803

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 803 :: يکشنبه 25 شهريور 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

جستجو به دنبال دوست


سلام
با این همه شبکه های اجتماعی ، وجود سایتی مثل Upscoop واقعا لازم بود.فکرش را بکنید شما تعدادی دوست دارید و چندین و چند شبکه اجتماعی عظیم !
حالا فرضش را بکنید که آدم بسیار رفیق بازی هستید و در هر سایتی که عضو می شوید از طریق جستجو در آن ، بدنبال دوستانتان می گردید. کار بسیار سختی است ، قبول دارم …
این سایت کار شما را راحت می کند. کافیست به سایت نام کاربری و رمز عبور ایمیل خود را (البته اگر از یکی چهار سرویس Hotmail،AOL،GMail و یا Yahoo باشد) بدهید.آنگاه تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که با خیال راحت به صندلیتان تکیه بدهید و از زندگی دیجیتال در هزاره سوم لذت ببرید. مدتی طول می کشد که سایت تمام آدرس های موجود در بخش Contact شما را بگردد اما به این فکر کنید که برای انجام همین کار مجبور بودید در همه آن سایت عضو می شدید و تمام آن ایمیل ها را جستجو می کردید.
از 309 آدرس ایمیلی که در بخش Contact من موجود بود، یازده نفر در Facebook ، بیست و سه نفر در Flickr ، شانزده نفر در Flixter ، بیست و یک نفر در Hi5 ، بیست و شش نفر در Ringo ،بیست و چهار نفر در Tickle و بیست و سه نفر هم در Yahoo 360 عضو بودند.
Upscoop سایت های Amazonwishlist، Bebo، Blackplanet Classmates،Facebook، Flickr، Flixster، Friendster، Hi5، LinkedIn، Merchantcircle، Multiply، MySpace، Plaxo، Ringo، Tickle، Tribe ،Yahoo! 360° را به دنبال دوستانتان می گردد.

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (802) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • انیمیشن های Gif كوتاه و زيبا
  • ویدیو سه دقیقه ای از مانورفوق العاده هواپیمای شکاری سوخو
  • معرفي و دانلود فيلم : مراقبت
  • دانلود انيميشن : Toy Story 1
  • آلبوم جدید و بسیار زیبای حسین توکلی به نام اگه تو نبودی
  • تیتراژ سریال های ماه مبارک رمضان
  • دانلود آسان از يوتيوب با YouTube Downloader 2.1
  • Galleon Dawn
  • سر در دل ابرها 
  • گل سرسبد ماه های خداوند...
  • روزي که اميرکبير گريه کرد
  • آیا مؤسس فیس‌بوک، ایده ایجاد آن را دزدیده است؟!
  • دستور آشپزی هفته: دسر هویج 
  • ما هم در گرداب دنيا غرق شديم!
  • جديدترين شماره از هفته نامه PC Magazine
  • رومیزی با الیاف فیبر نوری  
  • گـلـه مـيـكـرد زِ مـجـنـون لـيـلـي
  • آيين جشن گرفتن مناسبت ها
  • فیلسوف آلمانی کمونیستی که شیعه شد
  • لوگوي سايت گوگل
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تیپولوژی
انیمیشن های Gif كوتاه و زيبا
پارس قرآن : جستجوي قرآن
تصاویر طبیعت از بالا
ویدیو سه دقیقه ای از مانورفوق العاده هواپیمای شکاری سوخو

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

صرفه جويي 360 ميليون ليتر بنزين در شهريور

مصرف بنزين كشور طي 22 روز شهريور امسال به 1 ميليارد و 387 ميليون و 800 هزار ليتر رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 20درصد كاهش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، طي 22 روز گذشته از شهريور ماه بيش از 3 ميليارد و 139 ميليون ليتر بنزين و گازوئيل در كشور به مصرف رسيده است.
در اين مدت سهم مصرف بنزين كشور 1 ميليارد و 387 ميليون و 800 هزار ليتر و گازوئيل نيز 1 ميليارد و 751 ميليون و 400 هزار ليتر گزارش مي‌شود.
اين در حالي است كه در مدت مشابه ماه قبل 1 ميليارد و 346 ميليون و 200 هزار ليتر بنزين در كل كشور مصرف شد كه نسبت به ماه جاري 6/41 ميليون ليتر مصرف كمتر را نشان مي‌دهد.
مصرف بنزين كشور در 22 روز شهريور ماه سال گذشته 1 ميليارد و 750 ميليون و 800 هزار ليتر بوده كه حاكي از متوسط مصرف 58/79 ميليون ليتر است. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سالجاري 20 درصد مصرف بيشتر را نشان مي‌دهد.
به عبارت ديگر مصرف بنزين در 22 روز شهريور ماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل نشان دهنده رشدي 09/3 درصدي است.
بنابراين گزارش، متوسط مصرف بنزين و گازوئيل كشور در اين مدت به ترتيب 08/63 و 61/79 ميليون ليتر مي‌باشد. روزهاي جمعه نهم با 2/56 ميليون ليتر و سه شنبه ششم با 1/70 ميليون ليتر به ترتيب كمترين و بيشترين ميزان مصرف بنزين طي 22 روز گذشته از شهريور ماه را به خود اختصاص داده‌اند.
اين گزارش مي‌افزايد: طي 177 روز گذشته از ابتداي سال تا پايان روز 22 شهريور ماه بيش از 12 ميليارد و 381 ميليون و 400 هزار ليتر بنزين در كشور سوزانده شد كه حكايت از متوسط مصرف 95/69 ميليون ليتر در روز دارد.
در اين مدت 12 ميليارد و 662 ميليون و 800 هزار ليتر گازوئيل نيز در كشور به مصرف رسد كه متوسط مصرف روزانه 19/77 ميليون ليتر را نشان مي‌دهد.
مصرف بنزين كشور در فروردين ماه سال‌جاري بيش از 2 ميليارد و 361 ميليون ليتر، ارديبهشت 2 ميليارد و 455 ميليون ليتر، خرداد 2 ميليارد و 357 ميليون، تيرماه 1 ميليارد و 912 ميليون ليتر و در مرداد ماه حدود 1 ميليارد و 906 ميليون ليتر بوده است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

مراقبت
The Lookout



نويسنده و کارگردان: اسکات فرانک. موسيقي: جيمز نيوتون هاوارد. مدير فيلمبرداري: الار کيويلو. تدوين: جيل ساويت. طراح صحنه: ديويد برايسبين. بازيگران: جوزف گوردون لويت[کريس پرات]، جف دانيلز[لوئيس]، ماتيو گودي[گري اسپارگو]، ايزلا فيشر[لاولي لمونز]، کارلا گوگينو[جنت]، برو سمک گيل[رابرت پرات]، آلبرتا واتسون[باربارا پرات]، الکس بورستين[آقاي لنگ]، سرجيو دي زيو[معاون کلانتر تد]، ديويد هابند]آقاي تاتل]. ٩٩ و ١٠٢ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا.
کريس پرات ورزشکار دبيرستاني خوش نام و متعلق به خانواده اي مرفه، شبي که با دوست دخترش و دو تن از دوستان شان سرگرم تفريح در جاده هستند، دچار سانحه مي شود. پيامد اين حادثه مرگ دو تن و از بين رفتن حافظه کوتاه مدت کريس است. چهار سال بعد، کريس به عنوان نظافت چي در بانک نوئل استيت کار مي کند. او سعي دارد تا با رفتن به جلسات درماني و به دست آوردن حافظه اش، شغل بهتري مانند تحويلداري در بانک را به دست آورد. اما مدير بانک چندان به اين مسئله خوش بين نيست. کريس که به همراه دوست نابينايش لوئيس زندگي مي کند، شبي در بار با جواني که خود را گري اسپارگو و از آشنايان وي معرفي مي کند، آشنا مي شود. مدتي بعد، گري که واسطه آشنايي کريس با دختري به نام لاولي شده، خواستار کمک او در اجراي نقشه اي بزرگ مي شود. اين نقشه چيزي نيست جز سرقت از بانکي که کريس در آن کار مي کند. کريس که از برخوردهاي مدير بانک و پدرش سرخورده شده، مي پذيرد. او مي پندارد با پول به دست آمده مي تواند رستوراني را که لوئيس آرزوي داشتن آن را در سر مي پروراند، راه بيندازد. اما در شب موعود، رئيس بانک به او خبر مي دهد که مي تواند شغل بهتري در بانک داشته باشد، و همين اتفاق کريس را از ادامه همکاري با گري منصرف مي کند. ولي ديگر دير شده است....

چرا بايد ديد؟
اسکات فرانک متولد ١٩٦٠ از فيلمنامه نويسان مجرب و اسم و رسم دار آمريکايي است که از اواخر دهه ١٩٨٠ وارد تلويزيون و سپس سينما شده است. فرانک به عنوان نويسنده خارج از ديد[استيون سادربرگ] در کشور ما فردي شناخته شده به شمار مي رود که فيلمنامه هاي گزارش اقليت و مترجم را نيز در کارنامه اش دارد. او براي نوشتن اين فيلمنامه جوايز متعددي دريافت کرده و براي فيلم شورتي را بگيريد نامزد جايزه گولدن گلاب نيز بوده است. مراقبت که با نام اغفال در برخي کشورها به نمايش در آمده، اولين تجربه وي در زمينه کارگرداني است. فرانک که با دستياري اسپيلبرگ در گزارش اقليت به کارگرداني علاقمند شده بود، پنج سال گذشته را در کنار کار روي پروژه هايي چون پرواز فونيکس، مترجم و سريال کارن سيسکو به نوشتن مراقبت اشتغال داشت. دهه گذشته براي بسياري از فيلمسازان دوران غلبه تم يادآوري و نقش حافظه و خاطرات در زندگي بشر بود. اين تم که جدا از درام هاي سنگين به تريلرها و گاه اکشن هاي هاليوودي نيز راه يافت، در کنار افزودن بر ارزش فيلمنامه به پيچيده تر شدن حوادث آنها نيز کمک شاياني کرد. بهترين نمونه اين گونه فيلم را شايد بتوان يادگاري ساخته کريستوفر نولان عنوان کرد. فيلمي که مقلدان ريز و درشت و خلف و ناخلف زيادي پيدا کرد. اما هيچ فيلمي نتوانست به پاي روايت و تبحر نولان برسد. مراقبت نيز يکي از اين گونه آثار است که سعي دارد تا حد امکان ميراث نولان را خدشه دار نکند. روايت متين و کند اسکات فرانک در کنار تزريق تدريجي اطلاعات به بدنه فيلم و در نتيجه تماشاگر مکانيسم هيجان مداومي را خلق مي کند که مي توان فيلم را تا حد کار برادران کوئن در فارگو ارتقاء دهد. مراقبت له معني کامل کلمه يک نئو نوآر است. فيلمي که کارگردانش از اتلاف وقت براي پرداخت شخصيت هايش هراس به خود راه نمي دهد. اطمينان دارم که فيلم در بازار اروپا موفق تر از اکران آمريکا عمل خواهد کرد، چون واجد آن هيجان هاي آني و حتي کاذب اين گونه نيست. بازيگران فيلم همگي به دقت انتخاب شده اند و بازي هاي خوبي نيز از خود به نمايش گذاشته اند. از جمله جف دانيلز براي ايفاي بهتر نقش خود مدتي در مرکز آموزش نابينايان کالامازوو گذرانده تا رفتار روزمره افراد کور را ياد بگيرد. اما نقطه قوت فيلم بدون شک سابقه فيلمنامه نويسي فرانک است که اقتباس هاي درخشاني از المور لئونارد-خارج از ديد و شورتي را بگيريد- در کارنامه خود دارد. مراقبت يک فيلم کم خرج، اما به معني واقعي کلمه ديدني و جدي است که اميد هاي بسياري را در دل تماشاگر براي ديدن فيلم بعدي فرانک خلق مي کند!
ژانر: جنايي، درام، تريلر.
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part1.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part2.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part3.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part4.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part5.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part6.rar 
The.Lookout_2007_DvDrip_Eng_-aXXo_by_go2jimmys.part7.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Toy Story 1


 


Parents Guide:View content advisory for parents
Runtime:81 min
Country:USA
Language:Japanese / English / Spanish
Color:Color (Technicolor)
Aspect Ratio:1.85 : 1 more
Sound Mix:Dolby Digital
Certification:Canada:G (Manitoba/Nova Scotia/Quebec) / Canada:F (Ontario) / Ireland:G / Iceland:L / Argentina:Atp / Australia:G / Belgium:KT / Chile:TE / Denmark:7 / Finland:S / France:U / Germany:o.Al. (w) / Netherlands:AL / Norway:7 / Peru:PT / Portugal:M/6 / Singapore:G / South Korea:All / Spain:T / Sweden:7 / UK:PG / USA:G / Greece:K / Brazil:Livre
MOVIEmeter: 4% since last week why?
Company:Walt Disney Pictures
 

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا را کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/29805742/d-ts1.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/29805680/d-ts1.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/29805700/d-ts1.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/29805747/d-ts1.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/29805191/d-ts1.part5.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

اگه تو نبودي
باصداي حسين توکلي

آلبوم جدید و بسیار زیبای حسین توکلی به نام اگه تو نبودی
 

نام آهنگ

سرور 1

سرور 2

Age Ba Man Bemooni

دانلود

دانلود

Age To Naboodi

دانلود

دانلود

Ashegh

دانلود

دانلود

Ghorbat

دانلود

دانلود

Jodaee

دانلود

دانلود

Nefrin

دانلود

دانلود

Sayeboone Asheghi

دانلود

دانلود

Ye Roya

دانلود

دانلود

Zakhme Zaboon

دانلود

دانلود

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

تک موزیک

تیتراژ سریال های ماه مبارک رمضان



يک وجب خاک | شکرانه | ميوه ممنوعه
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

دانلود آسان از يوتيوب با
YouTube Downloader 2.1

همانطور که از اسم برنامه مشخص هست با اين برنامه کوچک و کم حجم مي توانيد براحتي ويدئوهاي موجود در يوتيوب را با فرمت AVI دانلود کنيد.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 3 مگابايت مي باشد و فايل کرک در داخل فايل Zip قرار دارد)
لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

Galleon Dawn
 

بازي بسيار مهيج كه با اغلب گوشي ها سازگاري دارد. اين بازي شبيه بازي شاهزاده ي ايراني مي باشد.

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبرصلى الله عليه وآله :
 إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ ؛
بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان) را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود .
ميزان الحكمه ، ح 7458

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

کودکی شنید که مادرش برادری برای او زائیده ، امروز هم به او اجازه داده اند که همراه پدرش برود و نوزاد را ببیند . وزن و ساعت و روز تولد بچه را بر قطعه مقوائی نوشته و بر بازوی بچه آویخته بودند . کوچولو به دقت نگاه کرد و سپس تو گوش پدرش گفت : بابا بابا نگاه کن ، چه جالب یادشان رفته است که برچسب قیمتش رو بکنند !!


هوشنگ کوچولو در حیاط ایستاده و دستهایش را به سوی آسمان بلند کرده و با صدای بلند می گفت : خدایا از در لطف و مرحمت مرا صاحب دوچرخه ای کن .
مادرش به او پرخاش کرد که : چرا اینقدر داد می زنی ؟
خدا که کر نیست !! یواش هم که بگوئی می فهمد .
هوشنگ گفت : آخر مقصودم این است که پدرم هم بفهمد !!


چاپاری زنی بخواست ، بعد از سه ماه پسری بیاورد .
پرسیدند : این را چه نام بنامیم ؟
گفت : چون نه ماهه راه را به سه ماه آمده است او را چاپار ایلچی نام باید کرد .

 

 

با جوان تا آسماني
zahra4066@yahoo.com

سر در دل ابرها 

پرداختن به خود، نگران حال خود بودن، خودسازى، انتخاب شيوه‏ى صحيح در زندگى شخصى، وظيفه‏ى همه‏ى انسان‏هاست.
اما اين وظيفه، تنها وظيفه نيست.
انسان موظف است ارتباطش با ديگران را هم بهبود بخشد.
مسئوليت‏هاى اجتماعى و روابط انسانى، يكى ديگر از گستره‏هايى است كه انسان و جوان بايد در بالابردن سطح آن به سوى هر چه مطلوب‏تر شدن، همت گمارد.
روابط فرد در خانه، در محيط كار، با دوستان، با نزديكان و... با همه‏ى افراد مختلف اجتماع و در همه‏ى محيطهاى زيستى.
انسان موجودى نيست كه به تنهايى قادر به ادامه‏ى زندگى باشد و ناگزير بايد همراه افراد متعدد ديگرى به حيات ادامه دهد.
اين همراهى با سايرين و همزيستى با ديگران روابط خاصى را مى‏طلبد و كنش‏ها و واكنش‏هاى مختلفى را بين فرد و اجتماع باعث مى‏شود.
براى بهتر شدن اين روابط و بهينه شدن اين عكس‏العمل‏هاى انسانى فرمول‏ها و معيارهاى متفاوتى عنوان شده است.
امام على در توصيه به جوانان براى چگونگى روابط اجتماعى و عملكرد صحيح و مناسب در قبال جامعه، معيارهايى را عنوان مى ‏كند.
 

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

پایۀ شاهنامه ؛ زبان فارسی است. شاهنامه زبان فارسی را شاخص کرد و نشان داد که زبان فارسی توانایی و لیاقت حمل یک تمدن را در خود دارد. ایرانی توانست که با زبان فارسی شاهنامه ابراز شخصیت کند
در میان همۀ آثار بزرگ ادبیات فارسی، شاهنامه بیش از همه از اندیشۀ یکدست و سالمی برخوردارست
برخلاف آثار دیگر که عموما در دوران شکست و اشغال ایران توسط اقوام دیگر سروده شده‌اند، و از این شکست‌ها و ناتوانی‌ها و تشویش‌ها تاثیر فراوان گرفته‌اند، شاهنامه نگاهی دائمی به دوران سرفرازی قوم ایرانی داشته است
جریان زندگی در شاهنامه ساده و روشن است و تشویش ‌ها و معنویت ‌های پیچیده و گاه دور از دسترس آثار متاخرتر ادبیات فارسی در آن ره نیافته است.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة يونس آيات: 109 محل نزول: مکه

 
وَقَالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ 79 فَلَمَّا جَاء السَّحَرَةُ قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُواْ مَا أَنتُم مُّلْقُونَ 80 فَلَمَّا أَلْقَواْ قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ 81 وَيُحِقُّ اللّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ 82 فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَن يَفْتِنَهُمْ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي الأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ 83 وَقَالَ مُوسَى يَا قَوْمِ إِن كُنتُمْ آمَنتُم بِاللّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّسْلِمِينَ 84 فَقَالُواْ عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 85 وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ 86 وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُواْ بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 87 وَقَالَ مُوسَى رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأهُ زِينَةً وَأَمْوَالاً فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُواْ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ 88

 

ترجمه فارسي مکارم

فرعون گفت: «(برويد و) هر جادوگر (و ساحر) دانايى را نزد من آوريد!» «79» هنگامى كه ساحران (به ميدان مبارزه) آمدند، موسى به آنها گفت: «آنچه (از وسايل سحر) را مى‏توانيد بيفكنيد، بيفكنيد!» «80» هنگامى كه افكندند، موسى گفت: «آنچه شما آورديد، سحر است; كه خداوند بزودى آن را باطل مى‏كند; چرا كه خداوند (هرگز) عمل مفسدان را اصلاح نمى‏كند! «81» او حق را به وعده خويش، تحقق مى‏بخشد; هر چند مجرمان كراهت داشته باشند!» «82» (در آغاز،) هيچ كس به موسى ايمان نياورد، مگر گروهى از فرزندان قوم او; (آن هم) با ترس از فرعون و اطرافيانش، مبادا آنها را شكنجه كنند; زيرا فرعون، برترى‏جويى در زمين داشت; و از اسرافكاران بود! «83» موسى گفت: «اى قوم من! اگر شما به خدا ايمان آورده‏ايد، بر او توكل كنيد اگر تسليم فرمان او هستيد!» «84» گفتند: «تنها بر خدا توكل داريم; پروردگارا! ما را مورد شكنجه گروه ستمگر قرار مده! «85» و ما را با رحمتت از (دست) قوم كافر رهايى بخش! «86» و به موسى و برادرش وحى كرديم كه: «براى قوم خود، خانه‏هايى در سرزمين مصر انتخاب كنيد; و خانه‏هايتان را مقابل يكديگر (و متمركز) قرار دهيد! و نماز را برپا داريد! و به مؤمنان بشارت ده (كه سرانجام پيروز مى‏شوند!)» «87» موسى گفت: «پروردگارا! تو فرعون و اطرافيانش را زينت و اموالى (سرشار) در زندگى دنيا داده‏اى، پروردگارا! در نتيجه(بندگانت را) از راه تو گمراه مى‏سازند! پروردگارا! اموالشان را نابود كن! و (بجرم گناهانشان،) دلهايشان را سخت و سنگين ساز، به گونه‏اى كه ايمان نياورند تا عذاب دردناك را ببينند!» «88»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

nik_ali2000@yahoo.com

با سلام
ادعيه روزانه ماه مبارک رمضان را از طريق لينکهاي زير بخوانيد التماس دعا
http://www.hellomahdi.com/hosseinie/Ramezan/doa.htm
http://www.iec-md.org/RAMADHAN
http://www.sobh.org/Monasebat/Vijename/sal84/84-ramezan/doa-rooz.htm
http://www.hawzah.net/Per/Vigenam/ramazan/farsi/rih.htm
http://www.e-resaneh.com/Ramezan/Days%20adiye/Day%20adiye.htm
http://old.tebyan.net/Monasebat/84/07/html/ramazan-fla-doa.html

ضمنا شرح ادعيه روزانه را از اين لينک مطالعه کنيد:
http://old.tebyan.net/Monasebat/85/07/html/ramezan85_mojtahedi.htm 

قرائت روزانه قرآن را از اين لينک مطالعه کنيد
http://old.tebyan.net/Monasebat/83/07/Html/ramezan-quran.htm

 

 

lbmohammadi@yahoo.com

خانه تکانی دل

هر چند روز یک بار حتی وقتی که
پنجره های خانه نیز بسته است
میبینیم که روی وسایل منزل را
گرد و غباری پوشانده کافی است
که انگشت خویش را بر سطح انها
بکشیم رد انگشت خود را خواهیم
دید وقتی که پنجره ها نیز باز
است این موضوع کمی وخیم تر می
شود بعد باید پارچه ای برداریم
و گاهی با زحمت خاکها و غبارهای
نشسته روی اثاثیه را از انها
بزداییم و از همه بدتر شیشه
هاست که اگر مات باشند نور
خورشید را نیز تیره و تار
میکنند و تصویر زشتی از خانه می
سازند... چشم و گوش و دل ما نیز
اثاثیه ماست بلکه پنجره های
وجود ماست گاهی که بلکه همیشه
در اثر ورود ذرات گرد و غبار می
گیرد باید دستمالی از محبت و
مهر و گاهی حتی اشک و یا تبسم
برداریم و غبار نشسته بر آنها
را پاک کنیم تا دوباره
درخشندگی و تمیزی سابق خود را
پیدا کنند ...آیا دل ما ارزش و
اهمیت کمتری از وسایل منزل دارند؟

 

 

mr110_soltany@yahoo.com

گل سرسبد ماه های خداوند...

و رمضان گل سرسبد ماه های خدا شد... خدا در رمضان مهمانی می داد و به مهمان هایش می گفت: هر نفسی که می کشید به من سلام می دهید ، خوابتان هم عبادت است.دعایتان را مستجاب می کنم و اشک هایتان را می بینم. دل تنگی هایتان را می فهمم. رمضان هزار نشانه است که شما ببینید. نشانه هایی که من برایتان گذاشته ام. مهمانی است اینجا. نشانی می دهم دستتان. راه را گم نکنید که منتظرم. سحرها چشم انتظارتان هستم که بیایید اینجا. سحرهای این ماه رنگش فیروزه ای است، بیایید و صدایم کنید که سفره پهن و حاضر است. دلتان هم که تنگ شده سرتان را بلند کنید، نگاهی به آسمان بیندازید، من را خواهید دید. غروب ها هم انتظارتان را می کشم. من توی آسمان هستم. توی زمین هستم و توی صدای اذان هستم. در غروب پیدایم می کنید و در باران مرا حس می کنید، در آفتاب هم هستم ماه را هم که ببینید مرا حس می کنید. همیشه هستم ، صدایم کنید صدایتان را می شنوم: ادعونی استجب لکم...
همیشه بوده ام اما رمضان از نام های من است. من خود پاداش روزه ام. در شبهای تاریکتان من روشنایی ام. فرشتگانم به شما سلام می دهند و شیطان جرات نزدیکی به شما را ندارد. شب هایتان که از من پر شود ، دیگر جایی برای شیطان نمی ماند. قرآن را هم برایتان در این ماه فرستادم تا شاد و رستگار بمانید.

 

 

mhmazidi@gmail.com

PMS
 

در بدن همه ما -زن و مرد- موادی ترشح مي‌شوند كه تحت كنترل ما نيستند و به آنها هورمون مي‌گويند.هورمونها اجزایی بسيار مهم و كليدي در تنظيم بسياری از فعاليتهای بدن هستند.با اينكه مقادير مترشحه فوق‌العاده جزئی است اما كوچكترين تغييری در ميزان ترشح آنها مي‌تواند تاثيرات فراوان و گاه شديدي بگذارد.
در همه زنان از سنين بلوغ به بعد دو هورمون اساسي ترشح مي‌شوند: استروژن - پروژسترون.يكي از بينهايت تاثيرات اين دو هورمون، تنظيم سيكلهای قاعدگی ( عادات ماهيانه) در زنان است.بدين صورت كه معمولا موجب مي‌شود در يك دوره 28 روزه اين سيكل تكرار گردد.در 14 روز اول استروژن بيشتر ترشح مي‌شود و در 14 روز پاياني پروژسترون.روز 14 بعنوان روز تخمك‌گذاری شناخته مي‌شود.
اين سيكل دقيق بسيار حساس است.گاه دچار تغييراتی مي‌شود كه مي‌تواند عوارض و مشكلاتی ايجاد كند.
در آمارهای پزشكي ديده شده است كه حدود 90% زنان در طول سنين بارداری (از بلوغ تا يائسگي) علايمي را تجربه مي‌كنند شامل: 1-درد پستان 2-نفخ 3-آكنه(جوش غرور) 4- يبوست. معمولا اين علايم از روز 14 هر سيكل تا روز 28 آن، ممكن است اتفاق بيافتد.گاه اين چند علامت آنقدر شديد مي‌شوند كه با تغييراتی در خلق و خوی فرد همراه شده و منجر به اختلال در فعاليتهای شخصي و اجتماعی آن فرد مي‌شود.در اين حالت به آن PMS گويند.(سندرم پيش از قاعدگی). برای اين مشكل توصيه‌هايي جهت ورزش،رژيم غذايي؛ درمانهای پزشكي وجود دارد.اما …
نكته: در اطراف همه ما زنانی وجود دارند : مادر، خواهر، دوست دختر، پارتنر، نامزد، همسر ، همكار خانوم، همكلاسي ، دوست ، فاميل ، همشهری و…… بر طبق آمار علمی اعلام شده 90% آنها ممكن است بارها اين علايم را تجربه كنند.در حدود 5% آنها ممكن است آنقدر علايم شديد باشد كه رفتارهایی تند و خشن از خود بروز دهند.بنظرم وظيفه همه ما اين است كه بدانيم، گاه در بعضي از برخوردهایی اينچنين، شخصي تقصيری ندارد.فهم اين موضوع مي‌تواند موجب رفتاری درست در مقابل آنها شود.جالب آنكه آمارها نشان داده‌اند، در اين دوره درك خوب اطرفيان منجر به بهبود سريعتر و بهتر علايم مي‌شود.

 

 

h.moteshafi@gmail.com

روزي که اميرکبير گريه کرد

در سال 1264 قمري، نخستين برنامه‌ي دولت ايران براي واكسن زدن به فرمان اميركبير آغاز شد. در آن برنامه، كودكان و نوجواناني ايراني را آبله‌كوبي مي‌كردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌كوبي به امير كبير خبردادند كه مردم از روي ناآگاهي نمي‌خواهند واكسن بزنند. به‌ويژه كه چند تن از فالگيرها و دعانويس‌ها در شهر شايعه كرده بودند كه واكسن زدن باعث راه ‌يافتن جن به خون انسان مي‌شود هنگامي كه خبر رسيد پنج نفر به علت ابتلا به بيماري آبله جان باخته‌اند، امير بي‌درنگ فرمان داد هر كسي كه حاضر نشود آبله بكوبد بايد پنج تومان به صندوق دولت جريمه بپردازد. او تصور مي كرد كه با اين فرمان همه مردم آبله مي‌كوبند. اما نفوذ سخن دعانويس‌ها و ناداني مردم بيش از آن بود كه فرمان امير را بپذيرند. شماري كه پول كافي داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌كوبي سرباز زدند. شماري ديگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان مي‌شدند يا از شهر بيرون مي‌رفتند روز بيست و هشتم ماه ربيع الاول به امير اطلاع دادند كه در همه‌ي شهر تهران و روستاهاي پيرامون آن فقط سي‌صد و سي نفر آبله كوبيده‌اند. در همان روز، پاره دوزي را كه فرزندش از بيماري آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امير به جسد كودك نگريست و آنگاه گفت: ما كه براي نجات بچه‌هايتان آبله‌كوب فرستاديم. پيرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امير، به من گفته بودند كه اگر بچه را آبله بكوبيم جن زده مي‌شود. امير فرياد كشيد: واي از جهل و ناداني، حال، گذشته از اينكه فرزندت را از دست داده‌اي بايد پنج تومان هم جريمه بدهي. پيرمرد با التماس گفت: باور كنيد كه هيچ ندارم. اميركبير دست در جيب خود كرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حكم برنمي‌گردد، اين پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز چند دقيقه ديگر، بقالي را آوردند كه فرزند او نيز از آبله مرده بود. اين بار اميركبير ديگر نتوانست تحمل كند. روي صندلي نشست و با حالي زار شروع به گريستن كرد. در آن هنگام ميرزا آقاخان وارد شد. او در كمتر زماني اميركبير را در حال گريستن ديده بود. علت را پرسيد و ملازمان امير گفتند كه دو كودك شيرخوار پاره دوز و بقالي از بيماري آبله مرده‌اند. ميرزا آقاخان با شگفتي گفت: عجب، من تصور مي‌كردم كه ميرزا احمدخان، پسر امير، مرده است كه او اين چنين هاي‌هاي مي‌گريد. سپس، به امير نزديك شد و گفت: گريستن، آن هم به اين گونه، براي دو بچه‌ي شيرخوار بقال و چقال در شأن شما نيست. امير سر برداشت و با خشم به او نگريست، آنچنان كه ميرزا آقاخان از ترس بر خود لرزيد. امير اشك‌هايش را پاك كرد و گفت: خاموش باش. تا زماني كه ما سرپرستي اين ملت را بر عهده داريم، مسئول مرگشان ما هستيم. ميرزا آقاخان آهسته گفت: ولي اينان خود در اثر جهل آبله نكوبيده‌اند امير با صداي رسا گفت: و مسئول جهلشان نيز ما هستيم. اگر ما در هر روستا و كوچه و خياباني مدرسه بسازيم و كتابخانه ايجاد كنيم، دعانويس‌ها بساطشان را جمع مي‌كنند. تمام ايراني‌ها اولاد حقيقي من هستند و من از اين مي‌گريم كه چرا اين مردم بايد اين قدر جاهل باشند كه در اثر نكوبيدن آبله بميرند

منبع حكيمي، محمود. داستان‌هايي از زندگي اميركبير. دفتر نشر فرهنگ

 

.

alirezamajidi@gmail.com

آیا مؤسس فیس‌بوک، ایده ایجاد آن را دزدیده است؟!

نیویورک تایمز در مقاله‌ای که امروز منتشر کرده ، در مورد فیس‌بوک و اخلافاتی که بر سر تعیین مؤسس واقعی آن ایجاد شده ، نوشته است.
فکر می‌کنم حتی اگر عضو فیس‌بوک هم نباشید ، این سایت را می‌شناسید و یا اسمش به گوش شما خورده است. فیس‌بوک در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان است. مخصوصا در ماه‌های اخیر اپلیکیشن‌هایی که سرویس‌های اینترنتی برای این سایت ساخته‌اند ، باعث شده است که برتری چشمگیری پیدا کند.

بعد از برافتادن ارکات و یکی دو شبکه اجتماعی دیگر ، به گمانم دیگر کاربران ایرانی چندان انگیزه‌ای برای صرف انرژی و وقت در شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند. بنابراین دیگر آن اقبال بی‌نظیر همگانی به این شبکه‌ها وجود ندارد.
شبکه‌های اجتماعی این یکی دو ساله هماهنگ با تحولات وب ، دگرگونی‌های زیادی پیدا کرده‌اند ، الان دیگر کسی که عضو فیس بوک است تنها از خدمات شبکه‌ای این سایت استفاده نمی‌کند بلکه می‌تواند از چکیده‌ای از ده‌ها سرویس اینترنتی دیگر هم بهره‌مند شود.
با این مقدمه نه چندان کوتاه می‌رویم ، سراغ داستان نیویورک تایمز:
تا حالا تصور می‌شد که «مارک زوکربرگ» 29 ساله مؤسس فیس‌بوک باشد ، سایتی که ارزش آن را یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.
 
اما چندی پیش سه هم‌دوره‌ای دانشگاه هاروارد گفتند که زوکربرگ ایده این سایت را از آنها دزدیده است. این سه همکلاسی از زوکربرگ در دادگاه فدرال بوستون شکایت کردند. این سه نفر مؤسسان سایت مشابهی با نام ConnectU هستند.
اما در این میان ، شخص دیگری که اوهم دانشجوی هاروارد بوده به تازگی گفته که فکر اصلی از آن وی بوده است. این شخص «آرون گرین اسپن» نام دارد. او 6 ماه قبل از آغاز به کار فیس بوک و 8 ماه قبل از راه‌اندازی ConnectU ، یک شبکه داخلی برای دانشجویان هاروارد درست کرده بود با نام houseSYSTEM.
آقای گرین اسپن ، چند ماه قبل از اینکه سایت فیس بوک راه بیفتد در یک ایمیل که به صورت جمعی به دانشجویان هاروارد ارسال کرده بود ، ویژگی‌های جدید سایت houseSYSTEM که نام فیس بوک را بر آن نهاده بود ، توضیح داده بود.
در واکنش به این ادعا ، زوکربرگ از انجام مصاحبه خودداری کرده است ، او نخستین هم‌دوره‌ای آقای گرین اسپن 24 ساله است که مبدل به یک فرد متمول میلیاردر شد.
اما حتی اگر این ادعا درست باشد ، زوکربرگ نخستین دانشجوی هاروارد نیست که با الهام گرفتن از ایده همکلاسی‌های خود میلیاردر می‌شود. کپی‌کارهای بسیار مشهور قبلی کسانی نیستند به جز جناب بیل گیتس و پل الن!
گیتس و الن ، سه دهه قبل نسخه‌ای از برنامه بیسیک را که نوشته دو استاد کالج دارتموث بود ، کپی کردند تا بعد از ترک تحصیل شرکتی را تأسیس کنند که اکنون قدرتمندترین سازنده نرم‌افزار در جهان است.
گرین اسپن در مورد ادعایش یک کتاب 306 صفحه‌ای منتشر کرده است. در این کتاب او در مورد تاریخچه سایت‌های فیس بوک ، ConnectU و houseSYSTEM توضیح می‌دهد تا به قول خودش حرف دلش را زده باشد.
گرین‌اسپن سال قبل نامه سرگشاده‌ای را در چندین سایت اینترنتی خبری خطاب به روکربرگ منتشر کرد. او در این نامه به زوکربرگ نوشته است که سایت houseSYSTEM را به یاد بیاورد ، همان سایتی که زوکربرگ عضوش بود و از تک‌تک ویژگی‌هایش برای ساختن فیس بوک استفاده کرده است. کپی صفحه‌ای از houseSYSTEM  را در اینجا ببینید.
فیس‌بوک هم‌اکنون 37 میلیون عضو دارد. سال قبل یاهو ، 900 میلیون دلار برای خرید فیس‌بوک پیشنهاد داد ولی زوکربرگ در نهایت این سایت را نفروخت.
سخن پایانی اینکه همیشه مواظب ایده‌های خودتان باشید اما نه با مدفون کردن آنها در اعماق سلول‌های عصب مغز بلکه با پیگیری جدی آنها. این روزها آدم‌های ایده‌دار زیاد هستند اما کسانی که ایده‌های درخشان را از انواع بی‌فایده تمیز می‌دهند و قدرت و جسارت ریسک و پیگیری آنها را دارند ، کم هستند.

 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
دسر هویج 

مواد لازم
هویج رنده شده : 5 عدد
شکر: پنج قاشق قاشق سوپخوری
آرد: یک قاشق سوپخوری
نشاسته: یک قاشق سوپخوری
گردوی خرد شده: نصف پیمانه
پودر نارگیل: به میزان لازم
هل کوبیده شده: نصف قاشق چایخوری
زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه
هویج و شکر و هل را با یک لیوان آب روی حرارت بگذارید تا هویج کاملا بپزد. آرد و نشاسته را را با کمی آب حل کنید وقتی هویج پخته شد به آن اضافه کنید؛ سپس گردوی خرد شده و کمی زعفران را به آن اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلظت آن مانند فرنی شود؛ کف ظرف پیرکسی را که برای سرو دسر در نظر گرفتید کمی پودر نارگیل بپاشید و دسر را روی آن بریزید ودوباره روی دسر را با پودر نارگیل و مغز گردو تزئین کنید 
 

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 

 

farnoosh_z66@yahoo.com

بگذار بروم 
 

- یا الله .... یا الله .
زن نگاهی به در کرد . در نیمه باز بود . صدای مرد بود که پشت سر هم یا الله می گفت . زن به مشمای قرص های مرد روی طاقچه نگاه کرد . باز یادش رفته بود . روسری گلدار سفیدش را از روی پشتی برداشت و روی سرش انداخت . چشمانش را بست . لب پایینش را به دندان گرفت . آب دهانش را قورت داد و گفت : بفرمایید آقا جواد .
مرد سرش را زیر انداخته بود . در را کامل باز کرد و آمد تو . گفت : شیرین خانوم مادر گفتن این جایین . نمی خوام مزاحم بشم . فقط اومدم حلالیت بطلبم .
زن دستی به روسریش کشید . پنجشنبه ی این هفته سال مادرش بود . باید آرد نان سنگک بخرد . حلوای پارسال خیلی خوب نشده بود .
مرد تک سرفه ای کرد و گفت : دارم می رم جبهه . با پسر حاج احمد هفته ی پیش ثبت نام کردیم .
می دونم باید زودتر بهتون می گفتم ولی گفتم اگه بدونین شاید .... .
زن نگاهی به مرد کرد . چشمانش دوباره مثل 23 سال پیش شده بود . از چهره اش فقط چشمانش مثل قبل بود . ریشش سفید شده بود . گوشه ی ابرویش زخم کهنه ای داشت . پوست لبانش را باز هم کنده بود .
مرد یک قدم جلوتر آمد و گفت : به خدا برگردم عروسی رو می گیرم . شما فقط دعا کنید .
زن به سمت طاقچه رفت . مشمای قرص ها را برداشت . قرص ها را از مشماء درآورد . لیوان مرد کنار مشماء بود . زن لیوان را پر آب کرد و با قرص ها به سمت مرد گرفت و گفت : بیا آقا جواد . قرصات .
مرد چشمانش را بست . دست راستش را روی گیجگاهش گذاشت . زن لیوان را روی طاقچه گذاشت . دوباره شروع کرده بود . مرد دستش را مشت کرد و محکم به سرش کوبید . کوبید . کوبید . گونه های زن خیس شد . مرد چشمانش را باز کرد و رو به زن کرد و گفت : به خدا دیوونه نیستم . مرتضی خودش گفت میآد دنبالم . دیشب اومد . دلم نیومد بدون خداحافظی ازت برم .
زن با دست راست اشک را از روی گونه هایش پاک کرد . چند سالی می شد که اسم پسر حاج احمد را روی کوچه گذاشته بودند : شهید مرتضی اسدی .
مرد به سمت طاقچه رفت . لیوان را برداشت . گفت : مرتضی نباید می رفت . گفتم خطرناکه مرتضی نرو . نگاهم نکرد و گفت : جنگه پسر . جنگ . خطر چیه . دوس داری ناموستو بگیرن ؟! وقتی دیدم داره می ره جلو . بی سیم زدم به حاجی . نبودن. هیچکی نبود . همه مرده بودن . مرتضی بند پوتین هاشو سفت کرد گفت پل و بگیرن کارمون تمومه . نگاش نکردم . فقط بند پوتین هامو سفت کردم .
زن به سمت مرد آمد . لیوان هنوز دست مرد بود . قرص ها را به سمت مرد گرفت و گفت : بخور آقا جواد . می دونم . به خدا همه رو می دونم .
مرد لیوان را به زمین پرت کرد و گفت : چی می دونی ؟! هیچی ! هیچکی هیچی نمی دونه ! همه رو کشته بودن . گفتم نریم . مرتضی زد تو گوشم .
زن خم شد و لیوان شکسته را جمع کرد . دستش برید .
مرد خم شد . کنار زن روی شیشه ها نشست . زن گوشه لبش را گاز گرفت . دهانش شور شد . مرد سرش را میان دستانش گرفت و گفت : کاش با مرتضی رفته بودم . نه ؟!؟
زن سر مرد را در آغوش گرفت . مرد سرش را عقب کشید و گفت : می خوام برگردم . اون جا راحت ترم .
دهان زن شورتر شد . مرد دستان زن را گرفت و گفت : به خدا تو آسایشگاه راحت ترم . بذار برم !
زن گریه نکرد . طعم گس خون دیگر اذیتش نمی کرد . سرش را تکان داد . مرد دست زن را بوسید .

فرنوش زنگوئی
شهریور 86

 

 

ebgh_80@yahoo.com

نقد

نقدي بر مطلب دوست گرامي چهرزاد در شماره 802 روزانه
به نظر اين دوست گرامي تحريم هاي آمريكا آنطور كه پيش بيني مي شد ( از طرف آمريكا )‌ نتايج دلخواه را بر روي ايران نداشته و ايران منزوي نشده است . قصد اين بوده كه اين فشارهاي اقتصادي مردم و بازار اقتصادي ايران را فلج و ملت در مقابل دولت قرار بگيرند كه اين پروژه شكست خورده است ! ( نقل به مضمون )
اما واقعيت چيست ؟ لازمه يك نقد منصفانه و علمي ، يكسونگري و با توجه به علايق شخصي صحبت كردن و نوشتن نيست . اما دوست عزيم چهرزاد عليرغم متن شيوا و قلم زيبايشان ، كاملا از ديدگاه ناسيوناليستي به اين قضيه نگاه كرده است و يكطرفه به قضاوت نشسته است . سوال اين است كه آيا حتما بايد انقلابي رخ بدهد و يا ملت در برابر دولت قرار بگيرند كه ما از وضعيت اقتصادي كنوني متوجه ضعف ها و بهم ريختگي مملكت شويم ؟ اوضاع و شرايط كاملا بد اقتصادي در خيابان به خيابان اين كشور بيداد مي كند و دوست عزيز چهرزاد از ننوشتن روزنامه ها در مورد اقتصاد شكوفاي ايران انتقاد مي كند ! دوست عزيز ، ايران در جهان مقام اول گاز و مقام سوم نفت را دارد ، آيا سهميه بندي شدن بنزين با شعار جلوگيري از مصرف سوخت و حفظ محيط زيست ،‌به نظر شما منطقي است ؟؟؟ آيا نمي شود جلوي شركت هاي قارچ وار ليزينگ اتومبيل را گرفت ؟ آيا نمي توان ناوگان حمل و نقل شهري را براي جلوگيري از مصرف سوخت مجهز كرد ؟ آيا نمي توان شرايط دريافت گواهينامه را سخت تر كرد ؟ و هزاران آياي ديگر كه همگي مي توانستند ، مصرف سوخت را به نصف برسانند . اما دولت از اين واسطه گري ها و فروش هاي بي مورد اتومبيل ،‌نفع مي برد و دقيقا همانقدر كه خنده دار است روي سيگار مي نويسند براي سلامتي ضرر دارد و توليد و عرضه مي شود ،‌عملكرد دولت هم خنده دار است . وضعيت اقتصادي يك كشور را مي توان از حجم صادرات و واردات آن فهيمد . متاسفانه صادرات ايران در حد صفر هم نيست و فرهنگ ايراني باعث شده است ، واردات انواع و اقسام كالاها ، از آب نبات تركيه اي تا تي شرت تايلندي ،‌اتومبيل هاي مدل بالا تا يخچال و لوستر و ... مانند ريگ به اين كشور وارد شود و نزديك به تمامي پول كشور صرف اين واردات شود . كارخانه هاي داخلي بطور تقريبي همگي خوابيده اند و كارخانجات وابسته به دولت هم ،‌بصورت فله اي مجبور به اخراج كارگران شان هستند . قيمت تمامي اجناس ،‌در هر ماه بطور متوسط با انواع و اقسام بهانه ها ، چند درصدي گران مي شود . نرخ بي شمار بي كاري (‌در حدود شش ميليون نفر ) ،‌نرخ كمر شكن اجاره مسكن ، نرخ ملزومات اساسي خانواده ها (‌مواد خوراكي )‌ و غيره همگي فشاري بي حد و توان فرسا براي مردم ايجاد كرده است و دولتي كه با شعار اقتصادي راي آورده ،‌تاكنون هيچ خدمتي اقتصادي كه نكرده هيچ ،‌بلكه فشارهاي وارده اقتصادي به خانواده ها را چنان كمر شكن كرده كه اگر هم قصد رو در رويي باشد ، ديگر تواني نمانده است . از طرفي حجم انبوهي از سرمايه هاي مردمي ،‌در دوبي و تركيه و غيره سرمايه گذاري مي شود و هيچ انگيزه اي براي سرمايه داران ايراني براي سرمايه گذاري در داخل كشور نيست . از طرفي نبود امنيت اقتصادي در كشور ،‌باعث شده است كه هيچ سرمايه گذاري خارجي هم ريسك نكند و در كشور ما سرمايه گذاري نكند . يعني هيچ ارزي از هيچ طريقي وارد كشور نمي شود و فقط و فقط پول نفت است كه بايد خرج ميليون ها كار در اين كشور شود كه بعيد بنظر مي رسد با احتساب اينكه نفت ايران نهايتا در ده سال آينده تمام مي شود ،‌ اقتصادي شكوفا داشته باشيم . حتي در زمينه توريستي هم كه ايران مي توانست جزو اولين كشورها از درآمد توريست باشد هم عملا هيچ تلاشي صورت نگرفته است و فقط به اين بسنده شده است كه آيا مديران اين امر در فلان كشور در صحنه رقص حضور داشته اند يا نه ؟؟؟ يا در بخش كشاورزي كه عملا گندم و جو را از آمريكا ، شكر و قندمان را از آمريكاي لاتين ، چاي و ديگر خشكبار را از تايلند ، هند و پاكستان و كلا كشاورزي رو به انقراض را هم در پيش رو داريم . برخورد دولت با نظريه هاي اقتصادي كاملا غير كارشناسانه بوده و فقط با خصومت با اين نظريه ها برخورد مي شود . مديران اقتصادي كشور عملا هيچ سوادي در اين راه ندارند و عمدتا قبلا مدير وزارتخانه اي ديگر بوده اند و يا مديري غير اقتصادي . به هر حال از ديدگاه من كاملا آمريكا در اين زمينه موفق عملكرده است و اقتصاد ايران كاملا ناكارآمد و فلج شده است . حال چه شما دوست داشته باشيد يا نداشته باشيد . به هر حال براي ديدن شرايط اقتصادي حتما نبايد به تيتر روزنامه اشپيگل و لوموند و نيويورك تايمز سر زد ! بلكه كافي است به ميدان ميوه تره بار محل تان برويد و خودتان چند قلم ميوه يا گوشت و مرغ بخريد و توان خريد مردم را هم نظاره گر باشيد . همين .

 

 

eshge.mahdi@yahoo.com

ما هم در گرداب دنيا غرق شديم!

آنچه فرا روي شماست نوشته‌اي است از استاد بزرگ اخلاق و عرفان، آخود ملا حسينقلي همداني، درباره ي درياي عميق دنيا كه چه بسيار آدمها در آن غرق شده‌اند، و چه بسا ما نيز از آنان باشيم!؟

بسم الله الرحمن الرحيم
اى همبازى اطفال! و اى حمال اثقال! و اى محبوس چاه جاه! و اى مسموم مار مال! اى غريق بحر دنيا! و اى اسير همومات آمال! مگر نشنيده‌اى و نخوانده‌اى: اِنَّمََا الدُنيَا لَعِبٌ وَ لَهوٌ [يعنى همانا دنيا بازى و سرگرمى است] و نشنيده‌اى فرموده آن حكيم غيب دانِ منزه از عيب و شين را كه به فرزند ارجمند خطاب كرده: بُنَىَِ اَنَ الدُنيا بَحرٌ عَميقٌ غَرقَ فِيهَا الاَكثَرُون [فرزندم! همانا دنيا دريايى ژرف است كه بيشتر مردم در آن غرق گشته‌اند] و حقير عرض مى‌كنم: عَن تحقيقٍ وَ نَحنُ مِنهُم [قطعا ما نيز از آن غرق شدگانيم]
و اگر بخواهى عمق درياى حكمتش را بفهمى در حقيقت لفظ «بحر عميق» فكر نما. ببين چقدر از جواهر حكمت در اين صندوق كوچك براى متفكرين، به عنوان هديه درج فرموده. همين قدر بدان دريا نهنگ دارد، ماهى دارد، جانورهاى عجيبه آن بسيار و مهالك غريبه آن بى شمار، جزاير هولناكش زَهره‌ي شيران را آب، و كوههاى سهمناكش چه بسيار مردمان را ناياب نموده، اصل و ميدان اين دريا از ظلمات جهل ناشى شده است، و در اوديه اراضى قلوب اهل غفلت جا دارد.
امواج آمالش بسى كشتيهاى عمر را به باد فنا داده، و جبال هموم و غمومش بسا پُشته‌ها نهاده، مارهاى معاصى مهلكه آن، چه بسا اشخاص را به سم خود هلاك كرده، نهنگهاى اوصاف مذمومه‌اش چه كسان را فرو برده، و آب محبت تلخ و شورش چه مردمان را كور، و چه چشمها را بى نور نموده. هر كه در اين دريا غرق شد سر از گريبان نار جحيم [آتش جهنم] بيرون آورده، در عذاب اليم خواهد ماند.
آدمهاى اين دريا «نسناس»، و سياحت ايشان در اين دريا به ساحت وسواس است. راهزنانش جنود ابليس، و اسلحه جنگشان خدعه و تلبيس ‍است. اگر از عمق اين دريا بپرسى، عرض خواهم كرد كه انتها ندارد، و اگر باور ندارى، به غواصان اين دريا، يعنى اهل دنيا از اولين و آخرين نظر نما، و ببين كه همگى در آن غرق شده، احدى به قعر آن نرسيده، و اگر بهتر مى‌خواهى بفهمى، به حال خراب خود نگاه كن و ببين كه هر قدر داشته باشى، باز زياده از آن را طالبى، و حرصت در جايى توقف نمى‌كند.
اى آقاى من! اين دنيا چگونه مردم را به خاك سياه نشانده، و قلوب ايشان را كه براى محبت و معرفت خلق شده، طويله اسب و استر نموده.
جوارحشان از قاذورات گنديده، و دلهايشان آنى خضوع و خشوع نديده و ذره‌اى ذوق حلاوت طاعت را نچشيده. نه در نهادشان از توبه اثرى، و نه در اوهام تفكر نحس ايشان از خداوند - جل جلاله - خبرى. شب و روز به سيف و سنان لسان عِرض و مال و عصمت مسلمانان را پاره پاره مى‌كنند، قلوبشان خالى از ذكر و فكر و مملو از حيله و مكر است. دست عقل را بسته، و دست هوا را گشاده. چه زخمها از آن دستها بر كبد[جگر] دين رسيده، و چه مصيبتها درشرع شريف برپا شده، لباس خدائيان را كنده و جامه فرنگيان را پوشيده اطمعه و اشربه اسلام را بدل به زهر و زقوم نصارى، و دهريان نموده‌اند. وظايف شرع را متروك و آداب كفر را مسلوك داشته‌اند. بازار كفر و شرك در بلادشان معمور و آباد و سوق اسلامشان مخروب و برباد.
وا فضيحتاه‌! عسكر كفر در بلاد وجود، منصور و مسرور، و لشكر اسلام مقتول و ماسورند [بر هم ريخته].
نه ما را در عافيت كارمان فكرتى، و نه از سياستهاى الهيه [كه] بر اُمَم ماضيه رسيده، عبرتى. قضيه هايله ابابيل را شوخى و قصه فرعون و قابيل را مزاح پنداشته‌ايم، زمينى كه قارون را با گنج بسيار فرو برد، با ماى كج و گيجها، موجود است .
جان من ! آن بادهايى كه به آنها قوم هود را تاديب نمود و فرمود، حال هم، آن قادر حليم را مطيعند. اگر تو از اطاعت امر آن سلطان عظيم الشان جرات نموده، سرپيچيده‌اى، خاك و آب و باد و كلوخ و سنگ، ذليل و مُنقاد اويند بلى، گول صبر و حلمش را خورده‌اند، از حكمرانى عظيم او غافل شده‌، لباس شرم و حيا را كنده، قدم جرات را پيش گذاشته، در حضور عزو جلالش مرتكب معصيت او شده[اند] مگر نمى‌بينى! چگونه حكم محكم او در سماوات و ارضين جارى است. مگر نخوانده‌اى كه يوم نُشور، آسمانها منشور مى‌شود.
بلى، چه گويم از شر آن روز پر آه و سوزى كه قلوب خافقين [شرق و غرب] را خوفش گداخته. چگونه نشود؟!، و دلهايشان از روزى كه زمينِ آن آتش سوزان و صراطش تيزتر از شمشير بران است .
عقلها پران و اشكها ريزان است و نجومش منتشر، و مردمانش چون جراد منتشر. هولش عظيم و انبيا در اضطراب و بيم‌اند. اخيار مدهوش و ابرار بى هوشند. شدائدش بسيار، و محنتش بسيار است. آفتاب بالاى سر، و زمين چون كوره آهنگر بدنها در عرق غرق، و لحوم و عظام در سوز و حرق. جهنم دورشان را گرفته، و راه فرار برايشان بسته. ظالم شرمسار و عادل اشكبار. نامه ها پران بر يمين و يسار.
مردم در دهشت و انتظار. ملائك غلاظ شداد در تردد، و عقوبت الهيه بر مرده عصاره در تشدد.
يكى از اسامى آن روز يوم الحصاه [روز شمارش] است و ديگرى يوم التناد [روزى كه در آن فريادها بلند است] از طرفى منادى به خنده و بشارت ندا مى‌كند: يا اهل الجنة اركبوا [يعنى اى بهشتيان بر نشينيد] و از جاى ديگر ندا مى‌كند كه: يا اهل النار اخسئوا [اى اهل آتش برويد گم شويد] و يكى را خلعت مى‌بخشند، و ديگرى مى‌كشند. طائفه‌اى سرمست شراب طهور، و قومى جگرهاشان قطعه قطعه از ضرايع و زقوم .
مانده‌ام حيران. نمى‌دانم از قهرش بيان كنم، يا از مهرش بگويم اهل قهرش ‍ خاكيان و اهل مهرش افلاكيانند، يعنى اشخاصى كه خود را به افلاك نوريه رسانده‌اند، اعتنائى اصلا به اين افلاك ندارند، جسمشان جان و جانشان در عرش رحمان
اى به فداى قلوبى كه نور الهى - جل جلاله - در آنها تابان ، و جلالت مرتبه شان بى پايان. خود را از عالم گسسته، و به عالم انوار پيوسته، منور به انوار معرفت و مخلع به خلعت محبت. زهدشان پشت پا به دنيا زده، توكلشان سر از گريبان توحيد بيرون آورده، از خلق عالم رميده و به مقام قرب آرميده، فكرشان نور و ذكرشان نور، و باطن و ظاهر و جسم و جان و خيال و عقل و جنان همه نور و غرق درياى نور، و باطن و ظاهر و جسم و جان و خيال و عقل و جنان همه نور وغرق درياى نور.
بس است منِ ناپاك كجا و مدح و وصف پاكان كجا؟ امثال ماها بايد در تدبير ترك معصيت باشيم، اگر اصل ايمان را محكم كرده باشيم.
دنيا نه چنان ما را فريب داده و كر و كور كرده است كه امثال اين مواعظ در قلوب قاسئه‌ي ما اثرى كند. همين قدر مى‌دانم كه تكليف مريض، رجوع به طبيب است، و تكليف طبيب معالجه حال، نه مريض مطيع و نه طبيب حاذق است، ولى اگر مريض مطيع باشد، خداوند رحيم او را لابد به طبيب حاذق خواهد رسانيد، و اگر مطيع نباشد، سكوت كردن با او اولى[بهتر] است .(1)
و السلام


------------------------------
1- تذكره المتقين ، ص 214، 222

منبع:
از كتاب برنامه سلوك در نامه هاى سالكان - علي شيروانی

 

 

shahrooz_sate@yahoo.com

افيون من در من
(قسمت دوم)

تو هيچ چي نيستي، يه خيال يا توهم گذرا فقط ، واقعيت منم ، اين بچه ، اين سقف رو سرمون . چيزي كه واقعي باشه بوي عشق مي ده ، اما تو
-- : فردين از خنده هاي تو تنها وقتي تشنهء غريزه مي شد لذت مي برد . البته گاهي هم به تو ترحم مي كرد . تو محصول اشتباه تكاملي ليلا خانم .
نه نه نه نه ، واي خدا من چيكار كنم ، فردين من ديگه نمي تونم نفس بكشم . تو رو به قرآن
باهام حرف بزن ليلا ، من براي قرآن تره هم خرد نمي كنم ..................
باشه فردين ، باشه ، من دوستت دارم فردين ، اينو مي فهمي !؟
با اون حرف بزن ، فقط با اون ......................
با كدوم فردين ؟ با كدوم ؟ هموني كه به من ميگه تكاملم ناقصه؟ ! اگه من يه اشتباهم تو مال زباله دون دروني ، يه وسواس بي جا يا يه حس ذليلي كه فقط گذشتي . اما حالا فرصت پيدا كردي از گورت بياي بيرون ، فردين با يه راه عوضي با يه آشغال فقط با يه عفريته داره همه ما رو نابود مي كنه .
-- : هر چيزي كه لياقت بودن را داشته باشد حتمأ فيض حيات نصيبش مي شود . فردين هم مرا زنده مي كند ، پس من هستم.
من آرمان متولد شده زندگي هستم كه در قلب هاي پوسيده از هستي بي انتها براي بشر به اين كوچكي زندگي مي كنم .
فردين تو خيلي ضعيفي ، ضعيف تر از اون بخش ناچيز درونت . اين قدر ناچيز كه كلمات رو مي دي دست خودت و منو اين بچه با كل هستي رو له مي كني . تو ضعيفي فردين ، ضعيف . اي خدا ، اين لعنتي چيه ديگه ؟
-- : من آن قدري هستم كه هيچ چيز نباشم . فرديني هستم كه پر مي كشم . روي امواجي از نور ، رنگ هاي بي شمار و هيچ چيز نمي بينم جز رنگ آرامشي كه تا ابديت به هر شكلي كه بخواهيد تصور مي شود. من جدايي از قانون تحميل شدهء هستي هستم .
من اين طوري فكر نمي كنم فردين ، بذار حالا كه كار به اينجا كشيد بهت بگم ، به تو و هر كسي كه ازش حرف مي زني ؛ تو ترسو و خودخواهي ، خودخواهيت اين قدر عميقه كه به سادگي هر چيزي رو لگدمال مي كني .
-- : مرحبا ، كاملاً درست حدس زدي ، من نفرت هاي به بلوغ رسيده ، افكار منفي بارور شده و حس ضميمه شدهء شوم به غريزه هستم كه بدون فرديني كه از خودش غافل مي شود هرگز امكان وجود نمي داشتم . گمان مي كني فردين چيزي از من مي فهمد . من خود او هستم و بعد ديگر هيچ چيز نيست . چيزي كه به انسان با اقتدار و ملون دروغ بگويد بسيار پذيرفتني مي شود . من بر كل وجود فردين سيطره دارم . مثل لاروي كه پيله اش را بشكافد . اين من هستم كه حركتش مي دهم .
فردين ، يادت هست كه آن آقاي غريبه كنار ليلا نشست و تو به فاصله آنها نگاه مي كردي ؟
چرا ليلا دير تصميم گرفت تا از آنجا برخيزد ؟ نگاهش را كه دنبال مي كردي ، چند بار به سمت غريبه چرخيد ؟ تو سرت را پايين انداختي و همه چيز را به حال خودش گذاشتي . مگر اين طور نيست ؟
بله همينطوره ، اون روز واقاً از مهموني متنفر شدم ..................
-- : من در عوض به تو چه دادم ؟
يه اعتماد بي انتها ، نگاه از نگاه جدا نمي شد . ليلا فقط به من نگاه مي كرد و هيج چيز براي حتي يه لحظه خاطرم رو آشفته نمي كرد ..................
-- : كدام يك از اين دو صحنه همهء خواسته هاي تو بود ؟
صحنه اي كه تو برام تصويرش كردي .................
-- : مي خواهم چيز ديگري را براي تو روشن كنم . اما كاملاً صادق باش . آيا به معني حقيقي از زندگي ، مثلاً زندگي با ليلا ، لذت مي بري ؟ آيا بارها و بارها قرباني جاه طلبي هاي او نشده اي و يا او را در جاه طلبي هايت قرباني نكرده اي ؟
چرا ، همهء زندگي من همين بوده ، اما شايد ................
-- : كسي كه مي فهمد بايد لياقتش را هم بيدار كند . بايد ترس را كنار بگذارد . همه چيز براي يكبار رهايي . بايد براي آرامش نهايي از همه چيز بگذري . از خودت ، زنت و زندگي اسير در چارچوب چندش آور غريزه و قانونش . وقتي كه بپذيري رها مي شوي و رهايي يعني همان آرامش ، آنچه كه هدف هر تكاپويي هست .
خوب چيكار مي شه كرد ؟ من زندگي با نون اضافي يا هيچ معني ديگه نمي خوام ................
-- : اين خود تو هستي كه مي فهمي . اما براي زندگي كردن بايد نفهم بود و براي نفهميدن بايد عاقل باشي . مي بيني كه نمي شود زندگي كرد آقاي عزيز .
قدم را كه برداري كران تا كران هاله هاي نوراني احاطه ات مي كند . آن وقت غوطه ور در همه لحظه هاي ابدي الطاف ، خدا را هم در مي نوردي . با نسيم لابلاي شاخه ها يا خنكاي موجي كه بارها وبارها لب تشنه ساحل را نوازش مي كند هم آواز مي شوي . همه چيز تا مرز بي نهايت .
يعني كافي كه فقط قدم بردارم ؟ اونوقت همه چيز به بيكرانگي پيوند مي خوره ؟ من كجام ؟ چرا معلق ؟ من هيچي نمي فهمم ، كمكم كن ………..
-- : كمكت مي كنم . از اين چارچوب تنگ پنجره تا ابديت راهي براي تو نمانده ، با هم فردين با هم .
اما يه چيزي نمي ذاره اينكارو بكنم ، مانعم مي شه ، انگار با همه قواش مي خواد جلومو بگيره . چيكار كنم؟ چقدر همه چيز لغزندست ! مي شه تا آخرت سر خورد ……….
-- : هر چه كه هست در برابر اين عظمت هويتي ندارد . باهم فردين با هم تا خو د مركز هستي،تا مرز رقص قاصدكان سرشار از حياتي كه به دور آن نور بنفش تسبيح مي گويند .
ساعت دوازده و چهل دقيقه است . فردين فندكش را زير زر ورق مي گيرد . دود را مي بلعد .
ساعت يك و سيزده دقيقه صبح است . ليلا و فردين از طبقه چهارم سقوط مي كنند .
روي تخت مي نشيند و به دخترك خيره مي شود . دست هايش را مي گشا يد و به نشانهء آغوش دخترك را مي خواند . از درون چشمان دخترك به همهء انسان ها خيره مي شود . همهء گوش ها صدايش را مي شنوند .
فش فش كنان مي گويد ;
-- : من فريبايي توهم انسان به زمين نشسته ام كه به فريب به او بال پرواز و رهايي مي دهم . من دروغي هستم كه حقيقت خواهم داشت . وقتي كه اولين ميل درونت آهنگ مرا ساز كند من براي خوشايندش خواهم رقصيد .
رقص ، رقصي تا مرز جنون ، واقعيت من و توهم تو ................

شهروز جانباز-shahrooz_sate@yahoo.com

 
 

hamed.1360@yahoo.com

براي شنيدن دعاي روز چهارم ماه مبارک رمضان اينجا را کليک کنيد

الّلهم قوّنی فيه علی إقامة امرک
و أذقنی فيه حلاوة ذکرک
و أوزعنی فيه لأداء شکرک، بکرمک
و احفظنی فيه بحفظک و سترک
يا أبصر الناظرين

خدايا! دين تو مايه زندگی است و پيروی از تو آيين بندگی. آن که سر بر آستان پرستش تو نهد، و خويشتن را وقفِ برپا کردن دستور تو کند، رسم بندگی به جا آورده و آيين عبوديت را ادا کرده. آن که از سحرگاهان تا گاهِ خفتن، گامی که می زند برای تو باشد و کلامی که می گويد در ثنای تو، شايسته آن است که بنده تو خوانده شود و سزاوار آن که در شمار مخلصان نشانده شود. و کس به اين سرمنزل نخواهد رسيد الاّ به نيرويی که از حق ستاند و هدايتی که او را به راه بندگی کشاند. نيرو بخشا! مرا قوّتی ده که دستور تو را برپا دارم، و فرمان تو را به جا آرم.
خدايا! آوردن نام تو افق زندگی مرا رنگين می سازد و ياد تو کامم را شيرين می کند، نام تو را که زمزمه می کنم، روزنه هايی از بهشت بر روی من گشوده می شود و يادت را که در انديشه ام می رانم، رايحه ای خوش به مشامم می دود، وه که چه رؤيای شيرينی در روانم جان می گيرد! و چه دريايی آرام در برابر ديدگانم شکل می پذيرد! چه می شود اگر امروز بر من منّت نهی و کامم را به ياد خود حلاوت دهی!؟
خدايا! من بنده ای حقيرم و تو خدايی بزرگ، من انسانی خـُردم و تو آفريننده ای سترگ! پيوسته از بر و ميوه درخت پرشکوفه ات می چينم، و هماره تو را در حال داد و دهش می بينم، نعمتهايت بر من سرشار است و منــّـتهايت بر من بسيار. سپاس اين همه نعمت شدنی نيست، جز به زمينه سازی تو، و شکر اين همه منت به جا نمی آيد، الاّ به بنده نوازی تو. اگر رسم بزرگی به جا آوری و بر من منت نهی، و اگر کـَرم کنی و راه را نشانم دهی، سر در آن راه می گذارم و نعمتهای بسيارت را می شمارم. و درمی يابم که مرا نه توان شمردن نعمتهايت باشد و نه امکان به جای آوردن سپاس کرامتهايت.
خدايا! نه يک روز، نه يک ساعت، که يک دم اگر دست محبت خويش را از سرم برداری، و مرا به حال خويشتنم بگذاری، آن لحظه مرگ من باشد و همه هستی ام فرو می پاشد. نه يک روز، نه يک ساعت، که يک دم اگر پرده از کرده های من برگيری، آن دم کوس رسوايی ام بر سر کوی و برزن نواخته می شود و طشتِ آوازه های دروغينم از بام انداخته می شود. حافظا! مرا در پرده امنيت خويش راهی ده، و از بی آبرويی و رسوايی رهايی ده.
اگر انسانها ديدگان خويش را برای يافتن و ديدن هزاران عيب پيدا و نهان، بينا می شمارند، و اگر چشمهايی را برای رسوا کردن اين و آن می گمارند، تو از همه آنها بيناتری و به سزا دادن بندگانت رواتر!
 



 

شرايط روزه صحيح

در روايات آمده است: ‹غيبت ، دروغ ، نگاه (حرام ) پي در پي، دشنام دادن و ظلم – كم باشد يا زياد -، باعث باطل شدن روزه مي شود، و روزه، فقط خودداري از خوردني و آشاميدني نيست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان، فرج و شكمت نيز بايد روزه بگيرند .دست و پايت را نگهدار و بسيار سكوت كن مگر از خير. و با نوكرت رق و مدارا نما، دست و پايت را نگهدار و بسيار سكوت كن مگر از خير. و با نوكرت رق و مدارا نما.

هنگام روزه بايد گوش و چشم تو نيز از حرام و زشتي روزه بگيرد . از جدال و آزار رساندن به نوكر خودداري كن و وقار روزه را داشته باش و روزي كه روزه اي با روزي كه روزه نيستي بايد با هم فرق داشته باشند.›› رسول خدا (ص ) فرمودند: ‹‹ آسانترين چيزي كه خداوند در روزه بر روزه دار واجب نموده ، خودداري از خوردني و آشاميدني است .›› فقها به صحت روزه بعضي از آنها فتوا داده اند . جمع بين روايات بالا با روايتي كه از رسول اكرم (ص) وارد شده و سخن فقها به اين است كه بگوييم منظور از صحت در احاديث فوق اين است كه چنين روزه اي مورد قبول خداوند است و منظور از صحت در كلام فقها اين است كه چنين روزه اي قضاي آن را ساقط مي كند.
خلاصه اين كه روزه صحيح و كاملي كه خدا براي كامل نمودن روزه دار مقرر فرموده است، قطعا روزه اي است كه شامل خودداري اعضاي بدن از گناه مي باشد، و روزه كاملتر اين است كه علاوه بر آن ، قلب را از ياد غير خدا بازداشته و از هر چه غير اوست روزه بگيرد. و هنگامي كه انسان ماهيت روزه ، درجات و فلسفه تشريع آن را فهميد ، ناچار بايد از هر گناه و حرامي ، بخاطر قبول روزه اش خودداري كند. و الا مسئول بوده و بخاطر اينكه اعضاي بدنش روزه نگرفته اند، مجازات مي شود، و ساقط شدن قضاي روزه به اين معنا نيست كه انسان را در روز قيامت از مجازات نجات دهد.

 



 

ويژه نامه هاي الکترونيکي ماه مبارک رمضان


 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

25 شهريور / 16 سپتامبر / 4 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
25 شهريور ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
25 شهريور روز بزرگداشت سالخوردگان در ايران باستان

ايرانيان عهد باستان نخستين مردمي بوده اند كه براي اداي احترام و بزرگداشت و سپاسگزاري از سالخوردگان روز مشخصي را در سال تعيين كرده بودند و اين روز، 25 شهريور ماه هر سال بود و قدمت آن به 3 سه هزار سال مي رسد. در آن زمان و تا 14 قرن پيش، روزهاي هر ماه ايراني نام خاص داشت و روز 25 شهريور "اشيش وانگ Ashish vangh" خوانده مي شد كه روز رحمت خدا، اخلاقيات و معنويات و روان پاك بود. ماه شهريور «شهرور shehrevar »تلفظ مي شد. پس از انقراض ساسانيان، چون در ايام نوروز هم به دستبوس پيران قوم رفتن رسم بود، اين مراسم اختصاص به نوروز يافت و به تدريج روز سالخوردگان (25 شهريور) كمرنگ و در ايران به فراموشي سپرده شد. ولي، كشورهاي ديگر و عمدتا از قرن بيستم آن را براي خود احياء كرده اند كه در كشورهاي انگليسي زبان به «سينيور دي» معروف است. نخستين قانون كيفر عمومي ايران عدم توجه فرزندان به والدين سالخورده را جرم شناخته بود كه مجازاتي از درجه جنحه داشت.
در سال 1720 ميلادي جاماسب ولايتي كه "دستور زرتشتيان" كرمان بود به بمبئي رفت تا تاريخچه "روز سالخوردگان" را با ساير محققان پارسي هند بنويسند و آن را زنده كنند كه بعدا مينوچهر هومجي از پارسيان بمبئي هند اين كار را كرد.
ژاپني ها 15 سپتامبر (24 شهريور) را به عنوان روز سالخوردگان برگزار مي كنند كه گمان نمي رود ربطي به روز باستاني سالخوردگان ايران داشته باشد.
    بايد توجه داشت كه از دو دهه پيش توجه به سالخوردگان و بازنشستگان در سراسر جهان چشمگير شده است. در آمريکا درمان سالخوردگان مطلقا رايگان است و بسياري از فروشگاهها در روز معيني از هفته، اجناس خود را به آنان با 15 درصد تخفيف مي فروشند. بعضي شرکتهاي هوايي به سالخوردگان تخفيف قابل ملاحظه مي دهند و استفاده از اتوبوسهاي شهري برايشان رايگان است، به همين گونه شرکت در کلاسهاي درس در هر سطحي.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

25/06/60
ايران در كنفرانس جبهه پايداري شركت مي‌كند.25 – محور نقده – اشنويه پس از يك سال آزاد شد.

ايران در كنفرانس بين‌المجالس در هاناوا شركت مي‌كند.
25/06/65
از سرگيري تهاجم هوايي عراق به خارك. تجاوز هواپيماهاي عراقي به اهواز و باختران.
ستاد فرماندهي ارتش عراق: نيروهاي عراقي براي قطع جريان نفت ايران، جزاير سيري، فارسي، لاوان و خارك را هدف قرار دادند.

نفتكش كويتي آلفونتاس هدف قرارگرفت كه اين حمله به ايران نسبت داده شد.

قرارگاه خاتم الانبيا اعلام كرد كه نيروي زميني ارتش با اجراي عمليات در منطقه مهران، تپه 270 و بلنديهاي اطراف آن را آزاد كرد. در اين حمله، 50 تن از عراقيها اسير شدند. بحث و بررسي مجدد فرماندهان سپاه درباره عمليات بزرگ حيدر در شرق بصره. فرمانده سپاه سوم عراق هدف حملات آتي ايران را تصرف بصره اعلام و يگانهاي تابعه را موظف كرد تا تدابيري جهت خنثي كردن اقدام ايران انجام دهند.

استفاده عراق از جزيره بوبيان كويت براي شناسايي مواضع نيروهاي ايران. ادامه درگيريهاي كومهله و دمكرات در منطقه بوكان. اعزام نيروهاي داوطلب بسيجي از شهرهاي كشور به جبهه ها. خبرگزاري فرانسه: اگر ايران در عمليات آتي خود موفق شود، احتمال تغييرات و سرنگوني رژيم بعث به وجود ميآيد و اين امر تعادل سياسي خاورميانه را بر هم خواهد زد. اهداي خون، ارسال دارو و اعلام آمادگي جوانان پاكستاني براي حضور در جبهه ايران.

كشيش عراقي: تا كنون 38هزار مسيحي عراق در جنگ كشته و يا مفقودالاثر شدهاند. نمايندگان ايران و عراق در سازمان ملل، حملات كشور متقابل به مناطق مسكوني را به اطلاع دبيركل اين سازمان رساندند.

25/06/66
به نقل از منابع پكن، چين در سياست فروش اسلحه به ايران تجديد نظر مي‌كند و به نظر مي‌رسد كه مي‌كوشد ايران را از به كار بردن موشكهاي ساخت چين عليه كشتيهاي آمريكا در خليج فارس منع كند

مورفي معاون وزيرخارجه امريكا: ما نگران ازسرگيري جنگ نفتكشها هستيم زيرا در زمان كه ما از يك آتش‌بس همه‌جانبه در زمين، هوا و دريا حمايت مي‌كنيم اين حملات آن را به مخاطره مي‌اندازد.
وزارت دفاع انگليس: چهار كشتي مين جمع كن متعلق به نيروي دريايي سلطنتي انگليس سه شنبه 24/06/66 وارد درياي عمان شدند

آغاز مجدد حملات هوايي عراق به مراكز صنعتي ـ كارگري ايران با حمله به جزيره خارك ، تأسيسات نفتي كرنج و باغ‌ملك .
تأكيد وزير اطلاعات و فرهنگ عراق بر تحميل صلح به ايران از طريق انهدام كامل وسايل جنگي و تأسيسات صدور نفت ايران .

تيراندازي يك شخص نفوذي به سوي افراد پايگاه “ پلشته “ . حمله چته‌هاي حزب كومه‌له به پايگاه روستا “ انبارآب “ ديواندره . عمليات در منطقه پيرانشهر و كشته شدن قادر كوهستاني فرمانده يكي از هيزهاي حزب دمكرات .
حمله پيش‌مرگان اتحاديه ميهني به محل پادگان “ قلاته “ جاش‌ها در شمال غربي قصرشيرين .

احتمال تقسيم مناطق مختلف خليج‌فارس بين قدرت‌هاي غربي براي عمليات مين‌روبي . اعلام استقرار يك فروند هواپيمايي جاسوسي پيش‌رفته امريكا به‌نام “ پرنده سياه “ در خليج‌فارس .

 

 بر کناري رضا خان پهلوي از سلطنت ايران

25 شهريور 1320 - بر کناري رضا خان پهلوي از سلطنت ايران

 

زلزله شديد در شهرستانهاي جنوب خراسان بويژه طبس

25 شهريور 1357 - درساعت هفت و سي و شش دقيقه و چهل و نه ثانيه بعد ازظهر زلزله شديدي شهرستانهاي جنوب خراسان بويژه طبس را به لرزه درآورد. براثراين زلزله شهرطبس تقريباً ازميان رفت و بسياري ازروستاهاي اطراف آن نيز به ويرانه اي تبديل شد. اين حادثه جانسوزبيش از 18000كشته و مجروح برجاي گذاشت. گفتني است به هنگام اين رويداد تلخ، مردم ايران بحراني ترين روزهاي مبارزه با رژيم پهلوي را پشت سرمي گذاشتند و صحنه كمك رساني به بازماندگان اين زلزله بصورت يكي از نمادهاي همبستگي مردم درآمد.

Mobin_s2004@yahoo.com
16 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
ايتاليا در انديشه تجديد عظمت گذشته

16 سپتامبر سال 1911 ميلادي پس از 15 قرن، دولت ايتاليا كه چند دهه پيش از آن به همت "كاوور" وحدت خود را باز يافته بود و در صدد تجديد عظمت باستاني اش بود و مي خواست كه قدرت اول مديترانه شود براي تصرف سرزمين ليبي كه در دوران امپراتوري روم از مستملكات ايتاليا بود و در اين تاريخ جزئي از قلمرو عثماني به حساب مي آمد به دولت عثماني اعلان جنگ داد و روز بعد با غرق كردن يك كشتي جنگي عثماني در آبهاي طرابلس غرب (تريپولي)، در خاك ليبي سرباز پياده كرد و سيدي بلال و درنا را تصرف كرد.
    يك سال و يك ماه بعد (18 اكتبر 1912) كه عثماني از جانب كشورهاي بالكان - صربستان، بلغارستان و يونان - تهديد به جنگ مي شد، طبق يك قرارداد ليبي را به ايتاليا واگذار كرد و دو ماه بعد نيز از نيروهاي مشترك بالكان شكست خورد و پس از 3 قرن از اين منطقه خارج شد و آلباني با حمايت ايتاليا استقلال يافت و اين شكست ها و تحقيرها سبب شد كه در31 ژانويه 1913 افسران جوان ارتش عثماني بر ضد دولت اين كشور قيام كنند و مسير سرنوشت سياسي اين امپراتوري را تغيير دهند.
    عقب نشيني هاي سياسي و نظامي عثماني بالاخره باعث اضمحلال اين امپراتوري در پايان جنگ اول (1918) شد.

برخي ديگر از رويدادهاي 16 سپتامبر

  • 1847:   خانه محل تولد شكسپير در استرافورد انگلستان جز آثار ملي اعلام شد. اين نخستين بار در انگلستان بود كه يك ساختمان به نام اثر ملي خوانده مي شد. اعلام يك ساختمان به عنوان اثر ملي، آن را در محافظت دولت قرار مي دهد.

  • 1893:   «نوار چروكي ها» در اكلاهما به عنوان منطقه باز براي مهاجرت سفيدپوستان اروپايي اعلام شد. چروكي ها كه يك قبيله متمدن كشاورز و ده نشين در شرق آمريكا هنگام ورود اروپائيان به آمريكاي شمالي بودند و استقلال آنان به عنوان يك ملت از سوي انگليسي ها به رسميت شناخته شده بود و دولت ايالات متحده در سال 1817 بر آن صحه نهاده بود و حتي براي خود داراي روزنامه شده بودند در دهه 1830 (دوران حكومت جكسون) از خانه و كاشانه خود اخراج و روانه اكلاهما كه برايشان در نظر گرفته شده بود شدند كه در بين راه بسياري از آنها از ميان رفتند به گونه اي كه خط سير آنان "جاده اشك" عنوان گرفته است.

  • 1963:   فدراسيون مالزيا مركب از ايالتهاي مالايا، سنگاپور، برنئوي شمالي و ساراواك كه از مستعمرات انگلستان بود به صورت يك كشور مستقل پا به عرصه وجود گذارد كه در همان روز صدها هزار مالزيايي سفارت انگلستان را در آنجا آتش زدند. سنگاپور بعدا اعلام استقلال كرد.

  • 2003:   در رياض پايتخت كشور سعودي ، اندكي پس از گردن زده شدن مردي كه ماري جوانا حمل كرده بود درملاء عام ، زندان شهررياض آتش گرفت كه ضمن اين حريق 67 زنداني جان سپردند و 23 نفر هم مجروح شدند. حريق از تشك يك سلول شروع شده بود.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    4 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     مرگ زياد بن ابيه عامل معاويه بن ابى سفيان در بصره

    4 رمضان 53 - گرچه وى در زمان حكومت امام على (ع) از عاملان و استانداران آن حضرت در نواحى جنوبى ايران به شمار مىآمد وليكن پس از صلح امام حسن (ع), به معاويه بن ابى سفيان پيوست و معاويه, وى را برادر خود خواند و از آن پس وى را زياد بن ابى سفيان مى گفتند. زياد از جانب معاويه, حكومت بصره را به دست آورد. او در اين زمان به اعدا عدو اهل بيت: تبديل گشت و بيش از 13/000 نفر از شيعيان و محبان امام على (ع) را در عراق به شهادت رساند.

     

    درگذشت آيت الله العظمي هاشم آملي

    4 رمضان 1413وى در سال 1322 قمرى در روستاى ((بردمه لاريجان)) از توابع آمل ديده به جهان گشود. پس از آموختن قرآن و گذراندن تحصيلات ابتدايى, علاقه سرشار او به علوم دينى, وى را به آمل و از آنجا به تهران كشاند. پس از مدتى به قم عزيمت نمود و از محضر اساتيدى چون آيه الله حائرى, حجت كوه كمرى و شاهآبادى استفاده شايانى برد و پس از اخذ اجازه اجتهاد, به نجف اشرف مشرف شد و در دروس فقه و اصول ميرزاى نائينى, سيد ابوالحسن اصفهانى و آقاضياى عراقى كسب فيض نمود و در امور سياسى و مبارزه عليه رژيم ستمشاهى بسيار فعال بود و نقش خوبى در حمايت از امام راحل (ره) و انقلاب اسلامى داشته است. آثارى چون ((بدايع الافكار)) وتقريرات دروس آيه الله حائرى از وى به جاى مانده است. مرقد مطهرش در حرم حضرت معصومه (عليها السلام) قرار دارد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    22
    31

    اهواز

    28
    44

    تبريز

    19
    31

    شيراز

    18
    33

    مشهد

    15
    31

    بندرعباس

    30
    35

    کرمان

    12
    31

    اصفهان

    14
    32

    يزد

    21
    33

    کرمانشاه

    15
    33

    اراک

    15
    30

    رشت

    22
    28

    دبی

    30
    35


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1300 تومان
    937 تومان
    1895 تومان
    815 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    166000 تومان
    81300 تومان
    42000 تومان
    159500 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.59

    اذان مغرب : 18.39

    اذان صبح فردا : 4.32

    طلوع آفتاب فردا : 5.47

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

     

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    PC Magazine
    2 اکتبر


    جديدترين شماره از هفته نامه
    PC Magazine
     

    تاریخ انتشار: 2 اکتبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 118
    حجم فایل: 19 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    رومیزی با الیاف فیبر نوری  



     

    برای داشتن یک میز شام زیبا و رومانتیک چه میکنید؟ حتما علاوه بر تدارک دیدن غذاهای متنوع از ظروف زیبا و قیمتی نیز استفاده میکنید و بی شک برای ایجاد یک فضای زیبا از ایده روشن کردن شمع در شمعدانهای کریستال نیز کمک می گیرید. اما در آخر شب شما میمانید و قطرات پارافین آب شده که بر روی رومیزی و یا حتی ظروف شما نیز چکیده و حتما خستگی شما را صد چندان میسازد. یک شرکت آلمانی در یک اقدام حیرت انگیز نوعی رومیزی را با الیاف فیبر نوری و قدری کتان ساخته است. این رومیزی بسیار زیبا و به میز شام شما جلوه ا ی وصف نشدنی میبخشد. الیاف آن نیز به گونه ایست که حتی قابلیت شستشو با دست را نیز دارد. پس دیگر نگران قطرات آب شده شمع نباشید و تنها با پرداخت $1,270 یک رومیزی نورانی خریداری کنید.
    منبع


     

    موتور سیکلت با سوخت انرژی خورشیدی 
     


     

    آلودگی هوا و کمبود سوخت های فسیلی بشر را بر آن داشت تا به طراحی ماشینها و وسایلی که بتواند با انرژی خورشید – باد و... کار کند دست بزند. کمپانیای زیادی در جهت ساخت خودروهایی که بتوانند با انرژی خورشید کار کنند فعالیت کرده اند. و اکنون کمپانی SUNRED در یک اقدام جالب توانست موتور سیکلتی را طراحی کند که سوخت آن به کمک انرژی نورانی خورشید تامین میشود. یکی از مشکلات سازندگان در ساخت این  موتور سیکلت پیدا کردن شکل هندسی مناسب برای ساخت سطحی که خورشید باید به آن بتابد. اما این شرکت توانست از حلزون ایده گرفته و سطح مناسب خود را به شکل پوسته تن حلزون ها طراحی کند. با این انتخاب حداکثر نور مورد نیاز برای حرکت پدالها و چرخش چرخ های این موتور تامین خواهد شد. این موتور سیکلت میتواند میزان سوخت لازم خود را برای حرکت در مسافت 13 مایل با سرعت 30 کیلومتر در ساعت ذخیره کند.
    منبع


     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    ميرزا عبدالقادر بيدل
     


    نویسنده: صدرالدین عینی
    تعداد صفحات: 382
    شابک: 9 ـ 968 ـ 471 ـ 964
    نوبت چاپ: اول 1384
    شمارگان: 2200


    معرفی کتاب: كتاب حاضر پژوهشي است روشنگرانه دربارة زندگي و آثار ادبي ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي كه آن را صدرالدين عيني نگاشته و با پژوهش و برگردان شهباز ايرج به چاپ رسيده است. در اين كتاب دربارة زندگي بيدل و پدران وي، سفرهاي بيدل، بيدل‌شناسي در آسياي ميانه، بيدل‌پژوهي در افغانستان، احوال و آثار صدرالدين عيني به صورت مفصل بحث شده است و در آن از آثار و احوال و شرح حال بيدل و روزگار وي سخني رفته است. نسبت و رابطه آثار و افكار بيدل با دوره‌هاي حيات او، زبان، اسلوب و هنرهاي شاعري بيدل، سبك ادبي بيدل، تأثير بيدل بر ادبيات آسياي ميانه، نسخة اصلي كليات بيدل و تحريف آن از بحثهاي اصلي بيدل‌شناسي كتاب است.
    نمونه‌‌هاي آثار بيدل از لحاظ عرفاني، حكايات و قصه‌هاي از مجموعه آثار او، غزليات و رباعيات، مخمسها و قصيده‌ها در اين كتاب به طور نمونه‌وار آورده شده است و از آثار نشر بيدل از چهار عنصر، پاره‌هاي حكايات، روايات و راز و رمزهاي آورده شده است.
    كتاب حاضر در ميان بيدل‌شناسان آسياي ميانه و افغانستان بسيار شهرت دارد. اين نخست در سال 1954 در دوشنبه چاپ شده و در 1964 نيز در مجلد دوم كليات عيني از سوي نشريات عرفان در دوشنبه به چاپ رسيده است. در افغانستان ضياء قاري‌زاده آن را برگردان كرده اما چاپ نشده است. عيني در اين اثر نظريه‌هاي متفاوتي نسبت به بيدل دارد و او را با چهرة ديگر‌گونه معرفي مي‌كند. بيدل در نگاه او به خاطر ارزش عرفاني آثارش قابل دانسته نمي‌شود. بلكه در نظر او بيدل، يك فيلسوف و حكيمي جامعه‌شناس است كه در جواني چند صباحي مجذوبانه به ملاقات صوفيان و عارفانه روزگار شتافته و در مصاحبت و مجالس ايشان به سر برده است. ديدگاه عيني درواقع سنگ‌بناي ديگر پژوهشگران در حوزه بيدل‌شناسي قرار گرفت و هنوز ادامه دارد. كه در اين كتاب به صورت واضح به اين موضوعات اشاره شده و از نظم و نثر بيدل مثالهاي فراواني در مورد نظر خويش آورده است كه جاي تأمل دارد.

     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    گـلـه مـيـكـرد زِ مـجـنـون لـيـلـي

    گـلـه مـيـكـرد زِ مـجـنـون لـيـلـي
    كـه شـده رابـطـه‌ مـان ايـمـيـلـي
    حــيــف ازان رابـطـة انـسـانـي
    كـه چـنين شـد كـه خـودت ميداني
    عـشــق وقـتـي بـشـود دات‌كـامي
    حـاصلـش نـيـسـت بـجـز نـاكـامـي
    نـازنـيـن خـورده مگـر گـرگ تورا؟
    برده يا "دات‌كام" و"دات اُرگ" تورا؟
    بــهــرت ايـمـيـل زدم پـيشـترك
    جـاي "سابجكت" نـوشـتم بـه درك
    بـه درك گـر دل مـن غمگين است
    بـه درك گـر غم مـن سنگين است
    بـه درك رابـطـه گر خورده تَـرَك
     قـطـع آنـهم بـه جـهـنـم، بـه درك!
    آنـقـدر دلـخـور ازيـن ايـمـيـلـم
    كـه بـه ايـن رابـطـه هـم بـي ‌مـيـلم
    مـرگ لـيـلي، نِت و مِت را ول كن
    هـمـه را جاي "اوكِي" ، "كنسِل" كن
    OFF كـن كـامـپـيـوتـر را جـانـم
    يـار مـن بـاش و بـبـيـن مـن ON ام
    اگـرت حـرفـي و پـيـغـامـي هسـت
    روي كـاغـذ بـنـويـس بــا دسـت
    نــامـه يـك حـالـت ديـگـر دارد
    خـــط ِ تـو لـطـف ِ مـكـرر دارد
    خسته ازFont و زِFormat شده‌ام
    دلـخـور از گـردالـيِ @ شــده‌ام
    كرد "ريـپـلاي" بـه لـيـلـي مـجـنـون
     كه دلم هست ازين "سابجكت"خون
    بـاشـه فـردا تـلـفـن خـواهـم كـرد
    هرچه گفتي كـه بكن خـواهم كـرد
    زودتـر پـيـش تـو خـواهـم آمـد
     هي مـرتـب بـه تـو سر خـواهـم زد
    راسـت گـفتـي تـو عـزيـزم لـيـلـي
    ديــگر از مــن نــرسـد ايـمـيـلي
    نـامـه ‌اي پـسـت نـمـودم بـهـرت
    بـه امـيـدي كـه سـرآيـد قـهـرت 
     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    آيين جشن گرفتن مناسبت ها


    آیــا همسرتان همیشه شکایت می کند که چرا شما مناســبت های مخــتـلف را جـــدی نمی گیرید و هیچ جشنی برگزار نـمی نمایید؟ آیا او از شـمـا انتظار دارد تا هر بار برایش فرش قرمز پهن کنید؟ خانمهــا معمولا تمایل دارند تا مناسبتها را جشن بگیرند و خاطــره ها را بـرای همیشه جاودانه سازند، به همین دلیل تنـهـا کاری که لازم اسـت انجام دهید، همراهی همسران، و حاضر شدن در مجالس آنهاست.
    یکی از مهمترین مواردی که همیشه باید به خاطر بسپارید این است که: تمام مناسبت ها مثل هم نیستند. در حقیقت مناسبت های مختلف، جشن های مخصوص به خود را می طلبند. اما حتما لازم نیست از هفته ها قبل برنامه ریزی کنید تا جشن خوبی داشته باشید، فقط باید دو کار انجام دهید: تاریخ مورد نظر، یادتان باشد! (بله باید در تقویم، روز آن را علامت بزنید)؛ بعد هم مروری بر روی اطلاعاتی که ما در این زمینه در اختیارتان قرار می دهیم، داشته باشید.

    1- سالگرد سه ماهه
    چه معنایی دارد: برای بسیاری از زوج ها، سپری شدن 3 ماه از آغاز آشنایی، به این معناست که رابطه در حال جدی شدن بوده و باید تعهدات بیشتری را نسبت به یکدیگر رعایت کنند. بنابراین با ابراز تعهد دو جانبه از سوی هر دو نفر به راحتی می توان مراسم جشن این یادبود را برگزار کرد.
    چه کار کنید: می توانید برای صرف یک غذای سنتی بیرون بروید. یک مکان فوق العاده جذاب را انتخاب کنید و سعی کنید شیک ترین لباس هایتان را بپوشید. یادآوری: این جشن را به جای زنده کردن خاطرات گذشته، به سلامتی آینده برگزار نمایید. به جای صرف شام می توانید گزینه هایی که برایتان از جذابیت بیشتری برخوردار هستند را انتخاب کنید. به یک نمایش کمدی بروید، همچنین می توانید او را به کنسرت مورد علاقه اش دعوت کنید. با این کار، مدت زمان بیشتری را بدون جدیت و قاطعیت در کنار هم سپری کرده اید. نکته: سالگرد سه ماهه باید جزء یکی از اولین جشن هایی باشد که با هم برگزار می کنید. اگر زودتر دست به انجام چنین کاری بزنید، شاید همسرتان تصور کند بیش از اندازه مشتاق هستید و این موضوع چندان خوشایند نیست.

    2- سالگرد یکساله
    چه معنایی دارد: زمانی که به این روز می رسید، دیگر مراحل اولیه یک ارتباط را پشت سر گذاشته و می خواهید پایتان را فراتر از مرزها بگذارید. از دید او، در این روز باید دوباره تمام خاطرات گذشته زنده شوند ( اولین قرار ملاقات، اولین بوسه)
    چه کار کنید: باید این روز را کاملا رسمی بشمارید و تا آنجایی که می توانید با خانمتان احساسی برخورد کنید. باید کاری که در طول این یکسال شما را خوشحال کرده، دو مرتبه تکرار کنید : همان نوشیدنی ها را بنوشید، و یا همان موزیک هایی را که که برای اولین بار هنگام در آغوش کشیدن هم گوش می کردید را تکرا کنید. همچنین به او نشان دهید که تمام خاطرات خوشی که با هم داشته اید را در ذهنتان ثبت کرده اید. او را به رستورانی که علاقه دارد ببرید و یا اگر در طول این مدت به پیک نیکی رفته اید که او یاد خوشی از آن دارد، اجازه دهید آن رویداد مجددا تکرار شوند. اگر دوست دارید که سنگ تمام بگذارید، می توانید یک هفته مرخصی بگیرید و به خارج از شهر سفر کنید.

    3- سالگرد دوسالانه
    چه معنایی دارد: شما از مرحله جشن های "اولیه" عبور کرده اید. هنگامیکه زمان جشن دوساله رسید، باید به او نشان دهید که تا چه اندازه برایش احترام قائل بوده و از او قدردان هستید.
    چه کار کنید: باید جشن را درست مثل روز ولنتاین برگزار کنید، چراکه این روز برای او از اهمیت خاصی برخوردار است. این روز زمانی است که باید از تمام کارها و فداکاری هایی که به پاس شما انجام داده، رسما تشکر و قدردانی به عمل آورید. سعی کنید مهمانی را دو نفره برگزار کرده و با هم خلوت کنید. بهتر است یکی از کارهایی را انجام دهید که در طول این دوسال او همیشه آرزوی انجام دادنش را داشته. (مثلا چتربازی، موج سواری، قایق رانی، یا یک مسافرت جاده ای کوتاه). این کار می تواند سنت جدیدی را برای جشن های آتی ایجاد کند. برای جشن دوساله نه تنها باید تاریخ را به خاطر بسپارید، بلکه خرید کادو را نیز نباید از یاد ببرید. کادوی این روز می تواند هر چیزی از جواهرات گرفته ( معمولا بهترین انتخاب است) یا ناز و نوازش و ماساژ دادن باشد.

    4- سالگردهای 5 ساله و بیشتر
    چه معنایی دارد: برای همیشه اسیر او شده اید.
    چه کار باید کرد: زمانی که به این مورد برسید به طور حتم به اندازه کافی با آداب و رسوم جشن گرفت آشنا شده اید. می دانید او از شما چه انتظاری دارد و به راحتی قادرید ترتیب همه کارها را بدهید. شاید اقوام، دوستان و آشنایان نیز در این میهمانی شرکت کنند، آنها می توانند در برنامه ریزی و خرید هدیه نیز به شما کمک کنند (بله باز هم باید کادو تهیه کنید). پس کار سخت شما بعد از 5 سال چیست؟ فقط روز مورد نظر را به خاطر بسپارید.
    به این دلیل که ممکن است میهمانی ها و سالگردهای زیادی بیایند و بروند اجازه ندهید این مسائل برایتان عادی شوند. سعی کنید هر سال کاری جدید و ابتکاری از خود نشان دهید. (اگر ذهنتان آنقدر خلاق نیست که بتوانید هر سال طرحی جدیدی را ارائه دهید، می توانید کارهای سالهای پیش را تکرار کنید فقط کمی بیشتر آنها را بپیچانید تا عینا تکرار مکررات نباشند). بدترین کاری که می تواند از شما سر بزند، بی توجهی کردن نسبت به سالگردهای این چنینی است. درست نیست که سال ها از پس هم سپری شوند و شما هیچ کاری در قبال سالگر زندگی مشترکتان انجام ندهید.

    جشن را شروع کنید
    نباید اجازه دهید که یک سال دیگر، سالگرد آشنایی تان از راه برسد و همسرتان اظهار ناراحتی کند که چرا شما همه چیز را فراموش می کنید. اگر به حرف های ما گوش کرده باشید و اندکی تلاش هم به خرج دهید، او تا سال آینده تعریف شما را پیش پدر و مادر و دوستانش می کند .

     

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    831- به اندازه ي تموم قدم هايي كه از اول عمرم برداشتم دوستت دارم .. از طرف فلج مادرزاد (1548-0912)
    832- اي رفيق مهربان هر شب دعايت مي كنم .. گر ندارم ثروتي جانم فدايت مي كنم (6575-0935)
    833- بوس تنها تصادفيه که پليس نداره،آغوش هم تنها پارکينگيه که جريمه نداره،ميای تصادف کنيم تو پارکينگ (6834-0911)
    834- شب دو شنبه است!براي غافل گيري اموات (مردگان) صلوات!! (2378-0917)
    835- Women are like an Internet Virus: They ENTER your Life,SCAN your pocket TRANSFER money,EDIT your mind,DOWNLOAD their problems,DELETE your smile & HANG U 4 ever! (4280-0918)
    836- فاصله ها: از نفرت تا علاقه يک محبت ،از دشمنی تا دوستی 1 لبخند ،از جدايی تا پيوند يک قدم ،از دوری تا صميميت يک اس ام اس! (3057-0914)
    837- يارو لباس مشکي پاره پوشيده بود. ميگن چی شده؟ ميگه بابام مرده! ميگن چرا پاره پوره پوشيدی؟ميگه: خدا بيامرز، نمي ذاشت خاکش کنيم!! (6834-0911)
    838- محبت مثل سکه ميمونه.اگه بيفته تو قلک قلب ديگه در نمي ياد .اگه بخوای درش بيری بايد بشکنيش. (****-0915)
    839- وقتی خدا داشت بدرقه ام ميکرد بهم گفت :جايي که ميری مردمی داره که ميشکننت ، نکنه غصه بخوری.من اونجا باهاتم ، تو تنها نيستی (***-0915)
    840- خيلی جالبه تاحالا به معني قشنگه a b c d e f g دقت کردی ؟ a boy can do every thing for girl. حالا برعکسشو دقت كن
    A girl forget every thing done and catch a new boy again. (3933-0913)
    841- هر از گاهی توقف در ايستگاه بين راه ، فرصت خوبيست براي ديدن مسير طی شده و نگريستن به راهی که پيش روست . گاهی براي رسيدن بايد نرفت! (0439-0912)
    842- به فکر ماندن نباش همه ي ما ميرويم و تنها خداست که ميماند. (0439-0912)
    843- هرچی عشقه با نگینش، هر چی خوبه بهترینش ، آسمونا با زمینش ، همشون فدای تو. (9176-0912)
    844- اگه ميتونستم مجازاتت کنم، ازت ميخواستم به اندازه ايی که دوست دارم، دوسم داشته باشی. (9176-0912)
    845- چقدر خوبه بدونی تو اين دنيای هرج و مرج و تنهايی ،يه نفر هست که دوستت داره به فکرته و يك روز مياد و از هرچی غمه نجاتت ميده. (4732-0912)
    846- به اميد روزی که همه ي اس ام اس های دنيا اين باشد : مهدی آمد. (0439-0912)
    847- ماداميکه آدمی ايمان خويش را نسبت به همه چيز و همه کس از دست ندهد، و به نا اميدي مطلق نرسد، هرگز به مفهوم "مهدويت" دست نخواهد يافت. (9176-0912)
    848- مي خواستم شمع باشم تا آخر عمر برات بسوزم....... ولي نامرد اديسون برق رو اختراع كرد (2520-0916)
    849- از عرش صداي ربّنا ميآيد، آواي خوش خدا خدا ميآيد، فرياد که درهاي بهشت باز کنيد، مهمان خدا سوي خدا ميآيد. "رمضان مبارک " (2502-0915)
    850- رمضان فرصت ابراز بندگی به درگاه معبود بي نياز و بهار قرآن ثانيه ثانيه از راه ميرسد با آغوش باز به استقبالش برويم حال که براي ديگر خدا ما را به ميهمانيش پذيرفته کو تا شايد فرصتی ديگر نصيبمان شود... ( التماس دعا) (9575-0935)
    851- " فردا عرشیان سجاده سجود و بندگی رابه نظاره می نشینند. زمینیان! بال فرشتگان فرش راهتان شده. مبادا مخملین بالشان را قدر ندانید،به سجود آیید. میهمانی فرشیان در میان عرشیان مبارک باد. (1548-0912)
    852- به اميد 1ماه خدا پرستی * 4 هفته صداقت * 30 روز عرفان * 720 ساعت احسان * 43200 دقيقه عشق 259000 ثانيه مهربانی * (رمضان مبارک) (1548-0912)

    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    فیلسوف آلمانی
    کمونیستی که شیعه شد

    پیتر شوت (Peter Schütt) شاعر و گزارش‌گر متولد ۱۹۳۹ آلمان، سال ۱۹۶۷ با درجه‌ی دکترای فلسفه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی از بنیان‌گذاران حزب کمونیست آلمان است. تمام آثار او در خدمت ایدئولوژی کمونیسم بوده، به گونه‌ای که برخی رسانه‌های آلمانی او را «شاعر درباری» حزب می‌خواندند.
    او در سال ۱۹۸۸ از حزب بیرون آمد و با نوشتن کتاب و مقاله‌های انتقادی، از گذشته‌اش فاصله گرفت. در سال ۱۹۸۷ با زنی ایرانی ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۰ به دین اسلام و مذهب شیعه گروید و در سال ۱۹۹۶ به حج رفت.
    شوت در مقاله‌ای در روزنامه‌ی دی‌‌ولت روز دهم سپتامبر، علت مسلمان شدن‌اش را نوشته است. به علت طولانی بودن متن مقاله در زبان آلمانی، ترجمه‌ی کوتاه شده‌ی آن را که شامل رئوس گفته‌های او در مقاله‌ی یاد شده است، در زیر می‌خوانید.



     

    جذابیت اسلام در دوران کودکی و جوانی من
    من نه مسلمان‌زاده‌ام و نه به طور ناگهانی با اسلام مواجه شده‌ام. بیش از نیمی از عمرم را در جستجوی دینی واقعی بوده‌ام. فقط یک بار در زندگی دینم را عوض کرده‌ام. در ۱۹ سالگی برای این که از تنگنای لوتری خانه‌ی پدری فرارکنم، کاتولیک شدم و ۳۰ سال بعد، اعتقادم به اسلام را اعلام کردم.
    اسلام از دوران کودکی برایم جذابیت داشت. در سال‌های پس از جنگ، منطقه‌ی ما در اشغال نیروهای انگلیسی بود. در روستای ما شش سرباز هندی مسلمان با عمامه، نماینده‌ی این قدرت بودند. آن‌ها در رستوران روستا اسکان داده شدند و ما بچه‌ها را به طرز غریبی جلب می‌کردند. به ما خرما و انجیر می‌دادند و وقتی مراسم عبادی به جا می‌آوردند، اجازه می‌دادند که تماشای‌شان کنیم. به این ترتیب مراسم عبادی اسلامی خیلی زود در ذهنم حک شد.
    کارستن نیبور، که گوته او را «نخستین حاجی آلمانی» خوانده است، ۲۰۰ سال پیش به کشورهای عربی سفر و به عنوان نخستین آلمانی، توصیف دقیقی از اماکن مقدس در مکه و مدینه منتشر کرده بود. در کلیسایی که نزدیک روستای ما قرار داشت، بخش‌هایی از این گزارش موجود بود که پاسخی شد به قلب جوان و کنجکاو من و نخستین جهت‌دهنده‌ی سفر درونی‌ام.
    در دروان تحصیلات دانشگاهی‌ هم با اسلام تماس پیداکردم. تز دکترایم را درباره‌ی نمایش‌نامه‌های عصر باروک نوشته‌ی آندره‌آس گریفوس نوشته‌ام. یکی از این نمایش‌نامه‌ها «کاتارینای گرجستانی» است و نیمی‌ از آن، در اصفهان می‌گذرد. طرف مقابل کاتارینا، شاه عباس است. او می‌کوشد با حیله و وعده و وعید، کاتارینا را به حرمسرایش بکشاند. آثار گریفیوس بهانه‌ای شد تا به طور اساسی به هنر و فرهنگ شرق اسلامی بپردازم.
    از زندگی در خوابگاه دانشجویی بین‌المللی در هامبورگ بهره‌ها‌ی روشنفکرانه و معنوی بسیار برده‌ام. چهار سال، دیوار به دیوار دانشجویان ایرانی، مصری و نیجریه‌ای بودم. شب و روز با هم بحث می‌کردیم؛ آن هم نه فقط درباره‌ی مسایل عقیدتی. در کتابخانه‌ی خوابگاه به طور منظم با مسیحی‌ها، یهودی‌ها و مسلمانان بحث‌های دینی داشتیم. آن وقت‌ها اسلام برای من در وحله‌ی اول تئوری رهایی‌بخش خلق‌های جهان سوم بود.
    همیشه این را به سکوت برگزار می‌کنند که آمدن شاه در بهار ۱۹۶۷ به آلمان نه تنها محرک اصلی جنبش دانشجویی بود، بلکه محرک نخستین مناقشات روشنفکری درباره‌ی اسلام در آلمان نیز شد. در برنامه‌هایی که بهمن نیرومند، تقریباْ در تمام دانشگاه‌ها راه می‌انداخت، همیشه این مسأله مورد بحث بود که آیا انقلاب یا اسلام، ایران و دیگر کشورهای در حال توسعه را از فقر رهایی می‌بخشد یا نه.

    اشتباهات گذشته
    پس از پایان یافتن جنبش دانشجویی به حزب کمونیست آلمان پیوستم که طرفدار مسکو بود. به عنوان عضو حزب و هیأت اجرایی آن، مرتکب این اشتباه شده بودم که اسلام و سوسیالیسم مثل دو روی یک سکه متعلق به یکدیگرند: سوسيالیسم راه عدالت روی زمین را نشان می‌دهد و اسلام راه عدالت الهی را. مهمان مفتی تاشکند، بالاترین نماینده‌ی اسلام در اتحاد جماهیر شوروی بودم. با جان و دل به آموزش‌های والای او درباره‌ی علم اخلاق اسلامی گوش می‌دادم و نمی‌خواستم باورکنم که او کارش را به سفارش «کا.گ.ب» انجام می‌دهد.
    در کتابم «به سوی سیبری» توصیف کردم که اسلام و کمونیسم چگونه در آسیای میانه که تحت سلطه‌ی اتحاد شوروی بودند، یکدیگر را به نحو احسن تکمیل می‌کنند. در کنفرانسی در انستیتوی شرق‌شناسی هامبورگ درباره‌ی خاورمیانه، برای اولین بار با «آنه‌ماریه شیمل» آشنا شدم. مدتی طولانی به جلد کتابم که داس و چکش روی آن می‌درخشید، نگاه کرد و بعد گفت: «لطفاْ چکش را بردارید. می‌ماند فقط داس، که آن هم تبدیل به هلال ماه می‌شود و راه به اسلام را به شما نشان خواهد داد.» این پیشنهاد را با جان و دل پذیرفتم و از آن پس همیشه از او چاره‌جویی می‌کردم. کتاب‌هایش در مورد اسلام برای من راه‌گشا شد.
    سال ۱۹۸۷ به عنوان کسی که در جستجوی اسلام است، به ایران دعوت شدم. تأثیر این سفر روی من مخرب بود. چند سالی دیگر نیاز داشتم تا بتوانم در سال ۱۹۹۱ به طور قطعی مسلمان بشوم، نه به خاطر (آیت‌الله) خمینی، بلکه با وجود او.

    تجزیه و تحلیل دقیق دین
    مرکز اسلامی هامبورگ از همان روزهای اول انقلاب اسلامی، حتی قبل از عضویت رسمی در گروه، نقطه‌ی عزیمت مهمی برای من شده بود.
    امروز بیش از یک و نيم دهه است که عضو انجمن مسلمانان آلمانی‌زبان هستم که سال ۱۹۶۷ توسط مهدی رضوی تأسیس شد. جمعی هستیم که بعدازظهر شنبه‌ها دور هم جمع می‌شویم. به کسی برای عوض کردن مذهب فشار نمی‌آوریم. بلکه برعکس، آن‌هایی که سر راهمان سبز می‌شوند و فوراْ دین‌شان را عوض می‌کنند، از نظر ما مشکوک‌اند. تجربه نشان می‌دهد که ماندگار نیستند. این‌ها چیز زیادی از اسلام و قرآن نمی‌دانند و اغلب تصورشان کاملاْ غلط است.
    رضوی در سال ۱۹۶۷ تفسیر سوره‌ی اول را شروع کرد و حلیمه کرآوزن که دو سال پیش جانشین‌اش شد، حالا به سوره‌ی ۴۱ رسیده است. مسلمان شدن، روی کاغذ کار سختی نیست. فقط باید در برابر شاهد، شهادت بدهی. اما یک‌روزه نمی‌شود مسلمان واقعی شد. برای این‌که با جان و دل مسلمانی تسلیم اراداه‌ی الهی بشوی، به چیزی بیش‌تر از حرف خالی نیاز داری.

    اصل مطلب در روزنامه دی‌ولت

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    لوگوي سايت گوگل


    وبلاگ هاي زيادي، لوگوهاي دنيس براي گوگل را ارزيابي مي كنند
    بخش هنري گوگل فقط يك كارمند دارد و آن هم «دنيس وانگ» است.
    لوگوهاي دنيس را ميليون ها بازديد كننده منتقد، دنبال مي كنند و هر بار كه لوگويي مي كشد هزاران انتقاد وعيب و ايراد يا تشويق دريافت مي كند. وبلاگ هاي زيادي منتظرند ببينند او چه لوگوي جديدي كشيده تا آن را ارزيابي كنند.
    نام اصلي دنيس وانگ (Dennis Hwang) وانگ جونگ موك (Hwang Jung-moak) است جوانك 27 ساله از كره جنوبي ، متولد شهر ناكس ويل در ايالت تنسي آمريكا، زماني كه تقريباً 5 سالش بود از آمريكا به زادگاهش شهر واچيون Gwacheon‌در كره جنوبي برگشت و شش سال دبستان را در مدرسه دولتي Gwacheon و دو سال بعدش را در دبيرستان Munown در همان شهر گذراند.
    خودش مي گويد كه شيطوني هاي دوران دبستان و دبيرستانش در كره جنوبي به او در خلق ايده هاي لوگوهايي كه براي گوگل مي سازد كمك مي كنند.
    در سال 1992 پدرش براي انجام يك دوره تحقيقي به آمريكا رفت و دنيس و خانواده هم با او وارد آمريكا شدند.در شش ماه اول ، دنيس حتي يك كلمه انگليسي هم بلد نبود و نمي توانست با همكلاسي ها و معلمان ارتباط برقرار كند.
    كم كم انگليسي ياد گرفت . پدر و مادرش به كره بازگشتند اما دنيس و برادرش براي ادامه تحصيل در آمريكا ماندند گوگل در اوايل، طراحي لوگوهايش را كنترات مي داد.
    در سال 2000، لري پيچ و سرگي برين ( بنيانگذاران گوگل) براي دستكاري و بهبود لوگوي چهارم جولاي (روز استقلال آمريكا) از دنيس كه رشته تحصيلي اشت هنر و طراحي بود و به عنوان يك دانشجو، گاه گاهي هم به عنوان دستيار وب مستر و نگهداري سيستم، كار مي كرد خواستند تا به عنوان دستياروب مستر و نگهداري سيستم، كار مي كرد خواستند تا به عنوان دستيار، روي آن لوگو كمي كار كند.
    برين و پيج مي خواستند كه لوگوها تم خودماني تري داشته باشند و از آن حالت خشك و رسمي فاصله بگيرند.
    كار دنيس مورد توجه گوگل قرار گرفت و اولين لوگويي كه مستقلاً طراحي كرد براي بزرگداشت روز باستيل (فرانسه) بود.
    دنيس، حروف « O»و «K» را ساده ترين، و اولين «G» در گوگل را سخت ترين حروف براي استفاده در طراحي هايش مي داند و تا به حال از حرف «E» به خاطر اينكه در آخر Google است كمترين استفاده را كرده، مثلاً هميشه از «L» بعنوان چوب پرچم يا مشعل يا آدم برفي استفاده مي كند.
    از «O» هم بيشتر بعنوان كدو تنبل روز شكرگزاري، كره زمين، مدال صلح نوبل و پرچم كره جنوبي استفاده كرده است.
    بخش هنري گوگل فقط يك كارمند دارد و آن هم دنيس است كه در كنار شغل اصلي اش به عنوان وب مستر، لوگوها را هم طراحي مي كند. لوگوهاي دنيس را ميليون ها بازديد كننده منتقد دنبال مي كنند و هر بار كه لوگويي مي كشد هزاران انتقاد و عيب و ايراد يا تشويق دريافت مي كند.
    وبلاگ هاي زيادي منتظرند ببينند او چه لوگوي جديدي كشيده تا آن را ارزيابي كنند. لوگوهاي گوگل رامديران گوگل هر چند ماه يك بار به مناسبت هاي مختلف سفارش مي دهند و نهايتاً اين سرگي برين است كه با خيره شدن به لوگو و ماليدن دستش به چانه اش سبك سنگين و ارزيابي مي كند و تأييد يا رد مي كند.
    البته دنيس براي طراحي لوگوهايي كه جنبه خبري دارند ( مثل سفر به سياره مريخ) فقط چند ساعت وقت دارد و براي ديگر لوگوها چند روز يا ماه ... لوگوهاي مخصوص هر فرهنگ يا كشور را اكثراً فقط در سرچ باكس (دومين) ويژه همان كشور نمايش مي دهند و كاربران ساير كشورها يا فرهنگ ها نمي توانند آن را ببينند. مثلاً لوگوي نوروز را تقريباً فقط فارسي زبان ها مي بينند.
    ويژگي اصلي لوگوها همان خودماني بودن و القاي اين احساس به بيننده است كه صرفاً نه با يك كامپيوتر و ماشين، بلكه با آدم هايي از جنس خودشان طرفند.

     

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    alireza daryaniyan

    onealireza

    ireland

    25

    6

    1355

    kamran asadpour

    kamran7x

    urmia(urmieh)

    25

    6

    1366

    عليزاده سعيد

     

     

    25

    6

     

    marzieh sekarrezi

    yaroyavary

     

    26

    6

    1363

    shahrooz moazzen

    sh_moazzen

    qazvin

    27

    6

    1356

    ندا مومنی

    neda74_m

    تهران

    27

    6

    1353

    mostafa taheri

    little_benjamin2000

     

    27

    6

    1365

    hmid ansari

    hansari_azad

     

    28

    6

    1351

    مهرنوش مبین رهنی

    mehrnoosh64m

    کرج

    28

    6

    1364

    مهدي مولوي

    molavi_mhd

    كرج

    30

    6

    1361

    amir farhang rashidian

    amirfarhangr

    dubai

    30

    6

    1353

    samad karimi

    samad1641

    babol

    30

    6

    1361

    ahmad mahmoodi

    ahmad_3406

     

    30

    6

    1365

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    مريم قاضياني

    o_ghaziani

    پيروزي

    24

    6

    1383

    زهرا مرادي

    saranaz3000

    شيراز

    25

    6

    1384

    farzaneh sarraf

    nsevgi20

    تهران

    28

    6

    1384

    Mahdi Zarei

    mahdy_zarei

    تهران

    28

    6

    1384

    babak  abedi

    fara1167

    tehran

    29

    6

    1383



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان