به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 909 :: شنبه 18 اسفند 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

6 برنامه ی برتر آنلاین ویرایش تصویر

باسلام به همه شما مخاطبان گرامي روزانه
سالروز شهادت امام رضا را تسليت مي گم. بحث امروز ما مربوط ميشه به معرفي شش سرويس اينترنتي ويژه ويرايش تصاوير.
در بسیاری از مواقع کاربران احتیاج به ویرایش عکس هایشان دارند و به هردلیل نیازی به نصب برنامه های قوی و بزرگی مثل فتوشاپ نیز ندارند، در لیست زیر که توسط وبلاگ معظم مشبل جمع آوری شده است ۷ ویرایشگر آنلاین برتر معرفی شده اند که بدون احتیاج به نصب و داشتن دردسر کار شما را راه خواهند انداخت.
 

  • A.viary Phoenix - فونیکس، اولین برنامه ی آنلاین ویرایش تصویر است که با وجود ظاهر ساده دارای قدرتی مافوق تصور است و نوید تحولی عظیم در این رشته را میدهد. متاسفانه این برنامه هنوز در مرحله ی بتای خصوصی و دعوتنامه ای به سر میبرد.

  • FlauntR.com - برنامه ای شامل افکت های فراوان و متفاوت برای تصویر و نوشته است که در تمام مرورگر ها اجرا شده و سرعت لود بسیار خوبی هم دارد.
  • FotoFlexer.com - ویرایشگری آنلاین مناسب کار کاربران شبکه های اجتماعی مثل مای اسپیس و فیس بوک، این برنامه قابلیت دسترسی به عکس های شما در سایت های نامبرده را دارد و میتوانید به صورت مستقیم آنها را ویرایش کنید. در ضمن این سایت قول داده که به زودی قابلیت های جدید و بالایی را اضافه کند.
  • Lunapic.com - ابزاری با ظاهر بسیار ساده، هرگاه شما قصد استفاده ازیک ابزار را دارید صفحه ریفرش میشود ولی در پایان کار را به سلامت انجام میدهد.
  • Phixr.com - برنامه ای با کارکرد آسان و افکت های ساده، شما برای تبدیل تصویر به سیاه و سفید تنها یک کلیک احتیاج دارید! در ضمن این برنامه به راحتی فرمت ها را به یکدیگر تبدیل میکند و میتوانید خروجی خود را در فرمت دلخواه بگیرید.
  • Picnik.com - قابلیت اصلی این سایت باز کردن عکس های ذخیره شده ی شما در سایت هایی مثل Flickr و Photobucket است، این سایت امکانات خوبی را برای حساب های رایگان قرار داده و برای ابزار بیشتر باید سالی ۲۴.۹۵$ بپردازید.

مطمئن باشید که امکانات این برنامه شما را شگفت زده خواهد کرد! کاربرانی که حتی یک بار با فتوشاپ کار کرده باشند به خوبی شباهت زیاد این برنامه با فتوشاپ را حس خواهند کرد.
 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • ده پل طویل دنیا
  • صداي اعتراض مجيدي به اهانت روشنفكرنماها به مقدسات
  • تصاویری از جکوزی در ارتفاعات 4000 متری مون بلان !
  • آشيانه دلهاي تنگ
  • معرفي و دانلود فيلم : بئوولف
  • دانلود انيميشن : Sin: The Movie
  • اینترنت اکسپلورر 8 نسخه ی بتا 1
  • بیش از ۱۰۰۰ sms و جمله زیبا برای موبایل شما
  • مناجات امام رضا(ع) با امام زمان(عج)
  • اینجا ایران است؛ ایران زیبا!
  • نقاش زندگی
  • از آغوش الهی، تا لابی کردن با خدا
  • دیگ، ویکی‌پدیا و وب 2.0: دموکراسی یا الیگارشی؟!
  • سفر در صفر
  • نشخوار عشق!
  • دلایل علاقه مندی دانشجویان دختر و پسر در دوران تحصیل
  • جديدترين شماره از هفته نامه Businessweek
  • شارزر قابل حمل  برای گوشی های موبایل
  • زنان و آينده خانواده
  • روشهاي زنده نگه داشتن اشتياق و علاقه در روابط
  • به سوی پخش زنده آنلاین
  • به زودی در دبی یک برج با معماری سبز: آن چه شما خواسته‌اید!
  • و ....

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (908) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

ده پل طویل دنیا
صداي اعتراض مجيدي به اهانت روشنفكرنماها به مقدسات
مجسمه های شگفت انگیز
تصاویری از جکوزی در ارتفاعات 4000 متری مون بلان !
فلسطين؛ صدا و تصوير
مبل و صندلیهای عجیب
ناو هواپيما بر ساخته شده از لگو
آشيانه دلهاي تنگ
ويژه نامه الکترونيکي شهادت امام رضا (عليه السلام)

نماهنگ ويژه شهادت امام رضا عليه السلام

روح عالم در خاک
ويژه نامه ديگري بمناسبت رحلت جانگداز پيامبر خوبيها و مهربانيها

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

حماس: عمليات قهرمانانه بيت‌المقدس
پاسخ به جنايات اشغالگران در غزه بود

سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين اعلام كرد: حمله شهادت‌طلبانه و قهرمانانه دو فلسطيني به مركز آموزشي صهيونيستي قدس غربي پاسخي به جنايات بزرگ اسرائيل در نوار غزه بود
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه،"سامي ابوزهري"،سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) طي بيانيه‌‌اي اظهار داشت: اين حمله واكنش و پاسخ هرچند ناچيز فلسطيني به جنايات اشغالگران عليه مردم غزه بود.
هنوز معلوم نيست كه عاملان اين عمليات شهادت‌طلبانه از اعضاي جنبش‌هاي مقاومت فلسطين باشند.
گردان‌هاي القسام شاخه نظامي جنبش حماس نيز اعلام كرد: اين حمله را كه پاسخي به جنايات بزرگ اشغالگران بود تبريك مي‌گوييم.
"طاهر النونو"،سخنگوي دولت منتخب فلسطين گفت: دولت اسماعيل هنيه اشغالگران اسرائيل و دولت "ايهود اولمرت"،نخست‌وزير اسرائيل و "ايهود باراك"،وزير دفاع اسرائيل را مسؤول اين عمليات در قدس غربي مي‌داند.
وي افزود:ما درباره واكنش فلسطينيان به افزايش حملات اسرائيل عليه غزه هشدار داده‌ بوديم و گفتيم از به خشم آوردن مردم فلسطين بپرهيزيد.
دو فلسطيني ناشناس صبح ديروز در حالي كه كمربند انفجاري به كمر بسته بودند به مركز آموزش تعاليم ديني صهيونيستي "تلمودا" در منطقه غربي شهر قدس حمله كرده كه بر اثر اين عمليات شهادت‌طلبانه 11 صهيونيست به هلاکت رسيده و 35 نفر ديگر نيز زخمي شدند.
اين حمله به دنبال حملات خونين رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه 127 فلسطيني را به كشتن داد صورت گرفت.

شوراي امنيت در صدور بيانيه عليه عمليات شهادت‌طلبانه دو فلسطيني ناكام ماند
شوراي امنيت سازمان ملل پس از عمليات شهادت‌طلبانه دو فلسطيني در غرب قدس اشغالي، به درخواست آمريكا تشكيل جلسه داد، ولي با اعتراض نماينده ليبي، در صدور بيانيه محكوميت‌آميز عليه فلسطينيان ناكام ماند.
به گزارش پايگاه خبري الجزيره، شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه در پي عمليات شهادت‌طلبانه دو فلسطيني در يك مركز آموزشي ديني صهيونيستي و كشتن 11 اسرائيلي تشكيل جلسه داد، در صدور بيانيه‌ عليه فلسطينيان ناكام ماند.
بنا بر اين گزارش به دليل اعتراض نماينده ليبي و مخالفت آن به نوع تنظيم اين بيانيه كه "زلمي خليل‌زاد" نماينده آمريكا در سازمان ملل آن را با شديدترين الفاظ تنظيم كرده بود، به تصويب نرسيد.
گفته مي‌شود ليبي به دليل اينكه اين حادثه با اقدامات نيروهاي اسرائيلي در نوار غزه مرتبط است و در بيانيه به اين مساله هيچ اشاره‌اي نشده است، به آن اعتراض كرد و مانع تصويب آن شد.
"ابراهيم دباشي" نماينده ليبي در شوراي امنيت سازمان ملل در اين رابطه اظهار كرد كشورش و شمار ديگري از كشورها با محكوم كردن اين حادثه مخالفت كردند چون در بيانيه تنظيم شده از سوي نماينده آمريكا هيچ اشاره‌اي به كشتار مردم غزه به دست نيروهاي اسرائيلي نشده است.
"زلمي خليل‌زاد" نماينده آمريكا در سازمان ملل در سخناني مرتبط بودن عمليات شهادت‌طلبانه دو فلسطيني در قدس اشغالي با كشتار نوار غزه به دست نيروهاي اسرائيلي را نامقبول توصيف كرد و گفت: ليبي مايل نبود هجوم دو فلسطيني را محكوم كند.
بنا بر اين گزارش خليل‌زاد پيش از آغاز جلسه فوري شب‌ گذشته شوراي امنيت كه به درخواست كشورش براي بررسي عمليات شهادت‌طلبانه دو فلسطيني برگزار شد، پيش‌‌نويس بيانيه‌اي را ميان اعضا پخش كرد كه در آن با شديدترين لحن ممكن عمليات شهادت‌طلبانه پنجشنبه‌شب محكوم شده بود.

خاطر نشان مي شود وقتي نيروهاي صهيونيستي در يك روز حدود 53 فلسطيني را در نوار غزه كه يك سوم آن كودك هستند به خاك و خون مي‌كشند، آمريكا نه تنها اعتراضي نمي‌كند بلكه به حمايت از صهيونيست‌ها آن را اقدام دفاع از خود مي‌نامد.
بر اثر حملات شديد نيروهاي صهيونيستي از روز چهارشنبه پيش تا يكشنبه گذشته دست كم 119 فلسطيني كشته و حدود 200 تن زخمي شدند كه بنا بر اعلام منابع پزشكي يك سوم آن زنان و كودكان بيگناه فلسطيني بودند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

بئوولف
Beowulf‎‎


کارگردان: رابرت زمه کيس. فيلمنامه: نيل گيمن، راجر اوري بر اساس شعر حماسي بيوولف. موسيقي: آلن سيلوستري. ‏مدير فيلمبرداري: رابرت پرسلي. تدوين: جرميا اّ دريسکول. طراح صحنه: داگ چيانگ. بازيگران: ري ‏وينستون[بيوولف]، آنتوني هاپکينز[شاهر هروتگار]، جان مالکوويچ[اونفرث]، رابين رايت پن[ويلتاو]، برندان ‏گليسون[ويگلاف]، کريسپين گلوور[گرندل]، آليسون لومان[اورسولا]، آنجلينا جولي[مادر گرندل]. 113 دقيقه. محصول ‏‏2007 آمريکا. نامزد جايزه بهترين طراحي صحنه براي فيلم بلند انيميشن از مراسم آني، نامزد جايزه بهترين فيلم ‏انيميشن و بهترين جلوه هاي ويژه از مراسم ساتلايت. ‏
سال 507 قبل از ميلاد. بئوولف، جنگجوي نيرومند براي نبرد با هيولايي آدم خوار به نام گرندل به دانمارک مي رود. ‏اين ماجرا خشم مادر گرندل را بر انگيخته و بئوولف را آماج تيرهاي خشم وي مي کند...‏

چرا بايد ديد؟‎ ‎
اشعار حماسي بئوولف که بالغ بر 3180 بيت است به عنوان اولين اثر ادبي زبان انگليسي شناخته شده است. قدمت دست ‏نوشته اين اشعار که سراينده آن نامعلوم است به 2000 سال مي رسد. اين اشعار حماسي بر نويسندگان و هنرمندان دو ‏هزاره پس از خود تاثيرات فراواني گذشته وحتي نويسنده و محققي چون تالکين را واداشته تا با تقليد از آن سه گانه ‏ارباب حلقه ها را بنويسد. سينما نيز گوشه چشمي به اين افسانه داشته و تاکنون فيلم هايي با اشاره به اين ‏ماجرا[سيزدهمين سلحشور] يا بر اساس ماجراهاي شخصيت اصلي آن ساخته شده که مي توان به بئوولف[1999]ساخته ‏گراهام بيکر با شرکت کريستوفر لمبرت و بئوولف و گرندل[2005] به کارگرداني استورلا گونارسون و بازي جرارد ‏باتلر اشاره کرد. اما بي تعارف هيچ کدام از اين توليدات واجد آن جذابيت وشکوه حماسي اشعار مورد اقتباس خود ‏نبودند. بنابر اين اقتباس 150 ميليون دلاري رابرت زمه کيس که به شيوه ‏Motion capturing‏ ساخته شده با توجه به ‏نام هاي پشت دوربين اثري کنجکاوي برانگيز است و شايد سرانجام روايتي دلچسب و لايق اين اشعار به دوستدارانش ‏هديه کند.‏
رابرت زمه کيس که فيلم قبلي خود قطار سريع السير قطبي را نيز با همين روش در سال 2004 ساخته بود، شهرت خود ‏را مديون سه گانه بازگشت به آينده است که او را به ثروت و محبوبيتي عظيم نيز رساند. دريافت چندين اسکار در آغاز ‏دهه 1990 براي فارست گامپ نيز موقعيت او را به عنوان يک روياپرداز هاليوودي کار کشته تثبيت کرد. بئوولف ‏پروژه اي بلندپروازانه است، حتي براي او، به همين خاطر است که نگارش فيلمنامه آن در سال 1997 به افرادي چون ‏گيمن[خالق استارداست] و راجر اوري[همکار سابق تارانتينو] سپرده شد. با اين حال بدون اين که باعث ايجاد پيشداوري ‏بي مورد درباره کار زمه کيس شود، بايد اضافه کنم که حاصل کار گوشه چشمي به قصه هاي مصور نوشته شده بر ‏اساس اين شخصيت دارد. به هر تقدير، بئوولف هم به خاطر دنياي فانتزي و هم به خاطر تکنيک کنجکاوي هر ‏علاقمندي را برمي انگيزد!‏
ژانر: اکشن، ماجرا، درام، فانتزي. ‏


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
part01.rar 
part02.rar 
part03.rar 
part04.rar 
part05.rar 
part06.rar 
part07.rar 
part08.rar 
part09.rar 
part10.rar 
part11.rar 
part12.rar 
part13.rar 
part14.rar 
part15.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


دانلود انيميشن

Sin: The Movie


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

کنسرت سه گانه گروه شیدا
اردیبهشت 87 برگزار می شود

گروه موسیقی "بازسازی شیدا" به خوانندگی امیر اثنی عشری به عنوان نخستین گروه اجرای برنامه دارد این گروه قطعاتی بازسازی شده از آثار درویش خان و علی اکبر شیدا در آواز ابوعطا را اجرا می کنند و "امیر حسین شریفی"،"آرش غفاری" تار و "ماهیار تمسکنی" سنتور،"هوشمند عبادی" نی ، "رضا پرویزاده" کمانچه و " احمد مستنبط " تنبک از جمله نوازندگان گروه موسیقی "بازسازی شیدا" هستند.
در بخش دیگر از سلسله اجراهای گروه موسیقی شیدا گروه موسیقی "بانوان شیدا"به خوانندگی علیرضا شاه محمدی، قطعاتی ازآثار منتشر نشده لطفی را در دستگاه ماهور اجرا می کنند؛در این گروه "بهاره فیاضی" ، "ساناز ستار زاده" و " هنگامه مشهدی الاصل " تار ،"سپیده مشکی" سه تار،"آزاده شمس"، قیچک،"بهنوش بهنام نیا" کمانچه ،"بهناز بهنام نیا"و"نیره فخری"عود ،"نسترن سادات هاشمی" سنتور ، "گهرنازمسائلی" تنبک،"نفیسه طباطبائی" نی ، "المیرا نصیری" دف می نوازند.
بخش اصلی این کنسرت به اجرای گروه موسیقی "شیدا" به خوانندگی محمد معتمدی اختصاص دارد؛ این گروه برخی از آثار جدید محمدرضا لطفی را در مایه دشتی اجرا می کند و "فرخ مظهری" نوازنده تار ، حمید سکوتی " سه تار ،" آریا محافظ" سنتور، " هادی آذر پیرا" عود از جمله نوازندگان این گروه هستند.
همچنین "فرهاد زالی " و "هوشمند عبادی " نی، "حمید خبازی"،"پویان بیگلر و "مازیار شاهی " تار و"آرش کامور"،"روزبه اسدیان" و "حمیدرضا خلعتبری " کمانچه نوازان شیدا را تشکیل می دهند.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

اینترنت اکسپلورر 8 نسخه ی بتا 1


جديدترين نسخه از مرورگر پرطرفدار Internet Explore 8 (نسخه بتا)
تذکر: اين ورژن مخصوص ويندوز XP مي باشد
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 14 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دنياي موبايل

بیش از ۱۰۰۰ sms و جمله زیبا برای موبایل شما

نرم افزاری که امروز خدمتتان معرفی می کنم از سری نرم افزارها و کتاب های الکترونیکی پرنیان می باشد . همانطور که می دانید پرنیان نام نرم افزاری است که چند وقتی است انواع و اقسام کتاب های الکترونیکی به وسیله آن به روی موبایل آورده می شود. اما کتاب الکترونیکی که در این پست شما می توانید دانلود نمایید مجموعه ای از SMS ها و جملات نغز و عارفانه و … است . این نرم افزار جاوا می باشد و بنابراین قابلیت نصب به روی اکثر گوشی های فعلی بازار را دارد . ضمنا محیط نرم افزار کاملا فارسی می باشد و فونت فارسی آن مستقل از فونت گوشی است و بنابراین اگر گوشی شما حتی زبان فارسی را پشتیبانی نمی کند شما می توانید این نرم افزار را با زبان فارسی مشاهده نمایید.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

حضرت امام رضا (عليه السلام) فرمود:

أبْلِغْ شيعَتى: إنَّ زِيارَتى تَعْدِلُ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ألْفَ حَجَّة، فَقُلْتُ لاِبى جَعْفَر (عليه السلام): ألْفُ حَجَّة؟!
قالَ: إى وَاللهُ، وَ ألْفُ ألْفِ حَجَّة، لِمَنْ زارَهُ عارِفاً بِحَقِّهِ.

حضرت به يكى از دوستانش نوشت: به ديگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زيارت ـ قبر ـ من معادل است با يك هزار حجّ.
راوى گويد: به امام جواد (عليه السلام) عرض كردم: هزار حجّ براى ثواب زيارت پدرت مى باشد؟!
فرمود: بلى، هر كه پدرم را با معرفت در حقّش زيارت نمايد، هزار هزار ـ يعنى يك ميليون ـ حجّ ثواب زيارتش مى باشد.

مستدرك الوسائل: ج 10، ص 359، ح 2

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

مناجات امام رضا(ع) با امام زمان(عج)

یونس بن عبدالرحمن از امام رضا(ع) روایت کرده که آن حضرت به دعا برای صاحب الزمان(ع) امر می فرمود و یکی از دعاهای ایشان برای حضرت چنین بود:

پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود فرست و از دوستت، خلیفه ات، حجتت بر خلقت، و آن زبانی که معرف توست و گویای حکمت تو، و آن چشم بینای تو در میان مخلوقاتت و گواه بر بندگانت... بزرگ مرد مجاهد کوشا، بندۀ پناهندۀ به تو، دفاع کن.

خدایا! او را به امان محکمت در امان دار، که هر که در آن قرار گیرد هرگز شکست نخورد و او را در حمایت خودت که هر که در آن باشد ظلم نبیند، قرار ده. و او را به یاری برترت یاری ده و به قدرتت توانایش کن و فرشتگانت را پشت سر او قرار ده.

بارالها! دوست دار هر که او را دوست دارد و دشمن دار هر که با او بستیزد و زره محکمت را بر او بپوشان و فرشتگانت را گرداگرد او قرار ده.

خداوندا! شکافها را با او پر کن. گسستگی ها را به او پیوسته دار. ظلم را به او بمیران. عدالت را نمایان ساز و زمین را به عمر طولانی اش زینت بخش. او را با یاری تأیید کن و با بیم نصرت نما. و برای او گشایشی آسان قرار ده و از جانب خودت برای او برهانی قاطع بر دشمنت و دشمنش مقدر کن.

بارالها! او را قائم منتظر قرار ده و پیشوایی که به او مانع ظلم می شوی و او را با یاری قدرتمند و پیروزی نزدیک توانا کن. و او را وارث شرق و غرب جهان که برکتشان دادی قرار ده؛ سنت پیامبرت را بر او زنده کن تا هیچ حقی را به خاطر ترس از مخلوقی پنهان ندارد. یاورانش را نیرو ده و دشمنانش را خوار. و هر که با او بستیزد و مکر کند نابود کن.

بارالها! سرکشان کافر و سالارانشان و ریش سفیدانشان و یاورانشان را نابود ساز و سرکردگان گمراهی و بدعت گذاران و سنت شکنان و تقویت کنندگان باطل را در هم شکن. سرکشان را به او خوار فرما، و کافران و منافقان و بی دینان را به دست او نابود کن ...هر وقت و هر جا که باشند... در شرق و غرب زمین، در خشکی و دریا، در دشت و کوه، تا هیچ جنبنده ای از آنان را زنده نگذاری و نشانی از ایشان بر جای ننهی.

بارالها! در روز قیامت و روز وقوع آن بلای بزرگ برای او گواهی می دهیم، که گناهی انجام نداده و معصیتت را مرتکب نشده و فرمانبریت را ضایع ننموده و پرده ای را ندریده و بایسته ای را تبدیل ننموده و آیین تو را تغییر نداده است و او امام هدایتگر، هدایت شده، پاکیزه، با تقوا، وفا کننده و پسندیدۀ پاک می باشد.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

اینجا ایران است؛ ایران زیبا!

روزنامه ملیت ترکیه با تیتر جالب "این مناظر نه مربوط به آمریکاست و نه مربوط به اروپا؛ این مناظر کشور ایران است!" عکس های زیبایی از ایران را کار کرده است. این روزنامه نوشته است " این عکس ها را باور نخواهید کرد!"
روزنامه ملیت ایران را کشوری خیالی توصیف کرده است و چندین عکس از مناظر ایران را کار کرده است. به نظر نمی رسد عکس ها از خود روزنامه ملیت باشد هرچند به منبع عکس ها هم اشاره نکرده است.
اکثر مردم ترکیه تصور کشوری خشک، بیابانی و کم آب را از ایران دارند است در حالی که با دیدن عکس ها و مناظر ایران نظرشان کاملا عوض می شود. متأسفم که در کشور همسایه هم کشور ما را به خوبی نمی شناسند.

جهت دیدن عکس های کامل روزنامه ملیت اینجا کلیک کنید

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:

چرا امام رضا [عليه السّلام] ولايتعهدي را پذيرفت؟

پاسخ:

در پاسخ بايد بگوييم كه امام رضا ـ عليه السّلام ـ ولايتعهدي را از روي اجبار و ناخشنودي پذيرفتند، چراكه در خلال برخي از اظهارات ايشان اشاره به غم و اندوه عميق امام دارد و نيز نمايانگر سختي و فشاري است كه آن حضرت از آن رنج مي‌برد كه خود دليل بر عدم رضايت امام از ولايتعهدي است.
ياسر خادم روايت مي‌كند كه امام رضا ـ عليه السّلام ـ هنگامي كه در روز جمعه از مسجد بازگشته بود و عرق و غبار بر او نشسته بود، دستهاي خود را بلند كرد و گفت: پروردگارا، اگر فرج من از اين گرفتاري كه دچارم به مرگ من است همين ساعت آن را برسان.[1]
يا در جايي كه كسي سؤال مي‌كند، خداوند كارهايت را اصلاح كند چگونه ولايتعهدي را از مأمون پذيرفتي امام فرمودند: عزير مصر كه مشرك و يوسف پيامبر بود ولي مأمون مسلمان و من وصي پيامبرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و يوسف از عزيز مصر درخواست كرد كه او را والي و حاكم كند ولي در حاي كه من مجبور بودم.
و در حديثي ديگر كه امام دستهاي خود را به آسمان بلند كرده بود و مي‌گفت: پروردگارا تو مي‌داني كه من مجبور و مضطرم، مرا مؤاخذه نكن،‌چنانكه بنده و پيغمبرت يوسف را مؤاخذه نكردي[2] حتي وقتي محمدبن عرفه به امام رضا ـ عليه السّلام ـ گفت: ‌اي پسر پيامبر، چه چيزي تو را بر قبول ولايتعهدي واداشت، امام به وي پاسخ داد، همان عواملي كه جد مرا وادار به ورود در شوار نمود.[3]
اين‌گونه روايات حاكي از اين است كه ولايتعهدي امام از روي اجبار بوده و در چنين موقعيتي در وقت پيشنهاد امر ولايتعهدي از طرف مأمون، براي امام دو راه بيش نبود. راه اول اين‌كه امام نمي‌پذيرفت و همان طور كه خود مأمون بر زبان رانده بود، امام را شهيد مي‌كرد و بعيد نبود كه خاصان از شيعه و طرفداران امام را نيز به قتل برساند و با اين كار به هدفش كه تثبيت قدرت باشد مي‌رسيد. و حتي باعدم پذيرش امام، بگويد كه علي بن موسي قصد داشته در حكومت او توطئه و اخلال كند و احياناً اقدام امام در نظر ديگران قابل پذيرش نمي‌بود.
يا راه دوم كه بهترين راه هم بود كه آن پذيرش امر ولايتعهدي بود كه خود فوايدي را هم به دنبال داشت و انگيزه‌هاي امام رضا ـ عليه السّلام ـ هم از پذيرش عبارت بود از: حفظ جان خويش و ديگر ياران و شيعيان، و ديگر قبول ولايتعهدي از طرف امام خود اعتراف زباني و اقرار عملي عباسيان به اين حقيقت بود كه علويان در امر خلافت صاحب حق هستند و بلكه سزاوارترند.
و نيز امام چون از اهداف مأمون آگاه بود و مشكلات حكومت مأمون را مي‌دانست و با اتخاذ اين موضع مأمون را در اين بازي سياسي شديداً برسوايي مي‌كشاند، چراكه ابتداء با ابراز مخالفت و اظهار عدم رضايت در مقابل مأمون اهداف او راخنثي كرد و بعد از قبول پيشنهاد مأمون باز فرمود: كه من مي‌پذيرم به شرطي كه هيچ عزل و نصبي بدست من نباشد.[4] و اين‌ها خود خط بطلان بر اهداف مأمون بود و براي اين‌كه مردم ايشان را فراموش نكنند و اميد و آرزوهايشان از آنان نگسلد و نيز به خاطر اين‌كه مردم شايعاتي را كه پيرامون آن‌ها ساخته بودند كه ايشان فقط دانشمند و فقيهي‌اند كه به عمل و اقدامي كه در برگيرنده خير امت باشد اهميتي نمي‌دهند.
و از فوايد ديگر پذيرش مي‌توان گفت چون مردم نياز مبرم به وجود امام داشتند چراكه در آن روزها امت با جريانات فكري و فرهنگي غريبي كه توسط زنادقه و ملحدين كه شبهات فراواني را وارد مي‌ساختند پس بر امام واجب بود كه پايمردي كند و امت را نجات دهد و او در عمل با قبول ولايتعهدي كوتاه مدت خويش اين وظيفه را انجام داد.
و گذشته از اين امام رضا ـ عليه السّلام ـ توانست در دوران ولايتعهدي ماهيت مأمون را براي مردم افشاء كند. و آنان را به واقعيت و هدف‌هاي نهفته در هر اقدامي كه مأمون مي‌كرد آگاه مي‌ساخت و هر شبهه و ترديد را عملاً از بين مي‌برد.[5]
و امام رضا ـ عليه السّلام ـ در پي قبول ولايتعهدي فرصت پيدا كرد تا به بيدارسازي امت و آشنا ساختن مردم به تعاليم اسلام بپردازد و اين فرصت موجب افزايش نفوذ امام و گسترش پايگاه مردمي او گشت.

--------------------------------------
[1] . عيون الخبار الرضا، شيخ صدوق،‌ ج2، نشر بيروت، چاپ اول 1404، ص141.
[2] . امالي شيخ صدوق، نشر بيروت، ص72، ـ و تحليلي از زندگاني امام رضا ـ محمدجواد فضل الله ترجمه سيدمحمد صادق عارف، نشر آستان قدس رضوي،‌ چاپ سوم 1372، ص97.
[3] . عيون اخبار الرضا، ج2، ص152.
[4] . بحارالانوار، علامه مجلسي، ج49، چاپ سوم، بيروت 1403، ص134.
[5] . زندگاني سياسي امام رضا، جعفر مرتضي عاملي، ترجمه دفتر انتشارات اسلامي، ناشر كنگره جهاني امام رضا،‌چاپ اول 1365، ص290.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

در بازگشت از هفت‌خوان، اسفندیار از گشتاسب می‌خواهد كه از حكومت كناره‌گیری كند. گشتاسب در عوض به بدگویی از رستم می‌پردازد و او را بدخواه پادشاهان ایران می‌نمایاند. پس اسفندیار را با وعده‌ی پادشاهی روانه می‌كند تا رستم را دست بسته به بارگاهش بیاورد.
رستم در برخورد با اسفندیار با شگفتی خدمات خود را به پادشاهان ایران بر می‌شمارد اما اسفندیار تنها در پی اجرای «فرمان شاه» است. به این ترتیب جنگ میان آن دو غیر قابل اجتناب می‌نماید. پس از پیكاری نفس‌گیر اسفندیار رویین تن با تیر جادوی سیمرغ كه از كمان رستم گسیل می شود، چشمان خود را از دست می‌دهد . . .

بازخوانی حماسه:
1-كیخسرو با دیگر پادشاهان حماسی تفاوتی ماهوی دارد و از این جهت شایسته‌ی تامل است. او علاوه بر اینكه از حكومت دنیوی برخوردار است، به كمک ندای سروش با غیب ارتباط دارد. كیخسرو به نوعی تجسم آرمان پادشاه الهی در تاریخ ایران است. هنگامی كه اعلام می‌كند قصد دارد از حكومت كنار بگیرد و در گوشه‌ای به پرستش یزدان بپردازد، با مخالفت اشراف ایران روبرو می‌شود.
آنها زال را به عنوان ریش سفید خردمند فرا می‌خوانند تا به نصیحت شاه بپردازد. اما خسرو با زبانی نو، زبانی یكتا پرستانه، با زال به احتجاج می‌پردازد و او را قانع می‌كند. سرانجامِِ كیخسرو نیز ماهیتی اساطیری و نه حماسی دارد.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة الأنبياء آيات: 112 محل نزول: مکه

 
وَإِذَا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ وَهُم بِذِكْرِ الرَّحْمَنِ هُمْ كَافِرُونَ 36 خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ 37 وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 38 لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَن وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَن ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 39 بَلْ تَأْتِيهِم بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّهَا وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ 40 وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون 41 قُلْ مَن يَكْلَؤُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ مِنَ الرَّحْمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِم مُّعْرِضُونَ 42 أَمْ لَهُمْ آلِهَةٌ تَمْنَعُهُم مِّن دُونِنَا لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَ أَنفُسِهِمْ وَلَا هُم مِّنَّا يُصْحَبُونَ 43 بَلْ مَتَّعْنَا هَؤُلَاء وَآبَاءهُمْ حَتَّى طَالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ أَفَلَا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا أَفَهُمُ الْغَالِبُونَ 44

 

ترجمه فارسي مکارم
هنگامى كه كافران تو را مى‏بينند، كارى جز استهزا كردن تو ندارند; (و مى‏گويند:) آيا اين همان كسى است كه سخن از خدايان شما مى‏گويد؟! در حالى كه خودشان ذكر خداوند رحمان را انكار مى‏كنند «36» (آرى،) انسان از عجله آفريده شده; ولى عجله نكنيد; بزودى آياتم را به شما نشان خواهم داد! «37» آنها مى‏گويند: «اگر راست ميگوييد، اين وعده (قيامت) كى فرا مى‏رسد؟!» «38» ولى اگر كافران مى‏دانستند زمانى كه (فرا مى‏رسد) نمى‏توانند شعله‏هاى آتش را از صورت و از پشتهاى خود دور كنند، و هيچ كس آنان را يارى نمى‏كند (اين قدر درباره قيامت شتاب نمى‏كردند)! «39» (آرى، اين مجازات الهى) بطور ناگهانى به سراغشان مى‏آيد و مبهوتشان مى‏كند; آنچنان كه توانايى دفع آن را ندارند، و به آنها مهلت داده نمى‏شود! «40» (اگر تو را استهزا كنند نگران نباش،) پيامبران پيش از تو را (نيز) استهزا كردند; اما سرانجام، آنچه را استهزا مى‏كردند دامان مسخره‏كنندگان را گرفت (و مجازات الهى آنها را در هم كوبيد)! «41» بگو: «چه كسى شما را در شب و روز از (مجازات) خداوند بخشنده نگاه مى‏دارد؟!» ولى آنان از ياد پروردگارشان روى‏گردانند! «42» آيا آنها خدايانى دارند كه مى‏توانند در برابر ما از آنان دفاع كنند؟! (اين خدايان ساختگى، حتى) نمى‏توانند خودشان را يارى دهند (تا چه رسد به ديگران); و نه از ناحيه ما با نيرويى يارى مى‏شوند! «43» ما آنها و پدرانشان را (از نعمتها) بهره‏مند ساختيم، تا آنجا كه عمر طولانى پيدا كردند (و مايه غرور و طغيانشان شد); آيا نمى‏بينند كه ما پيوسته به سراغ زمين آمده، و از آن (و اهلش) مى‏كاهيم؟! آيا آنها غالبند (يا ما)؟! «44»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

maryambano2040@yahoo.com

نجواي دل

لحظه هاي بي كسي
تقديم به امام زمان(عج)

يا مهدي؛ حقارت روزهاي مختصرم،شرمگين لحظه هاي ظهور جاودانه توست و انتظار عبوديت سبز تو در انديشه ام، زمزمه روزهاي ساده زيستنم خواهد بود.
عشق حرف قشنگي است كه در انتظار توآموختم و توسل جامه صبري كه در فراقت، بر قامت دل دوختم.
و نام تو مولا جان، تنها كلامي است كه تا واپسين لحظه حضور به تمنا فرياد خواهم زد!
 

 

 

mahdi.mahdinejad@yahoo.com

اينترنت 1 ميليارد و 319 ميليون كاربر دارد

آسيا با داشتن 510 ميليون كاربر اينترنتي از ميان جمعيت 3 ميليارد و 734 ميليوني اش در رتبه نخست قرار دارد ………….
بر اساس آخرين آمارها تعداد كاربران اينترنت جهان تا پايان سال 2007 ميلادي به يك ميليارد و 319 ميليون نفر رسيد………….

به گزارش فارس، اينترنت ورلد استيت، در آخرين آمار خود در خصوص كاربران اينترنتي جهان تعداد كاربران اينترنتي را برحسب موقعيت هاي جغرافيايي به 7 دسته تقسيم كرده و ميزان كاربران را در دنيا 1 ميليارد و 319 ميليون نفر اعلام كرد……………
در اين تقسيم بندي قاره آسيا با داشتن 510 ميليون كاربر اينترنتي از ميان جمعيت 3 ميليارد و 734 ميليوني اش در رتبه نخست قرار دارد و آين آمار خود را مديون داشتن دو كشور هند و چين است. اين قاره در فاصله سال هاي 2000 تا 2007 ميلادي 13.7 درصد رشد كاربر داشته است…………..
در رتبه دوم با 348 ميليون كاربر اينترنتي اروپا قرار دارد كه در طول سال هاي 2000 تا 2007 43.4 درصد رشد كاربر داشته است…………..
در خصوص آمار رشد كاربران اينترنتي در مدت 7 ساله منجر يه سال 2007 خاورميانه با رشد 920.2 درصدي اش در مقام اول قرار دارد و آمريكاي شمالي ، كانادا و آيالات متحده كه در هفت سال، 71.1 درصد رشد كاربر داشته اند مقام دوم را خود اختصاص داده اند كه به دنبال اين كشورها استراليا و نيوزيلند نيز در رتبه سوم رشد سريع كاربران اينترنتي قرار گرفته اند……………
آرگياز، مدير سايت اينترنتي وورد استيت مي گويد: تعداد كاربران اينترنتي جهان در سال 2000 ميلادي 361 ميليون نفر بوده است كه رشد 265.6 درصدي را در مدت 7 ساله نشان مي دهد.

 

 

reza.reza1386@yahoo.com

جوابی به اسلام بهتر است یا ایران

دوست عزیز اقای پورچستا
آن هفت اصلی که اوردین رو همه تصدیق میکنند و متشکرم از این یادآوری.اما بحث اصلی ما سر پارگرافهای اخر شماست.نمیدانم نوشته دوستمان( از فلسطین هیچ صدایی به گوش نمیرسد )را خواندید یا نه(شماره 906)در شماره های بعد بنده و دوست دیگری جوابی به مطلبش دادیم.اگر نخواندی خواهش میکنم بخوان تا ببینی که کجا این دو مبحث(اسلام و ایران) که به نظر شما هیچ ربطی به هم ندارن با هم تداخل میکنند
دوست عزیز متن بلند بالایی که نوشتید خیلی ظاهر علمی و منطقی داشت.اما متاسفانه محتوا و متن چیز دیگری میگوید.
یک.دوست عزیز چرا فکر میکنی که ما هفت تیری رو شقیقه ملت گذاشته ایم که یالا یا اسلام را انتخاب کن یا ایران را؟؟؟این فقط سوالی است که مبنای اصلی تفکرات ما را تشکیل میدهد.میتوان پاسخ هم نداد.زود کسی را متهم نکنید
دو.ما اصلا به الان کشورمان کاری نداریم که چی هست و چی باید باشد.ما داریم رو اصول صحبت میکنیم.پس دیگر مثال فلان اخوند و... را نزنید
سه.این دو راهی چند بار پیش میاید؟؟؟؟30 ساله که بین تمام متفکران اسلامی و غیر اسلامی تا امروز این بحث بوده و هست.اصلا دوست عزیز شما چند سال دارید؟؟؟بحثهایی که در اوایل انقلاب بین شهید مطهری و بهشتی ومصباح(به قول رهبر انقلاب مطهری زمان)از یک طرف و سروش و بازرگان وسکولارها و نهضت ازادی و...از طرف دیگر را اصلا میدیدید یا میشنیدید؟؟؟؟یک جمله بگویم برای اهمیت این موضوع .دیگر خودت میدانی و بس:بازرگان زمانی گفته بود که اختلاف من و آقای خمینی در این بود که من اسلام را برای ایران می خواستم و آقای خمینی ایران را برای اسلام
میبینی بحث چقدر مهم است و چه ربط مهمی به هم دارند.حال باز بگو ربطی ندارند
چهارما:شما از کجا استنباط کردید که غرب به اسلام ما کار ندارند؟؟؟؟امام خمینی خود گفته که اینها با اسلام ما کار دارند والا اگر از اسلام دست برداریم هیچ کاری با ما ندارند.ایران که قبلا بود با هم رفیق هم بودیم.با اسراییل هم همینطور.اما الان چرا اینطور نیست؟؟؟؟این را دیگر ان نوجوان کم سن وسال هم میداند که این همه تهاجم فرهنگی این همه تحریم.این همه تحمیل جنگ و فشار (هم از عربهای دوروبرمان)برای تفکر شیعی ماست.والا ایران برای انها که خطری ندارد.مثالی میزنم خودت تا تهش را بخوان.پیدایش فرقه بهاییت.حال بورو ببین با ایران کار دارند یا اسلام؟؟؟؟
پنجما:دوست عزیز حتما شماره 906 را بخوان و بعد جوابیه که من و دوستم در شماره های907 و908 دادیم را بخوان دیگر جوابهایت در این جوابیه است
دوست عزیز مطالعه خودتان را اگر مانند نگارشتان قوی کنید مطمئنا اطرافیانتان استفاده والایی از شخصیتتان میکنند.

 

 

emeli_amn@yahoo.com

نقاش زندگی

گفتمش نقاش را نقشي بکش از زندگي …
با قلم نقش حبابي بر لب دريا کشيدگفتمش چون مي کشي تصوير مردان خدا …
تک درختي در بيابان يکه و تنها کشيدگفتمش نامردمان اين زمان را نقش کن …
عکس يک خنجر ز پشت سر پي مولا کشيدگفتمش راهي بکش کان ره رساند مقصدم …
راه عشق و عاشقي , مستي ونجوا را کشيد
گفتمش تصويري از ليلي ومجنون را بکش …
عکس حيدر در کنار حضرت زهرا کشيد
گفتمش بر روي کاغذ عشق را تصوير کن …
در بيابان بلا، تصوير يک سقا کشيد
گفتمش از غربت ومظلومي و محنت بکش …
فکر کرد و چهار قبر خاکي از طه کشيد
گفتمش سختي و درد وآه گشته حاصلم …
گريه کرد آهي کشيد و زينب کبري کشيد
گفتمش درد دلم را با که گويم اي رفيق …
عکس مهدي راکشيد و به چه بس زيبا کشيد
گفتمش ترسيم کن تصويري از روي حسين..
گفت اين يک را ببايد خالق يکتا کشيد

 

 

chehrzad332@yahoo.com

 

 

hamed.1360@yahoo.com

امامت، اوج عقلانیت، منتهای عشق و صمیمیت...

عبدالعزیز بن مسلم می‌گوید که ما به همراه امام رضا (علیه السلام) در مرو بودیم. در آغاز ورود، در مسجد جامع شهر جمع شدیم. حضار در مسجد موضوع امامت را مورد بحث قرار داده و اختلاف بسیار مردم در آن زمینه را بازگو می‌کردند. من خدمت امام رضا (علیه السلام) رفتم و گفتگوی مردم را در بحث امامت به عرضش رساندم. حضرت، لبخندی زد و فرمود: "ای عبدالعزیز، مردم نفهمیدند و از آرای صحیح خود فریب خورده و غافل گشتند...
مگر مردم مقام و منزلت امامت را در میان امت می‌دانند تا روا باشد که به اختیار و انتخاب ایشان واگذار شود؟ همانا امامت قدرش والاتر، شأنش بزرگتر، منزلتش عالیتر، مکانش بالاتر و عمقش ژرفتر از آنست که مردم با عقل خود به آن برسند یا با آرایشان آن را دریابند و یا با انتخاب خود امامی منصوب کنند. امامت مقامی است که خدای عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلیل بودن به ابراهیم خلیل اختصاص داد و با آن فضیلت، مشرفش ساخت و نامش را بلند و استوار نمود و فرمود: "همانا من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم."(1) ابراهیم خلیل از نهایت شادمانیش برای آن مقام عرض کرد: "از فرزندانم چطور؟"(2) خدای تبارک و تعالی فرمود: "پیمان من به ستمکاران نمی‌رسد."(3) پس این آیه امامت را برای ستمکاران تا روز قیامت باطل ساخت و برای برگزیدگان گذارد. سپس خدای تعالی ابراهیم را شرافت داد و امامت را در فرزندان برگزیده و پاکش قرار داد و فرمود: "و اسحاق، و علاوه بر او، یعقوب را به وی بخشیدیم؛ و همه آنان را مردانی صالح قرار دادیم! و آنان را امامانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت می‌کردند..."(4)
امام، همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به کودک، پناه بندگان خدا در گرفتاریهای سخت است. امام امین خدا در میان بندگان اوست و حجت خدا بر بندگانش و خلیفه او در شهرهایش و دعوت کننده بسوی او و دفاع کننده از حقوق اوست. امام از گناهان پاک و از عیبها برکنار است.
همانا چون خدای عز و جل بنده‌ای را برای اصلاح امور بندگانش انتخاب فرماید، سینه‌اش را برای آن کار باز کند (به او شرح صدر عطا کند) و چشمه‌های حکمت را در دلش گذارد و علمی به او الهام کند که از آن پس، از پاسخی (پاسخ پرسشی) در نماند و از درستی منحرف نشود. پس او معصوم و تأئید شده و با توفیق و استوار گشته است. از هر گونه خطا و لغزش و افتادنی در امان است. خدا او را به این صفات امتیاز بخشیده است تا حجت رسای او بر بندگانش و گواه بر مخلوقاتش باشد و این بخشش و کرم خداست که به هرکه خواهد عطا کند و خدا دارای کرم و بزرگی است.
آیا مردم چنان قدرتی دارند که بتوانند چنین کسی را انتخاب کنند و یا ممکن است انتخاب شده آنان این گونه باشد تا او را پیشوا سازند؟...

برگرفته از کتاب اصول کافی، جلد 1، صفحات 203- 98، تالیف شیخ کلینی (ره)
 (به همراه تلخیص)


آخر صفر، سالروز شهادت
هشتمین امام و حجت و مظهر تام عطوفت و رأفت،
امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

را به تمامی مسلمین جهان، بویژه شما دوست گرامی تسلیت عرض می‌نمایم.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

دیگ، ویکی‌پدیا و وب 2.0:
دموکراسی یا الیگارشی؟!

080222_Tech_WikiEX.jpg

مقدمه: سایت Slate مقاله بسیار با ارزش و تأمل‌برانگیزی منتشر کرده است که اگر روی آن تفکر شود، شاید ما را به نتایجی فراتر از اهداف اولیه مؤلف مقاله برساند. این مقاله آنقدر باارزش بود که ترجیح دادم ترجمه‌ای از آن را در وبلاگ بیاورم.
شاخص‌ترین ویژگی وب 2.0 مشارکت است، مشارکتی که به آن دموکراسی الکترونیک هم اطلاق می‌شود، ویکی‌پدیا و دیگ بی‌شک دو مظهر شاخص وب 2.0 هستند که خرد و مشارکت جمعی در آنها برای ایجاد یک دانشنامه آنلاین و یک خبرنامه آنلاین مشهود است.
اما مقاله Slate، این موضوع را مطرح می‌کند که آیا چنین سیستم‌هایی واقعا دموکراتیک هستند؟! آیا دیگ و ویکی‌پدیا که نمونه‌های سایبر و الکترونیک جوامع بشری هستند و با گذر از وب 1.0، مشارکت عمومی و دموکراسی را به عنوان نظام برتر اداره جامعه به رسمیت شناخته‌اند، از آفت دموکراسی و تظاهر به دموکراسی در جوامع بشری در امان مانده‌اند؟!
فکر می‌کنم در غرب رشته‌هایی برای مطالعه روانشناسی و جامعه‌شناسی سایبر و اینترنتی وجود داشته باشد، بی‌شک مقاله‌ای که Slate منتشر کرده است می‌تواند برای این محققان جالب باشد.
جوامع الکترونیک هم مثل جوامع عادی احتیاج به مدیریت و اعمال قانون دارند و از سوی دیگر سودای دموکراسی و حکومت مردم‌سالارانه را دارند، اما در این میان بررسی‌ها نشان می دهد که در این جوامع نیز دموکراسی با تعریف آرمانی آن فاصله زیاد دارد و از سوی دیگر مدل‌های بسیار مختلفی می‌توان برای آن تعریف کرد.
با این مقدمه می‌رسیم به ترجمه «آزاد و خلاصه‌شده» این مقاله:

متنفر بودن از ویکی‌پدیا دشوار است. مطالب این سایت به وسیله کاربران ایجاد و ویرایش می‌شود و مشارکت‌کنندگان در ایجاد این دانشنامه آنلاین حتی لازم نیست، ثبت‌نام کنند، با این همه بر اساس مطالعه‌ای که مجله نیچر انجام داده است، صحت و درستی مطالب ویکی‌پدیا قابل مقایسه با فرهنگنامه معتبر بریتانیکا است و به علاوه ویکی‌پدیا مدخل‌های بسیار بیشتری نسبت به بریتانیکا دارد. رسانه‌های اجتماعی‌ای مانند دیگ و ویکی‌پدیا نمونه‌های درخشان دموکراسی اینترنتی تصور می‌شوند که در آنها میلیون‌ها کاربر جایگاه نویسنده، ویرایشگر و رأی‌دهنده را ایفا می‌کنند.
با این همه باید در این تصویر تجدید نظر کنید، چرا که بر اساس نتایج یک مطالعه، تنها یک درصد از کاربران ویکی‌پدیا، نیمی از ویرایش‌های آن را انجام می‌دهند. همچنین جمعی از علاقمندان مشتاق این سایت، روبوت‌هایی ایجاد کرده‌اند که سایت را از خرابکاری و محتواهای ناپسند محافظت می‌کنند.
چنین روند غیردموکراتیکی را در مورد یکی دیگر از مظاهر وب 2.0 یعنی سایت دیگ هم می‌توان مشاهده کرد. دیگ یک سایت لینک‌پراکنی اجتماعی است که در آن هر کاربر می‌تواند خبری به سایت اضافه کند، سپس بر اساس نظر دیگر کاربران هر خبر رأی می‌گیرد و اگر خبری رأی‌ها زیادی بگیرد، به صفحه اول سایت دیگ منتقل می‌شود.
سال گدشته 100 کاربر فعال برتر این سایت، 44 درصد لینک‌های داغ این سایت را وارد می‌کردند، در سال 2006، این کاربران فعال 56 درصد اخبار داغ را ایجاد می‌کردند.
ماه قبل مدیران سایت دیگ تصمیم گرفتند که برای کاستن تأثیر این کاربران، الگوریتم‌های سایت را تغییر دهند. این موضوع باعث شد که کاربران برتر نامه سرگشاده‌ای بنویسند و تهدید به تحریم دیگ کنند.
به این ترتیب هم در سایت دیگ و هم در سایت ویکی‌پدیا عده قلیلی از کاربران تأثیرگذاری بالایی دارند. اما مشکل، تنها وجود عده بسیار کم کاربران فدایی و بسیار مشتاق این سایت‌ها نیست، سایت ویکی‌پدیا مدیرانی دارد که اختیارات زیادی برای حفظ سایت و بلوک کردن آی‌پی کاربران مسئله‌دار دارند، در سایت دیگ چنین مدیرانی وجود ندارند، اما شایع است که کسانی به طور غیررسمی نقش مدیران و ویرایشگران مخفی را بازی می‌کنند و حتی می‌توانند با حذف کردن بعضی از لینک‌ها محتوای سایت را تنظیم کنند. 
گرچه ممکن است با توجه با جملات بالا، دیگ و ویکی‌پدیا را بیشتر الیگارشیک بدانیم تا دموکراتیک، ولی باید توجه داشت که از یک جنبه هر دوی این سایت‌ها هنوز وجه دموکراتیک دارند: کاربران برگزیده این و سایت به وسیله هیئت مدیره و یا به وسیله قوانین دیگر انتخاب نمی‌شوند، این کاربران صرفا افرادی هستند که بیشتر مشارکت می‌کنند.
به رغم افسانه‌هایی که در مورد فرهنگ مشارکتی در وب 2.0 گفته می‌شود، دموکراسی مستقیم در ابعادی که سایت‌هایی نظیر دیگ و ویکی‌پدیا عمل می‌کنند، ‌شدنی نیست. بنابراین در کمال تعجب این دو سایت همان ساختار مرتبه‌ای را دارند که تصور می‌شد برای برکندن آنها در نهادهای محافظه‌کار، به وجود آمده‌اند.
چنین مشکلی در رسانه‌های اجتماعی، چیزی نیست که تنها مورد علاقه پژوهشگران و علاقمندان فناوری باشد، حتی «جیمی ویلز» بنیان‌گذار ویکی‌پدیا هم این موضع را تصدیق کرده است و انتظار دارد ویکی‌پدیا از یک قانون 80 - 20 تبعیت کند، یعنی 20 درصد کاربران 80 درصد کنترل محتوای سایت را در اختیار داشته باشند. اما در عمل تنها یک درصد مؤلفان ویکی‌پدیا، نیمی از مطالب را می‌نویسند.
پژوهش‌ها نشان داده است که کاربرانی که بیش از 10 هزار ویرایش در ویکی‌پدیا انجام داده‌اند، دو برابر این میزان مطلب به سایت اضافه کرده‌اند و در مقابل کسانی که کمتر از 100 ویرایش انجام داده‌اند، بیشتر حذف‌کننده مطالب بوده‌اند تا اضافه‌کننده مطالب.
البته باید در نظر داشت که ویکی‌پدیا برای سر پا ماندن واقعا محتاج درجاتی از مدیریت است، اگر این مدیریت اعمال نشود سایت به خاطر حجم بالای اضافه و حذف شدن مطالب در مدخل‌های مباحثه‌برانگیزی فرضا مثل مدخل جورج بوش از کار می‌افتاد. ولی نیاز به مدیریت نباید توجیه‌کننده به راه افتادن یک سیستم ارباب و رعیتی شود.
در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا نفوذ و اعتبار کاربران کم بر محتوا و روند یک سایت، نقیصه اجتناب‌ناپذیر همه سایت‌های «اپن سورس» است و یا اینکه ایجاد یک سایت با کیفیت بالای مبتنی بر محتوای ایجاد شده توسط کاربران که در آن اعتبار بیش از حدی به کاربران برگزیده و یا الگوریتم‌های مخفی داده نشود، ممکن است.
سیستم مدیریتی سایت Slashdot  شاید نشان دهنده راه میانه باشد. سیستم این سایت امکان اعمال مدیریتی را برای تعداد زیادی از کاربران ممکن می‌کند. هر یک از کاربران قدرت محدودی برای مدیریت اخبار و کامنت‌ها دارند. اما این مدیران اصلی سایت هستند که تعیین می‌کنند، کدام خبر داغ شود. چنین چیزی ممکن است بسیار دور از حالت آرمانی باشد ولی بنیان‌گذار Slashdot -راب مالدا- اعتقاد دارد که کنترل اخبار به وسیله مدیران می‌تواند نقش مثبتی هم داشته باشد، برای مثال او می‌گوید که کاربران این سایت بسیار علاقمند هستند که اخبار منفی مربوط به شرکت مایکروسافت را پوشش دهند و اگر کنترلی روی این اخبار انجام نشود، Slashdot مبدل به یک سایت ضد مایکروسافت می‌شد و از کارهای اصلی خود دور می‌ماند.
سایت Helium.com سیستم دیگری دارد. بنیان‌گذار این سایت -Mark Ranalli- این سایت را نسخه سرمایه‌داری سایت ویکی‌پدیا می‌داند. در این سایت کاربران مقاله‌هایی در مورد یک موضوع تعیین‌شده می نویسند و سپس برای کسب امتیاز با هم رقابت می‌کنند. اما سیستم سایت طوری طرح‌ریزی شده است که که هر کاربر قبل از اینکه بتواند مقاله‌اش را وارد سایت کند، مجبور می‌شود به 2 مقاله که در مورد همان موضوع نوشته شده‌اند، امتیاز بدهد. به این ترتیب با این ترفند سایت Helium.com از ایجاد یک طبقه ایجاد کننده محتوا و یک طبقه «کارگر» جلوگیری می‌کند و هر کاربر را تشویق می‌کند که هر نوع کاری را انجام بدهد.

 

 

mastoor_313@yahoo.com

سفر در صفر

بر چهار گوشه ی قلبم سیاهی زده ام.
آخر به جای یک غم، یک دنیا غم در دلم خانه کرده.
قصه این است... بشنو:
خوب که گوش کنی
ملائکه مرثیه سرایی می کنند.
گاهی برای تازه واردها می گویند از دو سفر کرده...
صدای می آید « من در اسم گذاشتن بر این طفل بر شما مقدم نمی شوم رسول الله!»
و نام می گذارد خدا بر او « حسن»!
و قصه به اینجا ختم می شود که مرد پیر مهربان گفت: این حسن را می بینی؟ گریه اش دلم را می لرزاند...
و قصه تمام می شود...
هنوز اما،
در کوچه های خلوت مدینه،
صدای دویدن حسن می آید...
هنوز،
در مدینه
ستون حنانه1 ناله می کند
هنوز،
در مدینه
صدای شکستن بغض حسن بلندتر از صدای سیلی به گوش می رسد...
هنوز،
در مدینه
خورشید در انتظار نماز صبح پیامبر است
هنوز،
در مدینه
صدای ریختن جگر بر طشت می آید...
هنوز،
در مدینه
کسی نجوا می کند « حسنم گریه ی تو برایم سخت تر است»
هنوز،
در مدینه
کسی صدا میزند « اگر شفاعت می خواهی بگو محمد (ص) رسول الله!»
اما...
دیگر برای دیدن زیبارویی مثل حسن (ع) کوچه راه بندان نمی شود...
دیگر هیچ کس با صوت رسای پیامبر (ص) خدا ترس نمی شود...
دیگر کسی راهبرش را به سیم و زر نمی فروشد...
دیگر کسی سنگ نمی زند بر پیشانی فرستاده ی خدا...
علی (ع) مثل همیشه تنها بر پیکر پاک آسمانی پیامبر نماز خواند...
حسین(ع) اشک می ریخت بر پیکر تیر باران برادر...
و قصه تمام می شود...


--------------------
پی نوشت:
1. ستون حنانه ستونی است که به جای درختی ساخته اند که پیامبر موقع خطبه خواندن ابتدا بر آن تکیه میزدند. وقتی منبری برای پیامبر ساختند از ان درخت صدای ناله ای بلند شد و پیامبر درخت را در بر گرفت تا آرام شد

 

 

moshka22000@yahoo.com

نشخوار عشق!


حالم به هم می خورد
از نشخوار واژه ....عشق!
در کلام بوزینگانی که نمی دانند
ا ش غ ! را چگونه می نویسند؟
در قاموس اینان ع ش ق یعنی:
I LOVE YOU......!
وسپس فیلمی که مخفیانه!!
از معشوقشان می گیرند...
تا عشق شان مستدام باشد
تا وقتی گیتی هست
تا وقتی سی دی هست
شبها خرناس هوس
روزها سر درآخور چشم چرانی
سیاه دلان بیدل
عشق را قباله آبا و اجدادیشان می دانند
که شب بخوابند و صبح بگویند:
من عاشق تو هستم ....
من مجنون دیده ام
لیلی شنیده ام
...عشق خوانده ام
اما در آخر الزمان
اینجا عشق یعنی:
هوس...نفس اماره...گناه...
آی ای عشق...
حالم دارد به هم می خورد .....

http://mahmoodsaremi.blogfa.com آدرس وبلاگ

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

جوش چرکی

سرم را از زیر پتو بیرون آوردم . مامان جلوی آینه ایستاده بود و روسری گلدار قرمزش را که فقط برای مهمانی ها سرش می کرد ، روی سرش مرتب می کرد . از توی آینه نگاهم کرد و گفت : بیدار شدی ؟ تک سرفه ای کردم و گفتم: سلام . چادر مشکی نو اش را که پارسال خاله اعظم از امامزاده حسن برایش خریده بود ، سرش انداخت و گفت : می رم مدرسه ، کارنامه تو بگیرم . از اون ور هم می رم پیش محسن خان که چرخ دوزی ها رو ازش بگیرم . پتو را روی سرم کشیدم و گفتم : محسن خان هر روز چرخ دوزی داره ؟!؟ لگد محکمی به پایم خورد . سرم را از زیر پتو بیرون آوردم و گفتم : هر روز هر روز می ری مغازه ی اون مرتیکه ، نمی گی پشت سرت چی ها می گن ؟؟! مامان چادرش را روی فرش پرت کرد و کنارم نشست و گفت : چی می گن ؟!؟ هان !؟ بگو ! خب تو هم یکی از اونایی که حرف می زنن . چرا لال شدی ؟!؟ حرف بزن ببینم ، چی می گن ؟! محکم با دست روی پایش کوبید و گفت : بده ، خرج خودم و بچمو در میآرم ؟! بده ، دستمو جلوی هر کس و نا کسی دراز نکردم ؟!؟ بده منت عموتو نکشیدم ؟! بده ، بابات که رفت نذاشتم چراغ این خوونه خاموش بشه ؟!؟ دوباره محکم روی پایش کوبید و گفت : جواب این همه سال دست تنها کار کردنه من اینه ؟!؟ مثلا مرد شدی ؟!؟ بزرگ شدی که پشت سر مادر خودت حرف بزنی ؟!؟
سرم را زیر پتو بردم . از کنارم بلند شد . کمی پتو را از روی سرم پس زدم . خم شد و چادرش را از روی زمین برداشت . چادرش را تکاند و سرش کرد . دستی به صورتم کشیدم . زیر گلویم را خاروندم . گفتم : ببخشید . منظوری نداشتم . می خوای من برم از محسن خان چرخ دوزی ها رو بگیرم ؟!؟ می خوای باهات بیآم ، اگه سنگین بودن برات بیآرم ؟ برگشت و نگاهم کرد . سرم را زیر پتو بردم . همیشه از این جور نگاه کردنش می ترسم . چشمانش را تنگ می کند و زل می زند . از زیر پتو گفتم : اصلا گه خوردم . خوبه ؟!؟ در اتاق را باز کرد . گفت : پاشو ، صبحانتو بخور . اتاقو جمع و جور کن تا من برگردم . لباس های روی طناب رو هم جمع کن . باز لباسای منیژه خانومو قاطی لباسای خودمون نکنی ! سرم را از زیر پتو بیرون آوردم و گفتم : چشم . خدافظ .
در را بست . خودم را زیر پتو کش و قوسی دادم . پتو را پس زدم . بلند شدم . پیژامه ام را بالا کشیدم . خط های قهوه ای پیژامه ام سفید شده بودند . دستم را در گوشم کردم . صبح ها همیشه می خارد . گلوله ی زرد کثیفی از گوشم بیرون آوردم و روی فرش پرت کردم . جلوی آینه وایسادم . زخم زیر چانه ام هنوز خوب نشده بود . جواد گفت چانه ات را چند بار با تیغ بزنی ، ریشت زودتر در میآد . تیغش کند بود . لابد مامان موهای پایش را با آن زده بوده . وگرنه ریش زدن که کاری ندارد . سرم را بالا گرفتم . هنوز رد بریدگی زیر گلویم هم نرفته بود . کنار دماغم دو تا جوش خرکی زده بود . جواد گفت نترکونش . وگرنه جاش می موونه . جوشه ، دیگه . چیزی نیس که ! سر هر دوتا حسابی قرمز شده بود . اندازه ی یک عدس کنار دماغ کوفته ایم ! دستی به موهایم کشیدم . به دستم تف زدم و موهای به هم ریخته ام ، را مرتب کردم . حوصله ی صبحانه خوردن نداشتم . دیروز از جواد کلی عکس گرفته بودم . مامان زود از مغازه برگشت ، نتوانستم نگاه کنم . زیر فرش قایم کردم . بالشم را از روی فرش بلند کردم . تشک را پس زدم . بلند شدم . در اتاق را باز کردم . حیاط را نگاه کردم . هیچ کس نبود . همه سر کار بودند . در را بستم . پاکت عکس ها را برداشتم . به دیوار تکیه دادم . عکس ها را از پاکت بیرون آوردم . کاش جواد بود با هم نگاه می کردیم . وقتی با هم از این عکسها نگاه
می کنیم ، حالش بیشتره ! جواد کلی چرت و پرت هم تعریف می کند . پیژامه ام را بالا کشیدم . مامان که آمد ، می دهم کشش را سفت کند . زخم زیر چانه م می خارید . عکس ها را چند بار نگاه کردم . زیر چانه ام را چند بار خاروندم . فرش را پس زدم . عکس ها را توی پاکت گذاشتم . دوباره باید قایمشان می کردم . مامان به زیر فرش کاری ندارد . پاکت را زیر فرش گذاشتم . فرش را تکانی دادم تا پاکت زیرش معلوم نشود . دماغم
می خارید . انگشت اشاره ام را در دماغم کرد . همیشه صبح ها ، دماغم خشک می شود . آشغال دماغم را در آوردم . فرش را پس زدم که دستم را به زمین بمالم .عکس پشت و رویی زیر فرش بود . جوش کنار دماغم می خارید .عکس را برداشتم . موهای سینه ی محسن خان به ریشش وصل شده بود . خط های قهوه ای پیژامه اش هنوز سفید نشده بودند . جوش کنار دماغم را فشار دادم . چرک و خون روی عکس محسن خان پاشید .

فرنوش زنگوئی
اسفند 86
www.farnooshz66.blogfa.com

 
 

eshge.mahdi@gmail.com

شهادت امام رضا (عليه السلام)


عبداللّه بن بشير كه از خدمت كاران دربار ماءمون بود، گفت روزى ماءمون به من گفت  نـاخـن هـاى خـود را بـگـذار بـلنـد شـود و در ايـن باره با كسى چيزى نگو. من نيز به دستور او عـمـل كردم . يك روز مرا خواست و چيزى شبيه تمر هندى به من داد و گفت اين را با دستت به هم بزن ، من نيز به فرمان او عمل كردم . سپس از نزد من خارج شد و به طرف حجره امام رضا(عليه السلام) رفـت و پـس از مقدارى گفت و گو مرا صدا زد و از من خواست براى آنان ، دو دانه اءنار ببرم . آن گـاه بـه مـن گـفـت بـا دست خودت آنها را آب بگير. من نيز با دست خودم ، آب گرفتم و سپس به ماءمون دادم و او با دست خود آن را به على بن موسى (عليه السلام) خورانيد. وليكن همين آب انار، موجب بيمارى آن حضرت گرديد و پس از دو روز بدرود حيات گفت .
هم چنين از محمد بن جهم روايت شد حضرت رضا(عليه السلام) از انگور خوشش مى آمد. ماءمون دستور داد مقدارى انگور براى آن جناب فراهم كنند. در ته دانه هاى آن ، سوزن فرو كردند. اين سوزن ها چـنـد روز در آن دانـه مـانده بود. پس از آن ، سوزن ها را بيرون كرده و انگورها را خدمت امام (عليه السلام) بـردنـد و بـا اصـرار مـاءمـون ، آن حـضـرت ، چـنـد دانـه از آن انـگـور را مـيـل نـمـود و در اثر خوردن آن ، بيمارى سختى بر آن حضرت عارض گرديد و در همان بيمارى به لقاء الله پيوست .
هرثمة بن اعين در يك حديث طولانى از حضرت رضا(عليه السلام) روايت كرد كه آن حضرت فرمود اى هرثمه ، اكنون مرگم فرا رسيده و به همين زودى به طرف خدا خواهم رفت و به اجداد و پدران خود ملحق خواهم گرديد. اين مرد طاغى و سركش ‍ تصميم داد به وسيله آب انار و انگور مرا مسموم سازد.
مـاءمـون اءمـر مـى كـند مقدارى نخ را در سَم خيس كنند و به وسيله سوزن در دانه هاى انگور فرو نـمـايـنـد و هم چنين مقدارى سم در كف دست يكى از غلامانش خواهد گذاشت و او را امر خواهد كرد با هـمان دست آلوده به سم ، انارها را با دست خود بشكافد و آب آنها را بگيرد. پس از اين مرا به خـانه اش دعوت مى كند و از آن انگورها و آب انارهاى مسموم به من مى دهد و مرا امر مى كند كه از آن بخورم . در نتيجه خوردن انگورهاى مسموم از دنيا خواهم رفت.
به هر تقدير، در بازگشت ماءمون و درباريان و كارگذاران حكومتى او از خراسان ، جهت عزيمت بـه سـوى عـراق ، و انـتـقـال مـقـر حـكـومـت از مـرو بـه بـغـداد، در آغـاز، فـضـل بـن سـهـل بـه تـوطـئه مـاءمـون ، در حـمـام سـرخـس تـرور گـرديـد و بـه قتل رسيد. پس از آن ، امام رضا(عليه السلام) در طوس به توطئه ماءمون ، مسموم گرديد و پس از دو روز بيمارى شديد، به شهادت رسيد.
پـس از آن كـه امـام رضـا(عليه السلام) بـه شـهادت رسيد، ماءمون يك شب و يك روز، شهادت آن حضرت را مخفى نگه داشت و سپس به سراغ محمد بن جعفر بن صادق (عليه السلام) كه عموى امام رضا(عليه السلام) و بزرگ علويان بود، فرستاد و او را از درگذشت امام رضا(عليه السلام) با خبر گردانيد. ماءمون در جمع علويان سـوگـوار، ابـراز انـدوه و تـاءثـر نـمـود و بـدن شريف امام رضا(عليه السلام) را به آنان نماياند كه ببينند، هيچ آزارى به آن حضرت نرسيد و به مرگ طبيعى از دنيا رفت .
مـاءمـون بـراى پـنـهـان داشـتـن تـوطـئه نـنـگـيـن خـود و فـريـب دادن عـلويـان و مـحـبـّان اهل بيت، در شهادت امام رضا(عليه السلام) بسيار گريه و ناله كرد. وى گفت اى برادر! چه قدر بـر مـن گـران و سـنگين است كه تو را چنين ببينم . من آرزو داشتم كه پيش از تو از دنيا بروم ، وليكن خداى سبحان آن چه را اراده كند، به انجام مى آورد.
آن گـاه دسـتـور داد كـه بـدن شـريـف آن حـضـرت را غـسـل و كفن نمايند و خود وى ، جنازه آن امام شهيد را بدوش گرفت و به محلى كه هم اكنون مرقد شريفش است ، تشييع نمود و در همان جا كه در جوار قبر پدرش هارون الرشيد است ، دفن نمود.
مـحـل تـدفـيـن امام رضا(عليه السلام)، پيش از آن ، خانه و ملك حميد بن قحطه بود كه در روستاى سناباد قرار داشت .
هـنـگـامـى كـه هارون الرشيد در سال 193 هجرى قمرى به هلاكت رسيد، وى را در آن جا به خاك سـپردند. ماءمون پس از شهادت امام رضا(عليه السلام) مى خواست بدن شريف آن حضرت را پشت قبر پدر خـود هارون الرشيد قرار دهد، به طورى كه قبر هارون، قبله امام رضا(عليه السلام) گردد. ولى در هنگام كـنـدن قـبـر، سنگ بزرگى نمايان شد كه كندن آن ، غير ممكن بود. اما در روبروى قبر هارون، كـنـدن قـبر با مشكلى مواجه نبود. بدين جهت ، قبرى براى امام رضا(عليه السلام) در پيش روى قبر هارون كـنـدنـد و آن حـضـرت را در آن دفن نمودند. هم اكنون ، مرقد مطهر و منور امام رضا(عليه السلام)، قبله قبر هـارون الرشـيـد اسـت . گـفـتـنـى اسـت كـه در ظـاهـر امـر، غـسـل و كفن و نماز بر بدن امام رضا(عليه السلام) به دستور ماءمون انجام گرفت ، ولى در واقع و عالم مـعـنـى ، بـدن امـام مـعـصـوم را بـايـد امـام مـعـصـوم ديـگـرى غـسل و كفن نمايد. به همين جهت ، روايات فراوانى وارد شده است كه امام محمد تقى (عليه السلام) از مدينه (بـا كـرامـت و قـدرتـالهـى ) بـه خـراسـان رفـت و بـدن شـريـف پـدرش امـام رضـا(عليه السلام) را غسل و كفن نمود و بر وى نماز به جاى آورد.
دربـاره تـاريـخ شـهـادت امـام رضـا(عليه السلام)، اكـثـر مـورخـان ، صـفـر سـال 203 قـمـرى را ذكـر كـرده انـد ولى از ايـن كـه در چـه روزى از ايـن مـاه بـود، اتفاق نظر نـدارنـد. بـرخـى از آنان ، آخرين روز از ماه صفر و برخى ديگر، روزهاى ديگرى را بيان كرده اند.
هـم چـنـيـن بـرخـى از آنـان ، شـهـادت آن حـضـرت را در 23 ذى قـعـده سـال 203 قـمـرى مـى دانـند.جانشين امام رضا(عليه السلام)، فرزندش امام محمد تقى (عليه السلام) بود كه به عنوان نهمين امام معصوم ، رهبرى شيعيان را برعهده گرفت .

 

 

gharibeh_ashena57@yahoo.com

دلایل علاقه مندی دانشجویان دختر و پسر
در دوران تحصیل

دلایل بسیاری را جهت علاقمندی دانشجویان به یکدیگر در حین تحصیل می توان ذکر کرد. این مبحث در ازدواج دانشجویی بسیار مهم می باشد. با توجه به عدم موفقیت در درصدی از ازدواج های دانشجویی، دانستن چگونگی این روند علاقه مندی، ضروری به نظر می رسد. مهم ترین عوامل زمینه ساز این علاقه می تواند موارد زیر باشد :

رویارویی فراوان
در تحقیقات مشخص شده است که گاهی صرف نمایش مکرر یک محرک معین، رفته رفته نگرش خویشاوندتری نسبت به آن پدیده به وجود می آید. شاید دیدن مداوم و طولانی دانشجویان در طی تحصیل یکی از دلایل به وجود آمدن علاقه بین دانشجویان باشد. کلاسهای مکرر، آزمایشگاههای دروس عملی، گردشهای علمی، نشستهای دوستانه جهت حل مشکلات درسی و یا یک ورودی خاص از عوامل این علاقه می تواند به شمار روند.در یک پژوهش، آزمایندگان دو موقعیت آزمایشی فراهم آورند. بدین گونه که یک گروه از آزمودنها، یک عکس واحد را هفته ای یک بار می دیدند و هر بار صاحب آن را ارزشیابی می کردند. در موقعیت دوم، آزمودینها هر هفته یک عکس متفاوت را می دیدند و آن را ارزشیابی می کردند. همچنین هر هفته از آزمودنیها خواسته می شد که بگویند اگر قرار باشد با مرد صاحب عکس دیدار کنند، تا چه اندازه ممکن است به وی علاقمند گردند. به گواهی این بررسی، آنهایی که همان مرد را هر هفته می دیدند، همچنان که وی برایشان آشناترمیشد بیشتر به او دلبسته می شدند و ارزشهای وی را نیز بیشتر با ارزشهای خودشان همانند می یافتند.این یافته همچنین گویای آن است که ما غالباً کسانی را که به آنها علاقمندیم، دارای نگرشها، ارزشها و دلبستگیهای یکسانی نیز با خودمان می دانیم.

برخورد هم پایه
بسیاری از دانشمندان جامعه شناسی و روان شناسی بر این باورند که برخوردهای فزاینده اجتماعی می تواند به دوستی بیانجامد. کسانی که یکدیگر را بارها و بارها می بینند، گاهی تنها به همین دلیل با یکدیگر دوست می شوند، به ویژه اگر این برخوردها و دیدارها، میان افراد هم پایه روی دهد.چرا که فرادستان و فرودستان (مثلاً کارفرمایان و کارگران) چنانچه یکدیگر را بیشتر ببینند، همواره به یکدیگر علاقمند تر نمی شوند؛ و همراهی و همگامی زیردستان با رؤسایشان لزوماً به دلیل همکاری زیاد آنها با یکدیگر افزایش نمی یابد. برای آن که برخوردها و دیدارهای افراد و گروههای گوناگون به دوستی بیانجامد، غالباً آنها باید با گونه ای برابر و هم شأن گرد هم آیند.

برخورد خوشایند
چنانچه دیدارها و برخورد افراد با یکدیگر با تعاملهای خوشایند همراه باشد، احتمال دلبستگی آنان با یکدیگر افزایش می یابد.دو محقق اجتماعی به نام اینسکو و ویلسون چند دانشجو را در گروههای سه نفره گردهم آوردند و از افراد هر گروه خواستند در حالی که هر بار یکی از آنها ساکت است، دو نفر دیگر در باره خودشان حرف بزنند. بدین گونه که نفر اول و دوم در برابر نفر سوم با یکدیگر آشنا می شدند و سپس نفر دوم و سوم در برابر نفر اول با یکدیگر سخن می گفتند. این سه تن همگی به یک اندازه در برابر هم قرار می گرفتند و همگی اطلاعات یکسانی در باره یکدیگر به دست می آوردند. با این همه ، هنگامی که آنان میزان علاقه مندی خود را به دو نفر دیگر گروه سه نفره شان درجه بندی کردند. به کسی که با وی سخن گفته بودند، بیشتر دلبستگی نشان دادند تا به دیگری. ظاهراً ارتباط متقابل با این فرد به خصوص، به علاقمندی بیشتری به وی می انجامید.

نزدیکی (مجاورت)
افرادی که نزدیک هم زندگی یا کار می کنند، گاهی به دلیل همین نزدیکی محل کار یا زندگی و نیز احتمالاً داشتن کارها یا خانه های نسبتاً یکسان یا خوابگاههای مشابه، ممکن است به نگرشها و احساس سرنوشت کم و بیش یکسانی دست یابند و این نیز می تواند تا اندازه ای بر دلبستگی میان آنان به هنگام برخورد با یکدیگر کارگر افتد. همچنین پژوهشهای اجتماعی بسیار گویای آن است که کسانی که نزدیک یکدیگر کار، زندگی یا تحصیل می کنند و در نتیجه احتمالاً بیشتر همدیگر را می بینند، امکان دوست شدنشان افزایش می یابد.

تداعی با رویدادهای خوشایند
برخوردهای اجتماعی و پرآشنایی بیشتر، تنها سرچشمه های ناآگاهانه پیدایش دوستیها نیستند. چرا که گاهی صرفاً به دلیل حضور اتفاقی کسی به هنگام رخدادی خوب و خوشایند، نگرشهای ما نسبت به وی دوستانه می شود. برای نمونه، چنانچه آموزگاران با برخی از کودکان بیش از اندازه مهربانی کنند، این کودکان به دیگر همکلاسان خود بیشتر علاقمند می شوند؛ گویا تنها از آن رو که این همکلاسان به هنگام روی دادن آن رفتار خوشایند در آنجا بوده اند.افزون بر این، شادی و سرزندگی ما دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد؛ همچون بودن در یک محیط خوشایند و آرام بخش که از نظر مادی و ظاهری جالب و زیبا باشد. در اینجا هم احتمالاً نگرشمان به دیگران خوش بینانه تر می شود، در برابر آنان و رفتارهایشان کمتر سخت گیری می کنیم، با گشاده رویی به سخنانشان گوش فرا می دهیم و سرانجام آن که حتی ممکن است تا اندازه ای به آنها دلبستگی یابیم. شنیدن نواهای خوش آهنگ، بوهای دلپذیر، خوردن غذاهای خوشمزه و روی هم رفته هر آنچه که خوشایند و لذتبخش است، گاهی می تواند دیگران را در نظر ما دوست داشتنی بنمایاند و کمابیش ما را به جهان و زندگی خوش بین تر و امیدوارتر سازد. در این موارد روحیه ای خوش بینانه در ما پدید می آید که اندیشه ها و نگرشهای خوشایند را بر می انگیزد. این اندیشه های خوشایند نیز بر ارزیابی ما از دیگران کارگر می افتد و آنان را هم تا اندازه ای خوشایند می بینیم؛ تا آنجا که ممکن است نگرشهای خوشایند ما در باره دیگران حتی با کاهش یا ناپدید شدن عوامل شادی آفرین و روحیه خوش بینی همچنان تا مدتها بر جای بماند.

مکمل داشتن
یکی از مفاهیم رایج در بررسی روابط نزدیک، نیاز به مکمل داشتن است. برای نمونه، بسیاری گمان می کنند که اگر نیازها و خواستهای یک زوج بیشتر هماهنگ باشد تا همانند، رابطه آنان خوشایندتر خواهد بود. مثلاً در رابطه یک مرد لافزن و سلطه جو با یک زن آرام و تسلیم پذیر، چون مرد می تواند نیاز به خودستایی و برتری جویی خود را برآورده سازد و همزمان با آن نیز زن نیاز به تسلیم شوندگی خود را، خواستهای این دو با هم در می آمیزد و آنان ظاهراً شادتر از زن و شوهر خواهند بود که هر دو سلطه طلبند.از طرفی پژوهشهای بیشتر گویای آن است که چنانچه نیازها و ارزشهای دوستان با زنان و شوهران بیشتر موافق باشد تا مخالف، روابط آنان رو هم رفته بهتر خواهد بود. چرا که این گونه همانندیها غالباً به درگیری و کشمکش می انجامد. بلکه اگر انسان به چیزهای یکسانی ارج نهند، دیدگاه کمابیش همانندی درباره زندگی داشته باشد و از شیوه های رفتاری نسبتاً مشابهی پیروی کنند، احتمالاً شادتر خواهد بود.به گواهی بسیاری از بررسیها، خشنود کننده ترین روابط معمولاً از آن دوستان یا زن و شوهرانی است که دارای دلبستگیهای یکسان و نگرشها و ارزشهای همانند و حتی زمینه و پایگاه اجتماعی یگانه یا دست کم نزدیک به هم باشند. بدین سان، اگرچه افراد ممکن است برای مکمل داشتن در نیازها و برخی ویژگیهای خود به سوی یکدیگر کشیده شوند، اما بررسیها روی هم رفته نشان می دهد که همانندی غالباً مهم تر است تا مکمل داشتن.

----------------------------
منبع:روانشناسان

 
 

tel_441@yahoo.com

با سلام خدمت اعضاء محترم مقاومت بسيج ناحيه مبين

در جواب 5 rezabmwx كه فرمايشاتشون درشماره 908 درج شده بود ميخواستم عرض كنم
در مورد اينكه به مردم فلسطين به شدت ظلم ميشه و زنان و كودكان بي دفاع فلسطيني رو به شهادت ميرسونن هيچ بحثي نيست، ولي بهتر اينه كه كنار گوش خودمونم نگاه كنيم كه چجوري يه كودك از گرسنگي ناي حركت نداره، پدري كه ازشدت شرمندگي زن و بچه اش كه چند ماهي نتونسته ميوه و گوشت براشون بخره نميتونه سرشو بالا بگيره كه به نظر من از روزي 100بار مردن بدتره. شما فرمودين اينقدركه سنگ كودكان كشورمان را به سينه ميزنيد چقدر در راه كمك به آنها گام برداشته ايد؟؟؟ مگه شما ايراني نيستين؟پس سنگ كي رو بايد به سينه بزنيم؟ پس وظيفه مسئولين مملكت چيه؟ غير از اينه كه مسئولين مملكت فقط براي جيب خودشون كار مي كنن؟ اگه قرار بر اين باشه همه مردم براي حل مشكلات همديگه اقدام كنن پس فلسفه وجود دولت اونم از نوع اسلامي چيه؟؟؟ سوالم اينه، شما در راه اعتقادتون چيكار كردين؟؟؟ غير از اينه كه فقط حرف ميزنين؟ چرا از كيسه خليفه ميبخشين، شما بايد بري دوش به دوش فلسطيني ها بجنگي، اگه واقعاً به حرف خودت اعتقاد داري كه بعيد ميدونم.
شما مورد مصرف خمس و زكات مردم رو ميدونين؟ اگه نميدونين تشريف ببرين حوزه علميه قم يا هر حوزه ديگري تا به چشم ببينيد. خمس و زكات مردم در بين طلاب تقسيم ميشه براي كمك خرج زندگي و تحصيلشون.طلبه اي كه از اول به اين صورت مفت خور باشه، خوب تا آخر عمر هم به همين صورت كه ميبينيم باقي ميمونه و جالب اينكه تحصيل و زندگي اين جماعت هيچ گره اي از مشكلات مردم باز نميكنه.
مورد بعدي اينه كه لطفاً در مورد افرادي كه به ايران هرچند كم خدمت كردن با اين لحن صحبت نكنيد، فقط در مورد زمامداران امروز ميشه با اين لحن صحبت كرد كه واقعاً در طول 30 سال چه اقدامي در جهت رفاه مردم انجام دادن؟ غير از اينه كه مردم فقط در زمان انتخابات مردم ميشن؟ هميشه از مردم ايران سوء استفاده به نفع حكومت شده، به عنوان مثال مردم براي حمايت ار فعاليت هاي هسته اي به تظاهرات پرداختند ولي در خبرها نقل شد مردم با آرمانهاي انقلاب و نظام تجديد بيعت كردند!!! ولي كسي توجه به اين مسئله نميكنه كه همين شاه معدوم (به قول شما) بود كه پايه انرژي هسته اي رو در ايران بنا گذاشت و اقدام دولت كنوني براي پيگيري ادامه فعاليتها كه در زمان انقلاب به دست همين متحجرين متوقف شده بود انجام ميگيره. خوب يقيناً دولتي كه پايه مردمي نداشته باشه بايد انتظار چنين برخوردي رو از كشورهاي ديگه در جهت توقف يا حتي كند كردن حركت به سمت پيشرفت يك ملت را داشته باشه.
در مورد عماد مغنيه هم بحثي ندارم چون اصلاً نميشناسم ايشون رو، ولي سيد حسن نصرالله كه فرمودين خدا او را براي اسلام حفظ كند، بايد جملتون رو اصلاح كنم. خدا ايشون رو براي خانوادش و نظام جمهوري اسلامي حفظ كنه كه در خط مقدم جنگ دولت ايران و اسرائيل با پول و سرمايه ملت ايران مسئوليت حفاظت از نظام جمهوري اسلامي رو به عهده گرفته. هيچ موقع كشور لبنان از منابع خودش براي خدمت به ايران استفاده نميكنه، بلكه براي اين خدمت پاداش خوبي هم از ايران دريافت ميكنه كه اين هزينه رو بايد مردم ما متقبل بشن، و مردم ايران بايد هشتشون گرو نهشون باشه.اگر آمريكا به اسرائيل كمك ميكنه در عوض مردم كشورش در فشار نيستن، ولي مردم ايران بايد اين فشارها اعم از فقر، گراني، اعتياد، ناراحتي هاي فكري و ... كه سر منشاء كفر هستن رو تحمل كنه، و جالبتر اينكه فردي كه بخاطر تحمل نكردن اين حمه فشار دست به خلافي زده باشه در ملاء عام مجازات ميشه كه همه حساب كار دستشون بياد!!!
حضرت علي در همون نحج البلاغه اي كه فقط شما خوندي فرمودن هيچ 1 ديناري 2 دينار نشد، مگر اينكه حق مظلومي توسط ظالمي ضايع شده باشد يا اينكه در همين كتاب كه من مقدس ميدونمش فرمودن چراغي را كه به منزل رواست، به مسجد حرام است. اين جملات درمورد مسئولين كنوني ايران مصداق پيدا ميكنه.
و اما مهمترين مورد اينكه شما با اين همه اشتباه در تحليل مسائل، در مورد انسان بودن يا نبودن يك شخص كه فقط نظرش رو گفته شك ميكنين، حالا خودت قضاوت كن يعني ما هم بايد به تو شك كنيم يا نه؟؟؟؟ ولي كل اين نظراتت رو ميزاريم رو حساب احساس بچه گونه ات مثل بقيه دوستانت كه تو اين مجله ايميل ميفرستن و نظراتشون رو از اين طريق منعكس ميكنن.(بعداً اگه جوابي براي حرفهاي بنده داشتن مشخص ميشه كيارو ميگم)

توضيح: چند وقتي هست كه مجله روزانه رو ميخونم و متوجه شدم مجله داره به يك سمت غير از هدف خودش ميره، كه مبين عزيز رو مقصر نميدونم بلكه اين دوستان بسيجيمون بر خلاف نظرات بچه گونشون تو انتخاب محلي كه بتونن حرفاشون رو به گوش اعضاء يك مجله پر طرفدار برسونن به شدت زرنگ بودن و
زدن به هدف.و منم احساسم رو گفتم و قصد احانت به هيچ شخص يا گروهي رو نداشتم

با تشكر از مبين و هر كسي كه به نحوي مفيده، حتي براي يك نفر.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

18 اسفند / 9 مارس / 29 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
18 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي که کار ساختن طاق کسرا پايان يافت

نهم مارس سال 551 ميلادي كار ساختن تالار تازه در كاخ سلطنتي تيسفون( نزديك بغداد ) كه بقاياي آن هنوز باقيست و به طاق كسرا ( ايوان مدائن ) شهرت يافته با شتاب به پايان رسانده شد تا براي آيين هاي نوروزي آن سال آماده باشد. كار ساختن اين بناء كه از دجله فاصله زياد ندارد و با فرش معروف بهارستان مفروش شد از سال 549 ميلادي ، به تصميم خسرو انوشيروان شاه وقت، آغاز شده بود. خسرو انوشيروان علاقه مند به ديدار گروهي مردم بود و به همين دليل خواسته بود كه تالاري بزرگ با عمارت ضميمه آن ساخته شود. وي همزمان دستور داده بود كه در گندي شاپور( خوزستان ) يك دانشگاه براي تحقيق و تدريس طب و فلسفه ساخته شود كه ظرف يك سال ساخته و در 550 ميلادي آماده فعاليت شد.

 

هزينه هاي يك سال دولت ، تنها 432 ميليون تومان

طبق ارقام بودجه كل ايران براي سال 1320 كه 17 اسفند 1319 از تصويب مجلس گذشت ، كل هزينه هاي دولت در آن سال تنها چها رميليارد و323ميليون ريال ( 432 ميليون تومان ) بود.
    ارقام بودجه سال 1338 ( 18 سال بعد از آن ) نشان مي دهد كه كل هزينه هاي دولت 14 برابر شده و به شش ميليارد و چهارصد ميليون تومان رسيده بود . هزينه هاي دولت شش سال بعد(سال 1344) پنجاه و 9 ميليارد تومان بود.

 

ويلي برانت در تهران

18 اسفندماه 1350 ( 9 مارس 1972) در تهران اعلام شد كه ميان ايران و آلمان فدرال (غربي) در زمينه نفت و همكاري ها ي اقتصادي ديگر از جمله تسهيلات بازرگاني توافق حاصل شده است . سه روز پيش از آن ويلي برانت صدر اعظم سوسيال دمكرات آلمان و رئيس انجمن سوسيال دمكراتهاي اروپا وارد تهران شده بود . با اين كه آلمان و انگلستان هر دو عضو بازار مشترك اروپا بودند ، چند روز پس از ديدار ويلي برانت از تهران ، وزير خارجه وقت انگلستان هم به تهران سر زد . ويلي برانت ازمردان بزرگ قرن 20 اروپابشمار مي آيد . وي پس از اين كه معلوم شد رئيس دفترش جاسوس جمهوري دمكراتيك آلمان (آلمان شرقي) بود به جاي دفاع از خود، مسئوليت را برعهده گرفت و از قدرت كنار رفت.

 

 وفات سيد جمال الدين اسدآبادي حكيم، فيلسوف و آزاديخواه جهان اسلام

18 اسفند 1275 - «سيد جمال الدين اسدآبادي »حكيم، فيلسوف و آزاديخواه جهان اسلام درگذشت. سيد جمال درجواني ازايران به هند رفت و اين آغازسفرطولاني او به سرزمينهاي اسلامي و مبارزه با استعماربود. سيد جمال درمصربا شيخ محمد عبده به ترويج افكاراسلامي پرداخت و براي اين كار «هفته نامه عُروَةُ الوُثقي» را منتشركرد. اين روزنامه پس از18شماره توقيف شد. سيد جمالُ الدّين اسدآبادي را مظهرانديشه اتحاد اسلام خوانده‎اند. او درمقطعي ازمبارزه خود به دعوت ناصرالدّين شاه به ايران آمد. اين شاه قاجاري قصد داشت ازوحدت اسلامي مورد نظررسيد و همچنين شخصيت سيد جمال به نفع خود سو بَرَد اما درمدتي كوتاه دريافت كه سيد و انديشه‎هايش براي او خطرناكند؛ ازاين رو وي را به عراق تبعيد كرد. جوهره افكارسيد جمال الدّين اسدآبادي را دروحدت مسلمانان جهان مي‎توان خلاصه كرد.

Mobin_s2004@yahoo.com
9 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
مردي كه نام او را بر يك قاره گذاشتند ، چرا ؟

آمريكو وسپوسيو

آمريكو وسپوسيو

امروز ، نهم مارس ، زاد روز «امريكو وسپوسيو Americo Vespuccio» است كه قاره غربي به نام او « امريكا » ناميده مي شود. وي بسال 1454 در فلورانس ايتاليا به دنيا آمد و 22 فوريه سال 1512 درگذشت و چهار بار از نيمكره غربي ( آمريكا ) ديدن كرد و نقاطي را كه در اين مسافرتها ي دريايي مشاهده كرد بيش از نقاط مورد بازديد كريستف كلمب بود.
كلمب سفر دريايي به سوي غرب را در سال 1492 آغاز كرده بود و نخستين سفرآمريكو در سال 1497 آغاز شده بود. هردو براي دولت اسپانيا كار مي كردند و هزينه سفرهاي آنان را آن دولت پرداخت مي كرد.
 هيچ مقامي براي نيمكره غربي كه پيش از سفر اروپائيان مسكون و در پاره اي نقاط داراي تمدني درخشان بود نام آمريكو وسپوسيو را پيشنهاد نكرده بود . اين نام را « مارتين والدسيمولر »آلماني برقاره غربي نهاد كه كار او ترسيم نقشه هاي جغرافيايي بر پايه اطلاعاتي بود كه دريا نوردان مي دادند . از آنجا كه بيشتر اطلاعات واصله به اين آلماني كه بعدا چاپگر نقشه هاي جفرافيايي شد توسط كاركنان كشتي ها و همراهان آمريكو و خود او داده شده بود براي مشخص ساختن نقشه ها انها را به نام رئيس گروه « آمريكو » نوشت كه سرزبانها افتاد و به تدريج قاره غربي « آمريكا » خوانده شد و نام دائمي آن قرار گرفته است.

 

روزي كه ناپلئون با بيوه اي به نام ژوزفين ازدواج كرد

ناپلئون بناپارت نهم مارس 1796 كه هنوز يك ژنرال بيش نبود با ژوزفين كه بيوه اي با دو فرزند بود ازدواج كرد. ژوزفين كه در ژوئن 1763 متولد و در ماه مه 1814 در گذشت قبلا همسر افسري به نام الكساندر بود كه دادگاه انقلاب فرانسه در سال 1974 اورا اعدام كرده بود . ژوزفين در جريان تعقيب كار شوهرش با تني چند از مقامات وقت آشنا شده بود . تقريبا همه مورخاني كه تاريخ كارهاي ناپلئون را نوشته اند در اين مورد متفق القولند كه ژوزفين مترس بعضي از آن مقامات بود . ناپلئون چند سال پس از انتخاب به مقام امپراتوري فرانسه ژوزفين را به دست سناي فرانسه طلاق گفت ــ طلاقي كه پاپ آن را برسميت نشناخت.

 

ارابه آلماني بدون اسب

در اين روز در مارس 1885 اين ارابه بدون اسب كه در اطراف « مانهايم »آلمان به حركت در آمده بود با صداي گوشخراش خود همه را متوجه وجود يك پديده صنعتي تازه كرده بود. اين سومين اتومبيل اروپا بود كه بكار افتاده بود . آزمايش اول در 1769 صورت گرفت كه ارابه اي بدون اسب بود كه باقوه بخار به حركت در مي آمد. دومي را كارل بنز ساخته بود كه بنزيني و سه چرخ بود و ارابه اي كه 9 مارس 1885 در مانهايم به حركت در آمد ( عكس بالا ) كاملتر از دونوع ديگر بود . داراي موتوري به قوه يك اسب بخار بود و حداكثر سرعت آن به 13 كيلومتر در ساعت مي رسيد . عكس ، گوتليب دايملر ( رقيب كارل بنز ) را در صندلي عقب اين اتومبيل نشان مي دهد كه پسرش آدولف رانندگي آن را برعهده دارد. بعدا دايملر و بنز با هم در ساختن اتومبيل شريك شدند.

برخي ديگر از رويدادهاي 9 مارس

  • 1822:   نخستين دندان مصنوعي توسط چارلز گرام ساخته شد.

  • 1918:   حزب بلشويك روسيه به حزب كمونيست تغيير نام داد.

  • 1945:   شهر توكيو در پي بمباران شبانه اين شهر توسط بمب افكنهاي «بي ــ 29 » نيروي هوايي آمريكا آتش گرفت .

  • 1962:   به مستشاران نظامي آمريكا در ويتنام جنوبي اجازه داده شد كه از عرف « درگيري » استفاده كنند ، يعني اگر در جريان زد و خورد قرارگيرند از اسلحه استفاده كنند و همين دستور ، آمريكا را وارد جنگ ويتنام ساخت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    29 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    شهادت امام رضا (عليه السلام) در خراسان

    سالروز شهادت امام علي بن موسي الرضا (عليه لاسلام) به دست مامون عباسي

     

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    8
    17

    اهواز

    13
    28

    تبريز

    0
    13

    شيراز

    5
    21

    مشهد

    2
    13

    بندرعباس

    14
    28

    کرمان

    0
    17

    اصفهان

    2
    19

    يزد

    5
    18

    کرمانشاه

    3
    20

    اراک

    1
    14

    رشت

    7
    13

    دبی

    17
    23


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1404 تومان
    931 تومان
    1850 تومان
    890 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    290000 تومان
    125000 تومان
    75000 تومان
    236000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.16

    اذان مغرب : 18.22

    اذان صبح فردا : 5.04

    طلوع آفتاب فردا : 6.27
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Businessweek
    17 مارس

    جديدترين شماره از هفته نامه
    Businessweek

    تاریخ انتشار: 17 مارس 2008
    تعداد صفحات مجله: 62
    حجم فایل: 13 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    شارزر قابل حمل
    برای گوشی های موبایل
     

    شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که شارژ گوشی موبایلتان در حال اتمام بوده و شما فرصت ندارید که در خانه و یا محل کار خود بمانید تا بتوانید کمی گوشی خود را شارژ کنید. ناچارا با یک عدد گوشی نیمه جان که تا چند دقیقه دیگر نفس های آخرش را خواهد کشید مجبور به ترک منزل می شوید. لذت به همراه داشتن یک عدد گوشی موبایل خاموش هم نباید خالی از لطف باشد! اما نگران نباشید. اخیرا یک گجت ذخیره کننده انرژی الکتریکی وارد بازار شده که می تواند شما را از پریزهای ثابت منزل جهت شارژ گوشی های موبایلتان رها سازد . کافیست تا یک بار که فرصت ماندن در منزل را دارید این شارژر قابل حمل را به برق بزنید و آن را شارژ کنید. بعد از آن شما می توانید تا یک سال از ذخیره انرژی الکتریسیته موجود در آن جهت شارژ گوشی موبایل خود بهره ببرید. این شارژر قابل حمل در دو نوع با باتری خورشیدی و خشک ساخته شده و باقیمت 29.95 و 64.95 یورو وارد بازار شد. پیشنهاد می کنم برای اطمینان حاصل کردن از پر شدن ذخیره برق آن بگذارید تا برای چند ساعتی لبریز کند!

    منبع

    teleport علاوه بر شماره تلفن ها"
    پیغام های شما را ضبط می کند


    سرویس پشتیبانی خطوط اینتر نت شما چیست؟ Wireless , ADSL , و یا dial up ؟اگر هنوز جر آن دسته از مشترکین مظلوم و بد شانسی هستید که به دلیل نبودن تجهیزات مخابراتی قادر به لذت بردن از سرعت بالای send و receive نیستید و همچنان با یوزر های Dial up در هوای اینتر نت قدم زده و تنفس می کنید حتما با مشکلاتی از قبیل مخدوش شدن خط تلفن , اشغالی های متمادی , عدم امکان دانلود کردن و از همه مهمتر فیش تلفن زیبا آشنا هستید. صرف نظر از هزینه نه چندان معقول و منطقی dial up همیشه با تماس های تلفنی خود گرفتارید. ولی نگران نباشید. تا زمانیکه تجهیزات مخابراتی محل سکونت شما آماده می شود می توانید از این پورت جالب تلفن استفاده کنید. نام این محصول که teleport 2.0 می باشد شما را قادر می سازد که در زمان اتصال به اینتر نت از طریق dial up کلیه تماس های تلفنی ورودی به خط را ثبت می کند. نه تنها می تواند به عنوان یک عدد caller ID نمایش دهنده و ثبت کننده شماره های تلفنی باشد بلکه می تواند کلیه پیغام های صوتی شما را رکورد کرده و از طریق پورت USB آنها را به PC شما منتقل کند. قیمت این محصول 71.12$ اعلام شد. در عجبیم و نمی دانیم که آیا تکمیل شدن این تجهیزات مخابراتی ارزانتر است و یا خرید یکی از این پورت ها توسط هر مشترک!

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    زنان و آينده خانواده

    نويسنده: اليزابت فاكس - جلووف
    مترجم: اصغر - افتخاري / محمد - تراهي

    ‌‌

    معرفی کتاب:
    ورود جهان به هزارة سوم توأم با تغييرات چشمگيري بوده است كه از اين ميان نقش آفريني بازيگران غيردولتي از اهميت و اولويت زيادي برخوردار مي‏باشد. جنبش زنان كه با شعار «تساوي حقوق زنان و مردان» پا به عرصه گذارده و در اواخر قرن بيستم، در گسترة جهاني مورد اقبال زيادي واقع شد؛ از جمله اين جنبش هاست كه مي‏طلبد مورد تأمل و بررسي دقيق قرار گيرد.
    ضرورت اين امر با توجه به نفوذ ايده هاي اين جنبش به جامعه ايراني، بيش از پيش براي ما روشن مي‏شود. افزون بر اين، امروزه داعيه هاي اين جنبش به مراتب وسيعتر و بيشتر از زمان تكوين آن مي‏باشد؛ به گونه‏اي كه شكل و تعريف تازه اي از خانواده را عنوان مي‏نمايد كه تا بيش از اين براي ما چندان شناخته شده نبود.
    كتاب «زنان و آينده خانواده» که بخشی از کتاب اصلی آن به زبان انگلیسی می باشد به بررسي ماهيت و انواع گروه هاي فمينيستي در غرب و تاثیر آن بر خانواده پرداخته است.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    فصل اول: بررسي بنيادهاي جنبش فمينيستي
    الف)- خشونت نوجوانان
    1. چه كسي يا چه چيزي مقصر است؟
    2. پيدايش فردگرايي
    3. فردگرايي و مذهب
    4. فردگرايي و خانواده
    ب) – فردگرايي زنان
    ج) - فمينيسم و مبارزه براي دستيابي به حقوق برابر

    فصل دوم: آزادي رفتار جنسي و تأثير آن بر خانواده
    الف) تلاش براي «برابري»
    ب) نقد ايده «برابري»

    فصل سوم: والدين و فرزندان
    الف) رهايي از اخلاقيات
    ب) آزادي (در دين) مسيحيت


    دانلود کتاب:


    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    روشهاي زنده نگه داشتن
    اشتياق و علاقه در روابط


    تـمام روابـط بـلند مدت فراز و نشیب های مخصوص به خود را تـجربه می کنند. معاشقه و عشوه گری نیز دوره و زمـان خـود را دارد و روزی می رسد که پایان آن نزدیک می شود. اگر رابطه شما جدیـتر شــود، آنگاه ثبات بیشتری پیدا کرده و شما به عنوان یک زوج موفق، خاطرات بیشتری را با هم به وجود خواهید آورد.
    همه ما می دانیم که زنده نگه داشتن اشتیاق، علاقه، و جاذبه جنسی از ضروریات هر رابطه بلند مدتی به شمار می رود و همچنین واقف به این مسئله هم هستیم که توانایی انجام چنین کاری آنقدرها هم که فکرش را می توان کرد، آسان نیست. هر رابطه ای خوبی ها و بدی های مخصوص به خود را دارد، اما تکنیک هایی وجود دارد که با تکیه بر آنها به راحتی می توانید شعله های عشق و علاقه را همواره در میان خود زنده نگه دارید. در این قسمت ما شما را با 10 نمونه از این تکنیک ها آشنا می کنیم.

    1- وفادار و مهربان باشید
    الان که این مطالب را می نویسم در یک پارك تفريحي هستم. بعضی از افراد واقعاً نظر انسان را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال کسانی را مشاهده می کنی که دست در دست همسران خود در حال قدم زدن هستند، اما ناگهان روی خود را بر میگردانند و به یک غریبه لبخند می زنند. ما باید با دوستان و خانواده خود مهربان باشیم و هیچ گاه کاری انجام ندهیم که موجبات پریشانی و ناراحتی آنها را فراهم آوریم. یک لبخند، و یا یک چشمک به یک شخص غریبه می تواند به راحتی عشق و علاقه موجود را از میان بردارد.

    2- به او توجه کنید
    اهمیت دادن به جزئیات زندگی از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. به عنوان مثال: اگر چیزی میل می کنید، سعی کنید که حتماً خودتان زباله آنرا درون سطل بیندازید. با یکدیگر در کارهای روزمره خانه کمک و همیاری داشته باشید. چنین مواردی اعتبار عشق شما را افزایش می دهند.

    3- خیرخواه و بخشنده باشید
    سورپرایز های کوچک می توانند تفاوت های بزرگی در زندگی ایجاد کنند. تاثیر آنها واقعاً شگفت انگیز است. به عنوان مثال می توانید لباس های خود را قبل از صرف شام عوض کنید، از ظروف چینی لوکس استفاده کنید، و یا گل هایی را از باغچه چیده و درون گلدان قرار دهید. تمام موارد ذکر شده به زندگی شما طعم و روح تازه ای هدیه می کنند.

    4- صبور باشید
    همه ما به هر حال روزهای بدی را در زندگی خود تجربه می کنیم. زمانی که احساس می کنید همسرتان در یک چنین شرایطی قرار گرفته است باید از هوش و ذکاوت خود بهره بگیرید! برای کمک کردن به او می توانید بچه ها را به مدت یک ساعت به پارک ببرید و برایش غذای مورد علاقه اش را سفارش دهید. کاری کنید تا خود به خود فضایی برای استراحت و آرامش او فراهم گردد؛ این جزء حقیقت زندگی است. با رضایت خاطر تمام و کمال به انجام چنین اموری اقدام کنید.

    5- صادق باشید
    با صداقت کامل به بیان احساسات خود بپردازید و این کار را با رعایت کامل احترام انجام دهید. ناامیدی ها و شکست هایتان را با او در میان بگذارید؛ البته توجه داشته باشید که در عین حال باید امیدها و آرزوهایتان را نیز با یکدیگر تقسیم کنید. اگر بخواهید چیزهایی را از یکدیگر پنهان کرده و به رازداری بپردازید، مطمئن باشید که دیری نخواهد گذشت که عشق و علاقه میان شما دو نفر از بین می رود.

    6- شوخ طبع و سرگرم کننده باشید
    زندگی در عصر تکنولوژی، بدون وجود استرس و تنش، امکان پذیر نیست؛ اما به هر حال باید سعی کنید هر طور که شده روح شوخ طبعی و بذله گویی را در زندگی خود زنده نگه دارید. برای هم جوک های بامزه تعریف کنید، یکدیگر را غلغلک بدهید و یا هرزگاهی به تماشای فیلم های کمدی بنشینید. زن و مردی که بتوانند با هم به یک موضوع خاص بخندند، معمولاً توانایی انجام کارهای سرگرم کننده دیگر را نیز پیدا می کنند.

    7- انعطاف پذیر باشید
    همه افراد در طول زندگی مشترک خود، دستخوش تغییرات فراوانی قرار می گیرند. خوشبختانه رابطه آنها نیز با این تغییرات دگرگون شده و به رشد و تعالی نزدیک تر میشود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که یکی از شما شغل خود را تغییر دهد و دیگری هم مذهب خودش را؛ یکی دچار بیماری می شود و دیگری مرتکب خطایی بزرگ؛ رابطه شما باید انعطاف بالایی داشته باشد در غیر اینصورت از شدت تندبادهای گاه و بیگاه خم شده و در برخی موارد در معرض خرد شدن و منقطع گشتن، قرار میگیرد.

    8- سخاوتمند باشید
    من یکی از بهترین موارد را برای قسمت پایانی نگه داشتم. پس از تحقیقاتی که بر روی هزاران زوج مختلف به وجود آمد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تکنیک "هدیه دادن" غوغا به پا می کند. با تهیه گل، شکلات، کارت تبریک و سایر هدایای دیگر میتوانید همسر خود را بیش از پیش خوشحال کنید. سعی کنید این کار را به طور مکرر انجام دهید و برای انجام آن دنبال دلیل خاصی نباشید. هدف شما از این کار این است که می خواهید عشق و علاقه خود را با هدیه ای هر چند کوچک و ناقابل به طرف مقابل اثبات کنید.

    9- در دسترس باشید
    برای یکدیگر وقت بگذارید. وقتی را برای قدم زدن و صحبت کردن با یکدیگر کنار بگذارید. می توانید با هم، دوری در اطراف شهر بزنید، شام را در بیرون از منزل میل کنید، و یا به سینما بروید. در بررسی های اخیر، زوج های موفق، گذراندن وقت در کنار یکدیگر را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم موفقیت رابطه خود عنوان کردند.

    10- برخورد فیزیکی فراموش نشود
    منظور ما بیش از تماس جنسی، تماس حسی است. بوی عطر، شمع، گل و راه رفتن در ساحل دریا هر کسی را به وجد می آورد. یکدیگر را نوازش کنید، دست در دست هم بدهید و رویاهای رمانتیک زندگی خود را به واقعیت نزدیک کنید.

    لباس هایتان را بپوشید و همین حالا با همسر خود قرار ملاقات بگذارید و عشق و علاقه خود را نسبت به او ابراز کنید. مطمئناً همه شما توانایی انجام چنین کاری را دارید.
    یادم می آید یکی از دوستانم می گفت: "زندگی یعنی زمانیکه شما در حال برنامه ریزی برای انجام کاری هستید، اتفاق دیگری می افتد و شما دقیقاً کاری را انجام میدهید که اصلا انتظارش را نداشتید!" عشق در زندگی حقیقی معنا پیدا می کند و چیزی نیست که مربوط به خواب و خیال و رویا باشد. عشق شما ماهیت حقیقی دارد و لزوماً نباید سوار بر اسب سفید از ابرها پایین بیاید! عشق و علاقه با صرف وقت و انرژی به وجود می آید. به موارد بالا بیشتر دقت کنید؛ روز خوبی داشته باشید!
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    سرنوشت قاتلان و دشمنان سید الشهدا علیه السلام
    سرنوشت ستم‌پيشگان

    قسمت دهم

    52- سنان بن انس/ایادی/نخعی
    وی پس از پایان یافتن واقعه تلخ عاشورا بر در خیمه عمر سعد ایستاده و دو بیت شعر خواند با این مضمون:«رکاب مرکبم را از طلا و نقره آکنده ساز که من پادشه بامنزلتی را کشتم که بهترین پدر، مادر و نسب را داشت.»
    عمرسعد با عصبانیت به او گفت:« تو دیوانه ای. اگر ابن زیاد این حرف ها را بشنود تو را می کشد.» او به سراغ ابن زیاد رفت و بی آنکه صله ای از او بگیرد به دستور ابن زیاد گردنش را زدند (تذکره الخواص، ص252؛ انساب الاشراف، ج3، ص205؛ ملحقات احقاق الحق، ج27، ص205؛ امالی شیخ صدوق، ص227؛ روضه الواعظین، ص190).


    53- سنان بن انس دوم
    وی در حمله تاراج گرانه به پیکر مطهر سیدالشهدا ارواحنا فداه تکه ای از شلوار ایشان را به یغما برد.
    او در نبرد سپاه ابن زیاد با خون خواهان سیدالشهدا ارواحنا فداه به رهبری ابراهیم اشتر اسیر شد. ابراهیم پس از شنیدن جنایت او از زبان خودش، وی را به تهدید خنجر مجبور ساخت گوشت پاهایش را با دستان خود کنده، کباب کند و بخورد. همین که سنان در آستانه مرگ قرار گرفت سرش را بریدند و بدنش را سوزاندند(حکایه المختار...، ص45).


    54- سنان بن انس سوم
    این ملعون در آخرین لحظات مقاومت سیدالشهدا اروحنا فداه که از شدت جراحات بر روی زمین افتاده و باز ایستاده بودند چند تیر به کتف، سینه و حلق مبارک ایشان زده بود. حضرت سیدالشهدا ارواحنا فداه با خون موهای سر و محاسن مبارکشان را خضاب نموده می فرمودند:«خداوند مرا چنین خضاب شده با خونم و غصب شده حقم دیدار نماید.»
    گفته شده که پس از آن عمر سعد دستور داد سر مبارک ایشان را از بدن مطهرشان جدا سازند. خولی به سوی ایشان شتافت ولی لرزه بر اندامش افتاد و بازگشت؛ اما سنان در حالی که رو به ایشان کرده و می گفت: «و الله من چنان می کنم هرچند که می دانم تو فرزند رسول خدایی و بهترین پدر و مادر را داشته ای»
    سپس با شمشیر پلیدش آن جنایت را انجام داد.
    مختار پس از دستگیری او در بصره پس از خراب کردن خانه اش، ابتدا انگشتانش را بند بند از هم جدا کرد.سپس دست و پاهایش را برید و در نهایت او را در زیتون جوشان انداخت( لهوف، ص174-176؛ مثیر الاحزان، ص75).


    55- سنان بن انس چهارم
    با توجه به آنکه بزرگان جنایت پیشه سپاه ابن زیاد به دست مختار و یارانش کشته شدند و باقی ماندن این شخص تا زمان حجاج باید او را از ناتوانان حاضر در کربلا و یا حتی غایب در آنجا بدانیم که نه تنها از اعمال یزیدیان راضی بوده که با انتساب بدترین این اعمال به خود به دیگران فخرفروشی می کرده است؛ بنابر این آنچه بر سرش آمده هم نتیجه این فخرفروشی و رضایت بوده و هم متناسب با آن والا همان طور که دیدیم و از این پس خواهیم دید تمام آنها که در شهادت سیدالشهدا ارواحنا فداه نقش داشتند حداقل سرنوشت مشترکشان سوخته شدن در آتش بود.
    حجاج روزی از اطرافیانش پرسید:«هر جنایتی کرده اید بازگویید.»
    هرکس چیزی گفت تا اینکه سنان بن انس برخاسته و گفت:« من تا آنجا که توانستم به تنهایی او را تیر و شمشیر باران کردم تا کشته(شهید) شد.»
    حجاج به او گفت:«در قیامت در یک جا نخواهید بود.»
    او نه تنها از حجاج صله ای نگرفت که پس از رفتن به خانه لال و دیوانه شد تا جایی که در همان جا که غذا می خورد تخلی می کرد(بحارالانوار،ج45، ص309-310؛ ملحقات احقاق الحق، ج27، ص359؛ احقاق الحق، ج11، ص525).


    56- شبث بن ربعی
    او که از جمله دعوت کنندگان سیدالشهدا ارواحنا فداه به کوفه بود و حضرت در روز عاشورا او را به نام یاد کردند(اعلام الوری، ج1، ص459) در روز عاشورا با شمشیر به صورت مبارک سیدالشهرا ارواحنا فداه حمله ور شد. نام او را در زمره آنان می توان دید که برای جدا کردن سر مطهر سیدالشهدا علیه السلام اقدام کرده اند(المنتخب،ص451). علاوه بر اینها او یکی از فرماندهان کاروان اسرا تا شام بود(منتخب طریحی، ص466).
    او در نبرد سپاه ابن زیاد با ابراهیم اشتر دستگیر شد. او پس از آنکه شرح جنایتش را شنید دستور داد آنقدر گوشت پایش را کندند تا اینکه مرد. سپس سرش را بریده و بدنش را سوزاندند(حکایه المختار، ص45).


    57- شرجبیل/ شرحبیل
    او در روز عاشورا از پشت به سیدالشهدا ارواحنا فداه حمله کرد.
    در نبرد خون خواهان وی به اسارت ابراهیم درآمد. مختار از این ماجرا خرسند شد و دستور کشتن و سوزاندن او را صادر کرد(حکایه المختار، ص55).


    58- شراحبیل/ شرحبیل بن ذی الکلاع
    وی فرمانده جناح راست سپاه شام در نبرد با خون خواهان سیدالشهدا ارواحنا فداه بود. در این نبرد سپاه شام به شدت شکست می خورد و عده ای از جمله او کشته می شوند. ابراهیم سر او را به نزد مختار می فرستد و مختار نیز آن را برای محمد بن حنفیه(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی، ج2، ص230 و 234-235؛ بحارالانوار، ج45، ص382 و 385؛ تجارب الامم، ج2، ص164؛ حاشیه مدینه المعاجز، ج4، ص325 و 327؛ امالی شیخ طوسی، ص241- 242).


    59- شمر بن ذی الجوشن عامری و ضبابی
    او همان حرامزاده ملعونی است که در میان حاضران در واقعه عاشورا، بیشترین بغض و دشمنی را نسبت به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله در دل ناپاکش داشته است(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی،ج3، ص236-237).سال ها پیش از واقعه کربلا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از آن که در خواب چهره اش را دیده بودند(احقاق الحق،ج11،ص416) شبیه ترین مردمان به سگ ها و خوک ها خوانده بودند و در آخرین لحظات حیات سید الشهدا ارواحنا فداه بر سینه مبارک ایشان نشست و سر مطهرشان را از قفا جدا نمود. مشابه آن رؤیا را سید الشهدا ارواحنا فداه در سحر عاشورا دیده و آن را برای یاران خویش تعریف و تعبیر نموده بودند( کامل الزیارات، ص75-76؛ بحارالانوار، ج45، ص3؛ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی،ج3، ص36).
    در آن لحظات گفت و گوی عجیبی میان آن حضرت و او رد و بدل می شود. او در نهایت جسارت به امام علیه السلام عرضه می دارد که تو چنین حسب و نسبی داری و با این حال به امید جایزه یزید می خواهم چنان کنم. سیدالشهدا ارواحنا فداه او را مخیر میان شفاعت رسول الله صلی الله علیه و آله و جایزه یزید می کند او نیز در نهایت گستاخی می گوید:« دانگی از جایزه یزید را با آن عوض نمی کنم.»
    امام می فرمایند:«آیا نمی خواهی پیش از کشتن به من آب بدهی؟»
    لعین می گوید:«می خواهم حسرتش را به دلت بگذارم.»
    امام ارواحنا فداه فرمودند:« چه نیکو فرمود جدم که ای فرزند، تو را پیس کریه منظری به شهادت می رساند که شبیه ترین مردمان است به سگان و خوکان(فخری منتخب طریحی،ص 451-452؛ ینابع الموده، ص419).»
    او پیش از آن به خیام حمله کرده و گفته بود باید آنها را بسوزانیم. امام ارواحنا فداه فرمودند:
    تو به دنبال آتشی را خانواده مرا بسوزانی؟ خداوند تو را بسوزاند(لهوف،ص174).
    شمر در وسایل حضرت، تکه طلایی یافت. آن را برداشت و روزی به دخترش هدیه داد. دختر آن را به طلاساز داد تا طلا را پرداخت کند. طلا ساز دید همین که آتش به طلا می رسد تبدیل به خاکستر می شود. به همین سبب باقی مانده طلا را به دختر بازگرداند. دختر به شمر گفت. شمر نیز به سراغ طلاساز رفت و گفت:«آن را در مقابل من در آتش کن.»
    باقی مانده طلا که به آتش رسید خاکستر شد و حسرتش بر دل ملعون و دخترش ماند(کشف الغمه، ج2، ص56-57).
    زمانی که شمر یزید را دید به او گفت:«رکاب مرکبم را از از طلا و نقره پر کن که من سرور مهذب را کشتم که پدر و مادرش بهترین خلایق بودند. او با منزلت ترین نسب را داشت. سرور اهل حرمین و تمام عالمیان بود. آنقدر تیر بارانش کردم که دگرگون شد و چه ضربه شمشیری به او زدم(مقتل الحسین علیه السلام و مصرع اهل بیته...،ص 201)»
    یزید در نهایت خشم به او نگریست و گفت:«رکاب مرکبت را آکنده از هیزم و آتش می سازم. تو که می دانستی او بهترین پدر و مادر را داشته چرا او را کشتی و الآن هم سرش را برای من آورده ای؟ از مقابلم چشمانم دور شو.هیچ جایزه ای هم به تو نمی دهم.»
    شمر هراسناک از خشم یزید به بیرون گریخت و دریافت که دنیا و آخرت را با هم باخته است. خسارتی بیش از این کسی تا کنون نکرده بود!(فخری منتخب طریحی، ص471). پیش از دستگیری شمر، سپاهیان مختار خانه اش را در حالی که خانواده وی در آن بوده اند آتش زدند(فخری منتخب طریحی، ص248).
    سپاهیان مختار شمر فراری را در بیابان ها و یا منطقه کتانیه/کلتانیه در ساحل فرات پس از آنکه از سپاهیان مصعب بن زبیر درخواست یاری نموده بود یافتند و پس از نبردی سنگین کشته و سرش بریده شد. به دستور مختار که از دیدن سر ناپاکش مسرور شده و به سجده افتاد، بدن شمر ابتدا پامال اسبان شد. سپس سرش را بریدند و بدنش را در زیتون جوش انداختند و در نهایت آن را جلوی سگان پرتاب کردند(امالی طوسی، ص244؛ حاشیه لهوف،ص149به نقل از الکامل فی التاریخ،ج4 و میزان الاعتدال، ج1و لسان المیزان، ج3 و الاعلام، ج3 و جمهره انساب العرب). سر ناپاکش تا مدتها در مقابل مسجد کوفه آویخته بود و کوکان آن را هدف پرتاب سنگ های خویش کرده بودند(مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی،ج3، ص236-237؛ تجارب الامم، ج2، ص148-149؛ بحارالانوار، ج45، ص373-374).
    مختار شمر بن ذی الجوشن ضبابی رکه از جمله قاتلان و دشمنان سید الشهدا ارواحنا فداه بوده دستگیر کرد، کشت و سرش را برید. او غیر از شمر بن ذی الجوشن عامری است که سرنوشتش را خواندیم (ر.ک: الارشاد، ج2، ص11-112؛ و 119؛ لهوف، ص177 و 189 و 210؛اعلام الوری، ج1، ص458 و ص 463 و 469-470 و 473؛ بحارالانوار، ج45، ص56-57؛ فخری منتخب طریحی، ص379- 380 و 466).

    ادامه دارد ...

    سید هاشم ناجی موسوی جزایری
    بازنويسي: محمود مطهری نیا

     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    خداحافظی با جعبه سیاه؛
    به سوی پخش زنده آنلاین


    یوتوب سایت مردم پسندی است که افراد ویدیو‏های خود را در آن عرضه می‏کنند. این سایت با ارائه خدمات پخش زنده شبکه‏های تلویزیونی را با چالش روبرو کرده است. میلیون‏ها کاربر یوتوب می‏توانند از اتاق خواب‏هایشان به صورت زنده با مردم جهان گفتگو کنند یا برنامه موسیقی اجرا کنند یا یک گزارش خبری ارائه دهند. یک جشن تولد یا مراسم عروسی برای دوستان و آشنایانی که می‏توانند آن را دریافت کنند به صورت مستقیم پخش خواهد شد. افراد واقعی می‏توانند برنامه‏های زنده‏ای از زندگی 24 ساعته خود ارائه بدهند و لحاظات زندگی خود را به صورت زنده به نمایش در بیاورند.
    یوتوب 3 ساله به لحاظ مردمی بودن مقام دومین سایت جهان را دارد. این سایت اکنون 73 میلیون ویدئو را میزبانی می‏کند که هر کدام در روز میلیون‏ها بار بازدید می‏شوند و شامل همه موضوعات هم می‏شود. سریال خانوادگی، جنگ بین دو بوفالو در جنگل، شیر‏ها و کروکودیل‏ها و بازیگری که در مورد علاقه‏اش به علم سخن می‏گوید.
    مدت‏هاست که در این زمینه صحبت می‏شود. در یک گفتگوی نه چندان رسمی در یک میهمانی در نیویورک سارا میر که یک وبلاگ ویدئویی دارد طی یک برنامه ویدئویی ارزان قیمت از استیو چن پایه گذار این سایت که در مالکیت گوگل است پرسید: "شما چه زمانی می‏خواهید ویدئو‏های زنده را بر روی یوتوب قرار دهید؟ و چن پاسخ داد که ما هیچ‏گاه منابع لازم برای این کار را نداشته‏ایم، اما اکنون با گوگل به نظر می‏رسد که تا آخر این سال چنین توانی را به دست بیاوریم.


    لوگوی پخش زنده به اینترنت می‏ آید
    این حرکت ممکن است که تمایز میان شیوه‏های پخش سنتی تلویزیونی ونظام‏های پخش آن‏لاین را کم رنگ کند. در هفت هفته ابتدایی راه اندازی آی پلیر بی بی سی، 17 میلیون برنامه تلویزیونی دانلود شد و در همین حین آی تی وی ، کانال 4 و اسکای روز به روز نظام‏های آن لاین خود را گسترش می‏دهند. سایت‏هایی مانند اپل پلیر و آمازون هزاران برنامه تلویزیونی را برای دانلود می‏فروشند و شرکت‏های جدیدی مانند جوست برنامه‏های تلویزیونی را بر روی اینترنت ارائه می‏کنند.
    تعدادی از این وب سایت‏های پخش ویدئو وجود دارد اما برخی آن‏ها را مخصوص نوجوانان پر‏حرف و آدم‏های خرده‏پای بی‏ارزش می‏دانند. این سایت‏ها شامل بلا‏گ‏تی‏وی، موگولوش، سیسمیک و یو استریم تی وی که توسط دو افسر سابق ارتش آمریکا طراحی شده است هستند. موضوعات این سایت‏ها عمدتا شامل بحث‏های سیاسی، گفتگو‏ها، موسیقی، کنسرت، مسابقات ورزشی مدارس و مراسم‏های شخصی می‏شود.
    اما یو‏توب که ویدیو آن‏لاین را از یک تفنن نادر به یک رفتار عمومی تبدیل کرده است احتمالا می‏خواهد بهره زیادی از این وضعیت ببرد. او رقبای خود را کنار خواهد زد و پس از اینکه گوگل یوتوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار در سال 2006 خرید دیگر نیازی هم ندارد تا پولی پرداخت کند تا یک موتور جستجو از او حمایت کند. در نتیجه با هیچ محدودیتی روبرو نخواهد بود.
    یک متخصص فن‏آوری به نام بیل تامسون می‏گوید: "این چیز روشنی برای یوتوب برای انجام دادن است و افراد زیادی از آن استفاده خواهند کرد. وقتی یک بازیگر بزرگ در بازار یک خدمات جدیدی را ارئه می‏کند خیلی زود به پیروزی خواهد رسید. بیشتر ما تلفن موبایل پ، لپ‏تاپ و دوربین فیلم‏برداری داریم و تکنولوژی در دست مردم است."
    اما تامسون هشدار می‏دهد که آی پلیر تقریبا به اتصالات اینترنت خانگی فشار وارد می‏کند و اگر پخش توده‏وار در یوتوب به راه بیافتد شبکه احتمالا با یک ضربه خاص روبرو خواهد شد. اگر 10 میلیون نفر بخواهند که یک برنامه ویدئویی زنده را آن لاین تماشا کنند مسئله پهنای باند در این جا به جدیت مطرح خواهد شد. اگر شما یک خانواده 4 نفری با دو نوجوان باشید که بخواهند از یوتوب فیلم ببینند احتمالا نامه‏های الکترونیکی شما برای رسیدن با مشکل روبرو خواهند شد.
    یوتوب اخیرا به نقطه‏ای رسید که سوالات مخاطبان را جمع می‏کرد و این سوال‏ها در بحث و گفتگو سی‏ان‏ان با مزد‏های انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‏شد.
    اگر کانال‏های زنده‏ی آن قبل از نوامبر به راه بیافتد ما می‏توانیم شاهد مناظره‏های کاندیدا‏ها بر روی یوتوب به صورت زنده باشیم. در این صورت وب‏کم‏ها و موبایل‏های افراد هم می‏توانند حوادث را قبل از رسیدن عوامل رسانه‏های سنتی گزارش کنند.
     

     

     

     

     

     

     

    Ãستون آزاد

    به زودی در دبی؛ یک برج با معماری سبز
    آن چه شما خواسته‌اید!



     

    پیشرفت‌های دانش معماری جهان قابل پیش‌بینی برای ما نیست؛ معماری با سرعتی بیش از سایر علوم می‌تازد تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید زمینه را برای زندگی بهتر در دنیای کاملا مدرن شده عصر حاضر آماده کند.
    معماران در تلاش خود برای تبدیل ایده‌های ذهنی‌شان به عمل، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. چراغ آتلیه‌ها در طول شبانه‌روز روشن است و پیران عرصه معماری در کنار دانشجویان مبتدی نوآوری را با تجربه در هم می‌آمیزند تا بشر بیش از پیش به زندگی در مکان مصنوع دلبسته شود. دیگر زمانه ساختمان‌های افقی تمام شده است و اگر روزگاری ویلاسازی دلمشغولی انسان به شمار می‌آمد، نیاز جهانی امروز، معماران را به سمت ساختمان‌های عمودی می‌کشاند. معماران امروز در دفاتر بزرگ خود نشسته‌اند و منتظر تا از طریق اینترنت، کارفرمایی آنها را به طراحی جدیدی فراخواند. آن جا که جنگ معمار و مشکلات آغاز می‌شود موانع پیش رو می‌آیند و تنها او است که باید از دل تمامی محدودیت‌ها برای خود عرصه‌ای بیابد تا در آن به بیان ایده‌های راهگشای خود همت گمارد.


    محیط زیست و معماری سبز
    از سوی دیگر، جهانی که در جزئی‌ترین افعال خود، تکنولوژی را به خدمت گرفته می‌رود تا محیط‌زیست را در آلودگی‌های گوناگون حاصل از تجمع کارخانه‌ها و تولیدی‌ها و خدماتی‌ها فروبلعد. دانش‌های مختلف جهانی از پنجاه سال پیش بر آنند تا در کنار اکتشافات جدید علمی به راه‌حل‌هایی برای کاهش آلودگی، کاهش مصرف انرژی و در نهایت پایین آوردن سوخت‌و‌ساز منابع طبیعی بپردازند. معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست و بلکه بیش از علومی چون پزشکی و گیتاشناسی در پی آشتی با محیط زیست است.
    دنیای‌امروز در قالب دانش معماری سبز و معماری محیط‌زیست در پی کشف دوباره مقوله محیط‌زیست در قالب بناها و ساختمان‌هاست و در این زمینه کشورهای مختلف دست به فعالیت‌های متنوعی زده‌اند. با این حساب نباید تعجب کنید که جزیره دبی نیز بی‌کار ننشسته و با تمام توان در پی آن است که تا چند سال آینده نمونه‌ای از این نوع معماری را در خود داشته باشد.
    مهندس الهام علوی‌زاده در سایت آرونا به نمونه‌ای از این برج‌ها اشاره کرده که تمامی انرژی خودش را تامین می‌کند. وی می‌نویسد: «این برج که قرار است در دبی ساخته شود، برج انرژی نام دارد و تمام انرژی خود را تامین خواهد کرد. یک توربین بادی بسیار عظیم در بام برج قرار دارد و به موازات آن سلول‌های فتوولیتک قرار گرفته‌اند. شکل سیلندری این برج به منظور ایجاد کمترین سطح ممکن در مقابل نور خورشید است».
    یک محافظ خورشیدی از کف تا سقف، 60 درجه از نمای دایره‌ای بنا را در مقابل تابش بسیار شدید آفتاب محافظت می‌کند. نور تابیده بر سایر بخش‌های نما توسط پوشش معدنی پنجره‌ها تعدیل می‌شود.


    سنت ایرانی در دست بیگانه‌ها
    دبی شهر گرما است، شهری که دما در بعضی از روزهای آن بیش از 50 درجه سانتیگراد گزارش شده است و اگر این گرما به عنوان محدودیت به حساب بیاید، راهکار آن می‌تواند اسباب بالارفتن ظرفیت طراحی ساختمان انرژی را بالا ببرد. برای مقابله با گرما، طراحان پروژه از دو راهبرد بهره برده‌اند. نخست در پوشش بنا و جنس پنجره‌ها است: نمای این برج از یک نوع محصول جدید شیشه وکیوم ساخته خواهد شد که در سال 2008 وارد بازار می‌شود. پنجره‌های با‌کیفیت بالا دارای محافظ‌هایی برای جلوگیری از ورود گرمای بیرون هستند، چیزی که در منطقه‌ای با دمای 50‌درجه سلسیوس در تابستان ضروری است. این پنجره‌های دارای شیشه وکیوم، دوسوم کمتر از شیشه‌های معمولی امروزی حرارت را از خود عبور می‌دهند.
    اما راهکار دیگر طراحان برای مقابله با گرما در طراحی سازه مطرح می‌شود. آن‌ها با بهره‌گیری از نوع معماری ایران در یزد بهره گرفته‌اند. بله! همان بادگیرهای خودمان. صدها سال پیش در اکثر مناطق حاره‌ای ایران از بادگیر در سقف‌ها استفاده می‌شده که این تکنولوژی بعدها به مناطق عرب‌نشین غرب ایران مانند، عراق، کویت و بحرین وارد شده و هم اینک قرار است، در برج انرژی بازآفرینی شود. نمونه‌های عربی بادگیرها در ساختمان‌های سنتی کشورهای همسایه در‌حال‌حاضر به علت تهویه طبیعی مورد توجه و علاقه خاص توریست‌ها هستند. هوای خنک از بازشوهای بالای بادگیر وارد می‌شود و به علت سنگینی به سمت پايین حرکت می‌کند و هوای گرم سبک را به بالا می‌راند و به این ترتیب تهویه مطبوعی در فضاهای داخلی بنا انجام می‌گیرد و دما برخلاف گرمای شدید محیط بیرون متعادل می‌شود. علوی‌زاده در بخش دیگری از نوشتارش در معرفی برج انرژی می‌نویسد: «در این برج نیز از عملکردی مشابه بادگیر استفاده شده است. فشار منفی ایجاد شده توسط بادشکن‌ها در طول برج، هوای مصرف شده را از درون اتاق‌ها از طریق درزهای هوا به بیرون نمای ساختمان می‌کشد. همزمان هوای تازه از طریق سیستم داکت وارد فضا می‌شود. آب دریا نیز برای خنکی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سه برج خنک کن کمک می‌کنند تا دما به 18 درجه سيلسیوس برسد. داکت‌های شفاف هوای تازه را وارد آتریوم‌ها و از آنجا به کریدورها و دفاتر اداری می‌کنند».
    طراحان قصد دارند از طناب‌های فلزی برای آویزان کردن باغچه‌های معلق استفاده کنند. همزمان با این کارها، سیستم خنک‌‌ساز زیرزمینی، آب را خنک کرده و از طریق لوله‌های تعبیه شده در کف‌ها به طبقات می‌فرستد.


    دور افتاده از قطار
    دبی همراه با شهرهای بزرگ دنیا چون شیکاگو، نیویورک و پاریس در تلاش است تا برجی دوست‌دار محیط‌زيست بسازد و جالب این‌جا است که اکثر الگوهای چنین طرح‌های از شرق آمده است. حالا سوال این‌جا است که در بحران ساخت‌و‌ساز کشور، جایی که «اوستا حسن» یک تنه وظایف مهندس معمار و مهندس عمران و مهندس جوش و خلاصه مهندس طراح را به عهده می‌گیرد و بحران مسکن همچنان به عنوان اولین دغدغه هر خانوار ایرانی مطرح است، تا چه زمانی باید از این قافله عقب بمانیم؟ اگر امروز تمام جهان در پی اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف توجه به محیط‌زيست دارد و ما در بنگاه‌ها و بانک‌ها به دنبال 40‌متر سقف بالای سر، پاسخگوی این تفاوت کيست و در کجا است؟
    دبی یک شهر آرمانی نیست، حتی در اندازه‌های کوچک شهر مساعدی برای زندگی به حساب نمی‌آید، اما با تمام توان خود به دنبال این است که به موزه‌ای کوچک از «آنچه شما خواسته‌اید» بدل شود و ما به عنوان همسایه این شهر ساحلی باید برای جلوگیری از سرمایه‌های معنوی و مادی خود هم که شده فکری به حال این فاصله بکنیم و لااقل در زمینه دانش و اطلاعات پیشرو باشیم به امید روزی که بتوانيم در همین سرزمین ایده‌هایمان را به عمل بدل کنیم.
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان