644

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 644 :: دوشنبه 2 بهمن 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

در مورد «محرم»

سلام به همه شما دوستان خوبم،
ديروز اول محرم بود، بعد از انتشار شماره ديروز روزانه (643) برخي از دوستان ايميل زده و از اينکه بمناسبت شروع محرم مطالب و بخش ويژه اي نداريم انتقاد کرده بودند.
راستش طبق هماهنگي هاي قبلي قرار شده بود براي ايام محرم، آقا کميل (komeil_fa84) که از دوستان فعال گروه هستند مطالبي را تهيه و در روزانه در يک بخش ويژه قرار دهيم. طبق برنامه ريزي اين مطالب از يک تا دوازده محرم در روزانه قرار خواهد گرفت. اما ديروز بخاطر اينکه نتونستم هماهنگي هاي نهايي را با ايشان انجام بدم، به همين دليل اول محرم از دست رفت، اما از امروز اين بخش ايجاد شده و تا 12 محرم ادامه خواهد يافت. اين بخش ويژه محرم، «سيب سرخ بهشتي» نام داره که مي تونيد در انتهاي قسمت مطالب ارسالي اعضا ببينيد.
ضمنا جا داره از دوست خوبمون آقا کميل بخاطر زحماتشان تشکر و قدرداني بکنم. راستي اين نکته را هم بگم: يه ويژگي که مطالب آقا کميل داره معمولا مطالب ايشان، اغلب کوتاه، مختصر و مفيد هست که در اين «سيب سرخ بهشتي» هم رعايت کرده اند.

خب، زياده عرضي نيست.
باقي بقايتان

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (643) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • بامزه ترین لحظات ورزشی
  • اعتياد در شيراز
  • زيارت عاشورا به صورت متن و صوت
  • معرفي و دانلود فيلم: اکو پارک، لس آنجلس
  • ساخت و ویرایش آهنگ توسط McFunSoft Audio Editor 6.3.5
  • یادآوری زمان تولد شما و دوستان و همچنین سایر موارد روزمره
  • رد پاهای به جا مانده از شما در اینترنت را مدیریت کنید!
  • عاشورا حرکت انسان ساز
  • آخ جون پولدار شدم
  • سيب سرخ بهشتي
  • عوامل سر درد
  • انواع ماشين دزدي!
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

بامزه ترین لحظات ورزشی
اعتياد در شيراز
مجله الکترونيکي حسينيه سيدالشهدا - شماره 2 - دوم محرم

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

متهمان پرونده خريد و فروش ارز
و شبه مسكوكات پاي ميز محاكمه

جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده خريد و فروش ارز و شبه مسكوكات در مجتمع قضايي امور اقتصادي به رياست قاضي پيرجهانگير برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، در ابتداي جلسه قاضي دادگاه رعايت تبصره ماده 188 قانون آيين‌ دادرسي كيفري مبني بر نشر نكردن اسامي متهمان و رعايت نظم را به حاضران در جلسه تذكر داد.
در ادامه جلسه نماينده دادستان با قرائت كيفرخواست اتهام متهمان به نامهاي "ع ش" ، "م ع" و "م ن" كه فاقد سابقه كيفري نيز هستند را خريد و فروش قانوني ارز و شبه مسكوكات رايج خارجي ذكر كرد.
وي گفت: حسب گزارش واصله اتهام متهمان داشتن تعداد چهار هزار سكه تقلبي دو يورويي و سكه‌هاي تقلبي 500 يني ژاپن و تعداد 387 برگ چك مسافرتي 100 دلاري بانك رافدين‌عراق و حدود 466 برگ چك مسافرتي 200 دلاري اين بانك است و همچنين متهم رديف اول علاوه بر اتهام ياد شده به ورود مسكوكات خارجي نيز متهم است.
وي افزود: بنابر گزارش وزارت اطلاعات و شكايت بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و نيز نظر كارشناسي واحدهاي توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در خصوص تقلبي بودن مسكوكات و اظهارات و اقارير صريح متهمان در بازجويي و تفهيم اتهام در مرحله دادسرا بزه متهمان محرز است.
نماينده دادستان اضافه كرد: به استناد ماده 520 و 522 قانون مجازات اسلامي و ماده 31 قانون سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي، براي متهمان صدرو حكم به محكوميت و مجازات آنها را تقاضا دارم.
در ادامه جلسه سليمان‌نژاد نماينده حقوقي بانك مركزي به عنوان شاكي گفت: طبق قانون حدود و مقررات استفاده از ارز را دولت تعيين مي‌كند و بانك مركزي متولي اين موضوع است.
وي گفت: در صورتي كه هرگونه استفاده از ارز، مبادله و معامله خارج از مجاري قانوني (نظام بانكي و صرافي‌هاي مجاز از طرف بانك مركزي) صورت گيرد و هرگونه اقدام به عنوان خريد و فروش و معامله، غيرمجاز تلقي و جرم محسوب مي‌شود.
نماينده حقوقي بانك مركزي درباره نحوه عملكرد اين متهمان گفت: براساس گزارش ضابطان قضايي خريد و فروش چكهاي مسافرتي يكي از بانك هاي عراق و ورود سكه‌هاي دو يورويي و 500 يني به داخل كشور از طريق متهمان صورت گرفته است.
وي افزود: طبق قانون هرگونه اقدامي درباره مبادلات ارزي و مسكوكات خارج از مجاري قانوني جرم است.
وي از دادگاه مجازات متهمان را خواستار شد.
در ادامه جلسه قاضي از متهم م ن خواست از خود در برابر اتهام خريد و فروش غيرقانوني و شبه مسكوكات رايج خارجي به تعداد 4 هزار سكه‌هاي تقلبي دو يورويي و تعدادي387 برگ چك مسافرتي 100 دلاري يكي از بانك هاي عراق و 466 برگ چك مسافرتي 200 دلاري اين بانك از خود دفاع كند.
متهم در دفاع از خود و بيان اينكه از سكه‌هاي دو يورويي خبر ندارم گفت:‌25 سال بازرگان هستم و در اين مدت تمام معاملات خود را با عراق از طريق يكي از بانكهاي عراق انجام مي‌داديم.
وي افزود: سكه‌هاي ديگر به هيچ وجه تقلبي نيست.
اين متهم گفت:‌ما پنج سكه را خريداري كرده و براي نمونه به مراجع مختلف حتي بانك مركزي براي تعيين ماهيت آن ارسال كرديم.
وي گفت: ما فقط 4 هزار سكه دويورويي وارد كرديم و سكه 500 يني در كار نبود.
در ادامه جلسه متهم م ع در دفاع از خود گفت: براي فروش فرشي به مرز مهران رفته بودم كه با آقاي م ن به عنوان خريدار فرش براي عراق آشنا شدم.
وي افزود: مقداري پول خارجي از عراقي‌ها براي فرش گرفته بودم كه به آقاي م ن نشان دادم و پس از تأييد وي، پولها را از عراقي‌ها گرفتم.
وي اضافه كرد: كل معامله ما حدود هشت ميليون بود كه مقداري پول دادند و مقداري باقي‌مانده بود كه اين اتفاق افتاد.
اين متهم گفت: من فقط فرش فروختم و هيچ قاچاق دلاري در بين نبوده است.
در ادامه نماينده دادستان گفت:‌اينكه معامله در خصوص فرش انجام شده و ثمن معامله دلار بوده است اين نيز جرم محسوب مي‌شود.
در ادامه جلسه قاضي از متهم ع ش خواست از خود در برابر اتهام ياد شده دفاع كند.
اين متهم در دفاع از خود گفت: من در خصوص اين موضوع فقط تعدادي سكه گرفتم و آن را هم نفروخته ام .
وي افزود: در سال 82 از طرف استانداري سيستان و بلوچستان نمايشگاهي در خصوص توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايجاد شده بود و از تجار براي بازديد از اين نمايشگاه دعوت كرده بودند
اين متهم گفت: با توجه به اينكه با زندانهاي استان سيستان و بلوچستان همكاري داشتم توليدات زندان را در اين نمايشگاه در معرض نمايش گذاشتيم و تنها غرفه‌داري كه اجازه فروش يافت غرفه ما بود.
اين متهم اضافه كرد: افرادي براي خريد توليدات زندان‌هاي استان سكه‌هايي به جاي پول به ما دادند كه ما اين سكه‌ها را به صرافي‌ها و افراد خبره براي تعيين ماهيت آن نشان داديم.
وي گفت: اين سكه‌هاي دو يورويي و 500 يني ژاپن را براي تأييد به تهران و بانك مركزي فرستاديم كه اين سكه‌ها را در صرافي‌هاي فردوسي اصل دانستند.
اين متهم اضافه كرد: اين سكه‌ها را در بازار ارائه داده بوديم و اصل بودن آنها مشخص شده بود.
وي با بيان اينكه از غيرقانوني بودن معامله با ارز اطلاعي نداشته گفت: معامله با ارز تا مبلغ 10 ميليون را مجاز مي‌دانستند.
اين متهم با بيان اينكه اشتباه كرده‌است از دادگاه طلب عفو و بخشش كرد.
نماينده بانك مركزي درباره اظهارات متهمان گفت: اظهارنظر درباره اصلي يا تقلبي بودن مسكوكات در صلاحيت اداره توليد مسكوك و اسكناس بانك مركزي است.
وي افزود: اگر شخص ديگري درباره اين نوع سكه‌ها اظهارنظر كرده باشد وجاهت قانوني ندارد.
نماينده بانك مركزي گفت:‌براساس گزارش اداره توليد مسكوك و اسكناس بانك مركزي سكه‌هاي دو يورويي و 500 يني تقلبي است.
وي درباره مقررات صادرات كالا به عراق گفت: بر اساس مقررات براي صادرات كالا بايد تعهدنامه ارزي براي صادرات تنظيم مي‌شد كه در اين معامله تنظيم نشده است.
وي افزود: در سال 80 يا 81 اين تعهدنامه برداشته شد و اين به معناي اين نيست كه افراد ارز را خود به داخل كشور آورده و به فروش برسانند.
در ادامه جلسه قاضي از متهم رديف اول خواست به عنوان آخرين دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده دفاع كند.
اين متهم گفت: در ارتباط با مسائل اسكناس هيچ ارتباطي با متهمان ديگر نداشته بلكه فقط در خصوص سكه‌ها فعاليت داشتم.
وي افزود: جمع كل اين معاملات هفت ميليون تومان بوده و اين كار براي فروش توليدات زندان بود.
اين متهم با بيان اينكه از تخلف بودن اين اقدامات اطلاعي نداشتم از دادگاه طلب بخشش كرد.
در ادامه متهم رديف دوم م ع در برابر اتهامات مطرح شده در كيفرخواست به عنوان آخرين دفاع گفت: از تقلبي بودن پولها اطلاعي نداشتم و فرشي را به عراقي‌ها فروخته و از آنها دلار گرفتم.
وي افزود: به علت بي‌اطلاعي اشتباه كردم و خلافي انجام ندادم و هيچ ارتباطي با سكه‌ها ندارم.
م ن متهم رديف سوم نيز در آخرين دفاع از خود گفت: غير از اينكه وظيفه‌ام را انجام دهم هيچ خلاقي انجام ندادم.
اين متهم گفت:‌كار خلاقي انجام نداده‌ام و فقط قصدم همكاري با مراجع دولتي و كمك به اقتصاد كشور و عراق بود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

اکو پارک، لس آنجلس 
Echo Park, L.A. / Quinceañera

نويسده و کارگردان: ريچارد گليتزر، واش وستمورلند. موسيقي: ويکتو باک، مايکل بي جيتر، جي پيتر رابينسن، ميکو وستمورلند. مدير فيلمبرداري: اريک استيلبرگ. تدوين: رابين کتز، کلاي زيمرمن. طراح صحنه: دنيس هادسن، جونا مارکوويتز. بازيگران: يسوس کاستانوس[ارنستو]، آرکلي گازمن ريکو[ماريا]، اميلي رايوس[ماگدالنا]، جي. آر. کروز[هرمان]، ليستت آويلا[جسيکا]، آليشيا سيگتوس[ايلين مي گارسيا]، جاني چاوز[عمو والتره، کارمن آگوئيره[عمه سيلويا]، مارگريتا لوگو[عمه کندي]، جسي گارسيا[کارلوس]. ٩٠ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا. نامزد جايزه جان کاساوتيس از جشنواره روحيه مستقل، برنده جايزه تماشاگران و جايزه ويژه هيئت داوران از جشنواره سندنس.
ماگدالنا، دختر ١٤ ساله خانواده اي مکزيکي و مومن است. او نيز بايد مانند همه دخترهاي مکزيکي که به سن پانزده سالگي مي رسند، خود را براي جشن بلوغ آماده کند. اما حامگلي ناخواسته همه زندگي او را بر هم مي ريزد. ماگدالنا که مي پندارد خانواده اش روي خوشي به اين مسئله نشان نخواهند داد، خانه را ترک مي کند. رفتن به سراغ پدر بچه نيز سودي در بر ندارد و او ناچار نزد عمو و پسر عمويش پناه مي گيرد. اما پنهان نگه داشتن اين موضوع با بزرگ تر شدن تدريجي شکمش سخت تر مي شود و در آنجا نيز به دردسر مي افتد. بزرگ ترين دردسر وي در اين لحظه بودن صاحبخانه اي همجنس گرا و نامطبوع است که بايد از پس آن بر آيد!

چرا بايد ديد؟
يکي از بهترين فيلم هاي مستقل امسال که دوست دارم آن را به تقليد از فريب خورده و رها شده پيترو جرمي، باکره و آبستن بنامم. فيلم که نام خود را از محل سکونت گليتزر و وستمورلند گرفته و بنا بر گفته آنها همه لوازم صحنه نيز متعلق به خود آنها و دوستان شان است. اغلب بازيگران غير حرفه اي هستند و شخصيت عموي ماگدالنا نيز بر اساس شخصيت عموي بزرگ وستمورلند نوشته شده است.
اکو پارک، لس انجلس که با هزينه ناچيز ٤٠٠ هزار دلار ساخته شده، موفق شد تا در يک نمايش محدود نزديک به چهار برابر آن را برگرداند.
گليتزر و وستمورلند کارگردان هاي جوان فيلم از استعدادهاي تازه سينماي آمريکا به شمار مي روند. گليتزر در ١٩٩٣ براي فيلم اندوه موفق شد تا جايزه بهترين فيلم جشنواره تورينو و جايزه تماشاگران جشنواره سن فرانسيسکو را به چنگ اورد. وستمورلند نيز که نيمه دوم دهه ١٩٩٠ با بازيگري، نويسندگي، فيلمبرداري و کارگرداني وارد دنياي فيلمسازي شده، در سال ٢٠٠٣ براي فيلم هفت گناه کبيره جايزه بهترين کارگرداني جشنواره GayVN و در سال ٢٠٠٤ جايزه تماشاگران جشنواره AFI را برا فيلم تلويزيوني Gay Republicans به چنگ آورد.
ژانر: درام.

 

دانلود سريال ايراني

هزار دستان
قسمت دوم

 لينک مشاهده
براي مشاهده آنلاين اين قسمت از سريال هزار دستان، روي لينک بالا کليک کنيد.

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

 
نام موزیک خواننده

پخش

با كاروان كربلا چنگيز حبيبيان پخش
برگ گل سرخ محمد گلريز پخش
بنال اي دل مهرداد كاظمي پخش
بيرق توحيد علي خدائي پخش
تاسوعا ايمان مير شكاري پخش
تشنه باران محمد عبدالحسيني پخش
تشنه كامان فرات علي خدائي پخش
تكسوار اسطوره محسن حسن زاده پخش
تكنوازي كلارينت   پخش
حافظ خون شهيدان محمد گلريز پخش
حسين حسين محسن حسن زاده پخش
حفظ خون شهيدان محمد گلريز پخش

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ساخت و ویرایش آهنگ توسط
McFunSoft Audio Editor 6.3.5

 

مدتی است که در کشور ما به تعداد خواننده های ترانه ها با سبک های مختلف افزوده می شود. خوانندگانی که آغاز کار آن ها در پشت کامپیوتر های شخصی بوده و امروزه در کشورهای خارجی به اجرای کنسرت می پردازند. حتما این سوال برای شما پیش آمده که چگونه می توان با کامپیوتر شخصی اقدام به ساخت آهنگ نمود. برای ساخت موسیقی و آهنگ ها نرم افزارهایی موجود می باشد که به کاربر توانایی ساخت ، ویرایش ، ضبط صدا ، امکان افکت گذاری و.... را می دهد. اگر شما هم به موسیقی علاقه دارید می توانید با تهیه یکی از این نرم افزار ها اولین قدم را برداشته و شروع کنید.

نرم افزاری که به شما در این زمینه معرفی می کنیم McFunSoft Audio Editor نام دارد که سازنده آن شرکت McFunSoft می باشد که در زمینه تولید نرم افزارهایی در زمینه موسیقی فعالیت می کند.

با کمک این نرم افزار شما توانایی ساخت و ایجاد تمامی فرمت های صوتی مانند WAV, PCM, MP3, WMA, OGG و ... را در اختیار دارید. این برنامه دارای توانایی تنظیمات پیشرفته و امکان آنالیزینگ موسیقی ، آنالیز فرکانس ها ، پیش نمایش از آهنگ تغییر یافته و ساخته شده و ... می باشد.

در زیر به تعدادی از ویژگی های این نرم افزار اشاره می کنیم:

- Create Audio : این برنامه دارای قابلیت ساخت ، وارد کردن آهنگ به برنامه و ایجاد تغییرات ، ذخیره آهنگ با فرمت های مختلف مانند WAV, MP3, MP2, WMA, Ogg و ... می باشد.

- Apply Effects And Filters To Audio : در این برنامه شما به تمامی افکت ها و فیلترهای صوتی که نیاز دارید دسترسی خواهید داشت.

- Edit Your Audio : توانایی ویرایش و ایجاد تغییرات دلخواه بر روی آهنگ ها از هر نوع فرمت صوتی 

- Record Audio : قابلیت ضبط صدا از طریق میکروفون و قرار دادن آن بر روی آهنگ

- Adjust Your Audio : اعمال تنظیمات بر روی آهنگ های سخته شده و یا دیگر آهنگ ها به منظور بالا بردن کیفیت و شفافیت صدا

- Edit Audio Information : ویرایش اطلاعات آهنگ و قرار دادن آن ها درون فایل های صوتی تولید شده توسط شما

 

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

 

  دانلود کنید نسخه  6.3.5 را با حجم 7.63 مگابایت
  تصویری از محیط نرم افزار
  English Explanations

Crack:
name : Team SnD
organisation: McFunSoft
serial: MAE5944624


 

دنیای موبایل

یادآوری زمان تولد شما و دوستان
 و همچنین سایر موارد روزمره

 لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


شاه شمشادقدان خسرو شیرین دهنان

شاه شمشادقدان خسرو شیرین دهنانمست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
کمتر از ذره نه​ای پست مشو مهر بورز
بر جهان تکیه مکن ور قدحی می داری
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
با صبا در چمن لاله سحر می​گفتم
گفت حافظ من و تو محرم این راز نه​ایم

 

که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان
گفت ای چشم و چراغ همه شیرین سخنان
بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان
تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان
شادی زهره جبینان خور و نازک بدنان
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان
که شهیدان که​اند این همه خونین کفنان
از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

جمله روزانه

2 بهمن
کسالت نتیجه روزمرگی و یکنواختی است. هدفمندی نتیجه تازگی و دگرگونی و پذیرش مسئولیت است. مسئولیت پذیر باش.
وین دایر

فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com

**************

اراده ضعيف همواره به صورت حرف و گفتار خودنمايي مي كند ،اما اراده قوي جز در لباس عمل و كردار ظهور نمي يابد.

فرستنده:
s_ir62@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة
هر كس اندوه و مشكلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف می سازد
امام رضا (ع)

 

 

نکات ريز خانه داري
mitramrz@yahoo.com

بخش دوم : نکاتی درباره ی نگهداری و استفاده از مواد غذایی

چاره غذای شیرین
اگر غذای شما بیش از اندازه شیرین شد ، کمی نمک به آن بیفزایید و یا آنکه یک قاشق سرکه اضافه کنید . در این صورت شیرینی اضافی از بین خواهد رفت . 

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

موخوره چيست؟ 

موخوره (trichoptlosis) وضعيت نامطلوبي است که در زندگي هر زني پيش مي آيد. موخوره وقتي ايجاد مي شود که لايه و سطح محافظ مو در انتهاي فيبرهاي مويي نوک مو از بين رفته باشد. موخوره بيشتر در موهاي خشک و شکننده بوجود مي آيد و به خاطر خشکي بيش از حد و با شدت برس کشيدن بر موها ايجاد مي شود.
وقتي که سطح محافظ مو از بين مي رود امکان جايگزيني آن ديگر ميسر نيست. به طور نمونه مو دو يا سه شاخه مي شود و ممکن است به همان بلندي بماند يا 2 تا 3 سانتي متر طول داشته باشد. بهترين راه مبارزه با موخوره قيچي کردن قسمت هاي آسيب ديده فيبرهاي مويي مي باشد.
در دهه هاي 60 و 70 خانمها موخوره هايشان را خود مي سوزاندند. حتما شما هم موافق هستيد که اين کار کمي افراطي است البته قبل از اينکه با اين کار (سوزاندن) سلولهاي بيشتري از بين بروند. . راه هاي آسانتري نيز براي از بين بردن فيبرهاي مرده مو وجود دارد.
http://lover-than-love.mihanblog.com

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

گُشتاسب (در اوستا ویشتاسب به معنی دارندۀ اسب آماده) نام فرمانروای بلخ در زمان زرتشت، پیامبر ایرانی، است. زرتشت به گشتاسب پناه برد و او دین پذیرفت و از وی پشتیبانی کرد. در گاهان، زرتشت چهار بار از این فرمانروا نام می برد . سه بار به گونه کی‌کشتاسب است. کی به معنی رییس عشیره و فرمانروا بوده و عنوان فرمانروایان دودمان کیانیان است که گشتاسب نیز یکی از آنان بوده است.
در شاهنامۀ فردوسی چهرۀ گشتاسب با آنچه در اوستا آمده ناسازگار است. در حماسۀ فردوسی گشتاسب‌ شاهی خودکامه و ستمگر است . اینگونه که پیداست دو روایت درباره گشتاسب‌شاه در دست بوده است. یکی روایت موبدان زرتشتی و دیگری روایتی از زندگی و کارکرد گشتاسب در میان مردم ایران. روایت دوم است که در شاهنامه بازتاب یافته است.
فردوسی روایت دوم را به اندیشه و باور خویش نزدیک تر یافته و آن را برگزیده است.
بنا به افسانه ها:
زردشت برای تبلیغ دین به دربار گشتاسب روانه شد و او را به دین اورمزد خواند.
در «وِجَركرد دینی»، از متون زردشتی ، آمده است: «سحرگاهان زرتشت سقف كاخ گشتاسب ،را شكافت و داخل شد. با خود سه چیز داشت: «بیست و یک بخش اوستا، آتش برزین مهر و شاخه سروی. آتش را در دست گشتاسب و جاماست (وزیر دانای گشتاسب) و اسفندیار (پسر گشتاسب) نهاد ولی آتش آنها را نسوزاند. سرو را در زمین كاشت و برگ‌هایش رویید و از میان برگ‌ها نوشته‌ای آشكار شد خطاب به گشتاسب كه دین را بپذیرد.» .

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
info@moshkan.com

دوشنبه: پيامبر اعظم

درسهايي از زندگاني پيامبر اعظم

106ـ مسلمان شدن يهودى
روزى پيامبر صلى الله عليه و آله با گروهى از مسلمانان در مكانى نماز مى گزارد.
هنگامى كه آن حضرت به سجده مى رفت ، حسين عليه السلام كه كودك خردسالى بود، بر پشت رسول خدا صلى الله عليه و آله سوار مى شد و پاهاى خود را حركت مى داد و هى هى مى كرد.
وقتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله مى خواست سر از سجده بردارد، او را مى گرفت و كنار خود روى زمين مى گذارد اين كار تا پايان نماز ادامه داشت .
يك نفر از يهوديان ، شاهد اين جريان بود. پس از نماز به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد، با كودكان خود به گونه اى رفتار مى كنيد كه ما هرگز انجام نمى دهيم .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اگر شما به خدا و فرستاده او ايمان داشتيد، با كودكان خود مهربان بوديد. مهر و محبت پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به كودك ، مرد يهودى را سخت تحت تاءثير قرار داد؛ وى اسلام را پذيرفت

107ـ مشورت
رسول اكرم در جنگ بدر در سه مرحله اصحاب خود را به مشاوره دعوت نموده و فرمود: نظر خودتان را ابراز كنيد:
اول : درباره اين كه اصلا به جنگ با قريش اقدام بنمايند و يا آنها را به حال خود ترك كرده و به مدينه مراجعت كنند؟ همگى جنگ را ترجيح دادند، و تصويب فرمود
دوم : محل اردوگاه را به معرض مشورت گذارد. نظر حباب بن منذر مورد تاءييد واقع شد.
سوم : در خصوص اينكه با اسراى جنگ چه رفتارى بشود، به شور پرداخت . بعضى كشتن آنها را ترجيح دادند، و برخى تصويب نمودند آنها را در مقابل فديه آزاد نمايند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله با گروه دوم موافقت كردند.

108ـ مقام دانشجو
صفوان بن عسال گويد: به محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله رسيدم . حضرت در مسجد نشسته و بر برد سرخ رنگ خود تكيه زده بود. عرض ‍ كردم : يا رسول الله صلى الله عليه و آله من به طلب علم آمده ام فرمود: اى دانشجو، خوش آمدى . همانا فرشتگان با پر و بال خود دانشجو را فرا گيرند و آن چنان انباشته باشند و هجوم آورند كه برخى بر برخى ديگر سوار شدند، تا به آسمان دنيا رسند، از جهت محبت و دوستى كه به دانشجو و دانش دارند

109ـ مهربانى با كودكان
روزى پيامبر صلى الله عليه و آله همراه يارانش از راهى عبور مى كردند. در آن مسير كودكانى مشغول بازى بودند، نزد يكى از آنان نشست ، و پيشانى او را بوسيد و با وى مهربانى كرد علت آن را از وى پرسيدند. حضرت پاسخ داد: من روزى ديدم اى كودك هنگامى كه با فرزندم حسين عليه السلام بازى مى كرد، خاكهاى زير پاى حسين را بر مى داشت ، و به صورت خود مى ماليد. بنابراين چون او را از دوستان حسين است ، من هم او را دوست دارم ، جبرئيل مرا خبر داد اين كودك از ياران حسين عليه السلام در كربلا خواهد بود

110ـ مهمان سرزده
عده اى از اهل مدينه ، پيامبر صلى الله عليه و آله و پنج نفر از اصحاب او را به غذايى كه آماده كرده بودند، دعوت نمودند. حضرت دعوت آنها را پذيرفت ، اما وقتى به منزل ميزبان مى رفتند، در بين راه يك نفر ديگر كه دعوت نشده بود، به آنها گرويد. وقتى به منزل نزديك شدند، پيامبر صلى الله عليه و آله به او گفت : آنها تو را دعوت نكرده اند، همين جا بنشين تا من با آنها صحبت كنم و همراهى تو را، با آنها در ميان بگذارم و اجازه ورودت را بگيرم

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة آل عمران آيات: 200 محل نزول: مدین

ِوَلِيُمَحِّصَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ 141 أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ 142 وَلَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ 143 وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ 144 وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ الله كِتَابًا مُّؤَجَّلاً وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ 145 وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ 146 وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ ربَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ 147 فَآتَاهُمُ اللّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ 148

 

ترجمه فارسي مکارم

و تا خداوند، افراد باايمان را خالص گرداند (و ورزيده شوند); و كافران را به تدريج نابود سازد «141» آيا چنين پنداشتيد كه (تنها با ادعاى ايمان) وارد بهشت خواهيد شد، در حالى كه خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است؟! «142» و شما مرگ (و شهادت در راه خدا) را، پيش از آنكه با آن روبه‏رو شويد، آرزو مى‏كرديد; سپس آن را با چشم خود ديديد، در حالى كه به آن نگاه مى‏كرديد (و حاضر نبوديد به آن تن دردهيد! چقدر ميان گفتار و كردار شما فاصله است؟!) «143» محمد (ص) فقط فرستاده خداست; و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند; آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب برمى‏گرديد؟ (و اسلام را رها كرده به دوران جاهليت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟) و هر كس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند; و خداوند بزودى شاكران (و استقامت‏كنندگان) را پاداش خواهد داد «144» هيچ‏كس، جز به فرمان خدا، نمى‏ميرد; سرنوشتى است تعيين شده; (بنابر اين، مرگ پيامبر يا ديگران، يك سنت الهى است) هر كس پاداش دنيا را بخواهد (و در زندگى خود، در اين راه گام بردارد،) چيزى از آن به او خواهيم داد; و هر كس پاداش آخرت را بخواهد، از آن به او مى‏دهيم; و بزودى سپاسگزاران را پاداش خواهيم داد «145» چه بسيار پيامبرانى كه مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ كردند! آنها هيچ‏گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان مى‏رسيد، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسليم ندادند); و خداوند استقامت‏كنندگان را دوست دارد «146» سخنشان تنها اين بود كه: «پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و از تندرويهاى ما در كارها، چشم‏پوشى كن! قدمهاى ما را استوار بدار! و ما را بر جمعيت كافران، پيروز گردان! «147» از اين‏رو خداوند پاداش اين جهان، و پاداش نيك آن جهان را به آنها داد; و خداوند نيكوكاران را دوست مى‏دارد «148»    

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

arash_rey@yahoo.com

نمیخوام نگاه آخرت منو
بسپره به دست اولین گناه
نمیخوام
خدا خدا گفتن من
گم بشه تو غربت
یک اشتباه .

 

 

mhsanei@yahoo.com

جاى هيچ شكى وجود ندارد كه مى توان با ورزش جسمى سالم و نيرومند داشت.
اماً چگونه ورزش از نظر روانى تأثيرگذار است؟
يكى از تأثيرات ورزش، رهايى از افسردگى است. شما با ورزش ميزان و ترشح هورمونى به نام اندورفين( Endorphins) را بالا مى بريد.
اندورفين وارد اعصاب انتقال دهنده درد به مغز مى شودو با تأثير بر روى گيرنده هاى عصبى مانع آزاد شدن مولكولهاى پيام رسان عصبى از پايانه عصب مى شود بنابراين هيچ پيام دردى به مغز نمى رسد. (به همين خاطر اين هورمون را بى حس كننده و تخفيف دهنده درد مى دانند)
همين اثر اندورفين بر بدن باعث حس خوشحالى و سرخوشى مى شود، درحالى كه درد را نيز كاهش مى دهد و فشارهاى عصبى را كم مى كند
سطح اندورفين خون در هنگام حركات ايروبيك (بيش از ۳۰ دقيقه پرداختن به حركات ورزشى هوازي ) تا پنج برابر نسبت به زمان استراحت افزايش پيدا مى كند.

 

 

shalim_dj2000@yahoo.com

دلم بی تاب است ، دلم عشقش را می طلبد ولی من نمی توانم که عشقش ، همان اقیانوس پهناور ، همان درخت کهنسال ، همان رویای صورتی زیبا و یا آن خورشید همیشه فروزان را قبول کنم . حال شاید به حرفهایش رسیده باشم که می گفت : همیشه در حال شنا نخواهم ماند ، گاهی غرق شدن را تجربه خواهم کرد . آن درخت کهنسال همیشه پا بر جا نیست روزی خواهد خشکید . در رویا می توان گم شد . گم شد و دیگر پیدا نشد ، سوختن ، سوختن از گرمای خورشید همیشه فروزان نیز همیشه پا بر جاست
تنها من هستم که راه را انتخاب می کنم . ولی حیف ، حیف که غرق شدن ، خشک شدن ، گم شدن و سوختن را انتخاب کردم
امیدوارم دگر هیچ جایی در قلب او نداشته باشم . اگر اینطور باشد هم من غرق شدهام هم او خشکیده است هم من گم شده ام هم او سوخته است . بله سوخته ، سوخته به پای عشقی بی سر انجام که شاید نتوان پایانی برای آن گزید . این عشق باید برای همیشه پنهان بماند او را نخواهم داشت

پس باید زندگی کرد با آنچه هست و فراموش کرد هر آنچه رفت و دگر نیست

 

 

shokrollahi@ppars.com

ای خدای ابا عبد الله!
یا لیتنا کنا معک ما را آکنده از صداقت و اخلاص کن.

ای خدای عباس!
تنها تویی که می‌توانی عشق را با جنگاوری و ادب را با دلاوری در وجود کسی متجلی کنی. ما را بدست ساقی ابوفاضل، از این فضائل، سیراب کن.

ای خدای زینب!
تو را به عظمت زینب سوگند که جلوه‌ای از جلال زینب را به مردان و زنانمان بنمایان تا جلوه‌های فریبای دنیا در نگاهشان رنگ ببازد.

ای خدای علی اکبر!
ما را در سنت ذبح عزیزان، پیش پای محبوب، شیعه‌ی حسین قرار ده.

ای خدای سکینه!
به هنگامه ظهور مصیبت، آرامش و سکینه‌ای عنایتمان کن که درد و داغ و بلا را چون مهر و لطف صفا بر جان خویش بپذیریم و زبان جز به مدح و شکر تو نگشاییم.

ای خدای قاسم!
حلاوت شهادت را – شیرین‌تر از عسل- به مذاقمان آشنا کن.

ای خدای علی اصغر!
تویی که به کوچکترین سرباز حسین، برترین کمال را بخشیده‌ای، عشق و وفا را از شیعیان حسین، دریغ نمی‌کنی، نکن.

ای خدای حبیب!
دلمان را تا واپسین دم کهولت و پیری، همچنان جوان عشق حسین بدار.

ای خدای ذوالجناح!
وقتی که اسبی در آستان حسین، به معرفتی چنان دست می‌یابد، روا نیست که سالکان کوی او محروم از معرفت بمانند. ما را تا کمترین پایه معرفت حسین، تعالی ببخش.

ای خدای کربلا!
ما را روزبه‌روز به این حقیقت کربلایی که مقربان درگاهت را جام بلا بیشتر می‌دهی آشناتر کن.

ای خدای عاشورا!
داغ فرزندان حسین را و مصیبت شیعه را به ظهور حضرت منتقم تسلی ببخش.

سید مهدی شجاعی

 

 
l_sadaf_2006@yahoo.com

قضاوت :
در همسایگی خانه یک مرد روحانی که هر روزش را به دعا و نیایش می¬گذارنید، یک زن فاسد هر روز به فساد و فحشا مشغول بود و رفت و آمد زیادی به منزل او انجام می گرفت . مرد روحانی از این همه فساد و فحشا بسیار ناراحت بود و هر روز به درگاه خدا دعا می کرد که خدا جان این زن را بگیرد، بالا خره یک روز دعایش مستجاب شد و خدا جان زن فاسد را گرفت و فردای همان روز خداوند جان آن مرد را هم گرفت . و این دو همسایه در جهان دیگر همدیگر را ملاقات کردند. مرد روحانی بر عکس انتظار خود، آن زن فاسد را در حالی دید که فرشتگان با شکوه و جلال او را سوار مرکبی کرده¬اند و می¬برند. و خودش را با ارواح خبیثه در حال زار و راهی جهنم دید. از موقعیت خود ترسید و از خداوند سوال کرد که : پروردگارا این چه حکمتی است. من که تمام عمر نماز خواندم و نیایش کردم وضعیتم این گونه ناگوار است و این زن که تماما فساد کرده اینگونه در بهشت؟!. در جواب به او خطاب شد که « در آن زمان که تو هر شب مرگ این زن را خواستار بودی، این زن به پاکی تو و به نمازهای تو فکر می¬کرد و به حال تو غبطه می¬خورد و آرزو می¬کرد مثل تو و به جای تو باشد. بنابراین همانطور که دعای تو مستجاب شد . دعای این زن نیز اجابت شد . و این شد که می بینی ».

نتیجه :
دست از قضاوت کردن در مورد دیگران برداریم . هر مطلب رو که می خونیم برداشت اشتباه نکنیم .یک طرفه به قاضی نریم. و کسی رو به خاطر قضاوت نادرست خودمون متهم به گناه نکنیم...

 

 

ebgh_80@yahoo.com

بررسی تاریخ عاشورا
قسمت دوم

بسم الله الرحمن الرحیم
در پاسخ این سوالات ، سخنان بی اساس و سخنان صحیح و سخنان پریشان بسیار گفته شده . بعضی گفته اند چون امام علیه السلام حاضر نبود با یزید بیعت کند و حکوت غیر قانونی او را امضا نماید ناچار از مدینه خائفا به مکه که " و من دخله کان آمنا " بود پناه برد و آنجا را محل امن دانست و مسکن گزید و پیش آمد چنان شد که کوفیان از او دعوت کردند و بدو اطمینان دادند که یاریش کنند و حضرت هم خود خائف بود که مبادا در مکه ترور شود و احترام کعبه بریزد ، لذا دعوت کوفیان را پذیرفت و بطرف کربلا آمد و کار بدانجا منجر شد که خود و فرزندانش کشته شوند و اهل بیتش اسیر گشتند و بعضی دیگر از بزرگان گفته اند امام نمی دانست که او را می کشند و الا اقدام نمی نمود . بعضی گویند امام علیه السلام برای نسبتش به رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم گمان می کرد البته او را نخواهند کشت لذا اقدام بدین عمل خطیر نمود ، یا اینکه ظن قوی داشت که اگر قیام هم نکند باز بدست ابن زیاد یا دیگری به مذلت کشته خواهد شد ، لذا کشته شدن در جهاد را بر مرگ به ذلت ترجیح داد . جماعتی گویند : ولو اینکه این کار القا نفس در تهلکه بود اما چون خداوند امر فرموده بود ناچار اطاعت نمود . برخی از مخالفین و آنانکه هر کس را اولواالامر خویش می شناسند هم گویند حب ریاست و طمع در زمامداری او را بدین مهلکه انداخت ولی خوب نبود او را به چنبن وضع فجیعی بکشند ، بهتر بود که به تهدید و تطمیع او را محدود و منصرف می نمودند .
جواب صحیح به همه سوالات این است که ؛ از ابتدای حکومت معاویه موجبات و عللی برای چنین نهضتی پیدا شده بود و روز به روز تایید می شد و در این اواخر کار به جایی کشیده بود که اگر حسین بن علی علیهما السلام بدین عمل اقدام نمی نمود همه آثار اسلام و زحمات بیست و سه ساله پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم از بین می رفت و اثری از قرآن و اسلام باقی نمی ماند . از همه مهم تر طرز بی سابقه ای که در انتخاب خلیفه پیدا شده بود و معاویه بر خلاف قرارداد صلحی که با حضرت مجتبی علیه السلام داشت که بعد از خود امر مسلمین را به خودشان واگذارد برای یزید بیعت می گیرد و بعلاوه به عمال و کارگزاران خود در ولایات بخشنامه می کند " انظروا الی من قامت علیه البینت انه یحب علیا و اهل بیته فامحوه من الدیوان و اسقطوا عطاءه و رزقه – متوجه باشید در تمام ادارات لشکری و کشوری هر که را ثابت شد که از شیعیان علی است و از دوستداران اهل بیت است عطایش را قطع کنید و اسم او را قلم بکشید و حقوقش را توقیف نمایید " . باز بخشنامه ای دیگری می نماید که " من اتهمتموه بموالاه هولاء القوم فنکلوا به واهدموا داره – نظر کنید هر که را احتمال دادید که او از هواداران اهل بیت است به مجرد گمان ، او را تحت فشار و شکنجه قرار دهید و خانه اش را خراب کنید " . و امر به قسمی سخت شده بود که ابن ابی الحدید می نویسد : شیعیان به خانه اقوام و دوستان خود پناه می بردند و از غلام و کنیز آنان بیمناک بودند که مبادا افشا کنند ، زیرا هر کس با هر که بد بود گزارش می داد که فلانی از دوستان اهل بیت است و مردم را به تهمت و ظنت می گرفتند و زجر می کردند و بی خانمان می نمودند و این کار در عراق در حکومت زیاد بن سمیه از هر جا سخت تر اجرا می شد ... ادامه دارد .

 

 

atris_k1986@yahoo.com

سلام دوستان چند وقته که میخوام تو روزانه مطلب بنویسم راجع به احمدی نژاد و کارهایی که می کنه که من اصلا از کارهاش خوشم نمیاد ولی با خودم گفتم اخه چه فایده ای داره؟ نمیدونم این اقا نمیفهمه یا خودشو زده به نفهمی یا مردم رو نفهم فرض کرده؟ به هر حال یه مطلبی هست که اقای محمدعلی ابطحی به تاریخ 27دی نوشتن گفتم اینجا بذارم شما هم استفاده کنید.ممنون از توجهتون

توسعه سياسي يا اقتصادی
هر چندي يكبار دوستان بنياد باران، مديران سابق را دور هم جمع مي‌كنند تا يك سخنراني بشنوند. البته كه حاشيه قبل و بعد هميشه براي شركت‌كنندگان جالب‌تر بوده است. ديشب هم اين جلسه برگزار شد. موضوعش توسعه سياسي بود. موسوي لاري با دو معاون سياسي‌اش ، مصطفي تاج‌زاده و مبلغ سخنرانان بودند. آمار و ارقام خوبي از توسعه سياسي دادند. آقاي موسوي لاري كه طولاني‌ترين زمان وزارت كشور تاريخ ايران را از آن خود كرده است در گزارشش اعلام كرد كه از قبل از انتخابات تا سال آخر دولت آقاي خاتمي، شعاري كه همواره در سخنان رييس جمهور سابق تكرار شده حاكميت مردم و تقويت نهادهاي مدني بوده است. از اجراي انتخابات شوراها كه از ابتداي انقلاب در قانون اساسي آمده بوده به عنوان مهمترين كار آن دوران مي‌توان ياد كرد. موسوي لاري مي‌گفت وقتي براي راي اعتماد بعد از آقاي نوري به مجلس رفته بودم گفتم كه انتخابات شوراها را اجرا خواهم كرد. مرحوم موحدي ساووجي گفت از اول انقلاب هر وزير كشوري پشت اين تريبون آمده اين حرف را زده ولي بعد پشيمان شده كه 100 هزار نفر را شريك حكومت كند. ولي خوشحال بود كه دولت اصلاحات بالاخره توفيق پيدا كرد. مصطفي تاج‌زاده ديروز ديروز دچار ديسك گردن شده بودمثل هميشه حال و حوصله شوخي كردن نداشت. اما با اين حال وقتي سخنراني كرد همه گوش مي‌كردند و خيلي ها يادداشت برمي‌داشتند. مهر‌عليزاده رئيس سابق تربيت بدني جلو من بود و بي‌طرف، وزير سابق نيرو كنارم. هر سه به ساعت نگاه مي‌كرديم. ديديم كه وقت سريال باغ مظفر رسيده. جالب بود كه سخنراني دكتر مصطفي آن‌قدر پر اطلاعات بود كه هيچ‌كدام شك نكرديم كه شنيدن سخنان او خيلي جاذب‌تر از پرجاذبه‌ترين برنامه‌هاي اين روزهاي صدا و سيماست! بايد آمار مهمش در مورد توسعه سياسي را از تاج‌زاده بگيرم و به تناوب منتشر كنم. با اين‌كه خيلي‌ها خوشحالند كه به‌هر شكل تاج‌زاده را از كنار آقاي خاتمي دور كرده‌اند اما مي‌شد در چهره آقاي خاتمي ديد كه چه‌قدر از مصطفي و سخنانش لذت مي‌برند. آقاي خاتمي با شعار توسعه سياسي آمده بود و احمدي نژاد با شعار توسعه اقتصادي. توسعه ي سياسي با خودش توسعه اقتصادي را هم آورد ولي شعارتوسعه اقتصادي هم اقتصاد را چنين كرد وهم توسعه ي سياسي را چنان

 

.

ali_alipour2010@yahoo.com

خودموني 

سلام
مطلب اخیرمان را به سبب ضیق وقت اندکی باعجله تایپیده بودیم ، لذا در یکی دو مورد اشتباهاتی صورت گرفت که متاسفانه پس از ارسال مطلب و خواندن دوباره، متوجه ی آنها شدیم . بنابراین قبل از هر چیز عذر خواهی می کنیم . امید است که عفو نمایید.
- مجله ی روزانه کم کم تبدیل می شود به بنگاهی برای همسر یابی وازدواج. خوب یا بدش را نمی دانیم فقط توصیه می کنیم که تا تنور داغ است ، نان را بچسبانید. لازم به ذکر است که حقیر نیز محاسن زیادی دارد که اگر مایلید ، ندا دهید تا به مانند دوستان دیگر سجایای اخلاقی بی شمار خویش را بر شماریم.
- و سرانجام سریال پر بیننده ی عوام گرایی به پایان رسید. در میانه های پخش این سریال، لام تا کام نگفتیم تا مبادا که ترک بردارد ، دل دانشجوی عزیز.اما پور دارا جان ، راستش خودت هم می دانی که چقدر دوستت داریم و در گذشته نیز اگر طعنه ای می زدیم ، صرفا جنبه ی شوخی و مزاح داشت. ولی این بار می خواهیم که بنشینید از ابتدا تا انتهای مطلبتان را بار دیگر بخوانید . سپس آن را محکم بتکانید و ببینید تنها چیزی که از آن (به خصوص از قسمت یکی مانده به آخرش) بیرون می ریزد مدح و منقبت است و تعریف و تمجیدی که بر افعال جناب احمدی نژاد روا داشته اید. البته باز هم چیزی نمی گوییم چرا که یکی دیگر از اعضای گروه ، یقینا طبع روشنفکریشان گل خواهد کرد و با زبانی لیّن ناسزا گفته ، در پایان طلبکارهم خواهند شد. فقط می خواهیم که اگر پروژه ی دیگری در دست تولید دارید ، لا اقل در آن یکی ، کمی منصف تر باشید.همین . تازه ، هزینه ی تولیدش را هم تقبّل خواهیم کرد.
- در حالی که دیروز انتظار داشتیم تیتر روزانه در ارتباط با محرم باشد ، مبین جان لطف کردند و تیتر زدند "مریم خانوم هم اومدند" . آگاهان می گویند که تیتر مذکور از علاقه ی زائد الوصف مبین به همسرشان نشأت گرفته است . البته این چیز ها اصلا ربطی به ما ندارد. ما فقط از مریم خانوم می خواهیم که اگراز این دختر خانوم های خوب که برای گیر سه پیچ پیدا کرده اند، باز هم در دست و بالشان هست ، یکی هم برای ما کنار بگذارند بلکه سروسامانی بگیریم. ضمنا پور سانتشان نیز محفوظ است.
- چند روزیست که نگارنده ی ستون جمله ی روزانه به پر و بال سه پیچ پیچیده است. جمله ای جالب نیز از ایشان خطاب به گیر سه پیچ آمده بود که می گفت :"راستشو بگو ، فقط دهانت در شرف جر خوردن بود؟" .سعید جان، حال، شما نیز راستش را بگو . آیا می پنداری که در هنگام خنده های شدید و شیطانی ،عضو دیگری از بدن نیز جر می خورد؟ حالا امکان دارد آسیب ببیند ولی نه تا آن اندازه که جربخورد. اصلا نکند باز چشم سروش عبداللهی را دور دیده ای.
بار دیگربرای همگی آرزوی موفقیت در امتحانات را داریم. فعلا در پناه حق تا ببینیم چه پیش می آید
بدرود - علی علی پور

 

 

s_ir62@yahoo.com

سلام مبين جان
اميدوارم كه حالت خوب باشه
فرارسيدن ماه محرم را به همه دوستان عزيز گروه تسليت عرض مي كنم.
بالاخره مريم خانومم دست به قلم شد و با نوشته قشنگشون روزانه رو مزين كردن
اميدوارم هميشه همينطور پرانرژي و شاد باشيد ودر كنار مبين جان(نشانه يك انسان با همت و سختكوش) زندگي خوبي رو شروع كرده باشيد.
راستي مبين جان يه عكس با لباس داماديتو بزار تو روزانه بچه ها زيارتت كنن.
بريم سر اصل مطلب
نظر سنجي در مورد گير 3 پيچ(روزانه 643)
ببين مريم خانم هم( همسر مبين جان) دلش برات مي سوزه، من ديگه هيچي نميگم.
بچه ها يه نظر سنجي در مورد حرفهاي گير3 پيچ(روزانه643 ) گذاشتم كه لطفا جواب سوالارو تا شب به من ميل بزنيد تا روز بعدش تو روزانه بگم:
1- چرا فقط به خانوماي گروه سلام كرد؟(اون موقع مي گه من زن نميخوام و مي خوام ادامه تحصيل بدم)
2- چرا مي خواست به من گير بده ولي بيخيالش شد؟(فكر كنم سوژه اي نداشته يا كم آورده)
3- گفته من بدم نمياد برم قاطي مرغا، آخه كدوم جووني دوست نداره داماد يا عروس بشه؟، ولي تو خيلي دلت مي خواد كه با اون طرز گفتنت دله همرو كباب كردي...بچه ها به نظرتون مشكله گير جان چيه كه نمي تونه ازدواج كنه؟؟؟
4- به نظرتون كجا مي خواد بره كه 2 سال طول مي كشه؟( من فكر كنم تو عشقش شكست خورده و ميخواد سر به بيابون بزنه)
5- به نظرتون اوني كه بهش گفت بري و برنگردي كي بوده؟؟؟( من فكر كنم معشوقش بوده)
6- به نظرتون چيكار ميخواد بكنه كه كلي جيغ جيغ تو گروه راه مي افته؟؟؟( من فكر مي كنم چون تو عشقش شكست خورده، ميخواد خودشو بكشه)
7- چرا گفت لپ ماها سرخ شد؟؟؟( من كه نفهميدم)
8- چرا دخترخانوماي گروه دم inboxesh جمع ميشن و خفتش مي كنن؟؟( من فكر كنم به دختر خانوماي گروه توهين كرده، شايد چون باهات همكاري نكردن داري آتيش مي گيري)
9- به نظرتون چرا ايندفعه پايان صحبتهاش نگفت قربون خودم؟؟( من فكر مي كنم چون اوندفعه بهش تذكر دادم يه وقت آرزو به دل ميموني از گفتنش صرفنظر كرده)
دوستان عزيز منتظر جوابتون هستم، به بهترين جواب يك سي دي با صداي زيباي گير 3 پيچ( همون راديو روزانه) تقديم مي گردد
اين باشه تا بعد
سعيد.

 

 

setayesh_new@yahoo.com

رد پاهای به جا مانده از شما در اینترنت را مدیریت کنید!

بارت کوکی Cookie را در دنیای اینترنت امروزی به خاطر کاربرد زیادشان احتمالا شنیده اید. کار اصلی کوکی ها به زبان ساده ذخیره اطلاعات وارد شده توسط شما در سایت های مختلف است. به خاطر وظیفه حساسی که کوکی ها بر عهده دارند طبعأ مسئله امنیت برای آنها بسیار مهم است. در این ترفند قصد داریم تا شما را با نحوه مدیریت صحیح این کوکی ها و حفاظت اطلاعات شما در مرورگر اینترنت اکسپولرر که وظیفه فراخوانی این اطلاعات را دارد آشنا کنیم.
جهت تنظیم اولویت های Cookie , مراحل زیر را انجام دهید:
مرورگر Internet Explorer خود را باز نمایید و منوی Tools وارد Internet Option شوید. سپس در پنجره باز شده ، وارد تب Privacy شوید.
اکنون میتوانید با استفاده از Level موجود در این تب ، میزان پذیرش کوکی ها را تنظیم کنید. بدین شکل که:
- Block All Cookies - مسدود کردن تمامی کوکی ها
- High - مسدود کوکی ها با فیلتر بالا
- Medium High - مسدود کوکی ها در حد متوسط رو به بالا
- Medium - مسدود کوکی ها در حد متوسط
- Low - مسدود کردن کوکی ها با فیلتر کم
- Accept All Cookies - پذیرش تمامی کوکی ها
اگر سایتهایی فقط در صورت پذیرفتن Cookie های آنها اجازه وارد شدن به این سایتها را میدهند , میتوانید تنظیم های Privacy را ا به مقداری بجز Block All Cookies یا Accept All Cookies تغییر دهید و سپس دکمه Edit را کلیک کنید تا کادر مکالمه Per Site Privacy Actions بنمایش گذاشته شود .
در کادر متن (Address Of Web Site ) , نام سایت مورد نظر را وارد کنید و سپس دکمه Allow یا Block را کلیک کنید . اجازه دادن = Allow , باز داشتن = Block
جهت حذف یک سایت , سایت مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و سپس دکمه Remove را کلیک کنید .
در پایان تمامی پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.
 

 

 

helia_k48@yahoo.com

now,now,now! اومدی و نسازی

she must suffer in silence.باید سوخت و ساخت ;

she oiled his palm .سبیل کسی رو چرب کردن

look ,before you leap.بی گدار به اب نزن
.
lightly come ,lightly go .باد اورده رو باد می برد

a garden full of weeds .عالم بی عمل زنبور بی عسل

she is ball of fire .اتش پاره است

his bread is buttered on both sides. کم بیا شیرین بیا

he couldn,t care less. عین خیالش نیست

we are even . ما حساب نداریم

we beat the team . ما تیم رو بردیم
..
.
hope to use full & un reapitiv.

 

 

hussein_rfa@yahoo.comm

عاشورا حرکت انسان ساز

آيا واقعة عاشورا، معلول تعارضات قومي و قبيله اي و نتيجة خشونت پيامبر صلي الله عليه و آله در جنگ هاي بدر و احد و … بوده است؛ همان گونه كه يزيد در هنگام ورود اسيران، به اين موضوع اشاره كرد؟
در ريشه يابي حوادث واقعة عاشورا و تحليل آن، نبايد تنها به شعري كه يزيد از قول شاعر بني خنذف ـ كه در جاهليت با خزرجيان درگير بودند ـ خواند، استناد كرد؛ بلكه بايد آن را در بستر تاريخي خود و با توجه به بررسي اهداف قيام، از زبان امام عليه السلام و نيز انگيزه هاي رويارويي يزيد با آن تحليل كرد.
در آغاز بايد به اين نكته توجه داشت كه جنگ هاي ميان پيامبر صلي الله عليه و آله و مشركان قريش را به هيچ وجه نمي توان جنگ هاي قبيله اي به حساب آورد؛ زيرا هم پيامبر صلي الله عليه و آله و هم مردم مكه، هر دو از قبيلة بزرگ قريش بودند و در هيچ سند تاريخي ـ اعم از اشعار، گفته ها و نقل حوادث اين جنگ ها ـ سخني كه از آن بوي قبيله گري استشمام شود، شنيده نشده است.
اين كه از اين جنگ ها، به عنوان خشونت پيامبر صلي الله عليه و آله ياد كنيم، به هيچ وجه از نظر تاريخي صحيح نيست؛ زيرا اگر تقابل مشكران قريش با پيامبر صلي الله عليه و آله را در تاريخ بررسي كنيم، مشاهده مي كنيم كه اين قريشيان بودند كه با قساوت تمام، در مقابل پيامبر صلي الله عليه و آله را در تاريخ بررسي كنيم، مشاهده مي كنيم كه اين قريشيان بودند كه با قساوت تمام، در مقابل پيامبر صلي الله عليه و آله ايستادند و با شكنجة ياران آن حضرت و به شهادت رساندن شخصيت هايي همچون ياسر و سميه و تحت فشار قرار دادن پيامبر صلي الله عليه و آله در شعب ابي اطالب و نيز اقدام به قتل آن حضرت، خشونت را به بالاترين درجه خود رسانيدند. كشته شدن تعدادي از بزرگان قريش و به ويژه خويشان نزديك معاويه و يزيد در جنگ هاي بدر و احد، طبق قوانين جنگ صورت گرفت، زيرا آنان با ميدان آمده، مبارزه طلبيدند و بالاخره مبارز مسلماني همچون حضرت علي عليه السلام يا بايد بكشد و يا كشته شود و كشتن در جنگ، به هيچ عنوان، خشونت محسوب نمي‌شود.
علاوه بر اين، اگر نگاهي به برخورد پيامبر صلي الله عليه و آله با قريشيان و به ويژه بني اميه بيفكنيم، آن را سر تا سر عطوفت و مهرباني و گذشت و بزرگواري مي‌بينيم تا آن جا كه در هنگام فتح مكه، پيامبر صلي الله عليه و آله به شدت در مقابل سعد، صحابي بزرگوار خود كه آن روز را روز جنگ و خشونت معرفي مي كرد، ايستادگي كرد و آن روز را به عنوان «يوم الرحمه؛ روز رحمت و ابوسفيان، دشمن ديرين خود را خانة امن معرفي كرد و به دنبال تسخير مكه، همه مكيان را بخشيد و آنها را «طلقا» يعني آزادشدگان ناميد و پس از آن، در جنگي كه قريشيان به همراه پيامبر صلي الله عليه و آله شركت كرده بودند، براي آنان سهم بيشتري از غنايم قرار داد و سرانجام در سال هاي پاياني عمر خود، ابوسفيان را به عنوان عامل جمع آوري صدقات نجران برگزيد. پس از وفات پيامبر صلي الله عليه و آله نيز سخني از تعارضات قومي نمي بينيم و اين مسئله چنان كم رنگ است كه ابوسفيان پس از ماجراي سقيفه، نزد حضرت علي عليه السلام آمده و از اين كه ابوبكر ـ از قبيله ضعيف تميم ـ حكومت را در دست گرفته، ابزار گلايه كرد و براي سرنگوني ابوبكر، به حضرت علي عليه السلام پيشنهاد همكاري داد كه البته مورد پذيرش حضرت عليه السلام قرار نگرفت.
اگر بخواهيم نمودي از اين تعارضات را ببينيم، بايد آن را در جنگ صفين مشاهده مي كرديم؛ در حالي كه در اين جنگ كه ميان علي بن ابي طالب عليه السلام، قاتل خويشان معاويه و معاويه بن ابوسفيان روي داد، كوچك ترين اشاره اي به اين تعارضات نشده است.
فشار يزيد به امام حسين عليه السلام براي بيعت كردن نيز به هيچ وجه رنگ و بوي قبيله اي نداشت؛ زيرا كه اين فشار، همزمان از سوي يزيد بر عبدالله بن زبير (از طايفة بني اسد) و عبدالله بن عمر (از قبيلة بني عدي) نيز وارد شد و بعدها ابن زبير نيز قيام مسلحانه اي عليه يزيد برپا كرد.
همچنين در ميان اهداف امام حسين عليه السلام از قيام در برابر يزيد كه در لابه لاي سخنان آن حضرت عليه السلام يافت مي شود، هيچ اشاره اي به مسائل قبيله اي نشده است، امام حسين عليه السلام اهداف خود را از قيام، مسائلي همچون امر به معروف و نهي از منكر، اصلاح دين پيامبر صلي الله عليه و آله، عمل به سيرة پيامبر صلي الله عليه و آله و حضرت علي عليه السلام و سرانجام قيام در برابر فساد و تباهي مطرح مي كند.
همچنين در رجزهاي واقعة عاشورا كه از سوي طرفين نبرد خوانده شده نيز هيچ اشاره اي به تعارضات قومي نشده است.
و به جز اين شعر يزيد، در هيچ موردي پس از واقعة عاشورا، شعر يا سخني كه دلالت بر وجود تعارضات قومي در وقوع نبرد عاشورا را داشته باشد، مشاهده نشده است.
بنابراين، بسيار سخيفانه است كه اهداف عالي نهضت عاشورا را كه در كلمات امام حسين عليه السلام و نيز در گزارش هاي تاريخي بيان شده، ناديده گرفته، تنها آن را امري موهوم، همچون تعارضات قومي و قبيله اي تحليل نماييم.

 

 

mitramrz@yahoo.com

آخ جون پولدار شدم

با سلام به تک تک دوستان گلم
امیدوارم که همگی خوب و خوش باشید و بهره ی کافی رو از ماه محرم ببرید و برای من هم دعا کنید

خوب می بینیم که فیلم ما در جشنواره فیلم روزانه و شرکاء ، موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده و به مذاق خیلی ها خوش اومده . جا داره که همینجا از هم ولایتی گل خودم علی علیپور بخاطر زحماتش یه تشکر ویژه داشته باشم ! بابا هم ولایتی تو دیگه چرا ؟ هان ؟ تو که مثل محمد ( شیطونک ) 18 سال به پایین نیستی ! راستی اون قضیه ی صدا و رادیو رو هم بی خیال !! ( بهت می گم قضیه چی بود ) بریم سر اصل مطلب ، مژده مژده !! تازگیها من خیلی پولدار شدم . چون شرکت های بیمه همه به من پیشنهاد همکاری دادند و صد البته چک های میلیونی !!! بخاطر چی ؟ خوب به خاطر تبلیغات برای بیمه کردن پروتز ماتحت دیگه عزیزم !! حالا موندم این پول ها رو چه جوری خرج کنم . از اونجایی که من خیلی آدم دست و دلبازی هستم و به دوستان عزیزم تو روزانه خیلی علاقمندم ، تصمیم گرفتم که پول ها ی بی زبون رو بین همه عادلانه قسمت کنم . هر کی اعتراض داره و یا فکر می کنه در حقش اجحاف شده می تونه به آدرسی که قبلا" داده بودم مراجعه کنه یا بره خفت این هم ولایتیمو بگیره . خوب بریم سر تقسیم مال مفت !!!
کل پول 500،000،000 میلیون تومن ، هول نشید به همه می رسه
80،000،000 تومن تقدیم به مبین نازنین و مریم خانم گلم، جهت کمک هزینه ی امر خطیر و کمر شکن ازدواج به همراه یک عدد مدال شجاعت برای مبین عزیز ( تو این دور و زمونه زن گرفتن دل شیر می خواد )
80،000،000 تومن تقدیم به گیر سه پیچ عزیزدل خواهر ( مخلص برادر ) جهت کمک هزینه ی راه اندازی رادیو گیر سه پیچ ( پارتی بازیه دیگه !!! حرفی بود ، راستی گیر جان اگر چیزی تهش موند خودت از طرف من چند تا خروس قندی بگیر چون من گوشیمو دور نمیندازم !!! )
60،000،000 تومن تقدیم به محمد (شیطونک ) نازنین ( خیلی مخلصیم ) جهت کمک هزینه تعویض خودرو(کم مونده بود بدجنسی کنم و اسم ماشینتو بگم ها !! یادت باشه بعدا" نقدی باهات حساب کنم ! ) و خرید یک عد C5 متالیک اسپرت دختر کش !! ( شرایط : دادن تعهد نامه جهت گیرندادن الکی به پژو 405 الزامیست )
10،000،000 تومن دوباره تقدیم به شیطونک نازنین جهت خرید تخم مرغ و گوجه فرنگی و سیب زمینی و توزیع آنها در بین اصولگرایان گروه ( چیه خوب !! اصولگراهای گروه هم دل دارن دیگه ) !! بمیرم برای شیطونکم که این وسط فقط باید زحمت بکشه ، حالا هی قدر زحماتش رو ندونید !
60،000،000 تومن تقدیم به میلاد گل و عزیز جهت کمک هزینه نشر و انتشار دست نوشته های بسیار با ارزش و پر معناش ( من خیلی به نوشته های میلاد علاقمندم ، خداییش خیلی توپه !!) و همچنین جهت پیش بینی مسابقات لیگ مبین
60،000،000 تومن تقدیم به هم ولایتی گل خودم علی علیپور جهت کمک هزینه خرید یک عدد چادر مسافرتی تازه و برپاکردن آن در دهات با کلاس تر و خرید یک تن فندق تازه با پوست سبز با کیفیت مرغوب و درجه یک ( خوب به من چه ! برو خفت احسان رو بگیر !! همه ی این ها زیر سر احسان بید!! )
10،000،000 تومن تقدیم به دوست و همگروهی محترم آقای سروش عبدالهی ، کمک هزینه جهت کسب حلالیت از عالیجناب هادی ساعی ( اجرمان با امام حسین ) حالا هی بگید کار مادی می کنی ، اینم یه کار معنوی و انسان دوستانه !!
و اما حالا می رسیم به اصل کاری ، اگه گفتید کیه ؟ هان درست بید !! دوست و برادر ارجمند جناب آقای احسان بهرام غفاری . خوب چون احسان خیلی کارها برای انجام دادن داره ، ترجیحا" وجه مورد نظر به صورت اقساط به ایشون پرداخت می شه :
10،000،000 تومن کمک هزینه خرید یک عدد گاری دستی جهت فروش سی دی و فیلم های مجاز ( چاکر آقا احسان )
20،000،000 تومن جهت کمک هزینه در امر راه اندازی یک مجله فرهنگی - هنری ، تا دیگه دست از سر این روزانه مادر مرده برداه ( چاکر آقا احسان)
10،000،000 تومن کمک هزینه جهت اصلاحات ظاهری برای همسر یابی شامل کاشت مو ، کشیدن و بلند کردن قد، کلاسهای لاغری دکتر کرمانی و ... ( بابا یه خانم با شخصیت بیاد زن این عذب اوغلی بشه تا خیال همه رو راحت کنه دیگه ، اه ) چاکر آقا احسان
30،000،000 تومن کمک هزینه جهت خرید جهیزیه و کالاهای مورد نظر عروس خانم ( بشتابید ، یک فرصت استثنایی ، داماد آتش زده به مالش به خاطر عیالش ، بشتابید بانوان محترمه ، یک لحظه غفلت موجب پشیمانیست !! )
راستی احسان می گفت که اصلا" سن و سال و ریخت و قیافه و پول و ثروت براش مهم نیست . فقط کافیه که با همسرش تفاهم داشته باشه . به همین خاطر تمام دخترهای ترشیده و کج و کوله و بیوه و دم بخت و اره اوره هم می تونند شانس خودشون رو امتحان کنند .

خوب اینم پول بی زبون که بین هم گروهی ها تقسیم شد . واسه خودم خیلی نموند ولی اشکال نداره ، با یه تبلیغ دیگه واسه یه شرکت دیگه دوباره چند برابرش رو کاسب می شم . از همین جا از همتون برای همیشه خداحافظی می کنم و خواهش می کنم که هر خوبی و بدی از من دیدید حلالم کنید ، چون احتمالا" همین امروز احسان منو ترور می کنه (چاکر آقا احسان) . جدی بچه ها فکر می کنید اگر یه روز یه همچین پولی دستتون می رسید چیکار می کردید ؟ تا حالا بهش فکر کردید ؟ !
یادتون نره که تو این شبهای عزیز برای منهم دعا کنید
قربان همگی
میترا

 

 

mamaam110@yahoo.com

آسیب‌شناسی و آفت زدایی از مراسم عزاداری
متن کامل سخنرانی سید احمد خاتمی

قسمت دوم و پاياين

ب. آسیب‌ها
آسیب‌هایى که در این عرصه قابل ذکر است بر دو قسم است یکى آسیب محتوائى است ودیگر آسیب شکلى‏است اما آسیب‌هاى محتوایى عبارتند از:
آسیب‌هاى محتوایى‏
1. طرح یکجانبه سیماى معصومین‏
طرح یکجانبه سیماى پیامبر (ص) و معصومین(ع) در مجالس عزا و شادى اهل بیت(ع) و تنها جنبه قداست وملکوتى امامان را مطرح کردن و بس توضیح آنکه پیامبر و امامان دو جنبه دارند یکى جنبه ملکوتى که در این نگاه‏معصوم‏اند، علم غیب دارند، ولایت تکوینى دارند و... و دیگر جنبه مُلکى و زمینى قل انما انا بشر مثلکم ما بایددر مجالس اهل بیت هر دو بعد را مطرح کنیم و تأکید بر بعد دوم داشته باشیم آنها الگوى زندگى‏اند جنبه‌هایى الگوئى‏زندگى اهل بیت مطرح شود اینست که سازنده است از مناقب اهل بیت بگوئیم از انس آنها با خداوند، ارتباط صمیمى‏بامردم گره گشایى از کار مردم، زهد، شجاعت و... و دهها بعد دیگر. قرآن و روایات حتى ابراز محبت به اهل بیت(ع) رامقدمه براى عمل مى‏دانند. در آیه‏اى مى‏خوانیم: قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فى القربى. بگو بر این رسالت از شما اجرى نمى‏خواهم جز مودت‏قربى_ خمسه طیبه طاهره _ (17) در آیه دیگر مى‏خوانیم: قل ما سئلتکم من اجر فهو لکم ان اجرى الا على الله. اجرى که خواستم به نفع شماست‏اجرم بر خداست.(18) در آیه سوم مى‏خوانیم: قل ما اسئلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الى ربه سبیلا. بگو اجرى بر رسالت ازشما نمى‏خواهم مگر کسى که بخواهد راه به سوى خداوند بیاید.(19) از مجموع سه آیه استفاده مى‏شود مودت هم‏جهت راه‏یابى به سوى خداوند است. این از قرآن در روایات هم فراوان بر الگو بودن اهل بیت(ع) تأکید شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود اهل بیت من فارق بین حق و باطلند اینها امامانى‏اند که باید به آنها اقتدا کرد.(20)
عن مولینا امیرالمؤمنین(ع) انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثرهم فلن یخرجوکم من هدى و لن‏یعیدوکم فى ردى فان لبدوا فالبدوا و ان نهضوا فانهضوا و لا تسبقوهم فتضلوا ولاتتاخروا عنهم فتهلکوا.(21) مولى على(ع) فرمود به اهل بیت پیامبرتان بنگرید از آن سو که گام بر مى‏دارند بروید قدم جاى قدمشان‏بگذارید آنها شما را هرگز از راه هدایت بیرون نمى‏برند و به پستى و هلاکت باز نمى‏گردانند اگر سکوت کردند سکوت‏کنید اگر قیام کردند قیام کنید از آنها پیشى نگیرید. که گمراه مى‏شوید و از آنان عقب نمانید که نابود مى‏گردید.
عن رسول الله (ص) اجعلوا اهل بیتى منکم مکان الرأس من الجسد و مکان العینین من الرأس فان الجسد لایهتدى الا بالرأس و لا یهتدى الرأس الا بالعینین.(22) پیامبر اسلام (ص) فرمود اهل بیتم را همانند سر در پیکره زندگى قرار دهید و همانند دو چشم از سر همانا جسد جز باسر راه بجائى نمى‏برد هدایت سر هم با چشمها است.
آنچه که بسى مایه تأسف است آن است که اخیراً در برخى از مجالس حتى از بعد ملکوتى امامان و مناقب‏معنوى آنان گفته نمى‏شود و صرفاً سخن از توصیف چشم و ابروى اهل بیت است همان که مورد نقد مقام معظم‏رهبرى هم قرار گرفت: چیزدیگرى که بنده در بعضى از خوانندگان جلسات مداحى اطلاع پیدا کردم استفاده از مدح‏ها و تمجیدهاى‏بى معناست که گاهى هم مضر است فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت مى‏شود بنا کنند از چشم و ابروى‏آن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ دردنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشمهاى‏قشنگش بوده... اینها سطح معارف دینى ما را پایین مى‏آورد معارف شیعه در اوج اعتلاست...ارزش اباالفضل‏العباس به جهاد و فداکارى و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست به آب نخوردن‏اوست در عین تشنگى و بر لب آب بدون اینکه شرعاً و عرفاً هیچ مانعى وجود داشته باشد.(23) بنگرید به نمونه‏هایى از این سست مطرح کردن‌ها:
همه هستیم و مدیون چشماتم می‏دونى‏
ازهمان روز ازل مست نگاتم می‏دونى‏
کار چشماش دلبریه‏
قد و بالاى قشنگش عجب محشریه‏
سیاهه چشات جزیره دله‏
هر کس از نسل تواه چه خوشگله‏
از نگاه تو محبت مى‏باره‏
مردى از مردونگیت کم میاره‏
با این‌که من خوب مى‏دونم آدمى بى اصل و نسبم‏
بده اجازه‏اى خدا عشقمو نقاشى کنم‏
خوب می‏شه قلب عاشقم یه طرح خوشگل مى‏زنم‏
نقش یه مرد پهلوون طرح شمایل مى‏زنم‏
به روى صفحه مى‏کشم پیشانى بلند شو
ابروهاى کمونى شو صورت آسمونى‏شو
تا که به چشماش مى‏رسم کشیدنش چه مشکله‏
آخر چشاى یار من سیاهه خیلى خوشگله‏
آیا اینها مناقب اهل بیت است آیا داشتن چشمهاى آنچنانى ارزش است یا فداکاریها و از جان گذشتگی‌ها؟و...
امامان که این همه تأکید برعزادارى داشتند بر این نکته هم تأکید داشتند که عزاداریها باید جهت روشنگرانه‏افشاگرانه هدایت‏گرانه داشته باشد براى این کار عملاً از شعراى متعهد و ارزش آنروز که نقش مداحها و مرثیه خوانهاى‏امروز را داشتند تجلیلها و تکریمها مى‏کردند.
چرا امامان از کمیت اینهمه تجلیل کردند؟ چراامام سجاد(ع) به کمیت مى‏گوید که ما از پاداش کار تو و اشعار توعاجریم خدا خودش به تو پاداش دهد.(24) امام صادق(ع) مى‏فرماید: خدایا گناهان گذشته و آینده کمیت و گناهانى که پنهان و آشکار انجام داده ببخش وآنقدر به او بده تا راضى شود. این بدان دلیل است که شاعر متعهد و ارزشى است قصیده‌هاشمیات 578 بیتى او تمام‏معرفى اهل بیت، فجایع بنى امیه حکومت عدل اسلامى است.در پایان شعرش مى‏گوید:
الیکم ذوى آل النبى تطلعت‏
توازع من قلبى ظماء و البب‏
فانى عن الامر الذى تکرهونه‏
بقولى و فعلى مااستطعت لا جنب‏
اعضاى تشنه از قلب و عقل و وجودم همواره به سوى شما خاندان پاک پیغمبر نظاره گر است.
پس من نسبت به آنچه شما دوست ندارید ما گفتار و رفتار خویش تا آنجا که در توان من است از آن‏دورى‏مى‏جویم. او آنچنان شیفته اهل بیت است که فرزندش مى‏گویدبه هنگام شهادت سه بار اللهم آل محمد(ص) گفت و به‏دیدار خدا رفت.(25) و نیز تجلیلى که از دیگر شاعران اهل بیت همانند فرزدق دعبل، حمیرى ومانند آن داشته‏اند همگى در این راستا بوداهل بیت مجلس عزائى رامى پسندند که در آن احیاء امر اهل بیت و مکتبشان باشد. مجالس عزاى این چنینى بود که انقلاب آفرین و مبدء قیام پانزدهم خرداد شد که مبدء انقلاب بزرگ اسلامى‏است. عاشوراى سال 1342 که دو روز بعد امام دستگیر شد و حوادث پانزدهم خرداد پیش آمد نوحه این بود.
گفت عزیز فاطمه‏
نیست ز مرگز واهمه‏
تا به تنم توان بود
زیر ستم نمى‏روم‏
ننگ حیات و ذلتش‏
عزت مرگ و لذتش‏
من ز یزید بى پدر
ظلم و ستم نمى‏کشم‏
شعر رائج عزاى انقلابى این بود که‏
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است‏
که مرگز سرخ به از زندگى ننگین است‏
نه ظلم کن به کسى نه بزیر ظلم رو
که این مرام حسین است و منطق دین است‏
یا شعر زنده و حماسى شاعر معاصر آقاى بهجتى‏
اندر آنجا که باطل امیر است‏
اندر آنجا که حق سر بزیر است‏
اندر آنجا که دین و مروت‏
پایمال و زبون واسیر است‏
راستى زندگى ناگوار است‏
مرگ بالاترین افتخار است‏
اندر آنجا که از فرط بیداد
نیست مظلوم را تاب فریاد
اندر آنجا که ظالم بمستى‏
برسر خلق مى‏تازد آزاد
مهر بر لب نهادن گناه است‏
خامشى بدترین اشتباه است‏
این اساس مرام حسین‏است‏
روح و رمز قیام حسین است‏
یا که آزادگى یا شهادت‏
حاصلى از پیام حسین است‏
شیعه او هم اینسان غیور است‏
تا ابد از زبونى بدور است‏
شیعه و تن به بیداد دادن؟
شیعه و مهر بر لب نهادن؟
شیعه و خفتن و آرمیدن؟
شیعه و در مذلت فتادن؟
شیوه شیعه هرگز نه اینست‏
شیعه نبود هر آنکس چنین است‏
زان شهید سرازدست داده‏
زان فداکار در خون فتاده‏
جاودان آید این بانگ پرشور
لا ارى الموت الا سعاده‏
آرى آزاد مردان بکوشند
برستمگر چو طوفان خروشند
شور عالم ز نام حسین است‏
مستى جان ز جام حسین است‏
هر کجا نهضتى حق پسند است‏
ریشه‏اش از قیام حسین است‏
او بخون این سخن کرد ترسیم‏
پیش ظالم نگردید تسلیم‏
هم اکنون هم اگر بخواهیم احیا گر عزادارى راستین و عاشورایى باشیم باید در مجالس عزادارى هم از مقامات‏ملکوتى امامان بگوئیم وهم از مقامات مُلکى آنان! باید از جنبه الگوئى و اسوه بودن آنها بگوئیم و نباید به صرف ابرازعشق اکتفاء نمائیم.
برگرفته از سخنان حجه السلام سید احمد خاتمی
21/6/84 ـ 7 شعبان 1426

 

 

 komeil_fa84@yahoo.com


سيب سرخ بهشتي

دوم محرم 1428


 

با کاروان

حضرتش چون عزم عراق کرد به ایراد خطبه ایستاد و فرمود:
الحمدللّه و ما شاءاللّه، و لاحول و لاقوه الا باللّه، ] و صلّی اللّه علی رسوله[، خطّ الموت علی وُلد آدم مَخطّ القلاده علی جید الفتاه، و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف...
«همه ستایش‌ها از آن خداست، آنچه او خواهد (پدید آید) و جز به او هیچ توانی نیست.
مرگ همچون گردنبند دختران، آویزۀ گلوی بنی‌آدم است و من چونان اشتیاق یعقوب به یوسف، دیدار گذشتگان خود را چه مشتاقم! و شهادتگاهی برایم گزیده‌اند که (ناچار) آن را دیدار کنم. گویا گرگهای حریص دشتهای نواویس و کربلا را می‌بینم که بند بند جسمم را از هم گسسته شکمبه‌های تهی و مشکهای خالی خود را از آن انباشته کنند. از آنچه با قلم تقدیر الهی رقم خورده، گریزی نیست . خشنودی خدا خشنودی ما خاندان پیامبر است بر بلای او شکیباییم که او پاداش کامل صابران را به ما عطا کند. ذریۀ خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) از او جدا نخواهد شد. آنان در حریم قدس کبریایی نزد او گرد آیند، چشم او به دیدارشان روشن شود و وعدۀ خود را در حقشان وفا کند.
هرکس خون خویش را در راه ما می‌بخشد و خود را آمادۀ دیدار خدا کرده است، با ما رهسپار شود که من ـ ان‌شاءاللّه تعالی ـ فردا رهسپارم.»
... من کان باذلاً فینا مهجته، و موطناً علی لقاءاللّه نفسه فلیر حل معنا فانّی راحلّ مصبحآً ان‌شاءاللّه تعالی.

فرهنگ جامع امام حسین ـ ص 369 ـ ش 274

 

حکيم حکمت

ناراحت و نگران نشوید ، ترس و هراس را از خود دور کنید . شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایعی صبر و استقامت کردند که آنچه ما امروز می بینیم نسبت به آن چیز نیست . پیشوایان ما حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سرگذاشته اند. و در راه دین خدا چنان مصائبی را تحمل کردند .

صحیفه نور جلد ۵ صفحه 204

 

در سايه سار حسيني

سر عاشورا
- ... باز در ميان اين بزرگان هم شاخصهايى است كه بلاشك حضرت ابى ‏عبداللَّه عليه الصّلاة و السّلام، يكى از بزرگترين اين شاخصهاست. حقّاً بايد گفت كه نه فقط ما انسانهاى خاكى حقير و ناقابل، بلكه همه عوالم وجود، ارواح اولياء و بزرگان و فرشتگان مقرّب، محتاج پرتوى از انوار اويند و در تمام عوالم تو در توى وجود، كه براى ما روشن و آشنا هم نيست، نور مبارك حسين ‏بن ‏على عليه السّلام مثل خورشيد مى ‏درخشد. اگر انسان خود را در پرتو اين خورشيد قرار دهد، اين كار بسيار برجسته‏اى است....
در زندگى حسين ‏بن ‏على عليه‏السّلام، يك نقطه برجسته، مثل قلّه‏اى كه همه دامنه ‏ها را تحت ‏الشّعاع خود قرارمى ‏دهد، وجود دارد و آن عاشوراست. در زندگى امام حسين عليه‏السّلام، آن‏قدر حوادث و مطالب و تاريخ و گفته ‏ها و احاديث وجود دارد، كه اگر حادثه كربلا هم نمى ‏بود، زندگى آن بزرگوار مثل زندگى هريك از ائمّه ديگر، منبع حِكَم و آثار و روايات و احاديث بود. اما قضيه عاشورا آن‏قدر مهم است كه شما از زندگى آن بزرگوار، كمتر فراز و نشانه ديگرى را به‏ خاطر مى ‏آوريد. قضيه عاشورا هم آن‏قدر مهم است كه به زبان اين زيارتى كه امروز - روز سوم - وارد است، يااين دعايى كه امروز وارد است، درباره حسين ‏بن ‏على عليه‏السّلام، چنين آمده است كه «بكته السماء و من فيها والارض و من عليها ولمّايطألا بتيْها». هنوز پا به اين جهان نگذارده، آسمان و زمين بر حسين عليه‏السّلام، گريستند. قضيه اين‏قدر حائز اهميت است. يعنى ماجراى عاشورا و شهادت بزرگى كه در تاريخ بى ‏نظير است، در آن روز اتّفاق افتاد. اين، جريانى بود كه چشمها به آن بود. به راستى اين چه قضيه‏اى بود كه از پيش تقدير شده بود؟ «الموعود بشهادته قبل استهلاله و ولادته. » قبل از اين‏كه حسين ‏بن ‏على عليه‏السلام چهره بنمايد، با شهادت ناميده و خوانده مى‏شد. به‏نظر مى ‏رسد كه در اين‏جا رازى وجود دارد، كه براى ما آموزنده است.

 

اينک عاشورا

امام فرمود: (انزلوا، هاهنا والله محطّ رکابنا و سفک دمائنا، هاهنا وَاللهِ مخطّ قبورنا، وهاهنا والله سبی حریمنا، بهذا حدّثنی جدّی)؛ «فرود آیید، به خدا که این جا جای فرود آمدن و ریختن خونهای ماست، و اینجا جایگاه قبور ماست، به خدا که این جا جای به اسارت رفتن حَرَم ماست و این خبر را جدّم به من داده است».
همگان فرود آمدند، و حرّ با لشکرش نیز در کناری فرود آمدند، و حسین علیه‌السّلام نشست و شمشیرش اصلاح می‌کرد و می‌فرمود:
یا دَهرُ اُفّ لَکَ مِن خَلیل کَم لَکَ بِالاِشراقِ وَ اللأصیلِ
تفو بر تو ای روزگار که چه بد دوستی هستی و چقدر در هر شبانگاه و بامداد برای تو بود...
راوی می‌گوید: زینب دختِ فاطمه علیها‌السلام این سخنان را بشنید و گفت: برادرم این سخن تو سخن کسی است که به مرگ خود یقین دارد.
فرمود: آری خواهرم.
زینب: وای بر من، حسین مرا خبر از مرگ خود می‌دهد.
گوید: زنان گریستند و لطمه بر چهره‌ها زده گریبان چاک زدند.
ام‌کلثوم ندا برداشت: وامحمّداه واعلیاه وا امّاه وافاطمتا وا اخاه واحسنا و احسینا....
...وای از ضایعۀ بعد از تو ای اباعبدالله...
حسین علیه‌السلام خواهر را تسلّی داد و فرمود: (یا اختاه تعزَّی بعزاء الله، فانّ سکّان السَّموات یفنون و اهل الارض کلهم یموتون و جمیع البریه یهلکون، یا اختاه یا امّ‌الکلثوم! و انتِ یا زینب و انتِ یا رقیه و أنتِ یا فاطمه و أنتِ یا رباب! انظرنَ اِذا أنا قُتِلتُ فلاتشققن علیّ جیباً و لاتخمشن علیّ و جهاً و لاتقلن علیّ هجراً). «خواهرم! خود را به آرامش خدا تسلّی ده، چه ساکنان آسمانها می‌میرند و زمینیان به جای نمانند، و ما سوی اللّه به مرگ گرفتار آیند.

لهوف - سید ابن طاووس

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

2 بهمن / 22 ژانويه / 2 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
2 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
پدر باستاني چين و جلب دوستي ايران

مجسمه «شي هوانگدي»

مجسمه
«شي هوانگدي»

«شي هوانگدي» امپراتور چين از دودمان چين (كين ـ شين ـ هسين) متولد سال 259 و متوفا در سال 210 پيش از ميلاد كه موفق شد براي نخستين بار چينيان زير يك پرچم يكپارچه كند و نوسازي ديوار چين را به انجام برساند و همانند كوروش ما، عنوان پدر چين را به خود اختصاص دهد درصدد جلب دوستي ايران برآمد و در دسامبر سال 213 پيش از ميلاد (طبق برخي محاسبات تازه تقويمي ژانويه 214) سفيري به ايران فرستاد كه در شهر «آپاوارتا (كلات نادري امروز)» با تيرداد اول شاه اشكاني ايران ملاقات كرد و تيرداد از او خواست كه در ايران اقامت كند و وسيله ارتباط دو امپراتوري باشد. اين سفير پس از درگذشت تيرداد در سال 215 پيش از ميلاد، همچنان به اقامت در ايران ادامه داد و رابط اردوان جانشين تيرداد اول و امپراتور چين بود. دفتر ثابت او در دامغان (شهر صد دروازه) قرارداشت. ايرانيان از همان زمان كشوري را كه دودمان چين بر آن حكومت داشتند كشور «چين» خواندند كه اين نام از طريق ايران به قلمرو امپراتوري روم و غرب منتقل شد و باقي مانده است و جز چيني ها، ساير كشورها آن را چين و چاينا مي خوانند.
    امپراتور «شي هوانگدي» بود كه يكنواخت نوشتن واژه هاي زبان چيني را (صرف نظر از لهجه هاي محلي) اجباري كرد. او كه معتقد بود كه سيستم هاي سنجش، قوانين، نظامات و پول واحد، موجب پايداري وحدت ملت مي شود، لذا قوانين چين را كه برپايه سنت، رسوم و عادات اين ملت تدوين كرده بود سراسري ساخت و سكه واحد ضرب كرد.
     «شي» همانند ساسانيان ما شديدا با ورود اقوام با تمدني پايين به قلمرو خود مخالف بود و نوسازي ديوار چين (متصل ساختن قطعات ديوار قديمي تر كه داراي رخنه بود به هم) كه از آن زمان به همان صورت باقي مانده است به تصميم او صورت گرفت. در سال 1974 در نزديكي پايتخت او كه بعدا بر اثر زلزله ويران شده بود، تاسيساتي در زير زمين كشف شد كه در آنجا مجسمه هاي سفالي هشت هزار نظامي و برخي از آنان سوار بر اسب قرار داده شده بود. «شي» همچنين در شهر «شيان» قصر هاي زيبا ساخته بود.

 

پيام پاپ پل پنجم به شاه عباس و گزارش مهم ديدار فرستاده او

22 ژانويه سال 1623 ميلادي ( 1001 هجري خورشيدي ) شاه عباس اول نامه پاپ پل پنجم را كه با يك پيك ويژه ارسال شده بود دريافت كرد كه در آن پاپ با هدف تشديد خصومت ميان ايران و عثماني وعده هرگونه كمك از جمله كمك نظامي به شاه عباس داده بود . دولت عثماني در اروپا براي كشورهاي مسيحي مذهب يك خطر بزرگ بود.
     فرستاده ويژه در گزارش خود به پاپ از اين ماموريت كه در آرشيو واتيكان محفوط است نوشته است كه شاه عباس پس از دريافت پيام و اطلاع از مفاد آن گفته بود كه از پاپ انتظار دارد كه كشورهاي مسيحي را از ورود خودسرانه و با نيت بد به خليج فارس نهي كند . فرستاده پاپ در گزارش خود اضافه كرده است كه در دشمني شاه عباس با دولت عثماني ترديد ندارد ، ولي گمان نمي رود كه به خاطر ما ، مسيحيان ، و هر زمان كه ما بخواهيم با عثماني وارد جنگ شود. او مردي باهوش و آگاه و از اوضاع اروپا كاملا باخبر است و مي داند كه در قبال مسائل خليج فارس چگونه از يك دولت اروپايي بر ضد دولت ديگر استفاده كند.

 

تاسيس بيمه هاي اجتماعي كارگران در 1331

در اين روز از بهمن ماه سال 1331 خورشيدي رئيس دولت وقت دستور تاسيس فوري سازمان بيمه هاي اجتماعي كارگران را كه از ابتكارهاي وي به منظور تامين رفاه عمومي است صادر كرد . با اين حساب ، بيمه هاي اجتماعي كارگران ايران درسال 1385 خورشيدي پنجاه و چهار ساله شده است.

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

02/11/58
دستگيري چند تن از نظاميان پايگاه هوايي تبريز كه قصد تصرف اين پايگاه را داشتند.

02/11/59


قاسملو گفته است كه ايران را مسئول جنگ با عراق مي‌داند.
وزارت بازرگاني انگلستان اعلام كرد كه مجازات اقتصادي عليه ايران ديشب (1/11/59) لغو شد. (بدنبال آزادي گروگانها).

سخنگوي دولت آلمان فدرال اعلام كرد كه اين كشور ديروز 01/11/59 با لغو مجازات اقتصادي عليه ايران بدنبال آزادي گروگانها موافقت كرد.
محمد هاشمي معاون نخست وزير مشاور در امور سياسي: بنظر ما حضور ايران در كنفرانس (اسلامي طائف) شروع مذاكره با تجاوزگر و تطهير جنايتهاي يك رژيم جنايتكار است.

02/11/62
درخواست دادگاه انقلاب اسلامي ارتش از هواداران فدائيان اكثريت براي معرفي خود.

02/11/63
پايان اجلاس وزراي خارجه هفت كشور اتحايه عرب

02/11/65


آزاد شدن شهرك دوعيجي عراق توسط رزمندگان اسلام.
براي خاتمه جنگ آمريكا خواهان قطعنامه‌اي است كه در آن برنده و بازنده‌اي وجود نداشته باشد.

02/11/66
فروش مقادير زيادي قطعات يدكي كشتيهاي جنگي از سوي فرانسه به ايران (در ازاي آزادسازي دو گروگان فرانسوي در لبنان)

 

کشته شدن شمار زيادي ازمردم انقلابي

[2 بهمن 1357] - درادامه تظاهرات درتهران و ديگرشهرهاي كشورمان شمارزيادي ازمردم انقلابي بدست عوامل  پهلوي کشته يا زخمي شدند. ملت ايران كه منتظر ورود حضرت آيت الله خميني رهبرفقيد انقلاب به ميهن بودند؛ بزرگترين مراسم استقبال را از ايشان را تدارك مي‎ديدند. به همين مناسبت ستادي ازروحانيان و نمايندگان بخشهاي مختلف جامعه تشكيل شد تا مراسم استقبال را با شكوه تمام برگزاركنند. گفتني است كه جمعيت مشتاق ازشهرها و روستاهاي كشور به طرف تهران درحركت بودند تا درمراسم استقبال از رهبرشان شركت كنند. همچنين درهمين روز4000افسرنيروي هوايي دركارخانه تعميربالگردهاي جنگي به پشتيباني ازمردم مسلمان اعتصاب غذا كردند و اخراج مستشاران اِمريكايي ازايران خواستارشدند.

 

انتخابات نخستين دوره رياست جمهوري ايران

[2 بهمن 1358] -  انتخابات نخستين دوره رياست جمهوري ايران

Mobin_s2004@yahoo.com
22 ژانويه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو ادب

روزي كه عارف قزويني در گذشت

22 ژانويه سال 1934 ( 2 بهمن 1312 ) عارف قزويني شاعر و روشنفكر معروف فوت شد . وي كه هنگام مرگ 52 سال داشت در همدان مدفون شده است . او درهمين شهر در گذشته بود .

ساير ملل

روزي كه ملكه ويكتوريا در گذشت

ويكتوريا ملكه انگلستان 22 ژانويه 1901در 82 سالگي در گذشت و با مرگ او يك دوره تاريخي اين كشور پايان گرفت . ويكتوريا از سال 1837 بر انگلستان سلطنت كرده بود. در زمان او بود كه گفته شد افتاب بر پرچم انگلستان ــ به دليل كثرت مستعمرات ــ غروب نمي كند . وي بود كه عنوان امپراتور هند را برعنوان پادشاه انگلستان اضافه كرد . مردم مستعمرات گمان مي كردند كه اين ويكتورياست كه حكومت مي كند ، زيرا از نظام حكومت پارلماني آن كشور بي اطلاع بودند. شوهر ملكه ويكتوريا در دهه 1860 در گذشت و او چهار دهه در مرگ شوهر عزا دار بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 22 ژانويه

  • 1517:   شهر قاهره به تصرق نيروهاي عثماني در آمد و از آن پس، مصر قرنها وابسته به دولت اسلامبول ( استانبول ) بود.

  • 1552:   دوك سامرست ( لرد اول انگلستان ) كه سالها مشاور پادشاه وقت انگلستان بود به جرم خيانت گردن زده شد.

  • 1760:   درجنگي كه در هند ميان انگليسي ها و فرانسويها در گرفت فرانسويان شكست خوردند. هر دو دولت مي خواستند هند رامستعمره خود كنند و بر سر آن باهم رقابت مي كردند.

  • 1836:   « آندره آمپر» فيزيكدان فرانسوي كه واحد سنجش جريان برق به نام او ( آمپر ) گذارده شده است در گذشت . وي در زمينه برق و آهن ربا و حوزه هاي مغناطيسي تجربه هاي متعدد كرده بود.

  • 1905:   نيروهاي تزار روسيه ، نيكلاي دوم ، به سوي مردمي كه دست به اعتصاب و اعتراض زده بودند آتش گشودند و بيش از 500 تن ار آنان را كشتند.

  • 1946:   سازمان اطلاعات مركزي آمريكا ( سيا ) تاسيس شد.

  • 1973:   ديوان عالي آمريكا سقط جنين ( كوتاژ ) را عملي كه مغاير قانون اساسي آن كشور باشد ندانست.

  • 1991:   ارتش عراق در جريان جنگ با آمريكا بر سر كويت به شهر تل اويو در اسراييل حمله موشكي برد و تلفات و زيانهايي وارد كرد.

  • 1992:   علي اميني سياستمدار قديمي و نخست وزير پيشين ايران در فرانسه در گذشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    2 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     اقامت حضرت امام حسين (ع) درمسيرحركتشان ازمكه به عراق، بربالاي تپه اي بنام حُمُم

    [2 محرم 61] - حضرت امام حسين (ع) درمسيرحركتشان ازمكه به عراق، بربالاي تپه اي بنام حُمُم منزل كردند تا درصورت لزوم آماده هرگونه مقابله با دشمن باشند. امام حسين (ع) احتمال درگيري و برخورد با دشمن را پيش بيني مي‏‎كردند و مي‎دانستند كه درمدتي كوتاه بايد مهيّاي درگيريهاي وسيع تري باشند. بدين ترتيب حضرت اباعبدالله امركردند كه مكاني مناسب براي خيمه ها درنظرگرفته شود و آن مكان دشت كربلا شد. امام بزرگوارو سرورشهيدان، كربلا را موضع يخ و دشمني براي خود و يارانشان خواندند و اين پهن دشت سوخته به نشانه ازخودگذشتگي، ايثارو آزادي درتاريخ جاودان شد و امام حسين (ع) و يارانشان به منزله انسانهاي نمونه و جاودانه تاريخ الگوي آيندگان قرارگرفتند.

     

     ورود امام حسين (ع) به سرزمين کربلا

    [2 محرم 61] - ورود امام حسين (ع) به سرزمين کربلا

     

     تولد تقيُ الدّين اوحدي دقاقي اصفهاني شاعرتواناي ايراني

    [2 محرم 973] - تقيُ الدّين اوحدي دقاقي اصفهاني شاعرتواناي ايراني بدنيا آمد. او شاعري پركاربود و چند مجموعه شعرازخود بجاي گذاشت. اوحدي اصفهاني دردربارشاه اسماعيل دوم، و سلطان محمد خدابنده ازاحترام بسياربرخورداربود و درزمان شاه عباس اول به هندوستان سفركرد. اوحدي اصفهاني درهندوستان،« تذكره عَرَفاتُ العاشقين» را نوشت.« ساقي نامه، كعبه ديدار، يعقوب و يوسف، لوح محفوظ، ديوان قصايد، تَبصِرةُ العارفين و كَعبَةُ الحَرَمين» هفت اثرمنظوم اوحدي اصفهاني بشمارمي‎روند.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    ادب

    حضرت امير المؤ منين على عليه السلام مى فرمايد:
    فرزند هر كه خواهى باش ولى ادب و هنر را كسب كن# تا خوبى هنر و ادب تو را از نسب (پدرى ) بى نياز كند # جوان كسى است كه بگويد من چنين چنان هستم # نه كسى كه بگويد پدرم چنين و چنان بود.

    و شاعر فارسى زبان گويد:
    فرزند هنر باش نه فرزند پدر
    فرزند هنر زنده كند نام پدر

    باز شاعر گويد:
    گر چه بالا نشستن از نسب است
    ليك پايين نشستن از ادب است
    قل هو الله بين كه در قرآن
    زير تبت يدا ابى لهب است (130)
     

     

     

     

     

     

     

    بحران شهري
    (داروخانه سابق)

    motlagh3d@yahoo.com

    قسمت شانزدهم

    ترياژ
    (اولويت بندي مصدومين)


    روشي است كه در دسته بندي مصدومين و بيماران با توجه به تقدم در امر موقعيت و انتقال آنها از صحنه آسيب و با در نظر گرفتن وخامت حال بيماران و صدمات وارده به آنها استفاده مي شود.
    مراحل ترياژ
    1- اولويت اول با رنگ قرمز مشخص مي شود كه مصدوم در اين مرحله دچار مشكلات زير مي باشد.
    - مشكل تنفسي
    - ايست قلبي
    - خونريزي شديد
    - بيهوشي
    - خم باز در سينه يا شكم
    - شوك شديد
    - اغما
    - شكستگي در لگن، ران ، دنده ها، مهره ها
    - سوختگي شديد همراه با مشكلات تنفسي
    2- اولويت دوم با رنگ زرد مشخص مي شود كه مصدوم در اين مرحله دچار مشكلات زير مي باشد :
    - سوختگي درجه دو
    - سوختگي همراه با شكستگي
    - خونريزي خفيف
    3- اولويت سوم با رنگ سبز مشخص مي شودكه مصدوم در اين مرحله دچار مشكلات زير مي باشد.
    - شكستگي جزئي در ناحيه انگشتان دست و پا
    - سائيدگي
    - خونمردگي
    - سوختگي
    4- اولويت چهارم با رنگ خاكستري يا مشكي مشخص مي شود كه مصدوم متاسفانه با توجه به انجام CPR و كمك هاي اوليه به تشخيص پزشك فوت كرده است

     

    *****

    اطلاعیه

    دوستان و همراهان قدیمی سلام
    با آرزوی اوقاتی خوش برای کلیه دوستان و همراهان به اطلاع می رسانیم که با توجه به نزدیکی ایام محرم و برگزاری مراسم های مختلف و نیاز شدید به نیروهای امدادی و آموزش دیده برای تامین نیازهای امدادی از بین علاقه مندان جهت شرکت در ماموریتهای امدادی ثبت نام به عمل می آید .لذا متقاضیان باید به منظور اعلام آمادگی فقط یک ایمیل ارسال کنند
    محتویات ایمیل ارسالی
    الف)مشخصات فردی شامل نام و نام خانوادگی و تاریخ دقیق تولد
    ب)آدرس محل سکونت
    ج)شماره تماس برای دسترسی سریع ترجیحا موبایل یا تلفنی که شخصا پاسخگو باشید
    **************
    موفق و پیروز باشید

    emdadgar_2109@yahoo.com
     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    عوامل سر درد

     میدانید وقتی سردرد می گیرید، استراحت در یک اتاق ساکت و تاریک بهترین درمان است؟ اما راه دیگری نیز وجود دراد، می توانید از مسائل سردردآور دوری کنید.

    1- کافئین: باعث منقبض شدن رگ های خونی می شود. سعی کنید مصرف خود را پایین بیاورید.

    2- خستگی چشم: بعد از مدت زیادی تمرکز روی کار در محیطی با نور نامناسب، مکرراً به خود استراحت دهید. از عینکتان استفاده کنید یا اگر هم عینکی نیستید حتماً برای معاینه چشمتان به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید در نور مناسب کارهایتان را انجام دهید.

    3- فشار روی گردن به خاطر ساعت های متوالی پشت میز نشستن: گه گاه برای کشیدن ماهیچه های منقبض شده تان، در کارتان وقفه دهید.

    4- کسالت الکلی: مصرف مشروبات الکلی باعث کاهش آب بدن و کاهش قند خون می شود و رگ های خونی را گشاد می کند. برای جلوگیری از کاهش آب بدن، استفاده از مشروبات الکلی را متوقف كنيد.

    5- نگهدارنده های غذایی: مثل نیترات باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. البته هیچگونه رابطه ای بین این مواد و سردرد وجود ندارد، اما افراد زیادی قادر به هضم کامل این مواد نیستند.

    6- آلرژی ها یا حساسیت های غذایی: این مسئله می تواند به سردردهای جزئی منجر شود. از خوردن یا نوشیدن غذاها یا نوشیدنی هایی که به آنها حساسیت دارید جداً خودداری کنید، به خصوص قبل از فعالیت های بدنی.

    7- گرسنگی: زمانی که سطح قند خون بدن پایین می آید، رگ های خونی گشاد میشوند. سعی کنید همه ی وعده های غذایی را به اندازه مصرف کنید و هیچ وعده ی غذایی را جا نیندازید.

    8- غذاهای سرد: باعث تحریک پایانه های عصبی در دهان می شود. ممکن است این سردرد با شدت بسیار زیادی باشد، اما بیش از چند لحظه طول نمی کشد. نوشیدنی ها و غذاهای سرد را کم کم استفاده کنید.

    9- فشار رابطه ی جنسی: می تواند باعث اتقباض ماهیچه ها در سر یا گردن شود. با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

    10- مشکلات سینوسی: سینوس های ورم کرده و عفونی به پایانه های عصبی فشار وارد می کنند. داروهای بادبر می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.

    11- تغییر عادات خواب: با تغییر در برنامه ی خواب، انتقال دهنده های عصبی از حالت توازن خود خارج می شوند. سردرد، صبح که از خواب بلند می شوید بر شما عارض می شود.

    12- فعالیت شدید: گاهی اوقات به سردردهای شدیدی منجر می شود. پس بنا بر قدرت جسمی خود ورزش کنید. با بد گرم کردن خود، کم شدن آب بدن، رژیم غذایی نامناسب و تمرینات بیش از حد ورزشی نیز می تواند منجر به سردرد شود.

    اگر از سردردهای مزمن رنج می برید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    ایدز :: Aids

    قسمت دوم و پاياني

    یكی از اولین راه های شناخت یك بیماری ، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است . با این شناسایی میتوان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه جلوگیری نمود .علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود. این مراحل عبارتند از:

    مرحله اول
    عفونت حاد: در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر میگردد. این علائم اختصاصی نبوده و شباهت كاملی با نشانه های بسیاری ازبیماریهای دیگر دارد . چون خود بخود ظرف یك تا دو هفته بهبودی حاصل میگردد ، كمتر اتفاق می افتد كه بیماری دراین دوره تشخیص داده شود. بعلاوه از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا۱۶ ماه طول می كشد. در این فاصله زمانی ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سایرین را آلوده كند .

    مرحله دوم و مرحله سوم
    بزرگی منتشر و پایدار غدد لنفاوی:دراین مرحله غدد لنفاوی به صورت بزرگ شده و به شكل قرینه و بدون درد در بیش از دو نقطه بدن بجز ناحیه كشاله ران ظاهر می شود حداقل ۳ماه باقی می مانند.

    مرحله چهارم
    مرحله قبل از ایدز و حالات وابسته به ایدز:قبل از بروز علائم نهایی ایدز در بیمار ، عوارضی ظاهر می شود كه به آن علائم مربوط به ایدز می گویند و عبارتند از :

    ۱.كاهش وزن بیشتر از۱۰درصد وزن سابق
    ۲.اسهال به مدت بیشتر از یك ماه
    ۳.تب به مدت بیشتر از یك ماه
    ۴.عرق شبانه
    ۵.خستگی، بی حالی و ضعف

    این علائم را مقدمه استقرار كامل ایدز كه پایان طیف بیماری می باشد ، به حساب می آورند . در برخی موارد ، بی قراری، بی اشتهایی، دل درد ، سردرد وجود دارد و تغییرات عصبی منجر به از دست دادن حافظه و آسیب اعصاب محیطی می شود. این علائم معمولاً متناوب است ولی كاهش وزن در اكثر بیماران وجود دارد و پیشرونده هم می باشد . بسیاری از بیماران در این مرحله دچار ضایعات پوستی، مخاطی و ضایعات دائم و یا عود كننده دهنی و یا ناحیه تناسلی به علت ویروسهای مختلف می شوند.

    مرحله پنجم
    ایدز:ایدز به مرحله نهایی آلودگی ایدز گفته میشود. در این مرحله به علت كاهش شدید قدرت دفاعی بدن، شخص، مستعد ابتلا به بسیاری عفونتهای و سرطانها می شود كه علائم بسیار متنوعی دارند و د رنهایت بیمار را از پای در می آورند. حدود ۲۵درصد افراد پس از ۵سال ،۲۵درصد پس از ۱۰سال و حدود۲۵درصد پس از ۱۵سال از ورود ویروس به بدن دچار ایدز می شوند . یعنی در مجموع حدود ۷۵ درصد افراد آلوده پس از ۱۵سال به مرحله ایدز می رسند. در مورد این مساله كه بالا خره ۲۵درصد باقیمانده چه سرنوشتی دارند و چه زمانی وارد مرحله ایدز می شوند بحث وجود دارد. ولی آنچه كه مسلم است فرد آلوده ، حتی اگر دیرتر هم وارد مرحله بیماری شود، همواره برای سایرین آلوده كننده باقی می ماند.
    ایدز بر روی تمامی دستگاههای و اندام های بدن مانند تنفس ،گوارش، عضلانی، عصبی، پوست و مخاط، گوش و حلق و بینی و …اثر می گذارد. پس از رسیدن به مرحله نهایی ایدز، متوسط طول عمر در بالغین حدود ۵/۲ سال است و بیماری نهایتاً به علت یكی از عفونتهای فرصت طلب و یا سرطانها از پا در می آید .

    تشخیص بیمارى
    بیماری ایدز تمامی دستگاههای بدن را گرفتار می كند. با تشخیص به موقع و بجا و بدنبال آن با بكار بستن در مانهای نگه دارنده و مراقبتهای صحیح می توان تا حد قابل توجهی از مشكلات بیمار كاست و شرایط مناسبتری را برای زندگی وی فراهم نود.

    درمان
    متاسفانه بیماری ایدز درمان قطعی ندارد . برای عفونتهای فرصت طلب و سرطانها می توان درمانهای لازم را بكار برد و با داروهای مخصوص دستگاه دفاعی بدن را تقویت نمود . تاكنون واكسن موثری برای جلوگیری از بیماری پیدا نشده است.

    راههای پیشگیرى
    چون بیماری واكسن و درمان موثری ندارد و آلودگی به ویروس ایدز نهایتاً به بیماری ایدز منتهی میشود كه كشنده است ، بنابر این تنها راه مبارزه ، بكاربردن روشهای پیشگیری از آلودگی است كه عباتند از:
    خویشتن داری و دوری از تماسهای جنسی مشكوك،در دوران تجرد، پای بند به اصول اخلاقی و خانوادگی پس از ازدواج، وفاداری به همسر و عدم بی بندوباری و پرهیز از انحراف جنسی و روابط جنسی غیر مطمئن،استفاده از كاندوم،اجتناب از رابطه جنسی مقعدی.
    - با كنترل خون و فراورده های خونی،احتمال سرایت آلودگی از این راه بسیار کم می شود.
    - اجتناب از استفاده مجدد از سرنگهای یك بار مصرف و عدم استفاده از سرنگهای مشترك.
    - عدم استفاده از مسواك مشترك و بكار بردن تیغ ریش تراش یكبار مصرف دیگران .

    تاریخچه بیماری ایدز
    در سال ۱۹۸۱ هشت مورد و خیم از ابتلا به بیماری ” كاپوسی ساركوما”، یكی از انواع خوش خیم تر سرطان كه معمولا در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان هم جنس گرای نیویورك گزارش شد.تقریباً همزمان با این موارد، شمار مبتلایان به یك عفونت ریوی نادر در كالیفرنیا و نیویورك بالا رفت.با این كه در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولا از این دو واقعه پزشكی به عنوان آغاز ایدز یاد می كنند.در طی یك سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز(Syndrome Deficiency Immune (Aquired نامیدند.
    به مرور شمار بیشتری متوجه این بیماری جدید شدند، چون گروه های گسترده تری از مردم، و نه فقط همجنس گرایان، را مبتلا می كرد.بیماران هموفیل و معتادان تزریقی با علائمی مشابه ایدز به پزشك مراجعه می كردند.همزمان با ظهور ایدز درآمریكا، درآن سوی اقیانوس آتلانتیك پزشكان در فقیرترین قاره جهان آفریقا، متوجه شیوع یك پدیده جدید بهداشتی شدند.این بیماری كه در زبان محلی” اسلیم”(SLIM) – مرگ در اثرتحلیل تدریجی بدن – نام گرفته بود، در آفریقا به معضلی عمیق تبدیل می شد.در وهله اول پزشكان دلیلی نمی دیدند كه ایدز، بیماری شایع درمیان همجنس گرایان آمریكای ثروتمند، را با اسلیم مرتبط بدانند.اما تحقیقات بعدی و شیوع علائمی مشابه درمیان زنان و دگر جنس گراها نشان داد كه هر دوی این بیماری ها یكی بوده وهمان ایدز است.درهیاهویی از جنجال ها و ابهامات گسترده درباره این بیماری كشنده جدید، تلاش ها برای تشخیص علت بروز ایدز و نحوه انتقال آن، با شتابی بی سابقه آغاز شد.
    در سال ۱۹۸۴ یك گروه محقق آمریكایی به ریاست” رابرت گالو” اعلام كرد كه آنها عامل بیماری ایدز را كشف كرده اند، یعنی همان ویروسی كه ما آن را حالا اچ آی وی می خوانیم.البته این ادعا با اعتراض ” لوك موننتیر” و گروه محققان فرانسوی او، كه ماه ها قبل این ویروس را شناسایی كرده بودند، روبرو شد.در بحبوحه این جنجال ها محققان برای پیدا كردن درمان ایدز بسیج شدند: جستجویی كه هنوز هم ادامه دارد.آزمایش های خون نشان داد كه ویروس اچ آی وی سراسر جهان را در پنجه مهلك خود گرفته و در مدت زمانی كم به تمام قاره ها گسترش یافته است.تلاش ها برای درك این ویروس به موضوعی بسیار اضطراری تبدیل شد. این كه از كجا آمده و چرا در قرن بیستم هم زمان در دو نقطه مختلف یعنی آفریقا و آمریكا ظهور كرده بود؟

    منشا اچ ای وی
    طبق شواهد روشن و قانع كننده ای كه وجود دارد، شكی نیست كه ایدز از ویروس اچ آی وی ناشی می شود. اما درحال حاضر تاكید بر این موضوع است كه درك سر منشا ویروس اچ آی وی برای كشف واكسن و درمان های موثرتر امری حیاتی است.براساس آخرین تحقیقات در زمینه مختصات ژنتیكی اچ آی وی، عامل انتقال ایدز، مشخص شده این ویروس از تركیب دو ویروس مختلف در میمون شامپانزه به وجود آمده است.این ویروس ها از نوع ویروس” اس آی وی”( Virus Simian Immunodeficiency ) هستند كه در میمون ایجاد بیماری می كند.این تحقیقات نظریه ای رایج را كه می گوید ایدز در طی یك قرن گذشته در جنگلهای غرب آفریقا ظهور كرده است، تایید می كند.درسال ۱۹۹۹ نشریه” نیچر” در شماره ماه فوریه خود یك نظریه عملی را به چاپ رساند كه مورد حمایت گسترده كارشناسان این رشته قرار گرفت.براساس این نظریه ویروس عامل ایدز ابتدا از طریق یكی از زیر گونه های شامپانزه در آفریقا به انسان سرایت كرده است.به اعتقاد دانشمندان انسان اولین بار در نیمه نخست قرن گذشته در نتیجه شكار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی كه هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شد.اس آی وی در گذشته ای نه چندان دور وارد بدن انسان شد و پس از جهش ژنتیكی به اچ آی وی تبدیل شد.به احتمال قریب به یقین ناحیه گینه بیسائو درغرب آفریقا مكانی است كه این نقل و انتقال درآن صورت گرفته است.
    بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه انتقال ویروس بیش از یك بار روی داده است، چون نمونه های گوناگونی از این ویروس، درانسان باعث بروز ایدز می شود.اما تعیین زمان دقیق انتقال از حیوان به انسان مشكل آفرین تر است.نكته قابل توجهی كه در تحقیقات مشخص شد این بود كه در قرن نوزدهم هیچ یك از میلیون ها آفریقایی كه به زور به بردگی كشیده و به كشورهای خارجی منتقل شدند، به این ویروس آلوده نبودند.بنابراین ایدز باید پس ازسال ۱۸۶۰ بروز كرده باشد. ویروس اچ آی وی اولین بار در سال ۱۹۵۹ درنمونه پلاسمای خون یك مرد اهل كنگو ردیابی شد.ویروس اچ آی وی، اولین بار در سال ۱۹۵۹ در نمونه خون یك مرد از كشور كنگو ردیابی شد.هر چند نخستین نمونه از ایدز در آمریكا، در سال۱۹۸۱ گزارش شد، اما براساس شواهد اولین قربانی ایدز دراین كشور به سال ۱۹۶۹ باز می گردد.درآن سال یك جوان سیاه پوست در شهر ” سنت لوئیز” آمریكا دراثر ابتلا به ایدز درگذشت.
    تحقیقات درمورد سرعت واگرایی ژنتیكی میان دو خانواده اصلی ایدز، اچ آی وی – ۱ و اچ آی وی – ۲، نشان می دهد كه انتقال ویروس به انسان در حدود سال ۱۹۴۰ ( با ضریب خطای حدود ۲۰) سال روی داده است.مطالعه ژنتیكی بر روی ویروس اس آی وی، كه به درك بهتر انتقال آن از گونه میمون ها به انسان كمك كرد، توسط گروهی از دانشمند بین المللی انجام گرفت و درنشریه علمی “Science چاپ شد.این گروه مدعی است كه دو ویروس مختلف از دو نوع میمون در شامپانزه تركیب شده و ویروس اس آی وی را به وجود آورده است.تنظیم كنندگان این مقاله علمی می گویند رشته ای از آلودگی و عفونتهای پی در پی در میمون ” مانگابی دماغ قرمز” و گونه ای بزرگ تر به نام Spot – Nose منجر به خانواده ای از ویروس ها موسوم به ” اس آی وی سی پی زی” (SIVcpz ) شده است.نكته مهم این كه هر دو این گونه ها خوراك شامپانزه بوده و زیستگاه آنها در غرب آفریقای مركزی قرار دارد.الیزاب بیلز از دانشگاه ناتینگام، بریتانیا، و همكارانش می گویند كشف این موضوع كه ویروس اس آی وی در شامپانزه دارای منشائی دوگانه است، پیامدهای مهم علمی را به دنبال دارد. 
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    انواع ماشين دزدي!

    سعيد جباري-حامد فرح‌بخش

    نسب ماشين دزدهاي امروزي، شايد برسد به اسب‌دزدان زمان قله‌قله دون ميرزا.
    اين اسب‌دزدها به تدريج وارد جامعة شهري شدند و به‌تدريج با كم شدن تعداد اسب‌ها براي آن‌كه از گرسنگي نميرند، در داخل شهرها دست به سرقت دوچرخه زدند، كه فيلم دزد دوچرخه اثر ويتوريو دسيكا هم كه يك فيلم تبليغاتي بود، به سفارش آن‌ها ساخته شد.
    از يكي دو دهة قبل با افزايش موتورها، دزدان دوچرخه كه حالا موتورسواري ياد گرفته بودند، افتادند توي اين خط. تا اين‌كه سر و كلة ماشين در شهرها پيدا شد و ماشين دزدي در تمام جهان مد شد.
    از آ‌ن جايي هم كه كارخانه‌هاي ماشين‌سازي ايراني تنها چيزي كه برايشان مهم نبود، امنيت خودرو بود و صاحبان خودروها هم حال و حوصلة امن كردن ماشين را نداشتند، ايران شد بهشت ماشين دزدها و به سرعت انواع مدل‌هاي ماشين دزدي باب شد...

    سرقت با تريپ رفاقت
    دوستي خيلي چيز خوبي است. من با فرزاد و اِسي و پسر كربلايي اكبر دوست هستم و... البته اين درست است كه آدم بايد براي دوستش تا رگ گردن هم بيايد، اما هر كسي كه دو دفعه سوار ماشينت شد و دو تا جوك بي‌مزه و يا حتي بامزه، sms زد كه رفيق به حساب نمي‌آيد.
    درصد نسبتا زيادي از سرقت‌هاي خودرو توسط دوستان مخ‌زني انجام مي‌شود كه بعد از چندين بار سلام و عليك تقاضا مي‌كنند براي عروسي خواهرشان، يا چون با نامزدشان قرار دارند و يا هزار و يك بهانة ديگر، خودروتان را براي نيم ساعت به آن‌ها قرض بدهيد. حالا شما بدو دنبال ماشينت.
    نتيجه‌گيري كلي: دوست خوب، دوستي است كه ماشين قرض نكند. جوان عاقل هم كسي است كه ماشين قرض ندهد.

    ماشين دزدي به سبك سارا
    سارا يك نام ايراني است كه معادل سارة خارجي‌ها است. اگر چه بنيانگذار اين سبك سرقت در لابه‌لاي صفحات تاريخ گم شده است، اما اين روش به نام سارا دختر فراري ماشين دزد ثبت شده.
    اين دختر خانم چهارده پانزده ساله كه همين دو ماه قبل براي آخرين بار به اتهام سرقت يك خودرو پرايد راهي زندان شد، از مشتريان پر و پا قرص ادارة مبارزه با سرقت پليس آگاهي تهران است.
    ايشان اگر هر بار بعد از گذشت يكي دو ماه از آزادي دوباره به آگاهي سر نزند، حالش بد مي‌شود. سبك خاص سرقت او كه خام كردن جوان‌هاي مايه‌دار است، به اين صورت است كه اين سارق شيك‌پوش وقتي كه متوجه مي‌شود راننده جواني كليد كرده، سوار ماشينش مي‌شود‍ و با او گرم مي‌گيرد‍.
    اما در بين راه يك دفعه يادش مي‌آيد كه دلش هوس ساندويچ، چيپس و بستني كرده. جوان عاشق هم كه مي‌خواهد ته كلاس را در بياورد، خيلي سريع جلوي يك كافي‌شاپ باكلاس مي‌زند روي ترمز و در حالي كه ماشين روشن است، مي‌رود دنبال سفارش سارا.
    اما وقتي با صداي تيك‌آف به خيابان نگاه مي‌كند، متوجه مي‌شود چه كلاهي سرش رفته است. به اين مي‌گويند سرقت سارايي...
    راه‌حل: راه‌حلش را خودتان بلد هستيد. يا مكن با فيلبانان دوستي، يا...

    بسوزه پدر دل رحم‌ِ دل
    اگر گذارتان به ادارة مبارزه با سرقت آگاهي تهران افتاد و در آن‌جا جوان خوش تيپي را ديديد كه هي محكم با كف يك دست مي‌كوبد روي دست ديگرش و پشت سر هم مي‌گويد بسوزه پدر اين دل نازك، بدانيد و آگاه باشيد كه ماشين ايشان به سرقت رفته است.
    تا او نگفته من برايتان بگويم كه ايشان مطمئنا مدعي مي‌شود كه در حالي كه با خودرو مدل بالاي خودش در حال رانندگي بوده، متوجه دختر خانم جواني شده كه به شدت بيمار بوده است و از آن‌جايي كه او دل نازكي دارد، سعي كرده بيمار را به بيمارستان برساند.
    اما در ميانة راه، اين خانم و يا مرد همدستش كه او را تعقيب مي‌كرده، با تهديد چاقو او را در يك نقطة تاريك و خلوت پياده كرده‌اند و ماشينش را به سرقت برده‌اند. البته بعضي‌ها هم مي‌گويند كه زن جوان خشونت كمتري به خرج داده و گفته است اگر او از ماشين پياده نشود، داد مي‌زند كه او را دزديده است و پدرش را در مي‌آورد.
    البته در اين‌كه همة اين شاكيان راست مي‌گويند و دلشان سوخته شكي نيست، اما نمي‌دانم چرا در يك شب برف و بوراني اگر من بنده خدا كنار خيابان بميرم هم كسي مرا به بيمارستان نمي‌رساند؟
    راه‌حل: براي راه‌حل رجوع شود به مورد سبك سارا!

    سيگار چند ميليون توماني
    باند سي ثانيه‌اي‌ها كه پرونده‌شان چند هفتة قبل در دادسراي شهرري بررسي شد، به تنهايي بيش از 50 خودرو را در مناطق جنوبي و شرق تهران وقتي كه راننده براي خريد سيگار، چيپس يا هله و هوله، خودرويش را در حالت روشن ترك كرده و حتي درش را باز گذاشته بود، سرقت كرده‌اند.
    روش كار آن‌ها كه همگي برادر بودند، به اين صورت بود كه در كنار دكه‌هاي سيگار فروشي، روزنامه‌فروشي و يا سوپري‌هاي سرچهارراه‌هاي خلوت و... مي‌ايستادند و وقتي رانندة خودرو مدل بالايي براي خريد از ماشين خود پياده مي‌شد، به سرعت سوار خودرو شده و فرار مي‌كردند.
    يكي دو تا از برادران هم در همين زمان در حالي كه با موتور يا ماشين در آن اطراف ايستاده بودند وانمود مي‌كردند كه مي‌خواهند به مال‌باخته كمك كنند و با سوار كردن او به تعقيب ماشين مي‌پرداختند، اما يك دفعه در ميانة راه، يا پشت چراغ قرمز مي‌ماندند يا ماشين را گم مي‌كردند. سارقان 30 ثانيه‌اي...
    راه‌حل: دوست عزيز، پارك كردن ماشين در يك جاي مناسب، خاموش كردن آن وحتي قفل كردن درها و برداشتن سوئيچ فكر نمي‌كنم در مقايسه با زماني كه بايد در آگاهي و دادسرا دنبال ماشينت بدوي، زمان زيادي لازم داشته باشد. پس تنبلي ممنوع.

    كلك آبميوه‌اي
    رجوع كنيد به سرقت‌هاي آبميوه‌اي.
    راه‌حل: راه‌حلش هم اين است كه اگر مسافري را سوار كرده‌ايد، خيك مباركتان را نگه داريد و از او خوراكي قبول نكنيد.

    مي‌خواي پولدار شي؟
    يكي از رايج‌ترين روش‌هاي سرقت خودرو در ماه‌هاي اخير، پيشنهاد كرايه‌هاي دندانگير و تحريك طمع رانندة خودرو است.
    جريان هم اين‌طوري است كه يك نيمه شب كه داريد دلي‌دلي كنان رانندگي مي‌كنيد، يك دفعه يك آقاي تنها يا همراه چند جوان ديگر و يا حتي به همراه خانم و بچه‌ها جلوي شما را مي‌گيرند و براي آن‌كه آن‌ها را به يك نقطة دور در آن طرف شهر برسانيد، يك كراية قلمبه به شما پيشنهاد مي‌كنند.
    شما اولش يك كمي خودتان را لوس مي‌كنيد كه نمي‌صرفه و از اين‌جور حرف‌ها، اما ته دلتان حسابي غنج مي‌رود و دست آخر آن‌ها را سوار مي‌كنيد.
    در طول مسير به شكاري كه زده‌ايد فكر مي‌كنيد، اما يك دفعه در وسط راه وقتي كه به يك نقطة تاريك و خلوت مي‌رسيد، آقاهه اسلحه‌اش را كه از نوع گرم يا خيلي سرد است، مي‌گذارد روي گلويتان و آن وقت، شما از ترس جانتان مجبوريد مؤدبانه با پاي خودتان از خودرو پياده شويد.
    راه‌حل: بد نيست آدم دندان طمعش را بكشد و كمي به پيشنهادهاي اغواكننده و خصوصا كراية بالا شك كند و براي پول به هر دري نزند.

    بزن كنار
    مأمورنماها يكي دو سالي است كه بدجوري زده‌اند تو كار سرقت خودرو. آن‌ها كه اكثرا از طايفة فيوج هستند‍، با قيافه‌هاي گمراه‌كننده و وسايل و تجهيزات كامل پليسي از چراغ‌گردان و لباس فرم گرفته تا اسلحه و بي‌سيم و... يك دفعه با ماشين‌هاي مدل بالاي سمند، پژو405 و پرشيا مي‌پيچند جلوي خودرو شما و درخواست مدارك مي‌كنند.
    بعد هم به بهانة اين‌كه تخلفي كرده‌ايد، شما را مي‌پيچانند و يكي دو نفرشان سوار ماشينتان مي‌شوند و از شما مي‌خواهند دنبالشان راه بيفتيد. وقتي كه به يك جاي خلوت رسيديد ازتان مي‌خواهند از ماشين پياده شويد تا دوستان ماشين جلويي شما را دوباره بازرسي كنند و در همين فرصت، دوستاني كه در ماشين شما نشسته‌اند مي‌زنند به چاك و دنبال آن‌ها هم ماشين خود سارقان، به همين راحتي.
    راه‌حل: توصيه‌ مي‌شود در اين مورد هميشه يادتان باشد كه مأموران پليس، كارت شناسايي معتبر دارند و هيچ‌وقت با ماشين‌هايي شخصي راه نمي افتند توي خيابان تا شما را براي يك تخلف كوچولو بگيرند. مسألة مهم ديگر اين‌كه مأمورنماها معمولا سعي مي‌كنند آتويي از شما بگيرند و تهديدتان كنند كه اگر به حرفشان گوش نكنيد، شما را به مقر پليس مي‌برند.
    در چنين شرايطي هرگز نترسيد و به آن‌ها بگوييد خودتان با پليس تماس مي‌گيريد و خيلي سريع با 110 تماس بگيريد و موضوع را به آن‌ها بگوييد. نكتة ديگر هم اين‌كه اگر چنين اتفاقي برايتان افتاد، به سرعت ماشين را خاموش كرده و سوئيچ آن را برداريد.

    تعميركار مجاز
    متأسفانه اگر تا چند دهة قبل در تهران و شهرستان‌ها، توي يك راسته فقط يك هوشنگ باتري‌ساز، جمشيد صافكار، سيامك جلوبندي، شهاب آپاراتي و... بود، حالا تعميركاران مجاز و غيرمجاز خودرو چند تا سور زده‌اند به لبنياتي‌ها.
    سر هر كوچه‌اي هفت هشت ده تا تعميرگاه خودرو را مي‌شود ديد. اگرچه بيشتر آن‌ها و مخصوصا تعميركاران مجاز خودرو، آدم‌هاي شريف و باخدايي هستند، اما تعدادي از اين تعميركارها تنها با هدف سرقت به اين كار روي آورده‌اند.
    شيوة كاري‌شان هم اين است كه وقتي خودروتان را براي تعمير به آن‌ها مي‌دهيد، از روي سوئيچ خودرو، يك كليد ديگر مي‌زنند و با پيدا كردن محل پارك خودروتان در زمان مناسب، به راحتي به سراغ آن مي‌آيند و بعد از بازكردن در خودرو با كليد، آن را به سرقت مي‌برند.
    راه‌حل: جلوگيري از اين شيوة سرقت هم فكر نمي‌كنم زياد سخت باشد. خودروتان را فقط به تعميرگاه‌هاي مجاز ببريد، و به هر كسي كه لباسش روغني بود و يك آچار در دستش بود اعتماد نكنيد.
    تا آن‌جا هم كه امكان دارد، منتظر بمانيد تا خودروتان را درست كنند و از دادن سوئيچ خودرو به آن‌ها خودداري كنيد. اگر هم قرار مي‌شود خودروتان جايي بماند و بعدا آن را تحويل بگيريد، بعد از باز كردن وسايل ايمني خودرو، تنها سوئيچ اصلي را به آن‌ها بدهيد و ديگر لازم نيست كليد قفل پدال و قفل فرمان و... را هم بدهيد.

    تصادفات ساختگي براي سرقت واقعي
    تصادفات ساختگي هم يك روش بي‌دردسر براي سرقت خودرو شما است. شيوة كار هم به اين صورت است كه وقتي شما به تنهايي داريد با سرعت كم و آهسته رانندگي مي‌كنيد، ناگهان يك نفر مي‌پرد جلوي ماشين شما و در حالي كه به آهستگي خودروتان به او برخورد كرده است، خودش را به زمين و هوا مي‌زند، طوري كه شما واقعا باورتان مي‌شود طرف دارد جان مي‌دهد.
    سراسيمه در حالي كه ماشينتان روشن است مي‌پريد پايين. همين فرصت كافي است تا همدست او پشت فرمان بنشيند و همراه دوست بدلكار خود بزند به چاك و شما را با چشم‌هاي از حدقه درآمده كه از ديدن دست تكان دادن‌هاي مرد مجروح و سرقت خودروتان شوكه شده‌ايد جا بگذارد.
    راه‌حل: باباجان اين هزار دفعه، خاموش كردن ماشين و برداشتن سوئيچ. مگر چند ثانيه وقت مي‌خواهد؟

    سرقت شاه كليدي
    سارقان شاه كليدي، از آن‌دست سارقاني هستند كه با آن‌كه زحمت كمي مي‌كشند، اما در بين هم صنف‌هايشان آدم‌هاي درست و حسابي و اتوكشيده اي محسوب مي‌شوند. چون آن‌ها بلد هستند چطوري با يك تكه آهن كج وكوله، خودرو چند ميليون توماني را به سرقت ببرند.
    راه‌حل: خب اين كه ديگه توصيه نمي‌خواهد، قفل خودروتان را خصوصا اگر پرايد است و سوئيچ‌اش هرز است عوض كنيد. قفل فرمان، قفل پدال، كليد مخفي، آژير دزدگير و... را كه مي‌تواند سارقان را منصرف كند، حتما و به دقت نصب كنيد. ماشينتان را براي زمان‌هاي طولاني در جاهاي خلوت و خصوصا در شب پارك نكنيد.

    آسوده بخوابيد، شهر در امن و امان است
    روش‌هاي سرقت خودروهاي پارك شده در كنار خيابان هم كه خودش يك فصل جدا است و انواع و اقسام شيوه‌ها و روش‌ها را دارد.
    اين نوع سرقت، شيوه‌هاي مختلف از سرقت شاه‌كليدي گرفته تا روش‌هاي عجيب و غريب مثل استفاده از جرثقيل كه همين دو سه ماه قبل با دستگيري اعضاي يك باند در تهران فاش شد را شامل مي‌شود.
    در اين ميان چون سرقت شاه كليدي، گل سرسبد سرقت‌هاي خودروهاي پارك شده است، آن را توضيح مي‌دهيم. براي اطلاع از توصيه‌هاي ايمني در اين‌باره، صحبت‌هاي سرهنگ سلطاني معاونت مبارزه با سرقت آگاهي تهران را بخوانيد.

    آقاي شاه‌كليدي
    حميد يكي از سارقان حرفه‌اي در سرقت‌هاي شاه‌كليدي، ماه گذشته به اتهام سرقت ده‌ها پرايد دستگير شد.
    او در حالي كه كم مانده بود براي سرقت‌هايي كه كرده بود از كارخانة سازندة خودرو و صاحبان خودروها شكايت كند‍، گناه سرقت‌هايش را به گردن آن‌ها انداخت و به داديار شعبه چهارم دادسراي جنايي با اعلام يك آمار تحليلي و كاملا كارشناسانه(!) گفت: «80درصد سوئيچ پرايدها هرز است و اگر طرف كمي حرفه‌اي باشد مي‌تواند ظرف چند دقيقه با شاه‌كليد در خودرو را باز كند.»
    اين استاد حرفه‌اي سرقت با اين شيوه همچنين پارك شدن خودرو در جاهاي خلوت و خصوصا در شب را از علل عمدة موفقيت خود در اين زمينه بيان نمود و گفت او و اعضاي باندش بعد از شناسايي خودروهايي كه وسايل ايمني نداشتند، اقدام به انجام عمليات خود مي‌كردند.

    سرقت ضبط و پخش
    سرقت ضبط و پخش خودرو اگرچه در مقايسه با سرقت خودرو حالگيري‌اش كمتر است، اما به هر حال وقتي كه يك دستگاه خيلي خوب روي ماشين سوار كرده‌اي، به سرقت رفتن آن بدجوري حال آدم را مي‌گيرد. ضمنا گاهي وقت‌ها وسوسة ضبط و پخش گران‌قيمت باعث مي‌شود سارقان به سراغ خودرو بروند و در آن‌جا به پول‌هايي هم كه داخل داشبورد گذاشته‌ايد، دستبرد بزنند. يادتان باشد سرقت يك دستگاه ضبط و پخش براي يك سارق حرفه‌اي بسته به محل پارك خودرو و داشتن و يا نداشتن دزدگير، بين چند ثانيه تا حداكثر چند دقيقه طول مي‌كشد.
    تنها راه‌حل عملي هم كه مي‌شود پيشنهاد داد، استفاده از ضبط و پخش‌هاي قابل حملي است كه بعد از پياده شدن از خودرو مي‌شود آن‌ها را با خود برد. علاوه بر اين، مجهز كردن خودرو به آژير دزدگير هم خيلي مؤثر است. سعي كنيد ماشين‌تان را در جاي پرت و خلوت كه سالي يك دفعه هم آدميزاد از آ‌ن‌جا عبور نمي‌كند، براي مدت طولاني پارك نكنيد.

    چند فرمان از زبان سرهنگ
    سرهنگ سلطاني، معاونت مبارزه با سرقت آگاهي تهران، كارآگاه خيلي جالبي است. او بيش ا ز آن كه به مبارزة صرف با سارقان اعتقاد داشته باشد، به پيشگيري از سرقت معتقد است و براي همين در ابتكاري جالب اقدام به گردآوري تجربيات بسيار مفيد! سارقان خودرو كرده و اين تجربيات و شگردها را در اختيار شركت‌هاي خودروسازي قرار داده است تا آن‌ها را رفع كنند.
    اين‌ها فقط چندتا از توصيه‌هاي سرهنگ براي جلوگيري از سرقت خودرو است:
    اگر در جايي پاركينگ يا پاركبان‌ها در دسترس نبودند، اتومبيل‌تان را در جايي پارك كنيد كه در ديد مأموران گشت پليس باشد.
    پس از خريد خودرو، قفل درها و صندوق آن را عوض كرده و از قفل‌هاي سوئيچي استفاده كنيد.
    از گذاشتن ساك، لوازم و اشياي گرانبها، اسناد و مدارك در داخل خودرو طوري كه در معرض ديد باشند و سارقان را وسوسه كنند خودداري نماييد.
    هنگام ورود يا خروج از پاركينگ، اول خودروتان را خاموش كنيد و سوئيچ آن را برداريد و بعدا جهت باز و بسته كردن درِ پاركينگ اقدام كنيد.
    اگر براي فروش خودروتان آگهي كرديد و خريداراني به شما مراجعه كردند و با امانت سپردن خودروشان نزد شما از شما خواستند با خودروتان دور بزنند قبول نكنيد، اكثر موارد خودروها دزدي هستند.
    چنان‌چه در جاده يا سطح شهر مخصوصا بزرگراه‌ها افرادي با اتومبيل و لباس شخصي شما را متوقف كرده و عنوان نمودند خودروتان مسروقه است، به هيچ‌وجه تسليم نشويد، مگر آن كه از مأمور بودن آن‌ها مطمئن شويد.
    چنان‌چه خودرو شما مورد دستبرد قرار گرفته و سارق يا سارقان با شما تماس گرفته و تقاضاي قرار ملاقات يا اخذ وجه كردند به هيچ وجه خودتان وارد عمل نشويد و موضوع را به پليس اطلاع دهيد.

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان