663

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 663 :: دوشنبه 24 بهمن 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

فوق العاده! ... فوق العاده!

«ميزگردي» براي «جون مادرزنتون»!
+
ويژه روز ولنتاين

سلام!
نگفتم يه خبرايي هست؟! ديروز ميزگرد زدند، امروز صداش در اومد! ... چند نفر از دوستان به رهبري «گير3پيچ» ميزگردي بر گزار کرده اند، اگر مي خواهيد مشروح اين ميزگرد جذاب (!) را بخوانيد، روي اين لينک کليک کنيد.

فردا 14 فوريه، روز ولنتاين (Valentine) هست. اينکه روز ولنتاين را جشن بگيريم يا نگيريم، روز اسپندارمذگان را جشن بگيريم يا نگيريم، يا اصلا هيچ کدوم را جشن نگيريم و يا هر دو را جشن بگيريم، به من مربوط نميشه! هر کس هر روزي مي خواد جشن بگيره، من هم نه اون صلاحيت را دارم و نه در مقامي هستم که بخوام در اين مورد اظهار نظر و يا توصيه اي داشته باشم. اما! ... با توجه به اينکه مخاطبين مجله الکترونيکي روزانه را طيف وسيعي از ايرانيان با افکار و نظرات بعضا بسيار متفاوت(!) تشکيل مي دهند، طبيعي هست که تعدادي از دوستان فردا را جشن خواهند گرفت و ما هم به نظرشون احترام مي ذاريم و طبيعتا بايد به فکر اين دسته از مخاطبمون باشيم، حالا اونا عزيزاني که فردا را جشن نخواهند گرفت، مي تونند ادامه اين مطلب را نخونند اما اون دوستاني که فردا را گرامي خواهند داشت توجه داشته باشند:
براي اينکه بتونيد براي فردا آماده باشيد و از پيش کاري انجام بديد، امروز چند بخش ويژه داريم. دنياي کامپيوتر شماره امروز روزانه کلا به ولنتاين اختصاص داره (معرفي نرم افزار + دنياي موبايل) همچنين 50 کاغذ ديواري زيبا را آماده کرده ايم که مي تونيد از طريق لينک زير دانلود کنيد.

براي دانلود کاغذ ديواريهاي ولنتاين اينجا را کليک کنيد
رمز فايل: www.mobin-group.com

راستي معمولا در چنين روزهايي که فايلهاي ويژه داريم، از طرفي به علت استقبال بسيار زياد کاربران و دانلود بيش از حد فايلها، و از سوي ديگر چون بخاطر سهولت در دانلود، فايلها در سايت گروه قرار گرفته اند، در نتيجه بعضا سايت از کار مي افتد! بنابراين جون مادرزنـ..... جون مادر زن جورج بوش (!) با تمانينه و در فواصل زماني، فايلها را دانلود کنيد تا سرور ميزبان سايت بتونه اين ترافيک بالا را تحمل کنه.

مطلب آخر اينکه يکي از دوستان گروه (zahra4066) پژوهشي بسيار مفيد و خواندني با عنوان «قدرت صلح آميز» انجام داده و براي ما ارسال کرده اند که در شماره امروز روزانه در ستون آزاد (ستون چپ) نوشته شده است.

باقي بقايتان!


*****

توجه: تصميم گرفتم براي «روزانه» (مجله الکترونيکي حاضر) يه اسپانسر اختصاصي بگيرم، افراد حقيقي و حقوقي که مايل به همکاري هستند، لطفا با خود من تماس بگيرند: mobin_s2004@yahoo.com


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (662) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • میدونید "تیله" چطور ساخته می شود؟
  • معرفي و دانلود فيلم: احمق سالاري
  • آلبوم جدید و زیبای علیرضا افتخاری به نام تو می آیی به صورت کامل
  • موزيک جديد و زيبای ايران از مجيد اخشابی
  • ساخت کارتهاي زيبا براي روز ولنتاين توسط Cool Easy Card Valentines v2.50
  • تم هاي زيبا بمناسبت روز ولنتاين براي موبايل شما
  • ترميم لاک و ناخن بين مانيکور
  • س مثل زندگی!
  • ساختن شادی
  • عبرت از مرگ
  • تو فقط بدرد گاوداری می خوری ده نمکی!
  • درد و دل يک دانشجو
  • والنتاين يا اسپندار مذگان؟!
  • پسرا، پسرا، يه كم خودتونو تحويل بگيريد
  • مضرات شكر
  • قدرت صلح آميز
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

میدونید "تیله" چطور ساخته می شود؟
یک ویدیوی جالب در مورد طرز ساخت تیله یا گویچه های شیشه ای
لوگوهايي براي دفاع از مسجدالاقصي
اگر وبلاگ و يا سايت داريد کليک کنيد
يک مرکز بزرگ آموزش علوم کامپيوتر و IT بصورت مجازي (رايگان)
اگر انگليسي تان خوب هست، حتما به اين سايت يه سري بزنيد
مجله الکترونيکي حسينيه سيدالشهدا - شماره 24 - بيست و چهار محرم

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

در سالگرد انفجار حرم امام هادی رخ داد:
حمله هولناک دیگر به شیعیان عراق

درست در سالگرد انفجار گلدسته حرم امام هادی در سامرا، حادثه‌ای که شعله جنگ‌ داخلی مرگبار عراق را کلید زد، تروریست‌های وهابی جنایت هولناک دیگری را مرتکب شدند. روز دوشنبه انفجار رعدآسای دو بمب در مرکز خرید العربی بغداد گردبادی از دود غلیظ سیاهرنگ را به هوا بلند کرد، حداقل 90 غیر نظامی عراقی را به کام مرگ فرستاد و بیش از دویست تن دیگر را به شدت زخمی کرد. این در حالی‌است که اجرای طرح امنیتی جدید در بغداد طی روزهای گذشته امید ساکنان پایتخت عراق به بازگشت حداقل ثبات و امنیت به این شهر را افزایش داده ‌بود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انفجار نخست هنگامی رخ داد که یک خودروی بمب‌گذاری شده در پارکینگ زیرزمینی یک مرکز خرید بسیار شلوغ در ناحیه «شرجا» منفجر شد و به مرگ حداقل هشتاد نفر منجر شد. به گفته شاهدان عینی بسیاری از جنازه‌ها به گونه‌ای غیرقابل تحمل متلاشی شده بودند و تقریبا هیچ‌کدام از مغازه های بازار و صدها خودروی پارک‌شده در پارکینگ سالم نمانده بود.
این منطقه که از محلات شیعه‌نشین بغداد به حساب می‌‌رود از ابتدای سالجاری میلادی شاهد بمب‌گذاری‌های متعدد و دیگر اقدامات تروریستی شورشیان سنی و شورشیان القاعده بوده است.
دقایقی پیش از این حادثه نیز بمب جاسازی شده درون یک کیف دستی توسط عامل انتحاری آن در محله باب الشرق در نزدیکی همین محل منفجر شد که جان ده شهروند غیرنظامی را گرفت.
این دو حادثه در حالی روی داد که روز دوشنبه نخست‌وزیر نوری‌المالکی با انتشار بیانیه‌ای که از طریق رسانه‌های این کشور منتشر شد خواستار پانزده دقیقه سکوت بعد از اذان ظهر در محکومیت حادثه سامرا و وحدت هرچه بیشتر تمام مردم عراق برای مقابله با تلاشهای تفرقه‌افکنانه دشمنان شده‌بود. هر دو جنایت تروریست‌ها در همین 15 دقیقه روی داد.
انفجارهای مرگبار روز دوشنبه در شرایطی بوقوع پیوست که تنها یک روز پیش از آن وزیر کشور عراق ضمن تائید خبر آغاز طرح امنیتی مشترک ارتش آمریکا و گاردملی این کشور ابراز امیدواری کرده بود که آثار مثبت آن طی هفته‌های آتی در بغداد نمایان شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

احمق سالاري
Idiocracy

کارگردان: مايک جاج. فيلمنامه: مايک جاج، اتان کوهن بر اساس داستانياز جاج. موسيقي: تيودور شاپيرو. مدير فيلمبرداري: تيم ساهرستت. تدوين: ديويد رني. طراح صحنه: دارن گيلفورد. بازيگران: لوک ويلسون[جو بائرز]، مايا رودلف[ريتا]، داکس شپرد[فريتو]، تري الن کراوز[رئيس جمهور کاماچو]، ديويد هرمن[وزير کشور]، برنارد هيل[وزير انرژي]، آنتوني کامپوس[وزير دفاع]. ٨٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا. نام ديگر: ٣٠٠١.
جو بائر، بايگان ارتش داراي هوش و استعدادي متوسط، بدون هيچ خويشاوند، آينده و هر چيز ديگري براي انجام يک آزمايش علمي برگزيده مي شود. اين پروژه فوق سري شامل خواباندن مصنوعي او و فاحشه اي به نام ريتا به مدت يک سال است. اما برنامه اي که به نظر بسيار ساده مي ايد با دستگيري مسئول پروژه و تغيير کاربري محل آزمايشگاه به بوته فراموشي سپرده مي شود. نتيجه اين که پانصد سال بعد در ٢٥٠٥ بر اثر تصادفي جو و ريتا از خواب بيدار مي شوند. در اين مدت همه چيز به شکلي بنيادي تغيير کرده و مردم آمريکا به خاطر رفاه بيش از حد کم کم نياز به تفکر را از دست داده و تبديل به موجوداتي سخيف شده اند که با خوردن و خوابيدن در برابر صفحه تلويزيون هاي شان زندگي مي کنند. طبيعي است که ضريب هوشي همه پايين آمده و ستاره سابق فيلم هاي پورنوگرافيک به رياست جمهوري رسيده است. بزرگ ترين مشکل کشور انبوهي از زباله هاست که همه جا را فرا گرفته و هر لحظه بر مقدار آن نيز افزوده مي شود. طبيعي است در چنين موقعيتي افرادي عادي مثل بائر و ريتا در کشورها کورها يک چشمي محسوب شده و به خاطر ضريب هوشي بالاتر از مردم عادي ناخواسته به سمت مشاور رئيس جمهور انتخاب مي شوند. آنها نه فقط بايد آمريکا را از دست اقيانوسي از زباله ها نجات دهند، بلکه بايستي عقل رفته را نيز به سر مردم بازگردانند. کاري که اصلاً راحت نيست، مخصوصاً اگر خود مجري اين کار خيلي باهوش نباشد...

چرا بايد ديد؟
فقط يک نگاه به داستان اين فيلم کافي است تا باورتان بشود که به قول قديمي الاسماء تنزل من السماء و اين که فيلم خود نمونه کاملي از همان چيزي است که قرار است هجو آن باشد يعني بلاهت!
با سوژه خواب مصنوعي که در اين فيلم به پروژه زمستان خوابي انساني تغيير نام يافته، شوخي بسيار شده و يکي از نمونه هاي درخشان آن خواب آلود وودي آلن است. اما گذشت نزديک به چهار دهه نتوانسته اندک تغييري در نحوه شوخي با اين موضوع خلق کند[بلاهتي که گفتيم همين جا نمود پيدا مي کند]. شايد خيلي ها با اشاره به جنبه هاي کنايي فيلم آن را خود زني به سبک آمريکايي نامگذاري کنند، ولي باور کنيد هاليوود اگر از فحش دادن به خودش نيز بتواند پول دربياورد، لحظه اي تاخير را روا نمي داند. احمق سالاري که قبل از ساخت The United States of Uhh-merica نام داشته، آخرين دست پخت جناب مايکل جاج است که تنها نکات شاخص کارنامه اش ساخت انيميشن هاي Beavis and Butt-Head است. و همين موضوع کار را سخت تر مي کند، چون انطباق دنياي انيميشن و شوخي هاي آن به جز مواردي اندک که با هوشمندي بسيار زياد انجام شود، به نتايجي معکوس راه مي برد. به عنوان مثال شوخي هايي که با باسن اين و آن در کارتون ها مي شود در اين فيلم به شکلي تهوع آور نمادي از آينده فاجعه آميز آمريکايي جماعت شده و بر خلاف نمونه هاي موفقي مانند ساوت پارک، دريغ از يک لبخند که بر لب تماشگرش بنشاند. شخصاً معتقدم يک نفر بايستي پيدا شود و به اين حضرت بگويد که سوراخ دعا را بدجوري گم کرده است. تنها نکته جالب فيلم پوستر آن است که در بالا ملاحظه مي کنيد. خود همين پوستر به تنهايي بر همه آن ٨٤ دقيقه و پولي که بايد صرف تماشاي اين فيلم کرد، مي ارزد. خود دانيد! آن شرط بلاغ بود گفتيم!
ژانر: ماجرايي، کمدي، علمي تخيلي.

دانلود فيلم
این فیلم را می توانید از طریق لینکهای زیر دانلود کنید

سرور یک
http://www.filefactory.com/file/4964af/
http://www.filefactory.com/file/92b4ac/
http://www.filefactory.com/file/96cfa3/
http://www.filefactory.com/file/1d0ebd/
http://www.filefactory.com/file/6a8ac6/
http://www.filefactory.com/file/b1a191/
http://www.filefactory.com/file/e585a9/
http://www.filefactory.com/file/0f4417/

سرور دو
http://rapidshare.com/files/12789549/Idiokratiya.part1.rar
http://rapidshare.com/files/12789553/Idiokratiya.part2.rar
http://rapidshare.com/files/12789626/Idiokratiya.part3.rar
http://rapidshare.com/files/12789677/Idiokratiya.part4.rar
http://rapidshare.com/files/12789690/Idiokratiya.part5.rar
http://rapidshare.com/files/12790907/Idiokratiya.part6.rar
http://rapidshare.com/files/12789758/Idiokratiya.part7.rar
http://rapidshare.com/files/12789155/Idiokratiya.part8.rar

سرور سه
http://rapidshare.com/files/12801170/Ideokratiya.part1.rar
http://rapidshare.com/files/12801048/Ideokratiya.part2.rar
http://rapidshare.com/files/12800895/Ideokratiya.part3.rar
http://rapidshare.com/files/12800760/Ideokratiya.part4.rar
http://rapidshare.com/files/12800622/Ideokratiya.part5.rar
http://rapidshare.com/files/12800470/Ideokratiya.part6.rar
http://rapidshare.com/files/12800283/Ideokratiya.part7.rar 

راهنمای دانلود
بعد  از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سای ت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انته ای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید رو ی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده  ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر ر سید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که  در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

تو مي آئي
باصداي عليرضا افتخاري

آلبوم جدید و زیبای علیرضا افتخاری به نام تو می آیی به صورت کامل (۸ترک) با دو کیفیت

MP3  128

Donya Donya

Ghadah

Delbar

To Nadidi Mara

Shirin e Man Kojayi

To Miyaei

Zir Chatr e Baran

Tab e Eshgh

 

WMA  64

Donya Donya

Ghadah

Delbar

To Nadidi Mara

Shirin e Man Kojayi

To Miyaei

Zir Chatr e Baran

Tab e Eshgh

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

موزيک جديد و زيبای ايران از مجيد اخشابی

 لينک دانلود
براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

ساخت کارتهاي زيبا براي روز ولنتاين توسط
Cool Easy Card Valentines v2.50

يک برنامه جديد و عالي براي ساخت کارتهاي اختصاصي و شخصي براي روز ولنتاين. اين برنامه قالبهاي ويژه اي داره که قبلا طراحي شده و شما فقط بايد اسم و عکس مورد نظر خود را در جاهاي تعيين شده قرار دهيد و يک کارت زيبا تهيه کنيد!

 لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com
 


 

دنیای موبایل

تم هاي زيبا بمناسبت روز ولنتاين
Valentines Themes for Nokia / Symbian Systems

اين تم ها براي گوشيهاي نوکيا مي باشد (سيمبين)

 لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کره و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


گفتا برون شدی به تماشای ماه نو

گفتا برون شدی به تماشای ماه نو
عمریست تا دلت ز اسیران زلف ماست
مفروش عطر عقل به هندوی زلف ما
تخم وفا و مهر در این کهنه کشته زار
ساقی بیار باده که رمزی بگویمت
شکل هلال هر سر مه می​دهد نشان
حافظ جناب پیر مغان مامن وفاست

 

از ماه ابروان منت شرم باد رو
غافل ز حفظ جانب یاران خود مشو
کان جا هزار نافه مشکین به نیم جو
آن گه عیان شود که بود موسم درو
از سر اختران کهن سیر و ماه نو
از افسر سیامک و ترک کلاه زو
درس حدیث عشق بر او خوان و ز او شنو

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

جمله روزانه

24 بهمن
احساس، هیجانی گذرا نیست که خود به خود دست دهد. احساس واکنشی است که تو بر می گزینی.
وین دایر

فرستنده:
saheledoosti@yahoo.com

**************

اشخاصي كه هرگز وقت ندارند ،همانهايي هستند كه كمتر كار مي كنند

فرستنده:
s_ir62@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

الـرغبه فـى الـدنیـا تـورث الغم و الحزن والزهـد فـى الدنیا راحه القلب و البـدن.
رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه و زهد و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و بدن است.
امام صادق (ع)

 

 

نکات ريز خانه داري
mitramrz@yahoo.com

بخش دوم : نکاتی درباره ی نگهداری و استفاده از مواد غذایی

حبوبات خوش طعم
چنانچه چند قطره روغن خوراکی به ظرف محتوی برنج ، لوبیا و حبوبات اضافه کنید باعث می شود تا محتویات قابلمه دیرتر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه ی بهتری پیدا کند .
هنگام پختن نخود و لوبیا و سایر حبوبات ، هیچگاه به آن نمک نزنید ، زیرا سفت شده و دیر خواهد پخت .

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

ترميم لاک و ناخن بين مانيکور

قسمت پريده شده يا لب پرشده را با لاک پرکنيد . سپس بگذاريد تا خشک شود.
لبه لايه دوم لاک را بر تمام سطح ناخن بزنيد.
بعد دوباره لاک بي رنگ روي آن بزنيد.
پس از مانيکور کردن حتما از لاک بي رنگ کننده بزنيد تا ناخن شما زيبا بنظر برسد.

فرنچ مانيکور
فرنچ کردن ناخن ها را جذاب تر و طبيعي تر جلوه مي دهد:
يک لايه برق ناخن روي ناخن خود بزنيد.
بعد لاک سفيد گچي يا تيره يا مات را به نوک ناخن هاي خود بزنيد.
پس از خشک شدن لاک سفيد لايه رويي لاک ناخن را با لاک بي رنگ بپوشانيد. از لاک صورتي کم رنگ هم مي توانيد استفاده کنيد.

ادامه دارد...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

او خواب شاه را تعبیر می کند و برای مشکل پیش آمده نیز راهی هوشیارانه
می جوید و شاه نیز:
گزارندۀ خواب را بدره داد
ز اسب و ز پوشیدنی بهره داد
شاه اما نشست هایی با خردمندان دارد و به گفتگوهای آنان دل خوش می دارد.
و بزرگمهر در این نشست هاست که گوهر جانش را آشکار می کند.
این نشست ها و گفتگوها یکی از شاهکارهای ادبی و فرهنگی و فلسفی ایران باستان است.
در دیاری که هیچگاه فرهنگ گفتگو و پرسش و پاسخ نبوده است، گفتگوهای بزرگمهر
نمونه ای آموزنده است:
چنان بد کزان موبدان و ردان
ستاره شناسان و هم بخردان
همی دانش آمخت و اندر گذشت
وزان فیلسوفان سرش برگذشت
و در مجلس شاه بر می خیزد و چنان می گوید که بانگ رسایش امروز نیزدر گوش هاست:
ز نیرو بود مرد را راستی
ز سستی کژی آید و کاستی
ز دانش چو جان تو را مایه نیست
به از خامشی هیچ پیرایه نیست
چو بر دانش خویش مهرآوری
خرد را ز تو بگسلد داوری
توانگر بود هر که را آز نیست
خنک بنده کش آز انباز نیست
پس او بن و پایه ی تباهی را در آز می داند.

ادامه دارد ...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

نقل است كه بو علي سينا به آوازه شيخ ابو الحسن خرقاني عزم خرقان كرد . چون به وثاق شيخ آمد ، شيخ به گرد آوردن هيزم رفته بود . پرسيد كه : شيخ كجاست ؟ زنش گفت : با آن زنــد يق كــذاب چـه كـار داري ؟ و پشت سر شوهر خود بسيار از اين قبيل نا سزاها گفت زيرا مخالف شوهر خود بود . بوعلي عزم صحرا كرد تا شيخ را ببيند . شيخ را ديد كه همي آمد و خرواري هيزم بر پشت شيري نهاده بود . بوعلي از دست برفت و گفت : شيخنا ! اين چه حالت است ؟ گفت : آري ، تا ما بار چنان گــرگـــي ( يعني چنان زنـــي ) را نكشيم چنين شيري بار مــا نكشــــد . تذكره ا لاوليا ء

***************

اتوبوس پــر بود از دود سيگــــار . خانمي به بليت فروش گفت : خفه شدم . اين پنجره را باز كنيد . خانم ديگر كه پهلوي او نشسته بود ، گفت : باز نكنيد . از سرما مردم . دعوا شروع شد و بليط فروش به مسافري كه روي صندلي جلو نشسته بود گفت : آقا دستم بدامنت اگر شما جاي من بوديد چه كار مي كرديد ؟ مرد كه از دست زنان دل پري داشت جواب داد : پنجره را مي بستم تا اولي خفه شود ، بعد باز مي كردم تا دومي

*************

خانمي سر سفره ، غذا قسمت مي كرد . آنشب خوراك مغز درست كرده بودند . خانم فراموش كرد به شوهرش مغز بدهد ، يكي از بچه ها گفت : مادر جان بابا مغز ندارد
بابا گفت : اگر مغز داشتم ، چرا مادر تو را مي گرفتم

 

 

مشکان
info@moshkan.com

سه شنبه: داستانک

س مثل زندگی!

يکيشون می گويد: " اين گل را بگير. خيلی زيباست.نه! "
پسر پشت سريش هيچ نمی گويد. نه چشمانش. نه لبانش.ولی دوست دارد فرياد بزند.
دختر کنار دستيش کتاب فارسی اش را بر روی سينه فشار می داد و می گويد: " من عاشق فارسی هستم. "
پسر عينکی که در وسط ايستاده است می گويد: " صبر کن عينک م را رو چشمم مرتب کنم. "
پسری که روی زمين نشسته می گويد: " من تو عکس هستم؟! "
و يکی که آن گوشه در سمت راست بر روی زمين نشسته بود داشت فکر می کرد که امسال هم بايد معدلش ۲۰ شود...
... و معلمی که امسال ۱۳ شاگرد داشت به نحسی ۱۳ فکر می کرد.
- آماده ايد... بگوييد سيب... س...ی...ب . يک، دو، سه،
و عکسی گرفته شد و هيچ سيبی از دهان خارج نشد.
همه به سر کلاس می روند.
يک نفر زودتر خودش را در کلاس حاضر کرده است. حاضری ش را زده و کنار بخاری خودش را گرم می کند.
***
فردا تيتر اول روزنامه ها را ما ديديم: " ۱۳ نفر از دانش آموزان مدرسه ای در آتش سوختند. "

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

 سوره: سورة النساء آيات: 176 محل نزول: مدینه

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِيدًا 60 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا 61 فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآؤُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا 62 أُولَـئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغًا 63 وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا 64 فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا 65

 

ترجمه فارسي مکارم

آيا نديدى كسانى را كه گمان مى‏كنند به آنچه (از كتابهاى آسمانى كه) بر تو و بر پيشينيان نازل شده، ايمان آورده‏اند، ولى مى‏خواهند براى داورى نزد طاغوت و حكام باطل بروند؟! با اينكه به آنها دستور داده شده كه به طاغوت كافر شوند اما شيطان مى‏خواهد آنان را گمراه كند، و به بيراهه‏هاى دور دستى بيفكند «60» و هنگامى كه به آنها گفته شود: «به سوى آنچه خداوند نازل كرده، و به سوى پيامبر بياييد ، منافقان را مى‏بينى كه (از قبول دعوت) تو، اعراض مى‏كنند! «61» پس چگونه وقتى به خاطر اعمالشان، گرفتار مصيبتى مى‏شوند، سپس به سراغ تو مى‏آيند، سوگند ياد مى‏كنند كه منظور (ما از بردن داورى نزد ديگران)، جز نيكى كردن و توافق (ميان طرفين نزاع،) نبوده است؟! «62» آنها كسانى هستند كه خدا، آنچه را در دل دارند، مى‏داند از (مجازات) آنان صرف نظر كن! و آنها را اندرز ده! و با بيانى رسا، نتايج اعمالشان را به آنها گوشزد نما! «63» ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏كردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مى‏گذاردند)، به نزد تو مى‏آمدند; و از خدا طلب آمرزش مى‏كردند; و پيامبر هم براى آنها استغفار مى‏كرد; خدا را توبه پذير و مهربان مى‏يافتند «64» به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند; و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند; و كاملا تسليم باشند «65»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

baharakbahadori@yahoo.com

salam aga mobin
khasteh nabashid
didan in axha khali az lotf nist:

World press photo award 2006

 

 

algolnar@yahoo.com

سلام
روز بيست و نهم بهمن روز والنتاين ايرانيان روز سپندارمذگان ( جشن اسفندگان ) روز عشق را
مانند ايرانيان باستان جشن می گيريم.
بیایید امسال به جای والنتاین از سپندار مذگان بگوییم.

 

 

mhsanei@yahoo.com

كلاه برداري يك نما يندگي معتبر
شركت بهين تكنولوژي نماينده رسمي و قانوني لب تاپ فوجيتسو زيمنس در كنار ارائه خدمات فروش و گارانتي يك كلوب (در سايت خودش) براي خريدارن ايجاد كرده كه بعد از خريد و ثبت شماره سريال كالا اگر اين كالا را براي مثلا 30 نفر از طريق همان كلوب معرفي كنيد و براي هر ارسال و پرزنت كالا امتيازي به شما تعلق مي گيرد كه با رسيدن به سقف امتياز جايزه من جمله كيف مجاني به شما تعلق مي گيرد من اينكار را كردم اما بعد از ان گفتند نه ما منظورمان ارسال ميل نبود بايد كسي خريد كند يا اينكه شما ميل هارا در يك روز فرستاديد و يك سري بهانه هاي ديگر
به همين راحتي زدند زيرش ظاهرا سي نفر در يك روز از سايت بازدبد كنند يا روزي يك نفر تا سي روز با هم فرق دارد .

 

 

roozaneh114@yahoo.com

عبرت از مرگ

با سلام.
یه متن جالب از نهج البلاغه علی(ع) خوندم، حیفم اومد که دیگران اونو نخونند و اون متن اینه:

عبرت از مرگ
اورادرسرزمین مردگان می گذارند،ودرتنگنای قبر تنها خواهد ماند.
حشرات درون زمین پوستش را می شکافند، و خشت و خاک گور پوستش را می پوسانند، تندبادهای سخت آثار او را نابود می کند، وگذشت شب و روز، نشانه های او را از میان بر می دارد. بدن ها پس از ان همه طراوت متلاشی می گردند،واستخوان ها پس از ان همه سختی و مقاومت، پوسیده می شوند.وارواح در گرو سنگینی بار گناهانند، ودر آنجاست که به اسرار پنهان یقین می کنند،اما نه بر اعمال درستشان چیزی اضافه می شود و نه از اعمال زشت می توانند توبه کنند.
حال،آیا شما فرزندان و پدران و خویشاوندان همان مردم نیستید؟
که بر جای پای آنها قدم گذاشته اید، و از راهی که رفتند
می روید،وروش آنها را دنبال می کنید؟
اما افسوس که دلها سخت شده، پند نمی پذیرد، واز رشد و کمال باز مانده، وراهی که نباید برود می رود، گویا آنها هدف پندها و اندرزها نیستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنیا می دانند. بدانید که باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است،با لغزش های پرت کننده، و پرتگاههای وحشت زا، و ترس های پیاپی.
نهج البلاغه ی علی (ع)

 

 
mamani_1385@yahoo.com

ساختن شادی

از اونجایی که این بنده به تازگی متوجه افزایش سریع افسردگی در جوونا شدم دستورالعمل ساخت یک جوون شاد رو تقدیم شما می کنم تا اگر با چنین کسی مواجه شدین اونو معالجه کنین .
مواد لازم:
2فنجان شادی-2لیوان امید-2لیوان شکر-یک عدد دلخوشی-یک جفت گوش نا شنوا برای حرف های ناامیدانه-یک اتاق همه شکلی-دوچرخه هر چی بیشتر بهترو سکوت به مقدار لازم.
دستوالعمل:
اول شادی و امید رو باهم قاطی می کنیم وبعد شکر رو به اونا اضافه می کنیم وکاملا مخلوطش می کنیم و به خورد جوون افسرده می دیم وبعد دلخوشی رو اروم توی دهنش میذاریم تا بایک پس گردنی قورتش بده سپس گوش های ذکر شده رو روی گوش های قبلی {به صورتی که مشخص نباشه}نصب می کنیم و توی اتاق همه شکلی که پر از دوچرخه است مگذاریم
اخ!!! اخ!!! اخ!!!
داشت یادم می رفت ها
سکوت!سکوت رو هم بهش اضافه می کنیم {البته به اتاقش}وهر10 دقیقه یه بار بهش سر می زنیم تا مطمئن بشیم دلش حاسبی برشته شده

 

 

ashoora63_ht@yahoo.com

تناقض سخنان رفسنجانی با رهبری

شنیده ایم که حضرت حجه الاسلام هاشمی بهرمانی رفسنجانی در یکی از سخنرانی هایش در سفر به قم از طرد و تغييرات فله اي بسياري از مديران متعهد و کارآمد به شدت انتقاد کرده است.
به همین جهت، توجه وی و حامیان سینه چاکش را به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان که در تاریخ ۲۵ مهر ماه سال ۸۵ ایراد شده است، جلب می کنم.
مقام معظم رهبری با اشاره به برخی اظهارات در مورد برکناری ها در دولت نهم، فرمودند :
"در اظهارات شما بود كه: تغييراتى كه در دولت انجام ميگيرد، تا آن اعماق بدنه‏ى اجرايى، تغيير ايجاد ميشود! اين‏گونه نيست. خوب، دولتهاى متعدد و پى‏درپى‏اى با من سروكار داشته‏اند و من با آنها كار كرده‏ام؛ نوع كارشان، نوع تحركشان، نوع اقدامهايشان و تعويضهايشان را ديده‏ام؛
اين ايرادى كه تقريباً يكى از سرلوحه‏هاى مخالفان - حالا مخالفان مذاقى، سياسى و هر چه هست - با اين دولت هست و مطرح ميكنند، من به هيچ‏وجه تأييد نميكنم؛ اين‏طورى نيست.
البته تغيير و تبديلهايى در همه‏ى دولتها شده است؛ در بعضى دولتها بيشتر و در بعضى كمتر. و اين دولت نهم، جزو آن بيشترها نيست. از اين تغييرات وسيعتر و عميق‏تر فراوان داشتيم. اين شايعات روزنامه‏اى و اينها را خيلى ترتيب اثر ندهيد."

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

شن های ساحل
 

هر طرف که نگاه می کردم اسم او بود . شیرینی فروشی میلاد. لوازم التحریر میلاد. مبل فروشی میلاد .... .
نمی دانم زنگ صداش بود یا حالت حرف زدنش . تلفن را که بر می داشت کش دار و آرام سلام
می کرد . س را می کشید یا ل را نمی دانم . فقط می دانم آن قدر قشنگ تلفظ می کرد که دوست داشتم فقط بگوید سلام و من روی تختم بنشینم و خودم را در کنار او که نه روی تخت او تصور کنم . هر وقت به این جای فکرم می رسیدم حسام در اتاق را باز می کرد و نگاهم می کرد و می گفت : نمی خوای به ما شام بدی ؟!؟ روده بزرگه روده کوچیکه رو تکه تکه کرد . حسام بلد بود مثل او سلام کند ؟!؟ اصلا ! صدای حسام خش داشت . تو دماغی بود . انگار همیشه سرما خورده بود . سر عقد هم که گفت بله با همین صدای تو دماغی خش دار گفت .
هر روز صدای حسام را با میلاد مقایسه می کردم . اولین بار که صدای میلاد را شنیدم خواب بود . شماره را اشتباه گرفته بودم . سولماز تب داشت . می خواستم به حسام زنگ بزنم و بگویم دارم
می برمش دکتر . حواسم نبود . به جای 3 گرفتم 6 . برداشت . بدون مقدمه گفتم : حسام دارم سولماز رو می برم دکتر . تبش قطع نمی شه . اومدی نگران نباش . نمی دانم آن دفعه سلام کرد یا نه ! هیچی نگفت . حرفم که تمام شد گفت : امیدوارم زودتر خوب بشند ولی من حسام نیستم !
گونه هایم سرخ نشد . خسته بودم . کلافه بودم . عذر خواستم و قطع کردم .
هفته ی بعد بود یا .... عمد بود یا .... نمی دانم . دوباره 3 را 6 گرفتم . برداشت . دوباره گفتم حسام ! این بار خندید و گفت : حسام نه میلاد ! دوباره عذر خواستم و قطع کردم . از شنیدن صدایش لذت می بردم . حس شب اول ازدواج بهم دست می داد . از حسام خجالت می کشیدم . از لباس سفید تنم که می دانستم تا چند لحظه ی دیگر به تنم نیست خجالت می کشیدم . از صدای میلاد لذت
می بردم .
نمی دانم چه عیدی بود قربان بود یا ..... . زنگ زد . عید را تبریک گفت . حال سولماز را پرسید . صدایش دیوانه ام می کرد . حسام رفته بود ماموریت . مشهد یا تبریز یادم نمی آید . یک ماهی
می شد که خانه نبود . هر روز زنگ می زد . میلاد را می گویم . حسام هر دو روز یک بار زنگ می زد و کمی با سولماز حرف می زد و قربان صدقه اش می رفت و به من می گفت که کار دارد و قطع
می کرد میلاد با خودم حرف می زد . حال خودم را می پرسید . کار داشت ولی زود قطع نمی کرد . نقاش است اولین بار دعوتم کرد خانه اش . گفت نمایشگاه نقاشی اش هم آن جا برپاست . با سولماز رفتم . نمایشگاه شلوغ بود . نشناختمش . آمد جلو . طره ی موی سولماز را از پیشانی اش کنار زد و گفت : تو باید سولماز باشی ؟! سولماز با دست مو را سر جایش برگرداند و دست من را چسبید و گفت : بله . سلام کردم . گل را دادم دستش . گل را که گرفت دستش خورد به دستم . چشمانم را بستم . گرمای دستش دیوانه ام کرد . هزار تا بوسه ی حسام این گرما را نداشت . حسام فقط
می بوسید که بوسیده باشد . عشق بازی می کرد که عشق بازی کرده باشد . بعد هم بلند می شد و انگار فا حشه ی زشت فا حشه خانه ی کوچکی را ترک کرده باشد می رفت آشپزخانه و برای خودش آب یخ می ریخت و می خورد و بعد هم می آمد و پشت به من می کرد و می خوابید .
گل را که گرفت نگاهم کرد . هیچی نگفت . خندید . خنده اش نگاهش چشمانش مثل صدایش مستم کرد .
همه رفتند . نمایشگاه تعطیل شد . سولماز خسته شده بود . نق می زد . خواستم بروم . دستم را گرفت . گفت : باز هم بیا ! یا شاید یک چیزی مثل این . باز هم رفتم . ناخواسته یا خواسته نمی دانم . فقط رفتم . این بار بدون سولماز .
اتاق خوابش از همه ی اتاق های دیگر صمیمی تر بود . بوی سا حل می داد . تختش به نرمی شن های سا حل بود . این را که گفتم خندید . شن های ساحل را دوست داشتم . جعبه ی کوچک بالای تختم را از شن ساحل پر کرده بودم . حسام مسخره ام کرد .
جعبه را دوست داشتم . نرمی انگشتانش که روی تنم بالا و پایین می رفت یاد موج دریا می انداختم مثل موج در آغوشم می گرفت . آن قدر در من می پیچید که خسته می شد . خسته می شدم .
بلند می شد . می رفت آشپزخانه . دو لیوان آب یخ می ریخت می خوردیم و دوباره او موج می شد و من سا حلش .
خسته شده بودم . بوی سا حل دیگر در اتاق خوابم نمی آمد . حسام شب ها زود تر می خوابید . سولماز نق می زد . میلاد موج بود و بوی سا حل می داد .
وسایلم را جمع نکردم . حلقه ام را در آوردم . روی کاغذ کنار تخت چیزی ننوشتم . حسام خواب بود جعبه ی بالای تخت را باز کردم . پتو را کنار زدم . حسام پاهایش را در شکمش جمع کرد . شن ها را جای خودم ریختم . جعبه را روی بالشم گذاشتم و رفتم .

فرنوش زنگوئی
بهمن 85
farnoosh_z66@yahoo.com

 

.

salman_yavar@yahoo.com

تو فقط بدرد گاوداری می خوری ده نمکی!
 

- مسعود ... آهای مسعود ...
نه بابا ... مثل این که یک عمره که خوابه!
کجایی بچه جون؟
توی کدام عالم سیر می کنی؟
نکنه باورت شده که این جا هم مثل شلمچه است و همه صاف و صادق هستند؟
آخه پدر آمرزیده، تو که این همه صابون چپ و راست به تنت خورده، توقع داری باهات چیکار کنند؟
اگر بگذارند روی سرشان و حلوا حلوات کنند خوبه؟
اصلا هیچ فرقی نکردی!
اون وقت ها هم که نشریه می زدی همین جوری بودی.
مثل این که توی این یکی دو سالی که سرگرم کار فیلمت بودی، یادت رفته که با تند بادهایی که آمد، فقط فلش نشانه احزاب این ور و اون ور شده و بس!
چقدر بازی را جدی می گیری.
اگر هدفت انجام تکلیف و وظیفه است، گور پدر جشنواره و سیمرغ و خروس!
اگر هم نه، که جای خود دارد.
فقط جان اون دختر کوچولوت "حاتمی کیا" بازی در نیاری که دیگه فیلم نمی سازم و از این حرف ها.
این آتشی است که دودش فقط به چشم خودت می رود. وگرنه حضرات اون قدر توی این 28 ساله پوست کلفت شدن که حد نداره!
اصلا هدف اصلی حضرات جشنواره ای همین بود که تو را از فیلم ساختن پشیمان کنند تا بروی مثل گذشته سراپا فرهنگی ات، گاوداری یا مرغداری بزنی!
برو دیگه.
برو و خیال همه را راحت کن.
شرت از مطبوعات کم شد، حالا زدی توی فاز سینما و هنر؟
این وادی فقط برای از ما بهتران است و بس.
آن هم فصلی و نوبتی.
فلانی یک روز ده تا سیمرغ می بره، دور بعد میشه اخ و اه!
مسعود!
مثل این که به اخبار هواشناسی گوش نمیدی!
هوا خیلی آلوده است.
خیلی.
تازه اگر سابقه جبهه داشته باشی و گاز سیانور و خردل هم تناول فرموده باشی، نورعلی نور است.
وقتی گاز می زدند، چیکار می کردیم؟
می رفتیم به جایی بلند بر روی قله و تپه؟
ماسک می زدیم؟
چفیه خیس می کردیم و جلوی صورتمان می گرفتیم؟
منطقه را خالی می کردیم و در می رفتیم؟
یا ...
یا این که ماسک رو از صورت خودمون برمی داشتیم و یواشکی که کسی متوجه نشه، می زدیم روی صورت اونی که ماسکش فیلتر نداشت!
ببین ماسکت فیلتر داره یا نه!
راستی خردل خوردی یا سیانور؟
برو نماز قضاهات رو بخون که وقت خیلی تنگه!
فیلتر بدم خدمتت شیمیایی!

 

 

shhrzd_a@yahoo.com

درد و دل يک دانشجو

سلام مبين جان
اميدوارم كه هميشه موفق و پيروز باشي.
من خيلي وقت پيش مي خواستم براي روزانه نامه بنويسم اما شديدا گرفتار بودم بطوريكه حتي شماره هاي ماه قبل روزانه رو تازه الان دارم مي خونم. مي خواستم چند خطي راجع به مشكلاتي كه من در اين ترم باهاش مواجه شدم بنويسم.
من امسال در كنكور فوق ليسانس رتبه 1 شدم و دانشگاهي كه انتخاب كردم حالا يا از روي اشتباه و يا تعريف هاي بي اساسي كه راجع بهش شنيده بودم ويا از بد حادثه دانشگاه تربيت مدرس رو انتخاب كردم.
اولا بايد بگم كه من بعد از 6 سال كه از ليسانسم مي گذشت كنكور داده بودم و واقعا از لحاظ روحيه بسيار عالي بودم ورزش و موسيقي برنامه دائم زندگيم بود واينقدر از لحاظ جسمي و روحي قوي بودم كه به اين راحتي مريض نمي شدم حالا منظورم از گفتن اين حرفا چيه؟ مي خوام بگم كه متاسفانه در اين مملكت بجاي اينكه براي يه آدم موفق شرايط مناسبي براي تحصيل فراهم كنن با چماق ميزنن تو ملاجش كه اصلا موفقيت يادش بره.
اول ترم با اينكه دانشگاه همه جا اعلام كرده بود كه اولويت خوابگاه با رتبه هاي 1 تا 3 است اما من تا 3 هفته بي خوابگاه بودم و به خواطر استرس هاي بيش از حدي كه به من وارد كردن و بد تر از همه برخورد هاي بسيار نادرست و غير مسوولانه مسوولين دانشگاه واز لطف همه اينها من تا 2 ماه تموم مريض بودم و اوج مريضيم زماني بود كه دچار التهاب عصب چشم شدم و نزديك بود كه چشمهامو از دست بدم و پزشكان مي گفتند كه يك دليل مهم اين بيماري استرس هست.خلاصه به حدي به من فشار آوردن كه من حتي به فكر انصراف از ادامه تحصيل افتادم.
خلاصه دردسرتون ندم اين ترم تا حالم بهتر شد و خواستم به درسام برسم ديگه ترم در حال تموم شدن بود و فقط داشتم پروژه هامو جمع و جور مي كردم و اصلا نتونستم اون طور كه لايق بود درس بخونم وخودمو نشون بدم و متاسفانه اساتيد گرامي هم بيشتر به خراب شدن روحيه من كمك مي كنن طوري كه واقعا از شروع ترم بعد و دوباره قدم به اون محيط گذاشتن احساس انزجار مي كنم
تنها چيزي كه در اين دانشگاه بهش اهميت ميدن اينه كه مبادا مانتو ما 1 ميلي متر بالاي زانو باشه و يكي از مسوولين دانشگاه با كمال بي شرمي تو روزنامه اي كه در همه ايران منتشر ميشه به دانشجويان دختر اين دانشگاه كه مي تونم بگم از دانشجو هاي هر دانشگاه ديگه ساده تر و سنگين تر لباس مي پوشن طوري تذكر داده بود كه هر كي ندونه فكر مي كنه در اين دانشگاه چه خبره از بي حجابي و بي بند و باري.
متاسفانه همين چند وقت پيش يك دانشجوي دكتراي شيمي در آزمايشگاه بدليل انفجار كپسول هيدروژن به طرز وحشتناكي فوت كرد چون كه اونجا كسي احساس مسووليت نمي كرد كه اون كپسول رو كه همه مي دونستند خرابه و هر آن احتمال خطر داره تعمير كنن و مسوولين دانشگاه هم زير بار مسووليت نرفتن و تقصيررو گردن خودش انداختن كه يعني اون بي احتياطي كرده و حتي در خبر حوادث كه در روزنامه و تلويزيون دادند صرفا با گفتن اسم كوچيك اين دانشجو و دانشجوي دختري كه اون هم شديدا مجروح شده بود طوري خبر گفته شد كه هر كي ندونه حتي فكراي بدي هم راجع به اين بيچاره ها مي كنن.

واقعا ديگه نمي دونم چي بگم اينا فقط درددل يك دانشجو بود كه داره سعي مي كنه دوباره اون روحيه عالي قبل رو بدست بياره خواهش مي كنم برام دعا كنيد.
واقعا روزنامه شما رو دوست دارم و كلمه به كلمشو مي خونم
براتون آرزوي موفقيت دارم
شهرزاد

 

 

ayyar206@yahoo.com

برادر و خواهر مسلمان من بیدار شو

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برادر و خواهر مسلمان من
امروز جهان اسلام نیازمند فکری انقلابیست امروزی که اگر به سطح جهان نظاره کنیم جنگ ها و خونریزی ها را جز در کشور های اسلامی نمی یابیم گاهی مسلمان با مسلمان و گاهی مسلمان با غیر مسلمان.

چرا جهان اسلام با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت باید با این ذلت و خواری حیات ورزد؟ مگر نه اینکه اگر متحد می بودیم کسی در هیچ جای دنیا جرات آزار مسلمانی را نداشت؟
برادر و خواهر مسلمان من بیدار شو و به اطراف خود بنگر ببین که چگونه مسلمان، مسلمان را می کشد چرا و به چه جرمی به جرم هم کیش نبودن به جرم تفاوت اندک اعتقادات و به تهمت ناسزای مرتد و مشرک بودن؟ آیا نمی اندیشی که توطئه ای در کار است ؟ چرا من و تو با هم می جنگیم مگر نه اینکه هر دو به یک خدا و به یک پیامبر ایمان داریم؟ پس داستان چیست؟

کشف علت و عوامل این قضایا خیلی هم مشکل نیستهنگامی که امریکا بودجه ی عظیمی علیه ایران و به جهت ایجاد تفرقه های قومی و قبیله ای و کمک به منافقین تصویب می کند تمام ماجرا روشن می شود. چرا باید من و تو خود را هیزم آتشی کنیم که موجب گرمی خانه ی بزرگترین جانیان دنیا شود.
به عراق نگاه کن روزی نیست که در شهر های عراق انفجاری رخ ندهد و دهها تن شهید نشوند. دست کدام جانیان به این کارها آلوده است . نه پای هیچ جانی در میان نیست این بلایا کار کسانی است که خود را مسلمان و پیرو پیامبر خاتم می دانند و به امید رفتن به بهشت برین دست به چنین جنایاتی میزنند.

برادر سنی من آیا دادن حکم ارتداد و شرک به همین سادگی است یا اصول و قوانین صحیحی دارد ؟
بدانیم که این تفکر که کشتن شیعه مباح است و یا این که اگر تنها یک شیعه بکشیدبه بهشت می روید از همین منابع عظیم مالی و توطئه چیان علیه اسلام پشتیبانی می شود چیزی مشابه جعل حدیث در صدر اسلام.
این اعمال جز برای ایجاد انحراف و تشطط (اگر اشتباهه ببخشید هر چی گشتم شکل مستند این کلمه رو پیدا نکردم) در دین اسلام و در بین مسلمانان و در یک کلام ایجاد اسلام امریکایی و انگلیسی نیست.
پس وای بر سبک مغزان کج فهمی که به این سادگی گول این توطئه ها را می خورند و دنیا و آخرت خود را به نابودی می کشانند.

برادر سنی من به نظر تو این غیر طبیعی نیست که شما شیعیان را مشرک می دانید کسانی که به همان خدا و پیامبری که شما اعتقاد دارید اعتقاد دارند اما مسیحیان و یهودیان را که حتی به پیامبرمان هم ایمان نیاوردند را عاری از هرگونه خلاف می دانید (عملتان نشان دهنده ی اعتقادتان است) این چه رازی است که سنی های تند رو دست به خون شیعیان می آلایند اما هیچ توجهی به مسیحیان و یهودیان ندارند.(قصد من بد معرفی کردن مسیحان و یهودیان نیست تنها قصد بیداری خواب آلودگان رادارم) .

چیزی که تا چند روز قبل در فلسطین اتفاق می افتاد فاجعه بود که دست جنایتکاران غربی به وضوح در آن پیدا بود کشور فلسطین با آنهمه مشکلات و درگیریهای خارجی چرا باید به این سادگی دچار درگیری و متاسفانه جنگ داخلی شود ؟ در صورتی که در اینجا دیگر مسئله ی کیش و آیین مطرح نیست و هر دو گروه از یک دین و یک آیینند. چرا دولت غاصب صهیونیست باید برای گروه فتح که مثلا در جبهه ی مقابلش قرار دارد اسلحه ارسال نماید؟ واضح است برای افروخته تر کردن آتش جنگ داخلی در فلسطین چرا که در این صورت با هزینه ی بسیار کمتر به هدف خود دست می یابند. چون دشمن خود را از درون تهی نموده اند و با یک تلنگر دیگر اثری از آن نخواهند گذاشت. اگرچه خوشبختانه امروز در اخبار اعلام شد که گروه های فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی به نتیجه رسیده اند.

پس چه خوب است همه بیدار شویم بیداری مشابه بیداری سال های انقلاب اسلامی ایران که در آن تمام اقشار جامعه با سلایق گوناگون به دور از تعصبات قومی و مذهبی دست به انقلابی عظیم زدند.
هنگامی که حرف از مصالح کشور و اسلام پیش می آید دیگر سهم خواهی های مذهبی و قومی جایی نخواهد داشت.

 

 

helia_k48@yahoo.com

با سلام به دوستان سری سوم ضرب المثلهای انگلیسی رو با نیروی مضاعف و با اشتیاق بیشتر نسبت به قبل ارسال میکنم چون بعد از سری دوم بعضی از دوستان ایمیل زده و اظهار کرده بودند که خیلی جالب و براشون قابل استفاده بودند از بنده تشکر کرده بودند ضمن سپاسگذاری از همه شون بنده هم تصمیم گرفتم هر چی ضرب المثل و اصطلاحات جالب انگلیسی دارم خدمت دوستان وبا الاخص علاقمندان ارسال کنم چون قبلا فقط 3 سری اماده کرده بودم ولی حالاحد ودا 80 تا در 5 سری از این به بعد ارسال خواهم کرد واز اقا مبین هم ممنون میشم اگه به موقع پخش کنند چون ارسال سری بعدی بعد از پخش سری قبل خواهد بود و دوستی ارسال ویا ذکر شمارهء سری اول را درخواست کرده بودند که چون شماره اش یادم نیست و از اونجائیکه در سری اول گلچین شده و کوتاهها رو گذاشته بودم لذا اونهارو در لابلای شماره های بعدی تکرار خواهم کرد تا دوستانیکه نخوندند بخونند و برای بقیه که علاقه دارند تکرار بشه توضیحاتم بیشتر شد بریم سر اصل مطلب:

1)when there is a will,there is way. صدف خانم ) خواستن, توانستن است )

2) it is a herculean task . کار حضرت فیل است

3)put yourself to gether . حواست را جمع کن

4)be a good felow and do it . جون من اینکارو بکن

5)lightly come ,light go . باد آورده را باد میبرد

6)don,t spoil the child . بچه رو لوسش نکن

7)i was keeping my fingers crossed. خدا خدا میکردم

8)a sound mind in a sound body . عقل سالم در بدن سالم است

9)plenty ,in time of adversity not one many twenty. تا پول داری رفیقتم قربون بند کیفتم

10)now,now,now! اومدی و نسازی

11)birds of a feather flock to gether . کبوتر با کبوتر باز با باز کند هم جنس با هم جنس پرواز

12)i want to make up my mind a bout it . می خواهم بیشتر فکر کنم(قابل توجه اقا پسرا وقتی دختر خانوما نظر مثبت داشته باشند اینجوری میگند )0

13)do your best . حداکثر سعی خودتو بکن

your sincerly:helia
 

 

 

sweetanim074@yahoo.com

در جواب گير3پيچ

سلام آقای محترم
نمی دونم 404 چه نوع اصطلاحیه .. چون اینترنت باز قهاری نیستم والبته بسیار تمایل دارم که این اصطلاح رو یاد بگیرم
مصرف کننده بودن را می پذیرم
چون مدت زیادیه که عضو گروه هستم و همیشه هم سعی کردم که با وجود ضیغ وقت روزانه را مطالعه ... و صد البته لذت ببرم
روزانه رو تغییر دادید شما روشنفکران و طنازان ِ گروه
نه اینکه در جهت مثبت ... نه اینکه در جهت ارتقاء ... و نه در جهت بیش دلپذیری
مقایسه کنید شماره 661 را با شماره مثلا 215
کجا رفت طراوت صفحه؟ کجا رفت سادگی و بی آلایشی و لطافت مجله یی که استادی جوان و لایق آنرا مدیریت می کرد
کجا رفت شیرینی طنزهای محترمانه احسان غفاری که هرگز به پرده دری و تلافی گری نمی رسید
من 1سال از نویسندگان مستمر روزانه بودم که حتی در سوگ عزیزانم هم ارسال مطلب را فراموش نمی کردم
و مخاطبینی از سراسر دنیا داشتم که مرا تشویق به استمرار ِ فعالیت در گروه می کرد
در اوج مرارت های زندگیم ... دلخوشیم همکاری با گروه مبین بود
و به این همکاری می بالیدم
ولی حالا ترجیح می دم از این ملک خصوصی که در تملک چند عضو مودب قرار گرفته دوری کنم

به شما احترام می گذارم ... چون وفادارنه و ساعی به مبین عزیزم کمک می کنید
ولی .... چرا ارزش های این رسانه ی بین المللی رو بین چند عضو کوچک بین و سبکسر تقسیم کرده اید
چرا در ابتدا مجله رو کشاندید به جنگ های قیبیله یی و سپس ... جنگ های زرگری ... و در نهایت جنگ های خطی و حزبی ؟
چرا از گروه نظرسنجی نمی کنید که مثلا چقدر از خواندن این مجله لذت می برند؟
چرا نمی خواهید گروه مقایسه یی بی طرفانه داشته باشه از روزانه ی شماره 600 با روزانه ی شماره 150 ؟
تمام تلاش مبین از اضافه کردن بخش های جدید .. با کوتاه نگری و هرز نویسی ِ بعضی از اعضا به هدر می ره
کسالت .... این چیزیه که بقیه اعضای مصرف کننده ، از مرور این مجله ی پر مخاطب عایدشون می شه
خیلی از اعضا که هنوز بامن در تماسند بارها به این نکته اشاره می کنند
و من بسیار متاسفم
پیدا کردن شوهر ... استفاده از آمپول در پروتز ماتحت ... لو دادن های خصوصی ... املت ِ فضای سبز ... تو گفتی اون گفت این جواب داد ... گیر دادن های خصوصی و بی مایه و .....و ... و.....ا
ای وای .. از رسالتی که آروم آروم در شیطنت های نا هنجار شما عزیزان محو می شه
و ای وای .. از قابلیت های مدیری جوان که عنان ِ این کاروان را به دست پیادگان بی مقدار سپرده
بزرگترین اشتباه مبین ... بزرگترین اشتباه مبین ، سرگرم شدن با دلنوشته هاش بود
و جدی گرفتن ِ این دلنوشته ها ، در زمانی که هیچ به صلاحش نبود
مادرانه از شنیدن تعهدش مسرور شدم ... و بی رحمانه از تصمیم به این وابستگی ی نابهنگام عصبانی
زمان ، صحت ِ نگرانی مرا ثابت خواهد کرد
هرچند موفقیت و شادی این عزیز را آرزومندم
.
گفته بودید : چرا مثل پیرزن ها و پیر مردهای گروه ساکت نشسته اید وفقط مصرف کننده هستید
درست فرمودید .... خیلی ها دست از همکاری برداشته اند
خیلی ها مطالب سبک و قشنگشونو که در قالب شعرهای کوتاه ... داستانک ... و خاطره بود دیگه نمیفرستند
و یا شاید مبین در مجله نمی گنجونه
می دونی چرا؟
چون فکر می کنند در حد ِ شما عزیزان نیستند
چون فکر می کنند در وانفسای گیر های 3 پیچ و 5 پیچ و کل کل کردن های شما دیگه جایی برای 5 خط شعر و خاطره اونا باقی نمی مونه
چون از این تعلق دور شده اند ... و دورتر نیز خواهند شد
و خمیازه هاشون وقت خوندن این مجله بیشتر نیز خواهد شد
در کل ... از قلمفرسایی و اظهار ادب ِ عزیزان ِ انجمن « املت صحرایی » هم که بگذریم ... مطالب خیلی سنگین و دور از لذت شده
فکر می کنید مومنی که قرآن خوانی رو ترجیح می ده به جوک خونی و تاریخ خونی ، می یاد از روی اینترنت قرآن ختم کنه؟
در این صورت چرا روی هر ساختمان ، جنگلی از دیش ماهواره به چشم می خوره؟
کسی که هزینه تلفن و کارت اینترنت و یا ای دی اس ال رو به جمع مخارج روزانه اش اضافه می کنه ... از این مجله الکترونیکی چی می خواد آقای محترم؟

چاله میدونی به نام روزانه ... زمانی افتخار بود برای عضویت ...دلخوشی بود برای همکاری
متاسفم از بی رحمی های کلامم
بگذارید به حساب بدقلقی های دامن گیر پیرزنهای گروه
و یا بهانه گیری های مادرزنهای بداخلاقی مثل من

« الهه »

 

 

sheytonak_pk@yahoo.com

سلام به همه دوستان گل منگولی خودم ... چطورید ؟ خوبید ؟ خوش میگذره ؟ چی کارا میکنید؟
امروز حال نداشتم که میل بدم اما میل یه بنده خدایی رو دیدم گفتم بیام یه چند کلمه ای بگم.
خوب امروز دوست گرام hussein_rfa@yahoo.com میل داده که دارن مسجد القصی رو خراب میکنند و بیایید جلوشو بگیریم و نذاریم خرابش کنند و .... .
برادر من ؛ من هم مثل تو نگران هستم من هم مثل تو ناراحت هستم ، من هم مثل تو اگر دستم به این پدر سوخته ها برسه تیکه پارشون میکنم ، منم مثل تو از اینکه این یهودی های بی همه چیز و آواره ( نفرین حضرت موسی الان جواب داده ) دارن به سرزمینی که مدتها مال اسلام بوده تعرض میکنند و متاسفانه هیچ مرجع قانونی جواب گو نیست واقعا عصبانی هستم ... اما متاسفانه ما تو قرنی زندگی میکنیم که نه تنها برای ارزشها انسانی ؛ ارزشی قائل نیستند بلکه گذشته خودشان نیز بی ارزش است .
برادر من این مساله حدود 6 سال پیش شروع شده بود ( از سال 2000 شروع شد اما از سال 2001 دیگه کاملا جنبه عملیاتی گرفت ) ولی متاسفانه نه تنها خود فلسطین هیچ گونه واکنش در خور نشون نداد ( به جز 3-4 باری که یه کم سر و صدا راه افتاد و البته به هیچ کجا نرسید و بعدشم که اصلا فراموش شد ) بلکه کشورهای دیگر اعمم از ایران و کشورهای عربی هم کاری انجام ندادند ( منظور من از کار این نیست که این عمل رو محکوم کنند ؛ خودتان بهتر میدونید که ایران و کشورهای عربی کاری بلد نیستند و فقط بلدند محکوم کنند – به قول معروف فقط حرف ، نه عمل - )
حال که ققضیه اینقدر جدی شده و شاید بتوان گفت نمیشه کاری انجام داد ( البته کار میشه انجام داد اما خوب تواناییش نه در فلسطین هست نه در کشورهای عربی و نه در ایران ... از خود فلسطین که بخاری در نمیاد و مثل عربهای بی همه چیز و بی غیرت هستند و فقط به شکم و زیر شکمشون فکر میکنند و منتظرند که یکی از آسمان بیاد و کمک کنه ... عربها هم که دیگه معلومه که چه وضعی هست .. اونها هم فقط به شکم و زیر شکم اهمیت میدهند و بس ... ایران هم که اینقدر بدبختی داره که اصلا انتظار بیش از حد هست که کسی بخواد کاری انجام بده انتظار ندارید که ایران ارتش بکشه ببره فلسطین ؟ تو مجامع بین المللی هم اگر یه اپسیلون ارزش داشتیم اون هم بخاطر کارهای ابلهانه خراب شد . و خودتون بهتر میدونید که حتی اگر ما 100000 بار هم محکوم کنیم و چمیدونم قطعنامه صادر کنیم و .... کوچکترین ارزشی نداره )
منظور من این نیست که باید بی خیال بشیم ... منظور من چیز دیگری بود .. ببینید برادر من .. منم مثل شما ساکن همین کشور هستم ... منم مثل شما مال همین آب و خاک هستم و همونطور که شما برای منابع کشورهای دیگر دل میسوزونید ؛ من برای کشور خودم دل میسوزونم ... مطمئنا شما شیراز رفتید ... تخت جمشید رو دیدید ... خدا وکیلی شرم نکردید ؟ خدا وکیلی به حال خودتون و کشورتون افسوس نخوردید ؟ ما با این همه آثار باستانی اما دارای کمتر از 1 درصد گردشگر ... اصلا گردشگر بخوره تو سرمون تخت جمشد داره خراب مبشه ... میدونید یعنی چی ؟ یعنی یکی از یادگارهای ما که نشون از فرهنگ و هنر ما داره داری خراب میشه ... من حدود 2 ماه پیش برای کاری 1 هفته شیراز بودم ... رفتم و دیدم ... باور کنید شرم کردم از اینکه این آثار ما اینجا افتاده و داره خراب میشه بعد دولت مردان ما برای فلسطین سنگ به سینه میزنند ... دولت مردان ما میرن کنگو میگن که شما دوستان خوبی برای ما هستید ... میره نمایشگاه هلوکاست میذاره و هزاران چیزی که شما بهتر از من میدونید ... اما فرهنگ ما ؛ هنر ما ؛ تاریخ ما ؛ داره زیر برف و بارون خراب میشه ... وسط پله های تخت جمشید علف هرز در اومده و داره سنگ هارو خراب میکنه اما کسی نیست که به این برسه ..... این از شیراز ... قضیه اصفهان رو یادتونه ؟ اونجا هم یه سر در خراب شد اما کی بود که بیاد و بگه این آثار فرهنگی ما هست ؟ کی اومد بگه این نشون از گذشته ما داره ؟ و هزاران هزار مثال دیگه که هم من میدونم هم شما و برای این که طولانی نشه نمیگم .
اما حال که شما برای مسجد القصی سنگ به سینه میزنید و میگید که همه ملتها باید بسیج بشند و نذارند ؛ لطف کن برای کشور خودت هم کار کن ، لطف برای کشور خودتم ناراحت بشو ... تا حالا فکر کردی که چرا این همه آدم و کارشناس میگن سد سیوند نباید آبگیری بشه ؟ تاحالا فکر کردی یا نه ؟ ( مطمئنا بدی کشور رو نمیخواستند )
برادر من این سد داره آثار باستانی مارو ار بین میبره و برای اینکه دولت نمیخواد قبول کنه که اشتباه میکنه ( مثل قضیه بانکها ؛ وام دادن ها ؛ ... ) این سد آبگیری میشه و یکی از نشونه های گذشته پر بار مارو نابود میکنه ... شاید الان بگی که دولت با کمک کارشناس ها آثار باستانی رو خارج کردند و دیگه چیزی نیست که بخواد نابود بشه که محال ممکن هست و اگر یه کم بگردید میبینید که هنوز مناطق بسیار زیادی کاوش نشده که سد آبگیری شد و همه چیز به فنا رفت اما حال ما فرض میکنیم که این کار صورت گرفته و آثار زیر زمین رو خارج کرده اند ؛ ( فرض محال ) آیا میدونید که فاصله سد با آرامگاه کوروش چقدر است ؟ اگر رفته باشید اونجا میبینید اما اگر نرفته اید بگم که خیلی کمتر از اونی که فکرش رو بکنید !! و سد آبگیری میشه و هوای اون منطقه بسیار مرطوب میشه و آرامگاه کوروش هم پس از چند سال مطمئنا نابود خواهد شد ( میدونید که رطوبت بلای جان آثار باستانی هست )
حال نمیخوام بگم این مقایسه درست هست یا غلط ( چون هیچ وقت نمیتوان جایی که زمانی قبله ما بوده رو با یه اثر تاریخی مقایسه کرد ) اما کاش شما خیلی کمتر از ارزشی که برای مسجد القصی ای که خود عربها برایش ارزشی قائل نیستند ؛ برای آثار باستانی و فرهنگی کشور خودتان میگذاشتید . به هر حال اون در کشور دیگه ای هست و خودتان هم بهتر میدونید که از دست ما کار زیادی بر نمی آید ( مگر اینکه چشمتان رو بروی همه چیز ببندید و واقعیت های فعلی جهان رو ندیده بگیرید ) اما در کشور خودتان که میتوانید کاری کنید ؛ در کشور خودتان یکی از آثار باستانی شما در حال نابود شدن هست و شما نه تنها برای اون ناراحت نیستید که متاسفانه خوشحال هم هستید که سد ساخته شده !
بهتر هست یه کم منطقی فکر کنید و همانطور که برای کشور مردم دل میسوزونید ؛ برای کشور خودتان هم دل بسوزانید ...
به قول مردم واسه همه ننه نباشید و برای کشور خودتان زن بابا ( کاری که متاسفانه دولت فعلی انجام میده )
به امید روزی که قدر ایران خودمان رو بدانیم و برای پایندگیش از همه چیز و همه کسمان مایه بگذاریم ..... به امید آن روز .... به امید روزی که آیندگان مارا به خاطر غفلتهایمان سرزنش نکنند و مجبور نباشیم سرمان را پایین بیاندازیم و بگوییم " آن موقع چشم و گوشمان رو بر واقعیت ها بسته بودیم " .....
موفق باشید و در پناه حق پاینده ...

محمد – ص ( 24 ساله دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین )

 

 

h.moteshafi@gmail.com

والنتاين يا اسپندار مذگان؟!

وقتي به شروع و چگونگي وقوعش فكر مي كنم، بنظرم همه چيز گيج و پيچيده مي آيد! اما ظاهرا اين گيجي چندان هم عجيب ودور از انتظار نيست،چون عبارت "ضربه فرهنگي" را چنين تعريف كرده اند: "تغييراتي در فرهنگ كه موجب به وجود آمدن گيجي، سردرگمي و هيجان مي شود."
اين ضربه چنان نرم و آهسته بر پيكر ملت ما فرود آمد كه جز گيجي و بي هويتي پي آمد آن چيزي نفهميديم!
شايد افراد زيادي را ببينيد كه كلمات Hi و Hello را با لهجه غليظ Americanاش تلفظ مي كنند. اما تعداد افرادي كه از واژه درود استفاده مي كنند، بسيار نادر است!
همينطور كلمه Thanks بيش از سپاسگزارم و Good bye بسيار راحت تر از «بدرود» در دهان ها مي چرخد. ما حتي به اين هم بسنده نكرده ايم!
اين روزها مردم برگزاري جشن ها و مناسبت هاي خارجي را نشانه تجدد، تمدن و تفاخر مي دانند.
سفره هفت سين نمي چينند، اما در آراستن درخت كريسمس اهتمام مي ورزند!
جشن شب يلدا كه به بهانه بلند شدن روز، براي شكرگزاري از بركات و نعمات خداوندي برگزار مي شده است را نمي شناسند، اما همراه و همزمان با بيگانگان روز شكرگزاري برپا مي كنند!
همه چيز را در مورد Valentine و فلسفه نامگذاريش مي دانند، اما حتي اسم "سپندار مذگان" به گوششان نخورده است.
چند سالي ست حوالي26 بهمن ماه (14 فوريه) كه مي شود هياهو و هيجان را در خيابان ها مي بينيم. مغازه هاي اجناس كادوئي لوكس و فانتزي غلغله مي شود. همه جا اسم Valentine به گوش مي خورد. از هر بچه مدرسه اي كه در مورد والنتاين سوال كني مي داند كه "در قرن سوم ميلادي كه مطابق مي شود با اوايل امپراطوري ساساني در ايران، در روم باستان فرمانروايي بوده است بنام كلوديوس دوم. كلوديوس عقايد عجيبي داشته است از جمله اينكه سربازي خوب خواهد جنگيد كه مجرد باشد. از اين رو ازدواج را براي سربازان امپراطوري روم قدغن مي كند.كلوديوس به قدري بي رحم وفرمانش به اندازه اي قاطع بود كه هيچ كس جرات كمك به ازدواج سربازان را نداشت.اما كشيشي به نام والنتيوس(والنتاين)،مخفيانه عقد سربازان رومي را با دختران محبوبشان جاري مي كرد.كلوديوس دوم از اين جريان خبردار مي شود و دستور مي دهد كه والنتاين را به زندان بيندازند. والنتاين در زندان عاشق دختر زندانبان مي شود .سرانجام كشيش به جرم جاري كردن عقد عشاق،با قلبي عاشق اعدام مي شود...بنابراين او را به عنوان فدايي وشهيد راه عشق مي دانند و از آن زمان نهاد و سمبلي مي شود براي عشق!"
اما كمتر كسي است كه بداند در ايران باستان، نه چون روميان از سه قرن پس از ميلاد، كه از بيست قرن پيش از ميلاد، روزي موسوم به روز عشق بوده است!
جالب است بدانيد كه اين روز در تقويم جديد ايراني دقيقا مصادف است با 29 بهمن، يعني تنها 3 روز پس از والنتاين فرنگي! اين روز "سپندار مذگان" يا "اسفندار مذگان" نام داشته است. فلسفه بزرگداشتن اين روز به عنوان "روز عشق" به اين صورت بوده است كه در ايران باستان هر ماه را سي روز حساب مي كردند و علاوه بر اينكه ماه ها اسم داشتند، هريك از روزهاي ماه نيز يك نام داشتند. بعنوان مثال روز اول "روز اهورا مزدا"، روز دوم، روز بهمن ( سلامت، انديشه) كه نخستين صفت خداوند است، روز سوم ارديبهشت يعني "بهترين راستي و پاكي" كه باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهريور يعني "شاهي و فرمانروايي آرماني" كه خاص خداوند است و روز پنجم "سپندار مذ" بوده است. سپندار مذ لقب ملي زمين است. يعني گستراننده، مقدس، فروتن. زمين نماد عشق است چون با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي ورزد. زشت و زيبا را به يك چشم مي نگرد و همه را چون مادري در دامان پر مهر خود امان مي دهد. به همين دليل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق مي پنداشتند. در هر ماه، يك بار، نام روز و ماه يكي مي شده است كه در همان روز كه نامش با نام ماه مقارن مي شد، جشني ترتيب مي دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمين روز هر ماه مهر نام داشت و كه در ماه مهر، "مهرگان" لقب مي گرفت. همين طور روز پنجم هر ماه سپندار مذ يا اسفندار مذ نام داشت كه در ماه دوازدهم سال كه آن هم اسفندار مذ نام داشت، جشني با همين عنوان مي گرفتند.
سپندار مذگان جشن زمين و گرامي داشت عشق است كه هر دو در كنار هم معنا پيدا مي كردند. در اين روز زنان به شوهران خود با محبت هديه مي دادند. مردان نيز زنان و دختران را بر تخت شاهي نشانده، به آنها هديه داده و از آنها اطاعت مي كردند.
ملت ايران از جمله ملت هايي است كه زندگي اش با جشن و شادماني پيوند فراواني داشته است، به مناسبت هاي گوناگون جشن مي گرفتند و با سرور و شادماني روزگار مي گذرانده اند. اين جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگي، خلق و خوي، فلسفه حيات و كلا جهان بيني ايرانيان باستان است. از آنجايي كه ما با فرهنگ باستاني خود ناآشناييم شكوه و زيبايي اين فرهنگ با ما بيگانه شده است. نقطه مقابل ملت ما آمريكاييها هستند كه به خود جهان بيني دچار مي باشند. آنها دنيا را تنها از ديدگاه و زاويه خاص خود نگاه مي كنند. مردماني كه چنين ديدگاهي دارند، متوجه نمي شوند كه ملت هاي ديگر شيوه هاي زندگي و فرهنگ هاي متفاوتي دارند. آمريكاييها بشدت قوم پرستند و خود را محور جهان مي دانند. آنها بر اين باورند كه عادات، رسوم و ارزش هاي فرهنگي شان برتر از سايرين است. اين موضوع در بررسي عملكرد آنان بخوبي مشهود است. بعنوان مثال در حالي كه اين روزها مردم كشورهاي مختلف جهان معمولا به سه، چهار زبان مسلط مي باشند، آمريكاييها تقريبا تنها به يك زبان حرف مي زنند. همچنين مصرانه در پي اشاعه دادن جشن ها و سنت هاي خاص فرهنگ خود هستند.
"اطلاع داشتن از فرهنگ هاي ساير ملل" و "مرعوب شدن در برابر آن فرهنگ ها" دو مقوله كاملا جداست.با مرعوب شدن در برابر فرهنگ و آداب و رسوم ديگران، بي اينكه ريشه در خاك، در فرهنگ و تاريخ ما داشته باشد، اگر هم به جايي برسيم، جايي ست كه ديگران پيش از ما رسيده اند و جا خوش كرده اند!
براي اينكه ملتي در تفكر عقيم شود، بايد هويت فرهنگي تاريخي را از او گرفت. فرهنگ مهم ترين عامل در حيات، رشد، بالندگي يا نابودي ملت ها است. هويت هر ملتي در تاريخ آن ملت نهاده شده است. اقوامي كه در تاريخ از جايگاه شامخي برخوردارند، كساني هستند كه توانسته اند به شيوه مؤثرتري خود، فرهنگ و اسطوره هاي باستاني خود را معرفي كنند و حيات خود را تا ارتفاع يك افسانه بالا برند. آنچه براي معاصرين و آيندگان حائز اهميت است، عدد افراد يك ملت و تعداد سربازاني كه در جنگ كشته شده اند نيست؛ بلكه ارزشي است كه آن ملت در زرادخانه فرهنگي بشريت دارد.
شايد هنوز دير نشده باشد كه روز عشق را از 26 بهمن (Valentine) به 29 بهمن (سپندار مذگان ايرانيان باستان) منتقل كنيم.

Elham

 

 

mamaam110@yahoo.com

وقایع انقلاب اسلامی در یک نگاه کلی
قسمت اول

10فروردین 1340 (پنج شنبه)
ـ وفات آیت‌الله العظمی حاج سید حسین بروجردی
آیت‌الله العظمی حاج سید حسین بروجردی با سی واسطه نسبت به حضرت امام حسن مجتبی (ع) مي‌رساندند. در سال 1253 ش در بروجرد متولد شده و در سن 18 سالگی برای تكمیل تحصیل به اصفهان رفت و پس از ده سال به نجف اشرف عزیمت نموده و به درس آیت‌الله خراسانی وارد گردید. ایشان پس از مراجعت و اقامت در بروجرد به قم مهاجرت كرده و به عنوان مرجع تقلید شیعیان جهان معرفی گردیدند و مدت 16 سال مرجعیت عامه را عهده‌دار بودند.
16 مهر 1340 (یك شنبه)
ـ تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی
رژیم پهلوی بعد از وفات آیت‌الله بروجردی زمینه را برای پاك كردن اسلام از متن فعالیت‌های مردم ایران مناسب دید و به این دلیل قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی را به تصویب دولت و مجلس وقت رساند و آن را در مطبوعات اعلام كرد. در این قانون قسم به قرآن و شرط مسلمان بودن برای نمایندگان مجلس حذف شده بود و همین باعث اعتراض علمای اسلام و مردم مسلمان گردید.
8 آذر 1341 (جمعه)
ـ لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی
با اعتراض علمای اسلام از جمله آیت‌الله روح‌الله خمینی و آیت‌الله حائری و دیگر علما و حضور گسترده مردم در پشتیبانی از علمای اسلام پس از مكاتبات و تظاهرات و اعتراضات ، دولت خائن ا سدالله علم قانون فوق را ملغی اعلام كرد.
19 دی 1341 (چهارشنبه)
ـ اعلام انقلاب سفید
رژیم پهلوی و در رأس آن محمدرضا در جهت خواستهای استعمارگرانه امریكا و همچنین تغییر فكر مردم ایران دستورالعمل دیكته شده استكبار را كه در كشوهای دیگر به اجرا درآمده بود به عنوان انقلاب سفید به مردم ایران عرضه نمود و آن را به رفراندم گذاشت.

2بهمن 1341 (‌سه شنبه)
ـ تظاهرات مردم در تهران
با تحریم رفراندم از طرف امام خمینی بازار تهران تعطیل شد و مردم در اطراف بازار اجتماع كردند و گروهی به منزل آیت‌الله خوانساری و آیت‌آلله بهبهانی رفتند.
1 فروردین 1342 (پنج شنبه)
ـ اعلام عزای عمومی در عید نوروز
امام خمینی برا ی جوابگویی به اقدامات شاه و اطرافیانش عید نوروز سال 1342 را عزای عمومی اعلام كرد مردم مسلمان ایران با برافراشتن پارچه سیاه به ندای او لبیك گفتند و روحانیون از خطرات دولت برای اسلام صحبت كردند.
2 فروردین 1342 (جمعه)
ـ تهاجم رژیم پهلوی به مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه
عصر این روز مراسم عزاداری در مدرسه فیضیه قم برپا بود كه سربازان مسلح و مأمورین امنیتی محل را محاصره نمودند و سپس گروهی از آنها با لباس مبدل به درون مدرسه رفتند و در میان سخنرانی یكی از گویندگان به او حمله كردند. سپس به طلاب مدرسه فیضیه حمله نمودند و آنها را از حجره‌هایشان به بیرون پرتا ب كردند و با به شهادت رساندن گروهی از آنان در تاریكی شب محل را ترك كردند.
13 خرداد 1342 (دوشنبه)
ـ دستگیری حضرت امام خمینی
بعد از سخنرانی تاریخی امام خمینی در عصر عاشورای 1342 ش كه در آن رژپم پهلوی و ایادی آن را محكوم نمود نیمه شب كامیونهایی از سربازان و مأموران امنیتی خانه ایشان را محاصره كرده و ایشان را بازداشت نموده و به تهران منتقل كردند، مأمورین حضرت امام خمینی را یك روز در باشگاه افسران و بعد در زندان قصر به مدت 19 روز و پس از آن در پادگان عشرت‌آباد محبوس ساختند.
15 خرداد 1342 (چهارشنبه)
ـ قیام ملت ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی
پس از اعلام خبر دستگیری امام خمینی ، مردم مسلمان قم جلوی خانه آیت‌الله گلپایگانی و صحن مطهر حضرت معصومه (س) تجمع نموده و پس از صدور بیانیه‌ای به تظاهرات پرداختند و با شعار یا مرگ یا خمینی از حرم بیرون آمدند ولی فاصله‌ای را طی نكرده كه با رگبار مسلسل مواجه شدند و درگیری بسیار شدیدی بین مردم و مأمورین به وجود آمد، مأمورین مردم را محاصره كرده و به تیراندازی پرداختند. در این هنگام حاج مصطفی خمینی پسر امام از مردم خواست به خانه‌هایشان بروند. در شهرهای دیگر هم درگیری بین مردم و مأمورین رژیم پهلوی باعث به شهادت رسیدن عده زیادی از مردم گشت و رژیم خون‌آشام پهلوی توانست با اعلام حكومت نظامی و ایجاد وحشت و كشتار وسیع انقلاب مردم را برای مدتی مهار نماید.
11 مرداد 1342 (جمعه)
ـ آزادی از زندان و بازداشت خانگی امام خمینی
پس از تظاهرات 15 خرداد رژیم كه از عواقب بازداشت امام خمینی هراس داشت ایشان را از زندان پادگان عشرت‌آباد به منزلی مربوط به ساواك در داودیه تهران منتقل نمودند و آنجا را تحت نظر كامل قرارداد ولی ساعتی بعد سیل جمعیت به سوی داودیه سرازیر شد. در این منزل بود كه روحانیون وقایع 15 خرداد را برای امام تشریح كردند و اطلاع مردم از قیام مردم ایشان را به سختی منقلب نمود تا آنجا كه فرمود: «تا ملت عمر دارد غمگین در مصیبت 15 خرداد است …. واقعه 15 خرداد پشت ما و هر مسلم غیرتمندی را مي‌شكند.»
17 فروردین 1343 (دوشنبه)
ـ آزادی امام خمینی از بازداشت خانگی
امام خمینی پس از 9 ماه بازداشت خانگی ساواك، آزاد گشته و روز 18 فروردین 1343 (سه‌شنبه) به منزل شخصی خود در قم مراجعت نمودند.
3 مرداد 1343 (شنبه)
ـ تصویب قانون كاپیتولاسیون
طبق این قانون، مأمورین سیاسی و مستشاران خارجی در ایران از تقعیب قانون و جزایی مصون هستند و در صورت ارتكاب جرم یا عمل خلاف قانون به كشورشان جهت بررسی یا محاكمه عودت داده خواهند شد. رژیم پهلوی از ترس عكس‌العمل مردم خبر تصویب این قانون را تا مدتی اعلام نكرد.
4 آبان 1343 (دوشنبه)
ـ پایداری امام خمینی در برابر كاپیتولاسیون
بعد از انتشار خبر تصویب قانون كاپیتولاسیون و پایمال كردن حقوق ملت ایران در برابر یك عده افراد خارجی، حضرت امام خمینی در این روز طی یك سخنرانی مشروح این قانون را برای مردم با عبارت ساده و قابل فهم عرضه مي‌نماید و مردم را به قیام برای كسب استقلال و حقوق خود فرا مي‌خوانند.
13 آبان 1343 (چهارشنبه)
ـ‌ تبعید حضرت امام خمینی به تركیه
پس از سخنرانی امام خمینی در رابطه با قانون كاپیتولاسیون و هراس حكومت از تكرار حماسه پانزده خرداد رژیم تصمیم بر تبعید ایشان مي‌گیرد و در شب 13 آبان خانه ایشان را با صدها كماندو و چترباز مسلح محاصره نموده و پس از دستگیری ایشان را به تهران منتقل مي‌نماید و مستقیما به فرودگاه مهرآباد مي‌برند و از آنجا با هواپیما به تركیه منتقل نمودند و ایشان را به محلی به نام بورسا تبعید كردند. رژیم برای جلوگیری از قیام مردم شهرهای مهم ایران را به اشغال قوای نظامی درآورد و به هیچ كس اجازه خروج از خانه را نمي‌دهد و بدین شكل رژیم توانست از خروش مردم در امان بماند.
1 بهمن 1343 (پنج شنبه)
ـ اعلام انقلابی حسنعلی منصور
حسنعلی منصور كه نخست وزیر شاه بود توسط برادران بخارایی و مرتضی نیك نژاد از هیأتهای مؤتلفه اسلامی اعدام گردید.
21 فروردین 1344 (شنبه)
حمله به محمدرضا پهلوی در كاخ مرمر توسط سرباز شهید رضا شمس‌آبادی
26 خرداد 1344 (چهارشنبه)
چهارتن از جانبازان هیأتهای مؤتلفه اسلامی (بخارایی ـ امانی ـ ‌هرندي‌ ـ‌ نیك نژاد) به دست رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.
13 مهر 1344 (سه شنبه)
ـ تغییر محل تبعید امام خمینی به نجف اشرف
رژیم كه از حركت‌های انتقامی علیه خودش به واسطه تبعید حضرت امام وحشت داشت تصمیم گرفت به حالت تبعید امام خمینی پایان دهد بدون اینكه ایشان را به كشور بازگرداند. به همین دلیل با دولت عراق مذاكراتی به عمل آورد و موافقت این دولت را جلب نمود و امام خمینی و فرزندش حاج مصطفی را به عراق و شهر نجف اشرف انتقال داد.

ادامه دارد ...

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

24 بهمن / 13 فوريه / 24 محرم

Mobin_s2004@yahoo.com
24 بهمن ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
يپرم خان در گيلان گروه مسلح تشكيل داد

بهمن سال 1287 خورشيدي (فوريه 1909 ) در سراسر ايران تب قيام برضد استبداد هردم بالامي رفت و گروههاي مجاهد راه مشروطيت در نقاط مختلف کشور تشكيل مي شد.
     24 بهمن ماه 1287 گروههاي مجاهد گيلان در رشت به هم پيوستند و روز بعد گروهي از قفقازي ها نيز به آنان اضافه شدند . اين گروهها در همين روز تصميم گرفتند كه يپرم خان رئيس قفقازي ها مجاهدان مسلح را سر و سامان دهد و يك گروه مسلح آماده از آنان به وجود آورد. اين كار سريعا انجام گرفت .
    يك هفته بعد حكومت رشت به دست اين گروه مسلح افتاد و« آقا بالاخان » حاكم رشت و تني چند از مقامات دولتي توسط اين گروه كشته شدند.
    مجاهدان گيلان از محمد ولي خان تنكابني دعوت كردند كه رياست جنبش را به دست گيرد . وي پذيرفت و وارد رشت شد .
    مجاهدين سپس به سوي قزوين به حركت در آمدند و در پي يك زد و خورد شديد شهر را تصرف و قاسم خان فرمانده پادگان شهر كه دستور مقاومت داده بود اعدام شد .
    مجاهدان گيلان سپس رهسپار تهران شدند و با كمك مجاهدان ديگر و مخصوصا سواران بختياري كه از اصفهان آمده بودند پايتخت را متصرف و محمد عليشاه را به ساختمان تابستاني سفارت روسيه فراري دادند.
    پس از اين پيروزي پيرم خان كه از ارمنيان بود رئيس پليس تهران شد و مدتها در اين سمت بود.

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

24/11/57
آغاز به كار سرلشكر قره‌ني در محل ستاد ارتش و تشريح وضعيت نيروهاي مسلح : ما‌‌ اينك وارث يك ارتش از هم‌پاشيده هستيم. اكنون ارتش دچار وضع نابسامان و از هم‌پاشيده‌اي است. وضع ما در مورد ارتش بحراني است. در ارتش فعلي تصفيه اساسي و كلي صورت خواهد گرفت.
اعتراض پرسنل نيروي هوايي به انتصاب سپهبد مهديون به كفالت‌‌ اين نيرو و واكنش سرلشكر قره‌ني ؛ اجتماع پرسنل نيروي هوايي در محوطه ستاد‌‌اين نيرو در اعتراض به انتصاب سپهبد مهديون به سرپرستي نيروي هوايي ؛ اعتراض و تحصن پرسنل پايگاه هوايي بابلسر به‌‌اين انتصاب ؛ بركناري سپهبد مهديون و انتصاب سپهبد آذربرزين به جاي وي به دستور سرلشكر قره‌ني.

اعلام حمايت مجدد پرسنل نيروي هوايي از انقلاب اسلامي‌ و امام‌خميني ؛ اطلاعات : نزديك به هزار نفر از افسران نيروي هوايي به نشانه همبستگي با انقلاب خلق‌‌ ايران در ميدان بهارستان رژه رفتند.
اطلاعيه‌هاي كميته انقلاب اسلامي‌ و سازمان چريكهاي فدايي خلق درباره سلاحهاي موجود در نزد مردم ؛ كميته انقلاب اسلامي‌: اشخاص با مراجعه به مساجد و گرفتن رسيد، اسلحه خود را تحويل بدهند. مردم سلاح خود را به افراد غيرمجاز تحويل ندهند. سازمان چريكهاي فدايي :‌‌اين سازمان با تشكيل كميته‌هاي مركب از مسؤولان سازمان و نمايندگان كميته انقلاب اسلامي‌ جهت هماهنگي و نظارت در استفاده از تجهيزات مصادره شده و رفع اشكالات احتمالي موافقت كامل دارد.

اخبار امروز كردستان : پادگان مهاباد در محاصره نيروهاي مسلح حزب دمكرات كردستان. تشكيل شوراي انقلاب در مهاباد به دستور عزالدين حسيني. انتصاب محمدمهدي كتيره به سرپرستي لشكر 28 سنندج به دستور دولت موقت. اعلاميه لشكر 28 سنندج مبني بر اعلام آمادگي براي حفظ سرحدات كشور و وفاداري به انقلاب و امام خميني.
اعلام مواضع سازمانهاي سياسي درباره ارتش و انتصابهاي جديد و نيز خلع سلاح عمومي ؛ جاما : مردم مي‌خواهند به جاي ارتش استعماري يك ارتش مردمي‌ در خدمت خلق قرار گيرد. نهضت راديكال ايران : خلع سلاح مردم و جوانان انقلابي در شرايط فعلي مصلحت نيست. سازمان چريكهاي فدايي خلق : انحلال ارتش، اخراج مستشاران خارجي و تشكيل ارتش خلقي خواست ماست.

اعلام موجوديت و برنامه از سوي سازمانهاي مختلف سياسي ؛ حزب جمهوريخواه‌‌ ايران به رهبري دكتر عبدالحسين بقايي كرماني : وجود تشكيلاتي قوي و مومن و متشكل را در برابر كساني كه‌‌ ايده آنان بر محور خفقان و چپاول دور مي‌زند، لازم مي‌دانيم. حزب‌توده : از رهبران تازة كشور مي‌خواهيم ممنوعيتي را كه توسط شاه به حزب ما تحميل شده است، لغو كنند. دانشجويان پيشگام (وابسته به سازمان چريكهاي فدايي خلق) : انقلاب خلق ما انقلابي دمكراتيك و ملي بود. سازمان چريكهاي فدايي خلق : رؤوس برنامه و مواضع ما انحلال ارتش و تمامي‌ ارگانهاي حاكميت رژيم سابق، لغو كليه قراردادها و پيمانها، لغو كليه قوانين كارگري، تامين آزادي اجتماعات، به رسميت شناختن آزاديهاي فرهنگي و قومي‌ خلقهاي‌‌ ايران مي‌باشد.
ابراز حساسيت مطبوعات داخلي و خارجي درباره چگونگي روابط‌‌ ايران و آمريكا ؛ مطبوعات داخلي و گزارش تحركهاي مشكوك ناوگانهاي خارجي در آبهاي خليج‌فارس و درياي عمان ؛ از سوي ديگر، ورود ناوهاي آمريكايي را به آبهاي‌‌ ايران، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا (‌هادينگ كارتر) تكذيب كرد. مطبوعات خارجي و تفسير و تحليل از آينده روابط‌‌ ايران و آمريكا و اقدامهاي واشنگتن در منطقه ؛ نيويورك تايمز : روابط‌‌ ايران و آمريكا تيره خواهد بود زيرا رهبران انقلاب‌‌ ايران ضدآمريكايي هستند. ديلي نيوز : سقوط دولت بختيار ضربه فاجعه‌آميزي براي نفوذ آمريكا در خاورميانه بود. القبس : آمريكا از كشورهاي خليج‌فارس خواسته است يك فرماندهي متحد‌‌ ايجاد كنند.

اظهار نظر شخصيتها و مطبوعات خارجي درباره آثار پيروزي انقلاب اسلامي‌: انورسادات : حوادث‌‌ ايران نياز به صلح بين اعراب و اسرائيل را در حال حاضر زيادتر كرده است. اسحاق رابين (نخست‌وزير پيشين اسرائيل) : از دست دادن ايران براي غرب بزرگترين ضربه پس از جنگ جهاني دوم به شمار مي‌رود. الوطن (چاپ‌كويت) : پيروزي كامل خلق‌‌ ايران حمايتي واقعي براي آرمان عرب خواهد بود. البعث (چاپ دمشق) : جهان عرب و تمامي‌ جهان تحت تاثير رويدادهاي‌‌ ايران قرار گرفته‌اند. الرياض (چاپ سعودي) :‌‌ايران در آستانه ابهام پاي مي‌گذارد. البلاد (چاپ سعودي) : خطرها و مشكلات زيادي‌‌ ايران را تهديد مي‌كند. روزنامه داوار (چاپ اسرائيل) : هيچ دليلي ندارد كه اسرائيل از پيروزي خميني خوشحال باشد.
24/11/63
بيانيه مشترك الجزاير و فرانسه پيرامون پايان دادن به تشنج در منطقه خليج فارس

24/11/64
درخواست خاويرپرزدكوئيار دبيركل سازمان ملل از آمريكا و شوروي مبني بر استفاده از نفوذ خود در پايان دادن به جنگ عراق و ايران.

24/11/65
مذاكره ولايتي با مقامات شوروي درمسكو – مذاكره پيرامون پايان جنگ شهرها

24/11/66
ديدار ولايتي با وزير خارجه المان پيرامون قطعنامه 598 و طرح اجرايي دبير كل.

ديدار ولايتي با وزير خارجه ايتاليا پيرامون قطعنامه 598

 

 تولد استاد مهدي عربشاهي ازنوادرهنرخوشنويسي و خطاطي

[24 بهمن 1335] - استاد مهدي عربشاهي ازنوادرهنرخوشنويسي و خطاطي درشهرري متولد شد. عربشاهي ازنوجواني با جديّت بسياربه يادگيري خوشنويسي پرداخت. استاد محمد صانعي خوانساري هنرمند نام آورخطاطي ايران او را با انجمن خوشنويسان آشنا ساخت و خود به تعليم مهدي عربشاهي همت كرد. اين هنرجوي مستعد مدتي هم ازبزرگ استاد خط سيد حسين ميرخاني دقايق و هنرخط را آموخت. ازاستاد مهدي عربشاهي آثاري ارزشمند چون «دوبيتي‎هاي بابا طاهر» بجاي مانده است.

 

 آرامش نسبي پس ازپيروزي انقلاب اسلامي در تهران

[24 بهمن 1357] - پس ازپيروزي انقلاب اسلامي دراين روز درتهران آرامش نسبي برقرارشد و نيروهاي مردمي به پاسداري ازنقاط حساس و مراكزمهم شهرپرداختند. همچنين چند تن ازسران قواي شاه دستگيرو بازداشت شدند و فرودگاههاي كشور براي جلوگيري ازخروج عوامل رژيم شاه به مدت 24ساعت تعطيل اعلام شد. ديگرحادثه مهم اين روز، اقدام كاركنان نيروهاي سه گانه ارتش مبني براعلام همبستگي مجدد با مردم بود كه درتهران و ديگرشهرهاي كشورهمزمان انجام گرفت.

Mobin_s2004@yahoo.com
13 فوريه ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
طلا در غنا

رئيس كشور افريقايي غنا ( گانا ) در فوريه سال 990 ميلادي ( طبق محاسبه مورخان اروپايي 13 فوريه ) در پايتخت خود كه آن هم شهر «غنا» نام داشت در برابر گروهي از سران قبايل افريقاي غربي قلمرو خود را از صحراي افريقا تا انتهاي سنگال اعلام داشت كه پس از قلمرو حكومت اسلامي شمال آفريقا ( افريقيه ) به صورت بزرگترين كشور افريقايي در آمده بود.
    وي يك محله از شهر غنا را اختصاص به بازرگانان خارجي طلا داده بود كه عمدتا اتباع كشورهاي اسلامي خاور ميانه و شمال افريقا بودند . واژه غنا نيز از عربي است كه توسط همان ها رايج شده است .
    احمد بن حسين همداني كه در سال 998 ميلادي در شهر هرات فوت شد در باره غنا نوشته است : در غنا ، طلا مانند هويج از زير شنها بيرون مي آيد. وي اضافه كرده است كه بيشتر طلاي تازه كشور هاي اسلامي و روميه ( روم شرقي ) از غنا مي آيد.
    اروپائيان پس از استعمار غنا ، نام ساحل طلا بر آن گذاردند كه بعد از كسب استقلال بار ديگر به نام غنا ( گانا ) باز گشته است.

 

هنري هشتم پنجمين زنش را به تيغ جلاد سپرد!

كاترين هوارد

13 فوريه سال 1542 كاترين هوارد پنجمين زن هنري هشتم پادشاه وقت انگلستان در برج لندن (ارگ شهر) با شمشير گردن زده شد. كاترين 21 ساله بود و تنها دو سال پيش از آن با هنري ازدواج كرده بود. شهرت هنري هشتم كه عمدتا به خاطر طلاقها و ازدواجهاي پي در پي او و از اين رهگذر درگيري با واتيكان (پاپ) بود نخست به زنانش اتهام عدم وفاداري مي زد و سپس به دست جلاد مي سپرد. مجازات زنا اعدام نبود، ولي چون متهم زن پادشاه بود، نوعي خيانت به كشور به حساب آورده مي شد و مستوجب مردن قرار مي گرفت. اعدام كاترين در حالي بود كه پدرش يك لرد انگليسي و عمويش دوك نورفوك بود كه جرات مخالفت نداشتند. كاترين را پك روز پيش از اعدام به برج لندن برده بودند تا تمرين كند كه چگونه سرش را روي تخته قرار دهد كه گردنش با يك ضربه شمشير قطع شود و او اين تمرين را چند بار انجام داده بود كه امروزه اعدام ظالمانه خوانده مي شود.

 

استعمار مشرق زمين توسط انگليسي ها و بدبختي آن چنين آغاز شد

13 فوريه1601 جيمز لانكاستر James Lancaster به عنوان نماينده كل كمپاني هند شرقي با عوامل مربوط انگلستان را به سوي مشرق زمين ترك كرد كه روزي بد براي همه شرق بوده است.
    فرمان تاسيس كمپاني هند شرقي انگلستان اول ژانويه سال 1600 ميلادي به امضاي اليزابت اول ملكه اين كشور رسيده بود .
    گردانندگان اين كمپاني 216 تن از اميران ، اشراف و بازرگانان انگلستان بودند و سرمايه اوليه اش 72 هزار پاوند طلا بود. اليزابت اول مدت اعتبار اين كمپاني را 15 سال تعيين كرده بود. در آن زمان شاه عباس اول در ايران سلطنت داشت .
    لانكاستر با منطقه آشنا بود و راههاي دريايي آن را مي دانست . وي شش سال پيش از اين يك سفر دريايي تحقيقاتي به سيلان ، مالاكا و سوماترا كرده بود.
    بسياري از مورخان شرق آغاز ماموريت لانكاستر را شروع استعمار مشرق زمين توسط انگلستان با همه بدبختي هاي ناشي از آن مي دانند . كمپاني هند شرقي بعدا به تملك دولت انگلستان در آمد .
    بايد دانست كه انگليسي ها عمدتا از مقر حكومتي خود در هند در امور ايران مداخله مي كردند.

 

خودرو 850 دلاري فورد وارد بازار شد

در چنين روزي در سال 1903 نخستين خودرو 850 دلاري فورد در كارخانه اش در خيابان ماك واقع در شهر ديترويت ميشيگان ساخته شد كه بعدا به يك پزشك فروخته شد . نام اين خودرو « مدل ــ آ » بود. موتور اين خودرو بنزين سوز داراي دو سيلندر و توان آن هشت اسب بخار بود و مي توانست تا 48 كيلومتر در ساعت حركت كند. تا آن زمان ، اتومبيل يك كالاي لوكس بود . هنري فورد با ساختن فورد« مدل ـ آ» آن را به صورت يك وسيله ضروري زندگاني در آورد كه هركس استطاعت خريد آن را داشته باشد و در وقت صرفه جويي كند و زودتر به كارش برسد. به اين ترتيب داشتن اتومبيل از انحصار ثروتمندان خارج شد.
    اين خودرو با كمك مهندس ويليز طراحي شده بود و مزد كارگران سازنده آن يك دلار و نيم در هر روز بود. با ورود همين اتومبيل كوچك و ارزان به بازار ، آمريكا به صورت كشور اتومبيل در آمد كه زندگي كردن بدون آن در اين كشور دشوار است . بسياري هستند كه مي گويند آمريكائيان عاشق اتومبيل هستند و بدون آن احساس كمبود مي كنند.
    اتومبيل فورد« مدل ــ آ» عمدتا براي مصرف داخل آمريكا بود و مدلهاي گرانتر صادر مي شد.

 

برخي ديگر از رويدادهاي 13 فوريه

  • 1986:   پارلمان انگلستان قوانين مربوط به آزاديها و حقوق تضمين شده مردم اين كشور را كه « بيل آو رايتز » عنوان گرفت تصويب كرد . دوقرن بعد همين نام را بر ده اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا كه متضمن همين حقوق و آزادي ها است گذاردند.

  • 1741:   يك روزنامه نگار آمريكايي به نام «اندرو بدفورد » نخستين مجله مشابه آن چه را كه امروز ديده مي شود منتشر ساخت و نام آن را « مگازين » گذارد كه در لغتنامه ها به مجله يعني نشريه ويژه مطالب مهم اطلاق مي شود و يك واژه عمومي شده است.

  • 1859:   «فرانك وان در گوس» تئوريسين كمونيست در هلند به دنيا آمد.

  • 1945:   ارتش شوروي پس از 29 روز جنگ شديد شهر بوداپست را از دست ارتش هيتلر خارج ساخت . در اين نبرد 29 روزه 159 هزار تن كشته شدند. بي جهت نيست كه روسها مي گويند اگر دولتهاي اروپاي شرقي روزي دشمن روسيه شوند بايد بهاي سنگين آزاد شدن از دست هيتلر را به روسيه كه به خاطر انها متحمل تلفات سنگين شد بپردازند.

  • 1975:   رئوف دنكتاش رهبر اقليت ترك قبرس تشكيل فدراسيون ترك و يوناني قبرس را اعلام داشت.
        
        

  • تاريخ جاري

    بدون تاييد وزارت امنيت به خارجيان در آمريكا گواهينامه رانندگي نمي دهند

    در آمريكا گرفتن گواهينامه رانندگي و يا تجديد گواهينامه هاي سابق سخت خواهد شد. روزگاري به هركس، صرف نظر از وضعيت اقامت او درآمريكا گواهينامه رانندگي مي دادند زيرا كه جز در چند شهر بسيار بزرگ، اتوبوس شهري و مترو در همه نقاط شهرها وجود ندارد و بدون داشتن اتومبيل، فعاليت محدود است. مجلس نمايندگان آمريكا 11 فوريه 2005 با اكثريت ضعيفي لايحه دولت مبني بر سختگيري در دادن گواهينامه رانندگي را تصويب كرد. پس از اجراي اين قانون، متولدين كشورهاي ديگر از جمله دارندگان كارت اقامت دائم بايد مدتها صبر كنند تا اجازه صدور گواهينامه و يا تجديد آن از سوي وزارت امنيت داده شود و در صورتي كه چنين اجازه اي داده نشود، تنها دادگاه است كه مي تواند حكم به صدور گواهينامه دهد كه تشريفات طولاني و هزينه سنگين گرفتن وكيل را دارد.
        

     

    كشف گور 4 هزار ساله در مصر

    باستان شناسان در دره فراعنه در محل شهرستان «تبس» پايتخت مصر باستان، در كنار رود نيل كه به لوكسور معروف است در 5 متري مقبره توتانخامون (فرعون جوان) مقبره ديگري در زير زمين كشف كردند كه در آنجا تابوتهاي حاوي اجساد موميايي شده مربوط به سلسله هجدهم (1922 تا 1887 پيش از ميلاد) قرار داده شده است. تابوتها پوشش چوبي با صورت كنده كاري و نقاشي شده انسان دارند (عكس بالا).

    در كنار تابوت ها، ظروف سفالي حاوي غذا (عكس مقابل) ديده مي شود تا مردگان (پس از دفن!) گرسنه نمانند. علامت «آمن (آفتاب)» در اين اتاق سنگي ديده مي شود. گور توتانخامون در سال 1922 (84 سال پيش) كشف شده بود. كشف مقبره تازه كه حدس زده مي شود مربوط به بستگان توتانخامون باشد 22 روز پيش صورت گرفت ولي خبر آن 11 فوريه 2006 انتشار يافت. هنوز از اجساد معاينات علمي بعمل نيامده است.
        در ادامه خاكبرداري در محل اين مقبره ، مجسمه ديگري از «آمن هوتپ سوم»، فرعوني كه نزديك به چهار هزار سال پيش در گذشته است به دست آمده است (عكس زيرين).
        

     

    کوتوله 17 كيلو گرمي پسر به دنيا آورد

    الويسا و نوزادش در بيمارستان

    الويسا و نوزادش در بيمارستان

    بانو «الويسا وسكوئز كوتوله 38 ساله كه كوژپشت و داراي استخوانهاي بي قاعده (كج و معوج)، زهدان كوچك و نيز مبتلا به بيماري نرمي استخوان است اوايل فوريه 2006 در بيمارستان دانشگاه ستنفورد (واقع در پالو آلتو، جنوب شهر سانفرانسيسكو) يك پسر دو كيلو گرمي به دنيا آورد. زاييمان در هفت ماهگي با عمل سزارين انجام شد و حال مادر و نوزاد، رضايتبخش اعلام شده است. پزشكان قبلا به الويسا كه داراي شوهر است هشدار داده بودند كه بكوشد تا حامله نشود كه برايش خطرناك است ولي او گوش نكرده بود. الويسا كه قدش به يك متر هم نمي رسد به علت بيماري نرمي استخوان با ولچر حركت داده مي شود. پزشكان متعجب اند كه چگونه نوزاد كلسيم لازم را از مادر به دست مي آورده است. عكس بالا، الويسا و نوزاد او را در بيمارستان نشان مي دهد.

    Mobin_s2004@yahoo.com
    24 محرم هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     تولد حاج ملاهادي استر آبادي از فقيهان نامدار شيعي

    [24 محرم 1272] - حاج ملاهادي استر آبادي از فقيهان نامدار شيعي در استر آباد گرگان بدنيا آمد . استر آبادي دوران تحصيل خود را در مشهد سپري كرد . سپس عازم عراق شد و پس از باز گشت به وطن به تدريس و تربيت عشاق علوم ديني مشغول شد . استر آبادي ضمن تدريس به تحرير نيز مي پرداخت كه تحرير نقارير شيخ جعفر كيير از آن جمله بشمار ميرود .

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    خواهش نفس
    مرو پى هر چه دل خواهدت
    كه تمكين تن نور دل كاهدت
    كند مرد را نفس اماره خوار
    اگر هوشمندى عزيزش مدار
    اگر هرچه باشد مرادش خورى
    به دوران بسى نامرادى برى
    تنور شكم دم بدم تافتن
    مصيبت بود روز نا يافتن
    كشيد مرد پر خواره بار شكم
    اگر بر نيايد كشيد بار غم

    فقر
    دولت فقر خدايا به من ارزانى ده
    كين كرامت سبب حشمت و تمكين من است

    قناعت
    ما آبروى فقر و قناعت نمى بريم
    با پادشه بگوى كه روزى مقدر است
    ديده اهل طمع به نعمت دنيا
    پر نشود همچنانكه چاه به شبنم
    قناعت كن اى نفس بر اندكى
    كه سلطان و درويش بينى يكى
    چرا پيش خسرو به خواهش روى
    كه يك سو نهادى طمع خسروى
    و گر خودپرستى شكم طبله كن
    در خانه اين و آن قبله كن
     
     

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    پسرا، پسرا، يه كم خودتونو تحويل بگيريد

    سوسکه داشت از ديوار بالا ميرفت، خودشو تو آيينه ديد گفت: قربون دست و پاي بلورم برم...

    شازده با يکي از خانوم خوشگلا قرار داره، حدود ۶۰ ساعته داره به قيافش ور ميره و همچين به آيينه چسبيده که انگار نيمه وجودشو بغل کرده. خودشو برانداز ميکنه ميگه :اوووم، خودمونيم‌ها! عجب خوشگل شدم! شدم خودِ تام کروز. خداييش راست ميگن که پسر پسر قند عسل.

    چشم و ابرومو که نگو، بيسته بيسته. حالا يه کم ابروهام پرپشته و چشمام ريز دليل نمي‌شه. اصلا اگه ابروهاي ما پرپشت نباشه که ديگه مرد نيستيم. ميشيم ضعيفه. مژه هم اونقدر‌ها تو چهره تاثير نداره. بود و نبودش يکيه.

    ممدم از رو حسودي ميگه: مثل يه تيکه گوشته که با گوشکوب زدن روش. دماغ خودشو نديده... مثل بادمجون آفت زدس... تازشم... گيريم دماغم مثل گوشت کوبيده باشه! بده؟ آدم ياد غذاهاي سنتي ميوفته...!؟

    شمسي خانوم ميگه انگار با دمپايي زدن رو لبات کبود شده... بيخود ميگه بخدا... اينو ميگه كه اعتماد به نفسم بياد پايين تا برم دختر ترشيدشو بگيرم... کور خوندي جونم...!

    موهامم فرفريه که باشه... مگه زمان شاه همه موهاي لخت داشتن. اينم قرو فراي سوسولاي امروزيه.اصلا خوشم نمياد...

    اوووووم، هيکلمم که هيکل آرنولده (اگه شکمشو نديده بگيري) از قديمم گفتن مرد بايد مرد باشه،
    چاغو بداخلاق باشه!

    خداييش اگه منو نپسنده خيلي بد سليقس .شايدم عاشق يکي ديگس. شايدم....

    ...و همين طور توجيهات ادامه دارند.

    شايد اين مطلب در حد يه طنز باشه اما خداييش من موندم تو کف اين پسرا که چقدر خودشونو تحويل مي گيرند و واقعيات رو با اينجور توجيهاتشون بي خيال ميشن...

    يعني اين اعتماد به نفسشون ريشه در کجا داره؟

    نتيجه گيري اخلاقي: توجيه، توجيه، توجيه!

    نتيجه گيري غير اخلاقي: مرده شور ترکيبت!

    نتيجه گيري وراثتي: تره به تخمش ميره، حسني به باباش!

    نتيجه گيري روانشناختي: اعتماد به نفس کاذب در پسران!

    نتيجه گيري پزشکي: اين مرض مسري است و هيچ نوع دوا درموني ندارد
     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    مضرات شكر

    كربوهيدراتها به دو دسته ساده و مركب تقسيم بندي ميگردند. مواد غذايي حاوي كربوهيدراتهاي ساده (قندي) شامل: قند، شكر، شيريني جات و نوشابه ها بوده و گلوكز خون را بسرعت افزايش ميدهند و بايد از آنها اجتناب كرد. كربوهيدراتهاي مركب(نشاسته اي): نان، سيب زميني، ماكاروني، برنج، غلات و ميوه ها ميباشند و بايد بيشتر از اين كربوهيدراتها مصرف كرد. مضرات مصرف شكر و قند به قرار زير ميباشد:

    1-سركوب سيستم ايمني بدن.

    2-بر هم زدن تعادل املاح در بدن.

    3- كاهش تمركز، بد خلقي و افزايش اضطراب.

    4-كاهش انعطاف پذيري و عملكرد بافتها.

    5-افزايش سطح تري گليسريدهاي خون.

    6-سبب فقر مس و كروم ميشود.

    7- تداخل در جذب كلسيم، منيزيم و پروتئينها.

    8-پيري زود رس.

    9-پوسيدگي دندانها و بيماريهاي لثه اي.

    10- افزايش چاقي، كلسترول خون و فشار سيستوليك قلب.

    11-كاهش ويتامين E در خون.

    12-كاهش هورمون رشد.

    13-كاهش توانايي عملكرد آنزيمها.

    14- كاهش ظرفيت ياد گيري - كاهش عملكرد حافظه.

    15-بر هم زدن تعادل هورمونها.

    16-نقش در ابتلا به بيماري ديابت.

    17-سرگيجه و خواب آلودگي.

    18-شكر يك ماده اعتياد آور است.

    19-كاهش پايداري عاطفي.

    20-ميتواند موجب يبوست و يا واريس گردد.

    21- ميتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد.

    22-افزايش بيماريهاي قلبي-عروقي.

    23-سردرد و ميگرن.

    24-افزايش هورمون استروژن در مردها.

    25-افسردگي.

    26-ميتواند مانند الكل ايجاد مسموميت كند.

    27- باعث افزايش سطح دوپامين، سروتونين و نوراپي نفرين در خون ميگردد.

    28-ميتواند ايجاد سنگ صفرا و سنگ كليه كند.

    29-ميتواند آسم و يا آلرژي ايجاد كند.

    30- ميتواند به ساختار DNA آسيب وارد سازد.
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    قدرت صلح آميز

    تهيه و تنظيم:
    zahra4066@yahoo.com

     

    + كاربردهاي انرژي صلح آميز هسته اي
    1- كاربرد انرژي هسته اي در توليد برق
    2- كاربرد انرژي هسته اي در پزشكي هسته اي و امور بهداشتي
    3- كاربرد انرژي هستهاي در بخش دامپزشكي و دامپروري
    4- كاربرد انرژي هسته اي در بخش دسترسي به منابع آب
    5- كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنايع غذايي و كشاورزي
    6- كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنعت
    7- كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنعت نفت

    + كاربرد انرژي هسته اي در توليد برق
    از اهداف اعلام شده ايران همواره توليد برق هسته اي محوريت داشته است و در طول چهار دهه گذشته با توجه به روند رو به رشد توسعه اجتماعي و اقتصادي در ايران , استراتژي بهره برداري از منابع فسيلي از دو عامل محدود كننده متاثر شده است . از يك طرف ارتقا' سطح زندگي و برنامه هاي بهبود شاخص هاي اقتصادي نيازمند تامين روند تقاضاي صعودي انرژي در كليه بخشهاي خانگي و صنعتي داخل مي باشد و از طرفي اقتصاد ملي وابسته به در آمدهاي نفتي است كه رهايي از اين دو عامل متضاد مستلزم ايجاد يك استراتژي دراز مدت و تجديد نظر در روند استفاده بي رويه از منابع فسيلي مدنظر بوده است. زيرا اين منابع محدود بوده و متعلق به نسل هاي آتي كشور نيز مي باشد و از طرفي استفاده از آنها در صنايع تبريلي نظير پتروشيمي در قياس با كاربرد انرژي هسته اي ارزش كمتري براي كشور در پي دارند در حالي كه هزينه آن بالا است و مصرف اين منابع در داخل كشور به عنوان سوخت به شدت ارز حاصل از صادرات نفت و گاز طبيعي را تحت الشعاع خود قرار داده است.
    در صورت ادامه اين روند تا چند دهه ديگر ايران به عنوان يكي از وارد كنندگان نفت خام و برخي از فرآورده هاي مرتبط با آن خواهد شد. از طرفي دولت يارانه هاي پنهان زيادي بابت مصرف سوخت در داخل كشور مي پردازد كه هزينه هاي توليد و توزيع اين فرآورده هاي سوختي نيز تامين نمي گردد. بنابراين متكي بودن سيستم عرضه انرژي كشور به سوخت هاي فسيلي را غير منطقي ساخته و استفاده كشور از تكنولوژي هاي جديد از جمله تكنولوژي هسته اي را در مقام مقايسه با سوخت هاي فسيلي رقابتي مي سازد.
    كه معروفترين وkaspبه منظور تعيين سهم بهينه انواع نيروگاهها براي انرژي الكتريكي مورد نياز كشور طي 20 سال آينده نتايج استفاده از مدل برنامه ريزي كاربردي ترين مدل بهينه سازي سيستم عرضه انرژي الكتريكي است نشان مي دهد كه تا سال 1410 شمسي در سناريوي رشد متوسط حدود 7000 مگاوات و در سناريوي رشد بالاي كليه شاخصه هاي اقتصادي كشور سهم برق هسته اي معادل 10000مگاوات خواهد بود . از اين رو جمهوري اسلامي ايران سناريوي رشد متوسط مولفه هاي اقتصادي كشور و ساخت 6000 مگاوات برق هسته اي علاوه بر نيروگاه در دست ساخت بوشهر 1000 مگاوات را به عنوان برنامه اصلي توسعه نيروگاههاي هسته اي كشور تعيين نموده است در صورتي كه تا بيست سال آيند ه توليد 7000 مگاوات محقق شود به ميزان 190 ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه جويي شده است كه ارزش اقتصادي آن بيش از پنج ميليارد دلار در سال برآورد مي شود.

    + علاوه بر صرفه اقتصادي دلايل زير استفاده از انرژي هسته اي را ضروري مي نمايد:
    الف: منابع فسيلي محدود بوده و متعلق به نسلهاي آتي مي باشد.
    ب : استفاده از نفت خام در صنايع تبديلي پتروشيمي ارزش بيشتري دارد.
    ج : توليد برق از طريق نيروگاه اتمي آلودگي نيروگاههاي كنوني را ندارد.
    كاربرد انرژي هسته اي در پزشكي هسته اي و امور بهداشتي:
    در كشورهاي پيشرفته صنعتي . از انرژي هسته اي به صورت گسترده در پزشكي استفاده مي گردد. با توجه به شيوع برخي از بيماريها از جمله سرطان ضرورت تقويت طب هسته اي در كشورمان در حال توسعه هر روز بيشتر مي شود. موارد زير از مصاديق تكنيكهاي هسته اي در علم پزشكي است :
    الف : تهيه و توليد كيت هاي راديو دارويي جهت مراكز پزشكي هسته اي
    ب : تهيه و توليد راديو دارويي جهت تشخيص بيماري تيروئيد و درمان آنها
    ج : تهيه و توليد كيت هاي هورموني
    د: تشخيص و درمان سرطان پروستات
    ه: تشخيص سرطان هاي كولون , روده كوچك و برخي سرطان هاي سينه
    و: تشخيص محل تومورهاي سرطاني و بررسي تومورهاي مغزي _-سينه و ناراحتي هاي وريدي
    ذ: تصوير برداري بيماريهاي قلبي تشخيص عفونتها و التهاب مفصلي آمبولي و لخته هاي وريدي
    ح: موارد ديگري چون تشخيص كم خوني , كنترل راديوداروهاي خوراكي و تزريقي و غيره

    + كاربرد انرژي هسته اي در بخش دامپزشكي و دامپروري
    تكنيكهاي هسته اي در حوزه دامپزشكي , موارد مصرفي چون تشخيص و درمان بيماريهاي دامي, توليد مثل دام , تغذيه دام, اصلاح نژاد دام , بهداشت و ايمن سازي محصولات دامي و خوراك دام دارد.

    + كاربرد انرژي هسته اي در دسترسي به منابع آب
    تكنيكهاي هسته اي براي شناسايي حوزه هاي آب زير زميني , هدايت آبهاي سطحي و زيرزميني , كشف و كنترل نشست و ايمني سدها , مورده استفاده قرار مي گيرد. براي شيرين كردن آبهاي شور نيز انرژي هسته اي كاربرد دارد.

    + كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنايع غذايي و كشاورزي
    از انرژي هسته اي در حوزه كشاورزي و صنايع غذايي استفاده هاي بسيار فراواني صورت مي گيرد.

    + موارد عمده استفاده در اين بخش عبارتست از :
    الف: جلوگيري از جوانه زدن محصولات غذايي
    ب: كنترل و از بين بردن حشرات
    ج: به تاخير انداختن زمان رسيدن محصولات
    د: افزايش زمان نگهداري
    ه: كاهش ميزان آلودگي ميكروبي
    و: از بين بردن ويروس هاي گياهي و غذايي
    ز: طرح باردهي و جهش گياهاني چون گندم , برنج و پنبه

    + كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنعت
    براي توليد چشمه هاي پرتو زايي كبالت جهت مصارف صنعتي , توليد چشمه هاي ايريديم براي كاربردهاي صنعتي و بررسي جوشكاري در لوله هاي نفت و گاز از انرژي هسته اي استفاده مي گردد. از انرژي هسته اي در بخش صنعت , همچنين براي ساخت انواع سيستمهاي هسته اي جهت كاربردهاي صنعتي مانند سيستم هاي سطح سنجي , ضخامت سنجي, دانسيته سنجي و اندازه گيري خاكستر زغال سنگ و بررسي كوره هاي مذاب شيشه سازي و نشت يابي در لوله هاي انتقال استفاده مي شود. همچنين تكنيك هاي هسته اي براي كشف مين هاي ضد نفر نيز كاربرد دارد.

    + كاربرد انرژي هسته اي در بخش صنعت نفت
    خطوط لوله هاي نفت در هر كشوري شريان حياتي آن كشور محسوب مي شود و حفاظت و استفاده بهينه از اين خطوط هميشه يكي از مسائل با اهميت و مورد توجه شركت هاي نفت در هر كشوري مي باشد خطوط نفت از نقاط مختلفي عبور مي كند اين خطوط از مناطق نمكزار يا مسير رودخانه ها عبور مي كند كه همين موضوع منجر به نازك شدن ديواره لوله ها مي گردند؛ همچنين فشار بالاي نفت و گازوئيل در لوله سبب صدمه ديدن يا پارگي قسمتهايي از لوله مي شود و در صورت بروز اين مشكل هزاران ليتر ماده نفتي هدر مي رود.
    براي كاربرد در خطوط لوله هاي انتقال نفت به منظورز تعيين نشت در اين خطوط طراحي شده كه كار آمد ترين سيستم جهت حفظ و G/pسيستم هسته اي
    نگهداري خطوط نفتي معرفي شده است.

    + چرا جهان فردا به انرژي هسته اي نياز دارد؟
    روند بشريت:
    بشريت براي چندين هزار سال با كمترين اثر گذاري بر روي كره زمين زندگي كرد . حتي پنج قرن پيش در زمان وقوع رنسانس در اروپا خاندان مينگ در چين و اولين حكمران مغول درهند , جهان هنوز جمعيت كمي داشت . از آن زمان جمعيت جهان كه بر اثر انقلابهاي پيش آمده در زمينه كشاورزي , صنعت و دارو, رشد شتابزده اي پيد ا كرده و در حدود 15برابر شده است از شش ميليارد جمعيت امروز جهان چندين ميليون آن در سطوح بسيار بالايي از استانداردها زندگي كرده و از زندگي خود لذت مي برند. اما يك سوم از انسان ها به برق دسترسي ندارند و يك سوم ديگر نيز دسترسي محدودي به آن دارند. جمعيت هاي زيادي نيز در فقر ملالت باري زندگي مي كنند . بيش از يك ميليارد نفر آب پاكيزه در اختيار ندارند و دو ميليارد و 400ميليون نفر از سيستم مناسب تخليه فاضلاب محرومند. همه روزه 40هزار نفر يعني در هر دقيقه 25 نفر بر اثر بيماريها مي ميرند كه به سادگي با پيشرفت اوليه اقتصادي مي توان از آن پيشگيري كرد. طي 50 سال آينده زماني كه جمعيت جهان به 9 ميليارد نفر برسد نيازهاي برآورده نشده امروز بشري بشدت چند برابر خواهد شد. براي كاهش مصيبتهاي بشر نه تنها توسعه اقتصادي ضروري است بلكه ايجاد شرايط لازم نيز براي تثبيت جمعيت جهان لازم است. امروزه تلاش رو به رشد براي رفع اين نياز ها در اكثر كشورهاي در حال توسعه جهان تقاضاي بسيار زيادي براي استفاده از انرژي ايجاد كرده است.

    + بيوسفر (موجودات كره زمين) در خطر
    در روي كره زمين تاثير گرم شدن "گازهاي گلخانه اي يك پديده غير قابل بحث است كه بدون آن جهان از يخ پوشيده خواهد شد . براي مدت هزار سال عدم تغيير تراكم گازهاي گلخانه اي محيط زيست معقولي را ايجاد كرد كه تمدن توانست در آن رشد يابد. در قرن بيست ويكم فعاليت انسان موجب مي گردد اين گازهاي گرماگير دو برابر شوند. اين تغيير در عصر زمين شناسي ناگهاني و كم سابقه است. امروزه بيشتر انرژي كه براي توليد برق كارخانه ها راه انداز ي وسايل نقليه و گرم كردن منازل مصرف مي شود. از سوزاندن سوخت هاي فسيلي تامين مي شود . منابع فسيلي از جمله زغال نفت و گاز طبيعي آنچنان به سرعت مصرف مي شوند كه طي قرن آينده تا اندازه گسترده اي از بين مي روند. ضايعات تمام سوخت هاي فسيلي به طور مستقيم در هوا پراكنده مي شود.بخش اعظم اين ضايعات به شكل گازهاي گلخانه اي مانند دي اكسيد كربن است. در هر سال ضايعات ناشي از سوخت هاي فسيلي 25ميليارد تن دي اكسيد كربن به جو زمين اضافه مي كند. اين مقدار برابر است با 70ميليون تن در هر روز و يا 800 تن درهر ثانيه .
    كارشناسان جهان به منظور تجزيه و تحليل تاثيرات ناشي از تشكيل سريع گازهاي گرماگير . از طريق هيات هاي دول سازمان ملل در امر تغيير آب وهوا با يكديگر همكاري مي كنند. مطالعه تغييرات آب و هوا پيچيده و تابع تئوري هاي رقابتي است. اما دانشمندان در اين زمينه توافق دارند كه افزايش گازهاي گلخانه اي باعث جذب بيشتر گرماي خورشيدي توسط كره زمين مي شود.
    به عقيده بيشتر دانشمندان علم هواشناسي گازهاي گلخانه اي توليد شده بوسيله انسان موجب شده است كه گرمترين 10 سال طول تاريخ در 15 سال اخير دهد. كارشناسان علم هواشناسي به اتفاق آرا هشدار مي دهند كه تشكيل گازهاي گلخانه اي ممكن است در قرن آينده فاجعه آميز باشد. افزايش سطح آب درياها, دماي شديد هوا , بروز طوفانهاي سهمگين , خشكسالي ويرانگر و شيوع بيماري , توليد مواد غذايي قابليت اسكان بشر را در بسياري از مناطق از بين مي برد.
    -بشريت نمي تواند به عقب برگردد.

    + جمعيت در حال رشد جهان به مقادير معتنابهي از انرژي نياز دارد تا:
    - آب آشاميدني تهيه كند.
    - انرژي كارخانه ها , منازل و حمل و نقل را تامين نمايد.
    - از زير ساخت هاي لازم براي تامين تغذيه , آموزش و بهداشت حمايت كند.
    برآورده كردن اين نيازها مستلزم تامين انرژي از تمام منابع آن است.اما تركيب انرژي جهان بايد به دور از استفاده عنان گسيخته از سوخت هاي فسيلي به سرعت توسعه يابد. كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي محيط زيست و منابع غير قابل جايگزين را براي نسلهاي آينده حفظ مي كند.
    - پيشگيري از تغيير فاجعه آميز آب و هوا
    تثبيت تراكم گازهاي گلخانه اي جوي مستلزم آن است كه انتشار جهاني اين گازها تا 50 درصد كاهش يابد.اين چالش با توجه به نياز كشورهاي فقيرتر به افزايش معيارهاي زندگي عظيم تر خواهد شد. حتي اگر كشورهاي در حال توسعه از بحث ذخيره سازي انرژي وفناوري هاي انرژي پاكيزه استقبال كنند . جمعيت زياد اين كشورها به زودي بيش از جهان صنعتي حاضر گازهاي گلخانه اي در فضا منتشر مي كنند . در حال حاضركشورهاي صنعتي بايد براي كاستن از مجموع اين انتشار در سطح جهان , ميزان آن را تا 75 درصد كاهش دهند.
    جهان براي كاهش اين انتشارات در عين حال توسعه ذخاير انرژي به طور مبرم نيازمند معرفي گسترده فناوري هايي در زمينه انرژي است كه ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي آن كم باشد. به احتمال زياد شهرهاي بسيار بزرگ در آينده مي توانند با انتشار مستقيم كمتر گازهاي گلخانه اي فعاليت كنند . يعني با استفاده از نيروي برق باتري هاي برقي قابل شارژ و واحدهاي سوختي كه در آنها هيدروژن توليد شده از برق به كار رفته است اين مهم برآورده نخواهد شد . اما الكتريسيته تنها راه براي توزيع انرژي است. مساله مهم در اينجا توليد منابع بسيار گسترده الكتريسيته بصورت پاكيزه مي باشد.

    + نيروي هسته اي و توسعه پايدار
    نيروي هسته اي از آن نظر يك فناوري ( توسعه پايدار ) است كه :
    1- سوخت آن تا قرن ها در دسترس خواهد بود.
    2- سابقه بي خطر بودن آن برتر از ساير منابع عمده انرژي است.
    3- مصرف آن هيچ آلودگي واقعي ايجاد نمي كند.
    4- استفاده از منابع با ارزش سوخت هاي فسيلي را براي نسل هاي ديگر حفظ مي كند.
    5- هزينه هاي مربوط به آن قابل رقابت و همچنان در حال كاهش است.
    6- پسماندهاي آن را مي توان براي مدت زيادي بدون خطر كنترل كرد.

     

     

     

     

     

     

     

    ليگ مبين

    football@mobin-group.com 

    برنامۀ هفتۀ هشتم لیگ

    استقلال اهواز -- پیروزی تهران
    سپاهان اصفهان -- ابومسلم خراسان
    اینتر میلان -- کالیاری
    امپولی -- آ اس رم
    سیه نا -- میلان

    توضیح : تمامی بازی ها یکشنبه 29 بهمن ماه ( 18 فوریه 2007 ) برگزار می شوند.
    مهلت ارسال پیش بینی ها تا ساعت 12 ظهر یکشنبه 29 بهمن ماه خواهد بود.
     

    *****

    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

    *****

    براي مشاهده نتايج لیگ مبین تا پایان هفته ششم اینجا را کلیک کنید

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     گروه اینترنتی مشکان