586

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 586 :: یکشنبه 28 آبان 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

این آمریکهایی های وحشی وحشی وحشی!

سلام
واقعا ناراحت کننده است! حتما تا حالا در جریان رفتار وحشیانه پلیس آمریکا با یک جوان ایرانی قرار گرفتید (خبرش دیروز در خبرنامه بود). بدون هیچ توضیحات اضافی دیگر به ایمیل دریافتی از سوی دوست عزیزم آقا میلاد توجه کنید:

با سلام
خیلی متاسف شدم وقتی دیدم تلویزیون تپش یک فیلم 6دقیقه نشون داد که در اون در دانشگاه یوسی ال لوس آنجلس یک دانشجوی ایرانی توسط پلیس دانشگاه بی هیچ دلیلی مورد ضرب وشتم قرار می گیرد. در این فیلم نشون میداد که به این جوان در این 6 دقیقه 6بار شوک الکتریکی 1000 ولت دادن که نمیدونم میدونی که هر شوک الکتریکی 15 دقیقه انسان رو بی حس میکند. اتفاقا کانال تپش برای حمایت از این جون 23 ساله این میل ها رو داد و گفتا که فقط همین جمله را بنویسم :
we want justice for mostafa
من میخواهم شما این مطلب رو همراه با این میل ها در روزانه قرار بدین اونم در اول روزانه و می خواهم همه برای حمایت از آقای طباطبائی نژاد به این میل ها میل بزنید:
chancellor@conet.ucla.ede
evc@conet.ucle.edu
kross@ucpd.ucla.edu
beckc@lapd.lacity.org
mayor@lacity.org
garcetti@couneil.lacity.org


------------------------------
دوستان خوبم در گروه مارشال و مبين!
پس قرار شده این جمله را (we want justice for mostafa) را به آدرسهایی که در بالا نوشته شده بفرستیم. من فقط این را می تونم بگم که از پلیس کشوری که اجدادشان دزدان دریائی انگلیس هستند، چنین وحشی گرهایی بعید نیست. راستی اگر تصاویر این ماجرا را تا حالا ندیده اید می تونید از طریق لینکی که در زیر گذاشته ام این ویدئوی 6 دقیقه ای را نگاه کنید (ببچاره مصطفی چه فریادهایی می زنه ....)

برای مشاهده  ویدئوی شکنجه دانشجوی ایرانی توسط پلیس آمریکا اینجا را کلیک کنید

راستي يه مطلبي هم خارج از اين بحث بگم، امشب حتما کانال ديسکاوري را نگاه کنيد، آخه قراره كار جديد "تد كاپل" به نام «ايران خطرناك‌ترين كشور دنيا» كه مستندي از ايران است از اين کانال پخش بشه.

باقي بقايتان!

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (585) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • یک سایت بسیار خوب برای گوش کردن آنلاین به موسیقی
  • معرفي فيلم: آمريکن دريمز/روياي آمريکايي
  • دانلود فيلم: Deep Blue Sea
  • U218 Singles
  • آهنگ جدید و فوق العاده زیبای کیانوش و داریوش به نام گریه نکن
  • Folder Lock 5.6 نرم افزاري قدرتمند و منحصر به فرد براي قفل گذاري و مخفي کردن انواع فايل ها و پوشه ها
  •  Scientific Calculator
  • تعبیر و تعمیر خواب!
  • فروشنده یک دقیقه ای
  • معرفی کتاب
  • اسم من «توت فرنگى » است !
  • نظر دانشجو هاي رشته هاي مختلف  در مورد عشق و عاشقي!
  • پاهاي زيبا: بدون نياز به هيچ وسيله ورزشي
  • عهدنامه هاي ننگين گلستان – تركمانچاي و مسووليت امروز ما
  • و ....
 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

وبلاگ و سایت‌تان را از این‌جا «پینگ» کنید
یک سایت بسیار خوب برای گوش کردن آنلاین به موسیقی
عکس هایی از لپ تاپ های 100 دلاری

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

تایید خبر دستگیری متهمCD جنجالی
متهم: با هم "محرم" بودیم!

رييس پليس امنيت تهران بزرگ از دستگيري متهم پرونده فيلم منتسب به يك بازيگر مقارن ساعت 14 و 30 دقيقه روز پنج‌شنبه هفته گذشته در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) خبر داد.
سردار عليپور با اعلام اين كه متهم در حالي در فرودگاه امام خميني (ره) دستگير شد كه از ارمنستان به تهران عزيمت كرده بود، افزود: اين فرد حلقه مفقوده پرونده بود كه با پيگيري‌هاي پليس امنيت، مشخص شد در شهر «ايروان» ارمنستان مشغول به كار و تحصيل است.
وي افزود: بر خلاف برخي شايعات، متهم كه دستيار يكي از كارگردانان معروف است به دوبي و سوئد فرار نكرده بود و تنها مقارن 27 مهر ماه سال جاري، چند روز پس از انتشار سي‌دي در تهران به ارمنستان متواري شده بود كه پس از دستگيري مدعي شد، در ارمنستان دانشجوست.
سردار عليپور خاطرنشان كرد: پيگيري اين پرونده با هماهنگي سه دادستان صورت گرفت و تحقيقات پليس جهت دستگيري فردي كه فيلم را از يك محفل خصوصي به جامعه كشانده، همچنان ادامه دارد.
به گفته عليپور ، متهم در تحقيقات مدعي شده است با هنرپيشه مطرح در اين پرونده، محرميت داشته است.
وي افزود: متهم هم اكنون در بازداشت قرار دارد و مشخص نيست كه وي، خود، فيلم را در سطح جامعه منتشر كرده و يا شخص ديگري در توزيع اين سي‌دي از منزلش نقش داشته است.
رييس پليس امنيت تهران تاكيد كرد: پليس بين‌الملل در اين جريان وارد عمل نشد، چرا كه اطمينان داشتيم، پليس امنيت خود، متهم را دستگير خواهد كرد و تمامي مراحل پيگيري‌ منجر به دستگيري متهم توسط پليس امنيت تهران بزرگ انجام شد.
به گفته وي، متهم 25 ساله هم اكنون در بازداشت به سر مي‌برد و هنوز با بازيگري كه به ايفاي نقش در اين فيلم متهم بوده، مواجهه حضوري نشده است.
سردار عليپور با اشاره به اين كه اين موضوع، واكنش افكار عمومي را به دنبال داشته است، خاطرنشان كرد: به همين دليل بايد از پراكنده‌گويي و گمانه‌زني خود داري كرد.
رييس پليس امنيت تهران بزرگ تاكيد كرد: اين پرونده تا يك يا دو روز آينده با اطلاعاتي كه متهم دستگير شده در اختيار پليس قرار خواهد داد، تكميل مي‌شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

آمريکن دريمز/روياي آمريکايي
American Dreamz

نويسنده و کارگردان: پل ويتز. موسيقي: استيون تراسک. مدير فيلمبرداري: رابرت الزويت. تدوين: مايرون کرستين. طراح صحنه: ويليام آرنولد. بازيگران: هيو گرانت[مارتين توييد]، دنيس کوايد[رئيس جمهور استاتن]، مندي مور[سالي کندو]، ويلم دفو[مدير]، کريس کلاين[ويليام ويليامز]، مارشيا گي هاردن[همسر رئيس جمهور]، جنيفر کوليج[مارتا کندو]. ١٠٧ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آرميکا.
سالي آرزو دارد که ستاره موسيقي شده ودر برنامه تلويزيوني American Dreamz شرکت کند. او براي اين کار دوست پسرش را ترک کرده و با مجري اين برنامه مارتين توييد رابطه برقرار مي کند. همزمان عمر، پسري عرب پا به آمريکا مي گذارد تا با اقوام خود ملاقات کند و تصادفاً براي حضور در اين مسابقه انتخاب مي شود. رئيس جمهور آمريکا نيز که دچار افسردگي شده، به پيشنهاد معاون اش تصميم مي گيرد در اين مسابقه شرکت کند. دردسر موقعي شروع مي شود که بستگان عمر از او مي خواهد تا بمبي به بدن خود بسته و استوديو را منفجر کند.

چرا بايد ديد؟
اگر باورتان نمي شود که ضد آمريکايي ترين فيلم ها در هاليوود ساخته مي شوند، کافي است به تماشاي آمريکن دريمز يا روياي آمريکايي برويد. همه چيز براي دست انداختن اين رويا و قوي ترين مرد جهان امروز- که طبيعتاً رئيس جمهور آمريکاست- آماده شده است. از ايده دست کمک دراز کردن او بر اثر افسردگي به سوي يک شومن بگيريد تا حضور اعراب در آمريکا که قرار است هاليوود –يعني صادر کننده فساد غرب به دنياي اسلام- را نابود کند. بگذريم از اين که آرزوهاي سالي و ديگراني هم که در اين مسابقه قرار است شرکت کنند، تا چه حد کوچک، مسخره و کميک است.
پل ويتز متولد ١٩٦٦ نيويورک فرزند جان ويتز طراح مد و نويسنده که با شيريني آمريکايي[١٩٩٩]، درباره يک پسر[٢٠٠٢] و در جمع همکاران خوب[٢٠٠٤] به اندازه کافي شناخته شده، اين بار به سراغ موضوعي رفته که مي تواند ادامه راه را برايش مشکل کند. چون American Dreamz که با سرمايه ١٩ ميليون دلار تهيه شده در گيشه فقط نيمي از اين هزينه را برگردانده که نشان دهنده بي علاقگي[و حتي نفرت] تماشاگر آمريکايي به شوخي با بت هاي ذهني خويش است. حتي منتقدين نيز به وي تاخته اند که سرمشق او در نگارش فيلمنامه قسمت هايي از سريال بت آمريکايي"American Idol" بوده، چيزي که ويتز به شدت آن را رد مي کند. با اين وجود اگر زيباي آمريکايي را پسنديده ايد، تماشاي اين يکي را هم از دست ندهيد. چه ديديد شايد در اسکار امسال به همان اندازه هم موفقيت کسب کند!
ژانر: کمدي، موسيقي. 

 

دانلود فيلم

Deep Blue Sea (DVDRip)

لینکهای دانلود فیلم:
 part 1
 part 2
 part 3
 part 4
 part 5
 part 6
 part 7
 part 8
 part 9
 part 10
 part 11
 part 12
 part 13
 part 14
 part 15

لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد.

راهنمای دانلود: بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سایت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انتهای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید روی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر رسید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: انگليسي

U218 Singles

آلبوم جدید و زیبای U2 به نام U218 Singles

 لینک صفحه دانلود
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد

 


 

تک موزیک

آهنگ جدید و فوق العاده زیبای کیانوش و داریوش
به نام گریه نکن 

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Folder Lock 5.6 نرم افزاري قدرتمند و منحصر به فرد براي قفل گذاري و مخفي کردن انواع فايل ها و پوشه ها

همگی ما در هارد سیستم  خود اطلاعاتی شخصی و محرمانه ای داريم که مایلیم که کسی جز ما امکان دسترسی و اجرا و نمایش ان فایلها و پوشه های محرمانه را نداشته باشد..سیستم عامل ویندوز و کمپانی مایکروسافت برای این مهم قابلیت Hide در مشخصات هرفایل و پوشه اضافه کرده است، ولی این قابلیت به سادگی برای همگان با اشکار کردن تمامی فایلهای Hidden شده قابل دسترسیست . Folder Lock نرم افزاری محبوب و مشهوری  در اين زمينه از شرکت New Softwares ميباشد که قابلیت به مخفی کردن هر نوع فايل و يا پوشه و عکس و متن و یا يا قفل، کد گذاری و ناخوانا کردن فایل ها را داراسات!بدین ترتیب  هیچ کس جز شما که هم پسورد وروردی نرم افزار را دارید و هم رمز عبور فایل کدگذاری شده، قادر به دسترسی به فایل های مذکور نخواهد بود!

فایل های مخفی شده توسط Folder Lock به هیچ وجه قابل ویرایش و تغییر نیستند، غير قابل Delete هستند و از هر نوع ويروس و Trojan و ... در امنيت ميباشند!

یکی از ایراد های بسیاری نرم افزار های رایج قفل گذاری و مخفی سازی فایلها در این است که این گونه نرم افزارها با ایجاد تغییر در فایل و ویندوز؛ فایل را تنها در همان محیط ویندوز از دیدگاه کاربر مخفی نگاه می دارد و کاربر در صورت استفاده از سیستم عامل دیگری مانند داس یا یک ویندوز دیگر به اسانی قادر به مشاهده ی اطلاعات محرمانه و اجرا و کپی آنهاست که نقص بسیار بزرگیست. Folder Lock این نقیصه را تا حد بالایی را رفع نموده و با گذاشتن کد و ایجاد تغییرات بر روی خود فایل، آن را در هر سیستم عامل و محیطی غیر قابل دسترسی می کند!

فايلهای کد گذاری شده در صورت انتفال (برای مثال کپی روی Cool Disk يا Floppy يا رايت روی CD ) نيز غير خوانا و غير قابل دسترسی خواهند بود!

سایر ویژگی های مفید این نرم افزار :

بی نیازی به در حال اجرا بودن آن که در صورت بسته شدن آن توسط کاربر و حتی از داخل محیط Task Manager نیز باز آثار کدگذاری آن از بین نمی رود.

هیچ اثری از خود در رجیستری ویندوز و Startup باقی نمی گذارد که شک بر انگیز باشد.

قادر به قفل گذاری بر روی کل سیستم عامل است .

بیش از 5 میلیون دانلود که نشان از محبوبیت بالای آن داشته است .

و ....

 لینک دانلود
لینک دانلود غیرمستقیم می باشد (از سایت رپیدشر)

 


 

دنیای موبایل

 Scientific Calculator

ماشین حساب علمی برای گوشیهای سونی اریکسون

 لینک دانلود
براي دانلود، کافي است فقط روي لينک بالا کليک کنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


تو همچو صبحی و من شمع خلوت سحرم

تو همچو صبحی و من شمع خلوت سحرم
چنین که در دل من داغ زلف سرکش توست
بر آستان مرادت گشاده​ام در چشم
چه شکر گویمت ای خیل غم عفاک الله
غلام مردم چشمم که با سیاه دلی
به هر نظر بت ما جلوه می​کند لیکن
به خاک حافظ اگر یار بگذرد چون باد

 

تبسمی کن و جان بین که چون همی​سپرم
بنفشه زار شود تربتم چو درگذرم
که یک نظر فکنی خود فکندی از نظرم
که روز بی​کسی آخر نمی​روی ز سرم
هزار قطره ببارد چو درد دل شمرم
کس این کرشمه نبیند که من همی​نگرم
ز شوق در دل آن تنگنا کفن بدرم

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

28 آبان
تو، صاحب بصیرتی. مثل ریگی در جویبار، همیشه رو به بینهایت حرکت کن، روی تمام کسانی که با تو در ارتباط اند، موج وار تاثیر بگذار.
وین دایر

 

 

arash_new2001@yahoo.com

حديث روزانه

هیچ بنده ای ایمان ندارد تا وقتی که هر چیزی که برای خود می خواهد برای برادرش هم بخواهد.
پیامبر اکرم (ص)

 

 

ستون وي‍ژه
ebi2959@yahoo.com

*٢٧ آبان‌ماه؛ آگهی واگذاری‌٣ شركت دولتی در بورس
واگذاری بیش از ۲۵۴ میلیون سهم سه شركت دولتی از طریق بورس اوراق بهادار در روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه امسال از سوی سازمان خصوصی‌سازی آگهی می‌شود. سید مهدی عقدایی ـ‌ معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی ـ گفت: واگذاری ۱۸/۶۱ درصد از سهام شركت تولید تجهیزات سنگین هپکو معادل ۲۰۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۹۲۴ سهم، ۹/۶۷ درصد از سهام شركت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران معادل ۹ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۱۰ سهم و نیز ۹۹/۳۴ درصد از سهام شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران معادل ۴۱ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۸ سهم به قیمت پایه، تابلوی بورس در روز قبل از عرضه ( ۲۱ آذر۸۵ )، سهام سه شركت دولتی است كه در ۲۷ آبان‌ماه امسال از سوی سازمان خصوصی‌سازی آگهی می‌شوند.

*صدورمجوز نهایی " موسسه مالی و اعتباری مهر " تا پایان سال
مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر از دریافت مجوز نهایی " موسسه مالی و اعتباری " تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده خبر داد. احمد شفیع زاده افزود: بر اساس هماهنگی انجام شده با بانك مركزی و طبق موافقت اصولی، برای تبدیل شدن این موافقت به مجوز نهایی، اقدامات لازم انجام شده و تا پایان امسال موفق به اخذ مجوز خواهد شد.مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر اظهار داشت: این موسسه حدود ۱۳ سال پیش با مجوز مقامات عالیرتبه و ذیصلاح با نام «موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان» تشكیل شد و در سال ۱۳۷۳ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز كرد.شفیع زاده گفت: موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان طبق مستندات موجود، از سال ۱۳۷۳ برای گرفتن مجوز فعالیت به صورت یك موسسه مالی و اعتباری اقدام كرده است.مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری مهر افزود: این موسسه با موافقت اولیه بانك مركزی تشكیل شد و اجازه فعالیت تبلیغاتی در صدا و سیما و مطبوعات دارد.

*خودکفایی درتولیدجو ازسال آینده
كمال ذبیحی ، مجری طرح‌‏های ویژه بخش كشاورزی و قائم مقام معاون زراعت وزیرجهاد كشاورزی ، امروز در جمع خبرنگاران ، با بیان این كه در سال زراعی ۸۶-۸۵ در تولید جو خودكفا می‌‏شویم، گفت: سال آینده میزان تولید جو در كشور به ۳ میلیون و۷۰۰ هزارتن افزایش خواهد یافت ، به طوری كه خودكفایی در محصول جو در این سال زراعی ۸۶-۸۵ محقق می‌‏شود.ذبیحی ، با بیان مطلب فوق ، افزود:پیش بینی میزان تولید جو در سال زراعی ۸۴-۸۳ حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزارتن بوده كه با افزایش ۵۹۰ هزارتن میزان تولید این محصول در سال زراعی ۸۵-۸۴ نیز ۳ میلیون و ۴۵۰ هزارتن است.

*كنكوری‌ها می‌توانند مجددا" در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شركت كنند
رئیس مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت: كلیه داوطلبان كنكور دانشگاه آزاد شامل مردودین یا پذیرفته شدگانی كه در اعلام اولیه نتایج و یا مرحله دوم مهرماه گذشته در رشته‌ای به غیر از انتخاب اول خود پذیرفته شده‌اند می‌توانند متقاضی پذیرش در رشته جدید این دانشگاه باشند. ناصر اقبالی با اعلام این خبر، گفت:‌ داوطلبان باید با تكمیل فرم تقاضانامه شركت در پذیرش مجدد آزمون سراسری سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد اسلامی كه در روزهای دوشنبه ۲۹ آبان و دوشنبه ۶ آذر در روزنامه آفرینش و پنجشنبه ۲۵ آبان و پنجشنبه ۲ آذر در ویژه‌نامه فرهیختگان منتشر می‌شود، تمایل خود را برای پذیرش اعلام نمایند.

*مقلد شیطان " بزودی جلوی دوربین می‌رود
فیلمبرداری پروژه سینمایی " مقلد شیطان " به كارگردانی افشین صادقی و براساس فیلمنامه ای از "حمید نعمت الله" از اواخر آبان ماه در تهران آغاز خواهد شد. این فیلم اولین تجربه سینمایی صادقی پس از ساخت تعدادی فیلم نیمه بلند و یك فیلم نود دقیقه ای در مقام كارگردان محسوب می شود؛ وی همچنین پیش از این تهیه كنندگی دو سریال تلویزیونی ، چندین فیلم نیمه بلند و فیلم سینمایی " فرود درغربت " ساخته سعید اسدی را برعهده داشته است.دراین فیلم كه از فضایی كاملا بارانی برخوردار است، برای اولین بار از شیوه ای جدید و با دوربین "مووی كم پاناویژن" كه تمام لوازم آن از كشور كانادا وارد شده و همچنین نگاتیو كداك ویژن جهت انجام فیلمبرداری استفاده خواهد شد.تعدادی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از:تهیه كننده ، مجری طرح و كارگردان : افشین صادقی / نویسنده فیلمنامه و مشاور كارگردان : حمید نعمت الله / مدیر فیلمبرداری : اكبر ناظمی / فیلمبردار : سعید صادقی / صدابردار : مازیارشیخ محبوبی / طراح صحنه و لباس : فرهاد ویلكیجی / طراح گریم : مهری شیرازی / دستیار كارگردان : محمد ارژنگ / مدیر جلوه های ویژه : عباس شوقی / جانشین تولِید : سامان یكدانه / مدیر تداركات : بیژن محرمی /عكاس: حمزه اولیازاده / روابط عمومی : افشین رضایی.
سرمایه گذاران : موسسه ناجی هنر ، بهاران فیلم و موج نور.
بازیگران :كامبیز دیرباز ، شقایق فراهانی ، سیروس ابراهیم زاده ، نسرین صداقت و با حضور اصغر همت.

*لاوروف: آژانس باید رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران را برعهده گیرد
وزیر امور خارجه روسیه با تاكید بر مخالفت مسكو با اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه ایران تصریح كرد، پرونده هسته‌ای ایران به عوض شورای امنیت سازمان ملل باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌وفصل شود.

*افزایش قیمت برخی مواد پروتئینی
با نزدیك شدن زمستان و افزایش تقاضادوباره روند افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز آغاز شده است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ كه در پایان ماه مبارك رمضان ۱۷۰۰ تومان بود در روزهای اخیر به ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.همچنین قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز در بازارهای سطح شهر با ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش در هر كیلو مواجه شده است. قائم‌مقام معاونت شركت پشتیبانی امور دام افزایش تقاضا به دلیل نزدیكی به فصول سرد سال را عامل افزایش قیمت تخم‌مرغ دانسته و معتقد است عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌كند وقتی عرضه تخم‌مرغ به دلیل گرانی‌ نهادها و ضرر چند ماه گذشته مرغداران تخم‌گذار كاهش یافته، قیمت‌ها رو به افزایش می‌رود.

*پری زنگنه برای بانوان می‌خواند
پری زنگنه كه از وی به عنوان یكی از سوپرانو خوان‌های نامی ایران نام برده می شود، در فرهنگسرای نیاوران برای بانوان برنامه اجرا خواهد كرد. در این كنسرت كه در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه سی ام آبان برگزار می شود، دلبر حكیم آوا، پیانیست نامی تاجیكستانی نیز زنگنه را در اجرای برخی از قطعات موسیقی فولكور ایرانی یاری می دهد. زنگنه به همراه سیمین غانم و خاطره پروانه از معدود بانوان خواننده اند كه فعالیت مستمری دارند و در اكثر كنسرت‌ها و جشنواره های موسیقی ویژه بانوان حضور یافته و برنامه اجرا می‌كنند.

 

 

مشکان
info@moshkan.com

یکشنبه: ادبی
سرفه هاي خشك

براي زني
كه هر عصر
همسرش را با ويلچر به پارك مي برد
هميشه هفته ي جنگ است
و براي ما كه هر صبح از كوچه هامان
مردي با سرفه هاي خشك مي گذرد.

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة البقرة آيات: 286 محل نزول: مدینه

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ 84 ثُمَّ أَنتُمْ هَـؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنكُم مِّن دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن يَأتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاء مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 85 أُولَـئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآَخِرَةِ فَلاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ 86 وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ 87 وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّه بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَّا يُؤْمِنُونَ 88

 

ترجمه فارسي مکارم

و هنگامى را كه از شما پيمان گرفتيم كه خون هم را نريزيد; و يكديگر را از سرزمين خود، بيرون نكنيد سپس شما اقرار كرديد; (و بر اين پيمان) گواه بوديد «84» اما اين شما هستيد كه يكديگر را مى‏كشيد و جمعى از خودتان را از سرزمينشان بيرون مى‏كنيد; و در اين گناه و تجاوز، به يكديگر كمك مى‏نماييد; (و اينها همه نقض پيمانى است كه با خدا بسته‏ايد) در حالى كه اگر بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما آيند، فديه مى‏دهيد و آنان را آزاد مى‏سازيد! با اينكه بيرون ساختن آنان بر شما حرام بود آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كافر مى‏شويد؟! براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مى‏شوند و خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد غافل نيست «85» اينها همان كسانند كه آخرت را به زندگى دنيا فروخته‏اند; از اين رو عذاب آنها تخفيف داده نمى‏شود; و كسى آنها را يارى نخواهد كرد «86» ما به موسى كتاب (تورات) داديم; و بعد از او، پيامبرانى پشت سر هم فرستاديم; و به عيسى بن مريم دلايل روشن داديم; و او را به وسيله روح القدس تاييد كرديم آيا چنين نيست كه هر زمان، پيامبرى چيزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبر كرديد (و از ايمان آوردن به او خوددارى نموديد); پس عده‏اى را تكذيب كرده، و جمعى را به قتل رسانديد؟! «87» و (آنها از روى استهزا) گفتند: دلهاى ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چيزى نمى‏فهميم آرى، همين طور است!) خداوند آنها را به خاطر كفرشان، از رحمت خود دور ساخته، (به همين دليل، چيزى درك نمى‏كنند;) و كمتر ايمان مى‏آورند «88»

آیات امروز را می توانید در اینجا هم مطالعه کنید

 


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

s_ir62@yahoo.com

4-" مطالعه پل ارتباط دهنده مغزهاست"

 

 

ashege_shahadat_84@yahoo.com

درد دل دختر شهید، محمد ناصر ناصری با پدر شهیدش

يک دختر يازده، دوازده ساله به پدر شهيدش نامه اي نوشته، هيچ توضيح ديگري ندارم! فقط دانلود کنيد و گوش بديد، حجم اش هم خيلي کم هست

براي دانلود اينجا را کليک کنيد

 

 

golbarge_maryam@yahoo.com

از دشمني تا دوستي يک لبخند از جدايي تا پيوند يک قدم .
از توقف تا پيشرفت يک حرکت از عداوت تا صميميت يک گذشت .
از شکست تا پيروزي يک شهامت از عقب گرد تا جهش يک جرات .
از نفرت تا علاقه يک محبت از خست تا سخاوت يک همت .
از صلح تا جنگ يک جرقه از آزادي تا زندان يک غفلت .

 

aminsanie550@yahoo.com

بدانيد :
خوب بودن (( به خدا )) سهل ترين كار است
و نمي دانم،
كه چرا انسان،
تا اين حد،
با خوبي،
بيگانه است!
و همين درد مرا مي آزارد!
(فريدون مشيري)

 

 
behrooztavakkoli28@yahoo.com

يک سخن

ممكن است بعضي ها بپرسند اين «تو» كيست
كه در همه نوشته ها در تمام كتاب هاي شعر
خود را نشان مي دهد ولي خودش را معرفي نمي كند
هميشه گم است مخفي است گاهي يك ساقي كمر باريك است
با كمند گيسو، كمان ابرو و لبان همچون گلي
تازه شكفته . راستش من هم نمي دانم همانطور كه نمي دانم
«تو» حافظ كي بود خدا بود؟ كسي بود مثل تو
«تو» سعدي كي بود ميداني؟ من نمي دانم
«تو» مولوي كي بود؟ شمس بود؟ خدا بود «تو» رودكي صايب، انوري جامي... «تو» فروغ...شاملو نصرت رحماني
مشيري؟ آتشي عزيز «تو» اين ها كي بودند؟ فقط مي دانم كه سال هاست دربدر تو هستم . شب یلدا از حافظ مي پرسم .
چون او مي داند كه «تو» من كجاست؟
كي هست؟
كي ميايد؟ اگر بي تو مهتاب شبي باز از آن كوچه گذشتم ، مي دانستم كه تو آنجايي من نديدمت . تو آنجا بودي، مي دانم ..با كمند گيسويت، با كمان ابرويت، با ناوك مژگانت،
با خنده هايت . تو بودي ...تو

 

 

baran432002@yahoo.nom

نمیرم از این پس که من زنده ام
که تخم سخن را پراکنده ام

نخستين منت بزرگی که فردوسی بر ما دارد احيا و ابقای تاريخ ملی ماست

وقتی که شخصیت بزرگان رفته را بر مبنای تاثیری که بعد از خود به جای گذاشته اند و یا طول مدتی که اثر آنها پایدار مانده را بسنجیم در می یابیم که فردوسی بزرگترین ایرانی در تمام ادوار و قرون بوده است. هیچ ایرانی به اندازه فردوسی در سرشت ملت وکشور خویش اینچنین تاثیر پایدار بر جای ننهاده است
شاهنامه فردوسی استواری بخش زبان و یگانگی بخش ملت ایران و جاودانگی بخش آزادی ایران است
زمانی که ادب رسمی در محافل بالا ؛ادبیات عرب بو د فروسی نگهدارندۀ زبان فارسی بود
پس از آنکه شاهنامه به زبانهای اروپایی ترجمه شد ادب شناسان اروپایی پیامهای انسانی ولطیف اندیشۀ فردوسی را از میراثهای جاودانی فرهنگ بشری ؛شناخته اند
آرمان فردوسی آرمان یک ملت بزرگ و آرمان انسانیت است. شاهنامه فردوسی معرف ملت ایران به عنوان ملتی با فرهنگ والای باستانی و مایه عزت و اعتبار ایران در انظار جهانیان است

 

 

dras_blogfa@yahoo.com

چند سوال ریاضی

در زمان قديم كه روستاييان محصولات خودشان را بميدان براي فروش مي آ وردند يك زن روستايي يك سبد تخم مرغ بميدان آورده كه بفروشد.
هنوز هيچ نفروخته بود كه اسب يك سوار پاش خورد بسبد تخم مرغ. نتيحتا بيشتر تخم مرغ ها شكستند.
اسب سوار خيلي نا راحت شد واز روستايي پوزش خوا ست و حاضر شد پول همه آنهارا بپردازد.
اسب سوار از روستايي سوال كرد": "مادر جون چند تا تخم مرغ داشتي؟"
خانم در حواب گفت:
"تعدادشونو نميدو نم اما وقتي آنهارا دوتا دوتا بر ميداشتم يكي باقي ميموند
وقتي سه تا سه تا بر ميداشتم يكي باقي ميموند, وقتي چهارتا چهارتا بر ميداشتم يكي باقي ميموند, وقتي پنحتا پنحتا بر ميداشتم يكي باقي ميموند, وقتي شش تا شش تا بر ميداشتم يكي باقي ميموند, اما وقتيكه هفت تا هفت تا بر ميداشتم هيچي باقي نميموند.
اسب سوار حساب كرد و پول تخم مرغاي زن را داد.
سوال
كمترين تعداد تخم مرغي كه زن روستايي ميتوانست داشه باشد چندتا بود؟

------------

يك فردي اسير است و بايد نجات پيدا كند و براي او دو مسير فرار وجود دارد.يكي نجات و ديگري نابوديست سر هر كدام از اين راهها يك نفر ايستاده يكي كاملا دروغ گو و ديگري كاملا راستگو اين فرد با يك سوال چگونه مي تواند راه صحيح را پيدا كند ؟( فقط يك سوال و فقط از يك نفر - راستگو و دروغگو مشخص نيست - راه برگشتي هم نيست )

------------

سوال:100 جعبه قند داريم كه در هر كدام 100 حبه قند موجود است و وزن هر حبه قند ۱۰ گرم است.اگر يكي از جعبه هاي قند شامل حبه هايي به وزن ۱۱ گرم باشد چگونه مي توان با يكبار وزن كردن،جعبه شامل حبه هاي داراي وزن بیشتر را يافت؟

 

.

morteza2004s@yahoo.com

تعبیر و تعمیر خواب!

*اگر وزیراسبقی خواب بیند که فیلش یاد هندوستان کرده است، در جمعی برای مردم قصّه ی شنگول ومنگول و حبّه انگور گوید و در ضمن ازخشونت گرایی بزبزقندی در فصل پایانی قصّه انتقاد کند!
:اگر بیند که فیلش یاد هندوستان وپاکستان توامان کرد؛ سیاسی عمل کرده است و وزیر امور خارجه گردد!(منظور خواب بیننده است ؛ نه فیلش!)

*اگربیند فیل هوا کرد؛ رییس هواپیمایی شود!
:اگربیند فیلی که هواکرد، با خرطوم به زمین افتاد؛سانحه ای مختصر اتفاق افتد و تا مراسم چهلم راکبان آن؛ خوراک جراید شود و بعد از آن پوشاک خاطرات گردد!
:اگر بیند فیل هوا کرده را سالم به زمین باز گرداتد؛ واقعا فیل هوا کرده است!

*اگربیند که فیل به حمام برد؛ در یکی از مسابقات تلفنی سیما شرکت کند و با جواب دادن به معما وسروته کردن فیل(!) ضمن بالا بردن اطّلاعات مردم و رشد فرهنگی جامعه (!) برنده ی 100هزار تومن وجه نقد گردد!

*اگربیند که فیل با یک دست از زمین بلند کند؛بعد از بیداری جوّ نگیردش و جلوی آینه محو برو بازویش نشود؛تعبیرش این است که یک دست شطرنج بازی کند!!

*اگر بیند با پیلبانان دوستی کرد ؛برای تغییرات اساسی در بنای خانه؛ مبلغی هنگفت ودر خورد پیل(!) پیاده شود در حساب شهرداری!

*اگر بیند از خرطوم فیل افتاد،هنرمند مردمی شود وخاک پای مردم ایران!!

*اگر بیند زیر پای فیل له شد؛ فردایش با رییسش دعوایش شود!

*اگر دید سوار فیل است؛ نشان از زورمندی دارد و پسر خاله اش رییس شود!
:اگر دید فیل سوار اوست،نشان از فشار دارد و سوار اتوبوس شود!

*اگر بیند فیل را درسته به سیخ وبه نیش کشیده وبعدتر از هضم رابعه گذرانده؛شرکتی دایرکند و پول مردم بالا بکشد اساسی!

*اگر بیند فیل را که فوتبال بازی می کند , دوروز بعد بازی "منچستریونایتد" را بیند و جمال" فیل نویل" را!!

 

 

sun1971_h@yahoo.com

دروغهای اینترنتی و ماکیاولیسم خبری
(قسمت ششم)

طبق معمول قبل اینکه به اصل مطلب دنباله دار بپردازم یه مطلب هم درباره دانشگاه آزاد داشته باشید:
آيا عدم پوشش رسانه اي و بايكوت اقدام انقلابي رئيس جمهور كه پيش از اين درباره تحقق آن به مردم وعده داده و به علت انتظار ايجاد شده در مردم، از ارزش و حساسيت خبري فراواني برخوردار بود، بي ارتباط با همين منافع شخصي است؟ مگر رسانه اي كه بر خود نام رسانه ملي مي نهد، نبايد اخبار مورد انتظار و پيگيري ملت را دنبال كرده و انعكاس دهد؟
آيا تحصيل رياست سازمان صدا و سيما در مقطع دكتراي رشته مديريت رسانه دانشگاه آزاد در اثرپذيري از امر و نهي هاي مسئولين اين دانشگاه در حوزه رسانه، بي تأثير است؟ مشروح مطلب

و اما دروغهای اینترنتی و رسانه ای :

تصوير برخورد موشك حزب‌الله به ناو اسرائيلي
ادر پي وقوع جنگ اخير اسرائيل و لبنان سايت‌هاي مختلف خبري مشتاق درج هر نوع اخبار تازه از درگيري‌ها بودند. در اين التهاب رسانه‌اي، سايت «انجمن دفاع از مقاومت اسلامي لبنان و فلسطين» كه سايت فارسي و رسمي حزب‌الله لبنان به شمار مي‌رود عکسي را با عنوان صحنه برخورد موشك‌هاي حزب‌الله به ناوچه اسرائيلي منتشر كرد كه در آن لحظات به دليل التهابات جنگ باورپذير مي‌نمود و در ده‌ها سايت و حتي برخي نشريات اين عكس منتشر شد.
فقط كمتر كسي در آن روزها از خود سوال كرد اين عكس كه از زاويه‌ي يك هلي‌كوپتر (هلي‌كوپتر چه كسي؟ حزب‌الله!؟) گرفته شده با آن شكار لحظه‌ي تر و تميز از لحظه‌ي انفجار توسط چه كسي گرفته شده و اگر هم توسط خود نيروهاي نظامي اسرائيل يا خبرنگاران آن گرفته شده چگونه با اين سرعت به دست اين سايت رسيده است؟
مدتي بعد مشخص مي‌شود كه عكس مربوط به سال 1998 و از يك سايت استراليايي در زمينه صنايع دفاعي با عنوان Defense Industry Daily برداشته شده است. منبع اصلي عكس
در اين مطلب، خبر صحيح بوده و عكس نابجا و يا در حيطه‌ي جنگ رواني و تبليغاتي استفاده شده و با وجود كشف منبع اين عكس، سايت مذكور همان مطلب را تا اين تاريخ و با همان تيتر حفظ كرده است.(تصحيح مي‌شود: دقيقاً همين امروز آن عكس را از گزارش‌هاي تصويري بدون هيچ توضيحي برداشتند. کش گوگل). اشاره مجدد: روز بعد کش گوگل تازه شده و ديگر نمايش داده نمي‌شود. کساني که اين مطلب را همان روز اول خوانده باشند آن را مشاهده کرده‌اند. عجب قايم «موشک»بازي شد!؟

 

 

shekoofeh493@hotmail.com

فروشنده یک دقیقه ای

قسمت اول
نویسنده: دکتر اسپنسر جانسون و لاری ویلسون
ترجمه: فریال موسوی و کامیار طریقی
گردآورنده : ش. ک.

تفاوت هدف و نیّت :
هدف عبارت است از نتیجه و پایان کاری که انجام می دهید و این کار یک ابتدا و یک انتها دارد ..... در حالی که نیّت پیشروتر است و به زندگی مفهوم می بخشد . وقتی در زندگی آرمان یا نیّتی داشته باشید از انجام هر کاری بیشتر لذّت می برید .

چرا وقتی به هدفمان می رسیم ارضا نمی شویم؟
چون اهداف خود را به این دلیل دنبال می کنیم که چیزی که لازم نیست اثبات شود را ثابت می کنیم؛ یعنی ما ثابت می کنیم که لیاقت داریم ، البته داشتتن هدف برای کمک به ما برای کسب مواردی که دوست داریم بسیار اهمیت دارد ، اما ما اصولاً از هدف برای اثبات لیاقت و شایستگی خودمان استفاده می کنیم یعنب برای اثبات چیزی که تاکنون داشته ایم.

چگونه تفاوت میان نیّت و هدف را تشخیص دهیم ؟
به جمله روی سنگ قبر خود فکر کنیم (The Tombstone Text)
نیّت ما در زندگی آن جمله ای است که روی سنگ قبر ما نیز می تواند هک شود . به عنوان مثال روی سنگ قبر نمی نویسیم " او می خواست پولدار شود و شد " . اما می توانیم بنویسیم " او از کمک کردن به مردم لذّت می برد و با این کار به اهداف خود نیز رسید".

نکاتی هست که می توان به آنها در زندگی اهمیت داد:
1. مردم همان چیزی را می خواهند که خود من دوست دارم داشته باشم .
2. اینطور نیست که ما به دیگران محتاج باشیم یا آنها محتاج به کمک ما باشند ، در واقع ما همان دیگران هستیم و این دو فرقی با هم نمی کنند .
3. سریعترین راه برا ی کسب اهداف ، متکی بودن به نیّتی است که داریم .
4. هر وقت به عملی که انجام می دهید معتقد باشید ، عمل شما ذاتاً با یک نیّت خیر همراه خواهد بود.
5. موفق ترین افراد معمولاً از روشی استفاده می کنند که بهترین اثر را برایشان دارد.
6. اگر کاری را با بهترین نتیجه انجام دادیم ، روش موفقیت خود را در آن به یاد سپرده و سپس آنرا در عمل بعدی خود بیاد آوریم .
7. هرگز کسی قادر به فراگیری کامل یک موضوع بعد از تشریح آن توسط یک فرد دیگر نیست . اما گاهی اشاره یا اشاراتی چند می تواند ما را در بیرون کشیدن جواب ها از ذهن خودمان یاری نماید ، یا نکات مبهم را برایمان حل کند .
8. قبل از اینکه بتوانیم جای طرف مقابل یا در شرایط بعدی قرار بگیریم و همه چیز را از دیدگاه آن ببینیم باید از قالب فکری خود بیرون بیاییم.
9. معامله گران دو دسته اند 20 در صد افرادی که 80 درصد از معاملات خود را با موفقیت صورت می دهند ، و 80 در صدی که فقط 20 درصد معاملات را با موفقیت انجام می دهند .
10. به طور ذهنی خود را به جای دیگران قرار دهید تا به شما در دیدن همه چیز از دیدگاه آنان کمک نماید.
11. در ذهن خود فواید آنچه را که انجام می دهید و اینکه چگونه این کار ها را انجام می دهید ، تجسّم و تصوّر نمایید. به طور ذهنی باید پایان خوشی برای آنا تصوّر شود .
12. وقتی کسی یاد بگیرد که چگونه چیزی را بفروشد در نتیجه می تواند درابعاد مختلف کار و زندگی خویش پیشرفت نماید.
13. برای فروش موفق باید به یاد داشته باشیم که مردم از اینکه بزور چیزی بهشان فروخته شود متنفرند ، اما آنها عاشق خرید کردن هستند.
14. هر وقت می خواهیم بخاطر بیاوریم که چگونه باید چیزی را بفروشیم به سادگی باید به یاد بیاوریم که خودمان یا دیگران چگونه دوست داریم خرید بکنیم.

 

 

mr_gir20@yahoo.com

گير 3پيچ

سلام عليكم ( .... ) اگه گفتين اين چندتا نقطه داستانش چيه ؟
حال شما ..
چند تا نكته بيد بگم و برم براي روز بعد دوباره بيام ..
مطمئن هستم اينجا رو دوباره مي خوني ..
دوم اينكه اون اخوي يا آبجي هايي كه سر مطلب خانوم ابراهيمي به من گير دادن و حتي به ناموس من گير دادن فكر كنم خبردار شدن كه اون ياروه كه همه ي ملت مي گفتن خانوم ابراهيمي بوده .. و معلوم شد نبوده دستگير شده ..
حالا شما كه مثل آب خوردن تهمت زدين برين با اين گناهتون حال كنيد ..
سوم اينكه يكي از دوستان عزيز به اسم خانوم ن . س برام يه ايميلي زد كه خداييش موهام سيخ شد وقتي خوندمش نوشته بود : بابا انگار راستی راستی یکی از اون خانوما یه بلایی سر داداشمون آوردنا!!!!!!!!!!!!!
حالا یه خبر بده کدومشون بودن بریم دکور صورتهای زیباشونو عوض کنیم .. (پايان نوشته ايشون )
بابا خشونت ... بابا با مرام.. بابا آبجي غيرتي .. من چاكرتم ... من دربست مخلصتم .. من ترسيدم ديگه واي به حال اونا . .
البته يه نكته . عمرا كسي تو فكرش بره كه بخواد ايجاد مزاحمت كنه ( سوسول نيستم زنگ بزنم 110 يا حتي 220 يا حتي nn0)
اون شات گان معروف منو كه مي شناسين .

مطلب بعدي كه مهمترين مطلبه ..
جديدا ها يكي از گروه ها هست كه به مبين و روزانه پيله كرده .. مي گه عرض روزانه قد قطر پيتزاس .. اينو كه خوندم كلي قاط زدم ..
اخوي .. ما نسبت به گروه مبين ، شخص مبين ، كلمه ي مبين ، روزانه ، خبرنامه ، اعضاي گروه مبين و كلا هر چي كه مربوط به مبين باشه حساسيم و غيرت داريم .. به اين آسوني هم ول كن ماجرا نيستيم .. اينو گفتم كه اخطار داده باشم .. ديگه نبينم كه كسي بخواد ايجاد مزاحمت كنه يا روزانه رو با قطر پيتزا و نمي دونم گلابي بسنجه .. ( خدمت اون م . ت كه مطلب ما رو مثل هلو كپي مي كنه هم دارم مي رسم خبر نداره بنده ي خدا .. فكر كنم - با وجود اينكه تلفن ها كارتي شده - هنوز دوزاريش نيفتاده .. چون من اصلا صدايي نشنيدم )

چون خيلي عصبانيم فعلا قربون خودم هم نمي رم ..
( حواست بود من نكته ي اول رو ننوشتم .. باور نداري برو از اول بيا )

 

 

shahab-sistani@yahoo.com

حركت آزاديبخش آذربايجان قفقاز و لزوم شتاب و گسترش آن

قسمت اول

اكنون حدود 190 سال از انعقاد عهدنامه سياه گلستان و 175 سال از امضاي معاهده ننگين تركمنچاي ، كه در پي شكست ايران از جنگهاي گسترده با روسيه امضاء شد ، مي گذرد . اين عهدنامه هاي سياه موجب جدا شدن بخش بزرگ و استراتژيكي از خاك ايران و الحاق آن به روسيه شد . اكنون كه بحث " حركت آزاديبخش آذربايجان قفقاز " و يا به تعبيري روشن ، آذربايجان جدا شده از ايران در مطبوعات كشورمان بخصوص مطبوعات تبريز و ديگر شهرها مطرح مي شود ، اين نكته مهم قابل بررسي است كه ريشه هاي اين حركت كجاست ؟ آيا اين حركت كه امروز در مطبوعات و در ميان روشنفكران و شاعران و نويسندگان آذربايجان مطرح مي شود ، حركت تازه و نوپايي است يا از سابقه اي طولاني برخوردار است ؟
در پاسخ به اين سوال ، نخست بايد گفت كه از دست رفتن قفقاز و جدا يي مسلمانان آذري ساكن در شمال ارس از ايران ، اگر چه در عالم واقعيت رخ داده است ، اما مسلم است كه ايرانيان بخصوص آذريهاي ايراني ، هرگز و هرگز قفقاز و بخصوص آذريهاي قفقاز را فراموش نكرده اند و پيوسته در آرزوي پيوستن مجدد مناطق جدا شده طي عهدنامه هاي گلستان و تركمنچاي به ايران لحظه شماري مي كنند . چه در سالهاي پيش از انقلاب اسلامي و چه در دوران پس از انقلاب ، صدها كتاب ، شعر ، مقاله و تحقيق تاريخي درباره جنگهاي منجر به عهدنامه هاي گلستان و تركمنچاي در ايران چاپ و متشر شده است ، اين واقعيت حاكي از آن است كه طبقه اهل قلم ايران و روشنفكران بخصوص روشنفكران آذري ما ، با فعاليتهاي فرهنگي خود در صدد انجام اقداماتي براي ايجاد يك جريان و حركت سياسي _ فرهنگي جهت آزادي سرزمين هاي جدا شده از ايران بوده اند . اما اينكه چرا در اين ميان مطبوعات و نويسندگان ما توجه خاصي به جمهوري آذربايجان دارند ، علت آن همانا اشتراكات فرهنگي ، ديني ، تاريخي و قومي مردم آن خطه با ايران و ايراني ها ، بخصوص آذريهاي ايران است . ما با هيچ يك از مردم و اقوام كشور هاي قفقاز جنوبي ، به اندازه مردم جمهوري آذربايجان اشتراكات فرهنگي و ديني و تاريخي نداريم و طبيعي است كه درك آذريهاي ساكن در شمال ارس از ايران و فرهنگ ايراني دركي عميق ، عاطفي و عقيدتي است كه اين درك عميق و عاطفي و عقيدتي يكي از مباني گسترش " حركت آزاديبخش آذربايجان قفقاز " است . پيوستگي تاريخي ، معنوي و فرهنگي مردم جمهوري آذربايجان با ايران به حدي است كه ارتش روسيه تزاري هنگام حمله به ايران در اوايل قرن نوزدهم ميلادي ، با مقاومت هاي خونين و سهمگين در گنجه ، باكو و .... روبرو شد ، در حال كه در مناطقي مانند گرجستان حاكمان محلي حتي با روسها همكاري داشتند . اما جواد خان زياد اوغلي ( حاكم گنجه ) در دفاع از خاك ايران ، همراه با مردم گنجه تا پاي جان مقاومت كرد و در كنار فرزندش به شهادت رسيد . حسينقلي خان ( حاكم باكو ) سيسيانوف ( سردار روس ) را به هلاكت رساند و سر بريده اش را به تهران فرستاد .
در هر حال با مراجعه به صدها كتاب تاريخي ، ادبي و مطبوعات معاصر ايران مي توان دريافت كه حركت آزاديبخش آذربايجان قفقاز ، بدون اينكه در قالب يك تشكل يا حزب ، مجال ظهور و بروز داشته باشد ، همواره در توليدات ادبي و هنري تاريخي جامعه ما مطرح بوده است . اين حركت در طي مسير تكامل خود اندك اندك به بلوغ مي رسد و تحت عنوان " حركت آزاديبخش آذربايجان قفقاز " از سوي اهل قلم و مطبوعات مورد بحث و بررسي قرا مي گيرد.

ادامه دارد ....

 

 

sheytonak_pk@yahoo.com

سلام به کاکتــــــــــــــــــــــــــــوســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان بزرگ!!!!! امروز از بین میل هایی که رو سیستم دارم داشتم دنبال یه میل میگشتم که بفرستم که چشمم به این افتاد! فکر کردم دیدم که شاید بعضی ها میخوان رابطه هاشون رو بهم بزنند اما نمی دونند چه جوری! منم گفتم کمک کنم! البته بگم که واقعا اگه این کار هارو باهم انجام بدید میتونید مطمئن باشید که پدر و مادرتون هم از شما فراری میشند چه برسه به دوست دختر یا پسر!(علت اینکه می گم دوست دختر و پسر به این دلیل هست که بعید می دونم کسی که ازدواج کرده اینقدر تداخلات مغزی داشته باشه که بخواد زندگیشو بهم بزنه! اما در مورد دوست دختر/ پسر چون همواره آدم کیس های بهتر میبینه این روشها بسیار کارسازه و باعث میشه طرف به کوه و بیابون فرار کنه و پشت سرشم نیگا نکنه و شما هم با خیال راحت به عشق جدیدتون برسید و مثل 2تا کبوتر برای هم لاو بترکونید!) و بعدشم که آقا جون من نمی دونم چرا بعضی ها مشکل دارن!
یکی میل داده برگشته گفته دختره احمق با این کارا دنبال شوهر میگردی؟! آقا جون لطفا برو دکتر بهت تلسکوپ بده! حالا خوبه واسه اینکه این مشکلات پیش نیاد من همیشه پایین میلم مینویسم که من کیم! عزیزم؛خوشگلم؛جیگر بابا؛اسکل خان من پسرم!!!!!!!!!! دنبال شوهر نمی گردم! اگرم دنبال چیزی باشم دنبال دوست دختر میگردم نه دوست پسر! گی که نیستم!
بعدشم که یکی میل داده گفته که من اون آدمی که تو تعمیرگاه دیدم کی بوده! دختره یا پسر! جوونه یا پیر! خوشگله یا زشت!!!! بابا جون اگه میخواستیم بگیم که من تو میل قبلیم میگفتم! یا خود ایشون میل دادن به روزانه میگفتن!بعضی ها هم گیر دادن که ماشینت چیه! داداشه من به ماشین من چی کار داری؟! مگه من میپرسم که شما با کی میری حموم (فرض میکنیم تنها نمیری!!!!!!) ؟! یا مثلا میپرسم که با دوست دخترتون ساعت 10شب تو ماشین تو کوچه خلوت چیکار میکنید! عجبــــــــــــــــــــــــا!
بعدشم که دیروز چشممون به جمال نوشته های این خانوم میرزایی روشن شد! معلوم نیست کجا میره این بشر یه دفعه ناپدید میشه دوباره پدید میشه! اما میلش باحال بود! P:
این گیر سه پیچم معلوم نیست باز چی کار کرده که خبری ازش نیست! آخه هر وقت این سه پیچ خان نیست یه کاری کرده! شایدم به یکی گیر داده اونم حریفش نشده!(همه که مثل من نیستند که حریفش شدم!!!) بعدشم که من دیگه گفتم با فرزم بهش گیر ندم که نابودش کنم! بچه خوبیه! جــــــوونه! نمیدونه! بزرگ میشه دستش میاد که با فرز نمیشه شوخی کرد! آخه هرچی که باشه من فرزم ماله قزوینه خوب خطر داره دیگه!(J.k) البته باید اعلام کنم سه پیچ خان مخلصیم!
خوب دیگه همین! من بیام اینو سند کنم برم رد کارم! یه پروژه دارم باید شنبه تحویل بدم هنوز کامل نشده! راستی بر اساس اطلاعات منابع موثق و معتبر من این ترم مشروط شده و حداقل 6 واحد می افتم! از دوستان عزیزی که میفهمن چه بلای خانمان سوزی قرار بر سر من نازل بشه خواهشمندیم برای این جانب دعا کرده و طلب آمرزش فرمایند!

راه تضميني براي فروپاشي رابطه
طبق آخرين يافته ها، تداوم و تكرار20 اشتباه درطرز تفكر و برقراري ارتباط كه افراد مرتكب آن ميگردند، توانايي نابود ساختن هر رابطه اي را دارا ميباشد:
1- سرسختانه همواره خود را حق بجانب دانستن، حتي زماني كه ادله كافي در اختيار نداشته باشيد.
2- هيچگاه عذرخواهي نكردن، حتي زماني كه تقصير كار بودن شما اثبات گرديده باشد.
3-بي رحمانه خطاها ي شريك زندگي خود را بازگو كردن.
4-ادعاي متعصبانه از آگاهي داشتن از انگيزه هاي شريك زندگي بهتر از خود وي.
5-تصور آنكه شريك شما مي بايد نيازهاي شما را درك كرده و فورا بدون درخواست شما آنها را برآورده سازد.
6-ناديده گرفتن كامل اولويتهاي شريك زندگي و پافشاري بر اولويتهاي خود.
7-تصور آنكه نيازهاي جنسي همسر شما و نيازهاي جنسي شما يكسان و مشابه ميباشند.
8- عدم اقرار به رنجش و بلافاصله ابراز خشم كردن.
9- شناسايي عيوب و كاستيهاي شخصيتي همسر و اسرار خانوادگي وي، و بهره گيري از آنها براي پيروزي در مشاجرات، زماني كه منطق در ميماند.
10- بهره گيري از عذاب وجدان و حس گناه كار بودن براي به بازي گرفتن، دستيابي به اهداف و يا مجازات همسر.
11- در شناسايي و يافتن بديها و معايب همسر چيره دست بودن، اما هيچگاه خوبيها و محاسن وي را بزبان نياوردن.
12- كوتاه نيامدن به هيچ قيمتي، و كشاندن مجادله تا جايي كه همسر از خانه بگريزد.
13- هيچگاه رها نكردن گذشته، و بازگويي و باز آفريني آن به كرات.
14-ابراز وابستگي شديد به همسر خود،وادعاي آنكه بي وي و يا در صورت بي اعتنايي وي بي شك خواهد مرد.
15-در صورت وابستگي شديد، فاصله گرفتن از لحاظ فيزيكي و احساسي تا حد بي اعتنايي كامل.
16-قول دادن، وهيچگاه عمل نكردن.
17- تا حدي متظاهر و دو رو بودن كه همسر نميداند شما چه زمان جدي هستيد.
18-عذرتراشي هميشگي براي عادات ناپسند خود.
19- پافشاري براين عقيده كه همواره مطلبي كه شما ميخواهيد بيان كنيد مهمتر از مطلبي است كه همسرتان ميخواهد بگويد، بنابراين حرف وي را قطع ميكنيد.
20-وانمود ميكنيد كه حرفهاي بيان شده همسرتان را كاملا متوجه شده ايد، ولو آنكه هيچ چيزي از صحبتهاي وي را نفهميده ايد.
21-به گونه اي رفتار ميكنيد كه گويي شما مرتكب هيچكدام از اشتباهات ذكر شده نگرديده ايد و اين شريك شماست كه بايد تغيير كند.

محمد-ص (24ساله – دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد واحد قزوین)

 

 

alirezamajidi@gmail.com

معرفی کتاب

در طول سال گذشته شمار زیادی از فیلم‌ها و کتاب‌هایی که خوانده‌ام و پسندیده‌ام با معرفی وبلاگ‌ها بوده و شاید اگر در وبلاگستان مطلبی در مورد آنها نمی‌خواندم ، هیچگاه مشتاق پیدا کردن و خواندنشان نمی‌شدم.
فکر می‌کنم که معرفی کتاب و فیلم کار خوبی در وبلاگستان باشد و بد نیست گاهی پست‌هایی را به این موضوع اختصاص دهیم ، چند تا از کتاب‌هایی که اخیرا خوانده‌ام را اینجا با شرح کوتاه معرفی می‌کنم:
1- پاریس ، جشن بیکران :
پاریس جشن بیکران یادگار همینگوی از پاریس دهه 20 و ارزشمندترین بخش از دست‌نوشته‌های بر جای مانده از اوست که اول بار پس از مرگش منتشر شد و به سرعت در میان پرفروش‌ترین کتاب‌هایش جای گرفت.
scan0003hh.jpg
ماریو بارگاس یوسا کتاب را «طلسمی جادویی» می داند که «هر فصلش داستان کوتاهی است آراسته به حسن‌های بهترین داستان‌های همینگوی» ، داستان‌هایی چنان سرزنده و شفاف که زندگی منظم و پرشتاب نویسنده‌اش را پیبش چشم خواننده به تصویر می‌کشند ، تصاویری از روزهایی که شهرت در گوشه و کنار پاریس در انتظار همینگوی جوان بود.
کتاب واقعا خوبی است ، حجم زیادی ندارد و اگر مشکل وقت دارید ، می‌توانید وقت کوتاهی قبل از خواب را به خواندن یک فصلش اختصاص دهید.

2- گفتگو با شیاطین ، دیدار با هفت دیکتاتور :
این هم کتابی بود که تصادفی پیدا کردم ولی اگر شروع به خواندن کتاب کنید ، نمی توانید آن را کنار بگذارید:
«بر دیکتاتورهای تاریخ معاصر ، کسانی که مسئول هولناک‌ترین فصل‌های آن بودند ، چه می گذرد؟ و حالا که برکنار شده‌اند ، یا در زندان و تبعید به سر می‌برند و یا فراموش شده‌اند ، آیا همچون زمانی که بر سر قدرت بودند ، وحشت‌انگیز به نظر می‌رسند؟
عیدی امین ، رییس خوانخوار و اسبق اوگاندا که در عربستان سعودی به سر می‌برد ، همچنان در جنگ‌های آفریقا مداخله می کند ، بوکاسا که پیش از مرگ خود را سیزدهمین حواری مسیح می‌نامید ، ادعا می‌کرد که مخفیانه با پاپ گفتگو می‌کند ، سرهنگ منگیستو ، دیکتاتور اسبق اتیوپی همچنان از سال‌های وحشت سرخ دفاع می کند. خانم خوجه در سلول زندان خود در تیرانا هنوز معتقد است که پیروی از ایدئولوژی استالین کار درستی بوده ، دوالیه ، رییس جمهور اسبق هائیتی از خدایان مذهب ودو و انرژی خورشیدی سخن می گوید. خانم میلوسویک از جنگ‌های یوگسلاوی دفاع می‌کند. یاروزلسکی که هنوز در ورشو درگیر محاکمه است ، از تبعید خود به سیبری و دفاع از مرام مسکو در اروپای شرقی گفتگو می کند.
ریکاردو اریزیو ، خبرنگار ایتالیایی در «گفتگو با شیاطین» به جستجوی این دیکتاتورهای سقوط کرده برآمده و زندگی کنوی افرادی را که نامشان مترادف با وحشت و مرگ است ، برملا کرده است.»

این خبرنگار برای مصاحبه با این هفت نفر ، رنج و دشواری‌های فراوانی را تحمل کرده ، گاه در قالب سفر برای گزارش پیشرفت‌های اقتصادی عربستان صعودی و در حقیقت یافتن عیدی امین ، مجوز سفر به آن کشور را یافته و گاه در دوران به اصطلاح دموکراسی بعد از سقوط خوجه بعد از مصاحبه با بیوه‌اش با ظن جاسوسی ، شبی را در زندان گذرانده و بازجویی را تحمل کرده است.
ریکاردو اریزیو ، روایتگر خوبی است ، گرچه خواننده احساس می‌کند وی می‌توانسته اثر مشروح‌تر و تاریخ‌نگارانه‌تری هم بنویسد.

3- کوری از خوزه ساراماگو : برای رمان‌خوان‌های حرفه‌ای البته معرفی این رمان معنایی ندارد. بارها تصمیم گرفته بودم که این کتاب را بخوانم ولی هیچگاه فرصت نمی‌شد.
«کوری یک رمان خاص است؛ یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان؛ یک رمان معترضانه‏ اجتماعی ـ سیاسی، که آشفتگی اجتماع و انسان‏های سردرگم را در دایره‏ افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر می‏کند. ساراماگو تأکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در «موقعیت» معنا می‏شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد. زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است. در یک کلام ساده، دغدغه‏ عمده‏ ذهن ساراماگو در این رمان فلسلفی، مسأله‏ سرگشتگی انسان معاصر یا «انسان در موقعیت» است که از خلال ابعاد و لایهای مختلف و واکنش‏های آنان بررسی می‏شود. از دیگر مایه‏های اصلی رمان، نقد خشونت و میلیتاریسم، اطاعت کورکورانه، دیکتاتوری، و سیر تاریخی و فراگیر بودن آن است.
در شهری که اپیدمی وحشت‏ناک کوری ـ نه کوری سیاه و تاریک، که کوری سفید و تاب‏ناک ـ شیوع پیدا می‏کند و نمی‏دانیم کجاست و می‏تواند هر جایی باشد، خیابان‏ها نام ندارند. شخصیت‏های رمان نیز نام ندارند: دکتر، زن دکتر، دختری که عینک دودی داشت، پیرمردی که چشم‏بند سیاه داشت، پسرک لوچ... سبک و ساختار دشوار رمان، پس از چند صفحه، جاذبه‌ه‏ای استثنایی پیدا می‏کند.کوری مورد نظر ساراماگو، کوری معنوی است. سازمان‏دهی و قانون‏مندی و رفتار عاقلانه‏ خود، به نوعی آغاز بینایی است. ساراماگو کلام پیچیده و چندپهلویش را در دهان تک‏تک شخصیت‏های کتاب، و مخصوصاً در پایان، در دهان زن دکتر گذاشته است: «چرا ما کور شدیم، نمی‏دانم. شاید روزی بفهمیم. می‏خواهی عقیده‏ مرا بدانی؟ بله، بگو، فکر نمی‏کنم ما کور شدیم. فکر می‏کنم ما کور هستیم. کور، امّا بینا. کورهایی که می‏توانند ببینند، امّا نمی‏بینند.» ساراماگو در «کوری»، تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم، همراه با تزکیه‏ روح و جسم که تنها راه ضمانت پایدار ماندن هر جامعه‏ای است، در غالب یک رمان هنرمندانه و شگفت‏انگیز به ما ارمغان می‏دهد. ‌‌‌‌
«کوری» در سال 1995 منتشر شد. ساراماگو می‏گوید: «این، کوری واقعی نیست؛ تمثیلی است. کور شدن عقل و فهم انسان است. ما انسان‏ها عقل داریم و عاقلانه رفتار نمی‏کنیم...»
در اینترنت مطالب بسیار خوبی به فارسی درباره ساراماگو و رمان کوری اش می‌توانید پیدا کنید. حتی می توانید کتاب را با حجم 1.8 مگابایت با ترجمه «مینو مشیری» از اینجا دانلود کنید و بخوانید.
البته من ترجمه مهدی غبرائی را خواندم که به گمان من بسیار خوب بود. اگر در حین خواندن ترجمه کتاب ، آشفتگی‌هایی در نقطه‌گذاری دیدید که به خصوص در  پارگراف‌های محاوره‌ای بیشتر نمایانند ، آن را ناشی از ضعف مترجم ندانید ، خود ساراماگو شیوه نقطه‌گذاری عجیب و غریبی دارد که مترجمان برای رعایت امانت داری ، مجبور شده‌اند به همان شیوه ترجمه‌اش کنند.

دکتر علیرضا مجیدی

 

 

yazynh@yahoo.com

نقدي بر سريال نرگس

قسمت اول

نوشته حال حاضر نوشته‌اي است در راستاي بررسي سريال به اصطلاح «نرگس»!! و نقدي به غايت توان و آگاهي منصف.
نرگس مرهمي است بر سينه‌سوختگان عشق و افتخاري است براي عاشقان، چه آن‌ها كه به وصال يار رسيده‌اند و چه آنان كه در كوچه‌هاي صعب‌العبور طي طريق مي‌كنند و از آينده آنان را هراسي نيست.
در ابتداي سخن برآنيم كه گوشه‌هايي از ايرادات و البته محاسن اين سريال پربيينده و عوامل آن را بيان نماييم و سعي شده است نكات ذكر شده عمدتا از مواردي باشند كه شايد كمتر در ديد و دايره دقت بينندگان و نقادان قرار گرفته؛ مانند مسايلي چون سه بار شام خوردن شوكت در يك سكانس، طريقه گوش دادن به صداي قلب جنين، بچه مثلا هشت ماهه آن هم با النگو و غيره. پس از آن خصيصه اصلي سريال كه بي‌شك در رابطه با واژه مقدس عشق است مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
اولين حسني كه در سريال نرگس به چشم مي‌خورد، بدون شك پربييندگي آن نيست؛ چرا كه ميزان تفريحات و سرگرمي‌هاي موجود در كشور در حدي نيست كه مردم را از ديدن حتي كوچك‌ترين و بي‌محتواترين سريال‌ها بازدارد، چه رسد به آنكه گوي سبقت را در محتوا از ديگر سريال‌هاي رقيب ربوده و با يك چشم پادشهي كوران را برعهده گرفته است. شايد تنها حسني را كه مي‌توان در اين سريال، آن هم نسبت به سريال‌هاي فقير رقيب، پيدا كرد، عدم توانايي خلاصه‌سازي آن در يك فيلم نود دقيقه‌اي است. ممكن است چكيده سريال بالغ بر نهصد دقيقه باشد و اين مي‌تواند گام بزرگي در پيشرفت صنعت سريال كشور، كه فرسنگ‌ها از سينماي آن فاصله دارد، تلقي شود. به جز صحبت‌هاي سرسام‌آور شركت ‌آقاي سعيدي در مورد گاز، انرژي و ...، كه گاه‌گداري صحنه آهسته هم به خود مي‌گرفت تا به ظاهر حساس شود و بيننده به صحبت‌ها گوش فرادهد و برخي صحنه‌هاي غيرتاثيرگذار ديگر در داستان مانند صحبت‌هاي رويا با همسرش و غيره كمتر صحنه‌اي قابل گذر بود. شايد «نرگس» تنها سريالي بود كه در هر قسمت خود به نوعي سعي مي‌كرد هيجان را در بيننده به وجود آورد و هر چند قسمت سريال با يك اتفاق مهم همراه بود. در حالي كه در مورد سريال‌هاي ديگر اين چند قسمت به واقع افزون‌تر است. هر چند كه در نقصان سرعت پيشرفت سريال‌هاي تلويزيوني با فيلم‌هاي سينما، بدون ترديد، محدوديت موجود در سيما امري است غيرقابل انكار؛ اما مساله تنها به اختلاف رياست سيما با وزارت ارشاد برنمي‌گردد و فقر عوامل سيما از كارگردان و نويسنده گرفته تا بازيگر و فيلمبردار و سايرين در قياس با عوامل سينما را نيز در برمي‌گيرد كه اين خود به اختلاف سطح درك مشتريان برنامه‌هاي سيما نسبت به سينما نيز برمي‌گردد. برنامه‌هايي كه از «نرگس»، به عنوان گل سرسبد، تا پايين‌رتبه‌ترين، هر يك به نوعي و تا اندازه‌اي بوي تجارت و كسب درآمد را بر محتواي هنري ترجيح داده‌اند و بيشتر مي‌توانند مخاطبين را سرگرم كنند تا اينكه پيامي براي آن‌ها داشته باشند و يا درسي را در زندگي به آنان آموزش دهند. برنامه‌هايي كه گاهي سعي در پوشاندن برخي مسايل رقت‌بار كشوري دارند و مي‌خواهند به نوعي به مخاطبين القا كنند كه اينگونه نيست. به راستي چرا در سريال «نرگس» رهن يك آپارتمان نوساز (و يا در حد نوساز) جادار در يكي از بهترين نقاط پايتخت تنها هفت ميليون تومان است. چيزي نزديك به يك پنجم قيمت واقعي. شايد كسي توجه نكند. اما اين واقعا يك تلقين است. براي بسياري از بينندگان علاقه‌مند، كه در بحبوحه دنبال كردن سريال هستند و به مسايل فرعي آن توجه چنداني ندارند، اين نوعي فراموشي، هرچند موقت، از مشكلات مربوط در زندگي است. حربه‌اي كه كارگردان به خوبي توانسته يا مجبور شده به كار برد و حيله‌اي است كه موقتا برخي ناراضيان نه چندان ناراضي را اميدوار مي‌سازد. و يا اينكه چرا هميشه مشكلات زندگي در سريال‌ها بر سر راه كساني كه پوشش ظاهري كمتري دارند و مثلا به جاي چادر از مانتو استفاده كرده‌اند، قرار مي‌گيرد و نقطه مقابل خوش‌بخت است؟ آيا هميشه شقايق‌ها و نسرين‌ها بدبخت و نرگس‌ها خوش‌بختند؟ هرگز اين‌گونه نيست. با نگاهي اجمالي به زندگي‌هاي واقعي، كه فرسنگ‌ها با سريال «نرگس» و امثال آن فاصله دارند، درمي‌يابيم كه در زندگي واقعي نه تنها اين‌گونه نيست، بلكه حتي برعكس نيز هست. بسياري از زنان مومن و يا به ظاهر مومن در ازدواج، مردي بر سر راهشان قرار گرفته كه ظاهري مذهبي داشته، اما رياكاري بيش نبوده و قصه براي مردان باخدا يا به ظاهر باخدا نيز تكرار شده است. بسياري از نيكان عليرغم باطن خوش، ظاهري نگون‌بخت در زندگي داشته و ديگران نيك‌بخت. شايد چون خدا نيكان را بيشتر دوست داشته و شايد آن‌ها را در مرارت بيشتر فرو برده تا آن‌ها را بيازمايد و بسياري دلايل ديگر. اما هر چه هست، در زندگي سختي بيشتري داشته‌اند. چيزي كه نه «نرگس»، كه همه سريال‌هاي تلويزيون سعي در نقض آن داشته و دارند و در هدف خود كه همانا تاثير گذاشتن به دروغ بر بيننده است، تا حد قابل قبولي موفق هم بوده‌اند. هميشه شوهران اعظم‌ها به آن‌ها خيانت مي‌كنند؛ اما شوهران مهين‌ها هرگز. اگر بيننده فقط لختي بينديشد، حتما مي‌فهمد كه اين قطعا نبايد به پوشش اعظم و مهين برگردد؛ كه در سريال‌هاي سيما ظاهرا برمي‌گردد.
يكي ديگر از اشكالات برجسته داستان، ناتواني در ارايه شخصيتي واحد براي اكثر بازيگران است. شايد در اين ميان تنها شوكت توانسته شخصيت منفي و منفوري در نزد بيننده داشته باشد. سايرين در پاره‌اي لحظات مظلوم و حتي دوست‌داشتني هستند و در ديگر لحظات اعصاب‌خردكن و نچسب. بهروز نزد پدر خود مي‌رود و با التماس از او مي‌خواهد با ازدواجش موافقت كند؛ اما دقايقي بعد از پدر تقاضاي ارث مي‌كند؛ او را تا مرز سكته پيش مي‌برد و بعد به حال خود رهايش مي‌كند. بيننده نمي‌فهمد بايد دلش براي بهروز بسوزد يا او را سرزنش كند. بازتاب در بين بينندگان مختلف كاملا متفاوت است. برخي بينندگان پدر حتي براي شوكت در اين صحنه دلسوزي مي‌كنند و از بهروز متنفر مي‌شوند و بينندگان فرزند اين كار را حق شوكت مي‌دانند و بهروز را مورد تشويق قرار مي‌دهند. نظرها كاملا با يكديگر متضاد است. در حالي كه يك سريال محتوادار بايد بتواند براي شخصيت‌هاي خود بازتابي يكسان در ميان بينندگان به وجود آورد. نرگس كه بايد شخصيت محبوبي باشد، به خصوص پس از زنده‌ياد پوپك گلدره، گاهي با دخالت‌هاي بي‌جا حوصله بيننده را سر مي‌برد. ستاره اسكندري به هيچ عنوان مظلوميت مرحوم گلدره را نداشت. خصيصه‌اي كه لازمه هنرپيشه اول اين چنين داستاني است. و بالاخره كسي نمي‌داند بايد براي نسرين دل بسوزاند و يا بگويد هر بلايي سرش بيايد حق اوست. كسي نمي‌تواند بهروز را پس از بازگشت دوست بدارد و يا از او متنفر شود. شايد اين مساله به اين خاطر است كه كارگردان خواسته براي فرار از كليشه‌اي بودن سريال خود، موضوع داستان را تا حد امكان گنگ كند و بيننده را از واقعيات دور نگاه دارد تا تفاوتي با ديگر سريال‌ها پيدا كند، اما كليشه‌اي بودن سريال واقعيتي است غير قابل انكار و گنگ كردن سريال نه تنها باعث نمي‌شود نقادان به آن علاقه‌مند شوند، بلكه كارگردان شايد علاقه بينندگان عوام خود را نيز كمتر يابد. در هر صورت اين ناتواني در ارايه شخصيت واحد مانند تناقض در رياضيات است كه نشان مي‌دهد اصل مساله غلط است؛ درست مانند سريال «نرگس».

ادامه دارد ....

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

28 آبان / 19 نوامبر / 27 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
28 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
بي كفايتي شاه سلطان حسين، شورش قندهار و سقوط اصفهان

«ميرويس» بزرگ قندهاري ها كه براي تظلم از جور و ستم عبد الله خان حكمران اعزامي دولت صفويان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار كرده بود ولي موفق به ديدار شاه سلطان حسين نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 خورشيدي) با دست خالي به قندهار باز گشت و سران طوايف ناحيه را به باغ خود دعوت كرد و وجود ضعف در اركان دولتي و رواج فساد اداري و چاپلوسي در دربار صفوي را برايشان بيان داشت و گفت كه شاه در محاصره عده اي كوته نظر آزمند است و كسي نمي تواند، حتي براي تظلم به او دسترسي يابد و احكام انتصابات خريد و فروش مي شود و دلسوز وجود ندارد.
     ميرويس(پدر ميرمحمود فاتح اصفهان) اضافه كرد كه در اين شرايط راه ديگري جز اين كه خودمان بپاخيزيم وجود ندارد ، و بذر شورش در همان روز كاشته شد و طرف دو سال از زمين سر بر آورد.
     شاه سلطان حسين به توصيه درباريان مغرض و نا آگاه خود گرگين خان گرجي را بدون توجه به اين كه وي با آداب و رسوم پشتون ها نا آشنا ست و كار را خرابتر خواهد كرد و بر وخامت اوضاع خواهد افزود به حكومت قندهار بر گزيد تا اوضاع منطقه را آرام كند. به اسلام گرويدن گرگين خان دليل عمده گماردن او به حكمراني قندهار و موفق بودن او در سركوب كردن بلوچها كه خطه كرمان را ناآرام كرده بودند توجيه اين انتصاب بود.
    پشتونهاي قندهار تا آن زمان سابقه نافرماني و ضديت با دولت متبوع، ايران، را نداشتند.
     باد دانست كه لهجه پوشتونها (در پاكستان آنان را پاتان مي نامند) و بلوچها پارسي باستان است و همانند ساير بردران پارسي خود از نژاد آرين هستند.
    گرگين خان كه پس از اسلام آوردن از شاه سلطان حسين كه جماعتي گرجي زاده بر دربار او سلطه يافته بودند و جز منافع شخصي به چيز ديگري توجه نداشتند لقب «شهنوازخان» گرفته بود پس از استقرار در قندهار آتش شورش را با خشونت تمام خاموش و ميرويس را به عنوان عامل فتنه به اصفهان تبعيد كرد.
    ميرويس در طول اقامت در اصفهان بيش از پيش بر ضعف نفس شاه سلطان حسين واقف شد. وي با اين استدلال كه نمي شود حتي يك مسلمان تبعيدي را از از اجراي واجبات ديني كه زيارت خانه خدا از جمله انها است مانع شد اجازه حج گرفت و در مكه از بعضي روحانيون سني فتواي جنگ با حاكم شيعه را به دست آورد.
     مير ويس در بازگشت به اصفهان توجه شاه سلطان حسين را چنان به خود جلب كرد كه تبعيد او لغو و اجازه بازگشت به قندهار به دست اورد.
     در قندهار، مير ويس فتاوي روحانيون سني را كه به دست آورده بود به سران طوايف كه تا آن زمان حاضر به اين درجه از تمرد نبودند نشان داد و قتل گرگين خان را مباح دانست.
    ميرويس سپس با بكار بردن نيرنگ گرگين خان را به باغ خود دعوت كرد و در آنجا اورا بكشت.
     شورش ميرويس موفق شد زيرا كه شاه سلطان حسين بي كفايت قبلا طايفه ابدالي را از خود رنجانده بود تا از آنان كمك گيرد و ملك محمود سيستاني حاكم «فراه» را هم كشته بود و مردم آن ايالت ناراضي بودند.
    پس از مرگ مير ويس درسال 1711 ميلادي، برادرش مير عبدالله (پدر اشرف افغان كه سكه هاي اشرفي يادگار زمان اوست) جايش را گرفت كه مير محمود پسر مير ويس عموي خود را كشت و به كرمان حمله برد.
    لطفعليخان حاكم فارس به كمك كرمان شتافت و مير محمود را به قندهار فراري داد. شاه بي خرد اندكي بعد لطفعليخان را معزول ساخت.
     اين خبر كه به گوش مير محمود رسيد در سال 1725 ميلادي با 25 هزار تن به كرمان حمله آورد و اين شهررا متصرف شد و از آنجا از طريق يزد عازم اصفهان گرديد. وي موفق به تصرف يزد نشد، ولي اصفهان را در 12 اكتبر سال 1722 ميلادي تصرف كرد و عملا به عمر دودمان صفويان پايان داد.
     مير محمود، خود در سال 1724 به دست پسر عمويش اشرف كشته شد. اشرف با قتل محمود انتقام خون پدرش را از او گرفت. بساط اشرف نيز ضمن سه جنگ به دست نادر برچيده شد.
     نادر شاه در سال 1737 قندهار را كه عادت به ياغيگري كرده بود تصرف كرد و در مجاورت آن شهري به نام نادر آباد ساخت و آن دسته از بزرگان شهر را كه در شورش مير ويس و مير محمود مشاركت كرده بودند به مازندران تبعيد كرد.
    پس از قتل نادر شاه، احمدخان افغان يكي از ژنرالهاي او در قندهار اعلام استقلال كرد و خود را احمد شاه خواند و....

 

ورود نيروهاي اعزامي به زنجان

 در پي رفع ممانعت شوروي، در اين روز در سال 1325 (19 نوامبر 1946) وحدهاي اعزامي از تهران براي رفع غائله آذربايجان از قزوين وارد زنجان شدند و ظرف 23 روز غائله پايان يافت.
     مدتها بود كه واحدهاي شوروي كه از زمان جنگ جهاني دوم در قزوين مستقر بودند مانع حركت نيروهاي اعزامي از تهران به سوي آذربايجان مي شدند . شوروي با اين كه جنگ دوم پايان يافته بود، برغم تعهدي كه سپرده بود حاضر به تخليه ايران نبود که ايران متوسل به شکايت از آن دولت به مراجع مربوط جهاني شده بود .
    

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

28/8/58
عدم پذيرش نماينده "ساف" بعنوان ميانجيگري در امر گروگانها توسط حضرت امام.

28/8/59
ادامه درگيريهاي پراكنده و اجراي آتش در سوسنگرد ، ادامه تظاهر به پيروزي عراق در نبرد سوسنگرد در راديو بغداد و بازتاب جنگ سوسنگرد در ديلي تلگراف به عنوان مشابهي براي جنگ استالنيگراد .

مصاحبه مفصل مسئول عمليات جبهه جنوب سپاه پاسداران دربارة جنگ و ضعفهاي حاصله از مديريت و فرماندهي آن و نيز هشدار نسبت به خطرات موجود . سخنان رئيس جمهور در روز عاشورا .

توضيح رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) دربارة هدف از سفر به الجزاير ، ليبي ، سوريه و لبنان و نيز اعلام نظر دربارة تظاهرات اخير و بيانات امام .

28/8/63
ادامه ركود در خطوط عملياتي و شناسايي از نزديك نيروهاي خودي درگيري سپاه با چتههاي دمكرات در تكاب و درگيري شديد كومهله و دمكرات در اورامانات وجود نشانههايي دال بر استفاده نظامي عراق از جزاير كويت عليرغم تكذيب مقامات كويتي

اخراج عدهاي ديگر از ايرانيان از كويت اعلام انصراف دبيركل سازمانملل از اعزام هيأتي براي تحقيق دربارة اسيران جنگي ايران و عراق، به دنبال پافشاري هر يك از دولتهاي ايران و عراق در مورد تقدم سفر هيات به كشور مقابل.

28/8/66
آغاز عمليات نامنظم ظفر4 با رمزيا رسول الله (ص) درجبهه شمالي استان دهوک عراق ودرعمق دويست و پنجاه کيلومتري داخل خاک عراق.

 

 

شهادت مهدي زين الدين فرمانده لشکر 17 علي ابن ابي طالب (ع)

[28 آبان 1363]
در آبان ماه سال 1363 شهيد زين الدين به همراه برادرش مجيد جهت شناسايي منطقه عملياتي از باختران به سمت سردشت حركت مي‌ كنند. در آنجا به برادران مي‌ گويد: «من چند ساعت پيش خواب ديدم كه خودم و برادرم شهيد شديم» موقعي كه عازم منطقه مي‌‌شوند، راننده‌شان را پياده كرده و مي‌گويند: «ماخودمان مي‌رويم.» فرمانده محبوب لشكر 17 علي بن ابيطالب (ع) سرانجام پس از ساليان طولاني دفاع در جبهه‌ها و شركت در عمليات و صحنه‌هاي افتخار آفرين بر اثر درگيري با ضدانقلاب به همراه برادر شربت شهادت نوشيد و روح بلندش از اين جسم خاكي به پرواز در آمد تا نزد پروردگارش مأوي گزيند

Mobin_s2004@yahoo.com
19 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

دنياي هنر

روزي كه شوبرت خاموش شد

فرانتس شوبرت موسيقيدان شهير اتريشي ساعت 3 بعد از ظهر 19 نوامبر سال 1828 در گذشت و نزديك گور بتهوون مدفون شد.
     شوبرت از نوابغ موسيقي جهان بشمار مي رود. پدرش كه مدير مدارس حومه شهر وين بود و از كودكي استعداد فرزندش را به موسيقي تشخيص داده بود اورا به مدرسه موسيقي سپرد. شوبرت مدت كوتاهي هم معلم مدرسه بود ولي همواره آهنگ مي ساخت و براي خود يك تيم مركب از يك شاعر، يك خواننده و دو نوازنده تشكيل داده بود
    و لحظه اي از فكر نوشتن يك آهنگ تازه غافل نبود. تشكيل چنين تيمي از او به آهنگسازان به ميراث مانده است. او علاقه فراوان به بتهوون داشت. در مراسم تدفين بتهوون وصيت كرد كه وي را پس از مردن در مجاورت وي مدفون سازند.
     شاهكارهاي شوبرت و آهنگهاي معروف او از جمله سمفوني هايش پس از مرگ او از گوشه و كنار خانه اش و از داخل انباري به دست آمده است. 

ساير ملل

زاد روز چارلز اول كه به خواست پارلمان گردن زده شد

چارلز اول پادشاه انگلستان ــ از سال 1625 تا 1648 ــ كه در 30 ژانويه 1649 در ملاء عام گردن زده شد 19 نوامبر سال 1600 ميلادي به دنيا آمده بود.
     چارلز از آغاز سلطنت با مسائلي از جمله تشديد اختلافات مذهبي با اسكاتلندي ها و نافرماني ايرلنديها رو به رو بود و براي مقابله قطعي با اين مشكلات به پول بيشتري نياز داشت، زيرا كه موجودي خزانه را صرف تقويت نيروي دريايي كرده بود كه انگلستان از سالها پيش از او وارد مسابقه دريايي شده بود.
     چارلز چون موفق نشد پارلمان را كه بيشتر اعضاي آن از ثروتمندان و ماليات دهندگان عمده كشور بودند به افزايش مالياتها راضي كند خود به وضع ماليات تازه مبادرت كرد و دستور بازداشت كساني را كه خودداري ورزند صادر كرد و چون نوبت به بازداشت چند نماينده پارلمان رسيد، مجلس به دليل مصونيت پارلماني مانع اين كار شد و با وضع قانون ايجاد ميليشيا براي دفاع از پارلمان، چارلز را به مبارز ه طلبيد و سرانجام دو نيرو با يكديگر وارد جنگ شدند و در نبرد 14 ژوئن 1645 نيروهاي پادشاه از ميليشيا ي پارلمان به فرماندهي اليور كرمول نماينده مجلس عوام شكست خوردند.
     چارلز سپس به توطئه هاي متعدد از جمله تماس باپاپ و قول آشتي دادن كليساي انگلستان با او را داد و و عده هاي ديگري به اسكاتلندي ها و ايرلندي ها داد كه به كمك او آيند كه موفق نشد ولي اين كارها باعث شد كه پارلمان وي را متهم به خيانت بر ضد وطن كند و محاكمه پارلماني (ايمپيچمنت) كند و به اعدام محكوم سازد.
    پيش از اعدام كه هزاران تن شاهد آن بودند به چارلز اجاره صحبت داده شد و او جرائم وارده به خود را رد كرد. سپس گردنش را روي تخته اي كه آماده شده بود گذاشت و با تبر گردن زده شد.
     پارلمان مجلس لردان را منحل و سلطنت را ملغي ساخت و كرمول مرد اول انگلستان شد كه فردي موراليست بود و نظم را برقرار كرد وبراي انگلستان ارتشي نوين به وجود آورد و چون پارلمان را مانعي بر سر راه اصلاحات خود مي ديد ان را منحل كرد و تا سوم سپتامبر 1658 كه در گذشت بر انگلستان بدون اين كه خود را پادشاه و يا رئيس جمهور بخواند تحت عنوان «لرد سرپرست يا محافظ» حكومت كرد. پس از او اين لقب را به پسرش چارلز دادند كه او علاقه اي به حكومت كردن نداشت و شش ماه بعد دوباره انگلستان سلطنتي شد.

 

زادروز زني که سه بار رهبر هند شد

19 نوامبر زادروز بانو اينديرا گاندي است كه سه بار نخست وزير هند شد ، كشوري كه حكومت بر آن بسيار دشوار است.وي كه در 1917 به دنيا آمده بود در1984 به دست محافظانش كشته شد. اينديرا در 1942 با يك روزنامه نگار پارسي به نام پيروز گاندي ازدواج كرد و از او داراي دو پسر شد. پيروز كه بعدا نماينده مجلس هند شد در 1960 در گذشت. اينديرا از منتقدان سياست خارجي آمريكا بود و نه تنها با كمك شوروي براي هند يك ارتش نيرومند به وجود آورد بلكه اين كشور را در سال 1974 اتمي و در 1980 فضايي كرد.

 

سرمايه گذاري 20 ميليارد دلاري چين در آرژانتين

«هو جينتائو» رهبر چين 16 نوامبر 2004 ديدار از آرژانتين را كه دنباله ديدار او از آمريكاي لاتين است آغاز كرد. « هو » به آرژانتيني ها كه در دو ـ سه سال اخير از سرمايه گذاري دولتهاي ديگر محروم شده اند قول 20 ميليارد دلار سرمايه گذاري داده است. بدهكاري آرژانتين به قدري زياد است كه سرمايه گذاران ديگر به سويش نمي روند. هو در مذاكرات خود با «نستور كرچنر» رئيس جمهور چپگراي آرژانتين گفته است كه چين در توسعه خطوط راه آهن اين كشور، ساختن خانه و كشف نفت سرمايه گذاري خواهد كرد و خواهد كوشيد كه اقتصاد آرژانتين احياء و شكوفا شود.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 19 نوامبر

  • 1820:   ناتانيل پالمر Nathaniel B. Palmer به منطقه منجمد جنوبي رسيد و آن را قاره Antarctica ناميد.

  • 1874:   کلارنس دي Clarence Day نويسنده آمريکايي به دنيا آمد و 79 سال عمر کرد.

  • 1919:   سناي آمريكا قراردادهاي پايان جنگ جهاني اول معروف به پيمان ورساي را رد كرد.
        

  • 1929:   دولت وقت ايران پادشاهي محمد نادر خان بر افغانستان مستقل را برسميت شناخت.
        

  • 1321:   به هيات نظارت اسكناس اجازه داده شد كه تا هر مقدار كه لازم باشد اسكناس تازه منتشر كند!! كه متعاقب آن قيمتها سريعا بالا رفت و ايران سالها گرفتار تورم پول بود تا اين كه اسكناسهاي درشت تر از 20 توماني را جمع آوري كردند.

  • 1977:   انور سادات رئيس جمهوري وقت مصر وارد اسرائيل شد و روز بعد در پارلمان اين كشور سخنراني كرد. وي نخستين رئيس يك كشور عربي بود كه به دعوت دولت اسرائيل به اين كشور رفت و بالاخره جان خود را هم بر سر اين اقدام از دست داد.

  • 1987:   کميسيون ويژه کنگره آمريکا معروف به کميسيون " ايران - کونترا " گزارش نهايي خود را صادر کرد و نهايتا رونالد ريگن را مسئول اعمال خلاف قانون دستيارانش در اين زمينه اعلام داشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    27 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     « محمدبن يوسف عامري نيشابوري » ازرجال نيشابور و رئيس فلاسفه اسلامي ملقب به صاحِبُ الفلاسفه درخراسان با زندگي وداع كرد.

    [27 شوال 381] - « محمدبن يوسف عامري نيشابوري » ازرجال نيشابور و رئيس فلاسفه اسلامي ملقب به صاحِبُ الفلاسفه درخراسان با زندگي وداع كرد. وي بعد ازمرگ استاد خود ابوزيد بلخي به بغداد رفت و بعد ازمدتي به بخارا بازگشت. درادامه سفرمدتي درنيشابوربود و ري مسكن گزيد؛ و ازحمايت ابوالفَضل ابن عميد وزيرآل بويه برخوردارشد. ابوالحسن عامري ازجمله مهمترين فيلسوفاني است كه درفاصله زماني ميان دو فيلسوف بزرگ يعني فارابي و ابن سينا مي‎زيسته است ازاين رو او را حلقه مفقوده فيلسوفان متقدم اسلامي شمرده‎اند. بسياري ازبزرگان فلسفه و دين سخنان عامري را درآثارخود نقل كرده‎اند، كه ازآن ميان ابوعلي مسكويه فيلسوف معروف و معاصرابن سينا را مي‎توان نام برد. همچنين شهرستاني نويسنده كتاب اَلمِلَل والنِّحَل او را ازفيلسوفان متأخراسلامي ذكرمي‎كند. هانري كُربين فيلسوف فرانسوي ضمن تجليل ازابوالحسن عامري او را ازچهره‎هاي درخشان و شايان توجه دردوره بين فارابي و ابن سينا مي‎داند. عامري افزون براينكه درفلسفه صاحبنظربود و كتابهاي مهمي دراين باره نوشت، درباب اخلاق و دين نيزتتحقيق و بررسي بسياركرد. او ازيك سو ايمان را نوعي اعتقاد صادق يقيني بشمارآورده و ازديگر سوي محل آن را قوه عاقله دانسته است. بنابراعتقاد عامري فلسفه مولود عقل و استدلال است وعقل هرگز ازفرمان خداوند سرپيچي نمي‎كند. ازكتابهاي ابوالحسن عامري فيلسوف پرآوازه مسلمان اَلاَعلام بمناقِب الاِسلام، «اَلاَمَدُ عَلَي الاَبد و اَلفُصولُ فِي المَعالِم الالهيَّة» را مي‎توان نام برد.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    شاعرى در مورد بخت بد گويد
    هر كسى را كه بخت بر گردد
    اسبش اندر طويله خر گردد.
    گر به صحرا رود پى آبى
    آب ناياب چون گهر گردد.
    گر بچيند بساط دامادى
    شب اول عروس نر گردد.
    گليم بخت كسى را كه بافتند سياه
    به آب زمزم و كوثر سفيد نتوان كرد.

    ديگرى گويد
    كبوتر بچه بودم مادرم مرد
    مرا بر دايه دادند دايه هم مرد.
    مرا با شير گو مى پروراندند
    كه از بخت بدم گوساله هم مرد.
     

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    اسم من «توت فرنگى » است !

    در من چند نوع فلز موجود است .
    آنها كه نوزاد پسر مى خواهند، از وجود من استفاده كنند،
    مقوى قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش مى كنم .
    تصفيه كننده خونم .
    يكى از دشمنان سرسخت تنگى نفس هستم و سرفه هاى خشك را درمان مى كنم ....

    فارسى من ((چيالك )) است ، به من چيلك و چلم هم مى گويند. تركى من ((چيكلك )) است و به همين نام در كتب داروسازى قديم آمده ام ، در تنكابن به من ليدانه و در گيلان جميل گويند و با اينكه از قديم در جنگل هاى مرطوب و معتدل ايران مخصوصا قره داغ و حسن بگلو بطور خودرو به عمل آمده ام ، معذلك عده اى مرا خارجى تصور كرده توت فرنگى لقب داده اند.
    ميوه من خوش طعم و لذيذ بوده و از قديم مرا برادر بزرگ تمشك مى دانستند، ميوه ى من داراى چند نوع قند - مواد سفيده اى و كمى چربى است و فلزاتى مانند آهك - آهن - منيزى - يد - برم - فسفر و مقدار زيادى پتاسيم دارد كه با چندين نوع ترشى گياهى تركيب شده و به صورت املاح قليايى در آمده است ، خوردن اين ميوه ترشى خون را از بين مى برد و محيط بدن را قليايى مى كند و اگر خانمى چند ساعت قبل از آميزش ‍ مقدارى از ميوه مرا بخورد ترشح دهانهاى رحم او قليايى شده ، كروموزومهاى (دخترزا) را از بين برده ، و محيط رحم را براى پرورش پسر آماده مى سازد و اين روش در ايران زياد تجربه شده و نتايج عالى داده است .
    ماليدن ميوه من به پوست بدن و گرفتن حمام توت فرنگى يكى از اسرار موفقيت بعضى از زيبارويان جهان است .
    ميوه من مقوى قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش مى كند و بهترين صفرابر مى باشد. خون را تصفيه مى كند مناسب مزاج هاى سوداوى است و جهت امراض جلدى از قبيل جرب توصيه شده است . تنگى نفس را برطرف مى كند و سرفه ى خشك را درمان مى نمايد، و خارش و بواسير را درمان مى كند و خلاصه در همه احوال همتاى تمشك بوده و شباهت زيادى به آن دارد. ساقه ى زيرزمينى من كه عده اى به غلط آنرا ريشه تصور مى كنند، استوانه اى شكل بوده و سطح خارجى آن تيره و مغز آن قرمز رنگ است و به همين جهت خوردن آن رنگ ادرار و مدفوع را قرمز مى كند. جوشانده ى بيست در هزار اين ساقه قابض - ضد اسهال و پيشاب آور است . املاح موجود در ميوه هاى من خاصيت نرم كننده ى سينه و شكم را دارند و همراه با سلولزى كه در آن است ، حركات دودى روده ها را زياد كرده به هضم غذا كمك مى كنند. بعضى از اشخاص نسبت به ميوه ى من حساسيت دارند و پس از خوردن آن دچار كهير مى شوند. براى اطلاع اين دسته بد نيست بدانيم اين اشخاص نسبت به ميكربها و عوامل خارجى ميوه حساس بوده و اگر آنرا خوب بشويند به اين عارضه مبتلا نخواهند شد. ساقه زيرزمينى من به علت داشتن آهن - آهك و اسيد ساليسيليك مسكن و تب بر بوده و براى مبتلايان به نقرس و امراض كبدى مفيد است . سنگ كليه و مثانه را از بين مى برد و درمان خوبى براى رماتيسم است ، و به علت داشتن منيزى ترمز سرطان بوده و به علت قليايى كردن خون از پيشرفت اين مرض جلوگيرى مى كند. قند ميوه من از نوع قند توت بوده و براى مبتلايان به مرض قند مفيد است . ميوه من معالج خوبى براى مبتلايان به تصلب شرايين است و به علت داشتن ويتامين هاى متعدد، يكى از ميوه هاى بسيار مفيد شناخته شده است . برگ و ساقه زيرزمينى من خاصيت ضد عفونى كننده نيز دارند و فشار خون را پايين مى آورند و اختلالات كليه و مثانه را برطرف مى كنند. از ميوه تازه من و شربت و مرباى من تا مى توانيد استفاده كنيد و بقيه خواص مرا در تمشك مطالعه نماييد.
     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    نظر دانشجو هاي رشته هاي مختلف
    در مورد عشق و عاشقي
    !

    دانشجوي زيست شناسي : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... او تكامل خواهد يافت

    دانشجوي آمار : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر دوستت داشته باشد ، احتمال برگشتنش زياد است و اگر نه احتمال ايجاد يك رابطه مجدد غير ممكن است

    دانشجوي فيزيك : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برگشت ، به خاطر قانون جاذبه است و اگر نه يا اصطكاك بيشتر از انرژي بوده و يا زاويه برخورد ميان دو شيء با زاويه صحيح هماهنگ نبوده است

    دانشجوي حسابداري : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، رسيد انبار صادر كن و اگر نه ، برايش اعلاميه بدهكار بفرست

    دانشجوي رياضي : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، طبق قانون 2=1+1 عمل كرده و اگر نه در عدد صفر ضربش كن

    دانشجوي كامپيوتر : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، از دستور كپي - پيست استفاده كن و اگر نه بهتر است كه ديليت اش كني

    دانشجوي خوشبين : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن... نگران نباش بر مي گردد

    دانشجوي عجول : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر در مدت زماني معين بر نگشت فراموشش كن

    دانشجوي شكاك : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برگشت ، از او بپرس " چرا " ؟

    دانشجوي صبور : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برنگشت ، منتظرش بمان تا برگردد

    دانشجوي رشته صنايع : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برگشت ، باز هم به حال خود رهايش كن ، اينكار را مرتب تكرار كن

    منبع: وبلاگ یک نی نی

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    پاهاي زيبا: بدون نياز به هيچ وسيله ورزشي

    عده ای از خانم ها پاهای زیبایی دارند که به نظر می رسد می توانند کیلومترها با آن راه بروند. اما برای بسیاری از آنها شکل دادن به پایین تنه کار نسبتا دشواری است. خودتان را آماده کنید زیرا می خواهیم به شما تمریناتی را یاد بدهیم که نیاز به هیچ گونه وسایل جانبی ندارد و می توانید آنرا به راحتی در هر کجا انجام دهید. این حرکت بر روی تمام قسمت های بدن از شکم به پایین تاثیر می گذارد و اگر بین ست ها استراحت نکنید به راحتی می توانید مقادیر فراوانی از کالری بدن خود را بسوزانید.

    دو به سمت جلو
    با پای راست خود یک قدم بزرگ به سمت جلو بردارید. فاصله بین پاهای شما تقریبا باید به اندازه طول پاهایتان باشید. پاشنه پای چپ را از روی زمین بلند کنید و دست های خود را در اطراف بدن تاب دهید درست مثل اینکه در حال دویدن هستید. هر دو زانو را تا زاویه 90 درجه خم کنید و کمر را نیز راست نگه دارید.
    این حرکت را برای 20 مرتبه تکرارا کنید.
    سپس، در همان حالت اولیه، به تاب دادن دست ها ادامه دهید، پای چپ را از زمین بلند کنید و به سمت سینه خود بیاورید . دوباره آنرا به حالت اول بازگردانید (نوک انگشتان پا با زمین تماس برقرار کنند، زانو هم 90 درجه خم شود)
    این حرکت را نیز 20 مرتبه تکرار کنید.
    به حالت اولیه باز گردید ( پاها باز، پاشنه پای چپ از روی زمین بلند شده باشد) هر دو پا را به اندازه 90 درجه خم کنید و به آرامی تا 20 بشمرید.
    این حرکت را برای پای مخالف نیز انجام دهید.

    خم شدن
    صاف بایستید و دستان خود را نیز به عرض شانه ها باز کنید. ابتدا انگشتان خود را بر روی زمین و پشت ساق پای چپ قرار دهید. عضلات باسن را به سمت جلو متمایل نمایید. هر دو زانو را به حالت تعظیم خم کنید و سپس هر دو پا را صاف نمایید. این حرکت را 20 مرتبه انجام دهید.
    خود را در موقعیتی که در بالا توضیح دادیم قرار دهید (انگشتان پای راست در پشت ساق پای چپ) هر دو پا را به حالت تعظیم خم کنید و در حین بلند شدن زانوی سمت راست خود را به کنار بیاورید و بلند کنید (تا مرز باسن بالا آورید) دوباره همان حالت تعظیم را به خود بگیرید و پای بلند شده را در همان حال اولیه قرارا دهید. این حرکت را نیز 20 مرتبه تکرارا کنید.
    در همان حالیت اولیه خم شدن بایستید و زمانی که خم شدید 20 شماره به آهستگی بشمارید.
    کلیه مراحل را برای پای مخالف نیز تکرارا کنید.

    لغزیدن بر روی دیوار
    طوری باستید که باسن و پشت شما به طرف دیوار باشد. پاها باید به آرامی در مقابل شما قرار بگیرند. آنها را به عرض باسن خود باز نمایید. دست های خود را بر روی باسن خود بگذارید و به آرامی بنشینید و کمر خود را روی سطح دیوار بلغزانید تا زمانیکه رانها با سطح زمین موازی شوند. باسن خود را در حین بلند شدن بفشارید. مجددا بنشینید و بلند شوید. این حرکت را 15 مرتبه تکرار کنید و سپس به حالت ایستاده بازگردید. کمی استراحت کنید و سپس این حرکت را بسته به برنامه ورزشی خود تکرار کنید. نکته: ران های خود را از خط موازی پایین تر نبرید ( زانوهایتان نباید بالاتر از ران ها قرار بگیرند) همچنین باید مراقب باشید که زانو ها جلوتر از انگشتان پا نباشند. اگر چنین بود باید چند قدم به دیوار نزدیکتر شوید تا چنیین حالتی پیش نیاید.

    اسکات
    بایستید به طوریکه انگشتان پایتان با هم زاویه 45 درجه درست کنند (زانوها نیز باید در راستای کف پا قرار بگیرند) دستان خود را بر روی ران ها بگذارید. کمر خود را راست نگه دارید و هر دو زانو را خم کنید. و کم کم بنشینید بطوریکه ران ها با سطح زمین موازی شوند. زمانی که کاملا بر روی سطح زمین قرار گرفتید پاشنه های پای خود را از روی زمین بلند کنید و به این کار ادامه دهید تا اینکه در حالت ایستاده قرار بگیرید. پاشنه ها را مجددا بر روی سطح زمین قرارا دهید. این کار را برای 2 تا 3 ست 20 مرتبه ای تکرار کنید.

    حرکات جانبی به منظور دور شدن از محور بدن
    یک پله، چهار پایه و یا سکویی را پیدا کنید که بلندی آن 12 تا 18 اینچ باشد. (بلندی آن باید در حدی باشد که اگر پای خود را بر روی آن قرارا دادید زانوها از ران ها بالاتر قرار نگیرد.) از پهلو بر روی پله بایستید بطوریکه سمت راست بدنتان نزدیک به آن قرار داشته باشد. پای خود را بر روی پله بگذارید. کل وزن بدن را بر روی پای راست بیندازید، راست بایستید و همزمان پای چپ خود را از روی زمین بلند کنید و به پهلو ببرید. تا آنجا که می توانید آنرا بکشید و قبل از اینکه دو مرتبه به حالت اولیه بازگردید پا را برای مدت زمانی در همین وضعیت نگه دارید. این حرکت را نیز می بایست در 2 تا 3 ست 15 مرتبه ای برای هر یک از پاها تکرارا کنید.

    پله
    هر دو پای خود را در روی پله قرار داده و بایستید. پای راست خود را آزاد کنید، به آرامی زانوی سمت چپ را خم کنید، انگشت شست پای راست خود را با سطح زمین تماس دهید اما اینطور نباشد که تمام وزن بدن خود را بر روی آن بیندازید. (فکر کنید که می خواهید انگشت خود را برای تست کردن گرمای آب در آن فروببرید) زانو را صاف کنید و پای راست را نیز مجددا بر روی پله قرار دهید. این حرکت را برای 2 تا 3 ست 15 تایی تکرارا کنید. اثر این حرکت بر روی عضلات پایی که وزنی بر روی آن نیست، به وضوح احساس خواهد شد. 

     

     

     

     

     

     

     

     

    اس.ام.اس روزانه
    RooZaaNe SMS

    roozane_sms@yahoo.com
    روزهاي فرد هفته + جمعه ها منتظر ما باشيد

    دوستاي عزيز سلام ..
    حالتون خوب كه هست ..
    يه قسمت ديگه از مسيج ها رو با هم مي خونيم :

    161- دچار اس ام اس تكراري نشي .. صلوات دوم رو بلندتر بفرست .. ( هر چند كه به قول معروف تكراري به از بيكاري ) ( 6094-0915)

    162- طرف كارت تلفن مي خره .. براي اينكه خراب نشه مي ده پرسش كنن ( 2530-0912)

    163- مي دوني شباهت تو با خورشيد چيه ؟
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    به هيچكدومتون نمي شه مستقيم نيگاه كرد . ( 2530-0912)

    164- مي دوني چرا به دوست پسر مي گن بي اف ؟
    .
    .
    .
    .
    .
    آخه يعني بدبخت فلك زده ( 2530-0912) سهيل عزيز اين مسيج ها رو فرستادن

    165- پيغامگير تلفني يه بچه لات : حاجيتون رفته ددر..بعد از سوت بلبلي فرمايشتون رو بكنين ..جيك ثانيه جيرينگي تلف ميزنم ...جمالتو عشقه دربست .. زت زياد (1548-0912)

    166- زيرسيگاري با اينكه ميدونه سيگار هميشه دلشو مي سوزونه ولي بازم اونو تو دلش جا مي ده زيرسيگاريتم رفيق (1548-0912)

    167- دوست دارم بدوني كه توي دنيا يه قلب هست كه هميشه فقط براي تو ميزنه .....اونم قلب ..
    .
    .
    .
    .
    خودته ( 3057-0914)

    خب دوستان .. حالا چند مسيج هم از دوست و همراه هميشگي اين بخش نسرين خانوم مي خونيم ..

    168- امشب شب سه شنبه است .. براي غافلگيري اموات صلوات ...

    169- اگه تو كوچه پس كوچه هاي دلم گم شدي براي پرسيدن آدرس دنبال كسي نگرد .. چون اون تو كسي جز تو نيست

    170- سلام .. من هفته ي آينده عروسيمه .. يه مهموني كوچولو ...حتما بيا .. لطفا هديه هم نيار .. فقط يكي رو بيار كه باهاش ازدواج كنم

    171- يه گلابي گن مي پوشه مي گه خداييش عجب موزي شدم ..

    خب دوستان اين قسمت هم تموم شد .. تا پس فردا و يه قسمت ديگه شاد و خندون باشين ..
    شماره ي منم تو گوشيتون به اسم روزانه اس ام اس وارد كنيد و مسيجاتون رو برام بفرستيد ..
    شماره من : 09125698059
    اميد
    CU

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    عهدنامه هاي ننگين گلستان – تركمانچاي و مسووليت امروز ما

    حسن سعادتي

    كشوري كه امروز با نام ايران شمالي ( اران /جمهوري آذربايجان ) شناخته مي‌شود، بخشي از اراضي قفقازي ايران است كه در پي دو دوره جنگ ميان روسيه و ايران و با تحميل قراردادهاي ننگين گلستان و تركمانچاي بر دولت قاجار از ايران جدا شده است. اين نكته‌‌اي است كه همه آن را مي‌دانند و اين حقيقت را تاريخ‌شناسان جهان در كتابهاي مختلف ذكر كرده‌اند، و در اغلب كتابهاي تاريخي مربوط به دوره‌ي قاجار موضوع جنگ‌هاي روسيه ـ ايران و نحوه‌ي جدايي ايالت‌هايي مانند گنجه، باكو، ايروان، نخجوان، قره‌باغ و ... از ايران مورد بررسي قرار گرفته است. امروز هر ايراني در هر نقطه‌اي از جهان كه باشد، راجع به قراردادهاي سياه گلستان و تركمانچاي و اشغال اراضي قفقازي ايران توسط روسيه چيزهايي مي‌داند، يعني همگان مي‌دانند كه طي دو قرارداد ننگين، بخش‌هاي وسيعي از خاك كشورمان را از دست داده‌ايم. اين يك سوي قضيه است. دانستن اينكه ما بخش‌هاي وسيعي از خاك كشورمان را از دست داده‌ايم، يك حس عميق تأسف را موجب مي‌شود و نيز ناخودآگاه اين فكر را در ذهن ما پديد مي‌آورد كه: «چگونه مي‌توانيم اراضي اشغالي خود را بازپس گرفته و آزاد كنيم؟» اين موضوع بسيار مهمي است كه بايد درباره‌ي آن بسيار انديشه كرد. خصوصاً ما آذري‌هاي ايراني بايد درباره‌ي اين موضوع حساسيت خاصي داشته باشيم. و در هر حركتي كه براي آزادسازي اراضي اشغالي ما باشد، پيشتاز و پيشرو باشيم.
    نخست بايد بدانيم كه در تجاوزات ارتش روسيه به ايران، هزاران تن از نياكان ما براي حفظ تماميت ارضي ايران به شهادت رسيده‌اند. هزاران تن از عشاير غيور آذري بخصوص عشاير دلاور اردبيل ، تحت فرماندهي سردار بزرگ ايران عباس‌ميرزا تا پاي جان كوشيدند تا با سپاه روسيه مقابله كنند. مناطقي مثل اصلاندوز و خدافرين شاهد رشادتهاي نياكان شجاع ما بوده است. علاوه بر آن، آذري‌هاي شمال ارس نيز كه در آن روزگار بخشي از اهالي كشور بزرگ ايران بودند. در شهر گنجه كه جزو خاك ايران مجاهدتهاي درخشاني انجام دادند. در شهر گنجه كه جزو شهرهاي بزرگ و زيباي ايران به شمار مي‌رفت، يك سردار ايراني به نامه «جوادخان گنجه‌اي» كه از قوم آذري بود، يك ماه تمام با عده‌اي قليل در مقابل بيست‌هزار روسي متجاوز مقاومت كرد و به شهادت رسيد. حسين‌قلي خان حاكم باكو در اقدامي متهورانه يك سردار روسي به نام سيسيانوف را كشت و سر وي را به تهران فرستاد.
    آذري‌هايي كه در شمال ارس (ايران شمالي و ساير مناطق) زندگي مي‌كنند، مانند ملت ايران و آذري‌هاي ايراني مسلمان و شيعه و داراي پيشينه‌ي تاريخي و فرهنگي ايراني هستند، به دليل اشتراكات مذهبي و قومي و نيز مجاورت جغرافيايي، ما آذري‌ها مسئوليت سنگيني در قبال سرنوشت آنها بر دوش داريم.
    همه‌ي اين دلايل ثابت مي‌كند كه ما آذري‌هاي ايراني مسووليت بزرگي در قبال ايرانيان ( بخصوص آذريهاي شيعه ي ساكن در شمال ارس ) بر عهده داريم و بايد حركت گسترده‌اي را براي احياي پيوندهاي ديرين ميان شمال ارس ( ايران شمالي ) و ايران آغاز كنيم. البته در اين راستا اقداماتي توسط روشنفكران شهرهايي مانند تبريز، اروميه، زنجان و اردبيل انجام شده است. طي سالهاي گذشته در مطبوعات و رسانه‌ها اخباري درباره‌ي فعاليت يك تشكل به نام «حركت آزادي‌بخش ايران شمالي » منتشر شده كه حاكي از تلاش مشترك روشنفكران ايران شمالي و آذري‌هاي ايراني براي احياي پيوندهاي ديرين ميان ايران و آذريهاي قفقاز است.
    البته روشن است كه منظور من از احياي پيوندهاي ديرين ميان شمال ارس و ايران و يا پيوند ايران شمالي با ايران، ناشي از تفكر توسعه‌طلبي جغرافيايي نيست. بلكه ارايه‌ي يك فكر منطقي و خردمندانه است. تصور كنيد كه شما خانه‌ي بزرگي داشتيد كه به زور يك اتاق آن را از خانه جدا كرده‌اند و سالها از اين ماجرا گذشته است. اكنون شما مي‌خواهيد اتاقي را كه جزو خانه‌ي شما بوده، بازپس بگيريد. آيا اقدام شما يك اقدام منطقي براي گرفتن حق خودتان محسوب نمي‌شود؟ ماجراي ايران شمالي ( و به طور كلي 17 شهر نازنين قفقاز ) و ايران نيز به همين مثال شبيه است، مدتي قبل منطقه‌اي را كه اكنون ايران شمالي ( جمهوري آذربايجان )خوانده مي‌شود، به زور از ايران جدا كرده‌اند. اكنون ايراني‌ها و بسياري از مردم مظلوم ايران شمالي ، مي‌خواهند به جدايي پايان داده و خاك و حق خود را بازپس بگيرند. البته كه در نزد همه‌ي خردمندان جهان اين كار، يك اقدام مثبت و منطقي محسوب مي‌شود.
    بي‌گمان منظور من اين نيست كه دولت ايران بيانيه صادر كند و خواستار الحاق فوري ايران شمالي به ايران باشد. در شرايط حاضر، دخالت دولت ما در اين مسأله منطقي به نظر نمي‌رسد. منظور من اين است كه روشنفكران، نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان ما، جايگاه اين مسأله را در افكار عمومي ارتقا داده و به يك «طلب ملي» تبديل كنند...انتشار مجله اي وزين با نام « ايران شمالي » كه اخيرا توسط شعبه مطبوعاتي « حركت آزاديبخش ايران شمالي » و با همكاري تعدادي از فعالان فرهنگي باكو و اردبيل منتشر شد ، نويد بخش يك حركت بزرگ فرهنگي در راستاي پيوند دوباره ايران شمالي و ايران است ... البته با دلايلي كه برشمردم، اين موضوع براي آذري‌هاي ايران از اهميت خاصي برخوردار است. خصوصاً كه دولت حاكم بر ايران شمالي، تلاش دارد با سوء استفاده از اشتراكات قومي بر ضد ايران فعاليت كند وآذري هاي ايران را كه خواستار الحاق مناطق قفقازي ايران به وطن هستند با موضوعات پوچ و اختلاف برانگيز سرگرم كند.
    رژيم باكو در صدد سؤاستفاده از اشتراكات قومي براي تلاش عليه ميهن ما مي‌باشد، ميهني كه جوادخان گنجه‌اي‌ها، ستارخان‌ها، ثقه‌الاسلام‌ها، باكري‌ها و ... در راه حفظ آن به شهادت رسيده‌اند. در چنين شرايطي، موضوع اراضي اشغالي ايران در قفقاز و به خصوص سرزمين آذري‌نشين اين منطقه، بايستي به يكي از موضوعات مهم ملت ايران و به خصوص جامعه‌ي آذري‌ها تبديل شود. تفكر الحاق مجدد ايران شمالي به ايران ـ كه آرزوي همه‌ي ايراني‌ها و خصوصاً آذري‌هاي ايراني است ـ بايستي در محافل روشنفكري، ادبي، مطبوعات و رسانه‌ها مورد توجه ويژه‌اي باشد. اين تفكر در ايران شمالي نيز بسترهاي لازم را براي رشد و شكوفايي دارد. عليرغم تبليغات ضد ايراني گسترده‌اي كه توسط رژيم باكو در ايران شمالي انجام مي‌شود، مردم آن سامان احساسات و تفكر ايرانگرايي خوبي دارند. آذري‌هاي قفقاز از هنگام جدايي از ايران، تحت ستم‌هاي سنگين و تحمل ناپذير تزارها و كمونيست‌ها قرار داشته و اميدوار بودند كه با فروپاشي شوروي روزهاي بهتري را پيش رو خواهند داشت. اما اما همانگونه كه حكومت كمونيستي يك حكومت مادي و ماترياليستي بود، حكومت كنوني باكو هم يك حكومت «دنيوي» (به تعبير مقامات باكو) مي‌باشد. بعد از فروپاشي شوروي،متاسفانه حكومت مردمي در ايران شمالي شكل نگرفت. ابتدا حكومت پان تركيستي و غربگراي ايلچي بيگ روي كار آمد كه منافع مردم مظلوم ايران شمالي را برباد داد... و پس از وي سلسله‌ي پادشاهي‌ علي‌اف‌ها منابع و ثروت و نفت كشور را در اختيار غربي‌ها قرار داده‌ و با دادن امتيازهاي كلان به صهيونيسم جهاني و كشورهاي مختلف ، ميكوشد تا به حكومت خود ادامه دهد. و باز هم مردم مظلوم آن سامان در وضعيت فلاكت‌باري زندگي مي‌كنند و فقر و بي‌بند واري و رشوه‌خواري و استبداد بر ايران شمالي حاكم است. در چنين وضعيتي آنان نيز خواستار پيوستن به سرزمين اصلي خود ايران هستند.

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان