Text Link Ads

 

 

 

730

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 730 :: جمعه 28 ارديبهشت 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

جوان ایرانی اختراعش را به شرکت
سونی اریکسون فروخت

دوستان سلام!
ديروز در وبگرديهاي روزانه ام به خبري برخوردم که اگر واقعا صحت داشته باشه و عملي بشه، مايه بسي افتخار و مسرت است. البته اگر مثل بعضي از حضرات که با دروغگويي و شيادي، طرحهاي خيالي خود را به عنوان اختراع برتر جهان معرفي کرده بودند، بعدا گندش در نياد!
خب، عين خبر را در زير قرار داده ام:
(راستي اگر پست جديد راديو روزانه را تا حالا گوش نکرديد، مي تونيد از اينجا بشنويد)
 

بنوشته روزنامه "دنیای اقتصاد" در ایران شرکت معظم سونی اریکسون در سوئد در حال مذاکره با یک جوان 27 ساله مقیم ایران جهت خرید اختراعی از اوست که بنام وی نیز به ثبت رسیده است. "رامین علیپور" که اهل آبادان است دارای 9 قلم اختراع قبلی نیز هست اما اختراعی که شرکت سونی اریکسون در حال مذاکره جهت خرید آن به مبلغ 50 میلیون کرون (مبلغی حدود 5 و نیم میلیارد تومان) با این جوان ایرانی است اختراع انقلابی یک "شارژر بی سیم موبایل" است.
در حال حاضر شارژرهایی که در بازار موجود هستند برای شارژ احتیاج به سیم دارند تا از طریق آن به پشت موبایل وصل شوند. اما در دستگاه اختراعی این جوان ایرانی, شارژر مادر یک دستگاه به حجم 4 در 3 در 9 سانتی متر است که برق را گرفته و آن را تبدیل به امواج میکند و به کمک گیرنده ای که در خود موبایل نصب میشود این امواج را دریافت و آن را تبدیل به برق میکند. امواجی که تا صد متری قابلیت تبدیل شدن به برق را دارد. یعنی هر موبایلی که در این فاصله قرار بگیرد و دارای دستگاه گیرنده باشد به صورت خودکار شارژ میشود.
این دستگاه گیرنده به گفته رامین به اندازه بند انگشت است که در پشت موبایل تعبیه میشود بدون اینکه شکل ظاهری موبایل را تغییر دهد و هر مدل موبایلی میتواند از آن استفاده کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. حتی میتوان یک دستگاه شارژ مادر که به برق متصل میشود را در فروشگاهها و مراکز عمومی و یا ساختمانهای تجاری نصب نمود تا همه موبال هایی که در آن محدوده هستند شارژ گردند. هر تعداد موبایل که مجهز به دستگاه گیرنده "رامین" باشند, بدون هیچگونه محدویت از نظر تعداد که در شعاع 100 متری دستگاه شارژ مادر قرار بگیرند شارژ خواهند گردید
بنا به توضیحات کلی رامین...
دستگاه او برق 220 ولت را ابتدا به 3,6 ولت تبدیل و سپس بعد از عبور از یکسری فیلترهای خاص آن را تبدیل به امواج کرده و روی باند یک فرکانس خاص ارسال میکند.
به گفته رامین به روزنامه "دنیای اقتصاد" در ایران پس از ثبت اختراع خود توسط آشنایی مطمئن در سوئد با شرکت سونی اریکسون وارد مذاکره شده است و فعلا بر سر قیمت پایه 50 میلیون کرون ( بیش از 5 و نیم میلیارد تومان) با این شرکت تفاهمی حاصل نموده است. تولید هر واحد از اختراع رامین 20 تا 25 هزار تومان (حدود 170 تا 220 کرون) هزینه دارد و حتی در صورت تولید انبوه, هزینه آن برای هر واحد حتی به 10 الی 15 هزار تومان برآورد شده است. بعبارت دیگر, اختراعی انقلابی با هزینه تولیدی ارزان که میتواند برای کمپانی سونی اریکسون و سپس از طریق ارائه امتیاز آن به دیگر تولید کنندگان تلفن موبایل میلیاردها کرون سود حاصل کند.
کارشناسانی که استکهلمیان در این رابطه با آنان به صحبت نشسته اند میگویند با توجه به ویژگی این اختراع و امکانات انقلابی استفاده از آن در آینده, مبلغ 50 میلیون کرون رقم بالایی جهت خرید آن بشمار نمیرود. اما متاسفانه چون هیچ مرجعی در ایران جهت حمایت از اینگونه جوانان بهنگام مذاکرات حقوقی با کمپانیهای عظیم بین المللی وجود ندارد و آنان خود مجبورند یک تنه با غولهای بزرگ صنعتی به مذاکره ای نابرابر بنشینند اختراعات و ایده های آنان اغلب سریعا و با قیمتهایی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن از چنگشان خارج میشود.
مخترعین جوان ایرانی که اطلاعات صحیحی از قوانین ثبت بین المللی نیز ندارند در اکثر موراد حتی بدون دریافت پاداشی حاصل دسترنج و زحمت خود را از دست میدهند ودر حالیکه کمپانیهای بزرگ از نتیجه زحمات آنان استفاده های کلان میبرند آنان با امکانات ناچیز خود هرگز قادر به دفاع از حقوق خود در صحنه های بین المللی نمیگردند.
یکی دیگر از مشکلات در ایران این است که ثبت در آن بین المللی نیست و احترامی نیز به ثبت بین المللی در آن گذاشته نمیشود. اختراعاتی که در ایران به ثبت میرسد فقط 20 سال اعتبار داخلی داشته و برد بین المللی ندارد. کمپانیهای بین المللی حتی بخشهای عریض و طویلی دارند که تنها وظیفه آنان جستجوی اختراعات ثبت شده در کشورهای مانند ایران و دزدیدن ایده ها از آنان است.
خوشبختانه به گفته رامین به روزنامه دنیای اقتصاد او اختراع خود را با اعتبار بین المللی در خارج از ایران بثبت رسانده و هیچ کمپانی حدقل در وضعیت فعلی قادر به ربودن ایده او و نتیجه زحماتش نخواهد بود. و به همین دلیل کمپانی سونی اریکسون حاضر به پرداخت چنین مبلغ کلان جهت ثبت ایده این اختراع بنام خود شده است.

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (729) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • طـرح هـاي تبـليغـاتي متفـــاوت
  • سناریو مذاکره با امریکا
  • معرفي و دانلود فيلم : رخساره
  • دانلود انيميشن : City of Rott
  • آلبوم جدید حمزه به نام Gorgan City
  • آهنگ زيباي آرزو باصداي محمد اصفهاني و گروه کر
  • نرم افزار خوشنويسي ميرعماد
  • Football Party
  • نامه عاشقانه تبلیغاتی
  • شت پنجرههمه هست آرزويم...!
  • دستور آشپزی هفته : خوراک رنگین کمان
  • خیلی دور، خیلی نزدیک!
  • قوانين مورفي....خيال يا واقعيت!!!!
  • شرح وضعيت جنگ تا فتح خرمشهر
  • پشت ديوارهای شهر
  • فالخند
  • فوايد پياده روي و شروع يك برنامه سالم
  • زندگي امام زمان‌ عليه‌السلام در غيبت
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

طـرح هـاي تبـليغـاتي متفـــاوت
سناریو مذاکره با امریکا
قسمت اول | قسمت دوم | کلام آخر
عجيب ترين افراد روي كره زمين
در ليست نام يك ايراني هم به چشم مي خورد

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

گزارش رئيس جمهور از عملكرد اقتصادي دولت
 به مردم

رئيس جمهور ديروز عصر در گزارشي عملكرد اقتصادي دولت طي سال 1385 در حوزه‌هاي مختلف را براي ملت شريف ايران تشريح كرد و به پاره‌اي از ابهامات پاسخ گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري، محمود احمدي‌نژاد عصر ديروز پنجشنبه با بيان اين كه جهشي عظيم در فعاليت‌هاي اقتصادي دولت به منظور رفاه مردم انجام شده است، ضمن اصلاح برخي اعداد و ارقام منتشره در بعضي نشريات تصريح كرد: برخي قصد دارند با فضاسازي و ارائه گزارش‌هاي نادرست كام مردم را عليرغم پيشرفت‌هاي مختلف در زمينه‌هاي گوناگون تلخ كنند.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه برخي معقتدند كه مبارزه و برخورد با مفسدان اقتصادي فضاي جامعه را براي سرمايه‌گذاري ناامن مي‌كند، تصريح كرد: ملت ايران ملتي پاك، آرماني و توانمند است و دولت نيز در برخورد با مفاسد اقتصادي و مديران فاسد عزمي جدي دارد و هرگز مصالح و منافع ملت را فداي برخي افراد فرصت‌طلب نمي‌كند، ضمن آنكه برخورد با مفسدان، علاقه و اعتماد مردم به سرمايه‌گذاري را افزايش داده است.
احمدي‌نژاد ايران را يكي از امن‌ترين كشورها براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف عنوان كرد و گفت: عليرغم فضاسازي‌ها و فشارهاي موجود، ميزان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در ايران نسبت به سال‌هاي گذشته به ميزان قابل توجهي افزايش داشته است.
وي در بخش ديگري از گزارش عملكرد اقتصادي دولت، با بيان اين كه دولت راهكارهاي مناسبي را در قالب تبصره 13 براي كاهش مصرف سوخت تدوين كرده است، تأكيد كرد: از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، تغيير نوع سوخت خودروها از بنزين به گاز، توليد موتور پايه گازسوز و افزايش كمي و كيفي حمل و نقل عمومي از جمله اقدامات دولت براي كاهش مصرف سوخت و واردات بنزين است.
احمدي‌نژاد ضمن تأكيد بر تأثير افزايش فعاليت‌هاي عمراني بر كاهش هزينه‌هاي جاري گفت: فعاليت‌هاي عمراني دولت ضمن استفاده حداكثري از مشاركت عموم مردم و بخش خصوصي، در راستاي افزايش و تقويت زير ساخت‌ها به‌ ويژه در مناطق محروم و روستاها است.
رئيس شوراي عالي اقتصاد با اشاره به مهار واردات بي‌رويه كالاها و با بيان اين كه تركيب واردات نيز از كالاهاي مصرفي به مواد اوليه و واسطه‌اي براي توليد اصلاح شده است، خاطرنشان كرد: صادرات غير نفتي ايران نيز طي يكسال گذشته در اغلب بخش‌ها به‌‌ويژه كشاورزي و صنعت رشد چشمگيري داشته است.
احمدي‌نژاد در ادامه نقش بنگاه‌هاي زودبازده را در پيشرفت كشور و فراهم كردن زمينه اشتغال جوانان تحصيلكرده مهم ارزيابي كرد و افزود: دولت با رعايت عدالت در ارائه تسهيلات بانكي درصدد كاهش نرخ بيكاري و ايجاد زمينه براي اشتغال جوانان است.
رئيس جمهور همچنين در بخشي از سخنان خود، جهش كشور در بخش‌هاي مختلف را مستلزم حركتي عمومي از سوي همه مردم دانست و با اشاره به نقش رسانه‌هاي ارتباط جمعي در ايجاد فضاي مناسب براي پيشرفت كشور گفت: رسانه‌هاي گروهي بايد ضمن تقويت روحيه خودباوري ميان آحاد جامعه، برخي مسائل از مشروح گزارش رئيس جمهور از عملكرد اقتصادي دولت به زودي توسط رسانه‌هاي خبري منتشر خواهد شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

رخساره
 

کارگردان: امیر قویدل
فیلمنامه: محمدهادی کریمی
مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم
تدوین: حسن حسندوست
موسیقی متن: کامبیز روشن روان
بازیگران: شهاب حسینی، میترا حجار، محمدعلی سپانلو، آرین خلج، مهسا محجور
سال ساخت: 1379

خلاصه داستان:
تینا. دختری که ماهان پسر استاد فرزام، شاعر معروف دلبسته اوست به جهت پرستاری از استاد. پدر همسر آینده خود وارد خانه او می شود به تدریج میان استاد و تینا رابطه عاشقانه ای به وجود می آید، آن هم زمانی که ماهان رسما قصد خواستگاری از تینا را دارد. تینا که حالا مصمم است با استاد ازدواج کند به ماهان جواب رد می دهد، ماهان به طرق مختلف قصد به هم زدن رابطه تینا و پدرش را دارد اما موفق نمی شود. ماهان بالاخره می پذیرد که تینا با پدر که بنا به گفته پزشکان مدت زیادی زنده نخواهند بود ازدواج کند، مشروط به آنکه پس از پدر، آن دو زندگی شان را شروع کنند. اما بنا به آموزه های مذهبی این کار عملی نیست...

پس از فیلمهای خونبارش (1359)، برنج خونین (1360)، سردار جنگل (1362)، میرزا کوچک خان (1364)، ترن (1366)، دل نمک (1368)، گالان (1369)، بندرمه آلود (1371)، رخساره نهمین فیلم بلند امیر قویدل است که فیلمبرداری آن از 2 مرداد 1379 در تهران آغاز شد

براي مشاهده آنلاين اين فيلم روي لينکهاي زير کليک کنيد:

قسمت اول  |  قسمت دوم

 

دانلود انيميشن

City of Rott


USA:77 min (original version) / USA:78 min
Country:USA
Language:English
Color:Color
Aspect Ratio:1.33 : 1 more
Certification:USA:Not Rated
Filming Locations:Pennsylvania, USA
Company:BlackArro Productions
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي):
http://rapidshare.com/files/2203369/City_of_Rott_DVDRip.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/2212285/City_of_Rott_DVDRip.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/2223072/City_of_Rott_DVDRip.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/2329419/City_of_Rott_DVDRip.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/2354161/City_of_Rott_DVDRip.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/2364760/City_of_Rott_DVDRip.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/2344873/City_of_Rott_DVDRip.part7.rar 

  لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي آرزو
باصداي محمد اصفهاني و گروه کر

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

نرم افزار خوشنويسي ميرعماد
 

 

 

 

با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد در برنامه word با خط ثلث، تحريري و نسطليق بنويسيد.

 

لينک دانلود (حجم فايل در حدود 48 مگابايت مي باشد. كرك برنامه در لینک دانلود گنجانده شده است)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

راهنما: بعد از اينکه فايل را دانلود و از حالت فشرده خارج کرديد:

  1. فايل موجود در پوشه «Image to be mount» را بر روي يک سي.دي رايت و سپس نرم افزار را نصب کنيد.

  2. فايل موجود در پوشه Update را اجرا کنيد.

  3. سپس فايل کرک را که در داخل پوشه Crack قرار دارد اجرا کنيد و مسير نصب برنامه وارد نمائيد.

  4. جهت اطمينان خاطر، فونتهاي موجود در پوشه «seperated font» را در قسمت کنترل پنل و داخل پوشه Fonts کپي کنيد.

حال مي توانيد از اين برنامه فوق العاده مفيد و بدرد بخور، استفاده کنيد!

دنياي موبايل

Football Party

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


ز دلبرم که رساند نوازش قلمی

ز دلبرم که رساند نوازش قلمی
قیاس کردم و تدبیر عقل در ره عشق
بیا که خرقه من گر چه رهن میکده​هاست
حدیث چون و چرا درد سر دهد ای دل
طبیب راه نشین درد عشق نشناسد
دلم گرفت ز سالوس و طبل زیر گلیم
بیا که وقت شناسان دو کون بفروشند
دوام عیش و تنعم نه شیوه عشق است
نمی​کنم گله​ای لیک ابر رحمت دوست
چرا به یک نی قندش نمی​خرند آن کس
سزای قدر تو شاها به دست حافظ نیست

 

کجاست پیک صبا گر همی​کند کرمی
چو شبنمی است که بر بحر می​کشد رقمی
ز مال وقف نبینی به نام من درمی
پیاله گیر و بیاسا ز عمر خویش دمی
برو به دست کن ای مرده دل مسیح دمی
به آن که بر در میخانه برکشم علمی
به یک پیاله می صاف و صحبت صنمی
اگر معاشر مایی بنوش نیش غمی
به کشته زار جگرتشنگان نداد نمی
که کرد صد شکرافشانی از نی قلمی
جز از دعای شبی و نیاز صبحدمی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

28 ارديبهشت
ازدواج موهبتی خداوندی برای زن و مرد است، زیرا زمینه ای را فراهم می کند که زوجها در آن به تکامل معنوی می رسند.
مری آن ویلیوسن

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام صادق(عليه السلام) فرمودند:
إنَّ اللهَ يُحِبُّ العَبدَ أن يَطلُبَ إلَيهِ في الجُرْمِ العظيمِ .
همانا خداوند بنده اى را كه در گناه بزرگ به او توجه كند دوست دارد.
(البحار : 73 / 359 / 80)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

دو خانم با هم درد دل می کردند و سر گرم تعریف از زندگی و زنا شوئی خویش بودند .
یکی از آنها گفت : به نظر من زن و شوهر باید تفاهم و توافق کامل داشته باشند و در همه چیز باید مکمل یکدیگر باشند .
دومی گفت : کاملا درست است ، عین من و شوهرم که توافق و تفاهم کامل داشته و مکمل یکدیگر هم هستیم ، او پول در می آورد و من خرج می کنم .

خوب ، بگو ببینم ، از ازدواجت راضی هستی ؟ یا نه مشکلی داری ؟
نه مشکلی که نداریم ، چون از روز اول بر سر کارها ی خانه توافق کرده ایم . زنم امر می کند ، من اجرا .

اسکاتلندی می خواست ازدواج کند ، دنبال دختری می گشت که مثل خودش صرفه جو باشد . پس از مدتی روزی یکی از دوستانش او را در خیابان دید و
پرسید : آه ، مک ، شنیده ا م ازدواج کرده ای ؟ بگو ببینم زنت صرفه جو هست یا نه ؟
مرد اسکاتلندی پاسخ داد : با کمال خوشوقتی باید جواب مثبت بدهم . چون زنم به قدری صرفه جو است که هر وقت آب تنگ ماهی ها را عوض میکند ، ما سوپ ماهی می خوریم .     

ادامه دارد ...

 

 
 

آرايشي-بهداشتي
amoozesh_v_sh@yahoo.com

تشخيص قطعي علت:
تشخيص علت واقعي ريزش مو چندان کار ساده اي نيست. ممکن است پزشک متخصصي که بيمار را تحت نظر گرفته نياز به انجام آزمايشات دقيقي داشته باشد و اين بيمار است که بايد براي انجام کليه آزمونهاي مربوطه يا پزشک همکاري نمايد. اين آزمونها را ميتوان به صورت زير خلاصه نمود:
• اندازه گيري سطح هورمونهاي جنسي نظير تستسترون، دي هيدروکسيل اتيل آندروستنديون، آندروساتديون، FSH، LHT، و پولاکتين.
• اندازه گيري آهن سرم و ظرفيت کل آهن باند شده (TIBC).
• اندازه گيري هورمون محرک تيروئيد (TSH).
• آزمون تشخيص بيماري سيفليس (VDRL).
• شمارش کل سلولهاي خوني (CBC).
• نمونه براداري پوست سر.
علاوه بر اين آزمونها، سوابق پزشکي بيمار هم در تشخيص قطعي علت به پزشک ياري ميکند. بيمار بايد پزشک را در جريان کليه سوابق ژنتيکي ريزش مو، بيماريها و داروهاي مصرفي خود قرار دهد.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

سودابه‏ این بار دختران را مى‏آراید و بر تخت در كنار خود می نشاند و از سیاوش می خواهد كه از آنان یكى‏را برگزیند. سیاوش كه نمى‏خواهد از هاماوران همسر گزیند، سكوت می كند .
آنگاه سودابه، پرده ‏از روى برمی دارد و آن ماه، با مهر از سیاوش می خواهد كه با او پیمان كند و در ظاهر دخترى بستاند و آنگاه كه شویش‏درگذشت در كنار او باشد.
شاهبانوی زیبا و سودایی، با بى‏پروایى، تن و جان خود را برابر سیاوش می نهد. اورا تنگ در آغوش می كشد و بر رخش بوسه می زند:
من اینك به پیش تو استاده‏ام‏
تن و جان روشن ترا داده‏ام‏

ز من هر چه خواهى همى كام تو
برآید نپیچم سر از دام تو

رخش تنگ بگرفت و یك بوسه داد
بدوكش نبد آگه از ترس و داد

این بار نیز سیاوش مى‏كوشد تا به نرمى او را آرام دارد و این سودا را نقطۀ پایانی نهد.

رخان سیاوش چو گل شد ز شرم
بیاراست مژگان به خوناب گرم

اما سودابه ازپاى نمینشیند . دیدار سیاوش، سودای جوانی در جانش افکنده است. آتش در تن و جانش انداخته است. بر آن است كه اگر این بار سیاوش استقامت كند، كمر به‏نابودیش بندد.

ادامه دارد ...

 

 
 

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

helia_k48@yahoo.com

Your Love is Ur Heart,
Your heart is Ur Spouse,
Your spouse is Ur Future,
Your future is Ur Destiny,
Your destiny is Ur Ambition,
Your ambition is Ur Aspiration,
Your aspiration is Ur Motivation,
Your motivation is Ur Belief,
Your belief is Ur Peace,
Your peace is Ur Target,
Your target is Heaven,
Heaven is no fun without FRIENDS
F- Few
R- Relations
I-In
E-Earth
N - Never
D- Die

 

 

mamani_1385@yahoo.com

نامه عاشقانه تبلیغاتی

سلامی با گرمای مهیا گاز و کیفیت سینجر گاز و نوآوری نیک کالا با ضمانت 5 ساله امیدوارم صمیمانه سلام مرا پذیرا باشی و آن را با چسب 5 دقیقه ای جلاسنج به قلبت بچسبانی .
امشب با مام غم هایم کنار مهیا گاز نشسته ام و با خودکار بیک این نامه را می نویسمزیرا این نام نیک است مه می ماند . هنگامی که از من جدا شدی و آن نگاه سرد را از من برگرداندی این فقط ضد یخ کاشپین بود که پیکر یخ زده ام را آب کرد و این بیمه ی آسیا وایران بود که آسایشم را فراهم کرد همانطور که نیاز امروز پشتوانه ی فرداست باید اعتراف کنم که نگاهت هثر عجیبی بر کاست دنا وطه بر جا گذاشته .
دلم می خواهد بر قله ی دنا سفر کنیم و در لابه لای کوه های سر به فلک کشیده بهانه نمکی بخوریم. بیا تا راه سخت و طاقت فرسای زندگی را با سمند ال ایکس که افتخار ملی ماست آغاز کنیم و با روغن ترمز های سپهر و فومن شیمی آسوده خاطر سفر کنیم. بیا تا عشقمان را با ساختمان از پیش ساخته شده ی بانک مسکن بهتر آغاز کنیم و سقفش را ایزوگام شرق کنیم و آن را با کاغذ دیواری نائین زینت بخشیم و مانند خانه ی سبز همه اش را سبز و اتاقهایش را با فرش محتشم کاشان و ستاره ی کویر یزد بپوشانیم .
بیا تا دلهای سوخته یمان را با کرم ضد آفتاب ببک مرهم بگذاریم . بیا روزهایمان را با خمیر دندان داروگر2 که حاوی فلوراید است آغاز کنیم و عشقمان را با صدای بلند از دل رادیم ضبط 2 پخش کنیم و اشکمان را با دستمال کاغذی نرمه پاک کنیم

 

 

shahab.ehsan@gmail.com

دو توده ى آتش

محمد سلمانى

چرا زهم بگريزيم، راهمان كه يكى ست
سكوتمان، غممان، اشك و آه ِمان كه يكى ست
چرا زهم بگريزيم دست كم يك عمر
مسير ميكده و خانقاه مان كه يكى ست
اگر سپيدى روزى تو، من سياهى شب
هنوز گردش خورشيد و ماه مان كه يكى ست
تو از سلاله ى ليلى من از تبار جنون
اگر نه مثل هم ايم، اشتباه مان كه يكى ست
من و تو هر دو به ديوار و مرز معترض ايم
چرا دو توده ى آتش، گناه مان كه يكى ست
اگرچه رابطه هامان كمى كدر شده است
چه باك، حرف و حديث نگاه مان كه يكى ست

 

 

mehdi_tahami@yahoo.com

« پشت پنجره »

جانی کوچولو با پدر و مادر و خواهرش سالی برای دیدن پدربزرگ و مادربزرگ رفته بودن به مزرعه. مادربزرگ یه تيرکمون به جانی داد تا باهاش بازی کنه. موقع بازی جانی به اشتباه يه تير به سمت اردک خونگی مادربزرگش پرت کرد که به سرش خورد و اونو کشت
جانی وحشت زده شد...لاشه رو برداشت و برد پشت هيزمها قايم کرد. وقتی سرشو بلند کرد ديد که خواهرش همه چيزو ديده ... ولی حرفی نزد.
مادربزرگ به سالي گفت "توي شستن ظرفها کمکم کن" ولی سالی گفت: " مامان بزرگ جانی بهم گفته که ميخواد تو کارای آشپزخونه کمک کنه" و زير لبی به جانی گفت: "اردکه رو يادت مياد؟" ... جانی ظرفا رو شست
بعد از ظهر اون روز پدربزرگ گفت که ميخواد بچه ها رو ببره ماهيگيری ولی مادربزرگ گفت :" متاسفانه من برای درست کردن شام به کمک سالی احتياج دارم" سالی لبخندی زد و گفت:"نگران نباشيد چونکه جانی به من گفته ميخواد کمک کنه" و زير لبی به جانی گفت: " اردکه رو يادت مياد؟"... اون روز سالی رفت ماهيگيری و جانی تو درست کردن شام کمک کرد.
چند روزی به همين منوال گذشت و جانی مجبور بود علاوه بر کارای خودش کارای سالی رو هم انجام بده. تا اينکه نتونست تحمل کنه و رفت پيش مادربزرگش و همه چيز رو بهش اعتراف کرد. مادربزرگ لبخندی زد و اونو در آغوش گرفت و گفت:" عزيزدلم
ميدونم چی شده. من اون موقع کنارپنجره بودم و همه چيزو ديدم اما چون خيلی دوستت دارم بخشيدمت. من فقط ميخواستم ببينم تا کی ميخوای به سالی اجازه بدی به خاطر يه اشتباه تو رو در خدمت خودش بگيره!"
********************************
گذشته شما هرچی که باشه، هرکاری که کرده باشيد.. هرکاری که شيطان دايم اون رو به رختون ميکشه ( دروغ، تقلب، ترس، عادتهای بد، نفرت، عصبانيت، تلخی و...) هرچی که هست... بايد بدونيد که خدا کنار پنجره ایستاه بوده و همه چيز رو ديده. همهزندگيتون، همه کاراتون رو ديده. اون ميخواد که شما بدونيد که دوستتون داره و شما رو بخشيده... فقط ميخواد ببينه تا کی به شيطان اجازه ميدید به خاطر اين کارا
شما رو در خدمت بگيره!
بهترين چيز درباره خدا اينه که هر وقت ازش طلب بخشايش ميکنيد نه تنها ميبخشه بلکه فراموش هم ميکنه.
هميشه به خاطر داشته باشيد:
*خدا پشت پنجره ايستاده*

 

 
eshge.mahdi@gmail.com

همه هست آرزويم...!
 

همه هست آرزويم كه ببينم از تو رويى
چه زيان تو را كه من هم برسم به آرزويى؟!

به كسى جمال خود را ننموده‏يى و بينم
همه جا به هر زبانى، بود از تو گفت و گويى!

غم و درد و رنج و محنت همه مستعد قتلم
تو بِبُر سر از تنِ من، بِبَر از ميانه، گويى!

به ره تو بس كه نالم، ز غم تو بس كه مويم
شده‏ام ز ناله، نالى، شده‏ام ز مويه، مويى

همه خوشدل اين كه مطرب بزند به تار، چنگى
من از آن خوشم كه چنگى بزنم به تار مويى!

چه شود كه راه يابد سوى آب، تشنه كامى؟
چه شود كه كام جويد ز لب تو، كامجويى؟

شود اين كه از ترحّم، دمى اى سحاب رحمت!
من خشك لب هم آخر ز تو تَر كنم گلويى؟!

بشكست اگر دل من، به فداى چشم مستت!
سر خُمّ مى سلامت، شكند اگر سبويى

همه موسم تفرّج، به چمن روند و صحرا
تو قدم به چشم من نه، بنشين كنار جويى!

نه به باغ ره دهندم، كه گلى به كام بويم
نه دماغ اين كه از گل شنوم به كام، بويى

ز چه شيخ پاكدامن، سوى مسجدم بخواند؟!
رخ شيخ و سجده‏گاهى، سر ما و خاك كويى

بنموده تيره روزم، ستم سياه چشمى
بنموده مو سپيدم، صنم سپيدرويى!

نظرى به سوىِ (رضوانىِ) دردمند مسكين
كه به جز درت، اميدش نبود به هيچ سويى‏


"فصيح الزمان شيرازى" (رضوانى)

 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
خوراک رنگین کمان 

مواد لازم:
کدو: 2عدد کوچک
گوجه فرنگی: 2 عدد متوسط
فلفل دلمه ایی: 1 عدد کوچک
سینه مرغ بدون استخوان: 250 گرم
هویج: 2 عدد متوسط
پیاز خلال شده: 1 عدد بزرگ
روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
روغن را در یک ماهیتابه نچسب ریخته و پیازها را خلالی خرد کرد و در روغن کمی تفت دهید. سینه مرغ را نیز به صورت نوارهای باریک بریده و پیازها بیفزایید و حدود 5 دقیقه تفت دهید. سپس خلال هویج را نیز به مواد داخل ماهیتابه اضافه کرد و آن را نیز کمی تفت دهید کدوها را به صورت حلقه حلقه برش داده و همراه گوجه فرنگی خرد شده به مواد افزوده و با درب بسته به مدت سه دقیقه تفت دهید در انتها فلفل دلمه ایی خلالی شده را و نمک و فلفل و کمی پودر آویشن به خوراک بیفزایید و پس از چند دقیقه که فلفل دلمه ایی ها پخته شدند زیر غذا را خاموش کنید.
انرژی حاصل از این غذاغ بدون احتساب نان یا برنج برابر 304 کالری می باشد.
مصرف غذاهای فیبردار برای افراد دیابتی کاملا ضروری است زیرا عملکرد آنها باعث می شود که سرعت ورود قند حاصل از غذاها به درون خون را کاهش دهد و در نتیجه از افزایش ناگهانی قند خون بعد از مصرف غذا جلوگیری می کند؛ بهترین روش برای کنترل قند خون در طول روز مصرف سبزیجات و میوه ها در کنار وعده های غذایی و یا به صورت میان وعده های غذایی می باشد
سبوس نیز در گروه فیبرها قرار دارد و وجود آن در مواد نشاسته ایی موجب کاهش سرعت جذب قند آنها می شود؛ برای مثال در میان نان ها؛ نان سنگک بهترین نوع است زیرا سبوس فراوانی دارد؛ بنابراین چه دوستانی که مبتلا به دیابت می باشند و چه کسانی که مایل هستند بدنی سلامت داشته باشند برای حفظ سلامتی و شادابی خود استفاده از مواد غذایی حاوی فبیر را فراموش نکنند .

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 

.

mr_gir3pich@yahoo.com

گير3پيچ

دوستاي گل منگليم سلام
چطورين يا نه .
خب .. اين چند روزه كه نبودم كلي دپرس شدين مي دونم ..
چه خبرا ..
خب . بذار ببينم تو بساطمون چي داريم ؟ اين كه مخابرات كه هيچي ... طرح حجاب هم كه نه ... نيرو انتظامي هم فعلا وقتش نيست ... آها اين بد نيست ..
وقتي اين ماجراي دانشگاه هنر پيش اومد خب از كانال هاي مختلف خبراش رو خوندم . اولش تقريبا و با چشم پوشي مي شد گفت كه خبر تقريبا يه جور بود ولي بعد از گذشت مدتي وضع فرق كرد .. كه حال مي گم خدمتتون .
اما توي گروه هم جرياناتي پيش اومد و بحث هايي شد و حرف هايي زده شد .. دوستاي عزيز ... پياده شين باهم بريم .. خيلي تب و تاب برتون برداشت .
نمي گم بده .. ولي چرا فقط روي همين يه مورد زوم كردين .. يه كم بيشتر به دور و برتون نيگاه كنين از اين موارد اين قدر توي جامعه ي ما ريخته كه حد نداره .. چرا جلوي اينا رو نمي گيرين ..
براي نمونه ديگه همه الان مي دونن كه باندهاي وحشتناك و پيشرفته اي وجود داره كه با اغفال و هزار ترفند ويزه دختران اين مملكت رو به كشورهاي حاشيه ي خليج فارس ، تركيه و كشورهاي اروپايي صادر مي كنن و كلي هم مايه تيله مي ريزن تو جيب بي انتهاشون ..
چرا راه دور بريم .. يه نيگا به صفحات حوادث روزنامه ها بندازين ، باند كركس ها ، شب پره ها ، خفاشها ، بيجه ها و هزار تا جك و جونور ديگه راس راس توي شهر ها مي چرخن و حالشون رو مي برن .. خلخال كه چه عرض كنم گوهر عصمت و طهارت دخترا رو مي دزدن .
نيرو انتظامي هم هر چقدر كه بگير و ببند داشته باشه و پرونده ي اين اراذل با شونصد فوريت از هزار خم اداري بگذره چقدر مي شه مگه .. چرا در اين مورد حرفي نمي زنين و از زور ناراحتي پس نمي افتين ؟
محيط دانشگاه هم قانون مخصوص به خودش رو داره و حراست و كميته انضباطي و هزار جاي ديگه هست كه به شكايت اون دختره رسيدگي كنن ، تازه دادگاهها و مسائل بيرون از دانشگاه رو نديد مي گيريم ..
چند روز بعد از اين جريان خبرها رنگ و بوي سياسي گرفت و هر جرياني از اين مورد به نفع خودش سوءاستفاده كرد و اصل ماجرا لوث شد ..
دوست عزيز .. اگه يه سوزن به اين ماجرا مي زني يه جوال دوز هم به مسائل كلان تر بزن و از مسئولين و دست اندركاران بخواه و همكاري كن تا اين معضلات و بلاياي خانمان سوز ريشه كن بشه .. اين مسائلي كه خيلي راحت جلوي چشم من و تو رخ مي ده و ما هيچ كدوم از زور غصه و ناراحتي نمي ميريم ..
تا بعد .

 
 

atreseeb@yahoo.com

اول از همه برایت آرزومندم که عاشق شوی،
و اگر هستی، کسی هم به تو عشق بورزد،
و اگر اینگونه نیست، تنهائیت کوتاه باشد،
و پس از تنهائیت، نفرت از کسی نیابی.
آرزومندم که اینگونه پیش نیاید، اما اگر پیش آمد،
بدانی چگونه به دور از ناامیدی زندگی کنی.
برایت همچنان آرزو دارم دوستانی داشته باشی،
از جمله دوستان بد و ناپایدار،
برخی نادوست، و برخی دوستدار
که دستکم یکی در میانشان
بی‌تردید مورد اعتمادت باشد.
=>و چون زندگی بدین گونه است،
برایت آرزومندم که دشمن نیز داشته باشی،
نه کم و نه زیاد، درست به اندازه،
تا گاهی باورهایت را مورد پرسش قرار دهد،
که دستکم یکی از آن‌ها اعتراضش به حق باشد،
تا که زیاده به خودت غرّه نشوی.
و نیز آرزومندم مفیدِ فایده باشی
نه خیلی غیرضروری،
تا در لحظات سخت
وقتی دیگر چیزی باقی نمانده است
همین مفید بودن کافی باشد تا تو را سرِ پا نگه‌دارد.
همچنین، برایت آرزومندم صبور باشی
نه با کسانی که اشتباهات کوچک می‌کنند
چون این کارِ ساده‌ای است،
بلکه با کسانی که اشتباهات بزرگ و جبران ناپذیر می‌کنند
و با کاربردِ درست صبوری‌ات برای دیگران نمونه شوی.
و امیدوام اگر جوان هستی
خیلی به تعجیل، رسیده نشوی
و اگر رسیده‌ای، به جوان‌نمائی اصرار نورزی
و اگر پیری، تسلیم ناامیدی نشوی
چرا که هر سنّی خوشی و ناخوشی خودش را دارد
و لازم است بگذاریم در ما جریان یابند.
امیدوارم سگی را نوازش کنی
به پرنده‌ای دانه بدهی، و به آواز یک سَهره گوش کنی
وقتی که آوای سحرگاهیش را سر می‌ دهد.
چرا که به این طریق
احساس زیبائی خواهی یافت، به رایگان.
امیدوارم که دانه‌ای هم بر خاک بفشانی
هرچند خُرد بوده باشد
و با روئیدنش همراه شوی
تا دریابی چقدر زندگی در یک درخت وجود دارد.
بعلاوه، آرزومندم پول داشته باشی
زیرا در عمل به آن نیازمندی
و برای اینکه سالی یک بار
پولت را جلو رویت بگذاری و بگوئی: «این مالِ من است»
فقط برای اینکه روشن کنی کدامتان اربابِ دیگری است!
و در پایان، اگر مرد باشی، آرزومندم زن خوبی داشته باشی
و اگر زنی، شوهر خوبی داشته باشی
که اگر فردا خسته باشید، یا پس‌فردا شادمان
باز هم از عشق حرف برانید تا از نو بیاغازید.
اگر همه‌ی این‌ها که گفتم فراهم شد
دیگر چیزی ندارم برابت آرزو کنم!

 

 

hamed.1360@yahoo.com

خیلی دور، خیلی نزدیک!
 

شاید کمتر کسی در ایران امروز ما باشد که بخش­هایی از تاریخ اسلام را نداند. به شهادت آمار می­توان گفت که 96 درصد مردم ایران مسلمان هستند و همه از این نکته خبر دارند که شیعیان 12 امام دارند. 12 امامی که هر یک برای مدتی در مقام هادی و راهنمای جامعه حضور داشته­اند و سپس بر اثر ظلم و جور حاکمان زمان یا به شهادت رسیده­اند یا راه غیبت را در پیش گرفته­اند.
از تاریخ هم که مدد می­گیریم و میزان عشق و علاقه ایرانیان را به ائمه بررسی کنیم، با صحنه­های از اردات ایشان به امامان و معصومان مواجه می­شویم که در تحلیل نمی­گنجد.
عشق و علاقه ایرانیان به ائمه تا حدی است که در روزهای شهادت این سروران همام، بازارها بسته می­شود و تن­ها و دیوارها سیاه­پوش می­شوند. سیل خروشان جمعیت برای عرض تسلیت به مرقد ائمه یا نوادگان ایشان سرازیر می­شود و حزن و اندوه سراسر ایران را فرا می­گیرد. در واقع ایران در عشق به ائمه غرق شده است و ایرانیان سرآمد ارادتمندان به ایشان هستند و اصل »تولی« را به خوبی به اجرا در می­آورند.

امروز در تقویم شهادت است!
از میزان عشق و علاقه ایرانیان به ائمه گفتیم، خوب است جلوه­های بیرونی این عشق را درباره تک تک ائمه بررسی کنیم. با یک بررسی کوچک، مشخص می­شود که در واقع ایرانیان و در مقیاسی بزرگتر، شیعیان بیشتر به امامان از دنیا رفته، علاقه نشان می­دهند!
مرقد امام رضا(ع) هر روز پذیرای خیل بازدیدکنندگانی است که برای عرض ارادت به آستان این امام عزیز قدم در راه می­گذارند و از اقصا نقاط عالم به ایران می­آیند. بارگاه حضرت معصومه(س) نیز صحنه حضور ارادتمندان ائمه است و به شهر قم رونق خاصی داده است.
محرم و صفر نیز که مردم به سوگ امام حسین(ع) و دیگر ائمه از دنیا رفته در این ماه­ها می­نشینند، اوج حزن و اندوه را نشان می­دهد.
در واقع بیشتر توجه­ها به این است که چه روزی شهادت است تا مردم علاقه و اندوه خود را به امامان نشان بدهند و همه منتظر هستند تا ببینند تا شهادت فلان امام در کدام روز تقویم است!

برای امام زنده چه کرده­ایم؟
اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای مطلب گفتیم که از میان امامان شیعه، 11 نفر به شهادت رسیده­­اند و یکی از ایشان غیبت را برگزیده است. در واقع معنای این سخن این است که به یازده خم می اگر دست ما نرسید، ولی یکی از ایشان زنده و حاضر در میان ما است.
امامی که به اعتقاد همه زنده است، در میان ما رفت و آمد می­کند و حتی ممکن است او را ببینیم ولی نشناسیم و با استفاده از امتیاز غیبت، از دست دشمننان در امان مانده تا روزی که ظهور کند.
به دیگر سخن، این امام عزیز، مرقد و بارگاهی ندارد، روز شهادتی برای ایشان در تقویم معین نکرده­اند! او امامی است که وجودش با تمام منافعی که این وجود دارد، در بین ما است.
با این همه، باید بگوییم که برای این امام زنده، هیچ نکرده­ایم چون نمی­توانیم عزای او را برگزار کنیم، پس حقش را به جا نیاورده­ایم و معرفتش را پیدا نکرده­ایم. امامی که در سایه حضورش؛ مظلوم­تر از ائمه­ای است که به دست حاکمان جائر به شهادت رسیده­اند!

در جست­وجوی مرغ!
میرزا وقتی به خانه آمد، زیربغلش جوجه­ای را هم آورده بود. بچه­ها خوشحال شدند و وقتی فلسفه جوجه را پرسیدند، جواب شنیدند که بزرگش می­کنیم تا شب عید با پلو بخوریمش. همه خوشحال شدند که میرزا به اندازه­ای که فکر کتاب و درس و حدیث است، به فکر اهل و عیالش هم هست و پلو مرغ شب عید را از حالا تدارک می­بیند.
یکی، دو ماهی گذشت و جوجه کم کم مرغ شد. روزها در حیاط ولش می­کردند و او هم هر چه پیدا می­کرد، می­خورد و چون از مال حلال بود، به تنش گوشت می­شد. میرزا و خانواده­اش هم اندک اندک نظاره­گر رشد مرغ سفره شب عیدشان بودند.
بالاخره عید شد. صبح روز قبل از عید، همسر میرزا به پسر بزرگش گفت که مرغ را بگیرد و ببرد تا قصاب برایشان سر ببرد. میرزا هم سفارش کرد که حتما آبش بدهند و مواظب باشد که قصاب بسم­ا... را بلند بگوید و کاردش تیز باشد و ... . پسربزرگ میرزا اما نتوانست مرغ را پیدا کند، انگار آب شده بود و رفته بود توی زمین. میرزا که این را شنید، خودش شخصا دنبال مرغ افتاد، از همسایه­ها پرسید و حتی مرغ­های آن­ها را هم شخصا بازرسی کرد تا مبادا کسی مرغ میرزا را اشتباهی! به خانه برده باشد، اما خبری از مرغ نشد.
مثل این­که قسمت بود عید آن سال میرزا و خانواده بدون مرغ برگزار شود، وقتی که همه پای سفره نشستند، همسر میرزا برنج و خورشت را آورد. همه با حسرت به جای خالی مرغ روی برنج نگاه می­کردند که ناگهان انگار صدایی در گوششان زنگ زد که اگر این طوری که دنبال مرغتان می­گشتید، منتظر ما بودید، حتما ظهور تا الان اتفاق افتاده بود. میرزا بود که های های گریه می­کرد و بر سرش می­کوبید چون فهمیده بود که حتی به اندازه جستجوی یک مرغ هم، انتظار امام زمانش را نکشیده است!

سلام بر تنها راه!
شاید نتوانستیم آن­چه مقصودمان بود را بیان کنیم، اما باید بگوییم که او تنها راه است. راهی که هر که غیر آن را گزید، هلاک شد و منتظران حقیقی­اش رستگار می­شوند. و دیگر این­که او در همین نزدیکی ما است، شاید فقط دو سه تا کوچه از ما دورتر است!

نوشته : سیدعلی پورطباطبایی

 
 

aaspour@yahoo.com

قوانين مورفي....خيال يا واقعيت!!!!

يادآوري قوانين مورفي تسکين دهنده بدبياري ها و بدشانسي هاست. قانون مورفي در سال 1949 در پايگاه نيروي هوايي ادوارز شکل گرفت. مورفي مهندس هوافضا بود که روي يک پروژه کار مي کرد. در يکي از سخت ترين آزمايشهاي پروژه يک تکنسين خنگ تمام سيم ها را برعکس وصل کرد و آزمايش خراب شد. مورفي درباره اين تکنسين گفت: "اگه يه راه براي خراب کردن چيزي وجود داشته باشه او همون يه راه رو پيدا مي کنه" و اين اولين قانون مورفي بود. در ابتدا در فرهنگ فني مهندسين رواج پيدا کرد و بعد به فرهنگ عامه راه پيدا کرد. بعداً قوانين ديگري هم بعد از کسب رتبه لازم از بنياد مورفي در زمره قوانين اصلي قرار گرفتند .

حالا قوانين مورفي و قوانين استنباط شده از آن:
- اگر در توده يا کپه اي به دنبال چيزي بگردي، چيز مورد نظر حتما در ته قرار دارد.
- هيچ کاري آن طور که به نظر مي رسد ساده نيست.
- وقتي در ترافيک گير کرده اي لايني که تو در آن هستي ديرتر راه مي افتد.
- هر کاري بيش از آنچه فکرش را مي کني دو برابر آنچه بايد وقت مي برد. مگر اينکه آن کار ساده به نظر برسد که در آن صورت سه برابر وقت مي گيرد.
- هر چيزي که بتواند خراب شود خراب مي شود آن هم در بدترين زمان ممکن.
- اگر چيزي را مقاوم در برابر حماقت احمق ها بسازي احمق باهوش تري پيدا مي شود و کارت را خراب مي کند.
- در صورتي که شانس انجام درست يک کار پنجاه پنجاه باشد احتمال غلط انجام دادن آن نود درصد است.
- وسايل نقليه اعم از اتوبوس، قطار، هواپيما و... هميشه ديرتر از موعد حرکت مي کنند مگر آن که شما دير برسيد. در اين صورت درست سر وقت رفته اند.
- اگر به نظر مي رسد همه چيزها خوب پيش مي روند حتما چيزي را از قلم انداخته اي .
- احتمال بد پيش رفتن کارها نسبت مستقيم با اهميت آنها دارد.
- هر وقت خودت را براي انجام دادن کاري آماده کرده اي ناچار مي شوي اول کار ديگري را انجام دهي.
- اشياي قيمتي اگر سقوط کنند به مکان هاي غيرقابل دسترس مثل کانال آب يا دستگاه زباله خرد کن (آن هم در حالي که روشن است) مي افتند.
- مادر هميشه راه بهتري براي انجام کارتان پيشنهاد مي کند البته بعد از اينکه کار را به سختي انجام داده باشيد.
- هر چه بيشتر سعي کنيد چيزي را از مادرتان پنهان کنيد او بيشتر به وب کم شبيه مي شود.
- 80% امتحانات پايان ترم براساس کلاسي است که در آن غايب بوده اي.
- وقتي قبل از امتحانات نکات را مرور مي کني مهمترين شان ناخوانا ترينشان است.

قوانين اتوبوسي مورفي :
- اگر تو ديرت شده اتوبوس هم دير مي آيد.
- اگر زود برسي اتوبوس دير مي آيد. اگر دير برسي اتوبوس زود رسيده است.
- اگر بليت نداشته باشي پول خرد هم نداري. وقتي پول خرد داري که بليت هم داري.
- هر چه بيشتر از راننده بپرسي که کدام ايستگاه بايد پياده شوي احتمال اين که درست راهنمايي ات کند کمتر خواهد شد.
- مدت زيادي منتظر اتوبوس مي ماني و خبري نيست پس سيگاري روشن مي کني. به محض روشن شدن سيگار، اتوبوس مي رسد. (به عبارت ساده اگر سيگار را روشن کني اتوبوس مي رسد).
- اگر براي زودتر رسيدن اتوبوس سيگار را روشن کني اتوبوس ديرتر مي آيد.

قوانين كامپيوتري مورفي :
- ديسک مشتري در سيستم تو خوانده نمي شود.
- اگر براي خواندن آن نرم افزار پيچيده اي روي سيستمت نصب کني آخرين باري خواهد بود که چنين ديسکي به دستت مي رسد.

قوانين عاشقانه ي مورفي :
- همه خوب ها تصاحب شده اند ، اگر تصاحب نشده باشند حتما دليلي دارد .
- هر چه شخص مذکور بهتر و مناسب تر باشد، فاصله اش از تو بيشتر است.
- شعور ضربدر زيبايي ضربدر در دسترس بودن مساوي عددي ثابت است. ( که اين عدد هميشه صفر است).
- ميزان عشق ديگران نسبت به تو نسبت عکس دارد با ميزان علاقه تو به آنها.
- چيزهايي که يک زن را بيش از هر چيز به مردي جذب مي کند همانهايي اند که چند سال بعد بيشترين تنفر را از آنها خواهد داشت.

فلسفه مورفي
" لبخند بزن... فردا روز بدتريه "
و اما سرنوشت خود آقاي مورفي :
يه شب تو يه بزرگراه سوخت ماشين آقاي مورفي تموم مي شه. اون شب تو بزرگراه ترافيک بوده و ماشين ها با سرعت مورچه مي رفتن. آقاي مورفي هم مي زنه بقل که بقيه رو با تاکسي بره. همينجوري ريلکس کنار بزرگراه واستاده بوده که يهو ماشين يه توريست انگليسي که داشته خلاف جهت مي اومده تپٌي مي زنه بهش و مي ميره.اتفاقا اون روز لباسش هم سفيد بوده . حالا فکر کن با يه لباس سفيد کنار يه بزرگراه شلوغ واستاده باشي. بعد يه گاگولي در جهت مخالف بياد بهت بزنه و بميري . احتمالا موقع جون دادن اين جمله ي معروفش روي لبش بوده :
"اگه يه راه براي خراب کردن چيزي وجود داشته باشه او همون يه راه رو پيدا مي کنه"

 

 

mamaam110@yahoo.com

شرح وضعيت جنگ تا فتح خرمشهر

آغاز جنگ عليه جمهوري اسلامي ايران و حمله به دولتي كه هنوز مستقر نشده و ساختارهاي قديم و جديد آن به طور كامل سمت و سوي خود را بازنيافته فشار بسيار زيادي را به جمهوري اسلامي وارد ساخت. در اين ميان، مهم ترين مسئله، درهم ريختگي نيروهاي مسلح سنتي و عدم شكل گيري و مسلح نشدن نيروهاي نظامي انقلابي (سپاه و بسيج) بود كه اين امكان را براي دشمن فراهم كرد تا به آساني، به هدف هاي بزرگي دست يابد. با اين حال، وجود دو عامل، مانع از آسيب ديدن نظام جمهوري اسلامي شد: نخست، انگيزه انقلابي مردم و دوم، رهبري مقتدر و شايسته حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه اين عوامل علاوه بر غلبه بر وضعيت انفعالي و آزادسازي مناطق اشغالي، در دوره تنبيه متجاوز و ورود به داخل خاك عراق و همچنين تا پايان جنگ درمهار بحران ها و حوادث بزرگ كارساز بودند.
در حالي كه بخش هاي وسيعي از سرزمين ايران، به ويژه مناطق نفت خيز كه شاهرگ اقتصادي كشور به شمار مي رفتند در اشغال دشمن قرار داشتند، نظام انقلابي براي حفظ و تثبيت خود و نيز حفظ مشروعيت انقلابي، مي بايست كارآمدي خود را در اداره و حل جنگ نشان مي داد، درغير اين صورت و نيز چنانچه قادر به آزادسازي سرزمين ها نمي بود، مي بايست در سازش ديپلماتيك علاوه بر تن دادن به شروط دشمن، خود نيز قدرت را واگذار كرده و از آرمان هاي انقلابي عدول مي كرد.
در اين راستا، شكاف در رأس قدرت و يكپارچه نبودن حاكميت مانع بزرگي به شمار مي رفت. عدم تطابق هدف هاي رئيس جمهور مخلوع وقت با افكار عمومي و نيز دوگانگي آن با دولت، برتري نظامي درصحنه جنگ را با مشكل جدي مواجه ساخته بود، به ويژه آن كه ارتش نيز در اختيار رئيس جمهور قرار داشت. با وجود اين وضعيت روانه شدن نيروهاي حزب اللهي و مردمي به جبهه، در ابتدا توانست از پيشروي بيشتر عراق جلوگيري كند. كارآمدي اين نيروها به اندازه اي بود كه توانستند دشمن را تا 35 روز، از دستيابي به خرمشهر ناكام بگذارند و از تسلط كامل ارتش عراق بر آبادان جلوگيري كنند.
مرحله آزادسازي ناموفق
پس از مرحله جنگ چريكي و مردمي، ارتش با فرماندهي رئيس جمهور مخلوع وقت عمليات هاي كلاسيك را براي آزادسازي سرزمين هاي اشغالي، آغاز كرد. نخستين عمليات ارتش در 23 مهر 1359 در محور دزفول (جسر نادري) انجام شد كه موفقيتي در پي نداشت. عمليات دوم به نام هويزه، در 15 دي 1359 انجام شد، اما اين عمليات نيز با موفقيت روبه رو نشد و با وجود انهدام اوليه دشمن، به دليل توان بالاي زرهي ارتش عراق، صحنه نبرد عليه ايران مغلوبه شد و دشمن توانست تعداد زيادي تانك و تجهيزات ارتش ايران را از آن خود كند. عمليات سوم در 20 دي 1359 در محور جاده ماهشهر- آبادان صورت گرفت. در اين عمليات كه رهبري آن با ارتش بود، 30 درصد از نيروهاي شركت كننده، رزمندگان سپاه بودند، به دليل پيروي نيروها از روش كلاسيك و عدم وجود توازن ميان ارتش عراق و ارتش ايران، اين عمليات نيز به شكست انجاميد. از اين پس، تعدادي عمليات غيركلاسيك و محدود نيز انجام شد كه موفقيت هاي نسبي در پي داشت و به تدريج موجب كادرسازي و افزايش اعتماد به نفس در نيروهاي خودي براي تصميم گيري هاي بزرگ تر شد.
بحران هاي داخلي
پس از شكست عمليات هاي كلاسيك به رهبري بني صدر، رئيس جمهور جنگ را از جبهه ها به داخل كشور كشاند. اتحاد وي با گروهك تروريستي منافقين، موجب تشديد درگيري و چالش در درون حكومت و به راه افتادن جنگ مسلحانه در كشور شد كه شهادت بسياري از مردم كوچه و بازار و همچنين شماري از برجسته ترين نيروهاي انقلابي همچون آيت الله بهشتي، حجت الاسلام باهنر و آقاي رجايي را در پي داشت. در اين وضعيت، جبهه هاي جنگ دومين هدف توجه ملي به شمار مي رفت، نظام سياسي كه موجوديت خود را از ناحيه دشمن بيروني در خطر مي ديد، نخست، مي بايست خود را از تعرض دشمن داخلي نجات داده و حفظ مي كرد. بنابراين، با عزل رئيس جمهور ا زقدرت و سركوب سازمان منافقين خلق، بحران فروكش كرد و امكان رويكرد مجدد به مسئله جنگ فراهم شد. با اين تفاوت كه اين بار، با يكپارچگي حاكميت و امكان نيروهاي انقلابي براي ايفاي نقش در صحنه نبرد، زمينه بيرون راندن ارتش عراق بيش از پيش فراهم شد.
شروع سلسله عمليات هاي موفق موسوم به «طرح كربلا»
دروضعيت جديد، سپاه و بسيج دركانون تصميم گيري و اقدام حضور يافتند و با بهره مندي از توان ارتش، دور جديدي از عمليات هاي نظامي را طراحي كردند و قرارگاه مشترك ارتش سپاه. سلسله عمليات «طرح كربلا» را به اجرا گذاشت. هنوز سه ماه از ماجراي خرداد 1360 (بحران داخلي) نگذشته بود كه عمليات ثامن الائمه(ع) در 5مهر 1360 در محور آبادان و با هدف شكستن محاصره اين شهر، با موفقيت كامل انجام شد. اين پيروزي كه بيش از هر چيز، مرهون روش جديد در جنگ بود و با اتكا به روش هاي مردمي و غيركلاسيك انجام شده بود و همچنين وحدت و همدلي نيروهاي مسلح درآن نقش داشت، زنگ خطر جدي براي ارتش عراق به شمار مي رفت. پس از اين عمليات نيروهاي خودي بدون از دست دادن زمان و با جمع كردن نيرو و تجهيزات، عمليات دوم رابا نام «طريق القدس» در محور بستان و در 8 آذر 1360 انجام دادند. مهم ترين ويژگي اين عمليات، گذاشتن فلش حمله از زمين هاي رملي بود كه دشمن براساس روش كلاسيك، امكان حمله از اين محور را منتفي مي دانست، اما چنين شد و با آزاد شدن شهر بستان، پيروزي بزرگ ديگري به دست آمد. اين موفقيت، فرماندهان ارتش و سپاه را برآن داشت كه به اجراي عمليات ادامه دهند و از شوك وارد شده به دشمن به گونه اي شايسته بهره برداري كنند. از اين رو، طي سه ماه، سپاه تلاش زيادي براي افزايش تيپ ها و لشكرهاي خود به كار بست تا نبرد بعدي، بزرگ تر از عمليات گذشته طراحي و اجرا شود. به ويژه آن كه پيروزي هاي قبلي، موجب افزايش روحيه و تجربه نيروها شده بود. بدين سان، فرماندهان مصمم شدند دراسفندماه 1360، عمليات ديگري را آغاز كنند، اما پيشدستي عراق و حمله به «چزابه» موجب به تعويق افتادن زمان عمليات شد. حمله عراق چنان سنگين و ادامه دار بود كه احتمال لغو عمليات نيز مي رفت، اما استقامت نيروها و فرماندهان موجب شد، حمله عراق مهار شود و بدين ترتيب، عمليات فتح المبين در فروردين 1361 و هم زمان با نخستين روزهاي عيد نوروز، آغاز شد. عمليات فتح المبين در مقايسه با عمليات قبلي(طريق القدس) از وسعت بيشتر و هدف هاي مهم تري برخوردار بود. همچنين، براي اين عمليات نيرو و امكانات بسيار بيشتري فراهم شده بود. درمجموع، رزمندگان اسلام پس از هشت روز نبرد، با دستيابي به هدف هاي موردنظر، به بزرگ ترين پيروزي جنگ دست يافتند. شوق و شور ناشي از اين فتح بزرگ نظامي، تمام كشور را فرا گرفت و امام خميني(ره) اين حماسه بزرگ را «فتح الفتوح» ناميدند و متواضعانه فرمودند: «من بر دست و بازوي رزمندگان بوسه مي زنم و براين بوسه افتخار مي كنم.»
فتح الفتوح مقدمه آزادي خرمشهر
پس از عمليات فتح المبين، يك گام ديگر تا آزادسازي كامل مناطق استراتژيك باقي مانده بود و آن، آزادي خرمشهر به عنوان نماد توازن سياسي- نظامي بود، كه بدين ترتيب، استراتژي عراق و متحدان بين المللي و منطقه اي آن به طور كامل به شكست مي انجاميد و اراده ديني و ملي ملت ايران درسخت ترين شرايط تاريخي (كه در دوران معاصر نظير نداشت) تحقق مي يافت. بدين ترتيب، عمليات بيت المقدس با هدف آزادسازي خرمشهر در 10 ارديبهشت 1361 تنها 40 روز پس از عمليات فتح المبين آغاز شد. اما حساسيت و اهميت هدف هاي ايران و عراق در اين منطقه موجب شد كه عمليات به مدت 25 روز به درازا بكشد. ولي درنهايت رزمندگان اسلام، در حالي كه در شرايط بسيار دشوار آب و هوايي (گرماي سخت تابستان جنوب) مي جنگيدند، دراوج اقتدار، خرمشهر را آزاد كردند. عمليات بيت المقدس از نظر توان ارتش عراق، وسعت منطقه درگيري و نيز موانع بسيار، چنان بزرگ و شگفت انگيز بود كه امام خميني(ره) هشتم خرداد 1361 فرمودند:
«فتح خرمشهر يك مسئله عادي نبود، اينكه 15 الي 20 هزار نفر به صف براي اسارت بيايند و تسليم شوند مسئله عادي نيست، بلكه مافوق طبيعت است.»
تغيير موازنه
به نفع جمهوري اسلامي ايران
پيروزي هاي دوران آزادسازي كه در چهار عمليات و در مدت 9 ماه تحقق يافت، موازنه نظامي- سياسي را به نفع ايران تغيير داد. مهم تر از آن چند عمليات اين دوره، يكي پس از ديگري از جنبه نيروي انساني و يگان هاي درگير و همچنين گستره جغرافيايي، دامنه وسيع تري يافت و نتايج هركدام از آنها، ضمن آن كه هدف هاي ديگري را تكميل مي كرد، به طورمستقل، نيز از اهميت ويژه اي برخوردار بود. همچنين، تسلسل عمليات هاي موسوم به «كربلا» به گونه اي طراحي شد كه هدف هاي اساسي و كلان را دنبال كند. عمده ترين اين هدف ها عبارتند از: آزادسازي مناطق اشغالي و انهدام ارتش عراق، كه پس از پايان دوره آزادسازي تقريباً به طور كامل تحقق يافت. سرزمين هاي اشغالي جنوب كشور كه مهم ترين برگ برنده عراق به شمار مي رفت، كاملا آزاد شد. در عمليات فتح المبين و بيت المقدس 34000 تن از نيروهاي عراق به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. همچنين ،تنها در عمليات بيت المقدس 16000 تن از آنها كشته شدند. علاوه بر اين، در اين دو عمليات، 511 دستگاه تانك و نفربر، 38 فروند هواپيما و 80 قبضه توپ از ارتش عراق منهدم شد و شماري بيش از اين (به جز هواپيما) به غنيمت درآمد. بدين ترتيب دوره اول با ناكامي دشمنان در برابر اراده خدا و ملت به پايان رسيد و در حالي كه جنگ نيز مي توانست پايان يابد، اما تصميم قدرت هاي بزرگ به استمرار حمايت از عراق و خرد كردن اراده انقلابي در ايران، موجب شروع دوره دوم جنگ در خاك عراق شد.
مركز مطالعات و تحقيقات جنگ

 

 

azaltaabad2000@yahoo.com

بررسي کامل تمامي دلايلي که باعث کاهش سرعت کامپيوتر ميشوند

قسمت دوم

استفاده از حافظه هاي نامناسب
حافظه اصلي يا همان RAM به دلايل متعددي مي تواند باعث بروز مشكل در سيستم گردد :
 پائين بودن سرعت RAM نسبت به سرعت بهنيه ماشين
 وجود اشكالات جزئي در RAM كه صرفا" در موارد خاص خود را نشان خواهد داد .
 افزايش غيرقابل قبول حرارت RAM
در گذشته اي نه چندان دور ، خريد حافظه جديد براي كامپيوتر كار ساده اي بود و صرفا" لازم بود خريداران نسبت به سرعـتي كه مادربرد از آن حمايت مي نمايد و حداكثر حافظه قابل قبولي كه مي توان در يك اسلات مادربرد قرار داد ، آگاهي داشته باشند . امروزه حافظه هائي با فناوري هاي متفاوت و سرعت هاي مختلف ارائه شده است . برخي مادربردها به منظور نيل به حداكثر توانمندي خود ، نوع خاصي از حافظه را تجويز نموده و در مقابل ساير حافظه ها از خود مقاومت نشان مي دهند . مثلا" يك مادربرد ممكن است از حافظه هاي ECC RAM حمايت نمايد ولي همچنان قادر به استفاده از حافظه هاي non-ECC RAM باشد و يا ممكن است از حافظه هاي PC3200 DIMMs و PC2700 حمايت نمايد .در چنين مواردي ، تنظميات BIOS مي بايست تغيير داده شود . در صورت استفاده از حافظه اي كه قادر به تامين حداكثر مشخصات سيستم نمي باشد ، كارآئي سيستم كاهش خواهد يافت .
وجود اشكالات جزئي در تراشه هاي RAM مي تواند ناپايداري و كاهش سرعت سيستم را به دنبال داشته باشد . برخي از تراشه هاي RAM به دليل كيفيت پائين ممكن است سرعت سيستم را كاهش داده و يا باعث نمايش صفحه معروف Blue Screen موسوم به "صفحه مرگ" گردند .
در گذشته ، كاربران نگران داغ شدن تراشه هاي RAM نبودند چراكه آنها حرارت بالائي را توليد نمي كردند . هم اينك اين وضعيت تغيير يافته و از انواع جديدي از حافظه هاي RAM خصوصا" SDRAM استفاده مي گردد . در صورتي كه تراشه هاي RAM نصب شده بر روي سيستم حرارت بالائي را توليد مي نمايند ، مي بايست يك فن جداگانه براي خنك كردن حافظه خريداري گردد . در صورتي كه مادربرد از فن حافظه حمايت نمي نمايد ، مي توان يك كارت فن جداگانه را تهيه و آن را در يكي از اسلات هاي PCI نصب نمود.
برخي مادربردها به كاربران امكان استفاده از حافظه هائي با سرعت هاي متفاوت را مي دهند ولي به صورت پيش فرض با حافظه اي كه داراي پائين ترين سرعت است كار خواهند كرد .

ايجاد مشكل براي هارد ديسك
قبل از بروز مشكلات حاد و غيرقابل جبران براي هارد ديسك ، مي توان از علائم و نشانه هاي متعددي به منظور تشخيص و پيشگيري از بروز يك فاجعه استفاده نمود. اين موضوع به نوع مشكل ايجاد شده ( مكانيكي ، الكترونيكي ، منطقي ) بستگي خواهد داشت .
از علائم اوليه زير مي توان به منظور تشخيص مشكل يك هارد ديسك استفاده نمود:
 كند بودن سرعت دستيابي بر روي درايو آسيب ديده
 مشاهده تعداد قابل توجهي از سكتورهاي بد در زمان استفاده از برنامه هائي نظير scandisk و chkdsk
 مشاهده بدون دليل Blue Screen
 بروز اشكال در راه اندازي سيستم بطور متناوب
تشخيص يك هارد ديسك معيوب به مهارت خاص‍ي نياز ندارد و مي توان با گوش دادن به كامپيوتر و شنيدن صداي هارد ديسك تا حدود زيادي نسبت به سالم بودن وضعيت آن آگاهي يافت . در صورت بروز مشكل براي هارد ديسك ، صداي آن غيرعادي و فرآيند نوشتن بر روي هارد ديسك طولاني تر مي گردد ، چراكه زمان زيادي صرف يافتن سكتورهاي سالم خواهد شد . وضعيت فوق در صورت استفاده از سيستم فايل هاي مطمئن تري نظير NTFS مشهودتر خواهد بود و ساير سيستم فايل ها ممكن است صفحه blue screen را نمايش دهند .
پس از اطمينان از اين موضوع كه سرعت سيستم كاهش يافته است ، مي توان با توجه به نوع سيستم فايل نصب شده بر روي كامپيوتر از برنامه هائي نظير scandisk و يا chkdsk استفاده نمود . در صورتي كه در مكاني از هارد ديسك يك سكتور بد مشاهده گرديد كه قبلا" فاقد مشكل بوده است ، اين احتمال وجود دارد كه عمر مفيد هارد ديسك رو به اتمام است و مي بايست پس از تهيه backup از اطلاعات مهم موجود بر روي سيستم ، آن را تعويض نمود .
صداي هارد ديسك و عملكرد برنامه هاي scandisk و يا chkdsk بهترين علائم به منظور تشخيص بروز مشكل در يك درايو آسيب ديده اي مي باشد كه ممكن است در ادامه باعث از كارافتادن سيستم گردد . در صورت مديريت يك سيستم از راه دور و يا عدم امكان خاموش نمودن سيستم به منظور بررسي مشكل ، مي توان از برنامه هائي كه وضعيت هارد ديسك را مانيتور مي نمايند ، استفاده نمود ( نظير Executive Software's Disk Alert ) .

تنظيمات BIOS
يكي از عواملي كه مي تواند سهم عمده اي در كاهش كارآئي يك كامپيوتر داشته باشد و معمولا" مورد توجه جدي قرار نمي گيرد ، تنظيمات BIOS است . اكثر كاربران تنظيمات BIOS را همانگونه كه در شركت توليد كننده انجام شده است ، پذيرفته و آنها را با همان وضعيت استفاده مي نمايند . عدم مطابقت تنظيمات BIOS با پيكربندي بهينه ماشين ، از جمله عوامل مهم در كاهش كارآئي يك كامپيوتر مي باشد. اغلب كاربران ، پس از بررسي‌ كارشناسي اقدام به تغيير تنظيمات BIOS مي نمايند كه قطعا" با تنظيمات انجام شده در كارخانه توليد كننده يكسان نخواهد بود .
به منظور آگاهي از تنظيمات بهينه BIOS با توجه به نوع مادربرد ، يك بانك اطلاعاتي خاص وجود ندارد ولي با يك جستجوي ساده بر روي نام مادربرد و BIOS مي توان به تنظميات صحيح دست يافت . همچنين ، با بهنگام سازي BIOS نصب شده بر روي مادربرد مي توان وضعيت آن را بهبود بخشيد. بدين منظور لازم است پس از مراجعه به سايت توليد كننده مادربرد و دريافت نرم افزار و دستورالعمل هاي مربوطه ، اقدام به ارتقاء BIOS نمود .

ادامه دارد ...

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

28 ارديبهشت / 18 مي / 1 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
28 ارديبهشت ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
زادروز عمر خيام نيشابوري - نگاهي به افکار و کارهاي او

تصوير خيام

مورخان تاريخ عمومي (جهان) با تطبيق تقويمها، هجدم ماه مه سال 1048 ميلادي (28 ارديبهشت) را روز تولد حكيم عمر خيام ( غياث الدين ابوالفتح عمر ابن ابراهيم نيشابوري) رياضي دان، فيلسوف و اديب بزرگ ايراني نوشته اند كه از دير زمان در وطن ما روز بزرگداشت اين انديشمند ناميده شده و آيين هايي برگزار مي شود. تقويم هجري خورشيدي كه مورد استفاده ما ايرانيان است، ششم مارس 1079 ميلادي (927 سال پيش) توسط حكيم عمر خيام تكميل شد كه به تقويم جلالي معروف گرديده است، زيرا كه در زمان حكومت جلال الدين ملكشاه سلجوقي تنظيم شده بود. اين تقويم دقيق تر از تقويم ميلادي است، زيرا كه عدم دقت آن هر 3770 سال يك روز است و تقويم ميلادي هر3330 سال. عمر خيام كه به نوشته كتب تاريخ عمومي، چهارم دسامبر سال 1131 وفات يافت نه تنها يك رياضي دان و فضا شناس بزرگ بوده است بلكه در فلسفه، پزشكي و شعر نيز شهرت جهاني دارد و رباعيات او در سال 1839 توسط «ادوارد فيتزجرالد» به انگليسي ترجمه شده و انگليسي زبانان از همين طريق با مضامين رباعيات خيام آشنا شده اند. اين رباعيات هنوز هر سال به زبان انگليسي با حاشيه نويسي فيتز جرالد تجديد چاپ مي شود. آثار ديگر خيام از جمله «نوروز نامه» و «رساله در وجود» معروفند. وي در طول حيات خود چند سفر تحقيقاتي به اصفهان، سمرقند، بخارا و ري كرده بود. خيام بر خلاف همدوره اش خواجه نظام الملك، به كار ديواني (دولتي) علاقه زياد نداشت، باوجود اين دعوت شاه وقت را براي ساختن رصدخانه ري پذيرفته بود. برخي از روزشمارنگاران فرنگي ولادت وي را 18 مه سال 1044 ميلادي و وفات او را در سال 1124 ذكر كرده اند كه ظاهرا ماخذ آنان تقويم هاي ميلادي قديم بوده است. پاره اي از مورخان خيام را در عين حال يك ميهندوست ايراني (ناسيوناليست) خوانده اند كه برخي ويژگي هاي ايرانيان از جمله مهربان بودن و مهرباني كردن را توصيف كرده است از جمله درباره جشن مهرگان گفته است: «اين ماه را از آن (جهت) «مهرماه» گويند كه مهرباني بود مردمان را بر يكديگر، از هر چه رسيده باشد (داشته باشند)؛ از غله و ميوه نصيب باشد بدهند و بخورند با هم». عمر خيام علاقه اي عجيب به زادگاهش، نيشابور، داشت كه در دوران ساسانيان به صورت شهري بزرگ درآمد (نيشاپور) و يک بار هم براي مدتي كوتاه پايتخت ايران شد. اين شهر در رديف بلخ، بخارا، هرات و مرو يکي از پنج شهر بزرگ خراسان بشمار مي رفت و طاهر ذواليمينين در همين شهر حكومت ايران را مستقل از جهان عرب اعلام داشت. 22 نوامبر سال 1267ميلادي (666 هجري قمري) يك زمين لرزه شديد اين شهر تاريخي خراسان را ويران كرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. نيشابور سه سال بعد به هزينه دولت وقت تجديد بنا شد. آرامگاه خيام در اين شهر قرار دارد و به همين سبب نيشابور در جهان به شهر «عمر خيام » معروف است.
    

 

تخريب توس، زادگاه فردوسي بزرگ به دست پسر امير تيمور

تصوير مجسمه تازه فردوسي

تخريب شهر توس به دست ميران شاه پسر امير تيمور (تيمور لنگ) را 18 مه سال 1389 ميلادي گزارش كرده اند. ميران شاه توس، زادگاه و مدفن فردوسي بزرگ را چنان ويران ساخت كه از آن جز ويرانه اي باقي نماند، و چون مسير رودخانه ها را هم به سوي مشهد تغيير داده بود، توس ديگر به آن صورت آباد نشد. لكن، نام اين شهر باستاني همه جا در كنار اسم فردوسي، ميهندوست بزرگ ايران كه 25 ارديبهشت، روز بزرگداشت اوست، زنده مانده است.

 

آغاز فعاليت ثبت اسناد در ايران ؛ مخالفت هاي قبلي با آن و ضعف هايي که داشته است

اجراي قانون ثبت اسناد از 28 ارديبهشت سال 1300 در ايران آغاز شد كه از همان آغاز موافقان و مخالفان فراوان داشته است. هنگام طرح لايحه ثبت اسناد در مجلس، برخي از روحانيون گفته بودند كه مالكيت زمين و منابع طبيعي و وسائل عمومي در اسلام به صورتي كه در فرنگ است وجود ندارد و سوسياليستهاي ايراني آن زمان هم از نظر اين روحانيون حمايت مي كردند و اصولا معتقد بودند كه زمين بايد متعلق به همه يعني دولتي باشد و سند تنها براي اعياني آن(آن چه در زمين به وجود مي آيد) تنظيم شود و دولت اراضي را به افراد اجاره دهد كه درآمد ملي قابل ملاحظه اي است. گروهي ديگر اين بدبيني را دامن مي زدند كه با ثبت اسناد، « جعل » هم در جامعه ما متولد مي شود و مشكلات را افزون مي سازد و شاهد حق و ناحق هاي متعدد خواهيم بود و صداقت كه در منش ايراني است از ميان ما رخت برخواهد بست ، مگر اين كه براي نظارت بر آن و جلوگيري از جعل و تقلب در اسناد و مالكيت، محاكم و ضابطين اختصاصي ايجاد شود و .... در بسياري از كشورها كه فاقد ادارات و محاضر ثبت اسناد هستند ازجمله بسياري از ايالات آمريكا، اين كار مشتركا توسط وكلاي دادگستري، شهرداري و دفتر دادگاه محل انجام مي شود و اسناد مالكيت نيز از سوي شركتهاي بيمه در برابر هرگونه جعل و تزوير بيمه مي گردد و فروش و واگذاري اراضي ملي (متعلق به دولت) تنها از طريق انتشار آگهي در جرايد و به صورت مزايده صورت مي گيرد و پس از انجام مزايده، جزئيات آن در جرايد و تابلوي عمومي مقابل دفتر دادگاه محل اعلام مي شود تا اگر كسي اعتراضي داشته باشد، اعتراضش را به دفتر دادگاه محل تسليم دارد. اعتراض به صحت اسناد و درستي معاملات بعدا هم پذيرفته مي شود و محدود به زمان معين(اصطلاحا مرور زمان) نيست.
     در دهها سالي كه از ايجاد ثبت اسناد در ايران گذشته، جامعه ما شاهد پرونده هاي پر سر و صداي جعل اسناد و ثبت اراضي دولت و غير بوده است كه مي توان با ورق زدن جرايد سابق شرح ما وقع را مطالعه كرد. در پي يك جنجال جعل و تصرف اراضي به ناحق در نيمه دهه 1330 دولت وقت با هدف سرپوش گذاردن بر اعتراض مردم ، به بهانه نوسازي اداره ثبت اسناد، بر در اين اداره قفل زد و آن را براي مدتي تعطيل كرد و ....

Mobin_s2004@yahoo.com
18 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

زادروز برتراند راسل

راسل

راسل

هجدهم ماه مه سال 1872 برتراند راسل رياضي دان، فيلسوف و نويسنده بزرگ قرن 20 و مدافع معروف آزادي انديشه و بيان چشم به جهان گشود و 98 سال زندگي كرد. از كارهاي مهم او تفسير موضوههاي پيچيده فلسفي، و دوباره نويسي و عوام فهم كردن آنها است. تاليف او «حيات منطقي» معروف است. راسل در زمينه حكومت و دمكراسي به عقايد «ليبرتارين» ها نزديكتر بود. وي برضد بكار بردن اسلحه اتمي و حل هرگونه از طريق توسل به سرباز و زور بود. وي مداخله آمريكا در جنگ ويتنام را عملي منطقي و پذيرفتني نمي دانست و به همين جهت برضد ادامه آن مبارزه مي كرد. اين فيلسوف در سال 1950 به خاطر تاليفاتش برنده جايزه نوبل شده بود. راسل دوم فوريه سال 1970 درگذشت.

در قلمرو رسانه‌ها

گسترش رقابت وبلاگها با رسانه هاي عمومي

مفسران كارشناس رسانه ها 17 مه 2003 ابراز نظر كرده بودند كه وبلاگ نويسي به قدري توسعه يافته كه حيات رسانه هاي عمومي را تهديد مي كند و اين وبلاگها اخيرا به رقابت با اديشن اينترنتي رسانه هاي عمومي دست زده اند. قبلا وبلاگها حاوي نظرات صاحبان آنها و يا خبرهاي اختصاصي بودند كه شخصا به دست آورده بودند ولي اينك همه چيز مي نويسند و همه اخبار و نظرات را دوباره نويسي مي كنند و از زاويه ديگري منتشر مي سازند. پس از قرار گرفتن اخبار خبرگزاري ها و منابع خبر در اينترنت، مخاطبان رسانه هاي عمومي متوجه مقالات و نظرات منعكس در اين رسانه ها شده بودند كه وبلاگ نويسها اين را هم از آنها گرفته اند و ....

 

ساير ملل

شکستن ديوار صوت

ژاکلين

ژاکلين

هجدهم ماه مه 1953 بانو «ژاکلين کوچران» خلبان نيروي هوايي آمريکاي با يک جت جنگنده از نوع اف - 86 ديوار صوت را شکست و با سرعت ساعتي 652 مايل و سه دهم مايل (1050 کيلومتر) پرواز کرد که در آن زمان رکورد تازه اي بود. اين پرواز در آسمان کاليفرنيا انجام شد.
ژاکلين در آن زمان 43 ساله بود. وي که در 1910 به دنيا آمده بود در 70 سالگي در سال 1980 درگذشت.

 

مسئله سربازان ايتاليايي در عراق و درسي که بايد از آن گرفت

رسانه هاي ايتاليا 17 مه 2004 گزارش بيرون رانده شدن ايتاليايي ها از قرار گاهشان در شهر ناصريه در جنوب عراق با تحمل يك كشته و 9 مجروح بر اثر حمله افراد سپاه المهدي كه به خمپاره انداز و آر. پي. جي مجهز بودند و ساير رويدادهاي جاري عراق را چنان بزرگ كرده بودند كه «فرانكو فراتيني» وزير امورخارجه ايتاليا به آمريكا يادآور شد كه طرح خروج از عراق را آماده سازد و پيش از هركار، شهرهاي مذهبي عراق را به پليس عراقي بسپارد و از اين شهرها خارج شود. وي گفته است: ايتاليايي ها از خواندن اخبار مربوط به شكنجه زندانيان تحت نظر آمريكا در عراق و مشاهده صحنه هاي شكنجه چنان تحريك و خشمگين شده اند كه وي ناچار است از دولت آمريكا محاكمه علني و مجازات شديد مرتكبين شكنجه را بخواهد تا افكار عمومي آرام بگيرد.
    ايتاليا در سال 2004 در عراق 2700 نظامي داشت و برلوسکني نخست وزير وقت اين كشور از جورج بوش مصرا خواسته بود كه اين نظاميان را از ماموريت هاي رزمي در عراق معاف دارد تا تلفات احتمالي، خشم مردم ايتاليا تشديد نكند و در انتخابات سال 2006 دولت او را برکنار نکنند.
    روزنامه هاي ايتاليا نوشته بودند که نظاميان ژاپني مستقر در جنوب عراق پس از مشاهده زير آتش قرار گرفته شدن سربازان کشورهاي ديگر (موتلفه)، خود را پنهان كرده اند تا مورد حمله قرار نگيرند كه هر گونه تلفات وارده به آنان خشم مردم كشورشان را بر خواهد انگيخت و يك مسئله سياسي براي دولت ژاپن خواهد شد.
    مرور زمان نشان داد که چون برلوسکني حاضر نشد به خواست ايتاليايي ها تسليم شود و سربازان ايتاليايي را از عراق خارج سازد در انتخابات سال 2006 شکست خورد و قدرت را از دست داد و جانشين او قول به بازگرداندن اين نيروها از عراق داده است.

 

اعلام کشف واکسن ضد سيگار

به گزارش رسانه هاي آمريکا، نوعي واكسن ضد اعتياد به دود كردن سيگار توسط پژوهشگران كشف شده است. زيست شناسان و پزشكاني كه در اين باره با آنان مصاحبه شده بود گفته بودند كه اين واكسن بيش از داروهاي قبلي در افراد موثر واقع خواهد شد زيرا كه ورود نيكوتين را به رسپتورهاي آن در مغز مسدود مي كند و پس از مدتي، فرد معتاد احساس نياز به سيگار را از دست مي دهد و كساني كه بخواهند سيگار دود كنند به آن معتاد نخواهند شد. اين كشف در سالگرد درگذشت «بارب تار باكس» بزرگترين مبارز ضد دود سيگار كه هجدهم ماه مه 2003 فوت شد اعلام شده است.

برخي ديگر از رويدادهاي 18 مي

  • 1286:   «بيبر» سلطان مصر و سوريه شهر انتاكيه (در جنوب تركيه فعلي) را از چنگ صليبيون اروپايي خارج ساخت و تاسيسات آنان را ويران كرد. اين شهر باستاني که در قرن چهارم پيش از ميلاد توسط سلوکوس اول ژنرال اسکندر و جانشين او در متصرفات آسيايي اش ساخته شده بود پس از آن ويراني ديگر به آن صورت آباد نشد. صليبيون انتاکيه را به صورت يک ايالت مسيحي درآورده بودند. انتاکيه که در آن زمان متعلق به سوريه (شامات) بود تا درياي مديترانه 30 کيلومتر فاصله دارد.

  • 1783:   مهاجرت هواداران انگلستان از ايالات متحده به كانادا آغاز شد.

  • 1804:   سناي فرانسه ناپلئون را امپراتور فرانسه اعلام کرد.

  • 1897:   داستان معروف «دراکولا» نوشته برام ستوکر نويسنده ايرلندي انتشار يافت.

  • 1912:   والتر سيسولو مبارز برابري انسانها و مخالف هر گونه تبعيض در آفريقاي جنوبي به دنيا آمد.

  • 1927:   يك عضو خشمگين شوراي مدارس در يك مدرسه ايالت ميشيگان آمريكا بمبي منفجر كرد كه منجر به مرگ 45 نفر شد.

  • 1974:   هند نخستين بمب اتمي خود را آزمايش كرد و ششمين عضو باشگاه دارندگان اسلحه اتمي شد.

  • 1980:   كوه هلن در ايالت واشنگتن آمريكا دست به آتشفشاني زد، 57 نفر را كشت و سه ميليارد دلار زيان وارد ساخت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    1 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
     

     

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    مکه


     

    تهران

    11
    26

    اصفهان

    18
    31

    تبريز

    9
    17

    مشهد

    11
    22

    زاهدان

    20
    34

    کيش

    28
    42

    پاريس


     

    لندن


     

    نيويورک


     

    توکيو


     

    دوبی


     


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1260 تومان
    930 تومان
    9502.61 واحد
    62.22 دلار
    666.40 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    بورس:
    نفت:
    طلا:

    150000 تومان

    يک بهار آزادی:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.01

    اذان مغرب : 19.24

    اذان صبح فردا : 3.20

    طلوع آفتاب فردا : 4.58

     

     

     

     

     

     Ãهديه روزانه

     
    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Smart Computingd
    ماه جولاي

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Smart Computing

    تاریخ انتشار: جولاي 2007
    تعداد صفحات مجله: 96
    حجم فایل: 4 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    منتظر تلویزیون 30 اینچی توشیبا باشید

    اخیرا کمپانی توشیبا خبر از ساخت تلویزیون 30-inchای خود را منتشر کرد و امید دارد که بتواند تا سال 2009 آن را به بازار عرضه نماید. بی شک این محصول یک رقیب اصلی برای تلویزیون 27-inch(OLED) محصول شرکت سونی خواهد بود. تکنولوژی ساخت این محصول بارها بر روی محصولات FED , SED امتحان شده است اما این بار توشیبا آن را به منظور رسیدن به کنتراست تصویر بهتر- وضوح بالاتر – قیمت کمتر بر روی محصول جدید خود امتحان خواهد کرد. جالب اینجاسیت که توشیبا قول داده است که همانطور که محصول 30-inch ای OLED یک نمو نه خاص در بین همنو عانش خواهد بود با قیمتی پایین تر از نمو نه های هم رده به بازار عرضه خواهد شد. 



     

    سونی با کنترل کننده جدید بازی خود
    به جنگ نیتندو میرود

    در حالی که سونی از فروش کنسول جدید بازی خود Play Station 3 راضی به نظر نمیرسد. در جستجوی راهی است که بر شهرت نیتندو Wii غلبه کند به همین دلیل در حال ساختن کنترلر جدید مدل VR/3-D است. این کنترلر حتی از کنترل کننده بازی Wii که موجب شهرت آن شده پیشرفته تر است و موقعیت دست بازی کننده را در فضای سه بعدی تشخیص می دهد. کنترلر جدید که به صورت یک دستکش به دست پوشیده میشود دارای سنسور هایی است که میتوانند توسط حرکات انگشتان دست در موقعیت های مختلف فعال شوند و این اجازه را میدهند که اشیا را در فضا بگیرید یا حرکت هر انگشت را به عملکردی مجزا اختصاص دهید.  
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    پشت ديوارهای شهر
     


    نویسنده: سیدسعید موسوی .
    تعداد صفحات: 155
    قيمت: 1400 تومان
    شابک: 3 ـ 098 ـ 506 ـ 964
    نوبت چاپ: اول:1385
    شمارگان: 2200



    معرفی کتاب: كتاب حاضر، خاطرات روزهاي سادگي و نيالودگي سيد سعيد موسوي است كه با زبان ساده و انسجام يافته نوشته شده است. كتاب در 155 صفحه و يك اشاره و چندين قطعه عكس، ما را به روزهاي دور مي‌برد كه براي اولين بار فضاي شهر شكسته مي‌شود و صداي شكستن شيشه‌ها و آدم‌هاي شهر بندري زيبا با نخلهاي سركشش، موسوي هفده ساله را شكسته‌تر از شيشه‌هاي شهرش مي‌كند. خرمشهر نخستين بار پاي بمبها و خمپاره‌هاي عراقي را بر سنگ فرش آرامشش احساس مي‌كند. شهر بندري زيبا با سوتهاي كشتيهايش كه آرامش را در شهر اعلام مي‌كرد. موسوي با خانواده‌اش دل در گرو شهرش دارد و دفاع از آن را واجب مي‌داند. مهاجرت مي‌كند، خانواده‌اش را جابه‌جا مي‌كند، شهر به شهر مي‌رود، دوباره به خرمشهر بر مي‌گردد. روزهاي پرالتهاب 58 است و مردم لبريز از شادي و غرور پيروزي كه اهريمن دامن كشان وطن را ترك مي‌كند و اهريمن‌زادگان پردامن به جنوب وطن لشكر مي‌كشد تا نهال نو بر كشيده انقلاب را شاخه بشكند و يا از ريشه در آورد. سعيد موسوي در پشت ديوارهاي شهر، دوربين‌وار لحظه‌هاي اين سالها را ضبط مي‌كند و چشم ديدهايش را از شهر تهران و ساير شهرستانها با ظرافت خاصي تحرير مي‌كند.
    پشت ديوارهاي شهر زندگي را نقاشي مي‌كند كه آبهايش مي‌سوزد و آسمانش زخمي است. پنجره و پرده‌هاي هم در شهر نمانده است تا وي از پشت آن به زيبا شهرش بنگرد، به ناچار از پشت ديوارهاي شهر به آن مي‌نگرد. در اين نقاشي، جاده‌هاي غربت و هراس دوري از خرمشهر انتهايي ندارد. امروز موسوي چهل ساله است، اما چشم ديد او از خرمشهر زخمي و خرمشهر امروز ديدني و شنيدني است.
    از متن كتاب مي‌خوانيم: امروز برف باريد، اولين بار است كه برف مي‌بينيم. بچه‌ها ديوانه شدند. صبح بلند شدند و ديدند همه جا سفيد است؛ محوطه خوابگاه، درختها، كنار پنجره‌ها و ديوانه شدند. از اتاق‌ها ريختند بيرون، دستها را به آسمان گرفتند و برفها را توي هوا خوردند.
     

     

     

     

     

     Ãطنز روزانه


    فالخند
    متولدين ارديبهشت ماه

    مرد ارديبهشت:
    مرد متولد برج ثور با احساساتش چندان ميانه خوبي ندارد و از جمله مردان نادري است كه در مواجهه با يك زن اجازه مي‌دهد عقلش درباره اينكه به او پيشنهاد ازدواج بدهد يا نه حكم كند و قلبش را در حد و اندازه‌هاي عضوي براي پمپاژ خون به ساير نقاط بدن نگه مي‌دارد! البته همين مرد اگر به اين نتيجه برسد كه مي‌تواند با زني ازدواج كند ناگهان تبديل به يك آدم رمانتيك مي‌شود، طوري كه اگر در زمينه سرقت ادبي هم مستعد باشد احتمالاً ديالوگهاي رومئو و ژوليت را به اسم خودش به نامزدش غالب مي‌كند.
    او به شدت حسابگر است و نه تنها از بچگي قلك دارد بلكه در دوران جواني و ميانسالي هم براي خريد تلويزيون چهل اينچ پلاسما، كشتي تفريحي و ساختن يك برج 500 طبقه داراي برنامه‌هاي دقيق كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت است.
    او مانند سنجاب هميشه مقداري پول براي روز مبادا جايي چال مي‌كند بنابراين زير و رو كردن باغچه يا گلدانهاي منزل را به حساب علاقه او به گل‌ و گياه نگذاريد!
    اگر مرد ارديبهشت در جمع نظريه‌اي را مطرح كند و شما از نظريه او جانبداري نكنيد يا نظريه‌اش از طرف مهمانان مورد توجه قرار نگيرد يا هردو(!) تبديل به ضدحالي مي‌شود كه نظيرش را نه ديده و نه شنيده‌ايد. مرد ارديبهشت هيچ‌وقت از خانه قهر نمي‌كند چون دوري از مبل راحتي جلوي تلويزيون بيشتر از هر چيز ديگري آزارش مي‌دهد!

    زن ارديبهشت:
    او از تحميل عقايد و قراردادهاي زوركي به شدت بيزار است و طوري كه حتي اگر مارتين اسكورسيزي بخواهد با زور نقش اول فيلم بعدي‌اش را به او بدهد، محال است آن را قبول كند! زن ارديبهشت از بد قولي به شدت متنفر است بنابراين بهتر است اگر با او سر ساعت 3 بعدازظهر قرار داريد رأس ساعت آنجا باشيد چون حتي چند ثانيه تأخير هم عوارض جبران‌پذير و چه بسا دردناكي باقي مي‌گذارد، بنابراين هميشه خوش قول باشيد و ساعتتان را با ساعت او تنظيم كنيد.
    سياره زن ارديبهشت ونوس است و قاعدتاً زني كه سياره‌اش ونوس است بايد زن زيبايي باشد مگر اينكه عامل وراثت به تاثيرات سياره‌اي بچربد و آنرا مغلوب كند!
    او از شنيدن تملق هر چند بسيار تابلو و دور از واقعيت، لذت مي‌برد، بنابراين هنگام چاپلوسي از زن ارديبهشت به مرغ خيال‌تان پروبال بدهيد و تا مي‌توانيد خالي ببنديد!
    اگر كسي قصد دارد براي زن متولد اين ماه هديه بخرد بايد دقت كند هديه‌اي كه انتخاب مي‌كند غير كاربردي‌ترين وسيله دنيا باشد تا بتواند زن ارديبهشت را خوشحال كند. چسب مخصوص درزگير در سفينه‌هاي فضايي، يكي از پيچهاي باز شده برج ايفل، قيچي مخصوص بريدن صفحه‌هاي تيتانيوم و دستگاه تشخيص آرتروز كمر در ميان بي‌مهرگان از هداياي پيشنهادي ماست كه مطمئناً تأثير معجزه‌آسايي روي او دارد.
    زن متولد ارديبهشت‌ماه با اينكه در قرن 21 و عصر الكترونيك و ارتباطات و رايانه زندگي مي‌كند باز هم دلش مي‌خواهد مرد زندگي‌اش حتي‌الامكان يك شواليه با زره كامل و يك لقب نيم‌متري باشد و به شيوه‌هاي قرون وسطايي به او ابراز عشق كند! زن ارديبهشتي علاقه زيادي به غذاي خوب دارد و دلش مي‌خواهد براي غذا خوردن به مكانهاي جديد و متفاوت برود... خلاصه اگر همسري كه مي‌خواهيد اختيار كنيد متولد اين ماه است از حالا نصف حقوق‌تان را براي رستوران رفتن كنار بگذاريد!

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    فوايد پياده روي و شروع يك برنامه سالم

    پیاده روی ورزشی آرام و کم فشار است که می تواند به شما برای سلامت جسمی و تناسب اندام کمک کند. این یکی از طبیعی ترین انواع فُرم های بدن است. ورزشی ساده و مطمئن که نیازی به تمرین نداشته و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در این مقاله قصد داریم فواید پیاده روی را بیشتر برای شما توضیح و شروع یک برنامه پیاده روی را به شما آموزش دهیم.

    فواید پیاده روی
    پیاده روی می تواند چندین و چند مزیت برای شما داشته باشد. مثلاً از طریق آن میتوانید:
    کاهش احتمال حملات قلبی: پیاده روی کمک می کند تا قلب شما سالم بماند و مـــــیزان کلسترول بد (LDL) را در خــــون کاهش و میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. یک برنامه پیاده روی منظم همچنین احتمال ابتلا به فشارخون بالا، یکی از عوامل بیماری های قلبی، را نیز کاهش می دهد.
    تنظیم فشارخون: اگر فشارخونتان بالاست، پیاده روی به شما کمک می کند آن را پایین بیاورید.
    کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2: ورزش مداوم احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. اگر خانمی هستید که اضافه وزن زیادی دارید و در معرض ابتلا به دیابت هستید، پیاده روی می تواند به شما برای سوزاندن قند خون بیشتر کمک کند.
    تنظیم دیابت: اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، یک برنامه پیاده روی منظم می تواند به شما برای سوزاندن قند بیشتر و کاهش قند خون بدنتان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند تا بیشتر زندگی کنید.
    کنترل وزن بدن: راه رفتن باعث کالری سوزی می شود که به شما برای تنظیم وزن بدنتان بسیار کمک می کند. مثلاً زنان میانسالی که بیش از 10،000 قدم در روز پیاده روی کنند، نسبت به همنوعان غیرفعال خود، چربی بدنشان کمتر است.
    کاهش استرس و تقویت روحیه: پیاده روی یکی از بهترین راه ها برای دفع استرس بدن است. پیاده روی منظم همچنین می تواند افسردگی و اضطراب را نیز در افراد از بین ببرد.
    قوی و فعال می مانید: هر چه سنتان بالاتر می رود، پیاده روی منظم باعث می شود که دیرتر بیفتید و همیشه قوی و فعال و پر جنب و جوش می مانید، درست مثل جوانیتان.
    قبل از رفتن به پیاده روی، خود را آماده کنید!
    برای جلوگیری از بروز هرگونه صدمه و آسیب، مثل زدن تاول روی پا یا دردهای عضلانی، باید قبل از رفتن برای پیاده روی، آماده شوید.

    کفش مخصوص پیاده روی و لباس مناسب بپوشید:
    قبل از بیرون رفتن از منزل به قصد پیاده روی، باید مناسب ترین و راحت ترین کفشتان را پا کنید. لباسهایتان هم باید آزاد و راحت باشد. لباسهایتان را به نسبت هوای بیرون انتخاب کنید. از پوشیدن لباسهای پلاستیکی خودداری کنید چون این نوع لباسها جلوی تنفس بدن را می گیرد. در شب از لباسهای رنگ روشن یا شبرنگ دار استفاده کنید تا اتومبیل ها و موتورسوارها به راحتی شما را در تاریکی تشخیص دهند.

    خود را گرم کنید:
    در آغاز کار، حداقل 5 دقیقه را آرام راه بروید تا عضلاتتان گرم شود. حتی می توانید درجا هم بزنید. و هر زمان که احساس کردید عضلاتتان گرم شده است و بدنتان آمادگی لازم را دارد، سرعتتان را افزایش دهید. گرم کردن عضلات در ابتدای کار از بروز آسیب جلوگیری می کند.

    حرکت های کششی انجام دهید:
    پس از گرم کردن، 5 دقیقه را هم صرف کشیدن عضلاتتان کنید. این کشش ها باید شامل کشش ماهیچه ساق پا، عضلات چهارسر زانو، عضلات پشت پا، و کشش سینه و پشت شود.

    شروع کار: برنامه ای تنظیم کنید که مناسب شما باشد
    برای اطمینان یافتن از موفقیتتان..:

    آرام و ساده شروع کنید:
    اگر یک راهپیمای کهنه کار و کارکشته هستید، به راهتان ادامه دهید. اما اگر تا به حال فعالیت بدنیتان پایین بوده است، بهتر است آرام و ساده کارتان را شروع کنید. از ابتدای کار به اندازه و به سرعتی که احساس راحتی میکنید پیاده روی کنید. اگر فقط چند دقیقه توان دارید، ایرادی ندارد، نقطه شروع شما همان مقدار است. مثلاً می توانید اول کار را هر روز 3 تا 5 دقیقه پیاده روی کنید و کم کم آن را به دو جلسه 15 دقیقه ای در هفته ارتقاء دهید. با طی روزها و هفته این مدت زمان همینطور بیشتر بیشتر خواهد شد و خواهید توانست آن را به 5 جلسه 30 دقیقه ای در هفته برسانید.
    برای جلوگیری از صدمات از تکنیک های مناسب استفاده کنید:
    پیاده روی یکی از بهترین ورزش هاست، چون انجام آن بسیار ساده و راحت است. اما اگر بدنی ضعیف داشته باشید یا حرکاتتان شدید باشد، احتمال آسیبدیدگی شما افزایش می یابد.
    شدت ورزشتان را بسنجید:
    هنگام پیاده روی، شدت فعالیت خود را بسنجید. دانسن این مسئله به شما کمک میکند تا راحت تر در موقع مناسب شدت فعالیتتان را افزایش یا کاهش دهید. انتخاب های زیر پیش روی شماست:
    تست حرف زدن: اگر آنقدر نفس نداشته باشید که بتوانید مکالمه با همراهتان را دنبال کنید، احتمالاً سرعت پیاده رویتان خیلی بالاست و باید آن را کاهش دهید.
    مقیاس بورژ: این یک متد خود ارزیابی برای میزان فشار فعالیتتان است. در ذهن خود فشار فعالیتتان را از 6 (غیرفعال) تا 20 (نهایت تلاش و فشار) تخمین می زنید. باید فشار فعالیتتان را روی حد متوسط (12 تا 14) ثابت نگاه دارید.
    کنترل ضربان قلب: برای اطمینان از اینکه با فشار دلخواه خود پیاده روی می کنید یا نه، می توانید کمی بایستید و نبضتان را اندازه بگیرید. استفاده از ابزارهای الکترونیکی مخصوص که ضربان قلب را اندازه گیری می کند نیز خوب است.

    روند پیشرفتتان را ثبت کنید:
    ثبت تعداد قدم هایتان، فاصله ای که پیاده روی کرده اید، و مدت زمان آن، به شما این امکان را می دهد که روند پیشرفت خود را از روز اول شروع بررسی کنید و انگیزه بگیرید. احساس خوبی به شما دست خواهد داد وقتی ببینید که در طول یک هفته، یک ماه یا یک سال چند کیلومتر راه پیاده روی کرده اید!
    این ارقام را می توانید در یک دفتر مخصوص برای خود یادداشت کنید و یا حتی در کامپیوترتان ثبت کنید. می توانید از ابزار الکترونیکی مخصوص برای اندازه گیری زمان و فاصله استفاده کنید. این ابزارها شامل موارد زیر است:
    قدم سنج: این ابزار که معمولاً به کمربند یا مچ بسته می شوند، حرکات بدن را تشخیص داده و تعداد قدم های شما را می شمارد و ثبت می کند. این قدم سنج ها معمولاً امکانات دیگری هم دارند، مثلاً میزان کالری های سوخته شده و فاصله ای که پیاده روی شده یا دویده شده را نیز نشان می دهند.
    ابزارهای حرفه ای و فول تکنولوژی: ابزارهایی که از تکنولوژی ماهواره ای GPS استفاده می کنند. این ابزارها گرانتر از قدم سنج های معمولی هستند اما قادرند فاصله کلی و جاری شما را اندازه گیری کرده و حتی سرعت و شتاب شما را نیز تخمین میزنند. به این وسیله باید برنامه بدهید. اطلاعات آن را می توانید به کامپیوتر هم انتقال دهید. این ابزار به مچ، کمربند، کفش یا بازو متصل می شود.

    پس از اتمام هر پیاده روی، بدنتان ر ا سرد کنید:
    برای کاهش میزان استرس بر قلب و عضلات، در انتهای هر جلسه پیاده رو، 5 دقیقه را کند و آرام راه بروید. پس از آن حرکات کششی را از نو تکرار کنید.

    باانگیزه باشید: هدف تعیین کنید، لذت ببرید و کارتان را ادامه دهید
    شروع یک برنامه پیاده روی نیاز به انگیزه دارد. ادمه دادن و ترک نکردن آن هم حس تعهد می خواهد. اما وقتی به فواید این ورزش بر سلامتیتان فکر کنید، خواهید دید که ارزشش را دارد. با گذشت زمان، روحیه تان نیز تقویت خواهد شد. برای ایجاد انگیزه و باانگیزه ماندن:
    هدف تعیین کنید: کسانی که بتوانند 6 ماه کاری را به طور پیوسته انجام دهند، به انجام آن چنان عادت می کنند که دیگر قادر به ترک آن نیستند.
    از آن لذت ببرید: اگر دوست ندارید تنهایی پیاده روی کنید، می توانید از همسر، دوست، همسایه یک هر فرد مشتاق دیگر بخواهید که شما را در این راه همراهی کند. همچنین می توانید به باشگاه های ورزشی رفته و از تردمیل استفاده کنید.
    رویه تان را تغییر دهید: می توانید راه های مختلفی را برای پیاده روی انتخاب کنید تا از یک راه خسته نشوید. اما اگر به تنهایی پیاده روی می کنید، حتماً به خانواده اطلاع دهید که آن روز از کدام راه می روید.
    گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که شما را از ادامه دادن برنامه تان باز می دارد. در چنین مواقعی زیاد به خودتان سخت نگیرید.
    نباید اجازه دهید چند روز استراحت شما را از ادامه مسیر باز دارد. با به یاد داشتن فواید کارتان، سعی کنید باز هم به برنامه تان برگردید. نکات زیر به شما در این زمینه کمک می کند:
    مثبت فکر کنید: اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهنتان شوند. احساس شکست نکنید. شما میتوانید باز هم از نو شروع کنید. این وقفه را می توانید یک استراحت کوتاه در برنامه تان به حساب آورید.
    اهدافتان را دوباره ارزیابی کنید: اگر هدفتان این است که 2 ساعت در روز و 365 روز در سال پیاده روی کنید، مطمئناً شکست می خورید و قادر به اجرای برنامه تان نخواهید بود. اهداف واقعی برای خودتان ایجاد کنید. 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته انتخاب خوبی است.
    از زمانتان استفاده کنید: از همین امروز پیاده روی را جزء برنامه زندگیتان درآورید. فقط انجامش دهید. حتی 10 دقیقه موقع ساعت استراحت ناهار هم خوب است.
    بطور مداوم برنامه ریزی کنید: اگر قصد مسافرت دارید یا موقتاً برنامخه کاریتان زیاد شده است، باید به دنبال راهی باشید که پیاده روی را هم در برنامه روزانه تان جای دهید و از هدفتان دور نمانید.

    از کارتان راضی خواهید بود!
    درست است که همیشه اولین قدم ها در انجام یک کار همیشه سخت ترین قدم ها هستند، اما اگر برای خودتان هدف تعیین کنید، هیچوقت از قافله عقب نمی مانید. پس یادتان باشد، وقتی اولین قدم را برداشتید، یک مقصد خیلی خیلی مهم پیش روی شماست—سلامتی !

     

     

     

     

     

     Ãداستانک روزانه

    ebgh_80@yahoo.com 


    هاجر

    رسول سرفه ای کرد و به پنکه سقفی خیره شد . دو هفته بود که اومده بود تهران . توی مهمونخونه ای در ناصر خسرو اتاق گرفته بود . این دو روز رو دنبال کار رفته بود ولی کسی بهش کار نداده بود . از لحن صاب کارا معلوم بود که به بچه های دهات کار نمی دن . دلش یک آن هوای هاجر رو کرد . ته دلش یجوری شد . از جاش پا شد و رفت آبی به دست و صورتش زد و زد بیرون .
    بیرون شلوغ بود ، بوی دود ماشین ها و اتوبوس ها و موتورها سینه شو می سوزوند . پیش خودش فکر کرد اینا دیگه کین ؟ با این دود مگه می شه آواز هم خوند . دلش رفت کنار رودخونه ، جایی که غروب ها می رفت اونجا و می زد زیر آواز . حکیم می گفت صداش چاردانگه .
    موتوری بوق زد و رسول خودش رو کنار کشید . موتوری بهش گفت یابو . رسول چیزی نگفت . نه اینکه اهل دعوا نباشه ولی اومده بود تهران واسه پول دراوردن نه دعوا . اگر نه ، بزن بهادر ده بود . یادش افتاد پارسالو که رفته بودن با ایرج اینا دعوا . دماغ ایرجو شکسته بود و دو شب توی پاسگاه خوابیده بود و بعد بابای ایرج رضایت داده بود که بیاد بیرون . گفته بود جوونند و الاغ . رسول می دونست که الاغ نیست . یابو هم نبود . سرش به قول حکیم درد می کرد .
    سر چهارراه گلوبندک یک خاکشیر گرفت و خورد . بهش نچسبید . دلش هوای هاجر رو کرد ولی زود بی خیالش شد . نمی دونست باید قلم پاش می شکست و توی طویله نمی رفت یا بهش حال داده بود !
    سوار اتوبوسای مولوی شد . همه همدیگرو هل می دادند و رسول تعادلش بهم می خورد . یاد اونروز افتاد . از دم خونه رجب داشت رد می شد ، توی طویله هاجر رو دیده بود . وسوسه شده بود و رفته بود تو . یکربع که گذشته بود اصلا نفهمید چی کار کرده بود و تا دم رودخونه دویده بود . حال آواز نداشت . دو سه روزی سعی کرد تو ده آفتابی نشه و بعد هاجر رو دم بالا ده دیده بود .
    هاجر بهش گفته بود که یه کاری بکنه و الا آقاش می کشتش . رسول گفته بود ، گه خورده رجب ... هاجر به پاش افتاده بود که اگر حسن بفهمه دختر نیست ، آبرو واسش نمی زاره و آقاش هر دوشونو می کشه .
    حالا رسول اومده بود تهران پول جم کنه واسه هاجر تا بیارتش شهر ، واسه دوختن . اگه حسن نامزد هاجر نبود ، عمرا از این کارا نمی کرد ولی حسن خرتر از این حرفا بود . پایه یک داشت و کسی حریفش نمی شد .
    اتوبوس توی مولوی نگه داشت و همه پیاده شدند . رسول پیاده شد و از دود زیاد سرفه ای کرد . از دستفروش یک خاکشیر دیگه گرفت و یه نفس رفت بالا . فکر کرد کاش پاش می شکست و تو طویله نمی رفت آخه تو این شهر بی صاب مرده به دهاتی کار نمی دن که . همین . 

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    زندگي امام زمان‌ عليه‌السلام در غيبت



     

    چگونگي زندگي
    زندگي بقية‌الله‌الاعظم‌ عجل‌الله تعالي‌فرجه در زمان غيبت، و چگونگي آن، چنان است که خود آن حضرت در دعاي حجاب از درگاه قادر متعال درخواست نموده که محجوب، و پشت پرده ديده‌ها باشد. اَللهُمَّ احْجِبْنِي عَن عُيونِ اَعدائِي وَ اجْمَع بَينِي وَ بَينَ اَولِيائِي. 1
    در تشرّف ابراهيم‌ بن مهزيار آمده که از طائف گذشتيم و به قسمتي از دشت حجاز رسيديم که عواملي ناميده مي‌شد. در اين ديدار امام عليه‌السلام به پسر مهزيار فرموده است:
    پدرم با من پيمان بسته که در مخفي‌ترين و دورترين سرزمين‌ها مسکن گزينم تا از تيررس اهل ضلالت در امان باشم. اين پيمان مرا به اين ريگ‌زارهاي عواملي و دشت حجاز از نجد تا تهامه انداخته است.‌ 2
    در نقل ديگري آمده است که حضرت نمي‌خواهد در زير پرچم هيچ حکومتي قرار گيرد تا بيعت کسي به گردنش نباشد.
    البته اين بدان معنا نيست که حضرت ولي‌عصر عجل‌الله تعالي‌فرجه در محل اقامت خود، تنها است. بلکه همواره تعدادي از بزرگان در محضر آن سرور هستند تا در اين دوران عزلت، وسيله رفع غربت از وجود اقدس آن هادي امّت و عصاره خلقت باشند. امام صادق‌عليه‌السلام فرمود:
    لابُدَّ لِصاحِبِ هَذا الاَمرِ مِن عُزلَةٍ وَ لا بُدَّ فِي عُزلَتِهِ مِن قُوّةٍ وَ مَا بِثَلاثِينَ مِن وَحشَةٍ وَ نِعمَ المَنزِلُ طِيبَة؛ براي صاحب اين امر به ناگزير دوران عزلتي هست و در ايام عزلت، نيرو و افرادي لازم است تا با وجود سي نفر، ديگر وحشتي نباشد. وه چه جايگاه خوبي است مدينه. 3
    علامه مجلسي پس از ذکر اين روايت مي‌نويسد:
    اين روايت دلالت دارد بر اينکه همواره سي تن از شيعيان و نزديکان در محضر آن بزرگوار هستند که هرگاه عمر يکي از آنها به پايان رسيد؛ ديگري به جاي او تعيين مي‌شود و جاي او را پر مي‌کند. 4
    در تشّرف علّامه سيدمحسن امين عاملي آمده که حضرت براي جمعي از يارانش بياناتي ايراد مي‌فرمود. از جمله فرمود: فرزندان حضرت زهراعليها‌السلام اگر گرفتار انحرافي شوند، آخر کار، حقّ را دريافته از دنيا مي‌روند. و فرمود: اميرعلي شريف مکّه در حال مرگ است. و من (سيدمحسن امين) که در عرض هفت سال اقامت در مکه و شرکت در مراسم حج، در آرزوي ديدار يار بودم؛ نگران آن دوست شدم و سريع خود را به منزل اميرعلي رساندم. ديدم همه اطرافيان نگران حال او هستند، و تا وارد سالن استراحتش گرديدم ديدم همان وجود مبارک بر بالين اميرعلي، نام امامان اثني‌عشري را با کلمه حجةالله تلقين مي‌کند. تا به خودش رسيد، فرمود: بگو اشهد انک حجة‌الله. شهادت گفتن همان و تمام کردن همان.
    من از مهابت آن حضرت ساکت بودم که خيلي سريع تشريف بردند. تکاني خوردم که آقا کجا رفت؟ ديگران و بي‌خبران گفتند: که کجا رفت يعني چه؟ آري آن را که خبر شد، خبري باز نيامد. 5

    مکان زندگي
    امام ششم عليه‌السلام مي‌فرمايد:
    در غيبت کبري به جز نزديکترين دوستان، کسي از جايگاه او اطلاع نخواهد داشت. 6
    نيز وارده شده که در غيبت کبري کسي از اقامتگاه او اطلاع ندارد، جز خدمتکاري که متصّدي امور آن سرور است. 7
    مرحوم شيخ مفيد مي‌فرمايد:
    اخبار فراواني از پيشوايان معصوم عليهم‌‌السلام به ما رسيده که براي قائم عجل‌الله تعالي‌فرجه دو غيبت است که يکي طولاني‌تر از ديگري است. در غيبت کوتاه، خواصّ شيعه از جايگاه او آگاهند، ولي در غيبت طولاني او، مردم از اقامت‌گاه او بي‌خبر خواهند بود، به جز دوستان مورد اعتماد که متصدّي خدمت‌گزاري آن حضرت هستند. 8
    آنچه مسلّم و ترديدناپذير است اين که آن حضرت همه ساله در مراسم حجّ شرکت مي‌کند و خانه خدا را زيارت مي‌کند، ولي انبوه حج‌گزاران او را نمي‌بينند 9 و اگر بينند نمي‌شناسند. 10
    از اين رهگذر در طول غيبت آن خورشيد جهان تاب، دلباخت‌گان کوي او به حج خانه خدا روي آورده، در مراسم حج به جستجوي او مي‌پردازند، و چه بسيار نيک بختاني که توفيق تشرّف و به پيشگاه آن کعبه مقصود و قلبه موعود را در کنار خانه خدا يافته‌اند. 11 ¬ليکن در غير ايام حج، دليل قاطعي بر اقامت آن بزرگوار در مکان معيّني نداريم. فقط اشارات و کناياتي در برخي از احاديث وارد شده که بخشي از آنها را ياد‌آور مي‌شويم.

    1- سرزمين‌هاي دور دست:
    در توقيع شريفي که در سال410هجري از ناحيه مقدسه براي شيخ مفيد صادر شده است؛ حضرت بقية‌الله عجل‌الله تعالي فرجه چنين مرقوم فرموده‌‌اند:
    اگر چه ما در سرزمين دوردستي سکني گزيده‌ايم که از جايگاه ستمگران بدوريم – زيرا خداوند مصلحت ما و شيعيان مؤمن ما را در اين ديده که تا حکومت دنيا در دست تبهکاران است در اين نقطه دور دست مسکن نمائيم- ولي از اخبار شما آگاهيم و هرگز چيزي از شما بر ما پوشيده نمي‌ماند و مي‌دانيم که چه گرفتاري و پريشاني به شمار رسيده است... 12

    2- مدينه طيّبه:
    هنگامي‌که از امام حسن عسگري عليه‌السلام پرسيدند: اگر حادثه‌اي بر شما روي داد از فرزند بزرگوار شما کجا سراغ بگريم؛ حضرت فرمود: در مدينه‌. 13
    امام صادق‌عليه‌السلام نيز به‌هنگام بحث از غيبت کبري مي‌فرمايد: وه چه جايگاه خوبي است مدينه. ‌14

    3- دشت حجاز:
    توضيح آن در تشرف ابراهيم‌بن مهزيار به اختصار گذشت. 15

    4- کوه رضوي:
    امام صادق‌عليه‌السلام از کوه رضوي ياد مي‌کند و مي‌فرمايد:
    از هر درخت ميوه در آن هست و چه پناهگاه خوبي است براي شخص خائف. وه چه پناهگاه خوبي!... صاحب اين امر را در آن دو غيبت است: يکي کوتاه و ديگري طولاني. 16

    5- جابلقا و جابلسا:
    مرحوم نوري مي‌نويسد:
    اخبار بسياري هست که از نظر معني متواترند، و دلالت دارند بر اينکه در شرق و غرب جهان دو شهر به‌نام‌هاي جابلقا و جابلسا وجود دارند که اهل آنها از انصار حضرت‌ ولي‌عصر عجل‌الله ‌‌‌تعالي‌فرحه هستند و در محضر آن حضرت خروج مي‌کنند. 17

    6- شهر مهدي
    عجل‌الله تعالي‌فرجه: علامه مجلسي در جلد السماء العالم بحارالانوار از کتاب قسمت اقاليم ارض و بلاد آن که تأليف يکي از علماي اهل سنّت است، نقل مي‌کند که:
    بلد مهدي‌ عليه‌السلام شهري است نيکو و محکم که آن‌را مهدي فاطمي بنا کرده و براي آن قلعه‌اي قرار داده است. 18 [البته هيچ ربطي به مکان زندگي حضرت مهدي‌عليه‌السلام ندارد.]

    7- بيت‌الحمد:
    امام صادق‌ عليه‌السلام مي‌فرمايد:
    براي صاحب اين امر خانه‌اي است که به آن بيت الحمد گفته مي‌شود. در آن خانه چراغي است که از روز ولادت آن حضرت روشن است و اين چراغ تا روزي که آن حضرت با شمشير قيام کند خاموش نمي‌شود. 19

    8- جزاير مبارکه:
    داستان مفصّل و معروف انباري حکايت از آن دارد که شخص محترمي در مجلسي عون‌الدين وزير اظهار داشت که من به سال 622 هجري از زادگاه خود همراه يک کاروان تجارتي به سرزمين بربر رفتيم و از آنجا سفر دريائي خود را آغاز کرديم. سرانجام به جزيره‌هائي رسيديم که همسفران و حتي ناخداي کشتي براي نخستين بار به آن جزيره‌ها رسيده بودند. اسامي آن جزاير عبارت بود از: مبارکه، زاهره، صافيه، ظلوم و عناطيس که ساکنان آنها همگي از شيعيان بودند و بر آنها 5 نفر از اولاد حضرت صاحب‌الزمان‌عجل‌الله تعالي‌فرجه به نام‌هاي طاهر، قاسم، ابراهيم، عبدالرحمن و هاشم حکومت مي‌کردند.
    آنگاه بطور مفصّل از اخلاق و رفتار نيکوي آنها و از صفا و زيبائي بي‌نظير آنجا سخن گفته است. پس از پايان يافتن سخنان وي، وزير ناصبي از يکايک حاضران تعهدّ گرفته که اين داستان را هرگز نقل نکنند، و آنها تا روزي که آن وزير زنده بود آنرا مخفي نگه داشته‌اند.

    اين داستان در منابع فراواني به تفصيل آمده است. از جمله:

    1- الصراط المستقيم تأليف زين‌الدين علي‌بن يوسف عاملي.

    2- السطان المفرج من اهل‌الايمان تأليف علي‌بن عبدالحميد نيلي.

    3- حديقةالشيعه تأليف مقدس اردبيلي (ص756- 770).

    4- الانوارالنعانيه تأليف سيد نعمة‌الله جزايري (ج2، ص 58- 65).

    5- جنةالماوي تأليف مرحوم نوري طبرسي. 20

    6- نجم الثاقب نوري (ص217- 228).

    7- العبقري‌الحسان تأليف نهاوندي (ج 2، ص 123- 126).
    و خلاصه آنرا مرحوم شيخ حرّ عاملي صاحب وسائل الشيعه در کتاب اثبات الهداة نقل کرده است. 21

    9- جزيره خضراء: فضل بن يحيي نويسنده معروف قرن هفتم- به تاريخ 11 شوال 699 هجري- مشروح سرگذشت علي‌بن فاضل مازندراني را در شهر حلّه از زبان شخص ايشان شنيده و آن را در کتابي بنام الجزيرة الخضراء گرد آورده است. تحقيق و تقضيل اين رويداد را، پژوهشگر معاصر استاد علي‌اکبر مهدي‌پور در کتاب جزيره خضراء تبيين نموده است.

    همسر و فرزند
    در مورد اينکه آيا حضرت بقية‌الله عجل‌الله تعالي‌فرجه در دوران غيبت کبري همسر و فرزنداني دارد يا نه؛ دليل قطعي بر وجود يا عدم آن در دست نيست. ليکن به استناد سه گروه شواهد و قرائن؛ داشتن همسر و فرزند براي آن حضرت قابل اثبات است:

    1- احکام فراگير؛

    2- روايات؛

    3- دعاها.
    احکام عامّ و فراگير شريعت اسلام ايجاب مي‌کند که حضرت بقية‌الله عجل‌الله تعالي‌‌فرجه نيز مانند ديگر پيشوايان معصوم عليهم‌السلام از سنّت جدّ بزرگوار خويش حضرت ختمي مرتبت صلي‌الله‌عليه‌‌‌و‌اله پيروي نموده و تشکيل خانواده دهند.
    يکتائي و بي‌همتائي ويژه ذات اقدس خداوند متعال است و بس، و همه موجودات عالم آفرينش، از ريز و درشت و از ذرّه تا کهک‌شان، زوج و جفت، نر و ماده، و مثبت و منفي آفريده شده‌اند.
    سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُون

    ؛ منزه است آنکه آفريده جفت‌ها را، همه آنها را، از آنچه مي‌روياند زمين و از خود ايشان و از آنچه نمي‌دانند. 22
    انسان هم در آفرينش، بصورت زوج و جفت، و با همتا و همانند آفريده شده، و راحتي و آسايش او از رهگذر ازدواج متناسب تأمين مي‌گردد:
    (وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ )

    ؛ از نشانه‌هاي خداوند آن است که براي شما از خودتان جفت‌هائي آفريده تا بيارميد با آنان، و نهاده در ميان شما دوستي و مهرباني را. همانا در اين نشانه‌هائي است براي کساني‌که مي‌انديشند. 23
    اين سنّت ازدواج با کشش و کوشش و ناز و نياز در همه موجودات جريان دارد:
    (فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا)؛

    آيا جز شيوه پيشينيان را منتظرند که هرگز نيابي شيوه خدا را دگرگوني و هرگز نيابي شيوه خدا را بازگشتي. 24
    همچنين روايات فراواني در رابطه با ازدواج و فرزنددار شدن از معصومان عليهم‌السلام وارده شده است.
    عَن اَبِي‌جَعفَر عَن رَسولِ ‌الله صَلي‌اللهُ ‌عَليهِ‌ وَ الهِ قَالَ:

    مَا بَني بِناء فِي ‌الاِسلامِ اَحَبَّ اِلي‌اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التََّزوِيج؛ بنائي محبوب‌تر از ازدواج در نزد خدا بينان‌گذاري نشده است. 25
    عَن اَبِي عَبدِاللهِ عَليهِ ‌السَلام قَالَ رَسولُ ‌الله صَلَي‌اللهُ ‌عَلَيهِ وَ‌ اله:

    مَن تَزَوّجَ اَحرَزَ نِصفَ دِينِهِ فَليَتّقِ ‌اللهَ فِي النِصفِ الاخَرِ؛ هر کس ازدواج کند نصف دين خود را بيمه کرده، و بايد با خويشتن‌داري نصف ديگر را نگه دارد. 26
    عَن اَبِي عَبدِ الله عَليهِ ‌السَلام قَالَ اَميرُالمُؤمِنِين عَلَيهِ ‌السَلام:

    تَزَوّجُوا فَاِنَّ رَسولَ ‌اللهِ صَلَي‌اللهُ ‌عَلَيهِ وَ‌ الهِ قَالَ مَن اَحَبَّ اَنْ يَتبِّعَ سُنّتِي فَاِنَّ مِن سُنتّي التَزويجَ؛ ازدواج کنيد زيرا پيامبر فرمود: هر که دوست دارد از روش من پيروي کند؛ بايد بداند ازدواج روش من است. 27
    عَن اَبِي ‌عَبدِ الله عَلَيهِ ‌السَلام قَال النَبِي صَلَي ‌الله‌ُ عَلَيهِ وَ آلِه:

    رَکعَتان يُصَلَّي‌هَا مُتَزَوِّجٌ اَفضَلُ مِن رَجُلٍ عَزَبٍ يَقومُ لَيلَهُ وَ يَصُومُ نَهارَهُ؛ دو رکعت نماز کسي که ازدواج کرده برتر است از روزه‌داري و شب زنده‌داري کسي که ازدواج نکرده است. 28
    عَن اَبِي‌عَبدِ الله عَلَيهِ ‌السَلام قَالَ رَسول‌ُ اللهِ صَلَي ‌اللهُ ‌عَلَيهِ وَ الِه:

    رَذّالُ مَوتَاکُم العُزّابُ، پست‌ترين مردگان شما عزب‌ها هستند.‌ 29
    عَن مُحمَّدِ بنِ مُسلِم اَنّ اَبَا عَبدِ اللهِ عَلَيهِ ‌السَلام قَالَ اَنَّ رَسُولَ ‌اللهِ صَلَي‌ اللهُ ‌عَلَيهِ وََ الِه قاَلَ:

    تَزَوَّجُوا فَاِنّي مُکاثِرٌ بِکُمُ الاُمَمَ غَداً يَومَ القِيَامَةِ حَتَّي اَنّ السِقْطَ لَيَجِئي محبنطاء عَلي بَابِ الجَنَّةِ فَيُقالُ لَهُ اُدخُل فَيَقُولُ لا حَتَّي يَدخُلَ اَبَوايَ الجنَّةَ قَبلِي، ازدواج کنيد که من در فرداي رستاخير زيادي آمار شما را در ميان امتّ‌ها خواستارم حتي آن جنين نارس سقط شده خشمگين مي‌آيد و بر در بهشت مي‌ايستد. به او گفته مي‌شود: وارد شو. پاسخ مي‌‌‌دهد: وارد نمي‌شوم تا پدر و مادرم جلوتر از من وارد شوند. 30
    ميرزاي نوري مي‌نويسد:

    چگونه ترک خواهند فرمود چنين سنّت عظيمه جدّ بزرگوار خود را با آن همه ترغيب و تحريص در فعل و انجام آن، و تهديد و تخويف که در ترک آن وارد شده است. سزاوارترين امّت در اخذ سنّت پيامبر صلي ‌الله ‌عليه واله امام هر عصر است و تاکنون کسي ترک آن را از خصايص آن جناب (امام زمان) نشمرده است. 31
    مرحوم نهاوندي مي‌گويد:

    بالجمله بعد از اعتقاد به زندگي و غبيت آن بزرگوار و استحباب تَناکُح و تناسل و منع ار رهبانيت و عُزوبَت؛ لابد آن حضرت را عيال و اولاد مي‌باشد، و کثرت آن به سبب طول عمر چنانکه عادت اقتضاء مي‌کند، باعث اختيار بلدي خاصّ است که خالي از غير خواصّ باشد، تا ذکر آن حضرت چنانکه مقتضاي حکمت غيبت است مستور بماند، و اولاد او هم به آسودگي خاطر زندگي کنند. پس گول اين شبهات، مخور و انکار وجود بلاد آن بزرگوار را افسانه شمار. 32

    اما با بررسي روايات در مي‌يابيم که در مورد همسر يا همسران حضرت تنها يک روايت وجود دارد که مرحوم کفعمي آن‌را در مصباح نقل کرده است. براساس اين روايت همسر آن حضرت از نسل عبدالعزّي فرزند عبدالمطلب مي‌باشد. 33
    ليکن درباره اولاد آن حضرت روايات بسياري آمده که از آن استفاده مي‌شود حضرت در دوران غيبت فرزنداني دارد به برخي از آنها اشاره مي‌شود:

    1- سيّدبن طاووس در جمال‌الاسبوع مي‌گويد:
    روايتي با سندهاي متصل يافتم که حضرت ولي عصرعجل‌الله تعالي‌فرجه را اولاد بسياري هست که در شهرهاي کرانه دريا حاکم و والي هستند، و در نيکي و بزرگواري در رأس نيکان روزگار و در قلّه صفات ابرار و اخيار هستند. 34

    2- امام صادق‌عليه‌السلام مي‌فرمايد:
    براي صاحب اين امر دو غيبت است که يکي از آنها به قدري طولاني مي‌شود که برخي از مردم مي‌گويند او وفات کرده است. برخي مي‌گويند کشته شده است! و عده‌اي مي‌گويند آمده و رفته است! و جز تعداد اندکي از شيعيان بر باور خود استوار نمي‌مانند، و کسي از اقامت‌گاه او مطلّع نمي‌شود، حتي فرزندانش نيز جايگاه او را نمي‌دانند، به جز کسي که متصّدي امور اوست. 35

    3- محمدبن مشهدي در مزار از امام صادق‌ عليه‌السلام نقل مي‌کند که فرمود:
    گويا مي‌بينم نزول قائم‌عجل‌الله تعالي‌فرجه را در مسجد سهله با اهل و عيالش. 36

    4- رسول‌اکرم‌ صلي‌الله‌عليه واله در آخرين شب زندگي خود، قلم و دولت خواست و وصاياي فراواني را املاء کرد و اميرمؤمنان نوشت. آنگاه وصيت‌هائي هم در رابطه با فرزندان حضرت مهدي عليه‌السلام بيان فرمود، و دستور داد که آن‌را مامان معصوم دست به دست به‌ حضرت مهدي‌عليه‌السلام برسانند، و او به هنگام وفات به پسرش تحويل دهد. 37

    5- مرحوم شيخ حرّ عاملي در کتاب الايقاظ من الهجعة بابي را به بحث از دولت فرزندان امام‌زمان‌عجل‌الله تعالي‌فرجه اختصاص داده است. 38

    6- مرحوم علامه مجلسي نيز بابي را به بحث و گفتگو از جانشينان و فرزندان حضرت ولي‌عصرعجل‌الله‌ تعالي‌فرجه اختصاص داده است. 39

    7 و 8- داستان انباري و علي‌بن فاضل مازندراني که به آنها اشاره شد.
    آنچه مسلّم است اينکه از فرزندان حضرت‌مهدي ‌عليه‌السلام هيچ کدام امام نخواهد بود، و گرنه تعداد امامان معصوم بيش از دوازده تن مي‌شود که بر خلاف ضرورت مذهب است. مرحوم شيخ طوسي در اين خصوص مي‌گويد:
    هرکس بگويد که حضرت ولي‌عصرعجل‌الله تعالي‌فرجه فرزند امام دارد که تعداد امامان به سيزده برسد؛ سخن باطل گفته است.‌ 40
    شايد فرزندان آن حضرت بطور ناشناس در ميان مردم زندگي کنند، و به برکت روش و رفتار آنان، گروهي به آئين اسلام و راه راست تشيع گرايش يابند. چنانکه مرحوم آية‌الله مرعشي نجفي بر آن معتقد بود.
    دعاهاي بسياري از ناحيه مقدّسه صادر شده يا از ديگر معصومان ‌علهيم‌السلام وارد شده که در زمان غيبت در اماکن مقدسه يا ايّام متبرکّه خوانده مي‌شود، و در آن از فرزندان و اهل بيت حضرت ولي ‌عصر عجل‌الله تعالي‌فرجه سخن به ميان آمده است، در حق آنان دعا شده و يا به ايشان سلام و درود تقديم گشته است که به دليل مأثور بودن، بر اثبات مطلب دلالت مي‌کند.
    در اين دعاها تعبيرهاي صريحي چون ولد، ذريّه، اهل بيت و آل‌البيت به کار رفته که وجود همسر و فرزندان را براي آن حضرت اثبات مي‌کند. در اين زمينه دعاهاي بسياري هست که بخشي از آنها را يادآور مي‌شويم.

    1- در ضمن صلواتي که از ناحيه مقدسه صادر شده، چنين مي‌خوانيم:
    وَ عَلَي وَلِيّکَ وَ وُلاةِ عَهدِهِ وَ الاَئِمَّةِ مِن وُلدِهِ وَ مَدّ فِي اَعمَارَهِم وَ زِد فِي آجالِهِم وَ بَلِّغْهُم اَقصَي آمالِهِم دِيناً و َدُنياً وَ آخِرَةً اِنَّک عَلَي کُلّ شَيئٍي قَدِير؛ درود فرست بر ولي امرت و اولياء عهدش و پيشوايان از فرزندان او، بر عمر و اجل‌شان بيفزاي و آنها را به عالي‌ترين آرزوهاي ديني، دنيوي و اخروي‌شان برسان، که تو حقاً به هر چيز توانائي. 41

    2- در ضمن دعائي که به هنگام وداع سرداب مقدس وارد شده، چنين مي‌خوانيم؛
    صَلِّ عَلي وَلِيِّکَ وََ وُلاةِ عَهدِکَ وَ الاَئِمَّةِ مِن وُلدِهِ؛ درود بر وليّ امرت و اولياء عهدت و پيشوايان از فرزندانش. 42

    3- در زيارت مخصوصه حضرت ولي‌عصر‌عجل‌الله تعالي‌فرجه در روزهاي جمعه چنين آمده است:
    السَلامُ عَلَي وُلاةِ عَهدِهِ وَ عََلَي الاَئِمَّةِ مِن وُلدِهِ؛ درود بر اولياء عهدش و پيشوايان از فرزندانش. 43.

    4- امام رضا عليه‌السلام در قسمتي از دعائي که تعليم فرموده تا در زمان غيبت خوانده شود، چنين مي‌فرمايد:
    اللّهُمَّ اَعطِهِ فِي نَفسِهِ وَ اَهلِهِ وَ وُلدِهِ وَ ذُرّيَّتِهِ وَ اُمّتِهِ وَ جَمِيعِ رَعيَّتِهِ مَا تَقرُّ بِهِ عَينُهُ؛ بارالها به او درباره خودش، اهلش، فرزندانش، امتش وهمه رعيّتش موجبات روشني ديده عطا فرما. 44

    5- در فرازي از زيارت مخصوص آن حضرت در هر روز جمعه چنين مي‌خوانيم:
    يا مولاي يا صاحب‌الزمان صلوات‌الله عليک و علي‌آل بيتک ... صلوات‌الله عليک و علي اهل بيتک الطاهرين؛ يعني اي سرور من، اي صاحب‌الزمان، درود خدا بر تو و اهل‌بيت تو باد ... صلوات خدا بر تو و آل‌بيت تو باد. 45

    6- سيدبن طاووس دعائي طولاني از ناحيه مقدسه نقل کرده و آن را از تعقيبات نماز عصر جمعه شمرده، مي‌فرمايد:
    اگر به هيچ‌کدام از اعمال عصر جمعه موفق نشدي؛ اين دعا را ترک نکن که از ناحيه مقدسه به آن امر شده است. در فرازي از اين دعا چنين مي‌خوانيم: حَتي نَظَرَ اِلي وَلِيِّکَ صَلَواتُکَ عَلَيهِ‌‌ وَ آلِهِ ظاهِرَ المَقالَةِ وَاضِحَ الدِلالَةِ هَادِياً مِن الضَلالَةِ شافِياً مِنَ الجَهالَةِ؛ تا نگاه کنيم بر وليّ تو که صلوات تو بر او و فرزندان او باد، با گفتاري روشن، برهاني آشکار، راهگشا از گمراهي و نجات‌دهنده از ناداني. 46

    7- در بخشي از صلوات بسياري مفصّلي که در صبح جمعه وارد شده است چنين آمده:
    وَ تَجعَلَهُ وَ ذُريّتَهُ فِيها الاَئِمَّةَ الوَارِثين؛ او و ذريّه‌اش را پيشوايان و وارثان زمين قراردهي. 47

    8- همين مضمون در دعاي شب بيست وسوم ماه رمضان نيز وارده شده که آن‌را سيد طاووس با سند خود در کتاب عمل شهر رمضان آورده است. 48
    در خاتمه، بايد اعتراف نمود که وجود مقدس حضرت بقية‌الله‌ الاعظم ‌عجل ‌الله تعالي‌فرجه پر از راز و رمز، و از استثناهاي آفرينش است که به‌ خواست خداي توانا مانند جريانات حضرت نوح و حضرت ابراهيم، و حضرت‌موسي و حضرت عيسي- سلام‌الله عليهم- مافوق فهم و تحليل معمول است. ولي فرزندان حضرتش شايد زندگي و مرگ طبيعي داشته باشند، زيرا دليلي بر ديرزيستي آنان نداريم. چنانکه داستان علي‌بن فاضل و تشرّف او به حضور پنجمين نواده حضرت‌عجل‌الله تعالي‌فرجه بنام سيّد شمس الدّين- در اواخر قرن هفتم هجري- و نيز نام هاي ديگري که در داستان انباري آمده است؛ گوياي اين مطلب است.
    خداوند توفيق معرفت آن حضرت و انتظار ظهورش را نصيب همه بندگانش بگرداند. بِمَنِّهِ وَ کَرَمِهِ.

    -------------------------
    پا‌نوشت‌ها:
    1- صحيفه المهدي، تاليف نگارنده، ص72؛ مصباح کفعمي، ص219؛ مهج‌الدعوات، ص302.
    2- کمال‌الدين، صدوق، ص447.
    3- غيبت، شيخ طوسي، ص 102، غيبت، نعماني، ص 99.
    4- بحار‌الانوار، ج 52، ص 158.
    5- مقدمه خصائص زينبيه.
    6- بحارالانوار، ج 52، ص 155.
    7- غيبت، نعماني، ص 89.
    8- الفصول العشرة، ص 18.
    9- ‌کمال‌الدين، ص 437؛ بحار، ج 52، ص 151.
    10- بحار‌الانوار، ج 52، ص 152.
    11- غيبت، شيخ طوسي، ص 156- 158.
    12- احتجاج، طبرسي، ص 497.
    13- غيبت، شيخ طوسي، ص 139.
    14- بحارالانوار، ج 52، ص 157.
    15- کمال‌الدين، ص 447.
    16- بحارالانوار، ج 52، ص 152.
    17- نجم ثاقب، ص 200.
    18- العبقري الحسان، ج1، بساط 2، ص 58.
    19- غيبت، نعماني، ص 126.
    20- بحار‌الانوار، ج 53، ص 213- 221.
    21- اثبات الهداة، ج 2، ص 579.
    22- يس/ 36.
    23- روم/ 21.
    24- فاطر/ 43.
    25- وسائل‌الشيعه، ج 20، ص14، ح 24901.
    26- همان، ص 17، ح 24908.
    27- همان، ح 24911.
    28- همان، ص 19، ح 24914.
    29- وسائل‌الشيعه، ج 20، ص 19.
    30- جامع احاديث‌الشيعه، ج 20، ص 7؛ من لا يحضره‌الفقيه، ج 2، ص 242.
    31- نجم الثاقب، ص 224.
    32- العبقري الحسان، ج 2، ص134.
    33- نجم الثاقب، ص 225.
    34- جمال‌الاسبوع، ص 512.
    35- غيبت، شيخ طوسي، ص 103؛ بحارالانوار، ج 52، ص 152.
    36- نجم ثاقب، ص 225.
    37- الايقاظ من الهجعة، ص 393؛ غيبت، شيخ طوسي، ص 97؛ بحار، ج 52، ص 148.
    38- الايقاظ من الهجعة، ص 392.
    39- بحارالانوار، ج 53، ص 145- 149.
    40- غبيت، شيخ طوسي، ص 137.
    41- غيبت، شيخ طوسي، ص 170؛ مصباح، کفعمي، ص 548؛ جمال‌الاسبوع، ص 514؛ بحارالانوار، ج 52، ص 22.
    42- مصباح الزائر، ص 237؛ بحارالانوار، ج 102، ص 114.
    43- بحارالانوار، ج 102 ص 228.
    44- جمال‌الاسبوع، ص 510- 516.
    45- جمال‌الاسبوع، ص 28؛ مفاتيح‌الجنان، اعمال روز جمعه.
    46- کمال‌الدين، ص 512؛ جمال‌الاسبوع، ص 523.
    47- بحارالانوار، ج 89، ص 34؛ نجم الثاقب، ص 226.
    48- نجم الثاقب، 226و 434.

    منبع: زندگي امام عليه‌السلام در غيبت (چگونگي، مکان، همسر و اولاد)
    مؤلف: عيسي سليم‌پور اهري 

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان