Text Link Ads

 

 

 

683

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 683 :: سه شنبه 15 اسفند 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

جزئیاتی از گزارش هیات تحقیق 3 نفره ماجرای فرار جزایری

سلام
با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتم در همين «سخن مبين» بهش پرداخته بشه:

با گذشت چند روز از تقدیم گزارش هیات 3 نفره ویژه رییس قوه قضاییه برای بررسی ماجرای فرار شهرام جزایری، به تدریج اخبار جدیدی از این گزارش، منتشر می شود.
در این گزارش آمده است: قاضی حسین زاده که از طرف الیاس محمودی، رییس مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان امین اموال شهرام جزایری منصوب شده بود، از نزدیکان الیاس محمودی بوده و از طرف شهرام جزایری به سمت رییس هیات مدیره تعدادی از شرکتهای وی منصوب شده بود. در روزهای اخیر خبر فعالیت شرکتهای شهرام جزایری عرب با وجود حضور وی در زندان تایید و منتشر شده بود.
در گزارش هیات ویژه 3 نفره رییس قوه قضاییه آمده است : سه شنبه اول اسفند ماه پس از اینکه شهرام جزایری به بهانه دوش گرفتن در خانه شخصی اش از ماموران جدا می شود و باز نمی گردد، مسوولان مرتبط با پرونده وی به تصور اینکه وی باز خواهد گشت، از اعلام ماجرا خودداری می کنند و رییس زندان اوین نیز کارت ورود شهرام جزایری در روز سه شنبه را امضا می کند اما با گذشت 30 ساعت از باز نگشتن وی، ماجرا افشا می شود و به این ترتیب، جزایری 30 ساعت برای تمهید فرار و یا اختفا فرصت داشته است.
دو روز پيش آیت الله شاهرودی آقایان الیاس محمودی، قاضی حسین زاده، رییس زندان اوین و قاضی دیگر پرونده وی را عزل و دستور داد دادسرای انتظامی قضات و دادسرای کارکنان دولت فوراً به اتهامات این 4 نفر با فوریت و دقت و قاطعیت و رعایت عدل و انصاف رسیدگی کنند.

همچنين طبق اخبار رسيده، مسئولان سابق برخي نهادهاي حكومتي (مثل منطقه آزاد كيش) يا نهادهاي شبه حكومتي (مانند: سازمان عمران كرمان) به خود جرات داده و درحين زنداني بودن اين مفسداقتصادي با او در فعاليتي اقتصادي مشاركت كنند!

راستي در مورد وضعيت دوست خوبمون آقا ايمان (گير3پيچ) بايد بگم، به جز خبري که ديروز نوشتم خبري جديدي ندارم. فقط ديروز يکي از دوستان گروه که در همدان هستند زحمت کشيده و از بيمارستانهاي اين شهر پرس و جو کرده بودند که موثق ترين جوابي که گرفتيم اين بود که يکي از مسئولين بيمارستاني در همدان اعلام کرد يک جوان تهراني تصادف کرده بود که پريروز به تهران منتقل شده. اين شخص نتونست خبري دقيقي از وضعيت جسماني و يا اسم اين فردي که تصادف کرده بگه.
اگر خبر جديدي شد، حتما در روزانه اعلام مي کنم ... فقط دعا کنيد.

باقي بقايتان


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (682) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • جزئیاتی از گزارش هیات تحقیق 3 نفره ماجرای فرار جزایری
  • زیباترین متروهای جهان
  • معرفي و دانلود فيلم: پاهاي شاد
  • آلبوم جدید و بسیار زیبای Erik Segerstedt به نام A Different Shade
  • آهنگ زيبای داريوش و كيانوش به نام بگو اشتباهي ديدم
  • TradeTrakker v2.74.2857 نرم افزاری مدیریتی برای امور مالی شما
  • تصویر برداری مخفیانه از طريق موبايل
  • كلك براي مژه ها
  • آرمانخواهي و قوه قضاييه
  • خاموشی سوره
  • اثباتي ديگر بر ساختگي بودن 11 سپتامبر
  • اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها ، بدن مسافران را اسکن می‌کنند
  • اثر شفابخش موسيقي
  • شوخي با حافظ
  • مسموميت غذايي
  • يوناني هاي خوش تيپ، ايراني هاي وحشي !
  • سند چشم‌انداز، همایش و باقی قضایا
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

زیباترین متروهای جهان
وبلاگ يک شهردار
قابل توجه آقاي قاليباف!
وب سایت رسمی گردشگری ایران
با کلیک روی هر استان میتوانید اطلاعات جامعی از آن بدست آورید
مجله الکترونيکي حسينيه سيدالشهدا - شماره 46 - شانزده صفر

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

فرمانده بازنشسته ارتش آمريكا: كماندوهاي آمريكا و اسرائيل به مخالفان مسلح ايران كمك كرده‌اند

يكي از فرماندهان بازنشسته ارتش آمريكا با اعلام آنكه كشورش به همراه اسرائيل مقابله با ايران را آغاز كرده‌اند گفت: «كماندوهاي آمريكا و اسرائيل از سال 2004 به مخالفان مسلح ايران كمك كرده‌اند.»
يكي از سخنگويان كاخ سفيد امروز در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فايننشال تاميز درباره گزارش‌هاي اخير از احتمال حمله نظامي‌ آمريكا به ايران گفت: «رئيس جمهور، وزير امورخارجه و وزير دفاع بارها اعلام كرده‌اند ما به دنبال بهانه براي جنگ با ايران نبوده و تمايلي به جنگ با اين كشور نداريم.»
به نوشته اين روزنامه، ديگر ديپلمات‌هاي آمريكايي نيز تاكيد دارند اعزام ناو هواپيمابر جديد آمريكا به خليج فارس تنها براي تقويت ديپلماسي بوده و انگيزه‌اي براي گسترش جنگ عراق وجود ندارد.
مقامات واشنگتن با اعلام كمك ايران به افراد مسلح عراقي، تاكيد دارند مسئله كمك هاي نظامي عليه نيروهاي آمريكايي در عراق نيز تنها در داخل عراق مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
اين مقاله در ادامه به نقل از هري ريد، رئيس دموكرات مجلس سناي آمريكا مي‌افزايد: «رئيس جمهور اختياري براي آغاز حمله به ايران بدون تاييد اوليه كنگره ندارد.»
تحليل‌گران نظامي و امنيتي معتقدند مطرح شدن ايران در صدر ليست تهديدات عليه آمريكا در موقعيت كنوني به دليل سياست اسرائيل در اين زمينه است كه مدت‌ها پيش از حمله آمريكا به عراق، ايران را در صدر اهداف امنيتي خود قرار داده بود.
اين روزنامه به نقل از سام گاردينر، از فرماندهان بازنشسته نيروي هوايي ارتش آمريكا مدعي است مقابله با ايران اكنون آغاز شده است و كماندوهاي آمريكا و اسرائيل از سال 2004 به ايران رسوخ كرده و كمك‌هاي پنهاني را براي مخالفان مسلح ضدحكومت در ايران تامين كرده‌اند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

پاهاي شاد
Happy Feet

کارگردان: جورج ميلر. فيلمنامه: وارن کولمن، جان کوله، جورج ميلر، جودي موريس. موسيقي: جان پاول. تدوين: کريستين گازل. طراح صحنه: مارک سکستون. صداپيشه ها: اليجا وود[مامبل]، بريتاني مورفي[گلوريا]، هيو جکمن[ممفيس]، هوگو ويوينگ[نوا]، نيکول کيدمن[نورما جين]، رابين ويليامز[رامون/لاوليس]، جان سانچز[لومباردو]، کارلوس الزارکي[نستور]، لومباردو بويار[رائول]، جف گارسيا[رينالدو]. ١٠٩ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ استراليا، آمريکا. نامزد اسکار بهترين فيلم انيميشن، برنده جايزه بهترين انيميشن از انجمن منتقدان دالاس فورت ورث، نامزد گلدن گلاب بهترين آواز و بهترني انيميشن سال، برنده جايزه بهترين موسيقي از مراسم گلدن تريلر، برنده جايزه بهترين انيميششن از انجمن منتقدان نيويورک، برنده جايزه بهترين انيميشن از انجمن منتقدان تورنتو، برنده جايزه بهترين انيميشن از انجمن منتقدان واشنگتن دي سي و....
ممفيس و نورما جين- از نژاد پنگوئن هاي امپراطور که جفت خود را از راه آواز خواندن پيدا مي کنند- صاحب کودکي به نام مامبل مي شوند. مامبل نه تنها از نظر ظاهر با ديگر پنگوئن ها تفاوت دارد، بلکه فاقد قدرت آوازخواني است. همين امر زمينه ساز بيگانگي وي ميان همسن و سال هايش مي شود. ممفيس از اين بابت خود را سرزنش مي کند، چون به هنگام راهپيمايي در شب قطبي- که مراقبت از تخم به وي محول شده بود- آن را يک بار انداخته و مي پندارد همين اتفاق باعث ناقص به دنيا آمدن فرزندش شده است. اما زماني که مامبل در مي يابد داراي استعداد و قدرتي بي نظير در رقص پا است از قبيله رانده مي شود. چون بزرگان قبيله تاب تحمل يک پنگوئن رقاص اما بد صدا را ندارند. ولي مامبل تصميم دارد با کمک دوستان تازه اي که يافته به قبيله بازگشته و دل محبوبش گلوريا را به دست آورد.

چرا بايد ديد؟
انيميشن ٨٥ ميليون دلاري جورج ميلر که تا اين لحظه نزديک به ٢٠٠ ميلون دلار درآمد داشته و نه فقط کودکان، بلکه بزرگسالان را با پيام حفظ محيط زيست خود در آستانه جدي تر شدن خطر گرمايش روزافزون کره زمين مجذوب خود کند. يک مجموعه منسجم از رقص و آواز که براي کامل تر شدن آن از هيچ کوششي فرو گذاري نشده است. هيو جکمن، نيکول کيدمن و بريتاني مورفي قسمت هاي آوازي مربوطه را خود اجرا کرده اند تا استعداد خود را در اين زمينه نيز به معرض نمايش بگذارند. از ساويون گلوور مشهورترين رقصنده هاي امروز براي طراحي حرکات موزون! مربوط به مامبل دعوت شده و از همه کساني که دست اندرکار طراحي فيلم بوده اند، خواسته شده تا فيلم هاي مربوط به زندگي پنگوئن هاي امپراطور-توليد نشنال جئوگرافي- را با دقت تماشا کنند.
دکتر جورج ميلر متولد ١٩٤٥ استراليا در ١٩٧٩ با فيلم مکس ديوانه به شهرتي عالمگير دست يافت. اين فيلم که مل گيبسون را نيز به يک ستاره گران قيمت تبديل کرد، بعدها با دو قسمت ديگر در سال هاي ١٩٨١ و ١٩٨٥ توسط خود ميلر دنبال شد. ميلر در ١٩٨٧ با ساخت جادوگران ايست ويک و سپس روغن لورنزو توانست دنياي فانتزي خود را غنا بخشيده و در ١٩٩٨ با فيلم بيب براي تکميل کردن اين وضعيت به دنياي انيميشن پا گذاشت. بيب انقلابي در زمينه انيميشن بود و به همراه داستان اسباب بازي جايگاهي رفيع در تاريخ فيلم هاي انيميشن به دست اورد. و صد البته که جورج ميلر و فيلمش را نامزد چند اسکار کرد. اما توفيق بيب باعث نشد تا ميلر پرکاري پيشه کند، برعکس از آن زمان تا امروز غير از پاهاي شاد فيلم ديگري کارگرداني نکرده، که نشان از موقعيت سنجي وي براي حفظ مقام به دست آمده دارد. يقيناً پاهاي شاد با دقت فوق العاده اش در زمينه داستان خود، پيام امروزي اش که به شکلي منطقي و قابل قبول آن را در طول فيلم گسترش مي دهد و قالب موزيکالش تا سال هاي سال در ذهن تماشاگرانش خواهد ماند. البته با توجه به حرکت هاي تبليغاتي جورج بوش در زمينه حفظ محيط زيست[براي اين که از ال گور عقب نماند!] و تبديل مسئله گرمايش تدريجي زمين به موضوع روز بعيد نيست که پاهاي شاد در کسب اسکار بهترين انيميشن سال رقباي خود را کنار بزند، که همين امر نيز مي تواند زمينه ساز درآمدهاي بيشتر از راه پخش ويديويي آن و کسب جايگاهي جدي تر براي اين فيلم شود. عجالتاً تا چند هفته ديگر که نتايج اسکار اعلام خواهد شد، با پاهاي شاد دقايق خوشي را براي خود و خانواده تان فراهم کنيد!
ژانر: انيميشن، ماجرايي، کمدي، خانوادگي، موسيقي. .

دانلود فيلم
این فیلم را می توانید از طریق لینکهای زیر دانلود کنید

سرور  بک
http://rapidshare.com/files/10474393/Delai...em.ru.part1.rar
http://rapidshare.com/files/10474447/Delai...em.ru.part2.rar
http://rapidshare.com/files/10474386/Delai...em.ru.part3.rar
http://rapidshare.com/files/10474460/Delai...em.ru.part4.rar
http://rapidshare.com/files/10474440/Delai...em.ru.part5.rar
http://rapidshare.com/files/10474445/Delai...em.ru.part6.rar
http://rapidshare.com/files/10474452/Delai...em.ru.part7.rar
http://rapidshare.com/files/10473144/Delai...em.ru.part8.rar

سرور 2
http://www.filefactory.com/file/09d7cd
http://www.filefactory.com/file/5d85aa/
http://www.filefactory.com/file/fab1d4/
http://www.filefactory.com/file/f1c0aa/
http://www.filefactory.com/file/c58e58/
http://www.filefactory.com/file/dbd609/
http://www.filefactory.com/file/2fb33a/
http://www.filefactory.com/file/2fb33a/
http://www.filefactory.com/file/5a3f93/

سرور 3
http://rapidshare.com/files/4849194/Delay_...P.NET.part1.rar
http://rapidshare.com/files/4849328/Delay_...P.NET.part2.rar
http://rapidshare.com/files/4849458/Delay_...P.NET.part3.rar
http://rapidshare.com/files/4850257/Delay_...P.NET.part4.rar
http://rapidshare.com/files/4850229/Delay_...P.NET.part5.rar
http://rapidshare.com/files/4850366/Delay_...P.NET.part6.rar
http://rapidshare.com/files/4850478/Delay_...P.NET.part7.rar
http://rapidshare.com/files/4849063/Delay_...P.NET.part8.rar

سرور 4
http://ifolder.ru/506372
http://ifolder.ru/506366
http://ifolder.ru/506367
http://ifolder.ru/506368
http://ifolder.ru/506369
http://ifolder.ru/506370
http://ifolder.ru/506371
http://ifolder.ru/506373
 


راهنمای دانلود

بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سای ت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انته ای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید رو ی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر ر سید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: انگليسي

A Different Shade
باصداي Erik Segerstedt

آلبوم جدید و بسیار زیبای Erik Segerstedt به نام A Different Shade . با 2 کیفیت

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيبای داريوش و كيانوش
به نام بگو اشتباهي ديدم

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

TradeTrakker v2.74.2857 نرم افزاری مدیریتی برای امور مالی شما

 

شاید شما هم در دسته افرادی می باشید که در پایان هر روز در محاسبه خرج روزانه خود دچار مشکل می شوید. خرج روزانه با درآمدتان سازگار نیست و حساب ها به صورت نامرتب رسیدگی می شود. برای جلوگیری و حل چنین مشکلاتی در حسابرسی شما می توانید از نرم افزار های حسابداری مختلفی استفاده نمایید. نرم افزاری را به شما در این مطلب معرفی می کنیم در واقع وضیفه آن مدیریت و نظارت بر امور مالی روزانه می باشد .

TradeTrakker نام نرم افزاری مدیریتی برای امور مالی شما می باشد. به کمک این نرم افزار شما می توانید بر مقدار خرج و هزینه های روزانه نظارت و رسیدگی داشته باشید. در واقع این ابزار یک نوع نرم افزار حسابداری ساده می باشد که به کمک آن می توان به حسابرسی امور مالی رسید.

شما با وارد نمودن موجودی و نقدینگی خود در برنامه و همچنین خرج های روزانه و یا وجه های دریافتی به کمک ابزار های برنامه اقدام به حسابرسی می کنید و در پایان هر روز برنامه گزارش روزانه را در اختیار شما قرار می دهد.

 

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نظارت بر امور مالی روزانه و ماهیانه

- به روز رسانی خودکار اطلاعات توسط نرم افزار در زمان های مشخص شده

- پشتیبانی از مقدارهای مالی و واحد های پولی اروپایی و آسیایی

- ارائه گزارش های دقیق توسط نرم افزار به صورت روزانه ، هفتگی و ماهیانه

- دارای ابزار جادویی ( Wizard ) برای وارد نمودن اطلاعات به برنامه

- قابلیت نمایش 50 ستون در هر صفحه

- قابلیت نگهداری اطلاعات کارت های اعتباری

و بیش از صد ها امکان دیگر

 

جزئیات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

  دانلود کنید نسخه  2.74.2857 را با حجم 1.28 مگابایت
  تصویری از محیط نرم افزار
  English Explanations


براي دريافت کرک اينجا و يا اينجا را کليک کنيد


 

دنیای موبایل

Hide Me Cam

تصویر برداری مخفیانه از طريق موبايل

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: reza-2006

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه

از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه
دارم من از فراقش در دیده صد علامت
هر چند کآزمودم از وی نبود سودم
پرسیدم از طبیبی احوال دوست گفتا
گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم
حافظ چو طالب آمد جامی به جان شیرین

 

انی رایت دهرا من هجرک القیامه
لیست دموع عینی هذا لنا العلامه
من جرب المجرب حلت به الندامه
فی بعدها عذاب فی قربها السلامه
و الله ما راینا حبا بلا ملامه
حتی یذوق منه کاسا من الکرامه

 

 
 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

لا یسلم احد من الذنوب حتی یخزن لسانه
هیچ كس از گناهان سالم نمی ماند ، مگر اینكه زبانش را نگه دارد.
امام محمد باقر (ع)

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

كلك براي مژه ها

مژه ها را ۳ مرتبه فر كنيد. نزديك به ريشه ها - وسط مژه ها و نزديك به ريشه و هر بار فر مژه را براي ۵ ثانيه نگهداريد. البته خانمهاي با موي فر احتياج به اين كار ندارند.
يك لايه از ريمل زخيم كننده را روي مژه هاي بالائي بماليد مخصوصا گوشه هاي داخلي چشمها. و اجازه دهيد براي ۳۰ ثانيه خشك شود.
يك لايه ريمل مخصوص بلند كردن مژه ها را از ريشه تا نوك مژه ها بزنيد.
۴- همنطور كه هنوز ريمل خيس است يك دست از ريمل سياه كه به مژه ها حالت ضخامت ميدهند به تمام مژه ها بماليد.ولي توجهتان بيشتر به ريشه ها باشد. خيلي با دقت و ضريف سعي كنيد كه خط اصلي مژه را تيره تر كنيد.
۵- قبل از اينكه ريمل كاملا خشك شود اضافيهاي انرا از روي مژه ها برداريد.
۶-قسمت پائين مژه ها را با ريمل مخصوص بلند كننده بصورتي كه براش ريمل را بصورت افقي نگه داشته ايد بماليد. و دوباره اضافه ريملها را پاك كنيد.
۷- با يك مداد نوك نازك يا با پودر سايه چشم و براش خودش بين ريشه مژه ها بصورت نقطه بكشيد اين نقطه ها بايد كملا تميز باشند تا حالت خود را روي مژه ها نشان دهند

ادامه دارد...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

پایان و فرجام گلبانگ انالحق جمشیدروشن است:

مردمان در غوغا و لوله می افتند که کافری پیدا شده است و همان می کنند که با عین القضات و سهروردی و حلاج کردند.
دینمداران و متولیان دین با آن که از ترس سخنی نمی گویند، اما فتوای خویش را صادر می کنند:
همه موبدان سر فگنده نگون
چرا کس نیارست گفتن که چون
هر آن کس ز درگاه برگشت روی
نماند به پیشش یکی نامجوی
پس رهبران و سرداران و موبدان ایران سر به طغیان بر می دارند و برای نابودی جمشید رو به بیگانگان نهاده و از تازیان دشمن خو و مار بر دوش یاری می جویند:
سواران ایران همه شاهجوی
نهادند یکسر به ضحاک روی
به شاهی بر او آفرین خواندند
ورا شاه ایران زمین خواندند.

ادامه دارد ...

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

ازدواج برای هیچ چیز که خوب نباشد ، برای پراکنده کردن دوستان از اطراف آدم بسیار خوب و می توان گفت تنها چاره است شدول

*******
اگر تنهائی می ترسید ، هرگز ازدواج نکنید آنتوان چخوف

**********************

دوک دونو رنوآ ، سیاستمدار فرانسوی ، که زنش فوت کرده بود با کنتس دوروشفور که شوهر نداشت دوستی صمیمانه ای بهم زده بود و تمام شبها را در خانه او می گذرانید . روزی یکی از دوستان به او گفت : به عقیده من برای اینکه مجبور نباشید هر شب این راه دور را تا خانه کنتس طی کنید خوب است با او ازدواج کنید
دوک جواب داد : ولی آنوقت شبها را چگونه و کجا بگذرانم ؟

*******************

اشخاص راست و درست زود ازدواج می کنند ، اشخاص عاقل هرگز ازدواج نمی کنند
جان ری

هر کسی یک بار در زندگی اش مرتکب حماقت می شود ولی ازدواج حماقتی است که باید تمام عمر سرگرم ارتکاب آن باشد . ویلیام کنگرو

*******************

مردی شماره تلفن اداره پلیس را گرفت و گفت : من همان کسی هستم که دو روز قبل برای پیدا کردن زنم از شما کمک خواستم
درست است . خوب حالا چه فرمایشی دارید ؟
هیچ قربان ، می خواستم خواهش کنم دیگر دنبال او نگردید
خوب ، الحمد الله . لابد خانمتان برگشته است ؟
نه خیر ، او بر نگشته است ولی عقل من بر گشته  

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
info@moshkan.com

سه شنبه: يادي از شهيدان

مي‌گفت: كربلا را مي‌بينم،
امام حسين (ع) را مي‌بينم

در اطلاعات لشكر خدمت مي‌كردم. چهل و هشت ساعت قبل از عمليات از طرف اطلاعات بنا به درخواست شهيد اصغر خنكدار مامور به گردان امام محمد باقر (ع) شدم. شب عمليات با قايق فرماندهي گردان به سوي خط مقدم عراق حركت كرديم. قبل از ما برو بچه‌هاي غواصي گردان امام محمد باقر و يارسول از هشت معبر تحت عنوان موج يك وارد عمل شدند. با اولين درگيري كه به وجود آمد، قايق‌هاي «موج دو» كه شامل نيروهاي پياده‌ي گردان‌هاي امام محمد باقر (ع) و يا رسول الله بود، به خط دشمن زدند. قبل از حركت شهيد اصغر رفت كنار رود و به آب نگاه كرد و برگشت. احتمالاً خواست ببيند شرايط مناسب است يا نه. به ياد صحنه‌ي وداع شهيد خنكدار و بلباسي افتادم در آن وداع سخت هم ديگر را به آغوش كشيدند؛ آن قدر زجه ‌زدند كه من تا به آن روز چنين صحنه‌اي را نديده بودم. از آن جمع شايد ده نفري شهيد شده باشند. وداع آن‌ها تاثير ژرفي بر نيروها گذاشت. دو ساعتي مراسم وداع به طول انجاميده بود. حالا كه او را آن‌قدر متفكرانه مي‌ديدم به دلم برات كرد كه او به جمع شهدا خواهد پيوست. با دستور حمله توسط فرماندهي لشكر اولين قايقي كه استارت زد، قايق ما بود. هوا سرد بود و بادي كه مي‌وزيد آب را به سرو صورتمان مي‌پاشيد. چنين شرايط سختي تا آن روز براي‌مان اتفاق نيفتاده بود. عمليات‌هاي آبي گذشته داراي چنين امواج خروشاني نبود. اگر داخل آب مي‌افتاديم طعمه‌ي كوسه‌ها مي‌شديم و يا سر از دهنه‌ي خليج فارس و كشور كويت درمي‌آورديم. همه‌ي بچه‌ها سخت به قايق چسبيده بودند و ذكر مي‌گفتند. تنها كسي كه ايستاده بود اصغر بود. شروع كرد به صحبت كردن كه بچه‌ها دارم كربلا را مي‌بينم، امام حسين را مي‌بينم. مو تو بدن‌مان سيخ شده بود. با شور خاصي اين جملات از زبانش خارج مي‌شد. هنوز چند متر مانده بود به ساحلي كه عراقي‌ها در آن سنگر گرفته بودند كه تيري به پيشاني خنكدار اصابت كرد. زانو زد و افتاد توي بغلم. خون تمام صورتش را پوشاند. حاج آقا مسرور كه برادر خانم خنكدار بود، چند مرتبه او را صدا زد: «اصغر جان! اصغر جان!» صدايي از اصغر به گوش نمي‌رسيد. قايق‌ ما به ساحل رسيد هنوز تعدادي از بعثي‌ها مقاومت مي‌كردند. دو تير به پشتم اصابت كرد و نارنجكي كه در كنارمان منفجر شد منجر به مجروحيت مجددم گشت. شايد نزديك به پانزده تركش ريز به من اصابت كرد. دست حاج آقا مسرور هم تير خورده بود. يك گلوله به باك قايق خورد و آن را شعله‌ور كرد. چند قايقي كه در آن قسمت بودند آتش گرفتند. قايق ما هم طعمه حريق شد، من ترسم برداشت نكند پيكر مطهر شهيد خنكدار بسوزد. در همين حين عسگري اباذري پيكر او را به قايق ديگري انتقال داد. من رمقي نداشتم. يكي از بچه‌هاي بسيجي دستم را گرفت و به اتفاق هم از قايق نيمه سوخته خارج شديم. جالب اين كه قبل از خارج شدن من، برو بچه‌هاي موج سوم كه گردان مالك اشتر بودند، به خاطر تاريكي شب پا روي من گذاشته و از قايق خارج مي‌شدند.
وقتي هوا روشن شد دستور دادند مجروحان را در اسرع وقت به آن طرف اروند انتقال دهند. انگار همين الان بود وقتي به اسكله خودمان رسيديم سردار شهيد محمدرضا عسگري دستم را گرفت تا من پياده شوم. فيلم آن لحظه‌ي تخليه مجروحين در لشكر بيست و پنج كربلا موجود است. رحمت الله بهرامي آن وقت يك دوربين داشت و فيلم‌برداري مي‌كرد. به او گفتم بيا ما را پياده كن، الان موقع فيلم‌برداري نيست. ولي الان وقتي آن صحنه را از پشت منيتور تلويزيون مي‌بينم تو دلم از او تشكر مي‌كنم كه چنان لحظه‌اي را ثبت كرد .

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 6 وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمِيثَاقَهُ الَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ 7 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ 8 وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ 9

 

ترجمه فارسي مکارم

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه به نماز مى‏ايستيد، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد! و سر و پاها را تا مفصل ( برآمدگى پشت پا) مسح كنيد! و اگر جنب باشيد، خود را بشوييد (و غسل كنيد)! و اگر بيمار يا مسافر باشيد، يا يكى از شما از محل پستى آمده ( قضاى حاجت كرده)، يا با آنان تماس گرفته (و آميزش جنسى كرده‏ايد)، و آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت ( پيشانى) و دستها بكشيد! خداوند نمى‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند; بلكه مى‏خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد; شايد شكر او را بجا آوريد! «6» و به ياد آوريد نعمت خدا را بر شما، و پيمانى را كه با تاكيد از شما گرفت، آن زمان كه گفتيد: س‏خ‏للّهشنيديم و اطاعت كرديم‏»! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد كه خدا، از آنچه درون سينه‏هاست، آگاه است! «7» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! همواره براى خدا قيام كنيد، و از روى عدالت،گواهى دهيد! دشمنى با جمعيتى، شما را به گناه و ترك عدالت نكشاند! عدالت كنيد، كه به پرهيزگارى نزديكتر است! و از (معصيت) خدا بپرهيزيد، كه از آنچه انجام مى‏دهيد، با خبر است! «8» خداوند، به آنها كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، وعده آمرزش و پاداش عظيمى داده است «9»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

neda888888@yahoo.com

سلام،خوب هستید؟
این خبر درسته؟ اولا خدا کنه حقیقت نداشته باشه ولی اگر خدای نکرده حقیقت باشه،وظیفه تمام اعضای گروهه که برای ایمان عزیز دعا کنیم چه با اوخوب باشیم چه بد.به عنوان یه دوست بیایید همه برایش دعا کنیم.بیایید با هم دعای معراج را بخوانیم برای شفای ایمان عزیز،تا هرچه زودتر بهبودی پیدا کنه و به گروه برگرده.
آرزومند شفای تمام بیماران از جمله دوست عزیزمان ایمان

 

 

mamaam110@yahoo.com

فتواى آيت الله گلپايگانى درباره مواد محترقه

استفاده از ترقه و مواد محترقه از مصاديق لهو است و جايز نيست. آيت الله العظمى صافى گلپايگانى در اين استفتاء كه استفاده از ترقه و مواد محترقه با توجه به اينكه آلودگى صوتى و موجب مردم آزارى است، جايز است يا خير؟ اظهارداشته: اين موضوع از مصاديق لهو است و جايز نيست و اگر موجب آزار مردم باشد حرمت آن شديدتراست و از مصاديق اسراف كه حرام است ، نيز هست مانند مراسم چهارشنبه سورى كه همه اين عناوين برآن صدق مى كنند. ايشان درباره تقارن نوروز و ايام سوگوارى اربعين سالار شهيدان(ع) نيز عنوان كرده: واضح است كه مؤمنين و محبين اهل بيت عليهم السلام در ايام محرم و صفر از برگزارى مراسم و تظاهر به اعمالى كه مناسب شأن محب اهل بيت سلام الله عليهم نباشد، خوددارى مى نمايند و مراسم و سيره سوگوارى را حفظ مى نمايند.

 

 

mohammad.pegah@gmail.com

دوره آموزش تخصصي مديريت تبليغات و آسيب شناسي تبليغات در ايران

مركز همايشهاي مجموعه فرهنگي هنري تهران روز سه شنبه 15 اسفنداز ساعت 15 الي 20 دوره آموزش تخصصي مديريت تبليغات و آسيب شناسي تبليغات در ايران برگزار مي شود.
سعيد مير واحدي (كارشناس ارشد استراتژيك سايپا)مدرس اين دوره عناوين زير را تدريس خواهد كرد:
مفاهيم اوليه بازاريابي: (p4، عناصر ترفيعي و تشويقي ، تبليغات به عنوان يكي از اجزاي فعاليت هاي ترفيعي و تشويقي، چرخه عمر محصول )، فرآيند ارتباطات: (عناصر فرآيند ارتباطات ، الگوي مديريت تبليغات ، اهداف تبليغات ، بودجه تبليغات، پيام تبليغات )، مدل , AIDA تكنيك هاي اجراي تبليغ: ( رسانه تبليغ ، ارزيابي اثر بخشي تبليغ )، آزمون هاي اثر بخشي تبليغ، تبليغات اينترنتي، - كارگاه عمومي تبليغات.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر و رزرو با شماره هاي 7-77641125 تماس حاصل نمايندو يا به نشاني:خيابان شريعتي ،روبروي بهار شيراز،مجموعه فرهنگي هنري تهران(سينما ايران)مراجعه نمايند. براي اطلاعات بيشتر اينجا كليك كنيد.

 

 

mohammad.pegah@gmail.com

آرمانخواهي و قوه قضاييه

كنفرانس خبري جامعه اسلامي دانشجويان با عنوان "آرمانخواهي و قوه قضاييه" روز چهارشنبه هفته گذشته
برگزار گردید. دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان به ايراد سخن پرداخت و افزود: دليل حساسيت زياد قوه قضاييه اين است كه عده زيادي از مردم با اين دستگاه در ارتباط هستند و اين دستگاه در اجراي عدالت نقش زيادي دارد.
وي تأكيد كرد: اگر مسئولان قوه قضاييه شخصاً از فساد مبرا بودند رسيدگي به مفاسد خيلي سهل تر بود، ولي متأسفانه مسئولان ارشد قوه قضاييه نيز امروز به فساد آلوده شده‌اند و مي‌گويند كه ديگر آن قدر فساد زياد شده است كه ما به پرونده‌هاي زير 50 ميليون تومان رسيدگي نمي‌كنيم.
اين فعال دانشجويي گفت: چرا قاضي پرونده موسسه فرهنگ و توسعه بعد از اعلام حكم بستن حساب بانك موسسه شخصاً يك ميليارد تومان از حساب اين موسسه برداشت مي‌كند. دليل اين كه آقاي رازيني رئيس ديوان عدالت اداري نمي‌گذارد به اين پرونده رسيدگي شود ارتباط خانوادگي وي با قاضي ربيعي مسئول رسيدگي به اين پرونده است كه اگر پشت پرده اين پرونده افشا شود آبروي آقاي رايزني هم مي‌رود. چطور است كه آقاي رايزني با چنين پيشينه‌اي در انتخابات مجلس خبرگان كانديدا شده، راي مي‌آورد و حالا مي‌خواهد براي رهبري مملكت تصميم بگيرد.
دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان به پرونده زمين خواري دستگاه‌ها و مسئولان دولتي در سيرجان اشاره كرده و بيان داشت: در جايي كه يك طلبه عدالت خواهد آمده و دست مفسدان اقتصادي را رو كرده است قوه قضائيه به جاي برخورد با مفسدان با اين طلبه برخورد كرده و ضمن صدور راي زندان براي وي اقدام به اجراي آن هم كرده است.
وي خطاب به احزاب نيز تاكيد كرد: همچنين به احزاب كه يا داعيه حقوق مردم را دارند و يا داعيه آزادي مردم را اعلام مي‌كنم كه ما ديده‌ايم كه اگر مردم ما از فقر و گرسنگي بميرند هم براي احزاب مهم نيست و احزاب فقط از مردم راي مي خواهند. اگر قرار است روال اينگونه ادامه يابد ما با مردم و دانشجويان ريز و دقيق صحبت خواهيم كرد و تكليف‌ها را مشخص خواهيم كرد.

 

 
bidari57@yahoo.com

خاموشی سوره

«خاموشی» چراغ « سوره » را خاموش کرد. این را که می نویسم نه تحت فشار هوادار سوره و نه مطلبی برای رفع مسئولیت است. از همان زمان که بنیانیان دستور به توقف سوره داد در صدد نوشتن مطلبی بودم اما واقعیت این است که نمی دانستم چه بنویسم. از چه بنالم و از که ... نه اینکه «سوره» بی عیب بود و «وحید جلیلی» حق مطلق ، اما خدا را آقای خاموشی! خدا را آقای بنیانیان ! روا بود که یکی از معدود تریبون های بچه حزب اللهی های عدالتخواه اینگونه به محاق توقیف رود؟!
به راستی جرم سوره چه بود؟ جز اینکه ابوذر وار ، با ادبیات بچه های انقلاب و از منظر تفکر امام (ره) و رهبری به نقد دستگاه ها و مدیران نظام می پرداخت؟ آیا روا بود به جرم نقد سطحی نگری و سیاسی کاری حاکم بر برخی برنامه های صدا و سیما ، یادگار سید مرتضی آوینی اینگونه به مسلخ برده شود؟
چگونه روزنامه «تهران امروز» که عالم و آدم آگاهند صاحب امتیاز آن سازمان تبلیغات بوده ، بی سر و صدا به پرویز اسماعیلی - مدیر عامل خبرگزاری مهر - واگذار می شود و خروار خروار پول بی زبان تبلیغات اسلامی(!) برای آن هزینه می شود تا نویسندگان سابق روزنامه های زنجیره ای در آن علیه دولت مورد تایید رهبری قلمفرسایی کنند ، اما آنگاه که بچه حزب اللهی های سوره ، یک قلم نقد بحق از برخی دستگاه ها می کنند اینگونه توسط اعاظم تبلیغات اسلامی رو به قبله شده و از آن بدتر به سوء استفاده از مقدسات متهم می گردند؟! آقای خاموشی این تذهبون...

 

 

hiwa20062002@yahoo.com

يه کبوتر هميشه بايد عشق پرواز داشته باشه ، وگرنه اسير ميشه
يه قناري بايد به خوش آوازيش ايمان داشته باشه وگرنه ساکت ميشه
يه لب هميشه بايد توش خنده باشه وگرنه زود پير ميشه
يه صورت هميشه بايد شاد باشه وگرنه به دل هيچ کس نمي چسبه
دفتر نقاشي بايد خط خطي باشه وگرنه با کاغذ سفيد فرقي نداره
يه جاده بايد انتها داشته باشه وگرنه مثل يه کلاف سردرگمه
يه قلب پاک هميشه بايد به يه نفر ايمان داشته باشه وگرنه فاسد ميشه
يه ديوار بايد به يه تير تکيه کنه وگرنه ميريزه
يه چشم اشک آلود ، يه دل غم آلود ،
يه کبوتر عاشق ، يه قناري خوش آواز ،
يه لب خندون ،يه صورت شاد ،
يه جاده با انتها ، يه دفتر نقاشي ،
يه قلب پاک، يه ديوار استوار ،
فقط يه جا معني داره ،
جائي که چشماي اشک آلودت رو من پاک کنم ، دل غم آلودت رو من شاد کنم ،
جفت کبوتر عاشقي مثل من باشي ، شنونده آواز قشنگت من باشم ،
لباي کوچيکت رو من خندون کنم ،نقاش دفتر خاطرات من باشم ،
پاکي قلبت رو با سلامت عشقم معني کنم ،
و فقط از اينکه به من تکيه مي کني احساس مسئوليتم بيشتر ميشه

هيوا از كوردستان عراق

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

اثباتي ديگر بر ساختگي بودن 11 سپتامبر

در بخش آرشيو شبکه تلويزيوني BBC World، فيلم آرشيو روز يازدهم سپتامبر سال 2001، اين شبکه خبري موجود است، که در آن فيلم، در بازه زماني 16:57 تا 17:36 بعدازظهر اين شبکه تلويزيوني از فروريختن ساختمان WTC7 (همان Salomon Brothers) به طور مستقيم در ساعت 17:07، گزارش تهيه ميکند و در پشت سر گزارشگر اين شبکه، فرو ريختن ساختمان به وضوح به نمايش در مي آيد، غافل از اينکه اين ساختمان، دقيقا در ساعت 17:20 فرو ريخته است! بنابراين آن شبکه اين خبر و فيلم مستقيم! آنرا حدود بيست دقيقه زودتر نشان داده است!
در حاليکه سران آمريکا، در طول اين شش سال يازده سپتامبر را توجيه گر حمله به خاورميانه و کشتار مسلمانان قرار داده اند، سند جديدي مبني بر اينکه اين حادثه ساخته و پرداخته خود آمريکايي ها بوده است، در اينترنت منتشر شده است.
به گزارش سايت موعود، در سايت آرشيو (archive.org) که آرشيو رسانه ها و سايت هاي اينترنتي را منتشر ميکند، در بخش آرشيو شبکه تلويزيوني BBC World، فيلم آرشيو روز يازدهم سپتامبر سال 2001، اين شبکه خبري موجود است، که در آن فيلم، در بازه زماني 16:57 تا 17:36 بعدازظهر اين شبکه تلويزيوني از فروريختن ساختمان WTC7 (همان Salomon Brothers) به طور مستقيم در ساعت 17:07، گزارش تهيه ميکند و در پشت سر گزارشگر اين شبکه، فرو ريختن ساختمان به وضوح به نمايش در مي آيد، غافل از اينکه اين ساختمان، دقيقا در ساعت 17:20 فرو ريخته است! بنابراين آن شبکه اين خبر و فيلم مستقيم! آنرا حدود بيست دقيقه زودتر نشان داده است!
بر اساس اين سند، شکي باقي نمي ماند، که فيلم فرو ريختن اين ساختمان ساختگي بوده و مدتي قبل از حادثه در اختيار اين شبکه قرار گرفته است.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها ، بدن مسافران را اسکن می‌کنند

نگرانی از 11 سپتامبر همچنان در میان جامعه آمریکا ادامه دارد و هر چند وقت یک بار ، اخبار جالبی در مورد آن منتشر می‌شود، در مقاله‌ای که در تاریخ 23 فوریه در نیویوررک تایمز به چاپ رسیده و امروز لینک آن را در اینجا دیدم ، مطلب جالبی دیده می‌شود:
به تازگی استفاده آزمایشی از نسل جدیدی از اسکن‌‌‌کننده‌های بدن انسان در فردوگاه‌های آمریکا ، شروع شده است ، فردوگاه فونیکس ، نخستین فرودگاهی است است که به این اسکنرها مجهز شده است و در مرحله بعد فرودگاه‌های لوس آنجلس و نیویورک هم از این اسکنر خاص استفاده می‌کنند.
اما ویژگی این اسکنرهای جدید این است که می‌توانند به زیر لباس مسافران نفوذ کنند و به این ترتیب تصویر برهنه‌ای از آنها ایجاد کنند و با دقت قابل ملاحظه‌ای وجود اسلحه ، بمب یا مواد منفجره مایع را مشخص کنند.
در حال حاضر استفاده از این اسکنر مرحله آزمایشی خود را طی می‌کند و فقط در مورد مسافران داوطلب انجام می‌شود ، به دو دلیل:
- مشخص شود که این اسکنرها آنقدر قابل اعتماد هستند که بتوانند جایگزین روش‌های سنتی بازرسی مسافران بشوند یا نه.
- مقامات امنیتی از واکنش‌های منفی مسافران نسبت به این وسیله ، مطلع شوند.
مقامات امنیتی ایالات متحده می‌گویند که تصاویری که این وسیله ایجاد می‌کند ، از نگاه عموم دور نگه داشته می‌شود و به علاوه این وسیله از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که تصاویر را مات می‌کند تا تصاویر وضوحی فقط به اندازه کشف موارد امنیتی داشته باشند.
کنت جنسون 64 ساله که نخستین فردی بود که داوطلب استفاده از این وسیله شد می‌گوید که وی ایمپلنت‌هایی از جنس تیتانیوم در هر دو بازو و زانوی خود داشته که باعث شده حس‌گرهای این اسکنر ، زنگ هشدار را به صدا درآورند. با این حال آقای جانسون این اسکنر را روش ساده و خوبی برای بازرسی می‌داند.
در همین حال یک خانم مشاور بهداشت روان ، این وسیله را موردی برای نقض حقوق مسافران می‌داند و ترجیح می‌دهد به طور فیزیکی بازرسی شود.
این اسکنر 110 هزار دلار قیمت دارد و مقامات امنیتی می‌گویند از آن فقط به منظور بازرسی ثانویه و در مواردی که در بازرسی اولیه مسافران پس از عبور از حس‌گرهای فلز ، به موردی مشکوک شوند ، استفاده خواهند کرد. این اسکنرها سال بعد در فرودگاه لوس آنجلس و فرودگاه جان اف کندی نیویورک نصب خواهند شد.

دکتر عليرضا مجيدي

 

 

helia_k48@yahoo.com

لغات و اصطلاحات انگلیسی (2)

سلام دوستان :
سری دوم لغات و اصطلاحات انگلیسی را خدمتتون تقدیم می کنم در حالیکه هر لحظه شفا وسلامتی دوست عزیز مان آقا ایمان را از خدا می خواهم به امید روزیکه مجددا شاهد ایمیلشون در روزانه باشیم دعا یادمون نرود .
succeed موفق شدن
succession ترتیب-توالی
substract تفریق کردن

despite=in spite of علیرغم

faith ایمان
سنکوب faint
fate سرنوشت
fade محو شدن

so am i من هم همینطور

labile ناپایدار
مستعد به liable to
labial مربوط به لب

as soon as به محض اینکه

spit تف کردن
split جدا کردن
splint آتل
تخم مرغ نیمرو one sided fried egg

ریختن ارادیpour
ریختن غیر ارادیspill

خدا یارتون هلیا تا بعد

 

 

nadja_mirghasemi@yahoo.sem

Salam dostan!
"Har koja ke bashi aseman hamin range"
Dar shomare diroz, dosti nakhaste ba zabantalkhi be
Iranihaye dar gorbat knayahhayi zadeh bod.
"havay "biganehyi" ro ke tanafos mikonim motaleg be ma
ensanhast va ba drayat va tavanmandihamon mofed
bodanemon ro be esbat resondim. Na tohin shodim va na
ezafe bodim. Az meliyat va dinemon ham ba eftekahar
yad kardim va khari bodim dar cheshme tang kotah
nazarane "bigane setiz". Ba talash va zahmat faravan
koshidahim ke poli bashim baraye sazandegiha va
fardaye behtar. Hadde agal dar hadde tavanemon"
Etminan dara ke in dost "13" aslan ghaste azar va
ranjandane ma ro nadashtan. Vali gahi bazi az masael
enekashaye kazebi dare. "Bigane setizi" dar hamee
donya vojod dashte va dare. Dar Irane azizemon ham dar
kamale taasof nemonehayi be cheshm mikhore.
In tafakor az gedmate besyar ziyadi ham barkhordare.
Amma havadarane in padide ro gorohhayi kam savad va
vakhorde tashkil midahand.
Parlemane sweed ba shegerde demokraci onha ro azad
gozashte ta tafakorate zeshteshon ro be rahati be
tasvir bekeshand va moarefe ideolozie khodeshon
bashan. Ba in shegerde zebardastane anha hastand ke
morede nefrat va enzejare omom gharar migirand.
Zamane divarha va sarkobha besaramade va marzha
neshangare fasele nist...
Ba samimanetarin drodha nadia

 

 

r3z4_sh@yahoo.com

منيم اذر بايجانم تبريز

اي سر سبز وطن، آذرآبادگان من
از تو جدا يكنفس، مبادا ايران من
روزگارت بر امان، دور از دست گزند
پشت تو بي لرزه باد، همچنان كوه سهند

سرفراز ياور ايران من
پر غرور خاك ستارخان من

آنكه دلش مي زند ، نبض جدايي در باد
با او سخن مي گويم ، تا نگهدارد به ياد

آذرآبادگان من، جان جانان من است
قيمت خون ارس، رگ ايران من است
خانه شمس و زرتشت آبروي ميهن است

چه نزديك تو باشم، چه در غربت غريب و دور...
تو را نمي دهم ز دست، اي مرز عشق و شعر و شور

مگر بي تو مي شود، زمزمه ارس شنيد؟
مگر بي تو مي شود به معناي وطن رسيد؟

سرفراز ياور ايران من
پر غرور خاك ستارخان من


ياشاسين گوزل ايرانيم و انا يوردوم اذربايجانيم تبريز

 

 

salman_yavar@yahoo.com

فقيه آگاه، خطيب بيدارگر
 

خطبه‌هاي بيدارگرانه حضرت آيت الله سيداحمد خاتمي، جان تازه‌اي به كالبد ملت ايران دميد. البته در اين ميان نمازگزاران جمعه تهران بيش از ديگر قشرها از آن بهره بردند، و بر نعمت وجود اين خطيب عزيز، خداوند بزرگ را سپاس گفتند.
فقيه آگاه، در خطبه‌هاي جمعه، گوشه‌اي از پروژه‌توطئه‌هاي ويرانگر يك سال و اند گذشته را بازگو كردند، و بنا بر رسالت امامت خويش به ريشه‌يابي متعهدانه و تيزبينانه مسايل مطرح و حاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي روز پرداختند. نقطه عطف خطبه‌هاي جمعه آيت الله سيداحمد خاتمي، پيرامون سؤالات آزمون معلمان بود كه توهين و اهانت نسبت به ساحت مقدس پيامبر اكرم صلي‌الله عليه و آله و سلم در آن بروز داشت. اما شيوه خطيب بيدارگر جمعه در اين ارزيابي و بيان با زيباترين و گوياترين شكل نماد سيره معصومين عليهم السلام، به ويژه مرامنامه سياسي حضرت صديقه كبري سلام الله عليها در مسجد مدينه بود.
رسالت خدامحورانه اين فقيه آگاه، چند فراز مهم را در خود داشت:
1. اتفاق روي داده را طرح و موهن بودن آن را اعلان نمود.
2. واكنش سريع و همه‌جانبه، اعم از عذرخواهي وزير آموزش و پرورش، عزل مسؤول ذي‌ربط و پي‌گيري قضايي آن را توسط وزير به اطلاع عموم رسانيد.
3. ترفندهاي فرصت‌طلبانه و تهديدآفرين معاندين از اين ماجرا را اشاره داشت، و دل‌نگراني‌هاي ديندارانه!؟ آن‌ها را به قضاوت مردم گذارد.
4. با بيان انديشمندانه و بيدارگرانه، پرونده ننگين و سياه اصلاح‌طلبي را در «دين‌ستيزي» و «فرهنگ‌سوزي» متذكر گرديد، غوغاي مدعيان دين‌خواهي امروز را در پيشگاه ملت ريشه‌يابي كرد.
5. خطيب بيدارگر، با رسالت الهي خود، ساده‌لوحان و مغرضان را توأمان هشدار دادند كه نمي‌توان و نبايد با توطئه‌هاي خائنانه، پرونده ننگين سال‌ها دين‌سوزي «اصلاح‌طلبي» را به فراموشي سپرد. به ويژه آن كه در آن بي‌فرهنگي‌ها، مسؤولين نه تنها به عذرخواهي يا حتي توجيه نپرداختند، بلكه «حامي» عوامل دين‌ستيز نيز گرديدند. پس چه شده كه در حال حاضر با انجام يك «خطا» يا «اشتباه» يك‌باره همه سردمداران «فرهنگ‌ستيزي» و «دين‌سوزي» ديروز، از شوق دينداري؟!‌تا مرز اغتشاش‌آفريني و غوغا سالاري و راه به دشمن نشان‌دادن، پيش مي‌روند؟
اينك بر همگان است؛
الف-‌ تجليل و تمجيد و سپاس‌گزاري از اين فقيه آگاه و خطيب بيدارگر را كه تنها بر اساس وظيفه الهي، بيدارگري ملت را دنبال مي‌نمايد، بر خود واجب بدانند.
ب- با هوشياري و آگاهي كسب‌كرده از خطبه‌هاي عالمانه و مسؤولانه ايشان نسبت به خطبه‌هاي تنش‌آفرين و پرمسأله در مورد مسايل سياسي و فرهنگي و اقتصادي برخي ائمه جمعه با حساسيت و دقت بنگرند.
ج- اين خطبه‌ها را براي ديگر مسايل پيش‌آمده و توطئه‌هاي حساب شده اصلاح‌طلبان چه «مشاركتي» و چه «كارگزاراني» و چه ... به عنوان چراغ راه، فرا روي خويش روشن نگه‌دارند.
د- از يك نكته مهم نيز غفلت نكنند كه «عدم تعويض مديران مياني»، به خوبي مي‌تواند بسترساز توطئه‌هاي مخالفان و معاندان در دولت اسلامي احمدي‌نژاد باشد. آيا نمونه‌اي چون طرح سؤالات آزمون معلمان را نبايد در اين جهت نگريست؟
هـ - با چشم باز به عابد و زاهد شدن كارگزاران ليبرال و سوسيال‌دموكرات‌ها و دارندگان لباس روحانيِ قدرت از دست‌داده بنگرند، آن‌ها كه خود مروج دين‌ستيزي سال‌هاي گذشته به صورت تئوري و عمل بوده‌اند، و امروز با راهكارهاي مختلف در پي حركت‌هاي خائنانه و حساب‌شده در راستاي اهداف براندازانه خويشند.
و - و بار ديگر به درگاه حق سبحان سپاسگزار باشند، كه ما را از داشتن فقيهي آگاه وبيدارگر در جايگاه امامت جمعه چون حضرت آيت الله سيداحمد خاتمي بهره‌مند نموده است.

فاطمه رجبي

 

 

amoozesh_v_sh@yahoo.com

علائم علاقه مندي مردان

سلام
غبلن در مورده نشانههای الاغه مندی مردان به خوانم ها این مغالح را عراصال کرده بودم ، اما اذ آنجایی که خیلی در خاصت کننده داشط تسمیم گرفتم که بعد از نشانه های الاغه مندی ضنان به مردان که در 2 قسمت ارسال شده این مغالح را دوبارح پصط نمایم . امیدوارم مورد توججح غرار بگیرد . ( اینجوری نوشتن هم سخته ها یه بار امتحان کن... J)
مردان زمانيكه نسبت بچيزي يا كسي علاقه داشته باشند بصورت غير ارادي و ناخداگاه حركات جسماني بخصوصي از خود نشان ميدهند كه نشانگر وجـود اشتياق نسبت به آن چيز يا فرد است. در اين قسمت برخي از اين علائم را يادآور ميشويم.
نزديك آمدن
اگر مردي علاقمند باشد، به شـما نزديـك مي شود، شكمكش را تو و سينه اش را جلو ميدهد، صاف مي ايستد و سپس ژست گرفتن شروع ميشود...!
ژست
دستش را به طرف گلويش برده و كراوات خود را صاف ميكند
يقه اش را ميزان ميكند
گرد و غبار فرضي روش شانه هايش را ميتكاند
آستين، پيراهن و لباسهاي ديگر خود را مرتب و صاف ميكند
موهايش را مرتب ميكند.
قلاب كردن شست در كمربند
اين عمل به معناي ابراز و بيان قدرت و صلابت مردانگي بوده و فرد سعي در نشان دادن قدرت و توانگري خود ميكند.
حالت بدن
وضعيت بدن يك نشانه است، اگر او علاقمند باشد، به سمت شما قرار خواهد گرفت. اگر در حال نشستن پايش به سـمت شما اشاره نمايد، اين يك علامت خوب خواهد بود.
خيره شدن
خيره شدن به شما حتي چند ثانيه بيشتر از حد لزوم، همراه گشاد كردن چشم ها به معناي نشان دادن چراغ سبز است.
نگاه معني دار
به حالت نظاره سه ضلعي او توجه كنيد:
- چشم در چشم
- سپس بسوي دهان و چانه
- بسمت قسمت هاي ديگر بدن
- برگشت دوباره بسمت چشم ها بفرمي سه ضلعي
دست به كمر ايستادن
اين حالت ايستادن براي بزرگتر جلوه نمودن و ابراز آمادگي براي گرفتاري و درگيري است!
نشانه هاي ديگر
بالا بردن ابروها
جدا شدن لب ها از يكديگر
تكان خوردن لبه هاي بيني
بازي كردن با جوراب و بالا كشيدن آن
برانداز كردن طرف مقابل
باز و بستن دكمه ژاكت
لمس نمودن صورت خود هنگام صحبت
فشردن دسته عينك

 

 

mamani_1385@yahoo.co m

لیگ داریم به شرط چاقو (این چاقو نه اون چاقو) 2

سلام حالتون خوبه؟
دماغتون چاقه ؟
خب الحمد الله . خدایا شکر .
هااااا.......؟
اهاااااااا...............
راستش از اونجایی که چند نفر برام میل زده بودند و با نظرات من موافق بودن منم تصمیم گرفتم در مورد لیگ ایران نظریه های فیلسوفانه ی دیگه ای بگم
بهتره شروع کنم.:
به نظر من این ابی پوشا به خاطر حذف شدن از قهرمانی باشگاه های اسیا گرخیزه گرفتن و گرنه ..... یا پرسپولیسیا ترک و منگ بودن سر مربی ترک هم گیرشون اومد که دیگه وا ویلا مونده سایپا که به حمایت سازمان فسیل شناسی تا اینجا اومده { مگه نشنیدی از سرمربی محترم سایپا اقای .... قدر دانی کردن ها؟!!!}

راستی خبر جدید از دایی جون نداری؟ شنیدم تو بازی با پرسپولیس برگردان زده ببین قولنج نکرده باشه .

علی دایی و شیث اونقدر به هم گیر دادن که بلاخره کارشون به جاهای باریک کشید نمی دونم از چندتا بازی محرومشون کردن من که طرفدار شیث بودم ولی علی هم خوب کله ای اومد بی سرو صدا و خلاصه ............اصلا نمی دونم چه بلایی سر شیث اومده بودمثل اینکه علی دایی سرمربی محترم سایپا رو با عزیز جونش اشتباه گرفته بود.(ماجرای بغل گرفتن دایی رو می گم) مگه ندیدی ی ی ؟

این فرشید هم داستانی داره که بعد از 4 تا گل ناقابل دوباره گذاشتنش تو دروازه حتما دنیزلی گفته :(( اااااشکالی نداره هههههههمش 4 تا گل که بیشتر نخوردی ف ف فرشید جون))

می گن مهمان از مهمانی بدش میاد میزبان از هر دو خوش به حال صبا باطری و مس که میزبانی رو از دست دادن ولی خودمونیم ها خوب رینگ خونینی راه انداخته بودن من که اصلا از بوکس خوشم نمیاد ولی حال کردم یه مسابقه بود با دو ورزش

خب فکر کنم دیگه خیلی وراجی کردم پس فعلا خدا یارو نگهدارتون
تا بعد

 

 

setayesh_new@yahoo.com

اثر شفابخش موسيقي

همه ی ما به خوبی می دانیم که موسیقی بر روی وضع روانی و حالت روحی ما تاثیر می گذارد. برخی از موزیک ها زودگذر هستند و اگر به گوش ما بخورند و آنها را دوست نداشته باشیم، ممکن است اذیت شویم. از سوی دیگر موسیقی که به آن علاقه داشته باشیم و با گوش دادن به آن احساس آرامش کرده و انرژی بگیریم در ما احساس خوبی ایجاد می کند. البته همه امور بستگی به ضرب آهنگ موزیک دارد.
محققان از این مطلب در تحقیقات خود استفاده کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی خوب، سلامت افراد را ارتقا می بخشد. موسیقی امواج مغزی را تحریک می کند. ضرب آهنگ تند باعث ایجاد هشیاری و بحالت آماده باش در آمدن ذهن می شود. موزیک آرام هم ذهن را آرام نموده و آنرا ریلکس می کند. همچنین بر روی عملکر خودکار سیستم عصبی تاثیر می گذارد، تنفس را آرام می کند، ضربان قلب را پایین می آورد و بدن را در حالت آرامش کامل نگه می دارد. زمانیکه ذهن و جسم احساس آرامش کنند، استرس و افسردگی تا حد زیادی کاهش پیدا می کنند.
به دلیل اثرات مثبتی که موسیقی در بردارد، امروزه از آن به عنوان درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. این روزها در برخی از بیمارستان ها از موسیقی درمانی برای ایجاد آرامش در بیماران، تسریع روند درمان، و نهایتاً کاهش درد بهره میگیرند؛ همچنین برای افرادی که به دلیل بستری شدن زیاد در بیمارستان دچار افسردگی شده اند نیز کاربرد دارد. کودکانی که با مشکل کمبود حافظه نیز مواجه هستند به وسیله موسیقی می توانند این توانایی خود را ارتقا بخشند.
ذهن و جسم آرام یکی از ملزومات ایجاد زیبایی و سلامت در افراد به شمار می رود. حتماً نباید بیمار باشیم تا از تاثیرات مثبت موسیقی برخوردار شویم، بلکه افراد سالم نیز می توانند از مزایای آن بهرمند شوند.
اما چگونه می توان از اثرات شفا بخش موسیقی در زندگی شخصی استفاده کرد؟ فقط کافی است گوش دادن به موسیقی را در برنامه روزنه خود بگنجانیم؛ کاری که شاید تعداد زیادی از شما آنرا انجام می دهید.
روز خود را با یک آهنگ تند شروع کنید تا به طور کامل هشیاری خود را بدست آورید و برای انجام کارهای روزانه آماده شوید. گوش دادن به موسیقی در هنگام صبح توانایی ما برای مواجه شدن با استرس در طول روز را افزایش می دهد.
در مسیر رفتن به محل کار نیز می توانید موزیک مورد علاقه خود را که مخصوص به خواننده خاصی است در اتومبیل گوش کنید. همچنین می توانید از mp3 player استفاده کنید و آهنگ های مورد علاقه تان را اجرا کنید. این کار هم تحمل وضعیت خیابانها و ترافیک را برایتان ساده تر می کند و هم ذهنتان را برای انجام امور شغلی آماده می کند.
در حین انجام کارهای روزانه، هم می توانید به آهنگ هایی گوش دهید که تمرکزتان را افزایش می دهند و هم آهنگ هایی که ریتم تندی دارند و سطح انرژیتان را بالا نگه میدارند. البته این امر بستگی به نوع فعالیتی دارد که می خواهید انجام دهید. با این روش کاری که باید به پایان برسانید دیگر برایتان حالت یک وظیفه را نخواهد داشت و بیشتر شبیه فعالیتی می شود که برای سرگرمی و لذت بردن آنرا انجام می دهد، و این امکان وجود دارد که پس از مدتی بیش از پیش به کار خود علاقمند شوید.
محققان معتقدند که در هنگام صرف غذا، گوش دادن به موسیقی آرام بخش (به ویژه آهنگ های کلاسیک) سبب می شود تا دستگاه گوارش کار خود را بهتر انجام دهد. اعتقاد بر این است که موسقی میزان کورتیزل ( هورمون ایجاد استرس) را در خون تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. این امر باعث ایجاد آرامش در بدن شده و جذب مواد مغذی بدن را افزایش می دهد. از دیگر مزایای آن نیز می توان به لذت بردن از صرف غذا اشاره کرد.
در آخر باید اشاره داشت که شنیدن موسیقی در هنگام خواب می تواند شما را در آرامش کامل فرو برد. گاهی اوقات در طول روز آنقدر با استرس و اضطراب مواجه میشویم که از شدت خستگی نمی توانیم بخوابیم و برای مدت ها فقط در تختخواب غلط می زنیم. آهنگ های آرام می توانند خستگی و استرس را از تن شما دور کرده و روند به خواب رفتن را تسهیل نمایند.
موزیک، اکسیر شفابخش ذهن، جسم، و روح است. برای حفظ زیبایی، نیازمند ذهن و جسمی آرام، و رها از هر گونه استرس هستید. اجازه دهید که اثر شفا بخش موسیقی قدرتی که ذهن و بدنتان به آن نیاز دارد را به آنها هدیه کند.

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

15 اسفند / 6 مارس / 16 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
15 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه «ناصرخسرو» سفر 19 هزار كيلومتري 7 ساله خود را آغاز كرد

ناصر خسرو قبادياني

پنجم مارس سال 1046 ميلادي (14 اسفند) ناصر خسرو قبادياني نويسنده، فيلسوف و گردشگر ايراني سفر 19000 هزار كيلومتري 7 ساله خود در جهان اسلام را آغاز كرد كه محصول آن كتاب «سفرنامه» بود. وي اين سفر تاريخي خود را از شهر مرو آغاز كرد. ناصر خسرو كه 85 سال عمر كرد در جريان سفر خود در مصر به اسماعيله پيوست و در بازگشت به وطن، به تبليغ طريقه اسماعيله پرداخت كه حكام سني وقت او را تحت فشار و ارعاب قرار دادند كه از دست آنان به دامنه كوههاي بدخشان پناه برد و در همانجا درگذشت. وي دهها هزار قطعه شعر گفت كه 11 هزار بيت از آنها باقي مانده است. علاوه بر سفرنامه، تاليفات مهم ديگر او عبارتند از: سعادت نامه، وجه دين و ديوان اشعار. سفرنامه ناصر خسرو اطلاعات جامعي درباره تاريخ، جغرافيا و وضعيت زندگاني مردم مناطق مورد ديدار به دست مي دهد كه يك كتاب مرجع است.

 

زماني که «خيام» تنظيم تقويم خورشيدي را تكميل كرد

حکيم عمر خيام نيشابوري

حکيم عمر خيام نيشابوري

تقويم هجري خورشيدي كه مورد استفاده ما ايرانيان است، 6 مارس 1079 ميلادي (پانزدهم اسفندماه و روزي چون امروز) توسط حكيم عمر خيام نيشابوري تكميل شد كه به تقويم جلالي معروف گرديده است، زيرا كه در زمان حكومت جلال الدين ملكشاه سلجوقي تنظيم شده بود.
     اين تقويم دقيق تر از تقويم (خورشيدي) ميلادي است، زيرا كه عدم دقت آن هر 3770 سال، يك روز است و تقويم ميلادي هر3330 سال.
     عمر خيام كه در سال 1044 ميلادي به دنيا آمد و در سال 1124 در گذشت نه تنها رياضي دان و آگاه از علم هيات ( فضا - ستارگان) بود بلكه در فلسفه، پزشكي و شعر نيز شهرت جهاني دارد و رباعيات او كه در سال 1839 به انگليسي ترجمه شده هنوز هر سال تجديد چاپ مي شود. آثار ديگر او از جمله «نوروز نامه» و «رساله در وجود» معروفند. عمر خيام با همه علاقه اي كه به زادگاهش نيشابور داشت؛ در طول حيات خود چند سفر تحقيقاتي به اصفهان، سمرقند، بخارا و ري كرده بود. وي با اين که به كار دولتي علاقه نداشت، دعوت شاه وقت را براي ساختن رصدخانه ري پذيرفت.

 

كرماني ها ابواسحق اينجو را شكست دادند

ابو اسحق اينجو كه در سال 720 هجري خورشيدي (1341 ميلادي) خود را شاه فارس اعلام كرده بود در صدد بر آمد كه يزد و كرمان را كه امير مبارز آل مظفر بر آنها حكومت مي كرد برقلمرو خود بيافزايد. وي بسال 1350 ميلادي به كرمان لشكر كشيد و اين شهر را محاصره كرد ولي دو هفته پيش از نوروز ( 15 اسفند، و در چنين روزي) از كرماني ها شكست خورد و به شيراز بازگشت. با اين شكست، حكومت ابو اسحق بر فارس هم چندان دوام نيافت و اين خطه به تصرف آل مظفر در آمد.

 

دو شاه در يك زمان در ايران!

كريم خان

از درگذشت كريم خان زند كه در طول حيات راضي نشده بود او را شاه بخوانند و تا پايان عمر عنوان «وكيل مردم» را حفظ كرده بود و از زندگي توده مردم دور نشده بود، دو برادرش زكي خان و صادق خان، هر دو خود را جانشين او و «شاه ايران» اعلام كردند. زكي خان در شيراز خود را شاه خوانده بود و صادق خان در ششم مارس 1780 (روزي چون امروز در 226 سال پيش) دركرمان اعلام پادشاهي كرد.
     هنگام در گذشت كريم خان، صادق خان در بصره بود تا از اين منطقه در برابر حمله احتمالي عثماني دفاع كند. او پس از اطلاع از مرگ كريم خان با شتاب عازم شيراز پايتخت آن زمان ايران شده بود تا بر جاي برادر بنشيند كه چون زكي خان قبلا پادشاهي خود را اعلام كرده و او را به شيراز را نداده بود روانه كرمان شد و در اين شهر اعلام پادشاهي كرد و كرمان را پايتخت خود قرار داد.
     علي مرادخان زند، يك سركرده ديگر، با استفاده از اين وضعيت، در منطقه اي ديگر اعلام پادشاهي كرد و در صدد بر انداختن دو شاه زند بر آمد و چون صادق خان را ضعيفتر تشخيص داد به جنگ او شتافت كه در اين جنگ صادق خان اسير و كشته شد.
پس از اين پيروزي، چون جعفر خان پسر صادق خان با علي مراد خان از در دوستي در آمده بود، فاتح جنگ وي را حكومت كرمان داد.
لطفعلي خان زند آخرين امير زنديه پسر جعفر خان بود كه پس از يك مقاومت جانانه در كرمان، در ارگ بم دستگير و به دست آغا محمد خان قاجار افتاد و مقتول شد.
درگيري سران زند بر سر قدرت باعث سلطه قاجارهاي مغول تبار بر وطن ما و رو به زوال و انحطاط گذاردن امپراتوري پهناور ايران (ايران زمين) شد كه در دو قرن گذشته و تا به امروز، قدرت هاي وقت جهان با تمام نيرو مانع از احياء آن شده اند.

 

روزي که ايران داراي سازمان «هواشناسي» شد

15 اسفند سال 1337 ( 1959 ميلادي) دكتر گنجي استاد جغرافيا ي دانشگاه تهران براي ايران سازمان هواشناسي به وجود آورد و از آن پس رسانه هاي ما به طور روزانه داراي گزارش وضع هوا شدند. تا آن زمان، ايران داراي چند هواشناس بود كه در فرودگاه مهراباد مستقر بودند و كارشان تنها دادن وضعيت هوا به خلبانان هواپيما ها بود.

 

تاسيس حزب رستاخيز و آغاز پايان كار شاه

31 سال پيش در روزي چون امروز، و چهار روز پس اعلام تاسيس حزب رستاخيز از سوي شاه وقت، اين حزب بدون ايدئولوژي و سازمان (مرامنامه و اساسنامه) به عنوان تنها حزب ايران (حزب فراگير) آغاز بكار كرد و مديران و كارمندان دولت مجبور به نوشتن نام خود در دفاتري نطير دفتر هاي حضور و غياب مدارس شدند تا عضو حزب به شمار آيند زيرا كه شاه گفته بود اگر كسي مخالف اين حزب باشد گذرنامه اش را بگيرد و از كشور برود!، سخني كه تا آن زمان از دهان هيچ زمامداري شنيده نشده بود. اين حزب در حقيقت جانشين احزاب ايران نوين و مردم شده كه هر دو توسط نخست وزيران اسبق تاسيس شده بودند. اقدام غير دمكراتيك شاه در تاسيس حزب رستاخيز، در كتب تاريخ اوج ديكتاتوري و آغاز پايان كار او تلقي شده است.

 

 روز درختکاري و آغاز هفته منابع طبيعي

[15 اسفند ] - روز درختکاري و آغاز هفته منابع طبيعي

 

 وفات حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري يزدي

[15 اسفند 1364] - حضرت آيت الله آقاي حاج مرتضي حائري يزدي فرزند آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بينانگذارو مؤسس حوزه علميه قم پس ازيك عمرتلاش خستگي ناپذيركه درراه احيا و نشرعلوم و معارف اسلامي انجام داد دارفاني را وداع گفت. ايشان ازاعضاي خبرگان تدوين قانون اساسي نيزبودند.

Mobin_s2004@yahoo.com
6 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
ثبت آسپرين به عنوان دارو

هوفمان

هوفمان

ششم مارس 1899 فليكس هوفمان شيميدان «آسپرين» را به عنوان داروي ضد درد، ضد التهاب اعضاي داخلي بدن و ضد تب به ثبت داد . او دو سال پيش از آن( 10 اوت 1897 ) ماده آسپرين «اسيد استيل سالي سيليك Acetylsalicylic‌» را خارج ساخته بود و به خاصيت دارويي آن پي برده بود. آسپرين از همان زمان بدون نسخه دكتر به فروش مي رسيد و در اندك مدتي در همه جهان توزيع شد. از سال 1971 هر سال يك خاصيت تازه آسپرين كشف شده است. از مهمترين خواص اين داروي اسيدي رقيق سازي خون و جلوگيري از لخته شدن آن است كه توصيه شده افراد مستعد به حمله قلبي و سكته مغزي آن را باخود داشته باشند.

 

جانشين استالين ، مردي كه روسها او را نو شناخته اند

اي عكس كه پنجم مارس 2003 برداشته شده است يك گرجي را در شهر تفليس در اثناي بوسه زدن بر مجسمه استالين نشان مي دهد

اي عكس كه پنجم مارس 2003 برداشته شده است يك گرجي را در شهر تفليس در اثناي بوسه زدن بر مجسمه استالين نشان مي دهد

ششم مارس 1953 ، يك روز پس از درگذشت استالين ، سران حزب كمونيست شوروي در ميان شايعات بسيار در باره مرگ استالين ، از ميان خود« مالنكف » را كه كم حرف و شخصيتي آرام داشت و درست نقطه مقابل استالين بود به جانشيني وي انتخاب كردند.
    اين شايعات كه در سال 2003 ، پنجاه سال پس از مرگ استالين همچنان ادامه دارد حاكي از آن بود كه عوامل « بريا » رئيس امنيت وقت شوروي استالين را با داروي عوضي از پاي در آورده اند ، زيرا كه استالين عزم جزم به حمله اتمي به آمريكا در زماني مناسب داشت و بريا مي ترسيد كه بيش از نيمي از مردم شوروي نيز كشته شوند.
    در اواخر دهه 1950 پس از اين كه خروشچف علنا از استالين انتقاد كرد و كارهاي او را محكوم ساخت ، نظر مردم شوروي نسبت به استالين تغيير كرد ، ولي پس از فروپاشي شوروي و بسط فساد و تباهي در روسيه و بازگشت اين كشور به دوراني كه بعضي آن را بدتر از آخرين سالهاي حكومت تزار ها مي پندارند نظر روسها نسبت به استالين عوض شده و با نظر مثبت كارهاي او را ارزيابي مي كنند و شروع به از نو شناختن وي كرده اند .
     دومين نطر سنجي در باره استالين كه ششم مارس 2003 دو روز پس از اعلام نتيجه تظر سنجي اول انحام شد عده هواداران استالين را در روسيه 51 در صد نشان مي دهد . نظر سنجي اول بيست روز پبش از پنجاهمين سالروز مرگ او ( پنجم مارس 2003) انجام شده بود.
    روسها گفته اند در چند سال اخير عده اي شارلاتان و ماقبا اراضي و املاكي را كه استالين با زحمت زياد ملي كرد تا مردم برابر شوند ، بالا كشيده اند و سلاحهايي كه به بهاي گرسنگي خوردن دهها ساله روسها ساخته شده بود تخريب شده و يا در انبارها دارند مي پوسند ، حوانان روس گرفتار اعتياد و زنان براي خود فروشي به كشورهاي ديگر مي روند و يكشبه بدترين نوع جامعه طبقاتي در روسيه به وجود آمده است و اين كشور و مردمش آينده اي غير مشخص دارند. قاطبه روسها اوضاع موجود را نتيجه يك توطئه بزرگ بر ضد خود مي پندارند.

 

«والنتينا ترشكووا» نخستين زن فضا نورد در جهان

از راست به چپ: والنتينا سالها پس از فضانوردي با ستاره زرين قهرمان شوروي ، زماني كه افسر ارتش سرخ بود ، و هنگام تمرين فضانوردي

از راست به چپ: والنتينا سالها پس از فضانوردي با ستاره زرين قهرمان شوروي ، زماني كه افسر ارتش سرخ بود ، و هنگام تمرين فضانوردي

والنتينا ترشكووا نيكلايف Valentina Tereshkova - Nicolayev نخستين زن فضا نورد جهان ششم مارس 1937 به دنيا آمد. وي با سفينه «وستوك ــ 6 » در سه روز جمعا 48 بار كره زمين را دور زد. والنتينا با دست و همانند يك خلبان اين سفينه را هدايت مي كرد. او عضو حزب كمونيست شوروي و افسر ارتش سرخ بود.
    

 

دمكراسي هدايت شده دكتر سوكارنو

جان اف كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا كه در آسياي جنوبي در جستجوي يك دوست بود سوكارنو را به آمريكا دعوت كرد و در اينجا ضمن مذاكرات مفصل متوجه شد كه ضديت با غرب وارد خون سوكارنو شده و دوستي آنان امكان پذير نيست . عكس ، سوكارنو را پس از ورود به آمريكا در كنار كندي در اتومبيل روباز نشان مي دهد.

جان اف كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا كه در آسياي جنوبي در جستجوي يك دوست بود سوكارنو را به آمريكا دعوت كرد و در اينجا ضمن مذاكرات مفصل متوجه شد كه ضديت با غرب وارد خون سوكارنو شده و دوستي آنان امكان پذير نيست . عكس ، سوكارنو را پس از ورود به آمريكا در كنار كندي در اتومبيل روباز نشان مي دهد.

ششم مارس سال 1960 دكتر سوكارنو با اعلام فرضيه « دمكراسي هدايت شده Guided Democracy» خود پارلمان اندونزي را منحل كرد . وي اعلام كرده بود كه معتقد به آراء نصف به علاوه يك نيست ، زيرا ارزش نمايندگان با هم فرق دارد . آنان شخصيت هاي مختلفي هستند و تحصيلات و تجربه متفاوت دارند و درجه وطندوستي و مردم خواهي آنان نيز مساوي نيست . دكتر سوكارنو در توجيه فرضيه خود گفته بود كه ما مشرق زميني ها چشم بسته دمكراسي غربي را پذيرفته ايم .اين دمكراسي كه پايه آن از فلاسفه يونان باستان است براي شهرهاي كوچك، و جهاني كه صداقت در آن باشد و خارجيان نخواهند مداخله كنند و ...خوب است نه براي دنياي ما . نجربه 12 ساله من نشان مي دهد كه نه مردم به آن حد از شعور و آگاهي رسيده اند كه خوب انتخاب كنند و نه اين كه انتخاب شدگان صرفادر غم وطن و هموطنان هستند . آنان مي خواهند به پارلمان راه يابند تا به نوايي برسند . به باور سوكارنو ، تا رسيدن مردم به بلوغ سياسي و تنظيم يك دمكراسي واقعي براي اندونزي بهترين را ه ، ايجاد هياتي از سران دلسوز ناسيوناليستها ، مذهبيون و كمونيستهاي اندونزي است و براي اين كار ، نخست بايد ميان اين سه گروه اتحاد برقرار شود.
    در زمان دكتر سوكار نو حزب كمونيست اندونزي سومين حزب كمونيست جهان بود. سوكارنو به سازمان ملل با اين منشور و اين اركان موافقت نداشت و شديدا متمايل به رهبري چين بر جهان سوم بود . او مي گفت تا روزي كه كشورهاي جهان سوم ( غير متعهد ) از خود يك خبر گزاري بزرگ و يك سازمان نيرومند و حد اقل يك سياست اقتصادي مشابه نداشته باشند و همياري نكنند اسثتمار خواهند شد و بدبخت خواهند بود. او باور نمي كرد كه روزي ژنرالهاي اندونزي به تحريك خارجي برضد او عمل كنند . وي عقيده داشت كه مردم مانع چنين اقدامي خواهند شد كه بعدا معلوم شد در اين زمينه زياد خوش بين بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 6 مارس

  • 1521:   ماژلان در گردش با كشي به دور دنيا به جزيره گوام رسيد و آن را ملك پادشاه اسپانيا اعلام كرد كه نزديك به سه قرن بعد دولت امريكا ان را از چنگ اسپانيا بيرون اورد و با اين كه تا امريكا هزاران كيلومتر فاصله دارد به نوعي ضميمه خود ساخت.

  • 1799:   ناپلئون كه سر گرم تصرف فلسطين بود « جافا » تسخير كرد.

  • 1896:   نخستين اتوموبيل كه چارلز كينگ آن را رانندگي مي كرد و مردم آن را درشكه بدون اسب مي ناميدند در شهر ديترويت امريكا به حركت در آمد.

  • 1900:   گوت ليب دايملر سازنده نخستين موتو سيكلت در جهان در گذشت.

  • 1933:   دولت لهستان بندر آزاد دانتزيك را تصرف كرد و آن را « گدانسك » خواند كه همين كار يكي از علل حمله نظامي شش سال بعد هيتلر به لهستان و تصرف اين كشور شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    16 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    پايان تأليف كتاب ارزشمند شرح ديوان حضرت امير

    [16 صفر 890] -  «قاضي ميرحسين ميبدي»، تأليف كتاب ارزشمند شرح ديوان حضرت اميررا به پايان رساند. ميبدي متخلص به منطقي ازحكيمان مشهورقرن9هجري قمري درخطه يزد بود. او درجواني به شيرازرفت و دانش اندوزي پيشه كرد و درپايان تحصيلات به زادگاهش بازگشت و قضاوت و سپس تصدي اموراوقاف شهررا نيزبه عهده گرفت. قاضي ميبدي چون درنوشته نثرفارسي و عربي تسلط كامل داشت ضمن خدمات اجتماعي به نگارش و تأليف نيزمي پرداخت. معروفترين اثروي شرحي است بر«ديوان حضرت علي(ع) » كه آن را درصفرسال890هجري قمري به پايان رساند. شرح« گلشن راز» به فارسي و« جام گيتي نما» درحكمت ازديگرآثارقاضي ميبدي به شمارمي روند.

     

     وفات آيت الله ميرزا يوسف مجتهد تبريزي عالم بزرگ اسلام درشهركاظمين

    [16 صفر 1337] - آيت الله ميرزا يوسف مجتهد تبريزي عالم بزرگ اسلام درشهركاظمين درگذشت. آيت الله مجتهد تبريزي درعلوم عربي، منطق و ادبيات تبحرو دانش بسياركسب كرده بود و ضمن تدريس و سخنراني به تأليف اهتمام فراوان داشت. ازآثارآيت الله مجتهد تبريزي« لِسان الحق و ديوان شعردرمدح حضرت رسول اكرم(ص) وائمه اطهارعليهم السلام» را مي توان نام برد.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    احكام حج و عمره در يك بيت

    اطرست للعمرة اجعل نهج
    اوور نحط رسطر مرلحج

    توضيح : اطرست براى عمره قرار بده ((ا)) يعنى احرام و ((ط)) يعنى طواف ((ر)) يعنى ركعتى الطواف ، دو ركعت نماز طواف ((س )) سعى بين صفا و مروه ((ت )) تقصير يا كوتاه كردن مو و ناخن كه اين اعمال مخصوص عمره است .
    اما حج تمتع : ((ا)) يعنى احرام ((و)) وقوف به عرفات ((و)) وقوف به مشعر ((ر)) رمى جمره ((ن )) نحر كه همان قربانى كردن است ((ح )) حلق يعنى تراشيدن سر ((ط)) طواف زيارت ((ر)) ركعتى الطواف همان دو ركعت نماز طواف است ((س )) سعى بين صفا و مروه ((ط)) طواف نساء ((ر)) دو ركعت نماز طواف نساء ((م )) مبيت و بيتوته كردن و ماندن در منى كه ماندن در منى از اعمال حج است ((ر)) رمى جمرات سه گانه كه اين اعمال حج تمتع بجا آور.(و يا قرار بده ).
     

     

     

     

     

     

     

    کتاب روزانه

    seringa80@yahoo.com 

    نامه به كودكي كه هرگز زاده نشد

    نويسنده: اوريانا فالاچي

    خيلي كم پيش مي‌آيد كه كتابي را بخواني و به قدري رويت تاثير بگذارد كه بنشيني و درباره‌اش بنويسي؛ اما اين بار صحبت از كتابي است كه نمي‌تواني فقط يك‌بار بخواني و بيندازي گوشه‌اي تا خاك بخورد. صحبت از نويسنده‌اي متفاوت و كتابي ديگرگونه است. «اوريانا فالاچي» در حرفه روزنامه‌نگاري آن قدر معروف شده بود كه اسمش موجب پرفروش شدن كتابش شود، اما چه باك كه حتي اگر كسي به خاطر اسم نويسنده هم «نامه به كودكي …» را خريده باشد، باز برنده است. «نامه به كودكي …» داستان مادري است طي يك بارداري ناخواسته ـ يا خواسته! ـ با كودكي مواجه مي‌شود كه درون شكم اوست و او حالا مسئول به دنيا آوردن و پرورش يك «انسان» است. كتاب با اين جمله شروع مي‌شود: «امشب فهميدم كه تو هستي؛ مثِ يه قطره زندگي كه از هيچ چكيده باشه!» و با همين راوي اول شخص با احساس و دوست‌داشتني تا به انتها پيش مي‌رود. فالاچي در تمام كتاب بالحن مادرانه‌اي فرزندي كه در شكم دارد حرف مي‌زند و تو انگار جادو شده‌‌‌اي و به فيلمي نگاه مي‌كني كه گاهي صداي راوي داستان مي‌آيد: «بعضيا مي‌گن كه اولِ كار هيچي نبوده به جز آرامشِ محضُ يه سكوتُ يخ‌بسته‌گيِ مطلق! بعد يه جرقه زده شده، يه تكون بزرگُ … بعدش چيزي كه تا اون موقع نبود به وجود اومده!» فلاچي با همين اعتماد به نفس درباره همه‌چيز زندگي آدمها از فلسفه آفرينش گرفته تا دوست داشتن و … اظهار نظر مي‌كند و به همه تابوهايي كه ما حتي نمي‌توانيم فكر شكستنشان را بكنيم به راحتي حمله مي‌كند و به همين دليل گاهي لحنش به تلخي مي‌زند. راوي اما به قدري اين كار را ماهرانه انجام مي‌دهد كه تو با اينكه اعصابت خرد مي‌شود اما لحظه‌اي پيش خودت مي‌گويي: چرا كه نه؟! شايدم اين زنيكه درست ميگه!فالاچي هرگز ازدواج نكرد و بچه دار نشد، اما در كتاب <به كودكي كه هرگز زاده نشد> به نوزاد خيالي‌اش مي‌نويسد:
    <تنها دو چيز از تو خواهم خواست، اول اينكه از معجزه زاده شدن حداكثر بهره را ببري و ديگر آنكه هرگز تن به پستي ندهي. پستي جانور خونخواري است كه هميشه در كمين ماست. چنگال‌هايش را هر روز به بهانه مصلحت و احتياط و گاهي عقل و كمال در بدن همه انسان‌ها فرو مي‌كند و كمتر كسي در مقابلش تاب مقاومت دارد. آدم‌ها وقتي در معرض خطري قرار مي‌گيرند پست مي‌شوند و وقتي خطر گذشت، آدم مي‌شوند. هرگز نبايد در مقابل خطر خودت را گم كني. حتي اگر ترس سراپاي وجودت را بگيرد...> اوريانا فالاچي روزنامه نگار زن ايتاليايي از آن دسته افرادي است كه برحسب شغل و حرفه خود جهان را در نماهاي باز و بسته گوناگوني تجربه كرده است ، با برخي از بزرگ ترين و تاثيرگذارترين شخصيت هاي جهان در برهه هاي مختلف زماني به مصاحبه نشسته است و سرزمين ها و فرهنگ هاي گوناگوني از جهان را از نزديك ديده و اخبارها و تحليل هايي از اوضاع آن سرزمين ها گزارش كرده است . البته همان گونه كه اشاره شد هيچ گاه اين تصويرها و تحليل هاي ارايه شده كه توسط وي به خورد مخاطبان سراسر جهان داده شده است بي تاثير از نگاه يك روزنامه نگار فمنيست كه خود را در مذهب بي دين و در سياست ليبرال معرفي مي كند، نبوده است .
    خلق صحنه هاي رقت انگيز از فقر، تصويركردن زشتي هاي جنگ ، ظلم و ستم پيروزمندان جنگ كه به گونه يي به تمام تاريخ تعميم داده مي شود و حس ترحم نسبت به فرزندي كه هرگز زاده نخواهد شد و بسياري صحنه هاي آشنا و تفكرانگيز ديگر، همه ابزارهايي هستند كه فالاچي براي تاثيرگذاري بيشتر اثر خود از آنها استفاده مي كند به گونه يي كه داستان پر است از جملات كوتاهي كه شخص اول داستان براي ارايه تصوير به كودك خود از آنها بهره مي جويد. جملاتي كه به صورتي اعجاب انگيز نوستالژيك هستند و در مخاطب ايجاد حس همذات پنداري مي كنند براي مثال به جمله هاي زير دقت كنيد:
    اگه بدبخت باشي سرما برات يه بلاي آسمونيه اون وقت ياد مي گيري چه جوري از منظره هاي پوشيده از برف متنفر باشي .
    مادرم مي گه : دختر دنيا اومدن يه بدبختي بزرگه !
    اگر پسر باشي بايد يه جور ديگه ستم ها و بردگي ها رو تحمل كني ! ... اگه نوازش بخواي يا گريه كني همه بهت مي خندند!
    امان از اينكه زير يوغ يه ديكتاتور باشي كه حتي از لذت فكر كردن به آزادي محرومت مي كنه !
    از وي تاكنون آثار زيادي در زمينه هاي مختلف از جمله داستان به چاپ رسيده است كه از جمله داستان هاي او مي توان به «يك مرد» و «نامه به كودكي كه هرگز زاده نشد» اشاره كرد.
    بي‌انصافي است كه از ترجمه فوق‌العاده يغما گلرويي يادي نكنيم. او كه به علت تجربيات قبلي در سرودن ترانه براي موسيقي پاپ تسلط خوبي برلحن شكسته و زبان محاوره‌اي دارد، همه ريزه‌كاريهاي متن را درآورده به طوري كه هنگام خواندن كتاب هيچ‌گونه احساس غريبه بودن با نويسنده به خواننده دست نمي‌دهد. اعراب‌گذاري به سبك احمد شاملو نيز خواندن متن را راحت كرده و مي‌تواني بنشيني و يك ضرب همه اين 118 صفحه را بكوبي و بروي تا ته.
     

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    شوخي با حافظ


    اگر آن ترک شيرازي بدست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را

    اگر آن دخت زيباروي بدست آرد دل مارا / به جون مادرم! بخشم سرو دستو ۲ پاها را

    اگر آن بچه‌ي مجنون بدست آرد tellمارا / به جون مادرم! بخشم به يوسف ها زليخارا!

    اگر آن دختر مشعوف بداند دردودل ما را / به جون عبدلي کوبم! سر هر خاليبندها را!

    اگر آن دختره اينک بدارد دوستي ما را / به جون مادرم گويم! تموم راست و دروغها را!

    اگر آن دختره اينک شبي درخواب من آيد / که عشق از پرده‌ي عصمت برون آرد زليخا را!

    اگر آن دختره اينک بخواهد مال من باشد / که کس نگشود و نگشايد به حکمت اين معما را!

    اگر آن دختره اينک ز عشق نا تمام گويد / به آب و رنگ و خال و خط چه حاجت روي زيبا را!‌



    معني اشعار:

    بيت اول: يه ترکي ميره شيراز دل يه بنده خدائي رو ميبره!

    بيت دوم:‌ اگه يه دختر خوشگل کفم رو ببره! سر و دست و پاهام رو براش ميدم!

    بيت سوم: اگه به اون دختره بتونم شماره تلفن بدم، به جون مادرم (نمادي از واقعيت)‌ از کيسه‌ي خليفه يوسف رو به زليخا ميبخشم!

    بيت چهارم: ‌اگه دختره به من زنگ بزنه و بخواد به حرفام گوش بده اصلا براش خالي نميبندم! (آره جون عمه‌ام!‌)‌

    بيت پنجم:‌ اگه مخش رو زدم‌!‌ و ديدم حيفه از دستش بدم!‌ بهش بعدا راست و دروغها رو تعريف ميکنم!

    بيت ششم:‌ اگه يه شب خواب دختره رو ديدم ، معلوم نيست توي خواب چه اتفاقي ميوفته!

    بيت هفتم: ما آخرش هم سر در نياورديم که اين دخترا وقتي ميخوان ديگه مال ما باشند چرا يه دفعه غيبشون ميزنه‌! و اين واسه من شده يه معما!

    بيت هشتم: اگه قرار بر عاشقي باشه چه احتياجي به رژلب و ريمل و سايه و اين چيزاس! (باز هم مثل هميشه، ‌آره جون عمه‌ام!)
     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    مسموميت غذايي

    گاهی اوقات غذاهایی که در ظاهر بسیار خوشمزه و هوس انگیز هستند، ممکن است واقعاً برایتان بد و خطر آفرین شوند. بله، حتی جذابترین و خوشایندترین غذاها هم ممکن است باعث مسمومیتتان شود. و اغلب افراد خیلی دیر این مسئله را متوجه می شوند.
    برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، ببینید چه غذاهایی برای شما خطرآفرین هستند و ممکن است مسمومتان کنند و راه های مقابله با مسمومیت را یاد بگیرید.

    مسمومیت غذایی چیست؟
    سالانه تقریباً 20 درصد افراد دچار مسمومیت غذایی می شوند. مسمومیت غذایی معمولاً وقتی اتفاق می افتد که شما ماده ی غذایی را استفاده کنید که به یکی از باکتری های مضر برای بدن انسان (پاتوژن های مضری که در روده ی حیوانات زندگی می کنند)، انگل (موجودات زنده ی میکروسکوپی که ممکن است در غذای ما زندگی کند) یا ویروس ها (مثل هپاتیت A که از طریق غذا به بدن انسان منتقل می شود) آلوده شده باشد.

    غذاهای آلوده
    مواد غذایی می تواند در هنگام کشت، عمل آمدن یا استفاده آلوده شود. اگر باکتری های موجود در روده ی حیوانات سالم با گوشت یا مرغ هنگام فراهم آوری تماس یابد، گوشت آلوده خواهد شد. اگر سبزیحات توسط آبی که با کود یا فاضلاب آلوده شده است شسته شود، ممکن است آلوده به انواع باکتری ها، ویروس ها و یا انگل های مضر برای بدن حیوان شود. یا اگر غذایی غیر مسموم با شخصی آلوده به بیماری یا غذای آلوده ای تماس یابد، به سرعت آلوده خواهد شد. و حتی مواد و موجودات ناسالم موجود در خاک یا آب نیز می تواند باعث آلوده و مسموم شدن مواد غذایی شود.

    غذاهایی که باید مراقبشان باشیم:
    هرگونه گوشت قرمز، مرغ یا ماهی و صدف خوراکی نپخته
    آبی که کلر به آن زده نشده باشد
    شیر یا مایونیز که خارج یخچال نگهداری شده باشد یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد

    مسمومیت باکتریایی
    از آنجا که باکتری ها یکی از مهمترین دلایل مسمویت های غذایی هستند، خوب است که بیشتر با آنها آشنا شده و محل رشد و نمو آنها را یاد بگیریم. باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند در روده ی حیوانات ناسالم به وجود آمده و از طریق مدفوع به خاک منتقل می شوند و سم و میکروبی را که ما با آن مسموم می شویم را به وجود می آورند.

    سالمونلا
    این باکتری در روده حیوانات و پرندگان زندگی می کند.

    نحوه ی انتشار:
    گوشت گاو، گوشت مرغ و پرندگان خام و نپخته
    تخم مرغ
    شیر پاستوریزه نشده
    سبزیجاتی که با مواد غذایی ناسالم تماس داشته است
    غذای پخته ای که با غذایی آلوده به این باکتری برخورد داشته باشد

    علائم:
    عوارض جانبی مسمومیت با سالمونلا که معمولاً 6 تا 48 ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر می شود شامل اسهال، تب، دل پیچه، حالت تهوع و استفراغ می باشد.

    اسکریچا کولی
    این پاتوژن در روده و مدفوع گاوهای سالم زندگی میکند.

    نحوه ی انتشار:
    گوشت گاو خام
    شیر پاستوریزه نشده
    آب سیب یا شربت سیب پاستوریزه نشده
    آب آلوده به فاضلاب
    سبزیجات و میوه جات نپخته
    برخورد نزدیک با فرد آلوده به این باکتری

    علائم:
    مبتلایان علائمی از قبیل اسهال خونی و دل پیچه های شدید خواهند داشت که معمولاً پس از 7 روز ظاهر می شود. با اینکه در بیشتر این موارد مسمومیت خود به خود از بین می رود، اما درصد کمی از این بیماری ممکن است منجر به سندرم همولیتیک اورمیک شود که باعث آنمی و نارسایی های کلیوی می شود.

    کلسترودیوم بوتولینوم (بوتولیسم)
    این باکتری نادر ولی خطرناک و کشنده زمانی برای انسانها زیان می آفریند که هاگ آن در یک محیط بی اکسیژن یا کم اسید سم درست کند.

    نحوه ی انتشار:
    بسته بندی نادرست بعضی موادغذایی مثل لوبیا سبز، قارچ، اسفناچ، زیتون، گوشت گاو و ماهی در خانه
    کنسرو شدن نادرست موادغذایی در کارخانه ها
    نگاه داشتن موادغذایی بسته بندی شده در دمای اتاق برای ساعاتی طولانی

    علائم:
    علائم آن 12 تا 36 ساعت بعد از هضم غذای مسموم ظاهر می شود. برخلاف سایر باکتری ها، این باکتری به سیستم عصبی آسیب رسانده و باعث تاری دید، خستگی پلک، اختلال در صحبت کردن، سختی در بلعیدن غذا، دشواری تنفس، ضعف عضلانی، و فلج می شود. اگر سریعاً تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است حتی به مرگ بینجامد.

    کامپیلوباکتر جیجونی (کامپیلوباکتریوسیس)
    این باکتری یکی از مهمترین عوامل اسهال آور می باشد.

    نحوه ی انتشار:

    مرغ خام و نپخته
    آب آلوده
    شیر پاستوریزه نشده
    صدف های خوراکی
    گوشت خام و نپخته

    علائم:
    بعد از 2 تا 5 روز وارد شدن این باکتری به بدنتان می توانید انتظار اسهال خونی شدید، دل پیچه، تب، و سردرد داشته باشید که همه ی اینها پس از 10 روز خودبه خود و بدون استفاده از درمان های پزشکی برطرف خواهد شد.

    لیستریا مونوسیتوژن (لیستریوسیس)
    باکتری است که خیلی باید مراقب آن باشید.

    نحوه ی انتشار:
    لبنیات
    آب آلوده
    شیر پاستوریزه نشده
    گوشت قرمز، مرغ و ماهی نپخته و خام
    سبزیجات خامی که با کودهای آلوده حاصل آمده باشد

    علائم:
    بین 2 تا 30 روز پس از خوردن غذای مسموم، علائمی شبه آنفولانزا مثل تب و لرز و حالت تهوع به سراغ فرد خواهد آمد.

    مسمومیت انگلی
    اکثر انگل هایی که در غذاها زندگی می کنند، کرم ها و تخمک های کوچک و میکروسکوپی هستند که از غذا به بدن انسان منتقل شده و در آنجا به زندگی خود ادامه می دهد.

    توکسوپلاسما گوندی (توکسوپلاسموسیس)
    این انگل در تخمک های آلوده به توکسوپلاسما در خاک یا سایر مکان های آلوده موجود است.

    نحوه ی انتشار:
    بردن دست به دهان پس از باغبانی یا بازی در زمینهای خاکی
    تمیز کردن مدفوع گربه
    خوردن یا لمس کردن گوشت خام به خصوص گوشت خوک، گوسفند

    علائم:
    بیش از 10 درصد از افراد ممکن است به این انگل آلوده شوند و اکثر آنها علائمی از خود بروز نمی دهند چون سیستم دفاعی بدن خود با آن مقابله می کند. اما درصورت بروز، علائمی شبه آنفولانزا خواهند داشت و از چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید.

    تریچینلا اسپیرالیس (تریچینوسیس)
    این کرم میکروسکوپی که باعث مسمومیت می شود در خرس، حیوانات وحشی و به ویژه خوک یافت می شود.

    نحوه ی انتشار:
    گوشت نپخته به ویژه گوشت خوک
    وقتی این کرمها داخل بدن شما شود، وارد روده شده و در آنجا تولیدمثل می کند.

    علائم:
    بعد از 1 تا 7 روز از ورود این کرم به بدنتان دچار دردهای شکمی، اسهال، تب و لرز، درد عضلانی، و پف کردن دور چشمها خواهید شد. اگر کرمها داخل دیافراگم هم شوند ممکن است به درد قفسه ی سینه هم دچار شوید. اگرچه در اکثر موارد این مسئله خودبه خود برطرف می شود، اما در مواردی قرصی به نام مِبِندازول تجویز می شود.

    راه های پیشگیری
    اکنون تصور خواهید کرد که باید در یک حباب استرلیزه شده زندگی کرده و دیگر چیزی نخورید. اما عجله نکنید. در اینجا نکاتی برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی را برای شما بیان می کنیم.
    خود را پاکیزه نگاه دارید. قبل از غذاخوردن، درست کردن غذا یا استفاده از توالت دستهای خود را بشویید.
    غذاهایتان را تفکیک کنید. غذاهای خام و نپخته را از غذاهای پخته شده کاملاً دور و جدا نگاه دارید.
    غذاهای گرم را گرم، و غذاهای سرد را سرد نگاه دارید. باکتری ها در دمای بین 40 تا 140 درجه ی فارنهایت تکثیر می شوند. پس سعی کنید غذاها را در دمایی بالاتر یا پایین تر از این دما نگاه دارید.
    غذاها را کامل گرما دهید. غذاها به ویژه گوشت را تا دمای 160 درجه ی فارنهایت بپزید و برای گرم کردن دوباره ی غذاها تا 165 درجه به آنها گرما دهید.
    برای درست کردن غذا از تخته های مناسب استفاده کنید. رویه ی میز بهتر است پلاستیکی یا مرمری باشد تا چوبی چون چوب محلی برای جذب باکتری ها و میکروب های است و شستشوی آن هم دشوار است.
    غذاها را درست سرد کنید. غذاها را به سرعت سرد کنید تا باکتری ها نتوانند در آن رشد کنند. از نگاه داشتن غذاهای فاسد شدنی در دمای اتاق برای مدتی طولانی جداً خودداری کنید.
    برای گوشت خام از چاقوهای مجزا استفاده کنید. برای خرد کردن گوشت از چاقو یا تخته کار مخصوص استفاده کنید.

    روش های درمان
    در اکثر موارد مسمویت های غذایی که علائم آن اسهال و استفراغ است راهی که توصیه می شود استفاده ی زیاد از آبمیوه و آب و غذاهای مایعی است. برای اینکه این مسمومیت به اطرافیان هم سرایت نکند بهتر است از داروخانه قرصهای ضد-استفراغ تهیه کنید. اما در موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه شود:
    اسهالی که بیش از 24 ساعت طول بکشد.
    استفراغی که بیش از 12 ساعت طول بکشد
    مشاهده ی خون در مدفوع
    تب ماندگار

    از غذاها لذت ببرید
    مسمومیت غذایی چیزی است که تا می توانید باید از آن جلوگیری کنید. البته ممکن است تصور کنید که غذاخوردن ارزش آن را ندارد که دچار اینهمه مشکل شوید، اما میدانید که برای زنده ماندن ناچار به غذاخوردن هستید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توجه بیشتری به آنچه می خورید داشته باشید .
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    توهين به ايرانيان در فيلم 300
    يوناني هاي خوش تيپ،
    ايراني هاي وحشي !


    هيچ دقت کرده ايد که ما چند بار و به چند چيز اعتراض کرديم و چند بارش را موفق شديم تا حرف خود را به کرسي بنشانيم؟ از حق اگر نگذريم خيلي از اين موارد را موفق نبوديم و مدت ها است که برنامه خليج فارس و ماجراي نشنال جئوگرافي به خاطره تبديل شده است. شايد تعدد اعتراض ها باعث شده که کم کم نسبت به آنها بي تفاوت شويم. چند روز پيش در يکي از وبلاگ ها خواندم که در يکي از آخرين پژوهش ها مشخص شده است که ظرفيت ما براي دل سوزي محدود است. براي مثال عکس يک بچه گرسنه آفريقايي بيشتر از عکس دو بچه گرسنه آفريقايي دلسوزي انسان ها را برمي انگيزد و شدت دل سوزي براي عکس دوتايي کمتر است. اين يک تمايل رواني دردناک است.
    حالا جريان يک اعتراض ديگر است که در فضاي فارسي اينترنت به تدريج شکل مي گيرد. حتما يادتان است که نمايش فيلم "اسکندر" اوليور استون، محصول شرکت برادران وارنر و نشان دادن سيماي نامناسبي از ايرانيان اعتراض عده اي را برانگيخت و البته تنها شکست تجاري فيلم توانست کمي از آتش خشم معترضان بکاهد. تا کمتر از دو هفته ديگر فيلم ديگري از همان شرکت فيلم سازي به اکران مي رود که نمايش آنونس هاي تبليغاتيش هم تا کنون آغازگر زمزمه هاي اعتراض بوده است.
    فيلم "300" پس از "بي باک" و "شهر گناه" سومين اثر سينمايي است که از روي کتاب هاي کميک استريپ فرانک ميلر ساخته مي شود با اين تفاوت که فيلم 300 درباره جنگ هاي ايران و يونان باستان است. ميلر اين کميک را با اقتباس از فيلمي به نام 00Spartans 3 The يا 300 اسپارتي که در سال 1962 اکران شده بود، کشيد و حالا از روي اين کميک، دوباره فيلمي ساخته مي شود که مانند "شهر گناه" فريم به فريم شباهت تام با نسخه کميک خود دارد.
    داستان فيلم، جنگ ايران و يونان در ميدان جنگ ترموپيل (گردنه معروفي در يونان، بين کوه اويته و خليج ماليک) است. جايي که پادشاه اسپارتي يعني لئونيداس ارتش 300 نفري خود را عليه ارتش عظيم ايرانيان تجهيز کرد تا مقابل سپاه خشايارشا ايستادگي کنند اما گوژپشتي دروازه هاي شهر را به روي لشگر ايران باز مي کند بنابر روايت هرودوت از تاريخ، اين 300 اسپارتي توانستند جلوي لشگر عظيم خشايار شاه به مدت 3 روز مقاومت کنند اما در نهايت شکست خوردند. بنا بر اين روايات همين دفاع سه روزه باعث اتحاد يونانيان عليه ايرانيان و همين آغازي شد براي دموکراسي يونان و در نهايت شکست خشاريارشا در نبردهاي بعدي. (چيزي شبيه شکست آلمان در استالينگراد و کسب روحيه متفقين).
    "هرودوت" درکتاب 9 جلدي خود به نام "جنگ پارسي ها" جزئيات جنگ هاي ايرانيان از آغاز کار تا پايان لشکرکشي خشايارشا به يونان را شرح داده است.
    مي گويند علم تاريخ با هرودوت و همين کتاب آغاز شد با اين حال، تاريخدانان جديد بسياري از ارقام ذکر شده در کتاب هاي هرودوت را اغراق آميز مي دانند اما فيلم 300 پايه هاي داستانش را بر همين روايات بنا مي کند.
    ما نمي خواهيم درباره اين بحث کنيم که آيا اين ارقام صحيح است يا خير. صحت اين که لشگرکشي يک ميليون سپاهي و طي چنين مسيري از ايران به سمت يونان چنان ابعاد گسترده اي دارد که در مقياس هاي امروزي فنون جنگي هم معقول نيست کار ما نيست. اما حتي اگر بخواهيم با يک حساب سرانگشتي مي بينيم که اين يک ميليون نفر در سه وعده غذايي روزانه خود حتي اگر بخواهند يک نان ناقابل بخورند، چند نانوا و چه مقدار آرد براي سير کردنشان کافي است، به خوبي غيرمعقول بودن اين اعداد و ارقام را درک مي کنيم. البته تنها روايتگر اين داستان هرودت است که خود يوناني است و مسلما داستان را طوري مي نويسد که مي خواهد اما طبق روايت او هم فقط 1000 نفر از سپاه ايران به جنگ اسپارتي ها مي روند.
    گذشته از نکات تاريخي آزاردهنده ترين قسمت هاي 300، تصوير ايرانيان است. در اين فيلم سپاه ايران افرادي هستند مشابه وحشي ها و موجودات نفرت انگيز ارباب حلقه ها يعني "اورک ها". کساني که جز کشتن نمي دانند و البته از نظر مغزي هم موجوداتي هستند در رديف غول هاي ابله داستان هاي هري پاتر که البته در برابر 300 نفر يوناني خوش تيپ و فداکار زمين گير مي شوند.
    اما مساله نگران کننده اين است که هر گاه قدرت هاي بزرگ دنيا با کشوري دچار چالش شدند، تمام تلاش خود را براي زير سوال بردن تاريخ و فرهنگ آن کشور صرف کردند و چه ابزاري مناسب تر از سينما. حتي اگر به تئوري توطئه معتقد نباشيم، در خوش بينانه ترين حالت هاليوود نشان داده که مي تواند از موج منفي عليه يک کشور کمال استفاده را ببرد و جيب هاي صاحبان صنعت فيلم سازي خود را از پول آکنده سازد.
    وبلاگ "ارزيابي شتاب زده" تحليل جالبي از اين ماجرا دارد. از نظر او کشورهاي اروپايي بعد از دوره رنسانس و به دنبال آنها آمريکا در جهت هويت سازي هميشه خودشان را فرزندان يونان و روم مطرح کرده اند. تاييد اين مساله را در نام گذاري مجلس آمريکا (سنا) که از روم گرفته شده، نوع حکومت آمريکا (جمهوري) که از "رس-پوبليکا" (مساله ملي) لاتين گرفته شده، ادعاي فرهنگ سياسي آمريکا (دموکراسي) يا حکومت اقشار که نام دولت آتن بوده، مي توان ديد. امروز مساله تبليغات علاوه بر بعد سياسي، بعد فرهنگي هم پيدا کرده اند و به ماجراي نژادپرستي در حال تبديل به فرهنگ پرستي است که در اين فيلم هم رد پاي آن را مي توان ديد. در فيلم 300، ايراني ها فقط خودکامه و زورگو و بي خبر از مفاهيم آزادي نيستند بلکه ديگر انسان نيستند! يعني علاوه بر اين که فرهنگ ندارند، انسانيت هم ندارند پس دفاع در برابر اين موجودات غيرانساني کافي نيست و بايد آنها را از بين برد.
    اين فيلم ايران را نماد ديکتاتوري و يونان را نماد دموکراسي تصوير مي کند. به زباني ساده تر داستان بر محور نبرد دائمي خير و شر مي چرخد. در حالي که وقتي به فرمان کوروش برده داري در امپراتوري پارس ممنوع شده و مردم در دينشان آزاد بودند، در يونان باستان برده داري به شکل گسترده اي رواج داشت و زنان و برده ها شهروند درجه دو محسوب مي شدند
    شيوه فيلم سازي کامپيوتري است و هنرپيشگان واقعي در صحنه هاي مجازي نقش آفريني مي کنند. موسيقي جذاب و ترکيب مناسب با صحنه هاي کامپيوتري نبرد باعث شده تصاوير تابلوهاي نقاشي به نظر برسند که فروش فوق العاده اي را براي سازندگانش پيش بيني شود. فيلمي که روي افکار عمومي دنيا تاثير زيادي خواهد گذاشت.
    در اين فيلم که قرار است 9 مارس اکران شود، بازيگراني چون "جرارد باتلر"، "لنا هيدي"، "مايکل فسنبدر"، "وينسنت ريگان" و "دومنيک وست" ايفاي نقش مي کنند.
    فيلم "300" به تهيه کنندگي "فرانک ميلر"، "دبوراه اسنايدر" و "کرايج.جي.فلورس" به کارگرداني "زاک سنايدر" ساخته شده است.
    در توضيح اين فيلم در ياهو مي خوانيد که اين نبرد سرآغاز دموکراسي در جهان بوده است!
    اين تحقير، توهين و حتي تهديد بزرگي است بر ضد ايران و فرهنگ ايراني. به نظر شما بايد ساکت نشست يا اعتراض کرد؟ من فکر مي کنم بهترين کار اين نيست که مانند قبل تنها طومار امضا کنيم و منتظر بمانيم تا از ما اعاده حيثيت شود. فکر مي کنم بايد در وبلاگ هايمان به زبان هاي مختلف درباره اش بنويسيم و چهره اي درخور ايران ترسيم کنيم.
    www.300movie.com

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    سند چشم‌انداز،
    همایش و باقی قضایا
     

    این سند از اول به گونه‌ای طراحی نشده بود که اجرا شود، بلکه از همان اول به صورت تشریفاتی و طاقچه‌ای طراحی شده بود ـ لازم به ذکر است که بنده در جریان دعوت از عده‌ای معدود از صاحبنظران در حین تدوین سند بودم. ولی این میزان اصلا کفایت ضمانت اجرا را ندارد. بعد از ابلاغ سند هم نظرات عده دیگری گرفته شد که بیشتر به منزله نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود...


    چند روز پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند که 2 سال از برنامه چشم‌انداز 20 ساله نظام عقب هستیم. البته این خبر جدیدی نیست و همه کم و بیش این مساله را می‌دانستیم، اما نقطه شروع خوبی برای این نوشته است. در همین اثنا، همایش سند چشم انداز ایران در افق 1404 نیز به ابتکار مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
    اهداف این همایش دو روزه فراهم آوردن فضایی مناسب برای هم‌اندیشی نخبگان فکری کشور پیرامون ابعاد علمی، تأملات اجرایی و راهکارهای فرهنگ‌سازی و تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران عنوان شده بود. رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اعضای کمیسیون‌ها‌ی مجمع تشخیص و برخی نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه در این همایش سخنرانی کردند.
    البته رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه (که در مالزی به سر می‌برد) در این همایش غایب بودند، اما این مساله چیز عجیبی نیست، چرا که در همایش نقشه جامع علمی کشور که هفته پیش در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، حتی معاونان وزیر هم شرکت نکرده بودند، چه برسد به مسئولان رده بالاتر. شکی نیست که در این مراسم مهم این نیست که موضوع همایش چیست، بلکه مهم این است که چه کسی آن را برگزار کند و مسلما دانشگاه علامه طباطبایی و «مرکز سیاست علمی کشور» توان جذب مسئولان رده بالا را ندارند، در حالی‌که آقای مشایی در همان هفته توانسته بود رئیس جمهور را به همایش گردشگری عشایری و روستایی ببرد.
    در هر صورت، این همایش هم مانند سایر همایش‌ها به کار خود پایان داد و عده‌ای توانستند نظرات خود را برای سایرین مطرح کنند و مسلما همه از عقب ماندن از این سند ناراحت بودند و سایر حرف‌هایی که در این همایش زده شده است نیز به سادگی قابل حدس است. حتی حدس اینکه تقصیر عقب ماندن از این سند به گردن چه کسی است و جمع بندی نهایی کنفرانس نیز چه بوده است با توجه به اینکه «مجمع» آن را برگزار کرده است نیز کار آسانی است.
    جدای از این مطالب، اگر بخواهیم کمی بحث محتوایی بکنیم به نظرم سخنان آقای‌ها‌شمی رفسنجانی در روز دوم همایش باز هم نقطه شروع خوبی است.
    ایشان با انتقاد از دیدگاهی كه این سند را یك امر تشریفاتی می‌داند، گفت: «باید مواظبت كنیم كه این كار به سرانجام برسد؛ چرا كه روح انقلاب در آن دیده می‌شود. اگر برنامه را درست طراحی كنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.
    این نکته آنقدر مهم است که جا دارد تمامی مسئولان کشور را در یک جا جمع کرده و راجع به آن صحبت کنیم. من در ادامه به این مطلب به طور مبسوط خواهم پرداخت.»
    وی در ادامه گفت: «خلق این سند در پایان عمر یك دولت و ظهور دولت دیگر با سلایق متفاوت، باعث شد كه نتواند آن تاثیر لازم را داشته باشد.» وی با بیان این كه «بعضی از تصمیمات در فضاهای جوسازی شده گرفته می‌شود» از این امر انتقاد كرد و گفت: «باید دوره‌ی قبل از ابلاغ سیاست‌های كلی و چشم‌انداز با دوره‌ی بعد از آن كاملا متفاوت باشد اما من هم‌اكنون چنین تفاوتی را نمی‌بینم. البته این كار نیاز به فرهنگ‌سازی و اقناع دارد كه باید انجام شود.»
    در اینجا به نظر می‌رسد که مساله اصلی تغییر ساختار سیاسی کشور است که در نظر ایشان باعث شده سند نتواند تاثیر لازم را بگذارد و برای اینکه سند بتواند چنین کاری را انجام دهد، الآن باید فرهنگ‌سازی شود و همچنین عده‌ای باید اقناع شوند که به این سند چشم‌انداز تن در دهند.
    برگردیم به بند اول صحبت ایشان که تاکید کردند «این سند یک امر تشریفاتی نیست و اگر برنامه را درست طراحی کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم.» البته به نظر می‌رسد که کمی برای این حرف دیر باشد (حداقل دو سال) ولی این حرف به چه معناست؟
    به عنوان یک دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری علم و تکنولوژی، که اقلا دستی بر ادبیات این موضوع داشته است و با ابزارهای آن نیز آشنا است، و همچنین کسی که فوق لیسانس MBA(مدیریت) نیز دارد، فهم من از ادبیات موضوع این است که در طراحی برنامه‌ها‌ی مختلف باید اجرای آن را نیز در نظر گرفت. مسلما اگر برنامه‌ای بدون توجه به ملاحظات اجرایی آن تدوین شود، تنها سندی تشریفاتی بر روی طاقچه خواهد بود.
    چشم اندازها نیز وضعیت مشابهی دارند. هدف اصلی تدوین یک چشم انداز برای هر مجموعه ای همگرا کردن تلاش‌ها و فعالیت‌های اعضای مختلف آن مجموعه در راستای رسیدن به این چشم انداز است. لذا چشم انداز اولا باید قابل دستیابی در مقام نظر و تحلیل باشد، و ثانیا اینکه در مقام عمل اعضای مجموعه به آن باور داشته و بر آن گردن نهند.
    این گردن نهادن می‌تواند به وسیله زور و اجبار باشد و می‌تواند به صورت آزادانه و از روی میل و اختیار باشد. اگر در مجموعه‌ای مانند برخی مجموعه‌ها‌ی نظامی، قدرت مدیر آن‌قدر باشد که همه ملزم به اطاعت بی‌چون و چرا از دستورات وی باشند، در این مورد وی می‌تواند چشم‌اندازی را ترسیم کرده و به سایرین حکم کند که به سمت آن حرکت کنند.
    اما هنگامی که این شرایط وجود ندارد، مسلما باید به گونه ای آزادانه افراد مختلف به آن تعهد پیدا کنند. در حوزه سیاستگذاری که این مساله دوچندان شدت می‌یابد، چرا که مجموعه‌ها‌ی مختلف الزام سازمانی به یکدیگر ندارند و چه بسا با هم رقیب باشند در حالی‌که در یک بنگاه، در هر صورت یک نوع قدرت مدیریتی قابلیت اعمال (هر چند به صورت بالقوه) شدن را دارد.
    با در نظر گرفتن اینکه امروزه در دنیای مدرن که مبتنی بر عقل نقاد به پیش می‌رود، رهبری کاریزماتیکی که انسان‌ها را از طریق دل به خود جذب کند وجود ندارد، ابزارهای جدید و مختلفی که در حوزه سیاستگذاری این روزها رواج فراوانی دارند، همه به نوعی تلاش دارند که این جنبه مهم را مد نظر قرار دهند، یعنی طراحی برنامه به گونه ای که اجرا کنندگان آن به نوعی نسبت به آن تعهد داشته باشند. «آینده نگاری» که از تکنیک‌های مختلفی نظیر دلفی استفاده می‌کند از جمله آنهاست.
    فرآیند آن هم به این ترتیب است که نظر افراد مجموعه گردآوری می‌شود و با توجه به روش‌های مختلف که بر روی این نظرات نقد و بررسی صورت می‌گیرد، در نهایت یک اجماع کلی از طریق یک فرآیند نقادانه حاصل می‌گردد و به این ترتیب افرادی که خود درگیر برنامه‌ریزی بوده‌اند نسبت به آن تعهد و الزام درونی پیدا می‌کنند. تجربه‌ها‌ی آینده‌نگاری کشور ژاپن شاهدی بر این مساله است که در همگرا کردن این تلاش‌ها نقش بسیار موثری داشته است.
    این موضوع بحث‌های فنی فراوانی نیز دارد که به منظور این مطلب مربوط نمی‏شود (این رویکرد در تدوین تقاضا برای پیشنهادهای سند دوم توسعه علمی کشور در «مرکز سیاست علمی» لحاظ شده است). فقط یک نکته که به نظر ذکر آن ضروری است این است که تمامی این فرایندهای مشارکتی در غیاب تئوری‌ها‌ی کارآمد، فاقد کارکردهای لازم خواهد بود.
    اگر برگردیم به سند چشم انداز و فرآیند تدوین آن را مدنظر قرار دهیم، مشاهده می‌شود که آن را «مجمع» نوشته و سپس با امضای رهبری به سایر دستگاه‌ها‌ ابلاغ کرده است. حال پس از دو سال که این سند به نتیجه‌ای نرسیده است، همایش برگزار کرده‌اند که چگونه می‌توان فرهنگ‌سازی نموده و از سایرین خواست که به این سند گردن نهند و یا چگونه می‌توان سایرین را اقناع نمود (نمی‌دانم با چه روش‌هایی) که از آن اطاعت کنند.
    ای کاش حالا که فرآیند مشارکتی در تدوین سند صورت نگرفت، لااقل این همایش قبل از تصویب نهایی سند (دو سه سال پیش) برگزار می‌شد تا قبل از امضای مقام معظم رهبری، لااقل یک سری نظرات گرفته می‌شد (حتی اگر اعمال هم نمی‏شد، خودش موثر بود) تا ضمانت اجرایی کسانی که این نظرات را داده‌اند تا حدی تامین شود. این عدم مشارکت (در هر شکل آن) در نهایت به این معنا نیست که محتوای چشم انداز مثلا 50 درصد تغییر می‏کرد و شاید تغییرات ان کمتر از 5 درصد می‏بود، اما ضمانت اجرا را به میزان قابل ملاحظه ای بالا می‏برد.
    نتیجه اول اینکه به نظر من این سند از اول به گونه‌ای طراحی نشده بود که اجرا شود، بلکه از همان اول به صورت تشریفاتی و طاقچه‌ای طراحی شده بود (لازم به ذکر است که بنده در جریان دعوت از عده‌ای معدود از صاحبنظران در حین تدوین سند بودم. ولی این میزان اصلا کفایت ضمانت اجرا را ندارد. بعد از ابلاغ سند هم نظرات عده دیگری گرفته شد که بیشتر به منزله نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود)؛ آن هم در کشور ما که به حمدالله همه صاحب نظر هستند و در زمینه‌ها‌ی مختلف صاحب تخصص.
    برگردیم به نتیجه همایش. نتیجه‌ای که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نتیجه همایش گرفته اند و آن را گردن تغییر ساختار انداخته‌اند با توجه به مطالب بالا جای تردید دارد. اگر طراحی سند به گونه‌ای بود که استفاده از عقل جمعی و مشارکت همگانی را درون خود می‌دید، چنین اتفاقی حداقل تا این حد نمی‏افتاد که هیچ گونه حرکتی به سمت آن انجام نشده باشد. بالاخره مجموعه جدیدی هم که سرکار آمده است از همین کشور است و اگر نظرات آنان نیز لحاظ می‌شد، بعید به نظر می‌آید که در چنین وضعیتی که الان هستیم، باشیم.
    البته بنده خود نقدهای کارشناسانه‌ای به سیاست‌های دولت، مخصوصا درحوزه علم و تکنولوژی دارم که آنها به نوبه خود در شکل‌گیری وضعیت کنونی موثر بوده‌اند، اما سوال اینجاست که چرا فقط به دولت، بلکه بسیاری از زیر مجموعه‌ها‌ی دیگر نیز به چشم انداز نظام تعهدی احساس نمی‏کنند (حال این مساله جدای از کسانی است که آن را قبول ندارند).

    نکته‌ای فراتر:
    فراتر از این، البته من فکر نمی‏کنم که رویکردهای مشارکتی به این سادگی در کشور ما جواب بدهد چرا که خود مستلزم پذیرفتن رهیافت‌های عقلی (نه به معنی نفی وحی، بلکه به معنی نفی خشونت و خودبرتر بینی) است که به استدلال‌های سلیم تن در دهد. این گونه عقلانیت به نظر می‏رسد هنوز در کشور ما نهادینه نشده است و نگاهی به وضعیت احزاب و گروه‌ها‌ی مختلف این مساله را تایید می‌کند. می‌توان نشان داد که عدم وجود این رویکرد عقلانیت نه تنها باعث رشد معرفت، علم، دانش و سایر حوزه‌ها‌ی مربوط به تکاپوهای معرفتی بشر نمی‏شود، بلکه راه را برای جنگ و جدال درونی باز می‌کند به طوریکه طرفین معارض به هر طریقی سعی در نفی و طرد و حتی از بین بردن دیگری دارد.
    بنابراین اجرای این گونه حرکات مشارکتی در سطح کشور از طریق سازمان‌هایی که توان به صحنه آوردن افراد را ندارند بسیار مشکل است و تا این‌گونه حرکات انجام و نهادینه نشود، وجود این همه فعالیت‌های متعارض و بعضا متناقض در سطح کشور بیشتر آب در‌ها‌ون کوبیدن است (البته مرحوم دكتر عظیمی در تدوین برنامه چهارم تلاش داشت تا با چنین رویکردی برنامه چهارم را تدوین نماید که تلاش وی عقیم ماند). وضعیت کشور در حال حاضر همانند لشگری است که چند تکه شده و هر تکه آن به وسیله فرد خاصی اداره می‏شود که سایر بخش‌های لشگر را قبول ندارد. طبیعی است که نیروی بسیاری در این میان صرف موازی‌کاری‌ها (این ضعف به معنای پیشنهاد یک سیستم متمرکز نیست، بلکه از راه‌های توزیع شده نیز می‏توان با کارآیی بهتری سیستم را مدیریت کرد)، اتلاف منابع و یا حتی مبارزات و اختلافات درونی می‏شود.
    همان‌گونه که قبلا هم عنوان شد، در حال حاضر بیشتر «اسامی» نقش بازی می‏کنند تا محتوا و لذا مرکزی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از بهترین جاهایی است که می‏تواند چنین فرآیند کلانی را مدیریت کند (با اتکا به رهیافت‌های عقل نقاد). اگر فرض کنیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از با ثبات ترین مجموعه‌ها‌ی کشور که در تلاش برای رشد و تعالی کشور است و وظیفه سیاستگذاری را نیز در اختیار دارد از هم اکنون می‌خواهد با توجه به یافته‌ها‌ی این همایش و اندک نظری به این نوشته، کاری برای حرکت رو به جلوی کشور انجام دهد، پیشنهادهای زیر مفید به نظر می‌رسد که در بدترین حالت به نظر من 5 سال زمان از دست می‏رود، ولی یک چشم انداز مشترک تدوین می‏شود، در حالی‌که با ادامه وضع موجود، حتی پس از 10 سال نیز بعید است اجماعی حول آن شکل بگیرد، اگر به این مساله تغییرات ساختاری و تحولات سیاسی را نیز اضافه کنیم.
    1. قطعی و مسلم فرض نکردن محتویات سند چشم انداز و تلاش برای در معرض نقد گذاشتن محتویات آن. این مساله نه تنها به غنای محتویات آن خواهد افزود، بلکه اولین تجربه کلان کشوری در استفاده از عقل جمعی در این حوزه‌ها‌ست. اگر با در نظر گرفتن مشکلات اجرایی به همراه مبانی نظری مناسب، این حرکت بدون هیچ گونه نگاه متعصبانه‌ای از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گیرد، امید فراوانی است که کل کشور در آینده به این سمت، مخصوصا پس از مشاهده نتایج آن حرکت کند.
    2. تغییر نگاه به سیاست‌گذاری از نوشتن یک سری اسناد و راهبردهای کلی، به سمت نگاه به سیاستگذاری به عنوان یک فرآیند مداوم که در طول زمان در حال انجام است. این مطلب چه در سطح بنگاهی در نقد رویکردهای قدیمی استراتژی که هدف آن را تهیه یک سند می‌دانستند دیده می‌شود (رویکردهای جدید عقیده دارند که مهم این است که بنگاه به سمت هدف خود حرکت کند، هر چند یک استراتژی مجللی برای خود تدوین نکرده باشد و در این حرکت خود دائم در حال یادگیری سازمانی است) و چه در سطح کلان که در ادبیات اقتصادهای یادگیرنده یکی از چهار رکن اصلی یادگیری را یادگیری سیاستی می‌دانند. لازمه این مساله استقرار و شکل‌دهی یک سیستم بازخورد مناسب چه از وضع موجود کشور و اتفاقاتی که در واقع می‌افتد است (که شاید ناچار باشیم بخش‌هایی از چشم انداز را تغییر دهیم) و چه از جامعه تحلیلی و نظری که در پرتو نظریات جدید شاید بتوانند جنبه‌های نهفته‌ای از واقعیت را آشکار سازند که به نوبه خود منجر به اعمال تغییراتی در این سند شود.

    ابراهیم سوزنچی کاشانی
    دانشجوی دکترای رشته سیاستگذاری علم و تکنولوژی
    دانشگاه صنعتی شریف

     

     

     

     

     

     

     

     

    ليگ مبين

    football@mobin-group.com 

    اطلاعيه

    با عرض سلام خدمت تمامی عزیزان...
    بدون مقدمه می رم سر اصل مطلب! قرار شده که از این به بعد اخبار فوتبال ایران و جهان و همچنین اطلاعیه های لیگ مبین در سایت گروه اینترنتی مبین هم درج بشه. ولی بنده به علت یه سری گرفتاری های شخصی نمی تونم هم اطلاعات رو وارد سایت کنم و هم به لیگ مبین رسیدگی کنم. به همین علت هم دنبال یه همکار می گردم که بتونه توی ادارۀ لیگ مبین به من کمک کنه. اگر کسی مایل به همکاری با من و گروه مبین هست، می تونه به آدرس شخصی من ( milad_graydays@yahoo.com ) ایمیل بزنه.
    ضمناً بگم که این کار وقت زیادی نمی گیره. حداکثر دو ساعت در هفته. هر کسی که می بینه از عهدۀ این کار بر میاد، می تونه ما رو در ادارۀ هرچه بهتر لیگ مبین یاری بده.
    متشکرم. حق نگهدار...
     

    *****

    برنامۀ هفتۀ هشتم لیگ

    استقلال اهواز -- پیروزی تهران
    سپاهان اصفهان -- ابومسلم خراسان
    اینتر میلان -- کالیاری
    امپولی -- آ اس رم
    سیه نا -- میلان

    توضیح : تمامی بازی ها یکشنبه 29 بهمن ماه ( 18 فوریه 2007 ) برگزار می شوند.
    مهلت ارسال پیش بینی ها تا ساعت 12 ظهر یکشنبه 29 بهمن ماه خواهد بود.
     

    *****

    آدرس رسمی لیگ :
    football@mobin-group.com
    آدرس خصوصی مسئول لیگ :
    milad_graydays@yahoo.com

    *****

    براي مشاهده نتايج لیگ مبین تا پایان
    هفته هفتم اینجا را کلیک کنید

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads