808

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 808 :: جمعه 30 شهريور 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

شبکه اجتماعی جدید یاهو

سلام
روز آدينتون بخير و خوشي
امروزه قدرت سایت های اجتماعی نظیر فیس بوک و مای اسپیس بسیار زیاد شده و شرکت های بزرگ نظیر گوگل - یاهو و مایکروسافت نیز چند وقتی هست چشم به این بازار دوخته اند. می شه گفت هیچ کدام از این ۳ شرکت بزرگ سهم بزرگی در این قسمت از وب ندارند.
شبکه اجتماعی گوگل با نام اورکات چند روزی هست خیلی فعال شده و هر روز در حال اضافه کردن امکانات جدید هست. از اون طرف شبکه اجتماعی یاهو که ۳۶۰ نام داره نیز به راه خودش ادامه می ده.
ظاهرا یاهو اصلا از موفقیت ۳۶۰ راضی نیست و قصد داره که یک شبکه اجتماعی جدید رو منتشر کنه با نام Mosh .
این شبکه جدید یاهو به مرحله بتا رسیده و کاربران می تونند با دریافت دعوتنامه که ظاهرا بسیار محدود هست در این سایت ثبت نام کنند.
اگر به دنبال دریافت دعوتنامه هستید یکی از بهترین جاها سایت InviteShare هست که بوسیله اون می تونید در این صفحه در قسمت یاهو mash نام خود را در لیست انتظار قرار دهید تا دیگران برای شما دعوتنامه بفرستند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تصاویری از این شبکه به این آدرس مراجعه کنید.

راستي اين هم وبلاگ رسمی این سرویس

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (807) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • یازده هتل عجیب دنیا
  • نماهایی بی نظیر از شهر سازی در ژاپن
  • كوشنر: حاضرم به تهران بروم
  • معرفي و دانلود فيلم : کندي
  • دانلود انيميشن : My Neighbor Totoro
  • آلبوم جدید و زیبای گروه 1+6 به نام کاشکی عاشقت نبودم
  • آهنگ زیبای «سن دونيا» باصداي چنگيز حبيبيان
  • يك بازي لذت بخش براي همه خانواده Peggle Deluxe
  • برنامه ي معروف براي كشيدن عكس هاي اس ام اس
  • چرا به هنگام شنيدن نام قائم (عج) برمي‌خيزيم؟
  • وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟
  • مخ زدن با كتاب
  • سايت ديگری برای تهيه اسلايد شو
  • آقای جاسبی جایگاه شما حساس تر از مسجدالاقصی است!
  • جديدترين شماره از ماهنامه Computer Graphics World
  • سلامتي، ازدواج و طول عمر براي مردان
  • رازهای زندگی
  • محبوب‌ترین PDA های بازار ایران
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

یازده هتل عجیب دنیا
گالري تصاوير هنري و زيبا
صادرات و واردات جنگ
عکسهای متفاوت از ایران
نماهایی بی نظیر از شهر سازی در ژاپن

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

با عقب‌نشيني از مواضع خود
كوشنر: حاضرم به تهران بروم


وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌اي با روزنامه محافظه كار لوفيگارو، ضمن تاكيد بر اشتباه در برداشت از حرف هايش گفت آماده است در خصوص برنامه هسته اي ايران به تهران برود.
برنار كوشنر در مصاحبه خود با لوفيگارو توافق محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران را مورد تاييد قرار داد اما گفت جامعه بين المللي بايد اين مذاكرات را حول محور تعليق غني سازي اورانيوم ادامه دهد.
وزير امور خارجه فرانسه در سوالي در مورد نظر وي درباره توافق اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي و ايران همچنين انتقاد محمد البرادعي از وي به دليل استفاده از واژه "جنگ" گفت: من حاضرم اين توافق را بپذيرم و به مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي زمان لازم براي رفتن به محل و نظارت بر اين كه آيا اين توافق مورد عمل قرار گرفته را بدهم.
وي افزود: من احترام زيادي براي آقاي البرادعي قائلم و به جامعه بين المللي مي گويم كه بايد حتما فرصت اضافه ديگري داده شود تا توافقي ميان غرب و ايران بر پايه تعليق برنامه غني سازي اورانيوم به دست آيد.
كوشنر در مورد اين كه فرانسه نبايد نقش ميانجي بين غرب و ايران را بازي كند، گفت: بله قصد ما اين است. حرف هاي من بد برداشت شده است.
وي اضافه كرد: ما مخالف گفتگو با ايراني ها نيستيم برعكس هميشه اين گفتگوها را حفظ كرده ايم. من خود در پاريس ميزبان علي لاريجاني بودم، در نيويورك من با همتاي ايراني خود نيز قرار ملاقات دارم، هفته اي نيست كه من تلفني با آقاي لاريجاني نداشته باشم. ما به آنهايي كه برداشتي غلط از كلمات من خارج از قالبي كه بيان شده بود كردند مي‌گوييم كه ما حاضريم گفتگو را با شدت با ايراني ها بدون ترس از شكست ادامه دهيم. هيچ شكستي موجب انصراف ما از گفتگوهاي لازم نخواهد شد.
با اين حال وزير امور خارجه فرانسه تصريح كرد: اما اين گفتگوها نمي‌تواند سالها به طول انجامد، بايد به راه حلي دست يافت. من بويژه نمي‌خواهم نيت ايران را زير سوال برم اما برخي ناظران بر اين باورند كه توافق منعقده ميان آژانس و ايران راهي براي فرصت بيشتر گرفتن مي باشد. تمام كارشناسان جهان نگرانند.
وي در خصوص نظر كشورهاي عربي نيز گفت: آنها بيشتر از ما نگرانند. به طور خلاصه آري ما با مذاكره مستمر با ايران موافقيم، آري ما با تلاش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي موافقيم. (اما) در اين ميان منظور متقاعد كردن ايراني ها در جدي بودنمان به ما اجازه دهيد كه مجازات هاي هدفمند نيز فكر كنيم. من خود يكي از هواداران پرو پاقرص چندجانبه گرايي ام. خواست قلبي من اين است كه اين مجازاتها در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسد. اما اين امر مانع از اين نيست كه ما براي آماده سازي مجازاتهاي هدفمند با شركاي اروپايي خود كار نكنيم.
وي در پاسخ يه اين سوال كه آيا اگر شما به تهران دعوت شويد حاضريد به ايران رويد، گفت: بله.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

کندي
Candy



کارگردان: نيل آرمفيلد. فيلمنامه: نيل آرمفيلد و آنا کوکينوس بر اساس داستان "کندي: قصه اي درباره عشق و اعتياد" از لوک ديويس. موسيقي: پل چارلير. مدير فيلمبرداري: گري فيليپس. تدوين: دني کوپر. طراح صحنه: رابرت کازينز. بازيگران: ابي کورنيش[کندي]، هيث لجر[دان]، جفري راش[کاسپر]، تام باج[شومان]، رابرت مزا مونت[خورخه]، توني مارتين[جيم وايات]، نوني هزلهرست[الين وايات]. ١٠٨ و ١١٦ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ استراليا. نامزد ٧ جايزه و برنده جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي از انستيتوي فيلم استراليا، برنده جايزه بهترين فيلم-اقتباسي از اتحاديه نويسندگان استراليا، نامزد خرس طلاي جشنواره برلين، برنده جايزه بهترين بازيگر مرد نقش مکمل/جفري راش و بهترين بازيگر نقش اصلي زن/ابي کورنيش و نامزد ٦ جايزه ديگر از انجمن منتقدان سينمايي استراليا، نامزد جايزه بهترين بازيگر نقش اصلي مرد و زن/هيث لجر و ابي کورنيش از مراسم IF.
کندي هنرمندي زيبا و دان شاعري جوان به وسيله عشقي شديد به همديگر بسته شده اند. تا اين که دان کندي را با هروئين اشنا مي کند. اين دو که مواد مصرفي خود را از يک استاد شيمي به نام کاسپر تامين مي کنند، به زودي گرفتار اعتياد مي شوند. زندگي هر دو دستخوش تغييرات بزرگي مي شود و براي يافتن پول مجبور به کارهايي پست و حقيرانه مي شوند. کندي شروع به خودفروشي کرده و دان نيز دست به سرقت مي زند. ولي روزهاي بدتري نيز در راه است که نشانه هاي آن با آبستن شدن کندي ظاهر مي شود....

چرا بايد ديد؟
تا امروز هر چه فيلم درباره اعتياد ديده ايد، فراموش کنيد و به تماشاي اين قصه عاشقانه تراژيک از سينماي امروز استراليا بنشينيد. اعتراف مي کنم که بعد از مرثيه براي يک رويا براي بار دوم از تماشاي فيلمي درباره اعتياد تکان خوردم. نيل آرمفيلد از کارگردان هاي برجسته تئاتر استراليا است و کندي سومين فيلم بلند وي به شمار مي رود. آرمفيلد در طول ٩ سال گذشته و ميان ساخت سه فيلم بلندش، سه فيلم تلويزيوني نيز ساخته و قسمت هايي از سريال برهنه: داستان هايي درباره مردان را هم کارگرداني کرده است. کندي که وي فيلمنامه آن را به کمک آنا کوکينوس از کتاب لوک ديويس اقتباس کرده، از کتاب هاي پر فروش و مطرح سال هاي گذشته است که بر اساس تجربيات سنين ٢٠ سالگي مولف به رشته تحرير در آمده بود. ديويس شخصيت کندي را بر اساس زناني که در آن مقطع زماني با آنها برخورده کرده، آفريده بود. کاراکتري که آينه تمام نماي يک دوره مي تواند باشد و ابي کورنيش آن را به شکلي واقعاً خيره کننده ايفاء مي کند.[ شايعاتي مبني از حضور اين بانو در فيلم بعدي باند به گوش مي رسد، که آرزومنديم صحت داشته باشد!]
آرمفيلد مانند بسياري از کارگردان هاي تئاتر با اقتباسي از يک نمايشنامه[شب دوازدهم ويليام شکسپير] وارد سينما شد. اما در طول چند سال گذشته نشان داد که بر رسانه سينما نيز مسلط است. البته خصلت واقعي هر نمايش سازي را که کار روي ظرايف بازي هنرپيشگان است، با خود به فيلم هايش نيز آورد. اتفاقي که باعث شده هر سه بازيگر فيلمش در جشنواره هاي مختلف مورد تحسين و سنايش قرار بگيرند.[بين خودمان بماند بنده توقع چنين صوت داوودي از هيث لجر نداشتم!!!]سخن را کوتاه مي کنم: شنيدن کي بود مانند ديدن! غفلت از تماشاي کندي نابخشودني است!
ژانر: درام، عاشقانه. 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
CD1
http://rapidshare.com/files/28118926/Candy1.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/28118931/Candy1.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/28118919/Candy1.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/28118921/Candy1.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/28118922/Candy1.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/28118929/Candy1.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/28118933/Candy1.part7.rar 

CD2
http://rapidshare.com/files/28118991/Candy2.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/28118988/Candy2.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/28118990/Candy2.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/28118987/Candy2.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/28118985/Candy2.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/28118994/Candy2.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/28118993/Candy2.part7.rar 
 

رمز فايل: Uyusturucu


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

My Neighbor Totoro

 


Also Known As:My Neighbor Totoro (USA)
My Neighbour Totoro (UK)
Parents Guide:Add content advisory for parents
Runtime:86 min
Country:Japan
Language:English / French / Portuguese / Japanese
Color:Color
Aspect Ratio:1.85 : 1 more
Sound Mix:Dolby
Certification:Canada:G (Manitoba/Nova Scotia/Quebec) / Finland:S / Sweden:Btl / Argentina:Atp / Australia:G / France:U / Hong Kong:I / UK:U / USA:G / Singapore:G
Company:Tokuma Japan Communications Co. Ltd
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال به زبان ژاپني و زيرنويس انگليسي)
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part1.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part2.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part3.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part4.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part5.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part6.rar 
Hayao_Miyazaki_-_My_Neighbor_Totoro.part7.rar


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

کاشکي عاشقت نبودم
گروه 1+6

آلبوم جدید و زیبای گروه 1+6 (با صدای بردیا)
به نام کاشکی عاشقت نبودم

 

نام آهنگ سرور 1 سرور 2
Pool O Marefat دانلود دانلود
Khoneye Eshgh دانلود دانلود
Bedone Tou Chi Kar Konam دانلود دانلود
Bahooneh دانلود دانلود
Kashki Asheghet Naboodam دانلود دانلود
Delkhoshi دانلود دانلود
Kheyli Dir Bood دانلود دانلود
Mehmoonie Baroon دانلود دانلود

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

تک موزیک

آهنگ زیبای «سن دونيا» باصداي چنگيز حبيبيان

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

يك بازي لذت بخش براي همه خانواده
 Peggle Deluxe
 


تست خوش شانسي با Peggle Deluxe

اين بازي به طور كلي هيچ مهارت خاصي احتياج ندارد و انجام آن آنقدر ساده است كه رده سني 3 تا 80 سال به راحتي مي توانند در عرض 2 دقيقه همه چيز را ياد بگيرند.
هدف‌گیری كرده و پرتاب كنید! در این بازی سراسر بامزه و انرژی‌بخش می‌توانید بهترین هدف‌گیری‌های خود را انجام داده و امتیاز پشت امتیاز كسب كنید! این بازی كه نمی‌توانید آن را با نمونه‌ی دیگری مقایسه نمایید شامل 55 مرحله‌ی مهیج به همراه 10 طلسم جادویی است كه هر كدام آن‌ها به نوعی شما را در این ماموریت‌ همراهی خواهند نمود. یك بازی بر اساس مهارت و هم‌چنین شانس! پس بیایید بخت خود را آزمایش كرده و مدت‌های مدید لبخند بزنید! و مطمئن باشید كه هر كس را كه چند دقیقه پای آن بنشانید، دیگر نمی‌توانید از جایش بلند كنید.
هدف در هر مرحله اين است كه بتوانيد همه توپ ها يا خانه هاي نارنجي رنگ را حذف كنيد. تعداد بسيار زيادي خانه يا توپ آب رنگ در صفحه وجود دارد كه راه شما را سد مي كند و البته براي گرفتن امتياز به درد مي خورند. در كنار اين دو رنگ. رنگهاي بنفش و سبز هم وجود دارند. رنگ بنفش كه هر نوبت جايش فرق مي كند. امتياز شما را بالا مي برد و اگر درصد انجام يك كومبو هستيد تا با امتياز گرفتن توپ جديد جايزه بگيريد. بايد حتما سر راه يك رنگ بنفش را هم بتركانيد.
اما برد و باخت شما در هر مرحله دو رنگ سبز رقم مي زند. در هر مرحله دو رنگ سبز وجود دارند كه خانه جادويي هستند. بسته به اينكه چه حيواني را براي انجام آن مرحله انتخاب كرده باشيد. اثر اين جادوها فرق مي كند. اگر حيوان شما اژدها باشد. خانه سبز توپ شما را آتشين مي كند يا اگر چيزي كه انتخاب كرده ايد آدم فضايي باشد. خانه سبز يك انفجار مهيب را به همراه دارند. ده دوازده حيوان مختلف وجود دارند كه بر اساس شكل هر مرحله، بايد ببينيد قدرت كدام يك بيشتر به درد مي خورد .به هر حال اين بازي بسيار زيبا و سه بعدي را آسان دانلود به شما پيشنهاد مي كند.

لينک دانلود (حجم فايل حدود 14 مگابايت مي باشد و فايل کرک در داخل فايل Zip قرار دارد)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

طريقه فعالسازي: پس از نصب برنامه و قبل از اجراي آن به پوشه Crack رفته و فايل Peggle.exe را در محل نصب بازي كپي كرده و از اين بازي زيبا لذت ببريد.
 

دنياي موبايل

Draw SMS

اين هم برنامه ي معروف براي كشيدن عكس هاي اس ام اس براي گوشي هاي نوكيا .

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبرصلى الله عليه وآله : لِرَجُلٍ شَكا حِرمانَهُ الحَجَّ : عَلَيكَ بِالجُمُعَةِ فَانَّها حَجُّ المَساكِينَ ؛
پيامبر به مردى كه از محروميت خود از حج شكايت كرد ، فرمود : بر تو باد به نماز جمعه كه حجّ مستمندان است .
ميزان الحكمه ، ح 10782

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

امریکائی از زنش که یک سلیطه تکزاسی بود خیلی می ترسید . یک شب حدود نیمه شب مست و لایعقل به خانه رسید و از ترس زنش با کمال احتیاط در را باز کرده داخل گردید ، و آهسته آهسته چهار دست و پا به اتاق خواب خزید . اتفاقا ، برخلاف انتظار ، زنش از خواب پرید و در تاریکی خیال کرد سگش وارد اتاق شده . صدا زد : فیدل ، فیدل ، بیا اینجا .
شوهر بیچاره هم ناچار اطاعت کرد .
صبح برای یکی از رفقایش قضیه را تعریف نمود و گفت : باور نداشتم که چنین استعدادی داشته باشم ، ولی نیم ساعت تمام له له زدم و پاهای زنم را لیسید م و در کمال ناباوری مشاهده کردم که زنم نیز با خیال اینکه سگش مشغول لیسیدن اوست در اوج راحتی و لذت به خواب رفت ، ولی من در تمام مدت می ترسیدم که زنم از خواب بیدار شده و متوجه توانائی من در نقش سگ شود ، و در آنصورت به وظایف من ، لیسیدن را نیز اضافه نماید !!!!


یک آقای بلژیکی از دست زنش به دادسرا شکایت کرد و گفت :
آقای قاضی ، زن من آبروی مرا برده چون هر شب تا ساعت سه بعد از نیمه شب در کافه رستوران ها پلاس است .
- عجب ! می خواهید باور کنم که زن شما تا آنوقت شب مشغول تفریح و خوشگذرانی است ؟
- نه آقای قاضی ، در کافه ها در بدر به دنبال من می گردد .

 

 

با جوان تا آسماني
zahra4066@yahoo.com

عيار و معيار  (2)

امر به معروف مراتب و مراحلى نيز دارد.
مرحله‏ى اول اين است كه ما با عملمان فرد خلاف كار را متوجه كنيم.
او كارى را به صورت ناشايست انجام مى‏دهد، ما عمل شايسته و صحيح را در مقابل او انجام دهيم به گونه‏اى كه متوجه شود اين حركت ما در قبال اوست و متنبه شده، دست از خلاف كاريش بردارد.
مرحله دوم اين است كه با زبان و به صراحت او را متوجه خلافش بكنيم و با كلام خويش و مستقيماً او را از كار زشت بازداشته و يا به كار خير دعوت نماييم.
مرحله سوم جايى است كه ممكن است نياز به خشونت باشد و با تندى با او برخورد كنيم.
البته در تمام اين مراحل تصريح شده است بايد به مرحله پايين‏تر بسنده كرد مگر اينكه انسان يقين داشته باشد بى تأثير است و نياز به حركتى جدى‏تر دارد كه در اينصورت بايد وارد مراحل بعدى شد.
امر به معروف مراحل و مراتبى بالاتر نيز دارد كه اين مراحل به عهده‏ى حكومت واگذار شده است يعنى از حيطه‏ى وظيفه‏ى شخصى خارج و جنبه‏ى حكومتى پيدا مى‏كند.
مثلاً اگر امر به معروف و نهى از منكر، مستلزم رساندن صدمه‏اى به خلافكار باشد، اين در عهده‏ى اشخاص نيست و حكومت است كه بايد وارد عمل شود و اشخاص فقط در صورتى كه حكومت از آنان كمك بخواهد، بايد او را مدد كنند و خود شخصاً صلاحيت ورود به اين حوزه را ندارند.
از طرف ديگر حكومت نيز بايد زمينه را براى مراحل ابتدايى كه وظيفه‏ى اشخاص و آحاد مسلمانان است، فراهم كند.
حكومت بايد فضا را براى انجام واجبات فردى و اجتماعى آماده كند.
مثلاً روزه يك واجب فردى است اما اگر انجام اين واجب نياز به تسهيلاتى دارد، حكومت بايد اين تسهيلات را فراهم كند.
اگر ساعت كار ادارات در ماه مبارك رمضان اصلاح شود، اين واجب سهل‏تر و همه گيرتر مى‏شود.
حكومت بايد اين تغيير را در ساعت كار دواير دولتى لحاظ نمايد.
خريد بعضى از اجناس در نيمه شب ماه رمضان، اگر اجتناب‏ناپذير است، حكومت بايد نسبت به عرضه يا ملزم كردن افرادى نسبت به عرضه‏ى آن اجناس اقدام نمايد و....
همچنين نماز.
اگر خواندن نماز نياز به تسهيلاتى در ادارات، در مدارس، در جوامع، در راه‏ها و... دارد، حكومت بايد پيگير انجام اين تسهيلات باشد.
اين در موارد واجبات فردى و وظايف شخصى است.
در آنجا نيز كه امر به معروف، پديده‏اى اجتماعى است و واجبى غير فردى، حكومت بايد نهايت تلاش خويش را مبذول نمايد.
تبليغات فرهنگى گسترده، آموزش‏هاى اجتماعى همه گير و حمايت‏هاى ظاهرى و باطنى از آمرين و ناهين، همه در عهده‏ى حكومت اسلامى و از وظايف او است.
در جوامع غير اسلامى اين امر به معروف و نهى از منكر در محدوده‏ى قوانين خودشان بسيار خوب آموزش داده و حمايت مى‏شود.
اگر شما از چراغ قرمز خيابان عبور كنيد، ده‏ها نفر به شما تذكر مى‏دهند تا آنجا كه شما را شرمسار از اين خلاف مى‏كنند.
وارد خيابان ورود ممنوع كه بشويد، هر عابر پياده يا سواره‏اى با زبان با اشاره با بوق زدن با چراغ دادن شما را از اين كار پشيمان مى‏كنند.
و دولت‏ها هم از اين امر و نهى‏ها حمايت مى‏كنند.
اگر تلفنى به اداره پليس بشود كه ماشينى با شماره‏ى پلاك فلان از چراغ قرمز عبور كرد، به او نمى‏گويند: دليل و مدرك ارايه كن.
بلكه اين راننده‏ى آن ماشين است كه بايد اثبات كند در آن ساعت در آن تقاطع نبوده است تا از جريمه خلاصى يابد.
يعنى اصل بر حمايت از آمرين به معروف، و ناهيان از منكر - در چهارچوبه‏ى قانون خودشان - است و نه اصل بر حمايت از خلاف كار.
به گونه‏اى كه اين جلوگيرى از كار خلاف برايشان به صورت يك روح اجتماعى در آمده است.
متأسفانه در كشورهاى اسلامى كه امر به معروف و نهى از منكر جزء باورهاشان و از فروع دينشان است، يكى از كم رنگ‏ترين و مهجورترين ارزش‏ها همين دو اصل حياتى دينى است.

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

 وقتی می بینیم قطعاتی از اوستا و خاصه برخی از یشت ها قطعات حماسی کاملی هستند که اساسا منظوم بوده اند و اکنون نیز آثار نظم از بعضی بخش های آن به خوبی هویدا است متوجه خواهیم شد که منظوم کردن حماسه ها منحصر به فردوسی نبوده و سابقه ای در اعصار بسیار دور دارد !
شاید بتوان گفت که نشاٌت و تکوین حماسه از مهاجرت اقوام آریایی به سوی جنوب آغاز می شود .
از روزگاری که این اقوام به نجدّهای سرزمینی که بعدها ایران نامیدند وارد شدند و این مهاجرت طبیعتا رویارویی هایی با اقوام بومی را به دنبال داشت
قسمتی از داستانهای حماسی پارسی مربوط به همین جنگ های سخت پارسیان در داخل سرزمین ایران است و آن داستانهایی است که از جنگ های ایرانیان و دیوان در کتابهای حماسی و مشخصا شاهنامه شاهد هستیم.
پارسیان پس از فایق آمدن بر بومیان و استقرار در سرزمین جدید ،این سرزمین را؛ ایران نامیدند
و این بار در دفاع از سرزمین خود مجبور به جنگ هایی با مهاجمان شدند. مهاجمانی که در شاهنامه تحت عنوان تورانیان از آنها یاد می شود .

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة هود آيات: 123 محل نزول: مکه

 
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 13 فَإِن لَّمْ يَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أُنزِلِ بِعِلْمِ اللّهِ وَأَن لاَّ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ 14 مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ 15 أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَاطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ 16 أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إَمَامًا وَرَحْمَةً أُوْلَـئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلاَ تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤْمِنُونَ 17 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أُوْلَـئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الأَشْهَادُ هَـؤُلاء الَّذِينَ كَذَبُواْ عَلَى رَبِّهِمْ أَلاَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ 18 الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ 19

 

ترجمه فارسي مکارم

آنها مى‏گويند: «او به دروغ اين (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)!» بگو: «اگر راست مى‏گوييد، شما هم ده سوره ساختگى همانند اين قرآن بياوريد; و تمام كسانى را كه مى‏توانيد -غير از خدا- (براى اين كار) دعوت كنيد!» «13» و اگر آنها دعوت شما را نپذيرفتند، بدانيد (قرآن) تنها با علم الهى نازل شده; و هيچ معبودى جز او نيست! آيا با اين حال، تسليم مى‏شويد؟ «14» كسانى كه زندگى دنيا و زينت آن را بخواهند، (نتيجه) اعمالشان را در همين دنيا بطور كامل به آنها مى‏دهيم; و چيزى كم و كاست از آنها نخواهد شد! «15» (ولى) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمى) نخواهند داشت; و آنچه را در دنيا (براى غير خدا) انجام دادند، بر باد مى‏رود; و آنچه را عمل مى‏كردند، باطل و بى‏اثر مى‏شود! «16» آيا آن كس كه دليل آشكارى از پروردگار خويش دارد، و بدنبال آن، شاهدى از سوى او مى‏باشد، و پيش از آن، كتاب موسى كه پيشوا و رحمت بود (گواهى بر آن مى‏دهد، همچون كسى است كه چنين نباشد)؟! آنها ( حق‏طلبان و حقيقت‏جويان) به او (كه داراى اين ويژگيهاست،) ايمان مى‏آورند! و هر كس از گروه‏هاى مختلف به او كافر شود، آتش وعده‏گاه اوست! پس، ترديدى در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولى بيشتر مردم ايمان نمى‏آورند! «17» چه كسى ستمكارتر است از كسانى كه بر خدا افترا مى‏بندند؟! آنان (روز رستاخيز) بر پروردگارشان عرضه مى‏شوند، در حالى كه شاهدان ( پيامبران و فرشتگان) مى‏گويند: «اينها همانها هستند كه به پروردگارشان دروغ بستند! اى لعنت خدا بر ظالمان باد!» «18» همانها كه (مردم را) از راه خدا بازمى‏دارند; و راه حق را كج و معوج نشان مى‏دهند; و به سراى آخرت كافرند! «19» 

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

vahid.enayati@yahoo.com

آيا ميدانيد يك فايل mp3 چطوري كار ميكنند كه علاوه بر حجم كم كيفيت خوبي دارند ولي آهنگ با فرمت هاي ديگر (صوتي) داراي حجم بالائي هستند؟
به لينك زير برويد تا جواب اين سوال را ببينيد.

http://poshteboom.mihanblog.com/More-67.ASPX

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

چرا به هنگام شنيدن نام قائم (عج) برمي‌خيزيم؟


هنگامى كه «دعبل خزاعى» اشعار خود را در محضر امام هشتم عليه السلام خواند، چون از بقية اللَّه و قيام شكوه‏مند آن حضرت ياد كرد، امام رضا عليه السلام از جاى برخاست و دست مباركش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولى عصر(عج) تواضع نمود و براى فرجش دعا كرد.(1) از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه چرا به هنگام شنيدن نام «قائم» لازم است برخيزيم؟ فرمود:
براى آن حضرت غيبت طولانى است و اين لقب يادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. و لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى كه به دوستانش دارد، به هر كسى كه حضرتش را با اين لقب ياد كند، نگاه محبت‏آميز مى‏كند. از تجليل و تعظيم آن حضرت است كه هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى كه مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخيزد، پس بايد برخيزد و تعجيل در امر فرج مولايش را از خداوند منان مسئلت بنمايد.(2)

-----------------------
پي‌نوشت‌ها:
1. التسترى، قاموس الرجال، ح 4، ص 290.
2. منتخب الاثر، ص 506.

 

 

mehdi.tahami@gmail.com

وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟

10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.
20 دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.
40 دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.
45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.
بعد از 60 دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.
مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.
مدتی بعدتر: کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.

نوشابه‌خورترین ملت جهان
سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ ليتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم. برای این که بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانید که:
1) ميانگين مصرف نوشابه‌هاي گازدار در دنيا براي هر فرد 10 ليتر است.
2) در بيست سال اخير، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزديك به ۱۵ درصد رشد داشته است.
3) در طی این بیست سال، مصرف شير و لبنيات، تنها حدود يك دهم درصد رشد كرده است.
4) سرانه‌ مصرف لبنيات در ايران كمتر از يك سوم استاندار جهاني است.
5) طبق آمار، ۹۰ درصد كودكان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه حداقل يك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند.
6) 25 درصد از كودكان ايرانى به نوعی با سوءتغذيه دست‌به‌گریبانند.
7) یک‌سوم از مرگ‌ومیرهای کشور به علت بیماری‌های قلبي‌عروقي است كه یکی از عوامل اصلي بروز آن، تغذيه غلط است.

سالم و سعادتمند باشید

 

 

mhmazidi@gmail.com

مخ زدن با كتاب

وقتي جوان بوديم، يادمان مي‌دادند با كتاب، خيلي روشنفكرانه مخ بزنيم!! جوك جلال آل احمد-دكتر شريعتي كه يادتان هست!!؟؟ حالا همين امكان به صورت ديجيتالي فراهم شده! (چقدر هم كه استفاده كرديم جون عمه‌مون!!)
سايت Goodreads مي‌تواند همين نقش را بازی كند! الكی نيست كه بالای 90% كاربران آن را ايرانيها تشكيل مي‌دهند!! پس بجنبيد تا سرتان بي‌كلاه نمانده!!
اما از شوخي كه بگذريم، سايت گودريدز ايده جالبي دارد.به زبان ساده در اين سايت شما با ديگران بر اساس كتاب دوست مي‌شويد.(شبكه اجتماعی).چه چيزی در اينجا به اشتراك مي‌گذاريم؟؟ قفسه كتابهايمان را!
يعني هركسي مشخص مي‌كند كه كدام كتابها را خوانده،مي‌خواند، مي‌خواهد بخواند. فايده‌اش چيست؟ غير از پز روشنفكرانه دادن، اين يك موقعيت بسيار عالی برای پيدا كردن كتابهای مفيد است.فرض كنيم «امين اوبونتویی» در گودريدز فعال باشد. با رفتن به اكانت او ، و نگاهی به قفسه كتابهايش، كتابهایی در مورد لينوكس-اوپن سورس و… مي‌بينيد كه ممكن است هيچگاه در جای ديگر به شما معرفی نشده باشد.اين يكي از بهترين روشهای معرفی كتابهای خوب در مملكت قحطی زده كتاب است.
تنها مشكلی كه من با اين سايت دارم اين است كه تقريبا همه كتابهایی كه در قفسه كتابخانه كاربران ايراني اين سايت مي‌بينيم محدود به كتابهایی خاص هستند و اكثر آنها مربوط به حيطه ادبيات(شعر و داستان و…) است.مثلا كمتر كتابي در مورد فلسفه، جامعه شناسي، روان شناسي، اقتصاد، سياست، علوم، مهندسي، تاريخ ،پزشكي و بطور كلي شاخه‌های تخصصي ديده مي‌شود.(منظورم فقط كتابهای فارسي است.)
هرچند با گذشت زمان و پيوستن افراد علاقه‌مند به اين زمينه‌ها، اميدوارم كه آنها نيز گسترش يابند.اگر در سايت عضو شديد و به اكانت من مراجعه كرديد لينكي هست برای يك گروه كه تازه تشكيل داده‌ام: علاقه‌مندان فلسفه. لطفا اگر شما نيز تمايلي به فلسفه داريد در اين گروه عضو شويد.
پ.ن: لطفا با ديدن اكانت من در گودريدز فكرهای بي‌ربط به ذهنتان خطور نكند.بنده چه گناهی دارم كه 90% كاربران گودريدز را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند؟؟

 

 

samen_taghipur@yahoo.com

ماه رمضان و سفره افطار و سحر

ماه رمضان ماه خود سازی و خود یابی است.این ماه فرصت بسیار طلایی است تا اینکه انسان تاملی به زندگی و افعال و کردارش داشته باشد تا ببیند واقعا این ایام عمر که همانند ابر بهاری یکی پس از دیگری در حال سپری شدن است ، را در چه مسیری مشغول صرف کردنش است.
ولی امان از غفلت. در لحظات نورانی و با برکت سحر و افطار اکثر ما مشغول خوردن هستیم(کاری که دائما با آن مانوسیم)در سحرهای این ماه بجای ضجه و زاری و انابه و توبه در پیشگاه خداوند جل جلاله ،دائما در مسیر آشپز خانه و دستشویی در حال عبور و مرور هستیم.سحر که برای عبادت است(فتهجد من اللیل عسی ربک ان یبعثک مقاما محمودا )ما آدمها آنرا می خوریم .چه طور!اگر در کلام محاوریمان کمی دقت کنیم می بینیم که دائما می گوییم:سحری خوردیم می خوریم و...آخه سحر که برای خوردن نیست.ولی چه کنیم که ما انسانهای ضعیف و اسیر دام شیطان همتمان بیش از شکممان نیست.از کوزه بیرون تراود هرچه که در او است.
چند روز پیش جایی بودم که گوشیم زنگ زد ( صدای زنگ موبایلم (ربنا)استاد شجریان است)همین که صدای ربنا از گوشی بلند شد یه بنده خدایی که اونجا بود گفت الان با این صدای ربنا یاد «فرنی» پای سفره افطاری افتادم.موقع اذان مغرب که لحظه استجابت دعا و بخشش گناهان است چنان در سر سفره مشغول غذا خوردن هستیم که انگار در این عالم نیستم و در ان لحظه به غیر از خوردن نمی خواهیم به امور دیگری بیندیشیم.بعد از افطار هم که تازه سریالهای ویژه تلوزیون به مناسبت این ایام پخش می شه و بعدش هم دور هم نشینی و گعدهگیری و...بیچاره خدا.اصلا انگار کسی به یادش نیست.چرا بیچاره خدا!بیچاره خودمان که لحظه به لحظه به عذاب خدا بخاطر غفلتهایمان داریم نزدیکتر میشیم ولی گویی اینکه هیچ وقت قصد بیدار شدن از خواب خرگوشی خود را نداریم.
خدایا اولیایت در طول سال به مراقبت می نشینند تا بتوانند از ماه مبارکت به بهترین وجه استفاده گنند و شب قدر را درک نمایند ولی ما ها کجا هستیم و در چه اندیشه هایی سیر میکنیم.
بار اله ها به لطف و کرم و جود و رحمت خودت بر ما ببخشای.آمین یا رب العالمین.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

سايت ديگری برای تهيه اسلايد شو


این روزها هر چند وقت یک بار سرویس‌های خوبی برای تهیه بی‌دردسر اسلاید شو slide show راه می‌افتند. یک زمان کاربران انتخاب‌های محدود و انگشت‌شماری در مزینه سایت‌های آپلود عکس داشتند ولی حالا دیگر همه چیز فرق کرده است.
من فکر می‌کنم به زودی سرویس‌های خوبی در زمینه ساخت اسلایدهای صوتی تصویری پیشرفته یا فلش به صورت آنلاین راه بیفتد و پیشبینی شخصی من این است که به زودی چیزی با نام فلش‌کست را در برابر پادکست شاهد خواهیم بود.
در این سرویس‌های احتمالی هر کس می‌تواند عکس‌ و موسیقی یا صدای خود را آپلود کند و بعد برای آنها افکت بگذارد و عکس‌ها را به تناسب صدا چینش کند و یا برعکس.
خوب بعد از این پیشبینی عالمانه و لو دادن ایده! برویم سراغ معرفی سرویس جدید:
سرویس جدید imageloop نام دارد و کار با آن بسیار آسان است ، عکس آپلود می‌کنید و بعد استایل ، افکت و اندازه اسلاید شو را انتخاب می‌کنید ، سایت ، به شما کد لازم برای نمایش اسلاید شو را در وبلاگ می‌دهد.
البته به کمک سایت می‌شود فایل‌های پاورپوینت را به اسلاید شو تبدیل کرد ، همچنین می‌توان آدرس خروجی فید یک سایت را داد و بعد اسلاید شویی از تصاویرش را تحویل گرفت. 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
خورشت كاري با مرغ

مواد لازم
مرغ: يك عدد
مغز گردو :500 گرم
پياز : يك عدد
نمك و فلفل :به ميزان لازم
پودر كاري : به ميزان لازم
آبليمو : يك قاشق غذاخوري
خامه: 150 گرم
زعفران دم كرده: يك قاشق سوپخوري

طرز تهيه
پياز را خلال كرده و در روغن تفت دهيد تا طلائي شود سپس مرغ را به قطعات كوچكتر تقسيم كنيد؛ مغز گردو را چرخ كنيد و در روي حرارت ملايم تفت دهيد؛ گردو – مرغ – پياز – نمك – فلفل را در ظرفي مناسب ريخته و بگذاريد با حرارت ملايم مرغ پخته و خورشت به روغن بيفتد؛ پودر كاري و خامه را مخلوط كرده و با كمي از آب خورشت هم مي زنيم تا اينكه خامه يك دست شده و به خورشت اضافه كنيد؛ مي توانيد قبل از اينكه پودر كاري را اضافه نمائيد مرغ را كه پخته است از خورشت بيرون آورده و در ديس بگذاريد و روغن خورشت را روي آن بريزيد و سپس پودر كاري را اضافه نمائيد؛ پس از پانزده الي بيست دقيقه خورشت را از روي حرارت برداشته و آب ليمو را اضافه نمائيد
چون پودر كاري از ادويه تند تر مي باشد مقدار آن را با ذائقه خودتان كم و يا زياد كنيد .  

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

بقية الله يعني چه؟
 

بقيةالله

عده اي بر اين باورند که مراد از « بقية اللَّه » در آيه شريفه « بقية اللَّه خير لكم ان كنتم مؤمنين» حضرت مهدى (عج) است. ممکن است اين سوال مطرح شود که مگرامام زمان (عج) در زمان رسول‏اللَّه(صلى‏اللَّه‏عليه‏وآله) وجود داشتند و شناختى از آن حضرت بوده كه چنين آيه‏اى نازل شده است.
بايد گفت اولا اين آيه از فرمايشات حضرت شعيب(عليه‏السلام) خطاب به قوم خود است. ثانيا آن چه درباره نسبت آيه با امام مهدى (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومى آيه و تطبيق يكى از مصاديق آيه بر فردى است كه با تفسير آيه سازگار است.
زيرا «بقيه» به معناى باقى مانده است و مراد از آن سودى است كه به فروشنده مى‏رسد، يعنى آن چه بعد از پايان معامله برايش باقى مى‏ماند و آن را در در راه حوائج خود خرج مى‏كند. و مراد آيه اين است كه سودى كه از طرف خدا براى شما باقى مانده و خدا از طريق فطرت خودتان شما را بدان راهنمايى كرده، اگر مؤمن باشيد، براى شما بهتر از مالى است كه از راه كم‏فروشى و كم كردن پيمانه و ترازو تصاحب مى‏كنيد.
تفسير نمونه، با عبارت گوياترى «بقيةاللَّه» را چنين معنا كرده است:
هر موجود نافعى از طرف خداوند كه براى بشر باقى مانده و مايه خير و سعادت او گردد، «بقيةاللَّه» محسوب مى‏شود.
[1] از اين رو، امام زمان(عليه‏السلام) كه وجود شريفشان مايه بيشترين خير و بركت براى جامعه بشرى است، يكى از بهترين مصاديق اين آيه مباركه است. به قول يكى از قرآن‏پژوهان معاصر، از آن جا كه آيه‏هاى قرآن داراى مفاهيم جامع هستند و در عصرهاى بعد مى‏توانند بر مصداق‏هاى كلى‏تر و وسيع‏تر تطابق داشته باشند، اين آيه با امام زمان (عج) كه روشن‏ترين مصداق، «بقيةاللَّه» است، مطابقت مى‏كند.
براى كاملتر شدن پاسخ، خوب است به نظر يكى از دانشمندان اهل سنت نيز توجه نماييد. شبلنجى دانشمند شافعى، روايتى را نقل كرده‏اند كه «هنگامى كه (مهدى) قيام كند، بر كعبه تكيه زند و 313 تن از پيروانش نزد او گرد آيند. پس اولين چيزى كه مى‏گويد، اين آيه است: «بقيةاللَّه خير لكم ان كنتم مؤمنين». سپس مى‏فرمايد: منم «بقيةاللَّه» و خليفه او و حجت خدا بر شما. پس از آن، كسى بر آن حضرت سلام نمى‏كند، مگر اين كه مى‏گويد: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه»؛ سلام بر تو اى باقى گذارده خدا در زمينش.[2]
بنابراين، گر چه مفاد اين آيه، از سخنان حضرت شعيب(عليه‏السلام) خطاب به قوم خود است، اما مصداق اكمل آن، وجود شريف حضرت صاحب الامر(عج) است.

----------------------------------
پى نوشت:
[1]. تفسير نمونه، ج 9، ص 204.
[2]. ملامحسن فيض كاشانى، تفسير صافى، ج 2، ص 468.

منبع:
ماهنامه ياس، شماره‏2، با تصرف

 

 

a.abdollahi83@gmail.com

آقای جاسبی جایگاه شما حساس تر از مسجدالاقصی است!


پس از اين كه امروز چهارشنبه در جلسه هفتگي سخنگوي دولت با خبرنگاران اين مطلب كه دولت انقلابي نهم از هر گونه اقدام انقلابي و غير انقلابي در مورد دانشگاه آزاد دست کشیده است را از زبان الهام شنيدم به هيچ وجه تعجب نكردم چرا كه اين اتفاق زياد هم غيرقابل پيش‌بيني نبود.
از اين جهت تصميم گرفتم نامه‌اي سرگشاده خطاب به آقاي جاسبي البته براي دل خودم بنويسم كه براي همدلي خوانندگان گرامي بر روي وبلاگ خود قرار مي‌دهم.



 

جناب آقاي عاليجناب جاسبي!!!
رياست فوق العاده محترم دانشگاه از هفت دولت آزاد اسلامي

با سلام
امروز وقتي خبر دست كشيدن دولت از هرگونه اقدام انقلابي و غيرانقلابي را شنيدم به روحيه انقلابي‌تر! و شخصيت بانفوذتر شما غبطه خوردم و به حال خودم كه فكر مي‌كردم مفاسدي در دانشگاه آزاد انصافاً اسلامي!!! وجود دارد نيز تاسف خوردم.
عاليجناب جاسبي! هر انسان آگاه، دانا و نخبه‌اي بايد امروز به اين ايستادگي شما در برابر اصلاحات در دانشگاه از هفت دولت آزاد درود بفرستد چرا كه به گمانم شما تنها كسي بوديد كه با حمايت‌هاي رفقا توانستيد در برابر هرگونه اقدام در اين دانشگاه اعم از كم كردن شهريه‌ها، تحقيق و تفحص و ... ايستادگي كنيد.
آقاي جاسبي اينجانب در حدود 1 ماه قبل پستي نوشتم و در آن از اصلاحات در دانشگاه شما حمايت كردم و خطاب به احمدي‌نژاد گفتم كه توديع جاسبي از تسخير لانه جاسوسي سخت‌تر نيست! ولي هم‌اينك با پس گرفتن اين حرف خود اقرار مي‌كنم كه تهديد جايگاه محكم شما نه تنها از تسخير لانه جاسوسي بسيار مشكل‌تر است بلكه از چنگ‌ انداختن در چنگال ابرقدرت‌هايي مانند آمريكا و انگليس نيز سخت‌تر است چراكه احمدي‌نژاد همه اين‌كارها را كرد ولي من با همين گوش‌هاي‌ خودم شنيدم كه در مقابل شما كم آورده است.
آقاي جاسبي اين حقير در اين مدت شاهد بود كه نمايندگان مردم ستمديده و مظلوم!‌ در مجلس اصولگرا! كه جانشان براي دادن يك پيام درحمايت يك دانشجوي منتقد از دانشگاه آزاد در مي‌رود با اذعان به وجود مشكلات در دانشگاه شخصي شما با 220 امضا كه در نوع خود ركوردي محسوب مي‌شود از شما در روزهاي سختي كه احمدي‌نژاد به خواست ملت برايتان پيش آورده بود حمايت كردند پس من با كمال پوزش بايد بگويم: من كي باشم كه در مورد شما حرفي بزنم؟!!
عاليجناب براي درك حساسيت اين تعداد امضا متذكر مي‌شوم كه تعداد اين نمايندگان اصولگرا! ي امضا كننده نامه‌اي در محكوميت تخريب مسجدالاقصي 170 نفر بيش‌تر نبودند پس خوشحال باشيد از اين كه حساسيت جايگاه شما و دانشگاه شما در نظر نمايندگان مجلس بيش از تخريب قبله اول مسلمين است.
آقاي جاسبي! اما در پايان از شما چند سوال دارم كه استدعا دارم براي آگاهي بيش از پيش اين حقير به آنها پاسخگو باشيد و جمعي را از نگراني خارج بفرماييد.
عاليجناب!‌ شما چه كرديد كه احمدي‌نژاد از مقابله با شما دست كشيد يا ساده‌تر بگويم او را از چه ناحيه‌اي تهديد كرديد كه امروز به گفته سخنگويش به دليل مصالحي از مبارزه با شما دست كشيده است؟
آقاي جاسبي آيا زبانم لال ماجراي صفين را برايش تكرار كرديد و يا به گونه‌اي ديگر توانستيد نه تنها زبان احمدي‌نژاد را ببنديد بلكه جايگاهتان را در دانشگاهتان با امضاي بيش از 220 نفر تحكيم ببخشيد.
عاليجناب به عنوان سوال آخر كوتاه مي‌پرسم كه آيا معظم‌له هاشمي رفسنجاني را هم در اين زمينه به زحمت انداختيد و يا خودتان به تنهايي توانستيد همه اين اقدامات را انجام دهيد؟
در پايان آرزوي توفيق هر چه بيشتر آن عالم فرزانه! و مديري خدوم را از درگاه خداوند منان در دانشگاه از هفت دولت آزاد خواهانم.

والسلام عليكم و رحمةالله
كيان عبدالهي
يك منتقد توبه كرده

 

 

mrastegar50@yahoo.com

داستاني که در زير نقل ميشود، مربوط به دانشجويان ايراني است که دوران سلطنت «احمدشاه قاجار» براي تحصيل به آلمان رفته بودند و آقاي «دکتر جلال گنجي» فرزند مرحوم «سالار معتمد گنجي نيشابوري» براي نگارنده نقل کرد :

ما هشت دانشجوي ايراني بوديم که در آلمان در عهد «احمد شاه» تحصيل ميکرديم. روزي رئيس دانشگاه به ما اعلام نمود که همه دانشجويان خارجي بايد از مقابل امپراطور آلمان رژه بروند و سرود ملي کشور خودشان را بخوانند. ما بهانه آوريم که عدهمان کم است.
گفت : اهميت ندارد. از برخي کشورها فقط يک دانشجو در اينجا تحصيل ميکند و همان يک نفر، پرچم کشور خود را حمل خواهد کرد، و سرود ملي خود را خواهد خواند .
چارهاي نداشتيم. همه ايرانيها دور هم جمع شديم و گفتيم ما که سرود ملي نداريم، و اگر هم داريم، ما بهياد نداريم. پس چه بايد کرد؟
وقت هم نيست که از نيشابور و از پدرمان بپرسيم. به راستي عزا گرفته بوديم که مشکل را چگونه حل کنيم.
يکي از دوستان گفت: اينها که فارسي نميدانند. چطور است شعر و آهنگي را سر هم بکنيم و بخوانيم و بگوئيم همين سرود ملي ما است. کسي نيست که سرود ملي ما را بداند و اعتراض کند.
اشعار مختلفي که از سعدي و حافظ ميدانستيم، با هم تبادل کرديم. اما اين شعرها آهنگين نبود و نميشد بهصورت سرود خواند. بالاخره من [دکتر گنجي] گفتم: بچهها، عمو سبزيفروش را همه بلديد؟. گفتند: آري. گفتم: هم آهنگين است، و هم ساده و کوتاه.
بچهها گفتند: آخر عمو سبزيفروش که سرود نميشود.
گفتم: بچهها گوش کنيد! و خودم با صداي بلند و خيلي جدي شروع به خواندن کردم: «عموسبزيفروش . . . بله. سبزي کمفروش . . . بله. سبزي خوب داري؟ . . . بله.»
فرياد شادي از بچهها برخاست و شروع به تمرين نموديم. بيشتر تکيه شعر روي کلمه )) بله(( بود که همه با صداي بم و زير ميخوانديم.
همه شعر را نميدانستيم. با توافق همديگر، «سرود ملي» به اينصورت تدوين شد :
عمو سبزيفروش! . . . بله .
سبزي کمفروش! . . . . بله .
سبزي خوب داري؟ . . بله .
خيلي خوب داري؟ . . . بله .
عمو سبزيفروش! . . . بله .
سيب کالک داري؟ . . . بله .
زالزالک داري؟ . . . . . بله .
سبزيت باريکه؟ . . . . . بله .
شبهات تاريکه؟ . . . . . بله .
عمو سبزيفروش! . . . بله .
اين را چند بار تمرين کرديم. روز رژه، با يونيفورم يکشکل و يکرنگ از مقابل امپراطور آلمان، «عمو سبزيفروش» خوانان رژه رفتيم. پشت سر ما دانشجويان ايرلندي در حرکت بودند. از «بله» گفتن ما به هيجان آمدند و «بله» را با ما همصدا شدند، بهطوري که صداي «بله» دراستاديوم طنينانداز شد و امپراطور هم به ما ابراز تفقد فرمودند و داستان بهخير گذشت.

 

 

gorgebiaban20062004@yahoo.com

مخمل سرخ رؤيا (4)

بهروز شيدا
نشر باران، سوئد
چاپ اول ۲۰۰۶

در گوشه ای از بچه ی يکشنبه ماجرای زندگی ساعتسازی توسط لالا يکی از پيشخدمتهای خانه روايت میشود. ساعتساز خود را حلق آويز کرده است. او پس از آنکه همسرش بر اثر بيماری تيفوس مرده است به منطقه ای، که خانه تابستانی خانوادۀ پو در آن است، نقلِ مکان کرده است.
ساعتساز مردِ مهربان و محترمی است. رفتارش اما، به چشم اهالی منطقه کمی عجيب میآيد. د ر کارگاه ساعتسازی او ساعتی پايه دار هست که هرگز به تعمير نياز پيدا نکرده است. ناگهان اين ساعت خراب میشود و روزی درست در ساعت دوازده، چهارده بار زنگ میزند. در همين هنگام، در قسمتِ پايينی ساعت، نوری به چشم میخورد؛ نوری که نه به نورِ طلوع میماند و نه نورِ غروب.کمی بعد عقربه دقيقه شمار و عقربه ساعتشمار روی عدد شش بر يکديگر میافتند، درب پايينی
ساعت باز میشود و زنی گريان از آن بيرون میآيد. روزهای بعد را مرد ساعتساز با زن میگذراند؛ در پستوی تاريکِ مغازه اش. مهر آنها به يکديگر اما، چندان نمیپايد. در لحظه ای تلخ، ساعتساز
ساعتِ خرابِ خويش را با چکش میشکند. زن ديوانه میشود، جيغ میکشد و به ساعتساز حمله مي کند.زن نابينا است؛ به زمين میافتد، شمعی را واژگون میکند و خانه آتش میگيرد. ساعتساز سعی میکند او را درآغوش بگيرد و ببوسد، زن اما، لب او را گاز میگيرد. ساعت ساز چکش بر میدارد،
و بر سر زن میزند؛ درست به همان شکلی که بر سر ساعت زده است. زن میميرد. ساعتساز، زن و ساعت، هردو، را در گودالی در باغ چال میکند و کمی کمتر از يکسال بعد خود را حلق آويز مي كند.
به روايتِ فرهنگِ نمادها، ساعت، نمادِ سقوط ابدی زمان است؛ در روزگار کهن، ساعت،
تنها در قامتِ ساعتِ شنی وجود داشته است. پايان ريزش شن در ساعت شنی، نشانِ مرگ است. ساعت اما، نمادِ يک آرزوی بزرگ هم هست. نمادِ آرزوی واژگونی زمانِ خطی؛ بازگشت به مبدا؛ بازگشت
به زمانِ آغازين؛ بازگشت به زمانِ اسطوره ای. انسان با نگاه به عقربه های ساعت، نزديکی خويش با
مرگ را به ياد میآورد. ساعت منادی هراس مرگ است.
ساعتسا ز بچه يکشنبه روزی ساعتِ خويش را خراب میيابد. ساعت ديگر به هنگام زنگ نمیزند. آرزوی توقف
زمان، در کسوتِ اخلال در زمانِ خطی جلوه میکند. ساعت خراب شده است تا آرزوی تبديلِ زما ن
خطی به زمانِ اسطوره ای، نمادين شود. آرزوی بازگشتِ زمانِ اسطوره ای اما، با آرزوی ميل به زندگی در جهانِ دو جنسی آميخته است. موجود دوجنسی اندوه فراق را حس نمیکند؛ که در زمان
اسطوره ای هنوز زمان متولد نشده است. موجود دوجنسی نماد جاودانگی است.
در مورد هستی موجودِ دو جنسی اسطوره ها هست. به عنوان نمونه در جهان مثلی افلاطون، انسان
توامان نر و ماده بودند؛ ازدواج جادويی در آيين تانترا نيز نشانِ آرزوی بازآفرينی موجود
دوجنسی است. ازدواج جادويی آيينی شگفت است. مردی با زن نزديكي نكرده، و زنی، که بايد يکی از فاحشه های معبد مقدس باشد، به سوی جنگلی میروند، در آنجا، روزها و شبها بی آنکه يکديگر را لمس کنند،
در يک بستر میخوابند و سپس مراسم ازدواجِ جادويی را انجام میدهند. پس از مراسمِ ازدواج جادويی،جسم نورانی میشود و موجود دوجنسی به جهان میآيد.
روزی ساعتِ پايه دار ساعتساز چهارده بار زنگ میزند. هيچ ساعتی بيش از دوازده بار زنگ نمیزند. هنگامی که ساعتی چهارده بار زنگ میزند، زمان ديگر خطی نيست، اسطوره ای است. هم ازاين رو است که در ساعت چهارده، دو عقربه ساعت بر روی عدد شش متوقف شده اند. در ساعت چهارده، زمان متوقف است؛ در هماغوشی دو عقربه. در ساعت چهارده در قسمتِ پاييني ساعت
باز است و نوری بر روی زمين افتاده است. نور درست همان نوری است که پس ازدواج جادويی از امتزاج دو جسم حاصل میشود. در مغازۀ ساعتساز زمان متوقف شده است و زنی آمده است تا به او بپيوندد. وصلت جادويیِ ساعتساز با زن اما، با شکست مواجه میشود. زن نابينا است؛ از جنس
تاريکی؛ نشان زنانگی ای که با مردانگی نياميخته است ٦٤ . آيا ساعتساز با شکستن ساعت و کشتن
زن بر شکستِ آرزوی خويش شهادت داده است؟ آيا کشتنِ زن جايگزينِ ميل به وحدت با مادر شده
است؟ آيا ساعتساز همۀ نمادهای وحدت را میشکند تا بگويد غريزۀ مرگ بر جهان سايه افکنده است؟ آيا تصوير منفی مادر هميشگی است؟
٦
به روايت زيگموند فرويد انسان تنها در آينۀ حضورِ ديگران شکل میگيرد. «من» هم از آغازِ هستی، کسی را میجويد که به او پناه ببخشد. نخستين کَسِ من، مادر است؛ خانۀ شير و شيدايی. کودک در مرحلۀ دهانی، ارضای همۀ نيازهای خويش را از سينۀ مادر طلب میکند. اما در مرحلۀ تناسلی است که رابطۀ کودک با مادر شکل میگيرد. در مرحلۀ تناسلی، پسر اگر حمايت مادر را حس نکند، در غيابِ عشق مادر، تصويری به تمامی منفی از خويش میآفريند ؛ تصويری که بازتاب
تصوير به تمامی منفی اي است که از مادر آفريده است . تصويرِ به تمامی منفی مادر اما، تصويری يکپارچه نيست. کمی بعد تصوير به تمامی مثبت مادر، به عنوان سپر دفاعی در مقابل تصوير به تمامی
منفی مادر ظاهر میشود. تصوير دوگانه از مادر، بازتابِ ديگری است از تناقضِ« فرامن» و «نهاد». اينک «من»، بار ديگر توانِ حل اين تناقض را از دست داده است.
در گوشه ای از بچۀ يکشنبه، پو مادر خويش را چنين تصوير میکند: "مادر پيراهن روشن تابستانی پوشيده است؛ با کمربندی پهن دور کمر باريکش. کلاهش طلايی است و لبه دار. مطابق معمول زيبا
است. زيباتر از همۀ انسانهايی که به ذهن میآيند؛ زيباتر از مريم مقدس و ".... پو تصويرِ به
تمامی مثبتِ مادر را توصيف میکند تا تصوير به تمامی منفی مادر را که در وجود او جان سختی میکند، پنهان کند؛ تصوير منفی خويش را. پو با تصويرِ به تمامی مثبت مادر در مقابل هجوم «غريزۀ مرگ» سپر دفاعی میسازد. در بچۀ يکشنبه، تصوير به تمامی مثبت مادر جای تصويرِ به تمامی
منفی مادر را گرفته است. تصوير به تمامی منفی مادر اما، در کسوت مرگ در تمام رمان جاری است؛ در فضايی که در آن عشق غايب است. در بچۀ يکشنبه، ساعتساز، مرگ را برمیگزيند. مرگ ا و اما، تنها جلوۀ مرگ نيست. در تصوير خاله اِما، که در آخرين روزهای زندگی خويش، پيری و
مرگ را با طاعون مقايسه میکند؛ در خودکشی مای، يکی از پيشخدمتهای خانه، در تصوير پد ر پو بر بستر هم سايۀ شوم مرگ پيدا است. در سئوال راوی از خويش نيز؛ مرگ کِی فرا خواهد
رسيد: "پو يک بار سئوال میکند و پاسخی نمیشنود. يک بار ديگر: من کِی میميرم" . حضور مرگ در بچۀ يکشنبه اما، بخشی از ماجرا نيست؛ همۀ ماجرا است. هر انشقاقی از جنس مرگ است؛
پراکندگی، تنهايی، بحران رابطۀ انسانی، نفرت. در بچۀ يکشنبه هيچکس وحدت با ديگری را تجربه
نمیکند. در بچۀ يکشنبه «غريزۀ مرگ» جاری است.
پو تصوير به تمامی مثبت مادر را جایگزين تصوير به تمامی منفی مادر میکند. تصوير به تمامی منفی خويش را اما، بر برادرش فرو میافکند. داگ، تبلورِ« نهاد» پو است: داگ پُر از «غريزۀ مرگ» است. داگ نمادِ نفرت از پدر است. اين داگ است که طعمِ قفسِ پدر را چشيده است، اين داگ است که پدر را ديوانۀ جنسی ای میبيند که همۀ زنان را در اختيار گرفته است، اين داگ است که خود ارضايی میکند. پو مرگ برادر خويش را آرزو میکند؛ مرگِ« منِ به تمامی منفی خويش» را. من به تمامی منفی پو اما، به حياتِ خويش ادامه میدهد؛ با قدرتی هراس انگيز.
پو راهی ندارد جز اين که خويش را فراموش کند و به راه پدر برود: "اين يک راه ميان بُر به ايستگاه قطار است. پدر و پو، خيس، کثيف و گِلی هستند. پدر خراشی بر گونه دارد. بارانِ سردی به شدت میبارد. پدر دوچرخۀ اِسقاط خويش را پيش میراند و پو به او کمک میکند".
٧
بچۀ يکشنبه از دو منظر روايت میشود؛ از منظرِ اولِ شخصِ مفرد، از منظرِ سوم شخصِ مفرد. در چيزی که از اين دو منظر روايت میشود اما، تفاوتی هست. به روايتِ فرويد همۀ مکتب
های روانکاوی بر مفهوم« واپس زنی» بنا میشوند. «واپسزنی» تعيين کننده ترين واکنشِ دستگاه روانی است .«واپسزنی»، مقاومتی است در مقابلِ کشمکشهای درونی. اين کشمکش، بسياری اوقات ميا ن «خواسته های نهاد» و «معيارهای فرامن» رخ میدهد؛ کشمکشی که همۀ سايۀ خود را بر من فرا می افکند. «واپسزنی» واکنشی است دفاعی در مقابل خواسته هايی که به قلمرو خودآگاهی هجوم میآورند.
دربچۀ يکشنبه، تغيير منظرِ داستان از اول شخص به سوم شخص، کارکرد دفاعی دارد.
در سالِ ١٩٢٦ ، جهان به چشمِ پوی هشت ساله دوقطب دارد ؛ پدر« فرامن» است. برادر بزرگ، داگ، «نهاد» است. پو نقشِ« من» را بازی میکند. «من» تناقض های خويش را پنهان میکند تا بتواند در کنارِ«فرامن» بايستد. ايستادن در کنارِ فرامن اما، به اين معنا است که واکنشِ دفاعی«واپسزنی» به کار آمده است.
واکنش واپسزنی اما، تا هنگامی عمل میکند که بچۀ يکشنبه از منظر اول شخص روايت میشود؛ از منظر پسربچه ای هشت ساله که تلاش میکند رد پايی از چيزهايی که واپس زده است در روايتش باقی نماند.
در ميانِ چهار فصلِ بچهی يکشنبه تنها فصلِ اول است که از منظر اول شخص روايت میشود. آنچه راوی به ياد میآورد، شکلِ خانه ای است که در آن زندگی میکرده است؛ شکلِ روابطِ خانوادگی، تصويرِ آشتی دهندۀ مادر؛ اختلاف مادر بزرگ با پدر؛ خدمتکارانِ خانه؛ نفرت و تلخی جاری ميان افراد خانواده. در فصلِ اول راوی چيزی از درون خود را به ياد نمیآورد؛ برادر بزرگ خويش را حتا.
دوپارگی منِ پو، از منظر سوم شخص ديده میشود. دروغهای پو را از منظر سوم شخص می خوانيم؛ ترسهای او را؛ وسوسه های جنسی او را. در بچۀ يکشنبه، منظر اول شخص، واپس میزند؛ ولي منظر سوم شخص، واپس زده ها را فاش میکند: "پو با قيافه ای حق به جانب، به دروغ، میگويد من هرگز آرزو نکردم پدر بميرد..."
٨
ازمنظر نظريۀ هنری زيگموند فرويد ، بچۀ يکشنبه، تصوير خرابی ها و خستگی ها است؛ تصوير ترس ها و تنهايی ها پشت نقاب تسليم ها و تمکين ها؛ تصوير
جهان اسطوره ها؛ تصوير کودکی های ناب در تنهای کهن؛ روايتی که روايتی ديگر را پنهان میکند .بچۀ يکشنبه، دستکارِ خوابديده ای است که زخم بيداری را به مخمل سرخ رويا بسته است.

بهروز شيدا، آذرماه ١٣٨٣

 

 

hamed.1360@yahoo.com

براي شنيدن دعاي روز نهم ماه مبارک رمضان اينجا را کليک کنيد

الّلهم اجعَل لی فيه نصيباً مِن رَحمَتِکَ الواسِعَة
وَاهدِنی فيه لِبراهينِک السّاطِعة
وَ خُذ بِناصيتی إلی مَرضاتِک الجامِعة
بمحبَّتِک يا أمَل المُشتاقين
 

خدايا! آهنگ دل انگيز رحمتت را همه کس شنيده است، و نعمت بی دريغت از کران تا کران کشيده است. مهرورزی تو آن سان است که کسی از آن برکنار نباشد، و محبتت آن اندازه است که کس نيست که از آن برخوردار نباشد. مهربانا! امروز مرا بهره ای ده که باران رحمتت بر من نيز ببارد، بارشی که قطره قطره اش گل بخشش به بار آرد.
از هر طرف که نگريستم نشانه های عظمت تو را درخشان ديدم و آيات شگفت انگيزت را نمايان. ديده به هر سو که انداختم، در قاب آينه چشمانم آيتی از تو اندوختم و در سودای عشقت سوختم. بار الها! برق برخاسته از برهانت را تا سويدای جانم روان کن و پذيرش آيين پاکت را بر جان شيفته ام آسان کن.
خدايا! شعری سراسر عشق سروده ام و سر بر آستان تو سوده ام، رضايت تو مايه نجات من است و عنايت تو سرمايه حيات من. در اين دنيای پرآشوب، نيل به بلندای رضايت تو افتخاری بزرگ است و دست يافتن به قله خشنودی تو اعتباری سترگ. تو خود زمام مرا برگير و فرايم خوان، و به خرسندی فراگير خويش برخوان.
همه شيفتگان واله و سرگشته تو اند، و جمله سوختگان، تشنه تو. هر که جانش در آتش عشق تو سوخت، و پيوسته چشم به اميد تو دوخت، با يک نگاه محبت آميز تو دل از همه کس گسست و سايه آرامش بر جانش نشست.
 



 

گوشه اي از آداب افطار و سحري


از مهمترين امور در افطار و سحري، قبل از شروع و بعد از گفتن بسم الله …، خواندن سوره قدر است ، و بهترين چيزي كه قبل از افطار خوانده مي شود، دعايي است كه در اقبال آمده و فضل بن عمر، آن را روايت كرده است :‹‹ امام صادق فرمودند : رسول خدا (ص) به اميرالمومنين (ع) فرمود : اباالحسن ! ماه رمضان نزديك شده است ، قبل از افطار دعا كن ، جبرئيل پيش من آمد و گفت : يا محمد ! كسي كه در ماه رمضان ، با
اين دعا، قبل از افطار، دعا كند ، خداوند دعاي او را مستجاب ، نماز و روزه را قبول و ده دعاي او را مستجاب مي كند ، گناه او را بخشيده ، غم و غصه او را از بين برده ، گرفتاريهايش را برطرف كرده ، حاجات او را برآورده نموده ، او را به مقصودش رسانيده ، عمل او را با عمل پيامبران و صديقين بالا برده و در روز قيامت چهره او درخشانتر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم : چه دعايي است ؟ جبرئيل گفت : اللهم رب النور العظيم …››
 



 

ويژه نامه هاي الکترونيکي ماه مبارک رمضان


 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

30 شهريور / 21 سپتامبر / 9 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
30 شهريور ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
قتل ركسانا (روشنك)

از نوشته هاي پلوتارك، ديودورس سيكلوس و اسناد ديگر چنين بر مي آيد كه ركسانا (روكسانا) زن ايراني اسكندر مقدوني و پسر 13 ساله او اسكندر چهارم در آخرين روز پاييز سال 310 پيش از ميلاد به دست كاساندروس مسموم و مقتول شدند. كاساندروس كه تاريخ از او به نام مردي بسيار جاه طلب و خشن نام برده است آرزوي سلطه بر سراسر سرزمين هايي را داشت كه اسكندر مقدوني تصرف كرده بود. وي پيش از مسموم كردن ركسانا، با از ميان برداشتن بسياري از رقيبان عملا فرمانرواي يونان و مقدونيه شده بود كه اسكندر چهارم به عنوان جانشين پدرش اسما پادشاه آن مناطق بود. كاساندروس قبلا المپياس مادر اسكندر و حامي نوه اش اسكندر چهارم را از ميان برداشته بود. كاساندروس به اين جهت چشم ديدن اسكندر چهارم را نداشت كه مورد حمايت حكام محلي ايران زمين بود. كاساندروس به بهانه حراست از اسكندر چهارم، او و مادرش را از درباريان جدا كرده و منزوي ساخته بود و در همين انزوا آنان را مسموم كرده بود. روكسانا دختر ساتراپ (استاندار) تخارستان و سغديانا بود (كه داريوش در كتيبه بيستون از اين مناطق به عنوان ساتراپي هجدهم ايران نام برده است). اين ساتراپي شامل شهرهاي بلخ، سمرقند، خجند، بخارا و ... آخرين ايالت ايران بود كه به تصرف اسكندر درآمد و بيش از هر ايالت ديگر در برابر او ايستادگي كرد. اسكندر پس از تصرف دژ مستحكم اين ايالت (تاجيكستان و شمال افغانستان امروز) به نام قلعه «آريا مازس» ركسانا را اسير و سپس با او ازدواج كرده بود تا خويشاوند ايرانيان شود (يونانيان اين ايالت ايران را بكتريا = باختريا مي نويسند و دژ كوهستاني آريامازس را سغديانا نام مي برند. سغديان امروز به فارسي قديم سغدا = سوغودا تلفظ مي شد. ركسانا تلفظ يوناني روشنك است كه ايرانيان آن زمان، ستاره را كه نسبت به ماه روشني كمتري داشت «روشنك» مي خواندند). ركسانا در سال 323 پيش از ميلاد و زماني كه اسكندر در بابل (جنوب بغداد امروز) درگذشت 18 ساله و اسكندر چهارم را حامله بود كه به خواست المپياس مادر اسكندر از بابل به مقدونيه منتقل شد.
    کاساندروس پس از ازميان برداشتن ركسانا و پسرش اسكندر چهارم، مرگ اين دو را طبيعي و احتمالا ناشي از مسموميت غذايي اعلام و سپس با تسالونيكا خواهر اسكندر (عمه اسكندر چهارم) ازدواج كرد و تا سال 297 پيش از ميلاد به حكومت ادامه داد. جاه طلبي هاي او از عوامل تجزيه متصرفات اسكندر بشمار آورده شده است.

 

چگونگي پايان کار سامانيان که به احياي زبان فارسي و فرهنگ و رسوم ايراني خدمت فراوان کردند

21 سپتامبر 997 ميلادي منصور پسر نوح ساماني به نام امير منصور دوم در بخارا برتخت سلطنت نشست. به دليل جواني او، امور به دست سران كشوري و لشكري افتاد كه باهم سازگاري نداشتند و سرانجام 19 ماه بعد توافق كردند كه به جاي وي، امير عبدالملك دوم را شاه كنند كه اين عمل آنان حكومت دودمان سامانيان كه به احياء زبان فارسي و فرهنگ و رسوم ايران خدمت فراوان كرده بودند بيش از پيش تضعيف كرد و به دست محمود غزنوي منقرض ساخت. عبدالملك دوم آخرين شاه دودمان ساماني بشمار مي رود.

 

ايجاد شهرك "نارمک" در شرق تهران

سي ام شهريور سال 1332، كار تفكيك اراضي نارمك واقع در شرق مسيل ابراهيم آباد كه در آن زمان باير بود، به قطعات 200، 300، 400، 500 متري به پايان رسيد و دو هفته بعد و از طريق قرعه كشي، اين قطعات به متقاضيان كه عمدتا كارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهاي هر متر مربع از اين اراضي در آن زمان 4چهل قران ( چهارتومان) تعيين شده بود كه به اقساط از كارمندان وصول شد. در آغاز کار و تا سالها به خريداران، سند رسمي داده نشد تا نتوانند زمين را که به دليل امتياز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به ديگران بفروشند.
     بانك ساختماني (بانك مسكن فعلي) كه موسس اين شهرك بود، براي خريداران اراضي نارمك، به اقساط طويل المدت خانه هاي 2 اتاقه و 3 اتاقه بدون ديوار (حصار) بر حسب وسعت زمين ساخت كه هنوز تعداد انگشت شماري از آنها باقي مانده است.
    نارمك كه به صورت يك شهرك مدرن و خيابان بندي مهندسي ساخته شده بود، تا سالها داراي آب لوله كشي نبود و مردم از آب انبارهايي كه از جوي خيابان پر مي شد، استفاده مي كردند! اين شهرك كه اينك صدها هزار تن از مردم تهران را در خود جاي داده است، در سال 1337 خورشيدي داراي تلفن شد.
     اراضي نارمك در 10 سال بعد (1342) به متري 40 تومان و 20 سال بعد (1352) به متري 400 تومان ترقي كرد و اينک ... .

 

 تهاجم چرخ بالهاي آمريكايي به كشتي خدماتي «ايران اجر» در خليج‌فارس (1366ش)

30 شهريور 1366 - با ورود نيروهاي نظامي آمريكا به خليج فارس، آنان قصد داشتند كه ضمن معرفي كردن ايران بعنوان كشور جنگ طلب، قطعنامه شديداللحني را به تصويب برسانند. كه شامل مجازات عليه كشور متخاصمي بشود كه از اجراي مفاد قطعنامه 598 شوراي امنيت خودداري كند. در مقابل، ايران نيز، ضمن اقدامات تلافي جويانه در برابر عراق، تلاش هاي ديپلماتيك خود را براي تغيير و جابجايي بند هاي قطعنامه 598 انجام مي داد. بنابر اين تشديد حملات عراق نيز در چهارچوب سياست هاي اين كشور و آمريكا معنا و مفهوم داشت. از اين رو، دولت آمريكا به دنبال بهانه اي بود تا بتواند ايران را كشوري جنگ طلب يه دنيا معرفي كند. بنابراين پس از چندين روز كنترل و شناسايي، اقدام به حمله به كشتي ايران اجر نمود. در 30 شهريور 1366، كشتي تداركاتي لجستيكي ايران، موسوم به «ايران اجر» متعلق به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كه از بندرعباس به سوي بندر بوشهر در آب هاي بين المللي در حركت بود، از سوي دو فروند چرخ بال آمريكايي به اتهام مين گذاري، بدون هيچ هشداري مورد حمله قرار گرفت كه طي آن، 4 تن از خدمه كشتي شهيد و 4 تن نيز مجروح شدند، همچنين ده ملوان ديگر اين كشتي را به ناو فرماندهي آمريكا در منطقه منتقل كردند. پس از اين حادثه، سفير آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد كه چون اين كشتي در حال مين گذاري بوده است، بر اساس قوانين متعارف، مستلزم برخورد بود. چند روز بعد، مجلس سناي آمريكا با حمايت از اقدام نظامي نيروي دريايي آمريكا، قانوني تصويب كرد كه به موجب آن، نيروي دريايي آمريكا، حق داشت هر كشتي ايراني را كه سعي كند مانع از عبور كشتي هاي آمريكا شود را غرق نمايد. تمامي اين كارها، براي فشار به ابران براي قبول قطعنامه 598 توسط ايران و منزوي ساختن آن بود كه به شكست منجر گرديد.

Mobin_s2004@yahoo.com
21 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
عقب نشيني عثماني ها از وين

ارتش عثماني 21 سپتامبر سال 1529 از محاصره شهر وين اتريش ،عمدتا به علت بدي هوا و شيوع بيماري ميان سربازانش دست كشيد. اين عميق ترين پيشروي نظامي مشرق زميني ها در اروپاي مركزي بوده است. همين پيشروي كه در عصر معروف به اكتشافات جغرافيايي صورت گرفت، اروپاييان را متوجه ايران كرد تا به دست ايران، عثماني را در شرق ميخكوب كنند و گرفتاري ما از همان روز آغاز شده است. محاصره شهر وين 22 سپتامبر سال 1526 آغاز شده بود(به 23 سپتامبر مراجعه شود).

 

رئيس جمهوري امريكا بر ايجاد كشوري براي يهوديان در فلسطين صحه گذارد

21 سپتامبر 1922 «وارن هاردينگ» رئيس جمهوري وقت آمريكا برايجاد يك كشور براي يهوديان در فلسطين صحه گذارد. حمايت از ايجاد چنين كشوري به صورت قطعنامه به هارديگ داده شده بود كه آن را امضاء كرد. فلسطين در آن زمان تحت الحماينه انگلستان بود و اين دولت هم چنين نظري داشت. حكومت انگلستان بر فلسطين تا سال 1948 ادامه يافت.

 

شعار " دانستن قدرت است "

21 سپتامبر سال 1784 روزنامه يوميه "پنسيلونياپاكت" با اين شعار كه "دانستن قدرت است Knowledge is power" انتشار خود را آغاز كرد. اين روزنامه به دليل گرفتن آگهي و تاسيس يك سازمان آگهي ها موفق تر از ساير روزنامه هاي يوميه قرون 17 و 18 آمريكا بوده است. اين نخستين سازمان آگهي ها بود كه در جوار يك نشريه و به ضميمه آن تاسيس مي شد كه بعدا به صورت الگو درآمد.

 

نخستين يهودي كه وزير امورخارجه آمريكا شد

سناي آمريكا 21 سپتامبر 1973 پس از بحث طولاني بالاخره بر پيشنهاد وزير امورخارجه شدن « هنري كيسينجر » مهر تاييد گذارد . وي كه متولد آلمان است از روز بعد پس از اداي سوگند كار خود را به عنوان وزير امورخارجه آمريكا آغاز كرد. كيسينجر نخستين يهودي است كه وزير امورخارجه آمريكا شده است. وي بر خلاف بيشتر يهوديان آمريكايي ، از اعضاي حزب جمهوريخواه آمريكاست.
    

 

خلباني كه ركوردهاي او هرگز شكسته نخواهد شد

Erich Hartmann

سرگرد اريك هارتمن خلبان لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) كه در جريان جنگ جهاني دوم 352 هواپيماي دشمن را سرنگون ساخته بود بيستم سپتامبر 1993 در 71 سالگي درگذشت. وي در جريان جنگ 14 هواپيما از دست داده بود بدون اين كه آسيب جسماني سخت ببيند. اين دو ركورد ممكن است هرگز شكسته نشوند. او كه ده سال در زندان شوروي بود پس از آزاد شدن وارد نيروي هوايي آلمان غربي شده بود و تا آخرين روز زندگي منتقد جنگنده هاي اف ـ 104 آمريكايي ساخت كارخانه لاكهيد بود كه بر اثر سقوط پي در پي، باعث مرگ 115 خلبان آلماني شده بودند. هارتمن حاضر نشد كه درجه بالاتر از سرگردي را بپذيرد.

برخي ديگر از رويدادهاي 21 سپتامبر

  • 1792:   فرانسه جمهوري شد كه در "تاريخ" به نام جمهوري اول معروف است. مجلس انقلاب " سلطنت " را لغو کرده بود که دو دهه بعد دوباره برقرار شد.

  • 1931:   انگلستان پول خود - پاوند - را از استاندارد طلا خارج ساخت.

  • 1934:   توفان دريايي جزيره " هنشو ظ در ژاپن را مورد حمله قرار داد و ضمن ويراني فراوان که به بار آورد 4000 تن را هم بيجان ساخت.

  • 1938:   توفان دريايي که در اقيانوس اطلس به وجود آمده بود نزديک به هفتصد تن را در ايالت نيويورک و ايالتهاي شمالشرقي امريکا موسوم به " نيو اينگلند " از پاي درآورد.

  • 1949:   جمهوري خلق چين به وجود آمد ولي از اول اکتبر ( ده روز بعد ) رسميت يافت که سالروز تولد آن است.

  • 1949:   آمريکا , انگلستان و فرانسه به عنوان فاتحان غربي جنگ جهاني دوم که بخش غربي آلمان را در اشغال نظامي داشتند با ايجاد يک جمهوري فدرال در مناطق اشغالي خود موافقت کردند و به اين ترتيب سرزمين آلمان تقسيم شد.

  • 1956:   آناستازيو سومزا ( پدر بزرگ آناستازيو سومزاي دوم ) ديکتاتور نيکاراگوئه به دست ريليبرتو لوپز ترور شد. نوه او که همين نام را داشت در 1980 در تبعيد ترور گرديد.

  • 1964:   جزيره مالت در مديترانه از زير يوغ استعمار انگلستان آزاد شد و به عنوان يک کشور اروپايي استقلال يافت.

  • 1999:   يک زمين لرزه شديد در جزيره تايوان روي داد و باعث ويراني بسيار و مرگ 2400 تن شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    9 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     ارسال 12 هزار نامه ازسوى مردم كوفه براى امام حسين (عليها السلام)

    9 رمضان 60 - ارسال 12 هزار نامه ازسوى مردم كوفه براى امام حسين (عليها السلام) وتقاضاى آنان درحركت كردن آن حضرت به سوى عراق جهت مبارزه با حكومت يزيد

     

    ولادت علامه حلي

    9 رمضان 648 - ولادت علامه حلي
    چنانکه نقل است مولاي متقيان علي (ع) در مسير حرکت از کوفه به صفين بر تپه هاي بابل روي تل بزرگي ايستاد و اشاره به بيشه و نيزاري نمود و اين سخن را فرمود:
    اينجا شهري است و چه شهري!
    اصبغ بن نباته از ياران نزديک حضرت عرض کرد:
    يا اميرالمؤمنين! مي بينم از وجود شهري در اينجا سخن مي گويي، آيا در اينجا شهري بود و اکنون آثار آن از بين رفته است؟
    فرمود: نه! ولي در اينجا شهري به وجود مي آيد که آن را «حله سيفيه» مي گويند و مردي از تيره بني اسد آن را بنا مي کند و از اين شهر مردمي پاک سرشت و مطهر پديد مي آيند که در پيشگاه خداوند مقرب و مستجاب الدعوه مي شوند.
    در شب 29 رمضان 648 ق. در اين شهر فرزندي از خانداني پاک سرشت ولادت يافت که از مقربان درگاه باري تعالي قرار گرفت. نامش حسن و معروف به آيت الله علامه حلي است. مادرش بانويي نيکوکار و عفيف، دختر حسن بن يحيي بن حسن حلي خواهر محقق حلي است و پدرش شيخ يوسف سديدالدين از دانشمندان و فقهاي عصر خويش در شهر فقاهت حله است.
    علامه حلي از طرف پدر به «آل مطهر» پيوند مي خورد که خانداني مقدس و بزرگ و همه اهل دانش و فضيلت و تقوا بودند. از آنها آثار و نوشته هاي گرانقدر به يادگار مانده که تا به امروز و در امتداد تاريخ مورد استفاده دانش پژوهان قرار گرفته است. آل مطهر به قبيله بني اسد که بزرگترين قبيله عرب در شهر حله است پيوند مي خورند که مدت زماني حکومت و سيادت از آنها بود.
    حسن بن يوسف پس از آموختن کتاب وحي و خط، کم کم آمادگي فراگيري دانشها را در خود تقويت نمود و در مراحل اوليه تحصيل مقدمات و مبادي علوم را در محضر پدر فاضل و فقيه خود آموخت و به سبب کسب اين همه فضيلتها و نيکيها در سنين کودکي به لقب «جمال الدين» (زينت و زيبايي دين) در بين خانواده و دانشمندان مشهور گشت.
    جمال الدين حسن در شهر حله بزيست و در محضر فقها، متکلمان و فلاسفه والامقام با کمال ادب زانو زد و از روح بلند معنوي و اخلاق و دانش آنان بهره کافي برد و خويشتن را به دانش و تهذيب نفس آراست و به تمام فنون و علوم مسلح گرديد و از دست آنان به دريافت اجازه نامه اجتهادي و نقل حديث مفتخر گرديد. حال به اختصار به نام چند نفر از اساتيد بزرگوار وي اشاره مي کنيم:
    شيخ يوسف سديد الدين (پدر ارجمند او)، محقق حلي (602 ـ 676 ق) خواجه نصير الدين طوسي (597 ـ 672 ق)، سيد رضي الدين علي بن طاووس (589 ـ 664 ق)، سيد احمد بن طاووس (متوفا به سال 673 ق)، يحيي بن سعيد حلي (متوفي به سال 690)، مفيد الدين محمد بن جهم حلي و ....
    جمال الدين حسن، ستاره پر فروغ «آل مطهر» و شهر فقاهت حله هنوز مدت زماني از تحصيلش نگذشته بود که با ذوق سرشار خدادادي و علاقه وافر، به تمام دانشهاي بشري مانند فقه و حديث، کلام و فلسفه، اصول فقه، منطبق، رياضيات و هندسه مسلح گرديد و تجربه لازمه را به دست آورد. آوازه فضل و دانش وي به سرعت در سرزمين حله و ديگر شهرها پيچيد و در مجالس درس و محيط فرهنگي نام مقدسش را به نيکي و احترام ياد مي کردند و «علامه» اش مي خواندند.
    علامه حلي چون خورشيد فروزان در آسمان فقاهت درخشيد و ديگران از نور وجودش استفاده کردند. در شهر حله حوزه درس تشکيل داد و علاقمندان و تشنه کامان معارف و علوم اهل بيت (ع) از گوشه و کنار جذب آن شدند و از درياي بي کرانش سيراب گشتند.
    يکي از دانشمندان مي گويد: علامه حلي نظيري ندارد نه پيش از زمان خودش و نه بعد از آن. کسي که در مجلس درس او پانصد مجتهد تربيت شد.
    از جمله فرزانگان و ستارگاني که در محضرش زانو زدند و از انفاس پاک و مکتب پربار فقهي، کلامي و روح بلندش بهره ها بردند و از دست مبارکش به دريافت اجازه نامه اجتهادي و نقل حديث مفتخر شدند اينان بودند:
    فرزند عزيز و نابغه اش محمد بن حسن بن يوسف حلي معروف به «فخر المحققين» (682 ـ 771 ق)، سيد عميدالدين عبدالمطلب و سيد ضياء الدين عبدالله حسيني اعرجي حلي (خواهر زادگان علامه حلي) تاج الدين سيد محمد بن قاسم حسني معروف به «ابن معيه» (متوفي 776 ق)، رضي الدين ابوالحسن علي بن احمد حلي (متوفي 757 ق)، قطب الدين رازي (متوفي 776 ق) سيد نجم الدين مهنا بن سنا مدني، تاج الدين محمود بن مولا، تقي الدين ابراهيم بن حسين آملي و محمد بن علي جرجاني.
    بعد از رحلت محقق حلي در سال 676 ق که زعامت و مرجعيت شيعيان را به عهده داشت شاگردان ممتاز وي و فقها و دانشمندان حله به دنبال فقيه و مجتهدي بودند که خصوصيات مرجعيت و زعامت را دارا باشد تا او را به عنوان مرجع تقليد معرفي کنند. آنان تنها علامه حلي را که از شاگردان برجسته و دست پرورده مکتب فقهي محقق حلي بود و فقها و مجتهدان بنام آن روزگار در حوزه درس وي شرکت مي کردند شايسته مرجعيت و پيشوايي دين مي شناختند و اين در زماني بود که فقط 28 بهار از عمر شريف علامه گذشته بود. اين امر حاکي از نبوغ و شخصيت والاي اوست که در اين سنين تمام دانشها و فضايل اخلاقي و کرامتهاي معنوي و انساني را به کمال رسانده و از ديگر عالمان و مجتهدان برتري جسته و به مقام شامخ مرجع تقليد و فتوا در احکام شرع مقدس اسلام نايل گشته بود.
    آري پس از رحلت محقق حلي زعامت و مرجعيت شيعيان به علامه حلي منتقل گرديد و اين بار امانت الهي بر دوش با کفايت او گذاشته شد. بدين سبب به لقب مقدس و شريف «آيت الله» مشهور گرديد؛ که در آن روزگار تنها او به اين لقب خوانده مي شد و هرکس آيت الله مي گفت منظورش علامه حلي بود.
    حضور فقيه يگانه عصر علامه حلي در ايران و مرکز حکومت مغولان خير و برکت بود و با زمينه هايي که حاکم مغول براي وي به وجود آورده بود کمال بهره را برد و به دفاع از امامت و ولايت ائمه معصومين (ع) برخاست. از اين رو بزرگترين جلسه مناظره با حضور انديشمندان شيعي و علماي مذاهب مختلف برگزار شد. از طرف علماي اهل سنت خواجه نظام الدين عبدالملک مراغه اي که از علماي شافعي و داناترين آنها بود برگزيده شد. علامه حلي با وي در بحث امامت مناظره کرد و خلافت بلافصل مولا علي (ع) بعد از رسالت پيامبر اسلام را ثابت نمود و با دليلهاي بسيار محکم برتري مذهب شيعه اماميه را چنان روشن ساخت که جاي هيچ گونه ترديد و شبهه اي براي حاضر باقي نماند.
    پس از جلسات بحث و مناظره و اثبات حقانيت مذهب اهل بيت عصمت و طهارت (ع) اولجايتو (حاکم عصر وي از پادشان مغول) مذهب شيعه را انتخاب کرد و به لقب «سلطان محمد خدابنده» معروف گشت. پس از اعلان تشيع وي، در سراسر ايران مذهب اهل بيت منتشر شد و سلطان به نام دوازده امام خطبه خواند و دستور داد در تمام شهرها به نام مقدس ائمه معصومين (ع) سکه زنند و سر در مساجد و اماکن مشرفه به نام ائمه مزين گردد.
    علامه حلي پس از يک دهه تلاش و خدمات ارزنده فرهنگي و به اهتزاز در آوردن پرچم ولايت و عشق و محبت خاندان طهارت (ع) در سراسر قلمرو مغولان در ايران، در سال 716 ق. بعد از مرگ سلطان محمد خدا بنده، به وطن خويش سرزمين حله برگشت و در آنجا به تدريس و تأليف مشغول گرديد و تا آخر عمر منصب مرجعيت و فتوا و زعامت شيعيان را به عهده داشت.
    تدريس و تأليف هر يک فضيلت بسيار مهمي براي رادمردان عرصه دانش است و علامه شخصيتي بود که در اين دو جنبه از ديگر محققان و دانشوران پيشي گرفت و سرآمد روزگار شد. چنانکه گفته اند: علامه حلي زماني از نوشتن کتابهاي حکمت و کلام فارغ شد و به تأليف کتابهاي فقهي پرداخت که از عمر مبارکش بيش از 26 سال نگذشته بود.
    او در رشته هاي گوناگون علوم کتابهاي زيادي دارد که اگر در مجموعه اي جمع آوري شود دايره المعارف و کتابخانه بسيار ارزشمندي خواهد شد. يکي از دانشمندان مي نويسد: "اگر به نوشته هاي علامه دقت کنيد پي خواهيد برد که اين مرد از طرف خداوند تأييد شده است، بلکه نشانه اي از نشانه هاي خداست. چنانچه نوشته هاي وي بر ايام عمرش ـ از ولادت تا وفات ـ تقسيم شود سهم هر روز يک دفترچه بزرگ مي شود."
    الف) آثار فقهي
    منتهي المطلب في تحقيق المذهب، تلخيص المرام في معرفه الاحکام، غايه الاحکام في تصحيح تلخيص المرام و ............
    ب) آثار اصولي:
    النکه البديعه في تحرير الذريعه، غايه الوصول و ايضاح السبل و ............
    ج) آثار کلامي و اعتقادي:
    منهاج اليقين، کشف المراد، انوار الملکوت في شرح الياقوت و ............
    د) آثار حديثي:
    استقصاء الاعتبار في تحقيق معاني الاخبار، مصابيح الانوار، الدرر و المرجان في الاحاديث الصحاح و الحسان و .........)
    ه) آثار رجالي:
    خلاصه الاقوال في معرفه الرجال، کشف المقال في معرفه الرجال، ايضاح الاشتباه.
    و) آثار تفسيري:
    نهج الايمان في تفسير القرآن، القول الوجيز في تفسير الکتاب العزيز و ايضاح مخالفه السنه.
    ز) آثار فلسفي و منطقي:
    القواعد و المقاصد، الاسرار الخفيه، کاشف الاستار، الدرالمکنون، المقاومات، حل المشکلات و ...........
    ح) آثار ارزنده در زمينه دعا:
    الادعيه الفاخره المنقوله عن الائمه الطاهره و منهاج الصلاح في اختصار المصباح.
    ط) آثار ادبي:
    کشف المکنون من کتاب القانون، بسط الکافيه، المقاصد الوافيه بفوائد القانون والکافيه و ...............
    مرحوم علامه با انديشه و فکر مواج خويش علاوه بر تحولي که در فقه ايجاد کرد و در عصر خويش مسير انديشه فقها را متوجه مباني فقه و معارف اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نمود در فنون و دانشهاي ديگر چون حديث تحول بنيادي به وجود آورد و دريچه اي به روي محققان در طول تاريخ گشود که مشعل پر فروغي فراراه آنان شد.
    عارف فرزانه و اسوه ايمان و تقوا علامه حلي با آن همه تلاش فرهنگي و تدريس و نوشتن کتابهاي ارزنده، از ياد خدا و تقرب به درگاه حق غافل نبود و موفقيت در عرصه دانش و خدمات ارزشمندي و پر بار را در سايه ارتباط معنوي و تقواي الهي مي دانست. او را از زاهدترين و با تقواترين مردم معرفي کرده اند.
    علامه حلي پرچم ولايت را برافراشت و با تمام وجود از ولايت و رهبري صحيح دفاع کرد. اين عشق سرشار به خاندان طهارت (ع) با گوشت، پوست و استخوانش آميخته بود و آنجا که در ارتباط با آنان قلم بر صفحه کاغذ مي گذاشت با اخلاص برخاسته از اعماق جانش چنين مي نگاشت:
    بزرگترين سرچشمه دوستي و محبت اهل بيت عصمت و طهارت (ع) اطاعت و پذيرش حکومت و ولايت آنهاست و قيام بر همان شيوه اي که آنان ترسيم کردند....
    سفارش مي کنم به محبت و عشق ورزي به فرزندان فاطمه زهرا (ع). چون آنان شفاعت کنندگان ما هستند در روزي که مال و فرزندان براي ما سودي نخواهند داشت....
    علامه به پيروي از مولا و مقتدايش امير المومنين (ع) نواحي وسيعي را با مال و دست خود آباد کرد و براي استفاده مردم وقف نمود و اين يکي از فضيلتهاي او بود که در زندگي کمتر دانشمند و فقيهي به چشم مي خورد.
    شب جمعه که فرا مي رسيد بوي تربت مقدس اباعبدالله الحسين (ع) و عشق زيارت حضرتش، علامه را بي تاب مي کرد و از حله به کربلا مي کشاند. از اين رو هر هفته روزهاي پنجشنبه به زيارت مولا و آقايش مي شتافت.
    پايان زندگي هرکس به مرگ اوست. جز مرد حق که مرگ وي آغاز دفتر است. محرم سال 726 ق براي شيعيان و پيروان راستين اسلام فراموش نشدني است. عزا و ماتم آنان افزون است. بويژه حله اين سرزمين مردان پاک سرشت و عاشقان اهل بيت (ع) شور و ماتم بيشتري دارد.
    عجب تقارن و اتفاق! پاسدار بزرگ اسلام و فقيه شيعه، علامه حلي، ولادتش در ماه پر برکت و با فضيلت رمضان واقع شد و زندگي اش با خير و برکت فراوان گرديد و بعد از گذشت 78 سال عمر پر بار، پرواز روحش با عشق و محبتي که به اهل بيت نبوت و رابطه نا گسستني با ولايت داشت، در ماه شهادت به وقوع پيوست و به روح مطهر سالار شهيدان امام حسين (ع) پيوند خورد.
    در 21 محرم سال 726 قمري مرجع تقليد شيعه، فقيه و عارف فرزانه، ستاره پر فروغ آسمان علم و فقاهت، آيت الله علامه حلي دار فاني را وداع گفت و روح ملکوتي اش به سوي خدا پرواز کرد و به رضوان و لقاي معبودش شتافت. غم و اندوه بر چهره همه سايه افکند. پيکر پاکش به نجف تشييع گرديد و در جوار بارگاه ملکوتي مولاي متقيان علي (ع) در حرم مطهر به خاک سپرده شد.
    از ايوان طلاي امير المومنين (ع) دري به رواق علوي گشوده است. پس از ورود به سمت راست، حجره اي کوجک داراي پنجره فولادي، مخصوص قبر شريف علامه حلي است. زائران بارگان علوي در مقابل اين حجره توقفي کرده، مرقد شريفش را زيارت مي کنند و از روح بلندش مدد مي جويند.

    مأخذ: کتاب "گلشن ابرار" / تدوين جمعي از پژوهشگران حوزه علميه قم / تحت نظر پژوهشکده باقرالعلوم (ع) / سازمان تبليغات اسلامي.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    21
    31

    اهواز

    27
    43

    تبريز

    17
    30

    شيراز

    18
    33

    مشهد

    15
    29

    بندرعباس

    27
    37

    کرمان

    10
    31

    اصفهان

    14
    33

    يزد

    21
    35

    کرمانشاه

    13
    33

    اراک

    13
    30

    رشت

    22
    26

    دبی

    30
    36


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1305 تومان
    937 تومان
    1885 تومان
    805 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    82000 تومان
    42500 تومان
    160000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.58

    اذان مغرب : 18.25

    اذان صبح فردا : 4.25

    طلوع آفتاب فردا : 5.49

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Computer Graphics World
    ماه آگوست


    جديدترين شماره از ماهنامه
    Computer Graphics World
     

    تاریخ انتشار: آگوست 2007
    تعداد صفحات مجله: 95
    حجم فایل: 3 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    تایمر دوش حمام


    زمانیکه در حمام هستید چه مدت زمانی از وقت خود را زیر دوش آب سپری میکنید؟ عده ای بر حسب عادت کل زمان را زیر دوش آب سپری کرده و در آخر هم از سرد شدن ناگهانی آب شکایت دارند. این یک تایمر مخصوص دوش آب است  که به راحتی زمانی را که شما زیر دوش هستید محاسبه میکند. شما میتوانید این تایمر را به گونه ای تنظیم کنید که مثلا بتواند برای مدت زمان خاصی به شما اجازه مصرف آب را بدهد و پس از اتمام فرصت شما آب را قطع کرده و به وسیله یک بوق یه شما هشدار دهد. با استفاده از این تایمر حمام کردن شما تقریبا شبیه به یک مسابقه خواهد شد و وقت شما را کمتر تلف کرده و در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود. منبع
     

    پورت USB با نمایشگر LCD

    تنوع Flash card  ها و پورت های USB بیشتر در نوع اتصال- متفاوت بودن پروتکل ها و همچنین حجم حافظه دیده میشود. این بار شرکتCoMo Gadget's توانست پورتی را به بازار عرضه کند که دارای صفحه نمایشگر LCD است. این نمایشگر به شما این امکان را می دهد که بتوانید عکس های متفاوت با حجم و فرمت دلخواهی را به عنوان لوگو انتخاب کرده تا بر روی نمایشگر آن نمایش دهد.مدل این پورت CM-1022 می باشد و دارای 4 گیگا بایت حجم حافظه است. منبع

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    نگرشی بر تحولات صنايع دستی
    در جهان

     


    نویسنده: حسین یاوری
    تعداد صفحات: 187
    قيمت: 2000 تومان
    شابک: 9ـ629ـ471ـ964
    قطع: وزیری
    نوبت چاپ: دوم:1384
    شمارگان: 2200

    معرفی کتاب: اين كتاب مشتمل است بر كلياتي درباره صنايع دستي و وضعيت كنوني آن، موقعيت صنايع دستي در كشورهاي مختلف جهان، سخني پيرامون سازمانهاي داخلي مرتبط با صنايع دستي و ضرورت هماهنگي ميان آنها، سازمانهاي بين‌المللي مرتبط باصنايع دستي و آشنايي با صنايع دستي برخي از كشورهاي جهان.
    قابل ذكر است اين نخستين منبع فارسي در زمينه صنايع دستي كشورهاي پنج قاره دنياست كه براي آشنايي هر چه بيشتر دست‌اندركاران و علاقه‌مندان به صنايع دستي فراهم آمده است. اين کتاب مشتمل بر پنج فصل بوده كه فصل آخر اختصاصاً به بررسي صنايع دستي در كشورهاي جهان مي‌پردازد. فصل چهارم معرفي سازمانهاي بين‌المللي مرتبط و فصل سوم سازمانهاي داخلي مرتبط را مد نظر دارد.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    گفتگوي ويژه خبري!

    -باسلام به بینندگان عزیز بله باز هم تابستان و باز هم بحث تکراری اوقات فراغت، امشب آقای دکتر متوفی زاده وزیر وزارتخانه تازه تاسیس جوانان لطف کرده اند و وقت شریفشون رو در اختیار ما قرار دادند، آقای دکتر سلام!
    * سلام به شما و همه ی جوانان عزیز، گلهای باغ زندگی.

    -آقای وزیر، اوقات فراغت همانطوریکه یک فرصت هست می تواند یک تهدید هم باشد و این یک کار جدی رو می طلبد شما چه برنامه ای دارید؟
    * بله ما در اولين اقدام کمیته ای اضطراری بنام «کپک افجعگبز» که مخفف «کمیته پر کردن اوقات فراغت جوانان عزیز گلهای باغ زندگی» است را تشکیل دادیم و یکی از دوستان عزیزم که ید طولایی در بحران مدیریت... ببخشید مدیریت بحران دارند را به عنوان رئیس کمیته منصوب کردیم.

    -اعضای این کمیته چه کسانی هستند؟
    * ما سعی کردیم از افراد ذی صلاح دعوت کنیم. رئیس اتحادیه ی کشتارگاههای صنعتی، مدیر کل پتروشیمی بندرعباس و مدیر عامل شرکت ملی سیمان و بتون آماده عزیزانی هستند که حاضر شدند به عنوان هیئت مدیره ی این کمیته شروع به کار کنند.

    -پس کار کمیته شروع شده؟
    * نه! ما مشکل بودجه داریم که تا یکی دو ماه دیگه حل خواهد شد جای نگرانی نیست.

    -کار این کمیته چیه؟
    * سوال خوبیه ما به این کمیته تا 31 شهریور وقت داده ایم تا پاسخ قابل قبولی برای این سوال پیدا کنند و مهلت تعیین شده یک روز هم تهدید نخواهد شد که این بخاطر اهمیت و اضطراری بودن مسئله است.

    -با توجه به پائین بودن سرانه ی فضاهای ورزشی چه اقداماتی جهت توسعه ی این اماکن در دست انجام دارید؟
    * با توجه به همین چیزهایی که شما گفتید ما قصد داریم کلنگ احداث 000/600 واحد ورزشی تفریحی را به زمین بزنیم.

    -کی این پروژه ها افتتاح خواهد شد؟
    * فعلا که قسمت اعظم بودجه صرف خرید 000/600 کلنگ شده که بین مراکز استانها توزیع کرده ایم. البته من باید صریحا عرض کنم که ما از آن مسئولان راحت طلب نیستیم که فقط بلدند روبان قیچی کنند! ما مرد عمل هستیم و کلنگ می زنیم تا بعدا مسئولان بعدی بیایند و انشاء ا.. بسازند و افتتاح کنند.

    -تابستان فصل مسافرت و گشت و گذار است ولي به دلیل هزینه های بالا قشرکم درآمد از این امر محروم هستند.
    * مع الاسف باید عرض کنم که مشکل اصلی قشر کم درآمد فقر فرهنگی است نه فقر مالی. مثلا یک خانواده ی کم درآمد عزیز وقتی می توانند درون باغچه منزل خودشان بنشینند و از مواهب طبیعت لذت ببرند چه نیازی به اینهمه هزینه برای سفر به شمال يا مناطق دور دست است. ما باید فرهنگ سازی کنیم تا مشکل این عزیزان هم حل شود.

    -با شروع تعطیلات تابستان و اوقات فراغت جوانان شاهد معضلاتی چون، افزایش استفاده از ماهواره و رواج پارتی های شبانه هستیم چه ایده ای برای حل این مشکل دارید؟
    * خوشبختانه جوانان ما فهمیده تر از آن هستند که دنبال مسایلی مانند ماهواره بروند من خودم هر وقت در این مورد به بچه هایم تذکر می دهم بلافاصله رسیور را خاموش می کنند یا حداقل صدایش را کم می کنند و در مورد پارتی های شبانه، ما باید این دید منفی نسبت به پارتی را از بین ببریم و آگاهی عوام را نسبت به قضیه بالا ببریم. مثلا پسر خودم هر وقت که از پارتی برمی گردد تا مدتها شعر انگلیسی می خواند. اگر در پارتی روی گرامر هم کار شود و در پایان هر جلسه یک کوئیز برگزار شود فکر می کنم واقعا در تقویت زبان انگلیسی موثر باشد.

    -حالا جدای از این بحث خود شما برای اوقات فراغت فرزندانتون چه کار کرده اید؟
    * والا بچه های ما از اون بچه ها نیستند که از ما بخواهند حتما تعطیلات تابستانی را به سفر اروپا بروند به همین آنتالیا هم قانع هستند اصولا ما باید به بچه های خودمان قناعت را یاد بدهیم تا خدای نکرده، متوقع، پررو، بی تربیت، انگل اجتماع و غیره بار نیایند.

    -آقای دکتر، وقت ما هم به اتمام رسیده از شما که قبول زحمت کرده و در این گفتگو شرکت کردید تشکر می کنم.
    * خواهش می کنم. چه زحمتی ، ما که خودمان را وقف خدمت به جوانان این گلهای باغ زندگی کرده ایم.

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    سلامتي، ازدواج و طول عمر
    براي مردان

    تحقیقات بسـیاری نشـان داده اند کـه مـردان مـتــاهل عمر طـولانـی تـری نسـبـت بـه مــردان مجرد و آنها که هیچ وقت ازدواج نمی کنند دارند. تلاش های بسیاری برای دستیابی بـه دلایل این امر انجام گرفته که سوالات زیر را در بر داشته اسـت: آیا ازدواج تاثیر حفاظتی و ایمنی مستقیم دارد و به خـاطـر داشتن فواید مربوط به سلامتی، خطر مرگ و میر را کـاهـش مـی دهد؟ یا افزایش طول عمر نشاندهنده ی این مسـئله اسـت کـه افـراد سـالـم گـرایـش بیشتری به ازدواج دارنـد و افـراد مـتـاهـل از هـمـان ابـتـدای ازدواج، سـالــم تـر هستند؟
    این سوالات اشاره بر این دارند که رابطه ی بین طول عمر و متاهل بودن فقط با "ایمنی" حاصل از ازدواج یا "انتخاب مثبت" در ازدواج به خاطر سلامتی، توجیه می شود. البته نکته ی دیگری نیز در رابطه ی بین ازدواج و سلامتی دخیل است. اگر ازدواج کردن یکی از راه های به دست آوردن ایمنی در برابر بیماری ها و مرگ است، پس افراد بیمار و ناسالم به خاطر همین خصوصیت، گرایش بیشتری به ازدواج پیدا خواهند کرد. این مکانیزم را می توان "انتخاب منفی" در ازدواج خواند که می تواند به اندازه ی انتخاب مثبت، پراهمیت باشد. بااینکه معمولاً تصور می شود که انتخاب قسمتی از فواید ازدواج است، اما تحقیقات تجربی سابق معمولاً بر روی انتخاب مثبت متمرکز بود، و این امکان را در نظر نمی گرفت که انتخاب منفی نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد.
    تحقیقات اخیر درمورد طول عمر در مرکز تحقیقاتی راند در تلاش برای پر کردن این فاصله بوده است. محققان از نوعی بانک اطلاعاتی برای بررسی بیش از 4000 مرد در مدت زمان 22 سال استفاده کرده اند. این تحقیقات، تغییرات ایجاد شده در سلامتی مردها را در طول دوره ی تحولات ایجاد شده در زندگی زناشوییشان—تاریخچه ی ازدواج، طلاق، مرگ همسر و تجدید فراششان-- تجزیه و تحلیل می کند. رویهم رفته، یافته های این تحقیقات نشان می دهد که هر دو نکته، یعنی هم مسئله ی ایمنی و هم انتخاب در این زمینه نقش داشته است. از یک طرف، سلامتی خطر مرگ و میر را کاهش می دهد و در شرایط بخصوص، ازدواج در حفظ سلامتی تاثیرگذار است. از طرف دیگر، وضعیت سلامتی افراد می تواند در انتخاب آنها برای متناهل شدن، تاثیرگذار باشد.

    تاثیرات وضعیت تاهل بر سلامتی
    تجزیه و تحلیل اینکه آیا ازدواج به طور مستقیم بر سلامتی تاثیر می گذارد یا خیر، نتایج مختلفی دربر داشته است. مقایسات انجام شده بین مردان متاهل و مردانی که هیچگاه ازدواج نکرده اند نشان می دهد که با اینکه گروه اول به طور کلی سالم تر هستند، اما نمی توان این را فقط به خاطر تاثیرات محافظتی و ایمنی ازدواج دانست. گزارشات دریافتی از وضعیت سلامت مردان نشان می دهد که ازدواج برای بار اول هیچ فایده ی قابل توجهی نداشته است. مقایسات انجام شده بین متاهلان سن بالاتر و مردان طلاق گرفته اشاره بر این دارد که سطح سلامتی نسبی مردان گروه دوم با بالا رفتن سن به طور قابل توجهی نزول می کند. وقتی این مردان مطلقه به سن 50 میرسند، باید انتظار داشته باشند که وضعیت سلامتیشان بسیار زودتر از افراد متاهل به خطر بیفتد. برای این گروه از افراد، تجدید فراش بسیار پرفایده خواهد بود و سطح سلامتی آنها نیز به خوبی متاهلین خواهد رسید.
    فواید سلامتی به دست آمده برای متاهلین و آنها که دوباره تجدید فراش کردند، ریشه در عوامل مختلفی دارد که شامل مراقبت در زمان بیماری، تغذیه ی بهتر، و جو موجود در خانه که از بسیاری از بیماری های مربوط به استرس و فشارهای روحی جلوگیری می کند و فرد را به سمت کارهایی سالم تر تشویق کرده و از رفتارهای ناسالمی مثل سیگار کشیدن و خوردن مشروبات الکلی به میزان زیاد باز می دارد. این عوامل بر روی سلامتی مردان تاثیر گذاشته و آنها را به سمت زندگی سالم تر و عمری طولانی تر سوق می دهد.

    تاثیرات وضعیت تاهل بر مرگ و میر
    با بالا رفتن سن در مردان، وضعیت سلامتی رو به زوال داشته و احتمال مرگ بالاتر میرود. تعجبی ندارد اگر بگوییم که درصد این احتمال هم به میزان زیادی به وضعیت تاهل مرتبط است: درصد مرگ و میر مردان متاهل در سنین 50 تا 60 و 70 بسیار کمتر از مردان مجرد (آنها که هیچگاه ازدواج نکرده اند، طلاق گرفته یا همسر خود را از دست داده اند) است. این مرگ و میر در مردان مطلقه با ضعف وضعیت سلامتیشان توجیه می شود. برای آنان که هیچگاه ازدواج نکرده اند و آنها که همسر خود را از دست داده اند، این مرگ و میر زودرس با وضعیت سلامتی خود آنها زیاد در ارتباط نیست. تحقیقات قبلی اشاره بر این داشت که قسمتی از فواید ازدواج از هم زیستی با شریک زندگی یا افراد دیگر نشات می گیرد. آن مردانی که هیچگاه ازدواج نکرده اند، ترجیح می دهند که تنها زندگی کنند و از فواید زندگی جمعی و ارتباطات اجتماعی بی نصیب می مانند.

    تاثیرات سلامتی بر شکل گیری و از هم پاشی ازدواج
    برخلاف باورهای عموم که تصور می شود افراد سالم تر برای ازدواج بسیار آماده تر از افراد بیمار هستند، تحقیقات نشان می دهند که افراد سالم بسیار دیرتر به ازدواج متمایل می شوند و تجدید فراش را نیز به تعویق می اندازند. اما افراد بیمار و ناسالم نسبتاً برای ازدواج تلاش بیشتری دارند، بسیار زودتر ازدواج می کنند، گرایش کمتری به طلاق دارند و پس از طلاق یا از دست دادن همسر، با سرعت بیشتری تجدید فراش خواهند کرد. برای این مردان ازدواج وسیله ای موثر و مناسبی برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمرشان می باشد. این مسئله نشان می دهد که انتخاب منفی نیز دررابطه با سلامتی برای ازدواج صورت می گیرد.
    این تحقیقات همچنین شواهدی از انتخاب مثبت با دلایلی غیر از سلامتی را نیز نشان می دهند. برخی از مردان در سنین جوانی ویژگی هایی دارند (به جز سلامتی) که نه تنها آنها را به ازدواج راغب تر می کند، بلکه باعث می شود افراد سالم تری نیز باشند. این عادت ها از ابتدا در آنها شکل می گیرد و ارتباط و پیوستگی مثبتی بین ازدواج کردن و سلامت بودن آنها ایجاد می کند. هرچند این ارتباط نتیجه ی تاثیر سلامت عمومی بر روی ازدواج نیست.

    خلاصه و نتیجه گیری
    ارتباط بین ازدواج و طول عمر بسیار پیچیده تر از آن است که معمولاً تصور می شود. آشکار است که نمی توان طول عمر بیشتر مردان متاهل را فقط با خاصیت حفاظتی و ایمنی بخشی درمقابل بیماری ها و یا انتخاب ازدواج به خاطر بهبود سلامتی دانست. آنچه یافته های این تحقیقات برای بار اول به اثبات رساند این بود که وضعیت سلامت مردان بر روی انتخاب های ازدواج تاثیرگذار است-اما نه در آن حالت که نظریه ی انتخاب مثبت را تایید کند. از آنجا که سلامتی بالا، فرد را برای ازدواج سست می کند، و بیماری و ضعف سلامت فرد را به ازدواج ترغیب می کند، ارتباط بین ازدواج و سلامتی را می توان در عادت ها و اولویت های شخصی مشاهده کرد که باعث ارتقای ازدواج و سلامتی می شوند.
    علاوه بر این، شواهد نشان می دهند که بااینکه وضعیت تاهل بر مرگ و میر تاثیرگذار است، عوامل تعیین کننده ی متضمن این تاثیر همیشه مشخص نیستند. مردانی که در سنین پیری مطلقه شده اند، این مسئله باعث شده که سلامتی کمتر و عمر کوتاه تری داشته باشند. آن مردان که هیچوقت ازدواج نکرده اند بااینکه وضعیت سلامتیشان با افراد متاهل تفاوتی نمی کند، اما عمر کوتاه تری نسبت به آنها دارند. بنابراین، درحالیکه سلامت مردان متاهل می تواند توجیهی برای طول عمر بیشتر آنها باشد، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است.
     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    رازهای زندگی

    منشا آدامس چیست؟
    برخي از انسان‌ها سال‌هاست که آدامس مي‌جوند. نیاکان آن‌ها هم صمغ به دست آمده از قطران پوست درخت غان را می‌جویده‌‌اند
    در فرهنگ‌های مختلف نیز از یونانیان باستان تا سرخپوستان آمریکا مواد آدامس‌مانند مختلف ساخته‌‌‌شده از رزین‌ها و سایر پس‌مانده‌های درختان، علف‌ها و سایر گیاهان جویده می‌شدند.
    پارافین هم یک پایه آدامس رایج دیگر بود، گرچه نمی‌توان آن را تا زمانی که در دهان گرم و مرطوب شود، جوید.
    سابقه آدامس‌های امروزی به ده ه1860 میلادی باز می‌گردد، هنگامی که ماده‌ای به نام چیکل (chicle) تولید شد.
    چیکل در اصل به عنوان یک ماده لاستیکی از مکزیک وارد شده بود که از یک درخت همیشه‌سبز گرمسیری به نام Manilkara chicle استخراج شده بو، به همان طریق که "لاتکس" از درخت کائوچو گرفته می‌شود.
    صمغ چیکل به خاطر نرم‌تر بودن و نگهداشتن طولانی‌مد‌ت‌تر رایحه به تدریج نسبت به سایر رزین‌ها در آدامس‌ها رواج بیشتری پیدا کرد.
    اکنون اغلب آدامس‌ها از پایه‌های صناعی ساخته می‌شوند، چرا که ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند.

    چرا آپاندیس داریم؟
    شاید شما هم به این فکر افتاده باشید، که آپاندیس به چه دردی می‌خورد، به خصوص که هر سال تعداد زیادی از افراد به علت التهاب آن (ٱپاندیسیت) تحت جراحی قرار می‌گیرند و آپاندیس‌شان را در می‌آورند.
    آپاندیس در حیوانات مهره‌دار گیاهخوار، بسیار بزرگتر است و کارکرد اصلی آن کمک به هضم رژیم غذایی عمدتا گیاهی آنها ست.
    آپاندیس انسان یک کیسه کوچک است که به روده بزرگ در محل اتصال آن به روده کوچک، راه دارد و نقش مستقیمی در کمک به هضم غذا ایفا نمی‌کند.
    زیست‌شناسان معتقدند که آپاندیس انسان، یک اندام بازمانده از نیاکان گیاهخوار ماست.
    استدلال موجود اين است که این اندام‌های بازمانده و تحلیل‌رفته، زمانی برای بقا ضروری بوده‌اند، اما در طول زمان کارکرد یا اهمیت خود را از دست داده و یا به کل از بین رفته است.

    رانش زمین چیست؟
    هنگامی که خاک و سنگ و سایر اجزای زمین نمی‌توانند کنار هم باقی بمانند و تحت تاثیر جاذبه به حرکت در‌می‌آیند، رانش زمین رخ می‌دهد.
    حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد (تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تاثیرات مصیبت‌باری به جای بگذارد.
    رانش زمین حتی می‌تواند در بستر دریا و زیر آب رخ دهد و امواج جزر و مدی به وجود آورد که باعث تخریب در مناطق ساحلی شود. این رانش‌ها را رانش زمین زیردریایی می‌گویند.
    رانش زمین ممکن است به علت زلزله، فعالیت آتشفشانی، تغییرات آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییر شیب زمین رخ دهد.
    ریزش باران شدید در مدتی کوتاه باعث ایجاد لجنی سطحی و با حرکت سریع می‌شود که جریان پیدا می‌کند.
    بارش مداوم باران در یک مدت طولانی ممکن است باعث رانش عمیق‌تر و با حرکت آهسته زمین شود.
    ترکیب‌های مختلف خاک در مناطق مختلف نیز باعث بروز رفتارهای مختلف زمین می‌‌شود.
    رانش زمین هرسال باعث خسارات و تلفات زیادی در سراسر جهان می‌شود.

    تونل‌های زیرآبی را چگونه می‌سازند؟
    هنگامی که شاهکارهای مهندسی را می‌شماریم، شاید کمتر به تونل‌ها توجه داشته باشیم.
    اما تونل‌ها به خصوص آنهایی که از زیر آبراهه‌ها می‌گذرند،‌سازه‌هایی فوق‌العاده هستند.
    تونل‌سازی زیرآبی مدرن با ساختن لوله‌ای غوطه‌ور درون یک مجرای از پیش حفرشده روی بستر رودخانه یا دریا آغاز می‌شود.
    برای انجام این کار بخش‌های پیش‌ساخته از لوله فولادی در محل شناور و بعد تحت هدایت به درون این مجرا در بستر آبراهه فرو برده می‌شوند.
    این تکنیک برای اولین بار در سال 1903 برای ساختن تونل زیر رودخانه دیترویت در آمریکا به کار برده شد.
    طولانی‌ترین تونل از هر نوع نیز در امریکا قرار دارد. تونل آب‌رسانی دلاور غربی شهر نیویورک 169 کیلومتر طول دارد.
    اما اگر منظور تونلی باشد که بتوان با ماشین در آن زیر بستر دریا حرکت کرد، باید سری به ژاپن بزنید.
    طولانی‌ترین تونل زیردریایی، تونل سیکان است که جزیره اصلی ژاپن یعنی هنشو را به جزیره شمالی هوکایدو متصل می‌کند و 53.8 کیلومتر طول دارد و 14.3 کیلومتر آن زیر آب است.

    ام ‌آر ‌آی چگونه کار می‌کند؟
    در سال‌های اخیر دانشمندان تکنیک‌هایی هوشمندانه را به وجود آورده‌‌اند که بوسیله آنها می‌توان درون اعضای بدن از جمله مغز را مشاهده کرد.
    یکی از پرطرفدارترین این شیوه‌ها "تصویربرداری با تشدید مغناطیسی" (MRI) است.
    این شیوه غیرتهاجمی بر این اصل استوار است که بدن شما عمدتا از آب تشکیل شده و آب به نوبه خود از مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است.
    مولکول‌های هیدروژن دارای محوری مغناطیسی هستند که با فورانی از امواج الکترومغناطیسی قوی حاصل از یک ماشین MRI می‌توان آنها را در یک جهت قرار داد.
    هنگامی که این کار انجام شد، یک فوران قوی دیگر محورهای مولکول‌های هیدروژن را از حالت هم‌جهت خارج می‌کند
    سپس یک کامپیوتر مدت زمانی را که طول می‌کشد تا مولکول‌های آب در بافت‌های مختلف خود را بازآرایی کنند، ثبت می‌کند.
    بافت‌های مختلف آرایش‌های مولکولی متفاوتی دارند، و کامپیوتر با استفاده از این واقعیت می‌تواند نقشه‌ای مکان‌نگارانه از بافت نرم در اعضای مختلف مانند مغز ارائه دهد.

    چرا ستاره‌ها چشمک می‌زنند؟
    حتما هنگامی به آسمان شب نگاه انداخته‌اید، متوجه شده‌اید که نور ستاره‌ها حالتی نوسانی دارد و به اصطلاح چشمک می‌زند.
    اما چرا اینگونه است؟ نور ستاره‌ها باید از میان لایه‌های جو عبور کند تا به چشم ما برید، اما لایه‌های جو از لحاظ درجه حرارت و تراکم متفاوت هستند، و همه آنها بسیار آشفته و متلاطم هستند.
    در شب‌های که باد می‌وزد به نظر می‌رسد که ستاره مداوما جای خود را عوض می‌کند، چرا که انکسار نور ستاره بر حسب تغییرات لایه‌های جو مرتبا دچار تغییر می‌شود.
    این حالت مانند تماشای سکه‌ای که در کف یک استخر افتاده است که سکه را مداوما در حال حرکت می‌بینیم.
    ستاره‌شناسان هنگام رصد ستاره‌ها با استفاده از دستگاه‌های اپتیکی تصحیح‌کننده بر این به اصطلاح چشمک‌زدن غلبه می‌کنند، به این ترتیب که آینه‌های کوچک متعدد مرتبا میدان دید را بر حسب آشفتگی‌های جوی تصحیح می‌کنند.

    آیا هیدروژن سوخت ایده‌آل ماشین‌هاست؟
    افراد بسیاری از ساخت ماشین‌های دارای سلول‌های سوختی هیدروژنی که محیط زیست را آلوده نمی‌کنند، حمایت می‌کنند.
    همه آنها توان بالقوه این سلول‌های سوخت هیدروژنی را که تنها حاصل احتراق در آنها اندکی آب است، می‌ستایند.
    اما در این میان مشکلی وجود دارد. گرچه هیدروژن در واقع فراوان‌ترین عنصر در جهان است، نمی‌توان به سادگی از آن به عنوان سوخت استفاده کرد، زیرا هیدروژن محکم به سایر عناصر به صورت مولکول‌های ترکیبی چسبیده است.
    هیدروژن خالص اغلب با کاربرد حرارت بالا (که مقدار زیادی انرژی باید صرف آن کرد) بر گاز طبیعی (یعنی یک سوخت فسیلی) و گاهی با حرارت دان بنزین یا زغال‌‌سنگ ( که باز هم سوخت‌های فسیلی هستند) به دست می‌آید.
    از این بدتر اینکه در این فرآیند دی‌اکسیدکربن آزاد می‌شود که خود یک گاز گلخانه‌ای است.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    محبوب‌ترین PDA های بازار ایران


    ورود به بازار کامپیوتر که دنیایی از محصولات عصر دیجیتال در آن عرضه می‌شود برای هر شخصی امکان انتخاب جدیدترین تکنولوژی‌های روز بر اساس سلیقه، علاقه و میزان توجه به استفاده از ابزارهای نوین فراهم می‌شود.
    یکی از محصولات قابل توجه در این بازار که می‌تواند به راحتی در دست جای گیرد و امکانات یک کامپیوتر،‌ موبایل، دوربین عکاسی، ماشین حساب و تقویم را به صورت اختصاصی در اختیار فرد قراردهد PDA) Personal digital assistants) نام دارد. دستگاهی وسوسه‌کننده برای کنار گذاشتن سایر دستگاه‌های قابل حمل شامل لپ‌تاپ، دوربین دیجیتال و موبایل.
    این دستیار دیجیتالی شخصی به کاربران امکان اتصال به اینترنت، ضبط موسیقی و فیلم، گرفتن عکس، بازی کردن و گوش کردن به موزیک را در حالی می‌دهد که کاربر را از حمل جداگانه هر یک از دستگاه‌های دارای این قابلیت‌ها آزاد می‌کند.

    PDAهای محبوب در بازار داخلی و خارجی
    در خارج از ایران PDAهای Black Berry Pasion ، Apple Newton، Hp pocketpc و Palm جزو پرطرفدارترین دستیارهای دیجیتالی شخصی به شمار می‌آیند.
    در بازار ایران نیز PDAهای مختلفی با مارک‌های i-mate، Qtek، Dell، hp، i-teq، Gigabyte و O۲ عرضه می‌شوند که مدل S۲۰۰ متعلق به Qtekپرفروش‌ترین PDA در بازار ایران شناخته شده است.
    از آنجا که PDAها به موبایل‌های هوشمند نیز تبدیل شده‌اند، اکثریت مدل‌ها با مارک‌های مختلف دارای قابلیت GSMهستند.
    در این میان هیچکدام از مدل‌های PDAهای Dell و HP دارای قابلیت GSM نبوده و موبایل محسوب نمی‌شوند. دراین دسته از PADها مدل X۵۱V ساخت Dell با پایین‌ترین قیمت برابر ۴۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

    جدیدترین و پرفروش‌ترین PDA
    در میان PDAهای دارای تلفن‌همراه مدل i۳۰۰ از Giyabyte به عنوان جدیدترین محصول وارد بازار شده و مدل S۲۰۰ از Qtek پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین PDA با توجه به میزان استقبال صورت گرفته از آن معرفی شده است.
    به گفته شاهین واقفی مسوول فروشگاه نگین پایتخت در برخی از پی‌دی‌ای‌ها از مجموعه‌ای از کلیدها (کیبورد) برای وارد کردن اطلاعات استفاده می‌شود و برخی دیگر از یک قلم برای وارد کردن گزینش‌ها یا نوشتن یادداشت استفاده می‌کنند.
    وی قیمت PDAهای موبایل‌دار که کیبورد ندارند را پایین‌تر از PDAهای دارای کیبورد اعلام کرد و گفت: نداشتن کیبورد موجب وجود صفحه نمایشی بزرگ‌تر در این مدل‌ها شده است.
    چنانچه اکثر PDAهای i-mate بدون کیبورد و با صفحه نمایشی بزرگ‌تر و بدنه‌ای نازک‌تر هستند و در بازار موبایل نیز جزو پرطرفدارترین موبایل‌ها قرار گرفته اند.

    خدمات پس از فروش برای PDAها
    شرکت اکسون (axon) در ایران دستگاه‌های i-teq, O۲ و i-mate را گارانتی کرده است و این در حالی است که سایر برندها شامل خدمات پس از فروش این شرکت نیستند.
    اکثر PDAهای حاضر دارای سیستم عامل‌های پالم اواس، ویندوز موبایل و بلک بری هستند که سیستم عامل ویندوز موبایل در بین کاربران کامپیوتر جیبی و موبایل مورد استقبال بیشتری قرار دارد چنانچه بسیاری از PDAهای موبایل دار موجود در بازار دارای سیستم عامل ویندوز هستند.
    در جدولی که در این گزارش تهیه شده، مارک‌ها و مدل‌های PDAهای موبایل‌دار و بدون موبایل به همراه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آنها معرفی و مقایسه شده‌اند.

    تاریخچه PDA
    نخستین‌بار لفظ PDA در سال ۱۹۹۲ به کار گرفته شد، زمانی که John sculley مدیرعامل وقت شرکت اپل (Apple) در نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیکی لاس‌وگاس (سی‌ای‌اس) دستگاهی با نام AppleNewton را معرفی کرد.
    پیش از آن نیز دستگاه‌های دیجیتالی شخصی با نام‌های دیگری از دهه ۱۹۷۰ در بازار وجود داشت که شامل ماشین‌حساب‌های بسیار پیشرفته و ارگانایزرهای الکترونیکی بودند.
    این در حالی است که در اواسط دهه هفتاد به محصولات شرکت پالم نیز PDA گفته می‌شد.
    در دهه هشتاد شارپ دستگاهی شبیه PDA ساخت و شرکت آتاری نیز اولین دستگاه با قابلیت هماهنگی و همسان‌سازی اطلاعات با کامپیوتر را در سال ۱۹۸۹ به بازار فرستاد.
    در‌حال‌حاضر، PDA از شکل گذشته خود که ماشین‌حساب‌ و ارگانایزر‌ بود، همزمان با رشد تکنولوژی خارج شده و دارای قابلیت‌های دیگری شامل عکاسی، پخش موزیک، اتصال به اینترنت، بازی و سرگرمی شده است و بسیاری از PDAها نیز با قابلیت GSM به تلفنی هوشمند تبدیل شده‌اند

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    alireza daryaniyan

    onealireza

    ireland

    25

    6

    1355

    kamran asadpour

    kamran7x

    urmia(urmieh)

    25

    6

    1366

    عليزاده سعيد

     

     

    25

    6

     

    marzieh sekarrezi

    yaroyavary

     

    26

    6

    1363

    shahrooz moazzen

    sh_moazzen

    qazvin

    27

    6

    1356

    ندا مومنی

    neda74_m

    تهران

    27

    6

    1353

    mostafa taheri

    little_benjamin2000

     

    27

    6

    1365

    hmid ansari

    hansari_azad

     

    28

    6

    1351

    مهرنوش مبین رهنی

    mehrnoosh64m

    کرج

    28

    6

    1364

    مهدي مولوي

    molavi_mhd

    كرج

    30

    6

    1361

    amir farhang rashidian

    amirfarhangr

    dubai

    30

    6

    1353

    samad karimi

    samad1641

    babol

    30

    6

    1361

    ahmad mahmoodi

    ahmad_3406

     

    30

    6

    1365

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    مريم قاضياني

    o_ghaziani

    پيروزي

    24

    6

    1383

    زهرا مرادي

    saranaz3000

    شيراز

    25

    6

    1384

    farzaneh sarraf

    nsevgi20

    تهران

    28

    6

    1384

    Mahdi Zarei

    mahdy_zarei

    تهران

    28

    6

    1384

    babak  abedi

    fara1167

    tehran

    29

    6

    1383



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان