820

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 820 :: سه شنبه 24 مهر 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

تاخير در روزانه + خبرنامه + ماجراي جديد ياهو!


سلام عرض شد
نمي دونم چي بگم ... تا حالا براتون اتفاق افتاده، که اتفاقات و گرفتاريهاي عجيب غريب پشت سر هم بيافته! اول اکانت اينترنت تموم ميشه، بعدا data خط مشکل پيدا مي کنه، بعدا خود خط قطع ميشه، بعدا Data مخابرات اختلال پيدا مي کنه، وقتي هم همه چي درست ميشه خود کامپيوتر ايراد پيدا مي کنه و ... اين چند روز آخر هم براي يکي از بستگان نزديک و عزيزم سانحه اي اتفاق افتاد و بيمارستان و عمل و .... !
اينا بخشي از اتفاقاتي بود که در سه هفته گذشته افتاد (و البته بعضا هنوز هم ادامه داره!) و باعث شد روزانه نامنظم منتشر بشه. البته گرفتاريهاي ديگري هم بود که جاش اينجا نيست.
خب بگذريم .... دو نکته را خيلي کوتاه بگم:
1- همانطور که ديروز ديديد، خبرنامه بعد از حدود چند هفته وقفه، مجددا منتشر شد. البته اينبار با نام پيمان! آقا پيمان يکي از دوستان نزديک و خوب من هست. بخاطر مشغله زياد و از طرفي علاقه شديد به انتشار خبرنامه (و کلا کارهاي خبري و رسانه اي)، با صحبتي که با آقا پيمان انجام داديم، قرار شد ايشون زحمت خبرنامه را بکشند.
2- اين چند روزي که سرم مشغول بود و کمتر توي اينترنت بودم، انگار ياهو (Yahoo!) روش زياد شده و کشور عزيزمون ايران را از صفحات ثبت نام خدمات ياهو حذف کرده! بقول يکي از دوستان بايد اينبار "«صابون اعتراض «ايراني» را به تن «ياهو» بزنيم!" براي اطلاعات بيشتر حتما اينجا را مطالعه کنيد.


موخره:
قابل توجه دوستان خوبم مديران گروههاي ايراني، شايد مشکلي که چند روزه براي ايميلهاي گروهاي ايراني بوجود آمده به اين موضوع ربط داشته باشه، البته شايد!
 

باقي بقايتان!
مبين
 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (819) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • معبدهای طلایی در ژاپن
  • معرفي و دانلود فيلم : پيام آوران
  • دانلود انيميشن : Bratz Super Babyz
  • آلبوم جدید و زیبای جمشید علیمراد به نام جشن ما
  • 2 آهنگ از احسان خواجه امیری که در قسمت پایانی سریال میوه ممنوعه پخش شد 
  • محاسبه رویت هلال ماه با Moon Calculator 6.0
  • منزل دکتر الهام و فاطمه رجبی
  • اگر راست می‌گویید با جنگ اقتصادی هم مخالفت کنید
  • گوگل ارث و تأسیسات هسته‌ای دیمونا
  • شیر دره پنجشیر
  • اظهار تاسف مجدد
  • ترديد در يك رقمي شدن نرخ بيكاري؛
  • جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
  • مختصری‌ راجع‌ به‌ فعالیت‌های محمد مصدق
  • جديدترين شماره از ماهنامه Food Engineering
  • موبایل تبدیل شونده به یک ربات خطرناک
  • سوال های ناجور
  • رابطه موفق با مردان نيازمند اراده و پشت كار است
  • چطور پیامک می‌فرستیم؟
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

معبدهای طلایی در ژاپن
تصاویر بزرگترین الماس های جهان 
سردار حاج سعید قاسمی
محلي براي دانلود فايلهاي صوتي و تصويري ايشان
پل و تونل زیر آبی شگفت انگیز در ژاپن
یک نقشه ی قدیمی از دریاچه ی ارومیه و مناطق اطراف آن

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

شوراي امنيت نشست بر سر مسأله هسته‌اي ايران را به تعويق انداخت

نشست پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان براي يافتن راهي به منظور حل و فصل مسأله هسته‌اي ايران به آينده موكول شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام ديپلماتيك با اعلام اين مطلب گفت: «به خاطر بروز مشكلي در برنامه‌ريزي يكي از هيأت‌هاي نمايندگي اين كشورها، نشست برلين به آينده موكول شد.»
اين منبع افزود: «تلاش‌ها براي تعيين تاريخ جديد گردهم آمدن ديپلمات‌هاي ارشد انگليس، چين، فرانسه، روسيه، آمريكا و آلمان در جريان قرار دارد.»
آمريكا تلاش مي‌كند كشورهاي اروپايي و ديگر اعضاي اين شورا را به اتخاذ تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي عليه تهران ترغيب كند تا به اين ترتيب، برنامه هسته‌اي ايران را تحت‌الشعاع قرار دهد اما ايرانيان بر ادامه فعاليت‌هاي صلح‌آميز اتمي خود تأكيد مي‌كنند.
اين در حالي است كه "ولاديمير پوتين"، رئيس جمهور روسيه، كه به منظور شركت در اجلاس سران كشورهاي حاشيه درياي خزر به ايران سفر مي‌كند، دوشنبه اعلام كرد كه صبر و شكيبايي در مذاكرات شش جانبه بر سر موضوع تسليحات اتمي كره شمالي به حل و فصل آن منجر شد و بنابراين، رئيس جمهور روسيه خواستار رويكردي مشابه در خصوص برنامه هسته‌اي ايران شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

پيام آوران
The Messengers



کارگردان: اوکسيد پنگ چون، دني پنگ. فيلمنامه: مارک ويتون بر اساس داستاني از تاد فارمر. موسيقي: جوزف لودوکا. مدير فيلمبرداري: ديويد گدس. تدوين: جان اکسلراد، آرمن ميناسيان، تيم ميروکوويچ. طراح صحنه: اليسيا کيوان. بازيگران: کريستين استوارت[جس سالومون]، ديلن مک درموت[روي سالومون]، پنلوپ آن ميلر[دنيس سالومون]، جان کوربت[بورول رولينز]، اوان ترنر[بن سالومون]، داستين ميليگان[بابي]. ٨٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٧ آمريکا، کانادا. نام ديگر: Scarecrow، Totem، Les Messagers.
جس به همراه مادرش دنيس، پدرش روي، برادر کوچکش بن و خدمتکارشان زندگي پر تلاطم شهر شيکاگو را رها کرده و به مزرعه اي ساکت در داکوتاي شمالي نقل مکان مي کنند. اما به زودي جس و بن متوجه مي شوند به غير از خودشان در اين مزرعه دورافتاده چيز اسرار آميزي حضور دارد، که غير از آنها کس ديگري متوجه آن نيست. پس از اتفاق خشونت آميزي که براي بن مي افتد، خانواده سالومون دچار اين تصور مي شود که جس بر اثر بحران بلوغ دچار اختلال فکري شده و برادرش را مورد حمله قرار داده است. اما در واقع اين گذشته پر دردسر جس است که با وقايع اتفاق افتاده در گدشته اين خانه با هم تلاقي کرده است...

چرا بايد ديد؟
همه لوازم يک فيلم ترسناک براي برادران پنگ مهيا است: خانه اي ساکت در مزرعه اي دور افتاده که ساکنين قبلي آن به وطر مرموزي کشته شده اند. دختري که بعد از سانحه رانندگي حين مستي نياز به مراقبت دارد. پسر بچه سه ساله اي که حرف هايش به شکلي طبيعي جدي گرفته نمي شود و اشباح انسان هايي که در خانه سابق خود گير افتاده اند و از همه بدتر قاتلي که مي تواند در همين عمارت پنهان شده باشد....
به نظر مي رسد اولين تجربه هاليوودي برادران پنگ با توجه به ٣٥ ميليون دلاري که در برابر ١٦ ميليون دلار سرمايه اوليه اش نصيب تهيه کنندگان خود کرده، فرجام خوشي يافته است. برادران دو قلوي پنگ که با فيلم چشم توانستند جايي در ميان دوستداران ژانر ترسناک براي خود دست و پا کنند، با اين فيلم خيال سرمايه گذران را لااقل از جهت پروژه بعدي شان[بازسازي هاليوودي اولين فيلم موفق شان Bangkok Dangerous با شرکت نيکلاس کيج] راحت کنند. برادران پنگ براي نشان دادن ضرب شست خود به جاي شيوه رايج فيلم هاي ترسناک امروزي کوشيده اند تا به جاي شب و مکان هاي تاريک در زير نور درخشان آفتاب داکوتا تماشاگران فيلم خود را بترسانند. انتخابي که به اندازه کافي جسورانه و چالش بر انگيز است. به اينها اضافه کنيد گل هاي آفتابگراني و کلاغ هايي که مزرعه را به اشغال خود در آورده اند و اداي احترام دو قلوهاي هنک گنگي به شمال از شمال غربي و پرندگان هيچکاک... و از همه مهم تر رفت و آمد فيلم ميان ژانرهاي مختلف و استفاده از رمزگان آنها مانند علمي تخيلي، وسترن و ترسناک و صد البته همه کليشه هاي آنها بدون اين که به دام اغراق بيفتد. برادران پنگ موفق شده اند تا با کنار هم گذاشتن کليشه ها-بدون ازار بيننده- موفق به سرگرم ساختن او بشوند. يقين دارم که استخوان هاي هيچکاک هم در گور به لرزه نيفتاده و او هم اگر بخت ديدن اين فيلم را داشت مثل هر کس ديگري ٢٠ دقيقه-بله، باور کنيد فقط ٢٠ دقيقه- پس از خارج شدن از سالن سينما به راحتي آن را فراموش مي کرد. با اين حال براي دوستداران اين دوقلوهاي هنگ کنگي کوتاهي در تماشاي اين فيلم قابل عفو نيست. شخصاً منتظر فيلم بعدي شان مي مانم!
ژانر: درام، ترسناک، مهيج.

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم اينجا را کليک کنيد.


لينکهاي دانلود
http://rapidshare.com/files/33778316/mesajcilar.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/33783824/mesajcilar.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/33788685/mesajcilar.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/34274128/mesajcilar.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/33757359/mesajcilar.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/33765390/mesajcilar.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/33771883/mesajcilar.part7.rar
 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دانلود انيميشن

Bratz Super Babyz (2007)


 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال و به زبان انگليسي)
http://rapidshare.com/files/61483055/aaf-bsb.part1.rar
http://rapidshare.com/files/61483131/aaf-bsb.part2.rar
http://rapidshare.com/files/61483204/aaf-bsb.part3.rar
http://rapidshare.com/files/61483260/aaf-bsb.part4.rar
http://rapidshare.com/files/61483360/aaf-bsb.part5.rar
http://rapidshare.com/files/61483448/aaf-bsb.part6.rar
http://rapidshare.com/files/61483532/aaf-bsb.part7.rar
http://rapidshare.com/files/61483614/aaf-bsb.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین
(و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

جشن ما
باصداي جمشيد عليمراد

آلبوم جدید و زیبای جمشید علیمراد به نام جشن ما با دو کيفيت
 

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

تک موزیک

2 آهنگ از احسان خواجه امیری که در قسمت پایانی سریال میوه ممنوعه پخش شد 


آزاد آزادم

هر چه دارم از تو دارم


براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

محاسبه رویت هلال ماه با Moon Calculator 6.0
 

 

Moon Calculator برنامه ای تحت Dos است كه قادر به محاسبه موقعیت، سن، فاز و دیگر مشخصات نجومی ماه می‌باشد. این نرم افزار این امكان را به كاربر می‌دهد كه با وارد كردن موقعیت جغرافیایی بتواند از وضعیت رویت پذیری هلال ماه مطلع شود. این نرم افزار محاسبات لازم برای بررسی رویت هلال ماه را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. با كمك Moon Calculator می‌توان از زمان طلوع و غروب خورشید و موقعیت آن در آسمان اطلاع كسب كرد. همچنین محاسبات تكمیلی در مورد ماه مانند زمان اوج و حضیض و پیش بینی وضعیت اهله ماه از دیگر فواید این نرم افزار است.
در بخش دیگر با ارائه نقشه‌ای می‌توان وضعیت رویت پذیری را در كشورهای مختلف دید و این امكان را داشت كه به پیش‌بینی تقویم هجری قمری پرداخت. با كمك نرم افزار امكان شبیه‌ سازی شكل هلال ماه و موقعیت ماه در آسمان وجود خواهد داشت.
نرم افزار Moonc) Moon Calculator) توسط مُنظور احمد (Monzur Ahmed) طراحی شده است كه نسخه 6 این نرم افزار از سال 2001 در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 1 مگابايت مي باشد و فايل کرک در داخل فايل Zip قرار دارد)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


دنياي موبايل

Snowboarding
 


 

بازي دسته جمعي اسنو برد براي دوستاني كه گوشي سوني اريكسون دارند

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

رمز فايل: www.mobin-group.com

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

امام رضا(ع) فرمودند:

لاتنظروا إلی كثرة صلاتهم و صومهم و كثرة الحجّ و المعروف و طنطنتهم باللیل و لكن انظروا إلی صدق الحدیث و أداء الأمانة.

به بسیاری نماز و روزه و زیادی حجّ و احسان و زمزمه‌شان در شب منگرید بلكه به راستی سخن و امانت داریشان بنگرید

(عیون اخبار الرضا2،ص51)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مرد : (( اینکه زندگی نشد . تو مرتبا از من پول می خواهی ، همه اش پول . آخر در زندگی چیزهای دیگری هم غیر از پول هست .
زن : (( بله .... ولی باید پول دار بود تا این چیز ها را تهیه کرد . ))


شوهر : (( مخارج لباس و گردش تو روز به روز زیاد تر می شود .نمی دانم اگر من بمیرم چکار خواهی کرد ؟ ))
زن : (( این دیگر بسته به میراثی است که برای من باقی خواهی گذاشت . ))


پزشک پس از معاینه خانم گفت : (( شما باید در زندگی خود تغیراتی بدهید تا حالتان خوب شود . )) خانم گفت : (( آقای دکتر ، من در دو سال اخیر سه اتومبیل ، پنج خانه ، ده سلمانی و چهار شوهر را تغییر داده ام . آیا به نظر شما باز هم باید در زندگی تغییری بدهم ؟))  

ادامه دارد ...

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

 10/ شاهنامه کتاب « خرد و داد » است . ستون فقرات جهان بینی فردوسی « اعتدال » است و این اعتدال در اندیشه و عمل ؛ البته نتیجه خردورزی و تن دادن به قواعد « داد » است .
شاید شاهنامه در میان شاهکارهای زبان و ادب فارسی تنها اثری است که بی دغدغه می توان آن را برای مخاطب در هر سنی خواند . روان پاک و گریزان از هر پلشتی و بی رسمی ، شاهنامه را به نجیب ترین تجلی ادبی فرهنگ ایران زمین مبدل کرده است.
درشاهنامه نه از بذربانی ها و هجو و هزل ولو بعید خبری است و نه عشق ها به هرزه نگاری جنسی بیمارگونه ختم می شود .
نگاه ناقد اخلاق محورحکیم ، هر چه زشتی و پلشتی را می نکوهد. اعتدال فردوسی در رعایت اخلاق البته مانع ازآن است که او به ورطه « زهد » فروافکنده گردد ؛ خیر!
در عین بهره وری از مواهب زندگی ( عشق و شادی و شاد خواری ) باید اندازه نگه داشت ؛ آنچه آزادی انسان را محدود می کند تنها اصول شرف و اخلاق است و رعایت حق دیگران تا به حدی که « میازار موری که دانه کش است .

11 : سخن آخر اینکه شاهنامه کتاب ایران است و نامه و خرد و اعتدال و روشنی و شادی و زندگی سرافراز و شیرین داشتن .
کاش بیشتر شاهنامه بخوانیم و با فرهنگ ناب ایرانی بیشترآشنا شویم و « ایران را از یاد نبریم ».
و این شعر معروف حکیم فردوسی را به یاد داشته باشیم:
« بسی رنج بردم در این سال سی »
« عجم زنده کردم بدین پارسی »
« به امید ایرانی همیشه آباد و آزاد »

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة يوسف آيات: 111 محل نزول: مکه

 
قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ 5 وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 6 لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ 7 إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ 8 اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ 9 قَالَ قَآئِلٌ مَّنْهُمْ لاَ تَقْتُلُواْ يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ 10 قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ 11 أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ 12 قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ 13 قَالُواْ لَئِنْ أَكَلَهُ الذِّئْبُ وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذًا لَّخَاسِرُونَ 14

 

ترجمه فارسي مکارم

گفت: «فرزندم! خواب خود را براى برادرانت بازگو مكن، كه براى تو نقشه (خطرناكى) مى‏كشند; چرا كه شيطان، دشمن آشكار انسان است! «5» و اين گونه پروردگارت تو را برمى‏گزيند; و از تعبير خوابها به تو مى‏آموزد; و نعمتش را بر تو و بر خاندان يعقوب تمام و كامل مى‏كند، همان‏گونه كه پيش از اين، بر پدرانت ابراهيم و اسحاق تمام كرد; به يقين، پروردگار تو دانا و حكيم است!» «6» در (داستان) يوسف و برادرانش، نشانه‏ها(ى هدايت) براى سؤال‏كنندگان بود! «7» هنگامى كه (برادران) گفتند: «يوسف و برادرش ( بنيامين) نزد پدر، از ما محبوبترند; در حالى كه ما گروه نيرومندى هستيم! مسلما پدر ما، در گمراهى آشكارى است! «8» يوسف را بكشيد; يا او را به سرزمين دوردستى بيفكنيد; تا توجه پدر، فقط به شما باشد; و بعد از آن، (از گناه خود توبه مى‏كنيد; و) افراد صالحى خواهيد بود! «9» يكى از آنها گفت: «يوسف را نكشيد! و اگر مى‏خواهيد كارى انجام دهيد، او را در نهانگاه چاه بيفكنيد; تا بعضى از قافله‏ها او را برگيرند (و با خود به مكان دورى ببرند)!» «10» (و براى انجام اين كار، برادران نزد پدر آمدند و) گفتند: «پدرجان! چرا تو درباره (برادرمان) يوسف، به ما اطمينان نمى‏كنى؟! در حالى كه ما خيرخواه او هستيم! «11» فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذاى كافى بخورد و تفريح كند; و ما نگهبان او هستيم!» «12» (پدر) گفت: «من از بردن او غمگين مى‏شوم; و از اين مى‏ترسم كه گرگ او را بخورد، و شما از او غافل باشيد!» «13» گفتند: «با اينكه ما گروه نيرومندى هستيم، اگر گرگ او را بخورد، ما از زيانكاران خواهيم بود (و هرگز چنين چيزى) ممكن نيست!)» «14»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

godzil321@yahoo.co.uk

eshgh chon be jang darayad piroz mishavad
eshgh daraeye maldoran ra be yaghma nibarad
bar goneye nazoke dokhtari sar bar balesh nahade ast
va sarasar shab ra be negahbani mineshinad
dar darya va dar dashtha seyde khod ra jostojo mikonad
khodayan marg napazirand ama az vasvaseye ou gorizi nadarand
va dar miyane maniz ke omri yek roze darim(manzor elahegane eshgh ast)
ghalbi ke be eshgh biyandishad divane ast
ba tashakor:
shirin.baran.x

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

منزل دکتر الهام و فاطمه رجبی


اینجا خانه دکتر غلامحسین الهام سخنگوی دولت و فاطمه رجبی است. از دکتر اجازه گرفتم که از حیاط خانه با همین موبایل داغونم عکس بگیرم. شاید اگر برای عکس گرفتن از داخل اتاق محقرشان هم اجازه می گرفتم، مخالفت نمی کردند؛ ولی خجالت کشیدم و به خودم گفتم خیلی پررویی ...


منزل دکتر الهام و فاطمه رجبی

منزل دکتر الهام و فاطمه رجبی

 

 

helia_k48@yahoo.com

ANIMALS

Lion شیر
Lioness شیر ماده
Wolf گرگ
Fox روباه
Rhino کرگدن
Giraffie زرافه
Goat بز
Sheep گوسفند
Pig خوک
Squirrel سنجاب
Tiger ببر
Panther پلنگ
Bear خرس
Deer گوزن
Camel شتر
Cow گاو ماده
Ox گاو نر
Salamander سمندر
Weasel راسو
Ram قوچ
.ANIMAL,S KID

Kid بزغاله
Veal گوساله
Lamb بره
Ducklingجوجه اردک
Chicken جوجه
Eaglet بچه عقاب
cockerel جوجه خروس
Foal بچه اسب
Cub بچه شیر
Kitten بچه گربه
Puppyتوله سگ

 

 

chehrzad332@yahoo.com

اگر راست می‌گویید
با جنگ اقتصادی هم مخالفت کنید

در جنگ هدف یا نابود کردن طرف مقابل است، یا تسلیم کردنش و یا هردو. از همین نگاه سیستم تحریم کردن که از زمان بحران موشکی در کوبا شروع شد به عنوان یک استراتژی موثر برای تسلیم کردن طرف مقابل شروع شد، الان به یک رویه‌ی عادی تبدیل شده است.
البته این استراتژی همه جا جواب نداده است، و از همه مهمتر، در کوبا. ولی در نیکاراگوآی دهه هشتاد، کره‌ی شمالی، عراق بسیار موثر و وحشتناک بوده است.
اگر هم نگاه کنید الان فقط حرف از تحریم و جنگ اقتصادی علیه برمه (که نمی‌دانم چرا کسی اسم تازه‌اش میانمار را اصرار دارد نگوید) است تا اوضاع داخلی آن را به شکلی که آمریکا و اروپا می‌خواهند تغییر دهد. (حواستان باشد که برمه یکی از بزرگترین منابع گاز دنیا را دارد که تازه هم کشف شده است)
جنگ با ایران مدتی است که شروع شده است و شکل آن اقتصادی است. ولی هدفش هیچ فرقی با حمله‌ی نظامی که همانا تسلیم کردن و نابود کردن ایران است ندارد.
این جنگ اقتصادی در شرایط کنونی ممکن است با وجود چین و هند و آمریکای جنوبی و روسیه نتیجه‌ی دلخواه آمریکا و اروپا را ندهد، ولی به هر حال یک جنگ جدی است و هدفش هیچ فزقی با هدف حمله‌ی نظامی به ایران ندارد.
این روزها خیلی مد شده است که همه ژست مخالفت با حمله‌ی نظامی می‌گیرند. ولی اگر کسی واقعا با جنگ مخالف است، باید با تمام انواع آن مخالف باشد و جنگ اقتصادی یکی از انواع آن است.
شارلاتان‌هایی (یعنی فریبکار) مثل عباس میلانی و رضا پهلوی و شهریار آهی و محسن سازگارا نمی‌توانند با مخالفت بی‌هزینه‌شان با حمله‌ی نظامی به ایران پشت احساسات ملی‌گرایانه‌ی ایرانیان قايم شوند. اگر می‌خواهید ببینید این جانورها طرف مردمشان ایستاده‌اند یا طرف امپراطوری آمریکا از آنها بپرسید با جنگ اقتصادی و تحریم‌های روزافزون بیرون از سازمان ملل مخالفند یا موافق.

 

 

mhmazidi@gmail.com

خشم

در بين صفات انسانی كمتر صفتی به زيبايي خشم است ! شايد اين جمله بنظرتان ناراحت‌كننده باشد.اما خشم در تمام موجودات زنده وجود دارد.در بسياری از موجودات تنها برای حفاظت از خطر بكار مي‌رود.در انسان اما مي‌توان برای خشم جنبه زيبايي شناسانه قايل شد.
ديد شخصي من نسبت به خشم همچون حسي مقدس است. برای من «خشم» در ذات خودش بسيار باارزش است.امری زيبا و در عين حال مقدس. به همين دليل هيچگاه در پي سركوب و از بين بردن اين حس قوي و فوق‌العاده در خودم و ديگران نبوده‌ام.
چيزی كه هميشه مايه اندوه من مي‌شود اين است كه انسانها چقدر با اين حس ساده و سطحی برخورد مي‌كنند.گروهی سعي دارند انرا منهدم كنند و در مقابل اكثريت آن را همچون كالایی بي‌ارزش در هر كوی و برزنی خالي مي‌كنند. در صورتی كه شخصا ترجيح مي دهم هميشه از اين قدرت فوق‌العاده ؛ و از اين سنگ مرمر -بجای استفاده كردن تنها برای سنگ‌پرانی- از داخل ان، يك مجسمه مرمرين تراش دهم.ترجيح مي‌دهم بجای خالی كردن خشم همانند زمانی كه چاه فاضلاب را تخليه مي‌كنيم؛ از ان يك اثر هنری بسازم. اما چگونه؟
شايد يكي از توضيحات مفيد در اين زمينه همان مفهوم control anger در روانپزشكي باشد.در اينجا كسي از شما نمي‌خواهد خشم را از بين ببريد يا آن را منفجر كنيد بلكه به شما آموزش داده مي‌شود تا سيل خروشان آن را بجای اينكه تمام سدها را بشكند، در كانالهای جانبي متعدد كاناليزه كنيد و پس از در اختيار گرفتن قدرت سركش آن، از نيروی آن برای عمران و آبادانی استفاده كنيد.
يكي از ساده‌ترين روشها به تاخير انداختن است.روشی بسيار ساده اما در عين حال كارآمد.تنها نياز به تمرين دارد تا ملكه ذهن شما شود.سعي مي‌كنم با مثالی توضيح دهم:
شما اكنون در حال خواندن اين مطلب در اين مطلب هستيد.اين نوشتهء من، خشم شما را به سرحد انفجار رسانده است.دوست داريد در همين لحظه به قسمت ايميل برويد و با نوشتن چند جمله كوبنده، سيل خروشان خشم خود را بر سر اين مطلب و نويسنده‌اش منفجر كنيد. حالا چكار بايد بكنيد؟؟؟!!
فقط برای يك لحظه فيلم را pause بزنيد.به خودتان بگوييد «اين صفحه، اين نقطه،اين نوشته، اين موجود حقير و مزخرف» همين‌جا باشد! من 12 ساعت بعد مي‌ايم و ان وقت مجله را بر سرش خراب خواهم كرد.
حالا دكمه play را فشار دهيد.12 ساعت بعد بياييد و هرچيزی -تاكيد فراوان مي‌كنم هر چيزی هر چيزی هر چيزی هر چيزی هر چيزی ….. - كه دوست داشتيد بنويسيد.

 

 

gwmorteza@yahoo.com

تنها صداست که می‌ماند

مجموعه‌ای از صداهای افراد تأثیرگذار دنیا
قسمت چهارم


مصاحبه با نیکیتا خروشچف
http://4share.ir/storage/33Nikita%20Khrushchev%20-%20Interview.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10218-7355794a3d.html

لیندون جانسون : همه انسان‌ها برابرند:
http://4share.ir/storage/776Lyndon%20Johnson%20-%20All%20Men%20Are%20Equal.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10226-125622413f.html

هری ترومن : دکترین ترومن
http://4share.ir/storage/522Harry%20Truman%20-%20The%20Truman%20Doctrine.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10227-6823381231.html

صدای مالکوم ایکس
http://4share.ir/storage/982Malcolm%20X%20-%20By%20Any%20Means.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10230-456385749d.html

رؤیای در حال تحقق بیل گیتس : کامپیوترهای خانگی روی هر میز ، در هر خانه:
http://4share.ir/storage/828Bill%20Gates%20-%20Vision.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10196-300219191a.html

بیل کلینتون و رؤیای آمریکایی:
http://4share.ir/storage/845Bill%20Clinton%20-%20Renewal.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10222-3579770ece.html

حرف‌های ال گور در مورد اینترنت:
http://4share.ir/storage/540Al%20Gore%20-%20Internet.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10198-389471841a.html

سخنرانی مشهور جورج بوش بعد از 11 سپتامبر:
http://4share.ir/storage/571George%20W.%20Bush%20%20September%2011,%202001%20Address.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10188-37750497f5.html

خبر دستگیری صدام
http://4share.ir/storage/653saddam%20got.mp3
http://www.hotshare.net/audio/10243-7274412616.html

 

.

alirezamajidi@gmail.com

گوگل ارث و تأسیسات هسته‌ای دیمونا
 

گوگل ارث به تازگی تصاوير ماهواره‌ای خود را به‌روز کرده است و کیفیت این تصاویر را ارتقا داده است. همین تصاویر به روز شده باعث نگرانی مقامات نظامی رژیم اسرائیل شده است ، چرا که تصاویری با وضوح بهتر از پایگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل ، هم‌اکنون در گوگل ارث برای همه قابل مشاهده هستند.
مقر وزارت دفاع ، پایگاه‌های هوایی و همچنین تشکیلات هسته‌ای اسرائیل در دیمونا ، از جمله این مناطق حساس قابل مشاهده هستند.
تصاویر به روز شده گوگل ، وضوحی چند برابر تصاویر قبل از این مناطق به دست می‌دهند. وضوح کنونی تصاویر از این مناطق یک پیکسل به ازای هر دو متر مربع است ، در حالی که وضوح قبلی یک پیکسل به ازای 10 تا 20 متر مربع بود.
عکسی که با گوگل ارث از تأسیسات هسته‌ای دیمونا گرفتم:

 Dimona nuclear facility 2.jpg
روی عکس کلیک کنید.

اما این نخستین بار نیست که گوگل ارث باعث نگرانی‌های امنیتی شده است ، تنها چند ماه بعد از راه‌اندازی سرویس گوگل ارث در تابستان 2005 ، فرماندهان نظامی هند اعلام کردند که این تصاویر می‌توانند مشکلات امنیتی برای هند به وجود آورند. روسیه و کره جنوبی هم مسئله مشابهی داشتند.
چند ماه پیش اف‌بی‌آی ادعا کرد که طراح یک نقشه بمب‌گذاری در خطوط نفت فردوگاه جان اف کندی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای گوگل ، نقشه‌‌اش را طرح‌ریزی کرده است.

منبع : وبلاگ Mashable

 

 

yahya95@yahoo.com

شیر دره پنجشیر
 

ما برای آزادی می رزمیم
زیرا زیستن در زیر چتر بردگی، پست ترین نوع زندگی است.
برای حیات مادی همه چیز را می توان داشت. آب، نان و مسکن. ولی اگر آزادی ما برباد رفت اگر غرور ملی ما درهم شکسته شد واگر استقلال ما نابود گشت، در آن صورت این زندگی، برای ما کوچکترین لذتی نخواهد داشت.

شهید احمد شاه مسعود

--------------------------------
 

چه گوارا این جا، چه گوارا اون جا، چه گوارا همه جا...
بسه دیگه. تورو خدا یه ذره هم که شده انصاف به خرج بدید!
بابا، دم "چه گوارا" و همه تیر و طایفه خودشو هرکی برای آزادی می جنگه گرم، اما مگه تو تاریخ فقط حضرت چه گوارا رو داریم؟
بابا، ما (منظورم مسلموناست) تو هر زمینه ای اگه از دنیا عقب باشیم، تو مبارزه و جهاد به خدا عقب نیستیم(قسم خوردم تا باورتون بشه)
من واقعا متاسفم وقتی می بینم برادران و خواهران دینی ام اینقدر دچار فراموشی تاریخی (اگه نگیم فقر اطلاعاتی) هستن.
بله قبول دارم که روزی حضرت روح الله فرمودند که:
"ما به پیروی از اسلام بزرگ، از جمیع مستضعفین حمایت می کنیم و از هر سازمانی در جهان که برای نجات کشور خود به پا خاسته پشتیبانی می کنیم."
درسته، ولی مطمئنم منظور امام این نبوده که شما فقط از کسانی حمایت کنید که غیر مسلمونن و اصلا یادتون بره که از تیر و طایفه خودتون هم کسانی با ابرقدرت ها جنگیدن.
مثلا همین "احمد شاه مسعود" خودمون.
کدوم یکی از ماها حاضریم مثلا عکسشو بزنیم تو اتاقمون. کدوممون حتی حاضریم به خودمون زحمت بدیم چند خط درموردش بخونیم.
بابا، همین چمران که مال کشور خودمونه رو حالشو نداریم چه برسه به کسی مثل احمد شاه مسعود.
تازه سیگار برگم که نمی کشه و از همه بدتر این که افغانی هم هست. حالا اگه مثلا اروپایی یا حداقل اهل آمریکای لاتین بود یه چیزی!
به جون خودم که می خوام دنیاش نباشه، دیگه دوره چه گوارا و چه گوارا بازی داره تموم میشه. "هین سخن تازه بگید تا دو جهان تازه شود!"
هرچند حاضرم قسم بخورم خیلی از اینایی که سنگ امثال "چه" رو به سینه شون می زنن، حتی دو خط (فقط دو خط) هم در موردش نمی دونن.
از این حرفا که بگذریم وقتی دشمن در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ در "خواجه بهاودین ولایت تخار افغانستان"، توسط دو عامل انتحاری در پوشش خبرنگار، چریک آزادی خواه و مسلمان (توجه کنید: مسلمان) افغان یعنی شهید "احمد شاه مسعود" این شیر دره پنجشیر را ترور کرد، آنها دانستند که چه می کنند و لی آیا ما هم می دانیم!؟
از مسعود، پنج دختر و یک پسر به یادگار مانده است ولی کسی در ایران آنها را دعوت نمی کند، راستی چرا؟

باور دارم ای دوست
که زندگی زیباست
می توان مردی را کشت
و جسمش را با خاک یکسان کرد
می توان پاره های گوشتش را از میان برد
اما هرگز نمی توان باورهایش را نابود کرد.
هرگز...

(شعر از رضا دقتی بود ولی "هرگز" آخری رو خودم سرودم!)

 

 

korosh_kabir1983@yahoo.com

با نفت۸۰ دلاری، مشکلات کشور حل می شد اما...

شرایط ما، شرایط مطلوبی نیست. دشمن خود را آماده کرده و علیه ما هر روز توطئه می کند". در سالهای پیش وقتی قیمت نفت به مرز 18 یا 20 دلار می رسید، احساس بر این بود که وضوع اقتصادی خوبی در انتظار است. اما اکنون با نفت 80 دلاری که قدرت اقتصادی ما چند برابر شده است.اگر یک برنامه دقیق و همه جانبه ای داشتیم بسیاری از مشکلات کشور در این شرایط قابل حل بود.
عضو شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در سال 86 را از نظر شرایط سیاسی و بین المللی با اهمیت خواند و افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کرده اند . نیمی از سال گذشت و پرسش این است که ما تا چه اندازه به این هدف نزدیک شده ایم. واقعیت این است که تا آستانه تحمل افراد و به ویژه مسئولان بالا نرود، اتحاد حاصل نمی شود. تنگ نظری ها، خودخواهی ها، عدم اعتنا به نظرات دیگران، از عوامل اصلی تفرقه است. متسفانه در جامعه ما آستانه تحمل برخی مسئولان بسیار پایین است. در جامعه ای با این همه تنگ نظری نمی توانیم به وحدت مطلوب برسیم.
وی افزود: دوران مسئولیت های همه ما زودگذر است. کشور، ملک مطلق کسی نیست. احساس مالکانه داشتن نسبت به مردم و کشور بزرگترین مشکل و درد بی درمان جامعه است.
روحانی تصریح کرد منافع و مسائل ملی مربوط به همت ملت است و همه باید مسئولیت خود را درباره آن انجام دهند. نمی توان یک مسئله مهم ملی را تنها به یک گروه یا چند نفر سپرد، باید از نظرات و اندیشه های دیگران و از کمک دیگران نیز استفاده کرد، باید تلاش کنیم زمینه های اتحاد و نزدیکی مورد نظر مقام معظم رهبری را در کشور فراهم آوریم.
به گزارش مهر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اکنون در حوزه بین المللی بیش از همیشه مورد تهدید هستیم. دیپلماسی یک کشور زمانی موفق است که اجازه ندهد دشمن دیگر کشورها را علیه منافع ملی کشورمان به خود پیوند دهد. یک ضرب المثل ایرانی می گوید یک دشمن زیاد است و هزار دوست کم. اگر همه کشورهای جهان با ما باشند کم است و اگر یک کشور دشمن باشد زیاد است . نباید برای ازدیاد دشمنان فرصت ایجاد کنیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از کسانی که به گفته امیرالمومنین" در شرایط خطر هستند و می گویند در بهترین شرایط هستیم و بر شتر چموش سوارند در حالی که می گویند بر شتر رام سوارند"، به برخی از خطرات اشاره کرد و اظهار داشت: اگر عده ای دشمن و دشمنی را حس نکنند. اگر عده ای این طور فکر کنند که دشمن ندارند یا دشمن ضعیف است این فکر زمینه اعمال تهدید دشمن را بهتر فراهم می کند. غفلت از دشمن خلاف عقل و تدبیر است. دشمنان ما بیرحم هستند حاکمان آمریکا واقعا آدمهای شروری هستند و تجاوزاتشان در منطقه این موضوع را به خوبی روشن کرده است. متاسفانه دشمنان ما رو به افزایش اند. تا دیروز در کنار آمریکا انگلیس بود اما امروز فرانسه هم به حرارتی بیشتر در کنار ایالات متحده قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت : در سالهای پیش وقتی قیمت نفت به مرز 18 یا 20 دلار می رسید، احساس بر این بود که وضوع اقتصادی خوبی در انتظار است. اما اکنون با نفت 80 دلاری که قدرت اقتصادی ما چند برابر شده است، متاسفانه آثار یک اقتصاد سالم و پویا را نمی بینیم. اگر یک برنامه دقیق و همه جانبه ای داشتیم بسیاری از مشکلات کشور در این شرایط قابل حل بود. در این شرایط می بایست از نظر رفاه، رشد سرمایه گذاری خارجی، کاهش تورم و بیکاری بهترین شاخص ها را می داشتیم. اما می بینید که مثلا در مورد مسکن چه دغدغه بزرگی را مردم دارند.
روحانی گفت : باید دید نسبت به سال های گذشته در چه شرایطی هستیم؟ شرایط ما، شرایط مطلوبی نیست. دشمن خود را آماده کرده و علیه ما هر روز توطئه می کند. سازمان ملل و شورای امنیت را پناهگاهی برای خود قرار داده تا از آن طریق فشار را بر ما افزایش دهد.آثار این فشارها در روابط اقتصادی و سیاسی مشاهده می شود . شرایط ما هر روز سخت تر می شود. ممکن است کسی بگوید، مهم نیست. ولی برای مردم ما بسیار مهم است چون هزینه آن را، مردم پرداخت می کنند و آثار اقتصادی آن در زندگی مردم به خوبی لمس می شود.
وی لازم نیست بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند، نرخ واقعی تورم را مردم ما بهتر از بانک مرکزی می دانند، بانک مرکزی با فرمول خاص خود محاسبه می کند ولی مردم با همه وجودشان آن را لمس می کنند.
دکتر روحانی یکی از راههای خروج از مشکلات داخلی و بین المللی را مشارکت فعال مردم در انتخابات دانست و اضافه کرد: این امر دشمن را مایوس می کند و فشارها را کاهش می دهد.
مشارکت مردم پای صندوق های رای باعث استحکام نظام، تقویت مشروعیت جمهوری اسلامی و امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان است. حتی اگر احساس کنیم کاندیدای مورد نظر ما رای نمی آورد باید در انتخابات حضور فعال داشته باشیم. این حضور به نفع منافع ملی است. شعار ما پرهیز از افراطی گری، تنگ نظری و شعارزدگی است. ما به دنبال منطقه و انتخاب مسیر میانه یعنی مسیر حق هستیم. شعار ما اعتدال ، میانه روی، توسعه و حفظ منافع ملی است. مسائل حزبی را همواره در مراحل بعدی مد نظر قرار دهید.
عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری ، تشکیل مجلسی قدرتمند و مستقل را به نفع مردم و نظام دانست و افزود : مجلس قوی می تواند راهنمای خوبی برای همه باشد . مجلس نیرومند می تواند فضای بین المللی را هم آرام کند . مجلس در جمهوری اسلامی بالاترین نهاد تاثیرگذار است . بنابراین همه ما باید آستین را بالا بزنیم و از همه توانمان در امر انتخابات ادای وظیفه کنیم . اما شرط مهم این تلاش پایبندی به اخلاق اسلامی است ، ما اهل ، اتهام زدن به دیگران، تبلیغات دروغ ، بد زبانی و فحش نیستیم ، چرا که می دانیم از دیدگاه اسلام و سیره معصومین (ع ) حتی میدان جنگ و مبارزه با دشمن هم دارای قانون است تا چه رسد به یک رقابت دوستانه . با هموطن و هم کیش و هم هدف خود که همه پیرو خط امام و رهبری هستند ، کینه توزانه عمل کردن چه معنایی می تواند داشته باشد ؟! گویی عده ای عادت به بد زبانی و تهمت دارند و فکر می کنند با اتهام دروغ به دیگران در جامعه محبوب می شوند .
قابل توجه اقای رییس جمهور

 

 

myringofpower2002@yahoo.com

اظهار تاسف مجدد

جناب ebgh_80
من خدمت شما دوست عزیز عرض کردم که تاریخ و فلسفه بخوانید ولی اگر قرار باشد تاریخ و فلسفه را نیز مانند مطلب بنده مطالعه بفرمایید, حساب ما با کرام الکاتبین می باشد.
ما تاریخ و فلسفه نمی خوانیم که اگر کسی از ما سوالی کرد نام فلاسفه و تاریخ دانان را از حفظ بخوانیم, ما این علوم را مطالعه می کنیم تا از تاریخ درس بگیریم و فلسفه ما را آزاده تر و حقیقت بین تر کند و الا نام مشاهیر و اصطلاحات فلسفی را با کمک امکانات موجود هر کسی می تواند از مطالعه سرسری مقالات حقیقت گرایانه و یا حتی سفسطه گرانه ای که امروز در گوشه و کنار این جهان چاپ می شود, از حفظ کند و به عنوان چاشنی ضمیمه سخنان خود کند.
من واقعا از این روحیه نا امید و در عین حال بلند پروازانه شما بسیار در شگفتم, شما از طرفی آنقدر ناامید هستید که میگویید ما کجا آمریکا کجا! و آنقدر بلند پرواز که می خواهید به یکباره ما از ساخت پیکان به سمت ساخت ماشینهای باطری خورشیدی برویم. متاسفانه باید عرض کنم که این روحیه شما مرا به یاد افرادی می اندازد که بدون اینکه کار عملی در زندگیشان انجام دهند و بدانند شرایط و دشواریهای یک کار عملی چیست, بلند پروازیهای کودکانه ای را در ذهن و روح خود متصور میشوند,
عزیز من, اگر شما با این روحیه به کشور آمریکا هم سفر کنید مطمئن باشید که آنجا هم شما از درب نگهبانی فورد و مایکروسافت بیشتر نمیتوانید جلو بروید . هر وقت توانستید طرح ساخت یک سوزن و یا نخ با کیفیت یا هر چیز دیگری را که به نظر فعلی شما خیلی بی ارزش تر و غیر ضروری تر از یک ماشین باطری خورشیدی است, ارائه دهید و این کار را صرفا با شوق و عشق به مملکت , کار و علایق خودتان انجام دهید ,مطمئن باشید همان شوق و عشق شما را به هدفتان خواهد رسانید. این آن درسی است که باید از امریکاییها یاد بگیرید نه ویندوز نوشتن و ماشین باطری خورشیدی ساختن. ویندوز را دیگر آمریکاییها نوشتند بروید راه را یاد بگیرید تا تولید کننده بعدی و درست یک محصول به ظاهر ناچیز در جهان شما باشید تا آن را به سبک و روشی نو و منحصرا ایرانی, با سربلندی تمام عرضه کنید.
در مورد کاست شما هم باید عرض کنم که نگرانی بابت اینکه به کاست شما مجوزی تعلق نگرفته ما را پریشان نمیکند بلکه ما فقط به خاطر اینکه وزارت ارشاد جهت کنسرت و یا کاست استادانی چون شجریان, حسین علیزاده و دیگر اساتید محترم با گشودگی تمام مجوز صادر میکند و همین اساتید به لحاظ شرایط موجود ابراز امیدواری و رضایت دارند, ظن قریب به یقین می بریم که کار به ظاهر فرهنگی شما مطمئنا با اصول فرهنگی و موسیقایی ما ایرانیان مغایرت داشته است, حالا پذیرش این مطلب از سوی شما بر میگردد به اینکه شما اصلا اصول فرهنگی را که به این اساتید محترم و کار اصیل ایرانی ارزش می نهد, قبول داشته باشید یا نه, که اگر نه در این صورت فکر می کنم بجای وزارت ارشاد باید با تهیه کننده آثار شهره و اندی تماس بگیرید و مطمئن باشید که مردم ایران آثار شما را خواهند شنید و خودشان قضاوت خواهند کرد که آنرا باید در چه سطحی طبقه بندی کنند.
باید خدمت شما عرض کنم که عزیز من آمریکا و اسرائیل خیلی پر زور تر و زرنگ تر از آنند که زیر منگه ی ایران قرار بگیرند و نیازی به دلسوزی شما داشته باشند. تکلیف ما این است که کمی غیرتمند باشیم و در برابر غاصبان و حریصان به جان و فرهنگ ومالمان ایستادگی کنیم و مطمئن باشید که اگر خواب ماندیم و نفتمان تمام شد آمریکا و اسرائیل ما از گرسنگی نجات نخواهند داد (ارجاع به وضیت فعلی افغانستان و دیگر فریب خوردگان )
سعی کنید قبل از اینکه در احوال سیاسی و فرهنگی کشور بالانسی ایجاد کنید , به ایجاد بالانس در احوال خود بپردازید.
در ضمن اگر شما عشق به اصالت و هنر وحقیقت ایرانی را پاچه خواری می دانید باید به شما و همه ی هموطنانم بگویم که بله من پاچه خوار و شیفته ی همه اصالتها و هنر ها و اعتقادات اصیل این مرز و بوم هستم و امید دارم که خاک پای تمام رهروان علم و فلسفه و هنر این مملکت را سرمه ی چشم خویشتن سازم.
در پایان ابراز می دارم سخنان خود را فارغ از هر روال و منش سیاسی, صرفا فرهنگی می دانم و گر چه فکر میکنم ظاهرا سکوت و تفکر در دنیای پیرامون برای شما امری دشوار و ثقیل می نماید اما باز شما را به جای تحریک به پاسخ به تفکر و تدبر بیشتر در تاریخ, جهان و وقایع پیرامون آن دعوت می کنم تا بجای تعصبات و حمایت های کورکورانه به فکر ساختن ایرانی قدرتمند و سر افراز در جهان باشیم.

 

 

nobodyman1978@yahoo.com

ترديد در يك رقمي شدن نرخ بيكاري؛
ممكن نيست

خبر كوتاه و كوبنده است: «نرخ بيكاري تك رقمي شد.» در همين حال اما بسيار قابل تامل! دو روز پيش مركز آمار ايران در گزارشي اعلام كرد: «براساس نتايج طرح آمارگيري نيروي كار در تابستان 86 نرخ بيكاري در كل كشور 9/9درصد بوده است كه تك رقمي شدن نرخ بيكاري در دهه اخير نشان مي‌دهد.»
اينك تنها يك سوال در ذهن مي‌نشيند: آيا واقعا اين خبر صحيح است؟ و با واقعيت‌هاي ديگر اقتصاد كشور همخواني دارد؟ دكتر عادل آذر استاد دانشگاه عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ديروز در گفت‌وگو با يك روزنامه صبح تاكيد كرده بود: «امكان ندارد نرخ بيكاري تك رقمي شده باشد.»
وي افزوده بود: «تجربه نشان مي‌دهد كه بهبود سالانه نرخ بيكاري يك سال و به طور مشخص در سال 85 نمي‌تواند بيش از نيم و حداكثر يك درصد باشد. به بيان ديگر در خوش‌بينانه‌ترين حالت نرخ بيكاري مي‌تواند در سال جاري به 5/11درصد برسد و امكان ندارد اين نرخ تك رقمي شده باشد. محاسبات واقعي، مشاهدات ما و نمونه‌گيري‌هاي تصادفي هم اين نظر را تاييد مي‌كند.»
به باور دكتر محمدحسين اديب، عضو هيات علمي گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تك رقمي شدن نرخ بيكاري «بزرگ‌ترين دروغ در اقتصاد ايران از زمان مشروطه تاكنون» بوده است.
اديب به خبرنگار ما مي‌گويد: «در محاسبه نرخ بيكاري در ايران خانه‌داري را شغل فرض مي‌كنند و بر اين بنياد تعداد بيكاران را اعلام مي‌كنند. اگر براساس عرف بين‌المللي خانه‌داري را نيز شغل تلقي نكنيم تعداد بيكاران ايران به تحقيق از 30درصد عبور مي‌كند. در همين حال در ماه گذشته ميلادي در آمريكا فقط 100هزار شغل جديد ايجاد شده است و اگر تعداد مشاغل جديد ايجاد شده در آمريكا طي همه ماه‌هاي يك سال آينده با ماه گذشته برابر باشد، تعداد كل اشتغال جديد ايجاد شده در آمريكا يك ميليون و 200هزار نفر خواهد بود. وي مي‌افزايد: مي‌‌دانيم در سال جديد يك‌ميليون و 800هزار نفر از جمعيت كشور از سن 24 سالگي عبور كرده‌اند، به عبارت ديگر در سال‌جاري بايد براي يك‌ميليون و 800هزار نفر شغل ايجاد مي‌شده است. در اين ميان اعلام كاهش ميزان بيكاري به كمتر از 10درصد گواه آن است كه بيش از يك‌ميليون و 800هزار شغل در يكسال گذشته در ايران ايجاد شده است. توجه داشته باشيم كه در آمريكا با توليد ناخالص ملي 112هزار و 500ميليارد دلاري فقط يك‌ميليون و 200هزار شغل جديد ايجاد شده است. در اين حال چگونه ممكن است در كشوري با كمتر از 300ميليارد دلار توليد ناخالص ملي (يك چهلم آمريكا) بيش از يك‌ميليون و 800 فرصت شغلي ايجاد شده باشد.
استاد دانشگاه اصفهان با بيان اين‌كه تك‌رقمي شدن نرخ بيكاري با داوري‌هاي عقلي سازگار نيست، اظهار مي‌كند: موفق‌ترين كشور جهان سوم در افزايش رشد اقتصادي در سال گذشته چين بوده است. كل اشتغال ايجاد شده در چين در سال گذشته 6ميليون فرصت شغلي بوده است. اگر ايران با الگوي چين رشد اقتصادي مي‌يافت، به نسبت جمعيت خود تنها مي‌توانست 400هزار شغل ايجاد كند. اعلام كاهش نرخ بيكاري به كمتر از 10درصد گواه آن است كه بهره‌وري در ايران و رشد اقتصادي بيش از 4برابر چين بوده است كه چنين چيزي با مشاهدات سازگار نيست. اعلام كاهش نرخ بيكاري به كمتر از 10درصد بزرگ‌ترين دروغ در اقتصاد ايران از زمان مشروطه تاكنون بوده است.
اديب در خصوص تاثير فصول سال روي ميزان اشتغال مي‌گويد: يكي از شاخص‌هاي معتمد براي محاسبه اشتغال ايجاد شده كه ضريب خطاي كمتري دارد، تعداد بيمه‌شدگان شاغل در سازمان تامين ‌اجتماعي و ديگر نهادهاي بيمه‌گر در ايران است. در همين حال در يكسال گذشته تنها 400هزار نفر به شاغلان بيمه‌شده تامين اجتماعي اضافه شده است. آيا تعداد شاغلاني كه بيمه نشده‌اند، 4برابر شاغلاني بوده است كه مشمول نظام بيمه‌اي بوده‌اند؟ اين آمار نيز نشان مي‌دهد كه تعداد اشتغال ايجادشده در بهترين حالت بيشتر از 500هزار نفر نبوده است و نوسانات فصل مثل تابستان نيز در اين امر تاثير تعيين‌كننده نداشته است.
وي مي‌افزايد: ضمن اينكه بودجه عمراني تخصيص‌يافته در چهار ماهه نخست سال‌جاري فقط 3هزار ميليارد تومان بوده است. اگر بودجه عمراني در 12ماه سال مساوي با چهار ماهه آغاز سال باشد، در سال‌جاري فقط 9هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تخصيص مي‌يابد. در حالي كه بودجه مصوب عمراني بيش از 18هزار ميليارد تومان است. به عبارت ديگر تخصيص بودجه عمراني فقط حدود 50درصد بودجه مصوب بوده است يا تخصيص بودجه عمراني به ميزان بودجه تخصيصي سال 83 بازگشته است. اديب مي‌گويد: به عبارت ديگر براي بيش از 90درصد مصوبات استاني آقاي رييس‌جمهوري و سفرهاي استاني ايشان هيچ بودجه‌اي در چهار ماهه نخست سال‌جاري تخصيص نيافته است. متوقف ساختن بودجه عمراني سفرهاي استاني رييس‌جمهوري به شدت ضد اشتغال بوده و بعيد است كه در حالتي كه بودجه سفرهاي استاني تقريبا متوقف شده است. بيكاري در ايران يك رقمي شده باشد.
منطقي نيست
غلامعلي فرجادي استاد دانشگاه نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با مقايسه تعداد كل جمعيت فعال كشور كه براساس جديدترين سرشماري در آبان‌ماه سال گذشته از سوي مركز آمار ايران اعلام شد و با فرض اينكه نرخ بيكاري 10درصد باشد، نتيجه مي‌گيرد كه طي 11ماه گذشته، يعني از پس از اعلام نتايج سرشماري تاكنون، بايد يك ميليون و 600هزار فرصت شغلي يا به عبارتي ماهانه 150هزارنفر فرصت شغلي در كشور ايجاد شده باشد.
وي معتقد است: ايجاد يك ميليون و 600هزار فرصت شغلي با هيچ منطقي پذيرفتني نيست، چراكه اين رقم حتي از عملكرد كشورهاي پيشرفته در ايجاد فرصت‌هاي شغلي افزون‌تر است.
فرجادي مي‌گويد: طبق نتايج سرشماري سال 1385 كه در آبان‌ماه سال گذشته اعلام شد، كل جمعيت فعال كشور 23ميليون و 466هزار نفر است. از اين تعداد 20ميليون و 474هزار نفر شاغل و 2ميليون و 992هزار نفر بيكار بوده‌اند. همچنين براساس نتايج سرشماري سال گذشته كه رسمي و مستند است، نرخ بيكاري 75/12درصد بوده است. وي مي‌افزايد: از آذرماه سال گذشته تاكنون حداقل كل جمعيت فعال كشور 3درصد افزايش يافته است. بدين ترتيب مي‌توان گفت، جمعيت فعال با افزايش رقمي حدود 700هزار نفر از 23ميليون و 466هزار نفر به 24ميليون و 500هزار نفر رشد يافته است. اگر فرض كنيم از اين جمعيت تنها 10درصد بيكار باشند، تعداد بيكاران 2ميليون و 450هزار نفر و تعداد شاغلان 22ميليون و 50هزار نفر در سال جاري خواهد بود. در اين حال، اگر تعداد شاغلان سال گذشته يعني 20ميليون و 474هزار نفر را از تعداد شاغلان امسال يعني 22ميليون و 50هزار نفر كسر كنيم، اختلاف يك‌ميليون و 600هزار نفري حاصل آمده به معني اين است كه طي ماه‌هاي گذشته يك‌ميليون و 600هزار فرصت شغلي ايجاد شده كه اين با هيچ منطقي پذيرفتني نيست. اين استاد دانشگاه همچنين اظهار مي‌كند: ميانگين ايجاد اشتغال كشور در دهه 70 حداكثر 400هزار نفر در سال و در سال‌هاي دهه 80، حداكثر 600هزار نفر در سال بوده است. اين ميانگين‌ها نيز با رقم يك‌ميليون و 600هزار فرصت شغلي همخواني ندارد و معلوم نيست كه چگونه مي‌توان طي 11ماه يك‌ميليون و 600هزار شغل ايجاد شده باشد.

 

 

amkamalis@yahoo.com

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
 

سلام به همه دوستان گروه
مدتی بود که میخواستم برای دوستان مطلبی درباره بحثهای جاری در روزانه ارسال کنم. اما علتی موجب شد موضوع حرفم رو کمی تغییر بدم گرچه فکر میکنم هنوز هم یه جوری به موضوع بحثهای بچه های گروه مربوطه.
قبل از هر چیز سه مساله رو تذکر بدهم تا سوء تفاهم پیش نیاد
اول: اگر در متن من جایی مساله ای رو به همه تعمیم دادم و اگر به نظرتون این تعمیم بی انصافی بوده از شما معذرت میخوام، با اینکه سعی کردم این موضوع اتفاق نیافته.
دوم: اگر در ادامه از مردم یا جوانهای مملکتمون انتقادی کردم اعتراف میکنم که خودم هم کم و بیش اون ایرادها رو دارم و به هیچ وجه نمی خوام از دید تحقیر و خود بزرگ بینی به بقیه نگاه کنم
سوم: مطمئن باشید به امید خدا دچار بیماری خود شیفتگی نیستم و فکر نمی کنم متن من چه در محتوا و چه در نگارش بی نقصه. اما از شما هم نمی خواهم اشکالاتش رو به بزرگی خودتون ببخشید بلکه لطف کنید و نظرتون رو درباره اون بنویسید البته اگر اونو قابل جوب دادن بدونید
و اما اصل داستان: امروز، شنبه، که این متن رو براتون مینویسم توی یکی از دانشگاههای اونور آب یه مراسمی برای آغاز سال جدید تحصیلی و مخصوصا برای تازه واردها برگزار شد. از اونجا که حقیر هم اونجا درس میخونم و برای اینکه بیشتر از این قربون خودم نروم کاری به اسم دانشگاه نداریم. توی این برنامه دانشجویان هر کشور غرفه هایی داشتند که توی اون، کشور و فرهنگ خودشون رو معرفی میکردند. این برنامه و مخصوصا قسمت دانشجویان ایرونیش برای من که ذاتا آدم ایراد گیر و مشکل پسندی هستم آیینه تمام نمای فرهنگ ایرونی بود. میپرسید چطور
اول: توی این دانشگاه رسما دو گروه دانشجویی از ایران داریم. یکی گروهی که اکثرا دانشجویان بورسیه هستند به اضافه تعدادی دانشجوی نسبتا مذهبی. و یک گروه هم سایر دانشجویان ایرونی. گروه اول تقریبا توی هیچ فعالیت دانشگاه شرکت نمی کنند. بیشترین فعالیتشون هم برگزاری ادعیه بین خودشونه. در مورد اینکه چقدر این کار رو از ته قلب انجام میدهند یا از قطع بورسشون میترسند نمی تونم نظر بدم و فرض رو بر این میذارم که به کارشون اعتقاد دارند. گروه دوم که اکثرا به بودجه دولتی ایران وابسته نیستند توی مراسم بیشتری شرکت میکنند. طبیعی است که اعضای این دو گروه گرچه همدیگر رو کم و بیش میشناسند اما زیاد با هم کاری ندارند و هم ظاهرشون و هم فعالیتهاشون از زمین تا آسمون با هم فرق داره. این خودش یه خصلت جامعه ما رو نشون میده که میشه اسمشو شکاف فرهنگی گذاشت
دوم: توی این برنامه امروزی هم طبیعتا گروه اول به دلایلی که حدس زدنش زیاد سخت نیست شرکت نداشت. اما از گروه دوم هم که تعدادشون همچین کم نیست برای کارهای یدی قبل از مراسم تنها شش نفر حاضر بودند که تازه سه تاشون دیگه دانشجو نیستند. درحالیکه از هر کدام از دیگر کشورها اقلا 15 الی بیست نفر برای همه جور کار از جاروکشی تا حمالی آماده بودند. این هم اوج کار تیمی ما رو میرسوند. البته مطمئنم که برای قسمت آخر برنامه که احتمالا بزن و برفص و لبی به می رسوندنه تا حالا سر و کله دوستان یکی یکی پیدا شده.
سوم: مهمترین چیزی که توجه من رو به خودش جلب کرد برنامه ای بود که رفقا برای غرفه ایران در نظر گرفته بودند. نمی دونم تعجب میکنید یا نه ولی خود من خیلی تعجب کردم وقتی از گوشه و کنار شنیدم که در غرفه ایران عزیز و سرافراز و شیرپرور و باستانی و مهد تاریخ و دین و هنر و عرفان و فلسفه وعلم و .... در کنار چند پوستر نخ نما از آثار باستانی، تنها با چای و قلیون از علاقه مندان به فرهنگ ایران استقبال میشه و لاغیر. بله نهایت هنری که به ذهن دوستان رسیده بود معرفی فرهنگ اعتیاد و نحوه استعمال دخانیات در ایران بود، نکنه که این جنبه از فرهنگ ما از دید هیچ کس پنهان بموند. حالا اگه غرفه بقیه رو دیده بودید که به هزار جور ترفند فرهنگشونو به رخ بقیه می کشیدند غصه تون چند برابر میشد. حالا کجای کار رو دیدید، دو سه روز پیش خواستم به خیال خودم دوستان ایرونی رو از اشتباه در بیارم و هدایتشون کنم. پس یه ایمیل به گروه ایرونی ها زدم و نوشتم که این برنامه قلیون و امثالهم اصلا خوبیت نداره و تبلیغ منفیه و لطمه به وجهه فرهنگی ایرانه و از این جور قصه ها. تو خیال خودم هم منتظر بودم که بیان و به پام بیافتند که آقا ما غلط کردیم و نفهمیدیم و شیطون گولمون زد و بیا پیش خدا سبیلتو گرو بذار که ما رو سوسک نکنه و چه خوب شد که ما رو متوجه اشتباه مهلکمون کردی و چه و چه. البته زیاد احتیاج به توضیح نداره وقتی که جواب اونها رو خوندم که از کارشون با دلایل متقن دفاع کرده بودند چه حالی شدم. جالبه که دوستان دو قورت و نیمشون هم باقی بود که: ای آقا، ما داریم محیط قهوه خانه سنتی رو شبیه سازی میکنیم و سالهای قبل هم که بساط قلیون به راه بوده چقدر که براش صف کشیده بودند و همه استقبال کرده بودند و از این جور حرفها.
خلاصه تازه فهمیدم که از نظر دوستان اگه دیگران ایران رو با خاطره دود و بوی تنباکو به یاد بیارن مشکلی نیست. همین که براش صف ببندند کافیه. توجه کنید که من کاری ندارم که افراد به تنهایی قلیون میگشند یا نه. مشکل اصلی پیوند ایران و قلیان در دید خارجی هاست.
آخه قسمت ناراحت کننده کار اینه که کسانی که این اعتقادات رو دارن کسایی نیستند که اخیرا با آفتابه در دهن شون با یگان ویژه ناجا عکس یادگاری گرفتند (که اگه اینطوری بود بهشون حرجی نبود و انتظاری هم بیشتر ازاین ازشون نبود) بلکه تقریبا تمامی شون یا بچه های دبیرستانهای تیزهوشان بودند یا درس خونده دانشگاه شریف و تهران و امیرکبیر و علم و صنعت. مثلا اینها همونهایی هستند که بهشون میگیم نخبگان و برای جلوگیری از فرار مغزهاشون دل تو دل مسئولین نیست. واقعا نمی دونم جامعه ای که کسانی که قراره بزرگترین مغزهاش باشن اینطور فکر میکنند به کجا میخواهد برود. جالبه بدونید اول نمی دونستند کی براشون ایمیل زده. بعدا یکی از دوستان که منو میشناخت وقتی فهمید من اون ایمیل رو زدم جوری با تعجب و حیرت پرسید: "آقا اون ایمیل مال شما بود؟ اصلا باور نمی کنم" که انگاری گناه بزرگی مرتکب شدم و عکس خدا رو پاره کردم.
الآن دارم به این فکر میکنم که حالا دوستان گروه روزانه میتونند تا قیام قیامت در مورد اینکه آیا آقای احمدی نژاد معجزه هزاره است یا موجب سر افکندگی وطن حرف بزنند. یا مثلا در مورد اینکه هاشمی و روحانی و خاتمی و کروبی و قالیباف و دیگران خادمند یا خائن روده درازی کنند. یا به بهانه ریشه یابی فارس ستیزی ترکها یا ترک ستیزی فارسها به هم فحاشی کنیم. یا در مورد برتری پسرها بر دخترها یا برعکس فلسفه بافی کنیم. یا میتونیم مباحث خرافی رو به اسم دین به خورد بقیه بدیم. یا به اسم افکار نو، اعتقادات مردم رو لجن مال کنیم. و فکر کنیم که داریم مشکلات فرهنگی مملکت رو ریشه یابی می کنیم. ولی خدا وکیلی ما حالا حالا ها کارهای ریشه ای تری لازم داریم تا مشکلات پایه ای ترمون رو حل کنیم. و تا اون موقع تقریبا نیمی از حرفهایی که ایرونی ها میزنند و مجله روزانه هم انعکاسی از همون هاست فقط و فقط باد هواست و پرداختن به اونها خود رو فریفتنه و طولانی تر کردن دوره خواب خرگوشی

یاد خواجه شیراز به خیر که انگار امروز ما رو میدید که سرود
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چو ندیدند (ندیدیم!!) حقیقت ره افسانه زدند

با درود
امیر کمالی

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

مختصری‌ راجع‌ به‌ فعالیت‌های محمد مصدق


ما به‌ یقین‌ می‌دانیم‌ كه‌ محمد مصدق، در دوران‌ استبداد صغیر، درزمره‌ی‌ فعال‌ترین‌ طرفداران‌ محمد علی‌شاه‌ قرار داشته‌ تا جایی‌ كه‌ به‌اعتراف‌ خودش‌، هر روز صبح‌ با این‌ پادشاه‌ ملاقات‌ می‌كرده‌ است‌.
چندی‌ بعد از به‌ توپ‌ بسته‌ شدن‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌، محمد علی‌شاه‌مجلسی‌ به‌ نام‌ «مجلس‌ شورای‌ كبرای‌ دولتی‌» تشكیل‌ داده‌ و شخصاًتعدادی‌ از سرسخت‌ترین‌ طرفداران‌ خود را به‌ عضویت‌ آن‌ انتخاب‌ كرده‌كه‌ یكی‌ از آنان‌ محمد مصدق بوده‌ است‌.
كسروی‌ راجع‌ به‌ این‌ اقدام‌ چنین‌ نوشته‌ است‌:
«محمد علی‌شاه‌... با فهم‌ و اندیشه‌ی‌ كوتاه‌ خود بر آن‌ شد كه‌مجلسی‌ به‌ نام‌ مجلس‌ شورای‌ كبرای‌ دولتی‌ از درباریان‌ و اعیان‌و بازرگانان‌ پدید آورد كه‌ در دربار بنشینند و در كارهای‌ دولتی‌ به‌سگالش‌ پردازند و این‌ خود جانشین‌ دارالشورا باشد؛ از این‌ روپنجاه‌ تن‌ كمابیش‌ از آن‌ كسان‌ فهرست‌ كردند و به‌ هر یكی‌ نامه‌فرستاده‌ به‌ باشندگی‌ در آن‌ مجلس‌ خواندند كه‌ روز یكشنبه‌هشتم‌ آذر ]1287[ (4 ذیقعده‌) ]1326[ كه‌ روز گشایش‌ آن‌مجلس‌ خواستی‌ بود، به‌ دربار روند و پس‌ از هفته‌ای‌ دو روز درمجلس‌ باشند و گفت‌ و گو كنند...»
نظر به‌ این‌كه‌ نام‌ محمد مصدق جزو اسامی‌ اعضای‌ این‌ مجلس‌ درروزنامه‌های‌ آن‌ زمان‌ درج‌ شده‌ بود، لذا وی‌ مجبور شده‌ است‌ كه‌ به‌مناسبت‌های‌ گوناگون‌ به‌ عضویتش‌ در آن‌ مجلس‌ اعتراف‌ نماید (از جمله‌در كتاب‌ خاطرات‌ و تألمات‌ مصدق ـ صفحات‌ 63 و 64)

فرار مصدق از ایران‌ به‌ علت‌ ترس‌ از پیروزی‌ مشروطه‌خواهان‌
هرچه‌ از تاریخ‌ به‌ توپ‌ بسته‌ شدن‌ مجلس‌ سپری‌ می‌گردیده‌مشروطه‌خواهان‌ مجاهد و آزادیخواه‌ در شهرستان‌ها، مخصوصاً در تبریزو اصفهان‌ و رشت‌، ترسشان‌ بیشتر زایل‌ می‌شده‌ و قدرت‌ زیادتری‌می‌یافته‌اند.
پیشرفت‌های‌ مشروطه‌طلبان‌ و محیط‌ رعب‌ و وحشتی‌ كه‌ در اثراقدامات‌ آنان‌ به‌ وجود آمده‌ بود، به‌ تدریج‌ رجال‌ استبدادطلب‌ درباری‌ رابار دیگر به‌ وحشت‌ انداخته‌ و بسیاری‌ از آنان‌، از جمله‌ مصدق را به‌ این‌نتیجه‌ رسانده‌ است‌ كه‌ باید دوران‌ استبداد و محمدعلی‌شاه‌ را پایان‌ یافته‌تلقی‌ نمایند.
بر طبق‌ رسمی‌ كه‌ در آن‌ زمان‌ وجود داشته‌ است‌، رجال‌ و درباریان‌درجه‌ی‌ اول‌ و بستگان‌ خاندان‌ سلطنتی‌ و به‌طور كلی‌ تمام‌ كسانی‌ كه‌ باپادشاه‌ وقت‌ سر و كار و ارتباط‌ داشته‌اند، معمولاً در هنگام‌ مسافرت‌ خودیا یكی‌ از بستگان‌ درجه‌ی‌ اولشان‌ به‌ خارج‌ از كشور، مجبور بوده‌اند كه‌مراتب‌ را به‌ پیشگاه‌ مبارك‌ ملوكانه‌! معروض‌ داشته‌ و از حضور قبله‌ی‌عالم‌! كسب‌ اجازه‌ نمایند و مصدق نیز این‌ كسب‌ اجازه‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌است‌.

تحصیلات‌ دانشگاهی‌ و تحصیل‌ تابعیت‌ كشور سوییس
مصدق در این‌ سفر، قبل‌ از عزیمت‌ از ایران‌ در هیچ‌ مدرسه‌ی‌ رسمی‌اعم‌ از دبستان‌ و دبیرستان‌ تحصیل‌ نكرده‌ بوده‌، هیچگونه‌ كارنامه‌ و مدرك‌تحصیلی‌ در دست‌ نداشته‌ و جز آشنایی‌ مختصری‌ با زبان‌ فرانسه‌، در حدمكالمات‌ ضروری‌، چیزی‌ از این‌ زبان‌ نمی‌دانسته‌ است‌.
وی‌ از چندی‌ قبل‌ از عزیمت‌ از ایران‌، به‌ منظور عضویت‌ در دوره‌ی‌اول‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌، از شغل‌ مستوفی‌گری‌ مستعفی‌ شده‌ بوده‌ است‌؛ولی‌ وی‌ بعد از چهار ماه‌ اقامت‌ در پاریس‌، در اواسط‌ ژوئیه‌ی‌ 1909(اواخر تیرماه‌ 1288) كه‌ امتحانات‌ ترم‌ دوم‌ سال‌ تحصیلی‌ 1908ـ 1909در جریان‌ بوده‌ به‌ «انستیتوی‌ مطالعات‌ سیاسی‌ پاریس‌» مراجعه‌ كرده‌ وضمن‌ ارائه‌ی‌ ترجمه‌ی‌ رسمی‌ مدارك‌ واقعی‌ مربوط‌ به‌ سوابق‌ خدمت‌خود در شغل‌ مستوفی‌گری‌ در وزارت‌ مالیه‌ی‌ ایران‌، برخلاف‌ واقع‌ مدعی‌شده‌ است‌ كه‌ اولاً: هنوز آن‌ شغل‌ را در اختیار دارد و كارمند رسمی‌ دولت‌ایران‌ محسوب‌ می‌شود و ثانیاً: دولت‌ ایران‌ او را برای‌ تحصیل‌ غیررسمی‌در رشته‌های‌ مربوط‌ به‌ امور مالی‌ و مالیه‌ی‌ عمومی‌ به‌ پاریس‌ فرستاده‌ و تادو سال‌ هم‌ هزینه‌ی‌ تحصیل‌ و اقامت‌ وی‌ را خواهد پرداخت‌. به‌ عبارت‌دیگر، مصدق وانمود كرده‌ است‌ كه‌ به‌ هیچ‌وجه‌ قصد تحصیل‌ رسمی‌ وگرفتن‌ مدرك‌ لیسانس‌ و حتی‌ كسب‌ معلومات‌ مربوط‌ را ندارد، بلكه‌ درمقابل‌ وجوهی‌ كه‌ به‌عنوان‌ بورس‌ تحصیلی‌ دریافت‌ می‌كند، مایل‌ و مجبوراست‌ كه‌ مداركی‌ به‌ دولت‌ خود ارائه‌ دهد.
مصدق با این‌ ادعای‌ دروغی‌ موفق‌ شده‌ كه‌ به‌طور موقت‌ در ترم‌ دوم‌آن‌ سال‌ تحصیلی‌ در آن‌ مدرسه‌ ثبت‌ نام‌ كند، ولی‌ تعهد كرده‌ است‌ كه‌گواهی‌ لازم‌ را درباره‌ی‌ صحت‌ ادعای‌ خود از وزارت‌ مالیه‌ی‌ (دارایی‌)ایران‌ كسب‌ كند و ارائه‌ دهد.
خود مصدق نحوه‌ی‌ به‌ دست‌ آوردن‌ آن‌ مدرك‌ را چنین‌ شرح‌ داده‌است‌:
«... ناچار شدم‌ نامه‌ای‌ به‌ مرحوم‌ مستوفی‌الممالك‌ بنویسم‌ ـتصور می‌كنم‌ آن‌وقت‌ وزیر مالیه‌ بود ـ از او تمنا كردم‌ شرحی‌ ازطرف‌ وزارت‌ مالیه‌ به‌ مدیر مدرسه‌ بنویسد به‌ این‌ مضمون‌ كه‌چون‌ من‌ بورسیه‌ی‌ دولتم‌ و مخارج‌ تحصیلات‌ مرا دولت‌می‌دهد و بیش‌ از یكسال‌ دیگر ]یعنی‌ جمعاً دو سال‌[ خرج‌تحصیل‌ نخواهند داد، در صورتی‌ كه‌ مدرسه‌ موافقت‌ كند و من‌امتحانات‌ خود را بدهم‌ زحمات‌ من‌ به‌ هدر نمی‌رود.
وقتی‌ آن‌ نامه‌ را كه‌ به‌ فرانسه‌ در تهران‌ تهیه‌ شده‌ بود، به‌ مدیرمدرسه‌ دادم‌، قبول‌ شد...»
این‌ نویسنده‌ حتی‌ برای‌ یك‌ لحظه‌ نیز نمی‌تواند قبول‌ نماید كه‌ چنین‌گواهی‌ سراسر دروغ‌ و خلاف‌ حقیقتی‌ را مستوفی‌الممالك‌ در سرتاسرعمر خود، امضا كرده‌ باشد، آن‌هم‌ درست‌ در زمانی‌ كه‌ تازه‌ اولین‌ دولت‌مشروطه‌ به‌ ریاست‌ محمدولی‌ خان‌، سپهدار اعظم‌ و در اوج‌ احساسات‌مشروطه‌خواهی‌ و قانون‌طلبی‌ مردم‌ تشكیل‌ شده‌ و هنوز از تبعیدمحمدعلی‌شاه‌ و سایر استبدادطلبان‌ مشهور فارغ‌ نشده‌ بوده‌ است‌! وآن‌هم‌ به‌ نفع‌ یك‌ نفر استبدادطلب‌ فراری‌ و طرفدار محمدعلی‌شاه‌!
در هر حال‌، اعم‌ از این‌كه‌ آن‌ گواهی‌ توسط‌ مستوفی‌الممالك‌ صادرشده‌ بوده‌ یا این‌كه‌ خود مصدق آن‌ را با مهر دفتر كل‌ استیفا یا وزارت‌ مالیه‌(كه‌ آن‌ها را از سابق‌ به‌ اقتضای‌ شغل‌ خود، در اختیار داشته‌) جعل‌ كرده‌بوده‌ است‌، در اصل‌ مطلب‌؛ یعنی‌ عاری‌ از حقیقت‌ بودن‌ محتوای‌ آن‌،تغییری‌ حاصل‌ نمی‌شود.
تحصیل‌ مصدق به‌عنوان‌ مستمع‌ آزاد و به‌طور غیررسمی‌ در«انستیتوی‌ مطالعات‌ سیاسی‌ پاریس‌»، موجب‌ شده‌ بوده‌ است‌ كه‌ استادان‌انستیتو با تصور این‌كه‌ وی‌ در صدد ادامه‌ی‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ نیست‌،نسبت‌ به‌ او ترحم‌ كرده‌ و با دادن‌ نمرات‌ قبولی‌ ارفاقی‌ به‌ او، به‌ خیال‌ خوداو را از مجازات‌ دولت‌ ایران‌ رهایی‌ بخشند؛ اما، پس‌ از پایان‌ سال‌تحصیلی‌، همین‌كه‌ «انستیتوی‌ مطالعات‌ سیاسی‌ پاریس‌» نامه‌ای‌ با عنوان‌«وزارت‌ مالیه‌ی‌ ایران‌» نوشته‌ و در آن‌ دروسی‌ را كه‌ مصدق به‌ آن‌ ترتیب‌گذرانده‌ بوده‌ گواهی‌ كرده‌ است‌، مصدق باز هم‌ از این‌ نامه‌ سوءاستفاده‌ی‌دیگری‌ به‌ عمل‌ آورده‌ و با ارائه‌ی‌ آن‌ به‌ دانشگاه‌ نوشاتل‌ در سوییس‌ نیز برخلاف‌ واقع‌ وانمود كرده‌ است‌ كه‌ فردی‌ دیپلمه‌ بوده‌ و با داشتن‌ شرایط‌لازم‌ برای‌ ورود و تحصیل‌ در دانشگاه‌ در «انستیتوی‌ مطالعات‌ سیاسی‌پاریس‌» پذیرفته‌ شده‌ و دانشجوی‌ رسمی‌ انستیتوی‌ مزبور است‌ ودانشگاه‌ نوشاتل‌ نیز گواهی‌ صادره‌ از «انستیتوی‌ مطالعات‌ پاریس‌» رابه‌عنوان‌ كارنامه‌ی‌ ترم‌ اول‌ تحصیل‌ پذیرفته‌، واحدهای‌ گذرانده‌ شده‌ راقبول‌ كرده‌ و نام‌ مصدق را برای‌ ادامه‌ی‌ تحصیل‌ در ترم‌ زمستانی‌ 1910ثبت‌ نموده‌ است‌.
اعترافات‌ مصدق در این‌باره‌ بدین‌ شرح‌ است‌:
«... برای‌ ثبت‌ نام‌ می‌بایست‌ در دانشگاه‌ ]نوشاتل‌[ مدرك‌تحصیل‌ ارائه‌ دهم‌ كه‌ چون‌ از مدارس‌ ایران‌ مدركی‌ نداشتم‌، یعنی‌آن‌وقت‌ كه‌ من‌ می‌بایست‌ تحصیل‌ كنم‌، ایران‌ مدرسه‌ نداشت‌. ازتصدیق‌نامه‌ی‌ مدرسه‌ی‌ سیاسی‌ پاریس‌ برای‌ امتحاناتی‌ كه‌ سال‌اول‌ داده‌ بودم‌ استفاده‌ ]؟![ كردم‌ و به‌ نام‌ یك‌ محصل‌ رسمی‌ دردانشكده‌ی‌ حقوق ]دانشگاه‌ نوشاتل‌[ كه‌ یك‌ مؤسسه‌ی‌ دولتی‌است‌ ثبت‌ نام‌ نمودم‌...»
چون‌ مدت‌ تحصیل‌ مصدق در انستیتوی‌ مطالعات‌ سیاسی‌ پاریس‌به‌عنوان‌ مستمع‌ آزاد، دو سال‌ بوده‌ و در این‌ مدت‌ اجباری‌ به‌ حضور دركلاس‌ نداشته‌ است‌، لذا وی‌ با وجود ثبت‌ نام‌ و تحصیل‌ در دانشگاه‌نوشاتل‌، در سال‌ دوم‌ نیز در امتحانات‌ مربوط‌، در انستیتوی‌ مطالعات‌سیاسی‌ پاریس‌ شركت‌ كرده‌ و به‌ همان‌ ترتیبی‌ كه‌ ذكر شد از استادان‌ نمره‌گرفته‌ و آن‌ها را بعداً در دانشگاه‌ نوشاتل‌ به‌ حساب‌ گذاشته‌ است‌.
خلاصه‌ این‌كه‌ مصدق پس‌ از ثبت‌ نام‌ در دانشگاه‌ نوشاتل‌ و با وجوداین‌كه‌ غالباً مریض‌ و بستری‌ بوده‌ و حتی‌ گاهی‌ قدرت‌ حركت‌ هم‌ نداشته‌ وسفری‌ هم‌ به‌ منظور استراحت‌ به‌ ایران‌ آمده‌ بوده‌، موفق‌ شده‌ است‌ كه‌ درپایان‌ سال‌ تحصیلی‌ 1912ـ 1913 به‌ دریافت‌ لیسانس‌ نایل‌ گردد!
مصدق با تصویب‌ شورای‌ دانشكده‌، «وصیت‌ در حقوق اسلامی‌» رابرای‌ نوشتن‌ تز دكترای‌ خود انتخاب‌ كرده‌ بوده‌ كه‌ احتیاج‌ به‌ تحقیق‌ وزحمت‌ زیاد نداشته‌ و تنها كافی‌ بوده‌ است‌ كه‌ شخص‌ به‌ یكی‌ از مراكزدینی‌ مراجعه‌ كرده‌ و از روی‌ كتب‌ و رسائل‌ متعدد مطالبی‌ را انتخاب‌ ورونویسی‌ نماید.
مصدق برای‌ این‌كه‌ ترتیب‌ این‌ كار را بدهد، به‌ تهران‌ مسافرت‌ كرده‌ وانجام‌ آن‌ كار را به‌ شخصی‌ به‌ نام‌ علی‌اصغر ماجدی‌ محول‌ ساخته‌ و ازراهنمایی‌های‌ افرادی‌ دیگر از جمله‌ شیخ‌ محمد كاشانی‌ استفاده‌ نموده‌است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ در مدتی‌ بسیار كوتاه‌ موفق‌ شده‌ است‌ كه‌ تز دكترای‌خود را تهیه‌ نماید و به‌ سوییس‌ برگردد. وی‌ پس‌ از مراجعت‌ به‌ سوییس‌ تزتهیه‌ شده‌ را توسط‌ یكی‌ از دانشجویان‌ ایرانی‌ دانشگاه‌ نوشاتل‌ به‌ زبان‌فرانسه‌ ترجمه‌ كرده‌ و با ارائه‌ی‌ آن‌ به‌ دانشگاه‌، در 8 ژوئیه‌ی‌ 1914 (17تیر 1293) به‌ اخذ درجه‌ی‌ دكترا نایل‌ گردیده‌ است‌.
به‌ موجب‌ قوانین‌ كشور سوییس‌، فقط‌ آن‌ عده‌ از لیسانسیه‌های‌ حقوقكه‌ اهل‌ و یا تبعه‌ی‌ آن‌ كشور بوده‌اند، اجازه‌ و حق‌ داشته‌اند كه‌ پس‌ ازدریافت‌ مدرك‌ لیسانس‌ برای‌ دریافت‌ پروانه‌ی‌ وكالت‌ در یك‌ وكالت‌خانه‌به‌ كارآموزی‌ بپردازند؛ زیرا داشتن‌ پروانه‌ی‌ وكالت‌ به‌ منزله‌ی‌ اجازه‌ی‌ كارمحسوب‌ می‌شده‌ و اجازه‌ی‌ كار به‌عنوان‌ وكیل‌ در دادگاه‌های‌ آن‌ كشور نیزفقط‌ مخصوص‌ اتباع‌ آن‌ كشور بوده‌ و هست‌.
به‌ موجب‌ خاطرات‌ مصدق، تحصیل‌ تابعیت‌ سوییس‌، مستلزم‌ سه‌سال‌ اقامت‌ در سویس‌ بوده‌ و ما می‌دانیم‌ كه‌ وی‌ در زمان‌ اخذ مدرك‌لیسانس‌ هنوز این‌ شرط‌ ضروری‌ را نداشته‌ است‌ و در عین‌ حال‌ می‌دانیم‌كه‌ مصدق قبل‌ از اخذ مدرك‌ دكترا، به‌عنوان‌ كارآموز وكالت‌، خدمت‌می‌كرده‌ و در دادگاه‌ها حضور می‌یافته‌ است‌ و این‌ امر می‌رساند كه‌ وی‌قبل‌ از اخذ مدرك‌ دكترا، تابعیت‌ كشور سوییس‌ را كسب‌ كرده‌ بوده‌ است‌.
مصدق جریان‌ اخذ تابعیت‌ سوییس‌ را به‌ شرح‌ زیر بیان‌ كرده‌ است‌:
«... من‌ در تمام‌ مدت‌ اقامتم‌، همه‌ روزه‌ تا ظهر به‌ كارآموزی‌مشغول‌ بودم‌ و عصرها هم‌ با یكی‌ از دانشجویان‌ هم‌دوره‌ی‌ خودبه‌ ترجمه‌ی‌ تز اشتغال‌ داشتم‌.
... مدت‌ كارآموزی‌ شش‌ ماه‌ بود و من‌ نه‌ ماه‌ در آن‌ دارالوكاله‌ كاركردم‌ و در عالی‌ترین‌ دادگاه‌ نوشاتل‌ در محاكمه‌ای‌ شركت‌ نمودم‌و تصدیق‌نامه‌ی‌ وكالت‌ خود را به‌ شرط‌ تابعیت‌ سوییس‌ از آن‌دادگاه‌ گرفتم‌.
نظر به‌ این‌كه‌ تحصیل‌ تابعیت‌ سوییس‌ مستلزم‌ ترك‌ تابعیت‌اصلی‌ نیست‌ و هر واجد شرطی‌ بدون‌ از دست‌ دادن‌ تابعیت‌اصلی‌ می‌تواند آن‌ را تحصیل‌ كند و شرط‌ تحصیل‌ تابعیت‌ هم‌این‌ بود كه‌ درخواست‌كننده‌ مدت‌ سه‌ سال‌ در سوییس‌ اقامت‌كرده‌ و در محل‌ اقامت‌ سابقه‌ی‌ بد نداشته‌ باشد، از شهربانی‌نوشاتل‌ تصدیق‌ گرفتم‌ و آن‌ را به‌ ضمیمه‌ی‌ درخواست‌ خود به‌دولت‌ مركزی‌ سوییس‌ فرستادم‌ كه‌ مورد قبول‌ واقع‌ شد...»
ما به‌ موجب‌ گفتار مصدق، به‌ شرح‌ فوق، فرض‌ می‌كنیم‌ كه‌ تحصیل‌تابعیت‌ سوییس‌، به‌ موجب‌ قوانین‌ آن‌ كشور مستلزم‌ ترك‌ تابعیت‌ اصلی‌نبوده‌، ولی‌ مسلماً مصدق به‌ خوبی‌ می‌دانسته‌ است‌ كه‌ تحصیل‌ تابعیت‌كشوری‌ بیگانه‌، برای‌ ایرانیان‌ خلاف‌ قانون‌ مدنی‌ ایران‌ بوده‌ و هست‌.
به‌ موجب‌ قوانین‌ ایران‌، مصدق با داشتن‌ تابعیت‌ كشور سوییس‌ حق‌نداشته‌ است‌ كه‌ در ایران‌ وكیل‌، وزیر یا نخست‌وزیر گردد و به‌ عبارت‌دیگر وكالت‌ ایشان‌ در دوره‌های‌ 14 و 16 در مجلس‌ شورای‌ ملی‌ ایران‌ ونیز نخست‌وزیری‌ ایشان‌، برخلاف‌ قانون‌ بوده‌ است‌.
لطفاً به‌ مواد زیر از قانون‌ مدنی‌ ایران‌ (كه‌ مصوب‌ دوره‌ی‌ نهم‌قانون‌گذاری‌، در تاریخ‌های‌ 28 بهمن‌ و 21 اسفند 1313، با اصلاحات‌بعدی‌ در تاریخ‌های‌ 17 و 19 و 20 فروردین‌ 1314 است‌ و حداقل‌ تا پایان‌سلطنت‌ محمدرضا شاه‌ پهلوی‌ معتبر بوده‌) توجه‌ فرمایید:
«ماده‌ی‌ 988 ـ اتباع‌ ایران‌ نمی‌توانند تبعیت‌ خود را ترك‌ كنند،مگر به‌ شرایط‌ زیر:
1ـ به‌ سن‌ 25 سال‌ تمام‌ رسیده‌ باشند.
2ـ هیئت‌ وزرا خروج‌ از تابعیت‌ آنان‌ را اجازه‌ دهد.
3ـ قبلاً تعهد نمایند كه‌ در ظرف‌ یك‌ سال‌ از تاریخ‌ ترك‌ تابعیت‌،حقوق خود را بر اموال‌ غیرمنقول‌ كه‌ در ایران‌ دارا می‌باشند و یاممكن‌ است‌ بالوراثه‌ دارا شوند ولو قوانین‌ ایران‌ اجازه‌ی‌ تملك‌آن‌ را به‌ اتباع‌ خارجه‌ بدهد، به‌ نحوی‌ از انحا به‌ اتباع‌ ایرانی‌ منتقل‌كنند.
زوجه‌ و اطفال‌ كسی‌ كه‌ بر طبق‌ این‌ ماده‌ ترك‌ تابعیت‌ می‌نمایند،اعم‌ از این‌كه‌ اطفال‌ مزبور صغیر یا كبیر باشند، از تبعیت‌ ایرانی‌خارج‌ نمی‌گردند مگر این‌كه‌ اجازه‌ی‌ هیئت‌ وزرا شامل‌ آن‌ها هم‌باشد.
4ـ خدمت‌ تحت‌السلاح‌ خود را انجام‌ داده‌ باشند.
ماده‌ی‌ 989 ـ هر تبعه‌ی‌ ایرانی‌ كه‌ بدون‌ رعایت‌ مقررات‌ قانونی‌بعد از تاریخ‌ 1280 شمسی‌ تابعیت‌ خارجی‌ تحصیل‌ كرده‌ باشد،تبعیت‌ خارجی‌ او كان‌ لم‌ یكن‌ بوده‌ و تبعه‌ی‌ ایران‌ شناخته‌می‌شود؛ ولی‌ در عین‌ حال‌ كلیه‌ی‌ اموال‌ غیرمنقوله‌ی‌ او بانظارت‌ مدعی‌العموم‌ محل‌ به‌ فروش‌ رسیده‌ و پس‌ از وضع‌مخارج‌ فروش‌ قیمت‌ آن‌ به‌ او داده‌ خواهد شد و به‌علاوه‌ ازاشتغال‌ به‌ وزارت‌ و معاونت‌ وزارت‌ و عضویت‌ مجالس‌ مقننه‌و انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌ و بلدی‌ و هرگونه‌ مشاغل‌ دولتی‌محروم‌ خواهد بود.»
با این‌ ترتیب‌ معلوم‌ نیست‌ كه‌ اگر بخواهند به‌ حساب‌ دوران‌نخست‌وزیری‌ آقای‌ مصدق رسیدگی‌ كنند، تكلیف‌ آن‌همه‌ حكم‌ و لوایح‌كه‌ توسط‌ این‌ نخست‌وزیر غیرقانونی‌ تصویب‌ و صادر شده‌ بوده‌ است‌،چه‌ خواهد بود؟

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

24 مهر / 16 اکتبر / 4 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
24 مهر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
طرح اداره ايران زير نظر يك هيات امناء سه نفره!
 

چرچيل، روزولت و استالين در حاشيه جلسات نشست 1943 تهران در كنار يكديگر ، اما با انديشه ها و خواستهاي مختلف

چرچيل، روزولت و استالين در حاشيه جلسات نشست 1943 تهران در كنار يكديگر ، اما با انديشه ها و خواستهاي مختلف

24مهرماه سال 1322(16 اكتبر 1943 ــ دوران جنگ جهاني دوم) وزيران امورخارجه آمريكا و انگلستان كه با شوروي ايران را در اشغال نظامي داشتند به تهران آمده بودند تا مقدمات نشست سران اين سه كشور را كه درجنگ بر ضد آلمان و ژاپن با هم متحد بودند در پايتخت ايران فراهم سازند و سپس براي تنظيم برنامه مذاكرات به مسكو بروند. تعيين تکليف ايران پس از جنگ، هم از جمله برنامه هاي اين نشست بود.
     مطابق اعترافات دين آچسن وزير امورخارجه پيشين آمريكا كه در كتاب خاطرات او (نوشتاري و اوديويي) منعكس است، اين متحدان درسال 1941 (1320) قرار گذارده بودند كه پس از جنگ، ايران با حفظ تماميت ارضي تا تدوين و تصويب يك قانون اساسي تازه، زير نظر يك هيات امناي!! سه نفره (نمايندگان سه کشور) اداره شود. در اجلاس سران دولتهاي سه گانه در تهران كه از ششم آذر (28 نوامبر 1943) آغاز بكار كرد اين تصميم لغو شد و سران سه دولت در پايان اجلاس خود ضمن اعلاميه اي علاوه بر تماميت ارضي، استقلال و حاكميت ملي ايران را هم تضمين كردند. هنوز از چگونگي اين تحول اطلاع جامعي در دست نيست، ولي روشت است كه ترس روزولت و چرچيل اين بود كه استالين ايران از چنگ هيات امناء خارج سازد، ولي درگيري با دولت ايران باعث بپاخيزي ايرانيان خواهد شد و فرصت كمك رساني به آنان وجود خواهد داشت. اسناد ي که تا کنون منتشره شده است، حكايت از آن دارد كه چون سران سه گانه كه هركدام بر پايه منافع ملي خود نظر جداگانه و متفاوتي در باره آينده ايران مطرح كرده بود و چون حصول توافق آسان نبود و ادامه بحث هم در آن زمان به مصلحت نبود زيرا که جنگ هنوز با شدت ادامه داشت و نتيجه قابل پيش بيني نبود؛ راه ديگري نبود جز اين كه وضعيت سياسي ايران به همان صورتي كه بود (بدون تغيير) باقي بماند. در جريان اين نشست، شاه وقت تنها سه دقيقه با سران سه کشور ملاقات کرده بود آن هم براي گفتن «خير مقدم» . وي از اين ديدار کوتاه استفاده کرده و درخواست کرده بود که چون پدرش پير و بيمار است موافقت شود که از جزيره بد آب و هواي موريس به تبعيدگاه ديگري فرستاده شود که چرچيل پذيرفت و رضا شاه به افريقاي جنوبي منتقل شد که در همانجا در يوهانسبورگ درگذشت.
     مورخان متاخر نوشته اند که بيم از توسعه طلبي استالين سبب شد که سران آمريکا و انگلستان بر تثبيت وضعيت سياسي ايران تاکيد کنند و قانون اساسي به همان صورت باقي بماند.
    

 

فاجعه آتش سوزى مسجد جامع كرمان

در روز 24 مـهـر 1357 حـدود 20 هـزار نفر از مردم مسلمان كرمان به منظور بزرگداشت اربعين شهداى 17 شهريور تهران و اولين سالگرد شهادت آيت اله حاج سيد مصطفى خمينى به دعوت عـلمـا و روحـانـيـون كـرمـان در مـسـجـد جـامـع اجـتـمـاع كـرده بـودنـد و بـازار و كـلّيـه مـغـازه هـا تعطيل بود ناگهان حدود 300 نفر ظاهراً از ساكنين زاغه نشين كه به كولى ها
مـعـروف هـسـتـنـد بـا در دسـت داشـتن چوب و ميله آهنى و شعار از چند خيابان شهر عبور و در ساعت 30/11 در حـالى كـه يـكـى از روحـانـيـون مـشـغـول سـخنرانى بود به مسجد حمله كردند ابتداء دوچـرخـه هـا و مـوتـورهـاى مـردم را بـه آتـش كـشـيـدنـد كـه عـده از مـردم داخـل مـسـجـد بـه طـرف آن ها به راه افتادند. در همين هنگام از طرف پليس تيراندازى شد و مردم مجدداً به داخل مسجد بازگشتند عده اى از مهاجمان در حالى كه شعار جاويد شاه مى دادند به پشت بـام مسجد جامع رفتند و با كندن آجرهاى پشت بام مسجد جمعيت را مورد حمله قرار دادند. مردم درب هـاى شـبـسـتـان را بـراى جـلوگـيرى از ورود آن ها بستند طولى نكشيد كه گازهاى خفه كننده اى فضا را پر كرد درهاى شبستان شكسته شد و كولى ها با چماق و چوب و ميله به دست وارد شده و بـه جـان مـردم افـتـادنـد عده اى از مردم و روحانيون كرمان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مـجروح شدند آيت الله صالحى و آيت الله رخشاد نجفى نيز در اثر پخش گاز بيهوش شدند و مردم آنان را روى دست از مسجد خارج كردند.
سـپـس مـهـاجـمـان در مـيـدان فـابـريك در حالى كه شعار به نفع رژيم مى دادند و از چند خيابان گذشته و به طرف ميدان مشتاقيه آمده و از دو طرف به مسجد جامع حمله كردند سپس مهاجمان به طرف خيابان شاپور سابق به راه افتادند و در ميدان ارك سه فروشگاه بزرگ را كه ميليون هـا تـومـان اتـومـبـيـل و دوچـرخـه و موتورسيكلت در آن ها بود به آتش كشيدند و در بازار مغازه معتمدين شهر را غارت نمودند.
هـدف رژيـم از ايـجـاد اين بلوا بر هم زدن اجتماع بزرگ مردم مسلمان و رعب و وحشت بود. حضرت امام در پيام مهمى اين اقدامات را متوجه رژيم پهلوى كردند.
((كشتار دسته جمعى و آتش زدن مسجد و مقدسات مسلمين و ضرب و شتم مرد و زن بى دفاع در آن نـمـونه اى از اين جنون است . اين نحو جنايات از كسانى كه از ادامه حكومت ظالمانه خود ماءيوس هستند و نفس هاى آخر خود را مى كشته امرى است كه قبلاً پيش بينى آن را كرده بودم.))

Mobin_s2004@yahoo.com
16 اکتبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
يادداشتهاي بسيار جالب يك دريا نورد قرن دوم ميلادي

يادداشتهاي باقي مانده از يك دريانورد يوناني كه بسال 106 ميلادي نگاشته شده و براي نخستين بار در 16 اكتبر سال 1921 به صورت ضميمه يك كتاب اكتشافات جغرافيايي انتشار يافته است در دقت دست كمي از گزارشهاي تنظيمي امروز ندارد. وي در اين يادداشتها نقشه راههاي كشتيراني درياي سرخ و شرق اقيانوس هند و اوضاع جغرافياي انساني، اقتصادي و طبيعي مناطق ساحلي اين آبها را ترسيم و روشن ساخته و از درياي سرخ و حاشيه اقيانوس هند به نام درياي «اريتره» نام برده است. موكا (عدن) را مهمترين بندر اين منطقه خوانده و نوشته است كه جزيره زنگبار مركز عمده تجارت برده سياهپوست و صدور ادويه است. از سومالي به عنوان سرزمين بدون حكومت و قانون نام برده (تقريبا همانند امروز) و حبشي ها را مردماني متمدن و بس آرامش طلب خوانده و نوشته است كه هرچه از آبهاي كم عرض اريتره درجهت جنوب شرقي و جنوب دور شويم رنگ پوست مردم سياهتر. لبهايشان كلفت تر و موهايشان مجعد و كوتاه و طول پاهايشان بلندتر از تنه آنها مي شود كه مردانشان دوندگاني خوب هستند و هيچگاه چوبدستي (نيزه) را از خود دور نمي سازند و ....
     اين دريا نورد يوناني بدون ذكر نام دولت ها نوشته است كه در شرق و غرب درياي مركزي (مديترانه) دو دولت بسيار نيرومند و داراي قانون وجود دارد كه رقيب يكديگر هستند و در صلح نيستند و همين حالت دشمني ميان آنها باعث موازنه در ساير اقليم ها شده است و در جاهاي ديگر جز منازعات قبيله اي (داخلي) كسي را با كسي كاري نيست و در عين حال همه از اين دو دولت مي ترسند. به احتمال زياد دو دولت نيرومند مورد اشاره اين دريا نورد، ايران و روم بوده اند.
    

 

تاريخچه شنيدني نامگذاري «ويتنام»

«چائو ته او» ژنرال ياغي چين با واحد مسلح خود براي اين كه مجبور نشود به روي سربازان چيني مامور دستگيري اش تيغ بكشد راه جنوب را در پيش گرفت و در نيمه اكتبر سال 208 پيش از ميلاد از رود سرخ گذشت و در جنوب آن مستقر شد و نام اين سرزمين را «نام ويت» گذارد و در آنجا دولتي به رياست خود تاسيس كرد.
     دولت چين از تعقيب اين ژنرال و جانشينان او دست نكشيد و اين كار به صورت يك برنامه دائمي اين دولت در آمد و پس از 328 سال بالاخره موفق شد تمامي ويتنام را تصرف كند.
     دولت چين، نخست نام «نام ويت» را به «جيائم چي» و سپس «جيائو چان» تغيير داد و اين كشور به صورت يك ايالت چين در آمد. دولت چين سپس هزاران كشاورز و صنعتگر چيني را به اين منطقه كوچ داد كه پس از گذشت 19 قرن هنوز خودرا چينيان ويتنامي معرفي مي كنند و زبان چيني را از ياد نبرده اند و گروهي از آنان اينك در محله چولان شهر هوشي مين (سايگون سابق) زندگي مي كنند.
     چينيان ساكن ويتنام بعدا اين سرزمين را «آنام» يعني «جنوب آرام» ناميدند. پس از افتادن حكومت به دست غير چينيان، نام اين كشور به همان اسمي كه ژنرال «چائو ته او» داده بود باز گردانده شد، منتها با توجه به دستور زبان بومي: «ويت نام».

 

چين توده اي اتمي شد

16 اكتبر سال 1964 در سالروز آغاز راهپيمايي طولاني، چين دندان اتمي در آورد و اينك ازلحاظ تعداد سلاحهاي هسته اي در رديف سوم است.هنوز به درستي روشن نيست كه ازميان روسيه و آمريكا، كداميك اسلحه اتمي بيشتري دارد تا دارندگان رديف اول ودوم مشخص شوند.
    دولت جمهوري توده اي چين در اين روز ضمن اعلام آزمايش نخستين بمب اتمي خود تاكيد كرد كه نخستين كشوري نخواهد بود كه به استفاده از سلاح اتمي دست بزند. در اين اعلاميه آمده بود كه دولت چين تنها به منظور دفاع از چينيان در برابر هرگونه حمله خارجي اقدام به ساختن بمب اتمي كرد.
     به اظهار مقامهاي چيني، لازم بود كه اين سلاح از انحصار خارج شود.

 

اگر اسراييل در سازمان ملل نباشد آمريكا هم دراين سازمان نخواهد بود

جورج شولتز وزير امور خارجه وقت آمريكا

16اكتبر سال 1982 جورج شولتز وزير امورخارجه وقت آمريكا به مجمع عمومي سازمان ملل اخطار كرد كه اگر اسراييل را با دادن راي از عضويت در اين سازمان اخراج كند؛ دولت امريكا هم از سازمان ملل خارج خواهد شد. درآن زمان در پي حمله نظامي اسراييل به لبنان، پاره اي از كشورها در صدد طرح پيشنهاد تعليق عضويت آن كشور در سازمان ملل برآمده بودند. 21 سال پس از اين رويداد، در همين روز دولت آمريكا يك بار ديگر قطعنامه شوراي امنيت داير بر محكوميت اسرائيل را «وتو» كرد.

برخي ديگر از رويدادهاي 16 اكتبر

  • 1758:   نواه (نوح) وبستر واژه شناس معروف و مولف فرهنگ واژه هاي زبان انگليسي (عكس مقابل) به دنيا آمد. وي نخستين مولف واژه نامه انگليسي «وبستر» است كه منظما از سوي بنياد «وبستر» تكميل و تجديد چاپ مي شوند.

  • 1775:   در جريان جنگ استقلال، شهر پورتلند حاكم نشين ايالت «مين» آمريكا توسط ناوگان انگلستان گلوله باران و ويران شد. اين شهر كه در سال 1632 توسط مهاجران انگليسي در همسايگي شهرك «وامپانوآگ» محل سكونت بوميان ماچيگون (اصطلاحا سرخپوستان!) ساخته شده بود در سال 1773 مورد حمله اين بوميان قرار گرفته و آسيب ديده بود.

  • 1859:   جان براون امريكايي كه برده ساختن انسان را عملي بر ضد خدا مي دانست و به منظور آزاد ساختن سياهپوستان آمريكايي از قيد بردگي دست به قيام مسلحانه زده بود در اين روز با پيروان و پسرانش زرادخانه ارتش امريكا در هارپر فري را متصرف شد. وي بعدا دستگير و اعدام شد. بر خلاف تصور قبلي او، هيچ سياهپوستي به قيام وي نپيوست!

  • 1912:   نخستين تمرين بمباران با هواپيما انجام شد و بمبي از داخل هواپيماي در حال پرواز فرو افكنده شد كه دورتر از محل تعيين شده بر زمين اصابت كرد و معلوم شد كه بايد «هدف» را قبلا بر پايه فرمول «سهمي» در رياضيات تعيين كنند زيرا كه بمب پس از فروافكنده شدن تحت تاثير دو نيروي متفاوت جاذبه زمين و وزن خود و نيز سرعت هواپيما قرار دارد.

  • 1951:   لياقت علي خان نخست وزير وقت پاكستان كه در ايجاد اين كشور مركب از مسلمانان هندوستان سهم بسزايي داشت و پس از درگذشت محمدعلي جناح رهبري حزب مسلم ليگ را به دست گرفته بود، در يك اجتماع اين حزب در راولپندي به دست يك مسلمان متعصب به نام «سعد اكبر» هدف دو گلوله قرار گرفت و كشته شد. لياقت علي خان متولد هند و فارغ التحصيل دانشگاه آكسفورد انگلستان بود.

  • 1962:   بحران موشكي كوبا كه جهان را در لبه يك جنگ اتمي قرار داده بود از اين روز آغاز شد.

  • 1968:   در پي ممنوع الورود شدن دكتر «والتر رادني» به جامائيكا، مورخي كه چند كتاب درباره بردگي سياهپوستان در قاره آمريكا نوشته بود، سياهپوستان آن جزيره دست به اعتراض زدند و شهر كينگستون را آتش زدند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    4 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     «ابوبكرمحمّدبن عباس خوارزمي» شاعر، اديب و كاتب معروف قرن چهارم هجري بدرود حيات گفت.

    4 شوال 383 - «ابوبكرمحمّدبن عباس خوارزمي» شاعر، اديب و كاتب معروف قرن چهارم هجري بدرود حيات گفت. زادگاه او خوارزم و مادرش ازاهالي طبرستان بود ازاين رو ابوبكر گاه خوارزمي و گاه طبري معرفي شده است. ابوبكر عباس خوارزمي ازدرخشانترين چهره‎هاي ادب عربي است. خوارزمي به سرزمينهاي مختلف سفركرد و درحلب به دربارسيف الدوله حَمداني پيوست و دراين دوره با اديبان و عالمان بزرگ نحو آشنا شد. خوارزمي پس از سالها با توشه‎اي گرانقدر ازادب، تاريخ، اَنساب و اخبارعرب و لغت به شرق بازگشت. اين دانش بسيارازخوارزمي وي را زبردست و ناقدي چيره دست ساخت بطوريكه كمتركتابي درادب عربي يافت مي‎شود كه درآن به آثارخوارزمي استشهاد نشده باشد. كتابهاي او بيشتر بصورت اِخوانيات درموضوعات مدح، رَثا، هَجا، تسليت و تهنيت است.

     

     حيدرعلي كمالي اصفهاني شاعر ايراني درابرقو متولد شد.

    4 شوال 1288 - حيدرعلي كمالي اصفهاني شاعر ايراني درابرقو متولد شد. او ازكودكي با صلاحديد پدربه كار دركارگاههاي آهنگري مشغول شد اما15 ساله بود كه شوق يادگيري خواندن ونوشتن وي را به تحصيل كشاند. او درمدتي كوتاه خواندن و نوشتن را آموخت و از همان زمان سرودن شعررا آغاز كرد. درآغازمشروطيت حيدرعلي كمالي اصفهاني ازآزاديخواهان بود و روزنامه پيكار را منتشركرد. اشعار كمالي بااينكه به سبك شاعران فارسي و عراق است ازحيث لطافت و دقت نظربا بهترين اشعارسبك هندي برابري مي‎كند. ازآثار كمالي اصفهاني ديوان اشعار او را مي‎‏توان نام برد. ديگر اثراو «مَظالم تَركان خاتون» نام دارد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    18
    29

    اهواز

    21
    38

    تبريز

    15
    27

    شيراز

    13
    28

    مشهد

    11
    29

    بندرعباس

    23
    35

    کرمان

    7
    27

    اصفهان

    9
    27

    يزد

    16
    30

    کرمانشاه

    11
    28

    اراک

    11
    25

    رشت

    19
    25

    دبی

    26
    33


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1332 تومان
    939 تومان
    1910 تومان
    795 تومان
    250 تومان
    256 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    178000 تومان
    86500 تومان
    44200 تومان
    168000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 11.50

    اذان مغرب : 17.47

    اذان صبح فردا : 4.48

    طلوع آفتاب فردا : 6.11

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Food Engineering
    ماه سپتامبر

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Food Engineering
     

    تاریخ انتشار: سپتامبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 172
    حجم فایل: 14 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    موبایل تبدیل شونده به یک ربات خطرناک


    وسایلی که تبدیل میشوند همیشه جزو رویاهای بشر بوده است. در کارتون های تخیلی همیشه هواپیماهایی وجود دارند که تبدیل به ربات های غول پیکری میشوند تا در نبرد های تن به تن شرکت کنند. اگر سری به اسباب بازی فروشی ها هم بزنید انواع و اقسام وسایل تبدیل شونده را پیدا میکنید. این بار Parkoz Hardware به فکر طراحی گوشی موبایلی افتاده است که به یک ربات خطرناک تبدیل بشود. البته این کار هنوز در حد یک ایده است ولی اگر به منبع این مطلب مراجعه کنید میتوانید یک ویدئوی کوتاه و جالب در مورد تبدیل یک گوشی موبایل بی آزار به یک ربات خطرناک را مشاهده کنید.
    منبع
     

    پخش کننده صوتی
    متناسب با سرعت دونده


    محصولات بسیار زیادی در زمینه انواع پخش کننده های صوتی و MP3 Player  ها در بازار موجود است که هر یک به دلیل قابلیت منحصر به فردش از دیگری متمایز است. این بار کمپانی Yamaha موفق به ساخت نوعی پخش کننده صوتی به نام BODIBEAT   شده است که قابلیت حمل بر روی مچ دست و بازوان شما را دارد. این محصول صرفا برای مقاصد ورزشی به خصوص برای دوندگان طراحی شده است. به این صورت که با شروع حرکت یک موزیک را برایتان پخش میکند. با کاهش و یا افزایش سرعت شما نوع و نیز ریتم این موزیک تغییر خواهد کرد و دونده را نسبت به حالت حرکت خود مطلع می سازد . شاید برای کسانیکه چندان به داشتن تحرک علاقه ای ندارند محصولی چندان جذاب نباشد اما توجه دوندگان زیادی را به خود جلب کرده است.حجم حافظه این محصول 512 مگا بایت است و قیمت آن 299$ اعلام شده است.
    اطلاعات بیشتر

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    فانوسهای‌سنگی
     


    نویسنده: عبدالرحیم سعیدی راد
    تعداد صفحات: 196
    قيمت: 1300 تومان
    شابک: 7-924-471-964
    قطع: رقعی
    نوبت چاپ: اول:1383
    شمارگان: 2200


    معرفی کتاب:

    كتاب « فانوسهای‌سنگی» به‌كوشش عبدالرحیم‌سعیدی‌راد وبا همكاری ‌مركز‌ آفرینش‌های ‌ادبی‌،تهیه شده است .این‌كتاب مجموعه‌ای‌ازاشعار شاعران معاصر‌كشورمان با موضوع « فلسطین » ‌است‌كه‌درسه فصل‌با عناوین:« با‌زخم‌عمیقی‌درمشت» ، « ازخاك‌وخاطره‌وباد» و‌« دربیابانهای‌تبعید» به بیان مظلومیت ملت فلسطین می‌پردازد.
    بخشهای اوّل و دوّم کتاب اختصاص به شعرای ایرانی دارد امّا فصل سوم ( دربیابانهای‌تبعید ) دربرگیرنده اشعار شاعران فلسطینی وغیرایرانی نظیر جبرا ابراهیم جبرا،محمدالاطوش،سالم جبران،محمود درویش،سمیع القاسم،احمد مطر و... می‌باشد.
    ازجمله شاعران ایرانی‌كه اشعارآنها دربخش اول ودوم‌آمده، می‌توان به قیصرامین پور،حمیدسبزواری،محمود شاهرخی،سیروس اسدی،سلمان هراتی و... اشاره كرد. همچنین در ترجمه اشعار این کتاب مترجمانی نظیر صابر امامی ، هادی محمدزاده ،مهدی اسدی ،موسی بیدج ، یوسف بکار و ... همکاری داشته اند.
    آنچه درادامه می‌آید شعری است از سمیع القاسم شاعرفلسطینی‌كه توسط صابرامامی ترجمه شده است:
    اسب‌سركش را سوارشدم/ به‌عزم صحراهای‌خشك/ به دنبال زمان‌جهانگرد/ در ازدحام زمین تنها بودم/ وتنها برادرم- سخن- بامن بود/ محروم ازجسارت‌وهراس/ ازصحراگذشتم/ چگونه برگردم؟/ چگونه بروم؟/ ای معبود‌زخم‌زننده/ توحرارت میهن‌وتازیانه‌ای‌/ توشه‌ای ... تمام توشه/ وتو... سفارش میعادی‌/ اینجا‌پاریس‌است‌/ اینجا بیروت است/ اینجا مسكواست/ غم‌های سركشت را/ برسینه‌اسب‌سركشت می‌زنند/ وسفررا‌/ درگرسنگی‌ وتشنگی ادامه می‌دهم .../ سوگند ای مولا/ ای‌كه برخارهای ما/گل‌میخك می نهی/سوگند/كه هرگز زخم را نمی فروشیم/هرچند چاقوها اصرار‌كنند/ وخواهرمان/ درطول روزگار/ اسیرنخواهدماند،هرگز/ چگونه فرار كنیم؟/ از رستگاه زمینی‌مان/ وچگونه نسل‌هایی از‌بغض‌را/ به دست فراموشی بسپاریم/ ای آهنگ‌كلام ما‌/ ای رویای‌برانگیزده‌ی‌ما/ ای‌تاریخ دزدیده شده!/ سوارغم ها/ تامرگ.../ تامرگ.../ برده‌ای‌اسب‌سركش‌تو می‌ماند.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    سوال های ناجور


    ۱- چرا روی آدرس اینترنت به جای یک دبلیو؛سه تا دبلیو می گذارند ؟ چون کار از محکم کاری عیب نمی کند!

    ۲- اگر اسکلت از بالای دیوار بپرد پایین چه می شود ؟ هیچ وقت این کار را نمیکند چون جیگر ندارد!

    ۳- چرا مار نمی تواند به مسافرت برود ؟ چون دست ندارد که برای خداحافظی تکان دهد!

    ۴- برای قطع جریان برق چه باید کرد ؟ باید قبض آن را پرداخت نکرد!

    ۵- نصف النهار چیست ؟ همان شام است که در واقع نصف نهار است که برای شام مانده است!

    ۶- آخرین دندانی که در دهان دیده می شود چه نام دارد؟ دندان مصنوعی!

    ۷- چرا دوچرخه خودش نمی تواند به ایستد؟ چون خیلی خسته است!

    ۸- اگر کسی قلبش ایستاده بود چه می کنید؟ برایش صندلی می گذاریم !

    ۹- دارچین رو چگونه درست می شود؟ وقتی یک چینی را دار بزنند!

    ۱۰- چرا لک لک موقع خواب یک پایش را بالا می گیرد ؟ چون اگر هر دو تا رو بالا بگیرد ؛ می افتد!

    ۱۱- اگر شخصی خیلی سر شناس باشد ؛ به نظر شما چه کاره است ؟ آرایشگر!

    ۱۲- اگر تلویزیون روشن نشد چه می کنید ؟ آن را هل می دهیم و می زنیم کانال دو!

    ۱۳- شباهت دماسنج با ورقه ی امتحان در چیست؟ هر دو وقتی به صفر می رسند آدم می لرزد!

    ۱۴- چرا دود از دودکش بالا می رود ؟ چون ظاهرا چاره ی دیگری ندارد!

    ۱۵- شباهت نون سوخته با آدم غرق شده چیست ؟ هر دو تاشونو دیر کشیدن بیرون!

    ۱۶- فرق یخمک با آتروپات در چیست؟ یخمک خوشمزه تر است!

    ۱۷- فرق باتری با مادر زن در چیست ؟ باتری حداقل یک قطب مثبت دارد اما مادر زن هیچ چیز مثبتی ندارد!

    ۱۸- اختراعی که برای جبران اشتباهات بشر درست شده است چیست ؟ طلاق!

    ۱۹- چه طوری زیر دریایی رو غرق می کنند؟ یه غواص میره در میزنه !

    ۲۰- ناف چیست؟ ناف نمره ی صفری است که طبیعت به شکم بی هنر داده است!

    ۲۱- خط وسط قرص برای چیه ؟ برای این که اگر با آب پایین نرفت با پیچگوشتی بره !

    ۲۲- یک نفر چگونه یک پرنده رو می کشد؟ آن را از بالای یک صخره به پایین پرتاب می کند

     

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)


    رابطه موفق با مردان نيازمند اراده
    و پشت كار است


    فقدان اعتماد به نفس یکی از دلایل کناره گیری زنان از مردان است. بعضی خانم ها در گذشته تجربه های عشقی بدی با مردان داشته اند یا از جانب آنها طرد شده اند، و عجیب نیست که حس بدی در آنها به وجود آمده که باعث می شود نتوانند دیگر ارتباط اجتماعی درستی با جنس مخالف خود داشته باشند.

    احساس بهتری به خودتان داشته باشید
    اگر شما نیز خود را در چنین شرایطی می بینید، به شما توصیه می کنم که: قبل از اینکه بتوانید رابطه ای موفق با مردی را آغاز کنید، سعی کنید احساس بهتری به خودتان پیدا کنید.
    آیا می دانید برای بالا بردن حس اعتماد به نفستان چه باید بکنید؟ این موارد را بررسی کنید و ببینید که این مهارتها را در خود می یابید یا خیر:
    با توجه به نقاط قوت خود، با ترس از طرد شدن مبارزه کنید.
    رابطه ی موفق با مردان نیازمند اراده و پشتکار است.
    ناامید و دلسرد نباشید—سعی کنید آرام و بشاش جلوه کنید.

    حال هر یک از این موارد را یک به یک بررسی می کنیم.

    با توجه به نقاط قوت خود، با ترس از طرد شدن مبارزه کنید
    مطمئنم که اکثر خانم ها هر از گاهی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، از جانب آقایون طرد می شوند. ترس از طرد شدن در نتیجه خود را در اعتماد به نفس پایین آنها نشان خواهد داد.
    پس سعی کنید به نکات مثبت توجه کنید. به یاد داشته باشید، هدف شما این نیست که بیچاره و رقت انگیز به نظر بیایید. ممکن است با برانگیختن حس همدردی دیگران بتوانید دوستانتان را کنار خود نگاه دارید، اما نخواهید توانست از طریق آن با مرد دلخواهتان قرارملاقات بگذارید. عشق همیشه برپایه ی احترام و تحسین متقابل ایجاد می شود.

    رابطه ی موفق با مردان نیازمند اراده و پشتکار است
    زن هایی که قادرند با مردان رابطه ای موفق ایجاد کنند، یک ویژگی مشترک دارند و آن پشتکار است. معمولاً خانم هایی برای برقراری ارتباط با جنس مخالف خود دچار مشکل می شوند که از حد تعادل خارج شوند، یا بیش از حد تلاش می کنند یا اینکه اصلاً تلاشی نمی کنند.
    باور عمومی بر این اساس است که اگر زنی در ارتباط خود با مردی، به خصوص دراوایل رابطه، بیش از حد از خود علاقه نشان دهد، نا امید خواهد شد. آیا توجه کرده اید که اکثر اوقات وقتی فرد مورد علاقه ی خود را ملاقات می کنید، زمانی بوده است که اصلاً نگاه هم نمی کردید و هیچ توجهی به او نداشتید؟

    ناامید و دلسرد نباشید—سعی کنید آرام و بشاش جلوه کنید
    زن هایی معمولاً موفق می شوند تا با با مرد مورد علاقه شان رابطه برقرار کنند، که اجازه نمی دهند این موضوع روی روحیه ی آنها تاثیر بگذارد. حقیقت این است که تعداد معدودی از آقایون فقط روی احساس اولیه مجذوب یک زن می شوند.
    شما باید تا می توانید روی اعتماد به نفس خود کار کنید. همه چیز را از جنبه ی مثبت آن نگاه کنید. اضطراب به خود راه ندهید. عاشق بودن مسئله ای خوشایند است، پس باید تا می توانید شاد باشید.

    حالات شما بنا بر خلق و خوی طرف مقابل تغییر میکند
    خط آخر: شما باید ببینید واقعاً می خواهید شریکتان چه خصوصیاتی داشته باشد، و هیچگاه به کمتر از آن قانع نشوید.
    زندگی احساسی افراد برخلاف میل خودمان، همیشه کامل و بر وفق مراد نیست. حالات احساسی ما برحسب اخلاق و خلق و خوی افراد و توانایی ما در ایجاد رابطه تغییر می کند.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    پیامک می‌فرستیم؟


    ممکن است شما هم از دسته افرادی باشید که مدام در حال ارسال پیام کوتاه هستند و صحبت پای تلفن همراه را کنار گذاشته‌اند.
    زمانی بود که فکر می‌کردیم تمام آدمهای روی کره زمین در حال صحبت کردن با تلفن همراهشان هستند، اما این روزها دیگر این احساس را نداریم چون بسیاری از مردم به جای صحبت پای تلفن‌های همراهشان در حال ارسال پیام کوتاه هستند.
    تماس سریع انگشتان دست افراد روی صفحه کلید تلفن‌های همراه، تصویری است که به نظر دیگر عجیب نمی‌آید. همه می‌دانند تایپ سریع روی صفحه موبایل می‌تواند متنی را خلق کند که ثانیه‌ای بعد در دست فردی در دور دست‌هاست.
    صحبت با تلفن همراه که مدت زیادی نقل مجالس محققان بود که می‌تواند اثرات بسیار مخربی روی مغز بگذارد اکنون به استفاده از سریع از انگشتان دست برای تایپ کردن و ارسال پیام کوتاه تبدیل شده است.

    تاریخچه پیام کوتاه:
    اولین پیام کوتاه سال 1992 در انگلستان فرستاده شده و سپس در اروپا رواج پپیدا کرده و چند ماه طول کشید تا به امریکا رسید. حتی امرزه نیز ارسال پیام کوتاه در اروپا رواج بیشتری دارد. گرچه تحقیقات نشان داده است که در آمریکا نیز 37 درصد افرادی که تلفن همراه دارند در طول ماه دست کم یک پیام را ارسال یا دریافت کرده‌اند.
    با وجود گستردگی این پدیده بد نیست بدانیم فرستادن پیام کوتاه چه راهی را طی می‌کند تا به مقصد برسد و چه اطلاعاتی را در مورد آن نمی‌دانیم:
    اس ام اس مخفف سرویس پیام کوتاه به زبان انگلیسی است و متد جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با فردی است که صاحب تلفن همراه است. حداکثر تعداد حروفی که در یک پیام کوتاه ارسالی جا دارد 160 حرف است که این نعداد در زیانهایی همچون چینی به 70 می‌رسد.

    چطور اس ام اس ارسال می‌شود؟
    حتی اگر شما در حال صحبت کردن پای تلفن همراهتان نباشید تلفن شما در حال ارسال سیگنال است و اطلاعات می‌گیرد و ارسال می‌کند.آنتن های بزرگ مخابرات وظیفه جا به جا کردن این اطلاعات را دارند. اگر شما حرکت کنید سیگنال تلفن همراه شما همراهتان جا به جا می‌شود و می‌تواند محل دقیق شما را مشخص کند و هر از گاهی نیز اطلاعاتی در اختیار مخابرات قرار داده می‌شود تا از وضعیت تلفن همراه شما مشخص باشد.
    وقتی فردی می‌خواهد با شما تماس بگیرد سیستمهای اطلاعات و کنترل برج مخابرات به تلفن شما پیغامی ارسال می‌کند که کسی پشت خط شماست. برج مخابرات همچنین فراکانسهای صدا می‌دهد تا بتوانید تلفن را جواب داده و صدای فرد را بشنوید.
    همین روند در ارسال پیام کوتاه نیز تکرار می شود. وقتی دوستی به شما پیام کوتاه می فرستد پیغام از آنتهای ارتباطی مخابرات گذشته و به برجک اصلی مخابرات و کانال کنترل می‌رسد و آنگاه است که به تلفن شما پیغامی ارسال می‌شود که اطلاعاتی در انتظار شماست و این دقیقا همان زمانی است که شما متوجه می‌شوید که پیام کوتاه دارید.
    زمانی که شما پیام می‌فرستید هم همین راه طی می‌شود تا فرد پپیغامتان را بگیرد.
    دلیل اینکه شما نمی‌توانید پیغامی با ببش از 160 حرف بفرستید نیز آن است که برای شلوغ نشدن سیستم ارسال پیامها، مخترعان این روش، روی این تعداد حرف موافقت کردند تا تعداد بیشتر از آن ارسال نشود.
    اما باز هم ارسال تعداد حروف به سیستمی بستگی دارد که در کشور و یا منطقه نصب شده و توانایی اسال پیام را دارد. در برخی از مناطق ممکن است یه صورت اتوماتیک به شما اجازه دهند تا بتوانید بیش از این حروف را هم در یک پیام بفرستید اما حد معمول آن 160 حرف است.

    فواید پیام کوتاه
    1-ارسال پیام کوتاه زمانی به درد شما می‌خورد که شما نخواهید با فرد مورد نظر مکالمه مستقیم داشه باشید. با این روش شما مجبور به شماره گرفتن برای بیان تنها چند جمله نیستید.
    2- شما مانند ایمیل نوشتن مجبور به وصل شدن به شبکه اینرنت نیستید و به راحتی می‌توانید نامه‌های کوتاه را به هر تعداد از دوستانتان ارسال کنید. و جالب اینجاست که دوست شما هم برای دریافت این پیغام لزوما نباید کار خاصی انجام دهد و اینکه تنها تلفنش روشن باشد کافیست تا پیغام به او برسد و حتی اگر تلفن او خاموش هم باشد این پیغام پشت درهای بسته تلفن او می‌ماند تا بلاخره تلفن روشن شود و با پیدا شدن اولین سیگنال پیغام به فرد خواهد رسید و تا زمانی که خود فرد پیام را پاک نکند در سیم کارت وی خواهد ماند.
    3-فایده دیگر این تکنولوژیی آن است که یک پیغام را همزمان به چندین نفر می‌توان فرستاد.این افراد می‌توانند در لیست دفتر تلفن شما باشند و یا اینکه مانندکاری که برای تبلیغات شرکتهای بزرگ یا بانکها انجام می‌شود به صدها هزار نفر ناشناس ارسال شوند.

    اس ام اس بازها
    تحقیقی که سال 2004 انجام شد نشان داد که افرادی که تلفن همراه دارند تنها دو دسته هستند یا با تلفنشان صحبت می‌کنند و یا از دسته افرادی هستند که با ارسال پیام بسیار مانوس هستند.
    افرادی که به فرستادن پیام کوتاه علاقه دارند دو برابر پیغام می‌فرستند و تعداد زنگهایی که با تلفن همراهشان می‌زنند نصف افراد دیگر است.
    از سوی دیگر برای مخابرات نیز ارسال پیامها از سراسر کشور بسیار بهتر از آن است که شبکه با افرادی که در حال صحبت با تلفنهای همراهشان هستند پر شود زیرا ارسال پیامهای کوتاه، جای زیادی از شبکه های مخابرات را نمی ‌گیرد.

    مضرات پیام کوتاه:
    1-شما باید برای ارسال پیام کوتاه پول بپردازید و مسلم اسن که پرداخت پول برای هیچ مصرف کننده‌ای مطلوب نیست. هر چند که در کشورها و سیستمهای مختلف پرداخت پول و بالغ آن متفاوت است.
    2-رسیدن پیام کوتاه شما هیچ حساب و کتابی ندارد و ممکن است شما تصور کنید که پیامتان رسیده است اما فرد آن را دریافت نکرده باشد. زمانی که شبکه شلوغ باشد ممکن است دهها دقیقه و حتی چندین ساعت طول بکشد تا پیامها برسند.
    3- با پیام کوتاه شما امکان ارسال عکس و یا فیلم را ندارید.
     

     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد
    roozane_sms@yahoo.com

    دوستاي گلم سلام
    اميدوارم كه حالتون خوب باشه
    اين قسمت از مسيج ها كه تقديمتون مي كنم قرار بود روز پنج شنبه تو روزانه قرار بگيره كه خب مسائل فني و غيره پيش اومد نشد ...
    حالا توي اين شماره تقديمتون مي كنم
    عيدتون هم مبارك

    835- اگه امشب سرسجاده سبز,دل مهربونت لرزيد‎ و قطره اشكي گوشه چشماي پاكت رو نمناك كردبه ياد ما هم دستي به اسمون بلندكن شايد خدا به حرمت نفس اسموني فرشته هاي زمينيش گوشه چشمي هم به ما‎ ‎بندازه (5940-0912)

    836- كاش در اين ليلةالقدر لايق ديدار شوم/امشبى با نظر لطف تو بيدار شوم/كاش منت بگذارى به سرم مهدىجان/تا كه هم سفره تو لحظه افطار شوم."التماس دعا" (6471-0916)

    837- درمسلخ عشق جز نكو را نكشند غروب عدالت تسليت باد (6094-0915)

    838- امشب رحمت دوست جاريست ....مانند رود... نه، مانند باران...اگر دلتان لرزيد، بغضتان ترکيد... کسی اينجا مهتاج دعاست (****-0915) (0439-0912)

    839- علي اي هماي رحمت تو چه آيتي خدا را شهادت امام مرسلين شيرخدا و امام عدالت حضرت علي(ع)را بر پيروان راستينش تسليت عرض مينمايم . (3057-0914)

    840- خداحافظ ای سجده گاه علی خداحافظ ای انتظار اجل ...خداحافظ ای مولا علی . (0439-0912)

    841- كوفه امشب التهاب محشر است كوفه امشب كربلايي ديگر است جبرييل آواي غم سر داده است در فلك شوري دگر افتاده است تير غصه بر دل زارم نشست تيغ دشمن فرق مولايم شكست قلب مجنون سوي صحرا ميرود حيدر امشب سوي زهرا ميرود شهادت تنها عادل طول دوران تاريخ علي(ع) بر رهروانش تسليت باد (2520-0916)

    842- گفتمش نقاش را نقشی بکش از زندگی، با قلم نقشه حبابی بر لب دريا کشيد،گفتمش تصويری از ليلي و مجنون را بکش،عکس حيدر در کناره حضرت زهرا کشيد،گفتمش بر روي کاغذ عشق را تصوير کن،در بيابان بلا تصويری از سقا کشيد،گفتمش سختي و درد و اه گشته حاصلم ، گريه کرد،آهی کشيد و زينب کبرا کشيد.<(در شبهاي قدر اين حقير را دعا کنيد)> (9176-0912)

    843- تو که آهسته ميخوانی قنوت گريه هايت را... ميان ربّناي سبز دستانت ! دعايم کن... (0892-0915)

    844- لب تيغش به زهر كينه تر كرد/على را غوطه ور در خون سر كرد/شگفتا هيچكس اين راز نگشود/چگونه كافرى شق القمر كرد.شهادت مولاعلى(ع) تسليت باد. (6471-0916)

    845- کاش در اين رمضان لايق ديدار شوم *سحری با نظر لطف تو بيدار شوم * کاش منّت بگذاری به سرم مهدي جان* تا که همسفره ي تو لحظه ي افطار شوم (8242-0935)

    846- از قديم گفتن : وقتی آب ميخوری بگو سلام بر حسين، اما اين روزا که آب ميبينی ولی نميتونی بخوری آروم بگو يا ابوالفضل(6471-0916)


    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
     

     

     

     

     

     

     

    Ãتبريک روزانه

    faranegah@gmail.com 


    روز تولدتان مبارک!

    نامو نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    پرستو جاودان

    roseyellow00

     

    14

    7

    1348

    Setareh

    naznagmeh

    yazd

    14

    7

    1360

    سعید پیری

    aghaee2005fatemeh

    تهران

    15

    7

    1356

    بابا بابایی

    shad_vatan

    مشهد

    16

    7

    1355

    امید ملکیان

    shad_vatan

    مشهد

    16

    7

    1355

     

    maryam_f_v_k

     

    16

    7

    1358

     

    blueifra

     

    16

    7

     

    dn الهام

    dn_e65

    مشهد

    17

    7

    1365

    رویا فدائی

    Nika_roya

    تهران

    17

    7

    1352

    Saeed

    wave2004_dba

     

    17

    7

    1355

    آمنه سادات عاملي كلخوران

    toufan151

    تهران

    17

    7

    1367

    آمنه سادات عاملي كلخوران

    toufan151

    تهران

    17

    7

    1367

    مليحه مرشدي

    mehreganm23

    كرج- شاهين ويلا

    17

    7

    1361

    mohammad tabarzady

    immortal_m_t_a

    tehran

    18

    7

    1363

     

    پيوندتان مبارک!

    نام و نام خانوادگي

    ايميل

    محل سکونت

    روز

    ماه

    سال

    سعید تیرآور

    s_tiravar

    اصفهان

    19

    7

    1377

    مصطفي گل محمدي

    mostafa_mgsoft

    مشهد

    19

    7

    1383



    با سلام
    يک قسمت در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه شده.
    بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
    ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد
     

    نام :

    نام خانوادگی :

    جنسیت :

    محل سکونت :

    هجری شمسی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    میلادی

    روز تولد :

    ماه تولد :

    سال تولد :

    وضعیت تاهل :

    ID yahoo :

    Email :

    نوع فعالیت :

    عکس دوران کودکی :

     

    سالروز ازدواج

    روز :

    ماه :

    سال :

    لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
    با تشکر
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان