974

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 974 :: دوشنبه 31 تير 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

درخواست کمک

باسلام
ديروز ايميلي از سوي يکي از دوستان گروه (asiaee_ehsan@yahoo.com) با عنوان «درخواست کوچیک» دريافت کردم که عينا در زير قرار مي دهم. مطمئنم دوستاني که مي تونند کمکي بکنند، دريغ نخواهند کرد، که از قديم هم گفته اند: شکرانه بازوي توانا، بگرفتن دست ناتوان است.

با سلام خدمت دوستان صمیمی و همراه
زیاد وقت شما را نخواهم گرفت بنابراین سریع میرم سر اصل مطلب
ما زوج جوانی هستیم با دو فرزند دختره 1و5 ساله که فرزند بزرگمان معلول ذهنی است
هزینه های درمانی در ماه بسیار سرسام آور است و دولت نیز هیچ گونه کمکی به مانمی کند.
تاکنون در منزل فرد خیری با اجاره ناچیز زندگی میکردیم ولی بل کمال تاسف ایم مرد نازنین فوت کردند
و ما به ناچار بایست نقل مکان کنیم بودجه و توان ما 5میلیون تومان و ماهی 200-250 هزار تومان اجاره است
از آنجایی که مراکز درمانی که هر روز باید مراجعه کنیم در مرکز و شرق تهران است لذا در صورتی که توان و امکان
واگذاری با این شرایط را دارید صمیمانه از شما سپاسگذار خواهیم بود.
asiaee_ehsan@yahoo.com
 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (973) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • مناظر زیبای روسیه از دید یک پرنده!
  • در مورد فيلم اعدام فرعون
  • 10 نقاشي گرانقيمت جهان
  • استفاده از نانوفناوري براي درمان قطعي سرطان
  • معرفي و دانلود فيلم : عشق سال هاي وبايي
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : زيردريائيهاي عظيم
  • دانلود انيميشن  :Happily N'Ever After
  • آلبوم جدید و بسیار زیبای فریدون به نام Remix
  • آهنگ زيباي شب افروز باصداي محمد اصفهاني
  • دریافت رسانه های آنلاین با RealPlayer 11.0.0.453 GOLD Final
  • بازی بسیار زیبای Shopping Madness با فرمت جاوا
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: BEowulf
  • معرفی 3 سرویس اینترنتی
  • مشايي ما را سرافكنده كرد
  • آدم ها بیایید انسان باشید
  • آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم
  • جزئيات توطئه قتل هيتلر و اعدام طراحان آن
  • جديدترين شماره از دوماهنامه UnderWater Photography
  • Snap Capp 
  • قلب شوهر!
  • معرفی چند نوع شامپو
  • يهود قوم برتر؟
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

مناظر زیبای روسیه از دید یک پرنده!
در مورد فيلم اعدام فرعون
تصاویری جالب از به آب انداختن یک کشتی بزرگ 
يه عالمه بازي فلش آنلاين
10 نقاشي گرانقيمت جهان
مجسمه بزرگ يك سگ ساخته شده از گلهاي رنگارنگ
نمايش زنده لباسهاي اسلامي/ فشن اسلامی!
تمرينات ضدتروريستي پليس چين

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

استفاده از نانوفناوري براي درمان قطعي سرطان

استاد ايراني دانشگاه هاروارد گفت: در تحقيقات خود با استفاده از نانوفناوري توانستيم سرطان را در حيوانات درمان كنيم.
اميد فرخزاد در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به تحقيقات خود در زمينه استفاده از فناوري نانو در درمان سرطان گفت: تيم ما متشكل از 15 محقق از دانشگاه‌هاي هاروارد و MIT اين تحقيقات را به مدت 7 سال دنبال كردند.
وي ادامه داد: در اين روش با استفاده از نانو فناوري سلول‌هاي سرطاني كشته مي‌شوند و هيچ آسيبي به سلول‌هاي ديگر بدن وارد نمي‌شود.
استاد ايراني دانشگاه هاروارد تصريح كرد: هم اكنون اين تحقيقات بر روي حيوانات و موش‌هاي صحرايي انجام شده و در اين حيوانات سرطان به طور كامل درمان شده است و در تابستان سال آينده اين روش وارد كلينيك‌ خواهد شد و بر روي انسان آزمايش مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: با استفاده از اين روش انواع سرطان‌ها قابل درمان است اما در آزمايش بر روي انسان در ابتدا درباره سرطان پروستات آزمايش انجام مي‌شود.
فرخزاد با اشاره به اين‌كه با ايران و دانشگاه‌هاي ايران همكاري ندارد، افزود: خيلي دوست دارم بتوانم با دانشگاه‌هاي ايراني همكاري كنم و از كمك به كشورم خوشحال مي‌شوم.

مجوز افزایش قیمت بلیت هواپیما
تا سقف 25 درصد صادر شد!

دستورالعمل افزایش قیمت بلیت هواپیما تا سقف 25 درصد در مسیرهای کوتاه، شلوغ و پرترافیک به جز ایام ماه مبارک رمضان به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد.
یکی از مسئولان یکی از شرکتهای هواپیمایی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، در گفتگو با مهر با اعلام این خبر گفت: هم اکنون نزدیک به 2 هفته است که این دستورالعمل با پیشنهاد شورای عالی هواپیمایی کشور به تائید وزارت راه و ترابری رسیده است.
خبرنگار مهر در تماس با حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشور این موضوع را کسب اطلاع کرد که وی تنها به این مطلب بسنده کرد:" من هم اکنون می خواهم در جلسه ای شرکت کنم." وی از تائید و تکذیب این خبر خودداری کرد.
پیش از این نیز مدیر عامل شرکت هواپیمایی کاسپین در گفتگو با مهر از ارائه پیشنهاد جدید برای تعیین قیمت بلیت هواپیما بر اساس 3 مولفه "ساعت پرواز، تعطیلات آخر هفته و تغییر فصول " به انجمن شرکتهای هواپیمایی خبر داده بود.
در همین حال، محمد رحمتی وزیر سابق راه و ترابری نیز با انتقاد از تک نرخی بودن قیمت بلیت هواپیما، تاکید کرده بود: صنعت هوایی کشور نباید فقیرانه اداره شود. به گفته وی، تک نرخی بودن بلیت هواپیما را نمی پسندم و چون قیمت بلیت هواپیما جزو ارزاق عمومی مردم نیست، باید شرایط تعدیل قیمت آن فراهم شود.
وزیر سابق راه و ترابری افزوده بود: رشد صنعت هوایی مهمتر از نرخ بلیت است و استفاده کنندگان صنعت هوایی تا کنون کمترین گله را از قیمت داشته اند و اغلب نارضایتی ها از ارائه خدمات و تاخیرها بوده است.
وی تصریح کرده بود: برخی مسیرهای هوایی کشور نظیر تهران- اصفهان قابلیت افزایش قیمت را دارد، زیرا مردم می توانند از طریق بخش ریلی و یا جاده ای سفر کنند اما مسیر چابهار- بندر عباس این قابلیت را ندارد و باید قیمت آن تعادلی باشد.

-----------------------------------
پي نوشت مبين:
سال گذشته که خودشون گفتند قيمت بليط هواپيما 17 درصد افزايش پيدا مي کنه، در عمل حدود 25 تا 30 درصد (و در بعضا خطوط نزديک 50 درصد) افزايش يافت، حالا که مي گن 25 درصد خدا به دادمون برسه!

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

عشق سال هاي وبايي
Love in the Time of Cholera

کارگردان: مايک نيويل. فيلمنامه: رونالد هاروود بر اساس کتاب گابريل گارسيا مارکز. موسيقي: آنتونيو پينتو. مدير ‏فيلمبرداري: آفونسو بيتو. تدوين: مايک آدزلي. طراح صحنه: ولف کروگر. بازيگران: خاوير باردم[فلورنتينو آريزا]، ‏جيووانا متزوجورنو[فرمينا دزا اوربينو]، بنجامين برات[دکتر ژووه نال اوربينو]، کاتالينا ساندينو موره نو[هيلده براندا]، ‏هکتور اليزاندو[دون لئو]، ليو شرايبر[لوتاريو توگات]، آنا کلوديا تالانکون[اليمپيا زوله تا]، فرناندا مونته نگرو[ترانسيتو ‏آريزا]، اوناکس اوگالده[فلورنتينوي جوان]، جان لگوئيزامو[لونزو دزا]. 139 دقيقه. محصول 2007 آمريکا. نامزد ‏جايزه بهترين آواز از مراسم گولدن گلاب/شکيرا براي ترانه ‏Despedida‏.‏
ورود خانواده تاجري به نام لورنزو دزا به شهر زندگي فلورنتينو آريزاي جوان را به هم مي ريزد. او که پس از مرگ ‏پدرش با مادر پير خود زندگي مي کند و شغلي در تلگراف خانه شهر دارد، عاشق فرمينا دختر دزاي تاجر مي شود. اما ‏مخالفت دزا باعث مي شود تا فرمينا به دهکده و فلورنتينوي جوان نيز با کمک عموي ثروتمندش براي فراموش کردن ‏اين عشق به مکاني دور افتاده فرستاده شدند. پس از گذشت مدتي طولاني با جنگ و شيوع وبا، فرمينا به دنبال يک ‏بيماري با دکتر اوربينو آشنا شده و با اصرار پدر با وي ازدواج مي کند. فلورنتينو نيز که تصادفاً سکس را کشف کرده و ‏قصد داشته تا بکارت خود را براي محبوب حفظ کند، به خود مي قبولاند که بايد به خاطر عشق اش به فرمينا انتظاري ‏طولاني را تحمل کند. انتظاري که نيم قرن طول خواهد کشيد....‏

چرا بايد ديد؟
تعجب آور نيست که به رغم ساخته شدن نزديک به 40 فيلم از روي نوشته هاي گابريل گارسيا مارکز کمتر فيلمي در ياد ‏و ذهن منتقدان و تماشاگران دوستدار ادبيات رسوب کرده و ارزشي همسان با کتاب هاي وي نيافته باشد. تعجب آورتر ‏اين که خود گابو به رغم تحصيل در رشته حقوق و سپس روزنامه نگاري مدت ها به فيلمنامه نويسي نيز اشتغال داشته و ‏قبل از به دست آوردن جايزه نوبل فيلم کوتاهي نيز به نام خرچنگ آبي رنگ کارگرداني کرده است. تنها فيلم موفقي که ‏از وي در منابع مکتوب به چشم مي خورد سال هاي طاعوني 1979 است که فيلمنامه آن را خودش به همراه خوآن ‏آرتورو برنان نوشته است. تا امروز دو رمان از سه رمان بسيار مشهور او[صد سال تنهايي، وقايع نگاري يک مرگ از ‏پيش اعلام شده و عشق سال هاي وبايي] به فيلم برگردانده شده اند، اما هيچ کدام نتوانسته اند ذره اي از ظرافت هاي ‏سبک او-رئاليسم جادويي- را بازتاب دهند. شايد به همين خاطر است که تاکنون کسي جسارت نزديک شدن به شاهکار ‏وي صد سال تنهايي را نيافته و تنها کسي که مي توانست چنين کاري کند-لوئيس بونوئل کبير- سال هاست که رخ در ‏نقاب خاک کشيده و گابو در سپردن آن به دست نامحرمان تعلل مي کند. در اين ميان وقايع نگاري يک مرگ از پيش ‏اعلام شده که فرانچسکو رزي ايتاليايي شش سال پس از انتشار کتاب به فيلم برگرداند در مقايسه با فيلم اخير نمونه بسيار ‏بهتري است که دليلش را بعد از نگاهي به کارنامه مايک نيويل عرض مي کنم. ‏
مايکل کورمک نيويل 65 ساله متولد سنت البانز هرتفورد شاير انگلستان است. در دانشگاه کمبريج درس خوانده، سه ‏سال دوره آموزشي در تلويزيون گرانادا را از سر گذرانده، در تئاتر صاحب تجربه است، در زمينه نمايش هاي ‏تلويزيوني فارغ التحصيل شده و همکاري پر ثمري با افرادي چون ديويد هر، ديويد ادگار، جان آزبرن و جک روزنتال ‏داشته است. او که به تازگي دکتراي افتخاري هنر را از دانگاه لينکلن انگلستان دريافت کرد، از سال 1964 با فيلم ‏شارون شروع به کارگرداني کرده و تا امروز بيش از 60 فيلم تلويزيوني، سريال و فيلم بلند سينمايي ساخته است. مهم ‏ترين فيلم هاي کارنامه او يک ماجراي خيلي خيلي بزرگ[1995]، رقصيدن با غريبه[1985]، آپريل ‏افسونگر[1992]، درون غرب[1992] و مشهورترين فيلم او چهار عروسي و يک تشيع جنازه[1994] است. البته اگر ‏هري پاتر و جام آتش [2005] را فراموش کنيم!‏
عشق سال هاي وبايي قبل از شروع به توليدش به اندازه کافي پروژه پر سر وصدايي بود. جدال سه ساله تهيه کننده با ‏مارکز براي کسب حقوق سينمايي آن، اختصاص بودجه اي 45 ميليون دلاري، انتقال محل فيلمبرداري از کلمبيا به ‏برزيل به دلايل امنيتي و... هاله اي از رمز و راز را در اطراف آن پديد آورد. اما بر خلاف تصور و شايد با توجه به ‏پيشينه برگردان هاي آثار مارکز فيلم نهايي آش دهن سوزي از آب در نيامد. چون سکان دار آن مرد اين درياي پر تلاطم ‏نبود!‏
حاصل اين پروژه بزرگ چيزي جز حسران مادي[فروش 4 و نيم ميليوني در آمريکا] و معنوي براي سازندگانش نبود. ‏مي شود فيلم را يک کمدي اشتباهات در پشت صحنه ناميد. از انتخاب غلط کارگردان بگيريد تا بدترين انتخاب بازيگر ‏در سال هاي اخير که سبب شده تا بازي بازيگراني چون خاوير باردم و بنجامين برات نيز به هدر رود. نامناسب ترين ‏شخص جيووانا متزوجورنو ايتاليايي در نقش دختري لاتيني است که در زير گريمي بسيار بد قرار است نقش دختري ‏نوجوان و سپس زني در سنين مختلف تا 70 سالگي را بازي کند. اين وصله ناجور در کنار انتخاب جان لگوييزامو و ليو ‏شرايبر که به نوبه خود تلف شده اند، هارموني گوشخراشي توليد مي کند که صداي مارکز از وراي ان به گوش نمي ‏رسد. جدا از ناتواني سينما در برگردان سبک رئاليسم جادويي به فيلم[به اعتقاد من فقط انيميشن مي تواند به قصه هاي ‏مارکز جلوه اي تصويري ببخشد، چون هر اتفاقي در اين گونه محتمل است] بايد به نحوه اقتباس ناشيانه هاروود نيز ‏اشاره کرد که مضمون جدال عشق و سکس کتاب ستايش شده مارکز را درنيافته است. به همين خاطر خواهش مي کنم ‏دوستداران ادبيات و مخصوصاً مارکز به ديدن اين فيلم نروند. دوستداران کارهاي متوسط رو به بالاي نيويل نيز همين ‏طور، چون تنها نتيجه آن سرخوردگي شديد و افسوس بر پول و استعدادهاي هدر رفته خواهد بود! اين نصحيت شامل ‏حال دوستداران فيلم هاي عاشقانه نيز مي شود!‏
ژانر: درام، عاشقانه. ‏

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/127364271/LifeITOCholeraBox-CD1.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/127375429/LifeITOCholeraBox-CD1.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/127389760/LifeITOCholeraBox-CD1.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/127401800/LifeITOCholeraBox-CD1.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/127413944/LifeITOCholeraBox-CD1.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/127424243/LifeITOCholeraBox-CD1.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/127434922/LifeITOCholeraBox-CD1.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/127437758/LifeITOCholeraBox-CD1.part8.rar 

http://rapidshare.com/files/127447940/LifeITOCholeraBox-CD2.part1.rar  
http://rapidshare.com/files/127458153/LifeITOCholeraBox-CD2.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/127467921/LifeITOCholeraBox-CD2.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/127476781/LifeITOCholeraBox-CD2.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/127484344/LifeITOCholeraBox-CD2.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/127491453/LifeITOCholeraBox-CD2.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/127498680/LifeITOCholeraBox-CD2.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/127500763/LifeITOCholeraBox-CD2.part8.rar 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

زيردريائيهاي عظيم
Super Subs 

مستند "زيردريائيهاي عظيم"
محصول
نشنال جئوگرافيک

Part sub killer. Part terrorist hunter. Part spy. It’s among the deepest and longest running nuclear attack submarines ever built. The Navy has kept its secrets under lock and key. Until now. Explorer travels the globe to bring viewers the story of the newest, most advanced member of the U.S. nuclear-powered submarine force, the USS Texas.

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/129054247/SU_SUB.part1.rar
http://rapidshare.com/files/129054246/SU_SUB.part2.rar
http://rapidshare.com/files/129054209/SU_SUB.part3.rar
http://rapidshare.com/files/129054225/SU_SUB.part4.rar
http://rapidshare.com/files/129054219/SU_SUB.part5.rar
http://rapidshare.com/files/129054236/SU_SUB.part6.rar
http://rapidshare.com/files/129054223/SU_SUB.part7.rar
http://rapidshare.com/files/129054008/SU_SUB.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Happily N'Ever After


لينکهاي دانلود

Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part1.rar
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part2.rar
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part3.rar
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part4.rar
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part5.rar
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part6.rar 
Happily.N_Ever.After_2007_DvDrip.AC3_Eng_-aXXo.part7.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Remix
باصداي فريدون

آلبوم جدید و بسیار زیبای فریدون به نام Remix

Khoone Be Doosh

Gole Naz

Gole Hayahoo

Khoone Be Khoone

Faseleha

Dooset Daram

Gole Hayahoo 2

Dooset Daram 2

Khatereh

Gole Hayahoo 3

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

تک موزیک

آهنگ زيباي شب افروز
باصداي محمد اصفهاني

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

دریافت رسانه های آنلاین با
RealPlayer 11.0.0.453 GOLD Final

real player یک نرم افزار همه منظوره پخش انواع فورمت های دیجیتال میباشد که به شما این امکان را می دهد آنجه را که می خواهید پیدا کنید و پخش کنید. امروزه با گسترش اینترنت و افزایش کاربران و بالا رفتن سرعت ارباطات اینترنتی شبکه های تصویری و صوتی تحت وب رفته رفته جای خود را در میان رسانه باز کرده اند. real player یکی از قدیمیترین نرم افزار های پخش آنلاین تلویزیون و رادیو اینترنتی است. این نرم افزار قادر به پخش بیش از 3200 ایستگاه رادیو است. نسخه جدید شامل قابلیت های جدیدی در قسمت اکولایزر صوت و تصویر و همچنین اضافه شده یک Radio Tuner هست همچنین در هنگام نصب به شما امکان نصب نوار ابزار real player بر روی اینترنت اکسپلورر داده خواهد شد. با کمک real player میتوانید ویدئو ها و موزیک های مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنید و در صورت امکان آن ها را خریداری کنید که البته این قابلیت در ایران زیاد کاربرد ندارد.
گذشته از قابلیت های آنلاین این نرم افزار قادر به پخش انواع فرمت های رایج صوتی و تصویری است و به جای نرم افزار های Winamp و jet Audio شما از این نرم افزار نیز میتوانید استفاده کنید. احتمالاً با فایل های فورمت ra. و یا ram. برخورد کرده اید این دو فرمت از اصلی ترین فورت های مورد پشتیبانی این نرم افزار هستند.

قابلیت های کلیدی نرم افزار RealPlayer 11.0.0.453 GOLD Final:
- کیفیت بالای صوت و تصویر
- پخش CD & DVD و سایر مدیا ها
- امکان خرید از فروشگاه آنلاین
- دانلود موزیک های برگزیده
- رادیو آنلاین با دریافت بیش از 3200 ایستگاه رادیویی
- بهبود کیفیت صدا و اکولایزر تصویری برای بهبود کیفیت تصاویر
- قابلیت رایت بر روی سی دی و همچنین تغییر فورمت سی دی های صوتی به Mp3
- توانایی پخش اکثر فورمت های رایج صوتی و تصویری شامل Quicktime MPEG-4, Windows Media, DVDs, & more
- توانایی ضبط فایل های صوتی و تصویری Streaming (زنده) بر روی اینترنت فقط با یک کلیک
RealPlayer فقط می تواند ویدیوهایی که با سیستم DRM (Digital Rights Management) محافظت نشده اند را ضبط یا دانلود نماید.
- بهتر شدن و سریع تر شدن برنامه
- سازگاری کامل با مرورگرهای Microsoft Internet Explorer و Mozilla Firefox
- سازگار با ویندوز ویستا
- و ...
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 4 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

دنياي موبايل

بازی بسیار زیبای Shopping Madness با فرمت جاوا

بازی بسیار زیبا و جذاب Shopping Madness می تواند وقت زیادی از اوقات فراغت شما را پر کند! جریان بازی از این قرار است که شما در یک فروشگاه باید خرید خوبی انجام دهید و از دیگران سبقت بگیرید. هر چه امتیاز بیشتری جمع کنید به طبقات بالایی فروشگاه دست پیدا خواهید کرد. این بازی تحت فرمت جاوا بوده و با تمامی گوشی های موبایل سازگار می باشد.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

BEowulf

شما "با او ولف" هستید. فردی افسانه ای و اهل اسکاندیناوی، رزمجو و با نیرویی برابر 30 مرد جنگی.نجیب زاده ای گستاخ، خود خواه و در طمع طلا و جلال و افتخار. شما در این بازی به دانمارک سفر می کنید تا جانور چهار پایی تشنه به خون را که در سرزمینی بسیار سرد به سر میبرد را از بین ببرید. در این سفر باید بسیار هوشیار باشید تا سماجت های بیجا و نام و آوازه و همچنین شهرتتان باعث نشود حریفتان بر شما مسلط شود.
در این بازی، تنها چیزی که شما را به سمت پیروزی سوق می دهد، فرماندهی درست و لشکرکشی به موقع شماست. تنها زمانی که پیروزی را در چشمان خود دیدید، پی می برید که جزو کدام دسته از پهلوانان هستید!

ناشر: bisoft
کمپانی سازنده: Ubisoft

سیستم مورد نیاز:
Intel Pentium 4 2.5GHz
512MB RAM
2.3GB HDD space
256MB video card

براي مشاهده تصاويري از اين بازي روي اين لينک کليک کنيد
 

صفحه مربوط به لينکهاي دانلود

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود:

أنَا خاتَمُ الاَْوْصِیاءِ، بى یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ أهْلى وَ شیعَتى.

من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.

دعوات راوندى: ص 207، ح 563.

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا مي دانستي در عمق 30 کيلومترى زمين دماى محيط به هزار و دويست درجه سانتيگراد ميرسد.
  • آيا مي دانستي که ايران از نظر ذخايز معدني مقام پنجم را در جهان دارد.
  • آيا مي دانستي استعمال يک نخ سيگار، بيست بار ضربان قلب را بيشتر ميکند و حتي بيست دقيقه پس از قطع سيگار، اين ازدياد ضربان ادامه مي يابد در نتيجه قلب يک فرد سيگارى طي يک روز تقريبا" ده هزار بار بيشتر از افراد غير سيگارى ميزند (اگر يک بسته سيگار مصرف کند) و همين عوامل در بروز نارسايي و فرسودگي قلب دخالت عمده اى دارند.
  • آيا مي دانستي براى جلوگيرى از پوکي استخوان و سالم نگه داشتن دندانها، کافيست که روزى دو ليوان شير بخوريد.
  • آيا مي دانستي که در حال حاضر بيش از صد ميليون مين در نود کشور جهان وجود دارد.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

کار در دست من نیست

سید حلاوی-شاعر اهل بیت- قصیده ای سرود و در ضمن آن از گرفتاریهای شیعیان و درد، رنج و شکنجه و مصائب آنها به پیشگاه امام عصر شکایت کرده و این قصیده را در چندین مجلس خوانده بود.
یکی دو نفر از اوتاد نجف اشرف در عالم رویا خدمت حضرت ولی عصر مشرف شدند.
حضرت به آنها فرمودند:
بروید به سید حلاوی بگویید: سید! این قدر دل مرا مسوزان، این قدر سینۀ مرا کباب مکن، این قدر ناراحتی شیعیان را به گوشم مرسان. من از شنیدن آن متأثر می شوم....
«لیس الامر بیدی» کار در دست من نیست، به دست خداست، دعا کنید خداوند فرج مرا برساند

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

پناه جستن در پشت یک زبان برای ایستادگی در برابر سرکوب همه سویه سپاهیان مسلمان عرب , ریشه در پدیده دیگری نیز داشت.
شهروند شاهنشاهی ساسانی برای نامیدن "خود" و "دیگری" (من کیستم؟ من که نیستم؟ که نخستین و بنیادیترین پرسشهای پرسمان کیستی ملی هستند) از واژگان "ایرانی" و "انیرانی" (ناایرانی) بهره می‌جست.
بدیگر سخن او برای تعریف کیستی خود از واژه ایران بهره می‌گرفت که خود دگردیسی یافته واژه آریا بود. همینجا ناگزیر از گفتنم که این "آریا" هیچ پیوندی با آنچه که نژادپرستان اروپائی و ایرانی از این واژه درمی‌یابند ندارد و هرگز نیز نداشته است.
آریائی از همان آغاز برای نامیدن مردمانی بکار می‌رفت که دارای ویژگیهای فرهنگی - و نه نژادی - همسانی بودند و از مادها (بنگرید به هرودوت) و پارسها گرفته تا سکاهای تورانی را دربرمی‌گرفت.
در ایران روزگار ساسانی ولی این واژه برابرنهادی بود برای آزادگی ، و ایرانی آن روزگاران خود را با واژه "آزاده" باز می‌شناخت(1). یهودیان در نگاه به "خود" و "دیگری"، یا همان پرسمان "کیستی"، واژه‌های "یهودی" و "گوی" (2) را بکار می‌برند. "گوی" هر آنکسی است که خون یهودی (که از مادر به فرزند می‌رسد) در رگانش روان نباشد.

1- از نامهایی که عربان برای نامیدن ایرانیان بکار می‌بردند، "بنو الاحرار" (فرزندان آزادگان) و "احرار الفارس" (آزادگان فارس) بودند. واژه آزادگان را سرایندگانی چون دقیقی ، رودکی، نظامی و فردوسی بجای ایرانیان بکار برده‌اند. چند نمونه از فردوسی:
ســــیاوش نیــــم نز پریزادگان / از ایرانم از تخم آزادگــان (بیژن و منیژه)
پس از دست آن بیدرفش پلید / شود شاه آزادگان ناپدید (پادشاهی گشتاسپ)
یکی مَـــردَم‌ای شاه بازارگـان / پدر ترک و مادر ز آزادگان (هفتخوان اسفندیار)
همچنین بنگرید به "سرو آزاده" که در افسانه‌های دینی زرتشتی بدست زرتشت در کاشمر کاشته شده است.

2. این واژه‌ها در زبان عبری "یهودیم" و "گوییم" خوانده می‌شوند. بنگرید به تورات، سِفر آفرینش، 10:1. گوی در زبان عبرانی همان "ملت" و "قوم" است، ولی برای نامیدن نایهودیان بکار می‌رود. در زبان "ییدیش" (زبان یهودیان اروپائی) این واژه اگر از سوی یک یهودی در باره یهودی دیگر بکار رود، برابر با واژه "بیدین" در نزد مسلمانان است.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة القصص آيات: 88 محل نزول: مکه
 
فَلَمَّا جَاءهُم مُّوسَى بِآيَاتِنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ 36 وَقَالَ مُوسَى رَبِّي أَعْلَمُ بِمَن جَاء بِالْهُدَى مِنْ عِندِهِ وَمَن تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ 37 وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ 38 وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ 39 فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ 40 وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ 41 وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ هُم مِّنَ الْمَقْبُوحِينَ 42 وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ مِن بَعْدِ مَا أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ الْأُولَى بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 43

 

ترجمه فارسي مکارم

هنگامى كه موسى معجزات روشن ما را براى آنان آورد، گفتند: «اين چيزى جز سحر نيست كه بدروغ به خدا بسته شده; ما هرگز چنين چيزى را در نياكان خود نشنيده‏ايم!» «36» موسى گفت: «پروردگارم از حال كسانى كه هدايت را از نزد او آورده‏اند، و كسانى كه عاقبت نيك سرا(ى دنيا و آخرت) از آن آنهاست آگاهتر است! مسلما ظالمان رستگار نخواهند شد! «37» فرعون گفت: «اى جمعيت اشراف! من خدايى جز خودم براى شما سراغ ندارم (اما براى تحقيق بيشتر،) اى هامان، برايم آتشى بر گل بيفروز (و آجرهاى محكم بساز)، و براى من برج بلندى ترتيب ده تا از خداى موسى خبر گيرم; هر چند من گمان مى‏كنم او از دروغگويان است!» «38» (سرانجام) فرعون و لشكريانش بدون حق در زمين استكبار كردند، و پنداشتند بسوى ما بازگردانده نمى‏شوند! «39» ما نيز او و لشكريانش را گرفتيم و به دريا افكنديم; اكنون بنگر پايان كار ظالمان چگونه بود! «40» و آنان ( فرعونيان) را پيشوايانى قرار داديم كه به آتش (دوزخ) دعوت مى‏كنند; وروز رستاخيز يارى نخواهند شد! «41» و در اين دنيا نيز لعنتى بدنبال آنان قرار داديم; و روز قيامت از زشت‏رويانند! «42» و ما به موسى كتاب آسمانى داديم بعد از آنكه اقوام قرون نخستين را هلاك نموديم; كتابى كه براى مردم بصيرت‏آفرين بود، و مايه هدايت و رحمت; شايد متذكر شوند! «43»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ak_20202000@yahoo.co.uk

با سلام خدمت مبین عزیز وهمه دوستان
من از اعضائ مجله میباشم و هر روز مطالب آن را میخوانم و معتقد هستم که در این مجله دموکراسی حاکم میباشد.و همه با هر اندیشه و سلیقه ای در آن مطلب مینویسند.ولی بعضا مطالبی در آن درج میشود که احساس میکنم میدانی برای جولان افکار گندیده و پوچ شوونیستی شده است وروز به روز ارزش و متانت این مجله را پایین میاورد.مطلبی در شماره 971 مجله نوشته ای دیدم از(خانم اعظم کارخانه با آدرس ایمیل aazam_karkhane ) که حاصل تراوش مغز کپک زده و اندیشه های نژاد پرستانه ایشان و هم فکرانش میباشد.من قصد جواب دادن به ایشان را ندارم چون مطلب وی آن قدر بچه گانه ،بیمزه و سبک میباشد که ارزش جواب دادن را ندارد.فقط این را میگویم که اگر وی حتی مقدمه بحث زبانشناسی را هم بخواند از نوشته خود شرمسار شده و بر سبک مغزی خود خواهد خندید .وی از جایگاه زبان ترکی در جهان بیخبر بوده و زبان ترکی را در محدوده مجالس خود شناخته است و نه حتی درمحدوده محله خود.من حتی مسخره کردن زبان و لحجه افغانی را که شاخه ای از زبان فارسی میباشد را نکوهش میکنم.نیت اصلی من فقط گلایه از مبین عزیز میباشدکه هرمطلبی را بدون مطالعه (؟) درمجله قرار میدهد. با سپاس

 

 

yazynh@yahoo.com

دو مقاله كوتاه

علما و زيارت
يكي از نويسندگان شبهه‌پراكن روزانه مي‌گفت چرا علما به زيارت امامزاده‌ها نمي‌روند؟! البته مطرح كردن سوال همواه نيكو است و منجر به بالندگي انسان در دين مي‌شود، اما متاسفانه برخي مسايل خود را به صورت سوال مطرح نمي‌كنند، بلكه به صورت شبهه مطرح مي‌نمايند؛ يعني با طعنه و مسخره و به صورتي كه گويي خود جواب را مي‌دانند و جواب آن‌ها همواره مشتمل بر بعد منفي مساله مطرح شده است و البته اين كار بسيار قبيحي است. اما در پاسخ به اين شبهه‌پراكنان -قل الله امثالهم- به صورت كوتاه دو مساله را عرض مي‌كنم. اول اين كه چنين چيزي كه علما به زيارت نروند، هرگز وجود ندارد. به عنوان مثال حضرت آيت‌الله العظمي بهجت -حفظه الله- تا اين اواخر كه كمي حال مساعدتري داشتند، مقيد بودند كه هر روز بعد از نماز صبح به زيارت حضرت معصومه (س) بروند و توقفي طولاني داشته باشند. و اما مطلب دوم اين كه وظيفه يك عالم ديني در وهله اول مطالعه و كسب علم است و بعد زيارت. قرار نيست علما از مردم وجوهات بگيرند و بعد مانند مردم عادي دايم به زيارت ائمه و امامزاده‌هاي مختلف بروند. در رابطه با زندگاني سراسر درس حضرت آيت‌الله العظمي بهجت -دامت بركاته- روايت جالبي نقل شده است. ايشان هنگامي كه مي‌خواستند از نجف اشرف مراجعت كنند، به زيارت حضرت مسلم (ع) در كوفه رفته و به كه كسي همراه ايشان بوده است، مي‌فرمايند: «در طول اين مدتي كه من به نجف مشرف شده‌ام (12 سال)، اين دومين باري است كه به زيارت حضرت مسلم مي‌آيم.» مي‌پرسد چرا و ايشان مي‌فرمايند: «من براي تحصيل به نجف آمده‌ام.» اين مساله به روشني نشان مي‌دهد كه يك عالم ديني چقدر بايد به تحصيل و كسب علوم اهميت بدهد و اين گونه نيست كه بتواند دايم در زيارت باشد.

حكومت جمهوري اسلامي
يكي ديگر از شبهه‌پراكنان مي‌گفت حكومت جمهوري اسلامي به درد نمي‌خورد، زيرا چنين حكومتي در ساير نقاط جهان ديده نمي‌شود!! من نمي‌دانم، علت اين‌ها واقعا چيست، صحبت‌هاي كودكانه و ناآگاهانه و يا دشمني آگاهانه؟ همواره اكثريت ملاك صحت چيزي نيست. حكومت حضرت علي (ع) نيز در زمان خود در ساير نقاط دنيا ديده نمي‌شد، اما آيا اين مدل حكومتي اشتباه بود؟! اگر اشكالي در حكومت جمهوري اسلامي ايران باشد، دليل آن عدم كفايت كساني است كه در مسند قدرتند و نه ايراد ساختار حكومت جمهوري اسلامي.
اللهم اجعل لنا في قلوبنا فهما

پي‌نوشت‌ها
1- دفتر انتشارات انصاري، فريادگر توحيد، ص 155
2- رضا باقي‌زاده گيلاني، نكته‌هاي ناب، ص 106

 

 

mtymeta@gmail.com

راجع به "چرا یهودیان این قدر قدرتمند ند؟"

به نام خدا

- قدرتمندی البته خوب است. اما اگر مانند یهودیان قدرتمندی به هدف تبدیل شود، نباید انتظار نتیجه ای جز همین نظام ظالمانه ی موجود در دنیا را داشت.

- این که علت قدرتمند شدن یهودیان، آموزش و پرورش است، خیلی خیلی خوشبینانه دیدن موضوع است. قدرتمند بودن یهودیان احتمالاً علل مختلفی دارد که بیشتر ریشه در "یهودی" بودن شان دارد! البته یهودیان -آن طور که اساتید می گویند- به آموزش های ویژه هم توجه زیادی دارند. اما نتیجه و برگ را نباید با اصل و ریشه ی یک مسئله اشتباه گرفت.

- استعمارگران از چند قرن پیش، سعی داشتند علت قدرتمند بودن خود را به عوامل طبیعی و مشروع (مثل زیاد بودن تعداد دانشگاه‌ها و... که در این مطلب بیان شده بود) مرتبط کنند. تا ضمن خفه کردن مقاومت ها، عامل جدیدی برای نهادینه کردن استعمار خود باز کنند و آن قالب کردن برخی محصولات تمدن خود به کشورهای مستعمره بود. این فرهنگ را در سراسر جهان جاری کردند (و می کنند) که اگر می خواهید مثل ما قدرتمند شوید بیایید در این پارامترها از ما تقلید کنید! از زمان ناصرالدین شاه گفتند که علت قوی بودن ما دانشگاه‌های ماست، شما اگر می‌خواهید مستعمره نباشید، بچه های تان را بفرستید فرنگ تا ما بهشان درس بدهیم، شما هم قوی شوید! آن بچه ها رفتند و برگشتند، ما را از مستعمره بودن نجات که ندادند، هیچ، زمینه را برای استعمار همیشگی ما فراهم کردند! استعمارگرها قطعاً اهل حساب کتاب بودند که فهمیدند به جای اینکه با اجرای روش های قدیم استعمار، این قدر هزینه ی مادی و معنوی متحمل شوند، می‌توانند با تربیت تحصیل‌کرده‌های فرنگ، خودشان از کشور ما بروند و کار را به آن‌ها بسپارند، در حالی که هم هزینه‌های آن‌ها کمتر شود و هم مستعمره بودن ما بیشتر شود. بعد هم که آمدند دانشگاه‌هاشان در خود کشورهای ما بنا کردند! در دنیا فرهنگی را درست کردند که افراد بی جیره و مواجب، و فقط برای باکلاس نشان دادن خود، در جهت اهداف آن‌ها کار کنند. این مقاله‌ی نویسنده‌ی پاکستانی هم به نظرم در همین راستا قابل تحلیل است. البته 200 سال پیش خیلی‌ها با حسن نیت همین حرف‌ها را می‌زدند، اما امروز خیلی چیزها روشن شده. (یک نکته ای هم که البته نباید انکار کرد این که یکی از علل پیشرفت استعمارگران، همین اهل حساب کتاب بودن –عقل معاش- شان بوده و منظورم انکار آن نیست).

- قسمت های دیگر این مقاله هم جای حرف دارد. مثلاً اینکه جرج سوروس "نوعدوست ترین نیکوکار در طول تاریخ جهان" بوده! البته مراتب نیکوکاری جناب سوروس و خانواده و رفقاشان از قبل روشن بود، اما بعد از ماجرای رامین جهانبگلو و رفقا بیشتر هم روشن شد!

 

 

محفوظ

سلام آقاي مبين
ممنون از ايميل‌هاي جذاب و مهم تر از آن، مفيدي كه ارسال ميكنيد
لطفا این جوابیه را بدون ذکر ایمیل من در روزانه منتشر کنید.

در پاسخ به آقاي «محفوظ» كه جوابيه‌اي به «رضا اسكندري» نوشته بودند؛ در مورد «فاحشه دعايم كن»
قبل از هر چيز، اجازه بدهيم كه خود خدا براي برخورد با بندگان و تنبيه و جزا يا تشويق آنها تصميم بگيرد
اين كه دزدي بدتر است يا زنا، تصميمش با ما نيست؛ بايد ديد كه خداوند چه نظري دارد.
دزدي حق‌الناس است كه خدا به هيچ وجه نمي‌بخشد و البته در آن حق‌الله هم هست كه خدا اگر اين حق‌الله را ببخشد، بدون رضايت صاحب مال، حق‌الناس را نمي‌آمرزد؛ اما در زنا، به شرط آن كه فقط گناهي در خفا باشد و باعث فساد جامعه و ترويج گناه نشود، تنها حق الله مطرح است كه «شايد» خدا آن را بيامرزد
ولي در يك مراجعه‌ي ساده به متن قرآن و روايات، خواهيم ديد كه فاحشگي (يعني زنا به همراه ترويج مفاسد و ارتزاق از اين راه)، از گناهاني نابخشودني است.
آقاي «محفوظ» بايد بداند كه زنا راه حلال ندارد و اگر صيغه خوانده شود، ديگر اسم آن زنا نيست
مثل اين كه بگوييم دزدي، به شرط پرداخت قيمت مال!!
اين خريد و فروش نام دارد و نه دزدي
فاحشگي از جمله گناهاني است كه راه دعا را مي بندد
حتما شنيده ايد در دعاي ندبه كه از خدا ميخواهيم ، گناهاني را كه دعا را حبس مي كند، بيامرزد
اللهم اغفر لي الذنوب التي تحبس الدعا
پس التماس دعا از فاحشه بيشتر به يك شوخي مي ماند
اين كه احتياج، افراد را به گناه مي‌اندازد، در پيشگاه خدا هيچ گاه پذيرفته نيست
هستند كساني كه با مرگ و فقر و گرسنگي دست و پنجه نرم مي‌كنند، ولي تن به عصيان خدا نمي زنند كه رضاي او برايشان بالاتر از هر چيز است
در مورد غسل و نماز و امامزاده رفتن فاحشه‌ها هم بايد ديد كه آيا اين كارها نزد خدا داراي اجر و پاداش هست يا خير
صريحا در قرآن آمده است كه «انما يتقبل الله من المتقين»؛ و اين به معناي آن است كه اگر كسي تقوا پيشه نساخته باشد، هيچ عملي از او پذيرفته نيست و خدا ثوابي براي او در نظر نمي‌گيرد. كساني كه با عربي آشنا هستند، مي دانند كه لفظ انما، به معني حصر است، يعني فقط
يعني خدا فقط از پرهيزگاران و تقواپيشگان اعمال خير را مي پذيرد
شايد آن واقعه‌ي تاريخي را شنيده باشيد كه فردي در زمان امام صادق عليه السلام دزدي ميكرد و صدقه مي داد و استدلال مي آورد كه دزدي 1 گناه دارد و صدقه 10 ثواب، پس 9 ثواب براي من مي ماند!
امام در پاسخ او همين آيه را خواندند
كاش همان طور كه در مورد همه‌ي مسايل تخصصي، اظهار نظر نميكنيم و كار را به كاردان و كارشناس مي سپريم، از اظهار نظرهاي شخصي در مورد مسايل ديني نيز پرهيز مي كرديم
لاتلبسوا الحق بالباطل و لا تلبسوا الباطل بالحق
يا علي

 

 

reza.reza1386@yahoo.com

شفاف سازي

دوستانی از جمله ناصر فرزانه مطالبی نوشتن و به من ایمیل زدند که من لازم میدونم جوابی بدم والبته شفاف سازی انجام بدم.
دوستان عزیز ممنونم از انتقادتون.ولی نکاتی هست که بهتره بهشون توجه کنیم
اولا تعداد کشته های این فکر منحرف که دینها رو در مقابل هم قرار بدن خیلی کمتر کشته های کشور گشایی و برتری نژادی هست.کل جنگهای صلیبی طول تاریخ فکر نکنم به نصف کشته های جنگ جهانی اول و دوم برسد و یا به تعداد کشته های کشورگشایی اسکندر خونخوار که ایران ما را با خاک یکسان کرد و البته بقیه کشورها را.دوما تمام تفکراتی که الان دور برمان میبینی نه به خاطر دین پرستی بلکه زاییده تفکرات استکبار و انگلیس (مانند تفکر وهابی) بودند که تنها هدفشان مبارزه با دین واقعی و مبین اسلام و ایجاد شبهه بین مسلمانان و تفرقه انگیزی بود.صدام هم همین تفکرات وهابی را داشت.سوما دین یعنی چه؟؟دین یعنی راه و روش خدا پرستی و راه وروش زندگی در دنیا به روشی که خدا برای ما معین کرده.حال ما نمیتوانیم بگوییم دین را نمیخواهم ولی خدا پرست هستم.خود خدا دینها را پشت سر هم اورد و یکی را تکمیل دیگری قرار داد که به ما بگوید که چطور اورا بپرستیم و چطور زندگی خوبی داشته باشیم چون انسان همیشه در طول تاریخ نیازمند هدایت نیرویی فوق بشری بوده.من از همه دوستان خواهش میکنم اگر حال قران خواندن به عربی را ندارن فقط یک بار قران را به زبان فارسی ختم کنند تا ببینند خدا در این مورد چه گفته.دوستان چه مسلمان چه دین های دیگر.فکر نکنم کسی باشد که خود قران را منکر شود که از جانب خدا اومده.خود خدا در قران میگوید که نزد خدا دینی به غیر از اسلام پذیرفته نیست(ایه 19 سوره ال عمران).اری اسلام دین کاملتر است.ولی چهارما همین دین و کلی ایات و روایات هست که ما انسانها رو به جنگ علیه دینهای یکدیگر منع کرده.اگر جنگ برای دین شده به خاطر کج فهمی این موجود دوپا از دین بوده نه اینکه خود دین مشکل داشته باشه.حتی جنگهای زمان سه خلیفه بعد از پیامبر که یکشون به تصرف ایران ختم شد.اینها در اسلام واقعی جایی نداشتند.چه بسا اگر جنگ هم نمیشد اسلام با همون سرعت یا بیشتر در دنیا و ایران(که مردمی طرفدار راه حق داشت)گسترش پیدا میکرد.پس جنگهایی که برای دین در طول تاریخ شده رو به حساب کج فهمی و نفهمی انسان بزار نه دین که دین (راه خدا)هیچ وقت نگفته که خون کسی رو که خدا رو میپرسته رو بریز.(مگر اینکه بهت حمله کنن و برای دفاع باید جلوشن وایساد).دین واقعی خدا احترام به عقاید و دینهای دیگر و البته صحبت و گفتگوی محترمانه و مهربانانه بین دینها برای پیدا کردن راه حقیقت رو بارها تذکر داده.پنجما تمام حرفهای من نفی وطن پرستیه نه وطن دوستی.همین دین به خاطر کامل بودنش حتی از وطن هم یاد کرده.که به اون به عنوان حب وطن نام برده میشه.اگر کسی دین پرست واقعی باشه وطن خودش رو هم دوست داره.چون دینش به او این دستور رو داده.ولی خیلی از وطن پرستارو دیدم که دینها رو مسخره میگیرن یا دینی رو به باد فحش میگیرن و حتی به امامها و حتی به خود خدا هم ناسزا میگن.میبینی که دین خیلی کاملتر از وطن است.من از اول صحبتهام که شاید سی چهل شماره تا حالا گذشته فقط اینو میگم که جایگاه دین و اسلام خیلی بالاتر از وطن و ایرانه و نباید این دو رو با هم تو یه طبقه و یه ارزش دید.
دوست گرامی ناصر عزیز و بقیه دوستانی که اختلاف نظر داشتید امیدوارم این پنج دلیل شما رو قانع کرده باشه.(البته دلایل دیگه هم بود که وقت و جا و حوصله شما نیست)

 

 
mosaferkouchoulou2004@gmail.com

رفتن مكرر برق در طول شبانه روز
به امري عادي تبديل شده است

اين روز ها با گرمي شديد هوا ،رفتن برق در طول شبانه روز به امري عادي تبديل شده است.اين بود كه با خودم گفتم يه پستي را به اين موضوع اختصاص بدهم.شايد آرزوي خيلي از ما ها داشتن شهري با آب و رنگي مثل توكيو باشد.چند تا عكسي هم از شب هاي اين شهر براتون گذاشتم كه ببينيد و قدري تامل كنيد كه آيا براي ما امروزه داشتن شهري با اين ظاهر امكان پذير هست؟ مسلماً جواب منفي خواهد بود .چرا كه همين جوري تو تامين برق مورد نياز خونه ها و...مانده ايم چه برسد تامين برق براي ظاهر شهر.اگر هم خداي ناكرده بخواهيم همچين شهري با همچين آب و رنگي داشته باشيم بايد چند روز خاموشي داشته باشيم تا فقط يك شب بتوانيم به آرزوي خود برسيم.
البته فقط در تابستان نيست كه به علت گرمي هوا با كمبود برق مواجهيم.اگر يادتون باشد در سرماي زمستان هم با قطعي برق مواجهيم.فقط فرقش اين است كه در تابستان مي گويند (مسئولان محترم را ميگم) آب نيست و در زمستان مي گويند گاز نيست.و يا مي گويند به علت سرماي شديد يا گرماي شديد مصرف بالا رفته و ما براي تامين برق با مشكل مواجه هستيم.البته در نگاه اول آدم با خودش ميگه ،خب بنده خداها راست ميگند.اين ها كه تقصيري ندارند.اما كمي كه فكر ميكنيم به اين موضوع پي ميبريم كه 100 درصد اين مسئولين ذيربط هستند كه مقصر هستند.حالا بگو چرا؟

آنچه كه مسلم است اين است كه جمعيت روز به روز رو به افزايش و صنعت روز به روز رو به گسترش است و در نتيجه نياز به انرژي پاك برق هم روز به روز رو به فزوني.در نتيجه مصرف نه تنها در ايران بلكه در كل جهان رو به افزايش است و مسلما هم، زمستان سرد است و تابستان گرم !!! اما آنچه باعث مي شود ما با كمبود مواجه نشويم آينده نگري ،تدبير ،مديريت ،كارآمدي و...است.اگر امروز مسئولين قادر به تامين برق مورد نياز مردم نيستند علتش نه گرماي شديد است ،نه سرماي شديد و نه خشكسالي و... اين بهانه است.تنها علت كم كاري است.كم كاري در ايجاد نيروگاه هاي جديد و مديريت نيروگاهاي فعلي.آيا جمعيت كشور ما از كشورهايي همچون آمريكا، كانادا،ژاپن و... بيشتر است؟آيا صنعت ما از اين كشور ها گسترده تر است؟ پس چگونه است كه اين كشور ها با وجود سرماهاي شديد در زمستان و گرماهاي طاقت فرسا در تابستان چند ثانيه هم خاموشي ندارند؟ (فقط دروغ نگيم در طول سال به افتخار اديسون يك دقيقه خاموشي دارند).اگر هم به هر علتي برق يكي از شهرهاي اين كشورها برود ،اين قدر غير عادي هست كه در اخبار بازگو ميكنند.به طور مثال شايد بارها شنيده باشيد كه در اخبار اعلام ميكنند مثلا برق فلان ايالت آمريكا براي ساعاتي رفت و زندگي مردم مختل شد.پس خبر نداريد كه اين جا روزي دو بار داره برق ميره ،اون هم وسط گرماي ظهر اين روزها.البته من اصفهان را ميگم. الان در اصفهان بلا استثنا برق در هر روز يك يا دو نوبت ميرود و در هر نوبت بيشتر از 2 ساعت.( البته شايد باورتون نشه يك روز سه بار رفت). ضمن اين كه در اكثر خيابانها و پاركها و پلها كه در شب مانند نگين ميدرخشند چراغها خاموش است و اين براي اصفهان كه يك شهر توريستي است بسيار تاسف برانگيز است.
خلاصه اين كه من نه ضد انقلابيم نه هيچ چيز ديگر.اين قدر كه من (و مسلما همه جوانهاي ايراني) عرق ملي داريم شايد مردم اين كشورها نداشته باشند.براي همين لياقت مردم بيشتر از اين حرف هاست كه آنها را فقط براي انتخابات و راهپيمايي و...بخواهيم و توجهي به نيازهاي اوليه و اساسي آنها نداشته باشيم.لذا بايد واقعيت ها را پذيرفت وبايد گفت اگر امروز ما با كمبود تامين برق مواجه هستيم تنها به علت نداشتن نيروگاه هاي مجهز كافي در كشور است. همون طوري كه در زمستان به علت نداشتن پالايشگاه و غيره قادر به تامين گاز نيستيم و باعث مرگ بعضي از هموطنانمون شد،در حالي كه بيشترين ذخاير گازي را در كشور داريم.البته خدا كنه بعد از اين همه جنجال و تحريم و مصيبتي كه مردم ايران براي انرژي بسيار حياتي هسته اي كشيدند، بتوانيم با راه اندازي نيروگاه هاي هسته اي اين كمبود فاحش برق را تامين كنيم و ديگر نگوييم اتم نداريم يا هسته نداريم يا اورانيوم تمام شده و از اين حرفا!!!
به اميد آينده اي روشن و ايراني آباد

 

.

alirezamajidi@gmail.com

معرفی 3 سرویس اینترنتی

سایت‌هایی که در این پست معرفی می‌کنم، تازه کار خود را شروع کرده‌اند و هر یک نقاط ضعفی دارند، به همین علت ترجیح دادم به جای اینکه هر کدام را در یک پست جداگانه معرفی کنم، در قالب یک پست، به صورت مختصر در مورد هر یک آنها بنویسم:

1- سایت mygazines: نام سایت ما را به یاد magazine یعنی مجله می‌اندازد. این سایت، سرویسی است برای اشتراک مجلات مختلف. سایت، تعداد زیادی از مجلات مشهور را در موضوعات مختلف گردآورده است. هر کاربر این سایت می‌تواند، خودش مجلاتی را با فرمت PDF، آپلود کند.
برجسته‌ترین ویژگی این سایت، نحوه نمایش اسناد PDF، در مرورگر است. این سایت PDFها را به صورت فلش در داخل مرورگر نشان می‌دهد. در ضمن مشاهده، کاربر واقعا احساس می‌کند که در حال دیدن و ورق زدن یک مجله واقعی است.
مزیت دیگر سایت این است که کاربران آن می‌توانند، صفحاتی از مجلات را که می‌پسندند، ذخیره کنند و روی آنها برچسب بگذارند و برایشان کامنت بگذارند.

 mygazine sample.jpg

اما نقطه ضعف عمده سایت، عدم رعایت کپی رایت است که به احتمال زیاد دردسرهای زیادی برای صاحبان سایت ایجاد خواهد کرد. mygazines با اصلاحاتی می‌تواند، مبدل به یک سایت موفق مثل scribd شود.
mygazines را ببینید و تا بسته نشده چند تا از مجله‌ها را ورق بزنید!

2- سایت bit.ly: سایت bit.ly، سایتی است برای کوتاه کردن آدرس صفحات وب. به احتمال زیاد با سایت tinyurl، آشنا هستید. به کمک این سایت هر کس می‌تواند یک آدرس طولانی اینترنتی را تبدیل به یک آدرس کوتاه اینترنتی بکند.
کوتاه کردن آدرس‌های اینترنتی مخصوصا با رواج پیدا کردن سرویس‌های میکروبلاگینگی مثل توییتر، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، چرا که این سایت‌ها اجازه می‌دهند که کاربر فقط 140 کاراکتر ارسال کندو بنابراین اگر یک آدرس اینترنتی را کوتاه نشود، خیلی از موارد نمی‌شود، توییتی را ارسال کرد.
اما سایت bit.ly علاوه بر اینکه یک آدرس را کوتاه می‌کند، تعداد دفعات مراجعه به آن را هم ثبت می‌کند. فرض کنید در توییتر یا وبلاگتان آدرس کوتاه‌شده یک صفحه اینترنتی یا یک فایل را بدهید و کنجکاو باشید که چند نفر روی آدرس کلیک کرده‌اند، bit.ly تعداد کلیک‌ها را به شما اطلاع می‌دهد.

3- اخلاقی هست یا نه؟!: سایت moralize.us دقیقا می‌خواهد با همین سؤال پاسخ بدهد. کاربران بعد از ثبت‌نام می‌توانند اخلاقی بودن یک کار را سؤال کنند و نظر بقیه را بخواهند. این سایت هنوز در مرحله آلفا است و احتمالا بعد از تکمیل، کار با آن جذابیت بسیار بیشتری خواهد داشت.

 MORALIZE.gif

 

 

response.mahmud@yahoo.co.uk

جوابیه مطلب منتشر شده در نشریه شماره 971

ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دست اندر کاران نشریه روزانه و همه خوانندگان پر و پا قرص این نشریه، لازم دیدم تا چند نکته در باب مطلب به اصطلاح طنز " آموزش زبان ترکی در 3 ثانیه" نوشته " aazam_karkhaneh" که در شماره 971 منتشر شده بود، متذکر شوم:
با یستی به اطلاع این دوست عزیز و خوانندگان محترم نشریه برسانم که تمام و یا لااقل اکثر کلمات و لغات به کار رفته در مطلب به اصطلاح طنز ایشان (اگر آن را طنز فرض کنیم) هیچکدام در عمل آنطوری که ایشان عنوان کرده اند نبوده و نویسنده مطلب تا حد امکان جهت مضحک جلوه دادن مطلب خویش آنها را دستکاری کرده اند.
به نظر می رسد نویسنده مطلب فوق الذکر آشنایی کافی با این زبان نداشته و یا اگر هم دارند ناقص می باشد، چرا که لغات بکار رفته در مثالهای ایشان عینیت واقعی ندارند. بطور مثال:
گازوئیل <-- قازوئیل تگرگ <-- تجرج کامپیوتر <-- قامپیوتیر
هیچکدام از مثالهای فوق مورد مصرف در ترکی ندارند و کاملا مغرضانه و در جهت تمسخر این زبان تحریف و تغییر داده شده اند. ( بنده عاجزانه از ایشان خواهشمندم لطفا اگر آشنایی با این زبان و یا هر زبان دیگری ندارید قبل از هر کاری کمی مطاله داشته باشد تا لااقل خود را مضحکه عام و خاص قرار نداده باشید)
گذشته از این موارد جای بسی تاسف است که در دنیایی که اکثر تمدنها و فرهنگها رو به سوی اختلاط و تبادل فرهنگی و قومی گذاشته و تا حد امکان از یکدیگر وام گرفته و به غنی تر و پربارتر شدن فرهنگ خود کمک می کنند، اینچنین افراد به اصطلاح متمدن و با فرهنگی که دائیه تمدن و فرهنگشان گوش فلک را کر کرده همچنان دست به چنین کارهایی زده و به خود اجازه می دهند تا سایر فرهنگها، زبانها و تمدنها را مورد تمسخر قرار داده و من نمی دانم اصلا آیا می شود به چنین مطالبی نام طنز داد؟ و یا ....
آیا تفاوتهای زبانی و فرهنگی ملعبه و وسیله تمسخر قرار دادن می باشد؟
آیا چنین رفتارهایی در سایر فرهنگها هم به اندازه ای که در ایران و در بین برخی فارس زبانان مشاهده می شود نیز وجود دارد؟
آیا نویسنده مطلب فوق الذکر و تمام هم مسلکان وی فکر می کنند زبان فارسی هیچ نقطه ضعفی نداشته و یک زبان کاملا بی عیب و نقص بوده و اگر هیچ یک از هموطنان غیر فارس زبان آنها را به باد تمسخر نمی گیرند، دلیل بر عاری بودن از عیب و نقص این زبان بوده و یا آنها بلد نیستند زبان فارسی و یا فارس زبانانی که نمی توانند ترکی، کردی و ... یا اصلا انگلیسی و فرانسوی را سلیس و روان صحبت کنند، مسخره کرده و برای آنها به اصطلاح طنزها بنویسند؟ البته که با توجه به ضعف های زبان فارسی کاری بس ساده می باشد!
اینجانب قصد تخطئه هیچ زبان و یا قشر خاصی را ندارم ولیکن مشاهده چنین رفتارهایی را نیز بر نتابیده و لازم دیدم تا موارد فوق را خدمت این عزیز و همفکرانشان گوشزد نمایم.
البته بنده قصد داشتم تا به طور مجمل به این مورد پرداخت نمایم ولیکن مجال این مطلب در آن حدی نیست که بنده به سایر موارد نیز اشاره کنم ولی کمی تامل و تفکر قبل از هر کاری بد نیست!
در پایان توجه نویسنده مطلب و سایر عزیزان را به موارد زیر جلب می کنم ( البته بنده ازاطلاع خوانندگان محترم واقف می باشم):
1) تفاوتهای فرهنگی و زبانی نقص نبوده بلکه یک امتیاز محسوب می شود.
2) همه فرهنگها و زبانها به نسبت دارای معایب و مزایای منحصر به فرد خود می باشند..
3) چه بسیار فرهنگها و زبانهایی که شاید به مراتب قویتر و غنی تر از زبان و فرهنگ ما می باشد، پس نه فرهنگ خود را پست بدانیم و نه دچار خود بزرگ بینی و خود برتر بینی کاذب شویم.
4) طنز خوب است ولی طنز سازنده نه مخرب.
5) و در آخر لطفا قبل از اقدام به هر کاری مطالعه داشته باشید، در هر موردی، چه زبانها و فرهنگها که به مراتب حساستر می باشند و چه در سایر موارد.

با تشکر
محمود م.

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

مشايي ما را سرافكنده كرد

اصلا قصد دفاع يا توجيه حرفهاي آقاي مشايي را ندارم. اصلا خيلي با ايشان مشكل دارم و معتقدم اين چندمين بار است كه آقاي مشايي ما را در ايران و حتي در جهان اسلام سرافكنده كرد.
علت بعضي از دفاع هاي آقاي احمدي نژاد از جناب مشايي را هم اصلا نمي دانم. فقط اين را مي دانم كه به خاطر بعضي از اظهارات و اقدامات آقاي مشايي تا حالا نيروهاي ارزشي خيلي فحش خورده اند.
خيلي از نيروهاي دلسوز به خاطر بعضي اقدامات آقاي مشايي خون دل مي خورند و حتي امروز خيلي از اين دلسوزين از راههاي مختلف به ما - كه مثلا مي توانيم حرفهايي را به رئيس جمهور منتقل كنيم- مي گفتند به آقاي احمدي نژاد بگوئيم نمي توان از برخي مواضع نادرست آقاي مشايي دفاع كرد
امروز (يكشنبه) هم در حاشيه جلسه دولت نكاتي را به صورت خصوصي به آقاي مشايي گوشزد كردم اما ناگهان به من هم به صورت عصبي پاسخ داد و البته در جمع خبرنگاران توضيحاتي را عنوان كرد كه ماحصل نواري كه از توضيحاتش پياده كردم، اين جملات بود كه شايد اندكي بر زخمهاي نيروهاي متدين و انقلابيون جهان اسلام مرهم بگذارد .


مگر مي‌شود در نظام سياسي ايران فردي رژيم صهيونيستي را مشروع بداند؟
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، اسفنديار رحيم‌مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون رئيس جمهور امروز در جمع خبرنگاران درباره سخنان اخيرش در موضوع رژيم صهيونيستي، گفت: جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده كه تنها راه حل موضوع فلسطين آن است كه فلسطينيان اصيل در انتخابات آزاد حكومت خودشان را تعيين كنند.
وي با بيان اينكه فلسطينيان اصيل از هر ديني حق دارند خودشان سرنوشت خودشان را تعيين كنند،‌ نه يهوديان مهاجر، افزود: ما با رژيم صهيونيستي مخالف هستيم اما با مردم سرزمين‌هاي اشغالي كه مشكلي نداريم. ملت آمريكا هم از ملت‌هاي خوب دنيا است ولي ما با دولت آمريكا مشكل داريم.
مشايي ادامه داد: آمريكائي‌ها و اسرائيلي‌ها خطي را دنبال مي‌كنند كه بگويند احمدي نژاد به دنبال حمله كردن و نابود كردن است در حالي كه مواضع آقاي احمدي نژاد منطق دارد.
وي خاطرنشان كرد: رژيم اسرائيل اگر به كشور ما نگاه چپ بكند، ما هم مقابله مي‌كنيم و كوتاه نمي‌آئيم. اما آنها اصلا جرأت چنين كاري را ندارند،‌ آمريكا هم جرأت چنين كاري ندارد.
معاون رئيس جمهور گفت: ملت ما در دنيا ملت بزرگي است و انديشه‌هاي انقلاب اسلامي ايران دنيا را تسخير كرده ولي عده‌اي اينگونه تبليغ مي كنند كه احمدي نژاد مي‌خواهد به همه حمله كند و موشك شليك كند؛ آقاي احمدي نژاد هيچ وقت نگفت كه ما مي‌خواهيم به اسرائيل حمله كنيم بلكه ايشان مي‌گويند رژيم اسرائيل بايد برود. اين حرف درستي است و حرف حضرت امام(ره) است.
مشايي با اشاره به اين نكته كه من هم مي‌گويم ديگر كار رژيم اسرائيل تمام است و هزينه نگاه داشتن اين رژيم ديگر خيلي سنگين است، اظهار داشت: برخي‌ها نمي‌خواهند اين واقعيت به مردم دنيا منتقل بشود كه برخورد آقاي احمدي نژاد حتي با رژيم اسرائيل نيز يك برخورد منطقي است؛ مگر مي‌توان گفت كه مردم دنيا مشكل دارند؟ مردم دنيا مشكل ندارد، مشكل در بعضي از حكومت‌ها است.
مگر مي شود گفت كه در زمان رژيم طاغوت ايراني‌ها بد بودند چون رژيم شاه حاكم بود؟ همين ملت انقلاب كرد. آيا اين درست است كه عده‌اي بگويند مردم ايران در قبل از انقلاب بد بودند؟
وي تصريح كرد: بعد از سخنراني اخيرم نيز تاكيد كردم كه سخيف‌ترين،‌ ظالم‌ترين و ناجوانمردترين آدم‌هاي دنيا دشمنان ملت ايران را تشكيل مي‌دهند و اين افتخار ملت ما است اما ما با هيچ ملتي دشمن نيستيم.
مشايي ادامه داد: دوستان تذكر بجايي به من دادند كه شايد برداشت‌هاي ديگري از اين صحبت‌ها بشود. اما مگر هيچ كس در دنيا مي‌پذيرد كه در چنين سطحي از نظام سياسي ايران فردي رژيم صهيونيستي را رژيم مشروعي بداند؟ اين حرف خنده‌داري است؛ ما بايد در دنيا اين را اثبات كنيم كه با كسي جنگ نداريم و در دفاع مقدس هم ما 8 سال دفاع كرديم.
معاون رئيس جمهور اظهار داشت: امروز در دنيا كساني كه خودشان مشكل دارند، به دنبال ايجاد مشكل براي ديگران هستند تا از آب گل‌آلود ماهي بگيرند. ما كه نيازي به جنگ نداريم؛ ادبيات ايران اسلامي ادبيات اقتدار و ايستادگي است، نه ادبيات ظلم و تجاوز و حمله.
وي خاطرنشان كرد: همانطور كه رهبري و رئيس جمهور تاكيد دارند، راه حل ما براي فلسطين، راه حلي انساني و عاقلانه بدون جنگ و خونريزي است و بايد فلسطينيان اصيل از هر ديني كه هستند سرنوشت خودشان را مشخص كنند.

 
 

احسان بهرام غفاري

آدم ها بیایید انسان باشید

سال ها پیش وقتی کسی چیزی را خلق می کرد ، همواره با نام سرزمینی که در آن متولد شده بود یا در آنزمان آن خلق را انجام داده بود شناخته می شد . مثلا می گفتند هوگوی فرانسوی ، گوژپشت نتردام را به رشته تحریر در آورده یا چخوف روسی فلان داستان را نوشته است و ... . اما وقتی سه رسانه مهم یعنی رادیو ، تلویزیون و سینما اختراع گشت و ابر رسانه اینترنت ابداع شد که جهان را به یک دهکده جهانی تبدیل کرد ، این مرزبندی ها در طول زمان دستخوش تغییرات شد و امروزه اگر کسی چیزی را ابداع یا کشف کند ، دیگر متعلق به آن خاک نیست و در اختیار تمام جهان قرار می گیرد . برای مثال دیگر کسی نمی گوید شکسپیر یک نویسنده انگلیسی است که آثار زیادی از خود به جای گذاشته است . چون در هر پنج قاره در هر کشوری با هر سطح فرهنگی ، شکسپیر شناخته شده است و دیگر نمی توان او را متعلق به یک محدوده خاص ( مثلا انگلستان ) دانست . مثال های زیادی درهمه حوزه ها وجود دارد که این مرزبندی ها کاملا برداشته شده است . امروزه افرادی مانند گاندی ، صدام ، هیتلر ، ناپلئون ، بالزاک ، بیتل ها ، پینک فلوید و هزاران نام دیگر نه تنها جهانی هستند ، بلکه برای عموم مردم جهان نیز به خوبی شناخته شده اند . برای مثال افرادی مانند ماری کوری ، مادر ترزا ، پاپ ، رنه کلر و نام های دیگر برای همه انسانیان باعث فخر هستند . دیگر به ندرت می توان امروز یافت که در جایی نوشته شود ، مولانای بلخی اشعار زیبایی دارد . بلکه می گویند مولانا شاعری بزرگ بوده است و این دیگر باعث فخر ایرانیان نیست ، بلکه آبروی شعر دنیا است . ادیسون دیگر یک مکتشف آمریکایی خوانده نمی شود ، بلکه پدر اختراعات دنیا شناخته می شود و همانقدر که در آمریکا به او بها داده می شود ، در عراق هم به همان نسبت به او ادای احترام می شود . اما غرض از این مقدمه این بود که به مطلب دوست عزیز با آیدی رضا رضا حاشیه ای بنویسم . اولین نقدم در خصوص کلی گویی مطلب ایشان است که کلی نویسی یکی از چیزهایی است که همواره اصل مطلب را می تواند در سایه قرار دهد در حالیکه جز به جز تشریح کردن ، مطلب را موشکافانه مورد بررسی قرار می دهد و در مخاطب آگاهی بوجود می آورد . چیزی که رضا رضای عزیز در ابتدای مطلبشان گفته اند . " توجه کردید که آمریکا باید به این قشر ( منظور یهودیان ) خدمت کامل بکنه . اروپا همیشه مواظبه که اتفاقی نیافته که اسراییل ازشون دلخور بشه . ... " . این نوع برداشت از یک جماعت بطور فرض آمریکا کاملا کلی گویی ، نسنجیده و کاملا بیهوده است . آمریکا شامل یک کشور است با یک سری شهروند آمریکایی ، یکسری مهاجر به این کشور ، یک دولت و کابینه ، یک مجلس ، یک کشور اقتصادی درجه اول ، یک کشور دارای تعدادی سرمایه گذار ، یک کشور دارای تعدادی فقیر ، یک کشور دارای تعداد سیاهپوست ، یک کشور با تاریخی متفاوت در زمان های مختلف و ... . منظور شما از آمریکا چیست ؟ و کدامین حوزه از آمریکا نوکر دست به سینه اسراییل است ؟؟ منظور شما دولت آمریکا است ؟ منظور مردم آمریکا است ؟ منظور سیاه پوستان آمریکایی است ؟ منظور تولید کننده گان آمریکایی است ؟ منظور مهاجرین به این کشور است ؟ و ... . اینکه بگوییم آمریکا نوکر اسراییل است حرفی کاملا بیراه است ، اما اگر بگوییم فرضا سرمایه داران آمریکایی در خصوص فلان مقصود و یا فلان شرکت یا فلان سهم یا تولید متوجه اسراییل هستند ، این می تواند بابی علمی در این زمینه باشد و الی آخر . دومین نقد در خصوص بحث هولوکاست و کاریکاتور است . این منظور دوست خوبم رضا رضا که رسانه ها با متن و جملات بازی می کنند را کاملا قبول دارم و صد البته مطتعلق به آمریکا نیست و همه کشورها از جمله ایران خودمان دارند ، اما اینکه بخواهیم دو مقوله کاملا منفک از هم مانند هولوکاست و کاریکاتور اهانت آمیز را با هم تطابق و تشابه دهیم کاملا عبث است . هولوکاست در حوزه تاریخ باید بررسی شود و کاریکاتور اهانت آمیز در حوزه سیاست . اما چرا نه در حوزه دین و در حوزه سیاست ؟ یک کاریکاتوریست با توجه به وقایعی که نسبت به پیرامون اش می بیند ، واقعیات را بزرگنمایی می کند . مطمینا آن کاریکاتوریست ( که اصلا قصدم دفاع از کارش نیست ) با توجه به واقعیاتی که از برخی مسلمانان تند رو می بیند ، واکنشی بس اشتباه از خود نشان داده است که صد البته به ریشه هم زده است ( یعنی اهانت به پیامبر اسلام ) اما آیا در حوزه غیر احساسی ، چیزی در خور از مسلمانان در جهان وجود داشته است که او بزرگنمایی کند ؟ به جز رعب و وحشت ، ترس ، انتحار و قصاص های شدید و ... ؟؟؟ پس شاید دلیل را باید در جای دیگر جست . اما هولوکاست به گواه مورخان ، به گواه خود کشوری که این واقعه در آن اتفاق افتاده است و با توجه به بازماندگان آن ، کاملا مستند است . اما اگر کاری به دروغ یا راست آن هم نداشته باشیم ، حرف آقای احمدی نژاد در این خصوص درست مانند آن است که مرکل ( نخست وزیر آلمان ) در همه اجلاس های داخلی اش در مورد فتح خرمشهر صحبت کند که آیا صحت داشته یا خیر ؟ و آیا کسانی مانند باکری ، همت ، چمران و دیگران وجود خارجی داشته اند یا نه ؟ پس کل صحبت هولوکاست از طرف کسی که نه رشته اش تاریخ است ، نه تحقیقی داشته است ، نه زمینه فکری ای وجود داشته است ، نه نیازی به بیان بوده است و ... فقط بیهوده بودن این بحث را توسط بی ربط ترین آدم به این جریان نمایش می دهد . اما سومین بحث در مورد هم کیش بودن فلسطینیان با ایرانیان است که اصلا چنین چیزی حداقل در ظاهر وجود ندارد . از آنجهت که اگر نیت دولت از کمک های نقدی و تسلیحاتی به فلسطینیان بحث هم دین بودن بود ، مطمینا فلسطین و مخصوصا لبنان آخرین اولویت در بین کشورهای مسلمان برای کمک رسانی بودند . چون کشورهای مسلمان آفریقا خیلی بیشتر نیاز به این کمک ها دارند . پس هدف چیزی پشت پرده و سیاسی است که مطمینا به من و شما نه ربطی پیدا می کند و نه ربطی پیدا خواهد کرد . چهارمین مطلب در مورد خاک بر سر بودن ایرانی ها و مسلمانهاست که اسراییل پدرمان را در آورده است !!!؟؟؟ به شخصه بعنوان یک مسلمان ایرانی ، یا یک ایرانی مسلمان ( هر دو را گفتم که در نوشته های دوستان به اولویت بین این دو اشاره ای نشود که از برای من هر دو در حوزه خودشان فخر هستند و مقدسند و به همان مقدار هم در جاهایی باعث سرشکستگی ) آنقدری که از دوستان آقای احمدی نژاد مانند روسیه ، ونزویلا و ... ضربه دیده ام ( منظور کشورم است ) از اسراییل فقط خوبی دیده ام . و در بین دشمنان ایران در مقام یکی مانده به آخر مطمینا جایگاه اسراییل است . چون در زمانیکه اسراییل پزشکی ، دارو ، گندم ، نوشابه ، خلبان و علم به ایران صادر می کرد ، دوستانی مانند ونزویلا موشک و حمایت مالی به صدام می رساندند ( در جنگ هشت ساله ) و روسیه و انگلیس مانند بختک و زالو بر روی منابع ایران و نفت ایران افتاده بودند و تا همین چند سال پیش ( منظور کمتر از صد سال پیش ) نمی توانستی دست آنان را از حقوق ایرانیان بکشی . پس بنده نه تنها اسراییل را دشمن نمی دانم ، بلکه کلی هم دوست می دانم که نه حمایتی از عراق در جنگ کرد و نه مسجدی در این کشور خراب کرده و نه حتی تجاوزی به یک ایرانی . کل جنجال ایران و اسراییل هم فقط سر یک گوساله قرمز یهودی و بحث مهدویت ایرانی است که هر دو از دیدگاه شخصی من کاملا بی اعتنا است . اما آخرین نقد من بر مطلب دوستم در مورد به کار گیری واژه ها توسط ایشان است . وقتی می گویی خاک بر سر مسلمانان ، این مسلمانان شامل پیامبر ، امامان ، معصومین ، امامزاده ها ، عرفا ، علما ، آیات اعظام ، مومنین ، مسلمین و نزدیک به یک میلیارد نفر می شود که شما نه در جایگاهی هستی که بخواهی توهین کنی و نه می توانی توهین کنی . اما اگر منظورت سران این کشورهاست که باز هم شما در اندازه ای نیستی که بخواهی توهین کنی . اما دوست خوبم برای نتیجه گیری باید عرض کنم شما که به خاک خودت این مقدار وفاداری که می گویی یک تکه خاک ، مطمین باش در دلت به قرآن هم می گویی یک مشت جمله و کاغذ و به امامان آن هم می گویی ، یک مشت آدم خوبی که ساده می زیستند . امیدوارم خداوند متعال اندکی از رحمت خودش را شامل حالت کند و برکتی از منطق به شما عنایت فرماید که دیگر وطنت را مشتی خاک نپنداری ، چون این یک مشت خاک انسان هایی از خود نشان داده است که میلیون ها سال بعد شما نمی توانی حتی یک مشت از مویشان شوی . ابن سینا ، ملاصدرا ، فردوسی ، حافظ ، سعدی ، مولانا ، شهید ثالث ، علامه امینی ، علامه جعفری ، رازی ، ابو ریحان و میلیون ها اسم دیگر همگی از همین یک مشت و تکه خاک بوده اند و تو هم میلیون ها سال نمی توانی این نام ها را فدای مشتی عرب بی خاصیت بکنی ، که اینان از هر خورشیدی بر آسمان ایران و جهان تابنده ترند و هزاران سال بعد هم هیچ عربی نمی تواند چینین افرادی را متولد کند . همین

 
 

babakn_naseri10@yahoo.com

آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم
مدخلی بر ایران شناسی بی دروغ و بی نقاب - ۲

«طاهریان: ۲۵۹-۲۰۶هجری قمری
۱. طاهر بن حسین، ۲۰۶-۲۰۷ هجری قمری. مامون همین که به یاری طاهر و یاران او به خلافت رسید، در سال ۲۰۵ هجری طاهر را به پاس خدماتش به حکومت خراسان منصوب کرد. طاهر یک سال بعد نام مامون را از خطبه انداخت و دعوی استقلال کرد. در سال ۲۰۷ هجری طاهر در مرو درگذشت. چنین مشهور است که مرگ او در شب همان روزی روی داد که دستور داده بود خطبه به نام خلیفه خوانده نشود.
۲. طلحه بن طاهر ۲۰۷ - ۲۱۳ هجری قمری. بعد از درگذشت طاهر فرزندش طلحه جانشین او شد. رویداد مهم دوران امارت او جنگ هایی است که با خوارج سیستان کرد و بر آن ها غالب شد.
۳. عبدالله بن طاهر ۲۱۳ - ۲۳۰ هجری قمری. عبدالله بعد از مرگ برادرش به امارت رسید. ابتدا خوارج را سرکوب کرد، سپس در سال ۲۲۷ هجری به فرمان معتتصم رهسپار جنگ با مازیاربن قارن شد و بر او غلبه کرد.
۴. طاهربن عبدالله ۲۳۰ - ۲۴۸ هجری قمری. بعد از مرگ عبدالله فرزندش طاهر جانشین پدر شد. دوران زمامداری وی جز پاره ای زد و خوردهای محلی رویداد مهم دیگری دربر ندارد.
۵. محمدبن طاهر ۲۴۸ - ۲۵۹ هجری قمری. محمد آخرین فرد امرای طاهری است که به دلیل ضعف نفس و بی کفایتی، عمالش در ولایات با مردم در نهایت ظلم و ستم رفتار می کردند و در همین زمان دو حریف نیرومند، یکی داعی کبیر و دیگری یعقوب لیث صفاری موجودیت حکومت محمد را به خطر انداخته بودند. در سال ۲۵۰ هجری داعی کبیر سلیمان عامل محمد را از طبرستان راند و در سال ۲۵۹ هجری یعقوب لیث پس از تصرف هرات و نیشابور به حکومت طاهریان پایان داد». (عزیزالله بیات، کلیات تاریخ تطبیقی ایران، ص ۱۳۵)
این نخستین تصویر تاریخی، پس از قصه های شاهنامه است، که با دو قرن فاصله، در باره ی حوادث سیاسی ایران، از آغاز قرن سوم هجری تا دهه ی ششم آن، تدارک دیده اند. سبک و سیاق این بررسی نیز با نگاه فردوسی همآهنگ است، در آن با نام های بی نشانی آشنا می شویم که در روابطی نامعین و بی بنیان و غیرممکن و افسانه وار و غالبا حماسی، به یکدیگر پیوند خورده اند و به حوادثی بر می خوریم که در واقع امر، وقوع هر یک از آن ها به پیش زمینه های مفصلی از مقدمات تاریخی نیازمند است؛ مقدماتی که کم ترین نشان و اشاره ای از آن در متن فوق نمی بینیم، جملاتی فاقد سند و صورت بندی معقول است که ظاهرا طلوع و غروب و سرنوشت و سیر یک سلسله شصت ساله را در اوان ظهور دوباره ی تحرک تاریخی، در نوار شرقی ایران تعیین می کند، نواری که فقط با حضور بی اقتدار مهاجران نو پای غیر بومی، در آن آشناییم. می توانید به آسانی داده های کنونی درباره ی طاهریان را معکوس و یا جا به جا و از زمان خود و حتی به کلی از تاریخ بیرون کنید، آب از آب تکان نخواهد خورد، کم ترین خلاء اطلاعات تاریخی پدیدار نخواهد شد، شهر و شخص و بنا و مقبره و بازار بی صاحبی معترض نمی شود و بدون صاحب نمی ماند!!! در این نوع تاریخ سازی های نخستین، حتی به توضیحی در باب گودال دویست ساله و خالی مانده ی تاریخی، از ابتدای اسلام تا آغاز قرن سوم هجری بر نمی خوریم و تلویحا چنین گمان می کنیم که در اثر هجوم بی رحمانه ی اعراب مسلمان، بومیان کهن ایران تا دو قرن حیرت زده و بدون تحرک تاریخی مانده اند. اما اگر از این مورخین بی پروا در دروغ بافی بخواهیم حضور هراس آور آن عرب متجاوز را، با نشانه ای معین، مثلا بنای یک مسجد قرن دوم اثبات کنید، این بار نوبت اینان است که هاج و واج و ساکت و درمانده به مقابل خود خیره شوند! بدین سان و از این طریق است که در چهار سطر، تکلیف دو شاه مقتدر، یکی با نام «طاهر بن عبدالله» و دیگری «عبدالله بن طاهر» را تعیین می کنند! اگر کسی مایل باشد می تواند در میان و یا پس از آنان شاه دیگری با نام «طاهر بن عبدالله بن طاهر» قرار دهد و دوران اقتدار طاهریان را بیست سالی به عقب برد، بدانید که اتفاقی نخواهد افتاد، معارضی نخواهد داشت و شاید هم به مذاق کسانی گوارا تر بیاید و دل نشین تر شود!!!
نادرستی این تصاویر همان در طبیعت تاریخ سرزمینی مصور است که ساکنین نوارهای تجمع چهار سوی آن، پیشینه ی بومی، تاریخ محلی و حتی نشانه های مشخص فرهنگ ضبط شده در زمان مورد ادعای حضور طاهریان در خراسان و سیستان و غیره ندارند، میان شمال و جنوب و شرق و غرب آن، هشتصد کیلومتر بیابان قفر است و ساخت حکایت هایی در باب اقتدار و ادعای حکومت های محلی در حد لشکر کشی های پیاپی، در طول و عرض هزار کیلومتر و درافتادن با خلیفگان وقت، که نمی دانیم چه گونه به خراسان رسیده اند و به نوبه ی خود مظاهر معمول تاریخی در مکان مورد نظر مدعیان ندارند، در جای هذیان می نشیند، چنان که بر جای ماندگی یک زمام دار، در حد تثبیت نامی در دفتر تاریخ را، به صرف ذکری در چند بیت شعر، قیدی دربرگ های کتاب، نمایش چند سکه در اندازه ها و اجناس مختلف و حتی نقر کتیبه ای بر سینه ی سنگ، نمی توان اثبات کرد.
تاریخ و نشانه های حضور هیچ ملت و اقلیمی، چنان که در باب تاریخ ایران باب کرده اند، با آرایه و زیور فرهنگی آغاز نمی شود و به همان ها پایان نمی گیرد. اگر سراسر هستی تاریخی ایران پس از اسلام تا زمان صفویه را، چنان که در اجزاء بررسی خواهم کرد، به ذکری در دیوان شعرا، مندرجات کتاب ها، چند تابلوی مینیاتور و تعدادی سکه و ظرف در اندازه و جنس های مختلف، موکول و متکی می کنیم، که همگی در زمره ی عوارض فرهنگی قدرت اند، نه علایم سیاسی و دلیلی بر حضور عینی آن، پس در اصالت این اسناد موکدا تردید کنید، زیرا که مراکز قدرت سیاسی در سرزمین و حوزه ای، پیش از این تظاهرات فرهنگی، به معرفی آبشخور گذران اجتماعی و تظاهرات اقتصادی و تولیدی نیازمندند که مجمل و سربسته ترین سر فصل های آن، با چنین شروح و شروطی پیوند می خورد:
۱. مراکز تولید و تهیه ی لوازم مورد نیاز حکومت و مردم، از کارگاه های سازنده ی تازیانه و شمشیر، تا آهنگری که برای اسب و الاغ آدمیان نعل هلالی می خماند، سفالگری که ظرفی برای شام و نهار اهالی می پزد و زرگری که ظواهر پیوند زناشویی آماده و عرضه می کند.
۲. مجموعه ابنیه ی مخروبه، اما بر جای مانده ی حکومتی، که حاکم و سلطانی در آن ساکن بوده و قبه و بارگاهی بر سقف، جای جداگانه برای نشست و خورد و خواب خدم، طویله ای برای اسب و حشم، باغی برای تفرج بزرگان و سالن و سرسرایی برای بار عام، به ضمیمه داشته باشد.
۳. مسجد و مناره ای که وسعت آن بیانگر جمعیت شهر و استحکام و اسلوب آن نماینده و معرف مرتبه ی مدنیت شود و نوع ایمان مردمی را اعلام کند.
۴. بازار و سرایی که چیزی به عمده و جمله در آن بفروشند، با سراچه هایی تو در تو که کالا در آن انبار کنند، حجره هایی که محل رجوع دلال و مشتری و مظنه گیر و ربا خوار شود تا بررسی بقایای آن، طول و عرض و وسعت تولید، میزان گرفت و داد و حوزه ی امکانات شهری را به آیندگان بنمایاند.
۵. آثاری از راه های رسیدگی شده ی ارتباط، که در آن کاروان ها بگذرند، شهرهایی به هم متصل و ابزاری برای امتزاح آدمیان و اقوام شود.
۶. کاروان سراهایی که به شکل پلکانی در یک مسیر و در مواضع معین، امکان باراندازی و استراحت ساربان و استر و جمل را میسر کند، آب و نان و علوفه ای به از راه رسیدگان بفروشد، در نا به سامانی جوی، امکان اسکان چند روزه را عرضه کند و معماری، وسعت و تعداد حجره های آن، به تاریخ بگوید چه میزان رفت و آمد کالایی و در چه حوزه ی جغرافیایی، به زمان ساخت آن کاروان سراها برقرار بوده است.
۷. ضمایم زندگی شهری، گورستان، گرمابه، گلستان، می و مطرب خانه، جایی برای قبول مهمان و اهل عبور، تعبیه داشته باشد.
۸. و بالاخره ظواهر اثبات حضور و وجود طبقات اجتماعی، به صورت لوازم کاربردی زندگی معمول یا ممتاز، خانه های اشرافی بهره برده از حداکثر استحکام و مهارت سازندگان و مصالح مصطلح روزگار خود، تا معلوم شود که وزراء و صاحبان دیوان و کسب و کار و حجرات و سازندگان و استاد کاران دست اول نیز، بنا بر توان و نیاز خود، عرض اندامی کرده و اثری در محیط خویش به جای گذارده اند.
اگر جامعه ای نتواند لااقل بخش هایی از این مجموعه علایم و امکانات را، به عنوان پایگاه حضور قدرت و مکنت نشان دهد، چنان که در یونان و روم و چین و مصر و بین النهرین عهد سلوکیه قابل دیدار است، پس ادعای وجود سلطان و حاکم و لشکرکشی و عیاشی شبانه و شاعران قصیده گوی صله گیر و هنرمندان و مغنیان و رقصندگان و خواجگان و عمله جات سیاست و سربری و میل کشی چشمان و از این دست قمپزها، جز خیال پردازی نخواهد بود و تنها در متن مینیاتورها واقعیت می گیرد. زیرا نخست باید زمینه هایی برای تولید ثروت فراهم باشد، تا حاکمی سهم خود از آن بطلبد، سپس با آن ذخیره مطرب و شاعر و نقاش و سپاهی و طبیب و فالگیر و معمار و معبّر را به بارگاه خویش بخواند و به خدمت بگیرد. بدون این مقدمات هیچ صاحب مقامی، که قدر ماندگاری تاریخی بیارزد، حتی اگر درصد کتاب نام او را برده باشند، صد خمره سکه به نام او بیابند و صد بیت شعر در اوصاف قهر و لطف او سروده باشند، در طشتک تاریخ ظهور نخواهد کرد، زیرا که شعر و کتاب و سکه را می توان در هر زمان و با هر متنی در فضای کوچک اتاقی به دل خواه این و آن آماده کرد، چنان که در متن زیر درباره ی طاهریان، بدون نمایش سجده گاه و سراپرده ای از آنان، آماده کرده اند:
«طاهریان: طاهر بن حسین از سرداران بزرگ مامون بود که او را در رسیدن به قدرت و خلافت یاری نمود. او امین برادر مامون را شکست داده، مقتول ساخت و خلافت را از آن مامون کرد. در دوره خلافت مامون، طاهر امیر خراسان شد. طاهر ایرانی بود و قصد داشت برای خود حکومتی مستقل تشکیل دهد. به همین جهت، به محض آن که فرصت را مناسب یافت، نام مامون را از خطبه حذف کرد و بدین ترتیب اولین حکومت مستقل ایرانی در دوره اسلامی تشکیل شد. این حکومت به نام طاهر، موسس آن، به طاهریان معروف شد. طاهریان پس از آن که به طور کامل حکومت خراسان را در دست گرفتند، نیشابور را به پایتختی برگزیدند، سپس به جنگ خوارج مشغول شدند و آنان را شکست دادند، طاهریان توانستند علاوه بر خراسان، سرزمین های دیگری، مانند سیستان و قسمتی از ماوراء النهر را به تصرف خود درآورند، آن ها به عمران و آبادی و حمایت از کشاورزان علاقه بسیار داشتند. طلحه، پسر طاهر در سال ۲۰۷ هجری به جای پدر حاکم خراسان شد. قلمرو او تا حدود ری را شامل می شد. سپس برادرش، عبدالله و بالاخره طاهربن عبدالله و محمد فرزند او قریب نیم قرن حکومت کردند. این سلسله به دست یعقوب لیث صفاری منقرض گردید. در کتب تاریخ شروع حکومت طاهر را ۲۰۵ هجری نوشته اند، اما براساس بررسی سکه های او که در سال های ۲۰۰ و ۲۰۱ هجری ضرب شده، معلوم می گردد که قبل از تاریخ مذکور حاکم خراسان بوده است، همچنین قبل از رسیدن به حکومت خراسان از طرف مامون اجازه ضرب سکه داشته است. درهمی که سال ۱۹۵ هجری در محمدیه (ری) ضرب شده، از هر حیث شبیه سایر سکه های مامون است، اما نام طاهر در زیر نام خلیفه نوشته شده است. سکه های طاهریان در شهرهای هرات، سمرقند، بخارا، نیشابور، زرنج، بست و محمدیه ضرب شده است. مسکوکات طاهریان کاملا شبیه سکه های عباسی است و به جز سکه هایی که در اواخر حکومت طاهر ذوالیمینین ضرب شده، در سکه سایر جانشینان او نام خلیفه عباسی با نام حاکم طاهری همراه است». (علی اکبر سرفراز، فریدون آور زمانی، سکه های ایران، ص ۱۷۹)
آیا متوجه شدید؟ نشان تمام این بگیر و ببندها و رفت و آمدهای تاریخی، که سلسله ی طاهریان نام داده اند، فقط بر صفحات کاغذ و در کتاب های بی صاحبی از قبیل تاریخ سیستان ثبت است و در سکه هایی که اصل آن ها از کس دیگری است، اما اگر ذره ای از آن علایم حیات مقدر و مقدور و برشمرده ی قدرت ها را بخواهید، که تنها علت و محور حضور هر تجمع تاریخی در سراسر عالم شناخته می شود، همچنان دست خالی خواهید ماند و قصه خواهید شنید. (ادامه دارد)

برگرفته از سايت www.naria.ir

 

 

zabihjavanbakht@yahoo.com

اصطلاحات روزمره انگلیسی - 10

STRIKE WHEN THE IRON IS HOT
تا تنور داغ است نان را چسبانيدن. از فرصت استفاده كردن
The boss is in a good mood today. Go and talk to hint about your salary increase now. You've got to strike while the iron is hot.


HIT THE HEY
توي رختخواب پريدن. خوابيدن
Okay guys, we have to get up early. I guess it's about time to hit the hey!


WHAT'S COOKING?
چه خبرا؟ تازه چه خبر؟


What's cooking, Pat?
-Well, nothing much.
LAY THE EGG
خيط شدن. ضايع شدن. خراب كردن
I hope I won't lay an egg when it's my turn to sing!


HORSE AROUND
بيهوده دور خود چرخيدن از. زير كار در رفتن. ورجه وورجه كردن. بازيگوشي كردن
Stop horsing around and get to work.


FOR THE BIRDS
مفت گران بودن. به درد نخور. بي فايده
Let's get out of here! What he's saying is for the birds!


DROP INE'S TEETH
از تعجب شاخ در آوردن
I dropped my teeth when I heard the news.


EAT ONE'S HAT
اسم خود را عوض كردن
You're not studying hard enough. I'll eat the hat if you pass the exam

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

31 تير / 21 جولاي / 18 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
31 تير ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
نداريم!
Mobin_s2004@yahoo.com
21 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
زادروز رويتر ــ مرد زرنگ قرن 19 كه مي خواست با بازي در كلمات قرارداد، ايران را مالک شود!

Paul Julius Baron Von Reuter

21 ژوئيه 1816 «پال جوليوس بارون فن رويتر Paul Julius Baron Von Reuter» موسس خبرگزاري رويتر و مرد زرنگ قرن 19 در آلمان به دنيا آمد. پدرش از روحانيون يهودي آلمان بود.
    رويتر در جواني، نخست كارمند بانك و سپس در برلن به كار نشر كتاب پرداخت و در سال 1844 در 28 سالگي دين و نام خود را تغيير داد؛ مسيحي شد و به «جوليوس رويتر» موسوم گرديد. نام قبلي او « اسرائيل بير يوسفات» بود.
    جوليوس در جريان انقلابات سال 1848 اروپا به پاريس رفت و در آنجا به ترجمه مقالات روزنامه هاي فرانسه و ارسال اين ترجمه ها براي چاپ در روزنامه هاي آلمان پرداخت و از اين راه به درآمد و شهرت رسيد و در عين حال متوجه مشكل ارسال مطلب شد و فكر ايجاد خبرگزاري و كشيدن خط تلگراف به سرش آمد.
    جوليوس در اين زمينه به مطالعات بيشتر دست زد و سرانجام بسال 1849 يك سرويس ارسال خبر بازار (اقتصادي) با كبوتر نامه بر و بعدا تلگراف ميان آخن آلمان و بروكسل (بلژيك) ايجاد كرد. پيش از او سه خبرگزاري در جهان فعاليت داشتند: هاواس در فرانسه، كنتيننتال (وولف) در آلمان و پدر بزرگ اسوشييتدپرس فعلي در آمريكا، ولي خبرگزاري جوليوس رويتر تخصصي بود و عمدتا اخبار اقتصادي را تهيه و نه تنها براي جرايد بلكه افراد، بانكها، بازرگانان و شركتها مي فرستاد.
    رويتر كه به حد كمال زرنگي،آزمندي و جاه طلبي داشت، انگلستان را كه يك امپراتوري پهناور و مقتدر بود بهترين نقطه براي پيشرفت خود تشخيص داد و در 1851 به اين كشور مهاجرت كرد و در آنجا دفتر رويتر را باز كرد و اخبار سهام را هم بر مطالب ارسالي اش افزود. روزنامه انگليسي «مورنينگ ادورتايزر» نخستين مشترك او بود كه به تدريج ساير جرايد هم مشترك شدند.
    سعي رويتر در نزديك شدن به مقامات انگليسي و گرفتن امتياز خطوط تلگرافي در قلمرو اين امپراتوري بود. با همين فكر در لندن «كمپاني تلگراف» را داير كرد و به تابعيت انگلستان درآمد.
    او براي نزديك كردن خود به مقامات انگليسي، به تهيه گزارش ويژه براي آنان و حتي ملكه ويكتوريا پرداخت كه كاري بسيار نو بود و قبلا سابقه نداشت و از اين طريق به زودي مورد توجه ملكه و نخست وزيران وقت قرار گرفت و خبرگزاري خود را دربست اختصاص به تبليغ و پيشبرد سياست هاي انگلستان داد تا از اين توجه كاسته نشود.
    در اين زمان، وي يك چيز كم داشت و آن يك لقب اشرافي بود، زيرا با اين لقب در كشورهاي تحت نفوذ انگلستان مي توانست آسانتر امتياز اقتصادي به دست آورد.
     با اين فكر، از يكي از دوك هاي انگليسي خواست كه به او لقب «بارون» بدهد و با اصرار زياد موفق شد اين لقب را به دست آورد و بر اسم طولاني اش بيافزايد.
    اولين قرباني اين لقب دولت ناآگاه ايران بود كه موفق شد از آن امتياز كشيدن خط تلگراف بگيرد؛ كه چون دولت انگلستان خود در نظر داشت كه خط تلگراف هند به اروپا را از خاك ايران بگذراند و خط تلگراف بغداد را به تهران متصل و از تهران به بوشهر برساند و امور اين خطوط و تلگرافخانه ها را در دست داشته باشد، رويتر با گذاردن منّت بر اين دولت كنار رفت تا درعوض بعدا بتواند با كمك انگلستان امتياز بزرگتري از ايران بگيرد. بنابراين، جوليوس به خاطر نفس خبر مديريت «خبرگزاري رويتر» را به دست نداشت؛ از خبرگزاري به صورت پلكان ترقي شخصي استفاده مي كرد.
    حركت بعدي جوليوس رويتر گرفتن امتياز كشيدن خط آهن رشت به تهران و از اينجا به خليج فارس بود. نخست با بازي در كلمات و جملات اين قرارداد، استخراج معادن طرفين خط ( بدون اشاره به عرض حريم، يعني تمامي سطح كشور) به استثناي معادن طلا و نقره را هم بر قرار داد اضافه كرد. به اين هم اكتفا نكرد و به مقامات «پرمشغله!» وقت مراجعه كرد و به نام اصلاحيه و ضميمه و ... دوباره با جمله سازي و بازي با كلمات امتياز بهره برداري از جنگلها و آبهاي ايران را هم به دست آورد كه واضح است همه اين كارها با ماهيت حرفه «خبر» و حتي تلگراف مغاير است و....
     مورخاني كه تاريخ ايران در عهد قاجارها را تاليف كرده اند؛ عنوان قرار داد دولت وقت ايران (ميرزا حسين خان قزويني رئيس الوزرا ناصر الدين شاه معروف به سپهسالار) با«بارون رويتر» را «قراداد خريد همه ايران» نوشته اند. پيش از تنظيم اين قرار داد (سال 1871) دولت انگلستان به دولت تهران در باره نا امني راههاي ايران اخطار داده بود و تهديد كرده بود كه اگر امنيت راهها تامين نشود، خود براي امن ساختن طرق، نيرو به ايران خواهد فرستاد! و اين اخطار كه مقامات تهران را ترسانده بود راه را براي امضاي چنان قراردادي با رويتر هموار ساخته بود. خبرگزاري رويتر در همان زمان، اين اخطار دولت متبوع را به بهترين صورتي توجيه كرده بود تا باعث اعتراض رقباي اروپايي انگلستان قرار نگيرد.
    جوليوس رويتر كه تا سال 1877 مديريت خبرگزاري اش را مستقيما برعهده داشت و در بسياري از كشورها براي آن دفتر تاسيس كرده بود در سال 1899 در گذشت. اين خبرگزاري كه روش كهن خود را تغيير نداده است اينك توسط يك «تراست» اداره مي شود.
    
    *** بايد توجه داشت تا زماني كه كار تهيه و توزيع اخبار سطح جهان در دست (عملا در انحصار) چهار ـ پنج خبرگرازي و شبكه تلويزيوني مشخص باشد، مردم در جريان همه حقايق گيتي به درستي و به گونه اي کامل قرار نخواهند گرفت و در گمراهي و بي اطلاعي باقي خواهند ماند. نزديك به چهار دهه است كه تاسيس يك خبرگزاري بزرگ از سوي كشورهاي غير متعهد يك آرزو بوده است ولي هنوز كار به جايي نرسيده است. در دهه 1960 نگارنده اين سايت طرح جامع و طرز كار خبرگزاري كشورهاي غير متعهد را به زبان انگليسي تهيه و به كنفرانس سران اين ممالك فرستاد و بعدا اين طرح به همان زبان به صورت يك رساله انتشار يافت ولي تاكنون براي حل اين مسئله مهم و ضروري اقدامي جدي صورت نگرفته است، چه معمايي در كار است؟!.

 

زادروز اسكندر مقدوني؛ مردي حسابگر و دقيق

اسكندر مقدوني بيستم ژوئيه در سال 356 پيش از ميلاد در مقدونيه يونان (منطقه يوناني مقدونيه) به دنيا آمد و 33 سال عمر كرد. وي در سال 323 پيش از ميلاد پس از تصرف امپراتوري پارسيان كه دچار مديراني ضعيف و درحال دشمني با هم شده بود، در شهر بابل درگذشت. به نوشته مورخان غرب، اسكندر در هيچ جنگي شكست نخورد زيرا كه با محاسبات دقيق و در زمان و مكان درست، وارد جنگ مي شد.

 

قرارداد وگسترش روسيه در منطقه درياي سياه

21 ژوئيه سال 1774 قرارداد «كوچوك كاي نارجهKuchuk Kainarji» ميان روسيه و عثماني در پي يك رشته جنگهاي شش ساله (از 1768 تا 1774) امضاء شد كه در آنها عثماني شكست خورد و روسيه مستقيما به درياي سياه راه يافت.
     طبق اين قرارداد، بندرخرسونKherson، بند كرچ Kerch(به معناي ليمو) و اني كاله Enikaleدر كريمه ومناطق ميان رودهاي دنيپرDnieper و بوگ Bugجنوبي (فعلا در اوكراين) ومناطقي در قفقاز به روسيه داده شد. ضمنا قرار شد كه خان نشين كريمه از عثماني جدا و مستقل شود (كه در سال 1783 به روسيه پيوست). به علاوه، به روسيه اختيار حمايت از مسيحيان ارتودوكس ساكن قلمرو عثماني به روسيه داده شد و قرار شد كه كشتي هاي مسيحيان با پرچم روسيه در آبهاي درياي سياه رفت و آمد كنند و روسيه در استانبول كليساي ارتودوكس بسازد. به اين ترتيب امپراتوي روسيه بر مناطق غربي و شمالي درياي سياه (اينك عمدتا وابسته به اوكراين) دست يافت.

 

... و به اين سان جنگ داخلي مرگبار و ويرانگر آمريكا آغاز شد

Jefferson Davis

بيستم ژوئيه سال 1861 كنگره كنفدراسيون آمريكا نخستين جلسه خود را در شهر ريچموند با شركت نمايندگان شش ايالت جدايي طلب (كاروليناي جنوبي، ميسي سي پي، فلوريدا، آلباما، جورجيا و لوئيزيانا) تشكيل داد. اين كنفدراسيون برپايه تفسير قانون اساسي آمريكا توسط ايالتهاي برده دار، در پنجم فوريه (پنج ماه پيش از آن) آن سال ايجاد شده بود، جفرسون ديويسJefferson Davis را براي مدت شش به رياست جمهوري انتخاب كرده بود و پايتخت موقت آن شهر بيرمنگام ايالت آلاباما بود. اين ايالات، اختيارات حكومتي را حق خود مي دانستند و معتقد به وجود يك دولت مركزي كوچك با اختيارات محدود كه كار آن تنها حفظ وحدت كشور، هماهنگي ايالتها، برقراري و حفظ مناسبات ديپلماتيك با خارج و بسيج نيرو براي جلوگيري از تعرض خارجي بودند. اين كنفدراسيون پس از قطعي شدن انتخاب آبراهام لينكلن (لينکن) Abraham Lincoln تشكيل شده بود زيرا كه وي ضمن نطق هاي انتخاباتي اش وعده داده بود كه بردگي را در آمريكا لغو و به سياهپوستان آزادي و تابعيت آمريكايي بدهد و ايالات برده دار، اين كار را يك مداخله دولت مركزي در امور خود و مغاير قانون اساسي مي دانستند.

Abraham Lincoln

پس از ايجاد كنفدراسيون، لينكلن در چهارم مارس 1861 عمل شش ايالت را غير قانوني خواند كه باعث خشم ايالت تكزاش شد و بي درنگ به كنفدراسيون پيوست. لينكلن در يك اعلاميه ديگر، ايالات هفتگانه (شش ايالت قبلي به اضافه تكزاس) را از مداخله در امور گمركات، ادارات فدرال و ساختمان هاي متعلق به دولت مركزي واقع در ايالات ممنوع كرد كه ايالت كاروليناي جنوبي دست به لجبازي زد و با يك دهن كجي نسبت به لينكلن، به ميليشياي ايالت دستور حمله به پادگان نيروهاي دولت مركزي (فدرال) در شهر چارلستون به نام پادگان «سامترSumter» را صادر كرد و اين پادگان پس از مختصر مقاومت تسليم شد. لينكلن از اين عمل برآشفته شد و از ايالتهاي وفادار به دولت مركزي (فدراسيون) و عمدتا شمالي ها خواست كه دست به بسيج نيرو بزنند تا پادگان سامتر پس گرفته شود. اين اقدام لينكلن، ايالت ويرجينيا كه ضلع جنوبي و غربي شهر واشنگتن را تشكيل مي دهد، و ايالتهاي آركانزا، كاروليناي شمالي و تنسي را به خشم آورد و به كنفدراسيون پيوستند و پايتخت كنفدراسيون به شهر ريچموند ويرجينيا منتقل و رابرت لي، ژنرال ويرجينيايي فرماندهي نيروهاي نظامي كنفدراسيون را برعهده گرفت. ايالتهاي ميسوري و كنتوكي هم وعده كمك به كنفدراسيون دادند و اكثريت مردم آريزونا، و نيومكزيكو كه هنوز ايالت كامل نشده بودند اعلام پشتيباني كردند و پنج طايفه سرخپوست ساكن در اوكلاهما هم به كنفدراسيون پيوستند و از 21 ژوئيه 1861 (يك روز پس از تشكيل كنگره كنفدراسيون در ريچموند) جنگ كنفدراسيون با فدراسيون آمريكا شروع شد.
     نخستين نبرد در مناساس ( واقع در جنوب شهر واشنگتن) روي داد زيرا كه دولت مركزي در ايالت مريلند حكومت نظامي برقرار كرده بود تا اين ايالت به كنفدراسيون نپيوندد. در نخستين نبرد، نيروهاي كنفدراسيون پيروز شدند. جنگ داخلي ويرانگر آمريكا كه در آن حدود نيم ميليون نظامي كشته شدند چهار سال طول كشيد و دولتهاي اروپايي كوشيدند كه در آن مداخله نكنند و طولاني شدن جنگ به همين جهت بود كه هيچ دولت خارجي حاضر به ميانجي گري ميان طرفين متخاصم آن نبود.

 

تيربار تا مدتي وسيله برتري كشورهاي دارنده آن بود

در اين روز در سال 1899 سيصد و بيست سرباز فرانسوي به دليل داشتن تيربار از نوعي كه در عكس ديده مي شود بر 12 هزار تن نظامي كشور افريقايي چاد غلبه كردند و اين سرزمين را مستعمره فرانسه ساختند.
    تيربار در سال 1884 توسط «هيرام ماكزيم» تكميل شد و وسيله برتري كشور دارنده آن به ويژه در استعمار ملل ضعيف قرار گرفت . تير باري را كه ماكزيم ساخت با گاز باروت « فشنگ رساني » مي شد و هر ثانيه 11 گلوله تا مسافت 2500 متر شليك مي كرد.
    «اسلحه» از هزاران سال پيش عامل برتري كشورها بوده است. اسكندر مقدوني با بكار بردن نيزه پنج متري جنگ گرانيكوس را برد. از همان زمان ، مخصوصا در قرون جديد و معاصر ، دولتهاي برتري جو مي كوشند كه سلاحهاي پيشرفته در دسترس همگان نباشد.

 

جزئيات توطئه قتل هيتلر و اعدام طراحان آن

فن ستافنبرگ

بيست و يکم ژوئيه 1944 دولت وقت آلمان جزئيات توطئه قتل هيتلر را 28 ساعت پس از وقوع اعلام داشت و يك امير زاده (كنت) آلماني به نام سرهنگ « كلاز گراف فن ستافنبرگ » را به عنوان طراح اصلي نقشه توطئه و با هدف پادشاهي کردن مجدد آلمان معرفي كرد. هيتلر بيستم ژوئيه و اندکي پس از انفجار بمب، سلامت بودن خود را بدون ذکر جزئيات از راديو اعلام کرده بود که روز بعد جزئيات آن فاش شد.
     قاضي «رونالد فرايسلر» هشت افسر و غير نظامي آلماني ازجمله سرهنگ فن ستافنبرگ را به جرم دست داشتن در اين توطئه محكوم به مرگ كرد كه هشتم اوت ( 18 روز پس از وقوع حادثه) اعدام شدند.

اطاق پس از انفجار بمب

به ژنرال اروين رومل فاتح فرانسه و قهرمان جنگ طبرق كه از نقشه اين توطئه اطلاع داشت و آن را به پليس منعكس نكرده بود به پاس خدمات گذشته اش دو راه پيشنهاد شده بود: خودكشي و يا محاكمه و احتمالا اعدام، و او خودكشي را انتخاب كرد و 14 اكتبر خود را كشت و با تشييع جنازه رسمي به خاك سپرده شد.
    در جريان توطئه قتل هيتلر كه با با انفجار يك كيف دستي انفجاري در جريان جلسه افسران ستاد در يك قرارگاه نظامي به اجرا درآمده بود ي4 نفر كشته، 19 از جمله هيتلر مجروح شده بودند. جراحات هيتلر بسيار سطحي بود.
     اين انفجار 40 روز پس از اصابت نخستين موشك آلماني « وي ـ يك » به شهر لندن و درز كردن گزارشهاي پيشرفت توليد بمب اتمي در آلمان صورت گرفت كه هيتلر به آنها چشم اميد دوخته بود. افسران توطئه گر با مشاهده پياده شدن متفقين در نرماندي( فرانسه ) و پيشروي چند شاخه اي ارتش سرخ به سوي برلن، نقشه خود را به منظور نجات آلمان از انهدام كامل طرح کرده بودند و به همين دليل 20 ژوئيه سال 2004 به مناسبت شصتمين سالروز وقوع آن در آلمان مراسمي برگزار شد و گرهارد شرودر صدراعظم سوسيال دمكرات بر گور سرهنگ فن ستافنبرگ تعظيم كرد.

 

نخستين زني كه در قرون معاصر نخست وزير شد

Sirimavo Bandaranaike

بانو «سيريماوا باندرانيكه Sirimavo Bandaranaike» بيستم ژوئيه 1960 نخست وزير سريلانكا (سيلان) شد و اين بار با بردن انتخابات عمومي. وي نخستين زن است كه در قرون معاصر به نخست وزيري يك كشور رسيده بود. شوهر چپگراي او «سولومون باندرانايكه» در 26 سپتامبر 1959 ترور شده بود و بانو سيريماوا وظايف او را برعهده گرفته بود. در انتخابات ژوئيه 1960، حزب آزادي سريلانكا كه از بانو باندرانايكه حمايت مي كرد نيمي از كرسي هاي پارلمان 150 نفري اين كشور را به دست آورده بود. وي با اين كه در يك خانواده اعيان به دنيا آمده و پرورش يافته بود پس از انتخاب شدن به عنوان رياست دولت، قول داد كه سياست هاي شوهرش را دنبال كند كه اين سياست ها عمدتا سوسياليستي و حتي در پاره اي از امور، سوسياليستي افراطي (تروتسكيستي) بودند. با وجود برخي مخالفت ها، عمر حكومت بانو سيريماوا تا سال 1965 ادامه يافت. وي بار ديگر در سال 1970 رئيس دولت شد كه اين بار پس از دو سال، او را به اتهام سوء مديريت و تجاوز از اختيارات قانوني به محاكمه كشانيدند كه كنار رفت و در سال 2000 در هشتاد و چهارسالگي درگذشت ولي شش سال پيش از اين كه وفات يابد سريلانكايي ها در سال 1994 دختر او چاندريكا را به رياست جمهوري اين كشور انتخاب كرده بودند.

برخي ديگر از رويدادهاي 21 جولای

  • 1542:   پاپ پل سوم شورايي مركب شش كاردينال را تشكيل داد تا معارضان مذهب كاتوليك را مجازات كند و اين مجازات شامل مصادره اموال هم مي شد. هدف اين بود كه « كالون » ديگري پيدا نشود.

  • 1877:   اعتصاب كارگران راه آهن آمريكا در مريلند، اهايو و پنسيلوانيا با توسل به نيروي مسلح سركوب شد و 9 كارگر به دست نظاميان كشته شدند.

  • 1899:   21 ژوئيه زادروز داستان نگار شهير، ارنست همينگوي است كه بسال 1899 به دنيا آمد. وي برنده جايزه نوبل سال 1955 در ادبيات شده بود.

  • 1931:   كمپاني رسانه اي «سي بي اس» آمريكا در نيويورك يك كانال تلويزيوني داير كرد كه هفت ساعت در روز برنامه داشت. اين شركت قبلا داراي چند ايستگاه راديويي بود.

  • 1957:   برنارد سپونر Bernard Spooner مخترع جليقه ضد گلوله درگذشت.

  • 1962:   زدو خورد نيروهاي چين و هند در نواحي مورد اختلاف دو كشور در شمال هند آغاز شد.

  • 1977:   نيروي هوايي مصر حمله به پايگاههاي هوايي كشور ليبي را آغاز کرد .

  • 1993:   صاحبان معادن طلا در مناطق جنگلي ونزوئلا 13 سرخپوست ( بوميان قاره آمريكا ) را كشتند كه در آن زمان تازه ترين قتل عام سرخپوستان به دست سفيد پوستان اروپايي تبار به خاطر طلا و تصاحب اراضي شان بود.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    18 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    درگذشت اِبن سَمح رياضيدان، منجم، اخترشناس و طبيب مسلمان

    18 رجب 426 - اِبن سَمح رياضيدان، منجم، اخترشناس و طبيب مسلمان آندلسي بدرود حيات گفت. او ازاهالي قُرطبه ازبلاد آندلس بود اما دوران شكل گيري انديشه و شخصيت وي درغَرناطه سپري شد. ابن سمح به سببب علاقه بسيار به علوم رياضي و نجوم دراين رشته ها مطالعات و تحقيقات جامعي انجام داد و بعدها دراين علوم و همچنين هندسه و طب دانش فراوان كسب كرد. او شاگردان بسياري تربيت كرد و كتابهاي ارزشمندي نيز تأليف كرد. «الكاملُ في الحِساب الهَوائي» درعلم رياضي و كتابُ التَّعريف» ازجمله آثارابن سَمح بشمارمي روند.

     

     ولادت حاج ملامحمد معروف به حجة الاسلام اَشرفي

    18 رجب 1220 - حاج ملامحمد معروف به حجة الاسلام اَشرفي ازمفاخر بزرگ مكتب اسلام دراوايل قرن13هجري قمري دريكي از روستاهاي چهاردانگه مازندران بدنيا آمد. حجة الاسلام اشرفي بعد ازفراگيري علوم مقدماتي به نجف رفت و چند سال درحوزه علميه نجف تحصيل كرد و درعلوم حديث، تفسير، حكمت، كلام، فقه و اصول شهرت يافت. كلاس درس حجة الاسلام اشرفي مشتاقان بسيارداشت. ازاين عالم رباني كه درسال1315هجري قمري درپي عمري خدمت به اسلام و مسلمانان دارفاني را وداع گفت. كتابهايي همچون «اَسرارُ الشَّهاده و شَعائِرُ الاِسلام» باقيست. مندرجات اين كتابها برتسلط علمي مؤلف برعلوم مختلف بويژه فقه آل محمد(ص) دلالت دارد.

     

    درگذشت آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي

    18 رجب 1337 - آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي ازمراجع وعلماي برجسته قرن حاضر درنجف اشرف درگذشت و درصحن مطهراميرالمؤمنين علي(ع) به خاك سپرده شد. آيت الله طباطبايي دراصفهان و نجف تحصيلات علوم ديني را به پايان رساند و پس ازكسب درجه اجتهاد به مطالعه و تحقيق پرداخت. بعد ازرحلت آيت الله ميزرا محمد حسن شيرازي رياست ديني به آيت الله طباطبايي واگذارشد و ازآن زمان اين مرجع بزرگ علاوه بر تدريس علوم ديني درمبارزات سياسي و آزاديخواهانه نقش مؤثري ايفا كرد. آيت الله طباطبايي افزون برتأليف چندين اثرمراكزعلمي نيز تأسيس كرد. مدرسه علوم ديني نجف ازجمله اين مراكز علمي است. كتابهاي «عُروَةُ‌الوُثقي، بستان نياز و گلستان راز» ازآثار آيت الله سيد كاظم طباطبايي يزدي بشمارمي روند.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    29
    36

    اهواز

    35
    49

    تبريز

    23
    35

    شيراز

    26
    38

    مشهد

    21
    35

    بندرعباس

    31
    38

    کرمان

    21
    36

    اصفهان

    23
    37

    يزد

    26
    39

    کرمانشاه

    23
    39

    اراک

    29
    34

    رشت

    29
    34

    دبی

    33
    41


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1456 تومان
    923 تومان
    1840 تومان
    860 تومان
    250 تومان
    252 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    235000 تومان
    110000 تومان
    56000 تومان
    217000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:22
    طلوع خورشيد : 06:05
    اذان ظهر : 13:10
    غروب خورشيد : 20:16
    اذان مغرب : 20:38
    نيمه شب شرعي : 00:19
     

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    UnderWater Photography
    مي/ژوئن 2008

    جديدترين شماره از دوماهنامه
    UnderWater Photography  

    تاریخ انتشار: مي/ژوئن 2008
    تعداد صفحات مجله: 62
    حجم فایل: 5 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه

    تخم مرغ پز تک نفره Eiko

    من نمی دانم که شما تخم مرغ را چه مدت در آب می جوشانید و آن را نرم، سفت و یا عسلی می خورید، فقط می دانم که اگر زمان را فراموش کنم و تخم مرغ زیاد در قابلمه بماند و آب تمام شود، آن وقت تخم مرغ بیش از حد پخته ای خواهم داشت که قابل خوردن نیست. نه، هیچ گاه اتفاق نیافتاده که من از تایمر تخم مرغ پزی استفاده کنم، هر چند که دوست دارم تخم مرغ کم بجوشد و واقعا هنگام سفارش در رستوران در مورد میزان نرمی آن سخت گیری می کنم.

    من این تخم مرغ پز تولیدی Eiko را بسیار دوست دارم و فکر می کنم محرکی برای یاد گیری نکات و ظرایف پختن تخم مرغ آب پز باشد! (لطفا نگویید که این کار چقدر می تواند آسان باشد) برای اینکه من تخم مرغ خودم را عسلی می پزم و تخم مرغ دوستم را هم سفت می پزم، اما نمی توانم آن را لاستیک مانند آماده کنم. تخم مرغ پز را به لبه قابلمه آویزان کنید و تخم مرغ ها را درون آنها بگذارید. فقط یادتان باشد که هر رنگ متعلق به چه کسی است و تا چه اندازه باید بپزد و سفت شود!( دسته آنها هم سرد باقی می ماند و شما لازم نیست که خودتان را بسوزانید) و همچنین این ظروف نقش فنجان های تخم مرغ خوری شما را هم بازی می کنند و برای من که در آشپزخانه ام برای هر دو جا ندارم، بسیار عالی است. بسته 4 تایی این محصول را می توانید با قیمت 19 دلار تهیه کنید.
    منبع

    Snap Capp 

    Capp یک وسیله بسیار ویژه و در عین حال کاملا ساده و با کاربرد بسیار آسان است.

    Snap Capp: یک درب پلاستیکی چندبار مصرف قابل نصب بر روی تمامی قوطی های نوشیدنی آلومینیومی 340 تا 450 گرمی.

    می توان گفت که به این محصول از مدتها پیش نیاز بود. زیرا قوطی های نوشیدنی با درب جدا شونده، محدودیت های زیادی در استفاده راحت و قابلیت حمل دارند. وقتی شما درب قوطی را باز می کنید، دیگر توانایی بستن آن را ندارید و نوشیدنی شما در معرض تاثیرات محیط قرار می گیرد.

    شما هم هنگامی که یک نوشیدنی گاز دار را در یخچال گذاشته اید با این مشکل درگیر شده اید که نوشیدنی کاملا سرد می ماند اما تمامی گاز موجود در خود را از دست می دهد. Snap Cappمحتوای قوطی شما را تازه نگه می دارد و گاز آن را از مواجهه با هوا حفظ می کند.

    Snap Capp همچنین در پیک نیک و دیگر مسافرت های کوچک بیرون از خانه بسیار کارآمد است. اگر توجه کرده باشید هنگامی که قوطی را باز می کنید، زنبورها و دیگر حشراتی که شکر نوشیدنی را حس کرده باشند شروع به پرواز در اطراف آن می کنند. و شاید دیده باشید که خوردن جرعه ای از این نوشیدنی باعث گزیده شدن لب و دهان توسط حشرات و زنبورهایی که درون آن افتاده اند، شده است. امکان وقوع حوادث این چنینی با استفاده از Snap Capp کاملا از بین می رود.

    شاید شعار تبلیغاتی این محصول تعجب برآنگیز به نظر برسد: همه افراد یکی نیاز دارند! اما با این توضیحات این شعار برای شما تبلیغاتی دور از واقعیت نخواهد بود. این محصول در رنگهای متنوع و به قیمت 3 دلار قابل تهیه است.

    منبع

    سایت شرکت سازنده

    لینک خرید از گوگل 

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    قلب شوهر!
    کاری مشترک از نادر جدیدی و ایرج میرزا!

    داد زن شوهر خود را پیغام / که چرا عرضه نداری الدنگ؟
    جاری‌ام رفته نشسته در قصر / بنده محبوس در این خانه تنگ
    تو برایم نخریدی خودرو / پایم از پیاده رفتن شد لنگ
    مردم از خانه‌نشینی ای مرد / تو بیا تا برویم سوی فرنگ
    کاش می‌شد که تنم می‌کردم / پالتوی پوستی از جنس پلنگ
    رنگ مویم دگر افتاد از مد / موی خود را بکنم باید رنگ
    گر تو خواهی که طلاقت ندهم! / "باید این لحظه بی‌خوف و درنگ"
    روی و پول فراوان آری / تا حرامت نکنم چند فشنگ
    با نگاه غضب‌آلود و خشن / بر دل شوی خودش هی زد چنگ
    شوهر ذلیل مادرمرده / نه بل‌آن جمله مردان را ننگ
    هیبت شوهری از یاد ببرد / همچو ماهی که شود صید نهنگ
    رفت و از غصه نشست و می خورد / شد ز می خوردن بسیار ملنگ
    خیره از باده پی منقل رفت / شد هروئینی و آلوده بنگ
    زن ظالم که بهانه می‌جست / سوی قاضی شد و سر داد آهنگ:
    شوهر بنده که تریاکی هست / می‌زند سیلی و مشت و اردنگ
    گر تو صادر نکنی حکم طلاق / می‌شوم کشته ضربات کلنگ
    شوهر بنگی من تا اینجاست / شهد در کام حقیر است شرنگ
    قاضی بی‌خبر و نا آگاه / خام یک مشت اراجیف جفنگ
    به زن قصه طلاق اعطا کرد / شد زن قصه ما فاتح جنگ
    خواست از محکمه بیرون آید / حکم قاضی به کفش چون نارنگ
    از قضا خورد دم در به زمین / "واندکی سوده شد او را آرنگ"
    "از زمین باز چو برخاست نمود / پی برداشتن حکم آهنگ"
    از دل شوهر سابق ناگاه / آمد آهسته برون این آهنگ:
    آه دشت ژن من یافت خراش / آه پای ژن من خورد به شنگ!

    ------------------------

    - و بدان ای فرزند که شعر فوق بدان سبب سروده شده‌است که حواست را جمع نموده و زن نگیری که زن تو را معتاد می‌کند.

    پی نوشت: ما حرفمان را پس می‌گیریم. ای فرزند زن بگیر که از قدیم گفته‌اند زن که عمر و نفسه دوتاش خوبه چهارتاش بسه!

     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    معرفی چند نوع شامپو

    شامپوهايی که معرفی شده شايد در بازاريک مقدار گران باشند، اما از نظر کيفيت بسيار با ارزش هستند و بسياری از پزشکان جهت درمان بيماران خود آنها را تجويز می کنند.


    ۱) شامپو اسکوافن
    (SQUAPHANE dermatological shampoo)


    تنظيم کننده کراتين و التيام بخش برای شوره و پوسته دار شدن بسيار زياد پوست سر.
    ۰ دارای عوامل ضد عفونی کننده(ضد قارچ)
    ۰ التيام بخش و کاهش دهنده التهاب و خارش پوست سر
    ۰بازگشت درخشندگی و حالت مو
    ۰ مناسب در موارد:درماتيت سبورتيک و پسوريازيس
    ۰ دارای PH=5

    روش مصرف:
    پس از خيس کردن مو،پوست سر را باکمی شامپو به آرامی ماساژ دهيدو اجازه دهيد که شامپو تا سه دقيقه بر روی موهای شما باقی بماند، سپس با آب گرم بشوييد.


    ۲) شامپو هگزافن (HEXAPHANE shampoo)

    تقويت کننده مو برای موهای شکننده يا آسيب ديده(ضعيف،کدرو نازک).
    ۰ حاوی ژلاتين،ويتامينها و عوامل مغذی
    ۰ افزايش استحکام، رشد،حفاظت طبيعی مو و رطوبت آن
    ۰ بازگشت درخشندگی،حالت و حجم مو
    ۰کمک به درمان ريزش مو و پيشگيری از کرک شدن آن

    روش مصرف:
    پس از خيس کردن مو،پوست سر را باکمی شامپو به آرامی ماساژ دهيدو اجازه دهيد که شامپو تا سه دقيقه بر روی موهای شما باقی بماند، سپس با آب ولرم بشوييد.


    ۳) شامپو سبوفن (SEBOPHANE shampoo)

    تنظيم کننده ترشح غدد چربی مو برای موهای چرب.
    ۰ کاهش چربی اضافی مو يا چرب شدن مجدد مو
    ۰ ضد عفونی کننده(قارچ و باکتری)، ضد محرک
    ۰بازگشت درخشندگی،حالت و حجم مو
    ۰کمک به درمان ريزش موی چرب
    ۰ دارای PH=6.

    روش مصرف:
    پس از خيس کردن مو،پوست سر را باکمی شامپو به آرامی ماساژ دهيدو اجازه دهيد که شامپو تا سه دقيقه بر روی موهای شما باقی بماند، سپس با آب ولرم بشوييد.


    ۴) شامپو اپی فن سی- اس (EPIPHANE C.S shampoo)

    ترميم کننده، محافظ و مغذی برای موهای خشک، رنگ شده و آسيب ديده.
    بازسازی و ترميم دائمی قسمتهای آسيب ديده مو
    ۰افزايش حفاظت طبيعی مو و حفظ رطوبت آن
    ۰ غنی از ترکيبات مغذی جهت رفع خشکی مو ناشی از کاهش ترشح چربی
    ۰پيشگيری ازکرک شدن مو، بازگشت درخشندکی، حالت و نرمی مو
    ۰دارایPH=6 .

    روش مصرف:
    پس از خيس کردن مو،پوست سر را باکمی شامپو به آرامی ماساژ دهيدو اجازه دهيد که شامپو تا سه دقيقه بر روی موهای شما باقی بماند، سپس با آب ولرم بشوييد.
     

     

     

     

     

     

    Ãاخبار کوتاه از دنياي ورزش

    shervin_8060@yahoo.com

    اخبار کوتاه از پرسپولیس

    - با مصدومیت محسن خلیلی مسئولان این تیم عزم خود را جزم کرده اند تا یک مهاجم را جایگزین او کنند ؛البته اگر محسن خلیلی

    تا-  نیم فصل برسد او با پرسپولیس قراردادش را به ثبت خواهد رساند در غیر اینصورت او از فهرست پرسپولیس خارج خواهد شد؛

    شا- یعاتی مبنی بر اینکه تا چند روز آینده پرسپولیس با لئوناردو پیمنتا مهاجم فصل قبل نفت آبادان قرارداد ببندد،بسیار است

    - افشین قطبی و دستیار برزیلی اش دوشنبه صبح وارد تهران شده و شخصاً تمرینات این تیم را زیر نظر خواهد گرفت

    - بعد از لغو اردوی اسپانیا مسئولان این تیم هنوز جایی را نتوانستند برای تیم پایتخت در نظر بگیرند؛به احتمال زیاد این تیم یک هفته ای در هتل لاله به سر خواهد برد

    مهدی واعظی-  و علیرضا نیکبخت واحدی امروز در تمرین بعدازظهر پرسپولیس بعد از مدتها مصدومیت حضور یافتند

    - سرخپوشان قبل از تمرین عصر به علت شرکت در ختم والده ابراهیم اسدی دیرتر در تمرین حضور یافتند

    - از سوي مديرعامل باشگاه پرسپوليس، علي محدثي به عنوان رئيس كميته انضباطي و معاون حقوقي منصوب شد.

    اخبار استقلال

    - مهدی خیری که در ابتدای فصل با قراداد داخلی از پاس همدان به استقلال پیوسته بود ؛از امیر قلعه نوئی اجازه خواست تا در برگشت از ترکیه به صبا باتری بپیوندد

    - مديرعامل باشگاه استقلال تهران امشب راهي تركيه مي‌شود

    - سرمربي تيم فوتبال استقلال تهران به دليل اعتراض بازيكنان به فشار تمرينات آنها را تنبيه كرد

    - جان واریو هافبک فصل قبل فولاد رسماً به تیم استقلال تهران پیوست

    - به دلیل کمبود امکانات فعالیت تیمهای پایه ای استقلال متوقف شد

    - هنوز وضعیت مجتبی جباری با استقلال معلوم نشده و خبر از توافق او با تیمهای اماراتی به گوش میرسد

    - برق شيراز 7 مرداد مقابل استقلال تهران به ميدان مي‌رود

    اخبار فوتبال ایران

    - مسابقه سوپر جام ایران که قرار بود ما بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شود ؛به دلیل محدودیت زمانی لغو شد

    - تیم فوتبال ساحلی ایران در دومین دیدارش به مصاف فرانسه رفت و در وقت عادی به تساوی 6_6 رسید اما در ضربات پنالتی 2 بر 1 مغلوب شد

    - مجتبی تقوی به عنوان سرمربی تیم نفت آبادان انتخاب شد

    - تیم سایپا جهت اردوی تدارکاتی فردا عازم ترکیه میشود

    - شیث رضایی بازیکن سال قبل پرسپولیس با مسئولان صباباتری به مذاکره پرداخت

    - رحمان رضایی مدافع سابق تیم کشورمان به تیم الظفره پیوست
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    يهود قوم برتر؟

    سوال:
    اين كه يهوديان خود را بر همه انسان ها برتر مي دانند و ابراز مي كنند كه خداوند اين را گفته از چه چيزي ناشي مي شود، لطفاً توضيح دهيد؟

    پاسخ:
     از ادبيات مكتوب يهوديت بر مي آيد كه در طول تاريخ اين دين، هميشه گونه اي از اين انديشه وجود داشته است كه قوم اسرائيل (يهود)، قوم برگزيده خداست و از جهاتي بر ديگر اقوام و ملل برتري دارد. اعتقاد بر اين بوده است كه اين انديشه در اصلي ترين بخش متون مقدس يهودي يعني كتاب تورات ريشه دارد.[1] و برخي از يهوديان به نژادپرستي روي آورده اين اعتقاد را به كتاب مقدس مستند ساختند. در اين جا ريشه هاي اين انديشه به اختصار بررسي شود:
    الف)قوم برگزيده عهد قديم
    در كتاب تورات، كه در سنت يهودي به شخص حضرت موسي منسوب است فقراتي آمده است، كه جايگاه ويژه قوم اسرائيل را نشان مي دهد. طبق سخن عهد قديم، برنامه خدا اين بوده كه از نسل ابراهيم ـ عليه السلام ـ قومي به وجود آورد و به آن قوم جايگاهي ويژه دهد: «خداوند مي گويد به ذات خود قسم خورده ام كه چون مرا ملاقات كردي و حتي يگانه پرست را از من دريغ نداشتي تو را چنان بركت دهم كه نسل تو... موجب بركت همه قوم هاي جهان خواهد گشت.»[2]
    ب) برداشت نژادپرستانه
    در طول تاريخ، يهوديت برداشت هاي متفاوتي از انديشه قوم برگزيده داشته است. افراطي ترين برداشت از اين انديشه، برداشت صهيونيست هاي يهودي است. مطابق اين برداشت، قوم اسرائيل برتر و بالاتر از اقوام ديگر و در واقع از جنس ديگري است.[3]

    منشاء نژادپرستي
    درباره اصل و منشاء نژادپرستي نظريه هاي مختلفي ارائه شده كه برخي از اين قرار است.
    1. نظريه مدافعان نژادپرستي؛ بي ترديد كساني كه بني اسرائيل را قوم برتر مي دانند نظريه خود را به عهد قديم و نيز كتاب تلمود[4] مستند مي سازند. گفته مي شود در گذشته و از قرون وسطا اين نظريه پيرواني داشته است.
    2. نظريه منشاء تلمودي؛ بنابراين نظريه، منشاء نژادپرستي به تلمود و به ويژه تفسيري كه از آن در قرون وسطا توسط افرادي چون موسي بن ميمون (پزشك و فيلسوف يهودي 1135-1204م) شده است بر مي گردد.[5]
    دكتر اسرائيل شاهاك (استاد دانشگاه بحراني بيت المقدس و رئيس جامعه حقوق بشر اسرائيل) مجموعه تلمود را در بردارنده مطالبي نژادپرستانه مي داند. اين مجموعه كه از اواسط قرن دوم ميلادي تا قرن ششم به رشته تحرير در آمده است، مبناي ديگري براي نژاد پرستي يهود و اسرائيل قرار گرفته است.[6]

    نقد ديدگاه هاي برتري و نژادپرستي
    1. بنا به آنچه گذشت، عهد قديم، قوم اسرائيل را قوم برگزيده خدا مي داند و از سوي ديگر در كشور اسرائيل قوانيني وضع و اجرا شده كه حاكي از تبعيض نژادي است. برخي از نقادان جديد معترفند كه مجموعه عهد قديم در دوره پس از اسارت بابلي و تحت تأثيروضعيت اسف بار قوم نگاشته و به اين دليل در آن نگارش به اسرائيل و قوم يهود توجهي ويژه شده است.[7]
    يهود آرمان هاي خود را در قالب تورات و ديگر بخش هاي عهد قديم بيان كرده و در اين ميان دو امر را محور تاريخ خود قرار داد: يكي، قومي كه مقدس است، قوم خاص و برگزيده خداست! و ديگري، سرزميني كه مقدس است، خدا آن را به اين قوم برگزيده بخشيده است.[8]
    2. در عصر جديد و در ديدگاه مدرنيست ها چه يهودي و چه غيريهودي، پذيرش اين كه قومي در درگاه خداوند از جايگاه ويژه اي برخوردار باشد بسيار مشكل است و عموماً اين انديشه را به طور كامل رد كرده اند.[9]
    3. بر فرض تسالم و پذيرش وجود فقراتي به عنوان قوم برتر، آن گونه كه قرآن كريم نيز دست كم در مقطع زماني خاصي نيز به اين برتري اشاره دارد (ر.ك: سوره مباركه بقره: 47) آيا مي توان به معناي نژادپرستي و برترجويي تفسير كرد؟ قطعاً چنين انديشه اي باطل است، چرا كه منظور قرآن و آيات تورات، برتري آنها بر تمام جهانيان در تمام ادوار تاريخ نيست، بلكه مقصود برتري آنها نسبت به افراد و محيط عصر خودشان است. به دليل اين كه قرآن درباره بني اسرائيل مي فرمايد: «ما اين مستضعفان را و ارث مشرق و مغرب زمين كرديم.»[10] روشن است كه بني اسرائيل در آن زمان وارث تمام جهان شدند. پس مقصود اين است كه وارث شرق و غرب منطقه خودشان گشتند و فضيلت آنها نسبت به افراد همان محيط است. مضافاً بر اين كه برتري حتي در آن محيط هم مشروط به شرائطي است كه بايد بدان عمل كرد تا به آن رسيد.[11]
    4. گذشته از آنچه ذكرش رفت، نژادپرستي با ديانت يهود ناسازگار است چنان كه دكتر شاهاك مي گويد: «بايد يكي از اين دو يا نژادپرستي و يا ديانت يهودي را اختيار كرد.»[12]
    و اين در حالي است كه يهود بجاي ديانت به نژادپرستي روي آورد و از اعمال نژادپرستانه دولت اسرائيل حمايت مي كند.
    حاصل سخن اين كه يهود برتري و نژاد پرستي خود را به كتاب مقدس و تلمود مستند مي سازند و اين در حالي است كه كتاب مقدس و تلمود بعد از اسارت نوشته شده است و آرمان هاي خود را به رشته تحرير در آورده اند.

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. نژادپرستي دولت اسرائيل، دكتر اسرائيل شاهاك: ترجمه دكتر مجيد شريف.
    2. تاريخ يك ارتداد، پرفسور روژه گارودي، ترجمه مجيد شريف.

    ------------------------------------------
    [1] . ر.ك: هفت آسمان، فصلنامه تخصصي اديان و مذاهب، مقاله آقاي عبدالرحيم سليماني، ش 22، تابستان 83، ص 113.
    [2] . سفر پيدايش، 22 : 15-18.
    [3] . هفت آسمان، ص 115.
    [4] . تلمود به معناي آموزش به كتابي بسيار بزرگ كه احاديث و احكام يهود را در بردارد اطلاق مي شود.
    [5] . هفت آسمان، ص 118-119.
    [6] . همان، 123.
    [7] . همان.
    [8] . همان، ص 118.
    [9] . همان، ص 118.
    [10] . اعراف/ 137.
    [11] . ر.ك: مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، ط 722، ج 1، ص 220-221.
    [12] . هفت آسمان، 118 به نقل از نژادپرستي دولت اسرائيل.
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    دانلودجديدترين . موزيك ها .موزيك ويدئوها . فيلمها . در تك آهنگ