970

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 970 :: سه شنبه 25 تير 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

با سلام
ديروز يکي از دوستان خوب هم گروهي (orkide_83)، مطلب بسيار زيبا و تامل برانگيزي با عنوان «فاحشه دعايم کن» را براي درج در روزانه فرستاده بودند، که ضمن تشکر ويژه از ايشان، عين مطلب ارسالي اين دوستمان را (به عنوان سخن مبين شماره امروز روزانه) در زير قرار مي دهم، تامل بفرمائيد:

سلام فاحشه!
تعجب کردی!؟... میدانم در کسوت مردان آبرومند، اندیشیدن به تو رسم، و گفتن از تو ننگ است! اما میخواهم برایت بنویسم
شنیده ام، تن می فروشی، برای لقمه نان! چه گناه کبیره ای…! میدانم که میدانی همه ترا پلید می دانند، من هم مانند همه ام
راستی روسپی! از خودت پرسیدی چرا اگر در سرزمین من و تو، زنی زنانگی اش را بفروشد که نان در بیارد رگ غیرت اربابانبیرون می زند !!اما اگر همان زن کلیه اش را بفروشد تا نانی بخرد و یا شوهر زندانی اش آزاد شود این «ایثار» است ! مگر هردواز یک تن نیست؟ مگر هر دو جسم فروشی نیست؟
تن در برابر نان ننگ است
بفروش ! تنت را حراج کن… من در دیارم کسانی را دیدم که دین خدا را چوب میزنند به قیمت دنیایشان
شرفت را شکر که اگر میفروشی از تن می فروشی نه از دین
شنیده ام روزه میگیری،
غسل میکنی،
نماز میخوانی،
چهارشنبه ها نذر حرم امامزاده صالح داری،
رمضان بعد از افطار کار می کنی،
محرم تعطیلی.
من از آن میترسم که روزی با ظاهری عالمانه، جمعه بازار دین خدا را براه کنم، زهد را بساط کنم، غسل هم نکنم، چهارشنبه هم به حرم امامزاده صالح نروم، پیش از افطار و پس از افطار مشغول باشم، محرم هم تعطیل نکنم!
فاحشه!!!… دعایم کن



----------------------------------
موخره: راستي امشب دکتر احمدي نژاد از شبکه يک به ارائه جزئيات بيشتري از طرح تحول اقتصادي پرداخت(+). انگار قضيه پرداخت نقدي يارانه ها جدي است و از شش ماهه دوم سال جاري اجرايي خواهد شد. فقط مي تونم بگم خدا به دادمون برسه همين!
راستي در شماره 967 روزانه توضيحات نسبتا مفصلي در مورد طرح پرداخت نقدي يارانه ها نوشته بوديم که اگر مطالعه نکرده ايد مي توانيد به اين آدرس مراجعه کنيد.

باقي بقايتان
مبين
Mobin_s2004@yahoo.com
 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (969) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • فاحشه! دعايم کن!
  • 24 تبلیغ فراموش ناشدنی
  • از کعبه تا بهشت
  • شاهکارهای مهندسی
  • معرفي و دانلود فيلم : ال گرکو
  • دانلود فيلم مستند : آيا بشقاب پرنده ها واقعيت دارند؟
  • دانلود انيميشن : Zettai Karen Children
  • آلبوم جدید و زیبای امير آرام به نام عشق
  • آهنگ زيباي سپيد وسياه باصداي محمد اصفهاني
  • يکي از مشهورترین برنامه هاي پخش صوت  Winamp 5.54 Build 2147 Final
  • نرم افزار flashlite 3 (فلش پلیر) برای گوشی های s603rd
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: شبیه ساز شطرنج11
  • عجیب‌ترین دعای پیامبر!
  • نكات سودمند براي بهبود كيفيت وقت
  • سکس براي معلولان در سوئيس!
  • نگاهی به Wall-E، انیمیشن جدید مطرح پیکسار
  • حرف شیطان را باور می کنی؟
  • راز زلزله بزرگ اسرائیل چیست؟
  • جديدترين شماره از دوماهنامه American Photo
  • دستگاه تبخیر آب قابل حمل
  • رسانه در خط آتش
  • پوستى بدون چروك با 10 ماده غذايى
  • علي(ع) و ايرانيان
  • و ...

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com



تبعيض!

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

24 تبلیغ فراموش ناشدنی
از کعبه تا بهشت
ويژه نامه ولادت باسعادت حضرت علي عليه السلام
14 مجسمه بزرگ دنيا
عکسهاي يک زوج تورسيت از ايران
شاهکارهای مهندسی
تبلیغات جالب آکواریوم ملی بالتیمور
گزارش تصويري از شکار آهوي اعراب
فوتبال مورچه ها در ژاپن
تصاویر مختلف و بامزه از روسیه 
51 سند نشان‌دهنده‌ی همکاری صهیونیست‌ها و حزب نازی!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

خودروهاي با سرنشين بد پوشش
يا مزاحم نواميس 2 ماه توقيف مي‌شوند

رئيس پليس تهران گفت: خودروهايي كه سرنشينان آنها بد پوشش بوده يا اقدام به مزاحمت براي نواميس مردم كنند تا 2 ماه توقيف مي‌شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سردار احمدرضا رادان، امروز در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا در جمع خبرنگاران افزود: خودروهايي كه سرنشينان آنها براي نواميس مردم مزاحمت فراهم كنند علاوه بر توقيف 2 ماه خودرو افراد نيز به مرجع قضايي معرفي مي‌شوند.
وي با اشاره به برخوردهاي نيروي انتظامي با آتليه‌هاي عكاسي فاقد مجوز گفت: آتليه عكاسي كه مجوز فعاليت دارند خوشخبتانه بسيار با مشكلات كمتري مواجه هستند ولي آنهايي كه فاقد مجوز هستند و يا در مكان‌هاي غيرمعمول فعاليت مي‌كنند دچار مشكلاتي هستند كه در اين زمينه پليس با مجوز قضايي وارد محل شده و برخورد لازم را با اين افراد انجام داد.
وي ادامه داد: بعد از برخورد پليس با آتيله‌ها عكاسي بدون مجوز 80 درصد از اين مكان‌ها جمع شد.
رئيس پليس تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه شوراي تامين با نحوه اجراي طرح امنيت اجتماعي مخالفت داشته است گفت: در هيچ جلسه‌اي در رابطه با طرح امنيت اجتماعي مخالفتي وجود نداشت.
سردار رادان با بيان اينكه به مردم قول داده‌ايم تا اجراي طرح امنيت اجتماعي مستمر باشد گفت: تا زماني كه نگراني‌ها در زمينه مصاديق مرتفع نشود طرح ادامه مي يابد.
وي ادامه داد: در بحث برخورد با اراذل و اوباش تا حدودي نگراني‌ها مرتفع شد و در زمينه بد پوششي نيز مصاديق را بارها اعلام كرده‌ايم و تحت هيچ شرايطي تا مصاديق در تهران باشد از اجراي طرح كوتاه نمي‌آييم.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا نيروهاي پليس در زمينه برخورد با پوشش افزايش يافته است گفت: همانطور كه اعلام شد از انتقادات سازنده استقبال مي‌كنيم و يكي از انتقادات در زمينه كم بودن تعداد نيروهاي پليس كمتر از مكان‌ها بود كه موضوع را بررسي كرديم و لذا تعداد نيروهاي پليس را افزايش داديم.
سردار رادان در مورد چگونگي اجراي طرح امنيت اجتماعي كه 2 شب پيش در تهران انجام گرفت گفت: در اين طرح كه در زمينه دستگيري اراذل و اوباش و فروشندگان مواد مخدر بود كه خوشبختانه 43 نفر از اراذل و اوباش كه در مرحله اول طرح متواري شده بودند دستگير شدند.
وي گفت: مكاني جهت فرار اين افراد وجود ندارد مگر اينكه خودشان را تسليم كنند و در اجراي طرح نيز 90 درصد از اين افراد دستگير شدند.
رادان ادامه داد: در زمينه دستگيري فروشندگان مواد مخدر نيز 70 درصد به اهداف مورد نظر رسيديم و افراد شاخصي در اين رابطه دستگير شدند
رئيس پليس تهران گفت: به مردم تهران قول مي‌دهم كه تا پايان سال با همكاري دستگاه قضايي نگراني‌هاي آنها را در زمينه فروشندگان مواد مخدر و اراذل و اوباش مرتفع كنيم.
وي گفت: در طرحي كه سال گذشته در زمينه برخورد مواد مخدر اجرا شد خودمان در زمينه برخورد رضايت نداشتيم كه لذا امسال با هماهنگي بهتر اين كار را انجام مي‌دهيم و به دنبال اين هستيم هزينه جرم براي اين افراد افزايش دهيم.
رادان رويكرد پليس تهران در سال جاري را افزايش امنيت براي بانوان ذكر كرد و گفت: اين اقدام را به صورت جدي ادامه ‌دارد.

نوزادان پسر علی نام؛ 13 رجب هدیه می گیرند

بنیاد بین المللی غدیر در سالروز میلاد حضرت امیرالمؤمنین (ع) به تمام نوزادان پسری که روز 13 رجب متولد و مزین به نام مبارک علی شوند هدایای ارزنده ای اهدا می کند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر درباره نحوه دریافت هدایا افزود: خانواده های واجد شرایط می توانند با ارسال فتوکپی شناسنامه نوزاد به دفتر مرکزی بنیاد بین المللی غدیر در تهران و نمایندگی های بنیاد استان ها، هدایای خود را در روز نیمه شعبان دریافت کنند.
وی در ادامه گفت : همچنین جشن ها و برنامه های متنوع و جذابی به مناسبت سیزدهم رجب سالروز میلاد حضرت علی (ع) تدارک دیده شده است که در بیش از 42 نهاد و ارگان ، 12 وزارتخانه و مراکز استان ها برگزار می شود.
حسن ملک محمدی مراسم ویژه تجلیل از ورزشکاران اعزامی به المپیک در شب سیزدهم رجب را از جمله این برنامه ها برای تقویت روحیه نمایندگان ورزش ایران اسلامی در رقابت های المپیک چین برشمرد و افزود: برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غدیر از تمام ظرفیت های موجود استفاده می شود.
وی همچنین سرکشی به نیازمندان ، تأمین جهیزیه ، عیادت بیماران و رسیدگی به آنان و بازدید از زندان ها را از دیگر برنامه های بنیاد به مناسبت 13 رجب اعلام کرد.
ملک محمدی افزود: همچنین جشن های غدیر در بیش از 17 کشور اروپایی و خاورمیانه متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی آن کشور برگزار می شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

ال گرکو
El Greco


کارگردان: يانيس سماراگديس. فيلمنامه: جکي پاولنکو بر اساس کتاب ديميتريس سياتاپولوس. موسيقي: ونجليس. مدير ‏فيلمبرداري: آريس استاورو. تدوين: يانيس تزيتسوپولوس. طراح صحنه: داميانوس زاريفيس. بازيگران: نيک اشدون[ال ‏گرکو]، خوآن ديه گو بوتو[نينيو د گوئه را]، لايا مارول[يرونيما د لاس گوئه واس]، لاکيس لازوپولوس[نيکولوس]، ‏ديميترا ماتسوکا[فرانچسکا]، سوتيريس موستاکاس[تيتيانو]، گيورگوس هيروستودولو[دا ريمي]، ديميتريس ‏کاليوکاس[شاکون]، يورگوس شارلابيديس[پدر ال گرکو]. 119 دقيقه. محصول 2007 يونان، اسپانيا. ‏
ال گرکو در انتظار محاکمه توسط دادگاه تفتيش عقايد در زندان سرگرم نوشتن خاطرات خويش است: جزيره کرت سال ‏‏1569. ال گرکو شيفته فرانچسکا دختر فرماندار ونيزي جزيره است. پس از شورشي ناموفق به رهبري پدرش، ال ‏گرکو به ونيز مي گريزد و در انجا به خاطر نقاشي هايش مورد ستايش قرار مي گيرد. نينيو کشيش اسپانيايي او را ‏مجاب مي کند تا به تولدو در اسپانيا برود. ال گرکو در تولدو به شهرت و ثروت دست مي يابد و همچنين عشقي تازه نيز ‏تجربه مي کند. اما بالا گرفتن موج تفتيش عقايد و تيره و تار شدن روابط او با نينيو که رياست دادگاه هاي تفتيش عقايد ‏را بر عهده گرفته، سبب زنداني شدن مي شود...‏

چرا بايد ديد؟
يانيس سماراگديس متولد 1946 ايراکليدو کرت فيلمساز کم کاري است که در طول سه دهه گذشته بيش از 6 فيلم نساخته ‏است. او با فيلم آواز بازگشت به خانه[1983] شناخته شد و عمده شهرت خود در جهان غرب را مديون فيلم ‏کاوافي[1996] درباره شاعر مشهور يوناني کنستانتين کاوافي است. ‏
ال گرکو دومين فيلم سال 2007 است که به زندگي نقاشي برجسته در دوران تفتيش عقايد مي پردازد. اما بر خلاف فيلم ‏ميلوش فورمن اقتباسي نه چندان وفادارانه0البته خوش آب و رنگ- در ستايش يکي از نقاشان مشهور اسپانيايي که در ‏واقع اهل جزيره کرت و يوناني تبار بود.[ال گرکو در فيلم ابتدا دومينيکوس تئو توکوپولوس ناميده مي شود]. ‏
قسمت عمده فيلم به زبان انگليسي است و معجوني غريب از ملي گرايي يوناني و وحشت از تفتيش عقايد، اما حسن ‏بزرگ ان بازي ديه گو بوتو در نقش نينيو ستايشگر و در عين حال دشمن شماره يک ال گرکو است. بنابراين زماني که ‏در صحنه حضور ندارد، فيلم از توش و توان مي افتد.[قابل توجه دوستداران نقش هاي منفي]. ديگر نقطه قوت فيلم ‏موسيقي ونجليس در يک فيلم يوناني است. فيلم در يونان بسيار پر فروش بوده، اما هنوز پخش بين المللي پيدا نکرده ‏است!‏
ژانر: زندگي نامه، درام. ‏
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/104407943/ellinas.part01.rar 
http://rapidshare.com/files/104407934/ellinas.part02.rar 
http://rapidshare.com/files/104415574/ellinas.part03.rar 
http://rapidshare.com/files/104415637/ellinas.part04.rar 
http://rapidshare.com/files/104421848/ellinas.part05.rar 
http://rapidshare.com/files/104422165/ellinas.part06.rar 
http://rapidshare.com/files/104427913/ellinas.part07.rar 
http://rapidshare.com/files/104428552/ellinas.part08.rar 
http://rapidshare.com/files/104432958/ellinas.part09.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

آيا بشقاب پرنده ها واقعيت دارند؟
Is It Real? UFO’S 

مستند "آيا بشقاب پرنده ها واقعيت دارند؟"
محصول
نشنال جئوگرافيک

Tales of flying saucers hovering over Earth? Reports of alien abductions? Scientists and astronomers dissect video footage and anecdotal evidence as we consider the case for the existence of UFOs

لينکهاي دانلود

National.Geographic.-.Is.It.Real.-.Ufos.part1.rar
National.Geographic.-.Is.It.Real.-.Ufos.part2.rar
National.Geographic.-.Is.It.Real.-.Ufos.part3.rar
National.Geographic.-.Is.It.Real.-.Ufos.part4.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Zettai Karen Children

Genres: comedy, magic

Plot Summary: In a world where ESP is common, only three people have them at the highest possible level - Level 7. Those three are the special ESP team, The Children. The Children work for BABEL, a special ESPer organization committed to stopping crimes before they happen. Kouichi Minamoto is assigned to watch over them, and he'll need to, because three superpowered ten year olds are a problem on their own. 

لينکهاي دانلود

Deculture__Zettai_Karen_Children_-_01.part1.rar
Deculture__Zettai_Karen_Children_-_01.part2.rar

Deculture__Zettai_Karen_Children_-_02.part1.rar
Deculture__Zettai_Karen_Children_-_02.part2.rar
Deculture__Zettai_Karen_Children_-_02.part3.rar

Deculture__Zettai_Karen_Children_-_03.part1.rar
Deculture__Zettai_Karen_Children_-_03.part2.rar
Deculture__Zettai_Karen_Children_-_03.part3.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

عشق
باصداي امير آرام

آلبوم جدید و زیبای امير آرام به نام عشق

01 - Delaa [24Kps] [128Kps]

02 - Yousef [24Kps] [128Kps]

03 - Ki Hastam Man [24Kps] [128Kps]

04 - Doosh [24Kps] [128Kps]

05 - Eshgh [24Kps] [128Kps]

06 - Mahtabroo [24Kps] [128Kps]

07 - Penhaan [24Kps] [128Kps]

08 - Rast Begoo [24Kps] [128Kps]

09 - Khoobi [24Kps] [128Kps]

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

تک موزیک

آهنگ زيباي سپيد وسياه
باصداي محمد اصفهاني

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

يکي از مشهورترین برنامه هاي پخش صوت
 Winamp 5.54 Build 2147 Final

Gom Player

Nullsoft Winamp نرم افزار سریع، راحت و کاربر پسند پخش صوت در ویندوز میباشد. که علاوه بر پخش mp3 توانایی پخش فایلهای صوتی (OGG, AAC, WAV,MOD, XM, S3M, IT, MIDI, etc) فایلهای تصویری (AVI, ASF, MPEG, NSV) را نیز دارا میباشد. از قابلیت های Winamp سری پنج میتوان به سازگاری با Winamp 2 Plug-ins ، پشتیبانی از پوسته های Winamp 1.x/2.x و پوسته های Winamp 3، رقص نور های جذاب، کتابخانه فایلهای صوتی، پشتیبانی از رادیو و تلویزیون اینترنتی، تبدیل سی دی های صوتی به mp3 و رایت سی دی اشاره کرد.
نسخه Pro تمامی ویژگی های بالا را دارا میباشد. ولی نسخه Lite دارای امکانات کمتری است و قابلیت های چون کتابخانه فایلهای صوتی، رایو و تلویزیون اینترنتی و رایت سی دی را ندارد!

برخی از قابلیت های کلیدی نرم افزار Winamp 5.54 Build 2147 Final:
- پخش فایلهای صوتی و تصویر با فورمت های (aacPlus, MP3, AAC, WMA and more!)
- سازگاری کامل با Winamp 2 Plug-ins
- پشتیبانی از پوسته های کلاسیک و مدرن
- پخش فایلهای ویدئویی (NSV, WMV, and more!)
- پخش رادیو و تلویزیون اینترنتی
- پخش اخبار و فیلم های AOL
- کتابخانه قدرتمند برای سازماندهی فایلهای صوتی
- رقص نور های جذاب
- رایت سی دی از سرعت 2x تا 48x
- تبدیل سی دی های صوتی به فورمت های (aacPlus, AAC, WMA - Unlimited aacPlus, AAC, WMA and MP3 in Pro!)
- سازگاری بهتر و بیشتر با ویندوز ویستا
- پوسته ی جدید Bonto (تصویر زیر)

قابلیت های جدید نرم افزار Winamp:
- افزوده شدن پوسته جدید و بسیار زیبای Bento SingleUI در دو نسخه
- کنترل کامل با نصب ToolbBar اختیاری Winamp برای مرورگر اکسپلورر
- امکان جدید Auto Tagger با قابلیت نمایش هوشمند و آپدیت خود کار لاگ فایل ها در هنگام پخش
- امکان پخش و پشتیبانی از تصاویر آلبوم ها (Album Art) به صورت یک پنجره جدید در اسکین Modern
- امکان اجرا نمودن فرمت جدید پرتکل زیپ اختصاصی Winamp Language Zip با پسوند WLZ
- ارتباط مستقیم و کامل با 1000 شبکه آنلاین رادیویی و ویدئویی
- قابلیت جدید و اجرا تنظیمات در نشان دادن تعداد خط در لیست پخش
- آپدیت خودکار Windows Media Format پس از نصب برنامه و زمان اتصال به اینترنت
- اضافه شدن افکت های جدید و بسیار زیبا در سیستم AVS برنامه
- قابلیت جدید Winamp Remote برای دسترسی به موزیک ها از راه دور و به اشتراک گذاری آنها
- خروجی صدا بهتر و قوی تر به خصوص پشتیبانی MP3 Surround Sound Support
- و ...
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 12 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

دنياي موبايل

نرم افزار flashlite 3 (فلش پلیر)
برای گوشی های s603rd

نرم افزار flashlite 3 نرم افزاری است که با نصب آن در گوشی های سری 60 ورژن 3 خود قادر به اجرای تمامی فایل های فلش با پسوند swf هستید . این نرم افزار دقیقا همان کار flash player در کامپپوتر انجام می دهد . این نرم افزار را در بیشتر سایت های ایرانی و خارجی با نسخه 2 پیدا می کنید اما این بار ما آخرین نسخه از این برنامه یعنی flashlite 3 را برای شما فراهم کرده ايم. بعضی از گوشی های جدید به طور پیش فرض این نرم افزار را دارا هستند اما باز هم به شما پیشنهاد می کنیم به خاطر اینکه این نسخه در چند روز پیش عرضه شده این نسخه را بر روی گوشی خود نصب کنید .
در بعضی از گوشی ها مانند 5700 nokia نرم افزار فلش پلیر نسخه پایین موجود است اما شما با آن نسخه قادر به اجرای تمامی فایل های فلش و swf نیستید و بعضی مواقع با پیغام خطای اجرا نشدن مواجه می شوید اما با نصب این نسخه از flashlite یعنی flashlite 3 این مشکل به طور کامل برطرف می شود . کار این برنامه تنها به اجرای فایل های فلش خلاصه نمی شود . این برنامه پیش نیاز خیلی از برنامه های دیگری است که شما بعضی مواقع بر روی گوشی خود نصب می کنید . پیشنهاد می کنیم این نرم افزار را از دست ندهید .
ناگفته نماند که این نرم افزار محصولی از شرکت معروف adobe است .


لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود 1 مگابايت مي باشد)

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

شبیه ساز شطرنج11
Fritz Chess 11

بازی یا شبیه ساز بازی شطرنج fritz در واقع یکی از قوی ترین و بهترین نرم افزار بازی شطرنج در دنیا ست. این بازی به شما کمک می کند تا فوت و فن های این بازی مهیج را هرچه سریع تر بیاموزید. این بازی سطوح مختلفی دارد و تمامی ردها از مبتدی گرفته تا پیشرفته می توانند از آن استفاده کنند. سطوح مبتدی این بازی بیشتر جنبه آموزشی دارد و سطوح پیشرفته ی آن گری کاسپاروف را هم شکست داده است.

ناشر: Viva Media
کمپانی سازنده: ChessBase
وبسایت رسمی: www.viva-media.com

سیستم مورد نیاز:
System: Pentium IV 2.2 GHz or equivalent
RAM: 256 MB
Video Memory: 128 MB
Other: Windows Media Player 9

براي مشاهده تصاويري از بازي روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود

Fritz.Chess.11-SKIDROW.part01.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part02.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part03.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part04.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part05.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part06.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part07.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part08.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part09.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part10.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part11.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part12.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part13.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part14.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part15.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part16.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part17.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part18.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part19.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part20.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part21.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part22.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part23.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part24.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part25.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part26.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part27.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part28.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part29.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part30.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part31.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part32.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part33.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part34.rar 
Fritz.Chess.11-SKIDROW.part35.rar

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام رضا (ع) فرمودند:

خَیرُ مالِ الْمَرءِ ذَخائِرُ ‌الصَّدَقَةِ.

بهترین مال انسان، اندوخته‌های صدقه است.

(تنبیه ‌الخواطر، ج2، ص182)

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا مي دانستي که محققان نوع بسيار کوچکي از باکترى را کشف کرده اند که در کليه بعضي افراد زندگي ميکند و در شکل دهي سنگها کليه نقش مهمي دارد.
  • آيا مي دانستي که استان خراسان بزرگترين استان ايران است که يک پنجم خاک ايران را بخود اختصاص داده است.
  • آيا مي دانستي که خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ کليه را در افرادى که استعداد آن را دارند را تا 44 درصد افزايش ميدهد.
  • آيا مي دانستي که در تمام وجود شما بيش از يک مشت گچ «کلسيم» وجود دارد.
  • آيا مي دانستي که تحقيقات نشان داده است که وجود مقداري يون کلسيم در نيمه چپ بدن علت قرار گرفتن قلب نيمه از بدن است.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

حاج ملاعلى تهرانى در سرداب غیبت

محدث نورى(ره) فرمود: عـالـم عـامـل، حاج ملاعلى تهرانى، مجاور نجف اشرف بود و اكثر سال‌ها به زیارت ائمه سامرا علیهماالسلام مـشرف شده، انس عجیبى به سرداب مطهر داشت . ایشان از آن مكان استمداد فیوضات مىكرد و امید داشت در آن جا به مقامات عالیه دست پیدا كند.
از جمله مطالبش این كه مىفرمود: هیچ وقتى نشد كه زیارتى كنم و كرامتى نبینم.
در ایـام مـجـاورت مـن، ده مـرتبه به سامرا مشرف شد و در منزل ما، مستقر شد، ولى آنچه را كه مـى دیـد، پـنـهـان مـى كرد و اصرار داشت كه مخفى نماید و بلكه سایر عبادات خود را هم مخفى مىكرد.
روزى به ایشان التماس كردم كه از آنچه دیده، چیزى بگوید.
فـرمـود: مـكـرر اتفاق افتاده كه در شب‌هاى تاریك، زمانى كه همه مردم در خواب و صداى حس و حركتى از كسى نبوده، به سرداب مطهر مشرف مى شدم .
كنار سرداب، پیش از ورود و پایین رفتن از پـلـه‌ها، نورى را مى دیدم كه از سرداب غیبت بر دیوار و دهلیز اول مى تابد و حركت مى كند و از مـحـلـى بـه محل دیگر مى رود، مثل این كه در دست كسى شمعى باشد و از مكانى به مكان دیگر حـركـت مـىكـنـد و پرتو آن نور در این جا متحرك مىشود.
پایین مى روم و داخل سرداب مطهر مى شوم نه كسى را در آن جا مى بینم و نه چراغى مشاهده مىكنم .
مرحوم حاج ملاعلى تهرانى در همین اواخر، كه آن جا مشرف بود، آثار استسقاء در ایشان پیدا شد و خـیـلى از آن صدمه مى دید، لذا به سرداب مطهر مشرف شد.
بعدا فرمود: امشب شفاى عوامانه‌اى گـرفـتـم، یعنى به سرداب مطهر رفته و در آن گوشه نشستم بعد هم پاهاى خود را به قصد شفا داخـل چـاهى كه عوام آن را چاه غیبت مى گویند، كردم و خود را آویزان نمودم . طولى نكشید كه مرض تماما رفع شد. آن مـرحوم تصمیم داشت در سامرا بماند، ولى پس از مراجعت به نجف اشرف، نزدیكان مانع شدند.
در آن جا دوباره مرض عود كرد و در آخر ماه صفر سال 1290 از دنیا رفت.

منبع:
كتاب العبقرى الحسان که داراى پنج بخش است كه جلد اول آن سه بخش و جلد دوم دو بخش است. مطالب ارائه شده مربوط به جلد اول، بخش دوم (المسك الاذفر) و جـلـد دوم، بـخـش اول (الـیـاقوت الاحمر) مىباشد.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

رخنه پ.ک.ک در بین نمایندگان مجلس کشورهای اروپایی: 6 نماینده سوئیس تحت تعقیب قرار گرفتند

پلیس فدرال سوئیس شش نماینده آن کشور را به جرم "ارتباط نزدیک با گروه ترور" تحت تعقیب گرفت.
در گزارش پلیس فدرال سوئیس آمده است که بسیاری از آتش سوزیها و فشارهای انجام شده در سوئیس از سوی گروه وابسته به پ.ک.ک با نام "تاک" صورت گرفته است.
پیش از این آلمان تصمیم به ممنوعیت فعالیت کانال تلویزیونی "رژ تی.وی" متعلق به پ.ک.ک به دلیل تبلیغ ترور کرده بود.
شش نماینده عضو پارلمان سوئیس متهم به حمایت از یک روزنامه تبلیغ کننده پ.ک.ک هستند.
یورگ بوهلر معاون سرویس اطلاعات داخلی سوئیس موسوم به داب، در پاسخ به سئوال روزنامه نگاران در این زمینه گفت: پ.ک.ک یک تهدید مخفی برای سوئیس به وجود آورده است. این گروه از کردهای ساکن سوئیس به زور اخاذی می کند و این مبلغ را "مالیات انقلاب" می نامد! وی به فعالیتهای زیرزمینی این حزب اشاره کرده و گفته است در خصوص شش نماینده همدست پ.ک.ک صحبتی ندارد.
شش نماینده مظنون عضو احزاب سوسیال دمکرات و اتحادیه سبزها هستند و به عنوان نمایندگان کانتون فعالیت می کرده اند.
به گزارش حریت، در گزارش امنیت داخلی سال 2007 پلیس فدرال سوئیس آمده است: "آتش سوزیها و آشوبهای انجام شده در شهرهای بازل، گالن، زوریخ و لبس از سوی اعضا و همدستان گروه تروریستی تاک انجام گرفته است"
همچمنین در گزارش پلیس فدرال امده است که گروه پ.ک.ک در سوئیس نقش مهمی در تجارت مواد مخدر دارد و برای تأمین هزینه خود به زور از کردهای آن کشور باج می گیرد. در گزارش پلیس سوئیس آمده است مسئول تجارت مواد مخدر و نیز باجگیری از کردهای اروپا با نام محمد اشییوک که با عنوان مسئول سابق پ.ک.ک در امور روسیه و آسیای مرکزی فعالیت می کرد دستگیر شده و به ترکیه اعاده خواهد شد.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

خواجه نصیرالدین طوسی، وزیر دانشمند و ایران دوستِ هولاکو توانست با دانش و فرزانگی بر دَدمنشی و دُژخوئی کسانی که جز کشتار و چپاول و ویرانی کار دیگری نمی‌دانستند، چیره شود و بخشی از دستآوردهای فرهنگی ایرانیان را از چنگال خونریز مغول رهائی بخشد و اندک اندک کمر به آموزش این بیابانیان تیغ کش و ویرانگر بپردازد (1).
بروزگار ایلخانیان، این شاهان ایرانی شده است که بزرگترین دبیر دیوانی آنان، حمدالله مستوفی (2) برای نخستین بار دست به ویرایش و پالایش شاهنامه فردوسی می‌زند. پس از بر افتادن ایلخانیان، که واپسین پادشاهشان "انوشیروان دادگر" نام داشت، تیموریان برآمدند، که یکی از شاهزادگانشان دست به بازنویسی و نگارگری شاهنامه زد، همانکه بنام خود او "شاهنامه بایسنغری" نامیده می‌شود.
در دهه‌های پر آشوب و پر زدوخوردِ میان برافتادن ایلخانیان تا برآمدن صفویان، در باختر ایران اوغوزهای نواده عثمان بیک امپراتوری عثمانیان را برپا کرده بودند و در خاور آن ازبکهای نواده جوجی رفته رفته به نیرویی ترس آور فرا می‌رستند.
گفتنی است که از فروپاشی شاهنشاهی ساسانی تا برآمدن صفویان، ایران تنها یک آرمان و یک آرزو بود. آنچه که در آن نه سده "ایران" نامیده می‌شد، نه یک سرزمین یکپارچه و یک یگان سیاسی استوار، که یک پهنه فرهنگی بود.
پهنه‌ای که از اقیانوس هند تا دریای اژه گسترده شده بود و زبان پارسی زبان فرا-مرزی آن، و میتختهای شاهنامه میتختهای میانجی آن بودند، که اگر جز این می‌بود، نه بابُریان هند اینچنین به پرورش زبان پارسی کمر می‌بستند و نه نوادگان سلجوق در قونیه نامهای شاهنامه‌ای چون کیخسرو و کیقباد و سیاوش و کیکاووس بر خود می‌نهادند.
.1 در باره گستره و ژرفای ویرانگریها و کشتارهای مغولان بنگرید به تاریخ جهانگشای عطاملک جوینی
.2 زاده قزوین، 661 خورشیدی. او از نزدیکان خواجه رشیدالدین فضل الله (وزير غازان خان و الجاتيو) بوده است و گذشته از "ظفرنامه" دو کتاب ارزشمند "تاریخ گزیده" و "نزهت القلوب" را از خود بیادگار گذاشته است.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة القصص آيات: 88 محل نزول: مکه
 
وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ 6 وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلَا تَخَافِي وَلَا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ 7 فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ 8 وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لِّي وَلَكَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 9 وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِن كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 10 وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ 11 وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ 12 فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 13

 

ترجمه فارسي مکارم

و حكومتشان را در زمين پابرجا سازيم; و به فرعون و هامان و لشكريانشان، آنچه را از آنها ( بنى اسرائيل) بيم داشتند نشان دهيم! «6» ما به مادر موسى الهام كرديم كه: «او را شير ده; و هنگامى كه بر او ترسيدى، وى را در دريا(ى نيل) بيفكن; و نترس و غمگين مباش، كه ما او را به تو بازمى‏گردانيم، و او را از رسولان قرار مى‏دهيم!» «7» (هنگامى كه مادر بفرمان خدا او را به دريا افكند) خاندان فرعون او را از آب گرفتند، تا سرانجام دشمن آنان و مايه اندوهشان گردد! مسلما فرعون و هامان و لشكريانشان خطاكار بودند «8» همسر فرعون (چون ديد آنها قصد كشتن كودك را دارند) گفت: «نور چشم من و توست! او را نكشيد شايد براى ما مفيد باشد، يا او را بعنوان پسر خود برگزينيم!» و آنها نمى‏فهميدند (كه دشمن اصلى خود را در آغوش خويش مى‏پرورانند)! «9» (سرانجام) قلب مادر موسى از همه چيز (جز ياد فرزندش) تهى گشت; و اگر دل او را (بوسيله ايمان و اميد) محكم نكرده بوديم، نزديك بود مطلب را افشا كند! «10» و (مادر موسى) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پيگيرى كن!» او نيز از دور ماجرا را مشاهده كرد در حالى كه آنان بى‏خبر بودند «11» ما همه زنان شيرده را از پيش بر او حرام كرديم (تا تنها به آغوش مادر بازگردد); و خواهرش (كه بيتابى ماموران را براى پيدا كردن دايه مشاهده كرد) گفت: «آيا شما را به خانواده‏اى راهنمايى كنم كه مى‏توانند اين نوزاد را براى شما كفالت كنند و خيرخواه او باشند؟!» «12» ما او را به مادرش بازگردانديم تا چشمش روشن شود و غمگين نباشد و بداند كه وعده الهى حق است; ولى بيشتر آنان نمى‏دانند! «13»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ramin_tabligh_145@yahoo.com

اگر طریق عشق را می پیمایید
هرگز نرنجید و خشمگین نشوید
بلکه درد را به عنوان بخشی از زندگی بدانید
اگر افسرده
یا پریشان هستید
به کسی عشق بورزید.
رامین قانع خرازی کار

 

 

mastoor_313@yahoo.com

عجیب‌ترین دعای پیامبر!
خاطره‌ای از زبان حضرت علی علیه السلام

هم اینك مطلبى مى گویم كه تا به حال به كسى نگفته‌ام :

یك بار از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) خواستم تا از خدا برایم طلب مغفرت كند.
فرمود: [بسیار خوب] انجام می‌دهم.
سپس برخاست و نماز گزارد، آنگاه دستهایش را به دعا گشود،
و من به دعاى او گوش مى كردم، شنیدم كه گفت:
« پروردگارا! تو را به مقام قرب و منزلت على سوگند مى دهم كه على را مشمول عفو و غفران خود سازى! »
گفتم: اى فرستاده‌ی خدا! این چه دعایى است؟
فرمود:
« مگر كسى هم گرامی تر از تو در پیشگاه الهى هست تا او را شفیع درگاهش نمایم؟ »

جنه الماوى ، ص 299

 

 

roz1349@yahoo.com

غزلی از رضا محمدزاده
شعری که تقدیم اوست
**************

دلبری دارم به غایت خوب رو
جویمش صحرا به صحرا کو به کو
گر دهد فرمان که در آتش روم
می کنم فرمان اطاعت مو به مو
یار اگر نازی کند از ساحری
خون ز دلها می رودهر جو به جو
از خدا خواهم کند کویش نصیب
تا دهم شرح فراقش رو به رو
تا روم در کوی او دیوانه وار
می کنم هر خار و خس جانانه بو
با که گویم سوزشی دارم به دل
سوزعشقست این به دل نه های و هو
گر رضا دارد کنم جانم فدا
پس تحمل بایدم بی گفتگو

 

 

a_g7496@yahoo.com

سکس براي معلولان در سوئيس!

در حالی که در برخی از کشورها رسیدگی به مسائل اساسی در زمینه مراقبت از معلولان جسمانی و ذهنی هنوز دچار نقصان و مشکلات عدیده است، در سوئیس که به بهشت معلولان مشهور شده است، به فکر ارضای نیازهای جنسی معلولان افتاده اند.
روز گذشته، رسانه های سوئیس از آغاز طرحی خبر دادند که در طی آن چند زن و مرد از جمله چند همجنس گرا برای برآورده کردن نیازهای جنسی معلولان تحت آموزش قرار گرفته اند.
مدیر مرکز معلولان و سکس در سوئیس به رادیو زوریخ گفت که در این طرح علاوه بر مردان و زنان دگر جنس گرا از دو زن و دو مرد همجنس گرا نیز استفاده می شود، در حال حاضر این مرکز به ده نفر برای ارضای جنسی معلولان آموزش داده است که یک ساعت بهره برداری از خدمات آنان 150 فرانک هزینه در برخواهد داشت.

-----------------------
اينم لينک يک خبر:
ناسا و بررسي آموزش سكس به فضانوردان در فضا!

 

 

sagharichi.amir@yahoo.de

رویای ناتمام

سحر خواب از سرم بیهوده بگریخت
ند ا نستم تویی رو یا ی نا بم
گشودم پلکهایم را به یک دم
تو پر بگشودی از دنیای خوابم
نگاهت بود بارانی دلم ریخت
نشد فرصت دلیلش را بگویی
تو رفتی من ولی در دل ندارم
بجز دانستنش هیچ آرزویی
صدایت مانده در گوشم که میگفت
نمانی خواب هنگا م نما ز است
مرا از خود جدا کردی نگفتی
خدا ا ز ذکر عاشق بی نیاز است
ولی خواب از سر و شادی ز دل رفت
به امید شبی دیگر نشستم
شب آمد خواب جار ی شد نبودی
بر آمد آفتاب و دل شکستم
به حسرت سوختم چون شمع تا صبح
نیامد د ر شبم ماهی چراغی
کجا آخر به دنبالت بگردم
کجا گیرم ز دیدارت سراغی
سحر گاهان غمی افزونتر از پیش
مرا می کاود از سر تا به ریشه
به خود می گویم امشب هم سحر شد
مبادا او نیاید تا همیشه
بیا شبها هنوزم استوارند
نمی آید به سر رنگ سیاهی
نمی میرد رها تا زندگی هست
نجویی گر به خوابم با ز راهی

*امیر ساقریچی*

 

 
hamed.1360@yahoo.com

حرف شیطان را باور می کنی؟

آن یکی، «الله» می گفتی شبی
تا که شیرین می شد از ذکرش لبی
گفت شیطان: آخر ای بسیارگو
این همه «الله» را «لبیک» کو؟
می نیاید یک جواب از پیشِ تخت
چند «الله» می زنی، با روی سخت
او شکسته دل شد و بنهاد سر
دید در خواب، او خَضِر را در خَضَر
گفت: «هین، از ذکر چون وامانده ای؟
چون پشیمانی، از آن کش خوانده ای؟»
گفت: لبیکم، نمی آید جواب
زان همی ترسم، که باشم ردّ باب
گفت: آن «الله» تو «لبیک» ماست
وان نیاز و درد و سوزت، پیک ماست
ترس و عشقِ تو، کمندِ لطف ماست
زیر هر یا ربّ تو، لبیکهاست
(مثنوی، مولوی)

این هم بد عادتیست که ما داریم ! اینکه تا نیایشی می کنیم یا دو صفحه دعا می خوانیم ، کمی مکث می کنیم این طرف و آن طرف را نگاهکی می اندازیم ، کمی هم جابجا می شویم صدایی صاف می کنیم ،منتظریم که فرشته ای به ما نازل شود و از جانب حق تعالی مائده ای آسمانی برایمان بیاورد و ما بگوییم "دست شما درد نکند ، حالا مطمئن شدم دعایم را شنیدید"!
یک آقایی گویا زمان جناب مولوی همین مشکل را داشته که ما الان داریم با این تفاوت که وقتی ذکرهایش را گفت شیطان هم وارد صحنه شد و گفت "ای بابا حالا این همه صدا کردی یک بله شنیدی بیچاره؟ ماشالا عجب رویی داری ها! " این آقا سر افکنده شد و از سر سجاده بلند شد و رفت و خوابید. تا به خواب رفت سروشی سبز پوش را به خواب دید . از مرد پرسید چه شد که یاد خدا را رها کردی؟ مگر از دعاهایت پشیمان شده ای؟
مرد گفت : " آخر من پاسخی از طرف خدا نمی شنوم .شاید مرا از درگاهش رانده باشد." سروش گفت :
آن «الله» تو «لبیک» ماست
وان نیاز و درد و سوزت، پیک ماست
ترس و عشقِ تو، کمندِ لطف ماست
زیر هر یا ربّ تو، لبیکهاست

اگر تو می توانی نام خدا را به زبان بیاوری ، همان دعای تو پاسخ ماست . همان سوزی که در دل تست نشان لبیک ماست . هر بار که خدایا میگویی ما چندین بار بله گفته ایم...

 

 

mohsen_pera@yahoo.com

نكات سودمند براي بهبود كيفيت وقت

1- از مزاحمت‌ها جلوگيري كنيد.
همواره پذيراي بازديدكنندگان نباشيد. بازديدكنندگان مي‌توانند موجب به هم‌ريختگي شوند كه در نهايت منجر به كاهش بهره‌وري مي‌شود. با بستن در اتاق يا حذف ارتباط بصري مي‌توانيد به بازديدكننده بفهمانيد كه شما مشغول هستيد. هر روشي كه به كار مي‌بريد به خاطر بسپاريد كه نبايد هر بازديدي را بپذيريد.
راه ديگر براي كاهش مزاحمت‌ها جواب ندادن به تلفن است. تماس‌هاي تلفني مي‌توانند خيلي وقت‌گير باشند. تماس‌هاي تلفني قطار افكار را از حركت باز‌مي‌دارند. تماس‌هاي تلفني ممكن است شما را متعهد به انجام كارهايي كنند كه آمادگي آنها را نداريد. از خاموش كردن زنگ تلفن نترسيد. وقتي كارتان تمام شد پيغام‌هاي دريافتي را چك كنيد.

2- كنترل كنيد
كارهايي را كه نياز داريد انجام دهيد مي‌دانيد. اين كار را در فهرست كارها يادداشت كنيد. كارهاي فهرست را اولويت‌بندي كنيد. با انجام اين عمل،‌ شما مي‌توانيد روز خود را كنترل كنيد. شما ابزاري داريد كه مي‌توانيد از كارهاي غيرضروري جلوگيري كنيد يا كارهاي جديد را اولويت‌بندي كنيد. پيروي از اين رهنمودها اين تضمين را به دنبال دارد كه شما ابتدا مهمترين فعاليتها را انجام مي‌دهيد. هم‌چنين شما مي‌دانيد كه چه فعاليت‌هايي را انجام نداده‌ايد و مي‌توانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.

3- بر بهره‌ور بودن تأكيد كنيد نه مشغول بودن
تمركز بر بهره‌وري كيفيت كار و عملكرد را افزايش مي‌دهد. تهيه يك فهرست اولويت‌بندي شده از كارها به شما كمك مي‌كند كه بهره‌ور باشيد. تمركز بر انجام مهمترين كارها در ابتدا، به شما كمك مي‌كند كه كار بيشتري انجام دهيد و آنها را سر وقت انجام دهيد.

4- سرعت خود را تنظيم كنيد
مهم است كه خود را براي ميزان ساعاتي كه كار مي‌كنيد تنظيم كنيد. از خود بپرسيد كه با سرعتي كه كار مي‌كنيد مي‌توانيد ادامه دهيد. خود را با تعداد ساعات زياد كار خسته نكنيد. مديريت مؤثر زمان بايد اين امكان را فراهم آورد كه بتوانيد كارهاي مورد نياز را انجام دهيد بدون اينكه نياز باشد تعداد ساعات زيادي را در دوره زماني بزرگتر مشغول باشيد.
 

 

.

alirezamajidi@gmail.com

نگاهی به Wall-E، انیمیشن جدید مطرح پیکسار

استودیوهای انیمیشن پیکسار، همواره سابقه درخشانی از موفقیت داشته‌اند، 8 انیمیشن اخیر پیکسار، 4.3 میلیارد دلار در جهان فروش داشته است. اما پیکسار در آخرین کارش خود را با چالشی جدید روبرو کرد، شرکتی که پیش از این هیولای دوست‌داشتنی میِ‌ساخت و یک موش دلفریب آشپز را خلق کرده بود، این بار می‌بایست، روبوتی را محبوب می‌کرد.
انیمیشن مطرح این روزهای پیکسار
Wall-E است. فیلمی که هم انعکاس‌دهنده روابط احساسی بین دو روبوت نامتجانس است و هم وجوهی از فیلم «2001، یک اودیسه فضایی» «استنلی کوبریک» را در خود دارد.

 wall-e-poster1-big.jpg

«اندرو استنتون» که پیش از این فیلم برنده جایزه اسکار «در جستجوی نمو» را هم کارگردانی کرده بود، کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت. داستان فیلم 800 سال بعد را نشان می‌دهد. در حالی که دوربین پانورامایی از کهکشان را نشان می‌دهد و به تدریج زوم می‌کند تا به زمین برسد، فیلم با این ترانه شروع می‌شود: Out there is a world outside of Yonkers.
قهرمان انیمیشن ما یک روبوت کوچک مکعبی است با چشمانی شبیه یک دوربین دوچشمی، نام این قهرمان کوچک Wall-E است. Wall-E مخفف عبارت دراز Waste Allocation Load Lifter -- Earth Class است. فیلم، Wall-E را روی زمینی نشان می‌دهد که خالی از هر گونه سکنه و پر از زباله است. اگر سوسک دست‌آموز این روبوت را نادیده بگیریم، او تنها موجود متحرک در پهنه کره خاکی است و کارش این است که روزها زباله‌های به جا مانده از انسان‌ها را در قالب مکعب‌هایی فشرده کند و روی هم قرار دهد.

ولی Wall-E که با ظاهر خاص چشم‌ها و گردن بلند و باریکش، آدم را ناخودآگاه به یاد E.T می‌اندازد، فقط یک رفتگر مکانیکی بی‌احساس نیست، او از میان زباله‌های زمین گنجینه‌ای خصوصی برای خود فراهم آورده است که در میان آنها مکعب روبیک، لامپ‌ و همچنین نوار ویدئویی یک فیلم موزیکال دیده می‌شود. نوار ویدئویی مربوط به فیلم موزیکالی به نام Hello, Dolly
است به کارگردانی جین کلی Gene kelly و با بازی باربارا استرایسند Barbara Streisand و والترماتیو Walter Matthau.
وقتی روبوت جالب ما با آن چشم‌های زیبایش به فیلم نگاه می‌کند و دو انسان عاشق‌پیشه را می‌بیند که دست در دستان هم نهاده‌اند، احساس می‌کنیم که این رابینسون کروزوئه تنها، به هیچ چیزی به چز در دست گرفتن دستان یک مخلوق دیگر علاقمند نیست، چیزی که در فیلم واقعا اتفاق می‌افتد! چرا که فضاپیمایی بر روی زمین می‌نشیند و یک روبات تخم‌مرغی سفید با چشمان درشت آبی را بر زمین می‌گذارد، روباتی که «ایو»
Eve نام دارد و کارش جستجوی گیاه روی زمین است.
Eve با اینکه تناسبی با Wall-E ندارد و فناوری بسیار بالاتری دارد و مجهز به لیزر است، به زودی مورد توجه Wall-E
قرار می‌گیرد. در واقع از سال 1921 که کارل چاپک در نمایشنامه‌ای کلمه روبوت را ابداع کرد و از زمانی که نخستین بار در فیلم متروپولیس به کارگردانی فریتز لانگ، روبوتی به نمایش گذاشته شد، ما شاهد چنین روبوت عاشق‌پیشه‌ای نبودیم، روبوتی که عشق بی‌آلایشش آدم را به یاد عاشقی‌های چاپلین در فیلم‌های سیاه و سفید و صامتش می‌اندازد.

 qewgewrhgerh.jpg

در نیمه دوم فیلم، بالاخره، سر و کله انسان‌ها هم پیدا می‌شود. اما چه انسان‌هایی! آنها که ساکن یک ایستگاه فضایی هستند، کسانی هستند که تفاوتی با کودکان غول پیکر ندارند، صورتهایی گرد و چاق، بدنهایی چاق و لطیف و ضعیف دارند و همواره از سوی روبوت‌ها مورد مراقبت قرار می‌گیرند. آنها تحت یک نوع رژیم سرمایه داری مصرفی زندگی میکنند که جزئی ترین نیازهای آنها را پیشبینی کرده است و همه چیز را آماده و کامل در اختیارشان میگذارد. این آدم بزرگهای کودک صفت که بر صندلیهای راحتی لمیده‌اند و در حالیکه به مانیتورهای عظیم چشم دوخته‌اند از لیوانهای بزرگ با نی نوشیدنیهای کالری‌زا می‌نوشند، شباهت غیر قابل انکاری به سینما روهای امروزین دارند. این کاراکترها در واقع خود ما هستیم! آنها هم مانند ما نه همه بد هستند و نه همه خوب.

 vlcsnap-91805.jpg

فیلم Wall-E بیان کننده این تناقض است که تلاش برای ساختن چیزهای تازه و تغییر دادن چیزهای قدیمی، خریدن و فروختن و جمع آوری کردن، می‌تواند هم مصیبت آفرین باشد و هم راههای احتراز از مصیبت و فاجعه را به ما نشان دهد. با نگاهی طنز آمیز به فلسفه نهفته در لایه‌های زیرین Wall-E ، می‌توان گفت که فرهنگ مصرفی و زباله ساز دنیای امروز همانقدر که میتواند جهان را نابود کند، می‌تواند الهام بخش ساختن آثاری هنرمندانه چون Wall-E باشد.

منابع: سایت انیمیشن امروز، ویکی‌ پدیا، لس آنجلس تایمز، ew.com، independent

 

 

viski_601@yahoo.com

داستان

روزي روزگاري دو فرشته کوچک در سفر بودند .
يک شب به منزل فردي ثروتمند رسيدند و از صاحبخانه اجازه خواستند تا شب را در آنجا سپري کنند . آن خانواده بسيار بي ادبانه برخورد کردند و اجازه نداند تا آن دو فرشته در اتاق ميهمانان شب را سپري کنند و در عوض آنها را به زيرزمين سرد و تاريکي منتقل کردند . آن دو فرشته کوچک همانطور که مشغول آماده کردن جاي خود بودند ناگهان فرشته بزرگتر چشمش به سوراخي در درون ديوار افتاد و سريعا به سمت سوراخ رفت و آنرا تعمير و درست کرد.
فرشته کوچکتر پرسيد : چرا سوراخ ديوار را تعمير کردي .
فرشته بزرگتر پاسخ داد : هميشه چيزهايي را که مي بينيم آنچه نيست که به نظر مي آيد .
فرشته کوچکتر از اين سخن سر در نياورد .
فردا صبح آن دو فرشته به راه خود ادامه دادند تا شب به نزديکي يک کلبه متعلق به يک زوج کشاورز رسيدند . و از صاحبخانه خواستند تا اجازه دهند شب را آنجا سپري کنند.
زن و مرد کشاورز که سني از آنها گذشته بود با مهرباني کامل جواب مثبت دادند و پس از پذيرايي اجازه دادند تا آن دو فرشته در اتاق آنها و روي تخت انها بخوابند و خودشان روي زمين سرد خوابيدند .
صبح هنگام فرشته کوچک با صداي گريه مرد و زن کشاورز از خواب بيدار شد و ديد آندو غرق در گريه مي باشند . جلوتر رفت و ديد تنها گاو شيرده آن زوج که محل درآمد آنها نيز بود در روي زمين افتاده و مرده .
فرشته کوچک برآشفت و به فرشته بزرگتر فرياد زد : چرا اجازه دادي چنين اتفاقي بيفتد . تو به خانواده اول که همه چيز داشتند کمک کردي و ديوار سوراخ آنها را تعمير کردي ولي اين خانواده که غير از اين گاو چيز ديگري نداشتند کمک نکردي و اجازه دادي اين گاو بميرد.
فرشته بزرگتر به آرامي و نرمي پاسخ داد : چيزها آنطور که ديده مي شوند به نظر نمي آيد.
فرشته کوچک فرياد زد : يعني چه من نمي فهمم.
فرشته بزرگ گفت : هنگامي که در زير زمين منزل آن مرد ثروتمند اقامت داشتيم ديدم که در سوراخ آن ديوار گنچي وجود دارد و چون ديدم که آن مرد به ديگران کمک نمي کند و از آنجه دارد در راه کمک استفاده نمي کند پس سوراخ ديوار را ترميم و تعمير کردم تا آنها گنج را پيدا نکنند .
ديشب که در اتاق خواب اين زوج خوابيده بودم فرشته مرگ آمد و قصد گرفتن جان زن کشاورز را داشت و من بجاي زن گاو را پيشنهاد و قرباني کردم .
چيزها آنطور که ديده مي شوند به نظر نمي آيند . روزي روزگاري دو فرشته کوچک در سفر بودند .
يک شب به منزل فردي ثروتمند رسيدند و از صاحبخانه اجازه خواستند تا شب را در آنجا سپري کنند . آن خانواده بسيار بي ادبانه برخورد کردند و اجازه نداند تا آن دو فرشته در اتاق ميهمانان شب را سپري کنند و در عوض آنها را به زيرزمين سرد و تاريکي منتقل کردند . آن دو فرشته کوچک همانطور که مشغول آماده کردن جاي خود بودند ناگهان فرشته بزرگتر چشمش به سوراخي در درون ديوار افتاد و سريعا به سمت سوراخ رفت و آنرا تعمير و درست کرد.
فرشته کوچکتر پرسيد : چرا سوراخ ديوار را تعمير کردي .
فرشته بزرگتر پاسخ داد : هميشه چيزهايي را که مي بينيم آنچه نيست که به نظر مي آيد .
فرشته کوچکتر از اين سخن سر در نياورد .
فردا صبح آن دو فرشته به راه خود ادامه دادند تا شب به نزديکي يک کلبه متعلق به يک زوج کشاورز رسيدند . و از صاحبخانه خواستند تا اجازه دهند شب را آنجا سپري کنند.
زن و مرد کشاورز که سني از آنها گذشته بود با مهرباني کامل جواب مثبت دادند و پس از پذيرايي اجازه دادند تا آن دو فرشته در اتاق آنها و روي تخت انها بخوابند و خودشان روي زمين سرد خوابيدند .
صبح هنگام فرشته کوچک با صداي گريه مرد و زن کشاورز از خواب بيدار شد و ديد آندو غرق در گريه مي باشند . جلوتر رفت و ديد تنها گاو شيرده آن زوج که محل درآمد آنها نيز بود در روي زمين افتاده و مرده .
فرشته کوچک برآشفت و به فرشته بزرگتر فرياد زد : چرا اجازه دادي چنين اتفاقي بيفتد . تو به خانواده اول که همه چيز داشتند کمک کردي و ديوار سوراخ آنها را تعمير کردي ولي اين خانواده که غير از اين گاو چيز ديگري نداشتند کمک نکردي و اجازه دادي اين گاو بميرد.
فرشته بزرگتر به آرامي و نرمي پاسخ داد : چيزها آنطور که ديده مي شوند به نظر نمي آيد.
فرشته کوچک فرياد زد : يعني چه من نمي فهمم.
فرشته بزرگ گفت : هنگامي که در زير زمين منزل آن مرد ثروتمند اقامت داشتيم ديدم که در سوراخ آن ديوار گنچي وجود دارد و چون ديدم که آن مرد به ديگران کمک نمي کند و از آنجه دارد در راه کمک استفاده نمي کند پس سوراخ ديوار را ترميم و تعمير کردم تا آنها گنج را پيدا نکنند .
ديشب که در اتاق خواب اين زوج خوابيده بودم فرشته مرگ آمد و قصد گرفتن جان زن کشاورز را داشت و من بجاي زن گاو را پيشنهاد و قرباني کردم .
چيزها آنطور که ديده مي شوند به نظر نمي آيند .

 

 

baran432002@yahoo.no

در شمارۀ 964 مطلبی را با این آیدی chehrzad332@yahoo.com تحت عنوان «احمد باطبی و هر کسی کو دور ماند از اصل خویش» مطالبی که ایشان در آنجا به آنها اشاره کرده بودند و استدلاهایی که فرموده بودند ؛ البته خودشان نام استدلال و تحلیل را به آن اطلاق فرموده بودند که به نوبۀ خودش از شاهکارهای بی شرمی و وقاحت و فرومایگی محسوب میشود در سطور ابتدایی ایشان از افرادی نام بردند که سهواً!!!!!!!!!!!!!!! نام اکبر محمدی را از قلم انداخته بودند و اگر به حافظۀ تاریخی خودشان رجوع میکردند و کمی هم آی کی یو داشتند به یاد می آوردند که آقای اکبر محمدی الان در زیر خروارها خاک خفته است تا اشخاصی مانند ایشان کمتر مزخرف بگویند و ما این اجازه را داشته باشیم که به چهر زاد ها بگوییم برو دهانت را گٍل بگیرفرهیختگی !!! و حسن نیت!! و صداقت !!! چهرزاد در اینجا سنگ تمام میگذارد و از سایت روز آنلاین نام میبرد که قادر است کارهای عظیمی انجام دهد ؛ چه خوب است که ایشان این کشف بزرگشان را به ثبت رسانیدند یکی نیست به ایشان بگوید اگر چنانچه سایتی به این میزان قدرت و عظمت دارد تا به حال میبایستی نفس کشیدن از یاد بسیاری رفته باشد، این هموطن !!!!!!!!! و امثال ایشان آنچنان تنگ نظر میباشند که توقع دارند اختناقی که به جامعه تحمیل شده است را نیز به سراسر جهان صادر!!! فرمایند.
ایشان تاب شنیدن هیچ سخنی را نداشته و به همین جهت با آسانترین و کم هزینه ترین سلاح معروف تاریخی که 1500 سال است با استفاده کردن از آن جنایات و قتل و شکنجه ، جواز مخصوصی یافته است ؛ به میدان آمده و شروع به تهمت و افتراء و فحاشی میکند ؛ از افکار مسخ شده و متحجر غیر از این نیز قابل انتظار نمیباشد ؛ ایشان به قول خودشان به تئوریها یی که تنها فرومایگان به آنها دست می آویزند؛ چنگ انداخته اند و انگهای وقیحانه و شرم آوری که تنها از دهان امثال ایشان به پاک ترین فرزندان ایران الحاق میشود را بر زبان الکن خودشان جاری میسازند .ایشان گمان میکنند که انسان باید حرامزاده باشد تا با شبکه های خبری جهان مصاحبه هایی انجام دهد . چهرزاد با این نتایج تخیلی و لاطائلات خودش ما را ترغیب و تشویق میفرمایند به حافظۀ تاریخی خودمان در بهمن 1357 در نوفل لو شاتو رجوع کنیم .
ایشان آنچنان دشمنی با تمام حرکتهایی که برای گرفتن حقوق مدنی صورت میگیرند از خود نشان میدهند که از خودشان تئوری !!! صادر میفرمایند واز آسانترین راههای ممکن همۀ مشکلات و گرفتاریهای جامعه را در ذهن فرومایه خودش مخلوط کرده و از آن میخواهد به گفتۀ خودش شیره ایی درست کند که فاقد هرگونه اصل علمی است و تنها کسانی هم که این شیره را میبنند آنهایی هستنند که با افکارمنحوس و فرومایۀ خودشان در پی تحلیل مسائل جهان هستند ؛ و تنها از قالبها ی تنگ نظرانه ایی که روح آنان را قرنها است در برزخ نگاه داشته است ؛ پیروی میکنند؛ نه شعوری و نه معرفتی و نه هیچ علم و آگاهی از جهان کنونی ؛در هیچکدام از صحبتهای ایشان را شاهد نیستیم ؛ فکر میکنند که تهمت و افترا و حرامزاده گفتن به این و آن هم کاری دارد؛ اگر به گفته نویسندۀ مطلب فوق استناد کنیم میتوانیم به این نتیجه برسیم که اگر یک نفر برای رسیدن به آمریکا بهترین دوران جوانی خودش را فدا میکند وکتک ها میخورد و خانواده اش از هم میپاشد و مادر و پدرش غصه دار میشوند؛ میبایست این کردیت را به آمریکا داد که پیرو استدلال و تئوری چهرزاد این کشور دارای چه میزان امتیازها و استانداردهای جهانی برای زیستن است که افراد برای رسیدن به آن متحمل آنهمه درد و عذاب و شکنجه میشوند و فرد راضی به آن میشود برای رسیدن به آنجا ، آزادی را برای سالهایی طولانی بر خودش حرام کند و در زیر شدیدترین محدودیتها زندگی کند
چهرزاد اگر به تو بگویند که بیا 10 سال تو زندانهای ایران بشین و بعدش هم به گفتۀ خودت چاق و چله بشی و بعدش تو را میفرستیم به هر جایی که تو دوست داری چکار میکردی !!؟؟؟ آیا دلت نمیخواست بروی در آنجا وکمی هم چاق و چله بشی و آب بره زیر پوستت؟؟؟
راستی چهرزاد هیچوقت از کمیتۀ توحید که نه سال پیش بسیارجنایات را به خود دیده است چیزی شنیده ایی؛ نمیدانم چند سالت است ولی میتوان حدس زد که یا آن موقع دهانت بوی شیر میداده و در دبیرستان بودی و یا کمی سنت بالاتر بوده و تو هم در این کمیته مشغول به انجام وظایف الهی ات بودی و یا با پول مردم رفته بودی کشورهای غربی و در پی گرفتن مدارک تحصیلی از کفار غربی بودی؛
سخن نامربوطی است که متذکر شوم بی آبرویی و نادانی و وقاحت هم اندازه ایی دارد چرا که اساساً شما و امثال شما هیچ میزانی برای سنجش آن در کوله بار 1500 ساله تان ندارید.

باران

 

 

babakn_naseri10@yahoo.com

آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم
مدخلی بر ایران شناسی بی دروغ و بی نقاب - ۱

اینک به قصد بستن مدخل و پس از نصب فهرستی از ابنیه ی مساجد کهن و تاریخ بنای آن ها، به موضوعی اشاره می کنم که یکی از ناب ترین و ناگفته ترین و درعین حال شیرین ترین مباحث هویت شناسی در ایران پس از طلوع اسلام است و آن این که پیش از قرن پنجم در سراسر ایران، نشانی از مسجد شهر، که به طور معمول مسجد جامع می گفته اند، نیافته ایم. مطلب روشنگری که نخست معلوم می کند که جز اعراب غربی هیچ لایه دیگری از مهاجرین به ایران از نخست مسلمان نبوده اند و گرنه ساخت مساجد کلان، که مکان تجمع و عبادت مردم شهری باشد تا این حد عقب نمی ماند و از آن قابل اعتنا تر این که هیچ شهری در ایران، تا پیش از قرن پنجم، هنوز به ارقام و ارتفاعی از جمعیت، که نیازمند مکان معین و مناسبی برای تجمع های دینی باشد، نرسیده بوده است:
مسجد جامع شوشتر، از قرن سوم هجری. مسجد جامع نایین، قرن چهارم. مسجد جامع تربت حیدریه، قرن پنجم. مسجد جامع اصفهان، قرن پنجم. مسجد جامع اردستان، قرن ششم. مسجد جامع ارومیه، قرن هفتم. مسجد جامع دزفول، قرن هفتم. مسجد جامع زواره، قرن ششم. مسجد جامع قزوین، قرن ششم. مسجد جامع بروجرد، قرن هفتم. مسجد جامع کاشان، قرن هفتم. مسجد جامع بسطام، قرن هشتم. مسجد جامع کرمان، قرن هشتم. مسجد جامع شیراز، قرن هشتم. مسجد جامع دماوند، قرن هشتم. مسجد جامع ابرقو، قرن هشتم. مسجد جامع قائن، قرن هشتم. مسجد جامع کاج اصفهان، قرن هشتم. مسجد جامع ورامین، قرن نهم. مسجد جامع نطنز، قرن نهم. مسجد جامع سمنان، قرن نهم. مسجد جامع نیشاپور، قرن دهم. مسجد جامع گرگان، قرن یازدهم.
دریافت از بحث جامع بالا، برای هرکس که در یکی از جهات اربعه ایران سفری ساده و به قصد تفریح کرده باشد، بسیار آسان است و حاصل آن را می توان در چند سرفصل مختصر، که باز هم انقلابی در ادراک مسائل ایران، پس از طلوع اسلام است، خلاصه کرد:
۱. از آن جا که وسعت نسل کشی یهودیان، در ماجرای پلید پوریم، سرزمین ایران راکاملا از سکنه خالی کرده بود، پس از ظهور اسلام، این سرزمین با ورود مهاجرینی از تمام همسایگان و از همه سو، به تدریج دارای کلنی های کوچک انسانی شد که کم ترین پیوند بومی با ایران کهن نداشتند و از مراتب و مناسک و فرهنگ و زبان و پوشش و باورهای پیشین سرزمین های اصلی خویش پیروی کرده اند. در این جا عمده ترین سئوال هویت شناسانه می پرسد کدام یک از مجموعه های زیستی پراکنده در سراسر ایران، در موقعیت های نخستین و کنونی و به چه دلیل و نشانه و تشابه، دنباله ی بومیان ایران کهن اند و چه همخوانی ماهوی در تولید و فرهنگ، میان ساکنان پس از اسلام و اقوام ماقبل پوریم وجود دارد؟
۲. رشد کمی و کیفی این مهاجر نشینان، تا حدودی که با شرایط و فرامین و فرمول های شهر نشینی منطبق شوند و زیر بنای ضرور برای تجمع در مقیاس تولد یک شهر را در جغرافیای متنوع هر منطقه فراهم آورند، لااقل نیازمند چند قرن زمان بوده است. اثبات تعلق این کلنی نشینان به دین اسلام، از آن که جز در خوزستان در هیچ حوزه ی دیگری مساجد اولیه و ابتدایی و خشتی را نیافته ایم، مستندات لازم را ندارد و منطقا نیز پذیرفتنی نیست، زیرا طبیعتا کلنی های تبلیغی مسلمین، برای انتقال مفاهیم قرآن به این همه تجمع غیر همگون و با زبان ها و دیگر ظرایف گونه گون، زمان زیادی را صرف کرده اند. مورخ می پرسد در حوزه هایی که یک مسجد کوچک محلی نیافته ایم، ظهور و وجود این همه مفسر و مورخ و فتوح و سیره نویس مسلط به فرهنگ اسلامی و انبوهی کارشناس آگاه از همه چیز ایران پیش از اسلام، که ابن ندیم بر می شمارد، چه گونه قابل پذیرش است؟
۳. از آن که قدیم ترین مسجد جامع بنا شده در حوزه ی جغرافیایی کنونی ایران، متعلق به قرن پنجم هجری است، پس با در نظر گرفتن زمان لازم برای بنای مسجدی بزرگ، اثبات وجود یک شهر مسلمان نشین، که در حد نیاز به مسجد جامع رشد کرده باشد، پیش از آغاز قرن چهارم ممکن نیست، چنان که بقایای یک بنای اشرافی غیر حکومتی و غیر مذهبی را، که نشان از تورم و انباشت ثروت و پدید آمدن قشر برگزیده ای که تظاهر به تمول کند، تا حوالی صفویه، یعنی قرن دهم و یازدهم هجری، در سراسر ایران نیافته ایم. مورخ می پرسد اگر ایران دوران نخست اسلامی را بازساخته ی پس از برش ویرانگر و بنیان بر افکن پوریم نیانگاریم، آن گاه چه عاملی، اقوامی هفت هزار ساله را، از معرفی حتی یک خانواده ثروتمند که بقایایی از علاقه مندی های خود باقی گذارده باشد، عاجز کرده است؟
۴. و مهم تر از همه این که اگر زبان رسمی و اجباری کنونی، موسوم به فارسی، از الفبای عرب بهره می برد، که رسوخ فرهنگ و توانایی نگارش آن، چنان که نمونه های به جا مانده القا می کند، از قرن چهارم به بعد محرز و مسلم است و نمی تواند نمونه ی پیش از اسلام داشته باشد، پس زبانی می شود فاقد بنیان های تاریخی بومی و کهن، زیرا پیوند تمام اجزاء آن، با توانایی های زبان عرب، در لغت و دستور بیان و حرف نگاری، خود تدارک پس از اسلام و پس از قرن چهارمی آن را غیر قابل مجامله می کند. پرسش بزرگ در این ورودیه چنین طرح می شود که مهاجران به نوارهای تجمع اطراف ایران، پیش از آشنایی با زبان عرب، در حد استنساخ و استخراج لغوی و نگارشی از آن، هر یک با چه زبانی سخن می گفته و با چه خطی می نوشته اند؟
بررسی عالمانه و فارغ از تعصب این چهار مدخل کاملا نوبنیان و بیان، ما را با مظاهر و مدارکی از دلایل متعدد وقوع پوریم و تبعات ضد تمدنی آن و نیز حصه ای از مقدمات و فضای ظهور صفویه آشنا می کند. مطالبی که کارگزاران فرهنگی دولت مکتبی، به دلیلی که بیان نمی کنند و بر خردمندان پنهان نمانده، انتشار آن را بلوکه کرده اند و ناگزیر شمه ای از آن را به تدریج به این وبلاگ منتقل خواهم کرد. (ادامه دارد)

+ نوشته شده توسط ناصر پورپیرار در شنبه بیست و هفتم آبان 1385 و ساعت 16:0
برگرفته از سايت www.naria.ir

 

 

ajavadius@yahoo.com

راز زلزله بزرگ اسرائیل چیست؟

قسمت اول

رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرده که زلزله ای بزرگ به زودی جنوب لبنان و شمال اسرائیل را به لرزه در خواهد آورد . این رژیم همچنین توصیه های لازم را به دستگاههای مختلف خود ابلاغ نموده و سکان این مناطق را نیز با ارائه آموزشهای ضروری کمک رسانی برای این موضوع آماده کرده است.
همچنین در اخبار آمده است نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که زمین لرزه‌های اخیر جنوب لبنان ناشی از آزمایش‌های هسته‌ی رژیم صهیونیستی است. این موضوع روز دوشنبه در گزارش پژوهش دکتر علی قعرانی استاد ژئوفیزیک دانشگاه لبنان ارایه شده است.
در این پژوهش گفته شده آزمایش‌های هسته‌ی اسراییل موجب تحرک در طبقات صخره‌یی در جنوب لبنان شده است.
حتی برخی منابع لبنانی، چند روز پیش از احتمال وقوع زلزله‌های قوی در جنوب این کشور ابراز نگرانی کردند و برخی منابع زمین‌شناسی لبنان پیش‌بینی کردند قدرت زلزله‌ها در حدود پنج درجه در مقیاس ریشتر باشد.
این زمین لرزه ها در جنوب لبنان خساراتی را نیز در بر داشته و آخرین بار زمین لرزه‌ای به بزرگی سه و چهار دهم درجه در مقیاس ریشتر ، بامداد شنبه هشتم تیرماه مناطقی از جنوب لبنان را به‌لرزه درآورد که موجب ایجاد شکاف در دیوار منازل به ویژه در صریفا شد.
هر چند رژیم صهیونیستی این زمین لرزه ها را طبیعی می داند و معتقد است هر 70 سال یک بار یک زمین لرزه قوی در منطقه به وقوع خواهد پیوست اما کارشناسان زمین شناسی لبنانی و فرانسوی و اردنی با بررسی وضع لایه های زمین و نوع امواج ثبت شده معتقدند که این زمین لرزه ها مصنوعی بوده و حاصل آزمایشات هسته ای است که اسرائیل در صحرای نقب و یا در مکانهایی دیگر نزدیک به مرزهای شمالی در حال انجام آن است. اسرائیل نیز چنین خبری را نفی نکرده و در مقابل آن سکوت اختیار کرده است.
اما هدف اسرائیل از این آزمایشات و در این مقطع زمانی چیست ؟
عده ای معتقدند که این آزمایشات در راستای جنگ روانی و تقویت جبهه داخلی پس از شکست در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان است و برخی معتقدند که این آزمایشات برای چنگ و دندان نشان دادن در مقابل ایران و تهدید ایران است.
به دو دلیل می توان گفت که هدف اسرائیل از انجام این آزمایشات جنگ روانی علیه ایران و یا پوشش شکستهای خود در لبنان نیست زیرا در صورت تخریب مناطقی از جنوب لبنان و شهرهای شمال اسرائیل و ویران شدن هزاران خانه صهیونیستی ضرر مادی بزرگی به اسرائیل وارد خواهد آمد که پی آمدهای زیادی را برای این رژیم به دنبال خواهد داشت و در حقیقت اثر روانی و مثبت این آزمایشات را خنثی خواهد کرد و بسیاری خواهند گفت که دولت می توانست این آزمایشات را در مکانی دیگر و یا عمق بیشتر انجام بدهد و خبر مسرت بخش آن را در تلویزیون اعلام کند، نه اینکه هزاران خانه در شمال اسرائیل را نابود کند تا مثلا موفقیت یک آزمایش هسته ای را نشان بدهد.
حتی تخریب جنوب لبنان با زلزله مصنوعی برای انتقام از حزب الله که منجر به تخریب شهرهای اسرائیلی هم بشود معقول به نظر نمی رسد. اسرائیل می تواند با نقشه ترور اعضای حزب الله به این هدف خود برسد و تخریب خانه های جنوب لبنان، هدف اساسی اسرائیل نیست همانگونه که جنگ 33 روزه نتوانست پس از تخریب کامل بیش از یکصد هزار واحدمسکونی در جنوب و سایر شهر های لبنان ،اسرائیل را به اهداف خود برساند.
ثانیا نه اسرائیل و نه آمریکا در معادلات منطقه ای حاضر نمی توانند از سلاح هسته ای برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند زیرا واکنش شدید جهانی و محکومیت بین المللی را به دنبال خواهد داشت و مساوی با پایان این رژیم و زوال آن خواهد بود. حتی جنگ با ادوات کلاسیک نیز هنوز شبهات زیادی را پیرامون پاسخ کوبنده ایران و خطرات آن بر این رژیم برانگیخته بطوریکه عده ای حتی معتقدند اسرائیل و آمریکا هنوز نتوانسته اند ابعاد و پی آمدهای آن جنگ را پیش بینی نمایند به خصوص اینکه کشور های منطقه و جامعه بین المللی و حتی آلمان مخالف هر گونه اقدام نظامی علیه ایران هستند.

هدف اسرائیل از انتشار اخبار زلزله قریب الوقوع و ویران کننده چیست؟
چرا اسرائیل که قبلا این آزمایشات را در عمق زیاد انجام می داده و یا با کمک امریکا در صحرای نوادا و یا مکانهای خالی از سکنه مثل صحرای سینا در مصر دست به این امور می زده الان حاضر شده با پذیرش تخریب قسمتهایی از شهر ها و شهرکهای خود دست به این کار بزند؟
این آزمایشات هسته ای که در عمق کم انجام شده و منجر به زلزله بشود چه نفعی برای اسرائیل دارد؟
برای پاسخ به این سئوال لازم است به وضع داخلی فلسطین و موقعیت رژیم صهیونیستی و توطئه یهودی سازی قدس و نقشه تخریب مسجد الاقصی اشاره کنیم .
رژیم صهیونیستی بر اساس عقاید تلمودی خود معتقد است که هیکل موهوم سلیمان در زیر مسجد الاقصی وجود داشته و برای ظهور منجی یهودی ، باید این مسجد تخریب و معبد سلیمان در آن مکان ساخته شود. تلاشهای رژیم صهیونیستی برای تخریب مسجد الاقصی سالهاست که ادامه دارد و این رژیم با حفر تونلهای متعدد در زیر و اطراف این مسجد و علیرغم هشدار سازمانهای بین المللی و یونیسف هنوز هیچ مرجع بین المللی نتوانسته جلوی اقدامات این رژیم را در تخریب پایه های مسجدالاقصی بگیرد. سال گذشته نیز این رژیم با تخریب قسمتهایی از باب المغاربه به بهانه نوسازی و بازسازی پلی که از بیرون به درون حیاط این مسجد کشیده ، پل چوبی مربوطه را تخریب و پلی آهنی و وسیع به جای آن ساخت که در صرت لزوم بتواند از آن برای رفت و آمد خودروهای نظامیان خود استفاده نماید.
غیر از اینها نیز در اخبار متعددی که در شبکه های خبری هر روز شاهد آن هستیم ، مسئولین فلسطینی همواره در باره اقدامات تخریبی این رژیم در قسمتهای مختلف مسجد و ساخت معبد یهودی وموزه یهودی در زیر مسجد هشدار داده اند. اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از این اعمال وحشیانه رژیم صهیونیستی بر علیه مقدسات اسلامی گرفته نشده است. حتی رژیم صهینیستی اجازه ترمیم و بازسازی این مسجد را به مسلمانان نمی دهد و حتی در مکانهایی که می بیند عملیات حفر تونل و خالی کردن در زیر مسجد دشوار است از محلولهای اسیدی و مایعات خورنده استفاده کرده است تا آرام و بدون سرو صدا اعمال تخریبی خود را ادامه بدهد.
یهودیان متدین و خاخامهای اسرائیلی به شدت بر سر این عقیده خود برای تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبد یهودی در سال جاری اصرار دارند. برخی از آنها معتقدند که اگر این معبد در سال جاری ساخته نشود ، اسرائیل دچار لعنت خواهد شد.
لازم به ذکر است که در پیمان ژنو که بین رژیم صهیونیستی و حکومت خود گردان فلسطین به رهبری یاسر عرفات و وساطت و حمایت آمریکا بسته شد، رژیم صهیونیستی مالکیت قسمت زیرین مسجد الاقصی و مسلمانان مالکیت سطح و زمین فوقانی مسجد را دارا می باشند.

پروژه گاو سرخ رنگ و ساخت معبد یهودی
سال گذشته روزنامه "الحقیقه الدولیه "اردن در نسخه شماره 62- آریل 2007 ، با درج گزارشی ، از نقشه صهیونیستی تخریب مسجد الاقصی و ساخن معبد موهوم سلیمان در مکان آن پرده برداشت.
در بخشهایی از این گزارش آمده است گاو سرخ رنگی كه اسرائيل بطور محرمانه برای شبيه سازی آن كار می كند گاوی است كه از طريق تحقيقات ژنتيكی آزمايشگاهی و شبيه سازی در حال توليد است و بنا بر خرافات دينی صهيونيستها ظهور اين گاو و ذبح آن به دست خاخام های يهودی در زمانی معين , بيانگر ندايی آسمانی و نشانه ای برای تخريب مسجد الاقصی و ساخت معبد يهودی است.
در قسمتهای دیگری از این گزارش آمده است :
در شهرك بيت شلومو مزرعه ای خاص نگهداری و پرورش گاو وجود دارد و در اين مزرعه آزمايشات مختلفی بر روی گاوها انجام می شود كه "يسرائيل آريئيل" بر آن نظارت دارد . وظيفه اين مركز تحقيق , اجرای تحقيقات ژنتيكی بر روی گاوها با هدف دست يافتن به نمونه ای شبيه سازی شده از گاوی سرخ رنگ است كه توصيفات آن مطابق با روايات تحريف شده تورات بوده و خاكستر اين گاو بايستی در تطهير و پاك سازی " جبل الهيكل" يا همان " مسجد الاقصی" و قبل از ساخت معبد مورد استفاده قرار گيرد و در ايالت "لويزيانا"ی آمريكا نيز عده ای از يهوديان در حال آماده سازی تعدادی گاو سرخ رنگ برای نقل و انتقال فوری آنها از طريق هوايی, به اسرائيل می باشند.
خانواده " نتيف" نيز در قدس تهيه و ساخت ابزار آلات و لباسهای مخصوص مراسم عبادت را به عهده گرفته است و خانواده " الفی" در جنوب اسرائيل نيز دستگاههای برش سنگ برای تهيه مصالح لازم برای ساخت معبد را آماده كرده. مصالح ساختمانی معبد همه از عناصر طبيعی بوده و شامل تخته سنگهايی است كه تا كنون به آنها چكش نخورده و به شكل طبيعی تا كنون حفظ شده اند و اين در حالی است كه عده ديگری از يهوديان در كارگاههايی در بحر الميت نمونه های جالب توجه از مدل مذبح معبد را ساخته و آماده كرده اند. خانواده " تسورفيم" نيز لباسهايی متحد الشكل و از يك نوع پارچه خاص رابرای خاخام های معبد دوخته و آماده كرده اند.
در مركز تحقيقات "هيكل" كه "يسرائيل آريئيل" آن را اداره می كند و در خيابان " مسغاف لداخ" در منطق يهودی نشين بيت المقدس و در نزديكی " ديوار براق" قرار دارد ماكت و نمونه هايی از معبد و ادوات و وسايل مربوط به مراسم دينی و لباسهای خاخام های يهودی و تصاويری از ذبح گاو و نيز "شيپور منادی" ديده می شود.
گفته می شود "هيئت امنای جبل الهيكل" در سال 1997 صخره بزرگی به وزن چهار تن را تهيه كرده كه برای ساخت عرش معبد مورد استفاده قرار گيرد. اين صخره كه به شكل طبيعی تا كنون حفظ شده, هرگز با ابزار و آلات بشری تماس نداشته است.
يهوديان, شهرك "يتزهار" را به يك مكان روحی و دينی برای نجات يهود تبديل كرده تا جايی كه مسئله ساخت معبد مرتبه اول را در ذهن اهالی اين شهرك اشغال كرده است.

ادامه دارد ...

 

 

zabihjavanbakht@yahoo.com

اصطلاحات روزمره انگلیسی - 6

FLY OFF THE HANDLE.
از جا در رفتن. ازكوره در رفتن،
Every time we talk about money, my father flies off the handle.


FOR A SONG
مفت. ارزان
My house is very expensive, but I bought it for a song two years ago.


BITE THE DUST
نقش بر زمين شدن. به هلاكت رسيدن. شكست خوردن
A bullet hit the burglar in the back, and he bit the dust.


NECK AND NECK
پا به پاي هم. دوش به دوش
They were coming toward the finish line neck and neck.


THE WHOLE BALL OF WAX
،كاسه وكوزه. همه چيز
What Robert said at the meeting ruined the whole ball of wax.


FEEL UNDER THE WEATHER
دمغ بودن. دل و دماغ نداشتن. حال كسي گرفته بودن.
I don't feel like going to work today. I feel under the weather.


FEATHER IN ONE'S CAP
مايه ي سر افرازي. مايه ي افتخار
His last book was another feather in his cap.

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

25 تير / 15 جولاي / 12 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
25 تير ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي که محمد على شاه قاجار در ميهن خود، به سفارت روسيه پناهنده شد!

احمد ميرزا 12 ساله شاه ايران شد --- محمدعلي ميرزا از شاهي خلع شد

24 تير ماه 1288 (15 ژوئيه 1909) شهر تهران پس از يک روز جنگ خياباني به دست افراد مسلح بختياري و گيلان افتاد و محمدعلي شاه قاجار در پي تصرف تهران به دست نيروهاي مخالف، با خانواده حود به ساختمان تابستاني سفارت روسيه در زرگنده قلهک پناهنده شد. وي قبلا در سلطنت آباد مستقر شده بود و با اين که هنوز پانصد قزاق و تعدادي توپ در اختيار داشت تصميم به تحصّن در سفارتخانه خارجي گرفته بود.
به تفسير برخي از مورخان، وي با تحصّن در ساختمان تابستاني سفارت روسيه، پناهنده شدن به بيگانه را بر مذاكره با سران مخالفان و پذيرفتن شرايط آنان ترجيح داد كه در «تاريخ» به عنوان اقدامي شرم آور ثبت شده است. همزمان، ساير مقامات نزديک به او نيز به سفارتخانه ها پناه بردند. چون (ظاهرا!) سفارتخانه هاي روسيه و انگلستان براي همه متقاضيان تحصّن جاي نداشتند به مقامهاي اضافي، هرکدام يک پرچم اين دو دولت داده شد تا بر بالاي خانه هايشان نصب کنند که کسي متعرضشان نشود!!.
سفيران روسيه و انگلستان سپس به طور جداگانه و با لحني متفاوت از سردار اسعد و سپهدار تنکابني فرماندهان نيروهاي فاتح تهران خواستند که به زد و خورد پايان دهند و مسئله را از راه مسالمت حل کنند!. فاتحان تهران خواستار تسليم سرهنگ لياخوف (فرمانده روس نيروي قزاق مستقر در تهران كه مجلس را به توپ بسته بود) شدند که موافقت شد و لياخوف به فاتحان تهران مراجعه کرد و تامين خواست.
دو روز بعد يک شوراي عالي 28 نفري تشکيل و همان روز محمد علي شاه را به دليل پناهنده شدن در خاک وطن به سفارتخانه خارجي، از سلطنت خلع و پسر 12 ساله او احمد ميرزا را به سلطنت برداشت و چون او هنوز طفل بود؛ قرار شد که عضدالملک «ايلخان قاجار (رئيس وقت ايل مغول تبار قاجار)» نيابت سلطنت را بر عهده گيرد. احمد ميرزا در آن لحظه با پدرش در سفارت روسيه بود که از آنجا به کاخ سلطنتي انتقال يافت.
همه اين ماجرا نتيجه رقابت استعماري روسيه و انگلستان بود که روسيه از محمدعلي شاه و انگلستان از مجلسيان حمايت مي کردند!.

 

هشدار بموقع روزنامه هاي آلمان به ايران
درباره تعرض نظامي، اما ...

روزنامه هاي آلمان در شماره هاي 15 ژوئن 1941 خود (41 روز پيش از رويداد شهريور 1320و تعرض نظامي) نوشته بودند كه انگلستان عليه ايران دست به توطئه چيني زده و دولت تهران نبايد فريب اظهارات «اسميرنوف» سفير شوروي و «ريدرز بولارد» سفير انگلستان را بخورد كه شايعه احتمال حمله نظامي به ايران را دروغ و نادرست اعلام كرده بودند. اين روزنامه ها نوشته بودند كه انگلستان در حال لشكر كشي به مرزهاي غربي ايران (مرزهاي عراق با ايران) است و چرچيل اين موضوع را به روزولت رئيس جمهوري امريكا هم خبر داده است. ايران بايد براي برخورد با وقايع آتي، خود را آماده كند.
اين مطلب به اين سبب در روزنامه هاي آلمان چاپ شده بود كه هشداري به شاه وقت (رضاشاه) باشد تا چشم و گوش خود را باز كند و مراقب اطرافيان و مقامات دولتي و نظامي باشد و افراد مورد سوء ظن را، ولو موقتا، كنار بگذارد. از آنجا كه رضا شاه سازمان اطلاعاتي وفادار و مستقل از دولت نداشت و زبان ديگري را (جز پارسي) نمي دانست، و تنها از طريق مقامات دولتي مربوط از نوشته هاي مطبوعات ساير كشورها آن هم به اختصار آگاه مي شد، آن هشدر ـ عمدا و يا سهوا ـ به گوش او نرسيد كه وطن قرباني خيانت چند نظامي ارشد و دولتمرد شد و بدون مقاومت چشمگير به اشغال نظامي بيگانه درآمد كه آثار اين اشغال تا نيم قرن بعد ادامه داشت. شاه سابق (پهلوي دوم) با توجه به اين ضعف پدر، از آغاز دهه 1970 براي اين كه خود مستقيما در جريان لحظه به لحظه تحولات جهان قرار داشته باشد، يك گيرنده اخبار اسوشيتدپرس را در دفتر خود نصب كرده بود و دائما به آن سر مي زد، ولي اين كار نه تنها وقت او را گرفته بود بلكه برخي از اوقات باعث ترس و دو دل ساختنش از تحولات شده بود و تصميمگيري هايش را به تاخير مي انداخت. قبل از دهه 1970، شاه از طريق بولتن هاي ويژه آژانس پارس و يا ارسال اصل اخبار واصله از طريق اين خبرگزاري به کاخ سلطنتي آگاه مي شد. ارسال اخبار روز ساير کشورها از مجاري وزارت امور خارجه، سريع و به موقع نبود. شاه بارها نسبت به دقت کار مترجمان اخبار آژانسها ترديد نشان داده و جريان را به مسئولان امر گوشزد کرده بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

عمليات ظفر 2 :

درچنين روزي در سال1366هجري شمسي عمليات ظفر 2 از جمله عمليات هاي برون مرزي در استان کرکوک عراق انجام گرفت . به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزار ي مهر اين عمليات با رمز { لبيک يا حسين } در استان کرکوک- منطقه عملياتي شهر کفري وبا فرماندهي قرارگاه رمضان آغاز گرديد. اين عمليات از نوع ايذايي وبه منظور پاسخگويي به شرارتهاي رژيم بعث عراق در بمباران شيميائي و ويران ساختن روستاهاي کردنشين استانهاي شمالي عراق و نيز با هدف انهدام تاسيسات نظامي و اقتصادي دشمن صورت گرفت .
در اين عمليات که با شرکت نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ولشکر 9 سپاه بدر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق
اجرا شد در نخستين ساعات ، ارتفاعات کفري داغ که حد فاصل استان هاي کرکوک و سليمانيه و دياله واقع است به تصرف نيروهاي ما در آمد. در ادامه ، جاده هاي مهم کفري - بغداد و کرکوک - خانقين - تکريت در کنترل کامل نيروهاي خودي در آمد .در اين عمليات خسارات سنگيني به ساختمان ها و تاسيسات مهم دشمن وارد آمد ازجمله : انهدام ساختمان هاي سازمان امنيت ، ارگان حزب بعث ، فرمانداري ، شهرداري و اداره پست و تلگراف شهر کفري ، ، شعبه بانک رافدين و ... .
همچنين در اين عمليات نيروگاه برق شهر کفري و پمپ بنزين شهر به آتش کشيده شد و پادگان جيش الشعبي به تصرف نيروهاي خودي در آمد .در اين عمليات پيروز ده ها تانک و نفربر و تعداد زيادي خودرو و ده ها قبضه سلاح سبک و سنگين منهدم شد و همچنين قريب 500 نفر از نيروهاي دشمن کشته و زخمي شدند .

آغاز عمليات نامنظم ظفر دو را با رمز عملياتي لبيك يا حسين(ع)
نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات نامنظم ظفر دو را با رمز عملياتي لبيك يا حسين(ع) درمنطقه عملياتي استان كركوك آغازكردند. هدف ازاجراي اين عمليات پاسخ به شرارتهاي رژيم بعثي عراق و انهدام تأسيسات نظامي- اقتصادي دشمن بود كه با موفقيت به پايان رسيد.

Mobin_s2004@yahoo.com
15 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زادروز نقاش بلند آوازه هلندي

پورتره اي كه رامبرانت از خودش كشيده و يك شاهكار هنري است

رامبرانت نقاش شهير قرن 17 ميلادي 15 ژوئيه 1606 در « ليدن » هلند به دنيا آمد و 63 سال عمر كرد . وي كه قسمت اعظم عمر خود را در آمستردام بسربرده بود شاهكارهاي هنري بي مانند از خود برجاي گذارده است كه پورتره خودش يكي از آنهاست . رامبرانت در بكار بردن سايه ـ روشن در نقاشي نبوغ داشت.

 

روزي كه تربت مسيح به دست صليبيون افتاد

صليبيون اروپايي 15 ژوئيه سال 1099 ميلادي (و درجريان نخستين جنگ صليبي) در بيت المقدس (اورشليم) بر كليساي رستاخير مسيح (Church of the Holy Sepulchre) دست يافتند و به هدف ديرين خود كه تربت عيسي دردست مسيحيان باشد رسيدند. 18 اكتبر سال 966 ميلادي اين قديمي ترين كليسا (كه اينك مقرّ اسقف ارتدكس بيت المقدس است) به دستور طارق معروف به «حاكم بامر الله» سلطان مصر و سوريه ويران شده بود و اين اقدام، خشم مسيحيان اروپايي را برانگيخته بود كه بهانه لشكركشي ها و جنگهاي صليبي قرار گرفت.
صليبيون اروپايي در ژوئن سال پيش از اين در سر راه خود به فلسطين، شهر انتاکيه (آنتيوک) را در جنوب غربي ترکيه امروز تصرف و ساکنانش را قتل عام کرده بودند. پيش از رسيدن صليبيون به بيت المقدس، فاطميون مصر آن شهر را از دست ترکان خارج ساخته و آماده دفاع شده بودند.
محاصره بيت المقدس از هفتم ژوئن تا بعد از ظهر 15 ژوئيه (39 روز) طول کشيده بود و پيش از رسيدن نيروي کمکي فاطميون به فرماندهي الافضل، شهر سقوط کرده بود.
    صليبيون سپس ضمن غارت بيت المقدس، همانند انتاکيه ساکنان مسلمان و يهودي آن شهر را تا توانستند کشتند. همه نيروهاي فاتح بيت المقدس از 12 هزار پياده و 1250 سوار تجاوز نمي کرد. اعراب مناطق مجاور به دليل عدم رضايت از ترکان حاضر به جلوگيري از اين نيرو نشده بودند و پس از افتادن شهر به دست فاطميون هم ديگر، خيلي دير شده بود.
صليبيون پس از تصرف بيت المقدس و انتخاب يک پادشاه مسيحي براي آن به جلوگيري از نيروهاي الافضل رفتند و او را مجبور به بازگشت به مصر کردند.
كليساي رستاخيز كه در قرن چهارم ميلادي توسط كنستانتين امپراتور وقت روم مرمت شده بود، در سال 614 ميلادي به تصرف ژنرال «شهربراز» سپهبد ايراني درآمده كه وي صليب اصل را (صليبي كه مسيح بر آن مصلوب شده بود و مسيحيان در جنگهاي بزرگ آن را به عنوان نماد پيروزي با خود مي بردند) به تيسفون منتقل كرده بود. صلاح الدين ايوبي حكمران كردتبار مصر و سوريه (متولد در تكريت) كه در تاريخ به جوانمردي مشهور است اين كليسا و شهر قدس را در سال 1186 ميلادي از صليبيون پس گرفت ولي به آن آسيب نزد و اجازه داد كه مسيحيان و از جمله مسيحياني كه از اروپا رفته بودند در آن شهر زندگي كنند. شهر قدس و كليساي رستاخيز در سال 1244 ميلادي به تصرف اميران ترك (سلجوقي ـ خوارزمشاهي) درآمد و بعدا تا اواخر جنگ جهاني اول در كنترل عثماني بود كه از اين زمان به دست انگليسي ها افتاد و ....

 

«مارسييز» سرود ملي فرانسه

Rouget de Lisle

15 ژوئيه سال 1795مجلس ملي فرانسه سرود «مارسييز Marseillaise» را كه 3 سال پيش از آن توسط «روژه دوليسrouget de lisle» ساخته شده بود، سرود ملي اين كشور اعلام کرد که قانون شده است.
    روژه دوليس كه در ارتش انقلاب فرانسه « يك سرباز داوطلب » بود شعر و آهنگ اين سرود را در يك روز (25 آوريل 1792) در استراسبورگ به منظور تشويق سربازان و تهييج آنان كه عازم منطقه «راين» براي جلوگيري از حمله ارتش آلمان به فرانسه بودند ساخته بود و چون داوطلبان بندر مارسي هنگام بازگشت از آلمان به پاريس، آن را مي خواندند به «مارسييز» معروف شد. ترجمه مضمون ابيات آغازين اين سرود جاويدان از اين قرار است: اجازه دهيد فرزندان وطن دراين روزهاي پرشكوه، پرچم خونين انقلاب را در اهتزاز داشته باشند. جباران و ظالمان برضد ما هستند. هموطنان سلاح برداريد. خون ما بايد اين سرزمين را سيراب كند. عشق مقدس به وطن. آزادي، آزادي ....

 

سالروز تولد كره نباتي

مارگارين [تلفظ انگليسي امريكايي آن «مارجرين» است] كه به كره نباتي نيز معروف است، 15 ژوئيه سال 1869 توسط «موريه» فرانسوي اختراع شد. پژوهشگران پزشکي اخيرا مصرف آن را براي کساني که سطح کلسترول خون آنان بالا است منع کرده اند.

 

پادشاه سوريه منصوب انگلستان پس از فرار از دمشق پادشاه عراق شد!

15ژوئيه 1920 با نزديك شدن نيروهاي اعزامي فرانسه به شهر دمشق، امير فيصل از طايفه هاشمي حجاز كه از سوي انگلستان به پادشاهي سوريه منصوب شده بود از آن شهر فرار كرد.
سوريه و لبنان از متصرفات سابق عثماني، در پايان جنگ جهاني اول سهم فرانسه شده بودند و با فرار اميرفيصل، پيش دستي انگلستان در نصب پادشاه براي سوريه بي حاصل شد. دمشق 18 ژوئيه به تصرف نيروهاي فرانسه درآمد. امير فيصل که تنها سه ماه پادشاه سوريه بود بعدا به تصميم انگلستان، پادشاه عراق شد! ـ عراقي كه انگليسي ها آن را از كنار هم قراردادن سه ايالت عثماني ساخته بودند.

برخي ديگر از رويدادهاي 15 جولای

  • 1857:   در جريان قيام مسلحانه هندي ها بر ضد استعمار انگلستان، انگليسي هاي مستقر در « كاون پور » قتل عام شدند.

  • 1876:   وزيران امور خارجه روسيه و اتريش درباره آينده بالكان به مذاكرات خود كه از هشتم ژوئيه آغاز شده بود پايان دادند.

  • 1895:   مقدوني ها كه از سياست هاي« استانبولوف» نخست وزير بلغارستان راضي نبودند ، پس از بركناري وي از اين سمت و ازدست دادن قدرت ، فرصت را غنيمت شمرده او را ترور كردند.

  • 1923:   قانوني به تصويب پارلمان انگلستان رسيد كه زنان مي توانند در صورتي كه شوهرانشان به آنان خيانت كنند طلاق بگيرند.

  • 1948:   در جريان نخستين جنگ اعراب و اسرائيل ، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه آتش بس صادر كرد.

  • 1974:   افسران يوناني در قبرس بر ضد اسقف ماكاريوس رئيس اين كشور كودتا و او را بركنار كردند وبا اين عمل خود باعث بي ثباتي اوضاع اين جزيره شدند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    12 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت «عباس ابن عبدالمطلب» عموي بزرگوار پيامبراسلام (ص)

    12 رجب 32 - «عباس ابن عبدالمطلب» عموي بزرگوار پيامبراسلام (ص) وازبزرگان قريش وفات يافت. او مردي توانگربود و گويند كه پيش از هجرت پيامبراكرم (ص) به مدينه ، اسلام آورد، اما عقيده اش را آشكار نساخت . برخي ديگراز مورخان معتقدند كه عباس ابن عبدالمطلب كمي پيش ازفتح مكه درسال 8هجري به مسلمانان پيوست وپس از فتح مكه منصب سقايت خانه خدا يعني تامين آب براي زائران خانه كعبه رارسول خدا(ص) به ايشان واگذار كرد . عباس در غزوه حنين دركنارياران حضرت محمد(ص) حضورداشت و دراواخرعمرازدوچشم نابينا شد وچندي بعد بدرود حيات گفت و چندي بعد بدرود حيات گفت. پيكرپاك عباس ابن عبدامطلب راپسرش«عبدالله» درگورستان بقيع درمدينه منوره به خاك سپرد.

     

     ورود امام علي (ع) به کوفه و انتخاب آن به عنوان مقر حکومت

    12 رجب 36 - ورود امام علي (ع) به کوفه و انتخاب آن به عنوان مقر حکومت
    در اين شب خواندن ده رکعت نماز مستحب است; بدين ترتيب : در رکعت هاي اول بعد از حمد سوره عاديات و در رکعت هاي دوم بعد از حمد سوره تکاثر خوانده شود.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    29
    39

    اهواز

    34
    50

    تبريز

    22
    37

    شيراز

    27
    41

    مشهد

    23
    38

    بندرعباس

    30
    37

    کرمان

    22
    37

    اصفهان

    22
    40

    يزد

    29
    42

    کرمانشاه

    23
    41

    اراک

    24
    38

    رشت

    23
    27

    دبی

    32


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1459 تومان
    926 تومان
    1840 تومان
    855 تومان
    250 تومان
    253 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    240000 تومان
    111000 تومان
    57000 تومان
    219000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:15
    طلوع خورشيد : 06:00
    اذان ظهر : 13:10
    غروب خورشيد : 20:20
    اذان مغرب : 20:43
    نيمه شب شرعي : 00:18

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    American Photo
    ماه جولاي

    جديدترين شماره از دوماهنامه
    American Photo

    تاریخ انتشار: جولاي-آگوست 2008
    تعداد صفحات مجله: 93
    حجم فایل: 19 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    دستگاه تبخیر آب قابل حمل

    من شخصا به دلیل داشتن آلرژی های فصلی همیشه علاقه زیادی به دستگاههای مرطوب کننده هوا دارم.گاهی اوقات در طول فصل بهار دلم می خواهد هر جا که میروم دستگاه بخار آب اتاقم را با خود ببرم! اگر شما هم به مشکل من گرفتار هستید از سال آینده می توانید روزهای بهاریتان را راحتتر بگذرانید . این دستگاهی را که در تصویر مشاهده میکنید یک آداپتور ساده الکتریکی است که می تواند با یک عدد بطری آب معمولی هر جا که به برق زده شود برایتان کار کرده و هوای محیط را مرطوب نگه دارد. وزن این آداپتور بسیار سبک و قابل حمل در هر کیف دستی ساده است. جالب آنجاست که این دستگاه می تواند میزان بخار آب و نیز درجه حرارت آن را تنظیم کند. دلیلی ندارد که شما در هنگام تنفس این بخار خیس از عرق شوید و دیر یا زود به آنفولانزایی نه چندان خفیف گرفتار شوید. به کمک سلکتور این دستگاه می توانید دمای بخار آب را بعد از خارج شدن از محفظه تبخیرآن را مطابق با دمای محیط معمولی تنظیم کنید . این دستگاه هم اکنون با قیمت 30.95$ در بازار به فروش میرسد. به نظر من فوق العاده ست!
    صفحه محصول

    ربات متکدی


    مطمئنم که حتی فکرش را هم نمی کردید .اما باید به عرضتان برسانم که بالاخره ربات متکدی هم ساخته شد! شاید واقعا همین یکی را کم داشتیم که خدا را شکر این بار هم تکنولوژی به کمک انسان آمد !! آقایAlexander Gurk مبتکر این طرح ادعا کردند که توانستند به کمک یکcase کامپیوتر یک ربات موزیکال جهت کمک به متکدیان طراحی کردند. ظاهر فیزیکی و بدنه این ربات همانcase بیچاره کامپیوتر است که جدیدا قرار است در شغل شریف گدایی مشغول به کار شود. این بدنه بر روی پایه ای متحرک و چرخ دار قرار میگیرد و از طریق فلاپی و هارد دیسک موسیقی زیبایی پخش خواهد کرد . حتما در متن موسیقی خواهد گفت "به من بیچاره کمک کنید". اگر شما چند سکه را بر روی لایهCD ROM این ربات بگذارید اجرای موسیقی ادامه خواهد داشت وگرنه از شنیدن موسیقی زیبا و اجرای منحصر به فرد آن بی بهره خواهید ماند. از مکانیزم پخش موسیقی آن چیزی نمی دانم که برایتان بگویم. اما صحنه جالبی خواهد بود که متکدیان با رباتها به خیابانها بیایند.
    صفحه مربوط به طرح به همراه یک کلیپ کوتاه از ربات

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    رسانه در خط آتش


    نويسنده: جورج‌ گربنر‏
    مترجم: داوود حيدري

     

    معرفی کتاب:
    در برنامه‌ و بودجه ی‌ مصوب‌ يونسكو براي‌ سال‌ 85 ـ 1984،اعتبار لازم‌ پيش‌بيني‌ شد تا در مورد پژوهش‌هاي‌ انجام‌ شده‌ ‏در گوشه‌ و كنار جهان‌ درباره ی‌ رابطه‌ بين‌ نحوه ی‌ انعكاس‌ خشونت‌هاي‌ واقعي‌ در رسانه‌ها، يا پخش‌ برنامه‌هاي‌ خشن‌ در ‏راديو و تلويزيون‌ و خشونت‌هاي‌ فردي‌ و گروهي‌، كه‌ يكي‌ از ويژگي‌هاي‌ جوامع‌ امروزي‌ است‌، گزارشي‌ جامع‌ تهيه‌ شود. ‏اهداف‌ عملي‌ ايجاب‌ مي‌كرد كه‌ گزارش‌ به‌ صورت‌ خلاصه‌ تهيه‌ شود و در آنها نقش‌ مطبوعات‌ و برنامه‌هاي‌ راديو و ‏تلويزيون‌ مورد تأكيد قرار گيرد. ‏
    ‏ تهيه‌ اين‌ گزارش‌ در سال‌ 1984 به‌ دانشكده ی‌ ارتباطات‌ آننبرگ‌ (وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ پنسيلوانيا) كه‌ در اين‌ زمينه‌ داراي‌ ‏شهرت‌ جهاني‌ است‌ محول‌ شد. مسؤول‌ اين‌ پروژه‌ پروفسور جورج‌ گربنر بود كه‌ در آن‌ زمان‌ رياست‌ دانشكده‌ را برعهده‌ ‏داشت‌.‏
    ‏ براي‌ تهيه‌ گزارش‌ فوِ 4600 درخواست‌ به‌ مراكز دانشگاهي‌ و تحقيقاتي‌ سرتاسر دنيا فرستاده‌ شد تا هرگونه‌ گزارش‌ ‏تحقيقي‌ و يا اطلاعات‌ ديگري‌ كه‌ در زمينه ی‌ خشونت‌ و وحشت‌ در رسانه‌ها وجود دارد، براي‌ اين‌ دانشكده‌ فرستاده‌ شود. ‏از طرف‌ ديگر جست‌وجو در كتابخانه‌هاي‌ بزرگ‌ و آرشيوهاي‌ اطلاعاتي‌ در گوشه‌ و كنار جهان‌ نيز به‌ طور همزمان‌ آغاز ‏شد.‏
    ‏ تلاش‌ گسترده‌اي‌ به‌ عمل‌ آمد تا از تمامي‌ كشورهايي‌ كه‌ در اين‌ زمينه‌ تحقيقاتي‌ در آنها صورت‌ گرفته‌ مقاله‌ و اطلاعات‌ ‏گردآوري‌ شود، اما بخش‌ اعظم‌ مطالعات‌، در آمريكا ـ كه‌ طولاني‌ترين‌ سابقه‌ را در زمينه‌ اين‌ گونه‌ پژوهش‌ها دارد ـ صورت‌ ‏گرفته‌ است‌.‏
    ‏ گزارش‌هاي‌ تحقيقي‌، كتاب‌ها، نوارهاي‌ صوتي‌، نشريات‌ و مدارك‌ منتشر شده‌ و منتشر نشده‌ به‌ اختصار مورد استفاده‌ ‏قرار گرفته‌ و فهرستي‌ از اين‌ گزارش‌ها و مقالات‌ كه‌ صرفاً جنبه‌ نظري‌ نداشته‌ بلكه‌ چارچوبي‌ تحليلي‌ و روش‌شناختي‌ ‏دارند در كتابنامه‌ ارائه‌ شده‌ است‌. در اين‌ كتاب‌ گزارش‌ها و اسنادي‌ كه‌ از سوي‌ رسانه‌ها، دولت‌ها و نهادهاي‌ ديگر ‏انتشار يافته‌ و موثق‌ به‌ نظر مي‌رسند مورد استناد قرار گرفته‌اند. براي‌ روشن‌تر شدن‌ پاره‌اي‌ از جنبه‌هاي‌ موضوع‌ مورد ‏بحث‌، برخي‌ از بررسي‌ها با جزئيات‌ بيشتري‌ مطرح‌ شده‌اند. بعضي‌ از پژوهش‌ها نيز كه‌ با خطوط‌ كلي‌ بحث‌ سازگار ‏نبوده‌ يا با آنها مغايرت‌ داشته‌اند به‌طور خلاصه‌ مطرح‌ شده‌اند. فهرست‌ تمامي‌ مقالات‌ و اسنادي‌ كه‌ در اين‌ گزارش‌ مورد ‏استفاده‌ قرار گرفته‌ در كتابنامه‌ آمده‌ است‌. ‏
    ‏ با توجه‌ به‌ آنچه‌ گفته‌ شد، نوشته‌ حاضر دربرگيرنده‌ تازه‌ترين‌ پژوهش‌هايي‌ است‌ كه‌ در زمينه‌ خشونت‌ و وحشت‌ در ‏رسانه‌ها صورت‌ گرفته‌ است‌. اميد مي‌رود ارائه‌ اين‌ نوشتار و كتابنامه ی‌ جامع‌ انتهاي‌ آن‌ براي‌ پژوهشگران‌ و سياست‌گذاران‌ ‏مفيد واقع‌ شود. ‏
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    درآمد ‏

    ‏1. خط‌ مشي‌: هزينه‌ها و منافع‌‏
    ‏ مقررات‌، قوانين‌ و رهنمودها ‏
    پوشش‌ خبري‌: ملي‌ و تطبيقي‌‏

    ‏2. محتوا ـ سناريوي‌ خشونت‌ در رسانه‌ها
    ‏ خشونت‌ در رسانه‌ها ‏
    ‏ ناآرامي‌هاي‌ اجتماعي‌ ‏
    برنامه‌هاي‌ سرگرم‌ كننده ی‌ تلويزيون‌ ‏
    ‏ راك‌، موسيقي‌، ويدئو
    ‏ ديگر بررسي‌هاي‌ ملي‌ و ميان‌ فرهنگي‌ ‏
    ‏ پوشش‌ خبري‌ فعاليت‌هاي‌ تروريستي‌‏
    ‏ بحران‌هاي‌ ناشي‌ از گروگانگيري‌ ‏

    ‏3. پيامدها: مردم‌ و تدابير‏
    ‏ قرار گرفتن‌ در معرض‌ خشونت‌ و سليقه‌هاي‌ متفاوت‌ ‏
    ادراك‌‏
    ‏ پژوهش‌هاي‌ مربوط‌ به‌ پرخاشگري‌ ‏
    ‏ارتباط‌ با اقدام‌ مستقيم‌ ‏
    طرح‌هاي‌ مطالعاتي‌ دولتي‌ و شاخص‌هاي‌ فرهنگي‌‏
    ‏ تروريسم‌ ‏

    ‏ نكات‌ پاياني‌


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    غول چراغ جادو!

    آهاي جماعت هميشه خسته
    به خاطر شما دلم شكسته

    به من بگين چه آرزويي دارين
    مي خواين تو باغتون ، طلا بكارين ؟

    خودم مي شم غول چراغ جادو
    رفاقتي مي ريم به باغ جادو

    درسته يك قرون به جيب ندارين
    آروزي عجيب غريب ندارين

    آرزوتون يه باغ توي بهشته
    همنشيني با حوري و فرشته

    چونكه دل شما هميشه پاكه
    دنيا به چشمتون ، يه ذره خاكه

    آرزوي شما چيه ؟ خب ! بگين
    مشتركه ، چون همگي عاشقين

    عاشق دختراي خوشگل شدين
    اما كمي دچار مشكل شدين

    عاشق آرزو و ليلا ؟ بله ؟
    عاشق نازي و سهيلا ؟ بله ؟

    عاشق شدن كه غصه اي نداره
    كي گفته كه دوست دارم شعاره ؟

    عشقاي واقعي هميشه بوده
    كي عشقو از قلب شما ربوده ؟

    همون كه باعث كسادي شده ؟
    باعث اُفت اقتصادي شده ؟

    الهي كه بپوسه ايها الناس
    آفت جون مرد و زن : اسكناس

    پول اگه باشه ، آرزو كم مي شه
    هركي خلافي كرده آدم مي شه

    پول كه نداري ، آروز زياده
    به هم نمي رسن نه نر ، نه ماده !

    ببخش اگه از آروز دم زدم
    گلاب به روت هم زدم و هم زدم !

    غول چراغي كه خودش فقيره
    بايد بره يه گوشه اي بميره !

    لعنت و نفرين نكنين به بنده
    قربون اون لباي عشق خنده

    فاضل تركمن
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    پوستى بدون چروك
    با 10 ماده غذايى

    بسيارى از مردم ويتامين آ را پيام آور ديد بهتر مى دانند. توجه كنيد كه سلامت پوست ما نيز مستقيماً به ميزان ويتامين آ غذاى ما مرتبط است. ويتامين آ براى خنثى كردن عناصر مضر پوست نقش آنتىاكسيدان را بازى و از تشكيل چين و چروك در آن جلوگيرى مى كند. به علاوه پيشرفت آن را به تاخير مى اندازد وپوست ما را جوان نگاه مى دارد.دو سوم ويتامين آ مصرفى ما از بتاكاروتن تامين مى شود كه رنگدانه توليدكننده رنگ زرد و نارنجى است.
    بدن ما كاروتن را به ويتامين آ كه براى سلامت پوست الزامى است تبديل مى كند و به مصرف مى رساند. سيب زمينى، هويج و زردآلو منبع غنى كاروتن است. ويتامين آ محلول در چربى بوده و به راحتى در بافت بدن ما ذخيره مى شود در حالى كه قابليت ذخيره شدن در هيچ گياهى را ندارد.
    مصرف آن بيش از ميزان مجاز روزانه تاثير سمى دارد بنابراين عاقلانه نيست كه قرص ويتامين آ را به غذاى خود بيفزاييد؛ به مزه دلپذير ميوه ها و سبزيجاتى كه حاوى مقدار زياد كاروتن هستند و مصرف آنها براى سلامت پوست خطرى به دنبال ندارد بسنده كنيد.  
    ده راه ساده براى افزودن بتاكاروتن به سبد غذايى شما وجود دارد.

    ۱- هويج رنده شده به سس اسپاگتى خود بيفزاييد. در مزه غذا تاثير چندانى ندارد اما كاروتن آن پوست شما را تغذيه مى كند.
    ۲- برگ تازه اسفناج را به سبزيجات سالاد خود بيفزاييد. اسفناج نسبت به ساير سبزيجات گروه خود كاروتن بيشترى دارد.
    ۳- روزانه يك نوشيدنى لبنى با طعم ميوه بنوشيد. ماست وانيلى و ميوه تازه. زردآلو، هلو، انبه يا انبه هندى را به آن بيفزاييد تا ميزان كاروتن غذاى شما افزايش چشمگير داشته باشد.
    ۴- برش هاى كوچكى از هندوانه را همراه با نعناع به نوشيدنى غيرالكلى خود بيفزاييد. تاثير بسيار مطلوبى بر پوست شما خواهد گذاشت.
    ۵- هميشه برگ كلم تازه داشته باشيد. به عنوان پيش غذا آن را ميل كنيد تا رفتارى مورد علاقه همه داشته باشيد.
    ۶- به شام خود ميوه بيفزاييد. كمپوت هلو و زردآلو يا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگاه داريد تا به سالاد ميوه شبانه خود بيفزاييد.
    ۷- ميوه هاى گرمسيرى را انتخاب كنيد. اگر از ميوه هاى عادى خسته شده ايد به ميوه هاى مناطق حاره مانند انبه يا انبه هندى روى آوريد.
    ۸- گل كلم يا اسفناج تازه را به ماكارونى يا سالاد گوجه فرنگى بيفزاييد. موجب شادابى پوست شما خواهد شد.
    ۹- انبه هندى را در سس تند جانشين گوجه فرنگى كنيد. نه تنها گيرنده هاى چشايى شما به وجد در مى آيند كه ميزان زيادى كاروتن نيز به سبد غذايى شما افزوده شده است.
    ۱۰- آب ميوه هاى غنى از كاروتن را بنوشيد. به جاى آب پرتقال يا سيب كه جذابيت خود را تا حدودى از دست داده اند؛ افق ديد خود را وسيع تر كنيد و ساير گزينه ها را مدنظر قرار دهيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãاخبار کوتاه از دنياي ورزش

    shervin_8060@yahoo.com

    اخبار نقل و انتقالات

    - صبح امروز علیرضا نیکبخت واحدی پس از کش و قوس های فراوان به مدت دوسال قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرد
    همچنین میثاق معمارزاده دروازه بان فصل گذشته سایپا پس از یک هفته در تیم دسته اولی بازی کردن به طور رسمی با باشگاه پرسپولیس قراردادش را امضا کرد.کریم باقری هم یک فصل دیگر قراردادش را با پرسپولیس به ثبت رساند.
    برای مشاهده گزارش تصویری از قراردادهای امروز باشگاه پرسپولیس اینجا کلیک کنید

    - پنج بازيكن با فولاد قرارداد امضا كردند
    ساندرو داسيلوا، رضا مرداني، مجاهد خذيراوي و نادر احمدي بازيكناني بودند كه قرار دادهاي خود را با اين تيم تمديد كرده و محمد رضا ذوالفنون بازيكن فصل قبل پگاه گيلان نيز به عنوان بازيكن جديد با فولاد قرار داد امضا كرد.
    فولادي ها با احتمال زياد امروز با حجت زادمحمود بازيكن فصل گذشته سپاهان نيز به توافق مي‌رسند و او را راه همراه خود به تركيه خواهند برد؛

    - يك مدافع برزيلي با امضاي قراردادي يك ساله به تيم فوتبال پيكان تهران پيوست. كريستين لوسين مدافعي كه مسئولان باشگاه پيكان ادعا مي‌كنند در تيم واسكودوگاما برزيل بازي كرده است، از روز آينده به اردوي تيم فوتبال اين باشگاه مي‌پيوندد

    - تيم فوتبال ملوان بندر انزلي يك مهاجم اهل كروات را جذب كرد.
    توميسلا استانيچ بازيكن 24 ساله كروات با باشگاه ملوان قرارداد رسمي امضا كرد.

    اخبار کوتاه از پرسپولیس

    - مسئولان باشگاه پرسپولیس به شدت از مصدومیت محسن خلیلی که در تمرینات تیم ملی مصدوم شده؛بسیار ناراحت و عصبی هستند و از فدراسیون فوتبال غرامت خواهند گرفت.

    - مسئولان پرسپولیس به شدت به دنبال جذب یک فوروارد هستند؛و گزینه هایی همچون چاووشی؛ میداوودی و غلامرضا رضایی مدنظرشان است.

    - در تمرین بعدازظهر امروز میثاق معمارزاده و نیکبخت واحدی که با پرسپولیس به طور رسمی قرارداد امضا کرده اند؛حضور یافتند و با سایرین به تمرین پرداختند.

    - مازيار زارع و فرانك آتسو براي ثبت قرارداد رسمي با باشگاه پرسپوليس براي تيم فوتبال ديهيم اهواز به ميدان رفتند.

    اخبار کوتاه از باشگاه استقلال

    - طرفدار تيم استقلال، جوان 19 ساله را به قتل رساند

    - يك جوان 18 ساله كه طرفدار تيم استقلال بود و پس از بازي تيم استقلال با فولاد خوزستان يك جوان 19 ساله را از ناحيه سر مجروح كرده و به قتل رسانده بود دستگير شد و به جرم خود اعتراف كرد.

    - باشگاه استقلال تهران به ثبت رسمي رسيد
    با تغيير اساسنامه باشگاه استقلال تهران، صبح امروز اين باشگاه به ثبت رسمي رسيد

    با حكم فتح ا...زاده اميري معاون اجرايي باشگاه استقلال تهران شد
    در حكمي از سوي مديرعامل باشگاه استقلال تهران، علي اميري به عنوان معاون اجرايي باشگاه منصوب شد.
    مربي دروازه‌بان‌هاي تيم فوتبال استقلال گفت: دو ماه پيش قراردادي چهارده ماهه را با باشگاه امضا كردم و مشكلي با اين تيم ندارم.
    در روزهای اخیر شایعه شده بود که بابازاده به علت دریافت حقوق کم از استقلال جدا خواهد شد.

    اخبار کوتاه از ورزش ایران

    - احتمال شكايت جديد دايي از مايلي‌كهن
    وكيل علي دايي گفت:‌ احتمال دارد به دليل اظهارات اخير محمد مايلي كهن، مجددا از وي شكايت كنيم.

    - فيروز كريمي مدير فني تيم تراكتورسازي شد
    رئيس هيئت فوتبال تبريز گفت: با توجه به دستور رئيس جمهوري و پيگيري رئيس سازمان، قرار است از تهران فقط پرسپوليس و استقلال در ليگ برتر حضور داشته باشند.

    - تيم جوانان سايپا شب گذشته تيم پاس را با نتيجه سه بر يك شكست داد و به مقام قهرماني باشگاه‌هاي تهران رسيد

    - تيم فوتبال ملوان بندرانزلي روز چهارشنبه براي برپايي اردوي تداركاتي به ارمنستان سفر خواهد كرد

    س- عيد ابراهيمي در لهستان به مدال طلا رسيد
    نماينده وزن 96 كيلوي كشتي آزاد ايران با غلبه بر كورپيناكوف قرقيزستاني، به مدال طلاي جام زيلكوفسكي دست يافت

    - مازيار رهنما، عضو تيم اميد كاراته ايران به علت آسيب‌ديدگي از تيم اميد حذف شد

    - تيم ملي بسكتبال با 14 بازيكن بامداد امروز راهي امريكا شد
    رئيس كميته فوتسال و فوتبال ساحلي گفت: استارت واقعي رشته فوتبال ساحلي در ايران از سال آينده زده خواهد شد

    - تيم ملي موي تاي ايران در مسابقات WMF شركت مي كند.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    علي(ع) و ايرانيان


     

    lاشاره:
    در اين مقاله از رشتة تعلقات و آشنايي‌هاي ايرانيان با علي(ع) همچون، مدارا در اخذ خراج از ايرانيان ـ چه در زمان پيامبر(ص) كه به يمن گسيل شد و گروهي از ايرانيان در آنجا مقيم بودند و چه در زمان خلافت خويش ـ خونخواهي آن حضرت از هرمزان ايراني، اجراي عدالت در تقسيم بيت‌المال ميان عرب و عجم و از جمله ايرانيان در زمان خلافت، حمايت ايرانيان از علي(ع) در جنگ جمل سخن رفته است.
    بي‌ترديد موضوع آشنايي ايرانيان با حضرت علي(ع) براي هر شيعه‌اي از اهميت و جاذبة بسياري برخوردار است. حوادث تاريخ ايران و اسلام در دهه‌هاي دوم، سوم و چهارم از سدة نخست هجري، بسترهاي مناسبي را براي آشنايي ايرانيان با آن بزرگ مرد تاريخ بشر فراهم ساخت.


    lديدار «الابناء» با علي(ع)
    به سال دهم هجري، پيامبر گرامي اسلام(ص) علي(ع) را به يمن گسيل داشت تا امور آن منطقه را سامان بخشد و خراج ايشان را جمع آورد. در آن زمان، در يمن طبقه‌اي وجود داشت كه اعراب به آنها «الابناء» و گاه «بني الاحرار» مي‌گفتند. آنان در جامعة يمن از جايگاه خاصي برخوردار بودند و همواره به آزادگي و شرافت اتصاف داشتند. اينان ايراني نژادهايي بودند كه اجدادشان از جانب خسرو انوشيروان براي ياري مردم يمن و حميريان تحت ستم حبشيان، به آن ديار اعزام شده بودند و آنان پس از در هم شكستن حبشي‌هاي مهاجم، در همانجا سكنا گزيدند. سال‌ها بعد بر اثر آميزش آنان با ساكنان بومي عرب، همين نسل، يعني «بني الاحرار» به معناي «فرزندان ايرانيان» يا «پسران آزادگان» به وجود آمدند.1
    حضور علي(ع) در يمن در سال دهم هجري، اين امكان را در اختيار الابناء ايراني نژاد قرار داد تا از نزديك با سيرة انسان‌دوستانه، كريمانه و بزرگوارانه‌اش آشنا شده، از همان‌جا دوستي و محبت او را در دل‌هاي خويش جاي دهند. الابناء پس از آشنايي با علي(ع) اسلام آورده، فيروز را از جانب خود به مدينه فرستادند و مراتب ايمان و وفاداري خود را به پيامبر(ص) عرضه داشتند.2


    lفتوحات اسلامي پس از رحلت پيامبر(ص)
    پس از رحلت رسول گرامي اسلام، دو اتفاق بزرگ رخ داد كه تأثيرات شگرفي در سرنوشت آيندة اسلام و مسلمين داشت:
    يكي ماجراي سقيفه و ديگر، پديدة فتوحات. بزرگ‌ترين اشتباه و انحرافي كه در سقيفه [صفر سال 11 ق.] انجام گرفت، تغافل، تجاهل و به فراموشي سپردن واقعة غدير بود. غدير به اهليّت و صلاحيّت علي(ع) براي جانشيني رسول خدا(ص) اشعار داشت. اما حوادث سقيفه به گونه‌اي ديگر رقم خورد و با انتخاب ابوبكر به خلافت، به واقع زاوية انحرافي آغاز شد، كه در سال 61 ق. با كشتار فرزندان رسول خدا(ص)، به نقطة اوج خود رسيد. اما حادثة مهم ديگر كه در مبحث ما مي‌گنجد، آغاز فتوحات در دوران خلافت ابوبكر بود. هدف فتوحات، گسترش اسلام و از ميان بردن سدها و موانع سياسي موجود جهان آن روزگار بود كه نمي‌گذاشتند پيام اسلام به امت‌هاي ديگر برسد. انديشه و طرح فتوحات، اساساً سه خاستگاه مهم داشت:
    نخست؛ جوهر اسلام كه ديني بود متمم و مكمل اديان ديگر و طبعاً آييني جهاني؛ كه همة ابناي بشر را مورد خطاب خود قرار مي‌داد.
    دوم؛ سيرة عملي پيامبر در جهت معرفي اسلام به خارج از مرزهاي شبه‌جزيرة عربستان كه نمونة بارز آن دعوت خسرو ايران، قيصر روم و مقوقس مصر به پذيرش اين آيين بود.
    سوم؛ ارضاي حسّ جاه‌طلبي و زياده خواهي برخي از اميران و خليفگان، و برطرف كردن مشكلات اقتصادي كه از سرزمين خشك عربستان ناشي شده بود.
    اينها عواملي بودند كه ذهن، انديشه و همت عرب را كه تا پيش از اسلام به مناقشات خونين قبيله‌اي در حوزه‌هاي محدود، معطوف بود، به تسخير سرزمين‌هاي دور و نزديك متوجه ساخت.3


    lفتح ايران و پيدايش طبقة موالي
    با شروع فتوحات در زمان خلافت ابوبكر، كرانه‌هاي جغرافياي اسلام، به سمت شرق و شمال و غرب گسترش يافت. در مدتي اندك ايران، شام و مصر فتح شدند. فتح ايران تقريباً در خلال دهة 12 تا 22 ق. تكميل شد.
    نخستين پيروزي قاطع در برابر ايرانيان در اوايل خلافت عمر در سال 16 ق. در قادسيه صورت پذيرفت.4 علي(ع) نيز، از آغاز طراحي اين عمليات بزرگ در مدينه، در جريان قرار گرفته بود. به گفتة طبري و بر اساس خطبة 145 نهج‌البلاغه، آن حضرت پيشنهادهاي سودمندي را نيز در اين باره به خليفة دوم عرضه كرد. با فتح ايران بسياري از خاندان‌هاي ايراني در جوار اعراب و يا حتي در درون بافت و ساختار جامعة اعراب، تحت عنوان «موالي» جاي گرفتند. اينان از آن پس به عنوان طبقه‌اي نوظهور در جامعة اسلامي جايگاه خاصي را به خود اختصاص دادند. رابطة موالي با اعراب فاتح، الزاماً رابطه ارباب و رعيت و خواجه و برده نبود؛ بلكه در بيشتر موارد خاندان‌هاي ايراني با خاندان‌هاي عرب پيمان ولاء و دوستي (موالي موالاة) داشتند تا آنكه اين امر مكانيسم روابط اجتماعي خود را در قالبي استوار و مناسب انتظام بخشيد.5
    با وجود اين، خاندان‌هاي ايراني از روح تعرّب و عصبيت عربي، كه هنوز از جامعة اسلامي رخت بر نبسته بود، رنج مي‌بردند. اين روحيه كه حتي دستگاه خلافت نيز از آن بي‌بهره نبود، گاه عرصه را بر موالي ايراني تنگ و دشوار مي‌ساخت. شايد بتوان ترور خليفة دوم توسط ابولؤلؤ (فيروز ايراني)6 را به سال 23 ق. واكنش در برابر اين فشارها تلقي كرد.


    lعلي(ع) خونخواه هرمزان ايراني
    در پي درگذشت خليفة دوم، عبيدالله پسر او، نه تنها ابولؤلؤ و همسر و دخترش را به قتل رساند، بلكه هرمز را نيز با وجود هيچ مستمسك قابل قبول شرعي و عرفي كشت. عثمان خليفة سوم وظيفه داشت عبيدالله را به سبب قتل بي‌دليل يك ايراني مسلمان، قصاص كند؛ زيرا از بي‌گناهي او آگاه بود. ليكن خليفه جرأت نداشت تا در اين مورد، به وظيفة اسلامي خود عمل كند. علي(ع) خيلفة سوم، عثمان را در اين مورد سخت نكوهش كرد و به عبيدالله بن عمر چنين فرمود:
    اي فاسق اگر روزي بر تو دست يابم، تو را به خونخواهي هرمزان خواهم كشت.
    عبيدالله تا پايان عمر از علي(ع) برحذر بود. او در جنگ‌هاي جمل و صفين در مقابل آن حضرت قرار گرفت و سرانجام در يكي از نبردهاي جنگ صفين كشته شد.


    lدفاع علي(ع) از حمراء
    اعراب، ايرانيان ساكن كوفه و بصره را به نام‌هاي چندي از جمله «موالي»، «بني عم»، «زط»، «سيابجه»، «اسواران» و «حمرا» مي‌خواندند. آنان را موالي مي‌گفتند، از آن رو كه با قبائل عرب پيوند «ولا» داشتند و بني عم مي‌ناميدند، از آن جهت كه با طوايف عرب چنان موالاة و هم پيماني داشتند كه گويي پسرعموهاي ايشانند. زط، همان شكل تعريب شده جت است كه در اصل قومي از هندوان بودند كه كار ايشان نگهباني در راه‌ها و مسالك و بعدها به اسواران ايراني نيز كه شغل نگهباني داشتند، اطلاق گرديد. سيابجه جمع «سيجي» معرّب سپاهي است كه مانند زط غالباً به طبقة كارآزمودة نظامي ايرانيان، اطلاق مي‌شود.
    حمراء، به معني سرخ رويان يا سپيدرويان نامي بود كه به اعتبار رنگ روشن پوست ايرانيان به آنان مي‌دادند.
    در نظام مالي كه عمر و سپس عثمان اعمال مي‌كردند، معمولاً حقوق و عطاياي موالي ايراني پايين‌تر از اعراب بود. از اين رو وقتي كه ايرانيان در دوران خلافت علي(ع) از حقوق و عطايايي برخوردار شدند، جمعي از سران و اشراف كوفه از جمله اشعث‌بن قيس كندي، در برابر آن حضرت زبان به اعتراض گشودند كه از چه روي ما را مغلوب اين سرخ‌رويان ساخته‌اي؟8
    عدالت علي(ع) سخت مورد توجه ايرانيان قرار گرفت؛ زيرا پيش از اين، شاهد بودند كه چگونه خليفگان و خاصه عاملان و كارگزاران ايشان در بصره و كوفه، پاي از جادة عدل و داد بيرون نهاده، حقوق آنان را تضييع مي‌نمايند. موالي كه از حدود سال‌هاي شانزده ق. به بعد، رفته رفته در بصره و كوفه سكنا گزيدند، از نزديك با اعمال ننگين اميران فاسق و ظالمي چون سعيد بن عاص، مغيرة بن شعبه، وليد بن عقبه و عبدالله بن عامر آشنا بودند و هر گاه از ظلم و جور ايشان به خليفة دوم و سوم شكايت مي‌كردند، راه به جايي نمي‌بردند. اما در همان حال به چشم خود شاهد بودند كه علي(ع) با آنكه هنوز به خلافت نرسيده بود، با جرأت و جسارت تمام، فرزندش حسن را به اجراي حدّ شرعي در مورد وليد بن عقبة شراب‌خوار فرمان مي‌دهد و عبيدالله بن عمر را به قصاص خون به ناحق ريختة هرمزان تهديد مي‌كند و در ميان موج مخالفت اشراف و بزرگان سركش قريش كه خود را تافتة جدا بافته مي‌دانستند، حقوق موالي ايراني را استيفا مي‌نمايد.
    اين مشاهدات كافي بود تا قلب هر انساني را به شوق و جذبه و كشش وادارد. ايرانيان در وجود علي(ع) روح بزرگي را يافتند كه فراتر از علايق نژادي و زباني و قومي، به موضوع انسانيت و عدالت مي‌انديشيد. از همين رو در جريان جنگ‌هاي جمل و صفين از آن حضرت دفاع كرده، در ركابش به جنگ با ناكثين و قاسطين پرداختند.


    lجنگ جمل و حمايت ايرانيان از علي(ع)
    چنان كه گفته شد، در دهة سوم و چهارم هجري، (سال‌هاي 20 تا 40) بسياري از ايرانيان در بصره و كوفه سكنا گزيده بودند. آنان تعدادي مهاجر و عده‌اي ديگر، از ساكنان اصيل و قديمي همين منطقه بودند. بصره و كوفه تا پيش از فتوحات، بخش غربي ايران محسوب مي‌شد. از جملة اين ساكنان قديمي اين دو شهر، طوايفي موسوم به زط و سيابجه بودند كه همواره به عنوان بخش مهم از اسواران يعني نيروهاي آزموده و مجرب دوران ساسانيان به حساب مي‌آمدند. اين زط‌ها و سيابجه در سال 36 ق. در جريان جنگ جمل در اطراف بصره با سپاهيان اصحاب جمل مقابله كردند و كار را بر عايشه، طلحه و زبير سخت نمودند.9
    با تسخير بصره توسط جمليات، زط‌ها و سيابجه در كوفه به سپاه علي(ع) پيوستند و تا پيروزي كامل در برابر ناكثين، در ركاب حضرتش نبرد كردند. آن حضرت كه نظاره‌گر فداكاري‌هاي بي‌شائبه و خالصانة ايرانيان حاضر در سپاهش بود، همواره در چهرة آنان مردماني نجيب و آزاده را مشاهده مي‌كرد كه مي‌تواند از ياري جدّي ايشان در راه بسط عدالت و دفع بيداد و ريشه‌كن كردن فتنة ريشه‌دار منافقان و بني‌اميه، بهره‌مند گردد. از اين رو، با ارسال نامه‌هايي به عاملان خود در همدان و آذربايجان، نيروهاي ايراني را براي مقابله با معاويه در جنگ صفين، به ياري خود طلبيد.10


    lهداياي ايرانيان به علي(ع)
    در زماني كه علي(ع) در كوفه بودند، به رسم سابق شماري از ايرانيان11 نزد آن حضرت آمدند تا هدايايي تقديم دارند. پيشتر كارگزاران عثمان همچون وليد بن عقبه و سعيد بن عاص، افزون بر خراجي كه از ايرانيان مسلمان مي‌گرفتند، ايشان را به اعطاي هداياي نوروزگان و مهرگان نيز مكلف ساخته و از اين راه ميليون‌ها دينار به چنگ آوردند. از اين رو، هداياي نوروزي به صورت سنتي رايج درآمده بود.
    وقتي ايرانيان هداياي خود را نزد حضرت آوردند، براي آنكه خاطر آنان مكدر نشود، هدايا را پذيرفتند اما دستور دادند، مقابل قيمت آن هدايا، از ميزان خراج آنان كسر گردد. همچنين، هنگامي كه آن حضرت به عزم صفين از شهر انبار مي‌گذشتند، دهقانان (معرب دهبان به معناي بزرگ ده است كه معمولاً از طبقات مرفّه و طراز اوّل جامعه محسوب مي‌شدند)، به همراه ديگر مردم به دنبال علي(ع) راه افتاده دوان دوان ايشان را مشايعت مي‌كردند. علي(ع) آنان را از اين كار منع فرمودند. آنگاه دهقانان پيش‌كشي‌هاي خود را اهدا كردند. آن حضرت هدايا را تنها بدان شرط قبول نمودند كه قيمت آنها را حساب كرده، به ايشان بپردازند.12
    در همين زمان ابوزيد انصاري را به نحوة اخذ خراج و جزيه از ايرانيان رهنمون ساختند.13 دستورهاي صريح و آشكار آن حضرت در اين باره را بايد به واقع پايه‌گذاري نظامي نوين، عادلانه و كارآمد در نظام اخذ ماليات بر افراد (خراج، براي مسلمانان و اهل جزيه و جزية ويژة غير مسلمانان) به حساب آورد.
    اين نظام عادلانه كه از جانب علي(ع) اعمال گرديد، توجه عميق‌تر ايرانيان را به شخصيت عدالت‌جوي انساني‌اش بيش از پيش جلب نمود و طبعاً به دنبال آن عشق و محبتي را كه در اعماق روح و جان ايراني ريشه داشت، شعله‌ور كرد. عشقي كه در طول قرون متمادي، هرگز خاموش نگشت و ولاي اهل بيت را در اين سرزمين به صورت بخشي اساسي و تفكيك‌ناپذير از فرهنگ ايرانيان، درآورد.
    آري اينها نمونه‌هايي بود از نخستين آشنايي‌هاي مردم ايران با علي(ع) كه بي‌ترديد بايد در موضوع گرايش و محبت ايرانيان نسبت به علي(ع) و خاندان پاكش و در پس تسري و رواج تشيع در ايران، بدان‌ها توجه كافي و وافي مبذول داشت.

    محسن حيدرنيا
    ماهنامه موعود شماره 89


    ---------------------------------
    پي‌نوشت‌ها:
    ٭ برگرفته از: پايگاه اينترنتي «باشگاه انديشه».
    1. يعقوبي، ابن واضح، تاريخ يعقوبي، ج 1، ص 200. فياض، علي‌اكبر، تاريخ اسلام، انتشارات دانشگاه تهران، 1367ش، ص 27.
    2. فياض، همان، ص 123.
    3. دربارة فتوحات ر.ك: فتوح البلدان بلاذري، الفتوح ابن اعثم كوفي، الاخبار الطول دينوري و تاريخ طبري.
    4. بلاذري، احمد بن يحيي. فتوح البلدان، ترجمه دكتر محمد توكل، تهران، انتشارات نقره، چاپ نخست، 1367 ش، ص 365.
    5. راجع به موالي و انواع ولاء و رفتار هر يك از خلفا با موالي، ر.ك: الموالي و نظام الولاء، دكتر محمود مقدم، ترجمه و تحقيق محسن حيدرنيا، پايان‌نامة كارشناسي ارشد دانشكدة الهيات دانشگاه تهران، 1372 ش.
    6. يعقوبي، ابن واضح، تاريخ يعقوبي، ترجمة محمد ابراهيم آيتي، انتشارات علمي و فرهنگي، چ 6، 1371 ش، ج 2، ص 51.
    7. محمدي ملايري، دكتر محمد، تاريخ و فرهنگ ايران در دوران انتقال از عصر ساساني به عصر اسلامي، ج 3، دل ايرانشهر، بخش دوم، تهران، انتشارات توس، چ 1، 1379 ش، ص 242.
    8. دربارة اسواران، زط، سيابجه، و موالي ر. ك‌: دكتر ملايري، ج 3،
    ص 211 به بعد و ج 2، ص 422 و نيز، لسان العرب، ابن منظور، ذيل واژه‌ي حمراء و الموالي و نظام الولاء، دكتر مقداد.
    9. دكتر محمدي، ج 3، ص 211 و 212، به نقل از تاريخ طبري.
    10. ابن اعثم كوفي، محمد بن علي، الفتوح، ترجمة كهن فارسي، محمد بن احمد مستوفي هروري، تصحيح غلامرضا طباطبايي مجد، انتشارات آموزش انقلاب اسلامي، چ 1، 1372، صص 454 ـ 456.
    11. دربارة ايرانيان ساكن كوفه و بصره، ر.ك: فتوح البلدان، بلاذري، ترجمة دكتر توكل، صفحات 65، 1366 ش، ص 198 ـ 199.
    13. دكتر محمدي، ج 3، ص 274، به نقل از فتوح البلدان بلاذري.
     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    دانلودجديدترين . موزيك ها .موزيك ويدئوها . فيلمها . در تك آهنگ