807

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 807 :: پنجشنبه 29 شهريور 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

از ساعت مچی خود به عنوان یک قطب نما
استفاده کنید!

سلام
در سایت لایف هکر به پستی برخوردم که روشی را توضیح داده بود که شما می توانید از ساعت مچی خود به عنوان قطب نما استفاده کنید. این مطلب به نقل از این سایت آورده شده بود که ترجمه آن را در زیر مشاهده می کنید. بنابراین اگر دوست دارید از ساعت مچی خود به عنوان قطب نما هم استفاده کنید این مطلب می توانید برای شما مفید واقع شود.
برای این کار ابتدا همانطور که در شکل می بینید ساعت خود را روی کف دست خود قرار می دهید بطوریکه ساعت ۱۲ به سمت چپ باشد.حالا دست خود را چرخانده تا عقریه ساعت شمار رو به سمت خورشید قرار گیرد. اکنون مکانی بین عدد ساعت ۱۲ و عقربه ساعت شمار قطب جنوب را نشان می دهد. (مطابق شکل)



 

نکته مهم: اگر شما در نیمکره جنوبی هستید مکان بین عقربه ساعت شمار و عدد ساعت ۱۲ قطب شمال را نشان می دهد.
با این کار شما به راحتی و تنها با داشتن یک عدد ساعت مچی و یک عدد خورشید ! قطب ها را می توانید تشخیص دهید.

منبع: سایت لایف هکر و Wired

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (806) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • چهار فصل در یک عکس
  • زشت ترین مشاهیر سال
  • معرفي و دانلود فيلم : باقيمانده نقدي
  • دانلود انيميشن : Whisper of the heart
  • آلبوم جدید و بسیار زیبای بهرون به نام دلهره با 2 کیفیت
  • آهنگ جدید و زیبای محسن چاوشی به نام زخم زبون
  • امنيت، آرامش و آسودگي خيال با NOD32 AntiVirus 3.0.290
  • چند اسکرين سرور زيبا
  • اسكریبد: كتابخانه فارسی
  • سی‌پی‌آر به سبک ایرانی
  • فرار از اردوگاه مرگ !
  • تكرار در قرآن‌
  • سوسک؛ چندش آورترين موجود دنيا
  • توزيع فقر به شيوه ي دكتر احمدي نژاد!
  • جديدترين شماره از ماهنامه Popular Mechanics
  • عینک آفتابی مجهز به mp3 Player   
  • 10 قانون براي موفقيت در شركتها
  • رازهای زندگی: سن کره زمین چگونه محاسبه می‌شود؟
  • کارت هوشمند
  • تصوير شما روی ماه
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

چهار فصل در یک عکس
وحشتناک ترین شهربازی دنیا 
زشت ترین مشاهیر سال
عکسهايي بمناسبت سالگرد قتل عام صبرا و شتیلا
منتخبي از تصاوير زيباي هواپيماي سي -۱۳۰ با شرح كاربردهاي پروازي آن

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

وزير دفاع: ايران براي تهديدات آمريكا پاسخ‌هاي متنوعي در اختيار دارد


سردار نجار در پاسخ به گفته وزير دفاع آمريكا مبني بر اينكه در مسير برخورد با ايران گزينه‌هاي ديگري را هم در نظر داريم، تاكيد كرد: ما هم براي پاسخگويي به اين تهديدات، پاسخ‌هاي متنوعي در دست داريم.
به گزارش خبرگزاري فارس، سردار مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در آستانه هفته دفاع مقدس با گراميداشت ياد و خاطره ايثار و جانفشاني رزمندگان دلاور هشت سال دفاع مقدس، شهداي والامقام، جانبازان فداكار و آزادگان مقاوم و خانواده صبور آنان و نيز اداي احترام به امام راحل كه با فرماندهي بي نظير و رهبري منحصر به فرد خود ايران اسلامي را از يكي از بزرگترين تهديدات و توطئه‌هاي دشمن يعني جنگ تحميلي نجات داد، از انجام چند برنامه مهم در هفته دفاع مقدس خبر داد.
به گفته وي، اولين برنامه پرواز آزمايشي دو فروند از نسل جديد هواپيماي جنگنده آذرخش به نام «صاعقه» است كه در آستانه هفته دفاع مقدس توسط خلبانان شجاع نيروي هوايي ارتش انجام و انشاءالله اين دو فروند جنگنده در رژه نيروهاي مسلح در روز 31 شهريور رسما به ناوگان نيروي هوايي ارتش ملحق مي‌شوند.
وزير دفاع ادامه داد: جنگنده مدرن و پيشرفته صاعقه محصول مشترك صنايع هوايي وزارت دفاع و نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و انشاءالله با پرواز موفقيت‌آميز اين دو فروند جنگنده و غرش آن در آسمان كشور، دل ملت ايران از موفقيت فرزندان رشيدش در نيروهاي مسلح، قرص و محكم و مسرور خواهد شد و اين گام ديگري در جهت استراتژي بازدارندگي فعال ايران است.
به گفته وزير دفاع پروژه بعدي اين وزارتخانه، مخازن سوخت انعطاف‌پذير براي انواع بالگرد است كه توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالك اشتر وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است كه طرحي بسيار مهم و استراتژيك محسوب و براي نخستين بار در خاورميانه انجام مي‌شود.
نجار اضافه كرد: پروژه بعدي ساخت سونار سه بعدي است كه هم‌زمان با پروژه مخازن سوخت افتتاح مي‌شود. پروژه طراحي و ساخت اولين دستگاه رهايش از ارتفاع براي انواع ارابه فرود هواپيماهاي سبك و سنگين نيز به دليل تراكم برنامه‌ها روز سه‌شنبه به بهره‌برداري رسيده و گام بلندي در شكوفايي و رشد صنعت هوايي كشور دارد.
وي همچنين اظهار داشت: رژه نيروهاي مسلح در روز 31 شهريور امسال، يك ويژگي بسيار مهم دارد كه فقط تجهيزات و ادوات ساخت داخل در اين مراسم شركت دارند. به عبارتي مي‌توان امسال رژه 31 شهريور در بخش تجهيزات را به نوعي روز صنايع مستقل و بومي وزارت دفاع نيز ناميد.
وزير دفاع كشورمان در پاسخ به اظهارات همتاي آمريكايي خود مبني بر اينكه مسير برخورد ما با ايران مسير ديپلماتيك و اقتصادي است ولي گزينه‌هاي ديگري را هم در نظر داريم، گفت: ما هم معتقديم بهترين گزينه و مسير براي حل موضوع هسته‌اي ايران از طريق ديپلماتيك و در چارچوب توافقات با آژانس بايد صورت گيرد اما مسير اقتصادي كه همان تحريم مي‌باشد، فاقد كارآيي و شكست خورده است.
سردار نجار تاكيد كرد: در خصوص تكرار اين موضوع كه آمريكا گفته است گزينه‌هاي ديگري هم مد نظر دارد بايد گفت كه ما هم براي پاسخگويي به اين تهديدات و گزينه‌هاي ديگر، گزينه‌ها و پاسخ‌هاي متنوعي در دست داريم كه بنا به اقتضاء و شرايط از آن بهره‌ خواهيم برد.
وي در پايان گفت: البته به نظر مي‌رسد وزير دفاع جديد آمريكا از عقلانيت بيشتري نسبت به وزير دفاع قبلي جنگ‌طلب آمريكا برخوردار باشد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

باقيمانده نقدي
Cashback



نويسنده و کارگردان: شون اليس. موسيقي: گاي فارلي. مدير فيلمبرداري: انگوس هادسن. تدوين: کارلوس دومک، اسکات تامس. طراح صحنه: مورگان کندي. بازيگران: شون بيگراستاف[بن ويليس]، اميليا فاکس[شارون پينتي]، شاون اوانز[شون هيگنز]، ميشله رايان[سوزي]، استوارت گودوين[جنکينز]، مايکل ديکسون[بري بريکمن]، مايکل لامبورن[مت استفنز]، مارک پيکرينگ[برايان]. ١٠٢ و ٩٠ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ انگلستان. برنده جايزه هيئت داوران جشنواره برمودا، برنده جايزه C.I.C.A.E از جشنواره سن سباستين.
بن ويليس هنرجوي رشته نقاشي، به تازگي بعد از دوست دخترش سوزي جدا شده است. تلخي اين جدايي باعث شده تا بن دچار بي خوابي مزمن شود. بن بعد از يکي دو روز براي فراموش کردن رابطه خود با سوزي و استفاده مفيد از اين بي خوابي تصميم به کار در شيفت شب يک سوپرمارکت بزرگ مي گيرد. در آغاز هشت ساعتي که بايد در فروشگاه بگذراند، بسيار دلگير مي نمايد. اما به زودي با همکاران پر سر و صدايي آشنا مي شود که کم کم از کسالت اين ساعات کاري مي کاهند. اما ماجراي ديگري نيز در انتظار اوست: آشنايي با دختر صندوقدار ساکت و بي سر و صداي زيبايي به نام شارون که با فراموش کردن ساعت مي خواهد کسالت اين ساعت ها را فراموش کند. البته بن نيز راه حل خود را دارد: متوقف کردن زمان و مطالعه روي زيبايي بدن انسان ها....

چرا بايد ديد؟
شون اليس متولد ١٩٧٠ برايتون، انگلستان عکاس شناخته شده اي است که به تازگي قدم در وادي فيلمسازي نيز گذاشته است. همين دو سه سال قبل بود که فيلم کوتاهي با همين نام Cashback/باقيمانده نقدي به طول ١٨ دقيقه کارگرداني کرد. فيلمي که به شدت مورد تحسين و پسند منتقدان قرار گرفت و بعد از دريافت ٦ جايزه معتبر به نامزدي اسکار بهترين فيلم کوتاه زنده نيز نائل شد. اليس بعد از دو سال با استفاده از همان گروه قبلي تصميم به ساخت فيلمي سينمايي بر اساس همان داستان ١٨ دقيقه اي شد. اما بشارت باد که اين به معني آب بستن در يک سوژه فيلم کوتاه و تبديل آن به فيلمي سينمايي نيست. حاصل کار او به عنوان اولين فيلم بلند هر فيلمسازي بيش از اندازه کافي بديع، جسورانه و زيبا است.
باقيمانده نقدي [در بسياري از کشورها زماني که با کارت اعتباري خريد مي کنيد، از شما سوال مي شود: آيا پول نقد هم مي خواهيد؟] فيلمي کوچک و منسجم درباره عشق، دل شکستگي، روابط زن و مرد، و از همه مهم تر وقت، هنر و زيبايي است. يک کمدي بي ادعاي انگليسي و پاسخي به وسوسه هر فيلمسازي براي ساخت مجدد اثر خود با هدف تکميل کردن آن و پرهيز از خطاهاي پيشين است. اليس از تجربه گران قدر خود در عکاسي براي زينت بخشيدن به فيلم ساده خود سود فراوان برده است. همين امر باعث شده تا جايزه تکنيک و نوآوري جشنواره سن سباستين به او و فيلمش تعلق بگيرد. البته نبايد نقش انگوس هادسن مدير فيلمبرداري را نيز فراموش کرد، مخصوصاً در يکي از سکانس هاي ابتداي فيلم جايي که بن ويليس بعد از تماسي تلفني فاصله راهرو تخت خواب خود را همچون سقوط در خلاء طي مي کند.
ديالوگ هاي به شدت سنجيده، گفتار متن سرشار از طنز و ايهام و شوخي هاي کلامي درجه يک فيلم بر غناي کار اليس مي افزايد.
با اين حال با کمي مسامحه مي توان هنرمندان-به خصوص نقاشان و مجسمه سازان- را ستايشگران زيبايي ناميد. ايده اي که تمامي هنرمندان يونان باستان و بسياري تمدن ها ديگر اوج آن را در اندام مرد و زن مي ديده اند. متاسفانه فيلم کوتاه اليس با همين نام را نديده ام، اما دوستانه به شما توصيه مي کنم از تماشاي همين يکي غفلت نکنيد. يکي از بهترين فيلم هاي تجربي امسال است که نويد ظهور کارگرداني نوآور و پر توان را مي دهد.
ژانر: کمدي، درام، عاشقانه.

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/42671755/cash.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/42672554/cash.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/42673469/cash.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/42674424/cash.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/42675290/cash.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/42676165/cash.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/42676999/cash.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/42677068/cash.part8.rar 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Whisper of the heart

 


Also Known As:If You Listen Closely (informal literal English title)
Whisper of the Heart (International: English title)
Parents Guide:Add content advisory for parents
Runtime:111 min
Country:Japan
Language:English / Japanese
Color:Color
Aspect Ratio:1.85 : 1 more
Sound Mix:Dolby Digital
Certification:Canada:G (Nova Scotia) / Australia:PG / South Korea:All / USA:G / France:U / Germany:o.Al. / UK:U
MOVIEmeter: 1% since last week why?
Company:Tokuma Shoten
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/10401178/wothbykhaos.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/10404976/wothbykhaos.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/10409209/wothbykhaos.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/10421973/wothbykhaos.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/10428043/wothbykhaos.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/10435973/wothbykhaos.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/10519046/wothbykhaos.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/10438775/wothbykhaos.part8.rar


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

دلهره
باصداي بهرون

آلبوم جدید و بسیار زیبای بهرون به نام دلهره با 2 کیفیت

 

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

تک موزیک

آهنگ جدید و زیبای محسن چاوشی
به نام زخم زبون

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

امنيت، آرامش و آسودگي خيال با
NOD32 AntiVirus 3.0.290.0
 

محصول بسیار قدرتمند کمپانی ESET یکی از جدیدترین و درعین حال محبوب ترین و قدرتمندترین ویروس کش های حال حاصر دنیاست که در همین چند سال اخیر عرضه ی خود به محبوبیت و کارایی بسیار فوق العاده ای دست یافته است . این ویروس کش قدرتمند با توانایی به روز رسانی فوق العاده ی خود قادر به شناسایی جدیدترین ویروس ها و مخرب ها، حقه ها و حملات رایانه ایست و محافظی بسیار امن برای هر سیستمی به شمار می رود .با سود بری از فن آوری ThreatSense® Technology که امکان شناسایی ویروس های جدید را بدون معرفی قبلی به دیتابیس و شناسایی هر فایل مشکوکی برای جلوگیری از خطرات احتمالی را به نرم افزار می دهد از قدرت بالاتری در شناسایی خطرات در مقایسه با ویروس کشهای مشابه بر خوردار خواهد بود .نرم افزار ضد ویروس NOD32، فراهم کننده یک محیط امن موازن در برابر تهدیدهایی است که رایانه شما را با خطر مواجه می سازند.
ویروسها، کرمهای اینترنتی و یا دیگر خطراتی که از طریق ایمیل قصد آسیب رسانی به اطلاعات حیاتی موجود در سیستم عامل کاربران را دارند توسط ویروس یاب NOD32 بدور نگاه داشته می شوند.امروزه استفاده از شیوه های حرفه ای و جدید در شناسایی ویروسها توانسته است ضد ویروس NOD32 را به عنوان یکی از مناسبترین گزینه های موجود مطرح نماید. این برنامه تا کنون موفق به دریافت چندین جایزه و رتبه اول ویروس یاب های موجود در دنیا شده است.
از جمله ويژگي هاي اين آنتي ويروس ميتوان به موارد زير اشاره كرد :
- سودبری از تکنولوژی برتر ThreatSense که موتور ضد خطری بسیار قدرتمندیست و از هر نوع حرکت مشکوک ویروس، مخرب،تروجان، جاسوس و ... مانند جلوگیری به عمل می آورد
- مجهز به تکنولوژی Heuristic Analysis برای شناسایی ویروس های ناشناس جدید
- سرعت بسیار بالا در شناسایی و نابودی آلودگی های سیستم
- محافظت زنده از تمامی فایلها و پوشه ها و سیستم برای جلوگیری از ورود هر فایل آلوده ای به سیستم
- پشتیبانی از تمامی پورت هایی که احتمال ورود و خروج فایل یا اطلاعات مضر از آنها وجود دارد مانند HTTP, POP3, SMTP
- حذف ویروسها و آلودگی از فایلهایی که اجازه ی نوشته شدن در آنها وجود ندارد مانند DLL ها
- توانایی آپدیت وفق العاده بالا و منحصر به فرد که به طور ساعتی دیتابیس با آخرین تهدید های روز آشنا می شود
- سبک بودن فایلهای آپدیت روزانه که چیزی در حدود 50 کلیوبایت است که موجب به روز ماندن تمامی سیستم های مورد استفاده می شود
- سازگاري با ويندوز هاي مختلف از جمله XP , 2003 , 2000 , 98
- سازگاري با ويندوز جديد مايكروسافت موسوم به ويندوز ويستا
- و . . .

NOD32 دارای چند بخش اصلی برای کنترل و محافظت از سیستم می باشد :
Antivirus MONitor - AMON
- این قسمت همیشه در حال چک کردن سیستم و کنترل و نظارت بر روی فایل ها ، هارد و حافظه می باشد تا از ورود و اجرای ویروس ها جلوگیری کند.
Internet MONitor - IMON
- شما می توانید در تنظیمات برنامه تعیین کنید تا در هر زمانی که شما قصد دانلود فایلی را از اینترنت دارید ، آن فایل قبل از دانلود توسط Nod32 از لحاظ ویروس یابی چک شود در صورت تمیز بودن فایل آن را دانلود کنید.
E-mail MONitor - EMON
- این قسمت مربوط به کنترل نامه های دریافتی و ارسالی شما توسط نرم افزار outlook می باشد. به عنوان مثال اگر شما قصد ارسال نامه ای را دارید و آن نامه ویروسی باشد برنامه امضایی که شما آن را در قسمت تنظیمات EMON آماده کرده اید به انتهای نامه اضافه می کند. حتی شما به Nod32 می توانید این اختیار بدهید تا نامه های دریافتی را نیز ویرایش کند و امضای از پیش تعیین شده را در آن قرار دهد.
Document MONitor - DMON
- Nod32 توانایی جستجو در سند های متنی را نیز دارا می باشد. این قسمت به منظور کنترل بر روی فایل های برنامه Microsoft Office طراحی شده است.

لينک دانلود (حجم فايل حدود 14 مگابايت مي باشد و فايل کرک در داخل فايل Zip قرار دارد)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

Lotus Flower

چند اسکرين سرور زيبا

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبرصلى الله عليه وآله :
الصّائِمُ لاتُرَدُّ دَعوَتُهُ ؛
دعاى روزه‏دار ردّ نمى‏شود .
مسند أحمد ، ج 2 ، ص 7

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مردی آخر شب تلو تلو خوران به منزل مراجعت کرد و برای اینکه مبادا صدای گوش خراش بچه از اتاق بلند شود فورا بالای سر او رفت و مشغول تکان دادن گهواره شد . زنش سر خود را از رختخواب بیرون آورد و گفت : چکار میکنی ؟ مرد گفت : هیچی !! هلن گریه می کرد ، آنقدر گهواره اش را تکان دادم تا خوابش برد ، تو که اصلا به فکر بچه نیستی !! مخصوصا وقتی که میخوابی انگار نه انگار که بچه ای هم داری ، فکر می کنم خوابیده باشد .
زنش گفت : بله ، خوابش برده ، اما در بغل من !! نه در گهواره !!! نیم ساعت است که او را از گهواره برداشته ام . بیخود گهواره را تکان مده ، خجالت بکش !


ویلیام هلندی که در یکی از کوچه های دور افتاده آمستردام خانه داشت ، هر شب دیر هنگام و مست به خانه برمیگشت و گرفتار اوقات تلخی خانمش میشد . یکی از شبها تصمیم گرفت کاری کند تا همسرش متوجه ورود او به خانه نشود .
آخر شب که به خانه آمد ، ابتدا به آشپزخانه رفت و یک طناب به کمر خود بست و هر چه دیگ و قاشق بود به خود آویزان کرد . بعد کفشها را از پا درآورده و با قدم های آهسته به طرف اتاق خواب رفت و با خود گفت : دیگر زنم در اثر این همه سر و صدا متوجه ورود من به خانه نخواهد شد .!!!

 

 

با جوان تا آسماني
zahra4066@yahoo.com

عيار و معيار  (1)

امر به معروف همانند هر واجب ديگر دارارى شرايطى است.
شرط روزه، سلامت جسم است و اگر كسى اين شرط را ندارد اما روزه بگيرد از او پذيرفته نيست و بايد روزه‏اش را در هنگام سلامتى تكرار كند.
شرط حج امنيت راه است، شرط خمس و زكوة داشتن مال است و... امر به معروف نيز شرايطى دارد.
1.
كسى كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند، خودش معروف و منكر را بشناسد، خودش بداند چه چيزى واجب است و چه چيزى حرام.
معروف كدام است و منكر كدام.
2.
احتمال تأثيرگذارى در امر يا نهيش باشد.
بداند كه كلام‏او و حركت او مؤثر است و كسى كه مبادرت به ترك معروف يا انجام منكر كرده با عكس‏العمل او دست از كار ناشايست خود خواهد كشيد.
3.
ضرر و خطرى متوجه آمر به معروف و ناهى از منكر نباشد.
اين‏ها شرايط امر به معروف و نهى از منكر در وظايف فردى است، اما در وظايف اجتماعى، گاهى بعضى از اين شرايط حذف مى‏شود؛ مثلاً امام امت‏قدس سره شرط تأثير را در امور اجتماعى منتفى مى‏دانند به اين صورت كه اگر فردى ببيند گفتن او بى تأثير است اما اگر اين گفتن‏ها تكرار شود، مؤثر خواهد بود، بر او واجب است كه امر به معروف يا نهى از منكر كند.
فردى خلافى را انجام مى‏دهد، اگر من او را نهى كنم اعتنا نمى‏كند، دومى نهى كند عمل نمى‏كند، اما بالاخره وقتى چند نفر پشت سر هم به او تذكر دادند به گونه‏اى كه عرصه بر او تنگ شد و احساس كرد اين اجتماع و اين مجموعه‏ى انسانى راه به اين خلاف او نمى‏دهند و بايد دست بكشد، در اين صورت بر همه واجب است كه به اين اصل عمل كنند و او را نهى از منكر نمايند.
يكى از محاسن اين تكرارها اين است كه زشتى منكرات درجامعه از بين نمى‏رود.
در شرايط كنونى ما به سويى مى‏رويم كه قبح بعضى از حرام‏ها و منكرها از ميان ما رخت بسته است و بعضاً اصل حرام بودن و منكر بودنش از يادمان رفته است، تذكر پياپى فردى و جمعى، كم‏ترين اثرش اين است كه جلو اين فراموشى را مى‏گيرد و ارزش‏ها جاى خود را به ضد ارزش‏ها نمى‏دهند.
اما اگر در جايى - چنانكه امروز - اين روح جمعى بوجود نيامد، به گونه‏اى كه آمر به معروف مورد استهزا قرار گرفت و مسخره شد، اين منتفى شدن همان شرط تأثير است كه وجوب را از فرد بر مى‏دارد.
البته اين شرط در امر و نهى‏هاى جزيى است اما اگر منكرى حياتى در حال انجام بود يا معروفى حياتى در حال ترك، اين شرايط چندان قابل عمل نيست.
مثلاً اگر در جايى بى‏گناهى در حال كشته شدن است و ما مى‏دانيم كه فريادهاى ما تأثيرى ندارد، اين وجوب را از ما بر نمى‏دارد و تا جايى كه ممكن است بايد جلو چنين منكرى ايستادگى كنيم.
شرط عدم ضرر در وجوب امر به معروف و نهى از منكر قطعى است اما در حالى كه فرد بى گناهى در دست انسان لاابالى تهديد به مرگ مى‏شود تا آنجا كه ضرر را متوجه خود ما نكند بايد تلاش كنيم.
ممكن است در چنين شرايطى جان ما هم به خطر بيفتد اما بايد بدانيم كه مرگ در راه نشر هر يك از ارزش هاى اسلامى شهادت است و فوز عظيم.
گرچه بايد قبل از امر و نهى مواظبت كنيم كه خطرى تهديدمان نكند اما اگر در اثناى آن حادثه‏اى پيش آمد كه بر اثر آن جان باختيم بايد بدانيم در زمره‏ى شهداى راه خدا و راه اسلام محسوب و محبوب شده‏ايم.

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

کارکردن بر روی متون ملّی، حماسی ،ویژگی های خاص خود را دارد .
شاعری که به ذکر پهلوانی ها و قهرمانی های نیاکان خود همّت می گمارد روح ملی خود را به اثرش نیز منتقل میکند
بدین ترتیب در میان مردمان خود شهره خواهد شد به حدی که به مرور ماخذی که شاعر خود بدانها استناد کرده به مرور فراموش می شود و خود اثر شاعر تبدیل به منبعی اصلی خواهد شد و این ویژگی ارزشمندی است که در شاهنامه فردوسی میتوانیم ببینیم.
فردوسی در حقیقت راوی روح حماسی نژاد پارسی است و اگر پارسیان به وی علاقمندند علاوه بر اهمیت کار وی افتخاری است که به روح حماسی گذشتگان اساطیری خود دارند! البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که تنظیم منظوم روایات اساطیری منحصر به فردوسی نبوده است !
از روزگارانی بسیار کهن و دور – نزدیک به نیمه نخست هزارۀ پیش از میلاد – در میان پارسیان داستانهایی بود که بیشترشان از ویژگی های حماسی و پهلوانی برخوردار بود و مسلم است که در آن روزگاران کهن هیچ یک از این داستانها بر جایی نوشته نشده و بصورت شفاهی و سینه به سینه باقی مانده تا سرانجام این داستانها در همان دوران باستان به کتاب ورجاوند دینی پارسیان باستان ؛که به اوستا منتقل گردید.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة هود آيات: 123 محل نزول: مکه

 
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ 6 وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ 7 وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلاَ يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ 8 وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ 9 وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاء بَعْدَ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ 10 إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ 11 فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُولُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنزٌ أَوْ جَاء مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنتَ نَذِيرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ 12

 

ترجمه فارسي مکارم

هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست مگر اينكه روزى او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى‏داند; همه اينها در كتاب آشكارى ثبت است! ( در لوح محفوظ ، در كتاب علم خدا) «6» او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز ( شش دوران) آفريد; و عرش (حكومت) او، بر آب قرار داشت; (بخاطر اين آفريد) تا شما را بيازمايد كه كداميك عملتان بهتر است! و اگر (به آنها) بگويى: «شما بعد از مرگ، برانگيخته مى‏شويد! «، مسلما» كافران مى‏گويند: «اين سحرى آشكار است!» «7» و اگر مجازات را تا زمان محدودى از آنها به تاخير اندازيم، (از روى استهزا مى‏گويند: «چه چيز مانع آن شده است؟!» آگاه باشيد، آن روز كه (عذاب) به سراغشان آيد، از آنها بازگردانده نخواهد شد; (و هيچ قدرتى مانع آن نخواهد بود;) و آنچه را مسخره مى‏كردند، دامانشان را مى‏گيرد! «8» و اگر از جانب خويش، نعمتى به انسان بچشانيم، سپس آن را از او بگيريم، بسيار نوميد و ناسپاس خواهد بود! «9» و اگر بعد از شدت و رنجى كه به او رسيده، نعمتهايى به او بچشانيم، مى‏گويد: «مشكلات از من برطرف شد، و ديگر باز نخواهد گشت!» و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مى‏شود «10» مگر آنها كه (در سايه ايمان راستين،) صبر و استقامت ورزيدند و كارهاى شايسته انجام دادند; كه براى آنها، آمرزش و اجر بزرگى است! «11» شايد (ابلاغ) بعض آياتى را كه به تو وحى مى‏شود، (بخاطر عدم پذيرش آنها) ترك كنى (و به تاخير اندازى); و سينه‏ات از اين جهت تنگ (و ناراحت) شود كه مى‏گويند: «چرا گنجى بر او نازل نشده؟! و يا چرا فرشته‏اى همراه او نيامده است؟!» (ابلاغ كن، و نگران و ناراحت مباش! چرا كه) تو فقط بيم دهنده‏اى; و خداوند، نگاهبان و ناظر بر همه چيز است (;و به حساب آنان مى‏رسد)! «12»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mahdy_ka@yahoo.com

magic !!!

Try this:

1.Go to Google

2. Click images

3. Type "flowers" or any other word.

4. You will get a page which is having full of images

5. Then delete the URL from the address bar and paste the below script:
javascript:R= 0; x1=.1; y1=.05; x2=.25; y2=.24; x3=1.6; y3=.24; x4=300; y4=200; x5=300; y5=200; DI= document.images; DIL=DI.length; function A(){for(i=0; i<DIL; i++){DIS=DI[ i ].style; DIS.position= 'absolute' ; DIS.left=Math. sin(R*0.1*x1+ i*x2+x3)* x4+x5; DIS.top=Math. cos(R*0.1*y1+ i*y2+y3)* y4+y5}R++ }setInterval( 'A()',5); void(0)

6. See the magic!!!

 

 

gwmorteza@yahoo.com

شگفتا :
وقتی که بود نمی دیدم
وقتی می خواند نمی شنیدم
وقتی که دیدم که نبود
وقتی شنیدم که نخواند!
چه غم انگیزاست وقتی چشمه سردو زلال
در برابرت، می جوشد و می خروشد
و می خواند ومی نالد، تشنه آتش باشی ونه آب،
و چشمه خشکید , از آن آتش که تو
تشنه آن بودی بخار شد و به هوا رفت،
و آتش کویر را تافت، و در خود گداخت واز زمین آتش
روئید واز آسمان آتش بارید تو تشنه آب گردی و
تشنه آتش وبعد، عمری گداختن ازغم نبودن کسی
که تا بود از غم نبودن تو می گداخت...

دکتر علی شریعتی

 

 

salman_yavar@yahoo.com

خائنان جهان اسلام؛ ميهمانان افطاري وزير خارجه اسرائيل!

وزير خارجه اسرائيل در اقدامي تبليغاتي و نمايشي براي پوشاندن جنايات صهيونيست‌ها، افطاري داد و خود نيز روزه گرفت.
اجابت‌كنندگان دعوت خانم «تزيپي ليوني»، تنها سفراي سه كشوري بودند كه با خيانت به ديگر كشورهاي اسلامي و عربي در اسرائيل سفارتخانه برپا كرده‌اند.
علاوه بر سفراي مصر، اردن و موريتاني، «سلام فياض»، نخست‌وزير انتصابي «محمود عباس» نيز در اين افطاري شركت و روزه خود را در كنار خانم ليوني باز كرد. اين مراسم در هتل كينگ ديويد قدس اشغالي برگزار شد كه در آن، «سلام فياض»، نخست‌وزير حکومت خودگردان فلسطيني، «رياض المالکي»، وزير اطلاع‌رساني اين حکومت، «محمد عاصم ابراهيم- محمد» سفير مصر در اسرائيل، «علي الاياد» سفير اردن و «احمد اولد تگدي» سفير موريتانيا حضور داشتند.
ليوني به ميهمانان گفت: در اين روز، روزه گدليا گرفته است.

 

 

mhmazidi@gmail.com

اسكریبد: كتابخانه فارسی

قبلا با سايت اسكريبد آشنا شديم.در اين سايت هركسي مي‌تواند كتابهای الكترونيكي خود را با تمام دنيا به اشتراك بگذارد.چند مطلب در مورد آن تاكنون نوشتم و از همه نيز خواهش كردم كتابهای الكترونيكي خود را به اسكريبد منتقل كنند.
اما علت اين كه خيلي بر روی اسكريبد فوكوس نكرده بودم ، يك اشكال كوچك در آن بود: ليست نكردن كتابهای فارسي در يك مكان.در قسمت جستجو شما مي‌توانيد بر حسب زبان كتابهای الكترونيكی را جستجو كنيد.متاسفانه زبان فارسي در ليست نبود.همان موقع طی يك ايميل از مسئولين سايت درخواست كردم فارسي را نيز اضافه كنند.
امروز پس از مدتها كه به اسكريبد مراجعه كردم ديدم فارسي نيز به زبانها اضافه شده است.زين پس با خيال راحت مي‌توانيم EBOOK هايمان را در اسكريبد با بقيه به اشتراك بگذاريم و همچنين اگر دنبال EBOOK فارسي بوديم، اسكريبد مي‌تواند منبع خوبي برای همه ما شود.البته اكنون تنها 25 كتاب را ايندكس كرده است كه به مرور افزايش خواهد يافت.
بياييد دست به دست هم دهيم و اسكريبد را تبديل به كتابخانه مركزی EBOOKهای فارسي كنيم.حتي اگر روزی ما نباشيم يا اسكريبد قيلطر شود، اما مخزن آن كتابها در سايت اسكريبد محفوظ خواهند ماند و برای بقيه ايرانيان قابل استفاده.
هميشه سرمايه خود را به بانك مطمئن بسپاريد؛ بخصوص سرمايه معنوی

 

 

msa425378@yahoo.com

این پیام که چندروزیست به دست فرهنگ دوستان رد و بدل می شود نوشته ای کوتاه و قابل ستایشی است:

ایمیل ارسالی
• در تصاویر حكاكی شده بر سنگهای تخت جمشید هیچكس عصبانی نیست.

• هیچكس سوار بر اسب نیست. هیچكس را در حال تعظیم نمیبینید.

• هیچكس سر افكنده و شكست خورده نیست.

• هیچ قومی بر قوم دیگر برتر نیست و هیچ تصویر خشنی در آن وجود ندارد.

• از افتخارهای ایرانیان این است كه هیچگاه برده داری در ایران مرسوم نبوده است در بین صدها پیكره تراشیده شده بر سنگهای تخت جمشید حتی یك تصویر برهنه و عریان وجود ندارد

 

.

alirezamajidi@gmail.com

سی‌پی‌آر به سبک ایرانی


EGHMA.jpg

در قسمت سوم سریال ایرانی «اغما» که در ماه رمضان هر روز از شبکه اول سیما پخش می‌شود ، شاهد یک صحنه احیای قلبی ریوی بودیم که بی‌شک دیدنش برای هر پزشکی می‌توانست جالب باشد.
در سریال اغما که به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی داریوش مختاری تولید شده است ، امین تارخ نقش دکتر طه پژوهان ملقب به پنجه طلایی! را بازی می‌کند که همسرش ظاهرا دچار یک تومور مغزی شده است ، همسر دکتر پژوهان خواستار این است که عملش را همسرش انجام دهد ولی دکتر پژوهان مردد است و ترجیح می‌دهد عمل را همکارش انجام دهد.
نهایتا به خاطر وخامت ناگهانی حال همسر دکتر پژوهان ، وی مجبور می‌شود ، عمل را خودش انجام دهد. در حالی که به نظر می‌رسد همه چیز به خوبی پیش رفته به دلیلی نامعلوم در بخش ریکاوری ، همسر دکتر پژوهان دچار ایست قلبی می‌شود و از همینجاست که CPR کذایی شروع می‌شود!:
- دکتر بیهوشی (لعیا زنگنه) که قائدتا بیشترین صلاحیت را برای شروع و اداره CPR دارد ، منتظر ورود پزشک جراح برای شروع CPR‌ می‌شود ، وقت تلف می‌کند و به وضوح دست و پای خودش را گم کرده است.
- به دستور دکتر پژوهان در حالی که مانیتورینگ تعداد ضربان قلب را 76 نشان می داد ، آمپول آتروپین تزریق شد.
- بعد از شوک‌ ، سر و سینه بیمار به بالا پرتاب می‌شد.
- ظاهرا شوک از روی لباس داده می‌شد.
- دکتر پژوهان ناامید از برگشت حیات به صورت دیوانه‌وار شروع به شوک دادن می‌کند ، دستگاه شوک برای هر نوبت شوک باید شارژ شود و چند ثانیه‌ای باید صرف شارژ شدن دستگاه شود. در سریال هیچ فاصله‌ای بین شوک‌ها نبود.
- خبری از ماساژ قلبی هم نبود و ...
شاید بعضی از خوانندگان اعتقاد داشته باشند که نباید زیاد مته به خشخاش گذاشت و اصلا چه لزومی دارد در سریال‌های مناسبتی از این دست که غالبا با عجله تهیه می‌شوند همه جزئیات به تصویر کشیده شود.
من لزوم حساسیت در این مورد را در 3 مورد خلاصه می‌کنم:
1- در سینمای دنیا، مرحله تحقیق قبل از نوشتن فیلمنامه و سینمایی کردن فیلمنامه اهمیت زیادی دارد. هر فیلم بسته به ژانرش مشاورها و کارشناسان زیادی دارد ، اگر فیلمی تاریخی ساخته می‌شود امکان ندارد با یک تاریخ‌دان مشاوره نشود و مثلا در مورد لباس ، شیوه گویش و عادات عامه مردم تحقیق دقیقی انجام نشود. به طریق مشابه اگر فیلمی یا موضوع اصلی و یا حاشیه‌ای پزشکی ساخته شود ، امکان ندارد فیلم کارشناس پزشک نداشته باشد. شما فکر می‌کنید فیلم «ذهن زیبا» بدون کارشناسی ساخته شده است و کارگردان در مورد جان نش و کارهایش در ریاضیات و یا در مورد اسکیزوفرنی کارشناس پزشک و ریاضی‌دان نداشته است و یا فیلم آیریس به صورت تصادفی آلزایمر و پیامدهایش را آن طور هنرمندانه نشان داده است.
البته ظاهرا این سریال کارشناس پزشک داشته است!
از سوی دیگر ، تعهد فیلمسازان برای به تصویر کشیدن واقعیت چیز مهمی است و باید آن را نوعی احترام به شعور مخاطب محسوب کرد. کم بودن سرمایه فیلم و یا مخاطب عام داشتن آن نباید هیچگاه ، توجیهی برای کم‌کاری باشد.
ستارگان سینمای جهان رنج و مرارت زیادی برای وفق دادن با کارکترهای سینمایی‌شان می‌کشند. نیکول کیدمن برای ایفای نقش ویرجینیا ولف ، همه کتاب‌های وی را می‌خواند و چپ‌دست می‌شود ، رابرت دنیرو برای گاو خشمگین 25 کیلو وزن اضافه می‌کند ، تام کروز برای آخرین سامورایی ، مدتها هنرهای رزمی ژاپنی را تمرین می‌کند و در آن مهارت زیادی پیدا می‌کند و برای متولد چهارم جولای مدتها با معلولان در یک آسایشگاه سر می‌کند . ..
پس چرا نباید زحمت یک تحقیق مقدماتی را به خود ندهیم؟
2- ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم با کتابخوانی بیگانه‌اند ، منابع اطلاعاتی سهل‌الوصولی برای دریافت اطلاعات پزشکی و سلامت ندارند و افسانه‌ها و خرافاتی در مورد پزشکی و بیماری‌ها و درمان آنها به طریقه سنتی در آن رواج دارد. درمان و ارتقای سطح بهداشت جامعه جز با آگاهی و مشارکت دو جانبه پزشکان و بیماران ممکن نیست.
احیای قلبی ریوی یا CPR در موارد ایست قلبی تنفسی بیماران یکی از موارد بسیار حساس در پزشکی است. تلویزیون یک منبع اطلاعاتی مهم درباره CPR است و قدرت و میزان تأثیرگذاری این رسانه بر کسی پوشیده نیست.
3- صحت و درستی برداشت‌های سینمایی از مقولات مرتبط با پزشکی و سلامت ، بارها از سوی مجلات معتبر پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. یک نمونه:

در جستجویی که انجام دادم ، یک مقاله جالب در مجله پزشکی NEJM دیدم که چگونگی به تصویر کشیده شدن CPR را در سریال‌های پزشکی محبوب در آمریکا بررسی می‌کرد.
 ‌محققان این پژوهش جالب در مجموع 97 قسمت از سریال‌های پزشکی را مشاهده کردند : 25 قسمت از سریال ER و 22 قسمت از سریال Chicago Hope و 50 قسمت از Rescue 911. مجموعا 60 مورد CPR در این قسمت ها رخ داده بود : 31 مورد در سریال ER و 11 مورد در سریال Chicago Hope و 18 مورد در Rescue 911. بیشتر موارد CPR به علت تروما اتفاق افتاده بود و 28 درصد موارد به علت بیماری اولیه قلبی.
در قسمت نتیجه‌گیری مقاله تذکر داده شده بود که میزان موفقیت
CPRها در این سریال‌ها بسیار بالا بوده است و ممکن است باعث ایجاد تصورات و انتظارات غلط در مردم شود.

 

 

armitash_2004@yahoo.com

فرار از اردوگاه مرگ !

یکی از افرادی که لزوم داشتن هدف را برای انسان به بهترین شکل تشریح نموده دکتر ویکتور فرانکل است . فرانکل ، کتاب مشهور خود « انسان در جستجوی معنی » را هنگامی که در جنگ جهانی دوم در یک اردوگاه کار اجباری اسیر بود ، به رشته تحریر کشید . وی مدت زیادی در اردوگاه کار اجباری گرفتار بود ، در حالی که تنها وجود برهنه اش برای او باقی مانده بود و سپس پدر ، مادر ، برادر و همسرش یا در اردوگاه جان سپردند و یا به کوره های آدم سوزی سپرده شدند . خواهرش تنها بازمانده این خانواده بود که از اردوگاه کار اجباری جان سالم به در برد. او چگونه زندگی را قابل زیستن می دانست ؟ در حالیکه همه اموالش را از دست داده بود ، از گرسنگی و سرما و بی رحمی رنج می برد و هر لحظه در انتظار مرگ بود . او براستی چگونه زنده ماند ؟ پیام او که با چنان شرایط هولناکی دست و پنجه نرم کرده است ، شنیدنی و به یاد ماندنی است .
فرانکل در اردوگاه مرگ به تحقیق شگفت انگیزی در مورد مرگ و زندگی انسانها دست زد و پس از مدتها بررسی به نتیجه عجیبی رسید کـه از هـر 28 اسیـر اردوگاههای مـرگ ، تنها یک نفر امکان زنده ماندن پیدا می کند . آنگاه این سوال برای او مطرح شد که آن فرد ، واجد چه شرایطی بود که توانست از آن زندان مخوف بگریزد و دیگران تاب مقاومت نیاورده و از پای در آمدند .
پژوهش های این پزشک و روانکار و اطریشی دستاورد مهمی به ارمغان داشت . او به این نتیجه رسید که :
افرادی که موفق می شدند از اردوگاههای آدم سوزی فرار کنند ، نه الزاما ً از لحاظ جسمانی قوی و تندرست بودند و نه خیلی با هوش تر از دیگران بودند ، بلکه آنها کسانی بودند که به هر عنوان ، دلیل محکمی برای زنده ماندن خویش پیدا می کردند و یا به عبارت دیگر ، هدف نیرومندی برای خود می گزیدند ، جالب آن است که خود فرانکل ، تنها یک هدف برای خود اختیار کرده بود و آن اینکه یک بار دیگر چهره همسرش را ببیند . کسانی که موفق به فرار از آن اردوگاه ها می شدند هر کدام هدفهای متفاوتی در سر می پروراندند ولی بدون استثناء هدفهای قوی و روشنی برای خود در نظر گرفته بودند .
دکتر فرانکل در سال 1942 یعنی در سن 37 سالگی به دست نازیها اسیر شد و قطاری او را به سمت شمال شرق برد ، به « آشویتس » اردوگاه مرگ ، جایی که کشتار سازمان یافته 6 میلیون نفر در آن تدارک دیده شده بود . این اردوگاه به میدان تجربیات وحشتناک و آزمایشگاه واقعی او تبدیل شده بود آزمایشگاهی که بسیار ارزنده ولی به شدت دردناک بود . آنچه به ابهامات ذهنی او وضوح و تبلور بخشید ، عبور از گذرگاهی بس مخوف بود که چه بسیار انسانها در نیمه راهش جان باختند.
نامبرده با مشاهده خود و دوستانش که همه چیزشان را از جمله : خانواده ، کار ، دارایی ، سلامتی ،پوشاک و شخصیتشان را از دست داده بودند ، بتدریج مفاهیم مربوط به هدف و مقصود انسانی را در خود رشد و توسعه داد . او چندین بار به فاصله نزدیکی از اتاقهای گاز آشویتس و داخو، جان سالم به در برد و رفتار اسرا و نازیها را مورد توجه عمیق قرار داد و جزئیات آن را به خاطر سپرد و زنده ماند برای اینکه آن خاطرات را ثبت کند .
فرانکل از مشاهدات واقعی زندگی انسانهای بینوایی الهام گرفت که همه روزه در مقابل مرگ قرار داشتند .این تجربیات ، وی را قادر ساخت که از دایره نظریه فروید خارج شود . فروید معتقد بود طرز رفتار انسانها در زمان عادی و سلامتی با هم فرق می کند ، ولی اگر آنها از غذا برای مدتی محروم شوند رفتار آنها بتدریج با هم تشابه پیدا کرده و به هم نزدیک می شوند . فرانکل با این نظر موافق نیست . او می گوید ما در اردوگاه شاهد عکس این موضوع بودیم . می دیدیم هنگام روبروشدن با موقعیتهای غیر قابل تحمل ، بعضی دچار فساد می گردند ، در صورتیکه عده دیگر کماکان بزرگی و منش خود را حفظ می کنند .
فرانکل می افزاید که افراد هنگامی که در معرض شکنجه های سخت و گرسنگی قرار می گرفتند ، اگر منظور و هدفی در زندگی داشتند به زندگی ادامه می دادند ولی آنهایی که هدفی نداشتند به زودی از بین می رفتند . نزدیک به یک بیستم افرادی که در اردوگاه آشویتس زندگی می کردند بدون استثناء آنهایی بودند که در زندگی ، خود را مسئوول کاری می دانستند یا علاقه شدیدی به دیدار دلدادگان خود داشتند .
در اردوگاههای مرگ ، زندانیها و هم بندهای فرانکل به وی می گفتند که دیگر هیچ انتظاری از زندگی ندارند . وی جواب می داد ، بر عکس ، زندگی از آنها انتظاراتی دارد . زندگی از هر فردی می خواهد که در آن سهمی داشته باشد . حال ، این افراد هستند که سهم و وظیفه خود را تشخیص دهند .

 

 

hercool123@yahoo.com

قطعات عاشقانه34

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

اگر دنياي ما دنياي سنگ است بدان سنگيني سنگ هم قشنگ است اگر دنياي ما دنياي درد است بدان عاشق شدن از بحررنج است اگر عاشق شدن پس يک گناه است دل عاشق شکستن صد گناه است
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

پازل دل يکي رو بهم ريختن هنر نيست ..... هر وقت با تيکه هاي شکسته ي دل يک نفر يک پازل دل جديد براش ساختي هنر کردي
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

مي توان در کوچه هاي زندگي پاسخ لبخند را با ياس داد مي توان جاي غروب عشق را با طلوع ساده ي احساس داد در نگاهت بوي باران مانده است خاطرات سبز ياران مانده است درميان جنگل سبز دلت رد پاي بي قراران مانده است
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

ماه را دوست دارم به خاطر نور زيبايش در شب تار زندگيم ! روز را دوست دارن به خاطر زيبائي وجودش ! شب را دوست دارم به خاطر وجود ستارگان كه به جاي دلبري چشمك مي زنند ! بهار را دوست دارم به خاطر گلهايش و نسيم نازش ! و .... دوست دارم ! اما !!! تو را دوست دارم مانند تمام وجودم بي آنكه بدانم چرا ؟ .... و تو را مي پرستم
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

فقط موجهاي دريا هستند که عاشقن آره فقط اونا هستن با اينکه ميدونن اگر برسن به ساحل ميميرن بازم بيقرار رسيدن
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

ديدم کسي در ميزند . در را گشودم سوي او . ديدم غم است در ميزند غم با همه غم بودنش هر شب به من سر ميزند . اي دوستان بي وفا از غم بياموزيد وفا . غم با همه غم بودنش هر شب به من سر ميزند
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

همه ميدانند همه ميدانند که من و تو از آن روزنهء سرد عبوس باغ را ديديم و از آن شاخهء بازيگر دور از دست سيب را چيديم همه ميترسند همه ميترسند ، اما من وتو به چراغ و آب و آينه پيوستيم و نترسيديم
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

گل عشق را در دست ميگيرم و هي زير لب زمزمه ميکنم دوسم داره دوسم نداره... با ترس تک تک گلبرگهارا يواش يواش ميکنم و همچنان زمزمه ميکنم... براي ادامه دادن مردد هستم ولي نه!!!! ميترسم!!!!!!!!! چشمهايم را بسته نيت ميکنم"دوسم داره" و همه ي گلبرگ ها رو يهو ميکنم
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

لحظه هايم را با گريه پر مي کنم رؤيايم را با تبسمي تلخ مي سازم من جاي خالي حضور ديگران را با اشک پر مي کنم دنيايم را با عذاب ساخته ام خوشبختي ام را به ديگران باخته ام من فردايم را با هيچ مي سازم خانه ام را با ترديد مي سازم . من درد را مي نويسم با اشک بر ديواره هاي اين دل تنها
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

كوچك كه بوديم چه دلهاي بزرگي داشتيم ...اكنون كه بزرگيم چه دلتنگيم ...كاش همان كودكي بوديم كه حرفهايش را ...مي توان از نگاهش خواند ...اما اكنون اگر فرياد هم بزنيم كسي نمي فهمد ...و دل خوش كرده ايم كه سكوت كرده ايم
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

بي دلي در همه احوال خدا با او بود...او نمي ديدش و از دور خدايا مي کرد..........
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

 

 

toka1384@yahoo.com

تكرار در قرآن‌

تدوین: علی اصغر آخوندی

در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن قرار داریم.در این ماه باید هر چه یشتر به تلاوت و تفکر و تدبر در قرآن بپردازیم.یکی از موضوعاتی که در قرائت و تلاوت قرآن جلب توجه می کند موضوع تکرار در قرآن است.این موضوع کمتر مورد بررسی مفسران و دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته و در تعداد اندکی از تفاسیر به این موضوع پرداخته شده است.
موضوع تکرار در قرآن در سه بخش قابل بررسی است که عبارتند از:
بخش‌ اول‌: تكرار در داستان‌ها و قصه‌هاي‌ قرآن‌.
بخش‌ دوم‌: تكرار جملات و آیات قرآن.
بخش‌ سوم‌: تكرار معني‌ واحد در الفاظ و کلمات مختلف‌.
اما آنچه در این مختصر به آن می پردازیم بخش دوم یعنی تکرار جملات و آیات قرآن است.بر اساس آنچه از سخنان بزرگان و مفسرین برداشت میشود اینکه تکرار آیه یا نکرار تعابیر(تکرار لفظی یا معنوی) هر یک به گونه ای ناظر به صنعت بلاغی است و علت اصلی تکرار در راستای هدایت، تعلیم و تزکیه انسان هاست.
شیخ طوسی در تفسیر تبیان در این باره این گونه بیان داشته اند:
اما وجه‌ تكرار در كلام‌ از يك‌ جنس‌، مانند تكرار در سوره‌ كافرون‌، سوره‌ مرسلات‌ و سوره‌ الرحمان‌ آن ‌است‌ كه‌ قرآن‌ به‌ زبان‌ قوم‌ عرب‌ نازل‌ شد و روش‌ عرب‌ در تكرار كلام‌ به خاطر تاكيد و تفهيم‌ معروف‌ است‌، همان گونه‌ كه‌ روش‌ عرب‌ در ايجاز و اختصار براي‌ تخفيف‌ كلام‌ مشهور است‌.
متكلم‌ و خطيب‌ اگر به‌ فنون‌ مختلف‌ كلام‌ بپردازد و از فني‌ به‌ فن‌ ديگر سير كند، بهتر از آن‌ است‌ كه‌ تنها به ‌يك‌ فن‌ اكتفا كند. گوينده‌ آنگاه‌ كه‌ اراده‌ تاكيد كلام‌ را دارد چنين‌ مي‌گويد: «والله‌ لأفعله‌ ثم‌ والله‌ لأفعله»( به خدا قسم این کار را انجام می دهم به خدا قسم این کار را انجام می دهم). و اگر اراده‌ ايجاز و اختصار داشته‌ باشد تنها مي‌گويد: «افعله» و «لام» آن‌ را نيز حذف‌ مي‌كند.
خداوند تعالي‌ نيز مي‌فرمايد: «كلا سوف‌ تعلمون‌ ثم‌ كلا سوف‌ تعلمون»(1) (حاشا، زودا كه‌ بدانيد، باز حاشاء زودا كه‌ بدانيد)، «فان‌ مع‌ العسر يسراً ان‌ مع‌ العسر يسراً»(2) (بيگمان‌ در جنب‌ دشواري‌، آساني‌ است‌.آري‌ در جنب‌ دشواري‌ آساني‌ است‌) و همچنين‌ «اولي‌ لك‌ فاولي ثم‌ اولي‌ لك‌ فأولي»(3) (واي‌ بر تو، باز هم ‌واي‌ بر تو. سپس‌ واي‌ بر تو، باز هم‌ واي‌ بر تو) و نيز آيات‌ «ما ادراك‌ ما يوم‌ الدين‌ ثم‌ ما ادراك‌ ما يوم‌الدين»(4) (چه‌ داني‌ روز جزا چيست‌؟ باز چه‌ داني‌ روز جزا چيست‌؟) كه‌ در تمام‌ آيات‌ تكرار به‌ جهت‌ اراده ‌تأكيد است‌.
انساني‌ به‌ انسان‌ ديگر مي‌گويد: «اعجل‌ اعجل» و يا كسي‌ به‌ تير اندازي‌ مي‌گويد «ارم‌ ارم». شاعر نيزدر اين‌ شعر تكرار را به‌ كار برده‌ است‌:
كم‌ نعمة‌ كانت‌ لكم‌ كم‌، كم‌ و كم‌
(چه‌ بسيار نعمتهايي‌ كه‌ از آنها بهره‌مند بوده‌ايد، چه‌ بسيار، چه‌ بسيار و چه‌ بسيار)
و يا ديگري‌ مي‌گويد:
هلا سألت‌ جموع‌ كن ده‌ يوم‌ ولوا اين‌ اينا
(آيا روزي‌ كه‌ گروههاي‌ قبيله‌ كنده‌ كوچ‌ كردند، از آنان‌ پرسيدي‌ به‌ كجا؟ به‌ كجا؟)
و عوف‌ بن‌ خزرج‌ نيز گفته‌ است‌:
و كادت‌ فزارةُ‌ تصلي‌ بنا فاولي‌ فزار فأولي‌ فزار
(ديري‌ نمانده‌ بود كه‌ قبيله‌ فزاره‌ در آتش‌ ما بسوزند، واي‌ بر فزاره‌، واي‌ بر فزاره‌)

تكرار در آيات‌ «و غشاها ما غشي»(5) (و آن‌ را چنان كه‌ بايد، پوشيده‌ داشت‌)، «فغشيهم‌ من‌ اليمّ‌ ما غشيهم»(6) (آب‌ دريا آنان‌ را فرا گرفت‌ و فرو پوشاند)، «و لا طائرٍ يطير بجناحيه»(7) (و هيچ‌ پرنده‌اي‌ نيست‌ كه ‌با دو بال‌ خويش‌ مي‌پرد)، همان گونه‌ كه‌ گفتيم‌ جهت‌ تأكيد مطلب‌ است‌. مانند اينكه‌ كسي‌ بگويد: «كلّمته‌ بلساني‌ و نظرت‌ اليه‌ بعيني» (با زبانم‌ به‌ او گفتم‌ و با چشم‌ به‌ او نگاه‌ كردم‌) و يا اينكه‌ گفته‌ شود: «بين‌ زيد و بين‌ عمرو» درحالي‌ كه‌ بين‌ واحد است‌ و مراد از آن‌ بين‌ زيد و عمرو است‌. همه‌ اينها نيز براي‌ تاكيد در كلام‌ است‌.
و شاعر اوس‌ بن‌ حجر سروده‌ است‌:
ألم‌ تكشف‌ الشمس‌ النها ر مع‌ النجم‌ و القمر الواجب‌
(آيا خورشيد، خورشيد روز كه‌ وجودش‌ ضروري‌ است‌، با بودن‌ ستاره‌ و ماه‌ كسوف‌ نكرده‌ است‌؟)
و اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ خورشيد فقط در روز بيرون‌ مي‌آيد، پس‌ با تكرار، آن‌ را تاكيد كرده‌ است‌.(8)
شيخ‌ ابوالفتوح‌ رازي‌ در تفسير آيه‌ «فباي‌ آلاء ربكما تكذبان» در سوره‌ الرحمان‌ وجه‌ تكرار را چنين ‌تشريح‌ كرده‌ است‌: «اگر گويند تكرار چه‌ معني‌ دارد؟ گوييم‌ از اين‌ چند جواب‌ گفته‌اند: يكي‌ آنكه‌ فراء گفت ‌تكرار در اين‌ و امثال‌ اين‌ براي‌ تأكيد باشد، جواب‌ ديگر آن‌ است‌ كه‌ تكرار براي‌ اختلاف‌ فوائد است‌ و چون‌ تقرير به‌ نعمتهاي‌ مختلف‌ كرد برای یادآوری هر نعمتي‌ تكرار كرد و غرض‌ از تكرار تقرير و تذكير و توبيخ‌ است. چنان كه‌ يكي‌ از ما گويد: «الم‌ احسن‌ اليك‌ بان‌ اعطيتك‌، الم‌ احسن‌ اليك‌ بأن‌ خلصتك‌، الم‌ احسن‌ اليك‌ بان‌ رفعتك‌، الم‌ احسن‌ اليك‌ بان‌ خلعت‌ عليك»‌ و برای یادآوری هر نعمتي‌ باز گويد الم‌ احسن‌ اليك‌ (آیا‌ با تو احسان‌ نكردم‌ بفلان‌ چيز و فلان‌ چيز) و اين‌ در كلام‌ عرب‌ و عجم‌ و اشعار ايشان‌ بسيار است».(9)
شیخ طبرسی نیز در تفسیر مجمع البیان در تقسیر آيه‌ «فباي‌ آلاء ربكما تكذبان» در سوره الرحمان گفته است: جهت تکرار این آیه اقرار گرفتن به آن نعمتهایی است که برشمرده و تأکید در تذکر به تمام آنهاست. پس هر کجا که خدای سبحان نعمتی را که انعام به آن نموده یاد می کند بر آن اقرار می گیرد و بر تکذیب آن توبیخ می کند . مثل آن در کلام عرب و اشعار آنها زیاد است.
در تفسیر نمونه نیز در مورد تکرار آیه «فباي‌ آلاء ربكما تكذبان» نوشته است: خداوند متعال از بندگانش بعد از ذکر نعمت ها نسبت به یک یک آنها اقرار می گیرد؛این تکرار نه تنها منافاتی با فصاحت ندارد بلکه خود یکی از فنون فصاحت است. این درست به آن می ماند که پدری فرزند فراموش کارش را مخاطب ساخته می گوید: آیا فراموش کردی کودکی خرد و ناتوان بودی؟ چه خون جگرها برای پرورش تو خوردم؟ آیا فراموش کردی بیمار شدی و بهترین طبیبان را برای تو حاضر ساخته و برای دارو و درمانت چه زحمتها که نکشیدم؟ آیا فراموش کردی ...... پس این سرکشی و طغیان و بی مهری و بی وفایی از چیست؟خداوند منان نیز نعمت های گوناگونش را به این بشر فرامو کار یادآور می شود و به دنبال هر بخش از این نعمت ها از او سوال می کند کدام یک از اینها را می توانی انکار کنی؟(10)

--------------------------------
1- تكاثر/3 و 4.
2- انشراح‌/5 و 6.
3- قيامت‌/34 و 35.
4- انفطار/17 و 18.
5- نجم/‌54.
6- طه/‌78.
7- انعام‌/38.
8- تبيان‌؛ ج‌ 1، ص‌ 14 ـ 16.
9- رازي‌، شيخ‌ ابوالفتوح‌؛ تفسير روح‌ الجنان‌ و روح‌ الجنان‌؛ ج‌ 10، ص‌ 409.
10- تفسیر نمونه؛ج 23،ص114 -115

 

 

mehdi.tahami@gmail.com

سوسک؛ چندش آورترين موجود دنيا

امروزه سوسك‌ها از آفت بسيار مهم اماكن مختلف به شمار مي‌آيند.
اين حشرات در منازل، ادارات يا اماكن ديگر تخم‌ريزي مي‌كنند و در غذا و آب به‌ناگاه با انسان شريك مي‌شوند. آنها در فضاهاي داخلي در تمام طول سال فعالند.
سوسك‌ها از نوع جانداران همه چيزخوار هستند. وقتي در نظر بگيريد سوسكي از خلط مريض مبتلا به سل و يا مدفوع بيمار اسهالي مي‌خورد و دست و پا و بدنش به آن آلوده مي‌شود و بعد به آشپزخانه راه پيدا مي‌كند و روي ظروف و مواد غذايي راه مي‌رود، عمق فاجعه را درك خواهيد كرد.در جوامع پيشرفته اين حشرات به عنوان علامت مهمي در پايين بودن سطح بهداشت محيط، شرايط اجتماعي و اقتصادي به شمار مي‌روند. علاوه بر اين وجود سوسك‌ها در آشپزخانه، حمام، رستوران، بيمارستان و ساير اماكن مي‌تواند موقعيت اجتماعي و اقتصادي اين مكان‌ها را در نظر مردم پايين آورد.

با سوسك‌ها چه کنیم؟
مبارزه فيزيكي: اساسي‌ترين راه مبارزه با سوسك‌ها این است كه در اين روش لازم است پناهگاه‌هاي سوسك را از بين ببريم. براي اين كار لازم است:
1 - چارچوب‌ درهاي فرسوده عوض شود.
2 - كليه شكاف‌هاي ديوار‌ها، كف، سقف، درزهاي بين پله‌هاي و غيره با سيمان يا مصالح ديگر ساختماني دقيقا گرفته شود.
3 - بند كشي بين كاشي‌ها، بين ديوار و كف و حاشيه اطراف قرنيز‌ها تجديد شود.
4 - رعايت نظافت و بهداشت ساختمان‌‌ها، جمع‌آوري و حمل بهداشتي و دفع زباله.
5 - جلوگيري از ريخت و پاش مواد غذايي.
6 - پوشاندن مجاري فاضلاب با توري مناسب و استفاده از توري ريز در مدخل فاضلاب و دهانه لوله‌هاي فاضلاب.
مبارزه شيميايي: با استفاده از سموم حشره‌كش نيز مي‌توان به مبارزه با سوسك پرداخت كه استفاده از اين سموم به روش محلول پاشي، گردپاشي و طعمه‌گذاري انجام مي‌شود كه براي انتخاب سم و نحوه و زمان سم‌پاشي بهتر است با شركت‌هاي معتبر سم‌پاشي كه داراي مجوز صادره از وزارت بهداشت مي‌باشند مشاوره نمود.

شناسايي محل:
ابتدا بايد مشخص كرد محل اصلي آلودگي و زياد شدن سوسك‌ كجاست و در كدام قسمت‌ها امكان تخم‌گذاري اين حشره وجود دارد.
بررسي شكاف‌هاي موجود در گوشه و كنار ساختمان به خصوص در محل‌هاي گرم و مرطوب مثل دستشويي‌ها، آشپزخانه، مستراح، حمام، زيرزمين، كنار چارچوب‌ درها و پنجره‌ها، اطراف عايق‌بندي در يخچال‌ها و وسايل فرسوده و پشت موتور دستگاه‌ها كه معمولا داراي حشرات بيشتر است، به خصوص در هنگام شب كه سوسك‌ها فعال هستند راه يافتن به محل اصلي تخم‌ريزي اين حشره و مبارزه با آن را آسان ترا ست.
براي بيرون كشيدن سوسك‌ها از پناهگاه‌هايشان و پي بردن به ميزان آلودگي محل مي‌توان از يك اسپري كه داراي نوعی حشره‌كش به نام بيرتروم است استفاده کرد. زيرا اين تركيبات مي‌توانند سوسك‌ها را جلب كرده و از پناهگاه‌هايشان بيرون بكشند. وجود كپسول تخم، پوسته بدن و مدفوع آنها نيز مي‌تواند ما را به محل اصلي آلودگي راهنمايي كند.

سوسري‌ها ی مزاحم
احتمالاحس بد همزيستي با اين حشرات موذي شما را هم آزار مي‌دهد. شايد سوسك‌‌ حمام (يا همان سوسري) چندش‌آورترين موجودي باشد كه با آن برخورد كرده‌ايد. تجربياتي كه هركدام از ما در مواجهه با اين موجود زشت داشته‌ايم كم نبوده‌اند. ترس از اين هيولاي كوچك كه روانشناس‌ها به آن اصطلاحا فوبيا مي‌گويند ريشه در ناآگاهي ما دارد. بياييد با هم بيشتر با اين موجود آشنا شويم و سپس راه‌هاي مقابله با آن را ياد بگيريم:

مشخصات كلي
سوسري‌ها داراي 6 پاي مودار (خاردار) هستند. انتهاي پاها به چنگال ختم می شود كه به سوسري‌ها امكان مي‌دهند كه از ديوار بالا روند.
چشم‌هاي سوسري‌ها تنها اجسام در حال حركت را مي‌توانند ببينند.
در عقب بدن داراي يك جفت زائده به نام CECI هستند. اين دو پيش‌آمدگي در واقع دو حسگر حركتي هستند كه تغييرات جزئي جريان هوا و ارتعاشات زمين را در اطراف سوسري‌ها حس مي‌كند. به همين علت است كه شما نمي‌توانيد از عقب سوسري را غافلگير كنيد. اين دو زائده با احساس ارتعاش و تغيير فشار هوا مستقيما به پاها فرمان حركت مي‌دهند قبل از آنكه سيگنال‌هاي حسي به مغز برسد.
سيستم گردش‌خون ساده و حفره‌اي است. از آنجايي كه اكسيژن از طريق لوله‌هاي تنفسي به سلول‌هاي بدن مي‌رسد خون فاقد هموگلوبين است. بنابراين رنگ خون سوسري‌ها سفيد‌رنگ است.
سيستم عصبي سوسري‌ها از گره‌هاي (عقد‌ه‌ها) عصبي تشكيل يافته است. اين گره‌هاي عصبي در سر، شكم و هر 6 پاي سوسري وجود دارند. به همين علت است كه در صورت قطع شدن سر، سوسري‌ها قادرند به زندگي خود ادامه دهند.
سوسري‌ها داراي بال بوده و اغلب آنها قادر به پرواز هستند، اما به ندرت پرواز مي‌كنند چرا كه پرواز‌كننده‌هاي ماهري نيستند.

نكات جالب درباره سوسر‌ي‌ها
سوسري‌ها بسيار تنبل مي‌باشند به طوري كه 75 درصد شبانه‌روز (18 ساعت) را در استراحت به سر مي‌برند.
سوسري‌ها قادرند نفس خود را به مدت 40 دقيقه زير آب حبس كنند. پس فكر نكنيد كه اگر با آب فراوان آنها را به داخل فاضلاب فرستاديد، ديگر سروكله‌شان پيدا نخواهد شد!
سوسري‌ها درد را احساس مي‌كنند. پس وقتي قصد جان آنها را مي‌كنيد سعي كنيد با ضربه اول كار را تمام كنيد!
سوسري‌ها يكي از سريع‌ترين موجودات زمين مي‌باشند (نسبت به جثه‌شان) و سرعت آنها 5 كيلومتر در ساعت و يا يك متر در ثانيه است.
سرعت عكس‌العمل سوسري‌ها از انسان بيشتر است؛ در حدود يك‌صدم ثانيه. سوسري‌ها مي‌توانند در عرض يك ثانيه 25 بار تغيير مسير دهند.
چنانچه سر يك سوسري قطع گردد، سوسري قادر است تا يك هفته زنده بماند. پس از يك هفته تنها به علت بي‌آبي مي‌ميرد. چون دهاني ندارد كه با آن آب بنوشد.
چنانچه لوله جاروبرقي را سريع به عقب سوسري نزديك كنيد، سوسري با پاي خود به لوله جاروبرقي مي‌رود. از آنجايي كه باد حالت مكش داشته و از سمت سر به عقب سوسري جريان مي‌يابد، سوسري تصور مي‌كند مهاجم از روبه‌رو در حال حمله است بنابراين به عقب برمي‌گردد.
كوچك‌ترين سوسري 4 ميلي‌متر و بزرگ‌ترين آن 9 سانتي‌متر طول و 30 گرم وزن دارد.
سوسري‌هاي نر سبك‌تر از سوسري‌هاي ماده بوده و سريع‌تر فرار مي‌كنند.
سوسري‌ها قادرند از انفجار‌هاي بمب هسته‌اي جان سالم به در برند چرا كه نسبت به تشعشعات اتمي مقاوم مي‌باشند.

سوسري‌ها شب فعال هستند.
سوسري‌ها پنجمين عامل تصفيه هوا در كره زمين هستند.

انتشار سوسري‌ها
سوسري‌ها بيشتر در مناطق گرمسير و نيمه گرمسير زندگي مي‌كنند اما در قطب شمال و جنوب نيز مشاهده مي‌شوند. سوسري‌ها تا دماي صفر درجه را مي‌توانند تحمل كنند. سوسري‌ها از طريق كشتي‌ها، بسته‌بندي‌هاي مواد غذايي و همراه با اثاثيه منزل جابه‌جا مي‌شوند (پس هنگام اثاث‌كشي تمام كارتن‌ها را خوب نگاه كنيد تا مطمئن شويد كه هيچ سوسك يا تخم و لارو آن را با خود به خانه جديد نمي‌بريد.)

تغذيه سوسري‌ها
سوسري‌ها همه چيز خوارند. از غذاهاي انسان گرفته همچون گياهان، سبزيجات، برنج، هويج، نان، شير، مواد قندي، قهوه، روغن تجمع يافته اطراف اجاق گاز و يا مواد غير‌خوراكي نظير: كاغذ، مقوا، صابون، حشرات مرده (حتي سوسري‌هاي مرده)، پارچه، كتاب، مدفوع، خلط سينه، زخم‌هاي انساني، هرگونه موجود مرده، چسب، چرم، ته سيگار، خمير دندان، رنگ، مو و ناخن انسان.
سوسري‌ها به غير از غذا به آب نيز احتياج دارند اما تنها روزي يك قطره آب برايشان كفايت مي‌كند. سوسري‌ها اين ميزان آب را از اسفنج (ابر)‌هاي مرطوب و هرگونه تجمع رطوبت مثل چگالش (بخار) آب روي اجسام سرد مانند لوله‌هاي آب سرد مي‌توانند تامين كنند.
سوسري‌ها محيط‌هاي مرطوب، گرم و تاريك را ترجيح مي‌دهند.
عمر سوسري‌هاي بالغ از 6 ماه تا چندين سال متغير است. (بسته به گونه سوسري و شرايط محيط)

آلودگي‌هاي سوسري‌ها
1 - سوسري‌ها ناقلان مكانيكي 22 نوع از باكتري‌ها، قارچ‌ها، انگل‌هاي تك ياخته و ويروس‌ها هستند. نظير سالمونلا، عفونت‌هاي روده‌اي نظير اسهال معمولي و خوني. سوسري‌ها اين ميكروب‌ها را با قطعات دهاني، پاها و فضولات خود منتقل مي‌كنند.
2 - سوسري‌ها مي‌توانند موجب بروز آلرژي و حملات آسم شوند.
3 - سوسري‌ها مواد غذايي را با بزاق، برگرداندن بخشي از مواد خورده شده، فضولات و ترشحات غده‌اي خود آلوده مي‌سازند.
4 - سوسري‌ها با توليد ماده‌اي روغني باعث توليد بوي زننده و لكه‌دار شدن سطوح ازجمله پارچه مي‌شوند.

مخفيگاه‌هاي سوسري‌ها
مجاري فاضلاب، چاه توالت، زيرزمين، انباري‌ها، شوفاژ‌خانه‌ها، هرگونه اثاث ثابت و بدون استفاده در خانه، توده زباله، توده روزنامه و يا كتاب، زباله‌دان، كابينت‌ها، كشوها، دستشويي، حمام، پشت و زير يخچال و اجاق گاز، چاهك‌ها، پريز‌هاي برق، درزها و شكاف‌هاي ديوار، سقف، كفپوش، پشت كاغذ‌ديواري، زير كاشي‌ها و موزاييك‌هاي لق و پشت لوله‌هاي گاز و آب.
نكته: سوسري‌هاي نوزاد قادرند از شكافي به باريكي 5/0 ميلي‌متر عبور كرده و يا در آن مخفي شوند.
سوسري‌هاي نر بالغ مي‌توانند از شكافي به باريكي 2 ميلي‌متر و سوسري‌هاي ماده (به علت شكم بزرگ‌تر و بارداري) از شكافي به باريكي 5 ميلي‌متر عبور كرده و يا در ميان آن مخفي شوند.

تله ساده سوسري‌ها
يك كاسه و يا ظرف دهان گشاد با لبه‌هاي شيب‌دار انتخاب كنيد. سپس ديواره‌هاي داخلي آن را با وازلين و يا هرگونه روغن آغشته كنيد تا لغزنده گردد. سپس در درون آن يك هويج، خرده نان و چند تكه دستمال مرطوب قرار دهيد. سوسري‌ها براي تغذيه به درون آن خواهند آمد اما ديگر قادر به خارج شدن نيستند.

شكارچيان طبيعي سوسري‌ها
قورباغه‌ها، جوجه‌تيغي‌ها، لاك‌پشت‌ها، مارمولك‌ها، موش‌ها، هزارپايان و يك نوع زنبور انگل كه تخم‌هاي خود را درون كپسول سوسري‌ها قرار مي‌دهد.

 

 

asfandakh@yahoo.com

توزيع فقر به شيوه ي دكتر احمدي نژاد!

به نام خدا

از جمله ناسزاهايي كه افراد و رسانه هاي وابسته به مافياي قدرت و ثروت، در انتخابات رياست جمهوري 84 به دكتر احمدي نژاد روا مي داشتند، تفسير «توزيع فقر» از شعار عدالت طلبي ايشان بود. روشنفكرنماهاي كم سواد در آن دوران به تبعيت از نظريات استادان خود در مغرب زمين عدالت را توزيع فقر در جامعه مي ناميدند و دكتر احمدي نژاد را به سبب برآوردن فرياد عدالت گستري، به تلاش براي گسترش فقر متهم كرده و مورد تمسخر قرار مي دادند.
هر چند با پيروزي گفتمان عدالت طلبي در آن انتخابات از شدت حملات به اين آرمان بشري كاسته شد اما اين سوال در اذهان بسياري باقي ماند كه آيا حقيقتا استقرار عدالت در يك جامعه توزيع فقر در آن جامعه را در پي دارد و يا بنا به ادعاي دكتر احمدي نژاد «توزيع ثروت، رفاه و پيشرفت» را؟ براي يافتن پاسخ بد نيست نگاهي به تغييرات بوجود آمده در سطح كشور پس از آغاز به كار دولت نهم بيندازيم. گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به سيستان و بلوچستان از ميزان تغييرات بوجود آمده در اين استان محروم مي تواند فرصت بهتري براي قضاوت پيش روي ما قرار دهد.
از آنجايي كه حجم گزارش بسيار زياد است و در حوصله ي اين مطلب نمي گنجد، سعي مي كنم بخشيهايي از آن را به صورت تيتروار بازگو كنم: (دوستاني هم كه تمايل دارند تمام اين گزارش را مطالعه كنند مي توانند متن كامل آن را اينجا ببينند)
1- پس از انقلاب اسلامي تا زمان روي كار آمدن دولت نهم، حدود 2 هزار ميليارد تومان بودجه‌هاي عمراني در استان هزينه شده است، اما تنها در اين دوسال دولت نهم، مبلغ 5 هزار ميليارد تومان به بودجه‌هاي عمراني اين منطقه اختصاص يافته كه موجبات جهشي در اين استان شده است.
2- هم اكنون 7 سد در استان در حال ساخت است كه 4 سد در سال جاري و 3 سد در سال 87 به بهره برداري خواهد رسيد.
3- سد زيردان از سال 81 تا 84 22 درصد پيشرفت داشت اما پس از سفر رئيس جمهور در سال 85 ، اعتبار مناسبي به آن تخصيص يافت كه موجب شد 32 درصد به پيشرفت آن اضافه گردد.
4- به خاطر هزينه بالاي انتقال سيمان به سد زيردان، تكنولوژي جديدي براي دومين بار در كشور به كار گرفته شد كه با استفاده از يك سوم سيمان متعارف در بتن، هيچ تغييري در استحكام آن وارد نمي شود. از طريق ساخت همين سد، براي 100 هزار نفر، آب لازم براي كشاورزي تامين مي‌شود كه در منطقه‌اي همچون سيستان و بلوچستان كه بارش بسيار محدود است، نعمت بزرگي است.
5- سد سارادان هم از جمله سدهايي است كه كار احداث آن در دولت نهم آغاز شده و در 27 كيلومتري شرق ايرانشهر در حال ساخت است و با توجه به سرعت بسيار خوب پروژه، قرار است در دهه فجر امسال آبگيري شود.
6- از فوايد سدهاي ياد شده، جلوگيري از ورود سيل به مناطق مسكوني و كشاورزي بود كه ضمن پائين آوردن چشمگير خسارات مالي و جاني، بيش از 5 ميليارد تومان ضرر را مرتفع ساخت.
7- آب شيرين كن چابهار نيز ديگر موضوع مورد توجه دولت بوده است. در حالي كه قرار بود به علت مشكلات مختلف، موضوع راه اندازي اين كارخانه، به طور كل منتفي شده و هزينه ساخت تجهيزات آن نيز براي هميشه بي استفاده بماند، اما با پيگيري دهمرده استاندار سيستان و بلوچستان و تلاش‌هاي جواناني كه مديريت آنها در اين سن و سال واقعا تحسين برانگيز است، طلسم راه‌اندازي آن پس از بيش از يك دهه تعلل شكست و اكنون 15 هزار متر مكعب در روز، ظرفيت توليد دارد.
تنها يك نمونه از تاثيرات مفيد تاكيد دولت بر راه اندازي اين آب شيرين‌كن آن بود كه در واقعه طوفان گونو كه همه چاههاي محدوده طوفان مملوء از رسوبات شد، تنها جايي كه توانست آب شرب مردم را تامين كند، همين آب شيرين‌كن بود و حال تصور عدم وجود آن واقعا چه تبعاتي را به دنبال داشت.
8- از مجموع 1131 روستاي بالاي 20 خانوار تاكنون 761 روستا از راه آسفالته و شوسه بهره‌مند شده‌اند و اعتبار سال 1385 آن نسبت به سال 84 بيش از صد درصد افزايش يافته است.
9- مهمترين پروژه و آرزوي در حال تحقق سيستان و بلوچستان، راه‌آهن بم - زاهدان است. يادمان باشد اين پروژه در سال 1373 آغاز شده اما تا روي كار آمدن دولت نهم اجراي آن به كندي پيش مي‌رفت. مبلغي كه طي 5/1 سال اخير به اين پروژه اختصاص يافته مساوي با 10 سال قبل از آن بوده است كه باعث شده از دو شهر بم و زاهدان، كشيدن خط آهن آغاز و با پيشرفت بسيار خوب، تا سال آينده به بهره‌برداري برسد تا يكي از آرزوهاي ديرينه اين خطه، محقق شود.
بر اساس اعلام داودي مديركل راه‌آهن استان، راه‌اندازي اين پروژه موجب ايجاد 10 هزار شغل غيرمستقيم و حدود هزار شغل مستقيم شده و ضمن اتصال آسياي جنوب شرق به آسياي ميانه و اروپا، نقش مهمي نيز در محروميت زدايي منطقه دارد.
يكي از مديران استان، تحقق اين آرزوي مردم را اينگونه توصيف مي‌كند: سالهاي سال است صداي سوت قطار پاكستان در اينجا شنيده مي‌شود اما اكنون زمان استماع سوت قطار پيشرفت جمهوري اسلامي است كه به دست دولت نهم دميده مي‌شود.
10- يكي از بزرگترين طرحهايي كه در اين زمينه مي توان به جنبه‌هاي منطقه‌اي، كشوري و بين المللي آن اشاره كرد، انتقال گاز از عسلويه به سيستان و بلوچستان با خط لوله‌اي به طول 900 كيلومتر است. اين طرح با هزينه‌اي بالغ بر 2 و نيم ميليارد دلار در حال انجام است. انجام اين پروژه مي تواند تحولي شگرف را در اين استان بوجود آورد.
11- از محل اعتبارات سفر رئيس جمهور، علاوه بر به آب انداخته شدن تعداد زيادي از شناورها، 32 ميليارد دلار از محل بنگاههاي زودبازده به مجهز كردن شناورها و راه‌اندازي كارگاههاي توليد لنج صيادي اختصاص يافته است كه ساخت هر شناور 35 نفر شغل ايجاد مي‌كند.
12- يكي از صيادان در گفتگو با فارس تاكيد مي‌كرد كه هزينه 100 ميليوني تجهيز لنج‌ها به سردخانه، با چندبار صيد تامين مي‌شود و اين اقدام دولت، كمك بزرگي به تلف نشدن آبزيان به خاطر گرماي هوا كرد.
13- از ديگر موضوعات قابل ذكر در اين محور، توسعه بندر نفتي چابهار است. اين طرخ علاوه بر كاهش هزينه‌ها از طريق حمل و نقل دريايي، با احداث چندين مخزن نگهداري مواد نفتي، تمامي نيازهاي نفتي استان را تامين مي‌كند. در گذشته حجم مخازن موجود مواد نفتي در چابهار 40 ميليون تن بود كه با اقدامات دولت نهم، به 120 ميليون تن افزايش يافته است. البته در فازهاي بعدي نيز، 120 ميليون تن به حجم اين ذخاير استراتژيك افزوده مي‌شود كه در آن صورت نيازهاي منطقه وسيعي از ايران و كشورهاي منطقه مي‌تواند از چابهار تامين شود.
14- يكي از پروژه‌هاي تحول‌ساز ديگر، كارخانه‌ سيمان زابل است. به گفته مسئولان استان، پيش از اعتبارات اختصاص يافته دولت نهم، 5 درصد از آن اجرا شده بود اما با توجه مناسب به آن، اكنون بيش از 40 درصد پيشرفت داشته طبق برنامه، تا سال آينده به بهره‌برداري ميرسد.
15- ساخت مدرسه شبانه‌روزي بزرگ و مجهز براي دختران و تصميم جدي براي حذف مدارس كپري از استان كه تاكنون بيش از 150 مدرسه ساخته شده است، [از ديگر اقدمات دولت نهم است.]
16- با حسن ملاشاهي از روستاي حسن خون در شهرستان زهك، در كنار جاده مهم چابهار به ميلك زاهدان به صحبت نشستيم. از رئيس جمهور تشكر كرد و چندين دعا به لهجه محلي به زبان آورد. گفت: درست است كه مشكلات ما به اين زودي تمام نمي‌شود اما احمدي نژاد همت كرده به ما كمك كند و الان هم توجه بسيار بيشتري به ما مي شود. خواست تا سلام برسانيم و خدا قوت بگوئيم [به رييس جمهور]. بوسه‌اي هم به صورت دهمرده استاندار سيستان و بلوچستان زد.
و ...
و اين بود گوشه اي از توزيع فقر به شيوه ي دكتر احمدي نژاد. البته لازم به يادآوري است كه ايشان سياست توزيع فقر را از يك مسير ديگر هم دنبال كرده است و آن خالي كردن كيسه ي اعضاي نوكيسه - و ايضا كهن كيسه ي - باندهاي مافياي قدرت و ثروت از دلارهاي نفتي است. مسئله اي كه باعث شده تا دكتر احمدي نژاد در روزنامه هاي اين جريان، در حد يك پوپوليست مردمگرا تنزل يابد.

پي نوشت:
اين همه در حالي است كه توجه دولت به استانهاي محروم سبب غفلت آن از استانهاي برخوردار نشده است. نماينده ي مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ديروز (چهارشنبه) در نطق پيش از دستور خود گفت در سال جاري دو ورزشگاه در اصفهان راه اندازي مي شود كه مراحل ساخت يكي از آنها -در دولتهاي سابق- ۱۰ سال طول كشيده بود و ورزشگاه ديگر در طول يكسال در دولت نهم ساخته شده است!

 

 

hamed.1360@yahoo.com

براي شنيدن دعاي روز هشتم ماه مبارک رمضان اينجا را کليک کنيد

الّلهُم ارزُقنی فيه رَحمةَ الأيتام
و إطعامَ الطّعام
و إفشاءَ السَّلام
و صُحبةَ الکِرام
بطَولِک يا مَلجَأ الآمِلين
 

در زندگی دردهايی است که جز به همياری همگان درمان نشود، و در ميان انسان ها نابرابری هايی است که مگر با ياری همگنان سامان نيابد. خدايا! تو خود دستگيرِ افتادگانی و ياور ضعيفان؛ ما را نيز به همراهی شکسته دلان خوانده ای و غمخواریِ يتيمان. اشک يتيم، عرشيان را می لرزاند و سرشک ديدگان بی سوی او ما فرشيان را می هراساند. بر ما رحمتی کن که در برابر آنان راه رحم پيماييم، و به ما منتی نه تا دستانمان را به ستم نيالاييم.
نان برکت زندگی ماست، و احترام به آن نشان بندگی ما. سفره بساط نعمت توست و تهی نماندن آن نمادی از کرامت تو. گستراندن بساط طعام بهره ای است که تو آن را ارزانی می داری، و فرا خوانی خاص و عام آيينی است که تو پسنديده اش می شماری. روزی بخشا! مرا بر اين کار توانا کن، و دستانم را با طعام دادن آشنا.
ما از رسم پيامبرت آموخته ايم که برادری منشِ جامعه مسلمان است و احترام به يکديگر نشان مؤمنان. پيام آورت چنان بود که کسی در سلام بر او پيشی نداشت و او خود هرگز اين کردار نيک را فرو نمی گذاشت. پس سلام را که شعار ماست، و فاش گفتن آن نشانی از درستیِ رفتار ما. الها! ما را بر اين روش موفق دار.
دوست آيينه تمام نمای انسان است و همنشين تبلوری از نهاد آدميان. ما در اين صحرای پرهراس دوستانی خواهيم که دستمان گيرند و پيرِ راهمان شوند، و در اين دريای ناپيدا کرانه همرهانی را جوييم که ياريمان دهند و ناخدايمان گردند. دستگيرا! دستمان را در دستان بزرگمردانی بگذار که رفيقمان باشند و در راهبری شفيقمان.
ای آن که همه آرزومندان به درگاه تو پناه آرند و همه چشم به عنايات و بزرگواری های تو دارند، اميد ما را برآورده ساز، ای خدای بنده نواز!
 



 

توصيه‌هاي‌ مهم‌ در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌


1- بجا آوردن‌ نمازها در اول‌ وقت‌.
2- حضور قلبي‌ و نيت‌ پاك‌ در عبادات‌ .
3- ضرورت‌ شركت‌ در نماز جماعت‌.
4- تلاوت‌ قرآن‌ به‌ ويژه‌ در هنگام‌ سحر و قبل‌ از افطار .
5- خواندن‌ نماز و دعاهاي‌ مخصوص‌ ماه‌ رمضان‌.
6- بجا آوردن‌ نمازهاي‌ قضا و توبه‌ از گناهان‌.
7- شركت‌ در مساجد و آشنايي‌ با معارف‌ اسلام‌.
8- اخلاق‌ و رفتار نيكو با مردم‌ (تواضع‌ و احترام‌ به‌ ديگران‌) .
9- طلب‌ آمرزش‌ خصوصاً براي‌ اموات‌ مومنين‌.
10- رعايت‌ كامل‌ حقوق‌ مردم‌، انصاف‌ و كسب‌ حلال‌.
11- مهرباني‌ با يتيمان‌ و تكريم‌ آنها.
12- دستگيري‌ از مستمندان‌ و دادن‌ صدقه‌ و انفاق‌.
13- كم‌ خوردن‌ در سحر و افطار، براي‌ استراحت‌ اندام‌ گوارشي‌.
14- اطعام‌ و دادن‌ افطاري‌ اگرچه‌ محدود و مختصر باشد.
15- صله‌ رحم‌ و توجه‌ به‌ همسايگان‌.
16- كنترل‌ چشم‌ و گوش‌ و زبان‌ و ديگر اعضاء از گناه‌.
17- روي‌ گرداني‌ قلبي‌ از اعمال‌ ناشايست‌.
18- سبقت‌ در انجام‌ كارهاي‌ نيكو و كسب‌ فضايل‌. ‌.
 



 

ويژه نامه هاي الکترونيکي ماه مبارک رمضان


 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

29 شهريور / 20 سپتامبر / 8 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
29 شهريور ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
دولت ايران و كشتي دو ـ بادبانه

تاريخ كشتي سازي و دريانوردي نشان مي دهد كه در آستانه پاييز (اواخر سپتامبر) سال 442 پيش از ميلاد، اردشير يكم (به نوشته مورخان يونان باستان: اردشير درازدست) شاه وقت ايران از دودمان هخامنشيان اعتبار لازم براي ساختن كشتي دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختيار كشتي سازان فنيقي (سوري ـ لبناني) قرارداد تا در كارگاههاي كشتي سازي (شيپ يارد) بندر صور (تير) چنين كشتي هايي را بسازند. اردشير اين تصميم را هنگامي اتخاذ كرد كه اطلاع يافته بود مهاجران يوناني مقيم جنوب ايتاليا سه سال پيش از آن (سال 450 پيش از ميلاد)، اين نوع كشتي را اختراع كرده بودند كه نياز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم مي توانست حركت كند، زيرا كه بادبان (Mast) بزرگتر باد را مي گرفت و با فشار زياد به بادبان كوچكتر پس مي فرستاد و كشتي در خلاف جهت باد حركت مي كرد. چهار سال طول كشيد تا فنيقي ها (در آن زمان از اتباع ايران) كشتي دو ـ بادنانه براي ايران ساختند. اين كشتي ها در فاصله زماني ميان صلح ايران با اتحاديه يوناني ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلي يوناني ها) آماده شدند كه دولت ايران تعدادي از آنها را در اختيار اسپارت قرار داد تا آتني ها را بشكند و با اين مداخله، مورخان يوناني در تاليفات خود ايران را «امپرياليست» لقب دادند كه اين اصطلاح از همان زمان باقي مانده و دولت هاي برتري طلب و مداخله گر با آن صفت خطاب مي شوند.

 

سازش ايران و عثماني بر سر بغداد

سلطان مراد چهارم كه يك سال پس از مصالحه بر سر بغداد درگذشت

20 سپتامبر سال 1638 ميلادي مراد چهارم سلطان عثماني كه بغداد را به محاصره گرفته بود از نيروهاي ايراني مدافع شهر خواست كه تسليم شوند كه فرمانده اين نيروها درخواست سلطان عثماني را رد كرد و تاكيد كرد كه جنگ دفاعي خود را تا آخرين نفر ادامه خواهد داد و سه ماه روي اين تعهد خود ايستادگي كرد. سرانجام سلطان عثماني كه اصرار داشت همه سرزمينهاي عربي را تصرف كند و وجود نيروهاي ايراني را در بغداد سدي در برابر اين هدف خود مي ديد از طريق سياسي وارد عمل شد و روز 24 دسامبر سال 1638 ضمن قراردادي با شاه صفي، تعهد سپرد كه اگر بغداد از نيروهاي ايراني تخليه شود، وي شهر "ايروان" را به عنوان جزئي از قلمرو ايران به رسميت خواهد شناخت و تعرض ديگري به قفقاز نخواهد كرد. و در پي امضاي اين قرارداد بود كه شاه صفوي از اصفهان به فرمانده پادگان بغداد اطلاع داد كه شهر را ترك گويد و با نيروهاي خود به همدان منتقل شود.

 

پيش بيني مارگارت تاچر در آستانه جنگ عراق با ايران

تاچر

بيستم سپتامبر 1980 و در آستانه حمله نظامي تمام عيار عراق به ايران، احتمال اين جنگ در ديدار مارگارت تاچر نخست وزير انگلستان با وزير امورخارجه كابينه اش مطرح و بررسي شد. تاچر در صفحه 91 كتاب خاطرات خود درباره اين ملاقات نوشته است: به وزير امور خارجه گفتم كه در اين نظر كه ايران در مدتي كوتاه از پاي درخواهد آمد شريك نيستم و دليل آوردم كه ايران داراي يك نيروي هوايي موثر است، مردمي مقاوم دارد و ارتش فروپاشيده آن در جريان انقلاب، در اندك مدتي تمركز خواهد يافت و دست به حمله متقابل خواهد زد. ارزيابي و محاسبات صدام حسين از فروپاشيدگي ارتش ايران درست نيست زيرا كه افراد و سلاحهاي اين ارتش باقي هستند و .... هشت سال بعد نظر من تاييد شد زيرا كه عراق جز در هفته هاي اول جنگ پيشرفتي نداشت و مقروض و زمينگير شد.

Mobin_s2004@yahoo.com
20 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زادروز اسكندر

20 سپتامبر سال 356 پيش از ميلاد زاد روز اسكندر مقدوني است كه در 20 سالگي در پي ترور پدرش فيليپ دوم كه موفق به تصرف همه يونان شده بود جانشين او گرديد. اسكندر كه در نوجواني شاگرد ارسطو بود ، در 16 سالگي يك سوار جنگي بنام بود. وي تا 32 سالگي كه در بابل (عراق جنوبي) درگذشت تمامي خاورميانه و آسياي جنوبي و ميانه را متصرف شده بود. پاره اي از مورخان سال تولد او را 357 ذكر كرده اند.

 

انقلاب فرانسه طلاق را آزاد كرد

مجلس ملي فرانسه در دوران انقلاب اين كشور در جلسه 20 سپتامبر سال 1792 خود "طلاق" را در آن كشور آزاد كرد. فرانسه يك كشور كاتوليك مذهب است و طلاق در مذهب كاتوليك و ازدواج مجدد ممنوع بوده است، كه انقلاب فرانسه اين سد را به صورت مدني آن شكست. دويست و ده سال طول كشيد تا ساير كشورهاي كاتوليك مذهب از جمله اسپانيا، ايتاليا و ممالك آمريكاي لاتين و ايرلند طلاق را طي شرايط سختي به تدريج آزاد كرده اند. با وجود اين كليساي كاتوليك هنوز طلاق را مطابق شرع نمي داند و بر آن صحه نمي گذارد.

برخي ديگر از رويدادهاي 20 سپتامبر

  • 622:   طبق تقويم ميلادي، در اين روز حضرت محمد (ص) به شهر يثرب (مدينه) مهاجرت كردند كه مبداء تقويم هجري قرار گرفته است.

  • 1664:   دولت مهاجر نشين انگليسي « مريلند » آمريكا ازدواج زنان سفيد پوس با سياهپوستان را غير قانوني و ممنوع اعلام داشت.

  • 1797:   يك كشتي جنگي از نوع "فري گيت" به نام "كانستيتوشن" در بندرگاه بوستون آمريكا به آب افكنده شد كه هنوز نگهداري مي شود و قادر به دريا پيمائي و شليك توپ است. اين كشتي در جنگ با انگلستان يك كشتي انگليسي را غرق كرد.

  • 1945:   پس از شكست آلمان در جنگ جهاني دوم، بيستم سپتامبر 1945 دولت آمريكا به عنوان يكي از فاتحان جنگ و اشغال كنندگان آلمان، آن گروه از مهندسان موشك سازو اتمي اين كشور را كه به دست آورده بود از جمله مهندس "فون براون" را به آمريكا انتقال داد كه براي اين كشور موشك بسازند و به اين كار هم موفق شدند. پس از سقوط آلمان، بر سر سرقت دانشمندان موشكي ـ اتمي اين كشور ميان فاتحان رقابت شديدي به چشم مي خورد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    8 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
    نداريم!

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    21
    31

    اهواز

    27
    43

    تبريز

    17
    30

    شيراز

    18
    33

    مشهد

    15
    29

    بندرعباس

    27
    37

    کرمان

    10
    31

    اصفهان

    14
    33

    يزد

    21
    35

    کرمانشاه

    13
    33

    اراک

    13
    30

    رشت

    22
    26

    دبی

    30
    36


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1305 تومان
    937 تومان
    1885 تومان
    805 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    82000 تومان
    42500 تومان
    160000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.58

    اذان مغرب : 18.25

    اذان صبح فردا : 4.25

    طلوع آفتاب فردا : 5.49

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Popular Mechanics
    ماه اکتبر


    جديدترين شماره از ماهنامه
    Popular Mechanics
     

    تاریخ انتشار: اکتبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 212
    حجم فایل: 33 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    چراغ راهنمایی برای کنترل
     ترافیک کامپیوتر 



     

    یا تا حالا پیش آمده در حین کار با کامپیوتر کسی مزاحم شما شود؟این دستگاه چراغ راهنمایی برای کنترل ترافیک کامپیوتر شماست.این دستگاه برای کامپیوترهایی که از سیستم Mac استفاده می کنند طراحی شده است این امکان را به شما می دهد در هر لحظه رنگ چراغ آن را کنترل کنید و یکی از رنگها را روشن نمایید تا دوستان و خانواده مزاحم کار شما نشوند.
    اطلاعات بیشتر
     

    عینک آفتابی مجهز به mp3 Player
     

    و این هم یک عینک آفتابی مجهز mp3 player  است برای کسانیکه علاقه زیادی به گوش دادن موسیقی مورد علاقه خود دارند و همیشه به دنبال وسایل عجیب و فانتزی هستند.قیمت این عینک زیر 200 دلار است و میتواننید از فروشگاه آنلاین زیر آن را خریداری کنید.
    فروش آنلاین


     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    رنگ زندگي
     


    نویسنده: سيد احمد زرهاني
    تعداد صفحات: 104
    قيمت: 1000 تومان
    شابک: 6-146-506-964
    قطع: رقعي
    نوبت چاپ: اول: 1385
    شمارگان: 2200

    معرفی کتاب: رنگ زندگي، داستاني است در 10 بخش، با عناويني مانند موافقت اصولي، يك مرد و دو حزب، جنگ رواني، تبليغات مدرن، كاسه‌اي زير نيم‌كاسه، چه كسي آدم‌رباست؟ بيگانه‌اي در خانه، تدبير كله‌گنده‌ها، خط سوم و پنجره.
    اين كتاب درباره زندگي زن و مردي به نام‌هاي منيژه و سعيد است. سعيد انساني صادق و ساده است كه بي‌تكلف زندگي مي‌كند و همين بي‌تكلفي باعث‌شده ثروت و مقامي نداشته باشد، اما منيژه همسر او از اين وضع خسته است. او شوهر پولدار و معروف مي‌خواهد. بنابراين به سعيد مي‌قبولاند كه مي‌تواند مرد فوق‌العاده‌اي بشود. سعيد چندان به اين حرف‌ها اعتقادي ندارد، اما مجبور است به خاطر رضايت همسرش، دست به هر كاري بزند. منيژه براي معروف شدن سعيد يك فكر فوق‌العاده در سر دارد. زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري است. از بين صد و ده نفر كانديدا، دو نفر به رياست‌جمهوري نزديك‌ترند. منيژه سعيد را ترغيب مي‌كند با اين دو طرح دوستي بريزد.
    رنگ زندگي، 104 صفحه دارد و در قطع رقعي منتشر شده است.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    خنگ!!

    اولين بار که ناسا فضانوردان خود رابه فضا فرستاد متوجه شد خودکارها درجايي که جاذبه صفر نمي نويسند
    براي مبارزه با اين مشکل دانشمندان ناسا يک دهه وقت صرف کردنند وبعد از خرج شدن 12ميليارد دلار توانستند خودکاري بسازند که در جاذبه صفر در زير آب و بر تمام تمام سطوح بجز شيشه مينوشت و جوهرش در منهاي 300 درجه سانتي گرادهم يخ نميزد
    اما روسها در اين ميان راه حل بهتري پيدا کردند :
    ! از همان ابتدا با مداد مي نوشتند !
    اين مهم نيست که مرگ کي و کجا به سراغتان مي آيد
    مهم اين است که شما در آن زمان آنجا نباشيد !

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    10 قانون براي موفقيت در شركتها


    "سفر 1000 مایلی باید با اولین گام آغاز شود." فیلسوف چینی لائوتزو این جمله را طی قرن ششم قبل از میلاد گفته است. توصیه ای فوق العاده است که طی سالیان سال همچنان پابرجا مانده است. همین که مشغول خواندن این مقاله هستید—یک قدم برمی دارید—باعث می شود از رقیبانتان جلو افتاده و بر آنها ارجحیت پیدا کنید.
    شما میتوانید هم از گذشته و هم از دیگران، و حتی از موفقیت ها و شکست های خودتان در گذشته، درس عبرت گیرید. عبرت گرفتن باعث می شود بتوانید با شتاب بیشتری از راه به سمت کار درست عبور کنید، و کار درست است که باعث می شود شما بالاتر از سایرین قرار گیرد.
    سعی و تلاش برای ترفیع و ترقی در شرکت، با خطرات و ماجراهای بسیاری همراه است. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که موفقیت شما را در این راه تضمین کند. برای این کار، فقط یکسری قانون های سیاه و سفید است که اگر می خواهید به موفقیت برسید، باید از آنها پیروی کنید.
    در اینجا این 10 قانون مفید را آورده ام که حاصل تجربه های 20 ساله ی من با شرکت های بسیار بزرگ است. قبل از اینکه این 10 قانون را شروع کنم، یک قانون اصلی را باز هم متذکر می شوم و آن هم سخت و خردمندانه کار کردن است.

    قانون اول: هیچ کس مستحق هیچ چیز نیست!
    این را به گوشتان بسپارید: هیچ کس در شرکت مستحق آنچه دارد نیست. اگر تصور می کنید که مستحق مقامی بالاتر، پول بیشتر، یک شرکت بزرگتر و...هستید، خیر نیستید.
    کار و تجارت هیچ رابطه ای با استحقاق ندارد—همه چیز به پیشرفت و موفقیت بستگی دراد. اگر همیشه کارهایتان را به درستی و بدون اشتباه انجام دهید، مطمئناً پاداشتان هم در راه خواهد بود.

    قانون دوم: از زمانتان بیشترین بهره را ببرید
    اگر از نظر زمانی به کارتان تعهد نداشته باشید، مطمئناً جلو نخواهید افتاد. شرکت های حرفه ای و بزرگ تعهد و همکاری افراد برحسب چگونگی گذران وقت آنها در شرکت تخمین می زنند. پس زمانتان را تنظیم کنید و تا می توانید در وقت موجود کارهای مفید انجام دهید.
    اگر شما اینکار را نکنید، کسی که به اندازه ی شما باهوش و زیرک است این کار را میکند. البته من موافق کار در تعطیلات آخر هفته نیستم اما بعضی وقت ها کمک بسیار خوبی است. شما شنبه تا پنجشنبه تقریباً 60 ساعت کار می کنید، سعی کنید تا می توانید از این 60 ساعت بهره ی کافی ببرید و سخت کار کنید و تا حد ممکن از کار کردن در ساعات آخر هفته خودداری کنید.
    مهم نیست که شغلتان چیست، کمی سخت کوشانه تر و طولانی مدت تر در ایام کاری کار کنید.

    قانون سوم: در جنگ با رئیستان شما برنده نمی شوید
    یکی از راه های خیلی آسان برای از بین بردن کارتان مشاجره و دعوا با رئیستان است. مطمئن باشید که تحت هیچ شرایطی شما برنده ی میدان نواهید بود.
    البته عدم توافق و مباحثه بسیار سالم است و گاهي کمک می کند تا شرکت ها و افراد تصمیمات عاقلانه تری بگیرند. مطمئناً شما هم بحث های زیادی با رئیستان خواهید داشت. هر چقدر می خواهید بحث کنید اما نگذارید کار به مشاجره و دعوا بکشد. می توایند نقطه نظرات خود را پیشنهاد دهید اما سعی کنید همیشه نظر نهایی رئیستان را اجرا کنید.

    قانون چهارم: رئیستان را بشناسید
    چه چیز بهتر از این است که رئیستان را آگاه نگاه دارید؟ رئیستان کدام را می پسندد، یک ایمیل کوتاه، تماس تلفنی، ایمیل صوتی،... یا ترکیبی از برخی از این موارد؟ اگر نمی دانید، تلاش کنید تا متوجه شوید. قانون اول برای برقراری ارتباط با رئیستان این است که آنطور که دوست دارند با آنها رفتار کنید.

    قانون پنجم: کتاب بخوانید—کارشناس شوید
    کارشناس شدن در هر موضوعی کاری بسیار ساده است. 5 کتاب در مورد آن موضوع بخوانید و متوجه خواهید شد که دیگر همه چیز را در مورد آن موضوع می دانید. بهترین کتاب های موجود در رابطه با کار و تجارت را مطالعه کنید. همیشه در جستجوی جدیدترین کتاب ها گوش به زنگ باشید.

    قانون ششم: ارقامتان را بدانید
    اعداد و ارقام هیچگاه دروغ نمی گویند. مدیرعاملان و هیئت اجرایی باید همیشه از حساب و کتاب های خود باخبر باشند تا وقتی از آنها سوال شد، بتوانند از موقعیت خود از نظر مالی دفاع کنند. اگر به کمک احتیاج داشتید، از دیگران بخواهید. کار دشواری نیست و برای موفقیتتان ضروری است.

    قانون هفتم: درخواست بررسی عملکرد دهید
    اگر کارتان را تازه شروع کرده باشید، به طور روتین بررسی عملکرد به شما می دهند اما پس از گذشت چند سال و ارتقاء شما به مقام های بالاتر اینکار متوقف می شود. اما شما باید خودتان درخواست بدهید و بررسی عملکردتان را بگیرید. همچنین میتوانید گهگاه رئیستان را به ناهار دعوت کنید درمورد عملکردتان در شرکت و نقاط ضعف و قدرتتان نظر او را جویا شوید. حتی اگر رئیستان کسی نباشد که رو در رو مسائل را بازگو کند، باز هم نکاتی را خواهید فهمید که می توانید روی آنها کار کنید.

    قانون هشتم: سیاست ها را بپذیرید
    سیاست های شرکتی برای بقای زندگی آن لازم هستند، و هرچه شرکت بزرگتر باشد این سیاست ها نیز پیچیده تر می شوند. در یک شرکت، همه سعی دارند که جلو بیفتند و بر دیگران ارجحیت پیدا کنند. هرکس استراتژی خاص خود را دارد که زاینده ی سیاست های مختلف است. برخی سیاست های کثیفی دارند، و شما باید طرفتان را خوب بشناسید و برای مقابله با آنها استراتژی های مخصوص ابداع کنید.

    قانون نهم: شیرین کاری های الکی نکنید
    شیرین کارها افرادی هستند که معمولاً بیش از اندازه به یک موضوع می پردازند که معمولاً به زیان دیگران و به نفع خودشان است. اگر حتی یکبار چنین کاری مرتکب شوید، دیگران تصور بدی درموردتان خواهند کرد و از چشم همه خواهید افتاد.

    قانون دهم: خود را برای یک سخنرانی بزرگ آماده کنید
    در شرکت ها معمولاً اتفاق نمی افتد که بتوانید برای بیش از یک یا دو نفر سخنرانی کنید، اما اگر چنین موقعیتی دست داد، همه ی تلاشتان را کرده و خود را برای آن آماده کنید. سعی کنید پیام خود را کوتاه و مفید بگویید. سخنرانی های طولانی را کسی راغب به گوش کردن نیست.
    منصب های زیادی به خاطر سخنرانی بد از دست می روند. آمادگی قبل از سخنرانی و شناخت حضار و شنوندگان امری بسیار مفید خواهد بود. در این زمینه به خاطر داشته باشید که:
    برای آماده سازی خود زمان بگذارید
    شنوندگانتان را بشناسید
    پیامتان را به شکلی ساده ارائه دهید
    پیشنهاد و نتیجه گیری در سخنرانیتان داشته باشید
    در آخر سخنرانی، اظهارات خود را به طور خلاصه مطرح کنید
    سر وقت سخنرانی خود را به اتمام برسانید
    از شنوندگانتان در آخر کار تشکر کنید

    از نردبان ترقی بالا بروید
    حالا که قانون های لازم براي موفقیت را دانستید، کار خود را شروع کنید. باز هم تکرار می کنم، عبرت گرفتن باعث می شود بتوانید با شتاب بیشتری از راه به سمت کارِ درست عبور کنید، و کار درست است که باعث می شود شما بالاتر از سایرین در شرکت قرار گیرید. پس عجله کنید!
     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    رازهای زندگی
    سن کره زمین چگونه محاسبه می‌شود؟

    هنگامی که صحبت سن و سال شما می‌شود، احتمالا در محاسبه ان دچار اشتباه نمی‌شوید. اما وقتی حساب‌کردن سن کره‌ زمین مطرح باشد، کار بسیار سخت‌تر می‌شود.
    پیش از آنکه روش تاریخ‌گذاری رادیوسنجی به وجود آید، تعیین سن کره زمین تنها در حیطه حدس و گمان قرار می‌گرفت.
    تا همین یک قرن پیش بسیاری عمر آن را تنها چند هزار سال می‌دانستند و لرد کلوین فیزیکدان در اواخر قرن نوزدهم عمر عمر زمین را 100 میلیون سال تخمین زد.
    ماری کوری در سال 1898 پدیده رادیواکتیویته را کشف کرد، که در آن اتم‌های ناپایدار انرژی خود را از دست می‌دهند، یا به عبارت دیگر با پرتوتابی به شکل ذرات یا امواج الکترومغناطیسی متلاشی می‌شوند.
    ارنست راترفورد فیزیکدان در سال 1904 نشان داد که چگونه پدیده تلاشی اتمی می تواند به عنوان ساعتی برای تاریخ‌گذاری سنگ‌های قدیمی به کار رود.
    در همان هنگام آرتور هولمز(1890 – 1964) که در حال اخذ درجه زمین‌شناسی از کالج امپریال علوم در لندن بود، تکنیکی را به وجود آورد که با استفاده از روش سنجش نسبت اورانیوم - سرب در سنگ‌ها، آنها را تاریخ‌گذاری می‌کرد.
    هولمز با به کار بردن این تکنیک بر روی قدیمی‌ترین سنگ‌ها پیشنهاد کرد که عمر کره زمین دست کم 1.6 میلیارد سال است.
    هولمز در گزارش یافته‌هایش که در سال 1913 در نشریه Nature منتشر شد، در مورد پذیرش نه چندان مشتاقانه یافته‌هایش نوشت:‌ "زمین شناسی که تا ده سال پیش ا ز کوتاهی زمان در اختیار برای تحول قشر کره زمین ناراضی بود، اکنون با زمان بسیار طولانی که با آن مواجه است، حتی بیشتر ناراضی است."
    عمر کره زمین از آن زمان برای ده‌ها سال همچنان موضوعی مورد بحث باقی ماند.
    از آن هنگام به بعد چندین تجدیدنظر در این برآورد عمر زمین به عمل آمده است. در دهه 1920 عمر کره زمین به 3 میلیارد سال رسانده ‌شد، که حتی از تخمین‌های ان موقع از عمر کل جهان یعنی حدود 1.8 میلیارد سال هم طولانی‌تر بود!
    بهترین تخمین عمر زمین بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوسنجی قطعات به دست آمده از شهابسنگ آهنی "دره دیابلو" است. دانشمندان بر اساس این قطعات محاسبه کرده‌‌اند که فراوانی نسبی عناصری را محاسبه کرده‌اند که در نتیجه تلاش اورانیوم در طول میلیاردها سال تشکیل شده‌اند.
    بالاخره در دهه 1960 بود که عمر جهان نهایتا مورد تجدیدنظر قرار گرفت و با فاصله زیادی در فراسوی عمر کره زمین قرار گرفت که در آخر به سن واقعی‌‌اش یعنی 4.56 میلیارد سال رسیده بود.
    و جهت مزید اطلاع اکنون عقیده بر این است که جهان13.7 میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    کارت هوشمند


    تاریخچه کارت هوشمند:
    کارت هوشمند نخستین بار درسال 1968 و توسط دانشمند آلمانی علوم موشکی "هلموت گروتروپ" و همکارش یورگن دتهلوف اختراع شد و درنهایت درسال 1982 به ثبت رسید. نخستین استفاده عمومی و گسترده از کارت هوشمند در سال 1983، برای پرداخت های الکترونیکی تلفن های اعتباری فرانسوی به وقوع پیوست.
    کارت هوشمند ، کارتی پلاستیکی در اندازه کارت اعتباری است که در آن یک یا چند تراشه به صورت مدار مجتمع قرار گرفته اند. درساخت آن از یک یا چند فناوری نظیر نوار مغناطیسی، بارکد، اطلاعات بیومتریک و شناسایی تصویر که توسط ماشین قابل تشخیص است استفاده میشود. تلفیق یک کارت پلاستیکی معمولی و یک میکروپروسسور، اجازه میدهد که مقدار زیادی اطلاعات به صورت آنلاین یا آفلاین ذخیره، پردازش و قابل دسترس شود.

    جنس کارت هوشمند:
    کارت هوشمند دو نوع است: کارت های حافظه که فقط شامل حافظه غیر فرار و فرآیندهایی برای تامین امنیت هستند. و کارت های ریزپردازنده ای که ریزپردازنده و حافظه فرار هم دارند. جنس این کارت ها پلاستیک و معمولا از نوع پلیمر PVC و گاهی هم ABS است. گاهی نیز هولوگرامی (مجموعه ای از بارکد) برای جلوگیری از جعل و ساخت کارتهای تقلبی روی آن نصب میشود. همچنین ، کارت های هوشمند را میتوان براساس نوع تراشه ، نوع سطح تماسی و نوع سیستم عامل به سه دسته تقسیم بندی کرد.
    کارتهای هوشمند از نظر اندازه و شکل ظاهری ، شبیه کارتهای مغناطیسی معمولی هستند. ولی درون این کارت ها کاملا با کارتهای معمولی متفاوت است. کارتهای مغناطیسی معمولی یک تکه پلاستیک ساده با یک نوار مغناطیسی هستند در حالی که کارت های هوشمند درون خود یک ریز پردازنده دارند.
    این ریز پردازنده معمولا در زیر یک اتصال طلایی در یک طرف کارت قرار دارد. این ریز پردازنده در کارت های هوشمند در حقیقت جایگزین نوار مغناطیسی در کارت های معمولی شده است.
    هشت پایه روی کارت تنها مجرای ارتباطی با دستگاه کارت خوان است.
    کارتهای هوشمند میتوانند چند درصد بار بیشتر از یک کارت معمولی (نوار مغناطیسی) داده ذخیره کنند و با ذخیره الگوریتم های رمزنگاری، امنیت تبادلات را بهبود بخشند. اطلاعات ذخیره شده در تراشه آی سی از طریق یک ماجول الکترونیکی که به یک ترمینال یا یک دستگاه خواننده کارت متصل است و یا از طریق یک میدان مغناطیسی، انتقال یابد.
    کارتهای هوشمند میتوانند تا 8 کیلو بایت (حافظه با دسترسی تصادفی برای خواندن و نوشتن اطلاعات) ، 364 کیلو بایت ROM (حافظه فقط خواندنی) 256 کیلو بایت PROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی) و یک ریزپردازنده 16 بیتی داشته باشند.

    امنیت اطلاعات در کارت های هوشمند:
    اطلاعاتی را که روی نوار مغناطیسی کارت های معمولی وجود دارد، میتوان به راحتی خواند، روی آن نوشت، آن را حذف کرد و یا تغییر داد و به همین علت مشکل نوار مغناطیسی محل خوبی برای نگهداری اطلاعات نیست. از این روی برای استفاده از چنین کارتهایی طراحی شبکه های کامپیوتری گسترده به منظور برای تائید صحت و دریافت و پردازش اطلاعات لازم است اما کارت هوشمند بدون نیاز به چنین امکاناتی به سبب سیستم امنیتی خود اطلاعات را در خود ذخیره میکند تا در صورت لزوم در محل های مختلف بدون نیاز به اتصال به شبکه از این اطلاعات استفاده شود.
    مفهوم آنلاین و آفلاین بودن سیستم های طراحی شده برای کارت های هوشمند و مغناطیسی نیز در این جا معنا پیدا میکند، بدین ترتیب که سیستم کارت های هوشمند به گونه ای است که برروی آن اطلاعات ذخیره میشود و چون ریزپردازنده درون آن بر دسترسی به اطلاعات کارت نظارت دارد، از امنیت لازم برخوردار است اما در کارتهای مغناطیسی معمولی چون امنیت اطلاعات وجود ندارد، اطلاعات روی شبکه ذخیره میشود و کارت صرفا حاوی کد شناسایی است. بدین ترتیب، برای استفاده از کارتهای مغناطیسی دسترسی به شبکه لازم است و اگر به هر علتی شبکه اطلاعات قطع باشد در آن لحظه نمیتوان از کارت استفاده کرد اما کار کردن با کارتهای هوشمند به شبکه نیاز ندارد و در نتیجه ، سبب بروز مشکلات احتمالی در شبکه اختلال و وقفه ای در کارکرد کارت های هوشمند ایجاد نمیشود.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    تصوير شما روی ماه
    گوگل و ايکس‌پرايز به ماه‌نوردهای آماتور جايزه می‌دهند


    اگر شما می‌توانستيد يک تصوير و يک پيام به ماه بفرستید، انتخابتان چه بود؟ اين سؤالی است که مؤسسه غيرانتفاعی «جايزه ايکس»، مؤسسه‌ای که متعلق به «انوشه انصاری» فضانورد ايرانی‌الاصل است، از همه خواسته تا به آن جواب دهند.
    اين مؤسسه پیشتر جايزه‌ای ۱۰ ميلیون دلاری به نام «جايزه ایکس انصاری» بنیان نهاده بود. جايزه «ايکس انصاری» به نخستین فضاپيمای خصوصی تعلق می‌گرفت که طی دو هفته، دو بار به ارتفاع ۱۰۰ کيلومتری زمين سفر کند. چهار تيم از هفت کشور، در این رقابت شرکت کردند و فضاپیمای «اسپيس شيپ وان» با پروازهای موفقش در هفتم و دوازدهم مهر ۸۴ برنده مسابقه شد.
    حالا اين مؤسسه به موازات برگزاری مسابقه‌ای جديد، اعلام کرده که طی برنامه‌ای موسوم به «برنامه ميراث ماه» تصاوير و پيام‌های عمومی را در قالب يک دی‌وی‌دی به ماه خواهد فرستاد.
    اين ایده از يک عکس خانوادگی متعلق به «چارلز دوک» که در آوريل ۱۹۷۲ گرفته شده، وام گرفته شد. زمانی که دوک به سطح کره ماه رفت. يکی از وسايل شخصی او عکسی خانوادگی بود که نوشته‌ای در پشت آن خودنمايی می‌کرد. اين عکس یه يادگار روی کره ماه ماند و پس از ۳۵ سال تنها يادبود چندرسانه‌ای بشر روی کره ماه است.
    اکنون هر کسی با اهدای ۱۰ دلار به مؤسسه «جايزه ايکس» می‌تواند یک عکس ديجیتالی با حجم يک مگابايت با حفظ موازين اخلاقی و حق کپی‌رایت به همراه يک پيام کوتاه در اين دی‌وی‌دی داشته باشد.
    همه پيام‌ها و تصاوير در يک دی‌وی‌دی ۱۷ گيگابایتی دولايه و دورو توسط فضاپیمای برنده مسابقه، روی کره ماه قرار خواهد گرفت. تعداد دی‌وی‌دی‌های ارسالی به تعداد تصاوير بستگی خواهد داشت. پيام‌ها در وب‌سایت اختصاصی «گوگل لونار ايکس پرايز» بارگذاری می‌شوند. کاربران علاوه بر توانایی ويرايش پيام‌های شخصی خود می‌توانند تصاوير دیگران را مشاهده کنند.
    «سارا اون» معاون اين مؤسسه عقیده دارد که برنامه ميراث ماه، به رقابت کمک خواهد کرد و انگيزه‌ای عمومی فراهم می‌آورد.
    در برنامه مشابهی که سازمان فضايی آمريکا (ناسا) در گذشته برگزار کرد تا يک آلبوم طلای چندرسانه‌ای را توسط ماهواره «مسافر» (Voyager) به فضا ببرد، جایی برای مشارکت عمومی در نظر گرفته نشد.
    بر خلاف پروژه ناسا، اين بار همه مردم فرصت دارند تا تصاویر دلخواهشان را به ماه بفرستند. فرصتی که «یک بار برای همیشه» نیست و اگر برنامه ریزی های این مؤسسه به نتیجه برسد، باز هم تکرار خواهد شد.

    چه کسی عکس مرا جابه‌جا خواهد کرد؟
    شرکت گوگل و مؤسسه «جايزه ايکس» در مسابقه جدید خود، به نخستین تيم آماتور که يک روبوت را روی سطح کره ماه فرود آورد، جايزه‌ای معادل سی ميليون دلار اهدا می‌کنند.
    این جايزه نفيس باعث می‌شود تيم‌های بيشتری تلاش کنند تا به ماه برسند و شانس رسيدن بسته چندرسانه‌ای مذکور به ماه افزايش خواهد یافت.
    برنامه فعلی اين است که نيمی از پول‌های اهدا شده به «برنامه ميراث ماه» به تيم‌های شرکت‌کننده اختصاص داده شود و نيم دیگر صرف هزينه آموزش و توسعه اين برنامه شود.
    سال گذشته در چنين روزهایی (۲۳ شهریور ۸۵) انوشه انصاری توانست به عنوان نخستين فضانورد ايرانی، نخستين زن و چهارمين نفری که هزينه سفر فضايی خود را پرداخت کرده، به فضا سفر کند.
    سايوز 9، فضاپیمای حامل وی پس از قرار گرفتن در جو زمين، با موفقيت به ايستگاه بين‌المللی فضايی ملحق شد و در سحرگاه ۷ مهر ۱۳۸۵ همراه با دو تن از فضانوردان ايستگاه بين‌المللی فضايی به زمين بازگشت.

    جایزه 30 میلیون دلاری:
    جايزه بزرگ ۲۰ ميلیونی: برای تيمی که روبوتی را بر سطح کره ماه بنشاند. این روبوت بايد ۵۰۰ متر روی سطح کره ماه حرکت کرده و پس از ارسال تصاوير باکيفيت از سطح کره ماه، به زمين برگردد.
    مهلت: ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲. در غير اين صورت ۱۵ ميلیون دلار.
    مهلت: ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴
    جايزه دوم ۵ ميليونی: برای تيمی تعلق می‌گيرد که بتواند تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ کارهای فوق را دوباره انجام دهد.
    پاداش ۵ ميليونی: برای تيمی است که مأموريت‌های اضافه‌ای را انجام دهد. مثلاً مسافتی بيش از ۵ کيلومتر بپیمايد، از يک ساخته دست بشر عکس‌برداری کند (مانند سخت‌افزار آپولو)، آب يا يخ بيابد يا مدت یک شب قطبی قمری (تقريباً ۱۴.۵ روز زمینی يا نيم ماه قمری) در ماه اقامت کند.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    alireza daryaniyan

    onealireza

    ireland

    25

    6

    1355

    kamran asadpour

    kamran7x

    urmia(urmieh)

    25

    6

    1366

    عليزاده سعيد

     

     

    25

    6

     

    marzieh sekarrezi

    yaroyavary

     

    26

    6

    1363

    shahrooz moazzen

    sh_moazzen

    qazvin

    27

    6

    1356

    ندا مومنی

    neda74_m

    تهران

    27

    6

    1353

    mostafa taheri

    little_benjamin2000

     

    27

    6

    1365

    hmid ansari

    hansari_azad

     

    28

    6

    1351

    مهرنوش مبین رهنی

    mehrnoosh64m

    کرج

    28

    6

    1364

    مهدي مولوي

    molavi_mhd

    كرج

    30

    6

    1361

    amir farhang rashidian

    amirfarhangr

    dubai

    30

    6

    1353

    samad karimi

    samad1641

    babol

    30

    6

    1361

    ahmad mahmoodi

    ahmad_3406

     

    30

    6

    1365

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    مريم قاضياني

    o_ghaziani

    پيروزي

    24

    6

    1383

    زهرا مرادي

    saranaz3000

    شيراز

    25

    6

    1384

    farzaneh sarraf

    nsevgi20

    تهران

    28

    6

    1384

    Mahdi Zarei

    mahdy_zarei

    تهران

    28

    6

    1384

    babak  abedi

    fara1167

    tehran

    29

    6

    1383



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان