930

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 930 :: سه شنبه 17 ارديبهشت 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

یک بازی آنلاین زیبا برای مسابقه در بین اعضاء مجله
جایزه: یک ربع سکه بهار آزادی!

سلام عرض شد!
به پيشنهاد يکي از دوستان فعال گروه (آقا عليرضا)، بخش «بازي آنلاين» هم به مجله اضافه شد (صدالبته با جايزه خوب!). بدون هيچ توضيح اضافه ديگر به توضيحات ايشان (به عنوان مسئول اين بخش جديد) که در زير قرار داده ام، توجه بفرمائيد.
 (راستي سرماخوردگي ام هم بهتره، از دوستاني که در روزهاي گذشته جوياي احوالم بودند، بينهايت سپاسگذارم).

با سلام خدمت تمامی اعضاء محترم مجله "روزانه"
یک بازی آنلاین زیبا و جالب به نام Crypt Raider از سایت miniclip که بدینوسیله خدمت اعضاء محترم گروه معرفی و به مسابقه گذاشته می شود:
آدرس آن به شرح ذیل است:
http://www.miniclip.com/games/crypt-raider/en
البته setup آن نیز برای دانلود در ذیل کادر بازی وجود دارد ولی تا هفت مرحله بیشتر نمی توانید ادامه دهید و ادامه آن را باید بصورت آنلاین بازی کنید که 100 مرحله دارد.
دقت کنید هنگام لود شدن بازی به خصوص اگر اینترنت شما از سرعت خوبی برخوردار نیست ممکن است با تاخیر همراه باشد وشاید نیاز باشد که صفحه را چند بار refresh کنید
یک بازی بسیار زیبا با مراحل بسیار متنوع که قطعا مجذوب آن شده و از آن لذت خواهید برد. مراحل اول این بازی چون جنبه آموزشی دارد بنظر خیلی ساده و ابتدایی می آید ولی اینطور نیست. وقتی به مرحله 11 و... و 65 رسیدید متوجه می شوید که باید چه قدر فکر کنید و چه مسیرهایی را آزمایش کنید که از آن مرحله عبور کنید!
در این بازی شما باید گوی های آبی رنگ را هل دهید و به جایگاه آن برسانید و خود نیز بر روی آن جایگاه قرار گیرید تا به مرحله بعدی بروید. دقت کنید که هیچیک از این گوی ها نباید بر اثر انفجار از بین بروند چراکه برای عبور از هرمرحله باید تمامی گوی ها را به جایگاه آن برسانید.
محدودیت زمانی نیز وجود دارد و شما باید در زمان مورد نظر تمام گوی ها را به جایگاه آن انتقال دهید. چنانچه در حین بازی ادامه بازی را بی فایده دیدید، قبل از پایان رسیدن زمان مورد نظر می توانید بر روی آیکن گوشه بالا سمت راست کلیک کنید تا بازی پایان یابد و آنرا دوباره از اول شروع کنید.
به خاطر داشته باشید که هر بازی دارای کد خاصی است و در انتهای بازی در هر مرحله ای که هستید شما باید حتما آنرا یاد داشت کنید که دومرتبه که خواستید به اینترنت وصل شده و ادامه بازی را از همانجا پی بگیرید، باید آن کد را وارد کنید.
بدین ترتیب دوستان عزیز که بتوانند به مرحله 66 بازی برسند(البته این بازی 100 مرحله دارد که خود من آنرا تا آخر رفته ام) و تصویری از این مرحله از بازی را (که دوستان می توانند با زدن دکمه print Scrn کیبورد وpaste درنرم افزار paint آنرا saveکنند )به آدرس ایمیل alireza1384@gmail.com بفرستند، جایزه مزبور فورا برایشان ارسال می گردد. البته به هرکس که زودتر ارسال نماید جایزه به او تعلق خواهد گرفت.

موفق باشید
ارادتمند شما
علیرضا
alireza1384@gmail.com


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • زیباییهای چین
  • تصاویر زیبا از حشرات
  • مجید شریف واقفی به روایت اسناد
  • معرفي و دانلود فيلم : اليزابت: عصر طلايي
  • دانلود فيلم مستند : پاسخ به فيلم فتنه
  • کارتون زيباي Starship Operators در 13 قسمت
  • مجموعه زيبايي از سازهاي مختلف ايراني
  • آهنگ زيباي خاتون باصداي خشايار اعتمادي
  • استوديوي حرفه اي موسيقي با Sony Acid Music Studio 7.0a
  • با Sports Tracker پیاده روی خود را ماهواره ای کنید!
  • ارتش ترکیه شش تجزیه طلب ایرانی را به هلاکت رساند
  • دردودل يک همشهري معلول
  • Age of our Earth!
  • اینجا خوزستان است
  • مصرف آسپرين در حفظ سلامت قلب و عروق مردان موثر است
  • جديدترين شماره از ماهنامه Scientific America
  • ساعت یادآوری کننده ی مرگ
  • بازگشت به سنت و خانه
  • تأملات بسيار مهم در مورد چاپ مجموعه شعرهاي اشتراكي
  • ۱۰ ژست آسان برای خوشحال نمودن همسر
  • دیدگاه اهل سنت نسبت به امام زمان (عج) چیست؟
  • مسأله اصلي دانشگاه آزاد چيست؟
  • و ...

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (929) اينجا را کليک کنيد

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

زیباییهای چین
مجموعه دعاهای منسوب به امام زمان (عج)
عکس: گاهی کامپیوترهایتان را تمیز کنید!
تصاویر زیبا از حشرات
 جاده های بسیار خطرناک
مجید شریف واقفی به روایت اسناد
خلق اثر هنری با نوارچسب
عکسهایی از میلان ایتالیا
سايت سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران
امروز روز اسناد ملي هم است
فکر می کنید خانم های فوتبالیست هنگام ضربه ایستگاهی از کدام عضو بدنشان مراقبت می کنند؟!

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

دستور سري بوش براي اقدام تروريستي
عليه مقامات ايران

يك نشريه سياسي از امضاي حكمي توسط جرج بوش خبر داد كه مجوز اقدام تروريستي سري جامع عليه نظام ايران و مقامات خاص آن را مي‌دهد.
به گزارش فارس، نشريه "كانترپانچ" در اين گزارش با عنوان "حكم سري بوش جنگ با ايران را گسترده‌تر مي‌كند" نوشت: «شش هفته پيش بوش حكمي را براي انجام اقدامات تهاجمي سري عليه نظام ايران صادر كرد كه از نظر ابعاد غيرمنتظره است.»
به نوشته اين نشريه، دستور سري بوش شامل اقدامات در يك منطقه گسترده جغرافيايي از لبنان تا افغانستان بوده و آزادي عمل بيشتر و جامعي ارائه مي‌‌‌كند و شامل ترور مقامات هدف‌گذاري شده مي‌شود.
اين گزارش حاكي است به عنوان مثال، گستردگي كار راه را براي حمايت كامل از شاخه نظامي سازمان مجاهدين خلق [گروهك تروريستي منافقين] هموار كرده با وجود آنكه اين گروه در زمره گروه‌هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريكا قرار دارد.
همين طور بودجه سري بدون محدوديت در اختيار جندالله قرار مي‌گيرد كه يك گروه سني در منطقه سيستان و بلوچستان ايران است. گروهي كه رياست آن چندي پيش سر برادر زن خود را بريده بود.
به نوشته كانترپانچ، ديگر عناصري كه از اين حكم آمريكا سود مي‌برد ملي‌گرايان كُرد ايران، ‌اعراب اهواز و تروريست‌هاي فعال در جنوب غربي ايران هستند.
بنا بر اين حكم، از سوي ديگر، اقدامات تهاجمي عليه حزب‌الله لبنان و بي‌ثبات كردن بيشتر نظام سوريه تشديد خواهد شد.
اين نشريه تأكيد كرد: «همه اين اقدامات به پول نياز دارد و اين پول بايد از سوي كنگره تأمين شود و يا دست‌كم توسط اعضاي اندكي از كميته اطلاعاتي تأييد گردد.»
در اين گزارش، درباره حمايت دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان از اين حكم آمده است: «تأمين بودجه با مشكلي مواجه نشد. بودجه اوليه 300 ميليون دلاري براي اجراي حكم مذكور بلافاصله مورد حمايت دو حزب در كنگره قرار گرفت و طي تصويب آن به منفور بودن جنگ كنوني و شرايط نامناسب اقتصادي آمريكا توجهي نشده است.»
اين نشريه افزود: «تا همين اواخر، دولت بوش در اقدام عليه ايران در زمان رياست "ويليام فالون" بر فرماندهي مركزي آمريكا با موانع جدي همراه بود. فالون اعتراض خود را به نيات مقامات دولت براي هدايت آمريكا به سوي جنگ ديگر پنهان نمي‌كرد.»
در ادامه اين گزارش با اشاره به تقابل دريايي ميان قايق‌هاي تندروي ايران و ناوهاي آمريكا در ماه ژانويه امسال آمده است دريادار فالون شخصاً به ناو آمريكايي كه آماده شليك به سوي ايراني‌ها و وارد كردن آمريكا به جنگ بود دستور داد از اين كار خودداري كند و اين امر خشم كاخ سفيد را برانگيخت.
دريادار فالون در ماه مارس به ناگهان كناره‌گيري كرد و بوش با جانشيني ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده كنوني نظاميان آمريكايي در عراق به جاي فالون موافق است.
اين نشريه با اشاره به اينكه پترائوس در اواخر تابستان مسؤوليت رسمي فرماندهي مركزي آمريكا را برعهده مي‌گيرد، نوشت: «نشانه‌هاي زيادي وجود دارد كه پيش از آن اتفاقاتي مي‌افتد. يگان آبي‌خاكي تفنگداران دريايي كه قرار بود در اواسط ژوئن به خليج فارس بروند به ناگهان در روز چهارم ماه مه به سمت اين منطقه حركت كرده‌اند. نشست اروپايي ميان ديپلمات‌هاي فرانسوي براي ميانجي‌گري در امور ايران به ناگهان منحل شد و پترائوس نيز بر روي گزارشي به كنگره كار مي‌كند كه نشان دهد ايران دردسر آمريكا در عراق است.»

شهرداري تهران 3 ميليارد تومان به شيعيان لبناني كمك مي‌كند

سخنگوي شوراي شهر تهران از تصويب لايحه 2 فوريتي شهرداري در جلسه امروز شوراي شهر تهران مبني بر كمك 3 ميليارد توماني شهرداري از محل ماده 16 و 17 قانون بودجه به شيعيان لبنان خبر داد.
خسرو دانشجو ديروز (يکشنبه) در نود و هفتمين جلسه شوراي شهر تهران كه بدون حضور مستمع برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با مصوبه كمك 3 ميليارد توماني شهرداري تهران به لبنان تصريح كرد: با وجود آن كه شهرداري تهران طبق قانون مي‌تواند بدون دريافت مصوبه شوراي شهر از محل ماده 16 و 17 به اشخاص حقوقي و حقيقي كمك كند و براي انجام اين كار ديگر نيازي به مصوبه شورا ندارد اما در رابطه اين لايحه خاص شهرداري تصميم گرفت قبل از هزينه كرد اعتبار مذكور گزارش آن را به شورا ارائه و نظر شورا را نيز پيشاپيش دريافت كند.
وي با بيان اين كه اعضاي شورا به اتفاق آرا با اختصاص اين اعتبار موافقت كردند، ادامه داد: توصيه اعضاي شورا به شهرداري اين بود كه اعتبار مذكور در قالب حمايت‌هاي نرم افزاري، مديريتي و آموزش نيروهاي متخصص باشد چرا كه اختصاص بودجه براي پروژه‌هاي عمراني به اعتباري معادل 10برابر اعتبار مذكور نياز دارد.
سخنگوي شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه چرا شهرداري به جاي كمك به لبنان اين اعتبار را همچون احمدي نژاد صرف پرداخت وام به جوانان نمي‌كند، گفت: كمك فكري و نرم افزاري به هم دينان و شيعيان لبناني جز وظايف ما است كه بايد با حفظ ضرايب اين اقدام انجام گيرد.اين در حالي است كه شيعيان لبنان انتظاري بيش از اين دارند.علاوه بر اين با توجه به بودجه مصوب شهرداري هزينه كردن 3 ميليارد تومان اعتبار براي لبناني‌ها مبلغ قابل توجهي نيست.
وي خاطرنشان كرد: لبناني‌ها در دعوتي از آقايان چمران و پورزرندي براي بازديد از پروژه‌هاي در دست اجرا در اين كشور داشتند، انتظارات بيشتري را مطرح كرده بودند اما شهرداري تهران با توجه به هزينه‌هاي شهر تهران قادر به تامين آنها نيست به همين دليل اين حمايت در قالب نرم افزاري و مديريت قرار است انجام بگيرد.
دانشجو در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا صرف بودجه‌اي كه پول آن توسط شهروندان تهراني تأمين مي‌شود، در كشورهايي همچون لبنان يا عراق به لحاظ شرعي مشكل ندارد، گفت: در رابطه با وجود يا عدم وجود مشكل شرعي براي صرف اين هزينه‌ها من تخصص ندارم. اين موارد بايد از كساني كه تخصص و اجازه فتوا دارند، پرسيده شود اما به لحاظ انطباق قوانين و مقررات به اعتقاد همكاران من مشكلي در اين راستا وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در رابطه با تصويب اين لايحه 2 فوريتي قبل از طرح سوال از سوي خبرنگاران،‌ در رابطه با آن اطلاع رساني نكرديد؛ بار ديگر مباحث مذكور را با كلماتي ديگر تكرار كرد و پاسخي در رابطه علت عدم اطلاع رساني به خبرنگاران را قبل از طرح سوال توسط آنان ارائه نكرد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

اليزابت: عصر طلايي
Elizabeth: The Golden Age

کارگردان: شکار کاپور. فيلمنامه: ويليام نيکلسون، مايکل هيرست. موسيقي: کرگ آرمسترانگ، اي. آر. رحمان. مدير ‏فيلمبرداري: رمي آده فاراسيان. تدوين: جيل بيلکوک. طراح صحنه: گاي دياس. بازيگران: کيت بلانشت[ملکه اليزابت ‏اول]، جفري راش[سر فرانسيس والسينگهم]، کلايو اوئن[سر والتر رالي]، رايس ايفانس[رابرت رستون]، خوردي ‏مولا[فيليپ دوم شاه اسپانيا]، ابي کورنيش[بس تراکمورتون]، تام هولاندر[سر امياس پوله]، سامانتا مورتون[مري ‏استورات]، آنتوني کاريک[کاردينال اسپانيا]، ديويد ترلفال[دکتر جان دي]، ادي ردماين[تامس بابينگتون]. 114 دقيقه. ‏محصول 2007 انگلستان، فرانسه، آلمان. نام ديگر: ‏The Golden Age، ‏Elizabeth - L'âge d'or، ‏Elizabeth - ‎Das goldene Königreich‏. نامزد جايزه بهترين بازيگر زن از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، نامزد گولدن گلاب ‏بهترين بازيگر زن، برنده جايزه بهترين طراحي صحنه از مراسم ساتلايت، نامزد جايزه بهترين بازيگر زن از مارسم ‏اتحاديه بازيگران سينما. ‏‎ ‎‏ ‏
داستان مقطعي طوفاني از زندگي اليزابت اول، يکي از بزرگ ترين ملکه هاي تاريخ که در فاصله سال هاي ‏‎1558-‎‎1603‎‏ قريب به 45 سال بر تخت سلطنت انگلستان تکيه زد. دوره اي که در آن مري، ملکه اسکاتلند و خويشاوند او با ‏فيليپ پادشاه انگلستان همداستان شده و براي از ميان برداشتن او توطئه چيني کردند. اما حضور مشاوري قدرتمند چون ‏والسينگهام در کنار اليزابت و اراده نيرومند ملکه سبب شد تا توطئه ها کشف و بي اثر شود. اما اليزابت مجبور بود ‏همزمان با يکي از بزرگ ترين ماجراهاي شخصي زندگي خود نيز دست و پنجه نرم کند: دل بستن به دريانورد جسور و ‏خوش قيافه اي به نام والتر رالي که به افتخار او بخشي از قاره تازه کشف شده آمريکا را به افتخار وي، ويرجينيا ‏نامگذاري کرده بود. مردي که دل به گرو عشق نديمه ملکه داده و پنهاني با وي ازدواج کرده است....‏

چرا بايد ديد؟
شکار کاپور متولد 1945 لاهور، پنجاب بازيگر، تهيه کننده و کارگرداني است که با اولين فيلمش معصوم در 1983 به ‏موفقيت و شهرت عظيمي در سينماي هند دست يافت. فيلم هاي بعدي وي نيز در محدوده سينماي هند بسيار موفق بودند ‏و چندين جايزه از مراسم ‏Filmfare‏ نصيبش کردند، اما پخش جهاني ملکه راهزن که بر اساس سرگذشت واقعي فولان ‏ديوي ساخته بود او را به همه منتقدان و سينما دوستان جهان شناساند. ملکه راهزن از سينماي رايج هند فاصله بسيار ‏داشت، فيلمي خشن، بدون رقص و آواز و بدون هنرپيشه هاي مشهور باليوود...‏
اما شهرت جهاني 4 سال بعد با اليزابت در انتظارش بود. فيلمي که هم او و هم بازيگر نخست فيلمش -کيت بلانشت- را ‏شهره عالم کرد. با اليزابت بود که به جايزه بافتا و گولدن گلاب نزديک شد، اما فيلم بعديش-چهار پر- با وجود بهره مند ‏بودن از بودجه اي 80 ميليون دلاري و ستارگاني شناخته شده، يک شکست کامل و همه جانبه به دنبال داشت. شايد از ‏اين روست که بار ديگر به دنبال سکه شانس خود برگشته و بعد از وقفه اي 5 ساله بازگشته و ادامه اي بر فيلم موفق ده ‏سال پيش خود ساخته است.‏
فيلم به رغم تکيه بر داستاين واقعي مانند اغلب دنباله بر خط موفقيت فيلم پيشين گام برمي دارد. اليزابت بار ديگر بايد ‏آزموني سخت را همزمان در زندگي سياسي و شخصي خويش از سر بگذراند. البته اين بار سهمگين تر، چون پادشاه ‏اسپانيا به تاج و تخت وي نظر دارد و با ناوگان مجهز خود به سوي انگلستان به راه افتاده است. اليزابت بر خلاف فيلم ‏قبلي اين بار در سني است که بريدن از دل بستگي عاطفي اش به يک مرد کار چندان راحتي به نظر نمي آيد و همين امر ‏بر مهابت واقعه مي افزايد. اليزابت هر چند بار ديگر موفق مي شود تا با چشم پوشي از عشق به يک مرد و وقف خود ‏در راه خدمت به ميهن اش-که منجر به پيدايش دوران طلايي صلح و آرامش در انگلستان مي شود- تعادلي به زندگي ‏خويش ببخشد، اما قلب مجروحش و لقب ملکه باکره او را آزار خواهد داد. او باقيمانده معصوميت خود را در اين آزمون ‏با پذيرش اکراه آميز گردن زدن مري از کف مي دهد، عشق را به بوته فراموشي مي سپارد و تصميم مي گيرد همچون ‏يک مرد در جمع مردان ظاهر شود. ‏
فيلم با صحنه هايي همچون رقص والتر رالي با نديمه زينت يافته که تماشاگر را به ياد قسمت پيشين خواهد انداخت، اما ‏از رئاليسم خشن فيلم پيشين دور است. بيشتر به فيلمي حماسي/تاريخي شباهت دارد که بايد به عنوان درسي از تاريخ-در ‏زمانه اي که کمتر کسي حوصله کتب قطور تاريخ را دارد- آن را ديد و با ياد قسمت پيشين دل خوش کرد. هر چند تمامي ‏عوامل موفقيت فيلم قبلي-مانند بازيگران اصلي اش، بلانشت و راش- را در خود داشته باشد!‏
ژانر: زندگي نامه، درام، تاريخ. ‏

براي مشاهده عکسهايي از اين فيلم اينجا کليک کنيد


لينکهاي دانلود
(نسخه اورجينال با کيفيت DVD)
http://rapidshare.com/files/87477100/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/87477136/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/87477101/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/87477083/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/87477096/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/87477143/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/87477127/Eiaeh_Te_Gle_Ae.part7.rar

 رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد


دانلود فيلم مستند

فيلمي در پاسخ به تحريف آيات قرآن
در فيلم ضد اسلامي "فتنه"

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود 40 مگابايت)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

دانلود انيميشن

Starship Operators

کارتون زيباي Starship Operators در 13 قسمت

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال، به زبان ژاپني و زيرنويس انگليسي)
http://rapidshare.com/files/38572751/Starship_Operators_-_01.rmvb
http://rapidshare.com/files/38575906/Starship_Operators_-_02.rmvb
http://rapidshare.com/files/38578475/Starship_Operators_-_03.rmvb
http://rapidshare.com/files/38585117/Starship_Operators_-_04.rmvb
http://rapidshare.com/files/38588175/Starship_Operators_-_05.rmvb
http://rapidshare.com/files/38590968/Starship_Operators_-_06.rmvb
http://rapidshare.com/files/38593683/Starship_Operators_-_07.rmvb
http://rapidshare.com/files/38596190/Starship_Operators_-_08.rmvb
http://rapidshare.com/files/38598546/Starship_Operators_-_09.rmvb
http://rapidshare.com/files/38625947/Starship_Operators_-_10.rmvb
http://rapidshare.com/files/38627377/Starship_Operators_-_11.rmvb
http://rapidshare.com/files/38629064/Starship_Operators_-_12.rmvb
http://rapidshare.com/files/38630591/Starship_Operators_-_13.rmvb

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: ايراني

مجموعه زيبايي از سازهاي مختلف ايراني

دانلود

دف و ني

دانلود

عود

دانلود

سه تار

دانلود

تمبک

دانلود

کمانچه

دانلود

سنتور

دانلود

تار

دانلود

ويلن

براي دانلود مستقيم آهنگها، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

تک موزیک

آهنگ زيباي خاتون باصداي خشايار اعتمادي

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

استوديوي حرفه اي موسيقي با
Sony Acid Music Studio 7.0a

اگر در ساختن موسيقي مورد علاقه تان جدي هستيد ، نرم افزار ACID Music Studio با امکانات حرفه اي و اساسي که براي ساخت ، ضبط زنده ، ميکس و افکت گذاري در اختيار شما مي گذارد ، به اين خواسته شما به نحو احسن پاسخ مي دهد. بعلاوه از امکاناتي همچون : به اشتراک گذاري به هرکجا که مد نظر داريد ، رايت CD ، بار گذاري به وب سايت يا گرفتن خروجي براي MP3 دانلودer ؛ برخوردار مي شويد. از مزاياي ديگر :
- در اختيار گذاري بيش از 1700 studio-quality loops.
- ضبط و اديت موزيک از هر دستگاهي يا هر منبع توليد MIDI.
- ايجاد حق کپي رايت براي محصولات ويديويي
- پشتيباني از افکتهاي صوتي DirectX وVST
- و ….
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 70 مگابايت مي باشد و کرک فايل در داخل فايل زيپ قرار دارد)

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

با Sports Tracker پیاده روی خود را
ماهواره ای کنید!

نرم افزاری که امروز معرفی می کنم یکی از جدیدترین نرم افزارهای نوکیا ویژه گوشی های سری ۹.۱ و ۹.۲ می باشد.نرم افزار Sports Tracker ۱.۷۱ نرم افزاری است که این روزها اکثر گوشی های مجهز به GPS (مکان یاب ماهواره ای) بدان نیازمندند. نوکیا با ارائه رایگان این نرم افزار فوق العاده گام دیگری در عرصه سیستم های مکان یاب موبایل برداشته است. اما حالا این نرم افزار چه قابلیت هایی را به گوشی شما اضافه می کند؟
مسلما شما در روز مقدار زیادی پیاده روی می کنید و مسلما میزان آن را نمی دانید. نرم افزار Sports Tracker با اتصال به ماهواره های مکان یاب و به وسیله گوشی شما تمامی حرکاتتان و میزان پیاده روی تان را به صورت بسیار دقیق ثبت می کند. به وسیله این نرم افزار شما می توانید سرعت لحظه ای ، سرعت متوسط ، شتاب حرکت و اطلاعات آماری بسیار جالبی را در زمینه میزان پیاده روی خود مشاهده نمایید.
از نکات بسیار جالب این برنامه نمایش مسیر دقیق حرکتی شما روی نقشه های Google Earth هست که دقیقا مسیری که شما پیموده اید به همراه زمان ، سرعت و شتاب طی مسیر را مشاهده خواهید نمود.ضمنا شما میتوانید میزان پیاده روی های روزانه خود را در این برنامه ثبت و برای مثال در پایان ماه اطلاعات کاملی از میزان پیاده روی های خود بدست آورید. برای کار با این نرم افزار در ابتدا برنامه Sport Tracker رو اجرا میکنید و new workout رو میزنید و نوع فعالیتتون رو که دویدن یا پیاده روی و … هست رو انتخاب میکنید بعد ok رو میزنید و صبر میکنید که برنامه به ماهواره وصل بشه و بعد start رو میزنید و شروع به فعالیت ورزشی خودتون مثلا دویدن میکنید.بعد از اینکه کارتون تمام شد از منوی option گزینه stop رو میزنید به منوی اصلی برنامه برمیگردید traning diary رو انتخاب میکنید و روزی رو که این فعالیت رو انجام دادید را انتخاب میکنید که به طور اتوماتیک روی همان روز هست حالا تاریخ انجام فعالیت رو با ساعت و مسافت طی شده اتان در یک سطر میبینید که آن را انتخاب میکنید.حالا یه لیست کامل از اطلاعات فعالیتی که کرده اید را در یک جدول نشان میدهد.منو option رو بزنید و export رو انتخاب کرده و بعد از زیر شاخه اون export to google earth رو بزنید و از شما محل ذخیره فایل رو میپرسه که آن را مشخص و نام فایل را هم انتخاب میکنید.حالا یهک فایل با پسوند kml در گوشی شما ذخیره شده است .آن را به کامپیوتر منتقل میکنید و برنامه google earth رو باز میکنید . از منوی file گزینه open رو میزنید و فایل مورد نظر رو انتخاب میکنید.حالا به صورت اتوماتکی نقشه زوم میشه و دقیقا میره جایی که شما فعالیت خودتون رو انجام دادید و یه خط در مسیر طی شده توسط شما مطابق تصویر بالا کشیده می شود.
این نرم افزار ویژه گوشی های سری ۹.۱ و ۹.۲ نوکیا می باشد که قابلیت اتصال به GPS خارجی (بلوتوث) را نیز دارا می باشد. دانلود این نرم افزار خصوصا به کسانی که گوشی N۹۵ دارند توصیه می شود.

لينک دانلود مستقيم

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 
 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اِنَّ أحَبَّ الأعمالُ اِلَی الله (عَزَّوَجَلَّ) اَلصلاةُ وَ البـِرُ وَ الجَهاد.

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند عزوجل، نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست.

(وسائل الشیعه، ج 3، ص 27)

 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

دختربه نامزدش: توچه جوردختری را دوست داری؟
دخترعاقل یا دخترخوشگل؟
پسر:هیچکدام من فقط تورادوست دارم.


درزایشگاه پدربچه به خانم پرستار گفت:خانم به نظرم این بچه خیلی شبیه به من است.
پرستار: عیبی ندارد ، بچه ها اول که بدنیا می آیند خیلی زشت و بد ترکیب هستند.


دختربه پسردرحال رانندگی گفت: آیا میتوانی با یک دست رانندگی کنی؟
پسرکه از حرف دخترخوشحال شده وقند توی دلش آب می شد گفت:بله.
دخترگفت : خیلی خوب، حالا که اینطوره پس دماغت را بگیر.


زن : به نظرتوبرای مهمانی امشب چه جوری لباس بپوشم ؟ مرد : خیلی سریع.

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

امضای سبز

دمی که مرا به سویت خواندی، مهربانیت مجنونم کرد و دمی که مرا از خود برانی خدا کند که نیاید.
از زندگیم تنها لحظاتی را زیسته ام که با تو بوده ام و دعا کن نیاید لحظاتی بر من که بی تو بگذرد.
دعا کن تا آن دم یارای گام برداشتن داشته باشم که در مسیر تو باشم و لحظه ای که بیراهه رفتم خدا کند که نیاید.
عشق را تنها زمانی تجربه کرده ام که اشکهایم را به پای تو ریختم و کور باد دیدگانم اگر بر غیر تو اشک بریزد.
هر غم که بر دلم هجوم آورد، تو محرم شنیدنش بودی و نفرین بر دلم اگر درمان غمهایش را از غیر تو بجوید.
دریغ بر عمری که حاصلش غفلت از تو بود و دعا کن بر من عمری نگذرد که حاصلش غفلت و بی خبری از تو باشد.
نوای«یا مهدی» تنها نامیست که در زیستنم بر من خوش است و نفرین باد بر من اگر غیر از این نام، نام دیگری را خوش دارم.
دعا کن آن لحظه که بار سفر می بندم، کوله بارم از محبت تو و اهل بیت تو تهی نباشد و خدا کند پروندۀ عملم را سبزینگی امضای تو به انتها برساند.

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

ارتش ترکیه شش تجزیه طلب ایرانی را
به هلاکت رساند

گروه پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) که برای تجزیه بخشهای غربی کشورمان تلاش می کند هویت شش نفر از اعضای این گروه را - که توسط ارتش ترکیه کشته شده اند - اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تجزیه طلبان (فرات نیوز) بر اثر بمباران سه روز پیش نیروی هوایی ترکیه (اول می) شش نفر از اعضای پژاک با نامهای بهجت تکین آلپ(فرات چله)، محمد گرگین(ودات آمد)، دیاکو بختیاری(هریش آمد)، کردو الیالی(آرگش باور)، جمال رسولی(آرمانج مریوان) و رحیم برنا(رامان جاوید) در اثر حمله نیروهای ترکیه کشته شده اند. چند نفر از کشته شدگان اهل مهاباد و مریوان و چند نفر دیگر نیز متولد ترکیه بوده اند. ارتش ترکیه اعلام کرده است در حملات هوایی به قرارگاههای گروههای پ.ک.ک و پژاک 150 نفر از این گروهها کشته شده اند.
پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان یک گروه تجزیه طلب ایرانی است که برای جدائی کردستان از خاک ایران تلاش می کند. رهبر این گروه غیرقانونی در آلمان به سر می برد و دارای پاسپورت آلمانی است.

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

با کی خسرو ، بازی حماسه نیز پایان می گیرد و بازی تاریخ آغاز میگردد.
کیخسرو آخرین نماینده ی دانش پهلوانی و نخستین نمایندۀ دانش خسروانی است.
دانش پهلوانی، یزدانی و خسروانی کهن ترین اندوختۀ عرفان ایرانی است و همه ی بنیادهای زیبا و انسانی این آیین در آن زمان ها و در این سرزمین شکل گرفته است.
اما پایان بازی یا داستان شاهنامه چیست؟
در آخر این بازی، کی خسرو به همراه بسیاری از پهلوانان ایرانی، چون توس و بیژن و فریبرز و گیو در میان امواج برف ناپدید می شوند. سومین بودای خندان ایران به صف بی مرگان و جاودانان می پیوندد .
آنگاه لهراسب و گشتاسب و اسفندیار می آیند تا دین بگسترند و شاهی خویش بنا نهند و خاندان رستم را نابود کنند.
بازی پهلوانی در ایران با زایش شگفت زال می آغازد و با پیوستن گروهی از پهلوانان و کی خسرو به صف جاودانگان پایان می گیرد و تنها رستم می ماند تا این نبرد را به پایان رساند و در چاه نابرادر از پای درآید و تومار پهلوانی در هم پیچیده شود.

بازی کی خسرو، فرجام از پای درآمدن دستگاه پهلوانی( خرد. داد. عشق) در برابر توفان سهمناک دستگاه دین وشاهی است.
فردوسی به ما می آموزد که در این سرزمین، قدرت با مهر و مدارا بیگانه است.
قدرت باید که با مهر و مدارا خو گیرد تا با خرد و داد حکم براند.
چنین است که کیخسرو فرمانروای دل ها و جان هاست. با آرزوی آن که تاریخ ایران، سراسر داستان دادگران و خردمندانی چونان کیخسرو باشد.

ادامه دارد ....

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة المؤمنون آيات: 118 محل نزول: مکه

 
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ 60 أُوْلَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ 61 وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ 62 بَلْ قُلُوبُهُمْ فِي غَمْرَةٍ مِّنْ هَذَا وَلَهُمْ أَعْمَالٌ مِن دُونِ ذَلِكَ هُمْ لَهَا عَامِلُونَ 63 حَتَّى إِذَا أَخَذْنَا مُتْرَفِيهِم بِالْعَذَابِ إِذَا هُمْ يَجْأَرُونَ 64 لَا تَجْأَرُوا الْيَوْمَ إِنَّكُم مِّنَّا لَا تُنصَرُونَ 65 قَدْ كَانَتْ آيَاتِي تُتْلَى عَلَيْكُمْ فَكُنتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ تَنكِصُونَ 66 مُسْتَكْبِرِينَ بِهِ سَامِرًا تَهْجُرُونَ 67 أَفَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءهُم مَّا لَمْ يَأْتِ آبَاءهُمُ الْأَوَّلِينَ 68 أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ 69 أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةٌ بَلْ جَاءهُم بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ 70 وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ 71 أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ 72 وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ 73 وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ 74

 

ترجمه فارسي مکارم
و آنها كه نهايت كوشش را در انجام طاعات به خرج مى‏دهند و با اين حال، دلهايشان هراسناك است از اينكه سرانجام بسوى پروردگارشان بازمى‏گردند، «60» (آرى) چنين كسانى در خيرات سرعت مى‏كنند و از ديگران پيشى مى‏گيرند (و مشمول عنايات ما هستند) «61» و ما هيچ كس را جز به اندازه تواناييش تكليف نمى‏كنيم; و نزد ما كتابى است كه (تمام اعمال بندگان را ثبت كرده و) بحق سخن مى‏گويد; و به آنان هيچ ستمى نمى‏شود «62» ولى دلهاى آنها از اين نامه اعمال (و روز حساب و آيات قرآن) در بى‏خبرى فرورفته; و اعمال (زشت) ديگرى جز اين دارند كه پيوسته آن را انجام مى‏دهند «63» تا زمانى كه متنعمان مغرور آنها را در چنگال عذاب گرفتار سازيم; در اين هنگام، ناله‏هاى دردناك و استغاثه‏آميز سرمى‏دهند! «64» (اما به آنها گفته مى‏شود:) امروز فرياد نكنيد، زيرا از سوى ما يارى نخواهيد شد! «65» (آيا فراموش كرده‏ايد كه) در گذشته آيات من پيوسته بر شما خوانده مى‏شد; اما شما اعراض كرده به عقب بازمى‏گشتيد؟! «66» در حالى كه در برابر او (پيامبر) استكبار مى‏كرديد، و شبها در جلسات خود به بدگويى مى‏پرداختيد؟! «67» آيا آنها در اين گفتار نينديشيدند، يا اينكه چيزى براى آنان آمده كه براى نياكانشان نيامده است؟! «68» يا اينكه پيامبرشان را نشناختند (و از سوابق او آگاه نيستند)، از اين رو او را انكار مى‏كنند؟! «69» يا مى‏گويند او ديوانه است؟! ولى او حق را براى آنان آورده; اما بيشترشان از حق كراهت دارند (و گريزانند) «70» و اگر حق از هوسهاى آنها پيروى كند، آسمانها و زمين و همه كسانى كه در آنها هستند تباه مى‏شوند! ولى ما قرآنى به آنها داديم كه مايه يادآورى (و عزت و شرف) براى آنهاست، اما آنان از (آنچه مايه) يادآوريشان (است) رويگردانند! «71» يا اينكه تو از آنها مزد و هزينه‏اى (در برابر دعوتت) مى‏خواهى؟ با اينكه مزد پروردگارت بهتر، و او بهترين روزى دهندگان است! «72» بطور قطع و يقين، تو آنان را به راه راست دعوت مى‏كنى «73» اما كسانى كه به آخرت ايمان ندارند از اين راه منحرفند! «74»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را (به همراه معني آن) با هم بخوانيم.  هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

gholami_ehsan@yahoo.com

شاهکار آموزش و پرورش


اين عکس واقعيه

 

 

akbarzeyton@yahoo.com

دردودل يک همشهري معلول

باسپاس وتشکرازمطالب مجله بسیاروزین وخوبتان وگفتن خسته نباشید به جناب مبین برای این همه زحمتی که برای پرباردرامدن هرشماره میکشند...
حرفی که دارم درددل یک معلول ویلچرنشین است بامسولین شهری وشهرذاری محترم منطقه 13 که هزینه میکنند پارک سالم روبروی پارک صباواقع درخیابان سعدی رابازسازی میکنندامابه یازسازی ومرمت پلها
وگذرگاههای پیاده روهاودست اندازهاوچاله هاومانعهادراین منطقه ...بی توجه اند!هیچ اقدام موثرواساسی برای رفع وبازسازی این معضلات شهری کلا طی این سالها صورت نگرفته است هر چندکه درشهرشاهدیم که شهرداری جناب اقای قالیباف درمجموع بسیارخوب وپویاودر برخی ازمواردحتی مبتکرانه عمل کرده اند
که خداوند اجرشان بدهداما...درروزهای رای گیری اخیرطی دومرحله به شعبه بیمه البرزنزدیک سه راه تهرانپارس مراجعه کردم که هردوبار اگرهمراهی بامن نبود ویلچربرقی ام ازروی پل ورودی این دفترواژگون
میشد! شیب ناهموار هر دو پل واقعاخطرافرین وحادثه سازاست انهم برای معلول ویلچرسواریکه معمولاازجهت اعصاب نیزضعیف اندوهرناهمواری راکه باان در شهر روبرو میگردند موجب دلهوره بهمریختگی اعصاب انان میگردد.لطفاتراخداکاری کنید تاپیاده روها وپلها هموار گردد شیب پلهامناسب ودارای استاندارد ویلچررو باشد. شهرداری محترم ازبازسازی ومناسب سازی پیاده روهادریغ نورزدشهرراطوری بسازیدکه امروزبرای ماودرفرداها برای خود شما که چون حالاچابک وسرپا نیستید امکان رفت وامد راحت باشد.
ارادتمندشما
اکبردرویش
 

 

mar_iran_p@yahoo.com

گفتگو با خدا

شبي در خواب ديدم با خداي خود به گفتگو نشسته‌ام.
پرسيد: پس تو مي‌خواهي با من گفتگو كني؟
پاسخ دادم: اگر وقتي براي اين كار داشته باشيد.
و لبخندي زد: وقت من لايزال است
اكنون بگو چه سؤالي از من داري؟
پرسيدم: كدام فعل نوع بشر، بيشتر تو را متعجب مي‌كند؟
و پاسخ داد:
اينكه از كودكي خود مي‌گريزند و دوست دارند بزرگ شوند
و هنگامي كه بزرگ شدند، دوست دارند بار ديگر كودك باشند.
اينكه سلامتشان را از دست مي‌دهند تا به پول برسند…
و آنگاه، پول خود را خرج مي‌كنند تا سلامتيشان را بار ديگر به دست آورند.
اينكه با تفكر زياد در مورد آينده، فراموش مي‌كنند كه به حال فكر كنند
گويي، آنها نه در حال زندگي مي‌كنند و نه در آينده.
اينكه به گونه‌اي زندگي مي‌كنند كه گويا هيچگاه نخواهند مرد
و آنگونه
مي‌ميرند كه گويا هيچ وقت زنده نبوده‌اند.

 

 

karimmahy@yahoo.com

Age of our Earth!

فقط تصور كنيد كه بتوانيم سن زمين را كه غير قابل تصور است، فشرده كنيم و هر صد ميليون سال آن را يك سال در نظر بگيريم! در اينصورت كره زمين مان فرد 46 ساله خواهد بود.
هيچ اطلاعی در مورد هفت سال اول اين فرد وجود ندارد و درباره سالهای مياني زندگی او نيز اطلاعات كم و بيش پراكنده ای داريم. اما اين را می‌دانيم كه در سن 42 سالگی، گياهان و جنگلها پديدار شده و شروع به رشد و نمو کردند . اثری از دايناسورها و خزندگان عظيم الجثه تا همين يكسال پيش نبود.
يعني زمين آنها را در سن 45 سالگی به چشم خود ديد و تقريبا 8 ماه پيش پستانداران را به دنيا آورد. در اوايل هفته پيش ميمونهای آدم نما به آدمهای ميمون نما تبديل شدند و آخر هفته گذشته دوران يخ سراسر زمين را فرا گرفت.
انسان جديد فقط حدود 4 ساعت روي زمين بوده و طی همين يك ساعت گذشته كشاورزی را كشف كرده است. بيش از يك دقيقه از عمر انقلاب صنعتی نمی‌گذرد و حال ببينيد انسان در اين يك دقيقه چه بلائی بر سر اين بيچاره‌ی 46 ساله آورده است.
او طي 40 دقيقه بيولوژيكی، از اين بهشت يك آشغالدانی كامل ساخته است . او خودش را به نسبتهای سرسام آوری زياد كرده، و نسل 500 خانواده از جانداران را منقرض كرده است.
سوختهای اين سياره را مال خود كرده و همه را به يغما برده است.
و الان مثل كودكی معصوم و بی تقصير ايستاده و به اين حمله‌ی برق آسا نگاه می‌كند ...!

 

 

faribabayrami@gmail.com

در برلین ماجرا ی روز جهانی کارگر جور دیگری است! در گوشه ای از شهر برلین در محله کویسبرگ همه گردهم جمع می آیند از ترک و عرب و آلمانی و آفریقایی و سفید پوست و سیاه پوست و سرخ پوست گرفته تا کارتن خوابها و رپرها و همجنسگرایان و کله پوستی ها و شیطانپرستها ویا پانکها ! همه و همه گردهم می آیند اما نه برای راهپیمایی و نه برای گرامیداشت کارگران بلکه این روز تعطیل بهانه ای است برای جمع شدن دور هم و آبجو خوردن و کباب و باربیکیو ! اغراق نیست اگر بگویم کل کویسبرگ در دودمنقل کبابهای مختلف گم می شود و کف خیابانهایش پر از شیشه های آبجو و نوشابه و لیوانهای یکبار مصرف ! و...

ادامه را در اینجا بخوانید:
http://www.goftaniha.org/2008/05/blog-post.html

شاد باشید باقی بقایتان

 

 

razavi_1525@yahoo.com

اینجا خوزستان است

اینجا خوزستان است
درب ها را نبندید
پرده ها را بردارید
بگذاریم که احساس هوایی بخورد
ریه را از ابدیت پر و خالی کنیم
ریه های لذت پر اکسیژن مرگ
و هوایی که در آن نفسی تازه کنیم
خانه ای خواهیم ساخت
حصارش همه تکرار صفا
ما در این جمع لطیف
لطف دیدار تو را می طلبیم.

برداشتی آزاد از سهراب

 

.

alirezamajidi@gmail.com

شعری از ژولیت بینوش در سوگ آنتونی مینگلا

به آنتونی

بی تو زیستن را باید بیاموزم
با همه کارهایی که کردیم و نکردیم
با همه آنچه از دست رفته
و چاره‌ای ندارم جز اینکه امیدوارانه
بدون آنها سر کنم
تو اساس صفا و صمیمیت بودی
خنده‌ای که مرا به خنده وامی‌داشت
و دستت با عشق و حمایت پیش می‌آمد
می‌توانستم افکارت را ببینم
که به سرعت پیش می‌رفتند
در مجموعه پر پیچ و خم ادراک
هیجانات تو از آن من شد
در شادمانی قسمت کردن
دوست هنرمندم
تو به ناپیدا رفته‌ای
و ما قبلی را که در دنیای درونی آفرینش می‌تپید
قسمت کردیم
و اندیشه‌هایت برای من به واقعیت بدل شد
من فرشته تو بودم
و بال‌هایم را تو گشودی
کلماتی بودی که می توانستم در آن پرواز کنم
دوست قلب من
ناگفته‌ها را با خود خواهم برد
گرامی خواهم داشت بخشش و گذشتم را
تا وقتی که ببینمت
و لطف کن و بر من ببخشای
این سکوت رنج‌آور و دردناک را
چشم‌های مغناطیسی تو سوزن‌های جرقه‌دار داشتند
ما شهامتش را داشتیم که به ناشناخته‌ها پیشکش کنیم
جست و جوی حقیقت را در جدال هستی
تلاش کردیم نیم‌نگاهی هم به آن سو بیندازیم
با شادمانی با شادمانی

To Anthony

I shall learn to live without you.
With all we’ve done and undone
with all the missing parts I’ll have to carry on hoping
you were the bedrock of fun, the laugh that made me laugh
and your hand came with love and care
I could see your thoughts going faster and faster
ahead in their curved complex understanding
your excitements became my excitement in the joy of sharing
my friend of art
you’ve gone missing
we shared a heart beating in this inner world of creation
and your ideas became real to me
I was your angel and you opened my wings
and you were the words I could fly into
my friend of heart
I will carry the unsaid
I will cherish my forgiveness until I see you
and please forgive me for my painful silence
magnetic eyes of yours with its sparkling needles
we dared a gift to the unknown
the search for truth in the battle of being
we attempted a glimpse on the other side
with joy with joy

JB

 

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

استمرار حمایت رهبری از دولت اسلامی
در سفر به استان فارس - 1

شاید در اکثر هجمه های سنگین مخالفان دولت اسلامی، پس از توکل و توسل به خداوند متعال و اهل بیت و حضرت ولی عصر (عج)، چشم به راه هر یک از سخنرانی های رهبری هستیم تا با افشای خط نفاق در مخالفت با رئیس جمهور مکتبی، با حمایت از دولت نهم، راه معاندین و مخالفین را سد کنند.
وقتی هم که رهبر انقلاب به سفر می روند، این روند شتاب بیشتری می گیرد و در سفرهای قبلی از جمله سفر به سمنان و یزد این روند مشهود بود.
اگر به درستی به نکات و اشارات رهبری در سخنانشان دقت کنیم، به خوبی می توانیم راه را دریابیم، خصوصا درباره عملکرد دولت و شبهاتی که علیه آن مطرح می شود.
در این سلسله نوشته، از میان سخنرانی های مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس، نکاتی که ایشان درباره دولت نهم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مطرح کرده و در آن علاوه بر دفاع از رویکردهای دولت نهم و رئیس جمهور، راههای انحرافی و بطلان برخی ادعاها را مورد اشاره قرار داده اند، منتشر می کنم.
برخی از این نکات دقیقا روشن میکند که سخنان و تاکیدات خاص رئیس جمهور درباره برخی مسائل کاملا جهت گیری درستی دارد و حتی در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز عینا مورد تاکید قرار میگیرد.

بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار مردم شيراز (۱۱ اردیبهشت ۸۷)

* انكار نقش مردم و بى‏اعتنائى به حضور مردمى - كه متأسفانه امروز در بعضى از نگاههاى شبه‏روشنفكرانه، انسان مشاهده مى‏كند - خطاست. وقتى مردم به يك سمتى گرايش پيدا مى‏كنند، كسانى كه از اين گرايش خود را منتفع نمى‏بينند، اسمش را مى‏گذارند حركت پوپوليستى و حركت عوامگرائى! اين خطاست

* دو سال است كه قدرتهاى استكبارى مرتب تهديد مى‏كنند كه ما ملت ايران را تحريم مى‏كنيم و محاصره مى‏كنيم! انگار تا حالا اين كار را نكرده‏اند

* دشمنان ملت ايران منتظرند كه از هر مسئله‏ى كوچك يا بزرگى، براى شكستن عزم و همت ملت ايران استفاده كنند؛ حتّى از بلاياى طبيعى مثل زلزله و خشكسالى، يا از چيزهائى كه در دنيا عموميت دارد مثل گرانى. الان شما اگر به تحليلهاى راديوهاى بيگانه نگاه كنيد، مى‏بينيد يكى از محورهايى كه دشمنان ما در تبليغاتشان از آن استفاده مى‏كنند، مسائل اقتصادى است؛ بلكه بتوانند در عزم ملت ايران خللى وارد كنند. مردم ايران، مسئولين خودشان را شناخته‏اند. اينى كه اين‏جور وانمود بشود كه اگر در وضع اقتصادى جامعه مسئله‏ى «گرانى» پيش مى‏آيد، به خاطر اين است كه مسئولين دولتى و مسئولين بخشهاى مختلف توجه ندارند، اين خطاست؛ آنها كاملاً توجه دارند و مى‏دانند چه دارد اتفاق مى‏افتد

* امروز دنياى غرب بيش از ديگران درگير مشكلات اقتصادى است. خودشان اعلام مى‏كنند بحران اقتصادى‏اى كه امروز از امريكا شروع شده است و بتدريج دارد گريبان اروپا را هم مى‏گيرد و به بعضى از كشورهاى ديگر هم سرايت مى‏كند، در شصت سال گذشته - يعنى از بعد از جنگ بين‏الملل اول تا امروز - سابقه نداشته است. سازمان ملل در دنيا اعلام بحران غذائى كرده است. ملت ايران به فضل پروردگار و به لطف الهى مشكلاتش از بسيارى از همين كشورهاى مدعى كمتر است و با همت مسئولين و همت مردم، بايد بتوانند همين مشكلاتى را هم كه وجود دارد، برطرف كنند؛ اين همت همه را مى‏طلبد

* امروز دشمن چشمش به نقطه‏ى حساس اقتصادى است تا بلكه بتوانند اين كشور را از لحاظ اقتصادى دچار اختلال كنند. هرچه مى‏توانند اختلال ايجاد كنند و هرچه هم نمى‏توانند، در تبليغاتشان وانمود كنند كه اختلال هست! اين كارى است كه امروز در تبليغاتِ دشمنان ما، با قدرت و به شكلهاى مختلف انجام مى‏گيرد. راه مقابله هم انضباط مالى و صرفه‏جوئى و نگاه پرهيزگرانه‏ى به مصرف‏گرائى است

* امروز خوشبختانه ملت ايران با پرداختن هزينه‏هائى كه سنگين هم بوده است - اما ملت ايران با شوق و رغبت و با رشادتِ تمام، اين هزينه‏ها را پرداخته است - توانسته گذرگاههاى زيادى را طى كند و راه دشوارى را پشت سر بگذارد و بحمداللَّه خود را به اين نقطه‏اى كه امروز در آن هستيم، برساند.

ادامه دارد ...

 

 

m.ghasembeik@hotmail.com

وصيت نامه

قبر مرا نيم متر كمتر عميق كنيد تا پنجاه سانت به خدا نزديكتر باشم.

بعد از مرگم، انگشت‌هاي مرا به رايگان در اختيار اداره انگشت‌نگاري قرار دهيد.

به پزشك قانوني بگوييد روح مرا كالبدشكافي كند، من به آن مشكوكم!

ورثه حق دارند با طلبكاران من كتك‌كاري كنند.

عبور هرگونه كابل برق، تلفن، لوله آب يا گاز از داخل گور اينجانب اكيدا ممنوع است.

بر قبر من پنجره بگذاريد تا هنگام دلتنگي، گورستان را تماشا كنم.

كارت شناساييم به همراه دو قطعه عکس مرا لاي كفنم بگذاريد، شايد آنجا هم نياز باشد!

مواظب باشيد به تابوت من آگهي تبليغاتي نچسبانند.

روي تابوت و كفن من بنويسيد: اين عاقبت كسي است كه زگهواره تا گور دانش بجست.

دوست ندارم مردم قبرم را لگدمال كنند. در چمنزار خاكم كنيد!

كساني كه زير تابوت مرا مي‌گيرند، بايد هم قد باشند.

شماره تلفن گورستان و شماره قبر مرا به دختران بيکار ندهيد.

گواهينامه رانندگيم را به يك آدم مستحق بدهيد، ثواب دارد.

کله مرغ برای سگها يادتون نره چون گناه دارند گشنه بمونند.

بجای عکسم روی آگهی ترحيم کارت معافيم رو بزاريد.

در مجلس ختم من گاز اشك‌آور پخش كنيد تا همه به گريه بيفتند.

از اينكه نمي‌توانم در مجلس ختم خودم حضوريابم قبلا پوزش مي‌طلبم و خواهش ميکنم پشت سرم حرف در نيار يد.

التماس ميکنم کفنم را از يک پارچه مارکدار انتخاب کنيد تا جلوی آدمهای گه تازه به دوران رسيده کم نياريم.

به مرده شوي بگوييد مرا با چوبك بشويد چون به صابون و پودر حساسيت دارم.

چون تمام آرزوهايم را به گور مي‌برم، سعي كنيد قبر مرا بزرگ بسازيد كه براي آنها هم جا باشد

 

 

moshka22000@yahoo.com

مصرف آسپرين در حفظ سلامت قلب و عروق مردان موثر است

براساس يك پژوهش، مصرف آسپرين در حفظ سلامتي قلب و عروق مردان سودمند است.
نتايج آزمايش روي بيش از 100 هزار بيمار نشان داد كه آسپرين به عنوان يك دارو كه به طرز قابل توجهي خطر سكته‌ قلبي را كاهش مي‌دهد عمدتا براي مردان مفيد است.
در اين خصوص مطالعات زيادي صورت گرفت تا مزاياي آسپرين با اشاره‌ دقيق به اثرات مثبت آن بر سلامت قلب بيماراني كه در معرض سكته‌ قلبي هستند و كساني كه هيچ اثر قابل توجهي اعلام نكردند، مشخص شود. اين موضوع منجر به انجام تحقيق ديگري شد كه يافته‌هاي 23 آزمايش باليني و 13000 بيمار در آن مورد مطالعه قرار گرفت تا چگونگي نتايج مختلف را دريابد.
دكتر دان سين، استاد دانشگاه كلمبيا، بيان مي‌كند: تفاوت اصلي آزمايش مردان و زنان در سطح وسيع‌تر مشخص شد و آزمايش روي مردان نشان داد كه آسپرين خطر سكته‌ قلبي را در آنان تا 50 درصد كاهش مي‌دهد. در حالي كه آزمايش روي زنان نشان داد كه آسپرين اثر كمي بر آنها مي‌گذارد.
اين يافته‌ مرتبط با آخرين مطالعات انجام شده در مورد تفاوت ساختار در رگ‌هاي خوني قلب بين زنان و مردان مي‌باشد. همچنين مشخص شد كه به دليل سطح بالاي هورمون استروژن در زنان، اثرات آسپرين در آنان كمتر است.
نيك هندرسون، ‌مدير اجرايي موسسه‌ آسپرين، نيز اظهار داشت: واكنش به آسپرين در زنان در دوران يائسگي بيشتر مي‌شود.
آسپرين يكي از متداول‌ترين داروهاي مصرفي است كه به عنوان مسكن شناخته شده و بحث‌هاي زيادي در مورد احتمال اثرات آسپرين كه شامل خونريزي معده مي‌شود، وجود دارد. اما با وجود خطر، بسياري از دانشمندان اظهار مي‌كنند كه مزاياي استفاده از آسپرين از خطرات آن براي بيماراني كه احتمال حمله‌ قلبي را دارند بيشتر است؛ اگرچه بر اساس يافته‌ها، متخصصان بايد در نظر داشته باشند كه زنان نسبت به آسپرين به عنوان داروي محافظ قلب واكنش كمتري را نشان مي‌دهند و بايد از تجويز آن اجتناب كنند.

 

 

yazynh@yahoo.com

سه خبر مهم و تازه از جهان اسلام

گرويدن عالم بزرگ اهل‌سنت به مذهب تشيع
يک از علماي بنام سني مذهب پس از تحقيقات فراوان بر روي مذاهب اسلامي تشرف خود را به مذهب تشيع علني کرد. به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ابنا، «حبيب علي الجفري»، عالم و مبلغ بزرگ سني مذهب با گرويدن به مذهب تشيع صفحه جديدي را در مقابل دشمنان اين مذهب يعني وهابيان و ناصبيان گشود و خشم آن‌ها را برانگيخت. وي در مصاحبه با شبکه ماهواره‌اي «اقراء» با اعلام تشرف خود به مذهب اهل بيت (ع) تاکيد کرد: «من پس از تحقيقات گسترده بين فقه مذاهب مختلف اسلامي و مقارنه بين آنها مذهب تشيع را برگزيدم.» اين مستبصر افزود: «من سه سال در بين مذاهب مختلف جستجو کردم تا بهترين را انتخاب کنم و در نهايت به حقانيت و صحت اين مذهب نسبت به ساير مذاهب ايمان آوردم.» اين مبلغ سابق اهل سنت بيان داشت: من در ابتدا صوفي‌گري را براي خود برگزيدم ليکن پس از تحقيقات فراوان متوجه شدم ائمه و بزرگان آنها از اعتبار و درجه کمتري نسبت به ائمه اهل بيت (ع) برخوردارند؛ لذا با پرس و جو از علماي شيعه و خصوصا آيت‌الله العظمي سيستاني مرجع عاليقدر شيعه، به حقانيت مذهب اهل بيت (ع) پي بردم.»
اين در حالي است که اعلام تشرف اين عالم مشهور اهل تسنن به مذهب تشيع با عکس العمل منفي و خصمانه وهابيان مواجه شده است. وهابيان و ناصبيان در شبکه‌هاي ماهواره‌اي مختص به خود با محکوميت اين اقدام خشم و ناراحتي خود را نسبت به اقدام «الجفري» اعلام کردند.

آيت‌الله‌ العظمي «وحيد خراساني» علماي اهل سنت را به مناظره فراخواندند
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از اخبار حوزه، آيت‌الله‌ شيخ «وحيد خراساني» در درس خارج اصول فقه در مسجد اعظم قم، علماي اهل سنت را جهت مناظره علمي فقهي و اصولي و اثبات جامعيت فقهي و اصولي شيعه فراخواندند. ايشان در ادامه افزودند: »ما آماده‌ايم اعلم علماي آن‌ها در اين مسجد بيايند تا اين مدعا را در فقه و اصول به آن‌ها ثابت کنيم.» ايشان در مقايسه کتب فقه و اصول شيعه با کتب اهل سنت بيان کردند: «وقتي نسبت کتابي مثل کتاب شيخ انصاري (ره) را با بالاترين کتابي که در آن فرقه نوشته شده مي‌سنجيم، متوجه مي‌شويم که تفاوتشان از کف اين مسجد تا سقف آن است.» اين استاد خارج فقه و اصول حوزه تصريح کردند: «همه عامه، در فقه و اصولشان در کلاس ابتدايي فقه و اصول مذهب شيعه هستند.» اين مرجع تقليد به مظلوميت مذهب شيعه در طول تاريخ اشاره کرده و گفتند: «مذهب شيعه در اثر جهل ما مظلوم است و وقتي کسي به کنه فقه و اصول برسد، اين مطلب را به دست خواهد آورد.» آيت‌الله‌ العظمي «وحيد خراساني» با استناد به فرمايش اميرالمومنين (ع) تصريح کردند: «شخصي به اميرالمومنين (ع) گفت «وامظلمتا» و حضرت در پاسخ فرمودند اگر به تو يک ظلم شده، به من به اندازه سنگ و کلوخ روي کره زمين ظلم و تعدي شده است.» اين مرجع تقليد ضمن در خواست از طلاب براي رفع مظلوميت از چهره ائمه اطهار (ع) بيان داشتند: «هم شهادت ائمه اطهار (ع) و هم فقه‌شان و هم معارفشان و هم رواياتشان مظلوم است.» ايشان در ادامه افزودند: «وظيفه شما در اين زمان اين است که در اين مذهب و اصول و فروع آن قوي شويد تا بتوانيد با قدرت علمي اين مظلوميت را رفع کنيد.» خداوند سايه اين مرجع تقليد بزرگ را بر سر اسلام نگاه دارد. گفتني است چندي پيش نيز استاد بزرگ آيت‌الله علامه دكتر سيدمحمد حسيني قزويني -حفظه الله- مولوي عبدالحميد امام جمعه مسجد مكي زاهدان را كه به مساله‌اي اعتراض نابجا داشت، به مناظره فراخواند، كه وي از اين مناظره سر باز زد. همچنين چندي پيش حمدان الغامدي استاد دانشگاه ام القري مكه از علماي كبير وهابيت با حضرت علامه مناظره كرد كه در نهايت به عذرخواهي وي از محضر علامه منجر شد. مدت‌ها قبل نيز آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي -حفظه الله- با يكي از علماي اهل سنت در مكه مناظره كرد كه ظاهرا پاسخ‌هاي مضحك شخص مناظره را پايان داد! به عنوان مثال وي كه به عدالت خيالي تمامي صحابه تاكيد مي‌ورزيد، در پاسخ به سوال آيت‌الله العظمي مكارم كه فرمودند اگر در زمان حضرت علي (ع) بودي در جنگ صفين چه مي‌كردي؟ گفت در سپاه علي به ميدان مي‌رفتم، اما عدالت معاويه را نيز انكار نمي‌كردم!!! جنگ كردن با كسي كه وي را عادل مي‌داني، به حكم عقل چه معنايي دارد؟! شايان ذكر است كه عدالت صحابه بارها توسط علماي اهل سنت در كتاب‌هايشان رد شده است.

فتواي احمقانه جديدي از وهابيون!
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از جهان وهابيون -لعنهم الله اجمعين- فتواي احمقانه جديدي صادر كرده‌اند. متن اين فتوا به شرح زير است:
«اگر مردي دخترش را كه در شرق جهان با وي زندگي مي‌كند به همسري پسري در آورد كه او در غرب جهان با پدرش زندگي مي‌كند و هيچ گاه آن دو يكديگر را نبينند و از محل زندگي بيرون نروند، سپس شش ماه از ازدواج آنان بگذرد و آن دختر صاحب فرزند شود، پدر او همان كسي خواهد بود كه در غرب دنيا زندگي مي‌كند. اگر چه هيچ گاه همسرش را ملاقات نكرده و حتي نديده باشد. همچنين اگر كسي را از لحظه عقد ازدواج به مدت پنج سال زير نظر نگهبانان زنداني كنند، سپس آزاد شود و به منزلش برود و تعدادي فرزند در كنار همسرش ببيند همه آنان فرزندان وي خواهند بود؛ اگر چه فرصت يك لحظه ديدار و ملاقات با همسرش را پس از عقد نداشته است.»
دليل اين فتوا از خود آن خنده‌دارتر است:
«اين امر امكانش دور از واقعيت نيست، زيرا ممكن است بر اثر كرامت يكي از اولياء با آن كه مسافت بين زن و شوهر زياد است، آن دو به ديدار يكديگر رسيده باشند و از اين راه فرزندي به وجود آمده باشد.»
جالب است كه وهابيون -اهلكهم الله اجمعين- كرامات ائمه معصومين –عليهم السلام و الصلوه- را منكر مي‌شوند، اما كرامت را براي كساني كه در زندان هستند و يا ديگران قابل قبول مي‌دانند. اين چندمين بار است كه اين فتاواي احماقانه از اين فرقه ضاله و انگليسي صادر مي‌شود. با توجه به فتواهاي ابلهانه و دور از عقل وهابيون و لكه‌دار كردن چهره اسلام در سطح جهان و ايجاد امكان اتهام به عقلانيت اسلام توسط جهانيان، شايسته است علماي جهان اسلام اعم از شيعه و سني به طور واضح و رسمي وهابيت را در همه جا طرد و اين غده سرطاني را كه تيشه به ريشه اسلام زده و مي‌زند، براي هميشه از صفحه حيات اسلام محو نمايند.

 

 

احسان بهرام غفاري

چه کسی اسلام را کشت ؟

اسلام آخرین دین نازل شده از خداوند بر مردم است و به طبع کامل ترین و جامع ترین دین که این اصلا بدان معنا نیست که دین های بزرگ دیگر مانند مسیحیت یا یهودیت پس از آمدن اسلام اعتباری نداشته و مردمی که به این دین ها گرایش دارند ، سرگردان محسوب بشوند .
وجه تمایز دین اسلام با دیگر ادیان در این است که دین اسلام قابلیت بروز شدن را دارد . یعنی احکامی که در قرآن آمده است هم در هزار و چهارصد سال پیش می تواند راه گشا باشد و هم امروزه و هم در سال ها بعد . اما خلائی در این میان هست که هیچگاه از طرف کشورهای اسلامی ( منظور علمای دینی این کشورها و خصوصا کشورهای شیعه است ) به آن عمل نشده است و عملا اسلامی که امروزه به جا مانده است ، حداقل از نظر دیگر ادیان ، مشتی احکام دست و پا گیر و اجبارانه است که صد البته بهیچ عنوان اینگونه نیست . بلکه با مطالعه و تحقیق دقیق در اسلام می توان متوجه شد که بر خلاف دیگر ادیان ، اسلام کاملا در جهت آزادی های فردی است و چه بسا آنقدر که دین های دیگر احکام جبری و تکلیفی دارند ، اسلام ندارد .
یکی دیگر از وجوهات اسلام نسبت به ادیان دیگر ، جنبه روانشناسانه آن است . یعنی احکام قضاوت اسلامی بر پایه رفتارهای روانشناسانه فرد مرتکب اعمال می شود و نه قوانین کلی . برای این منظور می توان به قضاوت های صدر اسلام توسط امیرالمومنین رجوع کرد ، که بطور مثال در جایی کسی که شراب خورده است را طبق احکام الهی حد ( شلاق ) زده اند و در جایی دیگر برای فرد شراب خواری هیچ حکمی صادر نکرده اند . یعنی شرایط وقوع یک جرم و رفتارهای روانی فرد در هنگام بروز جرم کاملا در قضاوت های اسلامی نقش دارد . در حالیکه در دیگر ادیان هیچ جای تغییری در احکام نیست . اما باز از بزرگترین وجوهات اسلام در قضاوت این است که اصل بر برائت است و نه مجرم بودن . یعنی بطور مثال اینطور نیست که هر کس گفت فلانی زنا کرده ، سنگسارش کنند . بلکه تا جاییکه می شود سعی می شود شواهدی پیدا کنند و گواهانی ( چهل نفر ) شهادت بدهند که همه هم اصالت داشته باشند و حرفشان مستند و الی آخر . چون در اسلام آبروی مومن مهم ترین مساله است .
اما چه می شود که امروزه این دین که کاملا بر اساس روانشناسی شکل گرفته است و پایه علمی دارد ، به جایی می رسد که حتی برخی مسلمانان هم از مسلمان بودنشان خجالت یا انزجار پیدا می کنند دو دلیل اصلی بیشتر ندارد .
اول اینکه همان حلقه مفقوده که باید علمای دینی این خلا را پر می کردند . یعنی احکام این دین را به روز تبدیل می کردند که نکرده اند و می شود همان خشونتی یا عقب ماندگی که دیگر ادیان به اسلام نسبت می دهند . برای باز شدن مطلب مثالی می زنم ، در هزار و چهارصد سال پیش اگر کسی برای سرد شدن غذایش فوت می کرد ، پیامبر یا ائمه به او می گفتند که این کار مکروه است . اما امروزه می دانیم که وجود کربن در بازدم ، باعث می شود اگر به غذا فوت کنیم ، کربن با آن غذا ترکیب شده و برای معده ایجاد ناراحتی کند ، پس منظور از مکروه بودن ، چیزی خلاف اسلامی نیست ، بلکه بنا به شرایط زمانی آن زمان واژه مکروه باید بکار برده می شده و امروزه واژه ضرر رسان . اما هیچ عالمی این نکته را نگفته و بروز در نیاورده . پس حق دارد اگر مسلمانی برایش سوال پیش بیاید که چرا یک دین نسبت به هر عملی یک صفتی ( مکروه ، مباح ، حلال ، حرام ، مستحب ) در نظر گرفته است . مثلا شراب خواری که دلایل آسیب های علمی آن بر بدن ، امروزه بر کسی پوشیده نیست ولی هنوز علمای ما می گویند نجس است ! که اگر بگویند به دلالیل علمی شراب ضرر رسان است و فرضا کبد را از کار می اندازد ، آنگاه به راحتی هر مسلمان یا هر متدین به دین دیگر آنرا می پذیرد .
اساس اسلام بر پایه عقل نهاده شده است و هر مبحث آنرا می توان در علم روز جستجو کرد . اما خلائی که علما میان علم و دین بوجود می آورند و در طول این هزار و اندی سال آورده اند باعث شده است که این دین که علمی ترین و عقلانی ترین دین است ، تبدیل به دینی خشک ، عبوس و عقب افتاده نمایان شود .
اما دلیل دوم که مهم تر از دلیل اول است ، عملکرد خود مسلمانان جهان است . وقتی دنیا به مسلمانان نگاه می کند – مثلا یک وهابی پاکستانی – دیگر کاری به فرقه های اسلام ندارد و می پندارد که هر مسلمانی لزوما خشونت گرا است . یا نگاهی که به ستمگران طالبان می شود . حال وظیفه علما ، دول اسلامی و خود مسلمانان این است که گرایشات و فرقه های اسلام را با زبان روز دنیا به دنیا نشان بدهند و اسلام حقیقی را بیان کنند که متاسفانه دول و مردم اسلامی فقط و فقط به منافع شخصی فکر می کنند و اصلا نیازی به این کار نمی بینند . مثلا در همین جریان کاریکاتورهای دانمارک یا هلند ، مسلمانان جهان به جای اتحاد ، هم اندیشی کردن و عکس العمل فرهنگی نشان دادن ، در هر نقطه ای یک عس العمل نشان دادند . در ایران مردم به جلوی سفارت این دو کشور رفته و شعار دادند . در پاکستان و هند مردم آشوب کردند . در سوریه و مصر آنقدر عکس العمل مسلمانان وحشیانه بود که عکس العمل های بدتری را در دنیا داشت و ... . در حالیکه اگر دول و سران اسلامی هم اندیشی و اتحاد خود را به معرض نمایش می گذاشتند و با یک حرکت فرهنگی و حساب شده چهره اصیل اسلام را به معرض نمایش می گذاشتند ، نه تنها دنیا مسلمانان را به وحشیگری متهم نمی کرد ، بلکه بروز چنین مسایلی اصلا ادامه دار نمی شد و دول دکشورهای غیر اسلامی صد در صد وقوع چنین نگرش هایی را متهم و نگرش نسبت به مسلمان و اسلام متفاوت می شد . با یک نگاه ساده می توان فهمید که از هر ده شبکه رادیو و تلویزیونی غربی ، حداقل دو شبکه متعلق به معرفی دینی مانند مسیحیت یا یهودیت است . اما در کشورهای اسلامی بر خلاف چهره ای که از خود در دنیا نشان می دهند ( خشونت ، عقب ماندگی ) ، از هر ده شبکه ، هشت تای آن متعلق به شو و کلیپ های نیمه سکسی و اروتیک است و در کشوری مانند ایران که از این خبرها نیست هم ، آنقدر مسایل مطرح شده در مورد اسلام سطحی و متعلق به عصر حجر است که نه تنها هیچ تبلیغ بین المللی ای صورت نمی دهد بلکه خود داخل کشوری ها هم متهوع می شوند . بطور فرض برنامه های دینی ایران شده است یک میزگرد ، با حضور یک منشی پاستوریزه که اصلا نمونه ای در جامعه ندارد و یک روحانی که سوادش در حد یک طلبه خام است و موضوع برنامه هم در بهترین حالت و نوآور ترین حالتش می شود نقش زن در مدیریت خانه !!! روحانی مهمان می گوید : زن خوب باید آشپز خوبی باشد ( گویا در دین های دیگر زن خوب باید آشپز بدی باشد !!! ) . یک زن وقتی شوهرش از سر کار می آید سلام میکند ( گویی در دین های دیگر زن ها خداحافظی می کنند !!! ) و همین طور دو ساعت تمام حرفهای کلیشه ای که نه خیر دنیا دارد و نه آخرت و نه بازتابی در میان مردم دارد . به هر حال بحث طولانی تر از این موارد است و صد ها صفحه مطلب را می طلبد که از حوصله جمع خارج است . ولی مشکل امروز ما مسلمانان نبود اتحاد و انسجام و نبود نمایشی مناسب از اسلام در جوامع بین الملل است . وقتی آقای ملک عبدالله با شمشیری آویزان از همتایان خود استقبال می کند ، وقتی آقای بشار اسد با نامزد سکسی اش اینور و آنور می رود ، وقتی آقای احمدی نژاد مانند یک فرد ساده و فقیر خود را به نمایش می گذارد ، وقتی پروزیز مشرف با لباس سرتاسر نظامی خود را به نمایش می گذارد ، وقتی طالبان خود را آنگونه به نمایش می گذارند و وقتی فلسطینینان با کلاشینکف و صورتهای پنهان خود را در معرض دید دنیا قرار می دهند و ... هر عقل سلیمی نه تنها به وجوه متعالی اسلام ایمان نمی آورد ، بلکه اسلام را با دیدن این شرایط چیزی جز یک مشت عقرب خور و عقب افتاده و خشونت گرا نمی تواند تصور کند . اوضاع مردم کشورهای اسلامی هم خود مثنوی هفتاد بند می شود که اصلا از خجالت به آن نمی پردازم . شاید مطلبم ادامه داشته باشد . همین .

 

 

mirajiasl@gmail.com

گزیده ای از معجزات شعر فارسی
مخزن الاسرار(نظامی گنجوی)
حکایت نوشیروان با وزیرخود

صیدکنان مرکب نوشیروان
دور شد از کوکبه خسروان

مونس خسرو شده دستور و بس
خسرو و دستور و دگر هیچکس

شاه در آن ناحیت صید یاب
دید دهی چون دل دشمن خراب

تنگ دو مرغ آمده در یکدیگر
وز دل شه قافیه‌شان تنگتر

گفت به دستور چه دم میزنند
چیست صغیری که به هم میزنند

گفت وزیر ای ملک روزگار
گویم اگر شه بود آموزگار

این دو نوا نز پی رامشگریست
خطبه‌ای از بهر زناشوهریست

دختری این مرغ بدان مرغ داد
شیربها خواهد از او بامداد

کاین ده ویران بگذاری به ما
نیز چنین چند سپاری به ما

آن دگرش گفت کزین درگذر
جور ملک بین و برو غم مخور

گر ملک اینست نه بس روزگار
زین ده ویران دهمت صد هزار

در ملک این لفظ چنان درگرفت
کاه براورد و فغان برگرفت

دست بسر بر زد و لختی گریست
حاصل بیداد بجز گریه چیست

زین ستم انگشت به دندان گزید
گفت ستم بین که به مرغان رسید

جور نگر کز جهت خاکیان
جغد نشانم به دل ماکیان

ای من غافل شده دنیا پرست
بس که زنم بر سر ازین کار دست

مال کسان چند ستانم بزور
غافلم از مردن و فردای گور

تا کی و کی دست‌درازی کنم
با سر خود بین که چه بازی کنم

ملک بدان داد مرا کردگار
تا نکنم آنچه نیاید به کار

من که مسم را به زر اندوده‌اند
میکنم آنها که نفرموده‌اند

نام خود از ظلم چرا بد کنم
ظلم کنم وای که بر خور کنم

بهتر از این در دلم آزرم داد
یا ز خدا یا ز خودم شرم باد

ظلم شد امروز تماشای من
وای به رسوائی فردای من

سوختنی شد تن بیحاصلم
سوزد از این غصه دلم بر دلم

چند غبار ستم انگیختن
آب خود و خون کسان ریختن

روز قیامت ز من این ترکتاز
باز بپرسند و بپرسند باز

شرم زدم چون ننشینم خجل
سنگ دلم چون نشوم تنگدل

بنگر تا چند ملامت برم
کاین خجلی را به قیامت برم

بار منست آنچه مرا بارگیست
چاره من بر من بیچارگیست

زین گهر و گنج که نتوان شمرد
سام چه برداشت فریدون چه برد

تا من ازین امر و ولایت که هست
عاقبت‌الامر چه دارم به دست

شاه در آن باره چنان گرم گشت
کز نفسش نعل فرس نرم گشت

چونکه به لشگر گه و رایت رسید
بوی نوازش به ولایت رسید

حالی از آن خطه قلم برگرفت
رسم بد و راه ستم برگرفت

داد بگسترد و ستم درنبشت
تا نفس آخر از آن برنگشت

بعد بسی گردش بخت آزمای
او شد و آوازه عدلش بجای

یافته در خطه صاحبدلی
سکه نامش رقم عادلی

عاقبتی نیک سرانجام یافت
هر که در عدل زد این نام یافت

عمر به خشنودی دلها گذار
تا ز تو خوشنود بود کردگار

سایه خورشید سواران طلب
رنج خود و راحت یاران طلب

درد ستانی کن و درمان دهی
تات رسانند به فرماندهی

گرم شو از مهر و ز کین سرد باش
چون مه و خورشید جوانمرد باش

هر که به نیکی عمل آغاز کرد
نیکی او روی بدو باز کرد

گنبد گردنده ز روی قیاس
هست به نیکی و بدی حقشناس

طاعت کن روی بتاب از گناه
تا نشوی چون خجلان عذر خواه

حاصل دنیا چو یکی ساعتست
طاعت کن کز همه به طاعتست

عذر میاور نه حیل خواستند
این سخنست از تو عمل خواستند

گر بسخن کار میسر شدی
کار نظامی بفلک بر شدی


مخزن الاسرار(نظامی گنجوی)

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد.

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

17 ارديبهشت / 6 مي / 29 ربيع الثاني

Mobin_s2004@yahoo.com
17 فروردين ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
استراتژي رومي: درسي هميشگي براي همه قدرت ها و دولتها - ترس امپراتوري روم از ناسيوناليسم ايراني
 

اردشير پاپكان احياءگر ناسيوناليسم ايراني

شكست هاي نظامي سنگين سال هاي ۲۳۸، ۲۴۴ و ۲۶۰ ميلادي از ايران (زمان اردشير ساساني و پسرش شاپور) و از دست دادن دو امپراتور در اين جنگ ها و تعهد پرداخت باج و خراج به ايران، دعاوي بانو «زنوبيا» در مصر و مناطق شرقي آن، حمله فرانك ها از آلمان به فرانسه (كشور گل) و اسپانيا، تعرض گت ها و وندال ها به حواشي شمال شرقي ايتاليا و شورش طوايف ساكن الجزاير امروز، امپراتوري روم را از آغاز بهار سال 261 ميلادي در بدترين وضعيت خود قرار داده بود.
     اين فشارهاي نظامي و مقاومت ها، در رم و شهرهاي شبه جزيره ايتاليا منجر به گراني مواد ضروري، بي نظمي هاي اجتماعي و كميابي خواروبار شده بود. در اواخر آوريل سال ۲۶۱ ميلادي بزرگان امپراتوري روم هنگامي كه خود را با روحيه خود مختاري ارتش ها چهارگانه اين كشور كه هر كدام درصدد معرفي يك نامزد امپراتوري به سنا و نيز پيدايش فئوداليسم به علت خريد اراضي خرده مالكين از سوي توانگران و خشم ملي رو به رو ديدند احساس خطر كردند، اختلافات فيمابين را كنار گذاردند و در نشستي كه ششم و هفتم ماه مه سال ۲۶۱ ميلادي در «رم» تشكيل دادند دولت ساسانيان را خطر اول و مسبب همه اين دشواري ها تشخيص دادند، زيرا كه سياست كلي ساسانيان بر اين اصل قرار گرفته بود كه روميان قدم به آسيا نگذارند و نيز به آنان اجازه تاخت و تاز در مصر، سوريه و سواحل غربي آسياي صغير (تركيه امروز) را ندهند. اين نشست، خطر دوم را پيدايش فئوداليسم و ثروتمندتر شدن ثروتمندان دانست كه فئودال ها و ثروتمندان در هر شكل ذاتاً مخالف نظام حكومتي جمهوري هستند. بزرگان روم همچنين علل شكست هاي نظامي سه دهه گذشته از ايران را، در جنگيدن همزمان در چند جبهه تشخيص دادند و اين تصميم ها را كه صورتجلسه آن باقي مانده است اتخاذ كردند:
     ـ تضعيف ناسيوناليسم ايراني و حتي المقدور نه با جنگ، بلكه با بازي هاي ديپلماتيك و ظاهرا دوستانه، و از درون (با ايجاد چنددستگي و اختلاف ميان بزرگان و ژنرالها)، به گونه اي كه دولت ساسانيان از توسعه طلبي و دفاع از شرق دست بردارد و به آنچه كه دارد قانع باشد.
     ـ محدود كردن مالكيت اراضي كشاورزي و بازخريد اراضي كشاورزان از فئودالهاي نوخاسته و فروش آنها به اقساط طويل المدت به صاحبان قديم و لغو اسناد معاملات اراضي كشاورزي سالهاي اخير. به علاوه، بستن ماليات سنگين بر ثروت و درآمدهاي ناشي از معاملات (به زبان امروز: كپيتال گين = سود حاصله از سرمايه و خريد و فروش دارايي ها «امروزه سهام، خانه و زمين، ارز و طلا، مسكوك، اشياء عتيقه و هنري).
     ـ ممنوع كردن جنگ همزمان در بيش از يك جبهه. هر جنگ تازه بايد پس از پايان گرفتن كامل جنگ جاري (درجريان) صورت گيرد.
     با اجراي اين سه تصميم كه در تاريخ عمومي؛ «استراتژي رومي» عنوان گرفته است و بايد درس و پند براي هر قدرت جهاني و هر دولت باشد، روميان در دو مورد آخر موفق بودند، ولي هيچگاه نتوانستند ناسيوناليسم ايراني را تضعيف كنند كه به قول «هگل» ابدي و در ذات آرين هاست، و بمانند آتشفشان گهگاه دچار شعله پراكني، انفجار و طغيان مي شود (ايستادگي تاريخي افغانها كه آرين هستند در دو قرن گذشته در برابر انگليسيها و روسها و اينك «ناتو» نمونه كوچكي از آن است و اين ايستادگي پيش از رسيدن به نتيجه، پايان نخواهد يافت).
     با اين كه اين استراتژي در كتابهاي تاريخ عمومي و دروس «استراتژي و پاليسي» آمده است، هيتلر و پيش از او ناپلئون - هيچكدام - از تصميم سوم كه نتيجه يك تجربه گران بود استفاده نكردند، در چند جبهه همزمان جنگيدند، شكست خوردند و نابود شدند.

والرين امپراتور روم در برابر شاپور يكم به زانو درآمده است (نقش رستم)

والرين امپراتور روم در برابر شاپور يكم به زانو درآمده است (نقش رستم)

 

Mobin_s2004@yahoo.com
6 مي ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه برج ايفل براي بازديد عموم باز شد

برج ايفل در پاريس و در كنار رود سن، از ششم ماه مه سال 1889 به روي مردم و بازديد كنندگان باز شد. اين برج پولادين به نام سازنده آن «گوستاو ايفل»، La Tour Eiffel ناميده شده است. در قرن 21 هر سال بيش از شش ميليون نفر از اين برج معروف در جهان ديدن مي كنند. بر فراز اين برج يك آنتن 24 متري هم قرار دارد. ارتفاع ساختمان برج 324 متر است. وزن برج كه در سال 1887 در دست ساخته شدن بود هفت هزار و سيصد تن است. با وجود اين، بادهاي شديد مي توانند قسمت بالاي برج را هفت ـ هشت سانتيمتر تكان دهند. در سال 1902، صاعقه به قسمت بالايي اين برج آسيب زد.

 

فتح دژ «دين بين فو» و شكست نظامي استعمار فرانسه در شبه جزيره هند و چين

ژنرال جياپ (جاپ)

هفتم مه ۱۹۵۴ داوطلبان مسلح ويتنامي مركب از كمونيست ها و ناسيوناليست ها با هدايت ژنرال جياب، نابغه جنگ هاي ميهني و نامنظم، دژ «دين - بين فوDien Bien Phu» را گشودند و هزاران تن از ورزيده ترين افسران و سربازان فرانسه را به اسارت گرفتند و به استعمار فرانسه بر وطن خود و سراسر شبه جزيره «هندوچين» پايان دادند. جياب متولد 1911 قبلاً يك دبير تاريخ در دبيرستان ها بود. وي در طول چهار دهه يكي پس از ديگري؛ سه قدرت ژاپن ، فرانسه و آمريكا را به زانو درآورد. وي در 96 سالگي همچنان به ويتنامي ها (دولت ويتنام) اندرز مي دهد.

 

روزي كه دوماي روسيه انحلال شوروي را غير قانوني خواند - حاصل فروپاشي؟!

 يلتسين و سران وقت بلاروس و اوکراين که در يک تفريحگاه زمستاني جمع شدند و بدون رفراندم شوروي را منحل کردند!

يلتسين و سران وقت بلاروس و اوکراين که در يک تفريحگاه زمستاني جمع شدند و بدون رفراندم شوروي را منحل کردند!

مجلس نمايندگان روسيه (دوما) در اين روز در سال ۱۹۹۶ با تصويب طرحي، انحلال اتحاد شوروي را عملي غيرقانوني اعلام داشت، اين اقدام را بي اعتبار خواند و ابطال كرد.
     اين طرح كه همچنان پابرجا مانده است با اعتراض و انتقاد شديد يلتسين رئيس جمهور وقت روسيه كه يكي از سه نفر منحل كنندگان شوروي بود رو به رو گرديد. اين طرح هنوز به امضاي رئيس كشور روسيه نرسيده است تا لازم الاجرا شود!. استدلال اصحاب نظر در امور حكومت (علوم سياسي) اين است كه انحلال «اتحاد جماهير شوروي» و هرگونه تجزيه يك كشور بايد پس از تصويب آن در يك رفراندوم و دست كم با دو سوم آراء صورت گيرد، نه با مصوبه پارلمان و اراده روساي دولتها.
شوروي را (به استدلال خودشان) داوطلبانه فروپاشانيدند تا صلح و پيشرفت حاصل كنند، رقابت هاي نظامي كه درآمد دولتها را مي بلعيد پايان يابد، فكر تعرض نظامي يك قدرت به كشورهاي ضعيف از ميان برود، مبادلات علمي گسترش يابد و بازرگاني بين المللي از قيد و بندها رهايي يابد. تجربه 16 سال اخير نشان داد كه هنوز روسيه را به سازمان جهاني تجارت راه نداده اند، عراق اشغال نظامي شده و در آتش و خون غوطه مي خورد، ناتو به جاي تبديل شدن به يك انجمن سياسي تا قلمرو شوروي سابق پيشروي كرده، دولتهاي عضو اتحاد شوروي سابق برضد يكديگر تحريك مي شوند و نمونه اش برداشتن خشونت آميز و پرتلفات مجسمه يادبود سرباز جنگ جهاني دوم از ميداني در پايتخت كشور استوني در آوريل 2007 بود كه آمريكا تلويحا از اين عمل حمايت كرد و نيز تصميم آمريكا به استقرار سيستم دفاع ضدموشكي در خاك لهستان و جمهوري چك (به بهانه ترس از ايران و كره شمالي!) و .... با وجود اين، هنوز مسكو كوتاه مي آيد و همانند گورباچف (طبق خاطرات رونالد ريگان) از غرب مي ترسد؟!

Mobin_s2004@yahoo.com
29 ربيع الثاني هجري قمري
Mobin_s2004@yahoo.com

 درگذشت « محمد بن عبدالله بن بهلول» از مشاهير محدثان اماميه

29 ربيع الثاني 387 - «محمد بن عبدالله بن بهلول» از مشاهير محدثان اماميه در قرن چهارم ديده از جهان فرو بست. كنيه او كه از اهالي كوفه بود ابولفضل و شُهرتش شيباني بود. وي براي استماع حديث سفرهاي بسيار نمود و همواره سعي مي كرد تا در نقل حديث از لغزش و اشتباه مبرّا باشد. اما سرانجام مختلط الحديث شد به همين سبب اكثر علماي رجال مورد ظن قرار گرفت و روايات او با ترديد بيان مي شد. در تاريخ بغداد نيز نقل شده است كه محمد بن عبدالله به بغداد رفت و از محمد بن جرير طبري و گروهي از اهلي مصر و شام روايت كرد از اين رو« كثيرُ التخليط» نام گرفت.

 

 

 

 

 

 

 Ãاطلاعات روزانه

 

آب و هوا

تهران

16
26

اهواز

23
39

تبريز

10
23

شيراز

15
31

مشهد

16
29

بندرعباس

24
37

کرمان

13
30

اصفهان

13
27

يزد

19
31

کرمانشاه

9
27

اراک

12
24

رشت

14
19

دبی

28
36


 

نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

1435 تومان
931 تومان
1830 تومان
875 تومان
250 تومان
254 تومان

يورو اروپا:
دلار آمريکا:
پوند انگليس:
يکصد ين ژاپن:
ريال عربستان:
درهم امارات:

237000 تومان
102000 تومان
52000 تومان
201000 تومان

يک بهار آزادی:
نيم بهار آزادی:
ربع بهار آزادی:
طرح جديد:


 

اوقات شرعی (به افق تهران)

اذان ظهر : 13:01

اذان مغرب : 20:15

اذان صبح فردا : 4:32

طلوع آفتاب فردا : 6:08
 

 

 

 

 

 

 

Ãهديه روزانه

دانلود مجلات و کتب خارجي

Scientific America
ماه مي

جديدترين شماره از ماهنامه
Scientific America

تاریخ انتشار: مي 2008
تعداد صفحات مجله: 98
حجم فایل: 10 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقيم مجله، اینجا کلیک کنید



 

 

 

 

 

 

 

 Ãتکنولوژي روزانه

ساعت یادآوری کننده ی مرگ

فردی به نام کریسپین جونز معتقد است که امروزه هر کسی یک گوشی موبایل به همراه دارد که با آن از ساعت خبر دار شود. بنابراین میتوان با ساعت مچی کارهای دیگری انجام داد. بر اساس این گفته یک شرکت ساعتی را طراحی کرده که به جای نشان دادن ساعت مرتب به شما یادآوری میکند که زندگی کوتاه است و باید منتظر مرگ بود. بنابراین باید درست و مفید زندگی کرد. دو عقربه ی ساعت به شما میگوید :
به یاد داشته باش - تو خواهی مرد

نمیدانم پوشیدن چنین ساعتی چه احساسی به آدم القا خواهد کرد. آیا با چنین چیزی کارهای خوب خواهیم کرد یا فقط کمی بیشتر استرس به زندگی اضافه میکنیم.
منبع

میز عصرانه خوری به شکل یک تمبک
 

تا حالا میز عصرانه خوری به این خوشکلی ندیده بودم! این میزی که تصویرش را مشاهده می کنید از قطعات چوبی با ضخامت های متفاوتی ساخته شده که از هر کدام از این قسمت ها صدای متفاوتی از نظر زیر و بمی به گوش خواهد رسید. جنس این چوب ها از جنسیست که با آن آلات موسیقی نظیر تمبک و طبل را میسازند . این میز در ابعاد 2*2 و نیز 4*4 متر ساخته شده و می توانید با قیمت های 800$ و 900$ سراغش را از نمایشگاهای مبلمان منازل بگیرید. تصور کنید که بعد از خوردن یک عصرانه حسابی با دوستان خود بر روی این میز به تمرین یک ریتم زیبای موسیقی بپردازید. پیشنهاد میکنم که وقتی دوستان را برای صرف عصرانه دعوت کنید که ترجیحا کسی در منزل و یا منازل اطراف نباشد!

منبع
 

 

 

 

 

 

 Ãکتاب روزانه


بازگشت به سنت و خانه

نويسنده: محمد مددپور

یکی از عوارض آخر الزمان در عالم اسلامي، نفوذ تفکر فلسفي و متاخران يوناني و تفکر اساطيري يهودي و هندي و زرتشتي درپي فتوحات اسلامي است.
متفکران مسلمان بنابر دردمندي ديني و تعهد باطني و ظاهري خود به اسلام، به تعارض و ستيز با جهان منسوخ يوناني ـ يهودي بر آمدند و فلسفه يوناني و اسرائيليات يهودي را کم و بيش به استخدام اسلام درآوردند و در هيأت هاي تأليفي ـ حکمي آن ها را استحاله کردند که ديگر آن روح کفرآميز و مشرکانه خود را در تفکر متفکراني چون شهاب الدين سهروردي و صدر الدين شيرازي از دست داده بود؛ هر چند نتوانسته بود عميقا در عالم اسلامي اتحاد پيدا کند.
اين دو، با وقوع انقلاب بزرگ رنسانس، فرهنگ و هنر اروپايي ـ که بر مدار روح بشرانگارانه داير شده ـ و نيست انگاري بسيط و غير مضاعف يوناني ـ يهودي را به نيست انگاري مضاعف و مرکب تبديل کرد. همين روح نيست انگارانه مضاعف است که به بشر اصالت مي دهد؛ پس از آن که يونانيان به جهان و يهوديان سامري به خدايان باطل اصالت داده بودند.
رنسانس و تمدن جديد، مباني نظري نويي را در ميان مي گذاشت؛ از جمله اصالت فرد و جمع در برابر اصالت خدا؛ اصالت عقل افزاري و حساب گر و حجيّت فکر و عقل بشري در برابر اصالت وحي؛ اصالت آزادي نفس خودبنياد بشري و حقوق بشر در برابر اصالت حق اللّه و بندگي الهي و... . از لوازم و نتايج بشر مداري رنسانس، نفي هر آن چيزي است که انسان را سوژه اي غيرمستقل و غيرمکتفي به ذات و خودمختار تلقي مي کند. از اين جا انسان رنسانس نفي همه عوالم ديني و ميتولوژيک و تجدّد دايم التزايد تفکر و حيات خويش را آغاز کرد، که در اصطلاح فلسفه جديد به مدرنيته يا تجديد نفساني تعبير مي شود.
سنّت و دين ـ هم به معناي جان تفکّر وحياني و هم به معناي ظواهر و قشر و عادات و آداب اين گونه تفکر ـ در اين منظر، امري مذموم و منفي در پيشرفت و توسعه حيات نفساني انسان تلقي مي شود. از لوازم انکار سنت و دين به اين معنا، آن بود که منورالفکران رسمي ليبرال در قرن هيجدهم غرب، هرگونه استعداد درک ساحت معنوي عالم را در آدمي انکار مي کردند و از آن جا آدمي به اعتقاد آن ها فاقد علم معنوي و استعداد سير در ماوراي طبيعت است و نسبتي به ملکوت ندارد؛ چنان که اين نکته را در فلسفه کانت و فلسفه نوکانتي و پوزيتيوستي بخصوص و حتي فلسفه هاي غير تحصّلي مي بينيم.
بنابراين حاصل مدرنيته و تجدد نفساني خودبنيادانه بشر در روزگار ما، کوشش براي تصرف و تسخير روزافزون جهان است تا آن را به صورت انباري از انرژي در قالب هاي رياضي در جهت رفاه و فزوني قدرت و اراده بشر درآورد. قداست زدايي و نفي ذات قدسي انسان، از لوازم ذات مدرنيته بود که «مارکس وبر» بر آن تاکيد مي کند و بعضا آن را افسون زدايي از جهان و طبيعت و علم مي خواند. از اين پس در عالم خودبين و نفس و عقل و خيال و وهم غربي، امر قدسي همواره چونان امري غايب يا انتزاعي و وهمي تلقي و طرح مي شود.
همه اين مراتب بنابر نظر غالب، بايد در صور مختلف ليبرال دموکراسي تحقق يابد و اين گونه انديشه سياسي و فرهنگي، نهايت به يکسان سازي جهان روي مي آورد، و اگر چنين نشود، قدر مسلم آزادي و رفاه مردم در نظام هاي ليبرال دموکراسي و جوامع مدني سرزمين هاي صنعتي غرب، معمولاً با نابودي آزادي و رفاه نظام هاي وابسته به نظام تکنولوژيک مادر تحقق مي يابد.
سرانجام پس از چهار قرن، تفکر غربي به مرحله اي مي رسد که بر بيش تر قسمت هاي جهان مسلط مي شود و سپس به چالش با خويش وارد مي گردد. متفکراني مانند مارکس، کي ير که گور و نيچه ذات استيلايي غرب را در قلمرو سياست و دين و اخلاق به پرسش مي گيرند و بي معنايي، تنهايي و درد و رنج انسان امروزي را در جهان غيرقدسي و نظم نامقدس آن، همراه شاعران و هنرمنداني چون هولدرلين و وان گوگ باز مي گويند. اين متفکران و يکي از آخرين متفکران بزرگ غربي، يعني هيدگر پرسش هايي را مطرح کردند که دوگانگي تفکر حساب گرانه در بسط تجدد و مدرنيته نفساني را در اجتناب هرچه بيش تر از تفکر معنوي، بيش از پيش به چالش مي کشيد.
به رغم بسط تفکر انتقادي اقليت يا طلب و تمناي گذر از متافيزيک مدرنتيه، از سوي برخي از اين اقليت هنوز تنها طريق فکر مسلط و رسمي جهان کنوني، همان شعله هاي پوزيتويستي، نوتحليلي يا شبه پوزيتيويستي است که اين بار با فروپاشي نظام هاي سوسياليستي و فاشيستي، يکه تازانه به يکسان سازي جهان مي کوشد؛ در حالي که ـ به رغم حضور فرهنگ هاي محلي و منطقه اي و غيرقاره اي ـ هرگونه اختلاف نظري در مورد دين و اسطوره رفع شده و اتوپياي رفاه و تمدن و آزادي و تحقق نظام تکنيک و سيطره تام و تمام تفکر حساب گرانه براي همه مردم جهان موضوعيت پيدا مي کند.
محمد مددپور در این نوشتار کوشیده است تا ضمن بررسی چالش میان سنت و تجدد در دنیای شرق و ایران زمین به تبیین وضعیت برزخی دنیای شرق در عصر آخرالزمان و رجعت دوباره انسان شرقی به سنت بپردازد.
فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

● مباني نظري تمدن غربي و روح زمانه مدرنيته

● ورود عالم غربي به شرق

● مواجهه با عالم غربي با دو هويت ايراني و اسلامي

● مسأله تجدّد علم و سياست و مسأله دموکراسي و مشروطه

● اسلامي کردن مدرنيته و مدرنيسم اسلامي

● تجدد و غربي شدن، لازمه مشروطه

● بحران شرق و ايران و انفعال در برابر مدرنيته

● تعارض سنّت گرايان با نفوذ مدرنيته ـ تديّن دوم

● روح مدرنيته و خودآگاهي سيد جمال

● نگاه انسان برزخي به مفاهيم غربي و اسلامي

● بازي تقديري با مدرنيته اسلامي

● بازگشت به سنّت و خانه


دانلود کتاب:


لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
 

 

 

 

 

 

Ãطنز روزانه

تأملات بسيار مهم در مورد چاپ مجموعه شعرهاي اشتراكي
نصف مال من، نصف مال تو

چاپ مجموعه شعر بصورت اشتراكي توسط زوجهاي شاعر (اعم از شرعي و عرفي)، اقدام پسنديده‫اي است كه در سالهاي اخير رايج شده است، مثل قضيه همين آرش فرزام صفت و مهدي نقبايي خودمان و ديگر قضايا! اولين كتابگزاري ما در اين ايام پر خير و بركت نمايشگاه، به بررسي جوانب اين امر اختصاص دارد.


سرمايه. همان گونه كه همگان مستحضرند، جماعت شاعر جزو اقشار كم درآمد و بي جيره و مواجب جامعه هستند كه عموماً چاپ كتابهايشان را نيز خودشان ـ قربتا الي الله ـ و بقول اخوان ثالث به سرمايه اوقاف جيب عهده دار مي‫شوند. فلذا، در اين فقره طبيعي است كه وقتي دو نفر دار و ندارشان را (از منقول و غير منقول) روي هم بگذارند، هزينه‫هاي چاپ براي آنها نصف خواهد شد و ازين رهگذر، به اقتصاد شعر كمك شاياني خواهد شد.


مخاطب. چاپ اشعار دو شاعر در يك كتاب، به نفع مخاطب هم هست، هر جور فكرش را بكني. اگر شعرها به لعنت ابليس نيرزند مخاطب سود كرده كه پول زبان بسته خودش را براي خريد دو كتاب ارزشمند به هدر نمي‫دهد. اگر شعرهاي خوبي باشند كه عموماً در اين روزگار اين اتفاق كمتر مي‫افتد، بقول سينمايي‫هاي امروزي دو فيلم با يك بليط و بقول قلندران قديم، كيفش دو بالا مي‫شود.


محيط زيست. چاپ اشعار دو نفر در يك كتاب، موجب حفظ محيط زيست هم مي‫شود و از نابودي بي‫رويه و بلكه بي‫دليل جنگلها هم جلوگيري مي‫كند. و شايسته است سازمان حفاظت محيط زيست به ناشراني كه دو كتاب در يك كتاب مي‫كنند، جايزه سبز بدهد. البته ما براي حفظ محيط زيست راهكارهاي زيادي بلديم كه اگر خانم دكتر مربوطه بخواهد، به رايگان در اختيار ايشان مي‫گذاريم.


نقد. درست است كه نقد اسمش نقد است، اما في الواقع يك جور بيگاري نسيه است كه نه سودي براي مؤلف (همان شاعر سابق) دارد و نه سودي براي مخاطب. گفتمان نقد، عموماً باعث لطمه به همه چيز و همه كس مي‫شود و من در عجبم از جماعت نقد نويس كه درين عمل شنيع كه نه دنيا دارد و نه آخرت، چه ديده‫اند كه ول كن معامله نيستند. علي اي حال، چاپ كتاب اشتراكي، هزينه‫هاي نقد را نيز كاهش مي‫دهد و باعث مي‫شود فضاي كافي در مطبوعات به نفع مطالب مفيد ديگر از جمله طنز فراهم شود.


نوشابه. در گذشته اگر شاعران براي خودشان نوشابه باز مي‫كردند، مثل همين فردوسي و سعدي و حافظ خودمان، كسي نه فقط به آنها گير نمي‫داد، بلكه سخن‫شناسان آن را پاي مفاخره مي‫گذاشتند و دو تا نوشابه هم آنها براي شاعران مذكور باز مي‫كردند كه گلويشان و بلكه همه جايشان خنك شود. اما در روزگار ما شاعر محجوب و سر بزيري مثل سيد مهدي موسوي اگر دو كلام بحق از خودش تعريف كند و بگويد كه من پدر و مادر غزل پست مدرنم، همه مي‫خواهند خشتكش را در بياورند. به همين جهت، چاپ كتاب اشتراكي براي هر دو طرف اين فايده را دارد كه بدون دغدغه و رودربايستي، از شعرهاي همديگر تعريف مي‫كنند و صنعت نشر شعر را دچار رونق بيشتري مي‫كنند.


حق تقدم. كتاب مشترك با همه محاسني كه دارد، بقول كساني كه كتاب غلط ننويسيم استاد نجفي را درست نخوانده‫اند، از يك عيب مهم و اساسي نيز برخوردار است! و آن اينكه، شعرهاي كدام شاعر مهم بايد اول كتاب بيايد و كداميك آخر. البته پر واضح و تا حدودي مبرهن است كه طرفين نهايتاً به توافق خواهند رسيد و شعرهاي يكي حسن مطلع كتاب خواهد شد و شعرهاي ديگري، حسن ختام آن. حسن اوسط كتاب هم كه بزرگترين حسن خوبي آن است، صفحات سفيد ميان دو مجموعه است!


درويشي و خرسندي. شاعران، چه عموماً و چه خصوصاً، آدمهاي نداري هستند و درويش مسلكند و به حطام دنيوي نه تنها در بي توجهي كامل بسر مي‫برند، كه با قدرت رونالد كومان هلندي، به اسم و آوازه دنيوي هم پشت پا زده‫اند (آنها كه رونالد كومان و ضربات پاي معروفش را نمي‫شناسند به خودشان مربوط است). فلذا، بعد از چاپ كتاب، اگر خداي نكرده و بر خلاف جريان روان و آبكي شعر امروز، كتابشان به فروش رفت، ممكن است عده‫اي آدم شير ناپاك خورده كه در بين هر طايفه مقاديري از آنها ولو اندك پيدا مي‫شود، وسط معركه بيفتند و بگويند: فلاني! به ما ربط ندارد، ولي گوشي دستت باشد كه علت اصلي فروش كتاب، شعرهاي ناز و ناب تو بود و بهماني توانست بواسطه شعرهاي تو، خزعبلات خودش را به خلق الله آب كند. اگر هم فروش نرفت، كه معمولاً نمي‫رود، همان افراد دلسوز سابق الذكر مي‫گويند: فلاني! حيف از شعرهاي كاردرست و پست مدرن تو كه پاسوز خزعبلات واپسگراي بهماني شد!


نوآوري و شكوفايي. در همين رابطه، زوج هنري خانم اميني و قزلباش دست به ابتكار جالبي زده و كتاب شعر مشترك اما مستقلي پديد آورده‫اند كه فقط به عقل جن و اين دو عزيز بزرگوار مي‫رسيد. به اين ترتيب كه طبقه بالاي كتاب به اشعار خانم اميني اختصاص دارد و طبقه پايين به آقاي قزلباش. درست مثل يك آپارتمان دو طبقه كه در عين استقلال به هم ربط دارد. هر نصفه كتاب، براي خودش تيتر و طرح جلد و شناسنامه جداگانه دارد و علتش هم شايد اين است كه اگر خداي نكرده (زبان همه شما لال) اين زوج تصميم گرفتند مثل ساير ازواج شاعر از يكديگر جدا شوند، تكليف فرزندان طبعشان روشن باشد و بتوانند با يك دستگاه بُرش معمولي، راه شعرهايشان را از هم سوا كنند و آنها را به سرنوشت تلخ و دردناك بچه‫هاي طلاق نسپارند. البته ما اميدواريم اين كتاب صد سال ديگر هم از وسط نصف نشود! از مزاياي مهمتر اين كتاب اين است كه صنعت عدالت محوري كه امروزه از صنايع مهم كشور است، در آن بطور كامل پياده شده است و جز بالا و پاييني بودن طبقات كتاب كه قدري بوي گرايشهاي فمينيستي مي‫دهد و علي الظاهر با قانون خلقت زن و مرد هم مطابق نيست، هيچ ايراد مهم ديگري در آن به چشم نمي‫خورد. البته حساب شعرهاي اين بزرگواران كه جداست!

ابن محمود
 

 

 

 

 

 

Ãدانستنيهاي روزانه

 خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

۱۰ ژست آسان
برای خوشحال نمودن همسر

زنها به همه چیز توجه دارند - منظـورم همه چیز هـسـت. آنها استاد کشف چیزها بـهـمراه جـزئیاتشان می باشنـد. بنابراین حتی کوچکترین رفتارها اگر صمیمانه و متفکـرانـه انجام پذیرند، نتنها از طرف هـمسـرتـان مـورد تـحـسیـن و تقدیر قرار خواهد گرفت، بلکه باعث تحکیم روابط و برقراری حب و دوستی بیشتر بین شما خواهد شد.
الـبـتـه مـنـظـور از این اعمال فقط کمک در انـجام امور خانه نیست. برخی از مردان تصور می کنند که شـسـتن ظروف نـهایت ابراز یک رفتار رمانتیک بشمار میرود. این ایده خـوب است ولی کافی نیست.تمیز و مرتب نمودن محیط بیشتر یک انتظار محسوب میشود تا یک لطف.
اگر واقعا تصـمیم تـحت تاثیر قـراردادن و خـوشحال نمودن همسر خود را دارید نکات زیر را دنبال کنید و مطمئن باشید نتایج چشمگیری عایدتان خواهد شد.
۱) دستورالعمل های رومانتیک تهیه نمایید هنگامیکه همسرتان به خانه می آید، یک موضوع ماجراجویانه کوچک برایش محیا کنیـد. در قسمتی از خانه یاداشتی که به او بگوید چه باید بکند، قرار دهید. یاداشت دومـی را در محلی که باید آن کار مورد نظر را انجام دهد، بگذارید و به همین ترتیب.
توجه داشته باشید که یادداشتها را بصورتی رومانتیک تدارک ببینید تا خودش را بـتـدریج بـرای شـبی خـاطره انگیز و بیاد ماندی آماده نماید. برای مثال به او بگویید در آشپزخانـه یـک لـیـوان چـای گرم بنوشد، سپس دوش بگیرد و یک موسیقی ملایم بگذارد - متـوجـه منظور می شوید؟
۲) به او بگویید که زیبا است زنها هیچگاه از شنیدن این جمله خسته نمی شوند و حتی زمانیکه انتظار شنیدنش را ندارند، بیشتر لذت می برند. گه گاهی به محل کار همسرتان تلفن زده و این موضوع را به او گوشزد کنید. یـادداشتی حاوی این پیغام در کیـفـش قـرار دهـید تا او در طول روز به آن برخورد کند. همچنین ایـمـیلی بـرایـش بـفرستید و بنویسید که دیگر تحمل دوریش را ندارید. او برای دیدن شما بسیار مشتاق و هیجان زده شده و مـمکن است حتـی محـل کارش را زودتر ترک نماید.
۳) برایش نامه ای دست نویس بنگارید شاید ایمیل مهمترین ابداع نسـل کنـونی بحساب آید اما چیز مهمی از زندگی را از بین برده است: اسرار و مکتب رومانتیک یک نامه دست نویس. بنابراین آنرا بازسازی نموده و یکی برایش بفرسفید. می تواند یک نامه عاشـقـانـه، داـستانی، اقراری و یا هر آنچه که همسر شما خوشش می آید باشد. فقط آنرا چاپ نکنید.
۴) او را به یک رستوران ببرید بیاد داشته باشید که این عنصر "غافلگیر نمون" است که باعث بهدف رسیدن میـشـود. بـطور غـیر منتظره به محل کار همسرتان رفته و او را به رستورانی در آن حوالی بـبـریـد. حتی می تـوانید غـذای او را آورده و فـی البداهه به یک پیکنیک کوچک بروید. شما پدیده بـرجسته روز او خواهید شد بخصوص هنگامی که همکارانش می بینند که وی چه مـرد رومانتیکی دارد.
۵) غذای مورد علاقه اش را برایش بپزید همه بانوان موافقند مـردی که بـا آشـپـزخـانه بـیگانه نباشد واقعا یک مرد کامل است. هر مـردی بـاید بـا پـختن غـذاهای آسـان آشنا بوده و بتواند حداقل یک غذای مشکل را طبخ کنـد. روش پـختـن غذای مورد علاقه او را یاد گرفته و خـود را در دریـای مـحـبـت وی غـرق شده ببینید.
۶) او را به یک قرار ملاقات "رسمی" دعوت کنید بعد از زمان طولانی با هم بودن، زوجین تمایل به کندی و از دست دادن هیجانات مفـرط روزهای اولیه زندگی پیدا می کنند. این چیزی است که اغلب زنان تاسف آنرا میخورنـد. بـنـابـراین آن هیجـانات از دست رفته را بازیابی نموده و او را برای یک ملاقات زیـبـا دعوت نمایید. بهتر است او را به مکانی با کلاس و مجلل که مستلزم پوشیدن لبـاس رسـمـی مـی بـاشد ببرید ( می دانید که زنان عاشق شیک لباس پوشیدن هستند ) برای اینـکه به کار خود واقعا رسمیت بخشید، از او از طریق یک نامه یا ایمیل دعوت بعمل آورید.
۷) برایش هدیه ای بعنوان یادگاری خریداری نمایید یک روز بدون دلیلی خاص هدیه ای منـاسـب کوچکی به او بدهید. البته منظور یک خرس عروسکی و یا دیگر هدایای غیـرقابل تخیل مـوجود نیست. بـه او چیزی بدهـید که برایش ارزش و مـعـنـی داشـتـه باشد. اگر چیزی که وی به آن احتـیـاج داشـته ولی تا به حال از گفتنش بشما اجتناب کرده را برایش خریداری کنید، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.
۸) با او برقصید به همـسرتان یـادآوری کنید که وقتی با او میرقصید چقدر خوب می توانید اینکار را انجام دهید. میتواند در اتاق نشیمن و یا سالن پذیرایی باشد بدون حضور دیگران. او احساس خواهد کرد که داخل صحنه یک فیلم بسر میبرد.
۹) یک شاخه گل به او بدهید مـنـتظر رسیدن روز ولنتاین یا تولدش نباشید. همین امــروز به همسرتان یک شاخه گـل بـدهـید تا احساسات او را بر انگیخته و محیط اطرافش را مزیـن نـمایـیـد. ابـتـکار داشـتـه بـاشـید و گـلی بـه او بـدهید که قبلا نداده باشید مانند یک تک شاخه رز یا ارکیده. تـحت هیـچ شـرایـطی نـبـاید گیاهانی مانـنـد کـاکتوس را به او داده و ایـن طور وانـمو کـنـید که نشانه عشق و رمز و راز میباشند.
۱۰) او را نوازش کنید وقتی همسرتان بعد از روزی سخت و خسته کننده از سرکار به خانه بازگشت به نزد او رفته و با مهربانی و نوازش با او سخن گفته و رفتار نمایید. سعی کنید با خوش رویی و خوش خلقی خستگی و استرس روزانه را از تن وی بیرون نمایید.
در انتها این نکته را بیاد داشته باشید آنچـیزی کـه همسرتان از روی علاقه واقعی بخاطر می سپارد، اعمال کوچک و جزئی شما می بـاشـد. چـیـزهـای کـوچـکی مـانند تهیه یک کاریکاتـور از هـر دوی شـما و یـا ترجـیح دادن وی بجای تماشای مسابقه فوتبال دوشنبه شب.
 

 

 

 

 

 

 

Ãپرسش از اسلام

 zahra4066@yahoo.com

دیدگاه اهل سنت
نسبت به امام زمان (عج) چیست؟

قسمت اول



 

سوال:

دیدگاه اهل سنت نسبت به امام زمان (عج) چیست؟ آیا تفاوت هایی بین نگاه شیعه و اهل سنت در این باره وجود دارد؟
 

پاسخ:

مسئله ی مهدویت و عقیده به مهدی (عج) منتظر در بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت در این موضوع به طور عموم با شیعه موافقت دارند و روایات زیادی که به حد تواتر معنوی می رسد، درباره ی حضرت مهدی (عج) نقل می کنند.
احادیثی که در رابطه با حضرت مهدی (عج) در نظر اهل سنت به تواتر معنوی رسیده بالغ بر صد حدیث است و در تمامی این احادیث به ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره شده است. آنان معترف اند بالغ بر بیست نفر از صحابه، از زبان پیامبر اکرم (ص) در رابطه با حضرت مهدی (عج) روایت نقل کرده اند که همه ی اینها در بسیاری از منابع معروف اسلامی و متون اصلی حدیث اعم از: سنن، معاجم، مسانید، مانند: سنن ابوداوود، سنن ترمذی، ابن ماجه، مسند احمد، صحیح حاکم، بزاز، معجم طبرانی، دیده می شود.
از منابع و گفته های علمای اهل سنت، می توان برداشت کرد که مهدی (عج) از اولاد فاطمه (س) است و ظهور خواهد نمود.
علمای اهل سنت در رابطه با موضوع ظهور این گونه اظهار نظر کرده اند:
راجع به ظهور مصلح آخرالزمان در میان اصحاب و تابعین از قرن اوّل هجرت و بعد از آن تا به امروز خلافی نبوده و همه (علمای اهل سنت) بر ظهور آن حضرت اتفاق داشته و دارند و اگر کسی در صحت احادیث آن و صدور این بشارت از پیامبر اسلام (ص) تردید می کرد، حمل بر عدم استقامت یا بی اطلاعی او می کردند و به همین جهت تاکنون کسی مدعیان مهدویت را به انکار اصل ظهور حضرت مهدی (عج) رد نکرده است.
در این راستا سویدی می گوید: آنچه بر آن اتفاق دارند این است که مهدی (عج) آن کسی است که در آخرالزمان قیام می فرماید و زمین را پر از عدل و داد می کند.[1]
خیرالدین آلوسی یکی دیگر از علمای اهل سنت می گوید: بر اساس صحیح ترین گفته ها نزد اکثر اندیشمندان ظهور مهدی (عج) از جمله نشانه های قیامت است و نظر برخی از اهل سنت که آمدن وی را انکار نموده اند فاقد ارزش و اعتبار است.[2]
کتاب های متعدد و متنوعی درباره ی ظهور آن حضرت از سوی علمای اهل سنت تألیف شده است به گونه ای که شیخ محمد ایروانی در کتاب الامام المهدی (عج) می نویسد : اهل سنت، کتاب های متعددی در گردآوری روایات مربوط به امام مهدی (عج ) و این که در آخرالزمان شخصی به اسم مهدی (عج) ظهور خواهد کرد، نوشته اند. تا حدی که من اطلاع دارم اهل سنت بیش از سی کتاب در این باره تألیف کرده اند.[3] هر چند این مسئله مورد اتفاق اهل سنت و شیعه است، اما تعداد انگشت شماری از اهل سنت احادیث مربوط به امام مهدی (عج ) را ضعیف می انگارند. مثلا ابن خلدون در تاریخ خود این احادیث را ضعیف می شمارد[4] و یا رشید رضا (مؤلف تفسیر المنار) در ذیل آیه سی و دوم سوره ی توبه به ضعیف بودن احادیث مربوط به مهدویت اشاره می کند.[5] البته، این دو دلیلی بر ادعای خود نیاورده اند و تنها به مطالبی واهی استناد کرده اند. سخنان آن دو از سوی دیگر علمای اهل سنت به شدت رد شده است و در تألیفات علمای شیعه نیز به آن دو پاسخ داده شده است. خود ابن خلدون در بیان عقیده ی مسلمانان در مورد امام مهدی (عج) می نویسد: مشهور بین همه ی اهل اسلام این است که حتما در آخرالزمان مردی از اهل بیت (ع) ظهور می کند که دین را حمایت و عدل را آشکار می کند و مسلمانان از او پیروی می کنند و او بر ممالک اسلامی استیلا می یابد. آن شخص مهدی (عج) نامیده می شود.[6] بنابراین، ضعیف شمردن احادیث از سوی وی خدشه ای بر اتفاق نظر اهل سنت در مورد ظهور مهدی (عج ) وارد نمی کند؛ زیرا این اعتقاد ناشی از کثرت احادیثی است که از طرق عامه نقل شده است. ما در زیر به ذکر برخی از کسانی که این گونه احادیث را در کتاب های خود آورده اند می پردازیم. هر چند تقریبا می توان ادعا کرد که تمام کتاب های معتبر حدیثی اهل سنت حداقل چند مورد از احادیث امام مهدی (عج ) را ذکر کرده اند: 1. ابن سعد (متوفی 230 هـ)، 2. ابن ابی شیبه (متوفی 235 هـ)؛ 3. احمد بن حنبل (متوفی 241 هـ)؛ 4 . بخاری (متوفی 273 هـ)؛ 5 . مسلم (متوفی 261 هـ)؛ 6 . ابن ماجه (متوفی 273 )؛ 7 . ابوبکر اسکافی (متوفی 273 هـ)؛ 8 . ترمذی (متوفی 279 هـ)؛ 9 . طبری (متوفی 380 )؛ 10 . ابن قتیبه دینوری (متوفی 276 )؛ 11 . حاکم نیشابوری (متوفی 405 )؛ 12 . بیهقی (متوفی 458 )؛ 13 . خطیب بغدادی (متوفی 463 )؛ 14 . ابن اثیر جزری (متوفی 606 ). [7] یکی دیگر از علمای اهل سنت می نویسد: روایات فراوانی درباره ی مهدی (عج) وارد شده به حدی که به حدتواتر می رسد. این امر در میان علمای اهل سنت شیوع دارد، به گونه ای که از جمله معتقدات آنان به شمار می آید. نیز یکی دیگر از علمای اهل سنت نوشته است: احادیث مهدی (عج) به طرق گوناگون و متعدد از صحابه نقل و بعد از آنان از تابعان نقل شده است به گونه ای که مجموع آنها مفید علم قطعی است. به همین دلیل ایمان به ظهور مهدی (عج) واجب است همان گونه ای که این وجوب در نزد اهل علم ثابت بوده و در عقائد اهل سنت و جماعت مدون شده است.[8] ابن کثیر نیز در البدایة و النهایة می گوید: مهدی (عج) در آخرالزمان می آید و زمین را پر از عدل و قسط می کند همان گونه که پر از جور و ظلم شده است. ما احادیث مربوط به مهدی (عج) را در جلد جداگانه ای گرد آوردیم همان گونه که ابوداوود در سنن خود کتاب جداگانه ای را به آن اختصاص داده است.[9] از این مطالب که از بزرگان اهل سنت نقل شد، معلوم می شود که مسئله ی مهدویت و اعتقاد به ظهور مهدی (عج ) جزو عقاید ثابت اهل سنت و جماعت است و احادیث مربوط به ظهور آن حضرت در میان آنان به حد تواتر رسیده است.
با توجه به مطالبی که بیان شد به این نتیجه می رسیم که در مسئله ی مهدویت بین اهل سنت و شیعه مشترکاتی وجود دارد. در این جا مشترکاتی که در رابطه با امام زمان (عج) بین دو مذهب تشیع و تسنن وجود دارد، اشاره می شود:
1. حتمی بودن ظهور و قیام حضرت مهدی (عج)
2. نسبت حضرت مهدی (عج)
نسبت حضرت مهدی (عج) در دیدگاه شیعه مشخص است. اما اهل سنت در موارد معینی به آن اشاره کرده اند.
2-1. حضرت مهدی (عج) از اهل بیت و فرزندان رسول خدا؛ ابن ماجه در سنن خود نقل کرده که پیامبر (ص) فرمود: «المهدی (عج) منا اهل البیت یصلحه الله عزوجل فی لیلة».[10]
2-2. حضرت مهدی (عج) از نسل حضرت علی (ع) ؛ سیوطی در عرف الوردی نقل کرده که رسول خدا (ص) دست علی (ع) را گرفت و فرمود: «سیخرج من صلب هذا فتی یملأ الارض قسطاً و عدلاً».[11]
2-3. حضرت مهدی (عج) از نسل فاطمه (س) ؛ ابن ماجه از ام سلمه نقل کرده که وی از رسول خدا (ص) چنین شنید: «المهدی (عج) من ولد فاطمه(س) ».[12]
3. ویژگی های جهانی حضرت مهدی (عج)
اوصافی که در کتاب های اهل سنت برای امام مهدی (عج) ذکر شده، بر گرفته از احادیثی است که آنان از پیامبر اسلام (ص) نقل می کنند و در کلیات با اوصاف ذکر شده در کتاب های علمای شیعه فرقی ندارد.
3-1. قدرتمند بودن آن حضرت هنگام ظهور؛ در روایات فراوانی تأکید شده که حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور دارای بدنی بسیار قدرتمند است.[13]
3-2. چهره ی نورانی؛ جوینی از رسول خدا (ص) روایت کرده است: «المهدی (عج) من ولدی ... کانّ وجهه کوکب درّی».[14]
3-3. پیشانی بلند و بینی کشیده؛ صغانی از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «ان المهدی (عج) اقنی اجلی».[15]
3-4. خال بر گونه؛ بر گونه ی راست مهدی (عج)، خالی مشکی وجود دارد.[16]
3-5. ظهور در سن چهل سالگی؛ البته از نظر شیعه ظهور حضرت در سن پیری، ولی به هیئت و صورت چهل سالگی است.
4. هم نام بودن حضرت مهدی (عج) با پیامبر(ص)
اهل سنت و شیعه اتفاق نظر دارند که حضرت مهدی (عج) هم نام رسول خدا(ص) است.[17]
5. زمینه های ظهور
5-1. ناامیدی کامل مردم؛ داود ابن کثیر الرقی می گوید: به حضرت صادق(ع) عرض کردم: این موضوع (ظهور) برای ما طولانی شد، تا بدان جا که سینه های ما تنگ شده است. حضرت فرمود: هنگامی که ناامیدی از فرج بیش از همه چیز شد، منادی از آسمان به اسم قائم ندا خواهد داد.[18]
5-2. فراگیر شدن ستم؛ رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد کرد، تا این که مردی از اهل بیتم برانگیخته شود و زمین را آکنده از عدل و قسط کند. آن گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.[19
6. نشانه های ظهور
6-1. ندای آسمانی؛ رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: در ماه محرم بانگی از آسمان برآید بدین مضمون که برگزیده ی خداوند فلان (مهدی (عج)) است، پس سخنش را بشنوید و از او پیروی کنید.[20]
6-2. خروج سفیانی.
6-3. خسف در بیداء؛ واژه ی خسف به معنای فرو رفتن و پنهان شدن و بیداء نام سرزمینی بین مکه و مدینه است. منظور از این نشانه ی این است که سفیانی با لشکری عظیم، به قصد جنگ با حضرت مهدی (عج) عازم مکه می شود. آنان در بین مکه و مدینه و در محل معروف بیداء به گونه ای معجزه آسا در زمین فرو می روند.[21]
6-4. قتل نفس زکیه؛ کشته شدن انسانی پاک و بی گناه در آستانه ی قیام حضرت مهدی (عج) بین رکن و مقام.[22]
7. امور مربوط به ظهور حضرت مهدی (عج)
7-1. اصلاح امر ظهور مهدی (عج) در یک شب.[23]
7-2. محل ظهور؛ وجه اشتراک روایات این است که ظهور آن حضرت از مکه و از کنار کعبه آغاز خواهد شد.[24]
7-3. بیعت با حضرت مهدی (عج)؛ یکی از موضوعاتی که در منابع شیعی و سنی مورد توجه قرار گرفته، بیعت یاران حضرت مهدی (عج) با ایشان، در طلیعه ی ظهور است.[25]
7-4. نزول فرشتگان برای یاری حضرت مهدی (عج)[26]
7-5. نزول عیسی و اقتدا به حضرت مهدی (عج)؛ رسول گرامی اسلام (ض) فرمود: مهدی (عج) می بیند که عیسی فرود آمده و گویا آب از موهایش می چکد. پس به او می گوید: جلو برو به نماز بایست. عیسی پاسخ می دهد: نماز برای تو به پا شده و آن گاه پشت سر مهدی (عج) به نماز می ایستد.[27]
8. ویژگی های حکومت مهدی (عج)
8-1. عدالت گستری[28]
8-2. رفاه و آسایش عمومی؛ رسول اکرم (ص) فرمود: «مهدی (عج) در امت من خواهد بود... مردم در زمان او چنان زندگی خواهند کرد که هرگز قبل از آن زندگی نکرده اند.[29]
8-3. رضایت همگانی از حکومت مهدی (عج)[30]
8-4. امنیت همه جانبه[31]
8-5. احساس بی نیازی در مردم؛ پیامبر فرمود: «شما را به مهدی (عج) بشارت می دهم به هنگام ظهور او خداوند دل های امت محمد را سرشار از بی نیازی می کند.[32]
8-6. غلبه اسلام بر سایر ادیان
8-7. جهانی بودن حکومت حضرت مهدی (عج)؛ امام صادق (ع) فرمودند: هنگامی که قائم قیام نماید، هیچ زمینی نخواهد ماند، مگر آن که در آن ندای شهادتین سر داده شود.

ادامه دارد ....
 

 

 

 

 

 

Ãخوردنيهاي شفابخش

مهدى نراقى

توت فرنگي

اگر مى خواهيد زيبا و تندرست شويد به طرز مصرف توت فرنگى آشنا شويد.
شايد وقتى اين مطلب را مى خوانيد توت فرنگى به دست آمده و كم و بيش ‍ فروشندگان آن را به شما عرضه مى كنند. چون توت فرنگى ميوه ظريفى است كه تحمل حمل و نقل طولانى را ندارد و مدت زيادى حتى در يخچال نمى ماند بدين جهت قيمت آن گران است . در همه جاى ايران و همه وقت هم نمى توانيم آن را به دست بياوريم .
اگر شما از كسانى هستيد كه در باغ يا باغچه خود توت فرنگى كاشته ايد اين شانس را داريد كه هر وقت خواستيد توت فرنگى تازه و لطيف و رسيده را چيده و بخوريد. از نام توت فرنگى پيداست كه اين ميوه از فرنگ به ايران آمده است و چون به شكل توت بوده است با مضاف اليه كلمه ((فرنگى )) نام خود را بين فارسى زبانان به دست آورده است .

توت فرنگى چه دارد؟
طبق آخرين تجزيه علمى كه از توت فرنگى كرده اند معلوم شده است كه در صدگرم توت فرنگى 80/ گرم پروتئين ، 14/ گرم مواد چربى ، 468/2 گرم سللوز و مواد روغنى ، 137/ گرم آهك و آهن ، 146/0 گرم املاح حل شدنى در آب توت فرنگى وجود دارد.
بين املاح معدنى بايد از كلسيم ، فسفر، سديم ، منيزيم ، سيليس ، آهن ، گوگرد، بروم و يد نام ببريم .
توت فرنگى داراى اكسيد ساليسيليك به مقدار يك ميلى گرم در صد گرم است و اين اسيد ساليسيليك را كه يكى از تركيبات طبيعى ميوه هاست با اسيد سالسيليك داروخانه ها نبايد اشتباه كرد.
توت فرنگى داراى ويتامين هاى ب و ث و كا مى باشد.
مقدار ويتامين ث توت فرنگى زيادتر از مقدار ويتامين ث ليموى ترش ‍ است .
در هر صد گرم توت فرنگى شصت ميلى گرم ويتامين ث موجود است يعنى به اندازه چهار پنجم احتياج روزانه ما به ويتامين ث مى باشد زيرا ما در هر روز به حداقل 75 ميلى گرم ويتامين احتياج داريم .
توت فرنگى چه خواصى دارد و در چه مواردى بايد مصرف كرد؟
آنچه توت فرنگى دارد به اين ميوه خاصيت تقويت كننده و مغذى و تصفيه كننده خون و ادرارآور و ترميم كننده املاح معدنى بدن و قليا كننده خون داده است .
براى دفاع بدن ، در مقابل ميكروبها و سموم ، ميوه اى مفيد است ، براى منظم كردن اعمال كبد موثر است و فشار خون را به حد معتدل نگه مى دارد براى اشخاصى كه مرض قند دارند مصرف آن مفيد است و دكتر هانرى لوكلر مصرف آن را به بيماران ديابتيك تجويز مى كند. زيرا قند توت فرنگى از نوع ((لولوز)) مى باشد و چنانكه مى دانيد قند لولوز براى كسانى كه ديابت دارند مفيد است و تجويز مى شود.
توت فرنگى را به عنوان صبحانه و يا شام بدون هيچ غذاى ديگرى مى توانيد از نيم كيلو تا يك كيلو مصرف كنيد.
اگر مى خواهيد رژيم توت فرنگى بگيريد بايد دو تا سه روز به جاى غذا آن را تا دو كيلو مصرف كنيد ولى هيچ غذاى ديگر جز همين توت فرنگى نخوريد.
فونته نل نويسنده و اديب معروف فرانسه كه آثار و افكار متجددانه او معروف است در آثار خود نامى از مرگ نبرده است زيرا به مرگ فكر نمى كرد و خودش صد سال زندگى كرد و طول عمر خود را از توت فرنگى مى دانست زيرا تا مى توانست به جاى هر غذاى روزانه توت فرنگى مى خورد.
شايد بعضى از اشخاص مدعى شوند كه مصرف توت فرنگى در آنها كهير و خارشهاى پوستى ايجاد مى كند چنين اشخاص حق دارند اين ادعا را بكنند زيرا آنها توت فرنگى را بعد از غذاهاى سنگين و ثقيل به عنوان دسر مى خوردند و دچار اين عارضه مى شوند و حال آنكه عارضه زودگذر آنها مربوط به توت فرنگى نيست بلكه مربوطه به مسموميت خود آنهاست كه در اثر سوء تغذيه و يا پرخورى بر آنها عارض شده است .
با اين حال كسانى كه سنگ كليه از نوع او كسالت دارند مصرف توت فرنگى براى آنها منع گرديده است و نبايد آن را مصرف كنند.
بهترين طرز مصرف توت فرنگى در ابتداى غذاست و بايد آن را بدون شكر و يا كرم مصرف كرد و به همين ترتيب عادت كرد كه تمام ميوه ها را در ابتداى غذا مصرف نمود تا بدن به بهترين وجهى از مواد آن استفاده كند.
توت فرنگى را وقتى كاملا رسيده است انتخاب كنيد و با آب جارى بشوييد ولى آن را در آب نيندازيد كه مدتى بماند زيرا عطر و خواص مفيد آن از دست مى رود.

فوايد برگ و ريشه توت فرنگى
برگ و ريشه توت فرنگى براى درمان و معالجه اسهالهاى مزمن و جلوگيرى از ترشى زياد معده مفيد است ، همچنين براى درمان ورم كيسه مثانه و مجارى ادرار تاءثير سودمندى دارد.
براى مصرف برگ و ريشه توت فرنگى بايد سى تا شصت گرم برگ يا ريشه توت فرنگى را در يك ليتر آب پنج دقيقه بجوشانيد و ده دقيقه دم كنيد بعد آن را مصرف نماييد.
ريشه توت فرنگى را بايد در بهار از خاك در آورده و بشوييد و مصرف كنيد و برگهاى آن را بايد از گل دادن بچينيد و مورد استفاده قرار دهيد.
جوشاندن برگ يا ريشه توت فرنگى قابض و ادرارآور است گاهى اين جوشانده ادرار را به رنگ تندى در مى آورد كه نبايد از آن نگران شد زيرا سموم بدن از اين راه به خارج دفع مى شود.
برگهاى توت فرنگى را اگر دم كنيد چاى مطبوعى خواهد بود كه همه آن را دوست دارند و مى توان طعم آن را با اضافه كردن ليمو و وانيل و دارچين افزايش داد.
دم كرده برگ توت فرنگى خواص تصفيه كننده خون و ادرار آورنده دارد و به همين جهت است كه دكتر هاوزر غذاشناس و طبيب معروف رژيمهاى غذايى در كتاب چه بايد خورد و چگونه بايد پخت ، دم كرده برگ توت فرنگى را در رژيمهاى هفت روزه و سى روزه خود تجويز مى كند.
اگر برگ و ريشه توت فرنگى وحشى را كه اغلب در جنگلها مى رويد به دست آوريد آثار و خواص آن افزونتر خواهد شد.

باز هم از موارد مصرف توت فرنگى
كسانى كه كرمك دارند و از اين مهمان ناخوانده ناراحت هستند بايد صبح ناشتا به فاصله نيم ساعت در سه بار پانصد گرم توت فرنگى را بدون شكر و شيرينى بخورند و تا ظهر هيچ غذاى ديگرى مصرف ننمايند.
با مصرف توت فرنگى به ترتيب بالا طفيليهاى روده دفع خواهد شد و از شر اين مهمانان ناخوانده راحت خواهيد شد.
آب توت فرنگى ميكروب حصبه و تيفوئيد را مى كشد. عملا اين نكته را امتحان كرده اند و در مايعى كه يك چهارم آن آب توت فرنگى و بقيه آب بوده است (باميل ابرت ) را غوطه ور كرده و با تلسكوپ ديده اند كه به فاصله كمى كشته مى شوند و از بين مى روند.
خانمهايى كه مى خواهند از توت فرنگى به عنوان معالجه زيبايى استفاده كنند بايد پنج يا شش عدد توت فرنگى را در يك پارچه نازك بريزند و فشار دهند تا آب آن در ظرفى خارج و جمع شود و بعد آن را به صورت خود بمالند تا پوست آنها شفاف و با طراوت شود.
طريقه ديگر هم براى معالجه پوست صورت اين است كه توت فرنگى را خوب له كنند و به صورت ماسك ، روى صورت خود بگذارند.
اثر آب توت فرنگى بر روى پوست زيادتر مى شود اگر ده قطره تنطور بنتروان و بيست قطره گلاب به آن اضافه كنند و آن را به هم مخلوط كنند و به روى پوست صورت خود بمالند. ماسك و يا آب توت فرنگى بايد يك ساعت روى صورت بماند و بعد از يك ساعت هم نبايد صورت را با صابون شست بلكه بايد با آب بيكربونانته شستشو داد و بايد هشت گرم جوش شيرين را در نيم ليتر آب مخلوط كنيد و صورت را با آن بشوييد.
خانمهايى كه با آب توت فرنگى و يا ماسك آن معالجه زيبايى مى كنند بايد هر دو روز يكبار در فصل توت فرنگى آن را انجام دهند.
خانمهايى كه به اين ترتيب عمل كرده اند بعد از چندى برق و لطافت جوانى را در چهره خود ديده اند. آيا شما هم نمى خواهيد اين درخشندگى و لطافت را در چهره خود ببينيد؟
شستشوى صورت و پوست و معالجه زيبايى خانمها با آب توت فرنگى از زمان ملكه كلئوپاترا معروف شده و تا امروز شهرت و اهميت خود را حفظ كرده است .
 

 

 

 

 

Ãمقاله روزانه

مسأله اصلي دانشگاه آزاد چيست؟

مسعود رضایی

اين روزها با منتهي شدن مباحثات و مناظرات ميان آقايان عباس سليمي‌نمين و عبدالله جاسبي به دادسراي عمومي و انقلاب تهران، سؤالات بسياري پيرامون دانشگاه آزاد اسلامي و نحوه مديريت آن، ذهن هموطنانمان را به خود مشغول داشته است. از سوي ديگر ارسال نامه استفساريه سليمي‌نمين به دادستان كل تهران و طرح اين سؤال كه با توجه به طي نشدن روال قانوني رياست آقاي جاسبي بر دانشگاه آزاد، آيا ايشان حق طرح دعوي به نام اين دانشگاه از ديگران را دارد، موضوع را از پيچيدگي و حساسيت بيشتري برخوردار ساخته است.
به اين ترتيب اينك افكار عمومي بيصبرانه در انتظار پاسخ دادستان تهران به اين سؤال اساسي است. در واقع چنانچه قاضي مرتضوي در بررسي خود به اين نتيجه دست يابد كه هيچگاه طبق اساسنامه مصوب دانشگاه آزاد، آقاي جاسبي به عنوان نامزد رياست اين دانشگاه از سوي هيأت امنا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي نشده و لذا رياست ايشان بر دانشگاه از سوي آن شورا به تأييد نرسيده است، انتظار مي‌رود شكايت مطروحه از سليمي‌نمين توسط مسئولان دانشگاه آزاد مختومه اعلام گردد. به هرحال اين كه پرونده مزبور چه روالي را در دستگاه قضائي طي خواهد كرد، مسأله‌اي است كه بايد در انتظار آن نشست اما اين كه چرا عليرغم طرح ضرورت قانونمندي مديريت دانشگاه آزاد و نظارت دقيق و مؤثر بر اين مجموعه از بدو تشكيل آن، تاكنون اين خواسته بحق، جامه عمل به خود نپوشيده، نكته‌اي است كه قصد پرداختن به آن را داريم.
براي روشن شدن اين موضوع، ابتدا بايد نگاهي به ايده‌ها و اهداف اوليه‌اي كه منجر به پايه‌گذاري دانشگاه آزاد گرديد، انداخت. در نخستين سالهاي پس از پيروزي انقلاب و در حالي كه براي حل و فصل مشكلات مختلف، از روحيات و طرح‌هاي جهادي و انقلابي كمك گرفته مي‌شد- مانند جهاد سازندگي- و اتفاقاً اين گونه روشها از كارآيي فوق‌العاده‌اي نيز برخوردار بودند، قرار شد براي حل مشكل كمبود ظرفيت دانشگاههاي دولتي و رسمي كه مانعي در مسير علم‌آموزي خيل مشتاقان فرا گرفتن علوم مختلف در سطوح عاليه به شمار مي‌آمد، مجموعه‌اي به وجود آيد كه فارغ از قيد و بندهاي دست و پاگير نظام رسمي آموزش عالي، به اين نياز و اشتياق علم دوستان و دانش‌پژوهان پاسخ دهد.
طبيعي است وقتي اين ايده و طرح با حضرت امام خميني نيز در ميان نهاده شد، ايشان كمال استقبال را از آن به عمل آوردند و مبلغي را نيز به عنوان مساعدت به تحقق آن، اهدا فرمودند. بدين ترتيب دانشگاه آزاد اسلامي پا به عرصه وجود گذاشت تا نه مدرك بخواهد و نه مدرك بدهد، بلكه صرفاً راه علم‌آموزي را براي همگان باز كند. همچنين با توجه به بهره‌گيري اين دانشگاه از امكانات و تسهيلات عمومي و نيز حضور عمدتاً داوطلبانه معلمان و اساتيد، طبعاً گردش مالي آن نيز چندان زياد نبود. لذا با توجه به اين مسائل و همچنين به دليل وجود شرايط آن هنگام، هيأت مؤسس موجهي بر آن در نظر گرفته شد تا ضمن جلب اعتماد و اطمينان مردم، بر مديريت دانشگاه نيز نظارت داشته باشد.
اينك بيش از ربع قرن از آن دوران مي‌گذرد و دانشگاه آزاد به هر تقدير در تمامي زمينه‌ها داراي ابعاد و گستره‌اي چشمگير گرديده است. امروز دانشگاه آزاد، هم مدرك مي‌خواهد، هم كنكور برگزار مي‌كند و هم در مقاطع مختلف تحصيلي مدرك مي‌دهد. گردش مالي اين دانشگاه متجاوز از صدها ميليارد تومان است و بيش از يك ميليون دانشجو در آن مشغول به تحصليند كه هر يك مبالغ قابل توجهي را به نسبت درآمد خود به عنوان شهريه به اين دانشگاه مي‌پردازند. بنابراين پرواضح است كه ميان آن طرح اوليه با آنچه امروز موجود است، تفاوت بسياري وجود دارد. به اين ترتيب اصل مسأله‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است: نحوه نظارت و مديريت بر دانشگاه آزاد چگونه بايد باشد؟ در حالي كه وضعيت و ابعاد اين دانشگاه با آنچه در ابتدا پي‌ريزي شد قابل مقايسه نيست، آيا سيستم نظارتي و مديريتي بر آن مي‌تواند بر همان روال و سياق سابق باشد؟!
براي روشن شدن قضيه، بد نيست به موارد مشابه ديگر اشاره شود. جهاد سازندگي از جمله نخستين نهادهاي انقلابي به شمارمي‌آيد كه خدمات آن در سالهاي نخست پس از پيروزي بر كسي پوشيده نيست. آنان كه سن‌شان قد مي‌دهد مي‌دانند كه نيروهاي جهادگر غالباً داوطلبانه در اين نهاد مشغول خدمت بودند و مديران تمام وقت آن نيز به حداقل حقوق بسنده مي‌كردند. اما بتدريج اين نهاد انقلابي گسترش يافت و بالاخره شرايط آن به گونه‌اي شد كه تحول سيستم اداري و مديريتي و سازماني آن، ضروري مي‌نمود. لذا ابتدا از يك نهاد انقلابي به يك وزارتخانه رسمي تبديل گرديد و سپس با ادغام دو وزارتخانه كشاورزي و جهادسازندگي، وزارتخانه جديدي تحت عنوان جهادكشاورزي شكل گرفت.
نمونه ديگر، كميته‌هاي انقلاب اسلامي بودند كه آنها نيز ابتدائاً به صورتي كاملاً خودجوش توسط مردم براي دفاع از انقلاب در برابر ضدانقلاب شكل گرفتند و نهايتاً با تغيير و تحولاتي كه در ابعاد و گستره آنها به وجود آمد، با ديگر نيروهاي انتظامي مانند شهرباني و ژاندارمري ادغام گشته و نهاد نيروهاي انتظامي كشور شكل گرفت. سپاه پاسداران نيز از جمله نهادهاي انقلابي است كه آن هم به صورت خودجوش شكل گرفت و نقش اساسي در دفاع از انقلاب ايفا كرد اما نكته مهم آن است كه سيستم نظارتي و مديريتي بر آن، مطابق با زمان و شرايط، دچار تحول شد و امروز اين نهاد انقلابي در قالب چارچوبها و تشكيلاتي متناسب با ابعاد كنوني آن، مشغول انجام وظيفه است.
غرض آن كه تحول ساختاري، نظارتي و مديريتي سازمانها و ادارات مختلف در طول زمان، يك امر ضروري و كاملاً عقلايي است اما گويي دانشگاه آزاد تا حد زيادي خود را از اين مقوله مستثني ساخته و به حداقل‌هاي ممكن، تن داده است. طبيعي است كه اين مسأله، سؤالات بسياري را در اذهان به وجود مي‌آورد كه البته پاسخ‌هاي قانع كننده‌اي هم براي آن يافت نمي‌شود.
امروز در حالي كه مجموع دارائيها و گردش مالي دانشگاه آزاد- كه جملگي متعلق به مردم است- بالغ بر صدها و بلكه هزاران ميليارد تومان مي‌شود، مردم حق دارند بپرسند، توسط چه نهادي و چگونه بر اين حجم عظيم پول و سرمايه نظارت مي‌شود؟ اگرچه اين دانشگاه، از هيأت امناي موجهي نيز برخوردار است اما آيا بزرگواراني كه در اين هيأت هستند، امكان نظارت بر اين گردش مالي عظيم و بررسي دقيق آن را دارند؟ براستي چگونه است كه عملكرد مالي وزارت علوم بايد توسط ديوان محاسبات- به عنوان يك نهاد تخصصي خارج از دولت- مورد بررسي و حسابرسي دقيق قرار گيرد اما عملكرد مالي دانشگاه آزاد توسط هيچ نهاد حسابرسي خارج از آن تاكنون بررسي نشده و گزارشهاي تفريغ بودجه سالانه يا پنج ساله يا ده ساله‌اي از آن توسط اين گونه نهادها وجود ندارد؟ آيا «اموال مردم» با «اموال مردم» تفاوت دارد، يا اعتماد و اطميناني كه به وزير و مجموعه اداري وزارت علوم داريم كمتر از اعتمادي است كه به رياست و مجموعه اداري دانشگاه آزاد داريم؟
امروز در حالي كه دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف داراي دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري است، مردم حق دارند بپرسند چه نظارتي بر وروديها و خروجيهاي اين دوره‌ها وجود دارد؟ بويژه دانشجويان ساعي و پرتلاش دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه آزاد بيش از همه در پرسش از اين مسأله، ذيحق هستند تا مبادا بناحق زير علامت سؤال واقع شوند. ميزان شهريه، نحوه جابجايي دانشجويان، اعطاي سهميه‌ها، قراردادهاي تحقيقاتي و مطالعاتي، حقوق و مزاياي پرسنل و اعضاي هيأت علمي و موارد بسيار ديگر، جملگي مسائلي هستند كه مردم در مورد نحوه نظارت بيروني بر آنها سؤال دارند و اميدوارند پاسخ‌هاي متقاعد كننده‌اي دريافت دارند.
قاعدتاً در چنين وضعيتي، جا دارد هيأت امناي دانشگاه آزاد به عنوان عاليترين ركن اين دانشگاه، متناسب با شرايط و مقتضيات كنوني دانشگاه و جامعه، ساختار نظارتي و مديريتي كارآمد و پاسخگويي را براي اين مجموعه علمي، فرهنگي و در عين حال برخوردار از گردش مالي كلان در مقياس كشوري تدارك ببيند تا از يكسو حتي‌المقدور از نقش بستن سئوالات و ابهامات در افكار عمومي جلوگيري به عمل آورند و از سوي ديگر چنانچه به هر دليل اين سؤالات و ابهامات مطرح شدند، امكان پاسخگويي مستند، مستدل و قانع كننده براي جامعه فراهم باشد.
 

 

 

 

 

 

Ãتبريک روزانه

faranegah@gmail.com 

تولدتان مبارک

نام و نام خانوادگی

ایمیل

محل سکونت

روز تولد

ماه تولد

سال تولد

مبينا
mobina

تبريز

15 2 1386

محمد حسين بناء بازي

mh_banabazi

كرج

8

2

1353

هادي  دانشگر

hadi_metalist_21

تهران

8

2

1365

farzaneh golestani

farzaneh_iq2006

kashmar khorasane razavi

8

2

1367

Alireza Rahim

az.exed_2007

tehran

9

2

1363

saman dibai

samandibai

 

10

2

1355

امیررضا

setareh_aydin

خوی

10

2

 

saman dibai

zhamak_62

germany

10

2

 

Katayoun

kati_shirzadi

frankfurt

11

2

1354

Mohammad Hossein Pakdel

m.h.pakdel

Estahban

11

2

1365

هانیه مفرحی

hanieh_mofarrahi

شیراز

12

2

1361

atena ghafari

ghafariatena

tehran

13

2

1365

 

پيوندتان مبارک

نام و نام خانوادگی

ایمیل

محل سکونت

روز ازدواج

ماه ازدواج

سال ازدواج

موسي مهديزاده

mz_2007560

كرج

7

2

1385

الهلم  bz

hasti52001

تهران

7

2

1385

ايمان پلوئي

pol_iman

تهران

11

2

1381

پرستو احمدي

arakia_102_1980

تهران

11

2

1382

 

 ----------------------------------------------------
----------------------------------------

با سلام
چند وقتي است بخش در روزانه به عنوان تبريک روز تولد افراد و سالروز ازدواج متاهلین گرامی اضافه گرديده. بدين صورت که هم در روزانه تبريک گفته شود و هم يک پيام تبريک به ايميل افراد فرستاده شود.
ضمنا افراد می توانند مشخصات دوستانشان را هم ارسال نمایند. لازم به ذکر است این اطلاعات اختیاری می باشد.
 

نام :

نام خانوادگی :

جنسیت :

محل سکونت :

هجری شمسی

روز تولد :

ماه تولد :

سال تولد :

میلادی

روز تولد :

ماه تولد :

سال تولد :

وضعیت تاهل :

ID yahoo :

Email :

نوع فعالیت :

عکس دوران کودکی :

 

سالروز ازدواج

روز :

ماه :

سال :

لطفا اطلاعات را به آدرس faranegah@gmail.com ایمیل نمایید.
با تشکر