به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 877 :: جمعه 28 دي 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

باز اين چه شورش است که در خلق عالم است ...
+ وب 2 در یک جا (All Web 2 in 1)

با عرض سلام
فرارسيدن تاسوعا و عاشوراي حسيني را خدمت همه شما دوستان عزيزم تسليت مي گم. (اينکه مي گم «همه دوستان» بي دليل نيست، چون من دوست ارمني دارم که عاشورا عزاداري مي کنند و ....)
فردا (شنبه مصادف با عاشورا) و پس فردا (يکشنبه) روزانه منتشر نخواهد شد. از روز دوشنبه (1 بهمن، 21 ژانويه) مجددا با شماره ديگري از روزانه در کنار شما عزيزان هستيم.

و اما بحث امروز:

وب 2 در یک جا (All Web 2 in 1)
در سالی که گذشت وب 2 از اصطلاحاتی بود که خیلی بکار برده شد و در ابتدای امر خیلی ها تصور کردند که این امر، یک جهش سخت افزاری است و بعد که علمای فن وب توضیح دادند معلوم شد که "وب 2" یک رویکرد نو هست نه یک تکنولوژی جدید. اساس "وب 2" مشارکت کاربران با سایرین است در تجارب خود. این امر چه انجام دادن چیزهایی است که به تنهایی امکان انجام دادن آنها را نداریم یا همفکری در موضوعاتی که نیاز به خرد گروهی دارد. در هر حال می خواهید بدانید سایتهای وب دوئی کدوم سایتها هستند؟
یکی دو تا که نیست! خیلی ها مدعی هستند و برخی ها برای اینکه عقب نمانند ادعای وب 3 دارند. منظور از این مقدمه و صغری و کبری این است که سایتی را معرفی کنم خدمتتان که 194 سایت وب دوئی را یک جا جمع کرده.
هم توضیح مختصری در موردش هست و هم لینک مربوطه.
 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • عاشورا؛ معجزه خون
  • باغهای زيبای ژاپنی يا ذن در ژاپن
  • مقتل خواني عاشورا (صوتي)
  • چند تم زيبا براي موبايل
  • معرفي و دانلود فيلم : کاتين
  • دانلود انيميشن : Dumbo
  • HiDownload Pro 7.11 Final نرم افزاری فراتر از یک دانلود منیجر
  • متن کامل زیارت عاشورا برای موبایل
  • آسیب شناسی محرم و عزاداری آن
  • زكرياي نبي(ع) و مصيبت حسين(ع)
  • فيلم توضيحات آيت‌الله‌ بهجت درباره قمه‌‌زني
  • آخرین سال بیل گیتس
  • و عباس همچنان در اهتزاز...
  • جديدترين شماره از هفته نامه Science
  • شارژر خورشیدی باتری laptop
  • عاشورا در فقه
  • چرا خانم ها نباید با آقایون متاهل ارتباط برقرار کنند؟
  • چطور كشوها را تقسيم كنيم؟
  • نگاهی به زمينه های رواني، فرهنگی و اجتماعی واقعه عاشورا
  • و ....

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (876) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

عاشورا؛ معجزه خون
ويژه نامه الکترونيکي عاشورا
باغهای زيبای ژاپنی يا ذن در ژاپن
10 شب با کاروان حسيني
بازی با اسکناسهای کشورهای گوناگون
چند تم زيبا براي موبايل
ويژه محرم و براي گوشيهاي نوکيا و سوني اريکسون
گول زدن چشم
مراثي محرم
پيشولهای خوشگل و زيبا
مقتل خواني عاشورا (صوتي)
شهرها در شب
متن و فایل صوتی زیارت عاشورا

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

جنگ، 5/4 ميليون كودك عراقي را
بي سرپرست كرده‌است

جنگ در عراق چهار ميليون و 500 هزار كودك را در اين كشور بي‌سرپرست كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه اطلاع رساني پليس به نقل از سايت هاي خبري " عراق " خبر داد: جنگ، ناامني،عمليات مستمر تروريستي و فقدان تسهيلات درماني و بهداشتي چهار ميليون و 500 هزار كودك عراقي را يتيم و بي‌سرپرست كرده‌است.
اين آمار براساس آخرين پژوهش‌ها در چارچوب اجراي يك پروژه آمارگيري از سوي وزارت برنامه‌ريزي و همكاري و توسعه عراق به دست آمده است.
دولت عراق از ميان چهار ميليون و 500 هزار يتيم عراقي ، تنهاتوانسته است 450 نفر از آنان را در اماكن ويژه كه به "خانه‌هاي ايتام" معروف هستند، مستقر كند.
اين گزارش حاكي است اين 450 كودك يتيم، در چهار يتيم خانه در بغداد و 14 يتيم خانه در ديگر شهرهاي عراق نگهداري مي‌شوند.
"عبير چلبي" مسئول خانه‌هاي ايتام در وزارت كار و امور اجتماعي عراق نيز مي‌گويد: متاسفانه به رغم اينكه عراق عضو فعال كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان سازمان ملل است، اما كودكان عراقي از فقدان حقوق اوليه خود رنج مي‌برند.
كودكان خياباني كه در عراق "كودكان يتيم" ناميده مي‌شوند، در زمان حاضر در سطح شهرها از جمله بغداد به دستفروشي، تكدي گري و نيز زباله‌گردي سرگرم هستند.
گفتني است، گروه‌هاي تروريستي و باندهاي تبهكار نيز از اين كودكان سوء استفاده كرده و در عمليات انفجاري و انتحاري از آنان استفاده مي‌كنند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

کاتين
Katyn



کارگردان: آندري وايدا. فيلمنامه: آندري مولارچيک، آندري وايدا. موسيقي: کريشتف پندرچکي. مدير فيلمبرداري: پاول ‏ادلمن. تدوين: ماگدالنا ديپونت. طراح صحنه:کاميل پرژلچکي. بازيگران: آرتور ژميوسکي[آندري، سروان هنگ هشتم ‏کراکو]، مايا اوستاژوسکا[آنا، همسر آندري]، مايا کوموروسکا[مادر سروان]، ولاديسلادو کوالسکي[پدر سروان، استاد ‏دانشگاه کراکو]، يان انگلرت[ژنرال]، دانوتا اشتنکا[همسر ژنرال]، آندري چورا[يرژي، ستوان هنگ هشتم کراکو]، ‏پاول مالاژنيسکي[ستوان خلبان]، ماگدالنا چيلچکا[آني يژکا، خواهر ستوان خلبان]، آني يژکا گلينسکا[ايرينا، خواهر ‏ستوان خلبان]، سرگئي گارماژ[افسر روس]، کريشتف کولبرگر[کشيش]، کريشتف گلوبيش[پروفسور شيمي]، آنا ‏زادوان[عروس آنا]، آنتوني پاولچيکي[تاديوش، پسر خاله آنا]. 118 دقيقه. محصول 2007 لهستان. ‏
با آغاز جنگ دوم جهاني و حمله نيروهاي نازي به لهستان، در 17 سپتامبر 1939 با دستور استالين نيروهاي شوروي ‏نيز پا به خاک لهستان مي گذارند. اين واقعه سبب اسارت افسران لهستاني به دست ارتش شوروي مي شود. آنا همسر ‏سروان آندري هنگ هشتم کراکو که در انتظار بازگشت شوهر خويش است، مدتي بعد با دريافت لوازم شخصي و نشانه ‏هايي از وي درمي يابد که شوهرش به دست روس ها کشته شده است. همسر ژنرال نيز در آوريل 1943 پس از يافته ‏شدن گوري دسته جمعي توسط نازي ها در جنگل کاتين مي فهممد که شوهرش به دست شوروري ها کشته شده است. ‏سکوت و دروغ هاي فراوان درباره اين جنايت قلب آني يژکا خواهر ستوان خلبان را جريحه دار کرده، و مصمم است تا ‏سنگ يادبودي براي برادرش در گورستان شهر برپا کند. اما بسياري او را از اين کار برحذر مي دارند. تنها بازمانده ‏افسران لهستاني ستوان يرژي است که مجري گوش به فرمان روس ها شده و سرانجام خودکشي مي کند... ‏

چرا بايد ديد؟
ماجراي قتل عام افسران لهستاني توسط شوروي ها يکي از وقايع تلخ قرن بيستم است. مرگ کساني که حاضر به پذيرش ‏سلطه بيگانه نبودند و تا چندين دهه کوشش شد تا بر حادثه کشتار آنان توسط مقامات دولتي پرده اي از فراموشي کشيده ‏شود. پس از گذشت نيم قرن، بزرگ ترين کارگردان سينماي لهستان به سراغ اين واقعه رفته و از وراي داستاني درباره ‏سه زن به کالبدشکافي آن مي پردازد. فيلم درباره سه زن است که نزديکان شان قرباني اين جنايت هاي مخوف شده اند. ‏کساني که پدر، همسر، پسر يا برادري را در قتل عام افسران لهستاني به دست افراد ‏NKVD‏ در جنگل کاتين از دست ‏دادند. اما فيلم وايدا فقط درباره مستندات تاريخي نيست، هر چند مانند بسياري از فيلم هايش بخشي از يک واقعه تاريخي ‏و مستند را به نمايش مي گذارد. کاتين قصه استمرار خاطره و پاسداشت حقيقت است. تلاش براي کنکاش درباره واقعه ‏اي خونبار، وحشي گري يک رهبر ايدئولوژيک و سعي در درک اين واقعه به هنگام وقوع و تاثير آن در سرنوشت آدم ‏هاي اين جامعه پس از اتمام جنگ دوم جهاني...‏
کاتين آخرين ساخته آندري وايدا متولد 1926 است، کسي که پدرش سروان ياکوب نيز در جنگل کاتين به قتل رسيد. ‏وايدا از اشغال نازي ها جان به در برد و بعدها در کراکو سينما خواند و اينک در 80 سالگي پر افتخارترين فيلمساز ‏کشورش محسوب مي شود. اما کاتين چيزي بيشتر از اداي دين وي به خاطره پدر و همقطاران اوست. يک فيلم 6 ميليون ‏دلاري و گران قيمت براي سينماي لهستان و نماينده رسمي آن در مراسم اسکار آتي که قرار است تلنگري باشد بر ‏وجدان جمعي يک ملت و نگذارد دوره هراس انگيز استالينيسم و استيلاي شوروي بر اروپاي شرقي را از ياد ببرند. او ‏درباره آزاد و لزوم پاسداري از آن سخن مي گويد، از چيزي که اميدوار نبودند آن را به چشم خود مشاهده کنند:‏‎ ‎‏"اميد آن ‏را نداشتيم که يک روز شاهد سقوط اتحاد جماهير سوسياليستي باشيم يا ديدين لهستان به عنوان کشوري آزاد".‏
وايدا بر خلاف بسياري از برندگان اسکار افتخاري براي 5 دهه فيلمسازي موفق، در طول هفت سال گذشته به افق هاي ‏تازه اي دست يافت. آخرين فيلمش انتقام [2002] مورد توجه منتقدان دنيا قرار گرفت و به زودي کاتين نيز پس از آغاز ‏اکران جهاني اش دوستداران وي را با فيلمي ساده، گرم و گيرا از سازنده خاکستر و الماس و فيلم هاي برجسته ديگر رو ‏در رو خواهد ساخت. وايدا در اين فيلم به اوج سادگي در روايت و قاب بندي دست مي يابد. انتخاب شيوه سياه و سفيد ‏براي توليد چنين اثري فقط يک راه براي متفادت نمايي نيست. بلکه نماينده نوعي نگاه است. اگر اين فيلم تماماً رنگي ‏بود، يقيناً تاثير فعلي را نداشت. کار وايدا با رنگي و سياه و سفيد برجسته تر از دستاورد اسپيلبرگ در فهرست شيندلر ‏است و موسيقي تکان دهنده و اصيل کريشتف پندرچکي نيز بر غناي تصاوير کاتين مي افزايد. تصور نمي کنم تماشاي ‏چنين فيلم برجسته اي از کارگرداني مشهور و اسطوره اي زنده، نياز به توصيه از طرف همچو مني داشته باشد!‏
ژانر: درام، تاريخي. ‏
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/64610632/Ka_TryToBe.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/64622359/Ka_TryToBe.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/64859723/Ka_TryToBe.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/65067067/Ka_TryToBe.part4.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Dumbo


 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

كنسرت موسيقي سنتي ايران؛ نوروز87 در اسپانيا

به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، رايزن فرهنگي ايران در ملاقات با رئيس مركز فرهنگي و موزه شهر مادريد، هدف از برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي در اين موزه را معرفي هر چه بهتر فرهنگ ايراني بيان كرد.
وي گفت: با توجه به پيشينه فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و اسپانيا، مي‌توان اذعان داشت كه اين دو كشور از بسياري جهات به هم نزديكند و همين امر باعث شده تا از مشابهت‌هاي زيادي برخوردار شوند.
رايزن فرهنگي ايران گفت: تجربه برگزاري فعاليت‌هاي فرهنگي در كشور اسپانيا ثابت كرده كه در اين كشور رويكرد و علاقه زيادي به سمت فرهنگ و تمدن ايراني وجود دارد و همچنين در ايران بويژه زبان و ادبيات اسپانيايي جاي خود را به خوبي باز كرده است و وجود دپارتمان‌هاي آموزش زبان و ادبيات اسپانيايي در دانشگاه‌هاي مهم ايران گواه اين مدعاست.
وي گفت: بر اساس طرح‌هايي كه آماده كرده‌ايم، برآنيم تا بيش از پيش موجبات اين حضور و همكاري‌ها را در آينده فراهم آوريم. برگزاري كنگره‌هاي علمي و فرهنگي، برگزاري نمايشگاه‌هاي عكس و نقاشي، اجراي برنامه‌هاي نمايشي و كنسرت‌هاي موسيقي، تبادل آثار هنري و موزه‌اي و تهيه موجبات سفر مسئولان فرهنگي دو كشور از جمله برنامه‌هايي است كه درصدد اجراي آنها هستيم.
وي افزود: دو برنامه مهم قابل عرضه است كه يكي اجراي كنسرت موسيقي سنتي ايراني به مناسبت نوروز 1387 و ديگري برگزاري هفته فرهنگي ايران، شامل نمايش آثار هنري، صنايع دستي، نمايش فيلم، نمايش كتاب، نمايش عكس و عرضه محصولات فرهنگي است كه مي‌توان آن را با همكاري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران و موزه شهر مادريد در سال 2008 انجام داد.
خوسه نيه تو، رئيس مركز فرهنگي و موزه شهر مادريد، گفت: فعاليت‌هايي كه تاكنون در اين مركز انجام داده‌ايد با توفيق زيادي همراه بوده و براي شركت‌كنندگان و يا بازديدكنندگان اعم از ايراني و اسپانيايي خاطره‌انگيز بوده است.
وي افزود: من نيز از انجام اين قبيل برنامه‌ها با همكاري رايزني فرهنگي بسيار خوشحالم و اميدوارم كه به رغم مشكلات موجود و نبود فضاي كافي براي پاسخگويي به همه نيازها، در آينده بتوانيم هرچه بيشتر به معرفي فرهنگ و هنر ايراني بپردازيم.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

HiDownload Pro 7.11 Final
نرم افزاری فراتر از یک دانلود منیجر

HiDownload نام نرم افزاري پرقدرت در زمينه مديريت دانلود ها و دريافت فايل ها از اينترنت با حداکثر سرعت ميباشد كه به تازگي نسخه ي 7.11 و جديد اون با امكانات بسيار عرضه شده است ‌.
HiDownload تمامي فرمتهاي صوتي و تصويري رو حتي با حجم هاي بالا از آدرسهاي Http و FTP دريافت ميكنه. قابليت زمان بندي براي شروع دانلود و اجراي فايل ها و يا قطع ارتباط ار اينترنت و حتي Shutdown داره كه اين كار , لزوم وجود ما رو هنگام دانلود فايل از اينترنت از بين ميبره و خودش كار خودش رو انجام ميده! از ويژگيهاي خاص اين نرم افزار ميتوان به ضبط و دريافت فايلهاي صوتي و تصويري كه به صورت Online پخش ميشود و همچنين دريافت Streaming Media و ضبط Streaming Audio &Video با توانايي Resume و شروع مجدد دانلود در صورت قطع ارتباط حتي براي اين نوع فايلها نام برد!! به گفته ي سايت سازنده HiDownload ميتونه تا 500% سرعت دريافت رو افزايش بده ! توسط نرم افزار مديريت فايلهاي فشرده اي كه در خود داره ميتونه انواع فايل Zip رو پس از دانلود خودش باز و محتوياتش رو نصب و يا در جاي ديگر كپي كند! داراي يك موتور جستجو براي جستجوي MP3 در اينترنت ميباشد كه كمك زيادي به كاربراني كه به موسيقي علاقه دارن ميكند. دسته بندي يا همون Category قدرتمند دروني اين نرم افزار باعث ميشه كار دانلود و دسته بندي فايلها سريع تر انجام بگيره و ما مشكلات پيدا كردن فايلها پس از دانلود را به هيچ وجه نداشته باشيم.
برخی از قابلیت های اصلی برنامه:
- افزایش سرعت دانلود با تقسیم فایل به چندین بخش و دانلود همزمان تمام این قسمت ها
- پشتیبانی از پروتکل های HTTP,FTP,MMS/MMST/MMSU,RTSP,PNM
- پشتیبانی از سایت هایی نظیر rapidshare, megaupload و دیگر سایت های مشابه(برای کسانی که اکانت Premium از این سایت ها دارند)
- قابلیت ذخیره فایل ویدیویی و صوتی که قابل دانلود شدن نیستند و به صورت Streaming پخش می شوند(نظیر شبکه های رادیویی و تلویزیونی اینترنتی)
برخی از فرمت های پخش زنده که برنامه ساپورت می کند:
- Windows Media™
- Real Audio™ and Real Video™
- QuickTime™
- Flash Video - FLV
- Streaming MP3 - Shoutcast™
همچنین توانایی ضبط مدیا هایی که به صورت آنلاین نظیر: موزیک ویدیوها، کلیپهایی که در سایتهای نظیره:YouTube, PutFile, Google Video and other Video Sites وجود دارند، وب کم ها و...
- ساپورت Meta-files نظیره: ram, smil, asx, wax, wvx, m3u, pls و...
- توانایی دسته بندی اتوماتیک فایل ها در بخش های مختلف
- توانایی کار به صورت اتوماتیک با مرورگرهای معروف مثل: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Mozilla, Netscape, Opera
- توانایی زمان بندی جهت دانلود. کی چه چیز اول دانلود شود
- توانایی مشاهده محتویات فایل های Zip قبل از دانلود
- توانایی چک کردن فایل ها جهت وجود ویروس
- پشتیبانی از Proxy Server
- پشتیبانی از Cookies
- قابلیت Rename کردن اتوماتیک
و...


لينک دانلود
(حجم  فايل حدود 2 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

متن کامل زیارت عاشورا برای موبایل


این برنامه متن کامل زیارت عاشورا برای گوشی های موبایل می باشد. فرمت این برنامه جاوا و پسوند فایل نصبی Jar می باشد و می توانید آن را بر روی کلیه گوشی های جاوا و سیمبین نصب کنید. برای مرور دعا هم می توانید از کلیدهای جهت نما استفاده کنید و هم از کلیدهای 2 و 4 و 6 و 8 . برنامه کمی سنگین است و در اجرای اولیه لود شدن آن کمی طول می کشد. محیط برنامه و متن دعا و خط دعا بسیار زیبا طراحی شده است.

لينک دانلود (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد
 

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

 

          ويژه نامه «باکاروان» :: شماره 9 :: نهم محرم

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
 


 

  به روايت لهوف
   
  فداكارى و شهادت سقای دشت كربلا

سالیان سال است ایثار در برابر تو سر فرود آورده و آب در حسرت رسیدن به اطفال حرم ، شرم را به ستوه آورده است.
اطفال چه مشتاقانه عمو را نشان می دهند و انتظار برای آب را چه معصومانه به رخ دقایق زود گذر عاشورا می کشند ...
" راوى مى‏گويد: تشنگى بر حسين(ع) سخت فشار مى‏آورد. آن حضرت بالاى شطّ فرات آمد، در حالى كه برادرش عبّاس هم در خدمتش بود. سپاهيان ابن‏سعد به جنبش درآمدند و راه را بر او بستند.
مردى از قبيله بنى‏دارم، تيرى به سوى او افكند كه در كام شريفش جان گرفت. حسين(ع) تير را بيرون آورد و دست خود را زير آن خون گرفت تا لبريز شد و آن را به زمين ريخت و فرمود: «خداوندا به و شكايت مى‏كنم از ستمهايى كه اين مردم با پسر پيغمبرت مى‏نمايند.» پس از آن لشكر بين عبّاس(ع) و حسين(ع) جدايى انداختند و دور عباس حلقه زدند و او را از هر طرف احاطه كردند تا او را شهيد نمودند."
و انتظار چه زود پایان می یابد و چه غریبانه ستارگان حسین (ع) ، ماه بنی هاشم را می جویند.

 

 

  افق هاي تعزيت
   
  از آهنگ‏هاى نامناسب در مداحى استفاده نكنید

من شنیده‏ام در مواردى از آهنگ‏هاى نامناسب استفاده مى‏شود. مثلاً فلان خواننده‏ى طاغوتى یا غیرطاغوتى شعر عشقىِ چرندى را با آهنگى خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و براى عشاق امام حسین، آیات والاى معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا كنیم آن را خواندن؛ این خیلى بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه‏مندان به این جریان كسانى هستند كه مى‏توانند آهنگ‏هاى خوبِ مخصوص مداحى بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادى.

 

 

  اهداف قيام حسيني
   
  ابعاد نهضت عظيم حسينى در طول تاريخ

از سه بُعد و با سه ديدگاه، اين نهضت عظيم حسينى را كه در تاريخ اين‏طور ماندگار شده است، مى‏شود نگاه كرد. در هر سه بُعد، آنچه كه بيش از همه چشم را خيره مى‏كند، احساس عزّت و سربلندى و افتخار است.
يك بُعد، مبارزه حق در مقابل باطلِ مقتدر است كه امام حسين عليه‏السّلام و حركت انقلابى و اصلاحىِ او چنين كرد. يك بُعد ديگر، تجسّم معنويت و اخلاق در نهضت حسين‏بن‏على است. در اين نهضت عرصه مبارزه‏اى وجود دارد كه غير از جنبه اجتماعى و سياسى و حركت انقلابى و مبارزه علنىِ حق و باطل است و آن، نفس و باطن انسانهاست. آن‏جايى كه ضعفها، طمعها، حقارتها، شهوتها و هواهاى نفسانى در وجود انسان، او را از برداشتن گامهاى بلند باز مى‏دارد، يك صحنه جنگ است؛ آن هم جنگى بسيار دشوارتر... بُعد سوم كه بيشتر در بين مردم رايج است، فجايع، مصيبتها، غصّه‏ها، غمها و خونِ‏دلهاى عاشوراست؛ ليكن در همين صحنه سوم، باز هم عزّت و افتخار هست. كسانى كه اهل نظر و فكر و تأمّلند، بايد هر سه بُعد را دنبال كنند.
در آن بُعدِ اوّل كه امام حسين عليه‏السّلام يك حركت انقلابى به راه انداخت، مظهر عزّت و افتخار بود. نقطه مقابلِ حسين‏بن‏على چه كسى بود؟ آن حكومت ظالمِ فاسدِ بدكاره‏اى بود كه «يعمل فى عباداللَّه بالاثم و العدوان». نمودار اصلى اين بود كه در جامعه‏اى كه زير قدرت او بود، با بندگان خدا و انسانها با ستم، عدوان، غرور، تكبّر، خودخواهى و خودپرستى رفتار مى‏كرد؛ اين خصوصيت عمده آن حكومت بود. چيزى كه برايشان مطرح نبود، معنويت و رعايت حقوق انسانها بود. حكومت اسلامى را به همان حكومت طاغوتى كه قبل از اسلام و در دورانهاى مختلف در دنيا وجود داشته است، تبديل كرده بودند. ...
امام حسين عليه‏السّلام در مقابل چنين وضعيتى مبارزه مى‏كرد. مبارزه او بيان كردن، روشنگرى، هدايت و مشخّص كردن مرز بين حقّ و باطل - چه در زمان يزيد و چه قبل از او - بود. منتها آنچه در زمان يزيد پيش آمد و اضافه شد، اين بود كه آن پيشواى ظلم و گمراهى و ضلالت، توقّع داشت كه اين امام هدايت پاى حكومت او را امضاء كند؛ «بيعت» يعنى اين. مى‏خواست امام حسين عليه‏السّلام را مجبور كند به جاى اين‏كه مردم را ارشاد و هدايت فرمايد و گمراهى آن حكومت ظالم را براى آنان تشريح نمايد، بيايد حكومت آن ظالم را امضا و تأييد هم بكند!...
در بُعد تبلور معنويت هم همين‏طور است. بارها اين را گفته‏ام كه خيليها به امام حسين عليه‏السّلام مراجعه و او را بر اين ايستادگى ملامت مى‏كردند. آنها مردمان بد و يا كوچكى هم نبودند؛ بعضى جزو بزرگان اسلام بودند؛ اما بد مى‏فهميدند و ضعفهاى بشرى بر آنها غالب شده بود. لذا مى‏خواستند حسين‏بن‏على را هم مغلوب همان ضعفها كنند؛ اما امام حسين عليه‏السّلام صبر كرد و مغلوب نشد و يكايك كسانى كه با امام حسين بودند، در اين مبارزه معنوى و درونى پيروز شدند...
در آن صحنه سوم هم كه صحنه فاجعه‏آفرينيهاى عاشوراست، آن‏جا هم باز نشانه‏هاى عزّت مشاهده مى‏شود؛ آن‏جا هم سربلندى و افتخار است. اگر چه مصيبت و شهادت است؛ اگرچه شهادت هر يك از جوانان بنى‏هاشم، كودكان، طفلان كوچك و اصحاب كهنسال در اطراف حضرت ابى‏عبداللَّه‏الحسين عليه‏السّلام يك مصيبت و داغ بزرگ است؛ اما هركدام حامل يك جوهره عزّت و افتخار هم هست. ...

 

 

  نواي دل
   
 

در محضر اساتيد - شب نهم:
استاد ماندگاري

 

مراسم شب نهم محرم - حاج محمود کريمي:

مداحي قسمت 1

مداحي قسمت 2

مداحي قسمت 3

مداحي قسمت 4

مداحي قسمت 5

مداحي قسمت 6

مراسم شب تاسوعای حسینی در حضور مقام معظم رهبری:

مداحي قسمت 1

مداحي قسمت 2


 

» آرشیو شماره هاي پيشين: 1  2  3  4  5  6  7  8
 

 يا رب الحسين، بحق الحسين، اشفع صدر الحسين، بظهور الحجه
..::محرم 1429 - التماس دعا::..

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمودند:

براي عباس (عليه السلام) منزلتي نزد خداوند است که در روز قيامت همه شهيدان به آن رشک مي برند.

خصايص، ج 1 ، ص 68

 

 

روزشمار عاشورا
vinchester60@yahoo.com

28/10/86
یک روز دیگر مشک عباس خون می گرید

حضرت زهرا (س) به امام علی (ع) در روز قیامت:
ای امیرالمؤمنین، برای ما در مقام شفاعت دو دست بریده پسرم حضرت عباس کافی است. (معال السّبطین )

کيست حسين را ياري کند؟
 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

یک نقشه بی شرمانه دیگر:
نشریه آمریکایی آتلانتیک ایران و ترکیه را تجزیه کرد!

یک نشریه آمریکایی نقشه ای جدید از منطقه را منتشر کرده است که در آن اهداف آمریکا در مورد ایران و سایر کشورهای منطقه به وضوح دیده می شود.
نشریه آمریکایی و 143 ساله آتلانتیس در نوشته ای با عنوان" بعد از عراق" گوشه ای از اهداف آمریکا در تجزیه کشورهای منطقه را آشکار کرد.
در نقشه ای که این نشریه به این مناسبت منتشر کرده است بخش غربی ایران به همراه بخش شرقی ترکیه و شمال شرقی سوریه تجزیه و تحت نام کشور کردستان نشان داده شده است. بلوچستان نیز یک کشور مستقل شناخته شده و خوزستان و اهواز هم از ایران جدا ومستقل خواهند شد!
در بخشهایی از نوشته جفری گولدبرگ مفسر سیاسی این نشریه خبری و سیاسی آمده است : کردها در عراق سالهاست که تحت ستم بوده اند. اما آنها به خاطر آرزوهایشان روزی به استقلال خواهند رسید. شاید هنگام جدایی کردستان از عراق خونهای بسیاری ریخته شود اما آنها در نهایت به اهدافشان خواهند رسید! اگر الان هم این امر تحقق نیابد روزی کشور کردستان محقق خواهد شد و آن روز گریزناپذیر است.
به نظر می رسد که پروژه بعدی سیاست آمریکا تحریک کردها برای جدائی باشد. تجربه ثابت کرده است که آمریکا نمی تواند به طور مستقیم در ایران یا ترکیه مداخله کند به همین دلیل این کار را با واسطه انجام می دهد. پیش از این، واسطه آمریکا در این زمینه صدام حسین بود و هم اکنون به نظر می رسد کردها از سوی آمریکا برای این کار در نظر گرفته شده اند. کردها در ایران و ترکیه تا حد زیادی از وضعیتشان ناراضی هستند و به همین دلیل آمریکا درنظر دارد از آنها برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.
نقشه و مقاله مزبور در شماره دو ماهه ژانویه و فوریه امسال منتشر شده است.

پی نوشت:
- برای اطلاع بیشتر در این زمینه به مقاله ترکی خبرگزاری دوغان ترکیه منتشر شده در روزنامه حریت مراجعه فرمایید. برای خوانده اصل مقاله این نشریه آمریکایی هم به این آدرس مراجعه نمایید.
- در این نقشه بخشهای بی حاصل و تریاک پرور افغانستان و بخشی از عراق که به دریای آزاد راه ندارد نیز برای خالی نبودن عریضه به ایران منضم شده اند!

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:
در بعضى كتب، فرزندان حضرت ابوالفضل(عليه السلام) را دو پسر و در بعضى پنج پسربا نام‏هاى مختلف ذكر كرده‏اند، لطفاً توضيح دهيد حضرت عباس چند فرزند داشت واين فرزندان از چند مادر متولد شده‏اند؟



 

پاسخ:

در کتابهای تاریخی آمده است که حضرت ابوالفضل العباس (عليه السلام) با لبابه دختر عبدالله بن عباس[1]، پسر عموی، پیامبر (صل الله عليه و آله) ازدواج کرد .
به نقل اكثر منابع و مقاتل حضرت عباس(عليه السلام) داراى چهار پسر به نام‏هاى عبيداللَّه،فضل، حسن، قاسم، و يك دختر بوده است. مادر فضل و عبيداللَّه لُبابه دختر عبيداللَّه بن‏عباس بوده است و اغلب علماى نسب شناس اعتقاد دارند كه نسل حضرت عباس ازطريق عبيداللَّه - كه در سال 155 هجرى درگذشت - باقى مانده است. ضمناً دو فرزندحضرت ابوالفضل در حادثه كربلا به فيض شهادت نائل آمدند.

----------------------------------------
[1] احسان، زندگی و شهادت حضرت ابوالفضل، ص 12.

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

سئوال
زیستن فردوسی در دوران طلایی فرهنگ ایران یعنی دوره ی سامانیان چه تأثیری در سرایش شاهنامه داشته است؟
جواب
دوران شهریاری ی سامانیان را می توان روزگار ِ نوگردانی و بازْشناخت ِ زبان فارسی و مُرده ریگ ِ فرهنگی ی ایران کهن شمرد.
فردوسی، زاده و پرورده ی آن دوران و فرزند ِ خاندانی دهقان بود.
دهقانان در آن دوره گروهی از زمین داران میانْ مایه بودند که نگاهبانان گنجینه های بازمانده از فرهنگ باستانی به شمار می آمدند.
شاعر ملّی ی ایران، در چنان خانواده یی و چنان محیطی بالید و فرهیخته شد و کار ِ گرانْ سنگ ِ حماسه سرایی را عهده دار گردید و با شایستگی به انجام رسانید.
پس، کامیابی ی فردوسی را به تعبیری درست، می توان برآیند ِ کُنِش ِ فرهنگی ی ایرانْ دوستانه ی سامانیان و برگ ِ زرّینی در کارنامه ی شهریاری ی آنان دانست.

سئوال
شما در کتاب ِ «شناخت نامه ی فردوسی و شاهنامه» به این نکته اشاره کرده اید که یک یا دو نسل پیش یا پس از فردوسی نمی توانستند چنین اثری را که بیانگر هویّت پهلوانی و فرهنگ ایران باشد، پدید آورند، در این رابطه توضیح بیشتری بدهید.
جواب
تا یکی دو نسل پیش از فردوسی، هنوز فرآیند ِ سربرافراشتن ِ ایرانیان از زیر ِ بار ِ تازش ِ عرب ها و کوشش هایی که در راستای به فراموشی سپردن ِ فرهنگ ایرانی و زبان نوپای فارسی و عربی گردانیدن آن به کار می رفت، به اوج و به نقطه ی تعیین کننده نرسیدهبود
و آمادگی ی بایسته و پختگی ی شایسته برای دست زدن به کار ِ کارستان ِ حماسه سرایی پدید نیامده بود و رویدادهای زمانه نیز ناقوس ِ هشدار ِ در خطر افتادن ِ میراث فرهنگی و زبانی ی نیاکان و گمْ شدگی در فرهنگ و زبانی جُزْایرانی و پاکْ باختگی ی تاریخی را آشکارا به صدا در نیاورده بودند.
همه ی اینها در هنگام بالیدن فردوسی و نسل او نمایان شد و سرانجام، این او بود که پیام زمانه ی آبستن ِ رویدادهای سهمگین را بهتر و هوشمندانه تر از هرکس دیگری از چند نسل پیش از خود دریافت و شایسته ترین پاسخ را بدان داد.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الإسراء آيات: 111 محل نزول: مکه
 
 
وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا 105 وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً 106 قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا 107 وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً 108 وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا 109 قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَـنَ أَيًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَى وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلاً 110 وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا 111
سورة الكهف

 
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجَا 1 قَيِّمًا لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا 2 مَاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا 3 وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا 4

 

ترجمه فارسي مکارم

و ما قرآن را بحق نازل كرديم; و بحق نازل شد; و تو را، جز بعنوان بشارت‏دهنده و بيم‏دهنده، نفرستاديم! «105» و قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم، تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى; و آن را بتدريج نازل كرديم «106» بگو: «خواه به آن ايمان بياوريد، و خواه ايمان نياوريد، كسانى كه پيش از آن به آنها دانش داده شده، هنگامى كه (اين آيات) بر آنان خوانده مى‏شود، سجده‏كنان به خاك مى‏افتند «107» و مى‏گويند: «منزه است پروردگار ما، كه وعده‏هايش به يقين انجام‏شدنى است !» «108» آنها (بى‏اختيار) به زمين مى‏افتند و گريه مى‏كنند; و (تلاوت اين آيات، همواره) بر خشوعشان مى‏افزايد «109» بگو: ««الله‏» را بخوانيد يا «رحمان‏» را، هر كدام را بخوانيد، (ذات پاكش يكى است; و) براى او بهترين نامهاست!» و نمازت‏را زياد بلند، يا خيلى آهسته نخوان; و در ميان آن دو، راهى (معتدل) انتخاب كن! «110» و بگو: «ستايش براى خداوندى است كه نه فرزندى براى خود انتخاب كرده، و نه شريكى در حكومت دارد، و نه بخاطر ضعف و ذلت، (حامى و) سرپرستى براى اوست!» و او را بسيار بزرگ بشمار! «111»

سورة الكهف
 
به نام خداوند بخشنده بخشايشگر
حمد مخصوص خدايى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر بنده (برگزيده)اش نازل كرد، و هيچ گونه كژى در آن قرار نداد «1» در حالى كه ثابت و مستقيم و نگاهبان كتابهاى (آسمانى) ديگر است; تا (بدكاران را) از عذاب شديد او بترساند; و مؤمنانى را كه كارهاى شايسته انجام مى‏دهند، بشارت دهد كه پاداش نيكويى براى آنهاست «2» (همان بهشت برين) كه جاودانه در آن خواهند ماند! «3» و (نيز) آنها را كه گفتند: «خداوند، فرزندى (براى خود) انتخاب كرده است‏»، انذار كند «4»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mamaam110@yahoo.com

آسیب شناسی محرم و عزاداری آن

 

 

maryatishpare36@yahoo.com

چقدر سخته گل آرزوهات رو تو باغ دیگری ببینی و هزار بار تو خودت بشکنی و اون وقت آروم زیر لب بگی: گل من باغچه نو مبارک.
چقدر سخته وقتی پشتت بهشه دونه های اشک گونه هات رو خیس کنه اما مجبور باشی بخندی تا نفهمه هنوزم دوسش داری...!
چقدر سخته تو خیالت ساعت ها باهاش حرف بزنی اما وقتی دیدیش هیچ چیزی نتونی بگی به جز سلام...!
چقدر سخته وقتی که دلت میخواد سرت رو به دیواری تکیه بدی باز همون دیواری باشه که یه بار زیر آوار غرورش له شدی...!
چقدر سخته تو چشمای کسی که تمام عشقت رو ازت دزدید و به جاش یه زخم همیشگی به قلبت هدیه داد زل بزنی به جای اینکه لبریز کینه و نفرت بشی حس کنی که هنوزم دوسش داری...!

 

 

aliakbar_313@yahoo.com

زكرياي نبي(ع) و مصيبت حسين(ع)

شيخ طبرسي(ره) در «احتجاج» ـ ضمن يك حديث طولاني ـ در داستان شرفيابي سعد بن عبدا... اشعري (ره) به حضور امام مهدي(عج) و پرسش‌هايي از وي گويد:
عرض كردم: به من از تأويل «كهيعص» بگوييد.
فرمود:اين حروف از رموز غيبت است كه خداوند بنده خود زكريا را بدان مطلع كرد و براي محمد(ص) قصه گفت. زكريا از پروردگارش خواست كه نام پنج تن را به او بياموزد، لذا جبرئيل آمد و آن‌ها را به او آموخت. زكريا هر وقت نام محمد و علي و فاطمه و حسن را مي‌برد، دلش باز مي‌شد و اندوهش برطرف مي‌گشت. ولي چون نام حسين را مي‌برد، گريه گلويش را مي‌گرفت و گيج مي‌شد.
يك روز عرض كرد: معبود من، مرا چه شده كه چون نام چهارتن را مي‌برم، تسلي مي‌يابم. چون نام حسين را مي‌برم اشكم مي‌ريزد وناله‌ام سر مي‌كشد. خداي تبارك و تعالي سرگذشت او را برايش در كلمه «كهيعص» بازگو نمود. چون زكريا اين را شنيد، سه روز از مسجد خود بيرون نرفت و كسي را هم نپذيرفت و به گريه و ناله رو آورد و براي او نوحه مي‌خواند...
پس از آن (زكريا) هميشه مي‌گفت: معبودا، به من پسري بده كه در پيري نور چشمم باشد و چون به من عطايش كردي محبوب من نسازش و پس از آن مرا داغدار او كن، چنان‌چه دوستت محمد را داغدار فرزندش مي‌كني. و خدا يحيي را به او داد و داغش را به دلش نهاد. مدت حمل يحيي شش ماه بود و سر از بدنش جدا كردند. حسين هم چنين است.
شيخ طبرسي(ره) در «احتجاج» ـ ضمن يك حديث طولاني ـ در داستان شرفيابي سعد بن عبدا... اشعري (ره) به حضور امام مهدي(عج) و پرسش‌هايي از وي گويد:
عرض كردم: به من از تأويل «كهيعص» بگوييد.
فرمود:اين حروف از رموز غيبت است كه خداوند بنده خود زكريا را بدان مطلع كرد و براي محمد(ص) قصه گفت. زكريا از پروردگارش خواست كه نام پنج تن را به او بياموزد، لذا جبرئيل آمد و آن‌ها را به او آموخت. زكريا هر وقت نام محمد و علي و فاطمه و حسن را مي‌برد، دلش باز مي‌شد و اندوهش برطرف مي‌گشت. ولي چون نام حسين را مي‌برد، گريه گلويش را مي‌گرفت و گيج مي‌شد.
يك روز عرض كرد: معبود من، مرا چه شده كه چون نام چهارتن را مي‌برم، تسلي مي‌يابم. چون نام حسين را مي‌برم اشكم مي‌ريزد وناله‌ام سر مي‌كشد. خداي تبارك و تعالي سرگذشت او را برايش در كلمه «كهيعص» بازگو نمود. چون زكريا اين را شنيد، سه روز از مسجد خود بيرون نرفت و كسي را هم نپذيرفت و به گريه و ناله رو آورد و براي او نوحه مي‌خواند...
پس از آن (زكريا) هميشه مي‌گفت: معبودا، به من پسري بده كه در پيري نور چشمم باشد و چون به من عطايش كردي محبوب من نسازش و پس از آن مرا داغدار او كن، چنان‌چه دوستت محمد را داغدار فرزندش مي‌كني. و خدا يحيي را به او داد و داغش را به دلش نهاد. مدت حمل يحيي شش ماه بود و سر از بدنش جدا كردند. حسين هم چنين است.

ماهنامه موعود شماره 72
برگرفته از ترجمه نفيس المهموم
حاج شيخ عباس قمي ـ صفحه 64 و 65

------------------------------------------------------------

از پاسخ من معلمان آشفتند
از حنجرشان هر چه درآمد گرفتند

اما بخدا هنوز من معتقدم
از جاذبه تو سيبها مي افتند

(اگر در زمين حجتي نباشيد، زمين بر اهلش خراب مي شود)

 

 

salman_yavar@yahoo.com

فيلم توضيحات آيت‌الله‌ بهجت درباره قمه‌‌زني

در پي رد جواز قمه زني از سوي آيت‌الله بهجت فيلم توضيحات اين مرجع تقليد منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از دفتر حضرت آيت‌الله بهجت، اين مرجع تقليد در پاسخ به استفتائي، مطالب منسوب به وي درباره تقدس خون قمه زنان و جواز اين بدعت را رد كرد.
متن كامل اين استفتا و پاسخ آيت الله بهجت بدين شرح است:
«محضر مبارك مرجع بزرگوار، حضرت آيت‌الله العظمي بهجت(دام ظله العالي)
سلام عليكم؛
به استحضار مبارك مي‌رساند، مدتي است يك لوح فشرده (سي دي) با عنوان «حقيقت مظلوم» در ارتباط با فتواي مرحوم اصفهاني به وجوب قمه‌زني، تكثير و توزيع گرديده و در آن با نقل قول و انتساب مطلبي به جنابعالي در راستاي تقدس خون قمه‌زنان و وصيت حضرت‌عالي براي همراهي در كفن و قبر خود بهره‌برداري نموده و در اين مطلب استناد به حضرت‌عالي نموده‌اند، مستدعي است در جهت تنوير افكار مقلدين حضرت‌عالي نسبت به صحت و سقم مطلب مزبور اعلام نظر نماييد.
باتشكر، جمعي از مقلدين حضرت‌عالي، تهران، مسجد امام موسي‌بن جعفر(ع)
پاسخ
باسمه تعالي
آن چه بنده نقل كرده‌ام، مخالفت مرحوم استاد آقا سيد ابوالحسن اصفهاني (رحمت الله عليه) با عمليت قمه و آن كه تا آخر هم مخالف ماندند و هيچ اجازه ندادند.
اما بنده چنين لباس خون آلودي ندارم و چنان وصيتي هم نكرده‌ام»

 فيلم توضيحات آيت الله بهجت درباره قمه زني

-------------------------------------------------------

امشب دلم دنيايي از احساس دارد
گويا هواي عطر ناب ياس دارد

تا کربلا و علقمه پر ميکشد دل
آخر هواي روضه عباس دارد

التماس دعا

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

ارزش گریه بر سالار شهيدان
از زبان امام عصر(عج)

حضرت سیدالشهداء هر چه از مال و اهل بيت داشت در راه خدا داد پس اگر خداوند به گریه کنندگان او هرچه ثواب بدهدنباید تعجب نمود.
سید بحرالعلوم به قصد تشرف به سامرا تنها به راه افتاد. در بین راه راجع به این مسأله، که گریه بر امام حسین (ع) گناهان را می آمرزد، فکر می کرد. همان وقت متوجه شد که شخص عربی سوار بر اسب به او رسید و سلام کرد.
بعد پرسید: جناب سید درباره چه چیز به فکر فرو رفته ای؟ اگر مسأله ای علمی است بفرمایید شاید من هم اهل باشم؟ سید بحرالعلوم عرض کرد: در این باره فکر می کنم که چطور می شود خدای تعالی این همه ثواب به زائرین و گریه کنندگان بر حضرت سید الشهداء علیه السلام می دهد؛ مثلاً در هر قدمی که در راه زیارت بر می دارند، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملشان نوشته می شود و برای یک قطره اشک تمام گناهان صغیره و کبیره شان آمرزیده می شود؟
آن سوار عرب فرمود: تعجب نکن! من برای شما مثالی می آورم تا مشکل حل شود. سلطانی به همراه درباریان خود به شکار می رفت. در شکارگاه از لشگریانش دور شد و به سختی فوق العاده ای افتاد و بسیار گرسنه شد.
خیمه ای را دید و وارد آن خیمه شد. در آن سیاه چادر، پیرزنی را با پسرش دید. آنان در گوشه خیمه عُنیره ای داشتند (بز شیرده) و از راه مصرف شیر این بز، زندگی خود را می گرداندند. وقتی سلطان وارد شد، او را نشناختند؛ ولی به خاطر پذیرایی از مهمان، آن بز را سر بریده و کباب کردند؛ زیرا چیز دیگری برای پذیرایی نداشتند. سلطان شب را همان جا خوابید و روز بعد، از ایشان جدا شد و به هر طوری که بود خود را به درباریان رسانید و جریان را برای اطرافیان نقل کرد.
در نهایت از ایشان سؤال کرد: اگر من بخواهم پاداش میهمان نوازی پیرزن و فرزندش را داده باشم، چه عملی باید انجام بدهم؟ یکی از حضار گفت: به او صد گوسفند بدهید. دیگری که از وزرا بود، گفت: صد گوسفند و صد اشرفی بدهید.
یکی دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید. سلطان گفت: هر چه بدهم کم است؛ زیرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت، مقابله به مثل کرده ام. چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند. من هم باید هر چه را که دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود.
بعد سوار عرب به سید فرمود: حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهداء(ع) هر چه از مال و منال و اهل و عیال و پسر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد پس اگر خداوند به زائرین و گریه کنندگان آن حضرت این همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب نمود؛ چون خدا که خداییش را نمی تواند به سید الشهداء (ع) بدهد؛ پس هر کاری که می تواند، آن را انجام می دهد؛ یعنی با صرف نظر از مقامات عالی خود امام حسین (ع)، به زوار و گریه کنندگان آن حضرت، درجاتی عنایت می کند. در عین حال اینها را جزای کامل برای فداکاری آن حضرت نمی داند.
چون شخص عرب این مطالب را فرمود، از نظر سید بحرالعلوم غایب شد.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

آخرین سال بیل گیتس

هر سال در ماه ژانویه در لاس وگاس، مراسمی برگزار می‌شود تحت عنوان International Consumer Electronics Show که به اختصار CES نامیده می‌شود. در این مراسم که می‌توان آن را به صورت خلاصه یک شوی تجاری تعریف کرد، مدیران بزرگ شرکت‌های فناوری جهان، اطلاعاتی در مورد آخرین محصولات شرکت‌های خود ارائه می دهند.
نخستین بار مراسم
CES، در سال 1967 در نیویورک برگزار شد. از سال 1978 تا 1994، این مراسم دو بار در سال برپا می‌شد. یک بار تحت عنوان CES زمستانی در لاس وگاس و یک بار تحت عنوان CSE تابستانی در شیکاگو. CES از سال 1995، به صورت امروزی و تنها یک بار در سال برگزار می‌شود.
مراسم سال 2008 از دو روز پیش شروع شده و دو روز دیگر ادامه دارد.
مراسم سال 2008 تا حدی تحت‌الشعاع اعلام رسمی کناره‌گیری بیل گیتس از کار روزانه در شرکت مایکروسافت قرار گرفت. بیل گیتس از مدت‌ها پیش این خبر را اعلام کرده بود و در مراسم
CES و در هنگام سخنرانی‌اش برای توضیح دادن محصولات و ایده‌ها و اهداف شرکت مایکروسافت، این خبر را بار دیگر به صورت رسمی اعلام کرد.
بیل گیتس در مراسم
CES، اعلام کرد برای آخرین بار است که در این مراسم سخنرانی می‌کند. بیل گیتس که در 17 سالگی شرکت میاکروسافت را تأسیس کرد، به زودی دیگر کارمند مایکروسافت نخواهد بود و به صورت تمام‌وقت در «بنیاد خیریه بیل و ملیندا» کار خواهد کرد. او ویدئوی بسیار جالبی در مراسم نشان داد، که در آن به نشان داده می‌شد که احتمالا آخرین روز کاری بیل گیتس در مایکروسافت به چه صورت خواهد بود.

 17gates5_550x390.jpg

در این ویدئو کمدیک، بیل گیتس را می‌بینیم که در فکر پیدا کردن کاری بعد از بازنشستگی از مایکروسافت است. او با Jay-Z در حال خواندن یک آلبوم موسیقی است، از هیلاری کلینتون می‌پرسد که می‌تواند معاونش شود. از باراک اوباما تقاضای کار می‌کند. از بونو درخواست می‌کند که گیتاریست گروهش شود و تقاضایش را با استیون اسیپلبرگ و جان استیوارت و جورج کلونی هم مطرح می‌کند!

این ویدئو را می‌توانید در اینجا ببینید.

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

زبانحال امام زمان (عجل الله فرجه الشريف)





من عزادار تو ام جد غريب
گل گلزار تو ام جد غريب

مهدي ام نور خدا روي زمين
محو انوار تو ام جد غريب

پي اجراي وصاياي تو ام
محو گفتار تو ام جد غريب

ساکن کرببلا، کعبه دل
من حرمدار تو ام جد غريب

کار تو کار خدايي است حسين
مانده در کار تو ام جد غريب

کشته امر به معروف شدي
روح افکار تو ام جد غريب

غم مخور کشته علمدارت شد
من علمدار تو ام جد غريب

اشک اگر خشک شود خون گِريم
ياد رخسار تو ام جد غريب

مي دهم پاسخ هل من ناصر
تا ابد يار تو ام جد غريب

اکبرت حيدر تف را کشتند
ياد سردار تو ام جد غريب

مخفي از چشم همه مي گيرم
من عزادار تو ام جد غريب


حضرت مهدي (عجل الله فرجه الشريف) مي فرمايند:
به شيعيان ما بگوييد براي فرج من زياد دعا کنند، و براي فرج من خدا را به عمه ام حضرت زينب کبري (سلام الله عليها) قسم بدهيد که ايشان در نزد خدا بسيار عزيز هستند.

 

 

yazynh@yahoo.com

توصيه‌هاي ديني و اخلاقي به يك مدير

يك نفر در مورد يك نفر ديگر خوابي مي‌بيند كه او در حال خواندن دعاي سلامتي امام زمان (عج) در مسجد است و دارد گريه مي‌كند. اين خواب را براي شخص ديگري تعريف كرد تا براي او خواب را تعبير كند. تعبيركننده گمان كرد دري بر روي آن كسي كه در خواب مشغول خواندن دعا بوده باز شده و تصميم گرفت نامه‌اي براي هدايت و راهنمايي او بنويسد كه به نظرم نامه جالبي آمد. گفتم بدون نام آن را منتشر كنم. ظاهرا كسي كه در خواب ديده شده بود، يكي از مديران مملكتي بوده و براي خود برو بيايي داشته است. اين از مضمون نامه به نظر مي‌آيد.
بِسْمِ رَبِّ الْفُقَرآءِ وَالْمَساكينَ، وَ صَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّدِ الْاُمِّيِّ (1) وَ الِهِ الطّاهِرينَ، لاسِيَّما بِقِيَّةَ اللهِ فِي الْاَرَضينَ
وَ بَعْد قالَ اللهُ تَعالي في مُحْكَمِ كِتابِهِ: زُيِّنَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا (2)
ثُمَّ قالَ: وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ (3)
وَ عَنِ الصّادِقُ -عليه السلام-
مَن طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَکَ (4)
اين نوشته‌اي است خطاب به بنده‌اي از بندگان خدا، ...
با اهداي سلام و تحيات
غرض از مزاحمت مي‌خواستم جسارتا نكاتي را به عرضتان برسانم.
احاديث بالا خود گوياي مطلب هستند. تجمل و لوازم مادي و رياست و نظاير آن بي‌ارزش‌اند، مگر آن‌جا كه براي رضاي خدا يا ياري دين او انجام گيرد؛ چراكه حيات فاني نه ارزش پرداختن به آن را دارد، در جايي كه حيات باقي و زندگي ابدي و سعادت سَرْمَدي را به كوچك‌ترين ذره نامحسوسي خدشه وارد كند. القاب دكتر و مهندس و غيره همگي فناپذيرند و آن‌چه مي‌ماند، حجت‌الاسلام است و آيت‌الله و آيت‌الله‌العظمي. اما چگونه مي‌توان اين القاب شريف را به دست آورد؟ آيا تنها راه آن فقط تحصيل حوزوي است؟ خير. اين القاب هر كدام معنايي دارند. حجت يعني راهنما. حجت‌الاسلام يعني كسي كه اخلاق و رفتارش درست است و راهنما و هدايت‌كننده مردم به اسلام است. و يا آيت‌الله‌العظمي يعني بزرگ‌ترين نشانه خداوند -عَزَّ و جَلَّ-. اما نشانه خدا چيست؟ علي الاحوط منظور ابعد است از نشانه وجود خدا؛ بلكه منظور، نشانه صفات خداست (5). پس كسي كه آيت‌الله‌العظمي است، بزرگ‌ترين نشانه صفات خداست. به عبارت ديگر مردم با نگاه كردن به او مي‌توانند صفات خدا را مشاهده كنند. انسان چون از «نَفَخْتُ فيهِ مِنْ روحي» (6) منتج شده، مي‌تواند كليه 1000 صفت خدا را داشته باشد، منتها با ظرف محدود خود. تفاوت در صفات نيست، بلكه در اندازه صفات است كه براي خدا حدي ندارد و براي انسان ولو زياد باشد، محدود است. پس انساني كه اخلاق و رفتارش حجت‌الاسلام باشد، مرضي (7) خداست و اگر آيت‌الله يا آيت‌الله‌العظمي باشد ارضي (8).
اما يكي از صفات صعب‌الحصول خداوند عفو است. بدانيد مطابق با احاديث و روايات هر كه در دار دنيا حساب مردم را ساده بگيرد، در حساب قيامت و نيز در سوال و جواب برزخ راحت خواهد بود، ان شاء الله تعالي. مثلا وقتي آقا شيخ مرتضي زاهد را درون قبر گذاشتند، بلافاصله از جانب خداي متعال به نكيرين خطاب رسيد: «شما اين بنده را به من واگذار كنيد، كاري به كار ايشان نداشته باشيد ... او در عمرش به خاطر من با خلق متواضع بود و ذره‌اي در خود احساس غرور نداشت.» (9) اما ساده گرفتن حساب خلق چيست؟ يك حساب، حساب مادي است كه اگر مثلا به كسي انسان پولي قرض داد كه شخص توانايي بازپرداخت آن را نداشت، به او فشار نياورد. يك حساب نيز حساب اخلاقي است. يعني اگر كسي انسان را به هر دليلي ناراحت كرد يا انسان از قضيه بگذرد و يا حداقل پس از عذرخواهي بگذرد و ماجرا را سخت نگيرد. اين يك مساله مهمي است كه متاسفانه مورد غفلت است، حال آن كه نافع است از براي حساب ليلة الدفن و قيامت.
مورد ديگر نماز است كه به فرموده شيخ السالكين و استاذ العارفين حضرت آيت‌الله‌العظمي بهجت -حفظه الله و ادامه و ابقاه- خداوند متعال كه مي‌خواهد انسان را به كمال برساند، آيا مي‌شود چيزي را كه كمتر اهميت دارد، زياد به آن دستور دهد؟ يا چيزي را كه زياد اهميت دارد بر آن تاكيد مي‌كند؟ مشخص است كه آن‌چه را خداوند تبارك و تعالي زياد تاكيد مي‌كند، اهميت زيادي دارد و هيچ چيز در اين دنيا توسط او -جَلَّ جَلالُه- به اندازه نماز تاكيد نشده است و هيچ بابي از ابواب فقه و اخلاق و عرفان موكدتر از باب نماز نيست. پس شايسته است مومن در اداي حق آن بكوشد و تا جايي كه امكان دارد به آن اهميت دهد كه اين اهميت، اول، جماعت است، بعد اول وقت، بعد بواطن آن اعم از خضوع و خشوع و حضور قلب، بعد مستحبات آن و بعد ظواهر آن اعم از لباس پاكيزه و بوي خوش و نظاير آن. در روايت است كه كسي كه آخرين كلمه‌اي كه مي‌گويد و از دنيا مي‌رود لا اله الا الله باشد، به بهشت مي‌رود. اما چگونه مي‌توان به اين فيض نائل شد؟ به همين راحتي در لحظه مرگ مي‌توان اين قول شريف را گفت؟ خير. چاره‌اش نماز است. حضرت عزرائيل - علي جميع الملائكة المقربين و عليه السلام- خدمت رسول الله -صلي الله عليه و اله- عرض كرد: «به امتت بگو از من نترسند. هركه نمازش را اول وقت بخواند، من خود در لحظه مرگ شهادتين را به او تلقين مي‌كنم.»
آن كمك به مردم را هم بسيار مراقبش باشيد كه شروطي دارد براي تقبلش. اولِ آن نيت است كه بايد فقط و فقط در راه رضاي خدا باشد و حال چگونه ممكن است عبد براي رضاي خدا به ديگري كمك كند، اما هنگامي كه كمك‌شونده از او تشكر نمي‌كند، ناراحت شود؟! يا چگونه ممكن است هنگامي كه كمك‌شونده كار او را كم‌اهميت جلوه مي‌دهد، ناراحت شود كه چرا كار مرا بي‌ارزش كرد؟! مگر او براي ديگري كه چون خود بنده‌اي نيازمند درگاه رب‌الارباب -جَلَّ شَاْنُه- است، كار كرده كه از عدم تشكر او يا بي‌ارزش ساختن او كار خود را ناراحت شود؟! تازه با حصول شرايط ذكرشده كه بسي دشوار است، اين كمك‌رساني يحتمل براي وزن حساب قيامت نافع باشد و نه براي سرعت آن و نه براي حساب شب اول قبر.
خط ششم را دوباره بخوانيد. شايد كمتر كسي شما را اين‌گونه خطاب كرده باشد، اما همه در پيشگاه خداوند -جَلَّ و عَلا- بدون اسم و صفت هستند. جناب و آقا و دكتر و مهندس و خلبان همه در نزد او -عَزَّ عِزُّه- محو هستند، مگر حجت و آيت و نظاير آن، اگر آن‌گونه كه عرض شد كسب شده باشند.
اما راه‌حل چيست؟ چيزي نيست جز توسل خالصانه به ساحت مقدس صاحب‌الامر -روحي و ارواح العالمين له الفداه. بر هر شيعه علي بن ابي‌طالب -عليه آلاف التحيه و السلام- واجب است كه در هنگام وقوع حاجت و يا گرفتاري به مولاي خود توسل جويد. اما توسل چگونه انجام گيرد؟ راه‌هاي مختلفي وجود دارد كه آن‌چه حقير به شما پيشنهاد مي‌دهم خواندن دعاي سلامتي ولي عصر -عجل الله تعالي فرجه الشريف- (10) با حضور قلب كامل و توجه تام به معني است در هر شب يك‌بار و درخواست شفاعت از آن بزرگوار براي هدايت، مغفرت، قضاي حاجات و رفع بَليّات و زمان آن احوط (11) است كه از مغرب الشمس باشد الي مطلع الشمس (12).
وَفَّقَكَ اللهُ عَلي ما يُحِبُّ وَ يَرْضي، اَلْتَمِسُ مِنْكَ الدُّعآء
عَبْدُاللهِ الْاَحْقَر
پي‌نوشت‌ها
---------------
(1) درس‌نخوانده: ظاهرا نويسنده نامه از اين صفت پيامبر (ص) استفاده كرده كه به طرف بفهماند به تحصيلات خود مغرور نشود.
(2) بقره/212: «زندگي دنيا براي كافران زينت داده شده است». ظاهرا نويسنده نامه با اين آيه و نيز آيه بعد و حديث بعد از آن خواسته به طرف بفهماند كه به ميز و صندلي اداري و يا ثروت خود ننازد.
(3) آل عمران/185: و زندگي دنيا، چيزي جز سرمايه فريب نيست.
(4) جهاد با نفس، حديث 498: کسي که طالب رياست باشد, هلاک مي‌شود.
(5) به احتمال بيشتر منظور نشانه صفات خداست و نه نشانه وجود خدا.
(6) قول خداوند كه فرمود به هنگام خلقت انسان از روح خود در آن دميدم؛ به عنوان نمونه سوره نساء آيه 13.
(7) مورد رضا
(8) مورد رضاي بيشتر
(9) كتاب «آقا شيخ مرتضاي زاهد» نوشته «محمدحسن سيف‌اللهي» انتشارات «مسجد مقدس جمکران»
(10) اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّك َ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى ابائِه، في هذِهِ السَّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ، وَلِيًّا، وَ حافِظًا، وَ قائِدًا وَ ناصِرًا، وَ دَليلًا وَ عَيْنًا، حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً، وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلًا
(11) بهتر
(12) از غروب آفتاب تا طلوع آن (در طول شب)

 

 

mastoor_313@yahoo.com

و عباس همچنان در اهتزاز...

دانگ‌...
يك‌ صدا!
يك‌ ضربه‌!
ساعت‌ يك‌ از نيمه‌ گذشته‌! صدا از گلدستة‌ روبه‌رو بگوش‌ مي‌رسد.
در قابي‌ از نور و سكوتي‌ كه‌ در ژرفاي‌ شب‌ صداي‌ ساعت‌ آنرا مي‌شكند.
دانگ‌...
از ازدحام‌ خبري‌ نيست‌
شهر در خواب‌ رفته‌!
چونان‌ مسافران‌ خسته‌ در گوشه‌اي‌ و كنجي‌ آرام‌
صداي‌ ديگري‌ آرامش‌ شهر را برهم‌ نمي‌زند
دانگ‌...
صداي‌ آرامش‌
صداي‌ ساعت‌ در قاب‌ سبز گلدسته‌
انعكاس‌ خلوت‌ اثيري‌ شب‌ در كربلاست‌!
پسركي‌ كه‌ از صبح‌ در ظرف‌ بزرگي‌ آب‌ يخ‌ هديه‌ مي‌داد در خواب‌ رفته‌،
در ميدان‌ سبز سقاي‌ كربلا!
دستفروشي‌ تنها در كنارة‌ ميدان‌ نشسته‌
چه‌ مي‌فروشد؟ نمي‌دانم‌. اما، پيداست‌ كه‌ خود خريدار است‌
دانگ‌...
صداي‌ زنگ‌ را خريدار است‌
صداي‌ سبز آرامش‌ اثيري‌ بودن‌ در سايه‌سار نخل‌ بلند اردوگاه‌ حسين‌ را
دانگ‌ ساعت‌ و بال‌ بال‌ زدن‌ پرچم‌ سرخ‌ در اهتزاز
بيداري‌، پرچم‌ سرخ‌ و بودن‌
شهر بي‌آنكه‌ بداند در سايه‌سار نخل‌ سردار كربلا آرميده‌ است‌.
اردوگاه‌ كربلا چشم‌ به‌ بال‌بال‌ زدن‌ پرچم‌ سرخ‌ دارد
و گوش‌، به‌ ساعتي‌ كه‌ بيداريش‌ را جار مي‌زند
دانگ‌...
بيدارم‌!
چون‌ خورشيدي‌ رخشان‌،
بيزار از تاريكي‌
بيدارم‌!
چون‌ موجي‌ در حركت‌،
گريزان‌ از ايستايي‌
بيدارم‌!
چون‌ روح‌ سبز جنگل‌،
سرشار از زندگي‌
چون‌ چشم‌ زينب‌ در شب‌ فراق‌
چون‌ گوش‌ مردان‌ دشت‌ نينوا!
هَل‌ من‌ ناصر ينصرني‌؟
دانگ‌...
و بال‌بال‌ زدن‌ پرچم‌
لبيك‌ اي‌ حسين‌!
اي‌ روح‌ سبز زندگي‌!
اي‌ دريا!
اي‌ تماميت‌ حيات‌!
اي‌ همه آزادگي‌!
* * *
ماه‌ از فراز شهر مي‌گذرد
آرام‌...
گويي‌ صداي‌ ساعت‌ در قاب‌ سبز گلدسته‌
پاي‌ رفتنش‌ را بسته‌
به‌ كجا مي‌رود؟
به‌ غروب‌؟
به‌ محاق‌؟
دانگ‌ ساعت‌ و بال‌بال‌ زدن‌ پرچم‌؛
بودن‌ و ماندن‌ را به‌ گوشش‌ مي‌خواند
شهر در انتظار صدايي‌ ديگر از گلدسته‌ است‌
دانگ‌... دانگ‌...
و اينك‌ دو بار!
پيش‌ از آنكه‌ ديو يأس‌ سايه‌ بگسترد، ساعت‌ به‌ صدا درمي‌آيد
اينك‌ دوبار
عباس‌ در اهتزاز است‌
عباس‌ ايستاده‌ است‌
بيدار
در پهندشت‌ كربلا
در ميدانگاه‌ شهر
دانگ‌...
موج‌ است‌ و روح‌ سبز جنگل‌
عباس‌ نويد سحر مي‌دهد!
تا صبح‌ راهي‌ نيست‌
تا محو سياهي‌
تا نور
تا دميدن‌
تا ظهور
ساعت‌ در قاب‌ سبز گلدسته‌ مي‌نوازد
سه‌ بار!
دستفروش‌ بيدارتر از هميشه‌ دل‌ به‌ دانگ‌ ديگري‌ خوش‌ كرده‌
پرچم‌ سرخ‌ بال‌بال‌ مي‌زند!
گلدسته‌ به‌ صدا درمي‌آيد!
اللهاكبر... اللهاكبر!
نور از مشرق‌ آسمان‌ مي‌بارد
سياهي‌، اشباح‌، رهزنان‌ نيمه‌ شب‌،
همه‌ مي‌گريزند
عباس‌ همچنان‌ ايستاده‌ است‌
ساعت‌ همچنان‌ صدا درمي‌دهد
پرچم‌ همچنان‌ بال‌بال‌ مي‌زند
تا صبح‌...
تا پهن‌ شدن‌ همة‌ نور در گسترة‌ زمين‌
تا فردا...
تا وقتي‌ كه‌ شبي‌، شبحي‌ و ترسي‌ نباشد
تا آمدن‌ حسين‌،
تا تولد دوبارة‌ اصغر
تا آشكار شدن‌ قد رشيد علي‌اكبر
از ميانة‌ خيمه‌گاه‌
تا شكفتن‌ لبخندي‌ از نور بر لبهاي‌ زينب‌
رقيه‌
سكينه‌
عباس‌ همچنان‌ در اهتزاز است‌
پسرك‌ سقا به‌ صحن‌ خيابان‌ آمده‌
دستفروشها در امنيت‌ بال‌بال‌ زدن‌ پرچم‌ بيرون‌ آمده‌اند
و ساعت‌،
هر ساعت‌ مي‌نوازد
دانگ‌... دانگ‌.

 

 

احسان بهرام غفاري

امان از اين اقتدار كه تركمنستان
به ريش مان مي خندد !

هر وقت اسم كشور همسايه مان تركيه به گوش مي رسد ،‌ اولين چيزي كه به ذهن مان خطور مي كند ، آدم هاي كلاه بردار و ‌شياد ، پليس رشوه گير ،‌ جيب برهايش ، فاحشه هايش و آب جو فروشي هايش و امثالهم است . اگر كمي خوشبينانه به آن نگاه كنيم ، شلوار جين ،‌ كفش هاي اسپرت و تي شرت و اجناس بوفه پر كن مثل بلورجات و غيره به ذهن مي آيد . اما دو خبر كه هر دو هم كوتاه است ، از تركيه شنيده مي شود . اول اينكه تركيه امسال مي شود پايتخت فرهنگي اروپا و دوم اينكه مردي را به خاطر اتهام به همسرش كه باكره نبوده مجازات كرده اند . خيلي خوب است كه اين دو خبر در عين كوتاه بودن ما را كمي به فكر وا بدارد كه ما كجاي راهيم ؟ و به كدامين جهنمي با سرعت نور در حال سقوط هستيم ؟
در همين روزانه خودمان خيلي راحت و مثل آب خوردن مي گويند مهناز افشار چون در نقش يك دختر امروزي بازي كرده پس خراب است . هديه تهراني چون با بهمن قبادي رفته فرانسه ،‌ حتما با بهمن قبادي سر و سري دارد و شب ها در يك اتاق مي خوابند . شريفي نيا چون بازيگردان فلان فيلم بوده پس حتما با نقش اول دختر آن فيلم خوابيده و يا از طرفي ديگر دوستان كه مي نويسند كار فلان قوه خوب است چون هر كه مانتوي كوتاه بپوشد روسپي است ،‌ هر كه لاك بزند ،‌ خون شهدا را پايمال كرده و هر كه موسيقي گوش بدهد ، لزوما شيطان را درسته پرستيده و هزاران نمونه كه حداقل بي شماري از آن در نوشته هاي دوستان روزانه اي نوشته شده و نوشته مي شود . ولي همين تركيه كه به آنها هر چه دوست داريم نسبت مي دهيم ،‌ مردي را به خاطر اتهام به همسرش مجازات مي كند . دقت كنيد به همسرش و نه مردم اجتماعش كه اگر مسلما روي اتهامش با بانوان جامعه اش بود ،‌ حساب آن مرد با كرام الكاتبين بود . حال از مردم كه بگذريم ( كه واقعا جاي گذشت ندارد به دو دليل كه يكي اش اخلاقي است و ديگري اعتقادي كه حداقل در دين ما به شدت از تهمت زدن بدگويي شده و مجازات سختي برايش در آن دنيا در نظر گرفته شده است كه دوست گرامي اي در همين شماره با دو روايت ،‌ گوشه اي از اين عمل را متذكر شده است ) . اما باز مي رسيم به اينكه تركيه چه كرده كه در مدت كمتر از ده سال به جايي مي رسد كه از سوييس و اتريش و فرانسه و ديگر كشورهاي طراز اول دنيا در فرهنگ پيشي مي گيرد و لقب پايتخت اروپا را از آن خود مي كند ؟ چرا راه دور برويم ،‌ همين دوبي در عرض ده سال چه مي كند كه تمامي شركت هاي اعظم جهان با كله در آن وارد و آنجا را بعنوان نماينده خود قبول مي كنند ؟ مسلما امنيت اقتصادي و سياسي اي كه اين كشور براي دنيا بوجود مي آورد ، از شاخه هاي مهم اين جذب سرمايه و انسان است .
اما نگاهي به خودمان بكنيم متوجه خيلي چيزها مي شويم . اصلا قرار نيست راه دوري برويم . فقط قرار است از جنگ جهاني دوم به اينطرف را در نظر بگيريم . جنگ جهاني دوم دنيا را زير و رو مي كند . اما ايران دارد خطوط راه آهن و جاده مي سازد و دانشگاه درست مي كند . جنگ جهاني دوم ، ‌اروپا را به ويرانه اي تبديل مي كند و ما دانشجو به اقصي نقاط جهان مي فرستيم و كاديلاك و بيوك توليد مي كنيم . جنگ جهاني دوم با مردم اروپا كاري كرده است كه حتي به شلغم گل آلودي هم براي رفع گرسنگي قانع اند و ما رستوران هاي فلان و بهمان درست مي كنيم و انواع و اقسام خوراكي هاي رنگين سرو مي كنيم . جنگ جهاني دوم اروپا را بدون سوخت مي گذارد و ما صنعت نفت و گاز و بنزين را ملي مي كنيم و پالايشگاه برقرار مي كنيم . جنگ جهاني دوم تمام مي شود و اروپا در خون مي غلطد و مردهايش ار بين رفته اند ولي خوني در ايران ريخته نمي شود و مردان شب ها كاباره مي روند و سبيل چرب مي كنند و دل خوش دارند . ده سالي مي گذرد . مثلا سال 1350 . ايران شورلت توليد مي كند ،‌ نفت استخراج مي كند ، در همه جاي دنيا نوكري توريست هايش را مي كنند و از كشورهاي ژاپن ، چين ، كره و ايتاليا و آلمان كارگر استخدام مي كند . اصلاحات ارضي انجام مي دهد ، حقوق اجتماعي شهروندي دارد ، بيمه دارد ، خدامت درماني اش حرف اول دنيا را مي زند و كلا يك نفر كار مي كند و هفت سر عائله مي خورند . اما اروپا دارد آجر روي آجر مي گذارد تا كشورش را بسازد . ده سال ديگر مي گذرد و ايران انقلاب را از سر مي گذراند و باز نقل محافل خبري دنيا مي شود . روند رو به رشد ايران و اسلام گرايي به خاطر انقلاب ايران در كشورهاي عربي و آسيايي فراگير مي شود . هند ، پاكستان ، افغانستان ،‌ لبنان ، سوريه ، فلسطين و ديگران انقلاب ايران را سرمشق قرار مي دهند . امام وجهه بين المللي پيدا مي كند . رهبران مسلمان دنيا ،‌امام را بعنوان منجي شان قبول دارند و اروپا و آمريكا و ديگران ،‌از ايران هراس دارند و ايران را قدرتي مي دانند . ده سال ديگر مي گذرد . شوروي كه خيلي برو و بيا دارد ، مي پاچد . آسيا در حال رشد است . كشورهاي عربي هنوز در خوابند و ملخ نوش جان مي كنند و ايران جنگ را از سر گذرانده است و فاتح ميدان شده است و در مقابل خيل عظيمي از كشورها ‌يك تنه ايستاده است و عجيب اينكه با دستي خالي ولي دل هايي به بزرگي و قدرت تمام سلاح هاي دنيا . ده سال ديگر مي گذرد . حال چين كتاني توليد مي كند ،‌ ژاپن ماشين كپي ، تركيه در صنعت نساجي و كشورهاي ديگر چشم بادامي در حال شكل گيري و رشد هستند . اروپا ساخته شده است و حالا همان ايتاليا ،‌ ماشين توليد مي كند ،‌ آلمان هواپيما و روماني و مجارستان و ديگر همسايه هايشان كه حتي نان هم نداشتند ، انيميشن و فيلم مي سازند و دنيا را قبضه مي كنند . اما ما داريم شعار مي دهيم ، فحش مي دهيم ، يكسري آدم هم كه قبلا نامشان آدم بوده از اين فرصت ها استفاده مي كنند و جيب شان را پر مي كنند . ده سال ديگر مي گذرد و مي رسيم مثلا به اين دو سال اخير . آلمان در صنعت حرف اول جهان است . ايتاليا در ورزش . روماني و مجارستان حتي توريست هم از ايران نمي پذيرند . تركمنستان گاز را به روي مان مي بندد و كره ،‌ چين و ژاپن جزو كشورهاي طراز اول و جهان اول محسوب مي شوند . عراق مي گويد اروند و كارون براي ماست . بحرين و قطر سه جزيره ايران را جزو نقشه خود مي كنند . امارات كه مهم ترين قطب اقتصادي خاور ميانه شده است ، خليج فارس را براي خود بر مي دارد . آذربايجان ،‌ تركمنستان ،‌ قرقيزستان و شومبولستان درياي خزر را بر مي دارند . ما سپند توليد مي كنيم ، بخاري به مردم مي دهيم كه نميرند ، مقام اول تصادفات و مرگ را بعلت جاده هاي خراب داريم . از بدبختستان توپولف مي خريم و سقوط مي كنيم . از بيچارستان خيار وارد مي كنيم . تخم مرغ نداريم . نان پخت نمي توانيم بكنيم . نفت نيست و هنوز ميليونها نفر هر روز دنبال كپسول گاز هستند . گشت ارشاد داريم . زن آقاي الهام خودش اپوزسيون است و داماد فلان وزير همه كاره . هيچكسي توان خريد خانه ندارد . ميوه نمي توانيم بخوريم . اروپا كه اصلا آدم حسابمان نمي كند . آسيا راهمان نمي دهد و مردمي كه همين چند وقت پيش ، آمريكا و اروپا پز مي دادند كه توريست ايراني دارند ، اكنون با ديدن خيابانهاي سوريه و تايلند آه مي كشند و مي گويند چقدر قشنگه اينجا و كاش ما هم از اينا داشتيم .
راستي ما به كجا مي رويم ؟ بد نيست كمي از اين اقتداري كه براي بوليوي خانه مي سازيم و از ونزوئلا موز مياريم را صرف خدمت به ملت خودمان بكنيم . راستي كجاست آن آدمي كه همين چند وقت پيش مي گفت ،‌ از نان شب مي زنيم و به لبنان كمك مي كنيم كه آموزه ديني است و روايت داريم كه فلان است و بهمان ؟ اميدوارم حداقل پتويي براي گرم شدن داشته باشد كه حرف قشنگ را لب حوض نمي زنند و فندقي نمي ... ند . كاش الان كه من اينها را مي نويسم ، حديثي مي آمد كه بچه هاي تبريزي و اردبيلي و گرگاني و مازني و گيلاني و زنجاني و ... را گرم مي كرد تا تركمنستان بعلت بدهي گازمان را قطع نكند . اي همه چيز بر سر ما كه از اقتدار زيادي ، ‌تركمنستان و قرقيزستان هم برايمان شاخ شده اند . راستي ما هنوز هم قدرت اتمي دنيا مي خواهيم بشويم وقتي نمي توانيم چهار تا استان را گرم كنيم ؟؟؟ راستي چرا ديگر از اين شعارها نمي دهيم كه ما مي خواهيم به دنيا علم اتمي صادر كنيم ؟؟؟ راستي چه بوديم و چي شديم ، مگه نه ؟؟؟ همين .

 

 

gwmorteza@yahoo.coom

برگ بيست و چهارم

خدايا از آن مي ترسم که مبادا به غير تو بنگرم …
از آن مي ترسم که باز فراموشت کنم، با اینکه تو فراموش نخواهي کرد ...
خدايا مي خواهم مثل خودت باشم و فراموش نکنم حقيقت را ...
خدايا حيران و سرگردان توام، تو نيزکمکم کن که واله و مجنون گردم ...
خدايا مي خواهم تو خدايم باشي نه دنيا، که دنيا نيز خداي بسيار است ...
خدايا آزاد و رها هستم و در اين رهايي تو را ديدم، که فرد محبوس در دنيا تو را نخواهد ديد ...
ای خدای بزرگ ...
هر روز به یادمان بیاور ...
که از میان همه ی نعمت هایی که به ما ارزانی داشته ای بالاترین آن محبت است ...
خدایا ...
دل هایمان را بگشا
نه فقط به روی نزدیکان مان
بلکه به روی همه انسان ها ...
ای خدای مهربان...
یاری مان کن تا دیر قضاوت کنیم و زود ببخشیم ...
یاری مان کن تا شکیبایی ، همدلی و مهربانی کنیم ...
خدایا از این همه بی کسی به درد آمده ام
و در این شبی که ستاره ها یش را نمیشه شمرد به تو پناه میاورم ...
چرا که شاید ستاره ها مرا در خود جای دهند ...
نمیدونم تنهایی من با شمردن ستاره ها تموم میشه یا نه ...
نمیدونم ستاره ها یه غریبه رو تو خودشون جای میدن یا نه ...
گریه هایم چه غریبانه و اشکهایم چه سوزناک بود ...
ولی حیف ابرهای آسمونت با بارشی سیل آسا اونو محو کرد ...
و چه اشکهایی که در دلتنگی کسی به زمین ریخت که میتونست بارون آسمونی باشه ...
خدایا ...
دیگر دلم اگه بگیره بارونی نمیشم تا قطرات بارونت و به من نیز برسونی ...
دیگر کمبود عاطفه و محبت رو از کسی نمیخوام ...
دیگه اینبار می خوام خودت منو ببینی نه فرشته هات ...
کاش دیگه بدونی من نیاز به کمک خودت دارم نه هیچ کس دیگه...
دیگه دلتنگ کسی نیستم و ...
و می دونی من با بارون تو سیر میشم ...
حال دستهای گل آلودم را به سوی تو دراز میکنم تا ...
و هر گاه تو را میبینم چشمانم اشک آلود می شود ....
خدایا تو را به دل شکسته ام قسم ... مرا بازهم ببین ... مرا ترک نکن ...
قول بده ... هیچ وقت ترکم نکنی ...
باور کن دست هایم تنها از گرمای دستان تو گرم است ...
آمین ...

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

28 دي / 18 ژانويه / 9 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
28 دي ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پيش از تولد شاه شد و عربان را به انتقام مهاجرت و تصرف بحرين به ريسمان كشيد

شاپور دوم

شاپور دوم

هجدهم ژانويه سال 311 ميلادي بحراني كه بر سر مسئله رياست كشور، در ايران پديد آمده بود و كار تصميمگيري هاي دولتي را مختل كرده بود رفع شد. در اين روز بزرگان ايران پس از چند جلسه مذاكره سرانجام تصميم گرفتند كه فرزند به دنيا نيامده شاه متوفا را به شاهي بر گزينند، زيرا كه يك موبد (روحاني زرتشتي) كه پزشكي هم مي دانست پس از مصاحبه با همسر شاه متوفا نظر داده بود كه به احتمال زياد، نوزاد، پسر خواهد بود. پس از اين تصميم که با حضور همسر شاه متوفا گرفته شد نايب السلطنه هم در همان جلسه تعيين گرديد. به اين ترتيب شاپور دوم (ذوالاكتاف) كه از هفده سالگي، خود زمام امور را به دست گرفت تنها پادشاهي است كه دوران سلطنت او بيش از طول عمرش به حساب آمده است. يکي از مسائل دوره «بحران ناشي از امروز و فردا کردن بزرگان بر سر تعيين شاه تازه» آهنگ مهاجرت يك قبيله عرب از صحرا به بحرين و تصرف آنجا از سوي اين عربان بود که لزوم تعيين هرچه زودتر رئيس كشور را ايجاب مي كرد.
    شاپور دوم كه از كودكي كينه عربان را به دل گرفته بود به سخترين وجهي آنان را سركوب كرد و به نوشته برخي از مورخان، با سوراخ كردن شانه هاي اسيران عرب، آنان را به ريسمان كشيد و عربان به همين لحاظ وي را ذوالاکتاف خوانده اند. ولي مورخان رومي وقت نوشته اند که اين لقب به اين دليل بوده که شاپور دوم شانه هاي پهن داشته بود (اصطلاحا،چهار شانه بود).

 

حادثه يا تعمد؟
سقوط هواپيماي انگليسي حامل افسران ايران

دراين روز، 28 دي ماه در سال 1321 (18 ژانويه 1943) هواپيماي انگليسي حامل افسران ايراني از جمله يك سرتيپ و دو سرهنگ كه به دعوت دولت انگلستان براي بازديد از محل و قوع جنگهاي شمال آفريقا عازم مصر شده بودند در نزديكي قزوين، ظاهرا به دليل نقص فني سرنگون شد و همه سر نشينان آن كشته شدند.
     اين هواپيما كه درباره سقوط آن شايعه هاي متعدد درافواه وجود داشت كمتر از يك ساعت پس از برخاستن از فرودگاه نظامي قلعه مرغي تهران سرنگون شده بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

28/10/59
حبيب الشطي دبيركل 42 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي: اگر جنگ ادامه پيدا كند در نهايت به مداخله ابرقدرت‌ها مي‌انجامد كه در هر صورت اين مداخله استقلال كشورهاي حوزه خليج فارس و صلح جهاني را به مخاطره خواهد انداخت.

28/10/63
مورد هدف موشك قرار گرفتن برت رام متعلق به كمپاني سي ترانس آلمان غربي (مسئوليت اين امر از سوي رژيم عراق به عهده گرفته شده بود.)

پرداخت وامي به ارزش 12 ميليون دلار به رژيم عراق توسط دولت ريگان

Mobin_s2004@yahoo.com
18 ژانويه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
مبارزه تبليغاتي آلمان بر ضد استعمار انگلستان و فرانسه

سه سال پس از به قدرت رسيدن هيتلر در آلمان، مبارزه اين دولت با سياست استعماري انگلستان و فرانسه و سلطه طولاني اين دو دولت بر كشورهاي دور دست به ويژه خاورميانه و افريقا آغاز شد، و يك روز پس از نطق گوبلز وزير تبليغات هيتلر در اجتماع اعضاي حزب حاكم سوسياليست ملي (نازي) كه شديدا به سياست هاي استثماري انگلستان و فرانسه حمله كرد، (18 ژانويه 1936) اين كاريكاتور در روزنامه هاي آلمان به چاپ رسيد كه نشان مي دهد دو دولت استعمارگر (انگلستان و فرانسه) با كشتن افريقائيان، كرسي سلطه خود را بر ستوني از كله هاي آنان (مردم افريقا) قرار داده اند و به زمين و زمان فخر و افاده مي كنند .

 

صدور جانيان انگلستان به استراليا براي ايجاد مهاجر نشين!

نخستين دسته مهاجران انگليسي، عمدتا جانيان زنداني و بدكاره ها 18 ژانويه 1787 وارد استراليا شدند و با ازميان بردن بسياري از بوميان اين سرزمين جاي آنان را گرفتند و استراليا را به صورت يك مهاجرنشين انگليسي در آوردند. استراليا كه از اوايل قرن 20 يك دومينيون مشترك المنافع انگلستان شده است پادشاه اين كشور را رئيس استراليا مي داند.
     جغرافيون غرب در همان زمان با هدف كاهش اعتراض آسيايي ها به مهاجرت انگليسي ها به استراليا و نيوزيلند، اين دو سرزمين و جزاير متصرفه ديگر را، قاره «اقيانوسيه» ناميدند که باقي مانده است. با وجود اين، اعتراض پايان نيافته است و خطر «سياسي ـ نظامي» در اين منطقه همچنان باقي است. مي دانيم كه از آغاز قرن 21، انتقال قدرت از غرب به آسيا و اوراسيا (اورازيا) شروع شده است.

 

زورگويي تمام عيار ژاپن به چين

دولت ژاپن 18 ژانويه 1915 يك فهرست بلند بالا مركب از 21 دستور به دولت وقت چين داد كه بي شباهت به خواستهاي دولت انگلستان از ايران نبود كه در قرارداد به تصويب نرسيده سال 1919 معروف به قرارداد وثوق الدوله منعكس است. اگر فهرست دولت ژاپن مورد موافقت چين كه تازه جمهوري شده بود قرار مي گرفت اين كشور تحت الحمايه ژاپن مي شد.
     طبق اين فهرست، دولت چين بايد همه امتيازهايي را كه پيش از آغاز جنگ (جنگ جهاني اول در دومين سال خود بود) به آلمان داده بود به ژاپن مي داد و از آن پس با نظر ژاپن به خريد اسلحه و ساخت آن اقدام مي كرد و مستشاران نظامي چين بايد تنها افسران ژاپني باشند و محافظت از بنادر چين مشتركا توسط ژاپن و چين صورت گيرد و ....

برخي ديگر از رويدادهاي 18 ژانويه

  • 1941:   تعرض نيروهاي انگلستان به اريتره آغاز شد.

  • 1962:   نيروهاي آمريكايي به جنگلهاي جنوب ويتنام از هوا مواد شيميايي پاشيدند كه طبق اعلام خودشان نوعي سم آفت نباتي بوده تا كمونيستها از آنجا خارج شوند!.

  • 1962:   نيروهاي آمريكايي به جنگلهاي جنوب ويتنام از هوا مواد شيميايي پاشيدند كه طبق اعلام خودشان نوعي سم آفت نباتي بوده تا كمونيستها از آنجا خارج شوند!.

  • 1964:   امروز ( 28 دي ماه ) اعلام شد كه فردا پتروشيمي آبادان آغاز بكار خواهد كرد.

  • 1966:   يك روز پس از اعلام موافقت ايران و عراق به مذاكره براي حل اختلافهاي مرزي دو كشور ، كردهاي عراقي به چند شهر شمالي عراق حمله مسلحانه بردند.

  • 1967:   مجلس شوراي ملي قانون منع ازدواج كاركنان وزارت خارجه ايران با اتباع بيگانه را تصويب كرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    9 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    تاسوعاى حسينى

    9 محرم 61تاسوعاى حسينى

     

     ورود «شمْرِبْنٍ ذِي الْجوشَن»همراه با نامه ابن زياد به كربلا

    9 محرم 61 - «شمْرِبْنٍ ذِي الْجوشَن»همراه با نامه ابن زياد به كربلا وارد شد. در اين نامه به عمر بن سعد دستور آغاز جنگ با امام حسين (ع) داده شده بود. شمر نزديك خيمه‏گاه امام و يارانش شد و براي تضعيف روحيه نزديكان آن حضرت فرياد كرد و گفت: براي شما امان نامه آورده‏ام، دست از مبارزه برداريد. اما برادران و ياران امام حسين (ع) در جواب يك صدا گفتند: خدا ترا وامان نامه‏ات را لعنت كند، آيا ما را امان مي‏دهي در حاليكه پسر رسولخدا امن ندارد. اي دشمن خدا آيا تو ما را امان مي‏دهي تا برادر و سرور خود را تنها بگذاريم و از نفرين شدگان فرمان بريم؟ بدين ترتيب امام حسين (ع) و يارانشان در راه خويش برا يحفظ اسلام و پايداري آن استوار ماندند و كساني چون ابن سعد براي كسب مال و مقام دنيوي در انحراف و گمراهي خويش بيشتر فرو رفتند.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    -5
    1

    اهواز

    3
    13

    تبريز

    -9
    1

    شيراز

    -2
    9

    مشهد

    -15
    -3

    بندرعباس

    5
    17

    کرمان

    -6
    2

    اصفهان

    -10
    2

    يزد

    -14
    0

    کرمانشاه

    -6
    6

    اراک

    -18
    -2

    رشت

    2
    6

    دبی

    13
    17


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1375 تومان
    933 تومان
    1845 تومان
    870 تومان
    246 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    210000 تومان
    103000 تومان
    52500 تومان
    197000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.14

    اذان مغرب : 17.25

    اذان صبح فردا : 5.45

    طلوع آفتاب فردا : 7.13

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Science Magazine
    11 ژانويه

    جديدترين شماره از هفته نامه
    Science

    تاریخ انتشار: 11 ژانويه 2008
    تعداد صفحات مجله: 94
    حجم فایل: 23 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    --------------------------------------------------------------

    شارژر خورشیدی باتری laptop


    تنوع محصولات عجیب و غریب موجود در نمایشگاه آنقدر زیاد بود که از وسایل جانبی مربوط به موبایلها و laptop ها غافل شدیم.یکی از ویژگی های حائز اهمیت همه نوت بوک ها شرایط باتری آنهاست.مدت زمان کار آنها و عمر مفید از فاکتورهاییست که بسیار در موقع انتخاب یک مجموعه به آن توجه می شود. به این کیف لپ تاپ زیبا نگاه کنید. این کیف می تواند نیاز شما را به شارژهای مکرر باتری و یا خرید باتری های اضافه برای لپ تاپ بی نیاز سازد. تنها کافیست برای مدت زمانی نه چندان طولانی در معرض تابش نور خورشید باشد تا بتواند با استفاده از انرژی خورشیدی پنل خود را برای شارژ باتریهایی نظیر باتری لپ تاپ و حتی موبایل آماده کند. اگر به مدت 24 ساعت در معرض تابش نور باشد می تواند انرژی معادل 14.7 وات را در پنل خود ایجاد و ذخیره کند. فقط پرداخت قیمت 599$ آن کمی برایمان سخت بود. وگرنه جستجوی طاقت فرسا برای پیدا کردن باتری یدکی نوت بوکمان را فراموش می کردیم!

    اختتامیه نمایشگاه CES2008  



     

    نمایشگاه CES2008 در روز 9 ژانویه آخرین روز کاری خود را سپری کرد. در این سه روز بر پایی نمایشگاه کوششمان بر آن بود تا بتوانیم گزیده ای از محصولات ارائه شده در نمایشگاه را برایتان معرفی کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم از دریچه ای کوچک با زاویه دید جدیدی شما را با تکنولوژی موجود آشنا کنیم. گرچه وسعت نمایشگاه و تنوع محصولاتش بسیار فراتر از حد تصورمان بود اما سایت نارنجی 9 ماهه نهایت تلاش خود را در ارائه پوشش خبر رسانی این دوره انجام داد. حالا یک سال فرصت داریم . می توانیم بنشینیم و در خیال خود تصور کنیم و به تصویر بکشیم هر آنچه را که از تکنولوژی روز و فن آوری توقع داریم. شاید نمایشگاه CES2009 شاهد تولدشان باشد!
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    عاشورا در فقه


    نويسنده: سيد ضياء مرتضوى

    معرفی کتاب:
    عظمت عاشورا و نقش گسترده و عميقى كه حركت سيدالشهدا(ع) در حوزه دين و جامعه داشته است، همواره و بحق از مهمترين مباحث تاريخى، كلامى به شمار رفته و نگاههاى مختلفى را به خود متوجه ساخته است.
    «عاشورا در فقه»، عنوان پژوهشى تازه بود كه توسط نويسنده، در كنگره نخستين كنگره بين المللى امام خمينى و فرهنگ عاشوراكه در سال 1374 ارائه شد.
    تازگى موضوع و مقايسه اى كه در اين پژوهش، ميان ديدگاه حضرت امام خمينى(قده) و چند تن از فقهاء بزرگ، صورت گرفته است، از نکاتی است که امید است مورد توجه علاقه مندان اين دست مباحث قرارگیرد.
    فهرست مطالب كتاب به شرح زير است:

    ● فرهنگ عاشورا
    پيش درآمد
    امين الاسلام طبرسى، آغازگر طرح
    علامه حلى، آغازگر استدلال
    همراهى شهيد ثانى

    ● تحليل محقق ثانى
    ديدگاه صاحب رياض
    صاحب جواهر و تكليفى ويژه
    محورهاى تحليل صاحب جواهر
    آن چه گذشت

    ● فقه عاشورايى امام خمينى(قده)
    1. قيام براى تشكيل حكومت
    2. آگاهى به شهادت و حركت براى حكومت
    3. تقدم مصالح عاليه
    4. عاشورا الگويى براى همه
    جمع بندى ديدگاه امام خمينى قدس سره


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    چرا خانم ها نباید با آقایون متاهل
     ارتباط برقرار کنند؟
     

    برخی از خانم ها تمایل دارند که با مردهای متاهل ارتباط برقرار کنند و این کار را تنها به خاطر ریسک و هیجانی که در بردارد انجام می دهند. واقعاً تاسف آور است. گاهی اوقات این افراد اصلاً متوجه نیستند که تا چه اندازه ضرر و زیان به بار می آورند. بعضی وقت ها یک چنین خانم هایی تنها به برقراری رابطه ی جنسی و پول فکر می کنند. در برخی موارد دیگر هم کار به جایی می رسد که یکی از طرفین نسبت به دیگری احساس پیدا کرده و به او علاقمند می شود. این برای همسر اول انصاف نیست که یک نفر دیگر از راه برسد و شوهر او را با خود ببرد. همسر اول در کل این ارتباط بی گناه است.
    این حق خانم نیست که آسیب های عاطفی شدیدی را تحمل کند و شاهد آن باشد که همسرش با زن دیگری ارتباط برقرار کرده. زمانیکه یک زن با احتساب به این امر که طرف مقابل دارای زن و زندگی می باشد، باز هم با او ارتباط برقرار می کند، فقط در پی رسیدن به نیات پلید و شیطانی خودش است. اصلاً برایش اهمیتی ندارد که ممکن است همسر اول این آقا چه آسیب هایی را متحمل شود. این زن فقط نیتش این است که زندگی او را از هم بپاشاند. یک چنین زن هایی معمولاً سعی می کنند رفتارهای خودشان را به طرق مختلف توجیه کنند و خیانت موجود را پیش برده و زندگی زن و شوهر را از هم بپاشند.
    اکثر خانم هایی که خیانت پیشه می کنند و با مردهایی که دارای همسر هستند ارتباط برقرار می کنند این کار را تنها به دلیل احساس قدرت انجام می دهند. با این کار احساس می کنند که قدرت آن را دارند تا مرد را از همسرش جدا سازند. البته گاهی اوقات این کار جواب نمی دهد و در اکثر موارد مرد از همسر اولش جدا نمی شود. در چنین حالتی معمولاً مرد دوباره با احساس شرمندگی به سوی همسر اولش باز میگردد و سعی می کند که رابطه ای را که خراب نموده مجدداً بازسازی کرده و روابط خود را با همسرش بهبود بخشد. البته در برخی موارد هم دیده شده است که وقتی خانم با مردی متاهل ارتباط برقرار کرده، خودش هم نمی دانسته که این مرد متاهل است. برخی از مردهای متاهل در مورد وضعیت تاهل خود به خانم های دیگر دروغ میگویند.
    به هر حال این امکان وجود دارد که چه مرد و چه زن هر کدام به نقطه ای برسند که احساس گناه به آنها دست بدهد و از خیانت کردن خود پشیمان بشوند. اگر این احساس گناه شدت پیدا کند، یکی از طرفین به این ارتباط پایان می دهد. برخی از آقایون تنها به این دلیل که قادر به تحمل تعارض و دوگانگی در زندگی خود نیستند به یک چنین ارتباطی پایان می دهند. احساس گناه مانند کنه به جانشان می افتد و آنها را رها نمی کند. البته در این میان مردهایی هم وجود دارند که به هیچ وجه احساس گناه نمی کنند و هیچ تمایلی هم به بهبود رابطه از خود نشان نمی دهند. این قبیل افراد معمولاً از همسر اول خود جدا می شوند و سپس با معشوقه ی خود ازدواج میکنند. البته زمانیکه هیچ امیدی برای بهبودی رابطه به چشم نمی خورد، شاید طلاق بهترین گزینه ی انتخابی باشد.
    همسر اول معمولاً در یک چنین شرایطی احساس خشم، و عصبانیت می کند و اغلب این حس را پیدا می کند که شاید تقصیر او بوده که همسرش به او خیانت کرده و به این امر فکر میکند که چه خطایی از او سر زده است؛ اما حقیقت اینجاست که همسر این آقا هیچ کار اشتباهی انجام نداده، خیانت به این دلیل اتفاق افتاده است که آقا تصمیم گرفته به همسر خود خیانت کند. مردی که خیانت می کند این کار را علیرغم میل باطنی همسر خود انجام می دهد.
    اگر یک مردی از زندگی خود احساس رضایت نمی کند، باید درخواست طلاق بدهد نه اینکه به همسر خود خیانت کند. واقعاً جای تاسف است که چرا برخی از آقایون زندگی مشترک خود را آنقدرها که باید و شاید جدی نمی گیرند.
    آسیب زمانی به حد اعلای خود می رسد که شوهر، زن دوم را باردار می کند. بارداری مشکلات را هزار مرتبه پیچیده تر می کند. این مسئله برای همسر اول غیر قابل تحمل است.
    خیانت را تنها زمانی می توان بخشید که هر دو نفر تصمیم بگیرند که واقعاً به صورت صمیمانه بر روی از بین بردن آن کار کنند. برای اینکه فرد بتواند طرف مقابل را ببخشد، زمان لازم دارد. بازسازی اعتماد و اطمینان مستلزم گذر زمان است. اگر کسی که یک بار خیانت کرده بود، مجدداً این کار را انجام دهد، واقعاً جای تامل وجود دارد چراکه یک مرتبه از خطای او چشم پوشی شده و این بار دومی است که مجدداً یک چنین خطای نابخشودنی را تکرار می کند.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    كشوها را تقسيم كنيم؟  
     

    كشوها به عنوان يكي از امكانات استفاده بهينه از فضا، خود نيز نيازمند تقسيم‌بندي هستند
    كه براي اين منظور هم راه‌هاي متعددي وجود دارد و البته انتخاب هريك از آنها، رابطه مستقيمي با كاربرد كشو و درنتيجه لوازمي كه براي قراردادن داخل آن درنظر گرفته شده است، دارد

    راهكارهاي زير از اين جمله‌اند:
    بهترين روش براي تقسيم‌بندي و نظم‌بخشيدن به فضاي داخل كشوهاي كابينت‌هاي آشپزخانه، كاربرد تقسيم‌كننده‌هاي پلاستيكي است كه در قالب سيني‌هاي چند خانه‌اي و ديواره‌دار و همچنين قوطي‌هاي دردار در فروشگاه‌هاي عرضه لوازم پلاستيكي به فروش مي‌رسند.
    اگر كشويي را به شيشه‌هاي ادويه‌جات يا شيشه‌هاي عطر و لوازم آرايشي و بهداشتي اختصاص داده‌ايد ولي هربار كه كشو را باز و بسته مي‌كنيد، همه لوازم داخل آن جابه‌جا شده و در سطح كشو پخش مي‌شوند، كافي است به يك يا حتي هركدام از 4 ديواره كشوي چوبي، 2 عدد ميخ با فاصله دلخواه و باتوجه به نوع كاربرد كشو بكوبيد؛ سپس يك تكه كش به طولي متناسب با اين فاصله آماده كرده و دو سر آن را به ميخ متصل كنيد. حالا لوازم موردنظر را مابين كش و ديواره كشو قرار دهيد. به اين ترتيب كش مانع جابه‌جايي لوازم و احيانا آسيب‌رسيدن به آنها، هنگام باز و بسته‌شدن كشو مي‌شود.
    درصورتي كه سرويس ليوان يا استكاني را در بسته‌بندي مخصوص‌اش خريداري كرده‌ايد، جعبه آن را دور نيندازيد؛ شما مي‌توانيد از تقسيم‌بندي مقوايي داخل جعبه
    - كه به صورت شبكه‌اي براي جداسازي ليوان‌ها از هم طراحي و ساخته شده است - براي نظم‌بخشيدن به كشوي مربوط به جوراب‌ها، روسري و همچنين لباس‌هاي زير استفاده كنيد؛ به اين ترتيب كه هر تكه لباس را در هر خانه‌اي از آن شبكه مقوايي جاي دهيد؛ با اين‌كار، فضاي كشوي شما هميشه منظم و مرتب خواهد بود.
    از جعبه‌ها و قوطي‌هاي محكم مواد و لوازم مختلف براي تقسيم‌بندي فضاي داخل كشو استفاده كنيد. به‌عنوان مثال جعبه‌هاي فلزي شكلات، گز و سوهان براي خرده‌ريزهاي داخل كشوهاي كابينت آشپزخانه، لوازم‌التحرير بچه‌ها، ‌لوازم آرايشي، زيورآلات، ابزارآلات فني كوچك، ‌لوازم خانگي، داروها و... بسيار مناسبند
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    نحوه ورود و شكل گيري گروه هاي

    شيطان پرستي در ايران
     

    قسمت چهارم


    3. نمادها
    در بررسي نمادهاي متعلق به شيطان‌پرستي خط بسيار روشني از ارتباط صهيونيسم و شيطانيسم به وضوح قابل مشاهده است .
    در ذيل برخي از نمادها كه به عنوان نگين انگشتر ، ‌گردنبند ، تصاوير بر روي دست‌بندها ، پيراهن ، شلوار ، كفش ،‌ ادكلن ، ساعت و ... درج شده و از جمله به ايران اسلامي نيز راه يافته است ، مورد بررسي و معرفي قرار مي‌گيرد :
    اگر نوشته وسط نماد يعني (Satanism) به معناي شيطان‌گرايي به همراه دايره حذف كنيم ، آن وقت يك ستاره پنج‌ضلعي بر جاي مي‌ماند كه همان نشانه ستاره صبح يا پنتاگرام (pentagram) باقي مي‌ماند .
    اگر خوانندگان محترم با ياد داشته باشند اين همان ابزاري است كه در نجوم كابالايي مورد استفاده قرار مي گرفت و انواع آن در علائم شيطان‌پرستي ديده مي‌شود .
    اين سمبل نيز همان پنتاگرام است ، با فرق اينكه انواع آن گاه پنج‌ضلعي وارونه (snvertedpentagram ) يا ديو (Buphomet ) و به شكل در ميان نمادهاي شيطان‌پرستان به چشم مي‌خورد .
    لازم به يادآوري است كه برخي از شيطان‌گرايان محدوده جغرافيايي
    " تحت سلطه " اين نماد و در واقع منطقه نفوذ شيطان‌گرايي را در نقشه ذيل توصيف مي‌نمايند . (محدوده در ايسلند و اروپا)
    درميان پنتاگرا‌هاي قبلي تصوير سر يك بز تعبيه شده است كه اقدامي ضد مسيحي ، ‌به اين معناست كه مسيحيان معتقدند كه مسيح همچون يك بره براي نجات ايشان قرباني شده است و با توجه به اينكه ايشان بز را نماد شيطان و در برابر بره مي‌دانند اين آرم را انتخاب كرده‌اند .

    عدد 666 از ديگر نمادهاي شيطان پرستان است:
    666: يك سمبل با عنوان "شماره تلفن شيطان" توسط گروه‌هاي هوي متال وارد ايران اسلامي شده اما در حقيقت علامت انسان و نشانه جانور در ميان شيطان‌پرستان تلقي مي‌شود و براساس مكاشافات 13:18 " ... پس هر كس حكمت دارد عدد وحش را بشمارد ،زيرا كه عدد انسان است و عددش 666 است . " از سال‌ها پيش تاكنون اين عدد با اشكال مختلف بر روي ديوارهاي شهرهاي بزرگ كشور مشاهده مي‌شد .
    صليب وارونه (upside pown cross): اين نماد و حكايت از "وارونه شدن مسيحيت دارد" و عمدتا استهزا و سخره گرفتن اين دين است . صليب وارونه در گردن بندهاي بسياري مشاهده شده و خواننده‌هاي راك انواع مختلف آنرا به همراه دارند .
    نماد صليب شكسته يا چرخ خورشيد (swastika or sun wheelc) : چرخ خورشيد يك نماد باستاني است كه در برخي فرهنگ‌هاي ديني همچون كتيبه‌هاي بر جاي مانده از بودايي‌ها و مقبره‌هاي سلتي و يوناني ديده شده‌است .
    لازم به توضيح است اين علامت سال‌ها بعد توسط هيتلر به كار رفت ،‌ لكن برخي با هدف به سخره گرفتن مسيحيت اين سمبل را وارد شيطان‌پرستي كردند .
    چشمي در حال نگاه به همه جا (All seeing Eye) : چشم در برخي نمادهاي روشنفكري نيز به كار مي‌رود . اما شيطان‌پرستي اعتقاد دارند چشم در بالاي هرم " ‌چشم شيطان " است و " بر همه جا نظارت و اشراف دارد " .
    اين علامت در پيشگويي ،‌ جادوگري ، نفرين‌گري و كنترل‌هاي مخصوص جادوگري مورد استفاده قرار مي‌گيرد .گفتني است اين نماد بر روي دلار آمريكايي به كار رفته است .
    اين نمادها به انگليسي (Ankh) انشاء‌مي‌شود و سمبل شهوت‌راني و باروري است .
    اين نمادها به معناي روح شهوت زنان نيز تعبير مي‌شود . امروزه نماد " فمنيسم " در واقع يك نماد برداشت شده دقيقا از سمبل‌هاي شيطاني است .
    پرچم رژيم صهيونيستي : قابل توجه جدي است كه رژيم صهيونيستي علاوه بر حمايت‌هاي آشكار و پنهان ،حتي از قرار گرفتن نماد رسمي كشور نامشروعش در كانون علائم شيطان‌گرايان نيز پرهيز ندارد .
    ضد عدالت (Anti justice) : با توجه به اينكه تبر رو به بالا نماد عدالت در روم باستان به شمار مي آمده است شيطان‌پرستان تبر رو به پايين را با عنوان نماد ضد عدالت در راه پيمودن مسير تاريك انتخاب كرده‌اند .
    همچنين گفتني است كه فمنيست‌ها از دو تبر رو به بالا به معني مادر‌سالاري باستاني استفاده مي‌نمودند.
    سر بز (Goat Head) : بز شاخدار ، ‌بز مندس mendes (همان ba'al بعل خداي باروي مصر باستان) ، ‌بافومت ، خداي جادو ، scapegoat (بز طليعه يا قرباني) اين يكي از راه‌هاي شيطان‌پرستان براي مسخره كردن مسيح است زيرا گفته مي‌شود كه مسيح مانند بره‌‌اي براي گناهان بشر كشته شد . همانطور كه در توضيح نمادهاي اول اشاره شد ،‌اين نماد تصوير كاملي است از بز قرار گرفته در نماد پنتاگرام .
    هرج و مرج (Anarchy) : اين نماد به معناي از بين بردن تمام قوانين است و دلالت بر اين امر دارد كه " هر چه تخريب كننده است تو انجام بده " اين نماد عمدتا مورد استفاده گروه‌هاي هوي‌متال است .
    چشم شيطان (Aye of satan) : اين نماد نيز به معناي چشم " شيطان و نظارت و اقتدار " است و كمتر شناخته شده است .
    اين دو نماد نيز به عنوان سمبل‌هايي در نزد شيطان‌پرستان مورد استفاده در زيور‌آلات و ... قرار مي‌گيرد .

    ادامه دارد ...

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    نگاهی به زمينه های رواني، فرهنگی
    و اجتماعی واقعه عاشورا

    نویسنده: عبدالاحد بهارلونژاد

    سال 61 هجري درصحرايي بنام كربلا گروهی از لشكريان با تيغ های بركشيده در برابر نواده پيامبر و قليلي از ياران و خاندان او صف كشيده اند . آب بر او وخاندانش بسته اندواو را از هر سو محاصره كرده اند . آنان نماز را به امامت او مي خوانند،ولي كشتن او را اسباب قرب به خداوند مي دانند . خود را پيروان آئين جد او بر مي شمارند واو را سزاوار غارت ؛ چگونه است كه به فاصله ي پنجاه سال امت پيامبر، كمر به قتل وغارت خاندان نبوت بسته اند ؛ ونه تنها از اين عمل خود احساس گناه نمي كنند بلكه اميدوارثواب وپاداش اخروي نيز هستند ؟
    از كدامين كجراهه كار امت محمد (ص) به اينجا رسيده است ؟
    هفتاد و چند سال پيش آفتاب نبوت به سرزمينی تابيدن آغازيد كه تنها معيار فضل وشرافت درآن شعر و شمشير بود . واز مدنيت چيزي بجز قبايل بدوي كه بواسته هم خوني شكل مي گرفته، نشانه ديگري نميتوان يافت.(1)
    درتمام قريش تنها 17 نفر ودر اوس وخزرج 12 تن خواندن ونوشتن مي دانند(2) وهنوز هر یک ازانان را از تولد فرزندي اناث خبر مي دهند خشمگين وبرافروخته مي شود . قتل وغارت، تصاحب اموال وزنان وفرزندان همديگروشعر وشراب اسباب تفاخر جماعتي است كه سنگها وسنگ پاره ها را بنام خدايان پرستش مي كنند .
    پيامبر بزرگوار اسلام درچنين جامعه ای پيام آور يكتا پرستی، عدالت اجتماعي،برابري انسانها ومنادي ارزشهاي متعالي مكتب وحي است. خبراز پايه گذاري تمدن اسلامي مي دهد وعرب باديه نشين را به امتي مقتدر تبديل مي كند . اقتصاد را رونق وسرو سامان مي بخشد، مسجد ها را بنا مي كند ،تعليم وتعلم را وظيفه هرزن ومرد مسلمان بر مي شمارد. و سفرای خود را براي دعوت به كرامتهاي انساني روانه ساير بلاد مي كند.
    عرب بدوي درپاي مكتب وحی تعاليم عاليه اسلام را مي آموزد وخود معلم بشريت مي شود .
    61 سال پس از هجرت پيامبر از مكه به مدينه، اعرابي كه هويت جديد خود را مديون پيامبر رحمتند ، نواده پيامبر را درصحرايي به محاصره گرفته وآب را بروي او بسته اند . بر طبلهاي جاهليت مي كوبند وازاستماع كلام حسين(ع) امتناع می ورزند .
    نواي اين طبل وشيپور ها خبر از هبوط دوباره بشر به عصر جاهليت ميدهد . اما چرا ؟ (3)
    بانوي صبر وشجاعت عقليه عرب حضرت زينب كبري سلام الله عليها درحالي كه آماج غم واندوه است به عاليترين وجه پرده از راز گمراهي بزرگ امت پيامبر بر مي دارد .
    او بر سر نعش برادرش پس از آنكه جدش را به داد خواهي مي طلبد چنين مي گويد : بابي من اضحي عسکره فی يوم الاثنین نهبا ؛ پدرم ومادرم فداي اميري كه لشكرش به روز دوشنبه تاراج غارت دشمنان شد . (4)اين تعبير زينب كبري سلام الله عليها واشارت او به روز دوشنبه درحاليكه حادثه عظيم عاشورا درروز جمعه اتفاق افتاده اشارتي است به روز دوشنبه ديگري كه درسقیفه سنگ بناي انحراف امت اسلامي درآن بنا نهاده شد.
    روزي كه امامت، كه استمرار خط نوراني رسالت بود به خلافت، كه صورت پنهان سلطنت است تغيير يافت وعقده های ديرين جاهليت سر برآورد . ابوسفيان شادمانه از اين پيروزي به فرزندان بني اميه سفارش كرد كه خلافت را همانند توپي به همديگر بسپارند . ابوبكر پس ازدو سال جلوس بر جايگاهي كه استحقاقش را نداشت به رغم آنكه خلافت بواسطه شوراي سقيفه به او سپرده شده بود آنرا همچون ميراثي به دست عمر سپرد. مردي كه تند خويي او را همه اذعان داشتند. همزمان با خلافت عمر حكومت شامات نيز به معاويه رسيد وكاخ سبز شام پذيراي مردي شد كه احقاد بدريه وحنينيه را درسينه داشت .
    علي، برغم سفارشات مكرر پيامبر وحادثه بزرگ روز غديروتصريح به ولايت و وصايت امت، ناديده گرفته شد و25 سال سكوت دردمندانه را درحالي كه استخوان در گلو وريگ درچشم داشت تحمل كرد . وآنزمان هم كه به اصرارمردم خلافت را پذيرفت ،آنان را سست عنصر وبی مايه يافت .
    نزديكترين اصحاب به پيامبر او را به مدارا با دست نشاندگان خلفاي پيشين فرا مي خواندند وهر یک امارت ملكي از سرزمينهاي اسلامي را از او مطالبه مي كردند . اما علي زاده عدالت وفرزند قسط بود وحتي يكروز هم حكم به حكومت فریفتگان دنيا نداد وشادكامي برزگان قبايل را به قيمت تلخكامي ستم ديدگان وفقرا، برخود نپسنديد.
    به جنگ با ناكثين و قاسطين شتافت وامان از مارقين بريد واينهمه حقد وكينه هاي جاهلي را درسينه ها انباشت . حتي برادرنيز از خلافت علي شيرين كام نگرديد .
    تنها يتيمان ، زنان بي سرپرست ، ناديده انگاشته شدگان ومحرومان اندك زماني خنكاي عدالت اسلامي را به جان ودل چشيدند . اما اينهمه دولت مستعجل بود وديري نپائيد كه اسلام مقدسين متحجر ،حكم به قتل او صادر كرد واشقي الاشفيا ،به نيت قرب خداوند، مقربترين بنده صالح خدا را درمسجد به خاك وخون كشيد .
    5 سال خلافت او، تمامت عمر حكومت آرماني بشريت بود وخاتمه يافت .
    بزرگترين عامل بازدارنده تحقق آمال وآرزوهای بني اميه، از پيش رو برداشته شد. بني اميه ای كه همزمان با دوران دوم خلافت عثمان، بواسطه بذل وبخششهاي او بر مسند ومنصب تكيه اي دوباره زده بودند . پس از آنكه وجود مبارك علي عليه السلام را از پيش رو برداشته بودند خود را از تهديد تعاليم او وخاندانش درامان نمي ديدند. پس مي بايست كاری مي كردند كه علي وخاندانش وتعاليم اسلام ناب، از صفحه خاطر مسلمانان زدوده می شد.
    موج تبعيد وقتل وغارت شيعيان وطرفداران خاندان امامت آغاز شد، گرچه اين تبعيدها با تبعيد ابوذر واز زمان خلافت خليفه سوم آغاز شده بود .
    حجر بن عدي بر غم سوگند امان معاويه، بدست او كشته شد .(5)
    عمرو بن الحمق نيز چنين سرنوشتي داشت.(6) زياد بن سميه به تعبير امام حسين عليه السلام، دوستاران خاندان نبوت را کشت ودستان وپاهاي آنان را بریده آنان را بر تنه درختان به دار كشید .(7)
    سمرة ابن جندب به هنگام حكومت بصره 8 هزار نفر را كشته وبراي اولين بار زنان مسلمان، از قبليه همدان، را به اسارت گرفته فروخت .(8)
    بسر بن ارطاة 30 هزا ر نفر را درمدينه ومكه به قتل رساند . وعده اي را نيز درآتش سوزانید .(9) اما قتل وغارت وتبعيد به تنهایی كافي نبود آنچه از همه مهمتر مي نمود اين بود كه عوام نام علي را به نيكي نبرند؛ خاندان پيامبر وجاهتي نداشته باشند و فرمان معاويه حكم خداوندي محسوب شود وچنين اتفاقي غير قابل تحقق بود مگراينكه اذهان عمومي بر اساس پايه اي از اقدامات رواني، اجتماعي وفرهنگي استعداد پذيرش وتبليغ چنين انديشه اي را داشته باشد .
    كانون تئوريك توجيه اقدامات دستگاه بني اميه را مي بايست درانديشه مرجئه جستجو كرد . انديشه اي كه تنها ايمان به خداوندرا كافي مي دانست وگناهان را موجب مخلد بودن انسان در جهنم بر نمي شمرد .
    به نظر ويليام مونتگمري وات : اينگونه طرز تفكر درزمينه سياسي به اين نتيجه گيري منجر مي شد كه خلافت اموي با همه معاصي وگناهانش از جانب خدا تصور شده است ومسلمانان نبايد با آن مخالفت كنند .(10)
    درمورد حجر بن عدي شريح بن هاني بر پايه چنين انديشه اي مي گويد: شهادت مي دهم كه حجر نماز را برپا مي مدارد، زكات را مي پردازد وامر به معروف ونهي از منكر مي كند، مال وخون او حرام است، مي خواهي او را بكش ومي خواهي رهايش كن " (11)
    همچنين ابن العربي درشهادت حجر بن عدي نيز گفته است: هر كه را امام برحق بكشد، به حق كشته است .(12)
    عبيدالله ابن زياد نيز دركوفه گفته بود : اعتصموا بطاعة الله وطاعة ائمتكم ولا تخلفوا ولا تفرقوا وتذلوا وتقتلوا ؛(13) و نیزبر پايه چنين تفكراتي معاويه گفته است : الارض لله وانا خليفة الله فما اخذ من مال الله فهولي وما تركت منه كان جائزا الي .(14)
    جعل خبر وحديث وسب علي وخاندان او از ديگر اقدامات رواني وسياسي دستگاه اموي است؛ كه قصد برچيدن آثار وخاطرات علي عليه السلام از جامعه اسلامي را داشتند. مغيرة ابن شعبه، والي كوفه ،گويا وظيفه اي مهمتر از سب علي عليه السلام دركوفه نداشته است.
    گفته مي شود خطيبي كه درختام سخن سب علي وخاندانش را فراموش كرده بود درميان راه، به ياد مي آورد كه اين موضوع را فراموش كرده، سجده شكر بجا مي آورد وهمانجا علي عليه الاسلام را سب مي كند وبواسطه لطف خداوندي كه شامل حالش گرديده واين فريضه به ياد او افتاده مسجدي بنام ذكر درانجا بنا مي نهند .
    تا حدي دراين امر اصرار ورزيده شده كه مردم از ذكر نام علي اجتناب وهرگاه كه لازم بوده با القاب ابو زينب وشيخ، از ايشان ياد كرده اند . براي مردم كافر يا ناصبي شناخته شدن بهتر از آن بوده كه شيعه ودوستدار علي عليه السلام شناخته شوند .
    بواسطه احاديثي كه جعل شده بود دستگاه اموي به نشر فضايل درحق خلفاي پيشين و وهن علي عليه الاسلام پرداختند : سمرة ابن جندب درازاي 400 هزار درهم حديثي جعل كرد كه آيه ( من الناس من يعجبك قوله في الحیوه الدنيا ويشهدالله علي في قبله والدالخصام واذتولي سعي في الرض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل والله لايحب الفساد ) سوره بقره آيات 204 – 205 درباره علي است وآيه بعد:( ومن اناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد ) آيه 207سوره بقره درحق ابن ملجم است .(15)
    بدستور معاويه احاديثی جعل ودر حق خليفه سوم نشر يافت وبه واليان حكومتها ابلاغ شدكه تبليغ شود؛ پس از مدتي بقدري دراين امر زياده روي شده كه طي دستور ديگري معاويه اعلام كرد كه ديگر بس است ومقداري هم درمورد ساير صحابه حديث جعل شود . احمد امين، از ابن عرفه نقل مي كند كه بسياري از احادیث در شان صحابه در دوران بني اميه ساخته شد .
    در كنار اقدامات رواني كه دستگاه بني اميه براي دراختيار گرفتن افكار عمومي انجام مي داد؛ تطميع بزرگان ومتنفذين قبايل وطوائف نيز فراموش نمي شد. معاويه درمدينه پس از محاجه با ابن عباس، مبلغ 5هزار درهم براي او فرستاد؛ به محدثيني هم كه منقبت خلفاي پيشين وبعضي از صحابه يا جعل حديث مي نمودند حقوق ويژه مي پرداخت .
    براي سپاهيان شام كه قريب به 60 هزار نفر بودند سالانه 60 ميليون درهم مي پرداخت .
    برخي از آنان را هم به حكومت سرزمينهاي اسلامي بر مي گماشت .
    بدين ترتيب بني اميه بوسيله ارعاب ،قتل ،غارت وتبعيد دوستداران علي عليه السلام وتطميع بزرگان وسران قبايل وتحريف حقايق وجعل احاديث ،فضاي احتناق، تزویر و ريا رابر جامعه اسلام حاكم نموده بود. (16) درترسيم اوضاع فرهنگي حاكم بر آنزمان علی عليه السلام چنين مي فرمايد : واعلمو رحمكم الله، انكم في زمان،القائل فيه بالحق قليل وللسان عن الصدق كليل واللازم للحق ذليل اهله معتلفون علی العصیان، مصطلحون علي الاوهان، فقاهم عارم وشائبهم آثم وعالمهم منافق وقارنهم ممذوق ولايعظم صغير هم كبيرهم ولايعول غنيهم فقيرهم ... (17)
    ودر جای دیگری می فرمایند: فان هذا الدين كان اسيراٌ في ايدي الاشرار يعمل فيه بالهوي وتطلب به الدنيا .(18)
    اما آنچه از همه مهمتر بنظر مي رسد سكوت، مصالحه و مماشاتي است كه علماي دين ومتنفذين دربرابر ستم وجور وجفاي بني اميه روا داشته اند .
    امام درخطبه اي كه درمني ودر جمع علما وبزرگان قبایل جامعه اسلامي ايراد فرمودند، بدين موضوع اشاره كرده وتصريح نمودند كه طمع به مقام ومنصب دنيا وترس از مخاطرات دفاع از حق و بیم از دست دادن آنچه بدست آورده اند، موجب گرديده كه انها به تكليف الهي خود عمل نكنند ودر برابر ظلم وفساد معاويه وبني اميه سكوت كنند . (19)
    چنين جامعه اي كه عوام بواسطه تحريفات گوناگون، سردرگم وعلما و خواص، بواسطه بيم وطمع از اعلام حقايق امتناع مي كنند؛ آنچه البته روي مي دهد، تعطيل احكام دين واستيلاي حكومت جور وظلم دربلاد اسلامي خواهد بود واگر نبود غيرت وشجاعت وخون سرخ اباعبدالله الحسين (ع) به يقين فاتحه اسلام خوانده شده بود وامروز ديگر نشاني از تعاليم عاليه اسلام نمی ماند .

    ای تشنه خورشيد تا از اسب افتادی
    شک کرده ام بر هر که بربالای زين مانده است
    (۲۰)


    ---------------------------------
    پینوشت:
    1- رک . کلام امیرالمومنین علی(ع) در توصیف جامعه حاهلی عرب پیش از بعثت/ نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی (سازمان انتشارات وآموزش انقلاب اسلامی ،1370) ص26
    همچنین گزارش طبری از وضعیت زندگی اعراب پیش از بعثت/ محمد ابن جریر طبری ،تفسیر طبری فجلد 4،ص25
    2- الصحیح من سیرةالنبی (ص) مرتضی،حعفر ج 1 ص 49
    3- امام باقر علیه السلام می فرمایند : همانا مردم بعد از ارتحال رسول خدا به [وضع] اهل جاهلیت برگشتند./ بها الدین خرمشاهی،دائرةالمعارف تشیع ،ج5،ذیل واژه جاهلیت ،ص284 ،به نقل از محمد بن یعقوب کلینی،کافی، ج8ص 296
    4- لهوف، سیدبن طاووس
    5- علامه سید محسن امین،اعیان الشیعه(بیروت،دارالتعارف،بی تا)ج1،ص583
    6- همان
    7- همان
    8- طبری،تاریخ طبری ، ج4،ص176و177
    9- شرح نهج البلاغه، ج11،ص44
    10- مونتگمری وات ،فلسفه وکلام اسلامی،ترجمه ابوالفضل عزتی(تهران،انتشارات علمی وفرهنگی،1370ش)ص47و48
    11- ابی الفرج الاصفهانی،الاغانی،(بیروت دارالکتب العلمیه،1407ق)ج 17،ص153
    12- ابن العربی،العواصم من القواصم(قاهره،بی نا،1405ق) ص29
    13- طبری،تاریخ طبری ، (بیروت،موسسه الاعلمی،بیتا) ج4،ص275
    14- الغدیر،ج8،ص78
    15- شرح نهج البلاغه، ج4،ص73
    16- از طلایه داران جعل حدیث می باید از،ابورقیه تمیم بن اوس الداری(مسیحی مسلمان شده) و ابواسحاق کعب بن مانع(یهودی به اسلام گرویده) وپس ازآنان ازعمروبن عاص، سمرة بن جندب،ابوهریره،عروة بن زبیر و مغیرة بن شعبه نام برد
    17- نهج البلاغه صبحی صالح،خطبه232،ص354
    18- همان ،نامه 53،ص42
    19-خطبه منای ابا عبدالله الحسین(ع)
    20- عبدالرضا یزدان پناه

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان