به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1151 :: پنجشنبه 18 شهريورماه 1389

www.mobin-group.com

۷ سایت برای آپلود همزمان فایل ها
در سرورهای مختلف

با سلام
مثل هر پنج شنبه، اين هفته هم باز با افتخار در خدمتتان هستيم. عيد فطر را به همه شما دوستان عزيزم تبريک عرض مي کنم.

بحث آپلود فایل در اینترنت بحثی بسیار گسترده و وسیع است. سایت های زیادی وجود دارند که کاربران می توانند با استفاده از آن ها فایل های مورد نیاز خود را آپلود کنند و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. این مسئله برای افرادی که سایت با فضای کم و یا وبلاگ دارند بسیار کاربردی است. مطمئنا این افراد همیشه به دنبال سایت هایی برای آپلود هستند که فایل های خود را به بین کاربران خود به اشتراک بگذارند. در این بین سایت هایی وجود دارند اگه اجازه آپلود همزمان فایل ها را در چند سایت و سرور مختلف را می دهند. این سایت ها اصطلاحا Multi Upload نام دارند. در این مطلب می خواهیم به شما ۷ سایت از بهترین سایت های آپلود همزمان فایل را معرفی کنیم که می توانید از آن ها برای آپلود فایل خود در سرور های مختلف و به اشتراک گذاری ایمن آن ها استفاده کنید.
همچنین سرورهایی که این سایت ها برای آپلود همزمان پشتیبانی می شوند هم برای شما ذکر می کنیم تا انتخاب شما آسان تر شود.
 

MultiUpload.com
این سایت اولین گزینه در لیست ما است که به شما معرفی می کنیم. این سایت شاید معروف ترین سایت در این زمینه باشد، ولی مطمئنا بهترین نیست. این سایت امکان آپلود همزمان چندین فایل را به صورت همزمان در ۶ سرور مختلف می دهد. همچنین می توانید هنگام آپلود فایل به وسیله این سایت، توضیحی هم درباره آن بنویسید تا کاربرانی که آن را دریافت می کنند از موضوع فایل مطلع شوند.
سرور های قابل پشتیبانی : RapidShare – MegaUpload – DepositFiles – HotFile – ZShare – Uploading


MultiUpload.eu
سایت دوم ما که از نظر اسمی شبیه سایت اول است، سایت رایگانی دیگری است که به شما معرفی می کنیم. در این سایت می توانید فقط یک فایل را در سرورهای مختلف آپلود کنید. مزیت این سایت نسب به سایت اول، پشتیبانی از تعداد سرورهای بیشتری است. این سایت امکان آپلود فایل شما را در ۱۲ سرور مختلف به دلخواه می دهد. همچنین از دیگر قابلیت های این سایت Remote URL Upload است که می توانید فایل خود را از طریق یک آدرس اینترنتی در فضاهای دیگر، در سایت های مورد نظرتان آپلود کنید.
سرور های قابل پشتیبانی : MegaUpload – EasyShare – UploadedTo – DepositFiles – ZShare – FileFactory – RapidShare – Badongo – Loadto – MegaShare – SendSpace – 2Shared


FileUpload.ir
همینطور که متوجه شدید این سایت ایرانی یکی دیگر از گزینه های ما است. می توان گفت این سایت تنها سایت ایرانی آپلود همزمان فایل در سرورهای مختلف است. در این سایت که دارای امکانات فراوانی است، می توانید فایل خود را به صورت همزمان در ۶ سرور مختلف آپلود کنید. این سایت علاوه بر آپلود همزمان فایل در سرورهای مختلف، امکان های دیگری مانند آپلود از طریق لینک (Remote Upload) و همچنین چک کردن برای صحت لینک ها مورد نظرتان را هم به شما می دهد.
سرورهای قابل پشتیبانی : RapidShare.com – RapidShare.de – EasyShare – DepositFiles – MegaUpload – Netload.in


ASAPload.com
سایت ASAPload یک سایت رایگان و بسیار ساده برای آپلود فایل شما تا سقف ۲۵۰ مگابایت در سرورهای مختلف می باشد. از مزیت های این سایت می توان به محیط ساده آن اشاره کرد. همچنین شما در این سایت می توانید هنگام آپلود فایل خود، برای آن توضیح یا رمز عبور بگذارید. پس از آن فقط کافی است سرورهای مورد نظر خود را از بین ۸ سرور پشتیبانی شده انتخاب کنید و گزینه Upload را کلیک کنید. متاسفانه این سایت امکان آپلود فایل از طریق لینک را به شما نمی دهد.
سرورهای قابل پشتیبانی : Badongo – DepositFiles – FileFactory – MegaUpload – RapidShare – SendSpace – Uploaded.to – ZShare


UploadGround.com
شاید بتوان سایت UploadGround را یکی از بهترین گزینه ها در لیست دانست. این سایت امکانات بسیار فراوانی را برای شما فراهم می کند. در این سایت می توانید فایل خود را با دو روش Direct Upload (آپلود از طریق فایل درون کامپیوتر) و Remote URL Upload (آپلود از طریق لینک) در ۲۸ سرور مختلف آپلود کنید. شاید با این توصیفات شما این سایت را برای استفاده همیشگی انتخاب کنید. همچنین در این سایت می توانید ایمیل خود را در کنار فایل آپلودی برای اطلاعات وارد کنید. از دیگر مزیت های این سایت بزرگ امکان ترجمه سایت به چندین زبان مختلف از جمله فارسی (با استفاده از Google Translate) می باشد.
سرورهای قابل پشتیبانی : RapidShare – MegaUpload – FileFactory – NetLoad – SendSpace – DepositFiles – Load.to – EnterUpload – ZippyShare – 4Shared – EasyShare – Uploading.com – UploadBox – Uploaded.to – Ziddu – HotFile – Badongo – Extabit – Fileserve – Freakshare – Turbobit


MirroraFile.com
سایت MirroraFile (که دارای یک محیط آتشین است!!) یکی از دیگر سرویس ها برای آپلود فایل ها می باشد. این سایت به شما امکان آپلود فقط یک فایل را در ۱۱ سرور مختلف از سرورهای آپلود می دهد. این سایت هم مانند ASAPload دارای محیطی ساده است. فقط کافی فایل خود و سرورهای مورد نظرتان را انتخاب کنید و بر روی Upload کلیک کنید.
سرورهای قابل پشتیبانی : FlyUpload – Badongo – DepositFiles – SharedZilla – MegaUpload – SendSpace -FileFactory – NetLoad – EasyShare – Load.to – ZShare


MirrorCreator.com
سایت MirrorCreator آخرین سایت در لیست و همچنین قدرتمندترین و بهترین سایت برای آپلود همزمان فایل ها در سرورهای مختلف می باشد. این سایت رایگان و قدرتمند امکان آپلود فایل را از درون کامپیوتر یا با استفاده از لینک به شما می دهد. شما می توانید در این سایت فایل خود را به طور همزمان در ۳۶ سرور مختلف با سقف ۴۰۰ مگابایت آپلود کنید. همچنین می توانید هنگام انجام آپلود ایمیل خود را وارد کنید تا تمام لینک ها به ایمیلتان فرستاده شود. از این رو این سایت را می توان بهترین گزینه در لیست دانست.
سرورهای قابل پشتیبانی : HotFile – MegaUpload – DepositFiles – FileServe – SendSpace – RapidShare – ZShare – MegaShare – FileFactory – Ziddu – Uploading – EasyShare – MediaFire – iFileIt – TwoShare – x7.to – ExtaBit – ZippyShare – UploadBix – FreakShare – Badongo – NetLoad – uGotFile – SharebaseTo – Loadto – UploadedTo – TurboBit


نتیجه:
سایت های که برای شما ذکر کردیم، کار آپلود فایل ها را برای شما آسان تر می کند. دیگر نیاز نیست برای آپلود فایل و یا گرفتن لینک کمکی برای یک لینک مستقیم، به سایت های مختلف بروید و فایل را یکی یکی آپلود کنید. با استفاده از این سایت های می توانید به راحتی با انتخاب فایل (یا فایل ها) خود آنها به راحتی در سرورهای مورد نظرتان آپلود کنید. هر کدام از این سایت ها دارای مزیا و معایب اندکی هستند که می توانید طبق نیاز و سلیقه تان آن ها را انتخاب کنید.

 


 



 

  u فهرست روزانه


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • تصاویر یک بنز طلایی در خیابانهای دبی!
  • بهار رحمت و غفران
  • ویژه نامه: چربی هم بخورید، ولی به اندازه!
  • تصویر نمایی نادر از مقبره رسول اکرم(ص)
  • آخرین رتبه بندی دانشگاههای دنیا / کمبریج اول شد؛ ایران نماینده ندارد!
  • هديه ويژه مهران مديري به رئيس جمهور
  • معرفي و دانلود فيلم : Iron Man 2 - 2010
  • تور مجازي شهر لس آنجلس
  • دانلود انيميشن Barbie A Fashion Fairytale 2010
  • آلبوم جدید و زیبای علی مرشدی با نام وسوسه
  • آهنگ جدید و زیبای گروه 25 باند (تامین و عادل)  با نام بیا بیا
  • ابزار فشرده سازی حجم عکس ها بدون کاهش کیفیت
  • Real Football 2011 با گرافیک فوق العاده برای تمام گوشی ها!
  • بازي جديد و جذاب Star Crossed Love Final
  • خطبه حضرت علي (عليه اسلام) در عيد فطر
  • وقتی پادشاه عربستان هم صاحب «iPad» می‌شود!
  • موضوع مهم: کمک به یک انسان
  • Globe Genie: تله‌پورت به یاری گوگل!
  • در فراق رمضان
  • تمرين هوازي روشي مناسب براي كاهش يا افزايش وزن!
  • نماز عید فطر امام رضا علیه السلام
  • جديدترين شماره از مجله Taste of Home
  • ایده اپل برای تلویزیون ها: با Apple TV آشنا شوید
  • طنز: بلوتوث!
  • همه چی آرومه، خوشگلا باید برقصند
  • ۱۰ روش عالی برای شادابی در کار
  • چگونه از کانسیلر استفاده کنیم؟
  • چه چکمه‌ای مناسب ساق پای شماست؟
  • گوشت کمتر، سلامت بيشتر!
  • 10 نکته درباره نظم دادن به آشپزخانه
  • راهنمای خرید و مصرف برنج
  • ارتباط هوش فرزند با آمیزش جنسی
  • ميان زهد (ساده زيستى) و پيشرفت چه ارتباطى است؟
  • باكو؛ پاریس شرق
  • و ....

 

 


 

 

www.mobin-group.com


نمای زیبایی از شبهای تهران و برج میلاد و فرود یک هواپیما

 



 

 


www.mobin-group.com

تصاویر یک بنز طلایی در خیابانهای دبی!
بهار رحمت و غفران
ويژه نامه عيد فطر
تصاویر ماهواره ای دیدنی!
جدیدترین مدلهای نیسان 2010
ويژه نامه: اكواريوم و ماهي هايش
جنایت در مسجد قبا شیراز + عکس و فیلم
پرچم های خوشمزه!
تصاویر «لیندزی لوهان» از سال 1998 تا 2010
بازیگر، مانکن و خواننده پاپ آمریکایی
یک ویرایشگر عکس آنلاین
دردناک ترين عکس سال 2010
مربوطه به سيل دلخراش پاکستان
ویژه نامه: چربی هم بخورید، ولی به اندازه!
لباسهای عجیب و غریب
اگر ميخواهيد بدانيد كه از نظر ميزان درآمد در دنيا چندمين نفر هستيد، حقوق ساليانه خود را وارد کرده و از نتيجه لذت ببريد!
گنجور
سایت جامع آثار سخنسرایان پارسی‌گو

 

 

www.mobin-group.com

پس از منتفي شدن افزايش تعطيلات عيد فطر در مجلس
دولت روز پس از عيد فطر را تعطيل كرد

معاون اول رئيس جمهور در خصوص تعطيلي روز‌هاي بعد از عيد فطر، گفت: هيئت دولت در جلسه چهارشنبه خود مصوب كرد روز بعد از عيد فطر تعطيل باشد.
به گزارش فارس، محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور روز چهارشنبه پس از جلسه هيئت دولت طي نشست خبري با خبرنگاران در خصوص تعطيلي روز‌هاي بعد از عيد فطر، گفت: در راستاي رفاه حال مردم روزه‌دار مثلا در صورتي كه جمعه عيد فطر اعلام شود، شنبه - روز پس از عيد فطر- تعطيل است.
وي ادامه داد: در جلسه هيئت دولت مقرر شد معادل ساعت كاري روز بعد از عيد فطر كه تعطيل است، در بقيه ايام سال جبران شود.
بر اساس اين گزارش طرح دادن اختيار به دولت براي تغيير ساعت كاري در ماه مبارك رمضان و افزايش تعطيلات عيد فطر از سوي مجلس شوراي اسلامي مسترد شد.
برپايه اين گزارش اين طرح داراي بيش از 50 امضا بود كه امضاكنندگان در جلسه روز چهارشنبه مجلس امضاي خود را پس گرفتند به نحوي كه تعداد امضا‌كنندگان به كمتر از 15 نفر كاهش يافت و بر اين اساس اين طرح مسترد شد.
 

آخرین رتبه بندی دانشگاههای دنیا / کمبریج اول شد؛ ایران نماینده ندارد!

دانشگاههای جهان بار دیگر از دید پایگاه رتبه بندی جهانی QS مورد سنجش قرار گرفتند و اسامی برترینهای دانشگاههای جهان در سال 2010 توسط این پایگاه اعلام شد که بر اساس آن هیچ یک از دانشگاههای ایران در میان 200 دانشگاه برتر دنیا جایگاهی ندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پایگاه که از سال 2004 رتبه بندی دانشگاههای جهان را آغاز کرده رتبه بندی جهانی خود را بر اساس شاخص هایی شامل گنجایش دانشگاهها، شاخص اعتبار آکادمیک، شاخص اعتبار اعضای دانشگاهها، شاخصهای اطلاعاتی، استانداردسازی، طبقه بندی QS و شاخص اطمینان QS ارائه کرده و این بار بر خلاف سالهای گذشته رتبه اول به یک دانشگاه انگلیسی اختصاص یافته است.
بر اساس شاخصهای اعلام شده دانشگاه کمبریج که سال گذشته در رتبه دوم این لیست قرار داشت به عنوان برترین دانشگاه جهان معرفی شده است و دانشگاه هاروارد با امتیاز 99.18 در رتبه دوم، دانشگاه ییل با امتیاز 98.68 در رتبه سوم، دانشگاه کالج لندن با امتیاز 98.54 در رتبه چهارم و موسسه MIT با چهار رتبه صعود و امتیاز 98.19 در رتبه پنجم قرار گرفته است.
موضوعات هنر، پزشکی و علوم زیستی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مهندسی و تکنولوژی موضوعاتی هستند که توسط این پایگاه در دانشگاههای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته اند.
دانشگاه آکسفورد، امپریال کالج لندن، شیکاگو، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و دانشگاه پرینستون رتبه های ششم تا دهم را در رتبه بندی امسال QS به خود اختصاص داده اند.
همچنین دانشگاههای کلمبیا، پنسیلوانیا، استنفورد، داک، میشیگان، کورنل، جان هاپکینز،ETH زوریخ، مک گیل، و دانشگاه ملی استرالیا در رتبه های یازدهم تا بیستم قرار گرفته اند.
QS در رتبه بندی جدید خود لیست 200 دانشگاه برتر جهان را اعلام کرده که نبودن نام دانشگاههای ایرانی در میان این 200 عنوان موضوع تازه ای نیست.
53 دانشگاه در این لیست به آمریکا تعلق دارد، 30 دانشگاه به انگلستان، هفت دانشگاه به سوئیس، 10 دانشگاه به کانادا، هشت دانشگاه به استرالیا، پنج دانشگاه به فرانسه، سه دانشگاه به دانمارک، 12 دانشگاه به آلمان، سه دانشگاه به ایرلند، 12 دانشگاه به هلند، پنج دانشگاه به سوئد، سه دانشگاه به نیوزیلند، یک دانشگاه به فنلاند، چهار دانشگاه به بلژیک، دو دانشگاه به نروژ، دو دانشگاه به اسپانیا، یک دانشگاه به آفریقای جنوبی و دو دانشگاه به ایتالیا تعلق دارند.
همچنین از میان دانشگاههای آسیایی می توان به پنج دانشگاه از هنگ کنگ، دو دانشگاه از سنگاپور، 10 دانشگاه از ژاپن، 6 دانشگاه از چین، پنج دانشگاه از کره جنوبی، دو دانشگاه از تایوان، یک دانشگاه از تایلند و یک دانشگاه از هندوستان اشاره کرد.
رتبه های اول بخش موضوعی در زمینه هنر به دانشگاه آکسفورد، در بخش زیست و پزشکی و همچنین علوم اجتماعی به دانشگاه هاروارد اختصاص یافته است.

 

عقب‌نشینی کلیسای فلوریدا از سوزاندن قرآن

در پی اعتراضات گسترده جهانی و هشدار درباره عواقب هرگونه بی حرمتی به قرآن کریم، "تری جونز" سرپرست کلیسای فلوریدا اعلام کرد این کلیسا از تصمیم خود برای سوزاندن قرآن در روز 11 سپتامبر منصرف شده است.
به گزارش دویچه وله، کلیسای فلوریدا که پیش از این اعلام کرده بود در سالگرد حوادث یازده سپتامبر قصد دارد در اعتراض به اسلام، قرآن‌ سوزی کند، پس از هشدار مقامهای آمریکایی و اعتراضات مسلمانان جهان در تصمیم خود تجدیدنظر کرد.
تری جونز سرپرست این کلیسا گفت قصد دارد هشدار دیوید پترایوس فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان را جدی تلقی کرده و به ویژه پس از تظاهرات اعتراض ‌آمیز در برخی کشورهای مسلمان در تصمیم خود تجدید نظر کند.
وی افزود ما برای قرآن ‌سوزی تصمیم جدی داشتیم، ولی اکنون و پس از هشدارهایی که دریافت کردیم باید در تصمیم خود تجدید نظر کنیم؛ چرا که پیام واقعی که ما قصد ارسال آن را داشتیم ممکن است پیامدهایی داشته باشد.
این در حالی است که پس از هشدارهای "دیوید پتریوس" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا نیز تلاش برای هتک حرمت مقدسات اسلامی در آستانه سالگرد حادثه 11 سپتامبر را اقدامی شنیع و بی شرمانه دانسته و آن را محکوم کرد.
وی در ضیافت افطار که با حضور برخی شخصیتهای اسلامی برگزار شد اظهار داشت هتک حرمت به مقدسات اسلامی اقدامی شنیع و بی شرمانه است و آمریکا از زمان تاسیس خود همواره به ادیان مختلف احترام گذاشته است.
گفتنی است سرپرست کلیسایی ایالت فلوریدای آمریکا در سخنانی نژادپرستانه و تحریک آمیز اعلام کرده بود در آستانه نهمین سالروز حملات 11 سپتامبر قرآن کریم به آتش کشیده شود.

 

هديه ويژه مهران مديري به رئيس جمهور

مشرق نوشت: شنیده ایم که ساعت خوشی ها در افطار هنرمندان با رئیس جمهور سنگ تمام گذاشته اند. از مهران مدیری گرفته تا بازیگران و دست اندرکاران این مجموعه. شاید حضور سرزده رحیم مشایی در سر صحنه قهوه تلخ مدیری بی تاثیر نبوده است.
مدیری مجموعه ای از دی وی دی های سریال جدیدش را به رئیس جمهور هدیه کرده است.
خواسته های هنرمندان هنر هفتم از احمدی نژاد هم طوماری بلند و بالا بوده است، از همسفری با وی در سفر نیویورک تا تمدید اقساط عقب مانده.
تعدادی از هنرمندان در گفتگو با خبرنگار مشرق از برخورد گرم و بی تکلف رئیس جمهور با آنان اظهارشگفتی کردند.

لازم به توضیح است، چند روز پیش، جمعی از هنرمندان در ضیافت افطاری رئیس جمهور شرکت کرده بودند و 15 نفر از  هنرمندان سینما و تلویزیون در سخنانی برخی پیشنهادات و مشکلات خود را با ريیس‌جمهور در میان گذاشتند.
حمایت از فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدس، توجه دولت به بازنشستگی، بیمه و مسکن هنرمندان و احداث سالن‌های سینما از جمله موضوعاتی بود که از سوی هنرمندان مطرح شد.
در پایان این مراسم هنرمندان کشورمان روزه خود را به همراه ريیس‌جمهور افطار کردند. در اين افطاري اسفنديار رحيم‌مشايي و سيدمحمد حسيني وزير ارشاد در كنار رييس‌جمهور در مراسم ديدار با هنرمندان حضور داشتند.
حضور چشمگير هنرمندان سينما و تلويزيون از نكات برجسته اين مراسم بود.
برخي از هنرمندان كه در مراسم افطار رييس‌جمهور شركت داشتند به اين شرح است: ابوالقاسم طالبي، مسعود ده‌نمكي، محمدرضا شريفي‌نيا، مهران مديري، پروانه معصومي، نسرين مقانلو، حسين سهيلي‌زاده، پرستو صالحي، حسين فرحبخش، ‌عبدا... عليخاني، اميرحسين شريفي، حبيب‌ا... كاسه‌ساز،‌ علي روئين‌تن، رضا داودنژاد، برزو ارجمند، حامد كميلي، فريبا نادري، جواد عابدي، مريم كاوياني،‌لادن طباطبايي، حسين محب‌اهري، محمدرضا ورزي، ‌احمد نجفي،‌ سيامك انصاري،‌ نفيسه روشن، سياوش خيرابي و ... .

 



 


 

www.mobin-group.com

 معرفي و دانلود فيلم

Iron Man 2 (2010)

ژانر: اکشن, ماجرایی, علمی تخیلی, هیجان انگیز
حجم: ۴۵۰ MB
زمان: ۱۲۴ دقیقه
تاریخ انتشار: May 2010
کارگردان: Jon Favreau
بازیگران: Robert Downey Jr., Don Cheadle, Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Sam Rockwell …

خلاصه داستان: دشمنان مرد آهنی (رابرت دوانی) زیاد شده اند. ایوان وانکو (میکی روکی) که یک دلال روس است توانسته یک لباس اختراع کند و با آن به کارهای خطرناکی بپردازد. از طرفی شخصی بنام ناتاشا رومانوف (اسکارلت جانسون) نیز با او سر دشمنی دارد.

- براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک نمائيد
 

لينکهاي دانلود (با کيفيت DVD Rip)

رمز فايل: cloudshadow

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد
 

 دانلود فيلم مستند و ورزشي

Virtual Tour: Los Angeles USA
تور مجازي شهر لس آنجلس

لس آنجلس بزرگترین شهر ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا و دومین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا پس از نیویورک است. اغلب به صورت خلاصه LA و با لقب شهر فرشتگان یاد می‌شود.جمعیت لس آنجلس ۳٫۸ملیون نفر تخمین زده می‌شود و در مساحتی بالغ بر ۱۲۹۰٫۶ کیلومتر مربع از جنوب کالیفرنیا گسترده شده‌است. کلان شهر لس آنجلس خانهٔ نزدیک به ۱۲٫۹ ملیون ساکن می‌باشد.

@تاریخچه
چهارم سپتامبر سالروز استقرار ۴۴ مهاجر اسپانیایی زبان در «دره دود» در جوار يك دهكده سرخپوستی در جنوب كاليفرنيا در سال ۱۷۸۱ است كه نامش را لس آنجلس گذاشتند.
لس انجلس در ۱۷۸۱ توسط فرماندار اسپانیایی فیلیپ د'نو ایجاد شد. او ابتدا این شهر را «El Pueblo de Nuestra Señora la Reina de los Angeles de Porciúncula» به معنای «روستای بانوی ما ،ملکه فرشتگان پورسی اونکالا» نامید.
لس آنجلس که در زبان اسپانیایی معنای «شهر فرشتگان» را دارد از شهرهای غربی کشور آمریکا است. این شهر شمار فراوانی مهاجر از تمام نقاط جهان را در خود گنجانده‌است که ایرانیان مقیم آمریکا یکی از این گروه‌ها هستند.
شهر لس‌آنجلس در سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۸۴ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۲ و بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴ بود. اين شهر در آخرين آمارها مساحتي برابر ۴۸۰۰ كيلومتر داشته و سومين شهر بزرگ دنيا بعد از نيويورك و توكيو مي باشد.


تالار والت دیزنی در لس آنجلس

@مراکز علمی و فرهنگی
علاوه بر هالیوود که مرکز صنعت هنر هفتم آمریکا می‌باشد، لس آنجلس دارای تعدد مناسبی از مراکز فرهنگی و علمی می‌باشد. مرکز گتی، یکی از مراکز هنری و فرهنگی معروف جهان در این شهر واقع شده، و رصدخانه تاریخی گریفیتس و لس‌آنجلس فیلهارمونیک نیز گردشگران بسیاری را همه ساله حول خود جذب می‌کنند.
آزمایشگاه پیشرانه جت یکی از مراکز مهم ناسا به شمار می‌رود. سه شعبه از سامانهٔ دانشگاه کالیفرنیا (دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین، و دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید) در منطقهٔ لس آنجلس قرار دارند. و مدرسه عالی نیروی دریایی، موسسه فناوری کالیفرنیا، و دانشگاه جنوب کالیفرنیا در این میان دارای شهرت زیادی در سطح کشور هستند.
در میان مراکز دانشگاهی سامانهٔ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که در منطقه لس آنجلس قرار دارند نیز می‌توان به موسسات زیر اشاره کرد:
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لانگ بیچ
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در چنل آیلند
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن برناردینو
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در دومینگوئزهیلز
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورتریج
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در فولرتون

ويدئوي که امروز براي دانلود قرار داده ام تور مجازي شهر لس آنجلس  مي باشد که با کيفيت عالي BD Rip  براي دانلود  قرار داده ام.
 

لينکهاي دانلود (با کيفيت BD Rip)

http://rapidshare.com/files/345108194/Los.Angeles.BDRip.720p.part01.rar 
http://rapidshare.com/files/345097257/Los.Angeles.BDRip.720p.part02.rar 
http://rapidshare.com/files/345108533/Los.Angeles.BDRip.720p.part03.rar 
http://rapidshare.com/files/345095735/Los.Angeles.BDRip.720p.part04.rar 
http://rapidshare.com/files/345099485/Los.Angeles.BDRip.720p.part05.rar 
http://rapidshare.com/files/345108511/Los.Angeles.BDRip.720p.part06.rar 
http://rapidshare.com/files/345093394/Los.Angeles.BDRip.720p.part07.rar 
http://rapidshare.com/files/345106260/Los.Angeles.BDRip.720p.part08.rar 
http://rapidshare.com/files/345102986/Los.Angeles.BDRip.720p.part09.rar 
http://rapidshare.com/files/345104535/Los.Angeles.BDRip.720p.part10.rar 
http://rapidshare.com/files/345108954/Los.Angeles.BDRip.720p.part11.rar 
http://rapidshare.com/files/345110669/Los.Angeles.BDRip.720p.part12.rar 
http://rapidshare.com/files/345105526/Los.Angeles.BDRip.720p.part13.rar 
http://rapidshare.com/files/345093351/Los.Angeles.BDRip.720p.part14.rar 
http://rapidshare.com/files/345096571/Los.Angeles.BDRip.720p.part15.rar 
http://rapidshare.com/files/345104954/Los.Angeles.BDRip.720p.part16.rar 
http://rapidshare.com/files/345102678/Los.Angeles.BDRip.720p.part17.rar 
http://rapidshare.com/files/345108730/Los.Angeles.BDRip.720p.part18.rar 
http://rapidshare.com/files/345095747/Los.Angeles.BDRip.720p.part19.rar 
http://rapidshare.com/files/345100842/Los.Angeles.BDRip.720p.part20.rar 
http://rapidshare.com/files/345105683/Los.Angeles.BDRip.720p.part21.rar 
http://rapidshare.com/files/345109672/Los.Angeles.BDRip.720p.part22.rar 
http://rapidshare.com/files/345103348/Los.Angeles.BDRip.720p.part23.rar 
http://rapidshare.com/files/345094624/Los.Angeles.BDRip.720p.part24.rar 
http://rapidshare.com/files/345104279/Los.Angeles.BDRip.720p.part25.rar 
http://rapidshare.com/files/345104201/Los.Angeles.BDRip.720p.part26.rar 
http://rapidshare.com/files/345110301/Los.Angeles.BDRip.720p.part27.rar 
http://rapidshare.com/files/345104534/Los.Angeles.BDRip.720p.part28.rar 
http://rapidshare.com/files/345109328/Los.Angeles.BDRip.720p.part29.rar 
http://rapidshare.com/files/345107612/Los.Angeles.BDRip.720p.part30.rar 
http://rapidshare.com/files/345107161/Los.Angeles.BDRip.720p.part31.rar 
http://rapidshare.com/files/345106375/Los.Angeles.BDRip.720p.part32.rar 
http://rapidshare.com/files/345107781/Los.Angeles.BDRip.720p.part33.rar 
http://rapidshare.com/files/345094691/Los.Angeles.BDRip.720p.part34.rar 
http://rapidshare.com/files/345108268/Los.Angeles.BDRip.720p.part35.rar 
http://rapidshare.com/files/345104628/Los.Angeles.BDRip.720p.part36.rar 
http://rapidshare.com/files/345100895/Los.Angeles.BDRip.720p.part37.rar 
http://rapidshare.com/files/345098735/Los.Angeles.BDRip.720p.part38.rar 
http://rapidshare.com/files/345105323/Los.Angeles.BDRip.720p.part39.rar 
http://rapidshare.com/files/345105177/Los.Angeles.BDRip.720p.part40.rar 
http://rapidshare.com/files/345096513/Los.Angeles.BDRip.720p.part41.rar 
http://rapidshare.com/files/345103035/Los.Angeles.BDRip.720p.part42.rar 
http://rapidshare.com/files/345103423/Los.Angeles.BDRip.720p.part43.rar 
http://rapidshare.com/files/345112435/Los.Angeles.BDRip.720p.part44.rar 
http://rapidshare.com/files/345098294/Los.Angeles.BDRip.720p.part45.rar 
http://rapidshare.com/files/345104514/Los.Angeles.BDRip.720p.part46.rar 
http://rapidshare.com/files/345101209/Los.Angeles.BDRip.720p.part47.rar 
http://rapidshare.com/files/345093706/Los.Angeles.BDRip.720p.part48.rar 
http://rapidshare.com/files/345110947/Los.Angeles.BDRip.720p.part49.rar 
http://rapidshare.com/files/345106083/Los.Angeles.BDRip.720p.part50.rar 
http://rapidshare.com/files/345108952/Los.Angeles.BDRip.720p.part51.rar 
http://rapidshare.com/files/345103822/Los.Angeles.BDRip.720p.part52.rar 
http://rapidshare.com/files/345102556/Los.Angeles.BDRip.720p.part53.rar 
http://rapidshare.com/files/345101329/Los.Angeles.BDRip.720p.part54.rar 
http://rapidshare.com/files/345103837/Los.Angeles.BDRip.720p.part55.rar 
http://rapidshare.com/files/345101742/Los.Angeles.BDRip.720p.part56.rar 
http://rapidshare.com/files/345098024/Los.Angeles.BDRip.720p.part57.rar 
http://rapidshare.com/files/345102686/Los.Angeles.BDRip.720p.part58.rar 
http://rapidshare.com/files/345102148/Los.Angeles.BDRip.720p.part59.rar 
http://rapidshare.com/files/345100324/Los.Angeles.BDRip.720p.part60.rar 
http://rapidshare.com/files/345106078/Los.Angeles.BDRip.720p.part61.rar 
http://rapidshare.com/files/345099712/Los.Angeles.BDRip.720p.part62.rar 
http://rapidshare.com/files/345095183/Los.Angeles.BDRip.720p.part63.rar 
http://rapidshare.com/files/345109582/Los.Angeles.BDRip.720p.part64.rar 
http://rapidshare.com/files/345097306/Los.Angeles.BDRip.720p.part65.rar 
http://rapidshare.com/files/345109080/Los.Angeles.BDRip.720p.part66.rar 
http://rapidshare.com/files/345106871/Los.Angeles.BDRip.720p.part67.rar 
http://rapidshare.com/files/345106625/Los.Angeles.BDRip.720p.part68.rar 
http://rapidshare.com/files/345097582/Los.Angeles.BDRip.720p.part69.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد


 دانلود انيميشن

Barbie A Fashion Fairytale (2010)


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD Rip)

http://rapidshare.com/files/417602885/barbe.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/417602908/barbe.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/417602820/barbe.part3.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشند
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

www.mobin-group.com

دانلود آلبوم: فارسي

وسوسه
باصداي علي مرشدي

آلبوم جدید و زیبای علی مرشدی با نام وسوسه 

براي دانلود، روي هر يک از لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزيک

آهنگ جدید و زیبای گروه 25 باند (تامین و عادل)
 با نام بیا بیا


لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي هر يک از لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

www.mobin-group.com

نرم افزار PC

WinSoftMagic Advanced JPEG Compressor 2010.v8.1.96 ابزار فشرده سازی حجم عکس ها بدون کاهش کیفیت 

بسیاری از کاربرانی که در زمینه طراحی عکس و فایل های تصویری فعالیت می کنند از نرم افزارهای کمک بهینه سازی تصاویر برای رفع مشکلات و همچنین انجام عملیات های مختلف بهینه سازی همانند کاهش حجم تصاویر نیز استفاده می کنند تا در هنگام نتیجه گیری نهایی، تصاویر را با کیفیت مناسب و حجم خوب بدست آورند. بسیاری از شرکت های نرم افزاری این توانایی را به وسیله نرم افزارهای تولید شده خود به کاربران می دهند. برنامه های بسیاری را می توان در این زمینه یافت که هر یک از ویژگی های مختلفی بر خوردار می باشند.
در این مطلب نرم افزاری را در این زمینه به شما معرفی می کنبم.

Advanced JPEG Compressor نام نرم افزاری قدرتمند برای فشرده سازی فایل های عکس با فرمت های مختلف می باشد. به کمک این برنامه می توان علاوه بر ویژگی فرشده سازی عکس از ابزارها و امکانات دیگری نظیر ابزارهای مدیریت بر فایل های عکس ، ابزارهای ویرایشی و نمایش عکس ، افکت گذاری بر روی تصاویر و ... نیز اشاره نمود. در این نرم افزار کاربران قادرند تا به مجموعه ای از ابزارهای مدیریتی و مورد نیاز در زمینه کار با تصاویر دست یابند. این نرم افزار با توجه به ظاهر مناسب گرافیکی در رابط کاربری توانایی انجام امور را به آسانی به کاربران خود می دهد. این نرم افزار از تولیدات شرکت نرم افزاری WinSoftMagic می باشد.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 2 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، پس از کليک بر روي لينک فوق، در صفحه باز شده روي گزينه Download کليک کنيد تا لينک مستقيم دانلود ظاهر گردد.
 

دنياي موبايل

Real Football 2011
با گرافیک فوق العاده برای تمام گوشی ها!

بله باز هم gameloft قدرتمند دست به کار شد و نسخه 2011 از بازی فوتبال خود با نام Real football را منتشر کرده است . به جرات می توانیم بگوییم این شرکت در ساخت بازی برای انواع و اقسام گوشی ها حرف اول را می زند و در نوع خود تقریبا بی همتا و بی رقیب است .
این بازی زیبا را می توانید در 3 سایز متفاوت برای گوشی های S60v3 و s60v5 و سایز مخصوص گوشی های جاوا مانند k750 دانلود نمایید .
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، پس از کليک بر روي لينک فوق، در صفحه باز شده روي گزينه Download کليک کنيد تا لينک مستقيم دانلود ظاهر گردد.


معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

بازي جديد و جذاب
Star Crossed Love (Final)

لينک دانلود (غيرمستقيم)

http://hotfile.com/dl/67800519/44a57e5/SCL.rar.html

رمز فايل: ندارد

 

 
 

 

 

www.mobin-group.com

بخش اول

مطالب ارسالي نويسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

خطبه حضرت علي (عليه اسلام) در عيد فطر

اميرالمؤمنين (عليه السلام) در يكى از اعياد فطر خطبه ‏اى خوانده ‏اند و درآن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده ‏اند.

خطبه اميرالمومنين على بن ابى طالب عليه السلام يوم الفطر فقال:
ايها الناس! ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون وهو اشبه بيوم قيامكم، فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مصلاكم خروجكم من الاجداث الى ربكم واذكروا بوقوفكم فى مصلاكم و وقوفكم بين يدى ربكم، واذكروا برجوعكم الى منازلكم، رجوعكم الى منازلكم فى الجنه.
عباد الله! ان ادنى ما للصائمين والصائمات ان يناديهم ملك فى آخر يوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كيف تكونون فيما تستانفون."

اى مردم! اين روز، روزى است كه نيكوكاران درآن پاداش مى‏ گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نااميد مى‏ گردند واين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن درجايگاه نماز، به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را. و با بازگشت ‏به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت ‏برين. اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه ‏دار داده مى ‏شود اين است كه فرشته‏اى درآخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مى ‏دهد و مى ‏گويد:
«هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته ‏تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد.»

------------------------
محمدى رى شهرى، ميزان الحكمة،ج 7،صص131 -132.
 

 

 اس.ام.اس روزانه
roozane.sms@gmail.com

دوستان گلم سلام
ان شاالله که خوب و خوشین
نمی دونم این متن رو بعد از عید می خونین یا قبل از عید .. به هر صورت آرزوم قبولی طاعات و عباداتتونه و تبریکات عید رو پذیرا باشین
چند روز پیش مادر یکی از دوستان صمیمی که فرستده ی خیلی از اس ام اس های زیبای این ستون هستن به رحمت ایزدی رفتن.از همینجا بهشون تسلیت می گم و امیدوارم که خداوند بهشون صبر بده .. داداش رضا تسلیت می گم .
خب .. بریم سراغ اس ام اس های زیباتون ..

2331- سه شرط آدم روعزيز ميكنه:۱
‏۲
‏۳
دنبال چی ميگردی؟ بدون شرط عزيزی! (8878-0912)

2332- سلام؛ما امشب افطار میایم خونتون.(ستاد ایجاد رعب و وحشت در ماه رمضان) (4435-0935)

2333- سلام پيش از پيشا پيش عيدنوروزراتبريک ميگويم. (2447-0936)

2334- سرعاشق شدنم لطف طبيبانه توست/ورنه عشق تو كجا،اين دل بيمار كجا/كاش در نافله ات نام مراهم ببرى/كه دعاى تو كجا،عبد گنهكار كجا؟ (2237-0914)

2335- ستاره ها را پس مىزنم و خورشيد را هل مىدهم تا از سراشيبى شب بالا بيايد.صبح؛ كركره چشمانم را وا مىكنم به هواى ديدن تو. (4435-0935)

2336- سپرى ميشود اين ظلم،عدو مىبازد/ ميرسد آنكه خداوند بر او مينازد/ باشد آنروز ببينند همه عالميان/ در بقيع حضرت مهدى حرمى مىسازد (2237-0914)

2337- روز ميلاد مقدس ترين ، نجيب ترين با تقوي ترين ، مهربان ترين باگذشترين و نوراني ترين مرد هستي ، به تك تك شمامردان قزبيت چلقوز كه شباهتي به آن نور الهي نداريد ، چه ارتباطي داره كه تازه هديه هم ميخوايد؟ (4388-0912)

2338- چون مهره بروی تخته نردیم همه گاهی جمعیم و گاه فردیم همه سر گشته چرخ لاجوردیم همه آخر برویم و در نوردیم همه (1727-0919)

2339- تودنيا يكي هست كه فقط به خاطره تو نفس ميكشه اونم دماغته! (0179-0918)

2340- یارو يه چماق ميزاره پشت يخچال:مي گن اين چيهB-)ميگه محافظ يخچال (8150-0912)

2341- به پيرزن ميگن شوهرت بديم يا بفرستيمت مكه؟ ميگه ننه مكه كه فرار نميكنه! (4991-0936)

2342- بگویید این جمله در گوش باد/ چو ایران نباشد تن من مباد (9288-0916)

2343- بعضيهاگيتارزندگيشون شادميزنه وبعضيها غمگين،اميدوارم گيتار زندگيت هميشه سکينه دای قزی نای نای بزنه! (8878-0912)

2345- بزرگترين فريضه ى ماه رمضان،افطارى دادن است منتظر تماس شما هستيم!!!(4435-0935)

2346- امیدوارم هیچ راه نجاتی پیدا نکنی وقتی درخوشی هاغرقی. (7314-0915)

2347- امريكا : گندم به ايران نميدهيم ! یارو: به درك نون خالي ميخوريم (7166-0918)

2348- امروز سالروز اختراع كبريته .روزت مبارك آتيش باره (0179-0918)

2349- از وزارت كشاورزي مزاحمتون ميشم شمابعنوان بهترين چغندر سال انتخاب شديد! (3377-0937)

2350- IΩΞΨΓΦΣ به زبان باستان نوشتم دوستت دارم فكرشو بكن. از اون قديما دوستت داشتم‎ ‎ (6822-0917)

شماره برای ارسال مسیج : 09125698059

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

دعا، راه نجات

حضرت آيت ا... بهجت:
در هر حال تعجیل در امر فرج و رفع نگرانی ها و نجات و اصلاح حال مؤمنین [این دعا] را بخوانیم: «اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الأمة بظهوره: خداوندا! به ظهور حضرت حجت این ناراحتی و نگرانی را از این امت برطرف فرما!»

 

 

داستان هايي از تاريخ ايران
yasamin-atashi.persianblog.ir

نگاه خیام به ارزش شادی   

روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت : شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟!
خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟
آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و...
خیام خندید و گفت : آدم بدبختی هستی ! خداوند تو را فرستاده تا شادی بیافرینی و دست زندگان و مستمندان را بگیری تا نمیرند تو به دنبال مردگانت هستی ؟!... بعد پشتش را به او کرد و گفت مرا با مرده پرستان کاری نیست و از او دور شد .
اندیشمند کشورمان ارد بزرگ می گوید : (کاویدن در غم ها ما را به خوشبختی نمی رساند) .
و هم او در جایی دیگر می گوید : (آنکه ترانه زاری کشت می کند ، تباهیدن زندگی اش را برداشت می کند) .
امیدوارم همه ما ارزش زندگی را بدانیم و برای شادی هم بکوشیم .

ياسمين آتشي

 

پلاک
epelak.blogfa.com

 

 


حضرت زهرا (سلام الله علیها)

سید احمد همیشه در همه عملیاتها، یک شال مشکی به سر و گردنش می بست.
جالب اینکه با وجود سادات بودنش، شال سبز نمی انداخت.
هیئت گردان عمار لشکر 27 حضرت رسول (صلوات الله علیها) هیئت متوسلین به حضرت زهرا(سلام الله علیها) نام داشت.
هر روز بعد از نماز جماعت صبح زیارت عاشورا خوانده می شد.
شهید پلارک یکی از مشتریان پرو پا قرص این مراسم بود، اما حال او با حال بقیه خیلی فرق داشت.
هیچ وقت یادم نمی رود، به محض اینکه نام خانم فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می آمد، خیلی شدید گریه می کرد و حال عجیبی می گرفت.
او ارادت خاصی به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشت

ادامه خاطرات در وبلاگ

epelak.blogfa.com


 

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

براي شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد
 و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة القلم آيات: 52 محل نزول: مکه
 
سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ 16 إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ 17 وَلَا يَسْتَثْنُونَ 18 فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ 19 فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ 20 فَتَنَادَوا مُصْبِحِينَ 21 أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ 22 فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ 23 أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ 24 وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِينَ 25 فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالُّونَ 26 بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ 27 قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ لَوْلَا تُسَبِّحُونَ 28 قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ 29 فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَلَاوَمُونَ 30 قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا طَاغِينَ 31 عَسَى رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيْرًا مِّنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ 32 كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ 33 إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ 34 أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ 35 مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ 36 أَمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ 37 إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَمَا يَتَخَيَّرُونَ 38 أَمْ لَكُمْ أَيْمَانٌ عَلَيْنَا بَالِغَةٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَمَا تَحْكُمُونَ 39 سَلْهُم أَيُّهُم بِذَلِكَ زَعِيمٌ 40 أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء فَلْيَأْتُوا بِشُرَكَائِهِمْ إِن كَانُوا صَادِقِينَ 41 يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ 42

 

ترجمه فارسي مکارم

(ولى) ما بزودى بر بينى او علامت و داغ ننگ مى‏نهيم! «16» ما آنها را آزموديم، همان گونه كه «صاحبان باغ‏» را آزمايش كرديم، هنگامى كه سوگند ياد كردند كه ميوه‏هاى باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچينند «17» و هيچ از آن استثنا نكنند; «18» اما عذابى فراگير (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد در حالى كه همه در خواب بودند، «19» و آن باغ سرسبز همچون شب سياه و ظلمانى شد! «20» صبحگاهان يكديگر را صدا زدند، «21» كه بسوى كشتزار و باغ خود حركت كنيد اگر قصد چيدن ميوه‏ها را داريد! «22» آنها حركت كردند در حالى كه آهسته با هم مى‏گفتند:» «23» «مواظب باشيد امروز حتى يك فقير وارد بر شما نشود!» «24» (آرى) آنها صبحگاهان تصميم داشتند كه با قدرت از مستمندان جلوگيرى كنند «25» هنگامى كه (وارد باغ شدند و) آن را ديدند گفتند: «حقا» ما گمراهيم! «26» (آرى، همه چيز از دست ما رفته) بلكه ما محروميم!» «27» يكى از آنها كه از همه عاقلتر بود گفت: «آيا به شما نگفتم چرا تسبيح خدا نمى‏گوييد؟! «28» گفتند: «منزه است پروردگار ما، مسلما ما ظالم بوديم!» «29» سپس روبه يكديگر كرده به ملامت هم پرداختند، «30» (و فريادشان بلند شد) گفتند: «واى بر ما كه طغيانگر بوديم! «31» اميدواريم پروردگارمان (ما را ببخشد و) بهتر از آن به جاى آن به ما بدهد، چرا كه ما به او علاقه‏منديم!» «32» اين گونه است عذاب (خداوند در دنيا)، و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است اگر مى‏دانستند! «33» مسلما براى پرهيزگاران نزد پروردگارشان باغهاى پر نعمت بهشت است! «34» آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار مى‏دهيم؟! «35» شما را چه مى‏شود؟! چگونه داورى مى‏كنيد؟! «36» آيا كتابى داريد كه از آن درس مى‏خوانيد «37» كه آنچه را شما انتخاب مى‏كنيد از آن شماست؟! «38» يا اينكه عهد و پيمان مؤكد و مستمرى تا روز قيامت بر ما داريد كه هر چه را حكم كنيد براى شما باشد؟! «39» از آنها بپرس كدام يك از آنان چنين چيزى را تضمين مى‏كند؟! «40» يا اينكه معبودانى دارند كه آنها را شريك خدا قرار داده‏اند (و براى آنان شفاعت مى‏كنند)؟! اگر راست مى‏گويند معبودان خود را بياورند! «41» (به خاطر بياوريد) روزى را كه ساق پاها (از وحشت) برهنه مى‏گردد و دعوت به سجود مى‏شوند، اما نمى‏توانند (سجود كنند) «42»

آيات امروز را مي توانيد از طريق اين لينک هم مطالعه کنيد


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پيمان خداست بر خلق او و براي شخص مسلمان شايسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آيه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالي

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 
h_mohammadi8725

حرف زدن با موبایل خودمون
 اما به حساب یه موبایل دیگه

شما ميتونيد با مبايلتون هر چند تا خواستيد تلفن بزنيد و هزينه ها را به حساب يه نفر ديگه بزاريد خيلي با حال نه؟

چطور این کارو انجام بدیم:
براي اينكار بايد يه كارهايي انجام بدين به اين صورت : اول موبايل اون شخصي را كه مي خواهيد هزينه ها را بپردازد بر داريد و شماره اي را كه ميخواهيد هزينه اش برداشته بشه را بگيريد البته قبلش يك + يا 90+ اضافه كنيد مثلاْ به اين صورت: 09133107777+ كه در نتيجه ديگه هزينه به صورت حساب اين شماره اضافه نميشه و همش ميره به حساب كسي كه شما اين شماره را با مبايلش گرفتيد البته اين كار با دزدي فرقي نداره اما صد در صد جواب ميده و خود مخابرات هم اعلام كرده که همچنان راهي براي اين مشكل پيدا نكردن ! پس از امروز موبايلتون رو دست همه کس ندين!

 

 

ashouri.pooya

موضوع مهم: کمک به یک انسان

از این که این نامه را برای شما ارسال میکنیم معذرت خواهی میکنم اما موضوع انسان دوستانه بود، امیدوارم که شخصی یا پزشک متخصصی پیدا شود تا بتواند به این خانم نیازمند کمک کند و او را نجات دهد، متن نامه به این شکل است:

من نرجس خاتون ژيانپور 51 ساله ساکن جنوب تهران هستم
حدود 6 ساله که دچار مريضي انسداد مجاري لنفاتيک در پا شدم
از نظر مالي بسيار ضعيف هستم و روزگارم به سختي ميگذرد
سه فرزند دارم – يکي از پسرهايم هم دچار مريضي ذهني است
پزشکان جوابم کردند – حتي حاضرم پايم را از دست بدهم ولي... آنها حاضر به اينکار نيستند
حتی حاضرم خودم را بکشم، اما میدانم این گناه بزرگی است و از عواقب آن میترسم
لطفا اگر ميتوانيد به من کمک کنيد و مرا از اين وضع نجات دهيد
اگر پزشکي وجود دارد که بتواند پايم را معالجه کند لطفا با من تماس بگيرد
من هنوز به زندگي اميدوارم و از خدا و شما انتظار کمک دارم
لطفا پزشک متخصص با من تماس بگيرد مرا نجات دهد
شماره تلفن: 09379521193 - 021.33702732

عکس را ببینید

 

 

elaheh_lady

در هواپيما

يك برنامه‌نويس و يك مهندس در يك مسافرت طولاني هوائي كنار يكديگر در هواپيما نشسته بودند.
برنامه‌نويس رو به مهندس كرد و گفت: «مايلي با همديگر بازي كنيم؟»
مهندس كه مي‌خواست استراحت كند محترمانه عذر خواست و رويش را به طرف پنجره برگرداند و پتو را روي خودش كشيد.
برنامه‌نويس دوباره گفت: «بازي سرگرم‌كننده‌اي است. من از شما يك سوال مي‌پرسم و اگر شما جوابش را نمي‌دانستيد ۵ دلار به من بدهيد. بعد شما از من يك سوال مي‌كنيد و اگر من جوابش را نمي‌دانستم من ۵ دلار به شما مي‌دهم.»
مهندس مجدداً معذرت خواست و چشمهايش را روي هم گذاشت تا خوابش ببرد. اين بار، برنامه‌نويس پيشنهاد ديگري داد.
گفت: «خوب، اگر شما سوال مرا جواب نداديد ۵ دلار بدهيد ولي اگر من نتوانستم سوال شما را جواب دهم ٥٠ دلار به شما مي‌دهم. اين پيشنهاد چرت مهندس را پاره كرد و رضايت داد كه با برنامه‌نويس بازي كند.»
برنامه‌نويس نخستين سوال را مطرح كرد: «فاصله زمين تا ماه چقدر است؟»
مهندس بدون اينكه كلمه‌اي بر زبان آورد دست در جيبش كرد و ۵ دلار به برنامه‌نويس داد. حالا نوبت خودش بود.
مهندس گفت: «آن چيست كه وقتي از تپه بالا مي‌رود ۳ پا دارد و وقتي پائين مي‌آيد ۴ پا؟»
برنامه‌نويس نگاه تعجب آميزي كرد و سپس به سراغ كامپيوتر قابل حملش رفت و تمام اطلاعات موجود در آن را مورد جستجو قرار داد. آنگاه از طريق مودم بيسيم كامپيوترش به اينترنت وصل شد و اطلاعات موجود در كتابخانه كنگره آمريكا را هم جستجو كرد. باز هم چيز بدرد بخوري پيدا نكرد. سپس براي تمام همكارانش پست الكترونيك فرستاد و سوال را با آنها در ميان گذاشت و با يكي دو نفر هم گپ (chat) زد ولي آنها هم نتوانستند كمكي كنند.
بالاخره بعد از ۳ ساعت، مهندس را از خواب بيدار كرد و ٥٠ دلار به او داد. مهندس مودبانه ٥٠ دلار را گرفت و رويش را برگرداند تا دوباره بخوابد.
برنامه‌نويس بعد از كمي مكث، او را تكان داد و گفت: «خوب، جواب سوالت چه بود؟»
مهندس دوباره بدون اينكه كلمه‌اي بر زبان آورد دست در جيبش كرد و ۵ دلار به برنامه ‌نويس داد و رويش را برگرداند و خوابيد.
 

 
setayesh_168
پیشنهاد می كنیم كه برای حفظ سلامت قلب خود به نكات زیر توجه كنید، اما این نكته را متذكر می شویم كه با پزشك نیز مشورت كنید:

1 - روزی 30دقیقه ورزش كنید.
2 - هر دو ساعت یك لیوان آب بنوشید.
3 - اگر می توانید روزی 20دقیقه دوچرخه سواری كنید.
4 - طبق نظر پزشك، هر روز ویتامین ب كمپلكس مصرف كنید.
5 - صدای خود را در شب حین خواب ضبط كنید یا از اطرافیانتان بخواهید تا توجه كنند كه آیا در خواب خر و پف می كنید یا نه. اگر جواب مثبت بود با پزشك مشورت كنید چرا كه این امر می تواند در تنفس و فشارخون شما اختلال به وجود آورد و در نهایت سلامت قلبتان را در معرض خطر قرار دهد.
6 - حداقل روزی دو فنجان چای نوش جان كنید.
7 - هر هفته مقدار كمی كاكائوی تلخ بخورید.
8 – شب ها حداقل هفت ساعت بخوابید. كم خوابی می تواند یكی از دلایل حمله قلبی باشد.
9 - دست كم هفته ای یك بار ماهی مصرف كنید.
10- از خوردن صبحانه كامل و سرشار از فیبر غافل نشوید.
11- مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی بگنجانید.
12- به مصرف لوبیا نیز توجه كنید و آن را به شكل خوراك یا بر روی سالاد میل نمایید.
13- طبق نظر پزشك هر روز یك آسپیرین بچه بخورید.
14- خوب است بدانید خوردن آلبالو برای سلامت قلب خالی از لطف نیست.
15- هر روز پرتقال بخورید. می توانید به جای آن از آب پرتقال هم استفاده كنید منتهی اگر خود پرتقال برایتان فراهم بود، آن را ترجیح دهید.
16- در روزهای تعطیل فقط استراحت كنید. تلفن همراه و رایانه را كنار بگذارید
17- از استرس پرهیز كنید.
18- به مصرف مولتی ویتامین نیز اهمیت دهید اما پیش از آن نظر پزشك را بخواهید.
19- وقت كافی به گردش و هم صحبتی با آنهایی كه دوستشان دارید اختصاص دهید.

 

 
saghiwonderland

چند کليپ

وقتی فرزندم فیش حقوق اخر ماه منو دید این عکس العمل را نشون داد
http://www.xlpar.com/nro2u8oqcq2u/فیش_اخرماه.wmv.html

من هنوز زنده ام
http://www.xlpar.com/b74851n0mimp/گل_قشنگ.wmv.html

با این سن و سال چقدر دلشون زندست
http://www.xlpar.com/95ksq3bwdlav/دل_زنده.wmv.html

دعواهایی که در برنامه های پخش زنده رخ داده
http://www.xlpar.com/k7xm57s84g6p/دعوای_زنده.wmv.html

تو اوج خواب هم از خوردن نمیگذره
http://www.xlpar.com/4y3b8fxh8hdy/اوج_خواب.wmv.html

احسنت به این ذهن
http://www.xlpar.com/6l1zpnnxzeov/مکعب.mp4.html

هنرمند
http://www.xlpar.com/ob22ekmry8jl/هنرمند.mp4.html

کلیپی که هیچ وقت مجوز پخش نگرفت
http://www.xlpar.com/njki0jkysfsc/مهران_مدیری.mp4.html

میدونستید انسان تنها موجودی است که فرزندش راکتک می زنه ؟
http://www.xlpar.com/cc8zsd41ueem/مهرمادری_حیوان.mpeg.html

شوخی یا...
http://www.xlpar.com/2juei2aar7zh/شوخی_خرکی.mpg.html

 

 

peiro

وقتی پادشاه عربستان هم صاحب «iPad» می‌شود!

به گزارش پایگاه اینترنتی to5mac ملک عبدالله پادشاه عربستان در تصاویری که به تازگی در اینترنت منتشر شده است، در حال استفاده از تابلت شرکت اپل یعنی iPad دیده می‌شود.
به گفته وب‌سایت مذکور پادشاه عربستان از این تابلت برای امور شخصی و اقتصادی خود استفاده می‌کند.

هر چند به نظر می‌رسد با دستان بزرگی که پادشاه عربستان دارد، کار با این تابلت برای او کم دردسر نباشد. این موضوعیست که در تصاویر نیز کاملا هویدا است و دست ملک عبدالله به تنهایی تمام صفحه iPad را پر کرده و او عاجزانه در تلاش است تا صفحه تابلت را از لای انگشتان خود مشاهده کند.
شاید این تصاویر نیز یک ژست تبلیغاتی جناب ملک باشد شاید..
پیش از این تصاویری از استفاده مدودف رییس‌جمهور روسیه از این محصول اپل منتشر شده بود و نخست‌وزیر نروژ نیز که در زمان فعالیت آتشفشان ایسلند و لغو تمامی پروازهای آمریکا به اروپا اعلام کرده بود که با یک آی‌پد کشور خود را از راه دور اداره می‌کند.

 

 

alirezamajidi

Globe Genie: تله‌پورت به یاری گوگل!

امشب در وب‌گردی‌ام به سایت جالبی برخوردم که بد ندیدم معرفی‌اش کنم:
در فیلم علمی تخیلی Jumper، ساخته سال ۲۰۰۸، نوجوان پانزده ساله‌ای به نام «ان اروبور»، بعد از یک حادثه، به ناگاه متوجه می‌شود که می‌تواند در لحظه‌ای کالبد خود را از یک نقطه به نقطه دیگری در دنیا منتقل کند.
اما شما برای تله‌پورت کردن خود، نیازی به یک معجزه یا تخیل بیش از حد ندارید، کافی است به سایت Globe Genie بروید!

این سایت توسط یک دانش‌آموخته دانشگاه MIT به نام «جو مک‌مایکلی» ساخته شده است و کاری که می‌کند بسیار ساده است:
به شما به صورت رندوم منظره‌ای از Street View گوگل نشان می‌دهد. شما می‌توانید با کلیک بر روی Shuffle، به جای دیگری تله‌پورت شوید.
همچنین می‌توانید نقاط تله‌پورت خود را محدود به قاره‌های خاصی کنید.

 

 

par_619

دل نوشته های یک نفر:
چرا برخی از بی احترامی به عقاید دیگران لذت می برند

واضح است که هر گاه در این مکان یا مکان های دیگر مطالبی با گرایش های ضد دینی و بخصوص با محتویاتی تند منتشر می شود، عدۀ زیادی ذوق می کنند و چنان معصومانه از ته دل خوشحال میشوند که انسان واقعا جگرش کباب می شود و به فکر فرو می رود که به راستی چرا این گونه است.
از طرفی گروه دیگر که انگار آتش به جانشان افتاده ،دوست دارند از پشت کامپیوتر دست بیاندازند و گلوی نویسنده را تا نفس آخر بفشارند. برای این گروه آزادی بی حد محیط اینترنت زیاد خوشایند نیست، مخصوصا این واقعیت که در برابر افکار متفاوت هیچ قدرتی بجز یک کلیک کردن و حذف ندارند.
این ما هستیم که قربانی توهین به عقاید شخصی شده ایم نه شما!
دوستان عزیز، به راستی چرا این فتیش در ما به وجود آمده که دوست داریم این گونه عقاید شما را به تمسخر بگیریم و از آن چنان لذتی ببریم که گویی تمام دنیا را به ما داده اند؟
به این دلیل که اتفاقا و خیلی تصادفی این عقاید شخصی شما سال هاست که در خصوصی ترین سوراخ های زندگی ما انگشت کرده و در مورد محتویات شورت ما تا محتویات قانون اساسی مملکت ما تعیین تکلیف می کند. به این دلیل که این عقاید شخصی شما و مقدساتتان هزار سال است که بلای جون عده زیادی در این مملکت شده.
دوستان انصاف داشته باشید، شما خواهر مادر ما را با این عقاید شخصیتان یکی کرده اید، می کُشید، می کُنید، آتش می زنید، سنگسار می کنید، دار میزنید و از این طرف ما همه کاری که می کنیم همین نوشتن است و شما حتی طاقت دیدن این چند کلمه را هم ندارید.
شما به اسم عقاید شخصیتان می کشید و من می نویسم ریدم به عقاید شخصیتان، این حق من است و همان طور که من مرگ هم فکرانم را تماشا می کنم تو هم باید ریدن من به عقاید شخصیت را تحمل کنی، آیا این کار خیلی سختی است؟
آیا آنقدر تمدن و شعور ندارید که چشمتان را به روی افکاری که نمی پسندید ببندید؟ حتما باید محاکمه و ترور کنید؟
پر پر زدن و خوشحالی افراد ضد دین از دیدن مطالب ضد دینی از ظلم و فشاریست که سال ها متحمل شده اند و دیدن این مطالب و دانستن این حقیقت که آن ها در تحمل این فشار در گوشه اتاقشان تنها نیستند و عده زیادی آن بیرون با ایشان هم درد و عقیده اند خوشحالشان می کند.

 

 

mnhakkak

در فراق رمضان

باز هم آن مونس دل زین غمستان میرود
گرچه خوش آمد ولی همراه حرمان میرود
باز هم زین غمسرا رحل اقامت برگرفت
جلوه ای بنمود خوش اما شتابان میرود
شام ما از جلوه اش چندی بسان روز بود
ای دریغا کان فروغ یار جانان میرود
کلبة تاریک ما شد روشن از شمع رخش
پس چه زود از بزم یاران آن فروزان میرود
یار در شبها و دل را محرم اسرار بود
اینک آن سنگ صبور قلب نالان میرود
همدم دل در سحرها راحت جان را چه شد
مر که شد آزرده کز این کوی و سامان میرود
همچنان روح آمد و بر مردگان بخشید جان
شد چه کوته زندگی کز جسم ما جان میرود
چند روزی در برش دل فارغ از هرقید بود .
قید غم برپای دل بنموده اینسان میرود..
درد ما را بهر درمان نسخه آورد از طبیب
از چه رو دارالشفاء را بسته پنهان میرود
درد جانسوز بشر را بود درمان از چه رو
قفل بنمود دست باب بذل و احسان میرود.
بار دیگر دل قرین رنج و محنت شد چو او
زین بهارستان فیض و فضل و عرفان میرود.
این کویراز مقدمش همچون گلستان شد ولی
بار دیگر شد زمستان چون بهاران میرود
عهد بربستی چو با او کن وفا حکاک چون
این دو روز عمر چون صید گریزان میرود

 

 
star200620071988

تقويت اراده

در تقويت اراده عوامل متعدّدي تأثير گزار هستند كه بايد رعايت شده و با عواملي كه موجب ضعف اراده ميشود مبارزه گردد:
1- اصل مقاومت:
اولين اصلي كه بايد رعايت شود، اصل مقاومت است كه روان شناسان از آن به عنوان اصل تسليم ناپذيري ياد ميكنند. معناي اصل مقاومت آن است كه انسان در برابر شكستها و ناكاميها مقاومت كند؛ زيرا برخي از شكستها زمينه پيروزيهاي بزرگ را فراهم ميكند. يكي از نويسندگان مينويسد: هرگاه برايتان مسئلهاي پيش ميايد كه به نظر بسيار مشكل، نا اميد كننده و غير قابل حل ميرسد، آنچه شما را تا حصول پيروزي ياري خواهد كرد، اصل تسليم ناپذيري است.
2- اميد داشتن:
دومين اصلي كه نقش بنيادي در تقويت اراده دارد، اميدواري است. انسان بايد در زندگي با اميد زندگي نمايد. يأس و نا اميدي انسان را از رسيدن به هدف باز داشته و روند زندگي را دچار مشكل ميكند. آن دسته از بزرگان كه قلههاي موفقيت را كسب نمودند، اميد به زندگي داشتند. از سوي ديگر برخي كه در زندگي موفق نبودند، معمولاً نا اميد بوده و يأس در زندگي آنها حكومت ميكرده است. فيلس سيمولك مينويسد: به كار بردن و نگارش كلمات منفي، ويرانگر و مخرّب است. اين كلمات قفل هايي هستند كه بر درهاي وروديِ هر راه حلي زده ميشود تا ما را براي شكست آماده كند. بر عكس كلمه آري هيجان ميآورد و تحرك ميبخشد....
3- مبارزه با عادت ناپسند:
يكي از عوامل مهم تقويت اراده، مبارزه با عادتهاي بد و ناپسند است؛ از اين رو بايد سعي شود با هواهاي نفساني (كه انسان را به اعمال ناپسند ميكشاند) مبارزه شده و از عادات ناپسند جلوگيري گردد.

ويليام جيمز روانشناس معروف ميگويد: يك نه گفتن به عادت بد موجب ميشود شخص براي مدّتي تجديد قوا كند و بدين وسيله ضعف اراده خود را به تدريج بر طرف سازد.
در اسلام نيز به مبارزه عليه هواهاي نفساني كه زمينههاي عادت بد را فراهم ميكند سفارش شده است: الشّديد من غلب نفسه؛كسي قوي و با اراده است كه بر هواي نفس خود چيره شود.
4- تلقين به داشتن اراده قوي
يكي از عوامل مهم تقويت اراده، تلقين كردن است كه انسان اراده قوي دارد. انسان بايد اين گونه باور داشته باشد كه من ميتوانم بر مشكلات پيروز شوم. من ميتوانم در امتحان موفق شوم. من اراده قوي و پولادين دارم.
در اين خصوص سخني از ناپلئون شنيدني است: بايد كلمه نميشود از قاموس زندگي و از لغت محو گردد و از شنيدن واژههاي نميشود، نميتوانم و نميدانستم (نبايد استفاده كرد)....
5- داشتن هدف روشن:
متأسفانه آن عدّه كه دچار ضعف اراده ميشوند و از فعاليتهاي موفقيّتآميز دست بر ميدارند، آناني هستند كه هدف معيّن و تعريف شده ندارند. اينان فعاليتهاي خويش را نيمه كاره رها ميكنند. براي تقويت اراده بايد اهداف معيّن داشت.
6- تمرين تمركز حواس:
تمرين تمركز حواس يكي از راههاي تقويت اراده است. براي تمركز حواس بايد نظم و انضباط در همه امور زندگي ايجاد كرده و با برنامه ريزي فعاليتهاي خويش را پيش برد.
7- انجام وظايف الهي:
يكي از عوامل مهم تقويت اراده، انجام وظايف الهي و حاضر دانستن خداوند در همه صحنههاي زندگي است. نماز را اوّل وقت خواندن، مقررّات الهي را رعايت نمودن، اجتناب از گناه، هر كدام مهمترين عامل تقويت اراده به شمار ميآيد. كسي كه روزه ميگيرد؛ در واقع با تمام هوسها و رذايل اخلاقي مبارزه ميكند. كسي كه به عبادت خداوند ميپردازد، آرامش رواني پيدا ميكند. آرامش رواني مؤثرترين عامل تقويت اراده است. يكي از بزرگان ميگويد: خداوند بزرگترين گنج آرامش من است. من ديگر شتاب نخواهم كرد. او به من فرمان داده است كه گاهي بايستم و آرام باشم....
8- اعتماد به نفس:
خودباوري و اعتماد به نفس نيز عامل مهم تقويت اراده است. اگر انسان استعداد و قابليتهاي خويش را بشناسد و باور كند كه توان انجام خيلي از چيزها را دارد، در تصميمگيري خويش دچار مشكل نميشود.
9- بهرهگيري از سرگذشت انسانهاي با اراده:
خواندن سرگذشت انسانهاي با اراده، عامل تعيين كنندهاي در تقويت اراده است.
خواندن زندگي نامه انسانهاي با اراده موجب ميشود كه انسان در برابر عواملي كه موجب ضعف اراده ميشود، مقاومت نموده و عوامل تقويت اراده را تجربه كند، مثلاً يكي از عوامل موفقيت پشتكار است. علامه اميني (ره) صاحب كتاب ارزشمند الغدير جهت تدوين اين كتاب به كشورهاي مختلف سفر كرد. يكي از سفرهاي وي به هندوستان حدود شش ماه طول كشيد. پس از بازگشت از هند پرسيدند: هواي هندوستان چگونه بود؟ وي پس از اندكي تفكر پاسخ داد: من به دليل اين كه همواره سرگرم مطالعه بودم، نفهميدم هواي آن جا در اين مدّت چگونه بود!
براي تقويت اراده عوامل ديگر مانند ورزش، تفريحات سالم، تقويت بدن با رعايت رژيم غذايي و... نيز تأثير گذار است

****

سیّد محمد صالح

 

 

soruosh_ghili

تمرين هوازي روشي مناسب براي
 كاهش يا افزايش وزن!

ایسنا:خيلي همواره به دنبال تناسب اندام هستند براي رسيدن به وزن مناسبي به روش هاي مختلف و حتي خطرناك روي آورده اند. آنچه كه در روش‌هاي كاهش وزن تمامي متخصصان تغذيه و فيزيولوژيست‌هاي ورزشي بر آن به اجماع رسيده اند، برنامه تركيبي از رژيم غذايي و تمرينات ورزشي است. نوع برنامه ورزشي نيز بايد با توجه به هدف تعيين شود. محققان نشان داده‌اند كه تمرينات طولاني مدت ميزان لپتين (هورموني كه در بافت چربي توليد مي‌شود) را كاهش مي‌دهد، در حالي كه تمرينات كوتاه مدت و تمريناتي كه به طور مرتب با استراحت‌هاي متناوب (اينتروال) همراه است، تاثيري بر ميزان لپتين ندارد.
«تاثير يك دوره تمرين هوازي بر ميزان لپتين، كورتيزول و تستوسترون سرم مردان چاق و لاغر" عنوان تحقيقي است كه توسط مقصود پيري، وحد بقرآبادي، زهره اميرخاني و سيدمحمود حجازي انجام شد.
در اين تحقيق آمده است: چاقي، تجمع بيش از حد بافت چربي در بدن است تا جايي كه به سلامت جسمي و رواني لطمه مي‌زند و سلامتي انسان را به مخاطره مي‌اندازد. چاقي عامل مهم و خطرزاي بسياري از بيماري‌هاي مزمن از قبيل فشار خون بالا، ديابت نوع دوم، بيماري‌هاي عروق كرونري قلب و سكته است و با تصلب شرائين، فشار خون و چربي خون بالا ارتباط دارد و زماني كه انرژي (غذا) جذب شده بيش از كل انرژي مصرفي باشد، چاقي نمايان مي‌شود. لپتين، هورموني است كه در بافت چربي توليد و به طور ضرباني ترشح مي‌شود و با چندين وظيفه‌ي فيزيولوژيكي مرتبط در تنظيم طولاني مدت وزن بدن، تعادل انرژي، تنظيم حجم چربي و درجه حرارت بدن ايفاي نقش مي‌كند. تصور مي‌شود لپتين مي‌تواند به طور مستقيم روي شبكه‌ي عصبي كه خوردن غذا و تعادل انرژي را كنترل مي‌كند، اثر گذارد و اين عمل را هم با سركوب غذا خوردن و تحريك انرژي مصرفي از طريق توليد گرماي بدن انجام مي‌دهد.
اعتقاد بر اين است كه سازوكار عمل لپتين در افراد چاق مختل مي‌شود و در اينگونه افراد مقاومت به لپتين پديد مي‌آيد كه ممكن است ناشي از عدم حساسيت به لپتين درون‌زا و احتمالا ناتواني لپتين در گذر از سد خوني مغزي يا كاهش گيرنده‌هاي هورمون لپتين باشد.
با توجه به اثرات گسترده تمرينات بدني در پيشگيري و درمان چاقي و ديابت، فرض منطقي و متحمل اين است كه اين اثرات با تنظيم بافت چربي ارتباط دارد. ممكن است تمرينات بدني همراه با تغييراتي در تعادل انرژي بر متابوليسم لپتين تاثيرگذارد و تغييراتي در ميزان بعضي از هورمون‌ها (انسولين، كورتيزول، كاتكولامين‌ها و هورمون رشد) ايجاد مي‌كند كه ممكن است ميزان لپتين را تغيير دهند.
در اين تحقيق تعداد ‌٢٠ نفر كه شاخص توده‌ي بدني آنها بين ‌٣٠ تا ‌٣٥ كيلوگرم بر متر مربع بود، در گروه چاق و تعداد ‌٢٠ نفر ديگر كه شاخص توده‌ي بدني آنها بين ‌١٦ تا ‌٥/١٨ كيلوگرم بر مترمربع بود، در گروه لاغر قرار گرفتند.
آزمودني‌ها براي مدت دو ماه متوالي (سه جلسه در هفته ‌٣٠ دقيقه در هر جلسه) به اجراي تمرين هوازي روي نوار گردان پرداختند و دو روز پس از پايان دوره‌ي تمريني، اندازه‌گيري متغيرها مجددا تكرار شد تا سطوح بعد از تمرين را مشخص نمايد.
تمرينات بدني تغييرات در ميزان و سرعت جريان انرژي مصرفي بدن ايجاد مي‌كند و پيشگيري و درمان چاقي و ديابت تاثير بسزايي دارد و با كاهش وزن مرتبط است. نتايج پژوهش حاضر نشان داد دوره‌ي تمريني دو ماهه (سه جلسه در هفته) به طور معني‌دار وزن و شاخص توده‌ي بدن را در گروه چاق كاهش و در گروه لاغر افزايش داد.
پژوهشگران دليل كاهش شاخص توده‌ي بدن افراد را بعد از تمرينات بدني به افزايش انرژي مصرفي در جريان تمرينات بدني نسبت دادند. علاوه بر آن مشخص شده است كه تمرينات بدني هوازي ميتوكندري عضلات و ظرفيت آنزيم‌هاي اكسايشي را افزايش مي‌دهد و باعث فعاليت ليپوپروتئين ليپاز مي‌شود. همچنين نتايج پژوهش حاضر نشان داد يك دوره‌ي تمرين هوازي شاخص توده‌ي بدن گروه لاغر را افزايش مي‌دهد؛ لذا اين فرضيه را تقويت مي‌كند كه تمرينات بدني ممكن است نقش دوگانه‌اي در افراد چاق و لاغر ايفا كنند. زيرا شواهد پژوهشي حاكي از آن است كه آديپو نكتين (پروتئيني كه فقط به وسيله بافت چربي توليد و ترشح مي‌شود) موجود در بافت چربي اكسايش اسيدهاي چرب عضلات اسكلتي را موجب مي‌شود و از طريق فعال كردن پروتئين كيناز آدنوزين مونو فسفات (AMPK) ميزان گلوكز پلاسما را كاهش مي‌دهد. AMPK فسفوريلاسيون را راهبري مي‌كند و با از بين بردن بازدارندگي جذب آنزيم ميتوكندريائي اسيد چرب، اكسايش چربي‌ها را تحريك مي‌كند و سنتز ليپيد بدن را كاهش مي‌دهد.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد يك دوره‌ي تمرين هوازي به طور معني‌داري لپتين را در گروه چاق و گروه لاغر كاهش داده و بررسي بين دو گروه حاكي از آن بود كه لپتين گروه چاق بعد از تمرين به طور معني‌داري بيشتر از گروه لاغر بود.
به طور كلي پژوهشگران بيان كردند كه تمرينات طولاني مدت موجب ميزان را كاهش مي‌دهد لپتين مي‌شود، در حالي كه تمرينات كوتاه مدت و تمريناتي كه به طور مرتب با استراحت‌هاي متناوب (اينتروال) همراه است، تاثيري بر ميزان لپتين ندارد. در پژوهش حاضر ميزان لپتين پلاسما بعد از برنامه تمريني در هر دو گروه كاهش معني‌داري پيدا كرد.
گلوكو كورتيكوئيدها محصول واكنش به استرس هستند كه از محور HPA ترشح مي‌شوند و در تنظيم اشتها و وزن بدن نقش دارند. كورتيزول درون‌زا در انسان نقش مهمي در تنظيم فيزيولوژيكي ترشح لپتين دارد. نتيجه‌ي پژوهش حاضر نشان داد كه ميانگين كورتيزول بعد از تمرين در گروه چاق نسبت به قبل از تمرين افزايش معني‌داري داشت، در حالي كه اگرچه ميانگين كورتيزول،‌ بعد از تمرين در گروه لاغر افزايش داشت، از نظر آماري معني‌دار نبود، ضمن اينكه ميانگين‌هاي كورتيزول دو گروه بعد از تمرين تفاوت معني‌داري نداشت. با توجه به اينكه كورتيزول، محرك بيان ژن لپتين است، يكي از دلايل چاقي و بالا بودن شاخص توده بدن در گروه چاق، در پژوهش حاضر احتمالا به دليل مقدار زياد كورتيزول در گردش آنها باشد.
شواهد پژوهشي نشان مي‌دهد كه ميزان تستوسترون رابطه‌ي معكوسي با شاخص توده‌ي بدن در مردان دارد و ميزان تستوسترون در مردان چاق پايين‌تر از مردان با وزن طبيعي است. به علاوه گلوبولين گيرنده‌ي هورمون جنسي (SHBG) به طور معمول در چاقي كاهش مي‌يابد و ميزان پايين تستوسترون آزاد در مردان نسبتا چاق و با توده چربي زياد گزارش شده است. نتايج پژوهش حاضر نشان داد تستوسترون گروه چاق به طور معني‌داري كمتر از گروه لاغر است. اگرچه ميزان تستوسترون در درون هر دو گروه چاق و لاغر افزايش يافت، از نظر آماري معني‌دار نبود.
تمرين هوازي مي‌تواند روش مناسبي براي كاهش وزن در افراد چاق و افزايش وزن در افراد لاغري است كه در جستجوي تعادل وزن هستند؛ بنابر اين تمرينات هوازي تاثير متفاوتي بر گروه‌هاي چاق و لاغر دارد و احتمالا از طريق تغييراتي در ميزان برخي از هورمون‌ها از قبيل لپتين، كورتيزول و تستوسترون نقش مهمي در تنظيم وزن بدن افراد چاق و لاغر ايفا مي‌كند.

متن كامل اين پژوهش در نشريه پژوهش در علوم ورزشي شماره ‌٢٢، بهار ‌٨٨ آمده است.
 

 

h_mohammadi8725

نماز عید فطر امام رضا علیه السلام

مامون اصرار داشت که حضرت رضا علیه السلام ولایتعهدى را بپذیرد. حضرت نمى ‏پذیرفت. در نهایت، مساله اجبار را مطرح کرد که حضرت پذیرفت ولى طورى پذیرفت که خودش عین نپذیرفتن بود و بیشتر سبب رسوایى مامون شد.
خلفا سال ها بود که نماز عید فطر و عید قربان مى‏خواندند. پیغمبر نماز عید فطر و عید قربان مى‏خواند، اینها هم نماز عید فطر و عید قربان مى‏خواندند. اما روش نماز خواندن به تدریج فرق کرده بود، سیره فرق کرده بود. کم کم دربارهاى خلفا مانند دربارهاى ساسانى ایران و قیاصره روم شده بود، دربارهاى خیلى مجلل، لباس خلیفه و سران سپاه داراى انواع نشانه‏هاى طلا و نقره بود. خلیفه وقتى مى‏خواست ‏به نماز عید بیاید، با جلال و شکوه خاص و با هیمنه سلطنتى مى‏آمد. خودش بر اسبى که گردنبند طلا یا نقره داشت؛ سوار مى‏شد و شمشیرى زرین به دست مى‏گرفت، سپاه نیز از پشت ‏سرش مى‏آمد، درست مثل این که مى‏خواهند رژه نظامى بروند. بعد مى‏رفتند به مصلى، دو رکعت نماز مى‏خواندند و برمى‏گشتند.
در روز عید فطر، امام رضا علیه السلام به اطرافیان خود فرمود: لباسهاى عادى بپوشید، پاها را برهنه کنید، دامن عباها و آستین هایتان را بالا بزنید و ذکرهایى را که من مى‏گویم شما هم بگویید. حالتتان حالت ‏خشوع و خضوع باشد. ما داریم به پیشگاه خدا مى‏رویم، توجهتان به خدا باشد. ذکرها را که مى‏گویید، خدا را در نظر بگیرید. امام(۱) عمامه‏اش را به شکلى که پیغمبر مى‏بست‏ بسته است، لباسش را به شکلى که پیغمبر مى‏پوشید پوشیده است، عصا به شکل پیغمبر به دست گرفته، پاهایش را برهنه کرده، با یک حالت‏ خضوع و خشوعى! از همان داخل منزل که بیرون مى‏آمد، با صداى بلند شروع کرد به گفتن ‏«الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا.»
مامون به حضرت رضا اصرار داشت که مى‏خواهم نماز عید فطر را شما بخوانید. امام فرمود: من از اول با تو شرط کردم که فقط اسمى از من باشد و من کارى نکنم. (مامون گفت:) نه آقا! من خواهش مى‏کنم. شما از نماز هم ابا مى‏کنید؟! این که یک کار مربوط به مردم نیست که بگویید پاى ظلمى در کار مى‏آید. لااقل همین یک نماز را شما بخوانید. در اینجا حضرت جمله‏اى مى‏گوید نظیر جمله امام حسین و نظیر جمله حضرت على علیه السلام در جریان بیعت ‏بعد از عمر. فرمود: من به یک شرط حاضرم، من نماز مى‏خوانم اما با سیره جدم و پدرم، نه با سیره شما. مامون با آن همه زرنگى که داشت (از نظر خودش) احمق شد. گفت: بسیار خوب، به هر سیره و روشى که مى‏خواهید بخوانید. فکر مى‏کرد غرض این است که کارى را به عهده حضرت رضا علیه السلام گذاشته باشد تا مردم بگویند پس امام رضا عملا هم قبول کرد.
در روز عید فطر، امام رضا علیه السلام به اطرافیان خود فرمود: لباسهاى عادى بپوشید، پاها را برهنه کنید، دامن عباها و آستین هایتان را بالا بزنید و ذکرهایى را که من مى‏گویم شما هم بگویید. حالتتان حالت ‏خشوع و خضوع باشد. ما داریم به پیشگاه خدا مى‏رویم، توجهتان به خدا باشد. ذکرها را که مى‏گویید، خدا را در نظر بگیرید. امام عمامه‏اش را به شکلى که پیغمبر مى‏بست‏ بسته است، لباسش را به شکلى که پیغمبر مى‏پوشید پوشیده است، عصا به شکل پیغمبر به دست گرفته، پاهایش را برهنه کرده، با یک حالت‏ خضوع و خشوعى! از همان داخل منزل که بیرون مى‏آمد، با صداى بلند شروع کرد به گفتن ‏«الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا.»
سالهاست که مردم این ذکرها را درست نشنیده‏اند. کسانى که همراه حضرت بودند، وقتى آن حال الهى حضرت را دیدند که منقلب شده، خودش را در حضور پروردگارش مى‏برد و اشکهاى مبارکش جارى است، با حالت‏ خضوع و خشوع، با معنویت تمام و در حالى که اشک هایشان جارى بود فریاد کردند: «الله اکبر، الله اکبر على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا.» حضرت مى‏گوید و اینها تکرار مى‏کنند، تا آمدند نزدیک در منزل. صدا بلندتر مى‏شد. مامون، فرماندهان سپاه و سران قبایل را فرستاده که بروید پشت‏سر على بن موسى الرضا نماز عید فطر بخوانید. اینها به سیره سالهاى پیش خلفا، خودشان را آرایش و مجهز کرده و لباسهاى فاخر پوشیده‏اند، اسبهاى بسیار عالى سوار شده و شمشیرهاى زرین به کمر بسته و دم در ایستاده‏اند که حضرت رضا با همان جلال و هیبت دنیایى و سلطنتى بیرون بیاید. یکمرتبه حضرت با آن حال بیرون آمد. در میان آنها ولوله پیچید و بى اختیار خودشان را از روى اسبها پایین انداختند و اسبها را رها کردند. تاریخ مى‏نویسد: چون مى‏بایست پاها برهنه باشد و آنها چکمه به پا داشتند و چکمه نظامى را به زودى نمى‏توان بیرون آورد، هر کس دنبال چاقو مى‏گشت که زود چکمه را پاره و پاهایش را لخت کند. اینها نیز دنبال حضرت به راه افتادند. کم کم صداى هیمنه ‏«الله اکبر» شهر مرو را پر کرد. مردم ریختند روى پشت‏بامها و به تدریج ملحق شدند. در مردم نیز روح معنویت موج مى‏زد. حضرت مى‏فرمود: «الله اکبر»، این شهر یکپارچه فریاد مى‏زد: «الله اکبر». هنوز از دروازه شهر بیرون نرفته بودند که جاسوسها به مامون خبر دادند که اگر این قضیه ادامه پیدا کند، تو مالک سلطنت نیستى. سربازها ریختند که نه آقا! زحمتتان نمى‏دهیم، خیلى اسباب زحمت‏ شد، خواهش مى‏کنیم برگردید.
این، معنى روش است. مامون هم در این مورد به کتاب الله و سنت رسول الله عمل مى‏کرد(نماز عید فطر جزء کتاب الله است) اما همان نماز، روشى پیدا کرده بود که بى محتوا و بى حقیقت ‏شده بود. حضرت رضا علیه السلام فرمود: من حاضرم نماز را بخوانم اما با روش جدم و پدرم، نه با روش جد و پدر تو.

منبع:
مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۱۷، ص ۱۷۴ .

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  • براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضويت در گروه روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کنيد براي اعضا گروه جالب باشد را مي توانيد به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستيد تا با نام خودتون در  بخش «مطالب ارسالي اعضا» نوشته شود.

  • از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  • منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده(!) انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  • دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، ممنونم! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2010  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

18 شهريور / 9 سپتامبر / 29 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
 18 شهريور هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزی که فرهاد دوم وارثان اسكندر را از آسيا بيرون راند

در آخرين ماه تابستان 129 پيش از ميلاد و طبق بعضي از تاريخها، نهم سپتامبر این سال، فرهاد دوم شاه اشكاني در جنگي كه با سلوكيها در سوريه كرد، براي هميشه وارثان اسكندر مقدوني را از آسيا بيرون راند و شكست ايران از ارتش اسكندر تلافي شد. در اين جنگ 17 هزار سلوكي كشته و 12 هزار و هفتصد تن اسير شدند و اين اسراء هرگز آزاد نشدند. علت پيروزي اسكندر مقدوني بر هخامنشيان اين بود كه در نخستين جنگ، فرماندهان محلی ارتش (و به احتمال زیاد با موافقت شاه هخامنشي وقت – داريوش سوم) عمدتا از جنگجویان مزدور خارجي (مرسنر) استفاده كرده بودند.
     درسي كه جهان از اين جنگ گرفت اين بود كه در جنگهاي دفاعي، بايد صرفا از سربازان داخلي استفاده شود كه بدانند شكست آنها برابر است با تصرف وطنشان توسط بيگانه و انهدام عزیزانشان و بنابراين، تا آخرين نفس پايداري خواهند كرد. از آن پس دولتها از جنگجوی مزدور تنها در تعرّض به ساير ملل استفاده كردند تا دست اين افراد براي غارت باز باشد و به طمع غنيمت بهتر بجنگند.

 

شاه طهماسب صفوي در قندهار

شاه طهماسب

نهم سپتامبر سال 1539 شاه طهماسب صفوي وارد قندهار شد تا برادرش سام ميرزا را كه از پنج سال و چند ماه پيش از آن بر او ياغي شده بود تنبيه كند. سام ميرزا در سال 1534 در قندهار ياغي شده و منطقه بزرگي از ايران خاوري را از قلمرو برادر خارج ساخته بود و اين، در حالي بود كه ازبكان پی در پی به شمال اين منطقه (شمال افغانستان امروز) دست اندازي مي كردند. پيش از ورود شاه طهماسب به قندهار، سام ميرزا فرار كرده بود و شاه طهماسب با نيروهايي كه با خود آورده بود به شمال راند و ازبكان را از آنجا بيرون راند.

 

روزي که مجلس اطلاع يافت که انگلستان خواهان برکناري و تبعيد رضاشاه است

فروغي

محمدعلی فروغي نخست وزير زمان اشغال نظامی ایران پس از چند دور مذاكره با سفیران انگلستان و شوروي كه نيروهايشان بدون برخورد با مقاومت جدّي ـ به سبب مرخص شدن سربازان ايران ــ به پایتخت نزدیک می شدند؛ مجلس شوراي ملي را به تشكيل يك جلسه فوق العاده در 18 شهريور 1320 دعوت كرد و در اين جلسه، خود و وزير خارجه اش گزارشي از مذاكرات و مكاتبات و نيز آخرين تحولات و خواست دولتين انگلستان و شوروي به اعضای پارلمان دادند كه ماحصل گزارش این بود که دولت انگلستان خواهان بركناري رضاشاه و تبعيد او از كشور است. فروغي که قول گرفتن موافقت مجلس به تبعید رضاشاه را به سفیران دو دولت اشغالگر داده بود در پايان جلسه تقاضاي راي اعتماد كرد كه مورد تاييد قرار گرفت. فروغی این رای بمنزله موافقت مجلس با رفتن رضاشاه تلقّی کرده بود. فروغی سالها مورد غضب پهلوی یکم و خانه نشین بود که چند ساعت پس از تعرض نظامی لندن ـ مسکو به ایران و کناره گیری علی منصور، نخست وزیر شده بود!. رضاشاه پهلوی از نیمه دهه 1310 (نیمه دوم دهه 1930 میلادی)، دیگر به ساز انگلیسی ها نمی رقصید و متوجه آلمان و ایتالیا (هیتلر و موسولینی) شده بود.

 

قتل احمدشاه مسعود كه آرزو داشت پارسي زبانان متحد شوند

احمدشاه مسعود

نهم سپتامبر سال 2001 ـ در سالروز استقلال جمهوري تاجيكستان و دو روز پيش از رويدادهاي نيويورك و پنتاگون (معروف به ناين ـ ايله ون)، انفجار بمبي كه در دوربين يك عكاس عرب جاسازي شده بود احمدشاه مسعود رهبر وقت تاجيکان افغانستان را مجروح كرد كه چند روز بعد درگذشت. صاحب دوربين به همراه يك روزنامه نگار به منظور مصاحبه، با احمدشاه ملاقات كرده بود. اسناد موجود حكايت از دست داشتن بن لادن و القاعده در قتل مسعود مي كند زيرا كه مسعود مخالف سرسخت طالبان بود و با آنان مي جنگيد و با ادامه مقاومت، مانع تصرف شمال شرقي افغانستان توسط آنان شده بود. احمدشاه همانند پدرش دوستمحمد خان مسعود يك ناسيوناليست تاجيك (پارس) بود كه آرزو داشت پارسي زبانان جهان را متحد کند. پدر احمدشاه با جمعي از ناسيوناليستهاي تاجيك برضد سلطه مسكو بر وطن تاجيكها (پارسيان آسياي ميانه) قيام مسلحانه كرده بود كه شكست خورد و به افغانستان گريخت و در اينجا افسر پليس شد و سالها رياست پليس هرات را برعهده داشت. احمدشاه كه دوم سپتامبر 1953 در شهركي در دره پنجشير به دنيا آمده بود از زماني كه يك دانشجوي رشته مهندسي دركابل بود دست به گروهبندي سياسي زده بود. وي در دولت برهان الدين ربّاني وزير دفاع افغانستان بود. برادر وي بعدا يک دوره معاونت رياست جمهوري افغانستان را برعهده داشت. مورخان اروپايي كه زندگينامه و كارهاي مسعود را تحليل كرده اند عقيده دارند كه اگر او زنده مانده بود، در جهان پارسي زبانان، به صورت كوروش تازه اي عمل مي كرد و در نتيجه؛ مرگ وي را يك ضايعه بزرگ براي اين منطقه از جهان قلمداد كرده اند.

 

درگذشت ناگهانى و مرموز جلال آل احمد

18 شهريور 1348 - جـلال آل احـمـد يـا بـه تـعـبـيـر مـقـام مـعـظـم رهـبـرى جلال آل قلم در 11 آذر 1320 در خانواده اى روحانى در تهران چشم به جهان گشود پدر او سيد احمد حسينى كه تحصيلاتش را در حوزه مروى تهران گذرانده بود و از روحانيون دوران استبداد رضا خانى بود.
جـلال پـس از دوره دبـيـرستان به نجف اشرف و نزد برادر بزرگ خـود سـيـد مـحـمـدتـقـى رفـت . جـلال در سـال 1322 بـه قـصد تحصيل در بيروت ، عازم نجف اشرف شد و سـه مـاه نزد برادر ماندگار شد ولى بعد از سه ماه احساس عجيبى به او دست داد و از اين سفر روگرداند و به تهران بازگشت و در هـمـان سـال وارد دانـشـسـراى عـالى گـرديـد و در رشـتـه ادبـيـات مـشـغـول تـحصيل شد. جلال پايان نامه خود را سوره يوسف به نام احـسـن القـصـص ارائه داد و يـك سـال بـعـد از تحصيل به خدمت وزارت فرهنگ درآمد.
جلال در سال 1323 به خاطر نوشته هايش مورد توجه حزب توده قرار گرفت و به عنوان مدير روزنامه ((بشر)) ارگان دانشجويى حـزب توده انتخاب شد و سال بعد مدير داخلى ((مجله ماهانه مردم )) و كـمـتـر از دو سـال به عضويت كميته ايالتى تهران انتخاب شد. جـلال كـه در اثـر تـنـفـر از مـذهـب ، به سوى حزب كشيده شده بود مـتـوجـه اشـتـبـاه خـود شـد. سـرخـوردگـى اوّليـه جلال از حزب توده در سال 1326 پس از شكست مفتضح رهبرى حزب تـوده در حوادث تاريخى آن سال ها و خيانت آشكار به ملت و كشور او به همراه چند تن ديگر تصميم به استعفاى جمعى از حزب دادند.
او در پـايـيـز 1332 و بـعد از كودتاى 28 مرداد براى اولين بار بـه اسـارت سـاواك درآمـد و در ديـدار خود با تيمور بختيار اوّلين رئيـس ‍ سـاواك ، مـجـبـور شـد كـه تـعـهد بدهد كه با سياست كارى نداشته باشد. در اين باره چنين مى نويسد:
((من از ارديبهشت ماه 1332، سياست را بوسيده ام و كنار گذاشته ام )).
بـعـد از حـادثـه خـونـيـن 15 خـرداد 1342 جـلال بـا آن نـظـريـه معروفش درباره روحانيت و امام يك خط اصلى تـرسـيم كرد. كه تنها اميد رهايى و بسيج توده ها در دست روحانيت آگاه است .
مرگ مشكوك جلال
جـلال كـه نـسـبـت بـه روحـانيت به ويژه حضرت امام عشق مى ورزيد سـاواك از او بـه وحشت افتاد در سال 1347 تهديد به مرگ شد و در روز سـه شـنـبـه 18 شهريور ماه 1348 در يك صحنه ساختگى بدون هيچ گونه بيمارى دار فانى را وداع گفت .
نـامـه جـلال آل احمد به حضرت امام (ره ) از بيت الله الحرام
جـلال در سـال 1343 نـامـه اى از مـكـه مـكره به محضر حضرت امام ارسـال نـمـود ايـن نـامـه پـس از آزادى ايـشـان از زنـدان در سـال 1343 و انـتـقـال بـه قـم در 31 فـرورديـن هـمـان سـال در مـكـه نـگـارش يـافته است . در پى يورش ساواك به بيت شـريـف امـام (ره ) در قـم در سـال 1345 بـه يـغـمـا رفـت و بعد از انقلاب در پرونده جلال در ساواك پيدا شد.
آية الله
وقـتـى خبر خوش آزادى آن حضرت تهران را به شادى واداشت فقرا مـنتظرالپرواز بودند به سمت بيت الله . اين است كه فرصت دست بوسى مجدّد نشد اما اينجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنيده شده كه ديدم اگر آنها را وسيله اى كنم براى عرض سلامى بد نيست .
اول ايـن كه مردى شيعه جعفرى را ديدم از اهالى احساء جنوب غربى خـليـج فـارس ، حـوالى كـويـت و ظهران ، مى گفت 80 درصد اهالى احـساء و ضوف و قطيف شيعه اند و از اخبار آن واقعه مولمه پانزده خـرداد حـسابى خبر داشت و مضطرب بود و از شنيدن خبر آزادى شما شاد شد.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

18/06/58
مخالفت ايران با اعزام "كاتلر" بعنوان سفير امريكا به ايران و فرستان "بروس لينگن" بعنوان كاردار سفارت در ايران بجاي وي (لينگن معاون اسبق وزارت خارجه امريكا بوده است.

18/06/61
ديدار رئيس جمهور از ليبي
آغاز عمليات قادر درغرب اشنويه و ارتفاع کلاشن درداخل عراق .اين عمليات با رمزيا صاحب الزمان ادامه يافت

18/06/65
تشريح طرح مانور جديد عمليات محدود در جزيرة مجنون. تشديد حملات هوايي عراق به مناطق غيرنظامي: بمباران پالايشگاه تبريز و اطراف سردشت، مريوان و مهاباد كه بر اثر آن 22 تن شهيد و 74 تن مجروح شدند و به پالايشگاه تبريز و نيروگاه آن آسيب وارد شد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از خبرگزاري عراق: اعضا يك هيئت كميته بين المللي صليب سرخ كه از آثار تخريبي گلوله باران روز گذشتة بصره بازديد ميكردند، از اصابت دو گلولة توپخانه ايران جان به در بردند.

درگيري نيروهاي خودي با عناصر حزب دمكرات در اطراف بوكان، 6شهيد و 10مجروح درپي داشت.

اعزام نيرو از گيلان، مازندران، هرمزگان، بوشهر، فارس، لرستان و باختران به جبهه ها. تشييع پيكر 103 تن از شهداي مجاهدان عراقي "كربلاي2"؛ با سخنراني آقاي هاشمي.

روزنامة آلماني "زوددويچه": عراق علاوه بر سلاحهاي شيميايي، از سلاحهاي بيولوژيك هم استفاده كرده است. كريستين ساينس مانيتور: تصاوير ماهوارهها حاكي از استقرار 500 هزار نيروي ايراني در شرق بصره است.

18/06/66
تحريم نفتي ايران از سوي فرانسه

بعد از درخواست امريكا از عراق مبني بر عدم حمله به كشتيها، عراق بعد از 4 روز وقفه در جنگ نفتكشها اعلام كرد دو هدف دريايي را مورد حمله قرار داده است.
ازسرگيري مجدد جنگ شهرها در آستانه سفر دكوئيار به تهران.

حملات هوايي عراق به شركت هپكو و آذرآب اراك ، كارخانه قند بيستون ، كارخانه سيمان و پادگان حاجي‌آباد در باختران ، مخزن شركت نفت در روستاي مانور خرم‌آباد ، مجتمع صنعتي گوشت و شير پاستوريزه خرم‌آباد ، كارخانه شكر دزفول ، چند منطقه در پيرانشهر ، تلمبه‌خانه باغ ملك و سايت نخجير صالح‌آباد ايلام .
اطلاعيه ارتش عراق در مورد حملات هوايي امروز خود به مراكز اقتصادي ايران و اعلام آن از رسانه‌هاي عراق در جهت همبستگي با كويت .

جمهوري اسلامي ايران در نامه‌اي ‌به دبيركل سازمان ملل متحد ، به حملات هوايي عراق اعتراض كرد .
عمليات بازدارنده جمهوري اسلامي ايران به تأسيسات صنعتي و نظامي عراق در استان بصره ، ابوالخصيب و ام‌القصر .

حمايت روزنامه كويتي القبس از حملات عراق و گزارش رويتر از اين حملات .
انتصاب مجدد حجت‌الاسلام والمسلمين كروبي به سرپرستي حجاج ايراني به دستور امام امت .

تأكيد مهندس موسوي بر دادن پاسخ به شرارت‌هاي عراق و تلاش سياسي بين‌المللي براي خروج نيروهاي بيگانه از خليج‌فارس . سخنان دكتر خرازي مبني‌بر اعلام موضع و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در قبال شروع مجدد حملات عراق به مراكز صنعتي كارگري كشور .
عبور نفت‌كش كويتي با پرچم انگلستان از تنگه هرمز . وزارت دفاع انگلستان گسترش حوزه فعاليت ناوگان اين كشور در خليج‌فارس را رد كرد . تحليل راديو كلن از اقدامات انگلستان در خليج‌فارس .

آغاز مجدد آمدوشد كشتي‌هاي ژاپني در خليج‌فارس و اعلام گرفتن تضمين براي حركت آنها .
تصويب طرح اعزام هشت فروند كشتي ايتاليايي به خليج‌فارس در مجلس سناي ايتاليا . خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران : « ايتاليا براي استقرار در خليج‌فارس ، مشكلات اساسي دارد . » تحليل راديو بي . بي . سي : ايتاليا برخلاف روش معمول خود در صحنه بين‌المللي ، عمل مي‌كند .

درگيري شديد ميان دو حزب كومو‌له و دمكرات كردستان ايران در منطقه شيلر و تبليغات شديد راديو كومه‌له عليه حزب دمكرات .


 

Mobin_s2004@yahoo.com
 9 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي که مائو درگذشت

مائو

نهم سپتامبر سال 1976 مائو تسه تونگ (دونگ) رهبر انقلاب سوسياليستي چين در 82 سالگي فوت شد. مائو ناسيوناليسم چيني را بر سوسياليسم اضافه كرد و اين شكل سوسياليسم پيروزمند تر بوده است كه نمونه هايش در كوبا، ويتنام، كره شمالي و چين و به اشكال متفاوتي در چند كشور ديگر ديده مي شود. مائو بازرگانی آزاد میان ملل را رد نکرد و گفت که سوسیالیسم بر ضد بی عدالتی است نه تجارت. (در سايت امروز و در قسمت "قلمرو انديشه"، نگاهي به افكار و كارهاي مائو آمده است).

 

نخستين حمله هوايي به خاك آمريكا

نهم سپتامبر 1942، يك هواپيماي نظامي ژاپني خودرا به آسمان ايالت ارگون آمريكا رسانيد و با فروافكندن بمب هاي ويژه توليد شعله، جنگلهاي اين ايالت را به آتش كشيد. این، نخستين حمله هوايي به خاك آمريكا بشمار آمده است. آمريكا به دليل قرارگرفتن ميان دو اقيانوس به ندرت مورد حمله هوايي قرار گرفته است و حمله زميني نيز جز از راه سيبري و آلاسكا (تنگه برينگ) امكان ناپذير است. همین قرارگرفتن میان دو اقیانوس سبب شد که آمریکا در دو جنگ بین الملل قرن 20 آسیب نبیند.

 

«توجو» قصدخودکشي كرد

«توجو» و اين عكس در محكمه نظامي كه وي را به اعدام محكوم كرد گرفته شده بود

نهم سپتامبر در سال 1945، ژنرال هيدكي توجو Hedeki Tojo نخست وزير پيشين ژاپن كه دستور زدن شبيخون به پايگاه دريايي آمريكا در «پرل هاربور» را صادر كرده بود دست به خودكشي زد، ولي اورا نجات دادند. ژاپن در آن زمان تحت اشغال نظامي آمريكا بود و فرماندار آمريكايي ژاپن دستور دستگيري توجو و چهل تن از ژنرال ها و وزيران دوران حکومت اورا صادر كرده بود تا به عنوان جنايتكار جنگ محاكمه شوند. آمريكاييان و بويژه ژنرال مک آرتور پس از تنظيم يك قانون اساسي براي ژاپن، هشتم سپتامبر سال 1951، پس از شش سال اشغال نظامي، با اين کشور قرارداد صلح امضاء كردند و پیمان امنيت مشترک امضاء کردند. ژاپن هنوز اين قانون اساسي را اصلاح نكرده است كه به موجب آن از داشتن ارتش كامل محروم شده است. ژاپن داراي يک نيروي مسلح محدود به نام «سلف ديفنس» است. دولت آمريکا از زمان اشغال نظامي ژاپن هنوز شماري ازپایگاههاي نظامي خودرا در اين کشور حفظ کرده است.

 

سالروز ايجاد جمهوري دمكراتيك خلق كره

نهم سپتامبر سال 1948، بخش شمالي شبه جزيره كره خودرا جمهوري دمكراتيك خلق كره اعلام كرد. پس از شکست نظامي ژاپن که شبه جزيره کره را از دهها سال قبل از آن در کنترل داشت در جنگ جهاني دوم و تقسیم موقت شبه جزیره کره در سال 1945 قرار بود که وحدت مجدد از طریق انتخابات تحقق یابد که فاتحان غربی تمایلی به این وحدت نشان ندادند و شمالی ها پس از اعلام جمهوري دمکراتيک خلق کره در منطقه خود، درصدد يكي كردن دو قسمت كره از طريق جنگ برآمدند و وارد بخش جنوبي شدند و در اندک زماني نود درصد آن را تصرف کردند. شوراي امنيت سازمان ملل مداخله کرد و به کمک کره جنوبي نيروي نظامي فرستاد که عمدتا از آمريكا بودند. اين جنگ تا سال 1953 ادامه يافت و شمالي ها منطقه خودرا حفظ کردند. جمهوري دمکراتيک خلق کره که نظام سوسياليستي دارد با همه تضييقاتي كه در طول شش دهه برايش ايجاد شده تاكنون پابرجاي باقي مانده و در دهه يکم قرن 21 اتمي هم شده است. جنگ کره به صورت «ترک مخاصمه» پایان يافته، نه قرارداد صلح. هنوز دولت آمريکا هزاران نظامي در کره جنوبي دارد.
    شبه جزیره کره تا اواخر قرن نوزدهم وابسته به چین بود که ژاپن با استفاده از ضعف نظامی چین، آن را متصرف شده بود. شصتمين سالروز ايجاد جمهوري دمکراتيک خلق کره در سپتامبر 2008 با شکوه خاصي برگزار شده بود. در مراسم رژه نظاميان نهم سپتامبر 2008 کيم جانگ ايل رهبر اين کشور حضور نداشت که بعدا گفته شد بيمار بود و دچار يک بيماري سخت شده است. اين بيماري در طول سالهاي 2008 و 2009 سوژه رسانه هاي غرب بود! که حضور مجدد او در مراسم، شايعات را کمرنگ کرده است.

مراسم شصتمين سالگرد تاسيس جمهوري دمکراتيک خلق کره (روز ملي اين کشور)

 

فيلسوف و شاعري که رئيس کشور شد

سنقور

«لئوپد سدار سنقور Leopold Sedar Senghor» شاعر، اديب، فيلسوف و سياستمدار معروف آفريقايي و از بنيادگذاران جنبش استقلال سنگال و مولف «سوسياليسم آفريقايي» نهم سپتامبر 1960 نخستين رئيس جمهوري سنگال شد.
وي در كتاب خود پيش بيني كرده است كه روزگاري سراسر جهان داراي نظام سوسيال دمكراسي خواهد شد. تاليفات مهم ديگر سنقور عبارتنداز: يک مجموعه شعر به زبان فرانسه، تاريخ تفکرات سياسي، مباني سوسياليسم و .... کتابهاي سنقور که داراي همسر فرانسوي بود عمدتا به اين زبان نوشته شده است.

 

سالروز استقلال تاجيكستان كه «اوستا» آن را سرزمين كامل و بهترين منطقه اي در جهان كه اهورامزدا آفريد اعلام كرده است

نهم سپتامبر سال 1991 تاجيكستان 7 ميليون و دويست و پنجاه هزار نفري 143 هزار كيلومتر مربعي اعلام استقلال كرد که روز ملي اين كشور پارسي زبان و ايراني تبار است. تاريخدانان تاجيكستان را مادر ايرانزمين بشمار مي آورند زيرا كه نه تنها ايرانيان بلكه آرين ها از آنجا برخاسته اند. در "اوستا" از سرزميني كه «تاجيكستان امروز» در آن قرارگرفته به عنوان بهترين مكان و منطقه در روي زمين كه اهورامزدا (خداي يگانه بزرگ) آفريده ياد شده است. به نوشته زرتشت، اين منطقه ـ يك سرزمين كامل است (آب و هوا و محصولات آن). در نوشته هاي زرتشت و آثار آن دوره، آرين هاي منطقه فرارود «تاجيانTaa - jiaan» نوشته شده اند. اين سرزمين از شش هزار سال پيش مسکوني بوده و مردمي متمدن داشته است. مورخان کارشناس دوران باستان و آرين شناسان نوشته اند که تاجيکهاي هزاره پيش از ميلاد يک طايفه ايراني به نام کامبوجا Kambojas بودند که به زبان اوستايي (پارسي قديمي تر - زبان زرتشت) سخن مي گفتند و مورخ همراه اسکندر باکتريانا (در اوستا: باخديBakhdi = بلخ) و تخار را بخشي از منطقه آنان ذکر کرده که عمدتا ميان دو رود بزرگ (آمودريا و سيردريا) ميزيستند. مورخان عهد سلوکيها اشکانيان (پارتها) را برخاسته از ميان آنان نوشته اند و مورخان رومي و اروپايي همه خراساني ها و تبرستاني ها (مازندراني ها) را از همان طايفه ايراني دانسته اند. يزدگرد سوم در پي شكست هاي نظامي اش به همين منطقه پناه برده بود كه با مرگ او ايرانيان هم استقلال و حاكميت خود را از دست دادند. همين تاجيكان زبان پارسي و فرهنگ، منش و تمدن ايراني را محافظت كردند كه با پيدايش سامانيان به سراسر ايران گسترش يافت. سامانيان كه از سرزمين تاجيكان برخاستند از نخستين دسته ايرانياني بشمار مي آيند كه استقلال و حاكميت ايران را زنده كردند. تا قرن دهم ميلادي و آغاز مهاجرت اقوام ترکيک به منطقه فرارود، بکاربردن واژه تاجيک، زياد مرسوم نبود و همه ايرانيان خودرا پارس مي ناميدند و از زماني واژه تاجيک مصرا بکار رفت که پارسيان فرارود و ايران خاوري (افغانستان امروز) خواستند خود را از ترکان مشخص سازند و از آن پس واژه هاي «ترک و تاجيک» براي مشخص ساختن افراد آن منطقه بکار رفت. قبلا هم برخي از خراساني ها براي مشخص شدن از عربان خود را «پارسيوان = پارسیبان» مي خواندند.
    تاجيكستان امروز، داراي بيش از 99 درصد باسواد است و همه آيين هاي ايراني بويژه نوروز را گرامي مي دارد. اين سرزمين كه تا پايان دوران سامانيان سراسر شمال آمودريا (جيحون) را شامل مي شد بتدريج براثر هجوم اقوام آلتائيك كوچك شد و آخرين ضربه را از رهبران شوروي خورد كه برغم مقاومت سغدي ها (خجندي ها) قسمت هاي ديگري از آن را به جمهوري هاي مجاور دادند. تلاش تاجيكان بود كه جمهوري شوروي تاجيكستان در 1929 تاسيس شد و در نهم سپتامبر 1991 اعلام استقلال كرد و در ششم نوامبر 1994 داراي قانون اساسي شد و اصحاب نظر آن را كم دشمن ترين كشور جهان قلمداد كرده اند. همين بي دشمن بودن سبب شده است كه همه بخواهند در آنجا سرمايه گذاري كنند و مناسبات داشته باشند: چين، روسيه، هند و آمريكا همه با تاجيكستان دوستي نزديك دارند. اين سرزمين مورد علاقه ويژه پارسيان هند و زرتشتيان جهان است. تاجيکستان در دل خود داراي انواع معادن از جمله نفت است. تاجيكستان شامل سه ايالت و چند منطقه ديگر است و ايالت سغد (خجند) آن كه پايگاه مهاجرت آرين ها به غرب (اروپا) و جنوب بشمار مي رود و كوروش در آنجا جان باخت تا مانع ورود اقوام با تمدن پايين به ايرانزمين شود معروفتر از ايالات ديگر است. تاجيكها با گذاردن نام اسماعيل ساماني (احياءگر زبان فارسي و فرهنگ ايراني) بر بلندترين قله آن كشور قدرشناسي خود را نسبت به او نشان داده اند، همچنين گذاردن نام سامانيان بر واحد پولشان (ساماني) و بزرگداشت شعراء و دانشمندان ايرانزمين.
    رودكي از پدران شعر پارسي نوين، زاده و برخاسته از تاجيكستان است. سران شوروي همواره از آن نگران بودند كه تاجيكان آسياي ميانه و افغانستان با ايران متحد شوند و امپراتوري پارسها زنده شود.
    امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيکستان تا سال 2013 در اين مقام خواهد بود. تاجيکستان که در دهه 1990 يک دوره بحران را تجربه کرد در دوران حکومت رحمان از ثبات و آرامش و نيز پيشرفت برخوردار بوده است.

برخي ديگر از رويدادهاي 9 سپتامبر

  • 1828:   لئو تولستوي نويسنده شهير روسيه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا كارنينا» در اين روز به دنيا آمد طبق تقويم ميلادي سابق 28 آگوست 1828. ضمنا لئو تولستوي با "الکسي نيکلايوويچ تولستوي" نويسنده روس متولد دهم ژانويه 1882 و متوفي در 23 فوريه 1945 اشتباه نشود.

  • 1850:   كاليفرنيا به عنوان عضو سي و يكم وارد اتحاديه (ايالات متحده) شد.

  • 1776:   كنگره موقت، عنوان مهاجرنشين هاي متحده را به ايالات متحده تغيير داد كه از آن پس نام رسمي كشور آمريكا قرار گرفته است.

  • 1908:   ارويل رايت Orville wright براي نخستين بار در تاريخ، با هواپيمايي كه ساخته بود به مدت يك ساعت در آسمان پايگاه ماير در نزديكي شهر واشنگتن پرواز كرد. پروازهاي قبلي به يك ساعت نمي رسيد.

  • 1914:   نخستين نبرد مارن ميان سربازان آلمان و فرانسه پايان يافت. در اين نبرد تلفات ارتش آلمان 800 هزار كشته گزارش شده است.

  • 1944:   ارتش شوروي در اين روز بلغارستان را از دست نيروهاي آلمان خارج ساخت. در جنگ دوم جهاني، شوروي براي عقب راندن آلمانيها از آن كشور و اروپاي شرقي و جنوبي، تلفاتی بيش از 26 ميليون كشته متحمل شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
     29 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    وقوع غزوه حنين

    29 رمضان 8 - غزوه حنين در حوالى مكه به وقوع پيوست. پس از آنكه لشكر اسلام به دستور رسول اكرم (ص) مكه را فتح كرد و آن شهر را از دست مشركان خارج ساخت, گروهى از قبايل اطراف مكه به منظور مقابله با لشكر اسلام متحد شدند. خبر اجتماع اين قبايل به رسول خدا (ص) رسيد و آن بزرگوار براى درهم شكستن مقاومت مشركان, سپاهى تجهيز كرد و به سوى حنين حركت فرمود. در اين نبرد ابتدا مسلمين شكست خورده و روى به هزيمت نهادند اما با تدبير و تلاش رسول اكرم (ص) و ياران وفادارش همچون على (ع), بار ديگر فراريان برگشتند و طى نبردى سهمگين, دشمنان را شكست دادند. بعد از شكست دشمن, غنايم بسيار زيادى نصيب سپاه اسلام شد. پس از اين پيروزى, سپاه اسلام براى تعقيب دشمنان به سوى طائف حركت كرد.

    از اعمال شب آخر ماه رمضان , غسل , زيارت امام حسين (ع) و خواندن دعاهاي وداع بويژه دعاي چهل و پنجم صحيفه سجاديه است.

     

     

     

     

     
      u اطلاعات روزانه
     

    آب و هوا

    تهران

    23
    34

    اهواز

    31
    47

    تبريز

    20
    33

    شيراز

    21
    36

    مشهد

    16
    34

    بندرعباس

    29
    38

    کرمان

    14
    32

    اصفهان

    16
    34

    يزد

    21
    36

    کرمانشاه

    18
    37

    اراک

    16
    33

    رشت

    23
    29

    دبی

    32
    38

     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1355 تومان
    1060 تومان
    1640 تومان
    1250 تومان
    278 تومان
    288 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    314000 تومان
    157000 تومان
    80000 تومان
    326000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح قديم:

     

    اوقات شرعي (به افق تهران)

    اذان صبح : 05:15
    طلوع خورشيد : 06:42
    اذان ظهر : 13:01
    غروب خورشيد : 19:20
    اذان مغرب : 19:40
    نيمه شب شرعي : 00:18
     

     

     

     

     

     

     
      u دانلود مجلات و کتب خارجي


    Taste of Home
    اکتبر / نوامبر 2010

    جديدترين شماره از مجله
    Taste of Home

    تاريخ انتشار: سپتامبر 2010
    تعداد صفحات مجله: 120
    حجم فايل: 51 مگابايت

    لينک دانلود

    رمز فايل: ندارد

    براي دانلود، پس از کليک بر روي لينک فوق، در صفحه باز شده روي گزينه Download کليک کنيد تا لينک مستقيم دانلود ظاهر گردد.



     

     

     

     

     

     
      u تازه هاي تکنولوژي


    ایده اپل برای تلویزیون ها:
    با Apple TV آشنا شوید 

    اپل تی وی نسخه جدید از محصولی قدیمی بود که شب گذشته توسط استیو جابز معرفی شد. اما اپل تی وی چیست و چه کاری انجام میدهد؟ در واقع اپل در سال ۲۰۰۶ میلادی اپل تی وی را معرفی کرد و حالا شاهد نسخه جدید آن هستید. ‏
    کار اصلی Apple TV پخش برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی روی تلویزیون خانه است. در واقع اگر اینترنت پر سرعت داشته باشید می توانید جدیدترین برنامه های تلویزیونی ‪و فیلم های سینمایی‬ را از طریق این دستگاه کرایه کنید و آنها را ببینید. ‏
    تا همینجا احتمالا به این نتیجه رسیده اید که اپل تی وی به درد کاربران ایرانی نمی خورد چرا که برای استفاده از آن هم نیاز به کارت اعتباری دارید و هم اینترنت پرسرعت که هیچ کدامش اینجا یافت نمی شود. ‏
    در کنار آن می توانید ویدیو و تصاویر را از دیگر محصولات اپل مانند ای پد و آیفون به طور مستقیم روی اپل تی وی استریم کنید و روی تلویزیون ببینید. این امکان شامل ارسال ویدیو و صوت از طریق کامپیوتر هم به صورت بی سیم میشود. ‏
    در واقع این محصول برای کسانی که اینترنت پر سرعت دارند محصول مهمی محسوب می شود. چرا که می تواند به راحتی برنامه های مورد علاقه و فیلم های سینمایی را روی تلویزیون خانه ببینند. قیمت کرایه هر برنامه تلویزیونی 99 سنت و هر فیلم سینمایی که با کیفیت HD پخش میشود 4‪.‬99 دلار است. ‏ ‏
    مشخصات فنی اپل تی وی شامل پردازشگر A4 اپل است به همراه ورودی HDMI و ورودی شبکه به همراه کارت شبکه بی سیم 802‪.‬11n. اپل تی وی با قیمت ۹۹ دلار به بازار ارایه می شود.
     

    مشخصات فنی کامل
    و قیمت تبلت گلکسی

    بعد از شایعات فراوان و درز قطره قطره اطلاعات در مورد تبلت سامسونگ سرانجام مشخصات فنی رسمی این تبلت اعلام شد. بخش عمده اش را از قبل می دانستیم و حالا همه اطلاعات را یکجا می بینیم. ‏
    تبلت Galaxy از سیستم عامل اندرویید فرویو یعنی نسخه 2‪.‬2 استفاده می کند. و 7 اینچی است. از فلش پشتیبانی می کند و دارای رزولیشن WSVGA با پیکسل های 1024 در 600 است ‪و‬ پردازشگر آن از نوع Cortex A8 است و با سرعت 1‪.‬0Ghz کار می کند. گلکسی می تواند ویدیوهای HD را پخش کند و باطری آن برای پخش ویدیو 7 ساعت کار میکند. ‏
    رم تبلت گلکسی 512MB است و دو دوربین جلو و عقب دارد. دوربین پشتی 3 مگاپیکسلی است و دارای اتوفوکوس و فلش LED است. دوربین جلو برای ویدیو کنفرانس است و 1‪.‬3 مگا پیکسل است. وزن این تبلت 380 گرم است. ‏
    یکی از نکات جدیدی که اعلام شده این است که ‪گلکسی‬ می تواند ویدیو های DivX را پخش کند. این تبلت با دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایت ارایه می شود و از طریق کارت حافظه می تواند ۳۲ گیگابایت دیگر هم به آن اضافه کرد. ‏

    ارتباط شبکه این تبلت از طریق وایرلس 802‪.‬11n می باشد. و دارای بلوتوث 3‪.‬0 است و از 3G پشتیبانی می کند. خوشبختانه محصول جدید سامسونگ از نسل 2‪.‬5 شبکه تلفن همراه یعنی GSM‪/‬GPRS‪/‬EDGE هم پشتیبانی می کند تا خیالمان راحت باشد که در شبکه موبایل فعلی ایران هم می توانیم از آن استفاده کنیم. علاوه بر این یک ورودی 30‪-‬pin هم دارد که دقیقا همانی است که در آی پد و آیفون اپل می بینید. از این ورودی می تواند برای HDMI به همراه USB و داک استفاده کرد. ‏
    داخل گلکسی سنسور هایی مانند ژیروسکوپ، حسگر نور، شتاب سنج و Geo‪-‬magnetic قرار داده شده تا منتظر اپلیکیشن های جذابی برای این تبلت باشیم. ‏ ‏
    تبلت سامسونگ از اواسط همین ماه میلادی یعنی سپتامبر در اروپا به بازار ارایه خواهد شد. در مورد قیمت هنوز خبرها دقیق نیستند اما به نظر میرسد قیمت ارایه این تبلت در اروپا بین 930 تا 1240 دلار باشد. اگر این ارقام صحیح باشند با یک محصول نسبتا گران قیمت در این رده روبرو هستیم. ‏ ‏
    سامسونگ اعلام کرده ارایه این تبلت در آمریکا و بقیه کشورهای جهان از چند ماه دیگر و تا اواخر سال میلادی خواهد بود.

    تصاویر بیشتر
     

     

     

     

     

     
      u طنز روزانه


    بلوتوث!

    در تشكر از بلوتوث های شاعرانه و حمایت از شاعران بلوتوث شده و اینكه هر ایرانی یك رسانه است فرماید:

    من به این هم وطنان مدیون ام
    از صمیمیت شان ممنون ام
    بس كه بی غلّ و غش و یك رنگ اند
    دوست دار ادب و فرهنگ اند
    مردمی اهل دل و هوشیارند
    لطف خاصی به ادیبان دارند
    قدر اشعار مرا می دانند
    بعد مرگم همه را می خوانند
    تا بگویند كه این نابغه بود
    آدمی درخور و بی سابقه(!) بود
    گرچه افكار بدش ترك نشد
    حیف در حد خودش درك نشد
    می توانست كه شاعر بشود
    قله ی شعر معاصر بشود
    در شب شعر عروسش بكنند
    كاش می شد بلوتوثش(!) بكنند
    داخل گوشی مردم باشد
    پنج شب كیش و سه شب قم باشد
    تا به این شیوه به جایی برسد
    یا به یك نان و نوایی برسد
    توی هر كنگره تقدیر شود
    با دو تا جایزه جوگیر شود
    روز را با هیجان شب بكند
    مدتی باد به غبغب بكند
    بلكه شایسته ی به به شود
    خام هر به به و چه چه بشود

    ***

    نه به این شهرت بی مقدارش
    نه به آن درد سر و آزارش
    بی جهیزیه عروسم نكنید
    من بمیرم بلوتوثم نكنید!
     

     

     

     

     

     

     
      u شیر تو شیر


    همه چی آرومه، خوشگلا باید برقصند


    ميلاد مصطفوي
    sorkhpoosh@yahoo.com

    آرمش قبل طوفان …… همیشه آرامش خوب نیست، کِسلی میاره و واسه اینه که خیلی ازآدما دنبال هیجان هستند .
    این هفته نه در ایران خبر هیجان انگیزی بود ونه در دنیا ، فقط چند تایی به آواره های سیل پاکستان اضافه شدند که اونم خبر مهمی نبود که ملت بیچاره اونجا عادت به جنگ ،آواره گی و بدبختی دارند و همیشه خونه به دوش بودند، پا در گِل و لنگ در هوا
    اون طرف دنیا هم ۳۳ نفر تو عمق هفتصد متری زمین گیر کردند (شیلی) که خوراک خوبی شدند برای تلویزیونها و روزنامه و از الان هم بارشون بستند که بعد دراومدن ازمعدن دیگه اون دورو وارا پیداشون نشه چون از الان پولدارهای بالقوه هستند و داستاناشون کلی خریدار پیدا میکنه ….
    چهل سالگی ….. در یک کلمه بدون شرح و بسط فیلم چهل سالگی مزخرف بود ..حیف این همه پول و وقت که صرف همچنین فیلم های میشه ..فقط یه فرزان اطهری اش خوب بود اونم برای جنس مونث ،فکر کنم آقای اطهری هم خودش فهمید همون مانکن بمونه خیلی سنگین تره
    زیبای کوچک ایرانی …. تبلیغ پراید محصول دهه نود کشور کره با این عنوان زیبای کوچک ایرانی خیلی مسخره است که روی بیلبوردهای کنار اتوبان رفته آدم میمونه که چیه بگه اصلآ ،حتمآ فردا روزی برای تبلیغ پژو روا مثلآ مینوسند چه خوشگل شدی امسال یا خوشگلا باید برقصند

    آدرس من در فیس بوک :
    http://www.facebook.com/milad.mostafavi
     

     

     

     

     

     

     
      u تکنيکهاي موفقيت


    ۱۰ روش عالی برای شادابی در کار

    گاهی اوقات ایجاد شادابی در محیط کار، دشوار است. ایرادها و سرزنش های مدیران به خاطر تأخیر کارها یا نحوه ی رفتار همکاران و یا حتی طرز نگرش منفی خودتان، مانعی جدی در مسیر شادابی ست اما واقعیت این است که دست یابی به شادابی یا دست کم خرسندی، خیلی مشکل نیست اگر به توصیه های زیر توجه کنید:

    ۱) سعی کنید خوش بین باشید: خوش بینی، داشتن نگاه مثبت و امیدواری حتی در بدترین شرایط است. خوش بینی، قابل یادگیری ست. گاهی اوقات تظاهر به خوش بینی، موجب تقویت و رشد آن می شود. خوش بینی، نوعی تصمیم گیری ست که کمک می کند از شغل تان راضی باشید.

    ۲) نگرش تان را تغییر دهید: علت نارضایتی بسیاری از کارکنان، نگرش منفی آنان به کار است. این افراد، همیشه درگیر یک جنگ روانی درونی هستند که آیا عضو مؤثری برای سازمان محسوب می شوند یا خیر؟ با این ذهنیت که عضو مفیدی برای سازمان هستید، حس غرورتان را تقویت کنید.

    ۳) قدرشناس شغل تان باشید: زندگی شما از طریق شغل تأمین می شود. اگر بی کار بودید، نمی توانستید نیازهای زندگی تان را برطرف کنید، بنابراین باید از شغل تان سپاس گزار باشید.

    ۴) از انتقاد به خود بپرهیزید: بسیاری از افراد وقتی مرتکب خطایی می شوند، احساس گناه و شرمساری می کنند. به جای تأسف، سعی کنید از این خطا در جهت بهبود و رشد، درس بگیرید. از انتقاد منفی به خود بپرهیزید و سعی کنید خود را به خاطر موفقیت های هرچند جزئی تحسین کنید.

    ۵) با همکاران تان با نرمش و گذشت رفتار کنید: گذشت در هر شرایطی -به ویژه برای افرادی که همه روزه آنان را می بینیم- دشوار است. اگر کسی شما را آزرده خاطر یا ناراحت کرد، او را ببخشید چرا که کینه ورزی بر سلامت جسم و روان، اثر منفی می گذارد.

    ۶) از خودتان حمایت کنید: انسان وقتی زیر فشار روانی و انتقاد دیگران است، به ندرت می تواند شاد باشد. بیش تر افراد ترجیح می دهند که در چنین شرایطی، به جای مقابله به مثل، سکوت کرده یا اتاق را ترک کنند اما شما چنین کاری را نکنید؛ اجازه ندهید استرس و انتقادها، ناامیدتان کند. محکم بایستید و از خودتان حمایت کنید. این اقدام، موجب تقویت اعتمادبه نفس می شود.

    ۷) شایعه سازی نکنید: شایعه، اعتمادبه نفس، روابط و اتحاد را از بین می برد و در عوض، خصومت، کینه و بدبینی به وجود می آورد و می تواند بهره وری را کاهش دهد. شایعه، هیچ جنبه ی مثبتی ندارد. افراد وقتی شایعه می سازند، نمی دانند چه عواقبی به دنبال دارد. اگر می خواهید درباره ی شما شایعه ای نسازند، اجازه ندهید که برای دیگران شایعه بسازند.

    ۸) صمیمی باشید: این یک واقعیت است که کار، وقتی جذاب تر می شود که همکاران خود را دوست داشته باشید. وقتی با دیگران رفتاری دوستانه و مسالمت آمیز داشته باشید، محیطی همراه با محبت و صمیمیت به وجود می آورید.

    ۹) انتظار تغییر داشته باشید و خود را برای آن آماده کنید: کارکنان، بیش تر از هر زمان دیگری در معرض تغییرات قراردارند. این تغییرات شامل سازگاری با خط مشی ها و رویه ها، فن آوری های جدید و رشد سریع کوچک سازی ست. وقتی تغییرات رخ می دهد، افراد به لحاظ مسؤولیت پذیری و توسعه ی فن آوری جدید، احساس خطر می کنند.

    ۱۰) درخواست انتقال کنید: اگر به همه ی توصیه ها عمل کردید و فایده ای نداشت، آن گاه تصمیم بگیرید که تقاضای مرخصی بلندمدت یا انتقال کنید. اگر شغل تان جذابیت و نشاط کافی نداشت، آن را رهاکنید و به دنبال مشاغل جذاب تری باشید.

    همواره به خاطر داشته باشید که شادمانی در محیط کار، نیازمند تلاش های مستمر است. شما نمی توانید نظاره گر اطراف باشید و هیچ کاری نکنید و فقط با آرزوی شادی، انتظار رخ دادن آن را داشته باشید. رضایتمندی و شادمانی در محیط کار، نیازمند برداشتن گام های اساسی ست که روزانه باید انجام دهید. شادمانی را باید ایجاد و سپس آن را حفظ کرد. با استفاده از این استراتژی ها و تلاش آگاهانه، به سادگی می توانید شادی را در محیط کارتان به ارمغان آورید.
     

     

     

     

     

     
      u خانه و خانه داري


    10 نکته درباره نظم دادن به آشپزخانه

    آشپزخانه جايي است که يک خانم خانه‌دار بيشترين زمانش را آنجا مي‌گذراند. حالا حسابش را بکنيد که همان خانم براي پيداکردن قاشق و چنگال يک مدل مجبور شود کل کشوهاي کابينت را بيرون بريزد يا با چاقو دستش را ببرد تا مثلا دربازکن را از ته کشو بکشد بيرون. اين استرس و عصبانيت ممکن است تمام روز او را خراب مي‌کند و محيط شلوغ آشپزخانه، ممکن است رغبت آشپزي را از او بگيرد. چاره، نظم دادن به آشپزخانه است...
    اگر نمي‌دانيد از کجا شروع کنيد، با اين 10 توصيه شروع کنيد:

    - وارد آشپزخانه شويد و تمام مواد خوراکي، ادويه‌ها و داروهاي تاريخ گذشته را دور بريزيد.

    - تمام لوازم داخل کابينت‌ها و کشوها را خالي کنيد، سپس با مقداري آب ولرم و کمي پودر صابون داخل و روي آنها را بشوييد و بعد از آن با دستمالي نم‌دار کف حاصل از آب و صابون را از بين ببريد. بعد از خشک شدن کامل کابينت‌ها و کشوها، لوازم آنها را منظم و طبقه‌بندي شده بچينيد.

    - قابلمه‌ها، ماهي‌تابه‌ها و کليه ظروف مخصوص آشپزي را در کابينت‌هاي نزديک به اجاق گاز قرار دهيد و براي استفاده بيشتر از فضاي داخلي، قابلمه‌ها و ماهي‌تابه‌هاي کوچک‌تر را درون بزرگ‌ترها قرار دهيد.

    - ظروف مخصوص سرو غذا را در کابينت‌هاي نزديک به ميز غذاخوري يا حتي نزديک به سينک ظرف‌شويي بچينيد.

    - لوازم و موادي که بايد فرزندتان بتواند به آنها دسترسي داشته ‌باشد را در قفسه‌هاي پاييني قرار دهيد که دسترسي به آنها براي اعضاي خانواده راحت باشد. در عوض، لوازم تيز و برنده و مواد شوينده و شيميايي را دور از دسترس کودکان بگذاريد.

    - ادويه‌ها و موادي مثل سبزي‌هاي خشک را در ظروف مخصوص ادويه، نزديک به گاز قرار دهيد يا آنها را در کابينت کنار يا بالاي اجاق گاز بچينيد. در ضمن، نوشتن و چسباندن اسم روي آنها و چيدن‌شان به ترتيب حروف الفبا، دسترسي‌تان را خيلي ساده‌تر مي‌کند.

    - وسايل بزرگ و جاگير مثل چرخ‌گوشت، آب‌ميوه‌گيري يا حتي قابلمه‌هاي بزرگي را که به ندرت استفاده مي‌کنيد از کارتن درآوريد و به جاي داخل کابينت، روي کابينت‌هاي ديواري بگذاريد.

    - موادغذايي که معمولا با هم استفاده مي‌شوند را نزديک به هم بچينيد، مثل قند و چاي يا قهوه و شکر.

    - موادغذايي مثل برنج که ممکن است مورد حمله حشرات قرار بگيرند را اول درون يک نايلون بريزيد و بعد از گره زدن، آن را درون ظروف مخصوص نگهداري که معمولا از جنس پلاستيک‌هاي فشرده هستند، قرار دهيد.

    براي نظم بيشتر مي‌توانيد با تکه چوب‌هاي نازک يا ظروف مخصوص، کشوها و قفسه‌هاي کابينت‌‌ را طبقه‌بندي کنيد.
     

     

     

     

     

     
      u آرايشي و زيبايي


    چگونه از کانسیلر استفاده کنیم؟

    پوست خانم های 40 ساله، به مرور زمان قابلیت انعطافش را از دست می دهد و باعث می شود پوست آنها خسته و بی رنگ به نظر برسد و همچنین باعث می شود رگهای زیر پوست آنها مشخص شود. کانسیلر نقطه های تیره روی پوست را روشن می کند و آنها را محو می کند و روی هم رفته شفافیت خاصی به پوست می بخشد.

    1) رنگ مناسب پوستتان انتخاب کنید
    از کانسیلری استفاده کنید که حداقل دو درجه روشن از پوستتان باشد.

    2) استفاده کنید
    برای استفاده از کانسیلر به یک بورس کوچک نیاز دارید، آن را از قسمت پایینی مژه ها تا گوشه چشم و قسمت گودی کنار بینی بکشید. حتی می توانید از انگشتتان (انگشت چهارم دست چپ) هم استفاده کنید. به این صورت که نوک انگشتتان را به این قسمت بزنید و به آرامی روی پوست بمالید.

    3) تنظیم کنید
    ذره های پودری که پایه رنگی زرد دارد، کانسیلر را در جای خودش نگه می دارد.
     

     

     

     

     

     
      u مد و لباس


    چه چکمه‌ای مناسب ساق پای شماست؟

    تعداد زیادی از خانم‌ها به خاطر اینکه پاهای زیبایی ندارند از پوشیدن دامن اجتناب می‌کنند، اما اگر شما پاهای کلفت و نامتناسبی دارید چکمه‌ها نجات دهنده شما هستند.
    اگر واقعا پاهایی دارید که باید پنهان باشند چکمه‌ها به شما کمک می‌کنند که دامن بپوشید و از پوشیدن مادام‌العمر شلوارها نجات پیدا کنید. البته این بدین منظور نیست که شما می‌توانید هر مدل چکمه‌ای را انتخاب کنید. نکاتی وجود دارد که نسبت به اندازه ساق پایتان چه چکمه‌ای را انتخاب کنید، که ما در اینجا بررسی می‌کنیم. 

    » اگر ساق پایی باریک و لاغر دارید:
    پاهای خیلی باریک در چکمه‌هایی که ساق شل و گشاد دارند مانند چوب باریک دیده می شوند پس از پوشیدن این مدل‌ها دوری کنید.
    چکمه هایی با پاشنه های باریک و ظریف انتخاب کنید و از پوشیدن چکمه هایی با پاشنه‌های بزرگ و پهن پرهیز کنید.

    » اگر ساق پایی کلفت دارید:
    اگر پاهایی چاق و کلفت دارید از مدل چکمه‌هایی با پاشنه های کلفت بپوشید چون با پاهایتان در تناسب است.
    بین چکمه و دامن فاصله ای نباید وجود داشته باشد طوری دامن و چکمه‌تان را انتخاب کنید که پایتان معلوم نباشد.
    شلوارتان را بر روی بالای ساق چکمه تا نزنید.
     

     

     

     

     

     

     
      u تغذيه، سلامتي و تناسب اندام


    گوشت کمتر، سلامت بيشتر!

    درباره فوايد و مضرات گوشت قرمز زياد شنيده ايم. اما اين که چقدر بايد از آن بهره ببريم و چقدر بايد از آن دوري کنيم، هنوز براي خيلي ها روشن نيست.
    پروتئين ها در کنار کربوهيدرات ها و چربي ها، سه گروه اصلي غذايي را تشکيل مي دهند که وجود همه آنها براي سلامت بدن ضروري است.
    در اين ميان پروتئين ها نقش عمده اي در ساختمان آنزيم هاي بدن، هورمون ها و سيستم دفاعي بدن دارند. همچنين پروتئين ها نقش اساسي در رشد بدن دارند و به همين دليل در کشورهايي که سرانه مصرف گوشت آنها بالاتر است، متوسط قد جمعيت بيشتر است.
    علاوه بر اين، گوشت حاوي مقادير زيادي آهن است و حتما مي دانيد که آهن نقش عمده اي در ساختمان گلبول هاي قرمز خون دارد و کساني که دچار فقر آهن هستند، به کم خوني دچار مي شوند.
    گذشته از پروتئين و آهن، گوشت داراي مقادير قابل توجهي از ويتامين هاي محلول در چربي است. اين گروه از ويتامين ها، شامل ويتامين A (که در بهبود ديد چشم تاثير مهمي دارد)، ويتامين D (که نقش اساسي در استحکام استخوان ها دارد)، ويتامين E (که يک آنتي اکسيدان معروف است و آنتي اکسيدان ها هم خاصيت ضد سرطاني دارند) و ويتامينK (که نقش مهمي در انعقاد خون دارد) هستند که وجود همه ي آنها براي بدن ضرورت مطلق دارد.
    در سال هاي اخير يکي از چيزهايي که دانشمندان و پژوهشگران علم طب و تغذيه مردم را از خوردن آن منع مي کنند، گوشت قرمز است. يک روز مي گويند گوشت قرمز نخوريد، وگرنه سرطان روده مي گيريد و چند وقت بعد درباره خطرات گوشت براي قلب سخن مي گويند.
    آخرين خبر از اين دست هم که در روزهاي اخير منتشر شد از اين قرار است: “خانم هايي که زيادي گوشت قرمز مي خورند، در خطر ابتلا به سرطان سينه هستند.”
    البته اين خبرها همگي مبناي علمي دارند و طي تحقيق و پژوهش هايي بدست آمده اند که در اين مقاله به آنها اشاره مي کنيم. ولي اين سوال هم مطرح است که آيا آن مقدار گوشتي که ما ايراني ها در روز مي خوريم يا مي توانيم بخوريم هم مي تواند باعث اين همه دردسر شود؟ گروهي از دانشمندان مي گويند اگر چيزي به طور طبيعي غذاي انسان است، حتما بدن هم به آن نياز داشته است. گوشت قرمز (که موضوع اصلي اين مطلب است) منبع کاملي از پروتئين است که بدن ما براي رشد به آن احتياج دارد. تا همين جا معلوم مي شود که بشر بي دليل گوشتخوار نشده، بلکه به آن نياز داشته، ولي آيا اين مسئله دليل مي شود که تا جايي که پولمان مي رسد، گوشت قرمز بخوريم؟ پزشکان با اين نتيجه گيري اصلا موافق نيستند. “مصرف زياد گوشت قرمز، باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان مي شود.” داغ ترين خطر در مورد خطرات مصرف گوشت قرمز، همين خبر است. اين تحقيق، که توسط پژوهشگران دانشگاه ليدز انگلستان انجام گرفته، هفت سال به طول انجاميد و 35 هزار داوطلب زن در آن مشارکت داشتند. در پايان اين تحقيق که نتايج آن در مجله ي بريتانيايي سرطان منتشر شد، معلوم شد که خطر ابتلا به سرطان پستان در آن گروه از زنان ميانسال که روزي 57 گرم گوشت قرمز خورده بودند در مقايسه با زناني که اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده بودند، 56 درصد بيشتر بود. اين در حالي بوده که اين آمار در ميان آنهايي که بيش از بقيه گوشت هاي فرآوري شده، مثل کالباس و سوسيس خورده بودند، به 64 درصد رسيده بود. پيش از اين هم تحقيقي در آمريکا منتشر شد، نشان داد که زياده روي در خوردن گوشت قرمز ميزان خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان جوان را دو برابر مي کند. اين تحقيق نشان داد که مصرف 1/5 وعده گوشت قرمز در روز، در مقايسه با مصرف همين مقدار گوشت دو يا سه بار در هفته، تقريبا خطر ابتلا به سرطان پستان را دو برابر مي کند. به گفته پژوهشگران، مقدار چربي هاي اشباع شده در گوشت بالاست و اين نوع چربي ها بر ميزان کلسترول خون تاثير دارد. کلسترول پيش درآمدي براي ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزايش مي دهد. علاوه بر اين، پختن گوشت با حرارت بالا نيز ممکن است منجر به توليد مواد سرطان زا شود.
    البته اين تنها خطري نيست که مصرف گوشت قرمز براي خانم ها به همراه دارد. پيش از اين، در سال 2004 ميلادي، پژوهشگران ايتاليايي به دنبال تحقيقي که نتايج آن در مجله توليد مثل انساني(Journal Reprobuctive Human) به چاپ رسيد، اعلام کردند که مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به اندومتريوز را افزايش مي دهد. اندومتريوز نوعي بيماري در خانم هاست که طي آن بافت تخمداني، در محل هاي ديگري از بدن، غير از تخمدان هم يافت مي شود. اين مسئله باعث ايجاد درد و حتي نازايي مي شود. پژوهشگران دانشگاه ميلان ايتاليا با مقايسه 500 خانم مبتلا به اندومتريوز و 500 خانم سالم به اين نتيجه رسيدند که در خانم هايي که هر روز گوشت قرمز مصرف مي کنند، خطر ابتلا به اندومتريوز 80 تا 100 درصد (يعني تقريبا 2 برابر) افزايش مي يابد در حالي که اين خطر در خانم هايي که گوشت کمتر و ميوه و سبزيجات تازه بيشتر مصرف مي کنند، تا 40 درصد کاهش مي يابد.
     

     

     

     

     

     
      u راهنماي خريد


    راهنمای خرید و مصرف برنج

    کشت برنج تقریبا ۴هزار سال قبل از میلاد مسیح در کشورهای هند و چین متداول بوده است. پس از گندم، برنج دومین غله مهم در دنیا محسوب می شود. کشت برنج در ایران در نواحی شمالی کشور و حتی استان خوزستان هم تاریخچه طولانی دارد و براساس شواهد موجود، این محصول قرن ها پیش از میلاد مسیح و در زمان هخامنشیان رواج داشته و امروزه به یکی از مهم ترین موادغذایی تبدیل شده است. با توجه به رشد روزافزون جمعیت کشورمان، تولید داخلی برنج پاسخگوی نیاز مردم نیست و به همین دلیل، مقادیر قابل توجهی از این محصول از خارج از ایران وارد می شود...
    زمان برداشت محصول نیز با توجه به دما معمولا از ماه های مرداد و شهریور شروع می شود و تا اوایل آذر ادامه می یابد و پس از طی مراحلی وارد بازار می شود. اکثر خانواده های ایرانی نیز با شروع فصل زمستان، برنج مصرفی سالیانه خود را خریداری و در خانه انبار می کنند.
    برنج انواع مختلفی دارد و این انواع را تا حدود ۱۵۰ نوع مختلف تخمین می زنند و نمونه های مرغوب آن در شمال و جنوب ایران و نواحی گرمسیر استان های فارس و اصفهان کاشته می شود اما به طور کلی دو نوع برنج وجود دارد. نوعی که دانه دراز، کشیده و باریک است و به برنج صدری شهرت دارد و نوع دیگر که دانه ریز و گرد است و به برنج ژاپنی یا چینی معروف است البته آن نوع برنجی که ایرانیان و مردم بیشتر کشورها مصرف می کنند، برنجی است که شلتوک و پوسته خارجی آن گرفته شده است.
    رنگ اصلی برنج وقتی در پوسته قرار دارد، قهوه ای است که به آن برنج قهوه ای می گویند. برای به دست آوردن برنج سفید، دانه های برنج را در دستگاه های مخصوص می ریزند و این دستگاه ها پوسته خارجی برنج را جدا می کند و با ایجاد اصطکاک بین برنج های پوسته دار با یکدیگر، موجب از بین رفتن غشای خارجی آنها می شود و درنهایت برنجی به رنگ سفید و شفاف به دست می آید که گفته می شود تقریبا عاری از ویتامین B۱ است.
    به همین دلیل است افرادی که منحصرا از برنج تغذیه می کنند و غذای دیگری مصرف نمی کنند به بیماری بری بری مبتلا می شوند. یکی دیگر از انواع برنج نوع وحشی آن است که رنگ سیاهی دارد و باریک تر و درازتر از برنج صدری است. این نوع برنج دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است اما هضم آن کمی مشکل است و توصیه می شود که به صورت مخلوط با برنج سفید مصرف شود.


    ● انواع برنج خارجی
    برنج های خارجی وارداتی انواع مختلفی دارند. برنج دانه درشت که اغلب در جنوب شرقی آسیا کشت می شود و بعد از طبخ، دانه ها به راحتی قابل تفکیک هستند و حالت نشاسته ای ندارند. برنج یاسمن که مخصوص تایلند است و دانه های بلند و کشیده ای دارد و رایحه ملایم آن برای تهیه انواع غذاهایی با ذایقه آسیایی بسیار مناسب است. برنج باسماتی که نوعی برنج دانه باریک، بلند و کشیده است و بوی بسیار مطبوعی دارد در دامنه های هیمالیا از بنگلادش تا هند کشت می شود. این نوع برنج به طور سنتی جهت تهیه انواع پلو در ترکیب با زعفران به دلیل دانه فرم دار و بوی مطبوع آن مورد استفاده قرار می گیرد. برنج دانه کوتاه از انواع دیگر برنج های خارجی است که فرم بیضی کوچکی دارد و پرنشاسته است و اغلب در کره و ژاپن کشت می شود. این نوع برنج چسبنده بوده و در صورت پخته شدن همه دانه ها به هم می چسبند و مخصوص انواع غذاهای ژاپنی است. برنج گلوتین که به صورت سفید و سیاه در بازار موجود است، محصول شمال تایلند و کشور لائوس است و هنگام طبخ، کوچک و نیمه شفاف می شود! البته برخلاف نام این نوع برنج، گلوتین در ترکیب آن وجود ندارد و بسیار پرنشاسته است و از آن به عنوان برنج چسبناک یا شیرین یاد می شود. تنها تفاوت برنج گلوتینی سیاه با نوع سفید این است که در این نوع برنج، لایه آخر سبوس روی دانه برنج باقی می ماند و باعث ایجاد طعم خاص در برنج می شود که در تهیه انواع غذاها یا دسرهای اندونزی، تایلند، فیلیپین و برمه مورد استفاده قرار می گیرد و بهتر است که از شب قبل خیس شود. البته بیشترین برنج وارداتی ما از کشورهای هند، پاکستان، تایوان، بنگلادش، چین و تایلند تامین می شود و معمولا قیمت مناسبی هم دارند و قشر متوسط و ضعیف جامعه که نمی توانند برنج کاملا ایرانی مصرف کنند (زیرا قیمت تقریبا بالایی دارد)، برنج های هندی و پاکستانی که خوش پخت و دانه بلند هستند خریداری می کنند و برای طعم مناسب مقداری برنج ایرانی معطر به آن اضافه می کنند. با این کار هم شکل ظاهری برنج زیبا است و هم طعم خوش مزه ای دارد و مهم تر از همه اینکه مقرون به صرفه است.


    ● سالانه چه قدر برنج می خوریم؟
    براساس بررسی های موسسه بین المللی تحقیقات برنج، مصرف برنج در ایران با افزایش ۱۱ درصدی به بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد رسید که این رقم در سال ۲۰۰۵، دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است. البته به گفته مقامات مسوول در ایران، در حال حاضر سرانه مصرف برنج در ایران ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم است، این در حالی است که وزارت کشاورزی آمریکا، سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی را سالانه ۴۲ کیلوگرم اعلام کرده است.


    ● ارزش غذایی برنج سفید و قهوه ای
    برنج از غلات بسیار مغذی و پرمصرف ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می شود. هر نیم لیوان برنج سفید حاوی ۱۰۳ کالری و هر نیم لیوان برنج قهوه ای حاوی ۱۰۸ کالری است. این محصول فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم است و در گروه کربوهیدرات های پیچیده قرار می گیرد که نسبت به غذاهای کربوهیدراتی ساده حاوی ویتامین، مواد معدنی و فیبر بیشتری است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم برنج پخته حاوی ۲۵ تا ۳۲ گرم کربوهیدرات (نشاسته) است. در عین حال نصف فنجان برنج سفید، ۳/۰ گرم فیبر رژیمی دارد اما در عوض حاوی پروتئین بسیار ناچیزی است البته اگر بخواهم ارزش غذایی، اسید فولیک، ویتامین ۱ B و ۳B و ۳B، ویتامین A، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و سدیم غذایی برنج سفید را با برنج قهوه ای مقایسه کنیم به نتایج جالبی می رسیم. در حقیقت تنها تفاوت بین این دو نوع برنج، رنگ آنها نیست. دانه کامل برنج دارای چند لایه است و اگر فقط یک لایه خارجی آن را برداریم، آنچه باقی می ماند برنج قهوه ای است که در اثر این فرآیند، مواد مغذی موجود در برنج به مقدار خیلی کم از بین می رود. حال اگر برنج قهوه ای آسیاب شود، مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی آن از بین می روند و آنچه باقی می ماند همان برنج سفید است، به طوری که طی آسیاب کردن برنج قهوه ای و تبدیل به نوع سفید ۶۷ درصد ویتامین ۳ B، ۸۰ درصد ویتامین ۱B، ۹۰ درصد ویتامین ۶B، ۵۰ درصد منگنز و فسفر، ۶۰ درصد آهن و تمامی فیبرهای محلول از بین می رود. از طرف دیگر، برنج قهوه ای به دلیل اینکه حاوی فیبر، سلنیوم و منیزیم است برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ توصیه می شود.
    البته ارزش برنج هایی که به برنج های نیم دانه معروف اند و معمولا در تهیه انواع آش، شله زرد، شیر برنج و... استفاده می شوند، تقریبا مشابه با دیگر برنج های سفید است و فقط شکل ظاهری متفاوت تری دارد و شاید در طی آسیاب بیشتر، کمی از ارزش غذایی واقعی خود را از دست داده باشد اما چندان حایز اهمیت نیست.


    ● از قرص برنج تا سیر و نمک
    بسیاری از متخصصان معتقدند نگهداری برنج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کیسه برنج باید در محل خنک و خشک قرار گیرد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل کیسه برنج از حبه های سیر و نمک استفاده می کنند که تا حد زیادی نیز در کاهش آفات برنج موثر است البته تا سال های پیش از قرصی به نام قرص برنج در کیسه های حاوی این محصول استفاده می شد که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد اما در حال حاضر اثبات شده است هرگونه تماس با این قرص چه از راه استنشاق و چه از راه تماس پوستی و خوراکی (به دلیل تولید گاز فسفید) مسمومیت شدید ایجاد می کند و در حقیقت نصف قرص برنج برای یک فرد بالغ کشنده است و به همین دلیل است که فروش آن در داروخانه ها ممنوع شد اما متاسفانه عرضه آن در عطاری ها همچنان ادامه دارد حتی دیده شده افرادی این قرص ها را با قرص های روان گردان اشتباه می گیرند و همین نادانی آنها را به کام مرگ می کشاند.
    معمولا توصیه می شود که برنج به صورت سالانه و در حجم زیاد خریداری نشود زیرا در صورت نگهداری نادرست مثلا در پارکینگ و انباری و راه پله، امکان شته زدن و حتی نم دار شدن برنج ها وجود دارد.
     

     

     

     

     

     

     
      u ازدواج و خانواده


    ارتباط هوش فرزند با آمیزش جنسی

    دستورات زيادي در مورد چگونگي آميزش جنسي از طرف دين و علم رسيده است كه عمل كردن به آنها از طرفي باعث مطلوب شدن زندگي زناشويي مي شود و از طرف ديگر باعث بوجود آمدن نوزادي سالم، قوي و باهوش مي گردد.
    زمان آميزش، مكان آن، فكر و انديشه زوجين، خصوصيات روحي آنها، اعمال و رفتار آنها تأثير زيادي بر رشد جسمي و هوشي نوزاد دارد
    بعضي از دستورات مربوط به آميزش در زير بيان مي شود:

    1-آميزش جنسي در بعضي زمانها حرام است و در بعضي زمانها بهتر است انجام نشود. اين زمانها چنين است. دروان قاعدگي، روزهاي ماه مبارك رمضان، اول و آخر و وسط هر ماه، بعد از ظهر، شب عيد فطر، بين اذان و اقامه، شب نيمة شعبان، در ساعت اول شب، شبي كه قرار است فرداي آن روز به مسافرت برويد، روزي كه خورشيد گرفتگي شده يا شبي كه ماه گرفته است، شب يا روزي كه باد سرخ مي وزد يا زلزله شده است، طلوع فجر تا طلوع آفتاب، غروب خورشيد تا غروب شفق يعني زماني كه هوا به طور كلي تاريك مي شود، شب عيد قربان، دوران بارداري.

    2-گفته شده است كه آميزش جنسي در اين زمانها بهتر است.انتهاي شب، شب جمعه، شب دوشنبه، شب سه شنبه، روز پنج شنبه به هنگام زوال آفتاب.

    3-از آميزش در اين مكانها خود داري شود. زير درخت، پشت بام، در كشتي، جايي كه كودك وجود دارد، رو به قبله يا پشت به قبله

    4-به حالت ايستاده، عريان و برهنه آميزش نكنند.

    5-شوهر از ادخال در پشت زن جلوگيري كند.

    6-با شكم پر همبستر نشوند.

    7-زن و شوهر در بستر همديگر را معطل نگذارند و همبستري سريع و بدون مقدمه انجام نشود.

    8-خود را معطر و خوشبو سازند.

    9-در آميزش افراط نكنند.

    10-اگر شوهر در خواب محتلم شد و يا يكبار آميزش كرده است، پيش از غسل كردن آميزش نكند

    11- زن و مرد هر كدام براي پاك نمودن خود از ترشحات عمل جنسي دستمال جداگانه اي داشته باشند.

    12- هنگام آميزش به ياد خداوند باشند و به مسائلي مانند شجاعت، علم، خلاقيت فكر كنند و از خيال كردن در مورد مردان و يا زنان ديگر يا افكار زشت خود داري نمايند.

    كتابهايي در اين مورد مطالعه نمائيد مانند پيوند دو قلب، خستگي جنسي، بهشت خانواده و…..
     

     

     

     

     

     

     
     u پاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com


    ميان زهد (ساده زيستى) و پيشرفت
     چه ارتباطى است؟

    .: سوال:
    ميان زهد (ساده زيستى) و پيشرفت چه ارتباطى است؟
     

    .: پاسخ:
    يكى از كمالات اخلاقى انسان زهد و ساده زيستى است و در متون دينى ما در باب مخالفت با تجمّلات دنيوى و دنياگرايى تأكيدات فراوانى شده است. در قرآن كريم خداى بزرگ به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: به شكوفه‏هايى كه در دست ديگران است و ما به آنان داده‏ايم چشم مدوز؛ زيرا ما مى‏خواهيم آنان را با آن شكوفه‏ها بيازماييم ولى رزق پروردگار تو بهتر و ماندنى‏تر است.[1]
    شكوفه‏هاى دنيا براى كسى ميوه نخواهد داد. عالم طبيعت چنان سرد است كه تا اين شكوفه‏ها بخواهد به بار نشيند و به ثمر تبديل شود، سرماى زودرس طبيعت از راه مى‏رسد و شكوفه‏ها مى‏ريزد.[2]
    اما ديدگاه‏هاى مختلف در باب زهد و پارسايى در طول تاريخ موجب بروز تفاسير گوناگون در عرصه‏ى فرايندهاى اجتماعى گشته است و متأسفانه برداشت‏هاى ناروا از منابع دينى و يا ناديده گرفتن سنت و سيره‏ى حضرات معصومين عليهم السلام نحله‏هاى گوناگونى را پرورانده كه جمعى در مسير افراط و گروهى در وادى تفريط، چهره‏ى زيباى زهد و ساده زيستى را مشوش ساخته‏اند. به گونه‏اى كه گاهى با شنيدن واژه‏ى زهد انزوا، تنهايى، دورى از مردم و تمدن و پيشرفت و ترقى، و دعا و عبادت در گوشه‏اى آرام و فارغ از مشغله‏هاى زندگى در ذهن انسان تداعى مى‏گردد، در حاليكه اين معنى واژگونه ساختن حقيقتى ارزشى و آلوده ساختن مفهومى ملكوتى است.
    امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: زهد نه آنست كه مال دنيا را تباه كنى و نه آنكه حلال آن را بر خود حرام گردانى. بلكه زهد آنست كه اعتمادت به آنچه نزد حق است، بيش از آن باشد كه در نزد خودت يافت مى‏شود.[3]
    و به فرموده‏ى حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام: زهد در يك آيه از قرآن بيان شده است آنجا كه مى‏فرمايد: تا آنكه به خاطر از دست دادن چيزى متأسف و متأثر نشويد و بر آنچه به دستتان رسيده فرحناك نباشيد.[4]
    و لذا پارسايى و زهد دل بستن به امر باقى و نوميد گشتن نسبت به امور فانى است. جدايى از تعلقّات دنيوى و قرب به ملكوت است. سبك بال گشتن براى پرواز در آسمان فضايل و ملكات انسانى است.
    حال آيا رشد و كمال و تعليم و تربيت و سعادتمندى مانع پارسايى است يا ياور آن؟
    كدام مكتب و آيين همچون اسلام توصيه و تشويق نسبت به فراگيرى علم و كسب معرفت و جوشش و بالندگى و تلاش عقلانى دارد؟
    مگر نه اينست كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: علم را طلب نمائيد ولو اينكه در چين باشد.[5] و فراگيرى آن را بر همگان ضرورى دانستند.[6]
    در روايتى مولى اميرالمؤمنين على عليه السلام تمام مواضع دنيا را جهل مى‏نامد مگر جايگاه علم را كه روشنى و فروغ است[7]، و اين به صراحت قدر و شايستگى علم و حقارت دنيا و دلبستگى به آن را بيان مى‏سازد.
    اما در باب نسبت بين دين اسلام و پيشرفت بايد گفت: از لحاظ تاريخى اسلام همواره به نو شدن تمايل نشان داده است اما اين نو شدن لزوماً به معناى مدرنيسم و نو شدگى غربى نيست. واژه مدرنيته از واژه‏ى لاتين (Modernus) به معناى نو و تازه گرفته شده است. مدرنيته يعنى نو شدن و نوشدگى و در برابر هر گونه تعلّق به گذشته و سنت قرار مى‏گيرد، هر چند وجوه اشتراكى نيز با آن دارد. براى نمونه مى‏توان به علم گرايى جهان اسلام كه يكى از الگوهاى نوشدن غربى بود اشاره كرد. توجه به حقوق بشر، عقل گرايى، مدارا با مخالفان و غير هم كيشان كه همگى از مظاهر نو شدن غربى به شمار آمده‏اند ريشه در تمدن اسلامى داشته و برگرفته از آن هستند. بحث آزاد در حوزه‏ى معارف دينى و گريز از جزميّت نيز از ديگر آموخته‏هاى تجدّد غربى از جهان اسلام است.[8]
    اما نكته‏ى حائز اهميت اين است كه ترقّى، پيشرفت و نو شدنى مورد نظر اسلام است كه انسان را اسير تمايلات نفسانى و تعلقات دنيوى نسازد بلكه او را از هوى و هوس برهاند. به فرموده‏ى امام على عليه السلام: هر آن علمى كه مورد تأييد و امضاء عقل نباشد گمراهى و ضلالت است.[9] وقتى تساوى دو روز انسان از منظر اسلام غبن و خسران محسوب گردد اين بهترين معناى رشد و بالندگى است.
    براى اطلاع بيشتر رواياتى چند درباره موضوع بحث ذكر مى‏گردد.
    امام صادق عليه السلام: كسى كه از مقتضيات زمان خود آگاه است مورد هجوم اشتباهات واقع نمى‏شود.[10]
    امام على عليه السلام: سزاوار است انسان عاقل رأى خردمندان را به رأى خود بيفزايد و دانش علما را بر دانش خويش اضافه نمايد.[11]
    امام على عليه السلام: تجارب آدمى پايان ندارد و معلومات انسان عاقل به وسيله‏ى تجربه همواره در افزايش و فزونى است.[12]
    امام موسى بن جعفر عليه السلام: از ما نيست آن كس كه دنياى خود را براى دينش يا دين خود را براى دنياى خويش ترك گويد.[13]
    پی نوشتها:
    [1] قرآن كريم سوره طه آيه 131.
    [2] جوادى آملى عبداللَّه، تفسير موضوعى قرآن كريم، مراحل اخلاق در قرآن، ص172.
    [3] مجلسى محمد باقر، بحار الانوار 8/172/77 )ج، ص، شماره حديث(
    [4] همان مصدر، 3/37/78.
    [5] رى شهرى محمد، )حسينى سيد حميد( - منتخب ميزان الحكمة - روايت شماره 4480.
    [6] كلينى محمد بن يعقوب - الكافى - 1/30/1.
    [7] مجلسى محمد باقر، بحارالانوار 9/29/2
    [8] بازتاب انديشه، مركز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سيما - شماره 20 ص 21.
    [9] آمدى عبدالواحد، غرر الحكم ص 384.
    [10] حرّانى حسن، تحف العقول ص 356.
    [11] آمدى عبدالواحد، غرر الحكم ص 384.
    [12] همان مصدر، ص 42.
    [13] مجلسى محمد باقر، بحار الانوار 208/17
     

     

     

     

     

     
      u گردشگري


    باكو؛ پاریس شرق

    پایتخت آذری‌ها، بزرگترین و جهانی‌ترین شهر قفقاز است. شهرهای اندكی در دنیا چنین تغییرات سریعی دارند و هیچ جایی در قفقاز چنین تركیب یكپارچه و آشفته‌ای از شرق و غرب را در خود ندارد. لاداهای داغان و مرسدس‌های درخشان از برابر عمارت‌های سنگی می‌گذرند، برج‌های نونوار شیشه‌ای در برابر آپارتمان‌های كهنه سوسیالیستی رخ می‌نمایند و خیابان‌های سه بانده پیاده‌رو در مركز برازنده شهر به چایخانه‌های قدیمی دهن‌كجی می‌كنند. مجسمه‌های میراث جهانی یونسكو تلاش می‌كنند تا نوسازی‌های صنفی شهر مسحوركننده قدیم (ایچری شَهَر) را روندی كند بخشند و خود دربرابر حصارهای قرون وسطایی سینه صاف می‌كنند. زوج‌های جوان دست در دست، گردشگاه‌های ساحلی سبز آبی رنگ و دلكش خزری را می‌ستایند، دریایی كه خود محیط بیابانی باكو را به سخره می‌گیرد.
    باکو (به آن باكی نیز اطلاق می‌شود) پایتخت کشور جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و بندر این كشور است و بر كرانه غربی دریای خزر و در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد. برمبنای اسناد تاریخی باكو یكی از كهن‌ترین شهر‌های خاوری است. این منطقه همچنین یکی از مناطق نفت‌خیز جهان می‌باشد. مجله نامدار فوربس باكو را كثیف‌ترین شهر جهان نامیده است، شهرتی كه وامدار آلودگی شدید و خطرناك هوا ناشی از استخراج نفت و حمل و نقل است.
    به باور بسیاری باكو از نام كهن پارسی بادكوبه می‌آید كه اطلاق به جایی دارد كه شدت باد در آن زیاد است، زمستان‌های باكو نیز به كوبندگی طوفان‌ها و باد‌های خشن معروف است. دیگران باكو را آمده از بغ‌كوه (كوه خدا) می‌دانند.
    باكو از سه منطقه اصلی تشكیل شده؛ ایچری شهر (شهر باستانی)، بخشی كه در دوران سوسیالیستی بنا شده و دیگری بخش جدید و نوساز شهر است.

    vجاذبه‌ها
    باكو تعطیلات پرطراوتی را با هنرهای نمایشی، اپرا و باله خود به ارمغان می‌آورد. اجراهای فریبنده‌ای كه از دارایی‌های غنی فرهنگ آذری و یا ملل دیگر گلچین شده‌اند. سالن‌های متعدد و مشهور اجرا چون تالار فیلارمونیك و آذربایجان سینما جدای از كیفیت عالی صدا، خود بناهایی دیدنی‌ هستند. موزه فرش و هنرهای دستی مجموعه‌ای یكتا را از دوران‌ها و سبك‌های گوناگون فرش فراهم آورده و میزبان دست‌بافت‌های زیبای ایرانیان آذری نیز هست. موزه هنر آذربایجان نیز آثار هنرمندان نامدار شرقی و غربی را به نمایش گذارده است. شهر باستانی باكو در حصار دیوار‌های كهن از جاذبه‌های نامدار باكو است كه در زمره آثار میراث جهانی یونسكو قرار گرفته و شامل چندین موزه، كاخ، كاروانسرا، بازار و میادین دیدنی است. رقص و پایكوبی در بار‌ها، دیسكو‌ها و كلاب‌ها تا ساعات اولیه صبح ادامه دارد و گردشگران بسیاری را جذب خود می‌كنند. دیدنی‌های جذاب طبیعی نیز بخشی دیگر از جاذبه‌های باكو را شكل می‌دهند. شورستان‌های اطراف شهر و سواحل زیبای خزر هركدام طرفداران خود را دارند.

    vبهترین زمان سفر
    بهترین زمان سال برای سفر به باكو میان ماه‌های فرودین تا آبان است، زمانی كه هوا بهترین چهره خود را به نمایش گذارده است. نوروز در آذربایجان نیز به عنوان یك عید ملی گرامی داشته می‌شود و جشن‌های بسیار باشكوهی در شهر برگزار می‌شوند. ایرانیان بسیاری این فرصت را مغتنم شمرده تعطیلات نوروزی خود را در این شهر سپری می‌كنند.

    vآب و هوا
    در دوران شوروی سابق، باكو مقصد تعطیلات شهروندان این كشور بود، جایی كه می‌توانستند از سواحل زیبا و مجموعه‌های تفریحی رو به دریا (كه اكنون ویران گردیده‌اند) لذت ببرند. آب و هوای باكو در تابستان گرم و شرجی و در زمستان سرد و بارانی است. گاهاً طوفان‌هایی شهر را در طول زمستان درمی‌نوردند. این بادهای سهمگین اغلب از سوی شمال جریان می‌یابند و بار هوای سرد قطبی را به دوش می‌كشند. بارش برف در باكو با ارتفاع ۲۸ متر زیر سطح آب دریا بسیار نادر است و دما در ساحل به ندرت به زیر صفر می‌رسد. دمای هوا در تابستان میانگینی در حدود ۲۸ درجه سانتی‌گراد دارد و دما ممكن است تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش یابد. میانگین دمای سالیانه شهر باكو تنها ۰.۱ درجه سانتی‌گراد با میانگین دمای سالانه كره زمین (۱۴.۲ درجه سانتی‌گراد) تفاوت دارد. ناحیه جنوب غربی باكوی بزرگ خشك‌ترین ناحیه آذربایجان با كمتر از ۱۵۰ میلی‌متر بارش سالیانه است. در اطراف شهر تعدادی گِل‌فشان و چندین دریاچه نمك وجود دارند.

    vدیدنی‌های باكو
    باكو شهری غریب، پریشان و صنعتی است اما همچنان شهری جذاب برای سیاحت است. می‌توانید پیاده به اكتشافات خود بپردازید، گرچه نقشه‌ها چندان هم قابل اعتماد نیستند، اما صادقانه نیاز چندانی هم به آنها نخواهید داشت.
    فضای دلنشین میدان فواره، قطار كافه‌ها و چایخانه‌ها، خیابان‌های انباشته از مراكز خرید، چشم‌اندازهای بادگیر از خزر، تفرجگاه‌های ساحلی با درختان سرو و زیتون، كانال‌های آبی بتونی كه یادآور ونیز هستند و ... همه فضایی دلكش را برای چنین شهری پدید می‌آورند.
    اگر می‌خواهید خود را گم كنید، شهر باستانی را پیش‌نهاد می‌كنیم. باكوی كهن با حصارهای قرون وسطایی خود، میزبان كاخ شیروان‌شاه و چندین موزه و مسجد با مناره‌های دیدنی است. اگر راه خود را از سوی كاخ به سمت دریا كج كنید، در مسیر به ملاقات برج غول‌پیكر دختر (قیزقلعه‌سی) نائل خواهید شد، اثری باستانی از دوران ساسانی كه نمایی فراخ از باكو را از فراز خود نثارتان می‌كند.
    پرسه‌های بی‌‌هدف شامگاهی در خیابان‌های باكو بسیار دوست داشتنی است. ذخایر نفتی باكو در اواخر قرن نوزدهم میلادی پای سرمایه‌داران و روچیلد‌ها را برای افزایش دارایی به این شهر باز كرد و به دنبال آن، مقاطعه‌كاران شهر را خیابان به خیابان گسترش دادند، آپارتمان‌های نقلی دوران سوسیالیسم كه بسیاری كنون مخروبه و غبارآلود هستند، با هیبت ترسناك و بالكن‌هایی پیش آمده سوی خیابان كه همچنان نمایی برازنده را به خیابان عرضه می‌كنند.
    تالار اپرا جولانگاه خنیاگران و نقش‌آفرینان بسیاری بوده و هست. شارل دوگل در ۱۹۴۴ پیش از دیدار با لنین برای نمایشی در این تالار توقف نمود. موزه فخیم لنین اكنون به موزه فرش بدل شده و خانه فرش‌ها و بافته‌های زیبای بسیاری است. موزه دولتی هنر روبروی تالار فیلارمونیك نیز از همان خانه‌های سرمایه‌داران نفتی است كه امروز آثار هنرمندان آذری و غربی را نگهداری می‌كند.
    كمی دور‌تر، در شبه جزیره آبشوران، دیدنی‌های بسیاری چون آتشكده آتشگاه و كوه یانار داغ كه بیش از هزارسال همچنان مشتعل است، وجود دارند و می‌توانید با تاكسی و یا وسایل حمل و نقل عمومی بدان‌ها دسترسی یابید. در مسیر نیز شاهد زمین‌های بایر نمكی با حوضچه‌های طبیعی نفت كه به سطح زمین تراوش كرده‌اند، خواهید بود. سواحل شیخووو و هزار و یك شب نیز از جمله سواحل دیدنی دریای خزر هستند.

    vهتل‌ها و مهمانخانه‌های باكو
    رشد و توسعه هتل‌ها در باكو آهنگی كند دارد، برخی از آنها به سر و شكل خود جانی تازه داده‌اند و برخی دیگر كاربری‌های دیگری یافته‌اند. كیفیت هتل‌ها تنوع بسیار دارد، بد تا عالی. رقابت میان هتل‌ها مراحل بدوی خود را می‌گذراند و قیمت‌ها تقریباً بالا هستند، چراكه بسیاری از مهمانان را تجار و صاحبان صنایع نفتی شكل می‌دهند تا گردشگران. بسیاری از هتل‌ها در دستان دولت هستند كه همچنان به آیین سوسیالیستی پیشین خود گردانده می‌شوند و البته با كمی ادویه مافیای محلی. هرگونه انتقادی بر خدمات آنها غیرضروری است. در بسیاری از هتل‌ها اقدامات امنیتی واضح و بعضاً فضولانه است. در آذربایجان واژه حریم شخصی در معنی اندكی غریب است. هتل‌های كوچك و متوسط اگر مستقیماً اقدام به رزرو كنید، اغلب نرخ‌های معقولی را پیشنهاد می‌دهند.
    باكو از فقدان هتل‌های مناسب با بهای متوسط و هتل‌های طراحی شده برای گردشگران رنج می‌برد. به جبران آن حیطه وسیعی از آپارتمان‌های مبله برای اجاره كوتاه‌مدت محیا هستند. با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی محلی می‌توانید این‌گونه آپارتمان‌ها را بیابید. اجاره یك آپارتمان مناسب در مركز شهر چیزی حدود ۴۵ دلار برای هر شب هزینه می‌برد.

    vرستوران‌های باكو
    برای آذری‌ها غذا بخش مهمی از فرهنگ را می‌سازد و ریشه در تاریخ، سنت و ارزش‌های ملی دارد. باروری زمین و منابع غنی آبزیان دریای خزر تنوع غذایی غنی‌ای را پدید آورده است. آذربایجانی‌ها بیش از ۳۰ نوع آش، شامل آنهایی كه با ماست تهیه می‌شوند، انواع كباب و ششلیك، كوفته، و پلو دارند. طرز طبخ و طعم این غذاها با آنچه اقوام آذری ساكن در ایران تدارك می‌بینند تفاوت اندكی دارد. تنها تسلط چندین ساله حكومت كمونیستی شوروی تاثیراتی بر مواد اولیه غذا گذاشته است و بطور مثال، امروزه كمتر از برنج و بیشتر از سیب‌زمینی در تدارك غذا بهره گرفته می‌شود. انواع میوه خشك‌شده نیز در طبخ غذا مورد استفاده هستند. آذری‌ها همچنین در بهره‌گیری و وفور انواع سبزیجات در غذاهایشان مشهورند و جدای آن بشقاب سبزیجات تازه عموماً به همراه غذا سرو می‌شود.
    چای نوشیدنی اصلی مردم آذربایجان است، آنرا پیش از صرف غذا می‌نوشند و همچنین همیشه برای خوش‌آمد گویی به مهمانان مهیا می‌شود.
    مجموعه گسترده‌ای از رستوران‌های خوب در باكو وجود دارد. جدای از بهای مناسب، برای انواع ذائقه‌ها غذا یافت می‌شود. غذاهای آذری، فرنگی، ایرانی، آسیایی و غذاهای سریع را به راحتی می‌توانید بیابید.
    چایخانه‌های فراوانی نیز در شهر پراكنده‌اند. برای لمس فرهنگ محلی سری به آنها بزنید و از چای به همراه شیرینی لذت ببرید. چالش مسابقه بر سر نرد یا دومینو نیز بخشی دیگر از تفریحات چایخانه‌ای است.

    vمراكز خرید باكو
    تنوع كالاها در طول چند ساله گذشته رشد چشمگیری یافته و با توجه به بهای مناسب آنها، باكو را مبدل به مقصدی مناسب برای خرید نموده‌اند. البته بسیاری از كالاها از تركیه وارد می‌شوند، اما فرش و گلیم، اشیاء عتیقه، ظروف كریستال و عروسك‌های روسی محبوب‌ترین كالاها را نزد خریداران تشكیل می‌دهند. فروشگاه‌ها و مراكز خرید در سطح شهر باكو پراكنده‌اند. در نزدیكی میدان فواره می‌توانید تراكم فروشگاه‌های فرش، لوازم الكتریكی و عروسك‌های سنتی ماتریوشكا را شاهد باشید. بازار‌های روباز و دكه‌های خیابانی بسیاری نیز در باكو وجود دارند كه هرآنچه می‌توانید تصور كنید را به فروش می‌رسانند. شهر كهن باكو نیز مملو از فروشگاه‌های سوغات، عتیقه و صنایع دستی است.
    پیش از خرید به تاریخ انقضا، مارك‌های تقلبی و كیفیت اجناس دقت كنید. گرچه برخی فروشگاه‌ها دلار آمریكا را نیز می‌پذیرند، بسیاری دیگر تنها منات را قبول می‌كنند. كارت‌های اعتباری از دلار نیز اقبال كمتری دارند. اغلب فروشگاه‌ها تا ساعت ۸ شب باز هستند.

    vفعالیت‌های باكو
    باكو مقصدی دلپذیر برای تفریح و خوشگذرانی است. كلاب‌ها، بار‌ها و دیسكوهای بسیاری در شهر پراكنده‌اند، برخی موسیقی و حال و هوای غربی را برگزیده و برخی دیگر نوایی شرقی دارند اما در همه آنها بهای ورودی و خدمات ارایه شده چندان گران نیست. بد نیست كه برای یافتن فضای مورد علاقه‌تان به چندتایشان سر بزنید و بهتر است آنها را با دوستان جدیدی كه یافته‌اید ترك نكنید و ملاقات‌های بعدی را ترجیح دهید. جاز كلاب همه ساله فستیوال جاز باكو را برگزار می‌كند كه شنیدنی است. بیشتر بار‌ها و پاب‌ها در اطراف میدان فواره مجتمع شده‌اند، میدانی وسیع و زیبا كه برای پرسه‌هایی بی‌هدف و تماشای مردم در گذر فرصت‌های كم‌نظیری فراهم می‌سازد.
    نمایش‌های باله و اپرا در باكو زبانزد همه هستند. تالار ملی باله و اپرا در خیابان نظامی اجراهای تسخیركننده‌ای را پیشنهاد می‌دهد. تالار فیلارمونیك نیز اجراهای دلچسبی را در پارك نزدیك خود برگزار می‌كند.
    دیدار از پارك كوهستانی منظره وسیع و جذابی را از باكو و سواحل خزر به همراه دارد و می‌توانید در چایخانه آن بعدازظهر دل‌انگیزی را سپری سازید. اگر هوای آبتنی در خزر را دارید، سواحل شنی فراوانی را با امكانات شنا در شبه‌جزیره آبشوران خواهید یافت. گرچه به علت ورود گنداب‌های صنعتی و نفتی به دریا بهتر اینست كه حمام آفتاب را به شنا ترجیح دهید. حمام‌های تركی مناسبی نیز برای خستگی دركردن در باكو وجود دارند.

    vمقررات روادید (ویزا)
    اخذ روادید برای سفر به آذربایجان الزامی است و باید از طریق نمایندگی‌های این کشور در تهران و تبریز نسبت به تحصیل روادید اقدام نمائید و چنانچه از کشور دیگری قصد سفر به آذربایجان را دارید، می‌توانید از نمایندگی این کشور در آنجا نسبت به تحصیل روادید خود اقدام نمائید. در صورت ورود به این كشور از طریق مرز هوایی، بدون دریافت روادید، می‌توانید مجوز اقامت كوتاه‌مدت را در یكی از فرودگاه‌های حیدرعلی‌اف، گانجا و نخاجیوان اخذ نمایید.
    جهت اخذ روادید جمهوری آذربایجان به مدارك زیر نیاز دارید:
    نامه درخواست ویزا از سوی متقاضی، تکمیل برگ درخواست ویزا، اصل گذرنامه، ۲ قطعه عکس جدید ۴×۳ جهت الصاق به فرم، پرداخت هزینه روادید (۴۰ دلار آمریكا)
    اداره کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان متولی تمدید روادید اتباع خارجی در این کشور است و جریمه نداشتن روادید ماهیانه ۵۰ دلار می‌باشد.
    بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان اتباع خارجی که قصد اقامت بیش از ۳۰ روز در این کشور را دارند. می‌بایستی ضمن ثبت محل زندگی خود در پاسگاه پلیس محلی، نسبت به دریافت اقامت موقت اقدام نمایند که مراحل اداری سختی دارد. لذا اقامت بیش از ۳۰ روز در هر بار ورود به این کشور توصیه نمی‌شود.
    جهت اطلاعات بیشتر به وب‌گاه رسمی وزارت امور خارجه آذربایجان مراجعه فرمایید.

    vمقررات گمرك
    كالاهایی كه مسافر می‌تواند معاف از عوارض گمركی وارد كشور آذربایجان نماید:
    وسایل و كالاهای شخصی با ارزش كمتر از ۱۰۰۰ دلار برابر و یا كمتر از ۵۰ كیلوگرم
    دارو‌های پزشكی برای مصرف شخصی
    ۳ لیتر نوشیدنی الكلی و سه باكس سیگار
    سوخت خودرو پر شده در باك
    اشیاء هنری، فرهنگی، تاریخی و علمی بدون هیچ محدودیتی
    درصورتیكه پول نقد همراه دارید بایستی آنرا در گمركات اظهار نمایید تا با جزاهای مربوط به ورود و خروج ارز از این كشور مواجه نگردید. ورود و خروج وجه رایج آذربایجان (منات) بهر میزان ممنوع می‌باشد و در صورت مشاهده به‌نفع دولت آذربایجان مصادره خواهد شد.
    ۲۵۰ گرم خاویار را می‌توانید معاف از عوارض گمركی از آذربایجان خارج نمایید.

    vسفارت جمهوری آذربایجان در تهران
    خیابان دکتر لواسانی (فرمانیه)، خیابان شهید صالحی، خیابان وطن‌پور، شماره ۳۰
    تلفن: ۲۲۲۱۵۱۹۱ (۰۲۱)
    فكس: ۲۲۲۱۷۵۰۴ (۰۲۱)
    روزهای كاری: یكشنبه تا پنج‌شنبه
    ساعات كاری جهت اخذ روادید: ۱۰ –

     vاطلاعات مورد نیاز
    شماره تلفن‌های ضروری در باكو
    پلیس: ۱۰۲ (۱۲ ۰۰۹۹۴)
    آتش نشانی: ۱۰۱ (۱۲ ۰۰۹۹۴)
    آمبولانس: ۱۰۳ (۱۲ ۰۰۹۹۴)
    سفارت جمهوری اسلامی ایران
    تلفن: ۴۹۸۰۷۶۶ (۱۲ ۰۰۹۹۴)
    فاكس: ۴۹۸۰۵۴۰ (۱۲ ۰۰۹۹۴)

    vپول
    واحد پول آذربایجان منات (Manat) است. هر منات از ۱۰۰ قاپیك (Qəpik) تشكیل شده است. سكه‌ها در واحد‌های ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ قاپیك و اسكناس‌ها در واحد‌های ۱ (خاكستری)، ۵ (نارنجی)، ۱۰ (آبی)، ۲۰ (سبز)، ۵۰ (زرد) و ۱۰۰ (ارغوانی) منات هستند.
    دستگاه‌های خودپرداز (ATM) در سطح شهر پراكنده‌اند. اغلب آنها كارت‌های اعتباری را می‌پذیرند و بسیاری انتخاب برداشت به منات و دلار آمریكا را در اختیار می‌گذارند.
    تبدیل ارز در آذربایجان بدون دریافت كارمزد است و صرافی‌های بسیاری در باكو وجود دارد. نرخ تبدیل دلار و یورو به منات بسیار مناسب است. روبل روسی و پوند انگلیس نرخ‌های تبدیل ضعیف‌تر است. صرافی‌ها تا دیرگاه باز می‌مانند اما بانك‌ها ساعت ۴ بعد‌ازظهر تعطیل می‌شوند.

    vامنیت
    نرخ جرم در آذربایجان بسیار پایین است. پلیس‌های كنجكاو به نظر می‌رسد بیش از آنكه بدنبال جنایتكاران باشند ترجیح می‌دهند كه مزاحم شما شوند. حداقل یك كپی از گذرنامه و ویزای خود را برای بازرسی‌های پلیس همراه داشته باشید. از عكاسی كردن در مترو و برج اداری ریاست جمهوری خودداری كنید.

    vرانندگی
    برای رانندگی در آذربایجان می‌باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامه بین‌المللی (IDP) در اختیار داشته باشید. (IDP) یک مجوز بین‌المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین‌المللی، می‌تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می‌نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.
    وضعیت جاده‌های برون شهری در آذربایجان مطلوب نیست و بهتر است از پیمودن جاده‌ها در شب خودداری نمایید.

    vتوصیه‌ها
    ۱- بهتر است یك چراغ قوه همراه خود داشته باشید، برخی خیابان‌ها در شب به خوبی روشن نیستند. همچنین بهتر است از پیمودن جاده‌ها در شب خودداری نمایید. جاده‌ها ناهموار هستند و چراغ اتومبیل به تنهایی برای روشنایی جاده و افق دید كافی نیست.
    ۲- بهتر است در هنگام خروج از كلوب‌های شبانه، برای مسیر بازگشت تاكسی بگیرید. ممكن است اگر پیاده برگردید كسانی شما را تعقیب كنند.
    ۳- هنگام كرایه تاكسی به استفاده از تاكسی‌متر اصرار كنید و یا پیش از سوار شدن بر روی بهای نهایی توافق كنید. برخی رانندگان بهای گزاف‌تری را نسبت به نرخ واقعی طلب می‌كنند.
    ۴- بهتر است درباره ارمنستان با كسی صحبت نكنید.
    ۵- پلیس در اجرای اعمال مدیریت خود در سطح شهر و در هنگام شب خصوصا بعد از ساعت ۱۱ شب مدارک افراد را کنترل و بازبینی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود پس از اطمینان از عنوان فرد مراجعه کننده با او همکاری نمایند.
    ۶- با توجه به همسایگی این کشور با ایران، سفر به این کشور علاوه بر مسیر هوائی، از طریق زمینی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. اما وضعیت جاده‌ها خصوصاً در جاده‌های مرزی آستارا و بیله‌سوار مطلوب نیست. هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت هواپیمائی آزال در اکثر روزهای هفته در مسیر تهران - باکو اقدام به حمل مسافر می‌نمایند.
    ۷- جمهوری آذربایجان از ابتدای استقلال خود درگیر بحران قره‌باغ است. بنابراین توصیه می‌شود در صورت مسافرت به این کشور از سفر به مناطق جنگی و شهرها و روستاهای نزدیک و همجوار در خط تماس نیروهای آذربایجان و ارمنستان خودداری نمائید.
    ۸- پلیس در اجرای اعمال مدیریت خود در سطح شهر و در هنگام شب خصوصاً بعد از ساعت ۱۱ شب مدارک افراد را کنترل و بازبینی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود پس از اطمینان از عنوان فرد مراجعه کننده با او همکاری نمایند.
    ۹- براساس مقررات عکس‌برداری از مناطق حساس مثل پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی و نفتی و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی کشورهای خارجی در هر شرایطی ممنوع می‌باشد. نیز عکس‌برداری از اماکن مذهبی چون مساجد و کلیساها، ممکن است حساسیت گروه‌های مذهبی را برانگیزد. لذا توصیه می‌شود در صورت تمایل به عکس‌برداری از این اماکن قبلا با مسئولین مربوطه هماهنگ نمائید.
    ۱۰- حمل و استعمال مواد مخدر حتی به مقدار جزئی و همچنین داروهای روان‌گردان با مجازات سختی همراه است و افرادی که دراین رابطه دستگیر شوند براساس قوانین جزائی این کشور به مدت ۳ الی ۱۵ سال حبس محکوم خواهند شد.
    ۱۱- توصیه می‌گردد فعالیت‌های تجاری خود را با اتباع آذربایجان قبلاً با سفارت جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نمائید، زیرا بعضاً به خاطر عدم رعایت مقررات در تنظیم قراردادهای تجاری، اتباع جمهوری اسلامی ایران با مشکل مواجه گردیده‌اند.
    ۱۲- هر چند بین دولتین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان موافقتنامه انتقال محکومین به حبس وجود دارد. با این حال ممکن است در موارد خاص فرد مجبور باشد دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.
    ۱۳- چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعاً به سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نزدیکترین کشور اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی‌دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می‌باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی‌باشد.
    ۱۴- چنانچه در این کشور دچار حوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کار موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمائید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهاد های مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمائید.
    ۱۵- برای سفر به این کشور حتما از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری های خاص بهره برد.
    ۱۶- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصاً اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری‌های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع آ و ب واکسینه نمائید.
    ۱۷- در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحاً آب بطری‌های بسته‌بندی شده) دقت نمائید.
    ۱۸- اخیراً گزارشاتی از شیوع بیماری‌های هاری و دیفتری در مناطق دور و روستاها و همچنین موارد اندکی از بیماری مالاریا در فصل تابستان در این کشور منتشر شده است. بنابراین توصیه می‌گردد در صورت لزوم قبل از سفر به این کشور از واکسن بیماری‌های مورد نظر جهت پیشگیری استفاده گردد.
    ۱۹- امکانات داروئی و پزشکی در باکو محدود و هزینه‌های جانبی آن بالا می‌باشد. لذا قویاً توصیه می‌گردد ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی، قبل از سفر به این کشور مراقبت‌های لازم را اعمال نمایید.