ميرزاپور و پژمان جمشيدي بين 100 تا 150 ميليون تومان گرفتند (البته در اين بين، علي انصاريان 50 ميليون تومان بالاتر از سقف قرارداد گرفته) بازيكنان درجهء دوم مانند محمد پروين، فرزاد مجيدي، رضا جباري و سيد عباسي 100 ميليون براي يك فصل پول گرفتند و بازيكنان درجهء سوم نيز مثل داوود فنايي، عيدي‌زاده، هاشمي‌زاده و محمد غلامين حدود 70 ميليون تومان دريافت كردند البته بعضي از بازيكنان هم به خاطر علي پروين چك سفيدامضا كردند (مثل، علي آذري و ميلاد نوري) كه به نظر مي‌رسد با آن‌ها مانند بازيكنان درجهء دوم يا سوم محاسبه شود.
    در مجموع باشگاه استيل آذين 19 بازيكن ليگ برتري گرفته است و براي كل آن‌ها حدود دو ميليارد تومان پرداخته است، البته شايد رقم حقيقي كمي پيش‌تر از اين باشد، زيرا بعضي از اين بازيكنان ليگ برتري، بازيكنان خارجي هستند كه به دلار پول مي‌گيرند و مبلغ قرارداد آن‌ها شايد بالاتر از سقف قراردادها باشد (شايع است كه سه بازيكن خارجي اين تيم يعني كويكه آريسه از كامرون و احمد كاظم عراقي حدود 250 ميليون تومان از اين باشگاه پول گرفته‌اند.)جالب اين‌كه اسپانسر مالي باشگاه استيل آذين كارخانهء ماشين‌سازي B.M.W است كه براي تبليغ روي پيراهن اين تيم 900 ميليون تومان پرداخت كرده است.اين در حالي است كه اسپانسرها براي تبليغ كردن روي پيراهن تيم‌هاي دستهء اول 150 تا 200 ميليون تومان و براي تيم‌هاي ليگ برتر به جز استقلال و پرسپوليس بين 300 تا 800 ميليون تومان حاضر به پرداخت هستند، البته اين بار قضيهء استيل آذين فرق مي‌كند زيرا با حضور علي پروين و ستاره‌هاي مشهور سال‌هاي گذشته فوتبال ايران، نتايج اين تيم از سوي مردم پيگيري مي‌شود.
    ضمن اين‌كه شركت B.M.W متعهد شده است كه در صورت صعود استيل آذين مبلغي را نيز به عنوان پاداش به اين تيم بدهد. يك كار جالب استيل آذيني‌ها كه در فوتبال ايران تاكنون بي‌سابقه بوده خريد اتوبوس بوده مسوولان باشگاه براي رفت و آمد بازيكنان براي رفتن به شهرهاي نزديك _180 ميليون تومان براي خريد يك اتوبوس كاملا مجهز تخصيص دادند.زمين تمرين اين تيم پرستاره ورزشگاه كارگران است كه سال‌ها در اختيار باشگاه پرسپوليس بوده است كه براي آن سالي 30 ميليون تومان اجاره مي‌دهند، براي بازي‌هاي ليگ دستهء اول هم مسوولان باشگاه پاس حاضر شدند ورزشگاه دستگردي را به طور كاملا رايگان در اختيار استيل آذين قرار دهند (مديران استيل آذين براي تبليغات دور زمين اين ورزشگاه مزايده‌اي برگزار كردند اين در حالي كه است شركتي وجود دارد كه از طريق فدراسيون فوتبال معرفي شده تا همهء كارخانجات و شركت‌ها با هماهنگي آن‌ها تبليغات دور زمين استاديوم‌ها را انجام دهند.)
    باشگاه استيل آذين براي فعاليت اداري خود يك ساختمان چهارطبقه در خيابان شيخ بهايي به مبلغ 5/1 ميليارد تومان خريداري كرده كه طبقهء اول اين باشگاه را به كلينيك تبديل كرده‌اند و تمام تجهيزات پزشكي آن را از يك شركت هلندي خريداري كردند (به قيمت 100 هزار دلار) و پزشك تيم ملي دكتر قراخانلو را با قراردادي 50 ميليون توماني به تيم آوردند.طبقهء دوم باشگاه به كانون هواداران تبديل شده است و تمامي مسوولان آن نيز انتخاب شده‌اند و براي آن‌ها سالني با 40 ميليون تومان بودجه در نظر شده است.
    طبقه‌هاي سوم و چهارم نيز براي كارهاي اداري باشگاه در نظر گرفته شده است.
    مديران استيل آذين براي اين‌كه به تيم‌هاي ديگر از نظر بازيكن وابسته نباشند، براي تيم‌هاي پايهء باشگاه حدود نيم ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كردند و از مربيان تيم‌هاي پايهء پرسپوليس در سال‌هاي گذشته استفاده كردند كه البته آن‌ها زير نظر حشمت مهاجراني كار خواهند كرد.اهداف باشگاه استيل آذين براي سال‌هاي بعد علاوه بر رسيدن تيم به ليگ برتر، ساختن دهكدهء المپيك نزديك ورزشگاه آزادي و خريد يك تيم در كشورهاي اروپايي است. در مجمع اين باشگاه قرار شده ظرف سه سال آينده باشگاه در ساير رشته‌هاي تيمي و توپي هم شروع به فعاليت كند.
    بسياري از كارشناسان ورزشي و اقتصادي بر اين باور هستند كه باشگاه استيل آذين با اين مخارج مي‌توانست، در ليگ برتر فوتبال چند تيم داشته باشد، اما به خاطر اين‌كه شايد در ليگ برتر با وجود پرسپوليس و استقلال كم‌تر بر روي اين تيم مانور داده مي‌شود براي استفادهء تبليغاتي و نيز محك خوردن مناسب با حضور علي پروين در ليگ يك حضور پيدا مي‌كنند تا براي سال بعد با حضور در ليگ برتر بتوانند توجه بيش‌تري را به سمت باشگاه خود جلب كنند.با يك حساب سرانگشتي مي‌توان خرج‌‌هاي باشگاه استيل آذين را به دست آورد، اين تيم براي هزينه‌هاي جاري باشگاه چهار ميليارد تومان هزينه كرده است و براي كارهاي زيربنايي هم تا لحظهء تهيهء ‌اين گزارش_ 5/3 ميليارد تومان هزينه شده است كه از اين لحاظ اين باشگاه پرهزينه‌ترين تيم خصوصي فوتبال ايران تاكنون بوده است.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    حوادث رمضان پيش از ظهور
     


     

    1 ـ خورشيدگرفتگي‌ و ماه ‌گرفتگي‌ در زمان‌ غير عادي
    يكي‌ از مظاهر قدرت‌ الهي‌ كه‌ در قالب‌ سنن‌ معجزات‌ جلوه‌نمايي‌ كرده‌ و اشارة‌ مخصوصي‌ را براي‌ توجه‌ آن‌ دسته‌ از مؤمنان‌ كه‌ مخلصانه‌ منتظر ظهور بوده‌اند به‌ ارمغان‌ مي‌آورد، كسوف‌ خورشيد در روز سيزدهم‌ يا چهاردهم‌ ماه‌ رمضان‌ و خسوف‌ ماه‌ در بيست‌ و پنجم‌ همان‌ ماه‌ است‌.
    علت‌ پديد آمدن‌ اين‌ دو نشانه‌ پيش‌ از ظهور كه‌ خلاف‌ روال‌ عادي‌ بوده‌ و از اول‌ خلقت‌ آدم‌ تا آن‌ زمان‌ نمونه‌اش‌ ديده‌ نشده‌، از اين‌ قرار است‌:
    الف‌) رسوخ‌ و عمق‌ يافتن‌ نظريه‌ مهدويت‌ و اعتقاد به‌ حضرت‌ در ميان‌ تمام‌ مسلمانان‌؛
    ب‌) متوجه‌ كردن‌ مؤمنان‌ مخلص‌ به‌ نزديكي‌ ظهور.
    «ثعلبة‌ ازدي‌» از امام‌ باقر(ع‌) نقل‌ كرده‌ كه‌ فرمودند:
    دو نشانه‌ پيش‌ از ظهور قائم‌(ع‌) خواهد بود: خورشيدگرفتگي‌ در نيمه‌ ماه‌ رمضان‌ و ماه‌گرفتگي‌ در آخر آن‌.
    به‌ حضرت‌ عرض‌ كردم‌: يابن‌ رسول‌الله خورشيد در انتهاي‌ ماه‌ كسوف‌ مي‌كند و ماه‌ در نيمة‌ آن‌ خسوف‌.
    حضرت‌ فرمودند:
    خودم‌ مي‌دانم‌ چه‌ مي‌گويم‌؛ اين‌ دو نشانه‌اي‌ است‌ كه‌ از زمان‌ فرود آمدن‌ آدم‌ (از بهشت‌ به‌ زمين‌) سابقه‌ نداشته‌ است‌. 1
    «ورد بن‌ زيد اسدي‌» برادر «كميت‌» هم‌ از آن‌ حضرت‌(ع‌) نقل‌ كرده‌ كه‌ فرمودند:
    پيش‌ از اين‌ امر (ظهور) ماه‌ گرفتگي‌ خواهد بود؛ كه‌ پنج‌ روز مانده‌ (به‌ انتهاي‌ ماه‌) و خورشيد گرفتگي‌ در روز پانزدهم‌ كه‌ هر دو در ماه‌ رمضان‌ خواهد بود و به‌ اين‌ ترتيب‌ حساب‌ منجمان‌ به‌ هم‌ مي‌ريزد.
    ابوبصير هم‌ از امام‌ صادق‌(ع‌) نقل‌ مي‌كند كه‌ حضرت‌ فرمودند:
    نشانة‌ قيام‌ حضرت‌ مهدي‌(ع‌) كسوف‌ خورشيد در بيست‌ و سوم‌ يا چهاردهم‌ ماه‌ رمضان‌ است‌. 2
    خسوف‌ ماه‌ معمولاً به‌ جهت‌ قرار گرفتن‌ زمين‌ در ميان‌ خورشيد و ماه‌ رخ‌ مي‌دهد كه‌ زمان‌ آن‌ هم‌ در نيمة‌ ماه‌هاي‌ قمري‌ است‌. كسوف‌ خوشيد هم‌ غالباً زماني‌ مشاهده‌ مي‌شود كه‌ ماه‌ بين‌ زمين‌ و خورشيد قرار گيرد و زمان‌ آن‌
    هم‌ در آخر ماه‌هاي‌ قمري‌ است‌. چنين‌ حادثه‌اي‌ (كه‌ دچار بدأ 3 هم‌ نخواهد شد) در زماني‌ غير از زمان‌ عادي‌ آن‌ ـ بنا برگفته‌ روايات‌ ـ با فرض‌ احتمالات‌ زير ممكن‌ مي‌شود:
    احتمال‌ اول‌: اين‌ قضيه‌ معجزه‌گونه‌ و از طريق‌ يكي‌ از اسباب‌ و علل‌ عادي‌ (وناشناخته‌) انجام‌ شود.
    البته‌ با اختلافي‌ ساده‌ و آن‌ هم‌ آگاهي‌ ما از زمان‌ وقوع‌ آن‌ است‌، كه‌ البته‌ طريقه‌ حدوث‌ اين‌ اعجاز يا كيفيت‌ شكل‌گيري‌ را نمي‌توانيم‌ تصور كنيم‌ و همين‌ قدر كافي‌ است‌ كه‌ بدانيم‌ اين‌ معجزه‌ انجام‌ مي‌شود و آن‌ هم‌ معجزه‌اي‌ كه‌ از زمان‌ هبوط‌ حضرت‌ آدم‌(ع‌) تا كنون‌ سابقه‌ نداشته‌ است‌ و لذا محاسبات‌ ستاره‌شناسان‌ را برهم‌ مي‌زند.
    احتمال‌ دوم‌: به‌ واسطة‌ ممانعت‌ جسمي‌ بزرگ‌ رخ‌ مي‌دهد.
    ممكن‌ است‌ يكي‌ از اشياء سرگردان‌ در فضا (بنا بر گفته‌ دانشمندان‌) به‌ منظومة‌ شمسي‌ نزديك‌ شده‌ و با قرار گرفتن‌ در مقابل‌ خورشيد مانع‌ رسيدن‌ آفتاب‌ به‌ زمين‌ شود و كسوف‌ پس‌ از ده‌ روز پيش‌ بيايد و همين‌ شي‌ء در اواخر ماه‌ هم‌ كه‌ ماه‌ به‌ شكل‌ هلال‌ ديده‌ مي‌شود در برابر آن‌ قرار گيرد و بر حسب‌ سرعت‌ و حجم‌ آن‌ شي‌ء خسوف‌ كلي‌ يا جزيي‌ رخ‌ دهد. از جمله‌ نشانه‌هايي‌ كه‌ براي‌ ظهور ذكر شده‌ است‌ و بي‌ارتباط‌ با اين‌ بخش‌ از مطالب‌ نيست‌ اين‌ است‌ كه‌ نور خورشيد از زمان‌ طلوعش‌ تا 23 از روز ناپديد مي‌شود كه‌ اين‌ به‌ جهت‌ آن‌ است‌ كه‌ شي‌ء فضايي‌ بين‌ خورشيد و زمين‌ قرار گرفته‌ و به‌ مدت‌ 23 از طول‌ روز مانع‌ رسيدن‌ آفتاب‌ 4 به‌ زمين‌ مي‌شود كه‌ بالطبع‌ با كسوفي‌ كه‌ از يك‌ تا سه‌ ساعت‌ طول‌ مي‌كشد، متفاوت‌ است‌.
    احتمال‌ سوم‌: به‌ جهت‌ تغييرات‌ دروني‌ خود خورشيد.
    تعبير علمي‌ اين‌ مطلب‌ از اين‌ قرار است‌ كه‌ ممكن‌ است‌ انفجارهاي‌ عظيم‌ يا تغييرات‌ فيزيكي‌ خاصي‌ در خورشيد پديد آيد طوري‌ كه‌ مدت‌ مشخصي‌
    اشعه‌ خورشيد به‌ اطراف‌ پراكنده‌ نگردد و يا اينكه‌ انفجارهاي‌ پشت‌ سر هم‌ ماه‌ رمضان‌ در خورشيد، كسوف‌ اواسط‌ ماه‌ را به‌ دنبال‌ داشته‌ باشد و در آخر ماه‌ كه‌ از ماه‌ هلالي‌ بيش‌ پيدا نيست‌، خسوف‌ را؛ كه‌ اين‌ احتمال‌ نزديك‌ترين‌ و جدي‌ترين‌ احتمالات‌ است‌ خصوصاً اگر اين‌ دو را به‌ آيات‌ و نشانه‌هايي‌ كه‌ از آسمان‌ است‌ و در بحث‌ حوادث‌ ماه‌ رجب‌ به‌ آنها پرداختيم‌، ضميمه‌ كنيم‌، مي‌توان‌ آنها را هم‌ با اين‌ احتمال‌ توجيه‌ كرد: توقف‌ خورشيد در زمان‌ سفياني‌ ممكن‌ است‌ كه‌ ناشي‌ از انفجاري‌ قوي‌ در خورشيد باشد كه‌ مانع‌ حركت‌ كردن‌ خورشيد شود يا حركت‌ آرامي‌ كه‌ مانند بازگشت‌ عمل‌ آن‌ براي‌ مدت‌ دو يا سه‌ ساعت‌ باشد يا ظاهر شدن‌ بدني‌ نمايان‌ در قرص‌ خورشيد (از جمله‌ حوادث‌ ماه‌ رجب‌) هم‌ ممكن‌ است‌ ناشي‌ از انفجاري‌ قوي‌ در خورشيد باشد كه‌ وقتي‌ در سطح‌ خورشيد گسترش‌ يابد به‌ شكل‌ سينه‌ و صورت‌ انسان‌ به‌ نظر برسد. دانشمندان‌ متأخر به‌ حدوث‌ چنين‌ جرياني‌ در خورشيد كه‌ در حديث‌ هم‌ مي‌توان‌ تأكيد بر چنين‌ مطلبي‌ را يافت‌ اشاره‌ كرده‌اند. اميرالمؤمنين‌(ع‌) طي‌ حديثي‌ طولاني‌ پس‌ از ذكر صيحه‌ و نداي‌ آسماني‌ ماه‌ رمضان‌ (در بيست‌ و سوم‌ ماه‌) مي‌فرمايند:
    از فرداي‌ آن‌، هنگام‌ ظهر خورشيد رنگارنگ‌ و سپس‌ زرد شده‌ و در نهايت‌ سياه‌ و تاريك‌ مي‌شود. 5
    تاريكي‌ خورشيد خود دليل‌ روشني‌ است‌ براي‌ وقوع‌ خسوف‌ ماه‌ در روز (بيست‌ و پنجم‌ آن‌ ماه‌ رمضان‌)
    و شايد اين‌ تفسير بهترين‌ تفسير علمي‌ و نزديك‌ترين‌ احتمال‌ به‌ واقعيت‌ باشد كه‌ احدي‌ پيش‌ از اين‌ بدان‌ اشاره‌ نكرده‌ است‌ و پس‌ از تفكر جدي‌ و عميق‌ در باب‌ نشانه‌هاي‌ ظهور و آيات‌ آسماني‌ كه‌ الزاماً نبايد اين‌ حوادث‌ معجزه‌ باشند، حاصل‌ شده‌ است‌. 6

    2 - نداى آسمانى صيحه
    اين نشانه يكى از پنج مورد نشانه حتمى ظهور است.
    »صيحه« به صدا و ندا اطلاق مى‏شود و در اينجا منظور ندايى است كه شب بيست و سوم ماه رمضان كه همان شب قدر است از آسمان شنيده مى‏شود. هر جمعيتى آن را به زبان خويش مى‏شنود و از آن حيران و سرگردان مى‏گردد؛ از شنيدن اين ندا خوابيده بيدار مى‏شود؛ ايستاده مى‏نشيند؛ نشسته بر سر جاى خود ميخكوب مى‏شود نوعروسان از شدت ترس از خلوتگاه‏هاى خويش بيرون مى‏آيند. اين ندا از جبرئيل امين است، كه به زبانى رسا چنين اعلام مى‏كند:
    »صبح نزديك شد7. بدانيد كه حق با مهدى(ع) و شيعيان اوست«.
    پس از آن در بعدازظهر (نزديك مغرب) شيطان لعين در ميان زمين و آسمان ندا مى‏دهد كه: »آگاه باشيد كه حق با عثمان و شيعيان اوست«. ظاهراً مراد از »عثمان«، »عثمان بن عنبسه« يا همان سفيانى است.
    ابوحمزه مى‏گويد: از امام باقر(ع) پرسيدم: آيا شورش سفيانى از علايم حتمى ظهور است؟ حضرت فرمودند: آرى ندا هم حتمى است... از حضرت پرسيدم: اين ندا چگونه خواهد بود؟ فرمودند:
    يك منادى اول روز ندا مى‏دهد كه حق با آل على(ع) و شيعيان اوست و در انتهاى روز شيطان ندا مى‏دهد كه حق با عثمان و شيعيان اوست و در اين زمان ياوه‏گويان (باطل‏گرايان) دچار ترديد مى‏شوند.8
    دليل برخاستن اين صداى آسمانى از اين قرار است:
    الف) توجه دادن مردم به نزديكى ظهور؛
    ب) به وجود آوردن آمادگى درونى در ميان مؤمنان مخلص.
    توجه به زمان وقوع اين نشانه؛ يعنى با فضيلت‏ترين ماه و شب سال - كه اقبال و رويكرد دينى مسلمانان به حد اعلاى خود مى‏رسد - اهميت آن را ثابت مى‏كند.
    ابوبصير از امام باقر(ع) چنين روايت مى‏كند:
    صيحه حتماً در ماه رمضان، خواهد بود؛ چرا كه ماه رمضان ماه خداوند است و آن هم نداى جبرئيل است براى خلق.
    سپس فرمودند:
    منادى از آسمان به نام قائم(ع) ندا سر مى‏دهد و از مشرق تا مغرب صدايش را مى‏شنوند. از ترس آن صدا هيچ خوابيده‏اى نمى‏ماند؛ مگر اينكه بيدار مى‏شود و ايستادگان همگى مى‏نشينند و نشستگان هم بر دو پاى خويش برمى‏خيزند. خداوند بيامرزد هر كه از اين صدا عبرت بگيرد. صدا، صداى جبرئيل روح‏الامين است كه در شب جمعه بيست و سوم ماه رمضان بر خواهد خاست. پس از آن شكايتى نداشته باشيد و گوش فرا دهيد و اطاعت كنيد. در انتهاى روز صداى ابليس ملعون (شنيده مى‏شود) كه ندإ؛ مى‏دهد آگاه باشيد كه فلانى مظلومانه كشته شد تا مردم را به شك بيندازد و آنها را مبتلا به فتنه كند. چقدر شك‏كنندگان متحير در آن روز زيادند كه در آتش افكنده شده‏اند. وقتى صدا را در ماه رمضان شنيديد از آن شكايت نكنيد كه آن صداى جبرئيل است و نشانه آن اين است كه به نام قائم و پدرش(ع) ندا مى‏دهد. به طورى كه حتى دوشيزگان در خلوتگاه‏هايشان در خانه آن را مى‏شنوند و پدر و برادر خويش را براى خروج (و قيام) تشويق مى‏كنند.
    و فرمودند:
    به ناچار اين دو صدا بايد پيش از قيام قائم(ع) باشد: صدايى از آسمان كه صداى جبرئيل است و به نام صاحب اين امر و نام پدرش و صدايى كه از زمين شنيده مى‏شود و آن صداى ابليس است كه به نام فلانى ندا مى‏دهد كه مظلومانه كشته شد ولى با آن به دنبال فتنه است. پس شما نداى اول را اجابت و اطاعت كند و از دومى و از اينكه به فتنه‏اش افكنده شويد، بپرهيزيد.
    سپس پس از بيان بخش زيادى از حديث فرمودند:
    وقتى كه بنى‏فلان در ميان آنها اختلاف افتاد؛ در آن زمان چشم انتظار فرج باشيد و فرج شما تنها در اختلاف بنى‏فلان است. پس وقتى دچار اختلاف شدند منتظر صيحه در ماه رمضان باشيد و (پس از آن) قيام قائم(ع) كه خداوند هر چه را بخواهد به انجام مى‏رساند.9
    عبداللَّه بن سنان مى‏گويد: نزد امام صادق(ع) بودم كه شنيدم مردى از ديار هَمدان به حضرت عرض كرد: عامه (اهل سنت) ما را سرزنش مى‏كنند و مى‏گويند شما گمان مى‏كنيد كه منادى از آسمان به نام صاحب اين امر ندا درمى‏دهد. حضرت كه تكيه داده بودند خشمگين شدند، جلوتر آمدند و نشستند. سپس فرمودند:
    آن را از من روايت نكنيد و از پدرم روايت كنيد كه ديگر هيچ عيبى براى شما نخواهد داشت. شهادت مى‏دهم كه از پدرم(ع) شنيدم كه مى‏فرمودند: واللَّه! اين مطلب در قرآن به وضوح بيان شده است آنجا كه مى‏گويد:
    إن نَشاء نفنَزّفل عَلَيهفم مفنَ السَماءف آيةً فَظَلَّت أعناقفهم لَها خاضفعينَ.10
    اگر بخواهيم از آسمان معجزه‏اى بر ايشان مى‏فرستيم كه گردن‏هايشان را براى هميشه به زير افكنند.
    آن روز در زمين احدى باقى نمى‏ماند كه به عنوان خضوع گردنش را كج نكرده باشد. اهل زمين ايمان مى‏آورند، آن زمان كه اين صدا را از آسمان بشنوند كه: »آگاه باشيد حق در ميان على‏بن ابى‏طالب(ع) و شيعيان اوست«.
    سپس فرمودند:
    فرداى آن روز شيطان در هوا بالا مى‏رود به طورى كه از زمين متوارى گشته و دور مى‏شود و در پس آن ندا مى‏دهد كه بدانيد حق در عثمان بن عفان و پيروان اوست. او مظلومانه كشته شد (بياييد) و قصاص خونش را طلب كنيد.
    حضرت ادامه دادند:
    خداوند آنها را كه ايمان آورده‏اند؛ با اقرار (هميشه به يك شكل) پابرجا و ثابت قدم مى‏كند و اين همان نداى اول است. آنها هم كه در دل‏هايشان مرض است آن روز به شك مى‏افتند كه اين مرض واللَّه، عداوت اهل‏بيت(ع) است. بنابراين در آن زمان از ما بيزارى مى‏جويند در عين حال كه به ما متمايل مى‏شوند؛ مى‏گويند آن صداى اول جادويى از سحرهاى اهل بيت(ع) بود سپس امام صادق(ع) اين آيه را تلاوت كردند كه:
    وَ إن يَرَوا آيةً يفعرفضفوا وَ يَقولفوا سفحرٌ مفستَمَرٌ.11
    اگر آنها معجزه‏اى را مشاهده كنند از آن روى گردانده، مى‏گويند اين همان جادوى هميشگى (آنها) است.12
    زرارة بن اعين از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمودند:
    منادى از آسمان ندا مى‏دهد كه: »فلانى فرمانرواست« و منادى (ديگرى) هم ندا مى‏دهد كه: »همانا على و شيعيان او رستگارند«.
    پرسيدم: چه كسى پس از اين با مهدى(ع) مى‏جنگد؟ فرمودند:
    مردى از بنى‏اميه كه شيطان ندا مى‏دهد همانا فلانى و پيروان او رستگار مى‏شوند.
    گفتم: پس چه كسانى راستگو را از دروغگو تشخيص مى‏دهد؟ فرمودند:
    آنها كه احاديث ما را روايت مى‏كنند و پيش از وقوع اين اتفاقات مى‏گويند چنين مى‏شود و مى‏دانند كه آنها راستگويند و حق دارند.13
    اين ندا مصداق اين آيه است كه:
    أفَمَن يَهدى إلَى الحَقّ أحَقف أن يفتَّبَع أمَّن لا يَهفدّى إلاّ أن يفهدى فَما لَكفم كَيفَ تَحكفمونَ.14
    آيا آنكه به سوى حقيقت هدايت مى‏كند شايسته‏تر است كه تبعيت شود يا آنكه هدايت نمى‏پذيرد جز آنكه هدايت شود؛ شما را چه مى‏شود، چگونه قضاوت مى‏كنيد؟
    لذا اين ندا و صيحه آسمانى (صداى جبرئيل) مانند پيشامد بزرگ غير منتظره‏اى است كه جنبه‏اى اعجازى دارد و در دل دشمنان خدا ترس و هراس مى‏افكند و بشارت بزرگى براى مؤمنان است كه از نزديكى ظهور حكايت مى‏كند و اين مصداق آيه‏اى از قرآن كريم است كه مى‏گويد:
    افن نَشَاء نفنَزّفل عَلَيهفم مفن السَماء آيةً فَظَّلت اَعناقفهفم لَها خاضفعين.15
    و آيه ديگرى كه مى‏گويد:
    وَ استَمع يَوم يفنادى المفنادى مفن مَكانف قَريبف يَومَ يَسمَعفونَ الصَّيَحَةَ بفالحَقّف ذلفكَ يَومف الخفروجف16.
    و آن روزى كه منادى از جايى نزديك ندا مى‏دهد، گوش فرا ده. آنها زمانى كه صيحه را به حق بشنوند آن روز زمان خروج است.
    وظايف مؤمنان در هنگام پيشامد اين صيحه:
    در احاديث اهل بيت(ع) در اين زمينه چنين آمده است:
    الف) پس از شكر و ستايش خداوند: به جا آوردن نماز صبح جمعه مورد بحثمان، به خانه‏هايتان برويد و درها را قفل كنيد و دريچه‏ها و روزنه‏ها را ببنديد و خودتان را در ميان چيزى بپوشانيد و گوش‏هايتان را بگيريد (در حديث آمده است كه از آثار اين صيحه اين است از شدت و قوت اين صدا 70/000 نفر كر و 70/000 نفر لال مى‏شوند)، هرگاه صدا را شنيديد پس به سجده بيفتيد و بگوييد:
    سبحان ربنّا القدّوس.
    پروردگار مقدس ما منزه است
    هر كه چنين كند نجات مى‏يابد و هر كه از اين عمل روى گرداند هلاك مى‏شود.17
    اين از جمله مواردى است كه هر كس خداوند متعال بر آن توفيقش داد تا نعمت درك آن عهد مبارك را با ظهور حضرت مهدى(ع) بيابد، واجب است بر آن شكرگزار باشد.
    ب) انبار كردن غذاى يكسال خود و خانواده‏اش: امام باقر(ع) فرمودند:
    نشانه حادثه‏ها در ماه رمضان، نشانه‏اى است در آسمان كه مردم پس از آن دچار اختلاف مى‏شوند. هرگاه آن را درك كردى غذايت را بيشتر كن.18
    پس از شنيده شدن نداى آسمانى ميان مردم اختلاف، جنگ و فتنه (نبرد قرقيسيا) پديد آمده و به دنبال آن قحطى و گرانى خوراكى‏ها پيش مى‏آيد و از اين رو ائمه(ع) به شيعيان مؤمن خويش و مسلمانان سفارش كرده‏اند كه غذا و نيازمنديهاى خود و خانواده‏هايشان را براى مدت يك سال ذخيره كنند. شما را به خدا، ببينيد چقدر اين امامان بزرگوار(ع) تيزبين بوده‏اند و به چه ميزان به شيعيان و دوستداران خويش محبت مى‏ورزيده‏اند. ما در طول سال‏هاى عمر خود چگونه به اين محبت‏هاى ايشان جواب داده‏ايم و چقدر در صدد جبران محبت‏هايشان بوده‏ايم؟ آرى! هر كس كه به آنها عشق ورزيده و با آنها ارتباط دارد؛ مى‏تواند به محبت ايشان نسبت به خود مباهات و افتخار كند.

    3 - بيعت كردن 30/000 نفر از قبيله بنى‏كلب با سفيانى
    سفيانى در ماه رجب شورش كرده و به مبارزات نظامى و سياسى و جنگ‏هاى خويش جامه عمل مى‏پوشاند و محدوده نفوذ خويش را گسترش مى‏دهد و در اين زمان ديگران هم به او پيوسته و مجموعه‏ها و قبايل غير دينى به دنبال او راه مى‏افتند. پيامبراكرم(ص) در اين رابطه فرمودند:
    سفيانى با 360 سوار شورش مى‏كند تا اينكه به دمشق مى‏رسد و در ماه رمضان هم 20/000 نفر از قبيله بنى‏كَلَب با او بيعت مى‏كنند.19
    قبيله بنى‏كَلَب، عمو زادگان سفيانى؛ يعنى همان قبايل دروز14 مى‏باشند كه در آينده او را همراهى مى‏كنند. اين قبيله در عصر معاويه نصرانى بودند و معاويه از آنها با مادر يزيد (عليهم‏اللعنة) قاتل سيدالشهدا(ع) ازدواج كرد. بنابراين، سفيانى از اولاد يزيد بن معاوية بن ابى‏سفيان (عليهم‏اللعنة) مى‏باشد. پيروان اين آيين در منطقه رمله (در بيابان برهوت شرقى فلسطين و غربى اردن و جنوب غربى سوريه دمشق) تا چند كيلومتر در اطراف آن سكنى گزيده‏اند.

    -----------------------------------
    پي نوشت‌ها:

    1 . الارشاد، شيخ‌ مفيد، ج‌2، ص‌374؛ الغيبة‌، نعماني‌، ص‌181، اعلام‌الوري‌، ص‌429؛ الغيبة‌ شيخ‌ طوسي‌، ص‌270، بشارة‌الاسلام‌، ص‌96؛ يوم‌الخلاص‌، ص‌516؛ تاريخ‌ مابعدالظهور، ص‌118.
    2 . الغيبة‌، نعماني‌، ص‌182؛ بشارة‌الاسلام‌، ص‌97؛ تاريخ‌ الغيبة‌الكبري‌، ص‌479؛ يوم‌الخلاص‌، ص‌517.
    3 . به‌ زودي‌ در همين‌ مجموعه‌ به‌ مسأله‌ بدأ خواهيم‌ پرداخت‌.
    4 . الممهدون‌ للمهدي‌(ع‌)، ص‌37.
    5 . بحارالانوار، ج‌52، ص‌275؛ بشارة‌الاسلام‌، صص‌59 و 70.
    6. البته‌ بايد توجه‌ داشته‌ باشيم‌ كه‌ خود مؤلّف‌ در نهايت‌ آن‌ را احتمال‌ مي‌شمرد و هر چند هم‌ كه‌ احتمال‌ قوي‌ باشد باز يقين‌آور نيست‌ بدين‌ معنا كه‌ الزاماً نبايد چنين‌ باشد و امكان‌ معجزه‌ بودن‌ اين‌ جريانات‌ خالي‌ از وجه‌ نيست‌؛ چرا كه‌ اگر بنا بود به‌ هر حال‌ اين‌ مطالب‌ به‌ زودي‌ تفسير علمي‌ آنها توسط‌ دانشمندان‌ آن‌ عصر بيان‌ شود كه‌ ديگر تعبير كردن‌ از آن‌ به‌ آيه‌ (قرآن‌ از معجزه‌ به‌ آيه‌ تعبير ياد مي‌كند) چندان‌ موجه‌ نمي‌باشد و مردم‌ با اتكاء به‌ گفته‌ دانشمندان‌ هيجان‌ خود را نسبت‌ به‌ اين‌ جريان‌ از دست‌ داده‌ و مسلمانان‌ هم‌ به‌ عنوان‌ يك‌ حادثه‌ دهشتناك‌ نماز آياتي‌ خوانده‌ و از آن‌ روي‌ مي‌گردانند و اين‌ با آنچه‌ در ابتداي‌ سخن‌ دربارة‌ دو دليل‌ حدوث‌ اين‌ دو حادثه‌ گفته‌ شد متناقض‌ است‌. به‌ طور خلاصه‌ بايد گفت‌ اگر بنا بود كه‌ اين‌ جريان‌ فوراً تفسير علمي‌ آن‌ بيان‌ شود نخواهد توانست‌ آيه‌ يا علامتي‌ براي‌ ظهور شمرده‌ شود يا حداقل‌ در احاديث‌ ديگر لازم‌ نبود اين‌ همه‌ روي‌ آنها تكيه‌ شود و گذرا به‌ آن‌ اشاره‌اي‌ مي‌كردند. واللهعالم‌ (مترجم‌).
    7 . بحارالانوار، ج52، ص274.
    8 . الارشاد شيخ مفيد، ج2، ص371؛ الغيبة، شيخ طوسى، ص266؛ اعلام‏الورى، ص429.
    9 . الغيبة، نعمانى، ص170، بحارالانوار، ج52، ص231؛ النجم الثاقب، ج1، ص126، تاريخ مابعدالظهور، ص125.
    10 . سوره شعراء (26)، آيه4.
    11 . سوره قمر (54)، آيه2.
    12 . الغيبة، نعمانى، ص173، بحارالانوار، ج52، ص292.
    13 . الغيبة،نعمانى، ص176، بحارالانوار، ج52، ص295.
    14 . سوره يونس (10)، آيه35.
    15 . سوره شعراء (26)، آيه4.
    16. سوره ق (50)، آيه42 و 41.
    17. يوم‏الخلاص، ص1542.
    18. يوم‏الخلاص، ص542.
    19. يوم‏الخلاص، ص671، بيان‏الائمه، ج2، ص586.
    120. طريقه دروزيه، طريقتى است دينى، فلسفى، اخلاقى و اجتماعى در سوريه و لبنان. اين طايفه منسوبند به »دَرَزَىّ« كه وى بعدها از اعتقاد خويش برگشت. عنوان اصلى اين طريقت موحدون است كه اساس عقيده‏شان بر حلول و تناسخ روح است. لغتنامه الرائد، ج1، ص787. [م.]

     

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    gelareh akbari

    gelareh1212000

     

    10

    6

    1358

    محمد شیطونک

    sheytonak_pk

    پاسداران

    10

    6

    1362

    مهدي راه دوي

    rahdavi

    تهران

    12

    6

    1358

     

    info.hosseini

     

    12

    6

    1360

    عسل مجد

    mghodratlou

    تهران

    13

    6

    1356

    Sevinj Bahador

    dokhtaredarya_65

     

    13

    6

    1365

    احسان تیموری

    ehsanrt2004

    تربت حیدریه

    13

    6

    1366

     

    mo_gerami

     

    15

    6

    1354

    atefe abad

    atefe_sh15

    dubai

    15

    6

    1367

     

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    سید هادی نیکوور

    nikovar

    کیش

    10

    6

    1382

    نسیم قاسمی

    nasim_gh_m

    اصفهان

    16

    6

    1385

    Ziba Moradi

    ziba_mohammadreza

     

    16

    6

    1385



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان