Text Link Ads

 

 

 

693

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 693 :: سه شنبه 29 اسفند 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

نوروز و پست جديد راديو روزانه


سر سبزترين بهار تقديم تو باد
آواز خوش هزار تقديم تو باد
گويند که لحظه اي است روئيدن عشق
آن لحظه هزار بار تقديم تو باد


با سلام به همه شما دوستان عزيز، مخاطبان گرامي «روزانه»
فرارسيدن عيد نوروز را صميمانه به همه شما عزيزان تبريک مي گم. اميدوار سالي سرشار از موفقيت و پيروزي را در پيش رو داشته باشيد.
امروز 29 اسفند و اين شماره از روزانه (693) آخرين شماره از مجله در سال 85 مي باشد. با اجازتون از فردا (اول فروردين) به مدت 4 روز مجله منتشر نخواهد شد و شماره بعدي «روزانه» روز يکشنبه 5 فروردين (26 مارس) انتشار خواهد يافت (منتظر باشيد با شماره هاي ويژه نوروزي!)
و اما بمناسبت نوروز و شروع سال جديد، دوستان عزيزم در «راديو روزانه» پست جديدي آماده کرده اند که حاوي مطالب بسيار مفيد و جالبي است، که توصيه مي کنم حتما بهش گوش بديد. در اينجا جا داره از زحمات اين عزيزان (گير3پيچ و صدف خانوم) تشکر و قدرداني ويژه داشته باشم.
در پايان توجه شما عزيزان را به توضيحات مسئول راديو روزانه (گير3پيچ) جلب مي کنم:

دوستاي گل منگلي خودم سلام ..
خوبين كه ( مگه مي شه كسي متن گير سه پيچ رو بخونه و خوب نباشه .. ديگه شنيدن صدام جاي خود )
منم خوبم ..
خب .. عيد نزديكه و ما هم با هزار بدبختي و كندي سرعت نت و چي و چي يه پست فرستاديم براتون توي راديو ..
آدرسشو بگم ؟ هنوز ياد نگرفتي ؟ اي بابا .. از
اينجا برو و گوش كن و حالشو ببر .. وايسا كجا ؟ همينطور فرتي گازش رو گرفتي و رفتي ؟ اول اينكه اگه سراغ يه پست دامبلي بيشويي اومدي بايد بگم كه شرمنده ي اخلاق ورزشيت .. اول خودم هم مي خواستم اين كار رو بكنم ولي ديدم هم تيليفيزيون آهنگ خوب مي ذاره هم اون وري ها چيزي هم كم و كسر داشتين حتما از توي سايت هاي مختلف مي دانلوديدن .. گفتيم چي بكنيم كه خوب باشه . بعد از به كار گرفتن دوگوله ها يه پست براتون رفتم البته با كمك صدف خانوم .. گفتيم يه چيزي بگيم كه به دردتون بخوره و حداقل يه ذره باعث تفكر بشه .. و گرنه شادي و رقص و اين چيزا كه خودم استادشم ..
خب .. گوش كردين نظر هم بدين جاي دوري نمي ره ..
همينجا از طرف شما از خودم خيلي تشكر مي كنم و يه خسته نباشيد جانانه به خودم مي گم ( آي عمو .. همكارم صدف خانوم رو يادت نره .. ايشون هم خيلي زحمتيدن ..)
عيدتون مبارك .. عيدي هم خواستين يه چيز توپ برام بميلين ..
تا سال بعد .

http://roozaane.podomatic.com/entry/2007-03-19T05_38_09-07_00


آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (692) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • نوروز و پست جديد راديو روزانه
  • عکسهای منتخب عکاسان ایرانی در سال 85
  • معرفي و دانلود فيلم: ناشناس
  • خسوف ۲ در تهران
  • CyberLink PowerDirector 6 نرم افزاري قدرتمند براي ميکس و تدوين ويديويي !
  • تغييرات فونت موبايل 
  • زندگی چیست ؟
  • فصل طرب‏
  • حرفهایی از آریل شارون
  • معرفی ۴ روش برای ارسال SMS رایگان به موبایل های خارج از کشور
  • به مناسبت صدمین سالروز تولد پروین اعتصامی
  • قبله هفتم
  • بدني خوش ساخت و عضلاني داشته باشيد
  • 1386 سال خوک است؛ از سال خوک چه می دانید؟
  • جشني به بلنداي تاريخ
  • و ....
 

 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

سايت ويژه نوروز
ويژه نامه الکترونيکي بمناسبت شهادت امام رضا (ع)
عکسهای منتخب عکاسان ایرانی در سال 85

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

شهرام جزايري تحويل قوه قضاييه شد

يك منبع آگاه گفت: شهرام جزايري عرب با دستور قاضي پرونده به قوه قضاييه تحويل داده شد.
اين منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين مطلب افزود: قاضي پرونده امروز طي نامه‌اي دستور داد تا شهرام جزايري كه روز گذشته توسط نيروهاي وزارت اطلاعات به كشور بازگردانده شده بود مجدداً تحويل حفاظت اطلاعات قوه قضاييه شود و به زندان اوين منتقل شود.
همچنين شنيده شده كه وزارت اطلاعات با اين اقدام موافق نيست.
شهرام جزايري عرب، متهم به تحصيل مال به طريق نامشروع و استفاده از سند مجهول و پرداخت رشوه كه در حال اعزام به محل استقرار كارشناسان منتخب دادگاه ماموران را اغفال و فرار كرد، روز گذشته با تلاش‌هاي سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات و هماهنگي مسئولين قوه قضائيه، در يكي از كشورهاي همسايه ايران دستگير شد.

براي مشاهده گزارش تصويري دستگيري شهرام جزايري اينجا را کليک کنيد

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

ناشناس 
Unknown

کارگردان: سايمون براند. فيلمنامه: ماتيو وين. موسيقي: آنجلو ميلي. مدير فيلمبرداري: استيو يدين. تدوين: لوئيس کاربالار، پل ترخو. طراح صحنه: کريس جونز. بازيگران: جيمز کاويزال[جين جکت]، گرگ کينير[دماغ شکسته]، بريجت مويناهان[اليزا کولز]، جو پانتوليانو[مرد بسته شده]، بري پپر[مردي با لباس دامدارها]، جرمي سيستو[مردي که با دستبند بسته شده]، پيتر استورمر[مردي با چکمه پوست ماري/استيون بريان]، کريس مالکي[کارآگاه جيمز کرتيس]. ٩٨ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا.
پنج مرد در يک انبار مواد شيميايي به هوش مي آيند. هيچ کدام از آنها نمي داند کيست و در آنجا چه مي کند. ابتدا مردي که بعد مشخص مي شود جين نام دارد به هوش مي آيد و خود را با چهار ديگر که اولي به صندلي بسته شده، دومي تير خورده و با دستبند به نرده ها آويزان است، سومي که دماغش شکسته و چهارمي که ضرباتي دريافت کرده و بعد از وي به هوش مي آيد. درها بسته و خروج از انبار غير ممکن به نظر مي رسد. مردها يکي يکي به هوش مي آيند و آنها نيز از هويت و چرايي حضور خود در انبار اظهار بي اطلاعي مي کنند. جين روزنامه اي پيدا مي کند که در آن خبر ربوده شدن دو مرد توسط گروهي ناشناس منتشر شده است. با گذشت ساعت هايي چند اندک اندک جرقه هايي در حافظه آنها درباره حوادث قبل از بيهوشي زده مي شود و زمينه را براي درگيري هاي آتي مهيا مي کند. به نظر مي رسد که دو نفر از اين افراد همان ربوده شدگان و سه نفر ديگر ربايندگان آنها هستند که در صدد باج خواهي اند، اما کداميک؟

چرا بايد ديد؟
احتمالا با خواندن خلاصه قصه خود را با يکي ديگر از قسمت هاي اره روبرو خواهيد ديد، اما عجله نکنيد چون اين يکي هم تازگي هاي خاص خود را دارد و بر خلاف سري اره لااقل اميد رهايي شخصيت ها را نابود نمي کند و به اندازه آنها خونين نيست!
اولين فيلم سايمون براند يک تريلر کم هزينه[٣ ميليون و ٧٠٠ هزار دلار بودجه] است که با وجود وقوع حوادثش در مکاني واحد و بسته، لااقل تا اواسط نيمه دوم فيلم قادر به جذب تماشاگر خو کرده به تريلرهاي متعارف است. اما پيچ نهايي قصه و در واقع گشوده شدن گره ها آن را تبديل به محصولي درجه دو مي کند که نمونه هاي بسياري از آن را ديده ايم و تنها تفاوت اين يکي با نمونه هاي مشابه افزوده شده ايده اوليه[بي خبري از هويت و جابجايي شکار و شکارچي] است. با خرج اندکي انصاف مي شود گفت که کارگردان در کار با همين مايه موفق است و بازيگراني که انتخاب کرده، شخصيت اصلي خود را لو نمي دهد و همين بر تعليق فيلم مي افزايد. فضاي پارانوئيدي خلق شده در سه چهارم فيلم که با پيدا شدن سر و کله يک زن در پايان قصه-به روال همه چنين قصه هايي که رد پاي زني بايد در آن ديده شود- به سرتاسر آن تسري پيدا مي کند، تم اعتماد و هراس را در کنار جدال دروني فرد براي انتخاب ميان خير و شر-شکار يا شکارچي- به شکلي معقول تبديل به موضوع اصلي فيلم مي کند. ناشناس با وجود همه مزايايي که شمردم و حضور گروهي از بازيگران درجه يک سينماي آمريکا تا اين لحظه فروش موفقي نداشته و بايد منتظر اتمام اکران سينمايي و پخش ويديويي آن بود تا نظر قطعي را صادر کرد. با اين حال اگر مدتي است يک تريلر دلچسب به تور تان نخورده، همين يکي را غنيمت بشماريد!
ژانر: درام، راز آميز، تريلر.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

احتمالا‌ در تهران اجرا مي‌شود :
خسوف ۲ در تهران

پس از اينكه احمد مسجدجامعي وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي در يادداشتي در روزنامه كارگزاران به غربت سمفوني خسوف اشاره كرد، ظاهرا زمينه اجراي قسمت دوم اين سمفوني فراهم شده است. سمفوني خسوف 2 پس از اجراي سمفوني خسوف يك در سال 1382 در تالا‌ر وحدت به دكتر شريفيان سفارش داده شد. سمفوني خسوف يك كه شريفيان آن را ساخته بود، توسط لوريس چكناواريان در تهران و پس از آن در سال 1384 در روماني با نظارت شريفيان اجرا و ضبط استوديويي آن هم در روماني انجام و در دو سي‌دي 94 دقيقه‌اي توزيع شده است. سمفوني خسوف يك از حركت كاروان امام‌حسين از مدينه به مكه تا شب عاشورا و خسوف 2 حوادث پس از عاشورا تا اربعين حسيني را دربر مي‌گيرد. احمد مسجدجامعي وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلا‌مي درباره سمفوني خسوف 2 به خبرنگار اعتماد ملي مي‌گويد: ما پس از اينكه سمفوني خسوف در تالا‌ر وحدت اجرا شد، ساخت قسمت دومش را به آقاي شريفيان سفارش داديم كه ايشان هم پس از مطالعه و تحقيق آن را ساخت و آماده اجراست. مسجدجامعي درباره ويژگي‌هاي خسوف 2 مي‌گويد: شعرهاي اين سمفوني كه پس از شام غريبان تا اربعين حسيني را در‌بر مي‌گيرد، از عمان ساماني، فواد كرماني، محتشم كاشاني، عبدالجواد جوادي‌خراساني، جيحون‌يزدي و به‌خصوص خطبه‌هاي حضرت زينب(س) است.
پس از اينكه موضوع خسوف با شريفيان در ميان گذاشته مي‌شود، براي شعرهايش پيشنهاد مي‌شود كه با بهاءالدين خرمشاهي مشورت كند و شعرها پس از اين مشورت انتخاب مي‌شود اما دو شعر از حافظ نيز پيشنهاد مي‌شود:
نازنين طرز قدت در چمن حسن نرست
خوش‌تر از نقش تو در عالم تصوير نبود
و همچنين:
رندان تشنه لب را آبي نمي‌دهد كس
گويي ولي‌شناسان رفتند از اين ولا‌يت ‌

سمفوني خسوف 2 كه در 50 دقيقه تنظيم شده است، فضايي زنانه و كودكانه دارد و محور آن شخصيت حضرت زينب(س) و حوادثي است كه بر بازماندگان حادثه كربلا‌ گذشته است، اما آيا اين پايان كار سمفوني خسوف است؟
احمد مسجدجامعي مي‌گويد: سمفوني خسوف قسمت سومي هم دارد كه ايده‌اش طراحي شد اما متوقف مانده است. آقاي شريفيان مي‌خواست كه چيزي درباره گفت‌وگوي تمدن‌ها بسازد. ما پيشنهاد كرديم كه زيارت وارث را مبنا قرار دهد زيرا در زيارت وارث نام پيامبران بزرگ برده مي‌شود و براي هر پيامبر نيز لقبي آورده مي‌شود، مثلا‌ گفته مي‌شود سلا‌م بر حسين(ع) وارث موسي كليم‌ا... . حول محور هر يك از اين اسامي تمدن‌هاي بزرگي شكل گرفته است و امام‌حسين(ع) وارث تمام پيامبران ناميده مي‌شود. مي‌دانيم كه تمام اديان توحيدي به حضرت ابراهيم(ع) مي‌رسد و ماجراي آن ذبح عظيم را مي‌توان با عاشورا مقايسه كرد. به هر حال آقاي شريفيان از اين پيشنهاد خيلي استقبال كرد اما كار متوقف ماند.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

CyberLink PowerDirector 6 نرم افزاري قدرتمند براي ميکس و تدوين ويديويي !

 

یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای حرفه ای ویرایش و تدوین فیلم، نرم افزار قدرتمند کمپانی  با نام PowerDirector Deluxe است که قابلیت های بسیاری را برای کاربر در زمیه ساخت فیلم های دینامیک و ویرایش حرفه ای فیلم ها را فراهم می آورد .

قابلیت بسیار خوب ویرایش خودکار و اتوماتیک تصاویر توسط قالب های از پیش ساخته شده درونی،افکتهای متنوع و Transition های متعدد کار با این نرم افزار حرفه ای را بسیار آسان نموده است . ایجاد بهبود و فیکس و تعمیر کردن عیوب ویدیو ها به سرعت توسط ابزارهای قدرتمند و سریع، خلق و ویرایش دی وی دی های با کیفیت HD و انتشار ویدیو ها بر روی وب بر روی Streamload یا YouTube از ویژگی های خوب این نرم افزا است .

به تازگی کمپانی Cyberlink نسخه جدید و 6.0 این نرم افزار قدرتمند خود را عرضه نموده است که در ادامه به معرفی برخی ویژگی های کلی نرم افزار CyberLink PowerDirector 6 می پردازیم .

- تبدیل سیستم شما به یک استودیو ویرایش و عرضه فیلم خانگی کامل و حرفه ای

مجهز به 29 تمپلات مختلف و زیبا از پیش تعیین شده برای منو های دی وی دی با خواص و ویژگی های مختلف و قابل ویرایش .

مجهز به افکت های متعدد و جدید برای ساخت فیلم های اسلایدی تصویری .

ساخت تصویر در تصویر به صورت متحرک و زیبا همراه با افکت های خاص این حرفه برای هرچه دراماتیک کردن ویدیو شما.

خلق و ویرایش زیر نویس های ویدیویی و افزودن اطلاعات مورد نیاز به این بخش پر کاربرد دی وی دی ها !

- ویرایش خودکار ویدیو ها و تعمیر و بهبود وضع صدا و تصویر در آنها

بخش Magic Movie Wizard که هم برای مبتدیان و هم حرفه ای های این فن بسیار عالیست روش قدم به قدم ویرایش و تدوین را جلو پای شما می گذارد .

مجهز به آیتم های متحرک و پویا نمایی شده مختلف برای استفاده و تدوین تصاویر.

بخش Magic Fix و Magic Clean برای بهبود اوضاع تصویری و صوتی فایلها به صورت کامل و خودکار.

- شخصی سازی ویدیو ها توسط عملیات Watermarking و افزودن افکت و متن مورد علاقتان به ویدیو

دارای افکت ها و Transition های بسیار متعدد که عملیات تدوین شما را بسیار ساده تر و خاص تر می کند.

افزودن Dialog Baloon ها به ویدیو برای هرچه کامیک تر کردن ویدیو ها .

افزودن صدا به بخش تصویر در تصویر که هر دو تصویر به طور همزمان صدای خود را داشته باشند .

- انتشار اثر نهایی به طرق مختلف و استفاده از آنها در هرجا و هر زمان .

قابلیت انتشار مستقیم ویدیو ها بر روی شبکه های Streaming آنلاین همچون YouTube یا Streamload .

تبدیل فیلم ها به دی وی دی های با کیفیت برای پخش در DVD Player های خانگی .

انتشار فایلها به فرمت صورت ویدیو پلیر های همراه PSP و iPod .

و سازگاری کامل با ویندوز ویستا .

CyberLink PowerDirector 6  را می توانید از اینجا :

دانلود کنید نسخه ی 6.00.1509 Deluxe را با حجم حدود 181 مگابایت

English Explanations

سريال:
EAF6G-E4Q2V-WG8YM-QGTAE-N5XL3-FQQ42

 


 

دنیای موبایل

The Fonts

تغييرات فونت موبايل 

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: reza-2006

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی

با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید
دوش آن صنم چه خوش گفت درمجلس مغانم
سلطان من خدا را زلفت شکست ما را
در گوشه سلامت مستور چون توان بود
آن روز دیده بودم این فتنه​ها که برخاست
عشقت به دست طوفان خواهد سپرد حافظ

 

تا بی​خبر بمیرد در درد خودپرستی
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
با کافران چه کارت گر بت نمی​پرستی
تا کی کند سیاهی چندین درازدستی
تا نرگس تو با ما گوید رموز مستی
کز سرکشی زمانی با ما نمی​نشستی
چون برق ازاین کشاکش پنداشتی که جستی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

طهارت وپاكيزگى
قال الصادق عليه‏ السلام «اذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس انظف ثيابك و تطيب باطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائماً»هرگاه نوروز فرا رسد غسل كرده و پاكيزه‏ترين لباسهايت را پوشيده و از معطرترين عطرهايت استفاده كن و آن روز را روزه بگير.

هديه دادن
از اميرالمؤمنين على عليه‏السلام چنين نقل شده كه فرمودند «اُتى على عليه‏السلام بهديةالنيروز فقال عليه‏السلام ما هذا؟ فقالوا يا اميرالمؤمنين اليوم النيروز! فقال عليه‏السلام اصنعوان كل يوم نيروزاً» در روز نوروز هديه‏اى براى اميرالمؤمنين على عليه‏السلام آورده شد. حضرت فرمودند اين هديه چيست؟ آنان پاسخ دادند اميرالمؤمنين امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز كنيد. در هديه آنچه مهم است، ارتباط روحى و ايجاد محبت است نه مقدار و كيفيت ... و در اين زمينه نبايد به تكلف افتاد. امام صادق عليه‏السلام در مورد اهميت هديه مى‏فرمايد: «تهادّوا تحابّوا فان الهدية تذهب بالضغائن.» به يكديگر هديه دهيد تا بين شما محبت ايجاد شود زيرا هديه كينه‏ها را از بين مى‏برد.

 

 

آرایشی - بهداشتی
amoozesh_v_sh@yahoo.com

هماهنگ کردن اندازه لب و يا فرم دادن به آنها به وسيله آرايش

1 - هنگامي که لب پايين نازک است، خط لب را پايينتر از خط معمولي لب ميکشيم و آن را با رژ لب پر ميکنيم. همچنين کمي وازلين يا برق لب به وسط لب پايين بمليد تا آن را برجسته تر جلوه دهد.
2 - وقتي لب بالا نازک است، خط لب بالا را بالاتر از خط معمولي لب ميکشيم تا پهتر جلوه کند و با لب پايين تناسب داشته باشد.
3 - هنگامي که لبهاي پايين و بالا نازک هستند، اندازه لبها را در بالا و پايين با مداد لب زياد ميکنيم و داخل خط را با رژ لب پر ميکنيم که لبها پرتر به نظر آيند.
4 - براي لبهاي پر و بزرگ نبايد رژ لب خيلي روشن و جلب نظر کننده استفاده کرد. رژ لب مات براي اين لبها بهتر از رژ لب براق است.
5 - دهان و لبهاي کوچک را ميتوان با کشيدن خطوط در اطراف دهان بزرگتر نشان داد.
6 - در فرم دهاني که گوشه هاي افتاده دارد ميتوان خط لب را رو به بالا کشيد و فرم دهان را اصلاح کرد.
7 - لبهاي نامساوي را نيز ميتوان با کشيدن خطوط در جاهاي لازم يکنواخت نمود.
براي جلوگيري از ماليده شدن رژ لب بر روي دندانها ميتوان از روش زير استفاده کرد:
انگشت اشاره خود را در دهانتان قرار دهيد و لبهايتان را ببنديد. سپس انگشت خود را بيرون بکشيد. به اين ترتيب رنگ اضافه رژ لب از داخل لبهايتان پاک شده و از ماليده شدن آن به دندانهايتان جلوگيري ميکند

ادامه دارد...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

ضحاک چنین کرد و خردمندان و خواب گزاران را به بارگاه خواست و خواب خود را باز گفت. همه خاموش ماندند جز یک تن که بی باک تر بود. وی گفت:« شاها، گزارش خواب تو این است که روزگارت به پایان رسیده و دیگری به جای تو بر تخت شاهی خواهد نشست. فریدون نامی در جستجو ی تاج و تخت شاهی بر می آید و تورا با گرز گران از پای در میاورد و در بند میکشد.»
کجا نام او آفریدون بود
زمین را سپهری همایون بود
هنوز آن سپهبد ز مادر نزاد
نیامد گه پرسش و سرد باد
چو او زاید از مادر پرهنر
بسان درختی شود بارور

از شنیدن این سخنان ضحاک مدهوش شد. چون به خود آمد در فکر چاره افتاد. اندیشید که دشمن او فریدون است. پس دستور داد تا سراسر کشور را بجویند و فریدون را بیابند و به دست او بسپارند . دیگر خواب و آرام نداشت.

چو بشنید ضحاک بگشاد گوش
ز تخت اندر افتاد و زو رفت هوش
نه آرام بودش نه خواب و نه خورد
شده روز روشن برو لاژورد

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المائدة آيات: 120 محل نزول: مدینه

وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْقِلُونَ 58 قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلُ وَأَنَّ أَكْثَرَكُمْ فَاسِقُونَ 59 قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُم بِشَرٍّ مِّن ذَلِكَ مَثُوبَةً عِندَ اللّهِ مَن لَّعَنَهُ اللّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُوْلَـئِكَ شَرٌّ مَّكَاناً وَأَضَلُّ عَن سَوَاء السَّبِيلِ 60 وَإِذَا جَآؤُوكُمْ قَالُوَاْ آمَنَّا وَقَد دَّخَلُواْ بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُواْ بِهِ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُواْ يَكْتُمُونَ 61 وَتَرَى كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ 62 لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ 63 وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاء وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ 64

 

ترجمه فارسي مکارم

آنها هنگامى كه (اذان مى‏گوييد، و مردم را) به نماز فرا مى‏خوانيد، آن را به مسخره و بازى مى‏گيرند; اين بخاطر آن است كه آنها جمعى نابخردند «58» بگو: «اى اهل كتاب! آيا به ما خرده مى‏گيريد؟ (مگر ما چه كرده‏ايم) جز اينكه به خداوند يگانه، و به آنچه بر ما نازل شده، و به آنچه پيش از اين نازل گرديده، ايمان آورده‏ايم و اين، بخاطر آن است كه بيشتر شما، از راه حق، خارج شده‏ايد» «59» بگو: «آيا شما را از كسانى كه موقعيت و پاداششان نزد خدا برتر از اين است، با خبر كنم؟ كسانى كه خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته، و مورد خشم قرار داده، (و مسخ كرده،) و از آنها، ميمونها و خوكهايى قرار داده، و پرستش بت كرده‏اند; موقعيت و محل آنها، بدتر است; و از راه راست، گمراهترند » «60» هنگامى كه نزد شما مى‏آيند، مى‏گويند: «ايمان آورده‏ايم!» (اما) با كفر وارد مى‏شوند، و با كفر خارج مى‏گردند; و خداوند، از آنچه كتمان مى‏كردند، آگاهتر است! «61» بسيارى از آنان را مى‏بينى كه در گناه و تعدى، و خوردن مال حرام، شتاب مى‏كنند! چه زشت است كارى كه انجام مى‏دادند! «62» چرا دانشمندان نصارى و علماى يهود، آنها را از سخنان گناه‏آميز و خوردن مال حرام، نهى نمى‏كنند؟! چه زشت است عملى كه انجام مى‏دادند! «63» و يهود گفتند: «دست خدا (با زنجير) بسته است» دستهايشان بسته باد! و بخاطر اين سخن، از رحمت (الهى) دور شوند! بلكه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است; هرگونه بخواهد، مى‏بخشد! ولى اين آيات، كه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مى‏افزايد و ما در ميان آنها تا روز قيامت عداوت و دشمنى افكنديم هر زمان آتش جنگى افروختند، خداوند آن را خاموش ساخت; و براى فساد در زمين، تلاش مى‏كنند; و خداوند، مفسدان را دوست ندارد «64»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

mamani_1385@yahoo.com

زندگی چیست ؟

زندگی تکرار تفکر در حلقه ی حیات است.
زندگی معمای وجود در تفکر بشر است.
زندگی ازمایشگاه صبر برای موجود کم طاقت است.
زندگی لطف اجباری اما شیرین خداوند است.
زندگی خالی است ان را پر کن.
زندگی یک مشکل است با ان روبرو شو.
زندگی یک معادله است موازنه کن.
زندگی یک معما است ان را حل کن.
زندگی یک تجربه است ان را مرور کن.
زندگی یک مبارزه است قبول کن.
زندگی یک کشتی است با ان دریانوردی کن.
زندگی یک سوال است ان را جواب بده.
زندگی یک موفقیت است لذت ببر.
زندگی یک بازی است برنده و پیروز شو.
زندگی یک هدیه است ان را دریافت کن.
زندگی دعاست ان را مرتب بخوان.

 

 

hamed.1360@yahoo.com

هفت سين قرآن مجيد

1ـ سلام قولا من رب رحيم. سوره يس آيه 58
2ـ سلام على نوح في العالمين. سوره صافات آيه 79
3ـ سلام على ابراهيم. سوره صافات آيه 108
4ـ سلام على موسى و هرون. سوره صافات آيه 119
5ـ سلام على آل ياسين. سوره صافت آيه 129
6ـ سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين. سوره الزمر آيه 73
7ـ سلام هي حتى مطلع الفجر. سوره قدر آيه 6

نوروز چه روزيست؟ ص 33
سيد محمد باقر آيت ميردامادى

 

 

irainiangirl2002@yahoo.com

بنام خدا

سلام دوستان گل ایرونیم
پیشا پیش نوروزتون مبارک
ان شاء الله سال خوبی داشته باشید
این جند شعری که در ذهن دارم تقدیم
نامزد گلم محمدصدیق وشما دوستان میکنم

تو آسمون عشقم جز تو پرنده ای نیست
روی خاموش لباهام جز اسم تو کسی نیست
تو قلب من عزیزم هیچکسی جای نداره
دل عاشقم جز تو هیچکسی دوست نداره
بی حسرت از جهان نرود هیچکس
الا شهید عشق از تیر کمان دوست

دوستتون دارم وموفق باشید
نوشین

 

 

salman_yavar@yahoo.com

فصل طرب‏

دست افشان بسر كوى نگار آمده ‏ام‏
پاى كوبان ز پى نغمه تار آمده‏ ام‏

حاصل عمر اگر نيم نگاهى باشد
بهر آن نيم نگه با دل زار آمده‏ ام‏

باده از دست لطيف تو در اين فصل بهار
جان فزايد كه در اين فصل بهار آمده ‏ام‏

در ميخانه گشائيد كه از مسلخ عشق‏
بهواى رخ آن لاله عذار آمده‏ ام‏

جامه زهد دريدم رهم از دام بلا
باز رستم ز پى ديدن يار آمده ‏ام‏

بتماشاى صفاى رخت اى كعبه دل‏
بصفا پشت و سوى شهر نگار آمده ‏ام‏

شعر از حضرت امام خميني (ره)

 

 
hiwa20062002@yahoo.com

دستانم تشنه ی دستان توست شانه هایت تکیه گاه خستگی هایم با تو می مانم بی آنکه دغدغه های فردا داشته باشم زیرا می دانم فردا بیش از امروز دوستت خواهم داشت
خندیدم ، خندید ... اشکهام را افتاد ، اونم شرشر گریه کرد !! دلم براش سوخت نازش کردم اما دستم سوخت !؟ آخه دلش گــر گرفته بود
یادگارهای سبز سالهای بهار افشان تیک تیک لحظه های دور از تو و عبور غریبانه ترین چکاوک های عاشق... مسافر! انتقام غریبی است رفتنت!!

كاش نبودي!
با اينکه نديدمت دلم هر روز برايت تنگ مي شود. بديش اين است که مي دانم تو هستي. کاش نبودي! مثل هزاران چيز ديگر که توي اين دنيا نيست ولي آدم ها باز الکي دنبالشان مي گردند، نمي دانم، شايد بشود اسمش را گذاشت دلخوشي. دلخوشي من هم اين است که ميدانم هستي.
عميق ترين درد زندگي مردن نيست بلكه نداشتن كسي ست كه الفباي دوست داشتن رو برايت تكرار كنه و تو از اون رسم محبت بياموزي ...

هيوا از كوردستان عراق

 

 

golnazrezayee_1234@yahoo.com

قرقره

سلام
میخواستم بپرسم مشكل سر چیه؟ من اصلا كاری به جنبه ی تاریخی این موضوع ندارم چون تاریخ تحریف شده و فقط برا سر گرم كردن خوبه و هیچ تضمینی نداره این از این . میخواستم از اونایی كه بالا پایین میپرن كه این فیلم دروغه بپرسم كه سندتون چیه ؟ از این گذشته تو دانشجوی تئاتر و سینما تو كارگردان تا حالا چند تا فیلم درست حسابی ساختی؟ میخوای بگی خیلی ؟ بچه های اسمان؟ رنگ خدا؟ سنتوری؟یا پهلوانان نمیمیرند ؟ یا شب دهم؟اینان فیلمای خوبمون دیگه؟من تا حالا هیچ نظری راجع به این فیلم نداده بودم هیج توماری را هم امضا نكرده بودم الان كه میبینید دارم اظهار نظر میكنم به خاطر اینه كه حرصم در اومده از این ادمایی كه تا یكی یه حرفی میزنه همه بدون فكر میشن مریدش .اونایی كه تا دیروز با ولع الكساندرو میدیدن و میگفتن شاهكاره ! شما بویی هم از وطن پرستی بردین ؟ تف
و شمایی كه دفاع میكنی از فیلم شما منبعت چیه؟ اگه منبع مخالفین فیلم بی اعتباره چطور ممكنه منبع شما معتبر باشه؟ هر دو منبع تاریخه و منحرف .و در ضمن زیاد لازم نیست بری بگردی تاریخ علیه ایران وایرانی جمع كنی تا ادعا هاتو ثابت كنی. واقعا كه.... دنیا تا دنیا دارن سرپوش میذارن رو اشتباهاتشون ما میریم مدرك غلطهامون رو هم پیدا میكنیم. حقا كه هر چی سرمون بیاد حقمونه .
لب كلام این كه مخالفین بدونن كه كسی كه خودش دست به كار دفاع از شرفش نشه دیگران دست به كار بی شرف كردنش میشن. موافقین هم بدونن كه ادم وقتی حقا نمیتونه مخالف فیلم یا هر چیز دیگه ای باشه گزك دست این و آن نمیده كه فردا دست بگیرن بگن خوب كردیم جد و ابا تونو كشیدیم به فحش . اونم از نوع ....
به جای این كه بین خودمون هی فرقه درست كنیم بیاید متحد باشیم تا نگن اینا با خودشون هم دعوا دارن . خب ما هم فیلم بسازیم اگه خیلی وطن پرستیم .اگر هم كه وطن پرست نیستیم (خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ببخشید)بیخودی حرف اینو اونو قرقره نكنیم حالا چه موافقها چه مخالفها . با تشكر

 

.

alimm_1400@yahoo.com

رئيس جمهور به يزد آمد

مطالب زيادي مانده كه فرصتي نيست تا بنويسم اما با آمدن رئيس جمهور بايد نوشت آن هم تنها براي فرصت طلبان پس از ماهها و هفته ها كه اين سفر به تاخير مي افتاد آخرش آمد اما چه آمدني و چه استقبال گرمي. باز عده اي با فرصت طلبي سعي در استفاده هاي غرض ورزانه از عدم استقبال مردم يزد از رئيس جمهور دارند.
اين كه چرا مردم يزد از او استقبال نكردند شهري كه در انتخابات رياست جمهوري جزو 3 استاني اولي بود كه بالاترين راي را به احمدي نژاد دادند دلايل مختلفي مي توان ذكر كرد كه براي روشن شدن اذهان كج فهمان و مغرضين برخي را بيان مي كنم
آنان كه يزدي هستند مي دانند كه مكان برگزاري ديدار مردم يزد با روساي جمهور ما قبل ميدان اميرچقماق بوده است.
حال چه شده است كه قرعه به نام ورزشگاه شهيد نصيري كه در حاشيه و دور از شهر قرار دارد افتاده است؟
جان رئيس جمهور در خطر است آنچه كه آشكار است اين است كه محمود احمدي نژاد مرد شماره يك ترور براي سازمانهاي جاسوسي غرب و اسرائيل است. و شهيدي است كه در ميان زنده ها گام بر مي دارد.
فلذا تيمهاي حفاظت كه از نسل دولت قبلي هستند (رئيس جمهور قبل كه مورد علاقه كشورهاي غربي بود همانگونه كه در سفر به آمريكاي ايشان در همين اواخر تيمهاي حفاظت از اف بي آي عهده دار امنيت جاني ايشان بودند و كسي قصد ترور او را نداشت و البته حضورهاي مردمي روساي جمهور پس از رحلت امام كم شده بود و اين خود كار تيم هاتي حفاظت را راحت مي نمود و اين گونه تيمهاي حفاظت به ضعف دچار مي گردند) و توان حفاظتي پاييني دارند زير بار امنيت ميدان امير چقماق كه در مركز شهر يزد مي باشد و مكاني تاريخي هست نمي روند و بدين ترتيب در شبي كه فردا صبح قرار است رئيس جمهور به يزد بيايد مكان ديدار و سخنراني مردم با او را ورزشگاه شهيد نصيري مي گذراند و چنين است كه بزرگترين توهين به مردم يزد شكل مي گيرد .
مردمي كه به در صحنه بودن شناخته مي شدند و از قول حضرت روح الله (ره):نمونه اي بودند براي استانهاي ديگر و چنين است كه فضاحت تاريخي شكل مي گيرد تا برخي فرصت طلبان آن را به حساب برگشتن مردم از دولت احمدي نژاد بدانند.
در حالي كه اگر در همين سفر به ديدار مردم شهرهاي ديگر استان يزد با احمدي نژاد بنگريم استقبال گرم مردم را مي بينيم.
اين دليل تغيير مكان بود و دلايل ديگر عدم حضور مردم را مي توان در اطلاع ر ساني ضعيف مسئولين استان (با دير اعلام كردن سفر رئيس جمهور و مكان سخنراني ايشان و همچنين براي صرفه جويي داز چاپ و تكثير پوستر و پارچه نوشته خود داري مي نمايند) و يا تعطيل نكردن مدارس استان در حالي كه در تمام سفرهاي قبلي مدارس تعطيل مي گشتند .
همچنين مي توان از چند بار به تاخير افتادن سفر رياست محترم جمهور به استان كه اين خود موجب شايعات بسيار گرديد به عنوان دليل ديگري بر استقبال بهت آور مردم يزد نام برد.(هفته قبل در رسانه ها هم سفر اعلام شد اما در يك روز مانده به آن لغو گرديد) .
تنها چيزي كه مي توان در پايان گفت اين است كه مردم استان يزد چون مردم تمام نقاط ايران همچنان حامي دولت و شخص رئيس جمهور عدالت خواه هستند و كوردلان نمي توانند هرگز استقبال سرد مردم يزد را نشانه از دست دادن پايگاه مردمي دولت بدانند.

 

 

wwwparsfootballcom@yahoo.com

حرفهایی از آریل شارون

شاید خوندن این حرفها الآن یه رنگ دیگه ای داشته باشه زمانی که شارونی در کار نیست و اسرائیل هم از لبنان شکست خورده.
« مرا هر چه دوست دارید، بخوانید . مرا جنایتکار یا شیطان بخوانید ... اسرائیل را به هر نامی که دوست دارید بخوانید. آن را کشور یهودیهای نازی بخوانید. چرا که نه؟ هر کسی را که بخواهد دستی علیه فرزندانم بلند کند نابود می کنم ... حتی اگر با روشهای ریاضی بخواهید به من ثابت کنید جنگ فعلی در لبنان یک جنگ کثیف و غیر اخلاقی است، من اهمیتی نخواهم داد . ما باید یک جنگ دیگر را آغاز کنیم . بیشتر و بیشتر بکشیم و نابود کنیم .. و چون این جنگ، ما را در جهان به اصطلاح متمدن ، بسیار زشت جلوه می دهد... من شخصا نمی خواهم از «برژنف» یا « قذافی» یا « اسد» یا خانم « تاچر» یا حتی از «هری ترومن» که با دو بمب هسته ای نیم میلیون ژاپنی را کشت بهتر باشم من فقط می خواهم از آنها باهوشتر سریعتر و مؤثر تر باشم . خودتان بگویید ، آیا امروز آدم بدها شرایط بدی دارند؟ اگر کسی بخواهد به آنها نزدیک شود شیطان دست و پایش را می برد . آنها هر چه را که بخواهند شکار می کنند . هضم برایشان کاری ندارد و مجازاتی هم از آسمان برایشان نمی رسد . من می خواهم اسرائیل هم به همین کلوپ بپیوندد. شاید مردم دنیا هم به جای اینکه از من متأسف باشند از من بترسند . شاید به خود بلرزند و به جای ستایش من از دیوانگی ام هراس پیدا کنند . بگذارید بر خود بلرزند و ما را دیوانه بخوانند. بگذارید بفهمند ما کشوری وحشی و خطرناک برای همسایگانمان هستیم؛ که ما غیر عادی هستیم ، شاید به سرمان بزند و تمام میدانهای نفتی خاورمیانه را آتش بزنیم ... باید بگویم که مهمترین و شیرین ترین میوه جنگ لبنان چیست. آنها فقط از اسرائیل متنفر نخواهند بود. به لطف ما آنها دیگر از تمام یهودیان پاریس، لندن ، نیویورک ، فرانکفورت و مونترال هم تنفر خواهند داشت.... به زودی همه آنها مجبور می شوند به فلسطین بیایند ، زیرا چاره دیگری ندارند ... به زودی ما هم روزگار خوبی خواهیم داشت... اگر هر کس سرش را در مقابل ما بلند کند زمینش را پس می گیریم و می سوزایم حتی اگر میدان نفت باشد. حتی ممکن است از سلاح هسته ای هم استفاده کنیم .... حتی اگر همه اعراب را از کرانه باختری بیرون کنید هم ، کارتان مجاز است ....»
فصلنامه پویا /شهریور 1385/ ص91

 

 

azadeh_rad57@yahoo.com

آيا ميدانستيد؟

1. آيا ميدانستيد که اگر همه يخهاي قطب جنوب آب شود بر سطح آب اقيانوسها هفتاد متر اضافه مي شود و در اين صورت يک چهارم خشکيهاي کره زمين زير آب ميرود.
2. آيا ميدانستيد که كبد يا جگر تنها عضو داخلي بدن است كه اگر با عمل جراحي قسمتي از آن برداشته شود دوباره رشد ميكند .
3. آيا ميدانستيد که ميزان انرژي كه خورشيد در يك ثانيه توليد ميكند ، براي توليد برق مورد نياز تمام كشورهاي جهان به مدت يك ميليون سال كافي است .
4. آيا ميدانستيد هر عنكبوت تار ويژه خود را دارد و هيچگاه تارهاي آنها به هم شبيه نيستند.
5. آيا ميدانستيد که اگر در يك سال هيچ يك از نسلهاي يك جفت مگس نر و ماده از بين نروند ، حجم مگسهاي متولد شده با حجم كره زمين برابر ميشود .
6. آيا ميدانستيد که رودي در كامبوج شش ماه سال ازشمال به جنوب و شش ماه ديگر سال از جنوب به شمال جريان دارد .
7. آيا ميدانستيد که طول قد هر انسان سالم برابر هشت وجب دست خود اوست .
8. آيا ميدانستيد که سريع ترين عضله بدن انسان زبان است .
9. آيا ميدانستيد که شبكه چشم 135 ميليون سلول احساس دارد كه مسووليت گرفتن تصاوير و تشخيص رنگها را بر عهده دارد.
10. آيا ميدانستيد که بدن انسان پنجاه هزار كيلومتر رشته عصبي دارد.
11. آيا ميدانستيد که در برج ايفل دو ميليون و نيم پيچ به كار رفته است.
12. آيا ميدانستيد طول رگهاي بدن انسان پانصد و شصت هزار كيلومتر است.
13. آيا ميدانستيد که هشت پا با وجود داشتن بدني بزرگ ميتواند از سوراخي به قطر پنج سانتيمترعبور كند.
14. آيا ميدانستيد که تنها موجودي كه ميتواند به پشت بخوابد انسان است .
15. آيا ميدانستيد چشم سالم انسان ميتواند ده ميليون رنگ را مختلف را ببيند و آنها را از يکديگر تميز دهد .
16. آيا ميدانستيد که فيل بالغ در روز بطور متوسط دويست و بيست كيلوگرم غذا و دويست ليتر آب مصرف ميكند.
17. آيا ميدانستيد که اگر زني به كوررنگي مبتلا باشد، فرزندان پسر او كوررنگ ميشوند .
18. آيا ميدانستيد كوههاي آلپ در سال حدود يك سانتيمتر بلند ميشوند.
19. آيا ميدانستيد که همه نوزادان ميگو نر متولد مي شوند و بعد از چند هفته بخشي از نوزادان به ماده تبديل مي شوند .
20. آيا ميدانستيد وزن كوه يخي متوسط الحجم بيست ميليون تن است .
 

 

 

meherdad_kazemi@yahoo.com

معرفی ۴ روش برای ارسال SMS رایگان
به موبایل های خارج از کشور

خوب می دانم كه ارسال SMS از طريق اينترنت آن هم به صورت رايگان يكی از علاقه های اكثريت كاربران است، در اين يادداشت قصد دارم نگاهی اجمالی بر چند سرويس بياندازم كه امكان ارسال SMS به ساير نقاط جهان را می دهند.
اين مطلب سعی می كند مروری داشته باشد بر معروفترين سرويس های ارسال SMS تحت وب، البته استفاده از چنين سرويس هايی تنها راه ممكن نيست. از طريق نصب IM Cilent ها و يا تنظيم ايميل هم می توان با دستگاه موبايل مورد نظر ارتباط برقرار كرد. ولی مشكل اينجاست كه خيلی ها روی موبايل هايشان اشتراك اينترنت ندارند يا تنها افراد معدودی هستند كه روی موبايل هايشان از IM Client ها استفاده می كنند.
با شرايط موجود مقرون به صرفه ترين روش همچنان استفاده از سرويس های ارسال SMS تحت وب خواهد بود. البته بايد توجه كرد كه عملكرد اين سرويس ها هيچ گاه ۱۰۰ درصدی نيست و در برخی موارد با مشكل روبرو می شوند كه به نظر می آيد اين مشكلات جزو ذات طبيعی چنين سرويس هايی هستند.
ذكر يك نكته ديگر هم قبل از معرفی سرويس ها به نظرم ضروری می رسد و آن هم اختلاف مفهوم SMS رايگان در آمريكا و كانادا با ارسال رايگان SMS در اروپا و ايران می باشد. در حقيقت اين اختلاف در نحوه پرداخت هزينه SMS است، مشتركين شركت های مخابراتی در اين دو كشور پلان متفاوتی برای هزينه SMS دارند به عبارت ديگر بخشی از هزينه ارسال SMS بر عهده فرستنده و بخش ديگری بر عهده گيرنده می باشد. در حالی كه در برخی ديگر از كشور ها پرداخت تمامی هزينه SMS بر عهده فرستنده می باشد. در اين صورت دقت داشته باشيد كه هزينه ناخواسته برای طرف مقابل خود نتراشيد.

Gizmo SMS
وب سايت Gizmosms جديدترين محصول از خانواده GizmoProject (مرور و مقايسه با اسكايپ در اينجا) است كه توسط SIP Phone پشتيبانی ميشود. GizmoSMS اواخر هفته قبل راه اندازی شده است و ادعا می كند كه توانايی ارسال SMS رايگان به بيش از ۶۵ کشور ( ۲۱۵ اپراتور تلفن همراه) را دارد. هر چند در روزهای گذشته كاربران برخی از كشور ها از جمله هند و ايتاليا نسبت به ارسال ناموفق SMS ها شاكی بودند اما مديران Gizmo همچنان معتقدند كه سرويس آن ها در كشورهای نامبرده كار می كند و مشكلات فعلی قابل حل شدن است. مايكل رابرتسون از مديران SIPPHONE در وبلاگ شخصی اش توضيحات خوبی در مورد Gizmo SMS نوشته است.

 ظاهر سايت بسيار ساده است. تصوير فوق تمامی موجودی صفحه اول سايت رانشان ميدهد. نيازمند به  ثبت نام نيستيد. يك ليست پايين افتادنی كشورهای تحت پوشش را نشان ميدهد. در حال حاضر از ايران خبری در اين ليست نمی بينم، با توجه به هدف يعنی ارسال SMS به خارج از كشور وجودش خيلی ضروری هم نمی رسد. يك كد CAPTCHA نيز برای امنيت سرويس و جلوگيری از اسپم شدن آن در نظر گرفته شده است. تعداد كاراكتر ها ۱۲۰ كاراكتر نوشته شده ولی به نظر ميرسد اين رقم بايد برای كشور های مختلف متفاوت باشد.
[+مشاهده: GizmoSMS.com ]

Peekamo
وب سايت Peekamo يكی از سايت های پرطرفدار در اين زمينه است. پيكامو يك سرويس كانادايی است كه حدود  ۵ ماه قبل يعنی در نوامبر ۲۰۰۵ راه اندازی شده است. طبق گفته سايت هيچ هزينه ای نه برای فرستنده و نه برای گيرنده در آمريكا ، كانادا و ساير كشورها وجود ندارد. در حقيقت اين سرويس در كنار ارسال SMS از ظرفيت موجود بهره گرفته و يك شبكه اجتماعی نيز درست كرده و البته در انتهای هر SMS ارسالی يك لينك تبليغاتی نيز قرار می دهد. بازخورد های خوبی از كاربران peekamo روی اينترنت ديده ام و به نظر سرويس مورد قبولی است. برای استفاده از سرويس SMS تحت وب نيازمند ثبت نام در سايت هستيد.  
[+مشاهده: peekamo.com ]

Tele Flip
نسخه جديد وب سايت Teleflip كه اويل همين ماه (مارس) راه اندازی شده است امكان ارسال SMS رايگان مبتنی بر وب را به كاربران ميدهد. نسخه قبلی اين سايت امكان ارسال SMS از طريق ايميل به كاربران را می داد و نحوه كار با آن نيز به اين صورت بود كه هر كاربر می توانست با ارسال يك ايميل به آدرسی به فرم PhoneNumber@teleflip.com متن ایمیل را برای شماره موبايل مورد نظر خود SMS كند. البته نسخه فعلی كمی متفاوت شده و همچنان به صورت Demo در دسترس است. برای استفاده از نسخه جديد نيازمند ثبت نام در سايت TeleFlip هستيد. به نظرم نوشتن عبارت امكان ارسال ماهیانه ۵۰۰۰ عدد SMS رايگان در صفحه نخست سايت، بيشتر جنبه تبليغاتی دارد. 
[+مشاهده: TeleFlip.com ]

TXT Drop
وب سايت txtDrop نيز با هدف ارسال SMS از طريق كامپيوتر (مبتنی بر وب) برای دستگاه های موبايل در در آمريكا و كانادا طراحی شده است. خوبی چنين سرويسی اين است كه شما با ضريب اطمينان بالايی می توانيد SMS موردنظر را برای طرف مقابل تان ارسال كنيد. واضح است كه استفاده از چنين سرويسی باعث صرفه جويی در هزينه ايی است كه فرستنده  SMS درصورت استفاده از گوشی موبايل ملزم به پرداخت آن بود. البته گيرنده SMS در آمريكا يا كانادا بسته به شركتی كه از آن خدمات می گيرد می بايست هزينه شارژ برای دريافت SMS را پرداخت كند. توصيه می كنم اگر از چنين سرويس استفاده می كنيد طرف مقابل تان را پيش تر از انجام اين كار مطلع كنيد. برای استفاده از  TXTdrop نيازمند ثبت نام در آن نيستيد. همچنين اين سايت ويجت هايی برای قرار دادن باكس ارسال SMS در صفحات شخصی نيز تهيه كرده است. 

 

 

eshgh_256@yahoo.com

اعتراف ديرهنگام آقای خاتمی
سالها عوامفريبي و استفاده ابزاري از اعتماد
و رأي مردم

اظهارات اخير محمد خاتمي رئيس‌جمهور سابق كه از سويي تنه به تنه دولت نهم زده و از سوي ديگر اصلاح‌طلبي را پروسه‌اي ناكارآمد دانسته است، موجب پررنگ شدن دوباره علامت سئوال‌هايي گرديد كه مي‌رفت در فضاي غبارآلود به فراموشي گرايند.
خاتمي در جمع اعضاي هيئت مديره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران صراحتاً اعتراف مي كند كه به عدم پيروزي خود در انتخابات خرداد 76 يقين داشته و صرفاً باانگيزه طرح برخي از شعارها پا به ميدان رقابتهاي انتخاباتي نهاده است. وي پس از اين اعتراف ديرهنگام، آشفتگي مبنايي دولت خود را ناشي از نداشتن برنامه قبلي دانسته و مي افزايد: : «ما دچار يك نوع آشفتگي مبنايي همراه با روزآمدي بوديم كه ناشي از نداشتن برنامه‌ي قبلي بود و در حالي كه رييس دولت بايد لحظه به لحظه تصميم مي‌گرفت. اضافه مي‌كنم كه اشتباه نشود عدم برنامه‌ريزي سنجيده و عكس‌العملي رفتار كردن در جريانات مقابل اصلاحات به مراتب بيشتر است.»
چندي پيش خبر اظهار گلايه خاتمي از انتشار اخبار جلسات بنياد باران با محوريت تدوين مباني اصلاح طلبي، انتشار يافت. تدوين مباني آنچه كه مدتها به عنوان «اصلاحات» از سوي دولت سابق و رسانه‌هاي پرشمار منتسب به آن، در بوق گرديد، آن هم پس از گذشت 10 سال، در كنار اعترافات صريح رئيس دولت سابق مبني بر نداشتن برنامه قبلي براي اداره كشور، يك پيام و معناي روشن بيشتر ندارد: سالها «عوامفريبي» و «استفاده ابزاري از اعتماد و رأي مردم».
اين اعتراف از سوي بالاترين مقام مسئول در دولت هفتم و هشتم، چنانچه هيچگاه به حوزه خبري و رسانه‌اي كشور درز نمي‌كرد، باز هم وجود نشانه‌هاي روشن از اين آشفتگي در حوزه تصميم‌سازي و اجراي سياستهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي، گوياي چنين واقعيتي بود. نزاع‌هاي مردان اقتصادي كابينه، عدم اعلام و اعمال طرح‌ تبليغاتي «ساماندهي اقتصادي»،‌ افزايش وابستگي بودجه‌هاي سنواتي به درآمد نفتي، رشد اقتصاد و سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي و محدوديت بخش خصوصي، رشد واردات بنزين و... در حوزه اقتصاد، حذف فله‌اي مديران رده بالا و مياني از رده‌هاي مديريتي كشور تنها به دليل گرايش سياسي متفاوت، فاصله گرفتن از آرمانهاي انقلاب و بيانات امام(ره) در زمينه مبارزه با ظلم و نظام سلطه، رشد رسانه‌هاي بازتابنده ديدگاههاي دشمن، تلاش براي سكولاريزه سازي مناسبات حكومتي و اجتماعي، حمايتهاي آشكار و پنهان از آشوبها و بحرانهاي براندازانه نظير 18 تير 78 از سوي برخي مقامات دولتي و... در حوزه سياسي و بالاخره افت شديد شاخص‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها و محيطهاي آموزشي كشور، ترويج اباحه‌گري از طريق رسانه‌هاي جمعي نظير روزنامه‌، كتاب، سينما، تئاتر و موسيقي، ترجمه و بازتوليد آثار پايه‌اي فرهنگ و تمدن غربي و تبليغ آن توسط مسئولين درجه اول دولتي و... در حوزه فرهنگ همگي حاكي از برنامه‌ريزي‌هاي آني و هيجان‌زده‌ از شوق اين پيروزي غيرمترقبه بود.
مقايسه عملكرد يكسال و نيم دولت نهم كه رئيس آن مدعي است سالها درباره چالش‌هاي اساسي كشور و راه‌حل‌هاي آن انديشيده، مقياس روشني از نتايج قاطعيت همراه با برنامه‌ در مقابل آشفتگي بي‌برنامه را فرا روي مي‌نهد.
صادرات غيرنفتي كشور كه طي 3 برنامه توسعه (15سال) معادل ارزي 6 ميليارد دلار بود، در سال جاري از مرز 15 ميليارد دلار گذشت. خصوصي‌سازي و اجراي اصل 44 قانون اساسي با درخواست رئيس‌جمهور از رهبر انقلاب و ابلاغ سياستها از سوي ايشان، آغاز گرديد. لايحه جامع مسكن به مجلس تقديم گرديد. راهكارهاي عملياتي براي كاهش مصرف سوخت تدوين شد. بنگاه‌هاي كوچك زودبازده، سفرهاي استاني و آشنايي از نزديك با معضلات استان و مشكلات مردم، تأكيد و بازگشت به آرمانهاي انقلاب و هژموني اين ادبيات در رفتار دولتمردان، پرهيز از تشريفات، مبارزه دروني با مفاسد اقتصادي، قطع شريانهاي رانتي و ... گوشه‌اي از اين مقايسه سرانگشتي است.
يكي از محورهايي كه در بالا به آن اشاره نشد و مايلم جداگانه مورد بررسي قرار گيرد،‌ مقايسه «سياست خارجي» در هر يك از دو دولت است. دولت سابق و حاميان رسانه‌‌اي آن رويكرد سياست خارجي 8 ساله (84-76) را براساس تنش زدايي و احترام متقابل خوانده و دولت نهم را به فاصله‌گيري از اين رويكرد و هزينه‌سازي متهم مي‌نمايند. در مقابل دولت فعلي نيز، رويكردهاي سابق را مبتني بر «تسليم» و «انفعال» دانسته و نتيجه اين سياستها را عقب‌نشيني گام‌به‌گام ايران از منافع و حقوق خود و پيشروي دشمنان ملت و منافع جمهوري اسلامي در سياستهاي تحميلي ارزيابي مي‌كنند.
رئيس دولت سابق در گفتگو با يك ماهنامه، انگاره نخست را با اين جملات بازگو مي‌كند: «تصورمي كنم براي دولت آمريكا، مذاكره با ايران مشكل است. شايد به اين دليل كه احساس مي‌كند ايران در مذاكره پيش دستي مي کند. ايران هم تا حدي قبول كرده است. اگر براي مذاكره، نرفتن به سوي بحران و تضمين حق در آينده، هزينه‌هايي بايد بپردازيم، بهتراست اين هزينه‌ها را با شهامت پرداخت کرد.»
با اين حال مشخص نيست چرا خاتمي كه اعتراف صريحي به نداشتن برنامه قبلي كرده و سياست خارجي را نيز مستثنا نمي‌كند، اصرار بر نماياندن موفقيت دولت خود در عرصه سياست خارجي دارد؟
وي همچنين مدعي ا‌ست روندي كه دولت در مسئله هسته‌اي داشت ديرتر و با هزينه كم‌تر به نتيجه مي‌رسيد. 17 اسفند 85، سفير آلمان با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري واقعيتي اشاره داشت كه دستگاه ديپلماسي سابق هيچ‌گاه آن را نپذيرفت و خو‌ش‌خيالانه در پازل چيده شده، قدم زد. وي تصريح كرد: «من نمي‌خواهم مردم ايران را گول بزنم، تعليق هدف‌ دائم ماست» در مقابل اين اقرار، اين سئوال مطرح مي‌شود كه روند كند اما كم‌هزينه دولت سابق، قرار بود به چه نقطه‌اي ختم شود؟ 5/2 سال تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي يعني برآوردن هدف غرب و مشخص است تا هنگامي كه قدمي در جهت مقابل منافع يك گروه برداشته نشده، هزينه‌اي نيز از سوي آن گروه متوجه نخواهد شد. هزينه اصلي، مترتب بر منافع داخلي بود كه از ناحيه تعطيلي فعاليت‌هاي هسته‌اي در دنياي پرسرعت تكنولوژي، رقم خورد.
با تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي صورت مسئله اي براي حل كردن باقي نمي ماند كه انرژي و هزينه‌اي مصروف حل آن شود. مجموع آنچه از آن به سياست «تنش‌زدايي» در دولت موسوم به اصلاحات ياد مي‌گردد. در پاك كردن همين صورت مسئله‌ها خلاصه شده است. نامه 2003 ايران به دولت آمريكا كه پس از حمله به عراق، از طريق سفارت سوئيس منتقل شد، نمونه ديگري از سنخ حذف صورت مسئله‌هاست و اظهارات اخير رئيس دولت سابق نشان مي‌دهد كه اين ديدگاه‌ها در بالاترين سطح دستگاه اجرايي نهادينه شده و حتي خاتمي كه از وي به عنوان چهره‌اي «معتدل» در ميان افراطيون ياد مي‌گرديد بر اين نسق پاي مي‌فشارد.
هنر «پاك‌كردن صورت مسئله» منبعث از همان «نداشتن برنامه قبلي» (بخوانيد ابتكار و ديپلماسي فعال) است كه خاتمي به آن اعتراف كرد. تعليق دوباره فعاليت‌هاي هسته‌اي، از سوي 1+5 به‌عنوان پيش‌شرط مذاكرات ذكر شده و خاتمي نيز با اين جمله "اگر براي مذاكره، نرفتن به سوي بحران و تضمين حق در آينده، هزينه‌هايي بايد بپردازيم، بهتراست اين هزينه‌ها را با شهامت پرداخت کرد." به آن اشاره كرده و شهامت را نه در ايستادگي در برابر زورگويي بلكه در پذيرش يك درخواست ظالمانه و غيرمنطقي (تعليق براي مذاكره، مذاكره براي تعليق!) تفسير مي‌كند.
منصفانه نيست، افرادي كه به اعتراف خود براي اداره كشور برنامه نداشته و مملكت را به چوب «آزمون‌ و خطا» وانهادند و البته از سوي مردم در انتخابات نهم رياست جمهوري پاسخ «نه» اي با صداي رسا، دريافت كردند، دولت و رئيس‌جمهوري را كه در حوزه مسائل داخلي صاحب ايده و برنامه و در عرصه بين‌المللي بنا به تأييد رهبر انقلاب صاحب ابتكار است، به بهانه دلخوري از رأي مردم مورد هجمه قرار دهند كه اين كار اگرچه در مشي دولت تغييري نخواهد گذارد اما پالس‌هايي از چندصدايي مطلوب دشمنان كه چندي پيش توني بلر، نخست وزير انگليسي نيز بر ضرورت تقويت آن در داخل ايران، تأكيد كرده بود،‌ ارسال داشته و دشمن را در اثربخشي سرمايه‌گذاري‌ها و طراحيهاي خود، به ناحق اميدوار و متجري خواهد ساخت.

 

 

mehdi_tahami@yahoo.com

به مناسبت صدمین سالروز تولد پروین اعتصامی

پروین اعتصامی در 25 اسفند ماه سال 1285 هجری خورشيدی، دقیقاً هفت ماه و دو روز پس از صدور فرمان مشروطه در تبریز و در خانواده ای دانش پرور و اهل قلم به دنیا آمد . در دوران کودکی، زبان های فارسی و عربی را زیر نظر معلمین خصوصی در منزل و زبان انگلیسی را در مدرسه آمریکاییها فراگرفت.
ذوق سرشار و وجدان بیدار پروین با آشناییش به فنون ادب درهم آمیخت و وی را در زمان حیات کوتاه خود به جایگاه بلندی رساند.
قصايد او رنگ و بويي از قصايد ناصر خسرو دارد ضمن آنکه زبان شيرين سعدي و حافظ را به ياد و خاطر انسان
مي آورد .
ساختن ديواني با اين زيباييها و با اين آب و رنگ دلفريب خاصه با اين بلاغت و فصاحت و رواني و حتي كار مردان فارغ بال نيست تا چه برسد به زنی كه كمتر از درس و بحث فارغ بوده و شايد مشاغل خانوادگي بسيار نيز داشته است .
در ايران كه سرچشمه سخن و فرهنگ است اگر شاعراني از جنس مذكر پيدا شده اند كه مايه حيرت اند جاي تعجب نيست اما تا كنون شاعري از جنس مونث كه داراي اين قريحه و استعداد باشد و با اين توانايي و طي مقدمات تتبع و تحقيق اشعاري چنين پر مغز و نيكو بسرايد از نوادر محسوب و جاي بسي تعجب و شايسته هزاران تمجيد و تحسين است

خانم پروين به تمام رموز و شرايط شاعري عمل كرده است . شعرهای او نه تنها در محافل و مجالس بلکه همچنین بر منابر، در مراسم سوگواری، به هنگام وعظ و پند و اندرز یا به هنگام تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان همواره شنیده
می شود.
ایرانیانی که به مدرسه رفته اند همه در نوجوانی با اشعار او آشنا شده و سالهایی با او مأنوس بوده اند اما امروز که شصت و پنج سال از مرگش می گذرد و شعر ایران در این فاصله متحول شده، وقتی به دیوانش نگاه می کنیم، کمتر با شعر ناب برخورد می کنیم.
با وجود این، جایگاه پروین در عرصه شاعری حفظ شده است و شاید هیچ شاعر معاصر کلاسیک دیگری نباشد که شعرش اینهمه میان مردم جا افتاده باشد.
پروین در ۱۳۱۴ دفتر اشعار خود را به چاپ سپرد. دیوان او ، شامل 248 قطعه شعر می باشد که 65 قطعه از آن به صورت مناظره می باشد، که به شیوه ای هنرمندانه به پند و اندرز و شرح پریشانی مستمندان و انتقاد از عالمان بی عمل می باشد.
پروین رمز عظمت و بزرگی انسان را در گرو تربیت یافتن در دامان مادر می داند و می گوید:
اگر افلاطن و سقراط بوده اند بزرگ
بزرگ بوده پرستار خردی ایشان.
به گاهواره مادر بسی خفت ،
سپس به مکتب حکمت حکیم شد لقمان.
او زنی صریح اللهجه و صادق بود که اعتقاد داشت باید از سر جان به جانبداری از حقیقت برخاست و سخن حق را به هر قیمتی به زبان جاری کرد :
وقت سخن مترس و بگو آنچه گفتنی است
شمشیر روز معرکه زشت است در نیام!
پروین شاعری اخلاقی و اجتماعی است و سخن او که در قالب مناظره بین حیوانات و پرندگان، دانه های خوردنی مانند عدس و ماش یا حتی اشیای ناچیزی چون نخ و سوزن می گذرد، زبان حال مردمان و محرومان به شیوه ای قدمایی است و همان طور که نویسنده کتاب از صبا تا نیما یادآور شده "او از خواهشهای نفس خود و از دلبری و دلربایی زنانه سخن نمی گوید، از مکاتب فلسفی آگاه نیست و قصد تبلیغ و ترویج مرام و مسلک خاصی را ندارد، بلکه ... از شعر و هنر خود تنها چشم اصلاحات اخلاقی و اجتماعی دارد".
به جرأت می توان گفت که در شعر پروین نه تنها تجدد و تنوع معانی بلکه نشانی از افکار تجددخواهانه که دهها سال پیش از تولد در ایران آغاز شده بود یافت نمی شود.
اهمیت او در استعداد شکوفايی بود که بسیار زود بروز کرد و موجب اعجاب دیگران شد اما زمانه فرصت نداد که این استعداد و توانایی از نظر درک جهان و رسیدن به جهان بینی ای امروزی به درجه کمال برسد.
دیوان پروین پر است از مفاهیمی که می توان عنوان کلی آنها را رنج محرومان گذاشت و او را شاعری طرفدار محرومان دانست اما این طرفداری از محرومان تابع فلسفه معاصر و نتیجه پیروی از سوسیالیسم نبوده است بلکه او سعی می کرد به شیوه سنتی و اخلاقی از محرومان و مظلومان در مقابل ستمگران دفاع کند.
با وجود این، شعر پروین به نحوی شگفت انگیز در جامعه ایرانی و بین مردم نفوذ کرده است.
شاید یکی از علتهای امر همان دیدگاه اخلاقی باشد که سبب می شود شعر او بسیار بر سر منابر یا به هنگام سوگواريها خوانده شود اما به غیر از این راه یافتن شعر پروین به کتابهای درسی نیز در این کار تأثیری بسزا داشته است.
شعر "طفل یتیم" یکی از قصیده های زیبای اوست:
کودکی کوزه ای شکست و گریست
که مرا پای خانه رفتن نیست
چه کنم اوستاد اگر پرسد
کوزه آب از اوست از من نیست
زین شکسته شدن دلم بشکست
کار ایام جز شکستن نیست
چیزها دیده و نخواسته ام
دل من هم دل است، آهن نیست
روی مادر ندیده ام هرگز
چشم طفل یتیم روشن نیست
دامن مادران خوش است چه شد
که سر من به هیچ دامن نیست
جامه ام را به نیم جو نخرند
این چنین جامه جای ارزن نیست
ترسم آنگه دهند پیرهنم
که نشانی و نامی از تن نیست
درس هایم نخوانده ماند تمام
چه کنم در چراغ روغن نیست
همه گویند پیش ما منشین
هیچ جا بهر من نشیمن نیست
همگنانم قفا زنند همی که تو را
جز زبان الکن نیست
گل اگر بود مادر من بود
چونکه او نیست گل به گلشن نیست
در بیست سی سال اخیر به غیر از مقالات متعدد، چند کتاب درباره پروین منتشر شده است که یکی از آنها علیه پروین و بقیه در ثنا و ستایش او نوشته شده اند.
کتابی که علیه او منتشر شد تهمت شاعری اثر فضل الله گرکانی است که استدلالش این بود که پروین در آن سن و سالی که داشت نمی توانسته چنین شعرهای محکم و عالمانه ای بسراید و احتمال می داد که اینها همه سروده پدر اوست که به نام دختر چاپ شده است.
کتاب دیگر یادنامه پروین اعتصامی است که به همت علی دهباشی در سال ۱۳۷۰ به زیور طبع آراسته شد.
کتاب سوم کتاب آقای درودیان است که با نام شاعری با چشمهای آرام در سال ۱۳۷۷ منتشر شد.
آقای ولی الله درودیان نویسنده شاعری با چشمهای آرام که عمری با دیوان پروین مأنوس بوده می گوید:
اگر پروین می ماند همه آنچه امروز دیوانش را تشکیل می دهد سیاه مشقی بیش نبود، در واقع پروین مجال رشد پیدا نکرد

پروین اعتصامی در سال 1320 براثر بيماري حصبه بدرود حيات گفت . مدفنش در شهر قم در جوارحرم مطهر حضرت معصوم(س) مي باشد . وي قطعه زير را براي سنگ مزار خود سروده است .
اينكه خاك سيهش بالين است
اختر چرخ ادب چروين است
گر چه جز تلخي ز ايام نديد
هر چه خواهي سخنش شيرين است
صاحب آنهمه گفتار امروز
سائل فاتحه و ياسين است
دوستان به كه ز وي ياد كنند
دل بي دوست دلي غمگين است
خاك در ديده بسي جان فرساست
سنگ بر سينه بسي سنگين است
بيند اين بستر و عبرت گيرد
هر كه را چشم حقيقت بين است
هر كه باشي و ز هر جا برسي
آخرين منزل هستي اين است
آدمي هر چه توانگر باشد
چون بدين نقطه رسيد مسكين است
اندر آنجا كه قضا حمله كند
چاره تسليم و ادب تمكين است
زادن و كشتن و پنهان كردن
دهر را رسم و ره ديرين است
خرم آنكس كه در اين محنت گاه
خاطري را سبب تسكسن است

یادش گرامی باد.
 

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

قبله هفتم
 

در هر پگاه كه خورشيد بر مردم مدينه سلام مى كرد، مردى متين و با هيبت را مى ديد كه ميان موجى از نور با گامهاى شمرده خود به طرف مسجد شهر حركت مى نمود خورشيد اين گامها را تا درب مسجد تعقيب مى كرد و مى شمرد، امام از آنجا تا كنار مرقد رسول خدا(ص ) چيزى جز نور نبود كه بشمارد حتى گامها هم ديگر استوانه هايى از نور بودند و خورشيد در حسرت ان نور مى سوخت و در پشت كوههاى مدينه پناه مى گرفت اما از ميان شكاف كوهها ان مرد را مى ديد كه در كنار مرقد پدر نشسته است و با او سخن مى گويد ان چنان كه دو دوست و دو عاشق نجوا مى كنند، چونان مريدى با مردا خويش .
و اكنون بيش از هزار سال است كه خورشيد ان گامها نمى شمارد و ديگر ان قامت و قدمها را نمى بيند اما هزاران و ميليونها انسان را مى بيند كه به پاس ‍ خاطره ان مسير نورانى و ان گامهاى ربانى جان داده اند و او با همان گامها به هنگام عروج ان جانها بر بالين آنها حاضر مى شد، و در چشمان آنها خاطره خود را زنده مى كرد و آنها را به بهشت جاودان نويد مى داد و باز دوباره بر مى گشت به سوى مسجد النبى كنار مرقد پدر مى نشست و گاه نجوا و گاه شكايت مى كرد او فرزند رسول خد على ابن موسى الرضا است او هشتمين امام و هشتمين پرتو از خورشيد ولايت و دهمين اختر در آسمان عصمت و تنها امام حاضر در ايران . كينه ان حضرت امام رضا عليه السلام را ابوالحسن ثانى است ، اهميت و موقعيت استثنائى امام در دوران امامت ايشان موجب شد كه امامان پس از ايشان را تماما به ابن الرضا شناسند.
امام على ابن موسى الرضا عليه السلام پس از شهادت پدر بزرگواراش امام كاظم عليه السلام در سال 183 هجرى امامت و دعوت خود را اشكار ساخت و بى پروا به رهبرى و هدايت امت همت گماشت ، دوران امامت امام هشتم عليه السلام با سالهاى خلافت سه خليفه مقتدر و مسلط بر امور مصادف شد، اولين آنها هارون الرشيد عباسى فرزند مهدى عباسى بود خلافت هارون كه بى شك پر نفوذترين و مقتدرترين خلفاى عباسى بود در سال 193 هجرى پايان پذيرفت و اين سال برابر بود با دهمين سال امامت حضرت على ابن موسى الرضا عليه السلام .
در زمان هارون ، امار انسانهايى كه تحت حكومت او بودند نزديك به هشتصد ميليون نفر بود و حكم او را بيش از چهل كشور اسلامى و غير اسلامى ، گردن مى نهادند.
در ده سالى كه هارون ، امام رضا عليه السلام را درك كرد، فرصت ان را نيافت كه خطرى را متوجه امام رضا عليه السلام سازد و بالاخره به علت اغشاشاتى كه در شرق ايران رخ داده بود هارون مجبور شد خود با سپاهيان به سوى خراسان برود، اما در نيمه راه بيمار شد و در طوس مرگش فرار رسيد و در همانجا در منطقه اى به نام سناباد مدفون شد.
هارون الرشيد پس از خود، امين را براى خلافت تعيين كرده بود و از او تعهد گرفته بود كه پس از او مامون خليفه شود و نيز حكومت ايالت خراسان در زمان خلافت امين در دست مامون باقى بماند. اما امين به هيچيك از تعهداتى كه به پدر داده بود عمل نكرده و در سال 194 هجرى چند ماه پس از فوت هارون مامون را از ولايتعهدى خود عزل كرد و فرزند خود موسى را به اين مقام نصب نمود، همين قضيه موجب شد كه ميان امين خليفه هارون و مامون كه در ان زمان والى خراسان بود، جنگهاى خونينى درگيرى و آتش جنگ ميان ان دو برادر فاصله اندازد تا اينكه در سال 198 هجرى امين كشته مى شود و مامون بر مسند خلافت تكيه مى زند اما على سنت عباسى ها مركز خلافت را به مرو مى برد و بساط خلافت خود را در ميان غير عربها پهن مى كند.
امام على ابن موسى الرضا عليه السلام نه تنها در اين درگيريهاى سراسر باطل و فاسد، شركت نجست و هيچ گونه دخالتى ، له يا عليه هيچ كس از طرفين نزاع نكردند، بلكه در طول اين مدت كه ميان خاندان سلطنت اختلاف بروز كرده بود و فرصت مناسب به دست آمده بود نهايت استفاده را مى بردند و با يك برنامه حساب شده به ارشاد و ترتيب پيروان خود مى پردازند.
با به قدرت رسيدن مامون در سال 201 هجرى در جريان يك توطئه زيركانه از ناحيه دستگاه عباسى امام رضا عليه السلام در ماه رمضان همان سال از مدينه به سوى خراسان و بطور مشخص به سمت شهر مرو فرا خوانده شدند كه در ان سالها مهمترين شهر خراسان و مركز خلافت عباسى بود.
امام عليه السلام وقتيكه مواجه با غير عادى بودن دعوت آنها شد و معلوم شد كه آنها مامور بردن امام عليه السلام به نزد خليفه هستند با كمال نارضايتى تن به اين سفر ناخواسته داد و به انحاء مختلف به مردم مدينه و خويشان خود تفهيم كرد كه در اين سفر بازگشتى نخواهد بود مگر به سوى خدا، سوز و گدازى كه امام عليه السلام هنگام وداع با قبر پيامبر از خود بروز داد، همه را متاثر ساخت و در ضمن معلوم كرد كه اين وداع يك وداع معمولى نيست ، بلكه وداع با قبرى است كه ديگر ان را نخواهد ديد.
حضرت امام على ابن موسى الرضا عليه السلام ، اين مظهر روشنگرى ، هدايت و بيدار سازى امت در ميان راه نيز از مسئوليت امامت غفلت نداشتند و هنگامى كه در نيشابور كه شهر هزاران دانشمند و محدث بود، گروهى از او حديث خواستند، در جمله اى كوتاه بر اصلى ترين مشكل مسلمين در ان عصر انگشت گذاشت و حديث مهم و اصولى سلسله الذهب را نقل فرمود و به شيوه خاصى به اهميت عترت و همراهى ان با قرآن اشاره نمود:
كلمه لا اله الا الله حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى ، بشرطها و شروطها و انا من شروطها
اعتقاد به لا اله الا الله قلعه امن خداست كه هر كس وارد ان شود از عذاب حق ايمن مى ماند. بايد از اسارت طاغوتها به در آمد و بند بندگى هارونها و مامونها را از دست و دل گشود رو به خدا و ائمه هدى كه كانون ازادى و ازادگى اند كرد اما بشرطها و شروطها و انا من شروطها عقيده به امامت من از شرايط داخل شدن در اين حصار امن و قلعه ايمن است .
حضرت رضا عليه السلام هنگام ورود به مرو با استقبال مشتاقانه و شگفت انگيز مردم روبرو شد و بدين ترتيب بار ديگر جاذبه حق در برابر ديدگان حق طلب نمايش يافت .
اقامت امام عليه السلام در ايران اگر چه از حيث سياسى و نقطه نظرهاى تاريخى بى نهايت مهم و تعيين كننده بود، اما چندان به طول نيانجاميد، بطوريكه دو سال پس از ورود امام به خراسان يعنى در پايان ماه صفر سال 213 هجرى ، امام عليه السلام را از طريق وارد كردن سم به بدن مطهرشان مسموم و شهيد كردند.
ارى اگر از رسول دم بزنى و راه توحيد پيمانى ، بايد سپر رسالت شوى ، يا سالها در نخلستان غربت ، سر در چاه بى كسى فرياد بزنى ، يا در بيابان عطش ، بى قطره اى اب سرا پا خون شوى و يا در تنگ ترين جا سنگينى زنجيرها را به جان بخرى و رضا يادگاران اين قبيله است و از سرنوشت آنها برخوردار.
چرا كه سرگذشت او تاريخ فشرده زندگى انهاست ، همانند آنان سايه سياه ستم را نمى تواند ببيند و ارام بنشيند.
مامون خوب مى دانست كه او همانند مادرش زهرا، مدافع نا ارام حق و سنگردار جبهه امامت است و اين جدى ترين خطر براى حضور بى نور اوست از اين رو ان حضرت را در پنجاه و چهار سالگى مظلومانه به سراى جاودانگى كوچ داد.
او به خوشايند خدا خشنود بود، مرز رضايتش ناشناخته و درياى احساسش ‍ بيكرانه است چه زود راضى ميشود رضا و چه سيع حاجت ميدهد! ابر كرمش ‍ همواره سايه گستر است و باران لطفش بر هر زائر دلسوخته اى ميبارد همه غريبند و او غريب غريبان است .
همه رئوفند و امام رئوف لقب اوست .
همه خورشيدهاى كهكشان ولايتند و او خورشيد دائر انهاست همه مهربانند و او ويژگى اش مهربانى است . بركت از دست ائمه عليه السلام فرو مى ريزد و رافت از نگاهشان ميتراود و او رافتش ديدنى ، چشيدنى و حس شدنى است .
همين كه پا به صحن حضور و رواق ديدارش ميگذارى ، نسيم مهر به پيشوازت مى آيد و جان و دلت را گرم در بر مى گيرد. خستگى راه را از جانت مى شويد و پيروزى دلپذير و حياتى نو به تو مى بخشد، جمعى فشرده گرد ضريحى مقدس ‍ پروانه وار مى چرخند و هر كس ارزويى در سينه پرورش داده كه اينجا با تمام وجود بر زبان آورده ، با اشكهاى گرم و ملتسمانه اش تقاضا مى كند. رضا زود راضى ميشود حتى اگر نيازت را بر زبان نياورى فقط در دل سرگرم ان باشى ، خواسته ات را مى داند و بر مى آورد. حاجت گرفتن همه اين نيست كه انچه را تصور مى كنى نياز توست در كفت بگذارند، چه بسا اين ارامبخش تو نباشد، بلكه در عوض چيزى ميدهند كه اميد بخش و دلگرم كننده توست . راستى همين بس كه تو را پذيرفته و جرعه اى اسايش در كامت مى ريزد و سبك ميشوى و از معادش اسوده و دل ارام وداع مى كنى ،
از اينرو بارگاه او قبله هفتم ناميده شده و چون كعبه و كربلا و مدينه ، نجف ، كاظمين ، سامرا مقدس و ملكوتى است ، فرشتگان به ان رفت و آمد دارند و در و ديوارش با پروبالشان اشناست و ساكنان عرش زائر و ناظر انند.
كعبه اهل دل و مطاف دلدادگان ولايت است . زيارت او حج بى استطاعت است و مشهدش همواره بوى كربلا مى دهد.

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

29 اسفند / 20 مارس / 30 صفر

Mobin_s2004@yahoo.com
29 اسفند ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
بازگشت وثوق الدوله و...

 وثوق الدوله صدر اعظم دهه 1290 كه در پي امضاي قرارداد 9 اوت 1919 ( مرداد 1298) با دولت انگلستان كه اگر به اجرا در مي آمد ايران تحت الحمايه آن دولت مي شد و مخالفت بعضي رجال و مجلس با آن در تيرماه 1299 كناره گيري كرده و به اروپا رفته بود در اسفند سال 1304 و دو روزمانده به نوروز 1305 پس از انتقال سلطنت به خاندان پهلوي به ايران بازگشت كه بعدا هم مقام فرهنگي به او داده شد!.
    وثوق الدوله و تني چند از وزيرانش براي امضاي قرار داد تحت سرپرستي انگلستان قرار گرفتن ايران ، از آن دولت رشوه نقدي گرفته بودند و چون مي دانستند كه روزي بايد پاسخ اين عمل خود را بدهند كه در عرف بين المللي خيانت به وطن بشمار مي آيداز دولت انگلستان تضمين گرفته بودند كه در صورت لزوم به آنان در خاك خود پناهندگي بدهد. اين رشوه بعدا از آنان اخذ و به صندوق دولت ريخته شد.
    وي كه از طريق دوستان انگليسي خود آگاه شده بود كه روسيه در آستانه تحولات عظيمي است در تابستان 1295 (1916) روسها را قانع كرد كه تا پايان جنگ جهاني اول بمانند انگلستان از به دست گرفتن امور نظارت بر ارتش و ماليه ايران صرفنظر كنند كه پذيرفتند. وثوق الدوله چند ماه بعد در اسفند همين سال سيد ضياء طباطبايي يزدي را در صدر هياتي از جانب خود براي عقد يك رشته قرارداد در زمينه هاي مختلف به روسيه فرستاد و سيد ضياء طبق نوشته خود او تجربه سياسي فراوان از اين سفر به دست آورد.
    اگر قرارداد اوت 1919 به تصويب مجلس رسيده بود اين احتمال وجود داشت كه به همان گونه كه انگليسي ها در جزيرة العرب هر رئيس قبيله را امير امارت كردند كه اينك كشور هايي كوچكتر از يك شهر شده اند و در اين دنياي آشفته و بي قانون ناچار به داشتن حامي هستند در ايران هم رئيس هر ايل و عشيره را ايلخان و داراي استقلال داخلي مي كردند و ....

 

شوراي عالي فرهنگ لغو پروانه و توقيف روزنامه ها را اقدامي غير قانوني اعلام كرد

از كارهاي مهم اسفندماه سال 1321 ( مارس 1943 ) رفع توقيف روزنامه هايي بود كه در نيمه دوم اين سال از سوي دولت قوام السلطنه توقيف و يا لغو پروانه شده بودند. در آن زمان پروانه انتشار نشريه با تصويب شوراي عالي فرهنگ ( معارف سابق ) صادر مي شد و تنها همين شورا حق داشت كه به پيشنهاد وزير فرهنگ (وزارت فرهنگ در دهه 1340 به سه وزارتخانه آموزش و پرورش ، علوم وآموزش عالي و فرهنگ وهنر تقسيم شد ) طبق شرايطي به راي اكثريت اعضاي حاضر لغو پروانه و يا توبيخ كند و تذكر بدهد.
    قوام السلطنه بدون كسب مجوز از شورايعالي فرهنگ بيش از 35 نشريه را در تهران كه از كمبود مايحتاج زندگاني مردم و نامرغوب بودن نان و ناياب بودن دارو و وسائل بهداشتي انتقاد مي كردند تعطيل كرده بود و به جاي آنها يك روزنامه دولتي به نام اخبار روز منتشر مي كرد . شوراي عالي فرهنگ انتشار اين روزنامه را هم كه بدون مجوز آن شورا منتشر مي شد غير قانوني خواند كه تعطيل شد . پاره اي از اعضاي شورا در جلسه مورخ 19 اسفند روزنامه نويس شدن دولت را مغاير عرف وظايف دولت كه براي چنين كاري انتخاب نمي شود و نيز اصول مشروطيت ( دمكراسي ) اعلام كرده بودند.

 

بر گزاري نوروز1322 در سايه ترس از تيفوس

تهراني ها سال 1322 را در سايه ترس از تيفوس آغاز كردند و نوروز خوبي نداشتند . بيماري مسري و كشنده تيفوس كه نتيجه فقر ناشي از جنگ و اشغال نظامي ايران بود از اواخر سال 1321 بر بيچارگي مردم افزوده بود و هر روز صدها تن از اين بيماري و بعضا در گوشه كوچه و خيابانهاي پايتخت جان مي سپردند. از ترس اين بيماري كه بعدا به نقاط ديگر كشور سرايت كرد كسي جرات دست زدن به كاسه ديگري و رفتن به مهماني شام و ناهار را نداشت . با وجود اين، مراسم عيد ديدني با احتياط تمام انجام شد . در نيمه اسفند دولت وقت از مجلس اعتبار اضافي براي مبارزه با اين بيماري تقاضا كرد كه به ميلغ پانصد هزار تومان تصويب شد ولي موثر واقع نگرديد.
    تيفو س از جمله بيماري هايي است كه اخيرا از جهان ريشه كن شده است.

 

 روز ملّى شدن صنعت نفت

29 اسفند 1329 - مجلسين شورا و سنا به موجب مبارزات مردم كشورمان مادّه واحده اي مبني برملي شدن صنعت نفت ايران درسراسركشورازمرحله تصويب گذراندند. براساس اين ماده قانوني عمليات اكتشاف، استخراج و بهره برداري ازمنابع نفتي برعهده دولت ايران قرارگرفت و درارديبهشت ماه سال بعد قانون خلع يد ازشركت انگليسي نفت جنوب نيزدرمجلسين تصويب شد.

Mobin_s2004@yahoo.com
20 مارس ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
بيسمارك صاحب فرضيه جنگ محدود ـ مردي كه آلمان را يكپارچه و قدرتي در اروپا كرد بركنار شد

بيمسارك مردي كه به تدبير او آلمان كه به صورت امير نشين هاي متعدد بود يكپارچه و به صورت يك قدرت در اروپا در آمد 20 مارس 1890 از صدر اعظمي بر كنار و خانه نشين شد. وي با سه جنگ « محدود » دانمارك ، اتريش و فرانسه ــ سه مدعي ايالات آلماني ــ را شكست داده بود و به هدف خود كه ايجاد آلمان واحد بود و كسي قبلا تصورش را نمي كرد جامه عمل پوشانيده بود.
     بيسمارك « جنگ محدود » را تعريف كرده ــ تعريفي كه هنوز به قوت خود باقي است. طبق اين تعريف ، جنگ محدود ستيز مسلحانه ميان دو طرف است كه پاي ديگران به آن كشانده نشود . وي گفته است كه ورود ساير كشورها به يك جنگ محدود باعث نقض غرض و تغييرات سياسي ــ جغرافيايي وسيع مي شود و اي بسا كه نتيجه كار هم معكوس باشد.
    ويلهلم دوم كه هنگام نشستن برجاي پدر به عنوان قيصر آلمان 29 ساله بود بيسمارك را مانع جاه طلبي هاي خود مي ديد ولي به دليل محبوبيت بيسمارك در جامعه المان قادر به تغيير او نيود.
    دو سال بعد مخالفت پارلمان آلمان با يك برنامه اجتماعي بيسمارك كه پارلمان عقيده داشت مآلا به زيان كارگران تمام خواهد شد اين فرصت را به دست قيصر جوان داد. بيسمارك در صدد انحلال پارلمان و تجديد انتخابات بر آمد كه قيصر او را به مذاكره دعوت كرد ، ولي در ساعت مقرر بيسمارك به ديدار او نيامده بود . قيصر به كشف علت پرداخت و معلوم شد كه بيسمارك خواب بوده است . قيصر با اعلام اين كه بيسمارك پس از اين همه تلاش نياز به استراحت دارد او را معاف كرد.

 

تصميمات مهم و محرمانه هيتلر و موسوليني درگذرگاه « برنر » در آلپ كه بعدا افشاء شدند

مذاكرات مهم و محرمانه هيتلر و موسوليني رهبران وقت آلمان و ايتاليا در گذرگاه « برنر Brenner» در بخش ايتاليايي آلپ در مارس 1940، بيستم اين ماه پايان يافت كه جزئيات آن سالها پس از پايان جنگ جهاني دوم افشاء شد و اتحاد دو دولت وارد مرحله اي تازه گرديد.
    براساس اسنادي كه پس از جنگ انتشار يافت ، سران دو دولت تصميم گرفتند كه دست انگلستان را از اروپاي قاره اي ، حوزه مديترانه و خاور ميانه كوتاه كنند . براي رسيدن به اين هدف ، قرار شد كه با شوروي متحد شوند ، زيرا نه تنها مي توانست سوخت و مواد مورد نياز را به آنها برساند بلكه براي بيرون راندن انگلستان از خاورميانه به دليل همسايگي با اين منطقه مي توانست عملا كمك كند .
     هيتلر مسئوليت تماس با استالين را بر عهده گرفت تا مطامع او را تعديل دهد و سعي كند كه استالين مخصوصا در خاور ميانه سهم زيادي مطالبه نكند.
    در اين مذاكرات قرار شد كه ايتاليا ابتكار بيرون راندن انگلستان را از منطقه مديترانه ( مالت ، مصر، قبرس و...) برعهده بگيرد و آلمان در غرب اروپا به محاصره دريايي و بمباران لاينقطع انگلستان دست بزند.
    يك مورد از مذاكرات سران دوكشور درباره ايران بود. هيتلر از موسوليني كه به تاسيس نيروي دريايي براي ايران كمك فراوان كرده بود پرسيده بود كه آيا ناوگان تازه تاسيس ايران مي تواند در برابر كشتي هاي انگليسي ايستادگي كند؟ . موسوليني پاسخ داده بود كه اگر آموزش افسران آن ادامه يابد و غافلگير نشود خواهد توانست آزادي عمل در خليج فارس را از انگليسي ها بگيرد. موسوليني توضيح داده بود كه چگونه بدون اين كه انگليسي ها متوجه شوند افسران ارتش ايران را كه براي آموزش زميني به ايتاليا امده بودند فنون دريايي اموخته است.
    طبق اسناد ديگر ، مذاكره با استالين براي اتحاد انجام شد ولي چون استالين نسبت ايران تمايل نشان داده بود هيتلر به او بدگمان شد و نه تنها مذاكرات را قطع كرد بلكه نقشه حمله به شوروي را كشيد و به اجرا در آورد و همين امر باعث شكست او و بر هم خوردن همه برنامه ها شد. هيتلر پس از ترديد نسبت به تعهدات استالين تصميم گرفت به جاي خريد سوخت از او ، منابع نفت قفقاز را تصرف كند. مورخان نوشته اند كه اگر تصميمات « برنر » عينا اجرا شده بود مسير تاريخ در جهتي ديگر قرار مي گرفت.

 

آغاز فروش روزنامه در صندوق

 20 مارس سال 1954 براي نخستين بار يك روزنامه محلي در شهر كلمبيا در ايالت پنسيلوانياي آمريكا براي توزيع ، جعبه فلزي خودكار بدون متصدي بكار برد. تكنولوژي اين جعبه ها كه در سراسر جهان ( جز ايران و چند كشور ديگر ) معمول شده اند پيچيده نيست.
    حجم و وزن سكه فنر دستگاه باز كننده جعبه را به كار مي اندازد ، جعبه باز مي شود و خريدار يك نسخه روزنامه از داخل آن بر مي دارد . قسمت بالاي صفحه اول روزنامه در پنجره جعبه براي نمايش اخبار مهم قرار مي گيرد تا جلب نظر كند.
    ايران 15 دهه پس از انتشار روزنامه ، هنوز فاقد توزيع خانه به خانه است.

برخي ديگر از رويدادهاي 20 مارس

  • 1525:   دولت فرانسه براي تعقيب و مجازات پروتستانها يك هيات ويژه تشكيل داد.

  • 1549:   درياسالار انگليسي توماس سيمور به جرم توطئه بر ضدبرادر خودكه مقام سوم كشور بود گردن زده شد.

  • 1737:   نيوتن فيزيكدان معروف در 84 سالگي در لندن درگذشت.

  • 1627:   هلندي ها هم بمانند ساير اروپاييان براي استثمار مشرق زمين كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) را تاسيس كردند.

  • 1885:   يوجن هريگل فيلسوف آلماني به دنيا آمد و72 سال عمر كرد.

  • 1896:   نيروهاي نظامي آمريكا به بهانه محافظت از اتباع اين كشور وارد نيكاراگوئه شدند.

  • 1928:   صدور گذرنامه سياسي درايران محدود شدو در چارچوب قانون قرار گرفت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    30 صفر هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

    شهادت امام رضا(ع ) در خراسان

    30 صفر 203 - شهادت امام رضا(ع ) در خراسان
    امـام عـلى بـن مـوسـى (ع ) مـعـروف بـه امـام رضـا(ع ) در يـازدهـم ذى قـعـده سـال 148 قـمـرى (1) (و بـه روايـتـى در يـازدهـم ذى حـجـه سال 153)(2)در مدينه منوره ديده به نجهان گشود.
    پدر ارجمندش امام موسى كاظم (ع )، امام هفتم شيعيان و مادرش نجمه (تكتم ) معروف به ام البنين (ع ) بودند.
    امـام رضـا(ع ) پـس از شهادت جدش امام جعفر صادق (ع ) به فاصله شانزده روز و به روايتى بـه فـاصـله پـنـج سـال ديـده بـه جـهـان گـشود و امام جعفر صادق (ع ) به دنيا آمدن او را به فرزند خود موسى كاظم (ع ) از پيش بشارت داده بود.
    امـام مـوسـى كـاظـم (ع ) فـرمـود(ع ) از پـدرم بـارهـا شـنـيـدم كـه بـه مـن مـى فـرمـود(ع ) عـالم آل مـحـمـد(ص ) در صـلب تو است ؛ اى كاش ‍ من او را مى ديدم . او همنام اميرالمؤ منين على بن ابى طالب (ع ) است .(3)
    امـام رضـا(ع ) در ميان ائمه اطهار(ع )، سومين شخصيتى است كه نام مبارك او، على است . چهار تن از امـامـان مـعـصـوم (ع ) نـام مـبـاركـشـان ، عـلى بـود (امـام اول ، امـام چـهارم ، امام هشتم و امام دهم ). هم چنين امام رضا(ع ) سومين شخصيتى است كه كنيه مبارك او، ابـوالحـسـن (ع ) اسـت . چـهـار تـن از امـامـان معصوم (ع )، كنيه مباركشان ، ابوالحسن است (امام اول ، امام هفتم ، امام هشتم و امام دهم ). به امير مؤ منان (ع )، ابوالحسن گفته مى شد، ولى به امام موسى كاظم (ع )، ابوالحسن اول و به امام رضا(ع ) ابوالحسن ثانى (دوم ) مى گفتند.
    امـام رضـا(ع ) در 35 سـالگـى پس از شهادت پدرش امام موسى كاظم (ع ) در زندان بغداد، در رجـب سـال 183 قـمـرى بـه امـامـت رسـيـد و مـدت امـامـت آن حـضـرت ، بـيـسـت سال بود.
    امـام رضـا(ع ) از آغـاز تـولد تـا زمـان شـهادت خويش با شش تن از خلفاى عباسى به نام هاى مـنـصـور دوانـقـى ، مـهدى ، هادى ، هارون الرشيد، امين و ماءمون عباسى معاصر بود و ايام امامت آن حضرت ، مصادف بود با خلافت هارون ، امين و ماءمون .
    شيخ مفيد (متوفاى 413 قمرى ) درباره شخصيت و مقام امام رضا(ع ) گفت (ع ) پس از شهادت امام مـوسـى كـاظـم (ع )، جـانـشـين وى و امام شيعيان ، فرزند بزرگوارش ابوالحسن على بن موسى الرضـا(ع ) اسـت . زيـرا آن جـنـاب از تـمـامـى بـرادران و خـانـدان خـود، بـرتـر اسـت و دانـش ، بـردبـارى و پـرهـيـزكارى اش در همه جا و براى همگان مانند خورشيد درخشانى جلوه گرى مى كـرد. خـاصـه و عـامـه بـه ايـن امـر اقـرار داشـته و به اتفاق وى را به اين اوصاف و مناقب مى شـنـاختند و پدر بزرگوارش به پيشوايى و امامت وى تصريح كرد و او را از ميان برادرانشان به مقام امامت منصوب نمود.(4)
    سفر به خراسان
    يـكـى از حساس ترين مقطع زندگى امام رضا(ع ) و حتى مهم ترين مقطع امامت شيعيان ، مسافرت اجـبـارى آن حـضـرت بـه خـراسـان و پـذيـرش ولايـت عـهدى ماءمون عباسى است ، كه سرانجام ، شهادت آن حضرت در همين مسافرت به وقوع پيوست .
    آن طورى كه از ماءمون (هفتمين خليفه عباسيان ) نقل شده است ، وى در نبرد با برادرش امين ، نذر كـرده بـود كـه در صـورت پيروزى بر سپاهيان امين و به چنگ آوردن خلافت اسلامى ، قدرت را به شخصى كه افضل آل ابى طالب (ع ) باشد بسپارد.
    هنگامى كه سپاهيان ماءمون عباسى پس از تصرف شهرهاى ايران ، وارد عراق شده و با كشتن امين ، بـغـداد و سـايـر بـلاد اسـلامـى را بـه تـصرف خويش درآوردند، ماءمون در نشستى با حضور فضل و حسن از فرزندان سهل ، مقصود خويش را آشكار ساخت و از آن (كه يكى مقام وزارت و امور سـيـاسـى كـشـور و ديـگرى سردارى سپاه و امور نظامى وى را برعهده داشت ) خواست كه مقدمات حـضـور امـام عـلى بـن مـوسـى الرضـا(ع ) بـه عـنـوان بـرتـريـن و والاتـريـن شـخـصـيـت آل ابى طالب (ع ) در خراسان را فراهم كنند.
    مـاءمـون گـفـت (ع ) مـا اءعلم احداً افضل من هذا الرّجل على وجه الا رض ؛ من در كره زمين ، شخصيتى بـالاتـر و والاتـر از ايـن شـخـص ‍ (امـام رضـا(ع )) بـراى پذيرش خلافت اسلامى سراغ ندارم .(5)
    مـاءمـون در اجـراى نـيـت خـود، بـسـيـار جـدى بـود و از مـخـالفـت مـخـالفـان و دشـمـنـان اهـل بيت (ع ) واهمه اى نداشت . وى ، به يكى از سرداران سپاه خويش به نام جلودى ماءموريت داد كـه از خـراسـان بـه مـدينه رفت و امام رضا(ع ) و بسيارى از علويان بزرگوار را با خود به خراسان آورد.
    جلودى به مدينه رفت و دعوت ماءمون عباسى را به امام رضا(ع ) ابلاغ كرد. با اين كه علويان و نـوادگـان امـامـان مـعـصـوم (ع ) از ايـن دعـوت بـسـيار خرسند شده و خود را آماده مسافرت كرده بـودنـد، ولى امـام رضـا(ع ) اطمينانى به اظهارات ماءمون نداشت و خواسته هايش را واقعى نمى ديـد. به همين جهت ، حاضر به مسافرت نگرديد. ولى جلودى اصرار كرد و امام رضا(ع ) را با اكراه و اجبار به اين سفر بزرگ وادار نمود.
    امـام رضا(ع )، فرزند خردسالش محمد تقى (ع ) را در مدينه جانشين خويش قرار داد و به همراه بـرخـى از عـلويـان و يـاران خـويـش عـازم خـراسان شد. آن حضرت پس از عبور از بصره ، وارد ايـران شـد و در مـسـيـر راه بـا اسـتـقـبـال شـايـان ايـرانـيـان مـشـتـاق اهـل بـيـت (ع ) روبـرو گرديد. براى امام رضا(ع ) در شهرها و بين راه هاى ايران ، از جمله قم و نيشابور، داستان و كرامت هاى زيادى به ظهور رسيده كه در كتب تاريخ و سيره امامان معصوم (ع ) بيان شده است .
    امـام رضـا(ع ) پـس از آن كـه بـه ((مـرو))(6) مـركـز حـكومت ماءمون عباسى در خراسان رسـيـد، بـا اسـتـقـبـال مـاءمون و درباريان و قاطبه مردم روبرو شد. ماءمون براى امام رضا(ع ) احترام ويژه اى قائل شد و وى را بر همگان ، از جمله علويان و عباسيان برترى داد و در تكريم و تعظيم او، هيچ گونه كوتاهى نكرد.
    وى بـه امـام رضا(ع ) عرض كرد(ع ) من مى خواهم خود را از خلافت اسلامى خلع كرده و آن را به شما واگذار كنم . نظر شما در اين باره چيست ؟
    امام رضا(ع ) از پذيرش آن امتناع كرد. چون مى دانست كه ماءمون در گفتارش صداقت ندارد و مى خـواهـد او را از ايـن راه بـيـازمـايـد و يـا اگر حكومت را به وى واگذار كند، آن حضرت را پس از مـدتـى از مـيـان بـرداشـتـه و خـود دوبـاره حـكومت را به دست گيرد و از اين راه ، مشروعيت حكومت غاصبانه خويش را به اثبات رساند.
    مـاءمـون كـه بـا قـيام هاى گوناگون علويان و غير علويان در جهان اسلام روبرو شده بود، مى خـواسـت از ايـن راه ، آنان را به احترام امام رضا(ع ) وادار به سكوت و پذيرش خلافت عباسيان نمايد.
    امام رضا(ع ) كه به نيت او آگاه بود، از پذيرش خلافت امتناع كرد و به هيچ صورتى حاضر به پذيرش آن نگرديد.
    مـاءمـون كـه از پـذيـرش خـلافـت اسـلامى از سوى امام رضا(ع ) نااميد شده بود، به آن حضرت پيشنهاد كرد كه ولايت عهدى وى را بپذيرد.
    امام رضا(ع ) كه اصل خلافت را نپذيرفته بود، ولايت عهدى را كه فرع خلافت است نيز رد كرد و درخواست ماءمون را بى پاسخ گذاشت .
    مـاءمـون در ايـن بـاره اصرار كرد و حتى به گونه اى امام رضا(ع ) را تهديد كرد. وى به امام رضـا(ع ) گـفـت (ع ) عـمـر بـن خـطـاب در هـنـگـام مـرگـش ، شـورايـى مـتـشـكـل از شـش نـفـر براى انتخاب جانشين خود برگزيد، كه يكى از آنان ، جدّت على بن ابى طـالب (ع ) بـود. وى بـا آنـان شـرط كـرد كـه هـر كـسـى مـخالفت ورزد، گردنش را با شمشير بزنند.
    امروز، من از تو مى خواهم كه ولايت عهدى مرا بپذيرى و چاره اى جز پذيرفتن آن ندارى !
    امـام رضـا(ع ) كـه در مـقـابـل تـهـديـد جدى ماءمون روبرو شده بود، چاره اى جز رضا و تسليم نديد. آن حضرت ، ولايت عهدى ماءمون را با شرايطى پذيرفت .
    امـام رضـا(ع ) فرمود(ع ) در صورتى ولايت عهدى تو را مى پذيرم كه مسؤ وليت امر و نهى در حـكـومـت تـو بـا مـن نـبـاشـد، در چـيـزى فـتـوا نـدهـم و در دعـوايـى داورى نـكـنـم و كـسـى را عزل و يا نصب ننمايم و آيينى را كه هم اكنون در خلافت تو رايج است ، تغيير ندهم .
    ماءمون ، تمام خواسته هاى امام رضا(ع ) را پذيرفت .
    امـام رضـا(ع ) مـى خـواسـت بـا ايـن شرايط به او و همگان تفهيم كند كه آن حضرت ، از عناصر خـلافـت نـيـست و نقشى در حكومت ندارد و هيچ گونه مسؤ وليتى از جانب حكومت متوجه او نيست و از ايـن كـه ولى عـهـد خـليـفـه اسـت ، يـك امـر اجـبـارى و بـه عـبـارتـى تـشـريـفـاتـى ، بـيش نيست .(7)
    ولايت عهدى
    مـاءمـون ، پـس از آن كـه تـوانست امام رضا(ع ) را به پذيرش ولايت عهدى حاضر نمايد و از آن حضرت ، پاسخ مثبت بگيرد، بسيار شادمان شد و در آغاز، نشستى خصوصى با سران كشورى و لشكرى و خانوادگى برقرار كرد و ولايت عهدى امام رضا(ع ) را به اطلاع آنان رسانيد و هفته بـعـد، در نـشـسـتـى عـمومى ، تمامى سران كشورى ، لشكرى ، درباريان ، نظاميان ، قاضيان ، فرهنگيان و اقشار مختلف مردم را بار عام داده تا با امام رضا(ع ) بيعت نمايند.
    ماءمون ، نخست به فرزند خود عباس و سپس به سايرين دستور داد كه با آن حضرت بيعت كنند.
    از آن هـنـگـام ، لبـاس سـيـاه عـبـاسـيان به رنگ سبز كه لباس علويان بود، تغيير پيدا كرد و هـمـگـان سـبـزپـوش بـودنـد. هـم چـنـيـن بـيـرق هـا و پـرچم هاى عباسيان كه به رنگ سياه بود، تبديل به سبز گرديد.
    مـاءمـون در آن ايـّام بـه شـكـرانه پذيرش ولايت عهدى از سوى امام رضا(ع )، دستور داد مواجب و حقوق يك ساله كارمندان و سپاهيان را يكجا پرداخت نمايند.
    سـخـن سـرايـان و شـاعـران دوسـتدار اهل بيت (ع ) كه قريب به دو قرن نمى توانستند از ترس خـلفـاى امـوى و عباسى و عاملان آنها، نامى از اهل بيت (ع ) ببرند، يك باره ، زبان به تمجيد و تـوصـيـف اهـل بـيـت عـصـمت و طهارت (ع )، از جمله امام رضا(ع ) گشودند و در اين باره سخن ها و شعرهاى فراوان در مجلس ماءمون و در خارج مجلس سرودند.
    مـاءمـون نـيـز فـرمـان داد كـه بـه نـام نـامـى امـام رضـا(ع )، سـكـه زنـنـد و پول رايج و رسمى آن زمان را به نام آن حضرت ، منقّش ‍ گردانند.
    هـم چـنـيـن بـه تمام سخن گويان و خطيبان جمعه دستور داده شد كه در هنگام سخنرانى ، نام امام رضا(ع ) را با توصيف و تعظيم بيان كنند.
    در آن سال ، ماءمون ، اميرى حج را به اسحاق بن موسى ، برادر امام رضا(ع ) سپرد و او را به هـمراه حاجيان خراسان ، روانه مكه نمود و به وى دستور داد در تمامى شهرهاى بين راه ، مردم را از ولايت عهدى امام رضا(ع ) با خبر گرداند.
    بدين طريق آوازه ولايت عهدى امام رضا(ع ) در تمامى شهرها طنين افكن شد.
    در مـديـنـه مـنـوره ، عـبـدالحـمـيـد بـن سـعـيـد، خـطـيـب وقـت ، بـه هـنـگـام خـطـبـه در فـراز مـنـبـر رسـول خـدا(ص ) چـنـيـن گفت (ع ) ولىّ عهد المسلمين على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على (ع ).(8)
    شـيـعـيـان و دوسـتـداران اهـل بـيـت (ع )، فـرصـت و مـوقـعـيـت بـسيار مناسبى پيدا كرده تا پس از سـال هـا اخـتـناق و فشار، بار ديگر راه و رسم خويش را آشكار و حقانيت مذهب خود را اثبات كنند. عـلويـان ، بـه ويـژه نـوادگان امام جعفر صادق (ع ) و فرزندان امام موسى كاظم (ع ) به خاطر وجود مبارك امام رضا(ع )، موقعيت هاى ممتازى در حكومت ماءمون پيدا كرده و در ايران ، عراق ، حجاز و يمن به منصب هايى رسيدند.
    در خـراسان نيز به خاطر گفتمان ها و رفتار دلنشين و زيباى امام رضا(ع )، هر روز محبوبيت آن حضرت و گرايش مردم به سوى اهل بيت (ع ) زيادتر مى شد.
    رونـد چـنـين پروسه اى ، خوشايند ماءمون نبود. زيرا وى مى خواست از ولايت عهدى امام رضا(ع ) براى مشروعيت و مقبوليت عمومى حكومت غاصبانه خويش ، استفاده ابزارى كند، ولى امام رضا(ع ) بـا درايـت خويش ، نتيجه را به عكس خواسته هاى ماءمون كرد و به همگان تفهيم نمود كه خلافت عـبـاسـيـان ، مـشـروعـيـت نـدارد و بـايـد بـه خـانـدان پـيامبر(ص ) كه شايسته ترين افراد اُمتند برگردد.
    ماءمون با زيركى و فطانت خويش به اين اءمر پى برد و خود را بازنده ميدان ديد. بدين جهت ، درصدد معارضه پنهانى با امام رضا(ع ) برآمد.
    از سوى ديگر، در عراق و به ويژه در بغداد، شورش هايى بر ضد ماءمون پديد آمد و عباسيان در غـيـاب مـاءمـون ، وى را از خـلافـت خـلع كـردنـد و ابـراهيم بن مهدى عباسى را به تخت خلافت نـشـانـده و بـا او بـيـعـت كـردنـد. حـسـن بـن سـهـل كـه از سـوى مـاءمـون ، فـرمـانـدهـى كل سپاه و حكومت عراق و بخش هاى عربى را برعهده داشت ، با مخالفان ماءمون به نبرد پرداخت ولى اين گونه رويدادها را از ماءمون ، پنهان نگه مى داشت و تلاش مى كرد كه اخبار عراق به وى نرسد.(9)
    امام رضا(ع ) كه از اين گونه خبرها اطلاع داشت ، آنها را به ماءمون گوش زد مى كرد. اين اءمر، سـبـب شـد كـه فـضـل بـن سـهـل ، از مـوقـعـيـت خـويـش و بـرادرش حـسـن بـن سـهـل در نـزد مـاءمـون احـسـاس خطر كرده و از جانب ماءمون ، متهم به پنهان كارى گردند. بدين لحـاظ تـلاش مـى كـرد كـه امـام رضـا(ع ) را از چشم ماءمون بيندازد و وى را نسبت به آن حضرت بدگمان كند.
    امام رضا(ع ) در برابر رفتار و كردار غير انسانى و غير اخلاقى سرداران و زمامداران عباسى ، اظـهـار نـاخـوشـايـنـدى مـى كـرد و مـاءمـون را در قـبـال آنـهـا مـسـؤ ول مى دانست . آن حضرت ، در برابر كردار و رفتارهاى ناپسند خود ماءمون نيز ساكت نمى شد و وى را نسبت به آنها، هشدار داده و درستى و نادرستى راه را به وى نشان مى داد.
    مـاءمـون در ظـاهـر از نـقـدهـا و پـيـشـنـهـادهـاى امـام رضـا(ع ) اسـتـقـبال و اظهار خوشنودى مى كرد ولى در باطن ، بسيار رنج مى برد و به تدريج وجود امام رضا(ع ) را بر خود سنگين مى ديد.(10)
    وى درصدد برآمد تا به طريقى ، اين امام همام را از سر راه خويش برداشته و به حكومت دلخواه خود، بدون مراقبت و مزاحمت كسى ادامه دهد.
    شهادت امام رضا(ع )
    عبداللّ ه بن بشير كه از خدمت كاران دربار ماءمون بود، گفت (ع ) روزى ماءمون به من گفت (ع ) نـاخـن هـاى خـود را بـگـذار بـلنـد شـود و در ايـن باره با كسى چيزى نگو. من نيز به دستور او عـمـل كردم . يك روز مرا خواست و چيزى شبيه تمر هندى به من داد و گفت (ع ) اين را با دستت به هم بزن ، من نيز به فرمان او عمل كردم . سپس از نزد من خارج شد و به طرف حجره امام رضا(ع ) رفـت و پـس از مقدارى گفت و گو مرا صدا زد و از من خواست براى آنان ، دو دانه اءنار ببرم . آن گـاه بـه مـن گـفـت (ع ) بـا دست خودت آنها را آب بگير. من نيز با دست خودم ، آب گرفتم و سپس به ماءمون دادم و او با دست خود آن را به على بن موسى (ع ) خورانيد. وليكن همين آب انار، موجب بيمارى آن حضرت گرديد و پس از دو روز بدرود حيات گفت .
    هم چنين از محمد بن جهم روايت شد(ع ) حضرت رضا(ع ) از انگور خوشش مى آمد. ماءمون دستور داد مقدارى انگور براى آن جناب فراهم كنند. در ته دانه هاى آن ، سوزن فرو كردند. اين سوزن ها چـنـد روز در آن دانـه مـانده بود. پس از آن ، سوزن ها را بيرون كرده و انگورها را خدمت امام (ع ) بـردنـد و بـا اصـرار مـاءمـون ، آن حـضـرت ، چـنـد دانـه از آن انـگـور را مـيـل نـمـود و در اثر خوردن آن ، بيمارى سختى بر آن حضرت عارض گرديد و در همان بيمارى به لقاء الله پيوست .(11)
    هرثمة بن اعين در يك حديث طولانى از حضرت رضا(ع ) روايت كرد كه آن حضرت فرمود(ع ) اى هرثمه ، اكنون مرگم فرا رسيده و به همين زودى به طرف خدا خواهم رفت و به اجداد و پدران خود ملحق خواهم گرديد. اين مرد طاغى و سركش ‍ تصميم داد به وسيله آب انار و انگور مرا مسموم سازد.
    مـاءمـون اءمـر مـى كـند مقدارى نخ را در سَم خيس كنند و به وسيله سوزن در دانه هاى انگور فرو نـمـايـنـد و هم چنين مقدارى سم در كف دست يكى از غلامانش خواهد گذاشت و او را امر خواهد كرد با هـمان دست آلوده به سم ، انارها را با دست خود بشكافد و آب آنها را بگيرد. پس از اين مرا به خـانه اش دعوت مى كند و از آن انگورها و آب انارهاى مسموم به من مى دهد و مرا امر مى كند كه از آن بخورم . در نتيجه خوردن انگورهاى مسموم از دنيا خواهم رفت .(12)
    به هر تقدير، در بازگشت ماءمون و درباريان و كارگذاران حكومتى او از خراسان ، جهت عزيمت بـه سـوى عـراق ، و انـتـقـال مـقـر حـكـومـت از ((مـرو)) بـه ((بـغـداد))، در آغـاز، فـضـل بـن سـهـل بـه تـوطـئه مـاءمـون ، در حـمـام سـرخـس تـرور گـرديـد و بـه قتل رسيد. پس از آن ، امام رضا(ع ) در طوس به توطئه ماءمون ، مسموم گرديد و پس از دو روز بيمارى شديد، به شهادت رسيد.
    پـس از آن كـه امـام رضـا(ع ) بـه شـهادت رسيد، ماءمون يك شب و يك روز، شهادت آن حضرت را مخفى نگه داشت و سپس به سراغ محمد بن جعفر بن صادق (ع ) كه عموى امام رضا(ع ) و بزرگ علويان بود، فرستاد و او را از درگذشت امام رضا(ع ) با خبر گردانيد. ماءمون در جمع علويان سـوگـوار، ابـراز انـدوه و تـاءثـر نـمـود و بـدن شريف امام رضا(ع ) را به آنان نماياند كه ببينند، هيچ آزارى به آن حضرت نرسيد و به مرگ طبيعى از دنيا رفت .
    مـاءمـون بـراى پـنـهـان داشـتـن تـوطـئه نـنـگـيـن خـود و فـريـب دادن عـلويـان و مـحـبـّان اهل بيت (ع )، در شهادت امام رضا(ع ) بسيار گريه و ناله كرد. وى گفت (ع ) اى برادر! چه قدر بـر مـن گـران و سـنگين است كه تو را چنين ببينم . من آرزو داشتم كه پيش از تو از دنيا بروم ، وليكن خداى سبحان آن چه را اراده كند، به انجام مى آورد.
    آن گـاه دسـتـور داد كـه بـدن شـريـف آن حـضـرت را غـسـل و كفن نمايند و خود وى ، جنازه آن امام شهيد را بدوش گرفت و به محلى كه هم اكنون مرقد شريفش است ، تشييع نمود و در همان جا كه در جوار قبر پدرش هارون الرشيد است ، دفن نمود.
    مـحـل تـدفـيـن امام رضا(ع )، پيش از آن ، خانه و ملك حميد بن قحطه بود كه در روستاى سناباد قرار داشت .
    هـنـگـامـى كـه هارون الرشيد در سال 193 هجرى قمرى به هلاكت رسيد، وى را در آن جا به خاك سـپردند. ماءمون پس از شهادت امام رضا(ع ) مى خواست بدن شريف آن حضرت را پشت قبر پدر خـود هارون الرشيد قرار دهد، به طورى كه قبر هارون ، قبله امام رضا(ع ) گردد. ولى در هنگام كـنـدن قـبـر، سنگ بزرگى نمايان شد كه كندن آن ، غير ممكن بود. اما در روبروى قبر هارون ، كـنـدن قـبر با مشكلى مواجه نبود. بدين جهت ، قبرى براى امام رضا(ع ) در پيش روى قبر هارون كـنـدنـد و آن حـضـرت را در آن دفن نمودند. هم اكنون ، مرقد مطهر و منور امام رضا(ع )، قبله قبر هـارون الرشـيـد اسـت . گـفـتـنـى اسـت كـه در ظـاهـر امـر، غـسـل و كفن و نماز بر بدن امام رضا(ع ) به دستور ماءمون انجام گرفت ، ولى در واقع و عالم مـعـنـى ، بـدن امـام مـعـصـوم (ع ) را بـايـد امـام مـعـصـوم ديـگـرى غـسل و كفن نمايد. به همين جهت ، روايات فراوانى وارد شده است كه امام محمد تقى (ع ) از مدينه (بـا كـرامـت و قـدرتـالهـى ) بـه خـراسـان رفـت و بـدن شـريـف پـدرش امـام رضـا(ع ) را غسل و كفن نمود و بر وى نماز به جاى آورد.(13)
    دربـاره تـاريـخ شـهـادت امـام رضـا(ع )، اكـثـر مـورخـان ، صـفـر سـال 203 قـمـرى را ذكـر كـرده انـد ولى از ايـن كـه در چـه روزى از ايـن مـاه بـود، اتفاق نظر نـدارنـد. بـرخـى از آنان ، آخرين روز از ماه صفر و برخى ديگر، روزهاى ديگرى را بيان كرده اند.(14)
    هـم چـنـيـن بـرخـى از آنـان ، شـهـادت آن حـضـرت را در 23 ذى قـعـده سـال 203 قـمـرى مـى دانـند.(15) جانشين امام رضا(ع )، فرزندش امام محمد تقى (ع ) بود كه به عنوان نهمين امام معصوم ، رهبرى شيعيان را برعهده گرفت .

     

    توطئه سران قريش براى كشتن پيامبر

    بـا درگـذشـت حـضـرت ابـوطـالب مـشركان قريش جراءت بيشترى پيدا كردند و بر فشارهاى خويش نسبت به رسول خدا(ص ) افزودند.
    سـرانـجـام در واپـسـيـن روزهـاى مـاه صـفـر سـال سـيـزدهـم بـعـثـت ، چـهـل نـفـر از سـران قريش در ((دارالنّدوه )) كه محل اجلاس اعيان و اشراف قريش بود جلسه اى تـشـكـيـل داده و تـصـمـيـم گـرفـتـنـد كـه رسـول خـدا(ص ) را بـه طـور نـاجـوانـمـردانـه بـه قتل آورند.
    آنـان كـه از افـكـار شـيـطـانـى بـرخـوردار بـودند قرار گذاشتند كه از هر طايفه يك نفر به صـورت گـروهـى در تـاريـكـى شـب بـه خـانه رسول خدا(ص ) هجوم آورده و با شمشيرها و يا ابـزارهـاى ديـگـر خـويـش آن حـضـرت را در رخـتـخـوابـش بـه قـتـل آورنـد تـا از ايـن راه ، پـيـامـبـر را از مـيان برداشته باشند و بنى هاشم را توان مقابله و تقاص با تمام قبايل توطئه گر نباشد.
    آنـان در ايـن تـصـمـيم خود، ابو لهب ، عموى پيامبر(ص ) را كه با آن حضرت از آغاز دشمنى مى كرد، با خود همراه كردند تا نماينده اى از بنى هاشم نيز در جمع خود داشته باشند.
    جـوانـان قـريـب خـورده قـريـش بـا هـمـاهـنـگـى كـامـل ، در شـب اوّل ربـيـع الاوّل بـه خـانـه رسـول خـدا(ص ) هـجـوم آوردنـد و خـانـه را در مـحـاصـره كامل قرار دادند. آنان قصد داشتند كه در ابتداى شب ، مقصود خويش را عملى كنند ولى ابو لهب ، آنـان را مـانـع گـرديـد و گـفـت (ع ) تـا طـلوع فـجـر صـادق اجـازه نـمـى دهـم داخل خانه شويد.
    تـا طـلوع فـجـر، لحـظـه شـمـارى كـردنـد و از روزنـه هاى اتاق بستر آن حضرت را زير نظر داشتند.
    از سـوى ديـگـر جـبـرئيـل امـيـن ، ايـن خـبـر را بـه پـيـامـبر(ص ) رسانيد و او را از سوى خداوند متعال ، ماءمور كرد كه به سوى يثرب (مدينه ) هجرت كند.
    امـا بـيـرون رفـتـن آن حضرت از خانه خالى گذاشتن رختخواب دشمن را حساس مى كرد و در اءمر هجرت ، مشكلى به وجود مى آورد پيامبر اكرم (ص ) براى اجراى فرمان الهى ، به پسر عمويش عـلى بـن ابـى طـالب (ع ) پـيـشـنـهـاد كـرد كـه در جـاى او بخواند و با فريب مشركان ، مساءله سرنوشت ساز هجرت را مهيا سازد.
    عـلى (ع ) كـه خـطـر مـرگ را حـس مـى كـرد بـه آن حـضـرت عـرض كـرد(ع ) اى رسول خدا، اگر من در بستر شما بخوابم ، شما از دست مشركان رهايى خواهى يافت .
    پيامبر فرمود(ع ) بلى ، من رهايى مى يابم .
    على (ع ) خشنود شد و اعلام آمادگى كرد و به رختخواب پيامبر(ص ) رفت و به راحتى آرميد.
    پـذيـرش پـيـشـنـهـاد پـيـامـبـر(ص ) از سـوى عـلى بـن ابـى طـالب (ع ) نـشـاط تـازه اى در رسول خدا به وجود آورد و او را در پى گيرى هدف هايش مصمّم تر نمود.
    پيامبر(ص ) از ميان مهاجمان و محاصره كنندگان قريش ، بدون متوجه شدن كسى از آنان از خانه خويش خارج شد.
    آن حـضـرت بـه سـوى كـوه هـاى اطراف مكه رفت و در ((عاشورا)) پناه گرفت و در بين راه به ابوبكر بن ابى قحافه رسيد و وى را نيز به همراه خود به غار برد.
    مـهـاجـمـان در هـنـگـام بـامـداد، بـه طـور گـروهـى داخـل اتـاق رسول خدا شده و به طرف رختخواب آن حضرت هجوم آوردند.
    نـاگـهـان امـام على (ع ) برخاست و بر آنان بانگ زد(ع ) واى بر شما چه كار مى كنيد؟ مهاجمان كـه نـابـاورانـه عـلى (ع ) را آنـجـا مـشاهده كردند. از او پرسيدند پس محمد(ص ) كجاست ؟ على پاسخ داد(ع ) او را به من نسپرده بوديد تا از من بخواهيد. آنان از خانه پيامبر خارج شدند و در پى آن حضرت به راه افتادند.
    پـيـامـبـر سه روز در غار ثور پنهان بود و در روز چهارم به سوى مدينه هجرت كرد و در روز دوشـنـبـه دوازدهـم ربـيـع الاول وارد مـديـنـه شـد و مـورد استقبال با شكوه اهالى مدينه قرار گرفت .

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    انتخاب دوست

    دوستى كم كن تو با اشخاص دون
    تا كه پاى از منجلاب آرى برون
    روتو غزلت بهر خود گيراى جوان
    تا كه سالم ماندت جسم و روان
    وه چه آلام و ستمها ديده ام
    وه چه آزار و محنها ديده ام
    گر رفيقى با توگردد مهربان
    زان حذر كن تا كه برنارى زيان
    روصديقى بهر خود پيدا بكن
    تا كشاند مر تو را اندر جنان
    احمدى در عمر خود يارى نديد
    از كسى هرگز وفادارى نديد
    اى كه باشى دائما در مدرسه
    روز و شب اندر خيال و وسوسه
    سعى كن بهر عمل نى علم خشگ
    تا كنى تحصيل از آهوى مشگ

     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    بدني خوش ساخت و عضلاني
    داشته باشيد


    یکی از شایعترین سوالات بدنسازی که بین مردان بدنساز تازه کار عمومیت دارد این است که چـطور می توانند بدنی عـضـلانی و خوش ساخت داشته باشند. آنها می خواهند شـکـمـی شـش تـکـه و سیـنـه ای خـــوش ساخت داشته بـاشـنـد و عـضـلات دوســـر و سه سرشان سخت و قوی و برجسته باشد.  چـیزی که مرا نگران می کند این است که آنها می خواهند  یک شبه و بدون هیچ تلاشی بدنشان چنین وضعیتی پیداکند. امـا ایـن غـیر ممکن است. بعضی افراد بوده اند که همه ی عـمرشـان ورزش کـرده و رژیم داشتـه انـد امـا هـنـوز میزان چـربـی بـدن و شـکـل و شـمـایل ماهیچه هایشان آنقدرها رضایت بـخش نبوده است. داشتن بدنی عضلانی و خوش ساخت چیزی نیست که یک شبه به دست آید؛ کاری بسیار طاقت فرسا و دشوار است که برای همه پیش نمی آید.

    تعریف من از بدن خوش ساخت
    به خاطر داشته باشید که منظور من از داشتن بدنی خوش ساخت و عضلانی، بدن فردی است که حجم عضلانی نسبتاً خوب و بین %12 تا %14.5 درصد چربی داشته باشد. البته این مفهوم می تواند در اشخاص مختلف متفاوت باشد.
    مثلاً اکثر بدنسازان حرفه ای آرزو دارند تا به بین %6 تا %9 و یا گاهي از این هم پایین تر چربی برسند. رژیم های سخت و تمرینات مداوم موضوع بحث این مقاله نیست.
    باید به اطلاع شما برسانم که متخصصین پزشکی اعلام کرده اند که میزان استاندارد و سلامت از چربی بدن باید بین %14 تا %20 باشد. اگر می خواهید بدن خود را آنطور که من می گویم بسازید، در اینجا فاکتورها و عوامل اصلی رسیدن به این هدف را برایتان آورده ایم.

    1. تغذیه مناسب
    قبلاً گفته ام، باز هم می گویم: به آنچه می خورید دقت کنید. چطور انتظار دارید که بدنی خوش ساخت داشته باشید، درحالیکه شش روز هفته غذایتان فست فود است؟ %70 از شکیل بودن و خوش ساخت بودن بدنتان به رژیم غذایی شما بستگی دارد.
    در این زمینه راهبردهایی به شما پیشنهاد می کنیم:
    سعی کنید کالری مصرفی روزانه تان را به 2،000 تا 2،500 برسانید.
    مصرف پروتئین خود را افزایش داده و از خوردن کربوهیدرات بعد از ساعت 6 عصر خودداری کنید.
    مداوم آب بنوشید.
    وعده های غذاییتان را بیشتر و کم حجم تر کنید.
    به هیچوجه به خود گرسنگی ندهید، در عوض برنامه ی غذاییتان را به موقع اجرا کنید و یک یا دو روز در هفته به خود تعطیلی بدهید.
    به خاطر عادات جدید غذاییتان به خود استرس وارد نکنید. عادت های سالم غذایی در آخر جزئی از زندگیتان خواهند شد.

    2. عادات منظم برای تمرینات
    اگر بدنی خوش ساخت می خواهید باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. یعني باید سه بار در هفته وزنه بزنید و تمرینات قلبی-عروقی منظمی نیز انجام دهید.
    برای گرفتن نتایج بهتر باید سعی کنید شدت تمرینات قلبی-عروقی خود را کمتر کرده در عوض طول مدت آن را بیشتر کنید. به عبارت دیگر هر چه مدت زمان این تمرینات بیشتر شوند، چربی بیشتر خواهید سوزاند.
    انجام این تمرینات را به حد افراط نرسانید، چون ممکن است مقداری از حجم ماهیچه ای خود را نیز از دست بدهید. یک ساعت تا 90 دقیقه برای انجام تمرینات وزنه و ورزش های قلبی-عروقی کافی می باشد.
    نکته ی مهم این است که باید برای انجام تمرینات خود برنامه ریزی کنید. یکی از اساسی ترین اصول برای داشتن بدنی خوش ساخت و عضلانی نظم و برنامه ریزی است.

    3. عادات خوب برای استراحت
    برای خوش ساخت کردن بدنتان، داشتن استراحت مناسب و کافی نیز بسیار مهم است. باید بین سِت ها و تمرینات مختلف به بدنتان میزان استراحت کافی را بدهید. باید بدانید که تمرین بیش از حد هم به اندازه ی اصلاً تمرین نکردن بد است. پس بهتر است که بین سِت های مختلف یک دقیقه و قبل از انجام تمرینات مشابه روی همان گروه عضلات به خود 48 ساعت استراحت دهید.
    همچنین باید 6 تا 8 ساعت کامل در شب بخوابید و تا آنجا که ممکن است آن ساعتها را به آرامش سپری کنید.

    4. مکمل ها
    من اعتقاد چندانی به قرص های چربی سوز ندارم، اما اگر این قرص ها به میزان مناسب استفاده شود، مطمئناً تاثیر گذار خواهند بود. اکثر این قرص ها حاوی ترکیباتی مثل اِفدرا، ماهواگنگ، و کافئین هستند که متابولیسم بدن را بالا برده و کالری های اضافی را می سوزاند.
    توصیه ی من این است که فقط زمانی که خسته هستید از این قرصها استفاده کنید تا انرژیتان افزایش یابد. حتماً قبل از استفاده با یک متخصص نیز مشورت کنید.
    در آخر به یاد داشته باشید هر کس با ژنتیک و توانایی های فیزیکی متفاوت به دنیا آمده است. پس صبور باشید، به اندازه ی توانایی تان تلاش کنید و اهدافی معقول در سر داشته باشید. با تلاش زیاد مطمئناً خواهید توانست بدنتان را آنطور که دوست دارید بسازید.

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    1386 سال خوک است؛
    از سال خوک چه می دانید؟

    بالاخره سگ با تمام دلهره ها و اضطراب ها و بی اعتمادیش سال را به پایان رساند و برای یک استراحت طولانی دوازده ساله ما را ترک کرد و فرصت نفس راحت کشیدن پیدا کردیم. بر مبنای گاه شماری های شرقی ها سال ۱۳۸۶ ( ۲۰۰۷ ) سال خوک است.
    هرچه نگرانی در سال های های قبل بود در سال خوک جایش را به آرامش و شادی و راحتی می دهد
    تقسیم دوازده تایی فقط مختص ماه های سال نیست، بلکه چینی ها و اصولا اهل نجوم و تنجیم هم سال ها را به دوره های دوازده تایی تقسیم می کنند که هر کدام را با نماد یک حیوان مشخص می کنند: موش، گاو، ببر، گربه ( از نظر مصری ها خرگوش )، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک .
    این دوره ها آغاز و اوج و فرود دارند و تغییرات آنها شباهت تام و تمام با فصول دارد: آغاز سبز شدن و امید و روشنایی مثل بهار، اوج گرما و برکت مانند تابستان، فرود نرم و آهسته چون پاییز و سرمایی که در دل آن زندگی برای آغازی دوباره خود را آماده می کند همانند زمستان.
    خوک آخرین حلقه دوازده گانه سال هاست و در بطن خود زندگی دوباره با تمام شور و شرش را دارد. هرچه تلخی و نگرانی و اضطراب در سال های بز و میمون و خروس و سگ وجود داشت در سال خوک جایش را به آرامش و شادی و راحتی می دهد.
    از نظر طالع بینی چینی سال خوک بهترین سال برای تمام مردم دنیاست چون در این سال کار فراوان برای همه وجود دارد و گردش پول عادلانه خواهد بود.
    سالی که از دست گرفتاری های سیاسی و اداری می توان نفسی به راحتی کشید. سالی که برای روشنفکران و اهل حساب و کتاب به یک اندازه خوب است. یعنی سال تعادل و تناسب.
    از نظر طالع بينی چينی، در این سال خیانت ها و بی اعتمادی ها بسیار کم خواهد بود. سال صلح طلبی عمیق، سالی که دعوا و اقامه دعوا در مراجع ذیصلاح جای بحث های تند و دعوا و جنگ را می گیرد.
    سالی که ادبیات بر تارک آن خواهد درخشید و نویسندگان و شعرا به دور از دغدغه های رایج به موفقیت های چشمگیری نائل خواهند شد.
    بچه هایی که در بهار و تابستان سال خوک متولد می شوند در رفاه و آسودگی زندگی خواهند کرد.
    البته به دلیل سادگی بیش از حد خوک امکان زودباوری، فریب خوردن و نومیدی هم وجود دارد.
    از بدی های سال خوک این است که افراد از هم دیگر تقاضای کمک کمتری می کنند و احتمالا آسیب بیشتری می بینند.
    تاثیر علامت خوک بر نمادهای حیوانی دوازده گانه
    نه تنها سال خوک، بلکه تمام علایم دوازده گانه برای متولدین همه ماه ها تاثیرات یکسانی ندارند.
    متولدین سال موش ( ۱۳۱۵، ۱۳۲۷، ۱۳۳۹، ۱۳۵۱، ۱۳۶۳ ) می توانند تا دلشان می خواهد با دمشان گردو بشکنند! و البته برای آینده برنامه ریزی کند و شکرگزار باشند.
    متولدین سال گاو ( ۱۳۱۶، ۱۳۲۸، ۱۳۴۰، ۱۳۵۲، ۱۳۶۴ )، سال ببر ( ۱۳۱۷، ۱۳۲۹، ۱۳۴۱، ۱۳۵۳، ۱۳۶۵ ) ، سال گربه ( ۱۳۱۸، ۱۳۳۰، ۱۳۴۲، ۱۳۵۴، ۱۳۶۶ ) ، سال اسب ( ۱۳۱۹، ۱۳۳۱، ۱۳۴۵، ۱۳۵۷، ۱۳۶۹ ) ، سال خروس ( ۱۳۱۲، ۱۳۲۴، ۱۳۳۶، ۱۳۴۸، ۱۳۶۰ ) و سال خوک ( ۱۳۱۴، ۱۳۲۶، ۱۳۳۸، ۱۳۵۰ و ۱۳۶۲ ) هم سال خوبی در پیش دارند با کار زیاد و مشکلاتی که در اسرع وقت به سامان می رسند.
    متولدین سال اژدها ( ۱۳۱۹، ۱۳۳۱، ۱۳۴۳، ۱۳۵۵ و ۱۳۶۷ ) ممکن است امسال بی پول شوند.
    متولدین سال مار ( ۱۳۲۰، ۱۳۳۲،۱۳۴۴، ۱۳۵۶، ۱۳۶۸ ) بهتر است منتظر سال بهتری باشند.
    متولدین سال بز ( ۱۳۲۲، ۱۳۳۴، ۱۳۴۶، ۱۳۵۸ ، ۱۳۷۰ )، میمون ( ۱۳۲۳، ۱۳۳۵، ۱۳۴۷، ۱۳۵۹، ۱۳۷۱ ) و سگ ( ۱۳۲۵، ۱۳۳۷، ۱۳۴۹، ۱۳۶۱، ۱۳۷۳ ) باید احتیاط پیشه کنند و مواظب دخل و خرج و خانواده شان باشند.

    افراد سرشناس متولد سال خوک
    گفته اند خوک هرگز محتاج نخواهد شد. بنابراین عجیب نیست اگر میلیاردهای سرشناسی چون راکفلر، فورد اول و روچیلد اول و یا حتی سن ایگناتیوس لویلا بانی فرقه یسوعی متولد سال خوک باشند.
    از اهل قلم و فرهنگ فدريکو گارسیا لورکا شاعر اسپانیایی که به دست فاشیست های طرفدار ژنرال فرانکو کشته شد و فرانسواز ساگان نویسنده فرانسوی و همین طور دکتر آلبرت شوایتزر نیکوکار و انسان دوست نامدار نیز از متولدین سال خوک اند.
    هانری هشتم و بیسمارک صدراعظم آلمان متولدین بدنام سال خوک اند. کمی عجیب است، ولی فیلد مارشال مونتگمری، مارشال سرشناس دوران جنگ جهانی دوم و اولیور کرامول هم متولد سال خوک اند.
    دیگر متولدین سرشناس سال خوک پاسکال، مادام مانتنون و لوکوز بوزیه هستند.

    آیین های ما
    در کتاب شازده کوچولو، روباه در پاسخ به سئوال شازده کوچولو در باره آیین گفت: این هم چیزی است بسیار فراموش شده، چیزی است که باعث می شود روزی با روزهای دیگر و ساعتی با ساعت های دیگر فرق پیدا کند.
    آیین های زیبای نوروز باستانی ایرانیان و گاه شماری ای که صدها سال است در باورهای مردم این سرزمین جای دارد، آیین هایی است که حتی وقتی آن را قبول نداشته باشیم هم چیزی از عزت و عظمتش کاسته نمی شود.
    خوک آخرین حلقه دوازده گانه سال هاست و در بطن خود زندگی دو باره با تمام شور و شرش را دارد. هرچه تلخی و نگرانی و اصظراب در سال های بز و میمون و خروس و سگ وجود داشت در سال خوک جایش را به آرامش و شادی و راحتی می دهد

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    جشني به بلنداي تاريخ
     

    در تاريخ كشور باستاني و متمدن ايران، روزهاي خاصي وجود دارد كه يادآور حكايت‌ها و وقايعي مهم و تأثيرگذار است.
    درباره فلسفه و علل پيدايش جشن نوروز نظرات متفاوتي وجود دارد كه برخي از اين نظرات در اينجا آمده است.با توجه به روايت‌هاي افسانه‌اي اسطوره‌اي ايران آغاز پيدايش اين جشن را به جمشيد، چهارمين پادشاه پيشدادي ايران نسبت داده‌اند. قدمت اين اسطوره به عصر هند و ايراني مي‌رسد.
    در اوستا، كهن‌ترين كتاب ايرانيان به جمشيد «يم Yima» اشاره شده است. در اين روايت؛ جم، داراي فره ايزدي بوده كه به فرمان اهورامزد به جنگ با اهريمن پرداخته كه موجب خشكسالي و قحطي و نابودي خير و بركت شده بود.
    با نابودي اهريمن وي بار ديگر شادماني و خرمي و خير و بركت را به مردم ارزاني داشته و هر درختي كه خشك شده بود سبز شد و مردم آن روز را «نوروز» يا «روز نوين» خواندند و همگي به فرخندگي چنين روزي در تشتي جو كاشتند و اين رسم براي ايرانيان جاودانه شد.
    برخي گفته‌اند جمشيد كه به زبان فارسي جم و به زبان عربي «منوشخ» ناميده مي‌شد در جهان سير مي‌كرد، هنگامي كه به آذربايجان رسيد، با تاج و تختي مرصع بر بلنداي نقطه‌اي در مشرق جاي گرفت و روشنايي آن تاج و تخت در هنگام طلوع خورشيد مردمان را خيره كرد و آن روز را روز نو خواندند و جشن گرفتند و لفظ «شيد» كه در پهلوي به معناي شعاع است بر نام وي افزودند و پادشاه را جمشيد ناميدند و رسم نوروز جاودانه و پايدار شد.
    همچنين گفته‌اند: خداوند در اولين روز از ماه فروردين كار خلقت انسان و ساير مخلوقات را به پايان رساند و آدمي براي سپاسگزاري و قدرداني از خداوند و نعمت‌هاي وي، به نيايش و شادماني پرداخت.يكي ديگر از فلسفه‌هاي جشن نوروز را نزول فروهر‌هاي (Farvahar) (1) درگذشتگان به زمين در روز اول فروردين دانسته‌اند.
    در اوستا آمده است كه فروهرهاي درگذشتگان پاك در اول فروردين براي احوالپرسي از اقوام خود به زمين مي‌آيند و با ديدن مسرت و شادماني بازماندگان از اهورامزدا براي آنان طلب خير و رحمت مي‌كنند و بازماندگان پيش از آمدن فروهرها به نظافت و خانه‌تكاني منزل پرداخته و آماده پذيرايي از آنان مي‌شوند و كلمه فروردين يعني ماهي كه متعلق به فروهران است.
    از برپايي مراسم و آيين‌هاي نوروزي در دوران هخامنشي اطلاع‌ دقيقي در دست نيست و تنها برخي از پژوهشگران چون فيلندر معتقدند كه حجاري‌ها و سنگ‌نگاره‌هاي باقي‌مانده از دوران هخامنشي نشان‌دهنده مراسم نوروزي در تخت‌جمشيد است. اين آثار نمايشي از تقديم هدايا از جانب اقوام و ملل تابع هخامنشيان به حضور پادشاه است.
    از چگونگي برگزاري نوروز در روزگار اشكانيان آثاري در دست نيست.شادروان پور داوود مي‌نويسد: «هر چند اشكانيان، ايراني‌نژاد و زرتشتي‌كيش بودند ولي تسلط 80 ساله يونانيان موجب شد كه آنان در باب آداب و رسوم ايراني بي‌قيد شوند و شايد در پايان دوره حكومت 476 ساله دوباره مليت ايران قوت گرفت.»(2)
    در دوران ساساني، مراسم نوروز را بين شش تا سي روز برگزار مي‌كردند و روز ششم فروردين يا نوروز بزرگ را خرداد روز مي‌ناميدند و اين روز را متعلق به فرشته مقدس خرداد مي‌دانستند. پيروان آيين مزديسنا همچنين معتقد بودند كه زرتشت (650 سال پيش از ميلاد مسيح) در اين روز متولد شده و در همين روز مقدس با خداوند به راز و نياز پرداخته است و اين روز براي ايرانيان محترم و مقدس شمرده مي‌شد.
    پادشاهان ساساني نيز در دربارهاي خود آيين‌هاي نوروز را با شكوه‌ خاصي برگزار مي‌كردند و شاه پنج روز اول يا «نوروز عامه» بار عام مي‌داد و به رفع حاجت‌هاي مردم مي‌پرداخت، سپس «نوروز خاصه» يا نوروز بزرگ را كه از روز ششم فروردين آغاز مي‌شد به خود و نزديكانش اختصاص داده و به جشن و شادماني مي‌پرداختند و نواهاي خاص نوروز در اين ايام در دربار پادشاه نواخته مي‌شد.
    از رسوم رايج اين روزگار آن بود كه مردم در بامداد نوروز به يكديگر آب مي‌پاشيدند و شكر هديه مي‌دادند.دلبستگي‌ ايرانيان به سنت‌هاي گذشته خود موجب شد كه نوروز كه سمبلي از عظمت و شكوه آنان بود، در سراسر دوران اسلامي، حتي در دوران خلفايي كه اعتنايي به اين رسومات نداشتند، برپا شود و آشنايي و آگاهي فرمانروايان اموي و عباسي از آيين‌ هديه دادن به حاكمان دليلي براي گرايش فرمانروايان عرب به برگزاري نوروز شد.
    با كاهش قدرت و نفوذ عرب‌ها بر دولت‌هاي ايراني و ايجاد حكومت‌هاي مستقل چون صفاريان و سامانيان و تعلق خاطر پادشاهان ايراني‌نژاد به اجراي رسومات ايراني، موجب احياي نوروز و برگزاري باشكوه اين جشن شد.
    ابوالفضل بيهقي نيز در قسمت‌هاي مختلف تاريخ خود اشاراتي به دادن هديه در نوروز مهرگان كرده است كه نشان دهنده تداوم رسومات نوروزي در دوره غزنويان مي‌باشد.با روي كار آمدن حكومت صفوي و رسميت يافتن مذهب تشيع، برخي از آداب اسلامي با آيين‌هاي نوروزي درآميخت و تلاش عالمان شيعه در جمع‌آوري احاديث و روايات معصومين در رابطه با نوروز، بر رونق بيشتر اين جشن افزود.
    براي مثال در حديثي از علامه محمدباقر مجلسي به نقل از امام جعفر صادق(ع) آمده است كه امام صادق(ع) نوروز را روزي فرخنده و خجسته و روزي كه در آن آدم آفريده شده معرفي مي‌كند.(3)


    پي‌نوشت‌ها:
    1) فروهر: طبق مندرجات اوستا فروهر نيرويي است كه اهورامزدا براي نگهداري آفريدگان نيك‌ايزدي از آسمان فرو فرستاده و نيرويي است كه سراسر آفرينش نيك از پرتو آن پايدار است(دهخدا)
    2) به نقل از زكايي پرويز- نوروز تاريخچه و مرجع‌شناسي- صفحه 7
    3) به نقل از بلوكباشي

     

     

     

     

     

     

     

    تبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    با سلام
    از اين به بعد در نظر داريم يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گردد امیدوارم از این ایده استقبال گردد.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    Text Link Ads