به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 887 :: شنبه 13 بهمن 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

شجره نامه خانوادگی تحت وب

با سلام
حتماً تا بحال مطالبی در مورد شجره خانوادگی را خواندید و یا شنیدید . شجره نامه در حقیقت نشان دهنده اجداد شما یه صورت درختی است. که این عنوان درختی از طرحی قرون وسطایی با نام درخت یسی (نام پدر حضرت داود) گرفته شده است که در این طرح اسامی پدران یسی و تصاویرشان نقاشی شده است. البته برخی اعتقاد دارند که نخستین شجره نامه خانوادگی که روابط افراد مذکر را نشان داده است مربوط به دوران خدایان یونان باز میگردد .

حال این مقدمه مربوط به سایتی با نام Geni برمیگرده! این سایت که در حال حاظر نسخه بتای آن در دسترس است این امکان را به شما میدهد که به راحتی یک شجره نامه خانوادگی برای خودتان طراحی کنید . از نکات جالب این وب سایت امن بودن و مخفی بودن اطلاعات خانوادگی شما است . همچنین شما می توانید تصاویر مربوط به اعضای خانواده خودتان را در کنار نام آنها قرار بدهید .
همچنین می توانید اعضای خانواده خودتان را دعوت نمائید تا خودشان اطلاعات مربوطه را در داخل شجره نامه خودشان قرار بدهند.

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • شجره نامه خانوادگی تحت وب
  • بهائيت چيست؟
  • بناها و کارهای عجیب در سراسر دنیا
  • نماي غربت
  • معرفي و دانلود فيلم : فصل 27
  • دانلود انيميشن : Garfield's Halloween Adventure
  • آلبوم جدید مهیار کاووسی به نام شیرین (با 3 قسمت)
  • سفری به گذشته و ساخت تمدن پارس در Cradle of Persia
  • برنامه نهج البلاغه همراه برای موبایل
  • استخدام پیمانی با سهمیه مومیائی
  • معادل نام فارسي بازيهاي جديد
  • آيا ولايت فقيه «مطلقه» است و معناى مطقه بودن ولايت فقيه چيست؟
  • پرنيان سرد
  • روزی که همه سرخ‌پوش می‌شوند!
  • حمل ترياك توسط وزير اصلاحات !
  • تحت‌الحفظ تا فرودگاه!
  • زندگي شگفت انگيز الهام بخش
  • سوغات عراق و افغانستان ...
  • تحقیقات شگفت انگیز سال 2008 که دنیا را متحول خواهند کرد
  • جديدترن شماره از دو ماهنامه Taste of Home
  • از گزارش آب و هوایی به کمک infrared مطلع شوید
  • تزار جنگ
  • من و ميرزا والده و گاز شهري
  • تکنیک های تند خوانی
  • چطور كلمه عبور خود را حفظ كنيم؟
  • پکی عمیق به سیگار می‌زنم، اما...
  • کتاب الکترونیکی چیست؟
  • و ...


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (886) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


امير اسداله علم وزير دربار، اميرعباس هويدا، نخست‌وزير، جعفر شريف امامي رئيس سنا، عبداله رياضي رئيس مجلس شوراي ملي، منوچهر اقبال و جمع ديگري از رجال عصر پهلوي، به سخنان شاه گوش فرا داده‌اند. شمس پهلوي نيز در عكس ديده مي‌شود.

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

بهائيت چيست؟
بناها و کارهای عجیب در سراسر دنیا
تصاوير جالبي از آدولف هيتلر
نماي غربت
دوربين مخفي - بسکتبال
وسایل فانتزی
روزنامه هاي بهمن 57
ناهار تزیینی!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

 تشويق زنان اسرائيلي به زادوولد حداقل 8 فرزند!


در حالیکه برخی از مؤسسات مدنی، اهالی کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و نیز فلسطینیاني که در سرزمین های اشغالی اقامت دارند را با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" به کاهش زاد و ولد دعوت می کنند، صهیونیست ها زنان به اصطلاح مؤمن یهودی را به افزایش تعداد کودکان جهت افزایش جمعیت اسرائيل، تشويق می کنند.
اين صهیونیستها با استناد به کتب دینی خود و سوء استفاده از احساسات دینی زنان یهودی به اصطلاح مؤمن، آنان را به افزایش نسل یهودیان جهت بیشتر شدن جمعیت قوم يهود در سرزمین های اشغالی ترغيب می کنند.
نظريه پردازان صهیونیستی نیز همواره در رسانه های مختلف در سخنان خود به نقش مؤثر و سازنده زنان متدین یهودی در تقویت رژیم اشغالگر قدس اشاره می کنند. این طيف معتقدند زنانی برای اسرائیل مفیدترند که صاحب 8 فرزند باشند، زیرا در این صورت است که ما می توانیم از نظر "دموگرافی" بر فلسطینیان برتری داشته باشیم.
"حوجی هوبرمن"، نظريه پرداز و نویسنده راستگرای صهیونیست طی مقاله ای در روزنامه صهیونیستی "هتسوفیه" در مورد اهمیت نقش "رحم" زنان مؤمن یهودی در نبرد میان "اسرائیلی"ها و فلسطینیان می نویسد: غیر قابل انکار است که چپگرایان صهیونیستی در زمینه تبلیغاتی موفقیت قابل توجهی بدست آورده و توانستند با استفاده از در خدمت گرفتن رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، طوری وانمود کنند که نبرد اصلی میان شهرک نشینان سرزمین های اشغالی با فلسطینیان بر سر زمین و دموگرافی جمعیتی است و در صورت حل این 2 مشکل یعنی برتری صهیونیست در این دو مورد، مشکل پرونده فلسطین حل خواهد شد و صلح و آرامش منطقه خاورمیانه را فرا می گیرد.
گفتنی است آمار و ارقام اعلام شده در پژوهشهاي محققان امریکایی که آشکارا به نفع صهیونیستها تهیه شده است، نشان می دهد که صهیونیست ها و فلسطینیان در سالهای آینده از نظر جمعیتی به یکدیگر نزدیک خواهند شد.
اين گزارشها حاكيست در سال 2025 میلادی، صهیونیست ها 79 درصد از جمعیت شهر "بیت المقدس" را تشکیل خواهند داد و مدتی بعد هم این آمار به 80 درصد افزایش خواهد یافت.
در این گزارشها آمده است علت افزایش جمعیتی یهودیان، رشد زاد و ولد میان یهودیان متدین است که به یهودیان آرتدوکس معروفند. گفتنی است برخی از این زنان معتقدند حداقل باید صاحب 8 فرزند شوند.
در بخش ديگري از این گزارشها افزوده شده است حتی اگر یهودیان سراسر جهان به سرزمین های اشغالی کوچ نکنند، "رحم" این زنان یهودی به افزایش جمعیت صهیونیست ها کمک خواهد کرد و این نبرد جمعیتی را به نفع ما به پایان خواهد رساند. در سال 2025 حتی نسبت یهودیان متدین نسبت به یهودیان سکولار نیز افزایش خواهد یافت بطوريكه یهودیان متدین که در حال حاضر حدود 16درصد جمعیت را تشکیل می دهند، در آن سال به 29 درصد افزایش مي يابند
منابع آگاه صهیونیستی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: این گزارش تأثیر بسزایی در افزایش جمعیت صهیونیستها در سرزمین های اشغالی داشته است به طوریکه در گذشته به سختي زن یهودی يافت مي شد كه 8 فرزند داشته باشد اما در حال حاضر تعداد زیادی از زنان صهیونیست هستند که هشت فرزند و یا حتی بیشتر دارند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

فصل 27
Chapter 27



نويسنده و کارگردان: جي. پي. شيفر. موسيقي: آنتوني مارينللي. مدير فيلمبرداري: تام ريچموند. تدوين: اندرو هافيتز، ‏جيم ماکيج. طراح صحنه: کالينا ايوانوف. بازيگران: جرد لتو[مارک ديويد چاپمن]، ليندسي لوهان[جود]، جودا ‏فرايدلندر[پل]، اورسولا ابوت[جري]، مارک ليندسي چاپمن[جان لنون]. 84 و 100 دقيقه. محصول 2007 آمريکا، ‏کانادا. ‏
ماجراي تيراندازي مارک ديويد چاپمن در 8 دسامبر 1980 به سوي جان لنون-خواننده مشهور گروزه بيتلز- تحت تاثير ‏کتاب ناطور دشت نوشته ديويد جروم سالينجر...‏

چرا بايد ديد؟
کتاب سالينجر تنها 26 فصل دارد و زماني که چاپمن دستگير شود نه تنها خود را با قهرمان قصه-هولدن کالفيلد- نزديک ‏مي دانست، بلکه احساس يکي بودن و در واقع هولدن کالفيلد بودن مي کرد!‏
فصل 27 اولين فيلم بلند جي. پي. شيفر و تلاش براي ترسيم دلايل چاپمن براي اقدام به قتل جان لنون است. او چاپمن را ‏همچون يک روان پريش تصوير مي کند که خود را صاحب ماموريتي براي پايان دادن به زندگي خواننده و انسان ‏دوستي مشهور مي پندارد. حاصل کار شيفر بيشتر به مطالعه روانشناختي شخصيت چاپمن و ترسيم وضعيت روحي او ‏در طول سه روز بحراني شبيه است تا يک درام جنايي و همين فيلم را به سوي درک و سپس همدلي با او-قاتل- سوق ‏مي دهد. همين استراتژي سبب شد تا نمايش فيلم با جنجال هاي زيادي همراه شده و حتي بسياري براي تحريم فيلم دست ‏به ايجاد سايت ها و وبلاگ هاي متعدد زدند. نقطه قوت فيلم بازي جرد لتو در نقش چاپمن[و افزايش وزن خود به مقدار ‏حدوداً 70 پوند تا به فيزيک چاپمن نزديک شود] است که اغلب منتقدان آن را ستوده اند و همين بيشتر زمينه را براي ‏پذيرش نقطه نظرهاي چاپمن هموار کرده است. فصل 27 يک محصول مستقل و قابل اعتنا درباره يکي از اسطوره هاي ‏قرن بيستمي است که در جشنواره سندنس امسال خوش درخشيد و جايزه اي در جشنواره زوريخ نيز به دست آورد، اما ‏نتوانست اکران مناسبي در آمريکا به دست آورد. پخش کنندگان آمريکايي فيلم که از واکنش طرفداران لنون به هراس ‏افتاده بودند، ترجيح دادند فيلم را بعد از حذف 16 دقيقه نسبت به نسخه جشنواره سندنس روانه بازارهاي اروپا و آسيا ‏کنند. با اين حال فصل 27 که با سرمايه اندک[5 ميليون دلار کانادا] توليد شده، يکي از بهترين فيلم هاي مستقل امسال و ‏نيازمند توجه بيشتري است و اين حذف به دستاورد با ارزش شيفر در اولين فيلمش لطمه چنداني نمي زند.‏
ژانر: جنايي، درام. ‏

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/22777613/chapter.part1.rar
http://rapidshare.com/files/22939850/chapter.part2.rar
http://rapidshare.com/files/22940109/chapter.part3.rar
http://rapidshare.com/files/22948097/chapter.part4.rar
http://rapidshare.com/files/22948532/chapter.part5.rar
http://rapidshare.com/files/22991889/chapter.part6.rar
http://rapidshare.com/files/22986965/chapter.part7.rar
http://rapidshare.com/files/22987861/chapter.part8.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

دانلود انيميشن

Garfield's Halloween Adventure


 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
Garfields_Halloween.part1.rar
Garfields_Halloween.part2.rar
Garfields_Halloween.part3.rar
Garfields_Halloween.part4.rar
Garfields_Halloween.part5.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

شيرين
باصداي مهيار کاووشي

آلبوم جدید مهیار کاووسی به نام شیرین (با 3 قسمت)
 

01 - شرین [128] [64] [24]
02 - ترانه عشق [128] [64] [24]
03 - تورو تنها نمیزارم [128] [64] [24]
04 - وقتی تو رو میبینمت [128] [64] [24]
05 -عاشقانه ها [128] [64] [24]
06 - ایران [128] [64] [24]
07 - دارم میام [128] [64] [24]
08 - شیرین ( بی کلام) [128] [64]
[24]

براي دانلود، بعد از کليک روي هر يک از لينکهاي فوق، صفحه اي باز مي شود که در آن روي دکمه قرمز رنگ کليک کنيد تا دانلود آهنگ شروع شود.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي خورشيد آزادي باصداي بهرام گودرزي 

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

سفری به گذشته و ساخت تمدن پارس در Cradle of Persia

مشاهده مراحل شکل گیری و به عبارتی ساخت تمدن کهن و با شکوه پارس تنها با حل معمای جداول هر مرحله از این بازی زیبا و جذاب امکان پذیر می باشد. سرزمین پارس، سرزمینی که در گذشته های بسیار دور با شکوه و جلال خاصی با معماری منحصر بفردی ساخته و امروز با گذشت قرن ها تقریبا چیزی از آن زیبایی ها باقی نمانده است که در این بازی زیبا سعی شده احساس سفر به آن دوران و آشنایی مختصر با فرهنگ و تمدن کهن آن دوران و در یک کلام آشنایی با پرسپولیس (شهر پارسی) در کنار حل جداول هر مرحله از بازی در ذهن کاربر تداعی شود. از دیگر نکات این بازی جداولی است که در هر مرحله توسط کاربر حل می شود تا امتیازات لازم جمع آوری و صرف ساخت تمدن پارسی شود که در هر مرحله امکانات جالبی مانند دینامیت، عصای جادویی و ... به کمک کاربر آمده تا در زمان محدود تعیین شده جدول را پشت سر گذاشته و به مرحله جدید وارد شود.

برخی از امکانات بازی Cradle of Persia:
- سفری هیجان انگیز در هفت دوره تاریخی از تمدن پارس
- بیش از 100 مرحله جالب توجه و زیبا
- ساخت 20 شاهکار تمدن پارسی
- دریافت 8 جایزه ویژه مانند عصای جادویی، دینامیت و... در طول مراحل مختلف بازی
- قابلیت ذخیره مراحل مختلف بازی
- کنترل موسیقی و صدای بازی توسط کاربر
- و ...


لينک دانلود
(حجم  فايل حدود 21 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

برنامه نهج البلاغه همراه برای موبایل

این نرم افزار شامل متن کامل نهج البلاغه به همراه ترجمه فارسی و شرح و تفسیر آن برای موبایل با فرمت جاوا می باشد که محصولی از مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان است. در این نرم افزار امکان دسترسی به متن کامل عربی نهج البلاغه شامل خطبه ها ، کلمات غریب ، نامه ها و حکمتها وجود دارد. خطبه ها و نامه ها دارای عنوان فارسی می باشند. همچنین ترجمه فارسی نهج البلاغه در این نرم افزار قرار داده شده است که کار استاد محمد دشتی می باشد. همچنین شرح و تفسیر ابن میثم بحرانی نیز اضافه شده است. امکان جستجو در متن، ترجمه و شرح و تفسیر کتاب نیز وجود دارد. حوزه علمیه اصفهان بر روی نهج البلاغه کارهای زیادی انجام داده و چندین محصول نرم افزاری قوی برای ویندوز نیز در این زمینه تولید کرده است و این بار این محتوا را بر روی موبایل عرضه کرده است. این برنامه بر روی دو گوشی نوکیا 6600 و سونی اریکسون K750i تست شده است.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود سه مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت امام حسين (عليه السلام) فرمودند:

إنَّ اللهَ خَلَقَ الدُّنْيا لِلْبَلاءِ، وَ خَلَقَ أهْلَها لِلْفَناءِ.

به درستى كه خداوند متعال دنيا ـ و اموال آن ـ را براى آزمايش افراد آفريده است.

نهج الشّهادة: ص 196.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

تسکین بخش دل حسین

امام سجاد(ع) فرمود: امام حسین(ع) به هیچ منزلی فرود نیامد و کوچ نکرد مگر آنکه از یحیی بن ذکریا و کشتن او یاد فرمود. روزی فرمود:از پستی دنیا نزد خدا همین بس که سر بریدۀ یحیی بن ذکریا را برای یکی از روسپیان بنی اسرائیل به ارمغان بردند!
مقاتل، از امام سجاد(ع) از امام حسین(ع) نقل کرده که فرمود: زن پادشاه بنی اسرائیل سالمند شده بود، خواست که دختری از او را به ازدواج درآورد. پادشاه با یحیی بن ذکریا مشورت کرد و یحیی او را از این کار منع کرد. آن زن چون فهمید، دختر خود را آراست و نزد پادشاه فرستاد. او نزد پادشاه به رقص و کرشمه پرداخت[تا دل او را ربود ] پادشاه گفت: چه می خواهی؟ دختر گفت: سر یحیی بن ذکریا را. پادشاه گفت: دخترم چیز دیگری بخواه. دختر گفت: جز این نخواهم.
در آن زمان رسم بر این بود که اگر پادشاهی دروغ می گفت، از شاهی عزل می شد. از این رو او میان پادشاهی و کشتن یحیی مردد ماند و سرانجام یحیی را کشت و سر او را در طشت طلایی نزد دختر فرستاد. پس زمین فرمان یافت و آن را گرفت. و خدا بخت نصر را بر بنی اسرائیل مسلط کرد که با منجیق آنان را می کوبید ولی اثر نمی کرد. پیر زنی از شهر بیرون آمد و گفت: پادشاها! این شهر پیامبران است که جز با آنچه می گویم فتح نخواهد شد. بخت نصر گفت: هر چه بخواهی به تو می دهم اینک بگو چه کنم؟
گفت: با ناپاکی و نجاست آن را بکوب. پس چنان کرد و شهر از هم گسیخت. وارد شهر شد. گفت: آن پیر زن را نزد من آورید. چون آمد به او گفت: چه می خواهی؟ گفت در این شهر خونی است که می جوشد. آن قدر خون بر آن بریز تا از جوشش بیفتد. پس بخت نصر هفتاد هزار نفر را در انتقام آن خون کشت تا آرام گرفت.
فرزندم علی جان! به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا(خدا) مهدی(ع) را برانگیزد و او انتقام خونم را از هفتاد هزار منافق کافر فاسق بستاند.(1)

پی نوشت:
1- المناقب شهر آشوب، ج4، ص85؛ بحارالانوار، ج45، ص299،ح10؛ العوالم، ج17،ص608، ح3؛ معجم الاحادیث الامام المهدی، ج3، ص182، ح705

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

در زمان قدیم که پیاز خیلی ارزان بود ، یک نفر دهاتی یک بار پیاز شیربها داد و با دختری ازدواج کرد . شب عروسی دختر را سوار الاغ کرده و
می خواستند از رودخانه ای بگذرانند و در آنطرف آب به خانه داماد ببرند . وسط رودخانه نزدیک بود طغیان آب عروس و الاغ هر دو را با هم بغلتاند .
الاغ دار فریاد زد : به دادم برسید که نزدیک است عروس را آب ببرد .
مادر داماد از دور فریاد زد : الاغ را مواظب باش ، عروس به جهنم !! یک بار پیاز دیگر می دهیم و عروس دیگر می ستانیم !!!!


مردی ساده لوح در خم سرکه نگاه کرد و صورت خود را در آن دید ، مادرش را صدا کرده و گفت : مادر بیا و بنگر که در خم دزدی پنهان شده است .
مادر آمده و در خم نگریست و گفت : بیشرم را ببین که روسپئی را نیز با خود آورده است ..!!!
مردی شوخ به زنی گفت : میخواهم ترا بچشم تا دریابم تو شیرین تری یا زن من . زن گفت : زیاد به خودت زحمت نده و این داستا ن را از شوهرم بپرس که او هم من و هم زن تو را بسیار چشیده است .!!!

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

جنجال بر سر نمایش فیلم پورنو
در تلویزیون دولتی هلند: پخش بشود یا نشود؟

 

اعلام پخش فیلمهای پورنو از تلویزیون دولتی هلند این کشور را دچار چند دستگی کرد و باعث بحث های تند بین مردم و سیاستمداران شد.
اعلام خبر پخش فیلم پورنو در شبکه های دولتی VPRO و BNN در تاریخ 23 ماه جاری میلادی باعث مخالفت شدید مشاور نخست وزیر و وزیر امور خانواده و جوانان هلند و رهبر حزب مسیحی آن کشور، آندره رووت شد.
رووت اعلام کرده است برای جلوگیری از پخش این فیلمها در حال بررسی راهکار است و گفته است در صورت ممکن جلوی پخش فیلم را خواهد گرفت.
رونالد پلاسترکک وزیر آموزش و علوم هلند و عضو حزب کارگر، متفق حزب سوسیال دمکرات نیز اعلام کرده است دولت نباید در مقابل این تصمیم تلویزیون بایستد! این وزیر هلندی اعلام کرده است آزادی رسانه ها در هلند نباید مختل شود و کانالهای تلویزیونی خود باید جوابگوی کارهایشان باشند.
ضمن آنکه نماینده حزب لیبرال و وزیر کشور سابق هلند جان رمکس هم، رفتار حزب تحت رهبری آندره رووت را تقبیح کرده و گفت: " برای حل مشکل، روشن و خاموش کردن دکمه تلویزیون کفایت می کند. اگر آنها نمی خواهند فیلم را ببینند می توانند تلویزیون را خاموش کنند!"
مسئولان کانالهای تلویزیونی BNN و VPRO نیز اعلام کرده اند که این قضیه بیش از حد بزرگنمایی شده است و قرار تلویزیون برای پخش این فیلمها همچنان پابرجاست!

منبع: روزنامه حریت ترکیه

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:

آيا ولايت فقيه «مطلقه» است و معناى مطقه بودن ولايت فقيه چيست؟

 

پاسخ:
از قرآن شريف استفاده مى شود كه اوامر و نواهى پيامبر اكرم (ص ) در همه امور و از جمله در امرحكومت را همگان بايد قبول كنند حتى اگر بر ضرر آنها باشد و اين ضرر اعّم از ضرر جانى ومالى و آبرويى و غيرها است (النبّى اولى بالمؤ منين من انفسهم )(58) (ما كان لمؤ منو لا مؤ منة اذا قضى الله و رسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم )(59) و آنچه كهدر مـورد اولوّيـت نـبـى اكـرم (ص ) نـسـبـت بـه مـؤ مـنـيـن گـفته شده كه (اين اولويّت ناظر بهمـسـائل عـمـومـى و اجـتـمـاعـى مـؤ مـنـيـن اسـت نـه امـور شـخـصـّيـه آنـان ازقـبـيـل مـال و خـانـه و نـامـوس شـخـصـى آنـان )، حـرفـى اسـت نـادرسـت و تـقـيـيـد بـدوندليل آيه شريفه است ، چنانكه استاد بزرگوار ما و مفسر عظيم الشاءن مرحوم علامه طباطبايى ـقـدس الله نـفـسـه الزكـيـه ـ در تـفـسـيـر شـريـف المـيـزان درذيل آيه شريفه فرموده اند كه (اين اولوّيت ، مطلقه و در اتمام امور دين و دنياى انسانها جارىاسـت )(60) و هـيـچ دليـلى بر انحصار آيه شريفه در امر خاصى نظير تدبير اموراجـتـمـاعـى يـا مـسـاءله قـضـاوت و يا امر ديگرى وجود ندارد و اين مطلب جاى تعجب نيست چرا كهپـيـامـبـر (ص ) نـمـايـنـده خـداونـد است و جز خير و صلاح فرد و جامعه را در نظر نمى گيرد وبنابراين همين اولويت هم در مسير منافع بشر خواهد بود.
مـسـئله (اولويت بر مؤ منين ، پس از نبى اكرم (ص ) به معصومين (ص ) اختصاص داده شده است ولذا آن بـزرگـوار در جـريـان غـديـر خـم پـس از آنـكـه حـاضـران سـؤال فـرمـود كـه اءَلَستُ اءولى بِكُم من اءنفسكم ) آيا من به شما اولى از خود شما نيستم ؟ و آنانپـاسـخ مثبت دادند، آنگاه فرمودند (من كنت مولاه فهذا علىٌ مولاه )(61) و اما پس از غيبتكـبـرى ايـن امـر بـه ولى فـقـيـه اخـتـصـاص داده شـده و هـمـانـطـور كـه دردلايـل و روايـات مـربـوطـه آمـده است و از اين جهت حضرت صادق (ع ) در مقبوله عمر بن حنظله مىفـرمـايـد: (ردّ كـنـنـده فـقـيـه ردّ كـنـنـده مـا و ردّ كـنـنـده مـا ردّ كـنـنـده خـداونـد اسـت و ايـنعمل در حد شرك به خداوند است )(62).
از اينرو آنجا كه تشخيص و صلاح حكومت باشد نظير امر به جنگ ، امر به اخذ ماليات ، امر بهطـلاق بـه عـنـف و غـيـرها بايد مسلمين تابع صد در صد باشند و اين وظيفه تبعيّت حتّى در موردمـراجـع تـقليد و حتى در مورد اعلم از ولى فقيه هم جارى است و اين مطلب يك امر ضرورى است وبـدون آن هـرج و مـرج و اخـتـلال نـظـم لازم مـى آيـد و لذا ايـناشـكال هم كه گفته شده (ولايعت فقيه اگر انتصابى باشد لابد به عنوان عامّ فقهاء است نهبـه عـنوان اشخاص و انتخاب خبرگان شخص خاصى را، موجب عدم ولايت ديگران نمى شود و درايـن صـورت بـا تـعدد فقهاى منصوبين در يك زمان و با اختلاف نحوه درك و انظار آنان چه برسـر اسـلام و مـسـلمـيـن مـى آيـد) بيشتر يك اشكال سطحى و ناشى از عدم دقت در مجموع رواياتمربوطه است تايك اشكال علمى زيرا:
اولا آنـچـه كـه از مـجـمـوع روايـات ، مـسـتـفـاد اسـت آن اسـت كـه امـارت و حـكـومـت و ولايـت در مـقـامعـمـل بـراى يـكـى از فـقـهـاء ثابت مى شود و بقيه فقهاء او را معاونت و معاضدت مى كنند و بهعـبارت ديگر بر طبق برخى از روايات نظير مقبوله عمر بن حنظله ،(63) ولايت مطلقهبـصـورت (اقـتـضائى ) و (شاءنى ) براى هر فقيه واجد شرائطى ثابت است ولى رواياتديـگـرى وجـود دارد كـه بر كيفيت ولايت در مقام (إ عمال ) $ دلالت ميكند كه در حقيقت اين دسته ازروايـات بـه يـك مـعـنـا مـفـسـر دسـتـه قـبـل اسـت كـه نـمـونـه آن هـمـان روايـتفـضـل بـن شـاذان (64) از حـضـرت رضـا(ع ) و نـيـز روايـت ابـن ابـىيـعـفـور(65)از امـام صـادق (ع ) و نـيـز چـنـديـن روايـت ديـگـر است ، كه دراين رواياتتـصـريـح شـده كـه در زمان واحد، بيش از يك امام و والى و ولىّ وجود ندارد چرا كه تعددّ، موجبهـرج و مـرج و اخـتـلال نـظـام اسـت و اسـاسـاً ايـن روايـات هـم ارشـادى اسـت چـرا كـهعقل نيز بر اين مطلب و ضرورت آن حاكم است .
ثـانـيـاً: (ادلّ الدليـل عـلى شـى ء وقـوعـه )، بـهـتـريـندليل بر يك امر، وقوع خارجى آن امر است . آيا اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه و اجراء آن از ابتداىتـشـكـيـل نـظـام اسـلامى در كشور ايران ـ كه بر اساس نظريه بنيانگذار نظام (ره ) و بر طبققـانـون اسـاسـى مـصـوّب مـلّت شـكـل گـرفـتـه ـ تـا كـنـون مـوجـباختلال و هرج و مرج شده است و خلاصه مطلب روشن تر از آن است كه نياز به بسط كلام داشتهباشد.
بـنـابـراين آنچه كه گذشت معناى (ولايت مطلقه فقيه ) اين است كه مفاد دو آيه شريفه اى كهدر ابـتـداى اين نكته ذكر شد يعنى مسئله (اولويت بر مؤ منين ) پس از غيبت كبرى به ولى فقيهاختصاص دارد.
بـنـابـرايـن آنـچـه از سـر ناآگاهى و يا از روى عناد در تفسير ولايت مطلقه گفته شده كه مثلاً(ولىّ فقيه ، ولايت بى حدّ و حصر بر جان و مال و ناموس مردم دارد) و الى غير ذالك و بعد همبـه ايـن اسـتـنـاد گـفـتـه مـى شـود كـه (تعبير ولايت مطلقه فقيه بد تعريف كردن است و موحباشمئزاز و وحشت مردم است و موهم ولايت بى حدّ و حصر است و بوى استبداد و ديكتاتورى مى دهد وهـرگـز خداوند براى فرد غير معصوم جائزالخطاء چنين ولايتى را قرار نمى دهد و مورد رضايتاو هـم نـيـسـت و اگـر فـرضاً از نظر تئورى و بحث مدرسه اى ، ولايت مطلقه فقيه را بپذيريمولى در محيط و جوّ امروز كه مردم نوعاً داراى رشد فكرى و شعور سياسى مى باشند و با جهانخـارج ارتـباط دارند و آزاديهاى سياسى كشورهاى جهان را مشاهده مى كنند، ناديده گرفتن آراء ونظريات مردم و سلب آزادى هاى سياسى از آنان و اصرار بر ولايت مطلقه فقيه و لزوم تسليمهـمـه اقـشـار در بـرابـر نـظـر يـك فـرد غير معصوم جائزالخطاء موجبِ زدگى و عصيان آنان مىشـود)!! اينگونه اظهار نظرها بيشتر اشبه به حرف هاى سياسى و عوام پسند است تا نظريهعلمى و فقهى ، آخر كداميك از فقهاء عظام و كداميك از اصحاب ـ رضوان اللّه عليهم ـ ولايت مطلقهرا اين طور تعريف كرده اند كه حالا ما بخواهيم در صدد تخطئه آنها برآئيم ؟
(ولايـت مـطـلقه فقيه ) يعنى آنكه ولىّ امر در هر سه منصب (فتوى ) و (قضاء) و (حكومت )داراى ولايـت اسـت و مـحـدوده ولايـت او مـحـدود به منصب (فتوى ) يا منصب (فتوى ) و (قضاء)نـيـسـت و او در چـارچوب منافع اسلام و مصالح جامعه اسلامى ، حقّ دخالت در همه شئون اجتماع رادارد و از هـمـيـن جـهـت اسـت كـه هـر سه ركن اساسى نظام يعنى ركن تقنينى ، ركن قضايى و ركناجرايى تحت اشراف و اختيار ولايى اوست .
(ولايت مطلقه فقيه ) يعنى آنكه ، به دلالت عقل و شرع ، احدى حقّ دخالت و تصرّف در شئوناجـتـمـاعـى را نـدارد و در حـقـيـقـت احـدى ولايـت نـدارد مـگـر خـداونـدمتعال و يا كسى كه از ناحيه خداوند منصوب باشد و لذا در زمان غيبت امام معصوم (ع )، اگر كسىبـخـواهـد در شـئون حـكـومـت و ولايـت تـصـرّف كـنـد، بـايـد مـاءذون از سـوى ولىّ فقيه باشد وعـمـل وى مـورد تـنفيذ رهبرى حكومت اسلامى قرار گيرد و از اين جهت در نظام مقدس جمهوى اسلامىبـراسـاس اصـول قـانـون اسـاسـى كـشور، مناصب رييس ‍ قوه مجريه و رييس قوه قضائيه بهصـورت مـسـتـقـيم و قوه مقنّنه به واسطه شوراى نگهبان از سوى مقام معظّم رهبرى و ولىّ فقيهمورد تنفيذ قرار مى گيرد و بدون تنفيذ او، هيچيك مشروعيّت ندارند.
(ولايت مطلقه فقيه ) يعنى همانكه استاد عظيم الشاءن ما، حضرت امام خمينى ـ اعلى اللّ ه كلمتهـ فـرمـودنـد كـه (حـكـومـت كـه شـعـبـه اى از ولايـت مـطـلقـهرسـول اللّ ه (ص ) اسـت يـكى از احكام اوّليه اسلام است و مقدم بر تمام احكام فرعيّه حتى نماز،روزه و حج است ... و مى تواند هر امرى را چه عبادى و چه غير عبادى كه جريان آن مخالف مصالحاسـلام اسـت از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند...)(66) و به تعبير ديگر ايشان(اگـر اخـتـيـارات حكومت در چارچوب احكام فرعيه إ لهيه است بايد عرض ‍ كنم كه حكومت الهيه وولايت مطلقه مفوّضه به نبى اكرم (ص ) يك پديده بى معنا و محتوا باشد).(67)
بـنـابـرايـن لازم است كسانى كه براى ردّ ولايت مطلقه به برخى فرمايشات حضرت امام (ره )اسـتـناد مى كنند به اين تعابير بلند و نظائر آن نيز دقت كرده و چشم خود را از اين فرمايشاتنپوشانند كه اءخذ به بعض كلام و وانهادن بعض ديگر شيوه غير مرضيّه و غير علمى است .
و خـلاصـه بـايـد گـفـت تـعـبـيـر (مـطـلقـه ) يـك اصـطـلاح اصـولى اسـت وتاءويل و تحوّل آن به (مطلقه ) در اصطلاح رايج علوم سياسى امروزى يعنى (حكومت مطلقهفـردى ) و قـرار دادن آن در قـبـال (مـشـروطـه ) اسـاسـاً امـرى اسـتبـاطـل و نـاشـى از خـلط مباحث و عدم دقّت و يا خداى ناكرده مغالطه و عناد است . (اعوذ باللّ ه منالعناد و العصّبية ).

------------------------------------------
پاسخ از آيت اللّه مظاهرى

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

قدرتی که می خواهد با مهر و مدارا سخن گوید به دست برادران خویش به خاک و خون کشیده می شود. قدرتمداران ما زبان مهر را در نمی یابند
قدرت در میان ما با مهر و مدارا بیگانه و دشمن است
در همین جاست که دانای طوس گلبانگ عاشقانه و انسانی و جاودانه خویش را در جهان در می افکند. گویی این پیر بر برج و باروی تاریخ به تماشای این سوکنامه یجاری در میان ما نشسته و چون سوکنامه به فرجام خونبار خویش می رسد، بانگ و غلغله در می اندازد که
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
یعنی که جان آدمی از هرچه در این جهان است گرانبهاتر و به هیچ تدبیر و فسون و فسانه ای نباید که جان انسانی را آزرد. این پیام و بیانیه  باشکوه فردوسی است در فرجام این سوگنامه.
برین نامه بر، عمرها بگذرد
بخواند هر آن کس که دارد خرد

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الكهف آيات: 110 محل نزول: مکه
 
 
إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا 84 فَأَتْبَعَ سَبَبًا 85 حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا 86 قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا 87 وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا 88 ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا 89 حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا 90 كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا 91 ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا 92 حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا 93 قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا 94 قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا 95 آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا 96 فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا 97

 

ترجمه فارسي مکارم

ما به او در روى زمين، قدرت و حكومت داديم; و اسباب هر چيز را در اختيارش گذاشتيم «84» او از اين اسباب، (پيروى و استفاده) كرد «85» تا به غروبگاه آفتاب رسيد; (در آن جا) احساس كرد (و در نظرش مجسم شد) كه خورشيد در چشمه تيره و گل‏آلودى فرو مى‏رود; و در آن جا قومى را يافت; گفتيم: «اى ذو القرنين! آيا مى‏خواهى (آنان) را مجازات كنى، و يا روش نيكويى در مورد آنها انتخاب نمايى؟» «86» گفت: «اما كسى را كه ستم كرده است، مجازات خواهيم كرد; سپس به سوى پروردگارش بازمى‏گردد، و خدا او را مجازات شديدى خواهد كرد! «87» و اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت; و ما دستور آسانى به او خواهيم داد» «88» سپس (بار ديگر) از اسبابى (كه در اختيار داشت) بهره گرفت «89» تا به خاستگاه خورشيد رسيد; (در آن جا) ديد خورشيد بر جمعيتى طلوع مى‏كند كه در برابر (تابش) آفتاب، پوششى براى آنها قرار نداده بوديم (و هيچ گونه سايبانى نداشتند) «90» (آرى) اينچنين بود (كار ذو القرنين)! و ما بخوبى از امكاناتى كه نزد او بود آگاه بوديم! «91» (باز) از اسباب مهمى (كه در اختيار داشت) استفاده كرد «92» (و همچنان به راه خود ادامه داد) تا به ميان دو كوه رسيد; و در كنار آن دو (كوه) قومى را يافت كه هيچ سخنى را نمى‏فهميدند (و زبانشان مخصوص خودشان بود)! «93» (آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين ياجوج و ماجوج در اين سرزمين فساد مى‏كنند; آيا ممكن است ما هزينه‏اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدى ايجاد كنى؟!» «94» (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سد محكمى قرار دهم! «95» قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملا ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: «(در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» «96» (سرانجام چنان سد نيرومندى ساخت) كه آنها ( طايفه ياجوج و ماجوج) قادر نبودند از آن بالا روند; و نمى‏توانستند نقبى در آن ايجاد كنند «97»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

irajee@yahoo.com

استخدام پیمانی با سهمیه مومیائی

در 17دی 1341 روزنامه اطلاعات ص اول و 15

در قطعنامه سمینار اصلاح سازمان اداری:کارمندان غیررسمی دولت باید بخدمت رسمی دولت درآیند تا از اضطراب دائم نجات یابند.عدم ثبات کارمند باعث انحراف اواز تقوی ودرستکاری است.
در همان تاریخ روزنامه کیهان:از قطعنامه فوق:
عدم ثبات روح شهامت و عزت نفس را ضعیف میسازد.افرادرامحافظه کارواهل مجامله ومداهنه بارمی آورد.
جمعیت اتفاق ملی در قطعنامه خود که در مورداستخدام صادرکرد می آورد:تاثباتی دروضع کارمندان اداری ایجادنشود نبایدبه حصول موفقیت امیدواربود.باعدم ثبات نمی توان مدیران لایق برای گرداندن چرخهای کشور تربیت نمود.کفایت وحسن جریان دستکاههای دولتی که برای هرحکومت ضرورت دارد درسایه عدم ثبات وضع گردانندگان دستگاه امکان پذیر نیست وعدم ثبات یک برنامه تخریبی است.

 

 

bigman_ahmad@yahoo.com


23محرم سالروز اهانت و تخریب حرم مطهر حضرت امام هادی (ع) و حضرت امام حسن عسگری (ع) را به حضرت ولیعصر (عج) و عموم شیعیان تسلیت عرض می نماییم.


23 محرم 1427

 

 

mastoor_313@yahoo.com

دوازده+یک

کوچک تر که بودم تو را که نشان می داد می چسبیدم به صفحه ی تلویزیون و جای انگشتهایم روی شیشه اش می ماند...
کوچک تر که بودم لحظه ی ورودت را که نشان می داد، موهای تنم سیخ می شد تا راحت تر آمدنت را نظاره کند... کوچک تر که بودم چشمانت را که می دیدم... می ماندم در اوج نگاهت.
کوچک تر که بودم، بزرگتر ها را می نشاندم و دستشان را می فشردم بلکه بیشتر بگویند از تو، زمانه شان، آمدنت، رفتنت...
همیشه برام یک تنه پیش رفتنت عجیب بود
همیشه برایم عظمتت عجیب بود
از تعجبم می خندیدند وقتی مهربانیت را می دیدم...
همیشه پیش خودم فکر می کردم یک آدم نمی تواند همه چیز را داشته باشد.
تا اینکه یک روز فهمیدم تو امام سیزدهم نیستی!!!

 

 

hosseincode2008@yahoo.co.uk

معادل نام فارسي بازيهاي جديد

DAWN OF WAR : سپيده ي نبرد
GHOST BUSTERS : ارواح شگفت انگيز
FARCRY 2 : فريادي از دوردست 2
UNREAL TOURNAMENT III : مسابقه ي غير واقعي 3
TIME SHIFT : شيفت و زمان
NEXT LIFE : زندگي دوم
DEATH TO SPIES : مرگ بر جاسوسان
GUITAR HERO III : LEGENDS OF ROCK : قهرمان گيتار : دكمه زن هاي افسانه اي
BLACKSITE AREA 51 : زمين تيره ناحيه ي 51
CALL OF DUTY 4 : MODERN WARFARE : نداي وظيفه : جنگهاي مدرن
PRO STREET : حرفه اي خيابان ها
F.E.A.R : PERSEUS MANDATE : هراس : وكالت نامه ي پرسوس
CRYSIS : بحران
HELLGATE : LONDON : دروازه ي جهنم :‌ لندن
VIVA PINATA : زنده باد پيناتا
UNIVERSE AT WAR : جهان در جنگ
ALONE IN THE DARK 5 : تنها در تاريكي 5
LOST : گم شدگان
HALF LIFE : EPISODE 2 : نيمه جان قسمت دوم
COMPANY OF HEROES : گروهان دلاور
PES 2008 : تكامل حرفه اي فوتبال 2008
PORTAL : دروازه

www.hosseincode.blogfa.com : منبع

 

 

shahyad_m_18@yahoo.com

پرنيان سرد

بنشين، مرو، چه غم كه شب از نيمه رفته است
بگذار تا سپيده بخندد به روي ما
بنشين، ببين كه دختر خورشيد "صبحگاه"
حسرت خورد ز روشني آرزوي ما
***
بنشين، مرو، هنوز به كامت نديده ايم
بنشين، مرو، هنوز كلامي نگفته ايم
بنشين، مرو، چه غم كه شب از نيمه رفته است
بنشين، كه با خيال تو شب ها نخفته ايم
***
بنشين، مرو، كه در دل شب، در پناه ماه
خوش تر ز حرف عشق و سكوت و نگاه نيست
بنشين و جاودانه به آزار من مكوش
يكدم كنار دوست نشستن گناه نيست
***
بنشين، مرو، حكايت "وقت دگر" مگوي
شايد نماند فرصت ديدار ديگري
آخر، تو نيز با منت از عشق گفتگوست
غير از ملال و رنج از اين در چه مي بري؟
***
بنشين، مرو، صفاي تمناي من ببين
امشب، چراغ عشق در اين خانه روشن است
جان مرا به ظلمت هجران خود مسوز
بنشين، مرو، مرو كه نه هنگام رفتن است!...
***
اينك، تو رفته اي و من از راه هاي دور
مي بينمت به بستر خود برده اي پناه!
مي بينمت - نخفته - بر آن پرنيان سرد
مي بينمت نهفته نگاه از نگاه ماه
***
درمانده اي به ظلمت انديشه هاي تلخ
خواب از تو در گريز و تو از خواب در گريز
ياد منت نشسته برابر - پريده رنگ -
با خويشتن - به خلوت دل - مي كني ستيز

از فريدون مشيري

 

.

alirezamajidi@gmail.com

روزی که همه سرخ‌پوش می‌شوند!

امروز -اول فوریه- در آمریکا ، روز ملی سرخ‌ پوشیدن National Wear Red Day است. روزی که در آن بسیاری از مردم لباس‌های معمولی خود را کنار می‌گذارند و پیراهن‌ها و کراوات‌های قرمز به تن می‌کنند. اما برای چه؟
آنها این کار را به صورت نمادین برای نشان دادن آگاهی خود از اهمیت بیماری‌های قلبی که علت شماره یک مرگ زنان است انجام می دهند!

 national+wear+red+day.gif

- در حالی که از هر 30 نفر خانم آمریکایی، یکی به علت ابتلا به سرطان سینه می‌میرد، علت مرگ یک سوم خانم‌ها در آمریکا بیماری‌های قلبی است.

- حدود سه میلیون خانم آمریکایی یک حمله قلبی داشته‌اند.

- دو سوم خانم‌هایی که حمله قلبی داشته‌اند به طور کامل بهبود نیافته‌اند.

- دو سوم خانم‌هایی که به خاطر بیماری قلبی دچار مرگ ناگهانی داشته‌اند، علائم قلبی بیماری قلبی نداشته‌اند.

- میزان بیماری‌های قلبی را صرفا با پیروی از یک سبک زندگی سالم می توان 82 درصد کاهش داد.

 ph_01_med.jpg

عوامل خطر بیماری‌های قلبی:
- سیگار
- پرفشاری خون
- کلسترول بالای خون
- چاقی و اضافه وزن
- بی‌تحرکی
- دیابت
- سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی
- سن بالا (برای خنم‌ها سن بالای 55 سال)

سایت‌های این روز: + و +

 

 

salman_yavar@yahoo.com

اسناد سخن مي گويند - 2

حمل ترياك توسط وزير اصلاحات شاه!


موضوع: حمل ترياك توسط وزير اصلاحات شاه!
مرجع صدور: ساواك
تاريخ: 30 شهريور 1349
توضيحات: سند زير نشان دهنده نقش دكتر وليان وزير اصلاحات ارضي شاه در انتقال ترياك از كرمان به تهران است.
 

منبع:
موسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي

 

 

salarilaleh@yahoo.com

با ديدن اينها شايد بيشتر قدر خودتون را بدونيد

 

باستر سیمکوش :

درسال 1995 به 541 کیلو وزن میرسه ولی یه رژیم لاغری شدید میگیره و میشه
97 کیلو ! نکته ی جالب اینه که 20 کیلو پوست اضافه میاره که بعد از لاغری ازش یه کت میدوزند !!!!
 
 
www.hamtaraneh.com
 
ادوارد مورداکسی :
هم پشت سرش صورت داشته هم جلو روش ولی اینقدر صورت پشتیه از خودش صدا در میاره که بالاخره
در سن 33 سالگیش خودکشی میکنه!!
 
 
www.hamtaraneh.com
 
ویتکاارنا اوار :
اونقدر کوجک و ریز بوده که دزد ها برای کارای خلاف ودزدی ازش استفاده میکردن .
درزمان مرگش دزدهای روسیه 3 روز عزای عمومی اعلام می کنند !!!
 
 
www.hamtaraneh.com
 
پاسکال پنتیون :
از وقتی که به دنیا میاد یه سر دیگه روی سرش هم داشته که چشمها و دهنش حرکت میکردن ولی
قابلیت دیدن و حرف زدن نداشتند !!!
 
www.hamtaraneh.com
 
انسان چهارچشم :
ای انسان یه جفت چشم دیگه هم روی چشم هاش داشته که میتوانستن زاویه ی مشخصی رو ببینن !!
با یه جفتش میتونسته جلو پاشو ببینه و با اون یکی جفت هم میتونسته چشم چرانی کنه !www.hamtaraneh.com
(پشت سرش هم زن خوک نماست که دماغ و دهنش مثل خوک بوده و تنها مورد مشاهده شده در جهان هست !!!)
 
www.hamtaraneh.com
 
گروس مک تانل :
از زمانی که به دنیا اومده از نظر زشتی مقام اول رو داشته و
3 بار هم ازدواج کرده و یه پسر طبیعی و زیبا هم به دنیا آورده

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

تحت‌الحفظ تا فرودگاه!
 

اشرف پهلوی

حسین فردوست:

وقتی که امینی نخست‌وزیر شد، [بختیار] بنای فحاشی علیه او را گذارد. به اشرف هم نزدیک شده و تماس‌های زیاد با او می‌گرفت. اشرف نیز فقط به دنبال پول و جواهر و مرد بود و نزد بختیار همه به وفور موجود بود. مدتی اشرف نزد محمدرضا به شدت اصرار می‌کرد که بختیار نخست‌وزیر شود و محمدرضا با رنج سکوت می‌کرد و خود را می‌‌خورد و جواب او را نمی داد. بالاخره ناسزاگویی تیمور علیه امینی شدت یافت و او نیز به محمدرضا شکایت کرد و محمدرضا هم که حمایت امریکایی‌ها از امینی را می‌دانست، پشتش گرم شد و روزی دستور داد که تیمور را تحت‌الحفظ به فرودگاه ببرند و به اروپا بفرستند. بختیار با قدرت [همسر سرهنگ یمنی] و دو بچه که از قدرت پیدا کرده بود، به ژنو رفت و مدتی در آنجا ماندگار شد و مبارزه خود را با محمدرضا علنی کرد و به زد و بند با باندهای معینی در انگلیس و امریکا پرداخت.

(م 11/ ص419)

تیمور بختیار

تبعید به پشتوانه گردان گارد

نویسنده کتاب «خاطرات من و فرح پهلوی» داستان تبعید بختیار را با جزئیات بیشتری ذکر کرده است:
ماجرای بر کناری [بخوانید تبعید!] بختیار هم خیلی شنیدنی است و در واقع، منحصر به فرد است! اواخر سال 1340 [ماه بهمن] روزی که شاه تصمیم گرفت بختیار را کنار بگذارد، یک گردان از گارد شاهنشاهی محل اقامت او را در سعدآباد محاصره کردند و ساعت شش صبح او را از خانه مجللش بیرون کشیدند و تحت‌الحفظ به فرودگاه مهرآباد بردند، و در آنجا سوار هواپیمایی که از قبل آماده شده بود، کرده و به خارج فرستادند!
من در جریان حوادث سال 1356به واسطه آشنایی که از طریق یکی از اقوام با علی امینی داشتم، به منزل او رفتم و مصاحبه‌هایی با علی امینی انجام دادم که در همان ایام در جراید تهران به چاپ رسیدند.
از مجموع گفت‌وگوهایم با علی امینی، به این نتیجه رسیدم که امریکا‌یی‌ها در سال‌های 1335- 1339 چند بار به شاه فشار آورده بودند تا تیمور بختیار را به نخست‌وزیری منصوب کند؛ اما شاه زیربار نرفته بود.
علی امینی می‌گفت شخصا در تغییر تصمیم امریکایی‌ها دخالت مستقیم داشته و در ایام اقامت در امریکا با تلاش زیاد، موفق شده بود از میزان حمایت امریکاییان از بختیار بکاهد.
علی امینی از تیمور بختیار متنفر بود و همیشه از او به عنوان جنایتکاری نام می‌برد که دستش به خون هزاران ایرانی آلوده است.
علی امینی به‌طور ضمنی تایید کرد که در برکناری بختیار، نقش اساسی ایفا کرده و شرط قبولی پست نخست‌وزیری‌اش را، برکناری تیمور بختیار قرار داده بود.
به هر حال، تیمور بختیار را همراه با «قدرت» همسر سابق مدیر روزنامه آرام و دو بچه‌ای که از او پیدا کرده بود، به زور سوار هواپیما کرده و از ایران تبعید کردند.
علی امینی می‌گفت: شاه بی‌میل نبود که بختیار را بکشد؛ اما از عکس‌العمل امریکایی‌ها می‌ترسید؛ زیرا می‌دانست بختیار روابط بسیار صمیمانه‌ای با «سی- آی- ا» (سیا) دارد.
(م 7/ ص 534- 535)

منبع: تاریخ پهلوی - ج 13

 

 

falah_ghasem@yahoo.ca

زندگي شگفت انگيز الهام بخش

در زندگي به سمت مستقيم و راست پيش برو ... هميشه و در هر راهي.

من نيك ژوويسك هستم . گواه خداوند هستم براي لمس هزاران قلب در دنيا!بدون هيچ دست و پاي متولد شدم در حالي كه پزشكان هيچ تجربه پزشكي براي اين " نقص مادرزادي " نداشنتد، همانطور كه تصور مي كنيد با موانع و چالشهاي بسياري روبه رو بوده ام.
" هر زمان با ناملايمات متعدد روبه رو مي شويد ، با مسرت رفتار كنيد "
( آيه اي در انجيل)
در شمارش دردها و سختي هايم آيا جايي براي شادي و مسرت مي ماند ؟زماني كه پدر و مادرم مسيحي بودندو پدرم كشيش كليسايمان ، آنها اين آيه را خوب مي شناختند . اگر چه ، در يك روز صبح 4 دسامبر 1982 در ملبورن( استراليا) " پروردگارا تو را سپاس" تنها كلماتي بود كه مي توان از آنها شنيد .
اولين فرزند پسري آنها بدون دست و پا متولد شد ! هيچ هشداري كه آمادگي آنها را در برداشته باشد وجود نداشت .پزشكان از اينكه هيچ پاسخي براي آن نداشتند در حيرت بودند!! هنوز هيچ دليل پزشكي دال بر چرايي اين اتفاق وجود ندارد و نيك در حال حاضر برادر و خواهري دارد كه مانند هر نوزاد معمولي ديگري بدنيا آمدند.
تمام عالم مسيحيت از تولد من افسوس مي خوردند و والدينم كه بسيار گيج و مبهوت از من بودند .
هر كسي مي پرسيد " اگر خداوند ، خداي عشق است " ، پس چرا خدا مي بايستي اجازه دهد چنين اتفاق بدي نه براي هر كس ديگر ، بلكه براي مسيحيان ايثار گر افتد ؟ پدرم تصور مي كرد من براي ساليان طولاني زنده نخواهم ماند ، ولي آزمايشها نشان مي داد كه من يك نوزاد كاملاً سالم هستم تنها با نقص عضو دست و پا.
همانطور كه قابل فهم است ، والدين من نگراني عميق و ترس آشكاري داشته اند، از آن نوع زندگي كه من به دنبال خواهم داشت .خداوند به آنها استقامت ، دانش، و شجاعت عطا كرده بود ، در سالهاي اول زندگي وسالهاي بعد وقتي كه آنقدر بزرگ شدم كه بتوانم به مدرسه بروم . قانون استراليا به دليل معلوليت جسماني ، اجازه رفتن به مدرسه عمومي را نمي داد .خداوند معجزه اي كرد و قدرتي به مادرم تا در برابر آن قانون مبارزه كند و سرانجام آن را تغيير دهد . من يكي از اولين دانش آموز معلولي بودم كه در آن مدرسه به تحصيل پرداختم. رفتن به مدسه را دوست داشتم و تمام تلاشم اين بود كه كه مانند هر فرد عادي زندگي كنم ، ولي اين مربوط به سالهاي اوليه مدرسه بود تا زماني كه به دليل تفاوت فيزيكي با احساس طرد شدگي و غير – طبيعي بودن مواجه نشده بودم . عادت به آن شرايط بسيار برايم مشكل بود ، ولي با حمايت والدينم ، شروع به رشد نگرشها و ارزشهايم كردم كه براي روبه رو شدن با موقعيتهاي چالش بردار بسيار مفيد بود.
من بر اين مسئله واقف بودم كه تفاوت دارم وليكن از سوي ديگر من شبيه هر فرد ديگر بودم . بارها اتفاق افتاد كه من احساس حقارت داشتم به طوري كه نمي توانستم به مدرسه برم ، فقط به اين دليل كه نمي توانستم به توجه هاي منفي آنها روبه رو شوم .با كمك والدينم تلاش مي كردم آنها را ناديده تصور كنم و بتوانم براي خود دوستاني بيابم.
به محض اينكه دانش اموزان متوجه مي شدند من هم دقيقاً مثل انها هستم موهبت الهي شامل حالم مي شد و با آنها دوست مي شدم .
بارها شده كه من احساس افسردگي و عصبانيت داشتم ، چرا كه من نمي توانستم راهي را كه در آن قرار داشتم تغيير دهم، و يا هر كسي را به خاطر آن سرزنش مي كردم . من به مدرسه يكشنبه ( براي آموزش ) مي رفتم .
آموختم كه خدا ما را بسيار دوست دارد و مراقب ماست . فهميدم كه بچه ها را بسيار دوست دارد . ولي اين را نفهميدم كه خدا اگر مرا دوست دارد چرا مرا اينگونه آفريد ؟ آيا دليلش ان بود كه از من اشتباهي سر زده است؟
انديشيدم كه بايستي اين گونه باشم زيرا در مدرسه ، من تنها فرد غير طبيعي بودم . سرباري بودم براي همه افرادي كه در كنارشان بودم . سر انجام بايستي مي رفتم اين بهترين كاري بود كه بايد انجام مي دادم . مي خواستم به همه دردهايم و به زندگي ام در سن جواني پايان دهم . اما دوباره شكر گزار والدين و خانواده ام هستم كه هميشه براي آرامش من بوده اند و به من شجاعت داده اند.
خداوند شرح مصيبت هاي عيسي را در زندگي من نهاد تا ازآن تجربيات براي ارشاد ديگران استفاده كنم براي آنكه بر مشكلات فائق آيند و همواره شكرگزار خدا باشند .نيروي خداوند الهام بخش زندگي شان باشد و اجازه ندهند هيچ مسئله اي بر سر برآورده شدن آرزو ها و رؤياهايشان قرار گيرد .
و همه ما بر اين امر واقفيم كه خداوند بهترين ها را انجام ميدهد براي كساني كه او را دوست دارند " "
اين ايه با قلب من صحبت مي كند و مرا به اين نقطه مي رساند كه من مي دانم اتفاق هاي بد در برابر خوشبختي ، شانس يا توافق هيچ است . من به نهايت آرامش رسيدم، همينكه آگاه شدم از اينكه خداوند اجازه نخواهد داد ، هيچ چيزي اتفاق افتد در زندگي مان مگر اينكه او هدف خوبي در آن قرار داده باشد در سن 15 سالگي زندگيم را كاملاً وقف كليسا كردم بعد از اين كه در انجيل خواندم عيسي فرمود:
دليل آنكه فرد نابينايي به دنيا مي آيد آن است كه " خداوند از طريق آنها قدرتش را اشكار مي كند " من به راستي اعتقاد دارم خداوند به من سلامتي خواهدبخشيد ، چه بسا كه من بتوانم گواه عظيم او باشم از قدرت بهت انگيز او .
بعد ها بنابر درايتم متوجه شدم كه اگر ما براي خواسته اي به درگاه خداوند دعا كنيم، اگر او بخواهد اجابت خواهد شد . و اگر او نخواهد كه اجابت شود ، مطمئناً امر بهتري در آن بوده است .مي دانم شگرفي خدا در اين است كه مرا به كار گيرد فقط در اين هيأت و نه در شكل ديگر .
در حال حاضر 21 ساله هستم. كارشناس بازرگاني در رشته حسابداري و برنامه ريزي امور مالي .يك سخنور قابل هستم و اميد آن دارم كه به خارج بروم و داستانم را براي ديگران تعريف كنم . مباحثم را به سمت تشويق دانش آموزان و جوانان امروزي سوق دهم .همچنين در گروه هاي جمعي سخنراني مي كنم . من شرح حال مصيبت هاي عيسي هستم براي جوانان . و خودم را براي مشيت الهي و آنچه كه او مي خواهد و آنچه كه به او منجر مي شود قرار داده ام .
رؤيا ها و اهدافي كه در سر دارم را دنبال مي كنم . مي خواهم بهترين گواه عشق و اميد خداوند باشم.
ويك سخنور الهام بخش در خدمت مسيحيان و غير مسيحيان .
در صدد هستم كه در سن 25 سالگي به استقلال مالي برسم و با سرمايه گذاري هاي جدي به توليد ماشيني بپردازم كه بتوانم با آن رانندگي كنم . نوشتن چندين كتاب پر فروش از ديگر رؤيا هاي من است و اميدوارم در پايان امسال اولين نوشته ام را با عنوان " بدون دست ، بدون پا، بدون دلهره " به اتمام برسانم .

 
 

ahmadak_110@yahoo.com

سوغات عراق و افغانستان ...

اين سوغاتي هاي آقای بوش از عراق و افغانستان رو ببینید و خود قضاوت کنید

اين نتيجه دموكراسي كه جناب مستر پرزيدنت ازش دم ميزنه و وعده اون رو به جهان ميده

 

 

gwmorteza@yahoo.com

تحقیقات شگفت انگیز سال 2008
که دنیا را متحول خواهند کرد

مجله Popular Science فهرستی از شگفتیهای علمی سال 2008 منتشر کرده است که در صورت تحقق دنیا را دچار تحولاتی عظیم خواهند کرد.
مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی که دانشمندان و محققان در سال 2008 به جامعه بشری عرضه می کنند پرداخته است که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است :

بوزون هیگز
تمام دانشمندان و فیزیکدانان به دنبال این ماده هستند، حتی اگر بدانند که هیچ کس تاکنون موفق نشده است آن را به دست آورد. این ماده "بوزون هیگز " ( Higgs Boson) است که در یکی از شگفت انگیزترین تئوریهای فیزیک که یک "مدل استاندارد" است، یکبار برای همیشه توضیح می دهد که چرا اشیاء جرم دارند. امسال در "مرکز تحقیقات سرن اروپا " (CERN) که مقر آن در ژنو سوئیس است، دانشمندان بزرگترین آزمایشی که تاکنون در این خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد .
در حقیقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه) به یکدیگر برخورد می کنند و ذرات ریزاتمی بی نهایتی را خواهند ساخت که یک "مینی بیگ بنگ" را می سازند .
فیزیکدانان "سرن" در شرایطی می خواهند این تحقیقات را انجام دهند که هیچکس نمی داند زمانی که LHC وارد عمل می شود، دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد .

چشم مدوزا
در تابستان گذشته تعداد زیادی ستاره دریایی (مدوزا) به سواحل دریایی مناطق مختلف دنیا از ژاپن تا اروپا حمله کردند. این رویداد بیشتر شبیه به سناریوی فیلمهای علمی تخیلی بود اما واقعیت داشت و خسارتهای زیادی به خصوص به بسیاری از مناطق جنوب شرق آسیا وارد کرد. این جمعیت انبوه ستاره های دریایی که برابر با میلیونها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت که مراکز تحقیقاتی جدیدی را در سال 2008 برای بررسی این گونه بی مهره راه اندازی کنند. در حقیقت گرم شدن جهانی زمین علت حمله این تعداد زیاد ستاره های دریایی بود .

آمیختگی اتمی
یکی از بزرگترین امیدهای بشر در 20 سال آینده دستیابی به یک منبع انرژی پاک و نامحدود است که تنها در دو واژه خلاصه می شود: آمیختگی اتمی .
پروژه ITER که با همکاری جامعه بین المللی از آمریکا تا روسیه انجام می شود از دهه 70 به تکامل خود ادامه می دهد و از سال 2006 فرانسه میزبانی فاز پایانی آن را به عهده گرفته است. در حقیقت فرانسه ساختمان اولین راکتورگرمایی را در نزدیکی "کاداراش" در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جدیدی در خصوص پیشرفت این پروژه از کره جنوبی برسد. در واقع کره جنوبی با استفاده از "ابر هدایتگر توکامک کره " انرژی را از آمیختگی یک پلاسما در دمای بیش از 10 میلیون درجه تولید خواهد کرد. درصورتی که این آزمایش با موفقیت انجام شود، راه پروژه ITER سریعتر بازخواهد شد چرا که فناوری استفاده شده در این راکتور آسیایی همان فناوری است که باید در این پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد .

چشمهای ماهواره ها
در سال 2008 تمایل برای کاوشهای فضایی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و این درحالی است که قدرتهای جدید تحقیقات گسترده ای را درباره ستارگان آغاز می کنند. در حقیقت در این سال هند، Chandrayaan-1 را پرتاب خواهد کرد . Chandrayaan-1 یک وسیله خودکار برای کاوشهای ماه است و "اسا"، آژانس فضایی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب "پلانک" که ماهواره ای برای انجام تحقیقات تعیین سن هستی است، خواهد داد .
همچنین در این عرصه و پس از پرتاب SkyMed ، سیستم کنترل ماهواره ای روی مدیترانه، در ماه آوریل ماهواره GeoEye-1 در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره که دارای یک سیستم بسیار پیشرفته است می تواند مسیر حرکت سکه ای را که از فضا به زمین پرتاب شده است ردیابی کند و تصویر آن را با برنامه ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد .

شبکه همچنان می تازد
برای معتادان اینترنت، سال 2008 سالی خوش به شمار می رود. در حقیقت این کاربران شیفته شبکه به زودی می توانند در خطوط پرواز و در مترو از رایانه و تلفن همراه خود استفاده کنند. به طوری که شرکت هواپیمایی "آلاسکا ایرلاینز" پس از "آمریکن ایرلاینز" و شرکت هواپیمایی "ویرجین" برای اولین بار از ماه ژانویه امکان استفاده از اینترنت و تلفن همراه را در هواپیماهای خود فراهم کرد .

همچنین کاربران اینترنت می توانند به زودی در تونلهای خطوط متروی ابر شهر نیویورک به اینترنت از طریق شبکه بی سیم متصل شوند .
در این میان بسامدهای جدید اتصالات بی سیم "وای- مکس" با باند 700 مگاهرتز که در روزهای آینده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد کانالهای تلویزونی را در این کشور از 52 به 69 کانال برسانند و همچنین یک ضربان بسیار بزرگ را به شبکه و توسعه فناوری اینترنت وارد کنند .

به سوی منابع اکولوژیکی و سبز
سال جاری بیش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری که سوختهای زیستی و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در این سال حضور روبه رشدی را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبیعت در آمریکا در 15 سال گذشته دوبرابر شده است این درحالی است که سوختهای زیستی و مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا تولید خود را در سال جاری آغاز می کنند . همچنین نسل جدید کتابهای الکترونیکی (e-papers) راه جدیدی را به سوی کاهش مصرف کاغذ باز خواهند کرد و این کاهش منجر به کاهش قطع درختان جنگلی می شود .

عصر دفاع زیستی
در عصر مبارزه با حتی علم نیز به زمانهای جنگ سرد بازمی گردد به طوری که وزارت امنیت داخلی در واشنگتن 450 میلیون دلار را برای ساخت یک موسسه بسیار پیشرفته تحقیقاتی درمقابله با خطرات بیولوژیکی اختصاص داده است. در حقیقت امروزه در آمریکا امنیت زیستی حتی تبدیل به یک واژه رایج در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای ورود به کاخ سفید شده است .

عدد ریسک پذیری
تیمی از ریاضیدانان دانشگاه آلبرتا در کانادا پس از 18 سال تحقیق و یاری گرفتن از یک ابررایانه پیشرفته موفق شدند معمای "بازی داما" را حل کنند و توانستند تعداد ممکن ترکیباتی را که با آنها مهره ها روی صفحه بازی حرکت می کنند محاسبه کنند و نشان دهند که 500 میلیارد میلیارد احتمال برای نوع حرکت مهره ها وجود دارد. هدف این دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حرکتها در بازیهای دیگر است .

برق بی سیم
شاید استفاده از تلفن همراه بدون اینکه هرگز نیاز به شارژ دوباره آن باشد و یا روشن کردن یک رایانه شخصی بدون نیاز به جریان برق برای بسیاری از مردم یک رویا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) بوستن واقعیت است. در حقیقت این دانشمندان در سال گذشته استفاده از جریان الکتریسیته ای را آزمایش کردند که به روشی بی سیم منتقل می شود. این چالش اکنون از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری رسیده است و به نظر می رسد در سال جاری ابزارهایی وارد بازار شوند که از این سیستم برق بی سیم برخوردارند .

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

13 بهمن / 2 فوريه / 24 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
13 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
يك نمونه از رادمردي كريم خان زند

كريم خان

مورخاني كه تاريخ زنديه را نوشته اند شكست محمد حس خان رئيس وقت ايل مغولي قاجار را در جنگ با شيخ علي خان زند 13 بهمن سال 1136 هجري خورشيدي ( 2 فوريه 1758 ) نوشته اند . در اين جنگ كه در مازندران ، ناحيه اشرف ( بهشهر ) روي داد محمد حسن خان كشته شد و فتنه شمال پايان يافت.
     شيخ علي خان سر بريده محمد حسن خان را نزد كريمخان فرستاد كه اين راد مرد از اين عمل به خشم آمد و ضمن ارسال يك نامه توبيخ براي شيخ علي خان ، دستور دادكه سر محمدحسن خان را با گلاب شستند و با تشريفات ويژه به خاك سپردند و برايش مراسم ترحيم برپا داشتند.

 

استقرار كميته دفاع ملي در كرمانشاه

13 بهمن 1294 ( 2 فوريه 1916) اعضاي كميته دفاع ملي كه با نزديك شدن نيروهاي روسيه به اراك ، ازقم و اصفهان رهسپار كرمانشاه شده بودند تا باكمك عثماني و آلمان در برابر نيروهاي متجاوز انگلستان و روسيه از وطن دفاع كنند وارد كرمانشاه شدند و والي ايالت را كه دست روي دست گذارده و براي دفاع در برابر تجاوز ساكت نشسته بود بيرون كردند. در همين روز نماينده آلمان با آنان در كرمانشاه ملاقات كرد و از ورود ژنرال« پرسي سايكس» با نيروي تازه نفس از هند به بندر عباس آگاهشان ساخت . در آن زمان عراق قسمتي از امپراتوري عثماني بود و عثماني كه در كنار آلمان و اتريش با روسيه و انگلستان و فرانسه در جنگ بود در آنجا نيروي نظامي داشت.

 

واكنش رئيسان كشورهاي منطقه و غرب نسبت به سخنراني حضرت امام

13 بهمن 1357 - سخنراني مهم و سرنوشت ساز آيت الله خميني رهبر فقيد انقلاب اسلامي در بهشت زهرا واكنشهاي مختلف رئيسان كشورهاي منطقه و غرب را درپي داشت. كشورهايي كه درمصالح ايران خود را ذينفع مي‎دانستند سخنان آيت الله را مخالف منافع خود خواندند و وروديشان را به ايران سقوط حتمي نظام شاهنشاهي قلمداد كردند. سخنگوي وزارت امورخارجه اِمريكا، بيانات آيت الله خميني را ضد اِمريكايي خواند. همچنين دولت اسرائيل از بازگشت رهبر انقلاب اسلامي ايران ابراز نگراني كرد زيرا پس ازاين دولت انقلابي ايران را قدرتي درمقابل خودي ديد. خبرگزاري تاس اعلام كرد كه بازگشت آيت الله خميني مسير مبارزه را درايران وارد مرحله سرنوشت سازي كرده است. بختيار كه خود را درمقابل رهبري امام و نفوذ ايشان درميان مردم خلع سلاح شده مي‎ديد اظهارداشت كه همچون گذشته مشتاق ملاقات با آيت الله خميني است زيرا درحال حاضر همه چيز بسته به نظر ايشان است. در همين روز آيت الله خميني در بيانات مسبوطشان درجمع روحانيان فرمودند ”جناياتي كه سلسله پهلوي درجامعه ما كرد شايد هيچ جنايتي بالاترازاين جنايت نبود كه نيروهاي فعال انساني ما را ازبين بردند يا فعاليت آنها را خنثي كردند و براي مدتهاي زيادي آنهايي كه بايد به اين امت خدمت كنند مثل علماي اعلام و اشخاص روشنفكراينها را درزندان بردند...”.

Mobin_s2004@yahoo.com
2 فوريه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
15 ميليون دلار بهاي 4 ايالت

طبق قراردادي كه در اين روز در سال 1848 ميان ايالات متحده و مكزيك امضاء شد ، دولت مكزيك در برابر دريافت 15 ميليون دلار از مناطق كاليفرنيا ، تكزاس جنوبي ، آريزونا و نيو مكزيكو صرف نظر كرد و اين مناطق از آن زمان به مالكيت دولت واشنگتن در آمد . مكزيك اين مناطق را از اسپانيا به ارث برده بود.
قبلا نيروهاي مكزيك در كاليفرنيا و تكزاس از نظاميان امريكا شكست خورده بودند. جنگهاي ايالات متحده و مكزيك از دو سال پيش از آن آغاز شده بود و نيروهاي ايالات متحده تا پايتخت مكزيك پيشروي كرده و اين شهر را هم تصرف كرده بودند.

 

روزي كه« فرديناند پورشه» سازنده فولكس واگن و تانك ببر درگذشت

دكتر پورشه

دكتر « فرديناند پورشه » سازنده فولكس واگن ،و تانك ببر در اين روز در سال 1951 در 75 سالگي در گذشت .وي كه در يك خانواده آلماني در« بوهم» به دنيا آمده بود دكتراي مهندسي گرفت و ضمن تدريس به كار طراحي اتومبيل پرداخت و تا سال 1929 با كارخانه بنز آلمان همكاري داشت و در اين سال ،خود كارخانه خود رو ساري تاسيس كرد . نخستين اتومبيلي را كه طراحي كرد در سال 1900 ساخته شد.
     از سال 1934 ، دكتر پورشه تصميم به ساخت اتومبيلي گرفت كه با هوا خنك شود و مقاومت بدنه آن در برابر هواكم و هزينه ساخت آن پايين باشد تا همه بتوانند آن را خريداري كنند. وي مدل چنين اتومبيلي را تهيه و اواخر سال 1935 به هيتلر رهبر وقت آلمان ارائه داشت و با تصويب وي و كمك مالي دولت آلماني به ساخت آن كه « فولكس واگن به معناي خود رو مردم » نام گرفت اقدام كرد و اين اتومبيل كه باهمه خود روهاي موجود آن زمان فرق داشت و داراي سيلندرهاي افقي بود در سال 1936 ساخته شد و رو به تكامل گذارد كه جنگ جهاني دوم آغاز شد و پورشه براي كمك به تقويت بنيه دفاعي وطن خود به طراحي دو نوع تانك اقدام كرد و تانكهاي ببر و پلنگ او هنگهاي پانزر آلمان را موفق به پيشروي هاي سريع در جبهه ها كرد. پورشه سپس به ساخت موتور محركه بمبهاي پرنده آلمان و موتور هواپيماهاي نظامي كمك كرد . او در عين حال از كشاورزي هم غافل نبود و به ساخت تراكتور اقدام كرد . پورشه با استفاده از طرح فولكس واگن يك نوع جيپ نظامي هم ساخت.
    فولكس واگن نوع قورباغه طرح او پس از جنگ محبوبتري اتومبيل جهان شد و در دهه هاي 1960 و 1970 بيش از 15 ميليون دستگاه از آن به فروش رفت . پس از فوت پورشه پسرش دنباله كار او را گرفت و نوعي اتومبيل دونفره ساخت و آن را به نام پدرش «پورشه» ناميد.     

برخي ديگر از رويدادهاي 2 فوريه

  • 404:   مسابقات غير انساني گلاديا تورها در رم پس از پنج قرن متوقف و ممنوع شد. گلادياتور ها كه در اين مسابقات بايد يكديگر را مي كشتند تا سران امپراتوري و اعضاي خانواده هايشان در جايگاههاي ويژه لذت ببرند عمدتا از ميان افسران اسير در جنگها انتخاب مي شدند.

  • 1811:   نخستين دسته روسها كه به سواحل غربي آمريكا مهاجرت كرده بودند در شمال سانفرانسيسكو مستقر شدند و يك مركز خريد و فروش داير كردند.

  • 1848:   نخستين كشتي مهاجران چيني در بندر گاه سانفرانسيسكو پهلو گرفت . اين مهاجران عمدتا مرد بودند و مي گفتند كه براي كار آمده اند، ولي ديگر بازنگشتند.

  • 1901:   بوئر ها ( مهاجران سفيدپوست هلندي نژاد افريقاي جنوبي ) به فرماندهي يان سموتس در منطقه ترانسوال نيروهاي انگليس را شكست دادند. دولت آلمان رقيب انگلستان به بوئرها اسلحه مي رسانيد.

  • 1933:   هيتلر در سومين روز صدر اعظمي خود پارلمان آلمان را منحل كرد و اعلام داشت كه اعضاي پارلمان به جاي خدمت ، تنها حرف مي زنند و با هم رقابت و مشاجره دارند و وقت ملت را مي گيرند و از پيشرفت باز مي دارند.

  • 1978:   در حالي كه درهر گوشه ازايران تظاهرات برپا بود، شاه براي ديدار از هند به اين كشور رفت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    24 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    تولد حاج ملاهادي استر آبادي
     از فقيهان نامدار شيعي

    24 محرم 1272 - حاج ملاهادي استر آبادي از فقيهان نامدار شيعي در استر آباد گرگان بدنيا آمد . استر آبادي دوران تحصيل خود را در مشهد سپري كرد . سپس عازم عراق شد و پس از باز گشت به وطن به تدريس و تربيت عشاق علوم ديني مشغول شد . استر آبادي ضمن تدريس به تحرير نيز مي پرداخت كه تحرير نقارير شيخ جعفر كيير از آن جمله بشمار ميرود .

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    -4
    2

    اهواز

    5
    14

    تبريز

    -12
    0

    شيراز

    -2
    11

    مشهد

    -13
    -3

    بندرعباس

    8
    20

    کرمان

    -5
    9

    اصفهان

    -7
    7

    يزد

    -5
    9

    کرمانشاه

    -10
    1

    اراک

    -14
    -5

    رشت

    -1
    6

    دبی

    15
    19


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1381 تومان
    935 تومان
    1860 تومان
    870 تومان
    250 تومان
    257 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    235000 تومان
    110000 تومان
    61500 تومان
    215000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.18

    اذان مغرب : 17.52

    اذان صبح فردا : 5.38

    طلوع آفتاب فردا : 7.04

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Taste of Home
    فوريه-مارس  2008

    جديدترن شماره از دو ماهنامه
    Taste of Home

    تاریخ انتشار: فوريه-مارس 2008
    تعداد صفحات مجله: 76
    حجم فایل: 7 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    از گزارش آب و هوایی به کمک
    infrared مطلع شوید


    چه قدر به گزارش اعلام شده از ایستگاههای هواشناسی معتقدید؟ یک روز سرد و ابری را در نظر بگیرید , در حالیکه هنوز در رختخواب خود به سر می برید و عطسه های مکرر یکی پس از دیگری امانتان را بریده است. اگر وقت و حوصله گوش دادن به گزارش وضع آب و هوا را ندارید می توانید از waterdrop weather station clock کمک بگیرید. این محصول یک پایگاه گزارش آب و هوایی بسیار جالب و هوشمند است که می تواند درجه حرارت را بر حسب فارنهایت-سانتیگراد , میزان رطوبت از 25% تا 95% , و فشار بارومتریک را در 24 ساعت آینده به همراه ساعت و تقویم و نمایش مصور با آیکن های آب و هوایی ارائه دهد.ارسال و ارائه کلیه اطلاعات مذکور به کمک تکنولوژی infrared از پایگاه خبری وضعیت آب و هوایی منطقه انجام می گیرد. البته اگر این پایگاه در محل سکونت شما آنقدر مجهز باشد که بتواند اطلاعات خودش را به کمک اینفرارد به این گجت هوشمند خانگی شما ارسال کند!
    منبع

    ماشین حساب به همراه پرینتر  


    اهل حساب و کتاب کردن با ماشین حساب هستید؟ جدیدا یک ماشین حساب با هوش دیگری وارد بازار شده که می تواند کلیه محاسبات را به صورت مخفیانه در یک کارت حافظه 256 مگا بایتی ذخیره کند. این ذخیره سازی به کمک دوربین کوچکی شبیه به webcam ها انجام می شود و کلیه اطلاعات را با رزولوشن 640*480 ضبط می کند. حتی شما می توانید این دوربین را به کمک remote controller نیز فعال کنید و در پایان هم می توانید یک پرینت از کلیه محاسبات انجام شده داشته باشید. اول فکر کنید. شاید دخل و خرجتان اجازه خرید این ماشین حساب را ندهد. فقط 529$. نظرتان چیه؟!
    منبع
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    تزار جنگ
    خواب های انگلو - آمریکایی در سال 2008


    نويسنده: مهدی - داریوس نظام الرعایا
    مترجم: كيانوش - كياكجوري

    معرفی کتاب:
    با روی کار آمدن جورج دبلیو بوش در آمریکا سیاست خارجی آمریکا در جهان وارد مرحله ی تازه ای شد. وقوع جنگ در افغانستان و عراق و اشغال این دو کشور توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی آغازی بود بر سیاست جدید آمریکا در جهان. ایجاد اختلاف میان گروه های مختلف لبنانی و حمله اسراییل به لبنان، ایجاد درگیری میان دو گروه فتح و حماس در فلسطین و دوبخشی کردن حکومت فلسطین، تحت فشار قرار دادن سوریه و ایجاد زمینه برای آغاز جنگ توسط اسراییل در سوریه بخش های مختلف سیاستی است که تا کنون در عرصه تحولات جهانی به وقوع پیوسته است و حکایت از یک برنامه از پیش طراحی شده دارد.
    آنچه شاید بتوان به عنوان بخش اصلی و پایانی این برنامه که هنوز به وقوع نپیوسته است، نام برد ایجاد درگیری بزرگ و نهایی با تهران است. نوشتار حاضر سعی در رونمایی از نقشه آمریکایی صهیونیستی برای وقوع این جنگ و ایجاد سیستم های دفاعی تهران در مقابله با این جنگ دارد. همچنین نویسنده سعی کرده است تا به تحلیل تحرکات اخیر روسیه و چین جهت مقابله با زیاده خواهی های آمریکا بپردازد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● جنگ تابستان

    ● آیا آمریکا واقعا با ایران و سوریه درگیر می شود؟

    ● سوریه مشورت با باکو و آنکارا را آغاز کرده است

    ● لبنان نیز به مشورت های میان باکو و دمشق اضافه شد

    ● فاکتور سوریه: ایجاد یک کریدور انرژی در لوانتاین

    ● آیا سوریه رکن اصلی محور انرژی در مدیترانه شرقی و از جمله اسرائیل است؟

    ● ضرورت مذاکرات میان سوریه و اسرائیل

    ● اردوگاه بین المللی برای عراق: چانه زنی برای سرنوشت مردم عراق

    ● پیامدهای ناخواسته: پیشنهاد پنهانی آمریکا به ایران و سوریه انکار شد

    ● تصدیق گذشته: لبنان و سوریه از سال 2001 مورد هدف قرار داشتند

    ● حاکمان اسراییل از صلح با سوریه امتناع می ورزند. چرا؟

    ● سوریه برای جنگ و تهاجم اسرائیل مسلح شده است

    ● آمادگی اسراییل برای جنگ: کابینه جنگ اسرائیل تشکیل شد

    ● پترو پولیتیک: شکست ژئواستراتژی آمریکا و اروپا در آسیای مرکزی

    ● ملاقات های مخفی: صف بندی در عراق

    ● احمد چلبی و گزارش های جاسوسی در تهران

    ● سیاست داخلی ایران: عملگرایان، ایدئولوژیست ها، لیبرال ها، انقلابیون، اصلاح طلبان و محافظه کاران

    ● نیروی دفاعی ایران در تاجیکستان

    ● آتش میان کردهای عراق و ترکیه بوسیله نیروهای نامرئی روشن شده است.

    ● باکو: ابوالهول قفقاز

    ● بیداری آمریکا از خواب شمال: چارچوب های قانونی و سازمانی برای جنگ اینجا هستند.

    ● پیش نویس مخفی و جذب غیر آمریکایی ها در ارتش آمریکا

    ● کاخ سفید، نیروهای آمریکایی را از اتهام به جنایات جنگی معاف کرده است. چرا؟

    ● امنیت داخلی اتحادیه اروپا: آیا اتحادیه اروپا از اقدامات آمریکا پیروی خواهد کرد؟

    ● مقامات ارشد آمریکا برای جنگ آماده شده اند

    ● بعد از ایجاد پست «تزار جنگ» گروه طراحی ایران – سوریه برچیده شد

    ● یک وزیر ژاپنی استفاده از سلاح هسته ای علیه غیرنظامیان را مشروع دانست. چرا؟

    ● به امر غیر قابل تصور فکر کنید: حمله اتمی علیه مردم ایران

    ● اظهارات آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت الشعاع مقامات انگلیسی و آمریکایی قرار گرفته است.

    ● جنگ داخلی فلسطین و راه حل سه کشور

    ● شیخ نشین های خلیج فارس: اجتناب از درگیری در تصمیم گیری رهبران

    ● آمریکا به یک اندازه دشمنان و متحدان خود را در خاورمیانه تهدید می کند.

    ● دشمن در دروازه های شرق

    ● آمریکا و انگلیس از 2003 قصد داشتند که برای مدت طولانی در عراق باقی بمانند.

    ● کنترل و هدایت آمریکا بر جوخه های مرگ در عراق

    ● چه کسی از وزارت کشور عراق جوخه های مرگ را کنترل می کند.

    ● دولت آمریکا حامی تروریسم در خاورمیانه است

    ● بی ثباتی و جنگ داخلی در عراق هدف انگلو- آمریکایی هاست

    ● ایرانی ها و عراقی ها، آمریکا و انگلیس را برای بمب گذاری مسجد طلایی مقصر می دانند.

    ● تلاش برای نابود کردن مسیحیان عراق

    ● اداره اطلاعات و جاسوسی عربستان سعودی: همکار مخفی در عراق

    ● بقایای ارتش جنوب لبنان توسط اسرائیل به عراق منتقل شده اند

    ● ارتش جنوب لبنان در پشت هدفگیری سیستماتیک فلسطینی ها در عراق هستند

    ● بسیج گروه های نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای ایران

    ● آیا نیروهای روسی برای حمایت از ایران وارد خاورمیانه خواهند شد؟

    ● ونزوئلا: آماده برای جنگ مقاومت علیه آمریکا

    ● چرا آمریکا می خواهد به ونزوئلا حمله کند؟

    ● تعمیق بحران در لوانت: فلسطین و لبنان

    ● لبنان: مسلمانان شیعه در مقابل مسلمانان سنی، مسیحیان و دروزی ها

    ● نشر شایعه: دودی کردن افق صحنه جنگ خاورمیانه

    ● بادهای جنگ از تل آویو می وزند: گروه نظامی سیاسی مشترک آمریکا – اسرائیل

    ● کندوکاوی در عبارات فرمانده عالی ناتو: آیا زمان واقعی برای آغاز جنگ وجود دارد؟

    ● مقاومت در شرق به جنب و جوش در آمده است


    دانلود کتاب:

    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    من و ميرزا والده و گاز شهري

    پشت پنجره قوز كرده‌ام و دارم ريزش برف را تماشا مي‌كنم. ميرزا والده مي‌گويد: آقا منوچهر مي‌شنوي؟
    مي‌گويم: چي را؟
    مي‌گويد: صداي برف پارو كن را. دارد مي‌گويد: برف پارو مي‌كنيم.
    مي‌گويم: ميرزا والده! باز دو مرتبه مثل اينكه باد توي گوشت افتاده است. صداها را بد مي‌شنوي.
    مي‌گويد: من چه تقصيري دارم؟ برف پارو كن بد صداست.
    مي‌گويم: اين صداي برف پارو كن نيست. صداي خريدار دوره‌گرد است؛ مي‌گويد: موتور شوفاژ، بخاري برقي، بخاري نفتي، اجاق‌ گاز، مي‌خريم.
    ميرزا والده مي‌گويد: صدايش كن، ببين كل شوفاژ را چند مي‌خرد؟ يك جوري، كم و زياد، باهاش معامله كن.
    مي‌گويم: ميرزا والده! كجاي كاري؟ شوفاژ را كه به اين آساني نمي‌شود فروخت. ثاني از آن، شوفاژ يكي از مظاهر تمدن شهري است. آدم كه مظهر تمدنش را مفت و مسلم به دست خريدار دوره‌گرد نمي‌دهد.
    مي‌گويد: لطفاً لفظ قلم صحبت نكن. شوفاژي كه در سرما كار نكند، همان بهتر خريدار دوره‌گرد آن را بخرد.
    مي‌گويم: ميرزا والده! فقط امروز را نبين. پس فردا را هم ببين كه تابستان مي‌آيد و هوا گرم مي‌شود. آن‌وقت گاز به فراواني يافت مي‌شود و ما مي‌توانيم با خيال راحت و بدون هيچ‌گونه دغدغة فكري، شوفاژ را روشن كنيم و با آب گرم، دوش بگيريم، ظرف بشوييم، چاي درست كنيم، حتي اگر نگران هزينه‌اش نباشيم، ماشينمان را با آب گرم بشوييم.
    مي‌گويد: وقتي مي‌گويم بفروش، بفروش؛ چانه هم نزن.
    مي‌گويم: اين سر سياه زمستان، اگر شوفاژ را بفروشيم، خودمان را با چه گرم كنيم؟
    مي‌گويد: بخاري برقي داريم، روشنش مي‌كنيم.
    مي‌گويم: مثل اينكه سركار عالي، با عرض معذرت، نفستان از جاي گرم در مي‌آيد و از نرخ تصاعدي برق هيچ خبر جانسوزي به سمع مبارك نرسيده است. به قول شاعر گفتني: از قيامت خبري مي‌شنوي/ دستي از دور بر آتش داري.
    مي‌گويد: دو تا بخاري نفتي قديمي توي زير زمين داريم هر دو را روشن مي‌كنيم.
    مي‌گويم: نفت از كجا مي‌ياريم؟
    مي‌گويد: كرسي مي‌گذاريم. مثل هشتاد سال پيش.
    مي‌گويم: ميرزا والده! از قرار معلوم شما با واژه‌هايي مثل تمدن و سيويليزاسيون و مدرنيته و پيشرفت و رفورم و اين جور چيزها مشكل داري! هشتاد سال حضرات زحمت كشيدند تا جناب عالي را از عهد كرسي زغالي به دوران شوفاژ گازي رساندند و حالا شما مي‌خواهي به بهانه كمبود گاز، يك گام بلند به عقب برداري و برگردي به هشتاد سال پيش؟
    مي‌گويد: حداقلش اين است كه شب مي‌چپيم زير كرسي و تا صبح ديك ديك توي سرما نمي‌لرزيم.
    مي‌گويم: حالا كرسي از كجا گير بياريم؟
    مي‌گويد: جزء جهيزية من يك كرسي بود كه هنوز هم هست. منتها يك نفر بايد كمك كند آن را از زيرزمين بيرون بياريم.
    آنهايي كه مرا مي‌شناسند، مي‌دانند كه من آن قدرها بچه حرف‌شنويي نيستم كه به يك اشاره ميرزا والده شوفاژ منزل را به خريدار دوره‌گرد بفروشم؛ اما در مورد كرسي، اعتراف مي‌كنم كه حق با ميرزا والده است. حداقلش اين است كه توي اين سرما آدم مي‌چپد زير كرسي و شب تا صبح ديك ديك نمي‌لرزد.
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    تکنیک های تند خوانی

    با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانی را در خود تقویت کنید:

    ۱) مکثــها و توقفهای چشمان خود را حین مطالعه سطورکــاهش دهید. این همان تمرکزهای لحظه ای بروی حروف و واژه ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن چشمان خود را بصورت جهشی بسمت جلو حرکت می دهیم اکنون هر میزان که ما این مکثـها و جهشــها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـوانــدنمان نیز افزایش می یابد.تـــعداد این توقفها معمولا در افراد کند خوان به ۷ بار در هرسـطر میرسد اما شما میتوانید این تعداد مکث را به ۳ باردر هر سطر کاهش دهید.
    ▪ نکته:هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را.
    ▪ نکته: برای کاهش مکث ها و توقفها میبایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه بطور مستقیم به آنها نگاه کنید،ببینید.
    ▪ نکته:اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی گردد.

    ۲) واژه ها را گروه بندی کنید. ما دیگر آموخته ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. و در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.
    ▪ نکته: ثابت شده که دسته بندی واژه ها قوه ادراک و فهم را افزایش میدهد. بطور کلی مفهوم را آسانتر میتوان از یک دسته واژه استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف تک.

    ۳) هیچگاه به عقب باز نگردید. اغلب افراد عادت کرده اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه ها و یا قسمتهایی از متن را که بدرستی متوجه نشده اند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما میکاهد. شما میتوانید با مطالعه تکمیلی قسمتهایی که بدرستی متوجه نشده اید را درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این باز خوانی مجدد هم زمانبر است. اما باز گشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمتهای درک نشده به مراتب وقت گیر تر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تند خوانی ست.

    ۴) هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید. که چه نوع اطلاعاتی را میخواهید کسب کنید. این کار سبب میگردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه ای را در فرایند مطالعه حذف کنید.

    ۵) فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پاره ای دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن نه.۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متن از واژه ها و حروف بی اهمیت و غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل یافته است. مانند حروف ربط مانندو و یا. بیاموزید تنها اسمها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

    ۶) با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه میبایست فقط چشمها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست. بنابراین از تلفظ حروف و واژه ها حین مطالعه خودداری کنید. اما مسئله اصوات به همین جا ختم نیمشود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه ها را بیان میکنیم. این همان ندای درون شماست زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را میخوانید. یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر میکنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود سپس به سراغ کلمه بعدی میرویم. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش میدهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است اما میتوان آنها را به حداقل رساند.

    ۷) در محیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما میگردد را حذف کنید.

    ۸) هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشنا تر ومانوس تر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا میتوانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.

    ۹) تمرین کنید، تمرین کنید. تا میتوانید تند خوانی را تمرین کنید. تند خوانی نیز همچون سایر مهارتها نیاز به ممارست دارد.

    ۱۰) تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید. 
     

     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    كلمه عبور خود را حفظ كنيم؟
     

    حتما شما هم اين جمله را از مسئول كامپيوتر يا شبكه يا افراد متخصص در كامپيوتر شنيده‌ايد:
    "كلمه عبور خود را به ديگران ندهيد" يا جمله‌هايي شبيه به اين مبني بر حفظ و نگهداري از كلمه عبور. دليل اين همه اصرار و جمله‌هاي تكراري چيست؟ و چرا ما بايد كلمه عبور خود را از همكار يا هر فرد ديگري پنهان نگهداريم؟
    بدون شك، تمام كاربراني كه تا به حال با كامپيوتر كار كرده‌اند، مي‌دانند كه فايل‌ها، تنها اجزاء داراي ارزش در كامپيوتر هستند كه در صورت از بين رفتن، شايد هرگز قابل برگشت نباشند. به طور كل، انواع مختلف فايل‌هايي كه يك كاربر در طول ماه‌ها و سال‌هاي گذشته براي خود توليد يا جمع‌آوري مي‌كند، به عنوان سرمايه‌ايي براي او محسوب مي‌شود. چنانچه اين فايل‌ها مربوط به محيط كار يا پروژه‌هاي كاربر باشد، ادامه كار او به آنها بستگي دارد و چنانچه مربوط به مسائل شخصي باشد، مي‌تواند زندگي و آرامش شخص را به خطر بياندازد. همانطور كه اكنون حفظ رمز كارت‌هاي اعتباري براي همه افراد ضروري است (به دليل ارتباط مستقيم با سرمايه) بديهي است با بالا رفتن ارزش اطلاعات ديجيتال، لزوم حفظ و نگهداري از رمز نيز امري واجب خواهد شد.
    با توجه به مسائل فوق، نگهداري، حفظ و انتخاب يك رمز خوب براي هر كاربر امري لازم و ضروري به نظر مي‌رسد و با توجه به افزايش دستگاه هاي ديجيتال و لزوم انتخاب رمز براي هر كدام از آنها به نظر مي‌رسد در آينده تمامي افراد، تمايل به حفظ و نگهداري رمز را در خود احساس مي‌كنند. به همين منظور لازم است كه اطلاعاتي هرچند كم در اين زمينه دارشته باشيم.
    اهميت حفظ رمزها توسط صاحبان آنها به حدي است كه اكنون توصيه‌هاي بسياري در اين زمينه مي‌شود تا كاربران را مجاب به دقت بيشتر در اين راستا و همچنين فراگيري ريزه‌كاري‌هاي اين امر ‌كند. اكتشاف رمز و به دست آوردن رمز ديگران يكي از دغدغه‌هاي هكرها بوده تا با استفاده از آن بتوانند به اطلاعات شخصي يا كاري يك كاربر دست يافته يا از طريق آن وارد يك شبكه محلي شوند. اصولا چهار روش شناخته شده براي به دست آوردن رمز ديگران وجود دارد كه در صورت آشنايي كاربران با آنها، مي‌شود درصد بسيار زيادي از آن را كاهش داد. اين چهار روش به شرح زير هستند:

    1- Passive Online Attacks: در اين روش هكرها از نرم‌افزار يا سخت‌افزارهاي جاسوسي يا Sniffer ها استفاده مي‌كنند. به اين ترتيب كه اين نرم‌افزار يا سخت‌افزار با قرار گرفتن بر روي شبكه، اطلاعات در حال انتقال بر روي سيم‌ها را Sniff كرده و براي هكر ارسال مي‌كنند.(سخت‌افزارهاي Sniffer در كنار كابل شبكه (كابل‌هاي سيمي) قرار گرفته و اطلاعات داخل آن را مي‌خوانند ولي نرم‌افزارها با نصب بر روي يك كامپيوتر شبكه اين كار را انجام مي‌دهند). طبق آخرين اخبار غير رسمي، سخت‌افزار Sniffer كابل‌ فيبر نوري با قيمت 45000 دلار در آمريكا ساخته شده است.

    2- Active Online Attacks: اين روش در واقع حدس زدن رمز كاربران است كه روش تجربي و با توجه به فرهنگ و ذهنيات فرد است. به طور معمول كاربران از مبتدي تا حرفه‌اي سعي مي‌كنند رمزي را براي خود در نظر بگيرند كه به راحتي بتوانند آن را در خاطر نگهدارند. به همين دليل اكثر كاربران از موارد آشنا نظير شماره شناسنامه، نام فرزند، نام همسر و ... كه همگي قابل حدس زدن مي‌باشند را به عنوان رمز خود در نظر مي‌گيرند. كاربران زرنگ‌تر از تركيب آنها استفاده مي‌كنند كه يافتن و حدس زدن آن كمي مشكل‌تر خواهد بود. هكرها نيز با توجه به اين اصل كه كارايي بسياري نيز براي آنها دارد، ابتدا اطلاعات پرسنلي افراد را يافته و با آنها به حدس‌زني رمز مي‌پردازند.

    3- Offline Attacks: در اين روش از ابزار نرم‌افزاري براي يافتن رمز استفاده مي‌شود. اين ابزارها معمولا بر دو نوع هستند:
    الف - Dictionary Attack: ابزارهاي اين روش، با كمك گرفتن از ذهن هكر، به يافتن رمز در كلمات لغت‌نامه مي‌پردازند. براي اين كار حتي از لغت‌نامه‌هاي غير انگليسي نيز استفاده مي‌شود (لغت‌نامه فارسي نيز براي اين موضوع درست شده است)
    ب - Brute Force: در اين روش نرم‌فزار ابتدا تعداد حروف رمز را با كمك هكر (يا بدون كمك) يافته و با استفاده از حروف و كلمات پيشنهادي هكر، به صورت منظم و يك به يك با جاي‌گذاري آنها ، سعي در يافتن رمز مي‌كند( در اين روش به دليل تعداد بسيار بالاي حروف و اعداد، ممكن است زمان بسياري نياز داشته باشد و هرچه رمز قوي‌تر و پيچيده‌تر باشد، زمان بيشتري لازم دارد). در اين روش بديهي است كه انتخاب رمز مناسب و قوي مي‌تواند به شكست اين نرم‌افزار بيانجامد. در مواردي كه رمز قوي و مناسب است براي پيدا كردن آن،حتي ممكن است كامپيوتر احتياج به چندين سال زمان براي يافتن آن داشته باشد كه عملا غير قابل استفاده خواهد بود.

    4- Non Electronic Attacks: در اين روش از راه‌هاي غير معمول و غيركامپيوتري براي يافتن رمز ديگران استفاده مي‌شود. برخي از اين روش‌ها عبارتند از:
    الف- نگاه كردن به كي‌بورد هنگام تايپ كاربر بدون اينكه او متوجه شود (معمولا افرادي كه از تبحر خاص در تايپ برخوردارند يا چشمان تيزي دارند به راحتي مي‌توانند حروفي كه تايپ مي‌شوند را ببينند)

    ب - از پشت سر فرد نگاه كردن
    ج-كاغذ فسفري: با دادن يك كاغذ مخصوص فسفري به كاربر بدون اينكه او متوجه شود، دستانش به فسفر آغشته شده، سپس بر روي كي‌بورد اثر كلماتي كه تايپ مي‌كند، برجا خواهد ماند. البته اين اثرات در حالت عادي غير قابل رويت هستند و با نور مخصوصي كه به آنها تابيده مي‌شود، قابل رويت خواهند بود. به اين ترتيب فرد مي‌تواند متوجه رمز كاربر شود يا حداقل بخش عمده‌اي از آن را به دست آورد.
    د - مهندسي اجتماعي: هكرها اعتقاد بسياري به اين مهندسي دارند. در اين روش با استفاده از فرهنگ، ذهنيات، كمبودهاي روحي و ... افراد مختلف، اطلاعات مهمي را به دست مي‌آورند. به واقع در اين روش كه بسيار نيز موثر است، با ترفندهاي مختلف، اطلاعات فرد را از خود او يا اطرافيانش به دست مي‌آورند. در اين روش بيشتر كه بر روي مسئول شبكه يا افراد مهم انجام مي‌شود و به جاي استفاده از ابزار، سعي مي‌شود با روش‌هاي مختلف گفتاري، رمز يا اطلاعاتي كه منجر به لو رفتن رمز مي‌شود را از زبان خود فرد بيرون كشيد.
    علاوه بر روش‌هاي فوق كه به صورت دسته‌بندي شده وجود دارد، چند روش كه هنوز دسته بندي نشده نيز وجود دارد كه به معرفي آنها مي‌پردازيم:
    1- Key Loggers: اين نوع نرم‌افزارها با قرارگيري بر روي يك سيستم، كليه استفاده‌هاي كاربر از ماوس و كي‌بورد را ضبط كرده و براي هكر ايميل مي‌كند. در اين روش حتما مي‌بايست نرم‌افزار بر روي كامپيوتر شما نصب شود پس دقت كنيد هيچ نرم‌افزاري را بدون شناسايي و نوع عملكرد بر روي كامپيوتر خود نصب نكنيد.
    2- Fishing: در اين روش، صفحه‌اي مشابه يكي از سايت‌هاي معتبر جهان ساخته و براي شما ارسال مي‌شود يا اينكه شما را تشويق به ثبت نام براي شركت كردن در يك قرعه‌كشي بزرگ مي‌كند و شما نيز بدون توجه،تمام اطلاعات خود را وارد مي‌كنيد. توجه داشته باشيد حتي اگر اين كار را انجام مي‌دهيد، از رمز ايميل يا رمزهاي مهم خود در اين صفحات استفاده نكنيد و به صفحاتي كه از شما اطلاعات مي‌خواهند به راحتي پاسخ ندهيد.

    در ادامه چند پيشنهاد براي حفظ رمز و نهايتا حفظ اطلاعات به شما پيشنهاد مي‌كنم، اميدوارم كه مفيد باشد:
    1- انتخاب رمز قوي: به راستي چه رمزي قوي و مناسب است؟ پيشنهاد من به شما انتخاب رمزي حداقل 8 حرفي با تركيبي از حرف، عدد و يكي از كاراكترهاي خاص (@-$=% و ...) است. كاراكتر خاص را فراموش نكنيد زيرا باعث مي‌شود نرم‌افزارهاي Brute Force از يافتن رمز شما عاجز شوند.
    2- استفاده از دو روش براي شناسايي: در سيستم خود و براي ورود از دو روش شناسايي استفاده كنيد مثلا استفاده از كارت هوشمند و رمز معمولي به صورت سري كه باعث مي‌شود ورود به محوطه شخصي شما بسيار سخت شود. اين روش معمولا هزينه چنداني نيز براي شما ندارد.
    3- استفاده از تجهيزات بيومتريك: تجهيزات بيومتريك، تجهيزاتي هستند كه از مشخصات منحصر به فرد فيزيك شما استفاده مي‌كنند مانند اثر انگشت، اثر شبكيه چشم صدا يا ... . اين موارد چون تقريبا در جهان منحصر به فرد است، غير قابل تقلب و سوء استفاده است. در حال حاضر بهترين روش شناسايي افراد در جهان همين روش است و تنها ضعف وارده به آن، قيمت بالاي آن است ولي به نظر مي‌رسد آينده از آن اين تكنولوژي است.

    با توجه به موارد ذكر شده فوق، با كمي دقت مي‌توانيم علاوه بر حفظ اطلاعات شخصي و كاري خود، از عواقب خطرناك لو رفتن آن نيز جلوگيري كنيم.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    پکی عمیق به سیگار می‌زنم، اما...


    قصه ضررهای سیگار بر سلامت آدمی‌قصه تکراری است که سیگاری بارها و بارها آن را شنیده‌است بدون آنکه کوچک‌ترین خللی بر اراده استوارش در مصرف سیگار داشته باشد.
    اما اگر چکیدن مداوم قطره‌های آب بر سنگ خارا، عاقبت ممکن است آن را سوراخ کند، بعید نیست اراده استوار شما نیز بر اثر تکرار و تکرار نکته‌های هشداردهنده روزی بشکند. آنچه در ادامه خواهید خواهند مروری کوتاه بر برخی از عوارضی است که کشیدن سیگار برای شما به ارمغان می‌آورد. حتی اگر این مرور، قطره آبی باشد که بر سنگ می‌چکد، شاید عاقبت در شما تاثیر داشته باشد.


    ● رکورد مرگ و میر در دست سیگاری‌ها
    بر طبق آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، از هر ۸ نفر در جهان، یک نفر جان خود را به علت استعمال دخانیات از دست می‌دهد؛ یعنی مصرف سیگار سالانه باعث مرگ نزدیک به ۵ میلیون انسان می‌شود. پیش‌بینی شده است که در صورت استمرار الگوی فعلی مصرف دخانیات، این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. ۷۰ درصد از قربانیان مصرف سیگار در کشورهای در حال‌ توسعه به‌سر می‌برند.
    درحال‌حاضر، اعتیاد به دخانیات یک همه‌گیری جهانی است. در حدود ۱/ ۳ میلیارد سیگاری در جهان زندگی می‌کنند که نیمی‌از آنها بر اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات دچار مرگ زودرس خواهند شد. در هر نخ سیگار ۴ هزار ماده سمی‌و حدود ۴۰ عنصر سرطان‌زا وجود دارد.
    احتمال ابتلای سیگاری‌ها به سرطان ریه در حدود ۲۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. خطری که سیگار برای انسان‌ها دارد فقط به همین جمعیت محدود نمی‌شود: ۷۰۰ میلیون کودک و نوجوان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار والدینشان هستند و به موازات آن، سن شروع مصرف دخانیات روبه ‌کاهش است.
    به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سن شروع استعمال دخانیات در دنیا به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.


    ● سیگاری‌های ایرانی چه می‌کنند
    طبق آمارهای وزارت بهداشت، در سال۷۸ در حدود ۱۱/۷ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۹ ساله کشور سیگاری بودند. دو سوم این جمعیت اولین سیگار خود را در ۱۳ سالگی کشیده‌اند.
    به گفته دکتر سیدمؤید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت، در هر ۲/۵ دقیقه یک نفر بر اثر مصرف سیگار و عوارض آن در ایران فوت می‌کند.
    مهندس خدیجه محصلی، مسوول دبیرخانه کمیته کشوری کنترل دخانیات، به مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به علت مصرف انواع دخانیات اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳ درصد نوجوانان ایرانی سیگار می‌کشند و ۱۴ درصد آنان از سایر انواع دخانیات و عمدتا قلیان استفاده می‌کنند.
    در حدود ۱۷ هزار و ۵۴۲ هکتار از اراضی کشور زیر کشت توتون و تنباکو رفته است. بخش عمده این اراضی در استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور واقع شده‌اند. آمارهای رسمی‌از مصرف سالانه ۵۳ میلیارد نخ سیگار در کشور خبر می‌دهد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند این آمار واقعی نیست و میزان حقیقی به حدود ۹۳ میلیارد نخ می‌رسد. به این ترتیب سیگاری‌ها سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان را دود می‌کنند.


    ● زنان از زیان های سیگار بی‌نصیب نیستند
    براساس آمار سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی، تعداد زنان سیگاری در ۲۰ سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته و تعداد زنانی که روزانه بیشتر از یک پاکت سیگار می‌کشند ۳ برابر شده است.
    عوارض زیان‌بار استعمال سیگار برای همه بارها مورد تأکید مراجع علمی‌قرار گرفته است، اما واقعیت آن است که زنان ـ چه مستقیم و چه غیرمستقیم ـ از رواج استعمال سیگار در جوامع بیش از مردان آسیب می‌بینند.
    سیگار بر عملکرد قرص‌های هورمون‌درمانی جایگزین نیز اثر می‌گذارد و از قابلیت آنها در کاهش علائم آزاردهنده یائسگی نظیر گرگرفتگی می‌کاهد. زنان سیگاری به‌طور متوسط زودتر از همسالان خود یائسه می‌شوند و در نتیجه، احتمال بروز پوکی استخوان و متعاقب آن شکستگی‌های استخوانی در آنان افزایش می‌یابد. استخوان زنان سیگاری تراکم خود را از دست می‌دهد و به‌راحتی می‌شکند.
    به علاوه، زمان جوش خوردن آنها پس از شکستگی نیز تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
    افزایش خطر تولد نوزاد با وزن کم، هوش پایین و مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی از عوارض دیگر سیگار کشیدن مادر است. سقط جنین نیز در مادران سیگاری ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد. آنها هر سال در جهان ۶ هزار نوزاد مرده به دنیا می‌آورند.
    افزون بر اینها، ۴۰ درصد بارداری‌ها در زنان سیگاری در خارج رحم رخ می‌دهد. احتمال باروری در زنان سیگاری بالاتر از ۳۰ سال نیز تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    کتاب الکترونیکی چیست؟


    کتاب الکترونیکی را به طور ساده می‌توان این گونه تعریف کرد: " دخیره اطلاعات یک کتاب در قالب دیجیتال به صورتی که بتوان آن را بر روی صفحه کامپیوتر مشاهده کرد." کتابهای الکترونیکی را می‌توان روی محملهای دیجیتالی نظیر "دیسک فشرده"، "دیسک فشرده دیجیتالی"، شبکه جهانی وب، و جز آن منتشر کرد. برای مثال، بسیاری از منابع مرجع نظیر دایرة‌المعارف بریتانیکا، دایرة‌المعارف آمریکانا، فرهنگ وبستر، فرهنگ آکسفور و از این قبیل، علاوه بر قالب چاپی، بر روی دیسک فشرده و نیز شبکه جهانی وب قابل دستیابی هستند در سالهای اخیر، ناشران منابع مرجع سعی کرده‌اند تا علاوه بر لوح فشرده، انتشارات خود را از طریق شبکه جهانی وب در محیطی فراگیرتر، ارزان‌تر، و با قابلیتهای چند رسانه‌ای و فرامتنی در دسترس طیف وسیعی از خوانندگان قرار دهند.
    کتابهای الکترونیکی را می‌توان به دو صورت در محیط وب شناسایی کرد. برخی کتابهای الکترونیکی، شکل چاپی ندارند و فقط در قالب دیجیتالی منتشر می‌شوند. همه فرآیند نشر کتاب از زمان تألیف تا قرار گرفتن در محیط وب، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین چنین کتابهایی را نمی‌توان در جهان چاپی و کتابخانه‌های سنتی یافت و از این لحاظ اثری منحصر به فرد به شمار می‌آیند. این بخش از عرصه نشر کتابهای الکترونیکی هنوز با مشکلات حقوقی، معنوی، و اقتصادی روبه‌رو است. در واقع، ناشران به این نکته مهم پی‌برده‌اند که چه از نظر رقابت با دیگران و چه از لحاظ پاسخگویی به نیازهای جامعه جدیدی از مخاطبان یعنی "خوانندگان اینترنتی"، چاره‌ای جز توجه به امکانات و قابلیتهای نشر اینترنتی ندارند و ناچار به نقش‌آفرینی در این محیط هستند.
    بخش دوم از کتابهای الکترونیکی در محیط وب، در واقع شکل الکترونیکی نسخه‌های چاپی منتشر شده به شمار می‌آیند که ناشران آنها را از طریق وب نیز دسترس‌پذیر کرده‌اند. این گروه کتابهای الکترونیکی به سرعت در حال توسعه و گسترش هستند.


    ● انواع کتابهای الکترونیکی
    کتابهای الکترونیکی، با توجه به ویژگیها، امکانات، و کاربردهایشان به گروههای زیر تقسیم می‌شوند:
    ۱) کتابهای الکترونیکی فقط متن ـ در این دسته، کتابهای الکترونیکی فقط شامل اطلاعات متنی هستند و هیچ‌گونه تصویر، نمودار و جز آن را شامل نمی‌شوند.
    ۲) کتابهای الکترونیکی دارای تصاویر اسکن شده ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر اسکن شده نیز وجود دارد.
    ۳) کتابهای الکترونیکی با تصاویر متحرک ـ در کنار اطلاعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم نیز وجود دارد.
    ۴) کتابهای الکترونیکی سخنگو ـ این دسته کتابهای الکترونیکی با استفاده از امکانات صوتی و الکترونیکی تا حدی با کاربر رابطه برقرار می‌کنند.
    ۵) کتابهای الکترونیکی چند رسانه‌ای ـ ‌در این دسته از کتابهای الکترونیکی یک رابطه چند رسانه‌ای و دو سویه میان کتاب و خواننده برقرار می‌شود. این دسته کاملاً با کتابهای سنتی و چاپی متفاوت‌اند و امکانات کمکی برای جستجو و تحقیق در آنها در نظر گرفته شده است.
    کتابهای الکترونیکی در محیط وب بیشتر در قالب PDF، HTML، و یا متن ساده در دسترس قرار می‌گیرند. برای مطالعه برخی کتابهای الکترونیکی باید همه متن کتابها را به کامپیوتر شخصی خود انتقال داد و یا صفحه یا فصل آنها را مطالعه کرد.


    ● ارزشهای افزوده نشر کتاب در محیط وب
    فرآیندهایی که ارزشهای جدیدی به نشر کتاب در محیط وب می‌افزایند، عبارت‌اند از:
    الف) دسترسی همزمان به نسخه‌ای واحد ازکتاب الکترونیکی.
    محیط وب این امکان را در اختیار ناشران و نویسندگان قرار می‌دهد تا بتوانند نسخه‌ای واحد از کتابهای خود را به طور همزمان در دسترس تعداد بی‌شماری از خوانندگان قرار دهند و بدین ترتیب در هزینه‌های گزاف چاپ، صحافی، و توزیع کتاب با شمارگان بالا صرفه‌جویی کنند. به تعبیر دیگر، فقط کافی است یک نسخه از کتاب تولید شود و در محیط وب در دسترس قرار گیرد، بدین ترتیب همه خوانندگان قادر خواهند بود به طور همزمان کتاب مورد نظر را مطالعه کنند. بدیهی است که این خود یکی از مهم‌ترین ارزشهای افزوده محیط وب نسبت به کتابهای چاپی است.
    در دنیای چاپ باید برای هر خواننده، یک کتاب تولید شود که منجر به افزایش هزینه‌های انتشار می‌شود. اهمیت این موضوع هنگامی آشکار می‌شود که ناشری توانایی مالی برای چاپ یک اثر با مخاطبان کم را نداشته باشد. این موضوع به‌ویژه در خصوص انتشار کتابهای تخصصی در کشور ما بیشتر به چشم می‌خورد، زیرا تعداد بسیار کمی از خوانندگان ممکن است آنها را خریداری کنند. محیط وب این امکان را به ناشران می‌دهد تا با کم‌ترین هزینه ممکن، چنین منابعی را به صورت الکترونیکی در دسترس تعداد بی‌شماری از خوانندگان قرار دهند.
    ب) افزودن اطلاعات چند رسانه‌ای.
    محیط وب، این امکان را می‌دهد تا به راحتی علاوه بر متن، صوت، تصویر، و ویدئو نیز در کتابهای الکترونیکی گنجانده شود. در دنیای چاپی فقط می‌توان عکسهای رنگی یا سیاه و سفید را به کتاب اضافه کرد و امکان استفاده از صوت، انیمیشن، و ویدئو به عنوان بخشی از کتاب و یا اطلاعات تکمیلی به منظور تفهیم هر چه بهتر مفاهیم وجود ندارد. چنین رویکردی امروزه، به ویژه در برخی دایرة‌المعارفها، و فرهنگهای موجود در محیط وب دیده می‌شود. تلفظ صحیح کلمات، استفاده از موسیقی، کلام، انیمیشن، و ویدئو برای تشریح مفاهیم نوشتاری در کتابهای الکترونیکی به ویژه کتابهای کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. محیط وب علاوه بر اینکه امکان افزودن اطلاعات چند رسانه‌ای را به قالبهای مختلف می‌دهد، محدودیت اشغال فضای زیاد از حافظه را در دیسک‌های فشرده ندارد.
    پ) امکانات جستجوی اطلاعات.
    از طریق دیجیتالی کردن متن یک کتاب، می‌توان امکانات جستجوی مختلفی را برای کاوش یک یا چند کلیدواژه در متن کامل کتاب و یا در فصل و صفحه‌ای مشخص پیش‌بینی کرد. اگر چه، تنها نمایه چاپی در انتهای کتاب برای دسترسی به موضوعات مورد نظر بسیار ارزشمند است، ولی تهیه نمایه مناسب و کارآمد نیاز به صرف هزینه از سوی ناشر و بهره‌گیری از نمایه‌سازان متخصص و حرفه‌ای دارد. ناشران می‌توانند از یک برنامه جستجو که از خصوصیات و امکانات کاوش مناسب برخوردار باشد، به عنوان ابزار جایگزین نمایه کتاب برای جستجوی اطلاعات در کتابهای الکترونیکی استفاده کنند.
    ت) انعطاف‌پذیری بیشتر برای اصلاح و یا انتشار ویرایش جدید.
    محیط وب به ناشران و نویسندگان امکان می‌دهد تا به سرعت، حتی چند هفته پس از انتشار یک کتاب به اصلاح یا انتشار ویرایشهای جدید اثر مورد نظر بپردازند. انجام چنین فرایندی در محیط الکترونیکی بسیار سریع و کم هزینه است، زیرا در بیشتر مواقع بخش کمی از کتاب بازنگری می‌شود. این در حالی است که در کتابهای چاپی باید حتی برای اصلاح یک صفحه، همه کتاب را مجدداً به چاپ رساند که خود هزینه زیادی برای ناشر در پی ‌دارد یکی دیگر از ارزشهای افزوده محیط وب برای نشر کتاب، ارائه ویرایش جدیدی از یک کتاب قبل از انتشار نسخه چاپی و توزیع آن در بازار نشر است. در واقع، از آنجایی که فرایند چاپ، آماده‌سازی، و توزیع کتابهای چاپی بسیار زمانبر است، از طریق قرار دادن نسخه‌ای از کتاب در محیط وب می‌توان به سرعت ویرایش جدید را در دسترس خوانندگان مشتاق قرار داد.


    ● مهم‌ترین مزایای نشر کتاب در محیط وب از نظر ناشران
    ۱) کاهش هزینه‌های تولید و چاپ کتاب.
    انتشار فقط یک نسخه از کتابهای الکترونیکی در محیط وب و دسترسی همزمان همه خوانندگان به آن، موجب می‌شود تا برخلاف کتابهای چاپی نیاز به انتشار شمارگانی بالا از یک کتاب نباشد. البته تهیه و قراردادن یک کتاب الکترونیکی در محیط وب دارای هزینه‌های جانبی برای ناشران نظیر ثبت حوزه، خرید فضا در محیط وب، طراحی گرافیکی، حفظ و نگه‌داری سایت، نوشتن برنامه جستجو و پایگاه اطلاعاتی، ورود اطلاعات، خرید تجهیزات کامپیوتری و شبکه، و موارد دیگر است، ولی بسیاری از امکانات و تجهیزات فوق می‌توانند در نشر کتابهای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شوند و در واقع فقط یک بار ناشر هزینه شوند.
    ۲) عدم نیاز به فضای فیزیکی برای انبار‌کردن کتاب.
    یکی از مشکلاتی که ممکن است ناشران با آن روبه‌رو شوند، انبارکردن کتابها قبل از توزیع و نیز نگه داری نسخه‌های اضافی است. نشر کتاب در قالب الکترونیکی نیاز به فضای فیزیکی برای انبارکردن کتاب ندارد، زیرا همه اطلاعات در قالب دیجیتال ذخیره می‌شود. علاوه بر این، اگر محیط نگه ‌داری کتابها از شرایط مناسبی نظیر رطوبت‌، گرما، نور و جز آن برخوردار نباشد، به نسخ چاپی به مرور زمان آسیب خواهد رسید. ولی کیفیت اطلاعات دیجیتال همواره یکسان می‌ماند.
    ۳) عدم نیاز به توزیع و ارسال کتاب به نقاط دیگر.
    یکی از مشکلاتی که ناشران به ویژه در کشور ما با آن روبه‌رو هستند، عدم توزیع سریع، مناسب و کم هزینه کتابها در شهرهای مختلف است. کتابهای الکترونیکی نیاز به توزیع و یا ارسال به نقاط دیگر ندارند، اما باید به نحو مناسبی خوانندگان را از انتشار آنها مطلع ساخت. چنین فرایندی می‌تواند از طریق مطبوعات، سایت وب، پست الکترونیکی، و تبلیغات چاپی انجام شود. به تعبیر دیگر کتابهای الکترونیکی را نمی‌توان در پشت ویترین کتاب فروشیها نمایش داد.
    ۴) عدم‌برگشت کتاب از سوی کتاب‌فروشان به دلایل مختلف.
    از آنجا که تنها یک نسخه از کتاب الکترونیکی تولید می‌شود و در محیط وب در دسترس قرار می‌گیرد، ناشران هیچ‌گاه با مشکل برگشت کتاب از سوی کتاب‌فروشان و توزیع‌کنندگان روبه‌رو نخواهند شد.
    ۵) سرعت بخشیدن به چرخه نشر کتاب
    نشر کتاب در قالب الکترونیکی بسیاری از موانع بر سر راه چاپ کتاب به صورت سنتی را از میان بر می‌دارد، برای مثال دیگر نیازی به ارسال کتاب به چاپخانه، بررسی کیفیت چاپ، صحافی، و توزیع و ارسال به کتاب‌فروشیها نیست. اما این موضوع هنگامی حاصل می‌شود که قبلاً سیاست‌گذاری صحیح و راهبردی برای نشر کتاب به صورت الکترونیکی انجام شده باشد.
    ۶) خرید پیوسته کتاب.
    منظور از "خرید پیوسته کتاب" این است که خوانندگان می‌توانند از هر کجا پس از مطالعه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب، به سفارش و خرید آن اقدام کنند. یکی از محدودیتهای شیوه‌های سنتی توزیع کتاب این است که خوانندگان مجبور هستند به کتاب‌فروشیها یا منابع معرفی کتاب مراجعه کنند و این در حالی است که این موضوع فقط شامل خوانندگان در یک منطقه جغرافیایی خاص می‌شود.
    در نظام خرید پیوسته کتاب از طریق اینترنت، هر کس از هر کجا و در هر زمان می‌تواند به سایت ناشر مراجعه کند و پس از مطالعه مقدماتی کتاب مورد نظر، به انتخاب و سفارش آن بپردازد. همین موضوع باعث می‌شود که ناشران بتوانند خوانندگان بیشتری را در مناطق جغرافیایی دیگر جذب نمایند و محدودیتهای مکانی و فیزیکی را برای نمایش انتشارات خود از میان بردارند هم اینک، تقریباً همه ناشران معروف و معتبر دارای سایت وب هستند و امکان خرید پیوسته انتشارات خود را می‌‌دهند.
    ۷) جلوگیری از تمام‌شدن نسخه‌های چاپی.
    یکی از مشکلاتی که خوانندگان به ویژه برای خرید کتابهای مرجع‌ پر استفاده و کمیاب با آن رو‌به‌رو هستند، دسترسی به آثاری است که همه نسخه‌های چاپی آنها در بازار نشر به فروش رفته و ناشر به دلایل مختلف دیگر اقدام به انتشار چاپهای جدید از آن نکرده است. به این گونه کتابها اصطلاحاً کتابهای خارج از چاپ می‌‌گویند. نشر کتاب در محیط وب این فرصت را به ناشران می‌دهد که هیچ‌گاه با مشکل به اتمام رسیدن نسخه‌های چاپی روبه‌رو نشوند و خوانندگان همواره بتوانند برای خرید کتاب مورد نظر اقدام کنند.
    ۸) فرصت بیشتر برای انتشار عناوین بیشتر و آثار الکترونیکی.
    تولید فقط یک نسخه کتاب در قالب الکترونیکی، دسترسی تعداد زیادی از خوانندگان به یک نسخه از کتاب به طور همزمان، و موارد دیگر منجر به کاهش هزینه تولید کتاب می‌شود و بدین ترتیب ناشران فرصت بیشتری پیدا می‌کنند تا به انتشار عناوین بیشتری از کتابهای ویژه در زمینه‌های تخصصی بپردازند. به عبارت دیگر امروز دیده می شود که بیشتر ناشران خصوصی، به دلیل محدودیتهای مالی تمایل دارند عناوینی را که مخاطبان بیشتری دارند به چاپ برسانند تا سود بیشتری کسب نمایند، نشر الکترونیکی در محیط وب تا حدودی می‌تواند ناشران را به سوی انتشار کتابهای تخصصی یا متعلق به نویسندگان ناشناخته سوق دهد.

    نوشته: بهروز حیدری

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان