623

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 623 :: پنجشنبه 7 دی 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

عمری به جستجوی نویسنده بود: خالق نقشش. غافل از اینکه تمام این مدت ،خود در حال رقم زدن سطرسطر داستانش بوده.
نویسنده خودش بود. دیگر بهانه ای برای ادامه داستان نداشت.

از «دل نوشته هاي شخصي»

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره دیروز «روزانه» (622) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • تصاویر منتخب مجله Time در سال 2006
  • معرفي و دانلود فيلم: چشم بر کارهاي اهريمني ببند
  • مراسم بزرگداشت ناصر عبدالهي
  • صرفه جويي 75 درصدي در مصرف کارتريج و جوهر پرينتر با نرم افزار مفيد InkSaver v2.0
  • Splinter Cell - Double Agent
  • چشمانتان را باز نگهداريد!
  • چهارده سوال از آقای یادداشتهای همینجوری
  • کاهش رای هاشمی ، شکست احمدی نژاد!
  • تقدير از اقدام غيرتمندانه يك جوان ايراني
  • اپیدمی خدمت به خلق
  • آخرين يادگار كربلا
  • من «سديم» هستم !
  • اسرار مربوط به غذاهاي Fast Food
  • نتايج هفته سوم، برنامه هفته چهارم ليگ مبين
  • عدم رضايت جنسي و جدايي
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تصاویر منتخب مجله Time در سال 2006
ويژه نامه الکترونيکي شهادت امام محمد باقر (ع)
فیلم کوتاه تبلیغاتی شرکت نایک

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

به دنبال قتل يكي از رهبران جريان صدر
تشنج شهر نجف را فراگرفت

در پي كشته‌شدن يكي از رهبران برجسته جريان صدر به دست نظاميان آمريكايي، تنش شهر نجف را در بر گرفت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، پس از كشته‌شدن صاحب العامري يكي از رهبران برجسته جريان صدر به دست نيروهاي عراقي و آمريكايي، تنش شهر نجف را در برگرفت اما همزمان برخي مسوولان نزديك به مقتدا صدر رهبر اين جريان اعلام كردند به رويارويي با نيروهاي آمريكايي كشانده نخواهند شد.
ارتش آمريكا امروز به طور تلويحي كشته‌شدن عامري را در عمليات مشترك نيروهاي عراقي با نيروهاي اين كشور در نجف تاييد و در بيانيه‌اي اعلام كرد نيروهاي عراقي بامداد امروز با مشاركت نيروهايي از ائتلاف، فردي را كه گمان مي‌رود در ساخت بمب مشاركت داشته و فرمانده يك گروه در شهرستان ابوسخير نزديك نجف بوده، كشتند.
هزاران نفر از مردم نجف ميان تدابير شديد امنيتي بعد از ظهر امروز در مراسم تشييع عامري و انتقال جسد وي از منزل مقتدا صدر در منطقه الحنانة براي خاكسپاري شركت كردند.
شركت‌كنندگان در اين مراسم فرياد مي‌زدند "آمريكاي خائن از عراق خارج شو".
آنان پلاكاردهايي هم در داست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود دولت عراق از ملت خود حمايت نمي‌كند."
نصار الربيعي نماينده فراكسيون پارلماني جريان صدر در واكنش به اين اقدام گفت دولت عراق تنها مانند ويترين براي نشان‌دادن چهره خوب از آمريكا در جهان است.
وي گفت: بايد پرسيد آيا مسوولان دولت عراق تنها عروسك‌هايي هستند كه براي نشان دادن چهره‌اي دروغين از آمريكا در جهان به كار مي‌آيند؟
بها الاعرجي عضو پارلمان عراق از جريان صدر نيز گفت نيروهاي آمريكايي وارد منزل عامري شده و وي را همراه زن و فرزندانش كشته‌اند.
وي افزود: «نيروهاي آمريكايي در تلاش‌اند به هر شيوه‌اي شده جريان صدر را دور كنند و آن را به رويارويي با اين نيروها بكشانند اما ما از برادران خود مي‌خواهيم آرامش خود را حفظ كنند.»
آمريكا در تلاش است جريان صدر را به انزوا بكشاند و وزارت دفاع اين كشور نيز نيروهاي ارتش مهدي وابسته به اين جريان را گروهي داراي تاثير منفي بسيار بر اوضاع امنيتي عراق و يكي از عوامل خشونت‌هاي طايفه‌اي اعلام كرده است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

چشم بر کارهاي اهريمني ببند  
See No Evil

کارگردان: گريگوري دارک. فيلمنامه: دان مديگان. موسيقي: تيلر بيتز. مدير فيلمبرداري: بن نات. تدوين: اسکات ريختر. طراح صحنه: مايکل رامپف. بازيگران: گلن جيکوبز/کين[جيکوب گودنايت]، کريستينا ويدال[کريستين]، لوک پگلر[مايکل]، سامانتا نوبل[کيرا]، مايکل جي. پاگان[تايسن]، ريچل تيلر[زوئه]، استيون ويدلر[فرانک ويليامز]، پني مک نيمي[مليسا]، کريگ هورنر[ريچي]، ميکائيل وايلدر[راسل]، تيفاني لمب[هانا آندرس]، سسيلي پولسون[مارگرت]. ٨٤ و ٨٢ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا. نام هاي ديگر: Eye Scream Man، The Goodnight Man، Goodnight.
هشت جوان که مرتکب جرائمي کوچک شده اند، در حين گذراندن يک دوره بازپروري محکوم به تميز کردن هتلي متروک و قديمي به نام بلک ول مي شوند. مامور پليسي به نام فرانک ويليامز که سال ها قبل يکي از بازوهايش را هنگام دستگيري يک قاتل از دست داده، مسئول مراقبت از اين هشت مجرم جوان مي شود. اما با رسيدن به هتل و مشاهده وضعيت اسف بار آن همگي دچار وحشت مي شوند، چون به نظر نمي رسد اين مکان وسيع در فرصت کوتاهي که به آنها داده شده، قابل تميز کردن باشد. اما ترس واقعي زماني آغاز مي شود که جيکوب گودنايت، قاتلي روان پريش که در هتل مخفي شده، شروع به شکار يکايک آنها مي کند.

چرا بايد ديد؟
چشم بر کارهاي اهريمني ببند يا به شکل کوتاهش بد نبين اولين تجربه سينمايي[البته از نوع متعارف آن] گريگوري دارک متولد ١٩٥٧ لس آنجلس است که تاکنون با نام هاي جعلي فراوان- از جمله گريگوري و الکساندر هيپوليت- بر انبوهي از فيلم هاي پورنوگرافيک يا ويدئوکليپ هاي هيپ هاپ امضا انداخته است. حضرت ايشان دو بار برنده جايزه بهترين کارگرداني از X- Rated Critics' Organization, USA براي فيلم هاي شيطان درون خانم جونز ٣: شروعي تازه و ٤: آخرين خشم[١٩٨٦] بوده!!!!!عجب جوايزي در کار بود و ما نمي دانستيم!!!!!!
آن طور که قراين برمي آيد جناب ايشان ارضاي تمنايات جسماني را سرمشق تمامي کارنامه خود کرده و اينجا نيز به جاي نشان دادن صحنه هاي آن چناني کوشيده با نشان دادن هر چه بيشتر خشونت همان کاري را بکند که با سکس مي کرده است. و الحق و انصاف که براي دوستداران فيلم هاي ترسناک از نوع قصابي هاي هر چه بديع تر آدم ها، خوراک مناسبي فراهم آورده است. همه ٨ ميليون دلار بودجه فيلم صرف همين عمليات پر از خون و خون ريزي شده و بايد ممنون بود که ايشان تملايلات آدم کشانه خود را محدود به روي پرده کرده اند و گرنه يک عمليات پر خرج روي دست پليس آمريکا براي دستگيري خود مي گذاشت. از همه مهم تر فروش ١٥ ميليون دلاري چشم بر کارهاي اهريمني ببند است که نشان مي دهد فيلم مشتريان خود را يافته و همه آن اداهاي ارجاع به مذهب[اطوارهاي مد روز] به عنوان ريشه جنايت هاي گودنايت که قرار بوده به بنيادگرايي و ترويسم پيرامون اشاره داشته باشد، کشکي بيش نيست!
نقش قهرمان اصلي فيلم را قهرمان کشتي آمريکايي بازي کرده، که اولين حضور او در برابر دوربين محسوب مي شود. چشم بر کارهاي اهريمني ببند يک محصول ترسناک نوجوان پسند با حضور نوجوان هاست[البته نه نوجوان هايي که روحيه اي سالم دارند]. پس لطفاً هر کس دليلي براي ديدن يا نديدن آن پيدا کند. چون شخصاً به هيچ قيمتي حاضر به ترغيب حتي يک نفر براي تماشاي اين فيلم نيستم!
ژانر: ترسناک.

لینک دانلود
این فیلم را می توانید از طریق لینکهای زیر دانلود کنید
http://tryor.com/files/3630/Ne.vizhu.zla.DVDScr.part1.rar.html
http://tryor.com/files/3665/Ne.vizhu.zla.DVDScr.part2.rar.html
http://tryor.com/files/3678/Ne.vizhu.zla.DVDScr.part3.rar.html

سرور دو:
لینک دانلود مستقیم


را
هنمای دانلود
بعد  از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سای ت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انته ای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید رو ی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده  ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر ر سید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که  در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

مراسم بزرگداشت ناصر عبدالهي

مراسم بزرگداشت زنده ياد "ناصر عبدالهي"- خواننده پاپ روز شنبه نهم دي ماه سال جاري در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌‏شود.
"مهدي كاشي" مدير برنامه هاي زنده ياد عبدالهي با بيان اين مطلب افزود: اين مراسم از سوي امور موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با همكاري بنياد نويسندگان و هنرمندان روز شنبه كه مصادف با سالروز تولد اين خواننده پاپ است برگزار مي‌‏ شود. وي افزود: در اين مراسم كه ساعت 16 در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود هنرمندان و اساتيدي چون "محمد علي بهمني"،" پرويز پرستويي" ،" فريدون شهبازيان"،" علي معلم دامغاني" و ديگر آهنگسازان و خوانندگان برجسته حضور دارند. لازم به ذكر است فردا نيز ساعت 15 مراسم ياد بودي از سوي امور موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مسجد جامع شهرك قدس برگزار مي‌‏شود

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

صرفه جويي 75 درصدي در مصرف کارتريج و جوهر پرينتر با نرم افزار مفيد InkSaver v2.0

 

P30World.Comتمامی کاربرانی که با امور مرتبط با چاپ رایانه ای و کار با انواع چاپگر های کوچک و بزرگ رنگی و سیاه سفید لیزری و جوهر افشان سر و کار دارند، حتما بیشترین نگرانی آنها صرف بیش از اندازه جوهر چاپگر و در نتیجه گرانتر تمام شدن اثر حاصل چه برای خود چه برای مشتریان است. این داستان هنگام استفاده از چاپگر های رنگی مخصوصا جوهر افشان به اوج خود می رسد و بیش از پیش نیاز به صرفه جویی در مصرف جوهرحس می شود !

InkSaver 2.0 نام نرم افزاری قدرتمند و بسيار مفيد برای افرادی که به چاپگرها، بخصوص چاپگررنگی مجهز هستند ميباشد که به خوبی امکان کنترل و مدیریت میزان مصرف جوهر را می دهد و با محدودیت هایی که اعمال می نماید امکان داشتن بالاتر بازده از مصرف جوهر را به کاربران می دهد و موجب طولانی عمر مصرفی کارتریج های جوهر شما می شود.بنا به ادعا های وب سایت سازنده ی نرم افزار صرفه جویی تا حد 75 درصدی در هزینه و جوهر از قابلیت های قدرتمند و چشمگیر این نرم افزار است!

به ميزان صرفه جويی اين نرم افزار در جدول زير توجه کنيد:

ميانگين چاپ صفحه در يک هفته :

مقدار زمانی که
کارتريج باقی ميمونه
:

هزينه ی ساليانه ی کارتريج ها:

توسط InkSaver شما 50 درصد ميتونيد صرفه جويی کنيد

75 pages/week

4 weeks

455/year

Save $225/year!

50 pages/week

6 weeks

300/year

Save $150/year!

20 pages/week

15 weeks

120/year

Save $60/year!

 اين تصوير نیز شما را بيشتر با چگونگی تنظيمات InkSaver برای کاهش مصرف جوهر آشنا خواهد کرد.

برخی از ویژگی های خوب نرم افزار InkSaver 2.0 :

- تنظیم بسیار ساده برای بهینه سازی مصرف جوهر و صرفه جویی در آن.

- صرفه جویی در هزینه که عمر کارتریج شما را بالا برده و حتی به 4 برابر می رساند.

- کیفیتی بالاتر و بهتر از حالت رایج Draft که اکثر افراد برای صرف کمتر جوهر آن را انتخاب کرده و کیفیت را تا حد بالایی پایین می آورند!

- قابلیت تخمین میزان جوهر و هزینه مصرفی صرفه جویی شده شما.

- سازگاری با اکثر مارک های راتیج  و مطرح پرینتر مانند HP®, EPSON®, Canon®, Lexmark® و ....

- سازگاری برای کار با چندین پرینتر به طور همزمان به صورت parallel, USB و TCP/IP و ....

و ....

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

این نرم افزار با ویندوز های 2000, XP Home یا XP Professional سازگاری کامل دارد.

نسخه ی کامل آپلود شده ی نرم افزار همراه با کرک با حجم حدود 2.6 مگابایت در بخش نظرات ....

تصاویری از محیط نرم افزار : 1 , 2

English Explanations

برای دریافت نسخه ی کامل آپلود شده ی نرم افزار همراه با کرک با حجم حدود 2.6 مگابایت  ایجا را کلیک کنید

اين هم لينك مستقيم

اين هم سه نمونه از سريال هاي اين برنامه:
CCVF-TCVD-DGFZ-CVWK
CHWP-PBZK-JXKT-SKXZ
CJSC-ZVTJ-LWBN-MDDQ


 

دنیای موبایل

Splinter Cell - Double Agent

 لینک دانلود
برای دانلود فقط کافیست روی لینک بالا کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


فتوی پیر مغان دارم و قولیست قدیم

فتوی پیر مغان دارم و قولیست قدیم
چاک خواهم زدن این دلق ریایی چه کنم
تا مگر جرعه فشاند لب جانان بر من
مگرش خدمت دیرین من از یاد برفت
بعد صد سال اگر بر سر خاکم گذری
دلبر از ما به صد امید ستد اول دل
غنچه گو تنگ دل از کار فروبسته مباش
فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن
گوهر معرفت آموز که با خود ببری
دام سخت است مگر یار شود لطف خدا
حافظ ارسیم و زرت نیست چه شد شاکر باش

 

که حرام است می آن جاکه نه یار است ندیم
روح را صحبت ناجنس عذابیست الیم
سال​ها شد که منم بر در میخانه مقیم
ای نسیم سحری یاد دهش عهد قدیم
سر برآرد ز گلم رقص کنان عظم رمیم
ظاهرا عهد فرامش نکند خلق کریم
کز دم صبح مدد یابی و انفاس نسیم
درد عاشق نشود به به مداوای حکیم
که نصیب دگران است نصاب زر و سیم
ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم
چه به از دولت لطف سخن و طبع سلیم

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

جمله روزانه

7 دی
آنچه از تو انسان ساخته هیآت ظاهری ات نیست، شعور نهانی است که جسم را مملو می کند – ذهن، جان، خدا، اسم اش را هر چه می خواهی بگذار.
وین دایر

فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com

**************

"غير ممكن وجود ندارد"
اگر غيرممكن وجود نداشته با شد،پس هر كاري امكان پذير است.با اين وجود به دو دليل برخي افراد در كارهايشان ناموفق اند: اولا در پاسخ به مسئوليتها و فرصتهاي پيش آمده از خود مقاومت و شكيبايي نشان نداده و در اجراي كارها سهل انگاري كرده اند، ثانيا راه و روش انتخابي آنها نادرست بوده است.

فرستنده:
s_ir62@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

بالاترین عبادت، عفت شكم و شهوت است
امام محمد باقر (ع)

 

 

نکات ريز خانه داري
mitramrz@yahoo.com

بخش دوم : نکاتی درباره ی نگهداری و استفاده از مواد غذایی

بریدن آناناس
بهترین راه برای بریدن آناناس آن است که آناناس را به چهار قسمت و به صورت طولی برش بزنید . سپس وسط میوه را که کمی سفت است جدا کنید و بقیه را مانند خربزه یا طالبی با چاقو ببرید.

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

ناخن جويدن

چرا کودکان ناخن هاي خود را مي جوند؟
بعضي از عللي که باعث مي شوند کودکان ناخن هايشان را بجوند شامل موارد زير است: 1- استرس و نگراني 2 – تقليد از ديگر کودکان 3- يک مرحله تغيير از مکيدن شست 4- وجود ناخن هايي که به درستي آراسته نشده اند مانند ناخن هاي بلندي که احتياج به کوتاه کردن دارند.

چطور مي توانيم عادت ناخن جويدن را در کودکان از بين ببريم؟
در درمان اين عادت بايد به علت آن توجه کنيم. اگر کودک شما تحت فشارهاي روحي و عصبي فراواني قرار دارد سعي کنيد اين فشارها را کم و يا تعديل نماييد. بطور مثال سعي کنيد شرايط و موقعيت هايي را که کودک شما در آنها دچار اضطراب و نگراني مي شود مانند خستگي، تماشاي يک برنامه مهيج يا درمانده شدن از انجام تکليف را بشناسيد و از بين ببريد و يا انها را به حداقل ممکن برسانيد.

کوتاه کردن ناخن هاي بلند به کودکان در ترک اين عادت بسيار کمک مي کند. با صاف کردن لبه ناخن (مثلا با سوهان) ناخن باعث اذيت کودک شما نمي شود.
توجه کودک را از جويدن ناخن دور کرده ، سعي کنيد تا کودک احساس خوبي نسبت به خودش پيدا کنيد يا درواقع به او اعتماد به نفس بدهيد.
تنبيه و شرمنده کردن کودک به هيچ وجه اثري درترک اين عادت نخواهد داشت. اگر کودک شما کمي بزرگتر شده و درصدد است با استفاده از دستکش يا استعمال محلول هاي تلخ و بد مزه بروي انگشتان اين عادت را ترک نمايد نبايد اجازه دهيد تا از اين روشها استفاده کند. تنها تصميم کودک شماست که براي از بين بردن اين عادت کارساز خواهد بود .

آيا با بزرگ شدن کودک اين عادت با او خواهد ماند؟
بيشتر کساني که ناخن خود را مي جوند در نهايت آنرا ترک خواهند کرد. بيشتر از 75 درصد از کساني که ناخن هايشان را در دوران جواني مي جوند تا سن 35 سالگي آنرا ترک ميکنند.
http://lover-than-love.mihanblog.com

 

 

صهیونیسم
komeil_fa84@yahoo.com

18- مهره چيني و سيطره صهيونيست ها در آمريكا دور اول رياست جوج دبليو بوش

1. اري فليشر.......... دبير مطبوعات كاخ سفيد
2. جاش بولتن …………………… معاون رئيس كاركنان كاخ سفيد
3. كن ملمن .............. مدير سياسي كاخ سفيد
4. ديويد فرام ............ منشي كاخ سفيد
5. براد بليكمن............ مدير هماهنگي كاخ سفيد
6. داو زقيم .............. معاون وزير دفاع(مالي)
7. پل ولفوويتز............ جانشين وزير دفاع
8. لوئيس ليبي ............. رئيس كاركنان معاون اول رئيس جمهور
9. آدام گولدمن ........... رابط كاخ سفيد و جامعه يهوديان آمريكا
10. كريس گرستن............. دستيار اول معاون اداره كودكان و خانواده هاي كاخ سفيد
11. اليوت ابرامز ......... مدير دفتر شوراي امنيت ملي در امور دموكراسي حقوق بشر و عملياتهاي بين المللي
12. جرج دبيليو بوش ....... رئيس جمهور آمريكا
13. مارك وينبرگ............ معاون وزير خانه سازي و توسعه شهري در امور عمومي
14. داگلاس فيث............. معاون سياسي وزارت دفاع
15. ميكائيل چرتف ......... رئيس بخش جنائي وزارت دادگستري
16. دانيل كرتزر .......... سفير آمريكا در اسرائيل
17. كليف سوبل............. سفير آمريكا د رهلند
18. استوارت برنستين........ سفير آمريكا در دانمارك
19. نانسي برينكر.......... سفير آمريكا در مجارستان
20 فرانك لاوين............. سفير آمريكا در سنگاپور
21. ران ويزر ............. سفير آمريكا در چك اسلوواكي
22. مل سمبلر .............. سفير آمريكا در ايتاليا
23. مارتين سيلوستين......... سفير آمريكا در اروگوئه
24. لي لفكوويتز ........... معاون دستيار رئيس جمهور و مدير شوراي سياست داخلي
25. ريچارد پرل ........... مشاور خارجي بوش و رئيس كميته سياست دفاعي پنتاگون
26. ريچارد هاس............ مدير برنامه ريزي استراتژيك در وزارت امور خارجه آمريكا
27. هنري كيسينجر.......... عضو كميته سياست دفاعي پنتاگون
28. جيمز شليزينگر......... عضو كميته سياست دفاعي پنتاگون
29. رابرت راليچ........... معاون وزير بازرگاني آمريكا
30. رابرت ساتلوف ......... مشاور امنيت ملي آمريكا
31. نيل سمبلر ............. رئيس ستاد سياست گذاري بوش و مشاور مالي و قانوني بوش كه در جامعه يهوديان بنيادگراي آمريكا مشهور است.
32. جوشوابولتن ............ رئيس ستاد سياست گذاري بوش و مشاور ملي و قانوني بوش كه در جامعه يهوديان بنيادگراي آمريكا بسيار مشهور است.
33. استيون گلد اسميت....... مشاور بوش در سياست داخلي و ارتباط با يهوديان
34. دانيل ساول ........... رئيس ناسا
35. مارك وينبرگ............ معاون وزير خزانه داري آمريكا
36. روث ديوس ............. رئيس انستيتو روابط خارجي آمريكا
37. لينگوين بلوم فيلد …………… معاون وزير خارجه در امور نظامي

كليه آمار فوق مطابق با اولين سالهاي به قدرت رسيدن جرج دبليو بوش در كاخ سفيد مي باشد وفقط جهت اطلا ع از عمق نفوذ صهيونيسم بيان مي شود .

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

ایرج اما در این میانه می کوشد تا با آخرین نیروی خویش جلوی خونریزی را بگیرد و برادران را از دشمنی باز دارد.
پس، بودا وار بر آن می شود که این قدرت جهنمی را واگذارد و ترک خان و مان گوید:
بسنده کنم زین جهان گوشه ای
به کوشش فراز آورم توشه ای
اما دیگ آز به جوش آمده است. آن نیمه ی قدرت طلب و سلطه جو به طغیان آمده است. جهنم درون شعله می کشد. من کینه خواه و کینه ورز به تکاپو در آمده است. همان نیمه ی ما که بارها در تاریخ سربرآورده است و زمین و زمان را به آشوب کشیده است. پس با دل پرخشم و سر پر زباد:
یکی خنجر از موزه بیرون کشید
سراپای او چادر خون کشید.
داستان به اوج رسیدو طبل آخر. آخرین گوشه ی پنهان بازی!
سر تاجور از تن پیلوار
به خنجر جدا کرد و برگشت کار
آتش خاموشی گرفت. قدرت از خون سیراب شد. پوزه از خون بباید شست! بر پیکر کشته بارگاه باید برافراشت و او را به پرستش گرفت. پس:
بیاکند مغزش به مشک و عبیر
فرستاد نزد جهانبخش پیر
و نخستین بودای خندان ما، چنین به خون می نشیند!

 

 

مشکان
info@moshkan.com

پنجشنبه: پرچین راز

باز هم قلم و کاغد و خاطرات تو
چکار کنم این شعر نشود برای تو
تمام حرف من از نگاه هایی است
که تکرار میشود مثل روز نخست
دلم خسته است و فرار می کند
از این نگاه های عاشق که هدیه های توست
بس است ...
تمام واژه ها به سمت تو اند
و کاش گم شود در این غزل خاطرات تو

یه کوچولو :
امروز باران جا پای قدم های تو را بوسید
فردا است که جا پای تو را گل بنشانند
 

 

 

مصحف
@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة البقرة آيات: 286 محل نزول: مدینه

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَكْتُبُوْهُ صَغِيرًا أَو كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 282

 

ترجمه فارسي مکارم

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه بدهى مدت‏دارى (به خاطر وام يا داد و ستد) به يكديگر پيدا كنيد، آن را بنويسيد! و بايد نويسنده‏اى از روى عدالت، (سند را) در ميان شما بنويسد! و كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد، نبايد از نوشتن -همان طور كه خدا به او تعليم داده- خوددارى كند! پس بايد بنويسد، و آن كس كه حق بر عهده اوست، بايد املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست بپرهيزد، و چيزى را فروگذار ننمايد! و اگر كسى كه حق بر ذمه اوست، سفيه (يا از نظر عقل) ضعيف (و مجنون) است، يا (به خاطر لال بودن،) توانايى بر املاكردن ندارد، بايد ولى او (به جاى او،) با رعايت عدالت، املا كند! و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر اين حق) شاهد بگيريد! و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، انتخاب كنيد! (و اين دو زن، بايد با هم شاهد قرار گيرند،) تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند و شهود نبايد به هنگامى كه آنها را (براى شهادت) دعوت مى‏كنند، خوددارى نمايند! و از نوشتن (بدهى خود،) چه كوچك باشد يا بزرگ،ملول نشويد (هر چه باشد بنويسيد)! اين، در نزد خدا به عدالت نزديكتر، و براى شهادت مستقيم تر، و براى جلوگيرى از ترديد و شك (و نزاع و گفتگو) بهتر مى‏باشد; مگر اينكه داد و ستد نقدى باشد كه بين خود، دست به دست مى‏كنيد در اين صورت، گناهى بر شما نيست كه آن را ننويسيد ولى هنگامى كه خريد و فروش (نقدى) مى‏كنيد، شاهد بگيريد! و نبايد به نويسنده و شاهد، (به خاطر حقگويى،) زيانى برسد (و تحت فشار قرار گيرند)! و اگر چنين كنيد، از فرمان پروردگار خارج شده‏ايد از خدا بپرهيزيد! و خداوند به شما تعليم مى‏دهد; خداوند به همه چيز داناست «282»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید

 


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

eshge.mahdi@gmail.com

يكى از علماى بزرگ سنّى به نام ابن حجر هيتمى درباره امام باقر عليه السلام مى نويسد:
«محمّد باقر به اندازه اى گنج هاى پنهان معارف و دانش ها را آشكار ساخته، حقايق احكام و حكمت ها و لطايف دانشها را بيان نموده كه جز بر عناصر بى بصيرت يا بد سيرت پوشيده نيست و از همين جاست كه وى را شكافنده دانش و جامع علوم و برافروزنده پرچم دانش خوانده اند.»

 

سالروز شهادت پنجمين امام شيعيان، حضرت امام محمد باقر (ع) تسليت باد

 

 

viski_601@yahoo.com

در شهري به نام زندگي رودي جاريست به نام (محبت اين رود به آبراهي جاريسست به نام (دوستي) اين آبراهه به آبگيري جاريست به نام (عشق) اين آبگير به حوضچه اي جاريست به نام (وفا) و تمامي اينها به منجلابي جاريست به نام (جدايي)

 

 

maghi_a@yahoo.com

قدرت كلام

قدرتي كه دركلام رايج بين بشر وجود دارد ازدرك بشر و احساس او تجاوز نمي كند. اما درروح چيزي فراتر از درك و ظريف تر از احساس است؛ چگونه آنرا به كلام ترسيم نماييم؟

 

 

l_bolour@yahoo.com

چشمانتان را باز نگهداريد!

در صورتيکه با تلفن همراه شما تماسي بر قرار شد و در آن شخص يا اشخاصي ادعا نمودند که از مهندسين شرکت مخابرات هستند و قصد چک کردن خط شما را دارند و از شما تقا ضا نمودند که هر عددي را شماره گيري کنيد بدون هيچ گونه شماره گيري فورا تماس را قطع کنيد چون شرکتي جعلي از اين طريق به سيم کارت شما دسترسي خواهد يافت و از طريق خط شما و با هزينه شما تماسهاي تلفتي بر قرار خواهد کرد
تمامي کاربران تلفن همراه توجه داشته باشند که در صورتيکه با شما تماسي برقرار شدو در نمايشگر گوشي شما اين پيغام ظاهر شد( XALAN ) از پاسخ دادن به ان خودداري نماييد و تماس را به سرعت قطع کنيد در صورت جواب دادن به تماس گوشي شما ويروسي خواهد شد اين ويروس اطلاعات IMEI و IMSI را از روي گوشي و سيم کارت شما پاک خواهد کرد که اين امر باعث قطع ارتباط شما با شبکه تلفن خواهد شد و شما مجبور خواهيد شد گوشي ديگري خريداري نماييد
لطفا به منظور متوقف کردن اين کار پيغام را براي ديگر دوستان نيز ارسال نماييد

 

 
atreseeb@yahoo.com

درد و دل

Salam
omidvaram haleton khob bashe. man kamelan ba nazare khanome ya agha ba email
n_sahra78@yahoo.com ba onvane yek enteghad movafegham va vaghean harfe dele kheiliha ra zade .man vaghean fekr mikonam behtar nist ke ye nashrie kare khodesho kami banezarate bishtar anjam bede.man az azaye goroh hastam va ye bar ham be aghaye ghafari vase lahne nasahihe neveshtehashon enteghad kardam. inke kasi ba ye tafakkori moshkel dare va ya az ye nafar khoshesh nemiad dalil nadare ke ye barkhorde injori kone va goroho moteshanj kone chon ta jaii ke man darbare mailhaye shakhse ishon peigiri kardam va baresi aslan hes nemikonam ke az roye mantegh minevisan dar javabe enteghade man goftan mikhan be jameh yad bedan Na goftan ro va inke mardon harfe deleshono bezanan va natarsan,in eideh kheili khobie ama aya moshkele alodegi hava faghat male in dore riasat jomhorie ,hame jaye donya mardome aadi be khodeshon ejaze nemidan bihava az hokomat harf bezanan chon motaghedan hame daneshe siasi nadaran,ama dar Iran hame mardom motekhases hastan.in agha Ehsan ham fekr nemikonam karshenas bashan kashki ye bar ba ye email sai mikardan be ma ye paiam bedan ke ma ehsas konim darim ye bahse manteghie bedone taasob mikhonim. az inke darbare aghaye khatami ham badgoii beshe vaghean sahih nist tarikh hamishe haminjorie yeki miad va yeki mire ,ma bayad dars begirim na inke tahghir konim va kari nakonim.in aghaye ghafari haleshon ke bad bashe enteghad mikonan har chi ham beshe migan ,be har hal inkare ishon kamelan ba ye kare gorohi dar tazade va fekr mikonam be shoma vajebe beheshon tazakor bedin.omidvaram shahede in bashim ke beonvane modire goroh be hame hagh bedin nazar bedan ama ba raayate ehteram.mage nemigim mikhaim demokrasiro tamrin konim? pas alan ye jameh kochike esmesham gorohe mobine,az haminja shoro konim.
Ya Hagh

Atreseeb.Montreal

 

 

s_th_2006@yahoo.com

چهارده سوال از آقای یادداشتهای همینجوری

1- علت پیدایش دوم خرداد چه بود؟
2- چه کسی یا چه کسانی جامعه را آنچنان کردند که دوم خرداد بوجود آمد؟
3- چرا مردم با میل و رغبت در دوم خرداد 76 به خاتمی رای دادند ولی در تیر 84 به گروه خاتمی رای ندادند؟
4- رابطه دولت سازندگی با دولت دوم خردادیها چه بود؟
5- دولت و حکومت برای چه کسانی است ؟ چوپان ، مردم عادی و رهگذر یا فرهیختگان و دانشمندان؟ یا متعلق به همه؟
6- سرنوشت قتلهای زنجیره ای چه شد ؟ چرا خاتمی جواب نداد؟
7- در مجلس دوم خردادیها ، چرا قوانین ضد مردمی مثل حذف قانون استخدامی تصویب شد؟
8- در دو دولت قبل و مخصوصا دولت قبل شاهد تاسیس شرکتهای خصوصی بودیم که با وامهای کلان مردم که برای یک سری افراد خاص اعطا شد و تمامی پروژه های دولتی به نام خصوصی سازی به این شرکتها سرازیر شد. چرا؟
8- رابطه آقازاده های هاشمی که از بچگی مدیر به دنیا آمده اند با دولت دوم خردادیها چه بود؟
10- عامل فقر و گرانی چه کسی یا کسانی بودند؟
11- چرا مردم به احمدی نژاد رای دادند؟
12- غارت بیت المال مردم در چه دولت هایی اتفاق افتاد؟
13- رشوه های کلان در چه دولت هایی رونق گرفت؟
14- بعد از چند دولت مختلف که آمدند و رفتند ، و هر دفعه واپس زده شده اند ، براستی چه کسانی شایسته حکومت بر مردم هستند؟

 

 

mafiaxxx2006@yahoo.com

سلام به تمام دوستان عزيز. مهمون جديد هستم صحبتهايي دارم كه بد نيست راجع به اونها حرف بزنيم

تجربه  

سالها پيش وقتي بچه بوديم مادرمون به ما مي گفت فرزندم زندگي راه و رسم هايي داره ، تو جوون هستي و بايد تجربه كسب كني زندگي پايين و بالا داره ، پستي و بلندي داره ، بايد باهش كنار بياي بايد سعي كني در بهترين زمان بهترين تصميم رو بگيري تا پشيمون نشي بايد تجربه قديمي ها رو گوش كني و از اونها عبرت بگيري و ياد بگيري .

و البته ميگفت هميشه سعي كني همه چيزها رو خودت تجربه نكني از تجربيات ديگران استفاده كني ، شايد تجربه اي كه خودت ميكني باعث ميشه راهي رو كه چند سال رفتي تا اون تجربه كني رو حروم كنه و بعد چندسال دوباره با وقت و هزينه زيادي كه صرف ميكني بايد برگردي و از راه تازه اي اون كارت رو انجام بدي . ميگفت : شايد تجربه اي كه ميكني ارزش هزينه اي رو كه براش مي دي رو نداشته باشه .

راستي مادرمون چيزهاي خوب و درستي مي گفت يا نه ؟

يا بايد بشينيم اينها رو هم تجربه كنيم بعد نظرمون رو بديم ؟

كدوم راه درسته كدوم غلط ؟

كي ميدونه ؟

دلم ميخواد نظرات دوستام رو هم بدونم كلا تجربه چيه ؟ ايا حرف هاي پيرمرد و پيره زناست ، بابا بزرگ و مادر بزرگ هاست ؟ اصلا به درد مي خوره ؟ در تاپيك بعدي راجع به يك تجربه اي كه مادرمون داشت و واسمون تعريف كرد رو براتون صحبت مي كنم 

فعلا باي 

 

.

bidari57@yahoo.com

کاهش رای هاشمی ، شکست احمدی نژاد!

۱- از آنجا که برادران و خواهران عزیز اصلاح طلب از هر چیز کم بیاورند محال ممکن است از رو کم بیاورند ، در روز روشن ادعا می کنند پیروز انتخابات ۲۴ آذر آنها بوده اند. البته اگر دستیابی به ۴ کرسی از ۱۵ کرسی شورای شهر تهران پیروزی محسوب می شود (تازه اگر هادی ساعی را اصلاح طلب به حساب آوریم!) بنده هم به حضرات به خاطر این فتح خیبر تبریک عرض می کنم.چند کیلو سنگ پای قزوین هم پیشکش!

۲- راجع به حضرت «استوانه» نمی خواستم چیزی بنویسم اما برخی از همان حضرات اصلاح طلب مثل جناب ابطحی (راستی از نایب الامام سید حسن ابطحی چه خبر؟!) که تا دیروز امپریالیسمشان هاشمی بود الان رای او را تبدیل به چماقی برای کوبیدن دولت کرده اند و لذا لازم است توضیحی در خصوص رای هاشمی بدهم:

همان طور که دوستان مطلعند نمایندگان مجلس خبرگان به صورت استانی انتخاب می شوند. رای ۱میلیون و ۵۶۴ هزاری هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۲۴ آذر در حقیقت رای او در استان تهران است نه شهر تهران. جالب است بدانید در انتخابات ریاست جمهوری (سوم تیر) در استان تهران ۵ میلیون و ۳۶۷ هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد ۳ میلیون و ۲۷۹ هزار به محمود احمدی نژاد و ۱ میلیون و ۹۶۵ هزار نفر به هاشمی رای دادند. اینجا و اینجا را ببینید. با این تفاصیل اگر بخواهیم قضاوت واقعی ( و نه تبلیغاتی ) بکنیم ، آرای هاشمی در استان تهران نسبت به انتخابات سال قبل نه تنها افزایش نیافته بلکه حدود ۴۰۰ هزار رای کمتر هم شده است.

۳- نکته جالب اینکه اصلاح طلبان درباره رای آیت الله مصباح در مجلس خبرگان هیچ سخنی نمی گویند. علیرغم این همه تبیلغات منفی علیه آقای مصباح ، رای او نسبت به دوره قبلی انتخابات خبرگان افزونتر شده و چند رتبه بالاتر آمده است. البته در عوض به جای گیر دادن به آقای مصباح ، رای نیاوردن آیت الله خوشوقت را بهانه کرده اند که بنده خدا نه در لیست جامعتین بود نه تبلیغات درست و حسابی داشت. حضرات مدعی اند که چون آقای خوشوقت رای نیاورده ، مردم به افراطی گری(!) رای نداده و اعتدال را برگزیده اند. خدا را شکر که آقایان مشکینی ، یزدی ، جنتی ، مصباح و... هم بالاخره جزو معتدلین شدند!

 

 

didar_bkh@yahoo.com

مبارزه فرهنگي 

مبارزه با فرهنگ غالب را نبايد فقط مبارزه با اشخاصي كه بر مسند قدرت تكيه زده اند و يا متخصصيني كه به شكلي از حقوق بگيران آنان به شمار مي آيند خلاصه كرد بلكه بيشتر و مهمتر از آن مبارزه عليه فرهنگ و ارزشهايي است كه هر روزه به وسيله آنها در رسانه ها و كلا در جامعه تبليغ و ترويج مي شوند و به طريقي كوشش مي شود تا سنتهاي كهن و قرون وسطايي در ميان مردم رواج پيدا كرده و ماندگار شود كه اين خود بار ديگر عاملي براي بقاي آنها و فرهنگ منحطشان خواهد بود .بايد كه مبلغان مردسالاري را در زمينه فرهنگي خلع سلاح كرد .و اين تا زمانيكه ما خود در اين مورد ضعف داريم و تا حد زيادي خود حامل فرهنگ مسلط هستيم و آن را بازتوليد مي كنيم شدني نيست .در اينجا به نمونه هايي اشاره مي كنم
اگر در اين رژيم وجود زن فقط زماني محسوس است كه مادر باشد بايد آن را به زير سوال برده و يادآور شويم انتخاب مادر شدن يا نشدن تنها در اختيار زن است.و زن قبل از مادر شدن شهروند جامعه است و بايد كه از تمام حقوق شهروندي برخوردار شود
اگر غيرت و ناموس را آويزه گوش مردان ميكنند تا بتوانند هر چه بيشتر نه تنها زنان بلكه تمام جامعه را تحت كنترل داشته باشند مكانيسمهاي مختلف اعمال قدرت بر زنان را افشا كنيم و در برابر آن بايستيم
زماني كه يك مبارز زن و فمينيست را فاحشه مي خوانند اين سلاح را بي اثر كرده و نخواهيم با كساني كه در صدد هستند با ارزشهاي پوسيده خود مانع از پيشبرد افكار نوين شوند چك و چانه بزنيم .در جواب اين تهمت ها بياييم و خواهان رسيدگي به مشكلات زنان به عنوان يكي از آسيب پذيرترين اقشار جامعه شويم .تن فروشي معلول جامعه اي است كه برابري و عدالت اجتماعي در آن كلمه ي نامفهومي است و در يك كلام تبعيض در آن امري عادي است كه در آن زنان سرپرست خانواده از حمايت قانوني و اقتصادي برخوردار نيستند .كه مرز گناه كردن از ديد مذهب و جرم مخدوش است و در خيلي از موارد يكي انگاشته مي شود .اگر اين پديده وجود دارد به خاطر اين هم هست كه خريداراني دارد اگر جرم است خريدار آن هم مجرم است و تا وقتي كه با عامل وجودي آن مبارزه نمي شود حتي بايد زنان تن فروش هم بتوانند تشكيلات صنفي خود را داشته باشند تا از منافعشان مثل داشتن مراكزي براي رسيدگي به نيازهاي بهداشتي پزشكي و حقوقي شان پشتيباني شوند مراكزي كه آنها را در آموزش شغلي و حرفه اي مدد رساند و در پيدا كردن شغل راهگشا و راهنماي آنان باشد
بايد كه شفاها و كتبا و در عمل به حذف حضور زنان خاتمه داد در گفتارها و نوشته هايمان وقتي از مردم كارگران دانشجويان و يا از هر گروه اجتماعي ديگر سخن به ميان مي آوريم به عمد كلمه زنان را با آن همراه كنيم تا گوش مردم عادت كند كه موجودي به نام زن هست
امري كه حقوق انساني ديگري را در جايي پايمال كند امري است كه به تماميت يك جامعه ربط دارد و خصوصي نيست .در برابر اعمال خشونت به هر شكلش بايد كه حساس و معترض بود .بايد كه انواع آن را شناخت براي مثال خشونت به زنان و كودكان در خانه در خيابان شكل بارز آن متلك گويي در مدرسه محل كار دانشگاه زندان و غيره
مهمترين علت وجود قتلهاي ناموسي در جامعه ما فرهنگ جاافتاده دوران برده داري است كه در مقابل هر زن و يا فرزند دختر خواهر و حتي دختر عمو مرد و يا مرداني وجود دارند كه صاحب وي بوده و اختيار تام آن را به مانند شيء و ملكي دارا ميباشند
در اين مورد و همينطور خودسوزي (كه نمونه هاي آن را دوست عزيز و گرامي در شماره اي از روزانه بيان كردند)خودكشي و افسرده گي در ميان زنان ايراني بايد كه به خصوص مردان ايراني گيرنده هاي حسي خود را آموزش دهند بايد كه حساس و معترض و نقاد بود .با آن مدارا نكنيم
در گزارش هاي مربوط به خشونت در خانواده معمولا زنان و كودكان به عنوان قربانيان اصلي و مردان به عنوان افراد خاطي قيد مي شوند .چون بنا بر آمار جهاني حدود 90 درصد از قربانيان خشونت خانگي زنان و حدود 10 درصد مردان هستند .مردان نيز مورد سوءاستفاده زنان قرار مي گيرند اما بخش عمده خشونت خانگي بويژه موارد مرگ آور و خطرناك آن از سوي مردان عليه دختران و زنان خانواده صورت مي گيرد همچنين مرداني كه مورد خشونت زنان قرار گرفته اند پس از ترك او با تهديد جاني مواجه نيستند اما دوره پس از ترك مرد براي زن مي تواند بسيار خطرناك باشد
اگر به يك فعال سياسي و فرهنگي دستگير شده در ايران به غير از صدها برچسب كه به وي زده مي شود يكي از آنها داشتن رابطه از ظن آنان نامشروع است به جاي اينكه انرژي و وقت خود را سر تكذيب و يا تاييد چنين اتهاماتي تلف كنيم بايد كه اين چماق اخلاقي و ارزشي را از دست رژيم گرفته و اجازه ورود به حريم خصوصي افراد را ندهيم

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

تقدير از اقدام غيرتمندانه يك جوان ايراني


براي ديدن عکس با اندازه بزرگتر روي تصوير کليک کنيد

رضا امير خاني رمان نويس مسلمان و نويسنده رمان من او و داستان سيستان در سايت لوح از اقدام تحسين برانگيز و غيرتمندانه يك جوان ايراني تقدير كرد.
متن يادداشت اميرخاني بدين شرح است :

دوست ناديده‌ام آقاي سيد جليلِ كاظمي‌تبار، هفده ساله، از استعدادهاي درخشانِ بابل، تقدير مي‌كنم از تو. يعني قدر مي‌دانمت. نه به خاطرِ مدالِ نقره‌ي جهانيِ المپياد رياضي اسلووني 2006 كه همين چند هفته‌ي پيش گرفته‌اي. قدر مي‌دانمت نه به خاطرِ آن چيزي كه بر سينه‌ات زدند؛ بل به خاطرِ آن چيزي كه در سينه‌ات نهاده‌اند. آن‌چيزي كه بر سينه‌ات زده‌اند، تازه اگر اصل باشد، آب كه ببيند سياه مي‌شود، اما آن چيزي كه در سينه‌ات نهاده‌اند، دريايي‌ است و تو آموخته‌اي شناوري را كه عاشقان حرمِ عشق در اين بحرِ عميق، غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده.
تقدير مي‌كنم از تو؛ نه از طرفِ خودم كه هيچ‌كاره‌حسن باشم در ميداني كه تو هستي. تقدير مي‌كنم نه از طرفِ يك سمپاديِ قديميِ كه من باشم، از تو كه يك سمپاديِ جديدي هستي و نيك مي‌دانيم اهاليِ سازمان ملي پرورشِ استعدادهاي درخشان (سمپاد) -قديم و جديدش- در رسانه جايي ندارند.
تقدير مي‌كنم از تو، از طرفِ وزارتِ آموزش و پرورش كه اين روزها سخت سرگرمِ صدورِ بيانيه است براي لبنان و فلسطين، تقدير مي‌كنم از تو، از طرفِ يارِ دوازدهمِ لبنان و فلسطين و فوتبال و كوله‌پشتي و نرگس و هر چيزِ ديگر كه موردِ توجهِ عموم باشد، تقدير مي‌كنم از تو، از طرفِ همه‌ي روزنامه‌هايي كه عنوانِ اول‌شان بايد تو باشي، تقدير مي‌كنم از تو، از طرفِ نهادهاي حاميِ مقاومت كه اين روزها رشدشان نمايي است.
تقدير مي‌كنم از تو، از طرفِ خودم كه دستِ بالا يكي از اين بيست هزار سمپادي‌ام، نه... دستِ بالا يكي از اين هفتاد ميليون ايراني‌ام، نه... دستِ بالا يكي از اين شش مليارد انسانم...
تقدير مي‌كنم از تو از طرفِ يك انسان. به خاطرِ بي‌نظمي‌ات، به خاطرِ عدمِ رعايتِ پروتكل، به خاطرِ در آوردنِ پرچمِ جمهوريِ اسلامي از ميله‌ي پرچم‌هاي سالن كه قطعا امري است كه موجباتِ جلبِ توجهِ سايران را فراهم مي‌آورد...

تقدير مي‌كنم از تو، به خاطرِ نكته‌سنجي‌ات كه تا حريفت را با پرچمِ رژيمِ اشغال‌گرِ قدس نگريستي، به فراست دريافتي كه در مقابلِ يك رفتارِ غيرفردي، بايستي مقابله به مثل كرد. تقدير مي‌كنم از تو... باشد كه بياموزيم و بياموزند قدرشناسيِ حقيقي را در ميانه‌ي نرگس و رياستِ فدراسيون و وزارت و كوله‌پشتي و شوراها و...
تقدير مي‌كنم از تو، رفيقِ هفده ساله‌ام از طرفِ هفت ساله‌ها و هفت‌ ماهه‌ها و هفت روزه‌ها‌ي قانا...


مشخصاتِ كامل‌ :
سيدجليلِ كاظمي‌تبارِ اميركلايي
مدالِ نقره‌ي المپيادِ رياضيِ اسلووني 2006. سمپادِ بابل
توضیح دبیر :
سید جلیل کاظمی تبار امیر کلایی از نو جوانان استعداد درخشان بابل است که امسال موفق به کسب مدال نقره ی المپیاد جهانی ریاضی شده است.
بردن پرچم کشورها بر روی سن سالن موقع تقدیر ، خلاف پروتکل است ( البته از نوع غیر الحاقی ! و یا شاید...! ) ولی گویا سید جلیل وقتی این عمل را از طرف رقیب خود که از رژیم اشغالگر قدس بوده است ، می بیند، پرچم مقدس ایران را از روی میله های پرچم سالن در می آورد و چنان با شور و ایمان ، آن را روی صحنه جلوی سینه ی خود می گیرد که... ( بقیه ی ماجرا در عکس پیداست!)
...مؤمن در هیچ چارچوبی نمی گنجد!...

 

 

sun1971_h@yahoo.com

اپیدمی خدمت به خلق

در خبرها شنیدم 230000 نفر برای شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده بودند واقعآ آفرین گفتم برای این همه هم وطن مخلص که همه به شوق خدمت رسانی بسیج شده بودند و از سر و کول هم بالا می رفتند و هرزگاهی هم سر هم را زیر آب می کردند از هر ترفندی هم برای خدمت به خلق استفاده می کردند از گرفتن عکسهای هنری یا فوق هنری و مانکنی گرفته تا اهدا مبالغی به خبرنگاران برای قرار دادن در تیتر اخبار و شام و نهارهای "رای پارتی"1 و خلاصه هر نوعی که شما تصور کنید اصلآ انتخابات باعث افزایش خلاقیت جماعت مردم دوست می شود حالا حساب کنید این بندگان مخلص که فکر و ذکری هم جز خدمت به هم نوعان خود ندارند اگر حداقل نفری 5 میلیون خرج تبلیغات کرده باشند( که خیلی بیشتر از اینهاست ولی خوب ما هم به جیب خودمون نگاه کردیم فکر کردیم رقم درشتی گفتیم) می شود1150000000000 بله درسته این همه صفر خرج تبلیغات خدمت به خلق شده حتی خواندن عددش هم مشکل است وقتی ضرب و تقسیم می کردم برای من هم غیر قابل باور بود هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان هزینه تبلیغات شورای شهر و روستا حالا حساب کنید هر کدام که به شورا راه پیدا کرد می خواهد چندین برابر هزینه تبلیغاتش را از از جیب ملت در آورد و پیدا کنید چه حق خوری ها و حلال و حرام هایی که نمی شود اگر جماعت مبتلا به بیماری " خدمت به خلق و تنفر از پست و مقام "همین رقم هزارو صدو پنجاه میلیارد تومان را خرج شهر و روستاهایشان می کردند بسیاری از مشکلات همین شهر و روستاها حل می شد بدون اینکه آنهمه رنج خدمت را هم بکشند .تو این خدمتگزاران اصولگرا و اصلاح طلب و روایح معطر و ... که هر کدام از اعضا به نحوی خلاقانه در کسب آرا سر و دست می شکستند یه چیز خیلی دلم را به درد آورد من بعد از ماجرای بم و حراج مدالهای جهانی توسط هادی ساعی،ایشان را انسانی والا می دانستم و شخصآ به ایشان علاقه خاصی داشتم وقتی فهمیدم کاندید شورای شهر شده اند و دیدم از شهرتشان دارند استفاده می کنند نظرم عوض شد اما چیزی که برایم دردناک بود این که دیدم در سوابق اجراییشان نوشته بودند " عضو کمیته ستاد بحران زلزله بم ( فروش مدالهایشان در زلزله بم) " یعنی فروش مدالها را یک کار اجرایی در نظر گرفته بودند و اولین دروغ را هنوز وارد این عرصه نشده گفتند و وای به حال بعد این که در بین سیاسیون اسم و رسمی پیدا کنند .فروش مدالها برای زلزله زدگان که رنگ و بویی آسمانی داشت حالا دیگر زمینی شده و می رود تا در جهان سیاست زیر زمینی شود .هر وقت هادی ساعی مسابقه داشت با هر مسابقه اش دست به دعا می شدم و با هر مدالش غرق غرور از اینکه اینهمه قدرت و انسانیت در یک هموطن جمع شده اما این بار فرق داشت برد و باختش برایم مهم نبود شاید بیخود هم نبود که دارنده مدالهای طلای المپیک و جهانی در آسیا اصلآ مدال نیاورد شاید هم برنز آورد دیگر برایم فرقی نمی کند .اشتباه نکنید فکر نکنید که چون در گروه اصلاح طلبان به پیروزی رسیده و من طرفدار احمدی نژادم این حرفها را می زنم .اصلاح طلب برای ساعی یک برچسب است و ایشان از نظر سیاسی اصلآ در حد و اندازه جناحی بودن و اصولگرا یا اصلاح طلب بودن نیست .دلتنگی من از ابهت شخصیتی بود که شکسته شد .خدا کند به سر رضا زاده نزند از این کارها کند.
رای پارتی: میهمانی که در ایام انتخابات گرفته می شود و به میهمانان شام و نهار خورانیده می شود تا باشد که نمک گیر شوند و چون نشوند به آنها دینارهایی اهدا می شود باشد که دینار گیر شوند و به میزبان رای فراوان گسیل دارند ( لغت نامه انتخاباتی رای آبادی)

 

 

ebgh_80@yahoo.com

یادداشت های همین جوری

قسمت سوم ، پوزش
گویا نوشته های من باعث شده به دوستان اصول گرا بر بخورد و عده ای با فرستادن ایمیل ، مرا مورد عنایت و لطف بی کران قرار دادند . پس در این مجال بنده از همه دوستان بابت گفتن حقیقت عذر می خواهم و مانند ایشان سر در برف می کنم و چشمم را بر روی واقعیات جامعه می بندم تا شاید بلکه دولت فخیمه و دوستان رهروش ناراحت نشوند .
اما یک مقدمه و بعد پوزش بنده را بخوانید .
دوستان ، ما تحریم شده ایم و دو ماه زمان داریم تا حسن نیتمان را از بابت انرژی هسته ای به جهانیان ثابت کنیم ولی همین دو ماه وقت را هم انشالله و به یاری آقای لاریجانی عزیز که هنوز مشکل بیانی و شانه کردن مو دارند ، حل می کنیم و مانند همیشه مشت محکمی بر دهان دنیا می کوبیم و انشالله مانند برادر گرامی مان عراق ، که مردمانش بر روی چشمان ما جای دارند ، پرچم آمریکا را بر سر خانه هایمان نصب می کنیم . رگ هایتان زد بیرون ؟ پوزش بنده را بپذیرید که تلنگری به رگ هایتان می زنم . همه تان فکر می کنید که من یک انسان ضد ایران هستم ؟ اشکالی ندارد ولی چشم که داریم ببینیم زورمان نمی رسد . شاید برادران بسیج از پس آمریکا بر بیایند ، شاید برادران سپاه آلمان و ایتالیا و فرانسه را با خاک یکسان کنند ، شاید برادران ارتش ، اسراییل را نابود کنند ولی دوستان محترم ، دشمنان ما به شکرانه خداوند متعال یکی دو تا نیستند . شورای امنیت به نمایندگی از کلیه کشورهای جهان اولتیماتوم داده است . زمانیکه می شد با گفتمان مشکل را حل کرد تا این دید را از جهانیان گرفت ، برادران این حزبی و آن حزبی داشتند برای دو زار پول بیت المال توی سر و کله هم می زدند و آقای لاریجانی هرهر و کرکر می گفتند : آب نبات می دیم ، مروارید می گیریم و این یعنی انتهای ادبیات دیپلماتیک ! دوستان عزیز ما که هنوز نمی توانیم بعد از سی سال که از انقلاب گذشته است مشکل آقای دادکان را حل کنیم ، قدرت چانه زنی برای دنیا را مطمینا نخواهیم داشت . من هم موافقم که انرژی هسته ای داشته باشیم . اصلا توی هر خانه یک سانتریفوژ داشته باشیم و روی هر بالا پشت بام ، یک رآکتور هسته ای ولی چرا ابتدا مسیر مثبت را برای تفکر دیگران درست نمی کنیم ؟ همایش میلیونی هولوکاست به نظر شما نشان از صلح آمیزی با کشورها دارد ؟ مرگ بر انواع ریز و درشت کشورها در صفوف نماز جمعه گفتن و شعار اسراییل باید نابود شود ، نشان از استفاده صلح آمیز دارد ؟ مملکتی که هنوز بستن کمربند ایمنی را نمی تواند بعنوان فرهنگ بپذیرد ، گذاشتن آشغال ساعت نه شب را نمی تواند انجام دهد ، نمی تواند جلوی بیمارستان دستش را از روی بوق بردارد ، مملکتی که مردمش نمی تواند یک مترو مانند انسانها سوار شوند ، تاکسی هایش روزهای بارانی مسافر سوار نمی کنند و دربستی می شوند و گوش می برند ، ملتی که نرخ شکرش را نمی تواند معین کند ، مملکتی که نرخ زمین و خانه اش در عرض دو ماه ، سه برابر می شود و مملکتی که سرانه سالیانه مطالعه اش سه دقیقه است آیا واقعا می تواند با ادبیات دیپلماتیک این معضل را حل کند ؟ مملکتی که فوتبال قرمز و آبیش را نمی تواند داوری کند ، ملتی که باشگاه هایش مربی های درجه شانزده و هفده گدا گشنه اروپایی را از مربیان داخلی ارجح تر می داند ، آیا می تواند ؟ هنوز هم دیر نشده ، به جای شاخ وشانه کشیدن برای دنیا ، دقت کنید برای دنیا و نه چهار تا کشور ! بیاید حسن نیتش را ثابت کند . دیگر نه توانی برای جنگ مانده و نه آرمانی مانند سال پنجاه و نه . مطمینا جوانان امروزی کلاش در دست نمی گیرند و با نوای آهنگران بر روی مین دراز بکشند . خودمان را گول نزنیم ، اگر دل به جوانان خوش کرده ایم ، پاک امید به سرابی بسته ایم . منظورم این نیست که جوانان ما به خاکشان اعتقاد ندارند ، اتفاقا بیشتر از شهدای جنگ هم دارند ولی متاسفانه عاقبت جانبازان و شهدای مانده از جنگ را دیده اند که چگونه با آنها رفتار شد . بگذریم .
اما پوزش بنده ؛
دوستان اصول گرا ، اگر من بگویم دولت از روی خیکش حرف می زند ، به تیرچه قبایتان بر می خورد ، ایمیل می فرستید ، مبین را تهدید می کنید و فحش می دهید ولی اگر لیدرهای شما ، خاتمی را کاسه لیس اجنبی بخوانند ( احتمالا می دانید که کاسه لیسی برای سگ است و در مثال ، سگ نشاندهنده کثافت ترین موجود است ) من نباید بعنوان یک دوم خردادی واکنش نشان دهم ؟ اگر دوست داران اصول گرایی در این مدت ( در همین روزانه خودمان ) خاتمی و هوادارانش را دزد ، کلاهبردار ، خزعبل ، جعلق و هزاران لقب دیگر بدهند ؛ اصول گرایی است ولی یک جمله گفتن بنده " خیک " نشان از لجن پراکنی دارد ؟ اگر صبح تا شب تمام رسانه ها که تریبون یکدست دولت کنونی شده اند ، تماما فحش به خاتمی و رای دهنده گان به ایشان بدهند ، اشکالی ندارد ولی اگر در شرق ( تنها تریبون باقیمانده ) کلمه ای در انتقاد با دولت بیان شود ، محشر کبری شده است و آمریکا چمدان چمدان و با تریلر برای سردبیرش دلار می فرستد !؟ روزنامه کیهان ، یالثارات ، قدس ، رسالت ، شما و ... بنگاه عطر افشانی هستند ؟ ولی شرق ، فاضلاب پراکن بود ، چون می گفت چرا قیمت مسکن بالا رفته !!! بگذریم .
من از شما دوستان پوزش می خواهم که ناراحت شدید ، فقط از خداوند می خواهم و امیدوارم بمیرم و روزی را نبینم که پای سربازی غیر ایرانی بر روی خاک کشورم گذاشته شده است . امیدوارم شاهد روزی باشم که ایران نخواهد به خاطر داشتن چیزهایی که حق مسلمش است از دنیا اجازه بگیرد . امیدوارم شاهد روزی باشم که ایران ، الگوی فرهنگ دیگر کشورها باشد . هنوز هم دیر نشده ، در این دو ماه به جای واکنش های احساسی و غیر عقلانی و جو زدگی ، می توان به دنیا ثابت کرد که ما دارای هزاران سال فرهنگ و تمدن اصیل هستیم و هنوز هم می توانیم و می توانیم و می توانیم . آمین یا رب العالمین . اللهم اغفرلی ذنوبی و افتح لی ابواب فضلت و رحمتک و برکت و صبر و تعقل بحق هو و هو ارحم الراحمین . انشالله . همین .

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

آخرين يادگار كربلا

امامان بزرگ شيعه در عصر و روزگار خويش هر يك به اقتضاى اوضاع و شرايط و گنجايش ادميان به گونه اى نگاهبان حريم حرمت و شكوهمندى عقل و وحى بوده اند، انچه در آغاز از تفاوت و گونه گونى عرصه هاى عمل و كلام و گفتار و رفتار امامان شيعه به چشم مى آيد اگر چه شايد از منظر تاريخى و بيرونى نا پيوسته و مختلف باشد او در باطن از سرانجام يكسان و محاسبه عقلانى و روحانى شگفت اورى برخوردار است ، چشمى كه مبانى و بنيادهاى توحيد و روشنگرى امامان را به درستى ببيند از تيزبينى و آينده نگرى و ژرف كاوى آسمانى آنان به حيرت فرو خواهد رفت . تصوير آينهسان امامت گاه در خود، صلح سرخ امام حسن ، اين پرشكوهترين نرمش قهرمانانه تاريخ را دارد و گاه قيام خونين حسين را نشان مى دهد، گاهى امام باقر و امام صادق در عرصه هاى علم و دانش و فقاهت و كلام به چشم مى خورند و گاهى امام جواد عليه السلام در حفظ و تداوم بخشيدن به رود جارى ولايت .
اينها همه جلوه هاى است ، امام در نهايت يكرنگ تاريخ حيات و زندگانى امامان شيعه است ، روشن است ان كسى كه به زندگانى ان بزرگان نظر مى كند اگر به اين تحول بالنده اگاه نباشد جز حيرت هيچ چيز فرا چنگ نخواهد آورد. اينك در اين سطور نمى از اقيانوس كران ناپيداى حيات پنجمين خورشيد فروزان آسمان امامت ولايت وجود مقدس امام محمد باقر عليه السلام را پيشكش ارباب معرفت و دلسوختگان وادى ولايت مى اوريم شايد كه روح خويشتن را در شط اگاهى زلال امامت تطهير كنيم .
حضرت امام محمد باقر عليه السلام در دوران كودكى با بزرگترين مصيبت تاريخ اسلام يعنى واقعه كربلا روبرو شد، او با چشمان معصوم خود مشاهده كرد كه شجره خبيثه بنى اميه چگونه فرزند فاطمه زهرا و يادگار مصطفى يعنى حسين عليه السلام را همراه با عده اى از بنى هاشم و بهترين اصحاب اباعبدالله با كمال قساوت شهيد كردند و بازماندگان از خاندان رسالت را به اسارت بردند.
امام پنجم عليه السلام ، همگام با اسيران پيروز كربلا غمها و محنتها را مى چشيد و شاهد اهانتها، جسارتها، قتل و غارتها و... بود. ايشان حمله دژخيمان و اصحاب شيطان را به مدينه الرسول ديد و شاهد بود كه چگونه كينه توزان بدر و احد به حرم رسول خدا حمله كردند و كشتند و سوزاندند و بيحرمتيها نمودند، امام پنجم مى ديد كه بنى اميه در پى محو اثار وحى و نبوتند و با هر چه كه وابسته به خاندان رسالت است به مبارزه اى بى امان برخاسته اند مى فرمودند:
ناخوشايندى اين مردم از ما تنها به خاطر ان است كه ما اهلبيت رحمت و شجره نبوت و معدن حكمت و محل نزول وحى هستيم . امام باقر عليه السلام در چنين اوضاعى پس از شهادت امام زين العابدين عهده دار مقام امامت مى شوند سن مباركشان در آغاز مقام امامت چهل سال بود حضرت به دنبال سيره پدر ارجمندش حضرت سجاد عليه السلام به سر پرستى ايتام و تفقد از ضعفاء و محرومين شيعه پرداخته و حتى الا مكان به وضع اقتصادى آنان سرو سامان مى دهند حضرت به موازات فعاليتهاى ديگر خويش به مبارزه با احياى جاهليت و انحرافات فرهنگى جامعه مى پردازد.
و آنچنان در اين قسمت فعاليت مى كنند كه به اندك مدتى شعله هاى فتنه فرهنگى دشمن را مهار كرده و سعى در خاموش كردن ان مى نمايند خود حضرت مى فرمايند:
ما خزانه دار گنجينه هاى علم الهى و عهده دار مقام ولايت هستيم .
محصلين مدرسه اى كه انروز امام باقر و امام صادق بنيان نهادند تا به امروز و بزرگوار توانستند بيش از سى هزار حديث پيرامون معارف اسلام به خصوص ‍ فقه وارد فرهنگ جامعه نمايند و با هجوم ويرانگر احاديث جعلى كه زا زاويه متعفن ظلمتكده اهل غضب نشات مى گرفت ، مبارزه اى جدى و قاطع نمايند و از طرفى شاگردانى امثال زر اره ، محمد بن مسلم ، ابو بصير، ابان ابن تغلب و... تربيت نمودند كه هر كدام در قلمرو خويش چراغ هدايتى شدند كه هنوز نور ان از لابلاى كتب حديث و اخبار مى درخشد حال در پايان اين مقاله به فراز سخنى از سخنان گوهر بار ان امام گرامى مى پردازيم تا با زلال سخنش كوير جانمان را طراوت و حيات مجدد ببخشيم .
هنگامى كه جابر به خدمت اما باقر عليه السلام ، مشرف شد حضرت فرمود: اى جابر در چه حالى هستى ؟ جابر كه به ضعف پيرى مبتلا شده بود، گفت : حالى دارم كه پيرى را بر جوانى ، بيمارى را بر تندرستى ، مردن را بر زيستن ترجيح يم دهم امام عليه السلام در مقام اگاه كردن او بر آمد و فرمود: جابر، ما اهلبيت چنين نيستيم اگر حق تعالى پيرى دهد، پيرى را، اگر جوانى دهد، جوانى را، اگر بيمارى دهد بيمارى را، اگر شفا دهد شفا را، اگر حيات بخشد، حيات را و اگر موت دهد، موت را ترجيح مى دهيم (يعنى جابر در مقام صبر بود و حضرت در مقام رضا كه بالاترين مراتب است ) پس جابر دست ان حضرت را بوسيد و اراده پابوس نيز نمود كه ان حضرت مانع شد جابر گفت : صدق رسول الله راست گفت پيامبر كه فرمود: بزودى تو فرزندى از فرزندان مرا دريابى كه نام او نام من باشد و مسائل علمى را مى شكافد و به عمق ان مى رسد.
در اين حديث نكاتى به چشم مى خورد كه مى توان براى ارباب بصيرت موثر افتد، انسان هر چقدر هم كه بزرگ و پر تجربه و استاد ديده باشد باز هم بى نياز از استاد نيست جابر از معدود كسانى است كه عمر طولانى و پر بركت خويش را در محضر چند از معصومين عليه السلام سپرى كرده است . رسول خدا را درك كرده و از ان حضرت دانشها اموخته ، به خدمت حضرت على رسيده و كسب فيض كرده ، از محضر امام حسن درسها اموخته ، از مجالست با سالار شهيدان بهره ها برده است و اولين زائر قبر حسين محسوب مى شود، با امام سجاد عليه السلام همنشين بوده و علم اموخته ، اما با اينهمه در يك برخورد كوتاه و ساده برايش معلوم شد كه هنوز نا اموخته هاى فراوانى دارد و اين درسى است به همه پويندگان راه علم و فضيلت كه هيچگاه از تعلم و تربيت فارغ التحصيل نخواهند شد.
شهادت آن امام همام بر پويندگان راهش تسليت باد

 

 

milad_graydays@yahoo.com

واکنش

موضوع) استکبار، حرامی که به خانه رواست... ( ژست تو خالی)

با عرض سلام خدمت تمامی خوانندگان مجلۀ وزین روزانه. امیدوارم که اوقاتتان به کام باشد.
قبل از این که به موضوع امروز بپردازم، می خواستم نکته ای را بیان نمایم. متأسفانه در هفتۀ قبل مباحثه ای بین برخی از اعضای گروه ( که یکی از آن ها خود من بودم ) در گرفته بود. اعضای موافق دولت با طرز فکری که از نظر خودشان منطقی بود، اعتقادات طرف مقابل را به سخره گرفته و عقیدۀ خود را کلام خدا دانستند. من که حرفی ندارم، خودشان می دانند و خدایشان. امیدوارم که در آن دنیا سربلند باشند و دعای نکردۀ اعراب به ظاهر مستمند به حالشان سودمند بیافتد.
ضرب المثلی داریم که می گوید : نرود میخ آهنی در سنگ.... . حکایت موافقان و مخالفان دولت هم چنین حکایتیست. هرچه که ما بگوییم، در مخیّلۀ تنگ و سنگ و لنگ و کم رنگ موافقان دولت قدیس نمی گنجد و نه تنها سخنمان تأثیری ندارد، بلکه متهم به ارتداد و حماقت هم می شویم! خب... نمی توان کاری کرد. گویی واژۀ انتقاد در فرهنگ پوچ این عزیزان معنا و مفهومی ندارد. آنها عادت کرده اند به خود برتر بینی و تکبر، عادت کرده اند که حرف خود را سند بدانند و حرف های منتقدان را به چشم آتشی برای نابودی اسنادشان بنگرند. مسلماً هر حرفی که ما بزنیم در حکم کفر است و فاقد ارزش. پس بهتر است که خنجر سخن خود را از این جماعت برگرفته و عقل و منطق عامۀ مردم را میزان کلام خود قرار دهیم.
با توجه به تمامی این مسائل، تصمیم گرفتم که از این تاریخ به بعد، برای هیچ انسان فهیم و هیچ انسان نمای زبان نفهمی جوابیۀ شخصی ننویسم و حرف های خود را در قالب مقالۀ عمومی مطرح سازم. مسلماً این تصمیم، تصمیمی است که باید مدت ها قبل اتخاذ می شد.
با این مقدمه، می پردازم به موضوع امروز :
حتماً تمامی شما عزیزان از جریان تحریم مشروط ایران با خبرید. تحریمی که به منزلۀ یک تهدید برای آیندۀ روابط دیگر کشورها با ایران است. بر طبق بیانیه ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضد فعالیت هسته ای ایران صادر کرده است، ایران موظف است که هرچه زودتر تمامی فعالیت های هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد و درصورت رعایت نکردن این قطعنامه، شورای امنیت آزاد است که هرگونه تصمیمی را اتخاذ نماید.
در اینکه انرژی هسته ای حق مسلم هر ایرانی است و باید حفظش کرد هیچ تردیدی نداریم. انرژی هسته ای هم همانند نفت، جزء سرمایه های مردم ایران است ( البته اگر نفت را سرمایۀ مردم عادی بدانیم!)، ولی می شد با اندکی اعتمادسازی، شرایطی را فراهم کرد که ما هم همانند سایر کشورها از انرژی هسته ای آرامی بهره مند باشیم. اما حیف...
احتمالاً حرف مخالفان اینچنین است : " انرژی هسته ای تنها بهانه ای است برای اینکه امریکا منابع کشور ما را در اختیار بگیرد ". درست است. من هم این حرف شما را بی چون و چرا قبول دارم. ولی آیا ما نمی توانستیم بهانۀ کوچک تری را به دست امریکا بدهیم؟ آیا لازم بود که مسئلۀ مهمی چون انرژی هسته ای را دستخوش بهانه جویی های امریکا کنیم؟ آیا لازم بود که 18 سال به آزانس بین المللی انرژی هسته ای دروغ بگوییم؟
حال این اتفاقات رخ داده است، و خود من هم زیاد از این مسائل نگران نیستم. مشکل اصلی من در چیز دیگریست. می خواهم بپرسم که حالا که ما دارای فناوری هسته ای هستیم، چه نفعی برای مردم دارد؟ آیا جامعۀّ پنج سال پیش ( که کیک زرد هم نداشت!)، وضعش از جامعۀ کنونی دارای انرژی هسته ای بهتر نبود؟ سؤالم را به نحو دیگری مطرح می کنم؛ آیا نمی توان از انرژی هسته ای در راه خدمت به هموطن استفاده کرد؟ آیا هدف ما از دستیابی به دانش هسته ای، صرفاً به خاطر این بوده که کیک زرد انبار کنیم؟ یا فقط می خواستیم پوز دولت های بزرگ را بزنیم و نشان دهیم که ما هم می توانیم؟
موافقان دولت! دولتمردان! به امریکا و هم پیمانانش حق بدهید که ما را لایق دانش هسته ای نداند. وقتی که مردم ایران چیزی از انرژی هسته ای نمی بینند، امریکا هم این حق را به خود می دهد که بگوید : "شما به فناوری هسته ای احتیاجی ندارید ".
یاد آقای خاتمی به خیر... ایشان لااقل اگر حرفی می زدند، به آن عمل می کردند. وقتی می گفتند که نرخ تورم ایران عالی است، به او می خندیدیم و از او به خاطر گرانی انتقاد می کردیم. ولی نمی دانستیم که قرار است چه بر سرمان بیاید. معنای حرف های آن روز خاتمی را حالا می فهمیم. حالا که تورم در برخی موارد حتی از 100 درصد هم گذشته است ( ابتدایی ترین مثال : تخم مرغ، قبل از دولت نهم 45 تومان، بعد از دولت نهم 100 تومان).
آقای خاتمی در مدت 8 سال خدمتشان، درعمل به مردم خدمت کردند، نه به مانند دولتمردان کنونی که تنها ادعای بی معنا و خنده داری چون " دولت خدمتگزار " را در ذهنشان می پرورانند. این دولت خدمتگزار است؟ این دولت...
به خوبی یادمان هست که تا قبل از ریاست جمهوری آقای خاتمی، سطح زندگی مردم به چه شکل بود، ولی آقای خاتمی سطح زندگی و تحول مردم را متحول کرد. ده سال پیش را در نظر بگیرید؛ در آن زمان تنها آرزوی مردم این بود که یک پیکان جوانان مدل 59 داشته باشند. ولی حالا چطور؟ ذهن مردم ایران را پژوی 206 هم راضی نمی کند.
ده سال پیش در ایران، صاحبخانه کم بود و اجاره نشین زیاد. در حال حاضر هم اجاره نشینان بسیاری داریم، ولی صد هزار بار شکر که دیگر تعداد صاحبخانه ها کم نیست.
اگر درآمد سالانۀ ایرانیان را در دوران قبل و بعد از خاتمی مقایسه کنید نیز متوجه خدمات بی سر و صدای ایشان خواهید شد.
خاتمی این کارها را انجام داد. وظیفه اش هم بود. هیچ منتی هم بر سر مردم ایران ندارد. ولی آیا آقای احمدی نژاد نمی تواند که همین کارهای اندک را انجام دهد؟ آیا ایشان می خواهند که ایران را به همان دوران قبل از خاتمی برگردانند؟ آیا نمی توانند که اندکی از افاده های خود کم کرده و بر اعمال خود بیافزایند؟
آقای احمدی نژاد! خاتمی تمام خدمات خود را بدون انرژی هسته ای انجام داد. ولی شما که انرژی هسته ای هم دارید! دیگر چه بهانه ای برسر خدمت به مردم می توانید بیاورید؟
هرچند از فردی که مردم را کودکان چند ساله فرض می کند نمی توان انتظار بیشتری داشت. فردی که در سخنرانی خود عنوان می کند که حاضر است لباس محلی مردم پاوه را در جلسات بین المللی خود بپوشد! آقای احمدی نژاد! واقعاً خیال کرده اید که ایران سیرک است، شما دلقک آن، و مردم جهان هم تماشاچی؟ اگر می بینید که رئیس جمهور اوگاندا، لباسی نا متعارف و محلی گونه به تن می کند، دلیل نمی شود که شما نیز با هویت ملت خود بازی کنید. لباسی که رئیس جمهور اوگاندا می پوشد، لباس رسمی کشورش است. درست مانند عربستان، بحرین، قطر، افغانستان، و ... . لطفاً لباس کردهای غیور و جان بر کف مملکت را ملعبۀ بازی بچه گانه تان نسازید.
از بحث اصلی دور نشویم. صحبت بر سر تحریم ایران و منافع طلبی غربی ها بود.
آقای دکتر! بنده نیز شدیداً موافقم که دولت های غربی فقط و فقط به فکر منافع خود هستند و بس. و مطمئنم که تنها چیزی که برایشان مهم نیست، خیر و صلاح مردم ایران است. ولی جناب رئیس جمهور، شما نیز تاکنون نقشی بهتر از نقش بیگانگان ایفا نکرده اید. شما نیز نشان داده اید که منافع هموطنانتان کوچک ترین ارزشی برای دولت و دولتمردان ندارد. شما نیز فقط به فکر منافع خود هستید، همانطور که قبلاً بودید.
بگذارید که داستانی را نقل کنم. حتماً جریان اپیدمی بیماری وبا را به یاد دارید. وبایی که به گفتۀ مسئولان در اکثر شهرهای ایران نفوذ کرد و جان عدۀ زیادی از هموطنان را گرفت. این بخش مسئله بماند. تهرانی های عزیز حتماً به یاد دارند که در همان زمان شیوع وبا، بحث کمبود زمین بهشت زهرا تبدیل به مشکلی جدی برای شهرداری شده بود. حال بیایید این دو اتفاق را در کنار هم قرار دهیم. قضیه به این صورت درمی آید :
پس از اعلام خبر شیوع بیماری وبا، موجی از ترس و دلهره مردم را فرا می گیرد. مسئولان هم عامل بیماری وبا را دو چیز اعلام می کنند : آب آلوده، و " سبزیجات آلوده ". در این بین آمار و ارقامی هم از سوی مقامات اعلام می شود، مبنی بر اینکه صدها نفر به این بیماری مبتلا شده اند. مسلماً مردم ایران هم به این خبر واکنش نشان می دهند و از خوردن آب لوله کشی و مخصوصاًً سبزیجات امتناع می کنند. در نتیجۀ این اقدام مردم، قیمت سبزی بطور قابل ملاحضه ای کاهش می یابد و هر روز به سیر نزولی خود ادامه می دهد. در این بین، سبزی کاران بیچاره بیشترین ضرر را متحمل می شوند؛ و این ضرر و زیان به جایی می رسد که سبزی کاران را به تنگ می آورد و آنها را مجبور می کند که زمین های خود را به فروش بگذارند! حال حدس می زنید که این زمین های متضرر در کدام منطقۀ جغرافیایی قرار داشته باشند؟ بله، درست است! در حومۀ بهشت زهرا!
تا اینجای قضیه کاملاً شفاف و منطقی است. ولی از این قسمت به بعد ماجرا جذاب می شود. شهرداری تهران به منظور کمک به سبزی کارانی که نه سبزی هایشان را کسی می خرید، و نه زمین هایشان را، اقدامی بی سابقه انجام داد! حاضر شد که تمام زمین های سبزی حومۀ بهشت زهرا را به کمتر از یک پنجم قیمت خریداری کند!
خب...! در جریان این اتفاق، شهردار تهران چه کسی بود؟!!!
چیزی نمی گویم...، مسلماً خودتان به نفس شیوع وبا پی بردید!
حالا صحبت من با تمام ایرانیان فهیم است. عزیزان! دولت خود را بی جهت مقدس ندانید. کاری نکنید که ملت ایران توسری خور بار بیاید.
امیدوارم که در پشت مسئلۀ تحریم و در بطن انرژی هسته ای، مسئله ای چون بیماری وبا نهفته نباشد.
دوستان...، بیایید کمی بیشتر فکر کنیم.

میلاد – تا بینهایت

 

 

sheytonak_pk@yahoo.com

سلام به همه دوستان گل که تو مبین هستند و خوب هم اخبار را گوش میکنند.....
خوب به سلامتی تحریم ( البته فعلا بصورت مشروط و ناقص) هم شدیم و قرار هست که کشورهای تحریم کننده و علی الخصوص آمریکای جنایتکار و خونخوار از این کرده خوب مثل سگ پشیمان شده و به غلط کردن بیفتند!
البته مطلع هستید که 100% این چنین خواهد شد! آخه میدونید که آمریکا و کشورهای اروپایی چیزی برای خوردن ندارند و همه چیز رو از ایران وارد میکنند و در این حالی که ما تحریم شده ایم پس آنها چیزی ندارند که بخورند و از گرسنگی خواهند مرد! و یا اونها هستند که نیازمند کالاهای صنعتی ما هستند ( مثل روغن هیدرولیک – اکثر آلیاژهای فلزات – PBN (در صنعت خودرو استفاده میشه) – هارد کامپیوتر – CPU – نرم افزار های مهم و کاربردی – هواپیما - ......... ) و اگر ما به عنوان یک کشور توانمند در همه زمینه ها چیزی به آنها صادر نکنیم باعث میشیم که چرخهای صنعتی آنها از کار بایستد و اونها سر ماه نشده نابود بشند. (خواهشن اگر خواستید که قضیه نفت رو بکشید جلو بگم که دیگه یه بچه 5 ساله هم میدونه که آمریکا الان برای چی تو عراق هست و دیگه میدونه که رابطه عربها با آمریکا چه جوریه و ....) انشالله و به کمک مدیریت دکتــــــــــــــــــــــــــــــر احمدی نژاد به این هدف بزرگ خواهیم رسید.
البته بنا به گفته بزرگ مرد کشور برادر بسیجی و جان بر کف مهندس والا مقام و تنها مدیر برجسته کشور دکتر محمود احمدی نژاد این قطعنامه نه تنها هیچ گونه ارزش حقوقی ندارد بلکه اصلا شورای امنیت نیز فاقد هر گونه وجه قانونی است. (البته ایشون میتونند که یک نامه برای سران این شورا بنویسند و آنها را نیز همانند مردمان آمریکا و دولت مردان آلمان و ایتالیا و .... به راه راست هدایت کنند .) اصولا شورایی که حاکمان کشورهای بزرگ از آن به عنوان ابزار استفاده میکنند چگونه میتواند بزرگترین مدیر کشور را دچار مشکل نماید؟! مگه میشه؟! راستی جناب رییس جمهور فرمودند که مردم ایران از این قطعنامه نه تنها هیچ گونه ناراحتی ندارند بلکه هم اکنون دست در دست هم میخواهند که که هر چه سریعتر ما به انرژی (صلح آمیز ؟ ) هسته ای برسیم! حال من یه سوال دارم.... آقا من راضی نیستم باید چی کار کنم؟ من میگم بهتر نیست پولی که برای انرژی هسته ای خرج میشه ؛ خرج چیزهایی بشه که مردم الان به اون نیاز دارند؟ مثلا بیایند آسفالت خیابونها رو درست کنند یا اینکه مثلا کاری کنند که سیب نشه کیلویی 600 تومان یا تخم مرغ نشه دونه ای 95 تومان ( سروش خان من تخم مرغ نمی خورم الان دارم پیتزا میخورم) یا مثلا این همه اتوبوس پولی رو جمع کنند یا به مستضعف های کشورمون کمک کنند و یا ......... .
راستی دوستان عزیز کشورهای همراه ما کجا هستند؟ مثلا روسیه و چین عشق و دوست عزیز دولت مردان ما چی شدند؟ ببینم کم بهشون پول دادیم یا نه چیز دیگه ای شد که اینجوری شد؟ وای وای چقدر بد! متاسفانه این کشورها بزرگترین موقعیت پیشرفت دوران وجودی خودشان رو که میتوانستند در کنار ایران داشته باشند از دست دادند و به دام بزرگترین جنایتکار قرن (آمریکا) افتاده و مارو که اینقدر براشون سنگ به سینه میزدیم تنها گذاشتند.
اگر واقعا انتظار داشتید که روسیه و چین طرف مارو در شورا بگیرند که واقعا دچار مشکل هستید و اگر هم که نه پس یکی این سوال من رو جواب بده.... چرا پولی رو که به زور از مردم بدبخت این کشور میگیرید و آن چیزی که باید برای آنها خرج کنید را تو جیب دزدهایی مثل روسیه و چین میریزید؟ نکنه این هم کمک معنوی ما به دولت های خارجی هست؟ ( به نظر بعـــــــــضی ها که باز حتما دولت مردان ما چیزی میدونند که این کار احمقانه رو انجام میدهند) اما یه چیزی همیشه از قدیم و ندیم گفتند که پول مردم جایی رو باز نمیکنه... یعنی پول من و امثال من قرار نیست برای شما کاری کنه.
الان تلویزیون اعلام کرد که کشور ونزوئلا از حق مسلم ما در دست یابی به انرژی هسته ای پشتیبانی کرده و گفته که من میدونم که این تحریم ها باعث پایین آمدن موضع ایران نخواهد شد! وای وای..... چه کشورهایی از ما طرفداری میکنند! (البته اگر ما نیاز داشته باشیم به این پشتیبانی ها! آخه با داشتن اینگونه مدیران ارشد کشوری که اصلا جای نگرانی نیست و همه چیز تحت کنترل ما هست – مخصوصا مدیریت های شهری و مالی - )
البته چون قرار هست که کشورهای تحریم کننده پس از مدت زمان بسار کوتاهی ( معلوم نیست چقدر کوتاه) از این کار خود پشیمان شده و به دست و پای ما بیفتند و طلب آمرزش نمایند پس نیاز نیست که ما خودمان را ناراحت کنیم! اصلا نباید خودمان رو ناراحت کنیم که سیب شده کیلویی 600 تومان یا پرتقال نایاب شده و گوشت هم که خدا رو شکر بی خیالش نخوریم بهتره (چون مزه همه چیز میده الا گوشت) .... مهم اینه که الان باید ما به لبنان کمک کنیم آخه برادران لبنانی شبها موقعی که دارند شام میخورند دیگه سر سفره شون کوکا کولا نیست که با غذا بخورند و از اونجا که به گفته یکی از دوستان هم گروهی همسایه از خود آدم مهمتر هست پس بی خیال مهم نیست که! فوقش ما از گرسنگی و بدبختی میمیریم اما به انرژی هسته ای دست پیدا میکنیم! میدونید که میشه انرژی هسته ای رو لای نون لواش پیچید و به جای تخم مرغ 95 تومانی خورد.
برای همین هست که مدیران کشور در پی انرژی هسته ای هستند نه دنبال تثبیت قیمتی که از روز اول دم از اون میزدند و مردم هم از سر سادگی قبول کردند.
فکر کنم لوله نفتی که احمدی نژاد برای سفره خونه ما کشیده بود سوراخ شده آخه الان مدتهاست که چیزی ازش بیرون نمیاد.
راستی اینقدر اوضاع پژو های کشور ضایع شد که پلیس هم صداش در اومد و گفت که اگر تا 1 ماه دیگه ایران خودرو این مشکل (البته مشکلی نیست که مردم میمیرند و بعدشم که چون روز انتخابات رای دادند و برای انرژی هسته ای هم تظاهرات کردند و به آمریکای جنایتکار فحش دادند میرند بهشت و تمام مشکلاتی که تو ایران داشته اند دیگه اونجا ندارند .... مهم نیست که...) رو حل نکنه مجبور میشند که دیگه این ماشین رو پلاک نکنند.
راستی ببینید که چقدر مملکت قانون داره که یه پلیس هم که به فکر مردم باشه چون بر خلاف نظر رییسان بالا حرف زده پس از چند روز عوض میشه و یکی دیگه جاشو میگیره .... به به چقدر تو ایران ما آزادیم! واقعا کجای دنیا اینقدر آزادی دیده اید؟ یاد حرف احمدی نژاد تو دانشگاه امیر کبیر – پلی تکنیک – افتادم که اول گفت ببنید چقدر من آزادی دادم به شما دانشجویان که به من فحش میدهید اما موقع رفتن گفت که حراست دانشگاه روزهای پر کاری رو خواهد داشت. چقدر آزادی!!!!!!!!!!
بسیار خوب . میدونم که همتون بهتر از من میدونید که اوضاع از چه قراره و نیازنیست که من بگم.
موفق باشید و در پناه حق پاینده....
محمد – ص (24 ساله دانشجوی ترم 7 مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 دی / 28 دسامبر / 7 ذی الحجه

Mobin_s2004@yahoo.com
7 دي ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روز بزرگي كه پارسي بارديگر زبان رسمي ايرانيان شد

مورخان زبانشناسي به اين نتيجه رسيده اند كه يعقوب ليث صفاري قهرمان ملي همه ايرانيان و ايراني نژادها 28 دسامبر سال 875 ميلادي، پيش از آن كه به قصد راندن اعراب از هرات ، سيستان را ترك كند زبان پارسي را زبان رسمي همه ايرانيان اعلام داشت و تاكيد كرد كه منظور او همان لهجه اي است كه در دربار ساسانيان به آن تكلم مي شد و مكاتبات رسمي به آن صورت مي گرفت. از همان زمان اين پارسي را پارسي دري (پارسي دربار) خوانده اند. زبان مكاتبات و مذاكرات رسمي از سال 652 ميلادي عربي بود، زيرا اعراب حاكمان شهرها بودند و زبان ديگري نمي دانستند و به ايرانياني كه عربي نمي دانستند و سعي در ياد گرفتن آن نمي كردند «عجم به معناي گنگ» خطاب مي كردند كه هنوز هم اين اصطلاح از ميان نرفته است. يعقوب ليث در سال 868 پس از تصرف كرمان بود كه اخطار كرد اگركسي در قلمرو او جز به فارسي سخن بگويد و بنويسد شديدا مجازات خواهد شد.
     يعقوب كه رهبري بزرگ و در تاريخ ايرانيان منحصر به فرد است پس از اعلام پارسي به عنوان زبان رسمي قلمرو خود ظرف دوسال هرات، بلخ، كابل و قندهار يعني همه افغا نستان امروز را كه در آن زمان ايران خاوري (آريانا ـ ملك كيان) خوانده مي شد از دست اعراب خارج ساخت و سا ل 868 ميلادي نيز كرمان و همه پارس را گرفت و به فتوحات خود ادامه داد. «محمد وصيف» پس از باز ستاني هرات توسط يعقوب از اعراب، در ستايش از او اشعاري سروده كه باقي مانده اند. فرق يعقوب با ساير ايرانيان استقلال طلب اين بوده است كه مطلقا حاضر به سازش و تماس با خليفه بغداد نبود و اورا بيگانه مي خواند، اما سايرين ــ جز مرداويز ــ اسما و ظاهرا خليفه بغداد را رد نمي كردند.
     پارسي دري كه زبان اشعار فردوسي، رودكي، حافظ، سعدي، خيام، جامي، مولوي، نظامي و ... است به تدريج تكامل يافته است. اين زبان فرزند پارسي ميانه و نوه پارسي باستان است. زبانهاي پشتو، بلوچي، كردي و اوستيايي (منطقه اي در شمال گرجستان كه در دهه اول قرن 19 توسط روسها تصرف شد ) برادران پارسي دري و نوه هاي پارسي باستان هستند. پارسي دري را پارسي تاجيكي هم مي گويند. زبانشناسان روس نوشته اند كه پسوند «دري» به اين سبب به كار برده مي شود كه نشان دهد كه مردمان دره جيحون (آمو دريا) كه فاصله اي زياد از سرزمين هاي عربي داشتند اين زبان را ازدست ندادند و به صورت امانت به ساير ايرانيان باز گردانيدند و واژه دري منسوب به اين دره است.
     پارسي تا دهها سال پس از يعقوب ليث عاري از واژه هاي عربي بود كه بعدا به تدريج، نويسندگان و شاعران براي غناي كلام از زبان عربي واژه عاريه كردند . فردوسي تلاش بسيار كرد كه اين واژه هاي خارجي را از پارسي بزدايد و تاحدي هم موفق شد. در ميان كشورهاي اسلامي اوليه، ايرانيان تنها ملتي هستند كه زبان خود را حفظ كرده اند.
    ايرانيان در قرون هشتم و نهم تلاش كردند تا خط كتابت را هم تغيير دهند كه به علت پيدايش خطاطان بزرگ و زيبا نويسي و ايجاد تغيير در شكل حروف عربي در فارسي نويسي، همين خط را حفظ كردند و حرفه مّشاقي به معناي آموزگار خوشنويسي به وجود آمد. طبق بعضي روايات، رضاشاه پهلوي به اقتباس از اتاترك در صدد تغيير خط كتابت ايران بود ولي از مخالفت روحانيون شيعه بيم داشت و اگر وقايع شهريور 1320 پيش آمد نكرده بود شايد به تدريج دست به اين كار هم مي زد.

 

اجباري شدن لباس متحد الشكل

هفتم دي 1307 خورشيدي دولت وقت اعلام كرد كه از آغاز سال نو ( سه ماه بعد ) پوشيدن لباس متحد الشكل از سوي مقامات و كارمندان دولت ايران اجباري است و اين تصميم كه به اجرا در آمد مشابه اقدام پتر اول تزار روسيه دو قرن پيش از اين به منظور مدرنيزه كردن روسها بود . هدف از پوشيدن لباس يورنيفورم اين بود كه لباسهاي ايرانيان مشابه لباسهاي عادي اروپائيان باشد كه بعدا تعميم داده شد و حتي با پيژاما بيرون رفتن از خانه و قدم زدن در كوچه و خيابان خلاف شناخته شد و برايش جريمه نقدي تعيين گرديد .

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

07/10/59
حملات ايذايي و شبيخون خودي در سوسنگرد و گلوله باران اهواز توسط دشمن .

تحليل مركز فرماندهي سپاه در غرب كشور از تحركات دشمن در جبهه مياني : احتمال سقوط مجدد دهلران زياد است .

طرح انتقادي اختلافات داخلي در سخنان امام .

تاكيد و توجيه ادامه اشغال ايران توسط عراق در روزنامه الثوره و راديو صوت الجماهير .
 

 

شهادت آيت الله حاج شيخ حسين غفارى

شـهـادت غـفـارى در سـال 1335 ه‍ ق بـرابـر با 1295 شمسى در روستاى آذر شهر تبريز در خـانـواده اى كـشـاورز و مـذهـبـى مـتـولد شـد. دوران مـقـدمـاتـى تحصيل را در زادگاه خود سپرى كرد و بعد همراه برادرش ‍ عازم تبريز گرديد. در تبريز به آموختن شرح لمعه و اصول و كلام پرداخت و رسائل و مكاسب را نزد دايى خويش حجة الاسلام سيد مـحـسـن مـيـر غـفـارى آمـوخـت سـرانـجـام پـس از 30 سـال زنـدگـى فـقـيـرانـه و تـحـصيل علوم دينى در سال 1365 ه‍ ق برابر با 1324 شمسى ، عازم قم گرديد و نزد آيات عـظـام بـروجـردى ، فـيـض ‍ قـمـى و خـوانـسـارى كـسـب فـيـض نـمـود و پـس از يـازده سال ، قم را ترك كرده به تهران عزيمت نمود.
مبارزات شهيد غفارى
در سال 1340 شمسى ، زمانى كه حسنعلى منصور، نخست وزير وقت ، طرح انجمن هاى ايالتى و ولايـتـى را مـطـرح كـرد، شـهـيد غفارى با مسافرت ها و تماس هاى پيوسته كوشيد تا اين طرح شكل نگيرد.
در سال 1341 در اوج مبارزات به رهبرى حضرت امام (ره ) با سخنرانى هاى مستمر خود كوشيد تا جنايات رژيم را افشا نمايد.
در مـحـرم سـال 1342، هـمـزمـان بـا شـكـل گـيـرى قـيـام خـونين 15 خرداد، مبارزه عليه رژيم را سرلوحه امور خود قرار داد و به تنوير افكار عمومى پرداخت .
در شـب 12 مـحـرم 1342 هـنـگـامـى كـه از سـخـنـرانـى بـود مـاءمـوريـن بـه مـنـزل ايشان هجوم آوردند و او را دستگير و بازداشت نمودند رژيم قصد داشت با دستگيرى بيش از 80 نفر از علما و روحانيون قيام مردم را متوقف نمايد.
پـس از آزادى بـه مـبـارزه خـود عـليـه رژيـم ادامـه داد تـا دوبـاره دسـتگير و زندانى گرديد در سال 1350 دستگير و مدتى را در بازداشت بود. در سال هاى 1353 ـ1350 كمتر در ميان مردم ظاهر مى شدند در تيرماه 1353 در تهران دستگير شدند كه آخرين دوران زندانى اين مبارز نستوه بود.
در بـرگـه بـازجـويـى ايـشـان روح بـزرگ و مـصـمـم و تزلزل ناپذير او به وضوح منعكس شده است .
س ـ چرا به زندان آورده شديد؟
ج ـ نمى دانم .
س ـ آيا قبلا زندان آمده ايد؟
ج ـ نيامدم ، آورده اند.
س ـ نظر شما راجع به شاهنشاه آريامهر چيست ؟
ج ـ ايشان با كودتاى پدرشان به سر كار آمدند و غاصب اند.
س ـ نظر شما راجع به حزب رستاخيز چيست ؟
ج ـ اين حزب شه ساخته است ، به مردم هيچ ربطى ندارد.
س ـ نظر شما نسبت به آقاى خمينى چيست ؟
ج ـ من فكر مى كنم كسى كه مى تواند ايران را نجات دهد آيت الله خمينى است .
در طـى بازجويى ، اين پير شصت ساله مبارز را تا سرحد مرگ مورد شكنجه قرار دادند، دندان ها و دست هايش را شكستند.
و در سـاعت 2 بعداز ظهر (7 دى 1353) در محيط رنج آورى كه آخرين مرحله امتحان و بندگى را در آن گذراند، به شهادت رسيد و به وصال معبود خويش راه يافت .

 

 تشكيل نهضت سوادآموزى به فرمان آیت الله خمينى

تشكيل نهضت سوادآموزى به فرمان آیت الله خمینی در هفتم دى ماه 1358
متن پيام امام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ن و القلم و مايسطرون (قرآن كريم)
ملت شريف ايران! شما مي دانيد كه در رژيم گذشته آنچه كه بر ملت مبارز ايران سايه افكنده بود، علاوه بر ديكتاتوري و ظلم، تبليغات بي محتوي و هيچ را همه چيز جلوه دادن بود، ملتي كه در همه ابعاد از حوايج اوليه محروم بود وانمود مي شد كه در اوج ترقي است. از جمله حوايج اوليه براي هر ملت كه در رديف بهداشت و مسكن، بلكه مهمتر از آنها است، آموزش براي همگان است. مع الاسف كشور ما وارث ملتي است كه از اين نعمت بزرگ در رژيم سابق محروم و اكثر افراد كشور ما از نوشتن و خواندن برخودار نيستند، چه رسد به آموزش عالي. مايه بسي خجلت است كه در كشوري كه مهد علم و ادب بوده و در سايه اسلام زندگي مي كند كه طلب علم را فريضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما بايد در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبديل كنيم و اكنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشريفات خسته كننده براي مبارزه با بيسوادي بطور ضربتي و بسيج عمومي قيام كنيم تا انشاء الله در آينده نزديك، هر كس نوشتن و خواندن ابتدايي را آموخته باشد. براي اين امر لازم است تمام بيسوادان براي يادگيري و تمام خواهران و برادران با سواد براي ياد دادن بپاخيزيد و وزارت آموزش و پرورش با تمام امكانات بپا خيزد و از قرطاس بازي و تشريفات اداري بپرهيزد و برادران و خواهران ايماني براي رفع اين نقيصه دردآور بسيج شويد و ريشه اين نقص را از بن بركنيد. تعليم و تعلم عبادتي است كه خداوند تبارك و تعالي ما را بر آن دعوت فرموده است. ائمه جماعات شهرستانها و روستاها مردم را دعوت نمايند و در مساجد و تكايا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود ياد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصي، اعضاي با سواد خانواده اعضاي بيسواد را تعليم كنند و بيسوادان از اين امر سرپيچي نكنند. من از ملت عزيز اميد دارم كه با همت والاي خود، بدون فوت وقت، ايران را به صورت مدرسه اي درآورند و در هر شب و روز در اوقات بيكاري، يكي دو ساعت را صرف اين عمل شريف نمايند. بپا خيزيد كه خداوند متعال با شما است. از خداوند تعالي سعادت و سلامت و رفاه ملت شريف را خواستارم.
و السلام عليكم و رحمت الله و بركاته.روح ا… موسوي الخميني روح ا… موسوي الخميني

Mobin_s2004@yahoo.com
28 دسامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در دنياي داستان نويسي

داستان نگاري كه حقايق زندگي را منعكس مي كرد

تئودور دريزر Theodore Dreiser داستان نويس آمريكايي كه فقر را با تمامي وجود خود لمس كرده بود و حقايق زندگي در جامعه اين كشور را در داستانهايش منعكس مي كرد 28 دسامبر سال 1945 درگذشت. وي داستانهاي متعدد نوشت كه معروفترين آنها «خواهر كري»، جيني گرهارت، تراژدي آمريكايي، روسيه از نگاه دريزر، درباره خودم و ... هستند.
     داستان «خواهر كري» شرح زندگي دختر فقيري است كه فقط به خاطر پول با يك ثروتمند سالخورده ازدواج مي كند و .... «تراژدي آمريكايي» شرح زندگي مردي است كه تلاش كرد از طبقه فقير خود را بالا بكشد كه به اتهام قتل اعدام شد. ضمن اين داستان، نويسنده ثابت كرده است كه جامعه امريكا به ارتكاب جنايت معتاد شده است .
     دريزر كه تمايل سوسياليستي داشت به دعوت دولت مسكو از شوروي ديدن كرد و كتاب «روسيه از نگاه درزير» را نوشت. «دريزر» در يك خانواده تنگدست در ايالت اينديانا كه داراي ده فرزند بود به دنيا آمده بود و او فرزند نهم اين خانواده بود. با وجود اين موفق شد در دانشگاه تحصيل كند و روزنامه نگار شود . وي در روزنامه ها حوادث شهري را پوشش مي داد كه اين كار، او را به داستان نويسي كشاند . براي نوشتن كتابهايش به نيويورك رفت و ويراستار يك موسسه نشر كتاب شد تا در آمدي هم براي امرار معاش داشته باشد.
     نخستين كتاب او كه به دليل انعكاس فقر، باب ذائقه آمريكاييان نبود در شهر بوستون ممنوع الفروش شده بود.
     وي عقيده داشت از آنجا كه «داستان» خواننده فراوان دارد و در خاطر مي ماند و انديشه و رفتار را تغيير مي دهد بهترين وسيله براي انعكاس واقعيات مخصوصا واقعيات تلخ است تا جامعه، خود را اصلاح كند.

ساير ملل

بازگشت دوباره دوبچك به قدرت و پايان عمر او

الكساندر دوبچك Dubcek سوسياليست ليبرال 28 دسامبر سال 1989 به رياست پارلمان تازه چك اسلواكي كه ديگر در انحصار كمونيستهاي مطلق گرا نبود انتخاب شد و به اين ترتيب پس از ده سال و چند ماه به قدرت باز گشت . وي در ژانويه سال 1968 به دبيركلي حزب كمونيست چك اسلواكي كه قدرت را در اين كشور به دست داشت برگزيده شده بود و به پياده كردن افكار خود و انعطاف پذيركردن سوسياليسم پرداخته بود . خود او عنوان اين سوسياليسم را كمونيسم با چهره انساني گذارده بود .
     اين عمل دوبچك در مسكو نوعي تجديد نظر طلبي تلقي شد . دوبچك به مسكو فرا خوانده شد كه در آنجا از عقيده خود دفاع كرد و در اوت همين سال نيروهاي كشورهاي عضو پيمان ورشو وارد چك اسلواكي شدند و اختيارات دوبچك را كاهش دادند و سرانجام در آوريل سال 1969 كاملا بركنار كردند و به عنوان مهندس به يك كارخانه فرستادند .
    رويدادهاي نيمه دوم سال 1989 و خروج انحصار قدرت از دست حزب كمونيست و تجديد انتخابات چك اسلواكي باعث ورود دوبچك به پارلمان شد كه به رياست آن انتخاب گرديد . وي در اين سمت باز از سوسياليسم ملايم دفاع كرد و حاضر به دست كشيدن از آن نشد كه چندي بعد اعلام شد در يك حادثه رانندگي كشته شده است ! .

برخي ديگر از رويدادهاي 28 دسامبر

  • 1065:   كليساي وست مينستر West Minster Abbey در لندن گشايش يافت .

  • 1482:   پيمان صلح آترشت Atrecht به جنگ هشتاد ساله پايان داد و وضعيت هلند در قبال اسپانيا را روشن ساخت.

  • 1828:   يك زمين لرزه شديد در منطقه « اچيكو » ژاپن باعث مرگ بيش از 30 هزار تن شد.

  • 1849:   خشكشويي لباس با استفاده از ترپنتين Turpentine اختراع شد.

  • 1904:   درج پيش بيني وضع هوا در روزنا مه هاي آمريكا و اروپا آغاز گرديد.

  • 1910:   در انگلستان دولت ائتلافي روي كار آمد ، زيرا هيچيك از احزاب نتوانست در پارلمان اكثريت به دست آورد . استادان علوم سياسي با بررسي همين دولت به اين نتيجه رسيده اند كه در يك دمكراسي، دولت ائتلافي بهتر از حاكميت يك حزب مي تواند خدمت كند.

  • 1945:   برپايه موافقنامه برتون وودز Bertton Woods منعقد در 22 ژوئيه سال 1944، صندوق بين المللي پول International Monetary Fund به منظوردادن وام عمران و نيز حفظ سلامت پول و بهره با ملاكي كه از احتساب مجموعه پولهاي كشورها بدست آيد باراي 28 كشور در مجمع مالي سازمان ملل تاسيس شد . شوروي در راي گيري شركت نداشت . اين راي گيري در 27 دسامبر صورت گرفت و به كشورهاي غايب تا پايان دسامبر فرصت امضاي مصوبه داده شد. اخيرا ايراد هايي به طرز كار اين صندوق وارد آمده است.

  • 1923:   الكساندر گوستاو ايفل سازنده برج ايفل پاريس در 91 سالگي در گذشت . در سايت 29 دسامبر ( فردا ) در زمينه اين برج شرح خواهيم داد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    7 ذی الحجه هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     شهادت « حضرت امام محمد باقر(ع)» امام پنجم مسلمانان و شيعيان جهان

    [7 ذي الحجه 114] - « حضرت امام محمد باقر(ع)» امام پنجم مسلمانان و شيعيان جهان در 57 سالگي بدستور« هُشامِ بنِ عَبدُالمَلِك» خليفه اموي مسموم و شهيد شدند. آن حضرت با القاب متعددي مشهورند اما باقرالعلوم يا شكافنده دانش ها مشهورترين لقب ايشان است. دوران امامت امام باقر (ع) از يك سو با اوج ستم امويان و انتقال حكومت به عباسيان همزمان بود؛ و از ديگر سو با عصر ترجمه و نشر انديشه هاي منطقي، فلسفي و كلامي؛ بطوريكه طيف مباحث اعتقادي و مبارزه فكري به خارج از مرزهاي جغرافيايي نيز گسترش يافت. در دوران امامت امام باقر(ع) هم چنين جعل حديث و تحريف دين رواج بسيار يافته بود از اين رو امام پنجم (ع) مراكزي براي حفظ و پايداري حقايق دين و گسترش علوم اسلامي ايجاد كردند و با تعليم دانش پژوهان، علماي بسياري براي تحقّق اين هدف تربيت كردند. از اين رو حاكم ستمگر اموي اين اقدامات را تحمّل نكرد و امام باقر (ع) را به شهادت رساند.

     

     درگذشت « طاووس يماني» محدّث و دانشمند عرب

    [7 ذي الحجه 106] - « طاووس يماني» محدّث و دانشمند عرب بعد از عمري خدمت به اسلام و قرآن درگذشت. او ايراني تبار بود اما به« يماني» شهرت داشت زيرا ساليان متمادي در يمن سكونت داشت. طاووس يماني از اصحاب امام سجّاد (ع) و از بزرگان شيعه در يمن محسوب مي شد. او از نظر بسياري از همعصران خود عالم ترين مردم در تفسير قرآن مجيد بود.

     

     درگذشت «ابو احمد عسكري »اديب، لغت شناس و محدث ايراني

    [7 ذي الحجه 382] - «ابو احمد عسكري »اديب، لغت شناس و محدث ايراني بدرود حيات گفت. ابواحمد عسكري را شيعه ذكر كرده اند زيرا روايات و خطبه هاي متعددي از حضرت علي (ع) نقل كرده است. همچنين صاحب بن عَبّاد وزير دانشمند مؤيّد الدّوله ديلمي ابواحمد عسكري را ستايش كرده و در مرگ او ابياتي سروده است. كتاب« تَصحيفاتُ المُحَدِش» حاوي اخبار جالب درباره صحابه و تابعين مشهورترين اثر ابواحمد عسكري است.

     

     درگذشت «خطيب بغدادي» محدث مشهور، و معروف به «حافظِ شرق»

    [7 ذي الحجه 463] - «خطيب بغدادي» محدث مشهور، و معروف به «حافظِ شرق» در بغداد درگذشت. او به سبب علاقه فراوان به حديث، به شهرهاي نيشابور، بصره و دمشق سفر كرد و احاديثِ بسياري گردآوري كرد و عاقبت دز بغداد ساكن شد. خطيب بغدادي در فقه، ادبيات و تاريخ استاد بود و بيش از صد كتاب و رساله تأليف كرد. مشهورترين اثر او تاريخ بغداد است.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    ذكر «يا قديم الاحسان» او را نجات داد؟

    ابو جعفر نيشابورى روايت كرده كه جوانى بود كه پيوسته مى گفت : (( ((يا قديم الاحسان احسن الى با حسانك القديم )) ))
    سبب اين ذكر را پرسيدند گفت : من پيش از اين مدتى لباس زن مى پوشيدم و با زنها در مجالس عروسى و وليمه شركت مى كردم ، تا اينكه در مجلس عروسى اميرى حاضر بودم ، وقتى كه مجلس به پايان رسيد، خواستند اهل مجلس بيرون روند، خادم صدا زد مجلس را ببنديد به جهت اينكه گوهر گرانبهائى مفقود شده بايد تمام اهل مجلس ‍ را تفتيش نمائيم ، من از شنيدن اين واقعه به حالتى گرفتار شدم كه از بيان آن عجزم ، شروع كردم به تفتيش اهل مجلس ، اشكار ديدم از وى به من الهام شد كه بگو: (( ((يا قديم الاحسان احسن الى باحسانك القديم )). ))
    اين ذكر را مكرر مى نمودم و عهد كردم كه اين حالت را به كلى ترك نمايم ، كمى ماند كه به من برسند، ناگاه صدائى بلند شد كه به مردم متعرض نشويد كه گوهر گم شده پيدا گرديد، من از شدت فرح و شادى چيزى نمانده بود كه بميرم ، لذا از آن موقعه اين ذكر شريف را مداومت مى نمايم
     

     

     

     

     

     

     

     

    بحران شهري
    (داروخانه سابق)

    motlagh3d@yahoo.com

    قسمت دوم

    اگر زلزله اتفاق افتاد...
    • تمام جاهای امن خانه را مشخص کنيد. چهارچوب درها، زير ميز نهارخوری و کنار ستون‌ها بهترين مکان‌ها هستند.
    • اگر هنگامی که خواب بوديد ديديد که زمين می‌لرزد زياد به خودتان زحمت ندهيد، تا از گيجی خواب بيدار شويد زلزله تمام شده‌است. مدت زلزله بين سی ثانيه تا يک دقيقه است. اگر از شانس بدمان زلزله يک دقيقه‌ای نصيبمان شد باز هم از جايتان تکان نخوريد در جايی که هستيد بمانيد و سرتان را حفظ کنيد. چون ساختمانی که سی ثانيه جلوی زلزله ايستادگی کرده‌است سی ثانيه ديگر هم ايستادگی خواهدکرد (ايشاله). اگر دسترسی شما به يکی از اين نقاط امن فقط با يک گام امکان‌پذير است به طرف آن برويد. اگر قرار است چند قدم تا آن مکان برداريد شايد بهتر باشد در جای خود سنگر بگيريد. حرکت در هنگام زمين‌لرزه کار بسيار سختی است.
    • حتما به همسر و فرزندان و کسانی که با شما زندگی می‌کنند مکان امن در داخل آپارتمانتان را ياد بدهيد. حتی اگر فرصت کرديد چند بار اين کار را تمرين کنيد.
    • اگر عادت داريد کنار تختتان پارچ آب بگذاريد حتما از اين به بعد از پارچ و ليوان پلاستيکی استفاده کنيد.
     

    ادامه دارد ....

     

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى

    املاح و ويتامين ها
    من «سديم» هستم !

    من در اثر تركيب با گاز كلر نمك طعام را تشكيل مى دهم جزو تركيب سرم خون و ساير مايعات بدن شما هستم ، وجود من براى هضم غذا و جذب آن ضرورت دارد و همچنين جز مصالح ساختمانى مايعات و رطوبت هاى بدن و مخصوصا غضروفها هستم كمبود من باعث كم اشتهايى - سستى و ضعف مفرط است . من در آب دريا در نمك طعام - در جوانه گندم - در لوبياى سبز - در بلوط - در يونجه - در ذرت - در جو و برنج و از همه بالاتر در خار شتر و اشنيان به مقدار زياد وجود دارم .
     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    اسرار مربوط به غذاهاي
    Fast Food

    در آمریکا بیش از 300 نوع رستوران زنجیره ای فست فود وجود دارد و این رستوران ها بیش از 40 درصد فروش کل رستوران های آمریکا را دارند.
    مثل اینکه باید علاقه ی این ملت به برگرها و سرخ کردنی ها را کاهش داد. از طرف دیگر، دولت برای مبارزه با چاقی و بیماری های مربوط به آن دست به عملیات های مختلف زده است و مردم را تشویق می کند تا بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنند. اما حال که آمریکایی ها سالانه بیش از 110 بیلیون دلار برای غذاهای فست فود خرج می کنند، فکر نمی کنم که این طرح ها کارآمد باشند.
    بله، این غذاها ارزان است و اندازه اش هم می تواند هر گرسنه ای را سیر کند. اما کمی صبر کنید. این راهنمایی ها و اسرار را در مورد غذاهای فست فود بخوانید و بعد قضاوت کنید.
    ببینید رستوران فست- فود مورد علاقه ی شما چطور غذایتان را آماده می کند:

    سیب زمینی سرخ کرده تان طعم سیب زمینی نمی دهد—طعم گوشت می دهد
    همه می دانند که خوردن یک برگر بدون سیب زمینی سرخ کرده در کنارش اصلاً مزه نمی دهد. به همین دلیل است که همه ی رستوران های زنجیره ای فست-فود در طی این سال ها سعی کرده اند که هنر سرخ کردن را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند مشتریانشان را راضی و خوشحال نگاه دارند.
    چیزی که انسانهای متوسط متوجه نمی شوند این است که طعم سیب زمینی سرخ کرده شان به طعم خود سیب زمینی برنمی گردد بلکه مربوط به طریقه ی سرخ کردن آن است. تا همین چند سال پیش، سیب زمینی ها در رستوران های مک دونالد با 93 درصد پیه گاو سرخ می شد و در سیب زمینی سرخ کرده هایشان روغن اشباع بیشتری حتی نسبت به برگرها وجود داشت.
    به خاطر تبلیغات منفی که بر علیه بالا بودن حجم کلسترول غذاهای مک دونالد در آمریکا شد، این رستوران ها در سال 1990 به استفاده از روغن های گیاهی روی آوردند. هرچند مک دونالد هنوز هم از ترکیبی به اسم "چاشنی طبیعی" که از یک حیوان به دست می آید استفاده می کند (تا به حال فاش نشده است که کدام حیوان).

    در میلک-شیک ها، از فراورده های جانبی حیوانات استفاده می شود
    یک میلک-شیک متوسط توت فرنگی در یک رستوران فست-فود از 50 نوع ماده ی شیمیایی مختلف درست شده است که برای شناسایی بیشتر آنها نیاز به یک دانشمند است. به جز چهار پنج ترکیبی که روی خود محصول نوشته می شود، آنها چیزی به اسم طعم دهنده های طبیعی نیز استفاده می کنند که همانطور که در بالا ذکر شد ممکن است از یک ماده طبیعی گرفته شده باشند، اما نه به آن صورت که شما انتظار دارید.
    اداره ی کل دارو و غذاها اصرار دارد که حتماً در محصولات غذایی از "طعم دهنده" هایی استفاده شود که واقعاً منبعی طبیعی داشته باشند. منابع طبیعی شامل گیاهان، ادویه جات، مخمرها، ریشه ها، میوه ها، سبزیجات، گوشت گاو، مرغ و سایر حیوانات می باشد. بنابراین، ممکن است طعم دهنده ی طبیعی که در میلک-شیک توت فرنگی شما استفاده شده است، واقعاً از توت فرنگی نباشد.
    در واقع، متوجه شده ایم که بیشتر رستوران های فست-فود از فرآورده های حیوانی مثل ژلاتین برای طعم دادن به میلک-شیک هایشان استفاده می کنند.

    در برگر مرغتان ممکن است گوشت گاو پیدا کنید
    شواهد بسیاری هست که می گوید همبرگرهای رستوران های فست-فود واقعاً از گوشت گاو درست نمی شوند. اینجا می خواهیم کمی به رستوران های فست-فود اعتبار بدهیم: اکثر این رستوران ها امروزه 100 درصد از گوشت گاو استفاده می کنند. اما چیزی که متوجه شده ایم این است که بسیاری از محصولات با گوشت مرغ این رستوران ها نیز حاوی گوشت گاو است، به خصوص ناگت ها و ساندویچ ها. در این غذاها هم برای مزه دار کردن از گوشت گاو استفاده می شود.
    به استثنای ساندویچ های نیم مرغ-نیم گوشت، در بیشتر محصولات دیگر از افزودنی های طعم دهنده استفاده می شود.
    وقتی یک چیزبرگر سفارش می دهید، احتمالاً همان چیزی نخواهید بود که انتظار داشتید. همه چیز در رستوران های فست-فود در یک روغن سرخ می شود، به همین دلیل ممکن است همه چیز طعم یکسانی داشته باشد.
    الان می پرسید که پس چطور این رستوران ها اینقدر پولدار شده اند، وقتی همه چیز طعم روغن می دهد. بله، این رستوران ها به غذاها افزودنی های طعم دهنده میزنند. این افزودنی ها توسط دانشمندان در آزمایشگاه ها ساخته می شود که در کار خود خبره هستند.

    ممکن است فردی که برگر شما را درست کرده است، دستهایش را نشسته باشد
    مجله ی داتلین که معروف به فاش اسرار صنعت های بزرگ است، اولین رسانه ای بود که درمورد نظافت کلی رستوران های فست-فود تحقیقاتی انجام داد.
    روزنامه نگاران داتلین به طور سری و مخفی برای کشف کثیفی 10 تا از بهترین رستوران های زنجیره ای فست-فود رفتند. بعد از تحقیق در مورد 1000 رستوران در 38 ایالت آمریکا، متوجه شدند که تعداد کمی از آنها مسائل نظافتی را رعایت می کرده اند.
    در این تحقیقات، کارکنان این مجله حتی حشرات و جانورهایی (مرده و زنده) و کثافت و آشغال هم در این غذاها پیدا کردند. در تاکوبل کالیفرنیا مردی در غذای خود آدامس جویده شده پیدا کرده بود. در وندی شیکاگو، یک موش مرده در آشپزخانه ی رستوران دیده شده بود.
    در بیش از 60 درصد رستوران ها تخلفات بحرانی که در تشخیص نظافت یک رستوران مورد توجه قرار می گیرد، داشته اند. می دانید متداول ترین این تخلفات چه بوده است؟ بله، شسته نبودن دست های کارکنان رستوران (در بیشتر این رستوران ها حتی در دستشویی ها صابون وجود نداشته است)، دمای نامناسب برای نگاهداری مواد غذایی، گوشت های نپخته و نگاه داشتن غذاها توسط کارکنان بدون استفاده از دستکش.

    غذاهای فست-فود حاوی مواد آلرژی زا هستند، اما به شما نمی گویند کدام مواد
    در غذاهای فست-فود از مواد مختلفی استفاده می شود. بنابراین اگر آلرژی غذایی دارید، بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنید.
    در سوسیس بوریتو ی رستوران مک دونالد بیش از 50 نوع مواد مختلف استفاده میشود که شامل شیر، تخم مرغ، گندم، شیره ی ذرت و گروهی از مواد شیمیایی و نگاه دارنده ها است.
    بعضی از این رستوران ها اعلام می کنند که ممکن است بعضی از غذاهایشان حاوی مواد آلرژی زا باشند ولی هیچگاه نمی گویند که کدام مواد آلرژی زا.

    سیب زمینی سرخ کرده ها، 100 درصد از سیب زمینی دست نشده اند
    وقتی رستوران های فست-فوت تازه شروع به کار کردند، در سیب زمینی سرخ کرده ها 100درصد از سیب زمینی استفاده می شد که هر روز صبح پوست کنده شده و خلال می شد. اما امروزه دیگر از سیب زمینی های منجمد استفاده می شود.
    از آنجا که با منجمد شدن رنگ سیب زمینی ها تغییر می کند (وقتی در دمای 45 درجه فارنهایت انبار می شوند) برای جلوگیری از تغییر رنگ، در موقع عملیات کاشت باید سولفیت به آنها افزوده شود. پوست کندن و خلال شدن آنها هم که دیگر همه توسط دستگاه انجام می گیرد.
    برای سفید کردن سیب زمینی ها هم از دی اکسید سولفور استفاده می شود. همچنین گاهاً از شکر نیز برای شیرین تر کردن سیبزمینی ها استفاده می شود.
    به علاوه ی این مواد نگاه دارنده، سیب زمینی ها در روغن های هیدروژن دار نیز سرخ می شوند که به دوام و ماندگاری سیب زمینی ها کمک می کند. اما این روغن ها منجر به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می شود.

    ملت فست-فود خور
    ــــــــــــــــــــــــــــــ
    حال که پرده از اسرار مربوط به غداهای فست-فود برداشته شد، دیگر می دانید که چه می خورید. پس قبل از اینکه غذای فست-فود بعدی خود را سفارش دهید، کمی بیشتر فکر کنید.
     
     

     

     

     

     

     

     

     

    ليگ مبين

    football@mobin-group.com 

    نتايج هفته سوم،
    برنامه هفته چهارم

    سلام.
    جدول های رده بندی هفتۀ سوم لیگ آماده شدن که می تونین اونها رو در انتهای این بخش مشاهده کنین.
    نتایجی که برای این هفته رقم خورد زیاد قابل پیش بینی نبود. برای همین تعداد اندکی از اعضا تونستن که امتیاز خوبی بگیرن.
    برنامۀ هفتۀ چهارم رو هم که حتماً می دونین. برای هفتۀ چهارم لیگ مبین، دو تا بازی از لیگ انگلیس رو انتخاب کردیم، و سه تا بازی هم از لیگ ایران. بازی های لیگ ایران یکشنبه ( 10 دی/31 دسامبر ) و بازی های لیگ انگلیس دوشنبه ( به گفتۀ سایت گل ) و یا احتمالاً سه شنبه ( به گفتۀ سایت یوفا ) برگزار می شن. بنابراین شما عزیزان تا ساعت 12 ظهر یکشنبه 10 دی ماه فرصت دارین تا پیش بینی های خودتونو به آدرس لیگ ارسال کنین.
    این هم از بازی های هفتۀ چهارم :


    ( تیم هایی که نامشان در سمت راست نوشته شده است میزبان هستند )

    سپاهان اصفهان - فولاد خوزستان
    پیکان تهران - مس کرمان
    سایپا - استقلال تهران
    لیورپول - بولتون
    نیوکاسل - منچستر یونایتد

    این رو هم بگم که از هفتۀ آینده افرادی که تا حالا پیش بینی ارسال نکردن از لیگ حذف می شن. بنابراین ممکنه که یه تغییراتی توی جدول ها بوجود بیاد و افراد به جدول های دیگه ای منتقل بشن. ( اینو گفتم که بعداً اگه مثلاً از جدول 2 رفتین به جدول 1 نگین چطور شد!)
    ضمناً اگه هرگونه نظر، انتقاد، و یا پیشنهادی داشتین می تونین به آدرس خصوصی من میل بزنین.
    موفق باشین

    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

    *****

    براي مشاهده نتايج لیگ مبین تا پایان هفته سوم اینجا را کلیک کنید


    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    عدم رضايت جنسي و جدايي

    مسعود معتمد
    كارشناس ارشد بهداشت روان

    روانپزشك مشهور و استاد گرانقدر دكتر محمد مجد معتقدند در ايران 40% طلاق ها به علت عدم رضايت جنسي صورت مي گبرد. اين پديده هر چند ممكن است در نظر اول عجيب و يا باورنكردني به نظر برسد و شايد به نظر پاره اي متشرعين ، بيش از حد متآثر از مكتب فرويدباشد يا به نوعي ساده كردن مسئلهء طلاق به نظر برسد، ولي از ديدگاه بسياري از صاحب نظران، امري مقرون به واقعيت و حتي حقيقتي انكار ناپذير است.
    عدم رضايت جنسي خصوصاَ در جامعهء ما از شيوع بسيار بالائي برخورداراست. اكثر زنان و مردان متآهل از روابط جنسي خود لذت كامل و كافي را درك نمي كنند. اين مسئله حداقل در مورد زنان به شدت صادق است.
    پژوهشي كه چند سال پيش در يكي از شهرهاي غربي ايران به انجام رسيد نشان داد كه بيش از 90% زنان متآهل شهري هيچگاه در عمر خود ارگاسم (اوج لذت جنسي) را تجربه نكرده اند.
    اغلب افراد متآهل (اعم از زنان يا مردان) گمان مي كنند كه رابطهء جنسي سرويسي است كه توسط زنان به شوهرانشان داده مي شود و در اصل به منظور تآمين آسايش مردان صورت مي گيرد و البته ممكن است تا حدودي زنان را نيز هيجان زده كند. در اين تفكر غالب رضايتمند بودن زنان ملاك عمل نيست و آنها چه تمايل داسته باشند و چه نداشته باشند، شرعاً موظف به تمكين جنسي در برابر شوهري كه نفقه مي پردازد مي باشند. (البته اين برداشتي غير واقعي از شرع مي باشد)
    البته در مورد مردان هم وضع چندان رضايت بخش نيست زيرا اكثراً مبتلا به پاره اي مشكلات رواني – جنسي نظير خروج زودرس مني يا تحريك ناقص آلت تناسلي مي باشند و يا غالباً از تكنيكهاي صحيح آميزشي استفاده نمي كنند لذا حاصل فعاليت جنسي شان در بسياري مواقع يك ارگاسم كامل و با مدت زمان كافي نمي باشد.
    رابطهء جنسي مطلوب آنست كه در يك زمان منجر به رضايت كامل و كسب لذت ماكزيمم در هر دو طرف شود و ارگاسم زن و شوهر همزمان شود.
    موفقيت در اين امر سمبل موفقيت در زندگي زناشويي است و ناديده گرفتن احساسات و نيازهاي يكديگر در اين مورد سمبل بي توجهي به يكديگر در زندگي است البته بيشتر اين برداشتها در سطح ناخوداگاه رخ مي دهد ولي تآثير عميق آن بر رابطهء دو طرف باقي مي ماند و در دراز مدت به عاملي پنهان براي شعله ور تر شدن اختلافات زناشوئي مبدل مي شود .
    ارگاسم يا اوج لذت جنسي يكي از موهبتهاي بزرگ الهي است كه موجب رفع بسياري از تنشهاي دروني و كسب آرامش رواني مي شود. اين پديده يك تخدير يا نشئة سازي طبيعي است كه در زندگي پر تنش امروز همچون آبي برآتش التهابات دروني انسان عمل كرده و در صورتي كه بطور كامل و به مدت كافي و به دفعات مناسب حاصل شود به سلامت روان كمك شاياني مي كند.
    زن نيز همچون مرد به اين عامل آرامبخش نياز دارد. اما مراحلي كه او براي رسيدن به اين حالت بايد پشت سر بگذارد با مرد متفاوت است . او بايد اولاً از انگيزه و ميل كافي براي فعاليت جنسي برخوردار باشد كه مسايلي چون اضطراب يا اختلاف با همسر يا نامطلوب بودن ظاهر همسر(مثلاً بوي بد پا يا دهان او) يا سابقهء برخي رفتارهاي جنسي مرد كه از نگاه زن ناخوشايند بوده است اين ميل و انگيزه را كم مي كند.
    گذشته از اين او براي رسيدن به امادگي لازم براي ارگاسم به زمان بيشتر و تحريكات ملايم و متوالي نياز دارد و مرد با صرف حوصله بايد آمادگي لازم را در وي به وجود بياورد و به سلايق وي احترام بگذارد و اساساً نحوه و زمان فعاليت جنسي بايد مورد توافق دو طرف باشد. البته زن نيز بايد نيازهاي شوهر را در نظر بگيرد و با او براي دستيابي به يك ارگاسم موفق و همزمان همكاري كند.
    از آنجا كه نياز جنسي از قويترين نيازهاي دروني بوده و رابطهء تنگاتنگي با ناخودآگاه انسان دارد عدم رعايت نكات فوق الذكر به اختلالات پيدار و عميقي در روابط زوجين منتهي مي شود كه مي توان به تنفر از همسر ، دلخوري ، حسادت و رقابت براي سركوب يكديگر، مقصر دانستن همسردر بسياري از مشكلات زندگي، حس انتقام گيري ناخودآگاه ، احساس تحقير شدن توسط همسر، احساس عدم اعتماد به نفس، احساس شيئ بودن و ملعبه واقع شدن و احساس مورد بي اعتنايي واقع شدن اشاره نمود.
    اين مسايل توسط ساير تنشها و اختلافات، تقويت شده يا در قالب آنها تجلي و بروز مي يابد و شكاف بين همسران را رفته رفته عميق تر مي سازد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مناسبت روز

    سالروز شهادت امام باقر (ع)

    سالروز شهادت ابو جعفر محمد بن علي (ع) امام پنجم از ائمه اثني عشر (ع) و هفتمين معصوم از چهارده معصوم (ع)، که در سال 114 ق. در مدينه رخ داد …
    مادر او حضرت فاطمه دختر امام حسن مجتبي (ع) است كه مكني به ام عبد الله يا ام الحسن بود و با اين ترتيب آن حضرت هم از جانب مادر و هم از جانب پدر فاطمي و علوي بوده است، لقب ايشان به دليل دانش بيكران باقر يا باقر العلوم بوده است … صدوق و طوسي در امالي خود روايت كرده اند كه رسول الله (ص) آن حضرت را باقر ناميد و به جابر بن عبد الله انصاري فرمود: « اي جابر زمان يكي از اولاد مرا كه از فرزندان حسين است درك خواهي كرد، او هم نام من است و علم را با مهارت بسط ميدهد و ميشكافد، وقتي او را ديدي سلام مرا به او برسان».

    ۩ شخصيت اخلاقي:
    در گفتار راستگو ترين و در ديدار گشاده رو ترين و در بذل جان در راه خدا بخشنده ترين و در اخلاق متواضع ترين مردمان بود.
    از خوف خدا بسيار ميگريست و هنگام مشكلات اهل بيت را جمع ميكرد و با هم به ذكر و استغفار ميپرداختند. قسمت عمده درآمد خود را در راه خدا انفاق مي فرمود و خود مانند غلامانش در مزرعه كار ميكرد. در زهد و فضل و تقوي و آشنايي با رموز قرآن و سنت و تفسير و احكام شرع سرآمد همگان بود … علي بن عيسي اربلي در كتاب كشف الغمه و انب طلحه در مطالب السوول و سبط ابن جوزي در تذكره الائمه و ساير محدثين اهل سنت از عبد الله بن عطاء مكي روايت كرده اند كه گفته است: علماء را نزد هيچكس حقير تر از آن نديدم كه در محضر ابو جعفر محمد بن علي ديدم … امام محمد باقر (ع) در مورد نمونه اي از اخلاق امام باقر روايت است که مردى از اهل شام در مدينه ساكن بود و به خانه ‏امام بسيار مى‏آمد و به آن گرامى مى ‏گفت: «...در روى زمين بغض و كينه ا‏ى كسى را بيش از تو در دل ندارم و با هيچكس بيش از تو و خاندانت دشمن نيستم! و عقيده ‏ام آنست كه اطاعت‏ خدا و پيامبر و امير مؤمنان در دشمنى با توست، اگر مى ‏بينى به خانه تو رفت و آمد دارم بدان جهت است كه تو مردى سخنور و اديب و خوش بيان هستى!» در عين حال امام عليه السلام با او مدارا مى‏ فرمود و به نرمى سخن مى ‏گفت. چندى بر نيامد كه شامى بيمار شد و مرگ را رويا روى خويش ديد و از زندگى نوميد شد، پس وصيت كرد كه چون در گذرد ابو جعفر «امام باقر» بر او نماز گزارد. شب به نيمه رسيد و بستگانش او را تمام شده يافتند، بامداد وصى او به مسجد آمد و امام باقر عليه السلام را ديد كه نماز صبح به پايان برده و به تعقيب نشسته است، و آن گرامى همواره چنين بود كه پس از نماز به ذكر و تعقيب مى ‏پرداخت. عرض كرد: آن مرد شامى به ديگر سراى شتافته و خود چنين خواسته كه شما بر او نماز گزاريد. فرمود: او نمرده است... شتاب مكنيد تا من بيايم.
    پس برخاست و وضو و طهارت را تجديد فرمود و دو ركعت نماز خواند و دستها را به دعا برداشت، سپس به سجده رفت و همچنان تا بر آمدن آفتاب، در سجده ماند، آنگاه به خانه‏ شامى آمد و بر بالين او نشست و او را صدا زد و او پاسخ داد، امام او را برنشانيد و پشتش را به ديوار تكيه داد و شربتى طلبيد و به كام او ريخت و به بستگانش فرمود غذاهاى سرد به او بدهند و خود بازگشت. ديرى بر نيامد كه شامى شفا يافت و به نزد امام آمد و عرض كرد: «گواهى مى ‏دهم كه تو حجت ‏خدا بر مردمانى.»

    ۩ اصحاب امام باقر (ع)
    آوازه علوم و دانش امام باقر (ع) چنان اطراف و اكناف پيچيده بود كه ملقّب به باقرالعلوم; يعنى شكافنده دانش ها گرديد. در مكتب امام ابوجعفر باقر العلوم -كه درود فرشتگان بر او- شاگردانى نمونه و ممتاز پرورش يافتند كه اينك به نام برخى از آنان اشاره مى ‏شود:
    1- ابان بن تغلب: او محضر سه امام - امام زين العابدين، امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهم السلام - را درک نمود . ابان از شخصيتهاي علمي عصر خود بود و در تفسير، حديث، فقه، قرائت و لغت تسلط بسياري داشت. والايي دانش ابان چنان بود که امام باقر عليه السلام به او فرمود: در مسجد مدينه بنشين و به راي مردم فتوا بده، زيرا دوست دارم، مردم فردي چون تو را در ميان شيعيان ما ببينند.
    2- زراره: دانشمندان شيعه از ميان شاگردان امام باقر و امام صادق عليهما السلام، شش تن را فقيه تر مي شمرند که زراره يکي از آنها است. از امام صادق نقل است که فرمود: اگر "بريد بن معويه"، "ابوبصير"، "محمد بن مسلم" و "زراره " نبودند، آثار پيامبر (معارف شيعه) از ميان مي رفت، آنان بر حلال و حرام خدا امين هستند. باز فرمود: بريد، زراره، محمد بن مسلم و احول در زندگي و مرگ نزد من محبوبترين مردمان هستند.
    3- کميت اسدي: شاعري سر آمد بود و زبان گويايش در دفاع از اهل بيت، اشعاري پر مغز مي سرود. اشعارش چنان کوبنده و رسواگر بود که پيوسته از طرف خلفاي اموي تهديد به مرگ مي شد.
    4- محمد بن مسلم: فقيه اهل بيت و از ياران راستين امام باقر و امام صادق عليه السلام بود. چنان که گفته شد، امام صادق او را يکي از آن چهار تن به شمار آورده که آثار پيامبر به وجودشان پا برجا و باقي است.

    ۩ شخصيت علمي:
    بي ترديد چنان که بسياري از علماي اهل سنت، نيز گفته اند، امام باقر عليه السلام در زمان حيات خويش شهرت فراواني داشته و همواره محضر او از دوست دارانش، از تمامي بلاد و سرزمينهاي اسلامي، پر بوده است. موقعيت علمي ايشان، به مثابه شخصيتي عالم و فقيه، به ويژه به عنوان نماينده علوم اهل بيت، بسياري را وا مي داشت تا از محضر او بهره گيرند و حل اشکالات علمي و فقهي خود را از او بطلبند. در اين ميان، اهل عراق که بسياري از آنان شيعه بودند بيش از ديگران مفتون شخصيت آن حضرت شده بودند.
    مراجعه کنندگان، خضوعي خاص نسبت به شخصيت علمي امام داشتند چنان که عبدالله بن عطاي مکي گويد: علما را در محضر هيچ کسي کوچکتر از زمان حضور در محضر امام باقر عليه السلام نديدم. حکم بن عينيه با تمام عظمت علمي اش در ميان مردم، در برابر آن حضرت مانند دانش آموزي در مقابل معلم خود به نظر مي رسيد.
    شهرت علمي امام، در حد تعبير ابن عنبة، مشهورتر از آن است که کسي بخواهد آن را بيان کند. اين شهرت در زمان خود ايشان، نه تنها در حجاز که «کان سيد فقهاء الحجاز» بلکه حتي در عراق و خراسان نيز به طور گسترده فراگير شده بود. چنانکه راوي مي گويد: ديدم که مردم خراسان دور حضرت حلقه زده و اشکالات علمي خود را از ايشان مي پرسيدند.
    ذهبي درباره امام باقر عليه السلام مي نويسد: ايشان از کساني است که بين علم و عمل، سيادت و شرف و وثاقت و متانت جمع کرده و براي خلافت اهليت داشت.
    ابرش کلبي از هشام بن عبدالملک پرسيد: اين کيست که مردم عراق او را در ميان گرفته و مشکلات علمي خود را از وي مي پرسيدند؟ هشام گفت: اين پيامبر کوفه است، خود را پسر رسول خدا و شکافنده علم و مفسر قرآن مي داند.

    ۩ دوران زندگي و شهادت ايشان:
    امام باقر (عليه السلام) با پنج خليفه از خلفاى بنى اميّه معاصر بود كه عبارتند از: وليد بن عبد الملك (96 ق) و سليمان بن عبد الملك ( 99 ق) و عمر بن عبد العزيز (101 ق) و يزيد بن عبد الملك (107ق) و هشام بن عبد الملك ( 125 ق) معاصر بوده است. و همه آنان جز عمر بن عبدالعزيز در ستمگرى و استبداد و خودكامگى دست كمى از نياكان خود نداشتند و پيوسته براى امام باقر (عليه السلام) مشكلاتى فراهم مى نمودند.
    ولى در عين حال، او از طريق تعليم و تربيت، جنبشى علمى به وجود آورد و مقدّمات تأسيس يك مركز علمى اسلامى را در دوران امامت خود پى ريزى كرد كه در زمان فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق (عليه السلام) به نتيجه كامل رسيد.
    روش كار پيشوايان ما به ويژه امام سجّاد و امام باقر (عليهم السلام) كه در اوضاع فشار و خفقان به سر مى بردند به شيوه مخفى و زيرزمينى بود، شيوه اى كه موجب مى شد كسى از كارهاى آنان مطّلع نشود. همين كارهاى پنهانى، گاهى كه آشكار مى شد، خلفا را سخت عصبانى مى نمود در نتيجه، وسايل تبعيد و زندانى آنها فراهم مى شد.
    سرانجام، امام باقر (عليه السلام) كه پيوسته مورد خشم و غضب خليفه وقت، هشام بن عبدالملك بود، به وسيله ايادى او مسموم شد و در روز دوشنبه 7 ذيحجّه سال 114 هجرى قمرى در 57 سالگى به شهادت رسيد. بدن مطهر آن درياي بيکران دانش خدايي در خاک بقيع، در کنار پدر و جد بزرگوارش امام حسن مجتبي و امام سجاد عليهما السلام به خاک سپرده شده است.

    ۩ كلماتي از آن بزرگوار:
    1 - همانا خداوند عز و جل نگاه دارد بوسيله تقوي بنده را از آنچه عقلش بدان دسترسي ندارد.
    2 - بردباري جامه شخص دانا و عالم است مبادا خود را از آن برهنه كني.
    3 - خدا بر خويش مهرورزي را لازم كرده و رحمت او بر خشمش پيشي جسته و از روي راستي و درستي به انجام رسيده، پس چنان نيست كه خداوند به بندگان خشم آغاز كند پيش از آنكه آنان او را به خشم آورند...
    4 - هر ملتي كه كتاب خدا را به پشت سر انداخته خدا نيز علم كتاب را از آنها بگيرد …
    5- حريص بر دنيا، همچون کرم ابريشم است که هر چه پيله را بر خود بيشتر بپيچد، بيرون آمدنش مشکل تر مي شود.
    از رساله امام محمد باقر عليه السلام، سعد الخير / روضه كافي ج اول (ص 79 – 75 )
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان