773  

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 773 :: يکشنبه 7 مرداد 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

صداقت، عشق به مردم و ميهن دوستی را از پیشینیان خود بياموزيم

سلام!
 ديروز در وبگرديهاي روزانه ام به مطلبي برخوردم با عنوان «پاسخ استاد علی اکبر دهخدا به دعوت رييس ادارۀ اطلاعات سفارت آمريکا برای مصاحبه با راديو صدای آمريکا» که عينا در زير قرار مي دهم:


مقاله «نفير دمکراسی محتضر صدای آمريکا» بدرستی بر يکی از آفات جنبش دمکراسی خواهی کشور ما انگشت گذاشته است. در شرايطی که آمريکای جهانخوار دور جديدی از تهاجم خود عليه استقلال کشورها و حق حاکميت ملت ها را به بهانه گسترش دمکراسی به راه انداخته است، متاسفانه شاهد متوسل شدن هر چه بيشتر بخشی از روشنفکران و فعالين سياسی ايرانی به «صدای آمريکا» هستيم.
اين پديده آنچنان رشد کرده است که برخی از فعالين چپ داخل کشور نيز به خيال خود با استفاده از ترببون «صدای آمريکا» به طرح مباحث اقتصادی و کارگری مورد نظر خود برای کارگران وزحمتکشان ايرانی می پردازند!
سند تاريخی زير که پاسخ استاد علی اکبر دهخدا به فريبکاری «صدای آمريکا»ست، می تواند در اين زمينه برای اين گروه از فعالين مردمی هشدار دهنده و رهگشا باشد.

*****

پاسخ استاد علی اکبر دهخدا به دعوت رييس ادارۀ اطلاعات سفارت آمريکا برای مصاحبه با راديو صدای آمريکا

19 دی 1332
خيابان ايرانشهر، فيشرآباد، تهران

آقای محترم- صدای آمريکا در نظر دارد برنامه ای از زندگانی دانشمندان و سخنوران ايرانی، در بخش فارسی صدای آمريکا از نيويورک پخش نمايد. اين اداره جنابعالی را نيز برای معرفی به شنوندگان ايرانی برگزيده است. در صورتی که موافقت فرماييد، ممکن است کتباً يا شفاهاً نظر خودتان را اطلاع فرماييد تا برای مصاحبه با شما ترتيب لازم اتخاذ گردد.
ضمناً در نظر است که علاوه بر ذکر زندگانی و سوابق ادبی سرکار، قطعه ای نيز از جديدترين آثار منظوم يا منثور شما پخش گردد.
بديهی است صدای آمريکا ترجيح می دهد که قطعۀ انتخابی سرکار، جديد و قبلاً در مطبوعات ايران درج نگرديده باشد. چنانچه خودتان نيز برای تهيۀ اين برنامه جالب، نظری داشته باشيد، از پيشنهاد سرکار حُسن استقبال به عمل خواهد آمد.
با تقديم احترامات فائقه
سی. ادوارد. ولز
رئيس ادارۀ اطلاعات سفارت کبرای آمريکا

******

جناب آقای سی. ادوارد. ولز، رئيس ادارۀ اطلاعات سفارت کبرای آمريکا
نامۀ مورخۀ 19 ديماه 1332 جنابعالی رسيد، و از اينکه اين ناچيز را لايق شمرده ايد که در بخش فارسی صدای آمريکا از نيويورک، شرح حال مرا انتشار بدهيد متشکرم.
شرح حال من و امثال مرا در جرايد ايران و راديوهای ايران و بعض از دول خارجه، مکرر گفته اند. اگر به انگليسی اين کار می شد، تا حدٌی مفيد بود؛ برای اينکه ممالک متحدۀ آمريکا، عدٌه ای از مردم ايران را بشناسند. ولی به فارسی، تکرار مکرٌرات خواهد بود، و به عقيدۀ من نتيجه ندارد.
و چون اجازه داده ايد که نظريات خود را در اين باره بگويم و اگر خوب بود حُسن استقبال خواهيد کرد، اين است که زحمت می دهم بهتر اين است که ادارۀ اطلاعات سفارت کبرای آمريکا به زبان انگليسی، اشخاصی را که لايق می داند معرفی کند. و بهتر از آن اين است که در صدای آمريکا به زبان انگليسی برای مردم ممالک متحده شرح داده شود که در آسيا مملکتی به اسم ايران هست که خانه های قراء و قصبات آنجا، در، و صندوقهای آنها قفل ندارد، و در آن خانه ها و صندوقها طلا و جواهرات هم هست، و هر صبح مردم قريه، از زن و مرد به صحرا می روند و مشغول زراعت می شوند، و هيچ وقت نشده است وقتی که به خانه برگردند، چيزی از اموال آنان به سرقت رفته باشد.
يا يک شتردار ايرانی که دو شتر دارد و جای او معلوم نيست که در کدام قسمت مملکت است، به بازار ايران می آيد و در ازای «پنج دلار» دو بار زعفران يا ابريشم برای صد فرسخ راه حمل می کند و نصف کرايه را در مبداء و نصف ديگر آن را در مقصد دريافت می دارد، و هميشه اين نوع مال التجاره ها سالم به مقصد می رسد.
و نيز دو تاجر ايرانی، صبح شفاهاً با يکديگر معامله می کنند و در حدود چند ميليون، و عصر خريدار که هنوز نه پول داده است و نه مبيع آن را گرفته است، چند صد هزار تومان ضرر می کند. معهذا هيچ وقت آن معامله را فسخ نمی کند و آن ضرر را متحمٌل می شود.
اينهاست که از اين گوشۀ آسيا شما می توانید به ملت خودتان اطلاعات بدهيد، تا آنها بدانند در اينجا به طوری که انگليسی ها ايران را معرٌفی کرده اند، يک مشت آدمخوار زندگی نمی کنند، و از طرف ديگر به فارسی، به عقيدۀ من خوب است که در صدای آمريکا، طرز آزادی ممالک متحدۀ آمريکا را در جنگ های استقلال، به ايرانيان بياموزيد و بگوييد که چگونه توانسته ايد از دست استعمار خلاص شويد؟ و تشويق کنيد که واشنگتن ها و فرانکلن ها در ايران، برای حفظ استقلال از همان طرق بروند.
در خاتمه با تشکر از لطف شما احترامات خود را تقديم می دارد.
علی اکبر دهخدا
 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (772) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • عکس‌هایی فوق‌العاده از درختانی که از شدت سرما و برف یخ زده‌اند
  • گزارش كامل همايش بررسي ابعاد فقهي حقوقي غصب باغ قلهك
  • معرفي و دانلود فيلم : مزاحمت
  • دانلود انيميشن : Wonderful Days
  • آلبوم جدید و زیبای رامتین دلیران بنام کمی نوازشم کن 
  • آهنگ زيباي نواي شيفتگان باصداي جمال الدين منبري
  • عکس برداری حرفه ای از محیط برنامه ها و ویندوز توسط Inbit FullShot v9.5.1
  • ویلای شاه در مسیر دوچرخه سواری
  • و این چنین می شود که بشر می بازد ....
  • روزنامه‌نگاری شهروندی
  • قهر و آشتى ميان اعضاى خانواده
  • جديدترين شماره از هفته نامه Science
  • Rogun : ربات هوشمند ساخت کره
  • من که مي دونم منظورش چي بود...
  • خانم ها و افسردگي
  • علم در نوك سوزن
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

عکس؛ ده جاده‌ی رویایی و دوست داشتنی
سايت اعتكاف
فلش؛ طراحی چهره!
عکس‌هایی فوق‌العاده از درختانی که از شدت سرما و برف یخ زده‌اند
گزارش كامل همايش بررسي ابعاد فقهي حقوقي غصب
باغ قلهك

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

مقاومت لبنان طرح خاورميانه جديد آمريكا را نقش برآب كرد
 

دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت مقاومت لبنان طرح خاورميانه‌اي جديد آمريكا را نقش بر آب كرد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره،سيد حسن نصرالله كه به مناسبت نخستين سالگرد پيروزي حزب‌الله در جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان سخنراني مي‌كرد با اشاره به پيروزي مقاومت در جنگ تابستان سال گذشته رژيم صهيونيستي عليه لبنان گفت اين جنگ طرح خاورميانه‌اي جديد آمريكا را كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در ابتداي جنگ بدان بشارت داده بود، نقش بر آب كرد.
وي كه سخنانش بر روي يك صفحه بزرگ تلويزيوني در جمع گسترده مردم در شهرك "بنت جبيل" در جنوب لبنان پخش مي‌شد، افزود: بعد از 14اوت 2006 طرح خاورميانه جديد آمريكا در برابر نيروهاي مقاومت از هم پاشيد.
نصرالله با يادآوري سخنان كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا كه در ابتداي جنگ سال گذشته مدعي شده بود "ما شاهد ولادت خاورميانه جديد هستيم كه در آن اثر و مكاني براي مقاومت و مبارزان و بازدارندگان وجود نداشته باشد"، گفت هدف از خاورميانه جديد بوش و كاندوليزا رايس ايجاد دولت هاي كوچك قومي و درگير است كه هر يك از آنها به آمريكا و اسرائيل پناه ببرند تا حامي و ضامن حقوق آنها باشند.
نصرالله تاكيد كرد، جنگ 33 روزه تحت پوشش و حمايت كشورهاي بين‌المللي و عربي صورت گرفت.
وي بار ديگر بر آزادي دو سرباز اسير اسرائيلي از راه مذاكرات مستقيم تاكيد كرد و آن را ضامن موفقيت تبادل اسراي ميان طرفين برشمرد.
سيد حسن نصرالله در بخشي ديگر از سخنان خود بشدت از نيروهاي حاكم در لبنان انتقاد كرد و كمك به يك گروه لبناني براي سيطره بر گروه ديگر را يكي از اهداف عمده آمريكا و اسرائيل در به راه انداختن جنگ با حزب‌الله دانست.
وي با اشاره به ديگر اهداف تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان، دستيابي به كوچكتر‌ين سطح توافق امنيتي و امضاي توافقنامه سياسي به عنوان بيشتر خواسته آنان با دولت به رهبري فواد سنيوره نخست وزير لبنان را كه تصور مي‌كردند بر لبنان سيطره پيدا خواهد كرد از اهداف دوم رژيم صهيونيستي در حمله به لبنان برشمرد.
نصرالله تاكيد كرد، دولت سنيوره بعد از جنگ به دليل عملكرد نامناسب و مخالفت با تشكيل دولت وحدت ملي مشروعيت خود را از دست داده است
نصرالله گروه به اصطلاح اكثريت در لبنان را پيرو و دنباله رو سياست‌هاي واشنگتن و تل آويو دانست و گفت: اين گروه در لبنان انتظار داشت كه آمريكا و اسرائيل در چنين روزي در كنار آنها قرار گيرند و خواسته‌هاي آنها را تكرار كنند و طرح و نقشه‌هاي آنها را به پيش ببرند اما يك ميليون لبنان در اينجا جمع شده‌اند كه بگويند دولت سنيوره، دولتي شكست خورده و بايد كنار گيري كند و ما خواهان مشاركت و تشكيل دولت وحدت ملي هستيم.
نصرالله اين ادعا را كه وي از جايگزيني توافقنامه طائف كه در سال 1989 به امضا رسيده است(توافقنامه طائف به جنگ داخلي در لبنان پايان داد) سخن گفته است رد كرد و اين اتهامات را كذب و دروغ خواند.
وي بر ضروت وحدت ملي واقعي و نه سيطره يك گروه بر گروه ديگر تاكيد كرد و گفت، آرزو و خواسته وي مشاركت تمامي گروههاي لبناني در اداره امور كشورشان است.
سيد حسن نصرالله بار ديگر تاكيد كرد حزب‌الله در حال حاضر موشك‌هايي در اختيار دارد كه در صورت تجاوز اسرائيل به لبنان،توانايي هدف قرار دادن هر نقطه‌ از سرزمين‌هاي اشغالي را داراست.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

مزاحمت
Disturbia



کارگردان: دي. جي. کاروزو. فيلمنامه: کريستوفر بي. لاندون، کارل الزورث بر اساس داستاني از کريستوفر بي. لاندون. موسيقي: جيوف زانللي. مدير فيلمبرداري: روگيه استافرز. تدوين: جيم پيج. طراح صحنه: تام ساوتول. بازيگران: شيا لابيوف[کيل]، سارا رومر[اشلي]، کري آن ماس[جولي]، ديويد مورس[آقاي ترنر]، آرون يوو[روني]، خوزه پابلو کانتيلو[سرکار گوتيه رز]، مت کريون[دانيل برکت]. ١٠٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
کيل بعد از مرگ پدرش در سانحه اتومبيل افسرده شده و دل به درس خواندن نمي دهد. اين واقعه سبب درگيري او با معلم زبان اسپانيايي شده و بعد از زدن مشتي به صورت وي از سوي دادگاه محکوم به حبس خانگي مي شود. مادرش جولي شاغل است و کيل بايد اغلب ساعات روز را تنها در خانه سپري کند. تنها دوست وي روني است که او نيز نمي تواند هر روز و هر ساعت را با کيل بگذراند. کيل براي کشتن وقت شروع به ديد زدن خانه هاي اطراف با دوربين مي کند. اين کار دليل بزرگي نيز دارد و آن اثاث کشي خانواده اي به محله آنهاست که دختري زيبا به نام اشلي دارند. کيل کم کم توجه اشلي را جلب و دوستي او را به دست مي آورد. اما اتفاق هاي ديگري نيز در محله رخ مي دهد که چندان خوشايند هم نيست. همسايه تنهايي به نام آقاي ترنر وجود دارد که اتومبيل قديمي و رفتارش به قاتلي سريالي شبيه است. کيل و روني با جستجو در اينترنت و روزنامه ها اطلاعاتي کلي در مورد قتل ها به دست مي آورند و پاييدن آقاي ترنر تبديل به سرگرمي ثابت آنها مي شود. ولي يک شب، آقاي ترنر بعد از حضور زني در منزلش و کشته شدن وي، متوجه زير نظر بودنش توسط پسرهاي همسايه مي شود. او تصميم دارد تا مزاحمت آنها را بدون پاسخ نگذارد. از طرف ديگر کيل نيز که جان خود و مادرش را در خطر مي بيند، قصد دارد تا با کمک روني و اشلي زمينه دستگيري آقاي ترنر را فراهم کند. چون در صورت خروج از محوطه خانه و دستگير مجدد توسط پليس، حبس خانگي اش تبديل به زندان خواهد شد...

چرا بايد ديد؟
بله، حق با شماست. من هم با خواندن خلاصه داستان فيلم بلافاصله ياد پنجره عقبي و سرنوشت جيمي استوارت فضول افتادم! ايده آن فيلم آن قدر بديع و هنوز تازه است که ديدن چندمين اقتباس آزاد آن را ديدني مي کند. البته طبق روال معمول اين سال ها، اين بازسازي نيز رنگ و بويي نوجوان پسندتر و پر تحرک تر و تکنولوژيک[مثلاً روز آمدتر!] به خود گرفته است. نام فيلم هم که از شوخي کلامي با کلمه suburbia گرفته شده، قرار است بر طنز آن بيفزايد!
فيلمنامه مزاحمت در دهه ١٩٩٠ نوشته شده و آماده ساخت بود. اما خبر توليد دوباره سازي پنجره عقبي با حضور کريستوفر ريوز[سوپرمن سابق و ويلچرنشين] آن را روانه بايگاني کرد. تا سرانجام سه سال قبل که سيستم بازيافت هاليوود به سراغ آن رفته و بعد از بازنويسي تصميم به ساخت آن گرفت. سکان اين پروژه به دست دي. جي. کاروزو متولد ١٩٦٥ سپرده شد که سابقه اي طولاني در ساخت فيلم هاي تلويزيوني دارد. کاروزو در ١٩٩٧ با فيلم Cyclops, Baby وارد سينما شده و تا امروز ٣ فيلم ديگر[درياچه نمک، گرفتن جان ها، دو نفر آدم پولکي] با حضور بازيگران پول سازي چون آنجلينا جول يو ال پاچينو و وال کيلمر ساخته است. اما هيچ کدام به اندازه مزاحمت موفق نبوده اند. مزاحمت فيلمي ٢٠ ميليون دلاري است که توانسته تا اين لحظه نزديک به ٨٠ ميليون دلار روانه جيب کمپاني توليد کننده خود کند. با اين فيلم ستاره نوجوان تازه اي به نام شيا لايبوف معرفي مي شود که همزمان فيلم ديگري از وي[ترانسفورمرها] در حال اکران است.
مزاحمت با اندکي دستکاري در پيرنگ قصه پنجره عقبي و به روز کردن ماجراي خود توانسته موفقيت قابل توجهي به دست آورد. ايده اين که چه کسي مزاحم چه کسي است و اصولاً کداميک از طرفين در حال پاييدن يا پاييده شدن است به تنهايي براي جذاب تر شدن فيلم کفايت مي کند. اما حضور بازيگري متبحر چون ديويد مورس در نقش منفي فيلم[هر چند مجال زيادي براي نشان دادن قدرت بازيگري خود نمي يابد] بر استحکام فيلم افزوده است. در لايه هاي زيرين فيلم به مسائل عمده جامعه آمريکا از نقش نژاد پرستي[اين بار خارجي ها به آمريکايي ها توهين مي کنند!]، سکس، جنايت هاي سريالي، اينترنت، زندگي در حومه شهرها و... پرداخته شده، اما فارغ از نگاهي انتقادي که مي توانست مزاحمت را تبديل به فيلمي ماندگار بکند. اما تا اين جاي کار نيز کاروزو بهترين فيلم کارنامه اش را ساخته و مزاحمت براي دو ساعت تفريح و سرگرمي کاملاً قانع کننده به چشم مي آيد.
ژانر: مهيج.  


براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد


لينکهاي دانلود: (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part1.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part2.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part3.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part4.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part5.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part6.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part7.rar
Disturbia.DVDRip-DMT-MobiNeedz.part8.rar  

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


 

دانلود انيميشن

Wonderful Days [Skyblue]


 
 

Sky Blue (USA)
Parents Guide:Add content advisory for parents
Runtime:86 min
Country:South Korea / USA
Language:Korean / English
Color:Color
Aspect Ratio:1.85 : 1 more
Sound Mix:Dolby SR (US version) / DTS / Dolby Digital / SDDS
Certification:Australia:M / Finland:K-11 / South Korea:All / Germany:12 / UK:15 / USA:Unrated / Ireland:15A / Singapore:PG
Company:End Game Productions Inc.


براي مشاهده عکسهايي از اين کارتون اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و دوبله شده به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/32756602/s.bl.part1.rar
http://rapidshare.com/files/32756032/s.bl.part2.rar
http://rapidshare.com/files/32755441/s.bl.part3.rar
http://rapidshare.com/files/32754879/s.bl.part4.rar
http://rapidshare.com/files/32754263/s.bl.part5.rar
http://rapidshare.com/files/32753669/s.bl.part6.rar
http://rapidshare.com/files/32753096/s.bl.part7.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

کمي نوازشم کن
باصداي رامتين دليران

 

آلبوم جدید و زیبای رامتین دلیران بنام کمی نوازشم کن با دو کیفیت 
 

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

آهنگ زيباي نواي شيفتگان باصداي جمال الدين منبري

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

عکس برداری حرفه ای از محیط برنامه ها و ویندوز توسط Inbit FullShot v9.5.1

عکس برداری از صفحه دسکتاپ کامپیوتر به راحتی توسط کلید Print Screen انجام پذیر می باشد. به عنوان مثال شما قصد دارید از تصویر یک WebCam عکسی تهیه نمایید و با فشردن این کلید عکسی از محیط دسکتاپ شما گرفته می شود و برای ذخیره سازی عکس به کمک برنامه Paint احتیاج دارید. این روش دارای چندین عیب می باشد. یکی از این معایب گرفتن عکس از کل صفحه می باشد. به عنوان مثال شما تنها قصد دارید تا از پنجره یک برنامه عکسی تهیه نمایید. ئقتی شما با کلید PrintScreen اقدام به عکس برداری می کنید از کل صفحه عکس گرفته اید و برای این که به تنیجه مورد نظر برسید می بایست قسمت های اضافی دور عکس را با برنامه دیگری برش دهید. امروزه برنامه های متعددی به منظور عکس برداری از محیط دسکتاپ ساخته شده است که کاربران به کمک آنها دارای توانایی بیشتری می باشند.

در این مطلب شما را با یکی از این نرم افزارها آشنا می سازیم.

 

Inbit FullShot نام نرم افزاری می باشد که برای عکس برداری از محیط دسکتاپ به صورت حرفه ای طراحی شده است. شما دیگربا این برنامه احتیاج به اجرای روش یاد شده در بالا نخواهید داشت و قادر خواهید بود تا از هر نقطه از دسکتاپ که مد نظر شماست عکسی تهیه نمایید. به عنوان مثال شما قصد این را دارید تا از پنجره گفتگو در برنامه یاهو مسنجر عکسی تهیه نمایید ! با انتخاب محیط آن به کمک برنامه به راحتی به تنیجه ای مطلوب می رسید. همچنین در این نرم افزار قابلیت های ویرایش عکس برای شما قرار داده شده است.

 

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- عکس برداری از محیط دلخواه توسط نرم افزار

- دارای ویرایشگری برای اعمال تغییرات در عکس

- توانایی تعیین فرمت های پیش فرض برای ذخیره سازی عکس

- قابلیت قرار دادن یک متن در هنگام تهیه عکس

- توانایی تهیه عکس از دسکتاپ به صورت کامل و یا تنها عکس برداری از یک پنجره

- قابلیت عکس برداری از نوار عنوان و منوها

- توانایی تهیه عکس های طولی بلند از سندهای متنی

و ... .

 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 7 مگابايت و فايل کرک در داخل فايل zip قرار داده شده است)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

Shamsi Calendar


برنامه ای برای نمایش تاریخ شمسی در گوشی های UIQ سونی اریکسون


 لينک دانلود

نوجه: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد . لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید .

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
اُصُولُ الکُفر ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ.
ریشه های کفر سه چیز است: حرص و خود بزرگ بینی و حسد ورزیدن.
(جهاد با نفس، ح 474)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

کدام اتوبوس ؟
زن به شوهرش در خیابان گفت : بعضی از این مردها چقدر هرزه هستند ؟
واقعا بعضی ها شون دیگه شورشو درآورده اند ، ببین چطور دختر جوانی را که می خواهد سوار اتوبوس شود ، با چشمهاشون دارند می خورندش !!
شوهر با عجله جواب داد : راستی ؟ کدام اتوبوس را می گوئی ؟


اینهم عفت و پاکدامنی زنان تاریخی اروپا
دوک دومورنی ، فرزند نامشروع هورتنس ، دختر ژوزفین بود . همان ژوزفینی که بعدها همسر ناپلئون بناپارت و ملکه فرانسه شد . زن دوک دومورنی ، یعنی دوشس دومورنی روزی به دوستان نزدیکش چنین می گفت : شوهرم به اندازه ای هوسباز و هرزه گرد است و بقدری مرا فریب داده که نمی دانم ، مادر حقیقی سه فرزند خودم هستم یا نه !!


خانمی فرانسوی در حال احتضار بود . شوهرش کنار تختخواب او نشسته بود. زن با زحمت زیاد دهان خود را باز کرد و گفت : شوهر عزیزم ، من می دانم که می میرم ، از این جهت در این دم آخر می خواهم اعتراف کنم که من چندین نوبت ترا فریب داده ام ، یا بهتر است بگویم که مدتها است که من با دوستان زیادی ارتباط داشته ام .
مرد با خونسردی لبخندی زد و گفت : این را می دانستم عزیزم ، زیاد ناراحت نباش ، چون من هم تو را به همین دلیل مسموم کردم !!

 

 

شادى، نشاط، جوانى، اسلام‏
zahra4066@yahoo.com

خوردن و آشاميدن در آخرت‏‏

دسته ديگرى از آيات بر وجود اين نعمت‏ها در جهان آخرت، براى‏مؤمنين و اهل سعادت، دلالت دارند. ميل به خوردن و آشاميدن و استفاده ازآنها، منحصر به زندگى انسان در در دنيا نيست، بلكه در جهان پس از مرگ هم‏وجود دارد و آيات در اين زمينه فراوان است كه در اينجا به چند نمونه اشاره‏مى‏كنيم:
1. مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا....
بهشتى كه به تقواپيشگان وعده داده شده، آن است كه از زير درختانش نهرها2. يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ....
با كاسه‏هاى زرين و كوزه‏هاى بلورين اطراف ايشان طواف كنند. در آن )بهشت(است آنچه دل‏ها بخواهد و ديده از آن لذت ببرد.
3. إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ * فَاكِهِينَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ* كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئاً بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
البته پرهيزكاران در بهشت‏ها و نعمت‏ها هستند و شادمان باشند به آنچه دادايشان را پروردگار شان و نگاه داشت ايشان را از عذاب دوزخ. گفته شود به ايشان كه‏بخوريد و بياشاميد. گوارا باد شما را اين نعمت‏ها به سبب آنچه از اعمال شايسته‏كرديد.
4. فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُا كِتَابِيَهْ * إِنِّي ظَنَنتُ أَنِّي مُلاَقٍ‏حِسَابِيَهْ * فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ * فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ.
اما آن كس كه داده شود نامه عملش به دست راست، گويد به اهل محشر به‏خوشحالى كه بخوانيد نامه عمل مرا و گويد من چون دانستم كه ملاقات كننده‏ام،حساب خود را نافرمانى نكردم و در آخرت در زندگانى پسنديده‏اى باشد و در بهشتى‏بلند مرتبه جاى گيرد.  

ادامه دارد ...

 

 

آرايشي-بهداشتي
amoozesh_v_sh@yahoo.com

چگونگي حفاظت از پوست
پروتئين ها، در واقع موادي هستند كه نقشي حياتي را در بدن بازي مي كنند اين مواد حيات بخش اگر كامل باشد،مي توانند سلولها ي تازه بسازند. پروتئين،زماني كامل است كه تمام اسيد امينه هاي اصلي را براي ساخت و تو ليد(پرو تو پلاسم)جديد داشته باشد به اين مواد ،بايد ليست كامل املاح معدني را افزود. در اين ليست،اهن جاي ويژهاي دارد كه به خون انسان ، توانايي حمل بار سنگين ذخيره اكسيژن را مي دهد شك نيست كه سلولهاي پوست بدن هميشه به اكسيژن نياز دارند تا به ان شفافيت و درخشندگي بدهند سپس نوبت به ويتا مينها مي رسد .ويتامين(آ) قادر است پوستي نرم و صاف و شفاف به وجود بياورد طوري كه هيچگاه پوست بدن خشك و زبر نشود . خانواده ويتامين (ب) نيز از مواد ضروري و مورد نياز هستند كه بايد غذاي مصرفي را كامل كنند انواع ويتا مينهاي (ب) مي توانند پوست راجوان نگه دارند ،ان را محكم كنندو از رنگ باز پوست حفاظت مي كنندو هيچگاه اجازه نميدهد كه روي پوست لكه هاي بد رنگ و نا خوشايند به وجود ايد. و بالا خره ويتامين (ث) به پوست نرمي و لطافت مي بخشد و مانع زخمهاي عفوني ميشود
ميتوان گفت كه به طور معمول ويتامين (ب) مخصوص پوست بدن است .

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

دیر باز ترین دشمنی و بیشترین و خونین ترین جنگهای ایرانیان با تورانیان است که با کین ایرج آغاز می شود
تورانیان قبایلی آریایی بودند که هنوز تمدن شهر نشینی نیافته بودند
ساکنان آسیای میانه پیش از میلاد زبان ایرانی داشتند
مقارن با میلاد مسیح ؛ توده های عظیم قبایل بیابانگرد از اعماق آسیای میانه و از مرزهای چین به جنوب سرازیر شدند و تاخت و تاز آنان به مرزهای ایران آغاز گردید
در دورۀ تاریخی شاهنامه حملۀ خاقان چین به ایران در زمان بهرام گور و جنگهای عصر پیروز خسرو نوشیروان و هرمز از این تاخت و تازهاست
در عصر فردوسی هجومهای ترکان از سرزمینهایی که در روزگاران گذشته سرزمین تورانیان بود سبب شده است که ترک و تورانی معنی واحدی یافته اند
در پادشاهی گشتاسب و جنگهای مذهبی او را با ارجاسب که به گواهی نامش آریایی بوده است ؛ بارهاجزو توران ذکر شده است

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة التوبة آيات: 129 محل نزول: مدینه

 
كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلاَّ الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ 7 كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لاَ يَرْقُبُواْ فِيكُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ 8 اشْتَرَوْاْ بِآيَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ 9 لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ 10 فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 11 وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ 12 أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَؤُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤُمِنِينَ 13

 

ترجمه فارسي مکارم

چگونه براى مشركان پيمانى نزد خدا و رسول او خواهد بود (در حالى كه آنها همواره آماده شكستن پيمانشان هستند)؟! مگر كسانى كه نزد مسجد الحرام با آنان پيمان بستيد; (و پيمان خود را محترم شمردند;) تا زمانى كه در برابر شما وفادار باشند، شما نيز وفادارى كنيد، كه خداوند پرهيزگاران را دوست دارد! «7» چگونه (پيمان مشركان ارزش دارد)، در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى‏كنند، و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى‏كنند، ولى دلهايشان ابا دارد; و بيشتر آنها فرمانبردار نيستند! «8» آنها آيات خدا را به بهاى كمى فروختند; و (مردم را) از راه او باز داشتند; آنها اعمال بدى انجام مى‏دادند! «9» (نه تنها درباره شما،) درباره هيچ فرد باايمانى رعايت خويشاوندى و پيمان را نمى‏كنند; و آنها همان تجاوز كارانند! «10» (ولى) اگر توبه كنند، نماز را برپا دارند، و زكات را بپردازند، برادر دينى شما هستند;و ما آيات خود را براى گروهى كه مى‏دانند (و مى‏انديشند)، شرح مى‏دهيم! «11» و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد; چرا كه آنها پيمانى ندارند; شايد (با شدت عمل) دست بردارند! «12» آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند، و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند، پيكار نمى‏كنيد؟ ! در حالى كه آنها نخستين بار (پيكار با شما را) آغاز كردند; آيا از آنها مى‏ترسيد؟! با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد! «13»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

shadow_1352@yahoo.com

آنگاه که عشق میورزی، خدا در هر سو حاضر است
و آن زمان که نفرت وجودت را تسلیم خود ساخته، ابلیس در هر سو حاکم است.
جایگاه توست که خود را در واقعیت تحمیل می کند.
اوشو
یاعلی - رزا

 

 

sahar_shj@yahoo.com

حقيقت ساده است. اگر انسان فروتن باشد، تحقيركردن ناممكن است. حقيقت را نمي توان تحقير كرد مي توانيد آن را به صليب بكشيد، ولي نمي توانيد به آن اهانت كنيد
فصل سرد

 

 

mohsen_fekri2000@yahoo.com

دلم گرفته از آدم هايي که مي گن دوست دارم اما معني شو نمي دونن از آدم هايي که مي خوان مال اونا باشي اما خودشون مال تو نيستن از اونايي که زير بارون برات مي ميرن و وقتي آفتاب مي شه همه چيز يادشون ميره

 

 

helia_k48@yahoo.com

A guy was seated next to a little girl on the airplane when the
stranger turned to her and said, "Let's talk. I've heard that Flights go
quicker if you strike up a conversation with your fellow passenger."
The little girl, who had just opened her book, closed it slowly and
said to the guy, "What would you like to talk about?"
hmmmm... "How about nuclear power?" said the guy.
"OK". she said. "That could be an interesting topic. But let me ask you
a question first. A Horse, a Cow, and a Deer all eat grass, the same
stuff. Yet a deer excretes little pellets, while a cow turns out a
flatpatty, and a horse produces clumps of dried grass. Why do you
suppose
that is?"
The guy thinks about it and says, "Hmmm, I have no idea."
The girl replied... "Do you feel qualified to discuss nuclear power
when you don't know shit?"
__________________

 

 

mhmazidi@gmail.com

كتاب‌ِ عكس

mixbookتاكنون از سايتهای اشتراك گذاری عكس استفاده كرده‌ايم.اما هيچگاه عكسهای خود و دوستان را به صورت كتاب نديديم.  mixbook  سايتي است كه شما با عضويت در ان به راحتی مي‌توانيد يك كتاب ِ عكس ايجاد كنيد.

ابتدا در ان ثبت‌نام مي‌كنيد.سپس در قسمت  create وارد مي‌شويد و عكسهای خود را وارد مي كنيد.بقيه دوستان شما نيز مي‌توانند با اجازه شما به اين قسمت دست يافته و عكسهایشان را قرار دهند.مجموع تمام انها يك كتاب از عكسهای مربوطه مي‌شود. كتابهای ايجاد شده را مي‌توانيد به صورت خصوصي استفاده كنيد- برای تماشاي عموم قرار دهيد- به اشتراك بگذاريد و حتي مي‌توانيد سفارش چاپ كتاب را بدهيد! ( البته فكر نمي‌كنم برای ايران مقدور و به صرفه باشد!)

 

 

panahi_mp@yahoo.com

ویلای شاه در مسیر دوچرخه سواری
 

حتما میدانید که یکی از جاذبه های توریستی جزیره کیش مسیر دوچرخه سواری آن هست که دور تا دور تمامی جزیره مسیر خاصی در کنار دریا ساخته شده که توریست ها بتوانند ساعاتی را با آرامش در این مسیر تفریح کنند
اما یک جایی از این مسیر قطع شده و از کنار دریا به کنار ساختمانها و خیابان میآید و بعد از چند صد متر دوباره به کنار دریا باز میگردد ... فکر میکنید این قسمت از ساحل متعلق به چه کسی است ...
بله درست است ... شاه سابق ایران که البته ویلای وی اکنون به یک خرابه تبدیل شده است اما دلیل اصلی ویلای جدیدی است که در کنار ویلای شاه سابق ساخته شده و این یکی را دیگر نمیدانید مال چه کسی است
این ویلای جدید که در کنار ویلای خرابه شاه سابق است اکنون در اختیار خاندان آقای ((( ه.ر))) است
البته مجلس شورای اسلامی نیز در کیش 3 ویلای بسیار مجلل دارد اما اولا متعلق به شخص خاصی نیست و دوما نیامده ساحل را اختصاصی نماید
در مورد اون مطلب قبلی در مورد آقای حسین ثابت که بعضی ها گفته اند چرا شما مخالف سرمایه گذاری هستید و ایشان یک سرمایه گذار بزرگ هستند باید عرض کنم ایشان زمانی که به ایران آمدند و هنوز زیر نظر حزب کارگزاران قرار نگرفته بودند .... نه در جزایر قناری جزیره اختصاصی داشتند و نه بزرگترین شرکت هتل داری اسپانیا را ... متاسفانه برخی دوستان فکر میکنند ایشان دارند سرمایه خود را از خارج می آورند و در کشور سرمایه گذاری میکنند ... باید به اطلاع شما برسانم که دقیقا بر عکس است (میزان سرمایه ایشان در خارج از کشور چندین برابر است که طی سال های اخیر و پس از کار در ایران بدست آمده)

 

.

afagh_m51@yahoo.com

هو


آخرین تلاش

این آخرین تلاشمه
واسه به دست آوردنت
باور کن این قلبُ نرون
این التماس آخره
چقدر می خوای تو بشکنی
غرور این شکسته رو؟
هر چه می خوای بگی بگو
اما نگو بهم برو

این دلُ عاشقش نکن
اگه منو دوست نداری
راحت بگو اگه می خوای
قلب منو جا بذاری
دلم پر از شکایته
اما صدام در نمیاد
می ترسم از دستم بری
کاری ازم بر نمیاد

نرو نذار که بعد از این
دنیا به عشق شک بکنه
هر کی دلش جای دیگه ست
عشقُ بخواد ترک بکنه
نفس زدم از ته دل
معصومه این قلب به خدا
نذار بشه محال واسش
باور عشقش، آدما

مرگِ دلم پای توئه
اگه ازش گذر کنی
لب تر کنی رفیقتم
کافیه با ما سَر کنی

 

 

mohsen_fekri2000@yahoo.com

اگر باد بودم مي وزيدم
اگر ابر بودم مي باريدم
اگر مهر بودم مي تابيدم
اگر خدا بودم مي آفريدم ، تا بداني دوستت دارم
اگر ابر بودي به انتظار اشكت مي نشستم
ا گر مهر بودي در پرتوات خود را گرم ميكردم
اگر باد بودي چون برگ خزان خود را بدستت مي سپردم
اگر خدا بودي به تو ايمان مي آوردم ، تا بداني دوستت دارم
اگر هيچ بودي از تو ابر سپيدي مي ساختم
از تو خورشيد با شكوهي بوجود مي آوردم
تو را نسيم ملايمي ميكردم
از تو خدايي بزرگ مي ساختم
تا بداني كه فقط تو را دوست دارم

 

 

setareh_5930@yahoo.com

خود خواه

گاه گاهی که دلم می گیرد
به تو می اندیشم
خوب در یادم هست
چه شبی بود آن شب!
تو همان نوگل دیرینه و من
برگ زردی که فتاده است به خاک
و من اندر عجب این دیدار
که تو بعد از سال ها
هم چنان زیبایی!
کاش می دانستی
که چه کردی با من
در همان لحظه که لبریز ز شوقت بودم
چشم بر گرداندی
و مرا سوزاندی
من سراپا همه چشم
تو دریغ از یک نگاه
دل که سرشار ز عشق ،
چشم من غرق حضور،
دست هایم بی تاب،
در خیالم همه تو!
و تو از سنگ و نگاهت بی رنگ
آن زمان که به تو روی آوردم
خوب می دانستم
که چه در سر داری
لیک و اما که نشد
تا ز تو دل بکنم
بارها می دیدم
بین من و تو فاصله ها بسیار است
بارها می خواندم
که دلت در گرو اغیار است
نپذیرفتم باز
چشم به راهت ماندم
پیش پايت چه حقير مي ماندم
قلب پاکم چون فرش
زیر پایت افتاد
دست هایم در تب عشق تو هر دم جان داد
و تو چون کوه یخی
همه را خشکاندی
پشت پایت چه غریب
اشک هایم می ریخت
تارو پودم همه یکباره گسیخت
من گمان می کردم
دل تو مال من است
چه خیالات خوشی!
ولی افسوس و دریغ!
قاتل جان من است
یاد من باشد اگر باز نگاری دیدم
نکنم هیچ نگاه
نکنم باز خطا
دور دل نیز حصاری بکشم
نغمه ی عشق فراموش کنم
همه را از دل خود می رانم
از همه می گذرم
به جز از عشق تو ای بلبل شیرین سخنم

 

 

ali_mahdavi2006ok@yahoo.com

و این چنین می شود که بشر می بازد ....

لحظه ای بر آنم تا فریادی از صمیم دل کشم ...
و این نقطه ی آغازین مناقشه ی عقل و احساس خواهد شد ...
تا به این طریق نیرومندترین انگیزه ی آگاهی در وجدان انسانی تلاطم آغاز کند ...
و آنوقت سرسام عقل نمایان شود و تب نومیدی به رخسار نشیند ...
و به وضوح به بیهودگی و ناچیزی اندیشه های روزمره ی کوتاهت پی خواهی برد ...
و خوشبینی های پا در هوای علمی و عینی تو را فریب نخواهد داد ...
و آنوقت وخامت مخمصه ی بشری را پرده پوشی نخواهی کرد ...
و آنوقت به محکوم بودنت به شلاق های سوزان جهان بی جان معترف خواهی شد .
و آن زمان نه ذات را خواهی فهمید نه ظاهر را ...
و آنوقت همه را و همه چیز را ماتم خواهی نامید ..
و اینکه فقط می توانند تو را نا امید تر کنند و هر لحظه تو را به این فکر بیاندازند
که هستی و هنوز باید تحمل کنی ...

من و خدا و دل تنگ و ماجرای سفرم ...من و آه و درد دلم ...
می زنم زمین شیشه ی عمرم نمی شکند ...
کافر می شوم به بود زمین و زمان ،عذاب در نمی رسد ...
و خیالی نمی ماند جز اینکه :
مردن را می پسندم چرا که می میرم ....
نبودن را می پسندم چرا که این بود نیست ....

فایده ای ندارد ..راهی نیست..!
چرا که ........

زندگی جریان دارد ...سوختن و ساختن ادامه دارد ...
بودن و زیستن هنوز هم هست .....
و آنچه برای انسان آگاه تر شده مسئله خواهد بود
شورمندی و بی تابی و نا امیدی است
و آنوقت این موجود مرموز ناشناس ،انسان را می گویم،
در خواهد یافت که نماینده ی خوبی برای خلیفه شدن از جانب خدا
روی زمین نبوده است ...!
و معلوم نخواهد بود چگونه است که این شایستگی را از دست داده است .
و حتی خودش به بی لیاقتیش معترف است .....
جنون آمیز است این هستی با خدا ....و حالا این قیاسی است برای یافت خداشناسان !!
و چه مضحک و بی مزه خواهد بود اگر ببینیم کلاس های خداشناسی(انسان شناسی) جایی دایر شده است !...
چرا که نه مدرس مومن خدا شناخت ...نه عارف خدا شناخت ....
نه عاشق و نه عالم و نه کافر....
و بی شک همه فریب خورده اندو حتی یک گام هم در حقیقت طی نکرده اند ...
و با ایمان و سخن و عمل خود بر فریب خوردگی خود صحه گذاشته اند....
و این اندیشه ای دردناک در اذهان اندیشمندان نالان است ...
که آنها نیز بی چاره اند ...و اعتراف به هیچ دانستن دارند ....
و این چنین می شود که بشر می بازد ....
و شاید فقط مرگ گریزگاهی باشد برای او تا شاید در جهانی از جنس دیگر
ببیند که کلاس های خداشناسی دوباره دایر شده اند اما نه مثل سابق
مضحک و یاس آور و نگران کننده بلکه جایی که معلم خود خداست ....
و بشریت اگر زنده است فقط به دلیل همین امید های مانده در تاریکی ها
و شاید گویی های بی جرأتانه است ....

http://bahootahoo.blogfa.com

 

 

sosflove@yahoo.com

My One Eye's Mother

My mom only had one eye. I hated her... she was such an embarrassment. My mom ran a small shop at a flea market. She collected little weeds and such to sell... anything for the money we needed she was such an embarrassment. There was this one day during elementary school.
I remember that it was field day, and my mom came. I was so embarrassed.
How could she do this to me? I threw her a hateful look and ran out. The next day at school..."Your mom only has one eye?!" and they taunted me.
I wished that my mom would just disappear from this world so I said to my mom, "Mom, why don't you have the other eye?! You're only going to make me a laughingstock. Why don't you just die?" My mom did not respond. I guess I felt a little bad, but at the same time, it felt good to think that I had said what I'd wanted to say all this time.
Maybe it was because my mom hadn't punished me, but I didn't think that I had hurt her feelings very badly.
That night...I woke up, and went to the kitchen to get a glass of water. My mom was crying there, so quietly, as if she was afraid that she might wake me. I took a look at her, and then turned away. Because of the thing I had said to her earlier, there was something pinching at me in the corner of my heart. Even so, I hated my mother who was crying out of her one eye. So I told myself that I would grow up and become successful, because I hated my one-eyed mom and our desperate poverty.
Then I studied really hard. I left my mother and came to Seoul and studied, and got accepted in the Seoul University with all the confidence I had. Then, I got married. I bought a house of my own. Then I had kids, too. Now I'm living happily as a successful man. I like it here because it's a place that doesn't remind me of my mom.
This happiness was getting bigger and bigger, when someone unexpected came to see me "What?! Who's this?!" ...It was my mother...Still with her one eye. It felt as if the whole sky was falling apart on me. My little girl ran away, scared of my mom's eye.
And I asked her, "Who are you? I don't know you!!!" as if I tried to make that real. I screamed at her "How dare you come to my house and scare my daughter! GET OUT OF HERE! NOW!!!" And to this, my mother quietly answered, "oh, I'm so sorry. I may have gotten the wrong address," and she disappeared. Thank good ness... she doesn't recognize me. I was quite relieved. I told myself that I wasn't going to care, or think about this for the rest of my life.
Then a wave of relief came upon me...one day, a letter regarding a school reunion came to my house. I lied to my wife saying that I was going on a business trip. After the reunion, I went down to the old shack, that I used to call a house...just out of curiosity there, I found my mother fallen on the cold ground. But I did not shed a single tear. She had a piece of paper in her hand.... it was a letter to me.

She wrote:
My son...
I think my life has been long enough now. And... I won't visit Seoul anymore... but would it be too much to ask if I wanted you to come visit me once in a while? I miss you so much. And I was so glad when I heard you were coming for the reunion. But I decided not to go to the school.... For you... I'm sorry that I only have one eye, and I was an embarrassment for you.
You see, when you were very little, you got into an accident, and lost your eye. As a mother, I couldn't stand watching you having to grow up with only one eye... so I gave you mine...I was so proud of my son that was seeing a whole new world for me, in my place, with that eye. I was never upset at you for anything you did. The couple times that you were angry with me. I thought to myself, 'it's because he loves me.' I miss the times when you were still young around me.
I miss you so much. I love you. You mean the world to me.
My world shattered!!!
Then I cried for the person who lived for me... My Mother

 

 

alirezamajidi@gmail.com

روزنامه‌نگاری شهروندی

«روزنامه‌نگاری شهروندی»  ، یکی از مباحثی بود که من مدت‌ها بود ، می‌خواستم در مورد آن مطلبي داشته باشم. امروز بالاخره فرصتی پیش آمد ، مطلبي در مورد ‌آن بنویسم:
به طور خلاصه فرایندی که در آن  خوانندگان اخبار تبدیل به  تهیه‌کنندگان و ویرایشگران اخبار شوند ، روزنامه‌نگاری شهروندی یا Citizen Journalism نامیده می‌شود.

تاریخچه : در انتخابات ریاست جمهوری سال 1988 آمريكا مردم به رسانه‌ها و اطلاعات منتشره از سوی آنها بیاعتماد شدند. در این میان تعدادی از روزنامه‌نگاران سعی کردند با محوریت قرار دادن "برای مردم“ به مسایل مورد علاقه مردم بپردازند. لیکن به علت فقدان امکانات امروزی این رویه جدید جایگاه خود را از دست داد اما چندی بعد و با رشد فناوری و اینترنت روح تازه‌ای در روزنامه‌نگاری شهروندی دمیده شد.
در سال 1999 در سیاتل آمریکا نخستین مرکز رسانه‌ای مستقل (IMC) راه اندازی شد. اين امر در واکنش به نشست WTO در این شهر بوجود آمد .مخالفين تصور مي‌کردند که تنها راه نفوذ به رسانه‌های عمومی و دیده شدن حضور و بستن خیابان‌ها است. اما بعد با یک پوشش 60 ثانیه‌ای مواجه شدند که پلیس را در حال متفرق کردن نشان می‌داد، آن هم بی آنکه علت اصلی مخالفت و تجمع ایشان انعکاسی داشته باشد. این موضوع تفکر طراحی مدل جدید رسانه‌ای را به وجود آورد تا بتوانند مستقلاً صدای خود را منعکس کنند. به این ترتیب روزنامه‌نگاری توسط مردم آغاز شد ولی این بار به لطف وجود فناوری کار به شکل دیگری جلو رفت.
چندین سال است که شاهد پیدایش و حضور سایت‌هایی مثل دیگ هستیم ، سایت‌هایی که می‌کوشند کاربران عادی را در تهیه و ایجاد اخبار و «مهم» کردن آنها سهیم کنند. اگر تا دیروز تیتر یک شدن یک خبر و انتخاب عکس صفحه اول به عهده سردبیر یک نشریه خبری بود ، دیگر به یاری سایت‌هایی مثل دیگ ، این خود کاربران هستند که با رأی‌های خود تصمیم می‌گیرند ، چه لینک و خبری را «داغ» کنند.

روزنامه‌نگاری شهروندی یک طیف است : لایه‌های مختلف روزنامه‌نگاری شهروندی :
روزنامه‌نگاری شهروندی سطوح مختلفی دارد و اشخاص و سایت‌های مختلفی هم‌اکنون در این لایه‌ها و سطوح به فعالیت می‌پردازند:

1- کامنت هم نوعی مشارکت است : ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین لایه روزنامه‌نگاری شهورندی در قالب کامنت و ابراز نظر بازدیدکنندگان یک سایت نمایان می‌شود. این کامنت‌ها می‌توانند به نوعی مکمل مقاله اصلی باشند و کامنت‌گذار می‌تواند در آنها موضوعی را که به فکر نویسنده اصلی نرسیده است ، خاطرنشان کند.
هم‌اکنون تعداد کمی از سایت‌های معتبر خبری ، اجازه گذاشتن کامنت را به بازدیدکنندگان می‌دهند. شاید هراس از کامنت‌هایی که با سیاست کلی گردانندگان سایت‌های خبری متفاوت باشد و یا ترس از کامنت‌های چالش‌برانگیز دلیل اصلی عدم استقبال همه سایت‌ها باشد.

2- مقاله‌های مکمل در کنار مقاله اصلی : در لایه دوم روزنامه‌نگاری ، مقاله‌های مکمل قرار می‌گیرند. در این سطح ، روزنامه‌نگاران حرفه‌ای یک سایت ، مقاله اصلی را می‌نویسند و به همه بازدیدکنندگان یا منتخبی از آنها اجازه داده می‌شود ، مقاله‌های مکمل را بنویسند.

3- روزنامه‌نگاری مشارکتی یا اپن سورس : در این سطح از روزنامه‌نگاری شهروندی ، نویسنده حرفه‌ای یک مقاله برای نوشتن مقاله اصلی از دانش و نظرات خوانندگان خود استفاده می‌کند. این مشارکت می‌تواند به روش‌های مختلف صورت بگیرد ، مثلا نویسنده می‌تواند پیش‌نویس مقاله خود را در اختیار خوانندگان قرار بدهد تا آنها نکاتی به آن بیفزایند. یا مثلا هنگام مصاحبه با یک فرد مشهور یک نویسنده می‌تواند از خوانندگانش بخواهد موضع و سؤالات مصاحبه را تعیین کنند.
بعد از تکمیل مقاله ، نویسنده در انتهای مقاله از کسانی که به او کمک کرده‌اند تقدیر می‌کند و یا مبلغی به آنها پرداخت می‌شود.

4- وبلاگ‌ها و محتواهای تولید شده توسط شهروندان در کنار سایت خبری : وبلاگ‌ها ابزار ارزان و سهل الوصولی برای انتشار افکار و عقاید هستند. بعضی از سایت‌های خبری به اشکال مختلف از این ظرفیت وبلاگستان برای غنی کردن سایت خبری خود استفاده می‌کنند:
- یک سایت خبری می‌تواتند از وبلاگ‌نویس‌های مستعد دعوت کند تا به صورت پاره‌وقت برایشان مقاله بنویسند.
- یک سایت خبری می‌تواند یک سرویس وبلاگ‌نویسی جانبی ایجاد کند که به خوانندگانش امکان وبلاگ‌نویسب بدهد.
- یک سایت خبری می‌تواند یک ابزار جمع‌آوری کننده آخرین پست‌های وبلاگ‌های منتخب ایجاد کند و انگاه در کنار آخرین مقالات اصلی سایت ، پست‌های مرتبط ان وبلاگ‌ها را به نمایش بگذارد.
- یک سایت خبری می‌تواند از تعدادی از وبلاگ‌نویس‌های مشهور دعوت کند که وبلاگی در زیرمجموعه دومین سایت داشته باشند. در این نوع مشارکت سایت خبری از اشتهار و اعتبار نویسنده اصلی برای مطرح کردن خود استفاده می‌کند.
سایت‌های رویترز ، یاهو و
CNN مدتی است که امکان ارسال عکس‌ها و ویدئوهای کاربران خود را فراهم کرده‌اند. عکس‌های و ویدئوهای برتر ، در این سایت‌ها منتشر می‌شود. سایت رویترز و یاهو قسمت‌های به نام You Witness News دارند (+ و+) ، سایت CNN قسمتی به نام I-Report دارد.

 3.jpg

5- شفاف کردن عملکرد «اتاق‌های خبری» از طریق وبلاگ‌نویسی : یک مؤسسه خبری از تعدای از خوانندگانش دعوت می‌کند در جریان مراحل آماده کردن و پردازش اخبار قرار بگیرند و در مورد آن وبلاگ بنویسند. به این ترتیب فعالیت اتاق‌های خبری شفاف می‌شود.

6- سایت‌های مستقل روزنامه‌نگاری شهروندی (نسخه ویرایشی) : در سطوح قبلی روزنامه‌نگاری شهروندی ، نوشته های شهروندان ، حداکثر مکمل و به نوعی چاشنی نوشته های روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بودند. اما در این سطح از روزنامه‌نگاری ، سایت‌هایی وجود دارند که تنها از نوشته‌های شهروندان استفاده می‌کنند. گردانندگان این سایت البته ، نوشته‌ها را به شیوه‌های مختلف ویرایش می‌کنند : نوشته‌های جالب‌تر را به صفحه اول می‌آورند ، اشکالات گرامری را اصلاح می‌کنند و جلوی نوشته های نامناسب را می‌گیرند.

MyMissourian ، WestportNow ، iBrattleboro.com و Greensboro (N.C.) News & Record YourNews نمونه‌های از این سایت‌ها هستند.

7- سایت‌های مستقل روزنامه‌نگاری شهروندی ( نسخه ویرایش‌نشده) : در این سطح از روزنامه‌نگاری شهروندی ، دیگر ویرایش گردانندگان سایت هم صورت نمی‌گیرد. تنها برای جلوگیری از منتشر شدن پست‌های نامناسب ، در زیر هر نوشته ، لینکی برای ارسال تخلف پیشبینی شده است. پست‌های نامناسب با این مکانیسم حذف می‌شوند.
Backfence.com ، GoSkokie ، GetLocalNews.com ، NewWest و DailyHeights.com نمونه‌های از این نوع روزنامه‌نگاری شهروندی هستند.

8- نسخه چاپی آثار نویسندگان شهروند در کنار انتشار اینترنتی : در این سطح نسخه چاپی نوشته‌های روزنامه‌نگاران شهروند هم منتشر می‌شود. بعضی‌ از روزنامه‌ها به صورت هفتگی یا روزانه و یا مستقل نوشته‌های روزنامه‌نگاران شهورند را چاپ و توزیع می‌کنند.
MyTown ، Neighbors ، Northwest Voice ، YourHub و Bluffton Today نمونه‌هایی از این نوع روزنامه‌نگاری شهروندی هستند.

9 - ترکیب کردن روزنامه‌نگاری شهروندی و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای : بهترین مثال این نوع روزنامه‌نگاری سایت کره‌ای Oh my News است. شاید موفق‌ترین سایتی که در زمینه روزنامه‌نگارش شهروندی فعال بوده است را بتوان همین سایت دانست. «هم اکنون نزدیک به 7 سال از راه اندازی سایت کره‌ای oh my news می گذرد. نیروهای اصلاح طلب در کره جنوبی به دلیل آنکه بیشتر رسانه‌ها در اختیار محافظه‌کاران بود با راه اندازی این سایت سعی کردند تا مردم را با خود همراه کنند. در این سایت مردم می توانند خبر بنویسند و از اخبار یکدیگر مطلع شوند.»
این سایت 38 هزار خبرنگار شهروند دارد. در کنار این تعداد خیره‌کننده نویسنده شهروند ، تعدادی خبرنگار حرفه‌ای هم فعالیت می‌کنند. نوشته های رونامه‌نگاران شهروند 70 درصد اخبار سایت را تشکیل می‌دهد و 30 درصد مابقی را نوشته‌های ژرنالیس‌های حرفه‌ای تشکیل می‌دهد.

 title_english.gif

البته هر نوشته‌ای در سایت oh my news پذیرفته نمی‌شود. به نویسندگان مقاله‌های پذیرفته شده ، مبلغی پرداخت می‌شود که کار آنها را بیش از پیش به نویسندگان حرفه‌ای شبیه می‌کند.
این سایت توانسته از محل آگهی‌ها در سال 2004 ، 400 هزار دلار درامد داشته باشد و موفقیت بی‌نظیر آن باعث شده ، یک نسخه بین‌المللی هم به نسخه کره‌ای خود اضافه کند و ژورنالیست‌های شهروندی را  از نقاط مختلف جهان جذب کند.
BlufftonToday.com که یک سایت خبری کارولینای جنوبی است ، نمونه دیگری از ترکیب روزنامه‌نگار شهروندی و حرفه‌ای است.

10 - یکپارچه کردن روزنامه‌گاری شهروندی و حرفه‌ای زیر یک سقف : در این شکل از روزنامه‌نگارش شهروندی ، تفاوت چندانی بین نوشتههای روزنامه‌نگارن شهرومند و حرفه‌ای گذاشته نمی‌شود. شاید بتوان آنها را تنها با نگاه کردن به نام نویسنده هر نوشته از هم تمیز داد.

11 - ویکی ژورنالیسم ، وقتی که هر خواننده‌ای ، ویرایشگر خبر می‌شود: بهترین و عملیترین مثال این شیوه روزنامه نگاری شهروندی ، سایت WikiNews است. این سایت یک سایت جانبی دانشنامه ویکی‌پدیا محسوب می‌شود و در آن هر کسی می‌تواند یک خبر بنویسد و ارسال کند و هر خوانندهای می ‌تواند متن خبر را ویرایش کند. این سایت بر پایه این مفهوم و اعتفاد بنا شده است که دانش و خرد جمعی می تواند می تواند منجر به تولید محتوا و اخبار معتبر شود.

 wikinews.gif

خوش‌بین‌ها باور دارند که سایت ویکی‌نیوز که دقیقا از شیوه عملکرد سایت ویکی‌پدیا تبعیت می‌کند ، می‌تواند موفقیت سایت ویکی‌پدیا را تکرار کند.

وب 2 و روزنامه‌نگاری شهروندی

از آنجا که مهمترین مؤلفه وب 2 ، مشارکت است ، پیداست که امکاناتی که وب 2 و سرویس‌های آن به کاربران اینترنت در زمینه روزنامه‌نگاری شهروندی می‌دهند ، بسیار برجسته باشد. از سایت‌های اصطلاحا وب 2 ای که در زمینه روزنامه‌نگاری شهروندی فعالیت می‌کنند به newsvine اشاره کرد.

 newsvine.gif

برای فهم نحوه کار این سایت باید نخست ثبت‌نام کنید. شاید در نگاه اول این سایت شبیه ده‌ها سایت لینک‌دهی جمعی social bookmarking باشد. اما این سایت تفاوت‌ها و مزیت‌هایی دارد:
- هر کاربر می‌تواند بعد از ثبت‌نام ، هم لینک بفرستد و هم یک مقاله. کاربران دیگر می‌توانند در صورت جالب بودن مقاله این کاربر به آن رأی مثبت بدهند.
- درصدی از آگهی‌های سایت از طریق PayPal به کاربران داده می‌شود. به این ترتیب کاربری که لینک‌ها و مقاله های خوب بفرستد ، می‌تواند سود مالی هم از فعالیت‌های خوب داشته باشد و کار با این سایت بیش از پیش به یک کار روزنامه‌نگاری شباهت پیدا می‌کند.
- سایت علاوه بر این موارد ، ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی مثل فیس بوک ، ارکات یا یاهو 360 را هم دارد. هر کاربر می‌تواند دوستان خود را به این سایت دعوت کند و عضو گروه‌ها یا اصطلاحا کامیونیتی‌های مختلف شود.
- یکی از ویژگی‌های این سایت
seeding
‌ نام دارد. هر کاربر می‌تواند لینک‌های مرتبط با هر مقاله را به آن اضافه کند.
- به علاوه سایت طراحی بسیار خوب و منطبق با معیارهای وب 2 دارد که آن را بسیار جذاب می‌کند.
سایت
newsvine در حال حاضر پیشرفته‌ترین امکانات را در زمینه روزنامه نگاری شهروندی در دنیای اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سایت در دسامبر سال 2005 در حالت بتا ، شروع به کار کرد و در 1 مارس سال 2006 به طور رسمی فعالیتش آغاز شد.
newsvine در حال حاضر ماهانه 1.2‌میلیون نفر بازیدکننده دارد. کاربران این سایت ماهانه 80 هزار کامنت می‌گذارند و 250 هزار رأی می‌دهند.
موضوعاتی که در
newsvine بیش از سایر موضوعات علاقه‌مند دارند ، اخبار فناوری و سیاست هستند که البته منعکس‌کننده علایق کلی وبلاگستان جهانی است.
newsvine می‌تواند مدل خوبی باشد از ویژگی‌ها و ساختاری که یک سایت ارائه‌دهنده خدمات روزنامه‌نتگاری شهروندی باید داشته باشد : مشارکت و تعامل همگان به روش‌های مختلف و حرفه ای کردن نوشتن از طریق پرداخت درصدی از درامدهای حاصل از آگهی.
ما توانسته‌ایم نمونه بسیار موفقی از سایت دیگ یعنی بالاترین را داشته باشیم که شاید تنها سایت وب دویی موجود فارسی باشد. قدم بعدی ما باید ساخت سایت‌های مشابه
newsvine باشد ، گرچه احتمالا می‌توان بالاترین را هم طوری تغییر داد که ویژگی‌های گفته شده را پیدا کند.

روزنامه‌نگاری شهروندی ، آینده و چالش‌ها
کارشناسان پیشبینی می‌کنند ظرف چند سال آینده شاهد گسترش شتاب‌آلود روزنامه‌نگاری شهروندی باشیم. مدتی است که شاهد چالش رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نو مانند وبلاگ‌ها هستیم. وقتی بعضی از وبلاگ‌ها بتوانند در صدر جدول سایت‌های پربیننده و محبوب در تکنوراتی بایستند ، باید بیش از پیش به قدرت رسانه های نو ایمان بیاوریم.
اما رودررویی رسانه های سنتی و روزنامه‌نگاری شهروندی تا به کجا پیش خواهد رفت؟ بعضی‌ها پیشبینی می‌کنند که مطبوعات ورسانه های دهه آینده تفاوت بسیاری با نسخه های کنونی خواهد داشت.
در یک فیلم مستند 8 دقیقه‌ای به نام epic 2014 که در دو سال پیش به وسیله روزنامه‌نگار به نام‌های مت تامسون و رابين اسلون تهیه شد ، جهانی نشان داده می‌شود که در آن  اخبار عبارت است از بلاگ‌ها، عقايد و احساست شخصى، اكتشافات ، ادعاهاى افراد و تفكرات تصادفى آنها كه با استفاده از كامپيوتر و چند نفر ويراستار، جمع آورى شده و شكل يافته‌اند و بعد دوباره به خورد مردم عادى داده می‌شوند و اين روند دوباره و دوباره تكرار می‌شود. نيويورک تايمز را ديگر به صورت آنلاين نمی‌توان پيدا كرد ، البته هنوز هم منتشر می‌شود، ولى تبديل شده است به يك خبرنامه كه فقط افراد نخبه يا پا به سن گذاشته آن را مطالعه می‌كنند. اخبار بر اساس تعداد كاربرانى كه آن خبر را می‌خوانند اولويت‌دهی می شوند. ديگر هيچ عقل كلى كه تصميم بگيرد ما چه چيزهايى را بايد ببينيم و چه چيزهايى از بقيه مهمتر هستند وجود ندارد.
وقتی دو سال پیش ترجمه گزارشی را که در مورد این مستند نوشته شده بود می‌خواندم ، بسیاری از مطالب آن به نظرم دور از دسترس و تخیلی می‌آمد. ولی این روزها می‌بینم که آن پیشیبنی‌ها بیش از پیش رنگ واقعیت به خود می‌گیرند.
واقعیت این اسیت که روزنامه‌نگاری شهروندی ، اولویت‌دهی اخبار و رویدادها بر اساس رأی کاربران ، ضمن اینکه در نگاه اول چیز هیجان‌انگیزی به نظر می‌آیند ، چالش‌های جدی‌ای هم در پی دارند:
بدون وجود كسى كه بر جريان اخبار نظارت كند، هيچ كس حاضر به تاييد صحت و دقت گزارش‌ها نيست ،بنابراين ديگر هيچ تفاوتى ميان اخبار واقعى، شايعات رايج و يا مهملات بی‌ارزش وجود نخواهد داشت . حقوق دريافتى گزارشگران مطابق با ميزان محبوبيت داستانهاى آنها و رأی‌هایی خواهد بود که کاربران اینترنتی در سایت‌های «دیگ‌گونه» به آنها خواهند داد.
در این میان بدبینان می‌گویند که گزارشگرانی که قصد پوشش خبری تراژدی‌هایی مانند جنگ روآندا و یا گرم شدن آب و هوای زمین را خواهند داشت به حکم رأی اکثریت و دوست‌داران اخبار سرگرم‌کننده سرنوشت خوبی نخواهند داشت. چه کسی به یک مقاله ترسناک علمی درباره محیط زیست رأی مثبت خواهد داد در حالی که انبوهی از لینک‌ها و مقاله‌ها درباره شایعه پشت سر فلان سلبریتی یا لباس هنرپیشه دیگری روی فرش قرمز هالیوود وجود دارد؟!
به عبارت دیگر ما با نظرات و دیدگاه‌های منتقدانی از دو سر طیف روبرو هستیم ، بعضی معتقدند که باید هر چه بیشتر فرایند «تولید همگانی محتوا برای همه» را توسعه داد و برخی معتقدند که اقلیتی از نویسندگان تحصیل‌کرده و حرفه‌ای باید در مورد موضوعات مختلف بنویسند و پر و بال دادن بیش از اندازه به روزنامه‌نگاری شهروندی و مخصوصا اولویت‌بندی اهمیت اخبار بر اساس رأی خوانندگان به چیزی منتهی نخواهد شد جز دیکتاتوری اکثریت.
در این میان ، کسانی هم هستند که راه میانه را برمی‌گزینند و اعتقاد دارند که باید به خرد جمعی اعتماد کرد ، خرد‌جمعی‌ای که خود راه‌هایی برای برون‌رفت از این بن‌بست ابداع خواهد کرد. آنها اعتقاد دارند که ما به نیرو و نظرات هر دو قشر نویسندگان حرفه‌ای و روزنامه‌نگارن شهروند برای به تصویر کشیدن دنیای پیش روی خود نیاز داریم.

منابع : ویکی‌پدیا ، وبلاگ Read/WriteWeb ، سایت رادیوزمانه ، هفته نامه عصر ارتباط ، سایت Poynter Online

 

 

mamaam110@yahoo.com

قهر و آشتى ميان اعضاى خانواده

((بخشيدن گناه را شعار خود گردان و به نيكويى ها به طور معروف فرمان ده و از نادانان روى بگردان))
سوره اعراف, آيه 199


نياز به داشتن هم صحبت و عشق و علاقه و دوست داشتن يكديگر ميان هر دو جنس زن و مرد و بخصوص همسران خصوصيتى مشترك مى باشد و زندگى يعنى رابطه اى سرشار از مهر و محبت ميان اعضاى يك خانواده كه به همديگر اعتماد دارند. اعضايى كه با شور و شوق به تداوم زندگى شيرينشان فكر مى كنند و با يكديگر يكرنگ و صادق اند, اگر از هر كدام از همسران خواسته شود تا در مورد زندگيشان مطالبى بگويند و يا بنويسند, آنان حرفهاى زيادى براى گفتن خواهند داشت و البته اين موضوع چندان تعجبى هم ندارد چرا كه همه زنان و مردان خوبى و زيبايى را دوست دارند. چيزى كه مايه تعجب مى باشد اين است كه با وجود شناخت زنان و مردان و بخصوص همسران از خوبيها و بديها, گاهى آنان زشتى را بر زيبايى ترجيح مى دهند. اين موضوع را مى توان در ((قهر زوجين)) و دورى و عدم ارتباط آنان با يكديگر ديد و مثال آورد. البته به ضرس قاطع نمى توان گفت كه قهر كردن كار زشتى مى باشد چرا كه گاهى قهر آخرين و شايد بهترين وسيله مقابله با افرادى باشد كه ادامه ارتباط با آنان به ضرر مى باشد. با اين تعريف و با اين وجود آيا قهر و دورى از هم بايد در زندگى همسران جايى داشته باشد؟
تصور اغلب زوجين بر اين است كه براى داشتن يك ارتباط صحيح و منطقى در زندگى مشترك بايد به آن گونه رفتار نمايند كه دوست دارند با خودشان آن گونه رفتار بشود. در حالى كه واقعيتهاى زندگى خلاف اين را مى گويند و ثابت مى كنند. در اين مورد بايد شعار هر زنى و مردى در زندگى مشترك تغيير كند. آنان بايد با همسر و اعضاى خانواده خود به گونه اى رفتار نمايند كه دوست دارند با آنها رفتار بشود. در اين تغيير شعار اصل تمايل و ميل و نياز طرف مقابل است و نه خود و البته هويت خوب, هميشه ريشه در تعلقات آدميان دارد. يك زن و مرد همواره در جست و جوى يافتن راههايى است كه او را به سوى ارتباط بهتر و سازنده با ديگر اعضاى خانواده و اطرافيانش سوق بدهد. گاهى همسران ارتباط خويش را با يكديگر قطع و به اصطلاح از همديگر قهر مى كنند چرا كه معتقدند كه احساس آنها ناديده گرفته شده و يا مى شود. بايد در نظر داشت, تمامى اعضاى خانواده نيازمند اين مى باشند تا احساس آنها مورد تإييد باشد. به اين ترتيب براى اينكه همسران مدام در حال آشتى و صلح و صفا با يكديگر باشند لازم است به احساسات و نظريات يكديگر احترام بگذارند. بايد توجه داشت احساس و عاطفه, انرژى در حال حركت مى باشد. اين انرژى به تمامى انسانها و اعضاى يك خانواده به عنوان ركن ركين جامعه امكان مى بخشد تا در برابر آنچه نيازهاى اوليه او را تهديد مى كند بايستد. بدون اين انرژى كه وصفش گذشت (احساس و عاطفه) انسانها نمى توانند در راستاى حفظ شإن و ارزشمندى خودشان حركت نمايند. لازمه ارتباط مناسب و متناسب ميان همسران و اعضاى خانواده, خودآگاهى واقعى مى باشد و اين هم مستلزم آن مى باشد كه زن و مرد از حد و مرزهاى خود مطلع و آگاه باشند. هر زن يا مردى مسئول احساسات, تصورات, برداشتها و اميال خويش است.
به واقع زوجين توانايى دوست داشتن و عشق ورزيدن دارند كه به هر كدامشان امكان مى بخشد تا خود و ديگران را دوست بدارند و واضح است كه در حالت صلح و آشتى اين عشق و محبت و دوستى است كه حرف اول را خواهد زد.
براى اينكه همسران با يكديگر مدام در حالت آشتى و صلح و صفا به سر ببرند بايد به تمايز خود با طرف مقابلشان ايمان داشته و به ديده احترام بنگرند. همه انسانها نيازمند داشتن يك هويت مستقل و دوست داشتنى مى باشند و هويت زنان و مردان همانا تفاوتهاى ميان آنهاست. هر زن و يا مردى موجودى منحصر به فرد و تكرار نشدنى است كه فرديت او معادل هويتش مى باشد. همسران بايد بدانند كه حتى ميان نزديكترين انسانها به همديگر, فاصله اى لايتناهى وجود دارد و در اين ميان مى توان زندگى بسيار شيرين و لذت بخشى را ساخت به شرط اينكه همسران بتوانند فاصله ميان خود را دوست داشته باشند.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

7 مرداد / 29 جولاي / 14 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
7 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
100 هزار تومان جايزه براي آوردن سر محمدعلي شاه قاجار

محمدعلي شاه

مجلس شوراي ملي درجلسه هشتم مرداد 1290 (ژوئيه 1911 )خود براي كسي كه محمد علي شاه مخلوع را دستگير كند و يا سرش را بياورد يكصد هزار تومان جايزه تعيين كرد. محمد علي شاه براي پس گرفتن سلطنت با يك نيرو از طريق روسيه و با كمك اين دولت به ايران بازگشته بود.

 

بهانه جويي براي تصرف ايران

29 ژوئيه سال 1941( مرداد 1320 ) دولت ايران به اخطاريه 13 روز پيش انگلستان و شوروي كه اتباع آلمان را كه در خاك ايران بر ضد آن دو كشور فعاليت دارند اخراج كند پاسخ داد و اعلام داشت كه اتباع خارجي در ايران زير كنترل مقامات دولتي هستند و جاي نگراني نبايد وجود داشته باشد. اخطار دو دولت در حقيقت بهانه جويي براي تصرف ايران بود . دولت انگلستان قبلا به طور محرمانه به ژنرال «ويول» در هند دستور داده بود كه براي حمله نظامي به ايران به عراق نيرو بفرستد.
     همزمان ،مطبوعات متفقين نيز براي آماده ساختن زمينه حمله نظامي به ايران و توجيه آن ، در شماره هاي روزهاي آخر ژوئيه 1941 خود ، با يك مضمون ايران را محل استقرار ستون پنجم هيتلر وانمود كرده و نوشته بودند كه ارتش ايران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز مي شود تا در اين منطقه نيروهاي شوروي از دو سوي تحت فشار قرار گيرند. اين روزنامه ها گزارش ها اغراق آميز از قدرت و وسعت ارتش ايران منتشر كرده بودند . اين روزنامه ها بدون اين كه تكذيبيه هاي ايران را چاپ كنند در شماره هاي سه هفته اول ماه اوت خود نيز به اين تبليغات خود ادامه داده بودند.

 

ساختمان پستخانه تهران

پستخانه ايران در ساختمان تازه خود واقع در اول خيابان سپه ( نزديک ميدان توپخانه ) در اين روز در مرداد 1312 آغاز بکار کرد. كار ساختن اين عمارت شش سال طول كشيده بود. سابقه تاسيس پستخانه درايران به زمان داريوش بزرگ باز مي گردد كه پستخانه آمريكا شعار او را بر سردر پستخانه اش نصب كرده است.
       

 

عباس اسکندري : پارلمان ايران جاي تقي زاده نمي تواند باشد

عباس اسکندري

عباس اسكندري نماينده حزب توده در مجلس در جلسه هشتم مرداد 1326 با عضويت حسن تقي زاده در مجلس مخالفت كرد و گذشته تقي زاده از اتهام مشاركت در قتل آيت الله بهبهاني تا تحصن در سفارت انگلستان ، حمايت از تمديد قرارداد نفت در 1933 و تماسهاي بي وقفه با خارجي ( انگلستان ) را برشمرد و گفت پارلمان ايران جاي چنين فردي نمي تواند باشد.

 

وقايع ابتدای انقلاب و جنگ هشت ساله در چنين روزي

07/05/57
در پي اختلافات عربستان با سوريه صدام ازاتحاد با سوريه صرف‌نظر و خواستار اتحاد با عربستان شده است.
مقامات بلندپايه دولتي در عراق به اتهام شركت در كودتا عليه صدام دستگير شدند. در ميان آنان عدنان حسين نايب نخست‌وزير، محمد محبوب وزير آموزش و پرورش به چشم مي‌خورند.

07/05/59
كناره‌گيري (بركناري) سرلشكر فربد از رياست ستاد مشترك ارتش.
07/05/60
فرار بني‌صدر – رجوي به پاريس.

07/05/64
غرضي وزير نفت ايران: در جلسه اخير اوپك از ناحيه رژيم عراق پيشنهاد شد كه سهميه توليد نفت اين كشور افزايش يابد و از طرف عربستان سعودي پيشنهاد پايين آمدن قيمت سنگين مطرح گرديد.
عمليات قادر 2

انصراف عراق از ميزباني اجلاس آتي كنفرانس كشورهاي غيرمتعهد (منابع نزديك به جنبش گفتند كه رژيم عراق بخاطر تضاد بين عملكرد خود در جنگ با اصول جنبش از ميزباني اين كنفرانس منصرف شده است.)
نارضايتي ريگان از وضع كشورهاي حوزه خليج فارس، ادعاي وي بر تروريسم بودن ايران و پشتيباني از راه حل مسالمت آميز جنگ.

07/05/66
عمليات نفوذي “ تيپ 65 هجرت “ سپاه و پيش‌مرگان حزب‌الله كرد در شهر شيلاديزه ؛ كمين نيروهاي حزب دمكرات عراق در “ بامرني “ استان دهوك .
درگيري بين گشت اسلام‌آباد با ضدانقلاب در “ بزلاخه “ و دست‌گيري شش تن از افراد دمكرات در مريوان .

پناهنده شدن بيش از يك‌صد تن از مردم عراق به جمهوري اسلامي ايران .
برگزاري سومين سمينار مسئولان و مربيان آموزش پدافند جنگ‌هاي ش . م . ه . سپاه در مشهد ؛ سخنان دكتر ولايتي در اجلاس خلع سلاح ژنو در مورد بمباران شيميايي سردشت .

سخنان مهندس ميرحسين موسوي در پايان جلسه هيئت دولت در خصوص پيام فرياد برائت و تأكيد بر ارزش‌ها . تحركات عراق در ميمك . تأكيد طارق عزيز بر ادامه حملات هوايي عراق .
رييس مجلس در ديدار با دانشجويان طرح دانشگاه در جبهه : “ نمايش قدرت امريكا به نمايش ضعف تبديل شد . “

اقدامات ايران و امريكا در خليج‌فارس : كوشش واحدهاي نيروي دريايي امريكا براي يافتن مين ؛ ابلاغ دستور رييس جمهور مبني‌بر تحكيم مواضع پدافندي در جزيره فارسي ؛ اعزام گردان‌هاي “ عاشق شهادت “ از سراسر كشور .
امريكا هشت فروند هلي‌كوپتر بزرگ مين‌ياب به خليج‌فارس اعزام كرد .

درخواست امريكا از دولت‌هاي انگليس ، آلمان غربي ، فرانسه ، هلند و ايتاليا براي اعزام تجهيزات مين‌روب به خليج‌فارس ؛ آلمان : “ مشكل قانوني داريم . “ به هلند و انگليس : “ بررسي خواهيم كرد . “ فرانسه چهار كشتي خواهد فرستاد .
طرح نمايندگان كنگره امريكا براي به تأخير انداختن 90 روزه محافظت از نفت‌كش‌هاي كويتي و دلايل آن . رييس سابق “ سيا “ از دولت امريكا خواست كه در صورت حمله ايران به كشتي‌هاي امريكا ، نيروي دريايي يا هوايي ايران را از بين ببرد .

اعتراف وزير خارجه كويت به كمك‌هاي كشورش به عراق . بخشي از مطالب كتاب “ سوداگري مرگ “ در مورد كمك كويت به عراق .
گزارش واشنگتن‌پست ، هندوستان تايمز و خبرگزاري فرانسه در مورد خريدهاي تسليحاتي ايران .

ديدار وزيرخارجه آلمان غربي و عراق در پاريس و دعوت طارق عزيز از گنشر براي سفر به بغداد .
اعتراض مردم لبنان و پاكستان به حضور نيروهاي امريكايي در خليج‌فارس .

طارق عزيز وزير خارجه رژيم عراق بعد از ظهر ديروز با ژاك شيراك وزير خارجه فرانسه ديدار و گفتگو كرد
07/05/67
رد پيشنهاد شوروي براي مذاكرات مستقيم با عراق در مسكو توسط ايران
ورود هيئت كارشناسي سازمان ملل به بغداد

 

 

شهادت حجت الاسلام كامياب نماينده منتخب مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي

7 مرداد 1360 - حجت الاسلام كامياب نماينده منتخب مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامب توسط منافقين كوردل به شهادت رسيد . حجت الاسلام رضا كامياب از روحانيون مبا رز و پر تلاش معاصر فعاليت مبارزاتي خود را از هنگام تحصيل علوم اسلامي آغاز كرد و در جريان انقلاب اسلامي از هيچ كوششي دريغ نورزيد . پس ا زپيروزي انقلاب اسلامي نيز در نهادهاي مختلف به فعاليت پرداخت و عاقبت يك هفته پس از انتخابات وي به نمايندگي مجلس توسط منافقين خيانتكاربه شهادت رسيد .

 

 شهادت علي بني پور بسيجي مخلص خبر گزاري جمهوري اسلامي ايران

7 مرداد 1361 - علي بني پور بسيجي مخلص خبر گزاري جمهوري اسلامي ايران به شهادت و مرغ جانش به ملكوت اعلي پر كشيد . وي مسئول دفتر سازمان خبر گزاري جمهوري ااسلامي در ياسوج بود و با اينكه در محروم ترين نقاط كشور كار مي‏كرد هيچگاه از جنگ و جبهه دور نماند و در طول جنگ تحميلي تا آخرين لحظات زندگي پر افتخارش ،در اكثرعمليات جنگي شركت جست و عاقبت در چنين روزي شربت شهادت نوشيد و به ديدار حق شتافت .

 

 آغاز عمليات والفجر 3

7 مرداد 1362 - عمليات والفجر 3با رمز يا الله ،يا الله ،يا الله در ساعت يازده نيمه شب در منطقه مهران آغاز شد . اين عمليات يازده روز به طول انجاميد و هدف آن تصرف و تأمين ارتفاعات زالوآب بود . در عمليات والفجر سه چند استراتژيك بيست و نه پايگاه ارتش عراق در شمال شرقي اين كشور به تصرف رزمنگان اسلام در آمد و قسمتهاي مهمي از جاده مهران ـ دهلران از كنترل دشمن خارج شد .

Mobin_s2004@yahoo.com
29 جولاي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

دنياي هنر

روزي كه« وان گو» خودكشي كرد

« وينسنت وان گو Vincent Van Gogh» نقاش هنرمند هلندي كه تابلو هاي او در حال حاضر هركدام دهها ميليون دلار خريد و فروش مي شود و يكي از آنها در يك حراج 82 ميليون به فروش رفت 29 ژوئيه 1890 در فرانسه خود كشي كرد. وي بسال 1853 در هلند به دنيا آمده بود.
    خريد و فروش كارهاي هنري در فاميل وان گو ارثي بود و او نيز وارد همين پيشه شد. وي در دهه آخر عمر خود به كشيدن نقاشي پرداخت و در هلند و فرانسه دهها اثر بسيار جالب كشيد كه موفق شد تنها يكي از آنها را بفروشد! . او اواخر عمر با فقر كامل زندگي مي كرد .
    

در قلمرو انديشه

زادروز «توكويل» و نگاهي به افکار او

Alexis de Tocqueville

29 ژوئيه زادروز الكسيس توكويل Alexis de Tocqueville انديشمند ليبرال، تاريخدان و نويسنده فرانسوي است كه در سال 1805 به دنيا آمد. توكويل عميقاً هوادار آزادي فرد بود و از احتمال اين كه «اكثريت» به استبداد و ستمگري و زورگويي بپردازد نگران بود. او كه زماني وزير امور خارجه فرانسه بود تأليفات متعدد از جمله «دمكراسي آمريكا» و « نظام سابق و انقلاب»دارد. توكويل 54 سال عمر كرد.
    بيشتر تاليفات و رساله هاي توكويل درباره دمكراسي است. يكي از فرضيه هاي او در اين زمينه در اين معادله كه خودش آن را نوشته خلاصه شده است: برابري در حقوق + نبودن تبعيض در جامعه + آزادي = دمكراسي
    توكويل از هواداران تشكيل انجمن هاي داوطلبانه در هر زمينه و حرفه بود و مي گفت: مردمي كه در يك موضوع و امر منافع و خواست مشترك دارند مي توانند به صورت يك بدنه و به مثابه يك خانواده به حل مشكل كمك كنند و دولت ناچار مي شود در اين زمينه ياري دهد( و به قول سعدي چه عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار) و «جامعه مدني» وقتي تحقق مي يابد كه انجمن ها به احقاق حقوق افراد كمك داوطلبانه كنند. به نظر توكويل، بهترين رئيس دولت آن است كه در دوران حكومتش آحاد مردم آرامش خيال داشته، ترس نداشته و ارعاب و تعرض در ميان نباشد و تنها در چنين محيطي است كه پيشرفت حاصل و حلاوت زندگي كه هدف بشر است تامين مي شود.
    توكويل در زمينه نوشتن و نويسندگي و حتي سخنراني بر رعايت ساده نوشتن و ساده گفتن بود. وي در اين زمينه گفته است: مردم دروغ را آسانتر مي پذيرند تا يك حقيقت پيچيده را.

در قلمرو ادب

تجربه و داستان نويسي

امروز زادروز ايويند يانسون Eyvind Johnson داستان نگار سوئدي است كه 29 ژوئيه 1900 به دنيا آمد و در سال 1974 برنده جائزه نوبل در ادبيات شد.
     وي گفته است كه تجربه فراوان درهر كار از ازدواج تا شغل و پيشه و مسافرت و ديدن سختي هاي زندگاني او را داستان نويس كرد.
    او كه در كودكي يتيم شده بود مجبور شد كه خانه خاله را در 15 سالگي رها سازد و براي سير كردن شكم خود به انواع مشاغل از بريدن درخت تا شستن قطارهاي راه آهن و آشپزي در رستوران دست بزند و در ساعات فراغت درس بخواند .
    او پس از يك سفر به آلمان و فرانسه تصميم به باز كردن يك دفتر مطبوعاتي در پاريس گرفت و از آنجا رويدادهاي فرانسه را براي رسانه هاي سوئد مي فرستاد و به تدريج به ارسال اخبار اجتماعي و مطالب در رابطه با زندگاني مردم گرايش بيشتر يافت و نوشتن اين نوع گزارشها كه خود داستانهاي كوتاه بودند وي را داستان نويس كرد .
    نخستين كتاب او « چهار غريبه » عنوان داشت كه مجموعه اي از داستانهاي كوتاه بود و چون مورد استقبال مردم قرار گرفت ؛ دست از روزنامه نگاري كشيد ، به زادگاه خود بازگشت و داستان نويسي را پيشه كرد و دهها داستان خوب نوشت كه معروفترين آنها « بازگشت به ايچاتا » است . داستانهاي يانسون به بسياري از زبانها ترجمه شده است.

ساير ملل

قتل دو کنسول رومي

در سال 238 ميلادي (29 ژوئيه) افسران گارد دو كنسول روم ( مشتركا: امپراتور) به نامهاي پوپيه نوس و بالبينوس را در دفتر كار خود كشتند زيرا كه مردم از آن دو ناراضي بودند. پوپيه نوس در زماني كه يك ژنرال بود در جنگ با ايران شكست خورده و فرار كرده بود و روميان او را شايسته كنسول بودن نمي دانستند. اين دو تنها 3 ماه حكومت كرده بودند. سناي روم كه آنها را به سمت كنسول انتخاب كرده بود به همين سبب از چشم مردم افتاده بود.

 

تاريخچه دست دادن به عنوان علامت دوستي و احترام

 هر دو روي سکه بالبينوس

هر دو روي سکه بالبينوس


    سكه دوران كوتاه حكومت بالبينوسBalbinus و شريك ، تاريخ دست دادن به نشانه ابراز دوستي و احترام را نشان مي دهد. در پشت سكه باليبينوس تصوير «دستي در دست فرد ديگر» را نشان مي دهد و به علامت دوستي و اتحاد دو كنسول آن زمان روم ، بالبينوس و پوپيه نوسPupienus ساخته شده است تا رومي ها مطمئن شوند كه ميان دو امپراتور شريك نفاق وجود ندارد. اين سكه ها در ژوئيه 238 ميلادي و سه هفته پيش از ترور بالبينوس در كاخ خود ضرب و رايج شده و از آن پس با توجه به اين سكه، دست دادن ( Hand Shake) با دست راست در قلمرو روم و سپس ساير نقاط جهان مرسوم شده و باقي مانده است.
    ترور همزمان باليبينوس امپراتور وقت با شريك حكومتش «پوپيه نوس» به دست افسران شورشي روم 29 ژوئيه 238 روي داد. تاريخدانان بعدا ابراز عقيده كرده اند كه هدف باليبينوس از نقش تصوير دست دادن در پشت سكه، اين بود كه نشان دهد با پوپيه نوس متحد و يگانه است.
    در آن زمان، سناي روم دو نماينده (كنسول) را انتخاب مي كرد تا به اتفاق زمام امور اجرايي امپراتوري روم را به دست گيرند و انتخاب اين دو بايد هر سال تجديد مي شد.

 

زادروز موسوليني و تاريخچه واژه فاشيست که از يک اندرز ايران باستان ساخته شد

به مناسبت زادروز «بنيتو موسوليني» كه 29 ژوئيه 1883 به دنيا آمد، حزب فاشيست را تاسيس و 21 سال بر ايتاليا حكومت كرد اشاره به تعريف واژه فاشيست و تاريخچه اين واژه بي فايده نخواهد بود، از اين قرار:
     نظاميان رومي در جنگهاي سده سوم ميلادي با ايران (دوران اردشير ساساني و پسرش شاپور اول) مشاهده كرده بودند كه پياده نظام ايران در دسته هاي ده ـ دوازده نفري در سنگرها و خاكريز ها مستقر مي شود و سواره نظام ايران نيروي دشمن را به ميان آنان مي كشاند و اين صف آرايي و تاكتيك براي روميان تازگي داشت. در زمينه اين تاكتيك، روميان از نظاميان ايراني شنيده بودند كه به آنان اندرز داده شده كه يك شاخه درخت را به آساني مي توان شكست، ولي اگر چند شاخه را در كنار هم قرار دهند (متحد كنند) شكستن مجموعه آنها كاري آسان نخواهد بود. نظاميان رومي اين اندرز را با خود به روم (ايتاليا) بردند و ميان مردم پخش كردند كه به زبان لاتين، «فاشس (دسته اي از شاخه ها و يا ميله ها)» خوانده مي شد كه بعدا معناي مجازي دسته، گروه و اتحاديه به خود گرفت و در لاتين تازه (ايتاليائي) به صورت «فاشيو» كه در جمع مي شود «فاشي» درآمد و به تدريج بر سنديكا هم اطلاق شد. در دهه 1870 سوسياليستهاي جزيره سيسيل (جنوب ايتاليا) نام اتحاديه خود را «فاشيو سيسيليانو» گذارده بودند.
    پدر موسوليني يك كارگر فلزكار (آهنگر) بود و بنيتو در جواني بمانند پدرش عقايد سوسياليستي داشت و با همين افكار، در سال 1914 در ميلان «حزب اقدام انقلابي» را با آرمان سوسياليستي ملي (نه جهاني) تاسيس كرد و در عنوان حزب، واژه فاشي (جمع واژه مفرد فاشيو) را به جاي «حزب» بكار برد كه در سال 1921 اين نام به «فاشيست ملي (اتحاد ملي)» تبديل شد زيرا كه موسوليني در عين حال كه يك سوسياليست بود، يك ناسيوناليست هم بود و همه چيز را براي ايتاليا و ايتاليايي ها مي خواست.
    پس از جنگ جهاني دوم، فاتحان جنگ و مخالفان انديشه ناسيونال سوسياليسم و عمدتا كمونيستها، واژه فاشيست (به معناي حزبي ـ اتحاديه ـ گروهي) را به صورتي در جملات و خطاب به ديگران بكار بردند كه مفهوم بي رحم و ظالم به خود گرفته است.
    موسوليني در عين حال از دوستداران تاريخ ايران بود و آرزو داشت كه ايران بار ديگر جايگاه قديم خود را در ميان ملل جهان به دست آورد و در طول حكومت خود به ايران كمك بسيار كرد، ازجمله براي ايران يك نيروي دريايي به وجود آورد كه ايران با كمك اين نيرو، چند نقطه از اراضي خود در خليج فارس را از انگليسي ها گرفت، از جمله پايگاه انگليسي «باسعيدو» را متصرف شد.
     موسوليني در جواني مدتي هم روزنامه نگاري و داستان نگاري كرده بود و داستان او «رفيقه كاردينال» به چندين زبان ترجمه شده و هنوز تجديد چاپ مي شود. موسوليني روزنامه « ايل پوپولو دا ايتاليا» را شخصا تاسيس كرده و سازمان، برنامه و شرح وظايف تحريريه اش را نوشته و سردبيرش را منصوب كرده بود.

 

ترور پادشاه ايتاليا

اومبرتو اول

29 ژوئيه 1900 اومبرتو اول humbert-1 پادشاه وقت ايتاليا ترور شد . وي 22 سال بر ايتاليا سلطنت کرده بود. اومبرتو برخلاف پدرش مردي محافظه کار و علاقه مند به تقويت ارتش و سياست خارجي بود و به همين سبب به آلمان نزديک شده بود. مورخان او را بنيادگذار اتحاد مثلث مي دانند. اومبرتو که کوچکترين ناارامي را تحمل نمي کرد به ارتش دستور داده بود که تظاهرات نسبتا آرام سال1898کارگران در ميلان را زير آتش توپ قرار دهند که جمع کثيري کشته شدند. اومبرتو به دست آنژلو برشچي کشته شد . آنژلو گفته بود که انتقام خون کارگران ميلان را گرفته است.
    درپي ترور اومبرتو پسر 31 ساله اش ويتوريو امانوئله پادشاه ايتاليا شد.

برخي ديگر از رويدادهاي 29 جولای

  • 1696:   پتر اول تزار روسيه « آزوف » را از دست عثماني ها خارج ساخت.

  • 1858:   ميان آمريكا و ژاپن نخستين قرارداد بازرگاني امضاء شد كه در آن آمده بود كه اتباع آمريكا از آن پس مي توانند در هر نقطه ژاپن كه بخواهند زندگي كنند.

  • 1922:   فاتحان جنگ جهاني اول به يوناني ها اخطار كردند كه از تصرف استانبول خودداري كنند.

  • 1968:   پاپ وقت وسائل مصنوعي جلوگيري از حامله شدن را براي كاتوليكها غير شرعي اعلام كرد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    14 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي از دانشمندان علوم اسلامي

    14 رجب 1272 - آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي از دانشمندان علوم اسلامي دراصفهان وفات يافت. ايشان درفقه عالمي صاحبنظر و برجسته بود و دركنارآن درزمينه هاي حديث، تفسير، كلام و همچنين رياضي دانش فراوان كسب كرده بود. آيت الله خاتون آبادي عالمي پارسا و زاهد بود و 30سال درمسجد جامع اصفهان امامت نمازجماعت را به عهده داشت.

     

     عزل حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله ازمقام صدرات

    14 رجب 1290 - ميرزا حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله ازمقام صدرات عزل و توقيف شد. مُشيرالدّوله درسال1289هجري قمري درمقام صدراعظمي ايران قرارداد واگذاري امتيازراه آهن رشت- تهران و تهران- خليج فارس را با بارون ژوليوس دورويتر امضا كرد. دراين قرارداد كه مدت آن 70سال بود امتيازاستخراج معادن ايران به استثناي معادن طلا و نقره، استفاده ازمنابع جنگلها و تأسيس بانك به دورويتر واگذار شده بود. مشيرُ الدّوله درمقابل واگذاري اين امتيازات 50000هزارليره انگليسي دريافت كرد. او بعد ازامضاي اين قرارداد براي آشناكردن ناصرالدّين شاه با موقعيت و اوضاع كشورهاي صنعتي غرب شاه قاجار را به سفراروپا برد. اما روحانيون، علما و مردم مسلمان ايران كه ازعمق خيانت مشيرالدوله و شاه قاجار آگاه شده بودند؛ به اين قرارداد اعتراض و با آن مخالفت كردند. سرانجام ناصرالدين شاه ناچاراين قرارداد را لغو كرد و مشيرالدّوله را هم ازمقام صدارت عزل كرد.

     

     تولد آيت الله شيخ جعفرنقدي ازدانشمندان علوم اسلامي

    14 رجب 1303 - آيت الله شيخ جعفرنقدي ازدانشمندان علوم اسلامي درعراق متولد شد. ايشان پس ازكسب درجه اجتهاد لحظه اي از تحقيق و مطالعه غافل نشد. آيت الله نقدي مدتي هم درزادگاه خود عَماره شهرميان بغداد و بصره به ارشاد مردم و نشرتعاليم اسلام پرداخت. ايشان همچنين به امورمردم رسيدگي مي كرد و مردم اعمّ ازشيعه، سنّي و غيرمسلمان به داوري او اعتماد داشتند. ازآثارآيت الله شيخ جعفرنقدي حاشيه بر«زُبدَةُ الاصول و حاشيه برمَعالِمُ الاُصول» را مي توان نام برد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    25
    32

    اهواز

    32
    47

    تبريز

    20
    32

    شيراز

    25
    38

    مشهد

    19
    34

    بندرعباس

    33
    36

    کرمان

    20
    36

    اصفهان

    21
    36

    يزد

    26
    39

    کرمانشاه

    19
    38

    اراک

    20
    29

    رشت

    21
    27

    دبی

    32
    38


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1289 تومان
    936 تومان
    1920 تومان
    770 تومان
    250 تومان
    255 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    170000 تومان
    79500 تومان
    43500 تومان
    152000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.11

    اذان مغرب : 19.32

    اذان صبح فردا : 3.31

    طلوع آفتاب فردا : 5.09

     

     

     

     

     

     Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Science
    27 جولاي

    جديدترين شماره از هفته نامه
    Science

    تاریخ انتشار: 27 جولاي 2007
    تعداد صفحات مجله: 147
    حجم فایل: 31 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم فايل اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    پرینتر بی سیم
     

    حتما برایتان پیش آمده که از قاب عکس روی دیوار یا میزتان خسته شوید . همانطور که از background گوشی موبایل  یا desktop خسته می شوید و به راحتی با رفتن به گزینه های option images آنها را عوض می کنید. این یک دستگاه پرینتر بی سیم است که در سایز یک قاب عکس طراحی شده و می تواند به آسانی بر روی سطوح صافی مانند دیوار نصب شود.  شما می توانید فایل عکس مد نظرتان را به این پرینتر برسانید بدون آنکه نگران تجمعی از سیمها و یا کابلهای رابط باشید. کیفیت تصویر و رزولوشن بالای ابن پرینتر در حد تصاویر دوربین های دیجیتال است. بی شک این پرینتر رویایی یکی از بهترین و سایل جانبی کامپیوتر شما خواهد شد.
    صفحه محصول


    Rogun : ربات هوشمند ساخت کره


    یک شرکت کره ای به نام KornTech رباتی به قد یک متر ساخته که توانایی راه رفتن بر روی دو پا  تشخیص صورت ها  دوست و دشمن را دارد.این ربات که نامش Rogun است می تواند صاحب خود را از مزاحمان خانه بوسیله تلفن همراه آگاه سازد و به عنوان سیستم امنیتی عمل کند. تشخیص صورت اشخاص بوسیله دوربین های جاسازی شده در Rogun و به یاد آوردن آنها او را به رباتی توانمند تبدیل کرده است. شما حتی می توانید فرزندانتان خود را در خانه با Rogun تنها بگذارید و به مسافرت بروید زیرا او با اتصال به اینترنت وضعیت آنها را به شما اطلاع می دهد. فرزندان شما هم از طریق فیلم هایی که این ربات بر روی LCD 7 اینچ خود نشان می دهد لذت می برند. Rogun اولین ربات دو پایی است که در کره با بودجه خصوصی ساخته شده است. هزینه ساخت آن یک میلیون دلار بوده است و در حال حاضر به همین قیمت به فروش می رسد.شما هم در صورتی که مایلید سیستم امنیتی یک میلیون دلاری خانه خود با یک هل دادن غیر فعال شود می توانید آن را خریداری کنید.
     منبع
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    لبخند مسيح
     


    نویسنده: سارا عرفانی
    تعداد صفحات: 151
    شابک: 6 ـ 020ـ 506 ـ 964
    نوبت چاپ: اول 1384
    شمارگان: 2200


    معرفی کتاب: رمان لبخند مسيح دغدغه‌هاي دختر مسلماني است كه ميان دنياي مدرن اطرافش و نگاههاي اشراقي‌اش در پي يافتن دريچة معنوي به دنياي جديد است كه آن را سارا عرفاني در يك رمان نيمه بلند و 151 صفحه نوشته است. شخصيت اصلي رمان دختري است به نام نگار كه در جامعه امروزي ايران زندگي مي‌كند. او به كمك ابزاري به نام «ايميل» به مرزهاي ناآشناي جغرافيايي قدم مي‌گذارد. در اين مسير با سير و سلوك كه بيشتر جنبه‌هاي عرفاني و معنوي دارد، نگار با شخصيتي ديگر به نام «نيكلاس» آشنا مي‌شود كه ساكن يكي از كشورهاي غربي است. آنها بدون اينكه به طور مستقيم همديگر را ببينند، از طريق «ايميل» با هم ارتباط مداوم و تنگاتنگي دارند. نيكلاس مسيحي است و سارا مسلمان. در اين ارتباط نوشتاري بين آن دو جاذبه‌هاي دين اسلام از طريق افكار و عقايد نگار به ذهن جست‌وجوگر نيكلاس سرايت مي‌كند و براي آشنايي بيشتر با آموزه‌هاي اسلامي تلاش مي‌كند. سرانجام نيكلاس با استقبال از يك پيشنهاد كاري به ايران سفر مي‌كند و نگار را مي‌بيند و به او پيشنهاد ازدواج مي‌دهد كه رد مي‌شود. خط داستاني با چنين وضعيتي به پايان مي‌رسد. لبخند مسيح، رماني است كه نويسندة آن دغدغه نوشتن از باورهاي ديني اين سرزمين را دارد. يعني يك رمان ديني است. دختري كه برخلاف دوستانش دغدغة جواني ندارد و بيشتر با درون خويش درگير است كه براي او ازدواج و تشكيل خانواده مفهوم خود را از دست مي‌دهد. از زندگي روزمره به حاشيه رانده شده است. افتخار بزرگ اين نويسنده به دنياي پررمز و راز داستان با مايه‌هاي نگاه شرقي و عرفاني است كه از دنياي صنعتي و امروزي گريخته است و همواره جذابيت و شيريني و كشش خاصي دارد. يك قدم در سنگ بناي چنين نگاهي، براي سارا عرفاني غنيمت بزرگ است كه در بهره‌برداري از آن موفقيت چنداني نداشته است.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    من که مي دونم منظورش چي بود...
     

    شنبه: همون لحظه که وارد دانشکده شدم متوجه نگاه سنگینش شدم. هرکجا می رفتم اونو می دیدم. یکبار که از جلوی هم در اومدیم نزدیک بود به هم بخوریم صداشو نازک کردو گفت: ببخشید.
    من که میدونم منظورش چی بود. تازه ساعت 5/9 هم که داشتم بورد رو میخوندم اومد پشت سرم شروع به خوندن بورد کرد. آره دقیقا می دونم منظورش چیه. اون میخواد زن من بشه.
    بچه ها میگفتن اسمش مریمه. از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون تصمیم گرفتم باهاش ازدواج کنم.

    یکشنبه: امروز ساعت 9 به دانشکده رفتم. موقع رفتن تو سرویس یه خانومی پشت سرم نشسته بود و با رفیقش می گفتن ومی خندیدن. تازه به من گفت ببخشید آقا میشه شیشه پنجرتونو ببندین. من که میدونم منظورش چی بود. اسمش رو میدونستم اسمش نرگسه.
    مثل روز معلوم بود که با این خنده هاش میخواد دل منو نرم کنه که بگیرمش. راستیتش منم از اون بدم نمیاد. از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون تصمیم گرفتم با نرگس هم ازدواج کنم.

    دوشنبه: امروز به محض اینکه وارد دانشکده شدم سر کلاس رفتم. بعد از کلاس مینا یکی از همکلاسیهام جزوه منو ازم خواست. من که میدونم منظورش چی بود. حتما مینا هم علاقه داره با من ازدواج کنه. راستیتش منم ازش بدم نمی آد. از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون تصمیم گرفتم با مینا هم ازدواج کنم.

    سه شنبه: امروز اصلا روز خوبی نبود. نه از مریم خبری بود نه از نرگس نه از مینا. فقط یکی ازم پرسید آقا ببخشید امور دانشجویی کجاست؟ من که میدونستم منظورش چی بود. ولی تصمیم نگرفتم باهاش ازدواج کنم چون کیفش آبی بود احتمالا استقلالیه.
    وقتی جریان رو به دوستم گفتم به من گفت: ای بابا! بدبخت منظوری نداشته. ولی من میدونم رفیقم به ارتباط بالای من با دخترا حسودیش میشه حالا به کوری چشم دوستم هم که شده هرطور شده با این یکی هم ازدواج می کنم.

    چهارشنبه: امروز وقتی داشتم وارد سلف می شدم یک مرتبه متوجه شدم که از دانشگاه آزاد ساوه به دانشگاه ما اردو اومدند. یکی از دخترای اردو از من پرسید ببخشيد آقا! دانشکده پرستاری کجاست؟ من که می دونستم منظورش چیه. اما تو کار درستی خودم موندم که چطور این دختر ساوجی هم منو شناخته و به من علاقه پیدا کرده. حیف اسمش رو نفهمیدم. راستیتش از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون تصمیم گرفتم هرطور شده پیداش کنم و باهاش ازدواج کنم. طفلکی گناه داره از عشق من پیر می شه.

    پنج شنبه: یکی از دوستای هم دانشکده ایم به نام احمد منو به تریا دعوت کرد. من که میدونستم منظورش از این نوشابه خریدن چیه. میخواد که من بی خیال مینا بشم. راستش از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون عمرا قبول کنم.

    جمعه: امروز صبح در خواب شیرینی بودم که داشتم خواب عروسی بزرگ خودم رو می دیدم. عجب شکوه و عظمتی بود داشتم انگشتم رو توی کاسه عسل فرو می کردم که... مادرم یکهو از خواب بیدارم کرد و گفت که برم چند تا نون بگیرم. وقتی تو صف نانوایی بودم دختر خانومی ازمن پرسید ببخشید آقا صف پنج تایی ها کدومه؟
    من که میدونم منظورش چی بود اما عمرا اگه باهاش ازدواج کنم. راستش از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون من از دختری که به نانوایی بیاد زیاد خوشم نمی آد.

    شنبه: امروز صبح زود از خواب بیدار شدم صبحانه را خوردم و اومدم که راه بیفتم که مادرم گفت: نمی خواد بری دانشگاه. امروز نوار مغزت آماده است برو از بیمارستان بگیر. راستش از خدا پنهون نیست از شما چه پنهون مردم میگن من مشکل روانی دارم.
    وقتی به بیمارستان رسیدم از خانوم مسئول آزمایشگاه جواب نوار مغزم رو خواستم. به من گفت آقا لطفا چند دقیقه صبر کنید. من که میدونستم منظورش چی بود...
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    خانم ها و افسردگي:
    درك شكاف ميان خانمها و آقايون

    خانواده، شغل، کنار آمدن با عادت ماهانه، بارداری، یائسگی. یک خانم با مسائل بیشماری روبروست و باید هر کدام از آنها را کنترل کند. اما یکی از این مواردی که به هر حال یک روز با آن مواجه خواهید شد: افسردگی است.
    تقریبا زنان دو برابر بیشتر از مردها در مراحل مختلف زندگی، دچار افسردگی میشوند. عامل این اختلاف چه چیز می تواند باشد؟
    عوامل بیولوژیکی، روانی و فرهنگی می تواند ریسک خانم ها در ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. در این قسمت می خواهیم مروری داشته باشیم بر روی اینکه عوامل بالا چگونه می توانند استعداد ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

    عوامل بیولوژیکی دخیل در افسردگی
    بدن خانم ها به خودی خود به افزایش افسردگی کمک می کند. دلیلش این است که هورمون ها تاثیر مستقیمی بر روی حالات و رفتارهای بانوان در مراحل مختلف زندگی می گذارند. در حقیقت پیش از اینکه دخترها و پسرها به سن بلوغ برسند، میزان افسردگی در هر دوی آنها به یک اندازه است. و تنها پس از بلوغ است که اختلاف میان نارسایی های مربوط به افسردگی، در آنها به طور مشهود، قابل تشخیص می شود. برای مثال، دختری که به سن 15 سالگی می رسد دو برابر پسرها در همین سن احتمال ابتلا به افسردگی دارد.
    به این دلیل که بیماری از آغاز سن بلوغ شروع می شود و پس از یائسگی تقریبا متوقف می شود، برخی از پژوهشگران بر این باورند که ترشحات هورمونی می توانند ریسک ابتلا به افسردگی را در بانوان افزایش دهند. از سوی دیگر بلوغ با علائم دیگری نظیر پدیدار شدن میل جنسی، و عینی شدن هویت، مشاجره با والدین و برخی انتظارات نابجای اجتماعی همراه است که همه و همه دست به دست هم داده و میزان افسردگی را بالا می برند. این ناهنجاری های روانی- اجتماعی به دلیل فعل و انفعالات هورمونی بروز می کنند و حاصل آن چیزی نیست جز افسردگی.
    نواسانات شدید هورمونی می تواند تاثیر شگرفی بر زندگی بانوان داشته باشد. با توجه به تاثیری که بر روی زندگی شخصی، اقتصادی و در ارتباط با دیگران می گذارند، خانم ها خیلی بیشتر از آقایون در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. در این قسمت نگاهی داریم به چگونگی تاثیر این عوامل بر روی افسردگی بانوان.

    مشکلات پیش از قاعدگی
    بیشتر خانم ها با مشکلات فیزیکی و احساسی که پیش از شروع قاعدگی دچار آن می شوند، آشنا هستند. این مشکلات عبارتند از: نفخ شکم، احساس درد و شکنندگی سینه ها، سر درد، استرس، زود رنجی و سایر نشانه های جسمی و روحی پیش از قاعدگی (PMS). اگرچه این علائم برای عده زیادی از خانم ها موقتی و زودگذر می باشند، اما درصد کوچکی از خانم ها نیز هستند که این نشانه ها در آنها به حادترین شکل ممکن، مانند افسردگی و نا امیدی بروز می کند. این امر باعث نابود شدن زندگی، حرفه و روابطشان با سایر افراد می شود. این حالت پریشانی پیش از قاعدگی (PMDD) نام دارد و نیازمند درمان از طریق هورمون و یا داروهای ضد افسردگی است.
    هر چند تاکنون ارتباط بین افسردگی و پیش قاعدگی به طور کامل شناسایی نشده است، برخی محققین معتقدند که تغییرات دوره ای استروژن، پروژسترون و سایر هورمون ها می توانند بر روی عملکرد مغز به ویژه سروتونین (قسمتی از مغز که مامور کنترل حالات و خلق و خوی آدمی است) تاثیر منفی بگذارد. سایر پژوهش ها گویای این امر هستند که اندروژن و هورمون مردانه تستسترون که به طور طبیعی در خانم ها نیز ترشح می شود، نقش لاینفکی در این قضیه دارند. معذلک به این دلیل که تغییرات هورمونی در تمام خانم ها صورت می پذیرد و تنها گروه های خاصی از آنها دچار افسردگی می شوند ما نمی توانیم تغییرات هورمونی را تنها عامل بروز افسردگی بدانیم؛ مسائل ژنتیکی و وراثتی و دلایل بیشمار دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

    بارداری
    بارداری به نوبه خود باعث بروز افسردگی نمی شود. اما روند چشمگیر تغییر هورمون ها که در دوران بارداری همراه با کارهای خانه و بیرون و روابط مختلف ایجاد می شود؛ که می تواند مستقیما سبب بروز افسردگی شود. برخی دیگر از دلایلی که می توانند شما را در دوران بارداری به سمت افسردگی بکشانند عبارتند از: افسردگی های قبلی مانند (PMDD)، دعواهای خانوادگی، فقدان حمایت اجتماعی، و احساس دل نگرانی در مورد امر بارداری. موضوعات دیگری که حول محور بارداری وجود دارد نظیر: ناباروری، سقط جنین و یا حاملگی ناخواسته نیز جزء عواملی به شمار می روند که افسردگی را افزایش خواهند داد.

    تشخیص افسردگی در زمان بارداری معمولا کار دشواری است، چراکه علائم آن با تغییرات طبیعی این دوران همخوانی دارد. از جمله این تغییرات می توان به تغییر ذائقه، خستگی، از خواب پریدن های مکرر و تغییر در خواست های جنسی بیمار اشاره کرد.

    افسردگی پس از وضع حمل
    هر چند یک نوزاد جدید می تواند خیلی جالب و سرگرم کننده باشد، اما تقریبا در حدود نیمی از خانم ها پس از به دنیا آمدن فرزندشان احساس ناراحتی، خشم و زود رنجی و تحریک پذیری شدیدی می کنند. این نوع احساسات کاملا طبیعی بوده و تقریبا در حدود یک تا دو هفته پس از وضع حمل از بین می روند. اما اگر اینچنین نشد و علائم خیلی حاد شدند؛ مثلا تا آنجا پیش رفت که شما دچار: ناتوانی در مراقبت از کودک، احساس استرس و اضطراب، اعتماد به نفس پایین، آشفتگی و بی قراری، فکر خودکشی شدید، بدون شک دچار افسردگی پس از وضع حمل هستید. این بیماری یک مورد کاملا جدی است که نیازمند درمان و معالجه فوری می باشد. این بیماری به دلیل نوزاد نورسیده شما ایجاد نشده است، بلکه دلیل اصلی ان نواسانات هورمونی است که تاثیر مستقیم بر روی حالات و خلق و خوی شما می گذارد.

    یائسگی و پیش یائسگی
    ریسک افسردگی در زمان یائسگی به دلیل بروز نواسانات بیش از اندازه در سطح هورمون ها، و همینطور پس از یائسگی به دلیل کاهش بیش از اندازه سطح هورمون استروژن افزایش پیدا می کند. البته بسیاری از خانم ها با اینکه دچار علائم ناخوشایند دوران یائسگی می شوند بازهم مبتلا به افسردگی نمی شوند، اما برای خانم هایی که برای مدت زمان زیادی در خوابیدن مشکل پیدا می کنند و یا سابقه قبلی این بیماری را داشته اند ریسک بالایی در ابتلا به افسردگی وجود دارد. بیرون آوردن کامل رحم نیز که در نهایت منجر به یائسگی می شود سبب بروز علائم حادتر و در آخر افسردگی می شود.

    عوامل اجتماعی و فرهنگی دخیل در افسردگی
    افسردگی در خانم ها تنها مربوط به دلایل زیست شناختی و بیولوژیکی نمی شود. استرس های ناشی از زندگی اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مهمی را در این زمینه بازی می کنند. هر چند آقایون نیز تحت فشار چنین استرس هایی قرار دارند، اما باز هم میزان این فشار در خانم ها بیشتر است. به عنوان مثال اکثراً خانم ها باید بار مسئولیت خانه و محیط کار را با هم به دوش کشند. خانم ها معمولا درآمد های پایین تری نسبت به آقایون دارند، به تنهایی از فرزندان خود مراقبت می کنند و سابقه آزار و اذیت جنسی را نیز تجربه کرده اند، که همه این موارد منجر به ایجاد افسردگی در فرد می شوند، به ویژه در خانم هایی که قبلا پیشینه این بیماری را داشته اند.

    قدرت و شرایط نابرابر
    به طور معمول خانم ها در آمد کمتری نسبت به آقایون دارند. شرایط نامساعد اقتصادی آنها را دچار استرس می کند، اغلب نگران آینده هستند و همین امر باعث می شود تا کمتر در متن جامعه قرار بگیرند و دسترسی کمتری به مداوای پزشکی داشته باشند. درصد کمی از خانم ها نیز از استرسی که تبعیض نژادی به آنها می دهد، رنج می برند. این مقوله، احساسی به شما می دهد که گویا هیچ گونه کنترلی بر روی زندگی خود ندارید. این امر شما را به سمت نافعالی جنسی، منفی گرایی و فقدان اعتماد به نفس سوق می دهد که تمام موارد در نهایت منجر به افسردگی می شوند.

    فشار کاری
    خانم هایی که در خارج از خانه کار می کنند باز هم کارهای زیادی در خانه برای انجام دادن دارند. به این معنا که در طول هفته ساعات بیشتری را نسبت به آقایون، صرف برآورده کردن خواست های دیگران می کنند. بسیاری از خانم هایی که به تنهایی در حال بزرگ کردن فرزندانشان هستند، گاهی اوقات مجبور می شوند چندین شغل را با هم انجام دهند تا مخارج خانواده درآید؛ این کار باعث افزایش چالش ها و استرس های یک خانم می شود. برخی از خانم ها نیز باید هم از فرزندان نوجوان و جوان خود مراقبت کنند هم از افراد مسن و از کار افتاده فامیل. این امر شما را حتما به سوی افسردگی سوق خواهد داد.

    سوء استفاده های جسمی و جنسی
    خانم هایی که در معرض تجاوز قرار گرفته اند و یا در کودکی آزار و اذیت شده اند، در معرض خطر افسردگی قرار دارند. خانم هایی که در زمان نوجوانی و جوانی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتنه اند نیز ریسک بالاتری در ابتلا به افسردگی دارند. هر چند سوء استفاده های جنسی در مردان و پسرهای جوان نیز مشاهده می شود، اما شیوع آن در بانوان و دخترها خیلی بیشتر است. همچنین خانم هایی که در بزرگسالی متحمل آزار و اذیت جسمانی، احساسی و یا جنسی شده اند، باز هم دچار افسردگی میشوند.

    مداوای افسردگی
    بدون توجه به این مطلب که دلیل قطعی افسردگی چیست، خانم ها نسبت به آقایون، علائم متفاوتی را بروز می دهند از جمله: احساس گناه بیشتر، اضطراب، احساس بیهودگی، خستگی، اشفتگی در خواب، اضافه وزن، هوس در مصرف کربوهیدرات ها. نوعی از افسردگی که در بانوان بسیار شایع می باشد، افسردگی فصلی می باشد؛ که در دوره ی بخصوصی ظاهر شده، پس از مدتی از بین می رود و مجددا سال بعد دقیقا در همان موقع، دوباره بروز می کند. به علاوه افراد خانواده نیز عامل مهمی در مبتلا شدن خانم ها به افسردگی هستند.
    اگر چه ممکن است تمام عوامل بیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، و روانی مخالف شما باشند، اما درمان هایی وجود دارند که کاملا موثر شناخته شده اند. حتی در حادترین انواع افسردگی بازهم بهره گیری از درمان درست، بیماری را از بین خواهد برد.
    نمی دانید از کجا باید درمان را آغاز کنید؟ برای بیشتر خانم ها پزشک متخصص زنان و زایمان نقش مهمی را در انجام اقدامات پیشگیرانه بازی می کند. شما هم اصولا در هنگام صحبت کردن با آنها احساس راحتی بیشتری می کنید. آنها می توانند خودشان مداوا را شروع کرده و همچنین متخصصین مربوطه را به شما معرفی کنند تا از طریق روان درمانی و یا استفاده از داروهای ضد افسردگی سلامت خود را مجددا بدست آورید.
    باور این امر که بیماریتان غیر قابل درمان بوده و در وضعیت بدی قرار دارید، خود به عنوان یک از بهترین نمونه های افسردگی قلمداد می شود. شما خیلی بیشتر از یک مرد در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید اما نباید تصور کنید که باید خیلی راحت با آن کنار بیایید و با این مشکل به زندگی خود دامه دهید. درمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید مجددا از زندگی خود لذت ببرید.
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    علم در نوك سوزن


    وقتي ريچارد فاينمن، فيزيكدان و برنده جايزه نوبل 1965، در سخنراني معروف خود در تاريخ 29دسامبر 1959 در انجمن فيزيك آمريكا تحت عنوان«در پايين دست، فضاي زيادي وجوددارد»، درباره موتورهاي الكتريكي به اندازه ناخن انگشت، صحبت كرد
    و پيش‌بيني ابزاري را كرد كه مي‌تواند متن كتاب مقدس را درسر يك سوزن بنگارد، كسي باور نمي‌كرد كه روزي اين كار امكان‌پذير باشد.
    فاينمن گفت:«وقتي در سال 2000، به روزگار ما نگاه كنند، با تعجب مي‌پرسند چرا تا سال 1960 كسي اين كار را نكرده بود؟ پهناي سرسوزن يك ميلي‌متر است. اگر آن را 25هزار بار بزرگ كنيم، سطح سرسوزن برابر با مساحت همه صفحات «بريتانيكا» مي‌شود. بنابراين تنها لازم است كه اندازه نوشته‌هاي دايره‌المعارف را 25هزار بار كوچك كنيم.»
    آيا چنين چيزي ممكن است؟ امروز پيش‌بيني فاينمن اصلا كار غيرممكني نيست. اگر سرسوزن از جنس سيليكون و تخت باشد، باليتوگرافي پرتوي الكتروني مي‌توان نقوشي در اين ابعاد با اين دقت ايجاد كرد. يك نانومتر يعني يك‌ميلياردم متر. يعني اگر شما يك ميليون ذره به اندازه يك نانومتر را كنار هم بگذاريد، تازه ذره‌اي خواهيد داشت به اندازه يك ميلي‌متر.
    يا اگر قطر يك تارموي معمولي انسان را 80هزاربار كوچك كنيد، به ابعاد يك نانومتر مي‌رسيد و فناوري نانو يعني هنر دستكاري كوچك‌ترين اجزاي ماده در مقياس اتمي يا مولكولي و ساخت قطعات و لوازم ميكروسكوپي (مثل روبات‌هاي ميكروسكوپي).
    براي ما به راحتي قابل تصور است كه آهن را ذوب كنيم و داخل قالب بريزيم و شكل خاصي را به وجود آوريم. اما در فناوري‌هاي نانو اين شكل دادن در سطح‌هاي خيلي پايين‌تر رخ مي‌دهد؛ يعني در اين فناوري ما اتم‌ها را به شكل مورد نظر خودمان به هم متصل مي‌كنيم و موادجديدي با خواص و توانايي‌هايي كه دوست داريم توليد مي‌كنيم. مثلا مي‌توانيم ماده‌اي بسازيم كه هم مثل فولاد محكم باشد و هم مثل آلومينيوم سبك.

    3فناوري كه دنيا را تكان مي‌دهند
    3فناوري عمده‌اي كه آينده دنيا را در تسخير خود درمي‌آورند عبارتند از: فناوري اطلاعات، فناوري نانو و فناوري زيست‌. اين 3فناوري در خيلي از مسائل همگرا مي‌شوند و به هم ربط پيدا مي‌كنند.
    (شايد تصور كار در ابعاد نانو براي زيست شناسان كار ساده‌تري باشد زيرا آنها بهتر مي‌دانند كه در كوچك‌ترين سلول انساني، همه اطلاعات مربوط به يك موجود زنده از قبيل رنگ مو، رشد استخوان و عصب‌ها وجود دارد. حتي در قسمت بسيار كوچكي از سلول به نام DNA كه شامل حدودا 50 اتم است همه اين اطلاعات ذخيره مي‌گردد).
    امروز كشورهاي مختلف دنيا مثل ژاپن، آمريكا، چين، هند، تايوان، كره جنوبي، اسرائيل، اتحاديه اروپا و روسيه شديدا با هم در حال رقابت هستند كه عنوان اول جهان را در زمينه فناوري نانو به خودشان اختصاص دهند. حتي ژاپن و آمريكا اين حوزه را اولين اولويت كشور خود در زمينه فناوري اعلام كرده‌اند. و البته جايگاه ايران در اين زمينه در مقايسه با ساير زمينه‌هاي علمي بهتر است و فاصله ما با كشورهاي پيشرفته در فناوري نانو، كمتر از اين فاصله در ساير حوزه‌هاست. ايران در زمينه چاپ مثلا مقالات مرتبط با فناوري نانو در مجلات معتبر ISI در سال 2004، رتبه 42 را دارد.

    كاربردهاي فناوري نانو
    مي‌شود گفت اين فناوري هيچ حوزه‌اي را به حال خود رها نكرده و در تمام زمينه‌ها كاربردي دارد؛ در حوزه‌هاي كشاورزي و دوام‌پذيري منابع، پزشكي، هواوفضا، امنيت ملي، الكترونيك و...

    جراح داخل رگ شماست
    فاينمن در همان سخنراني تاريخي خود گفته است:«دوست من، آلبرت هيبس، امكان جالبي براي يك ماشين كوچك پيشنهاد مي‌كند. او مي‌گويد كه اگرچه ايده بسيار خامي است. اما بسيار جالب است اگر بتواني جراحي را ببلعي و جراح مكانيكي را درون رگ قرار دهي و او به داخل قلب برود و اطراف را مشاهده (مسلما اطلاعات بايد به خارج ارسال شوند) و پيدا كند كه كدام دريچه مشكل دارد و با يك چاقوي كوچك آن را جراحي كند».
    اين ايده كه فاينمن در سخنراني خود مطرح كرد، يكي از دغدغه‌هاي دانشمندان است و تاكنون توانسته‌اند نمونه‌هايي از حسگرها، ردياب‌ها و موتورهاي بسيار كوچك شيميايي را در ابعاد نانومتر ايجاد كنند. تصورش را بكنيد؛ ماشين‌هاي كوچكي كه وارد سلول‌هاي آسيب ديده مي‌شوند وساختار آنها را تغيير مي‌دهند و تعمير مي‌كنند و حتي با دستكاري مولكول‌هاي DNA، نواقص ژنتيكي آنها را نيز برطرف مي‌كنند.
    يا روباتي را تصور كنيد كه نقشه ژنتيكي انواع عوامل بيماري‌زا را در بانك اطلاعاتي خود ذخيره كرده و وارد بدن مي‌‌‌شود تا بيماري‌ها را تشخيص دهد.يكي ديگر از كاربردهاي فناوري نانو در پزشكي، هدف‌گيري و ارسال دارو به نقاط غيرقابل دسترس و به درون سلول‌هاست. ضمنا در اين روش تمام دارو به مقصد موردنظر مي‌رسد و در طول مسير وارد ساير قسمت‌هاي بدن نمي‌شود.

    به‌جاي جوراب مولكول بپوشيد
    با استفاده از فناوري نانو محصولاتي مي‌توان توليد كرد كه باب ميل خانم‌هاي خانه‌دار و تميز است.
    پارچه‌هاي نخي ضدچروك و ضدلك يكي از محصولات فناوري نانو در سال 2003 معرفي شدند. يك شركت آمريكايي با اتصال ساختارهاي مولكولي ويژه‌اي به الياف نخي، پارچه‌اي ساخته است كه در برابر قطرات مايع، خاصيت عدم جذب از خود نشان مي‌‌دهد؛ يعني وقتي چاي شما روي لباس نانويي‌تان مي‌ريزد، به صورت قطرات درشتي روي آن ليز مي‌خورند و جذب نمي‌‌شوند، درست مثل آب روي پر اردك!
    ضمنا اگر از بوي عرق و پاي خود عاجز شده‌‌ايد ، بد نيست بدانيد يكي ديگر از اين محصولات برتر، جوراب‌هاي نانو هستند؛ جوراب‌هايي كه در آنها از الياف كتاني با نانو ذرات نقره استفاده شده است و از رشد باكتري‌ها و قارچ‌ها جلوگيري مي‌كنند.
    نقره در ابعاد بزرگ، فلزي با خاصيت واكنش‌دهي كم است ولي زماني كه به ابعاد كوچك در حد نانومتر تبديل مي‌شود، خاصيت ميكروب‌كشي آن بيش از 99 درصد افزايش مي‌يابد و تاكنون بيش از 650 باكتري شناخته شده را از بين برده است.
    از طرفي عرق‌ به خودي خود بو ندارد. بوي بد آن به دليل تركيب شدن باكتري‌هاي موجود در آن با هواست. نانو ذرات نقره، با كشتن ميكروب‌هاي موجود در ذرات عرق، شما را از بوي بد عرق راحت مي‌كنند.

    كنسرو مولكول
    هميشه مصرف بي‌رويه آفت‌‌كش‌ها، يكي از دغدغه‌هاي حوزه كشاورزي بوده است. در واقع خيلي وقت‌ها با استفاده از آفت‌كش‌ها محصولات كشاورزي را به منابعي از سم تبديل مي‌كنيم و بعد آنها را مصرف مي‌كنيم! استفاده از سموم هوشمند در ابعاد نانو راه‌حل خوبي است.
    اين داروها در بسته‌هايي كه حاوي نشان خاصي هستند قرار مي‌گيرند و مي‌توانند درون گياه حركت كنند و به بخشي از گياه كه مورد حمله عامل بيماري يا آفت قرار گرفته، برسند و فقط در همان جا و به ميزان لازم كه خودشان تشخيص مي‌دهند، دارو را به بافت گياهي تحويل دهند و به اين ترتيب استفاده از سموم به حداقل مي‌رسد.يكي ديگر از كاربردهاي نانو در بسته‌هاي غذايي است.
    مهم‌ترين عامل فساد مواد غذايي در بسته‌بندي‌ها، اكسيژن است. به كمك فناوري نانو، پلاستيك‌هايي ساخته شده است كه مسير ورود اكسيژن به بسته را طولاني‌تر مي‌كند (به صورت زيگزاگ) و در نتيجه مواد غذايي ديرتر فاسد مي‌شوند.
    فناوري نانو، روي تاقچه شما
    ساير كاربردهاي فناوري نانو در زندگي روزمره، عبارتند از: كاربرد در پنجره‌‌‌هايي كه كثيف نمي‌شوند، مواد خود تميزشونده، توليد پنجره‌‌‌هايي با قابليت كنترل ميزان نور و گرماي خورشيد، توليد مواد ضد آتش و محافظت‌كننده دمايي، قابل استفاده در لباس‌هاي ضدآتش، كاربرد در ماشين‌‌هايي با بدنه ضد خوردگي، كاربرد در مصرف هوشمند انرژي، استفاده در بازيابي مواد و توليد مواد سازگار با زيست، كاربرد در پاكسازي آلودگي‌هاي خارج شده از اگزوز اتومبيل‌ها، روكش‌هاي هوشمند اتومبيل و...

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام    و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    وجيهه حاجي حسيني

    rosetta_irib

    Italia - Rome

    6

    5

    1364

    شبنم طره

    shabnam_torreh

    تهران

    7

    5

    1362

    سوگلي

    sogol_mahd

    تهران

    7

    5

    1363

     

    m_teimouri47

     

    10

    5

    1347

    نازنین قلی زاده

    nazanin_eln

    مشهد

    10

    5

    1359

    yousef emani

    darya_m80

    tehran

    10

    5

    1360

     

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    سيد سعيد شهرستاني

    negareayatesabz

     

    9

    5

    1380

    roozbeh  familynasiri

    roozbeh_na1977

     

    10

    5

    1385

    روزبه نصیری

    roozbeh_na1977

    طهران

    10

    5

    1385

    رزا

    shadow_1352

     

    12

    5

     



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر

     

     

     گروه اینترنتی مشکان