979

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 979 :: دوشنبه 7 مرداد 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

چهار راه ساده برای دانلود از یوتیوب


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (978) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • چهار راه ساده برای دانلود از یوتیوب
  • پشت صحنه گوگل
  • صبر و استقامت در بند
  • یك معماي آنلاين بسيار جالب و پيچيده
  • 29 قاچاقچی و شرور به دار مجازات آویخته شدند
  • معرفي و دانلود فيلم : غير قابل رديابي
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : نصف مرد، نصف درخت
  • دانلود انيميشن : The Black Cauldron
  • كنسرت كريس دي برگ و گروه آريان آذرماه در تهران برگزار مي شود
  • مشاهده کانالهاي ماهواره با نرم افزار قدرتمند TVplayer 4.3.0.0
  • گرفتن عکس های کاریکاتوری با نرم افزار Face Warp 1.44 با فرمت جاوا برای تمام گوشی ها
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: نظم و قانون: نیت جنایی
  • چتر لطف الهی
  • استروئیدها تبلیغ یا اطلاع رسانی
  • مرگ رؤیاپرداز
  • يك انتقاد
  • جديدترين شماره از ماهنامه Popular Mechanics Magazine
  • موتور سیکلت الکتریکی
  • وتو، جامعه ملل، کشورهای اسلامی
  • اثرات مخرب كامپيوتر بروي سلامت
  • خاموشي‏ها در زمستان هم ادامه خواهد داشت
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

پشت صحنه گوگل
صبر و استقامت در بند
ويژه نامه شهادت امام کاظم عليه السلام
عکسهایي که به موقع گرفته شده اند
یك معماي آنلاين بسيار جالب و پيچيده
براي حل اين معماي بازيگونه بايد از روشهاي مختلف مربوط به كامپيوتر و اينترنت استفاده كنيد
سال 1951 نيويورک تايمز مصدق را با هيتلر مقايسه کرده بود
ساختمانی جالب به شکل یک کشتی بزرگ و مجهز به سینما و رستوران
امکاناتي که ويندوز XP دارد و ويستا ندارد
راحت ترین صندلیهای هواپیمایی جهان
ويدئويي از اعدام اشرار
قسمت اول | قسمت دوم

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

29 قاچاقچی و شرور به دار مجازات آویخته شدند

29 نفر از قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار معروف بامداد روز یکشنبه در زندان اوین به دار مجازات آویخته شدند.
این مجرمان با تشکیل باندهای مسلحانه، هزاران کیلوگرم انواع مواد مخدر را در سطح گسترده داخلی و بین المللی قاچاق می کردند.
تعدادی ازاین افراد نیز به جرایم تجاوز به عنف ، قتل همراه با آزار و شکنجه ، سرقت مسلحانه و مشارکت در باندهای قاچاق مواد مخدر ، ایراد ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد و گرم از جمله قمه ، چاقو ، میله آهنی ، خفه کردن افراد با سیم ، دفن کردن جسد مقتول در بیابان و سلب امنیت و آسایش عمومی به مجازات قصاص نفس محکوم شدند .
اعدام شدگان مرتکب جرایم متعدد کیفری و شرارت های فراوان بودند و در پرونده آنان شکایت های متعددی مطرح شده بود که تعداد شاکیان برخی از آنان به 50 نفر می رسید.
هر یک از این مجرمان پس از رسیدگی به پرونده ، صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران و پس از اعلام رای نهایی دادگاه انقلاب اسلامی تهران و تایید مراجع عالی قضایی به اعدام محکوم شدند.
حکم مجازات 29 شرور ساعت پنج و 10 دقیقه بامداد امروز در محوطه زندان اوین اجرا شد.
بر اساس اعلام دادستانی تهران ، اسامی ، موارد ارتکابی و جرایم تعدادی از قاچاقچیان و اشرار سابقه دار اعدام شده به این شرح است :
علی رضا چوبداری فرد به جرم قتل عمد ، شرارت ، سرقت مسلحانه مقرون به آزار ، ایراد ضرب و جرح عمدی ، اخلال در نظم و آسایش عمومی .
عبد الرضا شه بخش به جرم نگهداری بیش از یکهزار و 505 کیلوگرم تریاک و 176 کیلوگرم هروئین و مرفین و فروش 158 کیلوگرم تریاک .
شیرآقا تاجیک به جرم قتل عمد با ضربات متعدد چاقو ، تجاوز به عنف و شرارت .
محمد خالق دادی به جرم شرارت ، مشارکت در حمل و نگهداری چهار کیلوگرم هروئین ، دارای سابقه کیفری در امر حمل مواد مخدر.
سهراب کمال زهی عضو موثر در کاروان مسلح قاچاق مواد مخدر و نقل و انتقال هزاران کیلوگرم تریاک و مرفین و شرارت.
علی روشیان به جرم حمل و نگهداری چهارو نیم کیلوگرم هروئین و چهار کیلوگرم تریاک و شرارت.
مرتضی چهاردوولی به جرم اخلال در نظم عمومی ، شرب خمر ، نگهداری و توزیع مواد مخدر در سطح گسترده.
اسداله نقدی پری نیز به جرم نگهداری سلاح جنگی ، شرارت ، شرکت در نزاع و ایراد ضرب و جرح عمدی ، سابقه های متعدد محکومیت کیفری و نگهداری و فروش بیش از یک کیلوگرم هروئین و تریاک.
حسین میرزایی به جرم شرکت در باند قاچاقچیان حرفه ای مواد مخدر و نگهداری بیش از هشت کیلوگرم انواع مواد مخدر از جمله هروئین ، کوکائین و تریاک.
بقیه افراد اعدامی نیز با داشتن جرایم مشابهی به چوبه اعدام سپرده شدند .
دادستانی تهران در این اطلاعیه همچنین تاکید کرد، به منظور ریشه کن کردن جرایم سازمان یافته و باندی و برخورد قاطع با اخلال گران امنیت و آسایش عمومی و سوداگران مرگ و توزیع کنندگان مواد مخدر در اجرای رسالت ذاتی خود از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد و با مجرمان به شدت برخورد خواهد کرد .

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

غير قابل رديابي
Untraceable

کارگردان: گرگوري هابليت. فيلمنامه: رابرت فايولنت، مارک برينکر، آليسون برنت بر اساس داستاني از رابرت ‏فايولنت و مارک برينکر. موسيقي: کريستوفر يانگ. مدير فيلمبرداري: آناستاس ان. ميکوس. تدوين: ديويد روزنبلوم. ‏طراح صحنه: پل ايدس. بازيگران: دايان لين[جنيفر مارش]، بيلي برک[کارآگاه اريک باکس]، کالين هنکس[گريفين ‏دوود]، جوزف کراس[اوئن رايلي]، مري بث هرت[استلا مارش]، پيتر لويس[ريچارد بروکز]، تايرون جيوردانو[تيم ‏ويلکز]، پرلا هني جاردين[آني هسکينز]، تيم د زارن[هربرت ميلر]. 100 دقيقه. محصول 2008 آمريکا. نام ديگر: ‏Streaming Evil‏. ‏
جنيفر مارش مامور مخفي در بخش ويژه کنترل جرائو اينترنتي و رسانه اي کار مي کند. جنيفر مادري مجرد است که با ‏دختر و مادر خود زندگي مي کند. يک روز با انتشار سايتي به نام "با من بکش/‏Kill With Me‏" که به شکل زنده ‏مراحل کشته شدن گربه اي کوچک را نشان مي دهد، پي به وجود شخصي خطرناک در پشت اين ماجرا مي برد. اما ‏هشدارهاي او را کسي جدي نمي گيرد، چون جان يک گربه هيچ ارزشي ندارد. مدت کوتاهي بعد، تصاوير مردي نگون ‏بخت از همين سايت پخش مي شود. در عرض چند ساعت آتي، قرباني در برابر چشمان مردم به قتل مي رسد و رقم ‏بازديد کنندگان سايت هر لحظه افزايش مي يابد. رديابي سايت و محل پخش تصاوير تقريباً غير ممکن است. چون قاتل ‏داراي دانش وسيع در زمينه رايانه و اينترنت بوده و تمام محک کاري هاي لازم راانجام داده است. تلاش هاي مارش ‏براي قانع کردن رئيس خود براي تقاضاي کمک از مسئولين امنيت ملي کشور به نتيجه نمي رسد. قاتل سريالي اين بار ‏براي کشتن سومين قرباني خود راهي بديع انتخاب کرده تا تماشاگران سايت خود را با خويش همراه سازد. قرباني به ‏صندلي بسته شده و در اطراف وي لامپ هاي گرمازاي قوي قرار دارد، و با افزوده شدن هر بيننده به سايت يکي از ‏لامپ ها روشن شده و قرباني در برابر چشمان بينندگان کباب مي شود. جنيفر و همکارش گريفين تحقيقات را دنبال مي ‏کنند، غافل از اين که هدف بعدي قاتل خود آنها هستند. گريفين به دام مي افتد و در برابر چشمان جنيفر و ميليون ها بيننده ‏سايت درون محفظه اسيد جان مي بازد. اما قبل از مرگ پيامي به شکل مورس با باز و بسته کردن پلک چشم هايش ‏براي جنيفر مي فرستد. جنيفر موفق به کشف هويت قاتل مي شود، اما قبل از دستگيري خود به دام قاتل مي افتد...‏

چرا بايد ديد؟
گرگوري کينگ هابليت متولد 1944 ابيلين تگزاس در دانشگاه ‏UCLA‏ درس خوانده و بعدها با سمت دستيار تهيه کننده ‏وارد تلويزيون شده است. از دهه 1980 با ساختن سريال هاي ‏Hill Street Blues‏ و ‏LA Law‏ شروع به کارگرداني ‏کرده است. در 1996 با ساختن ‏Primal Fear‏ وارد سينما شده و بعدها فيلم هاي ‏Fallen، فرکانس و نبرد هارت را ‏ساخته است. اما سابقه وي در تلويزيون درخشان تر ا سينما بوده و تا امروز 10 جايزه امي[اسکار تلويزيوني] دريافت ‏کرده است. آخرين فيلمي که از وي به نمايش در آمد خدشه نام داشت که 3 سال پس از فيلم موفق تلويزيوني.‏‎ NYPD ‎‎2069‎‏ در اوايل سال گذشته و پيش از فيلم فعلي پخش شد.‏
فيلم 35 ميليون دلاري غير قابل رديابي در قالب فيلمي مهيج به پديده اي نو مي پردازد: جرائم اينترنتي يا خلاف کاران ‏دنياي مجازي که به شکلي دقيق در قالب تريلري خوش ساخت قرار است به خورد بيننده داده شود. هابليت به عنوان يک ‏کارگردان متوسط تمامي سعي خود را کرده و فيلمي خوش ساخت تر از اثار پيشين خود فراهم کرده است. جدا از بداعت ‏جرم، قابل ژانري فيلم پر از کليشه هاست و اي کاش نبود[يعني اگر مارش و گريفين قرباني نمي بودند، حاصل کار فيلم ‏بهتري بود]. ‏
قاتل فيلم يک آدمکش سريالي است که انگيزه اش تنها لذت بردن تماشاي مرگ قربانيان نيست. بلکه در صدد گرفتن انتقام ‏از کساني است که شاهد خودکشي پدرش بوده اند و با بي تفاوتي آن را نظاره کرده اند. او تماشاگران را متهم به همدستي ‏در مرگ او مي کند و بعدها با شراکت دادن بازديدکنندگان سايت مرگبارش در قتل انسان ها وجدان جامعه را به چالش ‏مي طلبد. راه حلي منحط که نتيجه اي معقول از آن حاصل مي شود. تماشاگر و مارش با ديدن تعداد بازديدکنندگان سايت ‏که هر لحظه بر ان افزوده مي شود، خود را با جامعه اي تشنه خون و روان پريش مواجه مي بينند. جامعه و انسان هايي ‏که در پايان با مرگ مغز متفکر و طراح اين جنايت ذره اي از تمايل شان به خون ريختن و نابودي همنوع کاسته نمي ‏شود. به نظرم ديدن سوال هراس آور يکي از بازديدکنندگان سايت در پايان فيلم[جدا از مکانيسم خلق هيجان آن تا اين ‏لحظه 28 ميليون دلار نصيب تهيه کننده کرده] که چگونه مي شود اين فيلم را دانلود کرد، ارزش وقت و پولي که صرف ‏ديدار غير قابل رديابي شود را دارد. و اگر مي خواهيد بدانيد که آيا مي توان با اينترنت آدم کشت، غير قابل رديابي را ‏ببينيد!‏
‏ ژانر: جنايي، مهيج. ‏

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part1.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part2.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part3.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part4.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part5.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part6.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part7.rar
Untraceable.R5.DvDrip-aXXo.CrOwN..part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

نصف مرد، نصف درخت
Half Man Half Tree
 

مستندي در مورد مرد درختي

32 year old Dede lives in a remote village in Indonesia with his two children, trying to care for them. Dede, a former fisherman, has an extraordinary skin condition: he has root like structures growing out of his body - branches that can grow up to 5cm a year and which protrude from his hands and feet, and welts covering his whole body.
He is known locally as ‘Tree Man’ and his condition has baffled local doctors for 20 years. In an attempt to earn a living to support his family, he is part of a circus troupe, displaying his Tree Man limbs along with others afflicted with skin deformities in ‘freak’ shows.
Dr Anthony Gaspari, a world expert in skin conditions from the University of Maryland travels to Indonesia to attempt to diagnosis Dede’s mysterious condition. He takes skin samples for biopsies back in the USA. What will he discover?
We go on an intimate journey with the extraordinary Dede, as he tries to eek out a living in a circus troupe to support his family, and as he is given medical help by Dr Gaspari. The identification and possible cure of his condition, could change his whole life.
Half way across the world, in Romania, farmer Ion Toader is discovered to have a similar extraordinary ‘Tree Man’ condition, with growths all over his hands. He has not been able to drive a tractor for five years. A Romanian surgeon offers to give him an operation to remove his growths.

Will it be successful, and how will it change Ion’s life?

لينکهاي دانلود
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part1.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part2.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part3.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part4.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part5.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part6.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part7.rar
My_Shocking_Story_-_Half_Man_Half_Tree.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

The Black Cauldron


لينکهاي دانلود

Bl4ck_C4uldr0n.part1.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part2.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part3.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part4.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part5.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part6.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part7.rar
Bl4ck_C4uldr0n.part8.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

كنسرت كريس دي برگ و گروه آريان آذرماه در تهران برگزار مي شود

محسن رجب پور مديربرنامه گروه آريان و مدير شركت ترانه شرقي در حاشيه كنسرت گروه آريان در جشنواره تابستاني كيش گفت:به دنبال حضور كريس‌دي برگ در ايران و همكاري مشترك با گروه آريان در آلبوم «بي‌تو با تو» اين خواننده به همراه گروه آريان آذرماه امسال در تهران كنسرت خود را برگزار مي‌كند.
ي افزود:اين كنسرت ابتدا قرار بود در تابستان در استاديوم دوچرخه سواري آزادي برگزار شود اما با برنامه‌ريزي هاي صورت گرفته،اين كنسرت آذرماه خواهد بود.
در اين كنسرت گروه آريان 8-7 قطعه را به تنهايي، كريس دي برگ نيز 8 قطعه را به تنهايي اجرا و سپس چند قطعه مشترك را مي‌نوازند.
كريس دي‌برگ خردادماه براي بازدي از مكان‌هاي تهران براي كنسرت به ايران سفر كرد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

مشاهده کانالهاي ماهواره با نرم افزار قدرتمند
TVplayer 4.3.0.0

امروز برنامه ای حرفه ای را معرفي مي کنم که اگر دانلود نکنین از دستتون رفته. این برنامه قابلیت داره تمامه شبکه های تلوزیونی دنیا رو براتون به نمایش بذاره از دیگر قابلیت های برنامه رادیو است که رادیو تمامه دنیا رو میتونین گوش کنین. برای دیدن شبکه های هر کشور اول بر روی آن کشور کلیک میکنید سپس لیست کانال های آن کشور نمایان میشود که با هر دابل کلیک روی هر کانال آن کانال را پس از چند ثانیه به نمایش در می آورد و برای رادیو هم همین کارو انجام بدید امیدوارم خوشتون بیاد.

لينک دانلود (حجم فايل حدود 2 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

دنياي موبايل

گرفتن عکس های کاریکاتوری با نرم افزار Face Warp 1.44 با فرمت جاوا برای تمام گوشی ها

یا تا به حال نرم افزارهای تغییر چهره در کامپیوتر را دیده اید؟ منظور ما نرم افزارهایی مانند photoshop و از این قبیل نیست بلکه نرم افزارهایی است که به عکس ها و چهره ها حالت کاریکاتوری می دهد. یعنی شما عکس گرفته شده توسط دوربین موبایل خود را اول به کامپیوتر انتقال می دهید و بعد هم توسط این نرم افزارها چهره دوستان و کسانی که قصد شوخی با آن ها دارید را به حالت کاریکاتوری در می آورید. اما آیا دوست دارید همین کار را در گوشی خود و به طور مستقیم انجام دهید؟
بله این کار امکان پذیر است. توسط نرم افزار Face Warp که امروز قصد معرفی آن را داریم شما خیلی راحت می توانید با این نرم افزار عکس گرفته و مستقیما به آن ها حال کاریکاتوری بدهید و عکس های کاریکاتوری خود را در رم موبایل خود save کنید. نسخه ای از این نرم افزار که امروز قصد معرفی آن را داریم قابلیت مولتی اسکرین دارد یعنی با تمام سایز های صفحه های موبایل از قبیل 320*240 , 220*176 و ….. مشکلی ندارد. این نسخه از نرم افزار با فرمت جاوا و برای تمام گوشی هاست پس پیشنهاد می کنیم این نرم افزار را از دست ندهید. برای توضیحات بیشتر می توانید نگاهی به عکس های گرفته شده توسط این نرم افزار یندازید.
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

نظم و قانون: نیت جنایی
Law & Order: Criminal Intent

بازی نظم و قانون: نیت جنایی از روی سریال بسیار پر طرفدار کانال ان بی سی آمریکا یعنی Law & Order ساخته شده است. این سریال تا کنون برنده جایزه ی امی هم شده است. طراحی و گرافیک بازی در حد قابل قبول بوده و صدای بازی نیز نمره ی خوبی دریافت کرده. شخصیتهای طراحی شده نیز بسیار به نمونه ی واقعی سریال نزدیک می باشند.

ناشر: VU Games
کمپانی سازنده: Legacy Interactive
وبسایت رسمی: www.vugames.com/vug

سیستم مورد نیاز:
800MHz Pentium III or equivalent
RAM: 128 MB
Video Memory: 64 MB
Hard Drive Space: 2000 MB

براي مشاهده تصاويري از اين بازي روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود

Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part01.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part02.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part03.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part04.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part05.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part06.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part07.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part08.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part09.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part10.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part11.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part12.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part13.rar 
Law.And.Order.Criminal.Intent-RELOADED.part14.rar

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرمود:

لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ كافِرٌ.

كسى با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمى كند مگر آن كه ستمگر و معصیت كار باشد، همچنین كسى مدّعى ولایت و خلافت نمى شود مگر كسى كه منكر و كافر باشد.

بحارالأنوار: ج 53، ص 179، ضمن ح 9

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا مي دانستي که سرطان مري يکي از شايعترين سرطانهاي دستگاه گوارش است. مصرف زياد و طولاني مدت چاي داغ ، الکل ، مواد سوزاننده و قليايي ، سيگار کشيدن ، کمبود ويتامين آ و قرار گرفتن در معرض پرتوهاي راديواکتيو از عوامل خطرساز براي سرطان مري محسوب مي شوند.
  • آيا مي دانستي که مارها و ببرهاى استراليايي که چشمهايشان توسط پرندگان کور شده اند به راحتي ميتوانند به زندگي خود ادامه دهند ، اين خود دليل قانع کننده ايست که بعضي از حيوانات از قدرتهاى فوق العاده عجيبي برخوردارند.
  • آيا مي دانستي که روغن زيتون سرشار از ويتامين «اى» است اما اين ويتامين با سرخ کردن تخريب مي شود از اينرو بهترين راه استفاده از روغن زيتون افزودن آن به غذا درانتهاي مراحل پخت يا پس از آن است.
  • آيا مي دانستي روزانه تقريبا هشت هزار زلزله در گوشه کنار کره زمين اتفاق مي افتد يا به عبارت ديگر هر يازده ثانيه يک زمين لرزه رخ ميدهد.
  • آيا مي دانستي که شير گاو در بين ديگر پستانداران از نظر ترکيبي بيشتر به شير انسان نزديکتر است.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

ناله رجب

دلم شرمنده از رخسار يار است
ز بس بد كرده ام، او شرمسار است

همين كه بر دل ما غم نشيند
دل يارم از آن غم بيقرار است

اگر چه كاري از بهرش نكردم
ولي چشمش برايم اشكبار است

اگر چه ديده كم مهري ز ياران
خدا داند كه ما را دوستدار است

هرآنچه دست زهرا مهربان بود
ز دست گرم مهدي آشكار است

ز رزق فاطمه (س) شد نصيبم
دلم آماده بوي بهار است

نسيم ماه رحمت آيد از دور
رجب آمد كه مهماني يار است

رجب هم بهر مهدي ناله دارد
براي ديدنش چشم انتظار است

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

تا سخن را کوتاه کرده باشم، به یکی دیگر از پیشگامان این جنبش می‌پردازم، که بسیاری از دانسته‌های ما از آئینهای ایرانی، برای نمونه "نوروز"، "مهرگان"، "سده" و "چهارشنبه سوری" از نوشته‌های او است: ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، با دو شاهکار ارجمندش "آثارالباقیه عن قرون الخالیه" و "التفهیم لاوایل صناعه التنجیم".
آثارالباقیه در باره زندگانی ایرانیان، پیش از آمدن عربان است و بازگو کننده جشنها و آئینها و کردار و منش مردم ایرانزمین و همچنین بخش بزرگی از پیشینه تاریخی، افسانه‌ای و پهلوانی آنان.
التفهیم در باره اختر شناسی و آمار و هندسه است که گویا ابوریحان آنرا خود از عربی به پارسی برگردانده است و از این نگر نیز این کتاب را باید یادگار پُرارجی از شیوه نگارش پارسی در سده‌های چهارم و پنجم بشمار آورد.
پس نخستین گام، نگاهبانی از دستآوردهای فرهنگی و بویژه نوشتاری ایرانیان بود، که برای گریز از نابودی می‌بایست بزبان عربی نوشته می‌شد. گفتنی است که فرهیختگان و دانشمندان ایرانی، که آمدن عربان را تنها یک شکست زودگذر می‌دانستند و نه از هم گسستن شیرازه سرزمینشان، بدین امید که بزودی زود سپاهیان ایران دشمنان را (مانند آنچه که بارها در سده‌های پی در پی در باره رومیان رخ داده بود) برانند و آنان بتوانند بخانه‌های خود بازگردند، زادگاه خود را در میانرودان و خوزستان و پارس واگذاشته و در درازای دهه‌ها و پیشرفت روزافزون مسلمانان رفته رفته به دوردستترین بخشهای ایرانزمین، خراسان بزرگ گریخته بودند.
چنین شد که این خاندانها در آن سرزمینها ماندگار شدند و پرچم پایداری فرهنگی در برابر مسلمانان را برافراشتند، این جنبش باید چنان گسترده بوده باشد که کوچ انبوه عربان (1) به خراسان نیز نتوانسته است از پس آن برآید و به باژگونه آنچه که در مصر و شامات و مغرب رخ داد، بجای آنکه بومیانِ خراسان عرب شوند، عربهای کوچیده بدانجا ایرانی شدند و زبان مادری خود را از یاد بردند.

.1. گروهی از اینان از تیره یمانیان بر همزبانان عرب خود، بنی امیه، شوریدند و به ابومسلم پیوستند. بنگرید به تاریخ اجتماعی ایران، جلد دوم، مرتضی راوندی در باره جنبش سیاه جامگان.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة القصص آيات: 88 محل نزول: مکه
 
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ 78 فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ 79 وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ 80 فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ المُنتَصِرِينَ 81 وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ 82 تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 83 مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 84

 

ترجمه فارسي مکارم

(قارون) گفت: «اين ثروت را بوسيله دانشى كه نزد من است به دست آورده‏ام!» آيا او نمى‏دانست كه خداوند اقوامى را پيش از او هلاك كرد كه نيرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! (و هنگامى كه عذاب الهى فرا رسد،) مجرمان از گناهانشان سؤال نمى‏شوند «78» (روزى قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند: «اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستى كه او بهره عظيمى دارد!» «79» اما كسانى كه علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند: «واى بر شما ثواب الهى براى كسانى كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام مى‏دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دريافت نمى‏كنند «80» سپس ما، او و خانه‏اش را در زمين فرو برديم، و گروهى نداشت كه او را در برابر عذاب الهى يارى كنند، و خود نيز نمى‏توانست خويشتن را يارى دهد «81» و آنها كه ديروز آرزو مى‏كردند بجاى او باشند (هنگامى كه اين صحنه را ديدند) گفتند: «واى بر ما! گويى خدا روزى را بر هر كس از بندگانش بخواهد گسترش مى‏دهد يا تنگ مى‏گيرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نيز به قعر زمين فرو مى برد! اى واى گويى كافران هرگز رستگار نمى‏شوند! «82» (آرى،) اين سراى آخر تو را (تنها) براى كسانى قرارمى‏دهيم كه اراده برترى‏جويى در زمين و فساد را ندارند; و عاقبت نيك براى پرهيزگاران است! «83» كسى كه كار نيكى انجام دهد، براى او پاداشى بهتر از آن است; و به كسانى كه كارهاى بد انجام دهند، مجازات بدكاران جز (به مقدار) اعمالشان نخواهد بود «84»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

karimzadeh_behnam@yahoo.com

آرزو دارم بيايي

آرزو دارم بيايي مژده ي سبز بهارم
اي تمام آرزويم اي همه دار و ندارم

آرزو دارم بيايي در دل تاريك غم ها
اي جمالت روشناي خلوت شب هاي تارم

بي تو اي آرام جانم، پرپرِ دست خزانم
بي تو كو درمان دردم ، بي تو كو صبر و قرارم

مانده ام در حسرت و غم ز انتظار دير پايت
آرزو دارم بيايي تا سرآيد انتظارم

 

 

ramin_tabligh_145@yahoo.com

صدای دوست قلبم زیر و رو کرد
نسیم کویش این دل را رفو کرد
قدمهایش غرورم را فرو ریخت
می نابش دهانم را سبو کرد
نگاهش بر وجودم دخنه ای زد
لبانم بر لبانش آرزو کرد
رها گشتن ز این دنیای غربت
مرا در فکر پیوست به او کرد

شاعر : رامین قانع خرازی کار

---------------------------------------------
انجمن ادبی شعر خراسان رضوی
مکان : مشهد مقدس - بین چهارراه خواجه ربیع و میدان شهدا - دانشگاه آزاد اسلامی
زمان: سه شنبه ها هر هفته ساعت 17 الی 19
با مدیریت صادق کمیلی

 

 

hamed.1360@yahoo.com


 

 

Funous@funous.com

چتر لطف الهی

حكايتي از زبان مسيح نقل می‌كنند كه بسيار شنيدنی است، می‌گويند او اين حكايت را بسيار دوست داشت و در موقعيت‌های مختلف آن را بيان می‌كرد، آن حكايت از اين قرار است:
«مردی بود بسيار متمول و پولدار، روزی به كارگرانی برای كار در باغش نياز داشت، بنابراين پيشكارش را به ميدان شهر فرستاد تا كارگرانی را برای كار اجير نماید، پيشكار رفت و همه كارگران موجود در ميدان شهر را استخدام كرد و آورد و آن‌ها را در باغ به كار گمارد.
كارگرانی كه آن روز در ميدان نبودند، اين موضوع را شنيدند و آنها نيز آمدند، روز بعد و روزهای بعد نيز تعدادی ديگر به جمع كارگران اضافه شدند، گرچه اين كارگران تازه، غروب بود كه رسيدند، اما مرد ثروتمند آنها را نيز بکار گمارد، شبانگاه هنگامی كه خورشيد فرو نشست، او همه كارگران را گرد آورد و به همه آنها دستمزدی يكسان داد، بديهی است آنانی كه از صبح به كار مشغول بودند، آزرده شدند و گفتند: "اين بی‌انصافی است، چه می‌كنيد آقا؟، ما از صبح كار كرده‌ايم و اينان غروب رسيدند و بيش از دو ساعت نيست كه كار كرده‌اند، بعضی‌ها هم كه چند دقيقه پيش به ما ملحق شدند، آنها كه اصلاً كاری نكرده‌اند."
مرد ثروتمند خنديد و گفت: "به ديگران كاری نداشته باشيد، آيا انچه كه به شما داده‌ام، كم بوده است؟"
كارگران يك صدا گفتند: "نه آنچه كه شما به ما پرداخته‌ايد، بيشتر از دستمزد معمولی ما نيز بوده است، با وجود اين، انصاف نيست كه اينهایی كه دير رسيدند و كاری نكردند، همان دستمزدی را بگيرند كه ما گرفته‌ايم."
مرد دارا گفت: "من به آنها داده‌ام زيرا بسيار دارم، من اگر چند برابر اين نيز بپردازم، چيزی از دارايی من كم نمی‌شود، من از استغنای خويش می‌بخشم، شما نگران اين موضوع نباشيد، شما بيش از توقعتان مزد گرفته‌ايد پس مقايسه نكنيد، من در ازای كارشان نيست كه به آنها دستمزد می‌دهم، بلكه می‌دهم چون برای بخشیدن بسيار دارم، من از سر بی‌نيازی است كه می‌بخشم."»
سپس مسيح گفت: "بعضی‌ها برای رسيدن به خدا سخت می‌كوشند، بعضی‌ها درست دم غروب از راه می‌رسند، بعضی‌ها هم وقتی كار تمام شده است، پيدايشان می‌شود، اما همه يكسان زير چتر لطف و مرحمت الهی قرار می‌گيرند."
خداوند استحقاق بنده را نمی‌‌نگرد، بلكه دارایی خويش را، او به غنای خود نگاه می‌كند، نه به كار ما، از غنای ذات الهی جز بهشت نمی‌شكفد، بايد هم اينگونه باشد، بهشت، ظهور بی‌نيازی و غنای خداوندی است.
امثال این حکایتها توسط دیگر اندیشمندان و مصلحان بشری نیز چه بسیار بیان شده است، کتب ادیان مختلف سرشار است از حکایتهایی این چنین، که از اعماق تاریخ ما را به عشق ورزیدن فرا می خوانند، آیا زمان آن فرانرسیده است که ابنای بشر متفکرانه اختلافات را به کناری نهاده و دست در دست یکدیگر، فارغ از تمامی مظاهر اختلاف، سرود یگانگی سردهند؟

به امید آن روز
---------------------------------------
لطفا این متن را برای دوستان خود ارسال نمایید، کسانی که برایتان ارزشمند هستند، اما اگر این کار را انجام ندادید، نگران نباشید، هیچ حادثه ناخوشایندی برای شما رخ نخواهد داد، شما تنها این فرصت را که به دنیای شخص دیگری با این مطلب روشنایی بیشتری ببخشید، از دست خواهید داد، کسی چه می داند، شاید یکی از دوستان شما هم اکنون بیشترین نیاز را به خواندن این مطلب داشته باشد.

برگرفته از سایت www.Funous.com

منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات زیبای شما از طریق وب سایت فوق و یا آدرسهای پست الکترونیک Funous@Funous.com و Funous@yahoo.com هستیم.

فانوس : سرود یگانگی

 

 

محفوظ

جوابيه

سلام.عرض ادب و ارادت خدمت آقا مبین و دیگر هم گروهی های عزیز خودم.
باز هم در جواب دوست عزیزم باید بگم که:
من نمی دونم چرا خیلی ها مشکلات اقتصادی یا دیگر مسائل کشور رو به دولت تحمیل می کنند؟ بابا جون به خدا این کمال نامردیه که ما از زحمات دولت چشم پوشی کنیم. چرا باید مسائلی رو که چند سال پیش بذرش کاشته شده و الان رشد کرده و دولت محترم سعی در هموار کردن اون داره رو به دولتی تحمیل کنیم که رهبر عزیز و فرزانه ی ما بارها و بارها از این دولت حمایت کرده.خوبه آقا مبین هم یه مطلبی در این باب در روزانه منتشر نمودند.همه ی ما و حتی مسئولین دیگر کشورها به داشتن رهبری مدیر و مدبر همچون آیت ا... العظمی خامنه ای حسرت می خورن . و ............ با وجودی که بیشتر ما علم شناخت رهبرمون رو بنا به مسائلی نداریم ، به روشنی حمایت ها و پشتیبانی های رهبر از دولت رو میبینیم اما باز هم چشم هایمان کور شده و نمی بینیم....چرا همیشه باید از نقاط ضعف سخن گفت ؟ چرا خوبی ها رو نمی بینیم. چرا نقاط قوت را نادیده گرفته و دست رو نقاط ضعف و مسائلی گذاشته ایم که گفتم بیشتر اینها ریشه در گذشته و دولتهای قبل داشته و حالا این دولت باید جواب گو باشد.مگه در همین روزانه نخواندی که بنیاد باران ( بنیاد بارانی که مسئولین آن مسئولین کشوری دولت قبل بوده اند ) در کارش موفق نبوده و رو به...........حالا فکرشو کن چرخوندن کشوری که از طرف اجانب برای براندازی نظام و انقلاب اسلامی داره هزینه میشه.از هرطرف دارن فشار میارن که تحریم بشیم.و و و و و و .......حالا یه عده خدمت کار اومدن تا کار کنن رو باید اینجور حمایت کرد ؟ من هم میدونم دولت ضعف هایی داره و در برخی موارد خوب عمل نشده اما این دلیل نمیشه با دولت اینطور رفتار بشه.تورو خدا بیاین یکم روشن تر به وقایع نگاه کنیم.خوبه خوده شما تو ایمیلتون دم از جوانمردی زدی. اما براستی این جوانمردی در شما زنده هست ؟؟؟
چشم ها را باید شست . طور دیگر باید دید.
یا حق.
ایمیل من هم محفوظ بماند...

 

 

sara_razavi25@yahoo.com

با سلام خدمت جناب آقای مبین
من یکی از اعضای پرو پا قرص مبین هستم و تقریبا هرروز روزانه را مطالعه می کنم.با توجه به این که عضو چندین گروه دیگر هم هستم و در ضمن به شدت اهل گردش در اینترنت و جمع اوری اطلاعات هستم. باید بدون اغراق اعتراف کنم که مبین تنها گروهی است که وقتی مطالعه اش می کنم و ایمیلهاشو نگاه می کنم احساس غرور می کنم.دلیلش هم اینکه مطالبی که شما استفاده می کنید و اقعا در سطح قشر فرهیخته و دانشمند هست و در عین حال برای افراد عادی هم به اندازه کافی مطلب هست.
حتی گروههایی که چندین ایمیل سندر دارند و هزار و یک برو بیا به این اندازه نتوانسته اند در دل اعضا جا باز کنند و یا حتی مخاطب جذب کنند.ضمن اینکه مطالب روزانه هم علمی و هم دستچین شده و قابل استفاده است و فکر می کنم شما خودتان تنها یا حداکثر دو سه نفر کمک داشته باشید که اگر اینجوری باشه واقعا عالیه .البته نمی دونم چرا مردم به چیزای خوب زود عادت می کنن و فکر می کنن همیشه باید همینطور بوده باشه و چیز عجیبی نیست اما من بعد از دوسال که از عضویتم در مبین میگذره واقعا تعجب می کنم که شما چقدر خوب این مجله رو مدیریت کردید و هر روز هم بهتر میشه . هرچند گاهی بی نظمی در ارسالش اتفاق می یفته اما اینو بگم که این بی نظمی هم باز به علت کیفیت روزانه است که نظم فدای کیفیت می شه و روزهایی که روزانه پس از چند روز تاخیر منتشر می شه واقعا شاهکاره.
مطلب دومی که نتونستم جلوی خودمو بگیرم و در باره اش نظر ندم سخن مبین شماره امروز روزانه 978 روز 6 مرداد بود که باور کنید به کل مطالب روزانه می ارزید و می شه گفت یک تحلیل کاملا علمی و سیاسی سالم از کار دولت بود که فقط در میان نوشته های کارشناسان قوی سیاسی که امروزه مقاله اشون رو به هر مجله ای هم نمی دهند شاید پیدا بشه لذا خواستم بهتون بگم که محبوبیت شما در بین ما چندین برابرشد و هرچند این مقالات دردی از بدبختی های ما رو دوا نمی کنه اما لااقل حرف دل ما رو با زبانی شیوا بیان می کنه.به هر حال ازتون متشکرم و دوست دارم بدونید که کارتون عالیه.

به قول شما پی نوشت: راستی اگه دوست داشتید لطفا تواضع را کنار بگذارید و مطلب من رو در روزانه استفاده کنید .
و یه پیشنهاد: یه نظر سنجی اینترنتی از اعضای مبین خیلی لازم به نظر می رسه.
باتشکر/ارادتمند و دوستدارشما سارا

 

 
mhrsanei@googlemail.com

استروئیدها تبلیغ یا اطلاع رسانی

هفته نامه ها و مجلات را بدنسازی را که ورق نمی زنم می خوانم ! به دو مورد کاستی به طور عمده بر می خورم یکی کمبود مقالات در باب روانشناسی ورزش که در مطالب قبلی اشاره کردم و مورد دوم نبود هیچ بحث و مطلب و مقاله ای درمورد استروئیدها !
حتما از خودتان می پرسید مگر می شود در مورد داروها که دوپینگ و ممنوع و هزاران عوارض دارد در مجلات بدنسازی که در سطح کشور پخش می شود مقاله نوشت و داد دست بدن سازان و ورزشکاران که بروند مصرف کنند .
به عقیده من بدنسازان ایران دو دسته هستند عده ای هستند که از مصرف خطرناک ترین استروئیدها هیچ ابائی ندارند و عده ای هم از مصرف معمولی ترین و مفید ترین مکملها هم هراس دارند البته اکثریت به این شکل هستند و مسلما همه در این دو دسته نمی گنجند .
متاسفانه مشکل کشور ما از همین جا شروع می شود انگار با اسمشو نبر کردن مسائل ممنوعه مشکل به خودی خود حل می شود کما اینکه بارها مسئولین بهداشت کشور گفته اند یکی از دلائل عمده شیوع ایدز عدم آگاهی جوانان و نپرداختن تریبونهای اطلاع رسانی رسانه ها و غیره به آموزش این مسئله و شفاف کردن موضع برای مردم - فرزندان و خانواده ها است .
قدری فکر کنیم آیا باب استروئیدها در بدنسازی و رواج آن در باشگاهها مشابه همان مسئله نیست اقایان سردبیران مجله تا کی به چاپ مطالب تکراری تمرین – تغذیه – مکمل – چربی سوزی ... خواهید پرداخت چرا هیچ کس به شکستن این تابو و روشن کردن ذهن جوانان کم اطلاع ورزشکار و هشدار برای نیافتادن آنها به دام مربیان سودجو و سایر به قول خودشان حرفه ای ها نیست ؟
مگر همه نمی دانیم مشکل اصلی در نابودی جسم بدنسازان و حتی مرگ در بسیاری موارد خود استروئید نبوده بلکه دوزهای غیر علمی مصرف های چند برابر و دوره های چند استروئیدی ( استک) غیر اصولی است که فاجعه به بار آورده است .
مصرف استروئید خطرناک – با بسیاری عوارض همراه – و ممنوع است همه قبول داریم ولی آیا با نپرداختن به مسئله هیچ کس مصرف نمی کند یا بیشتر شاهد بیمارستانی و مرگ عده ای نا آگاه می شویم .
چند نفر می دانند که استروئیدها که عمده آنها باعث افزایش ناگهانی فشار خون می شود به هیچ وجه نباید در ساعات پایانی شب مصرف شود چون احتمال سکته قلبی موقع خواب وجود دارد هنوز چقدر استروئیدهائی که عوارضش بیشتر از خواص آنابولیکی آنهاست مصرف می شود .
می شود باب توضیح در مورد داروها با توضیحات علمی و ذکر مستند عوارض آنها پرداخت همانطور که در بسیار از کتابهای معتبر در مورد این مقوله بحث شده و در بازار وجود دارد بدون اینکه قصد تبلیغ برای مصرف دارو داشته باشند و هراسی از اینکه با توضیح در مورد استروئیدها بدنساز تشویق به دوپینگ می شود .
رسالت اصلی رسانه ها آگاهی و اطلاع رسانی است وگرنه هیچ بدنسازی با مراجعه به کتاب تمایل به مصرف دارو پیدا نکرده ولی متاسفانه کسانی که به توصیه به اصطلاح حرفه ای ها گوش می کنند کمتر اهل مطالعه هستند ولی اگر یک نفر از مرگ نجات پیدا کند کافی است .

 

.

alirezamajidi@gmail.com

مرگ رؤیاپرداز

اوایل صبح جمعه، «‌رندی پاش»، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون در سن 47 سالگی درگذشت.
در سپتامبر 2006، تشحیص داده شده که رندی پاش مبتلا به شکل غیرقابل درمانی از سرطان پانکراس (لوز المعده) شده است. در همان ماه آقای پاش در دانشگاهش سخنرانی‌ای ایراد کرد که توجه بسیاری را به خصوص در محیط اینترنت به خود جلب کرد، طوری که میلیون‌ها نفر به کمک سایت‌های اشتراک ویدئو همچون یوتیوب آن را تماشا کرده‌اند.
در این سخنرانی، پاش به جای اینکه در مورد بیماری و مرگ قریب الوقوعش حرف بزند، سخنرانی را تبدیل به مراسمی کرد، برای بزرگداشت رؤیاهای کودکی و زندگی.
آوریل همان سال، رندی با کمک یکی از نویسندگان وال استریت ژرنال کتابی با عنوان «آخرین سخنرانی» The Last Lecture منتشر کرد، کتابی که تا امروز 6 میلیون دلار فروش کرده است.
رندی پاش، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون، یکی از پیشگامان در دانش پژوهش‌های مربوط به واقعیت مجازی بود. او در سخنرانی مشهورش به آروزهای دوران کودکش‌اش مثل نوشتن مقاله‌ در دانشنامه جهانی ، تجربه جاذبه صفر و کار کردن در والت دیسنی اشاره کرد و از دانشجویان خواست که برای این آرزوها و رؤیاها ارزش قائل شوند.
سخنرانی و کتابی که پاش منتشر کرد، او را بسیار مشهور کرد، طوری که در یکی از شوهای معروف «اوپرا وینفری» شرکت کرد و در فیلم جنگ ستارگان هم نقش کوتاهی بازی کرد. پاش، از شهرتش استفاده کرد و از کنگره آمریکا خواست بودجه بیشتری را برای پژوهش‌های مربوط به سرطان پانکراس اختصاص دهد.
پاش، در وبلاگش به صورت مرتب در مورد وضعیت سلامتش می‌نوشت، هفته پیش او در وبلاگش نوشت که بر اساس PETscanای که انجام داده است، سرطان او بسیار بیشتر از حدی که انتظار می‌رفت، پیشرفت کرده است.

 

 

محفوظ

هويت نام

قسمت ششم

سميرا
سميرا در لغت به معني زن گندمگون است و بد نيست بدانيد كه سميرا نام موزه اي است در راه مكه معظمه .
سميرا فردي است كه علاقه زيادي به درك رفتار و خصوصيات ديگران دارد تا بتواند به آنها در حل مشكلات و مسائل شان كمك كند . البته گاهي اوقات اين خصوصيت موجب كنجكاوي بيش از اندازه سميرا نسبت به ديگران مي شود . بي شك اين مهمترين و اصلي ترين خصوصيتي است كه در وجود سميرا به چشم مي خورد . اما نبايد فراموش كرد كه اين ويژگي رفتاري هميشه هم خوب و مفيد نيست . چرا كه معمولاً موجب مي شود تا او عقايد و نظر خودش را درباره مسائل و موضوعاتي كه در برخي موارد به او هم مربوط مي شود بيان نكند و به عبارتي موجب محدود شدن خودبيانگري او مي شود . ضمن اينكه اين مسائل موجب كاهش اعتماد به نفس او مي شود . در حالي كه ابراز عقايد و ويژگي هاي رفتاري او مي تواند احساس خوبي را در روان و جسم او به وجود بياورد . بنابراين بهتر است سعي كنيد كه او هم تفكرات و نظر خودش را درباره مسائل مختلف به زبان آورد . سميرا داراي يك شخصيت حساس است و بايد مراقب باشيد تا موجبات ناراحتي او را فراهم نكنيد . چرا كه در در برخي افراد داراي اين نام ، حساسيت زياد موجب ايجاد سوء برداشت هايي مي شود كه به زيان طرفين است . سميرا فردي خلاق است و مي تواند در فعاليت هايي كه نياز به ابتكار و خلاقيت دارند ، حضور مؤثري داشته باشد . او فردي است آرمانگرا و ايده آليست . همين ويژگي موجب مي شود تا در برخي موارد او خطرناك شود . زيرا براي رسيدن به هدف حتي اگر لازم باشد ، با هر كس كه در مقابل او باشد برخورد خواهد داشت . سميرا را اغلب بهتر است در فعاليت هاي ادبي و هنري ديد . چون معمولاً به موفقيت هاي خوبي در اين زمينه دست مي يابد . او تلاش مي كند تا در معاشرت هاي شخصي خود هماهنگ عمل كند و به شدت از ناهماهنگي هاي اطراف خود رنج مي برد . يكي ديگر از چيزهايي كه سميرا به آن اهميت مي دهد پاكيزگي محيط شخصي اوست.
و اما نكته آخر : سميرا اگرچه در خواندن افكار و در كاحساسات ديگران از نظر روحي فوق العاده سريع و غيرقابل تصور است ، اما متأسفانه قادر نيست تا احساسات دروني خود را به زبان آورد و تجربه ثابت كرده است كه اين نكته مي تواند اثراتي بر روي او داشته باشد .

شما مي توانيد با مراجعه به اين نشاني ، نام خودتون رو درخواست كنيد . يادتون باشه ، اولويت با اوني هست كه زودتر درخواست كنه .
منبع : hoviyatenam.tk
توجه: هنگام ورود به " هويت نام " از هر كدام از نشاني ها ، به ساعت و تاريخي كه در بالا ، سمت راست وجود دارد توجه بفرماييد . در صورتي كه ساعت ، زمان صحيح را نشان نمي دهد ، بر روي يكي از آدرس هاي قسمت " ساير آدرس ها " كليك بفرماييد تا آخرين به روزرساني نشان داده شود.

 
 

behrooztavakkoli28@yahoo.com

خاطرات يك مرده (10)

ناردانا...ناردانا
ناردانا سي ام....
آتامون.....آنامون...
بير . دانا سي ام
« نار دونه...نار دونه
ناردونه هستم
براي پدر و مادرم
يكي يك دونه هستم....
قطعه اي از يك ترانه آذري
قديمي...
يادت هست خانومي. هميشه تو آشپزخونه
وقتي غذا درست مي كردي اين ترانه آذري را زمزمه مي كردي . من هم ميومدم پشت سرت مي خوندم كه نه خانومي تو
« يكي يك دونه من هستي همين .»بعد تو ريز مي خنديدي و من هم تو دلم قربون خنده هات مي رفتم . يادت هست؟ اسمت «ناردانا» است اما من هميشه تو رو خانومي صدا مي زدم . خانوم تمام
نار دونه هاي دنيا .
ببين خانومي وقتي تو اين قبرستون خبري ميشه، مرده ها ياد يه خاطره در زمان زنده بودنشون مي افتند . وقتي هامون رو رو شونه آوردند تو قبرستون، نمي دوني چه خبر بود . مثل اين كه همه آدماي شهر اومده بودند اين جا، خيلي شلوغ شده بود. سنگ قبر ها را لگد مي كردند، بدون ملاحظه . صداي آخ و اوخ مرده ها بلند شده بود، خوبه كه من طبقه اول اين قبر دو طبقه هستم، فكر كنم سنگ گرانيت قبرم خراب شده، از بس آدم زنده بخاطر هامون اومده بودند اين جا و از روي سنگ قبر من با ساير دوستاي مرده ام رد شدند. زنده ها كه نمي فهمند ما مرده ها دوست نداريم لگد مال بشيم . خانومي وقت كردي سنگ گرانيت قبر من رو عوض كن . آره خانومي شلوغ بود من هم ياد اون قديما افتادم...يادت هست؟ با اصرار تو براي پنجمين بار رفتيم سينما...باز هم براي ديدن فيلم هامون ... توسينما پشت ما يه زن و مرد بودند . جلوي ما هم دو تا دختر جوون . چراغ ها خاموش شدند فيلم شروع شد يادت هست خانومي؟ سرت رو آوردي جلو دم گوش من هي مي گفتي «شوهر يعني هامون نيگا كن چقدر زنش رو دوست داره ياد بگير»
من هم براي اين كه لجت رو درآرم
آروم پرسيدم « خانومي زن هامون تو فيلم كيه؟» تو جواب دادي «بيتا... بيتا فرهي» من هم يواش در گوشت گفتم «خودمونيم خانومي خيلي خوشگله مگه نه؟» يادت هست خانومي بازوم رو نيشگون گرفتي خيلي محكم و در گوشم گفتي «اوهوي... چشمات رو درويش كن فقط به هامون نگاه كن فهميدي؟ امان از دست شما مرداي حيز و چشم چرون .»
خنديدم و با خنده دستت را فشردم و گفتم
«اون فقط اسمش بيتاست اما خانومي
تو... تو خوشگلي بيتا هستي حرف نداري سليقه من هستي همه ميدونند من سليقه خوبي دارم، تو ناردونه من هستي تو همه هنرپيشه ها تك هستي يه ناردونه آذري،
بعد تو هم دست من رو فشار دادي و ريز خنديدي از اون خنده ها كه من هميشه بقربون خنده هات مي رفتم . مرد پشت سري ما رو كرد طرف زنش و با صداي كمي بلند گفت« بكشش هامون د يالا شليك كن زني كه بجاي خونه داري و پخت و پز همش بفكر نقاشي كردنه بميره بهتره بزن ديگه معطل نكن هامون.» زنش همانطور كه مي گفت «هيس... يواش اين جا سينماست ادامه داد من داره يواش يواش گشنه ام ميشه حالا واسه شام چي گذاشتي؟»
مرد هم جواب داد «همون قيمه بادمجون كه تو دوست داري .... ميريم خونه پلو پز رو روشن مي كنيم دوتايي مي شينيم تو تراس مي زنيم به بدن خوبه عزيزم؟»
يادت هست خانومي ما هم سرهامون رو آورديم نزديك هم و شروع كرديم كر...كر خنديدن.» يكي از دختراي صندلي جلويي سر برگردوند عقب و گفت « يواش خانوم
بذاريد ببينم چي شد؟ تو هم سر بردي جلو نزديك اون دختر و پرسيدي «چي چي شد؟ هامون يا زنش؟» دختر هم حواب داد « هامون كه يه چيز ديگه است اما من از زناي هنرمند خوشم مياد.» يادت هست خانومي تو هم كه تعصب هامون رو داشتي جواب دادي «اما هامون يه شوهر نمونه است مگه نه؟»
فيلم تموم شد چراغ ها روشن شدند، دو تا دختر برخاستند سر برگروندند عقب وقتي چشمشون افتاد به تو خيره نگاهت كردند يادت هست خانومي، مات خوشگلي تو شده بودند . دختر دومي با آرنج زد به پهلوي دختر اولي و به تو اشاره كرد و گفت »چشم هارو نيگا كن سميه درست مثل اليزابت تيلور ميمونه... من هم خنديدم داشتند تو دلم فند مي سابيدند .
درسته كه هيچ زني چشم نداره خوشگل تر از خودش رو ببينه اما اون دوتا دختر مسحور خوشگلي تو شده بودند....دختر اولي به تو گفت «واي شما چه خوشگليد خانوم... بعد رو كرد طرف من و گفت
آقا رفتيد خونه براي خانموتون اسفند دود كنيد... خوش بحالتون كه يه همچين زن خوشگلي داريد...يادتون نره ممكنه چشم بخوره دور از جون...» من هم كه داشتم ذوق مي كردم دستت رو گرفتم رفتيم خونه يادت كه هست برات اسفند دود كردم دلم نمي خواست چشم بخوري خداي ناكرده .باز هم مي گم خواهر كوچكترت هميشه حسودي تو رو
مي كرده، واسه همينه كه مي خواد تو زن برادر شوهرش بشي چون تو هزار تا خواستگار داشتي زن من شدي اما خواهر كوچكترت دلش مي خواست اون زن من بشه قبلا كه گفته بودم اما تو....فقط تو خانومي نه هيچ كس ديگه چه در اون دنيا...يعني دنياي زنده ها، چه اين دنيا پيش من يعني اين جا تو دنياي مرده ها...باور كن فقط تو يكي يك دونه خودم ...عزيز ناردونه خودم....

توكلي

 

 

sarband.m@gmail.com

يك انتقاد

اين روزها و در اواسط تابستان و بخصوص امسال، گرما به شكل غير قابل تحملي بالا رفته و به مردم فشار مي‌آورد. در اين ميان بي‌برقي‌ها مزيد علت بي‌طاقتي‌ها شده و صداي همه را درآورده. هر چند كه دليلش را بداني و زماني كه در شرايط عادي به سر مي‌بري چنين بي‌برقي‌هايي را حق بداني. اما مشكل از جائي شروع مي‌شود كه صبر از كف مي‌دهي و به زمين و زمان فحش مي‌دهي. آن وقت تو هم يك آدم منطقي بودي به قول ميكانيك‌ها به ريپ زدن و جوش آوردن مي‌افتي. چيزي كه اين روزها حتي براي بدن ضعيف من هم رخ مي‌دهد. چه برسد عده‌اي ديگر كه در خوشي هم ناسزا مي‌گويند. در اين ميان از جمله مواردي كه به سيستم بدني كمك مي‌كند استفاده از تغذيه‌هاي خنك كننده است. در گذشته كه امكانات و رفاه طلبي مردم بسيار اندك بود، از جمله غذاهاي سبك و خوشمره بخصوص براي شام، آب دوغ خيار بود. از طرفي سادگي و از طرفي آسان تهيه شدن و از طرفي سيستم تقريباً خنك كننده آن به نظر از مهمترين دلايل استفاده از اين غذا بود تا آنجا كه براي زندگي مردمان به ضرب المثلي هم تبديل شد…
يكي از مجله‌هاي الكترونيكي روزانه كه به صورت ايميل ‌هم فرستاده مي‌شود و بيشتر به شكل زرد اداره مي‌شود و محور كار آن در ابتدا اجتماعي است، دست به تحليلي از نوع آبدوغ خياري (با همان صفات بالا) زده است. البته اين نشريه الكترونيكي مشي خاص سياسي را دنبال نمي‌كند و از لينك مطالب رجا نيوز تا لينك‌هاي عجيب را مي‌توانيد در لينك‌هاي روزانه‌اش ببينيد. به نظر مي‌رسد داراي تعداد مخاطبان خوبي است و جذاب هم به نظر مي‌رسد. بله، در راستاي همان شرايط و مطالب بالا دست به تحليل خنده داري زده است كه شايد بد نيست چون بين مردم هم رواج دارد، فقط به آن اشاره بكنيم.
اول از همه محض در به گاردي كاملاً تخصصي و بيطرفانه و مثلاً خيرخواهانه و صد البته خنده ‌دار آورده است:«همين اولش بگم نه بحث سياسي مي خوام بکنم، و نه طرفداري و يا تخريب و انتقاد کورکورانه از يک شخص يا جناح، حساب دو دو تاست» خب بايد گفت كه دو دوتا ايشان يك هم نمي‌شود چه برسد به چهار! البته ايشان براي قبولاندن منطق خود از استدلال بامزه‌اي استفاده كرده. به اين شكل كه با نمونه آوردن اجراي طرح سهميه بندي و تنيجه شكست گرفتن از آن(!) به دومين كار بزرگ اجرائي دولت يعني طرح تحول اقتصادي اشاره كرده و گفته اين هم مثل آن به خاطر عدم عدم كارشناسي با شكست مواجه مي‌شود؛ پس:«آقاي احمدي‌نژاد ميشه بسه؟»
همانطور كه گفتم فقط در حد اشاره مي‌نويسم. اول اينكه با ذكر دو مطلب و رفرنس يكي مبني بر خرجي كه براي اين طرح شده و ديگري برگشتن ميزان مصرف بنزين به قبل از سهميه بندي، به اين نتيجه رسيده كه طرح شكست خورده و البته به علافي ها و خرج هاي ديگر اشاره كرده و آزاد شدن بنزين در طرح تحول اقتصادي را شاهدي بر مدعاي خود آورده. اول بايد گفت كه اين طرح الزام قانوني بوده كه مجلس بر عهده دولت گذاشته و دولت با شجاعت و با افتحار آنرا بر خلاف ساير دولت‌هايي كه مي‌ترسيدند اجرا كرده است. حتي با اصراري كه مجلس بر زود اجرا شدن آن، كه نتيجه عدم كارشناسي را در پي داشت، دولت با مرحله مرحله كردن و سعي در زمينه‌سازي بيشتر براي اجراي آن از عواقب بيشتر آن جلوگيري كرد. همچنين بايد گفت كه هدف از اين طرح لزوماً پائين آوردن ميزان مصرف مردم نبود. مهار رشد و جلوگيري از قاچاق سوخت كه مهمترين دليل آن بود به خوبي انجام شد و اينكه اشاره مي‌شود به برگشت ميزان مصرف بايد گفت دولت هم بايد از ايجاد سختي براي مردم جلوگيري مي‌كرد و هم ميزان سفرهاي تابستاني رشد داشته. پس آوردن دليل اينكه ميزان مصرف به قبل از سهميه بندي رسيده جز ناشي بودن از تحليل‌هاي بدوغ خياري چيز ديگري نيست. چون تابع‌هايي مثل رشد استفاده از ماشين، مسافرت‌ها در تابستان و مقايسه آن با ايام ديگر سال، عدم رشد و چند فاكتور تخصصي ديگر مفقود است. نيجه اينكه نه تنها اين طرح شكست نخورده بلكه تاكنون با موفقيت كامل اجرا شده و باعث نرسيدن به مرز خطري كه كارشناسان چه امنيتي و چه انرژي براي امسال در نظر گرفته بودند، كه باعث تحريم و مشكلات و راه افتادن كاروان‌ها و قطارهاي كاميون‌هاي سوخت براي تامين آن به شكلي كاملا ناممكن و خطرناك مي‌شد.
و باز هم بايد گفت اين طرح تحل اقتصادي ابتدا حتي به اذعان دشمنان دولت ارزشي در ديد اول وظيفه قانوني دولت بوده كه حدود دو سال سه دستگاه مهم دولتي روي آن كار كارشناسي انجام داده‌اند. باز هم اين تحليلگر(!) به خرج بالاي اين طرح اشاره كرده است، كه البته در اين تغيير بسيار نامحسوس است و اينكه فرم هاي آن داراي اشكالاتي است. و خنده‌دار اينكه براي اثبات حرف خود از دوست و دشمن مايه گذاشته و دو لينك سايت‌هاي الف و تابناك را گذاشته. كه هر دو سايت و كاربرانش، درستي حرف اين تحليل گر(!) را به خوبي مشخص مي‌كند. سايت‌هايي كه دروغ‌ها و تخريب‌هايشان عليه دولت اظهر من الشمس است. البته در مورد دشمن با او همنظر هستيم!
او بعد از اين دو مقدمه! به اين نتيجه رسيده كه اين طرح هم مانند آن طرح به خاطر عدم كارشناسي با شكست مواجه مي‌شود. (با عرض معذرت از كساني كه به شعورشان با خواندن اين مطلب توهين مي‌شود) در ادامه هم خواسته‌اند كه با انجام اين كار كارشناسي نشده (كه به نظر مي‌رسه اين كلمه تبديل شده به يك تيكه باكلاس براي بيسواد و كم سواد براي بزرگ نشان دادن خود!) آبروي خود را نبرند!!!
به هر حال اينگونه كارشناسي ها در بين عوام الناس فقط انسان را ياد حكايت آن وزير پادشاه مي‌اندازد كه ثابت مي‌كند كه همه دربار پزشك هستند. مشكلي كه هميشه جامعه ايراني گرابانيگري آن بوده و همه خود را متخصص در همه امور مي‌دانند.
در آخر هم علت كارشناسي خود را در يك پينوشت ذكر كرده‌اند:«پي نوشت2: اين نوشته را در حالي دارم مي نويسم که براي دومين بار امروز برقمون قطع شده و در تاريکي مطلق و زير نور LED لپ تاپم دارم تايپ مي کنم!»

پينوشتـ…………………………………………………………………….
1. نمي‌دونم چرا در اين چند روز بچه هاي ارزشي كم كار شده‌اند. بعضي‌ها هم كه كلاسشون مثل اينكه بالا رفته. من هم در شرايط بي‌برقي و اينترنت قطع و وصل به سر مي‌برم و به شكل كاملا تاسف باري دارم ادامه مي‌دهم. تا خدا چه خواهد…
2. پيشنهاد مي‌كنم يك كاري بكنيم كه بفهميم در ماه رجب هستيم…

منبع

 

 

mamaam110@yahoo.com

جهاني‌سازي مهدوي و مخالفانش

قسمت دوم و پاياني

مي‌خواهند بگويند كه هيچ مدينه فاضله‌اي برتر و پيشروتر از وضع كنوني در جامعه جهاني كه ما آن را رهبري مي‌كنيم، نه فقط وجود خارجي ندارد، بلكه حتي وجود ذهني هم نمي‌تواند داشته باشد. پوپر در مصاحبه‌اش با اشپيگل، چند سال پيش از مرگش گفت امروز مدينه فاضله در كل تاريخ بشر، جامعه ايالات متحده است. مصاحبه‌گر از او پرسيد در جامعه‌اي كه هر 8 ثانيه، يك قتل و هر 9 ثانيه، يك تجاوز جنسي صورت مي‌گيرد و جامعه‌اي كه بزرگترين منبع درآمدش مواد مخدر و سلاح‌هاي كشتار جمعي هسته‌اي، شيميايي و ميكروبي است چگونه مدينه فاضله و پايان تاريخ است؟ او پاسخ
مي‌دهد كه اصل ضرورت فكر كردن به «مدينه فاضله» دروغ بزرگي بوده كه به ما گفته‌اند. هيچ مدينه فاضله‌اي در انتهاي تاريخ وجود ندارد و نبايد به آن فكر كرد و اين فكري انحرافي در ذهن بشر و باوري اساطيري است، يا فوكوياما، نظريه‌پرداز سرمايه‌داري آمريكا، گفت: اگر تاريخ پاياني هم دارد پايان آن، همين جامعه فعلي ايالات متحده آمريكاست. اين تفكر محافظه‌كاري است.
«كنسرواتيزم» دفاع از وضع موجود جهاني و دفاع از هرم قدرتي است كه هم‌اكنون بر دنيا حكومت مي‌كند و در رأس آن سرمايه‌دارها هستند و همه ملل ديگر، ملت‌هاي شرق، جنوب و همه، قاعده اين هرم و بردگاني هستند كه رأس هرم قدرت را بر دوش خود بايد بكشند. امروزه ثروت در دنيا چگونه تقسيم شده است؟ چند درصد بشريت، چند درصد ثروت و زمين را در دست دارند و معني اين آمار مبين چيست؟ و اگر كسي بگويد اين وضع، باز ادامه پيدا كند، به چه معني است؟
در روايت آمده است كه امام زمان (عج) فاصله‌هاي طبقاتي را در سطح جوامع بشري بر هم خواهند زد. در روايت داريم كه در زمان مهدي ما، هيچ انسان گرسنه‌اي در سراسر زمين پيدا نخواهد شد. اين آن مهدويتي است كه ما به آن معتقديم و همه اديان به آن معتقدند، ولي هيچ كس به اندازه شيعه، راجع به آن جامعه آخرالزمان و انقلاب بزرگ، شفاف سخن نگفته‌ است. و شايد ديگران، آگاهي شفاهي از وضعيت نداشته‌اند. شيعه حتي نام مقدس آن رهبر انقلاب جهاني را نيز مي‌داند، روش حكومت او را توصيف كرده است و شايد در هيچ مكتب ديگري چنين نباشد. شما در اُپانيشادها، در وداها، در
انجيل، در تورات و در همه منابع شرق و غرب، بشارت آخرالزمان را مي‌بينيد، ولي هيچ جا به اندازه منابع شيعه، شفاف و دقيق راجع به ايشان، حتي قيافه، حرف‌ها، شعارها و نحوه انقلاب و حاكميتش بحث نشده است. هدف عمده نظام ليبرال سرمايه‌داري كه مي‌گويد ما با «مدينه فاضله»سازي و با هر نوع اصول‌گرايي،‌ حتي غيرديني آن مبارزه مي‌كند، اين است كه در افكار عمومي بشر، به خصوص در دانشگاه‌هاي شرقي و اسلامي،‌ در ذهن دانشجو و سپس در ذهن مردم، حالت ترديد در وضع موجود و حالت متوقع و منتظره، پيش نبايد كه عجب!! پس مدرنيته سرمايه‌داري، آخر خط نيست؟ و بايد
منتظر بود؟ اين پرسش نبايد در افكار عمومي و خصوصي بشريت، جوانه بزند!! آنها مي‌خواهند بگويند كه هيچ چيزي ديگر فراتر از اين وضع موجود جهان نيست و آنچه هست، عين علم و عقلانيت و آخر خط و پايان تاريخ است. مي‌گويند اين جا ايستگاه آخر است و بشريت بايد از قطار پائين بيايند. توجه داشته باشيد نمي‌گويند كه همه بشريت در سطح ما زندگي كنند و امكانات مردم آمريكا را در اختيار داشته باشند. كه اگر بگويند، بايد دست از ستم جهاني و نابرابري‌ها بردارند. چون اگر معني «جهاني شدن» اين باشد كه توزيع ثروت، قدرت، آگاهي و حرمت و احترام در تمام جهان، يكسان باشد،
مورد قبول است، اما جهاني شدن كه آنان مي‌طلبند به معني «آمريكايي شدن» است؛ جهاني شدن از نوعي كه در رأسش، سرمايه‌داران حاكم بر آمريكا باشند و بقيه بشريت، قاعده آن هرم باشند.
گلوباليزيشن غربي، توجيه ستم غربي بر جهان است. اينان با «گلوباليزيشن مهدوي» مخالف‌اند و به گلوباليزيشن سرمايه‌داري آمريكا فراخوان مي‌كنند. اگر گلوباليزيشن، عبارت باشد از جهاني كردن آمريت آمريكا و منافع سرمايه‌داري حاكم بر آمريكا، صهيونيزم و انگليس، اين گلوباليزيشن فقط به نفع آنهاست و همان را ترويج مي‌كنند، اين «جهاني شدن» همه فرهنگ‌ها و ايدئولوژي‌هاي مقاومت را مي‌بلعد و هضم مي‌كند، اما اگر بگوييم كه ما گلوباليزيشن را قبول داريم، اما نه با معيارهاي سرمايه‌داري يهود، بلكه با معيارهاي امام مهدي (عج) كه مي‌گويد در تمام دنيا
هيچ انسان گرسنه‌اي نبايد باشد و نبايد در گوشه افريقا بچه‌هاي يازده ساله وزنشان به اندازه بچه‌هاي شش ماهه واشنگتن و نيويورك باشد و نبايد استخوان دنده‌ها و پهلوهايشان پوست آنها را بشكافد و از زير پوستشان بيرون بزند، آنها اين گلوباليزيشن مهدوي يعني عدالت جهاني را پس مي‌زنند و آنگاه توهم و اوتوپيا مي‌دانند، چون امام مهدي (عج) امنيت را براي همه، نه فقط براي سرمايه‌دارهاي غرب، مي‌خواهد. روايت داريم كه در زمان حكومت جهاني امام مهدي (عج) امنيت بدان حد بر جهان، حاكم مي‌شود كه يك دختر نوجوان بدون كمترين توهين و تهديدي به تنهايي از اين
سوي عالم به آن سوي خواهد رفت. اين در روايات ماست. گلوباليزيشن مهدوي يعني امنيت براي همه، امنيت براي دخترهاي آفريقا، مكزيك، غنا و افغانستان، نه فقط براي دختران سرمايه‌داران نيويورك. اما تفكر جهاني شدن از آن نوع كه ليبرال‌سرمايه‌داري مي‌گويد و مي‌خواهد، در واقع عين «محافظه‌كاري» است، لذا اين در مقياس جهاني، با اصول‌گرايي، با مدينه فاضله‌سازي، با ايدئولوژي و حاكميت ارزش‌ها مخالف‌اند و مي‌گويند كه ارزش‌ها اصولاً مفاهيم غيرعلمي و مقولات غيرعقلاني‌اند و لذا مسائلي شخصي بلكه جزء وسايل شخصي!! است و ارزش‌ها،‌ شخصي و نسبي است
پس ربطي به حكومت و امر عمومي (پابليك) ندارد و سكولاريزم همين است.
خط تبليغاتي آنان، اين است كه سخن گفتن از مهدويت و گلوباليزيشن و وعده عدالت جهاني،‌ خيال‌بافي است و ممكن نيست. در بحث‌هاي دانشگا‌هي‌شان همين را بلغور مي‌كنند تا تز كنسرواتيستي را جهاني كنند و نيز مي‌گويند اين ايده، اساساً ايدئولوژيك، توتاليتر و تماميت‌طلب است و يعني چه كه يك نفر به نام مهدي (عج) مي‌خواهد بر كل دنيا حكومت واحد برقرار كند؟!

 
 

zabihjavanbakht@yahoo.com

اصطلاحات روزمره انگلیسی - 15

BLOW THE WHISTLE ON SOMEONE
لو دادن. راپرت دادن. رسوا كردن
The gangs in our neighborhood have become intolerable. It is definitely time we blow the whistle on them.


BEND OVER BACKWARDS TO DO SOMETHING
از جان مايه گذاشتن. نهايت سعي خود را كردن
Mom and dad bend over backwards to please us.


HAVE THE WORLD BY THE TAIL
دنيا به كام كسي بودن
With the new car Daddy's bought me, I have the world by the tail!


FEEL LIKE A MILLION DOLLARS
كوك كوك. شنگول
-How are you doing pal?
-I feel like a million bucks!


BURN THE MIDNIGHT OIL
دود چراغ خوردن. تا پاسي از شب درس خواندن
I gotta go home and burn the midnight oil tonight. I have to take a big test tomorrow.


IN THE BAG
روي شاخ بودن. صد در صد
I have the election in the bag. Everyone is going to vote for me.


GET THE BALL ROLLING
دست به كار شدن. شروع كردن
Move it guys! If you wanna get the job before dark, you gotta get the ball rolling now.


PLAY GOOSEBERRY
سرخر بودن. موي دماغ بودن. مزاحم بودن.
I guess you two want to be left alone; I am not going to play gooseberry.


SPLIT HAIRS
مته به خشخاش گذاشتن. مو را از ماست كشيدن
Let's stop splitting hairs. We should look at the problem as a whole.


KEEP ONE'S FINGERS CROSSED
براي كسي آرزوي موفقيت كردن
-I'm gonna take a big test tomorrow.
-I will keep my fingers crossed for you.


CROSS WORDS
سرشاخ شدن درگير شدن. بحث و جدل كردن
Whenever they see each other, they got along for the first few hours, but they finally end up crossing words.

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 مرداد / 28 جولاي / 25 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
7 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
نشست بزرگان براي انتقال پايتخت از تيسفون به استخر (شيراز) در لحظه حساس تاريخ ايران

بقاياي طاق كسري (كاخ سلطنتي ساسانيان در تيسفون، 36 کيلومتري جنوب بغداد)

درپي كشته شدن رستم فرخزدا يكي از ژنرالهاي ايران به دست اعراب مسلمان و افتادن درفش كاويان ــ پرچم ارتش ــ به دست آنان، 28 ژوئيه سال 636 ميلادي يزدگرد سوم آخرين شاه ساساني ايران به اصرار بزرگان كشور جلسه مشورتي درعمارت سلطنتي (طاق كسري) تشكيل داد تا پيشنهادهاي تازه شنيده شود. در اين جلسه پيشنهاد شد كه راه حل، انتقال فوري پايتخت از تيسفون (36 کيلومتري جنوب شهر بغداد و هشت قرن پايتخت ايران) به استخر (شيراز) است. تا آن زمان اين نخستين بار بود که پرچم کاويان تصرف شده بود. ارتش ايران در دوران خسرو پرويز و در نتيجه جنگهاي غير ضروري او با روميان و لشکر کشي به مصر و تصرف اين سرزمين و پيش از همه اينها درگيري اش با بهرام چوبين سردار نامدار ايراني (که سامانيان از نسل او هستند) و رنجانيدن ژنرالهاي ديگر، خسته و فرسوده شده بود و به علاوه حمله وسيع اعراب پيش بيني نمي شد که يزدگرد سوم با همه امکانات خود برضد آنان وارد عمليات شود. پس از برکناري خسرو پرويز و قتل او در زندان به تصويب سران كشور، اقتدار دولت ساساني در زمان جانشينان وي که هرکدام مدت کوتاهي حکومت اسمي داشتند تضعيف و ادامه اختلاف طبقاتي در جامعه ايران مزيد برعلت شده بود - همان اختلاف طبقاتي که قبلا مزدک براي ازميان بردنش بپاخاسته بود.
     به نوشته مورخان روم شرقي (قسطنطنيه)، يزدگرد سوم در نشست تيسفون (28 ژوئيه 636)، نخست پيشنهاد انتقال پايتخت را پذيرفت، ولي بعدا آن را رد كرد. اعراب، سال بعد تيسفون را مورد حمله قراردادند كه يزدگرد به منطقه حلوان نقل مكان كرد و چون در همين سال در جلولا (نزديك حلوان) هم شكست خورد به سوي نهاوند عقب نشيني كرد كه بعدا در آنجا هم شكست خورد و به خراسان بزرگتر رفت تا در آنجا به مقاومت ادامه دهد كه در مرو ترور شد و دولت چين حاضر نشد كه در اختيار پسر او كه به آنجا متوسل شده بود نيروي نظامي بگذارد. دليل شكست يزدگرد سوم در جنگ نهاوند، عمدتا اين بود كه پياده ارتش حاضر به مقاومت شديد در برابر مسلمانان نشده بود زيرا كه تا اين زمان پيام اعراب مسلمان مبني بر بسط عدالت و برادري به گوش «وركينگ كلاس» ايران كه پياده نظام از ميان آنان بود رسيده بود. به علاوه، سپاهيان مسلمان مي گفتند كه قصد حكومت كردن ندارند و تنها براي ترويج اسلام آمده اند و پس از رسيدن به هدف، باز مي گردند (که ديديم باز نگشتند و تا سه قرن حکومت کردند) و ....

 

زمينه سازي روزنامه هاي کشورهاي متفق براي حمله نظامي به ايران در 1320

مطبوعات متفقين براي آماده ساختن زمينه حمله نظامي به ايران و توجيه آن ، در شماره هاي 28 ژوئيه 1941 خود ، با يك مضمون ايران را محل استقرار ستون پنجم هيتلر وانمود كردند و نوشتند كه ارتش ايران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز مي شود تا در اين منطقه نيروهاي شوروي از دو سوي تحت فشار قرار گيرند. اين روزنامه ها گزارش ها اغراق آميز از قدرت و وسعت ارتش ايران منتشر كرده بودند و روز هاي بعد هم بدون اين كه تكذيبيه هاي ايران را چاپ كنند به اين تبليغات خود ادامه دادند.

 

روزي که آموزش و پرورش اجباري، رايگان و يکسان در ايران قانون شد، ولي ...

لايحه آموزش و پرورش اجباري، رايگان و يكسان در ايران كه ششم مرداد1322 به تصويب مجلس رسيده بود پس از امضاي شاه در هشتم مرداد و انتشار در روزنامه رسمي كشور به صورت قانون در آمد. قانون آموزش و پرورش اجباري كه از شهريور 1353 تعميم يافت از قوانين مهم و مردمي وطن ماست. از شهريور 1353 همه مدارس غير دولتي موجود نيز از سوي دولت خريداري و كارمندان آنان با احتساب سوابق كار به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند و قرار نبود كه در ايران، از آن پس مدرسه پولي به وجود آيد.
     از همين زمان مدارس عالي ايران نيز با ترتيب ديگري كه داده شده بود بدون شهريه شدند. علاوه بر تحصيل رايگان و يكسان، از مهرماه (غاز سال تحصيلي 1354 ــ 1353) در مدارس ابتدايي و راهنمايي تحصيلي، نوجوانان تغذيه رايگان هم مي شدند.
     قانون اساسي جمهوري اسلامي در اصل سي ام خود، رايگان بودن تحصيلات تا پايان دوره متوسطه را امري دائمي ساخته است. متن اين اصل بسيار مهم از اين قرار است: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفايي كشور بطور رايگان گسترش دهد.
     مي دانيم كه طبق اصل 113 قانون اساسي، مسئوليت اجراي اين قانون برعهده رئيس جمهور گذارده شده است كه به انجام اين مسئوليت در مجلس سوگند ياد و سپس كار خود را آغاز مي كند.
     برغم اصل سي ام، در ايران از اواخر دهه 1360 هجري خورشيدي تاسيس مدارس پولي (تحت نام مدارس غير انتفاعي!) پس از نزديك به دو دهه وقفه از سر گرفته شده است.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

07/05/57
در پي اختلافات عربستان با سوريه صدام ازاتحاد با سوريه صرف‌نظر و خواستار اتحاد با عربستان شده است.
مقامات بلندپايه دولتي در عراق به اتهام شركت در كودتا عليه صدام دستگير شدند. در ميان آنان عدنان حسين نايب نخست‌وزير، محمد محبوب وزير آموزش و پرورش به چشم مي‌خورند.

07/05/59
كناره‌گيري (بركناري) سرلشكر فربد از رياست ستاد مشترك ارتش.
07/05/60
فرار بني‌صدر – رجوي به پاريس.

غرضي وزير نفت ايران: در جلسه اخير اوپك از ناحيه رژيم عراق پيشنهاد شد كه سهميه توليد نفت اين كشور افزايش يابد و از طرف عربستان سعودي پيشنهاد پايين آمدن قيمت سنگين مطرح گرديد.
عمليات قادر 2

انصراف عراق از ميزباني اجلاس آتي كنفرانس كشورهاي غيرمتعهد (منابع نزديك به جنبش گفتند كه رژيم عراق بخاطر تضاد بين عملكرد خود در جنگ با اصول جنبش از ميزباني اين كنفرانس منصرف شده است.)
نارضايتي ريگان از وضع كشورهاي حوزه خليج فارس، ادعاي وي بر تروريسم بودن ايران و پشتيباني از راه حل مسالمت آميز جنگ.

عمليات نفوذي “ تيپ 65 هجرت “ سپاه و پيش‌مرگان حزب‌الله كرد در شهر شيلاديزه ؛ كمين نيروهاي حزب دمكرات عراق در “ بامرني “ استان دهوك .
درگيري بين گشت اسلام‌آباد با ضدانقلاب در “ بزلاخه “ و دست‌گيري شش تن از افراد دمكرات در مريوان .

پناهنده شدن بيش از يك‌صد تن از مردم عراق به جمهوري اسلامي ايران .
برگزاري سومين سمينار مسئولان و مربيان آموزش پدافند جنگ‌هاي ش . م . ه . سپاه در مشهد ؛ سخنان دكتر ولايتي در اجلاس خلع سلاح ژنو در مورد بمباران شيميايي سردشت .

سخنان مهندس ميرحسين موسوي در پايان جلسه هيئت دولت در خصوص پيام فرياد برائت و تأكيد بر ارزش‌ها . تحركات عراق در ميمك . تأكيد طارق عزيز بر ادامه حملات هوايي عراق .
رييس مجلس در ديدار با دانشجويان طرح دانشگاه در جبهه : “ نمايش قدرت امريكا به نمايش ضعف تبديل شد . “

اقدامات ايران و امريكا در خليج‌فارس : كوشش واحدهاي نيروي دريايي امريكا براي يافتن مين ؛ ابلاغ دستور رييس جمهور مبني‌بر تحكيم مواضع پدافندي در جزيره فارسي ؛ اعزام گردان‌هاي “ عاشق شهادت “ از سراسر كشور .
امريكا هشت فروند هلي‌كوپتر بزرگ مين‌ياب به خليج‌فارس اعزام كرد .

درخواست امريكا از دولت‌هاي انگليس ، آلمان غربي ، فرانسه ، هلند و ايتاليا براي اعزام تجهيزات مين‌روب به خليج‌فارس ؛ آلمان : “ مشكل قانوني داريم . “ به هلند و انگليس : “ بررسي خواهيم كرد . “ فرانسه چهار كشتي خواهد فرستاد .
طرح نمايندگان كنگره امريكا براي به تأخير انداختن 90 روزه محافظت از نفت‌كش‌هاي كويتي و دلايل آن . رييس سابق “ سيا “ از دولت امريكا خواست كه در صورت حمله ايران به كشتي‌هاي امريكا ، نيروي دريايي يا هوايي ايران را از بين ببرد .

اعتراف وزير خارجه كويت به كمك‌هاي كشورش به عراق . بخشي از مطالب كتاب “ سوداگري مرگ “ در مورد كمك كويت به عراق .
گزارش واشنگتن‌پست ، هندوستان تايمز و خبرگزاري فرانسه در مورد خريدهاي تسليحاتي ايران .

ديدار وزيرخارجه آلمان غربي و عراق در پاريس و دعوت طارق عزيز از گنشر براي سفر به بغداد .
اعتراض مردم لبنان و پاكستان به حضور نيروهاي امريكايي در خليج‌فارس .

طارق عزيز وزير خارجه رژيم عراق بعد از ظهر ديروز با ژاك شيراك وزير خارجه فرانسه ديدار و گفتگو كرد
07/05/67
رد پيشنهاد شوروي براي مذاكرات مستقيم با عراق در مسكو توسط ايران
ورود هيئت كارشناسي سازمان ملل به بغداد

Mobin_s2004@yahoo.com
28 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه « باخ » درگذشت

امروز سالگرد درگذشت « يوهان سباستيان باخ J.S.Bach » موسيقيدان بلند آوازه آلماني است كه 28 ژوئيه 1750 درگذشت . وي بسال 1685 به دنيا آمده بود و 65 سال عمر كرد . پدر يوهان نيز موسيقيدان بود. باخ آهنگهاي جاويدان متعدد ساخته و به يادگار گذارده است . او مانند پدرش در نواختن ترومپت مهارت ويژه داشت.

درگذشت سازنده نخستين جت جنگنده جهان و يكي از طرحان ارباس

مهندس لودويگ بولكو Ludwig Boelkow سازنده نخستين جت جنگنده جهان 28 ژوئيه دو روز پس ازپنجاهمين سالگرد وارد عمليات نظامي شدن اين جنگده در 91 سالگي در مونيخ درگذشت . او كه30 ژوئن 1912 به دنيا آمده بود در سال 1944 موفق به تكميل نخستين جت جنگنده جهان در كارخانه مسر اشميت آلمان شد. مهندس بولكو در عين حال يكي از طراحان جتهاي مسافر ارباس و از موسسان و اعضاي شركت هوايي ــ فضايي اروپا بود( درباره نخستين جت جنگنده به سايت 26 ژوئيه رجوع شود).

 

نخستين سردبير يك نشريه كه متهم به افترا زدن شد و بي گناه به زندان افتاد

جان پيتر زنگر John Peter Zenger نخستين روزنامه نگار جهان كه به اتهام « افترا » به زندان افتاده بود 28 ژوئيه 1746 بدرود حيات گفت. زنگر از آلمان به آمريكا مهاجرت كرده بود و چون در آلمان در صنعت چاب و نشر كار كرده و داراي تجربه بود ، در نيويورك به استخدام ناشر نشريه « نيويورك گازت » درآمد. در آن زمان هنوز آمريكا يك مهاجرنشين انگليسي بود و بر هر گوشه اش يك فرماندار انگليسي حكومت مي كرد كه از لندن اعزام مي شدند.
    در سال 1733 ويليام كازبي فرماندار انگليسي نيويورك معاون خود و قاضي شهر را بدون دليل بركنار كرد و اين دوتن تصميم گرفتند كه مراقب كارهاي فرماندار باشند و به افشاءگري و انتقاد بپردازند. براي اين كار نياز به يك نشريه داشتند و هفته نامه
    « نيويورك ويكلي جرنال » را راه اندازي و چون اهل اين حرفه نبودند « زنگر » را مدير و سردبير آن كردند و به وسيله آن به انتقاد از كارهاي فرماندار پرداختند و چند نسخه از هرشماره را هم براي اطلاع دولت انگلستان به لندن فرستادند و هربار «كازبي» مورد بازخواست قرار مي گرفت .
    فرماندار كه در عين حال عهده دار وظايف پليس بود وقتي كه چنين ديد « زنگر » را به اتهام زدن افترا و تهمت دستگير ساخت ، برايش يك قرار تامين بسيار سنگين تعيين كرد ، او رادر نوامبر 1734 به زندان فرستاد و در اوت سال بعد پرونده اش به دادگاه ارسال داشت و عذر آورد كه تكميل نبوده است و به اين ترتيب« زنگر » ده ماه در زندان بود كه محاكمه اش شروع شد.
     صاحبان هفته نامه «هاميلتون» زبردست ترين وكلاي وقت را برايش گرفتند و او در جلسات دادگاه ثابت كرد كه مطالب منتشره گزارش عادي و انتقاد سازنده بوده ، نه افترا و هيات منصفه قانع شد و« زنگر» را مجرم ندانست و آزاد گرديد و شماره 18 اوت سال 1735 هفته نامه را كلا اختصاص به شرح ما وقع داد و همين امر باعث شد كه نيم قرن بعد ، پس از استقلال ايالات متحده و تدوين قانون اساسي به اين موضوع توجه شد و مجازات زندان و بازداشت روزنامه نگار ممنوع گرديد .در آمريكا محكوميت به خاطر افترا( لايبل ) جريمه دارد و روزنامه نگار محكوم بايد غرامت شاكي را بدهد يا جلب رضايت کند . تنها اتحاديه روزنامه نگاران است كه مي تواند مجازات حرفه اي نيز نسبت به محكوم اعمال كند.

 

نخستين قيام بردگان سياهپوست

28 ژوئيه سال 1729 نخستين قيام بردگان سياه پوست در ايالات متحده آمريكا آغاز شد. قيام كنندگان كه 44 نفر بودند در سر راه خود از كاروليناي جنوبي به فلوريداي اسپانيا هر سفيد پوستي را كه ديدند كشتند، اما پيش از رسيدن به مرز فلوريدا و به دست آوردن آزادي خود، به محاصره نيروهاي نظامي انگلستان درآمدند كه اسير و كشته شدند. اما ساير سياهپوستان به قيامهاي خود تا به دست آوردن آزادي و حقوق مدني ادامه دادند. سياهپوستان از قرن هفدهم از آفريقا ربوده و يا خريده شده و به قاره امريكا جهت كاركردن رايگان براي اربابان برده و فروخته شده بودند، زيرا كه بوميان آمريكا (سرخپوستان) حاضر نبودند براي سفيد پوستان اروپايي مهاجر كاركنند.

 

اروپا بر ضد انقلاب فرانسه

براي جلوگيري از گسترش انقلاب فرانسه به ساير نقاط اروپا، سران دولتهاي آلماني زبان اتريش و پروس در پايان مذاكرات «وين» كه از سه روز پيش (25 ژوئيه سال 1791) آغاز شده بود تصميم گرفتند كه با ساير سران اروپا براي تشكيل يك كنگره سراسري تماس بگيرند و يك تصميم مشترك اتخاذ كنند.

 

لغو پيمان با سرخپوستان

در اين روز در سال 1871، كنگره آمريكا پيمان، «فورت ستاويكس Fort Stawix» را كه در سال 1768 ميان بوميان (سرخپوستان) آمريكا و دولت انگلستان امضا شده بود و دولت انگلستان بوميان را يك ملت مستقل خوانده و حاكميت و قلمرو و قوانين آنها را به رسميت شناخته بود يكجانبه لغو كرد و اعلام داشت كه در ايالات متحده، فقط يك ملت مي تواند وجود داشته باشد. با وجود اين، در اين قانون اشاره يي به تابعيت سرخپوستان نشده بود. دهها سال بعد قانون ديگري آنها را از اتباع آمريكا تلقي كرد. با وجود اين قانون، سرخپوستان كه عمدتاً در اراضي محصور (رزرويشن) زندگي مي كنند در مسائل داخلي عملا تابع قوانين آباء اجدادي خودشان هستند.

 

روزي كه جنگ جهاني اول آغاز شد

28 ژوئيه 1914 امپراتوري اتريش به صربستان اعلان جنگ داد و به اين ترتيب جنگ جهاني اول آغاز شد زيرا كه روسيه به كمك كشور همنژاد خود صربستان شتافت و آلمان نيز براي دفاع از همنژادان اتريشي خود در برابر روسيه وارد جنگ شد و ....
    جرقه جنگ جهاني اول در 28 ژوئن 1914 كه گاوريلو پرينسيپ وطندوست صرب در شهر سرايوو وليعهد اتريش، گراندوك فرانتس فرديناند و زنش را ترور كرده بود زده شده بود و در اين فاصله، ارسال اولتيماتوم هاي اتريش به صربستان ادامه داشت. اروپا از سالها قبل از اين با تشكيل اتحاديه هاي نظامي دوگانه براي جنگ آماده مي شد كه مورخان اين دوره را «دوران صلح مسلح» نوشته اند. رقابت قدرت هاي اروپايي بر سر استعمار ساير كشورها باعث دشمني آنها شده بود زيرا كه آلمان ديرتر از ديگران پا به ميدان استعمار گذارده بود و سهم خواهي مي كرد.

سربازان آلمان پيش به سوي نبرد

 

پکن به تصرف ژاپني درآمد

ارتش ژاپن كه برغم مخالفت جهانيان، چين را مورد تعرض نظامي قرارداده بود 28 ژوئيه 1937 شهر پكن را هم تصرف كرد. ژاپني ها كه قبلا منچوري را تصرف كرده بودند به تصرف ساير نقاط شمالي و شمال شرقي چين ادامه دادند و تا اواخر جنگ جهاني دوم در چين مانده بودند.

 

روزي كه 42 هزار آلماني به دست انگليسي ها دود شدند

28 ژوئيه 1943 (هفتم امرداد 65 سال پيش) روزي است كه نيروي هوايي انگلستان هامبورگ آلمان را كه اينك ثابت شده است «عاري از استقرار نظاميان» بود با فروريختن بمب به آتش كشيد. در اين بمباران، بيش از 42 هزار تن از ساكنان هامبورگ معروف به شهر عمودي (شهر آسمانخراش ها و برجهاي مسكوني) كشته و سه چهارم ساختمانهاي شهر ويران شدند. سران آلمان 70 ميليوني اينك در دو اتحاديه، متحد همين انگلستان هستند!. شايد «تاريخ» را نخوانده باشند و از آنچه را كه بر سر كشورشان گذشت بي خبر باشند. «تاريخ» نشان داده است كه متحد شدن هميشه با نيّت خوب (خير) نيست.

هامبورگ پس از بمباران 28 ژوئيه 1943 انگليسي ها

 

برخورد بمب افكن به آسمانخراش امپاير استيت

يك بمب افكن ارتش آمريكا از نوع « بي ـ 25 » 28 ژوئيه 1945 ده روز مانده به بمباران اتمي ژاپن ، هنگام عبور از آسمان شهر نيويورك ، براثر مه غليظ به آسمانخراش امپاير استيت برخورد كرد و به يك طبقه از اين ساختمان آسيب رساند . در اين حادثه 13 تن نيز كشته شدند.

ويراني ناشي از برخورد بمب افکن

 

اكراه ضمني چين از ورود به سازمان ملل

چو

در اين روز در سال 1971 كه صحبت از موافقت آمريكا با عضويت جمهوري خلق چين در سازمان ملل بود، چوئن لاي نخست وزير چين گفت كه به نظر او كه تا به امروز سازمان ملل اثر چشمگير در حفظ ثبات جهان نداشته و نتوانسته از تجاوز نظامي، جنگ، قتل نفوس و ويراني هاي عمدي جلوگيري كند و با تركيب و وضعيت موجود گمان نمي رود كه در آينده هم موثر باشد. با وجود اين، چون عضويت در آن حق چين است پس از اخراج تايوان، اين موضوع را بررسي خواهد كرد.

 

سالروز وقوع زلزله پرتلفات تاريخ

ساعت 3 و 43 دقيقه بامداد 28 ژوئيه 1976 يك زمين لرزه 15 ثانيه اي به شدت تقريبا هشت ريشتر شهر يك ميليوني «تانگشان» چين را ويران ساخت. در اين زلزله 90 درصد ساختمانهاي شهر ويران شد و دو سوم نفوس آن كشته و يا مجروح شدند. جمع مقتولين 242 هزار و 679 تن گزارش شده است. 28 ژوئيه 2006 رسانه ها در گوشه و كنار جهان، به مناسبت گذشت 30 سال از اين زلزله مطالب متعدد منتشر ساخته بودند.

برخي ديگر از رويدادهاي 28 جولای

  • 1540:   هنري هشتم كه شهرت در گردن زدن افراد از جمله دوتن از همسرانش را داشت در اين روز رئيس الوزراء خود توماس كرمول را هم به شمشير جلاد سپرد.

  • 1586:   كشت سيب زميني در اروپا آغاز شد.

  • 1588:   آرمادا ( نيروي دريايي و تفتگدار ) اسپانيا براي تصرف انگلستان به حركت در آمد.

  • 1821:   باتلاش سيمون بوليوار در اين روز « پرو » نيز به استعمار اسپانيا پايان داد و استقلال خود را اعلام داشت.

  • 1868:   بوميان نيوزيلند (موآري ها ) سومين جنگ خود را با انگليسي ها كه سرزمين آنان را مالك شده بودند آغاز كردند.

  • 1874:   ارنست كاسيرر فيلسوف آلماني كه درباره ارزشهاي فرهنگي كتاب نوشته است به دنيا آمد.

  • 1904:   وياچسلاو پلهو وزير داخله مستبد روسيه كه در آن كشور به مظهر تزاريسم معروف بود به دست يك سوسياليست انقلابي به نام «ايگورسازونوف» ترور شد.

  • 1915:   آمريكا به هائيتي نيروي نظامي فرستاد و اين نيرو تا 1924 در هائيتي باقي بود.

  • 1986:   انفجار يك خودرو پر از مواد منفجره در بيروت باعث مرگ32 تن و جرح 150 نفر ديگر شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    25 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    شهادت امام موسي کاظم (ع)

    25 رجب 183 - حضرت امام موسي بن جعفر(ع)‌ هفتمين پيشواي مسلمانان جهان بدستور هارون الرشيد خليفه عباسي مسموم و شهيد شدند. امام موسي بن جعفرتحت توجهات پدرگرامي خويش امام صادق (ع) و با مراقبتهاي مادرشان «حَميدَةُ‌ المُصَفّا» بزرگ شدند و اخلاق اسلامي را آموختند. كنيه امام هفتم ابوالحسن بود و ايشان را ابوصالح، ابوعلي و كاظم نيزمي ناميدند. دوران زندگي امام موسي بن جعفر(ع)‌ عصرعلم و دانش و شكوفايي علوم مختلف و توسعه روابط اجتماعي با ديگر ملل بود و دستاوردهاي علمي دانشمندان، فقيهان و متكلمان دراطراف و اكناف جهان آن روز منتشر مي شد. مدت امامت امام موسي بن جعفر(ع) 35سال بطول انجاميد اما سرانجام هارون كه درصدد محو سادات علوي برآمده بود ايشان را به شهادت رساند.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    28
    39

    اهواز

    33
    49

    تبريز

    25
    38

    شيراز

    25
    39

    مشهد

    21
    37

    بندرعباس

    31
    37

    کرمان

    19
    36

    اصفهان

    23
    38

    يزد

    26
    40

    کرمانشاه

    22
    39

    اراک

    23
    37

    رشت

    25
    31

    دبی

    34
    41


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1459 تومان
    920 تومان
    1840 تومان
    857 تومان
    248 تومان
    254 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    234000 تومان
    109500 تومان
    55000 تومان
    215500 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:30
    طلوع خورشيد : 06:10
    اذان ظهر : 13:10
    غروب خورشيد : 20:11
    اذان مغرب : 20:33
    نيمه شب شرعي : 00:20

     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Popular Mechanics Magazine
    ماه آگوست

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Popular Mechanics Magazine

    تاریخ انتشار: آگوست 2008
    تعداد صفحات مجله: 134
    حجم فایل: 29 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    Flash Drive ای که می تواند از خود رایحه ای خوشبو تراوش کند

    وقتیکه می خواهید یک حافظه جانبی مانند یک Flash Drive
    تهیه کنید معمولا به چه نکاتی دقت میکنید؟ خب! به حجم حافظه مورد نیازتان, مقدار هزینه ای که برای تهیه آن متقبل می شوید و یا گاهی اوقات هم طرفدار محصولات برخی از شرکت ها می شوید و برای تکمیل کلکسیونتان از محصولات آن شرکت خریداری میکنید. شاید به این فاکتور هم توجه کنید که چگونه می توانید با پرداخت پولی کمتر حجم حافظه بیشتری را در اختیار داشته باشید و هزاران نکته تکنیکال دیگر. اما مطمئنم که بوی یک فلش چندان برایتان اهمیت ندارد و حتی به ذهنتان هم خطور نخواهد کرد.
    اما یک شرکت هونگ کونگی توانست نوعی فلش درایو بسازد که می تواند از خود رایحه و بوی خوش در محیط اطراف تراوش کند. این محصول با نام Scent Drive با قیمت 20$ وارد بازار شده است. از ویژگی های آن می توان به سایز کوچک آن 9*23*70 میلیمتر , انعطاف پذیری عملکرد آن با کلیه ویندوز های موجود در بازار , وزن 40 گرمی,سرعت خواندن دیتا در حدود 13 مگا بایت در ثانیه و سرعت ضبط دیتا در حدود 10 مگا بایت در ثانیه اشاره کرد. این فلش می تواند محیط کار شما را با قابلیتی که دارد خوشبو کرده و کار کردن را کمی برایتان لذت بخش سازد. ایده جالبیست. چیزی شبیه خوشبو کنده خودرو , البته به گفته این شرکت رایحه موجود در جداره این فلش از دوام نسبتا بالایی بر خوردار است.
    منبع

    موتور سیکلت الکتریکی

    چندی پیش بود که کمپانی BMW به فکر ساختن یک اسکوتر الکتریکی بود اما ندیدیم که محصولی را به بازار عرضه کند و احتمالا تفکرات در حد یک طرح بود. اما مثل اینکه دانش آموزان آکادمیSaint Thomas در آمریکا توانستند یک موتور سیلکت الکتریکی طراحی کنند. این موتور سیکلت که تصویرش را مشاهده می کنید به کمک60 ولت حاصل از باتری های فسفات لیتیم می تواند با سرعت 40 مایل در ساعت مسافتی را بپیماید. این سرعت تا رنج 60 مایل نیز قابل افزایش است.جالب آنجاست که این موتور سیکلت کاملا به روز است و از تکنولوژی GPS

    نیز برای مسیر یابی استفاده می کند. بدنه آن از جنس نوعی فیبر که حاوی کربن است ساخته شده و وزن بسیار سبکی دارد. برای سرنشین آن هم کمر بندی در نظر گرفته شده تا تحت هیچ شرایطی از قوانین راهنمایی و رانندگی سر پیچی نکند! قیمت تمام شده این موتور سیلکت 10 هزار دلار اعلام شد. فکر نکنم این موتور سیکلت با مزه روزی وارد بازار خرید و فروش شود ولی ممکن است روزی در غرفه های نمایشگاها بتوانیم ملاقاتش کنیم و کنارش به یادگار عکسی بگیریم!
    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    وتو، جامعه ملل،
    کشورهای اسلامی


    نويسنده: مرتضي شريفيان


    معرفی کتاب:

    قدرت‌یابی در دنیای جدید در مقایسه با دوران قبل از آن از الگوهای متفاوتی پیروی کرده است. مشروعیت تصمیمات و قانونی بودن اعمال آنها در سطح جهانی مبتنی بر قدرت نظامی برتر شکل گرفته است و کماکان این اندیشه فرسوده در تصمیم‌گیریها غلبه دارد. حق وتو از نمودهای بارز چنین طرز تفکری به شمار می‌رود که موجب گردیده است تصمیم‌گیری در نظام جهانی، محدود و انحصاری گردد. جهان اسلام، که تواناییهایش در گذشته عمدتا به صورت قابلیتهای بالقوه مورد تاکید و ارزیابی بودند، امروزه در زمینه‌های مختلف واجد تواناییهای بالفعل گردیده است. این واقعیت، قدرت این کشورها را در کلیتی به نام جهان اسلام در تصمیم‌سازیها و تصمیم‌گیریهای جهانی بیش از پیش افزایش داده، اما فعلیت قدرت تک تک این کشورها، آنچنان‌که باید، هنوز برای جهان اسلام محقق نگردیده است. تلاشهای درونی برای دستیابی به این هدف، از یک طرف، و مخالفتها و موانع بیرونی، از طرف دیگر، حضور جهانیِ مجموعه جهان اسلام را به صورت نوعی چالش پدیدار ساخته است.
    بی‌تردید یکی از عوامل سهم‌افزای سیاست بین‌الملل، در عصر کنونی، در اختیار داشتن حق وتو در سیر تصمیم‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد. برقراری صلح و امنیت جهانی و ایجاد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از اساسی‌ترین نیازها و دیرینه‌ترین آرزوهای بشر بوده، از این رو طی قرن بیستم با تاسیس جامعه ملل و سپس سازمان ملل متحد، سعی بر این بوده است که از طریق ارکان اصلی این نهادها و با پیشبرد هدفهای صلح بین‌المللی و رفاه عمومی جهانیان، آرزوهای برشمرده را جامه عمل پوشانند. ولی تا اکنون خاصیت سیاست قدرت برخاسته از رهیافت رئالیستی به کندی هرچه بیشتر روند صلح و رفاه بین‌المللی برخلاف تلاشهای فراوان انجام‌شده در این مسیر دامن زده است. حق وتو در اختیار قدرتهای بزرگ از جمله ابزارهای موثر سیاست قدرت رئالیستی است که پس از جنگ سرد مفهوم خود را بازیافته است و فعلیت‌یافتن اهداف بالقوه ولی مشروع جهان اسلام را مخدوش می‌سازد. بنابراین این نوشتار بر آن است که به سوالات عمده زیر پاسخ دهد:
    جهان اسلام در مسیر دستیابی به حق وتو ناگزیر از مواجهه با کدام چالشهاست؟
    فرصتهای پیش‌ روی جهان اسلام به منظور دستیابی به حق وتو کدام‌اند؟
    در این نوشتار به منظور پاسخ به سوالات یادشده این مساله مطرح می‌شود که جهان اسلام در برقراری هدفی چون دستیابی به حق وتو به ناچار باید مسائل و مشکلات گوناگونی را پردازش نماید؛ مشکلات عمیقی که دسته‌ای از آنها در عمق خلق و خو، سنتها و نگرشهای سیاسی یکایک کشورهای اسلامی ریشه دارند و به سادگی حل‌شدنی نمی‌باشند. از طرفی جهان اسلام با در اختیار داشتن فصول مشترک اعضا می‌تواند با بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود چه در میان کشورهای اسلامی و چه در بین همسایگان غیر اسلامی از این طریق زمینه را برای طرح چنین مسائلی (دستیابی به حق وتو) فراهم سازد.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    · حق وتو

    · چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام
    الف‌ــ چالش‌های سیاسی
    1ــ چالشهای سیاسی داخلی
    2ــ چالشهای سیاسی منطقه‌ای ــ بین‌المللی

    ب‌ــ چالشهای اقتصادی
    1ــ چالشهای اقتصادی منطقه‌ای
    2ــ چالشهای اقتصادی جهانی

    · فرصتهای پیش‌روی جهان اسلام

    · نتیجه


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    اثرات مخرب كامپيوتر بروي سلامت

    با استفاده زیاد از کامپیوتر می توانید به سندرم تونل مچ یا دردهای گردن یا پشت مبتلا شوید. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع بیماری های ناشی از حرکات و فشارهای مکرر صحبت کنیم.  
    به نظر می رسد که تقریباً همه ی جوانب زندگی ما وابسته به استفاده از کامپیوتر است. به همین دلیلی است که امروزه بیماری هایی ناشی از فشارهای تکراری یا RSL متداول تر شده است. یکی از مهمترین انواع این بیماری ها سندرم تونل مچ و تاندونیت است. هرچند RSL هم می تواند در مشکلات گردن، شانه و کمر و پشت بروز کند. استفاده از کامپیوتر بیش از چند ساعت در روز می تواند باعث ابتلا به این مشکلات شود. همچنین کیبوردهایی که برای بالا بردن سرعت تایپ استفاده میشوند و استفاده مداوم از موس می تواند باعث صدمه زندن به تاندون ها، عصب ها و بافت های دست  شود. 
    در مراحل اولیه، خستگی، بیحسی و ناراحتی عمومی در محل آسیب دیده احساس می شود. خارش، سردی و بی حسی نیز در دست ها احساس می شود. همچنین ممکن است احساس ناتوانی و هماهنگی در دست ها کنید. حتی ممکن است از فرط درد شب ها از خواب بیدار شوید و قسمت آسیب دیده نیاز به ماساژ دادن پیدا کند. این علائم معمولاً بعد از فعالیت طولانی رخ می دهد و پس از اتمام کار خود به خود برطرف می شود. هرچند در طول زمان ناحیه ی آسیب دیده حساس تر و آسیب پذیرتر میشود و حتی فعالیتی غیر مرتبط با آن ناحیه هم باعث بروز درد در آن شود. اگر این عارضه مورد درمان قرار نگیرد، خیلی زود وخیم تر خواهد شد.
    بهتر است اگر یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید، سریعاً این مسئله را با مشاور پزشکی خود در میان بگذارید. درمان فوری احتمال عوارض وخیم تر را کاهش خواهد داد. بنا بر نواحی آسیب دیده، درمان RSL ترکیبی از درمان ها، حتی شکسته بندی کردن مچ و دست است. در موارد وخیم تر ممکن است عمل جراحی هم مورد نیاز باشد. نوع درمان و شدت آسیب دیدگی در هر بیمار متفاوت است.
    راه های بسیاری برای پیشگیری از این آسیب ها وجود دارد. یکی از آن ها این است که مانیتور را دورتر و پایین از محل نشستن خود قرار دهید. صندلی و کیبوردتان باید طوری تنظیم شوند که ران ها و ساعدتان روی هم قرار گیرند. اگر ارتفاع میز مانع این است، بهتر است که کیبورد را روی پایتان قرار دهید.
    حتماً صاف بنشینید و از غوز کردن پرهیز کنید. نباید طوری بنشینید که نیاز باشد برای دسترسی به کیبورد یا خواندن آنچه روی مانیتور است به جلو خم شوید. هر از چند گاهی کمی جا به جا شوید یا بلند شده و کمی قدم بزنید.
    یکی از اشتباهات متداول این است که مراقب طریقه ی قرارگیریمان نیستیم، به ویژه قرار گرفتن مچ ها و پشتمان. مچتان نباید هنگام تایپ کردن روی جایی قرار بگیرد یا خم شود. هر از چند گاهی به مچ ها باید استراحت بدهید.
    یکی دیگر از اشتباهات در رابطه با استفاده از کیبورد هنگامی است که می خواهیم از بعضی دستورها مثلاً ‘CTRL-F’ یا ‘ALT-c’استفاده کنیم. در این مواقع ممکن است بخواهید از یک دست استفاده کرده و انگشتتان را برای تماس با دکمه ی دیگر امتداد بدهید. استفاده ی مداوم و طولانی از این حرکات ممکن است باعث بروز مشکل در دست ها و انگشتانتان شود. حتماً برای تایپ کردن از هر دو دستتان استفاده کنید.
    برای جلوگیری از مشکلات کمر و پشت، حتماً صاف پشت کامپیوتر بنشینید. اگر لازم بود می توانید از یک بالشتک تکیه گاه هم استفاده کنید. هر از چند گاهی وضعیت نشستن خود را بررسی کنید.
    هنگام تایپ کردن از فونت مناسب استفاده کنید تا نیازی نباشد که برای خواندن مطالب به جلو خم شوید یا قوز کنید. از رنگ های مناسب نیز استفاده نمایید تا باعث ناراحتی چشمانتان نشود.
    قرار دادن دستگاه موس نزدیک به کیبورد نیز می تواند از بعضی ناراحتی ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگیری کند.
    هنگام استفاده از بازی های کامپیوتری نیز رعایت این نکات ضروری است.
    بالا بردن قدرت و انعطاف بدنی، میزان خستگی بدن را کاهش می دهد. پس همواره ورزش کنید.
    بعد از اتمام یک روز بلند کاری، در یک وان آب گرم دراز بکشید، یا دوش آب گرم بگیرید. این خستگی شما را از بین خواهد برد.
    این موارد را برای فرزندانتان نیز رعایت کنید و حتماً به آنها خاطر نشان شوید که این نکات را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
     

     

     

     

     

     

    Ãاخبار کوتاه از دنياي ورزش

    shervin_8060@yahoo.com

    اخبار کوتاه از باشگاه پرسپولیس

    - تيم فوتبال پرسپوليس صبح امروز در سالن بدنسازي باشگاه ايرانيان دبي، اولين تمرين خود را برگزار كرد.

    - افشين قطبي به همراه افشين پيرواني، احمدرضا عابدزاده و ماركو، صبح امروز از امكانات باشگاه ايرانيان دبي بازديد كردند.

    - فاطمي مهاجم فصل پيش پرسپوليس به مس كرمان پيوست.

    - محمد رضا مامانی هافبک فصل قبل پرسپولیس هم به پاس همدان پیوست.

    - آرتور انريكه ريكاردي اويانا مدافع برزيلي پس از توافقات ابتدايي با باشگاه پرسپوليس فردا شب وارد ايران مي‌شود.

    - بهترين‌هاي تيم فوتبال پرسپوليس با تصميم كميته فني و هيئت مديره پايان هر هفته معرفي مي شوند.

    اخبار کوتاه از باشگاه استقلال

    - تيم فوتبال استقلال تهران از ساعت 30/17 امروز در زمين شماره دو ورزشگاه آزادي تمرين كرد.
    در اين تمرين، بيش از دويست هوادار حضور داشتند كه عليه داريوش مصطفوي مديرعامل و افشين قطبي سرمبي پرسپوليس شعار سردادند.
    عليرضا عباسفر به دليل مصدوميت جدا از سايرين تمرين مي‌كند.
    استقلال تهران روز پنجشنبه در ديداري تداركاتي برابر پيام مشهد به ميدان خواهد رفت.
    آبي پوشان فردا نيز يك ديدار با برق شيراز انجام مي‌دهند.
    ميلاد نوري، خسرو حيدري و پيروز قرباني درباره مشكلات مالي با سرپرست استقلال صحبت كردند.

    - سرمربي تيم فوتبال استقلال تهران گفت: در تلاش هستيم با اجازه از كنفدراسيون فوتبال آسيا رضا عنايتي را جذب كنيم.
    اين تيم تهراني كه به تازگي اردوي تركيه را به پايان رسانده، فردا ساعت 17 در زمين شماره 2 آزادي در ديداري دوستانه به مصاف تيم برق شيراز مي‌رود

    - جلسه هافبك تيم فوتبال استقلال تهران با مديرعامل باشگاه بي‌نتيجه به پايان رسيد
    مجتبي جباري كه با علي فتح الله زاده در خصوص حضور در استقلال مذاكره مي‌كرد، با اين باشگاه به توافق نرسيد.

    اخبار کوتاه از فوتبال ایران

    - يك مهاجم اهل اوروگوئه به زودي براي عقد قرارداد با راه‌آهن به تهران خواهد آمد

    - مدير مجموعه ورزشي آزادي گفت: با رئيس سازمان ليگ براي برگزاري مسابقات تعامل خوبي خواهيم داشت و فقط پنج هفته بازي‌ها به صورت فشرده برگزار مي‌شود

    - عصر امروز حوار ملامحمد عراقي به همراه محمد سواري دروازه‌بان فصل پيش سپاهان قراردادهاي خود را با فولاد به ثبت ‌رساندند

    - مالك تيم فوتبال ابومسلم مشهد گفت: تنها گزينه ما براي مربيگري، ميثاقيان است تا تيم را حفظ كند

    - تيم فوتبال سپاهان اصفهان در دومين ديدار خود در گروه دو رقابت‌هاي بين‌المللي سوريه، از سد تيم الجزيره اردن گذشت

    - شب گذشته شاگردان انگين فيرات ابتدا در دقيقه 49 توسط شتاب بازيكن الجزيره گل اول را از روي نقطه پنالتي دريافت كردند و سپس در دقايق 58 و 88 توسط عمادرضا و حميد عزيز‌زاده گلزني كرده و بازي را به سود خود به پايان بردند.
     

     

     

     

     

     

    Ãمصاحبه روزانه

    خاموشي‏ها در زمستان هم
    ادامه خواهد داشت

    خاموشی‏های متناوب و فزاینده در سراسر کشور موجب نارضایتی عمومی در بین مردم و خسارات برای بخش های مختلف اقتصادی کشور گردیده است.
    در پی علت‏یابی این مشکل اقدام به مصاحبه با کارشناسان و خبرگان صنعت برق کشور نموده ايم. در اولین قسمت از این سلسله مصاحبه‏ ها به سراغ یکی از باسابقه ترین کارشناسان صنعت برق کشور رفته ایم. وی دارای بیش از 30 سال سابقه در بخش های مختلف صنعت برق از برنامه و بودجه تا تولید و توزیع است.
    بنا به درخواست این کارشناس خبره صنعت برق کشور از انتشار نام و مشخصات و سوابق وی خودداری می‏نمایيم.


    # علت خاموشی های متناوب در سراسر کشور؟
    در ابتدا باید روی این نکته تاکید کنم که این مشکل مربوط به امسال نیست. کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در بحران همیشگی برق بسر می برند. مردم ایران در سال های 1354تا55، 62 تا 63 و در سال 68، تجربه این گونه خاموشی های گسترده را دارند.
    کشور ما هر ساله برای رفع این مشکل 3 تا 5 هزار مگاوات برق وارد مدار می کند و به همین دلیل به لحاظ نصب نیروگاه در دنیا حائز رتبه 18 هستیم. که این رتبه بسیار مناسبی در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه است. در منطقه خاورمیانه ما بعد از قطر بهترین هستیم و برخلاف آن چه عموم مردم تصور می کنند میزان خاموشی‏های ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه مانند پاکستان، هند، عربستان و عراق در وضعیت بهتری قرار دارد. البته در تولید برق در رتبه 25 هستیم و باید گفت بخش مهمی از مشکلات ما از همین اختلاف در نصب نیروگاه و تولید برق ناشی می شود.


    # منظور شما این است که تولید برق ما با تعداد نیروگاه های جدیدی که وارد مدار می کنیم برابر نیست؟ یعنی راندمان نصب نیروگاه‏های ما اینقدر پایین است؟
    متاسفانه همینطور است. این البته یکی از عوامل کمبود انرژی الکتریکی در کشورمان می باشد. که ناشی از فرسودگی نیروگاه ها و عدم اهتمام دولت ها در بازسازی و اصلاح آن‏ها در طول سال های اخیر می باشد. متاسفانه مدیران ما به جای توجه به بهبود کیفیت و تعمیر و نگهداری صحیح از نیروگاه ها، تنها به دنبال خرید نیروگاه های جدید هستند. غافل از این که در شبکه توزیع سراسری نه هزار مگاوات برق هدر می رود. این مقدار معادل تولید 9 نیروگاه برق بزرگ کشور است.


    # خوب اگر این مسئله مشکل اصلی صنعت برق ما باشد پس نباید محدود به امسال باشد و ما باید هرساله با این مشکل مواجه باشیم.
    بله درست است. ما باید هرسال با این مشکل مواجه باشیم اما دولت های گذشته این ضعف را با نصب نیروگاه های جدید برطرف می کردند. در صورتی که اگر بخشی از هزینه ها را صرف بازسازی و اصلاح نیروگاه ها و شبکه توزیع می نمودند این اتلاف برق از 9 هزار مگاوات به 3000 مگاوات می رسید. به همین دلیل تمام برنامه های وزارت نیرو در مورد نصب نیروگاه ها تا سال 85 انجام شده و می توانیم بگوییم که در صنعت برق تقریبا طرح عمرانی نیمه تمام در آن سال نداشتیم.
    اما مشکل از جایی شروع شد که دولت در سال 85 بودجه غیرواقع بینانه ای را به مجلس ارائه کرد. البته مجلس هم در این زمینه با تصویب منابع صوری غیر قابل وصول در بودجه صنعت برق، شریک جرم دولت در این زمینه بود. متاسفانه این اتفاق در سال‏های بعد نیز رخ داد و این مسئله در بودجه سال های 86 و 87 نیز تکرار شد.
    البته مجلس در جای دیگری نیز مقصر بود، متاسفانه نمایندگان مجلس در قانون بودجه تمام تعرفه ها را تغییر دادند. هم‏چنین مجلس در بودجه سال 86 تصویب کرد که قیمت واقعی برق در سند بودجه منظور بشود و مابه‏التفاوت آن را دولت بپردازد. که البته در سال 86 متاسفانه تنها 50% آن از سوی دولت پرداخت شد.
    این مسائل در مجموع موجب کسری بودجه 2000 میلیارد تومانی وزارت نیرو گردید و وزارت صنایع را به صاحبان صنایع الکتریکی و واردکنندگان تجیزات صنعت برق بدهکار کرد.


    # یعنی کسری بودجه موجب عدم نصب نیروگاه های جدید به میزان کافی شده است؟ و شما هم دولت و مجلس را در این مسئله مقصر می دانید؟
    دقیقا همین طور است. البته همانطور که گفتم نباید در مورد این بحران بزرگ ساده‏اندیشی کنیم و به دنبال یک یا دو علت و مقصر بگردیم. این مسئله در مشکلات و اتفاقات دیگری نیز ریشه دارد. تغییر فاحش هرم جمعیتی کشور و تقاضای جمعیت عظیم 26 تا 30 سال برای شغل و هم چنین مسکن مستقل نیز از دیگر عوامل است. طی یک محاسبه در وزارت نیرو مشخص شد که هر شغل جدید به طور متوسط نیاز به 5 تا 10 هزار کیلو وات ساعت و هر مسکن مستقل حتی در حد یک آپارتمان کوچک حداقل نیاز به 1000 کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی در سال دارد.
    در حقیقت اصرار اشتباه دولتمردان ما در دهه اول انقلاب بر افزایش جمعیت، پس از بحران فضاهای آموزشی در اوایل دهه هفتاد و بحران ورود به دانشگاه در اوایل دهه هشتاد حالا در تقاضای اشتغال و مسکن و به تبع آن نیاز به مصرف فزاینده برق خود را نشان می دهد.
    نکته دیگری که متاسفانه به سادگی قابل جلوگیری است و تاکنون اراده‏ای برای رفع آن دیده نمی شود، ناهماهنگی وزارتخانه‏های بازرگانی و صنعت با وزارت نیرو است. متاسفانه با افزایش شدید نقدینگی در سال‏های اخیر و اوج‏گیری فرهنگ مصرف‏گرایی علاقه به خرید لوازم خانگی پرمصرف خانگی که عمدتا غیر استاندارد و تولید کشورهایی مانند چین می باشند، در خانواده ها رو به فزونی گذاشته است. نکته نگران کننده آن است که وزارت بازرگانی خود متولی واردات لوازم خانگی ارزان قیمت و بنجل چینی است که متاسفانه عموم این لوازم غیر استاندارد و بسیار پرمصرف بوده و در نتیجه میزان برق مصرفی ما را در سال های اخیر به شدت افزایش داده‏اند.
    جالب است بدانید که امسال بیشترین رشد مصرف را در استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان های محروم کشورمان است ثبت نموده‏ایم. تصاویر مستندی موجود است که نشان می دهد کپرنشینان این استان در کپرهای خود 3 کولر گازی چینی پرمصرف به صورت همزمان نصب نموده و استفاده می نمایند. در صورتیکه هیچ کدام از این مردم شریف رعایت کوچکترین مسائل مربوط به جلوگیری از هدر رفتن انرژی را نمیکنند. این درحالی است که، با آموزش‏های اولیه و ساده می‏توان این تعداد کولر را به یک کولرگازی با مصرف برق مناسب کاهش داد.


    # در صحبت هایتان هیچ اشاره‏ای به گرما و خشکسالی نکردید.
    خشکسالی و گرما نیز تا حدودی در مصرف برق موثر بوده‏اند. سهم نیروگاه‏های برق-آبی ما از ظرفیت تولید برق کشور در اوج آن که فصل پرآب بهار است، تنها 15 درصد است و این میزان در تابستان حداکثر به 5 درصد میرسد. بنابراین می‏بینید که خشکسالی حداکثر موجب کاهش دو درصدی تولید برق می‏شود. در حالیکه ما امسال 15 درصد کسری تولید داریم.
    مشکل دیگری که باید به آن اشاره کرد و از این رهگذر انگشت اتهام را به سمت وزارتخانه دیگری نشانه گرفت، عدم استقلال صنایع بزرگ و حیاتی کشور از شبکه سراسری توزیع برق است. در تمام دنیا و به ویژه در کشورهای صنعتی تمام کارخانجات و صنایع خودشان نیروگاه دارند و برق مصرفی خود را تولید می‏کنند.
    این مسئله موجب می‏شود که قیمت واقعی و تمام‏شده برق را در محاسبات خود منظور نمایند و هم در صورت بروز مشکلات احتمالی برای سیستم سراسری توزیع برق، مشکلی نداشته باشند.
    البته در ایران تمام صنایع به سیستم برق سراسری کاملا وابسته هستند و خاموشی‏ها و قطعی برق تاثیر مستقیمی بر آن‏ها می گذارد. طنز تلخ این داستان آن‏جا خود را آشکار می‏نماید که دولت، برق مصرفی این کارخانه‏ها را با یارانه دولتی و به کسر کوچکی از قیمت تمام شده به آن‏ها می فروشد و نیازهای صنعت برق کشور را به قیمت جهانی از آن‏ها خریداری می کند. برای مثال دولت برق را با همان تعرفه مصوب مجلس یعنی 200 ریال به ازای هرکیلو وات ساعت به مس سرچشمه می فروشد، اما مس را به قیمت جهانی آن و به صورت هر تن 8000 دلار خریداری می کند. این مسئله موجب طنزی در میان دست اندرکاران صنعت برق گردیده است که می گویند "دولت مس را به قیمت لندن می خرد و برق را به قیمت دروازه دولاب می فروشد." این در حال است که قیمت برق در سال‏های اخیر ثابت مانده و حتی مشمول تخفیف‏های تشویقی نیز شده است، اما قیمت محصولی مانند مس در چند سال اخیر 4 برابر شده است.


    # پس با توجه به مطالب که شما گفتید و عواملی که برای خاموشی ها برشمردید ظاهرا خاموشی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. آیا حقیقتا مردم باید خاموشی ها را در فصل سرما هم تحمل کنند؟
    متاسفم که باید بگویم برآوردهای ما به عنوان کارشناسان این رشته و کسانی که سال ها در صنعت برق کشور به مردم خدمت می‏کنیم، نشان می‏دهد که صنعت برق زمستان خوبی را برای مردم رقم نخواهد زد. با ادامه این وضعیت خاموشی‏ها اگر بیشتر نشود، قطعا کمتر نخواهد شد. و مشکلاتی که در طول مصاحبه برای شما برشمردم ،همانطور که احتمالا خودتان نیز متوجه شدید، مسائلی نیست که در این چند ماه قابل برطرف شدن باشد.
    شواهد حاکی از ادامه دار بودن این بحران در طول 2 تا 3 سال آینده است. مشکلاتی چون کمبود بودجه و افزایش تولید متناسب با تغییر شدید هرم جمعیتی مواردی نیست که بتوان گفت ظرف امسال برطرف خواهند شد. ضمن این که پیش بینی کارشناسان هواشناسی نیز حاکی از ادامه خشکسالی است. بنابراین واقع بینانه باید گفت که به برطرف شده این مشکل تا پایان امسال نمی توان امیدوار بود.
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    اقتصاد ما بر كدام پايه مي چرخد:
    سرمايه، توليد، دلالي...؟


     

    سوال:
    اقتصاد ما بر كدام پايه مي چرخد:
    سرمايه، توليد، دلالي...؟
     

    پاسخ:
    اقتصاد در اسلام ماهيتي مستقل و منحصر به فرد دارد و معيارها و ارزش هاي آن از قرآن، سنت (حديث)، اجماع و عقل به دست مي آيد. اقتصاد اسلامي پايه هايي دارد كه مهم ترين آنها شامل ميانه روي، عدالت، توليد، گردش سرمايه و ثروت مي شود. از ميان اين موارد عدالت به عنوان يك اصل مهم در اقتصاد اسلامي بشمار مي رود كه در سطوح توليد، توزيع و مصرف گسترش دارد. كار و توليد هم از ارزش بسزايي برخوردار است و خداوند كارگر را دوست دارد. يكي از اصول اوليه اقتصاد سالم، گردش سرمايه و ثروت و رشد و نمو آن است. -درمورد دلالي بايد به مفهوم حقيقي آن که تجارت است توجه كرد که اگر در طريق صحيحش عملي شود مي تواند موجب پيشرفت اقتصاد كشور اسلامي گردد.
    از قديم الايام تاكنون، انسان ها براي گذران زندگي خويش، با نيازهاي نامحدود و منابع محدود روبه رو بوده اند و همين نابرابري باعث شد كه علم اقتصاد به وجود آيد.
    در اسلام، نظام اقتصادي آن وجوه مشتركي با ساير سيستم هاي اقتصادي موجود در دنيا دارد ولي علاوه بر آن، اقتصاد در اسلام ماهيتي مستقل و منحصر به فرد داشته و معيارها و ارزش هاي آن از قرآن، سنت، اجماع و عقل سرچشمه مي گيرد؛ از آن طرف، استفاده از اخلاق در توليد، تعادل بازار، تعيين رفتار مصرف كننده و گرفتن ماليات از مهم ترين وجوه افتراق اين نظام اقتصادي با ساير نظام ها است.
    اقتصاد در آموزه هاي قرآني در كنار اصول دين و امور عبادي از مهم ترين مسائلي است كه قرآن كريم بدان پرداخته است. به همين دلیل، همواره در كنار نماز مسئله زكات و انفاق به عنوان دو مسئله اقتصادي مورد توجه بوده است .

    تعريف اقتصاد:
    اقتصاد از كلمه « قصد» به معناي « ميانه روي » آمده است.[1]
    علم اقتصاد يكي از رشته هاي علوم اجتماعي است كه در باب كيفيت فعاليت هاي مربوط به دخل و خرج و چگونگي روابط مالي افراد جامعه با يكديگر و اصول و قوانيني كه بر امور مذكور حاكم است، مطالعه مي كند.[2] چون ميان اقتصاد اسلامي و اعتدال، ارتباط وجود دارد، موجب اين شده است تا عنوان « اقتصاد » براي آن به كار گرفته شود. در قرآن كريم نیز كلمه« مقتصد»[3] آمده است كه به معناي « ميانه روي » است.
    در اقتصاد اسلامي رفتارهاي اقتصادي انسان مورد بررسي قرار مي گيرد و هنگامي مي توان به صورت كامل به آن دست يافت كه نظام اقتصادي اسلام براي افراد يك جامعه روشن شده و نهادهاي اقتصادي آن در جامعه پايه گذاري شود. [4]

    پايه هاي اقتصاد اسلامي:
    براي اين كه جامعه اسلامي در زمينه اقتصاد اسلامي پيشرفت كند و پاسخ گوي نیاز های همۀ افراد جامعه باشد، بايد عواملي را كه در اين راه نقش دارند اجرا نمايد. اين عوامل در قرآن مجيد بيان شده است كه به بعضي از آنها كه مهم ترين عوامل مي باشند، اشاره مي كنيم :

    1. ميانه روي:
    خداي متعال در قرآن كريم مي فرمايد : « اي فرزندان آدم زيورهاي خود را در مقام عبادت برگيريد و هم از نعمت هاي خدا بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خدا مسرفان را دوست نمي دارد»[5] كه با اشاره به اصل اساسي ميانه روي، هرگونه اسراف را نادرست مي داند؛ جامعه اي را برتر مي داند كه از اسراف به دور بوده و ميانه روي را مراعات كند.

    2. عدالت :
    شكي نيست كه بدترين اسارت براي بشريت، فقر است. اين اسارت براي انسان لحظه اي آسايش باقي نمي گذارد و زمينه هاي رشد و تكامل معنوي و مادي او را نابود مي سازد. در واقع، فرصتي باقي نمي گذارد تا انسان به مفاهيم برتر زندگي فكر كند و پايگاه انساني خود را درك كند. يكي از دغدغه هاي اساسي پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله ) و علي ( عليه السلام ) در تمامي دوران زندگي شان، زدودن فقر، نيازمندي ونابرابري از چهره جامعه و افراد آن بود. براي اين كه اين فقر از جامعه پاك شود، يكي از مهم ترين عواملي كه بايد در يك كشور اسلامي پياده شود، اجراي عدالت است.
    در مكتب اقتصادي اسلام، نسبت به درون جامعه اسلامي بايد توجه كرد و عدالت اقتصادي را اجرا نمود؛ چون كه عدالت اجتماعي در تمام زمينه ها و از جمله در زمينه اقتصاد، هدف شريعت اسلامي مي باشد.[6] قرآن كريم از عدالت، به عنوان اصل مهمي در اقتصاد اسلامي ياد كرده و مي فرمايد كه در معاملات و يا تبادل هاي ارزي و اقتصادي از ربا پرهيزكنيد؛ زيرا ربا، به عنوان خروج از مرزهاي عدالت بوده و ظلم و ستم به افراد نيازمند در يك جامعه است: « پس اگر ترك ربا نكرديد آگاه باشيد كه به جنگ خدا و رسول او برخاسته ايد و اگر پشيمان گشتيد اصل مال شما براي خودتان، به كسي ستمي نكرده و ستم نكشيده ايد».[7]
    مرحوم سيد محمد باقر صدر مي فرمايند: اين عدالت اقتصادي متوقف بر دو امر است: 1. رفاه عمومي 2. تعديل ثروت.[8] مراد از رفاه عمومي اين است كه وضعيت اقتصادي جامعه اسلامي طوري باشد كه تمامي افراد جامعه از امكانات زندگي برخوردار باشند. و در سطوح توليد، توزيع و مصرف بايد اين عدالت گسترش داده شود تا همه افراد جامعه داراي رفاه بوده و فقر رفع گردد.
    تعديل ثروت كه يكي از عناصر عدالت اقتصادي است، عبارت است از اين كه افراد يك جامعه اسلامي از مواهب مادي برخوردار باشند و تفاوتي بين افراد در امور مادي نباشد.
    خداي متعال مسئله تعديل ثروت را در آياتي مورد توجه قرار داده است كه به يك مورد اشاره مي شود: «شما هرگز به نيكوكاري نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد.»[9] همانطور كه مي بينيم در اين آيۀ شريفه رسيدن به مقام نيكوكاري مشروط به هزينه كردن آنچه كه انسان به آن وابسته است، شده، در واقع با زباني اخلاقي تشويق به انفاق مي كند. از آنجا كه ديدگاه اسلام در اقتصاد، اين است كه بايد دو جنبه مادي و معنوي را در نظر داشت، اجراي عدالت، هدفي نهايي دارد، اين هدف آن است كه: هر شخص آزاد باشد تا به طور خلاقانه، در كارهاي نامحدود و بي شمار فراتر از اقتصاد و مربوط به ذهن و روح درگير شود؛ چون در دوران رفاه اقتصادي و رفع همۀ نيازها، انسان از اين فقر رهايي مي يابد و از بند مشكلات آزاد مي شود و به مسائل متعالي مي انديشد.

    3. كار و توليد:
    از ديگر اصول اساسي اقتصاد اسلامي، توليد است كه موجب برآورده شدن نيازهاي اقتصادي افراد جامعه است .خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: « او خدايي است كه شما را از خاك آفريد و براي آبادي زمين بر گماشت».[10]بنابراين، انسان براي كسب و كار در زمين آفريده شده است. منظور آيه شريفه، هر كاري است كه داراي ارزش و اعتبار باشد و به هدف عمران و آباداني بینجامد. مطلب ديگر اين كه، اصلا راه درمان فقر، كار و توليد است. حضرت علي ( عليه السلام ) از راه هاي گوناگوني به كار و توليد توجه داشتند كه به چند مورد اشاره مي شود:
    1. در جواني شتري داشت كه با آن، باغستان هاي مردم را آبياري مي كرد و أجرت مي گرفت.
    2. كشاورزي را بسيار دوست مي داشت.
    3. درختكاري و باغداري را دوست داشت.
    4. چاه حفر مي نمودند، وقتي برخي از چاه ها، آب آن فواره مي زد، آن را وقف مسافران و حجّاج بيت الله مي كرد.[11] حضرت امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد: « اميرالمومنين ( عليه السلام ) هميشه در نامه به كارگزاران حكومتي، سفارش كشاورزان را مي كرد.[12] پس كار و توليد همواره ارزش دارد و خداوند كارگر را دوست دارد.

    4. سرمايه و ثروت:
    يكي از اصول اوليه اقتصاد سالم، حيات و قابليت رشد و نمو ثروت است.
    در اسلام مال و ثروت هيچ وقت تحقير نشده است؛ بلکه به توليد، مبادله و مصرف آن، توصيه کرده، و براي آنها شرايط و موازينی مقرر نموده است. البته باید توجه داشت اگر انسان فداي ثروت شود اسلام مخالف است و سخت مبارزه كرده است؛ و به عبارت ديگر اگر انسان پول را به خاطر خود پول و براي ذخيره كردن و اندوختن بخواهد اسلام با آن مخالف است: « كساني كه طلا و نقره را گنجينه و ذخيره مي كنند و در راه خدا انفاق نمي كنند آنها را به عذاب دردناك بشارت ده» [13]
    پس اسلام پول پرستي را محكوم كرده است ولي پول و ثروت را محكوم نكرده است چون:
    الف: توليد ثروت از راه كشاورزي، دامداري و غيره توصيه شده است
    ب: تجارت و داد و ستد توصيه شده است
    ج: ثروت در حدود احتياجات فردي و خالي از هر نوع تجمّل و اسراف بايد مصرف شود. [14]
    البته اين ثروت و سرمايه نبايد در انحصار ثروتمندان و يا گروه خاصي باشد؛ بلكه بايد به گردش در آورده شود. قرآن كريم هر گونه انحصار طلبي و تمركز اموال و سرمايه را در دست ثروتمندان به عنوان يك عامل ضد اقتصادي شمرده و ممنوع مي داند : « و آنچه كه خدا از اموال كافران، به رسول خدا غنيمت داد، متعلق به خدا و رسول و خويشاوندان رسول و يتيمان و فقيران و در راه ماندگان است، اين حكم براي آن است كه غنايم، دولت توانگران را نيفزايد.» [15]پس ثروت بايد بطور آزاد در جامعه جريان داشته باشد.

    5. تجارت:
    در معني و مفهوم كلمۀ « دلالي » در فرهنگ ايراني مغالطه صورت گرفته و اين عبارت با « رانت خواري » مترادف شده است. اين حرفه به دليل مورد سوء استفاده قرارگرفتن به وسيلۀ گروهي از افراد كلاه بردار، جايگاه اجتماعي خود را از دست داده است ولي اين نبايد موجب شود كه در كل از اقتصاد يك كشور اسلامي كنار گذاشته شود؛ زيرا دلالي در لغت يك نوع « راهنمايي » و در واقع عمل بسيار پسنديده اي است و واسطه ميان خريدار و فروشنده است.[16] اگر يك بررسي اجمالي شود ملاحظه مي گردد كه اسلام به تجارت و دلالي صحيح اهميت زیادی داده است. شاهد اين مطلب آن است كه پيامبرگرامي اسلام ( صلي الله عليه و آله ) تاجر بوده و بارها در تاريخ شنيده ايم كه ايشان در اين زمينه فعاليت داشته اند و ميان شام و مكه به تجارت مي پرداختند و ازآن سو، تجارت هم محرك توليد است ولي توليد نمي تواند مولد بازار باشد و بسيار ديده ايم كه افرادي بدون مطالعه توليد كرده اند ولي توليدات آنها بر روي دستشان باقي مانده است. پس دلالي و تجارت يك حرفه درستي است ولي بايد آن را در طريق صحيح خود، براي پيشبرد اقتصاد، استفاده نمود و به معني و مفهوم واقعي اش توجه كرد.

    ------------------------------------------
    [1] . الرائد ، ج 1 ، ص 227 ، جبران مسعود ، با ترجمه دكتر رضا اترابي نژاد ، انتشارات آستان قدس رضوي ، سال 1376 ، چاپ دوم .
    [2] . همان .
    [3] لقمان، 32؛ مائده، 66
    [4] . با استفاده از كتاب « مكتب و نظام اقتصادي در اسلام»، ص 50 ، استاد مهدي هادوي تهراني ، چاپ نينوا، سال 1383 .
    [5] . اعراف ، 31 .
    [6] . با استفاده از كتاب « مكتب و نظام اقتصادي اسلام » ، صص 55 - 58 .
    [7] . بقره ، 279 .
    [8] . اقتصادنا ، ص 303 ، سيد محمد باقر صدر ، چاپ بيروت، دارا لتعارف المطبوعات ، چاپ اول ، 1402 ه . ق .
    [9] . آل عمران ، 92 .
    [10] . هود ، 61 .
    [11] . ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي ، محب الدين احمد بن عبدالله الطبري ، ص 49 ، ناشر : دارالمعرفه ، بيروت ، 1356 هجري قمري .
    [12] . وسائل الشيعه ، الشيخ محمد بن الحسن الحر العاملي ، ج 13 ، ص 216 .
    [13] . توبه ، 34 .
    [14] . با استفاده از كتاب « نظري به نظام اقتصادي در اسلام » ، شهيد مطهري ، انتشارات صدرا ، چاپ اول ، بهار 1368 ، صص 17 - 20 .
    [15] . حشر ، 7 .
    [16] . الرائد ، ج 1 ، ص 227.
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    دانلودجديدترين . موزيك ها .موزيك ويدئوها . فيلمها . در تك آهنگ