733

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 733 :: دوشنبه 31 ارديبهشت 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي نرم افزار ها

سلام عرض شد
در شماره هاي امروز، فردا و پس فردا، در قسمت دنياي کامپيوتر بخش معرفي نرم افزار، برنامه هاي بسيار مفيد و به دردبخوري را آماده کرده ايم که توصيه مي کنم از دستشون نديد ..... براي امروز فقط همين!

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (732) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • دانستنيهاي ژنتيک
  • ساخت تصویر موزاییک به صورت آنلاین
  • معرفي و دانلود فيلم : يوزپلنگ: عمليات گيلاس
  • دانلود انيميشن : Flushed Away
  • دانلود آلبوم: Gold Remix  باصداي Serdar Ortac
  • آهنگ زيباي دلواپسي باصداي منوچهر اسدي
  • فارسي نويس مريم نسخه 4.0.4
  • Platinum Mahjong
  • نحوه خنثي كردن ممنوعيت راست كليك در سايت ها
  • ژورنالیسم فحشا در بازتاب
  • حساسيت خودرو به بستني وانيلي
  • برای همه دخترهايی که باباشون موجيه
  • جديدترين شماره از ماهنامه معتبر علمي Scientific American
  • يادواره مهندسي
  • PDA چيست؟
  • مانکن شدن به قیمت مرگ!
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

دانستنيهاي ژنتيک
ساخت تصویر موزاییک به صورت آنلاین
اعلام نتایج کارشناسی ارشد 1386

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بنزين كماكان با قيمت 800 ريال عرضه مي‌ شود

معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس جمهور اعلام كرد:بنزين از اول خرداد كماكان با قيمت 800 ريال براي هر ليتر عرضه مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌هاي رياست جمهوري، محمدجعفر بهداد معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس جمهور تصريح كرد: بنزين از اول خرداد با كارت هوشمند و با همان قيمت 800 ريال براي هر ليتر، عرضه مي‌شود.
وي با بيان اين كه زمان آغاز اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين به زودي اعلام مي‌شود، گفت: همزمان با اجراي طرح سهميه‌بندي نرخ هر ليتر بنزين هزار (1000) ريال مي‌شود.


اختصاص 20 درصد از جايگاه‌هاي كشور به خودروهاي فاقد كارت سوخت
سخنگوي ستاد اطلاع‌رساني كارت هوشمند سوخت گفت: با توجه به پوشش كامل عملياتي كارت هوشمند سوخت از ابتداي خرداد، 20 درصد از جايگاه‌هاي كشور به افراد فاقد كارت سوخت اختصاص مي‌يابد.
محمد ناصري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: از ابتداي خرداد ماه كليه جايگاهها تحت پوشش اجرائي طرح كارت هوشمند سوخت قرار مي‌گيرند و بدين ترتيب، پوشش عملياتي طرح تكميل مي‌شود.
وي افزود: با توجه به اينكه هنوز تعدادي از مالكين خودروها موفق به دريافت كارت سوخت خود نشده‌اند، 20 درصد از تعداد كل جايگاههاي سوخت‌گيري كشور به اين افراد اختصاص يافته و افراد فاقد كارت، با مراجعه به اين جايگاهها و با استفاده از كارتهاي اضطراري كه به اين امر اختصاص يافته، مي‌توانند سوخت مورد نياز خود را دريافت نمايند.
سخنگوي ستاد اطلاع‌رساني كارت هوشمند سوخت تصريح كرد: در اين جايگاهها نيز سوخت‌گيري تنها از طريق كارتهاي هوشمند سوخت اضطراري امكان پذير است و اين افراد بايد هر چه سريعتر نسبت به دريافت كارت خود اقدام نمايند.
به گفته وي، اين كارتها صادر شده و در اختيار مسئولين همان جايگاهها قرار گرفته است.
ناصري گفت: از امروز800 باجه در 600 مركز خدمات كارت هوشمند سوخت در دفاتر پستي سراسر كشور فعال مي شود كه وظيفه آنها رسيدگي و پاسخگوئي به مواردي از قبيل مفقود شدن، معيوب بودن كارت و مواردي از اين قبيل است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

يوزپلنگ: عمليات گيلاس
Pars: Kiraz Operasyonu
 

Photo of Sublime,

کارگردان: عثمان سيناو. فيلمنامه: عثمان سيناو، آيبارس بورا کاهياوغلو. موسيقي: سريان کورپيل. مدير فيلمبرداري: توربن فورسبرگ. تدوين: کمال الدين عثمانلي. طراح صحنه: سيرما برادلي. بازيگران: محمت کورتولوش[آتيلا کاراهان]، نيدا شافاک[آسنا]، سلچوک يونتم[کادير زباري]، مورات دالتابان[حاشاشي]، پلين باتو[اينجي]، هالوک پيس[تايفون کاراهان]، اغور پولات[ارطغرل کاراهان]، آدو کي ير[کلاوس کايمان]. ١٤٥ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ ترکيه.
ارطغرل افسر پليس مشهور دايره مبارزه با مواد مخدر استانبول، پس از انجام عملياتي به قصد دستگيري قاچاقچيان عمده مواد توسط خبرچين اش حاشاشي کشته مي شود. حاشاشي همسر وي نيز را نيز مي کشد، اما آتيلا پسر کوچک ارطغرل موفق مي شود تا جان خود و برادر کوچک ترش تايفون را نجات دهد. سال ها بعد آتيلا نيز همچون پدرش شغل پليسي و کار در دايره مبارزه با مواد مخدر را انتخاب کرده، به دنبال حوادثي تازه درمي يابد که فرصت گرفتن انتقام خون پدر و مادرش را به دست آورده است. در طي آخرين عملياتي که آتيلا مسئول آن بوده، مقاديري قرص اکس کشف مي شود. آتيلا و همکار نزديکش آسنا مواد را توقيف نکرده و قصد دارند تا با تعقيب رد آن به گردانندگان اصلي باند قاچاق دست يابند. اما عمليات تعقيب در بزرگراه با وجود موفقيت از سوي مافوق هاي آتيلا-براي به مخاطره انداختن زندگي افراد عادي- توبيخ و مسئوليت پرونده از وي سلب مي شود. دليل اين امر استفاده چهره اصلي دنياي مواد مخدر ترکيه از قدرت سياسي دولتمردان فاسد است. همزمان با اين عمليات برادر کوچک تر آتيلا به دنبال حضور در يک پارتي و تلاش براي نجات دوست دخترش از تجاوز، به قتل مي رسد. آتيلا در گردنبند برادرش يک قرص اکس مشابه کشفيات آخرين عمليات خود پيدا مي کند و يافتن قاتلين او به مثابه دسترسي به عوامل باند قاچاق مي داند. اما در پشت پرده نيز جنگ قدرت در ميان باندهاي قاچاق مواد به شکل پنهاني در جريان است و هدف مرد شماره يک قاچاقچيان ترکيه است. کسي که آتيلا به زودي کشف مي کند همان حاشاشي است که نام خود را تغيير داده و بر تخت رياست تبهکاران تکيه داده...

چرا بايد ديد؟
آخرين حلقه زنجير توليدات گران قيمت سينماي ترکيه با حضور هنرپيشه هاي بين المللي براي دستيابي به بازارهاي جهاني که قرار است با سه قسمت ديگر دنبال شود. محصولي ٤ ميليون دلاري که براي سينماي ترکيه، فيلمي گران قيمت محسوب مي شود. عثمان سيناو براي تماشاگر ترک نامي بسيار شناخته شده و محبوب است. کمتر کارگرداني مانند او در ميان سينماگران امروز ترک شهرت دارد و نامش تضمين کننده فروش به شمار مي رود. عثمان سيناو متولد ١٩٤٨ بوردور در آکادمي هنرهاي زيبا در رشته طراحي و سينما درس خوانده و از ١٩٧٩ تا ١٩٨٧ بيش از ٦٠٠ فيلم تبليغاتي ساخته است. در ١٩٨٧ با فيلم تلويزيوني مرگ يک منشي شروع به ساختن فيلم هاي داستاني کرد. در ١٩٩٢ اولين فيلم سينمايي خود به نام زدن درها را کارگرداني نمود که در جشنواره آنتاليا مقام سوم را به همراه جايزه وزارت فرهنگ کسب کرد. دومين فيلمش دروغگو نيز در جشنواره آنتاليا بار ديگر جايزه سوم و در جشنواره آدانا جايزه دوم را به چنگ آورد. اما شهرت در ١٩٩٩ با ديوانه دل-پر خرج ترين سريال تلويزويوني ترکيه تا آن زمان- که به ماجراهاي يوسف ميراوغلو مامور مخفيMIT [سازمان ملي اطلاعات ترکيه] مي پرداخت، به سراغش آمد.
اين شهرت نصيب کنعان ايميرزالي اوغلو بازيگر نقش ميراوغلو نيز شد و يک شبه او را به مقام ستاره اي گران قيمت رساند. سه سال بعد عثمان سيناو نسخه سينمايي ديوانه دل را با نام جهنم بومرنگ و اشاراتي به واقعه سو قصد عليه مدير اداره امنيت ديارباکير به نام غفار اوکان کارگرداني کرد که تبديل به يکي از پر فروش ترين فيلم هاي ترايخ سينماي ترکيه شد. اين فيلم که اشاره هايي به تجهيز نيروهاي جدايي طلب کرد و مسلمان توسط جمهوري اسلامي داشت، در بسياري از کشورهاي همجوار به نمايش در آمد و شايعاتي در زمينه پشتيباني مادي و تجهيزاتي فيلم و سريال ديوانه دلMIT نيز به راه انداخت. سيناو در سال هاي گذشته با تهيه کنندگي و ساخت سريال هاي ديگري مانند دره گرگ ها[ماجراهاي پولات عالمدار در دل مافياي ترکيه] نزديک به ١٠٠ قسمت بر شهرت و اعتبار خود به عنوان سازنده فيلم هاي اکشن و مهيج سياسي افزود و يوزپلنگ : عمليات گيلاس به نوعي قدم بلند پروازانه ديگري در تعقيب اين مسير است. سيناو براي نقش اول فيلمش به سراغ بازيگري آلماني و ترک تبار به نام محمت کورتولوش رفته که شهرت خوبي در سينما و تلويزيون آلمان دارد. يوزپلنگ دومين فيلم کورتولوش در ترکيه بعد از سقوط عبدالحميد است. محمت کورتولوش که توانست در سال ١٩٩٨ با بازي در فيلم کوتاه و بدون درد[Kurz und schmerzlos] ساخته فاتيح آکين به جايزه ويژه جشنواره لوکارنو و آدولف گريم دست يبدا کند، در اين فيلم با آدو کي ير يکي از هنرپيشگان بين المللي و پر کار سينماي آلمان همبازي شده است.
نمايش يوزپلنگ از دو هفته قبل در بيش از ١٧٠ سينما آغاز شده و تا امروز نزديک به ٥٠ هزار تماشاگر از آن ديدن کرده اند. تبليغات گسترده تلويزيوني و مطبوعاتي به همراه استقبال اوليه مردم نويدبخش در آمد خوبي براي تهيه کنندگان فيلم است. اما پذيرش محمت کورتولوش به عنوان قهرمان اکشن- با توجه به سابقه او در نقش هاي درام- کمي دور از ذهن است. به همين دليل سيناو کوشيده تا بر بار درام فيلم افزوده و در فاصله صحنه هاي زد و خورد به رابطه عاطفي او با دو زن و تنها برادرش بيشتر بپردازد. با اين حال شخصيت آتيلا به کليشه هاي اين گونه شباهت بسيار دارد و همين باعث فاصله گذاري او و تماشاگر مي شود. فيلمبرداري، موسيقي و بدل کاري هاي فيلم بي عيب و نقص هستند و از مزاياي فيلم محسوب مي شوند. اما همه اين ويژگي در دل داستاني کم و بيش قابل تخمين از انتقام يک پسر اندکي از دست رفته نيز به چشم مي نمايند و نقطه ضعف اصلي فيلم استفاده نکردن از توانايي هاي بازيگري چون ادو کي ير-متخصص ايفاي نقش هاي منفي و داراي فيزيکي مناسب- است. اتفاقي که در فيلم کنکور براي ژان کلود وندام نيز تکرار شد. به اين مي گويند ترک بازي با هنرپيشه هاي خارجي!
تا اين لحظه بيلي زين خوش اقبال ترين بازيگر خارجي است که حضوري تعيين کننده در يک فيلم ترکي[دره گرگ ها:عراق] است. با اين حال اگر تشنه شناختن سينماي ترکيه و يکي از مشهورترين کارگردان هاي پولساز آن هستيد، يوزپلنگ به راحتي اين فرصت را در اختيارتان مي گذارد. چون به زودي در بسياري از سينماهاي اروپا و آمريکا به نمايش درخواهد آمد!
ژانر: درام، اکشن، پليسي.


لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان ترکي استانبولي):
part1.rar
part2.rar
part3.rar
part4.rar
part5.rar

رمز فايل: www.film-arsivi.com
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Flushed Away

Also Known As:Ratropolis (USA) (working title)
MPAA:Rated PG for crude humor and some language.
Runtime:84 min / Argentina:90 min / USA:90 min
Country:UK / USA
Language:English
Color:Color
Aspect Ratio:1.78 : 1 more
Sound Mix:SDDS / Dolby Digital / DTS
Certification:Malaysia:U / Portugal:M/4 / Germany:o.Al. / Netherlands:MG6 / Ireland:G / Finland:K-7 / Brazil:Livre / Sweden:7 / Hong Kong:I / Australia:G / Peru:PT / Argentina:Atp / USA:PG (certificate #42964) / Singapore:G / Switzerland:0 (canton of Vaud) / Switzerland:0 (canton of Geneva) / UK:U
Filming Locations:California, USA
Company:DreamWorks Animation


براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال، و به زبان انگليسي):
http://rapidshare.com/files/2136450/Flushed.Away4Flz.part01.rar.html
http://rapidshare.com/files/2138501/Flushed.Away4Flz.part02.rar.html
http://rapidshare.com/files/2140701/Flushed.Away4Flz.part03.rar.html
http://rapidshare.com/files/2142676/Flushed.Away4Flz.part04.rar.html
http://rapidshare.com/files/2144696/Flushed.Away4Flz.part05.rar.html
http://rapidshare.com/files/2146736/Flushed.Away4Flz.part06.rar.html
http://rapidshare.com/files/2148464/Flushed.Away4Flz.part07.rar.html
http://rapidshare.com/files/2150038/Flushed.Away4Flz.part08.rar.html

  لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: ترکي

Gold Remix
باصداي Serdar Ortac
 

01 - Hayret [24Kps] [128Kps]

02 - Garez [24Kps] [128Kps]

03 - Iki Kalp [24Kps] [128Kps]

04 - Mesafe (Extended Version) [24Kps] [128Kps]

05 - Bebegim Oldun (Bubbeling Remix) [24Kps] [128Kps]

06 - Basardin Aglatmayi (Greek Mix) [24Kps] [128Kps]

07 - Gitme (Club Remix) [24Kps] [128Kps]

08 - Gel De (80'S Reload Mix) [24Kps] [128Kps]

09 - Cikartacaksin (Ambient Mix) [24Kps] [128Kps]

10 - Gel De (Gold Dance Remix) [24Kps] [128Kps]

11 - Gitme (Alternative Mix) [24Kps] [128Kps]

 

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي دلواپسي
باصداي منوچهر اسدي

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

فارسي نويس مريم نسخه 4.0.4
Farsi nevis Maryam

 

بسته نرم افزاري مريم علاوه بر تايپ فارسي داراي امكاناتي چون اعراب گذاري كامل، تنظيم متن به صورت پاراگراف و يا به اشكال دايره و مثلث، تايپ همزمان فارسي و لاتين، مبدل فرمت ايران سيستم و فرمت ويندوز عربي و فارسي مي‌باشد. نرم افزاری فارسی نویس مریم شامل برنامه های: مریم، تایپ مسقیم، سریع و آینه ای، خطاط، 420 قلم فارسی، قلمدان و ویرایشگر کیبورد می باشد.

ویژگی ها و قابلیت های این برنامه مفید عبارتند از:
- تایپ‌ مستقیم‌ مریم : با استفاده از اين برنامه دیگر احتیاجی به Copy و Paste نمی‌باشد و بصورت مستقيم در سایر برنامه‌ها می‌توانید به تايپ فارسي بپردازيد.
- تایپ‌ آینه‌ای ‌مریم : برنامه تایپ آینه ای، بهینه سازی شده در نرم افزار QuarkXPress ، سازگاری کامل با نرم افزار پروین.
- تایپ‌ سریع ‌مریم : هرجا كه نياز به تايپ فارسي داريد، با فشردن كليد F11 برنامه تايپ سريع مريم ظاهر می‌شود. بعد از تايپ متن مورد نظر كليد Enter را بزنيد تا متن فارسی منتقل شود.
- 420 قلم : بسته نرم افزاري مريم داراي كاملترين مجموعه قلم هاي اصلاح شده فارسي مي‌باشد و در كليه ويندوزها اعم از فارسي و لاتين قابل اجرا می‌باشد.
- خطاط ‌مریم : ابزار تایپ نستعلیق همراه با امکان انتقال آن بصورت تصویری و منحنی به سایر برنامه ها.
- قلمدان : مجموعه قلمهای اصلاح شده فارسی برای استفاده در نرم افزار هایی که امکان تایپ فارسی دارند مانند:
Word, Excel, Power Point, Access, In Design ME, Photoshop ME, Adobe Acrobat, ...
و کلیه ی نرم افزارهایی که نسخه ME دارند.
- ویرایشگر ‌صفحه ‌کلید : ابزاری برای تنظیم صفحه کلید بصورت دلخواه و درج حروفی که کلید معادل روی کیبورد ندارند.

 

توجه: قیمت این برنامه 15،000 تومان است اگر قصد حمایت از برنامه نویس این برنامه را دارید لطفا CD را خریداری کنید.

 

لينک دانلود (حجم فايل در حدود 70 مگابايت مي باشد. كرك برنامه در لینک دانلود گنجانده شده است)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

Platinum Mahjong

اکثر بازیخورهای کامپیوتر و موبایل و حتی کنسولهای بازی قدیمی این بازی محبوب چینی رو میشناسن ولی برای اونهای که شاید تا حالا بازی نکرده باشن بگم که شما باید از روی مهره های بالایی همشکلها رو دو تا دوتا با هم بزنید تا تمام مهره ها تموم بشن
در نگاه اول شاید آسون به نظر برسه اما مراحل بالاترش جذاب و شیرینه

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


هواخواه توام جانا و می​دانم که می​دانی

هواخواه توام جانا و می​دانم که می​دانی
ملامتگو چه دریابد میان عاشق و معشوق
بیفشان زلف و صوفی را به پابازی و رقص آور
گشاد کار مشتاقان در آن ابروی دلبند است
ملک در سجده آدم زمین بوس تو نیت کرد
چراغ افروز چشم ما نسیم زلف جانان است
دریغا عیش شبگیری که درخواب سحر بگذشت
ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست
خیال چنبر زلفش فریبت می​دهد حافظ

 

که هم نادیده می​بینی وهم ننوشته میخوانی
نبیند چشم نابینا خصوص اسرار پنهانی
که از هر رقعه دلقش هزاران بت بیفشانی
خدا را یک نفس بنشین گره بگشا ز پیشانی
که در حسن تو لطفی دید بیش از حد انسانی
مباد این جمع را یا رب غم از باد پریشانی
ندانی قدر وقت ای دل مگر وقتی که درمانی
بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی
نگر تا حلقه اقبال ناممکن نجنبانی

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

جمله روزانه
saheledoosti@yahoo.com

31 ارديبهشت
عبارات تاکیدی مثبت، شخصی، تجسمی، احساسی در زمان حال برای خودت درست کن. هر روز این عبارات را تکرار و تجسم کن. متوجه می شوی که رفتار و شرایط ات تغییر کرده و رو به بهبودی می رود.
استفن کاوی

 

 
 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام علی (ع) فرمودند:
ثَلاثٌ فيهِنَّ النَّجاةُ: لُزومُ الحَقِّ وَ تَجَنُّبُ الباطِلِ وَ رُكوبُ الجِدِّ
نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت.
(غررالحكم، ح 4661)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

پدر دختر رو به خواستگار دخترش کرده گفت :
اگر شما بخواهید با دختر من ازدواج کنید باید به من قول بدهید که دیگر لب به سیگار نزنید . بدون دخترم از خانه خارج نشوید و در همه کارهای خانه به او کمک کنید . هر چه هم پول در می آورید همه را به او بدهید . آیا این شرایط مورد قبول شما هست یا خیر ؟؟
خواستگار جواب داد :
من هر چه را که شما گفتید قبول می کنم . فقط یک خواهش از شما دارم و آن اینست که بعد از ازدواج هر جا نشستید نگوئید : من دخترم را به یک مرد احمق شوهر داده ام ! .


ماک تاویش اسکاتلندی تصمیم به ازدواج گرفته بود و به خواستگاری دختری رفت و شروع به تعریف از خود کرد . پدر دختر که از پر حرفی او سخت به تنگ آمده بود با ناراحتی پرسید :
خوب آقا ، توقع دارید که من دخترم را به شما بدهم ، ممکن است بفرمائید که شما چه مزیتی بر سایر خواستگاران دخترم دارید ؟
بله قربان ، یک مزیت که کاملا برتری مرا نشان می دهد .
خوب ممکن است بفرمائید که آن مزیت چیست ؟
چون پدرم کشیش است ، به همین جهت دختر شما را مجانا به عقد من در خواهد آورد .!!

دختر زیبا و پر مدعائی خطاب به جوانی که از وی تقاضای ازدواج کرده بود می گفت :
- برای اینکه شما بدانید من نمی خواهم به خاطر پولتان با شما ازدواج کنم ، از شما نمی پرسم چقدر پول دارید و چقدر درآمد ، بلکه فقط بگوئید بدانم چقدر خرج می کنید ؟ !!
      

ادامه دارد ...

 

 
 

آرايشي-بهداشتي
amoozesh_v_sh@yahoo.com

اولين قدم براي رنگ کردن مو
:Tone نشانگر گرم يا سرد بودن رنگ است. رنگ هاي گرم (هايلايت کننده ها) قرمز، نارنجي و زرد هستند. رنگهاي سرد خاکستري، آبي، سبز و بنفش هستند.
Level (سطح): درجه روشن کننده تيرگي يک رنگ را نشان مي دهد . هر رنگي مي تواند از رنگ روشن تر يا تيره تر ساخته شود. بنابراين تغيير درجه مي تواند با اضافه کردن يک رنگ تيره و يا روشن انجام شود. رنگ هاي مو، هم طبيعي و هم مصنوعي، بين درجه 1-10 طبقه بندي مي شوند. 1 نشان دهنده رنگ سياه و 10 نشان دهنده روشن ترين بلوند مي باشد.
رنگدانه مو : رنگدانه مو ملانين ناميده مي شود و مسئول رنگ موي شماست. دو نوع ملانين در موي شما يافت مي شود. Emplaning ، معمول ترين نوع مي باشد و سايه هاي قهوه اي تا مشکي به مو مي دهد. Phaeomelanin که تونهاي بلوند و زرد و حنايي و قرمزرنگ را به مو مي دهد. نبود رنگدانه توليد رنگ سفيد (خاکستري) مي کند.
درجات رنگ مو : 1- سياه، 2- قهوه اي خيلي تيره، 3- قهوه اي تيره، 4- قهوه اي، 5- قهوه اي متوسط، 6- قهوه اي روشن، 7 – بلوند تيره، 8- بلوند روشن، 9- بلوند خيلي روشن، 10، بلوند پلاتيني روشن.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

 تورانیان از در آشتی در می آیند، سیاوش که پهلوانی است بالا بلند و والامنش، پیشنهاد آشتی را می پذیرد
ولی یک صد تن از فرزندان بزرگان توران را گرو گان می ستاند تا چنانچه تورانیان پیمان شکنی کنند و درد سری برای ایرانیان فراهم آورند همه آنان بدست ایرانیان کشته شوند
رستم جهان پهلوان ایرانی ، خبر این پیروزی و داستان گروگان ها را به نزد کیکاوس می برد ، ولی کیکاوس خرد باخته تر از آن است که تن به چنین پیمانی سپارد

تو که خود پهلوان جهان دیده ای
چرا تن به چنین پیمان سپردی

بنزد سیاوش فرستم کنون
یکی مرد با دانش پر فسون

رستم پرورش دهنده و آموزگار سیاوش است، او می داند که سیاوش پیمان با افراسیاب را به هیچ روی نخواهد شکست

ادامه دارد ...

 

 
 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

donya_lotfabadi@yahoo.com

مرا صدبار از خود براني دوستت دارم...... به زندان خيانت هم کشاني دوستت دارم...... چه سود از مهر ورزيدن چه حاصل از وفا
کردن........مرا لايق بداني يا نداني دوستت دارم

 

 

cherchil1986@yahoo.com

شرمنده ام
گفته بودم
دست بر ديوار دُور آن ور دريا مي زنم
و تا هزاره ي شمردن چشم مي گذارم
گفته بودم
غبار قديمي تقويم را
از شيشه هاي شعر و خاطره پاك نمي كنم
گفته بودم
صداي سرد سكوت اين سالها را
با سرود و سماع ستاره بر هم نمي زنم
اما دوباره دل دل اين دل درمانده
تو را ميهمان سايه گاه ساكت كتاب و كاغذ كرد
هي
هميشه همسفر تنهايی ام
در اين شام تولدم بگذار كه دفتر دريا هم
گزينه يي از گريه هاي گاه به گاه من باشد.

 

 

saby_mr63@yahoo.com

قوانين مربوط به زنان بايد اصلاح شود

آيت الله صانعي درگفت وگو با کانل ششم تلويزيون اسپانيا درپاسخ به سوالي درخصوص تضييع حقوق زنان ومواردي همچون سنگسارطلاق وارث گفت: "بحث تضييع حقوق زنان، مربوط به امروز نيست بلکه از گذشته بوده است. در حقوق مدني هم هست که منشأ آن، افکار ديروز جامعه است که معتقدم امروز اين قانون بايد مطابق با افکار باز جامعه، تدوين و اصلاح شود."
تاکيد بر لزوم بازنگري قانون که در اين مصاحبه توسط آيت الله صانعي مطرح شده، مطالبه اصلي جنيش زنان ايران است که طي سال گذشته پيگيري آنها خشم مقامات امنيتي را برانگيخته وسرکوب بي سابقه اي را درقالب احضار، بازداشت، ممنوعيت ازسفر وتهديد وارعاب فعالان جامعه زنان به دنبال داشته است

 

 

azaltaabad2000@yahoo.com

نحوه خنثي كردن ممنوعيت راست كليك
در سايت ها

 احتمالا شما هم به سايتهايي مراجعه كردين که هنگام راست کليک اخطار ميده ,كه نمي تونيد از منوهاي راست كليك استفاده كنيد .
البته اين روش هاي جلوگيري از راست كليك اصلا مفيد نيستن چون به هر حال كل صفحات سايت همراه با محتوي سايت توسط مرورگر در داخل History ثبت ميشن .
خب مي پرسيد چطوري ميشه راست كليك كرد ؟؟‌ اينم راه حل :
روش هاي زيادي وجود داره :
1. ساده ترين راه غير فعال كردن Java Script هست .
2. دو تا کليک (راست و چپ) رو با هم فشار بدين و با هم بلند کنيد (اين روش در بعضي از سايت ها كار نمي كنه)
3. در صفحه راست كليك كنيد , دكمه راست كليك رو هم چنان پايين نگه داريد و بعد Esc را بزنيد تا اخطار ناپديد شود . دكمه راست كليك رو رها كنيد , حالا مي تونيد از منو هاي راست كليك استفاده كنيد .
4. راه ديگه اينه كه عكس يا هر چيز ديگه رو كه در سايت هست و احتمالا شما راست کليک رو براي برداشتن اون ميخواين انجام بدين رو به صورت Drag and Drop در بالاي مرورگر ( جايي كه آدرس هاي اينترنتي رو وارد مي كنيد ) بكشيد (بكشيد و رها كنيد).
5. ابتدا كليك كنيد و آن را نگه داشته باشيد ، حالا راست كليك كنيد ،حالا اول كليك چپ و بعد كليك راست رو رها كنيد .

چطور بود ؟؟؟؟؟؟
مسعود

 

 

abuzar_ghafari110@yahoo.com

ژورنالیسم فحشا در بازتاب

متاسفانه یکی از معضلات اینترنت و فضای مجازی مانند ماهوراه تعدد مخاطب در آن حول و حوش مسائل جنسی است. این امر یعنی پرداختن به مسائل جنسی که از عوامل روتین رسانه در دنیای امروزه به حساب می آید که ظاهرا برای خیلی ها پرداختن به آن امری ناگریز می نماید تنها نحوه پرداختن به آن می تواند متفاوت باشد. پس از سینما و رشادت های وزارت فخیمه ارشاد در بسط و گسترش این امر دوستان سایت محترم بازتاب هم ظاهرا به این امر روی آورده اند. چند صباحی است که در این امر دقت نموده ام. در صفحه اول سایت و ستون مطالب اصلی حتما باید یک مطلب با محوریت جنسی باشد. پس از مدتی که مطلب از صفحه اصلی کنار می رود مطلب دیگری به سایت اضافه می گردد تا سایت بدون چاشنی سکس روز را به شب نرساند. در مطالب دیگر هم مانند مطلب طنز و یا عکس های منتشر شده گاهی رویکردی جنسی دیده می شود. مطلب جدید بازتاب که به نقد فیلم های هالیوودی پرداخته است آنچنان دقیق و با جزئیات مشخصات فیلم ها و بازیگرانی را که مشکل اخلاقی دارند را بازگو می کند و به خوبی به خواننده این کد را می دهد که دنبال چه باید بگردد و وقت خود را الکی هدر ندهد.
در حالی که نویسنده می تواند از زاویه دیگر به نقد این گونه فیلم ها بپردازد و نمی دانم چه اصراری دارد که تا فیها خالدون فیلم ها را هم عیان سازد. که چه بشود؟ که بفهمیم از یک راه طی شده با ما سخن می گویند و تا آخر ماجرا رفته اند و الآن می گویند بله ما دیدیم و تصدیق می کنیم که هالیوود در حال انحطاط است؟ این امر برای قشر مذهبی که در صدر مخاطبان بازتاب قرار دارند چه ارمغانی دارد؟ و برای این مسئله جز اشاعه فحشا چه نامی می توان برگزید؟ پخش خبرهایی از سوء استفاده جنسی از حیوانات و تربیت این حیوانات برای این امور و فروختن آنها به دختران پول دار شمال شهری به چه منظوری است؟
متاسفانه بازتاب برای جذب مخاطب از بدترین نوع ژورنالیسم استفاده می کند. بازتابی ها که خود روزی از مخالفین ترویج مسائل جنسی در محصولات فزهنگی وزارت ارشاد و صداوسیما بودند امروزه خود نیز به این درد مبتلا گشته اند.

 

.

mamani_1385@yahoo.com

قابل توجه آقا پسر ها و دختر خانوم ها . آيا ازدواج خوب است يا نه

قبل از ازدواج
بعد از ازدواج
نتيجه گيري اخلاقي
ايستادن در صف سينما و استخر
ايستادن در صف شير وگوشت
آموزش ايستادگي
تعطيلات رفتن به ديزن و اسكي
تعطيلات شست وشوي خانه ولباس
پر شدن اوقات فراغت
نوشتن كتاب شعر و رمان
نوشتن داستان پرنده در قفس
شهرت باد آورده
صحبت تلفني بي محاسبه زمان
اتهام به پر حرفي حتي براي 10 دقيقه
حفظ عضلات صورت
رفتن به سفرهاي هفتگي
درحسرت رفتن به پارك سر كوچه
امنيت كامل
 
پسرها
قبل از ازدواج
بعد از ازدواج
نتيجه گيري اخلاقي
خوابيدن تا لنگ ظهر
بيدار شدن زودتر از خورشيد
سحر خيز شدن
رفتن به سفر بي اجازه
رفتن به حياط با اجازه
معتبر شدن
خوردن بهترين غذاها بي منت
خوردن غذا هاي سوخته با منت
تقويت معده
استراحت مطلق بي جر بحث
كار كردن در شرايط سخت
ورزيده شدن
ديدوبازديد از اماكن تفريحي
سر زدن به فاميل خانوم
صله رحم
... آموزش گيتار و سنتور و
آموزش بچه داري و شستن ظرف
همدردي با مرد ها
گرفتن پول تو جيبي از پاپا
دادن كل حقوق به خانوم
مستقل شدن

 
 

iman.roshangar@gmail.com

اصول زندگی من
عشق،دوستی،صمیمیت
قصه ي جدايي ِ ما‌ آدم ها
!صبر كن
!انسان های بزرگ
دوستی دختر و پسر
عشق ورزی
صداقت،وفا،محبت،صمیمیت
عشق چیست؟
زندگی و خوشگذراني
عشق و دیگران
!مجنون و عشق هاي امروزي
زندگي بدون گذشته
عشق شناسي ِ خودماني
نگرش انساني و مهربانانه
مرگ عاطفه
تكاپو براي خوشبختي
عشق بازی ممنوع!
این روزها
زندگی-2
ما چه بی چاره ایم
شهر من اینجا نیست
صحبتی با دیوانگان
چه بايد كرد؟

http://im.blogfa.com

 

 

mamaam110@yahoo.com

ناگفته هايي از مظلوميت بچه هايي كه درخرمشهر به خون غلطيدند

اين سند، نامه فرمانده سپاه خوزستان است كه در آبان ماه 59، زماني كه هنوز پاسداران با جان خود خرمشهر را سرپا نگه داشته بودند، نوشته شده و به زماني برمي‌گردد كه بني‌صدر، با خيانت به اين سربازان مظلوم، جفايي بيش از صداميان به پاسداران خرمشهر روا مي‌داشت:

نامه فرمانده سپاه پاسداران سپاه خوزستان در تاريخ 3/8/59
«وانزلنا الحديد فيه باس شديد». مسئولان‌، مسلمين، به داد ما برسيد، اين چه سازمان رسمي شناخته‌شده‌اي است که اسلحه انفرادي ندارد؟ نيروهاي شهادت‌طلب پاسدار را آموزش نداديد، مسامحه کرديد، چوبش را از خداي عزوجل خورديد و خواهيد خورد. چه بايد بگوييم که شايد شما را به تحرک وابدارم؟ اين را بگويم که از 150 پاسدار خرمشهر تنها 30 نفر باقي مانده، بگويم که ما مي‌توانيم با 30 خمپاره خونين شهر را براي 30 ماه نگه داريم و امروز 30 تفنگ نداريم. و حال آن که سازمان‌هاي غير رسمي با امکانات فراوان بر ما مي‌رانند که بايد برانند
واقعيت اين است که ارتش امروز ما نمي‌تواند بدون وجود سپاه پاسداران و برعکس، کوچکترين تحرکي داشته باشد. من را وقت آن نيست که بگويم تا به حال چه کارهاي متهورانه‌اي انجام داده‌ايم. خدا مي‌داند که ما تانک‌هاي دشمن را لمس کرديم. فغان‌هاي زنانه آنها را در شبيخون‌هاي خود شنيده‌ايم. سايه ما به حول خدا و مکتب اسلام همواره مورد حملات سلاح‌هاي سنگين دشمن بوده و هست و دشمن هرگز نتوانسته است اسير ما را تحمل کند. اسراي پاسدار يا از پشت تيرباران شده يا زير تانک‌ها له و لورده گرديده‌اند.
پناهندگان عراقي همواره ترس نيروهاي دشمن را از پاسداران انقلاب به عنوان يک معجزه الهي مطرح مي‌کنند. سلاح را به دست صالحين بدهيد. تا به حال، دشمن حسرت گرفتن يک اسلحه کمري را از پاسداران به دل داشته و خواهد داشت.
ما شهداي زنده فراوان داريم. ما اصحاب حسين به تعداد زيادي داريم. ما برپا دارندگان کربلاي 30 روزه خونين شهريم. ما بهشت را زير سايه شمشيرها مي بينيم. شهداي 25 روزه ما هنوز دفن نشده‌اند، به داد ما برسيد. ما نياز به اسلحه و امکانات داريم. ما در راه خدا جان داريم که بدهيم، امکانات دادن جان را نداريم. به خود بياييد. فريادهاي پاسداران از فقدان امکانات، بر ما زمين و زمان را تنگ کرده است.
خستگي زياد مانع از ادامه نوشتن من مي‌شود. ولي باز هم بايد بدانيد که ما شهيدان زنده‌اي هستيم که به نبرد خويش عليه مردگان زنده ادامه خواهيم داد. اگر وساطت کنيد و ما را به حديد خداوند مسلح سازيد، «فضرب الرقاب» خويش را تا سقوط دولت بعث عراق و ديگر زورمندان و قلدران ادامه خواهيم داد و گرنه تا آن زمان مبارزه خواهيم کرد که شهيد شويم و تکليف شرعي خويش را به جاي آوريم.

والسلام
علي شمخاني
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خوزستان
از کتاب خرمشهر در جنگ طولاني ، انتشارات مرکز مطالعات و تحقيقات جنگ، چاپ دوم : 1377. صفحات 376 تا 378

 

 

mehdi_tahami@yahoo.com

حساسيت خودرو به بستني وانيلي

متن حكايت
بخش پونتياك شركت خودروسازي جنرال موتورز شكايتي را از يك مشتري با اين مضمون دريافت كرد: «اين دومين باري است كه برايتان مي نويسم و براي اين كه بار قبل پاسخي نداده ايد، گلايه اي ندارم ؛ چراكه موضوع از نظر من نيز احمقانه است! به هر حال ، موضوع اين است كه طبق يك رسم قديمي ، خانواده ما عادت دارد هر شب پس از شام به عنوان دسر بستني بخورد. سالهاست كه ما پس از شام راي گيري مي كنيم و براساس اكثريت آرائ نوع بستني ، انتخاب و خريداري مي شود. اين را هم بايد بگويم كه من بتازگي يك خودروي شورولت پونتياك جديد خريده ام و با خريد اين خودرو، رفت و آمدم به فروشگاه براي تهيه بستني دچار مشكل شده است.
لطفا دقت بفرماييد! هر دفعه كه براي خريد بستني وانيلي به مغازه مي روم و به خودرو بازمي گردم ، ماشين روشن نمي شود؛ اما هر بستني ديگري كه بخرم ، چنين مشكلي نخواهم داشت. خواهش مي كنم درك كنيد كه اين مساله براي من بسيار جدي و دردسرآفرين است و من هرگز قصد شوخي با شما را ندارم. مي خواهم بپرسم چطور مي شود پونتياك من وقتي بستني وانيلي مي خرم ، روشن نمي شود؛ اما با هر بستني ديگري راحت استارت مي خورد؟
مدير شركت به نامه دريافتي از اين مشتري عجيب ، با شك و ترديد برخورد كرد؛ اما از روي وظيفه و تعهد، يك مهندس را مامور بررسي مساله كرد. مهندس خبره شركت ، شب هنگام پس از شام با مشتري قرار گذاشت. آن دو به اتفاق به بستني فروشي رفتند. آن شب نوبت بستني وانيلي بود. پس از خريد بستني ، همان طور كه در نامه شرح داده شد، ماشين روشن نشد!مهندس جوان و جوياي راه حل ، 3 شب پياپي ديگر نيز با صاحب خودرو وعده كرد. يك شب نوبت بستني شكلاتي بود، ماشين روشن شد. شب بعد بستني توت فرنگي و خودرو براحتي استارت خورد. شب سوم دوباره نوبت بستني وانيلي شد و باز ماشين روشن نشد!
نماينده شركت به جاي اين كه به فكر يافتن دليل حساسيت داشتن خودرو به بستني وانيلي باشد، تلاش كرد با موضوع منطقي و متفكرانه برخورد كند. او مشاهداتي را از لحظه ترك منزل مشتري تا خريدن بستني و بازگشت به ماشين و استارت زدن براي انواع بستني ثبت كرد. اين مشاهده و ثبت اتفاق ها و مدت زمان آنها، نكته جالبي را به او نشان داد: بستني وانيلي پرطرفدار و پرفروش است و نزديك در مغازه در قفسه ها چيده مي شود؛ اما ديگر بستني ها داخل مغازه و دورتر از در قرار مي گيرند. پس مدت زمان خروج از خودرو تا خريد بستني و برگشتن و استارت زدن براي بستني وانيلي كمتر از ديگر بستني هاست.
اين مدت زمان مهندس را به تحليل علمي موضوع راهنمايي كرد و او دريافت پديده اي به نام قفل بخار(Vapor Lock) باعث بروز اين مشكل مي شود. روشن شدن خيلي زود خودرو پس از خاموش شدن ، به دليل تراكم بخار در موتور و پيستون ها مساله اصلي شركت ، پونتياك و مشتري بود.

--------------------------------------------------------------------------------

شرح حكايت
مشتريان ما به زبانهاي مختلفي سخن مي گويند. ايشان از ادبيات متفاوتي براي كلام گفتن بهره مي گيرند. اگر حرف مشتري را خوب گوش كنيم ، مي توانيم با توجه به لحن گفتار ايشان درك فراتري از آنچه مي خواهند به گوش ما برسانند، داشته باشيم.
آيا همه حرفهاي مشتريان ما بايد منطقي ، اصولي و مرتبط با موضوع باشد؟ اگر مشتري چيزي مي گويد كه به نظر مسخره و بي ربط است ، يا شكايتي عجيب را طرح مي كند، چگونه برخوردي شايسته اوست؟
يك اتفاق نادر براي يك مشتري و پيام بظاهر احمقانه او مي تواند روشنگر مسير بهترين و زبده ترين مهندسان جنرال موتورز باشد. مثال ساده اي كه نقل شد، تاكيد بر اين موضوع دارد كه مشتري بهترين راهنما و كمك ما در بهتر شدن محصول و خدمات بنگاه ماست. اگر در پي نوآوري هستيم ، بايد به طور جدي سازوكار «خوب گوش دادن» و «شنيدن» صداي مشتري را طراحي كنيم. شما مشتريان خود را مي شناسيد؟ صدايشان به گوشتان مي رسد؟
بي ربط و با ربط، حرف مشتري گوهر است.

منبع: روزنامه جام جم

 

 

davodabadi@gmail.com

برای همه دخترهايی که باباشون موجيه

اون روز توی میدون منیریه تهران برای سالگرد شهدا مراسم گرفته بودن که گروه موزیک ارتش شروع کرد به نواختن مارش کوبنده عملیات.
ناگهان یکی از بچه ها دوید طرفم و دستم رو گرفت و گفت که کمکش کنم.
سه چهارتایی یک نفر رو که همسن و سال خودم بود، از روی صندلی برداشتیم و بردیم داخل یه اتاق دیگه. افتاد روی زمین و من مات و مبهوت مونده بودم که چی شده. پنج شش نفری ریختیم روش تا خودش رو این ور و اون ور نکوبه و نزنه.
کمی که آروم شد شروع کرد به حرف زدن.
سریع ضبط رو درآوردم و بردم دم دهنش.
45 دقیقه تمام، آخرین صحنه هایی رو که هنگام مجروحیت و موجی شدن در شلمچه دیده بود، مثل یه نمایش رادیویی اجرا کرد. اون قدر سفت دندوناشو بهم می فشرد که نزدیک بود فکش خورد بشه.
قشنگ مثل نمایش حرف می زد. آروم حرکت می کرد، داد می زد، می دوید و نفس نفس می زد و ...
بعد از 45 دقیقه، یه دفعه فریاد بلند "یامهدی" زد و همه مارو پرت کرد.
کم کم حالش جا اومد. تعجب می کرد چرا ما دورش نشستیم.
رفیقش می گفت:
صبح توی اتوبوس حالش این جوری شد، ملت در می رفتن. هی می گفتم بیایین کمک این خطری نداره، کسی نیومد جلو.
بازم رفیقش می گفت:
روزی سه بار این جوری میشه، از همه بدتر وقتیه که توی خونه حالش بد میشه. مدام خودش رو می زنه به در و دیوار، داد میزنه، ولی هیچکس نیست کمکش کنه. تازه، دو تا دختر کوچیک داره که در میرن بغل مامانشون و فقط گریه میکنن و می پرسن:
"مامان ... چرا بابا خودشو میزنه؟"
و اون همچنان در همین تهران زندگی می کنه و با هر بار موجی شدن فقط زورش به خودش می رسه و با دو دوست صمیمیش که توی شلمچه با شلیک مستقیم تانک شهید شدن، حرف میزنه.
***
وقتی این نوار رو برای خدابیامرز "ابوالفضل سپهر" گذاشتم، اون فقط گریه کرد و بعدش این شعر قشنگ رو سرود.
بعدها نوار رو به خانم "رخشان بنی اعتماد" دادم که نتیجه اش شد "اسماعیل" در فیلم "گیلانه" که اگر ندیدید، حتما ببینید.
این نوار رو دارم ولی حال ندارم برای کسی تکثیر کنم!
خیلی خودخواهم نه؟!


اتل متل یه بابا

اتل متل یه بابا
دلیر و زار و بیمار
اتل متل یه مادر
یه مادر فداکار

اتل متل بچه‌ها
که اونارو دوست دارن
آخه غیر اون دوتا
هیچ کسی رو ندارن

مامان بابا رو می‌خواد
بابا عاشق اونه
به غیر بعضی وقتا
بابا چه مهربونه

وقتی که از درد سر
دست می‌ذاره رو گیجگاش
اون بابای مهربون
فحش می‌ده به بچه‌هاش

همون وقتی که هرچی
جلوش باشه می‌شکنه
همون وقتی که هرکی
پیشش باشه می‌زنه

غیر خدا و مادر
هیچ‌کسی رو نداره
اون وقتی که باباجون
موجی می‌شه دوباره

دویدم و دویدم
سر کوچه رسیدم
بند دلم پاره شد
از اون چیزی که دیدم

بابام میون کوچه
افتاده بود رو زمین
مامان هوار می‌زد
شوهرمو بگیرین

مامان با شیون و داد
می‌زد توی صورتش
قسم می‌داد بابارو
به فاطمه، به جدش

تو رو خدا مرتضی
زشته میون کوچه
بچه داره می‌بینه
تو رو به جون بچه

بابا رو کردن دوره
بچه‌های محله
بابا یه هو دویدو
زد تو دیوار با کله

هی تند و تند سرش رو
بابا می‌زد تو دیوار
قسم می‌داد حاجی رو
حاجی گوشی رو بردار

نعره‌های بابا جون
پیچید یه هو تو گوشم
الو الو کربلا
جواب بده به گوشم

مامان دوید و از پشت
گرفت سر بابا رو
بابا با گریه می‌گفت
کشتند بچه‌هارو

بعد مامانو هولش داد
خودش خوابید رو زمین
گفت که مواظب باشین
خمپاره زد، بخوابین

الو الو کربلا
پس نخودا چی شدن؟
کمک می‌خوایم حاجی جون
بچه‌ها قیچی شدن

تو سینه و سرش زد
هی سرشو تکون داد
رو به تماشاچیا
چشماشو بست و جون داد

بعضی تماشا کردن
بعضی فقط خندیدن
اونایی که از بابام
فقط امروزو دیدن

سوی بابا دویدم
بالا سرش رسیدم
از درد غربت اون
هی به خودم پیچیدم

درد غربت بابا
غنیمت نبرده
شرافت و خون دل
نشونه‌های مرده

آی اونایی که امروز
دارین بهش می‌خندین
برای خنده‌هاتون
دردشو می‌پسندین

امروزشو نبینین
بابام یه قهرمونه
یه‌روز به هم می‌رسیم
بازی داره زمونه

موج بابام کلیده
قفل در بهشته
درو کنه هر کسی
هر چیزی رو که کشته

یه روز پشیمون می‌شین
که دیگه خیلی دیره
گریه‌های مادرم
یقه تونو می‌گیره

بالا رفتیم ماسته
پایین اومدیم دروغه
مرگ و معاد و عقبی
کی میگه که دروغه؟

مرحوم ابوالفضل سپهر

(براي شنيدن اين شعر اينجا را کليک کنيد)

 

 

ali0172010@gmail.com

یادداشتی بر یک یادداشت

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت آقای مدیر(آقا مبین) و اعضای گروه با سابقه جرقه و خوانندگان روزانه .
در شماره 731 روز شنبه 29 اردیبهشت 86 ؛ مجله روزانه ؛ یاداشتی تحت عنوان "روزنامه جمهوری اسرائیل " ؛ از طرف آقای salman_yavar@gmail.com در مجله قرار گرفت . در این مورد لازم دیدم چند نکته جهت تنویر افکار خوانندگان ( و یا جهت یادآوری سینه چاکان دولت ) متذکر شوم .
آقای ( سلمان یاور ) یادشان رفته نویسنده اصلی این مقاله را ذکر کنند و اینکه این مقاله چرا نوشته شده و در جواب چی و یا کی نوشته شده . باید عرض کنم که نویسنده این مقاله خانم فاطمه رجبی _ همسر معلوم الحال جناب سخنگوی دولت مهر ورزی _ میباشند و در جواب به سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی (منتشر شده در روز چهار شنبه 26/2/86 ) بوده که در سایت انصار نیوز (پایگاه خبری شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله) منتشر شده است .
من ابتدا خلاصه ای از مقاله منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی را در زیر می آورم و در پایان چند سخن از این خانم ( که طرفدار سینه چاک جناب احمدی نژاد می باشد ) نقل قول می کنم تا بیشتر با این اعجوبه آشنا شوید . البته اکثر خوانندگان می دانند که خانم فاطمه رجبی ( همسر دکتر الهام ، سخنگوی دولت ) علاوه بر وبلاگ ، مسئولیت سایت " رجا نیوز " را نیز به عهده دارند .
ابتدا خلاصه ای از مقاله منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی (حتما بخونید )
هشدار شدید جمهوری اسلامی به احمدی‌نژاد
روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله شماره روز چهارشنبه خود نسبت به خروج دولت نهم و شخص رییس‌جمهوری از «مسیر تعادل» هشدار داد و اعلام کرد که تداوم این وضعیت، «كشور را به‌سوی یك فاجعه به پیش می‌برد؛ فاجعه‌ای كه با هیچ وسیله‌ای قابل ‌كنترل نخواهد بود».
این روزنامه در سرمقاله خود توضیح داده: حوادث پیاپی در یكماه و نیم اخیر كه همگی حكایت از تصمیم گیری های غیرمتعادل دارند متاسفانه بوی آزاردهنده «افراط» و فاصله گرفتن از «تعادل» را به مشام‌ها می‌رسانند. ماجرائی كه فاصله گرفتن از تعادل و تسلیم «افراط» شدن را به اوج رساند، تصمیم شتاب‌زده رئیس جمهور درباره مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بیمه ایران بود. قبل از آن نوع برخورد با نظامیان نیروی دریائی انگلیس كه به آب‌های سرزمینی كشورمان تجاوز كرده بودند یك اخطار در همین زمینه بود كه جدی گرفته نشد. ماجرای بخشیدن یك بخش از استان فارس به یك شهر و بلوائی كه بر سر آن در جریان سفر رئیس جمهور به آن استان برپا شد و همه ما آنرا به حساب یك غفلت گذاشتیم و از كنارش با سكوت گذشتیم نیز مورد دیگر بود و فقره اخیر نیز نوع اظهارنظر رئیس جمهور درباره برقراری رابطه با مصر است كه در مصاحبه ایشان در ابوظبی بیان شد.
سرمقاله «جمهوری اسلامی» تاکید دارد: این تعداد اشتباه از یك رئیس جمهور در مدتی كمتر از یكماه‌ونیم (از 14 فروردین تا 24 اردیبهشت 86 ) آن‌هم در مسائل مهمی كه بعضی از آنها به سیاست خارجی و بعضی دیگر به مدیریت كشور و آبروی اشخاص و اعتبار نهادها و بنیه اقتصادی كشور مربوط می شود، بسیار زیاد است . به نظر می‌رسد سكوت درباره این امور جایز نیست و به معنای ترجیح دادن منافع جزئی بر مصالح كلی نظام و كشور و ملت است.
در ادامه این مطلب آمده‌است: می‌توان به سبك روزنامه‌های وابسته به دولت و رسانه‌ملی برای هر یك از این تصمیمات هورا كشید و كف زد و تفسیر و تحلیل و سرمقاله منتشر كرد و البته بعد از دو سه روزی با كمال شرمندگی یكباره سكوت فرمود و یا آن تعریف و تمجیدها را پس گرفت. اما این‌ها زیبنده رسانه‌های یك كشور اسلامی و انقلابی نیست معلوم است كه از باب « حب الشیئی یعمی و یصم» یا براساس «منافع و مصالح جناحی» و یا به‌صورت «دستوری» می‌توان مرتكب چنین روش‌هائی شد ولی اصحاب چنین رسانه‌هائی قطعا نمی‌توانند به این سئوال پاسخ بدهند كه امكانات و اموال بیت المال را آیا می‌توان اینگونه در خدمت تمایلات قرار داد؟
در ادامه این مطلب، به انتقاد از عملکرد دولت در هریک از این موارد پرداخته شده که مشروح آن چنین است:
1. بازداشت نظامیان نیروی دریائی انگلیس كه در سوم فروردین سال جاری به آبهای سرزمینی ایران در جنوب تجاوز كرده بودند، اقدامی شایسته و درخور تقدیر بود. این حق نیز برای مسئولان نظام وجود دارد كه به هر دلیل كه خود تشخیص می‌دهند، افراد بازداشت شده را آزاد كنند. از نوع اعلام آزادی حتی با استفاده از عنوان «عفو» هم كه باید پس از محاكمه و تصمیم گیری‌های قضائی باشد در می‌گذریم و فقط این سئوال را مطرح می‌كنیم كه در كدام كشور و كدام عرف مرسوم است كه دزدان دریائی و متجاوزان به سرزمین این و آن را تكریم كنند و نفر اول اجرائی كشور با آنها دست بدهد و به آنها هدیه بدهند و لباس نو بپوشانند و با سلام و صلوات بدرقه‌شان كنند؟
راه صحیح این بود كه آنها را با همان لباس خودشان سوار قایق می‌كردید و همراه با چند سرباز به همان نقطه دریائی كه بازداشت شده بودند، می‌فرستادید و به نظامیان عراقی تحویلشان می‌دادید. این طوری علاوه بر اینكه به اهداف سیاسی خود می‌رسیدید، آن‌همه انتقاد و سئوال را هم در افكار عمومی پدید نمی‌آوردید تا رسانه‌های وابسته به دولت مجبور شوند دستگیری قدرتمندانه و بدرقه ناشیانه را در یك ردیف قرار دهند و هر دو را نشانه قدرت و تدبیر و درایت ! شما قلمداد كنند.
2. شورش‌های چند روزه اقلید علیه تصمیم رئیس‌جمهور در مورد الحاق بخش «خسرووشیرین » به آباده را نمی‌توان تایید كرد ولی بدون تردید آن تصمیم را هم نمی‌توان تایید كرد. حتی قبل از انقلاب شاه هم كه خود را مالك و صاحب كشور و ملت می‌دانست به خودش اجازه نمی‌داد وقتی مردم یك شهر می‌گویند فلان بخش را به شهر ما ملحق كن او همانجا بگوید: «مال شما باشد!» این قبیل امور مجاری قانونی دارند و باید مراحلی را از جنبه‌های سیاسی و امنیتی و اجتماعی طی كنند تا به نتیجه برسند. آیا تجربیات استان شدن قزوین و تقسیم شدن خراسان به سه استان در این زمینه برای كسی كه خود مدتی فرماندار و استاندار بود، كافی نیست!
3. مبارزه با فساد در دستگاه‌ها یك نقطه قوت برای هر دولتی است كه واقعا درصدد چنین مبارزه‌ای ـ البته بدون اهداف تبلیغاتی و سیاسی و نان آن‌را خوردن ـ باشد. این مبارزه اگر از سرعت و قاطعیت برخوردار باشد، یك اقدام انقلابی است. اما همین كار اگر بدون حساب و كتاب و خارج از چارچوب‌های قانونی و اخلاقی و رعایت حرمت و كرامت انسان‌ها صورت بگیرد، نه تنها یك اقدام انقلابی نیست بلكه متهم ساختن انقلاب است.
تكیه بر گزارش یك فرد اخراجی از بیمه ـ كه وزارت اطلاعات او را از حراست بیمه ایران اخراج كرده و توسط رئیس دیوان محاسبات به سمت بازرسی گمارده شده‌است ـ نمودن و بدون بررسی های قانونی حكم عزل همه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل بیمه ایران را صادر كردن خسارت‌هائی برای اقتصاد مدیریت اعتماد عمومی و مهمتر از همه آبروی اشخاص و خانواده‌ها دربر دارد.
رئیس جمهوری كه «مهرورزی نسبت به همه بندگان خدا» را شعار خود قرار داده چگونه به خود اجازه می‌دهد با تكیه بر چنین گزارشی آن‌هم قبل از آنكه مراحل قانونی طی شود و صحت و سقم ادعاها روشن گردد به وارد شدن چنین لطماتی به آبروی اشخاصی كه باید تحت حمایت او باشند، راضی شود؟
تردیدی نیست كه این كار رئیس‌جمهور با قصد لطمه زدن به آبروی این افراد صورت نگرفته ولی این كافی نیست رئیسِ‌جمهور باید تحفظ‌هائی داشته باشد كه مانع خدشه وارد شدن به كرامت آحاد مردم شود. فرزندان این افراد بعد از آنكه آبروی پدران آنها از طریق تبلیغات رسانه‌ای بویژه صداوسیما برباد رفته و به حیف و میل بیت المال متهم شدند در مدارس و دانشگاه‌ها و جامعه چگونه از حیثیت خانوادگی خود دفاع كنند؟ همسران آنها در برابر فامیل و همسایگان چه بگویند؟ خود آنها برای جبران حیثیت خود چه كنند ؟اعتماد مردم به بیمه را چگونه می‌توان برگرداند؟ و...
رئیس دیوان محاسبات همان است كه سال گذشته از قول یك فرد سوری گفته بود اگر قرار باشد خدا پیامبر دیگری بفرستد، او آقای احمدی نژاد خواهد بود. همان وقت افراد زیادی از جمله عده‌ای از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور توصیه كردند با این فرد برخورد كند. اگر به این توصیه عمل می‌شد، اكنون او نمی‌توانست عامل چنین خطای بزرگی باشد. بعضی از اصولگرایان برای این اقدام تعبیر « پوست خربزه زیر پای رئیس جمهور گذاشتن» را به‌كار برده‌اند. این تعبیر برای تبرئه كردن رئیس جمهور خوب‌است ولی واقعیت این‌است كه اینها بازی با الفاظ است زیرا تقصیر را به گردن دوروبری ها انداختن هرگز مشكلی را حل نمی‌كند. از طریق بازی با كلماتی از قبیل «تقصیر» و «قصور» نمی‌توان ضعف‌های اساسی را نادیده گرفت . رئیس جمهور نباید به خود اجازه بدهد قانون را دور بزند و درباره چیزی كه نیازمند بررسی و تصمیم گیری‌های قانونی توسط عناصر حقوقی و قضائی است، راسا تصمیم بگیرد و آن‌را از طریق رسانه ملی اعلام كند.
4. شاید بتوان گفت شعارهای بازگشت به دوران امام خمینی سردادن با برقراری رابطه با مصر بدون آنكه دولت مصر از كمپ دیوید فاصله بگیرد و آنچه در فرمان حضرت امام در زمینه قطع رابطه با دولت مصر آمده (بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای دكتر یزدی وزیر امورخارجه با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی چون و چرای دولت مصر از آمریكا و صهیونیست دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیك خود را با دولت مصر بنماید. روح الله الموسوی الخمینی 58 2 11 (
در دنیای امروز كه دنیای تضادها و عجایب است چیز غریبی نیست ولی تمایل نیست به برقراری رابطه با دولت حسنی مبارك كه دلال صهیونیسم است و انقلابیون مصر و فلسطین و جهان عرب او را مهره آمریكا و رژیم صهیونیستی می‌دانند را با ملتمسانه‌ترین عبارت بیان كردن در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست .
اینكه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه مطبوعاتی خود در ابوظبی می‌گوید: «ما به شكل قاطع در پی تجدید رابطه با مصر هستیم و اگر دولت مصر اعلام آمادگی كند تا پایان وقت اداری همین امروز سفارت ایران در قاهره را برپا می‌كنیم»، چه مفهومی غیر از التماس برای برقراری رابطه با دولت حسنی مبارك با ویژگی‌هائی كه اشاره كردیم، می‌تواند داشته باشد؟
حتی برای برقراری رابطه با یك دولت مستقل و آزاد و مقتدر و محبوب و مردمی این چنین ملتمسانه و سر از پا نشناخته سخن گفتن با مصالح كشور منطبق نیست، چه رسد به دولت حسنی مبارك كه منفور و ضد مردمی و دلال صهیونیسم و نوكر آمریكاست. آن‌هم درست در زمانی كه اجلاس شرم الشیخ به میزبانی همین دولت و با هدف خارج ساختن حاكمیت از دست اكثریت شیعه عراق برگزار شد و درست در روزی كه توطئه دولت مبارك با چند كشور عربی برای سرنگونی دولت نوری‌مالكی افشا شد و درحالی‌كه هنوز پرچم شاهی بر روی قبر شاه معدوم در مسجد رفاعی قاهره خودنمائی می كند و هرساله با میزبانی حسنی مبارك مجلس یادبود شاه با حضور فرح و درباری‌ها در قاهره برگزار می‌شود.
ما با این التماس و تمنای برقراری رابطه با دولت وابسته حسنی مبارك چه جوابی برای انقلابیون مصر و فلسطین و جهان عرب و جهان اسلام داریم؟ با فرمان امام و مساله كمپ دیوید می‌خواهیم چه كنیم؟
شما اگر می‌خواهید با حسنی مبارك رابطه برقرار كنید بسم الله ولی لااقل همان شرط‌هائی كه او قبلا پذیرفته بود ولی چون عمل نكرد حتی وزیر خارجه دولت اصلاحات كه شما آنرا دولتی غیر انقلابی و اهل مسامحه می‌دانید حاضر نشد رابطه برقرار شود را رعایت كنید.
وانگهی حتی اگر شرط ها هم محقق شوند این شتابزدگی غیر منطبق با واقع و قبل از طی شدن مراحل قانونی چیست كه شما را وادار می كند بگوئید «اگر دولت مصر اعلام آمادگی كند تا پایان وقت اداری همین امروز سفارت ایران را در قاهره برپا می‌كنیم» سفارت برپا كردن كه خم رنگ رزی نیست ...
در ادامه مطلب تاکید شده: ما دوست نداریم رئیس جمهورمان طوری سخن بگوید و طوری تصمیم بگیرد كه به عدم برخورداری از «تعادل» متهم شود. اگر می‌خواهید شعار «دولت عدالت محور» به عمل نزدیك شود، باید طوری سخن بگوئید و عمل كنید كه همگان «تعادل» را در اظهارات و عملكردهایتان احساس و لمس كنند زیرا تعادل محور عدالت است . اینگونه بودن را برای شما آرزو می‌كنیم آقای رئیس‌جمهور.

و جوابیه خانم فاطمه رجبی به آن که آقای ( سلمان یاور ) در شماره 731 روزانه آنرا آورده
http://www.mobin-group.com/photo/Roozaane/Archive/731.htm

ادامه دارد ...

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

31 ارديبهشت / 21 مي / 4 جمادي الاول

Mobin_s2004@yahoo.com
31 ارديبهشت ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
سالگرد درگذشت روزبهان فسايي

برخي از كرونيكلهاي رويدادهاي جهان، فوت ابو محمد روزبهان فسايي را پس از تطبيق تقويم ها، 21 ماه مه سال 1209 ميلادي ذكر كرده اند. اين عارف و انديشمند ايراني درشيراز درگذشت. تاليف مهم او «لطائف البيان» عنوان دارد.

 

پيشنهاد تقسيم ايران از سوي داماد چرچيل، و اين بار در عصر سازمان ملل!

D. E. Duncan - Sandys

21 ماه مه 1952 (ارديبهشت 1331و 14 ماه پس از ملي شدن نفت ايران) دانكن سندز سياستمدار، دولتمرد انگليسي و داماد وينستون چرچيل نخست وزير وقت پيشنهاد كرد كه آسانترين راه حل مسئله اي به نام «ايران» كه به وجود آمده است اين است كه ايران بارديگر ميان دولتهاي لندن و مسكو قسمت شود!. وي كه در پارلمان انگلستان سخن مي گفت، اضافه كرد كه محاصره اقتصادي ايران موثر واقع نخواهد شد. مروري بر تاريخ ايران نشان مي دهد كه چگونه ايرانيان ياد گرفته اند كه در جريان سختي ها خود را با هر وضعيت روز تطبيق و بدون خم آوردن به ابرو به زندگاني عادي ادامه دهند. آنان بدون صادرات و واردات هم مي توانند دوام يابند؛ به همان گونه كه در يك سال اخير (سال 1951) زندگاني عادي خود را ادامه دادند و به گزارش روزنامه نگاراني كه از ايران ديدار كرده اند سرزنده و مبارزطلب هم شده اند. بنابراين، به زانو در آمدن دولت ايران از راه محاصره اقتصادي و انزواي سياسي تصوري بيهوده است. تبليغ بر ضد دولت ايران (دولت مصدق) با هدف تغيير تفكر مردم نسبت به آن نيز سودي ندارد، زيرا كه اولا اين تبليغات به گوش عوام الناس ايران كه شيفته سخنان دكتر مصدق شده است نمي رسد و ثانيا، طبقه متوسط ايران كه تبليغات ما را مي شنود و يا مي خواند ذاتا متمايل به ناسيوناليسم ايراني است و سخني جز به سود وطن به گوشش فرو نمي رود. مشاهده درهم شكسته شدن ناسيوناليسم ايراني؛ آرزوي مشترك ما (غرب) و شوروي است و آسانترين راه وصول به آن، مذاكره با مسكو براي تقسيم مجدد ايران، ميان ما دو دولت به دو منطقه نفوذ است، تقريبا با همان فرمول 1907(قرارداد سن پترز بورگ) و يا هر شكلي ديگر. وي تاكيد كرد كه اگر به ناسيوناليسم ايراني فرصت ادامه حيات داده شود، فردا از يك سوي در صدد احياء ايران زمين بر خواهد آمد و به استناد اطلس جغرافياي تاريخي ادعاي ارضي نسبت به چندين كشور خواهد كرد و از سوي ديگر به حمايت شيعيان در كشورهاي عربي برخواهد خاست كه براي غرب و شوروي، هردو، درد سري بزرگ و پايان ناپذير خواهد بود. دانكن سندز گفت كه بايد از فرصت جنگ كره (گرفتاري آمريكا و چين. آمريكا در آن زمان رقابت با انگلستان بر سر نفوذ در خاور ميانه را آغاز كرده بود) براي رسيدن به آن هدف استفاده كنيم و ....
    دانكن سندز (سنديز) شوهر ديانا دختر چرچيل سالها نماينده پارلمان و وزير وزارتخانه هايي از جمله دفاع، مستعمرات، ساپلاي (تداركات) و خانه سازي بود. وي بود كه اعلام كرد عصر هواپيماهاي شكاري و بمب افكن به پايان رسيده و بايد روي موشك سازي تمركز كرد و چون «قدرت» ناشي از تسليحات اتمي است، بايد پا به پاي آمريكا و شوروي بمب اتمي ساخت كه دست كم سلاحي بازدارنده است و هر دو انديشه خود را به اجراء گذارد. دانكن از حاميان اصلي تشكيل اتحاديه اي از اروپاييان غير اسلاو (روسيه، لهستان، يوگوسلاوي و ...) بود تا قدرتي در برابر مسكو و واشنگتن باشد و به علاوه ممالك اروپايي وارد جنگ ديگري با خود نشوند.
     برخي مطبوعات تهران بعدا به اين پيشنهاد داماد چرچيل اعتراض و از آن انتقاد كردند و نوشتند كه محافظه كاران انگلستان هنوز در رؤياهاي قرون 18 و 19 هستند و تحولات تازه جهان را درك نكرده اند. روزنامه هاي آمريكا نيز تفسيرهاي انتقاد آميز بر پيشنهاد «سندز» منتشر ساختند كه همين سر و صدا، توجه مورخان را جلب كرد و متن اظهارات داماد چرچيل را در تاريخ ضبط كرده اند. اين مورخان اظهار نظر كرده اند كه اين پيشنهاد مآلا فشار ديگري به دولت واشنگتن بود تا تسليم خواست لندن مبني بر براندازي دولت دكتر مصدق شود.

 

Mobin_s2004@yahoo.com
21 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

زادروز افلاتون و نگاهي كوتاه به انديشه هاي او

تصوير مجسمه افلاتون

امروز زادروز افلاتون انديشمند يونان باستان است كه 21 ماه مه سال 427 پيش از ميلاد به دنيا آمده بود. انديشه هاي افلاطون به ويژه در زمينه دمكراسي، بيش از هر فيلسوف عهد باستان در شكل گرفتن افكار انديشمندان قرون جديد و معاصر نفوذ داشته است. گرچه نتيجه انتخابات چند دهه اخير در كشورهاي مختلف، انديشمندان معاصر را بر آن داشته است كه بگويند مشاركت و شناخت، اراده و آزادي عمل راي دهندگان در تمرين دمكراسي اصيل (حكومت مردم) و در نتيجه تحقق آن به معناي واقعي كلمه، حتي در كشورهاي بسيار پيشرفته هم آن طور كه بايد، عملي نشده است.
     به نظر اين انديشمندان، دمكراسي افلاتون را در جوامع كوچك (روستاها، شهرهاي كم جمعيت و كوي و برزن شهرهاي بزرگتر) مي توان به صورتي دقيقتر پياده كرد و در اصل هم، فرضيه افلاتون براي شهر آتن آن زمان كه نفوس چنداني نداشته طراحي شده بود. بنابراين، انتخابات بايد به صورت هرم دمكراسي (شبيه به روش ساويت ها در روسيه پس از انقلاب 1917، ولي نه ظاهري بلكه واقعي) انجام گيرد و عوام الناس قبلا و وسيعا آموزش دمكراسي ببينند و با فلسفه انتخاب نماينده از جانب خود عميقا آشنا شوند و با تمام وجود و علاقه و احساس مسئوليت مشاركت كنند. در اين ميان وظيفه رسانه ها بررسي و انتشار ضعف و قوت هر نامزد انتخابات و انگيزه هاي اوست تا چشم و گوش راي دهندگان براي گزينش باز باشد.
     افلاتون شاگرد سقراط و معلم ارسطو و بنيادگذار آكادمي (مدرسه علوم، فلسفه و ادبيات) بود. آثار او به صورت گفت و شنود (مناظره) است كه معروفترينشان «جمهوري» است و همچنين «پوزش» و «ذات عدالت».
     افلاتون در سال 399 پيش از ميلاد شاهد خودكشي آموزگارش سقراط به حكم دادگاه آتن (محكمه خلق) بود و در اين باره نوشته است كه سقراط پيشنهاد فرار از آتن را رد كرد و به حكم دادگاه كه مي دانست درست نبوده تسليم شد و جام زهر را نوشيد تا احترام به قوه قضايي كه حفظ حقوق مردم و امنيت و آرامش آنان برعهده آن است محفوظ بماند. اين نظر افلاتون كه سران دولتها بايد فيلسوف باشند و يا فلسفه بدانند و نيز نخبگان داراي يكي از اين سه خصلت؛ هوشمندي (آگاه)، دليري (شجاع) و زور بازو (نيروي جسماني، هدف: آگاه از فنون رزم بوده است) بايد باشند تا كنون در هيچ تفسيري رد نشده اند. وي برجستگان يك ملت را دو گروه كرده است: مردان (افراد) عمل و مردان فكر، كه جامعه بايد از هر فرد در جاي خود استفاده كند و اگر هر دو شرط در يك و يا چندين فرد يك جامعه جمع باشد، كه خوشا به حال آن جامعه. افلاتون روي مديريت شايسته و استفاده بهينه يك جامعه از دانش، استعداد، لياقت و مهارت اعضاي خود تاكيد و سفارش بسيار كرده است.
     افلاتون (Plato پليتو، كه پلاتون در زبان يوناني به معناي چهار شانه است، بنابراين نام دوران كودكي او بايد چيز ديگري باشد) در 74 سالگي در سال 347 پيش از ميلاد درگذشت.

در دنياي داستان نويسي

زادروز هارولد رابينز

رابينز

رابينز

«هارولد رابينز» نويسنده اي كه حقايق مكشوفه خود را به صورت داستان مي نوشت 21 ماه مه 1916 به دنيا آمد. داستان هاي معروف وي که 81 سال عمر کرد عبارتند از: هرگز با غريبه دوست نشو، خانه شماره 79 خيابان پارک، بانوي تنها، کافي نيست، تايکون (توانگر) و ....
     رابينز تنها رويدادهايي را خود تجربه کرده بود و يا شاهد عيني آنها بود به صورت داستان مي نوشت و لذا بر دل مي نشستند و پند مي آموختند.

در دنياي تاريخ‌نگاري

مورخ سويسي: ايران ابر قدرت انديشه و قلم در قرون وسطا

21 ماه مه زادروز «اميل ارماتينگر» مورخ سويسي است كه بسال 1873 چشم به جهان گشود. وي در اثر مهم خود «تاريخ ادبيات جهان» در مقدمه فصل «ادبيات ايران در قرون وسطي» خاطر نشان كرده است كه در اين قرون (قرون وسطا)، ايرانيان با خلق آثاري بي همتا، ميهن خود را يك بار ديگر ابر قدرت جهان كرده بودند، اين بار با انديشه و قلم، نه زور بازو و نيزه. در اين قرون، ايران زمين در معرض تاخت و تاز لاينقطع قبايل خارجي بود و به ايرانيان مجال فعاليت حكومتي نمي داد. تا نيمه قرن هفتم ميلادي، قسمت بزرگي از تلاش هر دولت وقت ايران صرف اين مي شد كه قبايل خارجي كه تمدني عقب مانده داشتند و غارت كردن ملل متمدن و انسان شهر نشين به صورت فرهنگشان در آمده بود پاي به قلمرو ايران نگذارند.
     اميل ارماتينگر در فصل «نوشته هاي باقيمانده از جهان باستان»، سنگنبشته هاي ايران، اوستا و زند و نيز عقابد ماني و كتب ديگر از جمله ترجمه كليله و دمنه از هندي به «پارسي ميانه»، يادگار زريران، كارنامك اردشيرپاپكان و ... را به تفصيل شرح و در رديف ادبيات جهان در عهد باستان قرار داده است.

ساير ملل

پيروزي بزرگ هانيبال

21ماه مه سال ۲۱۶ پيش از ميلاد نيروهاي كارتاژ به فرماندهي هانيبال كه وارد شمال ايتاليا شده بود، در اين منطقه ارتش روم را شكست دادند. در اين جنگ بيش از 45 هزار سرباز رومي كشته شدند. هانيبال قبلا اسپانيا و قسمتي از فرانسه را گرفته بود.

 

اصلاحات نظامي «ماريوس» بر پايه تشکيلات ارتش ايران باستان

ژنرال «گايوس ماريوس» فرمانده ارتش روم، در اين روز در ماه مه سال ۱۰۷ پيش از ميلاد سياستمداران و دولتمردان رومي را قانع كرد كه اين كشور ارتشي مشابه ارتش ايران دوران هخامنشيان لازم دارد تا ابر قدرت واقعي و دائمي شود.
    تا آن زمان ارتش روم مركب از مردان داوطلب طبقات اول و دوم جامعه اين كشور بود كه بدون دريافت دستمزد، و صرفاً به منظورخدمت به وطن به جنگ مي رفتند و پس از پايان هر جنگ، ديگر عملاً ارتشي وجودنداشت. ماريوس كه تاريخ هخامنشيان ، نوشته مورخان يوناني ، را خوانده و در يك جنگ نيز با ايرانيان روبه رو شده بود عقيده داشت كه روم به ارتشي دائم مركب از همه داوطلبان از طبقه پايين تا بالا لازم دارد كه سپاهيگري را شغل و منبع درآمد قرار دهند و به مدت ۲۰ سال، شب و روز آماده خدمت باشند و در سربازخانه ها بسر برند. اين پيشنهاد ژنرال ماريوس به تصويب رسيد و روم در سايه آن داراي يك ارتش دائمي نيرومند شد و ابر قدرت گرديد. اين رويداد در تاريخ عهد باستان «رفورم نظامي ماريوس» عنوان گرفته است.

 

آغاز حمله نظاميان به کمون پاريس

1871 حمله نظاميان فرانسوي به كمون پاريس آغاز شد كه در اين جنگ خياباني و تن به تن خونين و طولاني بيش از 20 هزار كمونارد كشته و 38 هزار تن ديگر اسير شدند. بسياري از كموناردها را كه مدتي بر پاريس حكومت كردند زنان تشكيل داده بودند.

 

اعدام«اميل هانري» آنارشيست فرانسوي و اشاره اي به اظهارات او در دادگاه

اميل هنري

اميل هنري

بيست و يکم مه مه سال 1894 «اميل هنري» آنارشيست 22 ساله فرانسوي كه كافه پاتوق ثروتمندان (بورژواها) را در پاريس با انفجار بمب ويران ساخته بود كه ضمن آن يك تن كشته و 20 نفر مجروح شده بودند و چند اتهام ديگر از اين قبيل، به حكم دادگاه با گيوتين گردن زده شد. وي كه وابسته به يك فاميل اعيان بود در دادگاه گفته بود كه به نظراو، هيچ ثروتمندي بي گناه نيست.
    دفاعيات «اميل هانري» در ماه مه 1894 است كه اگر مورد توجه قرار گرفته بود تكرار آن تا به امروز ادامه نداشت. اتهام
    «اميل هنري» چند مورد بمب گذاري منجر به مرگ و جرح و ويراني از جمله قرار دادن بمب در راهرو ساختمان يك كمپاني معدن، در پاسگاه پليس و همچنين در كافه پاتوق ثروتمندان. اميل دانشجوي دانشگاه بود. پدر «اميل» با اين که وابسته به يک خانواده از اشراف بود با انقلابيون فرانسه همکاري مي کرد و از اعضاي كمون پاريس بود. وي در سال 1871 با خانواده اش به اسپانيا گريخته بود که سال بعد، اميل در اين كشور به دنيا آمده بود و بنابراين از كودكي با افكار انقلابي و مبارزه با ظلم و تعدي و دفاع از طبقه تنگدست آشنا شده بود. اميل با اين افکار در دانشگاه به صف آنارشيستها كه پرچم مبارزه با ظلم و كاهش قدرت حكام (با توزيع اختيارات دولت ميان شوراهاي محلي) را به دوش مي كشيدند پيوسته بود.
     پس از دستگير شدن، دفاعيات اميل در دادگاه كه در حقيقت بيان انگيزه بود از اسناد مهم تاريخ معاصر است. وي گفته بود كه اظهاراتش براي رهانيدن خود از اعدام نيست و صرفا به خاطر دادن هشدار به مقامات ارشد دولتي است تا «علت» را بشناسند و برطرف سازند و سراغ «معلول» نروند كه اصل مسئله را حل نمي كند.
     دفاعيات اميل در كتب درسي رشته هاي تاريخ دانشگاهها آمده بود، مخصوصا كه روز اعدام او مصادف با 22 مه سال 1176 ميلادي بود كه در شب آن روز فدائيان (اسماعيليه) در چادر صلاح الدين ايوبي كه درحاشيه حلب (قديمي ترين شهر سوريه و دومين شهر فعلي اين كشور از نظر جمعيت) استقرار يافته بود به عنوان هشدار، خنجر و نوشته اي گذارده بودند كه از محاصره نظامي پايگاه آنان دست بردارد، به همان گونه كه گروه ايراني اين جمعيت (الموتي ها) در خوابگاه سلطان سنجر قرار داده بودند و صلاح الدين هشدار را پذيرفته بود. مي دانيم كه واژه بين المللي «اسسين» به معناي تروريست از كلمه حشاشين است كه ماركوپولو و يك سياح اروپايي ديگر بر فدائيان گذارده بودند و تا به امروز بكار برده مي شود.
     اميل در جلسه دادگاه گفته بود: تجربه كوتاه من نشان داد كه بر خلاف تصور هر انسان ناآلوده - تنها چاپلوسي، دروغگويي، دو رويي، حيله، تقلب و داشتن استعداد ظلم كردن، اجحاف و حق كشي وسيله كسب قدرت و ثروت و داشتن زندگاني مرفه است و كسي در انديشه تامين عدالت براي تنگدستان، رنجبران و ضعفاء نيست. ضعفاء با بدبختي و مشقت زندگي مي كنند و در ميان فقر و حرمان مي ميرند. مثل اين كه به دنيا آمده اند تا رنج ببرند و وسائل خوشي شمار كمي را تامين كنند و اين وضعيت مرا به تغيير دادن آن برانگيخت و ....

 

سوهارتو و بازي سرنوشت

سوهارتو پير و متهم ـــ سوهارتو كودتاگر

ژنرال سوهارتو 21 ماه مه 1966 با كودتا در اندونزي قدرت را به دست گرفت. وي ظرف سه ماه بيش از يكصد هزار كمونيست را در آن كشور نابود كرد.
     سورهارتو 32 سال بعد در همين روز بر اثر فشار مخالفان كه اورا متهم به فسادمالي و ديكتاتوري كرده بودند و نيز تظاهرات پي گير مردم مجبور به كناره گيري شد و بعدا نيز تحت تعقيب قضايي قرار گرفت.
     در پي اين رويداد به تدريج گروهي از همان دسته اي كه توسط سوهارتو و همدستانش بر كنار شده بودند به قدرت باز گشتند و دختر سوكارنو براي يک دوره بر جاي پدرش كه سوهارتو او را بر كنار كرده بود نشست. دكتر احمد سوكارنو بنياد گذار جمهوري اندونزي بود كه سوهارتو قدرت حكومتي را از او گرفت. سوهارتو و همدستانش به خواست و حمايت غرب سوکارنو را از کار برکنار کردند تا نه تنها به نفوذ چين و شوروي در اندونزي پايان داده شود، بلکه جنبش عدم تعهد که سوکارنو يکي از بنيادگذاران آن بود تضعيف و بي دندان شود و هر دو هدف با برکناري سوکارنو تامين شد.

 

روزي که راجيو گاندي کشته شد

راجيو

21 ماه مه سال 1991 راجيو گاندي 47 ساله نخست وزير پيشين هند كه از جانب پدرش فيروز، يك پارسي بود درجريان تبليغات انتخاباتي در منطقه تاميل نادو (نزديک مدرس) توسط يك زن در يك انفجار انتحاري كشته شد. اين زن که بمب را بر شکم بسته بود از هواداران ببرهاي تاميل سريلانکا بود. راجيو در زمان نخست وزيري خود واحد نظامي به سريلانکا فرستاده بود تا به برقراري صلح کمک کنند که تاميلي ها اين عمل را اقدامي برضد خود که خواهان استقلال بوده اند تلقي کرده بودند. راجيو درجريان تيليغ براي يک نامزد محلي از حزب کنگره به تاميل نادو رفته بود تا در اجتماع مردم سخنراني کند.
    راجيو پسر اينديرا که قبلا خلبان هواپيماي مسافر بر در خطوط ايراينديا بود پس از مرگ برادرش سنجاي وارد سياست شد و بعد از قتل مادرش، نخست وزيري هند را پذيرفت ولي هنوز دوره اش به پايان نرسيده بود که کناره گيري کرد. سونيا همسر ايتاليايي راجيو، اينک بالا ترين مقام حزب کنگره را که نهرو پدر بزرگ راجيو از موسسان آن بود برعهده دارد.

 

افشاگري شبكه «اي. بي سي» در باره سوابق مستشاران آمريكايي زندان ابوغريب (عراق)

شبكه تلويزيوني «اي بي سي» آمريكا در بخش اخبار مشروح ساعت شش و نيم بعد از ظهر بيستم مه 2004 خود از قول خبرنگار ويژه اش گزارش داد كه برخي از مستشاران زندان ابو غريب كه در آمريكا استخدام و اعزام شده بودند در آمريکا هم سابقه اذيت و آزار زندانيان را داشته اند. اين عده براي راه اندازي مجدد و رو به راه كردن زندان «ابوغريب» به عراق فرستاده شده بودند.
    «اي بي سي» اضافه كرد كه «لين مك كاتر» يكي از اين كميسيونرها قبلا در ايالت يوتا مدير زندان بود و در سال 1997 يك امريكايي زنداني به نام «مايكل والنت» را كه مشكل رواني داشت و به حرف زندانبابان اعتنا نمي كرد به مدت 16 ساعت به صندلي بست كه بر اثر لخته شدن خون درگذشت. يكي ديگر «گري دلاند» بوده است كه در آمريکا به او برچسب ساديستيك بودن زده بودند. يك مستشار هم به نام«جان آرامسترانگ» تا سال 2003 رئيس زندان ايالت كانكتيكت بود كه اجراي تاكتيك او در اين زندان منجر به مرگ سه زنداني شده بود. از او براي آموزش زندانبانان ابو غريب استفاده شده است و ....
    اين شبكه همچنين عكس تازه اي را كه از زندان ابوغريب به دست آورده بود منتشر ساخت كه نشان مي داد يك آمريكايي پس از معاينه يك زنداني بر زمين افتاده (عراقي) و اطمينان از مرگ او، انگشت شست خود را به علامت پيروزي بلند كرده بود.
    

برخي ديگر از رويدادهاي 21 مي

  • 1951:   در سال 1330 خورشيدي تهراني ها در ميدان بهارستان بر ضد مداخلات انگلستان و در همين روز درسال 1358(درست 28 سال بعد) بر ضد مداخلات آمريكا وسيعا تظاهرات كردند!.

  • 2003:   در الجزاير در يك زمين لرزه شديد بيش از 2 هزار تن كشته شدند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    4 جمادي الاول هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com
     

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    20
    26

    اهواز

    28
    41

    تبريز

    13
    26

    شيراز

    17
    31

    مشهد

    14
    25

    بندرعباس

    13
    27

    کرمان

    12
    27

    اصفهان

    13
    27

    يزد

    17
    31

    کرمانشاه

    12
    30

    اراک

    11
    24

    رشت

    15
    21

    دبی

    27
    37


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1259 تومان
    929 تومان
    1835 تومان
    767 تومان
    250 تومان
    254 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    77000 تومان
    39500 تومان
    149700 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.01

    اذان مغرب : 19.26

    اذان صبح فردا : 3.16

    طلوع آفتاب فردا : 4.56

     

     

     

     

     

     Ãهديه روزانه

     
    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Scientific American
    ماه ژوئن

    جديدترين شماره از ماهنامه معتبر علمي
    Scientific American

    تاریخ انتشار: ژوئن 2007
    تعداد صفحات مجله: 80
    حجم فایل: 4 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    Tablet Pc جدید مدل T8600 با قابلیت خواندن بارکد و نوار مغناطیس 

     شرکت MobileDemand با ارائه این Tablet PC وارد عرصه رقابت با دیگر مدل های موجود در بازار شده است. این مدل به استحکام - قدرت خواندن بارکد و نوارهای مغناطیسی افتخار میکند. طراحی منحصر به فرد این دستگاه باعث شده که یک کی پد برای تایپ سریع اعداد در اختیار داشته باشید و دکمه های ناوبری آن در کنار نمایشگر 8.4 اینچی با کیفیت SVGA ان قرار دارند. از نظر مشخصات فنی این دستگاه دارای پردازشگر با سرعت 1.1 GHz از نوع Intel Centrino تا 1.28 گیگا بایت RAM و کارت شبکه بی سیم 802.11/a/b/g حافظه فوق العاده ی 40 گیگا بایتی و امکانات EV-DO / EDGE / GPRS / GSMبه صورت انتخابی است. همراه این دستگاه بلوتوث و پورت سریال 9 پین نیز وجود دارد. باتری لیتیومی آن قابلیت 7 ساعت کارکرد مداوم را به آن میدهد.
    از نظر مقاومت در برابر آب - گرد و خاک و تکان های ناگهانی مقاوم است. ضمن اینکه در دما های بسیار بالا یا پائین قادر به کار میباشد. هنوز قیمت این دستگاه مشخص نشده است    



     

    میزان الکل موجود در خون خود را اندازه بگیرید 

    اگر میخواهید میزان سطح الکل موجود در خون خود را اندازه بگیرید کافیست که در این محصول بدمید. تنها 20 ثانیه طول می کشد تا یک گزارش از میزان الکل مو جود در خون مصرف کننده الکل تهیه کند. بی شک یکی از معضلات برای مصرف کنندگان الکل خواب آلودگی و بی رمقی بعد از مصرف آن است که افراد را به صورت موقتی از ادامه کار های روزانه ساقط می سازد. شاید همیشه به دنبال وسیله ای باشند که بتوانند با آن این میزان الکلی را که در آنها مو جب این کسالت می شود را اندازه بگیرند. سبکی و دقت و ظرافت در طراحی این محصول امکان حمل و نقل آن را آسان می سازد. پیشنهاد به خرید و استفاده از این محصول را نمی کنیم. بلکه پیشنهاد می کنیم که مصرف الکل خود را متو قف سازید!!    
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    سير تفكر معاصر جلد اول
     


    یادبود: محمد مددپور
    تعداد صفحات: 630
    قيمت: 5700 تومان
    شابک: 2 ـ 134 ـ 506 ـ 964
    نوبت چاپ: اول:1385
    شمارگان: 1100



    معرفی کتاب: كتاب حاضر، پژوهشي است علمي و تخصصي در حوزه سير تفكر معاصر كه جلد اول آن به غرب‌زدگي اختصاص دارد. مرحوم محمد مددپور پژوهشگر حوزة فلسفه و هنر، در فصل اول كتاب به مباني فرهنگ و هنر در شرق و غرب پرداخته و آن را با ديد منتقدانه و تطبيقي نگريسته و تمايزها و شباهت آن را به بررسي گرفته است در فصل سوم به زمينه‌هاي روابط فرهنگي و هنري ايران و غرب اشاره كرده و ورود اولين نشانه‌هاي غرب‌زدگي را در چنين روابطي دانسته است. سپس مددپور به پيدايش منور‌الفكر سلوك و روشنفكري ديني در ايران پرداخته ريشه‌ها و بستر تاريخي آن را به بررسي گرفته است. گفت‌وگويي در باب غرب‌زدگي در مدرنيسم ديني معاصر و غرب‌زدگي در هنر شرق و غرب فصل چهارم و باب دوم كتاب است كه نويسنده تلاش كرده اولين نشانه‌هاي روشنفكري هنري و غرب‌زدگي را در آثار هنرمندان ايران و جهان نشان بدهد. مباني هنر در شرق و غرب، شعر و ادب دنياي نفساني بحث است كه مددپور خواسته به شعر متعهدانه و قدسي در مقابل شعر و ادب دنياي نفساني بپردازد و تفاوتهاي آنان را به بررسي گيرد.
    غرب‌زدگي در نقاشي ايران، از نمايش سنتي تا نمايش غرب‌زده پيدايي قصه جديد «رمان» مباحث است در فصل سوم و چهارم كه نويسنده خواسته است اولين علايم غرب‌زدگي را در نقاشي ايران نشان دهد و ورود نمايشهاي غرب‌زده را در ايران بررسي كند. مددپور پيدايش قصه‌هاي جديد كه به صورت رمان تجلي يافته و رگه‌هاي غرب‌زدگي در آن عريان است را اولين حضور غرب‌زدگي در دنياي نويسندگان ايران مي‌داند. غرب‌زدگي در موسيقي سنتي ايران آذين‌بخش پايان كتاب است كه مددپور آن را بحران در موسيقي ايران مي‌داند. كتاب حاضر در حقيقت پيمودن راهي جهت بازانديشي مجدد تاريخ فرهنگ و هنر معاصر ايران را مي‌آزمايد. بي‌ترديد برخي مطالعات پيشين اهل فضل و بيش از همه طرح غرب‌زدگي مرحوم استاد دكتر سيد احمد فرديد در پيمودن راه، منشأ اثري تام و تمام بوده است. علاقه‌مندان به غرب‌زدگي در ايران و جهان سوم كتاب حاضر را بسي سودمند خواهند يافت.
     

     

     

     

     

     Ãطنز روزانه


    يادواره مهندسي

    بسي رنج بردم در اين سال سي / كه مدرك بگيرم زبد شانسي

    نشد، دادم از كف همه زندگي / نهادم به سر افسر بندگي

    نبودم اوائل چنين ناتوان / ببودم به سر موي و بودم جوان

    نه تن خسته و ناتوان بودمي / نه اينگونه نامهربان بودمي

    نه اهريمني طينتي داشتم / نه بر خوي بد عادتي داشتم

    كنون بشنويد اينكه بيچاره من / چنان گشته‌ام اينچنين اهرمن

    بود شرح احوال من بس دراز / ولي قطره آن گويم از بحر، باز

    به هوش و خرد شهره بودم به شهر / نبودي چو من درسخواني به دهر

    به كنكور در رزم كنكوريان / زدم تستها را يكي در ميان

    به كف آمدم رتبه‌اي زير صد / نيارد چو من رتبه كس تا ابد

    خيالم كه ديگر مهندس شدم / نبودم خبر زينكه مفلس شدم

    به خود وعده‌اي نيك دادم همي / كه چون در خط درس افتادمي

    بيابم اگر صد هزاران كتاب / زنم از خوراك و ميرم ز خواب

    چنانش بخوانم به روزانه شب / كه خود گردم از كار خود در عجب

    وليكن چو پايم بدينجا رسيد / نبيند دو چشمت كه چشمم چه ديد

    به هنگامه ثبت نامم دمار / برآمد به يك روزه هفتاد بار

    به «آموزش»اش چون گذارم فتاد / رخ سرخ من رو به زردي نهاد

    چو دادندمي صد هزاران ورق / به رخساره زردم آمد عرق

    چنان بي كس و خسته ماندم به صف / كه رست از كف كفش مخلص علف

    پس از آن چو ديگر به صف ماندگان / به يك نمره گشتم من از بنديان

    بماند، پس نمره‌اي گم شدم / جدا از خود و شهر و مردم شدم

    به خود گفتم اين زندگي بهتر است / ره دانشم راه پر گوهر است

    گذشتم از آن فكر پيشينه‌ام / كه من ديگر آن شخص پيشين نه ام

    به من چه كه ديگر كسان چون كنند / به من چه، چه در كار گردون كنند

    به من چه فلاني دل آزرده است / به من چه خر مش رجب مرده است

    گذشتم از آن فكر پيشينه‌ام / كه من ديگر آن شخص پيشين نه ام

    كه دانش چراغ ره آدم است / كليد در گنج اين عالم است

    چو فرصت غنيمت شمارم كنون / مرا علم و دانش شود رهنمون

    پس از آن به مكتب نهادم چو پا / ز يك درب چوبي بسي بي صدا

    به رزم اندر آمد يكي اوستاد / بگفتا شكاري به دام اوفتاد

    بچرخيد و گرديد و غريد و گفت / در اين پهنه يكدم نشايد كه خفت

    كه من دكترا از فلان كشورم / يل سر سپاه فلان كشورم

    كنون گفته باشم به آغاز درس / ز كس گر نترسي، ز مخلص بترس

    بگفتم كه درست بسي ساده است / كدامين خر ز درست افتاده است؟

    بگفتا كه درسم بسي مشكل است / خيالات تو اي جوان باطل است

    چنانت بكوبم به گرز گران / كه پولاد كوبند آهنگران

    پس از آن سخنها و آن سرگذشت / دوماهي چو از آن سخن‌ها گذشت

    رياضي يكم نمره بر شيشه زد / هزاران غمم تيشه بر ريشه زد

    علومي چو بر بنده لشكر كشيد / سپاه معارف به دادم رسيد

    يكي بيست بگرفتم از ريشه‌ها / نشد كارگر زخم آن تيشه‌ها

    پس از آن معارف ز من قهر كرد / دهانم ز تلخي چنان زهر كرد

    به تالار و در گرمي ماه تير / بيامد ز در اوستادي چو شير

    بگفتا كه در رزم نام آوران / بدان،‌ خوان اول بود امتحان

    فراهم شد از جمع ما لشگري / يكي پهلوان‌تر از آن ديگري

    اتودها كشيده همه از نيام / كه بايد نمودن به دشمن قيام

    چو آمد فرود آن يل از پشت زين / ببست افسار رخش خود بر زمين

    كشيد از نيامش سوالات را / بگفتا كه حل كن محالات را

    سپه را به يك غرش آرام كرد / يلان را چنان اسب خود رام كرد

    بگفتا كه درسم بسي ساده است؟! / كدامين كس از درسم افتاده است؟!

    كنون گر تواني برو بچه‌جان / به فني زبندم تو خود را رهان

    نشستم چنان سنگ بر صندلي / به خود گفتمي اينكه ول معطلي

    برو فكر ديگر بكن اين جوان / مگر ترم ديگر شوي پهلوان

    شدم بر خر نحس شيطان سوار / دو صد حيله را چون نمودم قطار

    به يك روزه صدها گواهي بكف / به ظاهر پريشان و در دل شعف

    بگفتم كه من موقع امتحان / ببودم به بستر بسي ناتوان

    كه رحمي كن اي پهلوان رهنما / بيا بر من اكنون تو راهي نما

    كنون تا نيفتم به حال نزار / برونم كش از پهنه كارزار

    دو ترمي در اين نابرابر نبرد / دگر از چه آرم سرت را به درد

    هزاران كلك را زدم بيش و كم / كه شايد برون آيم از پنچ و خم

    رهي پرفراز و خم اندر خم است / در اين ره هزاران چو من رستم است

    يكيشان به رخش و يكي مرده رخش / يكي با درفش و يكي بي درفش

    هر اينك در انديشه كارزار / مگر آخر آيد غم روزگار

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    ارزش خود را در محل كار دريابيد

    در مـحـل کـار، ایـن ارزش هـای شـخـصـی اسـت که باعث مـی شـود بعضی افراد موفق بوده و مدام پیشرفت کـنـنـد، در حالیکه بعضی هیچ تغییری نمی کنند. با ایـنـکه همه ی افـراد تـوانایی هـایـی دارند، اما فقط عده ی کمی در تلاش بـرای کشـف ایـن تـوانـایـی هـا و استـفـاده از آنها هستند. هـمـیـن مسئله است که باعث می شود بعضی کارمندان هـیـچ پیــشرفت و ترفیعی نداشته باشند و حقوقشان هم ناچیز باشد. اگـر تـوانایی هایتان را بشناسید و تاجایی که ممکن است از آنـهـا اســتــــفـاده کنـیـد، نـه تـنـها رضـایـت بیـشـتـری از کارتان خواهید داشت، بلکه بالا دستانتان هم این مسئله را متوجه شده و پاداشتان را خواهنـد داد. آیا هیچ رئیسی پیدا می شود که بخواهد کارمند با ارزش و پرتلاشش را بیرون بیندازد؟

    ارزش خود را بشناسید
    ابتدا بگذارید ببنیم ارزش چیست. در واقع، ارزش قیمت و بهایی است که به چیزی یا کسی می دهند. مثلاً یک 1000 توماني فقط یک تکه کاغذ سبز رنگ است که بیش از چند ريال نمی ارزد. اما مردم ارزش بالاتری به آن می دهند و ارزش آن دیگر برای همه مسلم شده است.
    کاری که شما باید بکنید، مثل همان 1000 توماني است. باید سعی کنید ارزش خود را در نظر دیگران بالا ببرید. برای این کار هم لازم است که ابتدا خود ارزش خودتان را بشناسید.

    توانایی ها و نقاط قوتتان را دریابید

    سوال های زیر را از خود بپرسید:

    من در چه کارهایی خوب هستم؟
    چه چیز من را از بقیه متمایز می کند؟
    چقدر از توانایی هایم استفاده می کنم؟
    این سوالات سوالاتی است که هر مشاور کاری در ابتدا از شما خواهد پرسید. شما باید خود و توانایی های خود را کشف کنید تا بتوانید بعدها از آنها استفاده کنید. ممکن است احساس کنید که توانایی هایتان نادیده گرفته می شوند، دلیلش فقط این میتواند باشد که شما آنها را به کسی نشان نداده اید.
    نترسید و با دوستان و همکارانتان مشورت کنید. از افرادی که به آنها اطمینان دارید بخواهید که نقاط قوت و ضعفتان را برایتان بگویند. این کار خیلی به شما کمک خواهد کرد.

    عیب ها و نقاط ضعفتان را دریابید
    وقتی توانایی های خود را شناختید، باید ببینید که چه چیز مانع می شود تا بتوانید تمام و کمال از آنها استفاده کنید. هرچه که به طریقی ضعف و نقص شما به شمار میرود، باید راهی برای از میان برداشتن آن بکنید.
    ضعف ها ممکن است شخصی یا تخصصی باشند. اگر خجالتی و زود رنج هستید و گمان می کنید که این صفات سد راه پیشرفت شما هستند، باید با آنها مقابله کنید. کار ساده ای نیست، اما ارزش را دارد.

    کارتان را بشناسید
    آیا محل کارتان را مثال کف دست می شناسید؟ آیا تاثیرات کاری که شما آنجا انجام می دهید را به وضوح می بینید؟ ارزش هر فرد در محل کار بسته به میزان همکاری و شرکتی است که در کارها دارد. اگر بخش شما هیچ تاثیری در کل شرکت ندارد، مطمئناً رده پایین است.
    اگر چنین موقعیتی دارید، وقتش رسیده است که توانایی هایتان را که حالا شناخته اید به مرحله ی عمل بگذارید. ببینید آیا کارتان طوری هست که بتوانید از توانایی هایتان در آن استفاده کنید، و اگرنه روی کارتان یک بازنگری انجام دهید.
    خودتان را مثل یک محصول و محل کارتان را مثل یک فروشگاه در نظر بگیرید. ارزش شما در این فروشگاه چقدر است؟ مردم چقدر حاضرند برای شما پول بدهند؟ و از خودتان بپرسید که چطور می توانید این ارزش را بالا ببرید.

    نیازهای رئیستان را دریابید
    دریافتن ارزشتان بستگی به دانستن این دارد که آیا چیزی که شما ارائه می دهید، تقاضا می شود یا خیر. آیا مسیر شرکت را می دانید؟ آیا می دانید که شرکت در چه فضایی قصد پیشرفت دارد؟ آیا می دانید که رئیستان چه توقعاتی از کارمندانش دارد؟
    مسئله ی مهم همین است: چطور شما می توانید این توانایی هایتان را با آن هدفها سازش دهید؟ پاسخ به این سوال، کلیدی است برای بالاتر بردن ارزشتان است.

    محیطتان را بشناسید
    در کارهای امروزی که همه به صورت گروهی درآمده است، کسی فقط مسئول کار خود نیست و کار هر کس بخشی از کار کلی به حساب می آید. آیا شما از آن دسته افراد هستید که فقط كاری که بهتان گفته شده بدون اینکه سوالی بپرسید انجام می دهید یا تصویر بزرگتر را هم می بینید؟
    خیلی مهم است که بفهمید شرکتتان به طور کل چطور عمل می کند. این مسئله نه تنها باعث می شود که خودتان نیز مثل یک رئیس فکر کنید، بلکه به شما اجازه می دهد که دستاوردهای خود را در فضاهای دیگر نیز نشان دهید. اگر بدانید بخش های دیگر شرکت چه کارهایی انجام می دهند، می توانید کارهای خود را طوری انجام دهید که سود بیشتری نصیب شرکت شود.

    ارزشتان را بالا ببرید
    با شناختن ارزش یک کارمند، می توانید طوری کار کنید که ارزشتان را بالاتر ببرید. همانطور که قبلاً گفته شد، بهترین راه برای این کار این است که فرض کنید شما یک محصول و محل کارتان یک فروشگاه است و شما باید سعی کنید تا ارزش خودتان را به عنوان یک محصول میان سایر محصولات بالاتر ببرید.
    از خودتان بپرسید، چرا مردم یک نوع پودر رختشویی را به مدل ها و مارک های دیگر ترجیح می دهند در حالیکه همه ی آنها تقریباً یکسان هستند؟ همه ی این مسائل به مارک آن محصول و میزا اطمینان مردم به آن دارد. ارزش شما وابسته به قابلیت اعتماد و اطمینانتان است.

    شهرت خود را بالا ببرید
    حال که توانایی هایتان را دریافتید، بهترین زمان است تا خود را به بهترین صورت در فضاهایی که می توانید در آن موثر باشید نشان دهید. با کار سخت و به دست آوردن نتایج عالی، باعث می شوید که دیگران حساب خوبی روی شما باز کنند. تاجای که میتوانید باید سعی کنید که بهترین باشید.

    خودتان باعث ترفیع خود شوید
    موفقترین مردم لزوماً افرادی نیستند که در کار خود بهترین باشند، بلکه کسانی موفق هستند که بتوانند نظر دیگران را به خود جلب کنند. این شما هستید که باید خود، توانایی ها و دستاورهایتان را به دیگران نشان دهید. اگر خودتان هیچ کوششی در این زمینه نکنید، هیچ کس کارهایتان را نخواهد دید.

    با توانایی هایتان مقام بگیرید
    رئیستان را متقاعد کنید که شایسته ی کاری که میکنید نیستید و توانایی های بیشتری دارید که می توانید از آنها در فضاهای دیگر استفاده کنید. اگر موفق به این کار شوید، نوبت به نشان دادن خودتان می رسد.

    از حباب راحت طلبی بیرون بیاید
    افرادی که خود را در حباب راحت طلبی محصور می کنند و از آن بیرون نمی آیند ارزشی ندارند. افراد موفق کسانی هستند که بتوانند ریسک کنند و نقش های مختلف بازی کنند. پرجرات باشید، و کارهای جدید انجام دهید. به همه نشان دهید که از انجام کرهایی که هیچ اطلاعی از آنها ندارید نمی ترسید و می توانید از آنها تجربه بیاموزید.

    خود را به روز کنید
    تکنولوژی هر روز پیشرفت کرده و تغییر می کند، هماهنگ با آن ابزارها و دانش های رسیدن به موفقیت هم تغییر می کند. اگر مهارت ها و دانشتان به روز نیست، مطمئن باشید که هیچ پیشرفتی نخو.اهید کرد.
    مجلات و روزنامه ها را مطالعه کنید و دانش روز را کسب کنید. درمورد کار پیشگامان و افراد موفق در حیطه ی کاری خود مطالعه کرده و از آنها سرمشق بگیرید. فنون و مهارت های جدید مربوط به کار خود را یاد بگیرید تا بتوانید موفق شوید.

    آیا شما فردی موفق هستید؟
    سعی کنید در نظر دیگران فردی نادر و خوش آیند باشید. برای رسیدن به این هدف باید خودتان و ارزش های خود را بشناسید و سخت تلاش کنید. و خیلی زود همه متقاعد خواهند شد که شما فردی با ارزش هستید.

     

     

     

     

     

     Ãداستانک روزانه

    ebgh_80@yahoo.com 


    یک پایی در زمین

    درست هفت ماهی می شه كه اون اتفاق كذايی برام افتاد . دراز كشيده بودم روی تخت و سقفو می ديدم . عادتم بود . وقتی صبحا از خواب پا می شدم ، يكی دو ساعتی توی جام وول می خوردم و به سقف خيره می شدم . صاف نشست روی مردمك چشمم . زل زد توی سياهی اش و نيش اش را فرو كرد تو مردمكم . نمی دونم چرا كيشش نكردم ! شايد می خواستم ببينم كه ميزنه يا نه ؟ خب اونم زد . الان دقيقا هفت ماهی می شه كه يك چشم ندارم .اولاش خيلی جالب بود كه همه چيز رو نصفه می ديدم ولی كم كم اين قضيه روی زندگيم تاثير بدی گذاشت . نوشته هام همه نصفه شده بود و هيچ ناشری حاضر به چاپ يك داستان نصفه نبود . از اون بدتر موقع عشق بازی با همسرم بود . از قضيه خبر نداشت و براش سوال پيش اومده بود كه من چرا تازگی ها فقط نصفی از بدنش رو مورد محبت قرار می دهم ! يا فقط نصف لبشو بوس می كنم . ازم توضيح خواست ، گفتم يكی از چشمام كور شده . فكر كرد شوخی می كنم و تركم كرد . بهمين راحتی . قبلا توی يك كتاب خونده بودم كه زن ها دوست دارن با تمام بدنشون عشق بازی بشه و الا دچار سردی مزاج می شن . اصلا اينا رو چرا دارم به شماها مي گم ؟
    غذا خوردنم هم نصف شده بود و بالطبع جثه پهلوانی من هم نصف می شد . هر روز لاغرتر می شدم ، تا اينكه محو شدم . اين تجربه هم فقط اولاش جالب بود . مرد نامرئی بودن موهبتی بود كه نصيب من شده بود . می تونستم بدون اينكه كسی منو ببينه ، طرف هر زنی تو خيابون برم و ... . ولی طولی نكشيد كه این کار جذابيتشو از دست داد . حالا با يك چشم نداشتن و محو شدن ، افسردگی هم اضافه شده بود . خب چاره كار فقط خود كشی بود . يك روز بلند شدم و رفتم بالای بلندترين برج شهر . كمی باد كه به صورتم خورد ، خودمو شوت كردم روی هوا . خب نتيجه ای در بر نداشت به جز اينكه باد مرا به كيلومترها دورتر از خانه ببرد و نيم ساعت بين زمين و آسمان سردرگم باشم . به همه چيز فكر كرده بودم الا اين مورد كه آدمی كه محوه ، وزن نداره و مثل پر كاه معلق می مونه . وقتی به زمين رسيدم ، يكی از پاهايم كه از لاغری به سوزن بيشتر شبيه بود تا پا ، رفت توی زمين و گير كرد . اولاش جالب بود ولي الان سه ماهه كه با يك پايی كه در زمين گير كرده ، در يك نقطه ای از اين كره خاكی ، گير افتاده ام . فقط يك تقاضا از شما دارم ، لطفا وقتی پياده روی می رويد توجه كنيد كه من را له نكنيد . همین .
     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    PDA چيست؟

    یا PDA یا منشی دیجیتالی شخصی نوعی کامپیوتر قابل حمل است که در اصل برای مدیریت امور شخصی و کاری طراحی شده اند اما در طی سالیان اخیر قابلیت های زیادی به آنها اضافه شده است. PDA ها به نام های کامپیوتر های جیبی و یا Palmtop Computers نیز شناخته میشود. PDA ها دارای کاربرد های مختلفی هستند : محاسبه - استفاده به عنوان ساعت و تقویم - بازی کردن - متصل شدن به اینترنت - ارسال و دریافت ایمیل - ضبط صدا و تصویر - تایپ و یادداشت برداری - دفترچه آدرس ها و شماره تلفن - استفاده به عنوان رادیو یا پخش کننده های موسیقی و همچنین استفاده به عنوان موقعیت یاب با استفاده از GPS .
     
    Dell Axim
    یک نمونه PDA ساخت Dell

    مدل های جدید PDA علاوه بر این امکان استفاده به عنوان تلفن همراه و برقراری مکالمات تلفنی را نیز فراهم میکنند ضمن اینکه این مدل ها مجهز به مرورگر های اینترنتی و سیستم های پخش انواع فایل های چند رسانه ای هستند. بیشتر PDA ها قادر به اتصال به اینترنت و شبکه های داخلی از طریق بیسیم و به صورت WiFi هستند. یکی از بارز ترین خصوصیات PDA ها داشتن نمایشگر های لمسی است.

    تاریخچه :
    لغت PDA برای نخستین بار در 7 ژانویه 1992 توسط مدیرعامل وقت شرکت Apple آقای John Sculley در نمایشگاه دستگاه های الکترونیکی مصرفی در لاس وگاس مطرح شد که به دستگاه Apple Newton اشاره میکرد. این لغت بعدها به صورت Palmtop و Palms نیز مطرح شد. Palm به معنی کف دست است و منظور اشاره به کامپیوتر های کوچکی است که در کف دست قرار میگیرند.
     
    BlackBerry Pearl
    BlackBerry PDA

    خصوصیات بارز :
    در حال حاضر چند امکان جزو خصوصیات بارز PDA ها محسوب میشوند که از آن جمله : نمایشگر لمسی - قابلیت اضافه کردن حافظه به صورت Memory Card - WiFi و بلوتوث است. یکی دیگر از قابلیت های مهم PDA ها Synchronization یا به روز رسانی اطلاعات با دیگر دستگاه های دیجیتالی است. این قابلیت باعث میشود تا اطلاعات شما مانند دفترچه تلفن شما با کامپیوتر شخصی به روز رسانی خودکار بشود و اطلاعات همزمان در هر دو دستگاه وجود داشته باشد. در PDA ها امکان نصب و اضافه کردن امکانات و نرم افزار های جدید نیز وجود دارد.

    برخی کاربرد های PDA :

    ناوبری اتومبیل :
    بسیاری از PDA ها در اتومبیل با اتصال به یک کیت به نشان دادن موقعیت اتومیبل - وضعیت راه ها و ترافیک و مسیر یابی میپردازند. این امکان در حال حاضر در اروپا و امریکا استفاده میشود. یک نرم افزار اروپایی به نام TomTom وضعیت راه ها را به صورت سه بعدی همراه با میزان ترافیک به کاربران نشان میدهد.

    استفاده های علمی و پزشکی :
    در پزشکی PDA ها برای کمک به تشخیص و تجویز دارو استفاده میشوند. برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از این ابزار توسط بیماران برای ثبت علائم و وضعیت خود به بهبود و تشخیص توسط پزشک کمک می کند. امروزه PDA ها کاربرد های وسیعی در پزشکی دارند. پزشکان با استفاده از این ابزار اطلاعات مورد نیاز کاری خود را مانند لیست دارو و تداخلات آنها - تشخیص های افتراقی و دیگر مراجع را همراه دارند. PDA ها قادر به محاسبات علمی برای تحقیقات نیز هستند.

    استفاده آموزشی :
    PDA ها به طور وسیع توسط دانش آموزان و دانشجویان در حال استفاده هستند و کار های مختلفی از چک کردن لغت ها به عنوان دیکشنری گرفته تا ثبت یادداشت ها و تبادل اطلاعات را انجام میدهند.

    استفاده ورزشی :
    برخی از مربیان برای تجزیه و تحلیل کردن استراتژی های تیم از PDA ها استفاده میکنند این وسیله با استفاده از سیستم موقعیت یاب GPS به طور وسیع در مسابقات اتومبیل رانی و قایقرانی استفاده میشود.
     
    HP PDA
    PDA ساخت شرکت HP

    سیستم عامل ها :
    مهمترین سیستم عامل های PDA ها عبارت اند از :
    Windows Mobile ( Pocket PC ) : متعلق به شرکت مایکروسافت دارای 49 درصد سهم بازار و در حال افزایش.

    Palm OS متعلق به PalmSource و دارای 14 درصد سهم بازار و درحال کاهش.

    BlackBerry OS متعلق به شرکت Research in Motion و دارای 25 درصد سهم بازار و درحال افزایش.

    Symbian OS متعلق به شرکت های سونی اریکسون - موتورولا - پاناسونیک - نوکیا - سامسونگ - زیمنس و دارای 5.8 درصد سهم بازار و در حال افزایش

    انواع مختلفی سیستم عامل برپایه لینوکس به به صورت رایگان که تعلق به جایی ندارند. سه تا از محبوب ترین انها : Familiar - OpenZaurus و Intimate هستند. و 0.7 درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

    Windows Vista : که در حال حاضر جدیدا توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شده

    PDA ها با کاربردهای فراوان در حال گسترش در بازار مصرف هستند و انواع مستحکم آنها برای استفاده در شرایط سخت و نظامی نیز ساخته شده و در حال استفاده است. اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    لاغر شدن باز هم لاغر شدن
    مانکن شدن به قیمت مرگ!

    الآن چه تن‌تان است؟ ممکن است اين جمله شبيه حرف‌های مرد منحرفی باشد که پشت تلفن به کسی بگويد اما به آن فکر کنيد؛ الآن چه به تن داريد؟ الآن من يک تاپ هوگو باس پوشيده‌ام، با شلوار جين دُلچی-گابانا، کمربند گوچی و کفش‌های کانورس.
    اگر کم‌هوش نباشيد، تا به حال فهميده‌ايد اين مقاله درباره‌ چیست. در يک کلام، مُد. طراحان مُد لباس‌های مرا طراحی کرده‌اند و خودِ مُد بر شيوه‌ لباس پوشيدنِ من اثر گذاشته است. همه‌ اين‌ها خیلی هم عالی است؛ من از طرفداران پر و پا قرص لباس‌های طراحان مُد هستم و اما نمی‌خواهم درباره‌ لباس‌ها با شما حرف بزنم. می‌خواهم از اين وسواس درباره‌ی وزن حرف بزنم که با مُد همراه است، اين نياز دايمی به لاغر بودن. می‌خواهم درباره‌اين به شما اطلاعاتی بدهم.
    اين ممکن است لزوماً تقصير طراحانِ مُد نباشد، اگر چه درباره‌ اين بحث زياد است. اين مسأله را بيشتر رسانه‌ها درست کرده‌اند. در اين روزگار، يک ايدئولوژی داريم که می‌گويد لاغر و استخوانی بودن سکسی است و اين را به ما حقنه کرده‌اند. هر جا که نگاه می‌کنم، زن‌های لاغر و استخوانی را دور و برم می‌بينم. از وقتی که با رفقايم می‌روم آکسفورد استريت برای خريد تا وقتی که تلويزيون تماشا می‌کنم. می‌دانم که دخترهای زيادی که در سن و سالِ‌ من هستند، می‌خواهند آن چيزی باشند که در خيابان يا تلويزيون می‌بينند؛ اين‌ها از شکل‌شان بدشان می‌آيد، از باسن‌هاشان و از انحناهای تن‌شان. من دخترهای پنج‌ساله‌ای را ديده‌ام که اسير اين ذهنيت هستند. مُد و تصوير آن در رسانه‌ها می‌تواند چنان تأثير پر زوری بر مردم داشته باشد که آن‌ها را وادار می‌کند خودشان را کاملاً تغيير بدهند. تغيير کردن طبيعی است اما وقتی اين‌قدر زير نفوذ و تأثير شديد بيرونی باشد که دگرسانی کاملی پیدا کنی و تبديل به آدمی کاملاً متفاوت شوی، نگران کننده می‌شود.



     

    اين روزها مردم می‌خواهند به هر شکل ممکن لاغر بشوند. مردم می‌روند زير تيغ جراحی تا اندازه‌ شکم‌شان را کوچک کنند؛ به اين می‌گويند بای‌پسِ معده‌ای. آن وقت رژيم‌های غذايی افراطی می‌گيرند. رژيم اتکينز از آن رژيم‌هايی بود که مردم کربوهيدرات‌ها را کاملاً کنار می‌گذاشتند. ده‌ها رژيم گياهی داريم که مردم فقط با خوردن سبزيجات زندگی می‌کنند، رژيم سوپ را هم داريم که در آن چيزی جز سوپ نمی‌خوری. من خودم شخصاً يکی را می‌شناسم که آن‌قدر به وزن بدن‌اش و جرمِ آن وسواس داشت که يکی از اين رژيم‌های متداول سوپ را اختيار کرد. دو روز اين کار را کرد و روز سوم از حال رفت و بلافاصله بردندش بيمارستان تا به هوش بيايد. شانس آورد که جان سالم به در برد، اما اين کاری است که مردم می‌کنند. به خودشان گرسنگی می‌دهند. به جايی می‌رسند که بدن‌شان ديگر هيچ چربی‌ای ندارد و از ماهيچه‌هاشان تغذيه می‌کند و اين همان‌جاست که شديداً خطرناک می‌شود. قلب يک ماهيچه است، و چون بدن‌ هيچ ماهيچه‌ی خاصی را برای تغذيه انتخاب نمی‌کند، ممکن است از قلب تغذيه کند تا جايی که منجر به مرگ شود!
    اين نوک کوهِ يخ است، خطرهايی که این کار برای سلامتِ آدم دارد بالاتر از فهم ماست. مردمی که اين رژيم‌های فشرده را اختيار می‌کنند و زير تيغ می‌روند از خطرهای آن برای سلامتی‌شان آگاه‌اند. کسانی که بی‌اشتهايی روانی دارند فشار بسيار زيادی روی بدن‌شان می‌آورند. اما قبل از اين‌که به اين‌ها بپردازيم، چند نفر از شما واقعاً می‌دانيد بی‌اشتهايی روانی چیست و چطور روی بدن‌های ما اثر می‌گذارد؟ بگذاريد نگاهی بکنيم:
    «بی‌اشتهايی روانیِِ» تشخيصی روان‌پزشکانه است که اختلالی در خوردن را توصيف می‌کند که مشخصه‌های آن وزن پايین بدن و اعوجاج شکلِ تن است، با هراس وسواس‌گونه از افزايش وزن. افرادی که دچار کم‌اشتهايی روانی هستند اغلب وزن بدن‌شان را با گرسنگی کشيدن اختياری، پاکسازی، استفراغ، ورزش اضافی، يا روش‌های کنترل وزن مثل قرص‌های رژيمی يا داروهای مُدِر کنترل می‌کنند. اين بيماری عمدتاً در دختران نوجوان غربی مشاهده می‌شود و در ميان شرايط روانی، يکی از بالاترين ميزان‌های مرگ و مير را دارد که تقريباً ۱۰ درصد از مردمی که اين وضعيت در آن‌ها تشخيص داده می‌شوند نهايتاً به علت عوامل مرتبط می‌ميرند. بی‌اشتهايی روانی وضعيتی پيچيده است و مؤلفه‌های روانی، عصبی-زيستی و جامعه‌شناختی را در بر دارد.



     

    بی‌اشتهايی روانی وضعيتی است که تهديد جانی دارد و می‌تواند فشار جدی روی بسياری از اندام‌های بدن و منابع فيزيولوژيکِ آن وارد کند. بی‌اشتهايی روانی فشار خاصی روی ساختار و کارکردِ قلب و سيستم قلب و عروق می‌گذارد و از همان ابتدا باعث نبض ضعيف (bradycardia) و دراز شدن بازه‌ QT می‌شود. افرادی که بی‌اشتهايی روانی دارند به طور معمول تعادل الکتروليتی آشفته‌ای دارند و به ويژه ميزات فسفات‌شان پايين است که با نارسايی قلبی، ضعف عضلات، اختلال سيستم ايمنی، و مرگ نابهنگام مربوط است. کسانی که پيش از بلوغ دچار بی‌اشتهايی روانی می‌شوند ممکن است روند رشدشان با اختلال مواجه شود و سطح پايينی از هورمون‌های لازم را داشته باشند (از جمله هورمون‌های جنسی را) و سطح کورتيزول‌شان به طور مزمن افزايش پيدا کند. در ۳۸ تا ۵۰ در صد موارد نيز ممکن است به خاطر بی‌اشتهايی روانی، پوکی استخوان نيز رخ بدهد، زيرا تغذيه‌ بد منجر به رشدِ پريشان ساختارهای لازم برای استخوان و چگالی آلی استخوان پايين می‌شود. اين وضعيت به همه‌ افراد به يک شيوه صدمه نمی‌زند. تغييراتی در ساختار و کارکردِ مغز نشانه‌های اوليه اين وضعيت هستند. گمان می‌رود که بزرگ شدن بطنِ مغز به اين گرسنگی کشيدن مربوط است و وقتی که وزن عادی بر می‌گردد به طور جزيی اين روند معکوس می‌شود. بی‌اشتهايی روانی همچنين با کاهش جريان خون در نرمه‌های گيجگاهی مرتبط است، اگر چه از آن‌جايی که اين يافته ارتباط مستقيمی با وزن فعلی ندارد ممکن است که يک خصوصيت ريسک باشد تا عارضه‌ گرسنگی کشيدن.»
    حالا همه‌ ما می‌دانيم بی‌اشتهايی روانی چی‌ست و اين چيزی است که خيلی از مردم خود را دچار آن می‌کند فقط برای اين‌که شبيه چيزی باشند که در تلويزيون می‌بينند. حالا که به بی‌اشتهايی روانی پرداختيم، بگذاريد به همراه آن يعنی بيماری «جوع» نيز بپردازيم که با بی‌اشتهايی روانی همراه است. «جوع» اساساً بالا آوردن بعد از هر غذاست، با اميد پرهيز از افزايش وزن. اين را پاکسازی هم می‌نامند که معمولاً به صورت استفراغ است اما می‌تواند به صورت‌ استفاده‌ افراطی از مسهل‌ها، تنقيه و ساير داروها نيز باشند. من شخصاً افراد زيادی را می‌شناسم که اين وضعيت را دارند. اصلاً انگار برای‌شان مهم هم نيست که اين مشکلی جدی است. عده‌ای هم واقعاً از آن لذت می‌برند، بعضی‌ها هم نه. بعضی‌ها از آن نفرت دارند و اين کار را می‌کنند که در مدرسه کسی به خاطر اندکی اضافه وزن سر به سرشان نگذارد يا برای اين‌که در جمع گوسفندانی که از اين جريان تبعيت می‌کنند، پذيرفته شوند. حالا بياييد به پيامدهای «جوع» نگاه کنيم
    اين بلايی است که اين همه مردم سر خود می‌آورند. اگر چند تا را نام ببريم: ناباروری، پوکی استخوان، سرطان و نارسايی قلبی. «جوع» معمولاً شانه به شانه بی‌اشتهايی روانی می‌آيد. در نتيجه با فشار شديدی که اين دو وضعيت روی اندام‌های درونی و بدن‌تان می‌آورد، معجزه‌ای است که افراد دچار این عارضه زنده می‌مانند.
    در پایان، اميدوارم باعث افزايش آگاهی شما درباره‌ اين موضوعات شده باشد و اميدوارم که وقتی اين مقاله را تمام می‌کنيد به فکر فرو برويد. اين مشکلی بسياری جدی است که دختران زيادی در جهان غرب به آن مبتلا هستند. يک چيز را به عهده‌تشخيص شما خوانندگان می‌گذارم. به نظر شما تقصير کیست؟ تقصير صنعتِ مُد است؟ تقصير رسانه‌‌هاست؟ يا خودِ مردمی که دچارِ اين‌ها هستند؟ شما بگوييد.
     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 

    روز تولدتان مبارک!

     

    نام    و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    محسن دانادیمان

     

    کرج

    29

    2

    1361

    شمیم شادمان

    Shamim_Shadman

    شیراز

    30

    2

    1355

     سيد مهدي سيد حجازي

    SMS.Hejazi

    تهران

    30

    2

    1363

    فرزانه طربي

    ftarabi@yahoo. com

     

    31

    2

    1357

     

    sepehr_darya_del

     

    1

    3

    1347

    محبوبه مخبری

    monir57b

    شیراز

    1

    3

    1357

    mehdi rezaiei

    shervin_8060

    tehran

    1

    3

    1360

       

    محمدرضا مرادپور

    tanhatarin662 

     

    1

    3

    1362

    هومن خسروی

     

     

    2

    3

    1384

    oscurita_2004

     

    3

    3

    1362

    سولماز عبادی

    so_ebadi@yahoo.com

    تهران

    4

    3

    1360

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    شبنم دوستدار

    shabnam_today

     تهران

    31

    2

    1383

      نیکو تقی زاد

    nikoo_taghizad

     تهران

    31

    2

    1383

    farhad karami

    apadana_834

     

    4

    3

    1384

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان