962

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 962 :: چهارشنبه 12 تير 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

در باب مشکلات جديد سرور
اسپانسر نياز داريم!

با سلام به همه شما دوستان خوبم
بقول يکي از دوستان تا اين روزانه مي آد يکي دو روز اصطلاحا تو غلطک بيافته، يه اتفاق عجيب و غريبي پيش مياد و همه چيز را به هم مي زنه!
از اواخر هفته گذشته روزانه نسبتا منظم تر از گذشته داشت منتشر مي شد، تا اينکه يکشنبه شب متوجه شدم سايت داره به کندي کار مي کنه، شماره 960 روزانه که براي روز دوشنبه آماده شده بود هم به سختي ارسال شد اما دوستان حتما متوجه شديد که در بازکردن خود مجله، لود شدن عکسها و دانلود فايلهايي که در بر روي سرور سايت مبين بود، مشکلاتي بوجود آمد و مراجعه کنندگان بعضا با پيغام «concurrent hits exceeded» مواجه مي شدند. از اين رو بود که ديروز (سه شنبه) روزانه منتشر نشد و امروز هم به سختي انتشار يافت.

علت مشکل چيست؟
با بررسيهايي که در اين دو روز گذشته انجام دادم، علت بوجود آمدن مشکل، ترافيک بسيار زياد سايت مي باشد (چه از بابت عکسها و چه از بابت فايلها).
براي کاستن از حجم ترافيک، مجبور شدم فعلا امکان دسترسي به کليه فايلهايي که در سايت گروه قرار دارند (مجلات خارجي، نرم افزار موبايل، آهنگ ها و...) را مسدود کنم.
همچنين سيستم Log را در هاست جديمان فعال کردم تا مشخص بشه کدام فايلها بيشترين درخواست را دارند. نکته جالب اينکه در اولين ساعاتي که log فعال شده بود، با مشاهده گزارشهاي جمع آوري شده متوجه شدم تعداد نسبتا زيادي سايت و وبلاگ، به فراخور محتواي خود، مطالب مجله را داخل سايت و وبلاگشان کپي کرده اند که يکي از دلايل افزايش ترافيک سايت همين مسئله مي باشد.
در هر صورت بشدت پيگير رفع مشکل هستم، اما اون چيزي که مسلم هست، هاست فعلي که داريم پاسخگوي اين همه نياز کاربران نيست. اگر بخواهيم بطور کامل چنين مشکلاتي را نداشته باشيم و همچنين تعداد بيشتري فايل را براي دانلود مستقيم در سايت خودمان قرار دهيم، نياز هست که هاست فعلي را به نسخه Enterprise ارتقا دهيم که اگر بخواهيم يک سرويس متوسط براي اينکار خريداري کkdم، ماهي 70 دلار نياز دارد. که براي يکسال 840 دلار خواهد بود. لذا از همينجا اعلام مي کنم اگر اسپانسري بتوانيم پيدا کنيم که اين هزينه را تقبل کند (براي يکسال)، بسياري از مشکلات سايت حل خواهد شد.
دوستاني که مايل هستند به عنوان اسپانسر رسمي مجله همکاري کنند لطفا با ايميل من تماس بگيرند. mobin_s2004@yahoo.com

پي نوشت:
1- مجددا يادآوري مي کنم فعلا براي چند روز دانلود فايلهايي که در روي سايت گروه (mobin-group.com) قرار دارد، ممکن نيست.
2- شماره بعدي روزانه بعد از رفع نسبي مشکلات، اوايل هفته آينده منتشر خواهد شد.

باقي بقايتان!
مبين
mobin_s2004@yahoo.com


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (961) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • اتومبيل هاي جديد 2008
  • آهنگ زنده باد اسپانيا (viva España)
  • چطور یک کارخانه هواپیما سازی رو مخفی کنیم؟!
  • دستور جلب مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی صادر شد
  • معرفي و دانلود فيلم : بي نقص
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : فينال جام ملتهاي اروپا
  • دانلود انيميشن : Real Drive: Sennou Chousashitsu
  • آهنگ زيباي سنبل فردوس: باصداي عبدالحسين مختاباد
  • Modem Spy v3.9 ابزاری مشهور برای جاسوسی در مکالمات تلفنی!
  • بازی زیبای 3D Rally ProContest با فرمت جاوا
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: نارینا شاهزاده کاسپین
  • وزیران زن بی حجاب کشور کویت!
  • معرفت چیست و عارف کیست؟
  • به بهانه جان‌باختن هموطنان در سعادت آباد
  • عکس: عشق در بلوای تیانانمن
  • همه چيز را افشا مي‌کنم!
  • جديدترين شماره از ماهنامه PC Magazine
  • لپ تاپ با نمایشگر دوقلو چرخنده
  • غوغای درون
  • باغچه کوچک من
  • ۱۰ اشتباه در سرمایه گذاری
  • ويژگيهاي عدد چهل
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

اتومبيل هاي جديد 2008
سرنوشت «گلعاد شاليط» مرگ يا زندگي؟
باور می کنید کسی این آدرس اینترنتی رو خریده باشه ؟!
آهنگ زنده باد اسپانيا (viva España)
بمناسبت قهرمانی اسپانيا پس از 44 سال
شهری به نام پرشیا در ایالات متحده امریکا
این عبارت اختصاری به چه معنی است؟
سايتي بسيار جالب براي پيدا کردن معاني کلمات اختصاري
 تصاویری از زندگی روزمره سيد محمد موسوي جانباز 70 درصد
چطور یک کارخانه هواپیما سازی رو مخفی کنیم؟!
نحوه مخفی کردن یک کارخانه هواپیما سازی توسط امریکایی ها در جنگ جهانی دوم برای محافظت از اون در مقابل حملات هوایی نیروهای ژاپنی

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

به دنبال انتشار یادداشت اهانت آمیز منتجب نیا:
دستور جلب مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی صادر شد

پس از انتشار یادداشت رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در ارگان مطبوعاتي این حزب که در آن بی سابقه ترین تهمت ها و دروغ پردازی ها علیه رئيس جمهور درج شده بود، با اعلام جرم توسط مدعی العموم، دستور جلب و تحقیقات از مدیر مسئول روزنامه اعتمادملي صادر شد.
در اطلاعیه ای که در همین رابطه روابط عمومی دادسرای تهران منتشر کرده آمده است: به دنبال شکایت متعدد از مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشوش اذهان عمومی و افترا و احضار ایشان برای پاسخگویی به اتهامات و اعلام جرم اخیر مدعی العموم درخصوص چاپ مطلب اهانت آمیز در شماره 682مورخ 11/4/1387 توسط آقای منتجب نیا، دستور جلب و تحقیقات از مدیر مسئول روزنامه صادر گردید.
این در حالی است که حق شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی به همراه کروبی در کشور عربستان به سر می برد.
گفتنی است که توهین منتجب نیا به رئیس جمهور اعتراض شخصيت ها و گروه هاي سياسي را به دنبال داشت که این اعتراضات همچنان ادامه دارد.
 

* مدير اجرايي اعتمادملي: غفلت كرديم
مدير اجرايي روزنامه اعتماد ملي گفت: مطلب منتجب‌نيا بدون اطلاع ايشان از سايت اعتماد ملي برداشته شده و در چاپ مطلب ايشان غفلت شده است.
حسين كروبي در گفت‌وگو با فارس گفت: آقاي منتجب‌نيا مطلبي را در سايت شخصي خود نوشته بودند كه سايت حزب اعتماد ملي بدون اطلاع ايشان اين مطلب را در سايت حزب قرار داده و در روزنامه اعتماد ملي نيز كار شده است.
وي اظهار داشت: ايشان مدتي پيش اين مطلب را در سايت شخصي خود گذاشته بودند اما از آنجائي كه اخبار سايت در روزنامه استفاده مي‌شود گروه سياسي ما نيز طبق روال با اين فكر كه خود آقاي منتجب‌نيا اجازه انتشار مطلبش را در سايت حزب اعتماد ملي داده است بدون اينكه اين موضوع را با خود ايشان چك كنند غفلت كرده و اين مطلب را در روزنامه چاپ كرده‌اند.
كروبي در مورد اتهاماتي كه دادسرا به مديرمسئول اين روزنامه وارد دانسته است گفت:‌ ايشان در دادگاه حاضر مي‌شوند و به اين اتهامات پاسخ مي‌دهند.
 

*اگر منتجب‌نيا نتواند ادعاهايش را ثابت کند، قطعاً مجرم است
رئیس شاخه روحانیون حزب اعتمادملی در واکنش به هتاکی و دروغ پردازی قائم مقام این حزب علیه رئیس جمهور گفت: آنچه که آقای منتجب نیا مطرح کرده است، موضع اعتمادملی نیست و در صورتیکه وی نتواند این ادعاها را ثابت کند، قطعاً مجرم است.
حجت الاسلام میرهادی در گفتگو با رجانیوز خاطرنشان کرد: به همان اندازه که اعتقاد به آنچه آقای منتجب نیا مطرح کرده، ناپسند است، نشر و اشاعه این شایعات هم زشت و قبیح است.
وی با بیان اینکه "تا بحال شایعاتی را که منتجب نیا علیه رئیس جمهور مطرح کرده است، نشنیده بودم"، گفت: هرکس این شایعات را خلاف مبانی اسلامی می داند، بدون شک اقدام به نشر آنها در رسانه ها نمی کند.
رئیس شاخه روحانیون اعتمادملی سؤالات منتجب نیا را از مراجع و فضلا در پایان نوشته اش بی معنی خواند و افزود: آقای منتجب نیا مي بایست از مراجع و فضلا می پرسید آیا جایز است اینگونه شایعات را از خودمان در بیاوریم و نشر دهیم؟
وی با خاطرنشان کردن اینکه اگر منتجب نیا نتواند ادعاهایش را ثابت کند، قطعاً مجرم است، تصریح کرد: به نظر بنده آقای کروبی هم اعتقادی به ادعاهای منتجب نیا ندارد.
میرهادی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای حزب، این شایعات را ثابت شده نمی دانم و حتی اگر هم ثابت شود، جایز نیست ما به آن دامن بزنیم.
به گفته میرهادی این اظهارات نه تنها منجر به تضعیف رئیس جمهور می شود بلکه اعتقادات مردم را نیز زیر سئوال می برد و همین دو دلیل برای عدم جواز بیان این اظهارات کافی است.
وی با بیان اینکه احمدی نژاد رئیس جمهور ایران است و نباید مورد اهانت و توهین قرار گیرد، اظهارداشت: اگر کسی از نظر سلیقه و روش با ایشان اختلاف نظر دارد، باید انتقاد سازنده کند و از تخریب بپرهیزد.
رئیس شاخه روحانیون اعتمادملی با تأکید بر اینکه اختلاف سلیقه نباید منجر به تخریب شود، افزود: البته نقد صحیح و سالم در چارچوب دین و شرع مورد قبول همه است اما استهزا، تضعیف و تخریب قطعاً حرام است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

بي نقص
Flawless


کارگردان: مايکل رادفورد. فيلمنامه: ادوارد اندرسون. موسيقي: استيون واربک. مدير فيلمبرداري: ريچارد کريترکس. ‏تدوين: پيتر بويل. طراح صحنه: سوفي بکر. بازيگران: مايکل کين[آقاي هابز]، دمي مور[لورا کويين]، لامبرت ‏ويلسون[فينچ]، جاس آکلند[سر ميليتون اشتنکرافت]، ناتانيل پارکر[اولي]، ديويد هنري[سر ادموند گاتفريد]، نيکلاس ‏جونز[جميسون]، جاناتان آريس[بويل]، سايمون دي[بولند]، کنستانتين گرگوري[ديميتريف]، درن نسبيت[سينکلر]، بن ‏رايتون[برايان]، کوآن ويليس[لويس]. 100 و 108 دقيقه. محصول 2007 انگلستان. ‏
دهه 1960 لندن. لورا کوئين از کارمندان بالا رتبه کمپاني لاندن دايموند است. لورا خود را وقف کارش کرده تا بتواند ‏روزي به عنوان اولين مدير ارشد زن اين کمپاني بزرگ منصوب شود. پس از بروز بحران بر اثر مرگ چند صد ‏معدنچي در معادن الماس آفريقاي جنوبي و احتمال افشاي روابط کمپاني با روس ها، موقعيت کمپاني به خطر مي افتد. ‏کوئين ايده اي براي بيرون رفتن شرکت از اين بحران به سر ميليتون اشتنکرافت رئيس کمپاني ارائه مي دهد، اما خيلي ‏زود توسط هابز نظافت چي ساختمان مطلع مي شود که مديران بالادست در صدد اخراج وي هستند. هابز به او مي گويد ‏که نقشه اي براي سرقت از شرکت دارد و حال که او نيز در شرف اخراج قرار گرفته، بهتر است تا با وي همکاري ‏کرده و انتقام خود را از کمپاني بگيرد. نقشه هابز بسيار دقيق و حساب شده است و هدف تنها سرقت مقدار اندکي الماس ‏است. کوئين رمز گاوصندوق اصلي کمپاني را به دست مي آورد، اما قبل از روز موعود پديده تازه اي- دوربين مدار ‏بسته- در ساختمان به کار گرفته مي شود که نقشه را دچار مخاطره مي کند. با اين وجود هابز مصمم است تا با استفاده ‏از نقطه کور و زمان ميان چرخيدن دوربين ها کار خود را صورت دهد. سرقت با موفقيت انجام مي شود، اما فرداي آن ‏روز وقتي کوئين به کمپاني قدم مي گذارد، آگاه مي شود که بيش از يک تن الماس به سرقت رفته است. کاري که به نظر ‏مي آيد از عهده پيرمردي چون هابز خارج باشد...‏

چرا بايد ديد؟
مايکل رادفورد متولد 1946 دهلي نو است. در دانشگاه آکسفورد درس خوانده و مدتي نيز به عنوان معلم کار کرده ‏است. بعدها در مدرسه ملي سينما و تلويزيون انگلستان تحصيل کرده و با ساختن فيلم هاي مستند به فيلمسازي روي ‏آورده است. در 1983 براي اولين منتقدان با فيلم مکاني ديگر، زماني ديگر نامش را شنيدند. يک سال بعد با فيلم 1984 ‏که بر اساس کتاب جورج اورول ساخته بود، موفق به دريافت جايزه لاله طلايي جشنواره استانبول و جايزه بهترين فيلم ‏از مراسم ايونينگ استاندارد بريتيش فيلم شد. شهرت جهاني يک دهه بعد با فيلم پستچي[درباره داستان عاشقانه يک ‏پستچي ايتاليايي که از زبان پابلوي نرودا شاعر تبعيدي روايت مي شد] نصيب وي شد. اما در طول يک دهه و خرده اي ‏که از آن فيلم مي گذرد، هنوز اثر قابل ديگري به کارنامه اش افزوده نشده است. آخرين فيلم به نمايش در آمده از وي ‏اقتباسي متوسط از تاجر ونيزي[با شرکت آل پاچينو و جرمي ايرونز] ويليام شکسپير سه سال قبل اکران شد.‏
اما فيلم 20 ميليون دلاري بي نقص که هر چند از نظر ساختار-مخصوصاً سکانس سرقت- واقعاً بي عيب و نقص است، ‏اما تماشاگر آشنا با فيلم هاي اين ژانر را بلافاصله به ياد فيلم هاي دهه 1970 مي اندازد. و اين يعني شکست!‏
بي نقص براي رادفورد يک گام بزرگ به پس است. فيلم متعلق به زمانه ما نيست و فقط پيرنگ هاي کم رنگي چون ‏تلاش کويين براي رسيدن به مقام اولين مدير زن از افاضات فمينيستي روز ريشه گرفته يا اقدامات خيرخواهانه اش ‏براي ريشه کني سرطان و غيره... در کنار اينها فيلم هيچ ندارد. هر چند مايکل کين کوشيده تا تقش خود را با دقت و ‏وسواسي چشمگير ايفا کرده و شاه بيت موضوع يعني هدفش از سرقت الماس ها[گرفتن انتقام همسر متوفايش از شرکت ‏بيمه] را تا دقايق پاياني مخفي و جذاب نگاه دارد، اما به قول آمريکايي ها فيلم در زمان و مکان اشتباهي ساخته است. ‏فيلمنامه حاوي پيرنگ هاي ديگري از جمله تمايل فينچ به کوئين نيز هست که هرگز سرانجامي شايسته پيدا نمي کند، که ‏اگر چنين مي شد بر شور و هيجان فيلم مي افزود و توان لامبرت ويلسون را نيز بيشتر به کار مي گرفت. فيلم در شکل ‏فعلي اش کهنه نما و ساخت آن غير لازم به نظر مي ايد. کاش رادفورد براي خلق شاه بيت ديگري در کارنامه اش تا دير ‏نشده، اقدامي جدي صورت دهد! ‏
ژانر: درام، جنايي. ‏ ‏ ‏

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم بر روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/120566973/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/120583369/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/120613705/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/120546872/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/120562410/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/120598325/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/120607748/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/120625795/Flawless.2007.DvDRip.Eng-FxM.part8.rar 

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

فينال جام ملتهاي اروپا

فيلم کامل بازي فينال جام ملتهاي اروپا
بين تيمهاي آليمان و اسپانيا

لينکهاي دانلود

Euro.2k8.F.GermVsSpa.part01.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part02.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part03.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part04.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part05.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part05.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part06.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part07.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part08.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part09.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part10.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part11.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part12.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part13.rar
Euro.2k8.F.GermVsSpa.part14.rar

رمز فايل: ivan@rslinks

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Real Drive: Sennou Chousashitsu

Genres: Sci-Fi

Plot Summary: The Real Drive is a "neo-futuristic science-fiction suspense" story is set in A.D. 2061, when a new, more secure information network called the Material Network (or "Metal") has taken over human society. However, aberrations begin to crop up as individuals chafe against the rigid system, and so-called "cyber divers" are dispatched to investigate these incidents. The the main cast consists; the cyber driver Mari, an "intuitive girl" named Minamo, the team's head Eiichiro, the combat expert Sota, and the android Horon.

لينکهاي دانلود
Sennou_Chosashitsu_-_01.part1.rar
Sennou_Chosashitsu_-_01.part2.rar
Sennou_Chosashitsu_-_01.part3.rar
Sennou_Chosashitsu_-_01.part4.rar

Sennou_Chosashitsu_-_02.part1.rar
Sennou_Chosashitsu_-_02.part2.rar
Sennou_Chosashitsu_-_02.part3.rar
Sennou_Chosashitsu_-_02.part4.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Final Time
باصداي دي جي شاهد

آلبوم جدید و زیبای دی جی شاهد به نام Final Time با 2 کیفیت
 

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي سنبل فردوس
باصداي عبدالحسين مختاباد

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Modem Spy v3.9 ابزاری مشهور
برای جاسوسی در مکالمات تلفنی!

با وجود نرم افزارهای مختلف امروزه جاسوسی و سرک کشیدن در اطلاعات دیگر افراد به راحتی امکان پذیر می باشد. بسیاری از نرم افزارها را امروزه می توان یافت که به کمک آن ها می توان در سیستم های دیگران نفوذ کرده و اطلاعات آن ها را به سرقت برد. در میان این نرم افزارها بسیاری از ابزارها نیز برای ذخیره سازی اطلاعات کاربران موجود می باشد. به عنوان مثال keylogger ها که وظیفه ذخیره سازی کلیه کلید های استفاده شده توسط دیگر کاربران را دارند که در میان این کلید های استفاده شده می توان رمزهای عبور ، نام های کاربری و دیگر اطلاعات شخصی را نیز مشاهده نمود. همچنین نرم افزارهای جاسوسی کمی پای خود را فراتر گذاشته و قابلیت جاسوسی در محیط اطراف سیستم را نیز به کاربران می دهند. استفاده از وب کم ها و دروبین های متصل به سیستم ، اتصال سیستم به مودم و تلفن و ... از جمله مواردی می باشد که نفوذگران می توانند به آن ها نفوذ نموده و از آن ها سو استفاده کنند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور می توانید از محتوای مکالمات تلفنی یکی از اعضای خانواده و یا یک هم خانه ای خود با خبر شوید ؟ برای این کار نیاز به یک ابزار جاسوسی بر روی سیستم خود دارید.
در این مطلب با این نرم افزار آشنا می شوید.
Modem Spy نام نرم افزاری می باشد که به وسیله آن شما می توانید مکالمات تلفنی خود و دیگران را ضبط کرده به صورت فایل های صوتی ذخیره کنید. همچنین به کمک این نرم افزار با استفاده از امکان Caller ID شماره های تماس های ورودی را نشان می دهد.اگرشما از یک شبکه استفاده میکنید می توانید برنامه را طوری تنظیم نمایید که در هنگام تماس با تلفن شما بر روی تمامی کامپیوترهای شبکه پنجره ای باز شده و شماره شخص تماس گیرنده را به شما نشان دهد. این برنامه دارای امکانات مختلف دیگری نیز می باشد. می توان به وسیله این نرم افزار نام دوستان و شماره تلفن های آن ها را در دفترچه تلفن برنامه ذخیره سازی کرد تا در هنگام تماس آن ها نام آنها به همراه مشخصات بر روی صفحه نمایش ظاهر شود. از دیگر امکانات برنامه می توان به منشی تلفنی نیز اشاره کرد. شما می توانید پیغام خود را در برنامه ضبط کنید و از آن در منشی تلفنی برنامه استفاده کنید و پس تعداد زنگ های معین پیغام شما برای شخص تماس گیرنده پخش شده و پیام آن شخص را نیز ضبط می کند. این برنامه دارای این قابلیت می باشد تا فایل های صوتی ضبط شده از مکالمات تلفنی را به email های مشخصی ارسال کند. قابليت ذخيره سازي تمامي تماس ها + نام شخص و شماره تلفن و همچنين تاريخ كامل تماس های گرفته شده از دیگر امکانات این برنامه است. این نرم افزار محصولی از شرکت SoftCab Inc می باشد.


لينک دانلود (حجم فايل حدود 1 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل zip قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

بازی زیبای 3D Rally ProContest با فرمت جاوا

3D Rally Pro Contest بازی هیجانی و فوق العاده زیبایی است که امروز قصد معرفی آن را داریم. این بازی با فرمت jar و برای گوشی های با سیستم عامل جاوا ساخته شده است. پیشنهاد می کنیم این بازی را هم از دست ندهید. 3D Rally Pro Contest هم دست کمی از بازی high speed ندارد. همان طور که در عکس ها می بینید محیط بازی و گرافیک بازی فوق العاده است.

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود 2 مگابايت مي باشد)
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

نارینا شاهزاده کاسپین
Narina Prince Caspian

بازی جذاب و اکشن نارنیا شاهزاده ی کاسپین بر اساس وقایع فیلمی به همین نام ساخته شده است. تاریخ 1300 سال به جلو می افتد و نارنیا قلمرو خود را از دست یافته می یابد و در پی باز پس گیری آن از دست موجودات اهریمنی می افتد. وجود کاراکتر های مختلف و یکنواخت نبودن مسیر بازی با بازیکن این امکان را می دهد که در تمامی شرایط قرار بگیرد همچنین ترکیبی از سبک معمایی و اکشن جذابیت خاصی به بازی داده است

خلاصه ای از داستان بازی:
یک سال بعد پادشاه و ملکه نارنیا خود را دوباره در قلمرو پیدا می کنند و متوجه می شوند که 1300 سال از زمان نارنیا گذشته است . در دوره غیبت آنها عصر طلایی نارنیا پایان یافته و این سرزمین به دست کسانی به نام Telmarine ها تسخیز شده و پادشاه شیطان صفت آنها یعنی میراز بر آنجا حکومت میکند . چهار بچه به زودی شخصیت عجیبی پیدا می کننند ، شاهزاد جوان یعنی کاسپین که جانشین برحق تاج و تخت است و مجبور شده پنهان شود در می یابد که عمویش میراز قصد دارد او را بکشد و پسر خود را جانشین او سازد.

ناشر: Disney Interactive Studios
کمپانی سازنده: Traveller's Tales
تاریخ عرضه: 15 می 2008

سیستم مورد نیاز:
CPU Speed: 1.4GHz or faster
Disk Space: 2.5GB
Graphics: 128MB w/ DirectX 9
Operating System Compatibility: Windows 2000, XP
 

براي مشاهده تصاويري از اين بازي روي اين لينک کليک کنيد


صفحه مربوط به لينکهاي دانلود

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

رسول الله (صلى الله عليه وآله):

خُذوا مِنَ العِبادَةِ ما تُطيقونَ ; فإنَّ اللهَ لا يَسأمُ حتّى تَسأموا.

از عبادت به اندازه اى كه توان داريد، برگيريد ; زيرا خداوند خسته نمى شود مگر آن گاه كه شما خسته شويد.

كنز العمّال : 5301

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا مي دانستي که متوسط عمر مردان در ايران شصت و دو سال چهار ماه و براى زنان شصت و سه سال و دو ماه مي باشد.
  • آيا مي دانستي سالانه يک ميليون و دويست هزار نفر جان خود را در سوانح رانندگي از دست مي دهند که تقريبا نود درصد آن در کشورهاى جهان سوم اتفاق مي افتد.
  • آيا ميدانستي که مگس و پشه بر روى برگ گل آفتاب گردان نمي نشيند و با سوزاندن برگهاى آن نه تنها حشرات بلکه موش و قورباغه نيز از آن محل فرار ميکند.
  • آيا ميدانستي که با نگاه کردن به گوش جانوران ميتوانيم پي به تخمگذار بودن و يا بچه زا بودن آنها ببريم، بدين صورت که تخمگذاران گوششان ناپيدا و بچه زايان گوششان نمايان است . تنها مورد يک استثنا وجود دارد و آن نوعي افعي بچه زا است که گوشش دقيق پيدا نيست.
  • آيا مي دانستي که مغز بيشترين انرژى را در بدن مصرف ميکند و بدين دليل است که گرمتر از ساير نقاط بدن ميباشد.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

خود آقا میاد دیدنت اگه ...

پریشان و سراسیمه بودم. لحظاتی چند فقط به چیزی که شنیده بودم، می‌اندیشیدم.
«اگر طالب دیدار امام زمانت هستی به فلان شهر برو. حضرت بقیة الله در بازار آهنگران در مغازه بهیر قفل‌سازی نشسته بلند شو و خدمت ایشان برس»
بعد از مدت‌ها چله‌نشینی و دعا و توسل به علوم غریبه بالاخره کورسویی از امید به رویم تابیدن گرفت. به سرعت بلند شدم و وسائل سفر را آماده کردم. سفر راحتی نبود. اما حاضر بودم چند برابر این سختی را تحمل کنم تا بتوانم به آرزویم برسم. شور و اشتیاقی که از وجودم زبانه می‌کشید مرا به حرکت وا می‌داشت.
چله نشینی لازم نیست و توسل به علوم غریبه فایده‌ای ندارد. عمل درست داشته باشید و مسلمان باشید.
خودم را به بازار آهنگران رساندم آن قدر هیجان زده بودم که چشم‌هایم هیچ چیز را نمی‌دید. فقط مغازه پیر قفل‌ساز را جستجو می‌کردم. لحظه به لحظه که می‌گذشت شوق و شورم بیشتر می‌شد. وقتی وارد مغازه پیرمرد قفل‌ساز شدم در همان نگاه اول امام را شناختم. دستم را روی سینه گذاشته و با ادب سلام دادم. در آن لحظه همه چیز به جز وجود امام را فراموش کرده بودم. حضرت جوابم را داد و با دست مرا به سکوت فرا خواند.
پیرمرد در حال وارسی چند قفل بود. در این لحظه پیرزنی وارد مغازه شد لباس‌های کهنه‌ای به تن داشت و عصایی به دست. در دستان فرتوت و لرزانش قفلی به چشم می‌خورد. پیرزن آن را به قفل ساز نشان داد و گفت: برادر برای رضای خدا این قفل را سه شاهی از من بخرید. به پولش نیاز دارم.
پیرمرد قفل را گرفت و آن را وارسی کرد. قفل سالم بود پس رو به زن کرد و گفت: خواهرم این قفل هشت شاهی می‌ارزد. کلید آن هم دو شاهی می‌شود. اگر دو شاهی به من بدهی من کلیدش را برایت می‌سازم و در آن صورت پول قفل ده شاهی می‌شود. پیرزن گفت: من به این قفل نیازی ندارم فقط شما اگر آن را سه شاهی از من بخرید برایتان دعای خیر می‌کنم.
پیرمرد با آرامش جواب داد: خواهرم تو مسلمانی و من هم مسلمان. چرا مال مسلمان را ارزان بخرم من نمی‌خواهم تو ضرر کنی. این قفل هشت شاهی ارزش دارد و من اگر بخواهم در معامله سودی ببرم آن را به قیمت هفت شاهی می‌خرم چون در این معامله بیشتر از یک شاهی سود بردن بی‌انصافی است.
پیرزن با ناباوری قفل ساز را نگاه کرد و بعد از این که سخنان پیرمرد تمام شد گفت: من تمام این بازار را زیر پا گذاشتم و این قفل را به هر که نشان دادم گفتند بیشتر از دو شاهی آن را نمی‌خرند من هم به این دلیل به آنها نفروختم که به سه شاهی پول نیاز دارم. پیرمرد گفت: اگر آن را می‌فروشی من هفت شاهی می‌خرم و سپس هفت شاهی به پیرزن داد. پیرزن راضی و خوشحال عصا زنان دور شد.
آن گاه امام رو به من کرد و گفت: مشاهده کردی؟ شما هم این طور باشید تا ما خود به سراغ شما بیاییم. چله نشینی لازم نیست و توسل به علوم غریبه فایده‌ای ندارد. عمل درست داشته باشید و مسلمان باشید. از تمام این شهر من این پیرمرد را برای مصاحبت انتخاب کرده‌ام چون دین‌دار است و خدا را می‌شناسد این هم از امتحانی که داد. او با اطلاع از نیاز زن به پول قفل را به قیمت واقعی‌اش از او خرید. این گونه است که من هر هفته به سراغش می‌آیم و احوالش را می‌پرسم.
پس از تمام شدن سخنان امام سرم را پایین انداختم و به فکر فرو رفتم.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

وزیران زن بی حجاب کشور کویت!

این عکسها مربوط به دیدار سیاستمداران عرب از اروپا نیست، بلکه این عکسها مربوط به کشور اسلامی کویت است!
حضور بدون حجاب دو وزیر زن کابینه کویت در مجلس این کشور مسلمان باعث جنجال در مجلس شد.
این دو وزیر؛ نوریه السباعی وزیر آموزش و مودی الحمود وزیر مشاور در امور اسکان کویت هستند.
به گزارش گازته وطن، هنگام ورود این دو وزیر زن نمایندگان محافظه کار از شدت عصبانیت به سوت کشیدن مشغول شدند و اندکی بعد مجلس را به نشانه اعتراض ترک کردند.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

شاهنامه هزار سال است که سایه بلند خود را بر سر کیستی ملی ایرانیان افکنده است، نه تنها بایسنقر و شاه اسماعیل صفوی، که اندیشمندان آگاه و روشندلی همچون میرزا علی اکبر صابر و رشید ایسماعیل اوغلی افندی نیز در آن هیچ سخن "ترک ستیزانه‌ای" نیافته‌اند و آنرا با جان و دل از پارسی به ترکی برگردانده‌اند.
ملت سازان می خواهند شناسنامه ملی ما را گُم سازند، تا با جداکردن راه آذربایجانیان از دیگر مردمان این سرزمین در پندار خود ملتی نوین پدیدآورند. آنان زشت ترین ناسزاها را بر سر فردوسی و بدترین دشنام ها را بر سر شاهنامه می بارند، ولی پاسخ آنان را شهریار کشور شعر و سخن، محمد حسین بهجت در آن سالهای دوردست به نیکی داده است:

اكنــون نه به تــــــــبريز و به ايران تنها
دنيــــــــا همه يك دهن به پهناى فلك‏
بگشوده به اعجاب و به تحسين تمام
با هـــــــر چه زبان و ترجمان دل و جان‏
در گـــــوش تو با دهـــــان پر مى‏گويد:
فردوســــى و شـــــــاهنامه جاويدانند

آری! جاویدانند!

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة النّمل آيات: 93 محل نزول: مکه

 
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ 14 وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ 15 وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ 16 وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ 17 حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 18 فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ 19 وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ 20 لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ 21 فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ 22

 

ترجمه فارسي مکارم

و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند، در حالى كه در دل به آن يقين داشتند! پس بنگر سرانجام تبهكاران (و مفسدان) چگونه بود! «14» و ما به داوود و سليمان، دانشى عظيم داديم; و آنان گفتند: «ستايش از آن خداوندى است كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمنش برترى بخشيد» «15» و سليمان وارث داوود شد، و گفت: «اى مردم! زبان پرندگان به ما تعليم داده شده، و از هر چيز به ما عطا گرديده; اين فضيلت آشكارى است» «16» لشكريان سليمان، از جن و انس و پرندگان، نزد او جمع شدند; آنقدر زياد بودند كه بايد توقف مى‏كردند تا به‏هم ملحق شوند! «17» (آنها حركت كردند) تا به سرزمين مورچگان رسيدند; مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند!» «18» سليمان از سخن او تبسمى كرد و خنديد و گفت: «پروردگارا! شكر نعمتهايى را كه بر من و پدر و مادرم ارزانى داشته‏اى به من الهام كن، و توفيق ده تا عمل صالحى كه موجب رضاى توست انجام دهم، و مرا برحمت خود در زمره بندگان صالحت وارد كن!» «19» (سليمان) در جستجوى آن پرنده ( هدهد) برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمى‏بينم، يا اينكه او از غايبان است؟! «20» قطعا او را كيفر شديدى خواهم داد، يا او را ذبح مى‏كنم، يا بايد دليل روشنى (براى غيبتش) براى من بياورد! «21» چندان درنگ نكرد (كه هدهد آمد و) گفت: «من بر چيزى آگاهى يافتم كه تو بر آن آگاهى نيافتى; من از سرزمين «سبا» يك خبر قطعى براى تو آورده‏ام! «22»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

محفوظ

معجزه کن خداي من
به قلب من نفس بده
ثانيه هاي رفته رو به اين ترانه پس بده
صبح سپيدي ميرسه
دلم جوونه ميزنه
آهاي شب ستاره سوز
دوباره وقت رفتنه…
اما اين هواي خوب
مژده ي شعر منه
يه نفر تو لحظه هام داره پرسه ميزنه
آقاي تو قصه ساز من
تو صبح باروني و خيس
يه حرف تازه اي بزن
يه شعر بهتر بنويس......

 

 

sh_sabab@yahoo.com

با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دوستان و سروران روزانه امدوارم در هر جا که هستید صحیح و سالم باشید
این خبر را جدی بگیرید کاملا رایگان و بدون هزینه
فراخوان عمومی طراحی بله دوستان طراح و گرافیست ما می توانند طرح ها و تصاویر خود را برای ما ارسال کنند تا در اولین شماره نشریه مجازی هفت آسمون با نام خودتون قراربگیرد واما خبر بعدی برای اون دسته از دوستان زحمت کش وبلاگ نویس اگر فکر می کنید وبلاگی در خور دارید آدرس خود را برای ما ارسال کنید تا ÷س از دریافت نمره قبولی در نشریه قرار بگیرد
________________________________
اما نشریه هفت آسمون تا اوایل این ماه منتظر باشید و مجله را بخوانید که از آن لذت ببرید
sh_sabab@yahoo.com

 

 

taghrirat@yahoo.com

معرفت چیست و عارف کیست؟

مولانا شمس الدین تبریزی می گوید :
معرفت: زندگی دل است (به خدای عزّوجلّ) . آن چه زنده است بمیران، و آن تن است. و آنچه مرده است زنده کن ، و آن دل است، وآنچه حاضر است غایب کن، و آن دنیاست ، وآنچه غایب است حاضر کن، و آن آخرت است ، وآنچه هست بود ، نیست کن وآن، هواست وآنچه نیست بود، هست کن ، وآن، نیت است.
معرفت بر دل است وشهادت بر زبان است وخدمت بر اندام..
عارف آن است که: مانده نگردد از یادکِرد دوست ، و سیر نشود از از دوستی او، خوشتر از ذکر ، طعام نیست در دهان ، یقین بر خوان ، رضا علامت آن .
صفات عارف سه چیز است : اوّل دل مشغولی به فکرت ، دوّم تن مشغولی به خدمت ، سوم چشم مشغولی به قربت .

منبع: http://taghrirat.blogfa.com/post-238.aspx

 

 

iran9992000@yahoo.com

در پاسخ به
babakn_naseri10


در ارتباط با مطالبی در باب آنوسی نام چند تن از رجال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را آورده بودید که به تعبیر امثال شما جزء به قول شما آنوسیان هستند ؛
با مستندات تاریخی و شواهد ؛ چند مورد از شواهدی که نشاندهندۀ آنوسی بودن مثلا استاد پور داوود و یا استاد حییم ؛ است را شرح دهید؛ البته ناگفته نماند که اگر برای بقیه افرادی که از آنها نام بردید هم اسناد تاریخی را عرضه نمایید به سندیت گفته های خودتان کمک بسیار فرموده اید ؛ ولی ما به شما تخفیف میدهیم .ا
جناب ناصری
پس از معرفی این گروه از مردم که به آنوسیان نام بردید ؛ میخواهم به این سئوال پاسخ دهید ؛
چنانکه همه میدانیم تمام ادیان از طرف خدای واحد توسط پیامبران خدا انسانها را دعوت به پرستش خداوند یگانه نموده اند.
چرا میبایستی همواره از ابتدای تاریخ اسلام تا کنون بین یهودیان و مسلمانان این همه اختلاف و دشمنی تا حد مرگ و نابودی این دو گروه ؛ وجود داشته باشد ؟؟؟
مگر غیر از آن است که هر دوی این ادیان بر روی وحدانیت خداوند پایه گذاری شده اند پس چگونه است که این دشمنی ابتدا از اسارت و قتل هفتصد تن از یهودیان بنی قریظه شروع شد و تا امروز همچنان این دشمنی ادامه یافته است ؟؟؟

کتایون
Payandeh Iran

 

 

shahram_mtd@yahoo.com

باسلام خدمت همه دوستان در روزانه
از همه دوستان تقاضا دارم که این مطلب را با تامل بیشتری بخونند نمیدونم
این چه دردیه که ما ایرانیا داریم از هر چیزی که منع می شویم بیشتر انجام می دهیم این مطلب به این خاطر نوشتم که وقتی ایمیلم را باز کردم که روزانه رو بخونم یک ایمیل دیگه از جرقه اومده بود
که توش اس ام اس وجوک بود وقتی بازش کرم وخوندم از اینکه عضو این جامعه هستم احساس شرمندگی کردم
ما مثلا مسلمان هستیم وشیعه این چه بدبختیه که بهش دچار شدیم. اگر دقت کرده باشید در کمتر دین وآیینی مثل دین ما اینقدر رذایل اخلاقی اینقدر تقبیح شده است در بعضی موارد چیزهایی که اصلا در ادیان دیگر تعریف نشده است در دین ومذهب شدیدا تقبیح شده است ولی رفتار ما اصلا متناسب با این توصیه ها نیست
مگه در دین ما غیبت کردن اینقدر بد توصیف نشده ومعادل خوردن گوشت مردار شمرده نشده است که حتی کسی تصور آن را هم نمی تواند بکند مگر گفتن جوک در مورد اقوام مختلف چیزی غیر از
تهمتی زشت ونارواست که به میلیونها انسان نسبت داده می شود و صدها پله از غیبت کردن هم بدتر است
چرا در جامعه ما اینقدر رواج پیدا کرده و افراد براحتی یک آب خوردن در مورد هموطن ومهمتر از آن برادر وخواهر دینی خودجوک می سازند و میگویند وزشترین تهمتها را بهم نسبت می دهند وبا اینترنت واس ام اس هم آنها را منتشر می کنند مثل اینکه هیچ آشنایی با این دین ندارند ونمی دانند که در آخرت جواب تک تک این افرادی را که این صفات زشت رابه آنها نسبت داده اند را باید بدهند
وهمینطور در مورد حق الناس بر اساس تعالیم دینی ما نماز ستون دین است یعنی پایه واساس دین که همین نماز که اینقدر مهم است در صورتی که نخ دکمه لباس نماز گذار غصبی باشداین نماز که اینقر مهم است دیگر هیچ ارزشی ندارد ومثل این است که پایه و ستون دین فرو می ریزد
ولی انصافا ما ملت چقدر به این مسله اهمیت می دهیم از موارد دزدی های بزگ ، اختلاسها و زمین خواری ها که بگذریم ما ایرانیها چقدربرای حقوق اجتماعی وشهروندی وبقیه حقوق همدیگر احترام قائلیم در کجای دنیا به اتدازه جامعه ما قانون را زیر پا میگذارند (با توجه به داشتن این اصول وقوانین دینی) کجا اینقدر به حریم خصوصی یکدیگر تجاوز می کنند
بخدا آن کسانی ما آنها را کافر میدانیم بیشتر از ما رعایت می کنند چه شده وچه بر سر ما آمده
که اینگونه رفتار میکنیم چه کسی را می خواهیم مقصر بدانیم جامعه، حکومت ، پدر ومادر چه کسی را آیا کسی غیر از خود ما مسئول این کار هاست

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

به بهانه جان‌باختن هموطنان در سعادت آباد

بيش از 2 سال بود كه هر روز دست کم دو بار از خيابان مجاور ساختمان 7 طبقه‌اي كه فرو ريخت، مي‌گذشتم و هر بار بي‌اختيار اين سوال به ذهنم مي‌گذشته كه عاقبت، اين ساختمان جان چه كساني را خواهد گرفت؟
هر بار كه به همراه اعضاي خانواده از منزل خارج مي‌شديم، دختر 8 ساله‌ام قسمم مي‌داد كه از آن خيابان عبور نكنيم. آنقدر ترسش از اين ساختمان شهرت دارد كه اطرافيان گاه به شوخي عبور از كنار آن را به عنوان تهديد عليه او استفاده مي‌كنند. بارها اتفاق افتاد كه در همان اطراف زنگ تلفن همراه به صدا در مي‌آمد ولي جرات نداشتم در فاصله چند ده متري توقف كنم و پاسخ دهم. هر بار با خود مي‌گفتم بيچاره اهالي اين كوچه و مسافراني كه در ايستگاه كنار اين ساختمان منتظر اتوبوس مي‌مانند، چه وحشت و اضطرابي دارند.
اين پرسش نيز همواره برايم مطرح بود كه چرا اين ساختمان بدين وضعيت باقي مانده است؟ بسيار در تلويزيون ديده‌ايم كه گاه ساختماني ده‌ها طبقه در چشم به هم زدني فرو مي‌ريزد و كسي هم آسيب نمي‌بيند. پسچرا اين ساختمان كوچك (در مقايسه) اينگونه مانده است؟
دو سه هفته‌اي بود كه آثار تخريب را مي‌ديدم و حقيقتا خوشحال بودم كه سرانجام بعد از 2 سال كسي پيدا شد اين منشا اضطراب و خطر را بين ببرد و به وحشت اهالي و به ويژه كودكان پايان دهد تا امروز كه...
آقاي شهردار گفته‌اند تقصير گذشتگان است كه مجوز ساخت داده‌اند، ولي نگفتند چرا 2 سال زمان كافي نبود تا تمهيداتي براي تخريب بي‌تلفات اين ساختمان انديشيده شود؟
شهردار منطقه 2 گفته‌اند، ستاد بحران تشكيل داده‌ايم. براي چه نمي‌دانم؟ بحران كه تمام شد، قرباني‌اش را هم گرفت. چرا در آن دو سال اضطراب و تهديد، ستاد بحران تشكيل نشد. واقعا تخريب يك ساختمان براي اين شهر بحران است؟
آقاي شهردار همچنين فرموده‌اند كه دادستان بايد برخورد كند. گفته‌اند مالكان به هشدار ما گوش ندادند. البته درست مي‌فرمايند، ولي دستگاه قضا مجرمان را مجازات كند، جان رفتگان را كه باز نمي‌گرداند؟ آيا هشدار به مالك كافي بود و اقدامي جدي‌تر نياز نداشت؟
آقاي دادستان حاضر شده‌اند و چند نفر را دستگير كرده‌اند. دستشان درد نكند؛ كاش اين دو سال اين كار را مي‌كردند كه حادثه شايد گونه‌اي ديگر رقم مي‌خورد. كاش مسئولان داراي قصور هم بازخواست شوند.
متاسفانه عادتمان شده كه بار تقصير نپذيريم و قصور و تقصيرمان را حواله ديگران كنيم. همين هم علت اصلي كوتاهي‌هاي ماست، تا كي؟
من به عنوان يك شهروند عذاب وجدان دارم كه چرا اين دو سال در همين «تابناك» چيزي ننوشتم شايد گوشي مي‌شنيد.
آقاي شهردار، آقاي دادستان، مسئولان محترم شهر؛ آيا دو سال زمان براي جلوگيري از اين حادثه كافي نبود؟ اگر كافي نبود، با زلزله كه بي‌خبر مي‌رسد چه مي‌كنيم؟ البته گذشتگان نيز بايد تاوان تقصير خود را در صدور مجوز و پايان كار و عدم نظارت پس دهند، ولي شما هم مسئوليد.

دكتر «مرتضي شهبازي نيا» عضو هيات علمي حقوق دانشگاه

 

.

alirezamajidi@gmail.com

عکس: عشق در بلوای تیانانمن

غالبا وقتی صحبت از میدان تیانا‌نمن به میان می‌آید، به یاد عکس بسیار مشهور آن مردی می‌افتیم که در جلوی تانک ایستاده بود.
اما در روز پنجم ژوئن سال 1989 علاوه بر این عکس، عکس‌های جالب دیگری هم گرفته شده است. یکی از این عکس‌ها را عکاسی به نام Liu Heung Shing گرفته است. تضاد موجود در این عکس جالب توجه است.
لیو هونگ شینگ، برنده جایزه پولتزر عکاسی هم شده است و به زودی مجموعه‌ای از 88 عکس که او از سال 1949 تا سال 2008 از زندگی روزمره چینی‌ها گرفته است، در کتابی با عنوان «چین، پرتره یک کشور» منتشر خواهد شد.

 

 

hamed.1360@yahoo.com

همه چيز را افشا مي‌کنم!

بدون تعارف بايد گفت، در کشوري که نظم و قانون ندارد يا حاكميت قانون در آن ضعيف است، همه افشاگر مي‌شوند. چرا؟‌ به اين دليل که عده‌اي مي‌بينند قانون به تخلفات رسيدگي نمي‌کند. عده‌اي ديگر فکر مي‌کنند که اگر به دروغ افشا کنند، قانون به آنها رسيدگي نخواهد کرد. عده‌اي ديگر در اين انديشه‌اند که اگر با افشاگري حريف را از ميدان به در کنند، هيچ اتفاقي نمي‌افتد. دور بعد، افشاگري در مقابل افشاگري مطرح مي‌شود و يک تسلسل باطل اندر باطلي به راه مي‌افتد که جز بي‌حيثت کردن نظام، هيچ نتيجه‌اي ندارد. اين وسط چيزي که گم مي‌شود، حقيقت و قانون است.
از آن جالب‌تر، به قول طلبه‌ها، در اين اتهامات متقابل، يک اجماع مرکب در اين که «همه اهل خلافند»، به وجود مي‌آيد؛ زيرا هر طرف، ديگري را متهم به خلاف مي‌کند و اين يعني اين که سر اصل قضيه که همه متهمند و نيازمند افشاگري، نوعي اتفاق نظر وجود دارد.
دو ـ سه ماه است که خط افشاگري در کشور شروع شده است. البته نقطه شروع آن قديمي‌تر است؛ آن هم به زماني بر مي‌گردد که از سه سال پیش کساني مرتب وعده افشاگري مي‌دادند. آنها مرتب مي‌گفتند که هفته آينده افشا مي‌کنيم. مدتي مي‌گذشت، اما افشاگري نمي‌شد. کساني به عمد يا سهو وارد ميدان مي‌شدند و مي‌گفتند، پس داستان افشاگري چه شد؟ قرار بود مفسدين را معرفي کنند.
آن وقت‌ها، در مقابل اين وعده‌ها، هيچ‌کس نمي‌گفت، مگر مقامات اجرايي مي‌توانند افشاگري کنند؟ آيا به صرف افشاگري چيزي ثابت مي‌شود؟ افشاگري چه نسبتي با کار قوه قضائيه و نظم و قانون دارد؟‌ آيا معناي اين سخن متهم کردن قوه قضائيه نيست؟‌ همين اتهام را چه کسي بايد ثابت کند؟
خوبي کار در اين است که در اين ميان، همه اظهار تدين مي‌کنند و از آن خوبتر اين که افشاگري را هم از سر تدين انجام مي‌دهند؛ يعني براي افشاگري احساس وظيفه مي‌کنند.
از اين شگفت‌تر آن که براي افشاگري برنامه‌ريزي هم مي‌شود. اين طور که ادعا شده، چند نفر که از قضا خيلي هم به نظام و ولايت اعتقاد دارند، با هم هم‌قسم مي‌شوند تا افشاگري کنند؛ يعني آبروي برخي را بدون رعايت شرايط قانوني ببرند، درست پيش از آن که دستگاه قضايي و محکمه حکمي صادر کرده باشد. اين عين بي ولايتي است؛ معناي اين افشاگري اين است که کشور هيچ نوع نظارت ولايي ندارد.
برخي از اين افراد، همان‌هايي هستند که با پول‌هاي اهدايي و تبليغات کذايي در تهران يا شهرها به نمايندگي رسيده‌اند. آن پول‌ها البته افشاگري لازم ندارد، اما به نظر آنان براي ديگران بايد افشاگري کرد.
براي ما که بيرون از گوديم، همه اين افشاگري‌ها يک جور است. مثلا کسي ادعا مي‌کند که فلان شخص چند ميليارد تومان بدون فاکتور هزينه کرده است. اين درست همان اندازه ارزش دارد که ديگري مدعي مي‌شود فلان شخص براي فلان مرکز يک معدن را تصاحب کرده است يا قصد وارد کردن سيگار کذايي را دارد. وقتي تقوا نيست، براي شنونده‌اي مثل ما، دو طرف يکسان هستند و اين وسط تنها فرياد‌هايي شنيده مي‌شود که صد البته وقتي زياد تکرار شد، اثرش را هم از دست مي‌دهد. جالب است که در افشاگري‌هاي اخير يک نفر ادعا کرد فلان شخص از روستايي است که همه‌شان بهايي هستند، در حالی که خود او يا اهل محل گفتند که در اين روستا بهايي وجود ندارد.
متأسفانه گاه به نظر مي‌رسد اين قبيل ادعاها و افشاگري‌ها به روشني نه براي اثبات جرم ديگران يا پاک کردن جامعه، بلکه تنها براي بيرون راندن حريف از ميدان است.
فرض کنيم اين افراد نيت خيرخواهانه داشته باشند كه البته گاه هم اين‌گونه است، یک نفر به بنده بگويد، بايد حرف چه کسي را باور کنم؟ مگر من يا هر ايراني ديگر، شناخت و معرفت به همه امور داريم که در مقابل اين همه افشاگري بتوانيم قضاوت درستي داشته باشيم؟ اگر يک جمعيتي براي کسي که افشاگري مي‌کند کف بزنند، مگر چيزي با اين کف زدن ثابت مي‌شود؟
از اينها که بگذريم، تخلفات قانوني که براي به سرقت بردن اسناد با هدف خير انجام مي‌شود، انسان را به ياد ماجراي آن روايت مي‌اندازد که دزدي مي‌گفت: من يک درهم مي‌دزدم و صدقه مي‌دهم. يک گناه مي‌کنم، اما ده ثواب. 9 تاي آن برايم مي‌ماند. وقتي امنيت يک کشور به هم مي‌ريزد، ديگر افشاگري چه سودي دارد؟
راستش اگر دستگاه آمارگيري آبرو و اعتبار نظام در اين مملکت وجود داشت، به خوبي مي‌شد حدس زد که نظام طي اين دو ـ سه ماه چه‌اندازه بي‌اعتبار شده است.
بدترين قافيه اين شعرخواني‌ها، آنجاست که افشاگري از سوي برخي مسئولان در ميان جمعيت عليه ديگر قوا انجام شود كه البته تفسيرهاي ديگري به خود مي‌گيرد.
هيچ چيزي به‌اندازه روشن شدن حقيقت ارزشمند نيست؛ از همين رو، راه اساسي آن است که نظام، قانون و قوه قضائيه را چندان قوي کند که جايي براي افشاگري باقي نماند و دستگاه قضائي هم آنچنان پاكدست و سالم گردد كه بي‌محابا نه تنها به افشاگري بلكه به برخورد با مجرمان و متخلفان بپردازد تا هم كشور بر مدار نظم و قانون بگردد و هم اعتماد مردم از نظام سلب نشود.
اگر فکري براي اين کار صورت نگيرد، طبيعي است كه باز هم برخي چه بسا به دليل نااميد شدن از دستگاه قضا و يا اهداف ديگر خود به افشاگري دست زنند و با اين روند، اوضاع از اين که هست بدتر خواهد شد.

نوشته رسول جعفريان

 

 

احسان بهرام غفاري

واقعیات تاریخی یا تحریف شخصی !؟
به بهانه مطلب آقای پور پیرار

چندی است دوستی به نقل از آقای پور پیرار ، مطالبی را در روزانه قرار میدهند که بحث صحت یا نادرستی تاریخی مطالب بر عهده کسانی است که در این رشته حاذق هستند ، اما خواندن آن مطالب دستاویزی شد برای نوشتن این مطلب . سپاسگذارم .
با خواندن چندین کتاب تاریخی می توان دریافت که از دیرباز ، اکثر مورخان ما بخاطر اسباب رضایت دولتمندان و زمامداران زمان خودشان ، دست به تحریفاتی زده اند که برخی از این تحریفات تا کنون نیز باقی مانده است . اما از طرفی منتقدین این اسناد نیز به دو دسته تقسیم می شوند . کسانیکه بنا به داشتن عرق به یک طبقه یا دوره خاص ، چنان مطالب دور از ذهنی به آن زمان نسبت داده اند که هضم و پذیرش آن کمی مشکل است . از طرفی ، گروه دیگر نیز برای مقابله با نویسندگان این نقدها ، دست به قلم برده اند و بعلت کینه جویی از نویسنده ها ، واقعیت تاریخی را فدای احساسات و مشکلات شخصی شان کرده اند . این موضوع را می توان در کتابهایی که به چهار دوره تاریخ ایران اشاره کرده اند ، یافت یعنی دوران هخامنشیان ، دوران اسلام، دوران قاجاریه و دوران پهلوی .
دوران هخامنشیان ؛ بی شک یکی از بزرگترین حکومت های ایران از دیرباز تا کنون ، دوران هخامنشیان بوده است که مایه فخر هر ایرانی است . اما دو گروه نویسنده چنان به این دوره آسیب رسانده اند ( منظور در نوشته هایشان است ) که برخی تحریفات از واقعیات منفک ناپذیر می نماید . گروه اول کسانی هستند که بعلت حس ناسیونالیستی بی اندازه به ایران و هخامنشیان ، چنان بتی از این دوره ساخته اند که فقط کم مانده اختراع شاتل فضایی و نرم افزار مایکروسافت را نیز به کوروش و داریوش بزرگ نسبت دهند و تقریبا چیزی نیست که در دنیا اختراع شود و این مورخان آنرا به هخامنشیان نسبت ندهند ! اما گروه دیگر که آقای پور پیرار هم جزو این دسته می باشند ، چنان به این دوره تاخته اند که هر کس با خواندن مطالب ایشان ، فکر می کند که تخت جمشید را مکزیکی ها به ایران آورده اند و آثار به جا مانده از این دوره در شیراز ، کرمانشاه و جاهای دیگر همگی ساخته دست دیگران است و لوح ها و کتیبه های به جا مانده نیز همگی با فوتوشاپ درست شده اند . به هر حال هر دو گروه تاریخ را فدای احساسات خود کرده اند . اما در این میان هستند کسانی مانند استاد باستانی پاریزی و دیگر اساتید به حق تاریخ ، که چیزی به جز واقعیات ننوشته و احساسات را دخیل در مطالبشان نکرده اند . بی شک دوران هخامنشی یکسری خصوصیات قابل تقدیر داشته و یکسری خصوصیات مورد نقد که باید بدور از تعصب ایرانی در مورد آن نوشت .
دوران اسلام ؛ اما تاریخ این دوره از ایران نیز بسیار مورد تاخت و تاز قلم و احساس مورخان پیشین و معاصر قرار گرفته است . گروهی از مورخان چنان مسلمان بودن خودشان را به ایرانی بودن ترجیح داده اند که گویی ما مشتی حیوان بوده ایم و اگر اسلام به ایران نمی آمد ما همدیگر را تا کنون میلیونها بار دریده بودیم و از طرفی دیگرانی نیز وجود دارند که بعلت قبول نداشتن دین اسلام ، ایران را چنان والا دانسته اند که گویی با آمدن اسلام به این سرزمین ، تمام بلایا و مشکلاتی که تا همین امروز در ایران داریم ، از برکات حمله مسلمین به ایران است ! که در نهایت هر دو گروه نیز به هر دو طرف یعنی ایران و اسلام ضربه زده اند و چیزی که در این میان اصلا مهم نیست ، گویی فقط تاریخ حقیقی است ! اما از طرفی تفکیک نکردن دین اسلام از حکومت اسلامی آن زمان که به ایران آمده است ، دیگر مساله ای است که گویی قرار نیست هیچوقت مورد توجه نویسندگان قرار بگیرد . به همان مقدار که شان ایمه و پیامبر مورد احترام باید قرار بگیرد ، از طرفی نیز غارت و تجاوز اعراب به مردم ایران نیز مورد نقد باید قرار بگیرد که اینگونه نیست و نویسندگان کنونی فکر می کنند اگر بگویند اعراب ، کتابخانه های ایرانیان را آتش زدند و فرهنگ و زبان ایرانی را در دویست سال بایکوت کردند ، یعنی به مقابله با اهل بیت پرداخته اند !!!
دوران قاجار ؛ دوران قاجار را می توان از دو دیدگاه نگریست . یکی اینکه شاید از نکبت بار ترین دوران این سرزمین است و از طرفی می توان آنرا زمینه شکوفایی صنعت و دیگر موارد در ایران دانست . اما حقیقت این است که واقعیات تاریخی این دوران هم فدای احساسات مورخان شده است . همانقدر که عهدنامه های ننگین در این دوران وجود دارد ، به همان میزان هم شکوفایی صنعتی و ورود ابزار مدرنی مانند اتومبیل ، سینما ، برق و ... وجود دارد که باید بدور از غرض هر دو را مد نظر داشت . اما از طرفی نویسندگان انقلابی معاصر بخاطر وجود حرمسرا تمام این تاریخ را فدای مسایل دینی شان کرده اند و از طرف دیگر کسانیکه با این سلسله مرتبط بوده و یا هستند ، چنان از بی کفایتی های برخی از شاهان آن دوره با افتخار یاد کرده اند که امروزه واقعا نمی توان بدرستی واقعیات تاریخی آن دوره را مرور کرد و نیاز به این است که حتما به چندین مرجع مراجعه شود . برای نمونه همین مقدار بگویم که شما با خواندن تاریخ آن دوران بالاخره متوجه نمی شوید که ناصرالدین شاه بالاخره یک شاعر و انسان مذهبی بوده است ( شعر او در مورد امام حسین بی شک یکی از بهترین اشعار در وصف مقام حضرت است که نمی توان آنرا انکار کرد ) ، یک انسان سیاستمدار و مبتنی بر منطق بوده است یا شخصی که دایما در لباس گشاد زنان حرمسرایش عیش می کرده است !!!؟
اما شاید بدترین تاریخ نگاری را بتوان به دوران پهلوی نسبت داد . متاسفانه پس از انقلاب چنان تاریخ این دوره تحریف شده است که هر کس برای اولین بار تاریخ این دوره را مرور کند ، از جنایت های رضا شاه و محمد رضا شاه شوکه می شود و شروع به ریختن اشک برای مردم آن دوران می کند و با خواندن یک کتاب دیگر از شکوفایی ایران در این دوره شگفت زده می شود که اینهم از نتایج تحریف تاریخی ، نویسندگان معاصر است .
دوران پهلوی هم مانند تمامی دوران ها ، هم چیزهای خوبی داشته که باید به آنها اشاره کرد و هم چیزهای بد که باید به آنها هم اشاره کرد و بی طرفانه نوشت . اما این اتفاق نیافتاده است و دقیقا دو تاریخ کاملا مغایر در مورد این دوران وجود دارد . یکی از طرف نویسندگان داخلی که همه واقعیات را فدای خوش آمدن اصحاب دولت و حکومت کرده اند و طرف دیگر نویسندگانی که در خارج از کشور بسر می برند و تاریخ را فدای احساسات شان نسبت به این خاندان کرده اند . گروه اول تمام تاریخ پنجاه و چند ساله را فقط با ساواک و مشروب خور بودن شاه نوشته اند و گروه دوم هم فقط از بزرگی و درایت شاه گفته اند که نود درصد آن وجود خارجی ندارد . اما همانقدر که تاسیس ساواک در این دوره باید در تاریخ نگاشته شود ، تاسیس دانشگاه تهران هم باید مد نظر گرفته شود . همانقدر که برخی رجل سیاسی بی کفایت در این دوره وجود داشته است ، به همان میزان هم وزیر و کابینه با درایت در این دوران وجود داشته است و ... . برای بهتر بیان شدن موضع کافی است مثلا سه کتابی که در مورد شعبان جعفری در ایران انتشار یافته را بخوانید . در یکی از شعبان بی مخ چنان انقلابی بزرگی ساخته که می گویی پس چرا مردم به جای امام خمینی با او همراه نشدند . در دومی از او چنان آدم منفوری ساخته شده که می گویی چرا او را تاکنون اعدام نکرده اند و در سومی شعبان بی مخ را در حد یک دکتر سیاستمدار بالا برده اند که حقیقتا هر سه آنها هم نبوده است .
نتیجه سخنم این است که باید در برخی رشته ها مانند تاریخ بی طرفانه و بدور از احساسات دست به قلم برد . چیزی که آقای پور پیرار اصلا به آن توجهی نداشته و هر خواننده عاقلی با کمترین سواد می تواند متوجه شخصی بودن مطالب ایشان شود و نه مستند بودن آن . به هر حال هدف از این نوشتار این بود که چه در تاریخ و چه در هر چیز دیگر باید بدور از احساس و تعصب دست به قلم شد . به هر حال این مطلب من در مورد تمامی مورخان معاصر یا پیشین نیست و هستند تعداد بسیاری که به حق درست نوشته اند و می توان چشم بسته به نوشته آنان استناد کرد . همین .

 

 

ko_maghsoudi@yahoo.com

برخي ديالوگهاي ماندگار سينماي ايران

قسمت دوم و پاياني

هامون (داريوش مهرجويي)
حميد هامون (خسرو شكيبايي) : تو مي‌خواي من اوني باشم كه واقعن تو مي‌خواي من باشم ؟ اگه من اوني باشم كه تو مي‌خواي ، پس ديگه من ، من نيست . يعني من خودم نيستم .

سلطان (مسعود كيميايي)
سلطان ( فريبرز عرب‌نيا) : خونه‌مون ... اينجا بود ... اينجا پنج تا اتاق ... دو تا باغچه و يه حوض بود ... بزرگ نبود ... اما بود .

از كرخه تا راين (ابراهيم حاتمي كيا)
اصغر (اصغر نقي‌زاده) : كجا رفتي دلاور ؟
سعيد ( علي دهكردي) : تو آكواريومم . چرا نمي‌آييد تماشا ؟
اصغر : كفر نگو ، اين كاخ سلطنته ، دلم مي‌خواست تو ركابت باشم ... بگي بخون ، مي‌خونم ، بگي برقص ، مي‌رقصم ، بگي بمير ... به خدا مي‌ميرم .

اجاره نشينها (داريوش مهرجويي)
عباس آقا (عزت الله انتظامي) : مرتيكه مزقونچي تو گفتي مي‌خواي دو تا گلدون بزاري سر پشت بومت كه با صفا بشه ، نه اينكه ورداري سرتاسر سقف خونه‌ي مردمو اينجوري بريني بهش .
سعدي (حسين سرشار) : مگه چه عيبي داره ؟ دو تا سوراخ پيدا شده ، خب مي‌گيرمش . اما عوضش تو اين سيستم من ....
عباس آقا : سيستم من ، سيستم من ، بشاش به اين سيستم !

روز واقعه (شهرام اسدي)
عمرو (سعيد نيك‌پور) : مسلماني ما سه نسل است و از او هيچ .
زيد (عزت الله انتظامي) : آري ، اما من از اسلام او بوي تازگي مي‌شنوم و از مسلماني تو تنها بوي غرور جاهلي مي‌آيد .
عمرو : ما شصت ساله مسلمانيم .
زيد : اين چه تفاخري است كه به ايمان خويش مي‌كني ؟ كه تو اگر مسلماني از پدر داري ، او اين گنج به رنج خويش يافته است .

چهره (سيروس الوند)
فريدون بهنام (ابوالفضل پورعرب) : به اين مي‌گن دلار ... زبون بين الملل . دلار بده ، سفيد و سياه حرفتو مي‌فهمن . تلخه ، زشته ، مي‌دونم . اما اين قانون دنياس .

متولد ماه مهر (احمدرضا درويش)
دانيال (محمدرضا فروتن) : تو متولد چه سالي هستي ؟
مهتاب (ميترا حجار) : مهر پنجاه و هفت .
دانيال : پس دو سال از من بزرگتري . شناسنامه‌ي من اول جنگ سوخت ... هفت سالم بود . تاريخ تولدمو از شروع جنگ نوشتن .

مرگ يزدگرد (بهرام بيضايي)
زن (سوسن تسليمي) :‌ چون هشت گونه بادي كه از كوه و دامنه و از جنگل و دشت و از دريا و رود و از ريگزار و بيابان مي‌رسد ، در ميان اين توفان ايستاده منم . كشنده‌ي پادشاه را نه اينجا ، بيرون از اينجا بيابيد ! پادشاه پيش از اين به دست پادشاه كشته شده بود . آنكه اينجا آمد ، مردكي بود ناتوان !

سوته دلان (علي حاتمي)
فروغ الزمان (فخري خوروش) : اون سال زمستون ، ده چهارده سال پيش همون روز كه ناهار دمي باقالي داشتيم ، رخت نظام برتون بود . مي‌خواستين برين باغ شاه .دكمه‌ي فرنجتون افتاده بود ، گفتين ...
حبيب آقا ظروفچي (جمشيد مشايخي) : آقازاده خانم چشمش سو نداره ، مي‌شه دكمه‌ي فرنجمو بدوزين خانم خياط ؟ تو گفتي ...
فروغ الزمان : خانم خياط اسم داره ...

سگ كشي (بهرام بيضايي)
نايري (احمد نجفي) : صحبت يه پكيج بود تو لاين ايمپورت اكسپورت . يه باكس خونگي با پرافيت آوريج نود درصد گارانتي . مي‌تونست راحت هندلش كنه . اما خب ، تو فيلد ما نبود .
گلرخ كمالي (مژده شمسايي) : ببخشيد از ناصر معاصر حرف مي‌زنيد ؟
نايري : اين پسر كيس خاصي بود تو بيزنس خودش . خيلي اكتيو و نان استاپ . تو رنج خودش . لوكش هم بد نبود . اما نمي‌فهمم چرا آن و آف بود ؟

مسافران (بهرام بيضايي)
رهي (حميد امجد) : بي جهت خودتو آزار مي‌دي . چرا خيال مي‌كني ما باعث مرگ اونا شديم ؟
ماهرخ (مژده شمسايي) : اونا براي ما مي‌اومدن .
رهي : به خواست خودشون .
ماهرخ : به خاطر ما !

يه بوس كوچولو (بهمن فرمان‌آرا)
راننده (پيام دهكردي) : مرگ ... مثل يه بوس كوچولو مي‌مونه

 

 

yazynh@yahoo.com

خاطرات سفر به مشاهد مشرفه

قسمت دوم و پاياني

انتقاد سيد بحرالعلوم از امور سياسي ايران
در گپ دوستانه‌اي كه با سيدمحمدعلي بحرالعلوم -حفظه الله- از بازماندگان آل بحرالعلوم -رضوان الله عليه- (متوفي1212ق و از مرتبطين با ولي عصر ارواحنا فداه) داشتيم، ايشان از اوضاع سياسي ايران گله داشت و گفت «درست است كه دين از سياست جدا نيست، اما نه اين‌قدر كه شما آن را قاطي كرده‌ايد! وقتي مي‌گوييم دين از سياست جدا نيست، نه اين كه دين را بياييد سياسي كنيد و يا حكومت را حتما به دست روحانيون و حوزويون بدهيد؛ بلكه به اين معني است كه سياست بايد بر مبناي دين ساخته و اداره شود. مانند قانون كه بايد بر مبناي دين پياده شود. اتفاقا حوزه بهتر است همواره از حكومت مستقل باشد تا هم گناهان حكومت در نظر مردم به پاي حوزه و روحانيت نوشته نشود و هم حوزه در موقع لزوم بتواند در مقابل اشتباهات حكومت بايستد.» جالب اين جا است كه ايشان اين نكات را در پاسخ به اين سوال ما كه «چرا در عراق هنوز مانند سابق يك مرجع تقليد به عنوان اعلم شناخته مي‌شود، اما در ايران بيش از بيست مرجع تقليد داريم و معلوم هم نيست كه چه كسي اعلم است»، اظهار داشتند و دليل تعدد مراجع تقليد ايران را سياسي مي‌دانستند كه ظاهرا درست هم به نظر مي‌رسد. زيرا تعدد مراجع از قدرت آن‌ها قطعا خواهد كاست.
زندگي با اموات و در قبرستان
ميت براي عراقي‌ها بر خلاف ما چيز عجيب و غريب و ترسناكي نيست. در قبرستان وادي‌السلام بازار خريد دارند، روبري قبرستان هتل دارند، اموات را با تابوت‌هاي سرباز به مسجد براي تبرك مي‌آورند، ... . متاسفانه در ايران همه مرگ را براي يكديگر مي‌دانند و از آن فراري‌اند.
موهوم انگاشتن قبور
يكي از ويژگي‌هاي بد عراقي‌ها و كلا اعراب اين است كه به قول ما ايراني‌ها قبرباز نيستند. بزرگ‌ترين علماي تاريخ تشيع در عراق مدفون هستند و برخي از آن‌ها اصلا معلوم نيست محل دقيق قبرشان كجا است، مثلا يك رواق در حرم به شما نشان مي‌دهند و مي‌گويند اين جا قبر آيت‌الله غروي اصفهاني -رحمه الله- است. حال هر چه مي‌خواهي بداني طرف دقيقا كجاي اتاق دفن است، سنگ قبري، توضيحي، هيچ. حتي به جز برخي موارد اكثر قبور را ننوشته‌اند كه متعلق به كيست و بايد با كلي تحقيق آن را پيدا كني، مثلا قبر علامه بزرگ حلي -رضي الله عنه. البته يك برگ كاغذ كه قبر اكثر علماي مدفون در حرم مطهر علوي را به زبان فارسي مشخص كرده است، با جستجوي فراوان از يكي از مسوولين حرم گرفتيم و باني را كه نفهميديم چه كسي است، كلي دعا كرديم.
احمدي‌نژاد و نوري المالكي
در صحبت‌هايي كه با مردم عراق داشتيم، علاقه شديدي به دكتر احمدي‌نژاد داشتند و از نوري المالكي بد مي‌گفتند. مي‌گفتند «نوري المالكي بي‌عرضه است، اي كاش احمدي‌نژاد قبول مي‌كرد بر ما هم حكومت كند.» اي كاش ما ايراني‌ها كمي قدر مي‌دانستيم!
بي‌كفايتي دولت عراق و درخواست از سازمان ملل براي بازسازي حرمين عسكريين (ع)
يكي ديگر از مشخصه‌هاي بي‌كفايتي دولت عراق و در راس آن‌ها رئيس جمهور و نخست وزير كه خير سرشان شيعه هستند و آبروي هر چه شيعه است برده‌اند، اين است كه اين قدر در بازسازي حرمين عسكريين (ع) كوتاهي كرده‌اند و ترسيده‌اند كه برخي گروه‌هاي شيعه عراق به فكر تهيه طومار و جمع كردن امضا توسط شيعيان سراسر جهان كه به كربلا مشرف مي‌شوند و ارسال آن به بخش مربوط در سازمان ملل افتاده‌اند و ما نيز با دادن نام و شهر محل سكونت و تلفن خود از اين فيض عظيم بي‌نصيب نمانديم. در بالاي سر كساني كه امضا جمع مي‌كردند جمله زيبايي به زبان عربي نوشته شده بود كه معني آن چنين بود: «فردا كه ولي عصر از ما در مورد حرم پدرش سوال كرد، چگونه به او پاسخ خواهيم داد؟!»
حقارت مردم و سربازان عراقي در برخورد با آمريكايي‌ها
يكي از ويژگي‌هاي منفور و وحشتناك عموما جماعت عرب و از جمله عراقي‌ها خوارطلبي آن‌ها و زير بار ظلم و زور رفتن آن‌ها است. در حالي كه حتي رويت گذرنامه توسط سربازان اجيرشده آمريكايي هم براي ما زور دارد، سربازان آمريكايي به راحتي در كنار مرز راه مي‌روند، زن‌هاي آن‌ها بدون حجاب در كشور اسلامي عراق حاضر مي‌شوند، ماشين‌هاي آن‌ها به راحتي در جاده‌هاي بين شهري عراق تردد مي‌كنند و اتوبوس حامل زايران هنگامي كه آن‌ها را مي‌بيند، به قسمت خاكي كنار جاده مي‌رود تا آن‌ها با خيال راحت رد شوند!! الحق كه مانند زمان يزيد و معاويه -عليهما اللعنه ابدالابدين- حقير، خوارطلب، ظلم‌پذير و ترسو هستند.
بمب و قضا و قدر
و دست آخر بمبي كه توسط يك زن نانجيب و به دستور حرام‌زادگان وهابي منفجر شد. زن نانجيب چند بمب به صورت خوشه‌اي به دور كمر خود بسته بود و قبل از رسيدن به اولين ايست بازرسي در نزديكي خيمه‌گاه ضامن را كشيد؛ خود پليدش را به دركات جحيم شتافت و عده‌اي را شهيد و روانه فردوس برين ساخت. اين امر هيچ تاثيري در عزم زيارت زايرين شجاع به وجود نياورد و همگان بدون توجه به اين اتفاق به زيارت خود در روزهاي بعد ادامه دادند و ان شاء الله ادامه خواهند داد. چرا كه در قرآن مجيد خوانده‌اند كه عمر دست خدا است و قرآن به صراحت خطاب به كساني كه به علت ترس از مرگ از جبهه‌هاي نبرد فراري هستند، مي‌فرمايد:
... يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ مَّا قُتِلْنَا هَاهُنَا قُل لَّوْ كُنتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَي مَضَاجِعِهِمْ وَلِيَبْتَلِيَ اللّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ ...
... مي‌گويند: «اگر ما سهمي از پيروزي داشتيم، در اين جا كشته نمي‌شديم!» بگو: «اگر در خانه‌هاي خود هم بوديد، آن‌هايي كه كشته شدن بر آن‌ها مقرر شده بود، قطعا به سوي آرامگاه‌هاي خود مي‌آمدند و اين‌ها براي اين است كه خداوند آنچه در سينه‌هايتان پنهان مي‌داريد، بيازمايد ...»
اين كلام خدا است كه مي‌فرمايد از ترس مرگ حتي جبهه را كه احتمال مرگ در آن زياد است رها نكنيد، چه رسد به زيارت! چند بار قبل از انفجار قصد تشرف به خيمه‌گاه داشتيم و هر بار كاري پيش مي‌آمد تا نرويم. پس از انفجار حكمت را فهميديم و روز بعد نيز بدون اين كه كار جديدي پيش بيايد در امنيت كامل به خيمه‌گاه مشرف شديم! الحق كه اَلْمَوْتُ بِيَدِ اللهِ.
اَللّهُمَّ اَهْلِكَ اَعْدآءَ الشيعَةِ سِيَّمَا الْوَهّابِيّينَ هَلاكًا عاجِلًا غَيْرَ آجِلٍ

 

 

newsbaran@yahoo.com

«ربا» زير سايه سكوتی بيست و چند ساله

قسمت سوم و پاياني


امين صبحي    

بی‌توجهی برخی مسئولان باعث شده تا مردم از طريق پرداخت‌های اضافی جرايم ربوی، دچار آسيب‌های فراوانی شوند كه د رنهايت رئيس ديوان عدالت اداری كشور در اين باره اظهار داشت: نظام بانكداری جهان بر مبنای «ربا» اداره می‌شود و مدل فعلی نظام بانكی ما نيز دارای يك نوع شبهه «ربا» است؛ زيرا قوانين بانكداری ما شفاف نيست و بازنگری در اين قوانين لازم است.
علی رازينی تصريح كرد: تاكنون ما شكايت‌های مختلفی درباره پرداخت پول اضافی از سوی مردم به برخی بانك‌ها داشته‌ايم كه با ارسال پرونده مورد نظر به شورای نگهبان، حكم قطعی را اعلام كرده‌ايم؛ در برخی موارد نيز ربوی بودن اين پرداخت‌ها تاييد شده است.
رازينی تصريح كرد: اگر كسی از محل پرداخت جرايم تاخير به بانك‌ها، دچار زيان‌ شده است بايد پيشقدم شود و با تنظيم شكايت و استدلال درست خود خواستار ابطال اين مصوبه شود.
با توجه به اصل 173 قانون اساسی كه می‌گويد، به منظور رسيدگی به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران يا واحدها با آيين‏نامه‏های دولتی و احقاق حقوق آنها، ديوانی به نام ديوان عدالت اداری" زير نظر رييس قوه قضاييه تأسيس می‌شود و ماده 25- آئين دادرسی ديوان عدالت اداری كه تاكيد دارد، ديوان می‌تواند هرگونه تحقيقی را كه برای رسيدگی به شكايت و صدور حكم ضروری است به عمل آورده و يا آن را از هر يك از مراجع قضايی يا واحدهای ذيربط تقاضا كند و مراجع مزبور مكلف به انجام آن در مهلت مقرر هستند.
طبق اين قانون و آئين‌نامه، معاون قضائی ديوان عدالت داری ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وجود جرائم ربوی ديركرد اقساط وام‌ها در نظام بانكداری كشور گفت: تا دادخواست، شكايت يا اطلاع‌رسانی خاصی به ديوان عدالت اداری ارجاع نشود اين ارگان نمی‌تواند موضوعی كه از آن بی‌خبر است را بررسی يا نسبت به آن اقدام كند.
‌الهه وردی‌ مقدس فرد ادامه داد: شورای نگهبان بهترين شارع قانونی برای بررسی اين موضوع است كه اگر فقهای شورای نگهبان سود، جريمه بانكی يا هر عنوان ديگر را خلاف شرع بدانند و به ما اطلاع دهند، ديوان عدالت اداری در هم‌سويی با نظر فقهای شورای نگهبان كوتاهی نمی‌كند.
معاون قضايی ديوان عدالت اداری همچنين ضمن اشاره به نبود قانون، مصوبه و لايحه‌ای درباره دريافت جرايم ديركرد از سوی بانك‌ها تاكيد كرد: هر بحثی كه شائبه خلاف قانونی باشد و در عين حال موافق نظر شورای نگهبان نباشد؛ ديوان در راستای ابطال آن اقدام می‌كند.
سكوت بانك مركزی در قبال مطرح شدن چنين ايراداتی به نظام بانكداری كشور باعث شدت پيداكردن انتقادات مردمی شده است؛ تا جايی كه حتی برخی شخصيت‌های فرهنگی همانند منيره نوبخت رئيس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضان شورای مركزی جامعه روحانيت مبارز از جمله رضا اكرمی از سكوت و عدم توجه جدی مسئولان بانك مركزی به عنوان نقطه ضعف بزرگ در سيستم فعلی بانكداری ياد كردند.
در پی اين اعتراض و واكنش صريح مراجع عظام تقليد و تأكيدات برخی علما بر اين مقوله، به ناچار پذيرفتيم در اين زمينه نه تنها هيچ قانونی وجود ندارد بلكه هيچ مسئولی نيز حاضر به پيگيری جدی اين موضوع نيست و اين موضوع فقط تبديل به مشكلی برای قشر متوسط وضعيف جامعه شده ‌است كه برای ارضای نياز مالی خود به سراغ بانك‌ها می‌روند و از چنين تسهيلاتی استفاده می‌كنند.
يكی از اعضای كارگروه بانكداری بدون «ربا» نيز اخيراً از نبود نظارت بانك مركزی در برخی از موسسات مالی و صندوق‌های قرض‌الحسنه كه معاملات شبه‌ربوی انجام می‌دهند، انتقاد كرد و از پيشنهاد يك الگوی جديد جايگزين برای قانون بانكداری بدون «ربا» در كشور توسط اين كميته خبرداد.
سيد عباس موسويان گفت: براساس الگوی پيشنهاد شده، بانك‌های تجاری، تخصصی و بانك‌های جامع از يكديگر جدا شده و برای هر يك از بانك‌های مذكور مدل عملياتی ساده و روان‌تری با استفاده ازعقود متناسب آنها ارائه می‌شود.
عضو كارگروه بانكداری بدون «ربا» اظهار كرد: طرح جايگزينی تورم به علاوه دو تا سه درصد كارمزد به جای سود در تسهيلات بانكی كه از ايده‌های رئيس كل بانكی مركزی است، در اين كارگروه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: كميته ديگری كه به دستور رئيس جمهوری در حوزه معاونت اول رياست جمهوری تشكيل شده، مباحث مربوط به اصلاح رفتار و ساختار نظام بانكی را مد نظر قرار داده است.
موسويان با بيان اينكه كارگروه اصلاح رفتار بانكی متشكل از كارشناسان بانكی، مديران عامل بانك‌ها، و صاحب‌نظران عرصه بانكداری در دو فاز فعاليت می كند، افزود: بحث اصلاح رفتاری بانك‌ها به عنوان يك بحث كوتاه‌مدت در اين كارگروه مطرح است كه به زودی نتايج آن به صورت رسمی ابلاغ می‌شود.
او فاز دوم مباحث كارگروه اصلاح رفتار بانكی كه به صورت ميان‌مدت و بلند‌مدت مطرح می شود را مربوط به اصلاح ساختار نظام بانكی كه ناظر بر قانون عمليات بانكی بدون «ربا» و الگوی عملياتی است، عنوان كرد.
همچنين برخی از كارشناسان اقتصادی معتقدند اجرا نكردن درست قانون بانكداری بدون «ربا» در كشور، مشكلات متعددی را در سيستم بانكداری فراهم آورده كه با توجه به ناتوانائی سيستم بانكی در اين باره بهتر است قانون بانكداری بدون «ربا» در كشور تغييرنام دهد.
اين افراد همچنين تاكيد دارند: برای حل اين مسئله در نخستين گام، آسيب‌شناسی در نظام بانكداری كشور ضروری بوده و اصلاح در تصميمات نادرست مديريت اقتصادی و بانكی واجب است.
در نهايت مجلس، ديوان عدالت اداری و دولت سه نهاد مرجع برای رسيدگی به جرائم ربوی ديركرد تسهيلات بانكی شناسائی شدند كه در اين راستا فتاوای آيات عظام دراين باره به مجلس ارائه شده است كه مخبر كميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی ماه‌های گذشته اعلام كرد: دراين‌باره ‌فتوای برخی مراجع عظام تقليد درباره جايز نبودن دريافت جرايم ربوی ديركرد اقساط از سوی بانك‌ها را دريافت كرده‌ايم و مجلس آمادگی كامل برای حذف «ربا» از سيستم بانكی كشور را‌ دارد.
سيد كاظم دلخوش همچنين تاكيد كرده است: ما نيز از وجود سايه سنگين «ربا» در كشور بيزار هستم و برای حل اين مسئله به هيچ عنوان كوتاهی نمی‌كنيم.
اما باوجود گذشت چندماه از اين امرتاكنون اقدامی از سوی مجلس شورای اسلامی در اين باره صورت نگرفته است و در حال حاضر باتوجه به نزديك شدن به پايان عمر دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، چشم مردم همچنان به تصميم منتخبان مردم در خانه ملت است.
برپايه اين خبر در پی اين اعتراض‌ها و اطلاع رسانی‌هايی كه از سوی خبرگزاری قرآنی در اين باره صورت گرفت، هيئت‌وزيران بنا به پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادی و دارايی و بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران، با تصويب آيين‌نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته،‌ معوق و مشكوك‌الوصول موسسات اعتباری در هيئت‌وزيران، از اين پس دريافت جريمه ديركرد بازپرداخت تسهيلات كه بسياری از مراجع بر ربوی بودن آن تصريح داشتند، ممنوع اعلام شد ولی متاسفانه هنوز بانك‌های دولتی كه بيشترين آمار مراجعه مردمی به آن‌ها است هنوز در اين باره اقدامی انجام نداده است كه اين مسئله نيازمند هوشمندی هرچه بيشتر مسئولان است كه سايه ربا را با اعمال شيوه‌های تنبيهی ديگری از بانك‌های دولتی نيز دور كنند.
با توجه به تحولی كه در موسسات اعتباری صورت گرفته است، موضع آغشته بودن اين نوع درآمدهای بانكی به بوی «ربا» برای كسی پوشيده نيست و در اين زمينه به دولت، ديوان عدالت اداری و مجلس از سوی ايكنا اطلاع رسانی شده است كه در عين حال خبرگزاری قرآنی آمادگی دارد برای پيگيری مصوبه‌ای برای حذف جرائم ربوی اقساط تسهيلات اعطائی بانك‌ها پيش‌قدم باشد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

12 تير / 2 جولاي / 28 جمادي الثاني

Mobin_s2004@yahoo.com
12 تير ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
نخستين توطئه آتني ها بر ضد ايران در مصر

سوم ژوئيه سال 460 پيش از ميلاد، آتني ها كه چشم طمع به ثروت مصر دوخته بودند ناوگاني را روانه اين كشور كردند تا مصريان را بر ضد ايرانيان بشورانند. ايران نيروي قابل ملاحظه اي در مصر مستقر كرده بود و همين نيروي عظيم مانع پيروز شدن توطئه آتني ها شد.
آتني ها چهار سال بعد( 454 پيش از ميلاد ) و سپس در سال 425 پيش از ميلاد دو بار ديگر با همان هدف به مصر رخنه کردند و هر دوبار به دليل احضار برخي نيروهاي ايراني به خاک اصلي وطن تا حدي موفق به تحريک مصريان و شورش آنان شدند که هر دوبار اين شورش ها سرکوب شد و بار آخر آتني از سوي ايران به مصر ممنوع الورود شدند.
 در دوران هخامنشيان، مصر 120 سال وچند ماه يكي از استانهاي ايران بشمار مي رفت.

 

عامل اقتدار ساسانيان

تصوير اردشير ساساني بر سكه او

سوم ژوئيه سال 324 ميلادي، كنستانتين امپراتور روم كه براي سركوبي رقيبان رومي خود به بيزانتيوم Byzantium لشكر كشيده بود تصميم گرفت در اينجا و نه چندان دور از محل شهر «تروا» شهري به نام خود بسازد تا به امپراتوري ايران نزديك باشد و اخبار مربوط به تحركات ساسانيان را سريعتر دريافت كند و تصميمات مربوط به خنثي كردن اين تحركات در شهر تازه ساز كه يكي از دو پايتخت روم [پايتخت شرقي] خواهد بود گرفته شود.
    وي پس از نابود ساختن «لي سينيوس Licinius» رقيب خود و هوادارانش، 25 ژوئيه سال بعد (325 ميلادي) دستور ساختن قسطنطنيه (شهر كنستانتين - استانبول امروز) را صادر كرد كه پس از تجزيه امپراتوري روم به صورت پايتخت روم شرقي باقي ماند. شهر قسطنطنيه (Constantinople) در 11 ماه مه سال 330 ميلادي آماده بهره برداري شد. اين شهر كه موقعيت منحصر به فردي دارد در نقطه مرزي دو قاره آسيا و اروپا واقع شده و ناظر بر تنگه بسفر (Bosforus، محل تلاقي درياي سياه و درياي اژه) و يكي از مراكز تصميم گيري هاي مهم جهاني بوده است.
    اقدام كنستانتين به ساختن اين شهر باعث تشديد معارضات دو ابرقدرت زمان - ايران و روم - شد كه تا سال 628 ميلادي ادامه يافت وسرانجام هر دو امپراتوري را تضعيف و به عمرشان پايان داد.
    «نورويچ» در تاليف خود «بيزانتيوم» در اين زمينه نوشته است: در طول هشت قرن( دوران اشکانيان و ساسانيان )، امپراتوري غول آساي ايران تهديد عمده براي امپراتوري روم بود. ايران از گرجستان تا غرب فرات و شرق رود سند تا فلات پامير (مرز شرقي تاجيكستان) وسعت داشت و اين دو امپراتوري بدون وقفه بر سر سوريه و فلسطين و شمال غربي آسياي صغير و گهگاه ارمنستان در حال جنگ و جدال بودند و در اين جنگها كه تا سال 628 ميلادي ادامه داشت پيروزي باايرانيان بود که ناسيوناليسم ايراني به دولت ساسانيان اقتدار ويژه داده بود. روميان در آغاز ظهور اين ناسيوناليسم، آن را دست كم گرفته بودند كه شكست هاي نظامي شان از اردشير پاپكان و پسرش شاپور آنان را متوجه «واقعيت امر» كرد. در سايه همين ناسيوناليسم توفنده بود که ايران چند بار ابر قدرت اول جهان شده بود.

 

قتل مازيار به دست خليفه عباسي

مورخان اروپايي كه در باره بپاخيزي ايرانيان برضد خلفاي اموي و عباسي تحقيق كرده اند وقوع قتل « مازيار » حكمران وقت مازندران (تبرستان ــ تپورستان ) به دست المعتصم خليفه عباسي را سوم ژوئيه سال 839 ميلادي نوشته اند . مازيار از خاندان اسپهبدان مازندران پسر قارن و قارن پسر ونداد هرمز و ونداد نوه سوخرا بود. مازيار در آمل بر اثر خيانت برادرش « كوهيار » كه فريب عوامل خليفه را خورده بود دستگير و به سامرا ( سامره ) منتقل و به المعتصم تحويل داده شده بود كه پس از شكنجه بسيار كشته شد. جسد مازيار که زير شکنجه کشته شده بود در همان محلي که جسد بابک خرمدين بر دار شده بود به دار کشيده شد.
    خليفه قبلا از راه ريا و نيرنگ حكومت مازيار بر مازندران را تاييد كرده بود. المعتصم دو استقلال طلب معروف ديگر ايران - بابک و افشين -را به همين ترتيب نابود کرد. تاريخ بپاخيزي ايرانيان از جالبترين فصول تاريخ عمومي است كه بپاخيزي ويتنامي ها در قرن 20 را مي توان در رديف آن قرار داد.

 

سقوط هواپيماى مسافربرى جمهورى اسلامى ايران توسط ناو وينسنس آمريكا

12 تير 1367 برابر با 3 ژوئيه 1988
روز يـك شـنـبـه ، 12 تـيـر 1367، مـطـابق با 3 ژوئيه 1988، هواپيماى ايرباس هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران با 275 مسافر و16 خدمه فرودگاه بندرعباس را به مقصد دوبى تركگفت . سطح پرواز اين هواپيما 14000 پا تعيين شده بود، در ساعت 15:10 دقيقه محلى و45:6گـريـنـويـچ شـروع بـه اوج گـيـرى نـمـود ودر سـاعـت 24:10 به وقت محلى ، سطح پروازى12000 پـا را گـزارش ‍ نـمـود واز آن لحـظـه به بعد ديگر تماسى از طرف خلبان گرفته نـشـد. در واقـع از ايـن لحـظـه بـه بـعـد هـواپـيما مورد اصابت 2 فروند موشك سطح به هواى ناو وينسنس ايالات متحده آمريكا قرار گرفته ودر نزديكى تنگه هرمز، بين شارجه وبندرعباس در نزديكى جزيزه ايرانى هنگام ، منفجر و سقوط كرده بود.
متعاقب اين تجاوز آشكار، جمهورى اسلامى ايران در روز 14 تير 1367، طى نامه اى به رئيس ‍شوراى امنيت خواستار تشكيل جلسه فورى شورا براى رسيدگى به موضوع شد.
25 تـيـر 1367 مـطـاب بـا 16 ژوئيـه 1988 شـورا تشكيل جلسه داد. از سوى جمهورى اسلامى ايران دكتر ولايتى ، وزير امور خارجه وقت ايران وازجـانـب آمـريـكـا جـرج بـوش ، مـعـاون وقـت رئيـس ‍ جـمهورى در جلسه حضور داشتند. وزير خارجه جمهورى اسلامى ايران در فرازى از سخنان خود گفت :
حضور نظامى آمريكا در خليج فارس تنها منادى مرگ وبى قانونى وشرارت بوده وجز نا امنى چـيـزى بـه ارمـغان نياورده است . عمل جنايتكارانه آمريكا در حمله به هواپيماى كشورى ، به هيچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجيه نيست .

 

ارتحال علامه عبدالحسين امينى

شـيـخ عـبـدالحـسـيـن امـيـنـى ((عـلامـه امـيـنـى )) وصـاحـب الغـديـر درسـال 1320 هجرى قمرى در تبريز به دنيا آمد. در آغاز در كنار پدر ـ كه از عالمان پرهيزكار آن سـامـان بـود ـ پـرورش يـافـت ودر مدارس آن شهر مقدمات علوم را بياموخت . آن گاه در محضرعـالمـانـى چـون سـيـد مـحـمـد مـولانـا وسـيـد مـرتـضى خسروشاهى وشيخ حسين به فرا گرفتن مـراحـل ديـگـرى از عـلوم اسـلامى پرداخت . سپس راهى نجف شد ودر آن جا نزد استادان بزرگ به ادامـه تـحـصـيـل نـشست . از جمله سيد محمد فيروزآبادى (م 1345 ق ) وسيد ابوتراب خوانسارى(و1346 ق ) وپس از درگذشت اين دواستاد به محضر ديگر عالمان راه يافت .
تاءليفات علامه امينى
مـرحـوم عـلامـه امـيـنى علوه بر تاءليف كتاب ((شهداء الفضيله )) وكتاب بزرگ ((الغدير)) كتب ديگرى نيز از خود بر جاى نهاده است كه عبارتند از:
1ـ كامل الزيارات ابن قولويه (تحقيق وتعليق )
2ـ ادب الزائر لمن يئم الحائر
3ـ سيرتنا وسنتنا سيرة نبينا وسنته
4ـ اعلام الانام فى معرفة الملك العلام (در توحيد) به فارسى
5ـ تفسير آيه ((قالوربنا امتنا اثنتين ...))
6ـ تـفـسـيـر آيـه ((واذ اخـذ ربـك مـن بـنـى آدم ...)) (بـه نـاام المـيـثـاق الاول )
7ـ تفسير آيه ((وكنتم ازواجاً ثلاثه ...))
8ـ تفسير آيه ((ولله الاسماء الحسنى ))
9ـ تفسير سوره حمد
10ـ ثمرات الاسفار (در دوجلد)
11ـ حاشيه بر رسائل شيخ انصارى
12ـ حاشيه بر ((مكاسب )) شيخ انصارى
13ـ رساله در حقيقت زيارات (در پاسخ علماى پاكستان )
14ـ رساله در علم درايه
15ـ رساله در نيت
16ـ رياض الانس (در دوجلد هر جلد 1000 ص )
17ـ العترة الطاهرة فى الكتاب العزيز
ديدگاه علامه امينى درباره ولايت فقيه
در عـصـر عـلامـه مـجاهد، دانشمندان ومجتهدان دينى ، هر يك به روشى به مقابله با نظام طاغوت بـرآمـدنـد وهـر يـك بـا ايـجـاد نـهـضـت هـا وحـركـت هـاى اصلاحى به مقابله با تجاوز و استعمار برخاستند ودر احياى ارزش هاى اسلامى پافشارى كردند.
نـواب صـفـوى از شاگردان مخلص مكتب غدير علامه امينى شد وبه مبارزه عليه طاغون پرداخت ،روش علامه نستوه از گونه اى ديگر بود. وى معتقد بود كه بايد كارى ريشه اى انجام داد.
عـلامـه امـيـنـى ، بـا مـطـرح نـمودن ولايت وامامت وبحث هاى عميق علمى وكاوش گرانه پيرامون آن از نـخـسـتـيـن مـتـفكران اسلامى بود كه به ولايت فقيه در عصر غيبت رسيد وبحث ودرس ‍ اختصاصى پيرامون آن را امرى لازم وضرورى دانست . ايشان حكومت را از آن ولى فقيه به حساب آورد وگفت: ((ديگران غاصبند واين مقام حق مسلم آن فريادگراست .))
در جاى ديگر به صراحت هرچه تمام تر ندا برداشت :
((الامام الخمينى ذخيرة الله للشيعه ))
امام خمينى ذخيره خدا براى جهان تشيع است .
چه اواز طلوع فجر صادق خبر داشت ورسالتى كه بر دوش مجدد قرن نهاده شده بود. از اين رو عـلامـه شـاگـردى تـربـيـت كـرد چـونان نواب صفوى تا حكومت علوى را فرياد زند وبا ياران خويش ‍ پايه هاى حكومت غاصبان را به لرزه درآورد.
وفات
در روز جـمـعـه 12 تـيـرمـاه 1349، برابر 28 ربيع الثانى 1390 هجرى قمرى نزديك ظهر بدرود جهان گفت ودر كتابخانه عمومى (مكتبة الامام اميرالمؤ منين العامه ) به خاك سپرده شد.

Mobin_s2004@yahoo.com
2 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
بناي شهر كوبك در كانادا (فرانسه نو)

شامپلين

سوم ژوئيه سال ۱۶۰۸، ساموئل دو شامپلين جغرافيدان فرانسوى در چهل و يكمين زادروز خود بناى شهر «كبك» را در كانادا آغاز كرد كه اين منطقه بعداً به «فرانسه نو» معروف شد. اين شهر اينک مرکز ايالت فرانسوي زبان کوبک کنفدراسيون کانادا است. ساکنان اين ايالت از زماني که شارل دوگل خطاب به آنان فرياد کشيد «زنده باد کوبک مستقل» تاکنون دو بار به طريق دمکراتيک (راي گيري) تلاش کرده اند تا از کنفدراسيون کانادا جدا شوند.
    يك سال پيش از آغاز ايجاد شهر كبك (كوبك)، انگليسى ها وارد آمريكاى شمالى (ايالات متحده امروز) شده و ايجاد «جيمز تاون» را در ويرجينيا آغاز كرده بودند.
    با اينكه بعداً، دولت انگلستان مهاجرنشين فرانسوى «كبك» را متصرف شد و كانادا را يك دومينيون انگلستان اعلام داشت؛ هنوز فرانسوى زبانان «كبك» زبان و فرهنگ فرانسوي خود را حفظ كرده و در آرزوى كسب استقلال هستند. دو شامپلين سه بار به كانادا سفر كرده بود و بناي شهر كوبك در سومين سفر او آغاز شده بود. پيش از شامپلين، ژاك كارتيه فرانسوي در سال 1534 در سفر به قاره غربي به كانادا رسيده بود (67 سال زودتر از انگليسي ها). فرانسويان برخلاف انگليسي ها بوميان (سرخپوستان) را نابود نكرده و با آنان به همزيستي پرداخته بودند.

 

فرانسه دو بار در دو «سوم ژوئيه» پاپ را نجات داد

دولت فرانسه در سوم ژوئيه 1527 و بار ديگر در سوم ژوئيه سال 1849 (در دو سوم ژوئيه و به فاصله 322 سال از هم ) با لشكركشي به ايتاليا پاپ را نجات داد. فرانسه يك كشور كاتوليك است. بار دوم گاريبالدي شهر رم را محاصره کرده بود تا آن را از دست پاپ ها خارج سازد و پايتخت ايتالياي متحد کند.
گاريبالدي که يک ميهندوست بنام ايتاليايي است در راه تامين وحدت ايتاليا تلاش بسيار کرد.

 

اختراع تفنگ ته پر (فشنگدار) پروس را در صدر ژرمن ها قرار داد

سوم ژوئيه سال 1866 در جريان جنگ بر سر رهبري ژرمن ها، در نبرد كونيگراس Koniggratz در نزديكي «سادوا» ارتش پروس (آلمان) كه به تفنگ «ته پر» و استفاده از فشنگ مجهز شده بود ارتش اتريش را كه هنوز از تفنگ «سر پر و سنبه اي» استفاده مي كرد شكست داد و برتري خود در ميان آلماني نژادها را مسلم ساخت.
    در اين نبرد، فرماندهي نيروهاي آلمان را مارشال مولتکه برعهده داشت. تفنگ فشنگي، توسط مهندش «يوهان نيكلاس فون دريسهDreyse» اختراع و براي ارتش آلمان (پروس) ساخته شده بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 3 جولای

  • 1250:   لوئي نهم پادشاه وقت فرانسه كه در لشكركشي هفتم صليبيون به خاورميانه شركت كرده بود در مصر به اسارت حكمران اين كشور درآمد كه بعدا با پرداخت خونبها خود را آزاد ساخت.

  • 1962:   الجزاير پس از 132 سال به طور كامل از استعمار فرانسه خلاص شد.

  • 1583:   ايوان « مخوف » تزار وقت روسيه پسر خود را كشت.

  • 1896:   عثماني به جزيره « كرت Crete» در مديترانه كه اينك جزيي از خاك يونان است خود مختاري داخلي داد.

  • 1935:   آندره سيتروئن (يك مهندس يهودي فرانسوي) و مخترع و سازنده اتومبيلهاي سيتروئن در 57 سالگي از بيماري سرطان درگذشت.

  • 1944:   ارتش سرخ « مينسك » را از ارتش آلمان پس گرفت و بيش از يكصد هزار نظامي آلماني را اسير كرد.

  • 1964:   با قانون شدن لايحه تعميم حقوق مدني در آمريكا، جداكردن سياهان از سفيدها در اماكن عمومي اين كشور ممنوع شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    28 جمادي الثاني هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «اَبوالقاسم شاطِبي» از بزرگان علوم قرآني در قاهره

    28 جمادي الثاني 590 - «اَبوالقاسم شاطِبي» از بزرگان علوم قرآني در قاهره در گذشت . وي از قاريان مشهور قرآن كريم و معروف به «امامُ القُرّاء» بود. شاطبي افزون بر اصول قرائت و تجويد ، درتفسير، حديث ، نحو ، لغت و ديگر علوم ديني يگانه عصر بود و از استادان برجسته زمانش بشمار مي رفت. اوعلاوه برداشتن مراتب علمي، در زهد و تقوي و اخلاق پسنديده الگويي ممتاز براي معاصران و شاگردان خود بود. «حِرزُ الاماني» و« وَجهُ التَّهاني» از آثار ارزشمند شاطبي محسوب مي شوند. كتاب وجه التهاني مشتمل برهزاروصدوهفتادودوسه بيت است كه همه آنها در يك وزن و قافيه سروده شده اند . گفتني است كه اين كتاب به قصيده شاطبيه نيز شهرت دارد و حاوي كليه مسائل تجويد است. يك نسخه خطي از اين ديوان در مدرسه عالي شهيد مطهري تهران نگهداري مي شود.

     

    درگذشت « ميرزا محّمد بن سليمان تنكابني» از علماي فاضل قرن 14 هجري

    28 جمادي الثاني 1302 -  «ميرزا محّمد بن سليمان تنكابني» از علماي فاضل قرن 14 هجري قمري بدرود حيات گفت. وي اديبي فرزانه وفاضل بشمار مي رفت و از شاگردان استاد بزرگ صاحب ضوابط بود. تنكابني تاليفات فراواني داردو خود فهرست كليه كتابهايش را در« َقِصَصُ العُلما» گردآوري كرده است. دراين كتاب تنكابني به شرح احوال و آثار برخي از علما و بزرگان قبل از خود پرداخته است.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    26
    34

    اهواز

    29
    46

    تبريز

    19
    32

    شيراز

    22
    36

    مشهد

    19
    32

    بندرعباس

    28
    36

    کرمان

    21
    38

    اصفهان

    21
    35

    يزد

    26
    38

    کرمانشاه

    19
    36

    اراک

    21
    31

    رشت

    22
    26

    دبی

    30
    40


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1455 تومان
    935 تومان
    1840 تومان
    862 تومان
    250 تومان
    255 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    237000 تومان
    108000 تومان
    56000 تومان
    212000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:05
    طلوع خورشيد : 05:53
    اذان ظهر : 13:08
    غروب خورشيد : 20:24
    اذان مغرب : 20:47
    نيمه شب شرعي : 00:14

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    PC Magazine
    ماه ژوئن

    جديدترين شماره از ماهنامه
    PC Magazine

    تاریخ انتشار: 27 ژوئن 2008
    تعداد صفحات مجله: 124
    حجم فایل: 18 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    لپ تاپ با نمایشگر دوقلو چرخنده

    مژده به طرفداران لپ تاپ های فانتزی! اگر هنوز لپ تاپ نخریده اید و به دنبال جدیدترین نوع لپ تاپ از نظر شکل و ظاهر برای جلب توجه هستید محصول xentex dual  13.3 اینچی را به شما معرفی می کنم. حتما گوشی های موبایلی را که LCD آنها قابلیت چرخش های زاویه ای را دارند دیده اید. نمایشگر این لپ تاپ خوشکل دارای چنین قابلیتیست. البته کمی پیشرفته تر از آن چیزی که تصور می کنید. دیتا مد نظر در دو سمت به صورت همزمان نمایش داده خواهد شد. ویژگی دوقلو بودن نمایشگر این محصول کار را برای معلمان تنبلی که حوصله تخته ها را ندارند آسان میکند. از ویژگی های سخت افزاری آن می تواند به حافظه RAM 12 مگابایتی آن نیز اشاره کرد. این محصول با قیمت 99$ به فروش میرسد. به نظرم باید بگویم که با قیمت 99$ حراج می شود! واقعا خوشکله.
    منبع

    فولاد آتشین  

    این ابزار توسط وزارت دفاع سوئد ( بخشی کوچک اما بی شک کاملا تشکیلاتی) توسعه یافته و تولید گردیده است. با نور آتش «فولاد آتشین» شگفت زده می شوید. هرگاه برای گردش طولانی مدت از خانه بیرون می روید ( یا اگر اغلب با اجاقتان در نبرد هستید!) فقط کافی است تا به «فولاد آتشین»تان دسترسی داشته باشید و دیگر هیچگاه نیازمند استفاده از فندک و یا کبریت نخواهید بود. حتی در هوای سرد و یا مرطوب هم کار می کند. تنها با کشیدن چخماق (فولادی با میزان کربن بالا)  در امتداد آتش زنه ، جرقه عظیمی تا دمای 3000 درجه سانتیگراد ایجاد می گردد. به سختی می توان به جرقه ای که این معجزه کوچک ایجاد می کند اعتقاد داشت. این آتش زنه در همه شرایط آب و هوایی کار می کند و جرقه آن به آسانی اجاق، کباب پز، علفهای خشک و پوست درختان را به راحتی شعله ور می کند. این وسیله ضد آب و نفوذ ناپذیر می تواند تا 12 هزار جرقه ایجاد کند. این ابزار با نام تجاری Light My Fire و به قیمت 25.3 دلار به بازار عرضه شده است.
    منبع

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    غوغای درون
    نقد و بررسی انديشه‌هاي پائولو كوئيلو
    بر اساس تعاليم پيامبر اعظم


    نويسنده: حمید رضا مظاهری سیف
     

    معرفی کتاب:
    كوئيلو نويسنده پر خواننده جهاني چه مي گويد؟‌ شالودة معنوي انديشة‌ او چيست؟ و چه كاستي هايي در برابر تعاليم رسول اكرم(ص) دارد؟
    به طور كلي محور انديشه هاي كوئيلو در این کتاب در شش محور مورد بررسی قرار می گیرد:
    1- افسانة‌ شخصي
    2- نداي درون
    3- رزم آور نور
    4- شهامت و جنون
    5- روح كيهاني
    6- عشق
    دغدغة‌ اصلي کوئیلو يافتن معناي زندگي براي زدودن افسردگي ها و ايجاد شور و هيجان در زندگي است. دعوت ديني پيامبر به سوي حيات بوده و ايشان نيز ارائة‌ معناي متعالي زندگي را به عنوان حيات طيبه با تكميل رشد اخلاقي انسان هدف قرار داده بودند كه نه تنها از منظر كاركردي بسيار آرامش بخش تر،‌ سرور انگيز تر و نشاط آفرين تر است بلكه به بلحاظ منطقي و فرا مادي پيشروتر و كامل تر است.
    نویسنده جهت نقد محورهای ذکر شده در شش محور زیر آن ها را بر اساس تعالیم نبوی مورد بررسی قرار می دهد:
    1- معناي زندگي
    2- عالم غيب
    3- ايمان
    4- عملكرد درست
    5- خدا شناسي
    6- خودشناسي
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● مقدمه

    ● بخش اول: مبانی اندیشه کوئیلو
    1- افسانه شخص
    2- ندای درون
    3- رزم آور نور
    4- شهامت و جنون
    5- روح کیهانی
    6- عشق

    ● بخش دوم: بسوی تعالیم پیامبر اعظم (ص)
    1- معناي زندگي و حياط طيبه
    2- عالم غيب از توهم تا حقيقت
    3- ایمان نوراني و ظلماني
    4- نداي درون و عملكرد درست
    5- خدای حکیم و خداي خطاكار
    6- خود شناسی و معنای زندگی

    ● جمع بندي و نتيجه گيري

    ● فهرست منابع استفاده شده از آثار كوئيلو


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    باغچه کوچک من

    سه نفر دور میز نشسته بودند و یک ریز حرف می زدند. این سه نفر عبارت بودند از تانسون مدیر کل اداره ثبت گزاراشات واصله، مجیک رییس دایره بایگانی گزارشات واصله و والترز متصدی حمل گزارشات واصله از دفتر مدیر کل به دایره بایگانی! رستوران کبک وحشی پاتوق دائم آنها بود که بعد از فراغت از کار نیم ساعتی را آنجا استراحت می کردند و البته حرف می زدند! آن هم از هر دری. از ورزش گرفته تا اقتصاد تا بحران تبت و گرانی مرغ و سفر به ماه و حقوق و اضافه کاری و ادبیات و شعر و ازدواج و طلاق و ... . انگار که اگر روزی نیم ساعت از این حرفها نزنند روزشان تمام نمی شوند! البته اغلب مردم در رستوران یا بهتر بگوییم کافه کبک وخشی حرف می زنند ولی حرفهای هیچکدام به عقیده الفی گارسن رستوران از هر دری و دری وری نبود!
    الفی مرد سی و پنج ساله ای بود آرام، مجرد، تپل، کمی خنگ، با صورتی سفید و سرخ و موهای کم پشت قرمز که از پنج سالگی در آنجا کار می کرد و با این که در همان رستوران به دنیا آمده بود، ولی از سرنوشت پدر و مادرش اطلاعاتی در دست نبود و همه او را با نام الفی مارشیانی صدا می زنند که در واقع فامیل موسس رستوران بود، که هفتاد سال پیش در گذشته بود! الفی دقیقا می دانست که مشتریان رستوران اهل چه مباحثی هستند و مرام و عقیده شان چیست. اما در مورد با کسی لام تا کام حرف نمی زد و به همین خاطر بود که مشتریان هنگام حضور الفی بر سر میز صحبت خود را قطع نمی کردند و حتی گاه نظر الفی را نیز می پرسیدند! اما الفی همیشه از نزدیکی به میز تانسون، مجیک و والترز واهمه داشت چون اصلا دوست نداشت از آنها حرف های صد من یک قاز بشنود! اما آن روز یعنی یازدهم مارچ که الفی می خواست کمی زودتر به خانه برود در حالی که کیسه ای به دست داشت و لباس مخصوص را هم از تن بیرون آورده بود، سه فنجان قهوه را روی یکی از میزها گذاشت و بابت این که لباس مخصوص ندارد از مشتریان عذر خواهی کرد اما تا خواست از رستوران بیرون برود یعنی دقیقا وقتی با سرعت نور از کنار میز تانسون، مجیک و والترز می گذشت در دامی افتاد که آرزو می کرد نصیب دشمنش نشود. تانسون که متوجه کیسه الفی شده بود پرسید: «الفی این چیه؟ نکنه کفتر باز بودی و ما خبر نداشتیم؟»
    الفی با شنیدن سوال به سمت تانسون برگشت و خیلی مودبانه و محکم طوری که وانمود کند عجله دارد جواب داد: «خیر قربان، تخم بنفشه گرفتم توی باغچه ...»
    هنوز حرفش تمام نشده بود که مجیک گفت: «بنفشه اونم تو این اوضاع می دونی چقدر باید بهش آب بدی؟ نه اصلا به صرفه نیست! اصلا گل کاشتن به صرفه نیست! لااقل جاش سبزی بکار که بعد بتونی بخوری. آخه تو این اوضاع رکود که آدم تو باغچه گل نمی کاره!»
    الفی خواست حرفی بزند که والترز ادامه داد: «به نظر من هم درخت بکاری بهتره، مثلا گیلاس. میتونی میوه هاشو بفروشی الان نون تو میوه فروشیه!»
    تانسون ادامه داد: «اصلا چرا با باغچه کار نمی کنی؟ مثلا اجاره نمی دی؟! اگه متراژ داره کمی خرجش کن توش جشن بگیر، باغچه ات چند متره؟»
    الفی خواست به آن سه نفر تفهیم کند که منظور او از باغچه رف پشت پنجره هاست که مجیک ادامه داد: «نه آقا جون باغچه رو باید صاف کرد خونه ساخت الان زمین طلاست!»
    والترز ادامه داد: «آره الفی باغچه رو بکن انبار، سر ماه فقط پول بشمار.»
    تانسون ادامه داد: «من اگه جای تو بودم وام صنعتی می گرفتم شترمرغ پرورش می دادم! می دونی هر شتر مرغ یخ زده قیمتش چنده؟»
    والترز ادامه داد: «برو تو نقشه های شهرداری نگاه کن باغچه ات تو طرح نباشه. اگه بود سریع بفروش که همه اش ضرره!»
    مجیک ادامه داد: «آره بفروشش ولی سرقفلیشو نگه دار!»
    تانسون گفت: «نه آقا باید سرقفلی رو بفروشه باغچه رو نگه داره»
    والترز ادامه داد: «نه آقا نفروش، هیچی رو نفروش» و رو کرد به دو نفر دیگه و گفت: «چی چی رو بفروشه؟»
    تانسون گفت: «بفروشه سکه بخره!»
    مجیک گفت : «الان سکه صلاح نیست باید بزنه تو بورس!»
    والترز گفت: «نه بابا بذار بره بنفشه شو بکاره. حیف ما که داریم به این آدم کمک فکری می دیم! نیگاش کنین ببینید، چه طوری داره در می ره که هر کی ندونه فکر می کنه می خوایم باغچه شو از دستتش دربیاریم، ولش کن! راستی تانسون می گفتی تو این سفر آخر چه قدر گزارشات واصله داشتیم؟»

    رضا ساکی
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    ۱۰ اشتباه در سرمایه گذاری

    ۱) سفارش انحصاری
    یکی از اشتباهاتی که ممکن است در همان مراحل اولیه ی سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه گذاری بر روی سفارش های انحصاری و محدود است. در سفارش های انحصاری شما ملزم به پرداخت قیمت دقیق کالا هستید، اما اگر از سفارش های کلان استفاده کنید، قیمت هر کالا در زمان های مختلف می تواند تغییر پیدا کند و شما دیگر ملزم به پرداخت هزینه اولیه نیستید. سرمایه گذارهایی که قصد خرید و فروش طولانی مدت را دارند باید حتماً از سفارش های کلان استفاده کنند. اگر شما قصد دارید که سپرده هایتان را برای مدت زمانی نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ سال سرمایه گذاری نمایید، دیگر نباید نگران چند هزار تومان بالا و پایین شدن آنی بازار باشید.

    ۲) سود ناخالص
    سرمایه گذاری سود ناخالص می تواند به شدت سلامت اقتصادی شما را به خطر بیندازد. در حقیقت سود ناخالص به بودجه ای اختصاص داده می شود که شرکت بازرگانی مورد نظر از اعتبار سپرده های خودتان به شما وام می دهد تا از آن طریق بتوانید اوراق بهادار بیشتری را خریداری کنید. به طور طبیعی هر کس به ارزش ۵۰% از اعتبار خود قادر به خرید اوراق بهادار می باشد. زمانیکه روند قیمت ها رو به کاهش میروند و مانده حساب شما از رقم معینی پایین تر می رود، بهره وام و سود ناخالص به طور آنی از حسابتان برداشت خواهد شد. به جای این کار بهتر است که ابتدا پول هایتان را پس انداز کنید و با مبلغی که در دست دارید، سرمایه گذاری را شروع نمایید.

    ۳) بی توجهی نسبت به میزان سهام
    گاهی اوقات اتفاق می افتد که بیش از اندازه حساب های خود را چک می کنید، اما خلاف این امر هم ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات افراد نسبت به آینده ی اقتصادی خود بدبین می شوند و به همین دلیل تمایلی ندارند که حساب های خود را چک کنند. باید سعی کنید تا میان دریافتی ها و پرداختی های خود یک تعادل ایجاد کنید. اکثر کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که باید حداقل هفته ای یک مرتبه کلیه حساب ها چک شود. چک کردن روزانه حساب ها ممکن است منجر به تصمیم گیری های اشتباه شود چرا که با نواسانات نامتعادل بازار، فرد ممکن است سرمایه گذاری های نادرستی را انجام دهد.

    ۴) نظارت بیش از اندازه بر روی سهام
    برخی از سرمایه گذاران هستند که با مشاهده کوچک ترین تغییرات به صورت آنی حساب های خود را چک می کنند تا ببینند چه اتفاق روی داده. برخی از این افراد حتی ۲ تا ۳ مرتبه در روز نیز یک چنین کاری را انجام می دهند. مشکلی که وجود دارد این است که بازار بورس در کوتاه مدت تعادل قیمت ندارد. اگر به طور مکرر حساب های خود را چک کنید، ممکن است تصمیمات احساسی اتخاذ کنید، البته این تصمیمات هم می توانند خوب باشند و هم بد. این نوع تنش ها برای سلامت روانی شما نیز مضر میباشند. این امر ممکن است شما را مجبور کند که کالای خود را با قیمت پایینی بفروشید و زمانیکه بازار در حال انفجار است برای خرید کالایی کم ارزش، هزینه ی بسیار زیادی را پرداخت نمایید.

    ۵) اتخاذ تصمیمات احساسی
    احساسات در عرصه های مختلف زندگی تاثیرات متفاوتی را بر روی زندگی انسان ها می گذارد؛ اما زمانیکه نوبت به سرمایه گذاری می رسد باید دانست که دخیل کردن احساسات به هیچ وجه کار درستی نیست. برخی از افراد هستند که در مقابل هر نوسان کوچکی که در بازار اتفاق می افتد، وسواس بیش از اندازه ای از خود نشان میدهند. با یک کاهش قیمت کوچک ناراحت و با یک افزایش سطحی خوشحال میشوند. اگر تصور می کنید که تا این حد احساساتی هستید، به اخبار اقتصادی تلویزیون گوش ندهید. اگر می خواهید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، باید دوی مارتن را انتخاب کنید نه دوی سرعت.

    ۶) محصولات جادویی
    اگر تا کنون برایتان این اتفاق روی داده باشد که شب خوابتان نبرده باشد و تا صبح به تماشای تلویزیون نشسته باشید، شاهد آگهی های تبلیغلاتی فروش کالاهای به اصطلاح منحصر بفرد خواهید بود. این آگهی ها ادعا می کنند که شما در ابتدا هیچ پولی پرداخت نمی کنید و سود بسیار کمی از شما وصول خواهد شد و خرید کالای آنها بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. نباید اجازه دهید که این آگهی ها شما را از مسیر اصلیتان منحرف کنند. به هر حال هدف این قبیل تیزرهای تبلیغاتی ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای خرید کالاهای ارائه شده است.

    ۷) پیش بینی روند بازار
    مطالعه های متعدد حاکی از این امر هستند که هیچ گاه نمی توان به طور دقیق بازار را پیش بینی کرد و هر ساله تمام افرادی که این کار را انجام می دهند در نهایت اعتراف می کنند که شکست خورده اند. پیش بینی بازار به این معناست که وقتی نرخ کالایی بالا می رود، شما باید از آن کالا برای فروش داشته باشید و زمانیکه نرخ کالایی کاهش پیدا می کند، توان خرید آنرا داشته باشید؛ اما مشکلی که این استراتژی با آن مواجه است این است پیش بینی آینده بازار تقریباً غیر ممکن است. به جای اینکه تلاش کنید تا نبض آتی بازار را بدست گیرید، سعی کنید سپرده ی معقولی را به حساب های خود تخصیص دهید و کار خودتان را دنبال کنید. هر موقع هم که توان مالیتان رو به افزایش بود، مانده حساب خود را افزایش دهید.

    ۸) انتخاب نوع سهام خریداری شده
    افرادی که گرایش به پیش بینی روند بازار دارند، هنگامیکه در این امر شکست می خورند، سعی می کنند از طریق انتخاب سهامی که احتمال می رود قیمت آن تا چند روز اخیر افزایش پیدا کند، به سودهای کلان دست پیدا کنند؛ اما مشکل اینجاست که حتی کارشناسان حرفه ای مالی نیز نمی توانند این کار را به صورت مکرر انجام دهند. شاید آنقدر ماهر باشید که بتوانید دارتی را که در دست دارید، دقیاقاً به هدف بزنید، اما اگر حیطه میانی را در نظر بگیرید، موفق تر خواهید بود. در بازار سهام امریکا شاخص رایج استاندار و ضعیف ۵۰۰ وجود دارد. این شاخص یکی از رایج ترین شاخص های مورد استفاده در تمام دنیا محسوب می شود و شما می توانید آنرا تحت نشان SPY و یا IVV خریداری کنید.

    ۹) عدم وجود تنوع در کار
    یکی از مهمترین قوانینی که یک سرمایه گذار باید در کارهای خود همواره به خاطر داشته باشد، تنوع است. به عبارت دیگر نباید همه پول هایتان را بر روی یک کالا سرمایه گذاری کنید. شاید این قانون ساده باشد، اما به همین سادگی هم فراموش می شود. شاید در ابتدا کار خود را با تنوع بالا شروع کنید، اما پس از چندی این تعادل از میان می رود و عمده توجه شما بر روی نوع خاصی کالا معطوف می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که کالای مختلف مربوط به یک شرکت را نیز نباید درجا خریداری کنید. شاید گاهی اوقات ریسک پذیری خوب باشد و سودهای کلانی را نصیب شما کند، اما همیشه یک چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

    ۱۰) مدیریت غلط ریسک
    برخی از افراد فقط می خواهند ریسک کنند. این در حالی است که عده ی دیگری از افراد نیز هستند که هیچ گونه تمایلی به پذیرش هیچ گونه ریسکی ندارند. هیچ یک از این دو مورد، گزینه خوبی در مورد مسائل مالی و اقتصادی به شمار نمی روند. اگر بیش از اندزاه ریسک کنید این احتمال وجود دارد که تمام رشته هایتان ناگهان پنبه شود. همچنین اگر به هیچ وجه ریسک نکنید، تورم شما را درکام خود فرو برده و توان خریدتان را کاهش می دهد. باید در مورد این امر به یک تعادل نسبتاً پایدار دست پیدا کنید.
     

     

     

     

     

     

    Ãپرسش از اسلام

     zahra4066@yahoo.com

    ويژگيهاي عدد چهل


     

    سوال:

    ويژگيهاي عدد چهل چه مي‌باشد كه در روايات متعددي از آن استفاده شده است؟

     

    پاسخ:

    در پاسخ به پرسش مي‎توان ويژگي‎هاي عدد چهل را بررسي كرد كه اين مطلب در علوم غريبه يافت مي‎شود و در علمي به نام علم عدد مورد بحث قرار مي‎گيرد. و بايد از اصحاب چنين علومي سؤال شود. البته نگارنده از آن بي‎اطلاع است.
    از منظر ديگري پاسخ را جستجو مي‎كنيم و آن بررسي اجمالي آيات و رواياتي است كه در آن عدد چهل ذكر شده است.
    در قرآن كريم كلمه اربعين در چهار آيه ذكر شده است كه دو مورد آن يعني آيه 51 سوره بقره و 142 سوره اعراف مربوط به اقامت 40 روزه حضرت موسي ع در كوه مي‎باشد. آيه 26 سوره مائده، سرگرداني چهل ساله بني اسرائيل در بيابان‎ها را بيان مي‎كند و در آيه 15 سوره احقاف نيز به نكته‎اي تكويني در خلقت انسان اشاره رفته است و آن كمال جسمي و عقلي انسان در چهل سالگي است.
    روايات را نيز مي‎توان به چند دسته تقسيم كرد. يعني برخي اشاره به امور تكويني در خلقت دارند و برخي متضمن توصيه‎هايي عملي است و آثار برخي از اعمال را در چهل روز بيان مي‎كند. دسته‎اي ديگر از روايات به بيان برخي از اتفاقات تاريخي مي‎پردازند كه محور آنها عدد چهل مي‎باشد.
    به طور مثال در روايات زمان تخمير طينت آدم چهل روز بيان شده است[1] و يا مراحل خلقت انسان و تبديل نطفه به علقه و علقه به مضغه هر يك چهل روز طول مي‎كشد.[2]
    از موارد تاريخي نيز كه در روايات آمده مي‎توان به موارد ذيل اشاره كرد: بين دو جملة فرعون كه گفت: انا ربكم الاعلي و جمله «ما علمت لكم من الله غيري» يعني من براي شما خدايي غير از خودم نمي‎شناسم چهل سال طول كشيد و خداوند براساس سنّت املاء خود به او اين فرصت را داد.[3] فاصله نفرين موسي تا اجابت آن نفرين نيز همين مقدار است.[4] حضرت آدم چهل روز گريست تا توبه‎اش قبول شد.[5] و نيز بر مرگ هابيل چهل روز گريست تا خداوند فرزند ديگري به او عنايت كرد.[6] باران و طوفان در عذاب قوم نوح چهل روز طول كشيده است.[7] بني اسرائيل چهل روز گريستند تا خداي تعالي وحي فرستاد كه آنان را از شر فرعون نجات خواهد داد.[8] و يا در داستان تولد حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ نقل شده، پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ چهل روز از حضرت خديجه ـ سلام الله عليها ـ دوري كرد و مشغول عبادت شد و سپس نطفة حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ منعقد شد.[9] و موارد فراوان ديگر.
    در بخش دوم از روايات نيز مي‎توان به احاديث ذيل اشاره كرد. امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمودند كسي كه شراب بخورد تا چهل روز نمازش مقبول نيست و اگر در اين مدت نماز را ترك كند عذابش مضاعف خواهد بود.[10] پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند هر كس از امت من چهل حديث از مسائل ديني كه به آن احتياج دارد حفظ كند، خداوند او را در قيامت به عنوان فقيه و عالم مبعوث مي‎كند[11]. از علي ـ عليه السّلام ـ نقل شده است كه حريم مسجد چهل زراع است و از هر طرف تا چهل خانه همسايه محسوب مي‎شوند،[12] و نيز حديث معروف پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه فرمودند اگر كسي چهل روز خود را براي خدا خالص كند، چشمه‎هاي حكمت از قلبش بر زبانش جاري خواهد شد.[13] و احاديث ديگري كه در اين باره وارد شده‎اند.
    عرفاي بزرگ در مورد حديث اخير بحث كرده و مطالب گوناگوني درباره هر يك از اركان آن بيان نموده‎اند. مهم‎ترين نكته كه در اين كتب درباره چهل روز حاصل مي‎شود اين است كه عدد چهل باعث ظهور استعدادات مي‎باشد.
    چنان كه مرحوم صدرالمتاللين در تفسير آيه 51 سوره بقره درباره اين كه چرا خداوند با حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ چهل روز وعده كرد. ابتدا علم به علت اين كار را در اختيار انبياء واولياء الهي مي‎داند ولي اين نكته را مي‎افزايد كه برخي از عرفا مطلبي لطيف در بيان آن گفته‎اند كه چون تخمير طينت آدم چهل روز طول كشيده است و در اين چهل روز هر روز حجابي بر حجاب‎هاي او افزوده‎اند تا امكان ورود به دنيا را بيابد و آن را آباد كند. و لذا هر كسي كه چهل روز اخلاص بورزد هر روز حجابي از حجاب‎هاي او برطرف مي‎شود تا به نقطه‎اي مي‎رسد كه علوم لدنّي و معارف الهي از خداوند به قلب او افاضه مي‎شود و حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ نيز در طول اين چهل روز استعداد مكالمه با خدا را پيدا كرد.[14]
    در رساله سيروسلوكي نيز كه منسوب به علامه بحرالعلوم مي‎باشد بحثي مبسوط در اين زمينه آمده و به توضيح ارتباط عدد چهل يا ظهور استعدادات پرداخته است. ايشان نيز به تخمير چهل روزة طينت آدم اشاره كرده و نيز به اين روايت كه چهل سال بدن او ميان كعبه و مدينه افتاد بود و باران رحمت الهي بر او مي‎باريد تا بدن او قابل تعلق روح قدسي شود. و يا اينكه حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ در چهل سالگي خلعت نبوت پوشيدند و اين كه نهايت تكميلي قواي بشري در انسان چهل سال است و نيز در تأويل اين كه چرا همساية هر خانه‎اي را چهل خانه فرموده‎اند، مي‎گويد كه انسان چهار قوه عقليه و وهميه و شهويه و غضبيه دارد و هر يك از اين‎ها چهل مرحله دارد و پس از مرحلة چهلم است كه انسان مي‎تواند بگويد از عالم آن قوه خارج شده است.[15]
    به نظر مي‎رسد نكته اصلي همين باشد و بسياري از رواياتي كه ذكر شد نيز بر همين اساس قابل تفسير مي‎باشند چرا كه همه چيز استعداد خاص خود را مي‎طلبد چه عنايات خاصه الهي و چه هلاك و غضب خداوندي، لذا فرعون نيز چهل سال مهلت مي‎يابد تا هلاك الهي او را در بگيرد و قوم موسي چهل سال سرگردان مي‎شوند تا از سنگيني گناهان خود خلاص شوند و نسل آنها وارد سرزمين مقدس شوند. و يا چهل روز دعا مي‎كنند تا از شر فرعون رهايي يابند.
    البته ادعاي ما اين نيست كه مي‎توان تمام احاديثي را كه در آن عدد چهل ذكر شده است به اين شيوه تبيين كرد، آن چه به نظر ما رسيده است همين است كه هر جا بحث درباره آمادگي براي پذيرش او مي‎باشد چه خير و چه شرّ عدد چهل براي بروز و ظهور استعداد خاص آن امر مي‎باشد.

    ---------------------------------------------
    [1] . طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، دفتر انتشارات اسلامي، قم 1379، چ 12، ج 8، ص 423.
    [2] . همان، ج 15، ص 30.
    [3] . صدوق، محمدبن علي بن حسين، كتاب الحضال، دفتر انتشارات اسلامي، قم 1362، ج 1و 2، ص 540.
    [4] . طباطبائي، همان، ج 10، ص 172.
    [5] . همان،‌ج 1، ص 211.
    [6] . همان، ج 5، ص 521.
    [7] . همان، ج 10، ص 379.
    [8] . همان، ج 10، ص 494.
    [9] . ر.ك: كمپاني، فضل الله، حضرت زهرا ـ عليها السّلام ـ ، انتشارات مفيد، تهران 1369، ص 13 ـ 14.
    [10] . صدوق، ‌همان، ص 534.
    [11] . همان، ص 541.
    [12] . همان، ص 544.
    [13] . مجلسي،‌محمد باقر، بحارالانوار، داراحياء التراث العربي، بيروت لبنان، 1983، چاپ سوم، ج 67، ص 242.
    [14] . ر.ك: صدر المتاللين، محمد بن ابراهيم، ‌تفسير القرآن الكريم، انتشارات بيدار، قم 1366، ج 3، ص 370 ـ 371.
    [15] . ر.ك: طباطبايي نجفي، سيدمهدي بن سعيد مرتضي، رساله سير و سلوك، انتشارات حكمت، 1370، تهران، چاپ دوم، ص 27ـ42.
     

     

     

     

     

     

    Ãخوردنيهاي شفابخش

    مهدى نراقى

    قهوه


    نوشيدنى كه مصرف آن به مقدار كم،
    اثرات نيكويى روى سلسله اعصاب شما دارد.

    اصل قهوه در حبشه (اتيوپى) و سودان بوده است كه پس از كشف آن در نقاط گرمسير كشت آن معمول گرديده است .
    كشف قهوه به دو هزار سال پيش مى رسد و افسانه اى مى گويد عابدى از اين كه در موقع دعا و نماز شاگردان او به خواب مى رفتند در فكر چاره بودند تا اينكه يك چوپان كه گله اى بز داشت و آنها را مى چرانيد به عبد گفت كه بزهاى او وقتى دانه هاى قرمز رنگ درختچه اى را كه در چراگاههاى جنوب مى رويد مى خورند شبها به خواب نمى روند و تمام شب را در جستجو به سر مى برند.
    عابد به حرف چوپان بزها علاقه مند شد و مشتى از همان ميوه را جوشانيد و جوشانده آن را به شاگردان خود داد و ديد كه ديگر آنها در موقع نماز و عبادت به خواب نمى روند. به اين ترتيب قهوه كشف گرديد.
    از قرن اول ميلادى كه زمان كشف قهوه بود هزار و هفتصد سال طول كشيد كه امروز معمول و متداول است رواج يافت .
    دريانوردان اسپانيولى كه به حبشه يا سودان رفته بودند قهوه را با خود به اروپا آوردند و مصرف آن را به مردم ياد دادند. در ابتدا قهوه را به علت عطرى كه داشت مثل ادويه مى دانستند و عطر آن را فرار و زودگذر مى پنداشتند چنان كه مادام دوسوينيه معروف جمله مشهورى درباره راسين دارد كه مى گويد ((راسين مثل قهوه زودگذر است )) ولى با اينكه در آن زمان مادام دوسوينيه منظورش همان بود كه گفته بود امروز مى بينيم كه راستين نويسنده بزرگ فرانسوى و قهوه جاودان شده و همه جا آنها را مى شناسند...
    در قرن هجدهم جاهايى كه قهوه درست مى كردند و به مشتريان مى دادند به نام كافه معروف شد و نام كافه كه از قهوه گرفته شد به قدرى شهرت و اهميت يافت كه اين نام باقى ماند و بر تاءسيسات بزرگ پذيرايى از مهمانان و مشتريان در سراسر دنيا اين نام اطلاق گرديد و هنوز هم تقريبا در تمام كشورهاى دنيا هم كافه را محلى مى شناسند كه اوقات فراغت خود و يا پذيرايى از مهمانان را در آنجا مى گذرانند و در آنجا پذيرايى مى شوند.

    ارزش مواد غذايى قهوه
    قهوه داراى ارزش غذايى نيست و اگر آن را به عنوان غذا مصرف كنند هيچ نتيجه اى از آن نخواهند گرفت . ماده اى كه در قهوه اهميت دارد كافئين است كه عطر و خواص قهوه به آن مربوط مى شود. كافئين يكى از آكالوييدهايى است كه در حالت آزاد در قهوه وجود دارد و متعلق به اسيد كافئينيك است .
    قهوه بو داده كه ما آن را مى كوبيم و به صورت پودر در مى آوريم و با آب جوش قهوه از آن درست مى كنيم و مى آشاميم تركيبى غير از تركيب قهوه سبز يا بو نداده دارد.
    برشته كردن دانه هاى قهوه سبز سبب مى شود كه آن دانه ها حجمى دو برابر پيدا كنند ولى بيست درصد از وزن خود را از دست مى دهند و در عوض ‍ عطر مخصوصى كه همان بوى مطبوع قهوه است در آن پيدا شود. عطر قهوه يا بوى مطبوع قهوه برشته در يك نوع روغن مايعى است كه تركيب پيچيده اى دارد و مخلوط اين عطر و روغن مايع را ((كافئون )) مى نامند و تا كنون موفق نشده اند در لابراتوارهاى علمى آن را به طور رسمى بسازند. در نتيجه چون شيميدانها نتوانسته اند آن را بسازند به طريق اولى موفق نشده اند قهوه مصنوعى را به وجود آورند.
    ولى در حال حاضر ما مى توانيم صابون قهوه را در دسترس خود ببينيم زيرا در برزيل ، كه محصول قهوه سرشار است براى اينكه از محصول زيادى استفاده كنند روغن آن را مى گيرند و با آن صابون مى پزند.
    قهوه وقتى برشته شد بيست درصد كافئين خود را از دست مى دهد، يعنى قهوه بو داده بيست درصد كافئين آن كمتر از قهوه سبز است ، بنابراين وقتى ما يك فنجان قهوه مى نوشيم ده گرم كافئين آن را جذب مى كنيم و اين مقدار كافئين براى بدن ما كافى است زيرا وقتى پزشكى بخواهد قلب مريضى را به حركت عادى درآورد پنج گرم كافئين به او تزريق مى كند.
    اخيرا شيميدانها در قهوه وجود هورمونهاى زنانه را كشف كرده اند كه مقدار آن بسيار كم است و اگر كسى بخواهد از اين هورمونهاى زنانه به مقدار كافى بهره ببرد بايد هر روز چندين ليتر قهوه بياشامد كه مصرف اين مقدار قهوه باعث مسموميت خواهد شد.
    مصرف قهوه به مقدار كم ، داراى مزايايى براى بدن است چنان كه اگر شما بعد از ناهار روزى يك فنجان قهوه بنوشيد كافئين قهوه بر روى سلسله اعصاب شما اثر نيكويى خواهد داشت و هضم غذا را آسان خواهد كرد. برعكس اشخاصى كه كم غذا مى خورند اگر همين يك فنجان قهوه را هم بخورند اثر نامساعدى در آنها خواهد داشت .
    بعضى از كسانى كه سوء هاضمه دارند وقتى قهوه مى خورند غذاى آنها ترش مى شود و سوزشى در معده خود احساس مى كنند.
    قهوه در تقويت قواى فكرى موثر است و فكر را باز مى كند و دامنه تصورات را وسيع مى گرداند.
    بالزاك نويسنده مشهور فرانسه از كسانى بود كه براى نوشتن آثار خود هر روز مقدار زيادى قهوه مى نوشيد ولى بالاخره به علت اختلال قلبى كه در اثر افراط در مصرف قهوه پديد آمده بود جان به جان آفرين تسليم كرد. اسراف در مصرف قهوه دستگاه بدن را مسموم مى سازد، سيستم اعصاب را بى اندازه تحريك مى كند و باعث غم و اندوه عميق و بى خوابى مى گردد.
    كسانى كه هر روز بيش از هشت يا ده فنجان قهوه مى نوشند مسموميت پيدا مى كنند، اعصاب آنها از اختيارشان خارج مى شود، دستانشان مى لرزد، صحبت آنها خسته كننده مى شود، طپش قلب پيدا مى كنند. كسانى كه از مصرف زياد قهوه مسموميت مزمن پيدا كرده اند داراى رنگى پريده و زرد و زبانى سفيد هستند و خطوط چهره شان افتاده و خسته است زيرا افراط در مصرف قهوه باعث اختلال در دستگاه هاضمه مى شود.

    چه اشخاصى مى توانند قهوه مصرف كنند؟
    كسانى كه از مرز چهارده سالگى گذشته اند و داراى بدنى كاملا سالم هستند به شرط آن كه در مصرف آن افراط نكنند مى توانند صبح با صبحانه خود يك فنجان قهوه و بعد از ناهار هم يك فنجان مصرف كنند و از ساعات پنج بعد از ظهر به بعد مطلقا نبايد قهوه بخورند.
    عادت سوئديها و امريكاييها كه قهوه را به مقدار زياد مثل نوشابه گرمى با غذا مى خورند از نظر بهداشتى تجويز نگرديده است .

    مصرف قهوه براى چه كسانى توصيه مى شود؟
    كسانى كه كارهاى فكرى دارند.
    كسانى كه فشار خون پايين دارند.
    كسانى كه هضم كندى دارند و در هر حال بدن آنها احتياج به تحركى دارد.

    قهوه براى چه كسانى ممنوع است ؟
    كسانى كه فشار خون دارند زيرا كافئين قهوه فشار خون آنها را بالاتر مى برد.
    اشخاصى كه اختلال قلبى دارند.(4)
    كسانى كه زياد عصبانى هستند.
    بچه هايى كه كمتر از چهارده سال دارند. براى بچه ها قهوه مخصوصى تهيه كرده اند كه كافئين ندارد و در نتيجه قلب را خسته نمى كند ولى چون براى بى كافئين كردن قهوه طريقه خاصى به كار مى برند و مواد شيميايى به قهوه مى زنند هممان قهوه بى كافئين هم براى بعضى از اشخاص كه داراى اختلال هاضمه هستند زيان آور است .
    بطور كلى وقتى سن ما از چهل سالگى گذشت بايد در مصرف قهوه احتياط كنيم و حتى الامكان بيش از دو فنجان در شبانه روز ننوشيم .
    بايد دانست هضم شير و قهوه ديرتر از قهوه خالص انجام مى گيرد علت آن است كه شير و قهوه در وقت معينى در معده نمى مانند و هر كدام عصير معدى خاصى براى هضم خود مى طلبند.
    روشى كه در بلژيك و سويس براى اختلال شير و قهوه معمول است مطلوب نيست زيرا مخلوط شير و قهوه براى كسانى كه اختلال هاضمه از نظر كبد يا معده يا روده دارند عوارض ناگوارى در بر دارد.
    اگر ناشتا باشيم و قهوه بخوريم ، قهوه اشتهاى ما را به غذا از بين مى برد و باعث زيادى ادرار مى شود و گاهى هم باعث درد كيسه مثانه مى گردد.
    قهوه مصنوعى كه از جو و كاسنى بو داده درست مى شود، ضررى ندارد و علاوه بر آن داراى خاصيت ادرار آور مى باشد و هضم و تحليل آن هم آسان است .

    چه قهوه اى بايد انتخاب كرد؟
    بعضيها دانه قهوه را زياد بو مى دهند و به صورتزغال در مى آورند و از آن قهوه سياه تهيه مى كنند. متخصصين قلب عقيده دارند قهوه اى كهزياد بو داده شود كافئين آن از بين مى رود و هضم وتحليل آن مشكلتر از قهوه اى است كه كم برشته شده باشد. بعضى از قهوه فروشانممكن است دانه قهوه را با شكر يا ملاس و يا پارافين بو داده باشند كه از نظر بهداشتىخوب نيست . هنگام خريد قهوه بهترين آن را انتخاب كنيد و حتى الامكان خودتان قهوه سبز رابخريد و بو بدهيد و وقتى خواستيد مصرف نماييد آسيا كنيد. جديدا آسياهاى برقىمخصوص قهوه به بازار آمده است كه انجام اين كار را خيلى آسان مى كند. چگونه قهوه رابايد حفظ كنيد؟ دانه هاى قهوه سبز كه برشته نشده است اگر دور از رطوبت باشدمدتى طولانى حفظ مى شود و هر قدر بماند و كهنه شود عطر و طعم آن بهتر مى شود.ولى قهوه بوداده بر عكس مدت زيادى نمى ماند و اگر ماند عطر آن كم و طعم آن عوض مىشود و ممكن است كپك بزند. پس بايد دانه هاى بوداده قهوه را در جعبه هاى محكمى دور ازرطوبت حفظ كنيد و وقتى مى خواهيد مصرف كنيد آن را آسيا كنيد تا عطر و طعم اصلى خودرا حفظ كند.

    چگونه بايد قهوه را تهيه كرد؟

    طريقه هاى مختلفى براى تهيه قهوه وجود دارد:
    يكى اين است كه قهوه ساييده را كه خيلى نرم است در آبى كه مى جوشد بريزند. اين طريقه معروف به قهوه ترك است و گرد قهوه در ته فنجان مى ماند.
    طريقه ديگر كه معروف به قهوه فرانسوى است اين است : آب جوش را روى گرد قهوه كه زياد نرم نيست بريزيد. آب جوش مواد رنگى و معطر قهوه را در خود حل مى كند. به اين طريقه ((قهوه صاف شده )) هم مى گويند كه در بيشتر كافه ها معمول است .
    در انواع و اقسام وسايل قهوه جوش برقى و غير برقى كه به نام ((پركولاتور))معروف است عناصر موثر قهوه به وسيله بخار آب جمع مى شود و به اين وسيله فشرده قهوه با كمترين مقدار آب به دست مى آيد كه حداكثر مواد معطر قهوه را در خود جمع كرده است و اين طريقه ايتاليايى است كه با مقدار كمى قهوه به كمك بخار آب شيره و عصاره آن گرفته مى شود. براى اينكه عطر قهوه محفوظ بماند هيچوقت آن را زياد نجوشانيد زيرا اسانسهاى معطر كه به قهوه عطر مى دهد بى اندازه فرار است و با جوشيدن از بين مى رود. اگر خواستيد قهوه را گرم كنيد آن را در ((بن مارى )) گرم كنيد تا طعم آن محفوظ بماند.

    مصارف دارويى قهوه
    در قديم قهوه بو داده را براى پوشاندن بو، طعم و تلخى بعضى از داروها مثل روغن كبد ماهى ، سولفات دوكنين ، سولفات دومنيزى وسنا مصرف مى كردند.
    همچنين قهوه را براى رفع خواب آلودگى ، معالجه مسموميت در اثر مواد مخدر، درد ميگرن و نورالژى به كار مى برند. قهوه سبز را هم مثل دواى تب بر به مصرف مى رساندند.
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان